ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/11/2015

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא הקמת מכשול גדר הגבול עם רצועת עזה ומניעת ארועי חדירה.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 44

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שני, כ"ז בחשון התשע"ו (09 בנובמבר 2015), שעה 9:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא הקמת מכשול גדר הגבול עם רצועת עזה ומניעת ארועי חדירה.
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

אייל בן ראובן
חברי הכנסת
חיים ילין
מוזמנים
מבקר המדינה יוסף שפירא

יוסי ביינהורן - משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הביטחון, משרד מבקר המדינה

ינון בן צור - רח"ט טכנולוגיות ומיזמים ביטחוניים באגף הביטחון במל"ל, משרד ראש הממשלה

תא"ל ערן אופיר - ראש מינהלת מרחב התפר, צה"ל

סא"ל יוסי כהן - אמ"ץ- רז"ר דרום, צה"ל

שלום גנצר - הממונה על ענייני ביקורת המדינה, משרד הביטחון

מתן יגל - רפרנט ביטחון באג"ת, משרד האוצר

אלון שוסטר - ראש המועצה האזורית שער הנגב

תמיר עידאן - ראש המועצה המקומית שדות נגב
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סע' 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא הקמת מכשול גדר הגבול עם רצועת עזה ומניעת ארועי חדירה.
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם, לפני שאגש לדיון עצמו אני רוצה להודות לחבר הכנסת חיים ילין שבאמת הביא לידיעתי את הנושא החשוב הזה. הדבר המשמעותי שאבקש לדון בו היום הוא שהלכה למעשה מדינת ישראל, אני לא רוצה להגיד אמירות חמורות אבל להבנתי, היא מפקירה את האזרחים שלה, את האזרחים שגרים בעוטף עזה. באופן שיטתי ולאורך שנים מאז הפינוי, ההתנתקות אין גדר משוכללת שככה נמצאת מסביב למקום. בסוף מבצע צוק איתן באוגוסט שנה שעברה להבנתי, יתקנו אותי הגורמים המקצועיים אם הם יודעים אחרת, הייתה הסכמה רבתית כולל של צה"ל, כולל של ראש הממשלה שיש לבנות מכשול משמעותי שיפריד בין רצועת עזה לבין יישובי עוטף עזה. הגדר שקיימת היום, אליבא גם הגורמים המקצועיים, לא מספקת ומאפשרת עדיין חדירות של מחבלים. מאז "צוק איתן" חדרו מעל 300 מחבלים על פי הנתונים שהתפרסמו. בכל יום שישי יש הפגנות ליד הגדר שלא חסר בכלל כדי שיהפכו ביום מן הימים לאירוע רב-נפגעים. למרות הבטחות הממשלה והצבא שניתנו ליישובי העוטף, לאזרחי העוטף, היום כשאנו למעלה משנה אחרי "צוק איתן", ואני לא יודעת כמה לפני המבצע הבא, טרם נבנתה הגדר. אני באמת ארצה להבין איך הדבר הזה קורה, איפה זה נופל. זה נופל בזה שחזרנו בנו, הדרג המקצועי ואומר לא צריך את הגדר. זה נופל כי אין תקציב. אני באמת רוצה לקבל תשובות ואני גם אשמח ללוחות זמנים ברורים. במידה וכן אני רוצה לדעת מתי הדבר הזה קורה. תחסכו ממני תשובה של: 'אנחנו חושבים על זה', כי היה מספיק זמן לחשוב על העניין.

אני מקיימת את הדיון בוועדת ביקורת המדינה אחרי שאני יודעת שהיה דיון בוועדת חוץ וביטחון, דיון קצר שלא ניתנו בו שום תשובות ושום מסקנות חד-משמעיות. אני אבקש היום להבין, א', מי לוקח אחריות על הדבר הזה ואיפה אנחנו נמצאים.

אני אבקש בהתחלה מנציגי צה"ל, א', האם לגישתכם יש צורך במחסום הזה עדיין, כמה זה אמור לעלות להבנתכם, כמה זמן ייקח לבנות את זה מרגע קבלת ההחלטה, ממתי ההמלצות של הצבא, מתי מתכוונים ליישם אותם. בעצם כל פרט שאתם יכולים לתת בנושא. בבקשה מי עונה? שם ותפקיד לפרוטוקול.
יוסי כהן
בוקר טוב, שמי יוסי כהן, אני ראש זירת דרום בחטיבת המבצעים. ראשית אני אגיד ואומר שגם ברגעים אלו ממש צה"ל עושה כל שנדרש על מנת להקנות ביטחון ותחושת ביטחון לתושבי עוטף עזה. יש מענה, מענה שהוא טוב וסביר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה ישן בלילה בסדר כשאתה יודע שזה המענה שיש?
יוסי כהן
לראיה אנחנו מצליחים בסופו של דבר גם אם מתבצעת חדירה. אני הייתי מתקן ואומר שהחדירה של 300 הגורמים שציינת מקודם, לא מדובר במחבלים אלא יש מאפיין של הסתננות שאנחנו מכירים אותו גם מגזרות אחרות. בסופו של דבר מ"צוק איתן" ועד היום לא היה לנו אירוע של מישהו שניסה לחדור את מערך המכשול והצליח להיכנס, נקרא לזה, למרחב היישובים. בסופו של דבר אנחנו, גם אם מישהו מצליח לעבור את הגדר האינדיקטיבית אנחנו מצליחים לעצור אותו. נכון שלאחרונה יש לנו מאז אירועי גודל השער, ההסלמה בזירה הפלסטינית אירועים בסדרי גדול אחרים כולל מספר מקרים שהצליחו לפרוץ את המכשול. צה"ל מתמודד עם האירועים האלה בהצלחה ומצליח בסך הכול להכיל אותם.
היו"ר קארין אלהרר
אז לגישתך אין צורך בגדר?
יוסי כהן
זה החלק הראשון. החלק השני, יש לצה"ל תכנית מפורטת מאוד שנקראת "תכנית זוהר דרומי" שמדברת על מענה משודרג, משופר על כלל מרכיבי המכשול והאיום. תכנית מפורטת שניתן להציג אותה ברמת הסיווג הנדרשת וניתן להגיע ליישום והמימוש שלה באופן מידי. זו תכנית שהתקיימה עליה חשיבה רבה ואושרה על ידי כלל הגורמים בצה"ל. כפי שציינתי היא נותנת מענה לכלל האיומים וגם לאיומים הקיימים וגם איומים עתידיים. ניתן להציג אותה בכל עת. התכנית הזאת לא תוקצבה לשנת 2015, אבל ערן יוכל להרחיב, אנחנו יודעים להתחיל בקבועי זמן קצרים ולממש אותה.
היו"ר קארין אלהרר
בעצם עמדת הצבא היא שניתן להתחיל בכל עת והדבר טעון אישור תקציבי.
יוסי כהן
אכן.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי. אנחנו נעבור למשרד האוצר ונשמע.
מתן יגל
מתן יגל, רפרנט ביטחון במשרד. אני רוצה להגיד שנושא הגדר ברצועת עזה מעולם לא עלה לדיון של משרד הביטחון. אף פעם לא הובא לידי שום פרט בנושא הזה. כמובן כאשר משרד הביטחון יבוא ויציג בצורה מסודרת את התכנית, את כל שלבי הביצוע ועליות אנחנו נדע להתייחס אליה בהתאם.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה להבין, אף פעם לא פנו אליכם לתקצב את הגדר הזאת?
מתן יגל
כן. לא פנו אלינו לנושא הגדר. יש גדרות אחרות שפנו ובאמת בתקציב הקרוב הן נמצאות שם. בנושא עזה לא פנו אלינו אף פעם.
היו"ר קארין אלהרר
משרד הביטחון, זה נכון?
ערן אופיר
הנושא הוצג בממשלה, אני הצגתי בממשלה את הנושא כמה פעמים כך שהנתונים לא נכונים.
היו"ר קארין אלהרר
משרד האוצר.
מתן יגל
אני לא מכיר שהוצג דבר כזה.
היו"ר קארין אלהרר
אתה לא מכיר. הממונים עליך, יכול להיות מכירים?
מתן יגל
לא. נעשתה גם בדיקה.
היו"ר קארין אלהרר
זו סיטואציה די מוזרה אני חייבת לומר. בסך הכול מדובר באותה ממשלה, יש לה ראש לממשלה הזאת. אני קצת נבוכה בשבילכם. כן, בבקשה חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
קודם כל תודה רבה יושבת הראש על הדיון. שאלו אותי איך זה להיות חבר כנסת, אז אמרתי שקשה לי. לא כבנאדם אלא קשה לי לראות איך המדינה לא מנוהלת. קשה גם לראות את חוסר הערכים שיש גם בתוך הפוליטיקה ובתוך הבית הזה שצריך לשקף מעל הכול את הרוח ואת המנהיגות של מדינת ישראל. אבל הדיון הזה התקיים בוועדת חוץ וביטחון, אותם דברים. אותו דיון היה שם. הצד המקצועי אמר: 'אנחנו הצגנו' והצד התקציבי, עכשיו גם בא ממשרד הביטחון, הוא החשב של משרד הביטחון, הוא החשב של המנכ"ל, הוא אמר: 'אין תקציב, מה אתם רוצים מאתנו'. זו השורה שאנחנו יודעים ועכשיו נעבור לשורה הבאה.

השורה הבאה היא שאם יהיה רזרבות אולי למשרד הביטחון, אז שר הביטחון בא ואומר: 'אנחנו נדחוף את זה שם'. אף אחד לא אמר שידחפו את זה שם. אני מכיר את זה כי זה הפך להיות משהו פוליטי ולא מקצועי. הדרישה של המכשול הייתה דרישה חד-משמעית של צה"ל. שר הביטחון וראש הממשלה בפגישות עם ראשי המועצות בעוטף עזה הבטיחו את המכשול הזה. המכשול הזה הוא לא רק נגד מסתננים אלא הוא גם נגד מנהרות אקטיביות ופסיביות. הוא הרבה יותר מורכב ממה שאנחנו מכירים כ"שעון חול" והוא גם צריך להסתכל 360 מעלות על כל צרה שלא תהייה. כל התפיסה באה ואומרת שהיא גם צריכה לייעל את העבודה של צה"ל כי במצב שנוצר היום אין פלא שמעמידים שני גדודים של גולני. מחר גם יביאו חטיבה כי אין מספיק כוח אדם ואי אפשר לשים חייל על כל מטר כאשר הגדר היא רק גדר אינדיקטיבית. היא נבנתה בשנת 1992, שי חרמש היה ראש המועצה ונתן וילנאי היה אלוף פיקוד הדרום. אני לא מזלזל בגדר הזאת וטוב שיש אותה. כאן אנחנו מדברים על תפיסה אחרת לגמרי. תפיסה שבעצם המרחק מהישוב למנהרות ולגדר הוא כל כך קצר, לפחות ב"נתיב העשרה", "נחל עוז" ו"כרם שלום", לפחות בשלושת היישובים האלה שאין לצבא אפילו אפשרות לזמן פעולה לעומת מקומות אחרים של שניים-שניים וחצי קילומטר שמרגישים יותר בטוח.

יוסי, אני רוצה לתקן אותך. היו שתי חדירות של מחבלים שנכנסו לתוך "שדה אברהם", ל"פיתחת שלום" שצה"ל לא תפס אותם. היו עוד כאלה שאני לא רוצה למנות פה כי זה פתוח לתקשורת. אני מתבייש בכלל בגלל המצב שנוצר. המכשול הזה שאנחנו צריכים לבנות הוא מאוד מתוחכם מבחינת צה"לית. באמת אנחנו היינו שותפים לזה ובאמת לא יהיו מצבים יותר עם המכשול, שיהיה מטר של גדר שאפשר לעבור אותה. אפשר לעבור אותה בדרכים אחרות, אני לא אומר שלא. אבל מבחינה מקצועית אוגדת עזה זקוקה לזה, תושבי עוטף עזה צריכים את זה ובמיוחד היישובים שיושבים קדימה. הסיפור הזה, שזה הופך להיות כל כך הכרחי ואין תקציב או שנלחמים על תקציב, תסלחו לי, זה משהו שמבייש את כולנו. אני לוקח את האחריות גם עלי ואני חושב שלא צריך להיות כך.

אני רוצה לסכם ולהגיד, נמצא פה גם מבקר המדינה יוסף שפירא, אני חייב להגיד לך שאנחנו נמצאים כבר שנה וחצי כמעט מ"צוק איתן" והדוחות של ביקורת המדינה כלפי "צוק איתן" וכלפי כל התפיסה של "צוק איתן" היא הכרחית. אם אנשים מפחדים שהביקורת היא בשביל לערוף ראשים ולחתוך ראשים, אז קטונתי כי אז כל פוליטיקאי יפחד מהביקורת. אם הביקורת, כולנו ביחד ניקח אותה כמשהו שיכול להציל חיים, של משהו שכולנו יכולים ללמוד ממנו אז לדעתי, הביקורת הזאת תבוא לא בזמן אלא תבוא כבר בסבב הבא. אז תהייה ביקורת לסבב הבא. אני מציע שגם, אני אומר את זה מכל הלב. אני סיימתי את העדות שלי יחד עם כל האנשים שלושה חודשים אחרי "צוק איתן". עברתי על הדוחות חודש לאחר מכן, אחרי ארבעה חודשים מ"צוק איתן" הכול היה כבר שם. אין שום סיבה בעולם שהדוח הזה לא יהיה, כולנו צריכים ללמוד ממנו. אני פה בשביל למנוע את המלחמה הבאה, אבל אנחנו יודעים שאי אפשר למנוע אותה כנראה, לפחות שנהייה מוכנים וערוכים למלחמה הבאה – המכשול הוא חלק ממנה.
היו"ר קארין אלהרר
עמדת משרד ראש הממשלה בעניין הזה.
ינון בן צור
ינון בן צור מהמל"ל (המועצה לביטחון לאומי). הנושא של הקמת הגדר וגם אמצעים נוספים על מנת למנוע חדירות נמצא על שולחנו של ראש הממשלה והקבינט. הוא נידון כמה פעמים. הצבא הציג כמה אפשרויות, תכניות. הנושא עדיין לא גובש לכלל תכנית כוללת - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת?
חיים ילין (יש עתיד)
יש תכנית כוללת, אני מתנצל. אני אומר לך חד-משמעית.
היו"ר קארין אלהרר
גם הצבא אומר שיש תכנית כוללת.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר שיש תכנית. אני אומר לך 'תכנית גאונית'. אני אומר לך את זה לא כאיש צבא אלא כאזרח - - -
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
הוא לא אומר שאין תכנית, רק שהיא לא גובשה מספיק.
היו"ר קארין אלהרר
לא לשו אותה יותר מדי. יושב כאן נציג צה"ל ואומר: 'יש צורך, הראנו, גיבשנו, הבנו'. או.קיי. שלב א' בוצע. יושב נציג משרד האוצר ואומר: 'אף אחד לא הציג את זה'. אתה יושב כאן כנציג משרד ראש הממשלה, אני שואלת אותך איך יכול להיות מצב שנציג משרד האוצר שאני מאמינה לכנות לדבריו אומר: 'מעולם לא שמענו על הדבר הזה'. איך זה קרה?
ינון בן צור
אני לא יכול לענות בשם האוצר, אבל התכניות הוגשו והוצגו ברמה הרעיונית - - -
היו"ר קארין אלהרר
תגיד לי, באמת אני שואלת אותך כאזרחית מדינת ישראל, מאיפה העוז הזה לבוא להגיד: 'הוצגו ברמה הרעיונית'. כל כך הרבה זמן מאז שעברנו את "צוק איתן". אני לא יודעת מתי יהיה המבצע הבא, אבל באמת יש אזרחים שיושבים בבית, יש להם ילדים והם מפחדים שיכנסו אליהם הביתה. מה, אין לנו אחריות?
ינון בן צור
א', יש לנו אחריות ואנחנו עושים וראש הממשלה והקבינט דנים בזה יום-יום יחד - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז די לדון. הגיע הזמן לעשות.
ינון בן צור
ועושים את כל המהלכים הנדרשים על מנת לשמור על ביטחון התושבים. לא מזניחים את ביטחון התושבים. בנושא של האמצעים והמכשול שצריך, אני לא יכול לדבר ואי אפשר לפתוח כמו שאמרו - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני לא ביקשתי שתפתחו מה יש בתוך המכשול, אני רוצה להבין איפה זה נופל. אם יושב כאן נציג משרד האוצר ואומר לי: 'לא ראיתי, לא שמעתי על בקשה לתקצוב'. משהו לא עובד בסדר.
ינון בן צור
ברגע שתהייה תכנית מגובשת ותגמר עבודת המטה - - -
היו"ר קארין אלהרר
של מי? עבודת מטה של מי?
ינון בן צור
עבודת המטה של צה"ל ושל משרד הביטחון - - -
היו"ר קארין אלהרר
הם סיימו. הרגע אמרו. סיימתם את עבודת המטה שלכם?
יוסי כהן
צה"ל גיבש את התכנית והציג אותה בפני כל מי שהיה צריך.
חיים ילין (יש עתיד)
גם הרמטכ"ל היה שם ואישר אותה.
היו"ר קארין אלהרר
מבחינתכם זה עניין סגור, אתם מחכים רק להפעלה, נכון?
יוסי כהן
כן.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. כן, אדוני המבקר.
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
אני מתנצל, אני צריך לצאת לוועדת הכספים בעוד שלוש דקות. הייתי מציע אולי, א', לא כל דבר מצריך דוח של מבקר המדינה. יש דברים, כמו שנוכחנו פה היום, שזה איזה קצר בתקשורת בין גופים. אני חושב ששני נציגים של כל גוף יכולים לפתור את הבעיה וליישר את ההדורים בעניין הזה ולצעוד קדימה ביחד. יחד עם זאת, אנחנו הלא מכינים דוח על מבצע צוק איתן. פרק ראשון כבר הועבר לראש הממשלה ופרקים נוספים יועברו עד סוף חודש דצמבר. יוסי ביינהורן תכף יפרט אם יש צורך. במסגרת זו אולי אנחנו גם נתייחס לבעיה הזו בפנייה הראשונה ואני מקווה שלא יהיה צורך בהמשך נוסף. אני מקווה שזה אולי יפתור גם את בעיית חוות הדעת שגברתי ביקשה. תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה אדוני. כן חבר הכנסת בן ראובן, בבקשה.
אייל בן ראובן (המחנה הציוני)
א', אני רוצה פה בהזדמנות הזאת, יש פה אנשים, ערן שאני רואה אותו ואת עבודתו בנושא של גדרות ובנושא של מיגון מדינת ישראל לאורך זמן רב. עבודה שמביאה תוצאות, זאת אומרת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אם זה לא יהיה מתוקצב לא יהיו תוצאות.
אייל בן ראובן (המחנה הציוני)
רגע, רגע. אני מדבר קודם על מה שהיה, תכף נדבר על מה שצריך להיות. קודם כל על מה שעשו כבר. מה שנעשה בהחלט הביא תוצאות מאוד מאוד מרשימות. אני נותן את זה כרקע לדיון החשוב הזה.

תראו, כל השיח הזה פה באמת די מגוחך בעיניי עם הסיפור הזה של האוצר. אני מזכיר לכם שב-19 בחודש, זאת אומרת בעוד שבוע מהיום, אנחנו מאשרים תקציב מדינה. אנחנו מאשרים, לא אישרנו תקציב ביטחון שהוא מן הסתם חלק מתקציב המדינה, כל מה שמדובר פה הרי הם סכומים לא קטנים. הדברים לא מתכתבים עם קצב הדברים שקשורים בביטחון. אם את רוצה, אני גם רוצה לקשור את זה לדוח נוסף של מבקר המדינה שאנחנו צריכים לדון בו, אני מקווה כבר בקרוב, וזה כל סוגיית הצפון. הצפון, אנחנו דנים פה על גדר בדרום שהיא דבר מאוד מאוד חשוב. יודע חיים, הדרום, בסך הכול בשנים האחרונות קיבל מענים רבים, הוא ממוגן. הגדר היא תוספת מאוד חשובה. הצפון לא ממוגן ברמה בסיסית, ראינו את זה בדוח. אני מדבר על המיגון האזרחי ואני מדבר על הרבה מרכיבים ששם הבעיה היא קריטית. גם זה לא מתכתב עם תקציב המדינה, ובוודאי לא עם תקציב הביטחון. אני אומר, אנחנו נמצאים פה בתקלה בזה שאנחנו צריכים לעשות פה מה שנקרא לזעוק כדי להרים את --- ומה שאנחנו רואים פה זה באמת מגוחך. זאת אומרת, הצבא מציג, וזאת האמירה, ואנחנו דנים בזה. יש עבודת מטה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא. הדיונים הסתיימו.
אייל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה חמור מאוד. אני מברך על הדיון. אנחנו צריכים רק לוודא שיש תוצאות לדיון הזה והדברים באמת מתחילים להתגלגל בקצב אחר ממה שהם קורים כרגע.
היו"ר קארין אלהרר
תודה חבר הכנסת בן ראובן. מר יוסי ביינהורן ראש החטיבה. בבקשה אם תוכל להאיר את עיננו בעניין.
יוסי ביינהורן
אנחנו עוסקים פה גברתי היושבת ראש בהגנה על יישובים. הנושא עולה כי במקרה הזה מדובר על הגנה יישובי הדרום, עוטף עזה. ההגנה הזאת היא הגנה שמורכבת מכמה וכמה אלמנטים של ביטחון. אחד מהם הוא מאוד משמעותי, בהנחה שהוא מתקיים, הגדר שפה הוצעה. כמו שהמערכת הצבאית אמרה פה, הגדר הזאת הוכרה כדבר שצריך לעשות. ככל שאנחנו ביררנו גם לפני הדיון, אכן הנקודה נמצאת בזה שאין לכך תקציב. זה גם בשיחה שלי עם מנכ"ל משרד הביטחון. שם זה נמצא - -
היו"ר קארין אלהרר
השאלה, אין לכך תקציב כי משרד האוצר לא מוכן לפנות לזה תקציב, או אין לך תקציב כי לא התקבלה בכלל דרישה תקציבית?
יוסי ביינהורן
את זה אנחנו לא יודעים - - -
מתן יגל
לא התקבלה דרישה. אין לנו שום דרך להתייחס אליה, לא נכנסנו לשאלה אם יש או אין תקציב.
יוסי ביינהורן
גברתי, אם זאת הבעיה אז שיגישו היום את הפניה ושמחר ידונו בזה. אם בזה עסקינן אז אפשר לפתור את זה בדרך קצרה. אני לא בטוח שאכן זאת הבעיה.
היו"ר קארין אלהרר
אתם הגשתם בקשה תקציבית?
יוסי כהן
התכנית כמובן כוללת תמחור.
היו"ר קארין אלהרר
למי העברתם? בואו נעשה את זה כמו פעם, הילדים בגן. למי העברתם את זה?
יוסי כהן
אנחנו הצגנו את זה בפני, גם בוועדה כפי שציינת מקודם. כמו שאמרת - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, אבל אני מניחה שהיה דיון פנימי לפני הדיון בוועדה שהיה רבע שעה. מתי הגשתם את הבקשה התקציבית?
יוסי כהן
אני לא יודע להשיב לזה כרגע, אבל תקבלי תשובה מדויקת.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי. גם אני רוצה לדעת למי זה הוגש. בסדר?

כן בבקשה מר - - -
חיים ילין (יש עתיד)
רק רגע, יש לי רק הערה אחת לכולם. הרבה פעמים קורה שבגלל שיש קונצנזוס לגבי עוטף עזה, אז כל המשרדים וכולם לוחצים לתוספת תקציבית דרך עוטף עזה. הרי בא משרד הביטחון ואומר: 'תלחם על תקציב שיהיה לנו יותר תקציב במשרד הביטחון, יהיה לך מכשול'. זאת שיטה. צריך להפסיק עם השיטה הזאת, מדובר בחיי אדם.
היו"ר קארין אלהרר
עד סוף הדיון אני אבקש לקבל תשובה בעניין. כן בבקשה תמשיך.
יוסי ביינהורן
בשורה התחתונה, זו החלטה של הממשלה. הממשלה צריכה להחליט על כך שזה נושא ביטחוני חשוב וצריך לשים לו תקציב. צודק חבר הכנסת ילין, בסוף הוויכוח מאיזה מקורות הוא וויכוח משני.

ברשותך, בקצרה אני רוצה לסרוק כמה דוחות שנמצאים במצב מתקדם שעוסקים סביב הנושא הזה של הגנת היישובים. כולם מתנקזים סביב "צוק איתן", אנחנו מתקדמים וממש לקראת סיום. אחד, הוא נושא מיגון העורף, הוא בעיה כללית. שם אנחנו עוסקים בנושא ההתראה, בנושא המיגון הפיסי. במקרה זה בעוטף עזה המצב יותר טוב, אבל יש לנו מקומות נוספים כולל בצפון, שהזכיר חבר הכנסת אייל, ששם יש בעיה. יש לנו את העניין של פינוי אוכלוסייה ואיך מתייחסים אליה. יש את מדייניות ההתגוננות, יש את ההתראה ואיזה סוג התראה יש ליישובים. דבר שני שאנחנו עוסקים, זה כל נושא ההערכות להגנת היישובים, הפיסי או המבצעי וכתוצאה מזה אין לך פתרונות אחרים, כי אם אין לך גדר כרגע ואם אין לך מענים אחרים אתה צריך לתת לזה מענה. הדבר השלישי שאנחנו עוסקים בו ולא מוזכר פה כי זה איום מסוג אחר, זה כול נושא איום קצר טווח שלא היה לו מענה ב"צוק איתן", גם הוא בצורך שיש ברצועה הקצרה של 07, לתת לזה מענה וגם בזה אנחנו עוסקים. כלומר, לנסות להקיף את הבעיה מכל צדדיה. בסופו של דבר, גם גדר ככל שתהייה משוכללת לא נותנת מענה למשל לאיומים קצרי טווח. אנחנו רואים רק מאתמול שהם קורים. לכן אנחנו בהחלט עוסקים בזה.

לעניין הגדר, כפי שאני מזהה וגם כפי שעולה פה בדיון, הבעיה היא באמת לעשות. יש תכנית, לשים לה את הכסף מתוך הנחה שזה מה שהממשלה חשבה לנכון ולהתקדם. זו גם עבודה פיסית שצריך לעשות וזה ייקח זמן.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. תודה רבה מר ביינהורן. אלון שוסטר ממועצה אזורית שער הנגב בבקשה.
אלון נתן שוסטר
ראש המועצה. שלום לכם. קודם כל אני מודה על זה שאתם עוסקים בנושא. אני קצת בכובע של מורה לאזרחות מלפני כמה שנים. האמת, אני דווקא לא, נגיד שאני אתן וריאציה לדברים שאמר חיים. אני חש נבוך וזה ברור. אני יודע שככה הדברים עובדים ואני יודע שאתם עושים עבודה מאוד חשובה, ואני גם יודע שכל אחת מהמערכות האחרות עושה את שלה אני רוצה לתת פרספקטיבה. בשנת 2004-2005 התחלנו להתכונן להתנתקות. התבקש פיקוד העורף לתת חוות דעת למנכ"ל משרד הביטחון דאז מהם צרכי המיגון. הם אמרו משהו כמו מיליארד, מיליארד נקודה שתיים. אמר המנכ"ל: 'יש 240 מיליון שקל', נדמה לי שזה היה המספר, וזה יהיה פרוס לשלוש. אתם מבינים שהשאר היסטוריה. זאת אומרת, כאשר מיעוט מאוד מוגדר של אוכלוסייה נתון לאיום ברור, לא פשוט, מורכב וקבוע, המדינה, המשכן הזה, הרשות הזאת או אחרת כולל הרשות השופטת יודעים להתארגן ולהשקיע את המיליארדים כשלא הייתה בררה. יכולים לספר לכם סיפורים נכונים על כך שכל המיליארדים המושקעים במיגון הם מצילי חיים הם מפוקקים לעומת "נתיבי ישראל", בסדר? אבל דבר אחד צריך לזכור שאם לא היינו עושים את זה היינו מדלדלים ב-50% באוכלוסייה שחיה מסביב לרצועת עזה.

הגדר הולכת ותופסת לאט לאט, אני הייתי אומר חבל כי היינו יכולים לעשות את זה בקצב יותר מהיר, את מה שמובן בעיניי שיקרה. אני גם לא שומע וויכוח אלא רק שאלה של זמן שהולך ותופס תאוצה. תראו, באוגוסט, באותה פגישה שהייתה בשלהי "צוק איתן" בפיקוד דרום עם מפקד - - -, ועם שר הביטחון וראש הממשלה. הם בהחלט אמרו שהם רואים שהמכשול צריך להיות מוקם, כמרכיב גם כדי לקזז את כוח האדם, גם כדי להוסיף התראה וגם למנוע פלישה מהירה לשטח ישראל. זה לצד מרכיבים אחרים.

חשוב לי לבסס את העובדה שמדובר באוכלוסייה שעומדת בפני איומים אחרים שלא קיימים ושהגדר לא תעזור להם: מרגמות, מרגמות שההתראה רק עכשיו אולי אולי מתקרבת ל-12-15 שניות, מרגמות שאין כנגדן שום אמצעי שאולי יפותח בשנים הבאות, אבל אין כנגדן שום יכולת. גם סיפור המנהרות. סיפור המנהרות הוא כמובן על אותו נתח של כמה אלפים בודדים של תושבים שגרים צמוד לגדר ומאוימים. עכשיו נוסף גם האיום של הפלישה הזאת שלא אלפי אנשים. אגב, זה לא כל כך חשוב אם שומעים בלילה באמת את החפירות או לא ואם באמת הפלישה היא בעיה אמתית כי - - - אחד פותר את הבעיה לא עלינו ולא עליהם. עצם העובדה שאנחנו באופן הזוי מצליחים לייצר מצב שבו אנשים באים לגור במקום הזה, אני שומע ואנחנו שומעים את יום טוב סמיה סגן מפקד הפיקוד, שומעים את גלנט שמבין דבר או שניים בפיקוד דרום, שומעים את עמוס ילדין שגם הוא מבין משהו בביטחון ובמודיעין – בעצם אומרים לנו בעדינות, אני מדבר על השבוע האחרון: 'אתם מנהיגי הציבור חסרי אחריות. בעצם זה שאתם לא מלהיטים את האווירה ולא מתעסקים על השטויות של הטבות מס', שטויות במרכאות, 'אלא על החיים עצמם'. כמו שאמר מי שאמר: 'זה לא אחראי' – אני עומד על כך שזה אחראי ואני עומד שאני סומך על כך שהמעגל הזה של הרשות המבצעת בסיוע של המחוקקת, אני מאוד מקווה שהשופטת לא תתערב הפעם, כי אנחנו נבצע את הדברים.

ראש הממשלה ושר הביטחון באותה ישיבה בפיקוד דרום, לא הבטיחו. אני חייב לומר לכם שדבר שנראה לנו נורא טריוויאלי שתהיינה פעולות מנע נגד מנהרות. הם אמרו את זה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו דרשנו את זה. אנחנו דרשנו שברגע שיודעים שיש מנהרה תוקפים את המנהרה.
אלון נתן שוסטר
אני רואה את זה כרפרנס לנושא הזה שהיה ברור מאליו, המכשול הזה המורכב שלא ניכנס כי כמעט לכולכם מובן שהוא לא סתם ברזל, שהוא צריך להיות. בין אם פנו ובין אם לא פנו הדבר הזה צריך לקרות. אני מרגיש שזה בדרך, אבל אני מבקש לצאת מהתחום הספיריטואלי ולעבור לביצוע.

אני מודה לכם על המהלך הזה, זה צריך לקרות עכשיו בחודשים האלו. לא להפוך אותנו לכלי משחק, אנחנו רוצים שהביטחון יהיה תקף בכול הארץ, אבל לא עלינו המיליארדים שחסרים למשרד הביטחון. זה צריך להתבצע כמה שיותר מהר, ואפשר אגב להתחיל בשיעורים במקומות הקריטיים ולהתפרס במשך שנה-שנתיים. ערן מכיר את העבודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. מר תמיר עידאן ראש מועצה אזורית שדות נגב בבקשה.
תמיר עידאן
בקצרה כי אחרי אלון אין הרבה מה להגיד. אבל אנחנו שנה וחצי אחרי המלחמה ובעצם שנה של שקט. אתמול בשעה שמונה בערב אזעקה. אותם ילדים קטנים, אותם נשים, אותם גברים רצים לממ"דים (מרחב מוגן) תופסים מחסה במקום שלא בטוח שהאזעקה בכלל מספיקה. שאלו אותי בלילה מהם התחושות. התחושות טובות של שנה יחסית שקטה, אין מלחמה ממש. אבל שנה וחצי של טפטופים כאלה שנופלים טילים מהשמיים. כמעט בכל שבת מדווחים שפורצים את 'הגדר הטיפשה' שיש ברצועה. שאלתי את מפקד האגודה: 'אלף ילדים ירוצו על הגדר, מה אתה עושה איתם?'. לא אלף, מאה. זה לא איזה מחבל- שניים שאתה יכול להתעמת איתם, מה אתה תהרוג אלף ילדים. אין לאף אחד תשובות.

מאז המלחמה עוסקים כולנו בצמיחה דמוגרפית. באמת מביאים, אני רוצה להגיד לך גברתי היושבת ראש, אין שטח אחד פנוי בעוטף היום. קצת מוזר, לא? אבל אין. באמת כל הרחבות מלאות, אנשים רוצים להגיע. השנה וחצי השקטה הביאה באמת אנשים, אבל אם חס וחלילה תהייה חדירה מהגדר או ממנהרה אנחנו נהייה במקום אחר לגמרי. אף אחד, אף בעל דעת לא יבוא לא בשביל אידיאולוגיה, לא בשביל הטבות מס, לא בשביל שום דבר אחר למקום שאנשים יוצאים לו בבית בתוך חדר האוכל. אף אחד לא יגיע. בונים מנהרות, כולם יודעים, בשיא הכוח. אני אביא אותך לסיור אם את רוצה, את תעמדי ליד "נחל עוז", רואים את האבק, רואים את הריסות הבתים. לא משקמים בתים ברצועה היום, לוקחים את הריסות הבתים, גורסים אותם, הופכים אותם לצמנט ובונים בזה מנהרות. בונים מנהרות היום, כולם יודעים שבונים מנהרות היום.

באותה ישיבה שדיבר עליה אלון, נכון שהשר לביטחון וראש הממשלה לא אמרו, אבל אלוף הפיקוד אמר: 'כל מנהרה שאנחנו נדע, אנחנו נפגע בה'. ככה הסתכלו עליו, זה אומץ להגיד דבר כזה כי הם לא התחייבו, לכן אלון שאל וכולנו שאלנו את השאלה. דרשנו שזה מה שיקרה, זה לא מה שקורה, אבל אנחנו כן סומכים על צה"ל שיודע איפה המנהרות נמצאות, לאן הן הולכות ויודע לטפל בהן כמו שצריך. אבל אנחנו חס וחלילה לא רוצים להגיע למצב שנצטרך להתמודד עם חדירה ליישוב כי אז נהייה כולנו בסטטוס אחר לגמרי ויהיה קשה מאוד לשקם את העוטף.

אני באמת לא רוצה לחזור על הדברים, אבל זה הזמן לשים את הדברים על השולחן. אני קצת מבולבל מהשיחה, נכנסתי מאוחר, אבל 'לא קיבלו דרישה'. בשבוע שעבר אמרו לי שזה כבר אצלם - - -
היו"ר קארין אלהרר
מיד נברר ממי הדרישה הזאת.
תמיר עידאן
הייתי בלשכה של השר, אמרו: 'זהו זה כבר'. אני באמת מבולבל מהשיחה הזאת. המערכת צריכה להיות לפחות מסונכרנת ברמות האלה של יש או אין אז במינימום לפחות. לא רוצים לתת, בסדר, תגידו אין כסף השנה, לא רוצים ואנחנו נדע לשבור את הראש, אם לעמוד בכבישים או כמו שאמר אלון, 'חסרי אחריות' ונטפל בהטבות המס במרכאות או לא. באמת תודה לכינוס הזה, הוא חשוב מאוד, תודה למי שיזם אותו. אנחנו באמת מצפים ומקווים לדחוף את העניין הזה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. נציג משרד האוצר, אתה רוצה אולי לבדוק עם הממונים, יכול להיות שהתקבלה דרישה ואתה לא מכיר אותה?
מתן יגל
לא התקבלה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, גם החשב של משרד הביטחון בתוך המשרד המנכ"ל אמר בתוך וועדת חוץ וביטחון 'אין תקציב'.
היו"ר קארין אלהרר
יש הבדל בין התקציב לבין הדרישה. אתם יודעים להגיד לי מי העביר את הדרישה ומתי?
ערן אופיר
אני לא יודע, הדרישה הכתובה למשרד האוצר, אבל היה דיון בהרבה מקומות שהוצג גם לראש הממשלה. הוא מכיר את הסיפור של המכשול הזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
זו לא תשובה ספציפית. אני שאלתי שאלה שנראית לי די ברורה. אני מבקשת לדעת מי העביר את הדרישה, שם ותפקיד. אני רוצה לדעת מתי הדבר זה קרה ואני מבקשת לקבל את זה עד סוף הדיון. זה באמת פשוט מביך. מה יגידו אזרחים? אני חושבת על עצמי, אזרחית מדינת ישראל שבטוחה שממשלת ישראל עושה לילות כימים כדי לדאוג לביטחון שלי. עכשיו אני רואה, יש פה משחקים כאלה, 'אני העברתי, אני לא קיבלתי'. את מי זה מעניין? את מי זה מעניין? רגע, איך אפשר להסתכל לאזרחים בעיניים ולהגיד להם 'דואגים לכם'? באמת.
ערן אופיר
ממשלת ישראל, הממשלה, הקבינט וראש הממשלה דנים בנושא הזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
מדיונים עוד לא יצא שום דבר. אני רוצה מעשים. האזרחים רוצים מעשים. איפה הם, איפה הגדר?
ערן אופיר
עושים. יש תגבורים ויש דברים שעושים. לא מקימים מולדת ביום אחד.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא רוצה תגבורים. סליחה, אם לא היו דיונים, אם לא הייתה תכנית מוכנה בצה"ל הייתי אומרת בסדר ובינתיים אני מוכנה שיעמדו שם חיילים, אבל יש אופציה יותר משוכללת, הגיעו אליה, חשבו עליה, חשבו על העלות שלה, הכול מוכן. צריך ללחוץ play על תכנית הפעולה. אני מנסה להבין מאיפה העוז הזה להגיד: 'אנחנו נדון בזה' כשיש צורך ממשי.
ערן אופיר
לא אמרתי 'נדון בזה', אמרתי 'דנים בזה'. ברגע שיגמרו את התכנית בעבודת המטה הזה והיא תתגבש לכלל - - -
היו"ר קארין אלהרר
מתי התחילה עבודת המטה?
ערן אופיר
אני לא יודע להגיד לך.
חיים ילין (יש עתיד)
אני חייב להגיד לך משהו. באוגוסט באותה ישיבה שאני חושב שגם תמיר היה שם, הובטח, הובטח על ידי שר הביטחון וראש הממשלה שהמכשול הזה, בגלל כל מיני סיבות ולא נפתח את זה פה, הוא ייעשה. אלון ואני ישבנו עם האגודה במשך כמה ישיבות על שלושה נושאים: על המכשול, על התראת פצמ"רים בקו הקדמי ועוד כמה דברים שאני לא רוצה להגיד אותם פה בתקשורת. התכנית הזאת הסתיימה, היא עברה את האוגדה, זה עבר את אלוף פיקוד הדרום, זה עבר את הרמטכ"ל – זה עבר את כולם. דרישת תקציבית הייתה, כולם יודעים את זה, כולם. בסדר אני אומר לך את זה חד-משמעית. נכון שלגבי העוטף לוקחים לפעמים מהרזרבות, אבל אנחנו לא יכולים לבנות את המכשול הזה על הרזרבות. התכנית קיימת, האמן לי. עכשיו שר הביטחון אומר לי: 'חיים, הבטחתי זה יהיה'. אומרים לך באוצר שאין שקל אחד בנמצא, אין דרישה ואתה שומע את זה, אבל זה כבר אושר. אתה לא צריך להגן על משרד ראש הממשלה, אתה צריך להגן על התושבים כמו שאנחנו מגנים עליהם, זאת המטרה.
ינון בן צור
ברור.
חיים ילין (יש עתיד)
אי אפשר להגן על ראש הממשלה במשרד ראש הממשלה כל הזמן. צריך להגן על התושבים, זאת המטרה שלנו. אני לא רוצה לנגח אף אחד, אבל הובטח וצריך לעמוד. גם פוליטיקאים אם מבטיחים, לפחות 10% צריכים לקיים – את זה צריך לקיים.
ינון בן צור
כל מה שהבטיח שר הביטחון וראש הממשלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, מה הוא הבטיח, מה קרה עם ההבטחות שלהם?
ינון בן צור
אני אומר שכל מה שהוא הבטיח וכל מה שהוא אומר חבר הכנסת, אני מניח שזה יבוצע. אני אומר שברגע שהתכנית תגמר והיא תונח - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל היא נגמרה אדוני היקר, היא נגמרה. יושב פה נציג צה"ל ואומר: 'סיימתי'.
חיים ילין (יש עתיד)
לוח זמנים.
ינון בן צור
כדי ליצור מקורות תקציבים התכנית צריכה להיות בסופו של דבר מונחת. היא תובא לאישור הקבינט והממשלה ואז ימצאו לזה מקורות תקציביים.
היו"ר קארין אלהרר
מתי זה יבוא לאישור הקבינט והממשלה?
ינון בן צור
אני לא יכול לתת לך תשובה עכשיו.
היו"ר קארין אלהרר
מי כן יכול לתת לי תשובה עכשיו? אני רוצה את הבנאדם, אני אשמח לדבר אתו. תראו, הוועדה בשבועות האחרונים נוהגות כסוג של מפשר/מגשר בין משרדים ממשלתיים – הדבר הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת. באמת, זה פשוט לא יעלה על הדעת שמשרדים שלא מתקשרים בינם לבין עצמם. מה, זה לא הגיוני שצה"ל צריך להעביר דרישת תקציבית לאוצר והאוצר אמור לדעת אם יש כסף או אין כסף? תגידו אין כסף, אבל תגידו משהו.
מתן יגל
אם היינו מקבלים היינו יכולים להגיד. היות ולא קיבלנו שום פנייה מסודרת, כמו שאמרתי קודם, אז בכלל זה לא בדיון אם יש או אין כסף.
היו"ר קארין אלהרר
תקשיבו, אבל באמת, ראש הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר כולם חברים בקבינט. אתה אומר שדנים בזה, לא?
קריאה
דנים והנחה ראש הממשלה להביא את התכנית סדורה כדי שיהיה אפשר לקבל עליה החלטה ולחפש את המקורות התקציביים לזה.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אדוני, איך אפשר להביא תכנית סדורה, מתוכללת כולל משרד האוצר אם יושב כאן הנציג ואומר 'לא קיבלתי שום דרישה, אני לא מכיר את זה, אני לא יודע למה להתייחס כי אין לי בכלל נתונים ראשוניים'. באמת אני שואלת, איך אתה מצפה שתהייה תכנית מטה מסודרת?
ינון בן צור
הוא שאמרתי, התכנית היא בגיבוש והיא צריכה לעלות לשולחנו של - - -
היו"ר קארין אלהרר
בגיבוש של מי. אצל מי בגיבוש? תראה, חבל שאתה מנסה להגן על משהו שבאמת כל מי שיושב כאן מבין שאין על מה להגן. יש פה שרים שכנראה לא דיברו ביניהם או מטה שלא עובד בצורה טובה. אני לא מצליחה להבין איך התכנית לא הגיעה למשרד האוצר או איך האוצר, תגידו באמת, אתם משרד האוצר כאילו ראש קטן? לא. אתם שמעתם על הדבר הזה או שזה בפעם הראשונה נפלתי עליכם היום?
חיים ילין (יש עתיד)
הם לא מתנדבים לתת כסף בחינם.
היו"ר קארין אלהרר
לא. מה זה לא מתנדבים, מה הם חייזר מעולם אחר או שהם חיים פה?
מתן יגל
אנחנו יודעים שיש תכניות לעשות גדרות ברחבי הארץ. עם זאת, ספציפית לגבי גדר לרצועת עזה לא קיבלנו שום פנייה.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני מהמל"ל, מי אחראי על גיבוש התכנית הזאת?
ינון בן צור
מי שמביא את התכנית הזאת לאישור זה משרד הביטחון.
שלום גנצר
הוגשה, תומחרה ברמת פירוט.
אלון נתן שוסטר
זה מביך. אני אומר לך, מביך ממש.
היו"ר קארין אלהרר
כן אדוני.
שלום גנצר
שלום, נציג שר הביטחון. כל הגדרות במדינת ישראל הוקמו בתקציב אקסטרוגני מתקציב הביטחון בגלל היקפיו. אני אתן דוגמה, "שעון חול", למעלה מ-1.35 מיליארד שקל. גם במקרה, ויש כאן את האדם שהקים את כל הגדרות מסביב למדינת ישראל, הוא מכיר את העבודה והוא עושה אותה גם בלוחות זמנים שהם מתחת להערכות שהוגדרו.
חיים ילין (יש עתיד)
נכון, מה שנכון נכון.
שלום גנצר
ישנה תכנית מפורטת, מתומחרת שהוצגה לכל הדרגים הנחוצים. כל מה שצריך כרגע זו החלטת ממשלה שמגדירה: 'נא לבצע'.
היו"ר קארין אלהרר
שר הביטחון הביא את זה לממשלה?
שלום גנצר
זה הוצג לראש הממשלה והוצג במל"ל ובוועדת החוץ והביטחון. לאיזה עוד פורום אפשר להציג את זה? כרגע אנחנו מחכים- - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מנסה להבין, שר הביטחון, בעצם התכנית יצאה תחת ידי נציגיו, הביא את התכנית הזאת לממשלה, מה קרה שם?
שלום גנצר
טרם נתקבלה החלטה. הכדור לא בידנו כרגע. מי שצריך לפסוק כרגע ולתמחר את התכנית המפורטת זה המל"ל ובאמצעות המל"ל ראש הממשלה. לזה אנחנו מחכים. ברגע שתתקבל החלטה כזו אנחנו יודעים להוציא את זה לפועל באופן מידי.
היו"ר קארין אלהרר
מי במל"ל אחראי על התכנית הזאת?
ינון בן צור
אחראי על התכנית? האגף הביטחוני. אני מרכז את זה שם.
היו"ר קארין אלהרר
אתה מרכז את זה, מה אתה אומר על מה שנאמר כאן?
ינון בן צור
אני אומר את מה שאמרתי כל הזמן, התכנית טרם גובשה - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה צריך כדי שהיא תתגבש?
ינון בן צור
התכנית כדי שתהייה מגובשת, כשמגישים הצעת מחליטים לממשלה, מכינים הצעת מחליטים, הצעת המחליטים כוללת בדיוק את כל הרכיבים שרוצים לכלול בתכנית. התכנית פה היא תכנית רחבה, היא לא רק עניין של מכשול. אני לא רוצה לפרט פה, אבל יש פה גורמים נוספים. צריכים לקבל החלטה על איזה גורמים הולכים, מתי הולכים ובאיזה לוחות זמנים ומה התקציב - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה ישיבות קיימת בנושא הזה?
ינון בן צור
אנחנו לא קיימנו ישיבה אחת ספציפית בנושא הזה.
היו"ר קארין אלהרר
ואוו.
חיים ילין (יש עתיד)
על הדבר הזה אני מסכים. נגיד שהגדר, עם כל מה שאתה רוצה היא מיליון שקל, אבל "הגדר הטיפשה", "המכשול הטיפש" שאתה יכול להקים אותו בלי קשר לכל מה שאנחנו לא צריכים לדבר פה כרגע, זה דבר שאם אתה נותן 100-150 מיליון שקל שאתה מבקש הם יכולים להתחיל לרוץ. זה 65 ק"מ גדר, גדר גבול מצרים היא 200 ומשהו. נעשה שם, חצבו הרים, מה לא נעשה שם ועשו את זה בשנה וקצת. אני לא רוצה להעליב אף אחד אם זה נעשה בפחות זמן. בארבעה חודשים את "הגדר הטיפשה" אפשר לגמור. אנחנו, בכלל אין דיון. עזוב את האלקטרוניקה, עזוב את כל החלומות שיש שם. אני מקבל את זה שזה צריך להיות טק שני או טק שלישי. אבל כשיש רצון לרוץ ולתת תחושת ביטחון, כמה עלו שני הגדודים של גולני להביא אותם, מה זה בחינם? אבל כיס ימין לא יודע מה כיס שמאל עושה. אפשר למנוע את זה.
היו"ר קארין אלהרר
זה גם וזה גם מסכן חיי אדם. שנייה, אני רוצה להבין. אתה הרי צריך להתחייב כאן בוועדה מתי זה מגיע. מתי אתה אומר שזה מגיע?
ינון בן צור
אני לא אתחייב על משהו שאני לא יודע להתחייב.
היו"ר קארין אלהרר
אני אחייב אותך, זה יותר טוב? אני אחייב אותך שבתוך חודש אני רוצה את הצעת המחליטים הזאת.
חיים ילין (יש עתיד)
אם זה יבוא דרך מחליטים ולא דרך תוספת תקציבית.
היו"ר קארין אלהרר
המל"ל פועל על חוק, אני מניחה שהוא לא פועל על פי גחמות של מישהו. נכון? יש צורך ביטחוני ברור. הצביע עליו צה"ל, הצביע עליו שר הביטחון. להבנתי התפקיד של המל"ל, ותקן אותי אם אני טועה, הוא לתכלל את העניין. אתה אומר כאן בוועדה מול כל היושבים שטרם התקיימה ולו ישיבה אחת סדורה בנושא הזה. מה אני, אזרחית מדינת ישראל אמורה להבין, שזה לא מעניין אתכם?
ינון בן צור
אני לא אמרתי שזה לא מעניין אותך - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז מה התירוץ, למה לא קיימתם ישיבה אחת?
ינון בן צור
אני אמרתי מה שאמרתי. זה שתשאלי גברתי עוד פעם וכמה פעמים, אני אומר שברגע שעבודת המטה תסתיים ותהייה מוכנה לשים אותה על שולחן - - -
היו"ר קארין אלהרר
מתי תתחילו עם עבודת המטה?
ינון בן צור
אנחנו נעבוד על זה.
היו"ר קארין אלהרר
מתי תתחילו עם עבודת המטה? מתי מתחילים.
קריאה
אבל אומרים שהיא מוכנה.
היו"ר קארין אלהרר
הוא רוצה אולי לרדד, לשטח, להוסיף. בסדר. מתי תתחילו? אתה האחראי נכון?
ינון בן צור
אני מרכז את זה במל"ל.
היו"ר קארין אלהרר
אתה המרכז. להבנתי המכרז קובע גם לוח זמנים. מתי תהייה הישיבה הראשונה בנושא הזה?
ינון בן צור
ישיבה של רעיון כללי מה רוצים לעשות, נעשתה אחת.
היו"ר קארין אלהרר
אבל יש כבר רעיון כללי.
ינון בן צור
אבל לא מספיק רעיון כללי כדי לבנות את הגדר.
חיים ילין (יש עתיד)
תקשיב, אתה יודע איך נבנתה הגדר במצרים? באמת אני אומר לך את זה עכשיו, באמת אני אומר לך שאי אפשר לחיות כל הזמן את המלחמה שהייתה. אנחנו צריכים להתקדם, לנסות לשים שם את הדברים למלחמה הבאה כי אף אחד לא ימנע אותה. היא בלתי נמנעת, אתה לא יכול לדבר ככה. זו לא פילוסופיה, באמת זה לא פילוסופיה. זה תחושת ביטחון וביטחון של התושבים. זה צריך גם לייעל את העבודה של צה"ל. אני אומר לך את זה.
אלון נתן שוסטר
גם כשאני לוקח בחשבון שאי אפשר להגיד הכול וגם כשאני לוקח בחשבון את המתינות האופיינית לנו, באמת אנחנו סומכים על מערכת הביטחון שלפחות רוצה. אני מוכרח לומר, אני לא רק נבוך, אני מתחיל להיות מודאג. אני לא מצליח להבין, אני מבין שמערכת הביטחון תומכת במכשול, את זה לא מבין. לרגע גם בזה לא הייתי בטוח ואני שמח שזה עבר, זה לקח שנה אגב, זה לא היה פשוט. אני מבין שהאוצר לא מתנדב לתת כסף כשלא מקבל מכתב, אבל אני לא כל כך מבין את העמדה שלכם. לי יש תחושה שזה יושב בצד ומחכה שאולי יהיה איזה סקנדל תורן וזה ירד מסדר היום. אני לא יודע, אני מוכרח להגיד שעכשיו אני מתחיל להיות מודאג.
היו"ר קארין אלהרר
אני באמת חושבת שהיום מיצנו את זה, אבל אנחנו נתכנס שוב ביום רביעי. אני מבקשת לדעת עד יום רביעי את לוח הזמנים, מתי הגדר הזאת תאושר בהצעת מחליטים, מה לוח הזמנים, כמה ישיבות אתם מתכוונים לקיים ומתי הדבר הזה יוצא לפועל. אין לנו זמן למה, מתי נחשוב על זה?
חיים ילין (יש עתיד)
אני מציע לוועדה לבוא ולשבת ב"נחל עוז" כל יום שישי בשעה ארבע בצהריים, אז תבינו. כמו מה שאני עושה.
תמיר עידאן
אולי באמת לא מבינים.
חיים ילין (יש עתיד)
באמת, אני אומר לכם את זה עכשיו. זה מטורף לראות שם בין 600 ל-1,000 אנשים שלא מפחדים אפילו לאבד את החיים שלהם. כל צה"ל ערוך שם.
היו"ר קארין אלהרר
עד יום רביעי שבו תתקיים ישיבת וועדת בעניין אני מבקשת שני דברים: א', תכנית עבודה של המל"ל. ב', אני מבקשת, צה"ל, בואו נהייה האנשים הגדולים, תעבירו את הדרישה התקציבית למשרד האוצר. משרד האוצר, אני מבקשת התייחסות לדבר הזה עד יום רביעי. התקציב נסגר ב-19 בנובמבר, עד אז צריכה להיות התייחסות תקציבית גם לגדר הזאת.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים