ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/11/2015

פניות של דיירי מקבץ דיור ברח' פריימן בראשון לציון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 21

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, כ"ב בחשון התשע"ו (04 בנובמבר 2015), שעה 9:00
סדר היום
פניות של דיירי מקבץ דיור ברח' פריימן בראשון לציון
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

סופה לנדבר – מ"מ היו"ר

יואל רזבוזוב
מוזמנים
חביב קצב - מנכ"ל משרד העלייה והקליטה

אולגה דדון - ממונה דיור ארצי, משרד העלייה והקליטה

שאול מוצפי - מנהל תחום בכיר תכניות סיוע, משרד הבינוי והשיכון

ראובן פאהן - מנכ"ל, חברת אחזקה-חוצבי הסלעים

מנחם יפת - יו"ר ועדת קליטה, עיריית ראשון לציון

ניצן פלג - מנכ"ל, החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ

ליבי גולדברג - מנהלת כספים, החברה הכלכלית לראשון לציון בע"מ

אוליסיה מושקוביץ - עו"ד, פונה, חברת ועדת עלייה וקליטה בראשון לציון

מקסים בביצקי - פונה

רוזה ארקשבסקי - פונה

ודים קירפיצ'וב - פונה

וטליה לייבה - פונה

נטליה אוליאנסקי - פונה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

פניות של דיירי מקבץ דיור ברח' פריימן בראשון לציון
היו"ר ישראל אייכלר
בוקר טוב לכולכם. אנחנו פותחים את ישיבת הוועדה לפניות הציבור בעניין פניות של דיירי מקבץ דיור ברחוב פריימן בראשון לציון. הדיון הזה הוא אחד המאפיינים של הוועדה לפניות הציבור. בדרך כלל ועדות צריכות לעסוק בדברים יותר כלליים ובתופעות ארציות, כולל הוועדה שלנו שעוסקת רבות בנושאים שאמנם נוגעים גם לאנשים מעטים, אבל בפריסה ארצית. משהו נקודתי, זה עוד אחד מהפנים של הוועדה לפניות הציבור ולפעמים אפשר לפעול בעניין הזה יותר מאשר במשהו שמתפרש על פני כל הארץ.

אני רוצה לציין דיון שהיה ביוזמת חברת הכנסת סופה לנדבר, בעניין רופאים בבית החולים בנהריה. אם אני לא טועה זה סודר, נכון?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כן, הם עובדים עד סוף דצמבר ואחר כך אני מקווה שהם יקבלו פיצוי מוגדל.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני מקווה שזה מה שיהיה גם הפעם. מדובר בפרויקט מתחם לשכירות ארוכת טווח שהקרקע שם ניתנה לצרכי ציבור ולא במקבץ דיור. משרד הקליטה פרסם קול קורא שמזמין רשויות באזורים שיש בהם ביקוש גבוה לדיור של עולים קשישים ואין פתרונות דיור ציבורי, שאפשר לבנות גם על קרקע ציבורית. אגב, אני פעם ראשונה שומע את זה, כי בדרך כלל אומרים שבקרקע ציבורית זה בלתי אפשרי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה פרויקט שיזמנו, 4,000 יחידות דיור מתקציב של המדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה לא פריצת גדר, אלא פריצת קרקע. בכל אופן בנו מתחמי דיור לקשישים זכאים לצורך השכרה לטווח ארוך והחברה הכלכלית של עיריית ראשון לציון הגישה הצעה ובנתה את מתחם הדיור. מתברר שהיו שני חוזים, זה אפשר רק בישראל, כמו שאומרים. החוזים לא תורגמו לשפה הרוסית. אגב, יש חוק שצריך לתרגם - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הם חותמים בעברית, אבל על יד צריך להיות תרגום.
היו"ר ישראל אייכלר
גם זה דבר חדש?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו דאגנו, בוועדה כאן.
שלומית אבינח
גם מכתבים של מד"א ביקשתי שיהיו ברוסית.
היו"ר ישראל אייכלר
ואיך מד"א יודע למי כותבים ברוסית ולמי - - -
שלומית אבינח
לא, התשלום יש בכל השפות, ביקשתי בחמש שפות - - - יש גם באנגלית וב - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
גם תרופות ביקשנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, ומשרד הקליטה קבע את שכר הדירה שמשולם על ידי הדיירים ולמעשה אני מבין מכל מה שקראתי בחומר לקראת הדיון, שיש פה שני חוזים שיש שם שני מחירים, שתי אפשרויות של מחירים. משרד הקליטה טוען שזה היה בטעות, תיכף נשמע את הטענה, וכל השאר אנחנו נשמע פה.

אני מבקש עכשיו למסור את הדיון עם חברת הכנסת לנדבר, כי יש לי ועדת חוץ וביטחון על מוכנות העורף.

(היו"ר סופה לנדבר)
היו"ר סופה לנדבר
תודה רבה לך. אני חושבת שאנחנו לא צריכים לעשות סבב, כולם מכירים את כולם. אני אתחיל בזה שבהתחלה נפגעתי ולא רציתי להגיע, בגלל שלא הזמנתם אותי לחנוכת בית, ואתם בדיוק יודעים שאת הפרויקט הזה יזמנו אנחנו, עם חביב ועם כל המחלקה ועם כל משרד העלייה והקליטה עבדנו על הפרויקט הזה ואני צריכה לומר כאן שוודים קירפיצ'וב בלבל לי את המוח ועשה לי חור בראש, ואותי ככה לימדו, לפעמים בחיים צריכים לא להגיד תודה, אבל לתת הכרה למה שנעשה. הרי אתם לא עבדתם באי בודד, אנחנו במשרד העלייה והקליטה ידענו שהתור בראשון לציון ארוך ביותר, אנשים 18 שנה בממוצע המתינו עד שיקבלו את הגג מעל הראש, ואני צריכה גם להגיד שאתם התקדמתם יפה בפרויקט הזה. אתם הייתם בין הראשונים שבניתם את הבית, סיימתם את הבית ואני הייתי מרוצה. אני עקבתי, אם מישהו לא יודע, כמעט בכל שלב של התקדמות הייתי שם בשטח ובדקתי והתעניינתי וגם אמרתי את דעתי.

אנחנו היינו צריכים לעשות חנוכת בית ב-9 במאי, זה לא הצליח בגלל עיכובים, אבל יחד עם זאת אני מרוצה שבחודש אוגוסט היה אכלוס. כאשר קיבלתי פנייה מהדיירים אני באתי לבניין הזה והרגשתי באולם כעס. במקום חיוך על הפנים כעס כזה, כעס עצום. היה לי לא נעים. אישית היה לי, פשוט הלב שלי נשבר, אמרתי, כל כך הרבה השקענו וכל כך הרבה דאגנו, אתם ואנחנו, ובסופו של דבר יש איזה שהוא פגם קטן שהוא בעצם ממלא את הרוגז של האנשים.

התלונות היו על זה שלא היה תרגום, התלונות היו על זה שהם מבולבלים, הסכום נראה להם הרבה יותר גבוה מאשר סכומים אחרים. לא הייתה הפרדה בין הסכומים שמשרד השיכון מעביר. אני חושבת שזה א'-ב', לפני שמחתימים את האנשים הייתם צריכים את הכסף של משרד השיכון להעביר לחברה ואז להחתים את האנשים על השתתפות עצמית. זהו. זה לא קרה. איך אנחנו מתקנים את הדברים? אני אתן לחביב, בגלל שחביב הגיע. חביב, בבקשה.
חביב קצב
גברתי היושבת ראש, השרה לשעבר. אני מוכרח להגיד שהפרויקט הזה באמת זה פרי עבודה ויוזמה וגיבוי רציניים ביותר של השרה שדאגה להביא שתי החלטות ממשלה.
היו"ר סופה לנדבר
עשינו את זה יחד.
חביב קצב
את השרה. זה לא פשוט, אבל אני שמח שביחד עם כולנו, ביחד עם הרשות המקומית, ביחד עם החברה הכלכלית, הצלחנו להקים את הפרויקט הזה. אני חושב שאני ביקרתי בפרויקט הזה, בזמן שהוא היה בבנייה ובהקמה, בפיגומים ובכול, אולי 10-12 פעמים. עוד לא היה דבר כזה שאני הגעתי למקומות כאלה לברר ולבדוק. מה שעשיתי, לא בגלל שיש לי עודף זמן, אלא בגלל שאכפת לי מהנושא, וכל פעם באנו לראות מתי אפשר לאכלס, אנשים מחכים בתור שנים. היה מאוד מאוד אכפת לנו שהפרויקט הזה ייבנה ברמה הכי נאותה, הכי טובה, הכי מתאימה, היו לנו אפילו הערות, ההערות תוקנו ובהתאם להערות שלנו גם דברים תוקנו. פעם ראשונה שהיה לי קשר ישירות עם הקבלן הראשי של הבניין, חברת הבנייה, לא צריך להיות, זה לא בניין שאני בונה, אבל זה מראה על האכפתיות ועל הרצון ועל שיתוף הפעולה שהיה בינינו בנושא הזה.

קודם כל זה דבר שמאוד חשוב להדגיש ואני לא אומר את זה סתם, אני אומר את זה להבין עד כמה אכפת לנו מהנושא הזה. לא אכפת לנו מהבניין, לא אכפת לנו מהדירות, אכפת לנו יותר מהעולים. מאחר שמאוד אכפת לנו מהעולים רצינו שהעולים יתאכלסו כמה שיותר מהר בדירות נאותות, הולמות ושהם יקבלו את כל השירותים שהם צריכים לקבל. ככה פעלנו וככה עבדנו ועשינו את האכלוסים, ועל מנת למנוע טרטור של העולים אפילו הבאנו מערכת מחשב מיוחדת למקום עצמו, שאותו עולה שיושב באולם יקבל את ההפניה במקום במערכת המחשב, לא יצטרך ללכת עוד פעם למשרד הקליטה ועוד פעם להביא אישור ועוד פעם ללכת. יצרנו עבודה, השבתנו אנשים במערכת המחשוב שלנו, בשדה התעופה שלנו, בנוסף לעובדי האכלוס, ועשינו את זה במיוחד באותו מקום על מנת לתת שירות, כי מדובר באנשים מבוגרים, אנשים שלא קל לטרטר אותם ועשינו את הכול על מנת שהכול יעבוד וידפוק ברמה הכי הכי נכונה ומהירה.

לאחר כל מה שאנחנו עשינו, לצערי פשוט מאוד היו אי הבנות וכתוצאה מאי ההבנות נוצרה בעיה שיש היום עוגמת נפש מאוד מאוד גדולה אצל העולים. אני מתייחס קדימה וצריך להפיק לקחים ממה שעשינו. מה שעשינו, אין בן אדם שעושה ולא טועה, אבל כהפקת לקחים עתידית אנחנו מחויבים לדעת לשבת ולראות מה היה עלינו לעשות, מה אנחנו נעשה להבא, על מנת שלא יקרה לנו.

כשבנינו, יצאנו לפרויקט הזה וכשתכננו אותו תכננו אותו לפרטי הפרטים, ברמה כזאת שכולם יהיו מרוצים. אני יוצא מתוך הנחה שגם החברה הכלכלית שבנתה את זה היא לא חברה פילנתרופית, היא לקחה הלוואות מהבנקים, היא צריכה להחזיר כסף, היא צריכה לעמוד בזה.
היו"ר סופה לנדבר
אבל גם בקול קורא אנחנו התחשבנו בזה שזה צריך להיות פרויקט כלכלי.
חביב קצב
נכון, בוודאי, עמדנו על זה, וגם אם הרשות לא הראתה לנו פרויקט שהיא יכולה לעמוד בו, שיש בו היתכנות כלכלית, לא אישרנו אותו. שתדעו. חלק מהקריטריונים באישור הפרויקט זו הייתה ההיתכנות הכלכלית של אותו פרויקט. אין לנו שום עניין שיקום הבניין ובסוף תבוא הרשות ולא תדע להפעיל אותו ולא תוכל להפעיל אותו ואין לה כסף להמשיך לנהל את הבניין.

זה פשוט שנדע. בין היתר קבענו כמה העולה מקבל כסף. הפעלנו על זה מסלול שכירות ארוכת טווח, שזה יותר כסף, ואמרנו מה ההשתתפות העצמית, ההשתתפות העצמית נעה בין זה לבין זה. כשאמרנו שהשתתפות עצמית נעה בין זה לבין זה, לקחנו בחשבון שיש כל מיני משתנים, יש אנשים שמרוויחים יותר, גם קשישים, מקבלים יותר הכנסה מכל מיני מקורות, יש אנשים שחיים רק על קצבת הכנסה של הביטוח הלאומי פלוס השלמת הכנסה, שכולנו יודעים מה הגובה שלה. ואז אמרנו, נענו, אמרנו בקול קורא, שהסכומים נעים בין סכום לבין סכום.

לאחר כל הטעות הראשונה שהייתה, ואני לא בא לציין טעויות, שלא יובן לא נכון, אמרתי, אני מתייחס לעתיד, לא לעבר, לאחר שהייתה אי הבנה בחתימת החוזה הראשון, הפנינו את תשומת לבכם שאפשר גם לרדת במחיר, לא חייבים לקחת את המחיר הגבוה. אני יודע שקל לי להגיד את זה, כל דבר כזה בא לידי ביטוי במחיר כלכלי ובסיכון כלכלי ובהתנהלות הכלכלית שלכם גם מול הבנקים. אבל אין לי ספק שהחברה הכלכלית של ראשון יכולה להרשות לעצמה, אז לא להחזיר את הכסף אולי ב-10 שנים, תחזיר אותו ב-12, תחזיר אותו ב-13. לא שאני מזלזל, אני לא אומר את זה בזלזול, ניצן, חלילה, אבל אני אומר ברמה הכלכלית, ברוך ה', איך אומרים? הם יכולים להרשות לעצמם. אבל אותו פרט, אותו אדם, אותו עולה, שצריך לשלם את התשלום מאצלו יותר גבוה, קשה לו שבעתיים מאשר אנחנו כמדינת ישראל, אתם כחברה כלכלית, יכולים להתמודד. זאת הנקודה.

הנקודה החשובה מאוד הרצינית השנייה. עשינו כל מה שאנחנו יכולים על מנת שהאכלוס - - - עד האכלוס ועד שהעולים נכנסו לדירות שלהם, החיוך היה מלא על הפנים שלהם. לצערי עכשיו אנחנו נצטרך לתקן את זה. אנחנו מוכנים כמשרד הקליטה לבוא ביחד איתכם, לשבת ביחד עם העולים, במטרה מאוד פשוטה, צריך לבוא אל העולה עם תרגום חוזה ברוסית, עם דברים מאוד ברורים, ללכת לקראת ולא להתחשבן על העבר - - -
היו"ר סופה לנדבר
ולהחתים אותם רק על השתתפות עצמית.
חביב קצב
נכון, להחתים אותם מראש - - -
קריאה
עם מספר שינויים.
אולגה דדון
אבל יש בעיה, אם הם לא חותמים על זה הם לא יקבלו את ה - - -
חביב קצב
אנחנו נדבר איתם שהם יחתמו על זה. גם לטובתם, הרבה יותר קל להם לעשות את זה.
היו"ר סופה לנדבר
כבר כמה חודשים לא שילמו?
חביב קצב
אני לא יודע אם שילמו וכמה שילמו, אבל אני אומר, בואו נעזוב את העבר. מנכ"ל החברה הכלכלית, בוא לא נתחשבן איתם על העבר, שהם ירגישו טוב, נדבר איתם על העתיד, נלך קדימה. אנחנו מוכנים לעבוד איתכם יד ביד בנושא הזה. זו נקודה אחת.

נקודה שנייה אני רוצה פה להבהיר. זה לא מקבץ דיור, זה מסלול מיוחד, פתרון דיור על קרקע חומה שאנחנו ביחד עם הרשות המקומית הפעלנו את זה, יש לזה אחריות ברשות המקומית ואתם הזרוע הביצועית של הרשות המקומית לנושא הזה, בתפעול, בבנייה, באכלוס, על כל המשתמע. אבל אנחנו לא מתנהלים, אתם ואנחנו, אנחנו ביחד. אנחנו מוכנים לבוא ביחד איתכם, לשבת עם העולים, לסייע בכל מה שאנחנו יכולים לסייע על מנת לקדם את זה. יש לנו מטרה אחת, להחזיר את שביעות הרצון והחיוך לאנשים שיושבים שם. כל הזמן יהיה מישהו שיהיה מרוצה יותר, מרוצה פחות, זה חלק מהחיים שלנו, אבל בגדול כשאנחנו עובדים מול כמעט 300 איש ברמה שאף אחד לא מרוצה, זה לא טוב לאף אחד. אנחנו מוכנים, גברתי היושבת ראש, להתגייס לנושא הזה ונעשה כל מה שאנחנו יכולים.

הבהרה אחרונה שהייתי רוצה להדגיש, מאוד חשוב לעשות בדיקת ריג'קטים לדירות, בתוך הדירות. מטבע הדברים לאחר האכלוס אנחנו מגלים את הבעיות שיש לאותה דירה, שהסוללה לא בסדר והנזילה פה והאסלה פה והרטיבות פה וחלון לא נסגר טוב, זה טבעי. את זה אנחנו מגלים כל אחד מאיתנו רק לאחר שהוא קונה את הדירה ונכנס לדירה, באכלוס השוטף הוא מגלה את הבעיות. צריך לעשות עוד בדיקה, יזומה, לעבור את כל הדירות ולקחת כמה אנשי תחזוקה של אותו - - - יש לכם את הערבות ויש לכם את הביטוח ויש לכם את כל מה שצריך, לעבור את זה, לעשות עבודה יזומה מול כל דירה, להיכנס ולתקן כל מה שצריך לתקן.
שלומית אבינח
ולהסביר להם שנכנסים למטרה הזאת.
חביב קצב
כן, ולעזור להם בנושא הזה. ואם איזה קשיש, צריך לתלות לו איזה לוח, או צריך לתלות לו איזה מדף, או צרך באיזה משהו לעזור לו, לעשות את זה. לא חשוב, מדובר באוכלוסייה מאוד מבוגרת. ככה אנחנו עשינו, זאת ההנחיה שלי, דרך אגב, לכל מקבצי הדיור. ככה הם עושים בתוך מקבצי הדיור. אנחנו עוזרים להם הרבה, מעבר למה שרשום בחוזה. תודה רבה.

אני מתנצל, אני חייב ללכת. אני באתי לכבוד היושבת ראש, השרה לעלייה וקליטה. תודה רבה לך ואני מתנצל.
היו"ר סופה לנדבר
תודה.
ניצן פלג
כבוד היושבת ראש, חברת הכנסת סופה לנדבר. ראשית אני רוצה להגיד שכל מה שאמרת בהתחלה את צודקת ואני מקבל את זה. עיריית ראשון לציון והחברה הכלכלית רואה במפעל של מקבצי דיור מפעל מאוד חשוב, מאוד מאוד חשוב. זה מקבץ הדיור השני שאנחנו בנינו. אתמול בערב, לסבר לך את האוזן, שעתיים, מחמש עד שבע ישבתי על התכניות של מקבץ הדיור מספר 3. תוך חודשיים אנחנו רוצים כבר לצאת לביצוע. אנחנו רצים מהר מאוד עם זה, אנחנו לא - - -
היו"ר סופה לנדבר
אתה זוכר מי אישר את זה?
ניצן פלג
אנחנו רואים בנושא הזה נושא סוּפר חשוב וגם בחברה הכלכלית, אנחנו נותנים על זה את הדעת ועושים את הכול בשביל לספק את הדיור הציבורי לאנשים שחסרה להם קורת גג. אנחנו כל הזמן, זה לא רק אני, זה גם ראש העיר, יש פה את מר יפת מנחם שהוא אחראי על כל הנושא של הקליטה, חבר מועצת העיר שדואג לזה, כולם מעורבים בזה. כל הזמן מול עינינו לקדם את הנושא הזה. זה חשוב להגיד.
היו"ר סופה לנדבר
טוב, אתם הייתם בראשונים שלקחתם את הדגל והחלטתם שאתם בונים, בגלל שאתם ידעתם - - -
ניצן פלג
אני אומר לך שהדגם השלישי, חבל שלא הבאתי את התכניות, הרבה הרבה יותר משופר והרבה יותר נוח, הרבה יותר יפה. עשינו שם ממש מבנה מאוד יפה, מבנה יותר נמוך, מלבני כזה, עם חצר באמצע, מאוד יפה, ואנחנו ממש בשלבים מתקדמים. גם הסיוע של משרד הקליטה עלה, מאפשר לנו לשדרג, זה גם טוב. כלומר יש פה הבנה שהנושא הזה מאוד חשוב ואנחנו מקדמים את זה.
היו"ר סופה לנדבר
(אומרת דברים בשפה הרוסית.)
ניצן פלג
החברה שלנו היא חברה שיודעת לבנות טוב, יודעת לקדם פרויקטים. כל הנושא של טיפול הוא לא הצד החזק שלנו ובאמת בכל נושא הקליטה, תהליך הקליטה, כמו שאמר פה חביב וגם אני אומר, נכשלנו. אנחנו נפיק את כל הלקחים, התחלנו ליישם אותם. אנחנו נכתוב נוהל קליטה, כל הנוהל, אנחנו נהדק את שיתוף הפעולה עם משרד הקליטה, גם עם אולגה, גם עם חביב, נעשה שיתוף פעולה מיוחד לקליטה. איך אומרים, שפעם אחת - - -
היו"ר סופה לנדבר
תתקנו את הדברים.
ניצן פלג
אנחנו נתקן את זה, למקבץ הבא, ואנחנו יודעים מה אנחנו צריכים לעשות.
היו"ר סופה לנדבר
אבל לפני המקבץ הבא, בואו נתקן את זה כאן.
ניצן פלג
בסדר, גם פה. גם פה אני אתקן. מה שחביב אמר, אני מצטרף. אנחנו צריכים לייצר שם אווירה טובה, אנחנו צריכים לבוא ולראות. עוד פעם, מבחינתנו זה לא לשכן את הדייר וזהו. גם במקבץ הראשון אנחנו - - -
היו"ר סופה לנדבר
ודים, יש לך מקום כאן, יש לך מקום פה.
ודים קירפיצ'וב
שלום לכולם.
היו"ר סופה לנדבר
אני מבקשת סליחה, עוד כמה דקות אתם תסלחו לי שאני אצא לכמה דקות. נעשה הפסקה לכמה דקות.
ניצן פלג
אני אומר, מעבר לזה שאנחנו משכנים את הדיירים אנחנו גם דואגים ונדאג שהמקבץ הזה יהיה בית שאפשר יהיה להפעיל את הדיירים. יש לנו חברת ניהול, היא בסדר גמור, גם אנחנו דואגים, לפחות בחגים, לשי קטן, לעבור בין כל הדיירים, לעשות להם פעילות. יש דברים שאפילו לא רושמים בקול קורא או בפרוגרמה של משרד הקליטה, אבל אנחנו יודעים. חדר הרצאות, לדגם אותו, לשים במה, לשים טלוויזיה, לשים וידיאו, לשים את הדברים האלה. אנחנו רוצים להפעיל את זה בצורה כזאת שזה הרבה מעבר לדירות בשכר דירה ו - - -
היו"ר סופה לנדבר
(אומרת דברים בשפה הרוסית.)
ודים קירפיצ'וב
(אומר דברים בשפה הרוסית.)
היו"ר סופה לנדבר
(אומרת דברים בשפה הרוסית.)

אני מדברת על מה שאמר חביב.

(אומרת דברים בשפה הרוסית.)
ניצן פלג
אני אמשיך את מה שאמרתי. בהמשך למה שנאמר פה על ידי חביב, אנחנו נדאג לארגן את ההסכמים ברוסית. בהסכם החדש, שייצא גם ברוסית אנחנו נעשה מספר שינויים, נעשה כבר את ההפרדה בשכר הדירה, בכספים שמועברים על ידי משרד השיכון לבין ההשתתפות העצמית, שלכל דייר יהיה ברור מה ההשתתפות העצמית שלו.

