פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 117

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ"ג בטבת התשע"ו (04 בינואר 2016), שעה 13:00
סדר היום
תכני תחנת גלגל"צ
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

מכלוף מיקי זוהר

עודד פורר

נורית קורן
חברי הכנסת
איתן ברושי

דב חנין

יוסי יונה

רויטל סויד

יעקב פרי

מיכל רוזין

נחמן שי

איציק שמולי
מוזמנים
שרת התרבות והספורט מירי רגב

יוסי שרעבי - מנכ"ל משרד התרבות והספורט

רחל וידל - יועצת לענייני כנסת וממשלה, משרד התרבות והספורט

הדס פרבר - יועצת משפטית, משרד התרבות והספורט

גיא ענבר - דובר משרד התרבות והספורט

תא"ל גדי אגמון - ראש מטה אגף כוח אדם, משרד הביטחון

ישי יודקביץ' - עורך דין, ממונה משפטי לביטחון ומשפט מנהלי, משרד הביטחון

עמרי גילה - עורך דין, נציג היועץ המשפטי למערכת הביטחון, משרד הביטחון

אודי ירושלמי - ראש מטה גלי צה"ל

משה שלונסקי - מפקד גלי צה"ל לשעבר

אריק בן דוד - מנכ"ל אקו"ם

יוסי גיספן - דירקטוריון אקו"ם, יוצר פזמונאי

אביהו מדינה - זמר

מאיה בוסקילה - זמרת

קורין אלאל - זמרת ויוצרת

יורה בורמטנוב - זמר ויוצר, Whitenoise

אלי זולטא - זמר ויוצר, אלמנה שחורה

ירון אילן - מנחה ומגיש

אבי כאכון - מנחה ערוץ 24

דוד בן בסט - רדיו לב המדינה

רז שכניק - עיתונאי כתב, ידיעות אחרונות

איתי שטרן - עיתונאי, הארץ

חן ליברמן - חדשות ערוץ 10

גוסטבו גמבץ - מנכ"ל מדיה פורסט

כרמית צור - מדיה פורסט

דוד דהאן - עיתונאי, משפטן, יו"ר ודובר המשמר החברתי של הכנסת

מתן אלקלעי - לוביסט (ברדוגו יועצים) מייצג את אקו"ם

גל גולן זילברמן - לוביסטית (ברדוגו יועצים) מייצגת את אקו"ם
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

תכני תחנת גלגל"צ
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אחר צהריים טובים לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. ה-4 בינואר 2016, כ"ג בטבת התשע"ו, כשהנושא על סדר היום – תכני תחנת גלגל"צ.

אנחנו מתכבדים גם בנוכחותה של השרה, שרת התרבות מירי רגב, שהעלתה את זה לדיון ציבורי, ומתכבד בנוכחותם של חברי הכנסת הנכבדים, נחמן שי, יעקב פרי, איתן ברושי, איציק שמולי, ראיתי את עודד פורר גם כן ודב חנין, תמיד מימיני, ואורחים נכבדים.

אנחנו צוללים לקראת הדיון. לא נסתרה מאוזניכם או מעיניכם, כל אחד, לא נסתר הוויכוח הציבורי שהיה בעקבות דברי השרה וכל מי שהגיב סביב הסוגיה הזו של גלגל"צ ותחושה של הדרה או תחושה של העדפת אומנים כאלה על פני אחרים; והיה ויכוח אם יש מקום לדיון בוועדות הכנסת או אין מקום לקיים זאת בוועדת כנסת, אז כדי להבהיר ולשים את הדברים - מי שלא למד בשיעור אזרחות או פספס או אותו יום היה חולה - את עיקרון הפרדת הרשויות במדינת ישראל, אז אנחנו שומרים על זה בקנאות. לפעמים יש כאלה שהגבולות לא נהירים להם, אבל במקרה הזה יש עיקרון הפרדת רשויות.

תפקידה של ועדת הכנסת הוא לפקח מעבר להליך החקיקה, לפקח גם על עבודתה של הממשלה. וגלגל"צ, גלי צה"ל וגלגל"צ הם חלק מעבודת הממשלה. ואם יש טענה כזו, אדרבא ואדרבא. דווקא הוועדה, הדיון הציבורי, יכול לסייע דווקא לגלגל"צ ולגל"צ. אדרבא, שיבואו וישימו את הדברים כהווייתם, את תהליך העבודה. אולי אנחנו לא מכירים את תהליך העבודה. אולי כולנו מתפרצים לדלת פתוחה.

והנה, אני אומר לכם, אני כיושב ראש הוועדה לא מתכונן להתערב לגלגל"צ בתכנים. לא רוצה להתערב. לא מתכוון להתערב. מה שכן, כן, אני רוצה לדעת את תהליך העבודה ואת תהליך קבלת ההחלטות. אני כן רוצה לדעת שהחברה הישראלית מקבלת את מה שהיא רוצה. והנה אני אומר לכם, במינון של מי שיקבע כל פלח וכל פלג וכל זמר וכל עדה וכל סגנון וכל זה, מה שתרצו, תגדירו את זה איך שאתם רוצים ובכוונה, כדי לא ליפול בפה של אף אחד, אני אומר את זה בכל המונחים.

יש לנו היום כלים למדוד את הדברים האלה, ואני יודע, היום אנחנו נראה את הכלים האלה בעבודה, כי הבנתי שגם משרד התרבות ערך איזה סקר וגם גלגל"צ או גל"צ עשו סקר. אז אנחנו יודעים מה הציבור רוצה וכמה הציבור רוצה. ואני מאלה שלא אוהב להאכיל אדם בכוח יותר ממה שהוא רוצה לאכול, או את מה שהוא לא רוצה לאכול, במונחים מושאלים.

אני חושב שהדיון הציבורי מתבקש. הכבוד הוא לנו שאנחנו מארחים את הדיון הזה פה, בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, כי זו אכסניה.

לפני שאתן את רשות הדיבור לשרה, אני אומר כבר הצעות לסדר. זה יהיה ככה: תחילה השרה תאמר את דבריה. לאחר מכן גלגל"צ יציגו את עמדתם ולאחר מכן חבר כנסת, אורח, חבר כנסת, אורח. אצלי כל חברי הכנסת נרשמים אוטומטית. מי שנכנס לאולם – ידבר.

יש אומנים שביקשו. מי שרוצה, מי שלא ביקש עדיין ורוצה להתבטא ולומר את דברו, אלף יכול לשבת סביב השולחן אם יש מקום פנוי ולמסור למנהלת הוועדה את השם שלו ואת התפקיד שלו, או את התואר שלו, כדי שנתחיל.

בבקשה, השרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תודה רבה לך ידידי מרגי, יושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. אני שמחה להיות כאן בצהריים הזה, עם חברי כנסת שמגיעים בשעה זו לוועדה.
קריאה
למה את מסתכלת רק עלי?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני מסתכלת עליך.
קריאה
אני שקוף.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה בחיים לא יכול להיות שקוף.
קריאה
אני שתול.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני רוצה להודות לאומנים שהגיעו לכאן, חלקם נמצאים בחזרות להופעות כאלה ואחרות ובכל זאת הם מצאו את הזמן להגיע לפה, אני מודה לכם, ולכל החברים שהגיעו כאן לוועדה, לצוות משרד התרבות, המנכ"ל, היועצת המשפטית, שהגיעו לכאן, תודה רבה לכם.

אני רוצה לפתוח ולהגיד, כבוד יושב ראש הוועדה, שלא לחינם אנחנו מקיימים את היום הזה, ביום שבו אנחנו מציינים את יום ההולדת של חלוץ השפה העברית, אליעזר בן יהודה.

וכשאנחנו מדברים היום על הזמר העברי ועל השפה העברית, ברור לכולנו שאנחנו צריכים לתת מקום במדינת ישראל, בחברה הישראלית, לשפה העברית, ליצירה העברית ולאומנים ולאומנות בשפה העברית. וזו הסוגיה הראשונה שאני מעלה. הזמר בשפה העברית, צריך לתת לו ביטוי גדול יותר, בוודאי בכלי תקשורת ציבורי, שנפרט אחר כך על מאפייניו.

הדבר השני, אני נמצאת פה בשם אומנים, יוצרים, יוצרות, שהודרו במשך שנים מהפלייליסט של גלי צה"ל. אני נמצאת פה בשם הרב תרבותיות, הפלורליזם והצדק התרבותי שצריך להיעשות. אני נמצאת פה בשם אמות מידה וניהול תקין וקריטריונים תקינים של גוף שידור ציבורי.

גלי צה"ל היא תחנה צבאית. לא נפתח פה אם נכון שתהיה תחנה צבאית או לא, זה נושא שדיברנו עליו מספיק גם בישיבות ממשלה וודאי עוד נדבר עליו. שמחתי גם לשמוע את התבטאותו של הרמטכ"ל לגבי גוף שידור זה. לא נפתח את סוגית גלי צה"ל, אבל כן אני אגיד שמרגע שיש גוף שידור ציבורי שנהנה מתמיכה ציבורית, הוא חייב להיות גוף שעובד על פי קריטריונים ואמות מידה ציבוריות.

גלי צה"ל לא שם. גלגל"צ לא שם. גלי צה"ל וגלגל"צ מנוהלים כאילו זה עסק פרטי של אדם כזה ואחר. והגיע הזמן לפקח על גלי צה"ל.

אין לי כוונה ולא הייתה לי כוונה להתעסק בתכנים, כבוד יושב הראש. לא מתעסקת לא בזמר הזה ובזמר האחר. לא בשיר הזה או בשיר האחר. זה לא ענייני. אבל יש לנו מחויבות כרגולטור, לבדוק היכן יש חסמים חברתיים, מדוע יש חסמים חברתיים ומי אמור לפקח שאותם חסמים חברתיים לא ימשיכו להיות בתחנת שידור ציבורית. כל עוד היא לא הייתה תחנת שידור ציבורית לא היינו יושבים כאן, אבל מרגע שהיא מנוהלת, ממומנת, על ידי הציבור, יש לציבור זכות להבין כיצד פועלים בתחנה הזאת.

ואיך זה בכלל התחיל? פנו אלי מספר אומנים ויוצרים, שאני חייבת להגיד לך, כבוד יושב הראש, שעד לרגע זה חלקם אינם מוכנים להגיד מי הם ולהיחשף, וזאת משום שהם פוחדים מאימת גלגל"צ - מה יקרה איתם, האם ימשיכו לשדר אותם או לא. הם פשוט פוחדים מתחנת השידור הזאת. היחידה שיצאה בקולה, ולכן היא גם לא משודרת שם, ולא מעניין אותי גם למה היא לא משודרת שם, אבל היא פתחה לי את הצוהר, זאת מאיה בוסקילה.

אני לא באה לסנגר עליה. לא הייתי באף הופעה שלה. אני באה להציג מצב של אומנים במדינת ישראל, שטוענים שמדירים אותם באופן קבוע מהפלייליסט.

אחרי שהם באו אלי, אותה קבוצה של אומנים, פניתי לשר הביטחון, ביקשתי ממנו לקיים דיונים עם גל"צ. הוא נתן את ברכתו. התקיימו שני דיונים בהשתתפו מפקד גל"צ, מפקד גלגל"צ, רוני מורנו, נציג משרד הביטחון, ובדיון השני גלי צה"ל בעצמם באו עם הצעות לפתרון. הם הבינו שאין מספיק מוסיקה עברית והם כבר ביקשו להעלות את המוסיקה העברית ל-55%. הם הביאו את ההצעה הזאת, לא אני. יש לי פה כתוב את ההצעות של גלגל"צ.

הם באו ברעיון של ערוץ גלגל"צ 2, ואמרתי יכול להיות שזה פיתרון מצוין, תפנו למנכ"ל משרד התקשורת. אנחנו את בעיית הפלייליסט נפתור בגלגל"צ, לא בערוץ אחר. אתם רוצים שיהיה עוד ערוץ, מצוין, זה לא ענייני. אני לא שרת התקשורת ולא מנכ"ל משרד התקשורת.

אמרנו להם וביקשנו לבוא עם הצעות לטיפול בסוגיית הפלייליסט. זה שידור ציבורי, נא בבקשה להבין מה קורה שם. ומשום ששר הביטחון, וזה לא הזמן כמובן לדבר כנגדו, אני לא אעשה זאת. אנחנו נמצאים באירועי טרור קשים לאזרחי מדינת ישראל, אבל אין ספק ששר הביטחון פספס הזדמנות היסטורית לעשות צדק תרבותי וחברתי עם תחנת גלי צה"ל.

אבל לא אלמן ישראל. ישנה כנסת במדינת ישראל, שבה אנחנו אמורים לעשות את הדיונים הציבוריים וזה הדיון שאנחנו עושים פה, ואני רוצה שוב להודות ליושב ראש הוועדה.

אני רוצה לסכם את דברי לפני שכפי שאמרתי תציג את הסקר חברת מדיה פורסט, בשקף אחד שמדבר על דברי.

אחד, העדר שקיפות של ועדת הפלייליסט. אין דבר כזה באף גוף ציבורי. כל קרן קולנוע שפונים אליה, כל תסריטאי, יש להם את האפשרות לקבל מי הם השמות שדנו בתסריט, מדוע התסריט נפסל ומי ועדת הערר. תחנה אחת בלבד יש לה רשימה של חברים שהיא לא ידועה. מדוע אין שקיפות של החברים. זה בעיני מקור לשחיתות ולניגוד עניינים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יש שחיתות בגלי צה"ל?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בחירת ועדה תעשה בהתאם לנתונים שקופים.

הדבר השני, העדר הנמקה. מדוע לא מנמקים מדוע שיר כזה או אחר נפסל. כל ועדה ציבורית צריכה לתת תשובה לכל אומן, כמו שנותנת כל קרן קולנוע לכל תסריטאי, מדוע הם הפילו את התסריט. פרסום הנימוקים חייב להיות בצורה מסודרת על ידי ועדת הפלייליסט.

הדבר השלישי, העדר אפשרות ערעור. בכל גוף ציבורי יש יכולת ערעור על החלטת ועדה. כשקרן קולנוע מחליטה לא לקבל תסריט מסוים, יש ועדה אחרת שמערערים על זה. ועדת הפלייליסט היא הוועדה היחידה שלא מנמקת ואין יכולת ערעור על ההחלטה שלה.

הדבר הרביעי, אפליה של מוסיקה ישראלית. גלי צה"ל וגלגל"צ חייבים לשדר מוסיקה ישראלית במינון סביר. היום זה 40-60, הם ביקשו להעלות את זה ל-55, טוב שהם ביקשו לעשות את זה אחרי מעורבות ל-55. ככל שנעלה את השירים הישראלים והמוסיקה הישראלית וניתן יותר מגוון לאומנים ויוצרים ישראלים, ניתן להם ביטוי בגלגל"צ. זה תפקידנו.

והדבר האחרון, ההדרה של ז'אנרים, נשים ויוצרים ותיקים מגלגל"צ. אני רוצה להבין היכן באה לידי ביטוי הרב תרבותיות בפלייליסט והפלורליזם בוועדת הפלייליסט.
הסיכום של הדברים שלי
גלגל"צ היא התחנה היחידה שאינה מפוקחת. שוחחתי אתמול עם מנכ"ל משרד התקשורת, שאמר לי באופן חד וחלק שהתאגיד שיוקם עכשיו לרשות הציבורית, יפקח על גלגל"צ ואותו נייר, אותה טיוטא שהייתה אמורה להיכתב – כללי פיקוח – מעולם לא נכתבו כללי פיקוח על גלי צה"ל.

זה לא ראוי ולא נכון במדינה דמוקרטית, שהציבור משלם את התחנה הזאת. הגיע הזמן שגלי צה"ל תהיה מפוקחת על ידי גורמים של תאגיד השידור הציבורי.

אני מבקשת, כבוד יושב הראש, שהוועדה תקבל החלטה לשקיפות הוועדה, לפרסום נימוקי הוועדה, ליכולת ערעור על הוועדה, להשמעה של מוסיקה ישראלית ולרב תרבותיות. זה המינימום המתבקש מגוף ציבור שמנוהל ומשולם על ידי הציבור.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מדיה פורסט, אתה לא תחזור על המצגת. יש לך איזה דברי רקע לזה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כן, כן, בוודאי.
היו"ר יעקב מרגי
דברי רקע?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בוודאי, הוא ייתן לך את הנתונים שעל בסיסם נעשה הדו"ח.
היו"ר יעקב מרגי
תספר לאורחים, לחברי הוועדה, על מה זה מתבסס.
גוסטבו גמבץ
שלום לכולם. אני אדבר בטון קצת אחר. שמי גוסטבו גמבץ, אני מנכ"ל ומבעלי קבוצת מדיה פורסט. זו חברה ישראלית שפיתחה את המערכת הטכנולוגית שנחשבת למתקדמת בעולם היום, בכל מה שקשור לניטור שידורים, הקלטת שידורים, פענוח שידורים, זיהוי בזמן אמת כל מה שמתנגן באוויר.

המערכות שלנו הן בעצם שקופות. יש לנו שלושה עקרונות בסיסיים בחברה. אחד זה זמינות, הנתונים שלנו שקופים, הנתונים שלנו זמינים בזמן אמת, נגישים בזמן אמת, ולכן גם גופי השידור עובדים איתנו, גם האומנים והיוצרים עובדים איתנו, גם העיתונות עובדת איתנו, כי אנחנו נחשבים בעצם קודם כל כחברה מקצועית שאין לה אינטרס, היא לא מייצג אף יוצר, אף אומן, אף חברה. אנחנו מציגים נתונים אבסולוטיים.
היו"ר יעקב מרגי
ועכשיו לגופו של המחקר.
גוסטבו גמבץ
לגופו של עניין, גם החומרים האלה מתועדים כי אנחנו גם מקליטים שידורים. נתבקשנו לעשות מחקר מדיה שבעצם נועד לפענח את השידורים גם בשנת 2014 וגם בשנת 2015, מינואר עד סוף אוקטובר לגבי כל מה שהתנגן באוויר בגלגל"צ ואנחנו מציגים פה נתונים.

אם אנחנו נתייחס לשנת 2014 באופן כללי, המערכות שלנו דיווחו על 113,556 השמעות, שאת צדקת, הגברת מירי רגב כשאמרת את זה, החלוקה הייתה 60-40 בין השמעות של מוסיקה ישראלית לבין מוסיקה בינלאומית ובכלל ההשמעות.
אביהו מדינה
לטובת מי?
גוסטבו גמבץ
מוסיקה בין לאומית.
מאיה בוסקילה
תנחש.
היו"ר יעקב מרגי
למי שאורח כאן פעם ראשונה, פה אין קריאות ביניים. זו ועדת חינוך. אני לא רוצה להיכשל בחינוך.
גוסטבו גמבץ
אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אין קריאות ביניים לאף אחד.
גוסטבו גמבץ
אנחנו מדדנו שלושה מימדים: מספר השמעות, מספר שירים שונים שהושמעו ומספר אומנים שונים שהושמעו. החלוקה בין ההשמעות לבין השירים היא באמת 60-40. גם כשמדדנו כמה אומנים שונים הושמעו, אז 2,531 אומנים שונים הושמעו, כשמתוכם 726 היו ישראלים, 1,805 היו בין לאומיים, שזה בערך חלוקה של 70-30. לא ניכנס לכמה אומנים יש בעולם לחלוקה, אבל זו חלוקה בין אומנים ישראלים לבין לאומיים.

כשמדדנו את תחילת 2015, בגדול האחוזים הם באותם סדרי גודל – 60-40 במספר השמעות, 60-40 במספר השירים השונים שנוגנו ובסביבות 70-30 בחלוקה של האומנים השונים.

אני לא יודע אם יש לנו עוד זמן, אבל התבקשנו למדוד גם אומנים ספציפיים, האם הם הושמעו או לא הושמעו. אז דרגנו גם את האומנים שהושמעו הכי הרבה. בשנת 2014 זה היה הפרויקט של עידן רייכל, אריק איינשטיין ועברי לידר. אחר כך יש רשימה של 30 האומנים שהושמעו הכי הרבה בגלגל"צ.

נתבקשנו גם למדוד מה מיקומם של האומנים המובילים, מה שנקרא בסקטור הים תיכוני, אז ראינו שלמשל שרית חדד היו לה 219 השמעות, אייל גולן עם 218, כשבעצם זה מדרג אותם מעבר למקום ה-70 באומנים הישראלים ולאחר המקום ה-120 בדירוג הכללי של מספר האומנים.

מאיה בוסקילה הוזכרה פה גם, היו לה אפס השמעות בשנת 2014. היו עוד אומנים שהושמעו מעט.

בשנת 2015 מבחינת האומנים שהכי הושמעו, המגמה הייתה די קרובה מבחינת עברי לידר, הפרויקט של עידן רייכל ואומנים שונים שהושמעו. גם פה נכנסנו בשנת 2015 לאומנים ספציפיים. אז שרית חדד כן עלתה בדירוג למקום ה-37 בין האומנים הישראלים, אייל גולן במקום ה-67 בין האומנים הישראלים ואומנים בולטים אחרים בעצם שהושמעו. מאיה דווקא קפצה להשמעה אחת, אז זה גם בסדר.
מאיה בוסקילה
מעולה.
גוסטבו גמבץ
ניסינו להתכנס לסוגיה שבשביל זה התכנסתם, אומנים לפי ים תיכוני או לא ים תיכוני. הסוגיה הזאת דורשת קטלוג של אומן. אנחנו כחברה לא מקטלגים אומן. מבחינתנו כולם אומנים ישראלים. לצבוע אומן כאומן ישראלי או ים תיכוני או לא ים תיכוני זו סוגיה שאנחנו שיתפנו את התעשייה. ביקשנו – תקטלגו אתם מי נחשב כאומן ים תיכוני ולפי זה דרגנו.

יש אומנים שמשויכים לז'אנר הם תיכוני כמו אייל גולן, שרית חדד או זוהר ארגוב וישי לוי, ויש אומנים כמו שלמה ארצי וגידי גוב שמשויכים כלא ים תיכוניים. אבל היו גם פרויקטים ששילבו אומנים כאלה וכאלה ואז צריך להחליט איך מקטלגים אותם. האם כששמעון בוסקילה שר עם שירי מימון למשל, האם זה נחשב כים תיכוני או לא ים תיכוני.

אז יש פה קודם כל סוגיה של איך מקטלגים אדם. האם מקטלגים אדם או האם מקטלגים את השירים שלו. יש אמנים שלפעמים יש להם שירים - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
מסמנים. מסמנים. יש לי שיטה יותר טובה, מסמנים.
גוסטבו גמבץ
מסמנים. אז מה שאנחנו עשינו פה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
ואחר כך הולכים פה עם שלט קטן.
גוסטבו גמבץ
שיתפנו את התקשורת, אמרנו לאנשים תקטלגו - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הוא לא סימן - - -
היו"ר יעקב מרגי
נחמן, אתה רואה מה עשית? פתחת לי דיון עכשיו. זה לא יהיה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ההבדל הוא שהוא לא סימן ובגלל שהוא לא סימן - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה דיון איכותי, השרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יש פה אנשים שלא מושמעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
השרה, לא, לא. השרה מירי רגב, קיבלת במה, הבעת. הדברים ברורים. אני מבקש לאפשר לדיון להתקיים. תסכם בבקשה. יש לך דקה לסיכום.
גוסטבו גמבץ
אנחנו לא סימנו, נתנו לאנשים לסמן ולפי זה קיבלנו טווח שבעצם החלוקה הייתה בין 5% ל-15% אומנים ים תיכונים, כשבין 95% ל-85% בלא ים תיכוני. זאת אומרת זה על בסיס שיתוף אנשים שקטלגו.

אפשר גם לראות שגם עשינו מדידה של נשים מול גברים, שזו בעצם חלוקה נפרדת, שמדננו פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, על זה יש עילה לקיים דיון בוועדה לקידום מעמד האישה, לא כאן.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, גם כאן.
היו"ר יעקב מרגי
סתם אני אומר את זה בהומור, אבל בסדר.
גוסטבו גמבץ
אנחנו עשינו מחקרי מדיה לפי פילוח שמבקש הלקוח. זה מה שהחברה עושה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בקיצור כמה נשים הושמעו?
גוסטבו גמבץ
118 נשים מול 630 גברים שהושמעו. - - - - - - לעומת 84%.
היו"ר יעקב מרגי
עוד יגידו קול באישה ערווה. אנחנו אשמים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה בגלל קול ברמה.
היו"ר יעקב מרגי
כן, זה בגללנו. הכל בגללנו.
נורית קורן (הליכוד)
אני חושבת שצריך להבהיר פה שאנשים לא יודעים שמותר לשמוע קול אישה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אני לא רוצה לפתוח את זה, נורית. אני לא רוצה לפתוח את זה, עזבי את זה עכשיו. גם ככה. בבקשה, אתה מסכם? משפט אחרון לסיכום.
גוסטבו גמבץ
אני מסכם. מי שיש לו עוד שאלות מוזמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא. אוקיי, תודה. רבותי, חברי הכנסת, אורחים נכבדים, אומנים, אני חושב שהנתונים מדברים בעד עצמם. צריך להיות הסבר משכנע. אנחנו לא מגבשים עמדה או דעה כרגע, אנחנו בדיון. בסוף הדיון, לקראת סוף הדיון נגבש דעה או עמדה ונראה לאן דברי הסיכום הולכים.

גלגל"צ, משרד הביטחון, גל"צ, מי מדבר מכם?
גדי אגמון
גדי אגמון, ראש מטה אגף כוח אדם. אני רק רוצה להציג את העמדה העקרונית של מערכת הביטחון ושל הצבא. אנחנו חושבים שמעבר לדיון המקצועי הזה, שהוא דיון כמובן חשוב ומשמעותי בפיקוח הפרלמנטארי של הכנסת על הרשויות המבצעות.

הסמכות מבחינתנו, כפי שהדברים מאורגנים גם בתאגיד השידור הציבורי וגם בהוראת הפיקוד העליון של מערכת הביטחון, מבחינתנו זה נתון לגלי צה"ל לגלי צה"ל ולגלגל"צ. גם מערכת הביטחון – שר הביטחון והרמטכ"ל – אינם רואים את עצמם ולא את מערכת הביטחון, על כל גווניה, עוסקים בעיסוק הפנימי של אופן השידור, של השיקולים המקצועיים, בוודאי לא בתחומים שקשורים למימד הפוליטי או למימד השידור הציבורי בכללותו, וגם לא לסוגיות שקשורות בשירים ובמוסיקה.

אנחנו רואים את עצמנו – צה"ל ומערכת הביטחון – מנותקים מהשיקולים המקצועיים של התחנה הצבאית בהקשר הזה של גל"צ וגלי צה"ל.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה. מישהו ממשרד הביטחון רוצה? בבקשה.
עמרי גילה
שלום. עמרי גילה, אני עוזר היועץ המשפטי במערכת הביטחון. אני אציג ברשותכם בקצרה את ההיבטים המשפטיים ואת עמדת השר לסוגיה העקרונית שלשמה התכנסנו.

אז כמו שהציג רמ"ט אכ"א, השר, את תרבות היחידה שלו בנעשה בגלי צה"ל, היא במינוי מפקד התחנה, וברגע שהדבר הזה נעשה, הוא לא מתערב בהיבטים של תוכן, לרבות התכנים של השירים.

