ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/11/2015

תגבור אוטובוסים בארועים ובתחנות מלאות בשעות העומס

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 24

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"א בכסלו התשע"ו (23 בנובמבר 2015), שעה 14:00
סדר היום
תגבור אוטובוסים באירועים ובתחנות מלאות בשעות העומס
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
דרור גנון - מנהל אגף בכיר, תפעול ורישוי תח"צ, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רפ"ק פרדי קוסקס - קצין הנחיה ותיאום מבצעי אגף התנועה, משטרת ישראל

שבתי גרברצ'יק - דוברות משטרת ישראל למגזר הדתי/חרדי

גיל יעקב - מנכ"ל "15 דקות" - ארגון צרכני תחבורה ציבורית

איתי חיים - מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

פינחס גרשון - מהנדס תנועה ארצי, חברת אגד

יצחק רודיך - יועץ למגזר החרדי, חברת אגד

נאיף דעקה - חבר מטעם הנהלת חברת נתיבי אקספרס

שמעון צבי איידליס - יעוץ מגזר חרדי, חברת נתיב אקספרס

אשר אינדורסקי - פונה, נציג ישיבת אוהל יהושע, חיפה

יהודה אליאס - פונה, נוסע בתחבורה ציבורית

יעקב הוכמן - פונה, מזכיר ישיבת דובר שלום, אשדוד

משה וקטר - פונה, נציג ישיבת בית חלקיה

נאור ירושלמי - מנכ"ל "חיים וסביבה"

אליהו יצחק - פונה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

תגבור אוטובוסים בארועים ובתחנות מלאות בשעות העומס
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בעניין: תגבור אוטובוסים באירועים ובתחנות מלאות בשעות העומס. אני רוצה לומר, לדעתי יש אי הבנה בסיסית בקרב מפעילי התחבורה הציבורית למיניהם, על כל סוגיהם, למושג של שירות ציבורי בתחבורה. אני יוצא מתוך הנחה שיש שני סוגים של הסעות. יש הסעה פרטית, 'אתה רוצה שאסיע אותך במונית שלי, בטנדר שלי, תשלם כך וכך, מפה ועד פה מה שסיכמנו' – מה ששילמת זה מה שתקבל. יש שירותי הסעות לילדים נכים במשרד החינוך. המטרה להביא את הילד מהבית לבית הספר, המדינה מסבסדת את זה, הנהג מקבל את שכרו, אפילו אם יש השתתפות הורים ההסעה צריכה להתבצע. לא יכול להיות שנהג טנדר של הסעות ילדים יגיד: 'אני עברתי פה, אתה לא עמדת' או כל תירוץ אחר: 'הטנדר התקלקל' הילד לא מגיע לבית הספר. אין דבר כזה, זו תלונה חמורה שהוא ישלם עליה יקר מאוד.

משום מה, בתחבורה הציבורית שמסובסדת על ידי משלם המיסים יש כל מיני כללים ודברים שנקבעים. מה שאני נזכר עכשיו למשל, שאסור לנהג לקחת בנאדם מחוץ לתחנה – זה מובן, כי אחרת כל אחד יעשה, כמו שאני זוכר שאחרי "ששת הימים" כשהיינו יוצאים אצל השכונות הערביות, היינו נוסעים באוטובוסים ערביים, היינו נוסעים לחברון ולכפרים ולכל מיני מקומות, אז איפה שעשית ככה, שם הייתה התחנה. אי אפשר לעשות דבר כזה. מצד שני, אני יודע שחברות התחבורה מקבלות קנס אישי לנהג, 5,000 שקל, על העלאת נוסע שלא בתחנה. מה אומר הנהג, מה אומרת לו אשתו: 'מה אכפת לך שיש שלג וגשם ומשהו ואישה זקנה איחרה את האוטובוס, הבעל שלי צריך להוציא 5,000 שקל?'. במקום לעשות על דבר קנס של 50 או 100 שקל כדי שזה יהיה סביר ושפעם יהיה כדאי להסתכן בו. אני הבאתי את זה רק כדוגמה. למה אני צריך דוגמאות, אני מדבר על הדבר החמור ביותר. אדם שמגיע לתחנה זכותו וחובת הנהג והחברה להביא לו אוטובוס במקום ובשעה שנקבעה במשרד התחבורה. נקודה.

יש הרבה פעמים שהאוטובוס לא מגיע. יש לנו פה תשובת משרד התחבורה על פניית של אזרח, זו דוגמה מאוד צוינת. היה מצב של חריגות ואיחורים, אי עצירה לנוסע, אי ביצוע קו. כותבת שרונה קרסגי מנהלת מחלקת פניות ציבור. היא פה? לא. היא תבוא. דרור מייצג גם את פניות הציבור. היא כותבת משפט שהוא נכון, וזו הבעיה: "הליך האכיפה המנהלית מתמשך כחצי שנה. משך התהליך נגזר ממהלך הסכמים של משרד התחבורה עם מפעילי התחבורה הציבורית". היא מפרטת פה מה צריך לקרות כדי שתעבור חצי שנה מהתלונה. זה מאבד את האפקטיביות שלו. דבר כזה צריך להיות כל כך חמור כאילו ילד לא הגיע לבית הספר בהסעות ולא פחות, כי אנשים שלא מגיעים לעבודה בזמן או שאנשים לא מגיעים ללמודים בזמן, אלו דברים שצריכים להיות נדונים. אני אומר שאנחנו יודעים שמשתמשי התחבורה הציבורית הם אוכלוסייה שהפרוטה לא מצויה בכיסם. לפעמים אומרים שתחבורה ציבורית זה לא תחבורה פרטית, זה לא טקסי פרטי. נכון, אנחנו צריכים תחבורה ציבורית למי אין להם לשלם טקסי וצריך לתת להם מקסימום שירות כאילו זה היה טקסי.

אני רוצה לציין דבר שהוא חמור מאוד בעיניי והוא; שאנשים כבר לא טורחים לפנות ולהתלונן. הרבה פעמים אני בא בטענות לאנשים. אני אומר: 'סליחה, אתה מטריח את עצמך בבית וכותב או שרק הגעת הביתה אחרי כל הסבל שעברת ואתה לא דואג למישהו אחר'. ככה אני מאשים פונים. אז יש פונים שאומרים לי: 'ואם אני כן אפנה אז מה יעשו, האם יהיה איזה שיפור'. אני רוצה לציין שיש דבר טבעי שנקרא שחיקת החומר. הפניות בדרך כלל חוזרות על עצמן. אם הייתי דרור גם הייתי אומר: 'מה זה, פעם אוטובוס לא הגיע. הרבה אנשים בתחנה בלי מענה, שמענו כבר'. יש שחיקה, אבל אנחנו צריכים לדעת שאותו אדם, אותה אישה, אותם ילדים שעמדו שעות בשמש ובקור, בשבילם זו מצוקה אמתית ובאמת לא מעודד נסיעה בתחבורה ציבורית.

אם אנחנו מדברים על התלונות אני צריך לציין שיש כל הזמן שיפורים, אנחנו נשמע מדרור הרבה שיפורים שנעשו שבאמת נעשו ואי אפשר להשוות את מה שהיה למה שהיום. אבל, גם אי אפשר להשוות את ריבוי האוכלוסייה שזקוקה לתחבורה ציבורית למה שהיה בזמננו. בזמננו, כשאני אומר בזמננו זה כשהיינו צעירים, לא היו כל כך הרבה אוטובוסים, אבל גם לא היו כל כך הרבה נסיעות. אנשים לא נסעו. מתי נסעו באוטובוס? כשאני הייתי ילד או נער אני לא זוכר שהיה מצב כזה שהשאירו אנשים בתחנות.

אנחנו נתמקד בפניות שהגיעו לוועדה. את זה אני אשאיר לאחר כך, יש דברים שאנחנו צריכים לדבר עליהם. בואו נתמקד בשאלה הזאת, באות החברות ואומרות: 'אנחנו לא מממנות אירועים פרטיים' והם צודקים. אם אני רוצה לעשות חתונה לבן שלי ואני מזמין אנשים ואני רוצה שהם יבואו לאיזה מקום, איך נקרא המקום שעושים היום חתונה? גני אירועים, אז אני הואיל בטובי להזמין אוטובוס פרטי שיביא את האורחים שלי למקום שלי. אם אני מביא 100 אנשים שבאים מהעיר לעיר או מעיר לעיר בקווי התחבורה הציבורית, היות ואני יודע והחברה הציבורית יודעת שאני מביא מאות אנשים, אלה שאינם באים לחתונה שלי לא צריכים לסבול שהתחנות מלאות. זה לא נקרא אירוע פרטי, זה בפירוש תחבורה ציבורית כי האנשים משלמים את הסכום שהם צריכים לשלם על התחבורה הציבורית. המדינה מסבסדת את התחבורה הציבורית והיא צריכה לסבסד את ההגעה בקווים האלה ולא בקווים שאינם קו.

במשך שנים, היו הבנות והיו אפשרויות בגלל ש"אגד", כש"אגד" היה "אגד" הוא הרגיש שהוא היה מונופול, זו הייתה תקופה ולא תמיד זה היה כך, הם הבינו שמבחינה שיווקית כדאי להם לתת יחס לנוסעים גם כשהם יודעים שיש עומס בתחנות אלה ואלה, הם לוקחים אז חמישה אוטובוסים לקבוצה הזאת ומביאים אותם למקום ושלום על ישראל. מאז שהתחילו להוריד אשכולות מ"אגד", אני מציין עובדות, "אגד" התחיל להגיד, כרגע אני אציג את "אגד" ומשרד התחבורה, "אגד" אומר: 'אם אני לא מונופול, אם לוקחים לי את כל הקווים הרווחיים והטובים ומשאירים לי רק את הבעיות אז תעשו לי טובה, אני הולך לפי הספר'. אתם יודעים מה זה שביתה איטלקית. בא משרד התחבורה ואומר: "אגד", עם כל הכבוד לכם, היה לכם אלפי אוטובוסים עשיתם שירות הרבה יותר מאשר היום כשיש לכם אוטובוסים מעטים. אין לכם מונופול, רוצים שיהיה לכם מונופול? מדיניות השר, מדיניות הממשלה היא להפריט כמה שאפשר את קווי התחבורה כדי לא לתת אותה בידי מונופול. אתם חייבים לעשות מה שאומרים לכם'. בין שתי הטענות האלה מי נשחק, מי המאוים? האזרח. אני רוצה להגיד לכם ששני הצדדים אומרים לי את זה. אני מייצג את האזרח למרות שאני נוסע ברכב פרטי, אבל אני מייצג את האזרח. אני לא ב"אגד" ולא במשרד התחבורה. שניהם אומרים: 'סליחה, הם מנצלים אתכם'. משרד התחבורה אומר: "אגד" אומר שלא ייתן לך שירות כדי שלא ניקח להם את המונופול'. "אגד" אומר: 'משרד התחבורה עושה לי צרות, עושה לי רק בעיות כשאני רק רוצה להיות נדיב ואדיב'. הבאתי דוגמה של הנהג שעוצר שלא במקום. אבל נניח שיש תחנה, 'לא. אתה תעמוד בתחנה'.