נמשיך ונטפל בכל הדירות. יש שם צוות של הקבלן שעובר ובודק כל דירה, עושה את מה שכתוב - - -
שלומית אבינח
מי איש הקשר? יש איש קשר?
ניצן פלג
כן, יש איש קשר, יש חברת ניהול שנמצאת שם, חברת ניהול מאוד טובה, יש שם את הקבלן ש - - -
מקסים בביצקי
תרשה לי לתקן אותך, ברשותך. חברת הניהול, הכול בסדר, אבל יש דברים שבפנייה לחברת הניהול מפנים אנשים לחברות, כמו הדלתות. כידוע לך, הסיפור עם הדלתות, עם המנעולים שם, חברות שנתנו אחריות על הדלתות, שזה מאוד מוזר, בלתי נסבל. שאישה לא יכולה לפתוח דלת חודשיים-שלושה, זה פשוט בלתי נסבל.
ניצן פלג
אתה צודק. אני מקבל את ההערה. אנחנו נעבור אצל כל הדיירים, נרכז את כל הבעיות מול החברות החיצוניות, קבלני המשנה, נביא אותם בצורה מרוכזת שיטפלו בכל הדברים. הם לא צריכים לפנות.
מקסים בביצקי
אני רק אתרגם להם (אומר דברים בשפה הרוסית.)
ודים קירפיצ'וב
ניצן, תשמע, הבעיה, כמו שאתה אומר, זה ברור שהחברה העירונית יכולה לטפל בזה, אבל צריך להיות בן אדם שהוא באמת איש קשר. לא יכול להיות שמישהו מהדיירים יכול לפנות לאחראית של המקבצים, היא צריכה לפנות לעוד מישהו ואחר כך לא זז שום דבר. זה צריך להיות ברור הבן אדם, שכל הדיירים יכולים ישר להרים את הטלפון ולדבר ולהגיד מה קורה. זה בעיה. שיהיה קשר טוב מאוד, לא כמו עכשיו.
ניצן פלג
אני מכיר את חברת הניהול כבר שמונה שנים. תשע, הוא מתקן אותי. יש שם גברת בשם בלה - - -
היו"ר סופה לנדבר
בלה תעבוד בשני הבתים?
ניצן פלג
כן.
היו"ר סופה לנדבר
לא, זה לא מקובל. בכל בית צריכה להיות אם בית.
ניצן פלג
היא עכשיו שם.
ודים קירפיצ'וב
לא, אבל, ניצן, הבעיה שבלה לא יכולה לבד לעשות את זה.
ראובן פאהן
יש שניים שמטפלים בזה, בלה ומיכאל. מיכאל יותר מטפל בנושא של התיקונים, התיקונים כרגע - - -
היו"ר סופה לנדבר
משרד העלייה והקליטה לא חייב אותם בחוזה שבכל בניין צריך להיות אם בית ו - - -
ראובן פאהן
יש לנו שניים, מיכאל ובלה.
מקסים בביצקי
לא, זה לא נכון. אם בית יש רק בלה שהיא בשני התפקידים כרגע. גם השומר אותו דבר, לשני בתים - - -
היו"ר סופה לנדבר
כדי שבניין יתפקד כמו שצריך, בכל בניין כזה צריכה להיות אם בית וצריך להיות איש אחזקה או שומר. לא יכול להיות שומר, ועוד בסיטואציה של היום של מדינת ישראל, שהוא קופץ מבניין לבניין, זה פשוט בלתי - - -
קריאה
הוא גם פה ושם.
היו"ר סופה לנדבר
לא יכול.
ראובן פאהן
לא, זה שניים, בכל בניין לחוד.
ודים קירפיצ'וב
אבל תסביר, דוגמה, אם אנשים פונים למיכאל - - -
היו"ר סופה לנדבר
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
סליחה, הפרוטוקול לא קולט, דברו כל אחד בתורו.
היו"ר סופה לנדבר
אם אתם תדברו כולכם ביחד, זה לא קולט.
ניצן פלג
אני מקבל את מה שאתם אומרים. זה ברור, עוד פעם, חברת הניהול, הוא יושב פה, הוא שכיר אצלנו, הם מקבלים הרבה מאוד כסף במכרז, הם צריכים לשים שומר ושומר, אם בית ואם בית. אם זה לא ככה זה חמור מאוד, אנחנו נבדוק את זה וזה יהיה ככה. אין ויכוח.

עכשיו אני אומר עוד פעם, לאור הטענות וכל מה שאמרתי, אתם לא הייתם פה בהתחלה, גם הנושא של בדיקת הדיירים, אנחנו ניכנס, נעבור בית בית, דייר דייר, נשים שם - - -
היו"ר סופה לנדבר
אתם תשימו הודעה שביום כזה או ביום כזה בשעה כזאת וכזאת אנחנו עוברים בדירות.
ניצן פלג
כן, מישהו מטעמנו, נעשה רישום של כל התקלות שיש במהלך השבוע הקרוב. ברגע שיהיה לנו את הרישום של התקלות הקבלן אמור לטפל בבדק, הוא ייכנס, יסדר אותם. אנחנו נוודא שתיקנו את זה. אני מתחייב תוך שבועיים שלושה ליישר קו בנושא הזה, להכניס לשם צוותים שיטפלו בכל מה שצריך.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
ניצן פלג
כל מה שקשור לבדק, הדברים שהקבלן עשה בצורה לא תקינה, אנחנו צריכים לסדר את זה וזה על חשבון הקבלן. אין דבר כזה לשלם. אם קבלן לקח כסף, אלא אם כן ביקשו ממנו דברים נוספים, אני לא יודע, אבל כל הפגמים שבדירות הקבלן יסדר. אנחנו מחזיקים לו ערבויות במיליונים עד שהוא יסדר, הוא לא יראה את זה. עד שאני אקבל חתימה של כל הדיירים וכל הדירות, הכול בסדר והכול תקין אנחנו לא מחזירים לו את הכסף והוא יודע את זה.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)

אני אומרת שעוד חודש אני אעשה עוד ועדת בדיקה ואני מקווה שתוך חודש - - -
ניצן פלג
אנחנו נזמין אתכם לעשות שם סיור. אתמול בערב טיפלתי בשתי דירות שהייתה להם בעיה עם חברת חשמל. 004 ו-118, אני מול מנהל המרחב, ניצן סקופ, לטפל בבעיות, כי לא הצליחו להתגבר על זה, קיבלתי עדכון שטיפלו בזה. אנחנו רוצים שהקליטה תהיה יעילה, טובה, נוריד את כל הבעיות האלה שאנשים ייכנסו לשגרת החיים שלהם. אנחנו נקצה את כל האמצעים בשביל לעבור את הגל הזה וליישר קו עם הבניין. זה בעדיפות ראשונה. אנחנו לא ניתן לזה ל - - -
היו"ר סופה לנדבר
אתם תחתימו אותם על חוזה חדש, עם תרגום לרוסית, עם הפרדה ברורה בין כסף של משרד השיכון והשתתפות עצמית.
ניצן פלג
עם קצת שינויים.
היו"ר סופה לנדבר
לא, השתתפות עצמית, רק על השתתפות עצמית כדי לא לבלבל אותם.
ניצן פלג
לא, בנספח, חשוב לי להגיד, הם יצטרכו לחתום על ייפוי כוח, הם מאשרים לנו לקבל את הכסף ממשרד השיכון ישירות אלינו והם ישלמו רק את ההשתתפות העצמית.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)

