ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/11/2015

הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון - איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 91

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, י"א בכסלו התשע"ו (23 בנובמבר 2015), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון – איסור הפליה מחמת מקום מגורים), תשע"ה-2015 (פ/897/20), של חה"כ ינון מגל
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

אורי מקלב

איילת נחמיאס ורבין

עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
ינון מגל
מוזמנים
ענת אסיף גיל - מנהלת מחלקה בכירה ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ליאת בן מאיר שלום - משפטנית, משרד המשפטים

הילה דוידוביץ - עו"ד, משרד המשפטים

עידית אנגלברג- טלר - מתמחה, משרד המשפטים

גיל ברינגר - יועץ שרת המשפטים, משרד המשפטים

חנה טירי - היועצת המשפטית, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

אפרת רחל מאירי - הלשכה המשפטית, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

חן בבאני - סטודנט, רשות להכנסת הצרכן ולסחר הוגן

שבתי גרברציק - דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי, המשרד לביטחון פנים

יפעת כהן אזולאי - קמ"ד חקירות באח"מ, המשרד לביטחון פנים

קובי עזרא - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

ניצן ליבנה - עו"ד, משרד התקשורת

רן שיטרית - ראש מטה השר, משרד התקשורת

קרן יהב - מנהלת רגולציה, חברת הוט

יגאל דולמוני - סמנכ"ל, מועצת יש"ע

אוריין לביא - ממונה על חקיקה, לשכת עורכי הדין

חנה חורי - רכזת המשמר הציוני דמוקרטי

מיכאל שיזף - פעיל, המשמר החברתי

חן אגא - לוביסט (פרילוג)

זכריה רייך - לוביסט (פרילוג)
ייעוץ משפטי
אביגל כספי

דניאל קלמנט (מתמחה)
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון – איסור הפליה מחמת מקום מגורים), תשע"ה-2015 (פ/897/20), של חה"כ ינון מגל
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם, אני מבקש להתחיל את ישיבת ועדת הכלכלה. לעונג הוא לי כבר לפתוח ישיבה שנייה השבוע. גברתי מנהלת הוועדה, גברתי היועצת המשפטית, אביגל שמכבדת אותנו לראשונה, לפחות אותי, ברוכה הבאה, הרשמת, חברי חברי הכנסת, מוזמנים, אורחים, ברשותכם אני רק רוצה לומר פתיח קצר לחיזוק.

עסקנו כמדומני לפי כעשרה ימים בנושא "גולן טלקום" והרצון של "סלקום" לייצר התמזגות, לרכוש – כל אחד ימצא לו את ההגדרה הנכונה – אומנם זה עדיין לא פורסם באופן רשמי, אבל לפחות אני אומר מה שנאמר בכלי התקשורת, ממה שנקרא "מקורבי ראש הממשלה", שהוא גם שר התקשורת. רציתי לתת לו רוח גבית בעניין הזה. אם זו רק הדלפה, אז אני אומר, אני בטוח בשם כל חברי הכנסת, ודאי אלה היושבים כאן, בהמשך לדיון שכבר קיימה הוועדה בנושא – לך בכוחך זה. ההחלטה למנוע את ההתמזגות של "סלקום" עם "גולן טלקום" היא החלטה נכונה, מתבקשת, למען התחרות ולמען אזרחי מדינת ישראל. תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה מזכיר לי את "חוק ההשתקה". כשהעלו את זה במליאה זה היה ב"שיטת מצליח", ואז ראש הממשלה בא ועצר את זה. כנ"ל לגבי "גולן טלקום", התגובה באה בהמשך – הכול בהתאם ללחץ ציבורי.
היו"ר איתן כבל
אצלנו אומרים: מתוך שלא לשמה בא לשמה. גם זה משהו. מה שחשובה היא השורה התחתונה.

ברשותכם, היום אנחנו דנים בהצעת חוק פרטית של ידידי חבר הכנסת ינון מגל, הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון – איסור הפליה מחמת מקום מגורים), תשע"ה-2015. הצעת החוק הזאת עברה קריאה טרומית. אנחנו נדון בוועדת הכלכלה בהכנתה לקריאה הראשונה. אני מבין שהמציע כבר הגיע להבנות עם הגורמים הממשלתיים. נתחיל בהקראה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לפני ההקראה, איתן, ברשותך, אני רק רוצה להבין מהמחלקה המשפטית. הרי זה לא דבר חדש, זה קיים בחוק. החוק הקודם לעומת החוק הקיים – איפה השוני?
היו"ר איתן כבל
הוא תמיד אוהב להתפרץ.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - -
היו"ר איתן כבל
אני אתן לך. קודם כול נציג את החוק ולא נתקדם, רק יציגו במה דברים אמורים, ואז יהיה יותר קל להיכנס לשאלה שאתה שואל, שהיא שאלה נכונה ולגיטימית. מי מציג את החוק בבקשה?
לאה ורון
חבר הכנסת המציע.
היו"ר איתן כבל
ינון.
ינון מגל (הבית היהודי)
הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון – איסור הפליה מחמת מקום מגורים), תשע"ה-2015.

לחוק יש שני מישורים. מישור אחד שאסור להפלות יותר במקומות בילוי ובמקומות ציבוריים. הדוגמה הכי ברורה ובולטת זה מועדונים, כשלמשל אומרים בקיבוצים בעמק בית-שאן לכאלה שרוצים להיכנס למועדון: אין כניסה לבית-שאנים, וזה קורה בכל הארץ בכל מיני מקומות במובנים כאלה ואחרים. יש הפליה על בסיס גזע ועל בסיס דת, אנחנו רוצים להכניס גם על בסיס מקום מגורים, על סמך אירועי עבר, או יותר נכון אירועי הווה, כשהדברים האלה קורים כל הזמן – להפסיק את ההפליה הזאת. זה דבר אחד.

דבר שני, זאת בעיה שקיימת בכל מיני מישורים, והיא באה לפני השטח בכך שחברות, או שלא מספקות שירות הובלות וכדומה ליישובים באזורים מסוימים או שלוקחות יותר כסף.

מלכתחילה רציתי לחייב את כולם שלא יהיה דבר כזה. באתי מהמקום של המתנחלים, שלא יעשו את זה להתנחלויות, אבל בשנייה זה הגיע מחיים ילין, שסיפר על עוטף עזה. במילים שלו הוא אמר שזה כמו ששמים עליהם טלאי צהוב. אני לא בטוח שצריך להשתמש במילים האלה, אבל התחושה המאוד קשה של אנשים, לצורך העניין בעוטף עזה, שנופלים עליהם טילים, הם באמת גיבורים, אנשים שחיים שם בקו החזית, וחברה – הוא הזכיר את איקאה – שלא עושה שירותים, ואם היא עושה שירותים לעוטף עזה, אז במחיר כפול ומשולש. זה נכון לגבי יהודה והשומרון וזה נכון לגבי הבקעה. אני יכול להראות לכם חברות שבכלל אומרות: לבקעת הירדן וים המלח אנחנו לא מגיעים.
היו"ר איתן כבל
מה קורה עם כפרים ערביים למשל?
ינון מגל (הבית היהודי)
לדעתי גם בכפרים ערביים יש את זה.
היו"ר איתן כבל
רציתי רק לשמוע את זה ממך.
ינון מגל (הבית היהודי)
בדיוק שאלתי את עיסאווי לפני הדיון לגבי הנושא של כפרים ערביים. אין ספק שזה קורה גם בכפרים ערביים.
היו"ר איתן כבל
לגמרי קורה.
ינון מגל (הבית היהודי)
זה קורה ברמת הגולן וביישובים מרוחקים בגליל. כלומר, יש פה בעיה. ההסכמות שהגענו אליהן זה הסכמות כשאי-אפשר לחייב אנשים להגיע. כלומר, אתה לא יכול לחייב חברה להגיע למקום מסוים. יש פה בעייתיות. הכי כואב לי על בקעת הירדן.
היו"ר איתן כבל
גם אם זאת פגיעה למשל שאני חותם אתך חוזה? אני חותם אתך חוזה – אלקטרה לדוגמה – אתה בא ואומר לי: נכון, יש בינינו חוזה - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
לא, את זה החוק בא לתקן.

הגענו להסכמות שחייב להיות גילוי נאות, ברור ובצורה מוסכמת, בזמן כריתת החוזה, שאומר: אני למקום הזה לא שולח שירותים וכדומה, שלא יקרה מצב שאדם משלם לחברה לשירותי רכב, הוא משלם חודש בחודשו או בכל שנה, ואחרי עשר שנים, כשהוא צריך את החברה, פתאום אומרים לו: כן, אבל אנחנו לעוטף עזה לא מגיעים, או אנחנו ליצהר לא מגיעים, או אנחנו לבקעה או לרמת הגולן לא מגיעים.
היו"ר איתן כבל
לוחשת לי מנהלת הוועדה ובצדק, זה מה שכל הזמן אמרתי לך ומהדהד לי לראש, אנחנו עושים הפליה, כי כבר הודענו לך שנפלה אותך.
ינון מגל (הבית היהודי)
נכון, מותר להפלות על בסיס מקום מגורים, אלא שצריך גילוי נאות.
היו"ר איתן כבל
אתה מבין מה אני אומר לך?
ינון מגל (הבית היהודי)
תשמע, גם בארצות-הבית אני מניח לצורך העניין, אם נשווה לאזורים גדולים, יש חברות שאומרות: הטווח שלנו הוא כך וכך. הן צריכות לסמן את המחוגה בזמן שהן כורתות את החוזה עם לקוח.
היו"ר איתן כבל
זה נהיה בחקיקה. זאת אומרת, האם יש עוד משהו שאנחנו יכולים להפעיל, אולי לנסות? אני אומר בקול. הכוונה שלך היא כוונה נכונה, אבל אני כבר נכנס לתוך החוק. אני אתך, גם הצבעתי בעד הצעת החוק בקריאה הטרומית, אני מבין את זה, אני לא אוהב את ההבחנות האלה, אבל אני לא רוצה שחס וחלילה נמצא את עצמנו באים לברך ומוצאים את עצמנו מקללים. אנחנו עלולים חס וחלילה לייצר מצב אולי גרוע ממה שקיים היום.
ינון מגל (הבית היהודי)
המצב כיום קורה בשטח. אנחנו מתקנים שאתה כלקוח לא תגלה בדיעבד שלא נותנים לך שירות. כלומר, תצטרך לדעת מראש. זה דבר אחד. דבר שני, אני מניח שהרשתות החברתיות – היום המציאות השתנתה – יעשו את שלהן. אם תהיה חברה שתפלה על בסיס כפרים ערביים או על בסיס מתנחלים או על בסיס עוטף עזה, החברה הזאת תדע שהיא גם יכולה לשלם על זה מחיר ברשתות החברתיות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברשותך, בכל זאת, אני רוצה לדעת מה המצב הקיים היום בחוק. לפי מיטב ידיעתי יש חוק שמחייב ואוסר להפלות.
היו"ר איתן כבל
קוראים לך ואתה צריך להגיע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
החוק אוסר על הפליה אצל חברות וספקים על-פי מקום מגורים או שייכות דתית? מה אומר החוק היום? מה המצב היום?
אביגל כספי
דבר ראשון, לגבי ההפליה מחמת מקום מגורים – אני אביא דוגמה של פסק-דין שהיה לפני כמה שנים. כמו שחבר הכנסת הזכיר, הגיעו כמה אנשים למועדון, אני לא זוכרת בדיוק איפה, ביקשו לראות את תעודות הזהות שלהם ולא הכניסו אותם. הם טענו שלא הכניסו אותם בגלל שהם מקצרין ולא מהיישובים והיישובים בסביבה. השופט שם דיבר על זה שסעיף 3 – אני אקרא אותו בעוד רגע – שמדבר על איסור הפליה, הוא בעצם רשימה פתוחה. זאת אומרת, אם כתוב בסעיף 3 "מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, גיל, מעמד אישי או הורות". זאת אומרת, סעיף 3 מדבר על איסור הפליה, נותן רשימה של קבוצות שעל-פיהן אסור להפלות, כשחלק מהן זה מה שנקרא "הפליה היסטורית" מחמת גזע, דת וכו'. מה שחבר הכנסת בהצעת החוק מבקש זה גם להכניס את הקבוצה לכאורה של מקום מגורים.

מה שהזכרת בקשר לפסק-הדין שהשופט אמר שהרשימה בסעיף 3 היא רשימה שלא סגורה, זאת אומרת, אני יכול להכניס בה גם את העניין של מקום מגורים, והוא באמת קבע שהיתה הפליה אסורה.

פסק-הדין הזה הוא פסק-דין של בית משפט השלום. יש פסקי-דין שמדברים על זה שסעיף 3 מדבר על רשימה סגורה. זאת אומרת, אם מגיע מישהו וטוען להפליה מחמת מקום מגורים, ומקום מגורים לא כתוב פה, זה לא נחשב הפליה אסורה, במיוחד כשאנחנו מדברים על זה שחוק איסור הפליה במוצרים ושירותים הוא גם חוק שיש לו איסור פלילי בצדו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
המוגדר בחוק היום לא מכסה את כל הקטגוריות שהזכרנו, כולל המגורים?
אביגל כספי
לא. היום מקום מגורים לא מוזכר בסעיף 3.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא עניין של מקום מגורים. יש לי, את אומרת, מקום בידור. בא אלי תושב קצרין מהגולן, בחקיקה הקיימת לא נתפס שחייב להיות מקום מגורים? החוק הקיים מכסה אותו מההפליה שאנחנו מעלים ומזכירים. זה בחוק הקיים.
היו"ר איתן כבל
כשהייתי יו"ר אגודת הסטודנטים, עיסאווי היה מנהל מועדון הסטודנטים של האוניברסיטה העברית בירושלים - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
הוא עשה הפליה על בסיס מקום מגורים?
היו"ר איתן כבל
זה לא מצחיק. הוא היה האיש שקובע. הוא לא היה הסלקטור, הוא היה המנהל הגדול שקובע. אז זה היה המועדון היחיד בירושלים – ה"בראתון". זה לא כמו היום.
ינון מגל (הבית היהודי)
ה"בראתון"?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ה"בראתון".
עיסאווי פריג' (מרצ)
הייתי מנהל ה"בראתון" חמש שנים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
"בראתון" – לבוגרי האוניברסיטה העברית לא צריך להגיד.
היו"ר איתן כבל
הוא היה האיש שקוראים לו להגיד מי לשבט ומי לחסד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
איזה כוח. איזה כוח.
היו"ר איתן כבל
הוא כבר אז עשה הפליה...
עיסאווי פריג' (מרצ)
הפליה לטובה דווקא, הרבה ירושלמים נהנו ממנה. האם ההגדרות הקיימות בחוק לא עונות על התוספת המוצעת היום בהצעת החוק, מקום מגורים?
ליאת בן מאיר שלום
עילות האפליה שמנויות בחוק איסור הפליה בעיקרן אותן הבחנות חשודות כמו גדע, דת, לאום, ארץ מוצא וכו'. לפעמים הפליה מחמת מקום מגורים זה כסות להפליה מחמת אותן עילות. ככזאת היא כבר מכוסה ומוגנת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תני לי דוגמה. אני תושב כפר קאסם, ערבי. אסור מחמת גזע - - -
ליאת בן מאיר שלום
- - - הכניסה היא רק לקיבוצניקים כדי לא להכניס אנשים - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
אומרים לו: הכניסה היא רק לקיבוצניקים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בחוק הקיים אסור להפלות מחמת גזע, דת ומין, לכן החוק מכסה.
ליאת בן מאיר שלום
זה מה שאני מנסה לחדד. ככל שאיסור הכניסה או שלא נותנים להיכנס למועדון זה בעצם שלא נותנים מחמת מקום מגורים, אבל זה בעצם כסות להפליה מחמת עילה אחרת, למשל דת, לאום, ארץ מוצא וכו'.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא כתובה בחוק הקיים.
ליאת בן מאיר שלום
זה כבר מכוסה על-ידי החוק הקיים. התוספת עכשיו היא כאשר ההפליה מחמת מקום המגורים שאינה כסות להפליה מחמת עילה - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
עיסאווי, יש פה פסק-דין וכתוב בו: לאחר שהמערערים הציגו את תעודות הזהות, נאמר להם על-ידי המאבטחים כי לא יורשו להיכנס למועדון בהיותם תושבי קצרין, ואילו יתר חבריהם, שהינם תושבי מושבים וקיבוצים ברמת הגולן, הורשו להיכנס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
החוק הקיים מגן עליהם, לא צריך תוספת. חד וחלק. כך אני מבין. נכון או לא?
ענת אסיף גיל
זה עניין של פרשנות, אבל יש לך החלטה של בית משפט שקבע אחרת.
ליאת בן מאיר שלום
לפי החוק הקיים בשונה מהחוק המוצע, יהיה צורך להוכיח שלא נתנו להם להיכנס בגלל עילה חשודה שכבר כלולה בחוק.
היו"ר איתן כבל
גברתי, אני אענה על זה כך - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
אני חייב להגיד לך משהו בעדינות: היה מקרה ששופט אמר שאין בחוק – אין לי פה את פסק-הדין הזה – הפליה על בסיס מקום מגורים, ולכן הוא לא יכול לפסוק שהיתה הפליה.
אביגל כספי
זה מה שהזכרתי. השאלה אם העילות בסעיף 3 הן רשימה סגורה, ואז ברגע שלא מופיע מקום מגורים, אי-אפשר להרחיב. השופט לדוגמה, במקרה שהזכיר חבר הכנסת, קבע שזוהי רשימה פתוחה.

מה שהזכירה עו"ד ליאת בן מאיר זו שאלה נוספת. גם אם מקום המגורים לא מופיע כעילה חשודה באיסור ההפליה, יכול להיות שברגע שמורידים את הכסות ורואים לכאורה שזו הפליה מחמת קבוצה מסוימת, ארץ מוצא וכו', עדיין אפשר יהיה להשתמש בסעיף 3. אומרים: זו לא הפליה מחמת מקום מגורים, אלא מחמת - - -
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להבהיר ונעבור להקראה. אני אומר גם לך, חבר הכנסת עיסאווי, ולכולנו: הסוג של העיסוק שלנו הוא כל הזמן "הבה נתחכמה לו". העילות והסיבות ברורות. אם התכוונו למקום מגורים, לא יהיה מקום מגורים, זה יהיה שכונה. כשלא ירצו אותך במקום מסוים, תמיד יחפשו את הסיבות איך למנוע ממך להיכנס, ואנחנו כמחוקקים נצטרך, עד כמה שידינו משגת, לסגור את הפרצות. חברים, תמיד יהיה מי שידע למצוא את המפתח ולעקוף את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
במקרה שלנו, איתן זה הרבה יותר. אני לא מתנגד להוסיף עוד הגדרה ולסגור את החוק מעוד כיוון. תקרא בהמשך, כל הכוונה בחוק לדבר על ההתנחלויות, נקרא לילד בשמו. בהמשך בתיקון כתוב שמכניסים את הגדרת ה"אזור" לחוק. זאת הכוונה.
ליאת בן מאיר שלום
אדוני, זה לא הנוסח שעליו הסכמנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסעיף 2, בתיקון 1.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני קורא תיקון סעיף 2.
לאה ורון
חבר הכנסת עיסאווי פריג' מחזיק את הנוסח המתוקן שהפצנו לחברי הוועדה. "נוסח לדיון בוועדה ביום 23.11.2015".
עיסאווי פריג' (מרצ)
רבותי, מקום מגורים זה לא הסוגיה.
ינון מגל (הבית היהודי)
עיסאווי, פשוט כתוב שזה כולל את יהודה והשומרון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ידידי, תאמין לי, אני קורא, וקורא מצוין.
ינון מגל (הבית היהודי)
אמרתי מלכתחילה שהגעתי מהמקום של המתנחלים, אבל יש פה חוק שנוגע לכולם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אגיד לכם מה דעתי. אני לא מדבר על מגורים, לא מגורים. בסדר, אני לא מתנגד להוסיף. למה ללכת סחור-סחור ובדרך עקיפין? תציעו הצעת חוק לסיפוח יהודה והשומרון, וגמרנו. למה לעשות את הצעדים האלה של החלה?
ינון מגל (הבית היהודי)
עיסאווי, זה שאדם פרנואיד, זה לא אומר שרודפים אחריו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה "פרנואיד"? כך החוק כתוב.
ינון מגל (הבית היהודי)
אתה שואל "למה ללכת סחור-סחור", בעוד שכאשר פתחתי את דברי, הדבר הראשון שאמרתי הוא שבאתי מהמקום של המתנחלים שאמרו שמפלים אותם. אבל כשפתחתי את העניין, התברר שיש הפליה לעוטף עזה, שלא רוצים להגיע כי יורים עליהם טילים, יש הפליה לבקעת הירדן, יש הפליה לרמת הגולן, יש הפליה ליישובים ערביים. עזוב, או שחוק הוא טוב או שחוק הוא לא טוב, לא כל דבר צריך לקחת לכיבוש, לא כיבוש.
עיסאווי פריג' (מרצ)
על פניו החוק הוא טוב. למה? זכויות אדם, כולם שווים, אסור להפלות. אחלה, פנטסטי. אבל טמון פה שיש לנו שטחים, בעיני לא שטח שלנו, שטח כבוש – זה לא מתאים לך – לא מיועד לנו, מיועד להסדר עתידי, ואתה בא ומשנה טיפין-טיפין. תחליט. תחיל את החוק ביהודה והשומרון. בשביל למה ללכת ככה וככה? רבותי, זה הוויכוח. זה הנושא.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני חושבת שהתוספת הזאת היא תוספת הגיונית מבחינה משפטית, ובהקשר הזה אני לא מוטרדת מכיסוי על יהודה והשומרון, ואני רוצה שגם יישובים ערביים לא יופלו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היישובים הערביים מוגנים היום. תפסיקו. עזוב. אני יודע טוב וקראתי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
למה לקח כל כך הרבה זמן ל"הוט" להגיע אליהם?
עיסאווי פריג' (מרצ)
יפה. זה בחוק, אבל אין אכיפה. "הוט" מחויבת להגיע, אבל לא עושים אכיפה. החוק הזה לא מוסיף לחברה הערבית ולא מוסיף לפריפריה.
היו"ר איתן כבל
ינון, לשיטתי מתוך שלא לשמה בא לשמה. זאת אומרת, אני מחזיר לו בכיוון השני. ינון – דרך אגב, זו זכותו – בא ואמר את הדברים בצורה ברורה לאן הוא מכוון, כיוון שיש שם בעיה. דעותי המדיניות אינן סוד, עם זאת, אני מאלה שאומרים: כל עוד ממשלת ישראל מאפשרת להם לגור שם, צריך לדאוג למלא את מחסורם על כל המשתמע מכך. כשתקום הממשלה שיהיה לה את האומץ או יהיה הרוב המספיק והדרוש לעשות הסכמים כאלה ואחרים, נדון בעניין הזה לכשיגיע. אני לא מרגיש שזה בסתירה לתפיסות העולם שלי. דרך אגב, אם התיקון הזה היה חל רק על יהודה והשומרון, הוא לא היה תופס, הוא לא היה יכול להיות חלק - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
זו כוונת המחוקק. למה לנו להיתמם?
היו"ר איתן כבל
אף אחד לא מיתמם. אם הוא היה מיתמם, זה דבר אחד, אבל ינון, אפשר להגיד עליו הרבה דברים, תמים הוא לא. הוא אמר - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מיתמם? תמים אולי כן, אבל מיתמם לא.
היו"ר איתן כבל
לא זה ולא זה. נתחיל את ההקראה. בבקשה.
אביגל כספי
הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים(תיקון – איסור הפליה מחמת מקום מגורים), התשע"ה–2015

תיקון סעיף 3.

1

בחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א–2000‏, בסעיף 3, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

"(א1) (1) מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי במקום העסק או במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת מקום מגורים.
היו"ר איתן כבל
מה התיקון כאן?
עיסאווי פריג' (מרצ)
מקום מגורים.
היו"ר איתן כבל
רק "מחמת מקום מגורים"? זאת התוספת היחידה לסעיף?
אביגל כספי
כן. במקום להוסיף את זה לסעיף 3(א) עצמו כעילה, מחמת גזע, דת וקבוצה, בגלל שאנחנו רוצים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא איחדו את זה? למה לא שמו את זה עם כל החבילה?
ליאת בן מאיר שלום
כי זה במקום העסק.
אביגל כספי
בגלל שחבר הכנסת מגל מציע להפריד. יש עניין "במקום העסק". כשצרכן מגיע למקום העסק אסור להפלות אותו מחמת מקום מגורים, אבל כשהוא נמצא בביתו ומבקש שירות או מוצר שיגיע אליו, אז המצב כבר אחר, וזה תיקון עקיף לחוק הגנת הצרכן. כשאנחנו מדברים בסעיף 3 על העילות הכלליות, הן גם כשהצרכן מגיע למקום העסק וגם למקומות אחרים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסעיף קטן (א) כתובות כל הקטגוריות: הפליה מחמת דת, גזע, מין. היינו מוסיפים גם "מחמת מקום מגורים".
היו"ר איתן כבל
הוסיפו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, הוסיפו סעיף שלם, שהוא סעיף קטן (א1)(1).
אביגל כספי
אם היו מוסיפים את העילה של "מחמת מקום מגורים" לסעיף המקורי עצמו, מובן מזה שההפליה מחמת מקום מגורים אסורה גם במקום העסק, שזה בסדר, אבל גם מחוץ למקום העסק, ואז נכנסים לשאלה האם כשאני מזמינה מוצר מחנות מסוימת, אני אביא דוגמה פשוטה – האם כשאני מזמינה פיצה בירושלים למטולה, האם בית העסק בירושלים צריך להביא לי את הפיצה עד מטולה? לכאורה כשאתה מכניס את זה לסעיף 3(א) אתה אומר שההפליה אסורה גם במקום העסק וגם מחוץ לעסק.
ענת אסיף גיל
ושתגיע חמה...
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא מבין מה קורה פה.
ליאת בן מאיר שלום
זה הנוסח של הצעת החוק המקורית. ההיגיון בפיצול היה שהסעיף, כפי שהוא מוצע על-ידי חבר הכנסת מגל, הוא מצמצם יותר מאשר סעיף 3 הנוכחי, מכיוון שההפליה בהקשר של העילה הזאת של מקום המגורים, איסור האפליה נוגע רק למקום העסק. זאת אומרת, הספקת מוצר ושירות במקום העסק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
והתוספת?
ליאת בן מאיר שלום
היא מגבילה את העילה החדשה של איסור הפליה, שהיא מקום מגורים – היא מצמצת אותה רק לאיסור הפליה במקום העסק.
ענת אסיף גיל
זו הדוגמה של המועדון עם הבית-שאנים.
ליאת בן מאיר שלום
לכן יוחד לזה סעיף נפרד. אם זה היה נכלל כרגיל, זה היה רחב יותר מאשר הסעיף כפי שהוא מוצע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איתן, תאמין לי, כל חבר כנסת חייב לעבור הכשרה משפטית. זה לא צודק שחבר כנסת יבוא לכאן בלי הכשרה משפטית.
ינון מגל (הבית היהודי)
יש לו יועצים.
היו"ר איתן כבל
אפשר להוסיף את זה לתקציב...
ינון מגל (הבית היהודי)
צריך רביעי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
"כפוף ל-" ו"מחמת".
ענת אסיף גיל
זה ממש קל.
יגאל דולמוני
האם גביית תשלום נוסף על הגעה למקום - - -
היו"ר איתן כבל
עשה לי טובה.
יגאל דולמוני
אני שואל האם זה נחשב הפליה.
ינון מגל (הבית היהודי)
נגיע לזה. נגיע לזה.
היו"ר איתן כבל
שכר מצווה – מצווה. לאט-לאט.
יגאל דולמוני
אני סומך עליך - - -
היו"ר איתן כבל
זה חלק מהעניין. זה לא מסתדר לי. ניהלתי שיחה עם ינון בעניין הזה. אני מבין את הרצון של המחוקק בעניין הזה, אבל יש לנו עוד תהליך, ונראה בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה. בסוף עלול להיות מצב – אני רוצה שנשקול היטב-היטב, כי הדבר האחרון אני מניח, ינון, שאתה רוצה – שבסוף בחוק כבר נגדיר שבא אדם, אני כבר אודיע שאני לא רוצה להגיע, כי אני חושש, כי אני מפחד. זה עלול להיות חס וחלילה סוג של מקח וממכר. אתה יודע, יצר לב האדם רע מנעורי. נכון שכולם כשרים, אני מפחד שאנחנו פותחים פה פתח שיקשה עלינו אחר-כך מאוד-מאוד לסגור אותו. שוב, גם כשהצבעתי בעד החוק, אני מבין מאיפה זה מגיע, ודרך אגב אין לי גם בעיה עם העניין הזה, אני אומר את זה בצורה כי ברורה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה לא חייב לתת הסבר.
היו"ר איתן כבל
אני אומר שבעניין הזה אני סבור שביישובים הערביים, הבעייתיות שלא באה לידי ביטוי היא לאין שיעור יותר - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
היישובים הערביים בחוק, הם מכוסים, אבל אין אכיפה. ספק מחויב להגיע, אבל לא מגיע, כי לערבים הוא לא רוצה להגיע. אין אכיפה, זה הכול.
ינון מגל (הבית היהודי)
נו, אז רוצים לשפר את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
החוק לא ישפר את זה, ינון.
היו"ר איתן כבל
יכול להיות, אבל את זה אפשר להגיד על כל הצעת חוק שהיא לא תשפר, כי תמיד האכיפה היא בעייתית. תשאל את עו"ד טירי, כל יום אנחנו נותנים לה חקיקה, ואכיפה אין. לאט-לאט, לא זה מה שימנע מאתנו. אתה רוצה לגדוע את מטה לחמם של שני שלישים מחברי הכנסת?
עיסאווי פריג' (מרצ)
בזה אתה צודק.
היו"ר איתן כבל
זה לא הוגן...
ינון מגל (הבית היהודי)
אפרופו אם נחזור להקראה על סעיף (א1)(1), הוא מדבר על המועדונים. זה הסיפור שלו.
ליאת בן מאיר שלום
גם במועדונים.
ענת אסיף גיל
במקום - - -
ליאת בן מאיר שלום
חנות, מסעדה, אולם ספורט.
היו"ר איתן כבל
התייחסויות נוספות לסעיף?
יגאל דולמוני
אני רוצה להעלות עוד נקודה אחת.
היו"ר איתן כבל
בבקשה. עוד לא העלית את הנקודה הראשונה, אבל אתה יכול להעלות את הנקודה השנייה.
יגאל דולמוני
העליתי והורדתם.
היו"ר איתן כבל
אמרתי שלא נתתי לך להעלות אותה.
יגאל דולמוני
אני רוצה להציג אירוע, מקרה שהתרחש. אני רוצה להבין אם הדבר הזה מכסה או לא.

