פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 170, 171, 172, 173, 174, 175

מישיבת ועדת הכספים

יום ראשון, ג' בכסלו התשע"ו (15 בנובמבר 2015), שעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016, התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

נאוה בוקר

דוד ביטן

מיכל בירן

באסל גטאס

זהבה גלאון

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

אורן אסף חזן

אחמד טיבי

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

אורלי לוי אבקסיס

אראל מרגלית

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה

רועי פולקמן

נורית קורן

יואב קיש

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
בצלאל סמוטריץ'

אוסאמה סעדי

סתיו שפיר
מוזמנים
שי באב"ד - מנכ"ל משרד האוצר

אמיר לוי - ראש אגף תקציבים, משרד האוצר

יעל מבורך - משרד האוצר

איתי טמקין - אגף תקציבים, משרד האוצר

מתן יגל - אגף תקציבים, משרד האוצר

ניר אמסל - אגף תקציבים, משרד האוצר

אסי מסינג - לשכה משפטית, משרד האוצר

זמר בלונדהיים - משרד המשפטים

יאיר פרומר - יושב-ראש האגודה הישראלית לדיפלומטיה, משרד החוץ

עאדל בדיר - ראש עירית כפר קאסם
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

הצעת חוק התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016, התשע"ה-2015
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום: הצעת חוק התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016, התשע"ה-2015.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הצעה לסדר.
היו"ר משה גפני
הצעה לסדר של חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, במשך חודשים ניהלנו, ראשי הרשויות וחברי הכנסת מהרשימה המשותפת, מו"מ עם משרד האוצר ונציגי הממשלה על תכנית חומש ועל הצורך בהכנסת סעיפים לתקציב המדינה הנוגעים ישירות לציבור הערבי. זה היה מו"מ שמבחינתנו היה מו"מ רציני עם צוותי עבודה בצורה מקצועית ביותר. אפילו עירבנו את נשיא המדינה מספר פעמים. אני רוצה להודות לו על מעורבותו החיובית. נפגשנו מספר פעמים עם שר האוצר ועם מר אמיר לוי, ראש אגף התקציבים, וכל צוות אגף התקציבים.

ראשי הרשויות, בראשם מאזן גנאים, ראש הוועד הארצי, וצוות של ראשי הרשויות הגיש נייר עבודה. נייר העבודה דיבר על 32 מיליארד שקל ל-5 שנים לתכנית חומש. תוך כדי היה ברור, מבחינתנו לפחות, שבתקציב המדינה יטו אוזן לצרכים של החברה ערבית, של הישובים הערביים שהפער בינם לבין הישובים היהודיים הוא פער אדיר שנוצר בגלל מדיניות הממשלה. ב-OECD ממשלת ישראל טוענת שהיא עושה כדי לצמצם את הפערים. אנחנו לא מרגישים זאת. לא רק שלא מרגישים זאת, לפעמים יש מתק שפתיים ואין מעשה. לאור המגעים שהתקיימו ב-48 השעות האחרונות עם משרד האוצר שעלו על שרטון והגיעו למבוי סתום - -
זהבה גלאון (מרצ)
תפרט למה, אדוני.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כי ביקשנו שבתקציב המדינה ייכלל סעיף המדבר על ביטול העוול ההיסטורי של נוסחת מענקי האיזון. הצורך המינימאלי של הרשויות הערביות הוא 500 מיליון שקל מענקי איזון בשנה, שזה כסף תוספתי. יש גם פיתוח, מבני ציבור, כבישים, שכונות ותיקות. כל הסעיפים האלה מוכרים היטב. הם הם בנפשו של כל אזרח ערבי, בעיקר של כל ראש רשות ערבית שרוצה לקבל כלים מהמדינה כדי לשרת את הציבור.

אדוני יושב-ראש ועדת הכספים, אתה גם השתתפת בחלק מהכנסים. בכנס האחרון של חברי באסל גטאס ושלי, שקיימנו פה לפני מספר ימים, נכחה רק שרה אחת, השרה גילה גמליאל. הצרכים האלה, שגם מפלגות העבודה אשמות בפער הזה, לא באו על סיפוקם מבחינתנו, מבחינת הצוות של המו"מ.

אתמול התכנסנו, אדוני היושב-ראש, בנצרת והחלטנו על צעדי מחאה ערב הגשת התקציב, כדי לנסות לשכנע אותך בתור יושב-ראש ועדת הכספים, כדי לשכנע את שר האוצר, את אגף התקציבים ואת הממשלה לבוא לקראתנו כמו מתק השפתיים. אגב, כולם אומרים לנו ואומרים לראשי הרשויות "אתם צודקים". אין אדם שנפגשנו איתו שלא אומר שיש פער שצריך לכסות. כל תכניות החומש בעבר, לרבות תכניות החומש של אהוד ברק, לא מומשו. היו הבטחות באוויר. בשל העובדה שלא מימשו, בישובים הערבים הכל מזופת חוץ מהכבישים. התשתיות על הפנים. בתעסוקת נשים יש בעיה, בתחבורה ציבורית יש בעיה, בקליטת ערבים בשירות הציבורי יש בעיה. מרדכי כהן ממשרד הפנים אמר: "אתם צודקים, נוסחת מענקי האיזון מקפחת את הערבים. היא טובה אולי ל-15 הישובים הגדולים, אבל לערבים היא לא טובה. לא נוכל לפתוח את זה, כדי לא להרגיז את הגדולים. תלכו לבית משפט". אנחנו עכשיו בכנסת, בשביל זה נבחרנו.
זהבה גלאון (מרצ)
לא הסברת על מה זה התפוצץ.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא נתנו לנו כלום.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
פירורים. לא יאומן.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מקסימום הציעו - ניתן לכם 150 מיליון שקל מבני ציבור לשנה. היחס אל 20% מהאוכלוסייה הוא יחס לא מכובד. מכירים בצרכים, מכירים בפער. הם הכתובת. שמע, ביומיים האחרונים יש התדיינות מאיפה יבואו 4,5,6 מיליארד שקל. אמרו שאין מקור תקציבי. אני שומע שבצ'יק אושרו 4,5 מיליארד שקלים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
למשרד הביטחון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מיקי, יש לך ספק שזה לא יאושר?
זהבה גלאון (מרצ)
יאושר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יאושר. מה, הממשלה תיפול? מה, לא יקשיבו לאריה דרעי? יקשיבו. אני רוצה לברך על ההקשבה לסקטורים האחרים שהיו בשבועות האחרונים. הקשיבו לאחינו הדרוזים, וטוב שכך. מנסים לפנות למגזר x, לתת למגזר y, לתת לתת מגזר ז', לעשות פרגמנטציה שלנו ושל התביעות שלנו. התנהגות לא מכובדת.
זהבה גלאון (מרצ)
אתה רוצה להרחיב בנקודה הזאת?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אנחנו לא נוכל לעבור לסדר היום על תקציב שעובר ככה ומתעלם מהצרכים של הישובים הערבים. אם אין ערבים - אין תקציב. אם אין היענות לצרכים שלנו, לא נוכל לתת לזה לעבור ככה סתם. גם עצם ההתעלמות האוטומטית הזאת היא פוגענית, היא אומרת מה היחס של הממשלה אל 20% מהאוכלוסייה. בסוף, אחרי שהיינו בכל כך הרבה דיונים יותר מאשר רוב חברי הכנסת היהודים, אומרים במה עוסקים הח"כים הערבים. יואב, גם אתה אמרת את זה פעם.
יואב קיש (הליכוד)
האמת שאני שמח לשמוע את הדיון הזה, אני שמח לשמוע אותך מדבר על זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אז בוא תעזור לנו.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אחמד טיבי, אני מעיד על כך שאתה והחברים שלך מדברים כל הזמן על הצרכים של הציבור הערבי, לא על דברים אחרים. אני מודה לך על הדברים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להשלים את התמונה בשביל שתהיה ברורה, וגם להביע את ההכרה בקשר שלנו לתקציב, למשרד האוצר, לרשויות. אנחנו מדברים על שני חלקים בכל מה שקשור ליחס לערבים בתוך התקציב. חלק אחד, מה שקורה לו האוצר "שינוי מנגנוני תקצוב". זה לנסות להתגבר באופן מבני ומובנה בתוך התקציב על הפערים, על האפליה, על מדיניות דה פקטו של הדרה של עשרות שנים. באים בסעיפים מסוימים בתקציב ואומרים: בסעיף הפלוני או האלמוני יקבלו הערבים 27% או 39%. זה ניסיון מבורך. אני חושב שהוא התשובה ארוכת הטווח למצב מבחינת מקרו כלכלה, מבחינת איך ישתנה המצב שלנו ב-10 השנים הקרובות או ב-15 השנים הקרובות. זאת הדרך. מה הבעיה? הבעיה שעד שזה יתחיל לפעול, לעבוד ולתת את אותותיו - -

תבינו אותי טוב, אני מדבר על מצב של אוכלוסיות מוחלשות בעולם המערבי - מהאבוריג'נלס באוסטרליה, עד המאורים בניו זילנד ואוכלוסיות אחרות בארצות הברית. אי אפשר להסתפק רק במכשירים של התקצוב הרגיל, חייבים לתת כסף מיוחד, "צבוע", עם תכניות ברורות לאותם מגזרים חלשים. דיברנו עם האוצר על כך שבנוסף לנושא של שינוי מנגנוני התקצוב תהיה תכנית חומש של כסף תוספתי, "צבוע". כמו שאמר פה חברי, היו ישיבות וצוותים מקצועיים שעבדו במשך חודשיים. בסוף הצטמצמנו ל-4 או 5 דרישות מרכזיות. אל תיפלו מהכיסאות, רבותיי חברי הכנסת מסיעות הקואליציה, אנחנו מדברים על 7.5 מיליארד שקל ל-5 שנים. מיליארד וחצי שקל, מיקי לוי, לשנה. מיליארד שקל מתוך 400 מיליארד לאוכלוסייה המהווה 20% מהמדינה ו-9% מהתל"ג. אמרתי לאמיר לוי בשיחת טלפון, אחד, שאף אחד לא עושה לנו טובה במיליארד וחצי שקל, ושניים, זה כסף שהוא השקעה. כל שקל שהמדינה תשקיע מהמיליארד וחצי בכבישים, במבני ציבור, בתשתיות, יביא 10 שקל. רק ככה הכלכלה הערבית תצמח.

ראשי הרשויות עומדים בחזית. חברי אחמד טיבי שכח להגיד שאחד מאמצעי המחאה יהיה הפגנה גדולה של כל ראשי הרשויות עם העובדים שלהם ביום שלישי. אני מטיל את זה היום לפתחך. אני וחברי הגשנו שתי הסתייגויות ליום רביעי על מיליארד שקל ל-2015 ועל מיליארד שקל ל-2016. אני אומר לך, שלא ישקרו לך ולא ישקרו לאף אחד, שאם לא ישוריינו 2 מיליארד שקל תוספת על מסגרת התקציב במשרד ראש הממשלה, כל הצעת מחליטים שתבוא בשבועות הקרובים לא נקנה בגרוש.
עאדל בדיר
אדוני היושב-ראש, תודה שנתתם לנו הזדמנות כנציגי הרשויות הערביות להגיע לכאן ולהשמיע את קולנו, את רחש ליבו של הציבור הערבי. אני נבחרתי לפני שנתיים. מהיום הראשון כיוונו את עצמנו כראשי רשויות לדבר על זכויות אזרחיות, לדבר על שוויון, להתרכז ברווחת התושבים שלנו, במאבק על איכות חיים. אנחנו, התושבים הערבים, החברה הערבית במדינת ישראל נלחמים על איכות חיים. אני מודיע בשם כל ראשי הרשויות, אנחנו לא רוצים שוויון, אנחנו מוותרים על השוויון. אין סיכוי שנגיע, לא בקדנציות שלנו ולא עוד 20 שנה לשוויון או לאחוזים מינימאליים של שוויון. אנחנו מבקשים לשמור על הפער. יש פער אדיר במשך 60 שנה בין החברה הערבית ליהודית. אנחנו מבקשים לשמור על הפער. אתן לכם דוגמה. בכפר קאסם, איך שאמר חבר הכנסת אחמד טיבי וחבר הכנסת באסל גטאס שמייצגים אותנו נאמנה, הכל מזופת חוץ מהכבישים. 40% מהכבישים בכל הרשויות אצלנו ללא אספלט. למה? לא שילמו ארנונה. אמרו לנו: הבעיה מתחילה אצלכם, תתחילו לגבות ארנונה. אני יכול להעיד, 95% מהרשויות הערביות גובות ארנונה מעל 80,85 אחוז. בכפר קאסם הגעתי ל-85%, היום 90%. אמרו לנו: תעלו את התעריף של הארנונה. התעריף של הארנונה בכפר קאסם גבוה ב-10% מראש העין. בכפר קאסם קיימות שכונות 40 שנה ללא אספלט. בראש העין קמה רק לפני חצי שנה שכונה של 15 אלף יחידות דיור. בכפר קאסם מפתחים שכונה של 5000 יחידות דיור. בראש העין כבר הודיע שר התחבורה שהוא משקיע 570 מיליון. משרד השיכון הודיע שהוא משקיע 750 מיליון. כפר קאסם עם 5000 יחידות דיור קיבל 550 אלף שקל לתכנון. זה המצב של החברה הערבית.

התכנסנו, ראשי הרשויות, אמרנו שאנחנו נעלה את הנושא לדיון במשך שבוע. אתם לא משאירים לנו ברירה. בשבוע הבא, אם לא יהיה שינוי, אנחנו מוסרים את המפתחות. זה לא כבוד היום להיות ראש עיר או ראש כפר ערבי. אנחנו מודיעים שביום ראשון אנחנו מוסרים את המפתחות. שתבוא המדינה, שתבוא הממשלה ותנהל את הרשויות.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, הדברים של ראש עירית כפר קאסם צריכים מאוד להדאיג אותנו. כשראש העיר אומר: "אני שם את המפתחות יחד עם כל ראשי הרשויות" וזאת הופכת להיות הבעיה של המדינה, כדאי שהמדינה תתעורר לפני שזה קורה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה רציני מאוד.
זהבה גלאון (מרצ)
אני רוצה להעיר שתי הערות לגבי התקציב הזה שאנחנו אמורים להצביע עליו. כל התקציב הזה הוא תקציב סקטוריאלי סחטני. בואו נקרא לזה ככה. בואו נקרא לילד בשמו. זה התקציב הכי סקטוריאלי שאני מכירה. הקבוצה שהכי דופקים אותה, שאין חדש בזה, זה הערבים. זה עניין של כוח. מה שעושים זה דופקים את הערבים, בואו נקרא לילד בשמו. אני לא מבינה את המדיניות, תסלחו לי, המטומטמת של הממשלה הזאת. רוצים להרגיע את הרוחות, רוצים לייצר מהלך של הכלה, מהלך של השתתפות, מהלך של דו קיום, את כל אותן מילים מכובסות שכל הזמן מדברים כל השרים כשהם נפגשים עם חברי הכנסת הערבים או עם הציבור הערבי בישראל, אבל כשמגיעים לשעת מבחן דופקים את הציבור הערבי. לדבר על 7.5 מיליארד שקלים ל-5 שנים זה כלום יחסית לתקציב הזה. מדובר על 2 מיליארד שקלים בשנתיים, כפי שהוצע כאן. אני חושבת שהוועדה הזאת לא יכולה להצביע על התקציב. דרך אגב, אני בעד להיעתר לדרישות של כולם. הולכים להיעתר לדרישות של ש"ס. יש שם דרישות רציניות. ליהדות התורה כבר נעתרו. הולכים להיעתר לתקציב הביטחון. הכל זה תקציב סקטוריאלי סחטני. לא יכול להיות שנגיע למצב של עימות וקונפרונטציה עם אזרחי ישראל הערבים במדינה שלנו, אחרי שנים של מדיניות מכוונת של אפליה בהקצאת משאבים. זה פשוט בלתי יעלה על הדעת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, אדוני, היו הדלפות לעיתונות, במיוחד לערוץ 10, שהולכים להשקיע בערבים. יצרו אווירה של תכנית.
מיקי רוזנטל
אני מצטרף לטענות המאוד רציניות של חבריי חברי הכנסת טיבי ובאסל גטאס. באמת יש פה אפליה חמורה של האזרחים הערבים. אני מבקש מאדוני לפזר את הישיבה הזאת, היא לא חוקית. לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה ממרץ 2015, את כל ההסכמים שנוגעים לכספים קואליציוניים יש להניח על שולחן הוועדה. אני יודע שיש הסכם על קיצוץ רוחבי של 600 מיליון שקלים, בעיקר בתקציב הרווחה ובתקציבים ציבוריים, לטובת הגחמות של ההסכמים הקואליציוניים. זה לא הונח פה על שולחן הוועדה. אי אפשר להמשיך בדיונים עד שזה יונח. זה עוד לא היה. היו פה פארסות, היו בדיחות מהתקציב. התקציב הזה הוא לא תקציב המדינה, הוא בדיחה די עצובה. ישבנו פה בעשרות דיונים. אחד, לא קיבלנו תשובות מהאוצר על דברים שהם התחייבו לתת תשובות עליהם. דבר שני, תקציב הביטחון שנדון עכשיו בוועדה השנייה הוציא מתוכו 8 מיליארד שקלים – הגדר עם ירדן, אבטחת מתקני הגז, פינוי מוקשים, העברת בסיסי צה"ל לנגב. איפה הדברים האלה מתוקצבים? זה מיליארדים. מה, אתם עושים מאיתנו צחוק? איזו מן בדיחה זו? אנחנו יושבים פה ומנסים לעשות משהו רציני, אבל באה הממשלה ופשוט נותנת סתירה לוועדת הכספים וליושב-ראש שלה. זה מבזה אותנו, זה מבזה את הכנסת. זה ביזיון שכך מתנהל תקציב המדינה.
קריאה
בסדר, תצטרף למיליון וחצי אזרחים שמתבזים.
מיקי רוזנטל
זה מצטרף גם לטענות שהושמעו פה, ובצדק, לגבי הקיפוח של הציבור הערבי. לפיכך, אדוני, אם כבוד הכנסת חשוב לך וכבוד הוועדה חשוב לך, תפזר עכשיו את ההפגנה המיותרת הזאת שאין בה שום קשר לתקציב המדינה, שאין בה שום קשר למספרים שמודפסים פה, עד שלא נדע את התמונה הראויה. עד שתסיים הוועדה המשותפת לדון אין בכלל מה לקיים פה דיון. אני גם לא רואה סביב השולחן הזה את נציגי האוצר.
היו"ר משה גפני
הם נמצאים.
מיקי רוזנטל
אני רואה שחלק מהם נמצאים מאחורה. עד שהמסמכים המלאים של כל ההסכמים הקואליציוניים והכספים הקואליציוניים מונחים בפני הוועדה, לפי הוראת היועץ המשפטי לממשלה אי אפשר לקיים את הדיון הזה, לכן אני מבקש לפזר אותו.
יואב קיש (הליכוד)
אני חושב שהנושא הזה הוא בהחלט חשוב מאוד. אני בהחלט מכיר את העבודה שנעשתה בנושא עם משרד האוצר. כמו שנאמר קודם, גם פורסם שיש סיכומים, שיש תקצוב. אני חושב שהעניין הזה חשוב. אני שמח לראות פה את ראשי הרשויות מעלים את הבעיה מהשטח. אני בהחלט בעד התקצוב הזה, כפי שנאמר, שהיה צריך להיות בהסכמה. אני חושב שזה צעד בדרך שצריך להמשיך ללכת בה. יש לי בעיה אחת, אני מודה, וזה קצת לגבי האיום ששמענו. אני לא אוהב לעבוד ככה, זה לא הכיוון בעיני. מי שרוצה לשים את המפתחות יכול לשים את המפתחות מתי שהוא רוצה.
זהבה גלאון (מרצ)
כשראשי הרשויות היהודיות בצפון שמים את המפתחות על כך שלא נותנים להם הטבות מס, זה בסדר כי הם החברים שלכם מהליכוד? על מה אתה מדבר?
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה לראות מחר את ניר ברקת שם את המפתחות.
זהבה גלאון (מרצ)
הוא כבר שם היום שלטים של כחלון.
יואב קיש (הליכוד)
עם זה אפשר להתווכח. לשים את המפתחות - אני לא אומר את זה רק לראשי הרשויות הערביות, אני אומר את זה לכולם – כל אחד יכול.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ליוסי דגן מותר לעשות את הדברים האלה ולהם אסור?
יואב קיש (הליכוד)
לכל אחד ואחד. לא לאיים. רוצים? שימו את המפתחות.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
הם לא איימו.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה להגיד ההיפך. אני מאמין שהמאבק הזה הוא נכון, אני מאמין שהמאבק הזה צודק, אני תומך במאבק הזה.
קריאה
אז תשלמו כסף. 3 חודשים אני רץ מערערה, בא, הולך.
יואב קיש (הליכוד)
. אני אומר לכם בכל הכנות - אני לא אומר את זה רק לכם, אני אומר את זה למי שיצא לי להיתקל בו – שאני חושב שהגישה של לאיים היא גישה שלילית.
זהבה גלאון (מרצ)
רק ככה זה עובד.
מיקי לוי (יש עתיד)
חדשות לבקרים אני שומע מחברי הכנסת מהקואליציה - תפסיקו להתעסק בנושא הפלסטיני, לכו תדאגו לציבור שלכם. כשבאים הח"כים הערבים לדאוג לציבור שלהם, אומרים להם: אין. בואו נחליט מה הממשלה הזאת רוצה - האם היא רוצה שהח"כים הערבים יתעסקו בפלסטינים, או היא רוצה שהם יתעסקו באוכלוסייה שלהם. הגיע הזמן שהם יתעסקו באוכלוסייה שלהם. לא נותנים להם צ'אנס. אני שומע שעוד פעם אין תקציב, שהפערים התקציביים לא מצטמצמים.
היו"ר משה גפני
יש להם, פחות או יותר, את מה שהיה להם בקדנציה הקודמת.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא מספיק, אדוני. אנחנו מדברים על הפערים האלה כל כך הרבה שנים.
היו"ר משה גפני
בקדנציה הקודמת היה מישהו אחר.
מיקי לוי (יש עתיד)
תבדוק ב-2015. אני שומע את זה ממך חדשות לבקרים. מכיוון שאני מכיר היטב את תקציב 2015, אני מציע לך לבדוק. אדוני היושב-ראש, בכוחה של הוועדה הזאת לא להצביע על התקציב, אלא אם כן יהיה אולטימטום לתוספת ולצמצום הפערים של הערבים. זה תקציב טלאים, מדיניות תקציבית קלוקלת. זאת הזדמנות של ראש הממשלה, שחזר בו – אני מקווה שזה אמיתי – מההודעה כי הערבים רצים לקלפיות, לתקן את העוול התקציבי לפחות כלפי האוכלוסייה הזאת - ולצמצם את הפערים. הנה ניתן לך צ'אנס להוכיח שאמרת שטעית. איפה הוא אמר את זה? בארצות הברית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
באנגלית.
מיקי לוי (יש עתיד)
בוא תתקן את הטעות שלך. בוא נראה שאתה מוסיף תקציב לאוכלוסייה הערבית. אני מצטרף לדרישתו של עמיתי חבר הכנסת רוזנטל. ההסכמים הקואליציוניים החדשים לא הונחו על שולחנה של ועדת הכספים. זאת סתירת לחי אליך, אדוני. אתה היושב-ראש. כבר עשו לך פעם תרגיל כזה עם ביטול של אחוז מע"מ. אני חושב שאתה צריך לפזר את הישיבה עד שכל ההסכמים האלה יונחו.
זהבה גלאון (מרצ)
האוצר הגיש בקשה לקיצוץ בתקציב?
היו"ר משה גפני
אני לא ראיתי.
מיקי רוזנטל
הוא מבקש קיצוץ רוחבי של 600 מיליון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מצטרפת לדברים שאמרו פה חבריי, בפרט על התקציב שנועד לאזרחי ישראל הערבים. אני חייבת לומר שאנחנו נמצאים בנסיגה במקום להתקדם. במקום שמדינת ישראל תתנהג כמו מדינה שבה כל האזרחים שווים ומקבלים נתח שוויוני על פי צרכיהם מהתקציב, אנחנו הולכים אחורה והופכים להיות מדינה של מגזרים על מגזרים על מגזרים. כל אחד דואג לציבור שלו במקום לדאוג לכל אזרחי ישראל באשר הם. מה זה הדבר הזה?

היה פה דיון על תקציב החינוך. אדוני היושב רצה לעשות דיון עומק. הגיע לפה שר החינוך. במקום לדבר על הפערים האדירים שיש בתקציב בין המגזר הדתי והמגזר הממלכתי למגזר הערבי שמקבל פחות מכולם, ממש פירורים - -
קריאה
זה לא שהוא מקבל פחות מכולם, הוא פשוט לא מקבל. פחות משני פרומיל מציבור שמהווה 20% מתושבי המדינה. זה יעלה על הדעת שוועדת הכספים תאשר תקציב שלא כולל שני פרומיל שנוהרים לכנסת? מיליון וחצי תושבים לא מצליחים לקבל שני פרומיל מתקציב של 800 מיליארד שקל בשנתיים. זה יעלה על הדעת? אתם יכולים לאשר דבר כזה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
התשובה היא לא. מדובר בפערים אדירים. השאלה מה המדינה הזאת מתכננת להיות. אם מדינה לא משקיעה בכל ילד את מה שמגיע לו שווה בשווה, אני לא יודעת מה היא מתכננת להיות. אם רוצים שתיווצר פה עוד הפרדה, עוד תחושה של קיפוח ועוד פחד בין אזרחי ישראל, כנראה שזה מה שהתקציב הזה משרת - וחבל מאוד.

אני רוצה, אדוני, להתייחס לשני נושאים אחרים. הראשון, אמר בצדק חברי מיקי רוזנטל לגבי ההסכמים שנעשו. אני אצרף לעניין גם את ההסכם עם דרעי על העברתו מתפקידו כדי שלא יצביע נגד מתווה הגז שהוא מתנגד לו. זה ביזיון ששר מוכן להסכים לעבור תפקיד כדי לא להצביע נגד משהו שהוא נגדו. אני רוצה להבין כמה כסף הוא קיבל. אני רוצה שהפרטים האלה ייחשפו פה בוועדה, כמו כל הפרטים על כל חבר כנסת וכל הסכם קואליציוני שנעשה כאן. את הדברים האלה צריך לפרט עכשיו. אני מבקשת שהם יציינו את כל פרטי ההסכמים הקואליציוניים שהיו פה בשבועות האחרונים. אני מצפה שכל הפרטים על ההסכמים האלה ייחשפו, כולל השמות והפרטים של מי שביקש את הכספים ולאן הם אמורים להיות מועברים.

דבר נוסף ואחרון, אדוני. הייתה פה הסכמה לא חוקית על העברה של כספי תקציב הביטחון באמצעות העברה תקציבית במהלך השנה. העניין הזה נוגד את חוק יסוד משק המדינה. ברגע שיש סיכום על העברה תקציבית מראש ויש מידע על תקציב המדינה, התכנון התקציבי חייב לעבור במסגרת התקציב, כך אומר חוק יסוד משק המדינה. יש פה סיכום על משהו בסביבות ה-6 או ה-7 מיליארד שקלים. אנחנו עדיין לא יודעים מה הסכום. אנחנו יודעים שהוא יעבור במהלך השנה בהעברה תקציבית. אנחנו יודעים שזה יקוצץ מסעיפים אחרים שאנחנו לא יודעים כרגע מה הם. הסיכום הזה על אותה העברה הוא לא חוקי. בג"ץ שהגשתי לפני שנתיים - עדיין העתירה הזאת תלויה ועומדת בבית המשפט העליון ויתקיים עליה דיון בדצמבר - עוסק בדיוק בעניין הזה.
זהבה גלאון (מרצ)
אתה מאשר שיש סיכום כזה על העברה תקציבית?
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא - -
זהבה גלאון (מרצ)
תקציב הביטחון.
היו"ר משה גפני
אני תיכף אגיד מה הסיכום.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ברגע שיש סיכום כזה מראש, הדבר הזה חייב להיכנס לבסיס התקציב. משרד האוצר התחייב במסגרת העתירה מול בית המשפט, שכל הוצאה חד פעמית תיכנס גם היא לבסיס התקציב. יש פה פעמיים עבירה על החוק.
היו"ר משה גפני
זה מה שמתכוונים לעשות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת שהדבר הזה לא יאושר. אם רוצים להעביר למשרד הביטחון, בסדר גמור, שיכניסו את זה לתקציב המדינה.
נורית קורן (הליכוד)
אני מסכימה שהרשויות צריכות לקבל תקציב. אני מסכימה לזה שצריך שיתוף פעולה של המגזר הערבי בתוך המדינה, שצריך לעשות כמה שיותר למען המדינה. צריך להפסיק את ההסתה שיש במגזר הערבי בנוגע לכל מה שקורה. אני חושבת שאם הרשויות היו גורמות לכך שכל האזרחים יבואו ויעשו שירות אזרחי למען עצמם, ככה הם היו משתלבים בתוך החברה. אלה דברים שצריכים להיאמר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
את יודעת מי לא מאפשר להם לעשות שירות אזרחי? הבית היהודי. הם מגבילים את המכסות של השירות האזרחי.
נורית קורן (הליכוד)
אני חושבת שזה מאוד חשוב שהרשויות יעודדו לעשות שירות אזרחי למען האוכלוסייה הערבית ובתוך האוכלוסייה הערבית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זו הסיבה?
נורית קורן (הליכוד)
זו לא הסיבה. אני אומרת שצריך לעודד גם את זה. כך יהיה שיתוף פעולה של כל הדברים.
קריאה
איך נשכנע את התושבים?
קריאה
זה מעניין אותך? האפליה בתקציבים לא מעניינת אותך?
נורית קורן (הליכוד)
מעניינת אותי, אבל אי אפשר לתקן את האפליה בבת אחת. לאט לאט היא תתוקן.
שרן השכל (הליכוד)
עם זכויות באות גם חובות.
נורית קורן (הליכוד)
צריך לתת גם זכויות. את החובות שלכם אתם לא ממלאים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
איזה חובות לא ממלאים?
נורית קורן (הליכוד)
לתת שירות אזרחי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מי אמר שזה חוק? את לא מכירה את החוק?
קריאה
ארנונה, שירות צבאי.
נורית קורן (הליכוד)
זה לא קשקוש. מי שרוצה להגיע לשיתוף פעולה ולהשתלב בתוך החברה - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
החרדים ממלאים את זה?
נורית קורן (הליכוד)
אין לכם חובה. אני רק אומרת שזה חשוב מאוד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אם אין חובה, למה את אומרת שנמלא חובות?
נורית קורן (הליכוד)
יש חובה לשלם ארנונה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
. למה אתם לוקחים את הוויכוח הרציני - -?
מזהבה גלאון (מרצ)
ממתי מתנים זכויות בחובות? אני לא מבינה את הדיון הזה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
נראה לי שכבר ביסודי לימדו אותנו שכשאומרים משפט בנוסח "אני ממש מסכים איתך, אבל", אז ה"אבל" עושה היפוך לכל המשפט שנאמר בהתחלה. לבוא ולהגיד: כן, כן, כן, אתה צודקים שהחברה הערבית מקופחת – אני לא מדברת על זה שמשתמשים במילה "מגזר" שהיא פוגענית בפני עצמה – אבל, אז ה"האבל" זו לא תוספת למשפט, זה היפוך של המשפט. נורית וגם יואב מצאו תירוצים.
נורית קורן (הליכוד)
זה לא תירוץ.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
ככה אני רואה את זה.
נורית קורן (הליכוד)
אני אומרת שהם צריכים לקבל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
נורית, כל אחד מבין מה שהוא מבין. אני הבנתי גם ממך וגם מיואב שמדובר בתירוצים. לא מספיק שראש הממשלה מסית נגד החברה הערבית, לא מספיק שהוא משתמש בדיבורים - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הוא טוען שהם הצביעו לו.
נורית קורן (הליכוד)
יש גם כאלה שמצביעים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אז צריכים לשלוח אותם לאבחון פסיכיאטרי.
נורית קורן (הליכוד)
זה יותר נורא, מיכל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לאדם שמצביע למפלגה שחושבת שהוא אזרח סוג ב' יש איזו שהיא בעיה. ראש הממשלה מפזר לחשושים כאלה שתהיה תכנית ארוכת טווח, אבל הוא לא עומד בה. הדבר הכי גרוע זה שגם כשהוא סוגר על הסכמים, גם אז לא קורה כלום. הנה יושבים לידי העובדים של משרד החוץ. סגרו איתם הסכם, חתמו, אבל כלום לא קורה. מתכננים על קיצוץ של 6% בסגל הבינלאומי בשגרירויות השונות. אני מדמיינת איך הסיטואציה הזאת קרתה. מישהו ישב באיזו ישיבה ואמר: עזבו, ממילא האיחוד האירופי מסמן אותנו, הפסדנו בקרב, חבל על הכסף, בואו נחסוך קצת כסף. אני מנסה לדמיין את הסיטואציה שבה מישהו חשב שבמצב כזה שמחרימים אותנו, מסמנים אותנו, יש לנו דה לגיטימציה בכל העולם, הפתרון הכי נכון יהיה לקצץ בסגל שנמצא בקרב החזית של המאבק הזה. שום דבר מהתקציב הזה הוא לא הגיוני. בכל מילה ובכל הבטחה שמבטיחים לא עומדים. העניין של החברה הערבית פה הוא מקומם, מרתיח. לא חוקית האפליה הזאת. למה שזה תמיד יגיע לבית משפט? תעשו פעם את הצעד הנכון. הוא כבר הבטיח, הוא כבר קשקש שהוא יעשה משהו. אני יודעת שזה דבר חדש, אבל שיעמוד במילה שלו.
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא מפתיע שהאופוזיציה תומכת באמירות, אבל האפליה הזאת לא קשורה לממשלה הזאת או לממשלה אחרת. אני מלווה את תהליכי הדיון האלה עם חברי הכנסת הערבים, עם הרשויות, עם הנשיא ועם גורמים נוספים כבר מספר חודשים. בעיקר מפתיע אותי חבר הכנסת טיבי, שיודע משיחות אישיות עם שר האוצר, לא אחת ולא שתיים, ועם הממונה על התקציבים על התכנית. בעיקר צר לי על ראשי הרשויות שלא יודעים את מה שנעשה ומשתמשים בכם בשבוע האחרון.
קריאה
אנחנו מלווים את התהליך יום יום במשך 5 חודשים.
רועי פולקמן (כולנו)
אני רוצה להסביר לכם מה קורה.
קריאה
אני יודע. הזמינו אותנו בשביל למחוא כפיים. הוא אמר שבסוף החודש הוא סוגר, אבל לא נעים לו לשבת איתנו.
רועי פולקמן (כולנו)
אני מיד אגיד מה נעשה.
קריאה
בכל פורום שאנחנו יושבים הרוב איתנו אבל ההחלטות נגדנו. מה זה נקרא - דמוקרטיה, צביעות? אם הרוב איתנו, ההחלטה צריכה להיות איתנו. אני קורא לכל החברים לקבל החלטה בעדנו, לא נגדנו.
רועי פולקמן (כולנו)
אני רוצה לדבר על ההחלטות שהתקבלו ויתקבלו. משנת 2001 אני מלווה את התהליך הזה. השיטה הקלה ביותר של ממשלות ישראל לדורותיהן, משנת 2001 עם תכנית ה-4 מיליארד המפורסמת, הייתה לשים סעיף תקציבי. למה זה הכי קל לאוצר לעשות את זה? כיוון שיודעים שזה לא יבוצע. שמים סכום. אפשר להגיד 7 מיליארד ל-5 שנים, 4 מיליארד ל-5 שנים, 20 מיליארד. בפועל זו שיטה ידועה על ידי ממשלות ישראל. אפשר לשים כל מספר, אבל בסוף הכסף לא מבוצע. נעשו כבר 6 תכניות כאלו.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע עכשיו?
רועי פולקמן (כולנו)
40% מתקציב משרד התחבורה בכסף לא תוספתי מיועד בספר התקציב ל-2016 לפיתוח תחבורה.
קריאה
תחבורה ציבורית, לא תחבורה.
רועי פולקמן (כולנו)
מדובר על שינוי היסטורי בתשתיות תחבורה. השיטה הזאת של תיקון יסודי במנגנוני ההקצאה שמסתכמת בכ-10 מיליארד שקלים בתקציב 2016, היא שינוי היסטורי ביכולת לצמצם פערים.
קריאה
אתה מתחייב על המספר?
רועי פולקמן (כולנו)
זה בערך המספר. זה שינוי היסטורי בצמצום פערים. במקום להגיד: תקשיבו, נשים מיליארד ולא ננצל, אומרים: משרד התחבורה בבסיס תקציבו יתקן פערים. זה נעשה בעוד משרדים.
קריאה
ישראל כץ לא שמע על זה.
רועי פולקמן (כולנו)
בתכנית ה-120, שכבר אישרנו בחוק ההסדרים יחד עם הקמה של ועדות מקומיות חדשות, יש תכנית לעיריות מובילות שיחד עם השכונות החדשות יהיו הסכמי גג. זה מאות מיליונים. חבר הכנסת טיבי וחבר הכנסת גטאס מכירים את זה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
0.
רועי פולקמן (כולנו)
זה ממש לא 0 כסף. יש שם כסף למבני ציבור.
קריאה
אין זכר לתכנית בתקציב 2016. עד היום אין זכר לתכנית. אנחנו שומעים עליה רק מפיך. אין זכר לתכנית, על מה אתה מדבר? זה ניסיון להטעות.
רועי פולקמן (כולנו)
יש כאן אג'נדה - חלק ממנה מובילים ארגוני החברה האזרחית ואחרים - שאומרת: קל לנו, אנחנו רוצים את המספר שאומר מענקי איזון. רבים וטובים בחברה האזרחית, במערכת הפוליטית והמקצועית מבינים שזו לא השיטה כיוון שזה לא אפקטיבי לאורך שנים. 15 שנה מנסים את זה. זה לא עובד. דובר על החלטת ממשלה שאכן הייתה צריכה לקרות בנובמבר אבל נדחתה. היו הרבה דברים שקרו. תהיה החלטת ממשלה שהיא שינוי מהותי בסדרי העדיפויות. יש פערים בתחום מבני הציבור. הם נמדדים במאות מיליונים, הם לא נמדדים במיליארדים. יש עליהם דו שיח.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
100 מיליון בשנה.
רועי פולקמן (כולנו)
את השינוי הדרמטי בתחום התכנון בוועדות המקומיות וב-15 הערים המובילות, שכבר נמצא בתכניות עבודה, חלק מכירים, חלק לא מכירים. ה-500 אלף שדיבר עליהם ראש עיריית כפר קאסם הם רק לתכנון. כשיבנו לתשתיות, לכבישים, למדרכות ולמבני ציבור יהיו עשרות מיליונים. יודע את זה ראש העיר.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
צוחקים לנו בעיניים.
קריאה
הבטיחו לנו כסף תוספתי. קיבלנו 0.
רועי פולקמן (כולנו)
לא סתם לא יושב כאן מאזן גנאים. הוא יודע. אם המטרה לעשות יחסי ציבור פוליטיים, חבר הכנסת טיבי, בסדר גמור. אם אתה רוצה שינוי היסטורי, זאת לא השיטה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה מתנהג עם ההערה הזאת שלך של הפרד ומשול לאורך מספר חודשים. אתה באופן אישי מתנהג כמו מושל צבאי.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, כי אתה עושה יחסי ציבור.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה באופן אישי משחק משחק מלוכלך.
רועי פולקמן (כולנו)
את העניין הפוליטי אני משאיר לך לעשות. אני מדבר מקצועית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אתה חצוף.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תתבייש. אנחנו לא רוצים שאתה באופן אישי - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אתה לא תתערב.
קריאה
אנחנו מוחלים על כבודנו. כל סיכום שתעשו עם אדון מאזן גנאים מקובל על ראשי המועצות המקומיות. כל סיכום שתעשו איתו אנחנו נעשה, רק אני אומר שאתם לא עושים סיכומים, אתם לא רוצים לעשות סיכומים, אתם רק רוצים שנמחא כפיים. בישיבה שהתקיימה ביום חמישי עם אמיר לוי, עם כל הצוות ועם כל האנשים נאמר דבר אחד.
היו"ר משה גפני
הסכמתי לקיים את הדיון לבקשת חבר הכנסת אחמד טיבי, חבר הכנסת באסל גטאס וראשי הרשויות שאני מאוד מכבד. הדיון הזה הוא דיון רציני מאוד על החברה הישראלית, אם היא מתייחסת לציבור הערבי בישראל כפי שמדינה יהודית ודמוקרטית צריכה להתייחס. לדעתי, לא. צריך לשנות את כל הגישה בעניין הזה. המחאה שלכם היא מחאה שראוי שתישמע ביום של אישור תקציב המדינה בוועדת הכספים, לכן אפשרתי. אחמד טיבי ובאסל גטאס ביקשו ממני. אני אכנס לעניין. אני אדבר עם רועי פולקמן.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא רוצים את רועי פולקמן.
רועי פולקמן (כולנו)
חבר הכנסת אחמד טיבי, אתה לא ממנה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אתה גורם נזק.
רועי פולקמן (כולנו)
מה עשית לישובים הערבים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה מדליף לעיתונות. אתה חצוף. אתה שמאלני חצוף. אתה אומר לי מה עשיתי? אתה אומר לי שאני יהיר? תתבייש לך.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אתה אכזבה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נתנו לך אשראי, פספסת אותו. אתה מנסה לסכסך בין ערבים.
היו"ר משה גפני
טיבי, אתה יודע שאני לא אתקדם בעניין הזה בלי לדבר איתכם.
זהבה גלאון (מרצ)
איך זה שיש פער כזה בין מה שאומר רועי פולקמן למה שאומרים חברי הכנסת?
רועי פולקמן (כולנו)
זהבה גלאון, קוראים לזה פוליטיקה.
קריאה
אתה משחק את הפוליטיקה. אתם לא הייתם מסוגלים לעמוד מול הימין ולהגיש את התכנית כי אתם מפחדים.
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם ראש הממשלה, אני אדבר עם שר האוצר, אני אדבר גם עם חברי הכנסת הערבים. אני מפחד להגיד שאני אדבר עם פולקמן, אבל אני אדבר איתו. אני סיימתי את הדיון בנושא הזה. אני עובר עכשיו לתקציב הביטחון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
איזה דיון הסתיים?
היו"ר משה גפני
הדיון על הציבור הערבי הסתיים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא הסתיים כלום. הוא עוד לא התחיל. איך הסתיים הדיון?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לא תהיה הצבעה על התקציב.
היו"ר משה גפני
תהיה הצבעה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא תהיה.
קריאה
ביום שני שעבר באת ואמרת שתיכנס לזה. לא נכנסת לזה.
היו"ר משה גפני
למה?
קריאה
אתה לא נכנס לזה. כולם מדברים על תקציב הביטחון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גפני, תעשה מה שאתה עושה תמיד. אחרי שיש מחלוקת קשה, אתה מפזר את הישיבה, הולך ועושה טלפונים.
היו"ר משה גפני
אני אעשה טלפונים. אני לא הולך להצביע עכשיו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תן לנו הרגשה שאתה רציני, שאתה לא אשכנזי יהיר.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
20% מתושבי המדינה ראויים לעוד סבב של טלפונים לפני אישור התקציב.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא של תקציב הביטחון, הייתה אתמול ישיבה של ראש הממשלה עם שר האוצר ושר הביטחון. תמונת המצב היא שאמורים להצביע על התקציב כפי שהוגש בכחול - 56.1 מיליארד.
קריאה
אדוני היושב-ראש, התקציב מאושר היום. מתי מטפלים בנושא של הערבים? כל חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה מסכימים לזה, מה הבעיה?
קריאה
כולכם הבטחתם לנו שתהיה הכרעה לפני אישור התקציב. כל היושבים כאן הבטיחו. אנחנו מקבלים 0 בתקציב. אתם חייבים להיות רציניים. אני מבקש מכבוד היושב-ראש לעשות את כל הניסיונות כדי לנסות ולהעביר פה החלטה שלא תבזה אותנו עוד יותר. אנחנו באנו לחפש שוויון. אנחנו נלחמים עכשיו לא להיות מושפלים. די עם זה.
היו"ר משה גפני
אני אפשרתי את הדיון הזה. אמרתי שנשמע אתכם, נקיים דיון בעניין ואני אלך לדבר עם שר האוצר ועם ראש הממשלה. אני רואה בזה דבר בעל חשיבות. יש לי את האפשרות להוציא אתכם, אני לא רוצה לעשות את זה. אני לא נגד הציבור הערבי. להיפך. אל תגרמו לעניין הזה. אם אתם רוצים מלכתחילה שהישיבה תתפוצץ, בואו תגידו מראש, אני אעשה הפסקה ושלום על ישראל. אני לא רוצה שזה יסתיים כך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
האם עצם זה שנתת להם לדבר, זה צמצם פערים?
היו"ר משה גפני
לא. איפה עוד קיבלו את זה?
זהבה גלאון (מרצ)
אף אחד לא עושה להם טובה שהם מדברים פה. היו בשבוע שעבר ראשי הרשויות מהצפון בדיון על הטבות המס. הדיון היה הרבה יותר סוער. הם ראשי רשויות יהודים שבאו לדבר על הטבות המס. אתה עשית מהלך נכון, הפסקת את הישיבה והלכת לעשות את מה שאמרת שתעשה. הלכת לדבר עם ראש הממשלה, עם שר האוצר ועם כל מי שצריך. אני סומכת עליך שתעשה את זה גם במקרה הזה. יש גם עניין של טיימינג. אי אפשר אחרי דרמה כזאת שאתה רואה שאנשים מדברים מדם ליבם, לעבור כאילו עולם כמנהגו נוהג. תגיד: תנו לי 5 דקות. אתה יודע לעשות את זה מצוין .
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה עושה את זה תמיד. גפני, מה פתאום אתה לא עושה את זה עכשיו?
היו"ר משה גפני
אני מקבל את ההצעה של זהבה גלאון ושל אחמד טיבי. אני עושה הפסקה, אחרי זה נמשיך את הדיון בתקציב.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:35 ונתחדשה בשעה 12:25.)
היו"ר משה גפני
יש תכנית שדיברו איתכם, ראשי הרשויות הערביות, לגבי הנושא הזה של מיליארד 400 מיליון. אני לא מיציתי את ההליך הזה, אבל מהטלפונים שעשיתי הנושא נלקח מאוד ברצינות. אני אומר לכם את זה מהניסיון שלי. אני לא יודע לאן זה יגיע. יכול להיות שאתם לא תהיו מרוצים בסוף, יכול להיות שכן תהיו מרוצים בסוף. הדיון הוא דיון רציני. אתם ישבתם עם אגף התקציבים. קודם לא ידעתי על כל ההתפתחות, עכשיו אני יודע מה ההתפתחויות. אני מתכוון ללוות את זה. אני אעדכן אתכם בעניין הזה. זה לא יהיה לפני התקציב, אין מציאות כזאת. זה יהיה מיד אחרי התקציב.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה זה אומר, גפני, שזה יהיה מיד אחרי התקציב? מאיפה יביאו את זה?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
מאיפה יביאו את ה-4 מיליארד לתקציב הביטחון?
מיקי לוי (יש עתיד)
יש 600 מיליון על השולחן דרישות חדשות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לבנט אפשר לעצור הכל ולהעביר את הכסף ולהם אי אפשר לעשות את זה?
היו"ר משה גפני
הנושא הזה נלקח ברצינות. אני אבוא אליכם ואגיד לכם: תדעו, רבותי ראשי הרשויות הערביות, לא רציני כל העסק הזה, הוא לא הולך לפתרון. אני אגיד לכם את זה. אני נוהג להגיד את הדברים ביושר, להגיד אותם כמות שהם. אני לא רואה את המצב כך. המצב הוא שהולכים לפתרון. יכול להיות שהפתרון יהיה משביע רצון מבחינתכם, יכול להיות שהוא לא יהיה משביע רצון. לוקחים את העניין ברצינות. אגף התקציבים יהיה אמור להמשיך אתכם את הדיון, שר האוצר אמור להיפגש אתכם. הנושא הזה הולך לדיון עוד 4,5 ימים. אני מקווה שבסופו של דבר הפתרון יהיה לשביעות רצונכם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה גם לגבי הטבות המס בפריפריה?
היו"ר משה גפני
אני מתכוון ללוות את העניין הזה. לגבי הטבות המס בפריפריה, אני מנוע כרגע מלדבר. אני עושה הפסקה עד 13:15.
קריאה
האם ניתן להביא לביטוי את ההסכמות שיהיו במסגרת תקציב 2016, גם אם מתחילים לסכם אותן אחרי - -?
היו"ר משה גפני
אין בעיה. אם יהיה רוב – בינתיים אין רוב - אנחנו הולכים לאשר תקציבים מרכזיים שאנחנו יודעים שזה לא יהיה התקציב של 2016. תהיינה תוספות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם אנחנו יודעים שזה לא התקציב, למה אנחנו מאשרים אותו?
קריאה
אנחנו יוצאים פה עם הבטחה נוספת שיהיה תקצוב ל-2016. אם זאת לא הבטחה, איך זה נקרא?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כל התהליך הזה עושה מאיתנו צחוק.
היו"ר משה גפני
אני מבטיח ללוות את העניין הזה.
קריאה
אנחנו סומכים עליך, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
אני אומר לכם את זה אחרי שהיו לי שיחות בעניין.
קריאה
אתה אומר שישנה הבטחה של האוצר שנגיע לפתרון בתקציב 2016 לכסף תוספתי של מיליארד 400 או סכום שמתקרב לזה.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע. אמרתי שלוקחים את זה ברצינות.
קריאה
שמענו את זה לפני 5 חודשים.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:30 ונתחדשה בשעה 13:15.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים. אני מתנצל על העיכובים שהיו. אני לא מבטיח שלא יהיו עיכובים נוספים. אני מקווה שלא. הצעת חוק התקציב לשנות הכספים 2015 ו-2016, התשע"ה-2015.
מיקי רוזנטל
ביקשנו חוות דעת מהיועצת המשפטית.
שגית אפיק
מה שמונח בפניכם זה חוק התקציב שמחולק לשני חלקים. החלק הראשון זה החלק המילולי. לחלק המילולי התקבלו מספר שינויים קטנים הבוקר. הוא מונח בפניכם עם השינויים. אתם תראו אותם בהמשך. את החלק המילולי כולו הקראנו באחת מישיבות הוועדה, הוא הוסבר, ולכן לא צריך להקריא אותו מחדש. אתם רשאים להגיש עליו הסתייגויות אם אתם רוצים. אתם גם רשאים לומר נושא חדש על השינויים.
היו"ר משה גפני
יש הסתייגויות על סעיף 1?
שגית אפיק
אלי לא הגיעו הסתייגויות. אתם יכולים להגיש הסתייגויות. אלי לא הגשתם אפילו לא הסתייגות אחת לחלק המילולי. זה לעניין החלק המילולי. לאחר מכן יש את החלק המספרי, שגם אליו הוגשו שינויים מסוימים שאגף תקציבים יודע להסביר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם פותחים את התקציב שעליו דנו פה כל השבועות האחרונים.
שגית אפיק
נשמע את ההסבר שלהם, נראה אם זה פותח או לא פותח. לא בטוח שזה פותח.

לעניין שאלתך, חבר הכנסת מיקי רוזנטל, לגבי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לגבי הסכמים פוליטיים. היועץ המשפטי לממשלה קובע 3 עקרונות. הוא מחדד עקרונות קיימים. הוא קובע שיש להציג בפני הוועדה תוכן מלא של ההסכם וייעוד פרטני של התקציב. ככל שזה נעשה לפני התקציב זה צריך להיות מעוגן בהחלטת ממשלה ואז צריך להציג אותה. גם לעניין הזה נמצאים כאן נציגי אגף תקציבים. הם יצטרכו לסקור בפניכם את ההסכמים.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, כל הבוקר היו ישיבות. זה לא יכול להיות שאתם מתייחסים אלינו כחותמת גומי. הממשלה התכנסה, ועדת התקציב המשותפת התכנסה. זה לא יכול להיות שאתם לא נותנים לנו עדכון. מה, זה כסף שלכם? אני לא מבינה, זה כסף של הציבור. תנו לנו הסבר.
מיקי רוזנטל
אני שאלתי 4 שאלות, לא רק שאלה אחת. לגבי השאלה הראשונה ענית שצריך להניח את ההסכמים. הם לא הונחו. כתבתי לך כמה וכמה סעיפים, אני מבקש שתתייחסי לכולם.
שגית אפיק
שאלה נוספת היא לגבי תקציב הביטחון. ההחלטה כרגע היא לאשר את התקציב. ההחלטה שהתקבלה בוועדה המשותפת היא לאשר את התקציב כפי שהוא, לכן ככל שיהיו שינויים בעתיד הם יצטרכו להיות מובאים בהעברה תקציבית.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
האם הייתה הסכמה על שינויים נוספים שיועברו לתקציב הביטחון בהמשך השנה?
היו"ר משה גפני
התשובה הייתה בוועדה המשותפת.
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו רוצים לדעת מה היה בוועדה המשותפת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אישרנו תקציב בסכום של 56.1.
זהבה גלאון (מרצ)
זה אומר שיהיו העברות תקציביות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
האם זה אומר שאין יותר תוספות מעבר ל-56?
זהבה גלאון (מרצ)
ממש לא. יהיו פה העברות תקציביות שנה הבאה.
היו"ר משה גפני
התשובה היא שהיה הסכם בעל-פה, לא בכתב. היה סיכום בעל-פה בין משרד הביטחון למשרד האוצר. התקציב שאושר בוועדה המשותפת הוא 56.1. ככל שיתקדם הנושא של ההסכם, שהוא מורכב מהרבה מאוד פרטים ומחלקים נוספים של ההתייעלות של הצבא וגם דברים שנמצאים בתוך המערכת הזאת של ועדות שהוקמו, זה יובא לכאן לאישור.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה בעל-פה?
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, למה אין מנגנון חוקי שמקבע את ההחלטה של הוועדה המשותפת?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת את תשובת היועץ המשפטי למכתב ששלחתי על ההסכם עם משרד הביטחון.
שגית אפיק
הוא מכין תשובה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היועץ המשפטי אמר שההסכמים צריכים להיות מונחים לפנינו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לפני ההצבעה על התקציב ההסכמים צריכים להיות מונחים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא נדל"ן. חוזים בעל-פה ניתן לשנות. מה המחויבות? למה זה לא בכתב?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
משרד האוצר צריך להקריא את פרטי ההסכמים הקואליציוניים.
היו"ר משה גפני
הוא יקריא. זה יהיה לפני אישור התקציב.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מבקשים לראות את כל השינויים שיונחו בהסכמים הקואליציוניים.
היו"ר משה גפני
אנחנו עכשיו בחלק המילולי.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה היו הדרישות של הבית היהודי?
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו רוצים את כל ההסכמים הקואליציוניים ואת השינויים בהם על השולחן.
עפר שלח (יש עתיד)
יש נקודה נוספת שנוגעת לתקציב הביטחון. במסגרת ההסכם בין האוצר לביטחון הוצאו מתקציב הביטחון דברים שונים שאמורים להיות עכשיו במקום אחר. גם את זה צריך להציג.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא ככל שיתקדם התקציב. הגנה על אסדות הגז מחייבת תקציב. מאיפה הכסף יגיע?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
השמירה במזרח ירושלים תבוא מהדיור הציבורי? אני רוצה תשובה בכן או לא. זה משהו חדש.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 1, ירים את ידו?
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מחטף. זו ממשלה שמתנהגת בפשע מתוכנן כמו אחרון המאפיה.
רחל עזריה (כולנו)
לא הייתם פה חודשיים בדיונים?
מיקי לוי (יש עתיד)
מה המקורות התקציביים של ההסכמים הקואליציוניים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
התקציב הזה חדש, זה לא מה שדיברתם עליו בדיונים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה בדיוק מה שדיברו עליו.
מיקי רוזנטל
זאת הצבעה לא חוקית.
מיקי לוי (יש עתיד)
מאיפה באים המיליארדים של הגנות על אסדות הגז, של בניית הגדר? מאיזה חשבון זה מגיע? המספרים לא מתכנסים.
מיקי רוזנטל
תניחו את ההסכם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היועצת המשפטית אמרה שההסכמים יונחו בפנינו.
מיקי לוי (יש עתיד)
זאת תהיה הצבעה בלתי חוקית. ההצבעה הזאת - אם תהיה - תהיה בלתי חוקית.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתם עושים הצגה למצלמות, לא מעבר. ישבתם פה חודשיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לפי היועץ המשפטי הדברים צריכים להיות מונחים בפני חברי הכנסת. אי אפשר להצביע בלי ההסכמים.
שגית אפיק
היושב-ראש מנסה להציע לך סדר שבעיני הוא מאוד סביר ונכון. מה שהוא מבקש זה שנציגי אגף תקציבים יציגו בפניכם את השינויים שמופיעים בחלק המילולי ושהם גם יקריאו את הנושאים שעולים כתוצאה מההסכמים הקואליציוניים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה הם לא בכתב? לפי היועץ המשפטי הם צריכים להיות מונחים בפנינו. בואו תתרגמו לנו מה זה "מונחים בפנינו". האם היועץ המשפטי אמר שהם צריכים להיות מונחים, או שתהיה הצהרה? יש הבדל בין להיות מונחים לבין להצהיר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש שהיועץ המשפטי של הכנסת יגיע הנה ויחווה את דעתו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה הפירוש של "מונחים בפנינו"? האם הם מונחים פיזית, או בהצהרה?
היו"ר משה גפני
אני מבקש לדעת איזה שינויים ביקשתם לגבי החלק המילולי.
יעל מבורך
לא ביקשנו שינויים בחלק המילולי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם האוצר לא יודע מה השינויים שהוא ביקש? אתם סיכמתם שהדיור הציבורי יממן את השמירה במזרח ירושלים. האם זאת הכתובת, האם זאת הקופה? תתביישו לכם. הבית היהודי מוכר פעם אחר פעם את הדיור הציבורי. אתם לא בית יהודי. חוץ מהשם שום תוכן אין בכם. האם התקציב של השמירה במזרח ירושלים יבוא ממשרד השיכון?
מיקי לוי (יש עתיד)
כן.
יעל מבורך
יש מספר שינויים שמבוקשים כרגע בחוברת העדכונים של דפי ההחלפה שמונחים בפניכם. השינוי הראשון נוגע לתקציב הכנסת. הכנסת קבעה את תקציבה במועד מאוחר יותר מהמועד בו הממשלה הכינה את הצעת החוק כפי שהונחה בפניכם, לכן אנחנו מעדכנים.
היו"ר משה גפני
אני שואל על החלק המילולי. זה הנושא עכשיו.
יעל מבורך
זו החוברת שחולקה לכם.
שגית אפיק
קודם החלק המילולי, אחרי זה נדבר על התקציב.
יעל מבורך
אני אגיע רק לזה. בסעיף 3 יש תיקון בהרשאה להתחייב. עיקרו בטעות טכנית של התקציב.
מתן יגל
אני רוצה לדבר על סעיף 83, על השינויים שעשינו בו בגלל טעות יחיד שהייתה. אני אקדים ואומר שהשינויים לא בהוצאה, אלא רק בהוצאה המותנית ובהרשאה להתחייב. השינויים בשנת 2015 מדברים על חצי מיליארד להוצאה המותנית, ותוספת של הרשאה להתחייב של עוד 891. ב-2016 השינויים הם רק בהוצאה המותנית ובהרשאה להתחייב, בגובה של 3 מיליארד שקלים בהתאמה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם השמירה במזרח ירושלים תבוא ממשרד השיכון?
עפר שלח (יש עתיד)
מאיפה זה בא?
מתן יגל
זאת טעות טכנית שלנו.
עפר שלח (יש עתיד)
זה 3 מיליארד שקל. כל ההוצאה מותנית הכנסה בתקציב הביטחון היא 8 מיליארד. עכשיו אתה אומר ש-3 מיליארד זו טעות טכנית.
מתן יגל
כל הטעויות האלו זה בגלל טעות טכנית בעבודה מול משרד הביטחון, אין פה שום דבר מעבר לכך.
עפר שלח (יש עתיד)
מה זו "טעות טכנית"?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מאיפה יבוא הכסף?
עפר שלח (יש עתיד)
זה קשור לכספי הסיוע מארצות הברית?
מתן יגל
לא.
עפר שלח (יש עתיד)
אין סכום אחר של 3 מיליארד שקל הוצאה מותנית בהכנסה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מתי גיליתם את הטעות הטכנית?
מתן יגל
לאחר הגשת - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו חודשיים פה דנים.
עפר שלח (יש עתיד)
זה בלתי נתפס.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לשקר את הח"כים.
עפר שלח (יש עתיד)
כל ההוצאה המותנית בהכנסה היא 8 מיליארד שקל. 3 מיליארד שקל מזה זאת טעות טכנית שהתגלתה אחרי הדפסת החוברות. אתה יודע מה, אם יפטרו את כל הפקידים באגף התקציבים, אני מוכן להצביע בעד התקציב. מה זה הדבר הזה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם השמירה במזרח ירושלים תבוא מהכסף של משרד השיכון? האם היום הוסכם מול הבית היהודי שהדיור הציבורי יממן את השמירה במזרח ירושלים? מי יממן את השמירה במזרח ירושלים?
היו"ר משה גפני
אני מבקש להשלים את השינויים.
שגית אפיק
יעל, תסבירי את סעיף 7 בעמוד 3, תיקון נוסף שאתם עושים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת גם טעות טכנית?
זהבה גלאון (מרצ)
אני מבינה שהבית היהודי מתכוון להגיש הסתייגות עם שורה של תביעות שיובאו למליאה בקריאה שנייה ושלישית. מה אתה יכול לדווח לוועדה על זה?
היו"ר משה גפני
אין לי שום מושג.
זהבה גלאון (מרצ)
בצלאל, אתה רוצה לדווח לוועדה מה רשימת התביעות שלכם?
איתי טמקין
כלל התיקונים שאנחנו מביאים פה לוועדה הם בדפי החלפה, שאלה דפים שמשנים את התקציב שהוגש לקריאה ראשונה במליאה. אנחנו מביאים 3 תיקונים. תיקון אחד, כמו שהסביר מתן לפני, נובע מטעות טכנית שנפלה. התיקון הוא בעקבות טעות סופר בתקציב הביטחון. זה בסעיף 83.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
כמה כסף הוא?
איתי טמקין
3 מיליארד.
איתי טמקין
נושא שני שהתקציב מתוקן בגינו זה תקציב מבקר המדינה, תקציב הכנסת ותקציב מימון הבחירות. זה 3 תקציבים שלא משרד האוצר קובע, הם נקבעים עצמאית על ידי הגופים. הכנסת אישרה אותם לאחר שהתקציב עבר בקריאה ראשונה, לכן אנחנו מציגים אותם כמו שקיבלנו אותם מהגופים שציינתי עכשיו. אנחנו מכניסים אותם לתקציב לפני קריאה שנייה ושלישית. כמו שהסברנו בכנסת פעם אחת או פעמיים בוועדות שונות, בהחלטת הממשלה בתקציב שהוגש לקריאה ראשונה בכנסת הוטמעו כל הסעיפים שעברו בהחלטת ממשלה לגבי יישום הסכמים קואליציוניים. אלה סעיפים שכבר עברו בהחלטת ממשלה ביום ראשון לפני שבוע.
זהבה גלאון (מרצ)
הסעיפים הסחטניים של הקואליציה.
איתי טמקין
התקציב שהוגש לכנסת כבר כלל את הרכיבים האלה. אפשר לקרוא את כל הרכיבים האלה בהחלטת הממשלה שעברה לפני שבוע בממשלה. מעת הגשת התקציב לקריאה ראשונה ועד היום ביקשו המפלגות לעשות שינויים ביישום ההסכמים הקואליציוניים שלהן. במקרים האלה שינינו את התקציב בהתאם למה שסוכם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא משהו שעבר במליאה בקריאה הראשונה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא עבר למליאה ולא לוועדת כספים. אנחנו מבקשים לקבל את כל השינויים האלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היועץ המשפטי אמר שתניחו בפנינו את ההסכמים הקואליציוניים.
מיקי לוי (יש עתיד)
נציגי האוצר, שאני מאוד מכבד ומגן עליהם, קיבלו הוראה לשנות סעיפים קואליציוניים. אני מבקש לקבל אותם. מה לא ברור פה?
היו"ר משה גפני
מה השינויים בסעיפים 7 ו-8 לחלק המילולי?
איתי טמקין
בסעיפים 7 ו-8 לחלק המילולי אנחנו מתאימים את המספרים לאותם שינויים שציינתי עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הסכמים קואליציוניים.
מיקי רוזנטל
צריך להניח את ההסכמים האלה לפני שמצביעים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אחרת אין תוקף.
היו"ר משה גפני
מה זו הטעות הטכנית?
מיקי לוי (יש עתיד)
הסכמים קואליציוניים ודרישת המפלגות.
זהבה גלאון (מרצ)
אפשר לקבל פירוט?
היו"ר משה גפני
אמרת שיש חלק של טעות טכנית.
מיקי לוי (יש עתיד)
3 מיליארד שקל עבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם לא יכולים לחזור על כל סעיף בתור טעות טכנית.
היו"ר משה גפני
מה הטעות הטכנית?
איתי טמקין
הטעות הטכנית, מה שהסביר מתן לפני, היא בסעיף 83. בשנת 2015 ובשנת 2016, לא בתקציב ההוצאה נטו אלא בטורים של הוצאה מותנית בהכנסה והרשאה להתחייב - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
באיזה משרדים?
איתי טמקין
משרד הביטחון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
3 מיליארד שקלים זו טעות טכנית?
איתי טמקין
סעיף 83 הוא לא רק משרד הביטחון. חלק מסעיף 83 מופנה לשימושים של משרד הביטחון. במקומות האלה בתקציב חלה טעות טכנית עם הגשת התקציב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רק היום גיליתם אותה? למה לא הגשתם לנו אותה קודם?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר להבין איך עושים טעות טכנית של 3 וחצי מיליארד שקלים?
מיקי רוזנטל
אנחנו רוצים את ההסכמים הקואליציוניים.
שגית אפיק
מה שצריך לעשות כאן לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה זה להציג את ההסכם בצורה מלאה וברורה. אני מניחה שאתם ערוכים לעשות את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איפה הוא?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בבקשה עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם כותבים אותו?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גפני, הבטחת לי תשובה על 30 מיליון השקלים שיולי אדלשטיין מבקש לרשויות מקומיות בשטחים. לא קיבלתי תשובה.
היו"ר משה גפני
הם יציגו את זה לפני אישור התקציב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה זמן הם צריכים כדי לערוך את המסמך ולהגיש לנו אותו?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
האם יו"ר הכנסת מקבל 30 מיליוני שקלים לישובים בשטחים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זאת שאלה חשובה שאני מבקש שטענו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זאת שאלה של כן ולא.
זהבה גלאון (מרצ)
גם על ההסתייגות של סמוטריץ'. בצלאל סמוטריץ' אמור להביא, מעבר למה שהוחלט בממשלה, הסתייגות שאנחנו הולכים לשלם עליה. זה יותר מה-30 מיליון ליולי אדלשטיין.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
טעיתי, זה לא 30 מיליון, זה 60 מיליוני שקלים.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
רבותיי, מבחינת תקציב הביטחון יש פה אנשים מהוועדה המשותפת. אנחנו רוצים להגיד לכם איפה אתם עומדים. הוועדה המשותפת אישרה את תקציב הביטחון, למרות שכל חברי האופוזיציה התנגדו. הסיבה שהתנגדנו היא כי הגיע אותו תקציב של 56.1 מיליארד. יחד עם זאת, הובא עוד 3 מיליארד - פלוס מיליארד שקל של התייקרות זה 4 מיליארד - שאין לנו מושג מאיפה הולכים להביא אותו. הוא כרגע מובא. הדבר הזה הוא בלתי מתקבל על דעתנו. הוועדה כולה הצביעה על אותו תקציב נגד, עכשיו היא מצביעה בעדו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא כולם. אני בהתחלה הצבעתי בעד. אני הייתי עקבי. אני שמח שהוועדה קיבלה את עמדתי.
היו"ר משה גפני
אראל, רק היום הוועדה אישרה 8 בעד ו-4 נגד.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
הסיבה שאנחנו באופוזיציה התנגדנו פה אחד לזה היא כי לא הוסברו לנו השימושים של 56.1 או של ה-60.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוסבר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
לא הוסברו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אפשר להתווכח אם זה מה שהם יעשו בפועל.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אל תשכח מה היה עם האימונים. בוא לא נפרט יותר, זה לא לכאן. הדבר השני זה השימושים. ברגע שמשנים את ההסכם אז לא ברור מאיפה זה מגיע בתקציב הכולל של המדינה. בתקציב הכולל של המדינה יש רזרבות על פי חוק. אם 4 מיליארד נוספים נלקחים מהרזרבות האלו, לא ברור לנו מאפה זה הולך להגיע. אנחנו לא מסוגלים לתת לכם ערובה שאנחנו מבינים מאיפה זה נלקח, בין אם אנחנו מסכימים או לא מסכימים. אנחנו נמצאים באוויר. הדבר הנוסף הוא כל הנושא של הקיצוץ הרוחבי הקואליציוני של 0.7.
היו"ר משה גפני
איזה קיצוץ?
מיקי לוי (יש עתיד)
מהיכן 600 מיליון שקל קיצוץ רוחבי?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
הרב גפני, אתה ואני היינו פה לאורך כל הדרך. אם עושים עכשיו קיצוצים במשרדים כאלה ואחרים ומביאים את הדברים אחרת לגמרי עם טעויות טכניות של 3 מיליארד, בואו נעצור, תראו לנו מאיפה זה בא ולאן זה הולך. אנחנו לא מבינים על איזה תקציב אנחנו מצביעים.
היו"ר משה גפני
אין פה קיצוץ רוחבי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה שמחליטים עליו עכשיו בממשלה זה לא קיצוץ רוחבי?
מיקי רוזנטל
אם יש החלטת ממשלה, אנחנו לא צריכים לדעת את זה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הגיעו שמועות שיש 600 מיליון שקלים חדשים. מאיפה הם באים?
היו"ר משה גפני
אין קיצוץ רוחבי שמגיע לוועדה. בעבר היו קיצוצים רוחביים שהגיעו לכאן. חלק לא הבאתי, חלק כן הבאתי. היה פה דיון בוועדה. אין קיצוץ רוחבי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מאיפה ה-600 מיליון שקלים חדשים?
היו"ר משה גפני
אמרתי בשבוע שעבר לגבי תקציב הביטחון שאני מבין שיש עניין לאופוזיציה להפיל את הממשלה. זה בסדר, אני לא מתווכח על העניין הזה.
מיקי רוזנטל
גם לעם ישראל.
היו"ר משה גפני
עם ישראל הוא דבר מאוד יחסי.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אל תשכח שפעם שעברה הצבענו כאופוזיציה בעד תקציב הביטחון כי היה ברור על מה אנחנו מצביעים.
היו"ר משה גפני
תקציב הביטחון שאושר פה הוא 56.1 מיליארד שקל.
מיקי לוי (יש עתיד)
מהיכן מביאים את הכסף על הוצאות ידועות מראש, אני רוצה לדעת.
היו"ר משה גפני
כבר מיצינו את הדיון הזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש החלטות ממשלה להגן על האסדות ולבנות גדר. מאיפה יבוא הכסף?
היו"ר משה גפני
הייתה טענה מוצדקת בשבוע שעבר על כך שהוועדה המשותפת לא אישרה את התקציב, היא הצביעה נגד. מה שקרה אחרי הדיון היום בוועדה המשותפת זה שנשארו בתקציב המקורי של 56.1 מיליארד. היה דיון. 8 מחברי הוועדה הצביעו בעד, 4 הצביעו נגד. זה הגיע לכאן. אני לא מתכוון לקיים עכשיו דיון על מה שהתכוונו לעשות בהמשך. יכולים להתכוון להרבה דברים.
זהבה גלאון (מרצ)
העברות תקציביות.
היו"ר משה גפני
שיביאו העברות. אם יביאו אותן, אנחנו נשאל את כל השאלות הנדרשות. אם זה לא יגיע, זה מה שאנחנו מצביעים עכשיו. כל הבעיה הייתה שישב מנכ"ל משרד הביטחון עם הרמטכ"ל והם אמרו: אנחנו מבקשים שתצביעו נגד הסעיף הזה. כמעט כל חברי הוועדה, להוציא את אורן חזן, הצביעו נגד. מבחינתנו זאת הייתה בעיה. היום סגרו את העניין הזה. לפנינו מונח תקציב. התקציב הזה מדבר על 56.1 מיליארד. התקיימו דיונים על תקציב הביטחון בוועדה המשותפת. על זה אני מבקש להצביע.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מה שהצגת לגבי תקציב הביטחון הוא נכון חלקית. אני רוצה לתקן.
היו"ר משה גפני
אל תתקן אותי. אתה הולך להגיד שבוועדה המשותפת לא דנו על השימושים הפנימיים, על החלוקה הפנימית.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זו תפקידה של הוועדה.
היו"ר משה גפני
זה לא ענייני. זה תפקידה של הוועדה המשותפת. שלא תצביע.
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו צריכים להצביע על התקציב. איך אתה רוצה שנצביע על התקציב?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני מציע פרס של אחוז עד 5% מהמספרים הקבועים כאן לכל מי שיכול לפענח אותם. בסעיף 3(א), בסעיף 7(א) ובסעיף 8(א) יש דברים שאי אפשר להבין.
היו"ר משה גפני
למה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תסביר לנו אותם.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
תקרא את המספרים.
היו"ר משה גפני
בסעיף 7(א) מדובר על סכום של 311 מיליארד 615 מיליון שקל.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה זה ה-357 באמצע?
היו"ר משה גפני
זה במקום.
איתי טמקין
בסעיף 7(א) רשום 311 מיליארד 615 מיליון 593 אלף. זה המספר שיש עכשיו. ה-593 החליף את המספר 357 אלף שהיה בהצעה שהוגשה לכנסת.
היו"ר משה גפני
ובסעיף 8?
איתי טמקין
בסעיף 8 היה רשום בהצעה שהוגשה 28 מיליארד 5 מיליון 827 אלף. עכשיו רשום 31 מיליארד 82 מיליון 827 אלף.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
זה 3 מיליארד הבדל.
איתי טמקין
נכון, זה נובע מהטעות שציינו קודם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
טעות טכנית זה 0 נוסף. פה זה מספרים חדשים. אני מבקשת נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה לדעת מהייעוץ המשפטי אם זה נושא חדש או לא. אני לא יודע את המרכיב הפנימי של אותו סעיף.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
זה לא עשרות אלפי שקלים. 3 מיליארד זה קטגוריה אחרת. היא לא יכולה להיות על בסיס טעות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני ממליץ לכם לקבוע נושא חדש, כי אנחנו הולכים ליועץ המשפטי של הכנסת על העניין הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון, זה לא עבר במליאה, זה סכומים חדשים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אם זה לא, אתם תצביעו בעד?
היו"ר משה גפני
אתם טוענים שזה נושא חדש?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כן. על כל סעיף בנפרד נושא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא כל ה-3 מיליארד, כל סעיף בנפרד.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כל סעיף ששונה הוא נושא חדש.
היו"ר משה גפני
מי טען שהמספרים זה נושא חדש?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני טענתי.
היו"ר משה גפני
אני טוען נושא חדש על כל הפרק הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
על כל סעיף בנפרד.
היו"ר משה גפני
אני עוצר את הדיון, אני מבקש לכנס את ועדת הכנסת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ועד אז שההסכמים הקואליציוניים יונחו בפנינו.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, לפני שבועיים סגרו את מערכת ההסתייגויות. היא נפתחה במיוחד כדי לאפשר לצחי הנגבי להכניס הסתייגות שבינתיים היא לא רלוונטית. האם המערכת סגורה, או שתינתן אפשרות לבצלאל סמוטריץ' להכניס עכשיו הסתייגויות? האם המערכת תפתח? אני רוצה שתתחייב לוועדה שלא פותחים את מערכת ההסתייגויות.
היו"ר משה גפני
אני אבדוק את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אצל צחי הנגבי אמרת שלא תיתן לזה יד.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה שתתחייב לוועדה שאתה לא פותח את מערכת ההסתייגויות. שימו לב, חבריי חברי הכנסת, מה קורה כאן. הם קיבלו הטבות שהם הולכים להכניס אותן בהסתייגויות בסגנון צחי הנגבי לשנייה ושלישית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם הבית היהודי רוצה להכניס הסתייגויות שמסוכמות על ידי הממשלה?
היו"ר משה גפני
בצלאל סמוטריץ' לא מגיש הסתייגויות.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מה שהוא הודיע לך, אדוני?
זהבה גלאון (מרצ)
אני שאלתי אם אתה פותח את המערכת. לא שאלתי אם סמוטריץ' יגיש, שאלתי אם תפתח את המערכת. אלו שתי שאלות שונות.
טמיר כהן
הם לא פתחו את מערכת ההסתייגויות. כרגע, לקראת הדיון הבא, יוצגו פה מספרים חדשים. תתאפשר לכם להגיש הסתייגויות לסעיפים החדשים בזמן הדיון פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה נושא חדש.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
חייבים לשמור פה על כללי המינהל התקין. כאשר מתקבלות החלטות והנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, כמו למשל ההקראה של פרטי ההסכמים הקואליציוניים - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת לא הקראה, זאת הנחה. הם צריכים להניח אותם. אנחנו צריכים לראות בעינינו על מה אנחנו מצביעים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו יודעים שברגעים אלה נערכת ישיבת ממשלה שבה מתקבלות עוד החלטות תקציביות שגם הן ישפיעו על התקציב הזה. כל העבודה הקשה שעשו חברי הכנסת בדיונים על התקציב ירדה לטמיון, כי התקציב שאנחנו הולכים לדון בו היום שונה מאוד - זאת עוד בלי הטעות הטכנית - מהתקציב שבאמת יעבור השנה. בואו לא נהיה תמימים, אנחנו יודעים שיהיו העברות תקציביות בביטחון, כי הם לא יסכימו על 56 מיליארד שקלים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
היה גילוי נאות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש פה עניין של לשמור על כללי המינהל התקין. אני מבקשת ממך, אדוני היושב-ראש, כמי שנאבק על שקיפות, כמי שהדבר הזה איכפת לו ויודע כמה זה חשוב, למרות שאתם בלחץ להשיג פה רוב – אל תדאג, את הרוב יש לכם - בואו נעשה את הדברים על פי הכללים.
היו"ר משה גפני
מה הבקשה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שהם יבואו וישימו מולנו את כל ההסכמים הקואליציוניים, ואנחנו נעבור על התקציב שורה שורה ונראה את כל השינויים. על מה שמצריך דיון נוסף, כמו הנושא שהעלו היום ראשי הרשויות הערביות, נערוך דיון. אי אפשר לעשות דברים בצורה כזאת. אני מבקשת שהעמדה של היועץ המשפטי לכנסת ושל היועץ המשפטי לממשלה יובאו פה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יקריאו את הכל. יש עכשיו מבזק על כך שהתקבלו עוד החלטות.
היו"ר משה גפני
הממשלה יכולה לקבל החלטות. אם זה מגיע לכאן ואתם באים בטענות, זה בסדר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, הם לא סיימו לקבל החלטות.
מיקי רוזנטל
אדוני היושב-ראש, לפני שפיזרת את הישיבה הקודמת של הוועדה אמרת במו פיך שהתקציב שאנחנו מצביעים עליו הוא לא התקציב האמיתי. יש פער של כמה מיליארדים משמעותיים, שאתה גם יודע עליהם, בין מה שאנחנו הולכים להצביע עליו לבין מה שיקרה בפועל. אם הוועדה הזאת היא ועדה של ליצנים והיא רק חותמת גומי למעשי הממשלה, בואו נלך הביתה. אם אנחנו אחראים על תקציב המדינה, יש לנו שאלות הבהרה שהן מאוד מהותיות.
היו"ר משה גפני
אתה יודע מה אני אענה על זה.
מיקי רוזנטל
אני לא יודע. יצאו מתקציב הביטחון מספר סעיפים מז'וריים, כמו למשל הגנה על אסדות הגז, כמו למשל הגדר בירדן. אנחנו רוצים לדעת באיזה סעיף תקציבי זה מופיע. הממשלה כבר הוציאה על זה כסף, כבר החליטה החלטות והוציאה כסף. אתה מבקש מאיתנו להצביע על תקציב שאנחנו לא יודעים, שאין קשר בינו לבין המציאות. אלו לא טענות סרק טכניות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה תקציב פיקטיבי.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת רוזנטל, אני מאוד מכבד את מה שאתה אומר. אני הייתי מעדיף לחיות במדינה שחודשיים לפני שמאשרים את התקציב יודעים מה תקציב הביטחון. אני לא זוכר מקרה אחד, ממה שאני מכיר את הכנסת, שידעו חודשיים לפני התקציב. אני זוכר שהעברתי פה 2 וחצי מיליארד ועוד 5 מיליארד. זה לא בסדר. השנה זה הגיע לשיא בעצם העובדה שהוועדה המשותפת לא אישרה. זה היה מבחינתי כמעט חציית קו אדום. אני צריך לאשר את מה שאני יכול לאשר עכשיו, את מה שמונח בפני, לא מעניין אותי על מה הם יושבים בממשלה. אני יודע שזה לא אידיאלי.
מיקי רוזנטל
בשביל מה אנחנו עושים את זה? בואו נעביר תקציב של שקל.
מיקי לוי (יש עתיד)
גפני, יש מסגרת תקציב להוצאה עתידית ידועה מראש. מהיכן יבוא הכסף?
היו"ר משה גפני
אני עושה הפסקה. אני מבקש לכנס את ועדת הכנסת. אחרי זה נמשיך בחלק המילולי. לפני שמאשרים את התקציב אני אבקש מהאוצר להקריא את כל ההסכמים, אם אכן יש הסכמים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ולהניח פיזית.
היו"ר משה גפני
אנחנו צריכים לסיים את החלק המילולי. מכיוון שנטען נושא חדש על ידי אורלי לוי ועל ידי, אני מבקש לכנס כמה שיותר מהר את ועדת הכנסת.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:45 ונתחדשה בשעה 16:55.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הדיון.
מיקי רוזנטל
יש לנו הסתייגויות לחלק המילולי. ההסתייגות הראשונה שלנו היא לסעיף 1(א), לגבי שנת הכספים 2015. אנחנו מציעים 2 בינואר.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי רוזנטל
ההסתייגות הבאה נוגעת לתאריך העברי. שנת הכספים אמורה להסתיים בי"ט בטבת התשע"ו. אנחנו מציעים י"ח בטבת.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי רוזנטל
לגבי שנת הכספים 2016, אנחנו מציעים שהיא תתחיל בי"ט בטבת במקום כ' בטבת בשנה זו.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי רוזנטל
אנחנו מבקשים לגבי סעיף 2 – תקציב ההוצאה לשנת הכספים 2015. במקום 383 מיליארד 855 מיליון 344 אלף יבוא 383 מיליארד 855 מיליון 344 אלף ו-100 שקלים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי לוי (יש עתיד)
רביזיה.
מיקי רוזנטל
אנחנו מציעים לחלופין שבמקום 100 בסוף יבוא 200.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי רוזנטל
אנחנו מציעים שבמקום 294 מיליארד 52 מיליון 858 אלף יבוא 296 מיליארד 52 מיליון 858 אלף שקלים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מבקשת שיימחק תקציב פיתוח וחשבון הון בסך 89 מיליארד 802 מיליון 486 אלף שקלים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות של אורלי לוי?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מציע שהממשלה תהיה רשאית להוציא בשנת הכספים 2016 את הסכום של 383 מיליארד 855 מיליון 344 אלף ו-111 שקלים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה לחזור לתקציב המקורי שהוצג במליאת הכנסת בקריאה הראשונה.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רביזיה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בסעיף (א) אני מבקשת לכתוב במקום המילים "בחוק זה" את המילים "חוק זה הינו תקלה טכנית".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בסעיף 2 אני מבקש שבמקום הסכום של 383 מיליארד 855 מיליון 344 אלף יהיה 400 מיליארד.
היו"ר משה גפני
מי ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת שבמקום הכותרת "פרק ב': התקציב לשנת הכספים 2015" ייכתב "פרק ב': התקציב המזויף לשנת 2015".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש לבטל את סעיף 5(א).
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש הסתייגות לסעיף 5(א). אני מבקש שבמקום 89 אלף 345 משרות ייכתב 100 אלף משרות, והפער ימולא על ידי הציבור הערבי.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי רוזנטל
אנחנו מבקשים למלא משרות עד לשיא כוח אדם של 95 אלף משרות, כאשר חציין יהיו חרדים וחציין יהיו ערבים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי רוזנטל
אני מבקש להעלות את ההסתייגות הזאת למליאה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש שהתוספת לשיא כוח אדם של 100 אלף תהיה רק של חרדים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להגיש הסתייגות להגדרה "חוק יסודות התקציב". אני מבקש לכתוב "חוק יסודות התקציב" – חוק יסודות התקציב, לא כולל ערבים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד - 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הסתייגות בנושא של שיא כוח אדם לשנת הכספים 2015. אני מבקשת להוסיף את המילים "תוך כדי חלוקה בין נשים, פריפריה ומיעוטים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מבקשת הסתייגות לסעיף 4. אני מבקשת להוסיף את המילים "לפי הצעת החוק הראשונה שעלתה במליאה" לאחר המילים "בתוספת הראשונה".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רביזיה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הסתייגות לפרק ד', סעיף 14. אני מבקש שבמקום 1 בינואר 2015 יהיה 30 במרץ 2015.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
מיקי לוי (יש עתיד)
בסעיף 12 אני מבקש להוריד את 2015, להשאיר רק את 2016. אי אפשר לעשות שימוש ברזרבות בחודש.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בסעיף 7(א) אני מבקשת לחזור לסכומים המקוריים שעברו במליאה.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רביזיה. אני רוצה להסתייג לסעיף 8(א), שוב פעם לחזור לסכומים המקוריים.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני מבקש הסתייגות לסעיף 10(א). אני מבקש להוסיף בסיפא את המילים "ובלבד ש-10% מהם יהיו ערבים ו-10% חרדים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 6

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בסעיף 12 אני מבקש להוסיף אחרי המילים "רזרבה כללית" את המילים "שלא מספיקה עכב הכספים הקואליציוניים המרובים והחריגה החריפה בתקציב הביטחון ובשונות".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בפרק ד', סעיף 12 אני מבקשת להוסיף בסיפא את המילים "כולל ועדת הכספים".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הסתייגות לסעיף 10(א). אני מבקש שייכתב שהממשלה רשאית, בשנת הכספים 2016, למלא משרות עד לשיא כוח אדם של 102 אלף משרות, כאשר 50% ערבים, השאר מהזרם הליטאי החרדי. אני מבקש שההסתייגות הזאת תעבור למליאה.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הסתייגות לסעיף 14. תחילתו של חוק זה לאחר פרסומו ברשומות.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הסתייגות לסעיף 10(א). הממשלה רשאית, בשנת הכספים 2016, למלא משרות עד לשיא כוח אדם של 103 אלף משרות - ותעסוקת נשים ערביות ונשים חרדיות.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
הסתייגות לסעיף 12. אני מבקש למחוק את כל מה שבא אחרי המילים "משרד ראש הממשלה".
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

ההסתייגות לא נתקבלה
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
רביזיה.
היו"ר משה גפני
ב-18:00 תהיינה הצבעות על הרביזיה.
מיקי רוזנטל
לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה צריך לקרוא את ההסכם כולו, בין אם הוא נכתב ובין אם לא, כולל באיזה משרד, באיזה סעיף תקציבי.
היו"ר משה גפני
לאחר ההתייעצות עם היועץ המשפטי ואנשיו אני מבקש מאנשי משרד האוצר להקריא את ההסכמים, להגיד מאיזה משרד זה עובר, לאן זה עובר וכו'. אני מבקש שתגידו, בצמוד לעניין הזה, מאיזה משרד יורד כסף או עולה כסף.
מיקי רוזנטל
ואם יש הסכם עם ח"כ ספציפי.
היו"ר משה גפני
ואם יש הסכם עם ח"כ ספציפי, להגיד שיש הסכם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו מבקשים לקבל את זה מודפס, לא רק לשמוע את ההקראה, על מנת למנוע טעויות.
יעל מבורך
אני אתייחס לפרטים לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. הנייר שמונח לפניכם נעשה לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לגבי הסכמים פוליטיים שכרוכים אגב הצעת חוק התקציב בכנסת, לכן הם נקראים לפרוטוקול כמתחייב. מה שאנחנו משיגים פה זה הסכמים שהושגו בעל- פה עם חברי כנסת מהסיעות השונות כחלק מתהליך אישור התקציב לשנת 2015 ולשנת 2016, עם יו"ר הכנסת, עם יו"ר ועדת הכנסת, עם יו"ר ועדת הכספים, עם יו"ר ועדת הפנים, עם מרכז הקואליציה בוועדת כספים, עם חבר הכנסת סמוטריץ', עם חברת הכנסת מיכל בירן ועם חברת הכנסת זהבה גלאון. מפורט פה הנושא שלשמו מיועד התקציב, וגם הפירוט בחלוקה בין השנים 2015 לשנת 2016. התקציב לשנת 2015 הוא 112.2 מיליון שקלים, והתקציב לשנת 2016 הוא 97.3.

ישנו סיכום עם יו"ר ועדת הפנים כי יגובש מנגנון במשרד הבריאות לתת פיצוי לרוכשי תרופות שמצילות חיים ואינן בסל הבריאות אחרי שהוא יעבור את אישורם של כל גורמי המקצוע. לגבי כל הסוגיות שמונחות עכשיו בפניכם, צריך להדגיש שההקצאה שלהן תיעשה על ידי המשרד הרלוונטי בכפוף לכל דין ובכפוף לכל מנגנוני ההקצאה שקיימים במשרד - החשב, היועץ המשפטי, המנכ"ל. תקציב שנמצא ויש לו מנגנון אחר, יהיה לו מנגנון שימנע כפל מימון. לאחר שהסכומים האלה יוקצו, לא יהיו יותר צעדים שקשורים לסיכום. הסיכום הזה נכנס לבסיס התקציב, אין יותר מו"מ לגביו.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לדעת אם יש 75 מיליון שקל לרופאים בפריפריה.
יעל מבורך
הסיכום הזה הוא לא סיכום פוליטי לפי הגדרתו.
היו"ר משה גפני
שום דבר פה הוא לא סיכום פוליטי.
יעל מבורך
נאמר לפרוטוקול שהסעיף הזה נדון והוצבע בוועדה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לראות את זה.
היו"ר משה גפני
היכן נמצאים ה-75 מיליון שקל שסוכם עליהם לרופאים בפריפריה?
יעל מבורך
שינויים שנעשים אגב הצעת חוק או תיקון שנעשה בשולחן הוועדה, כמו למשל הסיפור של המשכנתאות שהייתה דרישה של הח"כים, זה כבר חוקק.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תגידו את זה בצורה מסודרת. יש את ה-75 מיליון לרופאים בפריפריה.
יעל מבורך
נכון.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יש את ה-170 מיליון לבסיס של המשכנתאות. אחרי זה יש 16 מיליון ליתומים.
שגית אפיק
ה-170 מיליון נכנס בחוק ההסדרים. הצבעתם על זה. המענק ליתומים גם נכנס בחוק ההסדרים.
יצחק וקנין (ש"ס)
חוק ההסדרים הוצבע.
יעל מבורך
ה-75 מיליון נאמר לפרוטוקול טרם ההצבעה על הנושא של הסדר ההחזר. אני מאשרת שיוקצו 75 מיליון שקל לפריפריה בהתאם לדרישה שעלתה בוועדה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו יכולים לקבל את זה כתוב באיזה שהוא מקום?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה טוב שחשפתי את זה.
שגית אפיק
יעל, זה לא כתוב בספר התקציב?
מיקי רוזנטל
מה זה מענקים לרשויות מקומיות ביו"ש? זה קניית שלטון בכסף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איפה השמירה במזרח ירושלים?
היו"ר משה גפני
יעל, את ענית לגבי ה-75 מיליון. השאלה איפה הכסף. הוא נמצא בתוך התקציב, מחוץ לתקציב?
יעל מבורך
הוא יתוקצב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה "יתוקצב"?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לראות את זה. תכתבי לנו את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איך זה יתוקצב?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תכתבי לנו 75 מיליון לרופאים, תכתבי לנו את ה-170 שאנחנו נראה, תכתבי לנו את ה-200 מיליון על הקרן, אחרת אנחנו לא יודעים, אנחנו באוויר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איפה החד הוריות?
יעל מבורך
הנושאים האלה נכנסו לתוך החוק הרלוונטי. החוק של המשכנתאות תוקן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא תוקצב?
יעל מבורך
ודאי שהוא תוקצב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם החד הוריות תוקצבו?
יעל מבורך
הבהרה נוספת שנוגעת לטבלה השנייה שנמצאת בעמוד השני. לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, יש לשים לב להעברות שנעשות לגוף בודד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יעל, לא כתבתם את הגוף הבודד. זה לא קיים בטבלה הזאת. מוסדות תרבות זה גוף בודד?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איפה התוכן המלא של ההסכם? אתם חייבים להציג את התוכן המלא של ההסכם.
יעל מבורך
בעמוד השני יש טבלה שמפרטת את הסעיפים שבהם יש נהנה בודד בתקנה, לכן הסעיפים האלה לא יוכנסו לתוך הסעיף הספציפי שלהם בתקציב, אלא יישארו בתקנה נפרדת בתוך הסעיף עד שיתקבלו כל האישורים המשפטיים והאחרים הנדרשים כדי לאפשר את הכסף הזה לשינוי שאליו הוא מיועד. זו טבלה נפרדת, היא נמצאת בעמוד 2.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בטבלה הראשונה יש הרבה מאוד קטגוריות שלא מפרטות את הגופים. זאת לא הייתה הכוונה של היועץ המשפטי לממשלה. מה שקורה פה זו לא שקיפות.
היו"ר משה גפני
יש הנחיות ברורות. אני התייעצתי עם היועצת המשפטית של הוועדה. דיברתי גם עם האנשים של ויינשטיין, עם היועצים המשפטיים על מה עלינו לעשות כדי לעמוד בדברים ובהנחיות שהיועץ המשפטי אמר. התשובה היא כדלהלן: צריך להניח או להקריא, כאשר מי שיוצא ידי חובת שניהם, גם מניח וגם מקריא. אני לא פותח על זה דיון. אם יש דברים שאת רוצה להסביר, תסבירי כשאת מקריאה, ואם את סבורה שלא, זה מונח אצל כל חברי הכנסת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני רוצה לשמוע את נציג משרד המשפטים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כל הסכם צריך להיות מפורט בנפרד.
יעל מבורך
נגיע להסכמים קואליציוניים כהגדרתם בהנחיה, לא הסכמים פוליטיים, שנחתמו בין הסיעות ערב כינון הממשלה. הייתה החלטת ממשלה ב-8 נובמבר 2015 שאישרה חלק משמעותי מאותם סיכומים קואליציוניים שכבר נמצאים בתוך בסיס התקציב שהונח לפניכם, לרבות בדפי ההחלפה שהונחו פה בצהריים. אני הגעתי לטבלה שנמצאת בעמוד 3. אלה נושאים שמתווספים להצעת החוק ומשקפים את ההסכמים הקואליציוניים עם יהדות התורה ועם ש"ס. זה בנוסף לסיכומים עם יתר המפלגות - הבית היהודי וכולנו - שמעוגנים בתוך סעיפי התקציב.
היו"ר משה גפני
הבית היהודי לא מופיע פה.
יעל מבורך
הסיכום עם הבית היהודי נמצא ומתוקצב.
היו"ר משה גפני
ואושר בממשלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם לא רשום פה בכלל על התחבורה הציבורית, על ההסכמים עם ש"ס.
יעל מבורך
צריך לשים לב לגבי הסיכום הקואליציוני. הטבלה הראשונה זו הטבלה של הסעיפים שמבחינה משפטית נבדקו וניתן להקצות אותם לתוך התקנה. הם מסתכמים ב- 129.5 מיליארד שקלים ל-2015 ו-128.5 מיליארד שקל ב-2016.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה הסכמים קואליציוניים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש כפילות.
יעל מבורך
בהמשך אותו עמוד ישנן פעילויות של תקציב החינוך, הקליטה והרווחה של יהדות התורה ושל ש"ס, שחקיקתן לא הושלמה מסיבות שונות, לכן הן לא מוקצות לייעוד הפרטני שלהן אלא נשארות בתקנה בתוך הסעיף המשרדי בתקנה נפרדת. אחרי שיושלמו הבדיקות המשפטיות והמקצועיות שנדרשות בשביל ההקצאה שלהן והן יאושרו בוועדת כספים בהעברה תקציבית, הן יוכלו להיות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה הסיכומים הקואליציוניים החדשים?
יעל מבורך
אלה הסיכומים שנחתמו ערב כינון הממשלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה קורה עם החדשים?
יעל מבורך
יש כאן תקנה נוספת שיש בה נהנה בודד, לכן גם היא, כמו שאמרתי בהתאם לנוהל, לא מוקצה עד שתושלם הבדיקה לגביה.

לגבי המקורות למימון כל התוספות שאמרתי. בשנת 2015 אנחנו מפחיתים יתרה של 150 מיליון שקל מהתכנית שמפורטת פה, שהיא בעצם תקציב הריבית. אנחנו נמצאים בסוף שנת 2015. זה אחרי שאנחנו אומדים מחדש את תקציב הריבית שנדרש. בתקציב המקורי הוא קצת מעל 38 מיליארד. יש שם 150 מיליון שקל שאפשר - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, יש פה כפילות.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שמישהו אצלכם יגיד, בעקבות הסעיפים האלה, איפה לשנות בדפים.
יעל מבורך
כמו שביקשתם, אנחנו עכשיו עושים את הבדיקה לגבי העמודים הספציפיים.
היו"ר משה גפני
אנחנו נכתוב את זה בכתב יד, אבל תגידו לנו איפה.
יעל מבורך
הם עובדים על זה ברגע זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו לא יכולים להצביע על התקציב לפני.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני, יש פה כפילות בהדפסה. יש פה סעיף של תכנית חפציבה – חינוך פורמאלי ציוני בברית המועצות לשעבר לפי דרישה של יו"ר הכנסת בגובה של 2.5 מיליון ב-2015, 2.5 ב-2016. בדף 3 יש את אותה תקנה ואת אותה תכנית שדרשה ש"ס – תכנית חפציבה - על סך של 3 מיליון ל-2016. מה זה?
מיקי לוי (יש עתיד)
יש פה דרישה של חבר הכנסת סמוטריץ' למענקים ביטחוניים למועצות ביהודה ושומרון. זו שורה 3 מלמעלה. בשורה 6 מלמטה מרכז הקואליציה בוועדת הכספים מבקש מענק ביטחוני למועצות אזוריות באיו"ש. זה אותו סעיף, אותה גברת בשינוי אדרת. מה זה צריך להיות? חבר הכנסת סמוטריץ' מבקש לחינוך יהודי בתפוצות מיליון שקל, ויושב-ראש הכנסת מבקש בשביל חינוך יהודי בתפוצות 3.5 מיליון שקל. בצלאל, הוא נתן לך נוקאאוט. יחד הם 4.5 מיליארד שקל. מה זה העניינים האלה? אדוני, זה לא בסדר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כשיצאו ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה הובהר שיהיה פירוט של העברות, על מנת למנוע מקרים שקרו, כמו פרשת ישראל ביתנו - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אל תצטטי משהו - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שפוליטיקאים וחברי כנסת השתמשו בוועדה הזאת כדי להעביר כספים למקורבים או לסחוט כל מיני גופים נתמכים באמצעות הכוח שיש להם.
היו"ר משה גפני
סתיו, אני לא מסכים לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם עשו מהדבר הזה מסחרה לא נורמאלית בקדנציה הקודמת. זה מה שהדבר הזה נועד למנוע. מה שהיה אמור לקרות זה שאתם תפרטו פה – אני מדברת גם על מה שביקשו חברי האופוזיציה - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם על בוגרי תנועת נוער?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בהחלט. בשורת הנושא צריכים להיות מפורטים כל הגופים הנתמכים. כשאתם אומרים שירותי ייעוץ והפריה ולא כותבים מי מקבל את זה, או המרכז להעמקת חינוך יהודי ומוסדות תרבות מדע ומחקר, מה הכוונה?
מיקי לוי (יש עתיד)
פוריות על פי ההלכה מופיע פעמיים. מה זה פוריות על פי ההלכה? יש כאין סעיפים כפולים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם חוטאים להמלצת היועמ"ש. זאת לא הייתה ההמלצה. ברגע שלא מפרטים מי הגופים האלה יכולות להיות פה העברות פוליטיות, יכול להיות פה שוחד פוליטי. אורי אריאל שלח מכתב לגופים הנתמכים של הבית היהודי ואמר להם: בואו תעזרו לנו בבחירות כי אחרת לא תקבלו כסף. זה שוחד פוליטי.
בצלאל סמוטריץ'
לא היה דבר כזה מעולם. את משקרת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
המכתב מולי, אתה מוזמן לראות אותו עכשיו. זה היה אמור למנוע את השוחד הפוליטי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש לקבל הסברים על הסעיפים הכפולים, לאן הכסף הזה הולך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שיענו על השאלות, שיתנו לנו פירוט אמיתי. גפני, הדבר הזה הוא נזק. מה שקורה פה זה שח"כים עכשיו יתחרו על מי נמצא - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אסור היה לעשות את זה שמית. זאת טעות, זאת בכייה לדורות.
היו"ר משה גפני
אנחנו נפעל על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
היה צריך לשים את זה על שם המפלגות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא ההנחיות. אני רוצה לקבל את חוות הדעת של משרד המשפטים על הדבר הזה, כי אלו לא ההנחיות של היועמ"ש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סעיף 29 של היועץ המשפטי מדבר על ייעוד כספים על בסיס הסכמים פוליטיים לגוף מסוים או למטרה שמאחוריה גוף מסוים או מספר מועט של גופים מעוררי קושי. אין ליישם הסכמים פוליטיים תקציביים המייעדים תקציבים לגופים מסוימים. הקצאה כזאת תחויב בחוות דעת משפטית מקדימה. אני רוצה לתת דוגמה לכמה כאלה שמופיעים פה ולכן הם חורגים מההצעה. מה שקורה זה שהם תלויים אחר כך במפלגה הזאת. יש פה סיכומים של האופוזיציה, לא רק של הקואליציה, לגבי ייעוד כספים לבוגרי תנועות נוער. מילא היה מדובר על חסרי עורף משפחתי - -
זמר בלונדהיים
המסמך הזה תואם מבחינתנו את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ברמת הפירוט שהוא מחויב. במקומות שבהם יש חשש שמדובר בהקצאה לגופים פרטניים, כמו שנאמר, לא מוצע להעביר את זה למטרה הספציפית עד שלא יבדקו את זה. הנייר הזה עבר אלינו לבדיקה לפני כן. מבחינת המשנה ליועץ, שהוא אחראי על התחום הזה, זה תואם את ההנחיות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אמרת שזה לא נבדק?
זמר בלונדהיים
אמרתי שזה כן נבדק.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איך הקמת מוסדות דת ושירותי דת - -?
זמר בלונדהיים
צריך להבין שהמטרות שמיועדות פה הולכות להיבחן אחר כך במבחני תמיכות בכפוף לדין ובכפוף למנגנוני הבקרה שקיימים. אי אפשר עכשיו לפרט מי יקבל מה.
מיקי רוזנטל
אדוני, זאת ההנחיה של היועץ המשפטי לממשלה.
בצלאל סמוטריץ'
אצלכם מעבירים לגופים ספציפיים, אצלנו מעבירים למטרות.
מיקי רוזנטל
לאור הנחיה נדרשת הצגה של ההסכמים במלואם.
זמר בלונדהיים
זו מבחינתנו הצגה מלאה.
מיקי רוזנטל
ההוראה של היועץ המשפטי לממשלה היא להציג את ההסכם בצורה מלאה וברורה. בכלל זה עליו להציג את תוכנו המלא של ההסכם. תוכנו המלא של ההסכם זה לא מי הגוף המתוקצב?
זמר בלונדהיים
אי אפשר.
מיקי רוזנטל
מה זה "אי אפשר"? זו ההוראה של היועץ המשפטי לממשלה.
זמר בלונדהיים
אנחנו כתבנו את ההנחיה הזאת. כשזה הולך למטרה מסוימת ורק אחר כך לתמיכות, זה עוד לא מחולק. איך הם ידעו מי הגוף בצד השני?
מיקי רוזנטל
איך נדע איך להצביע?
זמר בלונדהיים
זה למטרה. כל התקציב הוא למטרות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש פה גופים מפורטים. זה נוגד את הוראה 29.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה בחלק כן ובחלק לא?
זמר בלונדהיים
אני מכיר את הוראה 29.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם ב-30. ההקצאה לגורם מסוים על פי הסכם פוליטי תחייב פיקוח של היועץ המשפטי של המשרד הרלוונטי וחשב המשרד. איפה הם?
זמר בלונדהיים
זה לא מיושם עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זאת אומרת? זה ייעוד. היועץ המשפטי כתב.
היו"ר משה גפני
הדרישה של היועץ המשפטי לממשלה לא הייתה בעבר. כל הדברים האלה היו בעבר, אבל הם לא הונחו על שולחן הוועדה, הם לא הובאו לידיעת כל חברי הכנסת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה בג"ץ.
היו"ר משה גפני
היום, בעקבות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, זה מובא כאן לפני כל חברי הוועדה. כל אחד שמקבל את הדף הזה - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
משה כחלון נכנע לסמוטריץ'? השם שלו מופיע יותר מכל דבר אחר.
מיקי רוזנטל
אנחנו מבקשים את חוות הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת.
היו"ר משה גפני
אני לא נותן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו מבקשים לבטל את הסיכומים עם חברי הכנסת. כאשר מדובר בחבר כנסת פרטי זה נוגד את ההוראות של היועץ המשפטי לממשלה. צריך לבטל את כל הסיכומים עם חבר כנסת פרטי.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לצרף את הדפים האלה לפרוטוקול. הייעוץ המשפטי יצרף את זה לפרוטוקול.
מיקי רוזנטל
מדובר בשערורייה ציבורית. אין דבר כזה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים התייעצות סיעתית על הדבר הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כי יכול להיות שזה בג"יץ.
היו"ר משה גפני
אני אתן לכם מיד אחרי 18:00. הפרק הראשון בתקציב המדינה זה תקציב נשיא המדינה, סעיף 1.
שגית אפיק
עמוד 1182 לגבי שנת 2015, עמוד 1267 לגבי שנת 2016. אין שינוי לגבי הסעיף הזה.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור תקציב נשיא המדינה בסעיף 1, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 10

נגד – 3

נמנעים – אין

תקציב נשיא המדינה לשנים 2015 ו-2016 אושר
שגית אפיק
המשרד הבא הוא הכנסת. יש לכם דפי החלפה שחולקו בבוקר. תקציב הכנסת אושר בוועדה משותפת. זה העמוד הראשון לדפי ההחלפה. הוא מופיע כב'. תקציב הכנסת ממשיך עד עמוד 22.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה השינוי מהמקורי?
מיקי רוזנטל
אפשר לקבל הסבר מה זה?
שגית אפיק
זה תקציב הכנסת. הוא אושר על ידי ועדה משותפת.
מיקי רוזנטל
שערורייה שהכנסת מאשרת לעצמה את התקציב. היא הכפילה את תקציבה.
בצלאל סמוטריץ'
ועוד על חשבון הדיור הציבורי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם שותים תקציבים חברתיים. אנחנו נעצור את זה. אנחנו נגיע לבג"ץ.
מיקי רוזנטל
מה השוני בין הנייר שחילקו לנו עכשיו לבין המקור?
היו"ר משה גפני
יעל, מה השתנה?
קריאה
שום דבר.
מיקי רוזנטל
אז למה יש דפי החלפה?
שגית אפיק
תקציב הכנסת אושר על ידי הוועדה המשותפת, לכן יש דפי החלפה. הכחול שהביאה הממשלה שונה ככל הנראה ממה שאישרה הוועדה המשותפת.
היו"ר משה גפני
השינוי פה זה בגלל שמה שאושר בוועדה המשותפת שונה ממה שהממשלה הביאה.
מיקי רוזנטל
בוועדת הכנסת אישרנו תקציב של שש מאות ומשהו מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
נכון. היו שם שינויים בכמה סעיפים.
טמיר כהן
מה שמונח לפניכם הוא המתוקן.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להצביע על תקציב הכנסת לפי דפי ההחלפה שניתנו לחברי הכנסת. מי בעד אישור התקציב, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 9

נגד – 7

נמנעים – אין

תקציב הכנסת אושר
היו"ר משה גפני
אני עובר לרביזיה שביקשו על התקציב המילולי.
שגית אפיק
הייתה רביזיה על הסכום הכללי בסעיף 2(א), במקום ה-000 יופיע 100 בסופו.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 9

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
רביזיה על סעיף 3, לחזור לסעיפים המקוריים של הכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
רביזיה על סעיף 7, לחזור למספרים של הכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
רביזיה על סעיף 8(א), לחזור לסכומים שבכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
רביזיה לסעיף 12, במקום הוועדה המיוחדת תהיה ועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החוץ והביטחון.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
רביזיה על סעיף 10, להגדיל את שיא כוח האדם ל-103 אלף לתעסוקת נשים ערבים וחרדיות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש לשקול באהדה את ההצעה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
רביזיה על סעיף 12, אחרי המילים "ראש הממשלה" כל הסיפא של הסעיף תימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 8

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
אני עובר לחלק המילולי של הצעת חוק התקציב לשנות הכספים 2015 ו-2016, התשע"ה-2015.
שגית אפיק
סעיפים 1-15.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור החלק המילולי של הצעת החוק, ירים את ידו?
שגית אפיק
עם התיקונים שמופיעים לכם והקראנו בבוקר.

הצבעה

בעד – 8

נגד – 7

נמנעים – אין

הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2015 ו-2016 אושרה
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו מבקשים התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
הפסקה של 10 דקות.

(הישיבה נפסקה בשעה 18:05 ונתחדשה בשעה 18:15.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. תקציב משרד ראש הממשלה לשנים 2015 ו-2016, עמוד 1184,1185.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
מכיוון שיש פה רשימה מאוד ארוכה, ומכיוון שהאופוזיציה בשיתוף עם חלק מהקואליציה ועם היושב-ראש הגענו לכמה סיכומים, אני רוצה שתחזרו עליהם למען הסדר, כדי שזה יהיה ברור, כדי שאחרי זה זה לא ייעלם לנו. אחד, ה-75 מיליון שקל לפריפריה לרופאים. שתיים, ה-170 מיליון שקל של הריביות לזכאים במסגרת של 2.5%. שלוש, ה-16 מיליון שקל ליתומים ו-200 אלף שקל לכל יתום שאיבד את שני הוריו. ארבע - אנחנו מבינים שזה לא יהיה בגוף התקציב אבל זאת ההסכמה העקרונית - זאת הקרן מרווחי התמלוגים של חברות בנגב, כמו כימיקלים לישראל ואחרים. מיליון שקל מהרווחים של אותה קרן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מרכז האופוזיציה אראל מרגלית מונה הישגים רבים. חשוב לי לציין לפרוטוקול של הוועדה שהקרדיט להישגים האלה הוא שווה לקואליציה ולאופוזיציה. אנחנו יחד עם האופוזיציה הגענו להבנות ולמסקנה שעל זה אנחנו מסכימים. אנחנו מכבדים את ההישגים של האופוזיציה, אבל ההישגים הם גם של הקואליציה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בכבוד.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אם הם חתומים על ההישגים, למה הם לא מצביעים על התקציב, אני רוצה להבין. מה זאת הפיקציה הזאת? לבוא לפה במשך תקופה מאוד מאוד ארוכה, לשבת ולהגיש מעל 32 אלף הסתייגויות, להצביע בסוף היום על התקציב מתוך משאלת לב שהקואליציה תתפרק ונלך לבחירות, זה נחמד, זה יפה, זו דרכה של האופוזיציה, אבל לבוא ולקחת קרדיט על משהו שהם מלכתחילה מצביעים נגדו, לאף אחד פה זה לא נראה מוזר?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש להוסיף לפרוטוקול את הסיכומים לגבי האימהות החד-הוריות.
אמיר לוי
אני מאשר את הסיכומים של 75 מיליון שקל מענקים לפריפריה, 170 מיליון שקל הפחתה בריבית. לגבי שישינסקי מה שסוכם נכנס לחוק, קרי הולך לקרן הרבעונית.
מיקי לוי (יש עתיד)
ראש אגף התקציבים התייחס. לגבי סעיף 5 לא שמעתי שום תשובה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, יש פה הצעת מחליטים לגבי יישום ההסכמים הקואליציוניים. יש פה דברים שעברו גם בממשלה. אנחנו שוב פעם חורגים, גם לגבי ההקצאות באופן חד פעמי בתקציב המדינה לשנת הכספים 2015. סך כל ההוצאות של ההסכמים הקואליציוניים אסור שיעלה על מיליארד נקודה 45, ולשנת 2016 על 2.5. לא יכול להיות שיש לנו כפל של מקורות מימון בהסכמים הקואליציוניים. שר האוצר חייב להתאים את התקציב בהתאם. אנחנו לא רואים את זה.
היו"ר משה גפני
עכשיו מתאימים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רציתי לשאול את עמדת היועצת המשפטית לוועדה לגבי ההסכמים הקואליציוניים כפי שהוצגו. זה לא בדיוק קואליציוניים, זה גם חברי כנסת פרטיים. האם הסכם עם חבר כנסת פרטי אין בו ריח של קניית הצבעה בוועדה, בעיקר מאחר שמדובר בחבר כנסת שיש לו זכות הצבעה פה בוועדה? לא מדובר על סיעה, על ארגון, מדובר על חברי כנסת פרטיים. בנוסף לכך, גברתי היועצת המשפטית, אני רואה בדף הראשון שהוגש, שאמרו פה שמדובר על דברים שעוברים את הייעוץ המשפטי לממשלה, שיש מיזמים או קרן שהיא קרן אחת. אם ניקח את הסעיף הראשון, אז מדובר על קרן ספציפית. האם זה לא חורג? אלא אם כן יגידו לנו שיש כמה קרנות כאלה.
היו"ר משה גפני
זה לא היא, זה היועץ המשפטי לממשלה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אדוני, אנחנו ישבנו ועברנו על הטבלה שהציג משרד האוצר. ראינו כל מיני חלוקות תקציביות שביקשו חברי הכנסת. מה שלא הובא לתשומת ליבנו על ידי פקידי האוצר זה שהתוספות הקואליציוניות האלו הן רק תוספת על מה שכבר נכנס למשבצות מאוד מאוד דומות באמצעות ההסכמים הקואליציוניים עם הבית היהודי, כמו למשל עוד 4 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות לתמיכה וייעוץ בתחום הפוריות על פי ההלכה. פעולות מינהלת הזהות היהודית מקבלות בשנתיים הקרובות עוד קרוב ל-12 מיליון שקלים. זה בנוסף על הטבלה השנייה. יש לנו גם מוסדות תורניים - 50 מיליון שקלים ב-2015, ועוד 50 מיליון שקלים ב-2016. יש כל מיני מיזמים של משרד החינוך לטיפול רק בנוער דתי. משום מה לא מחלקים את זה באופן שוויוני על פני כל בני הנוער, כאילו שרק הדתיים זכאים לתקצוב. תקצוב של אוניברסיטת אריאל - 24 מיליון שקלים. ועד מקומי חברון - 4 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות. מענקים לשמירה וטיפול בשטחים פתוחים ביהודה ושומרון – 2 מיליון שקל. אני חושבת, אדוני, שהיה מאוד מאוד ראוי, כשמשרד האוצר פירט כביכול את ההסכמים ממקודם, שהוא היה מציין שמדובר רק בחצי.
היו"ר משה גפני
יעל מבורך אמרה את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש פה רשימה ארוכה בהרבה. גם את הרשימה הזאת צריך לקרוא. צריך לקרוא לפרוטוקול את הרשימה המפורטת של כל החלוקה התקציבית של כל המפלגות. אני לא מבינה למה הפרדתם אותן. יש כאן למינהלת הזהות היהודית וגם כאן למינהלת הזהות היהודית.
היו"ר משה גפני
על זה צריך היועץ המשפטי לממשלה או נציגו לענות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שמשרד המשפטים ישיב.
היו"ר משה גפני
תענה קודם למיקי לוי על החד-הוריות. יש תשובה לגבי החד-הוריות?
אמיר לוי
החד-הוריות לא מגיע. כשהממשלה תפיץ תזכיר חוק, זה יגיע לכאן ויהיה דיון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מי מוציא את תזכיר החוק?
היו"ר משה גפני
הממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מי מביא את זה לממשלה? לא איכפת לי שזה יהיה חוק ממשלתי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני רוצה להבין מה הטעם בהמלצות היועץ המשפטי לממשלה אם אנחנו לא מקבלים את התמונה המלאה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, לא הציגו בפנינו את כל ההסכמים הקואליציוניים. עומדת לפני הצעת החלטה של הסכמים קואליציוניים של הממשלה שמשום מה בחרו באוצר לא להציג לפנינו. זה מגמד את כל מה שאנחנו מתווכחים עליו. מה שהאוצר העביר זה אפילו לא במתי מעט מההסכמים הקואליציוניים שאנחנו מתחת לשולחן מאשרים בתקציב. לא ייתכן שאותם הסכמים קואליציוניים לא יובאו בפני ועדת הכספים טרם ההצבעה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם זה המצב, אני מבקשת לקרוא לנציגים של משרד המשפטים. הדבר הזה פשוט מביך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך יכול להיות מצב שמה שסוכם באוגוסט 2015 לא מופיע בפני חברי הכנסת? אדוני היושב-ראש, המסמך מוצג מולי. אלה עיקרי ההסכמים הקואליציוניים. מישהו רצה שלא לחשוף את זה בפני התקשורת. אתם הגשתם לנו רק את הסיכומים הנוספים החדשים. מה עם המקור?
אסי מסינג
הנחיית היועץ עושה אבחנה בין השלבים השונים של התקצוב. יש הסכמים שהוצגו וניתן היה לקבל לגביהם החלטות ממשלה. כך נעשה ביחס למרבית ההסכמים הקואליציוניים. התקבלו שורה של החלטות ממשלה, בין בליל התקציב, בין לאחריו, שבהן פורטו המטרות השונות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה הן לא הוצגו בפני ועדת הכספים?
אסי מסינג
על החלטת ממשלה שמפרטת את היעדים הנוספים לא ניתן להגיד שהיא נעשתה במחשכים או שהיא לא פורטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היא לא נמצאת על השולחן שלנו.
אסי מסינג
היא פורטה. דפי ההחלפה נמצאים בפני הוועדה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, הם לא נמצאים.
אסי מסינג
הם נמצאים בפני הוועדה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה רוצה שאני אקריא לך חלק מהדברים שלא הבאתם בפני הוועדה?
היו"ר משה גפני
מה השינוי שיש בתקציב משרד ראש הממשלה?
אסי מסינג
בתכנית 52-02 - -
שגית אפיק
המשרד לאזרחים ותיקים.
אסי מסינג
במשרד לאזרחים ותיקים, שמופיעה לא ב-2015 אלא ב-2016, ישנה תוספת של 2.5 מיליון שקלים על התקציב שמוצע כאן.
שגית אפיק
מה בא במקום הסכום שמופיע?
אסי מסינג
לא קיבצנו את הסך הכל.
שגית אפיק
אנחנו עוברים לעמוד 1187, שזה תקציב משרד האוצר לשנת 2015, ועמוד 1271, שזה התקציב לשנת 2016. אין פה שינויים מהכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור תקציב משרד האוצר, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 7

נמנעים – אין

תקציב משרד האוצר אושר
היו"ר משה גפני
אני עובר ל-07, המשרד לביטחון פנים, עמוד 1190 ו-1273. אין בעניין הזה שינויים מהכחול. מי בעד אישור המשרד לביטחון פנים, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 9

נגד – 6

נמנעים – אין

תקציב המשרד לביטחון פנים אושר
שגית אפיק
עמוד 1192 ועמוד 1275, תקציב משרד המשפטים. זה כמו הכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור התקציב של משרד המשפטים, ירים את ידו?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש פה שינוי. יש פה את סעיף 59 להסכמים הקואליציוניים כפי שהתקבלו בממשלה.
היו"ר משה גפני
זה מעוגן בתוך התקציב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, זה הסכמים קואליציוניים. הם היו צריכים להיות מובאים בפנינו.

הצבעה

בעד – 9

נגד – 6

נמנעים – אין

תקציב משרד המשפטים אושר
היו"ר משה גפני
09 – משרד החוץ, עמוד 1194.
יאיר פרומר
אין זה תפקידנו הטבעי לבוא ולהעיר על הצעת תקציב, בפרט שאין לנו שר ולצערנו לא התקיים שום דיון מהותי על התקציב הזה. ביקשנו בכנסת, גם בוועדת הכספים וגם בוועדת החוץ והביטחון, דיון, אבל לא התקיים דיון. התקציב הזה נידון בלי שום שקיפות. בהצעת התקציב יש אבסורד, כי כל הנימוקים לתקציב מדברים על חיזוק הפעילות לסיכול איראן, חיזוק ההשפעה על דעת הקהל, מעבר לפעילות פרו-אקטיבית, הגברת הפעילות, הרחבת הפעילות, כאשר בסוף מקצצים 6% מכוח האדם.
היו"ר משה גפני
אני מסכים איתך. אני אפילו מזדהה עם הדברים שלך. אני סבור שיש צדק רב בדברים שנאמרו לי גם קודם, אבל אני לא יכול לשנות עכשיו בתקציב. אין לי אפשרות כזאת.
יאיר פרומר
איפה יתקיים הדיון?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איפה סגנית השר?
מיקי לוי (יש עתיד)
אין לכם שר, אין לכם תכניות. יש לכם תכניות עבודה?
היו"ר משה גפני
אני אכנס לעניין הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הולכים לבטל 7 נציגויות. זאת שערורייה בימים כאלה.
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם שר האוצר. אני אכנס לתוך העניין הזה. אני חושב שמדינה כמו מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה את הקיצוצים האלה במשרד החוץ. זה נכון שאין עכשיו יכולת לעשות את השינוי הזה. אנחנו ניכנס לעניין. יש החלטת ממשלה שנצטרך לשנות. מי בעד תקציב משרד החוץ, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 6

נמנעים – אין

תקציב משרד החוץ אושר
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם מצביעים על קיצוץ של 7 נציגויות של ישראל בעולם. אני מבקשת רביזיה על משרד החוץ.
היו"ר משה גפני
המטה לביטחון לאומי, עמוד 1195 ו-1278. מי בעד תקציב המטה לביטחון לאומי, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 9

נגד – 6

נמנעים – אין

תקציב המטה לביטחון לאומי אושר
היו"ר משה גפני
גמלאות ופיצויים.
שגית אפיק
סעיף 12, עמוד 1196 ועמוד 1279 ל-2016. אין שינוי מהכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד גמלאות ופיצויים?

הצבעה

בעד – 9

נגד – 6

נמנעים – אין

תקציב גמלאות ופיצויים אושר
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
באיזה משרד זה יושב?
היו"ר משה גפני
במחלקת הגמלאות במשרד האוצר. הוצאות שונות.
שגית אפיק
עמוד 1197, סעיף 13, ועמוד 1280 לשנת 2016. אין שינוי מהכחול.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הוצאות שונות, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 9

נגד – 6

נמנעים – אין

תקציב הוצאות שונות אושר
מיקי לוי (יש עתיד)
מה זה הוצאות שונות?
היו"ר משה גפני
פיצויים לנפגעי רכוש.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
גפני, לא הבאת את זה לדיון.
היו"ר משה גפני
אני עושה הפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 19:00 ונתחדשה בשעה 19:30.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. אנחנו בסעיף 14 - מימון מפלגות. מי בעד, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 10

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 14 – מימון מפלגות אושר
היו"ר משה גפני
תקציב משרד הביטחון.
שגית אפיק
עמוד 1199 לעניין 2015, ועמוד 1282 לעניין 2016.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני רוצה שנבין מה קרה עם תקציב הביטחון, למה זה שונה מפעמים קודמות ומה הנזק שהדבר הזה עושה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות היא מספרית, אין לנו משהו אחר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
התקציב ל-2016 היה ונותר 56.1 מיליארד. לדעת הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון התקציב הזה לא מספיק, על כן נדרשה תוספת. התוספת הזאת לא נכנסה לבסיס התקציב, אלא הובטחה במן הבטחה של רצון טוב לעתיד. הוועדה לא קיבלה פירוט כלשהו על הייעוד של הכספים האלה, על כן ההצבעה שהייתה - -
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע שיהיה?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני מציע שהתקציב יעמוד על 59.1, כלומר שאותם 3 מיליארד יתווספו - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
איך אתה בעצם דורש את ההתייעלות? נניח ואני אלך איתו שנותנים את הכסף מראש, איך אנחנו גורמים לכך שמשרד הביטחון יעמוד בהתייעלות שלו?
היו"ר משה גפני
אורן, אני לא פותח דיון עכשיו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ההסתייגות שלי היא להפוך את זה ל-60 מיליארד שקלים כך שזה יהיה הסכום הסופי.
מיקי רוזנטל
אני מציע שאת כל הסעיפים שנוגעים לביטחון המדינה נחזיר לתקציב הביטחון. המשמעות היא שיש תוספת של עוד 4 מיליארד שקל בתקציב, ועוד 4 מיליארד שקל שנותנים לכל החלטות הממשלה שכבר התקבלו. ההצעה היא להוסיף עוד 8 מיליארד סך הכל, שזה תקציב הביטחון האמיתי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם נותנים לנו את החוברת הזאת, כאשר בתוך החוברת יש תקצוב שהוא לא רלוונטי. לפי מה שהבנו, פינוי מוקשים ירד, צה"ל לנגב ירד.
היו"ר משה גפני
דיברנו על זה. מה את מציעה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ההסתייגות שלי אומרת שכל הנושא של השמירה במזרח ירושלים יעבור ממשרד השיכון למשרד הביטחון. זה הכי טבעי בעניין.
מיקי לוי (יש עתיד)
ביטחון פנים.
היו"ר משה גפני
את מציעה להוריד 80 מיליון שקל מתקציב משרד השיכון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
להוריד את ההתחייבות של משרד השיכון, כי לא הוסיפו שם כסף.
היו"ר משה גפני
אורלי, את לא יכולה להגיש הסתייגות מילולית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה תוספת של 80 מיליון שקל למשרד הביטחון לטובת שמירה במזרח ירושלים.
היו"ר משה גפני
80 מיליון שקל לאבטחה במזרח ירושלים.
בצלאל סמוטריץ'
מאיפה ייקחו את זה?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש שאגף התקציבים יכלול את התקציב האמיתי. הפחד שלי הוא מפריצה ב-2016. זה לא ייגמר ב-3 או ב-4, זה ייגמר ב-6, לכן חכם היה אילו היינו מביאים את כל התקציב הזה של הביטחון בחבילה אחת והיינו יודעים שזהו. המצב הזה של 56.1 גורם לפריצה, לכן אני מבקש שחבילת תקציב הביטחון תבוא ככתבה וכלשונה, בצורה ישרה.
היו"ר משה גפני
כמה כסף?
מיקי רוזנטל
61. יש כאן סעיף כיבוי אש. הגיע הזמן שגם האגף יבקש להוריד את התקציב הזה מתקציב משרד הביטחון, חוץ משדות התעופה ששם אין ברירה. ממילא האוצר השקיע כל כך הרבה כסף בכב"א בשנים האחרונות. אין צורך בכפילויות האלו, מה עוד שהכבאיות האלו לא יגיעו בזמן למקום האירוע. צריך לחסוך כסף. ההסתייגות היא להוריד את הסעיף הזה.
היו"ר משה גפני
להוריד את הסעיף של כיבוי אש, לעשות 0.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני חושב שצריך להוריד את תקציב הביטחון לרמה הממוצעת של מדינות ה-OECD.
היו"ר משה גפני
כמה כסף?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
ישראל רצתה להיות ב-OECD, רצתה שגם הביטחון יהיה כמו ב-OECD. אני חושב שב-OECD זה עומד על 5% מהתקציב.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות של באסל גטאס היא שתקציב הביטחון יעמוד על 19 מיליארד שקל.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה רק כשהשוויצרים יהיו השכנים שלנו.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
ככה יהיה לך כסף לכל החברתי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
באסל, אני חושב שצריך לגלות יותר נדיבות. אני חושב שלא בסדר מה שהצעת. אני מציע 20 מיליארד.
היו"ר משה גפני
מי בעד תקציב משרד הביטחון, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 9

נגד – 7

נמנעים – אין

תקציב משרד הביטחון אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 16 - תקציב הוצאות חירום אזרחיות.
שגית אפיק
עמוד 1200, עמוד 1283 ל-2016.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הסעיף, מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

תקציב הוצאות חירום אזרחיות אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 17 – תיאום הפעולות בשטחים. מי בעד הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 7

נמנעים – אין

תקציב תיאום הפעולות בשטחים אושר
היו"ר משה גפני
גמלאות לניצולי שואה, עמוד 1298.
שגית אפיק
עמוד 1298 לשנת 2016, עמוד 1215 לשנת 2015.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור תקציב גמלאות לניצולי שואה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

תקציב גמלאות לניצולי שואה אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 26 – המשרד להגנת הסביבה, עמוד 1216 ועמוד 1299. מי בעד אישור תקציב המשרד להגנת הסביבה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – 2

נמנעים – אין

תקציב המשרד להגנת הסביבה אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 27 - הקצבות לביטוח לאומי. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 6

נמנעים – אין

הקצבות לביטוח לאומי אושר
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת מהאוצר להבין האם במהלך השנה צפויים קיצוצים של מיליארד וחצי בביטוח הלאומי, כפי שהיה בשנים 2013 ו-2014.
אמיר לוי
לא ידוע לנו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
האם העובדה שזה היה ב-2013 וב-2014 לא מעיד על כך שזה יחזור על עצמו?
אמיר לוי
אני לא יודע.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל אם נראה את זה שוב מגיע בהעברה תקציבית, נדע שזה היה מתוכנן וצפוי כי כבר ראינו את זה בשנים הקודמות.
אמיר לוי
אם זאת המסקנה שלך, אני לא יכול להתווכח איתה.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים למשרד האנרגיה והמים, עמוד 1222, ועמוד 1305 התקציב ל-2016. מי בעד אישור המשרד, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 3

נמנעים – אין

משרד האנרגיה והמים אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 35 - הוועדה לאנרגיה אטומית, עמוד 1223. מי בעד אישור הוועדה?

הצבעה

בעד – 6

נגד – 2

נמנעים – אין

הוועדה לאנרגיה אטומית אושרה
היו"ר משה גפני
משרד התיירות, עמודים 1226 ו-1309. מי בעד אישור משרד התיירות, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 4

נמנעים – אין

תקציב משרד התיירות אושר
היו"ר משה גפני
38 – תמיכות בענפי משק, 1310 ו-1227. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? תמיכות בענפי משק זה המדען הראשי.

הצבעה

בעד – 8

נגד – 1

נמנעים – אין

תמיכות בענפי המשק אושרו
היו"ר משה גפני
סעיף 39 - משרד התקשורת, עמודים 1228 ו-1311. מי בעד, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 4

נמנעים – אין

תקציב משרד התקשורת אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 40 - משרד התחבורה, עמודים 1229 ו-1312. מי בעד אישור תקציב משרד התחבורה?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 3

נמנעים – אין

תקציב משרד התחבורה אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 41 - רשות ממשלתית למים וביוב. מי בעד, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 4

נמנעים – אין

רשות ממשלתית למים וביוב אושרה
היו"ר משה גפני
סעיף 43 – המרכז למיפוי ישראל, עמוד 1232. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 3

נמנעים – אין

תקציב המרכז למיפוי ישראל אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 45 - תשלום ריבית. מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 3

נמנעים – אין

תשלום ריבית אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 51 – דיור ממשלתי, עמוד 1236.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, יש פירוט איפה ייבנו בתי המשפט?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם הממשלה מוציאה כל כך הרבה כסף על מבנים ממשלתיים, לא עדיף להם להעביר כבר עכשיו את החוק לשכירות הוגנת? זה יוריד את העלויות.
אמיר לוי
זה בסעיף 53.
היו"ר משה גפני
סעיף 51 – דיור ממשלתי.
שגית אפיק
יעל, בדיור הממשלתי יש לכם תיקונים? בדפי ההחלפה שהבאתם הבוקר יש תיקונים.
אסי מסינג
הסעיפים האלה הם סעיפים שאין בהם תיקונים נוספים בעקבות ההסכמים.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 51 – דיור ממשלתי, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 4

נמנעים – אין

דיור ממשלתי אושר
היו"ר משה גפני
אני מגיש רביזיה על סעיף 45. סעיף 52 – משטרה ובתי סוהר. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד - 4

נמנעים – אין

משטרה ובתי סוהר אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 68 - רשות האוכלוסין. מי בעד סעיף 68, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף 68 - רשות האוכלוסין אושר
היו"ר משה גפני
אני עובר לעמודים 1246 ו-1329, סעיף 73 - מפעלי מים. זה תאגידי המים. מי בעד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף 73 - מפעלי מים אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 76 - פיתוח התעשייה, עמוד 1247. מי בעד, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

פיתוח התעשייה אושר
היו"ר משה גפני
אנחנו חוזרים לסעיף 53 – בתי משפט. מה הרשימה?
ניר אמסל
התקציב הקיים כפי שמוגש לא כולל תכנון של פרויקטים חדשים, אלא רק המשך של שיפוץ מבנים קיימים.
היו"ר משה גפני
קיבוע המצב הקיים.
ניר אמסל
המשך קיום ופיתוח של פרויקטים קיימים.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 53 – בתי משפט, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 6

נמנעים – אין

סעיף 53 – בתי משפט אושר
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
רביזיה על סעיף 53.
היו"ר משה גפני
אני עובר לעמוד 1248, סעיף 78 – פיתוח תיירות. מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף 78 – פיתוח תיירות אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 79 - פיתוח תחבורה. מי בעד פיתוח התחבורה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 4

נמנעים – אין

סעיף 79 – פיתוח תחבורה אושר
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
האם בפיתוח תחבורה ציבורית צפויות העברות תקציביות או קיצוצים כפי שנעשה בשנים הקודמות?
אמיר לוי
לא היו קיצוצים בהרשאה בשנים הקודמות. כל מה שאושר, למעט הפלט האחרון, הכל כפי שמופיע בחוברת שהוגשה לכם. אני לא יכול לנבא אם הממשלה תחליט על שינוי סדרי עדיפויות. החוברת שלכם פלוס הפלט שעבר בממשלה זה מה שקובע.
היו"ר משה גפני
סעיף 83, עמוד ד' בדפי ההחלפה.
מיקי רוזנטל
אפשר להבין מה זה פיתוח משרד ראש הממשלה ופיתוח משרד האוצר?
ניר אמסל
התחום הזה כולל העברה של תכניות שהיו מתוקצבות בסעיף 04.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שמה זה אומר?
ניר אמסל
תכניות רוחביות כמו תכניות ירושלים, שהן תכניות שישבו במשרד ראש הממשלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל הן כבר לא יושבות במשרד ראש הממשלה, הן עברו לאלקין.
ניר אמסל
סעיף 04 – משרד ראש הממשלה כולל בתוכו גם משרדים נוספים. התכניות האלו הן תכניות בעלות אופי פיתוחי, לכן העברנו אותן לסעיף 83 שהוא סעיף פיתוח. הסעיף הזה כולל את תכניות ירושלים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה זה לא מופיע במשרד ראש הממשלה?
ניר אמסל
זה מופיע תחת תחום של משרד ראש הממשלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, זה בהוצאות פיתוח אחרות.
ניר אמסל
תחת תחום פיתוח תכניות משרד ראש הממשלה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה זה השקעות בחברות?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם זה גם בחברות הגז?
ניר אמסל
זה לא רלוונטי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה? יש כאן השקעות בחברות. איזה חברות זוכות בכמעט שני מיליארד?
אמיר לוי
זה תע"ש
מיקי לוי (יש עתיד)
לתע"ש יש סעיפים נפרדים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני, אפילו פקידי האוצר לא יודעים באיזה חברות הם הולכים להשקיע 2 מיליארד שקל. בושה וחרפה שאתם לא יודעים לאן 2 מיליארד שקל הולכים.
אמיר לוי
תע"ש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תע"ש מופיע במקומות אחרים.
מיקי לוי (יש עתיד)
תע"ש מופיע בביטחון, אדוני.
אמיר לוי
סגרנו את זה הבוקר בוועדת חוץ וביטחון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מופיע כפול בספרי התקציב?
מיקי לוי (יש עתיד)
בתקציב הביטחון מופיע תע"ש לשנת 2015 ו-2016.
מיקי רוזנטל
זה לא מה שאמרת, זה משהו אחר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אסור לנו להצביע על זה, אדוני. אפשר להעביר את הכסף למשרד החוץ ובזה אולי לשקם את היחסים שלנו עם העולם. יש פה 2 מיליארד.
מיקי לוי (יש עתיד)
באיזה סעיף מופיע המטוס הפרטי והבניין של ראש הממשלה? אני מבקש לדעת האם המטוס הפרטי מתוקצב.
בצלאל סמוטריץ'
מה זה "פרטי"? מה, זה של אבא שלו?
מיקי לוי (יש עתיד)
מה הסעיף של המטוס ושל המבנה?
אמיר לוי
נברר את זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו ממשיכים הלאה. בינתיים תבדקו את העניין.
מיקי לוי (יש עתיד)
לאימהות חד-הוריות אין ולמטוס יש?
היו"ר משה גפני
אני עובר לסעיף 84 - תשלום חובות. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 6

נמנעים – אין

סעיף 84 – תשלום חובות אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 89 – מפעלי משרד ראש הממשלה והאוצר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה מפעלי ראש הממשלה?
היו"ר משה גפני
זה המדפיס הממשלתי. מי בעד סעיף 89, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף 89 – מפעלי משרד ראש הממשלה והאוצר אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 94 - בתי חולים ממשלתיים. מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים –אין

סעיף 94 - בתי חולים ממשלתיים אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 95 – נמל חדרה. אמיר, מה זה נמל חדרה?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אין נמל בחדרה. זה הפחם.
מיקי רוזנטל
זה לא הפחם. הפחם זה סעיף של חברת החשמל.
אמיר לוי
זה מפעל עסקי שחי מאגרות. נדמה לי שהוא קולט את הפחם של חברת חשמל.
היו"ר משה גפני
זה לא קשור למתווה הגז.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה הנמל הזה? מתי קם נמל בחדרה?
אמיר לוי
אם תרצו, אנחנו יכולים לתת סקירה מסודרת לוועדה על נמל חדרה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני הזכרתי את זה במליאה. הבאתי את זה כדוגמה לאבסורדים בתוך התקציב.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 95 - נמל חדרה, מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף 95- נמל חדרה אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 98 – רשות מקרקעי ישראל. מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף 98 – רשות מקרקעי ישראל אושר
שגית אפיק
יש לנו את סעיף 91 ל-2016, עמוד 1338.
היו"ר משה גפני
פיתוח לאומי מופיע בתקציב לשנת 2016. לא מופיע סעיף דומה ב-2015.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה זה מיזמים לאומיים? אולי זה המטוס והבניין.
אמיר לוי
הפרויקטים של קק"ל יתוקצבו דרך הסעיף הזה. במסגרת חוק הסדרים הגשנו סעיף על קק"ל. במקום זה הושג הסכם שאושר בממשלה. אחד הסעיפים בהסכם אומר שהפרויקטים יתוקצבו דרך תקציב המדינה, כדי שזה יהיה שקוף. הממשלה תחליט על זה.
מיקי רוזנטל
זה נושא חדש לגמרי.
אמיר לוי
זה מופיע בהצעת החוק.
מיקי רוזנטל
משכתם אותו מחוק ההסדרים. זה היה בהחלטת ממשלה בחוק ההסדרים, אבל משכתם את זה מחוק ההסדרים.
אמיר לוי
אתם לא מצביעים עכשיו על חוק ההסדרים, אתם מצביעים על חוק התקציב.
מיקי רוזנטל
בסדר, זה עבר מחוק ההסדרים לתקציב.
אמיר לוי
לא.
מיקי לוי (יש עתיד)
מי עושה את סדר העדיפויות?
היו"ר משה גפני
האם סעיף פיתוח לאומי של מיליארד שקל שמופיע ב-2016, מופיע גם ב-2015?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, כי הוא לא היה בקק"ל ב-2015.
אמיר לוי
זה סעיף חדש.
היו"ר משה גפני
שמה יש בו?
אמיר לוי
שיש בו מיליארד שקלים שנועדו לתקצב את הפרויקטים מהכסף שיגיע בקק"ל. נשאלתי כאן מי מחליט על הכסף. לפי ההסכם יש ועדה של 4 אנשים: מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים, מנכ"ל קק"ל ויו"ר קק"ל. ההקצאה הזאת אמורה להגיע לאישור ממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מי יקבע את סדר העדיפויות של ההוצאה של המיליארד?
היו"ר משה גפני
תדע שעל סדר יומה של ועדת הכספים מונחת הצעת חוק של קק"ל שיכול להיות שנרצה להעביר או לא להעביר אותה. אנחנו נזמין אתכם שתדווחו לנו מה אתם הולכים לעשות עם העניין הזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לפי מה נקבע סכום של מיליארד שקלים?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה המיליארד שיגיע מקק"ל, נכון?
אמיר לוי
מיליארד, ועוד 200 לפרויקטים ירוקים.
היו"ר משה גפני
זה נכון שמישהו סילק 200 מיליון? היה מדובר על מיליארד 200. מי גנב 200?
אמיר לוי
לא גנבו. הממשלה אישרה בהתחלה מיליארד. אחרי המו"מ הצלחנו שזה יהיה מיליארד פלוס 200 לפרויקטים ירוקים. זה מה שהממשלה אישרה.
היו"ר משה גפני
למה זה לא מיליארד 200 פה?
אמיר לוי
זה קרה לאחרונה. זה יגיע ממילא לוועדת הכספים בפניות תקציביות.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 91 - ביטוח לאומי, ירים את ידו?
מיקי לוי (יש עתיד)
לכמה שנים ההסכם?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 6

נמנעים –אין

סעיף 91 – ביטוח לאומי אושר
אמיר לוי
מרבית הכסף בחברות הממשלתיות זה גמלאי תע"ש וכסף שוטף לתע"ש במסגרת תכנית ההבראה והתכנית להפרטה. יש שם קצת כסף לגמלאי רפא"ל. זה הסכם היסטורי כשעברו לרפא"ל. הסעיף האחרון שיש שם זה שוה"ם 3, פינוי הבסיסים. אני מזכיר שאמורה לקום חברה ממשלתית שאמורה להיות זרוע הביצוע של משרד הביטחון לפינוי הבסיסים. זאת התשובה לגבי החברות הממשלתיות. אין שם כסף לחברות הגז.

לגבי פיתוח ראש הממשלה, כמו שניר אמסל הסביר קודם, יש שם תכניות פיתוח שמבוצעות באמצעות משרד ראש הממשלה, כמו למשל פרויקטים פיתוח לירושלים ותכניות אחרות כמו מורשת, תגלית ומסע. לגבי חבר הכנסת מיקי לוי, אנחנו מבררים, נחזור עם תשובה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, עדיין העברת הבסיסים מופיעה בעוד סעיף.
אמיר לוי
העברת הבסיסים מופיעה בסעיף 83. הסברנו את זה. מנכ"ל משרד הביטחון הסביר את זה היום. גם שוה"ם 3 וגם צה"ל לנגב, שניהם מופיעים בסעיף 83.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה זה מיליארד שקל להשקעות בטכנולוגיות?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מופיע גם בסעיף 15. אדוני, האם בהעברת הבסיסים לנגב החביאו את הכספים הקואליציוניים? זה מופיע ב-3 סעיפים נפרדים. איך זה יכול להיות?
מיקי לוי (יש עתיד)
אם יתגלה המיליארד שקל של בית ראש הממשלה והמטוס שלא מופיעים בתקציב, מה יהיה גורלו של התקציב?
אמיר לוי
זה מופיע בסעיף 83.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם בסעיף 15.
היו"ר משה גפני
אני מצביע על רביזיה על 09 – משרד החוץ. מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 9

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
אני עובר לרביזיה שביקשתי על 04 – משרד ראש הממשלה.
איתי טמקין
במספר תכנית 04-52-02 הסכום שמופיע לכם כרגע הוא 110 מיליון 467 אלף. במקומו יבוא 112 מיליון 967 אלף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איזה סעיף זה מתקן? האם זה מההסכמים הקואליציוניים? היועץ המשפטי ביקש שזה יהיה חלק מהפעילות השוטפת של אותו משרד רלוונטי.
איתי טמקין
במספר תכנית 04-62-01 הסכום שיש כרגע ל-2015 הוא 287 מיליון 963 אלף. הסכום החדש שיהיה הוא 291 מיליון 963 אלף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שירות ייעוץ והפריה זה לא חלק מהעניינים השוטפים של משרד ראש הממשלה, לכן זה נופל מההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה לגבי הסכמים קואליציוניים. איך ייתכן שהפריה נמצאת במשרד ראש הממשלה? מה בין הר סיני לשנת שמיטה?
איתי טמקין
לגבי 2016, מה שמופיע לכם כרגע זה 291 מיליון 041 אלף. במקום זה יבוא 295 מיליון 041 אלף. לגבי 04-62-02, מה שיש לכם בשנת 2015 זה 41 מיליון 217 אלף. זה משתנה ל-50 מיליון 917 אלף.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מי ביקש את זה? לאן זה הולך?
איתי טמקין
אין שינוי ב-2016.
שגית אפיק
זאת אומרת, היו 3 שינויים ב-04? יש עוד שינויים ב-04?
איתי טמקין
יש עוד. לגבי 04-62-04, היה 39 מיליון 414 אלף. זה משתנה ל-40 מיליון 014 אלף.

.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אל תגיד לנו מספרים, תגיד לנו מה המטרה.
איתי טמקין
לגבי 04-63-03, המקורי לשנת 2015 כפי שהוגש לכם עמד על 174 מיליון 484 אלף. במקומו יבוא 214 מיליון 484.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עכשיו תסביר לנו מה זה אמור לממן.
היו"ר משה גפני
יש עוד שינויים ב-04?
איתי טמקין
לא.
היו"ר משה גפני
אני מבקשת לדעת האם השינויים האלה נעשו כתוצאה מהדף שהבאתם לנו של ההסכמים הקואליציוניים.
אסי מסינג
בעמודים שפירטנו יש את שם התכנית, המשרד, מספר התכנית, הנושא והסכום. כרגע כל מה שאנחנו מבהירים זה היכן זה יופיע במסגרת הנספחים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש פה חריגה מההוראות של היועץ המשפטי לממשלה. יש פה גניבה של תקציב המדינה. זה בניגוד להוראות של היועץ המשפטי לממשלה. בזה הרגע אני חושבת שאנחנו צריכים לעזוב כמחאה. יש פה שוד של הקופה הציבורית.
היו"ר משה גפני
ביקשנו שהוא יגיד מה המספרים שהשתנו.
אסי מסינג
הנייר שהוצג בפני הוועדה והוקרא לפרוטוקול כולל את שורת הנושאים שיתוקצבו. כרגע כל מה שאנחנו עושים זה מבהירים היכן כל אחת מהתכניות באות לידי ביטוי בתקציב המדינה. הנייר הזה הוא נספח להחלטת הממשלה. חלקו כבר נמצא בבסיס התקציב, חלקו נמצא בחוברת המחליפים. הוא אושר כבר על ידי הוועדה. כל מה שנעשה כאן נעשה לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה.
מיקי רוזנטל
לפי ההוראות של היועץ המשפטי לממשלה הסעיף הרלוונטי צריך להיות במשרד הרלוונטי. איך שירותי ייעוץ והפריה שייכים למשרד ראש הממשלה?
מיקי לוי (יש עתיד)
האם קיים דבר כזה הפריה על פי ההלכה? אני מבקש עדות מומחה.
היו"ר משה גפני
יש גבול למה שאנחנו חייבים לעשות בוועדה. ההסכמים הקואליציוניים, שאני לא יודע למה הם הוגדרו הסכמים קואליציוניים, הובאו בפירוט רב. הוסבר לכל חבר ועדה מאיפה הכסף יוצא, לאן הוא נכנס, מי עומד מאחורי העניין הזה. זה קיבל את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היועץ המשפטי לממשלה אישר את זה?
היו"ר משה גפני
מה שקרה כאן זה שהוצגו ההסכמים בפירוט רב. אני לא רציתי להצביע עד שלא יגידו במשרדים את הסכומים המדויקים. זה מה שנעשה עכשיו. חיכינו הרבה שעות כדי שמשרד האוצר יעשה את זה. אם מישהו טוען לחוקיות, זה לא המקום. אנחנו גמרנו את העניין הזה. אני קיבלתי את האישור של היועצת המשפטית של הוועדה, של היועץ המשפטי של הכנסת ושל היועץ המשפטי של הממשלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היועצת המשפטית של הוועדה אמרה שהדברים צריכים להיות עם קורלציה למשרד הספציפי.
היו"ר משה גפני
אני לא אעשה בלי האישור של היועצת המשפטית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם ייתכן שאנחנו מצביעים על הוראות שאינן באות באופן אחיד עם הפעילות השוטפת של המשרד? האם הפריות חוץ גופיות הן חלק מהפעילות השוטפת של משרד ראש הממשלה?
איתי טמקין
השם של הסעיף הוא משרד ראש הממשלה. זה סעיף 04 בתקציב. הסעיף מתחתיו כולל כמה משרדים, לא רק את משרד ראש הממשלה. הוא כולל מתחתיו גם את משרד נגב גליל ואת משרד הדתות. הנושא הזה שייך למשרד הדתות. הוא נמצא באופן טכני בסעיף 04.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בהסכמים הקואליציוניים יש לכם סעיפים שנוגעים למשרד הדתות בנפרד. למה הכנסתם את זה תחת משרד ראש הממשלה? איך ייתכן שבחלק מהסעיפים זה משרד הדתות, בחלק מהסעיפים זה משרד ראש הממשלה? למה עשיתם את ההפרדה הזאת? האם משרד ראש הממשלה מתוקף תפקידו ואופיו עוסק בהפריות חוץ גופיות? זה מחטף, זו גניבה.
היו"ר משה גפני
אני לא נמצא פה בביקורת שיפוטית. עברתי את כל התהליך הזה. ביקשתי את האישורים של כל הגורמים המשפטיים הרלוונטיים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם לא פה.
היו"ר משה גפני
עשינו בדיוק את מה שהיועמ"ש אמר.
איתי טמקין
לגבי 04-62-01, אין תיקון ב-2016.
שגית אפיק
על 06 אפשר להצביע? אין שינויים?
איתי טמקין
אין שינויים.
שגית אפיק
השינויים ב-04 זה רק מה שהקראת?
איתי טמקין
רק מה שהקראתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה רק מתייחס ל-2015?
איתי טמקין
התכנית הספציפית הזאת היא רק ל-2015.
היו"ר משה גפני
בסעיף 06 – משרד הפנים אין שינויים. מי בעד סעיף 06- משרד הפנים, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 7

נמנעים – אין

משרד הפנים לא נתקבל
היו"ר משה גפני
אני מגיש רביזיה. עוד חצי שעה נצביע עליה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סעיף 17 - תיאום הפעולות בשטחים. מי בעד הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 7

נמנעים – אין

סעיף 17 – תיאום הפעולות בשטחים אושר
שגית אפיק
האם לסעיף 18 בדפי ההחלפה יש תיקונים נוספים?
איתי טמקין
לגבי תכנית 18-11-01, הסכום החדש יהיה 4,238,282.
שגית אפיק
אותו שינוי גם בהגדרה?
איתי טמקין
אותו דבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים לדעת איזה הסכם קואליציוני הוא רלוונטי.
היו"ר משה גפני
כתוצאה ממה נובע השינוי בסעיף הזה?
איתי טמקין
כל השינויים בכל הסעיפים שאני אקריא עכשיו הם כתוצאה מהדף שהוגש קודם לחברי הכנסת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איזה מהסעיף הקואליציוני הספציפי?
איתי טמקין
לגבי 18-11-01, בשנת 2016 הסכום יהיה 4,259,645.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם זה המחיר הקואליציוני של קניית קולו של סמוטריץ'? אני מבקשת את חוות הדעת של היועץ המשפטי. אי אפשר לנהל מדינה ככה.
איתי טמקין
לגבי 18-11-02, הסכום בשנת 2015 היה 15,786, הסכום החדש יהיה 26,786.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תסביר לנו מה זה הגידול הזה, לאיפה זה בדיוק הולך?
איתי טמקין
18-11-02. היה במקורי 2016 15,786, הסכום החדש יהיה 16,786.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 18 – רשויות מקומיות, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – 8

נגד – 7

נמנעים – אין

סעיף 18 –רשויות מקומיות אושר
איתי טמקין
19-42-02. הסכום החדש יהיה 761,700. ב-2016, במקום 759,491 יבוא 760,691.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 19 – משרד המדע, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 19 – משרד המדע אושר
איתי טמקין
על סעיף 21 אפשר להצביע, הוא בלי שינויים.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 21 – השכלה גבוהה, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 21 – השכלה גבוהה אושר
איתי טמקין
את סעיף 22 - משרד הדתות יש רק בשנת 2016. הסכום שמופיע לכם בתכנית 22-01-01 הוא 291,041, הסכום שיבוא יהיה 295,041.
רחל עזריה (כולנו)
זה יותר כסף למועצות הדתיות?
היו"ר משה גפני
זה המשרד לשירותי דת.
איתי טמקין
22-01-02. מה שמופיע אצלכם זה 18,112. יבוא במקומו 43,612. 22-01-04, במקום 38,23 יגיע 42,537.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 22, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 22 אושר
איתי טמקין
סעיף 23-01-18. היה במקורי אצלכם 7 מיליון, עכשיו יהיה אצלכם 8 וחצי מיליון.
רחל עזריה (כולנו)
יותר כסף לניצולי שואה.
היו"ר משה גפני
הצבענו על סעיף 21 – השכלה גבוהה בספר עצמו. אני מבקש, היות והיו דפי החלפה, להצביע על ההשכלה הגבוהה בדפי ההחלפה. מי בעד האישור של ההשכלה הגבוהה בדפי ההחלפה, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים –אין

סעיף 21 – השכלה גבוהה אושר
איתי טמקין
23-06-22 – משרד הרווחה. בשנת 2015 היה 317,846, עכשיו יהיה 319,346. בשנת 2016 המקורי עומד על 336,751, עכשיו יהיה 337,751. 23-06-62. במקורי לשנת 2015 מופיע 110,664, במקומו יגיע 111,164. ב-2016 מופיע במקורי 119,877. הסכום החדש שיופיע יהיה 121,877. 23-08-55 מופיע אצלכם 217,812, עכשיו יגיע 219,312.
רחל עזריה (כולנו)
גפני זה כל מה שאתה ביקשת.
איתי טמקין
בשנת 2016, באותה תכנית 23-08-55 מופיע 211,136, עכשיו יופיע 212,136. 23-10-38. בשנת 2015 מופיע 872,247, ולאחר השינוי יופיע 883,247. בשנת 2016, באותה תכנית 23-10-38, במקורי לשנת 2016 מופיע 896 מיליון 683 אלף, עכשיו יופיע 916 מיליון 683 אלף. ב-23-10-43 בשנת 2015 מופיע 108,110, הסכום החדש הוא 109 מיליון 610 אלף. אני עובר ל-2016 עם אותה תכנית – 23-10-43. במקורי לשנת 2016 כתוב 127,110, במקומו יגיע 128,110. 23-11-64. בסכום המקורי לשנת 2015 מופיע 66,842, במקומו יגיע 74,342. ב-2016 באותה תכנית היה 80,52, עכשיו יגיע 105,552.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 23 – משרד הרווחה, ירים את ידו מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 23 – משרד הרווחה אושר
איתי טמקין
בתכנית מס' 24-07-09 מופיע 214,959, עכשיו יגיע 215,959. 24-16-01 - הסכום שמופיע אצלכם לשנת 2015 הוא 533 מיליון 386, במקומו יגיע 534 מיליון 386. בתכנית מספר 24-16-03 היה לכם במקורי לשנת 2016 542 מיליון 490 אלף, עכשיו יהיה 543 מיליון 490 אלף. 24-19-30 - במקורי לשנת 2015 מופיע 8114, במקומו יופיע 9814. במקורי לשנת 2016 מופיע 8114, פה יופיע 9914.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור תקציב משרד הבריאות, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים –אין

תקציב משרד הבריאות אושר
איתי טמקין
30-14-01. אנחנו עושים שינוי רק בשנת 2016. בסעיף 33 אין שינויים, אפשר להצביע עליו.
שגית אפיק
זה משרד החקלאות.
היו"ר משה גפני
33 – משרד החקלאות בדפי ההחלפה. מי בעד אישור תקציב משרד החקלאות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים –אין

סעיף 33 – משרד החקלאות אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 29- משרד הבינוי והשיכון. מי בעד אישור המשרד, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 29 – משרד הבינוי והשיכון אושר
איתי טמקין
36-42-01. הסכום שיופיע הוא 126,227. ב-2016, במקום 168,426 יגיע 171,926.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור משרד הכלכלה, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים –אין

סעיף 36 - משרד הכלכלה אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 42 – מענקי בינוי ושיכון. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 42 – מענקי בינוי ושיכון אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 46 – חוק חיילים משוחררים. מי בעד אישור חוק חיילים משוחררים? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים –אין

סעיף 46 – חוק חיילים משוחררים אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 54 - רשויות פיתוח. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 54 – רשויות פיתוח אושר
איתי טמקין
62-02-10 – בניית כיתות לימוד. בשנת 2016 היה 897,712, עכשיו יש 898,712. 60-06-01. במקורי לשנת 2015 יש 208 מיליון 812, עכשיו יהיה 210 מיליון 312. ב-2016 יש 278,273, זה הופך להיות 295,773.
היו"ר משה גפני
סעיף 60 – בינוי וחינוך. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 60 – בינוי וחינוך אושר
איתי טמקין
67-02-02. השינוי הוא רק בשנת 2016. היה לנו 101,461, זה יהפוך להיות 103,961.
היו"ר משה גפני
סעיף 67 – פיתוח בבריאות. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

. בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 67 – פיתוח בבריאות אושר
איתי טמקין
70-02-05. אצלכם מופיע 89 מיליון, זה יהפוך להיות 90 מיליון. 70-02-14. שינויים רק ב-2016. היה 146 מיליון 454 אלף, זה יהפוך להיות 147 מיליון 454 אלף. 70-03-01. בתקציב שמונח בפניכם יש 71 מיליון 968, בתקציב החדש יהיה לכם 90 מיליון 968. ב-2015 יש לכם בתקציב שמונח לפניכם 54 מיליון 238, בתקציב החדש יהיה 68 מיליון 738.
היו"ר משה גפני
סעיף 70 – פיתוח בשיכון, הלוואות. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 70 – פיתוח בשיכון, הלוואות אושר
היו"ר משה גפני
סעיף 83 – הוצאות פיתוח אחרות. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים –אין

סעיף 83 – הוצאות פיתוח אחרות אושר
איתי טמקין
20-40-02. בשנת 2015 מופיע לכם 684,079. במקומו יבוא 688,079. לגבי 30-14-01, הסכום החדש שיופיע זה 57,341.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 30 – המשרד קליטת עלייה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 30 – המשרד לקליטת עלייה אושר
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה שהגשתי, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

הרביזיה נתקבלה
איתי טמקין
45-05-02 – מלוות שכירים. מופיע אצלכם 15 מיליארד 550 מיליון. במקום זה יגיע 15 מיליארד 400 מיליון.
היו"ר משה גפני
סעף 45 – תשלום ריבית. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 45 - תשלום ריבית אושר
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

הרביזיה נתקבלה
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 06- תקציב משרד הפנים, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 06- תקציב משרד הפנים אושר
איתי טמקין
סעיף 47-01-01. מה שמופיע אצלכם זה 7,429,767. מה שיהיה זה 7,191,067. בשנת 2016, במקום 7,998,972 יגיע 7,576,172.
היו"ר משה גפני
סעיף 47 – רזרבה כללית. מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 47- רזרבה כללית אושר
היו"ר משה גפני
יש דברים שנותנים עבור פעולות חיוניות, שלא מתוקצבות בתקציב המדינה, לכל מיני נושאים. יכול להיות ילדים נכים, ילדים מפגרים, כבדי שמיעה, ארגוני נוער, כל מיני דברים שאינם מופיעים שם. בא היועץ המשפטי לממשלה, כתוצאה מאירועים שקרו במהלך הקדנציה הקודמת, ונתן הנחיה: אפשר להמשיך בתהליך הזה, אבל התהליך הזה צריך להיות גלוי, צריך לדעת לאיזה תקציב זה עובר, צריך לדעת מי מבקש את זה, צריך לדעת איך זה יוצא מהמשרד, האם זה פועל על פי קריטריונים וכו'. את הנושא הזה בדקתי לפני שהגענו לתקציב. דיברתי עם היועצת המשפטית של הוועדה ועם היועצים המשפטיים במשרד היועץ המשפטי לממשלה. עשו את זה גם במשרד האוצר.

לראשונה בתקציב המדינה הגיע לכאן פירוט מדויק שמשרד האוצר הביא. יש החלטות ממשלה, יש הסכם קואליציוני שהונח על שולחן הכנסת, ויש הסכמים שעברו בין סיעות לבין חברים בנושאים שמוגדרים לחלוטין מהתחלה ועד הסוף איך עובר התהליך, מי ביקש את הכסף הזה, מאיזה סעיף זה יוצא, על כמה כסף מדובר, מה המצב החוקי של אותה תקנה תקציבית, האם זה עבר את כל התהליך או שצריך לעבור את התהליך. הכל גלוי וידוע. לא היה מעולם דבר כזה. באו אלי חברים ואמרו: בסדר, עברנו את כל התהליך, עכשיו צריך לעשות שינויים בדפים כמו שעושים כל שנה כשיש שינויים בדפים. באו אנשי משרד האוצר וחברים אחרים בוועדה ואמרו: בואו נצביע על הדפים של התיקונים הצבעה אחת ובזה נגמור את העניין. אמרה לי היועצת המשפטית שזה לא ראוי. אני שמח שזה מה שקרה, כי גם בדף שנתן משרד האוצר חסרים משרדים. למזלנו עברנו סעיף סעיף. צריך בשביל זה הרבה סבלנות, הרבה אורך רוח, אבל כך צריך לנהוג בוועדה אחראית. באה האופוזיציה ומבקשת לעשות פיליבסטר, להתחיל לתת לי נאומים משפטיים. אנחנו עומדים פה בשורות הקטנות, בסעיפים הקטנים, במספרים שכל רגע שיש הפרעה אנחנו יכולים לטעות בעניין ולהגיד עוד הפעם שזה לא במשרד הראוי, שזו לא הנחיה של היועץ המשפטי. אם זו לא הנחיה של היועץ המשפטי, אפשר ללכת מחר ליועץ המשפטי, ללכת לבג"ץ ולהגיד שנהגו שלא כחוק. אני לא מתכוון לקבל מוסר בהנחיות המשפטיות מאף אחד. עברתי את כל התהליך הזה. אני לא רוצה להגיד שירקתי דם, זאת מילה לא נכונה, אבל הזעתי כמו אני לא יודע מה על מנת שהכל יהיה מושלם, כשר למהדרין מן המהדרין. עברנו את כל התהליכים. דיברתי עם אבי ליכט. משרד האוצר דיבר. ישבתי עם שגית. דיברתי עם היועץ המשפטי של הכנסת. עברנו את כל התהליך, אבל בכל זאת עשו פיליבסטר, שהוא, אגב, מאוד מוצלח. אני בקדנציה הקודמת גם עשיתי דברים כאלה. לא קיבלתי מיושב-ראש הוועדה את הפידבק שהאופוזיציה קיבלה ממני. אני וחבריי היינו צריכים להילחם. לא קיבלנו שום דבר בתמורה. נכנס חוק הסדרים לוועדת הכספים כשהייתי באופוזיציה. יצא חצי. חצי הוא לא הספיק. הוא יצא בדיוק כמו הכחול.

אנחנו העברנו פה חוק הסדרים מושלם. חוק הסדרים שלם עבר. לא רק שעבר חוק הסדרים, הוא לא יצא כמו שהוא נכנס. עשינו תיקונים. קופצים על התיקונים האלה. כולם לוקחים לעצמם קרדיטים. אני גאה בעניין הזה. אני לא מתכוון לשנות מדרכי. אני אעשה את הכל בשיא ההגינות האפשרית. איתי נהגו שלא בהגינות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם רימו אותך.
היו"ר משה גפני
נהגו איתי שלא בהגינות. עשינו דברים לטובת הציבור, כמו למשל ה-75 מיליון שקל לרופאים בפריפריה. העלתה את זה אורלי לוי, דיבר על זה מיקי רוזנטל ודיברו על זה אחרים. אני לא רציתי להגיד שכבר היה לי סיכום לפני זה על ה-75 מיליון. אני גם עכשיו לא אומר את זה. נתתי את הקרדיט לאופוזיציה ולקואליציה. אותו דבר היה עם המשכנתאות. תאמינו לי, דיברנו על המשכנתאות לפני שהתחיל חוק ההסדרים. כשהייתי בהסכם הקואליציוני וביקשתי את זה, אמרו לי אלקין ויריב לוין: בשביל מה אתה צריך את זה בהסכם, אתה יושב-ראש ועדת הכספים, אתה תעביר את זה. היה ברור שאני מעביר את זה. באתי לדיון במשרד האוצר. הגענו להסכמה שזה יהיה חצי אחוז. לוקחים את הקרדיט על העניין הזה, בסדר, גם מקובל עלי. הגיע הנושא של היתומים, שפנו אלי לפני זמן רב. העלנו את העניין, הזמנו את היתומים. עשינו את זה ביוזמת הוועדה. באה האופוזיציה ולוקחת את זה לעצמה, זה בסדר, אני בעד, אבל קצת הכרת הטוב. אני לא קיבלתי יחס כזה מהיושב-ראש הקודם. לא קיבלתי קצה קצהו של איזה שהוא הישג. כשהביאו את מע"מ 0, ניסיתי לנהל איתו מו"מ. ישבנו חברי האופוזיציה. לא קיבלנו קצה קצהו של משהו. התשובה הייתה בהתאם, לכן חצי מחוק ההסדרים הוא לא הצליח להעביר. נתתי לאופוזיציה כמעט את כל מה שהם ביקשו בכל הדיונים האלה. בסוף לבוא ולהגיד: זה נעשה לא משפטי, אנחנו עוזבים את הוועדה כיוון שלא הקריאו ועשו פה מחטף - - איזה מחטף? מה לא יודעים? הייתי יכול להצביע הצבעה אחת על הדף שהם הביאו לי והייתי גומר את העניין. לא הייתי צריך להצביע משרד משרד. בעבר הצבעתי על כל התקציב יחד. 10 דקות ערך הדיון. אמרה לי היועצת המשפטית שראוי הפעם שזה יהיה משרד משרד. הצבעתי משרד משרד. אני חושב שנהגו שלא בהגינות. אני מוחל על זה, כי אין לי גנים של להיעלב. אני חושב שהוועדה עשתה בדיוק את מה שהיא צריכה לעשות בנסיבות הרעות והקשות שאנחנו מצויים בהן. אני גאה במה שהוועדה עשתה בחוק ההסדרים, אני גאה במה שהוועדה עשתה בחוק התקציב. אנחנו מגישים למליאה חוק תקציב וחוק הסדרים ראוי שמכבד את ועדת הכספים ואת הכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ליוויתי את היושב-ראש לאורך הדיונים על התקציב ועל חוק ההסדרים. ראיתי מקרוב את התנהלות האופוזיציה. אני יכול לומר שזה ביזיון, חוסר אמון מוחלט, שקרים, זריית חול בעיני הציבור, המצאות של דברים שלא היו ולא נבראו, הכפשות שאין להן שום מקום. בנוסף לזה, שזה הדבר הגרוע ביותר מבחינתי, הם לא עמדו באף מילה מהסיכומים שהם עשו איתנו.
דוד ביטן (הליכוד)
על זה הם קיבלו תקציב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
י

אנחנו - יאמר לזכותו של אגף התקציבים - כיבדנו את כל מה שהם רצו, למרות שאני באופן אישי פניתי לאגף ואמרתי להם, אל תתנו להם כלום. אמיר התעקש, יעל התעקשה לכבד את המילה שלנו, למרות שהם לא כיבדו את המילה שלהם. אני מקווה שגם היושב-ראש וגם האגף יסיקו מסקנות לתקציב הבא, כי יש לנו עסק עם פופוליסטים, עם אנשים שכל מה שהם רוצים לעשות זה להכפיש את שמם הטוב של חברי הכנסת מהקואליציה. הם מוכנים לדרוס אותנו בכל הזדמנות, ובלבד שהם יצאו בעיני הציבור נאורים, חכמים, מוצלחים וטובים, למרות שמי שעשה טוב בתקציב הזה, מי שדאג שהתקציב הזה יהיה תקציב חברתי ודאג לכל ההישגים שאתה הבאת בחוק ההסדרים, ואני הייתי חלק מההישגים האלה, זה אנחנו, הקואליציה, יחד עם השר. שום דבר לא שייך לאופוזיציה. צריך שכולם ידעו את זה.
איתי טמקין
20-40-02 לשנת 2015. מה שמופיע אצלכם זה 684,079. במקומו יבוא 688,079. בשנת 2016 מופיע 725,610. במקומו יבוא 730,610. 20-43-01. מה שמופיע אצלכם זה 12 מיליארד 207 מיליון 700. במקומו יבוא 12 מיליארד 209 מיליון 200 אלף. זה בשנת 2015. בשנת 2016 אין שינוי. 20-43-03. בשנת 2015 מה שיש אצלכם כרגע זה 523,799. במקומו יגיע 528,799. אין שינוי בשנת 2016. 20-43-04. מה שמופיע אצלכם כרגע זה 414,730. במקומו יגיע 431,730. אין שינוי בדבר הזה בשנת 2016. 23-43-05. היה 210,086. עכשיו יהיה 223,586. בשנת 2016 היה 207,975. עכשיו יש 221,475. 20-46-04. בשנת 2015 היה 556 מיליון 916. עכשיו יהיה 558 מיליון 916. 20-47-01. מה שיש כרגע אצלכם זה מיליארד 602,088. עכשיו יהיה מיליארד 641,088. במקורי לשנת 2016 מופיע אצלכם מיליארד 435 מיליון 961. לאחר התוספת בשנת 2016 יופיע מיליארד 474 מיליון 961. סעיף 48-03. רק בשנת 2016 יש אצלכם כרגע 103 מיליון 546. יהיה 105 מיליון 046. 20-49-01. מה שמופיע אצלכם כרגע זה 102 מיליון 743. יהיה אצלכם 133 מיליון 243. בשנת 2016 יש אצלכם 109 מיליון 056. מה שיהיה זה 142 מיליון 556. 20-51-01. בשנת 2015 רשום אצלכם 0. במקומו יגיע 109,500. אין שינוי בשנת 2016 בתקנה הזאת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מבקשת רביזיה על כל מה שהצבעתם כשלא היינו פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כולל חוות דעת משפטית.
היו"ר משה גפני
אני גם מבקש רביזיה על כל החוק. בעוד חצי שעה נצביע.
איתי טמקין
20-51-01. במקום מיליארד 470 מיליון 943 אלף יבוא 1,660,443. המספר החדש ב-20-46-04 יהיה 569,916. ב-2016, במקום 585,788 יבוא 594,788.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להודות ליועצת המשפטית של הוועדה שגית אפיק, אני רוצה להודות למנהל הוועדה טמיר, אני מבקש להודות לשלומית, אני מבקש להודות לליאת, אני מבקש להודות לאורית, אני מבקש להודות לאייל, לכל האנשים שעשו מלאכה בלתי רגילה. תדעו לכם שבלשכה המשפטית לא היה יום ולא לילה. כשביקשתי ממנהל הוועדה, גם כשהוא היה בשמחה משפחתית, להוציא הזמנה, יצאה הזמנה. אני רוצה להודות לשר האוצר, אני רוצה להודות למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, אני רוצה להודות לנדב, אני רוצה להודות למיקי זוהר ולכל החברים בקואליציה שעזרו לי. אני מודה לכל צוות הוועדה שעשה פה מלאכה חבל על הזמן. אין את זה בשום מקום. אני רוצה להודות לאמיר לוי, ליעל מבורך, לאיתי, לאסי, למעיין, לאייל קציר. העבודה שנעשתה כאן הייתה מעל ומעבר למה שאפשר להוציא מתחת ידי הוועדה.

עכשיו אני חוזר להצבעה. מי בעד אישור סעיף 20 – משרד החינוך, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 20 – משרד החינוך אושר
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר משה גפני
ב-22:45 יש הצבעה על הרביזיה.

(הישיבה נפסקה בשעה 22:30 ונתחדשה בשעה 22:45.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה.
שגית אפיק
סעיף 04- משרד ראש הממשלה.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – אין

נגד – פה אחד

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 17.
היו"ר משה גפני
מי בעד הרביזיה?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 18.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 19.
היו"ר משה גפני
מי בעד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 21.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 22.
היו"ר משה גפני
מי בעד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 23.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 24.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 29.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 33.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 36.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 46.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 54.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 60.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 67.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 70.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 83.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 30.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 45.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
שגית אפיק
סעיף 20.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – רוב

נמנעים – אין

הרביזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
מי בעד חוק התקציב לשנים 2015,2016, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 1

נמנעים – אין

חוק התקציב לשנים 2015 ו-2016 אושר
היו"ר משה גפני
חוק התקציב לשנת הכספים 2015,2016 אושר ויועבר למליאה לקריאה שנייה ושלישית. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 22:50.

קוד המקור של הנתונים