ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/10/2015

ההסתה במערכת החינוך של הרשות הפלסטינית, הצעה לדיון מהיר בנושא ההסתה במערכת החינוך של הרשות הפלסטינית‎, הסתה במערכת החינוך הפלסטינית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 71

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, ט"ו בחשון התשע"ו (28 באוקטובר 2015), שעה 9:30
סדר היום
ההסתה במערכת החינוך של הרשות הפלסטינית, הצעות לסדר-היום של חברי הכנסת ענת ברקו, עליזא לביא ומירב בן ארי.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

ענת ברקו

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

חנין זועבי

מרדכי יוגב

נורית קורן
חברי הכנסת
טלב אבו עראר

איתן ברושי

עליזה לביא

מנחם אליעזר מוזס

אברהם מיכאלי

אוסאמה סעדי

איציק שמולי
מוזמנים
יפה ישר - מפקחת ביקור סדיר מחוז ירושלים, משרד החינוך

לירון ספרד - עוזר ראשי ליועצת המשפטית, משרד החינוך

מיכל גור אריה - אגף תקשורת והסברה, משרד החוץ

עידו מזרחי - מרכז מודיעין בכיר, המשרד ליחסים בינלאומיים ואסטרטגיה, המשרד לנושאים אסטרטגיים

לארה מובאריכי - סגנית ראש מינהל חינוך, עיריית ירושלים

יוסי וסרמן - מזכיר כללי, הסתדרות המורים

ציפי דביר - ממונה על קשרים בינלאומיים, הסתדרות המורים

איתמר מרכוס - יו"ר מבט לתקשורת הפלסטינית

ארנון גרויס - ד"ר, חוקר ספרי לימוד פלסטינים

דוד בדין - מנהל המרכז לחקר המזרח התיכון

דרורה קלמנט - המרכז לחקר המזרח התיכון

עלאוין ג'בר - מנהל בית ספר רנסנס-בית חנינא

חנה חורי - רכזת משמר ציוני דמוקרטי, אם תרצו

ליאל זינו - נציג מועצת הנוער הארצית

עדן סניור - נציגת מועצת הנוער הארצית

פז כהן - יו"ר ועד ההורים בירושלים

מיכאל אדווין רוז - מתנדב
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

ההסתה במערכת החינוך של הרשות הפלסטיניתהצעות לסדר-היום של חברי הכנסת ענת ברקו, עליזא לביא ומירב בן ארי
היו"ר יעקב מרגי
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 28 באוקטובר 2015, ט"ו בחשבון תשע"ו, כשהנושא על סדר היום הוא הצעות של חברות הכנסת, הסתה במערכת החינוך של הרשות הפלסטינית, של חברת הכנסת ענת ברקו, הצעה לדיון מהיר בנושא ההסתה במערכת החינוך של הרשות הפלסטינית, של חברת הכנסת עליזה לביא, שתצטרף אלינו בהמשך, והסתה במערכת החינוך הפלסטינית של חברת הכנסת מירב בן ארי. התבקשנו על ידי חברות הכנסת ואושרו בנשיאות הכנסת בקשותיהן לקיים דיון בנושא ההסתה המובנית במערכת החינוך הפלסטינית, הן בתכנים, הן בספרי הלימוד.

בימים אלה שכמעט כל מילה שנייה היא הסתה אנחנו חושבים שבעת הזו צריך למתן את השיח, להרגיע כמה שאפשר. ראינו מה הסתה יכולה לעשות ולמה היא יכולה להוביל, הסתה היא כמו אש בשדה קוצים שלאחר מכן קשה להשתלט עליה. גם זה שמדליק אש כדי לבער את הקוצים חושב שזהו, אש קטנה שיוכל לשלוט בה והיא מתפשטת ולפעמים זה חוזר כבומרנג, גם למי שיוצר אותה או משתמש בה.

אני אעביר את רשות הדיבור, כפי שאנחנו נוהגים בוועדה, לחברות הכנסת המציעות ולאחר מכן ניתן לסירוגין לחבר כנסת ולאורח, נקיים את הדיון ונראה מה נוכל לתרום אנחנו בוועדה להרגעה ולמיתון השיח בחברה הישראלית ובחברה הפלסטינית. חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני יושב הראש, תודה שאתה מקיים את הדיון החשוב הזה. אני חושבת שעוד מעט אנחנו נראה את הסרטונים ויבואו דברים בשם אומרם, לא צריך פרשנות מיוחדת כדי להבין מה מונח לפתחנו, אבל אני יכול לומר לכם מהניסיון שלי, של הרבה מאוד שנים של מחקר בתחום הזה, כולל באגף הצעירים שביצעו פיגועי טרור, אין ספק שתהליך הסוציאליזציה היום שמתקיים ברשות הפלסטינית, אני לא מדברת כמובן על החמאס, ואתמול גם היה לנו דיון בכנסת ודיברנו קצת על המופתי, אז בואו נדבר גם על היניקה מסמלים ושימוש במוטיבים אנטישמיים ממש, נאציים, כנגד יהודים.

האמירה היא יהודים, אבל יש גם התייחסויות לדתות אחרות. בכל אופן הגישה היא מאוד מקסימליסטית. קודם כל לעודד אותם לעשות איסתישהאד, הקרבה עצמית, כפי שנקרא, ללכת להשתתף בפיגועים, לחץ חברתי, ניסיון להאדיר והאדרה של אנשים שעשו פיגועים והצורך להשתייך, בעיקר בגיל ההתבגרות, כשהזהות הגברית היא לא כל כך מגובשת, הצורך שלהם להוכיח גבריות, בזה שגם אם הוא עושה משהו הוא צריך לעשות ושיראו אותו, או הלחץ החברתי, לשאול אותו 'אתה מוכן לעשות את זה ואת זה?' והוא יגיד מעלש, כי כולם סביבו.

הילדים ברשות הפלסטינית, ואני עושה הפרדה בין חמאס, ג'יהאד איסלמי וכל אלה שהם כבר מורעלים באופן טוטאלי, בעצם במימון משרד החינוך הישראלי, בטח במזרח ירושלים. אנחנו רואים דור של קורבנות של הרשות, קורבנות שבעצם קבעו להם את הדרך, לטרור. קבעו להם את הדרך לחשיבה שהיא לא חופשית, שהיא לא ביקורתית, שהיא לא שיפוטית, אלא חשיבה שבאה מתוך שנאה, שנאת האחר, שנאה תהומית ונורמליזציה של אלימות. האלימות הפכה להיות משהו מובנה. כשאני שומעת את הדברים, גם אנשים צעירים שסיפרו לי, שהם תמיד חיפשו כשמורידים את הכובע, לראות האם יש ליהודים קרניים, מי הם היהודים האלה, או צעירים שאמרו לי שבכלא הישראלי פתאום הם ראו שיהודים הם בני אדם, כי מטפלים בהם, כי עוזרים להם, כי הם לומדים, הם אוכלים קורנפלקס, הם יכולים ללכת לשקם ולקנות כל מיני דברים, שלחיילי צה"ל אפילו אין.

זאת אומרת שאנחנו רואים כאן, אני קראתי לזה במחקרים שלי, 'להיות שהיד או לא להיות', נתיב חד כיווני שלא מאפשר, כמו אותו סוס שהולך עם העיניים מכוסות, שקי עיניים, ולא רואה שום דבר אחר. השימוש, האינדוקטרינציה הבלתי פוסקת הזו, יכולה להיות במסגדים, יכולה להיות דרך ספרי הלימוד, ואני רוצה באמת לברך את ד"ר ארנון גרויס, שמבצע מחקרים לאורך כל הדרך, ויש כאן את ד"ר בדין ואיתמר מרכוס, שעוקבים שנים אחר התופעה הזו. אני חושבת שהחברה הישראלית לא מודעת, כשבאים לדבר על שלום ועל הסדר, שבעצם קשה מאוד להגיע למשהו כשאנשים מגיל מאוד צעיר חשופים לסרטים, לסרטונים, לשירים ולפסוקי הקוראן שכביכול לוקחים אותם להצדיק אלימות.

לכן אני חושבת שהדיון הזה הוא חשוב מאוד ותודה, אדוני יושב הראש, שבחרת לקיים אותו. אני מקווה שלאור הדברים שיוצגו כאן אנחנו נמצא את הדרך להציג בפני התקשורת הישראלית באופן קבוע את הצוהר לאינדוקטרינציה הרצחנית הפלסטינית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת עליזה לביא לא נוכחת, אז אנחנו נעבור למציעה חברת הכנסת מירב בן ארי. בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה, אדוני היושב ראש, על הקיום של הדיון החשוב הזה. כמובן אני רוצה להתחיל בשיר. שיר השהיד. 'שמיעת שקשוק נשק נעימה לאוזניי ומשמחת את נפשי זרימת הדם, וכן גוף המוטל על קרקע הישימון שעליו מתקוטטים טורפי המדבר. בחייך, זהו מות גברים ומי שמבקש מוות אצילי הרי הוא זה'. זה מתוך 'שפתנו היפה', חומר לימוד לכיתה ז'. כמובן שיש כאן עוד הרבה ספרים, סיפורים ואגדות.

מי שמכיר אותי יודע שאני לא מיליטנטית בדעותיי ושיחסית באמת אני מוכנה לשמוע, גם חבריי חברי הכנסת הערבים יכולים להעיד, שאין בי את הגישה הקיצונית והמתלהמת שאנחנו רואים הרבה פעמים בכנסת, ועדיין יש דברים שבהם אתה אומר לעצמך 'עד כאן'.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
קיצונית, אבל לא מתלהמת.
ענת ברקו (הליכוד)
כן, ואת ממש צמחונית.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אני לא רוצה להגיע לוויכוח. אני מניחה שיהיו כאן ויכוחים. כמו שאת רואה, גם ישבנו יפה, את רואה? ישבנו כאן יפה.
היו"ר יעקב מרגי
אני קנאי לדיון כשהוא לא משודר, כל שכן כשהוא משודר, אז לא לנצל את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני לא רוצה להיכנס לדיון הזה עכשיו בלהתחיל את הוויכוח, גם ככה הוויכוח בטח יגיע, אבל המקום הזה שבו לתת לתלמידים בכיתה ז', או לתלמידים בכלל, יש גם חומר של י"א ו-י"ב, לבוא ולהציג להם את מות השהיד בצורה כזו שגורמת לתלמידים - - - ואנחנו רואים את זה, ראינו את זה גם בדקירות בירושלים, שילדים בני 13 וילדות בנות 14 יוצאות עם סכין, יוצאות מתוך מקום של התלהמות, בלי בכלל להבין, בלי בכלל להבין את המשמעות או את ההשלכות של הצעדים שלה כלפיה או כלפי המשפחה שלה. אני לא מתפלאת - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
את יודעת איפה למדו הילדים האלה?
מירב בן ארי (כולנו)
במזרח ירושלים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה רשות פלסטינית?
היו"ר יעקב מרגי
אוסאמה, אני אתן לך. לא, רגע.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מדברים על מזרח ירושלים. זו רשות פלסטינית?
מירב בן ארי (כולנו)
אגב - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב, את עוצרת. לא, אוסאמה, אתה רשום לרשות דיבור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מדברים על מזרח ירושלים, אנשים חושבים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוסאמה, תקשיב, כנראה אתה לא מכיר את הדיון אצלי. תקשיב, אני אומר לכם, אם יהיו קריאות ביניים לא תינתן זכות דיבור. אני מוכן לפתוח את הדיון לגמרי, אני מסוגל, אני, יושב ראש הוועדה, מסוגל לשמוע הכול, מסוגל לשמוע הכול, ואתם מכירים אותי, אני מסוגל לשמוע הכול, כי אני חושב שצריך לדבר, כדי לפתור בעיות מדברים. אז לא לקפוץ.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
יהיו עוד דברים מקפיצים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, הנושא הוא הרשות הפלסטינית והיא מדברת על מזרח ירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת אוסאמה, אני מבקש לא להפריע לי.
מירב בן ארי (כולנו)
תן לי.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, עוד לא החזרתי לך את הדיון. אני אומר חד משמעית, אני לא רוצה להוציא אף אחד, אבל אני לא אהסס להוציא כי אני רוצה לקיים דיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
על מה?
היו"ר יעקב מרגי
על הכול. אתה תאמר גם דברים שיעצבנו ויכעיסו אחרים ואני אגן עליך. אל תפריע לה, אין קריאות ביניים. אני מודיע לכם, לא יהיו קריאות ביניים. חברי הכנסת, הפעם לא יהיו קריאות ביניים, נקודה, יהיה דיון מעמיק על הנושא. בבקשה, חברת הכנסת בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
לומר שתלמידים, גם במזרח ירושלים לא נחשפים לחומר הזה, ואני לא רוצה פה עכשיו להיכנס לוויכוח, כי אסר עלינו היושב ראש, אתה יודע, זה סוג של נאיביות. ועכשיו אני רוצה רגע לסכם ולומר, אי אפשר לבוא ולחנך דור שלם לאלימות, להסתה, לשהידיות או לכל מה שנקרא שמנציח את הסכסוך וההסלמה ואחרי זה לחשוב שאפשר לנהל שיח, מה שנקרא לא מיליטנטי ולא אלים. אם השיח האלים מתחיל עוד בכיתות ה' ו' ז' וכמובן בתיכון, אני לא רואה כאן מקום שאפשר לבוא ולדבר אם לא יהיה שינוי מהותי בשיח שמתנהל היום.

אני רוצה דווקא פה לסיים את דבריי, אני מניחה שהוויכוח כאן עוד יקרה, למרות שאני יודעת שכבוד היושב ראש מנסה לשמור כאן על תרבות הדיון ואני מאוד מקווה שנצליח לכבד את זה, למרות שהנושא הזה הוא באמת נושא קשה. אני מודה לחברת הכנסת ברקו שהעלתה את הנושא הזה על סדר היום.
היו"ר יעקב מרגי
הנושא הוא לא קשה, אנחנו צריכים פשוט באמת להתעלם מהמצלמות ואנחנו נפתח את הדיון ואדרבא, נשמע את הדברים, ואם יש לחברי הכנסת לומר משהו, להגן, יש רשות הדיבור, כולם ידברו. אפשר לעשות פה קרקס וככה אנחנו נראים בחוץ, אני לא אתן, אני בוועדה שלי לא אשתתף בפסטיבלים האלה ואתם יודעים שאני עושה את זה בכל נושא, לכן גם בנושא הזה. היו דיונים שקשורים גם לחברה הערבית, והיו מכובדים ואני מאמין שאנחנו לא נצטרך לקיים דיון מתלהם.

רבותיי, החברה בישראל מורכבת, אין מה לעשות. היא מורכבת בתוך החברה היהודית ומורכבת עוד יותר בשילוב של גם אזרחי ישראל הערבים ויש מתיחות ויש לנו את הסכסוך הישראלי פלסטיני. אנחנו כחברי כנסת צריכים באומץ לגעת בנקודות שמפריעות לפתח פה איזה צורת חיים נורמלית ושפויה וכשיש הסתה ברשות הפלסטינית, נכון, לכאורה זה עניינה של הרשות הפלסטינית ולא שלנו, זה נושק וחודר לתוככי החברה הישראלית, מה גם שאנחנו צריכים להציג את הדברים האלה, כי אני מאמין שיש ממשקים של מדינת ישראל, של משרדי הממשלה, לכל מה שקורה ברשות הפלסטינית. אנחנו גם נשמע, יכול להיות שיש אפילו מימון, יכול להיות שאנחנו מסייעים בהוצאת אותם ספרים, אז בואו נראה, זה התפקיד שלנו.

משרד החוץ נמצא איתנו? הוזמנו, לא נמצאים. אנחנו ניגש להצגת המצגת. מי מציג אותה? תציג את עצמך ותן משפט פתיחה וניגש לראות את החומרים. אני מבקש להתמקד בהצגה.
איתמר מרכוס
תודה רבה ותודה על ההזמנה. שמי איתמר מרכוס, אני יושב ראש מבט לתקשורת הפלסטינית. אנחנו כבר כמעט 20 שנה עוקבים אחרי המסרים שמעבירים ברשות הפלסטינית באמצעות טלוויזיה ובאמצעות כל המנגנונים שברשותם. לאחרונה אנחנו בדקנו את מערכות החינוך, ההשפעות על ילדים מכל מיני גורמים הקשורים לרשות הפלסטינית הרשמית ופרסמנו מחקר על מצב החינוך הפלסטיני וגם החינוך הבלתי פורמלי שמעבירים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אפשר כל גורם שמבקש להציג מצגת להציג בוועדה?
היו"ר יעקב מרגי
כן, ודאי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז אם אמרתם כך, אז בסדר, אנחנו גם נציג מצגת.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי, ודאי. מה, זה חדש לך, חברת הכנסת?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
רק חבל שלא אמרתם, כי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה חדש לך? כל מי שרוצה להציג, הוא מבקש רשות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, זה חדש לי שאומרים שיש מצגת, כך שגם גורמים אחרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם הם יפנו אליי, ודאי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בסדר, אז אנחנו נציג, יש המון.
איתמר מרכוס
העותק המלא של המחקר מופיע כאן על השולחן, אבל אני אציג חלק מהממצאים העיקריים. כעיקרון אנחנו מסתכלים על החינוך, לא רק על מה שכתוב, אלא אירועים בתוך בתי הספר, אמירות של מורים, אמירות של תלמידים בתוך בתי הספר. אנחנו פותחים באחד הממצאים הקשים, שיש 25 בתי ספר לפחות ברשות הפלסטינית שנקראים על שמות של מחבלים, כולל המחבלים הקשים ביותר שהביאו להרג הכי הרבה ישראלים. לדוגמה יש שלושה בתי ספר על שם דלאל מוגרבי. דלאל מוגרבי היא מחבלת שהובילה את הטבח בכביש החוף ב-78', 37 אזרחים נהרגו, 12 מהם ילדים. הילדים באחד משלושת בתי הספר מסתובבים כל היום עם התמונה של דלאל מוגרבי עליהם, כך שיש כאן איזה שהוא מסר שחוזר על עצמו שוב ושוב על החשיבות של דלאל מוגרבי.

זה הסמל של בית הספר, יש כאן את מפת ישראל, כולל האזורים של הרשות הפלסטינית וזו המפה שמציגה את פלסטין ברשות הפלסטינית.

כשרוצים לבדוק את ההשפעה של שם של בית ספר על התלמידים, יש לנו עדות משני בתי ספר, שהטלוויזיה של הרשות הפלסטינית הלכה וראיינה ילדים בתוך בתי הספר, וזה מאוד חשוב לראות את התגובות של הילדים בתוך בתי הספר, מה זה להיות בית הספר של דלאל מוגרבי ועוד רגע גם מחבלת אחרת. תקשיבו.

(הקרנת סרטון).
איתמר מרכוס
'שאיפת חיי היא שאגיע לדרגה שהגיעה אליה השהידה דלאל מוגרבי, הלוחמת השהידה'. אז ככה זה, ילדים בתוך בתי הספר רואים את השם של בתי הספר כדוגמה ומופת בשבילם.
מירב בן ארי (כולנו)
מצוינות בחינוך.
איתמר מרכוס
אני אתן לכם עוד דוגמה. המחבלת שאדיה אבו רזאללה, שהיא נהרגה בזמן שהיא הכינה - - -
היו"ר יעקב מרגי
איתמר מרכוס, בוא נעשה הצעה לסדר, אנחנו לא חייבים לראות את כל זה, תציג, תעצור ותן משפט או שניים, לא הרצאה על כל מצג. אנחנו נתמקד בעשר דקות, לא יותר מזה.
איתמר מרכוס
אוקיי, בסדר גמור, אני אקצר. גם כאן יש דוגמאות, זה שש בנות שמדברות בבית ספר אחר, כל אחת מהבנות מספרת שהן רואות את המחבלת כדוגמה ומופת, רוצות להיות כמותה. יש עשרות אלפי ילדים שלומדים בבתי ספר על שמות של מחבלים וההשפעה היא אדירה, רק בגלל השם של בתי הספר שהם נמצאים בו. יש כאן דוגמה מבית לחם, יש בית ספר בבית לחם, הנה יש תמונה בכניסה לבית הספר, התמונה היא של איאת אל אחרס, מחבלת מתאבדת בת 17, רואים כשנכנסים, כך שהמסר כאן של כל בתי הספר הוא להאדיר את המחבלים.

גם באירועי ספורט שמתקיימים על ידי הרשות הפלסטינית, גם במשרד החינוך, משבחים ומהללים ומכניסים את המחבלים להיות דוגמה ומופת. הנה יש כאן טורניר של משרד החינוך הפלסטיני לפני שנה, אחמד אבו סוכר, שהוא מחבל שהביא מקרר לרחוב בן יהודה ורצח 15 אנשים בשנת 75', אבל הטורניר היה לפני שנה, שוב, בחסות של משרד החינוך הפלסטיני. הילד הזה, וזה מאוד חשוב שנקשיב לו, הוא סיפר מה הוא למד אותו יום בבית הספר. זה מאוד חשוב, תקשיבו בבקשה למילים שלו.

(הקרנת סרטון). כן, שחלק מהמסרים זה להרוג יהודים. יש כאן תכנית חינוכית בטלוויזיה הפלסטינית, זו תכנית חשובה לילדים צעירים, היא מופיעה פעמיים בשבוע בטלוויזיה הפלסטינית. אני רוצה להשמיע שיר ששמענו כבר שלוש או ארבע פעמים בתכניות שונות לילדים ואיך היא מציגה ילדים ומה צריכים לעשות נגד ישראל (הקרנת סרטון). אז כאן המסר שהציונים הם קופים וכו' וכל המסרים הקשים. ושוב, זה שלוש פעמים או ארבע פעמים ששמענו את השיר הזה והרבה הרבה שירים דומים שמציגים יהודים וישראלים כתת בני אדם שצריכים להילחם נגדם.

זה משהו שנמצא בעמודי פייסבוק של שלושה בתי ספר ברשות הפלסטינית, שמביא כאן את הטקסט של סוף החדיס, שהיהודי מתחבא מאחורי העץ והאבן והעץ והאבן קוראים למוסלמי 'יש יהודי מאחוריי, בוא והרוג אותו'. זה דבר שמופיע באמנת החמאס וזה מופיע כמובן כחדיס. זה התחיל להופיע בשלושת עמודי הפייסבוק האלה חודש-חודשיים אחרי שהמופתי עצמו אמר את החדיס הזה בכנס לאנשי פתח בשנת 2012. הוא אמר את אותם דברים. הוא אמר שהמלחמה היום עם יהודים ועם ישראל זה חלק מהמלחמה על חיסול - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
איפה התיעוד של הדבר הזה?
איתמר מרכוס
אתה רוצה לשמוע?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן, אני רוצה לשמוע.
ענת ברקו (הליכוד)
מה, באמת? המופתי לא אמר?
היו"ר יעקב מרגי
נשאלה שאלה, זהו, לא דיון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
המופתי לא יגיד דברים כאלה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלת, יש לך? תציג.
איתמר מרכוס
אני מציג.

(הקרנת סרטון).
ענת ברקו (הליכוד)
מה זה אומר?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא מדבר על סוף העולם. הוא לא מדבר - - - זו הטיה של הדברים.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף, אתה בזמנך תציג, תסתור. מה הבעיה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אם לא היינו מוצאים את ההבהרה הזו היית מציג את זה כאילו זו הקריאה שלו.
ענת ברקו (הליכוד)
זה זה, מה, הוא לא אמר את זה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא לא אמר, ממש לא אמר את זה.
איתמר מרכוס
אני רוצה שתקשיב, למה זה חשוב. המופתי התחיל, אני לא הבאתי כאן את כל הטקסט, אבל יש לי את כל זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אתה לא מנהל דיון איתו, אתה תציג מה שיש לך ותסיים כי אני רוצה לעבור לספרי הלימוד.
איתמר מרכוס
המופתי התייחס לא לאחרית הימים, הוא התייחס להיום, הוא אמר שמלחמות פת"ח עם ישראל הן חלק מזה. יותר מזה, הוא אמר - - -
היו"ר יעקב מרגי
תמשיך במצגת.
איתמר מרכוס
אני ממשיך. אנחנו רואים גם מההנהגה של התאחדות המורים הפלסטינית. אני לא אשמיע את הכול, אבל זה היה בכנס של התאחדות המורים והוא אמר למורים שהיו בכנס לפני שנתיים, 'אתם אנשים חשובים' והוא אמר למה, 'בגלל שאתם אחים של אבו ג'האד, סלאח חלף ואחמד יאסין'. אחמד יאסין כמובן מייסד חמאס, סלאח חלף האחראי לטבח של הספורטאים במינכן, וכך הוא אומר למורים. הוא לא אמר אנשי חינוך, הוא אומר 'אלו האנשים שאתם קרובים אליהם'. גם התמונות שהציגו באותו כנס, הציגו שתי תמונות של יושבי ראש של הרשות, אבל גם אבו ג'יהאד ושוב דלאל מוגרבי. למה דווקא בחרו בכנס הזה להציג אותה כדמות לכל המורים שהשתתפו בכנס?

כאן יש לנו יושב ראש התאחדות המורים במזרח ירושלים, אמירה שלו גם בטלוויזיה הפלסטינית, וכל הסרטונים כאן, אגב, מהטלוויזיה הפלסטינית הרשמית. אלו דבריו לפני שנה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הליכוד גם אומר שהישראלים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוסאמה, הלאה. בואו נקשיב.

(הקרנת סרטון).

אוסאמה, לא נוח לשמוע את האמת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
את יודעת, חוקת הליכוד עד היום - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוסאמה, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - - הליכוד? הליכוד?
היו"ר יעקב מרגי
אוסאמה, אני קורא אותך פעם ראשונה. ענת, את לא מנהלת - - -
איתמר מרכוס
האמירה הזאת שכל ישראל נחשבת כחלק מפלסטין, על אפו ועל חמתו של הכובש.
היו"ר יעקב מרגי
וזה מורה ממזרח - - -
איתמר מרכוס
וזה יושב ראש התאחדות המורים במזרח ירושלים.
מירב בן ארי (כולנו)
ראש התאחדות המורים.
היו"ר יעקב מרגי
והוא מקבלת משכורת ממי?
קריאה
ממשרד החינוך הישראלי.
ענת ברקו (הליכוד)
צריך להפסיק לו את המשכורת. אנחנו נשלם לו שירעיל את הילדים?
היו"ר יעקב מרגי
בואי, זה לא הדבר היחיד שאפשר.
איתמר מרכוס
לפני כחודש וחצי, כשהתחילו כל האירועים והמהומות, מזכ"ל התאחדות המורים הפלסטינית קרא דווקא לילדים ובני נוער לצאת ולהשתתף, שיקריבו את נפשם ואת דמם למען מסעד אל אקצא. יושב ראש התאחדות המורים, במקום לקרוא להרגעה הוא אמר 'אנחנו נוציא את הילדים שדווקא הם ישתתפו ויקריבו את נפשם'. את כל הסרטים אפשר למצוא באתר שלנו באינטרנט, בגלל שאין לנו זמן להשמיע, מי שרוצה לבדוק את הטקסטים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מבקש לסכם במשפט אחרון.
איתמר מרכוס
אני אסכם עם עוד מסר אחד מאוד חשוב, שפעמיים הקרינו את הסרטון הזה לילדים בתכנית ילדים בטלוויזיה הפלסטינית, וזה, הייתי אומר, אבי היסוד של החינוך הפלסטיני שאנחנו מוצאים.

(הקרנת סרטון). כן, שני מסרים חשובים מאוד, אחד הלאומי, שאין לגיטימיות לישראל באף גבול, שגם 48' היה כיבוש. כפי ששמעתם, הרבה פעמים מציגים במפורש, הכיבוש של 48' יסתלק. וזה בתכניות ילדים, זה המסר כאן. המסר השני זה לא הפן הלאומי, זה הפן האישי שיש פגם ביהודי, הוא צאצאי קוף וחזיר, סופו להיהרג על ידי האיסלם, כפי שנאמר, ראיתם את זה על ידי המופתי, על ידי מוסלמים. שני המסרים האלה הם חזקים מאוד, יחד עם המסר לכן 'אם הרגת יהודי וישראלי אתה גיבור, יהיה בית ספר על שמך, יהיה אירוע ספורט על שמך'. זה מה שהחברה הפלסטינית מצפה מילדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מי מציג את נושא ספרי הלימוד? בבקשה, יש מצגת, או שאתה רוצה לדבר?
ארנון גרויס
אני צריך להתחבר במקומו.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני. בינתיים אנחנו מקדמים בברכה את אחת מחברות הכנסת המציעות, עליזה לביא. את רוצה לומר תוך כדי שהוא מתארגן את דברייך?
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, תודה, אדוני. אדוני, אני מצטערת שאיחרתי, הייתי בוועדת השקיפות ולא יכולתי להקשיב לחבריי, אבל ההצעה הזאת, ביקשנו אותה בעקבות מערכת החינוך שנמצאת גם במזרח ירושלים, שמלמדת לשנוא, נותנת כלים ומפתחת חוסר יכולת עתידית גם לבוא ולחיות ביחד. אנחנו מדברים על תכנים של חוסר פיקוח וגם בהשלכות עתידיות של תעסוקה. תעודת הבגרות שניתנת היא לא תעודת הבגרות הישראלית. כלומר למעשה המעדר, המגרפה, האת, כלים שאותם צריך לצייד בחיים כדי לבוא ולהתקדם, הם לא בתוך המערכת הקיימת. התכנים מלמדים על כך שיהודים וישראלים הם בעלי תכונות רעות מטבעם והלחימה נחשבת כגבורה ומילוי רצון האל. מחבלים שרוצחים נחשבים כגיבורים לאומיים, שהידים.

אדוני, תחום החינוך נתפס כאחד התחומים המרכזיים הקשורים בסכסוך הישראלי ערבי וכתחום מרכזי בניתוח סיכויי ההצלחה של תהליך השלום בין ישראל ובין הפלסטינים. אני זוכרת שהנשיא פרס, בהמשך לשאלה ששאלתי אותו, אמר לי שהנשיא אובמה שאל אותו מתי יהיה שלום במזרח התיכון והוא אמר לנשיא אובמה, כך הוא סיפר לי, שהשלום יתחיל כשנדע לחנך כולנו את הילדים שלנו לקבל את האחר ולהבין את האחר. מערכת החינוך היום, אדוני, לוקחת אותנו לכיוונים אחרים ושלום לא יצמח מהתכנים הרצחניים האלה שנלמדים בתוך מערכת החינוך.

מסמכים בינלאומיים רשמיים שהתקבלו על ידי ישראל והפלסטינים במסגרת התהליך המדיני, אני מזכירה לכולנו, הדגישו לכולם את החשיבות של הערכים שמוקנים באמצעות מערכת החינוך. אבל, לצערי, כארבע שנים לאחר ההקמה של הרשות הפלסטינית החל תהליך פיתוח של ספרי לימוד פלסטינים חדשים שהולכים ונהיים קשים יותר ויותר. רק לאחרונה שמענו על הצגה שבה ראינו ממש שחקנים שמעוררים פלצות, אני הבנתי שנעשה שימוע, אבל שימוע אין בו כדי להשיב את הגלגל אחורה ואת הלגיטימציה חסרת התקדים שהופכת ונהיית כלי ברור והנחיה לחיים ולצידה לדרך לדור של תלמידים ועוד דור של תלמידים, שגם מבחינה אחת, אין לו אופק תעסוקתי, כמו שתיארתי בראשית דבריי, אבל יותר מזה, המרכיב הדתי בסכסוך, ולא התרבותי - - - אם באנו וחשבנו שבעזרת המוטיב התרבותי והקניה של חינוך ודפוסים משותפים נבוא ונראה איך העתיד המשותף יצמח, בה בשעה שמערכת החינוך עצמה, מהגיל הרך שבו אפשר לעצב את הצעירים, את הילדים, את הנוער, אנחנו מכינים לעצמנו וגם לילדינו ולנכדינו עתיד לא ברור שילווה בסכסוכים וברצחנות, כפי שראינו בימים האחרונים. תודה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ארנון גרויס
שלום, שמי ד"ר ארנון גרויס, חוקר ספרי לימוד, אני גם עיתונאי בשפה הערבית במקצועי, יצאתי לפנסיה אחרי 40 שנה בקול ישראל בערבית, חוקר מזרח תיכון עם תואר דוקטור מאוניברסיטת פרינסטון וכו'.

נתחיל עכשיו עם ספרי הלימוד הפלסטינים החדשים שיצאו החל משנת 2000. התהליך הסתיים למעשה ב-2006 וממשיכים להדפיס מחדש את הספרים עם שינויים קלים, אבל יש שלושה אלמנטים מרכזיים בספרי הלימוד הפלסטינים של הרשות הפלסטינית שנלמדים בכל בתי הספר, גם בעזה וגם על ידי אונר"א וגם בבתי ספר במזרח ירושלים והם כוללים שלושה דברים. אל"ף, דה לגיטימציה של ישראל ושל היהודים, הנוכחות היהודית בארץ, היהודים לא נספרים בין התושבים פה, אין ליהודים מקומות קדושים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע שתציג ותוך כדי תרצה לנו. נחסוך בזמן. בורא עולם ברא אותנו שגם האוזניים וגם העיניים יכולות לעבוד ביחד.
ארנון גרויס
יופי. אז דה לגיטימציה, דמוניזציה וחוסר קריאה לשלום, אלא קריאה למאבק אלים על כל שטח הארץ עם ג'יהאד, שהאדה וכו' בתור אלמנטים. בבקשה, דה לגיטימציה בהתחלה. מדינת ישראל, הקמת מדינת ישראל על פי החלטת האו"ם נחשבת לכיבוש יש כאן "אלתחלל אלישראלי" וכו' ואתם יכולים לקרוא את התרגום בעצמכם. זה לגבי עצם הקמת המדינה, שזה כיבוש, 48' זה כיבוש, לא 67'.

הארץ היא כולה ערבית מוסלמית, כמו שאתם רואים על גבי המפה. השטח בצהוב, כתוב שם פלסטין. פלסטין, למעלה בכותרת, שיעור 4, פלסטין ערבית איסלמית, אין יהודים, אין ישראל.

גם בטקסט ישראל לא מופיעה, ארצות הלבנט הן פלסטין, ירדן, סוריה, לבנון, אין ישראל. יש כמה גרסאות, באף אחת מהן לא מופיעה ישראל. מדינת פלסטין מחליפה את ישראל באיור שלהלן, שזו שאלה בכלל בספר מתמטיקה. הכרזה על עצמאות מדינת פלסטין באלג'יר ב-88', כמה שנים עברו ואתם רואים את האיור בעצמכם. זו גרסה חדשה. בגרסה הישנה כל הארץ בצבע אחד ועליה מתנופף דגל פלסטין. ששת מיליוני היהודים לא נספרים כתושבים לגיטימיים. זה בעצם זכות השיבה בקליפת אגוז. 6 או 5.5 מיליון ישראלים יעזבו ו-4.5 מיליון פלסטינים של התפוצות יחזרו במקומם. שימו לב גם שלא אומרים שטח ישראל, לא אומרים הפלסטינים של ישראל, הם אומרים הפלסטינים של הפנים, או שטחי 48' או הקו הירוק וכו'.

דמוניזציה ודה הומניזציה. למשל שיר שמציג את האדם הישראלי כמו זאב, מתנפל עליך וחושב - - - מה שדאעש עושים ליזידים, הם טוענים שאנחנו עושים את זה פה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל איפה כתוב יהודי? שחסון ג'ריב.
ארנון גרויס
שחסון ג'ריב. לא, זה האנגלים, זה הטורקים. סליחה, אני מצטער.
קריאה
זה הפרשנות שלך.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. למה אתם מבזבזים? תרשמו את זה ותתייחסו.
ענת ברקו (הליכוד)
זה משעשע, תאמינו לי. תרשום את זה בתור בדיחה.
קריאה
- - - כתוב יהודים.
ארנון גרויס
גם כאן לא כתוב יהודים. איך זה פולשים נחשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין את חברי הכנסת.
ארנון גרויס
הנה, פה היהודים. שאלת, הנה היהודים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בסדר, זה חדיס ידוע. אנחנו מכירים אותו, לא חדש.
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, אתה לא מתייחס לכלום, רק למצגת, לא עונה להם. חברי הכנסת, ענת, את לא עוזרת לי ומירב, אתם מפריעים לי.
מירב בן ארי (כולנו)
אני לא מדברת, אני רק קוראת את כל הפנינים.
ארנון גרויס
אם תסתכלו בחלק העברי, מתחת כתוב המקור, המקור זה ספר של כיתה י"א של הרשות הפלסטינית. אני לא יודע אם הוא נלמד גם בבתי ספר במזרח ירושלים, אבל הוא נלמד במגמה השרעית. יש מגמה ריאלית, יש הומנית ויש שרעית.
היו"ר יעקב מרגי
כשצריך להרוג צריך להסביר את מי הולכים להרוג, אבל כשצריך להסביר מספרים, לא חייב לומר יהודים.
ארנון גרויס
והם אומרים, 'הנה, אנחנו ננצח את היהודים, כי יש חדיס מהנביא מוחמד'. והנה החדיס, שכבר דיברנו עליו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מתי אומר החדיס?
ארנון גרויס
לא, זה תנאי לקיום יום הדין.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה באחרית הימים, בסדר? עוד יש לנו זמן.
מירב בן ארי (כולנו)
עכשיו לא, באחרית הימים כן.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, כל אחד יש לו את ה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כל אחד - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אין בעם היהודי באחרית הימים להרוג ערבים. אין דבר כזה.
קריאה
לא צריך, מהיום אנחנו הורגים- - - אז לא צריך. אתם כבר עושים את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
כן, ממש. ממש.
היו"ר יעקב מרגי
מרגע זה, קריאות ביניים אין רשות דיבור. אני מוחק מהדף את רשות הדיבור של הקורא ביניים.
ארנון גרויס
בספרי הלימוד הישראלים, למשל, לא תמצא איזה פתרון אלא פתרון של שלום לסכסוך. אין דיבורים אחרים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אה, כן, בטח.
ארנון גרויס
בספרי הלימוד הפלסטינים לא תמצא פתרון של שלום עם היהודים, אלא רק מאבק אלים לשחרור פלסטין שהוא אף פעם לא מוגבל לגדה ולרצועה, יש ג'יהאד, מות קדושים וזכות השיבה במקום שלום.

עכשיו, ג'יהאד. יש כאן שיר, למשל. זה הבית הראשון. יש לי פה בספר הזה את כל השיר, מי שרוצה לראות, וכתוב שם שצריך ג'יהאד תחת פלסטין. ושיר השהיד. דיברו עליו, יש לי אותו פה מלא, כאן זה רק שני קטעים הכי - - -
היו"ר יעקב מרגי
דלג עליו, קראה אותו חברת הכנסת מירב.
ארנון גרויס
השהאדה היא בעצם מסיבת חתונה. איסתישהאד זה שאתה רוצה להיות שהיד וזה ההתאבדויות, זה "עלמאעליית אלשהידה" השיבה, בכלל, הם לא חוזרים בשקט ובשלווה, אלא באלימות.
מירב בן ארי (כולנו)
בעד מאבק ודם.
ענת ברקו (הליכוד)
שום דבר לא בשקט.
ארנון גרויס
זהו. אני גמרתי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
מירב בן ארי (כולנו)
האמת שהם גם לא מכירים בכם, הם לא מכירים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, אני בכלל מנסה להבין - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הדוקטורט שלך - - -
ענת ברקו (הליכוד)
- - - זה לא הדוקטורט שלי, אני לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
ענת, ענת.
קריאה
זה דוקטורט?
ענת ברקו (הליכוד)
הוא אמר לך דוקטורט? הוא דוקטור, כן - - -
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת ענת ברקו, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
ענת ברקו (הליכוד)
די, באמת, אתה מזלזל באורחים.
היו"ר יעקב מרגי
את מפריעה לי לנהל את הדיון ולקיים את הדיון וזו לא המטרה. רבותיי, אני לא מבין למה בכלל צריך להתרגש. העובדות מדברות בעד עצמן. פרשנות, נדבר, בשביל זה יש שולחן עגול ונדבר על הפרשנות. אני קצת מביע תמיהה, אני לא רוצה להטיף לאף אחד, בכל מקום בעולם, אלא אם נחזור לתקופת הפגאנים שהיו מקריבים בני אדם על מזבחות, לעודד מוות, לעודד הרג, זה חמור כשלעצמו בכל מקום, גם בין מדינות שיש ביניהן סכסוך ומלחמה. אנחנו כרגע ממוקדים, אני בכוונה לא מושך את זה לכיוון הסוגיה המדינית או הסכסוך הישראלי פלסטיני, כרגע אנחנו מתמקדים בוועדת החינוך, התרבות והספורט כדי לנסות לרדת לעומקם של דברים ולהבין מה הסתה עושה ואיך הדברים מתנהלים.

אני מודה לד"ר גרויס ולאיתמר מרכוס על הצגת הדברים והבאתם בפנינו. אני נותן את רשות הדיבור לחבר הכנסת יוסף ג'בארין ולאחר מכן אנחנו נשמע את מיכל גור אריה ממשרד החוץ.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אפשר יהיה, כי אתה נתת המון זמן ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, יהיה חבר כנסת - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה נתת לשלושה חברי כנסת - - -
היו"ר יעקב מרגי
נתתי כבר לשלושה חברי כנסת, יהיה חבר כנסת לסירוגין - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל הכול לצד אחד.
היו"ר יעקב מרגי
מעכשיו יהיה חבר כנסת, אורח, חבר כנסת ואורח, לסירוגין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה היושב ראש.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא הרצאות, זהו, סיימנו הרצאות.
היו"ר יעקב מרגי
אין הרצאות. בבקשה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב. האמת היא, אני חייב להודות שאני לא מבין את מטרת הדיון. עם כל הכבוד לשלושת חברי הכנסת שיזמו את הדיון - - -
ענת ברקו (הליכוד)
חברות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
חברות הכנסת שיזמו את הדיון, מה אתן רוצות? זה כאילו עוד מסע של לדבר על הפלסטינים המסיתים וכו' וכו'? לא שמעתי שום רעיון או שום אמרה שרוצה להגיב על הנושא הזה. לכן אני לא מוצא קונטקסט אחר מהקונטקסט של המשך האווירה הקיימת, של הסתה כנגד הצד הפלסטיני.

עכשיו, לגופו של עניין, אני לא חושב, עם כל הכבוד לדוברים, שאפשר לנהל דיון על הנושא הזה מבלי להזכיר את המילה הכי חשובה שעד עכשיו לא נאמרה בדיון הזה, מה היא המילה הזו? איפה המציגים? אני חושב שיש מילה אחת שלא נאמרה עד עכשיו על ידכם, מה היא המילה הזו? תנחש אולי? איך אפשר לדבר על מה אומר הצד הפלסטיני בלי לדבר על כיבוש? אני לא מבין את העניין הזה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה קשור?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש מדבר על הצורך בנורמליזציה ויחסי שלום וכדומה. בסדר, כולנו בעד יחסי שלום אבל זאת לא המציאות.
היו"ר יעקב מרגי
ד"ר יוסף ג'בארין, אני רוצה משפט - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ולכן, רבותיי, אנחנו מדברים על עם פלסטיני שנמצא תחת כיבוש זה חמישה עשורים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא כל דבר קשור. סליחה, לא כל דבר קשור לכיבוש.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני לא הפרעתי לך.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אני אגן על זכותו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
התמונה של החרדי זו תמונה אנטישמית, זה קשור לכיבוש? מה זה קשור?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו מדברים על - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדרבא, בואו נשמע, נראה את הגישה שלו ל - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו מדברים על - - - של פלסטין. אתם הבאתם תמונות של ילדים שנולדו תחת מציאות של כיבוש. אני מקווה שאני לא צריך להסביר לכם מה זה כיבוש. כיבוש זה שלילת חירויות יסוד של אדם. אתה מדבר על ילדים שנולדו אל תוך השליטה והדיכוי - - -
ענת ברקו (הליכוד)
הכיבוש של 48'?
היו"ר יעקב מרגי
ענת. רבותיי, הדברים מכווצים את שרירי הבטן. אני באמת רוצה לדעת, ד"ר יוסף ג'בארין, שהוא איש חינוך, אני רוצה לדעת וחשוב שדבריו ייאמרו, לדעת איך הוא רואה את הדברים. אני רוצה רק משפט, אני בכוונה לא רוצה למשוך את הדיון הזה לקטע של ויכוחים מדיניים, אבל אני רוצה, אני מצפה מעצמי, אין ספק שגנרל - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אי אפשר משהו אחד לגנות? סליחה, אבל אי אפשר, כל פעם, הם לא אומרים שום דבר שלא בסדר, אפילו פעם אחת - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם לא יאמרו.
מירב בן ארי (כולנו)
- - - זה לא בסדר לדבר ככה על יהודים.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, המצלמות עובדות. אני מבין, חכו.
מירב בן ארי (כולנו)
זה מדהים אותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין שגנרל או רמטכ"לים או קציני צבא בין מדינות שמנהלות סכסוך צבאי לא מדברים כמו ילדים בבתי הספר, אין ספק, אבל אני באמת רוצה שתתמקד כרגע, זו מערכת חינוך. השאלה אם - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
קודם כל זה לא היה מערכת חינוך.
היו"ר יעקב מרגי
לא היה? העובדות מדברות בעד עצמן. אוקיי, בסדר, הבנתי, תמשיך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אם תיתנו לי אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך ואגן עליך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז הטיעון הראשון שלי, אתם לא יכולים לדבר על הנושאים הללו בלי לתאר את המציאות לפחות בעיני הפלסטינים. הפלסטינים זה מיליונים תחת כיבוש, דיכוי, אפרטהייד, אלה ילדים שנולדו לתוך המציאות הזו וזה הקונטקסט. בקונטקסט הזה, כשאתה מתייחס לצד הישראלי, הצד הפלסטיני לא רואה שום תקווה, למה? כי ראש הממשלה אומר שהוא לא רוצה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67'. אתה מדבר על חינוך כאשר שר חינוך בישראל עם השרים שלו מדברים על סיפוח של אזורי C למדינת ישראל ועל המשך דיכוי ועל מדינה ישראלית אחת שהפלסטינים יהיו בתוך אוטונומיה וקנטונים.
היו"ר יעקב מרגי
בגלל זה הוא לא ראש ממשלה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא מדברים על מציאות של כיבוש, אנחנו גם מדברים על כך שהעמדה הרשמית של מדינת ישראל היא המשכו של הכיבוש. בצד הפלסטיני, אני חושב שכל מי שחוקר את הנושא יודע שהיה שינוי משמעותי באווירה, גם בספרי הלימוד וכדומה, אחרי הסכמי אוסלו. הסכמי אוסלו היו אמורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לפני הסכמי אוסלו היה מצב יותר גרוע מזה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הסכמי אוסלו, אתה מדבר על שני עמים שזה לא סכסוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מדבר על מערכת חינוך, אני לא מדבר על שני עמים. מדבר על מערכת החינוך של העם הפלסטיני. הנה אני אומר, העם הפלסטיני, בלי ויכוח.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא, הבהרה, אתה אומר שבעצם היו תכנים פוגעניים יותר לפני הסכם אוסלו?
היו"ר יעקב מרגי
כן, הוא אמר את זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה מה שאמרת?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
האם אני מפתיע אותך אם אני אומר לך שעם שנמצא תחת כיבוש יש לו זכות להתנגד לכיבוש?
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רק רוצה להגיד דבר אחד - - -
היו"ר יעקב מרגי
ד"ר יוסף ג'בארין, לא, עליזה, לא.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה איש משכיל, יש לך ידע אקדמי כי היו לך כלים להתקדם, למדת באוניברסיטה יוקרתית, איך אנחנו מאפשרים לדור הצעיר להיות כמוך?
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, תודה.
עליזה לביא (יש עתיד)
להיות כמוך, להשתמש ביכולת האקדמית והמחקרים שלך, כדי לקדם את ה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתם רוצים לעשות שינוי?
היו"ר יעקב מרגי
לא, רגע. תתמקד במה שיש לך לומר. עליזה, לא יהיה דו שיח, אנחנו לא נגמור את הדיון ככה. אני רוצה שתבין את הפליאה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני הבנתי.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני רוצה שתבין את הפליאה שלי. אני מבין אותך, אני יכול להבין אותך, מאיפה באה לך ההגנה על העם הפלסטיני, על המדיניות של ההנהגה, אני מבין אותך מאיפה בא לך הצורך להגן על ההנהגה הפלסטינית. באמת, אני מחזיק ממך, לא רוצה להמשיך כי זה כמו התנשאות חס ושלום, אני בא ואומר לך, אני מצפה מאדם כמוך, שצמח בתוך האקדמיה ויש לך מה לומר, אתה נושא על כתפיך, האם אתה לא מסוגל למתוח קו בין הקטע הזה שבאמת יש סכסוך, יש מאבק לגיטימי פוליטי, מדיני, עממי, תקרא לזה איך שאתה רוצה, מאשר ליצור כאן - - - מערכת החינוך יוצרת עם. מערכת החינוך של מדינת ישראל, מה שיש בה, לטוב ולרע, מצמיחה את הדור הבא שלנו. רבותיי, אני מצפה שתתייחס, האם זה מה שאתה מצפה ממערכת חינוך?
עליזה לביא (יש עתיד)
תיתנו לילדים את האפשרות ללמוד. שיבחרו בסוף הדרך, אבל תן להם ללמוד. קחו אחריות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מתפלא עליכם, אתם כל הזמן שקועים בנרטיב שאתם שומעים בתקשורת היהודית, מחוקרים מכל מיני קבוצות, בעיקר יהודיות וציוניות. כל כך קשה להיות סובלניים לשתי דקות או שלוש דקות? הרי אתם לא שומעים את הצד השני.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, שומעים אותך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לכן, רבותיי, אם יש משהו טוב שאפשר להוציא מהדיון הזה, חוץ מההסתה נגד העם הפלסטיני ונגד הרשות הפלסטינית זה לבוא ולהגיד מה צריך לעשות. ומה שצריך לעשות זה פשוט לזרוע תקווה בשני הצדדים. בלי תקווה לא יהיה שינוי.
היו"ר יעקב מרגי
איך?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני לא רוצה עכשיו לפנות למציעים ולהגיד להם - - -
היו"ר יעקב מרגי
ד"ר ג'בארין, הילד שלימדו אותו בהצגה, אתה מפיח בו תקווה? תקווה אחת אתה מפיח בו, שלעתיד לבוא לא יהיו פה יהודים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה שצריך לעשות, צריך לתת תקווה לצעירים הפלסטינים הללו, שתקום מדינה פלסטינית. העמדה של הרשות הפלסטינית ידועה לכולכם וכל העולם תומך בה, מדינה פלסטינית בגבולות 1967, כולל מזרח ירושלים, ולכן לא צריך להתרגש מזה שמדברים על - - - בטח שמדברים על ירושלים ובטח שמדברים על אל אקצא. לכן מי שבאמת מפריע לו המצב הנוכחי ורוצה שינוי, שידבר על מקורות הבעיה ועל הפתרון. הפתרון הוא - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
מה עם תעודות בגרות ישראליות?
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, לא. אני מתנצל שנתתי לך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הפתרון הוא, כשנותנים לדור הבא והדור הנוכחי את התקווה שתקום מדינה פלסטינית, בדיוק כמו שיש לאותו ילד ישראלי שלומד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לגופו של עניין, אני רק רוצה להגיד, העמדה שלנו מאוד ברורה, אנחנו היינו ונהיה, וגם הפלסטינים, תמיד היינו נגד התנגדות חריפה, לפגיעה של אזרחים חפים מפשע, אבל אני אומר לכם, הכיבוש הוא לא חף מפשע.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה העמדה שלכם לגבי האלימות - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמולי, ברוך הבא, מתי נכנסת?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לפני עשר דקות, לא ראית?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
וכבר אתה חוקר אותו?
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לא להתקלקל. אני אתן לך רשות דיבור. שמור על השם שלך, יש לך מותג של חבר כנסת ממושמע.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא היה ממושמע.
היו"ר יעקב מרגי
לא, הוא עדיין ממושמע. זה שהוא משמיע לפעמים עמדות שמעצבנות אתכם, או שהוא לא עונה לציפיות של השמאל, אבל בסדר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הוא כן עונה לציפיות של השמאל, לא של השמאל הקיצוני.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החוץ, אני מצפה ממך בדקות שאני נותן לך, לא לאשר את העובדות או להכחיש אותן, מה משרד החוץ עושה בדיפלומטיה הבינלאומית כדי אל"ף, להציג את זה, ולמנוע את זה לעתיד, כי אנחנו לכאורה ולא בעמדה מתנשאת, באמת אני, אני מדבר על עצמי עכשיו, לא על הוועדה, אני באמת לא חרד, סליחה, תסלחו לי, לא להנהגה הפלסטינית ולא לחברי הכנסת הישראלים של הרשימה המשותפת, אני חרד לגורלם של אותם ילדים רכים שסופגים שלא בטובתם ולא באשמתם הסתה וחינוך להרג ולדם במקום חינוך לאופטימיות, לתקווה, לשלום, לחיים טובים וחיים תקינים. בבקשה. יש לך שלוש דקות, תקבלי פרס נובל ממני אם תצליחי לעמוד בזה. תציגי את עצמך.
מיכל גור אריה
מיכל גור אריה, מאגף תקשורת והסברה במשרד החוץ. לגבי ספרי הלימוד, הבעיה מוצפת על ידינו וכמובן גם על ידי ארגוני החברה האזרחית באופן קונסיסטנטי מסביב לעולם, בעיקר גם בקרב מדינות שגם תורמות לרשות הפלסטינית ולאונר"א כדי שיהיו עם יד על הדופק וישימו לב ויעבירו את הדברים. אנחנו עושים את זה כל השנים, לפעמים באמת יש החלטה לעלות דרגה לגבי הסיפור הספציפי הזה, לפעמים לגבי נושאים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
אתם מרגישים שיש אוזן קשבת?
מיכל גור אריה
בהחלט, כי בסופו של דבר סך הכול המטרה היא משותפת. יש בקרב הרבה אנשי קשר בהחלט הבנה לצורך הזה, אבל כמו שיכלו להגיד לך פה רבים, אנחנו לא תמיד רואים את זה מחלחל לשטח. אנחנו יודעים שלחץ עובד במידה מסוימת. לדוגמה אם תיקח את הנושא של משכורות לטרוריסטים על ידי הרש"פ, שזה גם היה אחד הנושאים שהצפנו, אז היה לחץ מאוד כבד ובהחלט מצאנו אוזן מאוד קשבת, ועדיין המצב הוא לא משהו.
היו"ר יעקב מרגי
אני שואל אותך שאלה, האם הנציגויות שלנו ברחבי העולם מצוידות באותם חומרים? האם אנחנו מנסים לעבוד מול משרדי החינוך בעולם? בנקודה הזו, אני מדבר כרגע על התחום של חינוך, משרד החינוך, בתי ספר, האם אנחנו מציגים את הנושאים לשרי חינוך בעולם ופועלים, או מציידים את המשלחות הפרלמנטריות והמשלחות הדיפלומטיות שלנו בחומרים כאלה להסברה?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אפשר לשאול אותה שאלה?
היו"ר יעקב מרגי
לא. את תשאלי ב - - -
מיכל גור אריה
בהחלט. הדגש הוא לא על הקשר עם אנשי - - - בהחלט אנחנו מציידים את הנציגויות, הדגש הוא בהחלט על העברת החומר, אבל לדרגים מדיניים בעלי השפעה על התחום, על הרשות הפלסטינית, ופחות על יידוע אנשי החינוך באותן מדינות. זה יותר משרדי חוץ, פרלמנטים, כמו שאתה אומר, מקבלי החלטות.
היו"ר יעקב מרגי
תשקלו גם את זה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מה התגובה שאתם מקבלים?
היו"ר יעקב מרגי
את לא עונה לחנין, כי היא אחר כך תתקוף אותי על השעון. היא תדבר בזמנה. אני מבטיח לכם שהיא תדבר אם אני אהיה קשוח. תסיימי, בבקשה. אני מבקש רק לשאול לשתף את שרי החינוך באותן מדינות במסגרת המאמצים שלכם. ולסיום?
מיכל גור אריה
לסיום אני רק אציין שבעת האחרונה אחד הדברים שאנחנו מציפים בצורה מאוד בולטת זה גם הנושא של ההסתה ברשתות החברתיות, שהוא עקרונית לא רשמי ברמה של הרש"פ. יש גם רשמי, אבל זה אחד הנושאים שמשתלבים ושבהחלט מאחורי גל הטרור הנוכחי. אנחנו בקשר גם עם פייסבוק בעניין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הייתי רוצה להבין, למה דעת הקהל הבינלאומית לא מקבלת את השיח הישראלי?
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך כשאת תדברי.
עליזה לביא (יש עתיד)
היא מאוד מקבלת את השיח הישראלי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ולמה הפרופגנדה הישראלית לא מצליחה?
עליזה לביא (יש עתיד)
היא לא מקבלת את השקרים החוזרים וחוזרים שלכם.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
את תשתקי, אני לא מדברת איתך.
עליזה לביא (יש עתיד)
אל תגידי לי 'תשתקי'. מי את שתגידי לי 'תשתקי'?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני לא מדברת איתך.
היו"ר יעקב מרגי
אני קורא את שתיכן לסדר בפעם ראשונה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מי את שתגידי לי 'תשתקי'? יותר מדי נתנו לך לדבר.
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, את בדיוק משרתת אותה עכשיו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, דמוקרטית את. חברת כנסת מכובדת, אוקיי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה רבה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב ראש. תחילה אנחנו שמענו למצגת ולמחקר מאוד מגמתי, חד צדדי, המטרה שלו היא רק אחת, זה להטיל את האשמה על הפלסטינים ולהציג אותם כולם באופן שלילי, כמו הסילוף של ראש הממשלה על חאג' אמין אלחוסייני.
ענת ברקו (הליכוד)
שהיה נאצי?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
דבר שני, אני כמחנך לשעבר ומורה להיסטוריה לימדתי - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל הוא היה נאצי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לימדתי על השואה של העם היהודי.
מירב בן ארי (כולנו)
כולם מלמדים, גם בארצות הברית מלמדים על השואה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, אני לימדתי.
קריאה
אל תענה להם.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, אני מבקש מחברות הכנסת לא לחקור אותנו. זהו, אין לכם זכות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כולם מלמדים על השואה, זה קורה בכל העולם - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אין לכם זכות. אני לימדתי, אני גם לימדתי.
ענת ברקו (הליכוד)
למדנו על השואה כולנו ואנחנו יודעים שחאג' אמין אלחוסייני היה נאצי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל לא הוא שיזם את ה - - - לא מנקים את היטלר מהאשמה.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון, לא מנקים את היטלר. אף אחד לא מנקה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ולא שמיין קמפף מ-1926 אמר על השואה של העם היהודי ועל הפתרון הסופי.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה צודק.
היו"ר יעקב מרגי
אל תתייחס. אם תתייחס - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מדבר, אבל הם קוטעים אותי. אתה תפצה אותי בזמן.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, חברי כנסת רוצים לדבר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מוטיבים אנטישמיים וגזעניים, נכון, אני גם כמחנך וגם כפלסטיני וגם כערבי לא מקבל את זה. תדעו רק דבר אחד, שהשנוא בעיניכם, פוסק ההלכה הראשון בעולם האיסלם, יוסוף אלקרדאווי, למשל, בקשר לעניין של האמרה על היהודים שהם קופים או חזירים, משהו כזה, הוא אמר שזה לא מקובל ופסק הלכה אפילו שזה לא מקובל. זה אחת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל את זה מרכוס לא הביא.
ענת ברקו (הליכוד)
למה? אבל אפשר להביא את קרדאווי.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי. תודה רבה. מסעוד גנאים, תודה. אם אתה תענה להם אני לא אתן לך רשות דיבור. או שתאמר, תתמקד ב - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הוא אומר דברי - - - אתה מביא ממש דברי טעם.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בקשר לספרי לימוד ולאמרות של אנשי חינוך ולמערכת החינוך בישראל, אם זה בציוני דתי, אם זה בפרטני, אף אחד לא חקר שם. שם למשל יש תכנית לימודים, בזרם הממלכתי דתי, שקוראת לבניית בית המקדש, ש-330,000 שקל חדש ממומנת ממשרד החינוך. היא קוראת לבנות את בית המקדש ומלמדת את התלמידים איך לבנות בית מקדש.
היו"ר יעקב מרגי
בוא אני ארגיע אותך במשפט, לי מותר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני יודע, הוא לא ייבנה.
היו"ר יעקב מרגי
אל תדאג, הוא ייבנה, אנחנו באמונתנו והצרופה הוא ייבנה, לא בגי'האד, לא - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
באחרית הימים.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיב, לא בדם ולא בהרג, לא ברוח ולא בדם, אלא הוא יבוא שלם משמים. זו האמונה שלנו. תירגע, לא ציפי חוטובלי ולא איך קוראים לו? לא ההוא שעולה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מאוד נרגע.
עליזה לביא (יש עתיד)
היא חזרה בה, היא קיבלה הוראה לחזור בה.
היו"ר יעקב מרגי
עזבו, אין לי בעיה שתחלום, מותר לחלום.
מירב בן ארי (כולנו)
מותר לאנשים לחלום, מה הבעיה?
עליזה לביא (יש עתיד)
החלום והגעגוע החזירו אותנו אחרי אלפיים שנים ואתה יודע את זה, אתה מתפלל שלוש פעמים ביום.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שאוזן ימין שלי ואוזן שמאל שלי רגישות באותה מידה, או לא רגישות באותה מידה.
עליזה לביא (יש עתיד)
כי אתה לא היית בשריון.
היו"ר יעקב מרגי
אבל יש כאלה - - - בחיל הקשר שמים אוזניות על השתיים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה לא מהזמן שלי.
היו"ר יעקב מרגי
לא מהזמן שלך. מה אני בא לומר? אני שמח שאצלי הרגישות היא מאוזנת. אני מתפלא, יש כאלה לא מסוגלים לשמוע, ואני חולק מחלוקת קיצונית ולא הולך בדרכה, בשום תחום כמעט, עם חברת הכנסת ציפי חוטובלי, לא בסגנון ולא בדרך, אבל למה כשהיא חולמת זה מקפיץ את האנשים?
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל הבוקר מי שעלה להר הבית זה לא ציפי חוטובלי, זה מישהו אחר. מישהו אחר עלה להר הבית, חבר כנסת אחר שהפר פה את הבקשה של ראש הממשלה ואת ההחלטה שלו.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
זו זכותו.
עליזה לביא (יש עתיד)
זו לא זכותו. ראש ממשלה ביקש, באסל גטאס עולה להר הבית - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
זו זכותו. הוא יכול להיכנס, הוא לא יהודי, הוא ערבי.
עליזה לביא (יש עתיד)
בסדר, אבל מה הקשר? התבקשנו כולנו לקחת אחריות ולא לעלות להר הבית, אז למה הוא עולה להר הבית?
קריאה
אי אפשר, יש כאן דיון על מערכת החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, אני רוצה להגיד לך, אני מציין לשבח את חברת הכנסת חנין זועבי. את מפריעה לי פעם שנייה ושלישית. בבקשה, לסיים. מסעוד גנאים ברשות דיבור.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, יש פוסקי הלכה ופסקי הלכה שהם מתירים הריגת ילדים ערבים, נשים ערביות, לא מזכירים את זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
איפה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בתכניות הלימוד.
עליזה לביא (יש עתיד)
איפה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הרבה, יש הרבה, תחפשי.
ענת ברקו (הליכוד)
מה זה הרבה?
עליזה לביא (יש עתיד)
אני אהיה השותפה שלך.
היו"ר יעקב מרגי
עליזה, בלשון אין עצם, אפשר לומר.
ענת ברקו (הליכוד)
שני קילו יש. הרבה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בזמנו הילדים הקטנים היהודים, את אומרת עם הקרניים, חינכו אותם שכאילו לערבי יש זנב.
היו"ר יעקב מרגי
די, נו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, כן. כן. חינכו אותם כאילו הערבי הוא ברברי, הוא פרימיטיבי ויש לו זנב. אפילו בתכניות הלימוד היהודיות שבאות לידי ביטוי גם בספרי הלימוד, הם מציגים את היהודי שהוא הנאור, הוא התרבותי, אבל הערבי הפלסטיני מאז ומתמיד הוא הגנב, הוא הפרימיטיבי - - -
היו"ר יעקב מרגי
תגיד לי, אתה ראית עכשיו מצגת, ראית מצגת על הקופים הברברים, נכון?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תראה לי ספר לימוד אחד - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הוא הפרימיטיבי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע, תראה לי ספר לימוד אחד - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו נהיה השותפים שלך. תגיד לי, אני אהיה שותפה שלך נגד זה. תגיד לי, תן לי את זה.
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד. עליזה, את מפריעה לי. סדרן, תתכונן, כי עליזה לביא בקריאה פעם שנייה לסדר.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא הייתי בשריון, לא שמעתי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
עליזה, אולי קצת - - -
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד גנאים, תירגע. מסעוד. אתה סיימת את רשות הדיבור, סיימת, אתה כבר בשש דקות.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מסיים, אני רק רוצה מילה אחרונה. הנער הפלסטיני, מה שמרתיח אותו, מה שמדרבן אותו, לא ספרי הלימוד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הכיבוש. אני אענה לך, הכיבוש.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אלא כל ההדרה, הזנחה, האפליה, השלילה של הכיבוש. זאת הבעיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כפי שאמרתי, יש אצלנו אורח חשוב, מנהל בית ספר בבית חנינא. בבקשה, אדוני, תציג את עצמך. להתייחס רק לנושא, לא לדברים אחרים.
עלאוין ג'בר
שלום, נעים מאוד, קוראים לי עלאוין ג'בר, אני נמצא באבו גוש, אזרח מדינת ישראל, פלסטינאי גם. האמת אני הגעתי לישיבה ולוועדה הזאת, חשבתי שיש פה יותר התמקדות בבעיה ולא בסימפטום שלה. אני הקמתי בית ספר לפני שבע שנים, שהוא בית ספר ראשון שמלמד תכנית לימודים ישראלית במזרח ירושלים, מוכר שאינו רשמי, מ-א' ועד ת'.

אני במקור מורה לאזרחות, סיימתי תואר שני באזרחות ודמוקרטיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית, לא השלמתי את הלימודים שלי כי חשבתי שהעשייה יותר חשובה מהלימודים אפילו, כי רציתי לעשות את השינוי בשטח. בשטח זה אומר אוכלוסיות שצריכות חינוך על מנת לשנות את הדורות. אנחנו פה מתווכחים, וראיתי את הוויכוח שהוא נמצא במקום אחר בכלל. אני ניסיתי את זה, ברמה של העשייה, אני לימדתי והייתי מורה שלימד יהודים וערבים ביחד בכיתה אחת, שלוש שנים אזרחות, התמחות של ריבוי תרבויות בירושלים.
היו"ר יעקב מרגי
היו קרניים וזנבות שם?
עלאוין ג'בר
היו קרניים וזנבות משני הצדדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
והורדת אותם? הצלחת להוריד אותם?
עלאוין ג'בר
וראיתי את השינוי באמת של הנוער הזה שאנחנו מדברים עליו. תוך שלוש שנים, רק יום אחד בשבוע, כשהם הכירו אחד את השני, איך השינוי, להכיל אחד את השני ולא לשנוא אחד את השני ולהגיד מי קורבן יותר ומי אשם יותר. השינוי הזה נתן לי - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
תן לנו דוגמה לשינוי, להמחיש.
עלאוין ג'בר
אני אתן לך דוגמה. הנער היהודי, מצד אחד הוא חשב שלא היו פלסטינאים לפני 48', לא היה דבר כזה פלסטינאים, לא הייתה פלסטין, הם אמרו שפה היה מדבר ו'אנחנו באנו ובנינו את המדינה הזאת'. מהצד האחר הפלסטינאים אמרו ש'אין להם זכות, אנחנו היינו' ומישהו הוציא את הטאבו של אבא שלו של לפני 48'.

אנחנו מדברים על דור שהוא מאוד רגיש, לא בפוליטיקה, גם בחיי היום יום. אז אם אנחנו לא נדאג לשינוי משמעותי בשטח, ברמת המשאבים, ברמת תכניות לימודים, ברמת אפילו האנשים שעושים את העבודה הזאת בשטח. אני מבחינתי הספרים הם דבר שולי מאוד, מבחינת העשייה שולי מאוד, כי הספרים בסופו של דבר, עובדה שאתם הצגתם את הצד היהודי, אין בספרים שם דברים על הפלסטינאים ובכל זאת יש להם דעות מאוד חזקות, יש להם רקע שהם מביאים אותו גם מהאינטרנט, גם מהטלוויזיה, גם מההורים, גם מה שרואים בשטח. אז לא להתמקד בספרים, כי אלה ספרים שבסופו של דבר יכולים להיות שינויים, אם יש לנו אנשי חינוך, אם יש לנו משאבים להשלים את המלאכה עד הסוף, לעשות את השינוי ברמה של אלטרנטיבה. עד עכשיו אף אחד לא מציג אלטרנטיבה, איך לשנות את הנוער הזה, איך לתת להם סיבה לחיות, לא למות. המילה, מול חוסר תקווה שדיברו עליה החבר'ה פה, היא הייאוש.

בית הספר, זה התחיל עם 40 תלמידים, היום הוא עומד על 700 תלמידים ואם היה לי בניין של 2,000 הייתי ממלא אותו תוך שנה. מה זה אומר? זה אומר שהרצון של האוכלוסייה הפלסטינאית במזרח ירושלים, ללכת לשינוי ולתקווה אחרת ממה שהיה. זה לא בא מן הסתם, זו עובדה. אם אנחנו רוצים לעשות את השינוי אז צריך להשקיע לפי דעתי את המשאבים במקומות הנכונים, במקום רק להגיד אמירות ולהגיד סיסמאות שהן לא נמצאות בשטח בסופו של דבר. זו המחשבה שלי. אני מקווה שעזרתי.
היו"ר יעקב מרגי
ג'בר, תודה, על הפחת התקווה ועל האופטימיות ואני מחזק את ידיך ואני חושב שאפשר - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
תעודת בגרות, ישראלית?
היו"ר יעקב מרגי
הצגת לנו איך אפשר אחרת ותודה רבה.

חבר הכנסת אוסמה סעדי. יש לך הפעם שלוש דקות ואני אקפיד על השלוש דקות. אני אגן על זכותה של חנין זועבי לדבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו שמענו פה דברים, ראינו מצגת, אבל אני רוצה כבר להגיד שאני הייתי יועץ משפטי של הרשות הפלסטינית וחלק גדול מההצגות האלה שראינו הוצגו בבית המשפט על ידי מי שמתיימרים להיות מומחים, במיוחד מר מרכוס, שהציג את המצגות האלה והסית באופן הקשה ביותר נגד הרשות הפלסטינית, והמכון שלו זה מכון שהוא מיוחד על מנת אך ורק להסית נגד הרשות הפלסטינית. אני עומד להקריא לכם דברים שלא אוסמה סעדי אומר ולא חנין זועבי ולא מסעוד גנאים, אלא בתי משפט בישראל, שקבעו שמדובר בסילוף, בהסתה מגמתית, במחקרים שהם חד כיווניים וחקרו אך ורק מה שרוצים לחקור, הם כבר סימנו את המטרה - - - כמו פה, סימנו את המטרה שיש הסתה במערכת החינוך הפלסטינית, וחברות הכנסת הנכבדות, חברותיי, ענת ברקו, מירב בן ארי, מסתמכות על זה כאילו זה מחקר מדעי.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אין הסתה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין הסתה, תקראו פסקי דין.
ענת ברקו (הליכוד)
לא, בכלל לא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מקריא לכם. 'חוות דעתו של המומחה מרכוס מוטה מאוד וחסרה מאוד. אין בה התייחסות לכל אמצעי התקשורת הקיימים ברשות הפלסטינית', וחשוב ביותר, לא חקרו, אדוני היושב ראש, את סוכנות הידיעות הרשמית. הלכו ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, זה במסגרת עתירה. העובדות לא מבלבלות אותך. אני מקווה שהעובדות שראית ושמעת לא מבלבלות אותך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה עובדות?
היו"ר יעקב מרגי
איזה ערוץ זה היה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה חינוך רשמי?
היו"ר יעקב מרגי
זה ערוץ הרשות הפלסטינית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה חינוך רשמי?
ענת ברקו (הליכוד)
אבל זה מה שהם רואים. הם רואים את הרשמי? והרשמי לא - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני, כשמצטטים את מזכ"ל התאחדות המורים, הוא איש פוליטי. זה חינוך רשמי?
מירב בן ארי (כולנו)
אז מותר לו?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני יכול להביא לך עכשיו אלף ציטטות של פוליטיקאים בישראל שמסיתים נגד הציבור הערבי.
מירב בן ארי (כולנו)
של מי? של מזכ"ל הסתדרות המורים של ישראל?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם של מזכ"ל - - -
מירב בן ארי (כולנו)
תראה לי את מזכ"ל הסתדרות המורים היהודים מדבר ככה.
היו"ר יעקב מרגי
הנה הוא פה. מירב בן ארי, אוסמה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
של שרים, של ראש ממשלה, שאתם מצדיעים למאיר הר ציון.
היו"ר יעקב מרגי
אוסמה, אוסמה, משפט לעזור לך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מי זה מאיר הר ציון? הרג משפחה שלמה, רצח משפחה שלמה ואתם - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה יודע מה ההבדל? שכאשר זה קורה אנחנו מקפידים לגנות את זה, גם מימין וגם משמאל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם אנחנו גינינו.
מירב בן ארי (כולנו)
אף אחד מכם לא אמר משהו אחד.
היו"ר יעקב מרגי
מירב, את לא נותנת לי - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתה אומר מירב, אני ישר שותקת.
היו"ר יעקב מרגי
אוסמה, רגע. רגע.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא ממשיך לדבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני אתן עוד ציטוט.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תן לי, שנייה. אני סך הכול מעודד ממה שאתה אומר. מדבריך אני שומע שאתה אומר 'סליחה, זה לא צריך להיות, זה לא מערכת החינוך הרשמית'. אתה יכול להתקדם עוד קצת? השאלה, מה שראית לא מקובל עליך? אני מבין מתוך דבריך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תיכף אני אגיד לך. אני אביא עוד ציטוט.
היו"ר יעקב מרגי
תמשיך, יש לך עוד דקה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש עוד פסק דין, בעניין אותה חוות דעת, שמפיץ אדון מרכוס. זה שופט אחר, לא אותו פסק דין, זה פסק דין אחר, 'אני סבור כי מתחם הבדיקה של המומחה מרכוס לוקה בשני כשלים מקצועיים, הראשון, צמצום יתר,' מה הכוונה? 'כוונתי בעניין זה כי על המומחה מטעם התובעים, מר מרכוס, היה להרחיב את גבולות מחקרו ולבחון גם כלי תקשורת נוספים, בוודאי את סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות'. והכשל השני, 'ציטוט סלקטיבי של תוצאות. כוונתי בעניין זה, היה על המומחה לבחון האם קיימים בכלי תקשורת פרסומים הסותרים את הנחת היסוד שלו ולהשוות אותם לפרסומים המאששים את טענותיו'.
היו"ר יעקב מרגי
אז, אדוני מרכוס, אתה מוטה בבית המשפט
איתמר מרכוס
זה שני - - - זה מחוץ להקשר - - - דברים אחרים שנאמרו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא עונה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שני פסקי דין שקבעו שאתה מוטה, שאתה לא מקצוען - - -
איתמר מרכוס
היו גם דברים אחרים - - - אתה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מר מרכוס, אתה לא חבר כנסת, אתה לא קורא קריאות ביניים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה פסקי דין של שופטים בישראל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לסיום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, כאשר מדובר בהסתה ישנה הסתה פראית גם בציבוריות הישראלית נגד הערבים, ולא פלא שכל המחקרים הראו שמדובר ב-60%-70% של צעירים, של נוער ישראלי שהוא לא בעד דמוקרטיה, שהוא אנטי דמוקרטיה, למה? זה מערכת החינוך הישראלית. אז לפני שאתם תראו את מערכת החינוך הפלסטינית תתחילו לבדוק למה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הבנו שאנחנו אשמים בספרי הלימוד. תודה.
ענת ברקו (הליכוד)
- - - לא קוראים לרצח.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מי קורא לרצח? הרשות הפלסטינית?
מירב בן ארי (כולנו)
אפשר לשמוע את משרד החינוך?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
משפט אחרון.
היו"ר יעקב מרגי
משפט אחרון.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, די, יש עוד עשר דקות מליאה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
משפט אחרון. אתם מדברים על הסתה, בהסכמים בין הרשות הפלסטינית למדינת ישראל יש ועדה שתבחן את ההסתה. אבו מאזן, יושב ראש הרשות הפלסטינית, אמר 'אני מוכן לוועדה בפיקוח אמריקאי', מי התנגד? ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אתה אומר הרשמי? אבל מה עם כל השאר ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
עידו מזרחי. תציג את עצמך ויש לך שתי דקות. להתייחס רק לנושא ההסתה במערכת החינוך.
עידו מזרחי
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני אנסה לזכות בפרס נובל ולקצר אפילו מתחת לשתי דקות.
היו"ר יעקב מרגי
נתתי אותו כבר.
עידו מזרחי
אני במשרד לנושאים אסטרטגיים מזה שלוש שנים וחצי, המשרד עצמו מנהל מעקב אחר הנושא של ההסתה ברשות הפלסטינית.
היו"ר יעקב מרגי
מי היום השר?
קריאה
מי היום השר לעניינים אסטרטגיים? כי לא עקבנו.
עידו מזרחי
זו לא פעם ראשונה שאני בוועדה ושומע את העקיצה הזו. אז התחיל השר בוגי יעלון, שלקח את הנושא, לאחר מכן השר שטייניץ וכיום שר גלעד ארדן.

מתנהל מעקב על בסיס רבעוני עם פורום שמתכנס ובפורום יושבים כל מיני ארגונים ומשרדים שונים, כמובן משרד החוץ. התוצרים מוצגים בפני קהלים שונים, בפני עיתונאים, ברמות הדיפלומטיות וכדומה, כמובן בישיבות ממשלה. הכלי שפיתחנו מנסה לכמת ולתת איזה שהוא ביטוי מספרי למצב ההסתה ברשות הפלסטינית בלבד, לא חמאס ולא דברים אחרים, נעשה שם מעקב אחרי הכלים הרשמיים, סוכנויות הידיעות הרשמיות של הרשות הפלסטינית וגם הכלים שהוצגו, למשל העיתונים, שמקודם אמר חבר הכנסת סעדי, גם הם בסופו של דבר מצטטים כתבות מתוך סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית. בתקופה האחרונה כמובן שהמשרד מעורב בשיתוף עם משרד החוץ להפיץ את החומרים ואת התכנים המסיתים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

חברת הכנסת חנין זועבי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, קודם כל זה הזמן בוועדת החינוך להגיד שאנחנו נגד רצח. אנחנו לא קוראים לאלימות, אנחנו נגד דיכוי, אנחנו נגד השפלה, אנחנו נגד גזל, אנחנו נגד גירוש.
מירב בן ארי (כולנו)
נגד מה? גירוש?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נגד גירוש ונגד הריסת בתים - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא נגד שיגרשו אותנו מהארץ, לפי ההסתה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה לא נייטרלי היום בכלל, אדוני היושב ראש.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אני אגן עלייך, תאמרי - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה לא מגן עליי, אתה שולל אפילו את הלגיטימציה של הדיבור.
היו"ר יעקב מרגי
חברת כנסת שאלה איזה גירוש, אמרתי 'היא מתנגדת שיגרשו אותנו'.
מירב בן ארי (כולנו)
לא הבנתי איזה גירוש, באמת לא הבנתי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מי שמגרשים עכשיו אלה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מי שמצטרף לדאעש.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
- - - מגרשים הפלסטינים. לא מגרשים יהודים, עכשיו מגרשים פלסטינים ויש - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חבר'ה, זה דיון חינוכי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, אנחנו בוועדת החינוך, בדיוק. פה לא נאמר אף ערך מוסרי על ידי הדוברים והחוקרים. אנחנו נגד, ואנחנו בעד מאבק, אני מצטטת אותך ותצטטו אותנו שעכשיו אמורים להעמיד אותנו לחקירה פלילית. שיעמידו אותנו לחקירה פלילית. אנחנו בעד מאבק פוליטי ומאבק עממי במסגרת החוק הבינלאומי.
ענת ברקו (הליכוד)
עממי זה אבן, בקבוק תבערה או - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
המרמרה זה מאבק עממי.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
עממי זה בבתי ספר עממיים.
היו"ר יעקב מרגי
ברוך הבא, אדוני. ברוך הבא חבר הכנסת מוזס.
עליזה לביא (יש עתיד)
ברוך הבא, חלמנו על הר הבית.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, חנין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אנחנו, אדוני היושב ראש, ואני אגיד לך למה דעת הקהל הבינלאומית, לא הפלסטינית, לא מקבלת את הפרופגנדה הישראלית - - -
ענת ברקו (הליכוד)
הילרי קלינטון קיבלה. חבל שלא הזכירו את זה ממשרד החוץ, היא קיבלה מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
ענת, את יודעת מה את גורמת לי? שאני לא אוכל לתת למשרד החינוך לדבר ולמוטי יוגב לדבר ולאיציק שמולי לדבר והשעון אץ ורץ ואני אומר לכם, אני לא אתנצל שמישהו לא דיבר פה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אז תרשום אותי בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להגיד לך, תמיד ידעתי שאתה בחור אופטימי.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה מה שמחזיק אותנו, אדוני, האופטימיות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אנחנו פה נזמין גם לישיבת בוועדת החינוך על דברי ההסתה במערכת החינוך הישראלית - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואני אקיים דיון, אם הנשיאות תרצה אקיים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה תקיים כי אתה רוצה, כי אתה בן אדם הגון ואתה תקיים את זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עכשיו אתגרת אותי. שיחדת אותי, יותר נכון.
עליזה לביא (יש עתיד)
שיחדת?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא ננתח רק, לפי מחקרים ישראליים, כתבי עת וספרים, אלא גם אמירות של חברי כנסת, גם אמירות של שרים וגם האמירה של שר החינוך. 'אני כבר הרגתי', שר החינוך, 'אני כבר הרגתי המון ערבים בחיים שלי ואין עם זה שום בעיה'.
עליזה לביא (יש עתיד)
הבא להורגך השכם להורגו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בדיוק, גם מה שאת אמרת לי עכשיו - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק, זו לא הסתה? זו לא קריאה לאלימות ולהרג?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
חברת הכנסת עליזה, גם מה שאמרת לי עכשיו, 'אני מתפלאת למה נותנים לך לדבר', אנחנו מצטטים, וכמו שאתם מצטטים - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה איום ונורא. זה איום ונורא.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
- - - ועושים מחקרים, אנחנו מצטטים עם שמות ונותנים ומוסרים לשגרירים וגם למחקרים בינלאומיים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה כשאת לא בקרוז.
היו"ר יעקב מרגי
ענת. חברת הכנסת, ד"ר ענת ברקו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש פה חברי כנסת, אנחנו חברי הכנסת הערבים מעולם, אנחנו לא יודעים איך להשתמש בנשק, להבדיל מחברי הכנסת היהודים, שלא רק יודעים להשתמש בנשק, גם - - -
מירב בן ארי (כולנו)
רק בסכין.
עליזה לביא (יש עתיד)
לא, לא יודעים. אנחנו רואים מה קורה כשמגיע אליכם נשק לידיים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני לא יודעת כמה מהם - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
למה עלית למרמרה? כמה אנשים נפצעו בגללך? את לא יודעת להשתמש בנשק.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה לסיים. עליזה, תני לה לסיים, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אמירות של ליברמן, 'מי שנגדנו צריך להרים גרזן ולהוריד לו את הראש'.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא. אתה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לנו טלב אבו עראר אחרי זה ויש לנו עוד את משרד החינוך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אין בתרבות הפלסטינית אולי אמירות כל כך ישירות יותר מאשר האמירות האלה, ויש לך תרבות בישראל, לא אמירות. אל תחפשו אמירות, יש תרבות בישראל של מוות לערבים, יש לגיטימציה, לא צריכים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אף אחד לא - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל לא זורקים אבנים בבתי ספר יהודיים. למה זורקים - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה אתה צועק, הרב מוזס?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
די, זה כבר - - - מישהו זורק אבנים?
היו"ר יעקב מרגי
אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
סליחה.
קריאה
בציניות אתה אומר לו?
היו"ר יעקב מרגי
לא, ברצינות. הוא יצעק פעם שנייה, שלישית, הוא יוצא החוצה. אני אוציא אותו החוצה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מה שיש למדינה הזאת יותר מאשר הספרים, יש לה צבא שרודף אחרי הנוער הפלסטיני, יש לה צבא שהורג - - -
נורית קורן (הליכוד)
ממש לא. אין אמירות אטבח אל יאהוד, אנחנו לא שומעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה.
קריאה
- - - מוות לערבים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
משפט סיכום.
היו"ר יעקב מרגי
חנין, יש לי שאלה, תגידי, בסכינים שמצאנו כתוב צ', של צה"ל?
עליזה לביא (יש עתיד)
הסכינים המשוננות.
היו"ר יעקב מרגי
כתוב צ'?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כמה הרוגים פלסטינים בשבועיים האחרונים?
מירב בן ארי (כולנו)
וכולם באו עם סכינים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מעמידים אנשים למשפט שדה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, חנין. משרד החינוך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
צריכים לסיים את הגזל והכיבוש הישראלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חנין זועבי, פעם ראשונה, פעם שנייה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זהו הטרור המרכזי, כיבוש, הרג. זה הוא הטרור המרכזי ועל זה מעמידים בבית הדין הבינלאומי בהאג, לא רק ישיבה בוועדת החינוך.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה אומרת מי שהייתה על המרמרה - - -
היו"ר יעקב מרגי
חנין, פעם שלישית.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
רוצחים ילדים פלסטינים, צריך להעמיד לבית הדין בהאג.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הנה לך דוגמה לאלימות, חברת הכנסת האלימה.
היו"ר יעקב מרגי
פעם שלישית. להוציא אותה בבקשה ואני לא מתנצל שאני מוציא אותה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
זה הסמל לאלימות. חברת הכנסת חנין זועבי, האלימה והמחנכת לאלימות.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אתה, אתה - - - אישה ערבייה, אישה מוסלמית, אתה הגזען, אתה האלים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
רוצחים תינוקות, תינוקות של חמש שנים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מוטי יוגב יגיד לה שהיא אלימה והוא שעמד לאישה ערבייה בשוק כדי למנוע ממנה ללכת למסגד.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לכו לעיסאוויה, לראות את התינוקות שפגעו בעין שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
נו כבר, להוציא אותה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
פוגעים ישר בראש, ישר בראש.
היו"ר יעקב מרגי
להוציא אותה. אני אקרא ללינה? אני לא מבין. להוציא אותה, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש לי מַטְעֵן. לא לקחתי את המטען.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בסוריה אין מטענים.
היו"ר יעקב מרגי
מוטי, זה לא מוסיף לדיון כלום.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תלכו לעיסאוויה - - - אתם עושים מה
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לכי לסוריה. לכי לסוריה, תקבלי שם מַטְעֵן, בראש.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא רוצה בכוח.
היו"ר יעקב מרגי
אז לצאת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא בכוח. אני אצא.
היו"ר יעקב מרגי
אז תצאי.
מירב בן ארי (כולנו)
די, צאי כבר.
עליזה לביא (יש עתיד)
ואל תשימי לי מטענים מתחת לרגליים.
קריאה
בסדר, תתרחקו ממנה, בסדר. היא יוצאת. היא יוצאת, זהו.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך. אני לא מופתע מזה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אף אחד לא מזדהה איתה?
קריאה
יש פה טלוויזיה? אני לא מבינה.
היו"ר יעקב מרגי
זה בגלל הטלוויזיה. אני לא מופתע, במחשבה שנייה הייתי צריך לעשות את הדיון לא משודר, כי באמת המטרה שלנו - - - לצערי הרב אני עוד לא שמעתי מכל הדוברים פה זעזוע מדברי ההסתה, ניסו לעשות לינקג' או אנלוגיה, אין בעיה, זה לגיטימי, אבל זה חומר למחשבה.

משרד החינוך, יש לך ממש בדקות ספורות להתייחס. את לא יכולה להתייחס למה שקורה ברשות הפלסטינית, זה לא תפקיד שלך, אבל אנחנו שומעים שגם במזרח ירושלים משרד החינוך התנער מהאחריות שלו והוא מאפשר לרשות הפלסטינית להכניס תכנים וספרי לימוד. אני מבקש לדעת אם זה נכון.
יפה ישר
אדוני היושב ראש. אני מתייחסת לבתי הספר הרשמיים והמוכרים שאינם רשמיים במימון המדינה ובפיקוח המדינה שנמצאים במזרח העיר. אני מדברת על 76 רשמיים, 96 מוכר שאינו רשמי ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
וכמה פועלים בלי רישיון במזרח ירושלים?
יפה ישר
בסביבות 17-18 - - -
היו"ר יעקב מרגי
ושם אין לנו מה לומר בכלל?
יפה ישר
שם אלה מסגרות של הוואקף ושל אונר"א. קודם כל יש לנו פיקוח על בתי הספר הללו, המפקחים, יחד עם הרשות, עובדים בצמוד, אין אישור לכניסת תכניות שלא מאושרות על ידי המשרד ועל ידי הרשות. ספרי הלימוד נרכשים מדי שנה, יושבת לצדי גב' לארה מובאריכי מהרשות, הם נרכשים ועוברים ביקורת והורדה - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם הספרים של אונר"א עוברים ביקורת?
יפה ישר
הספרים של אונר"א לא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
גם דפי הקשר לא עוברים.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת טלב, יש לך שתי דקות.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תודה, מכובדי היושב ראש. בנוסף למה שנאמר כאן על ידי חבריי חברי הכנסת הערבים, אין לי ספק שאנחנו נמצאים בעיצומו של גל הסתה. דיברו לגבי מערכת החינוך הפלסטינית, חברי הכנסת הערבים ענו בדיוק מה התשובה הנכונה לכך, למרות שאנחנו מגנים כל הסתה וכל אלימות וככה נמשיך. מאבקנו, כערבים שחיים במדינת ישראל, מאבק לגיטימי לא אלים, אף פעם לא הטפנו לאלימות - - -
ענת ברקו (הליכוד)
ממש לא אלים.
היו"ר יעקב מרגי
ענת. אל תענה לה. בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא, אני שונה מאחרים. אל תפריעי לי.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אל תפריעי לו.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אבל אם נושא הבקשה לדיון הזה הייתה הסתה נגד הערבים במדינת ישראל אני לא חושב שהדיון היה מתקיים, לא כאן ולא בוועדה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
תגיש הצעה אליי, תאמין לי, אנחנו יודעים להתמודד.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
הגשנו בקשות, לא אליך, לאחרים, ולא נענו. חברים, אנחנו חברי כנסת מהימין, שרים, גם ראש הממשלה מסית נגד אוכלוסייה שלמה, מכפיש את שמה, ואנחנו קוראים בפייסבוק, הרי ממשלת ישראל מטפלת בעניינים של הסתה איפה ואיפה, כל מי שכותב מילה בפייסבוק, אם הוא ערבי הוא נחקר, הוא נעצר, ואז עד תום ההליכים, מגישים נגדו כתב אישום, אבל אם הכותב - - -
היו"ר יעקב מרגי
תגיד לי, אתה ראית את הפוסט של חגי עמיר? זכה לתגובה מיידית.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בגלל שהוא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני, כחסיד חופש הדיבור - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
סליחה, אתה היושב ראש, תרשה לי. בגלל שהוא מופנה נגד נשיא המדינה. אם היה נגד בוא נגיד חבר הכנסת טלב אבו עראר לא היה נעצר.
היו"ר יעקב מרגי
מקבל את ההבחנה. אוקיי.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני אקריא לך בקצרה, 'מוות לערבים', לחסל, לרצוח, להרוג. מישהי בשם אנה ארונוב, נדמה לי שהיא ממוצא רוסי, בפייסבוק שלה היא כותבת על ראאד סאלח, 'תורידו אותו, תחסלו אותו, כדור בראש'.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא מערכת חינוך, זה פייסבוק, זה טוקבקים.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אדוני, מה זה קשור? זה הכול קשור.
היו"ר יעקב מרגי
מערכת חינוך?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
החינוך יוצא לרחוב, ברחוב - - -
היו"ר יעקב מרגי
הנה אני אומר לך, אני מגנה, אפילו טוקבקיסט אלים אני מגנה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
שנייה, אני אביא לך דוגמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני לא שמעתי גינוי פה על הסתה מוסדרת - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
הנה, עכשיו אתה מפריע לי ואחר כך אין לך זמן.
היו"ר יעקב מרגי
זה על חשבוני. אני לא שמעתי בדיון הזה מכל הדוברים של הרשימה המשותפת גינוי על הסתה שהיא מובנית בתוך מערכת החינוך - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני נגד כל הסתה, נגד ערבים ונגד יהודים, נגד פלסטינים ונגד יהודים. בריש גלי אני אומר את זה, נגד כל הסתה, אבל כשאתה מוצא - - - אני אביא לך דוגמה קלאסית, דוגמה לילדה בבאר שבע, בגלל שהיא ערבייה הוציאו אותה מהגן, זה לא הסתה? מה זה? איך אפשר להגדיר את זה? ילדה בגן, מה העוול שעשתה?
היו"ר יעקב מרגי
אני בוועדה הזו פתרתי בעיה של 70 בנות - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא, על הדוגמה הזאת, אתה כיושב ראש ועדה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מוכן לקבל את התלונה, לבדוק אותה. אני לא יודע.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
הוציאו אותה.
היו"ר יעקב מרגי
תלוי למה. תגיש תלונה עם פרטים, אני אבדוק אותה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בגלל שהיא ערבייה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, זה אתה אומר, בוא נלמד את זה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
ככה אמרו לה, 'בגלל שאנחנו מדינת היהודים אין לך מקום כאן', והוציאו אותה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, טלב. אני מודה לך על הגינוי.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
שנייה, דוגמה אחרונה, אלה שכותבים שמוחמד חזיר. מוחמד נביא. אנחנו כמוסלמים מאמינים בכל הנביאים ללא הבדל - - -
היו"ר יעקב מרגי
תגיד לי, בספר אזרחות או ספר מקרא - - -
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לסיים רק במשפט אחד. נעליו של מוחמד יותר מכובדות מפניו של הכותב. אתה שומע? בדיוק כך, תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
מועצת התלמידים, ממש בקצרה.
עדן סניור
אני אעשה את זה קצר, יהודייה, ישראלית, ממושב נורדייה, בכיתה י"ב, לומדת במגמות ערבית ותקשורת, אני נציגה במועצת התלמידים הארצית, החינוך ההתיישבותי, ראש צוות הסברה ישראלית ונמצאת איתי גם ליאל זינו. יש הסתה, יש הסתה בבתים, הסתה באמצעי התקשורת, שזה כבר עניין בפני עצמו, ויש גם הסתה במערכת החינוך. הסתה ממושכת, הזרקת אידיאולוגיה בצורה ידידותית וסמויה, ממש כמו מחט תת עורית, בצורה שלא מאפשרת לילדים לקלוט, להבין שיש פה שהוא לא בסדר. זה פשוט לא בסדר וזה נורא. זאת אומרת שהם מחונכים במערכת שאין לה שאיפה חד משמעית לשלום והכרה במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
תנסי להביע גם את דעתך, איך את רואה בתוך מערכת החינוך שלנו - - -
עדן סניור
אני אגיד. מערכת החינוך הפלסטינית צריכה להימנע מהכנסת מוטיבים שעלולים להשפיע לרעה על תהליך ההתפייסות וזה קצת אירוני, כי ערכים שבאים לידי ביטוי ברמה גבוהה הם ערכים כמו ג'יהאד ומוות של קדושים באמצעות הקרבה עצמית או במילים אחרות איסתישהאד, שזו עבודת השהידים. לי באופן אישי באמת לא ברור איך מצפים שהמצב ישתנה אם ערכים כמו אלה מועברים כחלק מתכנית הלימודים.

אי אפשר בכלל להשוות בין מערכת החינוך הישראלית למערכת החינוך הפלסטינית מהסיבה הפשוטה, שזה פשוט לא באותה המשוואה. בשעה שספרי לימוד ישראליים מחנכים לתרבות של שלום, דמוקרטיה וקבלת האחר, ספרי הלימוד הפלסטינים, על פי חוקרים מקצועיים, אני לא אומרת את זה מעצמי, רוויים בהסתה, דה לגיטימציה של מדינת ישראל וחינוך להמשך העימות עם ישראל ואי הכרה בקיומה.
היו"ר יעקב מרגי
נימה אופטימית ותסיימי.
עדן סניור
ברגע שרק צד אחד מעודד שלום, השלום לא אפשרי. הכול מתחיל בגיל צעיר, המפתח הוא בחינוך ובחינוך נכון, לא חינוך לאיסתישהאד. אנחנו בתור נוער יכולים לעשות מאמצים ולקיים מפגשים ודיונים עם נוער - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואתם עושים?
עדן סניור
הנושא השנתי שלנו זה חיבור בין שונים, אנחנו פועלים לזה, אבל אנחנו צריכים הכרה בנו, אנחנו צריכים הכרה במדינה יהודית ששוחרת שלום ולא הולכת לשום מקום.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

חבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תודה ליושב ראש, ליוזמות ולכל מי שהציג. הדברים הם באמת מזעזעים והם בא-סימטריה, לצערנו, אני אומר את זה בצער רב, בין חינוך לחיים גם לשכנינו, גם לכל מי שחי איתנו, גם לאלה שמסביבנו, לבין חינוך, לצערנו, למוות או להרג. גם בחינוך הפורמלי, גם בחינוך הלא פורמלי. ואין גינוי. כולנו גינינו את הרצח בדומא, נדמה ליש-99.9% מהאוכלוסייה הישראלית גינתה את הרצח הנורא בדומא, גם כך רציחות אחרות, לבין לצערנו אי גינוי. ולא יתקבל שום סיפור על כיבוש, כי אם הסטטוס קוו, ניקח אותו אחורה לשנת 60 או 67 לספירה, היה פה רק בית המקדש השני של היהודים ורק 600 שנה אחרי זה קם מסגד ראשון של ערבים, אז אני לא רוצה להיכנס לסיפור הזה.

אני רוצה להיכנס לסיפור החינוך. ועוד דבר, ביקשת ערכים. אצלנו יעקב שנאלץ להיתקל באויב, וירא יעקב מאוד ויצר לו, שמא יהרוג, שמא ייהרג. אין לנו רצון כזה, אנחנו לא יוצאים למלחמה בשביל להרוג, הקם להורגך השכם להורגו זו האופציה האחרונה. רצוננו בחיים. המציאות היא מציאות לא פשוטה. עד מקום שידינו מגעת, במקומות שהם בריבונותנו, אני סבור שכן צריך שבפעם הבאה יוצג כאן על ידי משרד החינוך, כי להערכתי ולהבנתי את המציאות, ערבי בבית צפאפה לומד 'אני ערבי גאה', כמו שהציג פה המנהל מבית חנינא, ואני מעריך את הצגתו, 'אני ערבי גאה', לומד את תורתו, הכול בסדר, אני שכן של יהודים ואנחנו נחיה פה ביחד כנראה לאורך ימים ושנים וזה בסדר גמור, ואנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
בנימה אופטימית זו אני מעביר את רשות הדיבור - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
בנימה אופטימית ניכנס דווקא ללב הבעיה, אנחנו כולנו מאמינים בדברי הנביאים, כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים.
היו"ר יעקב מרגי
לכל העמים, תודה.

חבר הכנסת איתן ברושי ואחרון הדוברים יוסי וסרמן.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אמרת לי שאתה תיתן לי.
היו"ר יעקב מרגי
אתן לך במגבלות הזמן, כי 11:10 וכבר גוערים בנו ואני עובר על התקנון.
ענת ברקו (הליכוד)
אני צריכה דקה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה שברור שמהדיון הזה לא הפכנו, חברי הכנסת, לדוגמה למה שמתכוונים שיקרה אחרי הדיון. מה שלא פשוט פה, אני לא יודע איך אנחנו מצפים מאחרים. יושבים פה אנשי חינוך ואני חבר בוועדת החינוך של הכנסת, מעבר לכל מה שנאמר, ואני אגיד משפט אחד ולא פעם אמרתי אותו גם בהקשר אחר, אני לא מציע למערכת החינוך לקחת על עצמה את כל המשימות של החברה הישראלית. השאלה פה היא לא חינוכית, היא קודם כל מדינית, והשאלה היא לא רק מה יגידו בבית הספר, אלא גם מה יגידו אחרי בית הספר. כל מה שנאמר אני מקבל ולא אוסיף מילים ואני ידוע בדעות, אני חושב, מאוזנות,אבל קודם כל צריך לסיים את הסכסוך וקודם כל צריך להגיע להבנה ארוכת טווח. אי אפשר להטיל על המורים את מה שלא אומרים למדינאים ולמנהיגים ולכן הבעיה היא מנהיגות, הבעיה היא בעיה פוליטית, בעיה מדינית, ביטחונית.

כמו שלא יפתרו את האלימות בכוח, לא יפתרו את החינוך בצווים. לכן נדרשת פה מערכת כוללת שבסופו של דבר יהיה פה הסדר ותהיה כאן מערכת חינוך עם הדדיות ויהיו כאן יחסי שכנות. בלי יחסי שכנות אל תטילו את האחריות רק על בית הספר. לכן אני קורא ליושב ראש הוועדה להעביר מכאן את המסר לדיון רחב יותר, והתכלית היא הסדר מדיני וחתירה להסדר קבע.
היו"ר יעקב מרגי
ועדת חוץ וביטחון.

בבקשה, חבר הכנסת מוזס, יש לך דקה בדיוק.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ממש דקה. 175 בתי ספר מתוקצבים על ידי משרד החינוך במזרח ירושלים. כשהייתי סגן שר החינוך בית המשפט חייב את משרד החינוך והאוצר לרכוש מגרשים פרטיים להקים 600 כיתות לתלמידים האלה שלומדים את הנכבה במרכזה ואני רק רוצה לציין לכם מה שיש לי. דפי קשר, לא בספרים שהם עוברים על זה, רק דפי הקשר, שולחים את זה הביתה, הם ממש מזוויעים. אני מבקש שהיושב ראש ידרוש להביא לכאן דפי קשר, השטירמר הנאצי יכול עוד ללמוד מזה.

רבותיי, אתם צריכים להבין, עובדה, לא הייתי מציע לך, אדוני היושב ראש, שתבוא איתי להר הזיתים או ליד בית ספר של א-טור כי בטוח נקבל כמה אבנים, מחודדות. מה הפתרון? אמרו שהם ילמדו עד ארבע, אבל עד ארבע מוסיפים עוד רעל ועוד רעל, מה זה נותן לנו? אנחנו צריכים, חוץ מדפי הלימוד - - - אני רק רוצה דוגמה אחת, מה זה אומר ששני ילדים בכיתה ו' הולכים, שואל הילד הערבי את היהודי 'מאיפה אתה?', הוא אומר 'מוורשה. מאיפה אתה? 'מעכו', 'מאיפה אתה?' 'מבודפשט', 'מאיפה אתה?' 'מחיפה',' מאיפה אתה?' מה המסקנה של הילד? הוא שואל אותו 'אז למה אתה יושב על אדמתי? למה אתה יושב על אדמת הוריי?' מה זה? זה לא הסתה? מה זה בדיוק? תודה.
היו"ר יעקב מרגי
יוסי וסרמן. כמעט אמרתי לך חבר הכנסת יוסי וסרמן.
יוסי וסרמן
לא, אני עוסק בחינוך ולא בפוליטיקה. אני וחבריי בהסתדרות המורים, אנחנו רואים את חובתנו לחנך את הילדים לאהבה, לאחווה, לשלום, וארגון המורים העולמי, בכינוסו האחרון ביולי השנה, החליט לשלוח לכאן ועדה בלתי תלויה שתבחן את ספרי הלימוד של שני הצדדים, זה על פי דרישתנו, היות שאנחנו טענו וטוענים שישנה הסתה חמורה מאוד בספרי הלימוד, ואני קורא גם לחברים הערבים, אותו יושב ראש ארגון שראינו כאן במצגת, שישתף פעולה איתנו. אנחנו חייבים ומחויבים ליצור דור אחר של ילדים שיהיו אזרחים שיוכלו לחיות כאן בשלום ואנחנו חייבים אופטימיות לדור הצעיר של הנוער והילדים.
היו"ר יעקב מרגי
ענת ברקו, משפט הבהרה ואני רוצה לסכם.
ענת ברקו (הליכוד)
תקציבי אונר"א מנוצלים, ואני מצטערת שלא הספקנו לשמוע את דוד בדין, להסתה במימון של מדינות אירופה וארצות הברית ומהווים ממשלת צללים של אבו מאזן, שלא לדבר על מה שקורה בעזה. גיוס ילדים ליד בתי ספר, כמו סוחרי סמים, אני נתקלתי בילדים שגויסו ליד בתי ספר, בדיוק כפי שסוחרי סמים מגייסים ילדים למכור וגם כדי להשתמש בהם לגייס ילדים אחרים. הזכירו כאן את השייח' קרדאווי, האמיר של האחים המוסלמים, כדוגמה ומופת לאהבת יהודים. זה אותו שייח' שנותן את הפתוות ומלבין את כל תופעת האיסתישהאד, בעיקר את טרור המתאבדים. הילרי קלינטון הציגה את ספרי הילדים הפלסטינים בקונגרס. כדאי למשרד החוץ להשתמש בזה, היא פרשה את הספרים והיא הראתה שככה אי אפשר לעשות שלום. ילדי הגן רוקדים כשידיהם צבועות בדם יהודים וזה בעצם הריקוד המסורתי וטקס הקבלה לגני הילדים. זה חבל, הם קורבנות של החינוך שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
סיכום. הוועדה מודה למציגים פה את המצגת, את החומרים, ולחברי הכנסת המציעים לקיים את הדיון. הוועדה ראתה בחומרה ובדאגה את ההסתה המובנית בתוך מערכת החינוך של הרשות הפלסטינית המוצגת בערוץ הרשמי של הרשות הפלסטיני. בחינוך הרשמי במזרח ירושלים יש צנזורה על ספרי הלימוד הפלסטינים, כבר עשרות שנים, אך בחינוך המוכר שאינו רשמי במזרח ירושלים לא הייתה צנזורה עד שוועדת החינוך דרשה זאת ב-2010 ועכשיו כן מתקיים, אני מקווה. עדיין יש חוקרים בארגונים שטוענים שהצנזורה לא מספיק טובה, גם ראינו עדויות מהספרים שמודפסים על ידי אונר"א, בפגישה מקדימה שהייתה אצלי.

אני אומר ככה, בדברי הסיכום, מי שמנסה להגן על הסתה ועל חינוך לשנאה מצהיר בצורה חד משמעית שהוא לא רוצה שום הסדר, חוץ ממחיקת ישראל והיהודים מהאזור ומהמדינה בכלל. אנחנו, אלה שמפעמת בנו התקווה לעתיד ורוד יותר כאן באזורנו, זה אמנם מחליש אותנו, אבל אנחנו ממאנים להרפות ונמשיך להיאבק בעד השלום. ההסתה כופה על העם הפלסטיני סבל, כאב, שכול, עוני ובערות. אנחנו מצד שני ניאבק ובמאבקנו זה נביא גם תקווה לילדי ישראל לחינוך לשלום ולסובלנות ועל ידי זה גם ננסה להצליח לגייס את כוחות החושך ולהביא גם טובה וברכה על אותם ילדים ברשות הפלסטינית ששבויים בידי הנהגה קיצונית ועסקנים שמביאים הסתה ומובילים להרג ודם.

משרד החינוך, הוועדה קוראת להגברת הפיקוח במערכת החינוך במזרח ירושלים ובמגזר הערבי בכלל. ההערכה שלי שזה גולש גם למקומות אחרים במערכת החינוך שם. הוועדה קוראת להגביר את הפיקוח במערכת החינוך, למניעת זליגת חומרים שיש בהם הסתה וחינוך להרג ולהתאבדות ולשנאת יהודים.

תודה רבה, אני מודה לכולם. מסתמא נידרש לסוגיה הזו בפעמים נוספות בהמשך.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים