ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/11/2015

פרק ט' (בנקאות) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 14

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

יום שלישי, כ"א בחשון התשע"ו (03 בנובמבר 2015), שעה 12:30
סדר-היום
פרק ט' (בנקאות) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה–2015.
נכחו
חברי הוועדה: אלי כהן – היו"ר

דוד ביטן

חיים ילין

אורי מקלב

עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
שולי מועלם-רפאלי

איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
ברוך לוברט - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

עמיהוד שמלצר - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
אייל לב-ארי
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק

פרק ט' (בנקאות) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה–2015
היו"ר אלי כהן
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הישיבה הראשונה שלנו תהיה בנושא של תיקון חוק הבנקאות. נותרה לנו רק הסתייגות אחת. אני שמח באמת להגיד לכם, גם מי שעקב, לראות שגם בנק ישראל בירך על ההסכמות שאליהן הגענו. ולכן אני חושב שבהחלט נושא של שיתוף פעולה תוך קידום הנושאים וקביעת איזונים ובלמים היא נכונה. ולכן, נצביע רק על ההסתייגות האחרונה, ובזה נסיים. בבקשה, אייל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רק רוצה, אדוני היושב-ראש, לציין את הנכונות שלך לגמישות, הרגשנו פה שותפים בהשפעה שלנו בשינוי החוק. החוק שחוקק היום הוא לא כפי שהוא נכנס פה. ואנחנו רואים בכוונה באמת לטובת הלקוח, לטובת כולם. אני חושב שהיו שינויים מהותיים מאוד והחוק הזה מגיע, נראה לי, כמעט בצורה מושלמת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בשל יותר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא בשל הרבה יותר, הוא מושלם יותר, הגענו עד הנקודה כפי שבחוקים באמת אם יש רצון טוב של היושב-ראש, עבודה נכונה של החברים עם הצוות המקצועי, אני חושב שהגענו לדבר מאוד מאוד טוב שמאוד מאוד מועיל.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה לך, חבר הכנסת מקלב. אם כן, ברשותכם, נעבור רק לסעיף הספציפי. אייל היועץ המשפטי, בבקשה.
אייל לב-ארי
בדיון הקודם, כיוון שנטענה טענת נושא חדש על-ידי חבר הכנסת פריג' לגבי התוספת של 400 מיליון, וסך האחוז המסוים ששר האוצר רשאי לקבוע מאותו סך אשראי שיינתן ליחיד או לתאגיד שהכנסתו לא עולה על 100 מיליון שקלים חדשים בשנה - דחתה את הטענה הזאת ועדת הכנסת, ולכן נקבע דיון לעכשיו. יש הסתייגות של חבר הכנסת עיסאווי פריג' לגבי התוספת, שהאחוז שנשאר כרגע בנוסח שבפני הוועדה הוא פתוח, ייקבע כ-80% מסך הערך הנקוב שהונפק כאשראי ליחיד או לתאגיד. וצריך להצביע על ההסתייגות של חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
חיים ילין (יש עתיד)
סלח לי, לא שומעים.
היו"ר אלי כהן
אייל, תנסה רק להגביר את קולך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא הקריא את ההסתייגויות של חבר הכנסת פריג'.
היו"ר אלי כהן
במסגרת הצעת החוק נקבע מלכתחילה בהצעה שהגישו משרד האוצר, שהאשראי ילך ליחידים או לעסקים שההיקף שלהם הוא מתחת ל-400 מיליון ש"ח. על רקע ההערות שנתקבלו מחברי הוועדה, נכנסה תוספת שאומרת שגם עסקים מתחת ל-100 מיליון יזכו גם הם לאשראי. יחד אם זאת - - -
חיים ילין (יש עתיד)
האחוזים ייקבעו על-ידי השר.
היו"ר אלי כהן
האחוזים ייקבעו על-ידי שר האוצר. מכיוון שאני חושב שאנחנו לא צריכים לבוא ולקבוע את זה בצורה שרירותית, אלא נכון שיעשו את זה בצורה מקצועית לטובת העניין.
אייל לב-ארי
אז ההסתייגות של חבר הכנסת פריג' היא לקבוע כבר את אחוז האשראי שיינתן ליחידים ולעסקים קטנים עד 100 מיליון, זה 80% מהאשראי שגויס.
היו"ר אלי כהן
מי בעד ההסתייגות? מי נגד ההסתייגות?

הצבעה

בעד – 6

נגד – 4

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר אלי כהן
ההסתייגות נדחתה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבין שהמסתייג לא נמצא בהסתייגות, אבל אולי בגלל שהוא נמצא בוועדת – לפי התקנון מסתייג שלא נמצא אז אי-אפשר גם להצביע, ההסתייגות בטלה. אבל אני לא יודע מה דינה של הסתייגות שהייתה בוועדה קודמת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון.
אייל לב-ארי
עכשיו על הוועדה לאשר פשוט את סעיף קטן (ב): "מקבל האשראי הוא יחיד או תאגיד, ואם הוא תאגיד – הכנסתו השנתית בשנה שקדמה למועד מתן האשראי, לא עלתה על 400 מיליון שקלים חדשים או סכום אחר שקבע שר האוצר". שר האוצר רשאי לקבוע שאחוז מסוים מסך הערך הנקוב של תעודות ההתחייבות שהנפיק התאגיד יינתן כאשראי ליחיד או לתאגיד שהכנסתו השנתית בשנה שקדמה למועד האשראי לא עלתה על 100 מיליון שקלים חדשים.
היו"ר אלי כהן
מי בעד הסעיף? מי נגד?

הצבעה

בעד – 6

נגד – 4

הסעיף אושר.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה. אייל, לפרוטוקול, בבקשה.
אייל לב-ארי
בעצם, עם הסעיף הזה סיימה הוועדה לאשר את הסעיפים שכלולים בפרק ט' להצעת חוק התוכנית הכלכלית.
היו"ר אלי כהן
חברים, תודה רבה. אני קודם כול רוצה להודות לכל חברי הכנסת שבאמת לקחו חלק ונתנו הערות חשובות שהכנסנו במסגרת הסעיף. אני חושב שבהחלט היו כאן תוספות חשובות, וזאת בהחלט נקודת הפתיחה לטיפול בריכוזיות במערכת הפיננסית על-ידי תוספת של גורמים חוץ בנקאיים שיכנסו. אני חושב שננקטו גם צעדים שיבואו וישמרו – אם זה חברות ציבוריות, אם זה חברה עם דירוג, ואם זה התוספת של הגופים שיכולים לקבל אשראי.

אני כמובן רוצה להודות ליועץ המשפטי, לך, אייל; וכמובן לך, אריאלה, מנהלת הוועדה; וכמובן לכם, נציגי האוצר. שיהיה בהצלחה, ומחכים לראות את התוצאות בשטח. חבר הכנסת ביטן, בבקשה, אם אתה רוצה להוסיף משהו בנושא זה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רק רוצה לומר שאני מברך אותך לא רק כיושב-ראש ועדה, זה גם חוק שאתה הרצת, חוק ראשון, וכל הכבוד.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה. וגם חברתי כאן איילת נחמיאס ורבין שהייתה שותפה להצעה הפרטית, אז גם לה.
דוד ביטן (הליכוד)
לא ידעתי. קודם כול ורבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא ראיתם איך התנהגתי יפה?
קריאה
כן, היא הצביעה בעד.
היו"ר אלי כהן
אז תודה רבה לכם, ושיהיה לנו בהצלחה. אנחנו סוגרים את הדיון הזה, ופותחים את הדיון הבא. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:52.

קוד המקור של הנתונים