מהסיבה הזאת נאמר קודם על ידי כבוד השרה, ששר הביטחון בעצם פספס את ההזדמנות לנהל איזה שהוא שינוי חברתי וכדומה. שר הביטחון חוזר ואומר את האמירה שגם מגובשת בפסקי דין של בית המשפט העליון, האחרון משנת 2010, וחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה שהוגשה לוועדה ממש לפני שבועיים בעניין הזה. הוא מתעקש על כך שהוא לא מתערב לא בתכנים ולא בהחלטות ולא בפלייליסט. הדבר נתון לדרג המקצועי ש - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הוא צריך להתערב במדיניות. זה תפקיד שר.
היו"ר יעקב מרגי
מירי, מירי, תני לו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שר קובע את המדיניות.
היו"ר יעקב מרגי
השרה מירי, הוועדה תאמר את דבריה אחר כך. בבקשה.
עמרי גילה
קטונתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא. אתה מדבר לפרוטוקול ואלי.
עמרי גילה
אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא מגיב לאף אחד. בבקשה.
עמרי גילה
לא תכננתי להגיב. אני רק אומר את זה שוב. בית המשפט העליון קבע בפסק דין משנת 2010, שפורסם לא מזמן, בחוות דעת שהוגשה לפני שבוע לוועדה, שאסור על הדרג הפוליטי להביע כל התערבות בתוכן, לרבות ניתנה התייחסות לשר הביטחון ולשרת התרבות.
היו"ר יעקב מרגי
הבנו.
עמרי גילה
גם אליה התייחס היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר יעקב מרגי
מה שמותר לי אסור לשרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מותר לי לנהל דיון ציבורי.
היו"ר יעקב מרגי
לא, רגע, רגע.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לטפל בחסמים חברתיים. ולא רק מותר לי, זאת זכותי וחובתי.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדה. בוועדה. השרה מירי רגב - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
וזה גם מחובתו של שר הביטחון שלא עשה זאת.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדה אסור לך, ואני מנהל את הדיון בוועדה, מירי. בוא תמשיך. אני מקבל, מאחר שהתייחסת לדברי השרה אז אני מגיב. השרה לא ביקשה להתערב. היא חזרה על זה 20 פעם בתוך דבריה. גם אם השר לא רוצה להתערב, יש דרכים להורות שתהיה שקיפות, שתהיה ועדה מקצועית, כי כל גוף שמקבל החלטות, צריך לוודא מי שעומד בראשו שהגוף הזה ממלא את תפקידו כראוי, שהוא מקבל החלטות כראוי. הוא יכול לקבל החלטות. השאלה אם ההחלטות האלה הן ראויות. יכול להיות שכן, אני לא אומר. אבל הוא לא יכול להסתתר באמירה.

הוא לא פה ואני מכבד את שר הביטחון ובוודאי שלא הייתי מטריח אותו לדיון פה ואני סומך. תעבירו את המסר. אין דבר כזה. אף אחד לא ביקש ממנו, שלא ישמע פה - ואני מדגיש כדי שהדוברים הבאים לא יחזרו על זה, לא להשחיל את זה בין השורות – שלא ישמע פה שמאן דה הוא ביקש או מבקש או יבקש שהשר יתערב בתכנים. לא.
יעקב פרי (יש עתיד)
חבר הכנסת מרגי, מה זה מינוי ועדה? זו לא התערבות?
היו"ר יעקב מרגי
לא. ועדה מקצועית.
יעקב פרי (יש עתיד)
מה זה ועדה מקצועית?
היו"ר יעקב מרגי
שהגוף, סליחה, חבר הכנסת פרי, אני אגיד לך למה אני מכוון, מה שאני אמרתי. אני אומר מפקד התחנה, או כל גוף שיוחלט במשרד הביטחון, שהוא יקים ועדה מקצועית שתורכב, באמת תורכב מאנשי מקצוע ואתה יודע מה. אני אעיז ואומר, כי זה לא נעים כזה, זה מרגיש לי תחושת אי נוחות, שתיתן ביטוי בהרכב הוועדה הזה, אתה יודע מה, כדי שלא נחזור לסימפטום השטרות. בסדר? את כל גווני המוסיקה והתרבות במדינת ישראל.

אי אפשר לומר לנו כור היתוך רק איפה שרוצים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מרגי, אתה יודע איפה הבעיה, גם בקול ישראל אמרו לנו בלי התערבות פוליטיקאים, בלי התערבות פוליטיקאים. תראה איך זה נגמר בסוף. עכשיו עושים וידוא הריגה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, בוא, אני לא שם. ואתם תראו בדברי הסיכום, אני לא שם.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אל תרוץ עדיין למסקנות.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי, ודאי. אני רק אמרתי את זה בעקבות - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
זרקת רעיון - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יעקב, רק הערה.
היו"ר יעקב מרגי
אתם רשומים לדיון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הערה. לא מדובר על כך ששר הביטחון יעדיף את שלמה ארצי על דקלה, למרות שאולי זו לא דוגמא טובה, כי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה בכלל שהוא יהיה שם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אנחנו לא רוצים להיות במקום הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה שהוא יהיה שם בכלל. הנה אני אומר, כי אם מישהו יש לו ספק או היה צריך את ההבהרה הזאת – אנחנו לא רוצים שהוא יהיה שם בכלל. אנשי מקצוע בלבד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ברור.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הם בכוונה מובילים אותנו לשם, כי זה לא להתעסק עם העיקר.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תסיים בבקשה.
עמרי גילה
ברשותכם, עוד הערה אחת. התייחסו פה לנושא הפיקוח על התחנה, הפיקוח הציבורי על התחנה ואני רוצה ברשותכם לחדד את המצב המשפטי כמו שהוא היה עד היום. חוק רשות השידור וחוק התאגיד הציבורי היה והולך להיות סמכות למליאת רשות השידור לפקח על התכנים האזרחיים של התחנה. זה היה מיום הקמת התחנה וזה גם יהיה בחוק החדש. ככה שזה גוף ש - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה לא היה. הוא רוצה ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, זה לא היה, זה יהיה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
קבעו טיוטא לכללי פיקוח שעד היום היא לא נחתמה. אתה רוצה שנביא לך את העמדה של - - -
היו"ר יעקב מרגי
השרה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אל תתווכח איתי. עשיתי שיעורי בית. הרי אני יודעת מה עמדתכם. עמדתכם היא שגויה. אתם צריכים פיקוח ואתם צריכים לבוא ולהגיד אנחנו מעוניינים בפיקוח.
היו"ר יעקב מרגי
השרה מירי רגב תודה. בבקשה. אחרון הדוברים ממשרד הביטחון.
ישי יודקביץ'
אחרון הדוברים? אני מעדיף שגם - - -
היו"ר יעקב מרגי
תעדיף. תחליטו מה. אז לא נחזור על - - -
ישי יודקביץ'
לא, כי אני רוצה לדבר על - - -
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תדבר, אבל תחזור. יועץ משפטי. תציג את עצמך.
ישי יודקביץ'
עורך דין ישי יודקביץ מהייעוץ המשפטי של משרד הביטחון. לגבי סוגית הפיקוח, אנחנו חוזרים ואומרים, לחוק רשות השידור והחוק שיחליף את חוק השידור הציבורי, קיימות פונקציות הפיקוח הציבורי - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה נאמר כבר. זה ברור לנו.
ישי יודקביץ'
והטרוניה שאולי יש למי שיש - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
צה"ל לא יכול לפקח עליכם - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, מירי, לא, לא. סליחה. בבקשה, תסיים.
ישי יודקביץ'
גלי צה"ל מדווחים לגופים המפקחים. לפי חוק רשות השידור, כל השנים מפקד גלי צה"ל מוזמן לרשות השידור ומציג את תכניות השידורים האזרחיים של גלי צה"ל. זו אמורה הייתה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע, יכול להיות, סליחה, אני אעזור לך - - -
ישי יודקביץ'
לכן - - - טרוניה, אולי זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יש מושג תלמודי שנקרא - - -
ישי יודקביץ'
מעבר לכך, גלי צה"ל הם גם יחידה צבאית, אז יש להם - - -
היו"ר יעקב מרגי
ישי תודה.
ישי יודקביץ'
גלי צה"ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, הבנתי.
ישי יודקביץ'
אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה שחברך גם ישלים את דבריך. אתה יודע, יש מושג תלמודי – ערבך ערבא צריך.

בבקשה אדוני, תציג את עצמך.
אודי ירושלמי
אודי ירושלמי, ראש מטה גלי צה"ל. חלק מדברי הביקורת - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתה המחליף של ירון דקל כאן
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, כולם מייצגים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה רק הכנסת. בחייך, מירב, זה רק הכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, למה? סליחה. מירי, לא, לא.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מפקד גל"צ? - - - - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אני רוצה לדעת האם אתה מחליף את מפקד התחנה. זה מה שקראתי עכשיו, שאתה מחליף את מפקד התחנה. האמנם? שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא, רגע. רגע.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מירב, למה לתקוף, מה קרה?
היו"ר יעקב מרגי
מירב, שאלת שאלה במקום, תקבלי תשובה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני לא צעקתי. לא קרה כלום, אני שואלת שאלה. אני חברה בוועדה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, שאלת שאלה במקום. סליחה. חברי הכנסת - - -. בבקשה, אדוני, נשאלת שאלה על ידי חברת הכנסת מירב בן ארי.
יעקב פרי (יש עתיד)
מירב, מה קרה לך?
היו"ר יעקב מרגי
אתה בא בשמו של ירון דקל, מפקד גלגל"צ? אני לא שומע. הפרוטוקול לא רואה תנועות גוף. מירב, קיבלת תשובה ולא שמעת. הוא אמר כן. בבקשה. נחמן, בבקשה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא רק שאת - - - לעבוד על פיתוח קול - - -
היו"ר יעקב מרגי
נחמן, אתה קשה לשליטה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה פה לא בסדר? האם הוא נציג מפקד התחנה?
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה השתוללות. בבקשה.
אודי ירושלמי
דברי הביקורת שנשמעים גם בוועדה הזאת נספגים בתחנה ולראייה בשנים האחרונות - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה חשוב מאד. האמירה הזאת חשובה.
אודי ירושלמי
ולראייה שבשנים האחרונות כן הייתה תזוזה של התחנה. התחנה, בסופו של יום גם צריך לזכור, היא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה השנים? כי קיבלנו תמונה על 2014-2015 – דיכוטומי. חוזר.
אודי ירושלמי
אני לא יודע להתייחס לסקר, גם כי אני לא מכיר את הנתונים וגם אני יודע שהסקר הזה נעשה רק על גלגל"צ ולא בהשוואה לכל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אה, בסדר.
אודי ירושלמי
אז אני לא יכול לענות על זה.
היו"ר יעקב מרגי
כרגע גלגל"צ על השולחן שלנו.
אודי ירושלמי
נכון. בכל מקרה, אני רק רוצה להגיד שבסופו של יום הביקורת שנשמעת עלינו, מקבלת התייחסות בתוך התחנה. זאת גם הסיבה שנפגשנו עם השרה, כדי לשמוע את הביקורת. על חלק הגבנו, כמו שהשרה מקודם ציינה.

לגבי תפוח האדמה הלוהט הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא אני אשאל. מאחר שאני מנהל דיון ולא שופט שמנהל חקירה נגדית, אני יכול להוריד את הדיון למשהו. נזרקה פה הצעה של ועדה מקצועית בלתי תלויה. תחשבו על זה תוך כדי דיון. אני לא יודע. בהמשך. נזרקה. אתם לא מתייחסים לזה. אתם חוזרים סביב סביב ההגדרות המשפטיות וסביב.

המציאות הוכיחה שיש כאן איזה לקונה. אלא אם תבואו ותגידו לי אתם פה השדרה. תבואו ותגידו לי רבותי, אנחנו חושבים שאין כאן לקונה, אין כאן תקלה, זה המצב, ככה הציבור רוצה. אני אכבד. זה מה שהציבור רוצה. אני מבקש ממך רק תימוכין. מה אני אגיד לך, אם זה מה שהציבור רוצה ואוהב וזה מה שאנחנו נותנים לו? אהלן וסהלן. תביא לי תימוכין, אני אלך איתך. אבל תלך לאן שהוא.

אפשר לשבת פה ולהסתתר סביב סעיף משפטי כזה או אחר.
אודי ירושלמי
כבודו, אני לא משפטן. אני לא מנסה להסתתר. נהפוך הוא, אני אומר עוד פעם, התחנה בחמש השנים האחרונות עשתה שינוי. עשתה שינוי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה אני הייתי מצפה מגלגל"צ?
אודי ירושלמי
בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
לאור הדברים שנאמרו כאן, הייתי אומר להלן תהליכי העבודה אצלנו, כך וכך מתנהל. זה מגיע, לאן זה מגיע, מי מקבל, מי בודק, מי קובע. לפחות שנדע מה הם הגורמים המקצועיים. אפשר לתת?

לכן אני אומר לך, אם אני הייתי יושב במקום הזה, אז זה מה שהייתי עושה. הייתי אומר לך סליחה, ראינו, שמענו, יכול להיות שאלה הנתונים, צריך לבדוק אותם, אבל הנה אני אומר לכם איך זה עובד. א', ב', ג', ד', ה', ו'. היה פה דיון ער וסוער עם שיא של חברי כנסת, 21 חברי כנסת על ספר האזרחות. ונשאלו שאלות נוקבות. השר נתן לך הנחיות, לגורם המקצועי? השר היה מעורב? נשאלו והתקבלו תשובות.

לכן אנחנו לא רוצים, והנה אני אומר לך, לא רוצים שהשר יהיה מעורב. אתה יודע מה? במקרה הזה זה שונה מהאזרחות. אנחנו בטוחים שהוא לא מעורב ובטוחים שהוא לא רוצה להיות מעורב ואדרבא, הוא רוצה להרחיק את זה ממנו כמתחבי קשת כמה שאפשר.

תסכם בבקשה את הדברים שלך, לאור הטיפים שנתתי לך.
אודי ירושלמי
אני רק רוצה לומר אותם, לגבי הוועדה של הפלייליסט. בסופו של דבר זה ועדת תוכן, כמו שמתבצעת בכל כלי תקשורת שהוא. כמו שלא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי יושב בוועדה הזאת?
אודי ירושלמי
בין 10 ל-12 חברים.
היו"ר יעקב מרגי
שהם?
נורית קורן (הליכוד)
מי הם?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אם אני אכשל תעזרו לי. אתה יכול לומר לנו מי הם?
אודי ירושלמי
החל מחיילים בשנתם השנייה והשלישית ואזרחים.
נורית קורן (הליכוד)
איזה חיילים?
היו"ר יעקב מרגי
חיילים של גלי צה"ל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש חיילים בגלי צה"ל.
היו"ר יעקב מרגי
הוא התכוון מגלי צה"ל. מגלי צה"ל, נכון? הבנתי אותך נכון?
נורית קורן (הליכוד)
גם גולני וגבעתי יושבים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. והאזרחים, איך הם נבחרו?
נחמן שי (המחנה הציוני)
אזרחים עובדי צה"ל, עובדי תחנה.
היו"ר יעקב מרגי
הם גם עובדי תחנה? אוקיי, תודה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
וחיילים ש - - - בתחום המוסיקה. מה קרה?
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא הביאו אותם משדרות ירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
תסלח לי, ישי, נכון, ישי?
ישי יודקביץ'
ישי.
היו"ר יעקב מרגי
בדרך כלל אני לא קולע בפעם הראשונה. סימן שמשהו לא טוב בינינו. תקשיב, אני אומר לך, אנחנו נציין התייחסויות, תרשמו לכם את ההערות, נוכל לאחר מכן להמשיך.

חבר הכנסת יעקב פרי, בבקשה.
יעקב פרי (יש עתיד)
כן, אני רוצה ברשותך.
היו"ר יעקב מרגי
שתי דקות.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני קודם כל רוצה לומר שכששומעים את ידידתי שרת התרבות והספורט, הדברים שלה, יש בהם טעם. אני לא רוצה לפסול. אני מניח שהדברים נעשים מתוך באמת דאגה עמוקה ועניינית, למרות שאני לא משוכנע לחלוטין. לא משוכנע, לא בגלל ההבדלים הפוליטיים. באמת שלא. אני חושב שאת מכירה אותי, אנחנו מכירים הרבה מאד שנים.

אני עדיין מודאג מעוד דוגמא, דוגמאות שראינו גם בעבר, ממעורבות פוליטית או מעורבות עם אינטרסים פוליטיים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
איך יש מעורבות פוליטית בוועדה מקצועית?
היו"ר יעקב מרגי
מירי, תני לו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, אבל הוא חייב להסביר את דבריו. הוא איש רציני יעקב פרי, הרי הוא הקים, הוא היה בין מקימי מועצת הקולנוע. הוא בוודאי יודע שדעתו לא נחה מזה שאם קרן קולנוע לא תהיה לה ועדה מסודרת, שקופה - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
נכון, נכון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שנותנת הנמקות. האם אתה לא מציע שאותו תהליך יהיה גם בגלגל"צ?
היו"ר יעקב מרגי
השרה מירי רגב, תודה רבה. בסוף אני לא אוכל לשלוט על התלמידים, על חברי הכנסת.
יעקב פרי (יש עתיד)
מירי, תראי, אני מצטער שאת לא נותנת לי לגמור משפט.
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת, אני מציין לשבח, אני אומר לכם, חברי הכנסת יושבים בסבלנות, השרה מירי רגב.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני לא רוצה לעשות פה את ההשוואות בין קרנות הקולנוע לבין גלגל"צ.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, די לנו. גם זה גדול עלינו.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני רוצה להדגיש את זה ולומר שחסרה לי מאד, ואני חושב שזאת טעות, ידידי תת אלוף אגמון וידידי מגלי צה"ל. גלי צה"ל הייתה צריכה לבוא ולהציג לוועדה כאן כיצד עובדת ועדת הפלייליסט, מבלי שניכנס לפירוטים, מכיוון שאני מניח שכמוני, רוב רובם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני הצעתי לו את זה גם.
יעקב פרי (יש עתיד)
רוב רובם של חברי הכנסת לא יודעים איך הוועדה הזאת עובדת ואני מניח שכאשר יש אומנים, וזה גם לגיטימי, שיש להם טענות או טרוניות שהם לא נכנסו לפלייליסט, זאת אומרת זה דבר לגיטימי שהם מרגישים כך. אנחנו באמת רק צריכים, ואם יש אפילו, כפי שהתבטאה השרה, יש הדרה של אומנים, אז - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אמרתי הדרה. התחושה שלי.
יעקב פרי (יש עתיד)
אז אמרתי, זה איך אומרים – דרוש תיקון. אני חושב שמה שחשוב היום לומר בקיצור נמרץ, זה שדיון פומבי שיעודד את חופש הביטוי, הוא מקובל ואני חושב שהוא לא מקובל והוא צריך להיות מקובל על כולם. גם אלה הטוענים נגד וגם אלה הטוענים בעד וגם אלה שלא נוקטים עמדה. פעם אחת.

פעם שנייה, ואני בזה אסיים, ידידי יושב ראש הוועדה. אני רק רוצה להזהיר. אסור - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה מאריך את הדיון, אדוני יושב הראש?
היו"ר יעקב מרגי
יוסי, הדיון לא מוגבל. בבקשה, חבר הכנסת פרי, לסכם.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני מנסה. אני חושב שמעורבות, כל מעורבות פוליטית או כל מעורבות שיש בה אינטרסים פוליטיים, אמורה לפגוע בתרבות נקייה ובמגוון תרבותי אמיתי.
היו"ר יעקב מרגי
מסכים איתך.
יעקב פרי (יש עתיד)
ומה שצריך לשפר, צריך לשפר. ואם צריך להניח, לעשות איזו שהיא ועדה ציבורית כזאת או אחרת, הדוגמא דרך אגב - ובזה אני אסיים - של תאגיד השידור הציבורי היא דוגמא לא טובה. אנחנו רואים באיזה מצב הם נמצאים ואני מקווה שהמצב הנורא שהם נמצאים בו, ישופר ולא ילך ויתדרדר כפי שהוא נראה עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני אגיד לך מה חסר לנו בחברה הישראלית, יעקב, ידידי?
יעקב פרי (יש עתיד)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
הכלה. רק הכלה והכרה.

חבר הכנסת עודד פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
טוב, תודה רבה. אני חייב לברך את השרה רגב על היוזמה של הדיון הזה, כי עלו פה כמה נקודות מאד מאד חשובות. הנקודה המרכזית לדעתי, היא למה בכלל אנחנו צריכים לממן את גלגל"צ. מה הסיבה שיש פה תחנה שממומנת מכספי ציבור דרך מערכת הביטחון.

יכול להיות שצריך. יכול להיות שצריך, אבל אי אפשר לאחוז את המקל משני קצותיו. אי אפשר להגיד מצד אחד אנחנו צריכים את השידור הזה כי הוא שידור ציבורי, או מכל מיני סיבות שימנו ואפשר לדבר עליהן – האם צריך תחנה צבאית שמשדרת מוסיקה בנוסף לגלי צה"ל, האם צריך את גלי צה"ל.

חוץ מהדיון הזה, אנחנו אומרים חשוב פה דיון ציבורי, אבל מהצד השני לא נחיל עליו את הקריטריונים שצריך להחיל על נושאים ציבוריים. הרי אם עכשיו באים ואומרים חשוב שתהיה תחנה שמשדרת מוסיקה ובמימון ציבורי, בסדר. אז צריכים להיות קריטריונים שקובעים כמה אחוז מוסיקה זה נשים? כמה אחוז מוסיקה ישראלית או לועזית? צריכים להיות קריטריונים, כמו שיש בכל מקרה. כמו שהשרה מחלקת את תקציבי התמיכות שלה בקריטריונים ברורים לגופי ציבור, כך גם פה צריכים להיות קריטריונים לגופי ציבור.

אני חושב שכל הדיון הזה, כשמגיע בסוף דיון לוועדת חינוך על איזה שירים משדרים בתחנה צבאית, זה נשמע לי קצת הזוי שבכלל מגיעים למצב הזה. אני חושב שהיה ראוי שמשרד הביטחון, מערכת הביטחון, הצבא - זה קצת מצחיק שבזה יעסקו במערכת הביטחון - ברשימת השירים בגלגל"צ, אבל היה ראוי שהנושא הזה בכלל לא היה מגיע לפה אלא היה מטופל בצורה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

יוסי גיספן, בבקשה.
יוסי גיספן
טוב, ראשית אני חייב להתחיל עם זה שיש שיפור, כמו שהחברים מגלגל"צ ומגלי צה"ל דיברו. שיפור משמעותי. למשל אביהו מדינה בשנת 2014 נוגן פעם אחת. שנה אחר כך הכפילו אותו.
קריאה
זכית, אביהו.
יוסי גיספן
עלייה ממש משמעותית.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה לא גר בצפון.
יוסי גיספן
מדיה פורסט הגישו לנו נתונים של פילוחים וקצת נסוגו בעניין של מה קשור למוסיקה מסולסלת ולא. אני הרשיתי לעצמי לקחת את הדו"ח שהפיץ נדב רביד, מנהל גלגל"צ, הוא עצמו, את אותו דו"ח אקסל, וישבנו ארבעה אנשים מתוך תעשיית המוסיקה, פילחנו וסימנו אומנים. אפילו היינו קצת ג'נטלמנים ולקחנו אומנים שהם מזוהים גם עם הרוק וגם עם המוסיקה המסולסלת ושייכנו אותם למסולסל.

קיבלנו, מתוך כלל ההשמעות, 2.5% מוסיקה מסולסלת, ומתוך המוסיקה העברית, שהיא למעשה 47%, מתוכה 5%. אז אם אנחנו 5% מהציבור הישראלי שמשרתים בצה"ל, או אם אנחנו 5% בציבור הישראלי של משלמי מיסים וממלאים את החובות שלנו, אז זה היה רלבנטי, אבל לא כך פני הדברים.

יותר מכך, יש ניתוק מוחלט בין טעם העורכים לבין טעם המאזינים. על פי 15 השנים האחרונות במצעדים השנתיים של גלגל"צ, 35% מהעשירייה המובילה זה מוסיקה מסולסלת. על פי הנתונים של העורכים, אנחנו מדברים על 4.5%. יש פער בין 35% במצעד, שבו הציבור מאזין ומחליט, לבין מה שהעורכים.

ואחר כך בא נדב רביד ומפרסם דו"ח - עשינו סקר אצל המאזינים שלנו והם לא אוהבים. מה זה לא אוהבים? 15 שנים של מצעדים, שאתם פרסמתם, 35% מהעשירייה זה מוסיקה מסולסלת. למה זה בא לידי ביטוי של 2% על ידי העורכים? יש נתק מוחלט.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מה שאומר יוסי הוא שיש נתק אהדת הקהל לבין החלטת ועדת הפלייליסט. הוא שואל למה יש את הנתק הזה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, השרה מירי רגב - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כי מי יושב בוועדת הפלייליסט?
היו"ר יעקב מרגי
השרה מירי רגב, שנייה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האם הסקר מבוצע בקרב כלל הציבור או בקרב חיילי צה"ל? אני רוצה לדעת האם בודקים מה עמדת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. לו יצוין, רגע, אני אחסוך לך. עודד, אני אחסוך לך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, אתה טועה, עודד.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לך, יוסי גיספן, האחוזים שנקבת בהם, גם לא תואמים, לא משנה על מה עשו סטטיסטיקה. החשוב מאד הוא הבסיס, ממה אתה לוקח את ההשוואות. לא יצוין שהם היו הולכים גם לפי האחוזים שיצאו להם, אתם עוד רחוקים משם.
יוסי גיספן
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, סיימנו. אני אתן לשני חברי כנסת, אני רואה שהם לחוצים כולם, יש ישיבות סיעה, לכן נחמן שי ולאחר מכן איציק שמולי. בבקשה. אני אתן לחברי כנסת, אריץ אתכם.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני יושב הראש. שלום לשרה. בשונה מכל הנוכחים פה, להוציא אדם אחד – משה שלונסקי – אני הייתי מפקד גלי צה"ל ובנוסף לכך הייתי יושב ראש רשות השידור, אז אני יכול להעיד מכלי ראשון. לא מכלי שישי, לא משמועות ולא מקשקושים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא הייתה לך שרת התרבות מירי רגב אז.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא. את התענוג הזה אנחנו שמרנו לקדנציה הנוכחית.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נהנים מהתענוג הזה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לגמרי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אחרת איך הוא היה נהיה חבר כנסת, אם לא הייתה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל הייתה קצינה בדובר צה"ל בשם מירי רגב, והיתר זה כבר היסטוריה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ואפילו עשינו ביחד סרט טוב – להיות קצין.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מירי, יש לנו הרבה דברים משותפים, אבל תיכף אני אריב איתך. עכשיו, אני יכול להעיד ואני חוזר ואומר, שהשידורים של גלי צה"ל נמצאים בפיקוח רשות השידור וימצאו בעתיד בפיקוח של התאגיד החדש. על פי חוק, אבל זה לא רק חוק. זה נוהל. זה חיים של מעשה. היינו מביאים, שלונסקי שם מאחור, את לוח השידורים האזרחי של גלי צה"ל אל רשות השידור לוועדת גלי צה"ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רשות השידור היא גוף ממשלתי - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
גוף ציבורי.
היו"ר יעקב מרגי
ציבורי, הוא הוקם בממשלה והוא גם נתון לפיקוח.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה יודע מתי הוועדה הזאת התכנסה? מאז שהיית דובר צה"ל הוועדה הזאת לא התכנסה.
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריעי לו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
הוא הפעיל את הפיקוח על גלי צה"ל ולוח השידורים האזרחי של התחנה היה בא לאותה ועדה של רשות השידור. עכשיו, לוח השידורים הצבאי היה עובר לסמכות צבאים בשם קצין חינוך ראשי, שהוא כפוף לאכ"א והוא כפוף וכו' וכו', והוא היה בוחן את התכניות הצבאיות. ככה זה היה וככה זה נכון. נקודה.
היו"ר יעקב מרגי
נחמן, אני שואל אותך שאלה. אתה שבע רצון מהנתונים שראית?
נחמן שי (המחנה הציוני)
רגע אחד, תן לי להשלים את דברי. אני רוצה לומר לך משהו שהוא כללי, ידידי הטוב. אני לא רוצה ממשלה ולא רוצה שרים שיכתיבו לנו מה לקרוא ומה לשמוע.
היו"ר יעקב מרגי
אנשי מקצוע. אנשי מקצוע.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תקשיב לי עד הסוף בבקשה. תכתוב את המשפט הזה: לא רוצה שרים - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל גם אנחנו לא רוצים.
היו"ר יעקב מרגי
גם אני לא רוצה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל גם אנחנו לא רוצים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה מה שאתם - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אנחנו לא רוצים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מה שאני אומרת - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
רגע. כדי שלא יכתיבו לנו מה לקרוא ומה לשמוע, ממנים אנשי מקצוע לתפקידים והם מנהלים את זה על פי שיקוליהם ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה אני חייב לצטט?
מירב בן ארי (כולנו)
כשאנשי מקצוע כתבו את הספר באזרחות, לכולם היה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם לא מקצוענים. מירב - - -
מירב בן ארי (כולנו)
חופש ביטוי למי ש - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
- - -
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת, אני יכול לשבור שיא, לקרוא לשרה לסדר ולהוציא אותה. נחמן, נחמן - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
מפקד גלי צה"ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
נחמן - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אביהו, אחר כך תספר על הפגישות. מפקד גלי צה"ל שהוא העורך הראשי של התחנה, נבחר, מתמנה על ידי שר הביטחון, נבחר, מוצע לו על ידי ועדה ציבורית. מנכ"ל רשות השידור, שהוא העורך הראשי היום ואחר כך יהיה בעתיד גם, על ידי ועדה ציבורית. יש פה מימד ציבורי מובהק שמביא לתפקידים האלה אנשי מקצוע והם גם עורכים ראשיים ואנחנו מכבדים את העקרונות ואת הקריטריונים שמנחים אותם בעבודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא סיימתי.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אנחנו מוגבלים בזמן.
נחמן שי (המחנה הציוני)
על הסטטיסטיקה.
היו"ר יעקב מרגי
מיד, מיד. אני באמת אוהב ונמשך לזה בהערצה רבה, שאנשים יודעים שהבעיה היא לא שלהם. אני חייב לצטט את אחמד טיבי. כשהוא יושב ראש בראש הישיבה הוא אומר – כשאני בשלטון אני נדיב.

כשאני אמרתי לו שחסר לנו, אמרתי לחבר הכנסת פרי – הכלה. קצת להכיר. קצת לשחרר. מה, מישהו יכבוש את המדינה? אתה אמור לדבר.
אביהו מדינה
לא, לגבי מה שאתה אמרת על הכלה. אתה אומר את זה בח', בכ'? מה זה?
היו"ר יעקב מרגי
להכיל. תכיל אותי אני אכיל אותך. לא להחיל, להכיל. אין הכלה פה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני רוצה להמשיך.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע איזה אומץ ויהירות צריכה להיות כדי לדבר עברית ליד אביהו מדינה?
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר משהו גם לעניין המוסיקה. קודם כל יש מבחן אחד שקובע בעולם המוסיקה, בעולם הבידור וזה הרייטינג של הצפייה ושל האזנה, שמבטא את האהדה של הציבור ואת הרצון שלו - - -
היו"ר יעקב מרגי
נחמן, יש לנו ישיבות סיעה. תודה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
בסדר - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמענו. המסר הועבר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא אבל אני רוצה להגיד.
היו"ר יעקב מרגי
משפט אחרון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
משפט אחרון. לעניין המוסיקה. העולם המוסיקאלי של מדינת ישראל לא מורכב רק מגלגל"צ, הוא מורכב גם מרשות השידור - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה מפלטו של מי? אתה יודע זה מפלטו של מי. אני כרגע עם גלגל"צ. תאמר לי באומץ - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
המאזין יכול לבחור מה שהוא רוצה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. אם המאזין היה בוחר, היינו במצב אחר. המאזין לא בוחר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
עובדה שהוא בוחר. הוא אמר בדיוק מה הוא רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. חבר הכנסת איציק שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אשקול מילים למה היא לוחשת לי באוזן.
היו"ר יעקב מרגי
כל עוד היא לוחשת ולא עושה לך עם המפרק, אתה יכול - - -
מאיה בוסקילה
לא, הוא לא מוטרד גופנית.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אבל את יכולה עכשיו להעביר ככה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
היא עשתה, מה אתה חושב? למה אני ברעידות.
היו"ר יעקב מרגי
יאללה, איציק. אני לא מאמין. בקצרה. נחמן שי, חבר סיעתך, גזל ממך.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שני משפטים ואני הולך לישיבת סיעה. כשיוסי גיספן מדבר וכשמאיה מגיעה לכאן עם התחושות הקשות ובוודאי אושיית תרבות כמו אביהו, אז זה גורם לזוז באי נוחות בכסא, זה נכון. יש מקום שבו גלי צה"ל וגלגל"צ צריכים לספק תשובה. אני לא כל כך מתעניין בתהליכים הפנימיים, אבל כן, תראו, יש פה טענות שצריך להתייחס אליהן.

אבל אני חושב שבסופו של דבר משהו אחד חייב להיות ברור, הדבר שאנחנו הכי הכי חייבים לחשוש מפניו, זה מעורבות של דרג פוליטי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול להיות גרוע. זה לא יהיה בדברי הסיכום שלי. זה יהיה בצורה חד משמעית.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל זה לא קורה.
היו"ר יעקב מרגי
מירי, עזבי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני לא מדבר על מבחן הכוונות והרצונות, אני מדבר על מה שקורה בסוף בפועל.
היו"ר יעקב מרגי
בסוף, בתוצאה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ובתוצאה, מה שקרה בקול ישראל, זה הדבר החמור ביותר שיכול לקרות לנו. שבסוף יש שיקולים כאלה ואחרים, שלפיהם מתנהל גוף שידור ציבורי באופן שהוא מתנהל עם חרב על הצוואר בגלל הפוליטיקאים.
היו"ר יעקב מרגי
זו לא הכוונה. חד משמעית.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
עכשיו, זה נכון שאם היום היינו מקימים את מדינת ישראל מחדש, יכול להיות שגלי צה"ל לא היו מוקמים. ירון דקל אמר את זה בעצמו, כנראה שלא היו מקימים את גלי צה"ל.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לעולם לא מאוחר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל הדבר הזה עובד ועובד טוב והתיקונים שצריכים להיעשות בו, והדברים שמועלים פה, זה טענות שיש בהן ממש, יש בהן ממש. גלי צה"ל צריכים לעשות את בדק הבית הפנימי שלהם ואת הפתרונות לתת בתוך הבית. זה המסר שלי אליכם.

עכשיו, אדוני יושב הראש, משפט אחרון ואני לא אומר את זה חלילה בלעג. תראו, החברה הישראלית היא חברה הטרוגנית, מה עם מוסיקה חרדית? מה עם מוסיקה ערבית? אני חצי כורדי, מה עם מוסיקה כורדית?

עכשיו, לאן אנחנו הולכים לקחת את השיח הזה, השרה? אנחנו מחר נבוא לנדב רביד ולחברה מגלי צה"ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא רוצים עדות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, לא.
היו"ר יעקב מרגי
סגנונות, סגנונות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה זה סגנונות?
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה, איציק - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מה שאני מבקשת לעשות בתקציב התרבות - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, מירי, אנחנו מצומצמים בזמן, חברי הכנסת לחוצים בזמן. תסיים, משפט סיכום.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מירי, הציבור הערבי הוא 20% מהאוכלוסייה היום, הציבור החרדי כמה? 15%? מחר הם יבואו לפה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא אומר את הנתון, כדי שלא ייבהלו מהם עוד יותר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מחר יבואו לפה, ובצדק, וידרשו מגלי צה"ל. בואו לא נשים על גלי צה"ל את כל הבעיות של החברה ישראלית.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, הבנו. תודה. אפרופו משפט, מזרח-מערב, כשאני מסתכל מפה בטבורה של ארץ ישראל, מעיר הבירה, אני מסתכל מערבה ואני רואה את המדינות שאנחנו קוראים להן מזרחה. ואני מסתכל מזרח, אני רואה את אלה שהשתלטו לנו על המערב. בסדר. זה באוויר. אני יודע להרהר בקול.

אני הולך לפי הרשימה ואל תכעסו עלי. רויטל סויד, יוסי יונה. קצר.
מירב בן ארי (כולנו)
היא הגיעה אחרינו.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
מירב בן ארי (כולנו)
זה ממש לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, היית קודם? אז לא ראיתי אותך.
מירב בן ארי (כולנו)
עזוב, לא משנה.
היו"ר יעקב מרגי
לא ראיתי אותך, סליחה. כשקלטתי אותך רשמתי אותך.
מירב בן ארי (כולנו)
לא משנה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. בקצרה ממש.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
טוב, קודם כל צהריים טובים גם לשרה. אני רוצה לברך על הדיון ואני רוצה לברך על הדיון מכיוון שאני חושבת שאנחנו מעלים פה נושא מאד מאד חשוב, אבל הוא לא שחור לבן ואי אפשר בכלל להגדיר אותו בשחור ולבן.

הנתונים שעולים, גם לגבי מוסיקה מזרחית, מסולסלת כמו שאומרים, גם לגבי מספר ההשמעות של נשים – 118 לעומת 630 – הם נתונים שהם מעבר למציקים. זה נתונים שהם בהחלט נתונים שהם אפילו מעוררי דאגה, מסיבה אחת בלבד: במובן התרבותי. במובן התרבותי ובשאלה שלנו פה במדינה, איך אנחנו רוצים שתראה תחנה שהיא תחנת גלגל"צ וגלי צה"ל.

אני חייבת לבוא ולומר, גלי צה"ל וגלגל"צ מבחינתי אלה תחנות מעולות. אני לא חושבת שבשום דרך צריך לסגור אותן ואני חושבת שיש להן ייחוד ואני חושבת שבמדינה שבה הצבא תופס מקום כל כך חשוב ואנחנו כל כך מכבדים את החיילים שלנו, יש איזה שהוא ערך מוסף שיש גם לתחנה צבאית, וגם כשהיא חוסה תחת שר הביטחון.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל מה יש בתחנה הזאת חוץ מזה שהיא - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ברגע שיש לנו פסיקה של בית המשפט העליון שבאה ואומרת חד משמעית שלדרג הפוליטי ולשרים אסור להתערב, יש לנו פה אמירה והיא כבר אמירה משפטית. אבל מירי, את מעלה נקודה כואבת ואני חושבת שזאת צריכה להיות מעבר לנורה אדומה בשבילכם, בגלי צה"ל. אני חושבת שצריכה להיות פה מן קריאה שאתם חייבים להתייחס אליה.

אז אם יש גוף שאמור לפקח דרך חוק שהוא לא מיושם, צריך לראות מה עושים, ואם אנחנו צריכים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מירב, בבקשה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שנייה, אני רוצה גם להציע משהו לך, יושב ראש הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
משפט.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני לא מסכימה עם העובדה שצריך להיות פה גוף מפקח על ועדת הפלייליסט, אבל אני חושבת שאתם צריכים לקחת את זה לתשומת ליבכם ואתם צריכים להבין שגלגל"צ מושמעת לציבור ומושמעת לציבור החיילים. ואם הקהל שאתם מכוונים אליו, כי בסופו של דבר זו תחנה צבאית שכולנו מאזינים לה, זה בין היתר החיילים, אז צריכה להיות גם קריאה מצד החיילים מה הם רוצים לשמוע.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל זו לא תחנה של חיילים, זו תחנה של עם ישראל.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ומה שצריך לעשות, אני מציעה לך יושב ראש ועדת החינוך, לקיים דיון מעקב על הנושא הזה והדיון מעקב הזה יבוא ויראה איך הדברים משתנים בפלח של מספר חודשים, מדוד, ואתם תיקחו את זה לתשומת לבכם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. העמדה שלך ברורה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כי אני נגד הפיקוח עליכם, אבל אני כן בעד שתפיקו את הלקחים, אתם בתוככם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני מתנצלת, יש לי קבוצה של סטודנטים, אם לא הייתי נשארת והוא יודע. אני חברה בוועדה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני גם רוצה להודות לה, היא החליפה אותי בשני דיונים, ניהלה אותם ביד רמה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה רבה. ממש בקצרה. קודם כל את טועה. זו לא תחנה של חיילים, זו תחנה של עם ישראל. רוצים לעשות תחנה לחיילים, תעשו תחנה לחיילים, תשדרו את זה במוצבי צה"ל, בגדרות. לא משנה. כל ההגדרה הזאת היא טעות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
יש בזה ייחוד גדול - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הסקר שהיה בשבעה לילות, כשעשו סקר - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
סליחה, 100% של חיילים ו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, אני לא הפרעתי לך שדיברת.
היו"ר יעקב מרגי
זו דעתה.
מירב בן ארי (כולנו)
אמרתי בסוף שאני לא מסכימה איתך.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
את מאד הפרעת.
מירב בן ארי (כולנו)
הסקר שעשיתם ופורסם בשבעה לילות, אני קראתי, זה גם בקרב חיילים. סליחה. תעשו סקר בתוך עם ישראל.

אני רוצה גם למחות על העניין הזה שמפקד תחנת גלי צה"ל לא נמצא פה. מפקד התחנה הוא אזרח עובד צה"ל? כן? סימן שאלה היה כאן.
היו"ר יעקב מרגי
כן.
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי. אז קודם כל ההחלטה של שר הביטחון למנוע ממנו להגיע בדיון כל כך חשוב בעיני בכנסת, בדיון שאיך אמר חבר הכנסת שמולי – זה לא רק גורם לנו לזוז בכיסא. יש פה לא רק חוסר נחת, גם לדעתי סוג של – איך אמרנו – פגישה במגזר שלם.

ולכן, אלף היה מן הראוי שהוא יבוא לפה. ואתה יודע מה? גם ההתנהלות של שר הביטחון פה, לבוא ולנסות לטרפד כל הזמן את הוועדה הזאת, זה גם מטריד בעיני. אתם אומרים ששר לא מתערב? אז לא יתערב בכלל, לא בוועדות, לא בגלי צה"ל, לא בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אם שר בכלל מתערב בוועדת החינוך ואומר לוועדת החינוך לא לקיים דיון, סליחה, אנחנו הרשות המחוקקת. אנחנו מפקחים על עבודתה של הרשות המבצעת. לא אף אחד אחר. אני מתנצלת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מאיה בוסקילה.
מירב בן ארי (כולנו)
מאיה בוסקילה אני אשמע אותך. הקבוצה תחכה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יפה דיברת, מירב.
מאיה בוסקילה
אני מקווה שיתנו לי לדבר ולא יעשו את זה כזה מהר.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך בדיוק דקה וחצי.
מירב בן ארי (כולנו)
אני חייבת לרוץ. לרוץ.
מאיה בוסקילה
דקה וחצי? אני מקווה שיהיה לי טיפה יותר, כי מרוב-. אני נזהרת יותר מכם. אני חצי שנה בתוך הסערה הזאת, ביחד עם מירי ואני עוברת זוועות.
היו"ר יעקב מרגי
מה לטעמך או לשיטתך מביא אותם לאפס השמעות?
מאיה בוסקילה
קודם כל אני אתחיל בזה שיש, היו המון אומנים שהיו צריכים להגיע היום, למעלה מ-15 אומנים שהיו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אלה שכאן מכבדים אותנו והם יידעו לבטא - - -
מאיה בוסקילה
אבל זאת לא הנקודה שאליה רציתי לחתור. הם לא נמצאים כאן - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי?
מאיה בוסקילה
מהפחד. והם לא נמצאים כאן, כי כרגע - - -
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת שלך אין מה להפסיד.
מאיה בוסקילה
שואלים איפה ירון דקל ואיפה מנהל גלגל"צ החדש. הם נמצאים בפגישות עם אומנים, פגישות פרטיות עם אומנים כדי לטייח ולכבות שריפות. מרצים אומנים באופן נקודתי - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
פשוט לא יאומן. כמה זה מכוער.
מאיה בוסקילה
הם מרצים אומנים באופן נקודתי כדי שלא יגיעו לפה ואני יכולה לתת לך המון דוגמאות כמו ארקדי דוכין, כמו דוד ד'אור – שלא הושמעו למעלה מעשור, פתאום קראו להם, שבוע לפני שהיא, גברת מירי המלאך, היחידה ששמעה והיחידה שרצתה לבוא ולנסות באמת לעשות טוב. לא ניסיתי לבוא, וידעתי שכשאני אצא למאבק הזה אני האחרונה לאכול מהפירות. ידעתי.

ואני אוכלת מרורים מאותו יום שנכנסתי למאבק הזה. אבל אני לא אפסיק עד שהאישה השמנה תשיר. ומישהו חייב להבין שיש פה המון דברים בחדרי חדרים שם. המון דברים לא נכונים, לא אמיתיים, לא נאמנים, לא ישרים. הם ישרים כמו בננה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מאיה בוסקילה
לא סיימתי.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע.
מירב בן ארי (כולנו)
תן לה משפט אחד.
מאיה בוסקילה
לא סיימתי. אני הגעתי לפה, תאמין לי, מלאה - - -
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת מירב בן ארי כסגנית שלי נתנה לך עוד משפט.
מאיה בוסקילה
זה מעל לחצי שנה, אז תן לי, בבקשה. הרבה אומנים פה לא הגיעו. גלגל"צ פתאום עושים פגישות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
פגישות אישיות איתם.
מאיה בוסקילה
פגישות אישיות ופתאום אחרי שבוע האנשים שלא נכנסו, כמו דוד ד'אור למשל, אגב, שלא נכנס עשור, ופתאום הכניסו לו אחרי שבוע לפלייליסט, שיר שלא הכניסו לפני שלוש שנים. אותו דבר נינט. הם מכבים שריפות נקודתית.

יש בעיית שיטה. יש בעיית פיקוח. אני רוצה להבין, אם אתם לא תפקחו עליהם, אם אתם לא הבייבי סיטר של גלגל"צ, אז מי? משרד התחבורה משלמים עליהם? משרד הביטחון הבייבי סיטר שלהם, למי הם - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תפרשי בטופ. מאיה, סליחה, תודה. אני אומר לכם בפרקטיקה, סליחה.
מאיה בוסקילה
לא, אני באמת אומרת, יש מי שמממן את זה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, את לא מפריעה לי, מאיה בוסקילה. נתתי לך לדבר, חבל על תחושה שהפסקתי אותך, אל תתפרצי. אני אומר לכם, בפרקטיקה, אין ואקום. תדעו לכם, אין ואקום. אנחנו חרדים באמת לשקיפות וחרדים מזה שתהיה פוליטיזציה. לא רוצים פוליטיזציה.

ואני אומר לכם, בוואקום או בחוסר מעש שלכם ייכנס המחוקק. אני אומר לכם, ייכנס המחוקק. זה דבר הכי גרוע בתרבות להכניס חקיקה. לכן, קחו, הנתונים מדברים בעד עצמם. אתם יודעים מה? גם הנתונים שלכם שפרסמתם, ולו יצויר שנקבל אותם איך שהם, ודווקא בקרב חיילים, עדיין המודרים לא נמצאים שם, באחוזים שנתנו להם בסקר החיילים.

הנתונים מדברים בעד עצמם. מירי, כשבאה, וזה כבוד לוועדה, היא רק מפריעה לנו. למה? כי מישהו צייר את זה כמאבק אישי שלה. זה לא מאבק אישי שלה. הנה אני אומר לכם, הרי כל אזרח בישראל, כל מי שבאמת יש לו קצת ממידת האמת, לא יכול לחיות בשקט ובשלווה עם הנתונים האלה.
מאיה בוסקילה
זה גם לא מאבק אישי שלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לא. מירי, לא אמרתי מאיה. למה את אומרת? מירי, יש לי רק להודות לך. תודה.

חבר הכנסת יוסי יונה וחברת הכנסת נורית קורן, בבקשה. אחר כך אנחנו משחררים את חברי הכנסת, אני פה בשביל כולם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החברה פה. גם ירון אילן הגיע, אביהו מדינה. תצטרף פה לשולחן.
היו"ר יעקב מרגי
בואי מירי, תהיי יושבת ראש הוועדה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, לא, הייתי כבר, זה הספיק לי. אתה עושה את התפקיד שלך מצוין.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה, פרופסור יוני יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני יושב הראש, אני בין אלה שמברכים על קיומו של הדיון ואני חושב שהדיון הזה נחוץ. ואני מדבר גם כמי שעסק שנים ארוכות בנושא של רב תרבותיות, וחלק מהדיון היותר סמכותי עסק בסוגיה הזאת של רב תרבותיות במוסדותיה התרבותיים הציבוריים של מדינת ישראל.

העיסוק שלי בנושא הזה הוא גם מתוך תחושה של העדר ושל חסר, שהמוסדות הציבוריים שלנו, התרבותיים שלנו, אינם נותנים ביטוי – וזה משמעותו גם של העיקרון הרב תרבותי – אינם נותנים ביטוי למגוון ולשונות התרבותית של הקבוצות השונות שמרכיבות את החברה שלנו.

אני רוצה להזכיר לכם לדוגמא, שהערוצים המסחריים עצמם, כתנאי לזיכיון שלהם, הם מחויבים לקיים את העיקרון של הרב תרבותיות. לכן זה לא יעלה על הדעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם מי שמיישם את זה רואה בזה בכלל חלק מהתרבות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זו בעיה אחרת, אבל אני אומר, קל וחומר שאם אנחנו מדברים על מוסד שהוא בהגדרתו מוסד ציבורי, כמו גלי צה"ל, שהוא מוסד של המדינה, ולכן קל וחומר שהוא יפעל על פי העיקרון של רב תרבותיות.

עכשיו, בוודאי אין כאן איזו טענה, הטענה שמושמעת כלפינו, שכאילו אנחנו, או מירי, או אחרים, רוצים להתערב במישרין, שמחר ישמיעו יותר דקלה או את שלמה ארצי, זו לא הטענה וזו לא הבקשה. לכן אני אומר - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני לא מתכוונת להתעסק בזה. זה לא מעניין אותי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יפה. נכון, ולכן אני אומר גם הדוגמא הזאת היא גם בעייתית, כי עכשיו הם הוציאו דיסק משותף, אז הם לא משקפים אולי קצוות, ואולי כן בגלל קצוות הם משקפים את הדיסק המשותף.

לכן אני אומר שזה מתבקש, זה הכרחי, זה עונה על הדרישה לקיומה של חברה רב תרבותית, שאכן יתקיים מנגנון כזה או אחר, שיבטיח שגם גל"צ, גלג"צ, ואני לא מסכים עם חברתי, מירב בן ארי. היי, גלגל"צ היא תחנת שידור צבאית. ולכן אחד מהעקרונות שינחו את יישומו של עיקרון הרב תרבותיות בתוך גלגל"צ, זה העדפות של החיילים.
מאיה בוסקילה
נראה לי שהם קצת שכחו מזה שהם תחנה של חיילים.
היו"ר יעקב מרגי
מאיה, את לא מפריעה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה הדבר הכי הגיוני שמתבקש. נכון שגלגל"צ - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו במרוץ נגד הזמן. אני לא רוצה להחמיץ פה אמירות חשובות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מסיים, אדוני יושב הראש. אני אומר נכון שגלגל"צ משדר לכלל אזרחי ואזרחיות ישראל, אבל הוא תחנה צבאית. היה והוא יהיה תחנת שידור לכלל אזרחי ישראל, בואו נבטל את המנדט שלו ואת הזיכיון שלו בתוך משרד הביטחון ונקים תחנה שהיא אזרחית.

אני מסיים אדוני יושב הראש. לכן אני חושב שהדרישה, למרות שאני לא בטוח עד כמה אנחנו צריכים או מה בדיוק יהיה המנגנון, אבל בהחלט אנחנו חייבים לחשוב על מנגנון שיבטיח את העיקרון של רב תרבותיות באופן שבו גלגל"צ משדר את שידוריו, במיוחד בתחום הזה של המוסיקה.

אני מקבל את הצעתה של חברי, רויטל סויד, שאנחנו נקיים דיון נוסף, דיון מעקב.
היו"ר יעקב מרגי
וודאי דיון מעקב.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כדי להבטיח שאכן זה קורה. אני באמת, במשפט מסכם אומר, אדוני יושב הראש השתמש במילה שהיא מופלאה בעיני ואני עושה פה שימוש תדיר וזה הרעיון של הכלה.
היו"ר יעקב מרגי
תבטא את זה יותר טוב ממני.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הכלה. אין. זה לא החלה. לך אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
ברור. אני הצלחתי לבלבל את אביהו מדינה עם המבטא שלי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לאדוני יושב הראש אין בעיה להבחין בין ח' לכ', לכן אין שם בעיה – הכלה. אנחנו באים באמת מתוך רצון להכיל את כלל הציבור, כדי שתהיה פה חברה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תראה, אני מדבר 30 שנה על הכלה, אל תהיה אופטימי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נכון. חברה בריאה יותר. נכון.
היו"ר יעקב מרגי
יש כאלה שמתעקשים שזה לא יקרה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
שתיתן בסופו של דבר ביטוי למגוון התרבותי שלנו, כי כך ייטב לכולנו. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת. תודה. חברת הכנסת נורית קורן, ואיתך אני אחמיר.
נורית קורן (הליכוד)
תודה רבה. ברור, תמיד אתה נותן לי רק דקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שתי דקות בדיוק.
נורית קורן (הליכוד)
אבל אני אנצל רק את הדקה, אני באמת רוצה לשמוע כאן עוד אנשים, אבל אני מתנצלת, יש לי פגישה חשובה במשרד, אבל אני אחר כך אקח את הפרוטוקול ואני אשמע את שאר הדברים.

אני מברכת על הדיון הזה. אני מתפלאת שכל הזמן הדיון הזה עולה חזרה. אני חשבתי שנגמר כבר מזרח ומערב. נגמר. אבל מתברר, שעכשיו כדי להחביא את זה אז אומרים ישראלי ובין לאומי, כדי להחביא את זה.

אני חושבת שאביהו מדינה פה, סבל שנים עד שהוא עלה לתודעה, והיום לא לשמוע את נכסי צאן הברזל שיושבים פה – אני לא מבינה. ואם שמים ילדים שהם יחליטו – בגילאי 18 או 19 – אני אומרת לכם, צריך ועדה מסודרת. זה לא יתכן. זה לא יכול להיות. ואתם יודעים מה? אותי גם כאמא שיש מפקד שהוא בן 18 או 18.5, יותר גדול מהילד שלי או מהילדה שלי והוא מחליט דברים ברובו של עולם. זה לא יתכן. הגיע הזמן וצריך לשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה.
נורית קורן (הליכוד)
אני רוצה להגיד לכם שכל זמן שעדיין במדינה שלנו מדברים – מי אתה, מה שם המשפחה שלך – וזה עולה גם בוועדה למינוי שופטים שאני יושבת שם -- -
היו"ר יעקב מרגי
זה גדול עלינו.
נורית קורן (הליכוד)
זה מה שחמור וזה שייך גם לגלי צה"ל, כי בסופו של דבר אנחנו לא מורידים את זה. כל פעם אנחנו מעלים את זה מחדש. הגיע הזמן שזה ייגמר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, נורית. אני לא אשכח שהעלו את אביהו מדינה ומיד אתן לו לדבר, בעקבות פרס שרצו לתת בגלי צה"ל וידעת לומר להם – מי נתן לך את העוז והחוצפה לקרוא לי זמר מזרחי, אם אני זמר מזרחי תקראי לשלמה ארצי מערבי ולא ישראלי. ואני חושב שהדברים מהדהדים ומדברים בעד עצמם.

גילוי נאות, אני אחד המעריצים שלו, למרות שאף פעם לא נפגשנו. כולל שבת וביום שבת, מתענג על השירה. אני גם חוטא בכתיבה, אבל לא מתקרב. לא מתקרב.
ירון אילן
הגיע הזמן לתת לו את פרס ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
מה פתאום? תלך, יש בקומה רביעית פה תמונה של כל מי שזכה בפרס ישראל. לך למעלה, קומה רביעית בפרוזדור, בטרקלין, תבדוק אם יש סיכוי.

בבקשה, אדוני.
אביהו מדינה
האמת היא שאני לא רוצה לדבר בפרטים ולא רוצה לדברים על גלי צה"ל, שהיא תחנת רדיו שעובדת מאד מאד יפה. אני מוכרח להגיד לך אני עבדתי שם. עבדתי – הייתי משדר שם ארבע שנים בזמן שנחמן היה שם מפקד גלי צה"ל והוא קיבל אותי ואני סיימתי עם משה שלונסקי. משה שלונסקי, אתה פה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הוא, פה. הוא בא עם הסיגר שלו, הכל בסדר.
אביהו מדינה
מאד חשוב שאתה פה, כי אני אספר לכם איך נולד גלגל"צ. אני הייתי משדר בציפורי לילה בימי שלישי ויום אחד נכנס אלי לאולפן משה שלונסקי, הוא אומר לי אביהו, אני צריך את העזרה שלך. אמרתי לו במה אני כבר יכול לעזור לך, הוא אומר – אני רוצה להקים תחנה לנהגים, נוספת על גל"צ. אמרתי נו, מה הבעיה? אז הוא אומר לי אין לי כסף. אמרתי לו, ואיך אני יכול לעזור לך בכסף? אז הוא אומר לי אני רוצה שתדבר עם שר התחבורה שהוא חבר שלך, ישראל קיסר - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תיזהר, יגידו אביהו מסדר.
אביהו מדינה
ותנסה לשכנע אותו שיתמוך כספית. אמרתי לו אני אנסה, אבל תגיד לי מה החלק שלי בתוך הגלגל"צ הזה מבחינת השירים הישראלים ים תיכוניים. הוא אמר לי כמה אתה רוצה? אמרתי לו 30%. הוא אומר לי תן יד, לחצתי את היד. רצתי לישראל קיסר, אמרתי לו ישראל, צריך תמיכה של משרד התחבורה בגלגל"צ, זה לטובת הנהגים, זה חלק מהמשרד שלך. הוא אמר לי אתה בטוח שהוא ייתן לך? אמרתי לו לחץ לי יד. הוא אומר לי הוא מוכן לחתום על זה? אמרתי לו רק רגע. חזרתי למשה שלונסקי, אמרתי לו – אתה מוכן לחתום על ה-30%? הוא אומר לי תשמע, אני עוזב בעוד שנה, יבוא זה שאחרי יעשה מה שהוא רוצה, מה שווה החתימה שלי? אמרתי לו אתה יודע מה, אני מאמין לך. סומך עליך.

הלכתי לישראל קיסר, אמרתי לו תן לו את הצ'אנס. תן לו צ'אנס להוכיח את עצמו. העביר לו תקציב, ככה נולד גלגל"צ. אז בתקופה שלו,כשהוא עוד היה שם, זה עוד היה בסדר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז צריכים להאשים אותך, אם ככה.
אביהו מדינה
אחרי זה, מה-30%, כמו שאנחנו מגלים היום, נשארו 5%. זאת אומרת שמשה שלונסקי צודק.
מאיה בוסקילה
2.5% ליתר דיוק.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
במה הוא צדק?
אביהו מדינה
הוא צדק שזה שבא אחריו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אביהו, נתת לנו רקע היסטורי איך גם גלגל"צ, אבל מה יש לך לומר על הנתונים.
אביהו מדינה
תשמע, אני אגיד לך, אני כבר לא מדבר על נתונים. לי כואב שאנחנו כעם, אנחנו עם יהודי, אנחנו יש לנו מטרה משותפת, אנחנו אחים, אנחנו בני אב אחד. לא יכול להיות שאח אחד יאכל בכל פה והשני יישאר רעב. למה אי אפשר להבין את הבקשה שלנו?
היו"ר יעקב מרגי
אבל חז"ל כבר הקדימו אותך ואמרו אל תאמר אי אפשי על מה שאפשי. אל תאמר אי אפשר על מה שאפשרי שיקרה.
אביהו מדינה
אז הבעיה שלי שכואב לי שאנחנו כעם יהודי בארץ ישראל, שבאנו לקומם את מדינתנו החדשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אומר מה שאתה לא מעיז לומר. אתה יודע מה אביהו, מאחר שזו ועדת חינוך, תרבות וספורט, אם הייתי יודע שהאחוזים המושמעים מגיעים לרמת הכתיבה, איכות הכתיבה, עומק הכתיבה, לפחות שלך, כי אני מכיר, הייתי יכול לבלוע את הנתונים שהראו כאן, אבל גם ממקום של האיכויות זה לא מגיע. שלא יספרו לי סיפורים.
אביהו מדינה
אתה עכשיו מתערב בתכנים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
אביהו מדינה
אתה יודע מה, התכנים האלה שאומרים, כל אחד מנסה להגן על העיוות שלו, שהוא בעדו בהצהרה שאתה מתערב בתכנים.
היו"ר יעקב מרגי
על איזה - - -
אביהו מדינה
בוודאי, אם התכנים לא היו לטעמו אז הוא היה מתערב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זו מדיניות, זה לא תכנים.
אביהו מדינה
אם זה היה הפוך, אם כל התכנים היו ים תיכוניים, הוא לא היה מתערב בתכנים? באבו-אבואה.
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי, אבל להם מותר, לך אסור.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה לא מבין, חופש ביטוי תמיד מסתיים בחופש הביטוי של המו"ל. זהו.
אביהו מדינה
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רז שכניק. לאחר מכן מנכ"ל אקו"ם, הוא נמצא איתנו? כל המריבות בגללך. אחר כך. אני חוזר אותך עכשיו. המשקפיים שינו לי אותך.
רז שכניק
היי. אני נמצא כאן כעיתונאי שמסקר פה את שני הצדדים.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שאתה אומן בדיבור, יש לך דקה. תעביר את המסר.
רז שכניק
אוקיי. אני חושב שלפי הנתונים שהופיעו אצלי בעיתון, בידיעות אחרונות, יש בפירוש בעיה בעניין של נשים, בעניין של זמר מזרחי ובעניין שלא עלה כאן עד עכשיו, של זמרים ותיקים, זאת אומרת הקלאסיקות שאנחנו לא מקבלים מהם את החומרים החדשים בגלגל"צ. למשל, אם תלך לבדוק את שלום חנוך, הוא בכלל לא נכנס לפלייליסט בשנים האחרונות, ושלום חנוך - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מי זה שלום חנוך?
רז שכניק
אני לא צריך להגיד מי הוא ומה הוא. מצד שני - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בכוונה אני שואלת מי זה שלום חנוך.
רז שכניק
מצד שני, גלגל"צ לא הגיעה לאן שהגיעה כי היא לא תחנה טובה. ברור שהיא תחנה מעולה, אנשים שם יודעים מה לעשות ולכן אני לא חושב שצריך בכלל פה את כל העניין של נציגי משרד הביטחון, שיגידו למי. זה מיותר. מה זה בכלל משנה אם שר הביטחון אחראי או לא? משנה מה קורה בתחנה. ואני חושב שאם היה פה נדב רביד, שאני ראיינתי אותו ביום שישי והוא בפירוש אדם ענייני, הוא לא מוטה נגד מזרחים, בעד אשכנזים - - -
מאיה בוסקילה
לא, הוא פשוט יותר אוהב היפ-הופ.
רז שכניק
יש לו את הטעם שלו.
מאיה בוסקילה
יש לו את הטעם שלו, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
מאיה, מאיה, תודה.
רז שכניק
ולכן בגלגל"צ, אני התרשמתי שמאד פתוחים ומאד קשובים לביקורת.
היו"ר יעקב מרגי
בוא נראה. אתה התרשמת, הם שמעו. הבאנו אותם כדי שישמעו.
רז שכניק
אין שום סיבה, לדעתי, שלא תקום באמת ועדה כזאת, שתשתף את נציגי גל"צ וגלגל"צ והם יוכלו להראות בה שהם עושים הכל כדי להפגין רב תרבותיות בשידור שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מנכ"ל אקו"ם בקצרה ולאחר מכן קורין אלאל. כבוד הוא לנו שכל האומנים הטריחו את עצמם לוועדה.
מאיה בוסקילה
מה עם ירון אילן, הוא רשום?
היו"ר יעקב מרגי
כולם רשומים.
אריק בן דוד
מה שהייתי רוצה לומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא איחר, הוא בא בסוף.
אריק בן דוד
הייתי רוצה לתקן ברשותכם, שמדובר על מספר נשים, עלה שם מספר של 118 לעומת 600 ומשהו. לצערי הרב זו תופעה בכלל מוכרת בעולם המוסיקה. יש גם פחות יוצרות, פחות סופרות, פחות זמרות. העולם הזה, של עולם המוסיקה, מספרית נשלט על ידי גברים וזה עניין למחקר.
היו"ר יעקב מרגי
נתת לנו הסבר, אוקיי.
אריק בן דוד
עניין למחקר.
היו"ר יעקב מרגי
לגבי הנשים נתת לנו הסבר.
אריק בן דוד
זה נתון, אוקיי? זה לא בגלל שמדירים נשים. עכשיו, לגבי - - -
קריאה
דווקא בארצות הברית יש עכשיו הרבה יותר נשים.
אריק בן דוד
מה שטורד את מנוחתי זה העניין הבא: לא יכול להיות שתחנה ישראלית, ממלכתית, תשדר מעט יותר מוסיקה ישראלית מאשר מוסיקה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לועזית.
אריק בן דוד
זאת אומרת לא יכול להיות שהיא תשדר כמות גדולה יותר של מוסיקה לועזית, נקודה.

אנחנו מדינה קטנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה הקטגור יאמר לך על זה.
אריק בן דוד
ראה, אנחנו מכירים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לגביך רק, לגבי אקו"ם. הלאה, בוא. זה הרהור ביניים כזה.
אריק בן דוד
הרי מה שאנחנו רואים, אנחנו רואים בצרפת למשל, שהיא מדינה שגדולה פי 10 מבחינת אוכלוסייה ממדינת ישראל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא הכניסו את מקצוע האנגלית. הם היו קנאים.
אריק בן דוד
יש להם שוק אדיר ויש שמירה על התרבות הצרפתית ויש הנחלה של התרבות הצרפתית למקומות אחרים בעולם. בישראל יש מרכזי - - -
היו"ר יעקב מרגי
להנחיל אהבה יש. זה ב-ח'.
אריק בן דוד
נכון.
אביהו מדינה
להנחיל, כן.
אריק בן דוד
זה ב-ח' כאן אבל לא בט'. יש לדעת שבמדינת ישראל יש מרכזים להנחלת תרבות צרפת, אבל אין בצרפת מרכזים להנחלת תרבות ישראל.
קריאה
באף מקום.
אריק בן דוד
באף מקום. אנחנו מדינה קטנה ואין בילתה. יש לנו אמנם מחלקה גדולה בארצות הברית, אבל זהו זה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, תודה.
אריק בן דוד
לכן מה שדרוש לנו, שכאן במקום שלנו, אנחנו ואין בלתנו, נתפתח את תרבותנו אנו.
היו"ר יעקב מרגי
אמירתך נשמעה ונרשמה ואני חושב שהטבת לבטא.
אריק בן דוד
ברשותך, משפט אחרון. אני רוצה להציע, כשם שבעבר הוקם גל נוסף, הרי אין ספק שהתחנה הזאת מזמן אינה תחנה צבאית. היא נקראת תחנה צבאית, אבל היא משרתת את כלל עם ישראל. ולכן, מה שאני מציע, שהתחנה הזאת, שיש לה תקציבים ויש לה חיילים ויש לה כוח אדם, תקים בקלות רבה תדר נוסף, שייקרא תדר ישראלי, אני לא יודע איך נקרא לו. אני לא נותן פה קופירייטינג לשם.

אבל באותו תקציב היא יכולה להקים רשת ישראלית טהורה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
גם הגל"צ.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, עזבו את זה. מירי, הוא הציע, הוא לא יושב ראש הוועדה, הוא לא מסכם. הוא הציע. תודה. תודה אדוני.
אריק בן דוד
נחמן, רשת ג' לא מספיקה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה משהו אחר, אבל יש כבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
נחמן תודה.
אריק בן דוד
זו מדינה קטנה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. קורין אלאל, בבקשה.
קורין אלאל
שלום. אני באה מהמוסיקה.
היו"ר יעקב מרגי
תספרי לנו.
קורין אלאל
וכל הקטע של המוסיקה זה אהבה, כי זה צלילים.
היו"ר יעקב מרגי
זה נשמה.
קורין אלאל
זה לא דבר שאנחנו יכולים להחזיק, אלא זה באוויר. כשאני מדמיינת את גלגל"צ, שהם מקבלים ערימות, ערימות של שירים חדשים, איך הם יכולים לאהוב את זה? אתה מבין?
היו"ר יעקב מרגי
אבל מישהו אמור לאהוב את זה. מישהו בסוף, איזה גוף מסוים.
קורין אלאל
רגע, אז אני מנסה לחשוב כללית. אני רוצה לחשוב איך פותרים את הבעיה הזאת של הריבוי של המוסיקה ושל האומנים הצעירים והלא צעירים ולא לתת לגלי צה"ל את הפלייליסט, אלא לחלק את זה לכל תחנות הרדיו האזוריות, שהם יקבלו את כל השירים, שהם יבחרו את השיר שמדליק אותם ושהם יציתו את השיר שגלגל"צ ישמיעו אחר כך.

למה גלגל"צ צריכים לקבל על הראש שלהם את ההחלטה מי טוב בארץ?
היו"ר יעקב מרגי
קורין, תודה. אבל מה שאת מציעה זה שהאומנים יעשו את זה על הראש שלהם כדי לחנך אותם. אבל אנחנו לא מסתפקים בזה. אנחנו גוף פרלמנטארי שבא לפקח ולדרוש בשם האזרח, את מה שהאזרח רוצה.
קורין אלאל
אבל הם לא יכולים לעמוד בכמות הזאת. הכמות הזאת היא בלתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, אני מבין אותך. לכן צריך ועדה מקצועית שמתעסקת רק עם זה.
קורין אלאל
שכל רדיו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ירון אילן.
ירון אילן
טוב, שלום לכולם. אני רוצה לדבר רגע משני מקומות. קודם כל אני רוצה להגיד תודה לשרה שבכלל מעלה את הסוגיה של תרבות ותרבות ים תיכונית שאני נוגע בה ב-20 השנה האחרונות.

אני הייתי קצין בצבא. גלגל"צ וגל"צ בכלל לא משדרים מוסיקה של חיילים. בואו נוריד את זה מהפרק. זה בכלל לא קשור. ראינו את הסטיקר של רז. אם אומן כמו אייל גולן, שמוכר הכי הרבה כרטיסים בארץ, הוא מספר 80 בגלי צה"ל – תעשו חושבים, נקודה.

אני חושב שיש ברוך השם תחנות רדיו אזוריות וגם ערוץ הטלוויזיה שאני שייך אליו, 24, שנותנים מקום. לא יכול להיות שילד בן 18, שאפילו לא יודע מי זה אביהו מדינה, לא יודע - - -
אודי ירושלמי
מה עם ילד בן 32 - - -
ירון אילן
לא יודע מי זה אביהו מדינה, לא יודע - - -
היו"ר יעקב מרגי
אף אחד לא מפריע לי. סליחה. אתה רוצה לדבר? אתה רוצה להגיב? למה אתה מתפרץ?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תפתרו את הבעיה הזאת כבר.
ירון אילן
לקחתם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה רואה מה שאתה עושה?
ירון אילן
לקחתם שלושה עלי תאנה – אחד שקוראים לו זוהר ארגוב, כי כולכם ראיתם את הסרט, לקחתם עוד עלה תאנה שאתם מנפנפים בו לפעמים – שרית חדד ודקלה – היא לא זמרת מזרחית. איפה דקלון? איפה יואב יצחק? איפה כל השורה הזאת של האומנים שאתם אפילו לא יודעים לכבד ולהעריך. אתם מקבלים כסף מהמדינה, יש לכם ילדים שלא מבינים מוסיקה. לא מבינים. קחו אנשי מקצוע כמו אביהו, תושיבו פה אחת.

זה שאתם כל הזמן מתהדרים באחוזי רייטינג, אז יושב פה דוד בן בסט, מרדיו לב המדינה, ואני מבטיח לכם שיש פה הרבה אנשים שאם לא היה לנו פרסומות - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, אבל הם לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירי, תני לו. את מפריעה לו.
ירון אילן
רגע, שהם לא היו פרסומות - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תחנת - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירי, אנחנו מסכמים. אני חייב לסכם, נו.
ירון אילן
אם לא היו פרסומות, אני מבטיח לך שאני הייתי יושב בתחנה שיותר מאזינים לה ממך, כי אני משדר לא רק לצפון תל אביב, אבל מה לעשות? אני בתחנה אזורית שצריכה כסף. אתם מקבלים כסף, תייצגו את כל האוכלוסייה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. גלגל"צ, תגובה, כמו שהבטחתי לכם.
אודי ירושלמי
תודה. דבר ראשון, אני חושב שזה כן המקום להגיד שבסוף חכמת ההמונים אומרת שבגלגל"צ היום היא תחנת המוסיקה הכי מואזנת בארץ - - -
ירון אילן
כי אין לכם פרסומות.
מאיה בוסקילה
ממש לא.
ירון אילן
תחברו את כל הרדיו האזורי - - -
היו"ר יעקב מרגי
מאיה, אני אקרא אותך לסדר. תנו לו לדבר. אני אשמור על זכותו ואני אגן עליו. אני קורא אותך לסדר.
מאיה בוסקילה
אני יכולה לדבר אחר כך?
היו"ר יעקב מרגי
לא. מה לעשות? השעון נגדי. מחכים לי אנשים שבאו מרחוק.
מאיה בוסקילה
יש כל כך הרבה מידע ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל רגע, תקשיבי, גם אם נשב פה 6 שעות לא נמצה את כל מה שכולם רוצים לומר. בבקשה. ופוליטיקה זה אומנות האי אפשר.
מאיה בוסקילה
אבל אין להם פרסומות. הם מתהדרים בנוצות לא להם.
היו"ר יעקב מרגי
מאיה. דבר.
אודי ירושלמי
ההשמצות ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
שוב השמצות. בוא, תזכיר לי את השם שלך.
אודי ירושלמי
אודי ירושלמי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אוסר עליך. אתה מתייחס כרגע לטענות שהועלו. לא השמצות ואל תתגרה באף אחד להגיב לך.
אודי ירושלמי
לגבי הפגישות עם האומנים כמו שנאמר כאן, ובניגוד למה שנאמר, לאורך כל השנים התקיימו פגישות עם אומנים, חלק ביוזמת האומנים וחלק ביוזמת אנשי התחנה. פגישות תמיד התקיימו בתחנה.

לגבי הנושא של האנשים, כמו שמנכ"ל אקו"ם ציין, יש בעיה שהיא לא רק עניין של התחנה, של כמות היוצרים, האנשים. אבל יחד עם זאת, בהתייחס לשאר מה שנעשה בתקשורת, גלגל"צ נותנת ביטוי, אמנם נמוך מטבע הדברים, אבל הוא גבוה יותר באופן יחסי לכל שאר הנעשה בתחנות.

דבר אחרון רק לגבי הנושא של החיילים. למרות מה שנאמר כאן, אנחנו ביצענו סקר גם של חיילים וגם של כלל הציבור.
ירון אילן
וג'יין בורדו הגיעו למקום הראשון בסקר.
היו"ר יעקב מרגי
ירון, תודה.
אודי ירושלמי
הנתונים הם חד משמעיים. החיילים מאזינים לגלגל"צ, נקודה. נכון, יש שם גם דברים שלמדנו מתוך הסקר הזה לגבי העדפות ודברים אחרים, אבל לגבי העניין הזה אני חושב שצריך להסיר את זה מסדר היום.
היו"ר יעקב מרגי
תשמע, אנחנו נחליט מה צריך להסיר ומה צריך להשאיר על סדר היום. בסדר.
אודי ירושלמי
מבחינת החיילים – זו תחנה של חיילים, היא מיועדת לחיילים ולנהגים. מהבחינה הזאת היא כנראה עושה משהו טוב.
היו"ר יעקב מרגי
בוא אני אגיד לך. אתה אמרת כרגע דברי כפירה, אפילו על מי שחלם פעם להקים את התחנה הזאת. אתה אמרת דבר חמור מאד שאתה צריך לחזור בו מיד. התחנה לא מיודעת לאזרחים, היא מיועדת לחיילים. גלי צה"ל, האמא, סליחה, היא מיועדת לחיילים? מה שאתם עושים כל היום – זה חיילים?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
למוצבי צה"ל.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת את בעל הרעיון אומר לך תחנה לנהגים. איך לחיילים? אז בוא, אתה יודע, העיקר חסר מן הספר. אני מתפלא עליכם. נתתי לכם טיפ והיה לכם הרבה זמן. נתתי לכם זמן.

תקשיב, נתתי לכם זמן, כנראה לא הבנתם את הרמז. היה פה דיון, חברי הכנסת התבטא, האומנים, וזה רק דוגמית, קמצוץ מן הקמצוץ. ואתה יודע מה? למזלכם הרע, שאנחנו נמצאים בסרט הזה בעוד הרבה נושאים במדינה שלנו. בושה וחרפה לחברה במדינת ישראל, כבת 70 היא. כבת 70 היא. אנחנו עדיין חברה עם תווית ותגיות ויש כאלה שלא השלימו שיש גם רצונות אחרים ולא משלימים.

עם כל הכבוד, הוועדה שעובדת אצלכם שם לקבוע את הפלייליסט, עם כל הכבוד – זו תעודת עניות שלהם. זה התעודה שלהם על יכולת הראייה האובייקטיבית. זו תעודת עניות שלהם על היכולת להכיל גם דברים אחרים. לצערי הרב גלגל"צ יכולה להיות קצת רגועה, היא לא בת יחידה. יש עוד הרבה גופים והרבה גורמים במדינת ישראל שעוד לא הפנימו, עוד לא השלימו. וחלק מהם, כשהם לא רצו להפנים, נכנסנו אנחנו המחוקקים לואקום.

והנה אני אומר לכם, אתם תשמעו את זה בדברי הסיכום. לא יהיה ואקום יותר. לא יהיה ואקום. לא מעניינת אותי השרה מירי רגב. אני באתי לדיון הזה אובייקטיבי. יצאתי, תסלחו לי, היא חיוורת לידי במאבק שלה. אנחנו לא נרפה מזה. אתם הייתם צריכים לשבת פה. ראינו את הנתונים, גם הנתונים שלכם. גם הנתונים שלכם שמיקדם אותם בחיילים מראים תוצאות אחרות למציאות הקיימת.
מאיה בוסקילה
לא נכון, זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא נמצא 10 חיילים בסדום שאוהבים לשמוע את מאיה בוסקילה? או לשמוע, הוא קרא לו אושיה תרבותית, אין לי הגדרה בכלל, לרב אומן הזה שנקרא אביהו מדינה ותרומתו לחברה הישראלית. אתם מדברים?
מאיה בוסקילה
בלשון המעטה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה. אני חושב שהקריאה של מנכ"ל אקו"ם מדברת בעד עצמה. זו לא בושה להגן על התרבות הישראלית ואני, רבותי, עם כל אלה שמצקצקים בלשונם וקוראים לעצמם אנשי תרבות – תרבות היא לא דבר רק מה שהיה. היא נוצרת ומייצרת ומתהווה תוך כדי הליכה. זו מוטציה שכל החיים, כל הזמן היא חיה ומתעבה.

האנשים פה קובעים את התרבות ואנחנו כבר בני 70 שנה. יש כוחות שלא רוצים לשנות. כן. עדיף מארשים רוסיים, כן. עדיף המארש הרוסי. עדין, כן, מה לעשות? מזל שיצקנו להם תוכן עברי. מזל שלנו שיצקנו להם תכנים עבריים איכותיים. ואם גלגל"צ היה אז – יכול להיות שגם הם לא היו נכנסים.

אתם יודעים, יש מושג שאומר לא תמנע טוב מבעליו. באיזו סמכות? איזה אומץ יש לאותם אנשים להדיר סגנונות כאלה ואחרים מתוך עשייה תרבותית ענפה, למרות המדינה. למרות הגופים. כי זה מבעבע. כי תרבות מבעבעת, יוצרת. אמרה קורין – זה מאהבה. אף אחד, מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה.

היוצרים ימשיכו לכתוב, לא תשמיעו אותם. הם ימשיכו לעבד, להלחין, יעשו. יוסי גיספן – זה מעיין נובע. מה לעשות? לא בא טוב בעיניים לכמה אנשים.

והנה אני אומר לך, אני הייתי מצפה מכם, כן, שלוקחים את הנתונים ומתחייבים לבדוק את הנתונים. לבדוק איך זה עובד. לשפר, לראות מה דפוק. אתה מאלץ אותי להביא דברי סיכום שלא רציתי להביא אותם בהתחלה.

שני משפטי סיכום.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני רוצה קודם כל להודות לך, חברי מרגי. אני לא יכולתי לבחור יושב ראש ועדה טוב יותר, שיגיד את הדברים כפי שהוא אמר את זה כאן – מדם ליבו.

נוצרה איזו שהיא מציאות, שכשאני אומרת משהו, זה כאילו משהו אישי. אין לי שום דבר אישי בעניין הזה. אני מרימה פה דגל חברתי אמיתי, של חסם תרבותי, חסם חברתי. גלגל"צ, שלאורך שנים תפקדה כשאין אף אחד מפקח עליה, כי אף אחד לא העז להביא אתכם לוועדת כנסת ולא היה יושב ראשד ועדת כנסת שהיה מוכן לעסוק בנושא הזה.

ויש כאן שני אנשים אמיצים, ואני יוצאת מהתמונה. יש כאן יושב ראש ועדה, שאני מצדיעה לו ואני בטוחה שהוא יוביל את הדיון הזה למקומות הנכונים. לא הייתי לי כוונה להתערב בתכנים של גל"צ. אני חוזרת ואומרת, לשר יש מחויבות לקבוע מדיניות ושר שלא עושה את זה חוטא לתפקידו ולמעמדו. והתפקיד שלנו במדיניות זה להגיד יש חסמים חברתיים – טפלו בהם.

פספסתם את ההזדמנות בגלי צה"ל. פספס את ההזדמנות שר הביטחון. אני כיושב ראש ועדה הבאתי לו על הראש חוק משום שהוא פיטר נשים בהיריון מהצבא. אמרו לי לא תצליחי לעשות את זה ועשיתי את זה, משום שאני מאמינה שאתם בצבא חושבים שהכל מותר לכם והמערכת הציבורית לא יכולה לפקח עליכם. אז לא אני אמרתי, הוא אמר. והוא עשה את זה בצורה מצוינת.

צריך להיות פיקוח. ואני חושבת, כבוד יושב הראש, שצריכה להיות כאן החלטה ברורה לוועדה נוספת, לוועדה שיבואו גלי צה"ל וישימו על שקף מה היא הוועדה הרב תרבותית, מה היא השקיפות, מה היכולת של הערר ומה ההנמקה לאלה שאתם פוסלים.

כך צריך להתנהל גוף ציבורי, שכספי משלם המיסים מממנים אותו. אתם חיים בחממה. בתנאי מעבדה. אתם לא יודעים מה זה לא לגמור את החודש, כי מפנקים אתכם. אתם לא משלמים ארנונה ולא מיסים ולא שום דבר. הכל דרך משרד הביטחון. ואתם מדברים על פופולאריות ועל רייטינג, כשאין לכם פרסומות. די כבר עם הדברים ההזויים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. אני מודה לכולם על הדיון, לחברי הכנסת, לאומנים, גם למשרד הביטחון, גלי צה"ל, גלגל"צ.

קודם כל הוועדה רואה בחשיבתו של השידור בגלי צה"ל ובגלגל"צ ובתרומתה של תחנת גלגל"צ לתרבות המוסיקה הישראלית.

הוועדה שמעה וראתה את הנתונים המדברים בעד עצמם, שיש בהם תחושה, מעבר לתחושה – או של כשל או של הדרה של סגנונות מסוימים במוסיקה הישראלית.

הוועדה מודיעה באופן חד משמעי שאנחנו אוסרים התערבות של שר זה או אחר או כל גורם פוליטי ואוסרים התערבות פוליטית כלשהי, מכל סוג שהיא, בתכני השידור.

הוועדה מבקשת לקבל לידיה את תהליך עבודתה של ועדת הפלייליסט הנוכחית.

הוועדה קוראת לגלגל"צ להקים ועדת פלייליסט מקצועית, בלתי תלויה בגורמים פוליטיים, שהרכבה ישקף את עולם המוסיקה והתרבות במדינת ישראל.

אם מישהו לא יודע איך לעשות את זה, אני אסביר לו. אפשר לפרסם לציבור הרחב שרוצים להקים ועדה, ומי שחושב את עצמו שיגיש.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
קול קורא.
היו"ר יעקב מרגי
לא ועדת איתור, כי אנחנו אוסרים על התערבות פוליטית. לא רוצים שום זיקה לגורם פוליטי.

הוועדה קוראת לגלגל"צ להעמיד את אחוז ההשמעות של המוסיקה הישראלית על 51 אחוזים. לא 50-50, לעומת המוסיקה הלועזית, ולא בכדי לומר באמירה, באמירה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
60-40.
היו"ר יעקב מרגי
היום זה לא שם.
מאיה בוסקילה
בצרפת זה 30-70.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, אני לא צרפת. את רוצה שאני אהיה גם צרפת? אני אביא לפה 60% אריתראים.
מאיה בוסקילה
למה הצרפתים יכולים לכבד את האומנים הצרפתים שלהם ואנחנו לא?
היו"ר יעקב מרגי
אמא שלי לימדה אותי, שתהיה בריאה, היא מבוגרת, שהקדוש ברוך הוא ישלח לה רפואה שלמה.
ירון אילן
אמן.
היו"ר יעקב מרגי
עד 120 שנה, בריאות איתנה. היא לימדה אותי הרבה דברים בחיים. היא לימדה אותי לא לשאול למה. ואני לא שואל למה. אני מתמודד עם המציאות.

אני חוזר לסעיף – הוועדה קוראת לגלג"צ להקים ועדת פלייליסט. בתכנית עבודתה של הוועדה הזו יקבע הליך של שקיפות והליך של ערר על קבלת החלטותיה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:50.

קוד המקור של הנתונים