חברת ביטוח של החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי מדינה הוציאה ביטוח בריאות לעובדי מדינה בינואר 2014. חתום על הברושור הזה עפר עיני.
היו"ר איתן כבל
מי זה...
יגאל דולמוני
ידעתי שאני אדליק אותך.

הסעיפים שם נוגעים לביטוח בריאות לשירות של רופא עד הבית. בסעיף (ד) כתוב "מבלי לגרוע" וכו' "ולמען הסר ספק לא יינתן השירות מעבר לקו הירוק ובשטחים אשר בשליטת הרשות הפלסטינית". זה סעיף בריאות של ביטוח של עובדי מדינת ישראל. האם החוק הזה מכסה או מונע ממדינת ישראל לעשות דבר כזה בחוק?
עיסאווי פריג' (מרצ)
בינתיים אנחנו פותחים שאלה אידיאולוגית, שאלה מהותית.
היו"ר איתן כבל
זו לא שאלה אידיאולוגית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, זה הרבה מעבר.
יגאל דולמוני
ילד חולה באמצע הלילה, רוצים להזמין רופא - - -
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
זו לא שאלה אידיאולוגית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זו כן.
היו"ר איתן כבל
העניין הוא אם אנחנו הולכים למקום הזה, ואותו אני רוצה למנוע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
החוק לוקח אותך לשם.
היו"ר איתן כבל
סליחה. המשמעות היא שכל אחת ואחד, כולנו נהיה אידיאולוגים. אחד לא יקום בבוקר כי הוא אידיאולוג, אחד יאחר כי הוא אידיאולוג. זה כמו מלחמת דת. למה היא קשה? זה מה שאני מרגיש. בוויכוח עם רעייתך, מה הכי קשה? היא אומרת: נעלבת? הרגשות שלי. אתה מכיר את זה?
לאה ורון
הוא אומר לי לא להיעלב, אבל נעלבתי.
היו"ר איתן כבל
כשאתה לוקח את זה לפינות שיש בהן אידיאולוגיה, שיש בהן דת, שיש בהן תפיסה רגשית, גמרת את העניין.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל החוק מושך אותך לשם.
היו"ר איתן כבל
לא, ההפך. אני מבין שהחוק רוצה להגדיר בצורה יותר חדה וברורה, לא לשים אותך במקומות האלה. לא לשים אותך במקומות של הדת, של האידיאולוגיה, של מה אני מרגיש. יש פה שאלה מעניינת מאוד.
יגאל דולמוני
יושב-ראש הוועדה, אני רוצה להוסיף עוד משפט בשאלה מאיפה הגיע אלי הסעיף הזה. זה הגיע אלי מאיש מערכת הביטחון, שעשה את הביטוח הזה, עובד בלילות, לא נמצא בבית, הילד שלו היה חולה, אשתו לבד בבית עם ילד חולה, התקשרה להזמין רופא הביתה, אמרו לה חברות הביטוח: אנחנו לא מבטחים אתכם, אתם גרים מעבר לקו הירוק.
ינון מגל (הבית היהודי)
יש השלכה על החוק הזה. אתה יודע מה ההשלכה של החוק הזה? החוק לא בא ואומר שאי-אפשר לעשות יותר הפליה על בסיס מקום מגורים, אבל הוא כן אומר שלא יכול להיות שאדם ישלם ביטוח ואחרי שלוש שנים, או חמש שנים, או עשר שנים שהוא שילם ביטוח והבן שלו חולה, פתאום יתברר לו שלא שולחים מעבר לקו הירוק.
יגאל דולמוני
הוא עובד מדינה, לא משנה באיזה גוף - - -
היו"ר איתן כבל
יגאל, בוא נעשה סדר. גם אחרי שדיבר ינון, זה שאני יודע, זה מותר לי? זו הדילמה שמתקיימת אצלי כל הזמן.
ינון מגל (הבית היהודי)
איתן, כל פיצה עושה את זה.
אביגל כספי
החוק בסעיף 3 קובע מהן העילות שיראו אותן כעילות הפליה. השאלה היא באמת כשמגיעים - - -
לאה ורון
יש פה "במקום העוסק", מקום העסק.
אביגל כספי
יש דברים, ניקח לדוגמה גזע, אין לזה רלוונטיות אם האדם מגזע אחד או גזע אחר, אתה צריך לתת לו את אותו שירות. כשאתה מגיע לעניין של מקום מגורים, יש לך שונות שנקראת "שונות רלוונטית", זאת אומרת כמה שעולה לך לספק את הפיצה בירושלים ולספק את אותה פיצה במטולה, ברור שהעלויות הן לא אותן עלויות.
היו"ר איתן כבל
את פעם ראשונה פה. אני מת על הדוגמאות של מטוס נפל, התפוצץ ונכנס למאורה של עכברים. הדוגמאות הקיצוניות האלה של מי שמתקשר ממטולה ומבקש פיצה מירושלים - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
עזוב מטולה. פיצה לגבעתיים מתל-אביב לא מגיעה.
היו"ר איתן כבל
אני מבין מה שאתה אומר. כמו שאני מזמין באזור שלי, והוא אומר: שמע, אנחנו לא עושים שליחויות. זה לא רק לי, גם בצד השני, באותו מרחק, ליישוב אחר, גם שם הוא לא נותן שירות.
ינון מגל (הבית היהודי)
בגלל זה אני לא כותב בקו הירוק. זה בדיוק העניין. אני לא כותב: אל תגיד לי הקו הירוק, אלא תעשה לי על בסיס רדיוס מחוגה של מרחק מסוים. בסוף אי-אפשר לסגור את הים. עזוב את יהודה והשומרון, תיקח את עוטף עזה, הרי זה דבר מופרע. עזוב את העניין האידיאולוגי, לעיסאווי מפריע שאומרים "יהודה והשומרון" אז הנה אני אומר לו "עוטף עזה" - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אזור במחלוקת.
ינון מגל (הבית היהודי)
עוטף עזה זה אזור במחלוקת?
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, יהודה והשומרון.
היו"ר איתן כבל
אני לא רוצה להיכנס לדיון הזה. עיסאווי, אני רוצה קודם כול להתמקד בחוק, בצד החוקתי שלו - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
החוק הוא טוב, אין לי בעיה.
היו"ר איתן כבל
- - אחר-כך אתה יכול להתנגד לו. תגיד: החוק הוא טוב, אבל אידיאולוגית אני לא יכול להתחבר אליו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסעיף השני.
היו"ר איתן כבל
תיכף נגיע לסעיף השני.
אביגל כספי
השאלה אם יש שונות רלוונטית או לא. כשאדם מגיע למקום העסק זה לא משנה אם הוא גר בעוטף עזה, אם הוא גר ברמת הגולן או גר בירושלים, ולכן קובעים פה את האיסור לגבי מקום מגורים, אבל כשמדובר על משלוח שיוצא מבית העסק למקומות שונים, כבר יש עניין כלכלי - - -
היו"ר איתן כבל
מי עונה ליגאל על השאלה שלו האם הסעיף הזה הוא כן או לא - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אין תשובה. מי יעז לענות?
ענת אסיף גיל
זה לא מה שהוא שאל. הוא שאל אם הסעיף הזה מתקן את הבעיה שהוא העלה - - -
היו"ר איתן כבל
נכון, זאת כוונתי.
ענת אסיף גיל
התשובה היא לא. צריך לבדוק את זה בעולם הספציפי של דיני הביטוח - - -
ליאת בן מאיר שלום
יכול להיות שיש הסדר פרטני בעולם של הביטוח, אבל הסעיף כמו שהוא מוצע לא מכסה את זה. הסעיף השני יוצר הטעיה בהקשר, כפי שציין חבר הכנסת - - -
יגאל דולמוני
אין פה הטעיה, כי הם כתבו את זה. אין פה הטעיה. מדינת ישראל מוכרת ביטוח לעובדים שלה, כשיש פה הפליה בילד אין.
ענת אסיף גיל
לא ניכנס לזה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אזור שהוא לא חלק ממדינת ישראל. אתם לא מצליחים להבין את זה?
יגאל דולמוני
מה זה קשור, עיסאווי? מה זה קשור?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה כן קשור. כל עוד החוק - - -
יגאל דולמוני
אני גר שם, אני חייל, לוחם בשירות הביטחון, עושה לילות כימים שאנחנו נוכל לישון פה בשקט, ואתה אומר: אתה גר באזור כזה, אז הבן שלך והבן שגר שלושה ק"מ ממנו לא יזכו לאותו שירות. זה מה שאתה אומר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ידידי, מה לעשות, האמת כואבת. אתה נמצא במקום שהוא לא חלק מהמדינה. מה לעשות.
יגאל דולמוני
אתה אומר שבגלל מחלוקת פוליטית, אתה מוכן לעשות הפליה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כשיהיה שלום, אינשאללה, ותהפוך להיות חלק, אז הדברים ישתנו. זה המצב היום, מה לעשות.
היו"ר איתן כבל
יגאל, התאמנת על הדיון הזה? הנושא האידיאולוגי, יגאל - -
יגאל דולמוני
אני לא רוצה למקום האידיאולוגי.
היו"ר איתן כבל
- - אולי התאמנת בבית לשוחח על זה פה, אנחנו לא מתכוונים לקחת את זה למקום הזה. בואו נחזור לתהליך עצמו. מבחינתי אפשר להצביע על הסעיף הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בוא נקרא הכול ואחרי זה נצביע.
היו"ר איתן כבל
לא, לא, לא. נלך סעיף-סעיף. הכי טוב. אם יהיה תיקון, יהיה לנו יותר פשוט בעניין הזה. מי בעד הסעיף, ירים את ידו.

הצבעה

בעד סעיף 1 – 1

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 1 אושר.
היו"ר איתן כבל
תודה. הסעיף הבא. פה אחד. בבקשה, תיקון עקיף לחוק הגנת הצרכן, 2.
ינון מגל (הבית היהודי)
סליחה, אני לא מצביע.
לאה ורון
אכן.
היו"ר איתן כבל
אתה יכול להחליף.
ינון מגל (הבית היהודי)
אין לנו נציג בכלכלה. אני מצביע סתם. זה מין תחושה כזאת. זה נותן לי תחושה שאני שותף.
לאה ורון
חבר הכנסת ינון מגל לא הצביע.
אביגל כספי
2.

2

בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981 (להלן – החוק העיקרי) בסעיף 2, אחרי פרט (א) (3) יבוא:

תיקון סעיף 2

1

1. (3א) המקום אליו יסופק לצרכן הנכס או השירות, לרבות הספקה ל"אזור"; בסעיף זה "האזור"- כהגדרתו בתוספת לחוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ז – 2007.

תיקון סעיף 31א

2

2. בסעיף 31א (א) לחוק העיקרי פסקה (1) תהיה (1א) ולפניה יבוא -

(1) ביקש צרכן כי עוסק יספק את הנכס או השירות למקום מסוים לפי סעיף 2(3א) לחוק כפי שהוסכם בין הצדדים והעוסק לא סיפק כאמור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה העלות, את מתכוונת.
אביגל כספי
כן.
היו"ר איתן כבל
התוספת כאן של האמירה המפורשת של שטחי יהודה והשומרון – אם זה לא ייכתב, המשמעות היא שזה לא יחול, כיוון שזה לא חלק משטחי מדינת ישראל, לפחות על-פי ההגדרה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זאת השאלה, אם תיקון 2 לא יהיה.
ענת אסיף גיל
אני לא חושבת. יש כאן שאלה של פרשנות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נשאיר אותה לפרשנות.
ענת אסיף גיל
אתם המחוקקים. הנוסח הזה סוכם בהתאם להחלטת ועדת השרים מול המציע.
היו"ר איתן כבל
עזבי עכשיו.
ענת אסיף גיל
זה גם איזו תשובה לחבר הכנסת פריג' מתחילת הדיון. אין כאן החלה של חוק ישראלי באזור, זה לא מה שהתיקון הזה עושה, למרות האזכור של האזור. ולכן הצד השני של הדבר הזה שאני לא יכולה להגיד באופן חד-משמעי שאם המילים האלה לא ייכתבו, לא נגיע לאותה תוצאה. יש כאן הצעה לציין את הדבר הזה בצורה מפורשת כדי להסיר כל ספק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אקח את דבריך: אין בזה החלה של החוק הישראלי בשטחים. נכון?
ענת אסיף גיל
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז למה אני צריך את זה? בשביל מה לעשות את כל המשחקים האלה?
ענת אסיף גיל
זה בא לתת מענה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
איזה מענה?
היו"ר איתן כבל
סליחה, תן לי שנייה. נציגת הגנת הצרכן, פונה אליך אזרח מאפרת בנושא שהוא תחת תחום הסמכות שלך ומלין על כך שהוא לא קיבל שירות כזה או אחר בתחום השיפוט שבו הוא נמצא. האם מבחינתך החוקים שחלים בראש העין על אותה תלונה בדיוק, הטיפול בתלונה באפרת - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
האם אפשר להפקיע מחירים באפרת?
היו"ר איתן כבל
בדיוק. האם אפשר להפקיע מחירים באפרת?
חנה טירי
זה לא עניין של מה עמדתי.
היו"ר איתן כבל
לא שאלתי מה עמדתך האישית.
חנה טירי
אני חושבת שיש צווים צבאיים – אני לא כל-כך בטוחה בנושא של הדין הבין-לאומי – שמחילים חלק מהחוקים גם באזורים מסוימים.
ענת אסיף גיל
ביישובים הישראליים. בתקנון המועצות המקומיות.
היו"ר איתן כבל
ינון, אני אגיד לך מה מפריע לי עכשיו בהקשר הזה – אני בכל מקרה תומך – אתה לוקח חוק ובמקום להביא אותו למקום שהוא מכיל את כולם, אתה הופך אותו לחוק לא אוניברסלי. בכל הנושא של יהודה והשומרון לא ניכנס לתהליך, כי זה ברור מאליו שזה נוגע בחוק או שאני לא יודע, זה כבר עניין משפטי לחלוטין, ונדרוש לקבל עליו תשובות, אם לא עכשיו לפחות לקראת קריאה שנייה ושלישית, במובן שנקבל תשובה ברורה שמדברת על כך שאם לא ייכתב בצורה מפורשת יהודה והשומרון, אי-אפשר להחיל את התיקון הזה על אזורי יהודה והשומרון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הגברת ממשרד המשפטים אמרה לך את זה הכי ברור.
היו"ר איתן כבל
לא הבנתי את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא אמרה לך שאין החלת החוק הישראלי על השטחים - -
היו"ר איתן כבל
זה כן - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - אבל בכדי לספק קבוצה - - -
ליאת בן מאיר שלום
זה לא מה שלא חל.
ענת אסיף גיל
זו לא הלוגיקה.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, אתה עושה להם פרשנות כל הזמן. תקשיב, מה שהיא אמרה, והייתי באותו מרחק כמעט כמוך: נהפוך הוא.
חנה טירי
יש החלת צווים - - -
היו"ר איתן כבל
עזבי את החלת הצווים. היא אומרת: אין המשמעות של התיקון הזה כהחלת חוקי מדינת ישראל כולם או החוק של סיפוח או אי סיפוח. אין לי כאן רבותא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם אין רבותא, בשביל מה הרבותא כאן? בשביל מה להזכיר את זה כאן?
יגאל דולמוני
אני יכול להגיד משהו מידיעה. אני לא משפטן, אבל אנחנו פוגשים את זה הרבה פעמים, חוק שלא הוסיפו בו את המילה "יהודה והשומרון" נתון לפרשנות, וזה מחייב אותנו לרוץ עוד פעם לאלוף פיקוד ולהגיע לוועדת שרים, כדי שהחוק הזה יוחל על יהודה והשומרון בצו אלוף, ורק אז אנחנו מסוגלים להתמודד עם בעיות כאלה בבית משפט. חווינו את זה לא מזמן בחוק עבודת נשים, עד שראש הממשלה חייב להחיל את החוק הזה בצו אלוף על יהודה והשומרון – עד אז חוק עבודת נשים של נשים בהריון שאסור לפטר ועוד כל מיני דברים כאלה, לא חל ביהודה והשומרון, וחלק מהמעסיקים השתמשו בשוט הזה, וזו בעיה גדולה מאוד. לכן המילים "יהודה והשומרון" פותרות לנו את העניין. זה לא מחיל את החוק הישראלי על יהודה והשומרון, בעזרת השם גם זה יגיע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בדיוק כך. תעשה הצעת חוק על סיפוח.
ענת אסיף גיל
זה קצת יותר מורכב מזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - -
יגאל דולמוני
אין פה שום סיפוח. אני אזרח - - -
היו"ר איתן כבל
יגאל, אמרת את דבריך.
יגאל דולמוני
כמו שחלים עלי חוקי התעבורה - - -
היו"ר איתן כבל
יגאל, נתתי לך יותר אפילו ממה שציפית. חנה, בבקשה.
חנה טירי
אני רק רוצה לציין שבחוק הגנת הצרכן יש אזכורים נוספים לאזור, למשל בנוגע לסימון טובין, בנוגע לנכס שנועד לשימוש מחוץ לישראל תמיד יש אזכור. גם כשאישרנו את תקנות הבלדרות, של השילוח, בכל מה שאמרנו שטח מדינת ישראל, תמיד אמרנו "לרבות האזור". אם פה לא נכתוב את זה, עלולים לפרש את זה כהסדר שלילי. אם זה הקו של החוק - - -
הילה דוידוביץ
להשלים את הדברים של חנה, כשזה היה רלוונטי לסעיף ורצינו להבהיר במפורש מפאת הרלוונטיות את המשמעות של האזור באותו סעיף או החלה של הסעיף, אבל זה לא אומר כך או כך לגבי החוק כולו. זו שאלה מעניינת, כמו שענת אמרה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שאלה של פרשנות. חלאס, אלוף יחיל צו אלוף.
הילה דוידוביץ
החוק עוסק בחובה על העוסק. אין פה חובות על הצרכן. החובה היא על העוסק. זאת להבנתי הסיטואציה שבה מדובר. אם העוסק נמצא באזור זו שאלה מעניינת מה קורה אם העסקה באזור והכול קורה באזור. זה חוזר למה שענת אמרה.
ענת אסיף גיל
התיקון הזה מכוון, לפחות באב טיפוס שלו, לסיטואציה של עוסק שנמצא בישראל והחובה חלה עליו מכוח החוק הזה, החוק הישראלי, וכשהוא מפרט בחוזה שלו, באתר שלו, לאן הוא מספק את השירות, הוא צריך להיות בהיר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה ישראל לצורך ההגדרה?
ענת אסיף גיל
ישראל בלי האזור. זה האב טיפוס, מכאן גם בא הצורך שחבר הכנסת מצא לנכון לתקן את החוק. ולכן במובן הזה, זה מה שאמרתי קודם, האזכור כאן של האזור הוא לא בבחינה של החלת החוק על האזור, לא, הוא בבחינה של איזה חובה אנחנו מטילים על העוסק בהסכם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני יודע שהכוונה היא לא להחלה, אבל למה להיכנס לנישה הזאת?
היו"ר איתן כבל
הוא התחיל את החוק משם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסדר, אני לא אעזור לכם.
היו"ר איתן כבל
אם זה לא ייאמר במפורש, זה יהיה נתון לפרשנות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הכול יהיה נתון, ואז יש צו אלוף, וגמרנו.
ענת אסיף גיל
צו אלוף לא יכול לחייב עוסקים ישראלים.
ינון מגל (הבית היהודי)
יותר נכון, זה יהיה פרשנות שלו, כי יש מקומות שזה כן מוזכר. יגידו: אם שם הוזכר ופה לא מוזכר, כנראה שלא רוצים להחיל את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה נקרא "מיעוט". ברגע שאתה לא מזכיר כשעל-פי רוב אתה כן מזכיר זה נקרא שמיעטת. הפרשנות תהיה לחומרה בעניין הזה. בסופו של דבר, אדוני היושב-ראש, אני עדיין לא הבנתי האם כשהעוסק יהיה מיהודה והשומרון יחול עליו החוק הזה או לא יחול עליו החוק הזה.
אביגל כספי
לא יחול עליו החוק הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הוא מדבר על עוסק מישראל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק בגלל שהחוק הישראלי לא חל ביהודה והשומרון?
אביגל כספי
כן. כדי שהחוק הישראלי יחול - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
כדי שהחוק הזה יחול, האלוף צריך לחתום עליו?
אביגל כספי
כן. יש כל מיני דרכים שבהן מחילים את החקיקה הישראלית.
ענת אסיף גיל
חוק הגנת הצרכן הוחל ביהודה והשומרון – בדקתי הרגע – בתקנון המועצות המקומיות, והוא מוחל ביישובים הישראליים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הוא חל או לא חל?
ענת אסיף גיל
הוחל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על-ידי מה?
ענת אסיף גיל
תחיקת הביטחון. המכשיר נקרא "תקנון המועצות המקומיות" - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
על-ידי החוק עצמו, לא על-ידי האלוף.
ענת אסיף גיל
כן על-ידי האלוף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא יכול היום בחוק הזה להחיל את זה גם על עוסק מיהודה והשומרון.
ענת אסיף גיל
א', אתה לא צריך, כי זה כבר חל. עכשיו אתה שואל - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא. למה? עוסק מיהודה והשומרון.
ענת אסיף גיל
זו שאלה שהתעוררה עכשיו, היא לא קשורה להבנתי להצעת החוק שעל השולחן. התעוררה שאלה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
איסור הפליה.
ענת אסיף גיל
אני אומרת שחוק הגנת הצרכן בהתאמות נכנס לתחיקת הביטחון שחלה על היישובים הישראליים ביהודה והשומרון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה צריך תיקון 2 אם הוא חל?
ענת אסיף גיל
כי עוסק ישראלי, אם הוא לא יאמר לצרכן: אני לא מספק את הסחורה מעבר לקו הירוק, לפי התיקון הזה יהיה ברור שהוא מטעה את הצרכן. זו המשמעות. עכשיו זה חוזר לשאלה שלך אם בפרשנות היה אפשר להסתדר בלי זה - - -
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, יתרה מזאת, אפילו אין לך על מה להלין, כי החוק אפילו לא עושה פה איזו דרמה גדולה - -
חנה טירי
הוא מדבר על חובת גילוי.
היו"ר איתן כבל
- - הוא בסך הכול מדבר על חובת שקיפות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אין לי בעיה, אבל - - -
היו"ר איתן כבל
ושקיפות היא שקיפות, לא משנה איפה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך זה יפתור את הבעיה בביטוח?
היו"ר איתן כבל
זה לא פותר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הם כתבו את זה.
היו"ר איתן כבל
לא פותר.
ענת אסיף גיל
ביטוח זה עולם נפרד וזה לא יפתור.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת מקלב ידידי, זאת שאלה. זו פעם ראשונה שאני נחשף. זה עניין אחר. אני אומר לך: ינון, אני אתמוך בהעברת החוק, אבל אני מאוד מפחד ממנו. אני אומר את זה ומציע לנו אפילו לעשות שיח בתוכנו לקראת הקריאה השנייה והשלישית, כי יש לי הרגשה שאנחנו באים לברך ופותחים פה פתחים שייתנו לגיטימציה - - -
ינון מגל (הבית היהודי)
למה? תן לי דוגמה.
היו"ר איתן כבל
אני אתן לך. תמיד למדתי, גם בפוליטיקה, שמה שעושים בסוד הוא בעייתי כשאתה עושה את זה בגלוי. זאת אומרת, כשאתה מכריח מישהו מהיריבים שלך לפעול במחתרת מולך, אז הוא פועל במחתרת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
עמימות. עמימות.
היו"ר איתן כבל
אתה אומר: סליחה, אני נותן לך הכשר להפליה אם הודעת לי מראש שאתה הולך להפלות.
ינון מגל (הבית היהודי)
זה בכל פיצה. זה בכל פיצה.
היו"ר איתן כבל
לא. העניין הוא כזה, כשהוא לא רוצה לבוא מראש העין לחלק פיצה בכפר קאסם, עכשיו לכאורה אפשרת לו. הרי מה היתה הבעיה שלו? הוא לא רוצה לחלק כי יש שם ערבים. הוא לא רוצה להיכנס לכפר קאסם כי הם ערבים. הוא לא יכול להגיד את זה, כי החוק היום הוא דבר דבור על אופניו. הוא יבוא ויגיד, כשהוא ייאחז בעניין הזה: הוא מפחד, זורקים אבנים, כל מיני סיפורים כאלה, ועכשיו בגלל שהוא עשה גילוי נאות, לכאורה הוא פטר את עצמו. זה לא בפני עיוור תיתן מכשול, זה בפני אנשים שרוצים לעקוף, אנחנו נותנים להם יותר מדי דרך להיכנס בה. אולי פה אנחנו עוזרים להם יותר. ברצון שלנו ללכת אתך ולמנוע את המצבים האלה, אולי שלא מתוך כוונה, מסייעים שיתאפשר להם בצורה הרבה יותר טובה לעשות את זה בחוק. ככה אני מרגיש.
ינון מגל (הבית היהודי)
איתן, בסוף, הדוגמה שיגאל הביא - - -
ענת אסיף גיל
אני מבינה מה שאתה אומר, אבל זה הדיון שלכם.
היו"ר איתן כבל
סליחה, בכל הכבוד. אתם פה לא רק כדי לפרשן מה אנחנו אומרים, מה מותר בחוק, ואל תגיד "במקום", "וייאמר גם". זאת לא המהות שלכם לישיבה כאן, אלא לעזור לנו. לשים לנו לפעמים תמרורים בדרך. להגיד: כוונתך רצויה, אבל בפועל יצא שאתה מרע את מצבך ולא מיטיב את מצבך על-פי הפרשנות המשפטית, בשביל זה אתם פה. אם לא, יכולנו לשוחח לבד.
ינון מגל (הבית היהודי)
איתן, היום המצב פרוץ. כשיש מצב כמו שיגאל הראה, שאדם יכול לשלם שנים ביטוח, לא מודיעים לו לפני זה שיש פה הפליה על בסיס מקום מגורים, ואז הוא מתעורר. במקרה הזה, אם היה חוק, הוא היה יכול לתבוע את חברת הביטוח על זה שלא הודיעו לו מראש.
ענת אסיף גיל
לא. פה כן הודיעו מראש - - -
קריאות
- - -
הילה דוידוביץ
חוק הגנת הצרכן לא חל על חברות ביטוח ועל בנקים.
ינון מגל (הבית היהודי)
זה גם תיקון שצריך לעשות.
ענת אסיף גיל
יש להם חקיקה פרטנית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חוק הגנת הצרכן על מה הוא לא חל?
הילה דוידוביץ
לא על חברות ביטוח ועל בנקים.
היו"ר איתן כבל
אני מכיר את זה מהחוקים שלי. בכל החוקים שלי היה תנאי של המדינה, זה ממענה טלפוני ועד כל עניין שעסק - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא כן חל על חברות ביטוח שמבטחות מזגנים, או מבטחות מקררים, או מבטחות מכונות כביסה.
חנה טירי
אם זה חברת ביטוח, לא חל.
לאה ורון
בהיבט של השירות, לא בהיבט של הביטוח.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה חוק הגנת הצרכן לא חל על חברות הביטוח?
חנה טירי
זה משהו היסטורי.
היו"ר איתן כבל
פתחת פה עכשיו עולם ומלואו. האמת צריכה להיאמר, הכוחות של הבנקים וחברות הביטוח עד לרגע זה מונעים מאתנו את העניין הזה לצערי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דברי הבהרה, אדוני היושב-ראש, ואולי זה גם יוכל להסביר קצת את העניין. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שגם אותה חברת ביטוח הרפואית או אותה חברה שמספקת שירותי ביטוח, תיקונים למכונת כביסה, כשמטלפנים אליה עכשיו ואומרים: אני גר ביהודה והשומרון, היא אומרת: אני לא מגיעה למקומות האלה, אני לא חושב שהיא רוצה לעשות הטעיית צרכנים. דהיינו, הוא מראש לא רוצה לצאת למקום הזה. הוא לא רוצה שיבטחו אצלו ולא ישימו לב וכשיגיעו לחלק המעשי, הוא לא יספק את הסחורה. אני מניח שאותו אחד שלא רוצה לספק את השירות שלו למקומות האלה רוצה שידעו מראש. הוא באמת לא רוצה להגיע לשם. לא שווה לו להגיע לשם. מי שעושה ביטוח אצלו, אם הוא היה יודע מראש, הוא היה אומר: אתה באזור הזה, אתה גר בבית"ר עילית, אני לא מבטח שם את הלוקחות שלי, אז בעצם החוק הזה מכוון לכיוון הגנת הצרכן, לאותו אחד שחתם על ביטוח רפואי. אומנם גם היום זה בסעיף, אבל אם אנחנו דורשים את זה, מה שאני יודע שעד היום הסעיף הזה צריך להיות הרבה יותר בולט, הוא צריך לעמוד בתקנות שלכם.
לאה ורון
הוא היה קיים. במה שהקריא יגאל, הסעיף היה קיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בדיוק את זה אני רוצה לחדד.
יגאל דולמוני
בעמוד 55 - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא היה קיים באותיות קטנות. הוא לא יעמוד היום כשאתם מחייבים אותו לגילוי נאות. היום כשצריך גילוי נאות – בגופן, בגודל, בחידוד, זה יהיה כתוב הרבה יותר בולט. דהיינו, אותו אחד לא היה עושה את הביטוח. מה הטענה שלו? הטענה היא לא למה אתה לא מבטח אותי ביהודה והשומרון, אלא למה אני משלם כל-כך הרבה שנים ביטוח ואני בכלל לא מבוטח? זו הטענה שלו.
ענת אסיף גיל
עוד פעם, המצב המשפטי הוא כזה שעולם הביטוח הוא עולם משפטי נפרד ומובחן, ולכן אנחנו לא נפתור בדיוק. יש כאן בעיני עוד כל מיני דברים שצריך לשאול על הביטוח הזה.
הילה דוידוביץ
הדוגמה של הביטוח היא לא רלוונטית.
ליאת בן מאיר שלום
אם אפשר להתייחס לדבריו של היושב-ראש, החשש מהכשר להפליה, אז אני רוצה לחזור למה שאמרתי מוקדם יותר בדיון, ככל שיוכיח אותו אדם שאי-הספקת המוצר או השירות היא כסות להפליה מחמת העילות המנויות בחוק לאיסור הפליה, הרי זה מכוסה בחוק איסור הפליה. אנחנו מוסיפים נדבך נוסף, נדבך צרכני. ככל שאי-ההספקה היא מחמת דת, מוצא וכו', הרי שזה מכוסה כבר היום. החוק גם כולל חזקות שמעבירות את הנטל במקרים מסוימים.
היו"ר איתן כבל
ליאת, אדם מתקשר, חס וחלילה אזור מסוים נמצא תחת מתקפה, זה יכול להיות דרך אגב גם באזור תל-אביב, זה לא חייב להיות בעוטף עזה וזה גם לא חייב להיות ביהודה והשומרון. נניח שלשום, כשהיה אירוע בקריית גת, ומישהו היה צריך תיקון דחוף למשהו שקשור לילד שלו, זה אזור שאומרים לו: שמע, אני לא מגיע, יורים שם. יורים שם, אני מפחד להגיע. זו הכוונה בסופו של עניין כשאתה אומר: אזור מסוים, מקום מסוים, נמצא תחת - - -
לאה ורון
זה יכול להיות הנחיות של המשטרה.
היו"ר איתן כבל
אני מבין את המקום שאתם אומרים שאדם אומר לך "אני מפחד". אם אתה מוסיף לו כסף, הפחד עובר לו - - -
לאה ורון
יכול להיות שיש לאירועים כאלה הוראות של המשטרה. יושבים פה נציגים של המשטרה. אולי משרד הביטחון - - -
ליאת בן מאיר שלום
אתה מעלה שאלה שהיא יותר שאלה צרכנית כרגע ולא שאלה של העולם של איסור הפליה, אני רק רוצה לחדד. ומעבר לזה, צריך לשים לב להבחנה שיש גם שירותים חיוניים שמפוקחים על-ידי המדינה שיכול להיות שנותנת הוראות בתחומים מסוימים.
היו"ר איתן כבל
בעניין הזה, בסוף-בסוף, הרי הכול כסות. הכול זה סוג של כסות, כדי לא לתת למקום מסוים - - -
ליאת בן מאיר שלום
לא בהכרח. יש גם שיקולים עסקיים - - -
היו"ר איתן כבל
לא, השיקולים העסקיים, כשאתה מראש מודיע, כשאתה מייצר מצב שהוא דומה למקום אחר. אתה אומר: אני לא רוצה לספק שירות באריאל, כי זה רחוק לי.
ליאת בן מאיר שלום
או כי הוא מפחד - - -
היו"ר איתן כבל
אני עדיין בחלק א'. מול פחד זו שאלה שאני לא יודע להתמודד.
ענת אסיף גיל
- - - רק מדובר על מקום מגורים. כבר עברנו את זה.
היו"ר איתן כבל
נכון. אמרתי.
ענת אסיף גיל
אנחנו מנסים להבין את החשש שלך מהחלק השני, במענה לזה שאמרת שאתה כן רוצה לשמוע מה אנחנו חושבים על זה, כי לא הצלחנו למקד את הדיון. אפילו בדיון הפנימי בינינו, כל אחת הבינה קצת אחרת. בגלל ההבנה שלי אמרתי שבעיני זו לא שאלה משפטית, אבל אולי אני טועה.
ינון מגל (הבית היהודי)
אני חושב שיכול להוסיף גיל ברינגר ממשרד המשפטים, לעניין הזה. הוא יועץ השרה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה. יש לך תובנות אחרות? אנחנו נשמח.
גיל ברינגר
האמת שאני מלווה - - -
לאה ורון
יש תובנה ראשונה שאני מבקשת להירשם לדיונים של ועדת הכלכלה. אנחנו רושמים את זה, אנחנו מחייבים. בבקשה, להירשם.
גיל ברינגר
בשמחה רבה. באתי כאורח.
ינון מגל (הבית היהודי)
אני ביקשתי שהוא יגיע.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה. לא מענישים אותו.
לאה ורון
בסדר גמור, הכול טוב, רק יש פרוטוקול, יש רשימות.
היו"ר איתן כבל
אין כאן עונשים, פשוט יש נהלים.
גיל ברינגר
יצא לי להכיר את החוק הזה לא מעט בחמש השנים האחרונות, והתובנה המרכזית היא, וזאת גם הסיבה שהגענו להסכמות עם המציע כפי שהגענו, שלמרות הרצון שלנו להשתמש בכלים של איסור הפליה, הכלים האלה פחות מוצלחים. והכלי בכל מה שקשור, מעבר לחלק הראשון ל-(א1) פה בהצעה, הכלי המוצלח יותר הוא הכלי של הגנת הצרכן, והסיבה לזה היא בדיוק הסיבה שגם הזכיר חבר הכנסת מקלב, יש אנשים שבאמת, ספקים ואחרים, שלא מעוניינים להגיע למקומות האלה, הם לא עושים את זה בסתר והם לא עושים את זה באיזו צורה נכלולית, הם פשוט לא מעוניינים. לפעמים זה מסיבות כאלה, לפעמים זה מסיבות אחרות, פעמים זה מסיבות עסקיות. נוח לו יותר לעשות את העסקים שלו באזור א' ולא באזור ב', ואנחנו בשנים האחרונות לא הצלחנו למצוא נוסח כזה שהוא מעבר לכלים של הגנת הצרכן, מעבר ליידוע ולגילוי המוגבר, שאני מבין שהולך להיות בקרוב גם מוסדר במסגרת התקנות של הכלכלה, ולשכת השרה ביקשה שהתקנות האלה, יסיימו להכין אותן ולחתום עליהן בלו"ז של החקיקה, זאת אומרת עד לקריאה השנייה והשלישית של החקיקה פה, נשמח לראות את התקנות האלה שהובטחו לנו לפני יותר מחצי שנה בתוך שלושה חודשים. אני אומר את זה פה גם לפרוטוקול.

אלה הכלים שאנחנו מצליחים למצוא, כלים של הגנת הצרכן – כלים של יידוע, יידוע מוגבר, ומעבר לזה אין לנו באמת יכולת לכפות על אנשים להגיע למקומות שהם לא מעוניינים להיות בהם.
היו"ר איתן כבל
העניין ברור. הבנו. אני אגיד שלשכת השרה הוסיפה לנו בקטנה.
גיל ברינגר
היה זה חלקי.
היו"ר איתן כבל
קודם כול, אני רוצה לברך את חברי, משה גולני, ורעייתו, שהפתיע אותי. היום זה יום מורשת יהדות תימן. לכבוד הוא לי לארח אתכם, מהחברים הוותיקים שלי, ובאמת הפתעת אותי כשנכנסת. תודה. מילאת אותי בעונג רב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה כבוד לעדה שאתה יושב-ראש הוועדה.
היו"ר איתן כבל
בוודאי, בעיקר אחרי שיש מבול של התקפות עלינו שצריך לעצור בחקיקה, מאשימים אותנו בקמצנות...
ינון מגל (הבית היהודי)
צריך לזכור שימים לא קלים עוברים בתימן...
היו"ר איתן כבל
בדיוק. לא מספיק מה שעוברים בתימן, עכשיו גם צריך להביא לנו את זה לכאן? אני מוחה, לפרוטוקול.

נחזור לעניין שלנו. מישהו רוצה להעיר?
ינון מגל (הבית היהודי)
לקראת הקריאה השנייה והשלישית, אם עד אז ייווצר מנגנון שמייתר את הצורך בתיקון הזה, בסדר. אני לא חושב שיוכל להיות מנגנון כזה. אני חושב שזה המעט שאנחנו יכולים לעשות בחוק כדי לנסות ולתקן את הסיטואציה הזאת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב שזה תיקון חשוב מאוד. אני רוצה להניח את דעתו של חבר הכנסת פריג'. יש עשרות אלפים שאני מכיר, שגרים ביהודה והשומרון, והם לא גרים מסיבות אידיאולוגיות, הם גרים מסיבות כלכליות. לא היה להם מקום לגור בירושלים, אז הם מצאו את המקום הכי קרוב לגור, בבית"ר עילית, והם גרים ביהודה והשומרון - -
היו"ר איתן כבל
היציאה השנייה מן החומות...
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - כולל עשרות אלפי ילדים שגרים במודיעין עילית וגרים בביתר עילית. יש כאלה שגרים שם מסיבות אידיאולוגיות, רובם-רובם לא מסיבות אידיאולוגיות, והם צריכים לקבל את כל השירות. הם מופלים והם מתקשים לקבל את השירות.
לאה ורון
גם עכשיו הם לא יקבלו. אתה מודע לזה, נכון?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם בכל אופן - - -
היו"ר איתן כבל
אם הוא ידע, מכונת הכביסה שלו תרגיש יותר טוב...
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש דברים שלא קשורים דווקא לביטוח, יש דברים שקשורים למתן שירות. ואם מישהו קונה משהו בתל-אביב, לצורך העניין בחנות "איקאה". בחנות איקאה מחויבים לתת שירות למוצרים שלהם, הם נותנים לכל אחד לקנות, וכשזה מגיע לביתר – לשם אנחנו לא מגיעים. הם לא יוכלו לעשות את זה. אני עוד לא קונה עם חוזה, זו קנייה חופשית בחנות, והם לא יוכלו לעשות את זה. זה מחדד את זה.

אני כן רוצה, אדוני היושב-ראש, לשאול דבר אחד שנבלע בדברים שלך, ואני לא יודע אם זה קיבל מענה. שינוי במחיר – האם זה גם נכנס בהגדרה של הפליה? ביהודה והשומרון זה יעלה כפול.
היו"ר איתן כבל
אם איקאה תכתוב שהיא לא מגיעה לביתר, מותר לה לכתוב?
אורי מקלב (יהדות התורה)
היא לא כותבת, היא תגיד שהיא לא מגיעה.
חנה טירי
כעיקרון אם היא מוכרת מוצר, אני לא מדברת על שירות תיקונים אחרי מכירה – אם היא מוכרת מוצר והיא שמה שלט והיא אומרת: אני לא מגיעה למקומות כאלה, כעיקרון היא תעמוד בהוראות החוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם היא לא תכתוב את זה או בדברים שלא עמדו בהגנת הצרכן בחובת הגילוי שהוא הרבה יותר בולט, ובטח זה יהיה גם בתקופה הקרובה, שהסעיפים האלה לא יוכלו להיות סעיפים מוחבאים, אלא הסעיפים האלה ייכנסו לשפה, שאנחנו רוצים להבליט בכל מיני סעיפים צרכניים – אם זה נכנס לסעיף הזה, אני חושב שעשינו כאן עבודה שיכולה להועיל, היא לא יכולה להזיק.
היו"ר איתן כבל
תודה. תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רק שואל שאלה אחת, אדוני היושב-ראש, האם באיסור הזה או בגילוי יחולו פערי מחירים? נניח הוא אומר: בישראל המחיר כך וכך, וליהודה והשומרון מחיר אחר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברור.
אורי מקלב (יהדות התורה)
במסגרת הגילוי הנאות, אבל הוא צריך לכתוב את זה.
היו"ר איתן כבל
שוב, אתה מכניס אותי לאותה נקודה שעושה לי "כאבי בטן" אחרי כל התהליך הזה, כאילו הגילוי הנאות פותר את הבעיות – כמה מקרים יש ממה שיגאל הציג בפנינו אל מול אירועים שיכולים להתפתח כתוצאה מההבהרה כאילו שבאנו בטוב להבהיר בתוך החוק?

ברשותכם, נסכם את זה כך. ינון, נעלה להצבעה את שאר הסעיפים, אנחנו נביא אותם לקריאה הראשונה. השאלות שעולות לקראת הקריאה השנייה והשלישית – כמי שבא ממקום טוב, באת לברך, אני מציע שנקיים שיחה, וזה מה שאני תמיד אוהב לעשות, שהיא לא שיחה פה בוועדה, אלא נזמין כמה אנשים ממשרד המשפטים, מהרשות להגנת הצרכן וגורמים רלוונטיים ולייצר חידוד בדיוק באותם מקומות שעלול לצאת שכרנו בהפסדנו חס וחלילה. יש לי הרגשה שיכול וזה יהיה המצב. זה בסדר שאולי זה יהיה החוק הראשון שלך, אני גם כן העברתי חוקים, העברתי לפחות חוק אחד, שאני לא בטוח שהייתי מעביר היום, כי באתי לעשות טוב ומצאתי את עצמי שלא במתכוון פוגע בקבוצות כאלה ואחרות מהמערכת. אני אומר פה, כי פה זה הרבה מעבר לקבוצה, זה יכול לייצר סוג של בעייתיות הרבה יותר גדולה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברשותך, לפני שאתה מצביע, איתן. חבר הכנסת ינון, הכוונות של החקיקה הזאת שאתה מציע כאן, יכול להיות שהן בסדר, אני אתך שאסור להפלות מחמת מקום, אבל כשאני מתעמק והולך ומתעמק בהצעת החוק הזאת, אני בספק אם תשיג את המטרה שלשמה אתה מכוון.
ינון מגל (הבית היהודי)
זה יצא מהנקודה האידיאולוגית. לא שזה נעלם, אבל יש פה משהו - - -
היו"ר איתן כבל
אנחנו כבר לא עוסקים בשאלה האידיאולוגית. עזוב, כל אחד יצביע באידיאולוגיה שלו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברגע שאני שומע מיגאל סוגיה של מתן שירות רפואי, ואני שומע בבירור מהמחלקה המשפטית שהחוק לא ייתן מענה לכך, החוק אומר דרשני. לשם כך, איפה שיהיה כתוב "יהודה והשומרון" ו"האזור", תמיד החשד נופל, ואני נמנע מלהצביע על הסעיף הזה. אני מאוד מקווה שנהיה ענייניים ונחתור אכן לשירות האזרח ולא מעבר לכך.
היו"ר איתן כבל
זאת הכוונה, וגם נאמר כאן בעניין הזה שאין כאן שום כוונה כזאת או אחרת מעבר לכוונה של המחוקק בתיקונים הנדרשים. לכן אני מעלה להצבעה תיקון עקיף, חוק להגנת הצרכן, סעיף 2. תיקון 1 וגם תיקון 2, סעיף 31א.
ענת אסיף גיל
על סעיף 1 כבר הצבענו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תיקון 2 זה העלויות, נכון?
היו"ר איתן כבל
כן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה עלויות.
אביגל כספי
תיקון סעיף 2 מדבר על פיצויים עונשיים.
ענת אסיף גיל
זה הסנקציה.
לאה ורון
זה לא העלויות, זה הפיצוי העונשי למי שעובר - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
"ביקש צרכן כי עוסק יספק את הנכס - - - והעוסק לא סיפק כאמור."
הילה דוידוביץ
כעיקרון סעיף 31 – הוא יוכל לפנות לבית משפט ולבקש - - -
היו"ר איתן כבל
כמו בעניינים אחרים הנוגעים להגנת הצרכן, יש לו סעד משפטי.
לאה ורון
זה לא נוגע למחיר הגבוה יותר שדורשים באזור מסוים.
אביגל כספי
סעיף 31א מדבר על פיצוי לדוגמה. והוא אומר: נקשרה עסקה בין עוסק לצרכן והעוסק הפר בקשר לאותה עסקה הוראה מההוראות המפורטות להלן, רשאי בית המשפט לפסוק בשל אותה הפרה פיצויים שאינם תלויים בנזק. בסעיף זה פיצויים לדוגמה בסכום שלא יעלה על 10,000 שקל.

מה שהצעת החוק אומרת שהעניין של הספקת הנכס או השירות למקום מסוים תיכנס כעילה לעניין של פיצויים לדוגמה, זאת אומרת, שאם עסק אומר שהוא כן מספק למקום מסוים, ובסופו של דבר הוא לא מספק למקום מסוים, הצרכן יוכל לבוא לבית המשפט, ובית המשפט יוכל לפסוק לו פיצוי ללא הוכחת נזק בסך 10,000 שקל. זאת המשמעות.
היו"ר איתן כבל
תודה. אני מעלה להצבעה. מי בעד, ירים את ידו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני נמנע.
לאה ורון
עידו סופר, רפרנט תעשייה באגף התקציבים, מוסר כי אין עלות תקציבית להצעת חוק זו.
היו"ר איתן כבל
חבר הכנסת עיסאווי פריג' נמנע.

הצבעה

בעד סעיפים 1 ו-2 – 2

נגד – אין

נמנעים – 1

סעיפים 1 ו-2 אושרו.
אביגל כספי
סעיף 3.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תחילה.
היו"ר איתן כבל
תחילתו של חוק זה ביום - - -
חנה טירי
זה נכריע בקריאה השנייה והשלישית.
היו"ר איתן כבל
אפשר. לא צריך להצביע עליו.
אביגל כספי
נצביע. יהיה בכוכבית.
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 3 – 2

נגד – אין

נמנעים – 1

סעיף 3 אושר.
היו"ר איתן כבל
גם סעיף 3 אושר. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:59.

קוד המקור של הנתונים