אני אומר כך, אפשר לשלוח מאות אנשים ולאלפי אנשים לתחנות ולחסום את כל המערכות. המשטרה יודעת כמה בעיות יש כשיש עומס בחול המועד, לא תמיד באשמת משרד התחבורה ולא תמיד באשמת "אגד", באשמת התשתית בעיקר. בבני ברק כשאנשים מחכים וחוסמים את הכבישים כי אלה שבאוטובוס רוצים שכבר ייסעו, אבל אלה שלמטה אומרים: 'אם אני לא נוסע, אף אחד לא ייסע' – זה סיפור ידוע. בישיבה הזאת אנחנו מנסים לנסות לפתור את החיכוך הזה ולמנוע מצבים שבו אנשים יצטרכו לחסום אוטובוסים. או, שאנשים יצטרכו למלא תחנות. האיש רוצה להגיע, אז מה אנחנו אומרים לו: 'לך לתחנה, תמלא את התחנות'. ממלא את התחנות, אין אוטובוסים.

אני רוצה לאפשר כמנהגנו לפונים, לא לכל הפונים מאחר ואתם בסיבוב ראשון. יש פה חמישה פונים. מי מכם רוצה לדבר ראשון?
משה וקטר
אני עובד בישיבה ב"בית חלקיה". התלמידים שלנו רוצים לנסוע הביתה, אבל אין אפשרות. למה, כי כל האוטובוסים באים מלאים. אין מצב. הילד עומד שעה בתחנה, הוא צריך רופא שיניים או שהוא לא מרגיש טוב או משהו, הילד לא מגיע הביתה ובשעות העומס אין לנו מה לעשות. הנהג עובר מבלי לעצור, הוא עושה ככה עם הידיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי הוא מלא.
משה וקטר
הוא מלא, עשרה בעמידה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם במושב, שם אתם לא - - -
משה וקטר
במושב, אין לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
איזו חברה מובילה אתכם?
משה וקטר
עד היום היה לנו "אגד". היום יש לנו "אפיקים" קצת, אבל "אפיקים" עוד בחסד עליון יותר טוב וגם זה שעות לא שעות ביום.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה פעמים בשבוע, בחודש זה קורה? בכל זאת זה מושב, זה לא - - -
משה וקטר
אבל יש כל הזמן נוסעים. המושב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה תלמידים יש בכל המושב, בכל המוסדות ולא רק שלך?
משה וקטר
במוסד שלנו "בית חלקיה", אנחנו 140, יש עוד ישיבה של 150 בחורים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה 300 תלמידים. חוץ מבני המושב, שלא תחשבו שמדובר במושב - - -
משה וקטר
חוץ מזה יש ב"בני ראם" עוד ישיבות, יש עוד מוסדות שם.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שלא מדובר פה ב-50 תושבים אלא במאות תלמידים.
משה וקטר
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
ומתי יש עומסים?
משה וקטר
זה לא צפוי, אי אפשר לדעת את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
ימי שישי.
משה וקטר
בעונות החתונות בלילה או שבימי שישי, יש הרבה פעמים שאי אפשר לנסוע הביתה או - - -
היו"ר ישראל אייכלר
פניתם לחברת התחבורה?
משה וקטר
בעבר היה לנו גם מ"אגד" שאמרו 'בואו, ניתן לכם אוטובוסים', אבל זה הפסיק. היום נותנים לנו אקורדיון למלא 120 תלמידים, זה לא אפשרי. לקחנו פרטי, אבל הלאה יש תמיד את החבר'ה שנוסעים לירושלים או לעיר אחרת שהפרטי לא נוסע. לשני תלמידים אי אפשר להביא מונית שתיקח אותם הביתה.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. מי עוד רוצה לדבר? יעקב הוכמן.
יעקב הוכמן
אנחנו מישיבת בעלזא מאשדוד. בעיקר הבעיה שלנו, לנו יש כ-200 תלמידים. עיקר הבעיה היא כשאנחנו נוסעים לירושלים בימי שישי. זה קורה פעם בשלושה-ארבעה שבועות. עד לפני שלושה חודשים היה לנו את נציג הקהילה, אדם שהודיעו לו שנוסעים. חודשיים לפני כן הכניסו את זה למפה וכל זרם טוב. לפני כשלושה חודשים התחילו להגיד שאי אפשר, 'צריך לפנות להוא, להוא' ופתרון אין.
היו"ר ישראל אייכלר
מי בא מאשדוד, זה "אפיקים"?
יעקב הוכמן
לא. זה "אגד".
היו"ר ישראל אייכלר
"אגד".
יעקב הוכמן
מאז הדבר מקרטע.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה הפסיק?
יעקב הוכמן
לפני כשלושה חודשים, - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הטענה שלהם?
יעקב הוכמן
'אין לנו מספיק, תפנה למנהל התפעולי, למנהל התחבורה'. בקיצור, אחד זורק לשני. מה שקורה, לפני שבועיים היה הפיצוץ שמ"אגד" אמרו למורים: 'תשלחו את התלמידים לתחנות'. באנו לתחנות וכמובן היה שמח. אחד הולך לתחנה לפני זה, אחד לתחנה אחרי זה. הכול התפוצץ ועד שהנציגים שם, הפקחים, כולם מזועזעים ממה שקרה, מאיפה זה קרה, מאיפה זה התחיל. זאת הבעיה, ואם לא ימצאו פתרון אז כנראה זה ילך ויחמיר.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיפה אתה?
יהודה אליאס
אני גר בחיפה. קודם כל אני רוצה לשבח את "אגד" שמנסים לעשות את הכול, את המקסימום ברחובות הצרים האלה של חיפה. למי שמכיר, שכונת הדר, שכונת נווה שאנן. בסך הכול יש שירות פחות או יותר מצוין. הבעיה התחילה, כמו שהוא אמר, לכאורה מאז שהמכרז של "אגד" עבר לסוג חדש של מכרז, בעצם כמו עם חברת נתיב אקספרס. המדינה משלמת את עלות האוטובוס והנוסעים משלמים למדינה. בסך הכול המדינה לקחה, כאילו לקחה את כל הקווים ו"אגד" חברה קבלנית. מאז "אגד", החליטה, להם אין בררה אחרת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא אומר שבעצם זה לא נכון, אבל זה מה שאמרו לך ברור. אתה לא - - -
יהודה אליאס
זה מה שהבנתי, לא אמרו לי את זה, זה מה שהבנתי. אני אנסה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אה, אז תגיד מה ש"אגד" אמרו לך ולא מה שהבנת. תכף נשמע מה משרד התחבורה אומר.
יהודה אליאס
בסך הכול לא דיברתי עם דרור למרות ששמעתי עליו הרבה מאוד. יש פה נציג "אגד" - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מיהם נציגי "אגד"?
יהודה אליאס
גם הרב רודיך וגם והרב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם הרב. הרב לצדנו.
יהודה אליאס
מה שרציתי לומר הוא, השירות בסך הכול היה מצוין, באמת ממה שהיה. לדוגמה ישיבת בלעזא בחיפה, הוא המיצג שלה, "צאנז" היו מתקשרים לפקח בתחילת החורף, בתחילת הקיץ ונותנים לו לו"ז (לוח זמנים) והוא היה נותן אוטובוסים. עד שהגיע המצב הזה ויצא, לדוגמה 972 שנוסע לירושלים, ירדו כל הבחורים לשירות הרגיל. בסך הכול המדינה נותנת הרבה כסף לתחבורה ציבורית ואנחנו רואים את זה עם קווי הלילה שנוסעים לילה לילה בחיפה, 200, 205, אני לא אגיד ריקים, כי הם ממש ריקים ונוסעים, 2, 3, 10 בשעות העומס. אולי יש מקומות אחרים שיש יותר אנשים. יש פה הרבה מאוד כסף.

אני רק רציתי לספר, שמעתי בדרך מהרב לווינשטיין, הוא סיפר שהיה ראש ישיבה שקראו לו הרב עדס, הוא חיתן את הבן שלו. באותו של לילה בתחילת הלילה הוא נתן לצלם 500 דולר, את העלות של החתונה. בסוף החתונה הצלם נפל, שבר את הרגל, הלך לבית החולים, היה מאושפז חצי לילה. למחרת התקשרה הרבנית של הרב עדס לאשתו של הצלם ושאלה אותה איך הוא מרגיש. אשתו של הצלם אמרה שהוא בסך הכול שפך חמתו על עצים ואבנים, הם איבדו את ה-500 דולר, אבל בסך הכול הוא מרגיש טוב. באותו יום דפק שליח של הרב עדס ונתן לו 500 דולר. הצלם צלצל ואמר: 'אתה כבר שילמת, למה אתה צריך לשלם עוד הפעם'. הוא אמר: 'בלילה של החתונה אני מוציא הרבה מאוד כסף כדי שכולם יהיו מרוצים, על השמלה, על האירוח אז נתתי עוד 500 דולר כדי שבאמת כולם יהיו מרוצים'. זאת אומרת, המדינה נותנת הרבה מאוד כסף לתחבורה ציבורית, צריך עוד קצת שגם הקווים הציבוריים שהם מוזמנים כביכול, נכון שזה לא תחבורה פרטית, אבל הם עוזרים לפקחים כשהם אומרים לו: 'יש מהישיבה של בלעזא נוסעים, 200 בחורים', מהישיבה שלנו נוסעים 61 בחורים. אומרים לו: 'יש לך קו מפה לפה'. אומרים לו: 'זה לא ברישוי וזה לא בתחנות'. השאלה מה אפשר לעשות.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לעשות שני דברים, או לעשות תחנה בכל מקום או להמשיך בהסדרים שהיו.

אנחנו שמענו את הפונים פחות או יותר. אני רוצה לתת לגיל יעקב. אגב, שאלה אישית אפשר לשאול, אתה מתנדב?
גיל יעקב
לא. אני מקבל שכר.
היו"ר ישראל אייכלר
רציתי לשבח את זה שאתה מתנדב. לא משנה. בבקשה. מה אתה אומר על - - -
גיל יעקב
אני מארגון 15 דקות של צרכני תחבורה ציבורית. אנחנו מפעילים מוקד פניות ציבור. בעצם אנשים פונים אלינו מהשטח עם בעיות שעולות. בעצם אנחנו מגלים תמונה מאוד בעייתית. אני רוצה להתמקד בנושא של הטיפול בכל אותן בקשות ופניות שמגיעות למשרד התחבורה בין אם הן בקשות מיוחדות ובין אם הן בקשות צודקות. העלאת בפתיחת הדיון את הנקודה, בעצם אחת המרכזיות של זמן הטיפול. אני רוצה לחדד את הנושא הזה כי בעצם יש פה עניין שחוזר על עצמו.

זמן הטיפול של חצי שנה בפנייה הוא בלתי סביר ובמיוחד שיש היום אמצעים טכנולוגיים. למה הכוונה, יש היום GPS. ה-GPS בעצם אמור להיות זמין למשרד התחבורה, כל הנתונים מה-GPS, רק שלא עושים איתם יותר מדי. אפשר דרך ה-GPS לדעת האם האוטובוס אפילו פתח את הדלתות בתחנה. זאת אומרת, אפשר לגלות את כל אותם אוטובוסים שלא מצליחים לעצור בתחנה כי הם עמוסים מדי. המידע הזה, לא צריך לשלוח. הנוהל היום שמשרד התחבורה שולח את הפנייה לחברת התחבורה הציבורית, מחכה לתשובה של חברת התחבורה הציבורית, אחרי זה הוא עושה על זה דיון. אחר כך יש זמן לערעור. לא, יש אמצעים טכנולוגיים, GPS, אפשר לדעת הכול בזמן ואין שום סיבה שזה ייקח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש שליטה על ה-GPS במשרד התחבורה?
גיל יעקב
אמור להיות, זה אמור להיות זמין למשרד התחבורה. לפי מה שאני יודע לא מושכים את הנתונים האלה למעט במקרים מיוחדים שרוצים לבדוק, וגם זה אחרי הרבה זמן. כן, זה אמור להיות זמין למשרד התחבורה.

עוד דבר שהוא ידוע וקבוע ועלה פה בכמה דוגמאות שנתנו אנשים, הנושא של מוצאי שבת ושישי. אנחנו מקבלים המון פניות על העניין הזה, זו תופעה שהפכה להיות כבר קבועה. זה כבר לא אירועים חריגים. לצערי, הזדמן לי לראות באחד המכרזים החדשים טבלה שבה כתוב מספר היציאות של האוטובוס בימי חול ובסופי השבוע. להפתעתי ראיתי שאותם היציאות שבימי שישי, ערבי שבת, אם מחברים את היציאות, זה פחות יציאות שיש ביממה באמצע השבוע. זאת אומרת, יש כאן בעיה מובנת. בזמנו הערתי הערה, אמרו לי: 'אה, נכון, לא שמנו לב'. כך זה חוזר וקורה כמעט בכל המרכזים, בימי שישי ושבת התדירות היא פחותה מהתדירות של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם אתה מחבר יום שישי ושבת זה פחות מיום - - -
גיל יעקב
פחות מיום רגיל. זה נמצא בהרבה מאוד קווים וכאן מתחילות הרבה מהבעיות - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה משהו שאנחנו לא חשבנו עליו.
גיל יעקב
זה משהו שדורש בדיקה.

עוד נקודה חשובה, בהמשך למערכות הטכנולוגיות יצא לי להיות בסיור ב"אגד", במרכז הבקרה של "אגד". יש היום כפתור שהנהג יכול ללחוץ עליו, הכפתור הזה אומר: 'עשרה נוסעים בעמידה'. עכשיו מה אמור הכפתור לעשות לכאורה, לתת התראה ל"אגד" לשלוח אוטובוס. האם נשלח אוטובוס, לא. אני גם ראיתי בזמן אמת איך זה עובד. רואים את הכפתורים מהבהבים, שום דבר באמת לא קורה. הכול לדעתי מתחיל באכיפה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה האינטרס של הנהג לשים את הכפתור הזה?
גיל יעקב
הנהג מחויב ללחוץ על הכפתור.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך מה אני חושב. הוא רוצה עכשיו היתר לעבור את כל התחנות ולא לעלות נוסעים. כדי שלא יבואו בתלונות הוא שם את ההתראה, יש לי עשרה נוסעים אני פטור.
גיל יעקב
אני, תמיד הגישה שלי לא להאשים את הנהגים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. לא. הוא צודק מאוד. מה, הוא צריך צרות. הוא יעבור תחנה, הוא לא יעצור יגישו נגדו תלונה ואז הוא מראש מודיע, 'יש לי עשרה נוסעים'.
גיל יעקב
נכון. מה שחשוב להגיד בהקשר הזה, שדילוג על תחנה, זאת אומרת השארת נוסעים בתחנה מהווה עבירה. זאת אומרת, זו הפרה - - -
קריאה
הפרת תנאי רישיון.
גיל יעקב
עבירה על החוק. זאת אומרת, לא של הנהג של החברה לתחבורה ציבורית, כי החברה לתחבורה ציבורית במצב כזה מחויבת להוציא תגבור. בעצם החוק הזה לא נאכף, לא מקוים וכאן מתחילות ונגמרות כל הבעיות בין אם זה באירועים המיוחדים ובין אם זה בשגרה. משרד התחבורה פשוט לא מבצע את התפקיד שלו בהקשר הזה. אני בדרך כלל לא משתמש במילים חריפות, אבל באמת שהנושא הזה מצדיק מילים חריפות כלפי התפקוד של משרד התחבורה לצערי. אני מקווה שהוועדה תעקוב אחרי הנושא ואולי תדרוש, יש פה הזדמנות לדרוש דברים שאנחנו אולי לא נקבל ממשרד התחבורה לצערנו. באמת לבקש דוח שמפרט מהם פעולות האכיפה שבוצעו ביחס לפניות הציבור. אפשר לבקש דוח כזה, דוח של פניות הציבור, מהן הפניות שהגיעו, מהן פעולות האכיפה שבוצעו ולראות האם באמת משרד התחבורה מבצע את האכיפה, באיזה קצב הוא עושה את זה, באיזה מינון. ברגע שתהייה הרתעה כזאת אנחנו מאמינים שימצאו הרבה מאוד פתרונות שיש היום, שנמצאים ואפשר לשמיש אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מודה לך. תזכיר לי בהמשך הדיון. יש עוד שני נושאים, קיבלתי מכתב משר התחבורה שארצה את התייחסותכם, זה לא ממש נוגע לנושא הזה אלא לרב-קווי, נושא "הרב-קו". אתה רוצה או שאתה רוצה שניתן ל"אגד".
איתי חיים
אני אומר עכשיו בקצרה. אחד הדברים המיוחדים בוועדה לפניות הציבור, זו וועדה שבאמת אנחנו באים לדון כאן גם על פתרונות - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה העניין, אין לנו שום מטרה - - -
איתי חיים
בוועדות אחרות אנחנו נוהגים גם להרחיב לגבי דברים אחרים. מכיוון שזה כך אני ארחיב לגבי דברים שמיצנו.

כן הייתי מעוניין בתשובה של דרור לגבי קווים מהירים. בנושא של הקווים המהירים יש היום הליך שבו מפעיל מבקש אישור ממשרד התחבורה להזמנת מקומות מראש. דרך אגב, לאחרונה העלו את ההליך הזה לאתר משרד התחבורה, זה צעד מבורך. מה שאנחנו היינו מעוניינים לדעת, יש מחסור בנהגים אצל כל מפעילות התחבורה הציבורית. אגב, זו אחת הסיבות למה באמת אין אוטובוסים לתגבור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
דרך אגב, אני גם מוסיף, יש גם מחסור באוטובוסים. אני כמה שבועות לא הייתי בירושלים ביום שבת, אז בימי שישי נסעתי. פתאום אני רואה אוטובוסים עירוניים מטיילים בכבישים הבינעירוניים. אני לא מאשים, אני שמח שהם שולחים את זה. עדיף מלהשאיר אנשים בתחנות, אבל אני רואה הרבה אוטובוסים ובעיקר לבית שמש שנוסעים אוטובוסים עירוניים בקווים בינעירוניים. הלאה.
איתי חיים
אחד הדברים שאנחנו היינו רוצים להציע, לנסות לבחון אמצעים טכנולוגיים שכבר קיימים בעולם. אני לא זוכר איפה ראיתי את זה. זה דבר שצריך לבדוק. תחנות אוטובוסים מסוימות, כאן זה לאו דווקא באזורים שהם בינעירוניים אלא דווקא באזורים עירוניים שבהם הנוסע לוחץ על קוד מסוים כשהוא ממתין לקו מסוים בתחנה. מגיע איזה שדר ובעצם אותה חברה יודעת שיש מספר כזה וכזה של נוסעים בתחנה.

אלו דברים שצריכים כבר לחשוב קדימה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה ראית דבר כזה?
איתי חיים
אני לא זוכר, זה משהו שאני יכול לבדוק אותו להעביר לך.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה אם צריך לעשות את זה, לא שמעתי עליו. זאת אומרת שכל אזרח יוכל לדווח לחברה כמה אנשים מחכים בתחנה?
איתי חיים
אפשר לעשות דבר כזה עם הקשת תעודת זהות או קו מסוים. זו טכנולוגיה שלהרחיב עליה בשלב הזה זה קצת, אין טעם להרחיב על זה עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
אמר גיל שהנהג בעצמו כותב שיש לו עשרה נוסעים, אז כבר יודעים שיש פה בעיה.
איתי חיים
אבל הנוסע שבתחנה לא יודע את הדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
שהנוסעים ידעו שעומדים הרבה אנשים בתחנות הבאות.
קריאה
זה Waze ציבורי.
איתי חיים
אם אנחנו מדברים פה על שירות ציבורי אז צריך קצת לחשוב קדימה.
היו"ר ישראל אייכלר
ב- Waze אתה רואה שיש פקק בהמשך הדרך, יכול להיות שגם הנוסעים - - -
איתי חיים
אם אנחנו מדברים על הנגשה, גם הנוסעים צריכים לדעת. תחנות חכמות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
Waze לאוטובוסים.
שלומית אבינח
אם אדם צריך להגיע באוטו, אז או.קיי. הוא ידע שהאוטובוס מלא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא ייקח אוטובוס אחר.
שלומית אבינח
אם יש לו.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עושה נהג שרואה שיש לו פקק, הוא יכול לבכות. הלאה, תסיים את - - -
איתי חיים
אחד הדברים, אנחנו חושבים שגיל שותף לדעתי, זה שגם משרד התחבורה וגם מפעילות התחבורה הציבורית, שייקחו אותנו בחשבון כשצריכים לעדכן נתונים ולשנות נתונים ויש עדכוני נסיעות, להכניס אותו לפול של העדכונים. לא מספיק הפרסומים, לא תמיד זה מגיע לכולם ויש לנו גם את האמצעים שלנו לבוא ולעזור. בסופו של דבר אנחנו מהווים כאן גם גשר לציבור וזה משהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין שיתוף פעולה?
איתי חיים
אין שיתוף, זה משהו שצריך להגיע גם מהם, לא רק מאתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך, למשל באוכלוסיות שאני חי בהן, "אגד" בעיקר וגם חברות אחרות, יצרו קשר עם אנשים בתוך השכונות, בתוך הקהילות, בתוך המרכזים הקהילתיים כדי שידווחו להם על בעיות ועל שינויים מתבקשים. אני מניח שגם אתם יכולים להיות שותפים.
איתי חיים
אנחנו רודפים אחרי מפעילי תחבורה ציבורית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ולא משתפים בפעולה בזה?
איתי חיים
יש לנו שיתוף פעולה בעיקר עם "סופרבוס", יש לנו קצת עם "אפיקים", אבל אנחנו צריכים לרדוף אחריהם. הבקשה, שיבואו לקראתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. עכשיו לנאור ירושלמי.
היו"ר ישראל אייכלר
ירושלמי, גם אני ירושלמי.
נאור ירושלמי
זה בשם, זה בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיזה ארגון אתה?
נאור ירושלמי
אני מנכ"ל "חיים וסביבה". "חיים וסביבה" זה ארגון גג של ארגוני הסביבה ובתוכם גם ארגוני התחבורה, ארגוני התכנון, ארגונים שעוסקים באנרגיה והרבה מאוד ארגונים שעוסקים בנושאים מקומיים או מקצועיים, גם "חרדים לסביבה" הם חברים בקואליציה שלנו. אני כאן גם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתה יכול להתמקד בנושא של הדיון שלנו.
נאור ירושלמי
שלוש נקודות ברשותך. אחת, אתה פתחת ואמרת שיש דברים שלא היו לפני הרבה שנים. אני חייב לחלוק על הדברים. כשאני הייתי סטודנט צעיר, באמת לא לפני מעט שנים, ,"אגד" חנכה את קו 274 שהוא קו מיתולוגי שמחבר את העיר רחובות ואת כל מה שבדרך עד לאוניברסיטת תל אביב וחזרה. בהתחלה היו שתי נסיעות ביום מפוצצות בנוסעים. היום יש עשרות נסיעות ביום, מרביתן מפוצצות בנוסעים. הסיטואציה שהאוטובוס נאלץ לדלג על תחנות או לעצור בתחנות רק באופן פורמאלי, אבל הוא דחוס מדי ולא יכול לקחת נוסעים, קורת יום-יום. אני חזרתי לנסוע באוטובוס הזה לאחרונה בגלל עבודות הרכבת הקלה. המשרד שלי קרוב לעבודות הרכבת הקלה ולתווך. זה לא הקו היחיד שיש בו את הבעיה, זה עשרות שנים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע?
נאור ירושלמי
למשל גם קו 164 שמחבר את פתח תקוה, בני ברק, בר-אילן ורחובות, סובל מהתופעה הזאת עשרות שנים. זה מצב שלא ישתנה. מה אני מציע, תגבור, זה מאוד פשוט. יש קהל, יש נוסעים – היצע יוצר ביקוש.
היו"ר ישראל אייכלר
לא רק על אני ארצה שתדבר - - -.
נאור ירושלמי
פתרונות מקצועיים בוודאי, אני בטוח שיש, אבל היצע גם יוצר ביקוש והעדר היצע מצמצם את הביקוש. אם אנשים נתקלים בסיטואציה כזאת הם יחפשו דרכים אחרות. זו נקודה אחת.

נקודה שנייה, כשמדברים על אירועים, דיברו כאן על חתונות ועל ימי שישי, ימי שבת. אני רוצה לצרף לזה את ימי ראשון בבוקר, את נושא החיילים, התופעות שיש בתחנות המרכזיות: ירושלים, באר שבע ובמקומות נוספים. אני לא יודע אם אתם מכירים את התרגיל הזה שחוטפים את הכומתה ומעיפים אותה אחורה ואסור לבוא לבסיס בלי כומתה כי זה משפט צבאי. אז מי שקרה לו, כשהוא יוצא מהתור וחוזר חזרה, עכשיו תחשוב על עשרות כאלה כי בבאר שבע, מי שמכיר את הסיטואציה מה קורה ביום ראשון בבוקר בבאר שבע. הבת שלי עכשיו בטירונות בעיר הבה"דים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה שעשה עכשיו שר התחבורה עם הרכבות יעזור קצת בעניין הזה?
נאור ירושלמי
כן, אבל יותר. בבאר שבע עשו פתרון אפילו יותר טוב, ההסעות לעיר הבה"דים יוצאות מתחנת רכבת צפון, זה מוציא כמות נכבדה מתוך התחנה, אבל התופעה הזאת קיימת כי לכל המחנות האחרים נוסעים מהתחנה המרכזית. דרך אגב, עכשיו זה קורה גם בתחנה בירושלים.

נקודה אחרונה, השילוט הדיגיטלי, מה שאיתי אמר 'השירות לציבור'. יש מקומות מאוד מרכזים. סליחה, אני אגיד את זה אחרת. אני לא מצליח להבין, יכול להיות שיש הגיון שאני קטונתי להבין אותו, פיזור השילוט הדיגיטלי בתחנות בארץ. מה השיטה, מה העיקרון? כי אם אני עומד בתחנה המרכזית הישנה של ראשון, שנקראת 'התחנה המרכזית הישנה', אבל היא כמובן המקום המרכזי שממנו נוסע הציבור ואין בה שילוט דיגיטלי, אז אני לא מבין מה השיטה. שוב, יכול להיות שהיא קיימת ואני פשוט לא יודע, אבל במקומות מאוד מרכזיים, אגב, גם בתל אביב. ברוחב המסגר למשל, עכשיו הרבה מהנסיעות, הוא מתוגבר בקווים ומתוגבר בנוסעים, אין שילוט דיגיטלי. לא ברורה השיטה וזה יכול מאוד להקל על הנוסעים ועל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על העניין הדיגיטלי יש עוד הרבה לדון כי מספרים לנו שיש הרבה שלטים מיותמים שיבוא יום שזה יהיה גם.

עכשיו אני רוצה את עמדת המשטרה גם לגבי מה שאמרת כפתרון וגם העניין של מה זה עושה ובמיוחד בימים ביטחוניים כאלה שמאות אנשים מחכים בתחנות ואין אוטובוס.
פרדי קוסקס
קודם כל אני אציג את עצמי. אני מאגף התנועה. אנחנו פועלים בכבישים הבינעירוניים.
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד את השם שלך למען הפרוטוקול. פרדי קוסקס, כן.
פרדי קוסקס
אנחנו באגף התנועה פועלים בכבישים הבינעירוניים. מה שקורה בערים הוא פחות לידיעתנו, פחות לנגיעה שלנו. סתם ככה שמעתי פה את החבר, אני חושב שאוטובוס קומתיים כן יכול לעזור כרגע כאן, גם תחבורה של רכבת יכולה לעזור להפחית את העומס בתחנות.

מעבר לזה, מבחינתו כאגף תנועה, באירועים גדולים אנחנו די מתואמים עם משרד התחבורה, מציגים להם תכניות ונותנים להם גם אחריות. הם מממשים את האחריות ועושים אותה טוב מאוד. לדוגמה, אירוע מירון. אירוע מירון, פחות או יותר יש מידע כמה אנשים צריכים להגיע ממקום למקום, מאיפה יוצאים לאן מגיעים. הם נותנים את כמות האוטובוסים, אנחנו מתווים להם צירי נסיעה. זה עובד יפה מאוד וככה צריך לעשות.
היו"ר ישראל אייכלר
היה פעם ילד שאף פעם לא הצליח במבחנים. הגיע הביתה פעם עם ציון מאה בזמרה. האבא צעק עליו ואמר לו: 'אתה באף מבחן ל מצליח ואתה עוד מזמר'. אני אומר, מירון היה תמיד נושא של משבר שנתי קבוע. שנים כשעוסקים במירון, מל"ג בעומר ועד אחרי ל"ג בעומר, למה הייתה קריסה. ברור שהייתה קריסה, אבל השאלה רק הייתה למה הייתה קריסה ובאילו שעות הייתה קריסה. בשנים האחרונות היו כמה פעמים שהתברר שבתנאים כאלה ואחרים אפשר להעביר נושא כמו מירון בהצלחה, וזה מאוד הצליח. למה נזכרתי בזמרה, כי בל"ג בעומר מזמרים שם. מה זה אומר, כשמישהו מצליח במשהו פעם, אז אומרים 'אה, מותר להגיד ביטוי באידיש לפי התקנות, "קאס תוכיו", אתה כן יודע. כשאתה רוצה אתה יודע אז למה במבחנים אחרים אתה לא יודע. זה הביטוי. אני חושב שצריך ללמוד מנושא מירון להרבה נושאים אחרים.

אני רוצה להביא פה דוגמה, אולי זה לא לפי הסדר כי "אגד" הוא הראשון עכשיו. היו לנו הרבה בעיות עם "נתיב אקספרס", אתה הנציג? היו לנו תלונות קשות מאוד. נוסע ישר, אני מאוד שיבחתי אותו על העובדה, הרי מקבלים רק תלונות, כשנוסע מרוצה הוא לא טורח לפעמים לכתוב מכתב. הטוב הוא מובן מאליו. מישהו כותב לי פה: "בוודאי זכורה לך התלונה שבעקבותיה ערכת ישיבה בוועדה לפניות הציבור שהעתק הגיע גם אלי. היות שמזדמן לי להיות בשבת אצל צאצאי בצפת, חזרתי במוצאי שבת עם הקו של חברת נתיב. הופתעתי לטובה וגם שמעתי זאת מתושבי המקום שהקו השתנה לחלוטין לטובה, התדירות גברה ורכבים מתוספים. כשמתמלא רכב אחד אז פתחו עוד מסלול שמתחיל ברחוב שפרינצק". זה לא אומר לי כלום, אבל הם יודעים בטח. "נוספו בתחנות שלטים מוארים ובהם זמני הגעת הקווים העומדים להגיע. אכן הם עומדים בזמנים ויוצאים גם רכבים ריקים כך שאפשר להגיע לתחנה בזמן ולהמתין לא יותר מחמש דקות ומיד לצאת לדרך". כדאי לקרוא שוב את סיפורי הקיץ ולראות את השינוי הדרסטי. אני אמרתי לו, הלוואי שכל המתלוננים היו באים לספר מתי שיש איזה שיפור.

עכשיו אנחנו נעבור לחברת אגד, בוודאי יש לכם המון מכתבי תודה על דברים שנעשים. אל תצחק, יש הרבה אמצעים שהם עושים. הייתה תקופה, אני אומר משהו אישי כיושב ראש הוועדה, לא אישי פרטי. בוויכוח אם צריך להפריט או לא צריך להפריט אני תמיד אמרתי שהניסיון, לפחות בשנים הראשונות, אמר לי שטוב שההגה בידיים של "אגד". בכל זאת זו חברה שיש לה כמה אלפי אוטובוסים, אם יש משבר היא יכולה לשלוח חברה מסכנה, חדשה. היו לנו הרבה דיונים עם החברות החדשות שהתחילו ומאוד מאוד היה קשה להם להביא אוטובוסים כי לא היה להם עד שמשרד התחבורה, אתה עשית את זה דרור שהם יכולות להביא מחברות אחרות, לשכור נסיעות, לנייד וזה פתר את הבעיה. היום אני כבר לא בטוח שאני יכול להגיד שטוב שההגה בידיים של "אגד"., לפני שאני אגיד את זה אני רוצה לשאול את אנשי "אגד": מה נשתנה, האם יש פה שינוי במדיניות שלכם לגבי נסיעות המוניות? כפי ששמענו פה מהפונים.
פינחס גרשון
שמי פיני, אני מהנדס התנועה ב"אגד". למען האמת אני מרגיש מאוד בנוח.
היו"ר ישראל אייכלר
פינחס גרשון, כן.
פינחס גרשון
תודה. אני מרגיש שבעצם כולם יודעים טוב לייצג את "אגד". כאילו, אני מרגיש שאני יכול לתת לכולכם חולצה כחולה וזה בסדר גמור, לגמרי.

נאמרו פה התבטאויות שאני שמח כי אנשים מבינים את העניין. דובר פה על עשרה אנשים בעמידה, דובר פה, פשוט רשמתי לי, רישוי, מפת תכנון, GPS, מרכז בקרה, מחסור בנהגים, מחסור באוטובוסים, קו 274, קו 164. זאת אומרת, אתם מבינים את המערכת, אתם מבינים איך הכול עובד, איך הכול מתנהל. אולי פשוט לשם שינוי בואו ניקח את הפנס ולא נאיר על המטבע אלא קצת הצידה. אולי לא נתעסק רק 'בבואו נביא עוד אוטובוסים, עוד נהגים'. אולי נתעסק בתשתיות, אולי, אולי אם היה נתיב מהיר מרחובות עד לפתח תקווה היינו עושים את זה בזמן הרבה יותר קצר עם אותה כמות אוטובוסים, לעשות את זה הלוך-חזור חזור הלוך וכלום מרווחים מהעסק. לבוא היום ולתת עוד אוטובוסים ועוד אוטובוס, האם זה הפתרון? האם לפה המדינה חותרת? תמיד אפשר להגיד: 'הנה מפעיל, לכו תקנו אוטובוסים' ואתם צודקים. בנאדם שעומד בתחנה ליבי אתו, אין לי מה לעשות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. לא. הגלגל שלך צריך להיות אתו, לא הלב. האוטובוס, את הלב תשאיר אותו אצלך, הוא לא רוצה את הלב, הוא רוצה את הנסיעה.
פינחס גרשון
יש שישה חיילים שסיימו אימון בווינגיט, יוצאים לכביש 2 ומחכים לאוטובוס. הם רוצים את השירות כי הם סיימו את האימון בווינגיט ורוצים להגיע בחזרה לקריית שמונה, שם הם גרים, וזה קורה. אני אדם, אני לא יכול לחזות את זה, אני לא יכול לדעת את זה. גם בהנחה והייתי יודע והכול היה בסדר, איך עכשיו אני אשיג עוד אוטובוס ועוד נהג, ומאיפה הוא יגיע? המקום הכי קרוב נגיד זה תל אביב או חדרה, זאת אומרת, מה שכאילו מצופה מחברת ההפעלה, עוד פעם אני מבין אתכם ואני לא אומר שתצדיקו אותי. תחשבו ברמת ההיגיון, אין לי בנק, אין לאף מפעיל. פה אני מנסה לייצג את הענף או את כל מפעילי התחבורה. אין לנו, אין לנו בנק של אוטובוסים, בנק של הנהגים בכל נקודה ונקודה ונקודה בכל הארץ. אומנם אנחנו מהווים סדר גודל של משהו כמו 45%, דרור יתקן אותי. בסדר, יש עוד חמישה עשר מפעילים, כולם באותה בסירה, כולם באותה מצוקה. כאשר שינו תקנה, כאשר אי אפשר להעמיס יותר עשרה אנשים בעמידה זה גם בסדר, אבל אני מוגבל מאוד. על הנהג חובה לדווח, אני מקבל את הדיווחים, אני יודע לנתח אותם, אני יודע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הכוונה שאין לך אוטובוסים? מדינת ישראל לא מגבילה אותך בסובסידיה בכמה אוטובוסים שיהיו לך. תוסיף עוד אלף אוטובוסים והמדינה ממשיכה לסבסד גם את הקנייה של האוטובוסים וגם את הנסיעות ותספק לאותם שישה חיילים בווינגיט כשאתה יודע שהם יוצאים. הרי אתה יודע שיש סדרי אימון ואתה יודע פחות או יותר, או שיש לך אנשים במקום שמדווחים לך – אז תעמיד להם אוטובוס ואין לך - - -
פינחס גרשון
זאת אומרת, אתה אומר אני אשים בנאדם בכל בסיס ובסיס של מחנות צה"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
בעידן הטלפון והסלולרי זה לא דבר שקשה לדעת. כשיוצאים מאות חיילים לאיזה אירוע שמישהו יוכל לדווח לכם, בוודאי.
פינחס גרשון
יש מקומות שאני יודע יותר, יש מקומות שאני יודע פחות, אבל זה בעצם התהליך. קחו בחשבון ש"אגד", וכולכם אמרתם ובצדק, "אגד" עברה שינוי.
היו"ר ישראל אייכלר
תסביר לי את השינוי כי דרור, כשמתחילים לדבר על השינוי הוא מתחיל להתנועע על הכיסא. מה השינוי שמונע מכם - - -
דרור גנון
לא. לא. לא.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. כשהוא דיבר על זה שמאז המכרז החדש. תסביר לי מה השתנה, מבחינת ההסכמים אתכם מה השתנה. מה גרם לכם ולמנהל שלכם, שלא הגיע לפה ואני לא יודע למה, לשנות מדיניות ולהגיד למאות אנשים: 'אין לי לכם אוטובוסים'. זה ממש לא לגיטימי בעיניי.
פינחס גרשון
אנחנו הפכנו בעצם מחברה שהיא וולונטרית, די וולונטרית לחברה שדואגת לכיס שלה כמו שכל אחד ואחד היה דואג לכיס שלו. אני חושב שזה בעצם לגיטימי. אומנם יש סובסידיות והכול בסדר, הכול נכון. זאת אומרת, כאשר אני צריך עכשיו להוציא נסיעה במיוחד ולהעיר את הנהג מהבית, לתלוש אותו מהמשפחה שלו ולהביא אותו ולבצע את הנסיעה כי יש אנשים, זה בסדר. או.קיי., מה אני עושה מהצד השני עם אותו נהג אוטובוס? אני צריך להחזיר אותו בחזרה בלי לקוחות ובלי אנשים? פעם, נכון, "אגד" היה לה יותר אחוזים מבחינת ההפעלה והיא הייתה נותנת את השירות.
היו"ר ישראל אייכלר
למה כשיש לך יותר אחוזים אתה יכול להפעיל שירות וכשיש לך פחות אחוזים אז - - -
פינחס גרשון
כי החל מהחודשים הקרובים, זה מה שנאמר ואתה צודק, אנחנו ניכנס לעולם אחר.
דרור גנון
פיני, אתה יוצא בהצהרות שאני לא הייתי - - אני חושב שאתה לא מבסס את הדברים שלך על משהו שאתה יכול לעמוד מאחוריו אז כדאי שלא - - -
פינחס גרשון
אז אני חוזר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה הבוסים שלו אומרים את זה, זה רק הם אומרים את זה. איך קוראים להם? הם לא באו אז אני לא יודע מי הם.
פינחס גרשון
אני מקבל את ההערה של דרור, אני מקבל את ההערה של דרור.
היו"ר ישראל אייכלר
תראה דרור, הוא התחיל להגיד את האמת. הוא אמר אמת. אמרת לא אמת?
דרור גנון
טוב, ניתן לו לסיים. זה לא עניין של אמת, זה עניין של התנהלות- - -
פינחס גרשון
זה לא העניין, פשוט דרור מעודכן יותר ממני.
היו"ר ישראל אייכלר
דרור אמר עכשיו מילת מפתח. הוא אמר שזה עניין של התנהלות. הוא רצה להגיד לך, אתה יודע מה, בוא ניתן לדרור לדבר.
דרור גנון
בוא נגיד כמה דברים. באופן כללי אני שמח להיות פה, קודם כל. נעים, אני נהנה להתמודד עם זה וזה חלק מהעבודה שלי. בסוף אני עובד ציבור, אני עובד אצל הציבור ולמען הציבור – זה חלק מהעניין וככה נוכל לשפר ולהבין את רחשי הציבור, גם לנסות להגיע לתבונות שבאמצעות הכלים שעומדים לרשותנו נוכל לתת את המענה. זה ברמה הכללית וזה חשוב לי. מזמן גם לא ראיתי את שלומית. אני מכיר את שלומית המון שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה לא באת?
דרור גנון
שאלה טובה. בדרך כלל אני הולך לוועדות האחרות ולא אומר שלום. זה גם אחד הדברים שאני צריך לרשום לי לתקן במידית.

אני חושב, בבסיס לדעתי, להבנתי, אנחנו לא צריכים לדון כאן כרגע איך בנוי הסכם של מפעיל, מה המרכיבים העסקיים שלו ואיך הוא מנהל עסקית את התהליך. אנחנו צריכים לדבר על הדרישה, מה הדרישה שלנו מאותו מפעיל, מה הוא צריך לתת ומה לא ואם מפעיל בצורה כזאת או אחרת הולך לעבוד בצורה אחרת או בתנאים אחרים.

אני חושב שפה המפעיל חוטא למהות קיומו. הוא לא צריך להסביר לקליינט שלו, ללקוח שלו אם הוא מחר עובר לשיטה של ק"מ או שיטה של דרכמות או שהוא הולך להפעיל חמורים – זה לא צריך לעניין את אף אחד. הוא צריך לתת שירות כמו שהוא נתן אתמול ויותר טוב לתת גם מחר. אני הייתי מעדיף - - -
שלומית אבינח
איך אתה אוכף את זה שהוא לא נותן את השירות?
דרור גנון
זאת סוגיה אחרת ותכף נדבר עליה. אני חושב שברמה הפרקטית שזה בכלל נושא.

משרד התחבורה מנהל פה מדיניות כללית שהוכיחה את עצמה עם כלל המפעילים. אנחנו מנסים לנטרל את המרכיב, בוא נקרא לזה, הכדאיות הכלכלית מאזורים שיש בהם יותר נוסעים ושם שווה לשים נסיעות בשביל שרמת השירות שלו תעלה ושלא יעניין איפה הוא נוסע כי הוא יקבל את אותו פיצוי עבור הנסיעה בכל מקום, או.קיי. זה דבר חשוב להבין אותו וזה הוכיח את עצמו. היום אנחנו נמצאים בעולם אחר. בעניין הזה הייתי מעדיף שלא נדון, וזה לא הנושא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין את מה שאמרת. מקובל עלי שגם במושב וגם במקום שאין מספיק נוסעים המפעיל צריך לספק תחבורה - - -
דרור גנון
בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
לספק תחבורה גם אם זה לא כל כך כדאי לו.
דרור גנון
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לא מקובל עלי שבגלל זה הוא לא יספק לי הסעות במקום שמחכים עשרות אנשים.
דרור גנון
קודם כל אתה צודק.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני צודק.
דרור גנון
בוודאי. אין וויכוח בכלל.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע מה אמר הרשל'ה: 'אם אני צודק אז אין לכם במה לאכול היום'. זאת אומרת, אם אני צודק אין לאנשים אוטובוסים.
דרור גנון
זה לא נכון. פה אני חולק עליך.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא תשאל את האנשים.
דרור גנון
אני חולק עליך כי בסופו של יום אנחנו מסיעים כמויות אדירות כל יום. התחבורה הציבורית מתפקדת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם התחבורה הציבורית מתפקדת - - -
דרור גנון
רק שנייה, שנייה שנייה, בוא נעשה סדר. בכל זאת אנחנו קצת בסדר. זה בסדר, אבל אני רוצה לעשות את הסדר.

לגבי אנשים שנשארים בתחנות, באופן כללי ברמת ההתנהלות מתבצעים כל הזמן סקרים ובדיקות. כן יש אצלנו מערכת טכנולוגית שנקראת "כל נתון" שדוגמת את שעת היציאה של האוטובוס ואת שעת הגעתו ליעד. הנתונים האלה מועברים בשוטף למשרד התחבורה וככה אנחנו גם קונסים את אותו מפעיל או משלמים לו עבור הנסיעה שהוא ביצע. אם הוא לא הוציא את הנסיעה זה לא מופיע במערכת הטכנולוגית, קודם כל הוא לא מקבל תשלום. זה דבר ראשון. גם אם הוא מאחר באחוז מסוים זה נחשב כבר אי ביצוע ויש על זה הסתייגויות.

דבר שני, הוא מקבל קנס על זה שהוא לא הוציא את הנסיעה, או.קיי. זה המרכיב השני שנופל עליו במידה וזה קיים, אנחנו מתחשבנים. אני יכול להגיד לך שמהמערכת הטכנולוגית, אתה יודע, זו מערכת טכנולוגית ואנחנו לא נוגעים, אנחנו מקבלים. זו מערכת שהוגדרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי מה שגיל אומר, יש לכם מעקב אחרי ה-GPS של האוטובוסים אם הם מוציאים אוטובוסים - - -
דרור גנון
זה מה שאני אומר. זו מערכת שנקראת "כל נתון", זו מערכת שבודקת את זמני היציאה של המפעילים ואת זמני ההגעה שלהם. כן, על פי זה אנחנו גם משלמים וגם קונסים את המפעילים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לך שנהג "אגד" סיפר לי שמדלגים על הרבה נסיעות, בעיקר בימי החגים של המוסלמים בגלל המחסור.
דרור גנון
זה משהו אחר. הוא לא מדלג, הוא פשוט לא מכיר את המערכת. תראו, אנחנו חיים במדינת ישראל. אם מישהו לא הבין, אנחנו מדינה מאוד מורכבת. הייתי אומר שזו מדינה שלא דומה לשום מדינה בעולם, יש לנו פה מגוון רב של אוכלוסיות, ההתנהלות שלנו שונה. יש לנו 168 ימים טובים בלוח העברי שלנו שבהם ההתנהגות של התחבורה שונה. יש לנו ערבי חג, ערבי ערבי חג, הרבה אירועים כאלה ואחרים. לצערי הרב גם הרבה בעיות ביטחוניות במדינה הזאת. לשמחתי, יש לנו גם נהגים מכל האוכלוסיות האלה. לפעמים, מה לעשות, כשיש חג של אוכלוסייה מסוימת זה יוצר בעיה. המפעיל לא יכול להמציא פתאום מאין נהגים. גם יש פה הסכמים עם ההסתדרות והסכמים עם העובדים והוא לא יכול פשוט להביא במקום. אז צריך לפעמים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה הוא לא יכול להביא במקום?
דרור גנון
הוא לא יכול. אם יש חג, כמו שציינת למשל, של המוסלמים הוא לא יכול להביא נהגים אחרים משום מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
ממלא מקום, למה לא? יהיו שישמחו לעשות את זה.
גיל יעקב
הרגע אמרת שזה לא צריך לעניין את הציבור ההסכמים הפנימיים, אז אתה אומר שזה שיקול פנימי שלו - - -
דרור גנון
לא. אני מסביר את מה שהוא שאל. לפעמים קורה מצב שישנו חוסר. זה עדיין לא מצדיק דילוג, או.קיי. יש גם ירידה, כי מטבע הדברים אם יש ביקושים יותר נמוכים, בכל זאת בשישי ושבת יש ביקושים יותר נמוכים בתחבורה הציבורית, משמעותית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מימים רגילים למוצאי שבת?
דרור גנון
כן.
גיל יעקב
לא בכל מקום.
דרור גנון
ברוב המקומות. אני לא הפרעתי, אתה יכול להגיב אחר כך.
היו"ר ישראל אייכלר
גיל, שמענו, רשמנו את מה שאמרת.

דרור, אבל יש אזורים שדווקא בימי שישי ומוצאי שבת יש פי שתיים נוסעים.
דרור גנון
במקומות האלה יש תגבורים ואם חסר אנחנו מוסיפים.

תראה, בסוף אנחנו מקבלים את הפרמטרים ואת האינדיקציות שלנו משלושה מקומות. מקום ראשון, מהנוסעים, כן נוסעים מתלוננים ומתקשרים והם שולחים ואנחנו מקבלים פניות והרבה פניות. אנחנו גם יודעים לנתח אותם היום וגם יודעים לשים את היד על האצבע במקום הנכון וגם לשנות. יש לנו גם דוגמאות טובות ואנחנו יכולים להראות אותן. הרבה דוגמאות כאלה. מצד שני, אנחנו מקבלים גם מידע, תתפלאו אבל מה לעשות, מהמפעילים. המפעילים בעצם יודעים בעצמם גם כן לשדר לנו ולהגיד לנו בפגישות השבועיות שהם מקיימים אתנו, ובכלל על מקומות שיש בהם בעיה וצריך לתגבר אותם. דבר שלישי, גם מהמערכת הטכנולוגיות שלנו אנחנו יודעים לקבל את המידע הזה.

אני יכול להגיד באופן כללי, בהתנצלות, אבל במצב טבעי אין 100% הצלחה. אנחנו משתדלים להביא את המערכת הזאת למקסימום שניתן וכל הזמן אנחנו נמצאים בשלבי שיפור.

תראו, התחבורה הציבורית גדלה. הנושא של התחרות, ומה שציינת קודם, הכפיל את כמות הנסיעות ובכלל את התשומות בתחבורה הציבורית. אנחנו בעשור הקרוב הולכים להכפלה נוספת. זאת אומרת, אנחנו לא שוקדים על שמרנו. אם אנחנו במקום האידיאלי, אנחנו עדיין לא נמצאים במקום האופטימלי ביותר, אבל אנחנו הרבה יותר מהעבר גם מבחינת כמות נסיעות, גם מבחינת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז הצרכים עולים. כמו שאמר ירושלמי, בגלל שהצרכים עולים, הנוסעים גוברים וגם אם אתה משתפר ומשתפר אתה לא משלים את הפער בין הגברת הנסיעות להשתפרות שלך.
דרור גנון
אז אנחנו כן. אנחנו כן, כי כל פעם אנחנו לוקחים את מקדם גידול האוכלוסייה שעליו אתה מדבר. מעבר לו אנחנו יוצרים את התוספות. מצד שני, אנחנו מנסים בשנים האחרונות, עכשיו אנחנו מתחילים לקצור פירות, לייצר כל מיני פתרונות יצירתיים של קווים, קווי הזנק לאזורי תעסוקה, קווי לילה שצוין פה שחלקם באמצע השבוע נוסעים לפעמים ריקים. זה אולי רק בימים מסוימים באמצע השבוע ובתקופות מסוימות, אבל בסופי שבוע הם מפוצצים. אני אישית מכיר ורואה את זה. אנחנו מדברים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם הזכרת את קווי הלילה, שר התחבורה כותב לי משהו שאני רוצה להבין אותו: "משרד התחבורה פועל בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית על מנת לקבל מידע לגבי צרכי התושבים ביישוב להפעלת קו לילה, נפעל בהתאם לביקוש". אתה יודע כמה פעמים אני פניתי לשר ואליך על כך שיש חודשים כמו אלול ותשרי שיש אזורים שצריך קווי לילה. אף פעם לא ביצעתם שם קווי לילה.
דרור גנון
קווי לילה שאתה מדבר עליהם הם קווי לילה נקודתיים לאותו מקום, הם עד שתיים בלילה לבקשתך, זה כן בוצע. אני לא מדויק להגיד שהוא לא בוצע, הוא בוצע. קווי לילה שהשר דיבר אתך עליהם, זה הקווי לילה שבדרך כלל משרתים את החבר'ה שמבלים בלילה ושהם בדרך כלל עד שעות יותר מאוחרות, הם גם מכסים אזורים אחרים. תשרי-אלול, אני חושב שהשנה זה היה מופגן באופן רציני. אנחנו נתנו קווים באמת עד השעות הקטנות ולא השארנו אף אחד בתחנות.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אני ארצה שתענה לעניין האכיפה, אבל אולי ניתן ליצחק רודיך. אתה במידה מסוימת צריך לתת לנו תשובה מעבר למה שפיני אמר. פיני בעצם אישר את מה שאנחנו הרגשנו, שיש ב"אגד" רוח לא טובה כלפי הצרכים של הציבור. בעניין הזה מעבר למה שהוא חייב אנחנו רוצים להתכנס אצלכם. כל מה שידעו על "אגד", שיבחנו את "אגד" והיה להם שם טוב בעניין, בזמן האחרון הוא השתנה. תסביר לי מה השינוי ומה אפשר לתקן.
יצחק רודיך
האמת, אני לא מאשר שפיני אישר, לא שמעתי שפיני אמר שיש רוח לא טובה ב"אגד". אני חושב שפיני הגדיר איזו בעיה מסוימת, אבל בואו לא נתייחס כרגע מה שפיני אומר.
היו"ר ישראל אייכלר
את ההגדרה הלא טובה אני מגדיר.
יצחק רודיך
לא, פיני לא אישר שאין רוח טובה ב"אגד". פיני אמר שיש רוח לא טובה ב"אגד"?
היו"ר ישראל אייכלר
לא. הוא אמר 'אנחנו מתכנסים, אנחנו לא יכולים לעשות מה שעשינו בעבר.
יצחק רודיך
פיני אמר ש"אגד" עוברת מספר שינויים. אני מוכן לפרט ואולי להסביר אותם ביתר הרחבה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. אני רוצה שתהייה איש בשורה. את הבעיות אני מכיר לבד. תגיד מה אתה יכול לבשר לנו.
יצחק רודיך
קודם כל אני מברך על הדיון הזה. אני חושב שאת הדיון הזה היה צריך להיות כבר מזמן וטוב שהוא נעשה. אני חושב שצריך לעשות פה תיאום ציפיות בין "אגד" כמפעיל תחבורה ציבורית או מפעילי תחבורה ציבורית במגזר החרדי לבין הציבור הנוסעים שרוצה את התחבורה הציבורית.