יש לי פה עוד בעיה. נכון שבחוזה היה כתוב בין 280 עד 350, אבל הבדל של 100 ₪ בין הבית הראשון שממול והבית הזה, איך עיריית אשדוד תעזור לנו להתמודד עם זה.
שלומית אבינח
ראשון.
היו"ר סופה לנדבר
ראשון. גם אשדוד בדרך. באשדוד אפילו לא התחילו לבנות, יש לי עניין איתם.
ניצן פלג
חשוב להבהיר שהחברה הכלכלית, אנחנו לא מרוויחים, באמת. אני יכול לבוא ולהראות לכם את כל הספרים שלנו, אנחנו לא מרוויחים את הבניין. 100 שקל בסדר גודל של מה שאת אמרת, בסדר גודל של 200,000 ומשהו בשנה. זה גורם לנו, זה מאוד בעייתי מבחינתנו. אבל יחד עם זה אני מוכן לבחון ובנוסף ונעשה אפילו על זה ועדה פנימית, אם יש בעיות לדיירים מסוימים אז לא באופן גורף לעשות הנחות כי - - -
היו"ר סופה לנדבר
זה לא יכול להיות חלק כן וחלק לא.
ניצן פלג
אני אומר, עוד פעם, אנחנו מאוד מאוד גבוליים. זה נאמר פה על ידי חביב, שהפרויקט הזה חייב להיות - - - עוד פעם, החברה היא לא חברה פילנתרופית, אתם צריכים להבין את זה, היא טיפה עם הראש מעל המים. אני אומר פה, אנחנו מאוד מאוד במגבלה.
מקסים בביצקי
אפשר שאלה? אתה אומר מגבלה, אני במקרה נדל"ניסט. אני לא יודע אם ידוע לך, אבל בעיקרון מחיר למטר מרובע היום בראשון, ממוצע, זה 50 ₪, אנחנו מדברים כרגע על דירות של 36-38 מטר, שזה אומר שהמחיר אמור להיות בסביבות 1,400 שקל, איך אתה אומר שאתם גובים מהם 2,200 ואתם לא רווחיים? לפי דעתי, לפי החשבון שעשיתי - - -
ניצן פלג
איך הגעת ל-2,200? אנחנו לא שם.
מקסים בביצקי
אתם כן שם. זה לא משנה אם זה בהשתתפות של המדינה, אבל עדיין אתם שם, כי החוזים שאתם מחתימים אנשים זה בין 2,200 ל-2,100.
ניצן פלג
אם אתה נדל"ניסט, בבנייה אתה צריך לחשב גם את השטחים הציבוריים והמסדרונות וכל ה - - -
היו"ר סופה לנדבר
לא, אני לא רוצה ש - - -
ניצן פלג
חבל להיכנס לזה. אני אומר לך - - -
היו"ר סופה לנדבר
זה לא רלוונטי. המחירים לא גבוהים בגלל שאתם הפסדתם, אבל אמר כאן מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, שזה פרויקט כלכלי שהעירייה לקחה על עצמה וזה צריך להיות גם כלכלי, העירייה צריכה להחזיר את הכספים, את ההלוואות שהיא לקחה כדי לממן את הפרויקט הזה. אבל תגיד, זוג בבניין ממול משלם כמה?
ניצן פלג
אני אומר עוד פעם, זה לא - - -
היו"ר סופה לנדבר
אבל איך אתם מגיעים לזה? לפחות באמצע? תשמע, יש אנשים שנניח יש להם הכנסה חוץ מקצבת זקנה, אבל אם יש אנשים שיש להם רק קצבת זקנה אז בעצם אנחנו כאן בוועדה דאגנו שזה יהיה לא יותר מ-8% של ההכנסות ואז אתם קופצים מעל הגג.
ניצן פלג
זה בניגוד לקול קורא. אנחנו מחויבים מול משרד הקליטה בקול קורא. אם משרד הקליטה יהיה מוכן לסבסד את זה או משרד הבינוי אנחנו נסתדר. אני אומר, היום אנחנו מאוד גבוליים. אנחנו מאופסים במה שאנחנו מקבלים ובמה שאנחנו מוציאים. כל המקבץ הזה, כל הכספים הגיעו מהלוואות של בנקים ואנחנו משלמים על זה משכנתא. מה שאנחנו מקבלים מהדיירים יוצא החוצה. החברה הכלכלית, אני מוכן לפתוח את הספרים, אתם יכולים לבוא לראות - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רגע, העירייה נתנה קרקע חומה. משרד הקליטה אמור לממן את זה, נכון? 100% מימון או שהמימון הוא של העירייה?
ניצן פלג
משרד הקליטה העביר לנו 18 מיליון שקל כולל מע"מ, שזה לביצוע 16.5. הבניין עלה לנו 44 מיליון שקל, כל הכסף הגיע מהלוואות מהבנקים. התחשיב שלנו היה ששכר הדירה יכסה את המשכנתא, את ההלוואות. ככה אנחנו חיים. גם העירייה, גם אנחנו, לא מרוויחים. חבר'ה, באמת, אני אומר לא מרוויחים - - -
היו"ר סופה לנדבר
לא, לזכותכם ייאמר שראשון לציון יחד עם סגן ראש העיר אז, ואדים קירפיצ'וב, אתם לקחתם את הפרויקט, אתם הייתם ראשונים ואתם גם סיימתם את הבנייה בזמן, בעצם אתם הייתם כמעט ראשונים. ובגלל זה אני מעריכה את זה ובגלל זה אני אישרתי עוד פרויקטים לראשון לציון כדי לפתור את הבעיה של ראשון לציון.

(מתרגמת לשפה הרוסית.)

שולמית, אנחנו נעצור לכמה שניות שאני אדבר ברדיו.
שלומית אבינח
רזבוזוב יכול להמשיך בינתיים.
היו"ר סופה לנדבר
לא, אני רוצה שהוא ידבר על ידי.

(הישיבה נפסקה בשעה 09:52 ונתחדשה בשעה 09:56.)
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, תודה רבה על העזרה. קודם כל אתם מחתימים אותם על נספח שמעבירים את הכסף של המדינה, של משרד השיכון - - -
שלומית אבינח
על ייפוי כוח. קודם הוא רוצה ייפוי כוח.
קריאה
המחאת זכות.
היו"ר סופה לנדבר
או אתם כולכם תדברו או אני אדבר וכל אחד ידבר בנפרד.
שלומית אבינח
הוא דיבר על ייפוי כוח והוא מדבר על המחאת זכות, זה כתוב בפרוטוקול.
היו"ר סופה לנדבר
על ייפוי כוח מחתימים את האנשים, לפני חוזה. זה דבר אחד. חוזה עם תרגום לרוסית על יד, זה דבר שני. יוזמה של בדיקות וליקויים. עכשיו נעבור לדבר שנקרא אם בית בבית, בנפרד, שומר נפרד וכל האחזקה נפרד, בגלל שהחברה הכלכלית לא יכולה לחסוך על הבית הזה. זו הייתה הכוונה שלנו בקול קורא וזה א'-ב' של דברים שצריכים להתנהל כחוק.

אני יודעת שאתם לא פילנתרופים, אבל יחד עם זאת, ואמר את זה המנכ"ל, כשהם כתבו את הדבר בין 280 ל-350, הם כתבו את הסכום שאתם יכולים לקחת, אבל יחד עם זאת לדעתי אתם צריכים להוריד את מחיר ההשתתפות העצמית. אז תיקחו עוד בשנה הבאה, אבל בגלל שאתם רוצים שאנשים יהיו מרוצים הם לא יכולים לשלם יותר מאשר בבית על יד. הם פשוט לא יכולים. אני כשרת העלייה והקליטה במשך שש שנים, כאשר משרד השיכון העלה את המחירים, לא נתתי לחביב להעלות בגרוש את הסכומים של ההשתתפות העצמית. לא נתתי, אמרתי לקחת על עצמנו ומשרד העלייה והקליטה תמיד לקח את זה על עצמו. פה, בגלל שאתם לקחתם ובניתם ויזמתם ועשיתם, ואני צריכה להגיד, בית יפה מאוד, אתם תתקנו את הליקויים והכול יהיה בסדר, אבל אני רוצה שאנשים ירגישו שהשכנים שלהם לא משלמים פחות והם הפכו להיות - - -
ניצן פלג
אני לא רוצה להגיד לך 'בואי נעלה לשניים', אבל הראשונים, כי זה בניין שנבנה לפני 10 שנים ולדעתי עוד מעט המחירים שם יעודכנו. אוטוטו - - -
היו"ר סופה לנדבר
מה זה יעודכנו?
ניצן פלג
המחירים שם אמורים להשתנות. זה כבר 10 שנים שם. דרך אגב שיטת הבנייה שם היא שיטה שונה, המדינה יצאה לשיטת דיור, שקבלן, חפציבה בזמנו בנה והוא נותן אחוזים, את הכספים שהוא מקבל הוא מפריש מזה לעירייה. כלומר הדיירים שם לא משלמים.
אולגה דדון
אני לא יודעת מה אתה מדבר לגבי הולכים להעלות, לא הולכים להעלות. אנחנו לא דנים ואין לי מושג על מה אתה מדבר.
ניצן פלג
עוד פעם, עלויות הבנייה של המקבץ הראשון - - -
אולגה דדון
זה משהו אחר.
ניצן פלג
זה היה לפני 10 שנים והמקבץ הזה היום זה עלויות שונות לגמרי. אנחנו לא יכולים, אני עוד פעם אומר, אנחנו פשוט נפסיד כסף ואז כל ה - - - אל"ף, לא יאשרו לי, גם ההנהלה שלי. אנחנו נפסיד כסף, אני לא יכול לגרור את הבניין הזה בצורה הפסדית. אבל, אני אומר עוד פעם, אני מוכן לבחון הורדה, אם זה לא יהיה כל הסכום, לפחות חלק ממנו, נעשה איזה הנחה, נבדוק את המספרים. אני מוכן לבדוק פעם נוספת ולתת לכם תשובה.
מקסים בביצקי
מה ההפרש היום?
היו"ר סופה לנדבר
100 ₪.
מקסים בביצקי
הם לא יכולים להוריד ב-100 ₪? כל הרווחים?
ניצן פלג
לא, אני אמרתי לך. עוד פעם, אם הייתי יכול הייתי עושה את זה. אם זה היה תלוי בי הייתי נותן את זה בחינם, כן? אין לי בעיה עם זה, אני בסוף מסתכל על זה כעסק כלכלי. אנחנו לקחנו הרבה מאוד הלוואות ואנחנו צריכים להחזיר אותן. תאמין לי, אני לא מרוויח אגורה, אני לא מקבל בונוסים, שום דבר.
היו"ר סופה לנדבר
תגיד לי, בישיבת המעקב, אתם תשבו בהנהלה של החברה - - -
שלומית אבינח
עד ישיבת המעקב, אנחנו נפרסם מתי היא תתקיים.
היו"ר סופה לנדבר
ואתם תנסו להוריד את ההשתתפות העצמית?
ניצן פלג
אני אבדוק, אני אעשה את המקסימום. אני מבין את הבעיה וגם אם לא את הסכום, חלק ממנו. אנחנו מצפים לראות את המספרים. אני אומר עוד פעם, בשביל שהמיזם הזה יצליח גם בשלישית, אנחנו חייבים מראש ש - - - בניין כזה יודע לצוף מעל המים, זה באמת, כל אגורה וכל שקל שמשלמים לאנשים שאין, אני מבין אותם, אבל אנחנו צריכים לשמור על זה כלכלית. אני לא רוצה שזה יבוא על חשבון שירות שניתן להם ודברים אחרים.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)

אבל אתם לא תחתימו אותם לפני שאתם תחליטו, בסדר? אני - - -
שלומית אבינח
אז מה, אז לעשות ישיבה ואז יחתמו?
היו"ר סופה לנדבר
לא, אני רוצה לעשות ישיבה, לפחות לעקוב אחרי זה שהמחיר לא יהיה - - - שהם ינסו לתת לי - - -
ניצן פלג
לא, אני תוך יום-יומיים נותן - - -
היו"ר סופה לנדבר
תוך יום-יומיים אתם תגידו - - -
ניצן פלג
מחר אני סוגר את זה, נדבר בטלפון.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, עם משרד העלייה והקליטה.
אולגה דדון
כן, אנחנו בקשר ישיר. אני רוצה להוסיף משהו. עד שהעולים הדיירים לא יחתמו על הטופס הנדרש על ידי משרד השיכון לצורך קבלת תוספת סיוע בגין שכירות ארוכת טווח הם לא יקבלו, הם לא יקבלו את ה-400 שקל. חשוב מאוד שאנשים יבינו את זה. נציג משרד השיכון נמצא כאן.
היו"ר סופה לנדבר
טוב, משרד השיכון.
שאול מוצפי
שלום. שמי שאול מוצפי, מנהל תחום סיוע בדיור. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם משרד הקליטה ואנחנו באמת שמחים על כל פתרון שנותן פתרון קבוע ולא זמני לדיירים. זו דוגמה טובה.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
שאול מוצפי
אנחנו בפרויקט הזה זרוע למשרד הקליטה. ברגע שנקבל את הרשימות ואת המחאת הזכות שמעבירה את כספי הסיוע לחברה הכלכלית אז מבחינת הדיירים אין בעיה, הם לא צריכים לדאוג, הכסף יועבר. אנחנו פה בעדם ו - - -
היו"ר סופה לנדבר
אבל אתה יודע, עד כמה שחשוב להעביר כסף ישירות לחברה. בגלל שאני ראיתי טבלה, שבגיל מסוים מקבלים השתתפות אחת, אחר כך יותר ויותר ויותר. מה שקרה שבעצם אנשים היו צריכים לרוץ כדי להחזיר את הדברים, לא כולם לפי הגיל ולפי הטבלה הזאת קיבלו את הכסף. אתם תסתדרו עם החברה הכלכלית בלי לערב את האנשים.
שאול מוצפי
כן, הדיירים לא צריכים לדאוג, אנחנו עושים העברה ישירה לחברה, הסכום הוא אחיד, 400 שקל, כולם יקבלו את הסכום.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
שלומית אבינח
שיתרגמו את זה גם לרוסית.
היו"ר סופה לנדבר
אתם יודעים מה? אומרת שולמית, מזכירת הוועדה, שתתרגמו את זה גם לרוסית. כל מסמך שיהיה עם תרגום לרוסית, כדי לא לבלבל את האנשים, שהם יידעו שהם לא חותמים - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תגיד לשר השיכון, נורמה בכלל, הכול ברוסית, כל הדברים, כל מקבצי הדיור.
אולגה דדון
סליחה, זה קיים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז למה הוא אומר שהם לא קיבלו?
שאול מוצפי
אנחנו מעבירים את החוזים ואת ההתחייבות.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
ניצן פלג
את שני הסכומים אתם מעבירים?
שאול מוצפי
כל הסיוע שמגיע ל - - -
שלומית אבינח
גם את ה-400 וגם את ה - - -
היו"ר סופה לנדבר
אתם פשוט תתרגמו גם את זה וגם את זה כדי שלא יהיה בלגן.
ודים קירפיצ'וב
קודם כל שאתה אומר זה נכון ואתה צודק במאה אחוז, אבל הבעיה, וכל הספקולציות שעכשיו הולך למקבץ שלנו בראשון, זה הולך למה החברה העלה ל-100 שקל לדייר. אתה צודק כמו שאתה מסביר, זה צריך להיות רווחי וצריך לדאוג לאנשים, אבל צריך להסביר לאנשים למה בדיוק, לא אני ולא סופה ולא קוסטנטין, אתם צריכים להסביר או לתת להם מכתבים, בדיוק, שיהיה רשום ברוסית למה זה עולה. אתם צריכים להסביר שאתם תעשו מקסימום ספציפי במקרה נקודתי, אבל מי יכול לשלם פחות, אבל למה, אנשים לא יודעים למה. אתה מבין? בגלל זה זה כל הזמן הסיבוב, כל הזמן הבן אדם מדבר, 'אני משלם 100 שקל, הוא משלם 50 שקל, ההיא משלמת פחות ל-1,000 שקל'. צריך להסביר, זה חשוב. שלא יהיו אחר כך עוד פעם דיבורים.
ניצן פלג
אני אגיע למקבץ הדיור, נאסוף את כולם, נסביר להם פעם נוספת, אני אקח גם נציגים ממשרד הקליטה, נעשה כנס, נעשה תיקון.
ודים קירפיצ'וב
יפה.
ניצן פלג
אני עוד פעם אומר, הייתה לנו תקלה בקליטה. אתה לא היית פה בהתחלה, לא קלטנו כמו ש - - -
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
אוליסיה מושקוביץ
אני שוב חוזרת על בקשתי, לא כל דייר יקבל את ההודעות באופן רשמי. אני מבקשת גם את ההסבר של הסיבה. נתקבלו הסכומים, למה אתם גובים את הסכומים. אני מבקשת להסביר בהתאם לאיזה החלטה.
היו"ר סופה לנדבר
סליחה, אני נתתי לך זכות לדבר? מי את? תציגי את עצמך. תשאלי אותי האם אני נותנת לך זכות לדבר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
בסדר, היא לא הבינה, היא חשבה - - - החבר'ה שלה דיברו - - -
היו"ר סופה לנדבר
גם היא תדבר אם היא תבקש.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
היא עורכת דין שמייצגת את ה - - -
היו"ר סופה לנדבר
קוסטה, סליחה, גם היא תדבר, אני אתן לה, אם אני אחליט שאני צריכה לתת לה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
היא חשבה שהיא קיבלה רשות דיבור.
היו"ר סופה לנדבר
אם עורכת דין לא יודעת לבקש ולקבל, אז סליחה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
היא מנומסת. יש פה נימוס ויש פה - - - לא צריך פה לעשות - - -
היו"ר סופה לנדבר
תודה רבה לך. תודה רבה לך.
אוליסיה מושקוביץ
אני מתנצלת. שמי מושקוביץ אוליסיה, עורכת דין, חברת ועדת עלייה וקליטה של ראשון לציון. לפני שבועיים התבקשתי על ידי דיירים, שרובם נמצאים כאן, לבדוק את החוזה ולטפל בנושא גלובלית. זה מה שבעצם נמצא עד היום, כל יום קבוע אני נמצאת באחת הדירות ואנחנו מדברים ובודקים וכל יום אני מעלה איזה שהוא נושא חמור ופניתי כבר לחברה הכלכלית עם השאלות. וכמו שאמרתי קודם, יש לי מספר שאלות מאוד פשוטות. בעקבות איזה החלטה הוחלט לגבות את המספר הגבוה ביותר? משרד הקליטה המליצו על השתתפות עצמית בטווח של בין 180 עד 280 והוחלט על ידי החברה הכלכלית לגבות את הסכום הגבוה ביותר. אני עד היום לא הצלחתי מכל הפניות הרבות, לכל הגורמים, לכל הגופים הגדולים של מי שמחליט, להבין למה. זה משהו שניסיתי להעביר לדיירים, מה הסיבה. לא הצלחתי. זאת הבקשה שלי, אני מעלה את הבקשה לכאן לשולחן. אני מבקשת לקבל את התשובה באופן רשמי. אם אפשר בשפה הרוסית ובשפה העברית.

אני הבנתי שנעשתה איזה שהיא טעות. כמו שאנחנו יודעים, טעות זאת לא עילה לביטול חוזה וזה ברור לגמרי. אני בטוחה בזה, האוכלוסייה הכי חלשה בארץ צריכה לסגור את הטעות הזאת. אני מבקשת לסגור את זה בפשרה בין משרד הקליטה לחברה הכלכלית ולמצוא איזה שהוא איזון. לא המספר הגבוה ביותר ולא הנמוך. ועוד דבר נוסף - - -
היו"ר סופה לנדבר
אוליסיה, את כנראה לא הקשבת למנכ"ל. אנחנו דיברנו בדיוק על סכום ההשתתפות, בגלל שההשתתפות במקום הזה יותר גבוהה במשרד העלייה והקליטה כאשר היה כאן המנכ"ל הוא הסביר למה הם נתנו טווח יותר נמוך ויותר גבוה, בגלל שזה פרויקט כלכלי והם התחשבו שלא לכולם יש את אותה הכנסה ובגלל זה הם נתנו, שהפרויקט הזה יהיה כלכלי ושהחברה הכלכלית הזאת לא עושה את זה כנושא פילנתרופי, היא צריכה להחזיר את ההלוואות ואז בנו בית. זה דבר אחד.

אני עכשיו ביקשתי מהמנכ"ל בישיבה של הנהלה של החברה הכלכלית של ראשון לציון לנסות להוריד את הסכום הזה ולקחת לפחות אמצע. אני מבינה שיש להם לפי הקול קורא אפשרות להעלות את ההשתתפות העצמית, אבל יחד עם זאת, אני כיושבת בראש השולחן, כממלאת מקום יושב ראש הוועדה, מבקשת מהחברה לשקול ולהודיע לי במשך כמה ימים עד שבוע הבא את הסכום, על מה אתם תחתימו את האנשים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני אוסיף משפט. אנחנו נמצאים פה במצב ביניים, מצד אחד כמו שאמרנו, מבחינת דיני חוזים, היה חוזה, מספיק שגביתם פעם אחת וקיבלתם את הכסף לחשבון, זאת אומרת שהסכמתם לחוזה הקודם.
ניצן פלג
לא גבינו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
גביתם.
ניצן פלג
לא גבינו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא גביתם? אני הבנתי מהדיירים ש - - -
שלומית אבינח
תשלום ראשון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תשלום ראשון? לא משנה, זה נקרא שקיבלתם כספים. מצד שני, הפרויקט הזה, אני רוצה לברך את עיריית ראשון לציון כי לא כל עירייה תלך על פרויקט כזה, זה פרויקט שעירייה מממנת, בסופו של דבר היא צריכה לממן איכשהו, אתם עושים מודל כלכלי, כמובן אתם גובים, אבל עדיין אתם לוקחים פה איזה שהם סיכונים ואנחנו רוצים שתמשיכו לבנות את היחידות האלה. אם עכשיו אנחנו נבוא ונלך לבית משפט ונגיד שהדיירים יזכו, זאת אומרת שאתם תפסיקו את הפרויקטים. זאת לא המטרה. אז כמו שאמרנו, אם תסתדרו והדיירים יהיו מרוצים אז - - -
ניצן פלג
אמרתי בהתחלה ולא היית, עשינו טעות. אם הייתי עושה טעות הפוכה ולוקח יותר והייתם באים ואומרים - - - אנחנו הולכים לחיות ביחד עוד הרבה זמן, אנחנו הולכים לבנות את המקבץ השלישי ו - - -
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
ניצן פלג
אנחנו עובדים באמת בשיתוף פעולה על מנת לעשות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
בסדר גמור, הגיוני, מקובל. רק חשוב באמת להסביר להם בשפה שלהם ובנועם.
ניצן פלג
חשוב לי להגיד, אני עובד ציבור, פקיד כמו כל אחד אחר, אנחנו לא מרוויחים מזה, אנחנו רוצים פה עסק שכולם ירוויחו.
היו"ר סופה לנדבר
די, מספיק, אתה כבר אמרת את זה ואני איתך יחד רוצה להגיד, הדבר היפה שלקחתם ועשיתם, אני לא רוצה להפוך אותו לדבר שעיריות אחרות יגידו 'לא נבנה'. לא רוצה. אמנם אני לא נמצאת במשרד העלייה והקליטה ואת פרויקט קרקע חומה אני יזמתי ודאגתי ונלחמתי והמפלגה שלי עשתה הכול כדי שהפרויקט ייצא לפועל, אני רוצה להגיד, עשיתם טעות, אתם מבינים איפה טעיתם, אני רוצה תוך ימים קצרים שתתקנו את הדברים, תפרידו בין כספים של משרד השיכון, תחתימו אותם על ייפוי כוח כל הכסף של משרד השיכון, שיעביר ישירות, תרגום לרוסית, יוזמה של בדיקת ליקויים ולהוריד את ההשתתפות העצמית עד כמה שאתם יכולים, בסדר?
וטליה לייבה
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
מקסים בביצקי
(מתרגם בתרגום חופשי): אני קיבלתי ב-1 באוגוסט את הדירה, ממש פתאומי. בחמש דקות הם חתמו על החוזה, תוך כמה שעות הם נכנסו כבר לדירות מתוך פחד שאחרת הם לא יקבלו את הדירות. בסוף החודש הם לא יכלו לעבור כי הם לא הודיעו להם מראש, הם לא הודיעו בדירות שלהם. כשהם נכנסו לשמה הם הבינו שיש להם הרבה דברים לרכוש ולקנות, למרות שהכול צפוף, אבל עדיין צריך לרכוש. הם פה שלושה שבועות, מעלים להם מחיר שכירות שהם בכלל לא ציפו לשלם. ואז הם הבינו שהדיירים החדשים כבר חותמים על חוזים במחיר החדש. יש להם גם בעיה שארבעה חודשים לא גובים מהם תשלום וזה כבר סך הכול משהו כמו 7,000 שקל והם לא יכולים לחסוך את הכסף.
היו"ר סופה לנדבר
לחברה הכלכלית, אני רוצה שאתם תפתרו את הבלבול הזה, בגלל שהם קיבלו את הכסף למשרד השיכון, עכשיו הייתה בעיה עיקרית, ההבדל בין הסכומים שהם מקבלים לחשבון ולהפריד ומיד לקחת, בגלל שהם לא יכולים להחזיר. זה מתבזבז ואנשים דואגים. ולהחתים על חוזה של השתתפות עצמית.

(מתרגמת לשפה הרוסית.)

אני מתרגמת להם במה אני מחייבת אתכם ומה שאתם תעשו, מה שבעצם אתה אמרת.
אולגה דדון
אתם צריכים לתלות על לוח המודעות מספר טלפון של איש קשר.
היו"ר סופה לנדבר
למי הם יכולים לפנות ברוסית ו - - - או שאתם רוצים שאני אתן את הטלפונים של הלשכה שלי?
שלומית אבינח
לא, מה פתאום?
היו"ר סופה לנדבר
שולמית, את לא יודעת, אני, כאשר הייתי שרה לעלייה וקליטה אני הכנסתי את האף שלי, והחברה הכלכלית יודעת בדיוק, לכל דירה, לכל לקוח, אני הגעתי לכל עולה חדש. ככה אני רגילה לעבוד.

תסבירו להם על השתתפות עצמית.

(מתרגמת לשפה הרוסית.)
מקסים בביצקי
הם אומרים שההבדל 200 שקל.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ההשתתפות בבית הראשון ליחיד 85 שקלים, השני 120, משהו כזה ופה זה - - -
ניצן פלג
אי אפשר להשוות, זה משהו אחר.
היו"ר סופה לנדבר
לא, אבל כמה ההשתתפות העצמית?
אולגה דדון
זה משתנה. אני לא יכולה להגיד כרגע.
היו"ר סופה לנדבר
מה זה משתנה?
אולגה דדון
זה משתנה גם לפי גילאים, לפי הסיוע שהם מקבלים ממשרד השיכון. בטח שזה משתנה, כל אחד מקבל סיוע שונה.
מקסים בביצקי
בין כמה לכמה? אומרים שבין 120 ל-150.
אולגה דדון
אני מוכנה לבדוק מה המינימום ומה המקסימום. אני יודעת שזה בממוצע 100 שקל.
קריאה
בבניין הישן משלמים, בודד משלם 85 שקל ואנחנו צריכים 280, ההפרש זה 200 שקל כמעט.
אולגה דדון
הם לא מקבלים סיוע של 400 שקל בחודש.
קריאה
לא, זה נטו.
אולגה דדון
לא, הם לא מקבלים סיוע של 400 שקל. אנחנו יודעים שבממוצע ההפרש הוא 100 שקל.
קריאה
400 שקל זה לא נרשם, זה בצד.
אולגה דדון
אנחנו יודעים שהממוצע ההפרש הוא 100 שקל, בממוצע, כי זה משתנה. אם אתם רוצים פרטים יותר מדויקים, כמה מינימום וכמה מקסימום אני אבדוק.
היו"ר סופה לנדבר
תסבירי לי, אתם מחר תחתימו כל בן אדם על סכום של כמה? 250, 350?
אולגה דדון
על פי הקול קורא אנחנו קבענו שכל הסיוע של שכר דירה של משרד השיכון מועבר לעירייה ויש השתתפות עצמית בין 250 ל-350 לזוג ובין 180 ל-280 ליחיד. הזוכה יכול להחליט כמה הוא לוקח ואנחנו המלצנו על - - -
היו"ר סופה לנדבר
זה מה שאנחנו אומרים.
אולגה דדון
אבל ללא קשר למקבץ הסמוך. אין קשר. את זוכרת בעצמך, אנחנו - - -
היו"ר סופה לנדבר
אז הם מחר צריכים להחתים את האנשים, זוג, כמה הם צריכים ל - - -
אולגה דדון
כרגע זה 350. כרגע ואת ביקשת שהם יתחשבו ויורידו.
היו"ר סופה לנדבר
ולבודד?
אולגה דדון
לבודד כרגע זה 280, מינימום 180. הם כרגע לוקחים 280 ואת ביקשת שיילכו ל - - -
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
אולגה דדון
- - - בין 8% ל-10% בדיור מוגן. המינימום שיחיד מקבל ביטוח לאומי פלוס הבטחת הכנסה פלוס השלמת הכנסה זה בסביבות 2,800 שקל.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)

אנחנו מבקשים שאתה תודיע לי את ההשתתפות העצמית ותחתים אותם על השתתפות עצמית, בסדר?
ניצן פלג
דבר אחרון, אחרי ששמעתי את הכול, אנחנו נעשה דבר כזה, אם יהיה להם ועד שירכז אותם, אני אעשה איתם במהלך התקופה הקרובה ישיבות על כל הבעיות שיש, אני אישית אגיע לשם פעם בחודש עד שזה יסתדר. אותו ועד, שירכז את כל הבעיות שיש, אנחנו נשב עם חברת הניהול - - -
מקסים בביצקי
יש להם כבר נציגות ויש להם פרוטוקול שהם בחרו.
היו"ר סופה לנדבר
(מתרגמת לשפה הרוסית.)
שלומית אבינח
שיקבלו את הכסף של משרד השיכון, שנודיע להם שצריך לחתום.
היו"ר סופה לנדבר
על ייפוי כוח, אנחנו כבר דיברנו.

(מתרגמת לשפה הרוסית.)
שלומית אבינח
לסכם גם בעברית.
היו"ר סופה לנדבר
מה שאנחנו אומרים, אנחנו צריכים לדרוש מהחברה הכלכלית שיעבירו לי תוך יומיים, או מחר, תוך יום, את הסכומים של ההשתתפות העצמית, הם שוקלים להוריד את הסכום של ההשתתפות כמה שהם יכולים. זה דבר אחד.

אם בית, שומר ואיש אחזקה, בבית הזה יהיו בנפרד. כל המסמכים שחותמים אנשים, תרגום לרוסית, גם ייפוי כוח בתרגום לרוסית, ויוזמה של בדיקת ליקויים בכל דירה ותוך חודש ימים לתקן את כל הליקויים. הם בחרו ועד שמקובל על כל הבניין, אז הנציגות של הוועד תעבוד מול מנכ"ל החברה הכלכלית והם יעבירו את כל הפרטים לדיירים.

תוך חודש ימים אנחנו עושים ישיבה חוזרת כדי לבדוק עד כמה שהאנשים מרוצים ואני רוצה להיות שם בחנוכת בית יחד עם ודים קירפיצ'וב. ואני רוצה שכל האנשים יחייכו.
ודים קירפיצ'וב
כולם יחייכו.
רוזה ארקשבסקי
אני רוצה רק בשתי מילים להודות אישית לסופה לנדבר ולוודים קירפיצ'וב שבסופו של דבר הבניין נבהנה ואנחנו אכלסנו ואני מקווה שהכול יסתדר והמחירים יסתדרו ותעשו לנו מינימום מחיר ומקסימום שאתם יכולים לעשות בשבילנו. אני מקווה שככה יהיה.
היו"ר סופה לנדבר
תודה רבה.
רוזה ארקשבסקי
ולכל המדינה שדאגו לנו בסוף.
היו"ר סופה לנדבר
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים