ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/10/2015

חוק התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ד בחשון התשע"ו (27 באוקטובר 2015), שעה 12:30
סדר היום
תקציב המשרד לשירותי דת לשנות התקציב 2015 ו- 2016 – בהשתתפות השר לשירותי דת דוד אזולאי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יוסף ג'בארין

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

מיקי לוי

רחל עזריה
מוזמנים
השר לשירותי דת דוד אזולאי

עודד פלוס - מנכ"ל המשרד, המשרד לשירותי דת

יחזקאל כהן - מנהל אגף בכיר לתקצוב ותכנון, המשרד לשירותי דת

דוד נחום - תקציבן, המשרד לשירותי דת

עופר יעקב - עוזר מנכ"ל, המשרד לשירותי דת

ארז מלול - עוזר מנכ"ל, המשרד לשירותי דת

חזי כהן - מנהל אגף בכיר תקצוב ותכנון, המשרד לשירותי דת

יובל טלר - משרד האוצר

שמעון יעקובי - מנכ"ל בתי הדין, בתי הדין הרבניים

שמואל יוסף - סמנכ"ל בתי הדין, בתי הדין הרבניים

רפאל אלטמן - עוזר מנכ"ל בתי הדין, בתי הדין הרבניים

מיכאל אלפר - חבר מועצת העיר חיפה

מיכל כפיר - פעילה, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

הצעת חוק התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016, התשע"ה-2015
היו"ר משה גפני
אדוני השר, אני שמח שנעתרת לבקשתנו להציג את תכנית העבודה של המשרד לשירותי דת על אגפיו השונים.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להודות לך על קיום הדיון הזה, אני יודע שהוא דיון חשוב. קיימנו דיון בממשלה על התקציב של המשרד לשירותי דת. אני חתמתי על איזה שהוא הסכם. באתי להגיד את הדברים, כי כשאנחנו מתרגמים את התקציב לשפת המעשה, אני מגלה כל מיני דברים שלא באו לידי ביטוי בתקציב. אני מרשה לעצמי להעלות אותם פה, למרות שחתמנו על ההסכם בנושא התקציב.

אני פחות מחצי שנה בתפקיד. הספקתי לסייר בכמה מקומות. אני רוצה להמחיש למה אני פה היום. כששר מגיע, האנשים באופן טבעי מבקשים, אם זה לבתי כנסת, אם זה לבתי עלמין, מקוואות וכו'. אתה בעצם מגלה שכשר ממונה אין לך שום יכולת לעזור, אפילו בדברים קטנים ביותר. אני הגעתי לבית כנסת שהיה מנותק מחשמל כי אין לו כסף. צריך לחפש תורם שייתן לבית הכנסת. אני מדבר על דברים קטנים ביותר שבלעדיהם אי אפשר לפתוח בית כנסת. כשישבתי עם אנשי המקצוע, שאלתי שאלה פשוטה: האם המשרד שלי, שממונה על שירותי הדת, יכול לעזור לאותם אנשים. לצערי הרב, התשובה הייתה שלילית. אין ספק שכשנגיע לפה ולוועדות נוספות יטענו כנגדנו למה אנחנו לא נותנים את השירות, למה אנחנו לא נענים לדרישות התושבים, ובצדק. הייתי פעם במקום הזה. גם אני הייתי טוען את אותם דברים. כשאני נמצא בממשלה, אני מעלה את הנושאים האלה.

אני אפתח בנושא שוועדת הכספים התעסקה איתו הרבה, גם היושב-ראש הנכבד התעסק בו רבות, וזה הנושא של הבלניות. קיימנו אצלך דיון בנושא הבלניות. למרות הדיונים, אנחנו עדיין לא ראינו את הפתרון בקצה המנהרה בנוגע לנושא של הבלניות. אני מצרף היום בנשימה אחת גם את עובדי בתי העלמין של חברות קדישא שמסופחות למועצות הדתיות, לא חברות הקדישא האחרות ששם השכר מאוד מאוד נמוך. עובדי המועצות הדתיות עצמן נמצאים בשכר הכי נמוך בשירות הציבורי, דבר שנובע מכך שבשנים 2009 ל-2014 היו כמה שינויים, כמה הסכמים קיבוציים שדרשו גידול בהוצאות הפנסיה, גידול בהוצאות השכר שנובעות מהסכמים קיבוציים שעשו במשך כל השנים, התייקרויות ראליות של השירותים. גם פה לא פיצו את המועצות הדתיות. המועצות הדתיות קיבלו על עצמן תכניות הבראה. חלק תוקצבו, חלק לא תוקצבו. כפי שאמרתי, הנושא של שכר עובדי המועצות המקומיות, שכר הבלניות דורש תקציב מיוחד. אני אומר לך עכשיו, שלא תגידו שלא אמרתי, שאני לא מאמין שבמסגרת התקציבית שיש לנו היום במשרד נוכל לתת מענה לנושאים האלה.
היו"ר משה גפני
באת בדברים, אדוני השר, עם נציב שירות המדינה או עם הממונה על השכר במשרד האוצר? היה פה השר חיים כץ, שר הרווחה. הוא אמר שעובדי המשרד שלו מקבלים שכר מאוד מאוד נמוך. הם אפילו מקבלים השלמה. הוא הגיע להסכמה עם הממונה על השכר במשרד האוצר והם מוסיפים לשכר שלהם.
עודד פלוס
צריך להבחין בין עובדי המשרד שלנו לבין הבלניות שהשר דיבר עליהן. לגבי עובדי המשרד יש איזה שהוא הסכם קיבוצי שכרגע נמצא בהסתדרות. מסיבות כאלו ואחרות הם מקיימים כל מיני דיונים פנימיים. אני מקווה שהבשורה תצא כשהם יסיימו את הדיונים שלהם.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
שמעתי את זה. אני מקווה שהצוות המקצועי שלי יאמץ את זה, שהוא ישתמש בתקדים הזה. לגבי פיתוח המקומות הקדושים. מדברים היום איך להביא תיירות למדינת ישראל. המקומות הקדושים זה אחד ממשאבי התיירות הגדולים של מדינת ישראל שלצערי הרב לא מנוצלים. אני עכשיו בא מאיזו שהיא ועדה שדיברה על נושא התיירות. אני העליתי את הנושא הזה גם שם. אני חושב שהמקומות הקדושים הם מקומות שמושכים תיירים. אנחנו כמשרד עשינו מאמץ להגדיל את התקציב הזה בתקציב הנוכחי, אבל זה עדיין לא עונה על הדרישה של הציבור הרחב שמבקר בהמוניו. מגיעים אנשים מכל קצות העולם כדי להשתטח על קברי הצדיקים, למרות חוסר הגישה למקומות, למרות שאין תנאים נורמאליים במקומות האלה. עובדה היא שאנשים מגיעים. אני חושב שבמקומות האלה צריך לעשות הכל על מנת לשפר כדי למשוך תיירים.

לגבי פיתוח בתי עלמין. דיברת, אדוני היושב-ראש, בהסכם הקואליציוני בנוגע לקבורת שדה. אני בעניין הזה מצטרף אליך. אנחנו עושים הכל על מנת שהנושא הזה אכן יבוא לידי פתרון, למרות הקשיים. אני מדבר על פיתוח בתי עלמין באותם ערי פריפריה ששם אתה מחפש דברים מינימאליים כמו גדר, ברזייה או שיפוץ חדר הטהרה. אתה רואה שמדובר בסכומים קטנים, לא בסכומי עתק. אין לי שום אפשרות לתת מענה לאותם דברים שהציבור הרחב רואה אותם בעיניים, דורש ממני לשפר ואני לא יכול לעשות את זה.

דבר נוסף זה נושא העירובים. עדיין לחלק גדול מהרשויות והערים אין את העירוב הנדרש. אחד הישובים בצפון שנמצא בין עכו לנהריה פנה וביקש עירוב. אני מודה, למרות שההוצאה לא גדולה, שלא הייתה לנו אפשרות במשרד לעזור להם. אלה דברים קטנים שאפשר לתת להם מענה.

בתי הדין הרבניים. היה דיון לגבי אבטחת הרבנות הראשית. בזמנו היה דיון בוועדת שרים לחקיקה לתת אבטחה לבתי הדין הרבניים ולבתי המשפט. ביקשתי השוואה בין בתי המשפט לבתי הדין הרבניים. החלטתי לכלול את הרבנים הראשיים. לרבנים הראשיים במדינת ישראל אין שום אבטחה גם בימים אלה. אני לא מצליח להבין למה הרבנים הראשיים אינם מאובטחים, לפחות כמו חברי כנסת ושרים כמקובל במקומותינו.

אנחנו מעוניינים להעלות את רמת השירות במועצות הדתיות. כדי להעלות את רמת השירות, אנחנו צריכים לפתוח כמה מיזמים. אחד המיזמים שנמצאים על סדר היום הוא מיזם של נשות הרב המקומי. הן תהיינה הכתובת לאותן נשים שסובלות מאלימות ומכל מיני מרעין בישין. אני לוקח פרויקט כזה עם עלויות כספיות, ומקיים אותו בשלב הזה בהתנדבות. בוועדה למעמד האישה בירכו על המיזם הזה, עודדו אותו.
היו"ר משה גפני
זה התקציב המגדרי?
השר לשירותי דת דוד אזולאי
כן.
היו"ר משה גפני
אני חושב שאתם המשרד היחידי שהייתם בדיון הזה.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אנחנו הוזמנו וכיבדנו את המקום.
היו"ר משה גפני
היה פה דיון. דבר ראשון, היה צריך לקחת את המשרדים הגדולים.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אני מקווה שלא עשיתי חטא גדול בכך שהופעתי בוועדה. הצגתי שם את הדברים.
היו"ר משה גפני
בוודאי שצריך לכבד את הכנסת.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
בנוגע לפעולות הדרכה במועצות הדתיות, מיזמים ועירובים, כפי שאמרתי, יש חוסר תקציב. לגבי בתי הדין הרבניים, יעשו את זה אנשי המקום. בתי הדין הרבניים במשך שנים סבלו מחוסר תקנים, ממעמד נחות ממערכת המשפט במדינת ישראל. אני לא רואה שום סיבה שבעולם. הגיע הזמן שיהיה שוויון בין בתי הדין הרבניים למערכת המשפט במדינת ישראל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברכות לשר אזולאי, שמחנו לשמוע שהתמנית לתפקיד. אנחנו שמחים ובטוחים שתעשה את עבודתך נאמנה. אני בטוח שההגינות והיושר שלך יובילו את המשרד למקומות הנכונים. אין שאלה שצריך לחולל שם איזה שהוא שינוי. הגיע הזמן לעשות שם איזה שהוא שינוי, כי זה משרד שסובל שנים ארוכות מקיפוח שאני לא מצליח להבין. המשרד הזה עובר קיפוח בניגוד למה שקורה במציאות בשטח.

אני מגיע מהענף המוניציפאלי. הייתי חבר מועצה וסגן ראש עיר. אני ראיתי איך המועצה הדתית בקרית גת מתנהלת, כמו שראיתי במועצות אזוריות נוספות. ראיתי את הדוח. ראיתי איך עובדי בית העלמין בקושי מקבלים שכר, אם בכלל. לפעמים שכר מינימום, לפעמים פחות. ראיתי איך הם עובדים בשעות לא שעות. הם מספקים סחורה הרבה יותר ממה שהם אפילו מדמיינים ומצפים לקבל. ראיתי בלניות שנשארות עד שעות מאוחרות כדי לזכות אישה לבוא ולטבול במקווה, כאשר השכר שלהן אפילו לא מגיע ל-10 שקלים לשעה. ראיתי גם את מבני שירותי הדת. הם נמצאים בסיטואציה שהם לא נהנים לבוא בבוקר לעבודה. השכר הוא מביש, השכר הוא לא הגון. אני שואל את עצמי למה.

90% מהאוכלוסייה במדינת ישראל מקבלת שירותי דת. הם נקברים באמצעות שירותי הדת, הם רוצים להתחתן על פי ההלכה היהודית, הם רוצים להתגרש על פי ההלכה היהודית, הם רוצים לעשות הכל על פי ההלכה היהודית, אבל כסף כדי לטפל בהלכה היהודית לא רוצים לתת. יש פה שאלה שאני לא מצליח להבין אותה. אגב, עובדה ידועה היא ש-70% ויותר מאזרחי ישראל מחויבים לרעיון היהודי דתי במדינה. הם רוצים את הרעיון הזה, אבל אנחנו בכל זאת מחליטים להתעלם מהם. האם אנחנו חוששים מהתקשורת, אנחנו חוששים שיגידו שאנחנו מדינת הלכה? אני לא יודע, יכול להיות שאלו הסיבות שההתנהלות שלנו היא כזאת. אני לא מקבל אותה. אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. כמדינה יהודית ודמוקרטית אנחנו צריכים לתת שירותי דת טובים לכל מי שדורש. מי שלא רוצה לקבל שירותי דת לא חייב. זה הרעיון הדמוקרטי במדינה, שיש פה חופש מוחלט. מי שכן דורש לקבל שירותי דת, אנחנו צריכים לתת לו את המענה בצורה טובה, בצורה מכובדת. אני רוצה לדמיין מצב שבו נהיה במדינה נוצרית שבה שירותי הדת לא יהיו בפר אקסלנס הכי גבוה שיש. הם יתנו הכי הרבה כסף לרעיון הזה. למה? כי הם יודעים לכבד את הרעיון הדתי. אם יש אדם דתי במדינת ישראל שרוצה לקבל את השירותים, ראוי שהוא יקבל אותם בצורה מכובדת. התקציבים במשרד אינם מספקים, הם גם לא הוגנים. משרד האוצר צריך לשים לזה דגש, הוא חייב גם להביא לכך פתרון. אני אשמח לעזור ליושב-ראש להוביל דברים כאלה, כי לא ייתכן שזאת תהיה הסיטואציה.

משפט אחרון בנושא מקומות קדושים. מקומות קדושים זה המקומות של הצדיקים שמשתייכים להיסטוריה של העם היהודי. הם בעצם חלק בלתי נפרד מהמורשת שלנו. יש לנו מורשת ברורה. אני מאמין במורשת - בעיני היא חשובה לא פחות - של בגין וז'בוטינסקי, עליהם השלום, אבל יש גם מורשת של צדיקים, של אנשים שהיו פה לפני אלפי שנים. איפה הכבוד המינימאלי? יש קבר שהרסו אותו בגלל צו הריסה, הקבר של דן בן יעקב. אף אחד לא יכול היה לנסות ולפתור את הסוגיה הזאת? אם הייתה אפשרות כלכלית מינימאלית, יכול להיות שזה היה נפתר, יכול להיות שהיו מסדירים את הנושא. זאת דוגמה אחת. אם לא ניתן כבוד להיסטוריה של העם היהודי, אנחנו יכולים לשלם על זה מחיר בעתיד. כי מי שרוצה להנציח את העבר צריך גם לדאוג לעתיד. זה משפט שצריך ליישם אותו. אני מאחל לשר הצלחה רבה. אני מקווה שזה יבוא לידי ביטוי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם אני מצטרף לאיחולי ההצלחה לשר. האמת היא שאחד הדברים שליוויתי בכובעי הקודם כמשפטן זה את כל הנושא של חלקן של העדות הערביות בתקציב משרד הדתות. זה נושא שגם משרד מבקר המדינה התייחס אליו כמה פעמים. היו לפחות שתי עתירות לבג"ץ. הנתונים הראו שמסך כל התקציב של משרד הדתות, העדות הערביות קיבלו בקושי 2%. זה הגיע לבג"ץ. יש גם המלצות של משרד מבקר המדינה. הנושא הספציפי שנידון בבג"ץ לפני כמה שנים זה הנושא של תקציבים לתחזוקת בתי עלמין. האם יש שינוי בנושא הספציפי הזה, כי ההמלצה של בג"ץ הייתה שצריך להבטיח ש-20% מהתקציב שמוקצה לסעיף התקציבי של אחזקת בתי עלמין יובטח גם לעדות הערביות? השאלה שלי היא ספציפית בהקשר הזה, על זה הייתה התדיינות משפטית, אבל אני אשמח לשמוע התייחסות כללית יותר.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
זה תחום שנמצא במשרד הפנים, הוא לא נמצא במשרד לשירותי דת.
עודד פלוס
כל העדות הלא יהודיות.
היו"ר משה גפני
גם בתי עלמין?
השר לשירותי דת דוד אזולאי
הכל.
עודד פלוס
יש אגף.
היו"ר משה גפני
יש להם תקציב לבתי עלמין של העדות הלא יהודיות?
השר לשירותי דת דוד אזולאי
במשרד הפנים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
משרד הדתות לא מטפל בכלל בעדות הלא יהודיות?
השר לשירותי דת דוד אזולאי
זה נקרא המשרד לשירותי דת, לא משרד הדתות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
העדות הערביות זה במשרד הפנים או במשרד המשפטים?
עודד פלוס
הכל במשרד הפנים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
משרד המשפטים מטפל בבתי הדין השרעיים.
היו"ר משה גפני
בתי הדין השרעיים במשרד המשפטים, העדות הלא יהודיות במשרד הפנים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז אין לכם היום שום קשר עם העדות הערביות.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
במסגרת הפירוק ופשיטת הרגל של אחת הממשלות עשו גם את זה. אם זה טוב או לא טוב, נדבר אחר כך על זה.
יצחק וקנין (ש"ס)
בהתייחסות לכל העניין של שירותי הדת, כמו שאמר ידידי חבר הכנסת מיקי זוהר, יש בעיה מאוד רצינית. זה לא מהיום ולא מאתמול. כל הנושא של פיתוח מבני דת וכל הדברים האלה, לצערי הרב, נופל כל השנה בין הכיסאות, אין לזה תקציב מסודר כמו דברים אחרים. דרך אגב, זה לא רק בנושאים ששייכים לטיפול היום יומי. אם יש מקום שמבקרים בו הכי הרבה אנשים, זה בתי הכנסת. להבדיל אלף אלפי הבדלות, בבתי הקולנוע לא מבקרים כמו שמבקרים בבתי הכנסת, גם ציבור דתי וגם ציבור לא דתי. הציבור הלא דתי לא מבקר ביום יום, אבל הוא בא כשיש לו בר מצווה, יש לו אזכרה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הם גם באים בסוף השבוע.
יצחק וקנין (ש"ס)
הם באים ביום שישי ושבת. לא פלא שבתי הכנסת מתמלאים. המדינה לא נותנת לדבר הזה כלום, לא מחזיקה. כל התחזוקה היא על הציבור שמתפלל. הבנייה היא על הציבור שמתפלל. רוב בתי הכנסת שנבנים הם מתרומות, הם מכסף שאנחנו, הציבור, משקיע אותו. כשנותנים כבר תקציב, זה לעג לרש. 40 מיליון, 30 מיליון זה רק אחרי שצריכים להילחם בתקציבים קואליציוניים. לצערי אני אומר את זה. לאף אחד לא נופל האסימון. כל הדברים בהתייחסות לשירותי הדת לוקים בחסר. הדבר הזה הוא תמיד בהתייחסות מזלזלת. היו שנים שלא היינו, הסיעות החרדיות, במערכת הזאת. כשבא מישהו שהיה לו אנטי, אז הוא בנה איזו רפורמה ואיזה היגיון חדש שהולכים לשנות את העולם. לצערי הרב הוא קבר את הכל. הגענו לזמנים שלא שילמו לבלניות 3 ו-4 שנים, לא שילמו לראשי מועצות. זה כאילו שקוברים רק את המתים של החרדים. צריך להבין שיש פה מערכת שלמה שנותנת שירותי דת. לא סתם אמר השר שזה המשרד לשירותי דת. פעם אחת ולתמיד מישהו צריך לעצור את הדברים האלה, להגיד: רבותיי, יש פה תפקיד למדינה. זה לא משנה אם יהיה השר דוד אזולאי או יהיה ידידי מיקי לוי. שירות צריך לתת.

אם אני הולך ברף, אני מגיע גם לבתי הדין הרבניים. כל הנושא הפיזי, המבנים הם בתת רמה. אנשים אומרים שהם מתביישים ללכת לבתי הדין הרבניים, איזו צורה יש שם. מישהו במכוון רוצה שזה ייראה כך. כשאתה מגיע לבתי הדין הרבניים, זה סוף העולם, זה החורבן הכי גדול שיש. זאת מציאות קיימת, רואים אותה, היא מכוונת על ידי פקידים, על ידי שרים. כל אחד שיש לו איזו שהיא גחמה, קם בבוקר עקום, רוצה להפוך את העולם ולשנות את כל סדרי בראשית. זה לא יאה למדינה מתוקנת. כמו שאני רוצה לראות את בית המשפט במקום מסודר ועם תנאים נכונים לשופטים, אותו דבר צריך להיות אצל הדיינים. הציבור שבא לשם גם ככה בא לשם עם עוגמת נפש, אז למה הוא צריך לראות את המצב של המבנים ואת כל מה שיש? זה הזלזול. אני אומר את זה לכם, לפקידים. לא יעלה על הדעת שכל שנה יקימו עוד היכל משפט, עוד היכל משפט, כאשר בבתי הדין הכל נשאר אותו דבר. ככה זה קורה בכל שירותי הדת. יש פה מגמה לא מתאימה למדינת ישראל שהמורשת שלה היא שמחזיקה אותנו. "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמיים וארץ לא שמתי". הלוואי ונתייחס למורשת שלנו כמו שהשכנים, האחים שלנו מתייחסים למורשת שלהם. הם בחירוף נפש עושים את הדברים. אצלנו זה בדיוק הפוך.
מיכאל אלפר
אני נותן את התמונה שאני מכיר בחיפה, אבל אני חושב שהיא רחבה יותר. בחיפה פועלים כ-10 מקוואות. 6 מתוכם הם מקוואות שמופעלים על ידי עמותות פרטיות. המקוואות האלה נבנו עם השנים, כאשר המועצה הדתית שהייתה אמורה לתת את השירות הזה כנראה לא נתנה אותו, או לא נתנה אותו מספיק טוב. המקוואות האלה מתקשים להתקיים במצב היום עם העלות של החשמל, המים, התחזוקה. המבנים שנזקקו עם השנים לשיפוץ לא שופצו. אם הם שופצו, הם שופצו מתרומות של הציבור. פנייה של אותם מנהלי מקוואות למועצה הדתית לקבל מימון לאחזקת המקוואות נענתה בתשובה שהמקוואות לא בבעלות המועצה הדתית, לכן היא לא יכולה לתקצב אותם. נוצר כאן מצב אבסורדי שבו המועצה הדתית חוסמת את השירות הזה לאותם תושבים בטענה שיש מישהו אחר שעושה את זה. כשהמישהו האחר לא מתמודד ולא מצליח לממן את השירות הזה, המועצה הדתית לא יכולה להשתתף. יש המון גופים ממשלתיים שלא מסוגלים לתת שירותים. יש חברות או עמותות שנותנות שירות למשרד הבריאות או למשרדים נוספים. צריך לראות באותם מקוואות פרטיים, באותן עמותות שמפעילות מקוואות פרטיים נותני שירות לאותה מועצה דתית, ולתת מימון בהתאם או איזו שהיא תמיכה כדי לאפשר לאותם מקוואות לשרוד.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אתה מדבר על מקוואות לנשים או לגברים?
מיכאל אלפר
אני מדבר על מקוואות לנשים.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
כל 6 המקוואות האלה.
מיכאל אלפר
המצב של המקוואות מאוד קשה. המקוואות שנעשו בהם שיפוצים נרחבים נמצאים בנטל חובות כבד מאוד. במקומות אחרים בהם לא היו מסוגלים לעשות את זה באופן עצמאי המקוואות במצב מאוד קשה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מדברים על כישלון קולוסאלי של הנציגות הדתית בכנסת לדורותיה. פשוט כישלון שאנחנו יכולים להתבייש בו. אין לי טענות לאף אחד, יש לי טענות לעצמי. כל אחד מחברי הכנסת שאיכפת לו הנושא הזה של היהדות של המדינה ושירותי הדת – כישלון מוחלט. אני זוכר שהיה לי וויכוח, ביקשתי שלא יעבירו את בתי הדין הרבניים למשרד המשפטים. אני חושב שמקומם של בתי הדין הרבניים הוא במשרד הדתות. אמרו לי הגורמים הבכירים ביותר במדינה, אני לא רוצה להגיד שמות, שאם זה יעבור למשרד המשפטים, מצבם הפיזי של בתי הדין הרבנים ישתפר לעין ארוך מכיוון שאם בונים ומטפחים את בתי המשפט, גם יבנו ויטפחו את בתי הדין הרבניים. מה שקרה זה ההיפך, נהיה עוד יותר גרוע. ביקשתי ממשרד האוצר שיביאו לי תכנית לגבי העניין הזה. בתי הדין הרבניים מוזנחים, בתי המשפט מקבלים את התקצוב המלא. המציאות הזאת היא מציאות שזועקת לשמיים. אני לא מבין את היועצים המשפטיים במדינה הזאת. האפליה זועקת לשמים. יש בית דין בחיפה שהנחל זורם מתחתיו. אמרו לי ממשרד האוצר באחת הישיבות שבאשדוד בית הדין הרבני נכנס לבניין חדש. מה זה חדש? בנו בניין לבית המשפט באשדוד, כאשר את הבניין הישן נתנו לבית הדין הרבני. אני לא יודע אם זה נכון או לא נכון, אבל זה מה שנאמר פה.
שמעון יעקובי
באשקלון.
היו"ר משה גפני
סליחה, באשקלון. פשוט לא להאמין. אני לא רוצה לפרט את העניין. יש שיפור בכך - חבר הכנסת וקנין העלה את העניין - שבעבר היה יכול להיות הרבה זמן שבלניות ועובדי מועצות דתיות לא היו מקבלים משכורות.
יצחק וקנין (ש"ס)
עשית מלחמת עולם.
היו"ר משה גפני
מלחמת עולם על העניין הזה. זה השתפר. אני מודה, אין היום עיכובים במשכורות באופן כזה כמו שהיה אז.
קריאה
שיטת התקצוב השתנתה.
היו"ר משה גפני
השתנו עוד כמה דברים. אני לא נכנס לפרטים, הם פחות מעניינים. אנחנו דיברנו על שכר הבלניות. התקציב של הרבנות הראשית במדינת ישראל הוא בושה וחרפה. לא יכול להיות דבר כזה. אני אישרתי פה את העמותה של "דירה להשכיר". כל עובדי משרד האוצר קיבלו שם ג'ובים. כל העמותה הזאת מיותרת. אחד אחרי השני קיבלו ג'ובים ב"דירה להשכיר". אני לא רוצה להגיד שמות. בושה למדינת ישראל שאין שום הוספת תקנים לרבנות הראשית. יש אנשים שרוצים את הרבנים הראשיים. השכר של עובדי המועצות הדתיות, השכר של בתי העלמין והשכר של הבלניות הוא בלתי מתקבל על הדעת, בלתי נתפס. קורה אחד מהשניים: או שבאים בטענות. אתה מקבל הרבה פעמים כותרות בעיתונות החילונית על כך שאישה באה לטבול במקווה - יש הרבה מאוד נשים שלא קשורות לציבור הדתי שנזקקות לנושא הזה של המקוואות – והן נתקלות במצב שהמקווה מוזנח. אם המקווה מוזנח, כמובן שאנחנו אשמים. אם יהיה פעם, שזה עוד לא קרה, שאנחנו נגדיל את התקציב, יהיו כותרות שהדתיים סחטו את המדינה. אי אפשר לתאר את זה. אני ישראלי, אני תל-אביבי, אין לי תרבות אחרת. לא הייתי בארצות הברית, לא הייתי באירופה. בושה וחרפה וחילול השם מה שקורה פה עם שירותי הדת. אנחנו אשמים בזה. אנחנו לא יכולים להאשים אף אחד. עולים לי כל מיני מחשבות בראש. יכול להיות שכשיגיעו לפה תקציבי משרד המשפטים, אני אתחיל לעצור להם. לא יכול להיות. הדבר הזה פשוט זועק לשמיים. לא מקוואות, לא בתי דין, לא משכורות של אנשים מסכנים.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו עושים עכשיו מהלכים יפים בבתי הדין הרבניים.
היו"ר משה גפני
יש נחל שעובר מתחת לבית הדין הרבני. אי אפשר לסבול את התופעה הזאת. אני אומר לך, אדוני השר, אנחנו נמצאים בקואליציה. חייבים לעשות צעדים דרסטיים להפסיק את הדבר הזה. יש לי פה פניות. יש נשים בקיסריה שרוצות לטבול. אין שם מקווה. הם נופלים בין המועצה המקומית בקיסריה למועצה האזורית. הם נופלים בין הכיסאות. התקשרו אלי אתמול מעשרת על כך שאין מקווה.
יצחק וקנין (ש"ס)
היה מקווה שלקחו אותו לטובת בזק. בזק פינה אותו, כי הוא הבין שהוא עשה טעות.
היו"ר משה גפני
אין מקווה. אם היה צריך לעשות שם איזה היכל, היה כסף. הם משפצים את זה מכספם. כששאלתי אתמול את זה שהתקשר אלי איך הוא קשור לעניין, הוא אמר לי שהוא תושב עשרת, שאשתו צריכה ללכת למקווה.
יצחק וקנין (ש"ס)
עצרו להם את העבודה.
היו"ר משה גפני
ביישוב רותם אין מקווה. מה זה הדבר הזה? זה נגד נשים, זה נגד אנשים שצריכים את השירות הזה. אין כלום. אין עיתונאי שיכתוב על זה. אני רוצה פעם אחת כתבה בכלי תקשורת חילוני על כך שהאישה ביישוב עשרת רוצה לטבול במקווה אבל לא נותנים, ראש המועצה לא נותן לשפץ את המקווה והמקווה סגור. שפעם אחת יעשו על זה כתבה האנשים הליבראליים האלה, הדמוקרטים, היהודים. המועצה הדתית לא יכולה לבנות מקוואות, בנו את זה גופים פרטיים. איך יחזיקו את המקוואות האלה? שיגידו תודה שהגופים האלה בנו את המקוואות.

אבן יהודה מבקש ממני עירוב. עירוב זה בכלל דבר שהוא לוקסוס שבלוקסוס. אם אני אדם דתי שגר באבן-יהודה, אני לא אוכל לטלטל בשבת, אני אשאר בבית, או שאם אני אצא, אני לא אוציא שום דבר. למה לכל שירות אחר יש כסף ולדבר הזה אין?
יצחק וקנין (ש"ס)
מהיום והלאה אני מגיש רביזיה על כל דבר, אחר כך גם התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
אני אהיה איתך. זה מתחיל להימאס, פשוט מתחיל להימאס. אנחנו יושבים פה הרבה שנים. הכל חוזר על עצמו, גם התקציב של המועצות הדתיות, גם הנושא של המקוואות, גם בתי הכנסת, גם בתי הדין הרבניים, גם הרבנות הראשית, כל מה שנוגע לנושאי דת. יש ציבור גדול לא דתי שנזקק לשירותים האלה. מה זה הדבר הזה? מי שולט במדינה הזאת? חבר הכנסת וקנין, אני מצטרף אליך, אנחנו לא מעבירים. מספיק עם הדבר הזה. אנחנו נלחמים על כל מיני נושאים אחרים, למה אנחנו לא נלחמים על זה? חילול השם שאין כדוגמתו.
יובל טלר
המסגרת התקציבית של המשרד לשירותי דת נקבעה על ידי הממשלה. ישבנו בדיונים עם המשרד לפני העברת התקציב. במסגרת הדיונים נידונו כל מיני תוספות תקציביות. הייתה ישיבה עם המשרד לשירותי דת, עם הרבנות הראשית. במסגרת ההכנות לקראת העברת התקציב ישבנו עם המשרד, סיכמנו על הצרכים התקציביים. המשרד הציג את הצרכים התקציביים, כאשר משרד האוצר מנגד הציג את היכולת התקציבית במסגרת הצרכים על מנת לעמוד במסגרות התקציביות הכוללות. במסגרת זו סוכם על תוספות לדברים שהמשרד הציב כיעדים חשובים. במסגרת ההסכם הקואליציוני הייתה גם תוספת ייעודית משמעותית לפיתוח מבני דת. אותו תהליך התנהל גם מול הנהלת בתי הדין הרבניים. ישבנו ביחד, סיכמנו על תוספות תקציביות ועל ייעוד הצרכים התקציביים למטרות. משרד האוצר עומד מול משרדים רבים שמציגים בפניו את הצרכים התקציביים. אנחנו נדרשים לעמוד בסוף במסגרות, לכן דברים מגיעים להחלטת הממשלה והממשלה היא זאת שקובעת את המסגרות שבהן אנחנו יכולים לפעול. הלכנו לקראת המשרד כמה שיכולנו ללכת על ידי הוספת התוספות התקציביות הרלוונטיות.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתעביר לוועדה כמה תקציב יש לנושא של פיתוח בתי הדין הרבניים, כמה יש לבתי המשפט, כמה תקנים יש בבתי הדין הרבניים וכמה יש בבתי המשפט. אני רוצה את כל ההשוואה הזאת. אם אתה יכול לעשות השוואה בנושא הזה של הרבנות, של המועצות הדתיות בהשוואה לדברים מקבילים בתקציב המדינה.
יובל טלר
לגבי בתי הדין הרבניים נעשה במהלך השנים האחרונות הליך משותף עם משרד האוצר.
רחל עזריה (כולנו)
יש כמה מהלכים יפים.
עודד פלוס
לא בבינוי.
יובל טלר
גם בבינוי של הנהלת בתי הדין הרבניים.
היו"ר משה גפני
המנטרה חוזרת על עצמה. אני כבר קיבלתי את זה כמה פעמים בעבר. עכשיו זה הולך להיות הרבה יותר רציני מכמה סיבות. אל"ף, אני התבגרתי, בי"ת, חבר הכנסת וקנין רותח מזעם. אני לא מתכוון לשתוק עם הדבר הזה. נמאס לי מהעניין הזה. לא יכול להיות שאני שותף ואני איש בכיר בקואליציה הזאת. גם אם לא הייתי, זאת בושה. אני מבקש את ההשוואות האלו. לא ביקשתי ממשרד הדתות, ביקשתי ממשרד האוצר. משרד הדתות זה לא משרד המשפטים. אני מבקש השוואה. אני מבקש לדעת מה קורה לשירותי הדת לעומת המקבילים שלהם בתקציב המדינה. אני מבקש לעשות עבודה מוכשרת ורצינית כמו שאתה יודע לעשות. זה לא קשור למשרד הדתות. אל תגיד לי שעשית איתם הסכמים, זה לא מה ששאלתי. אני חושב שעשית איתם הסכמים. אני חושב שהם גם ישבחו אותך. עמי, אני מבקש עבודה של המ.מ.מ. אני לוקח את העניין הזה ברצינות. אתה יכול למסור לממונים עליך שלא ישחקו איתי. כל עוד אני כאן, זה לא יהיה יותר. אני לא הולך לעזוב את הכנסת כשהביזיון הזה מלווה אותי. בושה למדינה.
רחל עזריה (כולנו)
אני רוצה לשבח את השר על ההצגה בוועדה לקידום מעמד האישה. השר אזולאי הציג תכנית מדהימה. ארגוני הנשים כמעט בכו מהתרגשות.
היו"ר משה גפני
כמה משרדים הוזמנו לנושא של התקציב המגדרי בוועדה לקידום מעמד האישה?
רחל עזריה (כולנו)
אין לי מושג. זה היה על פגיעות מיניות. הולכים לעשות תכנית יפה עם נשות הרבנים. כל הכבוד. זה נושא אחד שרציתי. הדבר השני זה הנושא של בתי הדין הרבניים. אנחנו עובדים עכשיו על כמה מהלכים כדי לשפר את השירות בבית הדין הרבני. גם השר מראה נכונות מאוד גדולה. זה מאוד משמח. אני מאוד מקווה שנוכל בשיתוף פעולה לדאוג לדברים שגם אתם חושבים שצריך לשפר בשירותי הדת וגם אני חושבת שרצוי לשפר בשירותי הדת, כדי שנוכל לעשות את העבודה כמו שצריך.
עודד פלוס
אני רוצה להתחיל בלשבח את משרד האוצר. אני לא אומר את זה מהשפה אל החוץ, אני לא אומר את זה להחמיא, ואני גם לא אומר את זה כדי לבנות מערכת יחסים. אני חושב שגם משרד האוצר הבין שההנהלה הנוכחית של המשרד לשירותי דת בראשות השר באה לקדם דברים. הרושם שאני קיבלתי הוא שברגע שמתרשמים שיש צוות שבא לעבוד, שבא לקדם, שבא לשפר, יש נכונות לעזור. הבעיה היא בנקודת המוצא. אני לא צריך לחדש ליושב-ראש ולא לחבר הכנסת וקנין שהבעיה של המשרד לשירותי דת היא בבסיס. לאורך השנים - אנחנו יכולים לחזור 10 שנים לאחור – היו כל הזמן פעולות של פירוק והרכבה. פעם זה היה משרד עצמאי, אחרי זה העבירו את זה למשרד ראש הממשלה, הייתה רשות, אחרי זה הקימו עוד פעם את המשרד, הוציאו ממנו יחידות, הכניסו יחידות. יש חוסר יציבות. רק עכשיו, בחודשים האחרונים, הגיור עבר מאיתנו למשרד ראש הממשלה ובתי הדין עברו אלינו. כל הפירוק וההרכבה הזה גרם לזה שהמשרד כל הזמן נשאר מאחור. נקודת הבסיס שלו היא מאוד מאוד נמוכה. כשאנחנו באים לאוצר ומבקשים, נקודת ההתחלה שלנו היא הבעיה. כשנותנים לנו כסף, אנחנו מתחילים מנקודה נמוכה, קשה מאוד לעלות למעלה, גם אם מתרגמים את זה לאחוזים ומתרגמים את זה לכסף. הבעיה היא נקודות הבסיס.

דבר נוסף זה מצב המועצות הדתיות בגלל בעיות עבר שנגעו יותר לרשויות המקומיות ביחס לאי העברת כספים. כמעט כל המועצות הדתיות נכנסו לתכניות הבראה. כחלק מתכנית ההבראה, כחלק מהנכונות של המדינה להעמיד כסף, המועצות המקומיות נדרשו לעבור כל מיני תהליכי התייעלות שבאמת הביאו אותן לתחתית. זאת נקודת המוצא שממנה אנחנו מתחילים. זאת גם נקודת המוצא של המשרד ונקודת המוצא של המועצות הדתיות.

לגבי הבלניות ועובדי הקבורה. ראינו בהסכם הקואליציוני האחרון שהייתה הירתמות לעניין הזה מצד מספר סיעות. אנחנו מנסים לקדם עכשיו הקמה של ועדה. הייתה לי אתמול שיחה לגבי שכר הבלניות. מאחר והסקטור של עובדי הקבורה והסקטור של הבלניות הם סקטורים מאוד מאוד קרובים, יש להם המון מאפיינים משותפים של שעות עבודה פיזיות, הרבה נקודות שאני לא רוצה כרגע לפרט אותן, חשבנו לכרוך. אנחנו מתבלטים בשאלה: האם ברגע שנכרוך לא נפיל את שניהם.
רחל עזריה (כולנו)
מה מצב השכר?
היו"ר משה גפני
נמוך.
עודד פלוס
נמוך מאוד. אנחנו לא מדברים על עובדי חברות קדישא, אלא על עובדי המועצות הדתיות שעובדים בבתי עלמין שמופעלים על ידי המועצות הדתיות.
רחל עזריה (כולנו)
כמה עובדים יש?
עודד פלוס
יש לא מעט.
היו"ר משה גפני
שכר הבלניות נמצא בקונצנזוס. כולם מודים בעובדה הזאת שזה דבר שערורייתי. אני לא זוכר מישהו שלא דיבר בחריפות על העניין הזה. זה ברור שמה שיוחלט לגבי הבלניות ישליך על השכר של אותם עובדים מוגדרים בבתי עלמין.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אם יתברר שבגלל זה תהיה פגיעה בבלניות, אני הראשון למשוך את זה.
היו"ר משה גפני
על הבלניות יש קונצנזוס. ברגע שאתה אומר עובדי חברות קדישא, אז יש גם עובדי חברות קדישא שעליהם אתם לא מדברים. יכול להיות ששם השכר גבוה. הבלניות הן בקונצנזוס.
עודד פלוס
אנחנו בהתלבטות בנושא הזה, עוד לא גיבשנו עמדה. אנחנו מנסים לעבוד עכשיו במספר אפיקים. אנחנו מקדמים את הוועדה הזאת שיוחלט עליה בהסכם הקואליציוני. הייתה לי אתמול פגישה עם קובי בר נתן, סגן הממונה על השכר.
היו"ר משה גפני
שכר הבלניות היה פה בוועדה.
עודד פלוס
יש לזה גם ביטוי בהסכם הקואליציוני. אנחנו מנסים לקדם עכשיו הקמה של ועדה. אנחנו בשלבים סופיים של הקמת הוועדה. אפשר לבוא ולומר, גם לאור הדברים שאומר היושב-ראש, שהמסקנות של הוועדה כבר כתובות. אפשר להגיד ששכר הבלניות הוא בשפל המדרגה, חייבים לשפר, העניין הוא שכדי לתרגם את זה לשפת המעשה חייבים להיכנס לאיזה שהוא מסלול של הסכם קיבוצי. בשיחה שהייתה לי אתמול עם סגן הממונה על השכר דיברנו על הנושא הזה. אמרנו שיכול להיות שהדרך הנכונה היא לרתום את ההסתדרות לעניין. יש עכשיו את הסכם המסגרת שמנסים לגבש. גם אם לא נעכב את הסכם המסגרת עד שנפתור את בעיית הבלניות, יש דרך מסוימת בהסכם הזה לייצר חריגים, לבוא ולהגדיר בהסכם המסגרת שאנחנו יודעים שיש סקטורים מסוימים שדורשים טיפול מיוחד ולגביהם תהיה התייחסות מיוחדת. אגב, כנראה שבכל מיני מכתבים ובכל מיני התחייבויות עבר - יש ניירות שאנחנו מחזיקים ביד – רצו להכניס תוספות מסוימות ולהחריג אותן מתוספת השכר לפי חוק. מאחר והשכר הוא נמוך, וכדי להביא אותו לשכר מינימום - במועצות המקומיות שמפעילות מקוואות יש דברים כאלה - יש תוספת. היא משולמת מעל שכר המינימום. זה מעלה את השכר. ביקשתי לעשות השוואה בשכר שמשלמת עיריית מודיעין, מאחר ואין לה מועצה דתית והיא מפעילה מקוואות. מדובר ב-300,400 שקל יותר. זה לא פתרון לבעיה, אבל זה איזה שהוא תהליך של צמצום.

דבר נוסף שנגעו בו זה הנושא של קברי צדיקים. אני לא רוצה לדבר על קבר דן בן יעקב. שם היה מקרה מאוד מיוחד של בנייה ללא היתר. אנחנו ניסינו לעזור. הקבר עצמו לא נהרס. בנו שם המון מבנים. זה לא חלק מהקומות הקדושים.
היו"ר משה גפני
דיברו אתי על הקבר בטבריה של רבי מאיר בעל הנס.
עודד פלוס
זה גם לא נמצא אצלנו.
היו"ר משה גפני
יש שם המון אנשים. אפשר לפתור את הבעיה הזאת.
עודד פלוס
יש לנו פעילות גדולה בטבריה. יש לנו את רבי עקיבא, יש לנו את הרמב"ם שאנחנו נכנסים לשיפוץ גדול שם.
היו"ר משה גפני
בקבר של רבי מאיר בעל הנס נמצאים מלא אנשים ביום רגיל. אתם צריכים להכניס אותו להגדרה של מקום קדוש. הם אמרו לי שם שיש השלכה חוקית לעניין הזה של אחזקת המקום.
קריאה
יש בעיות עם ההקדש.
עודד פלוס
אנחנו נבחן את זה.
היו"ר משה גפני
אם קבר רבי מאיר בעל הנס לא נכנס בתקופת כהונתו של דוד אזולאי להגדרה של מקום קדוש, זה לא בסדר. אם יש בעיות עם ההקדש, אני אטפל בו.
קריאה
הקבר מתוחזק טוב, יש שם פעילות.
עודד פלוס
אנחנו הולכים לעשות כמה מהלכים בנושא של קברי צדיקים. אני נמצא בוועדת כספים, לכן אני אדבר על כסף. בגלל היכולת התקציבית המוגבלת שלנו, אנחנו מנסים לעשות שיתוף פעולה עם משרד הנגב והגליל, עם קק"ל. יש לנו עכשיו איזה שהוא פרויקט גדול שאנחנו הולכים לעשות בצפון, קוראים לו "נתיבי צדיקים". זה שיתוף פעולה שאנחנו לא תורמים מהכסף של המשרד, אלא מאותו כסף קואליציוני שדיברו, מאותם 70 מיליון שקל למבני דת, כדי לעשות איזה שהוא מהלך שינגיש את המקומות האלה לציבור. הייתי בקבר מדהים של רבי יהודה בן תימא .הוא נמצא במרום הגליל. אי אפשר להגיע אליו, הוא לא נגיש. רשות שמורות הטבע סגרה את הדרך כי היא לא רצתה שיפגעו בערכי טבע. כדי להיכנס לשם תיאמנו עם טרקטוריסט שחיכה לנו שעתיים בשביל להסיר את הבולדרים. אחרי שחזרנו משם החזירו את הבולדרים. אלה מקומות שהם לא נגישים. בדברים האלה אנחנו הולכים לטפל.
היו"ר משה גפני
למה נסעת לשם?
עודד פלוס
נסעתי כדי לראות.
רחל עזריה (כולנו)
אפשר להגיע רגלית.
עודד פלוס
הכוונה שלנו היא שאפשר יהיה להגיע עם אוטובוס לנקודה מסוימת, כאשר משם יהיה שביל.

אני רוצה לתת תשובה לנציג של חיפה. אנחנו לא מתקצבים, נכון להיום, עמותות. כל התקצוב שלנו הולך למועצות דתיות או לרשויות מקומיות.
היו"ר משה גפני
הוא לא ביקש שתתקצבו עמותות.
עודד פלוס
הוא כן ביקש.
היו"ר משה גפני
הוא ביקש שתחזיק את המקוואות. מה עושה משרד הבריאות כשאין לו את השירותים? הוא לוקח חברה שתעשה לו את זה, הוא מבקש גורם חיצוני.
עודד פלוס
אנחנו מדברים על עמותה פרטית. המבנה הוא של עמותה פרטית. זה כמו תמיכה בעמותות. כשרשות מקומית רוצה לתמוך בבית כנסת, היא תומכת בו באמצעות ועדת תמיכות.
היו"ר משה גפני
עודד, אין שם מקוואות.
עודד פלוס
זאת בעיה אחרת.
היו"ר משה גפני
זאת לא בעיה אחרת, זאת הבעיה. זה מה שהוא מעלה. אתה צריך לתת את השירות הזה. אין לך את הכלי לתת. הוא מתנדב. אתה צריך להחזיק את המקווה.
עודד פלוס
אני מסכים. אנחנו עכשיו מייצרים מנגנון שייתן תמיכות בסעיף 3א לדברים האלה. אנחנו מדברים כרגע על בתי כנסת.
היו"ר משה גפני
גם מקוואות.
עודד פלוס
שמענו את זה. אני חייב לומר שלא היינו מודעים להיקף. בהחלט יכול להיות.
היו"ר משה גפני
השארתי את המכתב שלהם לשר.
עודד פלוס
אנחנו נבדוק את ההיקף של העניין הזה.
היו"ר משה גפני
נציגי חיפה, תהיו בקשר עם מנכ"ל המשרד לשירותי דת.
שמעון יעקובי
בחודשים האחרונים התחלתי להיכנס לנושא של התקצוב. אני חייב לומר שבשיטת העבודה שנהוגה כיום בתקצוב של בתי הדין הרבניים לא יכול להשתפר שום דבר מהותי בבתי הדין. היו לנו שיחות עם הרפרנטים שלנו באוצר בחודשים האחרונים. הם אומרים לי דבר פשוט מאוד: תראה, לנו יש מסגרת. כל משרד יכול לגדול 2,3 אחוזים בשנה. השר לשירותי דת שם בסדר העדיפויות, ובצדק רב, את הנושא של משמר בתי הדין הרבניים בדומה למשמר בתי המשפט. אם אתה רוצה משהו אחר, זה יהיה על חשבון זה. בשיטה הזאת לא יכול שום דבר להתקדם. בשנת 1960 היו 63 דיינים בבתי הדין הרבניים. באותה תקופה היו 2 מיליון נפש במדינה. באותה תקופה היו 129 שופטים. האוכלוסייה במדינה גדלה מאז פי 4, השופטים גדלו מאז פי חמש. סדר גודל של 650,700 שופטים קיימים היום במדינה. האוכלוסייה היהודית גדלה מאז פי 3. 6 מיליון יהודים יש היום במדינת ישראל. בתי הדין הרבניים גדלו מ-63 דיינים לסדר גודל של 89 דיינים בבתי הדין האזוריים, ועוד 7 דיינים בבית הדין הרבני הגדול, שזה גידול של 1.4. אי אפשר לתת שירות לציבור בסדר הגודל הזה. גם לא תגברו במידה הנדרשת את כוח העזר, את כוח האדם המינהלי שתומך בשיפוט.
היו"ר משה גפני
לבתי המשפט התווספו במהלך השנים האלו המון כוחות עזר .
שמעון יעקובי
לפני כחודש וחצי נכנס בית הדין הרבני הגדול למשכנו החדש. סוף סוף הכינו לשכות דיינים, דבר שלא היה קודם. קודם הייתה לשכת דיינים אחת לכל דייני בית הדין הרבני הגדול. שם הם היו צריכים לעבוד. עכשיו הכינו לשכת דיינים קטנה וממש צפופה. זאת הפרוגרמה שקיימת בגלל התקציב הנמוך שיש לבתי הדין. ביקרתי לאחרונה בלשכות שופטים בבית המשפט העליון. אי אפשר להשוות, זה שני עולמות שונים. צריך לשנות את הקונספציה. אנחנו שמחים מאוד, אדוני היושב-ראש, שאתה מתווה גישה שהיא ראויה, וכך ראוי שיהיה. בתי הדין הרבניים הם חלק מהרשות השופטת במדינת ישראל. אם מצפים מאיתנו שננקוט אמות מידה של הרשות השופטת, צריכים לתת לנו את אותם אמצעים שיש לרשות השופטת.
היו"ר משה גפני
אותו דבר לגבי לשכות הרבנים הראשיים.
עודד פלוס
זה באותו מבנה.
רחל עזריה (כולנו)
יש איזה שהוא פער באופן שבו בית הדין הרבני נתפס. יש פה מהלכים הדדיים שצריכים לקרות. אם בית הדין הרבני יעשה כמה מהלכים משמעותיים, זה יגרום למשרדי הממשלה האחרים לראות את זה בדיוק כמו בית משפט.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד לאופטימיות שלך.
רחל עזריה (כולנו)
אני חושבת שזה המהלך.
היו"ר משה גפני
אני חי במדינה הזאת. אני חלק מהרשות המחוקקת, אני חלק מהרשות המפקחת. לא עולה על דעתי ביזיון כזה. אני לוקח על עצמי את הביזיון.
חזי כהן
את הנושא של תקציב המועצות הדתיות השר הציג, אני לא אתייחס לזה. אני רוצה להתייחס למה שהעליתם פה בוועדה. אחד, הנושא של השכר של הבלניות שאתה, אדוני היושב-ראש, מקדם, ושניים, הנושא של העברת האחריות על המקוואות מהעמותות למועצות הדתיות. שני הדברים האלה דורשים תוספת תקציב משמעותית בתקציב המועצות הדתיות. אלה דברים שלא מתוקצבים היום. כמו שאמרנו, אנחנו גם ככה נמצאים באיזה שהוא פער בין מה שהם מתוקצבים לעומת מה שהם צריכים לתת לציבור.
היו"ר משה גפני
אני מבקש ממך את כל הפערים בכל הנושאים של שירותי הדת, כולל בתי הדין. אני מבקש את זה גם מהמ.מ.מ. אני מבקש מהרב יעקובי את מה שקרה בנושא של התקנים במהלך כל השנים.

אני מברך אותך, אדוני השר. האמת היא שזו שמחה גדולה בשבילי שאני אומר עליך אדוני השר. מגיע לך. למען השקיפות והגילוי הנאות, יש מערכת יחסים מאוד קרובה בינינו, בין המשפחות שלנו. אני ממש שמח שהרב דוד אזולאי הוא השר לשירותי דת. אני מאחל הצלחה לשר, אני מאחל הצלחה למנכ"ל, אני מאחל הצלחה לכולם. אנחנו לוקחים את העניין הזה מאוד קשה. אני מבקש ממשרד האוצר להגיד את זה גם לממונים. אם זאת הייתה שנה ראשונה שלנו בכנסת, אז בסדר, ואם היה מה שחברת הכנסת עזריה אמרה בנוגע ליחס של בתי הדין, זה גם בסדר, אבל זה לא רק זה. אין דמיון בין כל נושא שנוגע לשירותי דת, אם זה בתי הדין, הבלניות, עובדי המועצות דתיות, הרבנים, המקומות הקדושים, לבין שום שירות אחר שהמדינה נותנת. אנחנו חלק מהעניין הזה. אנחנו ניתבע על זה בעולם הבא.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להודות לך. אני מקווה שנגיע לעת הזאת שנוכל להגיד שעשינו מהפך בכל מה שקשור לשירותי הדת היהודיים. זאת התקווה והתפילה.
היו"ר משה גפני
נעשה את זה ביחד. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים