ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/10/2015

פרק ז' (הגנה על בריאות הציבור (מזון)) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015, א.קביעת לוח זמנים ליישום החוק ב.הסעיפים בהצעת החוק המורים על הוזלת מחירים ויוקר המחיה.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 73

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ג בחשון התשע"ו (26 באוקטובר 2015), שעה 13:10
סדר היום
1. א.קביעת לוח זמנים ליישום החוק. ב.הסעיפים בהצעת החוק המורים על הוזלת מחירים ויוקר המחיה.

2. פרק ז' (הגנה על בריאות הציבור (מזון)) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015

בהשתתפות שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

ישראל אייכלר

מירב בן ארי

שולי מועלם-רפאלי

אברהם נגוסה

טלי פלוסקוב

איציק שמולי
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

זוהיר בהלול

ענת ברקו

באסל גטאס

יעל גרמן

יפעת שאשא ביטון
מוזמנים
שר האוצר משה כחלון

שר הבריאות יעקב ליצמן

אינג' אלי גורדון
פרופ' איתמר גרוטרו


-

מנהל שירות המזון הארצי, משרד הבריאות
ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

ד"ר ינון יוני - מנהל יחידת שירות המזון הארצי, משרד הבריאות

שרון גוטמן
עדנה הראל


-

עו"ד, יועצת משפטית, שירות המזון הארצי, משרד הבריאות
עו"ד, ראש תחום ייעוץ וחקיקה (כלכלי פיסקאלי), משרד המשפטים

זמר בלונדהיים
שירה גרינברג
אמיר רשף

-
-
-

עו"ד, משרד המשפטים
סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר
רכז תעשייה ומסחר, אגף התקציבים, משרד האוצר

עידו סופר - רפרנט תעשייה ומסחר, אגף התקציבים, משרד האוצר

שחר פרלמוטר
נדב גלאון


-

עו"ד, משרד הפנים
מנהל השירותים הווטרינריים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת אביאני - עו"ד, היועצת המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

נעמי היימין רייש - מנהלת תחום בכיר רגולציה וחקיקה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה

אהוד פלג - עו"ד, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות

זאב שמואל פרידמן
שלמה דולברג


-

עו"ד, היועץ המשפטי, המועצה הישראלית לצרכנות
מנכ"ל מרכז השלטון המקומי

עינת פלינט - מנהלת תחום וטרינריה, מרכז השלטון המקומי

מירה סלומון - עו"ד, עוזרת היועץ המשפטי, מרכז השלטון המקומי

רז הילמן
נמרוד הגלילי




מנהל תחום ענף המזון, איגוד לשכות המסחר
מנהל תחום רשתות המזון, איגוד לשכת המסחר

זאב פיקובסקי - מדען ראשי, קבוצת תנובה, התאחדות התעשיינים

רוברט סגל - מנכ"ל שר, ייעוץ והדרכה בע"מ, התאחדות התעשיינים

גליה שגיא - מנהלת איגוד המזון, התאחדות התעשיינים

עדי אבן חן - איגוד תעשיות המזון, התאחדות התעשיינים

רוית ארבל - עו"ד, משרד עמית, פרנק, מטלון ושות', התאחדות התעשיינים

מיכל נייגר פיטוסי - עו"ד, לשכת עורכי הדין

ענת פרידמן קולט - מנהלת שיווק וקשרי ממשל, לקט ישראל

ד"ר רוני סורקיס - וטרינר ראשי ומנהל רישוי עסקים, רשת שופרסל

ערן מאירי - עו"ד, יועץ משפטי, רשת שופרסל

ליעד גיל-הר - מנהל רגולציה, חברת תנובה

מרב דוד - מנהלת רגולציה, חברת תנובה

ד"ר דורון יקיר - וטרינר חברת טיב טעם הולניגס

ד"ר רוברטו דלה רוקה - וטרינר סטופ מרקט ושוק העיר

נתן ויטנברג - טכנולוג מזון, סמנכ"ל פאמטקס בע"מ

אבשלום דולב
מומו נקווה


-

מנהל ארגון המשחטות התעשייתיות
יושב ראש ארגון נכי ישראל

מנדי בלוי
דן סולומון
אייל רביד
רונית דוידוביץ'
יפעת זליקוביץ'


-
-
-
-

הפרויקט לביטחון תזונתי, אשל ירושלים
מנכ"ל ארגון זכויות צליאק
מנכ"ל ויקטורי
מגה קמעונאות
מגה קמעונאות

חובב ינאי - המשמר החברתי

עידית שבתאי סידיס - לוביסטית (פוליסי), מייצגת את לקט ישראל, תנובה ואסם
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת

ענת מימון
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

1. א.קביעת לוח זמנים ליישום החוק. ב.הסעיפים בהצעת החוק המורים על הוזלת מחירים ויוקר המחיה.

2. פרק ז' (הגנה על בריאות הציבור (מזון)) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015

בהשתתפות שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שיש לנו הזדמנות נדירה ומאוד מיוחדת ששני שרים – שר האוצר ידידי משה כחלון וכבוד שר הבריאות יעקב ליצמן – נמצאים אתנו בחוק כל כך מרכזי לחיים גם של היום ולחיינו העתידיים, הנושא של המזון. הנושא של המזון הוא לא רק ההסדרה של כל החקיקה שקשורה למזון, כולל החי, אלא המטרה המרכזית שלו היא להוריד את יוקר המחיה. קיבלנו מהמדען של משרד האוצר נתונים מאוד מזעזעים כמה נוצל הייבוא כדי לאפשר הימשכות מוגזמת על חשבון הציבור ובמיוחד הציבור החלש.

אני חייב לציין בפני השרים את העבודה המדהימה שנעשית ולא בזכותי אלא בזכות כל אחד מחברי הכנסת, מנציגי המשרדים השונים, הלשכה המשפטית של הוועדה והצוות המסור של הוועדה, עבודה אינטנסיבית שמתבטאת בעשרות שעות של עבודה כאשר כמעט כל יום אחרי עבודת הוועדה הצוותים המקצועיים ממשיכים בדיונים עד השעות המאוחרות של הלילה וזה כדי להביא את החוק הזה בזמן. לוח הזמנים שלנו התקצר ואנחנו חייבים ב-4 לחודש להגיש את החוק במסגרת חוק ההסדרים.

יש כאן מהפכה לא קטנה שחייבת להיכנס לביצוע מיידי ולכן הדבר השני שבמקביל לתוכן של החוק אנחנו לוחצים עליו, זה לוח הזמנים של החוק ויישומו. אנחנו מאוד מעוניינים – ואני חייב לומר שגם הצוותים המקצועיים – ורוצים לעשות את זה בלוח זמנים אפשרי אבל תחת לחץ לא קטן. אני מבקש שנדע שכל עזרה שתאפשר את קיצור הזמן ליישום – אני אומר ליישום מלא של החוק – תהיה מבורכת לכל הצדדים.

אני חייב לציין חבריי השרים שזה לא רק טוב לכלכלה, זה לא רק טוב לעובדי המדינה אלא זה גם טוב לכל הפרטנרים כולל הנציגים של המגזרים השונים. אני חייב לציין כאן שאם אלה הם נציגי הציבור ונציגי הארגונים שמגינים על הציבור ונציגי הארגונים שמאגדים את הגופים השונים, אם אלה היבואנים, אם אלה התעשיינים ולשכות המסחר למיניהן, כולם משקיעים בצורה הרצינית ביותר. כאיש חדש במערכת אני חייב להגיד שאני מופתע מהכנות והיושר האינטלקטואלי והמקצועי של כל הגופים כדי להגיע לזה. אין משרד שאנחנו פונים אליו והוא לא מגיע בשעות הלילה ובשעות היום לדיונים בוועדה אבל גם אחרי שעות העבודה ואנחנו מקבלים את התגובות הרציניות ביותר.

ברשותכם, נתחיל בדברי שר האוצר ואחר כך שר הבריאות.
שר האוצר משה כחלון
אדוני היושב ראש, חברי שר הבריאות, מנהלת הוועדה וילמה חסרה לנו ואני מניח שהיא תגיע. אני הייתי חבר ועדת העבודה והרווחה בשנים 2003-2006 והכרתי אותה עת הוועדה ישבה בחדרים הקודמים.

לגבי רפורמת הקורנפלקס או הנושא בו אנחנו דנים בו היום, רק במשפט אחד, ואני מניח ששר הבריאות יתייחס, אומר שיש חשיבות גדולה לתחולת החוק, מתי הוא יתחיל. ביקשתי מהשר, ואני מניח שהוא יתייחס, כי הרפורמה הזאת צריכה לצאת לדרך. זאת רפורמה שחיכתה הרבה מאוד שנים וכל הזמן ידענו שאנחנו לא במצב של אם היא תקרה אלא אנחנו במצב של מתי היא תקרה ואני שמח שהיא קורית במסגרת חוק ההסדרים.

הרפורמות שתופסות את מירב תשומת הלב בתקציב הזה שהוא באמת עמוס רפורמות ועמוס שינויים מבניים – רפורמות הדיור, בנקאות, כמובן המזון והפנסיה – מתקדמות באמת בקצב משביע רצון. אני באופן אישי מופתע מהדרך בה זה הולך והרבה הרבה בזכות ראשי הוועדות וכמובן בזכותו של אלי אלאלוף שמוביל את זה ביד רמה. אלה רפורמות מסובכות, קשות, מורכבות, עם הרבה גורמים, עם הרבה אינטרסנטים, ואני לא אומר את המילה אינטרסנטים במובן הרע של המילה, לא, ואפילו אומר אותה במובן הטוב של המילה כי כולם רוצים לעשות טוב אבל כל אחד בדרכו שלו. יושב כאן יושב ראש ועדה שאולי הוא לא מנוסה בכנסת אבל הוא מנוסה בעבודת הכנסת והוא מנוסה בארגון ובניהול והוא מגיע מהתחום וזה המזל שלנו.

הכוח של אלי אלאלוף הוא במקום אחד. לפעמים מגיעים אנשים שיותר מבינים ממנו בתחום מסוים, במזון, בחקלאות, אבל הכוח של אלי אלאלוף הוא באובייקטיביות שלו. אלי לא חייב לאף אחד כלום אלא הוא חייב לציבור והכוח שלו הוא באובייקטיביות שלו. כשאלי מכריע, הוא מכריע ללא ספק. אנחנו יודעים במקורות שלנו שאין שמחה גדולה כשמחת התרת הספקות. כשאין לך ספק ואתה יודע מה אתה עושה ואתה בטוח במה שאתה עושה, החיים שלך הכי קלים. לכן בשיחות שלי עם אלי, גם בערבים, גם בטלפון, גם בבית, הבנתי ואני מרגיש שאלי יודע בדיוק לאן הוא הולך. לכן הדרך לא קלה אבל היא הרבה יותר נוחה ובטוחה.

הרפורמה הזאת היא כמובן משפיעה על החיים של כולנו. המוצרים בהם אנחנו דנים כאן, אלה מוצרים שהציבור רוכש בסכום של כ-9,000 שקלים בשנה ואם נצליח להוזיל אפילו ב-10-15 אחוזים, תעשו את החשבון לבד.

שוק המזון במדינת ישראל, ואני שמח שזה נחשף לאחרונה, הוא שוק מהריכוזיים במשק. ארבעים אחוזים מסל המזון נשלט על ידי ארבע חברות. זה משהו מטורף ולא אמיתי. תראו באירופה ובמקומות אחרים בעולם איזה מבחר וכמה חברות קיימות.

בניתוח של משרד האוצר – אלי דיבר על זה – ראינו שהרווח המצרפי של עשרת הארגונים הגדולים עלה ב-230 אחוזים במהלך שמונה שנים. שינסו לחשוב כאן השכירים או העצמאים אם השכר שלהם עלה ב-230 אחוזים בשמונה השנים האחרונות. אל תעשו חשבון כי הוא גם לא עלה בעשרה אחוזים.

חברים, שוק של 22 מיליארד שקלים רק למקטע הזה של המזון. היעד הוא הורדה של עשרות אחוזים במחירים.

אנחנו צריכים לבוא בטענות גם לעצמנו. הרגולציה חונקת את היבואנים, הרגולציה חונקת את התחרות וגם כאן צריך לטפל, ואני שמח שהחוק הזה מטפל גם ברגולציה בשיתוף פעולה בלתי רגיל של משרד הבריאות.

אנחנו נעזור גם ליבואנים ואנחנו נעזור גם ליצרנים. משרד האוצר מודע לקושי שעכשיו העברנו למשרד הבריאות ולמשרדים נוספים ואנחנו לא רק נדבר אלא גם נעשה. נסייע במשאבים, נסייע בכוח אדם, נסייע בתקציבים כי עשינו כאן העברת משקל כובד אדיר במיוחד למשרד הבריאות ואנחנו מודעים לכך. אנחנו מודעים לכך שזה מצריך תקנים ומצריך כוח אדם ומיומנות ואנחנו נעמוד לצדם כדי שהרפורמה הזאת תצא לפועל. רפורמה ללא משרד הבריאות לא תצא לפועל ולצורך כך נעמיד את כל האמצעים הדרושים לטובת משרד הבריאות.

אני לא רוצה להשתמש במלים גדולות ולומר היסטורית או חצי היסטורית, אבל זאת רפורמה שמחכה הרבה מאוד שנים לביצוע שלה ואנחנו רואים אותה. הכנסנו אותה לחוק ההסדרים כדי להאיץ ולזרז אותה. היא רפורמה חברתית, היא רפורמה שמוזילה יוקר מחיה וזה לא סוד שכמה שהמשפחה יותר חלשה, האחוז שלה בצריכת המזון הוא יותר גבוה. לכן, אם אנחנו נוזיל בעשרה אחוזים או בעשרים אחוזים, אנחנו נוזיל לאותן קבוצות בכל המאה אחוזים של הצריכה שלהן. לכן זאת רפורמה חברתית ואני שמח לשמוע שכמעט כל המפלגות – אופוזיציה וקואליציה – תומכות. אם יש שינויים, בקשות והערות, זה כמובן תמיד מתקבל. אני מאמין גדול בכנסת ואני מאמין בחברי הכנסת ולא חשוב מאיזו מפלגה הם, ואם יש להם הערות לשינויים בטח לטובה, אני בטוח שאלי אלאלוף יודע לקבל אותן ולהוביל.

אלה הדברים. משרד הבריאות, קיצור הזמן, ואלי, שוב תודה רבה לך על הכול ולא רק בשמי אלא בשם הרבה מאוד אזרחי מדינת ישראל שהולכים לחסוך מאות שקלים בחודש בעקבות העבודה הקשה שלך ושל חברי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
כבוד השר ליצמן, בבקשה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תודה רבה אדוני היושב ראש חבר הכנסת אלי אלאלוף. אדוני שר האוצר משה כחלון, חברי הכנסת. השר אמר שזה כמעט חצי היסטורי אבל ההיסטורי מתחיל קודם. זה די נדיר, צוות קטלני כזה, ששר אוצר ויושב ראש ועדה יהיו שניהם כל כך חברתיים כדי שיוכלו להביא את הכול. שם מתחילים הפתרונות ואז אפשר להקל יותר על הדברים. אני שמח להיות שותף לזה.

אנחנו נכנסים לנושא הזה של מזון, מה שנקרא קורנפלקס, והרפורמות בו. ברור שהציבור מחכה לזה כבר זמן רב. כפי שציינתי קודם, בלי שיתוף הפעולה של שר האוצר לא היה ניתן להגיע לדבר הזה.

אני חייב לציין את אנשי משרד הבריאות לאו דווקא כדי להזכיר את האנשים שעבדו קשה עד עכשיו אלא בגלל שהם יצטרכו לעבוד גם אחר כך. הם יצטרכו לבצע את החוק. אני מדבר על פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי הבריאות, על אלי גורדון, על ינון יוני ועורכת הדין שרון גוטמן. הם עבדו על החוק הזה מעבר לשעות העבודה וגם בלילות. הם אלה שיצטרכו לבצע אחר כך את הוראות החוק ולכן מגיע להם יישר כוח מיוחד.

אני רוצה לציין ששר האוצר לפני הישיבה היום ביקש ממני – גם היושב ראש ביקש לדון בנושא הווטרינרי - ונעניתי לבקשתו ואנחנו אכן נקצר את התקופה והחוק ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה כאשר קודם דובר על עוד שנה. החוק בנוגע לווטרינרים, במקום ארבע שנים התקופה תהיה שנתיים. השר אמר לי שיעזור לי בזה ואני בטוח שהוא יעזור לגבי תקנים, אם צריך, ובכל מיני דברים נוספים. אנחנו נעמוד בזה ונעשה את מה שמוטל עלינו. אם חלילה וחס תתעורר איזו בעיה, אנחנו נפנה ליושב ראש, אבל אני לא אומר את זה כתירוץ וכאילו אני כבר הולך לבקש. אנחנו הולכים לבצע את זה ובעזרת השם אנחנו נעמוד בזה.

בחוק הזה יש הרבה דברים ואני יודע שיש ויכוחים ואכן מה שמיותר לא צריך לעשות. לא צריך לעשות עשרים אלף בדיקות על דברים כאשר הבדיקה נעשתה פעם אחת. בדיון בממשלה, אדוני השר, היית נוכח בו, דובר למשל על ציוד רפואי ועל כל מיני דברים שאם יש באירופה ויש אישור, לא צריך עוד פעם לעשות בארץ. יש אולי דברים בהם אנחנו מחמירים אבל בירוקרטיה צריך לקצר. צריך לעשות רגולציה ולא יכול להיות שאנשים יחכו כל כך הרבה זמן לאישורים. החוק הזה יגרום גם להורדת מחירים ויהיה יותר יעיל ומהיר בקבלת התוצרת.

אני רוצה להעיר שפה ושם לגבי מזון לילדים הייתה בעבר בעיה ואנחנו נצטרך להשקיע יותר בנושא הזה ואכן אני אשים עין על זה. שם הבעיה לא הייתה במשרד הבריאות על אף שהעמידו אותנו לדין. זה היה בקדנציה הקודמת ואני לא חשבתי שזה נכון, אבל כדי להיות זהיר אני מזכיר את זה. בעיקרון אנחנו נעמוד בכל לוחות הזמנים.

אני מודה ליושב ראש שעשה את כל הדיונים, אני מודה לשר האוצר שבלעדיו לא היינו מגיעים לכל הרפורמות שהן סופר חברתיות ואני בטוח שבעזרת השם הציבור לא יתאכזב וזה יהיה חוק טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. אם מותר לי, אני רוצה להצטרף לברכות לעובדי משרד הבריאות. נחשפתי למשרדים נוספים, אם זה משרד המשפטים, ודאי משרד האוצר, משרד הכלכלה, מערכת הביטחון, כולם באו והתייצבו מתי שהיו צריכים אותם ושיתפו פעולה. לדעתי החוק הזה ישפר את מעמדם של כולם.

ברשותכם, חברת הכנסת ענת ברקו חייבת לצאת ולכן אני נותן לה את רשות הדיבור.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני היושב ראש, כל הכבוד והרבה הערכה. אני הייתי שותפה לדיונים. תדעו לכם שלא הייתה לנו שום פגרה והתייצבנו בפני היושב ראש כמו חיילים וכך התנהלו הדיונים, בצורה מעמיקה ורצינית. תודה גם לשרים שבאמת הרצינות הזו והכוונה הטובה הובילה לחוק הזה.

שתי הערות ממש בקצרה. חשוב שבקיצור התהליכים לא תיפגע בריאות הציבור ויש כמה נקודות שאנחנו העלינו אותן גם במהלך החקיקה והדיון על החוק שהן נקודות רגישות. הדבר השני זה הנושא של תאגידי הבשר או בדיקת הבשר שלא תהיה מגבילה לתאגידי המים ובסופו של דבר עשינו שירות דב לציבור.
שר הבריאות יעקב ליצמן
למה? כי יש מים בבשר?
ענת ברקו (הליכוד)
גם. גם כדי לבדוק וגם כדי שלא תהיה בעיה שבסוף אנחנו נייקר את הבשר כתוצאה מבניית התאגידים הללו כפי שקרה לצערנו הרב עם תאגידי המים. מעבר לזה, אני מברכת על החוק ועל כל התהליך. תודה לכם.
היו"ר אלי אלאלוף
איציק שמולי, בבקשה. הוא חייב לציין שהוא אחד מחברי הכנסת החרוצים בוועדה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש ורבותיי השרים. אנחנו גם מברכים אתכם על המהלך הזה. אני חושב שלא בכדי גם היושב ראש, גם נציגי הממשלה ואנחנו באים בגישה מאוד קונסטרוקטיבית לדיונים ואנחנו רוצים לעזור לכם לקדם את החוק ולעשות את המיטב שחכמת השולחן תוליד את החוק הכי טוב שאפשר.

יש לי שתי הערות מאוד מאוד קצרות ואני מרשה לעצמי לומר אותן דווקא לנוכח הגישה הקונסטרוקטיבית שאנחנו באים אתה וגם לנוכח הרגישות החברתית, גם שלך אדוני היושב ראש וגם של שני השרים.

הדבר הראשון שעליו אני חושב שאנחנו מוצאים בוועדה את דרך המלך זה מה שאמרה חברתי חברת הכנסת ברקו, בטיחות במזון. כן יש הבנה לפתוח את העניין אבל בסוף אנחנו צריכים גם לוודא שהאחריות הראשונה שלנו נשמרת וזה שאנשים יצרכו את המזון שהוא ראוי למאכל. אני חושב שכאן אין טעם לרדת לפרטי פרטים ואני חושב שמצאנו שפה משותפת יחד עם אלי גורדון ונציגי האוצר והמשפטים לגשר על כל הפערים.

ההערה השנייה שלי. מפריע לנו מאוד שחלק ממה שכתוב בחוק משתמע כאילו עובדי התאגיד הולכים להיות עובדי קבלן. זה משהו שאני לא חושב שאנחנו יכולים להסכים לו. כפי שאנחנו מוצאים נקודות הסכמה בחלק מהותי, ברוב חלקי הרפורמה, ואנחנו מעוניינים לעזור ולקדם את זה יחד, הבקשה שלי מכם, משני השרים ומהיושב ראש, לחשוב מחדש, לשקול מחדש את העניין הזה. אנחנו ממילא במקום הראשון בעולם המערבי בהעסקה קבלנית ולא יכול להיות שבסופו של דבר במהלך הזה שכרנו יצא בהפסדנו אם לתוך המנגנון הנצלני הזה יתווספו עוד ועוד אנשים.

מעבר לזה כמובן אני מברך אתכם על המהלך ואנחנו נמשיך בגישה הקונסטרוקטיבית שלנו בוועדה. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת יעל גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה לך אדוני היושב ראש. חבריי השרים, שר האוצר ושר הבריאות. למרות שאני נמצאת באופוזיציה, אני מרגישה כאן לחלוטין בקואליציה כי אני מרגישה מחויבת לחוק הזה. אני חושבת שזה אחד החוקים שיכול, ואני מדגישה את ה-יכול ומיד אני גם אפרט מדוע, להביא להוזלה. יכול אבל לא בטוח.

אני אומרת את זה לך במיוחד אדוני שר האוצר כי אני יודעת כמה החוק הזה חשוב לך וכמה אתה רוצה להוריד את המחירים במשק. אם לא ייעשו עוד ויתורים בחוק הזה, אם לא תהיינה עוד מספר התגמשויות, אני חוששת שבסופו של דבר לא נראה את ההורדה המשמעותית. מכיוון שאני יודעת מה הייתה רוח החוק, אני לא יודעת עד כמה זה ידוע לך אבל ביום שאני יצאתי מהממשלה, אנחנו הגשנו במשרד הבריאות את תזכיר החוק כך שבהחלט הייתי שותפה לקווים המנחים שלו. הקו המנחה היה שמה שטוב לאירופה, טוב לנו. אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל ואנחנו לא צריכים להכביד יותר. אם יש אישורים כמובן ממקומות שאנחנו סומכים עליהם באירופה וגם בארצות הברית, אין שום טעם ואין שום צורך בבדיקות נוספות כאן בארץ שמכבידות ומביאות בסופו של דבר את המחיר לצרכן.

אני עדיין לא מרוצה ואני מעירה את ההערות שלי והיושב ראש יודע. אני ארגיש בנוח, כמובן יחד עם היושב ראש, במידה ובאמת לא יתגמשו במידה שלהערכתי צריך להתגמש לבוא אליך וגם לבוא ולומר לך: ראה, צריך לעשות עוד.

יש לי הערה נוספת. יש לנו את מה שנקרא המזון הרגיש. מלכתחילה כאשר חוקקו את החוק, גם בשביל שלום בית וגם כדי להגיע להסכמות, החליטו לשים בצד את כל מה שנקרא המזון הרגיש ולכן הרפורמה גם נקראת רפורמת הקורנפלקס, שם גנרי. להערכתי צריך גם במזון הרגיש לעשות עוד צעד כי גם באירופה, כמו שאמרתי גם כאן בוועדה, לא מרעילים את התושבים שלהם כאשר המזון הרגיש שאוכלים באירופה מגיע לכאן. אני סומכת על כך שבאירופה יודעים גם לשמור על בריאות התושבים גם במזון הרגיש. אני חושבת שצריך לעשות עוד צעד במזון הרגיש. אני יודעת שהיו הסכמות, אני יודעת ששמו את זה בצד אבל אני בכל זאת מעירה את זה כי אני חושבת שזה אולי באמת יביא לשינוי הגדול.

יושבת לידי חברתי הטובה מירב בן ארי שדואגת לכל חולי הצליאק, גם מניסיון אישי, ופועלת בנושא הזה בצורה נמרצת. למזער, לפחות שבתוך ההסתייגויות לגבי המזון הרגיש יוציאו את המזון של חולי הצליאק ויקלו אתו כדי שאפשר יהיה גם להוזיל את המחיר של המזון הזה שהיום הוא שערורייתי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. רז הילמן, בבקשה. תציג את עצמך. אחד החרוצים בוועדה.
רז הילמן
מנהל את תחום המזון באיגוד לשכות המסחר. אני באמת רוצה לברך את הוועדה ואת השרים על החוק שהוא תוצאה של עבודה מאוד רצינית ומאוד מקיפה. חוק מאוד מורכב. על החוק הזה אנחנו עובדים תקופה מאוד ארוכה ובתקופה הזאת יצא לי לעבוד עם עובדי מדינה שהם מאוד מסורים, מקצועיים וקשובים. גם עובדי המדינה במשרדי הממשלה וגם בוועדה הזאת. זה נותן תרומה מאוד מאוד גדולה לתוצאת החוק ואיך הוא השתנה לאורך הזמן.

החוק הזה הוא חוק חשוב בגלל ההקלות ביבוא של מזון רגיל אבל מבחינתנו הוא גם חשוב לא פחות כי הוא יוצר תשתית להקלות במזון רגיש ואני מאוד מתחבר לדברים של חברת הכנסת גרמן. מיד אחרי שהחוק הזה יאושר, איך שאנחנו רואים את זה, חשוב להשלים את העבודה ולהתאים את הרגולציה למה שקורה בעולם ולמצוא את הדרך להקל ולנהל את הסיכונים בצורה יותר חכמה ביחס לייבוא של מזון רגיש לישראל. זה בעצם ישלים את העבודה ובאמת ייצר את הפחתת מחירים רוחבית שנדרשת. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אייל רביד, בבקשה.
אייל רביד
מנכ"ל ויקטורי. תודה לכולם. אני רוצה להגיד משהו אחד לשר. דיברת קודם על קיצור הזמן. אני חושב שיש פרק שעליו עסקינן ואני חושב שהגדרת חוק הקורנפלקס, בשפה שלי אני קורא לו חוק הייבוא המקביל, ונכון שיש בו עוד הרבה פרקים, ואני חושב שגם השר ליצמן, אם הוא יחשוב על זה קצת יותר לעומק – וכולם כאן התכנסו למטרה אחת, כדי להוריד מחירים – חייבים את פרק הייבוא המקביל לצמצם בו את הזמן. נכון שצמצמתם משנה לשישה חודשים, אבל לא יקרה כלום אם את פרק הייבוא המקביל יצמצמו לשלושה חודשים. גם כך בתוך הפרק הזה של הייבוא המקביל הגדרתם מלכתחילה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הפסקנו לקרוא לזה הייבוא המקביל.
שר הבריאות יעקב ליצמן
עשינו את זה במשרד אבל זה לא המקום להרחיב. קיצרנו מעבר למה שאמרתי כאן לגבי החצי שנה לגבי כל מיני דברים.
אייל רביד
כבוד השר, לך כשר ולי כמעסיק ומנהל חברה במדינת ישראל יש את אותה מטרה. אם לרגע כבוד השר חושב שהמטרה שלו היא שונה משלי, אני אתקן.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אמרתי בדיוק הפוך.
אייל רביד
אני חושב שלומר שצמצמנו לשישה חודשים זה יפה, אבל אנחנו ממתינים לחוק מיוני 2011. מאז המחאה ב-2011 אנחנו ממתינים לחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
לא נלך להיסטוריה.
אייל רביד
אנחנו ממתינים והחוק ייכנס ביוני 2016? דיברה כרגע חברת הכנסת גרמן ואכן מה שטוב לאירופה לא טוב לישראל? אנחנו יותר נאורים מאחרים? אני לא חושב כך. אני בסך הכול אומר שאם עסקינן כאן בהורדת מחירים, בואו נקדים את הפרק שעוסק בייבוא המקביל ככל שניתן כי בכל מקרה יש עיצומים כספיים על כל אלה שיעברו עבירות. זה לא שזורקים מחר מזון לרשתות ועושים מה שרוצים. יש עיצומים כספיים אדירים על מי שיעבור עבירות. אני חושב שגם כך החוק בנוי על עוד חמישים מפקחים, חמישים מפקחים לא יכולים לפקח על אלפיים חנויות סופרמרקט בארץ. אני חושב שאם כולם יחשבו טיפה איך עוזרים לעם כי בסופו של דבר מדברים כאן על העם. אף אחד כאן הוא לא העם. יש עוד עם למטה והשר אמר קודם השכבות החלשות. אתם רוצים לעזור להם? תעזבו דרך הייבוא המקביל. תודה.
שר האוצר משה כחלון
איך רואים שאתה מהמגזר הפרטי. זה יפה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן. הם האנשים של העם.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר הכנסת אייכלר ואחריו מנכ"ל מרכז השלטון המקומי.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כבוד השרים, כבוד הרב ליצמן שר הבריאות יושב ראש המפלגה שלנו, כבוד שר האוצר משה כחלון.
שר האוצר משה כחלון
חבר המפלגה שלכם.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כחלון הוא של כולנו. עוד לפני שהייתה לו מפלגה, הוא היה של כולנו. אני רוצה גם לשבח את היושב ראש על החכמה והסבלנות ובעיקר על יישוב הדעת כשהוא מנהל את הוועדה ואת הדיונים האלה. אני כבר כמה שנים ראיתי דיונים אבל לא ראיתי מידה של סבלנות כל כך רבה ויישוב דעת, אבל יש לי תלונה נגדו - הוא מעסיק אותנו ובעיקר את העובדים מ-9:00 בבוקר עד 4:00 אחר הצהרים בימי ראשון ובימי חמישי. אנחנו כבר לא עומדים בעומס. באמת, לא ראיתי כזאת סבלנות.

מצד שני אני רוצה לומר שאני לא מכיר את כל סעיפי החוק כי הוא באמת גדול, ואני רוצה להיות בטוח שהוא באמת מסיר את כל האג'נדה שלך משה כחלון להוריד. נראה לי, אולי לא הכרתי את החוקים הקודמים, שהעמיסו והעמיסו והעמיסו כל כך הרבה סעיפים שאני סמוך ובטוח שכאשר נעבור בסוף על כל החוק, אנחנו נראה שזה המינימום הנדרש לשמור על שני דברים: ראשית, על הוזלת מחירים וזאת המטרה של כולנו ולא רק של המפלגה שלך, ושנית, הסרת הבירוקרטיה וזה מרכיב מאוד חשוב בכלל בחיים בארץ הזאת שהיא מדינה בירוקרטית ביותר, ויחד זאת יש לנו בעיה כי דווקא בתחום המזון אנחנו חייבים לשמור על בטיחות המזון ובריאות הציבור וכל על מניעת הונאת הציבור והצרכן מבחינה כספית ושידע מה הוא משלם ומה הוא מקבל. לכן שני הדברים סותרים במידת מה. מצד אחד אנחנו רוצים להסיר מגבלות ומצד שני אנחנו צריכים להיזהר ולפקח על הדברים.

אני מאוד מברך את היושב ראש ואת כל חברי הוועדה, את היועצת המשפטית לוועדה ועובדי הוועדה, ומקווה שנשכיל ונצליח להוציא חוק שימלא את שתי הפונקציות שלכאורה סותרות שישלימו זו את זו, גם הסרת בירוקרטיה, גם הוזלת מחירים וגם שמירה על בריאות הציבור. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
מנכ"ל מרכז השלטון המקומי.
שלמה דולברג
תודה רבה אדוני. מכובדיי השרים, חברי כנסת, אדוני היושב ראש. תודה על ההזדמנות. החוק הזה אכן מעביר אחריות לפיקוח על איכות המזון מהרגולטור אל היצרנים. אנחנו בהחלט מברכים על כך. אבל אסור לשכוח שהחוק הזה גם מעביר סמכויות מהשלטון המקומי לשלטון המרכזי. בעצם הוא מעביר את אחריות הפיקוח על בשר מן החי על תאגיד ממשלתי שיוקם בעתיד הכי קרוב שאפשר.

אנחנו כשלטון מקומי הבנו שזה רצונה של הממשלה ואנחנו גם משתפים פעולה עם התהליך הזה. אנחנו חושבים שהוא תהליך חשוב אבל אנחנו מדברים היום על מאות בדיקות משנה מן החי שמתבצעות בכניסה לרשויות המקומיות והבדיקות האלה מתבצעות על ידי הווטרינרים העירוניים שזה מערך מורכב, רגיש מאוד לבריאות הציבור, ואנחנו חושבים – כפי שהוגש גם בטיוטת החוק – שתקופת ביניים להקמת התאגיד הזה, להסדרתו, להסדרת האגרות, להסדרת יחסי העבודה בו, להכנת תקנים בתקציב המדינה, זה דבר שלמדנו שלוקח הרבה שנים. מתוך אחריות אנחנו חושבים שנכון שתקופת הביניים, כפי שמנוסח בחוק בהסכמות בין המשרדים, תהיה ארבע שנים עם אפשרות לשרים להקדים אותה לשנתיים.

אני חוזר ואומר את זה. שמעתי מה אמר כבוד שר הבריאות אבל אנחנו חוששים ששנתיים זה פרק זמן קצר מדי. אם במהלך הדרך השרים יחשבו ויראו שאכן המלאכה הושלמה והחזון קיים, בהחלט אפשר יהיה לקצר את התקופה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אנחנו עשינו הפוך. אם אנחנו נראה תוך שנתיים שלא מספיק, נבקש להאריך.
שלמה דולברג
אני מכבד את זה. אני רק מעיר את תשומת לב הוועדה לחשיבות של תקופת המעבר, חשיבות להסדרת חזון החוק הזה ואנחנו כמובן נתמוך בו.
שר האוצר משה כחלון
אורך העבודה הוא כאורך הזמן שאתה מקציב לה. תגיד ארבע, יהיה ארבע, תגיד שנתיים, יהיו שנתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
מירב בן ארי. אם כבר הזכרת את הסיעה שלי, היא מהסיעה שלי.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה אדוני היושב ראש. תודה גם לשרים, לשר משה כחלון ולשר יעקב ליצמן. אני רוצה להתייחס בקצרה כי אין זמן. קודם כל, אני עברתי כבר מספר פגישות עם הצוות שלך – גם עם פרופסור גרוטו וגם עם אלי גורדון והצוות שבאמת עושה עשייה מעולה עבור חולי הצליאק. אני כן רוצה להתייחס במילה כי גם חברת הכנסת גרמן התייחסה לזה.

הנושא של הצליאק והמזון הרגיש, מהיום שהגעתי לכנסת עומד לפתחי. אני עוסקת בו כל הזמן ללא הרף ולכן גם אני מכירה את הצוות וגם את ליצמן מדי פעם אני משתפת בנושא. צריך להבין שהנושא של הצליאק, למרות שכל הזמן ניסו להוביל לשם, לא יבוא כהצעת חוק פרטית. לא יגיע מהמקום הזה אלא יגיע מכל מיני כיוונים אחרים. כן חשוב להבין שבתוך הרפורמה החשובה הזאת - ובאמת אדוני היושב ראש, עבודה באמת מדהימה. לא הייתי שותפה לה אלא הצטרפתי לוועדה רק בשבוע שעבר אבל בנושא של הצליאק עסקתי בלי קשר – ובאמצעות הרפורמה הזאת, וזה גם מה שהובטח לי כאן ואני מסתכלת עליך כי אתה יודע שאני מחכה לזה ואנחנו מחכים, אני אומרת את זה בשם חולי הצליאק שאני חלק מהם, אנחנו מחכים שבאמצעות הרפורמה הזאת יוסרו החסמים, לפחות חלקם, בטח בנושא ה-GMP וכן נוכל להגדיל את הייבוא. כמו שהשר שלי תמיד אומר, להגדיל את התחרות זה חלק מהעניין.

אין ספק שגם הנושא של הסובסידיה לקמח וללחם בתמיכתו של השר ליצמן, גם זה משהו שאנחנו נתאם אותו.

עוד משהו חשוב. בתמיכת שר הכלכלה הצלחנו להגיע לכך, את התמיכה שיקבלו ב-2016 מפעלי הבשר והצליאק. גם זה היה חלק מתהליך שהובלנו. יש כאן שלושה משרדים שלקחו חלק ואני גם מודה לחברת הכנסת יעל גרמן שגם היא הייתה חלק בעניין הזה. אני יודעת שאתה וגם עמותת הצליאק מחכים לזה ואני יכולה להבטיח לכם שאנחנו שם ואנחנו עוסקים בזה וזה עניין של זמן עד שזה יתרחב. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבשלום דולב, נציג העופות.
אבשלום דולב
אני מייצג את אותן משחטות שבעצם עובדות בתקני איכות גבוהים. אנחנו רואים בחוק הזה בשורה ענקית מן הטעם הפשוט. שר האוצר נקב בכמה מספרים וגם אני אגיד כמה מספרים. יש לנו היום כשישים חוקים של רשויות מקומיות שמתעסקות בבדיקות משנה. אנחנו, מנהלי המשחטות, לא יודעים איך להתמצא בים הגדול של הניירת. דרך אגב, החוק יחסוך את היועצים המשפטיים, את הניירות, את ההוראות של כל עירייה והמערכת תהיה הרבה יותר מוסדרת.
שר האוצר משה כחלון
תזמין אותי כשתגרוס את הניירות.
אבשלום דולב
אני חושב שנעשה טקס גריסת החוקים האלה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
יש עוד כמה חוקים שהייתי מוסיף.
אבשלום דולב
הענף של הפטם מגלגל כשבעה מיליארד שקלים. זה בעצם שליש משוק המזון בארץ. לכן ההצעות שהניחו כאן על השולחן חבריי הטובים ממשרד הבריאות - גילוי נאות, עבדתי אתם הרבה מאוד שנים כמנכ"ל מועצת החלב – הניחו נייר עבודה מצוין. אנחנו צריכים לנוע אתו במהירות אבל צריך מאוד להיזהר, ואני אומר את זה גם לשר האוצר וגם לשר הבריאות כמי שהייתי שותף ברפורמות גדולות במשק החלב הישראלי, שרפורמות כאלו הן מאוד רגישות וצריך להיות קשוב לתהליכים שצריך להעביר בכל המערכות.

לכן, תשקלו את הדברים טוב טוב. אנחנו מגיעים כרגע לרפורמה הזאת אחרי שני בג"צים, עשרות, אם לא מאות אלפי שקלים שהשקענו, כאשר כל הבג"צים אמרו רק דבר אחד: תנו לנו חוק נורמלי שנוכל לחיות במדינת ישראל כך שמכולה של עופות שיוצאת ממפעל עוף טוב בבית שאן, סתם לדוגמה, לניו יורק ואיננה צריכה שום בדיקה, אותה מכולה שיוצאת מאותו עוף טוב לתל אביב, לא צריכה שום בדיקה. לכן הפיילוט שנעשה בתל אביב על ידי הרופא הווטרינרי של תל אביב בשיתוף השירותים הווטרינריים של ישראל שהצליח, הוא פיילוט שכבר עובד שנה ושלושה חודשים והוא בעצם סימן מוביל לכל המערכת.

אני מבקש מאוד שהפרק הזה של הווטרינריה בחוק יסתיים ואני אומר שכאשר הפרק מסתיים, אני יכול ללכת הביתה. ברגע שהוא ייגמר, אנחנו נהיה פרטנרים טובים גם למרכז השלטון המקומי ולכל המערכות שמלוות את השינוי ומוכנים לקחת חלק פעיל בתוך הוועדה. הצעתי את זה גם לוועדה, ועדת מעקב שתהיה על פי חוק ושתלווה את החוק ותוביל אותו על ידי גורמי המשק השונים. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה לך. אני חייב להודות לך על כל המעורבות עם הרב הגיון ושכל שאתה מביא לנו בוועדה וגם בין ישיבות הוועדה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים על העברת אחריות ולא זריקת אחריות. לא על זה שתצא מכולה מעוף טוב למרכולים בתל אביב ולא יהיה פיקוח. אנחנו כנראה לא מבינים אחד את השני.
אבשלום דולב
כנראה לא הובנתי טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת לא הייתה הכוונה.
אבשלום דולב
על פי הצעת החוק מי שיש לו תנאי ייצור נאותים, איננו זקוק לפיקוח אלא בקצה של המסלול על המדפים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה עוד לא נדון.
היו"ר אלי אלאלוף
זה עוד לא נדון, אבל זאת המטרה ואני בטוח שתשתכנע.
קריאה
מבחינת חבר הכנסת שמולי עדיף שהעוף לא יצא בכלל.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, אהוד פלג ואחר כך ביוזמתו אלי גורדון יישא כמה דברים. לא ביקשת אבל אני מבקש.
אהוד פלג
מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות. המועצה רוצה לברך על התהליך ומטרתו להוריד את יוקר המחיה בישראל. אנחנו יודעים כמה אנחנו סובלים מהתהליך הזה. אבל אנחנו גם עדים כאן למשהו שאין לי שם אחר לכנות אותו אלא שביל הזהב. הן במאמץ הרב מגזרי שבא לידי ביטוי בעבודת הוועדה עם עבודה מאוד רצינית של ניסיון למצוא את ההבדל בין בירוקרטיה מאוסה ומייקרת לבין רגולציה אחראית מינימליסטית אבל עדיין עושה את עבודתה בשמירה על אינטרסים חיוניים של הציבור כמו בריאות, כמו מניעת הטעיה של צרכנים. הירידה לפרטים מאפיינת את עבודת הוועדה אדוני. אמרו שאלוהים הוא בפרטים וזה נכון. מתייחסים למטריה כל כך מורכבת ועושים את זה מתוך תהליך של הקשבה, של כבוד הדדי, של התחשבות תוך דבקות במטרה.

כאן אנחנו מאוד מתפעלים מההובלה החכמה והמכבדת שלך כיושב ראש הוועדה חבר הכנסת אלאלוף וסבורים שמעבר למטרה שתושג כאן בתוחם עבודת הוועדה, יש לנו כאן מודל לתהליך של רפורמה שבא לשנות סדרים שהיו נראים מאוד מאוד קשים לגישור אבל במאמץ משותף, ברצון טוב ובעיקר בהבאה בחשבון של כל הערכים בהם צריך להתחשב, המטרה הזאת ניתנת להשגה. אנחנו מאוד מקווים שהיא תהווה דוגמה לתהליכים נוספים שיקרו בעקבותיה. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אלי גורדון, ממש מתוך הערכה. כל עובדי המדינה שעובדים במערכת של הוועדה, אני חייב להגיד שהם דוגמה ומופת. חבל שהתקשורת לא מתעניינת בעבודה האדירה שלנו. אלי, אני חייב להגיד לך, והזכיר את זה השר ליצמן בשיחה מקדימה, הוא מחזק אתכם, את העובדים שלו, אבל לא רק בגלל מה שאתם עושים עד לאישור החוק אלא גם בגלל המשימות שיוטלו עליכם לאחר אישור החוק. תודה אלי.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
הייתי מציע לך, גורדון, שתפרוש אחרי דברי המחמאות האלה.
אלי גורדון
אני רוצה להודות לכולם קודם כל על הכבוד להופיע ולהודות בשם כל הצוות. הצוות זה לא רק צוות של משרד הבריאות אלא זה צוות של משרד הכלכלה, משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד החקלאות וכולם כאן כחזית אחת, כממשלה אחת, עמלנו על גיבוש של כל עיקרון ועיקרון של החוק ועל כל סעיף וסעיף. על זה אני מוקיר תודה לכל הצוות שתרם ימים כלילות כדי לעמוד בלוחות זמנים, קודם כל במטרה להתכנס לחוק ההסדרים ואחר כך כדי להישאר בחוק ההסדרים. אני מקווה מאוד שנוכל לעמוד במשימה הזאת.

אני רוצה להודות לאדוני היושב ראש ולחברי הכנסת שמתעניינים ועובדים יחד אתנו על הסבלנות להקשיב לנו. הם עובדים אתנו יום יום, סעיף סעיף ותת סעיף של תת סעיף וכן רוצים להבין האם נשמר האיזון בין בטיחות מוצרי המזון שישווקו לאחר יישום הרפורמה לבין יוקר המחיה.

לנגד עינינו כצוות עמדה המשימה הזאת, ליצור במסגרת החוק את האיזון הנכון בין הגנה על בריאות הציבור שזה התפקיד העיקרי של עובדי משרד הבריאות ושל כל עובדי הממשלה ומצד שני כן להשיג את המטרה ולגרום להוזלת המחירים.

תודה. אני מקווה שנמשיך להופיע בוועדה שלך אדוני היושב ראש לשם אישור לא מעט תקנות בריאות הציבור שהן נגזרת מהחוק הזה ואני מקווה מאוד שלא נגיע לבקש הארכה כי יש לא מעט משימות לעשותן במהלך שישה חודשים שנותרו לנו ליישום כמו השלמת מערכת ממוחשבת, קליטת עובדים וכדומה. אנחנו נעשה מאמץ לעמוד גם במשימה הזו יחד כצוות. תודה רבה לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשו לי לתת את רשות הדיבור לשרים שיסכמו. כבוד שר הבריאות, הרב ליצמן.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תודה אדוני היושב ראש ותודה לכולם. אומר רק מילה אחת על המזון הרגיש. אנחנו בהחלט נהיה רגישים. אני הזכרתי את זה מיוזמתי בדיון. אני יודע מה זה כי הכרתי את הנושא בסיבוב הראשון לכהונתי כסגן שר. על אף שעשו לנו עוול במשרד הבריאות, בכל זאת אנחנו נקפיד. אני לא אתן להוריד שום דבר מהטיב ולמרות הקיצור, זה לא יהיה על חשבון הטיב.

למשרד הבריאות יש דיונים לקיצור תהליכים. אני מקצר תהליכים ודורש בלי חוק שהמשרד ייתן מענה לכל מיני דברים. אני בטוח שבעזרת השם בלי תוספת שינויים וחוקים, נוכל לעשות רפורמות חדשות ולשפר את השירות לציבור.

אני שוב מודה לשר האוצר וכמובן ליושב ראש הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני השר, היות ואתה ידידי, מותר לי לחרוג טיפה מהפרוטוקול ולאפשר קצת הומור בדיון כאן. חבר הכנסת זוהיר בהלול.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אמרו שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
בשטן.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כל אחד והאלוהים שלו.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
דוקטור באסל גטאס, אני מצטט מישהו שדיבר לפני שנכנסת. אל תתערב במה שלא היית נוכח בו. הואיל ואני לא אל ואני לא שטן, אני לא נכנס לפרטים הקטנים אלא יכול לומר ברמת הכותרות ממש בקיצור כי כבוד השר כחלון בפיקוח נפש ואי אפשר לעכב אותו יותר מדי.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כל דקה שהוא יושב כאן, אתה חוסך בתקציב המדינה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני חושב שאנחנו תמימי דעים שאנחנו בכנסת כמעט מן הקצה אל הקצה – לא כמעט אלא מן הקצה אל הקצה – נילחם מלחמת חורמה כנגד יוקר המחיה ונפעל כדי להוריד את מפלס המחירים במדינה שהפכה להיות מאוד יקרה, אדוני שר האוצר.

אני נגד בירוקרטיה. דיברתם על בירוקרטיה. בוודאי שאני מתנגד כמעט לכל סוג של בירוקרטיה אבל גם לבירוקרטיה יש קווים אדומים כמו רגולציה על בריאות הציבור. אני לא חושב שאנחנו צריכים להקל ראש על בריאות הציבור, ואם יש תהליכים שהם בלתי נמנעים, אנחנו צריכים לאמץ דווקא את מה שאנחנו מתעבים, קרי, הבירוקרטיה.

נקודה אחרונה אדוני היושב ראש. לא הכול צריך להיות חקיק, מהמילה שפיט. לא הכול צריך להיות חקיק במדינה הזאת וגם בבניין הזה. אתם צריכים גם לקחת ארגונים, גופים ועמותות שייקחו חלק לפחות בהבניית חברה שמתפקדת ולא תמיד תחת גרזן החוק. החוק חשוב ואנחנו נמצאים בבית המחוקקים אבל אדוני שר האוצר, האזרחים לא יכולים להתנער ממחויבותם להתמזג ולהשתלב עם בריאותו של הציבור ועם האינטרסים של הציבור. אי אפשר תמיד לבקש מבן אדם במדינה דמוקרטית ונורמלית לעבוד רק תחת מטריית החוק.

לכן אני קורא לכולם להיות שותפים לעשייה ולא תמיד תחכו ותמתינו בכיליון עיניים שאנחנו נכפה עליכם דרך חוקים את כל ההתנהלות שלכם בחיים. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
שר האוצר, בבקשה.
שר האוצר משה כחלון
ראשית, אני רוצה להודות לחברי הכנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה על הסיוע בכל חוק ההסדרים ובכל החוקים שנדונים בכל הוועדות.

אני רוצה להודות לאמיר רשף ולשירה גרינברג ממשרד האוצר.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא יודע כמה אתה צריך להודות להם.
שר האוצר משה כחלון
אני לא מפסיק להודות להם. באמת הם ראויים לכל שבח.

יעל גרמן, אני רוצה להודות לך כי עוד רגע עברתי על איזה חטא נורא ואת עצרת אותי. מי שהגיש את החוק זה אנחנו, אבל מי שהכין את החוק – זאת הממשלה הקודמת. יעל גרמן, יאיר לפיד, הם אלה שהכינו אותו. אנחנו שיפרנו, אנחנו ייעלנו, אנחנו הבאנו אותו אבל מי שהכין אותו, אלה הם. עוד רגע הייתי עושה חטא נורא אבל ברוך השם עזרת לי. הזכרת את זה בעדינות אבל זה היה נכון. אלה לא אנחנו אלא אתם.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
בכל מקרה היינו מוחלים לך.
שר האוצר משה כחלון
החשבון שלנו הוא למעלה. לא כאן.

מצד שני, חבר הכנסת גטאס, ביהדות אומרים מזמור שיר חנוכת הבית לדוד. אומרים מהי חנוכת הבית? אומרים שמי שחנך, זה שלו. אם כן, אנחנו חנכנו את הרפורמה הזאת.

אייל רביד מ-ויקטורי. אתך אי אפשר להתווכח כי אתה עשית את זה. הוכחת שאפשר. המגזר הפרטי הוא יותר מהיר, יותר זריז, יותר יעיל מהמגזר הציבורי. אנחנו נעשה את הכול כדי שזה לא יהיה חצי שנה פלוס אלא יהיה עד חצי שנה אבל אתה צודק ואכן אפשר לעשות את זה. אני סמוך ובטוח שאנשי משרד הבריאות, החקלאות והאוצר יעשו הכול כדי לקדם את זה. אין שום סיבה בעולם שימשכו את התקופה. כאשר אתה מדבר, שומעים את המגזר הפרטי מדבר ואני תמיד אומר שהמגזר הפרטי הוא החלוץ, הוא המוביל והוא עוזר לנו כי הוא הרבה יותר זריז והרבה יותר קטן. אין לו נציב שירות מדינה אם אתה רוצה לגייס עובדים, אתה מגייס אותם אבל אנחנו צריכים את נציב שירות המדינה ומחכים חמישה חודשים לווטרינר או למשהו אחר. אל תקנא בנו. בסך הכול הדברים שלך הם נכונים ואמיתיים ואנחנו נעשה את הכול כדי שזה יקרה.

אני מקווה שלא שכחתי שום דבר.
קריאה
את חולי הצליאק.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא ממש לא שכח.
שר האוצר משה כחלון
קיבלתם את חברת הכנסת.
מירב בן ארי (כולנו)
היחידה שהתייחסה לזה.
שר האוצר משה כחלון
שוב, תודה רבה. אדוני השר, תודה, חברות וחברי הכנסת, תודה. אלי אלאלוף ידידי, באמת תודה על הכול. התמזל מזלנו שאתה מנהל את הנושא כי מדובר ברפורמה מאוד מורכבת וקשה. שמעתי כאן את חברי הוועדה ולכן אני לא צריך להוסיף יותר. תודה רבה ובהצלחה.
היו"ר אלי אלאלוף
כל טוב לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים