ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/12/2015

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 18), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 81

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, ג' בטבת התשע"ו (15 בדצמבר 2015), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 19), התשע"ה-2014
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

יעל גרמן – מ"מ היו"ר

אורי מקלב

רויטל סויד

מיכל רוזין
מוזמנים
מוריה בקשי כהן - ממונה, משרד המשפטים

מיטל סגל-רייך - מנהלת יצוג זקנים ובגירים באפוטרופסות, משרד המשפטים

אורי שלומאי - עוזר, משרד המשפטים

עדן אברהם - מתמחה, משרד המשפטים

אילת ששון - עו"ד, משרד הרווחה

מלכה פרגר - מנהלת השירות הארצי לעבודה סוציאלית, משרד הבריאות

טל נשרי - יועצת משפטית, משרד הבריאות

ד"ר טל ברגמן - ראשת שירותי בריאות הנפש, משרד הבריאות

פיליפ מרכוס - מומחים שונים

תמי סלע - פיקוח על אפוטרופסים, האפוטרופוס הכללי

ערן טמיר - משפטן, נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

מרים מהלה - פורום לשכה, לשכת עורכי הדין

עמיקם רז - ס. יו"ר "אקים לאפוטרופסות, אקי"ם אפוטרופוסות

יזהר דמארי - מנהל אקי"ם לאפוטרופסות

אפרים רוזנר - מנהל מחוז חיפה המרכז הישראלי לאפוטרופסות, המרכז הישראלי לאפוטרופסות

תמר הקר - יועצת משפטית, המרכז הישראלי לאפוטרופסות

נועה בן צבי - מנהלת מחלקת סנגור משפטי, אקי"ם

יותם טולוב - עורך דין, בזכות - המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות

יהושוע שוורץ - חסוי, בזכות - המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות

אסף מרקוביץ' - פעיל, אס"י - הקהילה האוטיסטית

רונן יצחק גיל - פעיל, אס"י - הקהילה האוטיסטית

ריבי צוק - יו"ר ועדת צוות משפחה, עמותת עוצמה

יוכבד צ'ובוטרו - חברת הנהלה, עמותת עוצמה

נילי אהרונוב - עוצמה

ברכה טאוב - סינגור עצמי, בית איזי שפירא

יורם כהן - יו"ר העמותה, אנוש

הלה הדס - מנכ"לית העמותה, אנוש

לירון דוד - מזכירת עמותה, אנוש

נתן שרפמן - חבר ועד מנהל, אנוש

דוד ישראל כהן - מדריך, אנוש

דניאלה צור - ארגון הנכים

רוני רוטלר - הקליניקה המשפטית, אוניברסיטת בר-אילן

אילנה שריג-היוז - הורה

דודו חפצדי - סינגור עצמי, אלווין ישראל
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי-לוי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 19), התשע"ה-2014
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. היום הוא יום מיוחד בכנסת. בשבילנו הוא לא מיוחד, כי אנחנו עוסקים בנושא הזה כל שבוע כמעט ובהתמדה רבה, אבל בכל אופן זה יום מיוחד. אני רק רוצה לפתוח ולומר שבמדינה מה שקיים כיום זה שברגע שיש חשש, שמישהו הגיע למצב שהוא לא מבין בדבר, בין אם זה צעיר או מבוגר, ממנים לו אפוטרופוס דרך בית המשפט, והאפוטרופוס צריך לטפל בכל העניינים עם כל המערכת שקיימת. הנקודה שמובילה היא מה טוב לאותו אדם.

אנחנו כאן בדיונים כבר מזה כמה חודשים טובים דנים במהלך שהוא, אפשר לומר, מהפך, לפחות בישראל, מהפך מהכיוון הזה שאנחנו אומרים שהנקודה המרכזית צריכה להיות לא מה טוב לאיש אלא מה רצונו. רצונו זה כנראה טובתו. תמיד יש קווים אדומים רחוקים שבהם יש התערבות, אם חושבים שהרצון יכול להביא לאסון, אבל במצב רגיל, כמו לכל אדם רגיל – אף אחד לא יכול לומר לי מה טוב לי, כי אני יודע מה טוב. זה מה שאני רוצה. גם אם מישהו אחר חושב שיותר טוב לי היה ללכת למקום אחר, או לקחת ועדה אחרת, או להיות סגן שר – אני חשבתי שזה יותר טוב, בשבילי יותר חשוב וכו'. כלומר רצונו של האיש זה הדבר החשוב. אז קודם כל אנחנו עושים את המהפך הזה, ואנחנו משתדלים מאוד שההסתכלות שלנו תהיה כל הזמן מה אדם רוצה. לנסות לדעת מה הוא רוצה. זה דבר אחד.

דבר שני – ויש כמובן קשר בין הדברים – אנחנו אומרים שהנושא של אפוטרופוס לא בהכרח הוכיח את עצמו. יש אולי מקרים שאין ברירה, אבל בחלק גדול מהמקרים אנחנו רואים שזה לא בהכרח הוכיח את עצמו, וזו מערכת נוקשה הרבה פעמים ומסורבלת מכל הכיוונים. אין שם ביטוי לרצונו של האיש. יש שם ביטוי למה שבית המשפט חושב או אחרים, אבל לא בהכרח לרצונו. לכן אנחנו מובילים מהלך של ייפוי כוח, כלומר האיש, כשהוא עדיין יודע ומבין, הוא מביע את עמדתו ואומר: אני רוצה שלכשיגיע הזמן שבו אני אכנס למצב שאני לא יכול, אני אכנס למצב שאני לא מבין בדבר או משהו כזה – ועוד מעט אחזור לנקודה הזו – אני רוצה שמי שיטפל בנכסיי הכלכליים לדוגמה יהיה יעקב. הוא יכול בהחלט להפריד ולומר: בנושאים הבריאותיים אני רוצה שרבקה תטפל וכו'. זה מה שאני רוצה. לפעמים זה יכול להתממש קרוב ולפעמים יכול שיתממש בעוד חמש שנים, אבל האיש אומר כשהוא יודע. כמובן, כדי שהדברים יהיו יותר ברורים, אמרנו שהסיטואציה הזאת צריכה להיות מלווה גם בייעוץ – אם זה ייעוץ משפטי ואם זה ייעוץ לא משפטי, אלא גם אנשים שיודעים לדבר אתו במצבים שבהם הוא נמצא, בשפתו או בדרך שבה אפשר לדבר אתו, ובצורה, וגם ייעוץ נוסף, שיידע לשאול את השאלות ולומר לו: תגיד לי מה אתה רוצה. לנסות לברר אתו מקסימום של אינפורמציה, מה הוא רוצה, כדי שנדע בעתיד, בכל סיטואציה שניתקל בה, מה הוא באמת רוצה. לכן יודעים לשאול אותו את השאלות. התשובות שלו ייכתבו, וזה רצונו, ואלה הדברים שיתממשו. יש לנו כאן הליך מאוד ארוך, שאנחנו עוסקים בו כבר הרבה חודשים, זה בנושא של ייפוי כוח מתמשך, עתידי, או איך שנרצה לקרוא לזה. בדברים הללו אנחנו עוסקים.

אנחנו חושבים על תוספת של עוד שני אלמנטים: אלמנט אחד, שהוא חלק אינטגרלי של החוק, למרות שהוא לא מופיע בו, וזה הנושא של רמה מסוימת של פיקוח. אני יודע שיש גופים – אולי במשרד המשפטים, אם זה האפוטרופוס ואולי אחרים, שלא שלמים עם זה במאה אחוז, אבל אני חושב שאי-אפשר לבנות כזו בלי שיהיה – שוב, לא רמת הפיקוח שיש על אפוטרופוס ולא בתי משפט, אבל צריך להיות איזשהו אלמנט שמסתכל ומציץ. יכול להיות שתהיה הבחנה בין אם זה מישהו – נניח, אמא שהיא מיופית הכוח של הבן, יכול להיות ששם לא צריך פיקוח בכלל, אבל אם זה חבר או מישהו, יכול להיות שכן צריך פיקוח, כי היום הם חברים, ובעוד חמש שנים, כשהאיש יגיע למצב שהוא לא יודע להבחין, יכול להיות שאותו חבר לאט-לאט מתרחק, וצריך שיהיה כן מישהו שיסתכל. צריך לבנות כזו מערכת. אמרתי שברגע שנגיע לסיום החוק, נדון בדבר הזה, ואני בשאיפה שכן צריך להגדיר את זה, למצוא לזה מקורות תקציביים וכן להפעיל, כי אני לא חושב שאפשר ללכת למהלך כזה דרמטי ולהשאיר אותו כך, ולהסתמך רק על זה שהשכנים יתלוננו אם זה לא מתנהל טוב. לא בטוח שהשכנים יתלוננו ולא בטוח שיידעו. תמיד צריך שיהיה. יכול להיות שצריך לעשות הבחנה, בין אם מיופה הכוח הוא מישהו כמו אמא או אבא, לבין אם זה חבר. צריך לדון בכל זה. זה דבר שלא מופיע בחוק – נצטרך לדון.

יש עוד מהלך, שיכול להיות שהוא דרמטי בחוק, והוא בכלל לא נמצא בחוק, וזה הנושא של תומך החלטות. כולנו יודעים שהמעבר של אדם מיודע ללא יכול להבחין, נניח, זה לא בבת אחת מ-100 ל-0. יש אזור ארוך מאוד שהוא אזור שזה יורד. מ-100 זה יכול לרדת בהדרגתיות, ואנחנו לא יודעים בדיוק באיזה רגע הוא לגמרי מגיע לרגע שהוא לא יכול להבחין ולהבין, אבל במצב של היום, ברגע שאנחנו לא בטוחים, אנחנו אומרים: אז נשים לך או אפוטרופוס, או ייפוי הכוח יתחיל.

יכול להיות שאם נלך לנושא של תומך החלטות, כלומר מישהו שילווה את אותו אדם ויעזור לו, כל אדם במצב שבו הוא נמצא, מישהו שיודע לדבר עם האיש, בדרך ובשפה שאופיינית למצב שלו, ולא הרי –אני לא רוצה להיכנס כאן לפרטים – מישהו שיש לו בעיה X או Y, לכל מצב צריך להיות מישהו שיודע, אבל אם יהיה מישהו כזה, שיעזור לו לקבל החלטות, יכול להיות שבמקום למנות היום אפוטרופוס או ייפוי כוח, נוכל עוד חמש שנים, ואולי עד הסוף גם, לאפשר לאיש על-ידי מי שיעזור לו כתומך החלטות, להביע את רצונו, ואז יכול להיות שעוד חמש שנים נוכל לדעת ישירות ממנו, מה הוא רוצה, ואולי לא חמש שנים – אולי עד סוף חייו גם. היום אין הסיטואציה הזאת, והיום ברגע שמרגישים – שוב, יש ההבחנות, ומהרגע שחושבים שהאיש לא מבין בדבר, אוטומטית יש או אפוטרופוס או, אחרי שנעביר את החוק, ייפוי כוח. אבל אנחנו יודעים שבפועל זה לא – אתמול הוא היה, והיום כבר לא. יש הליך ארוך, תחום אפור ארוך שבו היום מחוסר ברירה אנחנו אומרים: הוא סתם ילך אז אנחנו שמים לו מישהו, אבל אם יהיה תומך החלטות, שיעזור לו בתקופה הזאת, ויוכל לדבר אתו, שוב, בשפתו, כל אחד במצב שלו, ולדעת ממנו מה או לסייע בידו לדעת מה הוא רוצה, יכול להיות שאנחנו יכלים להאריך את התקופה הזאת בהרבה שנים. הדברים יכולים להתנהל כך.

זה נושא שלא מופיע בכלל בחוק. אני יודע שזה דבר שנידון – אני חושב גם עם משרד המשפטים. אני חושב שכן נצטרך לדון בזה, אבל יש שתי אפשרויות: אפשרות אחת, לנסות לדון בו במסגרת החוק הזה, אבל אז המשמעות היא שהחוק הזה יכול להתעכב עוד הרבה חודשים אחרי שנסיים אותו עד שנתחיל עם הנושא של תומך החלטות, שזה גם מצב חדש, ושום דבר עוד לא מוכן בנושא זה ועוד לא חשבו. זה יכול לעכב מאוד. יכול להיות שנסיים את החוק הזה, נעביר אותו בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ובמקביל נתחיל הליך של הנושא של טיפול בנושא תומך החלטות, כדי שמצד אחד, נטפל בזה, ומצד שני, שהוא לא יעכב את החוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
לעשות תיקון חוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיקון חוק או חוק בפני עצמו. אני עוד לא יודע – נראה איך הדברים יושלמו.

היום הכנסת מייחדת את הדיון, אבל אצלנו אנחנו כל שבוע כמעט דנים בזה, ודנים במסירות. אני רוצה גם לומר לשבח כל המשתתפים - אנשים משקיעים את מרצם, את נשמתם, את מוחם, את לבם לקידום הנושא הזה – גם במסגרת הוועדה וגם פיתחנו הליך נוסף של דיונים, שכל הפורום - לא במסגרת הוועדה ובלעדיי, אלא כל הפורום עושה את ההכנות, ואחר כך אנחנו יושבים ומתקדמים, אז זה עוזר לנו מאוד. יש לציין לשבח את הפעילות הנפלאה הזאת. אנחנו שומעים כאן גונים שונים, דעות שונות, מחשבות שונות, אבל בסופו של דבר אנחנו מצליחים להגיע פה לסיכומים ומתקדמים יפה מאוד.

אני חושב שהבשורה שלי זה, שמעבר לזה שאנחנו מתקדמים, ובעזרת ה', עברנו 60% או 70% - באיכות אני מתכוון; לא בכמות – של החוק, אבל אני חושב ששני הדברים שציינתי בהתחלה – אחד זה הנושא שמדבר על הפיקוח, שלא נמצא, והדבר השני הוא של תומך החלטות, שאותו נקדם גם. כמובן שמוריה שומעת את הדברים, ויכול להיות שהם התחילו לחשוב על זה, ואם לא, הם יתחילו לחשוב על זה כדי לראות איך מתקדמים גם בנושא הזה.

אני שוב רוצה לקדם בברכה קודם כל את אנשי הממלכה, את חברתי חברת הכנסת.
מוריה בקשי כהן
חסר לי כתר...
היו"ר ניסן סלומינסקי
בחנוכה אנחנו רואים שאומר הרמב"ם: וחזרה מלכות ישראל יתר על 200 שנה, כלומר כתוצאה מניצחון המכבים, וב-200 שנה האלה, כמו שחכמים אומרים, היו 100 שנים, 105 שנים של מלכי חשמונאי הצדיקים, נגיד, וה-100 האחרים היו שלטון קשה מאוד, של הורדוס ואחרים, שלטון שרחוק מהכול, ובכל אופן אומר הרמב"ם: זה מלכות ישראל. גם אם היא לא הולכת לפי מה שאתה חושב, אבל מלכות ישראל היא מלכות ישראל. זה הנס. גם אם היא לפעמים לא הולכת בדרך הנכונה או לא הולכת כמו שאתה חושב, אבל עצם זה שיש מלכות ישראל, זו העוצמה הגדולה, ואנחנו מודעים לזה שמאחר שאין מלך, כל הסמכויות חזרו לעם, והעם החליט לבחור בדרך הדמוקרטית. כנסת ישראל וממשלת ישראל מייצגת את מלכות ישראל. חנוכה עוד קיים אצלנו, כמו שאומרים. לכן כשאני קורא לכם: ממלכה – זה כבוד.

חברתי חברת הכנסת, וכמובן, כל המשתתפים החביבים והקבועים אצלנו, שכל אחד תומך ועוזר מאוד, כל אחד מהניסיון שלו, מהראייה שלו, ממוחו ובעיקר מלבו, ובעיקר מכל האורחים שהצטרפו אלינו ליום הזה או לחלק הזה - אני מקבל את כולכם בברכה. ברוכים הבאים. נקווה שהקב"ה יצליח דרכנו לטובה בכל הדברים האלה. עד כאן. בבקשה.
רונן יצחק גיל
רונן גיל, אס"י – הקהילה האוטיסטית בישראל. אני מאוד מודה ליושב-ראש הוועדה על הפתיחה הזאת, אבל אני רוצה להזכיר שגם המעבר מהתפישה של טובתו של האדם לרצונו כאינדיקציה לטובתו וגם המושג של ייפוי כוח מתמשך וגם המונח קבלת החלטות נתמכת, באים בעצם מעולם שונה, מפרדיגמה שלמה שנקראת הגישה הביקורתית למוגבלויות. על-פי הגישה, שמפותחת כבר עשרות שנים בעולם הגדול, אם אנחנו לא מגשימים בעצם את הקשת הרחבה של מחיים עצמאיים בסיוע אישי דרך קבלת החלטות נתמכת, דרך ייפוי כוח ועד אפוטרופוס, הרי שעשינו חצי מלאכה. לכן אני רוצה לחזק את הדברים בעניין של הוספה – גם של עניין הפיקוח, שאני חושב שלא יכול להיות שירות או אפילו רעיון של מערכת ממשלתית או מדינתית שאין עליה פיקוח, אבל בעיקר את העניין של הוספה של קבלת החלטות נתמכת לתוך החוק הזה כדבר קריטי כדי לא להפוך את ההכנסה של ייפוי כוח מתמשך בעצם לסוג של אפוטרופוס לייט, כדי להציע את כל הקשת.

הייתי רוצה להציע גם דרך שלישית לעשות את זה. מכיוון שמדובר כאן בדיון מאוד מפורט ומאוד ארוך, ואנחנו לא רוצים לעכב יתר על המידה את החוק, הייתי ממליץ מאוד לוועדה, לקבל את מה שעשתה גם ועדת העבודה ורווחה בעניין חוק שוויון לזכויות אנשים עם מוגבלויות, דווקא בציון היום הזה, ולשאוף אולי להקמת ועדת משנה שתעסוק בחוק הזה ובתקנות שיתלוו אליו, כי אחרי החוק נצטרך לדון גם על תקנות. הייתי מפציר בוועדה, להקים איזושהי ועדת משנה שתעסוק באמת במהפכה של חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדרכך, דבריך מחכימים ונבונים.

דודו, בחיבה גדולה אנחנו שמחים לקבל אותך, ורואים את הפרי – ברגע ששחררו את הנושא של האפוטרופוס, איך צומחים והולכים. ברוך ה'. בבקשה.
דודו חפצדי
שמי דודו חפצדי. יש לי אפוטרופוס. בעיניי, הכי חשוב שכמה שיותר מהר ישנו את זה. אני אגיד עוד משהו כאן – אני לא מייצג רק את עצמי. יש לי קבוצה לסנגור עצמי, והקבוצה רוצה – יש אנשים שמבינים מה מדברים אתם, אז הם רוצים מאוד שיקדמו את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון. פגשנו מהם פה חלק בדיונים. בשמחה גדולה ובהתרגשות שמענו חלק מהדברים שלהם. זה היה מרגש מאוד. בבקשה.
ברכה טאוב
שמי ברכה. אני גם כן מקבוצות סנגור. אני חושבת שלעשות הפרדה בין תומך החלטה לייפוי כוח, זה לא רעיון טוב, לדעתי. צריך לשלב את זה יחד. יש הרבה חבר'ה גם בקבוצה שאני מנחה, שרוצים להיות יותר עצמאיים בדברים שהם יודעים ויכולים לעשות, אבל לא מאפשרים להם, כי יש להם אפוטרופוס. אני חושבת שאם זה יהיה יחד, ויהיה מישהו שיוכל להנחות אותם ולהסביר להם איך לעשות את הדברים בצורה טובה יותר, הם יראו אם הם מתאימים לעשות את הדברים לבד או לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום אין לנו עדיין הנושא של ייפוי כוח. יכול להיות שברגע שהחוק של ייפוי כוח יעבור, יכול להיות שאפשר יהיה לעבור מאפוטרופוס לייפוי כוח. זה הרבה יותר משחרר. יכול להיות שיבחרו את ייפוי הכוח לאחד כזה שיהיה תומך החלטות. ואז אנחנו מרוויחים את הדבר, אבל שוב, אני אומר שהדילמה שלי היא שאם נרצה לאחד אותם, החוק של ייפוי כוח יכול להתעכב הרבה חודשים, כי תומך החלטות עדיין לא נמצא בשלב שיש אפילו נייר ותזכיר ושכנעו. לכן לפעמים לא כדאי. אם אני יכול לגמור את זה, שזה יהיה קודם כל, ובו זמנית להתחיל לטפל בזה.
ברכה טאוב
כן, אבל גם יכול להיות שזה יכול להתעכב הרבה מאוד שנים, אם לא נעבוד על זה עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל הפרוצדורה היא קצת שונה. צריך שיהיה תזכיר חוק, צריך לשכנע. יכול להיות שחבל. אפשר קודם כל לאשר את ייפוי הכוח, שיתחיל לעבוד. כמו שרמזתי בתפישה שלי, בחלק מהמקרים אפשר את מיופה הכוח להפוך לתמוך החלטות. נדבר על זה.
דודו חפצדי
הכי חשוב שזה יתקדם מה שיותר מהר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז. בבקשה.
אילנה שריג-היוז
שמי אילנה שריג-היוז. אני אמא של מיקה. לצערי, היא לא יכלה להגיע אתי מסיבות טכניות, אבל אני מדברת בשמה. אני רוצה להצטרף גם לרונן וגם לדודו וברכה בחשיבות של הכנסת הנושא של תומך החלטה לחוק. מיקה היתה בת 18 בספטמבר. כל חייה אנחנו הולכים אתה. יש לה שיתוק מוחין. היא נכה מורכבת, מה שנקרא, שיודעת מה היא רוצה, וצריכה עזרה. כל חייה אנחנו הולכים אתה בדרך של מציאת המקומות שבהם היא יכולה להיות עצמאית ולקבל אחריות על חייה. דווקא בגיל 18 אנחנו מוצאים את עצמנו במצב שבו אנחנו צריכים להחליט להיות במצב של או-או: או היא נמצאת במצב שבו היא לא יכולה לקבל את העזרה שהיא צריכה לקבל, או היא במצב שבו נלקחת ממנה האחריות על חייה. אנחנו חושבים כהורים, והורים רבים כמוני חושבים שאם כבר עושים חוק כזה- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שהחוק של ייפוי כוח מתקבל, ואת תהיי מיופית הכוח שלה. למעשה תוכלי למעשה כמיופת כוח שלה, לשמש תומכת החלטות שלה. זה יהיה תלוי רק בך.
אילנה שריג-היוז
זה לא בדיוק אותו דבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בהיעדר. תקופת ביניים – את דוגמה טובה לזה שבתקופת הביניים את תוכלי לשמש תומכת החלטות. זה יהיה תומך בך.
אילנה שריג-היוז
כיוון שיש לי 18 שנים ניסיון כאמא לילדה מיוחדת, יש לי גם קצת ניסיון גם בחקיקה וגם בדברים שעושים קודם ואחר כך. אני מאמינה שכשעושים דבר, חשוב לעשות אותו הכי נכון שאפשר כבר מההתחלה. אחר כך אני לא יודעת מה יהיה. אני חושבת שתומך החלטות, מעבר ליישום שלו, זה תפישת עולם. זה מה שחשוב לראות פה. אני חושבת שהחוק בלי זה, חוטא לתפישת העולם הזאת, שאני חושבת שכולנו הולכים ביכוון הזה עכשיו. אני לא רוצה להיות מיופית כוח שלה; אני רוצה להמשיך להיות שותפה שלה במקומות שבהם היא תגיד שהיא צריכה אותי. היינו באשפוז בבית חולים ממש בשבוע שעבר. נהייתה פאניקה כשהתגלה שהיא בת 18 ולא הסכימו לאשפז אותה, כי אין לנו מסמך של בית משפט, והייתי צריכה לומר להם: היא פה. תדברו אתה. היא מסוגלת לקבל החלטות כאלה. היא מבינה. זה שהיא בכיסא גלגלים, לא אומר שהיא לא יכולה. היא היתה צריכה עזרה פיזית לחתום על ההסכמה לניתוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שוב - הרי מאחר שכאן בחוק אין לנו כרגע תומך החלטות, זה ייקח זמן, אבל בינתיים, לכשיבוא הנושא של ייפוי כוח, ואת תהיי מיופית הכוח שלה, מה שתוכלי לעשות זה בדיוק מה שיוחלט בעתיד, אם ירצה ה', לתומך ההחלטות. את תהיי תומכת ההחלטות שלה. אף אחד לא אומר לך משהו אחר. את תחליטי שאת תומך ההחלטות, ואת תסייעי בידה לקבל את ההחלטות. היא תקבל את ההחלטות. בינתיים לתקופת ביניים ודאי שזה יכול להיות פתרון טוב, עד שזה יבוא לידי סידור. בבקשה.
רוני רוטלר
רוני רוטלר, מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות בבר-אילן. אני מבינה את הקושי והרצון להעביר את החוק הקיים והקשיים שייווצרו בגלל הצורך להכניס את הנושא הזה, אבל הנושא הזה כל כך קריטי, ולמעשה הוא כבר מיושם בפועל. חייבים להבין שיש כבר החלטות של בתי משפט, יותר ויותר שופטים מאמצים את הרעיון הזה של תמיכה בקבלת החלטות, באמת בגלל שהוא כל כך אפקטיבי. יש כבר החלטות קונקרטיות וצווים קונקרטיים שמדברים בדיוק על התוכן של קבלת החלטות. לכן אני לא חושבת שזה יהיה כל כך מורכב וכל כך קשה. זה משהו שהוא קיים, וזה מעיד על כמה שהוא נחוץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. בבקשה. כבוד השופט.
פיליפ מרכוס
דווקא לאור ההערה הקודמת, העובדה שהיא שיש קומץ של החלטות בעניין תמיכת החלטות של בתי המשפט. אני סבור שבזה שיש מספר החלטות, זה נותן אפשרות לבקר ולבדוק עד כמה הכלי הזה הוא יעיל, וכיצד לעצב אותו לתוך החקיקה. לעשות חקיקה על דבר ניסויי, הערתי כבר בתחילת כל הפרשה הזאת, שייפוי כוח מתמשך הוא כלי מאוד חדיש, וצריך להיכנס בדחילו ורחימו, וממש לחשוש על כל פסיק ופסיק בעניין. לא כדאי, לעניות דעתי, לעכב את העברת ההצעה הזאת, כפי שכבוד היושב-ראש אמר, על-מנת לחבור אליו דבר שכבר קיים.

אני רק מזכיר שאותן החלטות של תומך החלטות היו במסגרת הליכים של אפוטרופסות, וההחלטות הללו ניתנו במסגרת סעיף 68 לחוק האפוטרופסות הקיים, שמאפשר לבית משפט חופש תמרון מאוד רחב כדי להפעיל את הסמכויות האלה.

שאלה שלי לגורמים שמבינים בדבר – אם כדאי אולי להנחיל בתקנות סדרי הדין אפשרות להגיש בקשה למנות תומך החלטות במסגרת סעיף 68 לחוק הקיים בלי להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס. הרי זה אולי יאפשר דרך כניסה יותר קלה בלי להיכנס לסוגיה של חקיקה ראשית. אני חוזר - במסגרת התקנות, שניתן יהיה להכניס אפשרות של מבקש תומך החלטות בלי להפעיל את כל המערכת של מינוי אפוטרופוס, אבל גם בלי הצורך לתקן חקיקה ראשית, כפי שדובר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
דוד ישראל כהן
שלום לכולם. שמי דוד ישראל כהן. אני בן 35. אני חסוי. ההורים שלי הם אפוטרופוסים, כלומר אין לי כשירות משפטית. הם אפוטרופוסים על גוף ורכוש. אני מתמודד כבר 14 שנה עם שתי מחלות נפש מאוד קשות – סכיזואפקטיב, שזה סוג של סכיזופרניה ומאניה דיפרסיה ביחד, ועם פוסט טרומה – שתי מחלות נפש מאוד קשות. אני נאבק אתן כבר 14 שנה. באיזשהו שלב הם הגיעו למסקנה שאני לא מבין בדבר, כפי שקראת לזה.

מה זה מצב פסיכוטי – זה בוחן מציאות שונה ממה שמקובל בחברה. אני נכה מורכב מאוד. אני יכול לספר לכם קצת על בוחן המציאות השונה שלי, ואני לא הסכיזופרן היחיד שחווה את מה שאני הולך לספר לכם עכשיו. הסרט שלי הוא שאני המשיח. זה אחד מ-13 עיקרי היהדות. המשיח עומד להגיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכנסת מלאה בכאלה...
דוד ישראל כהן
אתה יודע למה? כי יש 600,000 משיחים בני דוד, ויש מלך המשיח לעולם ועד אחד, ויש המשיח, ויש משיח בן יוסף. יש הרבה משיחים עכשיו בתקופת ההתגלות, ומלכות ישראל מתחילה היום. יש התגלות היום. משיח כאן. כל המשיחים בני דוד הם בארץ ישראל כיום. זה בוחן המציאות השונה שלי. לכן אני לא כשיר למשפט. אני לא כשיר לעמוד על שלי, כי אני לא מבין בדבר. אני אומר שישראל התחיל בתהליך הגאולה, ובארץ ישראל כרגע מתחיל תהליך הגאולה. מה שקורה מחוץ לגבולות ארץ ישראל - מלחמת גוג ומגוג מתחילה. מלחמת עולם שלישית מתחילה. אירופה – חבל לכם על הזמן. מה שהולך לקרות באפריקה, חבל על הזמן. המקום הכי בטוח בעולם כיום הוא מדינת ישראל. לכן אני לא כשיר. אני לא מבין בדבר.

אני שואל, מה טובתי ומה רצוני ומה עושים במקרה הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כל, אני ממש נדהם, כי 80% מהדברים שאמרת הם נכונים.
דוד ישראל כהן
100% נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מחלוקות, אבל אני ממש נדהם, להגיד שאתה נמצא – תיכנס לבתי המדרש שלנו, ותשמע את הדברים הללו מכל קצווי הקשת. יכול להיות שאתה צריך להיכנס פשוט לבית המדרש שלנו, ושם תהיה סופר בעניינים... ייתנו לך אולי אפילו לתת גם שיעורים.
דוד ישראל כהן
אז למה הפסיכיאטר אומר לי: אין דבר כזה משיח, אתה לא המשיח? הוא אומר לי בוודאות: זה הכול הזיות ומחשבות שווא, מה שנקרא.
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא אומר: יש לי שתי מחלות קשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הוא מתאר שזו המחלה שלו, שהוא מאמין שהתחילה הגאולה- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני משערת שזה קצת יותר מורכב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה להיכנס, אבל דיברת כאן- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אחד קם בבוקר, ואמר: חלמתי שאני המשיח. אמר לו הרב: אחרים צריכים לחלום שאתה המשיח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה שתקומת ישראל זו התחלת הגאולה, זה אל"ף-בי"ת של הציונות הדתית.
דוד ישראל כהן
יש מלך בישראל. מלכות ישראל קיימת. דוד המלך הוא מלך ישראל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ודאי. בינתיים כנסת ישראל – זה מדהים. שיעור מאלף בשבילי לפחות לדעת על מה מגדירים אדם. זה נשמע הזוי לחלוטין. רק תשנה את בית המדרש, ותהיה אפילו כוכב. בבקשה.
יהושוע שוורץ
שלום, שמי יהושע שוורץ. הייתי לפני כחודש, ואמרת שתיתן לי לדבר. אני רווק בן 49. נולדתי להורים ניצולי שואה במושב עין איילה ליד זיכרון יעקב. למדתי במדרשיית נועם בפרדס חנה. אחר כך עברתי לישיבה תיכונית שלהבים. סיימתי שם בגרות. המשכתי לישיבה גבוהה, קריית מלאכי. אבי היה רפתן, עבד מ-05:00 בבוקר עד 21:00 בלילה. קצת נח בצהריים. עבד מאוד קשה. הוא לא היה במחנות. היה עובד אצל קצב, ובזכות זה הוא הצליח לשרוד. הוא היה חסכן, כמו כל ניצולי השואה, והשאיר הרבה כסף – כמה דירות, נחלה במושב. יש לי אחות אחת, שבעלה החליט שתורתו אומנותו, אבל לחתן שמונה ילדים ולתת לכל אחד 200,000 דולר הוא רוצה מהכסף של אבא שלי ולא מהכסף של אבא שלו, שהיה פקיד עירייה.

זה גרם לי לסחרור נוראי, מאבקים משפטיים של 12 שנה, שמנסים לנשל אותי גם מהירושה של אבא. לאחרונה, לפני שלוש שנים, מונה לי אפוטרופוס לרכוש. בהתחלה הסכמתי, וחשבתי שיהיה שיתוף פעולה ושהוא יעזור לי לאינטרסים שלי בבית וכל זה. אני מודע לזה, והסכמתי לזה. יש לי ברקע עבר עם בעיות רגשיות. אני אדם רגיש. הייתי ארבעה חודשים באשפוז לפני 25 שנים. היה לי לחץ בישיבה, ורציתי להיות התלמיד הכי טוב. אני מודע לקשיים שלי. אני גם יודע שאין לי מסוגלות להעריך כסף כמו כל אדם, כי גדלתי לאבא מאוד חסכן, ויש לי בעיה בניהול כספים – אני יודע. מצד שני, אני מאוד אינטליגנט. אני יודע בדיוק מה אני רוצה לעשות ואיך. בפועל, האפוטרופוס מדכא אותי, ממש, בעיקר ברמה הפסיכולוגית. המצב שלי ירד פלאים בשלוש השנים האחרונות.

אני נמצא היום בפרשת דרכים. היום אני מאוד רוצה שיהיה לי תומך החלטות, כדי שמצד אחד - אני זקוק למישהו שילווה אותי, גם מבחינה רגשית, גם שייתן לי כוח והכוונה, אם בוחן המציאות שלי בכל מיני השקעות לא נכון. אבל מצד שני, בחוק עצמו, הנה נכניס את עצמנו להיות שופט היום, שבאה בפניו חוות דעה פסיכיאטרית, מצד אחד, שיש לזה הרבה גורמים אינטרסנטיים בכל מיני מקומות, במשפחות וזה. השופט כבול. אין לו בארגז הכלים שום אפשרות, חוץ מבצורה גורפת, לקבל את חוות הדעת הפסיכיאטרית של מומחה של בית משפט שנתנו לו. אין בפני השופט אפשרות בחוק. זה או לתת לחוות הדעת אישור, ולמנות אפוטרופוס רכוש – זה מגביל. כולכם יודעים מה פירוש המילה.

זה לא שחור או לבן. המציאות היא הרבה יותר מורכבת מכל דמיון. אני חושב שבמקרה שלי כולם יסכימו שמן הראוי שיהיה אדם שיתמוך בהחלטות שלי. לא שידכא אותי, לא שיגביל אותי. ודאי שכל החלטה על מכירת נכס או על השקעה לא נכונה – צריך אישורו, וגם בחוק בעניין אפוטרופוס זה כך, אבל יש הרבה דברים שלא נעשים כמו שצריך. אמנם הוא קרוב משפחה של אמי, אבל בשורה התחתונה, כשמישהו ממונה אפוטרופוס על בן אדם, זה 100% כוח על בן אדם. כל בן אדם פה באולם, שימנו לו אפוטרופוס, בין בכפייה, בין לא בכפייה, זה ישחוק אותו. תוך שנה-שנתיים הוא יאבד את הביטחון העצמי, ויגיע לדימוי מאוד שלילי.

אני מבקש – במקרה שלי אני מבקש לפנות לבית משפט. היו שתי החלטות באחרונה, בנצרת ובחיפה, אבל זה לא בחוק. זה כאילו ניצנים ראשונים. ברגע שהוועדה תחליט, אחרי ועדת חוק ומשפט, ואחרי שיישבו הפרופסורים והלמדנים בדיוק מי, מה וכמה ומה הגדרים, אבל שיהיה בארגז הכלים של השופט, ואז השופט רואה בפניו חסוי. הוא ימנה לו או אפוטרופוס לגוף או לרכוש או תומך החלטות או מה שרצו עכשיו, מין ייפוי כוח מתמשך, אבל אנחנו צריכים לתת לשופט את הכלים שבהם הוא ישפוט. הוא והעובדת הסוציאלית לסדרי דין - הם רואים את האדם בשטח. זה מקרה שאני ממש עכשיו – האפוטרופוס אישית שלי, אני מבקש שיהיה לי תומך החלטות. אם זה יהיה בחוק, יש לי סיכוי. אם לא, אמשיך לסבול עוד שבע שנים, עד שנתכנס בפעם הבאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם לא היית נותן את ההקדמה בהתחלה, הייתי חושב שאתה אחד מאלה שעוסקים בנושא.
יהושוע שוורץ
אני בקי מאוד בנושא, והלב שלי כואב ושותת דם כבר הרבה זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא להאמין. בבקשה.
אסף מרקוביץ'
שלום, אני אסף, מאס"י, פעילי הקהילה האוטיסטית בישראל. יש כמה נקודות שכתבתי. כמובן, ברוח הדברים שנאמרים, אני מסכים כמובן עם מה שנאמר לגבי תמיכה בקבלת החלטות. בתור אוטיסט בחברה, שיש בה שפה מסוימת וקול מסוים שלא תמיד משקפים את הקול הפנימי שלי, מה שגם יכול להתחבר לפעמים עם – שמעתי עכשיו על בוחן מציאות, למרות שגם פה יש טווח וגבולות וכל זה.

רציתי לומר שמאוד מעצים אותי, להיות פעיל בארגון של סנגור עצמי של אנשים שפועלים שחושבים דומה לי. הקול בחברה, זה הראי הריק, שאדם נמצא בחברת אנשים שפחות משקפים את הפנימיות שלו. לדעתי, חשוב שאנשים יידעו שיש דבר כזה, ארגוני סנגור עצמי, שיידעו – אני חושב שכדאי שיהיה בחוק משהו שיחייב להנגיש את הידיעה לאנשים שיש ארגוני סנגור עצמי, ושיש המון אפשרויות להתבטא. אני חושב שזה יכול מאוד להעצים אנשים, ולהביא אותם לרצות לקבל החלטות על חייהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צודק. תודה. בבקשה.
יותם טולוב
יותם טולוב, "בזכות". אני לא הולך לחדש פה דבר – אדוני מכיר את כל מה שיש לי לומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא להגזים...
יותם טולוב
קודם כל אני רוצה לומר תודה על האופן שבו בחרתם לפתוח את הדיון הזה היום, כי רוב יושבי הוועדה והדיונים הם אנשי מקצוע; הם לא אנשים שבסופו של דבר חווים את הסיפור הזה על בשרם. כולנו רוצים בטובתם, כולנו רוצים שתהיה להם מציאות חיים טובה יותר, אבל יש משהו אחר שקורה בחדר, כשאתה מבין את ההשלכות של הדבר הזה הכי מולך, הכי מול הפנים.

אני רואה את כולנו – גם אנשי המגזר השלישי, גם המחוקק וגם הממשלה – כולנו בשירות של ציבור. זכות הקיום שלנו היא היכולת לראות מה הצורך, מה הקול שעולה מהשטח, ולראות איך אנחנו יכולים לתת לזה מענה. אני לא חושב שיש הרבה נושאים היום בעולם המוגבלויות ובעולם הזקנה ובעולם של זכויות אדם בכלל, שיש קול כל כך חזק ודומיננטי מהשטח.

שמענו פה אמא, ואני חייב לומר ששמעתי מהרבה הורים את האמירה של אילנה, שאנחנו רוצים משהו אחר לילדים שלנו. אנחנו שומעים אנשים עם מוגבלות מדברים את השפה הזאת, אנחנו שומעים אנשי מקצוע שאומרים: תנו לנו משהו יותר מתון מהאפשרויות שיש היום בחוק, מהכול או כלום הזה. כולם באים לחדר הזה בסופו של דבר. הם לא הולכים לבית המשפט, כי ברור לכולם שבתי המשפט לא יוכלו להרחיב את השימוש בכלי הזה בלי הנחיה יותר ברורה של המחוקק. עיני כולם נשואות לחדר הזה.

אם ההחלטה בסופו של דבר תהיה במין שיטה של נעביר קודם כל את הנושא האחד, ייפוי כוח מתמשך, ונגיע מתישהו, כשנלמד מהשטח וכו' את הנושא הבא, זו תהיה אכזבה. זו תהיה בעיניי הפניית גב לצורך של השטח.

ייפוי כוח מתמשך – ואני רוצה להתייחס להערה שהעלית, שבינתיים נעשה שימוש בייפוי כוח מתמשך כתמיכה בקבלת החלטות. אני חושב שפתרונות כאלה מייצרים מציאות מעוותת. ייפוי כוח מתמשך הוא ממש כלי תפישתית אחר. הוא כלי שנולד מתוך המקום של אדם שמאבד את הכשירות שלו, שיש לו ירידה בכשירות שלו, שמישהו אחר ייקח את המושכות במקומו. תמיכה בקבלת החלטות מדברת על עולם תוכן אחר לגמרי - שהכוח נשאר אצל האדם, ושאנחנו לא אומרים שהוא איבד את כשירותו, ושרצונו הנוכחי ולא רצונו מהעבר הוא שיכריע. אתה צודק, שאם לא יעבור תמיכה בקבלת החלטות, גם אנחנו נגיד לאנשים: תתחילו להשתמש בפתרונות יצירתיים. יש כלי חדש, ייפוי כוח מתמשך – בוא תעוות אותו, אבל אם הוא יכול לעזור לך - אחלה. אבל אני לא רוצה להגיע למציאות מעוותת כזו בגלל פתרון מעוות.

לכן אמירה של הרבה מאוד ארגונים פה זה כן לקחת עוד זמן, ולעשות את זה כמו שצריך, כלומר להכניס פנימה תמיכה בקבלת החלטות, ולתקן את הדברים באפוטרופסות, שכבר הממשלה העלתה ואמרה שצריך להכניס פנימה, ולהשלים את הסיפור של ייפוי כוח מתמשך, ולצאת מפה אולי עוד כמה חודשים ולא עוד חודשיים אלא יותר, אבל עם חוק שמדינת ישראל יכולה להוית גאה בו ברמה הבין-לאומית שהנה עשינו מעשה והביאו לתיקון שמשפיע על 50,000 איש. זה המון אנשים. היתה פה נציגת בית המשפט בשבוע שעבר. היא אמרה: 13,000 הליכים בשנה. זה המון אנשים שמחכים לפתרון. ייפוי כוח המתמשך הזה הוא חלקי. הוא חשוב, טוב – הוא חלקי. לכן אני חוזר על הקריאה שכנראה כל דיון נשוב ונעלה – לא לחתוך בשלב הזה, ולהמשיך את הקילומטרים שצריך לעשות. אני חושב שכולם מחויבים לנושא הזה – לא רק אנחנו. לשבת, להציע את הנוסח, לדון עליו, ולהגיע לפתרון.
יעל גרמן (יש עתיד)
אפשר לשמוע את טל ברגמן שנמצאת כאן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. בבקשה.
דניאלה צור
שלום. אני דניאלה צור. אני רוצה להראות לכם את העיוות. אין עליי אפוטרופוס. אני עובדת בביטוח לאומי בנתניה. אבי הגיש בקשה להחזר מס כל שנה בגלל הנכות שלי, ובגלל הנכות של אחותי התאומה שנפטרה.

אחרי גיל 18 אבי המשיך לקבל את הזכות. האפוטרופוס נגמרה, נעלמה. אנחנו המשכנו לעבוד, היינו עצמאיות, ואבי קיבל את הזכות. כשאבי נפטר – ביקשנו במס ההכנסה להמשיך לקבל, שאחי או אחי השני, יקבל את הזכות עבורי בגלל הנכות שלי. מס הכנסה דורש, שימנו עלי אפוטרופוס. למה צריך למנות עליי אפוטרופוס? אני שומעת מפה את המקרים. אני מזדעזעת. מה, רוצים לקחת את החירות שלי בשביל 500 שקל בחודש? 500 שקל זה הרבה כסף בשבילי, ויש כסף. פשוט, הם דורשים אפוטרופוס. למה? ועל מה? על מה? להוריד את האפוטרופוס, להקל על הנכים. תמיד אפשר לפנות לבית משפט, בכל מצב. אני עובדת בביטוח לאומי. שם לא ממנים מהר אפוטרופוס. יש מינוי מקבל גמלה, יש חשבון משותף. יש מעקבים, יש הכול. יכולים לבדוק. בית משפט - צריך להביא קבלות, תדפיסים, לאן הלך פה, לאן הלך שם. יש פתרונות. אבל ישר ללכת לאפוטרופוס? זה זוועה. אני מקבלת דיכאון מזה. אבא שלי מת בכלל. אתם מבינים את האבסורד? מה, אני צריכה להיות אשמה? אני שומעת פה ונבהלת מהדברים שעולים פה. תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבין את הדברים. אנחנו נראה. תודה לך. מוריה ושאר הצוות, הנושא של תומך החלטות במערכת של משרד המשפטים, זה נמצא?
מוריה בקשי כהן
זה נמצא אצלנו. אנחנו גם קיבלנו מסמך מהקואליציה בנושא הזה. עשינו שלב ראשון- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
קואליציה?
מוריה בקשי כהן
קואליציית הארגונים. אנחנו בעצמנו ערכנו שלב ראשון של מחקר משווה בנושא הזה. אנחנו מתכוונים לשבת ולבחון את זה.

הקושי שלנו להתקדם בנושא הזה הוא גם בגלל האינטנסיביות של הדיונים האחרים – אותם אנשים. לכן מה שחשבנו במקביל לעשות, ואנחנו מתקשים לעשות – מה שיכולנו לעשות, אנחנו עושים – בניגוד לנושאים אחרים, שעלו בדיונים שלנו עם קואליציית הארגונים, ושחשבנו שהם לשלב ב', הנושא הזה, אנחנו לא פוסלים את האפשרות לעשות אותו בשלב הזה. עם זאת, זה מאוד תלוי במתווה שנחשוב שהוא נכון, וקיימים מתווים שונים, כי למשל, מתווה שמצריך הקמת מערך של תומכי החלטות ולא רק בני משפחה קיימים, מצריך חשיבה יותר עמוקה – מי המערך הזה צריך להיות, האם הוא צריך להיות מפוקח, שלא לדבר על היבטים תקציביים של הנושא הזה.

לעשות משהו משהר שאינו טוב – לא בהכרח נכון. לכן אנחנו עכשיו בשלב שבו אנחנו עושים את עבודת ההכנה, קודם כל להכיר את המודלים בנושא הזה, מתוך בחינה שאנחנו מתכוונים לעשות, וזה קשור גם לאינטנסיביות של העבודה שלנו כאן, של באיזה מודל אנחנו רוצים לצאת. ככל שהמודל הזה יתאפשר, גם עם עיכוב מסוים אולי של הצעת החוק הזאת, חודש-חודשיים, אפשר יהיה להכניס. ככל שיהיו פה דברים שצריך תקציב מדינה וכו' של שנה אחרת, נחשוב שנכון יותר לעשות את זה במהלך דו-שנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי את חושבת שתהיי בשלה לתת תשובות?
מוריה בקשי כהן
היכן אנחנו עומדים? אני חושבת שכמה שבועות, כדי שנוכל לומר אם אנחנו יכולים ללכת לשלב הזה או לא.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו לומר תודה על הפתיחה המאוד חשובה הזאת. אני חושבת שמה שלי מאוד בלט בשיח של אנשים בעלי מוגבלויות ולא רק ארגונים של אנשי מקצוע שנמצאים – לשמוע את הספקטרום הרחב של האנשים, ושבאמת אפילו בהקשבה מועטה כאן אפשר לראות כמה לכל אחד מתאים פה לתפור בגד אחר ולא לכולם מקשה אחת. אני חושבת שהמקום המאוד משמעותי שאנחנו נמצאים בו הוא לאפשר את הספקטרום של האפשרויות האלה, וגם להבין שמוגבלות זה לא או הכול או כלום. יכולה להיות יכולת הבעת רצון מאוד ברורה, וצריך לכן לתת מקום לרצון הזה, ובכל זאת מגבלה בשליטה בניהול כספים. אני חושבת שזו דוגמה מאוד יפה – מה שאנחנו רואים פה זה רק קצה ומקרים – אבל אני חושבת שזה הרקע לכל מה שאנחנו עושים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יפה. כפי שמוריה אמרה, וחזקה עלינו שהיא וכל נציגי המשרדים השונים, נותנים את נשמתם ואת לבם לקידום העניין הזה. אנחנו נהיה יותר חכמים. הם עובדים על הנושא הזה במקביל, אבל נכון שאנחנו פועלים באינטנסיביות גדולה גם בוועדה וגם מחוץ לוועדה, והן צריכות להיות השותפות והמובילות. בעוד כמה שבועות תהיה לנו יותר יכולת לקבל החלטה, אם באמת ננסה לשלב את זה בחוק הקיים, או להחליט את זה, ואחר כך להוביל חוק נפרד, שישולב בתוך זה, אבל לא להמתין. ודאי שאני לא רוצה להמתין עוד שנה, אם אני יכול לגמור את זה, אבל אם זו תהיה המתנה של חודש-חודשיים – נראה שיהיה סביר אולי לעשות את זה. נקבל את ההחלטות כשתהיינה יותר בשלות לעניין. בבקשה.
מיטל סגל-רייך
שלום, מיטל סגל-רייך מהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים. לגבי מערך התמיכה, חשוב לי לומר שיש היום כמה מיזמים לגבש קבוצת תומכים שכבר פועלים. כלומר אנחנו לא מדברים על משהו שצריך למצוא את האנשים. יש גופים היום שכבר פועלים לגיוס והכשרת אנשים, יש עמותה שקמה לצורך הזה. יש פרויקט משותף עם אוניברסיטאות – במרכזן אוניברסיטת בר-אילן – להכשיר סטודנטים במסגרת ההכשרה המקצועית שלהם בעבודה סוציאלית ובפקולטה למשפטים, הקליניקה לזכויות זקנים, כל מי שעושה שם פרקטיקה משפטית, לעשות פעולת תמיכה תוך ליווי של מעטפת של האוניברסיטה. בעצם בצענו מגוון אפשרויות לתמיכה שכבר פועלות, ויש עוד שיח עם גופים נוספים שמנסים להכשיר אנשים שעד היום עשו פונקציות אחרות אצלם במשרדים, בגופים הללו לפונקציה של תמיכה בהחלטות. אז יש מערך שגם עושה חשיבה וגם מגבש קבוצת אנשים שיכולים לפעול כתומכים. למעשה עד היום יש ארבעה מקרים שהעניין הזה אושר בארץ לאחרונה בתקופה די קצרים. בכל המקרים נמצא תומך בצורה די קלה – לרוב זה היה אנשים ממעגל די קרוב, אבל לא תמיד; לפעמים זה היה אנשים מוכרים שאינם בני משפחה, אבל גם לגבי אנשים עריריים או אנשים שאין להם מעגל תמיכה או אין מישהו קרוב לגביהם, יש היום גם חשיבה וגם עשייה וגם גיוס בהכשרת אנשים וגם פילוט שככל הנראה ייצא בעניין הזה. אז מבחינת השטח- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאחר שאת ומוריה נמצאים תחת אותה קורת גג- - -
מיטל סגל-רייך
וגם תמי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשאני אומר למוריה, אני מתכוון לכולם – יש תיאום ביניכם, או זה היה בשבילה חדשות כמו שבשבילי זה היה חדשות?
מיטל סגל-רייך
מוריה ואני יושבות הרבה יחד. אנחנו שותפים ומדברים על הדברים בצורה שוטפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חשוב מאוד שיהיה תיאום כוונות ותיאום כוחות. אז זה יכול לרוץ הרבה יותר טוב. זה ישחרר חלק מהעומסים.
מיטל סגל-רייך
אנחנו בהחלט עובדים גם בשיח הדוק עם ההנהלה, עם המחלקה המשפטית של משרד הרווחה, ומשוחחים בעניין. ואיילת שיושבת כאן ורינת ועם תמי ומוריה. אנחנו בהחלט יכולים לקדם את זה, אבל הפרקטיקה לגמרי מקימה את התשתית הארגונית לדברים האלה, גם ברמה של עמותות וארגונים בחוץ, גם ברמה של אוניברסיטאות שלקחו את זה כפרויקט – אוניברסיטת בר-אילן – אני יכולה לדבר מהכובע הזה. מעבר לזה יש עוד עשייה, כך שאנחנו מאוד מוכנים למערכת שתסדיר את זה גם מבחינה חוקית ויכולים לתת את המענה בשטח כבר עכשיו. עובדה שזה נעשה בתקופה האחרונה בחיפה ובנצרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לך בכוחך זה, מה שנקרא. תודה. בבקשה.
ד"ר טל ברגמן
אני ד"ר טל ברגמן ממשרד הבריאות. בתפקידי אני ראש האגף לבריאות הנפש. אני רוצה להודות לך על הדיון החשוב הזה. יש כמה דברים שנאמרו פה, שאני חושבת שצריך לחדד.

אתייחס למטופלים שאני הכי מכירה, אבל אפשר לגזור מזה להרבה מאוד אנשים אחרים. קודם כל, אני מאוד שמחה על מה שאמרתם כאן. אני נתקלת בהרבה מאוד מצבים של אפוטרופסות שהם בלתי-אפשריים, ואני מעבירה את זה כמובן לטיפול משרד המשפטים.

אני חושבת שמשהו הוצא מהקשרו בנושא של אפוטרופסות. יש הרבה מאוד ביקורת גם שלי על כל המוסד הזה, וקשה לי לשים את האצבע כי איני משפטנית, היכן זה הלך לאיבוד, אבל אני חושבת שאם לא נלמד בצורה יסודית איפה זה התפקשש, אנחנו פשוט נחזור על טעויות, משום שאפוטרופסות אמורה להיות ממוקדת, משום שחוות דעת על אפוטרופסות אמורה להיות עם שאלה מאוד בורה לגבי תפקוד של אדם ומדוע הוא בכלל זקוק לאותה הגבלת חירויות מסוימת, ונראה לי שלפני שאנחנו מתקדמים קדימה, ולפני שאנחנו יוצרים מצב שייפוי כוח מתמשך יהיה עוד סוג של עוד אפוטרופסות, אנחנו צריכים לעצור ולשאול את עצמנו מה המטרה שלנו ומה מוביל אותנו בחקיקה הזאת. ואם מה שמוביל אותנו בחקיקה הזאת זה השיתופיות – גם של כולנו כגורמים, כי הקיטוב הזה – אנשי המקצוע, מטופלים – חברים, אנשי המקצוע יודעים לראות גם את רצונו של המטופל. נכון, הם גם רואים מזוויות אחרות, אבל הם יודעים גם לכבד את הרצון. אנחנו צריכים לעבוד כולנו יחד כדי לאפשר את השיתופיות הזאת.

אני מאוד אהבתי את הרעיונות שעלו פה. בעיניי, תומך החלטה זה דבר הרבה יותר נכון, הרבה יותר דמוקרטי, הרבה יותר מתאים לחברה מתקדמת מאשר ייפוי כוח מתמשך. במילים ייפוי כוח יש המילה כוח, וכוח זה דבר שצריך להיות אחראי לגביו. לכן לא ייתכן שזה יהיה ללא פיקוח. אולי צריך ללמוד מהפיקוח הלא מספיק טוב אולי של אפוטרופסות כדי להבין איזה סוג של פיקוח אנחנו צריכים לעשות פה כדי שזה לא יהפוך להיות. ואולי אנחנו צריכים דווקא להתחיל עם תומך החלטה ולא עם המקום המקביל, שהרי מתמשך, יש בו הרבה מאוד סכנות לזכויות אדם ואזרח, והרבה מאוד מקומות שבהם מכוונה טובה, שרצינו לתת יותר אפשרות, אנחנו בעצם מגבילים הרבה יותר.

השיח הזה מאוד חשוב, כך שאם חקיקה במקום המאוד חשוב הזה הולכת להתרחש, אני חושבת שהיא צריכה להיות יסודית. היא צריכה להכיל את כל האפשרויות. אחד הדברים שלא עלו פה – היא חייבת לכלול התייחסות לאותו שופט, שיהיה מול אותו אדם – מהי מערכת יחסי הגומלין, מתי אנחנו מחליטים על אפוטרופוס, מתי אנחנו מחליטים על ייפוי כוח מתמשך, ומתי אנחנו מחליטים – ארגז הכלים הזה חייב להיות חלק מהחקיקה. אחרת אנחנו יוצרים בלגאן, אנחנו לא מקדמים אף אחד. אנחנו חייבים לקבוע את הדברים הללו בדיוק כמו שפסילות דין ואפוטרופסות – מתקיימים יחסי גומלין. אפשר להסכים ואפשר שלא – לא חוקקתי את החוק הזה – אבל אנחנו חייבים את ארגז הכלים הזה להטמיע בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה על דבריך. אולי רק תיקון אחד, כדי להקל עלינו - ייפוי כוח – באמת יש המילה כוח, אבל יכול להיות שהכוונה היא שזה הכוח של הנותן ולא של המקבל. הנותן מעביר את כוחו. לכן נסתכל על זה כך, וזה יכול לקבל צורה יותר מכובדת.
מיטל סגל-רייך
אבל אם אתה מעביר את זה למישהו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מייפה את הכוח שלי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז יש לך פחות כוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההפך. כוח זה הצלה, שאני יכול להעביר בלי להפחית מכוחי. כמו נר. בדרך כלל זה כך. זה כמו שליחות.
יעל גרמן (יש עתיד)
בפועל באמת נותנים את הכוח. בחלק מההחלטות נותנים את הכוח להחליט למישהו אחר. זו המשמעות. יש מקומות שבהם צריך לעשות את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל ייפוי כוח – אני לא יודע אם אפוטרופוס – הוא בא לבטא את הרצון של המייפה. של הממנה.

רבותיי, נמשיך. כל הדברים הללו נאמרו, נשמעו. כל אחד בתחומו יקדם את הדברים. הלוואי שנוכל, כשנסיים את הדיון פה, מייד להמשיך לנושא של תומך בהחלטות, או אפילו אם נעשה הפסקה קטנה לנשימה – הלוואי.
מוריה בקשי כהן
יש הבדל בין יוזמות שטח, שבאות בדרך כלל מארגונים שעוסקים בתחום או סיוע משפטי, לבין הבניה של נושא. גם נושא של ניצול לרעה עלול להיכנס, וגם נושא של חוסר הבנה. לכן כשמבנים את זה, צריך להיות הרבה יותר- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מסכים. נמשיך. נועה ומוריה, תובילו לסירוגין.
נועה ברודסקי-לוי
אני מציעה שנתחיל בנקודה שבה סיימנו בדיון הקודם, ואחר כך נחזור לסעיפים נוספים שרצינו להעלות לאחר ישיבה גדולה שעשינו בין הדיונים עם הארגונים, עם כל הגורמים. אני מציעה שנגיע לעמ' 10, הנחיות מקדימות.

סיימנו את הדיון הקודם בדילמה שהתעוררה כאן בנושא של המתח בין רצון קודם לרצון נוכחי כשמדובר בהנחיות מקדימות. נוכח מה שעלה כאן בדיון הקודם, וגם מה שיושב-הראש וחברת הכנסת גרמן, שהיו בדיון, העלו – חשבנו לעשות פה גם סוג של הבחנה בין מקרים שבהם הממנה באותה נקודת זמן עדיין מבין אותו נושא ספציפי שעליו מדובר בהנחיה מקדימה, ואז כן יגבר הרצון הנוכחי שלו, לעומת מצב שבו הוא לא מבין גם בנושא הספציפי ולכן במצב הזה כן תגבר ההנחיה המקדימה.

מה שקבוע בסעיף 32כה(ד) – ואני מקריאה – על אף האמור בסעיף קטן (ב) – שאומר שיפעלו לפי הנחיות מקדימות – מיופה הכוח לא יפעל בהתאם להנחיה מקדימה – (1) אם הממנה מסוגל באותה שעה להבין את העניין לגביו ניתנה ההנחיה ואת משמעות ההחלטה ומביע רצון לסטות ממנה; (2) בעניין אישי מהותי או רפואי מהותי, אם הממנה מתנגד בשעת מעשה לקיומה של ההנחיה, גם לאחר שניסה מיופה הכוח להביא את הממנה להסכים לה.

סיימנו בישיבה הקודמת עם הנקודה הזאת, שעלתה דילמה לגבי הנחיות מקדימות ומה צריך לגבור – הרצון הנוכחי או הרצון הקודם. מה שהצענו פה, הוא שאם האדם מבין באותה שעה באותו נושא, כן יגבר הרצון הנוכחי, ואם הוא לא כבר מבין באותה שעה, תגבר ההנחיה המקדימה. בכל מקרה בעניין אישי מהותי או רפואי מהותי, לא יפעלו בהתאם להנחיה מקדימה אם הממנה מתנגד בשעת מעשה לקיומה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתנו דוגמאות בנוגע למכירת דירה, שגם זה מופיע, אבל אם הוא נתן בהתחלה הנחיה, ועכשיו הוא אומר: לא רוצה.
נועה ברודסקי-לוי
ספציפית לגבי מכירת דירה יש לנו סעיף שאומר שעל זה צריך ללכת בכל מקרה לבית משפט, אבל אם, למשל, אמר למכור את הרכב שלו בשעה מסוימת, ובאותו רגע, אם הוא מחליט כרגע אחרת, זה יגבר, אבל אדם שלחלוטין לא מבין אותו עניין, אז תגבר ההנחיה המקדימה שהוא קבע מראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
פיליפ מרכוס
יש כאן הגדרה של מהותי?
נועה ברודסקי-לוי
לא. דיברנו על זה גם בדיון הקודם, שזו בעיה להגדיר את זה מראש, כי אנחנו לא יכולים לצפות את כל הסיטואציות.
פיליפ מרכוס
מדובר כאן שוב על בתי המשפט. אתם מצפים למצב שיהיו שנים של פסיקה – מה זה מהותי ומה זה לא מהותי. אני חושב שהמחוקק צריך לתת לפחות הגדרות כלשהן או מסגרות לעניין הזה. אדם אחד, לעבור מדירה לדירה - מהותי מאוד. אדם אחר, שכל חייו עבר מדירה שכורה אחת לאחרת, זה לא מהותי. כמובן, ההנחיה לעניינים הרפואיים, הרווח הוא גדול מאוד. לא הייתי חושב שהעבודה תהיה מושלמת ללא איזשהו ניסיון להגדיר מהו מהותי, גם בענף הרפואה וגם בענף הרכוש.
ערן טמיר
ערן טמיר, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים.
נועה ברודסקי-לוי
ספציפית דירה כפי שאמרנו, זה בכל מקרה צריך לבוא לאישור בית משפט. אפשר אולי לחשוב על השלכות ארוכות טווח, אבל הפחד שהוא שייפלו דברים בדרך.
ערן טמיר
אפשר לתת כמה דוגמאות – זה יכול לתת כיוון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרמב"ם תמיד קובע עיקרון, ואז נותן כמה דוגמאות. הוא אומר שהן דוגמאות, אבל הן נותנות דוגמה לעיקרון. יכול להיות שאם כאן נוכל לתת דוגמאות משלושה סוגי דברים, ייתכן שזה יקרין באיזה לבל נמצא הנושא המהותי. תחשבו, לא עכשיו. מאחר שהשופט, כך אנחנו קוראים לו, אומר שבאמת כשמגיע לפסיקה, יש הרבה מאוד לבטים מה זה מהותי, וכל שופט, יכול שיפרש את זה אחרת, או שבסוף אחד השופטים יפרש, והוא יקבע הלכה, כשבעיקרון מי שצריך לקבוע זה המחוקק, אם הוא יכול. לכן אם נוכל לתת דוגמאות, זה גם ינחה את בתי המשפט, לאיזה לבל אנחנו מתכוונים שזה מהותי, ואיזה לבל זה כבר לא מהותי, כי מהותי זה יכול להיות מהדבר הכי מהותי. מכונית – זה מהותי או לא? אצל אדם רגיל יכול להיות שזה לא מהותי, ויש אנשים שאולי מכונים זה לא חייהם. תחשבו, לא עכשיו.
נועה ברודסקי-לוי
בכל מקרה, נוסיף שזה מבלי לגרוע בחוק זכויות החולה.
מוריה בקשי כהן
הנוטה למות.
נועה ברודסקי-לוי
יש סעיף נפרד לנושא חוק החולה הנוטה למות. זה קיים בכל מקרה בסעיף נפרד ברור.

אני קוראת סעיף קטן (ה): הוסמך מיופה כוח לפעול בעניין מסוים שבו ניתנה הנחיה מקדימה, והתקיימו התנאים שבסעיף קטן (ג) הפוטרים אותו מלפעול לפי ההנחיה המקדימה, יפעל באותו עניין בהתאם לאמור בסעיף 32ז(3) כאילו לא ניתנה הנחיה מקדימה בנושא זה.

(ו) מיופה כוח רשאי לפנות לבית המשפט בבקשה למתן הוראות בקשר להנחיה מקדימה שיש קושי בביצועה או על מנת שבית המשפט ייקבע אם התקיימו לגביה הוראות סעיף קטן (ג) וכן אם הוא מבקש לפעול לפי הנחיה מקדימה שהממנה מתנגד לביצועה.

32כו. תוקפן של הנחיות מקדימות. הנחיות מקדימות יהיו תקפות כל עוד לא בוטלו בידי נותנן בהתאם לסעיף 32יח, בשינויים המחויבים, אלא אם כן קבע בית המשפט כי לאור הנסיבות האמורות בסעיף 32כה(ה) אין מקום לפעול בהתאם להן.

32כז. אי תחולה. הוראות סימן זה לא יחולו על מתן הנחיות מקדימות למיופה כוח בקשר לטיפול רפואי בחולה הנוטה למות, כמשמעותן בחוק החולה הנוטה למות.

זה סיום הפרק הזה של ההנחיות המקדימות לגבי מיופה כוח. אני מציעה שנחזור לכמה נקודות שרצינו להעלות. בין הישיבות, דיוני הוועדה, ישבנו וחשבנו עליהן, שנכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
תמר הקר
יש פה כמה סעיפים, רק להבהרה. לא מאינטרס כלשהו. קודם כל, ב-32כו, ההנחיה ל-32כה(ה) – זה כבר צריך להיות (ו).
נועה ברודסקי-לוי
את כל ההתאמות בהחלט נעשה.
תמר הקר
בסדר. אני רוצה לחזור למה שהתחלנו בו. פסקה (ד1). מאוד קשה לקרוא מה כתוב פה. קודם כל, להבין את העניין – בדרך כלל אנחנו אומרים: להבין בעניין. הכוונה לביטוי הרגיל או משהו אחר?

דבר שני, אנחנו מדברים פה על הנחיה, החלטה לסטות ממנה. האם לסטות מההנחיה? האם לסטות מההחלטה? החלטה – אני מבינה רק אחרי שקראתי את זה כמה וכמה פעמים – שהכוונה היא לאותה החלטה שמדובר בה ב-(ב) – מתעורר צורך לקבל החלטה, אז הוא מבין את משמעות ההחלטה. בהתחלה חשבתי שההחלטה לסטות מההנחיה, זאת ההחלטה. צריך לחשוב, שזה יהיה ברור. כל הדברים פה מאוד לא ברורים. לסטות ממנה – מן ההחלטה? מן ההנחיה כנראה.
נועה ברודסקי-לוי
מן ההנחיה.
תמר הקר
צריך להבהיר את זה. אפשר לפרש בארבע צורות את מה שכתוב.

אותו דבר מה שאמרת בעל-פה, בפסקה (2), לאחר שמיופה הכוח ניסה.
נועה ברודסקי-לוי
אמרתי את זה.
תמר הקר
לא ידעתי אם אמרת את זה כדי להסביר- - -
נועה ברודסקי-לוי
לא. כתוב לי.
תמר הקר
ב-32כו יש פה הפניה ל-32יח. 32יח דן בייפוי כוח מתמשך ולא בביטול הנחיות מקדימות. אם רוצים שניתן יהיה לבטל גם הנחיה מקדימה מסוימת – לא את כלל ההנחיות המקדימות – צריך גם את זה לכתוב במפורש, למה הכוונה פה. תקפות כל עוד לא בוטלו. האם זה כלל ההנחיות המקדימות או הנחיה מקדימה מסוימת? ב-32כו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תרשמו את זה ותראו.
מוריה בקשי כהן
כתוב: לאותה הנחיה.
תמר הקר
אבל יש שם יח: ייפוי כוח מתמשך. את יכולה לא לבטל את ייפוי הכוח המתמשך, אבל לבטל את ההנחיות.
מוריה בקשי כהן
אז בהתאם למה שבוטל.
תמר הקר
אבל אם לא כתוב שאפשר לעשות גם כך וגם כך- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תעשו מחשבה עלזה, ואם יש צורך, תעשו את זה ברור יותר.
נועה ברודסקי-לוי
נחזור לעמוד מס' 1, ל-32א, להגדרות. דיברנו על הגדרות של בעל כשירות ושל מבין בדבר. אני מקריאה מתוך 32א, הגדרת בעל כשירות.

מי שמסוגל להבין את המשמעות של מתן ייפוי כוח מתמשך, מטרותיו ותוצאותיו, לרבות לאחר שבוצעו עבורו התאמות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998.

הגדרת טובתו של הממנה – אני מקריאה רק את ההגדרות ששינינו מאז הדיון הראשון – "טובתו של הממנה" – מכלול הזכויות, האינטרסים והצרכים של הממנה.

"מבין בדבר" – מי שמסוגל להבין בעניין מסוים ולקבל החלטות בקשר אליו.

"חוות דעת של מומחה" – חוות דעת, תעודה או אישור של רופא או מומחה אחר שקבע השר לפי סעיף 83(ב), שעליו נדבר עוד מעט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הדברים האלה דוברו גם בפורום?
נועה ברודסקי-לוי
כן, בישיבה הגדולה. הוזמנו כולם. הרבה מאוד הגיעו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר אם היה דיון בפורום, פה, מאחר שכבר היה דיון ביניכם, פה יהיה מיעוט דיון כדי שלא תהיה כפילות. אתם יושבים ביניכם יחד, מקיימים את הדיון, וזו המטרה- - -
תמר הקר
אבל את הניסוח אנחנו רואים רק עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז יהיה עכשיו רק מיעוט דיון ולא כאילו אנחנו מתחילים הכול מההתחלה. בבקשה.
רונן יצחק גיל
קודם כל תודה רבה על התיקון של מבחן הכשירות. אני רוצה רק להתייחס לעניין של מבין או לא מבין בדבר. יש הבדל, גם כאשר אנחנו מקבלים אותו חלילה כמבחן יחיד, עדיין יש הבדל בין מבין בדבר ומסוגל לקבל החלטות בדבר. גם ההגדרה הנוכחית עדיין לא מבחינה בין השניים. יש כאן בלבול.
מוריה בקשי כהן
בסעיפים יש התייחסות.
רונן יצחק גיל
אבל בהגדרה שהוקראה כאן כרגע יש עירוב בין מבין בדבר למסוגל לקבל החלטות בדבר. זה צריך להיות הגדרות נפרדות.
מוריה בקשי כהן
לקבל החלטות – יכול להיות שצריך להכניס את זה בסעיפים הספציפיים. צריך לעבור סעיף-סעיף, אבל ברובם צריך את שניהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה רגע להתנצל. אני צריך לצאת לרבע שעה, אז יעל תנהל את הדיון. אני אחזור.

(היו"ר יעל גרמן, 11:22)
מוריה בקשי כהן
מה שעשינו – קבענו בעצם שתי הגדרות, והשלישית לא צריכה הגדרה – שאדם מסוגל להביע את רצונו. יש לנו שלושה מינוחים: אחד, בעל כשירות, שמתייחס ספציפית להבנה של עריכת ייפוי הכוח. השנייה זה מי שמסוגל להבין בעניין ולקבל החלטות בקשר אליו. יש בזה שני רכיבים שונים – אני מסכימה אתכם – שהם שונים. השלישית זה להביע את רצונו.

לאורך הסעיפים – ועל זה עברנו, מי שהיה בישיבה המקדימה - ראינו באיזה מקום מתאים מה. אני מציעה, כשאנחנו עוברים עכשיו על הסעיפים, אם אתם חושבים שבאחד המקומות היה מקום לפצל ולא להכניס את שני הרכיבים, נעשה את ההתאמה, ובהגדרה נכניס רק את מבין בדבר, ובמקום הספציפי מבחינה ניסוחית נכניס את זה שם. אני לא בטוחה שהיו לנו סעיפים כאלה, אבל כשנעבור, נראה את זה.
רונן יצחק גיל
למה לא להכניס שתי הגדרות?
מוריה בקשי כהן
זה עניין של נוסח החוק. אם לא צריך את זה, ותמיד אותו מינוח, צריך את שני הרכיבים, לא נעשה את ההפרדה, ואם צריך, נשים את זה.
היו"ר יעל גרמן
יש עוד הערות לגבי הסעיפים שקראנו עד כאן? בבקשה.
פיליפ מרכוס
זו הערה שחוזרת על עצמה. בעל מקצוע לצורך מתן חוות דעת - לא כל רופא מוסמך לתת בעניינים הללו חוות דעת.
נועה ברודסקי-לוי
עוד מעט נדבר על הסעיף של תעודות מומחה, ושם תהיה התייחסות לזה בתקנות. עוד מעט נגיע לסעיף היותר ספציפי.
היו"ר יעל גרמן
הערות נוספות? נמשיך.
נועה ברודסקי-לוי
כדי שזה יהיה לפי הנושאים, נעבור לעניין של הכניסה לתוקף שקשור לעניין של מבין בדבר. סעיף 32יג, עמ' 6. אני מקריאה.

כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך. (א) ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקפו במועד שבו חדל הממנה להיות מסוגל להבין בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך ולקבל החלטות בקשר אליו, ובלבד שנתן מיופה הכוח לאפוטרופוס הכללי הצהרה כי התקיימו התנאים לכניסת ייפוי הכוח לתוקף, כולו או חלקו, וכי קוימו חובות היידוע. היתה תעודת מומחה תנאי לכניסת ייפוי הכוח לתוקף, תצורף התעופה. ניתנה הודעה כאמור- - -
מוריה בקשי כהן
חוות דעת.
נועה ברודסקי-לוי
נכון, שינינו את זה: במקום תעודה: חוות דעת. הרי הגדרנו חוות דעת. ניתנה הודעה כאמור, ימסור האפוטרופוס הכללי למיופה הכוח אישור כי ייפוי הכוח נכנס לתוקף.
תמי סלע
הייתי רק מתקנת שהאישור הוא על זה שההודעה התקבלה.
נועה ברודסקי-לוי
לכן הנוסח הוא כזה שהתקבלה הודעה באפוטרופוס הכללי, התקבל אישור שזה בתוקף. אני חושבת שזה עולה מהנוסח, כי כתוב במפורש שניתנה הודעה- - -
מוריה בקשי כהן
- - -
נועה ברודסקי-לוי
אז: קיבל האפוטרופוס הודעה כאמור, ימסור למיופה הכוח אישור כי ייפוי הכוח נכנס לתוקף?
מוריה בקשי כהן
לא, כי הודע לו על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח.
נועה ברודסקי-לוי
בסדר.
מרים מהלה
עו"ד מרים מהלה. אני ממשרד עו"ד עמרם בלום. בישיבה הזאת אני מייצגת גם את לשכת עורכי הדין. בדיונים דובר על זה שהאפוטרופוס הכללי לא יצטרך לבדוק עם התעודה או עם זה, אבל יש רשימת דברים. נגיד, אם צריך להמציא תעודה, שיבדקו שיש תעודה, ואם מיופה הכוח צריך להצהיר על הנתונים, שיבדקו שיש הצהרה שמתייחסת לנתונים האלה. לא צריך לבדוק מאחורי הניירות, אבל לפחות שיוגשו הניירות שנדרשים לפי ייפוי הכוח.
מוריה בקשי כהן
אנחנו עשינו הבחנה בין תעודה לבין תנאים אחרים. תנאים אחרים האפוטרופוס הכללי לא יבדוק, אלא מיופה הכוח יצהיר שהתקיימו התנאים האלה. יתקיימו התנאים לכניסת ייפוי הכוח לתוקף. הוא צריך להצהיר שכל התנאים שהממנה קבע – אם התנאי היה תעודה, בהתחלה התלבטנו, אם זה יהיה בהצהרה, אבל אמרנו: לא. יצרף את התעודה – זה נותן חיזוק.
מרים מהלה
פתחנו את הדלת לממנה, לקבוע אילו תנאים שהוא רוצה, אז אם בתוך התנאים האלה יש אישורים של אנשים אחרים, שהם יופיעו בתצהיר, כי לתת תצהיר שאומר: התקיימו התנאים – אפילו מי שמקבל את ייפוי הכוח, אין ההרתעה הבסיסית. שיכתבו בתצהיר. לא צריך ללכת לבדוק, שהתצהיר הוא נכון או לא נכון, אבל לפחות שתהיה התייחסות לתנאים. אנחנו רוצים לקדם את הרצון של האדם? שתהיה פה בדיקה כלשהי שנעשה רצונו.
ריבי צוק
אותה הערה ממש.
היו"ר יעל גרמן
בבקשה.
ריבי צוק
כשאדם כותב בדרך שגרה: התמלאו כל התנאים – הוא בכלל לא נותן דעתו עליהם. לכן הוא צריך להגיד: אלה התנאים, וכך מילאתי אותם.
היו"ר יעל גרמן
הבקשה היא לרשימה של תנאים. שיהיה ברור שהתנאים באמת התמלאו.
ריבי צוק
מאוד חשוב בהקשר הזה עוד יותר – הוכנסה חובת יידוע. שבחובת היידוע יהיה פירוט של למי ניתנה ההודעה, באיזה אופן, באיזה מועד, בצורה שבאמת יהיה אפשר לערוך על זה בקרה. לכן אמרתי שזה יהיה ברמה של טופס. אני לא מצפה שבחוק יהיו כל הפרטים האלה, אבל הפרטים האלה הם חשובים.
היו"ר יעל גרמן
אני חושבת שזה ברור. גם מתקבל על הדעת. שבאמת מישהו יוכל לעשות בקרה. יש צ'ק ליסט. מישהו יוכל לעשות בקרה וזאת לא כותרת – התמלאו התנאים.
תמי סלע
כנציגת האפוטרופוס הכללי חשוב לי שיהיה על השולחן, למרות שאני לא אוהבת להיות זו שמדברת על ההיבטים הארגוניים, אבל כן חשוב לדעת איך המערכת הזאת אמורה לעבוד.

בזמנו דיבר היושב-ראש על התפישה של המעטפה הסגורה, כלומר כל התצהיר הזה וחוות הדעת הרפואית או האחרת של המומחה יצורפו ויהיו שם, ואם זה יהיה תצהיר מפורט שהוא יצטרך להצהיר שהוא ביצע את הכול בצורה מפורטת ולא רק שהתנאים התקיימו - מה טוב. אבל הרעיון כרגע הוא לא שכל תצהיר כזה שיגיע, יהיה מי שיישב ויבדוק אותו – הצהרה וחוות דעת, אלא שזו תהיה במערכת שהיא די אוטומטית. אם יהיו תלונות ויתעורר הצורך, אפשר יהיה לפתוח, לבדוק ולראות אם בזמנו הכול נעשה כמו שצריך והיו בעיות, אבל לא מתוקצב כרגע, וגם את זה צריך להגיד על השולחן, ולא מתוכנן שתהיה מערכת, איזשהו מערך של אנשים שבודקים את זה. אפילו מדובר במשהו ממוחשב אוטומטי של מסירת חומר וקבלת אישור. אני לא רוצה שיוטלו משימות שלא נוכל לבצע בצורה- - -
היו"ר יעל גרמן
אני מבינה מה שאת אומרת. קודם כל, היום יש גם אפשרות לקחת טופס ולהעביר אותו תחת איזשהו מחשוב ולראות שהוא אכן ממולא. מה שאת אומרת זו בדיוק הכוונה. יכול להיות שלא יבדקו בכל רגע, אבל תהיה אפשרות לבדוק. הבקשה היא שיהיה טופס שמפרט את כל התנאים שהממנה קבע כדי שאפשר יהיה לבדוק שאכן הם מולאו. אני חושבת שאנחנו מדברים על אותו דבר. הערות נוספות.
ריבי צוק
בהמשך אותו עניין, אם מי שצריך ליידע אותו על הפעלת ייפוי הכוח, לא ניתן ליידע אתו, שתהיה שם ברירת מחדל של מתן הודעה לבן משפחה.
מוריה בקשי כהן
זו כבר הוראה של חוק. זה לא הסעיף הזה, אגב. את רוצה לומר, שבסעיף שקבענו את חובת היידוע, אם הוא כבר הלך לעולמו, יהיה יידוע למישהו אחר. נדון בזה כשנגיע לסעיף. צריך לחשוב על הזה.
ריבי צוק
אני רוצה לומר, שתהיה חובת יידוע לאיזשהו צד שלישי תמיד.
מוריה בקשי כהן
אנחנו לא בסעיף הזה.
היו"ר יעל גרמן
הערות נוספות לסעיף הזה? אין.
נועה ברודסקי-לוי
סעיף קטן (ב). על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי הממנה לקבוע בייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו מיד לאחר שניתן או במועד מאוחר יותר, אף אם באותו מועד יהיה הממנה מסוגל להבין בדבר; ואולם עד למועד שבו חדל הממנה להיות מסוגל להבין בדבר יהיה דינו של ייפוי הכוח המתמשך כדין ייפוי כוח שניתן לפי חוק השליחות.

הוא יישאר כייפוי כוח רגיל. דנו בזה בישיבות קודמות. לא עשינו פה שינוי.
היו"ר יעל גרמן
חוק השליחות.
נועה ברודסקי-לוי
חוק השליחות זה החוק הרגיל, שמאפשר ייפויי כוח רגילים, שאדם נותן ייפוי כוח רגיל לאדם אחר. הרעיון הוא שאפשר יהיה להכניס לתוקף מוקדם יותר ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש, אבל אז הוא יפעל כייפוי כוח רגיל לכל דבר ועניין.
היו"ר יעל גרמן
בסדר גמור. הערות. רונן.
רונן יצחק גיל
מכיוון שלא הצלחתי להעיר קודם, ל-(א), לכניסה לתוקף. כפי שאני אומר בכל פעם, ואני חוזר על עצמי – לא ייתכן שמבחן המבין בדבר יהיה המבחן היחיד שמכניס ייפוי כוח לתוקף. והיה ואדם, כשהוא חותם על ייפוי הכוח, מעוניין באיזשהו מבחן אחר שמתאים לאורח חייו, שמתאים לצורה שבה הוא מנהל את חייו בזמן שהוא חותם על ייפוי הכוח המתמשך, מנסח איזשהו מבחן אחר, אני חושב שצריך לתת לזה מספיק מקום גם בסעיף הזה, שהיה והממנה קבע מבחן אחר לכניסה לתוקף, הוא המבחן שצריך לבחון בעת הכניסה לתוקף.

בהמשך לעניין ההגדרות ובהמשך ישיר גם לזה, אני בהחלט רואה מצבים שבהם ממנה מסוים, בזמן שהוא חותם על ייפוי הכוח, מעוניין שייפוי הכוח ייכנס לתוקף, כשדעתו בדבר עדיין מעורפלת. היא לא שלמה. ואז יכול להיווצר מצב שהוא עדיין מבין בצורה מסוימת בדבר, אבל לא מסוגל לקבל בעצמו את ההחלטה בדבר. על אחת כמה וכמה כל עוד אין לנו קבלת החלטות נתמכת.
נועה ברודסקי-לוי
דיברנו על זה כבר בדיון קודם. הוועדה שמעה, והוחלט לאפשר את הנושא הזה רק בנושא רכוש. רק אז אפשר יהיה להקדים את כניסתו לתוקף.
היו"ר יעל גרמן
התנאים שהממנה קובע, לא יכולים לגרוע את הנושא הזה שהוא לא מבין בדבר. זה תנאי יסוד או תנאי סף.
מוריה בקשי כהן
להבדיל מייפויי כוח רגילים, שאדם ספציפי, גם לא בענייני רכוש, ובלבד שהם נקודתיים. ייפוי כוח בנושא כללי, כשאתה מעביר את הסמכות למישהו אחר, להחליט עליך בתחום רפואי או בתחום אישי אחר, זה רק כשאדם חדל להבין בדבר מתוך תפישה של אוטונומיה ושל עידוד האדם, שכשהוא מסוגל לזה, הוא יקבל את ההחלטה בעצמו. היה לנו דיון על זה.
היו"ר יעל גרמן
בדיוק. אני לא פותחת, אני גם כרגע ממלאת מקום, אז אני לא רוצה לפתוח מחדש את הדיון. יש לך הערות לסעיף קטן (ב)? לא. אז נמשיך.
נועה ברודסקי-לוי
(ג) הממנה רשאי לקבוע בייפוי הכוח את הדרך שבה ייקבע כי הוא אינו מסוגל להבין בדבר, בין באמצעות תעודת מומחה ובין בדרך אחרת, ובלבד שלא יקבע כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו לפי החלטתו של מיופה הכוח לבדו, ורשאי הוא לקבוע - אני מסגננת פה קצת שונה ממה שהיה כתוב, כדי להבהיר – הוראות לכניסה לתוקף לעניינים שונים. לא קבע הממנה כאמור, יראו אותו כמי שאינו מסוגל להבין בדבר אם נקבע בתעודת מומחה אשר נמסרה למיופה הכוח, כי הממנה אינו מסוגל להבין בדבר; מיופה הכוח יהיה מוסמך לתת הסכמה בשם הממנה לביצוע הבדיקה הדרושה לשם עריכת תעודת המומחה האמורה.

אני אסביר. היתה כאן דילמה, כבר בדיונים קודמים, האם לחייב בקבלת תעודת מומחה לצורך כניסה של ייפויי כוח לתוקף, או לאפשר לממנה להחליט שלמשל, בן הזוג שלו, שמכיר אותו ואת התפקוד שלו טוב מכולם, יוכל להחליט בשבילו מתי הוא כבר אינו מבין בדבר. שמענו גם לפני שני דיונים, ואחר כך קיימנו על כך ישיבה בין דיוני הוועדה עם כלל הגורמים, וחשבנו שכן נכון להשאיר את זה פתוח, כך שהממנה כן יוכל לקבוע מי יקבע שהוא אינו מבין בדבר, וזה לא יהיה תלוי רק בתעודת מומחה.

אבל הוספנו שאם הוא ממנה את מיופה הכוח, להחליט שהוא אינו מבין בדבר, שהוא לא יוכל לקבל את ההחלטה לבד, כדי שבכל זאת לא כל הכוח יישאר אצל מיופה הכוח. דיברנו, והיתה עוד התלבטות, ושמענו שוב את כולם. היו דעות שונות, חייבים לציין. היו פה דעות של הארגונים. אחר כך עשינו עוד ישיבה, בין דיוני הוועדה, ששמענו שוב את כולם. בהחלט היתה פה עוד עמדה, של הרבה מאוד מהארגונים, שכן צריך את תעודת המומחה פה דווקא. אנחנו בכל זאת חשבנו, אחרי התלבטות, שכן נכון לאפשר מתווה- - -
מרים מהלה
בהגדרה שיניתם את זה לחוות דעת. הכוונה, שזה יכלול את כל האופציות?
היו"ר יעל גרמן
סליחה. אני בטוחה שזה יעלה כאן לדיון, אז בואו נמקד את הדיון, שגם אני אבין. הכוונה היא שבנוסף לתעודת המומחה הממנה בהחלט יכול לקבוע, או הוא יכול לקבוע שרק?
מוריה בקשי כהן
הוא יכול רק.
היו"ר יעל גרמן
כלומר נותנים אוטונומיה לממנה. הממנה יכול לומר: אני לא רוצה שתעודת מומחה תקבע, אלא שאמא שלי או בן זוגי או כל קרוב לי אחר הוא שיקבע שאני אכן לא מבין בדבר.
מוריה בקשי כהן
מה שיקבע זה שאי-אפשר לקבוע כל תנאי שהוא, אלא התנאי צריך להתייחס ללא מסוגל להבין בדבר; ודבר שני, כדי שזה ייקבע לא באופן שרירותי, ותהיה בכל זאת עוד בקרה – יהיה- - -
היו"ר יעל גרמן
יפה. הערות? למרות שהיה לנו כבר דיון.
טל נשרי
טל נשרי, משרד הבריאות. שאלת הבהרה: האם הכוונה כאן, שעוד דרך אחרת היא לעניין הקלה או החמרה? כלומר האם אדם אחר יכול לומר למישהו: אתה כבר לא כשיר, אם אני כתבתי מראש בייפוי הכוח שלי גם אם אין לזה שום אינדיקציה אחרת, רק כי אני אמרתי שהוא יחליט?
מוריה בקשי כהן
כן, כי אני סמכתי עליו, ולצורך העניין הזה, לכן לא סומכת על מיופה הכוח בלבד - כדי שלא יהיה פה ניצול לרעה. כלומר אני סמכתי על זה שבת זוגי, שאתה אני חי שנים, יודעת מה השלב שבו אני כבר לא מצליח להבין בדברים האלו ברמה היום-יומית. אז אם היא מיופית הכוח, היא צריכה אדם נוסף. הוא יכול לקבוע את רופא המשפחה שלו, כל מיני – או מומחה אחר או הפסיכולוג שלו או מיש שהוא חושב לנכון, אבל הרעיון הוא שההגבלה היחידה היא ההגבלה, שזה לא יהיה מיופה הכוח עצמו לבד.
היו"ר יעל גרמן
הוא יכול גם לקבוע שזה יהיה מיופה הכוח, אבל ההחלטה היא בידיו.
מוריה בקשי כהן
ההגבלה היחידה שקבענו – שגם אם הוא קבע שזה מיופה הכוח קובע, במקרה כזה זה לא לבדו.
היו"ר יעל גרמן
נכון. בבקשה, טל.
ד"ר טל ברגמן
איך אנחנו מונעים מצב של "אביוז", שבו אותה דרך שבה בחר המטופל, באותו רגע הדרך האחרת? הרי אין לנו משנה סדורה או מתודה. זה בעצם כל דרך. איך אנחנו מונעים "אביוז" – יש מקרים כאלה, במיוחד בבריאות נפש. יש משפחות מדהימות, מצוינות, ויש גם כאלה שלא. משחקים של אינטרסים יש בכל מסגרת. חברה לחיים - איך אנחנו מונעים את ה"אביוז" הזה? ושוב אני חוזרת לעניין של הפיקוח והבקרה על הנושא הזה, כי כשאת כותבת לי: ובין בדרך אחרת, ואת לא מגדירה לי מספיק טוב את זה מהותית, אפשר לקחת את זה אני לא יודעת לאיפה. וזה מטריד אותי, בשביל המטופלים.
מוריה בקשי כהן
קודם כל צריך לקחת בחשבון שברירת המחדל היא בכל זאת התעודה, כלומר שהאדם יצטרך לקבוע במפורש את האלטרנטיבה האחרות כדי שזו לא תהיה תעודת המומחה. הבחירה הזאת באלטרנטיבה האחרת – שוב, לא הבאנו את הסעיף הזה כי אנחנו צריכים לסגור אותו, אבל אנחנו עובדים עכשיו מאוד חזק על הנושא של אופן עריכת ייפוי הכוח במובן הזה שיהיה לנו בורר שמי שנתן את ייפוי הכוח, מסוגל לתת את ייפוי הכוח, ושהוא הבין את כל הרכיבים של ייפוי הכוח לרבות הרכיב הזה, והוא נעשה גם בפני אדם שהוא עצמו – וזה נושא ההנגשה – מבין את המשמעות של ייפוי כוח, יודע להסביר לו את הניואנסים של הדברים. את כל זה אנחנו בונים.

בהינתן הדבר הזה שאנחנו בונים חשבנו שהאיזון הנכון – ופה הדיון הקודם שהיה - כן לאפשר לאדם את הבחירה בכל זאת בעניין הכניסה לתוקף, לומר: אני סומך על פלוני, בהנחה שהוא עושה את זה במודע.

צריך לקחת בחשבון, שכשהוא יעבוד מול מערכת הבריאות למשל – הרי מערכת הבריאות תראה את אותו אדם. אם היא תראה שזה אדם שמסוגל להביע את עמדתו, מערכת הבריאות לא תקבל אותו כחותמת גומי. הנושא הזה של הכניסה לתוקף מוקדם מדי, כלומר על-ידי אדם שהוא עדיין צלול, דווקא זה המקרה שלכאורה בגללו בחוק השליחות אין כל הפיקוח הזה, כי האדם עצמו מסוגל לפקח. אז אם הוא עוד נמצא בשלב שהוא כשיר, יכולת הפיקוח שלו לרבות על ניצול לרעה, היא גבוהה יותר מאשר במצבים אחרים, שבהם אנחנו יותר זהירים, כי החשש הוא שאדם כבר לא מסוגל, ואז ינצלו אותו. הקריטיות של כניסה לתוקף מוקדמת היא לא כל כך גדולה כמו קריטיות בעניינים אחרים, כי אתה עדיין צלול כדי להגיד את הסטופ הזה.
היו"ר יעל גרמן
אני אחדד את זה. את פעם ראשונה נמצאת כאן בדיונים, למרות שאני יודעת שיידעו אותך, אבל אחד הנושאים הקריטיים בחוק הזה, שאנחנו מאוד משתדלים להכניס אליהם, זה את הרצון העצמאי של הממנה ואת הכבוד אנחנו רוחשים לרצונו. הרי אנחנו כל הזמן מתלבטים במה שאת אומרת – ב"אביוז", בחוסר היכולת לקבל החלטה, ובעצמאות ובכבוד שאנחנו רוחשים. והחוק הזה נוטה לעצמאות ולכבוד לממנה. זה מה שאנחנו עושים. אם יש לך עוד הערות – אני מציעה שתדברנה, שתי הטליות של משרד הבריאות, עם מוריה.
ד"ר טל ברגמן
ממה שאני מבינה, זה משהו שצריך להמשיך לעבוד עליו.
היו"ר יעל גרמן
בבקשה.
ערן טמיר
החשש, שהוא חשש ממשי מפני ניצול לרעה, הוא קיים ונכון גם במצב של ייפוי כוח רגיל, החשש מהניצול לרעה בשלב שבו ייפוי הכוח לא נכנס. בעצם אנחנו מדברים בדיוק על אותו מצב. לכן אין סיבה לחשוש פה יותר מאשר בניצול לרעה בייפוי כוח רגיל.
היו"ר יעל גרמן
מחזק. בבקשה.
רונן יצחק גיל
אני רוצה לשוב ולהקשות, גם לפי הניסוח כאן, שאין כאן ניסוח של מבין בדבר ומסוגל לקבל החלטות בדבר, ומה קורה במצב שבו הממנה קובע אדם שיכול להגיד מתי הוא עדיין קצת, במידה מסוימת, מבין בדבר, אבל כבר לא מסוגל לקבל בעצמו החלטות בדבר?
היו"ר יעל גרמן
אתה חוזר לסעיף של הכניסה לתוקף.
רונן יצחק גיל
לא, גם בסעיף הזה.
נועה ברודסקי-לוי
אתה היית מעוניין שזה יהיה רק לקבל החלטות בדבר?
רונן יצחק גיל
זה יכול להיות אחד מהם, וזה יכול להיות שניהם. אבל צריך להבדיל פה ביניהם. יכול להיווצר מצב, שאדם קובע שבת זוגו, לצורך העניין, יודעת מתי הוא עדיין מבין במידה מסוימת בדבר, אבל לא מסוגל לקבל החלטות בדבר, ואז כל העניין- - -
מוריה בקשי כהן
היית רוצה להכניס רק את קבלת ההחלטות, בלי המבין בדבר?
רונן יצחק גיל
הייתי רוצה להכניס את כל שלוש האפשרויות. או מבין בדבר, או לא מסוגל לקבל החלטות בדבר, או לא מבין בדבר ולא מסוגל לקבל החלטות.
נועה ברודסקי-לוי
אם אני מבינה נכון את רונן, גם אם הוא עדיין מבין בדבר וגם לא מסוגל לקבל החלטות- - -
רונן יצחק גיל
תהיה אופציה להכניס את זה. כן.
מוריה בקשי כהן
זה אפשרי. ואז מההגדרה של מסוגל לקבל החלטות ושל מבין בדבר נוריד את החלק – אבל זה יהיה קשה להפעלה, כי צריך להודיע לאפוטרופוס הכללי. יש סעיף אחר כך לגבי הסעיף – הרי דיברנו על זה שיש לעניינים שונים דברים שונים. בדבר אחד אתה לא מסוגל לקבל החלטה, בדבר שני אתה לא מסוגל להבין, בסוג מסוים של עניינים. הרי אי-אפשר שהכניסה לתוקף תהיה על כל פיפס ופיפס. אז מה שבסוף קבענו, בסעיף שנגיע אליו, שבעצם אותו מודל שקבענו על אנשים שמצבם משתנה מעת לעת – נכון גם על אנשים שמצבם מידרדר, ואז הכניסה לתוקף כן תהיה בשלב שבו אדם חדל להבין בדבר ולקבל החלטות בקשר לכלל העניינים שבייפוי הכוח באופן כללי, אבל בהתייחס לכל החלטה והחלטה, מיופה הכוח לא יפעל במקומות שבהם אדם עדיין מסוגל לקבל את ההחלטה. זה איזשהו איזון שיצרנו. אני חושבת שכשנקרא את הסעיף הזה, נראה את הקישוריות שלו לכאן. כניסה לתוקף זה גם ודאות כלפי צד שלישי, במיוחד שקבענו עכשיו שכניסה לתוקף, יש בה אקט. לפני כן זה היה בתוך מיופה הכוח. בנוסח הקודם מיופה הכוח יכול היה להתחיל לפעול כשהוא חושב, ואז היה מחליט בקשר לכל החלטה, איך הוא מכניס את זה לתוקף, בהינתן כל אחד מהנתונים הספציפיים. ברגע שקבענו הליך של פנייה לאפוטרופוס הכללי עם טפסים וזה, אי-אפשר כבר לעשות את החדות הזאת. לכן העברנו את החדות הזאת לאופן פעולתו של מיופה הכוח בהינתן כניסה לתוקף של ייפוי הכוח. זה איזון בין הדברים.
היו"ר יעל גרמן
נמשיך.
מיטל סגל-רייך
מילה קטנה שמתייחסת לכל סעיף 32ג. הערה כללית – אנחנו, כפי שנאמר כאן, שומרים על העצמאות של הממנה. אנחנו מתמקדים מאוד בשלב שבו הוא נותן את המינוי, אבל המעמד שלו בשלב המינוי וייפוי הכוח נכנס לתוקף, הוא מעמד שראוי לשמר אותו. בכל הסעיפים האלה נשמר המעמד שלו בשלב הראשוני שהוא מינה, אבל בשלב של הכניסה לתוקף אין שום חובה כלפיו – האפוטרופוס הכללי ימנה רק את מיופה הכוח- - -
היו"ר יעל גרמן
הערה טובה.
מיטל סגל-רייך
סעיף ד- אותו דבר.
מוריה בקשי כהן
אני מציעה שנכתוב, שמיופה הכוח, חובתו, כמו שהוא צריך להודיע לצדדים, הוא צריך להגיד: אני מתחיל עכשיו לפעול, וכשהוא יודיע לאפוטרופוס הכללי, הוא יודיע על כל חובות היידוע.
היו"ר יעל גרמן
זאת הערה קריטית.
נועה ברודסקי-לוי
אני עוברת לסעיף קטן (ד). מיופה הכוח יידע – אמרנו: גם את הממנה, וגם את מי שקבע הממנה בייפוי הכוח בטרם פנייתו לאפוטרופוס הכללי בהודעה על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח, וכן אם הוא מתגורר עם בן משפחה או במוסד, יידע את בן המשפחה או את מנהל המסגרת בה הוא מתגורר, לפי העניין.

גם פה זה משהו שעלה גם בדיוני הוועדה וגם בישיבות שלנו מחוץ לדיוני הוועדה. היתה דילמה, את מי יידעו בעת הכניסה לייפוי הכוח. היו פה ארגונים שחשבו שצריך ליידע גם את בני המשפחה בכל מקרה. היו ארגונים שטענו שזה צריך להיות רק בהחלטת הממנה. הלכנו פה על מתווה כזה שיידעו רק את מי שהממנה בוחר, אבל אם הממנה גר, למשל, אצל הוריו או במוסד, חשבנו שיש מקום שההורים או אותו מוסד יידעו בכל זאת שיש פה ייפוי כוח שנכנס לתוקף, ולכן חשבנו שבמקרה הזה בכל מקרה יידעו גם אותם.
היו"ר יעל גרמן
הערות.
יותם טולוב
שני המבחנים פה נראים לי שרירותיים לגמרי. מי שגר עם בני המשפחה – שמענו פה את העמדה של עוצמה. אני לא מבין את הקשר. זה שאדם בוחר לגור עם בן המשפחה שלו – למה זה מזהה אותו כאדם שיותר נכון לוותר על זכותו לפרטיות אל מול בני המשפחה וגם להתגורר במוסד? קודם כל, אני לא יודע למה התכוונתם ב"מוסד". הוסטל זה מוסד?
היו"ר יעל גרמן
הוסטל זה מוסד לצורך העניין.
יותם טולוב
אז דיור מוגן של בריאות הנפש זה גם מוסד?
היו"ר יעל גרמן
אתה אומר: אם הממנה לא קבע שאני איידע את בני המשפחה שלי או את המקום שבו אני מתגורר, אל תיקחו אפוטרופסות עליו ואל תיידעו מי שהוא לא רוצה. זאת עמדתך.
יותם טולוב
כן.
היו"ר יעל גרמן
נשמע ואז אבקש מכם להשיב.
יותם טולוב
רק אשלים – גם אם אומרים: יש צורך בנקודות מסוימות כן להודיע, שני המבחנים פה הם שרירותיים לגמרי. למה אדם שגר בהוסטל – שם כן נכון להודיע? לא הייתי רוצה לתייג אדם שמשתמש בשירותי תמיכה של המדינה במקום מגורים, כאדם עם פחות זכות לפרטיות.
נועה ברודסקי-לוי
קודם כל שיהיה ברור שמדובר פה על המצב שבו זה כבר נכנס לתוקף.
אילת ששון
אילת ששון, עו"ד מהלשכה המשפטית של משרד הרווחה. אני רוצה להשיב. אנחנו מדברים על אדם שייפוי הכוח נכנס לגביו לתוקף. הווה אומר, מדובר באדם שלא מסוגל להבין בדבר. אם האדם הזה מתגורר במסגרת או מתגורר עם בן משפחה אחר, שאינו יודע שיש ייפוי כוח ושהוא נכנס לתוקף, הרי במצב שבו יזדקקו לטיפול רפואי או לפעילות רכושית כלשהי, הדבר הראשון שהוא יעשה – לרוץ לבית משפט ולבקש להתמנות כאפוטרופוס עליו, או למנות מישהו אחר כאפוטרופוס עליו. אם הוא יידע שיש כתובת אחרת שהיא מרגע זה מוסמכת, לטפל בענייניו של אותו אדם, הוא יודע שיש כתובת, ושעליו לפנות אליה. אנחנו מדברים עם הדמות שאתה מתגורר הממנה, והיא זו שתזהה לראשונה כנראה – אפילו אם מדברת רק על צרכים רפואיים, היא זו שתהיה שם.
היו"ר יעל גרמן
בבקשה.
נילי אהרונוב
אני נילי אהרונוב מעוצמה, עמותת המשפחות. לגבי האדם שמתגורר במשפחה, גם המשפחה זכאית לפרטיות. למרות זאת היא לא מקבלת את הפרטיות, כי מונח עליה עול של טיפול בבן המשפחה. לכן ההפרדה המלאכותית, כאילו האדם זכאי לפרטיות מלאה בו זמנית שהמשפחה מטפלת בו ואינה זכאית לפרטיות, היא בעצם הוצאת הזכות של המשפחה לפרטיות שהיא לזכאית לה. צריכים לאזן בין שתי הזכויות, ולקחת בחשבון מי המטפל, עם מי האדם חי. הרי המשפחה לא חיה אתו מבחירה, וגם הוא לא חי עם המשפחה מבחירה.
היו"ר יעל גרמן
את בעד הנוסח כפי שהוא.
נילי אהרונוב
כן.
היו"ר יעל גרמן
בבקשה.
רונן יצחק גיל
אני רוצה רק לחזק את דבריו של יותם, ולומר שיש פה איזושהי סטייה ממה שדיברנו עליו קודם, שאמור לעבור כחוט השני כאן – שמירה על האוטונומיה של האדם. אני מאוד מבקש להכניס כאן סייג, שאם הממנה בעת החתימה על ייפוי הכוח רשם את מי כן ליידע ואת מי לא ליידע, לא ליידע את מי שהאדם לא רצה שיידעו אותו.
היו"ר יעל גרמן
זה שונה. אתה אומר: אם האדם רשם במפורש לא ליידע – זה שונה מהנוסח. בבקשה.
ריבי צוק
אם הוא גר אצל המשפחה, ורוצה שלא יידעו אותה, שיידע שהוא צריך לבחור לבין שהוא גר אצל המשפחה ושיידעו אותה, לבין שלא יגור אצל המשפחה ושהיא לא תטפל בו. שזו תהיה הבחירה שלו. יש כאן עוד אנשים שהזכויות שלהם מאוד-מאוד מושפעים מכך. אי-אפשר להסתכל שאנחנו מסתכלים על המנה והממנה, ויש רק האוטונומיה שלו ורק החיים שלו. שיבחר. אם הוא רוצה שלא יידעו משפחה, וזה חשוב לו, אז שלא יגור שם, ושהמשפחה לא תטפל בו. הרי אי-אפשר לומר למשפחה: את תטפלי, את תהיי אחראית, את תשני את כל אורחות חייך, וכשהוא יהיה לא מבין בדבר, ויהיה אחר שינהל את ענייניו, לא תקבלי על זה הודעה. יש גבול לאבסורד.
היו"ר יעל גרמן
ברור. אנחנו ממש רק שומעים. בבקשה.
יוכבד צ'ובוטרו
יוכבד צ'ובוטרו, מעוצמה. עם כל הכבוד ליותם – יותם, אתה לא מבין מה עובר על המשפחה, ואתה לא יודע קצה של קצהו. אדם שגר בתוך המשפחה – אני חוזרת על זה – אם הוא רוצה זכויות טוטליות, עצמאות טוטלית, אוטונומיה – שילך, שיגור ברשות עצמו. שיעמוד ברשות עצמו. אם הוא גר בתוך המשפחה, והמשפחה כולה סביבו, ולא אפרט כאן איך, אז צריכה להיות אוטונומיה גם למשפחה, כבוד למשפחה, והזכות לחיות את החיים כמו שצריך. לא ייתכן שהוא יהיה פתאום חולה, וזה נופל על המשפחה, ואנחנו לא נדע מה קורה. לא ייתכן שיעשה איזה חוב, ואנחנו אחרי זה נצטרך לשלם. יותם, אינך יודע.
היו"ר יעל גרמן
עזבי את יותם. הוא הביע את דעתו.
יוכבד צ'ובוטרו
זה מקומם אותי. חיים על חשבוננו, כל החיים סביבם, לא מהרצון שלנו. אנחנו רוצים אוטונומיה. אין לנו אוטונומיה. חי אצלנו - אנחנו חייבים לדעת מה קורה אתו. אנחנו חייבים להיות שותפים.
היו"ר יעל גרמן
תודה. כבוד השופט.
פיליפ מרכוס
רק טכנית – סעיף 80 מתייחס למונח קרוב: אב, אם, בן, בת, אח, אחות, סב, סבתא, נכד, נכדה. המונח בן משפחה לא מופיע. אבל העיקרון – אני תומך במה שנאמר. חייבים להודיע למי שהוא גר אתו.
היו"ר יעל גרמן
זה איזון אינטרסים ברור, אתה אומר. בבקשה.
ד"ר טל ברגמן
אני רוצה לדבר לכל מי שיושב פה בחדר, כי אני לא מכירה את כולכם, והחוק הזה הוא חוק כללי. נכון שיש המקרה הפרטי של בריאות הנפש, ויש המקרה הפרטי של ספקטרום ה-PDD, ויש המקרה הפרטי של מוגבלות שכלית התפתחותית, ויש המקרה הפרטי של מישהו שיש לו פיגור שכלי ומחלות ניווניות, ויש הרבה בעלי מוגבלויות. צריך לאזן בין כולם, ולמצוא את הדרך.

אבל אחד הדברים שצריך להבין בפרספקטיבה הרפואית, זה שיש ספקטרום, ויש אנשים שפגועים יותר, ויש אנשים שפגועים פחות. ככל שאדם פגוע יותר מבחינת התפקוד שלו, כך כולנו – גם המשפחה וגם מערכת השיקום וההוסטל שהוא גר בו והדיור המוגן והעובדת הסוציאלית והמדריך החברתי והחונך, כולנו אמונים לשלב אותו בקהילה, ולאפשר לו אותם חיים ולמקסם את אותה אוטונומיה שכולנו רוצים בשבילו. אבל אין שום זכות בעולם הזה שהיא זכות מוחלטת. גם לא במערכת המשפט. יש איזונים בין זכויות. אי-אפשר לפגוע באותה מערכת תמיכתית, שהיא סובבת את אותו בעל מוגבלות בשם אותה – ופה אני הולכת למקום פילוסופי, אבל אני באמת חושבת שאי-אפשר לפגוע בכל המערכת התמיכתית בשם הפילוסופיה של אוטונומיה מוחלטת.

גם לי אין אוטונומיה מוחלטת. אני אזרחית במדינת ישראל. אני מצייתת לחוקיה. יכולתי גם לא לציית, ואז הייתי יותר אוטונומית. המקום הזה של האיזונים ושל הכבוד – לאו דווקא המשפחה; זה יכול להיות בת הזוג לחיים המאוד קרובה, וזה בהחלט מנהלת ההוסטל שמנגישה לו את רופא המשפחה כשיש לו אנמיה. אם היא לא תדע על מיופה הכוח, איך מיופה הכוח או תומך ההחלטות יעזרו לו לעשות את ההחלטה? בטלפתיה? לכן פה דווקא האיזונים נכונים. הם לא הולכים לכיוון קיצוני אחד או אחר.

(היו"ר ניסן סלומינסקי, 11:59)
היו"ר ניסן סלומינסקי
חשבתי שכשאחזור, תגידו שסיימתם והצבעתם... חזרתם לעמ' 7 פתאום... בבקשה.
רונן יצחק גיל
אני רוצה להסתייג מהשפה ששמענו בדברים האחרונים. אני חושב, כמו שהערתי בזמנו על מסמך על שינוי העקרונות שבהם האפוטרופוס יפעל, שפתח בדברים – לתת כבוד לחסוי, שמבחינתי, אחד הכי האוקסימורונים גרועים. אי-אפשר לתת כבוד לאדם כשמתייחסים אליו כחסוי, בדיוק כפי שאי-אפשר לתת כבוד לאדם, כשמתייחסים אליו כפגוע.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר. ברשותך, אסכם. יש כאן כרגע ויכוח לגבי ההודעה על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח גם למי שאתו הוא מתגורר במוסד. מוסד – יכול להיות שיהיה צריך להגדיר מהו מוסד בדיוק. יש כמובן הוויכוח שיש לנו לאורך כל הדיונים כאן – האם האוטונומיה של הממנה היא אוטונומיה מוחלטת, וברשותו לקבל החלטה למי להודיע כאשר ייפוי הכוח נכנס לתוקף, ולמי לא להודיע, ואם הוא קובע שהוא לא רוצה להודיע לבן המשפחה עמו הוא גר, אין להודיע לו. מצד שני, באים בני המשפחות ואומרים: גם לנו אין אוטונומיה מוחלטת. אנחנו אלה שכל העול של המגורים של בן המשפחה הפגוע מוטל עלינו. איך יעלה על הדעת שכאשר נכנס ייפוי הכוח לתוקף, ומצבו משתנה, אנחנו, שנושאים בעול היום-יומי, לא נדע? כאן הוויכוח, וממילא לא הייתי מקבלת את ההחלטה, כי אתה היושב-ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מה שברור לנו, וזה היה ברור, שכל עוד ייפוי כוח לא נכנס, רצונו מי יהיה ייפוי כוח, ודאי שלא נפסל אף אחד כדי לא לעורר מריבות וכו'. בבקשה.
מוריה בקשי כהן
אני רוצה להוסיף על הדיון שהיה כאן. יש עוד סיבה שבגללה קבענו את חובת היידוע - לא רק כי הם נמצאים וצריכים לדעת, אלא בביקורות בעולם על שנים של הפעלת ייפוי כוח והמלצות לשינויים בכמה רפורמות שקראנו, הכלי של היידוע הוא עוד כלי בקרה על מייפה הכוח במניעת ניצול לרעה. לכן ההצעה, למשל, של רונן גיל, שמאוד מושכת אותי לומר: אלא אם כן קבע שלא יידעו, אני דווקא לא בעדה, כי בדיוק מי שינצל לרעה, יכניס את הסעיף הזה לייפוי הכוח של אל תיידע אף אחד.

לכן המחיר, שבעיניי הוא מחיר מאוד נמוך, שהרי כל אדם שפועל עם ייפוי כוח מתמשך, והולך לבנק, הוא חושף את פרטיות האדם, והולך לכל מקום אחר ויצטרך לפעול דרך זה ולחשוף את אותה פרטיות. החשיפה הזאת שבני המשפחה יידעו – והם יידעו את זה דרך הפקידה בבנק אם הם לא יידעו את זה באופן ישיר – המחיר הוא נמוך, והרווחים של הדבר הזה, בעיניי, משני הפנים הם נכונים יותר. לכן הייתי משאירה את הסעיף כפי שהצענו אותו בלי לקבוע חריג, למרות שיש פה פגיעה מסוימת. בעיניי היא קטנה מאוד בהקשר הזה.
מלכה פרגר
סליחה, מלכה פרגר, מעבודה סוציאלית, משרד הבריאות. אנחנו מדברים על יידוע ברגע שזה נכנס לתוקף. מה קורה לפני כן?
מוריה בקשי כהן
אמרנו את זה בדיון הקודם. אמרנו שזכותו של אדם, שלא ילחצו עליו ולא יגידו לו כך או אחרת. הוא אדם אוטונומי. עם כל הכבוד לבני המשפחה, עדיין מותר לו שאף אחד לא יידע עד- - -
מלכה פרגר
ואם הוא נמצא במסגרת?
מוריה בקשי כהן
עוד לא מפעילים את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עדיין לא, כי זה יכול לגרום למריבות, ולנסות להפעיל עליו לחץ לשנות וכו'. לכן זה ברור. בזה פתחתי לכן.
יותם טולוב
רק אגיד שבגדול, השתכנעתי מהדברים.
ערן טמיר
הגדרה של מוסד.
נועה ברודסקי-לוי
אמרנו שנגדיר מוסד.
פיליפ מרכוס
מי שמתגורר אתו דרך קבע, זה מנהל מוסד, אם הוא מתגורר דרך קבע במוסד.
ערן טמיר
לא תמיד ברור מי מנהל המוסד.
פיליפ מרכוס
מה זה מוסד - יש מקום לעבודת מטה. אולי יש מקום להגדרה בעניין הזה. אני לא מספיק בקי בעניין הזה. זה יכול להיות אדם שגר בבית אבות, למשל. זה לא מוגדר כמוסד. בכל זאת, מי שממונה על בית אבות- - -
נועה ברודסקי-לוי
אמרנו שנבדוק את עניין ההגדרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
רונן יצחק גיל
אני רוצה להבהיר נקודה שעלתה כאן. דווקא לאור היום שאנחנו מציינים היום, אנחנו לא מבקשים אוטונומיה מוחלטת. כנראה היתה כאן אשליה. כל מה שאנחנו מבקשים זה זכויות אדם ואותה מידת האוטונומיה כמו לכל אדם אחר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל מנגד יושבים ההורים, וגם הם רוצים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שמיצינו את הנושא הזה. בואו נתקדם.
ריבי צוק
שתי שאלות הבהרה בסעיף הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלא נתחיל את הדיון מחדש בסעיף הזה.
ריבי צוק
אני מתייחסת לניסוח החדש. הסעיף מדבר על שני עניינים: אחד, האדם הממונה מודיע שהוא עומד לפנות, ואחר כך הוא מודיע שייפוי הכוח נכנס לתוקף. זה כמה פעמים. בדבר כוונתו לפנות.
נועה ברודסקי-לוי
בסעיף קטן (ד)? הקראתי - בטרם פנייתו לאפוטרופוס הכללי.
ריבי צוק
אחד - אני עומד לפנות, שתיים – קיבלתי הודעה- - -
מוריה בקשי כהן
לא. אתה מקיים את חובות היידוע רגע לפני שאתה מודיע לאפוטרופוס הכללי שאתה מתחיל לפעול. כתוצאה מכך בן המשפחה כבר מיודע, והוא צריך לכתוב לאפוטרופוס הכללי: יידעתי את- - -
ריבי צוק
יום, שבוע, חודש?
מוריה בקשי כהן
הוא לא צריך להודיע לו מחר בבוקר: הכנסתי את זה לתוקף שוב. ההנחה היא שאם בן המשפחה מתנגד, חושב שיש פה משהו של קטסטרופה, וצריך לפנות לבית משפט - הוא יפנה. הרי זאת המטרה. בחיי היום-יום, כשבן המשפחה מיודע, הוא יהיה אתו בשיח. הרי הוא גם לא חייב להודיע לו מתי אני פועל. היידוע הוא פעם אחת, לפני הכניסה לתוקף, ואז הוא אומר לו: אני הולך להכניס את זה לתוקף.
ריבי צוק
האם אי-אפשר להגיד לו: לפחות שבעה ימים מראש, לפחות עשרה ימים מראש?
נועה ברודסקי-לוי
המטרה היתה בעיקר, כשפונים לאפוטרופוס הכללי, כבר יצהיר באותה הצהרה מיופה הכוח שהוא באמת קיים את חובות היידוע. זאת היתה המטרה העיקרית, שאמרנו שזה יהיה לפני. אם אותו בן משפחה רוצה לפנות לבית משפט – לא משנה – כלומר הפעולה הזאת של אישור האפוטרופוס הכללי, שכפי שאמרנו היא בעצם בדיקה מאוד מינימלית משיקולים תקציביים, זה לא מאוד משנה אם בן המשפחה יפנה דקה לפני או דקה אחרי. זה לא אמור לשנות את המצב.
ריבי צוק
העניין הנוסף, מוריה, קודם אמרת לי שאני לא בסעיף הנכון. האם זה המקום – יש איזשהו סעיף שאומר, שהאדם יכול לקבוע את מי יידעו. אני כל הזמן מנסה לומר - שיקבע את מי שהוא רוצה, אבל אם המישהו הזה לא קיים, לא ניתן לאיתור, בטעות לא מולא בטופס - שתהיה ברירת מחדל של יידוע של איש משפחה. כל זמן שהאדם קבע: תיידעו את פלוני אלמוני – יידעו אותו, לא נכנסת לשאלה מיהו.
נועה ברודסקי-לוי
את מתכוונת שהממנה יקבע מראש – אם כבר אי-אפשר ליידע אותו, הוא יידע מישהו אחר, או הכוונה- - -
ריבי צוק
הוא אומר: יידעו את פלוני. באים ליידע אותו, והוא לא בארץ, הוא הלך לעולמו, הוא סתם לא ניתן לאיתור – יש שיטות משפט שבהן במצב כזה ברירת המחדל היא ליידע בין משפחה. שלפחות תמיד יהיה מישהו אחד מיודע.
תמי סלע
אבל אין לזה סוף. הוא יגיד- זה במקומו וגם ההוא?
ריבי צוק
הוא לא צריך להגיד כלום. החוק אומר: אם לא ניתן היה לבצע את ההודעה למי שקבעת שלו מודיעים, אז אתה צריך להודיע לבן משפחה מקרבה ראשונה. שיקבע את מי שהוא רוצה. אני יכולה לתת לכם דוגמה של סעיפי חוק כאלה במדינות אחרות. יש פונקציה חשובה, שלא עולה כסף.
נועה ברודסקי-לוי
אנחנו חשבנו בסעיף 32י, בסעיף של אופן עריכת ייפוי המתמשך, שבאחד הסעיפים הקטנים נכניס את נושא קביעת הממנה על אדם – שיהיה על מיופה הכוח כשזה נכנס לתוקף. יכול להיות שיש מקום לחשוב ששם- - -
ריבי צוק
כן. אפשר לחשוב על מודל של סעיף כזה. אעביר לכם בנפרד. הרעיון כאן הוא, שתמיד יהיה מישהו שיודע שיש מיופה כוח שפועל. מראש אדם יגיד מי שהוא רוצה, אבל ליצור ברירת מחדל למקרה של תקלה, וסליחה, אבל אותה אמנה שכולם מקדישים אותה פותחת בסעיף על חשיבות המשפחה. המציאות דה פקטו היא שמי שתומך באנשים הללו הם המשפחות. זה לא כל כך נורא לומר שברירת המחדל תהיה, לא עלינו, שיודיעו לבן משפחה. הפונקציה כאן היא בעיקר לפיקוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נתקדם.
יזהר דמארי
אני רוצה לומר שיש לי תחושה שיש הסכמה לגבי הנושא של הצורך ביידוע.

לגבי הנושא של מוסד, מה שנאמר כאן – אל"ף, אולי הייתי מציע להחליף את השם מוסד במעון, ואז יש ההגדרות של מעון- - -
נועה ברודסקי-לוי
זה מאוד מצמצם. נבדוק.
קריאה
זה לא כולל- - -
נועה ברודסקי-לוי
ברור.
יזהר דמארי
המעונות – אפשר להוסיף: לרבות בית אבות, אם זה לא מופיע שם וכו'. אז קיים גם חוק הפיקוח על המעונות עם ההגדרות שלו. אני לא חושב שיעלה על הדעת שצוות ראשוני שמטפל באדם באיזושהי מסגרת של מעון, לא צריך לדעת שלאיש הזה יש מיופה כוח פעיל, שייפוי הכוח הופעל. אני חושב שזה צריך להיות מדרך הטבע מצב, שאלה שמטפלים בו, שיידעו שיש מי שאחראי.
נועה ברודסקי-לוי
לכן קבענו את מנהל אותו מוסד. נגדיר מה זה המוסד הזה, ואני מניחה שזה יהיה קצת יותר רחב ממעון.
יזהר דמארי
מקום שמתנהל מרכז חייו של האדם. תודה.
נועה ברודסקי-לוי
בגלל משהו שעלה כאן קודם תוך כדי דיון על הסעיף הזה, ואמרנו שנציג גם אותו, בעמ' 5, ב-32ז(2) לקחנו סעיף קטן ששינינו והבהרנו, ומתייחס לדרכי פעולתו של מיופה הכוח, גם לנושא של השינויים במצבו של הממנה. סעיף 32ז(2ח). מה שעשינו פה – בהתחלה הסעיף התייחס רק לאנשים עם מוגבלות נפשית, והרחבנו את זה גם למצבים נוספים – גם אם יש שינוי במצב של הממנה וגם אם יש עניינים שבהם הממנה כן מבין בהם ויכול לקבל החלטה, שמיופה הכוח ייקח צעד אחורה. אני מקריאה.

מיופה כוח לרבות מיופה כוח שמונה לאדם שמצבו ויכולת הבנתו משתנים מזמן לזמן או מעניין לעניין, יפעל במילוי תפקידיו תוך התחשבות בשינויים במצבו או בהבנתו של הממנה, לרבות לעניין שמיעת דעתו, התייעצות עמו, התחשבות ברצונותיו ועידודו לקבל החלטות ולנהל את העניינים הנוגעים לו בעצמו בזמנים או בעניינים שבהם הוא מסוגל לכך. את הסיפא נמחק, כי זה יוצר מצב שכבר לא ברור מה בתוקף לכן חשבנו להשאיר את זה בצורה כזו שמיופה הכוח צריך לקחת צעד אחורה באותם עניינים או באותן תקופות שהממנה מסוגל לקבל החלטה. הסיפא נמחקת.
מוריה בקשי כהן
ברישא: לרבות מיופה הכוח שמונה לאדם, כלומר אותה התנהלות תהיה, כפי שאמרתי, בין אם זה כך ובין אם זה אחרת.
נועה ברודסקי-לוי
נעבור לנושא התעודות, עמ' 12.
מרים מהלה
לפני זה, בעניין 32טז(ב). למה בחרתם שבע ולא חמש, כמו ביחס לייפוי כוח רפואי?
נועה ברודסקי-לוי
בדיון הקודם זה היה עשר שנים. אנחנו מדברים - כמה זמן יהיה ייפוי הכוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו הולכים כל הזמן אחורה, ואין לזה סוף. אנחנו יכולים לדון בכל סעיף חודשים. כמו שפה, נניח, שבע שנים – היה עשר. יש כאלה שחושבים חמש. אני בטוח שיש מי שחושב שש או ארבע. לא נוכל לצאת מהדברים האלה. ירדתם מעשר לשבע?
נועה ברודסקי-לוי
כן. השאלה, אם היושב-ראש רוצה שנתקדם ונחזור בסוף, לסגור אותם סופית, או אתה רוצה שנעשה את זה עכשיו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה נקרא לסגור סופית?
נועה ברודסקי-לוי
היו דברים שביקשת ממנו לבחון מחדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בחנתם?
נועה ברודסקי-לוי
בהרבה מאוד בחנו. השאלה, אם אתה רוצה שעכשיו נסגור את אותם דברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשינו את זה עד עכשיו, לא?
נועה ברודסקי-לוי
חלק מהדברים – כן. השאלה אם עכשיו אתה רוצה להתקדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה להתקדם, אלא אם כן זה דברים מהותיים שצריך, כי אני פוחד שאנחנו הולכים אחורה פתאום ולא קדימה. כמה דברים יש כאלו, שנשארו?
נועה ברודסקי-לוי
יש לנו כמה נושאים.
ריבי צוק
היו אמורים להידון היום גם נושא התעודות וגם נושא האשפוז הפסיכיאטרי. ראש אגף בריאות הנפש כאן, ואני יודעת שעוד שבועיים היא תהיה בחו"ל. אולי כדאי- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתקדם. נעשה את הכול כבר בסוף.
מוריה בקשי כהן
לגבי הנושא הפסיכיאטרי, אמרנו מראש – היו חילוקי דעות מאוד גדולים בשאלה של אופן עריכת ייפוי הכוח. קיימנו כמה וכמה דיונים, גם פנימיים וגם חיצוניים. כיוון שהנושא הזה עוד לא נסגר, לרבות בין המשרדים, אנחנו לא מביאים אותו היום. הם יודעים שאנחנו לא מביאים.

החלק של התעודות הרפואיות, שכן הגענו לגביו להסכמה, אנחנו יכולים לדון בו.
ריבי צוק
יש שלושה נושאים, נדמה לי, שלראש אגף בריאות הנפש יש בהם עמדה: אחד זה נושא הכשירות – זה מה שלא נסגר, ושלא יובא היום; השני זה כלילתם של הנחיות לעניין אשפוז פסיכיאטרי וייפוי כוח;
מוריה בקשי כהן
זה אפשר.
ריבי צוק
השלישי זה התעודות הרפואיות. יש עמדה. היה דיון בחוץ. זה חוזר לוועדה. יש לראש הענף בריאות הנפש עמדה.
מוריה בקשי כהן
לא אמרתי שסגרנו. אמרתי שזה יכול לבוא לוועדה.
טל נשרי
ראשת שירותי בריאות הנפש לא יכולה להגיע. היא כרגע בדרך למשהו חשוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נתקדם. אל"ף, לא נדבר, ובי"ת, כולם יודעים ואנשים יגיעו. מי שלא מגיע באיזה תחום – אין לנו ברירה לפעמים.
נועה ברודסקי-לוי
לפני התעודות הרפואיות אם כך, אם אין צורך להעלות את זה בדחיפות ברגע זה, נעבור על 32יח, הסעיף של ביטול ייפוי כוח מתמשך בעמ' 8, ואז נעבור לתעודות הרפואיות.

32יח. ביטול ייפוי כוח מתמשך בידי הממנה. (א) ממנה רשאי בכל עת וכל עוד הוא בעל כשירות למסור למיופה הכוח הודעה בכתב על ביטול ייפוי כוח מתמשך שנתן; ביטול ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקפו במועד מסירת ההודעה כאמור.

(ב) הממנה ימסור לאפוטרופוס הכללי הודעה בכתב על ביטול ייפוי הכוח; ואולם אין באי–מסירת ההודעה לאפוטרופוס הכללי כדי לפגוע בתוקפו של הביטול אם מיופה הכוח קיבל הודעה על כך בהתאם להוראות סעיף קטן (א).

(ג) ממנה רשאי לקבוע בייפוי כוח מתמשך במפורש כי הוא יעמוד בתוקפו גם אם יבקש לבטלו כשלא יהיה בעל כשירות.

(ד) קבע ממנה הוראה מפורשת כאמור בסעיף קטן (ג) בייפוי כוח מתמשך שבוטל בידי ממנה שאינו בעל כשירות ימשיך ייפוי הכוח לעמוד בתוקפו, ואולם רשאי הממנה או מיופה הכוח לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל את ייפוי הכוח, גם אם ניתנה הוראה כאמור; ראה בית המשפט כי התקיימו נסיבות המצדיקות את ביטול ייפוי הכוח, יבטל בית המשפט את ייפוי הכוח ויחולו הוראות סעיף 32כג(ה) ו-(ו).

אסביר. זה נושא שעלה ונדון גם בישיבות הוועדה וגם בישיבות שקיימנו בין לבין. מה שמוצע כאן כרגע – ממנה בעיקרון יכול להחליט בכל שלב שהוא, שהוא מבטל את ייפוי הכוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל עוד זה לא נכנס לתוקף, פשיטתא שהוא יכול. הוא גם לא צריך להודיע לאף אחד, כי לא הודיעו לאף אחד שזה ייפוי כוח.
נועה ברודסקי-לוי
הוא צריך להודיע לאפוטרופוס הכללי, כי אם לא תהיה הודעה לאפוטרופוס הכללי, ייפוי הכוח שמופקד שם, לכאורה יהיה אפשר מתישהו להפעיל אותו, לכן צריך שזה יהיה בצורה מסודרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק הודעה. כל עוד הוא אדם שמבחין והכול – זה רצונו, ו-וודאי שהוא יכול. כנראה מדובר באדם שנמצא במצבים שלפעמים הוא מבין ולפעמים הוא לא מבין, נגיד כך, בהגדרה הזאת, וכשהוא רוצה לבטל, הוא נמצא בזמן שהוא מבין, שהוא בכשירות ומבין ורוצה לבטל? כי אם הוא בזמן שהוא לא מבין- - -
נועה ברודסקי-לוי
מתעוררת שאלה. עד הזמן שבו נכנס לתוקף - כמובן שלא עולה פה שאלה, וברור שהוא יכול לבטל את ייפוי הכוח בכל עת.
פיליפ מרכוס
רשאי, כל עוד הוא בעל כשירות.
נועה ברודסקי-לוי
נכון. זה בדיוק מה שאני באה להבהיר עכשיו. עדיין התעוררה שאלה, מה קורה מרגע שזה נכנס לתוקף - האם הממנה יכול לבטל את ייפוי הכוח או לא. מה שאנחנו חשבנו, שצריך לעשות הבחנה בין שני מצבים – אחד, מצב שבו הממנה לא קבע שום הוראה אחרת, ולכן כן אם הוא מחליט לבטל את ייפוי הכוח, הוא בכל זאת צריך לעשות את זה בכתב, צריכה להיות פה צלילות דעת ולא רגע אחד שהוא כועס על מיופה הכול, ובלי לחשוב, מבטל את ייפוי הכוח; מצד שני, אם הוא כן קובע הוראה מפורשת מראש, שגם אם הוא יבקש לבטל את ייפוי הכוח כשהוא כבר לא בעל כשירות- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
באיזה מצב הוא נמצא עכשיו?
נועה ברודסקי-לוי
במצב שהוא לא מבין בדבר. בתוקף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרנו שיש מצבים שזה בתוקף, אבל יש לו עליות וירידות. כשיש לו עלייה, כלומר כשהוא כן מבין, אני מניח שהוא יכול לבטל אז.
נועה ברודסקי-לוי
אחרי שזה נכנס לתוקף לא יצרנו הבחנה במידת ההבנה, אלא יצרנו הבחנה בין מצב שבו הוא קבע מראש שייפוי הכוח לא יתבטל, לא משנה מה הוא יגיד אחרי שזה נכנס לתוקף, לבין מצב שהוא לא קבע הוראה כזאת. לכן ברגע שהוא יחליט כן לבטל את ייפוי הכוח, גם אם הוא לא מבין בדבר, אבל הוא לא רוצה את ייפוי הכוח יותר, בגלל שאנחנו הולכים עם הקו שאתו הלכנו עד עכשיו בהצעה, של הרצון הנוכחי הגובר, אלא אם כן הוא קובע אחרת- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא לא מבין בדבר, איך הוא יכול לדעת שהוא רוצה או לא רוצה? אם הוא יכול לדעת את זה, הוא מבין בעניין. בבקשה, מוריה.
מוריה בקשי כהן
היתה לנו דילמה בסוגיה הזאת – האם ללכת פה לפי מבין בדבר, כמו שבמקור נכתב, או כאן כן לדבר על מי שמסוגל להביע רצון. הרעיון היה שבכל זאת כשאתה רוצה לבטל, ליכול להיות שאתה כבר לא מסוגל להבין בדבר שלגביו ניתן ייפוי הכוח, ואתה לא רוצה את האיש הזה. לכן חשבנו, ויש לזה מחיר, כי בהרבה מקרים נלך, אם יהיה צורך בסוף, לעולם האפוטרופסות, אבל בעולם האפוטרופסות יכול להיות שיאשררו את מינויו של אותו מיופה כוח כאפוטרופוס. כלומר בכל זאת לא יהיה מצב שבו הממנה אומר: אני לא רוצה אותו, והוא בלי בקרה של בית משפט ימשיך מכאן ואילך לפעול, כי הממנה לא מסוגל להבין בדבר.

במקור כתבנו שיפנה לבית המשפט כדי לבטל. הקושי הוא הנגישות לבית המשפט בשלבי המינוי. כאן עלתה הטענה, שבמקום שבו הוא נורא לא רוצה אותו ולא סומך עליו, ונגיד, הגיע אתו לחיכוך אישי מאוד גבוה - אפילו אם הוא מתפקד טוב - גם אם הוא באמת לא מבין בדבר, אומר: לא רוצה אותך – אל"ף, הוא לא יכול להעדיף מישהו אחר - אנחנו דואגים בזה שלא יהיה מישהו אחר שיפעל. המחיר הבירוקרטי של כוונתו המקורית, כאשר היא תסוכל, אבל עדיין תהיה לנו האפשרות ללכת לבית המשפט ושם לבדוק את הדברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מבין. כתוצאה מזה מצבו יהיה אפוטרופוס, שזה ודאי שהוא לא רצה. עצם זה שהוא מינה ייפוי כוח כשהיה בכשירות - מה אפשרות אחרת? אם יבוא לבית משפט – הרי מה בית המשפט יכול לעשות? ימנה אפוטרופוס, אבל זאת אומרת שמצבו הורע מאוד, כי זה ודאי שלא רצה.
מוריה בקשי כהן
לא בטוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עצם זה שהוא מינה מיופה כוח בזמן שהיה בכשירות, כלומר הוא אמר: לא רוצה אפוטרופוס. אנחנו מביאים אותו למצב- - -
מוריה בקשי כהן
אפוטרופסות פה היא לא בהכרח רעה, כי בהרבה מקרים הוא יגיד: אני לא רוצה את זה - אני רוצה מישהו אחר. אני לא רוצה בייפוי כוח- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ייפוי כוח אחר?
מוריה בקשי כהן
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני אומר – מאחר שהוא לא יכול, הפתרון יהיה אפוטרופוס. אבל בעצם זה שהוא ביקש ייפוי כוח, הוא אמר מראש: אני לא רוצה אפוטרופוס.
מוריה בקשי כהן
זה לא לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז עכשיו נעשה דבר שהוא בטוח לא רוצה.
קריאה
אבל בית המשפט יכול למנות לו מיופה כוח חדש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. כל העניין של מיופה כוח זה הרצון שלו. בית המשפט לא יכול לדעת מה הוא רוצה.
יעל גרמן (יש עתיד)
צריך לספר את הסיפור. הסיפור הוא כזה: האדם לא רצה אפוטרופוס. הוא רצה לתת ייפוי כוח מתמשך. מצא אדם. חשב שהוא בסדר. האמין בו. אבל אותו אדם פגע בו, והיום הוא לא יכול לעבוד אתו יותר. הוא לא רוצה אותו יותר. הוא מבטא את רצונו אומר: אני לא רוצה, למרות שהוא לא בכשירות. כשאמי כבר ממש היתה במצב לא כשיר, לקחתי לה מטפלת בבוקר, והיא היתה לוקחת אותה לחדר האמבטיה, וכשהיא היתה יוצאת מחדר האמבטיה, אמי נראתה סמרטוט. היא היתה עושה לי: אני לא רוצה אותה. מייד הבנתי. סילקתי אותה מהבית, כי כנראה בחדר האמבטיה היא פגעה בה. זה יכול לקרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכולת לקחת מישהו אחר, כי את כאילו מיופית הכוח, אבל בית המשפט ישים אפוטרופוס.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר. בואו לא נעשה מהאפוטרופוס איזושהי רעה חולה.
מוריה בקשי כהן
ברירת המחדל היא שהוא יהיה אתו כל החיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון, שימשיך לפגוע בו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מוריה ונועה, אתן אומרות שבמצב כזה, למרות שהוא לא בכשירות, אבל אינסטינקטים יש לו, והוא מבטא שהוא לא רוצה את האיש הזה, לא חשוב למה. אז העדיפות היא ללכת לבית משפט, ויהיה אפוטרופוס.
מוריה בקשי כהן
יכול להיות מקרה שמישהו ינצל אותו להגיד את הלא הזה, אז ייבדק בבית משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חשבתי שמדובר על אדם שיש לו עליות ומורדות בהבנה, ובזמן שהוא בחוסר הבנה, נניח, ולא רוצה את האיש, הייתי מציע לא לרוץ לבית משפט; לחכות לזמן שבו יהיה כן בהבנה ואז לשאול אותו, אם זה אדם שיש לו עליות וירידות. אם יש לו מצבים שהוא כן מבין, חשוב לחכות להם, ולדעת מה הוא רוצה באמת.
מוריה בקשי כהן
אני רוצה לחשוב על זה, אבל יכול להיות שאפשר לעשות סוג של אשרור, שלא יצטרך לעשות מחדש את ייפוי הכוח, אלא יוכל לבטל את הביטול שלו כדי שיוכל לחזור אחורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. יש לנו שתי דקות.
יזהר דמארי
לגבי המעבר בין מיופה כוח שהמייפה לא רוצה בו, ואז צריך ללכת לבית המשפט ולמנות לו אפוטרופוס לצורך העניין. השאלה שלי מאוד פשוטה – חוק הכשרות חוסם פנייה לבית המשפט, ומגדיר שמי שרשאי לפנות לבית המשפט הוא קרוב משפחה או היועץ המשפטי, או כל צד מעוניין. השאלה איזה סעיף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותיי, אנשים הגיעו. בואו נעצור פה. הישיבה הבאה שלנו עוד שבועיים.
נועה ברודסקי-לוי
נעביר על הודעה על ישיבה גדולה נוספת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה לכולם. שתהיה לנו עבודה פורייה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:35.

קוד המקור של הנתונים