ראשית אני מאוד מתחבר לזה שאתה אמרת, שאתה היית נגד ההפרטה ואתה חושב שאולי טוב שההגה היה בידיים של "אגד". מסתבר שצדקת משום, לא שצדקת שההגה היום הוא בידיים של "אגד", אלא צדקת בזה שבעצם היום "אגד" היא לא חברה גדולה. יש לה היום קשיים להפעיל את אותם דברים שהפעילו. בשביל זה אנחנו יושבים היום מעבר לתחבורה ציבורית נורמאלית. כלומר, "אגד" היה פעם נותן הרבה הרבה יותר מאשר תחבורה ציבורית סטנדרטית שפועלת בכל הארץ בכל המגזרים, לא רק במגזר החרדי. למה אני מתכוון? התפיסה של תחבורה ציבורית, אני אומר את זה כרגע לא בקטע של המגזר החרדי. - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו לא מדברים כרגע על המגזר החרדי, שמת לב שלא אמרתי כמעט את המילה חרדי?
יצחק רודיך
לא. אני אומר, אני כן רוצה לקחת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם יש לך ילדים שמחכים בתחנות, או שיש ברחובות סטודנט שרוצה - - -
יצחק רודיך
תפיסה של תחבורה ציבורית היא בעצם, נוסע מזדמן שנמצא ברחוב, בתחנה. זו מהותה של תחבורה ציבורית. בנאדם שיוצא בשעה שש בבוקר לעבודה הוא צריך לקבל תחבורה ציבורית נאותה. בנאדם שיוצא בשעה תשע בבוקר מבית חלקיה הוא צריך לקבל אוטובוס. זה מהותה של תחבורה ציבורית.

כשאנחנו מזהים, ואנחנו יודעים וזה ידוע לכולם שגם אני יודע מתי יש חתונות, מתי יש חגים. בדרך כלל מופיע בלוחות השנה מתי אירועים כאלה ואחרים – אנחנו יודעים מהכול. בזמני חתונות באמת התחבורה הציבורית, בוא ניקח את קו 402, מי שיודע מה לוח הזמנים בזמנים שאין חתונות? לדוגמה, שלושת השבועות, ימי ספירת העומר. אני אפילו מדבר על "נתיב אקספרס", בימים שזה לא עמוס, לא בימים של בין הזמנים. סתם ימים כמו למשל השבוע שיש כמות נסיעות פחותה הרבה יותר מאשר בזמני חתונות. אנחנו באיזה מקום, כשאנחנו מתייחסים לנוסע מסתכלים איפה יש עומס ושם אנחנו נותנים את הפתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם שיתוף הפעולה שהיה לכם עם אנשים בכדי שיפור השטח? שיתוף הפעולה.
יצחק רודיך
אני רוצה להתייחס לעוד משפט שהתייחסו, לגבי "עשרה בעמידה". הנושא של "עשרה בעמידה" הוא באמת טכנולוגיה שלנו מאוד עוזרת. לפעמים שבנאדם לוחץ "עשרה בעמידה" זה לאו דווקא שיש בעיה שאתה מיד צריך לתגבר. אתה יודע שאוטובוס לא הגיע או יותר נכון שלא אסף את הנוסע, אז הנוסע מסתכל על זה שהוא לא עלה על האוטובוס. השאלה למה האוטובוס לא הגיע.

למשל, אני נסעתי ביום שישי האחרון לבני ברק. אני לא יודע אם אנשים יודעים כמה זמן לקח לי מצומת מסובים לרחוב עזרא בבני ברק. שעה, שעה אני עמדתי בפקק בכניסה לבני ברק. לא הייתה לי מצלמה, חבל שלא צילמתי את עשרות האוטובוסים שעמדו שם שעה שלמה בשביל להיכנס לבני ברק. נושא כזה יכול לבוא לידי פתרון? נוסעים שנוסעים לבני ברק צריכים להגיע חמש דקות לפני שבת, להיכנס לתוך השבת? הם יוצאים באחת בצהריים מירושלים, באחת וחצי מסתיים השירות. אחת ורבע אנשים עומדים בתחנות מקבלים שירות והם עומדים שעה כדי להיכנס לבני ברק. זה נקרא תחבורה ציבורית? בני ברק לא יכולה לקבל - - -
דרור גנון
אבל, בני ברק לא עושה שום דבר. אנחנו לא מהווים רוח גבית בעניין הזה של לא לקדם את הנושא של תשתיות. הארגונים בעדנו ואנחנו עובדים על העניין הזה. בני ברק זו דוגמה טובה למקום שהוא מוטה תחבורה ב-100%. זאת אומרת, זאת עיר תחבורה נקודה. אפשר להגיד על ירושלים הרבה - - -
פינחס גרשון
בני ברק מתנגדת לנתיבי תחבורה ציבורית - - -
דרור גנון
מלחמות אין סופיות על העניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה גלגלת את זה למקום שלא שייך לדיון.
יצחק רודיך
מה לא שייך?
היו"ר ישראל אייכלר
זה כי יש מצב תשתתי חמור. אני רוצה לשבח את שר התחבורה על זה שבכבישים בירושלים רואים עכשיו הרחבה. אני מקווה מאוד שתשמע למה שפיני אמר לגבי מסלולים, נתיבי תחבורה ציבורית, שצריכים להיות למרות שכנהג פרטי זה נורא קשה לי, אבל צריך להוסיף ולהוסיף. בעיקר בכניסה לבני ברק צריך לעשות נתיב מיוחד.
דרור גנון
תקציב קיים, אני אומר לך שתקציב קיים והוא גדול מאוד, אני לא רוצה לנקוב במספרים שלו. תכניות קיימות ואין הסכמה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ממי?
דרור גנון
ראש העיר בני ברק. העירייה לא מוכנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אנחנו מתחילים לשבת ולנסות להגיע להבנות כאלה ואחרות. זאת עיר שמזמן הייתה צריכה להיות עיר שחלק גדול מהצירים שלה, בשעות מסוימות חלקם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יחסית תושבי בני ברק תלויים בתחבורה ציבורית.
יצחק רודיך
אבל כשאנחנו פותחים את העיתונים ואנחנו מסתכלים בכתבות ובמכתבים למערכת, אני באופן קבוע מתייחס מאוד למסלול של המכתבים למערכת כי זה הנוסע הפשוט שעומד בתחנה. הנוסע, אנשים לוקח להם לצאת מבני ברק. אני דיברתי על הכניסה כרגע. אגב, רחוב חזון איש גם. כל הרחובות מלאים אוטובוסים ולא יכולים לזוז שם. כמה זמן לוקח לצאת מבני ברק?
היו"ר ישראל אייכלר
דווקא העניין של היציאות זה - - -
יצחק רודיך
אני ראיתי בשבוע מכתב למערכת, שעה וחצי.
היו"ר ישראל אייכלר
רודיך, אתם מרכזים היום את היציאות החוצה דרך - - -
יצחק רודיך
אנחנו מרכזים את הכול. אנחנו מרכזים דרך "חזון איש" ,יוצאים החוצה דרך "השומר" ועם כל זה לוקח לבנאדם שעומד באחת וחצי בתחנה לצאת מבני ברק שעה ורבע. אני כבר לא מדבר על הפקק שהוא עומד בכניסה לירושלים. בוא, בואו נדבר על תחבורה ציבורית קצת, איך אומרים, בואו נרחיב את האופקים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מתבקש כ"אגד", כנותן האוטובוסים. אתה יודע, שנוסע נוסע באוטובוס והוא יושב שעה כמו שאני ברכב פרטי יושב שעה בפקק, וזה מצב כבר יותר טוב. המצב החמור שאתה צריך להתייחס אליו זה שהוא יושב בתחנה ואין אוטובוס.
יצחק רודיך
או, למה אין אוטובוס? בוא נחשוב למה אין אוטובוס. רכב פרטי יכול לנסוע מפה ויכול לנסוע משם. כשאוטובוס עובר הוא צריך לעבור את המסלול שלו, יש לו רישיון קו. הוא צריך לעבור את כל המסלול – זה הרישיון של משרד התחבורה. הוא צריך לעבור את כל המסלול, לעמוד בפקקים והוא לא יכול לחתוך דרך רחובות צדדיים כמו בנאדם שיש לו רכב פרטי.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברתי עם מנכ"ל משרד התחבורה כבר פעמיים, שלמרות שאתם צריכים לעלות דרך כביש 1, "אגד" - -
יצחק רודיך
443.
היו"ר ישראל אייכלר
אז 443 - - -
יצחק רודיך
אני לא מדבר על 443, אני מדבר לחצות את רחוב עזרא במוצאי שבת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז כאן מאפשרים לכם לקצר בלי רחוב עזרא.
יצחק רודיך
אחרי זה אנחנו מקבלים תלונות שיש עומס בתחנות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא. בימים כאלה יש תחנות ריכוז כמו שאתה עושה באשדוד וכמו שאתה עושה בבני ברק.
דרור גנון
זה יותר מסובך כי בסוף יש את אותו נוסע. אנחנו לא מצדיקים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה לסכם?
יצחק רודיך
אני חושב שמבחינתי הוועדה היא דווקא פה לכולנו. האינטרס הוא משותף, האינטרס שהדברים האלה יקבלו שינוי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תביא בשורה ונסכם.
יצחק רודיך
דרור, תביא את עיריית בני ברק, ולשאול למה לא עושים את בני ברק.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת בשורה שאני צריך את "אגד" בשביל זה. להביא את ראש עיריית בני ברק אני צריך את "אגד"? תגיד לי.
יצחק רודיך
עובדה שאם אני לא הייתי מדבר אולי לא היו יודעים מזה. לא יודע, כולם עומדים בפקקים.

או.קיי. בוא נכנס לעצם העניין שלשמו התכנסנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע?
יצחק רודיך
אני חוזר לנושא שדיברנו פה. מהות התחבורה הציבורית זה משהו קבוע שנמצא במפות התנועה, עובר כל חודש למשרד התחבורה, מקבל את הרישוי. אחרי שזה מקבל את הרישוי אנחנו מבצעים את הנסיעה. אם זה דבר שהוא לא קבוע וזה משתנה, השעה לצורך העניין, בוא נקרא לזה בשמו, סיום הטיש מסתיים בשעה-שעתיים או שסיום הטיש נקבע רק שלושה ימים לפני – זה לא מהות של תחבורה ציבורית. זאת אומרת, אנחנו צריכים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר אתך על דברים - - -
יצחק רודיך
אני יודע על מה מדברים, אבל כשאנחנו צריכים להביא רישוי ממשרד התחבורה אנחנו לא יכולים להגיד: 'השבת הזה יש, השבת אחרי זה לא'. כי מבחינתנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה אי אפשר?
יצחק רודיך
כי ישיבת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מודעים לכם חצי שנה מראש. נכון, בחיפה מודיעים לכם חצי מראש, הם אומרים השבת הזאת כן. למה צריך אוטובוסים כשלא צריך?
יצחק רודיך
אני רוצה לציין לשבח גם את יהודה אליאס וגם את החבר. בסך הכול הם פעילים.
היו"ר ישראל אייכלר
הם פעילים שעוזרים לכם.
יצחק רודיך
העבודה נעשית בצורה מאוד מסודרת, אבל אין לנו מפות תנועה כל יום שאנחנו יכולים פעם להוסיף ופעם להוריד.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא?
יצחק רודיך
זאת המציאות כרגע. למה מבחינת "אגד" אין מפות תנועה כל יום לשנות שעות? אני לא יכול יום אחד לשים שעה תשע ויום אחד לשים שעה אחרת. אי אפשר טכנית.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה אתה לא יכול?
יצחק רודיך
אנחנו עובדים היום לפי מפות רישוי.
קריאה
זאת השאלה. במפות רישוי אי אפשר להכניס שינוי?
גיל יעקב
לגבי הרישוי רק נקודה, יש מכרזים בביתר עילית - - -
יצחק רודיך
אני רוצה לשאול אותם. כמה זמן קיים ההסדר עם ישיבת בעלזא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה אליאס שפתח דבריו בשבח ל"אגד".
יצחק רודיך
לי יש בן דוד שעוד היה בישיבת בעלזא עוד לפני עשר שנים ואתו עשיתי את כל ההסדרים האלה. אבל כשאנחנו צריכים לשנות פאזה וללכת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה שייך לשנות פאזה? הבנתי מדרור שאין לזה שום שינוי מבחינתכם.
יצחק רודיך
שוב, אנחנו לא מוציאים את האוטובוסים, האלה שמדברים עליהם, כל יום או כל שבוע בשעה מוגדרת פעם כן פעם לא, פעם בשעה כזאת פעם בשעה כזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם מודיעים מראש חצי שנה?
יצחק רודיך
גם אם מודיעים מראש, אבל אין לנו מפות תנועה. אנחנו לא יכולים לשנות כל פעם זמנים.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. ההמלצה של הוועדה תהייה שצריך לתת חברה אחרת שכן יכולה לשנות.
קריאה
זה כן קיים, יש חברה בביתר עילית - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה נקרא, אתה לא יכול להיות גמיש? הרי גם במפות הרגילות לא כל יום אותו דבר. בימי ראשון שונה ובימי חמישי שונה. אתה יכול להגיד שאתה צריך לדעת מראש. אתה לא יכול להגיד - - -
יצחק רודיך
עוד הפעם, אם אנחנו רוצים לדעת מה זה תחבורה ציבורית, ויש לנו פה ממשרד התחבורה, ככה זה עובד. אתה שואל מה הפתרון?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
יצחק רודיך
יושבים היום אל מול משרד התחבורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד לרגע זה בדיון משרד התחבורה הזה היה בסדר גמור, הוא לא אמר מילה כזאת. לא אמר מילה כזאת, גם שר התחבורה. אתה יודע מה, דיברתי עם שר התחבורה. שר התחבורה בפירוש בעד מפעילים שיהיו גמישים ושיהיו נוחים לטובת הציבור. כמובן לפי הכללים. צריך ליצור את הכללים לפי צרכי הציבור ולא את צרכי הציבור לפני הכללים.
יצחק רודיך
גם אנחנו בעד.
קריאה
השאלה אם דרור מאשר את זה כי הוא התחמק מלאשר את זה קודם.
דרור גנון
זאת לא התחמקות. יש עניין, חברים, אני חושב שאת הנושא מיצינו.
היו"ר ישראל אייכלר
מיצינו. דרור אני מציע שאולי תתמקד כי נשאר לנו מעט זמן. עוד מעט ישיבת סייעה. תתמקד בשאלה, האם המשרד מתגמל את חברות התחבורה על נסיעות נוספות שמעבר למכרז כדי לעודד שירות יותר טוב. או לחלופין, האם יש אכיפה של משרד התחבורה, האם הוא קונס חברות שלא מספקות מספיק אוטובוסים לפי העומס בתחנות.
דרור גנון
המפעיל מחויב להחזיק ולקיים את תנאי הרישיון שלו. בסופו של דבר אנחנו עובדים תחת חוק, תחת רגולציה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בתנאי הרישיון יש דבר כזה שאסור להשאיר אנשים בתחנה?
דרור גנון
כן, יש. הוא צריך לדאוג להוציא תגבור במידת הצורך היה ויש נוסעים בתחנה. נקודה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתה מתגמל אותו אם הוא עושה את זה או שלא כדאי לו?
דרור גנון
בוודאי שמתגמלים אותו, איזו שאלה?
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שאם הוא מוציא עוד אוטובוס הוא לא מפסיד מזה.
דרור גנון
אם הוא מדווח על היציאה של האוטובוס הוא לא מפסיד. מה פתאום, אנחנו לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם לא מפסידים.
היו"ר ישראל אייכלר
בהסדר החדש שלכם לא סודר שהם - - -
דרור גנון
עדיין לא עשינו שום הסדר וזה מה שאני מנסה להגיד. כרגע אנחנו נמצאים עם "אגד" במשא ומתן על הסכם סובסידיה, אבל אנחנו עוד לא עשינו אותו. אנחנו רק התחלנו אותו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תכניסו בו את התנאים האלה.
דרור גנון
התנאים, הובא מכתב ממני ליושב ראש "אגד" על התגבורים, במידה שיש נוסעים בנסיעה. "אגד" לא טען שהוא לא עושה את זה, "אגד" טען שהוא יעשה את זה. לגבי התגבור של - - -
קריאה
הוא טען שהוא לא יעשה את זה.
דרור גנון
לא. הוא עושה את זה גם היום. הוא לא משאיר נוסעים בתחנה - - -
שלומית אבינח
אז מה, האנשים טוענים סתם?
דרור גנון
אני לא יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא אני אספר לך על מאות נוסעים שבשנה הקרובה ימלאו את התחנות ולא יהיו אוטובוסים, הם יחסמו כבישים ומשטרת התנועה תבוא ואחר כך נצטרך לשמוע ברדיו: 'חרדים'. עכשיו אני אומר חרדים כי אם מישהו אחר עושה את זה זו הפגנה לגיטימית. 'חרדים התפרעו ומנעו נסיעות בכביש'. למה אני צריך את זה? אני רוצה למנוע את זה מראש.
דרור גנון
קודם כל, כל דבר אפשר למנוע. אף אחד לא אומר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שיכניסו את זה למכרז שלהם.
דרור גנון
זה לא קשור למכרז, המכרז לא עוקף לא את החוק ולא את הרישיון. תחבורה ציבורית היא תחבורה ציבורית ושמה כן היא, היא לא תחבורה פרטית. אבל, תמיד יש את האבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא הבנתי מה זה ציבורית ומה זה פרטית.
דרור גנון
אבל, אם יש צפי לעומסים כאלה ואחרים בשעות מסוימות ובנסיעות מסוימות, שמראש יודעים שהולכת להיות כמות גדולה של אנשים, צריך להיערך ויש יכולת להיערך. בסופו של דבר, לא לצורכי הפגנה. אם אנחנו מדברים על הציבור החרדי, בסדר, כל מפעיל מחזיק היום מתאם חרדים שאמור לתאם. כמו שנאמר פה, ההתנהלות וההתנהגות של הציבור החרדי קצת שונה. יש לו את העניינים שלו, כמו שנאמר פה יש לו טישים ויש לו את ערב שבת, את מוצאי שבת ואת ערב החג. זאת אומרת, יש את ההתנהלות הקבועה שהיא בין מפעיל לבין אוכלוסייה ושזה דבר לגיטימי. אנחנו עושים את זה גם עם משרד הביטחון לגבי חיילים. אני מנסה לעשות את זה גם עם האוניברסיטאות, עם אגודות הסטודנטים. אנחנו עושים את זה גם משרד החינוך בנושא התלמידים. זאת אומרת, זה לא איזה משהו חריג. בכל זאת יש כאלה שיש להם דרישות נקודתיות בשלבים מסוימים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כדאי לשמוע טוב את מה שדרור אומר כי אתם אוהבים לגלגל אל דרור את כל הבעיה.
דרור גנון
אם מתאמים את זה מראש ודואגים מראש להביא את זה לידיעת הממונה המחוזי שמטפל ומקבלים על זה אישור, אז קודם כל גם מתוגמלים על זה.

דבר שני, זה מקבל הרישיון. דבר יותר חשוב, אני אגיד לך את הדבר הכי חשוב, אותו נוסע שעלה לנסיעה יכול גם להתלונן כי ברגע שהיא לא רשומה ברישיון וברגע שהיא לא קיימת, אז אותו נוסע שעלה בחיפה או שלא קיבל את הנסיעה לא יכול להתלונן כי ברישיון אין לי בכלל כזאת נסיעה. אתה לא יכול להתלונן על משהו שהוא לא קיים. אצלי הוא לא קיים ולכן זה חשוב מכל הכיוונים. אבל מצד שני, אנחנו לא רוצים להפוך את התחבורה הציבורית לתחבורה פרטית כי זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה מקובל עלי. כיושב ראש הוועדה לפניות הציבור אני מגדיר את המושג פרטי וציבורי שונה לגמרי ממה שאני שומע בזמן האחרון מכל מיני חברות שמנסות להתנער מאחריות.

אנחנו לא נוכל לאפשר לזה. אנחנו נקיים דיון המשך כי אני לא רוצה להתחיל עם החבר של רודיך, יושב ראש הסיעה שלנו, הרב מוזס שמחכה לי בסיעה. אני מודה לכם שבאתם. אנחנו נעשה דיון על בני ברק, אני רוצה את השתתפותכם. נעשה מזה המשך גם לנושאים שלנו. תודה רבה ובהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:15.

קוד המקור של הנתונים