ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/10/2015

בקשת הוועדה לקבל דין וחשבון של מבקר המדינה על פעולותיו לפי סע' 6 (א) לחוק מבקר המדינה בנושא יחסי המדינה וגופים מבוקרים אחרים עם קרן קיימת לישראל, החלטה להציע לכנסת להעמיד את קרן קיימת לישראל לביקורת מבקר המדינה (לפי סע' 9 (6) לחוק מבקר המדינה)

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 36

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ז' בחשון התשע"ו (20 באוקטובר 2015), שעה 13:30
סדר היום
התנהלות קק"ל- בקשה לחוות דעת מבקר המדינה לפי סעיף 21 והצבעה לפי סעיף 9(6) לחוק מבקר המדינה.
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

דוד ביטן

מירב בן ארי

אורן חזן

ינון מגל

אברהם נגוסה

אוסמה סעדי
חברי הכנסת
דב חנין

עליזה לביא

חיים ילין

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'

עודד פורר

יואל רזבוזוב

נחמן שי
מוזמנים
מבקר המדינה יוסף שפירא

אלי מרזל - מנכ"ל, משרד מבקר המדינה

צחי סעד - ראש המטה ועוזר בכיר למבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

משה פרידמן - מנהל ביקורת בכיר, משרד מבקר המדינה

תהילה וינוגרד - סגן היועץ המשפטי, משרד מבקר המדינה

עומרי שי - משרד מבקר המדינה

מאיה מינץ - מנהלת ביקורת בכירה, משרד מבקר המדינה

צחי דוד - רכז רמ"י ותכנון, אגף התקציבים, משרד האוצר

ליאת בן מאיר שלוש - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מאיר שפיגלר - מנכ"ל קק"ל

אורית כהן חדד - דוברת, קק"ל

דוד דהאן - יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת

יהושע זוהר - לוביסט, מייצג את קק"ל

משה ביבי - לוביסט (גורן עמיר), מייצג את קק"ל
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

שרון בוסקילה (מתמחה)
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

התנהלות קק"ל – בקשה לחוות דעת מבקר המדינה לפי סעיף 21 והצבעה לפי סעיף 9(6) לחוק מבקר המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
צהריים טובים לכולם, אדוני המבקר, אדוני מנכ"ל משרד המבקר. שלום לכולם. אנחנו מקיימים את הדיון הזה היום והמקום שממנו אנחנו מקיימים את הדיון הוא שקק"ל חייבת להפוך להיות גוף שקוף ומבוקר. קרן קימת לישראל, זה לא סוד, מחזיקה באדמות מדינה רבות ובעלת השפעה על המשק ועל הציבור, היא הוקמה בשנת 1901 והיא לא גוף מבוקר במדינת ישראל ואני לא יודעת איך יכול להיות דבר כזה בכלל. מדובר בגוף שחולש על כל כך הרבה משאבים ממשאבי מדינת ישראל ולא זו שהיא שומרת את הרווחים אצלה בעוד שצריך היה שהם יעברו לכל אזרח ואזרחית במדינת ישראל, אלא שאנחנו רואים ושומעים גם כל מיני טענות קשות על ההתנהלות של הגוף הזה. היו בעבר מאבקים להפוך את קרן קימת לישראל לשקופה, בשנה שעברה אני זוכרת מאבק כזה וזה לא קרה ואנחנו מתכנסים כאן היום לאחר הבחירות כדי לא לפגוע, אבל זה לא פותר אף אחד מלקחת אחריות.

קק"ל צריכה היום, בהצבעת חברי הוועדה, להתחיל להיות מבוקרת על ידי מבקר המדינה. זאת תהיה יריית הפתיחה. אנחנו יודעים שמבקר המדינה העביר טיוטה של דוח. חבר הכנסת חזן - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
גברתי, את צריכה עזרה איתו? כי הוא יושב לידי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני עוד לא התחלתי אפילו. היום אתם לא צריכים אותי לכותרת. הדיון מעניין מספיק, קארין, את לא צריכה להזכיר אותי.
היו"ר קארין אלהרר
אני אשמח שאת הדיון נתחיל, אדוני מבקר המדינה, אני יודעת שהעברתם כבר טיוטה למבוקרים ואני אשמח לדעת - - - למיטב הבנתי, מדובר בגוף שהוא איננו מבוקר, אז בכל זאת על מה הדוח אם הוא לא מבוקר?
מבקר המדינה יוסף שפירא
אולי המנכ"ל יציג את הדברים.
אלי מרזל
צהריים טובים. בחודשים האחרונים משרד מבקר המדינה בדק את יישום הוראות האמנה בין מדינת ישראל לקק"ל בכל מה שנוגע לפיתוח מקרקעי ישראל בידי קק"ל, בכלל זה נבדקו נושאים שונים כגון קביעת מדיניות פיתוח של המקרקעין, קביעת תקציב לפיתוח המקרקעין, אישור תכניות פיתוח, תהליכי קבלת החלטות לגבי פרויקטים שונים. אנחנו גם בדקנו את ההתחשבנות הכספית שבין המדינה לבין קק"ל ככל שהיא נובעת מהאמנה.

הסמכות של הביקורת מתבססת על כך שהאמנה שנחתמה בין המדינה לבין קק"ל מקימה ליד קק"ל מועצה לענייני הכשרת מקרקעין ופיתוחם. למועצה הזאת יש הרכב כדלקמן, שישה חברים שהממשלה תמנה ושבעה חברים שקק"ל תמנה. המועצה הזאת נכללת בגדר סעיף 9(5) לחוק מבקר המדינה, דהיינו גוף שהממשלה משתתפת בהנהלתו ולכן אנחנו בדקנו את הפעולות שהמועצה אמורה לבצע על פי אותה אמנה.

כפי שציינת, גברתי יושבת הראש, טיוטת הדוח הועברה לקק"ל. הממצאים הם כרגע ממצאים לכאוריים ולכן אנחנו לא נוכל להתייחס אליהם, אם כי אפשר לומר שהממצאים הלכאוריים שמועלים בטיוטת הדוח מצביעים על מחדל בקרה מתמשך, בראש ובראשונה מצד המדינה, על כל הפעולות שנבדקו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל אתם בדקתם את קק"ל, לא את המדינה. אתה אומר מחדל מטעם המדינה, אתם בדקתם את המדינה? את ההתנהלות של המדינה?
אלי מרזל
כן, גם רמ"י. הדוח נעשה בקק"ל אבל בדיקות השלמה עשינו גם במשרד החקלאות, ברמ"י, במשרד הביטחון, במשרד ראש הממשלה, במשרד הבינוי, במשרד לפיתוח הנגב והגליל, במשרד האוצר וגם בכמה רשויות מקומיות. עד כאן הדיווח.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. נציג קק"ל? אין נציג קק"ל בדיון?
קריאה
הוא הודיע שהוא בבניין, המנכ"ל. אני אקרא לו.
עליזה לביא (יש עתיד)
הם הוזמנו?
היו"ר קארין אלהרר
איזו שאלה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
גוף שרואה ואינו נראה כנראה.
היו"ר קארין אלהרר
מדהים, לא?
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא. זה אותו היגיון שהם לא חייבים כנראה - - -
היו"ר קארין אלהרר
הוא פה? אז אם אפשר להזמין אותו פנימה? הוא נמצא כאן בחוץ, הנציג. לא, זה היה יכול להיות שיא חדש.
מיקי לוי (יש עתיד)
אולי, גברתי, במקום שנחכה לכבודו, אולי תעבירי את רשות הדיבור לחברי הכנסת, כי יש לנו שאלות גם למנכ"ל וגם לכבוד השופט יוסף שפירא, מבקר המדינה. אדוני, מה שאתה הבאת כאן לפנינו הם דברים טכניים. שום דבר בינם לבין הביקורת שביצעתם אין ולא כלום. אני מבקש לקבל נתונים, מה לא בסדר. זה שבדקת וזה שעשית, אני מאוד מעריך את משרד מבקר המדינה ונותן לכם כבוד כמעט בכל הזדמנות, גם לאור היכרותי רבת השנים עם כבוד השופט.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת לוי, המבקר לא יכול לרדת לרזולוציות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל מסגרת, משהו. מיליארדים, מה? את הדברים האלה יכולתי לקבל ממך, אדוני המנכ"ל, בטלפון, לא היינו צריכים לבוא הנה. ובאמת השאלה הנשאלת לאור מה שבדקתם, אדוני כבוד השופט, מה ההמלצות. אתה רואה, אני קצת רותח, אני הגשתי חוק בנושא קרן קימת שיחייב שקיפות, שיחייב מסירת הדוחות הכספיים. אני לא יודע לדבר בבלה בלה, בעל פה, אני מדבר מספרים, אני רוצה לראות דוחות כספיים שהמדינה לא רואה אותם 67 שנים.

אתמול הלכתי לנחם את כבוד השר, השר אבי גבאי, והוא אמר לי, 'הוצאתי יותר מכם', מה זאת אומרת? 1.2 מיליארד שקל מקרן קימת. אמרתי, וואלה, 200 מיליון שקל יותר מאיתנו. כל התשלומים האלה זה כדי להשיג שקט תעשייתי. אני שמח שאתה מזיז את הראש, זה להוציא מהכיס, לתת לאוצר המדינה, לסתום לאוצר המדינה, למדינת ישראל, את הפה והנה אנחנו נשארים באותו מצב של חוסר שקיפות, חוסר מסירת הדוחות הכספיים לגורם כלשהו.

אני שמח וגאה בך שהרמת את הכפפה הזו, כי עד עכשיו אף אחד לא ביקר אותם ואף אחד לא ביקר אותנו כמשרדי ממשלה. אני מבקש, תבואו תגידו לי איך אני מקבל דוחות כספיים. אני לא יודע לקרוא סיכומים, אני מבקש דוחות כספיים, אני רוצה לדעת כמה כסף מתגלגל שם, אני רוצה לדעת כמה כסף מגלגלת המדינה לשם, מי מקבל החלטות לעשות שביל אופניים או מי מקבל החלטות לתת את זה לחינוך, מה סדר העדיפויות. הכול חור אחד שחור.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם היית נותנת לי עוד עשר דקות גם כן לא היה מספיק.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אנחנו לא רוצים שתפסיק, מיקי, זה כל כך דרמטי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מלא פאתוס.
מיקי לוי (יש עתיד)
אין בעיה, אתם רוצים להמשיך, מפלגת העבודה, במצב הזה? אני מאוד תולה תקוות במי שנבחר, ביושר שלו, בדרך שלו, אין כאן ולא כלום. אם אתם רוצים להמשיך את הדרך, תצביעו נגד. הצביעו נגד החוק שלי ממילא במליאה, החוק כשל.
מבקר המדינה יוסף שפירא
חבר הכנסת מיקי לוי, ידידי המלומד, אנחנו לא נמצאים פה בעקבות דוח שהוגש על ידינו ופורסם, אלא באנו בהזמנתה של יושבת הראש לדיון בנושא מסוים שקשור לקרן קימת לישראל כפי שהוא יכול להיות קשור לכל מיני גופים אחרים שאינם מבוקרים או מבוקרים חלקית ושמן הראוי שיהיו מבוקרים באופן מלא. גם קרן קימת לישראל הייתה מבוקרת מקדמת דנא בנקודות מסוימות, למשל פקיד היערות, אם מישהו מכיר את המושג הזה. נכון שאני באמת, כמו שאתה אומר, הרמתי את הכפפה, אני חושב ששקיפות צריכה להיות בכל גוף ציבורי, במיוחד מי שעונה על סעיפי המשנה בסעיף 9 לחוק מבקר המדינה ומי שנהנה מכספים של המדינה, מטצ'ינג, או תמיכה כזו או אחרת. קחו לדוגמה את תגלית, שהיא לא הייתה גוף מבוקר לפני שהחלנו עליה את הביקורת, או מסע, או נתיב. ולכן אנחנו שמחים על כל דיון ועל כל הזדמנות שיש לנו לגרום לכך שתהיה שקיפות מלאה. אנחנו במאה ה-21 וזכותו של הציבור לדעת.

אז נכון, יש את חוק חופש המידע, ממנו אפשר לקבל מידע מגופים שונים, אבל זה לא תחליף לביקורת. הדוח כפי ששומעים, כפי שמובן על ידי הציבור, שהוגש שלשום, זה לא דוח, זו טיוטה, זה מה שנקרא בלשון המעשה אצלנו פנייה. זו פנייה שמוגשת למבוקר והוא זכאי להשיב עליה. במסגרת הפנייה הזו, כפי שאמר המנכ"ל, פונים אנחנו גם לגורמים שונים שקשורים באותה ביקורת או באותם נושאים שהביקורת עוסקת בהם. טיוטה שכזו אינה מפורסמת לציבור ויש עליה חיסיון ומי שמגלה פרטים מתוך אותה טיוטה עובר עבירה פלילית.

לכן אנחנו לא יכולים היום פה, עם כל הכבוד, לספר או לציין או לצטט מתוך הפנייה הזו. נכון שיש לי סמכות לעשות זאת, אבל לא ראוי לעשות זאת. יש לתת למבוקר קודם כל את זכות התשובה. כאשר נפרסם את הדוח אני בטוח שיושבת הראש תקיים דיון כמו שהיא עושה בכל הדוחות החשובים מן הסוגים השונים. הפנייה הזו ששלחנו לקרן קימת, הואיל והיא גם יצאה במועד שהוא היה יום לפני הבחירות שהתקיימו אתמול, נשלחה רק לבא כוח קק"ל, עורך הדין אלון גלרט, וזאת מן הטעם שהוא לא יזלוג החוצה וחזקה על עורך דין גלרט שהוא לא ידליף אותו וזאת מהסיבה שאנחנו לא תלויי פוליטיקה. כשיש לנו פנייה או דוח אנחנו מפרסמים אותו ללא התחשבות במועד בחירות כזה או אחר, כך נעשה עם הדוח על מעונות ראש הממשלה וכך נעשה בדוח בנושא הדיור שהיה סמוך לבחירות. לכן לענות לך לגופו של עניין מה בדיוק קבענו ומה היו המסקנות שלנו, לא ניתן היום לעשות.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת נחמן שי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה גברתי היושבת ראש ותודה למבקר. היה לי, אני לא אגיד עונג, אבל הייתה לי התנסות בשבועות האחרונים, אולי יותר משבועות, בחודשים האחרונים, לעסוק בנושא קק"ל, בתוך המרוץ שהתנהל במפלגת העבודה על יושב הראש. הבחירות הסתיימו כידוע אתמול ונבחר יושב ראש חדש ואני שולח לו מפה גם ברכה גדולה. דרך הניסיון הזה אני אומר לכם שהביקורת בקק"ל היא לא בגדר אפשרות או אופציה, היא חיונית ביותר. היא חיונית ביותר, לא רק בצד העקרוני, אלא בצד הבשר שישנו שם. בקופה הזאת יש בין 4 ל-5 מיליארד שקל. אני לא מכיר אף גוף ציבורי במדינת ישראל, המבקר הזכיר את נתיב והזכיר את תגלית וכדומה, ארגונים מאוד חשובים, אף אחד מהם לא מגלגל משהו שמתקרב לסדרי הגודל הכספיים האלה.

והכסף משחית. אני אומר לכם, שוב, אני נשען על עדויות, כי תוך כדי התקופה הזאת באו אליי עובדים רבים, גם כאלה שעדיין בארגון, גם כאלה שכבר לא בארגון, והם שטחו בפניי דברים מאוד חשובים ומהותיים שקרו שם. אני מקווה שהם גם עשו את זה בפני המבקר. הכסף השחית את קק"ל, והפעילויות שלה בישראל, חשובות ככל שתהיינה, הן גם טעונות בדיקה והסבר, כמו שאמר ידידי מיקי, מה הקריטריונים לתת פה ולא לתת שם, לעשות את זה ולא לעשות את זה. מיליארדים במדינת ישראל התנהלו ללא קריטריונים, ללא אמות מידה. אני הייתי פעם מנכ"ל של משרד ממשלתי, 5 שקלים לא נתנו לנו להוציא מבלי שנסביר איך אנחנו מבצעים את זה וכאן מצאתי ארגון שהוא פרוץ לחלוטין. ההנהלה, בעיקר היושב ראש שסיים הבוקר את תפקידו, יכול היה לעשות מה שהוא רוצה, ללא מגבלות. והוא ידע את הדרך ומצא אותה ועשה את זה.

לכן אני מברך על המעורבות של המבקר, אבל אני מבין ואני חושש שזאת מעורבות חלקית. הארגון הזה, וצריך לחפש את הדרך, קארין, לעשות את זה, חייב להיות מבוקר במלואו, ללא ויתורים.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו נירה את יריית הפתיחה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני מקווה. זאת אומרת לא דרך איזה שהוא חריץ שנפתח בגלל הארגון לטובת צרכי החברה, לטובת הציבור, שזה מאפשר את זה. לא צריך, הדלת צריכה להיפתח במלואה, המבקר ואנשיו צריכים להיכנס ויש עכשיו זמן מצוין, בגלל שחילופי יושבי ראש זה המקום להכניס את הרגל פנימה ולא לתת יותר לסגור את הדלת.
היו"ר קארין אלהרר
אני אגיד גם מעבר לכך, היושב ראש שנבחר, חבר הכנסת דני עטר, התראיין היום בבוקר, וגם שמעתי את הבטחות הבחירות שלו, ואמר שהתחיל עידן שקיפות, ואני מצטטת אותו. לכן אני מאוד מקווה שגם חברי הוועדה או אנשים שיצביעו בשמם, יבינו את הצורך הברור בדבר הזה ויצביעו בעד שקיפות בקק"ל. אני לא רואה דרך אחרת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
גברתי היושבת ראש, מתי זומן הדיון הזה?
היו"ר קארין אלהרר
לפני יומיים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז ככה עושים? זאת אומרת רוצים לעשות דיון שמהותו שקיפות ועושים מחטף, מזמנים דיון מעכשיו לעכשיו, כשאני לא יודע מי יכול להתארגן?
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני מכיר פה דיונים שבדרך כלל מזומנים שבוע, שבועיים וחודש קודם.
מיקי לוי (יש עתיד)
איזה מחטף?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מה בוער מלפני יומיים? אגב, אני ראיתי אתמול, מאתמול להיום מזמנים דיון בסוגיה כל כך כבדה.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, יומיים, סליחה, מה כבדה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כן, אז מזמנים שבוע מראש ומי שרוצה לבוא יכול לבוא וללמוד את החומר.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת סמוטריץ', אתה חדש פה בבניין?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני לא חדש ולכן אני יודע שכל הדיונים בוועדות שאני חבר בהן מזומנים שבוע מראש.
היו"ר קארין אלהרר
שקיפות אתה צריך ללמוד?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כן, צריך ללמוד.
היו"ר קארין אלהרר
אתה צריך ללמוד למה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי זה מחטף. רוממות השקיפות בגרונכם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה צריך ללמוד למה צריך להיות שקוף? את זה אתה צריך ללמוד?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אתם לא רוצים להיות שקוף. מי שרוצה להפוך את קק"ל לגוף מבוקר לא רוצה להפוך אותה לשקופה, הוא רוצה לסרס אותה, הוא רוצה להפוך אותה לגוף שהיא לא תוכל לקבל תרומות, היא לא תוכל - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוי באמת.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבר הכנסת סמוטריץ', אתה הצבעת נגד החוק.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אם היא תהיה גוף מבוקר - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה הצבעת נגד - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
נכון. אני אצביע נגד כל חוק שרוצה לסרס את יכולתה של קק"ל כגוף ציוני להמשיך ולפעול.
היו"ר קארין אלהרר
למה לסרס?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי זאת המשמעות, כי כגוף מבוקר היא לא תוכל לקבל תרומות.
היו"ר קארין אלהרר
יש לך מה להסתיר?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני שואל אותך. לי? מה, אני יושב ראש קק"ל? הוא יושב ראש קק"ל, מה זה קשור ללהסתיר?
היו"ר קארין אלהרר
אז מה אכפת לך? אז מה אכפת לכם?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אתם לא רוצים שקיפות, שקיפות זה תירוץ. אתם רוצים לסרס את קק"ל.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא מאמינה שאני שומעת את זה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
את לא מאמינה? קק"ל כגוף מבוקר תוכל לקבל תרומות? אני שואל אותך, כגוף מבוקר יהיה לה זיכוי על מס על התרומות שיתרמו לה בארצות הברית?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא יהיה לה, לא נכון.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא יהיה לה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי לא יהיה לה.
היו"ר קארין אלהרר
יהיה לה ועוד איך.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מכיוון שהיא תהפוך להיות גוף מבוקר על פי חוק במדינת ישראל, היא לא תהיה גוף מלכ"רי שיכול לקבל תרומות בפטור ממס.
מיקי לוי (יש עתיד)
איזה שטויות אלה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה ממש לא שטויות. מיקי, אתם לא יודעים מה שאתם מדברים. אתם לא יודעים מה שאתם מדברים. אתם פשוט לא יודעים מה שאתם מדברים. זה חוסר אחריות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו יודעים ועוד איך.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה חוסר אחריות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
קארין - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז אל תהרוס את קק"ל. אם יש לך אחריות אל תהרוס את קק"ל.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם רוצים להתנהל במחשכים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
ממש לא מחשכים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם מתנהלים במחשכים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אתם משתמשים בשקיפות כתירוץ כדי להרוס את קק"ל.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת סמוטריץ' - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו היחידים שלא נגעו שם, היחידים שלא לקחו שום דבר.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת מיקי לוי. חבר הכנסת סמוטריץ', יש לי רק נתון שאולי שווה שתלמד אותו. כל האוניברסיטאות במדינת ישראל הן מלכ"ר והן מקבלות פטור ממס. סתם ללמוד.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
על תרומות בארצות הברית? חברת הכנסת אלהרר, את מכירה את דיני המס בארצות הברית?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
נו? אם אנחנו נהפוך בחוק את קק"ל לגוף מבוקר כמשמעותו בחוק היא לא תוכל לקבל תרומות בפטור ממס.
היו"ר קארין אלהרר
אם יש לה סניף בארצות הברית היא יכולה לקבל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברת הכנסת אלהרר, בואי נביא לפה אנשי מקצוע - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
יש פה נציגי קק"ל? אני רוצה שאנשי קק"ל יענו על זה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
ואני רוצה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז תודו, בסדר, אז תגידו שאתם רוצים להפסיק את התרומות שלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא נושא הדיון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל אתה מסכים איתי שתרומות לא יהיו יותר? תגידו את זה.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סדר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, הוא מאשר את הטענה שלי פה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יושבת ראש הוועדה, אני יכולה לדבר?
היו"ר קארין אלהרר
המבקר רוצה להשיב, אחרי זה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני אשמח אם גם אנשי קק"ל יגידו אם אני צודק או לא.
היו"ר קארין אלהרר
בוודאי שהם ידברו, לשם כך הם הגיעו.
מבקר המדינה יוסף שפירא
זו אולי הערה יותר. ייאמר לזכותה של קק"ל והיושב ראש היוצא וגם אדון מאיר שפיגלר, שיושב פה, המנכ"ל, שבנושא הזה של האמנה והביקורת שלנו, אנחנו לא כפינו את זה, כי לא היה צורך גם לכפות את זה. החלנו את זה במסגרת נהלי עבודה, גם היו"ר וגם המנכ"ל שלחו אליי החלטה של הדירקטוריון שהם מבקשים מאיתנו לערוך את הביקורת הזו והנה, נמצא פה מר שפיגלר והוא יאשר את זה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי אף אחד הוא לא נגד שקיפות, אדוני המבקר.
היו"ר קארין אלהרר
אז למה לא על הכול?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי זו לא שאלה של שקיפות, זו שאלה של מעמדה של קק"ל ויכולתה להמשיך לתפקד כמו שהיא מתפקדת.
היו"ר קארין אלהרר
זה לא נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
נכון וחצי.
מבקר המדינה יוסף שפירא
אני לא הפרעתי לך, תן לי להשלים את המשפט.
היו"ר קארין אלהרר
לא נכון. גם אם תגיד את זה עשר פעמים זה לא יהיה נכון.
מבקר המדינה יוסף שפירא
התרומות מחו"ל שמגיעות הן פחות מ-5% מתקציב קק"ל, שלא יהיו אי הבנות.
היו"ר קארין אלהרר
מתוך כמה בשנה, אדוני המבקר?
מבקר המדינה יוסף שפירא
זה 180 מיליון שקל, אם אני לא טועה, מתוך כמה מיליארדים טובים. אז זה זניח ביותר ואפשר להתגבר על זה בדרכים שונות אחרות והתרומות האלה נמצאות בקו ירידה, את זה גם צריך לקחת בחשבון, ולא לנצח. לכן זה לא שייך לדיון הזה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל אני צודק בטענה שלי, שאת התרומות זה יגמור? גם אם זה 5% את התרומות זה יגמור? כי יושבת הראש אמרה שלא. את העובדות נכיר לפחות, אחר כך נשאל אם 5% זה הרבה או לא הרבה.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה, חבר הכנסת סמוטריץ' - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה זניח.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל זה לא משנה את העובדות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
עובדתית זה נכון.
היו"ר קארין אלהרר
גם האוניברסיטאות מקבלות תרומות, גם תגלית, שהיא גוף מבוקר, מקבלים תרומות, אז בוא, אני מציעה שתבחר טיעון אחר. כן, בבקשה, אדוני מנכ"ל קק"ל. ברוך הבא לוועדה.
מאיר שפיגלר
תודה. אני מתנצל על האיחור, היה אמור להיות נוכח כאן היועץ המשפטי של קק"ל, נבצר ממנו כתוצאה מזה שהוא נדרש להגיע לבית חולים, לכן אני גם איחרתי, אני מתנצל בפני כל האורחים.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו מאחלים לו רפואה שלמה.
מאיר שפיגלר
לגופו של עניין, יצא לי לשמוע חלק מ - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
אם זו רק דרישה, הוא היה יכול לסרב ללכת לבית החולים.
מאיר שפיגלר
כן, אבל כנראה שהוא מצא לנכון שלא לעשות זאת.
מבקר המדינה יוסף שפירא
לא, רפואה שלמה, אני מצטרף.
מאיר שפיגלר
אני רק רוצה ברשותך להתייחס לחלק מהדברים שנשמעו כאן. אני נכנסתי באמצע הדברים, בעיקר של חבר הכנסת מיקי לוי ושל חבר הכנסת נחמן שי. אז קודם כל ראוי לדעת, קק"ל היא לא חור שחור, ממש לא, בוודאי ובוודאי לא בתקופה של השנים האחרונות. לא היה ולא נברא. אין לאמירה שכזאת שום אחיזה במציאות. היות שהדיון כאן מוקלט אני אומר את דבריי - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה רציני?
מאיר שפיגלר
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה רציני?
מאיר שפיגלר
אני לא הפרעתי לך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חבר הכנסת לוי, אתה מפריע לו. חבר הכנסת מיקי לוי, צריך להגן על האורחים מפני חברי הכנסת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מתנצל שהפרעתי לך. בבקשה.
היו"ר קארין אלהרר
מיקי, ניתן לך להגיב.
מאיר שפיגלר
אז אני חוזר ואומר, הדוחות הכספיים, לעניין בקשתך, מופיעים באתר האינטרנט של קק"ל, לא הורדה ספרה אחת שמה, ספרה אחת לא הורדה. אתה יכול להיכנס לאתר האינטרנט של קק"ל, פרסמנו את זה, ולראות את מלוא הדוחות הכספיים, עם הביאורים שלהם. לא הסרנו שם אפילו ספרה אחת. אפשר להיכנס ולראות את זה. אני לא בטוח שגופים אחרים נוקטים בגישה שכזאת.

מעבר לזה, אף אחד לא אמר שקק"ל לא נדרשה לביקורות, אף אחד לא טען מעולם, לפחות בתקופה האחרונה, שקק"ל התנהלה ללא רבב. לא שמעתם את זה, גם לא תשמעו את זה ממני. היו לא מעט בעיות, לא מעט דברים שנדרשו למתן מענה בכל מה שנוגע להיבטים ציבוריים, לנראות, לשקיפות, לנורמות, לקריטריונים שהוזכרו כאן, וקק"ל מבצעת את זה הלכה למעשה. יש עוד מה לעשות, עוד לא סיימנו, אבל כל בר דעת מבין שיש זמן, אי אפשר לעשות את הכול ברגע אחד, בכל זאת מדובר במערכת גדולה, לא קטנה, מורכבת - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, אני שואל מה זה רגע אחד.
מאיר שפיגלר
אם תיתן לי אני אגיד. יש שינויים שגם אני מקווה חלק נכבד מאוד מהדברים שיהיו בתוך דוח מבקר המדינה, שכרגע נמצא אצלנו כטיוטה, הם יהיו בגדר עבר, שכבר לא רלוונטי למציאות הנוהגת היום בקק"ל. אני חוזר ואומר, לא רלוונטי למציאות הנוהגת היום בקק"ל.

לעניין קריטריונים ולעניין שקיפות ולעניין סדר בקבלת ההחלטות, הוצאות כספים, פיקוח, בקרה, הדברים האלה הוטמעו. יש עוד מה לעשות, אנחנו בהחלט מכוונים לשם, אבל אנחנו בפירוש עושים זאת, אין חולק על כך. כשהביקורת, גם ובעיקר של מבקר המדינה, סייעה, האיצה תהליכים, בהחלט היוותה גורם משמעותי בדרכה של קק"ל. קק"ל נמצאת במקום אחר לגמרי.
היו"ר קארין אלהרר
שכנעת אותי.
מאיר שפיגלר
אבל אני רוצה לומר עוד משהו, יושבת הראש.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל לפני, אני אבקש את התייחסותך. שכנעת אותי שטיוטת הדוח שהועברה לעיונכם רק מאיצה תהליכים. אמרת משפט אחד קודם שאתם לא חפים מטעויות ואתם מבינים את זה ואני מאוד שמחה על כך. עכשיו אני מחברת את שני הדברים והתוצאה שיוצאת לי זה שאתם רק צריכים לשמוח על העובדה שתהיו גוף מבוקר והמבקר ייכנס לכל דבר ועניין, ואני שואלת, מהיכן ההתנגדות?
מאיר שפיגלר
קודם כל לא שמעת התנגדות כאן.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אז אני שואלת, אם יש כזאת, מהיכן היא באה.
מאיר שפיגלר
אני שמעתי את השאלה, אני אשיב ברשותך. ראשית, יש דירקטוריון לקק"ל והוא זה שמוסמך לקבל החלטות. הדירקטוריון דן בסוגיה הזאת והזכיר כבוד המבקר שהדירקטוריון גם נתן את ברכתו לעניין זה. זה לא משנה כרגע אם זה היה מאולץ, אם זה היה כתוצאה מכל מיני תחקירים וכוונות תקשורתיות, בסוף המבקר נכנס לתוך תוככי קק"ל בסוגיית האמנה ובדק את הדברים מ-א' עד ת' בשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים הפנימיים בקק"ל. עשינו את כל אשר התבקשנו ללא כחל ושרק, לפחות זה מה שידוע לנו.

מעבר לזה, אנחנו מתכוונים, או אני בפירוש מתכוון להציג את המצע בפני הדירקטוריון החדש, שאמור לקבל את ברכת האסיפה הכללית בעוד כשלושה שבועות ואז מטבע הדברים הוא ידון בדברים שוטפים שנוגעים לקק"ל ולפחות ככל שזה נוגע להיבט המקצועי אנחנו נמליץ להחיל את ביקורת מבקר המדינה על קק"ל. אלא, צריך באותה נשימה גם לציין את הדבר הבא, קק"ל, גוף שהיום מבוקר על ידי חמישה גורמים, ארבעה גורמים חיצוניים וגורם פנימי אחד. יש לנו מבקר פנים, כמו שיש לכל משרד ממשלתי ולכל חברה ממשלתית - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אולי נצמצם את הביקורת?
מאיר שפיגלר
אם תתמוך בזה אנחנו כמובן נצא נשכרים, אני רק אומר לך בהקשר למה. יש לנו מבקר פנים, בדיוק כמו שיש למשרד ממשלתי ולחברה ממשלתית. יש לנו מבקר חיצוני של המוסדות הציוניים, כשאת הביקורת עורכים משרדי רואי חשבון חיצוניים, ביקורת שהיא בהחלט לא קלישאה, אלא ביקורת אמיתית שיורדת לשורשם של דברים. יש לנו גוף חיצוני שנקרא ועדת ביקורת חיצונית מתוקף היותה של קק"ל חל"צ, חברה לתועלת הציבור, מאז ה-1.9.2014, בראשות הוועדה הזאת ישנם שני שופטים בדימוס, אחד מבית המשפט המחוזי ואחת נשיאת בתי משפט השלום בתל אביב, ועוד שלושה חברים שהם בעלי מקצוע מנותקים מן המערכת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל זה כמו לכל חברה ממשלתית.
מאיר שפיגלר
ממש לא. אני הייתי בחברה ממשלתית, המידע הזה שאמרת כרגע לא נכון. אני הייתי בחברת דואר ישראל, זה לא נכון. בחברת דואר יש מבקר פנים ויש מבקר המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
אין ועדת ביקורת - - -
מאיר שפיגלר
אין. אני אומר אין.
היו"ר קארין אלהרר
אין ביקורת חיצונית לדואר ישראל?
מאיר שפיגלר
אמרתי, יש ביקורת פנימית ומבקר המדינה. אני מציין גוף נוסף, תרשי לי, בבקשה. זו ביקורת שהיא תולדה של רישום קק"ל כחברה לתועלת הציבור, גוף חיצוני לחלוטין.
היו"ר קארין אלהרר
שנעשתה די בכפייה, להזכירך.
מאיר שפיגלר
אני לא אמרתי שלא. לא שמעת ממני משהו ש - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא בטוח שהכול הוא מאור הגולה, גברתי היושבת ראש. את יודעת, אם אנחנו מדברים פה אז בואו נפתח את האמת עד הסוף.
היו"ר קארין אלהרר
והאמת היא?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, אני לא חושבת שהאמת היא רק אצלי, אבל אני גם לא בטוחה שהאמירה הזאת שזה נעשה בכפייה היא סוג של אמת מוחלטת.
היו"ר קארין אלהרר
אני מציינת עובדה, חברת הכנסת מועלם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, העובדה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה את יודעת על זה? כמה את מעורה בזה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מיקי, אתה ממש דמגוג. אתה חצוף, מיקי, תסלח לי. תתבייש לך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חבר הכנסת מיקי לוי, עם כל הכבוד לך - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
תתנצל. אתה לא יכול לנהל דיון ולהגיד לבן אדם שחושב אחרת ממך שהוא לא מבין בזה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אתם - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אנחנו מבינים לא פחות ממך, אנחנו מבינים בזה לא פחות ממך - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא עובד בשבילך - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אל תהיה שחצן ותתנהג יפה לחברים שלך. תתנהג יפה לחברי הכנסת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חבר הכנסת מיקי לוי, אין מקום לשאלות האלה שאתה מפנה אליי. אין מקום, עם כל הכבוד לך.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
דמגוג, חצוף.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מעולם, גם כשאתה היית בטוח שאתה המבין היחיד בתחומים הוכחנו לך שוב ושוב שרבים נוספים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אולי תזכירי לנו?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
עזבי, הוא מבין בכול.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לדוגמה תקציב מערכת הבריאות שהתיימרת להבין בו יותר מאנשים אחרים בכנסת הקודמת, הובהר לך.
מיקי לוי (יש עתיד)
באמת, באמת, תעשי לי טובה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא. אז אל תבין אותי לא נכון. בוא, תכבד אותי לפחות כמו שאני מכבדת אותך.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מכבד אותך, אני בהחלט מכבד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כיוון שלא שאלת את חבר הכנסת נחמן שי, כיוון שהוא חושב בדיוק כמוך, לא שאלת אותו אם הוא מבין בנושא, אז בוא תכבד אותי לפחות ככה ואל תשאל אותי אם אני מבינה בנושא.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני יכול לבקש משהו מכם? הנושא הוא קק"ל והמנכ"ל היה באמצע וזה חשוב מאוד מה שהוא אומר והמריבות האלה לא עוזרות לנו. אנחנו רוצים לטפל בקק"ל כי מאמינים ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, מה שאני לא מבינה, אני שמעתי מהמנכ"ל שבעוד שלושה שבועות האסיפה בעצם תצביע על כך שהגוף יעבור להיות גוף מבוקר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
ממש לא.
מאיר שפיגלר
ממש לא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, ממש לא. לא שמעת אותו נכון.
מאיר שפיגלר
יש כאן סטנוגרמה, אפשר לבדוק. אמרתי שבעוד שלושה שבועות, עד שלושה שבועות, האסיפה הכללית אמורה לאשר את הדירקטוריון הנכנס של קק"ל והוא יישב על המדוכה ואמרתי גם מה תהיה ההמלצה שלי כגורם שמנהל את המערכת בפן המקצועי.
היו"ר קארין אלהרר
מה ההמלצה?
מאיר שפיגלר
אבל ברשותך, מעבר לזה, יש לנו עוד ביקורת נוספת של משרד המשפטים. כדאי שיידעו את זה כולם.
מיקי לוי (יש עתיד)
שאלתי אם את מבינה בזה, תגידי לי כן.
מאיר שפיגלר
יש אפשרות לדבר?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, סליחה, אני רוצה לשמוע אותו עד הסוף.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זו לא שאלה לגיטימית, מיקי.
היו"ר קארין אלהרר
הדרגים המקצועיים, אתה תמליץ על הגוף להיות גוף מבוקר?
מאיר שפיגלר
אני ציינתי, כן. אני רוצה רק להמשיך.
היו"ר קארין אלהרר
ברשותך שאלת הבהרה, אני לא מצליחה להבין, יושב כאן המנכ"ל המכובד של קק"ל ואומר שהוא ימליץ - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מצוין, אז בואי נחכה לזה. זה בדיוק המצב שבצלאל התכוון אליו קודם.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, שנייה, חברת הכנסת מועלם - - -

עודד פורר (ישראל ביתנו)

גברתי יושבת הראש, אני יושב פה בשקט, אני חייב לומר. אתם בדיון של צעקות, שגם קצת אני חושב אולי אפילו מבייש את הנוכחים פה ואת האורחים שלנו. אני חייב לומר בעניין הזה, יש פה תחושה של איזה שהוא רצון לרתום את העגלה לפני הסוסים.
היו"ר קארין אלהרר
הסוסים יצאו מהאורווה לפני שנתיים.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

אני ממש מבקש, היו אתמול בחירות בתוך מפלגת העבודה על קק"ל, היום מתכנס הקונגרס הציוני העולמי, עושים את הבחירות למוסדות, ייבחר יושב ראש חדש לקק"ל, אמור להתכנס דירקטוריון חדש לקק"ל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
יפורסם דוח.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

אני חושב שדיון כזה ראוי שהיה מתקיים כבר באמת עם המוסדות החדשים ולא רותמים את העגלה לפני הסוסים. שנית - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני אודה לחבר הכנסת שלא ינהלו את לו"ז הוועדה.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

אני ישבתי בקשב רב, מותר לי אבל לפחות לדבר בוועדה.
היו"ר קארין אלהרר
לדבר בוודאי.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

את הלו"ז אני לא מנהל, לדבר לפחות מותר לי.
היו"ר קארין אלהרר
אני מודה לך.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

עבודת מבקר המדינה היא עבודה חשובה מאין כמוה והביקורת היא ביקורת שבאה כדי לתקן, היא ביקורת שבאה כדי לגרום לארגונים ללכת בדרך יותר טובה ולהתייעל וזה בסדר, וזה נכון, אבל צריך גם לזכור מה היא מהותה של קק"ל. כל הזמן זורקים קק"ל זה קרקעות המדינה, קק"ל זה קרקעות המדינה. חברים, קק"ל זה קרקעות העם היהודי. יכול להיות שמדינת ישראל גם ביקשה מקק"ל לבצע פעולות מסוימות, ואגב הן נתונות לביקורת מתוקף חוק מבקר המדינה, שכל מה שהמדינה מוסרת המבקר יכול לבקר, אבל קק"ל מנהלת את קרקעות העם היהודי ובתוך המכלול הזה אנחנו הופכים ומבינים עד כמה הנושא הזה הוא סופר מורכב. מזה שהכנסת וועדת הכנסת ואזרחי המדינה, הרי בסוף יש גם אזרחי מדינה שהם לא יהודים ומה לעשות שהשקל לשקל שנאסף בקק"ל לאורך השנים, כדי לקנות את קרקעות העם היהודי, מיועד למען קרקעות העם היהודי ולא למען קרקעות כלל אזרחי ישראל, ולכן האלמנטים של השוויון שאנחנו נוהגים בהם במדינת ישראל, כראוי, לכלל אזרחי ישראל, לא בהכרח יהיו קיימים בהיבט של הקרקעות ומה נעשה עם הקרקעות שהן קרקעות העם היהודי.

את כל הדיון הזה, שהוא דיון חשוב, אני באמת חושב שהוא דיון חשוב מאין כמוהו, יש מקום לקיים את הדיון הזה לאחר שיהיה דירקטוריון לקק"ל, לאחר שיהיה יושב ראש חדש לקק"ל - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה זה קשור ל - - -

עודד פורר (ישראל ביתנו)

זה קשור כדי להבין עד כמה הנושא הזה מורכב, מזה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
גברתי היושבת ראש, מה בוער לך לכנס את הדיון להיום? מה קרה לפני יומיים שכל כך היה דחוף לכנס את הדיון להיום?
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אני - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
הדוח עוד לא פורסם, אנחנו לא יודעים מה כתוב בו, מה?
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת סמוטריץ' - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
שקיפות, אז בואי תגלי בשקיפות מה האינטרסים שעמדו מאחורי כינוס הדיון להיום.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת סמוטריץ' - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - - נשב פה בעוד חודש.
מבקר המדינה יוסף שפירא
חבר הכנסת פורר, רק להזכיר לך שלפני מספר שנים, בהיותי שופט בבית המשפט המחוזי בירושלים, הובא לפניי תיק שבו קרן קימת לישראל, הדירקטוריון, היה אז גם היושב ראש דהיום שטנצלר, והם ביקשו שאני אאשר את בחירתו של הדירקטוריון שמינו דירקטור ערבי ואני אישרתי זאת, מיוזמתם.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

בסדר גמור, אין - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
אני רק אומר לך שלא צריך להכניס לזה זיקה של ערבי או יהודי, מפני שמה שאתה בעצם אומר, זה נצטרך ללכת שנים רבות אחורנית ואולי בערכאות וצריך לדעת מי הוא יהודי.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

לא בהכרח, כי אני אומר שבסוף אנחנו לא יכולים לבוא - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני לא הבנתי את - - - ק"ל היא גוף ציוני בתוך הגופים הציוניים ולכן היא לא חלק מהמדינה וצריך לשמר לה את זה.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

כבוד המבקר, אנחנו לא יכולים לבוא ולקבוע לגוף את - - - באותה מידה - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
ועוד דבר אחד, יש פה אזרחי מדינה, גם מהמגזר הערבי דרך אגב, שלמדו פה בבתי ספר מאז קום המדינה, לרבות עבדך הנאמן, וכל שליש שנה כשהיינו מקבלים תעודה ובכל סוף שנה בתעודת המעבר כשהמועצה הפדגוגית של המורים החליטה להעביר אותך מכיתה לכיתה, הוכרחנו להדביק בול של קרן קימת שעלה כסף לכל תלמיד ותלמיד, כולל תלמידים מהמגזר הערבי.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

אני חייב לומר, אם אני הובנתי לא נכון בהקשר של יחסי ערבים-יהודים, זה ממש לא העניין, אבל יש פה אלמנט שהוא אלמנט משפטי, שאני חושב שגם תסכים איתי במובן הזה, שאתה לא יכול לבוא כמדינת ישראל לקרקע שנרכשה לא על ידי מדינת ישראל, אלה לא אדמות שהן אדמות מינהל, אלה אדמות בבעלות קק"ל מתוקף איזה שהוא עניין משפטי כזה או אחר, ולבוא ולהגיד לו 'מעכשיו אדוני - - - ', אתה יכול לעשות את זה, אם אתה רוצה להפקיע את הקרקעות, 'מעכשיו, אדוני, הקרקעות האלה מוגדרות כקרקעות מדינה, על כל המשמעויות שלהן'. אני חושב שהדיון הזה בינינו רק מבהיר עד כמה הנושא הזה הוא נושא מורכב.

אני חושב שמן הראוי, וברמה המשפטית אני חושב שיושבים פה מספיק משפטנים, בכירים ממני בוודאי, שיסכימו ושיגידו שלא יקרה שום נזק, לא לקק"ל ולא למדינת ישראל אם נחכה ארבעה שבועות או חמישה שבועות, שיהיה דירקטוריון חדש, יהיה יושב ראש חדש, נשמע את עמדתם - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה זה קשור לזהותו של הדירקטוריון? זה מה שלא קיבלתי הבהרה.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

כי עולים פה נושאים סבוכים, עולים פה נושאים סבוכים ברמת המשפט המנהלי, עולים פה נושאים סבוכים גם ברמת הטענות שמעלים פה על תרומות מחו"ל. אני גם ממש לא יודע מה האמת, אני לא יודע מה האמת, אני לא יודע אם אפשר או אי אפשר.
היו"ר קארין אלהרר
יושב פה המנכ"ל, מיד נשאל אותו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל אף אחד לא רוצה לשנות את חוק קק"ל, בסך הכול מדברים על - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל זה ישנה אותו. אבל, מיקי, זה מה שאתה לא מבין, מחילה, זה ישנה אותו. אם אתה תהפוך אותו לגורם מבוקר משפטית - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא ישנה שום דבר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
תגיד את זה עוד עשר פעמים זה לא יהפוך את זה לנכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אף אחד לא רוצה לשנות את חוק קק"ל.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, סליחה, יושב כאן המנכ"ל, הוא בוודאי יכול לנפק לנו את הנתונים. אני כאילו באמת לא מצליחה להבין מה חשובה לי זהות הדירקטוריון לצורך העיקרון ש - - -

עודד פורר (ישראל ביתנו)

אולי יבוא הדירקטוריון ויגלה לנו החלטה אחרת, שהוא עושה את זה וולונטרית.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אתמול נבחר יושב ראש חדש שאמר תחת כל רדיו וכל טלוויזיה שהוא בעד שקיפות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל אנחנו לא נגד שקיפות, השאלה אם שקיפות זה אומר עכשיו להפוך אותם לגורם מבוקר על פי חוק, שיש לזה עוד השלכות.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

יכול להיות שזה מה שתהיה - - - אבל לא בכפייה.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה. תגיד לי, באמת, חבר הכנסת סמוטריץ', אני תמהה, למה זה כל כך מטריד אותך שהם לא יהיו מבוקרים?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני חוזר ומסביר, את מערבבת מושגים. יש גוף מבוקר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני לא - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
את לא עורכת דין, קארין - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה אתה אומר?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
סליחה, את כן. אני חוזר בי לפרוטוקול, היא עורכת דין, חברתי המלומדת. כן, לא גאווה גדולה, לפחות כלפיי. חזרתי בי, מחילה. אבל את מערבבת מושגים. יש גורם מבוקר כמובנו על פי חוק, בסדר? זה סטטוס שמעבר לביקורת במובן שאנחנו בשפה הפשוטה קוראים לה, זה סטטוס שיש לו עוד השלכות.
היו"ר קארין אלהרר
נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה לא רק השלכות במובן של ביקורת, במובן שאנחנו כבני אדם רגילים קוראים לה. להפוך את קק"ל לגורם מבוקר כמשמעותו על פי חוק, יש לזה השלכות רוחב גדולות, על התרומות, רק 5%, 280 מיליון שקל, או דולר, לא יודע כמה אמר המבקר, אני לא מזלזל בכזה סכום של תרומות - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
100 מיליון זה ביני ובינך רק, אני מבין? אמרתי 180, לא 280.
היו"ר קארין אלהרר
בקטנה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
180 מיליון. גם בזה, אדוני המבקר, עם כל הכבוד, אני לא מזלזל, זה הרבה כסף שבא לעם היהודי, לדברים טובים כאן במדינת ישראל, אני לא מזלזל בזה. יש לזה עוד השלכות שחבר הכנסת פורר דיבר עליהן, אפשר לומר אותן בצורה יותר מפורשת, נכון, יש לפעמים מתח מובנה בין מדינת ישראל כמדינת חוק דמוקרטית שמחויבת לשוויון, לבין מוסדות ציוניים שמנהלים קרקע של העם היהודי, ומה לעשות בעניין הזה, עם כל הכבוד לבולים שאדוני וכנראה גם הוריי שילמו לקק"ל, עדיין זאת חברה של העם היהודי והיא צריכה לנהל את אדמותיה עבור העם היהודי ויש לזה נגזרות. אדוני לא חייב להסכים לזה, אבל בואו נשים את הדברים על השולחן. להפוך את קק"ל לגורם מבוקר זה למשוך בסטטוס הזה גם את כל ההשלכות האלה.

זה אגב ויכוח פוליטי. כאיש פוליטי ימני, ואללה, אני לא מתכחש לזה, אני מתנגד לזה. אני בעד שקק"ל תוכל להמשיך להתנהל כגוף ציוני ולא תהיה כפופה לכל עקרונות - - -
היו"ר קארין אלהרר
ציוני זה אי סדרים, נכון?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, רגע, לכן אמרתי שאת מערבבת. צריך למצוא את הדרך להחיל - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אם לא תהיה שקיפות כמו שאת חושבת אז יהיו אי סדרים? אני ממש לא מבינה, גברתי.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, תהיה שקיפות.
היו"ר קארין אלהרר
חברת הכנסת מועלם, זו לא עמדתי הפרטית שהבאתי מ - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז אם ככה, אז בואי נחכה לדיון הזה כשיהיה דוח מבקר המדינה. מה הבהילות לכנס את הדיון הזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל הדוח לא מדבר על זה, זה בדיוק העניין. דוח המבקר רק חלק מעוד - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יושב פה חבר הכנסת מיקי לוי ובא בטענות למנכ"ל משרד המבקר ואומר לו 'תגלה לנו קצת, שיהיה לנו בשר', אני משתמשת במילים שלו. אז בואו נחכה, כשיהיה דוח מבקר המדינה וייתן בשר - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש לבדוק את הפרוטוקול, לא אמרתי את זה, אמרתי, בבקשה, אם עשית ביקורת, אנחנו מבקשים לדעת מה עלה בביקורת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
והסביר לך המבקר וגם מנכ"לו שבשלב הזה אי אפשר להגיד לנו ובואו נחכה רגע שזה יהיה מוכן.
מיקי לוי (יש עתיד)
ברגע שהוא אמר לי שצריך להעביר את זה למבוקר ולחכות לתגובתו ורק לאחר מכן, אני עמדתי במקומי ולא ביקשתי יותר כלום. אמרתי שאני מבקש לעתיד לבוא שקיפות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אנחנו בעד שקיפות. אבל בואו נחפש דרך - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כולם בעד שקיפות, אני לא חושבת ש - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז בואו נחפש דרך להחיל את השקיפות לא דרך להפוך את קק"ל כסטטוס לארגון מבוקר.
מיקי לוי (יש עתיד)
הביאו את כל הקואליציה, סימן שזה דיון חשוב. כל הקואליציה הגיעה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
גברתי יושבת ראש הוועדה, אם כולנו בעד שקיפות, בואי נמצא את הדרך להחיל שקיפות בלי שזה יפגע במטרות של קק"ל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בואו נקיים את הדיון הזה בעוד חודש, יכול להיות ש - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
בדיוק, וזה אומר לא להפוך אותה לגורם מבוקר. אז אומר לך המנכ"ל שהם הולכים להציע דרך שתהיה שקיפות והכול יהיה פומבי וגלוי וידוע, אבל לא תהפכי את קק"ל לגוף מבוקר כמשמעותו על פי חוק, כדי שלא יהיו לזה את כל תופעות הלוואי. אלא אם כן רוצים להפוך אותה לגוף לא ציוני, וזה בסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
גברתי היושבת ראש, אין הצבעות, אני תמה בשביל מה הוזעקו כל חברי הקואליציה.
היו"ר קארין אלהרר
לא כרגע, חבר הכנסת לוי.

עודד פורר (ישראל ביתנו)

יש לי שאלה לכבוד המבקר, האם מצב שבו קק"ל באה ואומרת 'אני מבקשת מהמבקר להשית עליי את הביקורת, להחיל עליי ביקורת אפילו שהיא לא מתוקף חוק', האם זה פוגע, האם זה יפגע בעבודתכם? האם לא תוכלו לבצע אותה כראוי?
מיקי לוי (יש עתיד)
עליזה, אין הצבעה, בשביל מה הזעקת אותה?
מבקר המדינה יוסף שפירא
זה לא פוגע, בוודאי, להיפך, זה רק מסייע, אבל בשביל לסייע צריך לדעת למה מסייעים, לכן יש צורך בהחלה של הביקורת. יש מקטעים שאפשר לעשות את ההחלה, כפי שציינתי קודם, ויש מקטעים שיש צורך בעזרת החוק לעשות אותם. לכן יש צורך. נושא התרומות הוא גם מוזר בעיניי, הוא פן אחר, מפני שיש לנו מבוקרים כמו הדסה, למשל, ורבים המה, כמו שאומרים, וכל מי שירצה לחמוק מביקורת המדינה יבקש לקבל תרומות, יקבל תרומות ויגיד 'אה, כעת זה יכול להזיק לי, למוטט את המפעל שלי', מפעל במרכאות, כן? ובכך להתחמק מביקורת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אדוני המבקר - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
שאלה, ברשותך. שאלה, גברתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני לא שומעת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתה לא חושש שלמהלך הזה תהיה השפעה על התורמים?
מבקר המדינה יוסף שפירא
אני לא חושש ואמרתי את זה כבר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הם פתאום יהיו חשופים לדוחות, לביקורת, ל - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
אם תביא נתונים, קודם כל, תביא נתונים שאותו סכום שנקבתי, אולי הוא לא מדויק, אבל גם האחוזים, אם זה 4% או 5%, כמה מתוך אותם סכומים שמגיעים כתרומה התורמים אכן מנצלים את הסעיף שהם יכולים לקבל את זה כהוצאה בדוח הכספי שלהם לשלטונות המס.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, להיפך, אני לא רוצה לחשוף אותם למקום שהם פתוחים ליותר דוחות. אנשים לרוב תורמים - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
לכן אני אומר לך, יש אנשים שתורמים לא רק כספים, הם תורמים קרקעות, הם תורמים נכסים שונים אחרים ולא מבקשים פטור.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מהבדיקה שלך אתה אומר שלא תהיה לזה השפעה, זאת אומרת - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
והנה, אומר פה גם היועץ המשפטי של הוועדה, הראיה שהתרומות לא ירדו, אנשים לא סירבו לתת תרומות כתוצאה מכך שאנחנו עושים ביקורת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל כי לא אספת אותם בסטטוס לזה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה לגבי המשמעות של הלחץ - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, חזן, שולי מחכה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש פה דיון מעניין. אני לא רוצה להוסיף דברים לאומה, אני באמת רוצה להבין.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת חזן, במחילה. חברת הכנסת מועלם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אדוני המבקר, לא נראה לי שקק"ל, שזה גוף שקיים שנים רבות, עוד לפני קום מדינת ישראל וכינונו של מוסד מבקר המדינה, לא ירצו ביקורת כדי להתחמק מלדווח על - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
האומנם?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן, האומנם.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זאת השאלה, האומנם?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני חושבת שלשאלה הזאת אין מקום. הם רוצים ביקורת, הם לא רוצים ביקורת של המבקר.
היו"ר קארין אלהרר
למה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני לא פה בשביל לענות למה לא המבקר, אני שואלת שתי שאלות. ראשונה, שכבר התחלתי איתה קודם, האם לא נכון לנו לחכות לדיון העקרוני על החלת הביקורת על קק"ל ליציאת דוח מבקר המדינה. שאלה אחת ראשונה. שנייה, האם אנחנו יכולים ליצור מציאות שבה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למה זה קשור? לא הבנתי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בסדר, אם תגידו לי שזה לא קשור, אני אקבל את עמדת האנשים המלומדים פה, רק תגידו למה זה לא קשור. אל תגידו לי שזה לא קשור ובזה נסתפק.
היו"ר קארין אלהרר
שאלה שנייה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שאלה שנייה, קק"ל מציגה ביקורת תמידית לאורך כל הדרך, ארבעה גופים חיצוניים, אומר המנכ"ל, וגוף אחד פנימי. בואו נדבר רגע על המציאות שבה אף אחד ממי שחושב שצריך להחיל עליה את ביקורת המדינה, גוף חשוב לכל הדעות, בעצם מה האמירה, מה שהגופים האלה עושים זה לא ביקורת? אז בואו, אז תגלו לנו. ואם אי אפשר לגלות לנו, אז בואו נחכה לדוח שלכם, ואם בדוח שלכם יגידו שהביקורת שמתקיימת עד היום היא לא ראויה, היא לא מקצועית, היא לא באמת מבקרת, אז נוכל להתחיל את הדיון מחדש.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני רוצה, אדוני המבקר, לפני שאתה משיב לדברים, את תגובת היועץ המשפטי של הוועדה.
מאיר שפיגלר
אני שתקתי, באמצע דבריי קטעו אותי מספר רב של פעמים, רק להשלים תשובה לשאלה שאת שאלת.
היו"ר קארין אלהרר
כן.
מאיר שפיגלר
אז קודם כל אני רוצה לומר לחבר הכנסת מיקי לוי, נזכרתי, אני אישית העברתי את הדוחות הכספים של קק"ל ליושב ראש המפלגה שלך. אני חוזר ואומר, אני אישית העברתי במייל את הדוחות הכספיים ליושב ראש המפלגה שלך והוא גם השיב לי בתודה. נתחיל ככה. כלומר קק"ל לא מסתירה דבר וחצי דבר, היא מיוזמתה העבירה את הדוחות לנוכח הרצון לדעת מה קורה בהתנהלות השוטפת שלה בפן הפיננסי. אנחנו עשינו את זה, אנחנו נעשה את זה, אין לנו שום בעיה עם זה. גם לא הייתה לנו בעיה, לפחות בתקופה האחרונה.

מעבר לביקורות שציינתי, יש ביקורת נוספת של משרד המשפטים, במסגרת רשם ההקדשות, שמתוקף היות קק"ל חל"צ אנחנו כבר כפופים אליה. אני רק אציין לחברת הכנסת מועלם, מבקר המדינה ביקר אותנו בסוגיית האמנה, לא באופן כללי לגבי כל הפעילות של קק"ל. אני חוזר ואומר, אני בעד ביקורת, אנחנו בעד שקיפות, אנחנו עושים כל אשר לאל ידינו כדי שזו לא תהיה מילת סרק, אלא מעשים בפועל בשטח ולכן מהבחינה הזאת, הגם שנאמרו כאן לא מעט דברים, לבוא ולציין שקק"ל היום זה חור שחור, אלה כנראה דברים שקשורים לאסטרונומיה ולא למציאות בת ימינו.
היו"ר קארין אלהרר
זה לא אני אמרתי, זה מישהו שהיה מעורב בעבודת קק"ל בחודשים האחרונים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
היה מעורב, התמודד לתפקיד פוליטי.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, ופנו אליו אנשים מתוך הארגון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
פנו אליו אנשים, נו.
היו"ר קארין אלהרר
לא אני.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל אי אפשר להתעלם מזה שזו פוליטיקה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, תן לו להשלים. יש לך עוד משהו?
מאיר שפיגלר
אם יש לכם עוד שאלות, אני אשיב בחפץ לב.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, תיכף נראה לגבי השאלות. אדוני המבקר, בבקשה.
מבקר המדינה יוסף שפירא
אכן לא כל גוף או מוסד ממשלתי, משרד ממשלתי, מעוניין בביקורת, לפעמים זה מפריע, לפעמים באים וגוזלים כמה שעות עבודה, לא נעים. אנשים לא אוהבים כל כך ביקורת, מטבע האדם, אבל גם דברים טובים זקוקים לביקורת. יש הצגה טובה, יש מבקר, יש ספר נהדר, יש מבקר ספרות ואף אחד לא בא בטענות. יכול להיות שיש גופים שיש להם מערך ביקורת, אולי לפעמים מסורבל יותר או מסורבל פחות, ויש מבקר פנים ויש גופים שזו חובה שיהיה מבקר פנים, ויש ועדת ביקורת, ויש גופים שהם למהדרין גם מזמינים ועדות אחרות שיבדקו אותם. אם הטיעון הוא ש'די לי במה שיש', לאותו מבוקר שיש לו כמה מבקרים כאלה, אז לא צריך את ביקורת המדינה, מה יעשו כל המבוקרים? ירוצו ויזמינו עוד ביקורת ועוד ביקורת ויגידו למבקר המדינה 'חדל'.

זה לא פתרון. ביקורת המדינה, יש לה את הסמכויות שלה, שאין למבקרים פנימיים ושאין לוועדות ביקורת ושאין לאותן כל מיני ועדות חיצוניות, בין אם בראשן יושב שופט בדימוס ובין אם לאו, לקבל מסמכים. תקראו את חוק יסוד מבקר המדינה - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז מה המשמעות מבחינת קק"ל, אם תוחל עליה ביקורת של מבקר המדינה? אולי זאת שאלה שאנחנו צריכים לשאול.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
היא תוגדר גורם מבוקר.
מבקר המדינה יוסף שפירא
דינה יהיה כדין כל מבוקר בישראל, לרבות נשיא המדינה, שהוא גם ביקורת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל, אדוני, זה לא רק ביחס ביקורת. עוד פעם, הבעיה היא שזה משנה את הסטטוס, זה לא שאלה של להחיל ביקורת. ברגע שהסטטוס הוא גוף מבוקר - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
אנחנו לא פה בוויכוח משפטי.
היו"ר קארין אלהרר
אתה יכול להסביר לי את הטענה? כי אני לא מצליחה להבין.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז אני רוצה להסביר. כשהופכים את קק"ל, זו באמת נקודה חשובה, לגוף מבוקר כמשמעותו בחוק, יש לזה שתי השלכות. השלכה פרקטית, שמבקר המדינה מוסמך לבקר אותה, להפעיל את הביקורת שלו עם כל הסמכויות שיש לביקורת המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
שזה החלק שאתה מסכים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
שזה דבר מבורך, אני לא נגד ביקורת, אף אחד לא נגד ביקורת.
היו"ר קארין אלהרר
הגענו להסכמה במשהו.
מיקי לוי (יש עתיד)
הסכמה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל זה הופך גם את קק"ל לסטטוס של גוף שהוא בעצם חלק מהמדינה ומחיל עליו עוד נורמות - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה לא נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה מחיל עליו עוד נורמות של המשפט המנהלי הישראלי וזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
וזה רע?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כן, לשיטתי.
היו"ר קארין אלהרר
תגיד לי למה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני מסביר לך. קק"ל היא גוף ציוני ואני רוצה שהיא תוכל להמשיך להתנהל באוריינטציה ציונית ויש לא פעם מתח מובנה בין האוריינטציה הזאת לבין ערך השוויון שפה מועלה על ראש שמחתנו. זה פוגע - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו לא רוצים - - - רק ביקורת - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
רגע. זה פוגע - - - היושבת ראש, שאלת אותי. את שאלת אותי שאלה, אני רק אסיים לענות.
היו"ר קארין אלהרר
כן, אני רוצה לשמוע.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה מחיל עליה נורמות מסוימות, שאני חושב שזה בעיה, זה פוגע לה ביכולת להמשיך ולקבל הכרה לצרכי מס על תרומות בארצות הברית, זו בעיה.
היו"ר קארין אלהרר
חכה רגע, לפני המס אני רוצה להתעכב על הטיעון הקודם. אתה הרי עורך דין - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
בעוונותיי הרבים.
היו"ר קארין אלהרר
אז אתה מכיר את פסק הדין של בית המשפט בנוגע לכרמיאל.
דוד ביטן (הליכוד)
למה, אם הוא היה עורך דין אז הוא היה מכיר?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
רגע, אלה שני דברים. את מדברת על המינהל, שהוא אורגן של המדינה. מה שבג"צ אמר, זה שמה שלמדינה אסור לעשות בעצמה אסור לעשות גם באמצעות גופים אחרים. קק"ל היא לא גוף של המדינה, ואני אומר גם לאדוני המבקר, עם כל הכבוד, קק"ל זה לא מדינת ישראל, זה לא שייך למדינת ישראל. זאת חברה, זה גוף שהוקם על ידי העם היהודי לפני שקמה מדינת ישראל. ונכון, יש אנשים שלא אוהבים את העובדה שיש מדינת ישראל ולצדה ממשיכים לפעול עוד ישויות משפטיות שהן לא חלק מהמדינה, אבל זה המצב.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו לגמרי אוהבים, אבל על פי ההסכמים הם אמורים לשפוך כסף לקופת המדינה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני לא מכיר את ההסכמים החדשים, אני גם לא יודע מה זה 'לשפוך כסף לקופת המדינה', הרי את אותו כסף שקק"ל תעביר למדינה, את הכסף הזה יממשו בהתאם לביקורת. הרי אף אחד לא חושב שהמיליארד שקל הזה עכשיו, לקחת - - -
היו"ר קארין אלהרר
ביקורת של מי?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
קארין, אי אפשר לערבב, שוב, מחילה. את אותו כסף שקק"ל תעביר למדינה הכסף ינוהל על ידי המדינה ומי שיוציא את הכסף הזה יהיה מבוקר. אני מדבר עכשיו על איך שקק"ל מתנהלת.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, סליחה, אבל האם היא מעבירה את כל הכסף שהיא מחויבת למדינה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל מה זה קשור לביקורת? אם המדינה חתומה איתה על הסכם והיא לא תעביר את הכסף המדינה תתבע את הכסף.
היו"ר קארין אלהרר
כן, כל היום היא תובעת אותו.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, היא אומרת מה יקרה אם ההסכם לא ימומש, מה יעזור מבקר המדינה? הוא יממש את ההסכם? מה, מבקר המדינה חתום על ערבות, הוא יממש את ההסכם הזה? אם המדינה חתמה על הסכם עם קק"ל, קק"ל תעמוד בחלקה בהסכם ואם לא, המדינה תתבע אותה, מה זה קשור למבקר המדינה?
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. אדוני המבקר, למיטב ידיעתך - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש מהיועץ המשפטי לקבל חוות דעת משפטית, האם הגוף שיהפוך לגוף מבוקר, וכאן הסכמנו על זה שהוא צריך להפוך להיות מבוקר, נכון?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
שהוא צריך לעמוד לביקורת, לא להפוך בסטטוס למושג של גוף מבוקר. זה הבדל גדול.
מיקי לוי (יש עתיד)
האם זה מבטל את מעמדו כמוסד ציוני.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מה ההשלכות המשפטיות הנוספות, מעבר לעובדה הפרקטית שהמבקר יוכל לבקר. מה זה אומר להגדיר אותו - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, תראה איך אני עוזר לך, גם אני רוצה להישאר ציוני.
היו"ר קארין אלהרר
הציונות לא רשומה על שמכם. בואו, כולנו רוצים שהגוף יהיה ציוני.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לכן אני חושב שאתם טועים בדרך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
קארין, אל תיקחו את זה למקום הזה. השאלה שנשאלת שוב ושוב היא מה המשמעות של להפוך את קק"ל לגוף שמבוקר על ידי מבקר המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, סליחה, משרד האוצר כאן?
נחמן שי (המחנה הציוני)
המשמעות היא רק טובה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לשיטתך. - - - ויכוח פוליטי - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אנחנו רוצים להבין מה המשמעות. נחמן, אפשר לקבל - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא לשיטתי, לשיטתו של עם ישראל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אתה מדבר בשם עם ישראל, נחמן? נו באמת.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני מכיר את עם ישראל לא רע.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
גם אני קצת חלק ממנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, הוא לא יכול לדבר בשם עם ישראל?
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני אראה לך מכתבים של - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני אראה לכם מה שאני קיבלתי.
קריאה
אני מבקש מיושבת הראש לנהל את הדיון.
היו"ר קארין אלהרר
לא, באמת. הריאות שלי לא מספיק חזקות.
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, נחמן עם ישראל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל רק הוא? אני בעד שהוא עם ישראל, אבל גם אני קצת.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה - - -
קריאה
בצלאל, יש יושבת ראש, תנו לה לנהל את הדיון.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה רגע לשאול, נציג משרד האוצר, האם בהתאם לכל הסיכומים ביניהם לבין קק"ל כל הכספים שאמורים לעבור מועברים? כל שנה אתם מקבלים כספים מקק"ל?
צחי דוד
אין הסכם בתוקף, אני אסביר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אין הסכם, עוד לא צריך לעבור כסף.
היו"ר קארין אלהרר
אז מה אתם מבלבלים לי את המוח?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
את שאלת אם הם שופכים מיליארד שקל לקופת המדינה. זו שאלה שלך, לא שלי.
היו"ר קארין אלהרר
אבל הם מחויבים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אין שום הסכם.
מאיר שפיגלר
אני יכול לענות במקומו.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אין שום הסכם, הם לא היו חייבים כלום.
מאיר שפיגלר
אפשר לענות במקומו?
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני רוצה שהאוצר יענה.
מאיר שפיגלר
אבל הוא לא מכיר את הפרטים כמוני.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, אז תענה אתה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה חלק מהבעיה, שהאוצר לא מכיר את הפרטים. זו הבעיה.
היו"ר קארין אלהרר
נכון, אבל האוצר רוצה לענות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מאיר, תן לו לענות, מה אכפת לך?
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, האוצר רוצה לענות. תודה.
צחי דוד
אני כופר באמירה שהאוצר לא מכיר את הפרטים. אני אנסה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זו הטענה של קרן קימת, לא שלי.
צחי דוד
אני כופר באמירה של קרן קימת ואני אחדד.
היו"ר קארין אלהרר
זה נרשם בפרוטוקול.
צחי דוד
ההסכם שנחתם לאחרונה בין השר אבי גבאי לבין קק"ל ועוגן בהחלטת ממשלה מחייב עוד המשך של חתימת הסכם מפורט. עוד לא הועברו כספים לפיו, אז אני לא יכול להגיד לכם אם משהו עבר או לא עבר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
עוד לא היו צריכים.
צחי דוד
זה ביישום. אנחנו טרם חתימת ההסכם המפורט, ההסכם, נקרא לו המשפטי. אז אין לי מה להגיד על אם עבר או לא.
קריאה
אבל אתה יכול להגיד את הסכום של ה - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה כסף?
צחי דוד
ההסכם שאבי גבאי חתם עליו מספר על 1.2 מיליארד בשנת 2016.
מאיר שפיגלר
1.19.
צחי דוד
סליחה, 1.19, 1.2, עיגלתי. ובכל שנה לאחר מכן, אמור להיקבע כעת במשא ומתן מול קק"ל, ההסכם מדבר על נוסחה, כמו שמופיע בהחלטת הממשלה, שמדברת על ההעברות שקק"ל מקבלת ממקרקעין, מופחת מזה הוצאותיה והיתרה תועבר למדינה במכפלה של 0.8, 80% מהיתרות.
היו"ר קארין אלהרר
שאלה נוספת, מה השווי המוערך של אדמות המדינה שקק"ל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אדמות קק"ל, לא אדמות המדינה.
צחי דוד
השווי המוערך של אדמות קק"ל - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
יש לכם כבר מדינה אחת שהקמתם אותה ביהודה ושומרון, זה בסדר, מה עוד אתם רוצים?
אורן אסף חזן (הליכוד)
הנה יצא המרצע מן השק, הכול ויכוח פוליטי.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אדמות קק"ל זה לא אדמות מדינה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הנה, נחמן, יצא המרצע מן השק. הנה, אתה בשביל פופוליזם זול וכותרת מוכן להפקיר את אדמות אזרחי ותושבי מדינת ישראל לפלסטינים. יצא המרצע מן השק.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה לא אדמות מדינה, זה אדמות העם היהודי. על זה הוויכוח, זה ויכוח פוליטי, אז אל תעטפו אותו בשקיפות, זה בדיוק הצביעות שלכם. זה ויכוח פוליטי, נחמן, אז אל תעטפו - - - זה לא פייר - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
- - - אדמות קק"ל - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אין פה ויכוח בגלל הביקורת בוועדת הביקורת, אבל הנה זה הפרצוף, רוצים לעשות עוול היסטורי לכל העם היהודי רק בשביל כותרת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
נחמן, זה לא פייר שאתם עוטפים את הוויכוח הפוליטי אידיאולוגי שלכם במושגים של שקיפות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
נחמן, אני מעריך אותך מאוד, אבל יפות הנפש הזאת היא לא לעניין, היא פשוט לא לעניין.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, אבל זאת האמת, אתם לא רוצים שאדמות קק"ל ימשיכו להיות מנוהלות לטובת העם היהודי ואתם מצפים את זה במילים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתה רוצה שאת האדמות האלה בסופו של יום - - - הרי הפלסטינים קונים אדמות בכל מקום, קונים בקרית שמונה, קונים בראש פינה, קונים בנגב. לא מספיק לנו? אני לא מבין אותך.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה כמו שהשמאל תמיד מדבר על זכויות אדם ואיכות סביבה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, אנחנו בעד, אנחנו ציונים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
זו לא ציונות. להגיד לו 'הקמתם מדינה שלכם בהתיישבות' זה לא ציוני.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
איך חבר הכנסת נחמן שי קפץ על זה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל בואו נכבד את היושבת ראש. סליחה, בואו נכבד את היושבת ראש וניתן לה לנהל את הדיון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תגיד לי - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אלה לא אדמות מדינה, אלה אדמות של העם היהודי וזה הבדל גדול.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מאה אחוז, העם היהודי במדינת ישראל, זה ממש לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה רגע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מבקש לכבד את היושבת ראש. בצלאל, תנו לה לנהל את הדיון, בבקשה.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה רגע, תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם נצא מכאן בהסכמה שזה נתון לביקורת דיינו. זה הכול.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
גם הוא רוצה, הוא גם מסכים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הוא אומר לך בעצמו שהוא מסכים לביקורת.
מבקר המדינה יוסף שפירא
אולי נאמר בבדיחותא לבצלאל שאתה יכול עכשיו לקחת קרדיט ולומר 'כאן ייסדתי את מי הוא ציוני'.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, אני לא צריך לקבל ציונים מאדוני. עם כל הכבוד. אני חבר כנסת ואני לא מוכן לזה, זה לא ראוי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני המבקר, זה לא הגון. אני אוהב אותך ומעריך אותך, אבל זה לא השיח.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חברים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כולם פה מסביב לשולחן מסכימים לביקורת וחושבים שהיא נכונה, אבל - - -
מבקר המדינה יוסף שפירא
לכן אני אומר שהוויכוח הזה בין מפלגות שונות פה, נמצאים פה חברי הכנסת מטעמם, הוא לא לעניין. זה הכול.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בדיוק, בשביל זה, אתה רואה, יושב מקשיב בסבלנות ובשקט.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתה לא מקשיב ואתה לא בסבלנות, שקט עכשיו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה נקרא מקשיב בסבלנות?
קריאה
יחסית, הכול יחסי. דווקא היום הוא רגוע מאוד.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת פורר, ואף אחד לא מפריע לו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שגברתי רואה עד כמה הדיון טעון ועד כמה יש פה נושאים שדרושים בירור. אני חייב לומר בהקשר של האיסור בנושא של התרומות, אגב, יכול להיות ששקיפות וביקורת של המבקר גם תוביל לזה שיתרמו יותר.
היו"ר קארין אלהרר
למשל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לכן חשוב לומר, אני חושב שזה כחוט השני בין חברי הוועדה, אין התנגדות לביקורת, יש השלכות שאנחנו היינו רוצים לקבל את ההבנות לגביהן. מה, למשל, ההשלכה המשפטית? קטונתי, צריכה להיות פה חוות דעת משפטית, מלומדת, מנומקת, מה ההשלכה של זה לגבי המעמד של קק"ל כמוסד ציוני ומה תהיינה ההשלכות לזה שמכפיפים אותו לחוק מבקר המדינה. לי חשוב לדעת כדי לדעת את העמדה הזאת.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שנייה, אני מסיים ובזה לא תשמעו אותי יותר.
היו"ר קארין אלהרר
למה? אולי נרצה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אני באמת אומר. שנית, אני חושב שבגלל הכובד של הדיון הזה אני הייתי רוצה לשמוע גם את עמדת הדירקטוריון, זה יכול לייצר לנו לוח זמנים שהוא סביר בהחלט, של מספר שבועות, כדי להתכנס פה מחדש עם חוות הדעת, עם עמדת הדירקטוריון החדש ונראה, אולי בא לציון גואל.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני רק רוצה לשאול. יושב כאן המנכ"ל ואומר, 'חוות דעתי האישית', והוא מכיר את הארגון, הוא לא בא מבחוץ - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זו חוות דעתו המקצועית.
היו"ר קארין אלהרר
חוות דעתו המקצועית. הוא מכיר את הארגון יותר ממני וממך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יכול להיות שיבוא דירקטוריון שיגיד למנכ"ל, 'סליחה, עם כל הכבוד אתה לא המנכ"ל'. גם זה יכול לקרות.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק שואלת. חבר הכנסת פורר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא שאני מאחל לך את זה, אבל אני אומר, צריך להבין מה המשמעות - - -
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת פורר, מדובר באדם - - - כמה זמן אדוני המנכ"ל נמצא בארגון?
מאיר שפיגלר
שנתיים וארבעה-חמישה חודשים.
היו"ר קארין אלהרר
שנתיים וארבעה-חמישה חודשים, שזו עבודתו יום יום, הוא קם בבוקר וזה מה שהוא עושה. חוות דעתו המקצועית אומרת 'אני הולך להמליץ שמבקר המדינה יפקח על הארגון הזה'. עכשיו אני שואלת, בפטרונות שלנו איך אנחנו חושבים שאנחנו יודעים יותר טוב ממנו?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני שואל אותך, בפטרונות שלנו, האם חודש שלם אנחנו לא יכולים להמתין כדי לקבל חוות דעת משפטית?
היו"ר קארין אלהרר
אני חושבת שאנחנו עוסקים בזה כמה שנים טובות, אבל בסדר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אדוני המנכ"ל, אמרו פה בשמך, אתה רוצה עכשיו שנכפיף את קק"ל, להפוך אותה לגורם מבוקר בחוק מבקר המדינה?
היו"ר קארין אלהרר
המליץ, כן.
מאיר שפיגלר
אמרתי שאני אמליץ, אני לא חוזר בי, רק לא זכיתי לסיים את דבריי. ציינתי את הגורמים - - -
היו"ר קארין אלהרר
חשבתי שכן.
מאיר שפיגלר
לא, רק לשאלתך הספציפית, ציינתי שישנם חמישה גורמים שבהם זה מבקר המדינה לעניין האמנה ורציתי להשיב ולומר שקק"ל נחנקת, קשה מאוד, כמעט בלתי אפשרי לתפקד במצב שכזה. המערכת הופכת להיות מערכת שהיא בעצם מצאת החמה ועד צאת הלבנה הולכת ועוסקת אך ורק במתן מענה. אנחנו רוצים לפעול, אנחנו רוצים ביקורת, על בסיס מה שאמר מבקר המדינה, עם הסמכויות שיש לביקורת של מבקר המדינה ביחס לגורמים אחרים, אנחנו נשמח, לפחות אני אשמח לכך, שיסירו את הביקורות הנוספות. אנחנו פשוט לא מצליחים כמעט לתפקד. זה כמעט, אני אומר לכם את זה, זו לא קלישאה, זו מציאות עגומה מבחינתנו, קשה מאוד. אנחנו בהחלט היינו רוצים לקבל ביקורת, אנחנו בעד שקיפות, הביקורת מבחינתנו היא ביקורת בונה שמסייעת, היא מהווה כלי עבודה, אבל אי אפשר לחנוק את הגוף. הגוף, רבותיי, היום חנוק, וכדאי שחברי הוועדה יידעו את זה.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק רוצה לשאול, לחדד, אתה מקודם אמרת שבהגינות שאתה היית ממליץ כן להפוך את הגוף לגוף מפוקח, אני שואלת את זה, אני מניחה שאתה מכיר את כל המנגנונים, את כל הביקורות הקיימות, הגם שקיימות כל הביקורות, אתה עדיין עומד מאחורי דבריך?
מאיר שפיגלר
כן. אני אומר, אני במקרה הייתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
בדקת את כל ההשלכות שכרוכות?
מאיר שפיגלר
הייתי פקיד ציבורי במשרדי ממשלה, מכיר טוב מאוד את הגוף שנקרא מבקר המדינה ואני אומר את דבריי בצורה מפורשת, שאינה משתמעת לשתי פנים לדירקטוריון קק"ל החדש.
קריאה
אני יכולה לשאול משהו?
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת דב חנין ביקש זכות דיבור קודם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, גברתי יושבת הראש. אני לא נמצא בדיון הזה מתחילתו, אבל אני חייב להביע תמיהה על הדיון, לפחות מהשלב שאני הצטרפתי אליו, ואני אומר לכם את השורה התחתונה. מי שלא מעוניין בעתידה של קק"ל, ואגב לי יש דעה מאוד ביקורתית על קק"ל משיקולים אידיאולוגיים, צריך להילחם נגד זה שתהיה עליה ביקורת. אם אתם מעוניינים שהגוף הזה יקרוס תחת הסתירות הפנימיות המגוונות שמאפיינות אותו תשאירו אותו מחוץ לביקורת והוא לא יחיה, הוא לא יתקיים. דווקא מי שמעוניין שהגוף הזה ימשיך להתקיים עם כל המורכבות שלו צריך להיות מעוניין לפחות שזה יהיה בביקורת, שקוף וכדומה. אני שמח לשמוע שפה לפחות לגבי סוגיית הביקורת כל חברי הכנסת, לפחות מהרגע שאני הצטרפתי לדיון, אמרו שהם בעד ביקורת של מבקר המדינה.

לפי דעתי, אם הוועדה לא תקבע, לא תחיל את החובה הזאת של ביקורת מבקר המדינה על קק"ל אין שום דרך אמיתית לגרום לביקורת הזאת לחול על קק"ל. לכן אם הסכמנו כולנו מסביב לשולחן הזה, למרות כל הוויכוחים שיש לנו לגבי עתידה של קק"ל ומה צריך להיות איתה ומה לא צריך להיות איתה, אם כולנו הסכמנו שבשלב הזה כדאי שתהיה ביקורת, אז בואו נחליט שתהיה ביקורת ובואו נפעל, נעשה את הפעולה המשפטית כדי שתהיה הביקורת הזו.

אני רק רוצה להגיד שאני שומע את הדאגה מפני הביקורת ואני חייב להגיד שאני לא מבין אותה, כי אם הטענה היא - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
איפה שמעת דאגה מפני ביקורת?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, דאגה מפני ההחלה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
דאגה מפני תופעות הלוואי, ההשלכות הנוספות שיש להגדרה של קק"ל כגוף מבוקר. בואו נחדד את הדיון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז לזה התכוונתי. יש השלכות מסוימות לביקורת של מבקר המדינה ולטעמי הן כולן חיוביות. אני לא חושב, ויתקן אותי היועץ המשפטי, שחלה ביקורת של מבקר המדינה על קק"ל הופכת את קק"ל לחלק אורגני ממוסדות המדינה לכל דבר ועניין. כדי שקק"ל תהיה חלק אורגני ממוסדות המדינה לכל דבר ועניין צריכים לקרות עוד כל מיני דברים ונדמה לי שיש עוד גופים במדינת ישראל שביקורת מבקר המדינה חלה עליהם והם אינם נחשבים לחלק מהאורגנים של המדינה לכל דבר ועניין. לכן אני אומר שוב, ברמה המאוד מאוד עניינית, בלי להיכנס לכל הוויכוחים האידיאולוגיים וכדומה, אני מציע לכם פשוט לבדוק את עצמכם. אני חושב שאתם עושים טעות ואני יודע - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל חבר הכנסת פורר ביקש שתונח בפנינו חוות דעת משפטית שתסביר לנו מה ההשלכות הנוספות מעבר לעצם הביקורת.
היו"ר קארין אלהרר
אבל ברגע שהמנכ"ל אמר שהוא מכיר את כל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
קק"ל לא שייכת לו, עם כל הכבוד. הוא אמר את דעתו, מותר לנו לחלוק עליו.
היו"ר קארין אלהרר
אבל הוא ראש הארגון. מי אנחנו - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
הוא לא אמר שאין לזה השלכות נוספות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האם בבית המשפט העליון חוות דעתו תובא לדיון?
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני לא מבין, אני רוצה לקבל חוות דעת משפטית מה השלכות הרוחב של ההגדרה הזו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל מה הבעיה שנקבל חוות דעת משפטית על ההשלכות של ביקורת מבקר המדינה על קק"ל?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה הפחד מחוות דעת משפטית?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
ממה אתם חוששים, קארין? ממה אתם מפחדים? שיהיו לפנינו עובדות?
היו"ר קארין אלהרר
אני נראית לך מפחדת?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז תביאו לנו את חוות הדעת, שנדע. אני אומר לך מהמעט, קטונתי קטונתי, מהקצת שאני מבין במשפטים ולמדתי את סוגיית קק"ל, אני אומר לך שלהפיכת קק"ל לגוף מבוקר, לא להחלת הביקורת, תהיינה השלכות - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תהיינה השלכות חיוביות מאוד.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
תהיינה השלכות, שלשיטתך הן חיוביות וזה בסדר, לשיטתי הן שליליות וזה בסדר, בשביל זה אנחנו אנשים פוליטיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, איזה השלכות שליליות? מה, איפה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כל המחאה שלי בתחילת הדיון הייתה, ואני חוזר עליה, שלוקחים כאן ויכוח אידיאולוגי פוליטי ועוטפים אותו בכאילו כל הוויכוח הוא רק על השקיפות, יש צד לבני האור מול בני החושך.
מיקי לוי (יש עתיד)
ממש לא. ממש לא.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז אני מבקש, מיקי, תצטרף איתנו לדרישה שנקבל בבקשה חוות דעת מסודרת מה ההשלכות הנוספות של הפיכת קק"ל לגוף מבוקר, כמשמעותו על פי חוק. זה הכול. חוץ מההשלכה המבורכת של החלת ביקורת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רציתי רק להשלים את המשפט ולהגיד - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שזה גם יהיה יותר נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואז אם היא תתקבל באופן חיובי אתה תצביע בעד?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אם יגידו שאין לזה שום השלכה נוספת וזה רק ביקורת אנחנו לא נגד ביקורת. מה, אנחנו נגד ביקורת?
מירב בן ארי (כולנו)
- - - הוא מנהל פה דיון שלם והכול בסדר.
היו"ר קארין אלהרר
הוא השתלט.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני בעד ציונות. אל תבואו אליי בטענות, אני רק רוצה שנדע את הכול,שנדע מה קורה.
מירב בן ארי (כולנו)
בסך הכול רציתי לשאול אותו שאלה. זה לא נורמלי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גברתי היושבת ראש, אני מסיים בזה. אני בכוונה לא נכנסתי לוויכוח האידיאולוגי ויש ויכוח אידיאולוגי כאן, אני לא נכנסתי לוויכוח האידיאולוגי הזה, אני רק אומר, ברמה המעשית, מה שקורה כאן, וזה האבסורד בדיון הזה, שכאן לימיני יושבים חברי כנסת שאני בטוח שמבחינתם הם רוצים להגן על קק"ל ומה שהם עושים זה מזיקים לגוף הזה מבחינה ציבורית, מבחינת המעמד שלו, מבחינת התפיסה הציבורית בארץ ובחוץ לארץ ובכל מקום. נניח שבסוף יצליחו להראות לנו, ולא יצליחו להראות לנו, שיש נזק שולי בשולי השוליים באיזה שהיא זווית, שאני לא יודע עליה כרגע, כתוצאה מביקורת מבקר המדינה, הנזק הזה מתגמד לעומת הנזק האדיר שאתם עושים לגוף הזה כרגע.
היו"ר קארין אלהרר
חברת הכנסת בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
אני רוצה להבין משהו אחד. קודם כל אני אמרתי כאן לחבר הכנסת חנין שאני לא הרבה זמן בכנסת, אבל אני אף פעם לא ראיתי ועדה שזה רק ח"כים. זאת אומרת מזל שאתה דיברת ואמרת משהו, כי כל הדיון פה - - -
קריאה
צריך להעביר את הדיון למליאה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן. זו ועדה מוזרה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
המבקר דיבר ודיבר.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, הוא דיבר, אבל אתה יודע, בוועדות אחרות יש עוד אנשים. לא משנה, עזוב, חבל על הזמן, אני פה כבר שעה וחצי והראש שלי כבר מתפוצץ. אני רוצה לשאול את המנכ"ל, אני לא מבינה משהו, אתה אומר, עזבו את הקטע הפוליטי - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל זה כל העניין, חברת הכנסת בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
אני יודעת שהכול פוליטי, רגע, קארין, אני רק רוצה לשאול את השאלה. אתה אומר שקק"ל נחנקת מביקורות עליה, אמרת שיש היום חמש ביקורות - - -
מאיר שפיגלר
חמישה גורמים.
מירב בן ארי (כולנו)
חמישה גורמים שמבקרים, אתה אומר שאת החמישה תוציאו ותיתנו לנו רק ביקורת של מבקר המדינה? זה מה שאתה אומר? כי אם אתה אומר שקק"ל נחנקת ויש עליה חמישה גורמי ביקורת, אז איך אתה באותה נשימה אומר שאתה רוצה ביקורת שלו? הוא רוצה להוסיף?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, הוא רוצה אותו במקום.
מירב בן ארי (כולנו)
זה מה ששאלתי, אתה רוצה במקום? אוקיי.
היו"ר קארין אלהרר
לגיטימי, כל השאר זה וולונטרי.
מירב בן ארי (כולנו)
אין בעיה, הבנתי.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, הוועדה של ציפי לבני זה לא וולונטרי.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, חוץ מהוועדה של ציפי לבני.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא אומר 'קחו את החמישה גורמים, תוציאו אותם מהמשוואה ותכניסו רק את מבקר המדינה'? כן?
היו"ר קארין אלהרר
חלק וולונטרי, כן.
מירב בן ארי (כולנו)
אז יש לי עוד שאלה אליך. אתה עכשיו שנתיים וחצי ויכול להיות שעכשיו כשתתחלף הנהלה, אז תישאר, לא תישאר, אני לא יודעת איך זה עובד שם, אני לא נכנסת למינויים, השאלה אם אחרי שנה שהיית מנכ"ל - - -
חיים ילין (יש עתיד)
שלא תדעי.
מירב בן ארי (כולנו)
אני באמת לא רוצה לדעת. האם אחרי שנה שהיית מנכ"ל קק"ל, אמרת את אותו דבר? 'תוציאו את החמישה ותכניסו את מבקר המדינה'? זה מה שמעניין אותי.
קריאה
לא, מבקר פנים חייב להיות.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אני רק שואלת שאלה.
מאיר שפיגלר
אני אענה. קודם כל, ראשית, אני אומר את דעתי המקצועית, יש מעליי כמובן גופים שהם המוסמכים לקבוע, אנחנו בעד ממשל תאגידי ואנחנו נפעל על פיו. קק"ל הפכה להיות חל"צ מבחינת רישום רק ב-1.9.2014, לפני כן מטבע הדברים לא ידענו מה המשמעות של זה ומה המשמעות של הביקורת הזאת. מבקר המדינה נכנס לחיק הקק"ל, למיטב זיכרוני, אני חושב ביולי או אוגוסט 2014, לא לפני כן. כך גם לגבי משרד המשפטים, רשם ההקדשות. אנחנו את הדברים האלה מטבע הדברים לא יכולנו לצפות בטרם עת. היום אנחנו חווים אותם. לעניין ביקורת, היות שציינתי לפני כן שהייתי במסגרות שונות בשירות המדינה, אני אישית מבחינת ראיית עולם בעד ביקורת ובעד שקיפות, אני חושב שזה רק תורם, מחזק ומעגן מבחינה נורמטיבית את היכולת של הגוף להמשיך ולתפקד.
מירב בן ארי (כולנו)
גברתי היושבת ראש, אני רק רוצה לומר משהו, שנראה לי, עוד פעם, נראה לי, בגלל זה גם שאלתי את השאלה האם אחרי שנה או בספטמבר, כשהוגדרתם כחל"צ, אני חושבת, לאור העניין שעכשיו נבחר יושב ראש והדירקטוריון וההנהלה יתחלפו, נראה לי באמת, ואני באתי מתוך מקום של כן להתעסק בעניין הזה וכן צריך ביקורת של מבקר המדינה, אבל אני חושבת שעכשיו, הטיימינג הזה הוא די בעייתי ואני חושבת שלבוא עכשיו ולהחיל על קק"ל את מבקר המדינה בטיימינג כזה, כשמתחלפת ההנהלה וכנראה המנכ"ל, נראה לי - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה זה קשור להנהלה?
מירב בן ארי (כולנו)
נראה לי שיש כאן משהו קצת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל, חברת הכנסת בן ארי, את מסכימה לעיקרון?
מירב בן ארי (כולנו)
אני מסכימה לעיקרון, אני חושבת שהטיימינג בעייתי.
היו"ר קארין אלהרר
אז למה זה קשור להנהלה? יש לי שאלה, אם היינו מדברים על חברה ממשלתית שיש לה מנכ"ל והמנכ"ל מתחלף, אז הפיקוח עליה צריך להיות אחר?
מירב בן ארי (כולנו)
קארין, שאלתי אותו שאלה אחת, האם אתה, אחרי שנה או שנה וחצי בתפקיד העלית את נושא מבקר המדינה? הוא אמר לי שמספטמבר הם חל"צ, זה שנה וחצי מספטמבר, עד עכשיו, רגע לפני שההנהלה מתחלפת, אני חושבת שזה קצת משהו שמטריד את מנוחתי. אני לא אומרת לך, כרעיון, הרעיון נכון, הטיימינג בעייתי. פשוט מאוד.
קריאה
הגוף הזה חייב ביקורת.
היו"ר קארין אלהרר
מתי הטיימינג ייראה לכם?
מירב בן ארי (כולנו)
הצעתי. בואי תחליטי, אז אני הצעתי - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בואו נחכה לדוח של מבקר המדינה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חודש?
מירב בן ארי (כולנו)
כן, עוד שלושה חודשים נתכנס שוב.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני מוכרח להעיר - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
יש בחוק הגבלה לנושא הביקורת שהעברת על תגובת המבוקר?
היו"ר קארין אלהרר
כמה זמן - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
לאחר מכן, להערכתי קבוע בחוק, זה יכול לבוא לידיעת הציבור, חברי הכנסת?
מבקר המדינה יוסף שפירא
זה יכול לבוא לידיעת הציבור ברגע שיפורסם הדוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
מתי זה קורה, אדוני?
מבקר המדינה יוסף שפירא
זה יכול לקחת בין שלושה לארבעה חודשים.
מירב בן ארי (כולנו)
זה מה שאמרתי.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה לחדד, מירב, את לא היית בהתחלה של הדיון. טיוטת הדוח שהועברה למבוקרים נוגעת לחלקים מצומצמים מפעילותה של קק"ל. אנחנו מדברים על החלת ביקורת על כל פעילותה של קק"ל ולכן אני לא מבינה מה הרלוונטיות לפרסומו של הדוח. תסבירי לי.
מיקי לוי (יש עתיד)
הייתי מצפה לביקורת מקיפה של מבקר המדינה לשנת 2017, דהיינו בין ינואר למרץ 2017 יוגש דוח כולל, לא חלקי, של מבקר המדינה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
קודם שנקבל ייעוץ משפטי מה המשמעות של זה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
יש פה גם בעיה משפטית - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אתם לא מסכימים זה עוד הפעם חור שחור.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, מיקי, היועץ המשפטי - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני מציעה לך לא לחזור על הביטוי הזה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מוכן להצביע איתכם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה מוציא עליהם דיבה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז בואו נחכה חודש ונקבל חוות דעת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
גברתי היושבת ראש, אני חושב שיש כאן גם בעיה משפטית.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה, אז היועץ המשפטי פה בדיוק בשביל זה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול אותו רק שאלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
איזה ביטוי? איזה ביטוי אמרתי, בעוונותיי כי רבים?
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת לוי. נמצא כאן איתנו היועץ המשפטי של הוועדה. אדוני היועץ המשפטי, אני מנסה להבין, זו שאלה שמעניינת אותי, האם מדובר פה באמת בייעוץ משפטי גרידא או בייעוץ פוליטי? זה מה שאני מנסה להבין.
תומר רוזנר
גברתי היושבת ראש, תודה רבה. החלת ביקורת המדינה מבחינה משפטית היא מעשה שהופך את הגוף לגוף מבוקר מבחינה נורמטיבית על ידי מבקר המדינה. החשש שנשמע כאן, נשמעו למעשה שני חששות מרכזיים, אחד בנושא התרומות והשני בנושא אפשרות הפעולה של הגוף כגוף ציוני, אני מצטט. לגבי הנושא של התרומות, אמר מבקר המדינה ומנה שורה ארוכה של גופים ציוניים בפעולותיהם, כגון תגלית, מסע, נתיב, הדסה ועוד רבים אחרים שהוחלה עליהם ביקורת המדינה ולא נפגע כהוא זה זרם התרומות לקופתם. זה מבחינה עובדתית. אני כמובן לא מתיימר להיות בקי בדיני המיסוי בארצות הברית של אמריקה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
איך זה הוחל? איך הוחלה הביקורת על תגלית, מסע וכו'? הרי הישות המשפטית היא הסוכנות.
תומר רוזנר
הסביר מבקר המדינה, אדוני רוצה להסביר? הגופים האלה הם גופים שמתנהלים בשיתוף פעולה בין מדינת ישראל לבין הסוכנות, או לפעמים ההסתדרות הציונית, הסתדרות מדיצינית הדסה היא הסתדרות שעומדת בפני עצמה והמבקר מוסמך בחוק להחיל עליהם את ביקורת המדינה, בשל המאפיינים האלה שלהם.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז לא הפכו אותם לגופים מבוקרים כמשמעותם בחוק.
תומר רוזנר
הם גופים מבוקרים לכל דבר ועניין.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל אני שואל אותך, האם זו אותה פרוצדורה שאתה רוצה לעשות אותה כאן?
תומר רוזנר
לא, זה לא - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז זו לא אותה פרוצדורה, לכן גם ההשלכות הן אחרות. אדוני, אתה עורך דין.
היו"ר קארין אלהרר
מה הפרוצדורה משנה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני מסביר לך שזה משנה. הרי המבקר לא הפך את הסוכנות היהודית לגוף מבוקר.
דוד ביטן (הליכוד)
תנו לו לדבר, זה לא יפה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
להיפך, המבקר החיל את סמכות הביקורת שלו מתוקף העובדה שיש פה שיתוף פעולה עם המדינה בתקציבי המדינה.
דוד ביטן (הליכוד)
סמוטריץ', תן לו לדבר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בצלאל, תן לה לנהל את הישיבה.
היו"ר קארין אלהרר
בצלאל, אבל למה אתה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי זה פשוט לא אותו דבר.
דוד ביטן (הליכוד)
בצלאל, תתייחס לזה אחר כך, אבל תן לו לדבר. זה לא מקובל.
היו"ר קארין אלהרר
למה אתה לא מכבד את היועץ המשפטי שעונה לך?
חיים ילין (יש עתיד)
בצלאל, תן לתומר לדבר.
תומר רוזנר
כל הגופים שתיארתי לעיל, הוחלה עליהם ביקורת המדינה מכוח סעיפי משנה שונים של סעיף 9 לחוק מבקר המדינה, כשהתוצאה בכל אותם מקרים היא אותה תוצאה, היא תוצאה אחת ויחידה, שהגופים האלה הם גופים מבוקרים לכל דבר ועניין וחלה עליהם ביקורת המדינה במלוא הדרה. המשמעות המשפטית היא אותה משמעות משפטית. זה מבחינת הנושא של התרומות וכו'.

החשש השני שהובע כאן הוא לא חשש משפטי. חוששים חברי הכנסת, וכמובן קטונתי מלומר אם החשש הזה הוא חשש אמיתי או חשש שאין בו אמת, החשש שהפיכת הגוף הזה לגוף מבוקר תפגע במעמדו העצמאי ובחופש הפעולה שלו בכל התחומים שהוא פועל בהם.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
עובדתית זה יפגע?
תומר רוזנר
זאת לא שאלה משפטית. אני מסביר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
למה? עובדתית זה יחיל עליהם נורמות או לא?
דוד ביטן (הליכוד)
אז כל גוף מבוקר יכול להגיד את זה. מבחינה פוליטית תגיד לא רוצים, אבל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, דוד, לא היית פה.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אבל גוף מבוקר, גם עירייה, זה לא - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל קק"ל היא לא עירייה ועירייה מחויבת לשוויון וקק"ל מנהלת את אדמות העם היהודי.
תומר רוזנר
חבר הכנסת סמוטריץ', אתן לכם דוגמה. משרד הפנים הוא גוף מבוקר - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אפשר להחריג את זה בחוק, מה הבעיה?
תומר רוזנר
משרד הפנים הוא המשרד הממונה על ביצוע חוק השבות, שהוא חוק - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל, בצלאל, שאלת אותו שאלה, נכון? תנו הזדמנות להשיב.
תומר רוזנר
אני אחזור, משרד הפנים הוא המשרד הממונה על ביצוע חוק השבות, שהוא החוק הציוני, אני חושב שלכולא עלמא יסכימו שזה חוק המבטא את הביטוי העליון של הציונות. לא שמענו שבגלל שמשרד הפנים הוא גוף מבוקר נפגעת יכולתו לבצע את חוק השבות.
דוד ביטן (הליכוד)
בזמן האחרון הוא לא מבצע בכלל, זה לא שווה בכלל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זו לא תשובה רצינית, מחילה, תומר. אני מעריך אותך מאוד, אבל זו לא תשובה רצינית.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי חוק השבות עבר את מבחן בג"צ. אני שואל אותך שאלה פשוטה, האם היום קק"ל יכולה למכור קרקע ליהודי בלבד ומחר היא לא תוכל? קק"ל, לא המדינה.
מבקר המדינה יוסף שפירא
יש פסק דין קעדאן, אם אתה מכיר אותו.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
פסק דין קעדאן מדבר על רשות מקרקעי ישראל, אדוני, ולא על קק"ל. אם מחר, בהנחה שקק"ל מחר נפרדת מרשות מקרקעי ישראל והיא מנהלת את קרקעותיה בנפרד, לפי פסק דין קעדאן, אדוני, ואני למדתי אותו לעומק, קק"ל יכולה למכור קרקע אך ורק ליהודים? רשות מקרקעי ישראל כמנהלת איננה יכולה.
דוד ביטן (הליכוד)
הם נתרמו ונחרשו למען יהודים ולא למען - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
היום קק"ל יכולה ואם תהפוך אותה לגורם מבוקר היא לא תוכל. זאת השלכה משפטית. עכשיו, אפשר להתווכח אם היא טובה או לא טובה, זה ויכוח פוליטי.
דוד ביטן (הליכוד)
זה בגלל הביקורת? אנחנו צריכים - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה לא בגלל הביקורת, דוד, זה מה שאני מנסה להסביר לך. זה לא בגלל הביקורת, זה בגלל שאם אתה הופך את קק"ל לגורם מבוקר אוטומטית אתה מחיל עליה את עקרונות המשפט המנהלי הישראלי, כולל השוויון, זה אומר שמחר בבוקר, גם אם קק"ל תיפרד מרשות מקרקעי ישראל ותנהל את אדמותיה לבד היא לא תוכל למכור קרקעות ליהודים.
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא קשור לביקורת הזאת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני מנסה להסביר לך שברגע שהוא רוצה לעשות את זה בפרוצדורה שבה הם רוצים לעשות את זה, אלה השלכות הרוחב ולזה ביקשתי חוות דעת משפטית מסודרת. ברשותך, תומר, אני לא מסתפק בדברים שלך. מה אני אעשה? גם אני עורך דין, ודווקא משפט חוקתי זאת המומחיות שלי. לא, עסקתי ואני עוסק במשפט חוקתי, בזה עסקתי בשמונה השנים האחרונות, אני מבין בזה, קצת.
היו"ר קארין אלהרר
בצלאל, אתה מרשה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול את תומר עוד שאלה משפטית.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אתה לא מעריך את הדברים שהוא אומר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני חולק על חוות הדעת המשפטית שהוא נתן פה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אז למה אתה שואל אותו אם כל דבר שהוא אומר - - -
תומר רוזנר
אני עוד לא סיימתי.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול עוד שאלה משפטית.
היו"ר קארין אלהרר
אבל הוא לא סיים.
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, אם זה יהיה כמו שאתה אמרת אני מצביע איתכם.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אז אני אומר לך שזה כמו שאני אומר.
היו"ר קארין אלהרר
מיקי, הוא לא סיים.
תומר רוזנר
אני עוד לא סיימתי את חוות הדעת. אני גם לא חושב שזו חוות דעת, זה יותר הערכה. כפי שאמרתי, עקרונות המשפט המנהלי לא יחולו על קרן קימת לישראל בגלל שמחילים עליה את ביקורת המדינה או בגלל שהיא לא גוף מבוקר. אם יש לה מאפיינים ציבוריים שהופכים אותה לגוף שראוי מבחינת המשפט להחיל עליו את המשפט המנהלי אז הוא יוחל עליו, בין אם הוא גוף מבוקר או בין אם איננו גוף מבוקר. ככל שהסממנים הציבוריים בפעולתו של הגוף יהיו סממנים ציבוריים יותר, כך יטה בית המשפט לקבוע שמדובר בגוף דו מהותי שחלים עליו עקרונות המשפט המנהלי וכך גם הפוך.

חברה קדישא, נקבע שהיא גוף דו מהותי, כי היא מספקת שירות מונופוליסטי לציבור רחב של אנשים, למרות שהיא גוף פרטי לחלוטין. אמר בית המשפט, בלא קשר לשאלה האם חברה קדישא היא גוף מבוקר או איננו גוף מבוקר, למיטב ידיעתי חברות קדישא יכולות להיות גוף מבוקר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל האם העובדה שהוא גוף מבוקר יבוא בשיקולי בית המשפט להחלת המשפט, כדי להראות שהגוף הוא גוף ציבורי במהותו ועל כן נחיל עליו את - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
בוודאי שכן. בוודאי שזה יהיה חלק מהאינדיקציות שבית המשפט יצטרך לבחון. בוודאי. זו שאלה טובה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זו בהחלט יכולה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני חושב שאתם לא צודקים, אבל אני אלך איתכם.
היו"ר קארין אלהרר
אבל, בצלאל, אני רואה שאתה להוט, תן לו לדבר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני נותן לו להשיב.
היו"ר קארין אלהרר
הוא בלהט, הוא בהיסטריה. רגע, תעצור.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ממה אתה חושש, בצלאל? בוא תספר לנו עכשיו בסוף, תגיע לתחנה האחרונה. ממה אתה מפחד? תסביר, לא, באמת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מזה שקק"ל לא תוכל להמשיך לנהל אדמות יהודים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מזה שעוטפים דיון אידיאולוגי במילים גדולות ולא אומרים את האמת. זהו, מזה הוא מפחד. אני יכולה לשאול את תומר שאלה?
היו"ר קארין אלהרר
לא, הוא לא סיים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז אני שותקת עד שהוא מסיים.
תומר רוזנר
לא, אני לא יכול. חברת הכנסת מועלם-רפאלי, ברגע שהיא רוצה לשאול, אני עובר לדום.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול על משהו שאמרת קודם. העלו פה שמות של ארגונים שהם מבוקרים על ידי מבקר המדינה בדרך אחרת.
תומר רוזנר
הפרוצדורה היא אחרת. התוצאה היא אותה תוצאה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, על התוצאה אין לנו ויכוח הרי, כולנו בעד שקק"ל תהיה תחת ביקורת, על זה אין לנו ויכוח. אני שואלת, האם את הדרך הזאת, שמחילים על גופים אחרים, כמו מה שמנית, תגלית, מסע ועוד שניים או שלושה, אפשר יהיה להחיל על קק"ל כדי לקחת את הטוב שבביקורת ולהימנע מהבעייתיות שחלקנו רואים שמה?
תומר רוזנר
שוב, הבעייתיות, אם הייתה קיימת אותה בעייתיות היא הייתה קיימת לגבי אותם גופים בדיוק באותה מידה כי התוצאה בכל אותם מקרים היא שהגופים הפכו להיות גופים מבוקרים במלואם לפי סעיף 9 לחוק מבקר המדינה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא לא התעוררה מתוקף הפעילות שלהם, שהיא פעילות שלא מעוררת את זה. כשתגלית משווקים בארצות הברית ליהודים, יכול להיות שאם הם היו משווקים פעילות דומה במקום אחר בעולם אולי היינו מוצאים את עצמנו עם איזה שהן שאלות שהיו צריכים להידרש להן. יכול להיות, אני לא אומר, יכול להיות שזה יקרה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
או בכלל לא, זה בכלל לא דומה.
תומר רוזנר
בכל מקרה, אני אשלים את תשובתי לחבר הכנסת סמוטריץ'. אני חושב שייתכן שבהחלט החלת ביקורת המדינה על קרן קימת לישראל תשמש סממן שיחזק קביעה שמדובר בגוף בעל סממנים ציבוריים חזקים. יחד עם זאת, וכאן אני עובר לשלב הערכה, להערכתי זה לא יהיה סממן מכריע בשאלה הזו.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אפשר עוד שאלה ליועץ המשפטי? שאלה יבשה.
היו"ר קארין אלהרר
כן, אחרונה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
האם אין טעם לפגם, בסוף אנחנו מנהלים עכשיו דיון שנוגע לכאורה לקק"ל ואני מניח שאם נקבל החלטה נקבל החלטה לטובתה או לרעתה, נדמה לי שגם אנחנו כפופים לעקרונות המשפט המנהלי, שימוע וכו'. יושב פה עכשיו מנכ"ל, שאני לא יודע מתוקף מה הוא יושב, הנהלה חדשה, דירקטוריון חדש - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה? אתה כופר בסמכותו של המנכ"ל להיות כאן?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא, אני שואל, הוא אמר - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אפילו בגוף כמו קק"ל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
רגע, אני שואל. אבל הוא אמר, בהגינותו, מחילה, סליחה, יושב אדם מכובד מאוד, לא פגשתי אותו קודם, אני מעריך אותו מאוד, יושב אדם ובהגינותו הרבה הוא אומר, 'אני אומר לכם את דעתי המקצועית, אני לא משקף כרגע את עמדת הדירקטוריון הנוכחי ואני לא יודע מה תהיה עמדת הדירקטוריון הבא', אני חושב שא'-ב' של חובת שימוע וכו', לפני שאנחנו מקבלים החלטה בעניין של קק"ל, מן הראוי שהגורמים המוסמכים בקק"ל יגבשו את עמדתם ביחס לבקשה שלנו ויציגו. נוכל לקבל, נוכל לא לקבל.
היו"ר קארין אלהרר
הם זומנו, מבחירתם הם לא הגיעו.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
הם זומנו בהתראה של 40 שעות, כשיש להם בחירות אתמול. קארין, זה לא רציני. ברצינות. לכן אמרתי לך, את מדברת על שקיפות, אל תזמני דיון מהיום להיום - - -
היו"ר קארין אלהרר
הם זומנו - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
שום דבר הוא לא פיקוח נפש - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אל תלמד אותי - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מהיום לעוד יומיים וכשהם בבחירות, כשהם רק עכשיו בבחירות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הבחירות במוסדות הציוניים מתקיימים כעת.
היו"ר קארין אלהרר
הבחירות התקיימו בתשע, הם בבנייני האומה שסמוכים ל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אה, בטח, והם לא צריכים לטפל בזה, ואין להם שום מעורבות בבחירות, הם יכולים לעזוב הכול ולבוא לכאן. ברצינות, נו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אנחנו מדברים פה על שקיפות בביקורת, אבל - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
- - - של ביקורת של מבקר המדינה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
הרי בפני עיוור לא תשים מכשול.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
עכשיו תורי לומר שאת מזיקה לאינטרס שאותו את רוצה לקדם בוועדה שאת מנהלת.
היו"ר קארין אלהרר
אה, בסדר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
להגיד להם לבוא באמצע הבחירות מהיום לעוד יומיים? כי זה פיקוח נפש? תני להם להיבחר, להיכנס לתפקיד, לגבש את עמדתם בצורה מסודרת, נשמע אותם ונקבל החלטה. א'-ב' זה לשמוע את הגורם שעליו מדברים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.

חבר הכנסת ילין.
דוד ביטן (הליכוד)
סמוטריץ', אין הצבעה?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה היא מחליטה אם יש הצבעה או לא.
חיים ילין (יש עתיד)
רגע, בצלאל, תקשיב. אני אעזור לך, כי דוד הביא דיון שלדעתי היום בבוקר הוא קבע אותו, אז בסדר, עזוב.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אתמול שלשום.
חיים ילין (יש עתיד)
אתמול בלילה, בסדר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש רק הבדל אחד, שאנחנו חברי כנסת וזה מקום העבודה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא ישנתי כל הלילה בשביל לבוא לישיבה שלך מוכן. גם של קארין, אבל איחרתי, כי זה לקח הרבה זמן.

אני רוצה קודם כל כמה דברים לגבי קק"ל, כי אני גם מחויב לגוף הזה. אנחנו כולנו זוכרים את הקופסה שהיינו שמים את המטבע, מאז כנראה עברו הרבה מיליארדים והרבה מאוד דברים טובים וגם צרות. פעם אמרתי, כששאלו אותי מה ההבדל בין כיפת ברזל ללייזר, אמרתי איפה שיש מיליארד דולר כנראה יש הרבה מאוד מאוד אינטרסים והרבה מאוד פוליטיקה. כשקק"ל פתאום הופכת להיות, אצלי במועצה 92% מהקרקעות הן של קק"ל ואני מעריך שעוד כמה מועצות כאלה ואנחנו שומעים את הסכומים של מיליארדים שיש בתוך קק"ל ואת חוסר השקיפות שיש, אז זה סיפור אחד.

אני רוצה לדבר על קק"ל שאני מכיר, שאני חושב שאני לא רוצה שהוא ייצג בצורה כזאת את התרומות ואת העשייה ואת ההיסטוריה של קק"ל במדינת ישראל. אם אתם יודעים או לא, יש קק"ל אוסטרליה, יש קק"ל אנגליה, יש קק"ל ישראל, יש קק"ל שלא מסתדר עם קק"ל. אני אומר לכם את זה חד משמעית, כמו שזה. אני מתנצל שאני איחרתי, אבל זה בזכות דוד, אני ממש אוהב אותו ואני צמוד אליו הרמטית, מה שנקרא, אבל אני רוצה לדעת אם גם הביקורת התייחסה לזה. כי לא הכול זה כסף. לפעמים הגוף הזה שהוא גוף ציוני, שהפוליטיקה צריכה להיות בצד, בדיוק כמו בחטיבה להתיישבות, בדיוק כמו הרבה מאוד גופים ציוניים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הבעיה היא שהיא באמצע.
חיים ילין (יש עתיד)
הם, מה שחשוב לנו זה הציונות, זה ההתיישבות, ולכן מה שחשוב בתוך כל הדבר הזה, שהמינהל יהיה מינהל תקין והמינהל התקין הזה בא על ידי שקיפות, על ידי - - - מירב, תאמיני לי, אני אומר לך את זה עכשיו, מפלגת העבודה אתמול בחרה יו"ר, אני לא רוצה לספר לך איך אחרי זה נבחרים יתר הדברים שם בפנים, איך הפכנו מיו"ר לשניים, בגלל בעיה פוליטית ולא בגלל שום סיבה אחרת. איך פתאום היו"ר, איך מיכאל ביטון, אני מת עליו, הוא אחד האנשים היקרים ביותר שיש במדינת ישראל ואני מת עליו, הוא רצה להיות יו"ר בהתנדבות בקק"ל. משניים, לעבור להתנדבות יום בשבוע.
דוד ביטן (הליכוד)
הוא היה מקבל דוח של מבקר המדינה שהוא לא יכול. או זה או זה.
קריאה
זה היה כמו טבחים, חיים, שבוע שבוע.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אני לא רוצה. אני חושב שיש ארגונים, ואני אומר את זה עכשיו, כמו קק"ל, כמו החטיבה, שצריך להעיף את הפוליטיקה משם, כי אם הפוליטיקה תיכנס לשם הם לא יוכלו לבצע שום דבר. הם הקימו את מדינת ישראל, אם הייתה את הפוליטיקה שיש היום הם לא היו מקימים אותה.

דרך אגב, אני סיפרתי אתמול בדיחה. אחרי שידעתי שדני עטר זכה, אמרתי שצריך להביא את דני עטר עם קק"ל לוועדת השקיפות, לסתיו, בשביל שלפחות נראה איך זה נעשה, שסתיו תלמד אותנו איך עושים את הדברים. אבל אני לא רוצה לרדת פוליטית, אבל חייב, ירדתי, עשיתי את זה. לא רוצה, אבל זה יוצא לי, פשוט יוצא לי.

אני חושב שקודם כל צריך, אם אין ביקורת, להבין שיש פה בתוך קק"ל גופים וזרמים שונים שמבצעים ביצוע בלי קק"ל מדינת ישראל, למרות שחלק מזה ניסו לתפור את זה. אני רוצה להגיד שיותר ויותר תורמים שאני מוצא בחוץ לארץ הפסיקו לתרום לגוף שלא יודעים לאן הכסף בסופו של דבר יעבור ולא רוצים לממן יותר מנגנונים וג'ובים. אני אומר את זה בגלוי, הם אומרים לי, 'אני לא שם כסף פה בשביל שפוליטיקאי ישים לי עוד אנשים למקומות העבודה, אלא אני שם פה כסף בשביל להצמיח את מדינת ישראל במקומות שהממשלה או המדינה לא יכולים לשים בגלל סדר עדיפות'. וזה בסדר וזה לגיטימי, אבל הכול צריך להיעשות בצדק, בשקיפות ובאמת, אני אומר את זה לבצלאל. אנחנו חקלאים, אני חושב שהשמש זה המחטא מספר אחת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אנחנו בעד, לא היית פה. כולנו בעד ביקורת - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לכן כששמים את כל הנתונים על השולחן, גם אם זה התנחלויות וגם אם זה נגב וגם אם זה רמת הגולן וגם אם זה עניין פוליטי, לפחות שיהיה על השולחן.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. מיקי, משפט ואחרי זה נגוסה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה להגיד מילה אחת. אני האחרון שרוצה לפגוע בצד הציוני ואני, אדוני המנכ"ל, אני חושב שקק"ל הרוויחה ביושר את כל הצעקות שנשמעו פה. אני מכבד את חוות דעתך, שאתה תמליץ שהכול יהיה שקוף ושהיא תהיה נתונה לביקורת. מבחינתי, ברגע שזה יקרה אני באתי על סיפוקי, לא רוצה יותר כלום. כלום. אני רק רוצה לדעת שהכול מתנהל שם כמו שצריך. לכן אני אומר לכם חד משמעית, אם תהיה חוות דעת שזה פוגע במיזם הציוני, אני אצביע עם הקואליציה, חד משמעית בעניין הזה.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו קודם נצביע וכו'.
אורן אסף חזן (הליכוד)
היא רוצה להצביע בלי חוות דעת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את מסרבת לבקשת חברי הוועדה לקבל חוות דעת?
היו"ר קארין אלהרר
ברשותך, במטותא - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אנחנו נצביע נגד.
היו"ר קארין אלהרר
ברשותכם, מכובדיי.
אברהם נגוסה (הליכוד)
גברתי היושבת ראש, אני חושב שזה ראוי שלאחר שנבחר אתמול היושב ראש והמוסדות של הארגון מקיימים את זה בימים האלה, אני מציע לדחות את הדיון למועד אחר, שנדון לאחר שהארגון יקים את המוסדות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בקצרה ממש, לא צריך לחזור על כל הדברים שנאמרו. יש לי רק בעיה אחת עיקרית, פה נזרקים דברים לאוויר מכל כיוון, איך יכול להיות ששיח ענייני שעל רובו כולנו מסכימים, בעניין הביקורת עצמה, איך יכול להיות ששיח כזה הופך לשיח פוליטי? אני כבר אמרתי פעם, התפקיד שלנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
שאלה טובה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
עם כל הכבוד, התפקיד שלנו זה לא להמר על הקרקעות של העם היהודי. עם כל הכבוד. בסופו של יום, אם אנחנו נמצא את עצמנו במציאות שמה שיש היום, שההורים שלנו והסבים לנו אספו פרוטה לפרוטה כדי לשמור על העתיד של כולנו, יילך בסוף לידיים זרות, אין בזה שום היגיון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה לא עומד על סדר היום.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני חושב שאתה שוגה שגיאה רבה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
הכנסת הביעה התנגדות נחרצת להעברת אדמות לזרים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כן, השאלה היא אחת, השאלה היא מה ההשלכות והמשמעות של ההחלטה הזאת. אם באמת בסופו של יום היא תשנה את השיח הציבורי הנורמטיבי התקשורתי שבסוף גם יגיע לבית המשפט - - -
היו"ר קארין אלהרר
תענה לו. יש ליועץ המשפטי תשובה בעניין.
חיים ילין (יש עתיד)
אורן, תראה מה קורה בראש פינה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
קונים קרקעות בלי הפסקה. אז אני מפחד שהדבר הזה יקרה בכל מדינת ישראל.
היו"ר קארין אלהרר
חזן, יש ליועץ המשפטי תשובה. אני רוצה שהיועץ המשפטי יענה לך.
תומר רוזנר
אני לא יכול לענות לו ספציפית לנקודה, לחשש, כמובן אני לא נביא ולא בן נביא, אני יכול רק לתת דוגמה מן העבר הלא רחוק. בשנת 2009 החליטה הכנסת בחקיקה להעביר בעלות בדירות בבנייה רוויה שהיו בבעלות קק"ל לבעלות החוכרים, כאשר בחוק נקבע שכל מי שיקבל את הבעלות, הדיירים שיקבלו את הבעלות, יהיו מחויבים להיות כפופים לסעיף הגבלת העברה לזרים. במובן הזה שימרה הכנסת את הבעלות בכך שלא תהיה העברה לזרים. אני אציין עוד שההוראה הזאת של המחוקק לא בוצעה לגבי קרקעות קק"ל, מסיבות אחרות, לא מהסיבה הזו. המחוקק קבע שהקרקעות שיועברו לבעלות החוכרים ימשיכו להיות מוגנות מפני העברה לזרים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יכול להיות שאפשר למצוא איזה שהוא פתרון אחר, שמצד אחד ייתן את הכלים של המבקר לבקר בצורה שתראה שקיפות כמו שאנחנו רוצים אותה, אבל לא תסכן את המצב כמו שאנחנו מכירים אותו? אני חושב שבשביל זה, ואני רוצה לבקש באמת, להמתין בסבלנות, לקבל איזה שהיא חוות דעת ובינתיים גם אולי לבנות איזה שהוא צוות שימצא פתרון ענייני.
היו"ר קארין אלהרר
הטיעונים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
ברשותך, להביא את זה להצבעה ולצייר את זה כאילו הקואליציה היא נגד ביקורת ונגד שקיפות וחלילה גם נגד המבקר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני לא אמרתי כזה דבר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הקואליציה בעד ביקורת, למה ל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כי היא תצביע נגד ההצעה אבל בגלל ש - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
ההצבעה הזאת, המשמעות שלה היא לא רק הביקורת. המשמעות של ההצעה הזו היא באמת לסכן את הקרקעות שמוחזקות היום עבור העם היהודי.
היו"ר קארין אלהרר
לא נכון. ואמר לכם היועץ המשפטי לוועדה, זה פשוט לא נכון. זה טיעון פוליטי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני לא בטוח שהיועץ המשפטי יותר חכם מכולנו.
היו"ר קארין אלהרר
אני מעריכה אותו - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא גם אמר שהוא לא יכול לתת לי תשובה חד משמעית.
היו"ר קארין אלהרר
כי הוא לא נביא.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ולכן אנחנו לא נהמר.
היו"ר קארין אלהרר
חזן, אין פה נביאים ואתה יודע למי ניתנה הנבואה. אני רק אומרת, אני מעריכה את העובדה שיש לכם טיעון אידיאולוגי שהוא לא תואם לטיעון שלי וזה בסדר גמור, אני רק באה ואומרת שהטיעון הוא לא טיעון משפטי. אתה אומר שזה יהרוס את הציונות, אני טוענת שזה בעד הציונות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא אמרתי הורס את הציונות, הורס את האופי הציוני של קק"ל.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אז יהרוס את האופי הציוני של קק"ל. לגישתי - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
יפגע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, זה משהו יותר עמוק מזה, זה לא ויכוח על ציונות.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה, חזן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כולם פה ציוניים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תאפשר לקארין לדבר.
היו"ר קארין אלהרר
לא, באמת, הציונות לא בטאבו על שם אף אחד.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אמרתי, כולם פה ציוניים, גם הערבים ציוניים, תאמיני לי.
היו"ר קארין אלהרר
רק על קק"ל בינתיים. אז מה שאני באה ואומרת, באמת, אני מעריכה את זה, לא חייבים להסכים, הבניין הזה יודע בעיקר אי הסכמות וזה בסדר גמור, אבל זה טיעון פוליטי. לבוא ולהגיד שצריך חוות דעת משפטית בעניין הזה זה ממש לא נכון, כי זה לא עניין משפטי.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל גם הייעוץ המשפטי אמר שעלולה או עשויה, זה תלוי איך - - - להיות לזה השלכה אחר כך על הסיווג של בית משפט את קק"ל כגוף דו מהותי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני יכול לתת לך דוגמאות. אני חושב שזה נושא שראוי ללמוד אותו, ואני גם הייתי מעוניין לשמוע ממך מה הדחיפות שלא ניתן לחכות שלושה-ארבעה שבועות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
תוך יומיים.
היו"ר קארין אלהרר
אני זימנתי דיון, אני מבקשת לקיים את ההצבעה. הצבעה שמית, מי מקריא? בבקשה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
קארין, אולי בכל זאת תדחי את זה?
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
בואו נעשה את ההצבעה ויאללה.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה, הבהרה מהמבקר ואז היועץ המשפטי יסביר את הפרוצדורה.
מבקר המדינה יוסף שפירא
אני רוצה להבהיר שאין לי שום דבר נגד קק"ל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא חשבנו לרגע. אף אחד לא חשב כך.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא חשדנו בך.
מבקר המדינה יוסף שפירא
כולנו נהנים מהיערות והחורשות המטופחות והפעילות של קק"ל. בכוונתי להחיל את ביקורת המדינה על כל המוסדות שיש להם זיקה לכספי ציבור. גם הסוכנות היהודית, הגעתי כבר להסכמה עקרונית, עוד טרם העלינו על הכתב את התנאים, עם שרנסקי שהסוכנות היהודית תהיה גוף מבוקר על ידי ביקורת המדינה. יש קטעים, גם בסוכנות היהודית, כמו למשל חברת בת שלה עמיגור, שמחזיקה אלפי דירות בארץ, שעמיגור היא גוף מבוקר לחלוטין.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אדוני, אז למה עם קק"ל אדוני לא מגיע להסכמות כמו עם הסוכנות? למה זה צריך להיות פה בכפייה דרך הכנסת?
מבקר המדינה יוסף שפירא
גם ההסכמה עם הסוכנות היהודית תצטרך לעבור תהליך - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני משוכנע שאם אדוני יגיע להסכמה עם הסוכנות הוועדה תאשר אותה גם בקואליציה, ואם אדוני יגיע להסכמה עם קק"ל אז אנחנו נאשר אותה. אבל אתם רוצים לכפות את זה עכשיו.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, אל תפריעו לו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כל חברי הוועדה מעוניינים שתבקר את קק"ל.
מבקר המדינה יוסף שפירא
מר פורר, אני תיכף אתייחס גם למה שאתה אמרת. יש, לשיטתך או לדעתך, בארץ כמעל 250 רשויות מקומיות, רשויות מקומיות, לאו דווקא החלשות שביניהן, מקבלות תרומות מחו"ל, גם מארצות הברית ומצרפת - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
יש להם קרנות לפיתוח.
מבקר המדינה יוסף שפירא
כן והן מקימות מפעלי חינוך יפים וראינו את זה בסיורים לאורכה ולרוחבה של המדינה וכל הרשויות המקומיות מבוקרות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
התרומות, אדוני, לא נכנסות לרשויות המקומיות, אלא לקרנות חיצוניות שהן ישויות משפטיות נפרדות.
היו"ר קארין אלהרר
סמוטריץ', באמת אני אומרת לך, זה לא מכובד.
מבקר המדינה יוסף שפירא
זה לא גורם להם לא לקבל תרומות. אמר פה חבר הכנסת פורר, אולי נהפוך הוא, וגם אמר את זה עוד מישהו, שלהיפך, כאשר תורמים פוטנציאליים יראו שאותם גופים, שהם רוצים אולי לתרום להם ולא עושים זאת בגלל היעדר שקיפות, יתרמו כספים רבים יותר ויבוא לציון גואל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
או שכן או שלא, מה שבטוח אולי.
היו"ר קארין אלהרר
היועץ המשפטי עכשיו.
תומר רוזנר
אני אסביר בשני משפטים על מה בעצם מתנהלת ההצבעה. סעיף 9(6) לחוק מבקר המדינה מסמיך את הכנסת, קרי את מליאת הכנסת, להחיל את ביקורת המדינה על כל אדם או גוף שהיא תמצא לנכון. הנוהג שהשתרש בכנסת במשך שנים רבות והופעל גם בשנים האחרונות הוא שלפני שהכנסת מחליטה היא פועלת לפי המלצה של הוועדה הזו. כלומר הוועדה הזו, בהצבעתה כרגע היא ממליצה או לא ממליצה למליאת הכנסת להחיל את ביקורת המדינה על קרן קימת לישראל לפי סעיף 9(6) ואם תתקבל החלטה כזאת המשמעות היא שכל סמכויות מבקר המדינה וכל הוראות החוק יחולו במלואן על כל פעילויותיה של החברה הזו. אם תתקבל החלטה שמאשרת את ההצעה, היא בגדר המלצה למליאת הכנסת.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק רוצה להבהיר, מסביב לשולחן כאן בקרב חברי הכנסת וגם המנכ"ל, כולם אמרו שביקורת זה דבר נכון. להגיד ביקורת זה דבר נכון, אבל להצביע נגד, דעו את המשמעות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זאת הערה ממש מיותרת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בואי תלכי איתנו, תמתיני - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה חוסר ההגינות שלך, קארין. את לוקחת נושא אידיאולוגי וידעת שהוא אידיאולוגי ואת עוטפת אותו בכסות של - - -
היו"ר קארין אלהרר
עברנו להצבעה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זו צביעות - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אל תציירי את זה כאילו אנחנו נגד ביקורת כשאת יודעת שזה לא כך. זה לא הגון.
היו"ר קארין אלהרר
אני יודעת שזה מעצבן, אבל זו המציאות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מחזיק ממך הגונה. אל תעשי את זה.
היו"ר קארין אלהרר
אני הכי הגונה שיש. תודה. עברנו להצבעה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גברתי, הרצון שלך לקיים את ההצבעה הזו - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה מפריע לי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בזמן בחירות ב - - - למרות הבקשה שלנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה מפריע לי, אני באמצע הצבעה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
למרות הבקשה שלנו לחוות דעת משפטית.
היו"ר קארין אלהרר
אתה מפריע לי, תודה. כן, גברתי מנהלת הוועדה.
חנה פריידין
יושבת ראש הוועדה קארין אלהרר?
היו"ר קארין אלהרר
בעד.
חנה פריידין
אורן חזן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
נגד.
חנה פריידין
אברהם נגוסה.
אברהם נגוסה (הליכוד)
נגד.
חנה פריידין
דוד ביטן.
דוד ביטן (הליכוד)
נגד.
חנה פריידין
אייל בן ראובן. מישהו מהמחנה הציוני במקומו?
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, אין לנו.
קריאה
הם בבחירות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אנחנו מתרוצצים, לא שייך ל - - -
קריאה
הם מפחדים להגיד שהם נגד.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה הם יצביעו, נגד דני עטר?
חנה פריידין
אינו נוכח. דניאל עטר, נחמן שי במקומו, כן? בעד. חבר הכנסת אוסמה סעדי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
דב חנין במקומו, בעד.
חנה פריידין
חברת הכנסת מירב בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
נגד.
חנה פריידין
חבר הכנסת ינון מגל. במקומו?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני אצביע במקומו, נגד.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
נתתי לה את הכבוד להצביע נגד.
חנה פריידין
חבר הכנסת יעקב מרגי. אינו נוכח. חבר הכנסת עודד פורר במקום חבר הכנסת שרון גל שפרש מהכנסת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נגד.
חנה פריידין
שישה נגד ושלושה בעד.

הצבעה

בעד – 3

נגד – 6

נמנעים – 0

ההצעה נדחתה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש רוויזיה.
היו"ר קארין אלהרר
ההצעה לא התקבלה, על מועד הרוויזיה תבוא הודעה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עד הרוויזיה אולי נקבל חוות דעת משפטית.
היו"ר קארין אלהרר
אולי, יש מצב.

הישיבה ננעלה בשעה 15:30.

קוד המקור של הנתונים