ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/10/2015

רכישתה של חברת פריגו ע"י חברת מיילן - הצעתם של חה"כ שלי יחימוביץ וחה"כ איילת נחמיאס ורבין

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 108

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ז' בחשון התשע"ו (20 באוקטובר 2015), שעה 12:45
סדר היום
רכישתה של חברת פריגו ע"י חברת מיילן - הצעתן של חברות הכנסת שלי יחימוביץ ואיילת נחמיאס ורבין
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי
חברי הכנסת
שלי יחימוביץ

איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
פרופ' שמואל האוזר - יו"ר, הרשות לניירות ערך

מוטי ימין - מנהל מחלקת תאגידים, רשות לניירות ערך

מאיר לוין - יועץ בכיר ליו"ר, הרשות לניירות ערך

אמיר וסרמן - יועמ"ש, הרשות לניירות ערך

שרה קנדלר - משנה ליועמ"ש, הרשות לניירות ערך

לירון כהן דניאלי - עוזר ליועמ"ש, הרשות לניירות ערך

ניר שורצברג - רפרנט מחלקת תאגידים, הרשות לניירות ערך

אברהם וול - יועץ משפטי, פריגו

יוסי גל - סמנכ"ל משאבי אנוש, פריגו

יצחק מעיין - סגן נשיא לכספים, חטיבה בינלאומית, פריגו

נועה רון - דוברת, פריגו

חיים בן אבו - יו"ר ועד העובדים, פריגו

אהובה חסין אברג'יל - יו"ר ועד העובדים, פריגו

טל אוחנה - סגנית ראש המועצה, מועצה מקומית ירוחם

יניב אפוטה - עוזר ודובר ראש מועצת ירוחם

עפרי ארדיטי - צוערת תכנית עתידים, צוערים לשלטון המקומי

ארז גילהר - לוביסט (פוליסי), מייצג את פריגו
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

רכישתה של חברת פריגו ע"י חברת מיילןהצעתן של חברות הכנסת שלי יחימוביץ ואיילת נחמיאס ורבין
היו"ר משה גפני
הסעיף האחרון בסדר היום, רכישתה של חברת פריגו על ידי חברת מיילן, הצעתן של חברות הכנסת שלי יחימוביץ ואיילת נחמיאס ורבין. אני רוצה קודם כל לומר, אני קיבלתי את הבקשות האלה, כבר קיבלתי מזה מספר ימים ארוכים, האמת היא שבעקבות הדיונים בתקציב המדינה כאן, על אף שהרגישות שלי לעובדים היא נושא שמככב כאן בוועדה כל הזמן, בעקבות העובדה שאנחנו עוסקים כל הזמן בתקציב המדינה היה לי קשה להכניס את זה לסדר היום, אבל היות שהתפנה היום סעיף ביקשתי ממנהל הוועדה להכניס את זה לסדר היום. הייתה בעיה עם יושב ראש הרשות לניירות ערך, שזו הייתה ממש הודעה מהיום למחר והתכניות שלו היו שהוא לא יוכל לבוא אבל הוא עשה שמיניות באוויר ואני משבח אותו על כך, על זה שהוא הגיע לדיון הזה. אנחנו לא נעשה דיון ארוך, אבל אני שמח שאתה כאן.

עצם העובדה שאנחנו מתחילים את הדיון, אנחנו כנראה גם לא נגיע למסקנות היום, אבל שכל העולם יידע שיהיה פיקוח של ועדת הכספים על הנושא הזה בהמשך. אני שמח שאתן מעלות את הנושא הזה ואנחנו נתחיל את הדיון. בבקשה, חברת הכנסת יחימוביץ ואחריה חברת הכנסת ורבין נחמיאס.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
קודם כל, אדוני היושב ראש, אני מודה לך. אני מבינה שזה מאוד מורכב להכניס דיון כזה בסדר היום, בזמן הדיונים על התקציב, והעובדה שאתה מכנס את הדיון הזה היא מאוד חשובה בפני עצמה כי היא באמת שמה על השולחן את הסוגיה שלא יגידו אחר כך שלא שמנו לב שקורה כאן משהו. להערכתי אם הדברים ימשיכו להתנהל ככה אנחנו נצטרך לנהל את התהליך הזה תוך תצפית מאוד מאוד מדוקדקת, כיוון שעל סדר היום עומד גורלם של 1,200 עובדים, מתוכם 850 בירוחם ובנאות חובב. אנחנו יודעים כמה דם צריך לירוק כדי לייצר מקום עבודה אחד בנגב וכאן באבחת סכין אחת אנחנו יכולים לאבד 1,200 מקומות עבודה. מדובר ממש בפיגוע לדרום ולתושביו, ולא רק, יש עוד סיבות רבות להסתכל בעיניים מאוד מאוד ביקורתיות על מה שמתרחש.

אנחנו מדברים על כוונה של חברת מיילן להשתלט השתלטות עוינת על פריגו ויש לנו סיבות טובות מאוד לחשוד בחברה הזו. יש לנו סיבות לחשוד בה, כיוון שזו חברה שמודיעה מלכתחילה, מראש, שמרכזה הוא בהודו, יש לה שם 12,000 עובדים, היא מצהירה על מחויבות של השקעה של 5 מיליארד דולר בהודו וישראל פשוט לא מעניינת אותה, באופן שיטתי ועקבי. היא מצהירה על כוונה למחוק את פריגו מהבורסה ויש לנו גם תיעוד של הכוונות שלה ושל האידיאולוגיה של הכוונה הזאת, כי בשעתו כשטבע רצתה לרכוש את מיילן אז מיילן מתחה ביקורת חריפה על טבע, על כך שטבע מעדיפה להשאיר את מרכזה בישראל ולהעסיק עובדים בישראל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
עודף זיקה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כן, עודף זיקה לישראל, היא ראתה בזה מגרעת מאוד מאוד קשה של טבע. אז הדברים מתועדים ולא פעם אחת, במכתבים, בכתובים, במילים שנאמרו בעל פה. אנחנו מדברים על חברה שבעצם ההשתלטות שלה יש כבר גלולת רעל והיא מעניקה חסינות למנהלים שלה לעשות ככל העולה על רוחם ואנחנו יודעים שהם עושים ככל העולה על רוחם כי בציונים של ממשל תאגידי הם מקבלים את הציון הכי גרוע.
היו"ר משה גפני
מאיפה לקחתם את הנתונים על מספר העובדים של פריגו?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זו חברה ציבורית. פריגו חברה ציבורית, יש לה 1,200 עובדים בישראל.
היו"ר משה גפני
על כמה מדובר?
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
1,200 מתוכם 850 בדרום.
קריאה
נמצאים כאן הנהלת פריגו, המספרים מדויקים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל, אדוני, כשמדברים על 1,200 עובדים צריך לזכור שיש עוד 1,000 תומכי לחימה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר משה גפני
אני רציתי לדעת קודם כל את הנתון הבסיסי, בגלל שהיו במכתבים נתונים שונים. מנכ"ל פריגו כאן?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סמנכ"ל הכספים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
גפני, עוד מילה ברשותך. יש לי ציפיות גדולות מעצמנו, מהרגולטור, מיו"ר הרשות לניירות ערך, שמוליק האוזר, שאני מודה, נפגשנו בעניין אחר והעליתי בפניו את הדבר הזה, זה היה בדיוק כמה שעות אחרי שהגשתם לבית המשפט את חוות הדעת שלכם, שאני מודה שהיא מידתית והגיונית והיא כללה גם את האזהרות וגם למה אתם לא יכולים ולמה כן כדאי לשים לב לדברים אחרים. אבל זה לא יכול להיות שהרשות לניירות ערך בהחלטות שלה תהיה מין מדען אובייקטיבי שלא בודק ומתכלל לתוך ההחלטות שלו גם את גורלו של המשק הישראלי. הרי הרשות לניירות ערך לא קיימת במדינה זרה. כמו שבשעתו הכנסנו לחוק בנק ישראל גם סעיף, שסטנלי פישר התנגד לו והתקומם נגדו, אבל הכנסנו אותו, של אחריות בנק ישראל לשוויון תעסוקתי במשק וכן הלאה וכן הלאה, גם כאן. זה לא יכול להיות שכל רגולטור או כל משרד יפעל כאילו הוא איזה יחידה שמרחפת לה בחלל, הזיקה חייבת להיות למה שמתרחש בישראל. לכן גם הייתי רוצה לבקש משמוליק התייחסויות - - -
היו"ר משה גפני
שמוליק, הכוונה להאוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כן, ליו"ר הרשות לניירות ערך, מר האוזר - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
פרופסור, למקפידים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
סליחה, ראש הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר - - -
היו"ר משה גפני
לא ביקשתי כזאת אריכות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בכל מקרה זה לא יכול להיות יותר ארוך מהשם שלי.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
מעולם לא אמרו את התארים שלך ביסודיות כזאת, בזכות יושב ראש הוועדה. אני רוצה לדעת איזה מגבלות אתם שמים בדרך. אני רוצה למשל לדעת שמוסדיים, שהתנגדו לעסקה הזאת, לא ייענשו באיזה שהיא צורה על ידי מיילן. אנחנו כבר יודעים, לפחות על שניים, על מיטב דש וגם כלל, נדמה לי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני חושבת שהם עוד לא הוציאו חוות דעת.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אבל אנחנו יודעים שיש משקיעים מוסדיים שמתנגדים לעסקה הזאת ואנחנו רוצים לדעת שהם לא יספגו עונשים ממיילן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, אני חושבת, אם לחדד את זה, ששלי מדברת על בעלי המניות הפרטיים. זאת אומרת אנחנו, קופות הגמל שמוחזקים על ידי המוסדיים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
לכאורה מי שלא ימכור בעתיד ויחסלו עתידית את החברה בבורסה הישראלית.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
ועוד דבר אחד, ואני לא יודעת איך בדיוק נעשה את זה, אבל בזה אנחנו צריכים לשבור את הראש, איך אנחנו מבטיחים את עתידם של העובדים ודואגים לזה ששום עובד לא יפוטר מעבודתו ובוודאי שמפעל לא יימחק מישראל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. איילת נחמיאס ורבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אשתדל בעיקר להוסיף על שלי, כדי לא לחזור על הדברים.
היו"ר משה גפני
כן, הדיון הוא קצר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני יודעת, כבוד היושב ראש, אבל אתה יודע שאני הייתי נודניקית בעניין הזה, בלתי נלאית, בגלל באמת העניין שהוא מאוד חשוב בעיניי. אני גם יושבת ראש שדולת התעשייה הישראלית בכנסת ואני מאוד גאה שאני מגיעה מהעולמות האלה וצריך להגיד שבמידה רבה פריגו, שהגיעה לארץ אחרי שהיא רכשה ברכישה, לא עוינת, צריך להגיד, את האגיס, רכישה עוינת, השתלטות עוינת, צריך להגיד, זה לא סתם נשמע כמו דבר אגרסיבי, זה דבר אגרסיבי ודורסני ומיילן התנגדה רק לפני כמה חודשים כשטבע ניסתה לעשות לה את אותו דבר. זה מרגיש קצת כמו מגרש משחקים של ילדים.

הסיבה שאני באמת נדנדתי בעניין הזה זה בגלל שאני גם מגיעה מהעולמות האלה, שאם אני הייתי עושה, כדירקטורית בעברי, מה שמיילן עשתה, אני כבר הייתי, ואני אמרתי את זה לפרופ' האוזר, ויש לי המון הערכה לרשות ניירות ערך, אני חושבת שהם רגולטור, תסלח לי, שמוליק, שאני אומרת באמת את המחמאות של הארגון שאתה עומד בו, כשאתה נוכח בו - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
פרופ' שמואל האוזר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
פרופ' שמואל האוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך, שאני באמת תמיד מעדיפה להיות בצד של התשקיפים שם ושל ההנפקות מאשר בכל צד אחר בעולם, זה ברור לגמרי, אני באמת חושבת שמדובר ברגולטור מצוין, אבל אם אני הייתי עושה את מה שמיילן עשתה, קרי לא להגיש מתווה הצעת רכש במדינה שבה נמצאת החברה שאותה אני רוצה לרכוש אני כבר הייתי נמצאת לכל הפחות מול מותב אכיפה מנהלי, שזה חוק שנחקק פה לפני שאני הייתי בכנסת. זה חוק מאוד מאוד חשוב, אגב, גם כדירקטורית שהייתה צריכה מדי פעם להחזיק את הכיסא ולהגיד 'רגע האם אני אגיע למותב אכיפה מנהלית או לא אגיע למותב?' זה בסדר גמור, אני חושבת שזה סוג של גרזן שחשוב שיהיה בשוק ניירות הערך הישראלי. אני מבינה את המורכבות שמתמודדת איתה הרשות, וגם הבורסה, שלא נמצאת כאן, בהיבט הזה שאנחנו צריכים למצוא את הדרך ולעודד חברות גלובליות נוספות להגיע לישראל. אבל היום, בזמן הזה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם זאת הדרך והאם לכך התכוונו, שיגיעו לכאן חברות כמו מיילן ויתנו להם הקלות בעת הרישום למסחר הכפול בישראל.

גם אני ישבתי עם פרופ' שמואל האוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך, בשבוע שעבר ובאמת גם לנו היו הרבה מאוד נושאים על השולחן והנושא הזה תפס חלק גדול מזמננו, כי זה לא רק העניין של הממשל התאגידי ששלי הזכירה אותו, אלא שבידי רשות לניירות ערך, ובצדק, גם אתה שאלת אותי היושב ראש, לפני שכינסנו את הישיבה, 'מה בעצם אני יכול לעשות?' התשובה היא די ברורה. בסופו של דבר כשמגיעה חברה לכאן, ואנחנו רוצים לעודד חברות, ואני גם, אני מסתכלת ואני אומרת איך אני מעודדת חברות להגיע לכאן, האם זאת הדרך שבה אני רוצה לעודד? כלומר לא הוגש מתווה הצעת רכש ולמרות מה שאמרו לי מהרשות לניירות ערך ואני חוזרת למה שאמרתי קודם, אם אני הייתי עושה את מה שהם עשו, שכאילו לכאורה הם פרסמו, יש להם דוחות כספיים ויש מתווה במדינת המקור וכו' וכו', אם אני הייתי עושה את זה כמובן שאני כבר הייתי בעולמות אחרים. ליושב ראש רשות ניירות ערך יש שיקול דעת, איזה סוג הקלות ופטורים, בהנחה שנגיד אומרים שבכלל התקיימו התנאים לרישום כפול למסחר של מיילן בישראל. נניח שבכלל הם התקיימו, אחרי שהם התקיימו הוא יכול להחליט האם הוא נותן להם הקלות.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
ואיזה סנקציות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יקירתי, אנחנו כבר לא בעולמות של סנקציות, כי נניח שאנחנו אומרות, אוקיי, הם לא רוצים להטיל סנקציות, הם רוצים לעודד חברות.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לא, אם הם עוברים על חוק רשות ניירות ערך, האם יש כוונה להטיל סנקציות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני כבר טוענת שהם עברו. אז אני אומרת, איזה סוג חברות, איזה הקלה אני נותנת להם. אני רוצה להבטיח את התעסוקה של תושבי - - -
היו"ר משה גפני
ברור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע, צריך להגיד. אמרה מיילן, הודיעה, לא רק עודף הזיקה של טבע לישראל הפריע לה, היא אמרה שאם היא תרכוש את פריגו יהיו לה הטבות בסינרגיות בסך 800 מיליון דולר. מאיפה אתה חושב שמגיעה הסינרגיה הזאת, אדוני יושב הראש? בסופו של דבר אחד המפעלים, ששם יש פעילות חופפת, בין מיילן לפריגו, מפעל שנקרא API, הוא דווקא לא בירוחם, הוא ברמת חובב, זה איזה שהיא תעשייה של מוצרים לתעשיית הפרמצבטיקה, חומרי גלם לתעשיית הפרמצבטיקה, אתה אומר לעצמך, רגע, מה יעשו אותם עובדים?

אני רק רוצה לסיים, לא יכול להיות, בהנחה שאנחנו כולנו נמצאים באותו - - - ואני אומרת פה, בשולחן הזה, כי גם זה יגיע לשולחנו של יושב הראש בקרוב, אני מניחה, אנחנו רוצים בורסה חזקה בישראל, כל אחד מהיושבים כאן בחדר וגם מי שצופה בנו צריך בורסה חזקה בישראל, עם חברות חזקות ומשמעותיות - - -
שמואל האוזר
לא בצורה הזאת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל לא יכול להיות שאם הם כבר באים לישראל אני מצפה שתהיה כאן התחייבות לרישום ממושך, שלא יהיה מחיר בצדו, למשל של סנקציות על בעלי המניות הפרטיים, שתבוטל גלולת הרעל לאלתר, לאלתר, לא יכול להיות שביטול גלולת הרעל יהיה לאחר - - - בסדר, אני אישה, אני אחכה.
היו"ר משה גפני
לא, לא. תגידי, מה קרה לך?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני צוחקת. היושב ראש, אתה כבר קצת למדת להכיר אותי.
היו"ר משה גפני
שלושת רבעי למדתי. נשאר רבע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ביטול גלולת הרעל שבעצם מקנה המון כוח להנהלה ואנחנו רואים את ההתנהלות הכוחנית של ההנהלה הזאת, אנחנו רואים את ההתכתבויות בין טבע למיילן, חייב להיעשות לפני כן. אנחנו חייבים להבין יותר מכל דבר אחר, כשפריגו נכנסה לישראל, אדוני היושב ראש, אני אקדים את יושב ראש רשות ניירות ערך, מר שמואל האוזר - - -
היו"ר משה גפני
פרופ'.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
פרופ' שמואל האוזר, אני אקדים ואני אומר, אני יודעת שיש כל מיני משאים ומתנים שמתקיימים עם מיילן וזה בסדר, זו העבודה של הרשות לניירות ערך. כשפריגו הגיעה לישראל בהשתלטות לא עוינת, אבל היא השתלטה על החברה, גם לא היה ברור ומובן מאליו שכשהיא רכשה את האגיס שהיא תקשור את חייה במדינת ישראל ובעיקר בדרום הארץ. היא השקיעה רק לאחרונה 30 מיליון דולר במפעל חדש, היא קשרה את חייה בישראל. עודף זיקה לישראל בתעשייה, כל תעשייה שהיא, כמעט אני אומרת, בלי יוצא מן הכלל, למעט אולי הימורים ודברים מהסוג הזה, כל תעשייה שקושרת, בוודאי תעשייה מסורתית, אנחנו צריכים לחבק אותה, לכבד אותה, לעזור לה. באמת, אני יודעת שליושב ראש רשות לניירות ערך - - -
היו"ר משה גפני
אבל את ברורה לגמרי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני ברורה? אז אני אסיים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אבל היא אומרת דברי טעם.
היו"ר משה גפני
דברי טעם ממש. גם את אמרת דברי טעם וגם היא אומרת דברי טעם. הנושא ברור לגמרי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אגיד לך. אני אומר מילה אישית, אני מסתובבת עם זה מאז הפנייה שקיבלתי מראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון, שהוא חבר מאוד אהוב ויקר, באמת. קיבלנו את הפנייה ממנו ממש בערב אחד החגים - - -
היו"ר משה גפני
אני מבין שהסגנית שלו כאן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, טל, ממלאת המקום שלו. אני רוצה להגיד לך משהו, אני מסתובבת עם הדבר הזה, באמת, בלי להגזים, יום ולילה עם חרדה שאנחנו בסוף נגיע לרגע האחרון ומשהו יקרה פה ואנחנו לא נסייע בידי רשות לניירות ערך למנוע את מה שצריך כנראה לא לקרות.
היו"ר משה גפני
מי מייצג את חברת פריגו?
מיקי לוי (יש עתיד)
תורי.
היו"ר משה גפני
סליחה, חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אשתדל לקצר ולא לחזור. גם אני קיבלתי מכתב מראש העיר ובעקבות זה פניתי אליך. אמרת לי כבר שיש שתי פניות של חברות כנסת בעניין.
היו"ר משה גפני
נכון. ראה כאילו גם אתה פנית.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בסדר, אין לי בעיה עם העניין הזה. נוסף על ה-1,200 כבר סיכמנו שעוד 1,000 עובדים תומכי לחימה, מסביב, מאוד מאוד חשוב. צריך להבין שה-10 מיליארד שקל האלה הם מובנים, או הם כוללים את הפנסיות שלנו, כוללים את הגמל, את קרנות הנאמנות, תעודות סל ועוד כמה וכמה ניירות שאנחנו כולנו, שהם שייכים לנו בתוך הסכום הזה של הרכישה. גם אנחנו מסכנים בעניין הזה את מדינת ישראל.

ניסיון הקנייה של טבע את מיילן, הם הקימו איזה שהוא גוף נוסף כמו איזה שהיא קרן, ששם היא מחזיקה במרב ניירות הערך ולא מאפשרת לטבע לקנות אותה, וזה בסדר, אין לי בעיה עם העניין הזה, מתוך הבנה שאם טבע תקנה זה יישאר פה, זה לא ייצא החוצה להודו ואין בכלל ספק שמיילן מבקשת להשתלט על פריגו. נאמר, 21 מפעלים יש לה בהודו, מה הבעיה להעביר שני מפעלים מכאן להודו? מחיר של עובד ישראלי הוא לפחות ארבעה עובדים בהודו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הם מציינים את זה, אגב - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
לכן הסכנה היא ממשית, של העברת המפעל להודו ויש חשש באמת מהשתלטות עוינת, ובעוד ארבע שנים, אני לא יודע איפה אנחנו נהיה. ישבתי גם עם שמוליק. הנה, אני קורא לך שמוליק, מתוך זה שישבנו הרבה פעמים, ודיברנו איך אנחנו יכולים לסייע ולעזור לגבי חסינותה ופריחתה של הבורסה הישראלית.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
ואני חשבתי שאני מיוחדת במינה, שמוליק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שלי, אני רוצה להגיד לך, פה אין ויכוח שאת מיוחדת במינך, את יכולה להיות רגועה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לא, פתאום אני רואה ש - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
ואין בכלל ספק שצריך לסייע לאיזה שהוא תוואי השקעות אחר מאשר בנדל"ן של אזרחי מדינת ישראל וזה כנראה התוואי. אבל, שמוליק, אתם חייבים לבדוק. אני יודע שנתתם חוות דעת לבית המשפט, מיילן לא פרסמה דוחות כספיים ותשקיף ויש לה שני סוגים של ניירות ערך, איילת דיברה על העניין הזה והם מבקשים הקלה בעניין הזה, שזה ייחשב כאילו נייר ערך אחד. לכן אני אומר לך, כרגולטור, אחד היחידים באמת שאני מעריך אותו, רגולטור לכל נושא ניירות ערך, אני מאוד מאוד מעריך אותך, אמרתי לך את זה גם בעבר, והרשות שאתה מנהל דופקת כמו שעון שוויצרי ואנשיך שמגיעים לכאן זוכים להגנה מכולם, כמעט ואנחנו לא מחטיפים להם - - -
היו"ר משה גפני
אתה לא מדבר על העתיד. עד עכשיו.
מיקי לוי (יש עתיד)
כן, עד עכשיו, לך תדע מה יילד יום. ולכן אנחנו מבקשים ממך שתשקול לא לתת את ההקלה הזו. אם אתה לא נותן את ההקלה הזו אנחנו כמעט בולמים את מגמת ההשתלטות העוינת.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא יהיה להם שום תמריץ.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
למה הם לא באים ואומרים שהם יבטלו? למה לא פשוט לבוא ולהגיד - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
או לחילופין שיבואו ויתנו התחייבות בכתב, אני לא יודע כרגע למי, שהם לא מעבירים את המפעלים או את ההשקעות שלהם ממדינת ישראל ב-15 השנים הבאות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אגיד לך מה הם לוחשים, הם לוחשים את זה בטענה שהם חברה ציבורית.
מיקי לוי (יש עתיד)
הם מבלבלים את ה - - - לא רציתי להגיד את המילה. לא ייתכן - - -
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה, שם ותפקיד לפרוטוקול.
אברהם וול
אני יועץ משפטי של חברת פריגו. אני לא אוסיף בנוגע לנושא העובדים כי אין לי מה להוסיף על מה שאמרו חברי הכנסת הנכבדים ומה שבוודאי יגידו יושבי ראש ועדי העובדים, אבל כן ממש בקצרה, כי אני מבין שהדיון קצר, אני אדבר על זווית אחת של שוק ההון שאני כן חושב שיושב ראש רשות ניירות ערך או רשות ניירות יכולים לפעול בה. אני מדבר על זה שבהצעה שתלויה היום קיים איום שבא ואומר שבעלי מניות שלא ימכרו את המניות שלהם בפריגו ויקבלו את ההצעה של מיילן יישארו עם מניות של פריגו שיימחקו ממסחר. מיילן אומרת שמחר בבוקר, אם היא תשתלט, היא תמחק אותם ממסחר בישראל וארצות הברית, זה 10 מיליארד שקל של כספי פנסיה והשקעות אחרות. זו המניה השנייה בגודלה בבורסה וזה איום שבעינינו הוא בלתי חוקי.

אני מבין את המורכבות של הרשות לניירות ערך בכל מה שקשור בנושא יחסי עבודה וצריך לראות איך התנאים האלה ייקבעו, אבל אני חושב שבנקודה הזאת שהיא מאוד מאוד פשוטה לא יכול להיות ספק שהרשות יכולה לעשות צעד ואני אגיד כיצד. פעם אחת החוק מחייב את מיילן להיות רק עם סוג מניות אחד כשהיא נרשמת למסחר, ואפשר להגיד בצורה מאוד פשוטה, זה החוק, אין אף חברה שנרשמה עם שני סוגי מניות מונפקים בהון שלה, תפתרו את הבעיה ותבואו הנה. והפעם השנייה, הסעיף שמכוחו הרשות מתבקשת לתת את הפטור אומר ככה, 'הרשות רשאית לפתור מהוראות שונות' וכו', 'אם ראתה כי נכון לעשות כן בנסיבות העניין והיא רשאית להתנות את מתן הפטור בתנאים'. אני חושב שזו ההזדמנות שהרשות, לפני שהיא נותנת את הפטור הזה, פעם אחת תשקול את נושא התעסוקה ואת ההתחייבויות שניתנו בקשר לכך, פעם שנייה היא תשקול את העובדה שמדובר בחברה שהיא חברה מפרת חוק, עדיין היום, אחרי חודש וחצי, פעם שלישית, שהיא תתנה את זה בכך שהאיומים על בעלי המניות ועל כספי הפנסיה של כולנו יוסרו. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
ועד העובדים, אני מבקש בקצרה.
אהובה חסין אברג'יל
אני אייצג גם את המפעל בירוחם. אהובה חסין, יושבת ראש האתר ברמת חובב.
היו"ר משה גפני
בסדר, את מדברת גם על ירוחם. בבקשה.
אהובה חסין אברג'יל
אני אדבר בכללית. אני אתחיל ואומר שאני באמת אבקש להפסיק ולראות אותנו כמספרים אלא כבני אדם, כאנשים שקמים כל בוקר לעבודה. אנחנו מחזיקים בשני אתרים 600 עובדים חוץ מתומכי הלחימה, כפי שהציג את זה מיקי - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
מיקי. מיקי זה אחלה.
אהובה חסין אברג'יל
יש פה עניין מאוד מורכב. יש פה שני יושבי ראש שלמעשה בחודשים האחרונים, במקום לעסוק במלאכתנו ולבוא כראוי ולעבוד במקום עבודה שקט מסתובבים עם סכין מונפת מעל צווארנו. יש פה חוסר ודאות לעתיד של משפחות שלמות, מה גם ששני המפעלים האלה מחזיקים בקרוב ל-70% אנשים שהם תושבי ירוחם, שהוא יישוב קטן שיש כבר סכנת איום של סגירת מפעל אחד גדול. אין מקום להכיל את האיום הזה גם כן. יש פה עניין של אנשים שעובדים כאן שנים, מצעירותם, אנחנו לא יכולים להתעלם מהעובדה שאנחנו עובדים במקום עבודה שהוא באיזה שהוא מקום פצצה מתקתקת, בלי תוספות סיכון, כל הזמן משווים את השכר שלנו לעלות הייצור בעודף, לא מרוויחים כאן משכורות עתק - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
מה השכר הממוצע?
אהובה חסין אברג'יל
השכר הממוצע לעובד מפעיל שעובד גם משמרות, שכר הבסיס הוא 6,000 שקלים, אני לא באה ממקום של להלין על תנאי ההעסקה שלנו, אלא להיפך, זה שכר בסיס, יש המון הטבות סוציאליות מסביב - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
טוב מאוד.
אהובה חסין אברג'יל
כן. פריגו, מאז שרכשה אותנו הגענו לנקודות ולשיאים טובים שלא הכרנו קודם. אני ארשה לעצמי להשתמש בזה שאני אישה ואני מייצגת את כלל העובדים, אני נושאת בתפקיד של יושב ראש. 50% מהמפעל שלי באתר שלנו, רובו מורכב מנשים, כל בעלי התפקידים במפעל הזה הם נשים, החל מסמנכ"לית התפעול, מנהלות מו"פ, זה מקום עבודה שנותן לי כאישה - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
מה את עושה?
אהובה חסין אברג'יל
אני גם יושבת ראש הוועד ואחראית על תיעוד הוולידציות במחלקת ההנדסה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כמה שנים את עובדת?
אהובה חסין אברג'יל
אני עובדת 10 שנים. זה מקום עבודה שאני באמת כאמא לילדות מרגישה בטוחה, יכולה להיות גם אמא וגם לשאת בשני תפקידים, זו לא משרה פשוטה לאישה ואני עדיין עושה את זה בהצלחה כי זה מקום תומך ומפרגן לנשים. זה לא מובן מאליו. אני יכולה גם להגיד שמההיכרות שלי בכל רמת חובב, בכל הדרום, אני יושבת הראש היחידה. זה אומר משהו על המפעל שבו אנחנו עובדים. אנחנו לא רוצים לאבד את זה, אנחנו לא רוצים לצאת במחאות, אנחנו לא רוצים לעשות השבתות, יש לנו משהו טוב בידיים, תנו לנו להמשיך ולכבד את עצמנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

טל אוחנה, סגנית ראש המועצה בירוחם.
טל אוחנה
שלום לכולם. תודה לך, יושב הראש, על כינוס הוועדה ולחברות הכנסת שעבדו שזה יובא לסדר היום. אני אגיד מספר נקודות בקצרה. אחת, פריגו היא עוגן תעסוקתי משמעותי בירוחם, לא רק מכיוון שהיא המעסיק הגדול ביותר, אלא גם מעצם העובדה שהיא מיקמה את מחלקת המו"פ שלה, המפעל היחיד כמעט באזור שמיקם את מחלקת המו"פ בתוך ירוחם, מה שאפשר למהנדסים, כימאים, ביולוגים ואחרים מבני ירוחם וכאלה שהגיעו מבחוץ לעבוד בתוך היישוב. לפני מספר חודשים, כבוד הרב, כינס אותנו השר דרעי, ממש עם היכנסו לתפקיד שר הכלכלה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, כנס חירום שהתקיים בעיירה השכנה דימונה, לאור אחוזי האבטלה ההולכים וגואים הוא בא בזעקה לכל אנשי המקצוע שישבו ליד ואמר 'אני רוצה פתרונות מיידיים'. הדבר קרה בחודש יוני, אנחנו בסופו של חודש אוקטובר, שום דבר לא נעשה עד כה, בעוד שביוני עמדנו על 13% אבטלה היום אנחנו על 15.5% והמגמה הולכת וגדלה.

אני באמת רוצה לשאול בעת הזו היכן משרדי הממשלה שאמורים אולי להתכונן לתרחיש של אותה השתלטות עוינת שתיארו פה מסביב יושבי השולחן ולא רק הטענות כלפי הרשות לניירות ערך שתיארה ממש בדיוק נרחב חברת הכנסת יחימוביץ. לא נשמע קולם של משרדי הממשלה בעת הזו. אנחנו הוכחנו למדינת ישראל שאנחנו יודעים לקחת אחריות, כלל תחומי החיים בעיירה הקטנה והמיוחדת שלנו נמצאים במגמת צמיחה, אבל כלל ההישגים שלנו, גם בחינוך, גם ברווחה, גם בדיור, אין להם תוחלת ללא תעסוקה איכותית ואני פונה לכל מי שיושב סביב השולחן הזה למנוע את המהלך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

יושב ראש הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר.
שמואל האוזר
תודה, אדוני, ותודה על כל הדברים, אני מודה לך שהזמנת אותנו.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לא באו ממיילן?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא הגיעו ממיילן? אין נציג של מיילן?
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לוביסטים של מיילן?
היו"ר משה גפני
מה לך וללוביסטים?
מיקי לוי (יש עתיד)
מה לוביסטים? הם צריכים משהו? כשהם יצטרכו הם יבואו.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
ארז עושה לי 'לא' בפאניקה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לי לובי לא עושה פאניקה, גם את לא צריכה - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לא, אמרתי שארז עושה בפאניקה.
מיקי לוי (יש עתיד)
איילת, זה ברור לחלוטין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל באמת מיילן לא הגיעו?
היו"ר משה גפני
לא הגיעו.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
טוב, כנראה שהם באמת לא סופרים אותנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה כנראה לא מעניין אותם.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
הם כנראה בטוחים שהם יקבלו מה שהם רוצים ואין להם שום בעיה.
היו"ר משה גפני
שמוליק, בבקשה.
שמואל האוזר
אנחנו שומעים ואני חושב שדברים מאוד חשובים נאמרים פה ואנחנו ערים להם ואני חושב שהם בצדק מועלים, אבל אני רוצה להציג נקודת מבט קצת אחרת, נקודת מבט שלנו. זו סוגיה מורכבת. היא סוגיה מורכבת לא רק בתחום הסמכויות שלנו, גם מחוץ לתחום הסמכויות שלנו. אני מדגיש את זה כי יש לנו סמכויות, אנחנו פועלים במסגרת הסמכויות שלנו, זה מה שאנחנו צריכים לעשות, את הסמכויות האלה אנחנו יכולים לקחת גם בגדר פרשנות, אבל אנחנו לא יכולים לקחת מעבר לזה, מעבר לזה יש גם בית משפט.

אני חושב שההתנהלות שלנו עד היום, גם בעניין הזה וגם במקרים קודמים, היא התנהלות שאנחנו חושבים שהיא עקבית עם תכלית העניין ואני רוצה להסביר גם מה התכלית. היא קודם כל עקבית עם מקרים בעבר. פריגו במידה רבה כשהגיעה לישראל הייתה דומה למקרה של מיילן, במידה רבה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, אבל הם ביטלו מיד את ה - - -
שמואל האוזר
אני לא מקל, אמרת דברים שאני שמעתי ואני חושב שהם ראויים באמת להתייחסות ואני אתייחס, אני גם אתן למנהל מחלקת ההגבלים שלנו קצת להרחיב, אבל אני רוצה קצת קודם לדבר על העיקרון. ההתנהלות שלנו היא התנהלות עקבית, פריגו בזמנו גם היא באה לכאן, גם היא עשתה הצעת רכש, גם שם היו חששות, היא התחייבה לשלוש שנים שהיא תהיה ברישום כפול, גם מיילן מתחייבת לשלוש שנים, ההיפך, מיילן אפילו גם עם הצעת רכש לא תצליח להתחייב לשנה, אבל יש עוד דברים. אני לא רוצה בשום פנים ואופן להגיד שזה מקרה זהה, אבל יש בו קווי דמיון מאוד בולטים ויש חשיבות להתנהלות עקבית מצדנו, לא רק במקרה של פריגו אלא בכלל, במקרים לכלל החברות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
על זה אני לא אתווכח איתך.
שמואל האוזר
בדרך היו גם הרבה מאוד חברות. ההבדל העקרוני שבגללו מתנהל הדיון, שפריגו זה היה הצעת רכש ידידותית וזו הצעת רכש עוינת.

אני רוצה גם להזכיר את עניין הרישום הכפול, יש לו חשיבות ואני אומר את המישור העקרוני לפני שאני נכנס לעניין המשפטי. כל חוק הרישום הכפול בא על רקע זה, נדמה לי, אדוני, אתה היית עוד בתקופה הזאת, בא על רקע זה שהיו הרבה מאוד חברות שהלכו לגייס בחו"ל ואמרנו בוא נגייר אותן וחוק הרישום הכפול בא ואמר שאנחנו רוצים להביא אותם. אם אנחנו רוצים שהם יישארו פה, בגלל שאם הם ירשמו כאן יש סיכוי להשאיר את הפעילות שלהם - - -
היו"ר משה גפני
מה זה הגיור הזה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה גיור אורתודוקסי, זה גיור כהלכתו, אדוני היושב ראש. תהיה רגוע. זה לא רפורמי ולא קונסרבטיבי.
שמואל האוזר
אתה לא היית - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הריני להבטיח לך, הנה, אברמי גם יכול להיות רב.
קריאה
אבל במקרה הזה - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי, סתם אמרתי, לא, בגלל שאם יש פה עיתונאי חרדי, אז מה שאמרת עכשיו זה באמת חשוב מאוד, שאני אישרתי את הגיור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל גיור אורתודוקסי.
היו"ר משה גפני
מי אמר?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אומרת גיור כהלכתו, תאמין לי.
שמואל האוזר
בכל אופן, החשיבה הייתה חשיבה כללית. בואו נניח משהו תיאורטי, נניח לרגע שחס וחלילה יהיה פה מפעל כמו פריגו שהוא הולך, אבל היו עוד 20 מפעלים אחרים שאולי יישארו פה, אז צריך לראות במאזן מה טוב למדינת ישראל. זה אני אומר באופן כללי. אני משוכנע, דרך אגב, שעורך דין וול, שהוא מייצג את פריגו, שהוא היה יכול לטעון טענות טובות מאוד גם לטובת מיילן ואני פה רוצה להזכיר ליושב ראש ולחברי הכנסת, אנחנו בעצם התבקשנו להגיש את עמדתנו לבית המשפט. בעמדתנו לבית המשפט פרשנו את כל השיקולים לאורך ולרוחב, גם מנקודת מבט של פריגו, וההחלטה שעשינו היא החלטה עקבית עם כל ההחלטות שעשינו עד אז והכול במסגרת הסמכויות, על זה מדובר. ברשותך, אני רוצה לתת שלוש דקות גם למוטי ימין שירחיב.
היו"ר משה גפני
אני אאפשר, כן, אני רק רוצה להגיד לפני זה משהו. אני מדבר מבחינתי כניהול הוועדה, אני לא נתתי בקדנציה הקודמת שלי, בדברים שלא נוגעים לוועדת הכספים, שעובדים ייפגעו. זה היה עם פרי גליל, זה היה עם נעלי בריל, זה לא היה נוגע לי, זה היה נוגע לוועדת הכספים, זה היה נוגע לוועדות אחרות, או שאני לא יודע בדיוק למי זה היה נוגע, וקיימתי ישיבה בפרי גליל, קיימתי ישיבה של כל חברי הוועדה, בסופו של דבר אני שמח שהמפעל לא נסגר. אני לא יכול, אני גם לא רוצה להאריך, למה אצלי הנושא של העובדים, אני גרתי באופקים, נסגר מפעל אופ אר שהוא היה מפעל עוגן באופקים, אני ראיתי איך שאנשים רעבים ללחם. אני חושב שפיטורי עובדים זה פיקוח נפש, זה לא דבר שאפשר לעבור עליו לסדר היום ואני ניצלתי את המעמד שלי כדי לקיים את הדיונים האלה.

המקרה הזה, אני לא למדתי אותו עוד, אני רק שמעתי את זה מהן, אני בדקתי, אבל זה מקרה שנוגע אלינו, בגלל שאנחנו חברים, שיהיה רשום בפרוטוקול, באמת כמו שנאמר קודם, אני מעריך את העבודה שלך, זה כבר נושא שנוגע לוועדת הכספים. אתה רגולטור, אני בשעת מצוקה מצפה מהרשות לניירות ערך שהיא תהיה עם שיניים, שהיא תהיה חזקה. זה לא המקרה של נעלי בריל, או שהייתי יושב, היה מגיע תקציב משרד הביטחון, הייתי מתקשר לאודי שני, המנכ"ל, ותוך כדי הישיבה, 'אני לא מאשר עד שלא תוציא הזמנה למתפרת העצמאות', זה ניצול הכוח - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לדברים טובים.
היו"ר משה גפני
לדבר חשוב, כן. זה המקרה שבו אני פה בעניין. אני מצפה ואני מקווה שגם תעשה את זה, אני גם מעריך שתעשה את זה, פה עובדים הולכים להיפגע, הרגולטור פה צריך להיות חלק מהעניין, בגלל שזה משחק שבין חברות, שזה התפקיד של ועדת הכספים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
וזה בעולם הסמכויות של הרשות לניירות ערך.
היו"ר משה גפני
אמרתי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, זה עולם הסמכויות של הרשות.
היו"ר משה גפני
אם זה בעולם הסמכויות של הרשות אז זה גם בעולם הסמכויות שלנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז גם הפוך, צודק.
היו"ר משה גפני
כשאנחנו התערבנו בדברים שזה לא בעולם הסמכויות שלנו, כאן אני רוצה שכל העולם יידע, כולל מיילן, שיידעו, לא יעבור דבר כזה לסדר היום, שלא ישחקו עם הדבר הזה. מדובר על 1,200 עובדים, גם אם הנתונים הם לא בדיוק מדויקים לכאן או לכאן, כל אחד הוא עולם מלא, במיוחד כשאנחנו יודעים שהמפעלים האלה הם מפעלים טובים.
קריאה
1,200 מדויק לחלוטין, 600 ו-600.
היו"ר משה גפני
בסדר, לכן זה מה שחשוב לי. לכן הנוכחות שלך כאן עד תום הדיון, שאנחנו עומדים לסיים אותו, היא מבחינתי חשובה, אפילו קריטית. אתה חלק מהעניין, אנחנו יחד איתך, אתה רגולטור, רגולציה זה לא תמיד דבר שהוא חיובי, בכל מיני רגולציות, אומרים עודף רגולציה והכול, זה המקרה החיובי ביותר שיכול להיות בעניין הזה ואני מצפה שאתה תהיה חזק מאוד ועם שיניים כמו שצריך. אם לא, נביא את ליצמן, עם טיפולי השיניים.
שמואל האוזר
אני אתן למוטי, אבל אני רק אגיד, מסגרת הסמכויות שלנו נקבעת כמעט תמיד על ידי הוועדה הזאת והוועדה הזאת מצפה מאיתנו תמיד, ובצדק, שאנחנו נפעל בהתאם לסמכויות שלנו. לפעמים יש עניינים שמה לעשות, גם כשהמילה כתובה, בית משפט נדרש לעניין ושם אנחנו נמצאים. צריך להבין, זה נמצא בעולמו של - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל בית המשפט, שמוליק, אמר למיילן, 'אתם הפרתם את החוק'.
שמואל האוזר
גם בעולם הפרשנות - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
על זה לא הייתה פרשנות, הם הפרו את החוק.
שמואל האוזר
אוקיי, אני גם אשיב לזה, אבל - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מעריכה את מוטי ימין מאוד, אז - - -
שמואל האוזר
גם אנחנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, בצדק.
היו"ר משה גפני
שמוליק, אף אחד לא ביקש שתפעלו בניגוד לחוק, להיפך, אבל אתה יודע - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מי שבינתיים מפר את החוק זה מיילן, נקודה. על זה אין ויכוח.
היו"ר משה גפני
עורך דין מוטי ימין, בבקשה. מה התפקיד שלך?
מוטי ימין
מנהל מחלקת תאגידים ברשות לניירות ערך.
היו"ר משה גפני
יפה, אני רוצה שזה יהיה לפרוטוקול. בבקשה.
מוטי ימין
אני רוצה להקדים ולומר שהדיון שנמצא כאן בפנינו הוא דיון ראוי מאוד, אבל אני לא משוכנע שהחצים שנועדו למצוא את הפתרון מכוונים למטרה הנכונה וכשאני אומר את זה אני מתכוון לשאלת מעמדה של רשות ניירות ערך ביחס לסוגיות המאוד חשובות אולי, מבחינה ציבורית ומבחינה חברתית, אולי אפילו אפשר לומר מבחינה לאומית בנוגע לנתוני התעסוקה בנגב, בירוחם. יש לנו אמפתיה מאוד מאוד גדולה לטענות שהועלו בהקשר הזה, אבל צריך לזכור, כמו שפרופ' האוזר אמר קודם לכן, שרשות ניירות ערך נדרשת לפעול במסגרת הסמכויות שניתנו לה בחוק. אם נוכל לאבחן את המצב שהרשות נמצאת בו כרגע, למשל עם מעמדו של בנק ישראל, כפי שהזכירה - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אז למה אתם לא אוכפים את החוק?
מוטי ימין
אני אתייחס גם לנקודת האכיפה בהקשר הזה - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
תאכפו את החוק.
מוטי ימין
הזכרת קודם לכן, חברת הכנסת יחימוביץ, שבנק ישראל קיבל סמכות שאולי אפילו נכפתה עליו, לקחת בחשבון במסגרת שיקוליו גם את הנושא של שוויון תעסוקתי. לרשות ניירות ערך אין את הפריבילגיה הזאת - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לא, אבל אתה תתייחס למה ששאלתי. למה אתם לא אוכפים את החוק? את הסמכות שיש בידיכם?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה, מוטי, שאני עוצרת אותך, אבל תתייחס לזה, למה מרגע שמיילן לא פרסמה תשקיף שהיא נדרשת על פי, נדמה לי, סעיף 15, היא צריכה לפרסם מתווה הצעת רכש, מרגע שהיא לא פרסמה אותו באמצע ספטמבר למה לא נדרשים לזה? הרי בסופו של דבר אתם הגעתם לבית המשפט ובית המשפט אמר שהם הפרו את החוק. אני מצפה שהרשות תגיד את זה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
בואו נתפשר על זה שתעשו מה שאתם צריכים לעשות.
מוטי ימין
אני חושב שגם המשקיעים בשוק ההון וגם החברות ישמחו לדעת שלא כל הפרה של דיני ניירות ערך גוררת עמה באופן מיידי סנקציה כדוגמת הסנקציה המנהלית שהזכרת קודם לכן.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כן, אבל סליחה - - -
היו"ר משה גפני
שלי, אני רוצה לשמוע אותו עד הסוף.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אבל במסגרת טווח היכולות שלכם, במסגרת ההתכתבות שלכם עם החברה הישראלית, יש לכם באמת את המרווח הזה של האם לאכוף מיד או לא לאכוף מיד. וכאן, במסגרת הסמכות שנתונה לכם, בלי שינויי חקיקה בחוק רשות ניירות ערך, יש לכם מרחב תנועה מאוד גדול.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת יחימוביץ, אני לא בטוח שאני אבקש תשובה על זה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אני לא שמתי סימן שאלה בסוף, שמתי סימן קריאה.
היו"ר משה גפני
אני לא בטוח שראוי שהם יענו עכשיו, אני מעדיף את השאלה הזאת באוויר. אני צריך - - - אני לא רוצה אפילו להגיד. תאמר את הדברים, בבקשה.
מוטי ימין
אז אני אומר את הדברים תחת הסתייגות שכל הדיון בנושא הזה נמצא גם תלוי ועומד בפני בית המשפט.
היו"ר משה גפני
אין הסתייגות. אנחנו מחוקקים.
מוטי ימין
בסדר, צריך לזכור שנכון להיום עדיין אין הכרעה בנושא. יחד עם זאת הגשנו עמדה לבית המשפט ואני חושב שלא יהיה נכון להלאות את חברי הוועדה בכל הסוגיות המשפטיות, אני חייב לומר, המאוד מורכבות שהסיטואציה הזו מעלה בפנינו, החל מהשאלה המרכזית שהועלתה לדיון בפני בית המשפט, האם נעשתה כאן הפרה של חוק רשות ניירות ערך, שאלה בהחלט חשובה. אם וככל שהתשובה לשאלה הזו תהיה שאכן יש כאן הפרה, הרי שבמסגרת מדיניות האכיפה של הרשות ושיקולי האכיפה של הרשות נשקול האם יש מקום לנקוט פה בצעדים נוספים. זו נקודה אחת.

נקודה שנייה, שהיא כרגע הנקודה הפרקטית, יש לה גם השלכות רוחב, לא רק בסיטואציה של מיילן ופריגו, זה האם תחת ההנחה, בלי שעדיין היא הוכרעה, שנעשתה כאן הפרה של הוראות החוק הישראלי, האם ניתן לאפשר את המהלך הזה. אנחנו נמצאים בעולם שבו המטרה שלנו כרגולטור היא למנוע עד כמה שניתן חסמים משפטיים ובירוקרטים כדי לאפשר לכוחות השוק לפעול את פעולתם. בסופו של דבר מה יש בפנינו? יש לנו כאן הצעת רכש מצד גורם מסוים, בעולם שבו אנחנו מכירים מיזוגים ורכישות, שמי שיידרש להכריע לגביה בסופו של דבר הם בעלי המניות של פריגו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שכבר פורסמו חוות דעת בעניין הזה, גם מה-ISS, גם בארץ - - -
אברהם וול
שעליהם מאיימים שאם הם יכריעו הם ישאירו אותם עם מניות לא סחירות.
מוטי ימין
המצב המשפטי דהיום הוא שבעלי מניות בחברה דואלית לעולם לא יכולים לקבל כמובן מאליו את המשך הרישום למסחר בתל אביב. כל חברה דואלית, ללא קשר לשאלה האם היא כפופה להשתלטות עוינת ניתנת למחיקה מהבורסה בתל אביב בהחלטה של דירקטוריון. לכן להיצמד לנקודה הזו של האיום, נדמה לנו שזה - - -
היו"ר משה גפני
טוב. אני הבטחתי לפרופ' האוזר שלא נאריך יותר מ-13:40 ואני רוצה לסיים את הישיבה. אני רוצה לסיים בהסכמתכן ואני רוצה לסכם את זה כך, אין על פי החוק שאתם צריכים לקחת בחשבון את הנושא הכלכלי, בניגוד לנגיד בנק ישראל, ששם זה נכלל בחוק. אבל אתם לא פועלים בחלל ריק, אתם רשות לניירות ערך של מדינת ישראל, הדאגה שלכם זה לאזרחי מדינת ישראל. זו הדאגה לכם, לכן אתם רגולציה שצריכה לדאוג שהכול יתנהל כאן באופן תקין ושהמפעלים או כל אלה שנסחרים בבורסה, שהכול יפעל על פי החוק. אנחנו קיימנו את הדיון הזה, על פי בקשת חברי הכנסת, חברות הכנסת, התפקיד שלנו כנבחרי הציבור, שאנחנו הרגולציה שלכם, לדאוג לאנשים, במיוחד אם אנחנו מדברים על עובדים או עובדות בנגב, הדאגה שלנו שהמפעל ימשיך להתקיים עם העובדים והעובדות הללו.

אנחנו מבקשים מכם, בניגוד לנוהל הרגיל שבו אתם עוסקים, עין פקוחה ממש. אם יש מפעלים או כל מיני חברות שאתם אומרים 'אנחנו לא הולכים לסנקציות. מה, מיד הולכים לסנקציות? אפילו שיש לנו כוח', אנחנו מבקשים מכם להיות פה עם עין פקוחה ולמצות את החוק עד תום על מנת שלא יקרה דבר כזה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
יש לי דוגמה. כמו שבארצות הברית מיצו את הדין עם המאפיה לא דרך הדברים החמורים שהם עשו, אלא דרך עבירות מס הכנסה, אז קח את זה כאנלוגיה. בלי לרמוז שמישהו מאפיה, חס וחלילה.
היו"ר משה גפני
לא, רק להבדיל, זה לא מאפיה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
חס וחלילה, אני מדגישה לפרוטוקול, זה לא. אבל בדיוק ככה. כמו שיש לך המון אמצעים קטנים במסגרת החוק למנוע מגוף לעשות דבר - - -
היו"ר משה גפני
טוב, שלא ייצא מפה משפט, האנלוגיה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, לא. הם רק אגרסיביים.
היו"ר משה גפני
שלא ייצא מפה משפט, אנחנו מאוד מכבדים - - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אגב, אני לא מכבדת את מיילן, סליחה, אני לא שותפה לכבוד.
היו"ר משה גפני
אנחנו מאוד מכבדים כל מי שלא עבר על החוק. מכבדים כל אחד, לא בדקנו. פרופ' האוזר ועורך דין ימין, אנחנו מבקשים, היות שכאן מדובר על דבר שיש אינטרס, אני כמעט הייתי מגדיר אותו לאומי, של מדינת ישראל, לעשות הכול על מנת שהחברה תמשיך עם עובדיה. אנחנו מבקשים את זה. אנחנו לא מבקשים שתעברו על החוק, אנחנו לא מבקשים שתעשו דבר שלא מסור לסמכותכם, בגלל שלא יעזור לנו שום דבר, אני לא מבקש את זה, אני סבור שלזה בין היתר נבראה הרגולציה.

לכן אני לא מסכם את הדיון, אנחנו נמשיך לעקוב אחרי העניין הזה. אנחנו מבקשים את העזרה שלכם בעניין במסגרת הסמכויות שלכם. תודה רבה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה, הרב גפני, תודה רבה על ההתגייסות המהירה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
תודה רבה, מאוד מעריכות את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אל תאשרו את הרישום הכפול ב - - -
היו"ר משה גפני
רק רגע, לא סיימתי את הישיבה. תודה רבה למפעל, לוועד העובדים, לשני יושבי הראש, אני מודה לך שהצגת את הדברים בשם כולם. תודה רבה לך, כסגנית ראש המועצה, תמסרי לו שאני שמח שהוא לא נבחר לקק"ל בגלל שאני רוצה אותו ראש מועצה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:55.

קוד המקור של הנתונים