ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/12/2015

קבורה אזרחית בישובים חקלאיים – דוח מבקר המדינה 60ב', עמ' 383., בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא קבורה אזרחית בישראל.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 64

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, י' בטבת התשע"ו (22 בדצמבר 2015), שעה 11:00
סדר היום
1. קבורה אזרחית בישובים חקלאיים – דוח מבקר המדינה 60ב', עמ' 383.

2. בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא קבורה אזרחית בישראל.
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר
חברי הכנסת
איתן ברושי

חיים ילין

יואל רזבוזוב
מוזמנים
ליאורה שמעוני - סמנכ"ל ומנהלת החטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה, משרד מבקר המדינה

שמעון עמר - מנהל אגף בכיר, משרד מבקר המדינה

עודד פלוס - מנכ"ל המשרד לשירותי דת

משה דגן - סמנכ"ל בכיר לשירותי דת, המשרד לשירותי דת

יצחק ישי - מנהל אגף, המשרד לשירותי דת

אילנה מזרחי - עורכת דין,עוזרת ראשית ליועץ המשפטי, המשרד לשירותי דת

זהר פורת - ע' היועץ המשפטי, המשרד לשירותי דת

רונית מזר - מנהל התכנון, משרד הפנים

דרור לוינגר - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

סילביה מרדכי - מנהלת תחום ביקורת, משרד ראש הממשלה, אגף פיקוח הכללי

איגי פז - עורך דין, מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי), משרד המשפטים

קובי רחמים - מרכז, המוסד לביטוח לאומי

שמעון נבון - מנהל תחום, המוסד לביטוח לאומי

אריאל מזוז - מנהל אגף עסקות, רשות מקרקעי ישראל

עזרא גרינבאום - המבקר הפנימי, רשות מקרקעי ישראל

אסף רפלד - מנהל אגף בכיר לשימושים חקלאים, רשות מקרקעי ישראל

מיכה דרורי - עורך דין, יועץ משפטי, התנועה הקיבוצית

אורלי ארז לחובסקי - עורכת דין, מנהלת המחלקה המשפטית, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

לורין פוריס - מנהלת קשרי כנסת, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

הרב יוסף ורניק - המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ירושלים

שלום נוי - יו"ר עמותת מנוחה נכונה לכולם

ברכה לוי - מנכ"לית העמותה מנוחה נכונה לכולם

יעקב רוף - חבר הנהלה "מנוחה נכונה" פתח תקווה

יפעת סולל - עורכת דין, יועצת משפטית, מנוחה נכונה, פתח תקווה

מוריס כלפון - מנכ"ל מנוחה נכונה, באר שבע

דוד רומנו - הנהלת ועד מנוחה נכונה, חיפה והצפון

ד"ר אריה אביר - בעלים מנוחה מכובדת בע"מ, גבעת ברנר

מרים פרידמן - מנוחה מכובדת בע"מ, גבעת ברנר

יניב לוי - עורך דין, מנהל חברה קדישא תל מונד, חבר פורום מנהלי חברות קדישא

אסתר ביסוור - עורכת דין, יועצת משפטית, מכון "עתים"

ירדנה קופ-יוסף - עורכת דין, מנהלת מרכז הסיוע, מכון "עתים"

אריאל מואב - רכז מחקר מדיניות ציבורית ומשפטית, מכון "עתים"

בוריס יאמפולסקי - פעיל חברתי מאילת

שאול בשור - המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

1.קבורה אזרחית בישובים חקלאיים – דוח מבקר המדינה 60ב', עמ' 383.

2.בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא קבורה אזרחית בישראל.
היו"ר קארין אלהרר
כמעט צהריים טובים לכולם. 22 בדצמבר 2015, י' בטבת התשע"ו. הנושא שאנחנו נדון בישיבה היום הוא קבורה אזרחית ביישובים חקלאיים – דו"ח מבקר המדינה 60ב ובקשה לחוות דעת מבקר המדינה על פי סעיף 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא קבורה אזרחית בישראל.

אנחנו היינו אמורים לקיים את הדיון בהשתתפות השר לשירותי דת, שהתנצל ולא הצליח להגיע, אבל הוא מסר שגם המנכ"ל וגם הסמנכ"ל שלו נמצאים כאן ובידיהם כל התשובות בהתאם לשאלות שאותן נשאל.

אני רוצה לתת כמה משפטי פתיחה, לשים את המסגרת לדיון. יש היום בישראל – כולנו מבינים ויודעים – גם כאלה שאינם יהודים וגם כאלה שהם יהודים, אבל לא רוצים או לא יכולים להיקבר קבורה יהודית. על פניו נראה שזו היא בקשתם האחרונה וראוי היה שנכבד אותה.

בשנת 1996 נחקק חוק שאמור היה להסדיר את הנושא. עם זאת, לצערנו, כמעט 20 שנה אחרי, התחום הזה הוא עדיין מאד מאד בעייתי. יש אנשים שנאלצים לקבור את יקיריהם רחוק ממקום מגוריהם וזאת רק מפני שיש 16 בתי עלמין בהם ניתן לקבור קבורה אזרחית. אנשים שצריכים לשלם לא מעט כסף, או יותר נכון הרבה מאד כסף, על מנת לקבור את יקיריהם יותר קרוב. ובאמת, תסלחו לי על התיאורים הגרפיים, אבל אפילו החברה שמסדירה את הקבורה היהודית מסרבת לנקות ולהכין לקבורה את אותם יקירים והמשפחות נאלצות לעשות זאת בעצמם.

תראו, המדינה שלנו יש בה הרבה דברים שמאד מושפעים מהדת. אפשר לאהוב את זה או לא לאהוב את זה, זה עניין אישי, אבל דווקא נראה לי שבעניין הזה צריך להיות איזה שהוא קונסנסוס, כי זאת באמת הבקשה האחרונה וכל אחד ראוי שייקבר על פי רצונו. גם המחוקק קבע זאת, גם משרדי הממשלה בתקנות. הדבר היחיד שנראה שאנחנו לא מיושרים בעניין, זה השטח ומה המציאות אומרת.

דו"ח מבקר המדינה, הגם שהוא ישן, הוא משנת 2009, הוא דו"ח חמור וקשה ואני מניחה ורוצה לקוות שהיו דברים רבים שהשתנו מאז ולכן אנחנו נעסוק גם בדו"ח ונראה מה עשינו, מה המדינה עשתה מאז. וגם לראות אם אנחנו יכולים לעשות עוד, עם נדרשות עוד בדיקות. ולכן, לשם הזהירות, הוספנו לסדר היום את נושא חוות הדעת של מבקר המדינה על פי סעיף 21.

אני שמחה שחברי, חבר הכנסת יואל רזבוזוב, שהיה יושב ראש ועדת העלייה והקליטה בכנסת ה-19, העלה את הנושא לסדר היום בדיוני הוועדה בקדנציה הקודמת, והוא ממשיך להוביל את הנושא, אז אני אשמח אם יואל, אתה אחר כך תתייחס לדברים.

בתחילה אני אפנה לגברת ליאורה שמעוני, סמנכ"לית ומנהלת חטיבה במשרד מבקר המדינה, להציג את עיקרי הדו"ח ומה אתם יודעים שנעשה עד כה.
ליאורה שמעוני
בוקר טוב. אני לא אאריך בדברים משום שמדובר בדו"ח בכל זאת שהתפרסם בשנת 2010 והנתונים שלנו נכונים לשנת 2009. יחד עם זה, ידוע לנו שמרכז המחקר והמידע של הכנסת עשה איזו שהיא עבודה ובדק את המצב בשנת 2013 והנתונים שלו קצת יותר מעודכנים מאשר הנתונים שלנו.

תיכף אני אבקש משמעון, שהוא היה זה שהיה מנהל האגף, גם היום הוא מנהל אגף במשרד מבקר המדינה, והוא יציג את הליקויים בצורה קצת יותר פרטנית.

אני רק רוצה להוסיף, גברתי, מילה אחת על מה שאת אמרת. זה לא עניין רק שראוי. מדובר כאן על זכות, זכותו של אזרח, של אזרח במדינת ישראל, לקבל שירותי דת. במסגרת שירותי הדת זכותו לקבל גם להיקבר. אין מה לעשות, זו דרכו של עולם, ומדינת ישראל הכירה בכך. היא הכירה בכך שיש קבורה דתית ויש קבורה אזרחית. הבעיה היא שההכרה אינה מספקת. יש צורך גם להפוך את זה מהכרה חוקית לדה-פקטו, ליכולת לבחור.

יכולת הבחירה כיום, אף שהיא קיימת, היא בלתי מושגת. היא בלתי מושגת משני היבטים. פעם אחת כי אין מספיק מלאי והנגישות והקרבה הגיאוגרפית היא לא מספקת; ופעם שנייה, היות ובעיית הנגישות היא בעיה מאד מרכזית וההיצע לא קיים, צצים וקמים בתי עלמין אזרחיים ביישובים חקלאיים, שמנצלים כמובן את העובדה שיש מצוקה ומאפשרים בחלקות שניתנו להם לצרכים מאד מאד ייחודיים, שמדינת ישראל נתנה להם קרקע לצרכים כאלה ואחרים, מנצלים את אותה קרקע גם לשם בעצם עשייה של עסק מסחרי.

כפי שכולם יודעים, העלויות שם הן גבוהות ביותר, הן לא חוקיות. קודם כל הן לא חוקיות, משום שההיתר שניתן לאותם יישובים חקלאיים הוא היתר אך ורק לקבורה של חברי הקיבוץ, אם מדובר על קיבוצים, ושל בני משפחותיהם וכולנו יודעים שנקברים שם גם כאלה אחרים, והמחירים הם גבוהים ביותר. השאלה באמת מה נעשה בשני הדברים האלה.

חשוב לציין את שתי קבוצות האוכלוסייה שנזקקות לשירותי הקבורה האזרחית. קבוצה אחת היא זו של חסרי הדת, שהם לא יהודים וחסרי דת, והקבוצה השנייה הם אלה שבוחרים, מהשקפה אידיאולוגית אישית שלהם, שהם לא רוצים להיקבר בקבורה דתית אלא בקבורה חילונית. אלה שתי קבוצות האוכלוסייה, ותפקידה של המדינה הוא לספק להם את השירות הזה.

עכשיו אני אבקש משמעון לתאר בקצרה ממש, כי בעצם זה לב הבעיה.
היו"ר קארין אלהרר
מר עמר, בבקשה.
שמעון עמר
למעשה אנחנו מדברים בכל החוקים הרלבנטיים לנושא של קבורה אזרחית בחוק שירותי הדת היהודיים, 1971, ויש את חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית, כפי שנחקק בשנת 1996. יש לנו כאן מספר גופים שאחראים על הנושא, זה משרד הדתות, המוסד לביטוח לאומי ורשות מקרקעי ישראל במקרה שלנו, כי היא בעלת הקרקע.

אנחנו בזמנו טענו ודיברנו על סדר גודל של 300,000 איש שהם חסרי דת שזקוקים לקבורה אזרחית. הבעיה הייתה בשני מישורים: אחד זה ההיצע, שלא היה היצע של בתי קברות לקבורה אזרחית מצד אחד, וכמו שנאמר פה, בהעדר היצע חלק גדול מהקיבוצים ניצלו את המצב הזה והשתמשו בחלקות הקבורה שהוקצו להם וייועדו רק למטרות של קבורה של תושבי המקום וקרוביהם, ומכרו את זה למעשה לכל מי שמשלם. אז אלה שתי הנקודות שאני ארצה לדבר עליהן.

לגבי ההיצע. למעשה, צריך לקחת בחשבון שאנחנו מדברים על שנת 2009, כי שם הסתיים הדו"ח. אני אנסה אולי לעדכן ממש מעט לגבי מה שקורה היום. כשנחקק החוק בשנת 1996 היו למעשה מספר קטן של בתי עלמין שאפשרו קבורה אזרחית, היה אחד בבאר שבע והייתה עוד איזו שהיא עמותה פרטית שהקימה בבית העלמין בכפר סבא, שגם יועד לקבורה אזרחית.

נכון להיום, מהאתר של משרד הדתות, יש כ-15 בתי עלמין לקבורה אזרחית. אני יכול לפרט את היישובים: אריאל, באר שבע, גבעת ברנר, הרצלייה, חיפה, טבריה, כפר סבא, מעלה אדומים, עכו, פרדס חנה, רעננה וקריית טבעון. יש כיום 25 בתי עלמין שיש בהם חלקה לצורך קבורה אזרחית. אני מוכרח להודות פה בזה שאני לא יודע כמה מהם באמת פעילים וכמה עדיין הם רק בתהליך.
היו"ר קארין אלהרר
נבקש נתונים.
שמעון עמר
זה דבר שצריך להתברר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש בנתניה, מוסיפים.
שמעון עמר
כן, כן, יש לי פה. אני יכול לקרוא את כל היישובים אם רוצים, אז אין שום בעיה.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו נעשה בירור מעמיק בעניין.
שמעון עמר
מהנתונים של הביטוח הלאומי לשנים 2006-2008 – 11 יישובים חקלאיים קברו קבורה מסחרית יותר מ-500 נקברים בשנה. מרבית היישובים האלה עשו זאת ללא רישיון מהמשרד לשירותי הדת, כי אני יודע שבתקנות הזכות לקבורה אזרחית חלופית, וללא הסכם עם הביטוח הלאומי, כנדרש גם בתקנות הביטוח הלאומי, דמי קבורה.

לפי התקנות, הזכות לקבורה אזרחית בתקנות שירותי הדת היהודיים, בית עלמין לא יגבה תשלום עבור הקבורה. דמי הקבורה ישולמו על ידי הביטוח הלאומי. זה באופן כללי. עבור רכישת קבר בחיים, החוק מאפשר גבייה של סכום מסוים. ביישובים חקלאיים הוא מגיע ל-4,300 שקלים. מה שאנחנו מצאנו, שבפועל גבו בתי העלמין ביישובים החקלאים עבור קבורה בתשלום שנע בין 7,000 ל-24,000 שקלים, וזאת בנוסף על דמי הקבורה שהם לקחו או קיבלו מהביטוח הלאומי.

יותר חמור מזה, עבור רכישת קבר בחיים ביישובים החקלאים, הסכומים נעו בין 16,000 שקלים ל-23,000 שקלים, ואני מדבר על דברים משנת 2009, שאני לא יודע מה מצבם היום.
היו"ר קארין אלהרר
כנראה שלא יותר טוב.
שמעון עמר
אני לא יודע אם זה השתנה, אז אולי אנחנו נשמע.
קריאה
100,000 שקלים.
היו"ר קארין אלהרר
100,000 שקלים? יקר למות במדינה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
גם לחיות יקר וגם למות יקר.
היו"ר קארין אלהרר
לגמרי יוקר המוות מה שקורה פה.
שמעון עמר
אנחנו נתקלנו במספר אנשים שפנו לביטוח הלאומי בתלונה וביטוח לאומי פעל והחזיר להם את הכסף, אבל לא כולם פונים ומי שלא מכיר את הנושא ולא יודע, אז הוא נשאר עם זה שהוא צריך לשלם המון כסף.

הביטוח הלאומי ביטל לעיתים נדירות את ההסכם שחתם עם חלק מבתי העלמין ביישובים החקלאים ובהתאם הפסיק את תשלום דמי הקבורה. זו גם סנקציה שהוא לא הפעיל רוב הזמן. אלא שמאותה עת צמצמו האחרונים את דיווחיהם על קבורת נפטרים בשטחם, שזה היה הפתרון במקום לקבוע 3,500 שקלים או סכום כזה מהביטוח הלאומי, הם העדיפו לא לדווח. לא לדרוש מהביטוח הלאומי ובלבד שלא ידרשו מהם את ההחזר של הכסף.

יש עוד נושא אחד, שהוא הפיקוח של המשרד לשירותי דת, שהוא גם חשוב בנושא הזה. המשרד לא פעל להחזרת התשלומים שגבו בתי העלמין ביישובים חקלאיים. על פי תקנות חברות ענייני קבורה, בית עלמין חייב ברישיון מאת השר. תוקף הרישיון הוא לשנתיים. בפועל, למרבית היישובים החקלאים אין רישיון קבורה בתוקף. אני התעדכנתי פה בדו"ח של הכנסת, שבחלק מהם המצב תוקן, אבל עדיין יש חלק גדול מהיישובים שאין להם עדיין רישיון ממשרד הדתות.

יש עוד נושא אחד שנוגע יותר לפיקוח של רשות מקרקעי ישראל על כל הנושא. שוב פעם, מה שאנחנו מצאנו שחלק מהיישובים הרחיבו את חלקת הקבורה שלהם. זאת אומרת בהסכם המשבצת מוגדר מה החלק של כל קיבוץ לצורכי קבורה של המתגוררים ביישוב או קרוביהם, אבל כיוון שזה התפתח כנראה לעסק טוב, אז חלק מהקיבוצים הגדילו והרחיבו את בתי העלמין, מבלי שבכלל שאלו את רשות מקרקעי ישראל ומבלי ששילמו לה על זה. וגם עוד פעם, בניגוד לתכניות מתאר ארציות לקבורה, שגם הן מסדירות את כל הנושא של הקבורה.

אז כל הנושא של הפיקוח של רשות מקרקעי ישראל, אז, אני מדגיש שוב פעם, אז ב-2009, לא היה אפקטיבי. אני לא יודע מה קורה היום, אבל אפשר בטח לשמוע מהנציגים שלהם.

עוד נושא אחד, זה גם, כמובן, כשאין תיאום בין הביטוח הלאומי ובין המשרדים שנוגעים בדבר, אז כל הנושא הזה נופל בין הכיסאות, וזה המצב שהיה נכון לשנת 2009.

זה פחות או יותר בקצרה על מה שהיה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת יואל רזבוזוב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תודה, כבוד יושבת הראש. תודה על הדיון, אני חושב שכולנו מבינים כאן שהנושא הוא חשוב ביותר. בכנסת הקודמת העליתי את הנושא הזה גם בוועדת העלייה והקליטה, כשעמדתי בראש הוועדה והגשתי גם הצעת חוק, כי ראיתי שישנו מחדל. אנשים סובלים מזה, ואנחנו מדברים כאן על שתי אוכלוסיות.

אוכלוסייה אחת זה אנשים יהודים שרוצים מבחירה שלהם, זכות דמוקרטית להיקבר בבית קברות אזרחי; והאוכלוסייה השנייה עולים. אנחנו מדברים על 300,000 עולים, שהם לא יהודים על פי ההלכה. אני לא הייתי קורא להם מסופקי דת. הם לא יהודים על פי ההלכה, למרות שהם עם שמות משפחה יהודים וחיו כיהודים וסבלו מאנטישמיות. והם לא זכאים להיקבר בבית עלמין רגיל, אני אקרא לו רגיל, מול האזרחי.

אם אנחנו מדברים על 300,000 איש, רובם בזוגות, זאת אומרת שזוג שהיה מגיל נעורים, מאז שהוא התחתן היה ביחד, רוצה להיקבר במקום אחד, יצטרכו להיקבר אפילו במאות קילומטרים אחד מהשני. ואנחנו כבר מגדילים כאן את ה-300,000 איש ל-600,000 איש. האם זה לא מעט אנשים מהמדינה הקטנטונת שלנו?

הגשתי הצעת חוק, שראיתי שמשרד הדתות מתקשה וסביר להניח שנשמע כאן את נציגי משרד הדתות. הגשתי שמשרד הפנים ייקח על עצמו קבורה אזרחית. עשו דיון על כך, ראו היגיון בחוק של, אבל בסוף החליטו על ועדת מנכ"לים, ועדה שתרכז את העניין. אני ישבתי באחת הוועדות, הוועדה שקיבלה אגב תוקף של החלטת ממשלה. הוועדה הייתה צריכה לשבת במרס 2014, תוך שלושה חודשים – יוני 2014 – היינו צריכים לקבל את מסקנות הוועדה.

מה שקרה, שקיבלנו רק עכשיו, השבוע, את הטיוטא ולא את מסקנות הוועדה. שום דבר לא קרה. מבחינת התקציב, תמיד אני שומע אין מספיק כסף. אחד, אני מבין שזה לא בסדר עדיפות של משרד הדתות, כך אני מבין. אני גם לא רואה השלכות תקציביות בתקציב הזה, עכשיו, שמישהו אולי ביקש, מישהו אולי ביקש, אבל שתקצבו את זה. אני כל הזמן שומע חסר כסף, חסר כסף.

אני כן רוצה להגיד שישנו כאן בין אדם שיושב, יצחק ישי, שזה הבן אדם שבאמת עובד פה מול כל הגורמים, שעושה באמת עבודה בצורה הכי טובה שאפשר. כל פעם שפונים אליו הוא עוזר ומנסה. אבל עוד פעם, אפשר לנסות והוא לבד בכל המערך הגדול הזה, אבל אם אין לך בתי עלמין ואין לך אישורים, אם רשויות מקומיות מתנגדות – אני שמעתי טענה – אז תבואו תגידו לנו. ועדת מנכ"לים הייתה צריכה לפתור את זה, אז נגיש הצעת חוק שתפתור את העניין של הרשויות המקומיות.

אנחנו מדברים כאן על עשרות מיליונים לכל בית עלמין. אנחנו מדברים גם על בתי עלמין אזוריים. אז אין בעיה, מקובל, שיהיה באזור מסוים. לא רוצים ולא חייבים בכל עיר, אבל יש גם גופים כמו מנוחה נכונה, מנוחת עולם. מנוחת עולם בנתניה, לפני שנה קם בית עלמין, תוך שנה 100 אנשים שהיו צריכים את זה. לפני זה שלחו אותם עד באר שבע הרבה פעמים. הם הגיעו לבאר שבע, מנתניה.

אלה התוצאות, שיש לזה ביקוש וחייבים את זה. זה לא שזו איזו שהיא פריבילגיה. זה משהו שאנשים חייבים.

אני כל הזמן שומע שיש את בתי העלמין למסופקים והרבה פעמים מועצות דתיות הן אלה שממונות על בתי העלמין למסופקים. אני לא מקבל את זה. זה לא מסופקים, זה אנשים שהם אזרחים של המדינה, אזרחים סוג א'. יש פה מקרים, ובאמת מקרה אחד הגיע אלי, ואני רוצה להמחיש לכם את העניין. יושב פה פעיל חברתי מאילת. היה את הנושא של השטיפה של קרוב משפחה, שפשוט אמרו אנחנו במועצה הדתית לא מתעסקים. זה ביזיון. לא יכול להיות במדינת ישראל דבר כזה.

והדבר השני, ויש לי גם תמונה ואני אראה לכם. לפני חמישה חודשים נפטרו בהפרש של כמה ימים זוג קשישים, שאין להם משפחה בישראל שתטפל בקבורה שלהם. לבני הזוג קרו ליליה סטביצקי, יהודייה על פי ההלכה, ובעלה ולדימיר שהוא לא יהודי על פי ההלכה. כמובן שהם לא נקברו באותו בית עלמין. הוא נקבר והוא קיבל את המינימום – תראו את התמונה. שמו לו כיסוי, הוא לא קיבל מצבה ולא כלום, רק בטון. תראו מה קרה לולדימיר. זאת ליליה וזה ולדימיר. אפילו בטון לא שמו. שמו בלוק אחד, כיסו באדמה וזהו. זה זלזול.

יחס כזה אנחנו לא נקבל במדינת ישראל. זה בן אדם שעלה לארץ מתוקף חוק השבות, הוא אזרח סוג א'. זה אנשים שעובדים, משלמים מיסים, הילדים והנכדים שלהם משרתים במדינת ישראל. לא יכול להיות שיקרו דברים כאלה ולא יכול להיות שמועצה דתית-. זה פשוט זלזול. אין לי אפילו מילים, כשראיתי את התמונה הזאת. לא יכולים.

אז אני לא רוצה לקבל את החלקות למסופקים. לא רוצה לשמוע על זה יותר. אני דורש כאן ובאמת זה מחדל של המדינה שצריך להסתיים פעם אחת ולתמיד. אנחנו דורשים פה חלקות, בתי עלמין לקבורה אזרחית. שיהיו אזורים שיתנו מענה לכולם, כל מי שרוצה להיקבר שם.

ואם אנחנו מדברים על כסף, עשרות, מאות מיליונים, אז תשתמשו. או שתביאו את הכסף מהאוצר, תלכו ותשימו את זה בסדר עדיפות של משרד הדתות, או שתפנו לחברות מנוחת עולם, מנוחה נכונה, יש הרבה חברות שיושבות כאן, ותנו להם את הכלים. כי הן עושות את זה, הן יודעות לעשות את זה. הן יודעות להרים את בתי העלמין האלה כמעט בלי כסף. הן כן צריכות החזרים, כמו כל מועצה דתית, אבל לא צריך לפחות לשים את העשרות והמאות מיליונים על תשתיות.

לא הגיוני המצב שאנחנו חוזרים דיון אחרי דיון אחרי דיון והמצב לא זז ואנשים סובלים. אנשים פשוט סובלים וזה לא יכול להיות במדינת ישראל. לא יהיו פה אזרחים סוג ב'.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. תודה רבה.

חבר הכנסת חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
תודה. אני רוצה לחלק את הדיון לכמה נושאים. קודם כל הנושא הראשון הוא נושא הקרקע. אם יש מישהו שהשתמש בקרקע בצורה לא חוקית, אז הוא, חברה', מה לעשות, הוא צריך ללכת לבית המשפט. אם הוא עשה בעצם עסקים על חשבון המשפחה והוא עבר על החוק, אז אני לא מבין על מה אנחנו דנים פה. יש מי שאוכף את החוק, שיאכוף אותו.
תומר רוזנר
זה לא קורה פשוט.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל אנחנו גם לא יכולים לאכוף את החוק, תומר. יש מישהו שאחראי על האכיפה. אלא אם אתה תגיד לי תשמע, אתה גם בועט את הקרן, גם רץ ונוגח את הגול. בסדר. אם אתה רוצה שאני גם אחוקק, אקבע את המדיניות וגם אעשה את האכיפה, אז נראה לי שאנחנו כחברי כנסת חוטאים בעניין.

אני חושב שצריך לבוא, וזו קריאה גם לרשות למקרקעי ישראל, לפתוח את זה. לפתוח לכל הקיבוצים והמושבים, שמעוניינים לפתוח חלקה אזרחית לכל מי שבמדינת ישראל רוצה להיקבר בקבורה אזרחית. לתת את הקרקע אפס, כי אין שום הבדל. בעצם מישהו פה מוותר, מוותר על חקלאות למען זה שתהיה קבורה ולקבוע את המחיר שצריך לקבוע. זה ביטוח לאומי פלוס. מה זה הפלוס הזה? זה אותן תשתיות שבתי עלמין דתיים מקבלים ופה לא מקבלים. זה כל הסיפור.

עכשיו, זה לא משנה כמה אנחנו נשב פה. אם בסוף לא תהיה אכיפה על מה שאנחנו אומרים או על מה שקורה, אז בסופו של דבר יהיה פה עוד פעם דיון, עוד פעם, עוד שנה ועוד שנה ועוד שנה, ויואל יבוא לפה ויסביר בדיוק למה זה נעשה ועל האפליה שקיימת.
היו"ר קארין אלהרר
עד שיואל יהפוך לשר לשירותי דת, ואז - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא רוצה להתייחס לאותם 300,000 יהודים, לא יהודים, לפי הדת. באמת לא רוצה להתייחס, כי אני לפחות פגשתי את חלקם שהלכו לעולמם לפני שנכנסו לרצועת עזה. אז הם טובים להחזיק נשק, הם מאד לא טובים כנראה להיקבר בקבורה במדינת ישראל. אז עושים להם את החלקה ליד, את החלקה לפה ואת החלקה לשם. הולכים לבג"ץ. למה? לא צריך להיות ככה.

לכן מה שאני מציע, אם יש פה נציגי מינהל - - -
היו"ר קארין אלהרר
תיכף נפנה לכולם בצורה מסודרת.
חיים ילין (יש עתיד)
למינהל, זה לבוא ולקבוע שכל מי שהוא מושב, קיבוץ, כל מי שמחזיק בקרקעות ורוצה חלק מהנחלות שלו או חלקות שלהם להפוך אותן מתוך כל מה שהם רוצים לבית קברות, ששינוי הייעוד יהיה אפס, בתנאי שזה לא מסחרי.
קריאה
זה מסחרי.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. אמרתי. בתנאי שזה לא מסחרי, זאת אומרת שזה לא למטרות רווח. אמרתי את זה. ואם זה הופך להיות מסחרי, אז עלות הקרקע שווויה שונה לחלוטין. זה מה שאני מציע. אי אפשר ללכת על קרקע אפס ולגבות 24,000 שקלים כמו שנאמר פה. זה פושע.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, תודה רבה.

משרד הדתות, המנכ"ל, שלום. מה השם?
עודד פלוס
עודד פלוס.
היו"ר קארין אלהרר
עודד פלוס, שלום, ברוך הבא. אני אבקש לשאול אותך כמה שאלות רק כדי להבין את המצב היום. אדם שבוחר היום להיקבר קבורה אזרחית, אתה יודע בכמה בתי עלמין יש שהם בתי עלמין אזרחיים?
עודד פלוס
יש לנו רשימה, כן.
היו"ר קארין אלהרר
כמה יש ברשימה היום?
עודד פלוס
40. אבל בואו, אני מציע שניתן סקירה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע. לא. אני מנהלת את הדיון ואני אשמח שקודם תענו לשאלות ואחר כך אני אתן לך דיון פתוח כמה שתרצה. אני מנסה להבין. אתם עוקבים אחר אותם 40 בתי עלמין?
עודד פלוס
כן.
היו"ר קארין אלהרר
אתם יודעים שה-40 האלה פעילים וקוברים בצורה סדירה?
עודד פלוס
כן.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. למיטב ידיעתכם, מה המרחק הארוך ביותר שאדם צריך לנסוע כדי לקבור את היקיר שלו?
עודד פלוס
סדר גודל של 50 קילומטרים.
היו"ר קארין אלהרר
לעלות של קבורה אזרחית, אתם מודעים?
עודד פלוס
העלות צריכה להיות כמו קבורה לא אזרחית.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל אתם חיים את השטח, אני מניחה.
עודד פלוס
אנחנו לא-. יש הוראות, ההוראות הן מאד ברורות. מי שחורג מההוראות, כמו שאמר חבר הכנסת חיים ילין לגבי הנושא הזה של מי שקובר במקום שאסור לו - - -
תומר רוזנר
אפשר לשאול שאלה?
היו"ר קארין אלהרר
כן, תשאל, בבקשה.
עודד פלוס
סליחה, אני לא סיימתי את התשובה.
עודד פלוס
כמו שמי שחורג מהחוג וקובר במקום שאסור לו, גם מי שגובה כסף בניגוד לחוק, הוא צריך להיות מטופל על ידי רשויות האכיפה.
היו"ר קארין אלהרר
מאה אחוז.
תומר רוזנר
עודד בוקר טוב.
עודד פלוס
מי כבודו?
היו"ר קארין אלהרר
עורך דין תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדה.
תומר רוזנר
אדם נפטר בירושלים ובצוואתו כתב שהוא רוצה להיקבר בקבורה אזרחית. מה משפחתו צריכה לעשות?
עודד פלוס
בצוואתו?
תומר רוזנר
כתב בצוואתו שהוא רוצה קבורה אזרחית.
עודד פלוס
אין שום בעיה.
היו"ר קארין אלהרר
וזה מקרה קל.
תומר רוזנר
מה הוא צריך לעשות? הוא לא יכול. מה המשפחה צריכה לעשות?
עודד פלוס
קודם כל, עוד פעם, בואו נגדיר ככה. הנושא הזה של הצוואה הוא לא רלבנטי. האדם זכאי לקבורה, נגיד לקבורה רגילה, נקרא לזה, או אורתודוכסית במקום מגוריו, שם הוא זכאי לקבל את זה והוא יכול לכתוב איזה דברים שהוא יכתוב, אלא אם כן הוא רכש חלק בחיים.
תומר רוזנר
לא, הוא לא רכש.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רוצה.
עודד פלוס
הפתרון של קבורה בירושלים זה במעלה אדומים.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע, לא ענית על השאלה.
עודד פלוס
עניתי על השאלה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אז אני לא הבנתי את התשובה. שאל עורך הדין רוזנר, אדם שהביע רצון בטרם מותו - - -
תומר רוזנר
ולא קנה חלקה.
היו"ר קארין אלהרר
הוא לא קנה חלקה, הוא הביע רצון בצוואה. תאר לנו את סדר הדברים, למי המשפחה צריכה לפנות, מה היא צריכה לעשות על מנת לממש את רצונו של הנפטר?
עודד פלוס
למעשה מי שמממן ודואג זה המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי, לפי ההגדרות שלו, בן אדם זכאי להיקבר במקום מגוריו.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, ומשהביע הנפטר בטרם מותו את רצונו שלא להיקבר בקבורה האורתודוכסית הרגילה, אלא בקבורה אזרחית - - -
עודד פלוס
זה לא שייך. אין הבדל.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עודד פלוס
זאת אומרת גם אם הוא החליט שהוא רוצה להיקבר בקבורה אורתודוכסית רגילה, בבית עלמין שצופה לים, אז יש לו בעיה.
תומר רוזנר
הוא לא רוצה את הצופה לים, הוא רוצה ליד ביתו.
היו"ר קארין אלהרר
הוא רוצה ליד ביתו, לא בקבורה אורתודוכסית רגילה, מה הוא צריך לעשות?
עודד פלוס
עוד פעם, אם יש בעיה נקודתית, בעיות נקודתיות, כמו שאמר חבר הכנסת רזבוזוב, אנחנו יודעים להתמודד איתן, עם בעיות נקודתיות.

חברת הכנסת אלהרר, יש חוקים במדינת ישראל. יש סדר.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא מכירה. תקשיב, זה לא מבחן. אני באמת שואלת.
עודד פלוס
אז אני באמת עונה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. אז אני מבקשת לדעת למי אני פונה ומה אני עושה. תסביר לי.
עודד פלוס
בוא ניקח בקבורה אורתודוכסית, אוקיי? לא צריך להיות הבדל.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא רוצה אורתודוכסית, אני רוצה אזרחית.
עודד פלוס
את תתני לי להשיב, אז אני אשיב.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עודד פלוס
לא צריך להיות הבדל, למעט המצאי, בין קבורה אורתודוכסית לקבורה אזרחית.
היו"ר קארין אלהרר
לא צריך להיות הבדל, הבנתי.
עודד פלוס
מבחינת ההגדרות. קודם אנשים דיברו. את רוצה שאני אשיב, אני אשיב. אני רוצה. תני לי את הזמן.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אני שאלתי שאלה ספציפית ואתה עונה לי על אורתודוכסית.
עודד פלוס
אז אני עונה לך בצורה ספציפית, אבל את כל הזמן קוטעת אותי. אני לא יכול לענות ככה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עודד פלוס
בן אדם זכאי, אדם שנפטר זכאי לקבל מענה בקבורה אורתודוכסית ובקבורה אזרחית, אותו דבר. הבעיה לפעמים זה הנושא של המצאי. ואני יכול להגיד שרק היום בבוקר טיפלתי בבעיה של קבורה אורתודוכסית, ביישובי שדות נגב. שכנים של חבר הכנסת ילין, שיש להם בעיה, שאין להם מענה והם נאלצים ללכת לנתיבות ולבקש מהם מענה. זה קבורה אורתודוכסית, לא קבורה אזרחית.
חיים ילין (יש עתיד)
זה כבר תקופה מאד ארוכה. זה לא חדש.
היו"ר קארין אלהרר
הבנתי.
עודד פלוס
לא, אבל היום לא נותנים להם.
היו"ר קארין אלהרר
חברים, אני מנסה למצוא פה תשובה. זה קשה. אדוני המנכ"ל היקר, אני לא שאלתי לגבי קבורה אורתודוכסית. הבנתי שגם שם יכולות להתעורר בעיות. אני מבינה את זה. התשובה שלך הייתה מאד מאד ברורה בנושא.

עכשיו אני שואלת, עלינו דרגה. אנחנו לא באורתודוכסי, אנחנו באזרחי. אדם הביע רצונו. אתה יודע מה, הוא לא הביע רצונו. המשפחה שלו לא רוצה ללכת לקבורה אורתודוכסית, רוצה היא לקבור אותה קבורה אזרחית.
עודד פלוס
זה לא קשור.
היו"ר קארין אלהרר
קבורה אזרחית, אתה תגיד לי מה התנאים ואיך עושים את זה. אני רוצה להבין למי אני חס וחלילה צריכה להרים את הטלפון. מה אני עושה? אני לא יודעת, אני שואלת.
משה דגן
אני רוצה לענות בשם המשרד.
היו"ר קארין אלהרר
מי אדוני, שם ותפקיד לפרוטוקול.
משה דגן
משה דגן, הסמנכ"ל. דבר ראשון, צריך להבין שמבחינת המשרד יש מענה מושלם לדברים הלאה ואני אסביר למה אני מתכוון.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא טענתי שאין מענה, אני רק שואלת מה המענה.
חיים ילין (יש עתיד)
אם זה היה מושלם, לא היה דו"ח ביקורת.
משה דגן
חיים ילין, אני אתייחס גם להערה שלך. ההצעה שלך היא מאד יפה. אגב, אתה הגית אותה מראשך והוועדה גם כן, בין יתר ההמלצות שלה, חשבה על ההמלצה שלך ונגיע לזה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מאד שמח לשמוע.
משה דגן
אני רוצה לומר כזה דבר. האתר של המשרד, מי שנכנס אליו יכול לקבל שם מידע מלא. יש שם רשימות בתי עלמין שמפורטות. הרשימות האלה מציינות בכל מקום ומקום האם הקבורה היא קבורה ליישוב מסוים או שהיא נותנת מענה גם כן ליישובים סכומים. יש שם רשימה של 17 בתי עלמין שנותנים מענה בפרישה ארצית. מעבר לזה יש לנו 24 בתי עלמין לקבורה לחסרי דת ומסופקים, ומעבר לכך יש לנו עוד 17 יישובים או קיבוצים, שהם מחזיקים ברישיון שהם נותנים את המענה.

אני יכול להסכים שבירושלים אנחנו בבעיה. יש עמותה נכונה ירושלים, שהיא בעצם בעלת הקרקע, היא קיבלה את הקרקע ממועצת בתי העלמין, הקרקע הוקצתה לה. יש לה בעיה תקציבית להרים את זה, אז כרגע זה תקוע. יש לנו חלקה של 5 דונם בירושלים, שאמור לקום שם בית עלמין לקבורה אזרחית. יש שם בעיה מקומית. כרגע, אם ירושלמי מבקש פתרון לקבורה אזרחית, אנחנו נפנה אותו לגבעת ברנר, נפנה אותו, ננסה להפנות אותו למודיעין או ננסה להפנות אותה למעלה אדומים.

אני רק רוצה לומר, החוק מחייב קבורה במרחקים סבירים. מרחק סביר, מה שכתוב בחוק, זה 50 קילומטרים. אנחנו עדיין בתוך המתחם. אני לא אומר שזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני עוצרת אותך שנייה.
חיים ילין (יש עתיד)
אילת?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע. יכול להיות שאני התבלבלתי. מקודם שאלתי כמה בתי עלמין אזרחיים יש, עניתם לי 40.
משה דגן
אז 40 זה ה-17 או ה-16. ה-17 זה החדש, במעלה אדומים, פלוס ה-24 של המסופקים, זה ביחד 40. מעבר לזה יש לנו עוד 17 של היישובים. מבחינתנו המסופקים - - -
היו"ר קארין אלהרר
מסופקים זה, אבל זה לא - - -
משה דגן
אז אני אענה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הם לא קוברים יהודים. מסופקים לא קוברים יהודים.
משה דגן
אני אענה. חוק הקבורה האזרחית בעצם מאפשר לכל אדם להיקבר לפי דתו ואמונתו. החוק הזה אמור לתת מענה גם לשאינם יהודים אלא כאלה שהם חסרי דת, לצורך העניין ובלבד שהם רוצים קבורה חילונית.

בתי העלמין לקבורת מסופקים גם אמורים לתת מענה לקבורה אזרחית. בעניין הזה גם אנחנו פועלים מולם, שבעצם הם יקבלו, הם יחזיקו ברישיון לקבורה אזרחית. אנחנו ציינו שיש לנו מתוך ה-24 בתי עלמין הללו, יש כבר למעלה מ-8 בתי עלמין שהם כבר מחזיקים ברישיון לקבורה אזרחית. כלומר שהם אמורים לתת מענה גם לזה.

ומבחינתנו, מאחר שהמענים, ואם יורשה לי אז אני אפרט את כל הקשיים שיש לנו בעניין, מבחינת הפרישה הארצית אנחנו חושבים על פרישה מקסימאלית שתהיה, אבל במצב הנתון אני חושב שהמשרד בשלוש, ארבע השנים האחרונות עשה במשאבים הקיימים ובסמכויות הנתונות לו, הוא עשה מעל ומעבר. ואני כסמנכ"ל יכול לומר שבדברים האלה נעשו - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני הסמנכ"ל, אנחנו בכלל לא במקום של לשפוט. אנחנו במקום של לברר עובדות. אני עדיין בשלב של בירור עובדתי.
עודד פלוס
את תוכלי לתת לנו? אנחנו רוצים לתת סקירה. כמו שחברי הכנסת דיברו, אנחנו רוצים לתת סקירה מסודרת.
היו"ר קארין אלהרר
לא. אני מנהלת את הדיון.
עודד פלוס
כן, אבל אנחנו רוצים. אנחנו מבקשים.
היו"ר קארין אלהרר
לא, סליחה.
עודד פלוס
סקירה מסודרת, לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
אחרי שאני אקבל תשובות שיספקו אותי, אני אתן לכם כל סקירה שתרצו באהבה.
עודד פלוס
אנחנו חושבים שזה בצורה לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא.
עודד פלוס
סליחה, אנחנו רוצים לתת תמונה מלאה.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, עם כל הכבוד, אני אבקש ממך לא לנהל - - -
עודד פלוס
אני לא מנהל, אני רק מבקש את זכות הדיבור, סליחה.
היו"ר קארין אלהרר
אני נותנת לך.
עודד פלוס
בצורה מסודרת, לא בצורה של חקירה צולבת.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה.
חיים ילין (יש עתיד)
מתוך היכרותי את קארין, אל תסתבך.
עודד פלוס
לא, זה לא עניין של להסתבך.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מנסה להבין את הדבר הבא. אתם מגיעים לוועדה לביקורת המדינה. יש דו"ח מבקר המדינה. צריך להגיע לכאן עם נתונים. אני מבקש לברר עובדות שלא ברורות לי. אני יושבת ראש הוועדה, זאת סמכותי המלאה. אני לא עושה שום דבר שהוא חריגה מסמכות, ולכן בטובך, אני שאלתי שאלה, כנראה שהיא מאד לא ברורה. אני אתקן את עצמי.

אני שאלתי, נניח חלילה נפטר קרוב ואני רוצה להביא אותו לקבורה אזרחית. עכשיו אני שואלת, לאיזה טלפון, למי אני מתקשרת, מה אני מבקשת. תסבירו לי את הסְכְמה, איך זה עובד.
משה דגן
אז אני אענה. יש מוקד טלפוני שעובד 6/24. הטלפון זה 5311111, ששם הם מקבלים מענה 24 שעות ביממה. לצורך העניין, יש שם גם את הטלפון האישי של מנהל אגף הקבורה, את הטלפון של הצוות שלו. תמיד, מסביב לשעון, אני יכול להעיד על זה, על מקרים שטופלו בחצות ליל גם. כלומר, בשורה התחתונה אין מצב שנפטר יישאר בביתו, דהיינו שתהיה הלנת המת. כולם מקבלים מענה.
היו"ר קארין אלהרר
מצוין.
משה דגן
השאלה היא שוב, מבחינת המקומות הספציפיים שאולי אין להם מענה מקומי, אז אנחנו צריכים למצוא מענה ברדיוס שמותר לנו. וברדיוס הזה, במשאבים כמו שאמרתי, בקרקעות הקיימות ובבתי העלמין הקיימים, המענה הזה ניתן למיטב ידיעתי והבנתי, שיקום מישהו ויאמר שזה לא כך, הוא ניתן בצורה המושלמת ביותר.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, טוב. מי מפקח על הנושא הזה?
משה דגן
איזה נושא?
היו"ר קארין אלהרר
על הקבורה האזרחית. אתם מפקחים עליה?
משה דגן
המשרד לשירותי דת, מכוח החוק, הוא הרגולטור על הנושא של הקבורה האזרחית. השר לשירותי דת, לכאורה היה צריך להכריז על בתי עלמין אזוריים, אבל יש הרבה קשיים עם ההכרזות הללו, ואם תרצי ניכנס לזה. אני חושב שאם רוצים באמת למצות את הנושא עד תום, צריך להקצות לדיון הזה כמה שעות טובות כדי להבין באמת את כל הקשיים.
היו"ר קארין אלהרר
יש זמן.
משה דגן
אז אם תרצי אני אפרט לך. בכל מקרה, ההכרזה הזאת היא מאד בעייתית, כי יש פה פגיעה בזכויות קנייניות, יש פה בעיה שצריך לקבל הסכמת רשויות. יש פה בעיה מימונית, שיש הרבה עמותות חדשות שנכנסות לתחום ואין להן את הרזרבות, בואי נקרא לזה ככה, או את הכסף הראשוני לסטרט, כדי להתחיל את בית העלמין. ושוב, ההקצאה הזאת ניתנה להם והם בפועל לא יכולים להרים אותה.

אילו הייתה לנו את היכולת לבוא ולבחון את הדברים האלה לא רק בהיבט התקציבי, כי אני לא רוצה כרגע לדבר, כי נציג האוצר לא נמצא פה. אבל אם הייתה לנו היכולת מול רשות מקרקעי ישראל לצורך העניין, במקרים מסוימים להפנות את ההקצאות לחברות לענייני קבורה שמסוגלות להרים את הפרויקטים הללו, אז זה היה טוב. מה שקורה היום בפועל זה שיש כמה עמותות שמחזיקות בקרקעות ולא מסוגלות להרים אותן.

עכשיו, אני לא בא אליהן בטענות. שוב, אנחנו מנסים לעשות את המקסימום כדי לתת באמת את המענה, אבל המקסימום מבחינתנו כנראה, איך אומרים, אין הקומץ משביע את הארי. ופה בעניין הזה חייבים להבין שהמעורבות של כל המשרדים, כל משרדי הממשלה, היא פה מאד מאד נחוצה וחשובה וזה בעצם מה שהצפנו בוועדת המנכ"לים, בוועדה הבין משרדית.

אני חושב שוב, הטיוטא הזאת היא לא הייתה אמורה להגיע לוועדה בסופו של דבר, כיוון שדיברנו על כך שמדובר על טיוטא שעדיין לא נחתמה על ידי כל מי שהיה חבר בוועדה.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא הפצתי אותה.
משה דגן
בכל מקרה, אפשר לראות שם שהצפנו את הבעיות ויש הרבה מאד בעיות בלבוא ולהרים את התחום הזה ברמה שאנחנו רוצים לטווח הארוך.

יחד עם זה צריך לבוא ולהבין דבר מאד חשוב, שמבחינת תקציבים, אני הכנתי פה, יותר נכון הכינו לי טבלה שמדברת על התקציבים של המשרד. איזה סכומים, איזה היקפי תקציב המשרד הקצה לטובת כלל בתי העלמין, ואנחנו מדברים על סדר גודל של 1,200 בתי עלמין שמתוכם, כמו שאמרנו, יש לנו בערך 50 ומשהו בתי עלמין לקבורה אזרחית. ועשינו את זה גם פר נפטר. אז אם בשנים 2012 עד 2014 המשרד תמך בסדר גודל של 26 מיליון שקלים לכל אותם 1,200 בתי עלמין, אנחנו מדברים שלקבורה האזרחית הוקצו 8.5 מיליון שקלים, שברמה של הנפטרים, עשינו פה איזו שהיא חלוקה מבחינת נפטרים, באנו ובדקנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
כולל את המסופקים, אבל, נכון?
יפעת סולל
זה פחות ממה שהתחייבתם בבג"ץ.
משה דגן
טוב, אז אני רוצה להגיב פה בשם נציג האוצר, בסדר? תרשי לי, ברשותך. אני רק רוצה לומר שאם אנחנו מדברים על תמיכה פר נפטר, התמיכה לקבורה האזרחית היא סדר גודל של 5,700 שקלים פר נפטר, ביחס ל-2,800 לנפטר בקבורה האורתודוכסית. איך עשינו את היחס הזה, אני אסביר גם איך עשינו את היחס. לקחנו את מספר הנפטרים של כל גוף קבורה שהגיש בקשה – כמה נפטרים הוא קובר. סיכמנו את כל הנפטרים הללו והגענו לכמויות.

אז אם בשנים 2012 עד 2-14 הגישו סדרי גודל של עשרות רבות של בתי עלמין בקשה לתמיכה, ומדובר על 9,700 נפטרים בקבורה אורתודוכסית, בקבורה האזרחית הגופים שהגישו את הבקשות הם סך הכל מטפלים במצטבר ב-1,495 נפטרים. שוב, אני מדבר על השנים 2012-2014. זו העבודה שבדקנו.

ניתן גם לראות את זה ביחס אחר, ביחס לבתי העלמין, ששם זה עושה הרבה יותר שכל, אבל שוב, זה עם המשאבים של המשרד. אלה לא משאבים ייעודיים שהוקצו לטובת הנושא של קבורת אזרחית.
היו"ר קארין אלהרר
לא קיבלתם שקל מאגף תקציבים?
משה דגן
סליחה?
היו"ר קארין אלהרר
לא קיבלתם כספים מאגף תקציבים לעניין?
משה דגן
יש תקציבים שמיועדים לטובת סעיף 3 א' לחוק יסודות התקציב, שזה בעצם סדרי גודל של כל שנה שהתקבלו, סדרי גודל של בין 2 מיליון שקלים ל-3 מיליון שקלים. אז זה סדרי הגודל שאנחנו מקבלים לטובת ה-. כשמדברים על סעיף 3 א' זה אומר לא רשויות מקומיות וגם לא מועצות דתיות, אלא מדובר פה על עמותות.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא יודע. עכשיו יש דיון בוועדת הכספים על 18 מיליארד שקלים העברות. אתם לא יכולים בממשלה, אי אפשר להוציא משם כמה גרושים? אני לא מבין את זה. לא, באמת. הרי זה מלחמה של המשרד לקבל תקציבים.
עודד פלוס
שנייה, אני רוצה להסביר. אנחנו הגענו לסיכום תקציבי ממש בימים האחרונים מול ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים, על 90 מיליון שקלים לקבורה רוויה. מדינת ישראל מעוניינת שינצלו מה שפחות את משאבי הקרקע ויבנו בקבורה רוויה. הקבורה הרוויה הזאת, ה-90 מיליון שקלים, כל אחד יכול להגיש בקשות, לרבות הקבורה האזרחית, אבל הם חייבים לעמוד באותה אמות מידה של צפיפויות. זאת אומרת לא יכול להיות שבתי העלמין, נקרא לזה האורתודוכסים, יקברו בקבורה בקומות ובתי העלמין של הקבורה האזרחית יקברו בקבורת שדה.

לכן, אם הם יעמדו - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, קבורה רוויה זה גם אזרחי?
חיים ילין (יש עתיד)
זה קומות.
עודד פלוס
שנייה, אני רק אסיים.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק שואלת.
עודד פלוס
בוודאי. לפי הקריטריונים, אם הם יעמדו בקריטריונים, הם יהיו זכאים לקבל חלק מהכסף, אבל הם צריכים לעמוד בקריטריונים, ואלה קריטריונים לא פשוטים. זה צפיפויות גדולות. אנחנו מדברים על 1,500 נקברים לדונם. אבל אם רוצים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
1,500?
עודד פלוס
כן, בצפיפויות הגבוהות. זה כל הקבורות בקומות שאתה רואה, של 4 ו-5 ו-6 קומות. קבורות כוכים.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל העליונה, שהיא יותר קרובה, היא צריכה להיות יותר יקרה, לא?
עודד פלוס
כל אחד לפי התפיסה שלו.
משה דגן
אני רוצה לציין בהקשר הזה של התמיכות, שמשנת 2014 המשרד מכניס תעדוף וניקוד נוסף לכל גוף קבורה שקובר בקבורה אזרחית, ומצרף אליו יישובים נוספים שהוא משרת אותם. כלומר, בדרך הזו אנחנו מעודדים בעצם את גופי הקבורה לתת מענה גם ליישובים סכומים.

ברשותך, אני רוצה גם להתייחס לנושא של הקבורה המסחרית, שזה החלק הראשון שבעצם עלה פה בוועדה. אנחנו צריכים להבין שהחלטת הממשלה שמדברת על הנושא של הקבורה האזרחית, נושא ההחלטה הוא מניעת מכירה של חלקות קבר ביישובים חקלאיים לנפטרים שאינם בני המקום. כלומר, הבעיה פה היא המכירה. הבעיה פה היא הקבורה המסחרית. וטוב אמר חבר הכנסת חיים ילין, שצריך לבוא ולראות איך אנחנו משנים את זה ואנחנו הגענו למסקנה שזה נכון לשנות, ואני אגיד למה.

היום יש לנו 11 קיבוצים שלא מחזיקים ברישיון בגלל הבעיה הזו, וגם כנגד חלק מהם, אני לא רוצה למנות את השמות, אבל יש לנו פה ארבעה שרשות מקרקעי ישראל הגישה תביעה כנגד הגופים האלה, בגלל שהם בעצם ניצלו את משאב הקרקע שהמדינה הקצתה להם, לטובת מסחר. ואנחנו לא שם. היכולת היחידה שלנו, של המשרד לשירותי דת, זה פשוט לשלול את רישיון הקבורה וכך עשינו באותם מקומות שאנחנו יודעים שהם פועלים שלא כהוגן.

הצעת החוק שלנו בעצם באה ואומרת, בואו תאפשרו לאותם יישובים חקלאיים שיתנו קבורה בחינם ליישובים נוספים, לא רק לבני המקום ובני משפחותיהם, אלא גם ליישובים נוספים. זו החלטת ממשלה שלטעמי צריך לשנות אותה. כי הרציונל, התכלית של החלטת הממשלה הייתה לא לאפשר שם קבורה מסחרית.
היו"ר קארין אלהרר
מתי הוגשה התביעה?
משה דגן
מתי הוגשו התביעות? אני לא יודע להגיד.
עודד פלוס
זה תביעות של מינהל מקרקעי ישראל.
משה דגן
בשנת 2012. יש פה נציג של רשות מקרקעי ישראל, הוא יוכל אולי לומר.
חיים ילין (יש עתיד)
גם בשנת 2010 היו תביעות.
משה דגן
בשנת 2010. יש לי גם את השמות, אבל אני לא רוצה לומר אותם.
היו"ר קארין אלהרר
מה הסטאטוס של התביעות האלה? איפה נציג רמ"י?
אריה אביר
בית העלמין ברבדים נסגר כתוצאה מכך.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, בוא שב איתנו בשולחן, אתה דרוש לדיון.
חיים ילין (יש עתיד)
אולי שכחלון ייקח את זה לאוצר גם, את הדיור הזה, לא?
היו"ר קארין אלהרר
זה סוג של דיור. דיור קבע.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, זה אותו דיון, דרך אגב. זה נראה אותו דבר.
היו"ר קארין אלהרר
שם ותפקיד לפרוטוקול.
אריה אביר
שלום, שמי אריאל מזוז, מנהל אגף עסקאות ברשות מקרקעי ישראל ואני מנהל את ההקצאות בפטור ממכרז למטרות בתי עלמין או קבורה. המסגרת הנורמטיבית לביצוע אותן עסקאות, ב - - - 1414, אנחנו מקצים את הקרקע לרשות המקומית, בדמי חכירה סמליים או למי שיש לו על פי חוק רישיון קבורה.

מהרגע שאנחנו עושים את ההקצאה, למעשה אנחנו נותנים חוזה חכירה לאותו גורם ואז אנחנו לא במעקב אחרי אותו גורם, לראות מה הוא עושה, איזה גופי קבורה הוא מעסיק. יש לו חוזה חכירה. הרשות המקומית, בדרך כלל זה רשות מקומית, חזקה עליה שהיא פועלת כדין בנושא זה. זה לגבי המגזר העירוני.

אנחנו עכשיו בשיתוף פעולה עם המשרד לשירותי דת ואנחנו לקראת תיקון החלטת המועצה, כדי להכניס אותם כרגולטור בנושא, כדי שהם באמת יעשו מעקב אחרי הרשויות המקומיות, לראות שבאמת הם משתמשים בקרקע לצרכים ולא משאירים את הקרקע ריקה או שלא מכניסים גופי קבורה שלא קיבלו רישיון ושהדבר לא נעשה בתיאום עם המשרד לשירותי דת.

ההצעה למועצה תהיה על שולחן המועצה, מועצת מקרקעי ישראל בתחילת ינואר, ההצעה לתיקון. זה במגזר העירוני.

במגזר הכפרי, המצב שם הוא יותר קשה, כמו שעכשיו נאמר. יש כמה קיבוצים שעשו דין לעצמם ועשו קבורה מסחרית. צריך קודם כל את הרובד התכנוני. אם אין אישור לשימוש חורג או אם אין אישור תכנוני לבצע את אותה קבורה, כמובן שלא ניתן לבצע ואירעו גם מקרים שהוועדות המקומיות תבעו את אותם קיבוצים. אני ראיתי כתבה היום בבוקר לגבי קיבוץ גבעת ברנר, שהיועץ המשפטי של הוועדה המקומית תובע כי עושים שימוש בניגוד לתב"ע, למצב התכנוני. אז קודם כל זה הרובד התכנוני.

מהרגע שיש איגום תכנוני לשימוש, אז אפשר לבצע את אותו שימוש. כרגע, מכיוון שמה שראינו עד עכשיו ברשות מקרקעי ישראל שהשימוש הוא שימוש סחיר ולא שימוש לתושבי המקום ובתשלומים סמליים רק כדי לתחזק את אותה קבורה, אז אנחנו ראינו בזה שימוש סחיר והכנסנו את השטחים האלה שהוקצו באותם קיבוצים או מושבים, הכנסנו אותם למכסה המסחרית, כי מגיע להם לאישור.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
משה דגן
אני חייב להעיר פה בנקודה הזאת, אני לא שמעתי בדיוק מה שהוא אמר לגבי גבעת ברנר, אבל גבעת ברנר זו דוגמא מעולה למקום שנותן שירות חינם לכל תושבי הארץ, מה שאין כן בכל מיני עמותות אחרות, שמנצלות - סליחה שאני אומר את זה בצורה הבוטה הזו - מנצלות את המצוקה של המשפחות. הן מפנות את המשפחות שלא מאזור המגורים שלהן, לחלקות חריגות וגובות מהם תשלום מלא, דבר שזה ניצול ציני בעינינו. לא יתכן שעמותה שבאה ומקבלת נפטר שלא מהיישוב שהיא מחויבת לתת לו את השירות, היא מפנה אותו רק לחלקה חריגה ואומרת לו זו הדרך היחידה שלי לספק לך שירותי קבורה.

זאת לא הייתה הכוונה בחלקה חריגה. יושבים פה הביטוח הלאומי, אני מניח שתהיה להם התייחסות לנקודה הזאת. ושוב, אם אנחנו מדברים על קבורה אזרחית, אחת מהבעיות הכי קשות שאנחנו הצפנו, זה בעצם חלק מהעמותות - רוב העמותות באמת מתנהגות בצורה ראויה - חלק מהעמותות, מאחר שהן מחזיקות בעצם בכוח חזק, כיוון שהביקוש לכאורה גדול מההיצע ומגיעים אנשים שלא מתחום המגורים שלהם, הן מנצלות את המציאות הזו וגובות כספים רבים שלדעתנו זה לא במסגרת החוק. ואנחנו נתייחס לזה גם. יש לנו מחר דיון בבית המשפט, נתייחס לזה גם מחר.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
אריה אביר
אני רוצה לתקן לפרוטוקול.
היו"ר קארין אלהרר
מי אדוני?
אריה אביר
אני מגבעת ברנר, מנוחה מכובדת.
היו"ר קארין אלהרר
שם ותפקיד.
אריה אביר
אריה אביר, מנוחה מכובדת, גבעת ברנר. אני רוצה לתקן לפרוטוקול. בית העלמין בגבעת ברנר עובד תחת כל הרישיונות, כולל חתימת המינהל על היתרי הבנייה. יש שם בנייה רוויה, קבורה אזרחית בקבורה רוויה, התב"ע בתוקף והמינהל חתם על כל ההיתרים, כולל היתרי הבנייה. אז רק לתקן לפרוטוקול את הדבר הזה.
אריאל מזוז
אני קראתי והראו לי תוך כדי הדיון, אז במקרה ככה, ועוד פעם, לא הייתה כוונה - - -
אריה אביר
בסדר.
חיים ילין (יש עתיד)
אל תאמין לתקשורת, תעשה לי טובה, אני אומר לך את זה.
אריאל מזוז
עוד פעם, שלא יובן לא נכון. לא הייתה כוונה חלילה להכפיש, אלא רק להגיד שיש לנו מחסום תכנוני, אבל נעבור אותו.
חיים ילין (יש עתיד)
למרות שערוץ 99 עכשיו משדר אותנו.
אריה אביר
אז עברו שם את המחסום התכנוני. העברנו תב"ע בתוקף, עם היתרי בנייה. זה בית העלמין היחיד, אני חושב, היחיד בארץ שגם קיבל היתר בנייה. שילמנו היטלים בגין כך.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מאמין שקיבוץ יכול להגיע למצב, הרי בסוף אם הוא חורג מהתב"ע, הרי הוא לא יוכל לבנות בתים לילדים שלו. זאת אומרת צריך להבין את ההיגיון. זה לא עד כדי כך כמו ששמים את זה.
אריה אביר
נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
למשל קיבוץ דתי כמו עלומים ושדות נגב, אם הייתם באים ומציעים לו, היה פותר את כל הבעיה של שדות נגב והסביבה, או סעד לדוגמא. או קבוצת יבנה במרכז. אני לא סתם אומר את זה לגבי קיבוץ דתי, כי הוא המגשר בין החילוניות לבין האורתודוכסי. הוא כן יכול לגשר.
משה דגן
אז אני רוצה לומר לך פה שהפנייה שלנו גם לפורום חברות קדישא בעניין הזה נעשתה, ויש לנו איתם ישיבות משותפות ובין היתר עלה הנושא הזה של הקבורה האזרחית, איך הם מסייעים בזה. יש שם בעיות מבחינה הלכתית, כיוון שבית עלמין שקודש כבית עלמין יהודי, יש בעיה לתת שם מענה לקבורה אזרחית ואני אגיד למה. קבורה אזרחית אמורה לתת מענה גם למי שאינם יהודים. אם היינו מחלקים ואומרים הקבורה האזרחית זה רק ליהודים לצורך העניין, אז לכאורה לא הייתה בעיה. כל חברות הקדישא שקוברות קבורה יהודית, היו גם קוברות קבורה אזרחית.

העניין הוא שבקבורה אזרחית אתה צריך לתת מענה גם למי שאינם יהודים. חברות הקדישא - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא בתוך בית הקברות. על זה אני מדבר. על קנייה.
משה דגן
חיים יפה, אז הם צריכים להקים בית עלמין ליד. צריך להקצות להם שטח ליד, שטח שלא קודש. אז פה רשות מקרקעי ישראל נכנסת לתמונה, ואני חייב לציין בהערכה רבה את שיתוף הפעולה המלא שאנחנו מקבלים מרשות מקרקעי ישראל, וזה אחד מהדברים שאנחנו נקדם איתם.
היו"ר קארין אלהרר
אז רגע, לסגור את הדיון? הכל מעולה? אני לא מצליחה להבין.
חיים ילין (יש עתיד)
טוב למות בעד ארצנו.
היו"ר קארין אלהרר
אני מבינה שהכל נהדר.
עודד פלוס
אני יכול לענות? הגיע הזמן שלי גם?
היו"ר קארין אלהרר
הגיע הזמן שלך.
עודד פלוס
יופי, תודה.
היו"ר קארין אלהרר
בשמחה.
עודד פלוס
קודם כל אני רוצה להגיד שבהגדרה הכללית אנחנו לא חלוקים על הוועדה. זאת אומרת אנחנו גם חושבים, כמו שאמר חבר הכנסת רזבוזוב, אנחנו צריכים לתת מענה לכל האנשים האלה, בלי קשר אם הם שירתו בצבא ואם לא שירתו בצבא. כל בן אדם במדינת ישראל שנפטר זכאי לקבורה לפי אמונתו. ואם הוא דורש קבורה אזרחית, הוא יקבל קבורה אזרחית.

אבל, כמו כל דבר, דברים כאלה יש להם איזה שהוא תהליך של התפתחות. כרגע, לפחות לפי המידע שיש בידינו, אין בעיה של מקומות קבורה, יש בעיה של פרישה. זאת אומרת, אם הפרישה הייתה יותר רחבה, אם היו לנו יותר בתי עלמין, היינו יכולים לתת לאנשים מענה קרוב, כמו באורתודוכסי. זאת השאיפה שלנו.

ועכשיו, כמו שהציג הסמנכ"ל, על מנת להקים בית עלמין יש המון המון גורמי רגולציה שאנחנו צריכים להתמודד איתם. אחד זה רמ"י, אחד זה הוועדות המחוזיות, שצריכות להגדיר שטח, לייעד אותו לבית עלמין. הרשויות המקומיות צריכות להסכים, הביטוח הלאומי ואנחנו בתוך הלופ הזה. לצורך העניין הזה באמת עשו את החקיקה, לצורך העניין הזה ישבה אותה ועדת מנכ"לים. הציפו בוועדה הזאת את כל הבעיות. אני רק רוצה לסבר את האוזן, כדי שיהיה ברור.

אנחנו מדברים על 35,000 נפטרים במדינת ישראל כל שנה. מתוכם, לפחות לפי האינפורמציה שיש לנו, שמבוססת גם על הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אנחנו מדברים על סדר גודל של 1,200. זאת אומרת אני מסכים, גם ה-1,200, גם הבודד, זכאי לפיתרון. אני מסכים. אנחנו לא הולכים להתחמק מזה. אנחנו בעניין הזה רוצים לשתף פעולה.

חשוב מאד שתצא איזו קריאה מהוועדה שכל הגורמים שהם רלבנטיים, שייקחו חלק בעניין. שאף אחד לא יחשוב שהבעיה נמצאת על השולחן שלנו והוא פטור ממתן מענה. אנחנו בתוך העניין.

כמו שהצגתי קודם, אנחנו גם פועלים בכל מה שקשור להשגת התקציבים. אנחנו נותנים איזה שהוא סוג של תעדוף לקבורה האזרחית, כדי לתת להם מענה, אבל יש קושי. יש קושי בין השאר, הקושי הזה נובע מהעובדה, הרי כל חברה קדישא וכל גוף קבורה עובד לפי איזה שהוא מבנה כלכלי, לפי איזו שהיא תכנית עסקית.

נכון שגוף קבורה שקובר הרבה מאד שנים הצליח לייצר לעצמו רזרבות או מנגנונים כספיים כאלה שמאפשרים לו להקים את אותן תשתיות ראשוניות. זה קשה מאד לגוף שרק עכשיו מתחיל לקבור. הוא גם צריך לתת מענה לקבורה וגם צריך לייצר את התשתיות. זה קשה. לצורך העניין הזה אנחנו שם. אנחנו מנסים לתת את המענה. המענה הזה הוא מענה מוגבל. כמובן שאנחנו צריכים עזרה של האוצר. אנחנו פועלים עד כמה שאנחנו יכולים, ולכן מה שאמרתי קודם לגבי ה-90 מיליון, אבל אני יודע שגם ה-90 מיליון שקלים זה בעיה, כי כדי להגיע לקבור בקבורה רוויה בסדרי גודל כאלה, חייבים להקים תשתיות שהן מאד מאד יקרות.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל אם אתה תפתח באזור הכפרי - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, חיים.
חיים ילין (יש עתיד)
אז תוריד את הלחץ גם במרכז.
עודד פלוס
כן, אין ספק.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. שתי שאלות, אם אפשר, בבקשה. האחת, מה הצפי? זאת אומרת החוק הוא חוק משנת 1996. עברו אי אלו שנים, אנחנו עוד מעט נחגוג 20 ואני מבינה שאלה דברים שלוקחים זמן, אבל השאלה מה הצפי. אתה יודע להגיד לי – בשנתיים הקרובות יהיו עוד 10 בתי עלמין, 20 בתי עלמין?
עודד פלוס
תראי, אני לא רוצה להתחייב, אבל מה שאני יכול לומר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני יודעת שאתה לא רוצה, אבל אני רוצה שתתחייב.
עודד פלוס
שנייה, בסדר. הוועדה הבין משרדית עשתה עבודה, ככה יצא לי, אני לא הייתי אמור להגיע לדיון, רק החלפתי את השר בהעדרו, אבל יצא לי לקרוא את הדו"ח של ועדת המנכ"לים. קודם כל היא הציפה את העניין, עברה מקום-מקום, בדקה כמה מקומות קבורה יש, כמה עולה להגדיל אותם. אין ספק שיש כאן צעד חשוב. הצעד הזה לפחות נותן לנו את התשתית שממנה אנחנו יכולים להתקדם.

אני מקווה שבדיון, אם תקיימו דיון בעוד איזה שהוא זמן סביר, אנחנו נוכל לבוא ולתת תשובות גם לשאלות האלה.
היו"ר קארין אלהרר
טוב. תשובה. ועוד דבר.
עודד פלוס
זו התשובה שאני יכול לתת.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל זו תשובה פחות טובה. אתם כן תצטרכו לתת איזה שהוא - - -
עודד פלוס
בוודאי, אני אמרתי. לא אמרתי שלא, אמרתי שאנחנו ניתן מענה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני אומרת, אתם צריכים. תראה, הדו"ח הוא משנת 2009. הדעת נותנת שהייתם צריכים לעשות את הבדיקה הזאת בשנת 2010. עכשיו אנחנו בשנת 2016, אז אני לא רוצה לבכות על חלב שנשפך, אבל אני גם לא רוצה לשפוך אותו עוד תקופה ארוכה יותר מדי. זה דבר אחד.

דבר שני, אני אשמח לדעת – אתם מפקחים על המחיר שנדרש מהמשפחות לשלם? מי מפקח על הדבר הזה?
משה דגן
אני רוצה לעשות פה איזו שהיא הבחנה. יש את החלקות הפטורות, שבחלקות הללו, אם בית העלמין מפנה את המשפחה לקבור את הנפטר שם, אז זה לכאורה צריך להיות חינם. החלקות החריגות בבתי העלמין סגורים. למיטב ידיעתי בקבורה האזרחית אין בתי עלמין סגורים, אז מדובר על חלקות חריגות. למיטב ידיעתי גם, שחלקות חריגות אושרו חלקות כאלה לגוף אחד או שניים, כמדומני. אני לא יודע, צריך לשאול פה את שמעון נבון.

ברגע שבית עלמין מפנה לקבורה החריגה, אז גובים סכומי עתק. אני לא מדבר על הקיבוצים, שהם פועלים בחוסר סמכות ושם הם גובים בלי שום פרופורציה. הם לא מחזיקים ברישיון, אין להם שם הבחנה בכלל בין חלקות פטורות לחריגות. הם גובים שם סכומים שלנו אין את היכולת לפקח עליהם, כיוון שהם לא מורשים. אני מקווה בעזרת השם שהצעת החוק שאנחנו מקדמים תעבור, ואז יהיו לנו הכלים, כלי האכיפה המתאימים לפעול כנגד אותם גופים, אבל היום לכאורה היכולת היחידה לאכיפה היא אצל רשות מקרקעי ישראל, בעניין הזה.

יחד עם זאת אני אומר, את נוגעת בנקודה מאד מאד חשובה. אם תצא מהישיבה הזאת קריאה לעמותות שכן פועלות בתחום של הקבורה האזרחית, שלא יגבו כסף בשום אופן, ואני אחדד יותר את מה שאני מתכוון. אנחנו ראינו שמשפחות שמגיעות נדרשות לשלם פעמיים. פעם אחת עבור שירותי לוויה, אבל שוב, לא העמותה דורשת את זה, אלא איזו חברה שפועלת מתחתיה. הם מבקשים עבור שירותי לוויה שלכאורה שירותי הלוויה מסובסדים באופן מלא על ידי הביטוח הלאומי. פעם אחת הן גובות את זה, פעם שנייה הן גובות עבור חלקת קבר.

ממה נפשך? אם יש להן מקום בבית העלמין, אז שיאפשרו להם להיקבר איפה שהם רוצים. שיתנו למשפחה לבחור: כוך, קבורה ברמה, קבורת שדה. שיתנו להם לבחור. אם המשפחה מעדיפה קבורה מיוחדת, לצורך העניין במקום מסוים, זה לגיטימי לדרוש תעריף של חלקה חריגה. איפה הבעיה? הבעיה שבאים ואומרים להם אם אתם לא בני המקום, הקבורה היחידה שלכם היא קבורה חריגה. תתכבדו ותשלמו 15,000 שקלים במקרה הטוב ו-30,000 שקלים במקרה הרע.
היו"ר קארין אלהרר
או 100,000 שקלים שמענו. עוד שאלה אחת, ברשותך. אני מניחה שיש לכם רשימה, או במוקד שציינת, או באתר האינטרנט שלכם, אתם גם אומרים ממש מי מורשה ומי לא מורשה?
משה דגן
אנחנו מפרטים ברשימה רק את המורשים. מי שלא מורשה, זה בעצם המטרה של הרשימה הזאת. שאם אזרח נכנס ובודק ורואה, ויש איזה שהוא גוף שהציע לו שירותים והוא לא מורשה, לכאורה הוא משתף איתו פעולה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. חבר הכנסת רזבוזוב ואחרי זה העמותות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
במשפט אחד. בהתחלה שמענו שאין בכלל בעיה וזה שאתם עכשיו יוצאים בקריאה, אנחנו שומעים שכן יש בעיה וגופים לא חוקיים, כמו שנקרא, מנצלים את זה, או חוקיים במחצה.

הרי יזמתי את הצעת החוק להעביר את הסמכויות למשרד הפנים, כי רציתי לעזור לכם. כי ראיתי שאתם מתקשים מול המנהל - - -
משה דגן
אני אגיד לך אחרי זה בארבע עיניים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
בסדר גמור. ואתם שכנעתם אותי שצריך ועדת מנכ"לים שתפתור את העניין. ועדת המנכ"לים הייתה ביוני. עד יוני 2014 היא הייתה צריכה להגיש, אנחנו בשנת 2016 עוד מעט, ובגלל זה גם חברת הכנסת אלהרר אמרה שהיא שואלת על לוח זמנים. אנחנו באמת רוצים לקדם את זה.

אנחנו לא באים ושמים את כל הטענות רק אליכם, כי את האמת, לזכותכם, בתקופה האחרונה זה זז. אני הצפתי את זה, ועדות, ועדת מנכ"לים והדברים באמת זזים בשטח, יצחקי - - - וגם אני חושב שבתוך המשרד שלכם אתם צריכים לתת לזה מחלקה מסוימת, אחראי מחלקה שיהיה אחראי, כי אנחנו מדברים פה על גוף גדול. ועוד פעם, זה צריך להיות בסדר העדיפויות שלכם. כשאתם באים למשרד האוצר, אתם צריכים לדרוש את הכספים.

אנחנו, כמו שחבר הכנסת ילין אמר, מעבירים עכשיו מיליארדים.
חיים ילין (יש עתיד)
מיליארדים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מיליארדים. אנחנו מדברים פה על כסף יחסית קטן ואנחנו כן מזהים יש פה בעיה, שאין פרישה ויש בעיה ואין כל כך הרבה בתי עלמין ורוב בתי העלמין הם מסופקים שלא רוצים לקבור יהודי ולא יהודי אחד ליד השני. לא סתם אנחנו מנהלים את הדיון, יש פה בעיה ואנחנו כן היינו רוצים להתחדד לאיזה שהוא לוח זמנים. כי בסוף העלייה של שנות ה-90 כמו שאמרתי, אני דווקא כן לוחץ על הנקודה של ה-must. לא מי שרוצה, מי שרוצה באמת זו זכות בסיסית, אבל יש אנשים שחייבים, אין להם ברירה ולכאן הגיעו 1.3 מיליון אנשים בשנות ה-90 ואנשים נהיים מבוגרים יותר, אנחנו רואים, חלקם ניצולי שואה ואנחנו רואים שהיום יש דרישה.

אם אתם צריכים כסף לתשתיות, אז לכו תוציאו מהאוצר. ואם אתם יכולים לתת איזה שהן הקלות להתאגדויות מסוימות, שרובן, ואתם מסכימים, עושים עבודה נהדרת ואני כן ביקרתי בהרבה מקומות והם עושים עבודה טובה. הם כן קוברים ולא לוקחים כספים ומנסים להיות אזוריים.

עוד פעם, אנחנו פה בשביל לעזור לכם לדחוף.
עודד פלוס
אוקיי, אז אנחנו באמת רוצים את העזרה הזאת. זאת אומרת אנחנו יודעים לעבוד מול האוצר, אבל עדיין, למרות שעוברים הרבה מיליארדים, אבל הם לא תמיד מגיעים למקומות הנכונים.
היו"ר קארין אלהרר
כמה חסרים לעניין הזה?
משה דגן
אנחנו הגשנו חוברת של אומדן עלויות, שפשוט כמו שאמר המנכ"ל, עשינו מיפוי ברמה הארצית כדי לבוא ולראות מה הצרכים של בתי העלמין שאנחנו רוצים להפוך אותם לאזוריים. נעשתה פה עבודה מאד מאד - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה כסף אתם צריכים?
משה דגן
זה מחולק לשני שלבים. אם אנחנו מדברים על השלב הראשון, שזה ייתן מענה לשש-שבע שנים הקרובות, מדובר על בערך עלויות של בתי עלמין בסדר גודל של בין 240 ל-280 מיליון שקלים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לשש שנים?
משה דגן
אבל זה לא אומר שהמדינה צריכה לתת את כל הכסף, סליחה. זה העלויות.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מדברת כמה אתם צריכים מהמדינה?
משה דגן
תשמעי, זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה רוצה עזרה? רוצים לעזור לך. כמה אתה צריך מהמדינה?
משה דגן
אני רוצה עזרה, אבל אני לא יודע אם זה הפורום שצריך להגיד את זה.
היו"ר קארין אלהרר
זה נראה לי אחלה פורום. תגיד כמה אתם צריכים.
חיים ילין (יש עתיד)
תראה, אני אגיד לך מה, אי לכך שאנחנו אופוזיציה, אז לא יקבלו את החוק שלנו ואנחנו יכולים לעשות הפוך על הפוך, אם אתה רוצה.
משה דגן
כמה כסף המשרד צריך?
היו"ר קארין אלהרר
כן. מהמדינה.
משה דגן
אני אקבל אחרי זה מכות מאגף התקציבים.
היו"ר קארין אלהרר
אני אגן עליך בגופי.
משה דגן
אנחנו חושבים שסדר גודל של 20 מיליון שקלים כל שנה, ל-4-5 שנים הקרובות, יכולים לסייע לסטרט הראשוני.
עודד פלוס
כמו שאני הסברתי, אנחנו למעשה צריכים לתת להם את אותו כסף ראשוני שאיתו הם יוכלו להתקדם.
היו"ר קארין אלהרר
ברור.
משה דגן
לא מדובר על מימון מלא של אותן עלויות.
היו"ר קארין אלהרר
ברור, ברור. אני רוצה לעבור לשמוע את - - -
משה דגן
אפשר ברשותך עוד משפט אחד?
היו"ר קארין אלהרר
משפט, כן.
משה דגן
יואל התייחס לנושא של הוועדה הבין משרדית. יואל, אתה השתתפת בדיון אחד, אתה ראית את הקשיים שעלו. אגב, אתה בטח גם הבנת בדיעבד שלהעביר את זה למשרד הפנים זה הדבר הכי לא נכון לעשות, כיוון שהסתבר לי גם בדיעבד, שלמשרד הפנים אין שום רגולציה על הרשויות המקומיות. מדובר פה בשירות שהוא סמכות ברשות. רצתה הרשות לתת את השירות – נתנה. לא רצתה – אי אפשר לכפות עליה. כלומר, זה הכל על בסיס וולונטרי.

מה שהתגבש פה בהצעתו של המנכ"ל, שאנחנו נגבש הצעת מחליטים שתועבר להחלטת הממשלה, ואני חושב שזו הדרך.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה להסביר לך מאיפה בא. זה בא בגלל המועצות הדתיות.
משה דגן
שמא?
חיים ילין (יש עתיד)
הנושא הזה. משרד הפנים זז, הוא בכלל לא רגולטור. רובם עובדים מול המועצות הדתיות. אתה תשמע מה חושבים על המוצעות הדתיות ותבין למה אנשים לא נקברים - - -
משה דגן
חיים, אבל אני רוצה לומר לך שבמועצות הדתיות בפריפריה, יש לנו בערך כ-70 מועצות דתיות שנותנות שירותי קבורה. לא כולן נותנות שירותי קבורה. יש הרבה עמותות פרטיות שנותנות. ומי שנותנת, היא ברגולציה הישירה של המשרד. דווקא, אם אנחנו מדברים על עמותות, אז עמותה היא גוף דו מהותי, שהיא נתונה לרגולציה שלנו, אבל במידה מסוימת היא גם עצמאית, כלומר שאין כאן מועצות דתיות ברגולציה מלאה והיא נותנת.

שוב, אני חושבת ששם אין את הבעיה שאתה מציף. לא נראה לי שהבעיה קיימת ברמה הזו, אבל שוב, אני מבקש, אני מבקש פעם שלישית. אם תצא מפה קריאה שהעמותות שנותנות את השירותים של שירותי הקבורה האזרחית, אם הם גם יראו את זה כמשימה לאומית והם יבואו מתוך תחושת שליחות ולא חלילה מתוך תחושה, סליחה, מתוך אינטרסים כאלה ואחרים, המצב ייראה הרבה יותר טוב.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני מבקשת לשמוע את מר שלום נוי, מנוחה נכונה. בבקשה אדוני.
שלום נוי
תודה רבה. אני התחלתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רק אומר, יש רשימת דוברים יחסית ארוכה, אז שלוש דקות לכל אחד, ברצף, בלי הפרעות.
שלום נוי
טוב, אז אני אצטמצם לשלושה נושאים, בעצם שני נושאים ואיזו שהיא הרחבה. אני התחלתי את תפקידי בהתנדבות, ואני שוב חוזר, העמותות, כל אותן עמותות שדיברו עליהן, אני מדבר על כל העמותות, עמותות מנוחה נכונה שהוקמו באותה תקופה שחוקקו את החוק. כל אותן עמותות מתופעלות על ידי מתנדבים, כעמותה של מתנדבים. דבר ראשון.

דבר שני, ההגדרה והשפה שאנחנו מדברים פה, חורגים כל פעם מחדש ואני מנסה לכפור בהגדרות, גם לא לקבל את ההגדרה של יואל, שמדבר, או לא רוצה לדבר על מסופקי דת ואני דווקא רוצה לדבר על אותה קבורה אזרחית של אנשים שבוחרים להיקבר או לקבור את יקיריהם על פי השקפת עולמם ועל פי אמונתם.

באותם מקומות, אני ניסיתי לנסות לדבר באיזו שהיא שפה וכשאנחנו אומרים בית עלמין אזרחי, ואז אנחנו מקבלים מספרים של 50, שמצטמצמים אחר כך ל-17, וגם את אותם 17 שפועלים ברישיון. זאת אומרת ההגדרה, אם נכנסים לאתר של המשרד לשירותי דת, אז כתוב שם שאותם 17 בתי עלמין שמפורטים שם, הם אלה 17 בתי עלמין שפועלים על פי הרישיון לקבורה חליפית.

וכשאתה מצלצל לאותם בתי עלמין ומבקש לברר האם אפשר לקבור, ואנחנו עשינו את הניסיון הזה, מסתבר, גם יואל הזכיר את הנושא הזה, שהם לא בדיוק מוכנים לקבורה אזרחית אמיתית. בקבורה אזרחית אמיתית אתה לא שואל שאלות.

בבית העלמין האזרחי בכפר סבא, של מנוחה נכונה, קוברים. שאלו אותי פעם, האם אתם קוברים נוצרים או מוסלמים ואמרתי שאנחנו לא קוברים בכלל בעלי דת או חסרי דת, אנחנו קוברים בני אדם. אם אתה הולך על שתיים – אנחנו קוברים. אגב, גם תינוקות שנפטרו בלידה שקטה, לא עלינו.

אנחנו קוברים בני אדם. אנחנו לא בודקים שום דבר על שום דבר. ברגע שאנחנו מקבלים את האנשים לקבורה, אנחנו מאפשרים להם, לפי המקומות הפנויים בבית העלמין, להיקבר. אם זה בחלקה מעורבת, של יהודים ושאינם יהודים, או זוגות מעורבים וכך הלאה. אם זה בחלקה אזרחית לגמרי. המסירה שלי נובעת מזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה עולה אצלכם קבורה?
שלום נוי
קבורה לתושבי כפר סבא ו/או מי שנפטר בתחומי העיר כפר סבא, שזה כמעט כל האנשים שנפטרים בבית החולים מאיר, לא עולה פרוטה. זאת אומרת אנחנו פועלים בדיוק לפי ה - - -
עודד פלוס
ומחוץ לכפר סבא?
שלום נוי
מחוץ לכפר סבא, העירייה אוסרת עלינו למכור, ולכן אנחנו מוכרים בחלקה חריגה.
היו"ר קארין אלהרר
כן, בחריגה כמה עולה?
שלום נוי
חלקה חריגה זאת חלקה שאושרה על ידי המוסד לביטוח לאומי, משורטטת במפה, ברגע שה-10% האלה שהביטוח הלאומי מאשר לנו, ברגע שהם נגמרים, אז אנחנו לא לוקחים יותר.
היו"ר קארין אלהרר
כמה עולה?
שלום נוי
בבקשה?
היו"ר קארין אלהרר
חברים, אני שואלת את השאלות. כמה עולה?
שלום נוי
45,000 שקלים לאדם.
תומר רוזנר
כמה מתוך זה נקברים ב-2014 לצורך העניין, או בשנת 2015.
היו"ר קארין אלהרר
כמה החריגים.
תומר רוזנר
כמה מהם שילמו וכמה לא שילמו?
שלום נוי
שנייה אחת. אני עושה את זה מהזיכרון, אני מתנצל, אין לי את המספרים.
תומר רוזנר
בערך.
שלום נוי
אני אומר לך. אני עושה לך ממוצע שנתי, אז נניח ששנת 2014 הייתה דומה. בחלקה החריגה, בשנה נקברים בערך 20 ובבית העלמין כולו מעל 100. בשנה שעברה היו 170. זה בית עלמין צומח, אז אני מניח.

אם אנחנו מדברים על כפר סבא, אז אני רוצה לתת קצת עובדות. הנקברים בכפר סבא מחולקים שוב, לפי אותה סטטיסטיקה שדיברתם קודם, אבל מספר האנשים שבוחרים בקבורה אזרחית, יהודים, ואני מציין יהודים שבוחרים בקבורה אזרחית, מספרם הולך ועולה משנה לשנה. זה עניין של מודעות, עניין של - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. רגע, אני עוצרת. הביטוח הלאומי, שמעון נבון. במה אתם משתתפים בקבורה בחריגה?
שמעון נבון
אנחנו משתתפים עבור כל קבורה במדינת ישראל. זה לא משנה אם זה בחלקה חריגה, אם הוא רכש אחוזת קבר או לא רכש, אנחנו משלמים את ההוצאות יום הקבורה. מתעסקים רק בהוצאות יום הקבורה.
היו"ר קארין אלהרר
בשקלים, כמה זה?
יפעת סולל
בהחזקת בית העלמין יש - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה תשובה ממנו, לא מכם.
שמעון נבון
התעריפים מחולקים לפי ערים או לפי ערים במועצות מקומיות ויישובים קטנים. זה נע בין 6,400, לכמעט-. הולכים לתקן את זה ל-4,200 בימים הקרובים. זאת אומרת בתעריף הנמוך ביותר בין 4,200 ל-6,400 שקלים.
היו"ר קארין אלהרר
שזה חלק מה-45,000 שקלים?
שלום נוי
לא.
היו"ר קארין אלהרר
זה בנפרד. נהדר. אוקיי, משפט סיכום, כי אתה כבר אחרי הזמן. שאלתי אותך שאלות.
שלום נוי
אני אדבר כרגע עוד משפט אחד על כפר סבא ואחר כך הייתי רוצה להרחיב עוד נושא אחד, או להציף אותו.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אנחנו רוצים לאפשר לעוד אנשים.
שלום נוי
אוקיי, אז נציף אותו ונשמע את הדברים. אנחנו פיזרנו פה דף עם 10 שאלות. עשינו את הניסיון הזה, צלצלנו לאותם 17 בתי עלמין. ב-12 בתי עלמין לא ענו על השאלון הזה, כאנחנו בעצם עונים להגדרה של בית עלמין אזרחי.

משפט אחד ואחרון לגבי העמותה. העמותה לפני שנתיים - - -
קריאה
מעולם לא קיבלנו שום תלונה על זה.
יפעת סולל
סליחה, אנחנו כתבנו את זה בבג"ץ בתשובה, אז אתה לא יכול להגיד לא קיבלנו - - -
שלום נוי
לא על הזמן שלי. לפני שנתיים בערך החליטה העמותה כשמצבה הכלכלי השתפר, שאנחנו מעוניינים להרחיב את הפעילות שלנו בכל הארץ. שינינו את השם ממנוחה נכונה כפר סבא, למנוחה נכונה לכולם, והתחלנו לטפל בניסיון להציף את הנושא הזה ברמה ארצית. ופה יש לך תשובה לירושלים. בירושלים ישנה קרקע שמיועדת לנושא. בחיפה ישנה קרקע שמיועדת לנושא. במקומות אחרים אין קרקע. בפתח תקווה יש חלקה מאד גדולה שמיועדת לנושא.

בכל המקומות האלה אי אפשר להתחיל, כמובן בגלל עניין כספי. אני רוצה עוד משפט אחד לגבי הכספי.
היו"ר קארין אלהרר
לא אדוני.
היו"ר קארין אלהרר
לא הולך, אז לא צריך, אבל ישנם פה אנשי - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני יודעת. כולם רשומים לי. מר בוריס יאמפולסקי, בבקשה.
בוריס יאמפולסקי
תודה רבה גברתי יושבת הראש. קודם כל נעים מאד, שמי בוריס, אני פעיל חברתי, פעיל ציבורי מאילת. חשוב לציין שאני מייצג את המצב הקיים באילת ובבית העלמין. קצת בשביל ידע, מה שיש לנו. יש לנו בית עלמין אורתודוכסי. מצידו, מחוץ לגדר נמצא בית עלמין לנוכרים, כאשר בגבולות בית העלמין קוברים גם קבורה אזרחית, גם קבורה נוצרית, גם קבורה מוסלמית. כולם נמצאים באותו מקום, הכל ביחס.

שני דברים שאני נדרשתי לנושא. לפני מספר חודשים נתקלתי פעם ראשונה בדבר הזה, ונדהמתי לגלות שמי שמטפל למעשה באילת זה חברה קדישא, מועצה הדתית חברה קדישא מטפלים בקבורה. וכמו שחבר הכנסת יואל רזבוזוב כבר העלה את הנושא הזה, יש לנו מקרים שמשפחות מעורבות או בן אדם שהוא לא יהודי על פי ההלכה ורוצה להיקבר, או שלפי קבורה נוצרית או קבורה אזרחית כלשהי לכל דבר ועניין, אם זה קבורה אזרחית יהודית, עוד אפשר. לא נותנים לו שירות יהודי. הוא חייב להיקבר רק בבית עלמין אורתודוכסי. לא נותנים לו את האופציה להיקבר בבית עלמין בחלקת הנוכרים, ותיכף ניכנס גם לדוגמא - - -
משה דגן
זה עומד להשתנות ממש בקרוב.
בוריס יאמפולסקי
בינתיים זה עובדה.
היו"ר קארין אלהרר
מה זה ממש בקרוב?
משה דגן
התחלף שם ממונה במועצה הדתית באילת והוא לדעתי הגיש כבר אפילו בקשה לרישיון לקבורה אזרחית.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו מדברים על חודש-חודשיים?
משה דגן
סדר גודל.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ולמה? השני, הקודם פשוט לא קיבל את זה? למה הוא התחלף, הוא יותר ליברלי?
משה דגן
שוב, יואל, כמו שאמרתי יש פה בעיות הלכתיות. אז כנראה שהקצו להם חלקה נוספת ואז אותה הם יכולים לתת לקבורה אזרחית. יש פה היבטים הלכתיים.
היו"ר קארין אלהרר
בוריס, רק עוד שתי דקות, בבקשה.
בוריס יאמפולסקי
אזרח שהוא לא יהודי לא מקבל שום שירות קבורה, כבוד אחרון שמגיע לו. אם זו משפחה שהייתה צריכה לקבל, נאלצו בני המשפחה לשטוף את הגופה. הם נאלצו להגיע ולשטוף את הגופה של הנפטר, כי שום נציג, חברה קדישא התנערו לחלוטין בטענה שהם לא נוגעים בגופה של לא יהודים. בית החולים משום מה גם לא התעסק בעניין שהבן אדם נפטר בבית החולים. היו כמה מקרים כאלה. בני משפחה נדרשים - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת? אנשים שהם לא יהודים לא נקברים במדינת ישראל? לא הבנתי את זה.
בוריס יאמפולסקי
לא, הם נקברים. לא היה טיפול בגופה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל אני מניחה שיש עוד לא יהודים שנקברים.
בוריס יאמפולסקי
עוד לא יהודים, כאילו זה עמותה קיימת שפשוט לא מתעסקים. אם זה לא יהודים, חברה קדישא לא מתעסקים בגופה.
משה דגן
סליחה, אם זה נפטר שהוא מוצהר כלא יהודי, יש את אגף העדות הלא יהודיות במשרד הפנים, שאמור לתת לזה מענה. יש בתי עלמין ברחבי הארץ של עדות לא יהודיות.
בוריס יאמפולסקי
התשובה שקיבלנו – לפנות לבאר שבע.
תומר רוזנר
השאלה פשוטה. יש בתי עלמין שמסופקים, יש בתי עלמין אחרים. אני לא מדבר על אותם 17 בתי עלמין האזרחיים. יש בית עלמין באילת שיש בו חלקת נוכרים, זה מה שאומר מר יאמפולסקי. יש חלקת נוכרים. השאלה היא מאד פשוטה. מי מטפל בקבורת הנפטר?

אף אחד לא עונה.
משה דגן
יצחק מעדכן אותי שאחד מבתי העלמין המסופקים זה באילת.
תומר רוזנר
מצוין. מי מטפל בקבורת הנפטרים שאינם יהודים באילת?
משה דגן
המועצה הדתית.
תומר רוזנר
איך זה? זה נשמע לך הגיוני שמועצה דתית - - -
משה דגן
אבל שוב, זה מסופקים וחסרי דת. אם זה אחד שמוצהר לצורך העניין כמוסלמי או כנוצרי, לכאורה זה לא המקום שלו. אגף העדות הלא יהודיות זה האגף שצריך לתת לזה מענה.
היו"ר קארין אלהרר
יש פה נציג של משרד הפנים? אפשר להתקרב אלינו לשולחן שנשמע אותך?
דרור לוינגר
לגבי הנושא של אגף עדות לא יהודיות, אני צריך לעשות לגבי זה בדיקה.
היו"ר קארין אלהרר
בדיקה? אז אני מבקשת שתבדוק.
תומר רוזנר
רגע, אבל אני רוצה למצות את השאלה. עכשיו אנחנו מדברים על חסרי דת, מסופקים ו/או יהודים, שרוצים להיקבר באילת בקבורה אזרחית. הם לא רוצים שהמועצה הדתית תטפל בהם, כי הם לא רוצים ששומרי הלכה יטפלו בעניין. הם לא רוצים.
משה דגן
לא, אף פעם לא הייתה אמירה כזו. נראה לי שאתה מרחיק לכת. מעולם לא שמענו שאיזו משפחה תגיד אנחנו לא מעוניינים שחברה קדישא תטפל, או שאדם כזה או אחר יטפל.
תומר רוזנר
לא שמעתם?
משה דגן
לא.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש דבר כזה.
משה דגן
אני לא שמעתי דבר כזה. לא שמעתי טענות שכאלה. אני רוצה לציין שככל שמדובר בקבורה אזרחית, כמובן שמי שיבצע את כל ההליך זה לא יהיה רב עם חזות, לצורך העניין.
תומר רוזנר
לא, עזוב את החזות.
משה דגן
לא בהכרח. מה זה? אנחנו במדינה יהודית. לא נראה לי שאנחנו אמורים להגיע למקום הזה. הדרת דתיים.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, מה קרה?
משה דגן
לקבל שירות ממישהו חילוני או ממישהו דתי? מה זה הדבר הזה?
היו"ר קארין אלהרר
הייתה שאלה פשוטה, ניתנה תשובה פשוטה מי אמור לטפל.
בוריס יאמפולסקי
ברשותך, גברתי, זאת לא טענה אם חברה קדישא תטפל או כל גוף אחר שהוא. אנחנו דורשים שיהיה נציג באילת שיטפל גם בקבורה של לא יהודים.

בנוסף לזה, כמו שחבר הכנסת יואל רזבוזוב העלה, אנשים שממשפחות מעוטות יכולת, בודדים שנפטרים, הם לא מקבלים מצבה. הדבר הבסיסי ביותר שמחויב ביטוח לאומי, גם באתר של הביטוח הלאומי יש חובה שנותנים לאנשים בודדים מצבה, באילת המצב העובדתי שאנשים ללא משפחה שלא דאגו לקבר, אין להם מצבה והמצב הוצג בתמונות שהציג חבר הכנסת יואל רזבוזוב.
היו"ר קארין אלהרר
תשובת הביטוח הלאומי לעניין המצבה.
שמעון נבון
ככה, כעיקרון, בחוק אין מימון הקמת מצבות, אבל יש לנו הסכם עם האוצר, לפיו אנחנו מממנים בערך כ-300 מצבות בשנה, והן מוקמות. לא ידוע לי מה קורה באילת לגבי המצבות. אנחנו יודעים שכן מקימים, אבל התנאים של ההקמה הם פשוטים. זה 90 יום מיום הפטירה או הקבורה ושאין בישראל אדם שהוא הורה, בן זוג או ילד, או בן או בת.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אבל אם - - -
שמעון נבון
תתני לי לסיים.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, שתי שאלות כדי שתסיים בהתאם לשאלות. האחת, הבנתי שההסכם ביניכם לבין האוצר זה ל-300 מצבות. אם יש 302, מה עושים?
שמעון נבון
לא, זה לא מוגבל. לכן אמרתי ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה לא מוגבל? הבנתי.
שמעון נבון
השנה הקמנו כ-300 מצבות. לגבי אילת, ידוע לנו ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
למי פונים כדי לקבל את המצבות?
תומר רוזנר
מי אחראי לטפל בזה? לאנשים בודדים, מי פונה?
שמעון נבון
שנייה. על החברות הקוברות לפנות לביטוח הלאומי. זה תהליך די פשוט. הם מגישים אלינו בקשה, אנחנו בודקים את הזכאות, אם יש זכאות הם מקימים את המצבה ואנחנו משלמים את זה. התהליך נורא פשוט והוא מפורסם בכל אתרי האינטרנט. בדרך כלל יש פרסומים של הביטוח הלאומי בתוך משרדי חברות הקבורה שהן חייבות להציג את זה ושם כתוב, במידה שהוא נפטר גלמוד ועומד בתנאים האלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
שיהיה בהצלחה לנפטר הגלמוד. זה מה שיש לי להגיד.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה גם קבורה אזרחית?
שמעון נבון
זה לא משנה איזו קבורה.
היו"ר קארין אלהרר
עורכת הדין יפעל סולל.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז אני מבקש שבאילת יטפלו בנושא.
יפעת סולל
תודה. אני רק אגיד שאני עוסקת בנושא של הקבורה האזרחית משנת 1998, אז עוד מעט 18 שנה. אני רוצה בשלושה משפטים להגיד. דבר אחד על הנושא של חלקות המסופקים. משפט אחד היסטורי. חלקות מסופקים קמו כדי לא להקים חלקות לקבורה אזרחית, משום שעל פי החוק היה צריך להקים חלקות בקבורה אזרחית ועל פי החלטת ממשלה להקים חלקה לקבורה אזרחית בכל בית עלמין חדש או מורחב. הקימו את חלקות המסופקים על ידי חברות הקדישא, כדי שהן לא יפסידו כסף וכדי למנוע הקמת לחלופות לחברות הקדישא וחשוב שהדברים האלה יאמרו.

התוצאה של זה היא בדיוק הדברים ששמענו עכשיו, וגם חלק מהפתרונות שמציעים היום במשרד הדתות הולכים לאותו כיוון. רוצים ונותנים לחברות קדישא היום, לחברות קדישא אורתודוכסיות ולמועצות דתיות, רישיונות לקבורה אזרחית חלופית. זה אבסורד. זה לא הגיוני. זה לא מעניין אותם. הם לא רוצים לעסוק בזה, ולכן כשהם עוסקים בזה, הם עוסקים בזה רק כמו המקרה הזה שתואר כרגע.

צריך להגיד באופן הכי הכי ברור. אנחנו כבר שלחנו על זה מי יודע כמה פניות והדברים, פשוט מתעלמים מהם. אסור לאפשר מתן רישיון לקבורה אזרחית חלופית למי שמחזיק ברישיון לקבורה אורתודוכסית. או – או. חייבת להיות הבחנה בין הדברים האלה.
משה דגן
מה זה?
יפעת סולל
זו עמדתי. סליחה, תן לי להשלים את דברי, אני אעשה את זה ממש קצר. אנחנו רואים ניסיונות במקומות מסוימים, אפילו לייצר מכרזים לתפעול של חלקות לקבורה אזרחית חלופית, שיהיו תפורים לחברות קדישא שפועלות במקום, שוב, על מנת לשמר את המונופול של חברות הקדישא. הדבר הזה נמצא עכשיו בהליכים משפטיים. הדבר הזה אסור שיקרה. חייבים לייצר את ההפרדה הזאת. זה דבר אחד.

דבר שני. כשאנחנו מדברים על הנושא של המימון והיו לנו שתי עתירות לבג"ץ על זה, וכל הכסף שהועבר למימון קבורה אזרחית חלופית, עד היום כולו, כולל כולו, היה אך ורק תוצאה של פסקי דין של בית המשפט העליון, אך ורק. מעולם לא ניתן שקל אחד שלא בהחלטה של בית המשפט העליון וצריך להגיד את זה.

אבל תוך כדי ההליכים בבית המשפט העליון, נעשה עוול מאד גדול שצריך לתקן אותו, והוא הגדרה לפיה כל המימון של הקמת בתי עלמין אזרחיים חלופיים, ייעשה בדרך של מה שמכונה תמיכות. מה זה אומר תמיכות? תמיכות זה אומר – תוציאו את כל הכסף, תבואו אלינו אחר כך עם הקבלות ואנחנו נממן חלק מזה. לא יכול להיות. אי אפשר. נגיד את זה אחרת. אי אפשר להקים בתי עלמין בדרך של תמיכות.

ולכן מה שקורה, זה שגופים שרוצים מאד להקים, לייצר פיתרון של קבורה אזרחית חלופית, הולכים לבעלי הון, לחברות שמוכנות להשקיע כסף, ואז הם גם אחר כך רוצים להחזיר את הכסף הזה לידיהם. ואז באים אליהם בטענות, למה אתם גובים כסף. ואני לא חושבת שצריך לגבות כסף, אבל אין היום פתרון של המדינה לסיפור הזה.

ולכן, הפתרון היחיד הוא לבוא ולהגיד אנחנו צריכים לייצר סעיף תקציבי למימון הקמת בתי עלמין אזרחיים חלופיים. לא בדרך של תמיכות, בדרך של סעיף תקציבי, שאפשר יהיה לממן מראש ולא בדיעבד.

משפט אחרון. יש היום - - -
משה דגן
מראש, זה אי ערך - - -
יפעת סולל
שטח - - -
משה דגן
מנוחה נכונה חיפה והצפון קיבלו בהחלטת בג"ץ 1,750,000 שקלים. הכסף התאדה והחלקה הזאת נשארה שש שנים ולא קרה איתה כלום.
יפעת סולל
הכסף הזה לא התאדה. בא נזכור שמתוך הכסף הזה - - -
משה דגן
התאדה. איפה הכסף הזה? הרי לא עשו איתו כלום.
יפעת סולל
שלושת רבעי מהכסף ביקשו מהם לתת למועצת בתי העלמין של תל רגב.
משה דגן
שקר.
יפעת סולל
ונשאר להם גרוש וחצי כדי לפתח - - -
משה דגן
שקר. זה לא נכון. הם לא עשו איתו כלום עם הכסף הזה.
יפעת סולל
הכסף קיים. זה לא נכון. זה לא נכון.
זהר פורת
שאני באופן אישי פעלתי מול - - -
יפעת סולל
1,200,000 שקלים הם נדרשו לתת למועצת בתי העלמין - - -
היו"ר קארין אלהרר
מי גברתי?
משה דגן
הם נתנו את זה? הם נתנו או שהם רק נדרשו? אה. איפה הכסף?
יפעת סולל
אני רוצה משפט אחרון.
היו"ר קארין אלהרר
רגע יפעת. מי גברתי?
זהר פורת
זהר פורת, הלשכה המשפטית למועצה לשירותי דת. אני עוסקת בנושא של - - - של קבורה אזרחית. הנושא הזה של כספים, בעקבות בג"ץ, בעקבות בחלק מהמקרים זה היה. אני פשוט עברתי עכשיו פרוטוקול-פרוטוקול, משנת 2004, של התמיכות שלנו, שניתנו. במרבית המקרים לא ניתנו תמיכות כי הגופים לא עמדו בקריטריונים. בג"ץ קבע לתת מחוץ לקריטריונים. בסופו של דבר היה לנו את המקרה של מנוחה נכונה חיפה והצפון, שהחזיק בקרקע במשך שש שנים ולא נעשה שם דבר. קיבלה 1,750,000 שקלים, בעקבות החלטת בג"ץ. הכסף הזה נעלם.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, זאת דעתה.
זהר פורת
הכסף לא הושב למדינה. בסופו של דבר, לאחר - - - באופן אישי שלי, הקרקע הזאת - - -
היו"ר קארין אלהרר
תבעתם את הכסף בחזרה?
זהר פורת
שנייה רגע. ההסכם בוטל עם העמותה הזאת והקרקע בעצם היום מיועדת להקצאה מחדש.
היו"ר קארין אלהרר
איפה הכסף? תבעתם אותו בחזרה?
זהר פורת
אנחנו עכשיו בוחנים את הנושא של תביעות השבה, אחרי שהתקבלה החלטה של המינהל בעצם לבטל את ההקצאה ולהעביר אותה למקום אחר. אני רוצה לציין שלאורך - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה זמן אתם יודעים על זה?
יפעת סולל
זה משנת 2002.
זהר פורת
מה פתאום? רק בשנת 2012 נדמה לי, בוטל ההסכם. עד שלא בוטל ההסכם לא יכולנו לדרוש השבה.
תומר רוזנר
נו, עברו 4 שנים מאז.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אז לפני ארבע לא יכולתם לדרוש השבה?
זהר פורת
לא, כי הקרקע הייתה אצלם.
תומר רוזנר
4 שנים? ההסכם בוטל לפני 4 שנים, אתם אומרים.
זהר פורת
אז הם אמרו - - - - - - כבר מתחילים. לגבי הנושא - - -
קריאה
זה שהלכו לקראתם, זה לא נגדנו?
תומר רוזנר
כן, התשובה היא כן. זה כספי ציבור.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני רק שואלת.
עודד פלוס
אז צריך לבוא בטענות למי שהוציא את זה ככה.
תומר רוזנר
אבל עכשיו, כשהם יודעים שיש כסף, שהמדינה טוענת שנעשה פה שימוש שלא כדין בכסף, זה כספי ציבור.
יפעת סולל
אני לא מייצגת את מנוחה נכונה חיפה. רק הכסף שם משנת 2003 ולא נתתם להם - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, משפט אחרון.
יפעת סולל
אני רוצה משפט אחרון. יש מזה שנתיים, אחרי באמת 12 שנים של מאבק, צריך להגיד את זה - הדברים נמשכים בלי סוף - קרקע שמיועדת בעיקרון לפתח תקווה ופתח תקווה בהחלט לא רק מוכנה, גם רוצה להקים בשטח הזה בית עלמין אזורי, שבעצם ייתן מענה לקבורה אזורית חלופית לכל תושבי מרכז הארץ. בית העלמין הזה לא מתחיל לקום אך ורק בשל העובדה שאין תקציב להקים אותו.
משה דגן
אתמול ישבנו איתם והעלינו אופציות למימון. יפעת, את לא מעודכנת.
יפעת סולל
אני דיברתי אתמול בערב עם התא. אני יושבת איתם באופן קבוע. במשך שנתיים הסיפור הזה מעוכב וגם היום מדברים אך ורק על תמיכות רטרואקטיביות. אפשר לייצר פתרון לקבורה אזרחית לתושבי מרכז הארץ בזמן קצר מאד, אם פשוט יעבירו תקציב בשביל לעשות את זה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. עורכת הדין אורלי ארז לחובסקי, המרכז הרפורמי לדת ומדינה.
משה דגן
אני יכול לומר משפט, סליחה?
היו"ר קארין אלהרר
אני אתן לך. תן לעוד כמה דוברים.
אורלי ארז לחובסקי
אני מטעם המרכז הרפורמי שרוצה לטפל בנושא של הקבורה האזרחית כבר גם שנים ארוכות. אני רוצה לחזק את דבריה של עורכת הדין יפעת סולל. כל הנושא של התקצוב הוא נושא מרכזי פה, וגם אנשי משרד הדתות הזכירו את העובדה שיש פה עמותות שאין להן מקורות תקציביים, וצריך להדגיש את זה שבניגוד לחברה קדישא, שלאורך שנים מכרו חלקות קבר בחיים וצברו נכסים, עמותות שכרגע מבקשות לקדם את הנושא הזה, בעצם לא יכולות לעשות את זה.

צריך להבהיר, כמו שהמדינה מקימה מכספי ציבור בתי חולים, והיא מקימה בתי ספר והיא מקימה מוסדות ציבור נוספים, היא לא יכולה להטיל את הצורך להקים בתי עלמין, שישרתו את כל הציבור, על כתפיהן של עמותות פרטיות ולהגיד זה בעיה שלכן, נזרוק לכן כמה שקלים פה ושם, וכמו שנאמר – בתמיכות, בדיעבד – ותסדרו אתם ואם אתם לא מסתדרים, זו בעיה שלכם.

אז זה לא בעיה של העמותות, זו בעיה של המדינה שצריכה לספק את השירותים האלה לאזרחים, כמו שאת אמרת.

אני רוצה לתת דוגמא של ירושלים. ניתנו פה כל מיני דוגמאות אחרות. אני מייצגת היום את עמותת מנוחה נכונה ירושלים. יושב פה לצידי יושב הראש, שאני אבקש שגם הוא ידבר, רק שתי מילים, עוד רגע. העמותה קיבלה קרקע, כמו שנאמר פה, בהר המנוחות ואנחנו נמצאים בשיג ושיח עם המשרד לשירותי דת כבר כמה וכמה שנים. אין לעמותה כסף, זו עמותה פרטית שהיא חסרת תקציבים. הם מעוניינים לקדם את זה. ניסו להתקשר עם חברה בשם כנפי שרת, כדי שהיא תביא את הכספים להקים. משרד שירותי הדת סירב לאשר את זה.

אנחנו אמרנו למשרד אתם מסרבים, אז בואו, תקצו לנו תקציבים, זו החובה שלכם. הדברים האלה לא נעשו עד היום. ועד היום לתושבי ירושלים, כמו שנאמר פה, אין אפשרות קבורה אזרחית. אמרו פה מעלה אדומים. מעלה אדומים, רק עכשיו בדקתי באתר של המשרד לשירותי דת, לא מיועדת לקבורת תושבי ירושלים, אלא לקבורת תושבי יישובים אחרים.

היום גם אם מישהו רוצה לשלם על קבורה אזרחית בירושלים, אין אפשרות כזאת. והנתון שנאמר פה, שרק 1,200 איש נקברו בקבורה אזרחית, לא לוקח בחשבון את העובדה שאולי היו עוד אנשים שרצו, אבל לא היו להם אופציות סבירות. אני מכירה אנשים באזור ירושלים שרצו קבורה אזרחית, לא היה להם, אז הם ויתרו והלכו לקבורה אורתודוכסית שלא תואמת את השקפת העולם שלהם.

אני קוראת לוועדה, חבל מאד שאין פה באמת נציג של האוצר. אני חושבת שזה מאד קריטי, כמו שנאמר פה, לשים את העניין הזה בראש סדר העדיפות. וזה לא אומר 20 מיליון שקלים בשנה. אם מרכז המחקר והמידע של הכנסת הגיש לוועדת העלייה והקליטה מסמך בשנת 2014, ושם נאמר שיש צורך ב-328 מיליון שקלים כדי לקדם שישה או שבעה בתי עלמין. רב בית העלמין הר המנוחות בירושלים, עלות ההקמה שלו, בגלל המבנה הטופוגרפי הבעייתי, היא 37 מיליון שקלים. אם יתנו לנו מיליון שקלים זה לא יספיק, ואין. צריך להקים את התשתיות האלה.
משה דגן
לא צריך להקים מיד את כל ה-9,000 מקומות. אפשר לעשות את זה בשלבים. אורלי, דיברנו על זה.
אורלי ארז לחובסקי
אבל יש פה הקמה של תשתיות שצריך לעשות את זה אחת ולתמיד. אז אני מאד מבקשת שנעשה את זה. ואם אפשר רק עוד משפט אחד.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. רק שנייה, לפני המשפט. אדוני הסמנכ"ל או המנכ"ל, מי שירצה לענות, למה זה באמת בתמיכות ולא בהעברה תקציבית ישירה? תראה, הבנתי שהיה את המקרה עם חיפה ואתם כנראה תצטרכו לבצע תביעת השבה. אבל אני שואלת, אתם הרגולטור ובאחריות שלכם, ואני שומעת מהדברים שלכם שאתם לא חפצים להעביר את האחריות למשרד הפנים ואני מברכת על כך. זה טוב שאתם לוקחים אחריות.

אבל באחריות שלכם לספק שירותי קבורה לכל אדם באשר הוא במדינת ישראל. ולכן אני שואלת, אם באמת אתם רוצים שהדבר הזה יתקדם, למה לעשות את זה בתמיכות? שאז בעצם העמותות צריכות לעשות איזו הלוואת גישור למדינה, לבצע את כל התהליכים ולחזור אליכם ולהגיד לכם תביאו לנו וצריך לעמוד בקריטריונים מאד מסוימים. אני לא מבינה למה זה צריך לעבוד ככה.
משה דגן
תראי, השיטה היום היא שיטה של סבסוד צולב. האפשרות של חברות הקדישא לגבות תשלום עבור מכירה בחיים או חלקות חריגות או סגורות, זה בעצם נועד כדי לממן את עלויות הפיתוח.
היו"ר קארין אלהרר
הבנתי.
משה דגן
ברור לכולנו שאם הייתה קבורה חינם לחלוטין ולגופי הקבורה אסור היה לגבות שום שקל, אז לכאורה המדינה הייתה צריכה לבוא ולהקים את אותם מבנים. עלה פעם רעיון שכזה, שהמדינה תלאים את כל בתי העלמין והיא תבנה והיא לא תאפשר לאף אחד לגבות, אבל, שוב, מדובר פה ב - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אף אחד לא רוצה.
משה דגן
צריך להפנות את הרעיון הזה לאוצר. אבל שוב, מה שכן, הבעיה בקבורה האזרחית, שהיא קצת שונה מהקבורה האורתודוכסית, שמדובר בעמותות חדשות שנכנסות לתחום ולכאורה אין להן מקורות ראשוניים לסטרט. אז ברור לנו שצריך לסייע פה, אבל עדיין, זה בטח לא יהיה כפי שהיה בעבר, שנותנים פה איזה שהוא סכום ותרוצו עם זה ואז הכסף נעלם. המדינה עובדת בשיטה שמשלמים לפי ההתקדמות.
היו"ר קארין אלהרר
אבל זה התפקיד שלך. אתה הרגולטור.
משה דגן
לצורך העניין, כל התמיכות של המשרד מבוססות על הצורה הזו, שהכסף משולם בסמוך לביצוע. כלומר לפי ההתקדמות, לפי אבני הדרך.
אורלי ארז לחובסקי
אבל זה לא כמו תמיכה בגופים - - -
קריאה
מה לעשות?
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אני מנהלת את הדיון. אדוני, אתה לא ברשות דיבור. אני שואלת, אני מבינה איך זה עבד עד עכשיו. חברה קדישא הם חברה כבר עם מסורת ענפה והם יכולים לעשות את הדבר הזה. הם יכולים עדיין להמשיך לחיות עם העניין. עכשיו יש פה צורך חדש שעלה. הוא לא היה קודם. הרי אתם לא באמת מתכוונים, זה לא יעלה על הדעת שאתם תשוו את מצבה של חברה קדישא למצבן של העמותות שפועלות בעניין. נכון? אתם מסכימים איתי? לא דינן כדינן?
עודד פלוס
אני מציע שמי שיענה על העניין הזה זה נציג משרד המשפטים. יש כאן שאלה משפטית לגבי היכולת לתת, איך לתת.
היו"ר קארין אלהרר
תתקרב אלינו.
עודד פלוס
גברתי, מה שמוזר בכל העניין שלא זומן פה נציג משרד האוצר.
היו"ר קארין אלהרר
זה מחדל שלי והוא יזומן לדיון המעקב, בסדר?
עודד פלוס
אנחנו נאלצים תשובות במקומם, למרות שאנחנו היינו מצטרפים ללא מעט מהטענות שמועלות פה.
ליאורה שמעוני
השאלה בכלל האם המשרד דרש תקציב. הרי המשרד מגבש - - -
עודד פלוס
בוודאי. ללא הפסקה אנחנו מבקשים. יש ספק בכלל? אנחנו לא מפסיקים לדרוש. אני חצי מהזמן שלי דורש כסף.
ליאורה שמעוני
אבל תקציב ייעודי.
היו"ר קארין אלהרר
להסיר ספק, אדוני המנכ"ל, למען הסר ספק, יתקיים דיון מעקב ולא רחוק היום שהוא יתקיים.
עודד פלוס
בסדר גמור, אנחנו נשמח.
היו"ר קארין אלהרר
עכשיו אנחנו ליבנו את המחלוקות העיקריות, כדי להבין מה כאן המחלוקת. להבין איפה ההסכמה ואיפה המחלוקות. עכשיו, לדיון הבא, אני לפחות חכמה יותר, לא הרבה, טיפה יותר ממה שהייתי קודם. אז אני אוכל לבקש גם תשובות ממשרד האוצר.
עודד פלוס
אנחנו מאד נשמח. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, משרד המשפטים.
איגי פז
תודה רבה. עורך דין איגי פז, משרד המשפטים. בשאלה של אופן התקצוב, אז למיטב ידיעתי, כל הנושא של התקצוב הוא כמובן כפוף לחוק יסודות התקציב. בשאלה של אופן התקצוב, בתקצוב ישיר או באמצעות מבחני תמיכות, זה בעצם בהתאם לסעיף 3 א' לחוק יסודות התקציב, שקובע שכל תמיכה במוסדות ציבור, שהם לא רשויות המדינה, נעשה בעצם באמצעות מבחני תמיכות. זה לא דבר ספציפי רק לעניין הזה של קבורה אזרחית, אלא זה משהו שהוא יותר רחב.
תומר רוזנר
למה זה נעשה שלא באמצעות רשויות המדינה? למה במודיעין, כשהקימו בית עלמין אורתודוכסי בשנת 1995, 1994, כשהוקמה העיר מודיעין, זה בית עלמין חדש? לא נעשתה שם תמיכה.
עודד פלוס
הם רוצים לצאת מהתמונה, כל הארגונים האלה?
קריאה
אז אתם תחליטו.
עודד פלוס
לא, רק רגע. סליחה, שאנחנו פועלים באמצעות המועצות הדתיות, שואל אותנו היועץ המשפטי מה פתאום אנשי מועצות דתיות עובדים בקבורה אזרחית.
תומר רוזנר
נכון. לא שאלתי כך.
היו"ר קארין אלהרר
לא, זה לא מה שהוא שאל.
תומר רוזנר
נצרת עילית אין מועצה דתית או שיש מועצה דתית, אבל הרשות המקומית מנהלת את בית העלמין, נכון?
עודד פלוס
בבקשה, אנחנו מוכנים. אנחנו היינו שמחים. היינו שמחים לעבוד מול חברות קדישא, סליחה, מול מועצות דתיות, מול עיריות.
תומר רוזנר
מצוין, אבל אתם צריכים להחליט.
עודד פלוס
מי מקבל את הקצאת הקרקע? פי פונה להקצאת הקרקע?
איגי פז
לא, זה הרשות המקומית מבקשת לקבל רישיון לקבור. אם הרשות המקומית לא מבקשת את הרישיון לקבור, אז היא לא חייבת. זה לא שירות שהרשות המקומית מחויבת לספק, ואולי נציג משרד הפנים יוכל להרחיב את זה יותר ממני, אבל זה משהו שהוא ברצונה של הרשות המקומית. אם רשות מקומית מעוניינת לקחת את זה על עצמה, היא רשאית לעשות את זה ורשאית לבקש מהמשרד לשירותי דת רישיון לקבורה.
אורלי ארז לחובסקי
אבל למה אי אפשר תקצוב ישיר? לא ענית. למה אי אפשר תקצוב ישיר?
איגי פז
אם זה גוף פרטי - - -
עודד פלוס
אי אפשר לתת כסף ל - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, עורכת הדין לחובסקי, זו התשובה. זה גוף פרטי.
איגי פז
זה כפוף לחוק יסודות התקציב.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. אם זה גוף פרטי זו בעיה. כן, בבקשה, אדוני.
יוסף ורניק
קוראים לי הרב ג'ו ורניק, אני יושב ראש שמונה שנים של מנוחה נכונה ירושלים והסביבה ואנחנו נאבקים כל השנה כדי להקים. והבעיה אצלנו זה רק עניין של תקציב. אנחנו יש לנו את המקום. כדי להכשיר את הקרקע זה עולה. אם מישהו ייתן לי מיליון שקלים, זה לא פותר את הבעיה, כי אנחנו צריכים הרבה כסף וחבל, יש הרבה אזרחים בירושלים, גם רפורמים, גם מסורתיים, גם אורתודוכסים, גם חילונים, שמעוניינים בקבורה פלורליסטית כזאת.

אני אומר שאנחנו שומרים על הגחלת רוב השנים, הבעיה היא שבית המשפט העליון קובע שצריכים להעביר את הכסף, אבל אין למישהו כוח לראות שמבצעים את זה, מהאוצר. אני חושב שהגיע הזמן, עם כל מה שמתרחש בכל המדינה, זה חשוב, אבל גם אולי צריכים להגיד לאנשים במשרד הדתות, שהם צריכים ללחוץ עם אחרים, שכדאי לבצע ולראות שיש. אנשים סובלים. כל השנים משלמים 40,000 שקלים כדי לצאת לקיבוצים באזור כדי להיקבר. הגיע הזמן לעשות משהו. תודה.
תומר רוזנר
השאלה שלי מופנית למשרד הדתות ולמשרד המשפטים. אתם הולכים להקים בקרוב, או כבר בתהליכי הקמה של בית עלמין אזורי המכונה ברקת, שההשקעות שם בתשתיות הן עצומות. לא שמעתי שזה הולך שם בדרך של תמיכות. איך זה נעשה שם?
עודד פלוס
זה מועצת בתי העלמין.
תומר רוזנר
מצוין. למה מועצת בתי העלמין בירושלים לא תעשה את זה?
עודד פלוס
לא, אז בוא, בוא נשים את הקלפים על השולחן ואני אגיד לך. שנייה, אני אסביר. מועצת בתי העלמין של ירושלים, נאמר לי פה, הקצתה קרקע מתוך הקרקעות של הר המנוחות, לאדון הזה, לעמותה שהוא - - -
תומר רוזנר
עזוב את האדון הזה רגע.
עודד פלוס
סליחה, לא, לא, לא, תקשיב לי עד הסוף. כי חשבו שהגוף הזה, הגוף הזה העיד על עצמו שהוא מסוגל להרים את הפרויקט הזה. מה קורה נכון להיום? האדמה עומדת כאבן שאין לה הופכין, נמצאת בידי גוף שעכשיו, אחרי שהוא קיבל את הקרקע והעיד על עצמו שהוא מסוגל להרים את הפרויקט הזה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
עודד, אבל למה לא בדקו? מה זה העיד? מה עם איתנו כלכלית?
עודד פלוס
יש עם זה בעיה.
תומר רוזנר
לא, לא, מר פלוס, אני שואל אותך, במועצת העלמין ברקת - - -
עודד פלוס
מה שמפריע לי, סליחה שנייה - - -
תומר רוזנר
רק דקה. במועצת בתי העלמין - - -
עודד פלוס
סליחה, אני נשאלתי שאלה, תיתן לי להשיב.
תומר רוזנר
אתה לא משיב לשאלה שאני שואל. אני מכוון אותך. במועצת העלמין ברקת לא הקצתם קרקע לעמותות. לא הקצתם.
משה דגן
אין שם עדיין - - -
תומר רוזנר
ואתם גם לא תקצו את הקרקע לפני שיהיה פיתוח, נכון? הפיתוח ייעשה לפני שיוקצו המקומות לקבורה.
עודד פלוס
שנייה, אני אסביר מה קורה בבית העלמין ברקת. אתה רוצה לשמוע? אני אתן לך תשובה.
היו"ר קארין אלהרר
כן, כן.
עודד פלוס
בית עלמין ברקת זה שטח שמיועד להקמת בית עלמין גדול, אזורי, שמי שמקדם אותו, מי שדוחף אותו זה אני. אוקיי?
תומר רוזנר
מצוין.
עודד פלוס
יפה. שנייה. עכשיו יש לנו בעיה שאנחנו לא מסוגלים לקבל היתר בנייה, כי הוועדה המקומית שם שמה לנו רגליים. אנחנו נמצאים שם - - - תרשה לי עד הסוף. אל תהיה קצר רוח. הגשנו ערר לוועדת הערר המחוזית, כדי שיאשרו לנו לקבל היתר בנייה. ברגע שאנחנו נקבל היתר בנייה, אחד התפקידים של מועצת בתי העלמין לעשות שופינג בין גופי הקבורה הרלבנטיים, כדי שיבואו ויצטרפו ויכנסו תחת צילה של אותה מנהלת.

הכוונה שלנו זה לאפשר דווקא בבית העלמין הזה, בגלל שהוא בית עלמין גדול, בגלל שהוא בית עלמין חדש ואין את כל המגבלות האלה שדיברנו עכשיו על שטח שהוקדש לבית עלמין, אפשר יהיה להקצות מראש. אנחנו מנסים לדחוף את זה. אחת המשימות שקבעתי לעצמי זה להזיז את בית העלמין ברקת.
תומר רוזנר
מצוין.
עודד פלוס
מה שתקוע כבר משנת 2007.
תומר רוזנר
לא, רק מה שאני מנסה לומר, אלף אני מודע למאמצים של אדוני ואני מאד מעריך אותם ואני חושב שבאמת ההתנהגות של הרשות המקומית שם היא בעייתית. אבל זה לא הסיפור כרגע ואני מקווה מאד שתצליח לקדם את העניין הזה. זה לא הסיפור.

אני רק מצביע על השוני בין ההתנהלות של משרדך, בכל הנוגע לבית העלמין ברקת, שבו הפיתוח וההקמה של בית העלמין נעשים שלא באמצעות תמיכות, אלא באופן פעולה ישירה של מועצת בתי העלמין, שהיא תשכור את הקבלנים ורק אחר כך, או במקביל, זה לא משנה, תתקשר עם גופי קבורה. ופה, בכל מה שקשור לפיתוח קבורה אזרחית במקומות אחרים, במקומות שגם שם יש לך את אותם כלים, כמו במועצת בתי העלמין תל רגב, כמו במועצת בתי עלמין ירושלים, כמו במקומות אחרים, אתם לא נוהגים באותה שיטה.

והשאלה שלי היא, למה?
עודד פלוס
לא, שם אנחנו מדברים על גופים קיימים.
תומר רוזנר
מה זה משנה?
עודד פלוס
מועצת בתי העלמין ברקת, אמרנו, זה גוף בהקמה. יש שם שטח לקבורה אזרחית ואני מקווה שהדבר הזה יצא לדרך, בית העלמין הזה ייצא לדרך וייתן מענה. ואז אנחנו נעבוד באמצעות גופים. גם פה אתה שומע שגם מועצת בתי העלמין של ירושלים הקצתה לגוף פרטי.
שלום נוי
מנוחה נכונה תל אביב גם לא יהיה לה כסף. על מה אנחנו מדברים?
קריאה
לא קיים מנוחה נכונה תל אביב.
משה דגן
צריך לעשות פה אבחנה. שהמדינה שמה כסף על בית העלמין ברקת, היא באה לפתור את מצוקת הקבורה באזור המרכז וגוש דן. יחד עם זאת זה גם יפתור את הבעיה של הקבורה האזרחית. אבל שוב, אתה לא יודע עדיין תומר, מה בדיוק תהיה התכנית העסקית שם בבית העלמין. גם אני לא יודע. יש איזה שהוא רעיון שעדיין, שוב, מוקדם מדי להציג אותו.
שלום נוי
יש לך את הדגם. בירושלים עשיתם דגם. זה בדיוק אותו דגם.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אתה לא ברשות דיבור. אחרון הדוברים ואז אני מסכמת את הדיון ונקבע דיון מעקב. מר מוריס כלפון, מנכ"ל מנוחה נכונה באר שבע.
מוריס כלפון
שלום גברתי יושבת הראש. אני רוצה לתת את הדוגמא איך עושים את הדברים נכון. אני מנהל את בית העלמין היחיד שהוקם על ידי המשרד לשירותי דת. הוא הוקם באופן מלא. אנחנו מה שנקרא קיבלנו מפתחות ואז נכנסנו. מאותו רגע אנחנו פועלים. אנחנו עדיין לא מוגדרים כבית עלמין אזורי, אבל אנחנו מקבלים אנשים מכל הארץ.
משה דגן
בחינם.
מוריס כלפון
בחינם.
משה דגן
אתה לא מפנה אותם לחלקות חריגות בתשלום של 45,000 שקלים.
מוריס כלפון
אין לנו חלקות חריגות.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אני יודעת לעשות היקשים.
מוריס כלפון
אין לנו חלקות חריגות, אנחנו מקבלים את כולם חינם. אנחנו נהנים משיתוף פעולה יוצא מן הכלל והדרכה מהמשרד לשירותי דת. ואני חושב שהבעיה היא שהמדינה איך שהוא רוצה לפתור את הבעיה בקומבינה מסוימת וזה לא עובד.

המדינה צריכה לקיים את החוק משנת 1996 ולהקים בתי עלמין בכל הארץ, במרחק של 50 קילומטרים אחד מהשני. לא יעלה על הדעת למשל להקים יישוב ולא לבנות בית ספר ובית כנסת ובית עלמין, אבל בית עלמין אזרחי, לא בונים. מדוע? אינני יודע. וזה צריך להיות - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה המודל? איך שיתוף הפעולה ביניכם בא לידי ביטוי? אתם קיבלתם כסף להקמה?
מוריס כלפון
לא. קודם כל הקימו את בית העלמין. לא קיבלנו כסף להקמה. בית העלמין הוקם וכשרצינו לפתח, הגשנו בקשה לפיתוח וקיבלנו סיוע ועזרה.
קריאה
מוריס, תגיד את הסכומים שקיבלתם.
מוריס כלפון
אני לא קיבלתי עדיין השנה שום דבר, אבל בשנה שעברה - - -
קריאה
בשנת 2014.
מוריס כלפון
גם לא בשנת 2014. בשנת 2013 קיבלתי 1.4 מיליון שקלים. אז זה לא אומר. אני אקבל וגם עבור השנה הגשתי. אני אומרת, לעשות את הדברים נכון זה לתת את האפשרות. אני רוצה לתת דוגמא, למשל ירושלים. הם קיבלו 5 דונם באוויר, פשוט באוויר. אי אפשר לבנות שם. הכנת חלקת קבר עולה 18,000 שקלים והם יקבלו מהביטוח הלאומי 6,500 שקלים. אף אחד לא יעשה את זה.

בפתח תקווה קיבלו 10 דונם, שזה אמור לתת איזה שהוא פתרון למרכז, אבל צריך להרים את הקרקע בגובה 5 מטרים, על 10 דונם, זה 7-8 מיליון שקלים. לבד אי אפשר יהיה להתקדם.

הבעיה היא לא משרד הדתות אלא כל המשרדים. משרד המשפטים ומשרד האוצר ומשרד שירותי הדעת ומשרד הפנים. למה משרד הפנים לא מקצה קרקעות? כדי לקבל את ה-10 דונם בפתח תקווה, אחרי שמועצת העיר הקצתה אותם, לקח עוד 7 שנים דיונים עם המינהל. מדוע? המינהל צריך להקצות קרקעות. המדינה צריכה להקציב סכומים כדי לבנות, כי אחרת אי אפשר לעבוד. אי אפשר להטיל על אזרחים מתנדבים להקים בית עלמין מכספם.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, תודה. אחרון חביב.
דוד רומנו
אני רק רוצה לומר דבר אחד. הכסף קיים. העמותה שקיבלה בזמנו, כשל כוחה משום שהתקציב היה נמוך מדי. קמה עמותה חדשה שנכנסה ברגליה. הכסף קיים ואנחנו השתתפנו במכרז שהתקיים בתל רגב, שנכתב על ידי המועצה לבתי עלמין ייעודיים. נקבע על ידי כבוד השופט - - -
היו"ר קארין אלהרר
שמך לפרוטוקול.
דוד רומנו
דוד רומנו, מנוחה נכונה חיפה והצפון. החלקה נלקחה, ייצא מכרז חדש ואנחנו נתמודד בו.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, תודה רבה.

ד"ר אריה אביר, באמת אחרון חביב.
יניב לוי
סליחה, אני גם רשום.
היו"ר קארין אלהרר
מה שמך?
יניב לוי
עורך דין יניב לוי.
היו"ר קארין אלהרר
אז אתה הבא וזהו. ואתה באמת אחרון חביב ודי.
אריה אביר
אני מייצג את מנוחה מכובדת גבעת ברנר. שמעתי את חברי כאן. המודל שלנו הוא מודל אחר. אנחנו חברה פרטית, לא עמותה ציבורית. בתוקף זה אנחנו לא זכאים לשום הקצבה ולשום תמיכה ממשרדי הממשלה, בגלל שהדבר הזה נוצר בזמנו, כשהקמנו את החברה.

אנחנו פועלים משנת 2002. הפעלנו שני בתי עלמין, בקיבוץ רבדים ובקיבוץ גבעת ברנר. בית העלמין בקיבוץ רבדים זה לקבורה של חסרי דת – נסגר בהסכם פשרה עם המינהל, כי המינהל חייב את הקיבוץ לסגור את בית העלמין או את הקרקע, והגענו להסכם פשרה שלא ישלמו שום דבר, לא לפגוע בשטחים המסחריים. השקענו שם כסף רב. עומד בית עלמין שאפשר מחר בבוקר - - -
קריאה
עומד?
אריה אביר
עומד בית עלמין עם חלקות מוכנות לקבורה, שעל פי הסכם פשרה אי אפשר לקבור שם. בגבעת ברנר, ואני חוזר לגבעת ברנר, אין לנו חלקות חריגות, כי גבעת ברנר שייך לסקטור הקיבוצי, ואין חלקות חריגות. כולם, הנקברים אצלנו נקברים בחינם.

החברה, למרות שהיא חברה פרטית, היא תחת ביקורת מלאה של משרד הדתות והביטוח הלאומי.
קריאה
איך הוא מממן?
אריה אביר
אני אענה גם על זה. אנחנו פתחנו על זה ספרים ואנחנו עומדים תחת בקרה וביקורת מלאה של הביטוח הלאומי וגם של משרד הדתות, ואנחנו מתנהגים כעמותה, למרות שאנחנו חברה פרטית.

אנחנו קוברים, השנה אנחנו נגיע ל-500 איש בשנה בגבעת ברנר. זה בית עלמין גדול, שכולם, הקבורה היא בחינם וזכאים כולם. פיתחנו גם את בית העלמין לקבורה רוויה, כי התב"ע שנטענה שכאילו לא היה לנו, אבל קיבלנו תב"ע. דרשו מאיתנו קבורה רוויה ובנינו שם על ידי פתרונות כאלה ואחרים, הנדסיים.

מאיפה בא המימון? המימון בא מהמחזור של החברה ומהבעלים. אנחנו יודעים לנהל את זה. אין לנו חברות ניהול, רבותי. אנחנו מנהלים את הבנייה, אנחנו מתכננים, אנחנו מבצעים את הכל. אנחנו חברה מאד רזה. עובדים בצורה מאד יעילה, משפרים ואנחנו נותנים שירות.

אני רוצה לציין שאנחנו מקבלים תמיכה גם מהמשרד לשירותי דת, גם מהביטוח הלאומי - - -
תומר רוזנר
לא כספית.
אריה אביר
לא כספית, כי כספית אנחנו לא זכאים.
היו"ר קארין אלהרר
אז אני לא מבינה מי מממן את התענוג.
אריה אביר
מהביטוח הלאומי, מדמי קבורה. ואנחנו שורדים. הבעיה היחידה, ואנחנו מוכנים להעתיק את המודל הזה והתעריף שלנו הוא נמוך. אני לא אבכה, כי זה קיבוץ ואנחנו מסתדרים. רבותי, זה לא העסק הראשון שאני מנהל, זה הרבה עסקים, ועובדה היא שעד היום אתם לא קוראים עלי בעיתונות. עובדה שהעסקים שלי מצליחים, אז לכן אני יודע לנהל עסק ואני בא לנהל.
קריאה
עסקים אחרים?
אריה אביר
עסקים אחרים, לא עסקי קבורה. ולכן אנחנו יודעים לנהל עסק. עכשיו, אני חוזר חזרה. הדבר שחסר לנו באזור המרכז זה הקצאת קרקע. אם לנו הייתה הקצאת קרקע, והזמן הולך. גבעת ברנר קוברת, אנחנו קוברים היום סדר גודל של 50 איש בחודש.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז יש מעל 1,000.
אריה אביר
ואנחנו נותנים מענה לכל בן אדם מחיפה, אם יש בעיות בחיפה, והמשרד לשירותי דת יגיד לנו אם יש בעיה בחיפה או באילת, אנחנו מביאים אותם אלינו במחיר של הביטוח הלאומי, וגם מירושלים כמובן.

הבעיה שאנחנו רואים, בעוד איקס זמן אין לנו הקצאת קרקע. אנחנו מבקשים הקצאת קרקע. יתנו לנו הקצאת קרקע באזור המרכז, אנחנו יודעים לפתח ולעשות מודל.

אותו דבר, יושב לידי יניב, הוא ידבר ויספר על מודל אחר. גם, אנחנו יודעים לבצע את העבודה הזאת במינימום הקצאות מהמדינה ויודעים לבצע את זה.
היו"ר קארין אלהרר
טוב.
אריה אביר
בהתאם לחוק ותחת פיקוח של הביטוח.
היו"ר קארין אלהרר
אז למה לא מקצים להם קרקע?
יניב לוי
אין להם חריגה.
אריה אביר
אין לי חריגה.
ברכה לוי
אתה מוכר חלקות?
אריה אביר
אני מוכר בהתאם לתקנות של המשרד לשירותי דת.
יניב לוי
למה לא? איפה כתוב שאסור?
ברכה לוי
לא, הוא אמר שלא. אתם כן - - -
קריאה
לא ב-45,000 שקלים.
אריה אביר
לא ב-45,000 שקלים, אלא ב-5,000 שקלים. התעריף המותר על פי חוק.
היו"ר קארין אלהרר
אוקי, תודה רבה אדוני.

כן, אחרון חביב, עורך הדין יניב לוי, חברה קדישא, תל מונד.
יניב לוי
שלום לכולם. אני אמנם מנהל חברה קדישא בתל מונד, אני גם חבר פורום מנהלי חברה קדישא בישראל ואני גם יועץ משפטי של חברות קבורה אזרחיות ואני מתעסק בזה, בזכותו של ידידי, חבר הכנסת יואל רזבוזוב והדברים נעשים אחרת.

מה ששמענו כאן, ואני שמח שאני דווקא אחרון. חבל שעורכת הדין סולל יצאה מכאן, כי הפריחו קצת לאוויר דברים שהם ממש מנותקים מהמציאות. אני יכול לומר בוודאות, חברים יקרים, אתם רוצים פתרון לקבורה אזרחית? מחר בבוקר. לא צריך שום ביקורות, שום דבר. דוגמת ירושלים זו הדוגמא הכי טובה לכך. בהתחלה נבהלתי כששמעתי את היועץ המשפטי שדיבר על גופים של מועצה דתית, אבל אני הבנתי את התיקון.

חברות קדישא, לפחות בפורום אצלנו, נגיד שכולן כמעט, או כולן, זה חברות שהן עמותות ופורום חברות הקדישא – הזכיר את זה ידידי משה דגן, הסמנכ"ל – הוצאנו מכתב בשם הפורום, למשרד לשירותי הדת. אנחנו מוכנים ממחר בבוקר להתחיל להפעיל קבורה אזרחית בישראל, כמובן על פי החוק. ככה שאנחנו מוכנים ויודעים לעשות את זה, ואני חושב שאין חולק בחדר הזה, לפחות החברות שבפורום.

הפורום מייצג למעלה מ-70% מהחברות - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה מנע מכם לעשות את זה עד היום?
יניב לוי
מה מנע להקים?
היו"ר קארין אלהרר
קבורה אזרחית עד היום.
יניב לוי
הקצאת קרקע. הזכיר את זה ידידי משה שבית העלמין שהוא מקודש, וסליחה, אני לא הפרעתי לאף אחד, אז לא להפריע לי. בית עלמין שהוא מקודש על פי ההלכה, צריך לדעת שהוא צריך לעבוד ברוח ההלכה, מכיוון שהרישיון שניתן לקבורה יהודית הוא בכפוף להחלטות הרבנות הראשית לישראל. ויש אפשרות ויש פתרון במסגרת הרישיון השני לקבורה אזרחית ואין לנו בעיה כלל וכלל, מכיוון שהחובה היא הלכתית לקבור כל אדם באשר הוא אדם. וזה לא נוגד את ההלכה וזה חובה, ואנחנו עושים את זה.

אני יכול לספר שאצלי בתל מונד, שזה בית עלמין אורתודוכסי, כמו שמשתמשים, אנחנו קוברים גם בארונות ויש לנו חלקה גם של אינם יהודים. הבעיה באמת נוצרת בקטע של הערבוב. אני רק 19 שנה בתחום. מעולם לא נתקלתי בבעיה של ערבוביה, כי מצאנו תמיד פתרון.

תשאל, אני אשמח לענות.
תומר רוזנר
השאלה שלי היא פשוטה. ארונות, אנחנו יודעים, אתם מתגברים בצורה כזאת. אבל רוצה הנפטר או משפחת הנפטר לעשות משהו שהוא באמת לא מתאים להלכה. שירת נשים, לא יודע מה. מה תעשו?
יניב לוי
בוא אני אענה. תנו לי להשיב. שירת נשים, הספד נשים, אף חברה קדישא לא מונעת על פי חוק, כולל הערבוב בין גברים לנשים בבתי לוויות.
תומר רוזנר
עזוב. תיקח דבר תיאורטי - - -
יניב לוי
אני יודע למה אתה מכוון. רוצה להיקבר בבגדיו ולא בטהרו.
תומר רוזנר
למשל.
יניב לוי
אוקיי. לגבי שריפת גופה, גם בבית עלמין אזרחי לא שורפים.
תומר רוזנר
לא, לא, אנחנו לא מדברים על זה.
יניב לוי
זה לא קבורה.
תומר רוזנר
זה משהו אחר, זה לא קבורה. יש דברים שההלכה אוסרת אותם.
יניב לוי
נכון.
תומר רוזנר
מה תעשו במקרים האלה?
יניב לוי
עוד פעם, אז בשביל זה נולד הפתרון הזה של קבורה אזרחית.
תומר רוזנר
לא. אתם רוצים לטפל בזה .
יניב לוי
או, אז אני אגיד לך. חד משמעית אפשר לטפל בזה אם יש חלקה שהיא מוגדרת קבורה אזרחית. הרבנים התירו. יש לנו חוות דעת תורנית, משפטית, מה שאתה לא רוצה, להפעיל.
תומר רוזנר
להפעיל ללא מגבלות, זאת אומרת כל מה שמשפחת הנפטר תרצה - - -
יניב לוי
מה שהיא רוצה, לפי השקפת עולמה, כמו שכתוב בחוק. אנחנו לא מפירי חוק.
תומר רוזנר
מצוין. נתת לי תשובה.
יניב לוי
ידענו שיורמו גבות. כן. הפורום חד משמעית, יעידו מהמשרד, שהם קיבלו כזה מקרה.
תומר רוזנר
אם ככה, אין בעיה.
יניב לוי
רגע, אבל יש בעיה אחרת.
היו"ר קארין אלהרר
יש בעיה. רגע.
יניב לוי
לא, יש בעיה. בתי העלמין, נגיד בחברות קדישא שאין להן קרקע נוספת זמינה לקבורה אזרחית, צריך לתת להם אותה.
תומר רוזנר
את זה הבנתי.
יניב לוי
עכשיו נעבור לפתרון. ירושלים מחר בבוקר אנחנו יכולים לתת פתרון. איך נותנים את הפתרון? כשקצו, ופה לפי דעתי יכול להיות שהיו כוונות טובות, אבל כמו שכבר הועלה הסיפור הזה של חיפה, אי אפשר להקצות קרקע לגוף שאנחנו לא יודעים מה היתכנות הכלכלית שלו להפעיל את הדבר הזה. אם היו רק פונים לחברות הקדישא שיש להן את היכולת הזו, לא רק בגלל הקטע של שמירת מקומות בחיים, מכיוון שהכסף הזה הולך לקרן פיתוח לאותו בית עלמין, יש להם את היכולת. הנה, הביא דוגמא כאן שהם לא חברה קדישא ותיקה, הם חברת קבורה.

לי יש התחייבות מצד חברה קדישא גדולה מאד בירושלים, אם מחר תוקצה להם הקרקע של הקבורה האזרחית, ורק דרך גישה, תינתן להם שטח, מחר בבוקר הם מגישים בקשת רישיון לקבורה אזרחית. אז יש פתרון.
אורלי ארז לחובסקי
אם אפשר - - -
יניב לוי
לא הפרעתי לך, תני לי רק להשלים.
אורלי ארז לחובסקי
אני פשוט רוצה להגיב, כי זה - - -
יניב לוי
תגיבי. תרשמי ותגיבי, אם היא תיתן לך רשות, תגיבי. אותו דבר בבית העלמין בחיפה. אני אספר לכם סיפור, אני אגלה לכם סוג. בתל רגב, בית העלמין שהוקצה בזמנו באמת למנוחה נכונה חיפה והצפון, בוטלה ההקצאה וניתן. יצא מכרז של מועצת בתי העלמין חיפה ותל רגב. מי הלך לבית המשפט לבטל את המכרז? מנוחה נכונה, נדמה לי כפר סבא. הם ביטלו את המכרז.
מוריס כלפון
משום שתפרו אותו לחברה קדישא חיפה. חברה אורתודוכסית, סליחה. על זה ביטלו אותו.
יניב לוי
מוריס, מוריס - - -
מוריס כלפון
בוא, אל תעשה - - -
היו"ר קארין אלהרר
טוב, אוקיי.
יניב לוי
אני אסביר. אם רוצים להפעיל את בית העלמין האזרחי הזה בחיפה, יש חברה גדולה מאד, חברה קדישא חיפה, מוכנה מחר בבוקר.
מוריס כלפון
זה מצב אחר.
יניב לוי
רגע. כמו שהקצו - - -
מוריס כלפון
מה זה, זה גזענות לא לאפשר לחברה קדישא ל - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע.
יניב לוי
מועצת בתי העלמין מוגדרת לרשימת יישובים. לא ראיתי שהם הגישו עתירה כשנתנו לחיפה קבורה יהודית שם. אז אם המועצה היו, ואני אמרתי את זה כביקורת על משרד הדתות, אם הייתם נותנים הקצאה לכל חברה שנרשמת, הרי הם מציגים את כל האישורים, תנו להם הקצאה לטובת קבורה אזרחית, שיעשו ביניהם, יסתדרו מי יפעיל את זה. אבל יש להם את היכולת מחר בבוקר. עתירות כאלה מפריעות. עתירות כאלה לא באות ממניעים באמת נקיים ושיקולים נקיים לגמרי.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה.
יניב לוי
אני רק רוצה לסיים ולומר.
היו"ר קארין אלהרר
משפט.
יניב לוי
אני רוצה לסיים ולומר. רבותי, יש פתרון מחר בבוקר. אמרתי לכם אותו. יש פתרון. אפשר לנהל את זה בדרך כזו, ובדרך של בית העלמין בנתניה, שאני רוצה לספר שבית העלמין בנתניה הוקם, תוך שלושה חודשים קיבלנו רישיון ביד. הוא פועל חוקית, בלי מימון לצערנו, וזו נקודה שאני לקחתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה אדוני.
יניב לוי
הקצבה של משרד הדתות לא ניתנת לחברות. זה שאריה הציג יפה את המודל שלו, זה לא אומר שהוא מודל נכון. תודה.
אורלי ארז לחובסקי
אפשר רק להגיב על הסיפור של המונופול של החברה קדישא, ואני רוצה לחזק את הדברים שנאמרו פה קודם על עורכת הדין יפעל סולל. אני חושבת שזה ממש מסכל את כוונת המחוקק, אם לוקחים את חברות הקדישא שיש להן מונופול, במיוחד פה בירושלים.
יניב לוי
מה זה מונופול?
אורלי ארז לחובסקי
רגע, סליחה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, לא, אדוני, אתה לא ברשות דיבור.
אורלי ארז לחובסקי
ומרחיבים את זה. אני רוצה לתת דוגמא. דובר פה על הסיפור של הפרדה בין נשים לגברים בבתי עלמין. אנחנו, בעקבות מאמצים שלנו וכמובן של היועץ המשפטי לממשלה, יצא חוזר מנכ"ל של משרד הדתות, שאמר שאסור להפריד בין גברים לנשים. אבל חברה קדישא קהילת ירושלים, שקוברת 70% מהנפטרים בירושלים, לא הסכימו להסיר את השלטים. והמשרד לשירותי דת אמר לנו אנחנו לא יכולים לעשות כלום נגדם, כי הם מונופול, כי יש להם 70% מהנפטרים פה. היינו צריכים ללכת לבית המשפט כדי שיסירו את ה - - -
משה דגן
היה על זה דיון בבג"ץ.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה לכולם.
משה דגן
זה סתם מיותר להעלות את זה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, לא, לא.
ירדנה קופ-יוסף
אני רוצה לתקן רושם שנותר פה, במיוחד על ידי - - -. אני עורכת דין ירדנה קופ-יוסף מעמותת עתים. גם לנו פועל קו סיוע 24/6 בשבוע למקרים כאלה. גם המשרד לשירותי דת. אבל שתדעו לכם, קו ההגנה הראשון לרוב האנשים שהם חסרי הדת ולא יהודים, הם דווקא חברות הקדישא. כשמישהו לא יודע איפה לקבור בן אדם - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור. תודה.
ירדנה קופ-יוסף
לא, אני רוצה להגיד עוד משהו.
היו"ר קארין אלהרר
לא, גברתי.
ירדנה קופ-יוסף
משהו קצר.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי, אני 10 דקות אחרי.
ירדנה קופ-יוסף
האנשים האלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
את לא מקשיבה לי. לא. אני מתנצלת.
ירדנה קופ-יוסף
אני רוצה להגיד מילה אחת טובה. זה יעזור לכם.
היו"ר קארין אלהרר
אני בטוחה ואת תגידי את אשר על ליבך בדיון הבא. אני מבקשת.
ירדנה קופ-יוסף
תודה רבה. בסדר. אני פשוט מודה לך.
היו"ר קארין אלהרר
תודה גם לך מקרב לב.

אני רוצה לסכם את הדיון ולומר את הדבר הבא: הזכות להיקבר על פי רצונו של אדם צריכה להיות הבסיס לכל הדיון הזה ולא שום דבר אחר. הזכות להיקבר בכבוד, קרוב למקום המגורים, זה גם משהו שצריך לתת עליו והמחוקק כבר נתן על זה את דעתו. לא הגיוני לי שזה עדיין לא מיושם בשטח, בחלוף 20 שנים מאז חקיקת החוק.

המצב הוא לא מצב טוב בכלל.
משה דגן
משתפר.
היו"ר קארין אלהרר
לא, מה זה משתפר? אנחנו מדברים עדיין על מצב שהייתה ועדת מנכ"לים. אני קיבלתי כנראה למייל, אני טרם הספיקותי לראות אפילו מה כתוב שם. קיבלתי אתמול למייל את הטיוטא של המלצות ועדת המנכ"לים. אני אפילו לא רוצה לקרוא את זה. אני רוצה לקרוא את הסופי. באמת, אני רוצה שיהיה פתרון לדבר. לא בשלב ביניים.

אני מבקשת לקבל ממשרד הדתות תוך שבועיים, עדכון מתי יפורסמו מסקנות ועדת המנכ"לים וכמובן אם יהיו עוד שבועיים מסקנות, אז לקבל את המסקנות.

כמו כן אני רוצה לדעת על צפי לשינוי תמ"א 19, עליו פחות דיברנו בדיון, אבל משנת 2006 אומרים שמתכננים לתקן, להתייחסות להקצאת שטח לקבורה אזרחית - - -
משה דגן
זה ממתין להחלטת הממשלה. זה תוקן.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אז - - -
משה דגן
זה תיקון 7/19.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור.
תומר רוזנר
זו בשורה.
היו"ר קארין אלהרר
זו בשורה גדולה. אז זה ממתין להחלטת ממשלה?
משה דגן
כן, החלטת ממשלה. אדרבא, תדחפי את זה.
היו"ר קארין אלהרר
יש הצעת מחליטים?
משה דגן
כן, הוועדה הארצית לתכנון ובנייה העבירה את התיקון, יש עליו הסכמה.
יניב לוי
הוא כבר מיושם.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני נתתי לך לדבר ועכשיו אתה מפריע לי.
משה דגן
התיקון הזה מביא בשורה לכך שכל בית עלמין חדש או בהקמה - - -
היו"ר קארין אלהרר
תגידו, רק אני שומעת את עצמי? אתם לא שומעים?
משה דגן
סליחה.
היו"ר קארין אלהרר
אני מבקשת להעביר למזכיר הממשלה את קריאתנו לקבל את הצעת המחליטים, ליישם אותה כבר. הגיע הזמן שהדבר הזה ייעשה.

בנוסף, אני מבקשת בתוך כשבוע צפי ממשרד הדתות לתאריך שבו אפשר יהיה לקבור בקבורה אזרחית באילת.

תראו, על איזור המרכז עוד אפשר להתווכח, ניסח 40 קילומטר, ניסע 50, קילומטר, ניסע 20 קילומטר. אילת – זה איזה סוג של - - -
עודד פלוס
תקבלי תשובה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש שם כמה קיבוצים קרובים. אפשר לעשות פה שותפות.
היו"ר קארין אלהרר
משרד הפנים, אני מבקשת בתוך שבועיים התייחסות לקבורה של נוצרים ומוסלמים. האם מטפלים, האם יש נציג שלכם גם באילת בעניין הזה. האם הנושא מטופל.

דיון מעקב יתקיים בעוד שלושה חודשים, אליו מנהלת הוועדה, אבקשך להזמין גם את נציגי האוצר.

אני חייבת אבל לומר, בסוף - וגם ראינו מודלים אחרים - בסוף הבעיה היא לא רק בעיה כספית. היא גם בעיה כספית. בסוף כל דיון שאנחנו מקיימים כאן בוועדה, הכסף הוא באמת, זה יכול להצליח או לא להצליח בזכות או בגלל הכסף. אבל משרדים ממשלתיים יודעים שכסף זה משאב מוגדל ותמיד אפשר להגיד שאם היה לנו יותר, היינו עושים הרבה יותר. אבל גם עם המשאבים הקיימים ניתן לעשות.
עודד פלוס
כן, ושמענו על פתרונות פה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר.
עודד פלוס
אבל יש כאלה שדוחים את הפתרונות האלה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אז אני ממש מבקשת. תראו, אתם צריכים לעשות ככל יכולתכם, ויש לכם יכולות רבות במשרד ממשלתי, על מנת לפעול למתן הזכות הזאת לכל אדם במדינת ישראל, אשר חפץ להיקבר שלא בקבורה האורתודוכסית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה כל הסיכום? אני רוצה בכל זאת לבקש הערה שתהיה גם להתיישבות.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מציע שבסיכום ייכלל שיינתנו הנחיות ברורות להתיישבות בנושאים הללו שדובר בהם, משום שיש לנו עניין לנהוג על פי הכללים. מצד שני חייבים להכיר בכללים את הייחוד של המושב, הקיבוץ ושל הכפר בישראל.

לכן אני מציע שבסיכום יהיה גם פרק או פסקה, שמתייחסת לנושא של בתי העלמין בהתיישבות.
היו"ר קארין אלהרר
שלא נפנה. בסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה?
היו"ר קארין אלהרר
בסדר. אתה יכול להגיד במשפט מה אתה בדיוק מבקש?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני חושב שלא יכולתי להיות בכל הדיון, כי היו לי עוד התחייבויות, אבל בסופו של דבר, בית העלמין משרת את האוכלוסייה של אותו יישוב והשאלה היא מה זה קבורה בתשלום ואם כן למי אפשר לאפשר את הקבורה הזאת שם.

במצב של היום לכל יישוב יש את הכללים שלו. אני חושב שצריך להיות לאיזה שהוא הסדר מסגרת.
תומר רוזנר
הכללים מאד ברורים: לבני היישוב וקרוביהם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז אני אומר לך כמי שהיה ראש מועצה אזורית וכמי שעמד בראש יישוב, אני לא מכיר שום נייר של הממשלה, שמגדיר את ההגדרות האלה.
היו"ר קארין אלהרר
אז תבקש - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, אני כבר לא צריך את זה. אני כבר עכשיו חבר בוועדה שלך. אני אומר לעומת זה, אני מציע שיציגו פה בסיכום או בצמוד לפרוטוקול, ואני חושב שההתיישבות זקוקה לפעמים גם לגבולות.
היו"ר קארין אלהרר
מאה אחוז. מרשות מקרקעי ישראל אני מבקשת את הנהלים לעניין הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא מכיר את הכלל הזה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר. בסוף המשרד לשירותי דת, אתם בעיני ואני חושבת שגם בעיני מבקר המדינה, אתם המשרד המתכלל. אתם האבא והאמא של הנושא הזה ותושיבו את כל המשרדים הממשלתיים, עד שייצא עשן לבן. אי אפשר לחכות עוד 20 שנה. זה הדבר הברור.

אין ספק שעשיתם. צריך לעשות יותר. יש התקדמות. היא ניכרת, אבל צריך שהיא תהיה ניכרת בצורה משמעותית יותר.

סוף סוף הוצאנו חיוך. תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים