ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/10/2015

חוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 53

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, י"ג בחשון התשע"ו (26 באוקטובר 2015), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק המאבק בטרור, התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

זאב בנימין בגין

יעל גרמן

אורי מקלב

רויטל סויד

אוסאמה סעדי
מוזמנים
נעמה פויכטונגר - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

עמית מררי - עו"ד, משרד המשפטים

נעה לוזנר - עוד, משרד המשפטים

עדי טל-נוסבוים - מתמחה, משרד המשפטים

ענר הלמן - עו"ד, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

שלומי אברמזון - עו"ד, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

אורלי בן ארי - עו"ד, משנה לפרקליטת מחוז מרכז, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

יצחק וכטל - ס' היועמ"ש, משרד הביטחון

מוריס הירש - סא"ל, פרקליט איו"ש, משרד הביטחון

רינת המאירי-גלבוע - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הביטחון

גל כהן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הביטחון

אדם וולפסון - ע' ליועמ"ש המל"ל, משרד ראש הממשלה

א' - משרד ראש הממשלה

מ' - משרד ראש הממשלה

לין לרר - מתמחה, הרשות לאיסור הלבנת הון

עמיר פוקס - ד"ר, חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

גיל שפירא - מנהל מח' חקיקה, הסנגוריה הציבורית הארצית

דבי גילד-חיו - עו"ד, מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח בישראל

אורי בן יעקב - חוקר בכיר, המכון למדיניות נגד טרור

נדב דנינו - עוזר מחקר, המכון למדיניות נגד טרור

מתן פלג - מנכ"ל "אם תרצו"
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט

אפרת חקאק
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק המאבק בטרור, התשע"ה-2015
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב, חברי חברי הכנסת, בוקר טוב, המוזמנים – אתם כמו חלק מהמשפחה, אז זה בסדר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בוקר טוב ושבוע טוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמיד אנחנו אומרים גם "חורף בריא". אתמול אני לא יודע אם זה היה בריא. למי שהיה בנתניה או בגוש דן היה קצת יותר מבריא...
רויטל סויד (המחנה הציוני)
השרון במיוחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נתחיל את הדיון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדוני, הצעה לסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצעה לסדר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אחרי חצי שנה של חברות בוועדה, לא נורא. אני לא מכביד עליך מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. ממש לא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מבקש לצאת מן הדיון שלפנינו בהצעת חוק המאבק לטרור ולהתייחס להנחת היסוד שלו. הנחת היסוד של כולנו, גם כאשר נאבקים בטרור רצחני המאיים על חיי אזרחי ותושבי מדינת ישראל ועל שגשוגה, ומקובל עלינו שיש כללים שצריך לשמור כדי למנוע פגיעה מיותרת במי שאין לפגוע בו. זהו, על-פי הבנתי, היסוד של הדיון שלנו, והניסיון להשיג, בהסכמה רחבה ככל האפשר, את האיזונים הנדרשים. זה נכון תמיד וודאי בימי מתח ביטחוני.

אני מבקש להדגיש, אדוני היושב-ראש, שתמיד ובייחוד בימי מתח ביטחוני צריך לשמור על מעמדו המיוחד ועל כבודו של בית המשפט העליון, בוודאי על מעמדו כבית משפט עליון לצדק, הממלא את תפקידו בדיוק בזאת, שמבקש לבדוק האם ניתן, האם צריך, לתת סעד – איך אתם אומרים המשפטנים? ליתן סעד – למאן דהוא, שיש לו טענה, שהממשלה בהחלטה זו או אחרת פגעה בו או עומדת לפגוע בו. וזהו כל העניין, הסעד ליחידים מול החלטות הרשות המבצעת.

קודם כול, צריך לשמור על מסגרת הדיון, כלומר, על נוהלי הדיון, ובלשון עם זר, הפרוצדורות. הפרוצדורות נועדו כדי לשמר מסגרת דווקא בעתות של מתח ביטחוני, ואין לכופף את הנהלים, את הפרוצדורות, מפני החלטה כזאת או אחרת של הרשות המבצעת.

כל אחד מאתנו היה פעם באופוזיציה, בקואליציה, כל אחד מאתנו יודע ומקבל שאין יסוד להנחה שממשלה, כל ממשלה, חסינה בפני החלטות מוטעות. ניתן גם לומר שמצבי ביטחון מיוחדים מחסנים עוד פחות את הרשות המבצעת מפני קבלת החלטות מוטעות, ולכן צריך לשמור מאוד על המסגרת ועל בית המשפט העליון. במובן זה ובהקשר זה ההתקפות החריפות מאוד, שנשמעו בשבוע שעבר על בית המשפט העליון, פוגעות ביסודות החשובים של חיינו.

אביע את דעתי – אין חיי חירות ללא מוסד שיכול לבקר ובעת הצורך לבטל החלטות של הרשות המבצעת, וצריך לשמור על כך שבית המשפט העליון, חבר השופטים ביושבם בבית המשפט הגבוה לצדק יוכלו באופן חופשי לדון בהחלטות של הרשות המבצעת ולקבל את ההחלטות המתאימות לדעתם, למרות שכידוע הם לא נבחרו על-ידי הציבור, אלא מונו על-ידי ועדת מינויים, ואין בזה שום נגיעה לאמירה כביכול שהם נוטלים על עצמם ואל עצמם מדי פעם סמכויות של הרשות המבצעת או של הרשות המחוקקת.

על כן, אדוני היושב-ראש, הצעתי בימים אלה, שהוועדה היום, עכשיו, תקבל החלטה בנוסח חיובי, הקוראת לכולם ולאישי ציבור בפרט להיזהר בכבודו של בית המשפט העליון, ואם רוצים להוסיף, דווקא בימים אלה של מתח ביטחוני. תודה, אדוני היושב-ראש.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
גם אני ארצה להוסיף משפט בנושא זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פחדתי שנסיט את הדיון ובמקום המאבק על הטרור פתאום יתחיל להיות מאבק על בית המשפט.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני חושב שיצאתי מנקודת המוצא בדיוק של דבר חקיקה זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה מאבק נגד הטרור על בית המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חס ושלום. חס ושלום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש טרור נגד בית המשפט. טרור לא חייב להיות פצצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל אחד שידבר קצר. רויטל, אחר-כך אוסאמה ואחר-כך נחזור לסבלותינו.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו יושבים היום במסגרת דיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט, והוועדה שלנו לא רק דנה בחוקים, אלא יש לה גם אמירה משמעותית מאוד לגבי מעמדו של בית המשפט בכלל, ובית המשפט העליון בפרט.

אין גוף שחסין מביקורת וניתן לבקר גם את מערכת המשפט וגם לבקר פסיקה זו או אחרת, אבל ביקורת על בית המשפט איננה מאפשרת התרת דם של שופט, איננה מאפשרת השתלחות אישית ואיננה מאפשרת הסתה פרועה שעולה לכדי קריאה לאלימות.

אני חושבת שמחובתה של ועדת החוקה – אני מבקשת ממך, אדוני היושב-ראש, שתצא מפה אמירה מוועדת החוקה היום שאנחנו מגנים – לא ביקורת – כל ביקורת שמסיתה, קוראת לאלימות ומתירה את דמו של שופט ספציפי.

צריך להבין שאין תקדים לפנייה של מנהל בתי המשפט, השופט שפיצר, שבוודאי פנה ליושב-ראש הכנסת על דעתה של נשיאת בית המשפט העליון. אין ספק שהוא לא עשה את זה ללא ידיעתה וברכת הדרך שלה. אין תקדים לפנייה כזאת מצד מנהל בתי המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה היתה הפנייה שלו?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הפנייה שלו ליושב-ראש הכנסת היתה למנוע הסתות פרועות שמתירות דמו של שופט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לרסן.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ברגע שיש פנייה כזאת, זה מראה לנו עד כמה מרגיש בית המשפט שמתירים את דמו ועד כמה בית המשפט נתון תחת התקפה. בית המשפט יודע לספוג ביקורת. חלקנו פה עורכי-דין, לא תמיד אנחנו מקבלים את החלטת בית המשפט, את פסיקתו, אבל מעולם לא מביעים ביקורת באופן הזה.

הדברים האלה נכונים בפרט בשבוע שבו אנו מציינים 20 שנה לרצח רבין, ונדמה שלא למדנו שום דבר בדבר הסתות ולאן הן יכולות להוביל. והעובדה שאנחנו ממשיכים באופן הזה, והפעם ביתר שאת, כי כבר יש לנו את הרשתות החברתיות, מראה שהלקח לא נלמד.

אדוני היושב-ראש, כיושב-ראש ועדת החוקה, חייבת לצאת אמירה מהוועדה הזאת היום שמוקיעה כל ביקורת שגובלת בהסתה ובאלימות כנגד מערכת המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, חברי חברי הכנסת, אורחים נכבדים, לא במקרה אמרתי שזה קשור להצעת החוק שאנחנו דנים בה מספר שבועות, כי מדובר כאן בסיכול ממוקד נגד בית המשפט העליון, וזו לא הפעם הראשונה. אם היתה אמירה אקראית, חד-פעמית, ניחא, היינו מבינים, וואלה, התפרצות של זעם של חבר הכנסת יוגב, של כבוד השר לוין, של עוד מספר חברי כנסת, אבל מדובר במגמה שיטתית נגד בית המשפט העליון.

אני רק מזכיר לכם את האמירה המסוכנת של חבר הכנסת יוגב, לעלות על בית המשפט העליון עם D9, בעקבות ההחלטה להרוס שני בתים בהתנחלות בית אל.

מה ששמענו בימים האחרונים – כנגד מה? צריך לדעת על מה הביקורת. בסך הכול כבוד השופט פוגלמן נתן צו ביניים שמונע הריסת בית באופן זמני עד לדיון בעתירה.

אנחנו, גם אני, במשך 25 שנים אנחנו כל הזמן מבקרים את בית המשפט העליון, ואנחנו אומרים: בית המשפט העליון לא נתן סעד מן הצדק לאוכלוסייה הפלסטינית, הוא הכשיר הריסות בתים, הוא הכשיר מעצרים מינהליים, הכשיר אפילו התנקשויות בעזה. מה לא הכשיר בית המשפט העליון? על זה אומרים שהוא בית המשפט של השמאל? ובסוף באים וקוטלים את בית המשפט העליון עד כדי הסתה פרועה והתרת דמו של השופט פוגלמן, שאמרו שהוא חבר ברשימה המשותפת. השופט פוגלמן חבר ברשימה שלנו? לאן הגענו?

גם השר לוין, שהוא עורך-דין, הביקורת שלו היא מתחת לכל רמה, היא מסוכנת מאוד, ובלי ששמעתי את דברי חברי בני בגין, אני בהחלט - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גם לא תיאמתי את דברי מלכתחילה עם חברת הכנסת סויד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ולא אתי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, לא, לא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא מתואמים בכלל.

אני חושב שמדובר במשהו הזוי לחלוטין. הגשתי הבוקר הצעה דחופה לסדר-היום לנשיאות הכנסת לאשר דיון במליאה במתקפה על בית המשפט העליון. טוב שיש צדיק אחד בסדום, שזה היועץ המשפטי לממשלה שפעל מיד, לא כמו שרת המשפטים שיצאה אחרי זמן, היא לא הגנה על בית המשפט העליון, היא אמרה שהוא פועל במהירות. היא היתה צריכה לגנות בכל המילים, באופן הברור ביותר, שאינו משתמע לשתי פנים, גינוי נגד הדברים האלה על בית המשפט העליון, והשתיקה הרועמת של ראש הממשלה – לא שמענו מילה או חצי מילה.

לכן אני מצטרף לדברי חברי שאנחנו, כוועדת החוקה, שאמונים על חוק, חוקה, ומשפט, צריכים היום לצאת בהצהרה ברורה, חד-משמעית, שמגנה את הביקורת נגד בית המשפט העליון ואת ההסתה הפרועה. ביקורת כן, אבל הסתה לא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני חוזר על הצעתי שהנוסח יהיה נוסח חיובי. הוא יובן. קריאה להיזהר בכבודו של בית המשפט העליון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי ששמעתי את שלושת חברי, קודם כול, הנושא הזה הוא נושא כלאחר יד. אם רוצים, צריכים לקיים דיון לעומק בנושא. ואני אסביר למה אני מתכוון. קודם כול הסתה או מה שחברתי, רויטל, אמרה, אפילו עד כדי איום בפגיעה או דבר כזה, זה לא רק על בית המשפט העליון, זה על כל גוף אחר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כרגע נבחר ציבור התבטא נגד בית המשפט העליון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רויטל, הרי נתתי לך לדבר. לא היית נוכחת כאן בדיונים שאנחנו דנים על האפוטרופוס ויצאו כאן העובדים הסוציאליים ואמרו שהם מותקפים באופן אמיתי בביקורות עם הסתה. יצאו רופאים שאמרו את זה, יצאו מכל מיני כיוונים אחרים.

אני חושב שכל התקפה, לא משנה על מי, אם יש בה הסתה ומעבר לזה, זה דבר חמור שצריכים לשלול אותו מכל וכול, ולא משנה אם אני מסכים לאותן דעות שאותו גוף מבטא או לא. ודאי אם רוצים לקשור את זה לאירועי היום, אני חושב שהמסר המרכזי שצריך להיות לנו מהרצח הנורא שכל מחלוקת, בשום פנים ואופן, אסור שתיפטר בדרך של אלימות – אני לא מדבר אפילו על רצח, אלא על כל אלימות.

תמיד הבאתי את הדוגמה הבאה ואני אתן אותה שוב. הרצח הפוליטי הראשון שהיה זה הרצח של גדליה בן אחיקם, שהוא נרצח גם על רקע אישי וגם על רקע פוליטי, ואנחנו צמים עליו כבר 2,600 שנה. איך זה מצליח? כי חכמים היו חכמים מאוד, אם הם היו לוקחים את הנושא הפוליטי שאז דנו בו ואומרים שאנחנו צריכים לצום על רקע זה, קודם כול, חצי מהעם לא היה צם, והחצי השני אחרי חמש שנים כבר היה מפסיק, כי הנושא היה משתנה וכו'. חכמים שמו רק נקודה אחת על הכוונת: מחלוקות, סכסוכים וויכוחים לא פותרים באלימות, נקודה, ולא פירטו כלום, רק את זה. לכן האבל על הרצח הזה, ואנחנו צמים כדי להפיק לקחים. 2,600 שנה זה מחזיק. זה מסר שהוא קיים, הוא קיים לא רק לגבי בית המשפט העליון, הוא קיים גם לגבי העובדים הסוציאליים שכאן ישבו בשבוע שעבר, וממש בכו על האיומים שיש, ולגבי עוד גופים כאלה, רופאים וכל מיני כאלה שמושמצים ומפרסמים עליהם תמונות ודברים נוראיים. צריך לצאת נגד כל זה. זה באופן כללי.

לכן אם יש הסתה, שאני לא שמעתי, אבל אם יש הסתה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה זה "אם יש הסתה"? לא שמעת אותה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. דקה. דקה. תן לי, אני אסיים. אם יש מחלוקת שגובלת בהסתה וקריאה לאלימות או דברים כאלה, ודאי שצריך לצאת נגד, אבל לא רק לגבי בית המשפט העליון, הוא דווקא חזק. צריך להגן על אותם מסכנים שאין להם את ההילה של בית המשפט העליון. זה ודאי נכון, וזה פשיטא.

נחזור לנושא של בית המשפט העליון. יש מחלוקת. אתם מרגישים אולי מקופחים, יש עוד הרבה מאוד גופים שמרגישים מקופחים. אתה יודע כמה צווי הריסה של בתים של לא יהודים יש ולא ממומשים?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, בקשת דחייה של שלושה ימים לתגובה של הצד השני נענתה באמירה קשה, שהשופט פוגלמן יכול להצטרף לרשימה המשותפת. עם כל הכבוד, אין פה אמירה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנה, את רואה, גם זה - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא. לא יכול להיות שמכאן, מוועדת החוקה, לא תצא אמירה שמתירה ביקורת, אבל לא מתירה הסתה פרועה. איך אפשר להגיד דבר כזה? ועוד על מה? על דחייה של כמה ימים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את רוצה להתנהל בדרך של סתיו, אז תעשי את זה, אבל לא מתאים לך.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא, אני לא רוצה להתנהל בדרך של סתיו. ניסן, מספיק עם הפופוליזם, אנחנו מכירים את זה הרבה מאוד זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. הפופוליזם כרגע את עושה. אני מדבר, את לא נותנת לי - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים כוועדת חוקה שתצא מפה אמירה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רויטל, את לא מקלה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
נכון, אנחנו רוצים אמירה של ועדת החוקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את כבר אמרת את זה, את לא צריכה פעמיים או שלוש. לא צריכים להקליט את זה. את אמרת, ועכשיו מותר לי להביע את עמדתי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אתה לוקח את זה לגופו של עניין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא נותנת לאף אחד, זה גם נקרא - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לאף אחד? כולם פה דיברו, ודיברו באריכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את כבר דיברת, ואני עכשיו באמצע דיבור ואת נכנסת באמצע, את לא נותנת לי להביע את עמדתי, שבמקרה היא אולי שונה מעמדתך - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה בסדר גמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את לא מקבלת אותה, כי עובדה שאת לא נותנת לי לדבר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כי אתה לוקח את זה לגופו של עניין. אנחנו רק אומרים: תבקרו, תגיד כל דבר, אבל בבקשה, אנחנו לא מוכנים לביקורת מסיתה כנגד בית המשפט וכנגד שופט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פעם שלישית? לא ישימו את זה שלוש פעמים, ישימו את זה רק פעם אחת, וכבר יש לך את זה, אז די, מספיק.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ניסן, אתה מתחמק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמעת את עמדתי? אולי אני מסכים אתך? שמעת את עמדתי בכלל?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בוא נשמע, אני אשמח לשמוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא נותנת לי.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני אשמח לשמוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו לא צורה. אני לא רוצה לקרוא לזה "אלימות של דיון".
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני אשמח לשמוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מחלוקת. אני אומר שוב אין יותר ממני שרוצה שכל מערכת המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט יהיו חזקים, כי מדינה לא יכולה להתקיים בלי שיש לה את המערכת הזאת, אבל יש לי מחלוקת אתם, ויש לי מחלוקת קשה אתם, כי אני חושב שבנושאים מסוימים הוויכוח העקרוני זה בכלל איפה את נותנת עדיפות כשיש לך את נושא הפרט מול נושא המדינה. יש שופטים שאומרים שזכויות הפרט הן הראשונות, קודמות גם לזכויות המדינה, אני חושב אחרת, ולא רק אני, אוכלוסיות שלמות, וכתוצאה מזה יש הרבה מאוד אוכלוסיות שנפגעות, ואני יכול להביא לך דוגמאות, למשל שעומדים להרוס את בית הכנסת בגבעת זאב כשאלפי הריסות אחרות במגזרים אחרים לא מבוצעות, ופה די באטימות - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, מישהו אמר לך לא לבקר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מוכנה לתת לי?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אתה מדבר כאילו אנחנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על מה שאני מדבר כרגע, את לא חייבת להסכים. אני מסביר למה אני לא מסכים אתך בחלק מהדברים.

אני חושב לפעמים שבית המשפט העליון או חלק ממנו, אני לא רוצה להגיד על כולם, יש לי אתו מחלוקת קשה, ולא רק לי, לכנסת יש מחלוקת, ועובדה שהכנסת גם שמה חוקים, אני לא יכול להגיד "עוקפי בג"ץ", כי זה מצחיק, כי הרי בג"ץ כפוף לחוק ולא החוק כפוף לבג"ץ, אבל שמו את זה בחוק יסוד אחד ויכול להיות שישימו את זה בחוק יסוד אחר, את האפשרויות האלה.

מה שאני אומר שבימים כתיקונם, נניח סתם במקרה רגיל, ודאי שבית המשפט היה מצווה ואומר: רבותי, אתם רוצים לעשות את זה, ניקח זמן, נקיים דיון וכו' וכו', והכול טוב, אבל כשיש מכת מדינה ומגיע רמטכ"ל ומגיע ראש השב"כ והם אומרים שהריסת בית מהווה הרתעה גדולה, אבל בתנאי שהיא נעשית בסמוך לפיגוע, כי אם הרסו בית כשהאירוע היה לפני ארבע שנים וחצי, זה לא רלוונטי, הוא לא עוזר לכלום, אף אחד לא מבין למה זה, וזה מיותר - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אתה מציע להרוס ואחרי זה לקיים דיון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. תשמע אותי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני לא מבין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לי לדבר. תן לי עוד משפט אחד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה עשו? הגישו עתירה - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שלושה ימים למתן תשובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לי עוד משפט אחד לומר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נו, בבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שבזמן שיש מכת מדינה, בית המשפט צריך להיות שותף, להבין את הדברים. דרך אגב, אני לא בטוח שלא מכוונים לדעת מתי כל שופט נמצא בדיוק. אני מכיר את השיטה הזאת, איזה שופט הוא השופט התורן שאליו פונים, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה להיכנס לזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא נכון, כל שופט היה נותן צו ביניים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אגיד לך מה כל שופט היה נותן. תן לי רק להגיד - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אתה מצטרף עכשיו לעליהום על השופט פוגלמן. בדברים שלך אתה אומר את זה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בגלל זה אמרתי לך, ניסן, שזה לא קשור לגופו של עניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לי להגיד מה שאני אומר, ואני גם אמרתי את זה. במצב שיש מכת מדינה כל שופט היה קובע את הדיון, או למחרת או ביום ראשון, לא מושך את זה, אפילו לא יום אחד נוסף. כל יום אתה מאבד את ההרתעה. היה צריך לקבוע את זה ליום ראשון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם קבעו בתוך שלושה ימים זה איבוד ההרתעה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הוא קבע את זה ליום שני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא טוב שלושה ימים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שלושה ימים עם שישי שבת. אתה רוצה שיעשו את זה בשבת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, ביום ראשון. למה לא ביום ראשון?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
על דחייה בעוד יום אחד אפשר לדבר בהסתה פרועה כזאת?
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, נו באמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזה הסתה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שהשופט יכול להצטרף לרשימה המשותפת?
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני מסרבת לצעוק, אבל אני מצפה שתיתן לי זכות דיבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אני אתן לך לדבר, אבל באת באמצע.
יעל גרמן (יש עתיד)
כולם צועקים ומדברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא בסדר. אני לא מסכים לשום הסתה, פרסמתי את עמדתי, וגם עמדתי היא נגד, אבל בצורה מכובדת. מותר וצריך לבקר, ובית המשפט העליון לא חסין מביקורת. ההיפך, צריכים לבקר, ויש גם חילוקי דעות בתוכו, וזה שמבקרים זה בסדר גמור. זה בסדר גמור, מותר לנו לבקר אם אנחנו חושבים שהוא לא צודק, אבל זה צריך להיות מכובד. אני מסכים. מצד שני, יש ביקורת - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אתה עומד מאחורי הדברים של חבר הכנסת מוטי יוגב?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא עומד מאחורי אף אחד, אני עומד רק מאחורי הדברים שלי. אני לא בא כאן לוועדה לגנות את חבר הכנסת הזה או חבר הכנסת הזה, אחרת, תאמיני לי, הייתי מעלה כאן לדיון כל יום חבר כנסת – אני לא רוצה להגיד לך על מה – שאומרר: אתם, אין לכם מה לעשות כאן במדינה הזאת - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו לא רוצים לגנות חבר כנסת, אנחנו רוצים לגנות את הדברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר כנסת שעולה ואומר לנו: אין לכם מה לעשות במדינה, זה שלנו וכו', האם אני אתחיל לעלות כל יום ולגנות את חבר הכנסת הזה או חבר כנסת אחר? זה מה שאתם רוצים? זו לא הדרך.

אני חושב שהביקורת תמיד צריכה להיות ביקורת מכובדת. גם אם היא נוקבת, היא צריכה להיות מכובדת, בטח שלא הסתה ובטח שלא איומים, אבל צריכים לדעת שיש לנו ביקורת, וזו ביקורת שנמשכת כי אתה רואה קו מסוים של חלק מהשופטים. אני אומר שוב, אתה מרגיש לפעמים שאתה חי פה, ויש אנשים שחיים בפלנטה קצת שונה, כאילו הימים כתיקונם. הרי למה עשינו את החוקים עם חוק המינימום ולמה קיצרנו? כי באנו ואמרו שבימים כתיקונם, אתה נותן באמת שיקול דעת לשופט, ואם קורה מקרה חד-פעמי, לשופט יש הרבה שיקול דעת, והוא יכול לתת לפעמים חודשיים, כי זה רכבת, וזה לא פגע, אבל ברגע שיש מכת מדינה, הכללים משתנים.

הגענו למצב שהיית צריך לשנות חוק כדי שגם המערכת של הפרקליטות מצד אחד וגם המערכת של השופטים מצד שני יתאימו את עצמם למציאות הזאת. עשינו את זה, אנחנו בוועדה. אתם לא יכולים להגיד לי: מה קרה פתאום וכו'. כן, יש מחלוקות ויש סיטואציות שבהן אתה משנה מהמצב שאתה עצמך היית פועל בימים כתיקונם, אבל עכשיו אין מה לעשות.

אם יש ביקורת שהיא הסתה או איומים, אני חושב שבכלל צריכים לתבוע לדין פלילי. יש חוקים לזה. אבל אני לא חושב שיש. שוב, אני לא מוכן להגיד שראיתי את כל הביקורת של כולם, ואני ממעיט בכל הנושא הזה, אבל אם יש מישהו שיש לו ביקורת, ביקורת מכובדת ונוקבת, ודאי שצריכים לשמוע. אני חושב שהם היו צריכים לקבוע את זה ליום ראשון, והיית רואה שהנה, יש כאן בית משפט שמרגיש וחש – את אומרת שזה שלושה ימים, בסדר – ואומר: רבותי, יש טיעונים, יום ראשון נקיים דיון, בכבוד, לא הייתי מוציא מילה מהפה. אבל אתה רואה שמושכים. שוב, זה רצף של דברים, אז יש ביקורת, ואני חושב שצריך לכבד את הביקורת.

שוב אני אומר לא רק על בית המשפט העליון, גם על גופים אחרים וגם על עובדים אחרים, אני מביא את העובדים הסוציאליים כדוגמה, כי פשוט הם בכו לנו כאן בשבוע שעבר, והרופאים וכל אלה: בשום פנים ואופן אסור שביקורת תהיה מסיתה, שתהיה בה הסתה, ובטח שלא קריאות לאלימות או דברים כאלה, שזו עבירה פלילית, ואפשר לתבוע את האנשים האלה על עבירה פלילית. יעל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדוני, סליחה. נדמה לי שדברי יוצאים מדבריך, ועל כן אני בכל זאת מציע כמו שאמרתי, בנוסח חיובי. אני לא רוצה להיכנס לתחרות הגינויים כשאחר-כך שואלים על פלוני מדוע הוא לא גינה כאשר ההוא גינה, עדיין לא גינה ולא גונה הגינוי שלו.

הצעתי נוסח חיובי, אני חושב שהוא תואם את דבריך, אני חושב שניתן על היסוד החיובי הזה להגיע כאן להסכמה, כולל הסכמה שלך. הוועדה החשובה הזאת, המכובדת הזאת, קוראת לציבור ולאישי ציבור להיזהר בכבוד בית המשפט העליון, נקודה. לא צריך יותר. אני חושב שזה לא סותר את עמדתך. יש הבדל בין אמירות אישיות של כל אחד מאתנו לבין אמירה בימים אלה של הוועדה החשובה הזאת שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא חושבת שיש עוררין על כך שניתן להעביר ביקורת. להיפך, ביקורת זה אחד ממוסדות הדמוקרטיה, ואני משוכנעת שכל אחד ואחת מאלה שיושבים היום כאן מצד חברי הכנסת, ובוודאי גם אחרים, היתה לו ביקורת כזאת ואחרת על פסק דין כזה ואחר, ולא בכך עסקינן.

באת ואמרת שבאו גורמי ביטחון ואמרו כמה חשוב שעכשיו במהירות נבצע את ההחלטות, אבל בדיוק בשביל זה יש רשות שופטת, ואסור לנו אפילו לרגע להתבלבל, במיוחד אנחנו בוועדת החוקה, חוק ומשפט. יש פה הפרדת רשויות. אין לנו הפרדת רשויות ממשית בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת, כולנו יודעים את זה. זה היינו הך. רוצה הרשות המבצעת דבר מה, אז בעזרת הרשות המחוקקת היא מעבירה את זה ואין הפרדת רשויות.

ברוך השם כן יש לנו הפרדת רשויות בין הרשות השופטת לרשות המבצעת והמחוקקת, כל אחת מהן לחוד ושתיהן ביחד, ועל זה אנחנו צריכים לשמור מכל משמר.

אתה מדבר על כן לבקר ולא להסית, ואני מדברת על משהו הרבה יותר חשוב, אני מדברת על חיזוק מעמדו של בית המשפט העליון. בכלל בית המשפט, אבל במיוחד בית המשפט העליון, דווקא בעת הזאת, בעת חירום. הרי כל-כך קל בעת חירום ללכת אחרי העצות הטובות והחשובות שבאות באמת מרצון טוב וטובת הציבור של גורמי הביטחון, אבל זו בדיוק העת שבה בית המשפט העליון צריך להיות עם ראש מורם, לבוא ולומר: אכן הביטחון האישי הוא חשוב, אבל לא פחות חשוב לשמור על ערכי הדמוקרטיה וזכויות הפרט, וזו בדיוק השעה.

זו לא חוכמה לדבר על דמוקרטיה וזו ולא חוכמה לדבר על זכויות הפרט בשעה שהכול רגוע ואף אחד לא בסכנה. זו חוכמה לשמור על זה היום, כאשר כולנו כל-כך רוצים במהירות לעשות הכול כדי לשמור על הביטחון שלנו.
בית המשפט העליון בא ואומר
ביטחון זה דבר חשוב, אבל אני עדיין שומר על ערכי הדמוקרטיה וזכויות הפרט.

ואנחנו, כוועדת החוקה, חוק ומשפט, כמובן אנחנו מגנים הסתה. זה כל-כך ברור. לית מאן דפליג, לא צריך בכלל לומר את זה.

אני חושבת שמה שאנחנו צריכים זה לחזק את מעמדו של בית המשפט העליון ולבוא ולומר שאסור בשום דרך שהיא לערער על מעמדו, וצריך לתמוך בו בעת ההיא, וכל מי שמערער על מעמדו, בין אם בצורה של ביקורת לא ראויה, או הסתה, או כל דרך אחרת, למעשה מערער על הדמוקרטיה שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו בדיוק נקודת המחלוקת שלנו. אני חושב שמה שאמרת לא נכון, כי אני חושב שכאשר יש התנגשות אולי בין זכויות פרט מסוימות לזכויות המדינה, זכויות המדינה גוברות ולא זכויות הפרט, ובית המשפט – חלק ממנו, לא כולם – מייצג דעה אחרת שאני חושב שהיא לא נכונה. ראינו מה קורה בדרום תל-אביב – לא נדבר על זה – דרום תל-אביב פעם אחרי פעם, שלא לדבר על זה שלמעשה התבלבלו מי המחוקק ומי לא המחוקק, וגם ראינו את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, זה מפני שאתה רואה את זכויות הפרט - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה. עזבי. יש לנו ויכוח - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, לא. אני מנסה בכל זאת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו ויכוח, ובגלל מה שאת אומרת, אני לא יכול להצטרף לזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בכל זאת אני מנסה לבוא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה לחזק אותו.
יעל גרמן (יש עתיד)
תרשה לי רק ענות לך. אני מבינה מה שאתה אומר, אבל מה שאמרתי ומה שאני מתכוונת, זה לא שזכויות הפרט עומדות מול זכויות הכלל או מול טובת הציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפעמים הן עומדות.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא. זכויות הפרט הן חלק מהדמוקרטיה שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון. וזכויות המדינה הן לא חלק מהדמוקרטיה?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא זה הדיון. לא זה הדיון שהצעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל היא - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
נשים את זה בצד, ותצא אמירה שוועדת החוקה נגד הסתה.
יעל גרמן (יש עתיד)
היום אני מצפה שוועדת החוקה, חוק ומשפט תחזק את בית המשפט העליון בלי הסתייגויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש בלי הסתייגויות? אני רוצה לחזק אותו מאוד, אבל יש לי חילוקי דעות אתו.
יעל גרמן (יש עתיד)
בעת הזאת אנחנו מחזקים את בית המשפט העליון ומגנים כל פעולה שמערערת את מעמדו. זה מה שאני הייתי מציעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. אם מחלוקת אתו זה נקרא "פעולה שמערערת את מעדו" - - -
קריאות
- - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה לא קשור למחלוקת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז על מה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
על השאלה איך הביקורת מושמעת. אתה לא חייב להסכים עם בית המשפט העליון. אנחנו כוועדת החוקה, חוק ומשפט - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עולים חברי כנסת לדוכן לדבר. חברי כנסת זה בכנסת, המחוקק. אם אני אלך בדרך שלך, אומרים שם דברים ששערותינו תסמורנה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אתה ועדת החוקה, חוק ומשפט. אנחנו רוצים לגנות כל ביקורת מסיתה ואלימה. זה הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתחיל לגנות כל אחד מחברי הכנסת שעומד שם ואומר שאני מיותר כאן בארץ-ישראל, שזאת לא המדינה שלי? מה את רוצה שאני אעשה כשאותו חבר כנסת אומר כך? אני אביא להצבעה שאני מגנה אותו? זה פי אלף יותר גרוע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אתה יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, ואנחנו חברים בוועדה הזאת, ויש היום משהו חריג.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדוני, בכל זאת, הצעתי היתה חיובית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. תן לי לחשוב. הבנתי את ההצעה שלך שהיא שונה מההצעה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוועדה צריכה לדעתי, אפילו חייבת, לקרוא לאישי ציבור להיזהר בכבודו של בית המשפט העליון.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני קוראת - - -
קריאה
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - על בית המשפט העליון דווקא בעת הזאת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בלי דווקא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נתקדם. תן לי לחשוב, כי ההצעות כאן הן שונות קצת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הצעתי את הצעתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה הצעת הצעה אחת. יש כאן הצעות אחרות.
יעל גרמן (יש עתיד)
ההצעה שלי שונה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הצעתי את הצעתי, היושב-ראש, ובאופן נדיר אני גם מסכים אתה... אז אני מבקש להתחשב בה. אני חושב שזה דרוש, ניסן, באמת דרוש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע. בוא נראה לקראת סוף הישיבה. נראה איך נתקדם עם זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה לא צרה כל-כך גדולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נחזור עכשיו לסעיף שלנו. סיגל, המיקרופון לרשותך.
סיגל קוגוט
עצרנו את הדיון בישיבה הקודמת ב"חבר בארגון טרור". יש סוגיה אחת שעדיין נדונה בין נציגי הממשלה, היא הועלתה בסוף הדיון, איך אדם מבטל או מוכיח את ביטול חברותו, ואני מציעה שנדון בזה ונסיים את ההגדרה בשבוע הבא, כי טרם הסתיימו הדיונים הפנימיים בממשלה בנקודה הזאת. ולכן נעבור עכשיו לפרק ההכרזות.

פרק ההכרזות עוסק בשני סוגים של הכרזות: הכרזות כלפי פנים והכרזות במסגרת של שיתוף פעולה בין-לאומי על דרך של אימוץ הכרזות שנעשו באו"ם או במדינה זרה. אנחנו כמובן נתחיל עם ההכרזות כלפי פנים. שוב אני אתייחס למה שאדוני אמר בעניין זכויות הפרט והמדינה. ראשית, המדינה גם קיימת לפרטים, לאזרחים האחרים שלה. יש כל מיני פרטים, וכאן נעשה מאמץ לדוגמה לעשות את האיזון הזה. ושנית, אין שום זכות מוחלטת. אף אחד לא טוען שזכויות אדם הן זכויות מוחלטות, וברור שמאזנים אותן עם רסן של המדינה. כל השאלה זה איך מאזנים. אף אחד לא אומר שזה גובר באופן מוחלט או שהשני גובר באופן מוחלט. גם השופט ברק כתב בפסקי הדין שזכויות אדם זה לא במה לכיליון לאומי. ברור שלא נגיד ההיפך, שהצרכים של השלטון גוברים בצורה מוחלטת ומביסים באופן של 100% את זכויות האדם. אנחנו פשוט עושים איזונים.

גם פה בפרק נעשה מאמץ לעשות איזונים ברוח הפסיקה של בית המשפט שאמרה שלהוציא ארגון מחוץ לחוק זה הליך רציני ביותר, בעל השלכות רציניות ביותר, הוא צריך להיות מבוסס על ראיות משכנעות ובהליך הגון ונאות. כך גם קובעת הפסיקה הבין-לאומית וגם קובעים חיקוקים של מדינות זרות. אומנם כאן המנגנון לא זהה לחלוטין למה שמדובר במדינות זרות, אבל עדיין נעשה פה מאמץ להיות הוגנים, לעשות את האיזון, לאפשר הליך יעיל של מלחמה בארגוני טרור, אבל לא לוותר על זכות הטיעון.

תיכף אני אקרא את הסעיף הראשון, אבל כבר אני אומרת שהלכנו בעקבות ההצעה הממשלתית, כי לא ראינו בוועדה שיש הסכמה לרעיונות שהעלו כאן ליצור הליך שיפוטי מקדמי. אני חושבת שגם נימקנו למה. נימקנו שהליך חייב להיות הליך יעיל, הוא לא יכול להיות הליך שמסכל את עצמו בכך שלא יאפשר לפעול נגד ארגונים. וגם אם ההליך בנוי על הכרזה זמנית, מתן חלון זמן להעלות טענות, הכרזה קבועה וזכות ביטול אחר-כך, הוא עדיין יכול להיות הליך הוגן, וההשלכות שדיברתם עליהן יכולות להידון בהמשך החוק. אבל הוועדה נימקה היטב מדוע היא חשבה שצריך לאפשר הכרזות גם על ארגונים ראשיים וגם על ארגוני מעטפת. אני לא אחזור על זה, כי הכול בפרוטוקול של הדיון הקודם ושל הוועדה מהכנסת הקודמת.
נעמה פויכטונגר
אני רק רוצה להזכיר או להבהיר לחברי הוועדה, אם זה לא מחוור עד הסוף, אנחנו לא פועלים בחלל ריק ולא המצאנו את הגלגל. ההכרזות היום כמו שאמרנו הן מכוח שני חיקוקים קיימים: הפקודה למניעת טרור ותקנות ההגנה, ובשניהם הסמכות קיימת, אבל לא מעוגנת פרוצדורה של הכרזה. בפועל הרשויות פועלות לפי כללי המינהל התקין, יש שימועים. הדברים עובדים - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
במובן הזה אנחנו משכללים את המצב.
נעמה פויכטונגר
אנחנו מעגנים. להבנתנו, למרות שזה מכביד על חלק מהחברים היושבים פה, הכנסנו עוד עוגנים שאנחנו חושבים שמשפרים את ההגנה על הזכויות של כל הצדדים, שזה נושא שסיגל התייחסה אליו.
סיגל קוגוט
סעיף 3 – הכרזה/ הכרזת שר הביטחון על ארגון טרור.

"(א) שר הביטחון רשאי להכריז, לפי הוראות סימן זה, כי חבר בני אדם או ארגון טרור לאחר שנוכח כי מתקיים בו האמור בפסקה (1) או (2) להגדרה "ארגון טרור". (ב) הכרזה על ארגון טרור תהיה על בסיס בקשה מנומקת בכתב," – כאן הוספתי לדיון – אחר-כך אפרט את כל הסוגיות ששמתי לדיון – מיהו ראש רשות הביטחון שיגיש את הבקשה הזאת. אני מציעה שזה יהיה ראש שירות הביטחון הכללי, ההצעה הממשלתית מדברת על ראש רשות ביטחון, כשמדובר בארבעה אנשים, שזה ראש שירות הביטחון הכללי, ראש המוסד, ראש אמ"ן ומפכ"ל.
נעמה פויכטונגר
לא. הרמטכ"ל, אני חושבת, לא ראש אמ"ן.
סיגל קוגוט
" - - - באישור היועץ המשפטי לממשלה; בבקשה כאמור יפרט ראש רשות הביטחון את המידע והעובדות שעליהם הוא מבסס את טענותיו כי מתקיים בחבר בני האדם האמור בסעיף קטן (א)."

הוספתי לדיון סעיף, אני תיכף אסביר אותו. "(ג) לעניין ארגון טרור כאמור בפסקה (2)" – כלומר, ארגון מעטפת – "להגדרה "ארגון טרור", הפועל בישראל, מצא ראש שירות הביטחון הכללי כי התראה לא תסכל את האפשרות לפעול נגד הארגון, לא יגיש בקשה כאמור בסעיף קטן (ב) אלא לאחר שניתנה התראה לארגון והוא המשיך בפעילותו."

עוד דבר לדיון, אני תיכף אסביר גם אותו. "(ד) ראש הממשלה רשאי, ביוזמתו או לבקשת שר הביטחון, לקבוע שהחלטה על הכרזה תהיה של ועדת השרים או של הממשלה."

הנושא הראשון לדיון הוא מי מרכז את ההכרזות במדינה, כשהסיבה שחשבתי שצריך להידרש לזה היא, שבדרך כלל לא רצוי, ובסוגיות כאלה ודאי, אבל גם בסוגיות אחרות לתת סמכויות מקבילות לעניין ריכוז של נושא. גם אם הרבה גורמים מטפלים בנושא הזה ומטפלים בשיתוף פעולה ומביאים כל אחד את האינפוט שלו, עדיין צריך שמישהו אחד ירכז את הנושא, ולכן חשבתי שזה צריך להיות ראש שירות הביטחון הכללי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קדירא דבי שותפי לא חמימא ולא קרירא. כלומר, קדירה של שותפים, אף פעם היא לא חמה ולא קרה כי כל אחד סומך על השני.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא. ההצעה איננה של שותפים, אלא שתהיה הסמכה לכל אחד מהארבעה האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אז אני מסביר - - -
סיגל קוגוט
הוא מסביר בתור מי שמביא לנו תמיד את המשפט העברי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שאם אתה נותן לארבעה, כל אחד יכול לחשוב שהשני יעשה את זה, ובסוף אף אחד לא עושה. זה המשמעות של קדירא דבי שותפי. קדירה של שני שותפים, אף פעם היא לא תהיה חמה או קרה, כל אחד יגיד: אני צריך לחמם, השני בטח יעשה את זה, וזה אמור גם לחיים בכלל. צריך תמיד שיהיה מישהו אחד. מאחר שבפועל אנחנו יודעים שראש שירות הביטחון הכללי, ראש השב"כ הכוונה, הוא מטפל בזה, אז אני חושב שהאחריות צריכה להיות עליו, שכמובן הוא במגע ובתיאום מלא כל הזמן עם שאר שלושת ראשי הזרועות האחרים ועם כל מי שהוא מבין, אבל צריך שיהיה מישהו אחד שיודע שזה עליו.
סיגל קוגוט
זה גם נובע מחוק השב"כ שמטיל על השב"כ תפקיד מסוים, שצריך לתת לו למלא. ברמה הפורמלית אני מתכוונת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוא היחיד המוגדר בחוק כארגון לסיכול טרור. חתרנות פנים, כך זה נקרא.
קריאה
חתרנות מדינית.
סיגל קוגוט
וגם סיכול טרור כמובן.
נעמה פויכטונגר
אני אסביר מה היתה עמדת הממשלה מלכתחילה ואני אתייחס להצעה של סיגל. נכון, אין חולק שככלל הבקשות מוגשות באמצעות השב"כ, הוא זה שאמון על הנושא, הוא זה שמחזיק את זה, מיידע ויוזם את התהליכים, וכך אנחנו רגילים לעבוד. בהצעת החוק כן הצענו להכניס ארבעה ראשי רשויות ביטחון רלוונטיות, מפני שאם יהיה מצב, בגלל טיבו של הארגון או בגלל נסיבות כאלה ואחרות, שיש איזו רשות ביטחון אחרת שנמצאת בחזית של איסוף המידע ושליטה בחומר, חשבנו שנכון שהיא תיקח אחריות על הובלת התהליך.

מכיוון שאנחנו מבינים את העמדה שאומרת שעדיף שיהיה גורם אחד – אנחנו פחות חוששים למה שציין יושב-ראש הוועדה, כי יש גוף שהוא ברירת המחדל בפועל – אנחנו מבינים את העמדה של הייעוץ המשפטי, התייעצנו בינינו, על פניו אין לנו התנגדות שככלל זה ירוכז לשירות הביטחון הכללי, ספציפית אנחנו מבקשים עוד להשלים את הבירור לגבי גורמי המשטרה שעוד ביקשו לבחון את הוויתור המתבקש.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מה למשטרה ולזה? לא הבנתי.
נעמה פויכטונגר
המפכ"ל בתור ראש ארגון שגם כן אוסף מידע מודיעיני לגבי פעילות בעלת אופי פלילי, כשלפעמים יש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא מהמפכ"ל החדש יהיה, כי אז יכול להיות שיש כאן ניגוד...
קריאה
חפיפה.
נעמה פויכטונגר
המפכ"ל הגנרי.

כאמור נבחן את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אתן לכם את הזמן. אני מניח שלא נצביע בשעה הקרובה, אז יש לכם קצת זמן...
נעמה פויכטונגר
אנחנו מנהלים רשימה מדוקדקת של חובותינו לוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תמשכו את זה, כי לא ניעצר בגלל זה. אם תהיה לכם עמדה לפני כן, נוכל אולי לדון בה, אבל לא ניעצר אם לא תהיה לכם עמדה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
האם יש מניעה שהמפקח הכללי של המשטרה יעביר את כל המידע שברשותו לשירות הביטחון הכללי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קורה בין כה וכה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אם אין מניעה, אם אין מחסום ביורוקרטי, אני לא מדבר חוקתית - - -
נעמה פויכטונגר
אני אישית לא יכולה להתייחס לשאלה הזאת, אבל יש פה נציג של המשרד לביטחון פנים או של משטרת ישראל. יכול להיות שלא תהיה בעיה. אנחנו מבקשים שהגורם המוסמך יוכל לענות על זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
תשתדלו שלא תהיה בעיה. אין טעם בכך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי מייצג פה את משטרת ישראל?
נעמה פויכטונגר
יש לנו נציג של המשרד לביטחון פנים, אבל השאלה הזאת לא התחדדה בפניו לפני כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנת את השאלה שלי. רציתי להראות לך את רמת המעורבות של המשטרה בעניין, שהם אפילו לא נמצאים בדיון.
נעמה פויכטונגר
לרוב הדיונים מגיע נציג משטרה, זה לא בגלל חוסר עניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בדיוק. זו התחושה. אין לי טענות אליהם, רק שבאופן אמיתי מי שכאן מוביל זה א' וחבריו.
נעמה פויכטונגר
לפי המטריה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו הולכים על זה.
סיגל קוגוט
כתבתי שנקבל תשובה סופית.

הדבר השני לדיון מתקשר ליכולות שלא אמורות לפגוע בהליך ההוגן וגם לא בסיכול, ואין זה תשובה לחלק מהטענות שהועלו על-ידי הארגונים לעניין ארגוני מעטפת, במיוחד לגבי התראה. אני מציעה שכל עוד מדובר בארגוני מעטפת, וכל עוד לא נפגע הסיכול ולא נפגעת היכולת לפעול נגד הארגון, יתריעו בפניו ויאפשרו לו לחזור מדרכו הרעה. לא הצעתי את זה לגבי ארגון צבאי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן כשמכריזים עליו זה הכרזה זמנית. את אומרת שנעשה התראה לפני הכרזה זמנית.
סיגל קוגוט
לפני הבקשה על ההכרזה, כל עוד זה לא פוגע ביכולת לפעול נגד הארגון.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא מסכן שום דבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מודעת לזה שהרבה פעמים יכול להיות שברגע שאת נותנת התראה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אלא אם כן - - -
סיגל קוגוט
לכן הנוסח שלי מכוון כלפי הרעה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדיוק. לכן אני אומר שצריכה כאן להיות הסתייגות ברורה, שאם ראש השב"כ - - -
סיגל קוגוט
זה מה שכתוב בנוסח.
יעל גרמן (יש עתיד)
כתוב כאן "כי התראה לא תסכל את האפשרות".
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא חולק, אני רק אומר למה היה צורך בזה. מאחר שיכולים להיות מצבים שאתה צריך לחלט רכוש, אתה צריך לתפוס אנשים, ואם תיתן התראה, כולם ייעלמו וכו', לכן נותנים שיקול דעת - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לראש השב"כ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - לראש השב"כ. אם הוא מרגיש שהתראה לא תשנה שום דבר ואין שום בעיה, אנחנו מעדיפים שייתן התראה, כי התפיסה שלנו שייתמו חטאים מן הארץ.

אני חושב שסיפרתי שבשכנותו של רבי מאיר היו אנשים קשים, פושעים וכו', הציקו לו מאוד, והוא רצה להתפלל שימותו. אמרה לו אשתו ברוריה: הרי דוד המלך אמר ייתמו חטאים מהארץ ולא חוטאים. המטרה שלנו היא לא לתפוס אנשים, המטרה שלנו שלא יעסקו בדברים גרועים. לכן אם התראה יכולה לגרום לזה שארגוני המעטפת יפסיקו את הפעילות שלהם לטובת - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רק ארגוני מעטפת, כי זה לפי סעיף (ב).
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אני אומר שיפסיקו את ההשתתפות שלהם או את הסיוע שלהם לארגון טרור ויחזרו לעסוק בתפקיד המרכזי שלהם כגופי צדקה וכו'. זו המטרה שלנו, לכן נותנים להם את ההתראה, אלא אם כן יחשוב ראש השב"כ שבזה אנחנו יכולים להפסיד הרבה. בעיקרון זאת המטרה המרכזית שלנו. כן, אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שלא צריכה להיות הכרזה זמנית. ברגע שיש הכרזה זמנית זה אומר שהגורם המוסמך לקבל החלטה כזאת בעניין הזה זה שר הביטחון. ברגע שהוא מקבל החלטה, אפילו שזה זמני, כבר אצלו יש משהו שהתגבש בעניין ההכרזה עוד בטרם אפילו שמע כל עמדה של הארגון הראשי או ארגון המעטפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה רע בזה? הרי מי שצריך להחליט אם לקבל את הערעור שלהם זו ועדה מייעצת שמורכבת משני משפטנים ואיש ביטחון. ואם הם יחליטו שהערעור הוא ערעור - - -
סיגל קוגוט
הם יביאו המלצה לשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר שזה לא שאתה נועל אותו והוא צריך להחליט על הערעור, יש גוף אחר שמחליט על הערעור, אז זה בסדר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן אני מצטרף למה שאמרה היועצת המשפטית ויש פה גם עמדה מפורטת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרנו אותו דבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שר הביטחון או הגורם המוסמך, ברגע שנחליט עליו, כי יהיו הצעות ששר המשפטים או שר אחר. אבל נגיד שהגורם המוסמך, לפי ההצעה, הוא שר הביטחון, הוא נותן הודעה על כוונה להוציא ארגון מסוים, להכריז עליו כארגון טרור, ואז הוא שולח לארגון הזה – ניתן לו סמכויות, אם באמת יש משהו נחוץ, חשוב, דחוף, על מנת לסכל הברחות, על מנת לא לתת למישהו לברוח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו ההצעה שלנו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא להוציא בהכרזה זמנית שארגון פלוני הוא כבר ארגון טרור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו ההצעה שלנו. בדיוק זו ההצעה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה הפתח שמציע הייעוץ המשפטי לוועדה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא רק לארגון המעטפת, אלא גם לארגון הראשי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא צריך הכרזה פורמלית בארגון הראשי.
סיגל קוגוט
ארגון ראשי בדרך כלל, לפי ההגדרה שלנו, הוא עוסק במעשי טרור ממש או באימונים או בנשק. ממה אני אזהיר אותו בדיוק?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ארגון הטרור מאוד מצומצם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ההכרזה הזמנית זה רק על ארגון מעטפת?
סיגל קוגוט
אנחנו אומרים שהתראה מיני וביה בנושא של ארגון צבאי או ארגון שעושה אימונים צבאיים או נשק, כשזה מה שמיוחס לו, תמיד יתקיים החשש שאם אני אתריע בפניו הוא יסכל את הפעילות, כי הרי הוא ארגון צבאי, הוא עושה דברים צבאיים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה הוא עושה?
סיגל קוגוט
אם מבקשים להכריז על ארגון צבאי, ואני אבוא ואזהיר אותו - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני לא מדבר על ארגון צבאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוסאמה, אני אסביר לך את ההבדל - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני לא מדבר על ארגון צבאי.
סיגל קוגוט
אז אנחנו אומרים "ארגון מעטפת". כל ההצעה שלי שההתראה תהיה לגבי ארגוני מעטפת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש ארגוני טרור, שהם לא ארגונים צבאיים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היא מציעה שאותם אפשר יהיה להזהיר.
סיגל קוגוט
יכול להיות באופן נדיר שיהיה ארגון טרור ראשי, שהוא רק ארגון סייבר, שמנסה להוריד את מגדל הפיקוח בנתב"ג. יכול להיות תיאורטית ארגון כזה, שהוא לא עוסק ברצח של אנשים, אלא שהוא עוסק בחבלות מחשביות, אבל רוב הארגונים הראשיים הם כן ארגונים שמתעסקים עם ענייני צבא ופגיעות קשות באנשים. לכן הגבלתי את העניין הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש למשל ארגונים שכבר הוכרזו והם עדיין בהכרזה, ועל זה נדבר - - -
סיגל קוגוט
בהוראת המעבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש ארגונים שכבר הוכרזו, אבל למעשה היום הם לא ארגוני טרור.
סיגל קוגוט
למה היום הם לא מבקשים ביטול? הם יכולים היום לבקש ביטול לפי הדין הקיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הם לא יבקשו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה?
סיגל קוגוט
למה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נגיד הפת"ח או אשף עדיין מוגדרים בחוק כארגון טרור, האם הם יבואו ויבקשו ממדינת ישראל להוציא אותם מהפקודה למניעת טרור? מדינת ישראל היתה צריכה לעשות את זה, היא לא עשתה את זה עד היום. לכן אני אומר שיש ארגונים שלא ברור ושקוף שהם ארגונים צבאיים. על ארגון צבאי, אני אפילו לא צריך להכריז, כי מטבעו ולפי ההגדרה הוא ארגון טרור. לכן אני אומר שאם יש ארגון שהוא לא מעטפת, אלא ארגון אזרחי ויש לו לפי החשש של שירות הביטחון סממנים של מעשי טרור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לו גם צבא. לפת"ח יש צבא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שאין לו צבא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כמעט ולא קיים.
סיגל קוגוט
אתה מתכוון לארגון שהוא זרוע אזרחית של החמאס?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, אבל הוא לא מעטפת.
סיגל קוגוט
נכון, הוא לא מעטפת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה ארגון התשתית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא לא מעטפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא פרופר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא לא מעטפת, הוא ארגון אזרחי של החמאס.
א'
אין ארגון אזרחי ארגון טרור. אין דבר כזה. יש ארגון טרור, שיש לו גם היבטים מסוימים שנוטים לחשוב שהם אזרחיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למרות הכול, אוסאמה, למרות הכול בחוק הזה נניח, אתה נותן לו אפשרות. נעשה עוד פעם את ההבחנה, לפי החוק בשני מצבים, גם על הארגון וגם על המעטפת, אתה מכריז, אבל יש הבדל גדול. מעטפת – כל עוד לא הכרזת, הוא ארגון לכל דבר, גם יש תקופה של הניסיון וכו'. ארגון טרור – גם כשלא הכרזת עליו, הוא ארגון טרור. אתה יכול לפעול נגדו ככל ארגון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עם זה אין לי בעיה, לכן אני אומר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוועדה הזאת קיימת גם לגבי ארגון טרור, כשאתה מוגדר כארגון טרור, נותנים לך את הצ'אנס לבוא ולערער. מה אתה אומר? שלא יבואו לערער? אם תהיה התראה מראש, הם גם לא יבואו לערער, אז לא עשינו שום דבר. נותנים להם את הצ'אנס הזה, למרות שאין צורך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מציע להחליף את כל העניין של הכרזה זמנית בהתראה או הודעה על כוונה מצד שר הביטחון לארגון עצמו, ששר הביטחון שוקל להכריז על הארגון הזה כארגון טרור, ולתת לו הזדמנות לשלוח את ההשגות שלו, וניתן לו במסגרת החוק סמכויות שאם הוא חושב שצריך לסכל הברחות וכו', לנקוט צעדים זמניים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו ההצעה, אבל על המעטפת, לא על ארגון הטרור עצמו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ברגע שאתה כבר מכריז על ארגון שהוא ארגון טרור, אבל הכרזה זמנית, על סמך חומר שעוד לא נבדק מול הגוף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שהוא ארגון טרור?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אתה מדבר על המעטפת, אז זו ההצעה שלנו. אם אתה מדבר על ארגון טרור עצמו, נניח דאעש או ג'בהת א-נוסרה, ארגונים כאלה הם ארגוני טרור לכל דבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבר הוכרז עליהם. כל הארגונים האלה, דאעש, ג'בהת א-נוסרה וכו', שאני מתנגד להם בכל התוקף, אנחנו לא מדברים על זה. קובעים חוק לעשרות שנים קדימה, אני לא יודע מה יכול להיות בשנים האלה. לכן אני אומר שצריכים לאזן פה בין הזכויות השונות. אני לא אומר שצריך להגביל את הסמכות של השר, כן לתת לו סמכות, אני לא מדבר על ארגונים צבאיים פרופר, כי אפילו לא צריך להכריז עליהם, כי אתה יודע שאתה נכנס ומצטרף לארגון צבאי - -
סיגל קוגוט
נכון, זאת הסיבה בין היתר, זה לא קונסטיטוטיבי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - אתה לא צריך לתת התראה אפילו ולא שום דבר, אתה עוצר אותו כי הוא מבצע פעילות צבאית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בדיוק מה שקיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ככלל, כעיקרון, צריך שר הביטחון לתת כוונה להוציא ארגון מסוים מחוץ לחוק ולהכריז עליו ארגון טרור.

לעניין הוועדה המייעצת – לא צריך ועדה מייעצת, אלא צריך לתת לו הזדמנות לביקורת שיפוטית אפקטיבית, לפנות לבית המשפט לא בהליך של ביקורת. רויטל, אנחנו יודעים מה ההבדל בין ביקורת לבין הליך שבית המשפט יבדוק מלכתחילה. ביקורת זה לבדוק את סבירות ההחלטה, הוא לא נכנס לגופן של ראיות, הוא לא נכנס לגופו של עניין. יש הבדל עקרוני מאוד בין ביקורת לבין השגה אפקטיבית. זה מה שאנחנו מבקשים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני רוצה להגיב באופן כללי לגבי ההערות האחרונות של חברינו אוסמה סעדי. לו המצב היה פשוט, היינו מסתפקים בסדר הדין הפלילי. בעניין הזה אנחנו חושבים ומסכימים שלעניין טרור והסיבוך שבשנים האחרונות ראינו בפעילותם של ארגוני טרור, ראוי חוק מיוחד, ולכן גם ההוראות יהיו שונות.

אבל, אוסמה, לדבריך לגבי הפת"ח אני מבקש לפרוטוקול להביא דברים ששודרו בקול ישראל ביום שלישי שעבר מאת חבר הנהגת הפת"ח, ג'יבריל רג'וב: הוא משבח את פיגועי הטרור האחרונים, מכנה אותם "מעשי גבורה" וקורא ללמד בבתי הספר הפלסטיניים את צוואתו המוקלטת של אחד המחבלים. בראיון לטלוויזיה הפלסטינית הרשמית אמר רג'וב כי הארגונים הפלסטיניים יכולים לעשות פיגועים גדולים יותר כמו פיצוץ אוטובוסים, אך דעת הקהל העולמית תסלוד מפיצוץ אוטובוס בתל-אביב, ולכן מוטב להימנע מכך, כדי לא לשרת את נתניהו, כלשונו. עם זאת, ציין כי הריגתם של חיילים ושל מתנחלים בשטחים תתקבל בהבנה בעולם. זה מדבריו של רג'וב. הביא כתבנו לענייני פלסטינים, גל ברגר. לכן אם הפת"ח רוצה לשנות את ההגדרה, יואיל לבקש, ויביאו גם את ההכרזות האלה, את ההסתה הישירה הזאת לטרור, על-ידי חבר הנהגה וגם יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל של הרשות הפלסטינית, הלוא הוא מיודענו לרעה ג'יבריל רג'וב "המתון". תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מועמד להחליף את היושב-ראש.
נעמה פויכטונגר
באופן טבעי אנחנו לא מעוניינים להתייחס לדוגמאות כאלה ואחרות, מבחינתנו זה לא הנושא של הדיון המשפטי המקצועי פה. אני רוצה להתייחס לדברים שהעלה חבר הכנסת סעדי ממש בקצרה, דיברנו על זה קצת בשבוע שעבר. כל מי שצפה במצגת של א':

בשבוע שעבר כבר יודע שככלל, גם כשאנחנו מדברים על ארגוני מעטפת, לא מדובר בדרך כלל על ארגונים הומניטריים שבטעות נקלעו לאיזה קשר עם ארגון הטרור, שלא בידיעתם או שלא ברצונם, אלא במעורבות הרבה יותר עמוקה ומכוונת מארגוני הטרור, ולכן ככלל שני דברים. לכן ככלל גם לגביהם רלוונטי להתחיל עם הכרזה זמנית, שרק לאחריה תהיה זכות השימוע, כדי לא לסכל את האפשרות לפעול נגדם, ככל ארגון טרור אחר. זאת גם הסיבה שבגללה, לגבי ההצעה הספציפית של סיגל לגבי התראה, חשוב לנו להבהיר שגם אם התראה, יש בה היגיון במקרים שבהם הארגון לא מעוניין בקשר עם ארגון הטרור, רק צריך להסב את תשומת לבו, בדרך כלל זה לא המצב.

דרך המלך היא שיש לנו ארגון מעטפת, שאנחנו מרימים את המסך על אופי פעילותו האמיתית, הוא לא מעוניין לחזור בתשובה כל-כך מהר, הפעילות שלו היא פעילות לא מקרית, אלא מכוונת, לכן לגבי עצם ההצעה והניסוח שהוועדה הכניסה פה לנוסח אני אבקש מא' להתייחס לגבי ההיתכנות של ההצעה הזאת.
א'
אנחנו לא מתלהבים מאוד מההמלצה הזאת, אבל גם לא נתנגד להתחיל להתכתב עם ארגון טרור או ארגון מעטפת לפני ההכרזה עליו. בדרך כלל להכרזה יש משמעות, היא נועדה להשיג עיקרון של הפתעה, תפיסה של נכסים, רכוש, להחליש את הארגון. קשה להעלות על הדעת ארגון שעוסק בפנטומימה, זאת אומרת, שאין לי מה לתפוס, אבל ככל שמדובר בארגונים ישראליים ושניתן יהיה לעשות את זה, אנחנו נעמוד בנטל הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תעברי להערה הבאה.
סיגל קוגוט
הערה האחרונה זה הנושא של אחריות להכרזות. היום קיימים בדין שני מסלולים, תקנות ההגנה, שלפיהן שר הביטחון מכריז והפקודה למניעת טרור, שלפיה הממשלה מכריזה. רק אתמול הממשלה התכנסה לדון בדאעש, עכשיו היא גם מקיימת דיונים בעניין הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. אני חושבת שצריך לשמר את המנגנון הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש ועדת שרים.
סיגל קוגוט
יש ועדת שרים לפי חוק הממשלה, שכוללת כמה שרים, ואפשר לפעמים להביא דברים לקבינט או לממשלה. הפקודה למניעת טרור עצמה מדברת על הממשלה.

הדרך השגרתית היא שאכן שר הביטחון יכריז על הארגונים כי יש די הרבה הכרזות, וגם היום כשמסתכלים על הכמויות, אם כי הרשימה לא מחולקת אם הממשלה הכריזה או שר הביטחון הכריז, העבודה המכריעה היא של שר הביטחון. ברוב הארגונים לא מתעוררות בעיות מדיניות, פנים ישראליות דרמטיות, שמחייבות התייחסות של הממשלה, ולכן זה לא נראה בעייתי בעיני להשאיר את המנגנון של ברירת המחדל ששר הביטחון יכריז, כפי שמוצע כאן. עם זאת, כשמדובר במשהו שיש לו משמעות ביחסי החוץ של המדינה, או שהממשלה רוצה להידרש לו, כי יש בו איזה ממד הצהרתי או גם מעשי חשוב מבחינה מעשית וחיצונית, צריך לאפשר את זה. ולכן מה שהצעתי שלפעמים שר הביטחון יפנה את הדברים לראש הממשלה, הרי הם מידברים ביניהם, ושר הביטחון עצמו יכול לחשוב שמשהו רגיש והוא רוצה גיבוי של הממשלה על הכרזה מסוימת, ולפעמים ראש הממשלה עצמו יחליט כך.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה שיחליט? באלו נסיבות ראש הממשלה יחליט?
סיגל קוגוט
למשל כשיש משהו שנחשב דרמטי. שאלתי מתי פועלים – יש גם כלים שהם לא זהים לחלוטין בין תקנות ההגנה לפקודה – הרבה פעמים הסיבה שבגללה הממשלה נדרשת להכריז על ארגון זה משמעויות שיש כלפי חוץ וכלפי פנים להכרזה הזאת. לכן לא כדרך שגרה, אבל כאפשרות לראש הממשלה להגיד שכאן הוא רוצה, ושוב בגמישות רבה, או שוועדת שרים תדון בזה או שמליאת הממשלה תדון בזה, לפי איך שנראה לראש הממשלה או לפי איך שנראה לשר הביטחון, לאפשר את המנגנון הזה, שלא יהיה מצב שהחוק יקבע שרק שר הביטחון בכל דבר ועניין, ולא משנה איזה סוג של הכרזה זו ומה המשמעויות שלה, שהחוק יכיר בזה שלפעמים ראש הממשלה ירצה לקחת את זה לממשלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
למעשה כדי לקבל גם תמיכה ציבורית.
סיגל קוגוט
לפעמים. נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים, רק שהדיון בינינו הוא שאני מפחד שכאשר אני נותן אופציה גם לראש ממשלה, בתוך זמן קצר זה ייהפך לדרך המלך, ואז זה סיפור – עד שמכנסים ממשלה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לראש הממשלה יש גם היום אפשרות, אני מבינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על החוק עכשיו. פה מדובר על ארגון טרור שצריך לפעול נגדו בזריזות, מצד שני, נכון שלפעמים הכרזה כזאת, יש לה השלכות אולי הרבה-הרבה יותר רחבות, אבל אני לא רוצה שזה יהיה דרך המלך, כי אם זה יהיה דרך המלך, אם תהיה אופציה זהה, זה ייהפך לדרך המלך. ועוד פעם, כל מה שעשינו קודם, שרצינו למקד, עכשיו אנחנו עוד פעם מפזרים את זה. לכן אני חושב שצריך כאן להוסיף, אני לא יודע מה הנוסח - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מטעמים מיוחדים שיירשמו.
יעל גרמן (יש עתיד)
מנסיבות מיוחדות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
"ראש הממשלה מטעמים מיוחדים או בנסיבות מיוחדות רשאי ביוזמתו". יובלט שזה רק במקרים מסוימים, זה לא דרך המלך, אז בסדר. הייתי מוסיף: ראש הממשלה במקרים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ניסן, נראה לי ההיפך. יש כאן, וסיגל אכן אישרה את זה – יש כאן רצון של ראש הממשלה או שר הביטחון לקבל לגיטימציה ציבורית ולא לעשות את ההחלטה ולהיות חשוף לביקורת בין פנימית ובין חיצונית של גורמים בין לאומיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רק במקרים חריגים.
סיגל קוגוט
זה ממילא, זאת הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שר הביטחון לא קם בוקר אחד ופתאום מכריז. יש מערכת שלמה. אני רק לא רוצה שכשהוא יגיע לשלב של ההכרזה, אחרי שנעשתה כל העבודה, פתאום עכשיו אומרים שמאחר שיש אופציה, ראש הממשלה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
להוסיף את המקרים המיוחדים או הנסיבות המיוחדות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדיוק. נסיבות מיוחדות או משהו כזה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
טעמים מיוחדים.
סיגל קוגוט
טעמים מיוחדים לראש הממשלה זה כאשר הוא חושב שצריך לעשות את זה. זה הדבר, גם היום זה כך.
קריאה
היום זה לא בדיוק כך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברגע שזה מופיע, ידוע מה דרך המלך ומה המקרים מיוחדים. זאת אופציה שאני לא רוצה לסגור לראש הממשלה, וזה בסדר, אבל אם זה יהיה כתוב כך, אני מפחד שבתוך זמן קצר זה ייהפך לדרך המלך וזה לא טוב.
א'
אני מסכים שהצורה שבה זה מנוסח היא בעייתית, משום שהיא ממילא כבר גוזרת מסלול חדש שבה שר הביטחון צריך לדעת אם הוא צריך להתייעץ, כן או לא, ואם ראש הממשלה רוצה ליטול, כן או לא. אז באמת זה יהפוך להיות מסלול שבו ראש הממשלה ממילא הוא המאשר של ההכרזות. זה מנוסח לא טוב. דבר שני, אנחנו לא התנגדנו בתנאי שיהיה מדובר בארגונים הפועלים בישראל.
סיגל קוגוט
למה?
קריאה
מה?
א'
הארגונים שפועלים בישראל.
סיגל קוגוט
תסביר למה. הרי זו סיטואציה חריגה.
א'
זו סיטואציה שמדובר נניח באזרחים ישראלים או בגוף שפועל בישראל עם פרטנרים ישראלים. אלה המקרים שבהם ראש הממשלה יידרש להכרזות מהסוג הזה.
סיגל קוגוט
אם הממשלה רצתה אתמול לדון בדאעש למה אני צריכה למנוע ממנה לעשות את זה?
א'
זו בדיוק הדוגמה. אם היה דיון על תנועה מסוימת בישראל, זה גם מה שנעשה כמו שאתם מבינים. זה לא נעשה בדרך-כלל, וזה נעשה בנסיבות שבהן דובר על תנועה שפועלת בישראל. באמת הכרזה בתחומי ישראל היא יותר רגישה, יותר חריגה, ולכן אני חושב שצריך להגביל את הדבר הזה.
סיגל קוגוט
לא להגביל, זה רק לאפשר.
א'
הרי לא צריך את הניסוח הזה. אם ראש הממשלה רוצה ליטול לעצמו את הסמכות, זה לא צריך להיות כתוב בכלל. הוא יכול לעשות את זה גם בלי שר הביטחון.
סיגל קוגוט
לא נכון. לא כשהחוק אומר ששר הביטחון - - -
נעמה פויכטונגר
הוא יעביר את זה לשר הביטחון אחרי שהוא יכנס את הקבינט להתייעץ בעניין.
סיגל קוגוט
לא. כשחוק נותן סמכות לשר, הוא נותן סמכות לשר.
א'
הוא יכול להנחות אותו להתייעץ.
סיגל קוגוט
כאשר שר הפנים הכריז על שעון קיץ, הוא הכריז, לא הממשלה.
א'
הוא יכול להגיד לשר: אדוני, לפני שאתה מכריז, וזו הסמכות שלך, תעבור דרכי. אנחנו יודעים שזה מכללא וזה יקרה, ולכן לא הייתי הופך את זה. זה הרי מסלול עוקף שר הביטחון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי אם אתה מתנגד לגמרי לכל התוספת הזאת שראש הממשלה רשאי, או שאתה מתנגד לנוסח הזה במצטרף למה שאמרתי. לא הבנתי בדיוק למה מתכוונים דבריך. יש התוספת של (ד), שמכניסים גם את המסלול שראש הממשלה רשאי ביוזמתו וכו', למרות שהוא תמיד יכול להיות. אמרתי, כדי שזה לא יהיה דרך המלך, להגיד: ראש הממשלה, מה שחברי אמרו - - -
סיגל קוגוט
מקרים מיוחדים. תיבה שמקובלת בחקיקה.
יעל גרמן (יש עתיד)
נסיבות מיוחדות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אנחנו יודעים מה דרך המלך ואנחנו יודעים שיש גם אופציה למקרים חריגים.
א'
אני מוכרח להגיד שזה נראה לי מיותר לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל התוספת?
א'
כל התוספת הזאת נראית לי מיותרת לגמרי, היא לא מוסיפה שום דבר. זה קורה כי זה צריך לקרות. מה שאתה אומר זה מה שיקרה. זה יהיה מסלול שמחייב גם את אישור ראש הממשלה בכל מקרה, ואנחנו מדברים על הרבה הכרזות שאין שום סיבה שזה יקרה, ושר הביטחון מקבל החלטות כבדות משקל גם בלי ראש הממשלה, לכן זה נראה לי מופרז לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אתה הולך לפי התוספת שלי, ראש הממשלה לא בתמונה בכלל, אלא אם כן מטעמים מיוחדים הוא מבקש.
א'
מה זה "טעמים"? מי יחליט על הטעמים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה. כל עוד הוא לא מבקש, זה רץ. הרי תמיד הוא ידע על זה. ראש הממשלה תמיד ידע על הדברים, רק שהוא לא מתערב, אלא אם כן הוא יחליט במקרה מיוחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
א', האם היום לראש הממשלה יש אפשרות להרחיב ולבוא ולומר: אני לא רוצה לקבל לבדי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ראש הממשלה לא מקבל, הוא יכול להגיד שהוא רוצה - - -
א'
מה שאומר היושב-ראש זה דבר נכון מאוד. הניסוח יהפוך את זה לתהליך מושלם, ואז אפילו אין צורך לכתוב שר הביטחון, משום שממילא ראש הממשלה מחויב בהתייעצות. כלומר, שר הביטחון צריך להפעיל שיקול דעת האם הוא יכריז בלי ראש הממשלה או עם ראש הממשלה. מה שיקרה בפועל שהוא יפנה לראש הממשלה בכל פעם. אז בואו נכתוב שראש הממשלה מכריז, למה לכתוב "שר הביטחון"?
סיגל קוגוט
הוא לא יפנה לראש הממשלה בכל פעם, הוא יפנה אליו רק כשיש רגישות מיוחדת.
א'
אנחנו יודעים בדיוק איפה אנחנו חיים. אגב, מה שלא מקולקל, לא כדאי לנסות לתקן.
סיגל קוגוט
לא מקולקל שהיום יש שני מסלולים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי. א' וסיגל, הדברים הובררו. אני אתן לחברי ואחר-כך אני אשמע אתכם. בני, רצית לומר משהו?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
דווקא במקרה זה נראים לי דברי השב"כ, זה מה שהדעת נותנת. דווקא את, סיגל, הערת באחד הסעיפים האחרים בעניין שיתוף של חוות דעת של שב"כ, כתבת: חזקה שלשב"כ תינתן הזדמנות לומר את דברו. אני חושב שזה הסדר הרגיל של הדברים, גם לא הייתי רוצה להיות במצב, נניח בעתירה לבג"ץ, כי זה מה שאנחנו מתירים בחוק הזה, ישאלו או יאמרו: תסבירו לנו - - -
א'
למה לא התייעצתם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יבוא שר הביטחון ויסביר למה במקרה הזה הוא לא פנה לראש הממשלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא צריך לפנות. ראש הממשלה צריך להודיע אם הוא רוצה.
סיגל קוגוט
לא צריך לפנות, זה עניין של אחריות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ראש הממשלה צריך להודיע במקרים מיוחדים אם הוא רוצה. אם הוא לא מודיע, שר הביטחון ממשיך. הוא לא צריך לחכות ולא צריך כלום.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל הוא יעשה את זה. אני לא חושב שיכולה להיות הכרזה או נגיד הכרזה חשובה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בפועל יקרה גם אם לא נכתוב כלום, כך אני מניח.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה מה שאני אומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה כאן ההיפך. מצד אחד אני רוצה לתת מסלול מרכזי רק לשר הביטחון, שזו האחריות שלו, אני רק אומר שבמקרים מיוחדים שראש הממשלה רוצה, הוא יכול, ואז שלא יבואו אחר-כך בבג"ץ ויגידו שמאחר שלא שר הביטחון הכריז ההכרזה בטלה כי כתוב בחוק רק שר הביטחון. אז הנה, כתוב שיש גם אופציה כזאת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ראש הממשלה יכול לכנס בכל עת ועדת שרים לביטחון או ועדת שרים מיוחדת. יש ועדת שרים לשב"כ.
נעמה פויכטונגר
שר הביטחון גם יודע ליזום את זה אם צריך.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא. הוא יכול לכנס, הוא קובע את סדר-היום, אז נדמה לי שבסדר העניינים הרגיל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי יכריז? אם מי שהכריז זה ועדת השרים ולא שר הביטחון, מחר יכול אותו גוף לפנות לבג"ץ ויגיד: רבותי, מי שהכריז עלי זה לא הגוף שמוסמך, כי כתוב בחוק "רק שר הביטחון". לכן שלא יהיה מצב כזה, נתנו עוד אופציה במקרים כבדים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מה הבעיה? אני הולך רגע לאנלוגיה לחוק יסוד: הצבא. הממשלה היא מפקד הצבא, שר הביטחון מוסר את פקודות הממשלה לצבא, הוא הנציג של הממשלה כלפי הצבא. תחליט הממשלה בפורום שייראה לה מי מבצע – מי ששליחה.
סיגל קוגוט
זה לא נכון פה. אתה נותן את הסמכות לבעל הסמכות. הממשלה לא יכולה לצוות עליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, קח את נושא מתווה הגז. בחוק כתוב "שר הכלכלה". כל הממשלה וכולם מתהפכים, אבל כתוב "שר הכלכלה", נקודה. לכן שר הכלכלה ולא ממשלה ולא ראש ממשלה. אני לא רוצה שזה מה שיקרה גם פה. אם בחוק היה כתוב שר הכלכלה או במקרים מיוחדים ראש הממשלה, הכול היה נפתר מזמן, ושר הכלכלה היה יכול להמשיך להישאר שר הכלכלה וכו'. מאחר שיש כאן ייחודיות, אתה לא יכול. אני רוצה שלא יהיה מצב כזה שאם ראש הממשלה או הממשלה רוצים לקיים את הדיון, כי הם חושבים שחשוב, והיא תחליט נניח להכריז, יגידו שזה לא חוקי, כי זו הסמכות רק של שר הביטחון. מתווה הגז הוא דוגמה טובה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הנה, יש לנו פתרון, תעשה את שר הביטחון שר הכלכלה, שר הכלכלה יהיה שר הביטחון, ובא לציון גואל...
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ניסן, אני לא מבינה. אם זאת הגישה שלך, למה אתה רוצה לצמצם את הסעיף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה שזו תהיה דרך המלך. צריך להיות מישהו שזו הנקודה שלו, וזה שר הביטחון. רק במקרים מיוחדים - - -
סיגל קוגוט
גם בנוסח שלי התכוונתי שזה לא יהיה דרך המלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם את לא התכוונת, רק שאני רוצה להדגיש.
סיגל קוגוט
אני יודעת שכאשר ראש הממשלה יבקש את זה, זה לא יהיה בשגרה.
גל כהן
אנחנו מבצעים את כל התהליך של ההכרזה בסופו של דבר. כל הדיון הזה מתמקד בסופו של דבר לעבודה שלנו, אז כמה מילים על איך הדבר הזה עובד ועל ההבדלים בין סוגי ההכרזות האלה ולמה הסעיף הזה בעייתי.

בעצם אני אתחיל מלמה הסעיף הזה בעייתי. קודם כול, הסעיף אומר שראש הממשלה ביוזמתו, לבקשת שר הביטחון, לקבוע שהחלטה על הכרזה תהיה של ועדת השרים או של הממשלה. את אומרת, שראש הממשלה צריך לדעת על כל הכרזה, כדי לדעת אם הוא רוצה להעביר אותה לוועדת השרים או לממשלה, וזה דבר שלא מתאים לאופי הפעילות הזאת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
האם היום הוא לא מתעדכן על הדברים האלה?
גל כהן
לא על כל הכרזה.
סיגל קוגוט
דברים רגישים, וזה ימשיך להיות כך.
גל כהן
יש הבדל בין הכרזה שיש לה משמעויות קריטיות למדינה פנימה, כמו למשל המוראביטון שהוכרזו לפני כמה שבועות או התנועה האסלאמית שמדברים עליה היום או הכרזה שיש לה משמעויות בין-לאומיות כמו ה-IHH בטורקיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח ההכרזה הזאת, לפי החוק היא לא היתה תקפה. לפי החוק הזה היא לא היתה תקפה.
קריאה
למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כי הכריזו על זה ממשלת ישראל או הקבינט ולא שר הביטחון.
גל כהן
במקרים כאלה שר הביטחון נועץ עם ראש הממשלה והם מביאים את זה לדיונים בפורומים שהם חושבים שנכון להביא את זה לדיונים, ובסופו של דבר לאחר דיון בכל הפורומים הרלוונטיים, מי שמקבל את ההחלטה בסופו של דבר וחותם על ההכרזה הוא שר הביטחון.

להבדיל מסיטואציה כזאת של דברים שהם בעלי השלכות מדיניות או פנימיות כבדות משקל יש הכרזות על גדודי עבדאללה עזאם בלבנון או על ארגון טרור אמיתי במקומות כאלה או אחרים, כשלצורך הכרזה כזאת אין צורך ללכת לראש הממשלה ואין צורך להטריח את הקבינט. אלה דברים שנעשים בפרקי זמן מהירים מאוד לבקשת מי שמבקש, ואלה דברים שמיותר להביא להחלטה בקבינט.

אין שני סוגי הכרזות, זו אותה הכרזה בדיוק, רק שיש הכרזות שהמשמעות שלהן היא יותר כבדת משקל מבחינה מדינית או אחרת לבין הכרזות שהמשמעות שלהן היא צבאית.
יצחק וכטל
היום המצב הוא שבדרך כלל בהתחלה מכריזים לפי תקנות ההגנה. שר הביטחון מכריז. לאחר מכן הולכים ומכריזים גם באמצעות הממשלה - -
נעמה פויכטונגר
לא רוב ההכרזות, סליחה.
יצחק וכטל
- - כי יש מה שנקרא "הצהרה דקלרטיבית". בהכרזה לפי הפקודה למניעת טרור קוראים לו "ארגון טרור", ובהכרזה של תקנות ההגנה קוראים לו "ארגון לא חוקי".
סיגל קוגוט
התאחדות בלתי מותרת.
יצחק וכטל
דרך אגב, יש כמה ארגונים די לוחמניים שהכרזנו עליהם במקובץ רק לאחרונה, ויותר יפה שהממשלה תחליט. רוב ההכרזות שנעשו עד היום נעשו על-ידי שר הביטחון, גם ההכרזה הראשונה, שהיתה על תנועת אל-ארד ב-1964, אז שר הביטחון דאז, אשכול, הביא את זה לממשלה, דנו בממשלה והסמיכו אותו לנקוט בכל האמצעים בשביל להכריז. הוא התייעץ עם הממשלה, אבל הוא עשה את זה מיוזמתו, והוא בסופו של דבר הכריז על זה. כלומר, לא הלכה הממשלה והכריזה. אותה חקיקה היתה קיימת גם אז, והם החליטו שהולכים לפי תקנות ההגנה, ומי שהכריז היה שר הביטחון והוא הפעיל את כל הסמכויות שקשורות לזה ולא הממשלה.

גם היום כל ההכרזות – אולי היתה הכרזה אחת שפקששו – כל ההכרזות היו בדרך ששר הביטחון מכריז, ולאחר מכן הדבר עולה לממשלה.
סיגל קוגוט
לא משנים. לא מוצע לשנות. מוצע לאפשר לממשלה - - -
יצחק וכטל
ומה יקרה היום? מביאים חומר לשר הביטחון, השתכנע שר ביטחון להכריז - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום אנחנו רוצים לשנות בחוק.
סיגל קוגוט
אנחנו לא מציעים מסלול מקביל, אנחנו מציעים ברירת מחדל במקרים חריגים, שזו האחריות של הממשלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאפשר שלא יהיה מצב שממשלה מכריזה ויגידו שזה לא חוקי.
קריאה
בצו ההגנה יש אפשרות להכריז בזריזות על-ידי שר הביטחון.
יצחק וכטל
לא אמרתם ששר הביטחון חשב - - -
סיגל קוגוט
נכון, כי לפעמים ראש הממשלה מבקש להביא את זה.
גל כהן
באופן טבעי כרגע כל דבר יגיע לראש הממשלה.
סיגל קוגוט
למה כל דבר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, חבל. זה רק עניין של נוסח. הכוונה שלנו ברורה, ששר הביטחון הוא זה שמכריז.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא דרך המלך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה דרך המלך. צריכים למצוא את הנוסח. תשבו אחר-כך למצוא את הנוסח שבו לא צריך להתייעץ עם ראש הממשלה, אלא שאם ראש הממשלה מחליט במקרים חריגים שהוא רוצה שזה יבוא אליו או לממשלה, יש אופציה כזאת במקרים חריגים, כדי שאם פעם יעשו כך, שלא תהיה הכרזה לא חוקית שתגיע לבג"ץ. תמצאו את הנוסח שיהיה ברור שדרך המלך זה שר הביטחון, והוא לא צריך על כל הכרזה להתייעץ עם ראש הממשלה – איך שאתם נוהגים היום – אבל במקרים חריגים, ומקרה חריג זה לא משהו שבכלל לא שמעו עליו, מדובר במשהו שראש הממשלה מודע והכול, אז תהיה לו היכולת הזאת. תמצאו את הנוסח ביניכם, ואנחנו נמשיך הלאה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נגיד שעכשיו מדברים פה על העניין של התנועה האסלאמית, שיוציאו אותה מחוץ לחוק – אנחנו כמובן הודענו שאנחנו מתנגדים ואנחנו חושבים שאין שום בסיס ואין שום עילה – נגיד שעכשיו מבחינה משפטית רוצים לעשות את זה, ונגיד שהחוק הזה עכשיו בתוקף, זה לא ארגון צבאי שרואים שהוא ארגון צבאי פרופר ואפילו לא צריך הכרזה, זה לא ארגון מעטפת. לכן אני שואל פה, נגיד שהחוק הזה חל, מה הפרוצדורה, סיגל - - -
סיגל קוגוט
לא נדון עכשיו בראיות נגד הפלג הצפוני. השאלה אם הוא ארגון מספר 1 או ארגון מספר 2 תלויה בראיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השב"כ יצטרך להחליט אם זה ארגון טרור או ארגון מעטפת. אני לא יודע להגיד לך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאיפה אני יודע? אני יודע מה מסתתר מאחורי התנועה האסלאמית?
סיגל קוגוט
אנחנו לא יודעים מה הראיות שיש.
יעל גרמן (יש עתיד)
תשתית ראייתית יש?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מציע לא לדון לגופו של ארגון, בייחוד כשהוא בדיון. נדבר על ארגון אחר, סיני, אסקימואי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ארגון אלמוני. לכן אני חוזר להערה הקודמת שלי. לא כל ארגון פלוני-אלמוני, שהוא לא ארגון צבאי פרופר, אתה יכול להגיד שזה ארגון טרור, אפילו בלי להכריז עליו. במיוחד כשאנחנו מדברים על חוק שאנחנו רוצים לשכלל בו את הכול למסגרת החוק הזה, לא פקודת הטרור לא חוק איסור מימון טרור ולא תקנות ההגנה. צריך קודם כול לתת לארגון הזה התראה, לא רק לארגוני מעטפת, ולתת לראש רשות הביטחון או לשר הביטחון אפשרויות וסמכויות אם הוא רואה שצריך צעדים זמניים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
נעמה פויכטונגר
אפשר עוד שתי הערות בחצי מילה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לנושא הזה?
נעמה פויכטונגר
זנב לעניין הזה. קודם כול, היושב-ראש הנחה שנבחן את האפשרות לנסח. גם אנחנו לא רגועים לגבי הנוסח שמופיע פה. יכול להיות שצריך לחשוב על איזה פיצול. נשתדל מאוד לשתף פעולה עם הייעוץ המשפטי של הוועדה. לנו חשוב מאוד לא לייצר הכבדה על המנגנון וגם לא אפשרות לטעון לבג"ץ שחובה היה להביא לידיעה. זה דבר אחד.

דבר שני, מה שאנחנו לא חושבים עליו עכשיו, אבל הוא משמעותי להמשך, שככל שההכרזה במקרים מסוימים כן תהיה של ועדת השרים או הממשלה, צריך לזכור את זה כשנגיע לפרקי החילוט שנותנים סמכויות. אגב הכרזה צריך לוודא שהסמכויות האלה נשארות בידי שר הביטחון, כדי לא לפגוע בתהליכים הטבעיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי.
סיגל קוגוט
לא חשבנו שהממשלה תכריז על חילוט.
נעמה פויכטונגר
אם לא נזכור.
סיגל קוגוט
אני אזכור את זה טוב מאוד.
סיגל קוגוט
4. הכרזה זמנית

"(א) מצא שר הביטחון על בסיס הבקשה כי מתקיים" – מחקתי "לכאורה". הוא חושב שהתקיים – "לגבי חבר בני אדם, האמור בסעיף 3(א), רשאי הוא להכריז, בהכרזה זמנית, כי אותו חבר בני אדם הוא ארגון טרור."
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ה"לכאורה" הזה מחוק?
סיגל קוגוט
אני חושבת שלא צריך.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא הבנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בנוסח הוא קיים. הילדים שלי כל הזמן אומרים: אני כאילו רוצה לאכול. המילה כאילו נכנסת בכל משפט.
נעמה פויכטונגר
זה לא בדיוק אותו דבר, בלי לפגוע בילדים שלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ממש. אבל זו מין אסוציאציה.
סיגל קוגוט
"(ב) הכרזה זמנית תעמוד בתוקפה עד למועד כמפורט להלן, לפי העניין:

(1) הכריז שר הביטחון הכרזה סופית לפי הוראות סעיף 6 – עד למועד ההכרזה הסופית;

(2) הוגשו טענות בכתב לפי הוראות סעיף 5 והחליט שר הביטחון שלא להכריז הכרזה סופית לפי הוראות סעיף 6, או לא נתן החלטה בעניין עד תום התקופה האמורה באותו סעיף - עד למועד ההחלטה כאמור או עד תום התקופה כאמור, לפי העניין;"

את סעיף קטן (3) מחקנו, אני תיכף אסביר מהו.

"(ג) בתקופת תוקפה של הכרזה זמנית לפי סעיף זה, יראו אותה, לכל דבר ועניין, כהכרזה על ארגון טרור, אלא אם כן נאמר אחרת בחוק זה."

זה מבסס את המבנה שההכרזה הזמנית, מרגע שמכריזים, לכל דבר ועניין היא הכרזה. היא נקראת "זמנית", כי נותנים פרק זמן שאפשר יהיה להשיג, ואחר-כך היא הופכת להכרזה קבועה לפי מה שהיה. אם היתה החלטה של שר הביטחון, אם הוא שוכנע, אז הוא מבטל, אם הוא לא שוכנע, אבל הוא דן והוועדה המייעצת המליצה, הוא מתייחס להמלצות של הוועדה המייעצת.

סיטואציה אחת נמחקה פה, והתייחסנו אליה אחר-כך בסעיף 6, שאם היתה הכרזה ולא הוגשו שום טענות מצד מי שיכול להגיש טענות, לא תידרש עוד פעם – זה לצורך הקלה על ההליך – החלטה פוזיטיבית של שר הביטחון, אלא באופן אוטומטי משעבר הזמן ולא הוגשו טענות ועוד פרק זמן קצר כדי לאפשר לאנשים לבקש הארכת מועד או לשר לבדוק אם הוא רוצה, ההכרזה תהפוך באופן אוטומטי להכרזה קבועה. ולכן מחקנו את סעיף קטן (ג), כי סעיף קטן (ג) בהתחלה הוביל איזה מודל שגם אם לא הוגשו שום טענות, עדיין השר צריך שוב להחליט החלטה פוזיטיבית. מחקנו את זה. כל אימת שכן מוגשות טענות קיים סעיף 5.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני לא רואה פה פתרון, אלא אם כן אני לא מבין. אני לא רואה פה פתרון למצב שבו ההכרזה היא זמנית ושר הביטחון שוקל האם היא זמנית או לא. הוא שוקל, הוא ממשיך לשקול, אחר-כך הוא עוד שוקל, ואחר כך הוא פונה לוועדה המייעצת וכן הלאה וכן הלאה. כמה זמן זה יכול להימשך?
נעמה פויכטונגר
זה ב-(ב)(2).
סיגל קוגוט
האם אתה מדבר כאשר הוגשו טענות או שלא הוגשו טענות? האם הוגשו טענות על-ידי מישהו או לא?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוגשו. לא הוגשו ובתנאי שנודע לארגון שאנחנו יודעים, שהשר יודע, שהארגון יודע, זה סעיף אחר. אני מדבר עכשיו על המצב שהוגשו. כמה זמן נותנים לו לשקול?
נעמה פויכטונגר
הצעת החוק בהחלט משתדלת למנוע שהדברים יהיו תלויים באוויר עד אין-סוף. השתדלנו לתת מענה לכל אחד מהתרחישים. נדמה לי שהתרחיש העיקרי שהזכרת הוא בסעיף קטן (ב)(2), בסיפה, שהוגשו טענות והוא החליט לא להכריז או לא נתן החלטה בעניין עד תום התקופה, ואז בעצם ההכרזה תפקע. זה מה שעולה מהרישה.
יעל גרמן (יש עתיד)
השאלה היא מהי התקופה.
סיגל קוגוט
תיכף נדבר על התקופה בסעיף 5.
נעמה פויכטונגר
הסעיפים עצמם קובעים את התקופות לכל אחד מהתהליכים, כמה זמן הוועדה המייעצת דנה, כמה זמן הוא צריך להחליט אחר-כך. זה תהליך.
סיגל קוגוט
חבר הכנסת בגין דיבר על משהו אחר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כשראיתי את זה היה נדמה לי שיש עוד פתח לשר הביטחון להתמהמה.
סיגל קוגוט
להתמהמה אני לא חושבת, אבל אמרת משהו אחר – איך הוא ידע על זה. זו שאלה באמת. מה שהסבירו לנו שבדרך כלל נעשות פעולות בצורה די מידית, בין אם הקפאת כספים, בין אם סגירת משרדים, פעולות בשטח שמטבע הדברים יודעים עליהן, אבל אתה מעורר את השאלה למה לא לתת הודעה פורמלית לארגון. זאת השאלה, נכון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. מה שבני שואל יבוא לידי ביטוי בסעיף 7.
סיגל קוגוט
לא. לא נכון, לא רק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? שם זה הזמנים.
סיגל קוגוט
לא. סעיף 7 זה הביטול. האם נותנים הודעה אחרי הכרזה זמנית?
נעמה פויכטונגר
כן, ההוראות לגבי פרסום ברשומות וכו' של הכרזה סופית חלות גם לגבי הכרזה זמנית.
סיגל קוגוט
לא פרסום ברשומות, הודעה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא על פרסום ברשומות.
סיגל קוגוט
אני לא מדברת על חיזבאללה. אני לא אשלח לו הודעה.
נעמה פויכטונגר
בהמשך הצעת החוק יש מנגנון למתן הודעות למי שמחזיקים ברכוש ושלגביהם יכולות להיות השלכות מעשיות. לגבי הארגון עצמו, אולי משרד הביטחון רוצה להתייחס?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני לא חושב שזה מספיק. אני לא מבין את הבעיה.
א'
הבעיה היא שעם רוב הארגונים לא באמת יש לנו יחסים, לא דיפלומטיים, לא פורמליים ולא לא פורמליים. רוב הארגונים הם ארגונים של האסלאם הקיצוני, ואני ממש חושב שלא צריך להתכתב אתם ולהודיע להם, לא בדואר רשום ולא בדואר לא רשום. זה כבר יוצר מצב ממש אבסורדי, שאני רודף אחרי אנשים שאין לי אתם - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני אשאל אחרת. איך אנחנו מתגוננים? אנחנו לא מדברים על הארגונים הרעים, אנחנו חוששים שארגון תמים יילכד ברשת שלנו. זה החשש, אנחנו מבקשים להפיג אותו. אם הוא ארגון כזה, נניח שהוא בארץ, אז יש לו כתובת, או הודעה מעבר לרשומות.
סיגל קוגוט
לא תשלח לכווית הכרזה, ארגון שפועל בישראל.
א'
כדאי שמישהו פעם יעבור על רשימת ההכרזות, כדאי לכם לעיין בה, תסתכלו טוב-טוב על השמות שרשומים שם, ואני מאתגר אתכם, תגידו לנו איפה טעינו ולא הודענו מראש.
סיגל קוגוט
זה רק בגלל ארגוני המעטפת שפועלים בישראל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מסתפק בארגון בארץ.
א'
ארגון בארץ – אפשר לחשוב על זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ארגון בארץ אפשר? גם זו לטובה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תחליטו שבצלם הוא ארגון טרור. האם תשלח לו?
א'
הוא ישלח לו, לא אני. אם זה יסכל את המהלכים שלו, הוא רוצה לבצע גם מעצרים - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוא כבר הוכרז. צריך רק ליידע אותו שהוא הוכרז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו התראה, זה לפני. אחרי שעבר הזמן והחליטו שארגון המעטפת ממשיך, אז מגיעה ההכרזה - -
סיגל קוגוט
הכרזה זמנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - אז מה זה הודעה על ההכרזה? זה הכרזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוא צריך להתגונן, הוא צריך בתוך 30 יום להגיש השגות.
סיגל קוגוט
60 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתת לו התראה עוד לפני כן.
סיגל קוגוט
לא לכולם.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מדברים פה רק על ארגוני מעטפת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
סיגל קוגוט
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בהתראה זה רק ארגוני מעטפת.
סיגל קוגוט
זה ברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על זה. עוד פעם. ארגוני מעטפת – אני נותן להם התראה, אז כבר הבאת את זה לתשומת לבם.
סיגל קוגוט
לא. אתה נותן התראה רק כשזה לא מפריע לפעול נגד הארגון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נלך קודם כול במסלול שזה לא מפריע, כלומר שאתה נותן התראה.
סיגל קוגוט
זה מעט מקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם כבר יודעים על זה. אחר-כך לא חזרו לסורם – המטרה של ההתראה היתה שיחזרו למסלול טוב – השתכנע השב"כ או מי שצריך שהם חזרו, אם כך, מחליטים להכריז הכרזה ראשונה, זמנית. כאן במסלול הזה אין משמעות להודעה.
סיגל קוגוט
למה? יש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הודעה על מה? אני מודיע לכם שאני מכריז?
סיגל קוגוט
כן. הוא לא יודע על זה. אתה מכריז בישיבת ממשלה או אצל שר הביטחון במשרד. איך מישהו יודע על ההכרזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כול הוא נותן לו התראה, דבר ראשון.
סיגל קוגוט
לא. נתת למתי מעט התראה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר כרגע על אלה שנותנים להם התראה, אחר-כך נעבור לאלה שלא נותנים להם. אחרי שנגמר, אני עכשיו מכריז. הכרזה משמעותה זה לא שבחדרי חדרים ביני לביני, שר הביטחון לוחש לראש הממשלה, "אני מכריז". הכרזה זמנית, המשמעות היא שהם יכולים לבוא ולהגיש ערעור.
סיגל קוגוט
הם צריכים לדעת שביום זה וזה הכרזת, כדי שהם יוכלו להגיש ערעור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההכרזה צריכה להתפרסם כמו שכל דבר צריך להתפרסם.
נעמה פויכטונגר
אני רוצה להפנות את תשומת לבכם לסעיף 18(ב) להצעת החוק. סעיף 18(א) מדבר על פרסום ברשומות. סעיף 18(ב), אני אקרא. כתוב: "שר הביטחון, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע דרכים נוספות על האמור בסעיף קטן (א) להבאת דבר ההכרזה או הביטול, לפי העניין, לידית חבר בני אדם שהוכרז עליו."
זאב בנימין בגין (הליכוד)
במקום "רשאי", אני מבקש שיודיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מצבים שאין לך למי להודיע - -
סיגל קוגוט
ננסח כך שזה יהיה רק למי שאפשר להודיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - מה יהיה? אתה לא מודיע, ואז בסוף יגידו שהכול בטל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הממשלה תיתקף על כך שהארגון לא ידע – לא היה סיפק בידו עם עורכי-הדין שלו להגיש בתוך 30 יום, וכתוב בסעיף אחר שידוע שהם קיבלו את ההודעה. אז אני מציע במקום להשאיר "ידוע", שאנחנו נדע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, צריך לכתוב "שאפשר".
סיגל קוגוט
ברור. ברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש ארגונים שאין לך דרך להודיע להם.
סיגל קוגוט
או שאתה לא רוצה להודיע להם. אתה לא תודיע לדאעש.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ככל שניתן להודיע, לא לכל ארגון. זה להערה של א'.
יעל גרמן (יש עתיד)
בני, יש כאן פתרון. אני מצטערת, אני פשוט קוראת. סעיף קטן (ב) הוא על דרכים נוספות, אבל סעיף קטן (א) - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
סעיף קטן (א) זה ברשומות.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מה זה רשומות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, חבל. בואו נזדרז.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש רשומות – העיתון ביידיש, העיתון בהונגרית וכול אל-ערב. בין השאר למה? כי ללפ"מ יש בעיות תקציב. אלה החיים. אני מציע שנהיה מוגנים, שהמדינה תהיה מוגנת בפני טענה – חבל להתקשקש עם זה – שהם לא ידעו. לא ידעתי, הייתי בחו"ל. אדוני, קיבלת הודעה, הכול במידת האפשר, א'.
נעמה פויכטונגר
אני מבקשת להתייחס לזה בשני עניינים. קודם כול, אני חושבת שאין לנו ויכוח על המהות. באמת כמו שאמרה חברת הכנסת, זה בדיוק התפקיד של סעיף 18(ב), אם כי אנחנו לא מקלים ראש גם בפרסום ברשומות, שזאת הדרך הממלכתית, הכללית - - -
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי. רבותי.
נעמה פויכטונגר
סעיף 18(ב) מיועד לקבוע דרכים נוספות. זה כבר נעשה היום בְחוק איסור למימון טרור במנגנון דומה, ששם יש דרכים אחרות לפרסום. אנחנו חושבים שנכון שקביעת הדרכים האלה תיעשה בתקנות, מפני שמדובר בעניין שהוא סמכות של הרשות, זה דינמי, זה יכול להשתנות. יכול להיות שמה שמתאים השנה ישתנה בעוד חמש שנים מבחינת הטכנולוגיה. האם דואר ישראל יהיה רלוונטי או לא? דברים כאלה משתנים, ולכן הם מתאימים לתקנות. אנחנו לא כל-כך חוששים מפני השאלה אם נהיה מוגנים או לא, נדמה לנו שהמנגנון הזה מספק, ואני גם רוצה להזכיר שהסעיפים שעוד לא הגענו אליהם לגבי הגשת השגות, מאפשרים גם הארכה של המועד להגשת השגות אם יתברר לנו שהוא באמת לא ידע על דבר ההכרזה.
סיגל קוגוט
אבל חלון ההזדמנויות צר מאוד שם.
יעל גרמן (יש עתיד)
מבקש חבר הכנסת בגין, ואנחנו תומכים בו, להוריד את המילה "רשאי", ויהיה כתוב "שר הביטחון, בהסכמת שר" - - -
נעמה פויכטונגר
יש לכם התנגדות ל"יקבע בתקנות"?
סיגל קוגוט
אנחנו לא צריכים לעשות את זה דרך סעיף 18, כי סעיף 18 זה דרכים נוספות. למשל רצינו גם להוסיף אינטרנט, כל מיני דרכים לפרסם את ההכרזות, כדי שכמה שיותר אנשים ידעו שהם צריכים לא להיות בקשר עם הארגון הזה. זה לא שולל בכלל סעיף שייאמר בו – כמובן בגבולות השכל הישר, אנחנו לא הולכים להתכתב עם דאעש, שארגון שפועל בישראל והכריזו עליו הכרזה זמנית – אפשר לנסח את זה בצורה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ייעשה מאמץ או משהו כזה.
סיגל קוגוט
- - - יקבל הודעה - - -
נעמה פויכטונגר
אין לו כתובת, אין לו משרדים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אמרנו "ייעשה מאמץ". חבר'ה, חבל על הזמן של הוועדה. מה שאנחנו רוצים שמצד אחד לא תהיה כאן חובה, כי יש גופים כאלה שאין דרך להודיע להם, ואם יהיה כתוב כאן "חובה", המשמעות היא שהם יבואו ויגידו: לא הודיעו לנו, וזה ייפול. אנחנו לא רוצים שתהיה חובה. מצד שני, אנחנו רוצים שכן יבוא לידיעתם. תמצאו את הנוסח הנכון. במידת האפשר או משהו כזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
נעמה, את אומרת שאפשר להאריך אם יתברר שהם לא קיבלו. שאלתי את עצמי, כשקראתי, איך יתברר. הוא יטען טענה "לא ידעתי", את אומרת, "לא, היתה הכרזה" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה, הוא תמיד יגיד שהוא לא קיבל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
המילה הזאת "בירור" היא תהיה במידה רבה מיותרת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא תמיד יגיד שהוא לא קיבל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - אם נדע שעשינו כמיטב יכולתנו כדי להודיע לו.
נעמה פויכטונגר
אני מבינה את החשש, אבל צריך להגיד שבדרך כלל הרשות מתנהגת בהגינות במצבים כאלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעמה, עזבו. הבנתם את הכוונה. תמצאו את הנוסח.
יעל גרמן (יש עתיד)
אם היא יוצאת מתוך הנחה שהכול הגון, לא צריך חוקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזבו, חבל. אני לא רוצה שאנחנו עכשיו נהיה ועדת ניסוח. הבנתם את הכוונה. תנסחו את זה, וזה בסדר. תתנו את האפשרויות.
דבי גילד-חיו
בגלל שאין זכות טיעון לפני ההכרזה הזמנית, מאוד-מאוד קריטי שהפרסום יהיה משמעותי, כדי שלפחות זכות הטיעון בדיעבד תתמלא כמו שצריך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מדברת במקרים חריגים, כי ברוב המקרים הרי יש הודעה לפני כן, "התראה" מה שנקרא.
סיגל קוגוט
במיעוט המקרים, במיעוט גדול.
דבי גילד-חיו
בדרך כלל לא תהיה התראה, ולכן תהיה הכרזה. ברגע שתהיה הכרזה כבר יחולו אמצעים לפי החוק, וכל זה עוד לפני שהיתה זכות טיעון. במינימום צריך לדאוג לזכות הטיעון בדיעבד, שגם בזה יש לנו חשש - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על זה אמרנו שאם יש דרך.
דבי גילד-חיו
- - כולל הפרסום.

לגבי הפרסום – בהרבה מאוד חוקים במדינת ישראל אין לך קשר ישיר עם האנשים שאתה רוצה להגיע אליהם, ודרך הפרסום הקבועה בכל החוקים של תכנון ובנייה ובקשר לירושה ובעוד המון-המון חוקים היא לפרסם בעיתונות רלוונטית הודעה, ובזה יוצאת המדינה ידי חובה, ויש עיתונות בערבית שאפשר לפרסם בה ובעברית שאפשר לפרסם בה, ואפשר לקבוע את זה במפורש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמיד נהגו לפרסם בעיתון "הצופה" וב"המודיע". אפשר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - - היה גם ב"לעצטע נייס".
קריאות
- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
- - - לכן בוועדות מקומיות מסוימות הרחיבו מעבר לחוק ומחייבים לשלוח הודעות אישיות גם לאנשים שהתב"ע נוגעת להם.
דבי גילד-חיו
אבל במקרים האלה הרבה פעמים את לא יודעת מי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא יודעת מי, אז אמרנו "ככל האפשר".
זאב בנימין בגין (הליכוד)
העניין שהמשמעויות כאן הן מרחיקות לכת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, בלי הצעות כרגע. מי שיש לו רעיונות או הצעות, יכול להעביר או לנעמה או לסיגל, הן ישבו יחד עם מי שצריך במשרד הביטחון, ימצאו את הנוסח שמבטא את הרצון שלנו, מצד אחד, לא חובה, ומצד שני שכן ייעשה מאמץ.
סיגל קוגוט
"ככל האפשר"?
היו"ר ניסן סלומינסקי
"ככל האפשר" או משהו כזה. תמצאו את הנוסח.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כבר הצענו להגביל רק לארגונים בארץ.
סיגל קוגוט
ברור שפועלים בארץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיכי, סיגל. הלאה.
יעל גרמן (יש עתיד)
נעשה את זה וניתן תשובה להערה של אוסאמה. זאת התשובה להערה של אוסאמה שרצה לדעת האם לארגון התנועה האסלאמית הצפונית תינתן התראה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה, סיגל.
סיגל קוגוט
סעיף 5 – זכות שימוע

"(א) הכריז שר הביטחון הכרזה זמנית לפי הוראות סעיף 4, רשאי ארגון הטרור שאליו מתייחסת ההכרזה, או חבר באותו ארגון," – אני הוספתי, אחר-כך אני אסביר – "וכן מי שנפגע במישרין מהכרזה כאמור להגיש לשר, בכתב, באמצעות הוועדה המייעצת, את טענותיו לעניין ההכרזה בטרם קבלת החלטה בדבר הכרזה סופית לפי סעיף 6.

(ב) במסגרת הטענות בכתב לפי סעיף קטן (א) יפרט הטוען את כל העובדות הנוגעות לעניין ויצרף את המסמכים שבידיו.

(ג) טענות בכתב לפי סעיף קטן (א) יוגשו בתוך 60 ימים מיום פרסום ההודעה על ההכרזה הזמנית, ברשומות, לפי סעיף 18(א).

(ד) על אף הוראות סעיף קטן (ג), רשאים שר הביטחון" – אני הוספתי "או הוועדה המייעצת", אני אסביר את זה תיכף – "או הוועדה המייעצת להאריך את התקופה האמורה באותו סעיף קטן, אם טרם הכריז השר הכרזה סופית לפי סעיף 6, ובלבד שהוגשה לו בקשה מנומקת לכך ומתקיים אחד מאלה:

(1) העיכוב בהגשת הבקשה היה משום שהמבקש לא ידע על ההכרזה הזמנית מטעמים שאינם תלויים בו, ובלבד שהבקשה הוגשה בתוך 30 ימים מיום שההכרזה הזמנית הובאה לידיעתו;

(2) הדבר מוצדק מטעמים מיוחדים אחרים שיירשמו.

(ה)(1) הוועדה המייעצת תדון בטענות בכתב לעניין הכרזה זמנית שהוגשו לה לפי סעיף קטן (א) לאחר שנתנה למבקש הזדמנות להשמיע את טענותיו ולהציג לפניה מידע לביסוס טענותיו, בעל פה או בכתב, ולאחר שנתנה לראש רשות הביטחון" – יהיה פה ראש השב"כ, פשוט רציתי שתחליטו קודם – "שלבקשתו ניתנה ההכרזה הזדמנות כאמור.

(2) הוועדה המייעצת תמסור לשר הביטחון את המלצתה המנומקת לעניין ההכרזה הסופית, בצירוף המידע שהוצג לפניה לצורך גיבוש המלצתה כאמור, וזאת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום 60 ימים ממועד סיום דיוניה, ואולם היא רשאית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, להאריך את התקופה האמורה ככל שהדבר דרוש לה לצורך גיבוש המלצתה."
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה יש 60 ו-60.
סיגל קוגוט
ברור שהכוונה כאן שמצד אחד ההליך הזה לא ישתרך במשך שנים ושתהיה בו יעילות ותהיה תכליתיות. מצד שני, בכל זאת לתת זמנים שמאפשרים לגורם סביר להעלות טענות, לדון בטענות, להגיש המלצות. כל המטרה במועדים האלה זה למצוא את האיזון בין היעילות לבין היכולת להשמיע טענות.

הדבר הראשון שהוספתי, והממשלה לא אהבה את זה, זכות העמידה ולמי היא ניתנת. כאן בהצעה, הפשיטא הוא שארגון או חבר בארגון רשאים להשיג. בחוק איסור למימון טרור קבענו שגם מי שנפגע במישרין מההכרזה רשאי להשיג. יש עוד גורמים שהם בקשר עם הארגון וגם הם יכולים להיפגע מההכרזה. זה נדיר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה גם מוכר המחשב?
סיגל קוגוט
זה כל מיני אנשים שהם בקשר עם הארגון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סוכנות מחשבים שמוכרת.
סיגל קוגוט
בין היתר, גם יכול להיות. נכון. מאחר שזה הליך די נדיר וחלון ההזדמנויות והזמנים הוא קצר, ובכלל לא ארגון ולא חבר ולא מי שנפגע במישרין מרבים להגיש את ההליך הזה, אבל כל מי שנפגע צריך לתת לו לדעתי את האפשרות בדיוק כמו שעשינו בחוק איסור למימון טרור.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. אני רוצה להבין, הרי אותו אחד כבר עבר תהליך והוגדר חבר בארגון טרור, נכון?
סיגל קוגוט
מה זה התהליך?
נעמה פויכטונגר
הוא לא בהכרח הורשע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הורשע. התהליך, הכוונה שכבר הגדירו אותו כחבר בארגון טרור.
סיגל קוגוט
מי הגדיר אותו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החוק מגדיר אותו. אף אחד לא אמר לו: דע לך, אתה חבר בארגון טרור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה, אבל החוק. החוק הגדיר אותו כחבר - - -
סיגל קוגוט
עכשיו הגדרנו מה זה חבר בארגון טרור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז, חבר בארגון טרור, זאת אומרת, הגדירו אותו, נכון?
סיגל קוגוט
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אנחנו רוצים לבוא ולהגיד? אנחנו רוצים להגיד שהוא יכול גם לבוא ולטעון בוועדה.
סיגל קוגוט
זה הממשלה הציעה, אני הוספתי רק את מי שנפגע במישרין, כשהוא לא חבר. ההצעה הממשלתית היא ארגון או חבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. לכל מי שנפגע במישרין מההכרזה הוא יכול לבוא, אולי רק נעשה הבחנה. נניח מישהו שלא הוגדר, נניח סוכנות למחשבים, שהיא מוכרת להמון אנשים, מוכרת גם לעיריית הרצליה, וגם מכרה לעוד גוף שהוא שהיא לא יודעת - - -
סיגל קוגוט
מה זה לא יודעת? אם היא לא יודעת, היא לא עשתה שום דבר לא בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברגע שהכריזו על ארגון טרור, פתאום התברר שיש לאדם עסקים עם ארגון טרור, וגם יכולים לשים אותו כטרוריסט. עכשיו אנחנו באים ואומרים פה שמי שנפגע במישרין, יש לו זכות לבוא ולטעון את טענותיו. אבל פה צריך להבין שב-99% מהמקרים, הוא לא בא לדבר על הארגון, הוא לא בא להגיד שהארגון הזה הוא לא ארגון - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא בא לדבר על עצמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדיוק. רק שנייה. הוא לא בא להגיד שהארגון הוא לא ארגון טרור או משהו כזה. הוא בא לדבר על עצמו: תשמעו, לא ידעתי, מכרתי ליעקב.
סיגל קוגוט
בדרך כלל זה נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, זה סוג שונה לגמרי של טיעון מאשר כאשר אנחנו מדברים על מטרת ההכרזה, כי כל האחרים באים לדבר על זה שהארגון הוא לא ארגון טרור, זו זכות השימוע. פה אני מדבר על סוג אחר של שימוע, שהוא בא ואומר: חבר'ה, נכון, אני מוכר להם, אבל לא ידעתי בכלל שזה ארגון טרור.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז הוא בא ואומר: אל תשימו אותי בפנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה סוג שונה לגמרי, שאני אפילו לא יודע אם זה מתאים לנושא של ההכרזה ושל הוועדה הזאת. הוא צריך ללכת למי שצריך ולהגיד: חבר'ה, אני מוכר, הכול טוב, אבל לא ידעתי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בהכרזה הוא כלול.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהות השימוע זה לבוא ולומר על הגוף עצמו: חבר'ה, אני לא גוף טרור, אני לא עוסק בטרור. פה האדם בכלל אומר: אין לי מושג, אני מדבר על עצמי, אני לא מדבר על הגוף ולא כלום. יכול להיות שהגוף הוא גוף טרור, בחיים לא ידעתי, עשיתי הכול בתום לב. זה סוג שונה לגמרי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עלולים לחלט את רכושו. זה לא דבר פשוט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שאני רוצה להגיד שזה סוג שונה של זכות שימוע, וזה לא קשור לוועדה הזאת בכלל. הוועדה צריכה לבחון שיקולים אם הגוף - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אין שום אפשרות אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה כן לתת אפשרות. כלומר, הוועדה שהקמנו, הוועדה המייעצת צריכה לדון אם הגוף הזה הוא גוף טרור או לא. נניח שהגוף כן גוף טרור, האדם הזה בא ואומר: חבר'ה, לא ידעתי. צריך למצוא לו מסלול.
א'
יש פרק נפרד שעוסק בסעדים, בחילוט ובתפיסה, זה לא קשור להכרזה עצמה.

אני רוצה לקחת את זה לא לאקסטרים לגמרי, אבל יש בהחלט ארגון שאסור לי להגיד את שמו, אבל הוא הוכרז, והתברר שחלק הוא מעביר לחמאס, והחלק השני הוא מעביר לסלפים בסוריה. האומנם אני רוצה שכל מי שנפגע במישרין שיבוא לטעון כנגד ההכרזות? האם אני מזמין את כולם? צריך לדייק מאוד את המונח הזה "במישרין". הוא לא מתאים לסעיף הזה.
סיגל קוגוט
למה?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה ישיר, לא עקיף. ישיר.
א'
ישיר זה מי שמקבל את התמיכה שלו באופן ישיר מהארגון. זה כבר הופך להיות אבסורד.
נעמה פויכטונגר
אנחנו נשמח להסביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נשמע את נעמה.
נעמה פויכטונגר
אני מבקשת להבהיר את הדברים וגם להתחבר למה שא' אמר. אני אתחיל מהסוף. כולנו תמימי דעים במחשבה שאנחנו לא מעוניינים להפליל או להפיל בפח אנשים תמימים בלי לתת להם אפשרות להיחלץ מזה. השאלה היא, כמו שציין היושב-ראש, מהי המסגרת הנכונה לכל אחד מסוגי הטיעונים. להכרזה על ארגון טרור יש השלכות כלכליות נרחבות – מחלטים רכוש רב, יכול להיות שיש לאנשים זכויות ברכוש הזה. בפרק החילוט, שאני מקווה שנגיע אליו במהרה בימינו, יש שורה של הגנות שהשתדלנו לתפור בצורה מדויקת מאוד, הוועדה ודאי תדון בהן בהרחבה לגבי איך אדם יכול לבוא ולטעון שיש לו זכות לגיטימית ברכוש והרכוש הזה איננו בר חילוט. הכוונה בהחלט שכאשר יש לאדם זכות קניינית שראויה להגנה, הזכות הזאת תזכה להגנה, וזה מה שהוא יצטרך לטעון בלי להפליל את עצמו כחבר בארגון הטרור.

לעומת זאת, אדם שנתן שירותים למשל לארגון הטרור, ספק המחשבים היה בכל קשר אחר עם הארגון, אבל הוא לא חבר בארגון, הוא לא אחד מהפעילים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא אפילו לא ידע אולי שזה ארגון טרור.
נעמה פויכטונגר
הביטוי המקובל הוא "מתעבר על ריב לא לו". זאת אומרת, אם אני אגיד את זה בצורה עממית – מי אתה שתגיד אם זה ארגון טרור או לא, אתה לא חבר בארגון, אתה לא מכיר את הפעילות שלו, אין לך כלים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל. יעל, היא מדברת דברי טעם כרגע. מה שאני אמרתי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת על פגיעה אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה, נשמע אותה עד הסוף.
נעמה פויכטונגר
אין לך כלים להתמודד עם המידע המודיעיני ועם מה שאנחנו יודעים על ארגון הטרור, ממילא זכות העמידה שלך חסרת תוכן, מפני שאתה לא מועמד מתאים לטעון שזה לא ארגון טרור. לכאורה אם הוא יועמד לדין יום אחד בעבירה של סיוע לארגון טרור. מה תהיה הטענה שלו? הטענה שלו תהיה שהוא לא ידע שזה ארגון טרור, ושהוא פעל בתום לב. זאת הזירה שבה אנחנו מגנים על הזכויות שלו, הוא לא שייך לעצם האפיון של הארגון עצמו כי הוא לא קליינט שם.
א'
זה אבסורד שלצד ג' תהיה זכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון, אני מסכים. לכן אמרתי כאן, ולכן חלקתי על חברתי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני בכל זאת רוצה לשאול שאלה. אני כמובן שואלת דווקא את נעמה ואת א'. האם אין מקרה שברגע שאנחנו מכריזים על ארגון – ברור שהארגון עצמו דינו, ברור, וגם כל חבר בו – אבל האם אין בנוסף לארגון ולחָבֵר עוד אנשים תמימים שעלולים להיפגע ישירות ולא יודעים על כך בכלל ואין להם זכות עמידה ברגע הראשון, והם היו רוצים כבר בהתחלה לבוא ולומר את דברם' ועל-ידי כך שאנחנו לא מוסיפים את זה, אנחנו מונעים מהם לומר את דברם?
נעמה פויכטונגר
לכאורה אנחנו מנסים לחשוב על סוג הפגיעות שהם צפויים להן. סוג הפגיעות שהם צפויים להן, שוב זה מה שציינתי קודם, או פגיעה ברכושם או העמדה לדין בגלל עבירה פלילית שהם עשו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על זה יש סעיפים.
נעמה פויכטונגר
לשני המסלולים יש הגנות רלוונטיות. תמיד יש איזו זכות לאדם לגשת לבג"ץ ולתקוף את ההכרזה אם הוא חושב שנעשה פה עוול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על דעתה של סיגל - - -
סיגל קוגוט
יש טעם בטענה, אני לא אומרת שלא. יש טעם בטענה, בין היתר כי אין לאדם הזה שום ראיות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שחשוב שזה יירשם בפרוטוקול.
סיגל קוגוט
אתה חושב שאני לא חושבת שאחרים לפעמים צודקים?
א'
הוא יכול לפנות לארגון.
סיגל קוגוט
ברור שאין לו ראיות אמיתיות מה קורה בארגון הזה, ולפעמים לארגון לא נוח, אז הוא שולח אותו. אבל אני אגיד לך למה הוספתי את זה. זה חשוב לסוגיה אחרת שאתם עדיין דנים בה, האם ההכרזה היא דין או נסיבה. בעבירה הפלילית כשבן אדם יבוא ויגיד: לא ידעתי שזה ארגון טרור, בעצם לפי גישה מסוימת, שעוד לא הכרעתם בה סופית, לא תסכימו לשמוע אותו - - -
נעמה פויכטונגר
שימי לב שזה קצת - - -
סיגל קוגוט
אני לא אומרת שהפלסטר הזה מתאים בדיוק לפצע, אני ערה לזה שאנליטית יש קושי, אבל כמו שאמרה חברת הכנסת גרמן, אם אחר-כך האיש הזה יעמוד בסכנה, מה אז הוא יוכל להגיד? אז לגבי הרכוש, נכון, הוא יוכל להגיד כל מיני דברים, במיוחד כשזה מינהלי, אבל בפלילי, אם אנחנו לא נפתור את זה, ואני לא אומרת שכאן חייבים לפתור את זה, אבל כאן זו הפעם הראשונה – אני העליתי את זה כאן, כי יכול להיות מצב שהוא לא יקבל הגנה נאותה במשפט הפלילי - - -
נעמה פויכטונגר
את צודקת, ואנחנו עוד נדון בשעת מעמד ההכרזה, אבל המצב שלנו כבר קצת השתנה אחרי שהוועדה שינתה את הגדרת חבר בארגון טרור, ושם כתבנו במפורש - - -
סיגל קוגוט
על החבר, נכון.
נעמה פויכטונגר
רגע. שם כתבנו במפורש שחבר יוכל להוכיח שהוא לא ידע שזה ארגון טרור. אנחנו עוד נדון בזה, אבל נדמה לי שמכוח קל וחומר אנחנו יכולים להגיד שאם הוא רק נתן שירות לארגון הטרור, הטענה האת תעמוד לו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה רק לסכם. שוב, אני מטיל עליכם - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
הוא קרוב משפחה. הוא אפילו לא נתן שירות, הוא פשוט קרוב משפחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעמה וסיגל, אנחנו מניחים שהחלק הזה נכון, אבל הוא לא פה. ביניכם תמצאו איפה הוא צריך להיות, שמצד אחד אדם יוכל לבוא ולהגיד: חבר'ה, מה אתם רוצים ממני? בכלל לא ידעתי שהם כאלה וכו'. מצד שני, זה לא פה, כי פה אנחנו מדברים על מישהו שבא להסביר שהארגון הוא לא ארגון טרור, והוא בכלל לא קשור לזה. אם הוא יודע להסביר שהארגון לא ארגון טרור, אז הוא כבר בבעיה, זאת אומרת, שהוא כן ידע עם מי יש לו עסק. אתם תעשו את זה. הלאה.
סיגל קוגוט
מחקתי את זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רק שנייה, אני רוצה פה להבין. האם בהכרזה הפלוני הזה, האם הוא נכלל בהכרזה?
סיגל קוגוט
ההכרזה היא תמיד על ארגון, חוץ מזר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
על ארגון באיזה מובן?
נעמה פויכטונגר
שם הארגון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אין רשימת שמות.
קריאות
לא.
סיגל קוגוט
לא. ארגון פלוני הוא ארגון טרור, ונגזר מזה שהחברים בארגון הזה הם עבריינים, ומי שנותן שירות לארגון הזה הוא עבריין, והוא מי שקשור בכל מיני אופנים שאחר-כך מוגדרים בסעיפי העבירות.
קריאות
- - -
נעמה פויכטונגר
התביעה תצטרך להוכיח - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היכולת שלו להימלט היא בשאלת החילוט, מצד שני אומרים לנו שהחילוט מאוד מהיר, צריך הכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מוגדר כחבר בתנאי שיכולים להוכיח שהוא ידע, או הפוך, הוא צריך להוכיח - - -
סיגל קוגוט
תלוי, אם הוא אמר, אם הוא הסכים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך להיות ברור ובירור בנושא הזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
נגיע לזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אדוני היושב-ראש, אני לא שקטה. אני חייבת לעשות את זה קונקרטית. ניקח באמת את התנועה האסלאמית, מחר יכריזו עליה כעל ארגון טרור, מעטפת, מה שלא יהיה. ברור שכל החברים דינם כך וכך, ברור שהתנועה דינה כך וכך. כל אלה שלא העלו בדעתם שזה יהיה ארגון טרור, הם השכירו לתנועה הזאת נכסים, הם היו אתה בקשרים כאלה ואחרים. דרך אגב, אפילו לאו דווקא קשרים עסקיים, אולי אפילו קשרים חברתיים, והם עלולים עכשיו להיפגע. איפה הם יכולים לבוא ולטעון את טענותיהם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
יצטרכו להגדיר אם הם חברים בארגון טרור או לא.
יעל גרמן (יש עתיד)
הם יודעים שעכשיו עומדים להכריז ועומד להיגרם להם נזק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא פה. יצטרכו הרי להגדיר אותם כחברים בארגון טרור, שם המקום.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, לא. הם לא חברים ולא יהיו חברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה "חבר"? חבר בארגון טרור, הכוונה למי שעוזר לארגון הזה גם בדברים בידיעה. אומרים שיש סעיפים שלמים שעוסקים בזה, שהוא צריך לבוא ולהגיד: רבותי, נכון, אני עסקתי, אבל בחיים לא העליתי על דעתי שזה טרור או משהו. שם המקום, פה לא המקום. פה המקום על הארגון עצמו אם הוא ארגון טרור או לא, לא על האיש אם הוא ידע או לא ידע. לזה יש סעיפים אחרים במקומות אחרים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני חושבת שלא הבהרתי - - -
קריאות
- - -
עמית מררי
אם הוא ידע, הוא יצטרך להפסיק את הקשר עם הארגון.
א'
נניח שכולם צודקים, כל הנפגעים צודקים נניח, אני נפגעתי, ההוא נפגע, המוכר ספרים והמוכר מחברות וכולם נפגעו. זה הופך את הארגון ללא ארגון טרור?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אין לזה קשר. לכן זה לא כאן.
יעל גרמן (יש עתיד)
להיפך. א', בדיוק להיפך.
א'
אין לזה קשר, זה לא בפרק הזה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ברור שזה ארגון טרור - - -
א'
זה הפרק הלוא נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, לכן זה לא פה.
סיגל קוגוט
כתבתי לעצמי את המקום של העבירות, ונדון בזה עוד מעט.
יעל גרמן (יש עתיד)
רק נרצה לראות איפה אנחנו מגנים על החפים מפשע, אלה שבתום לב השכירו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מגיעים. הלאה.
קריאה
טרוריסטים.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, על אלה שבאמת לא ידעו, שבתום לב השכירו להם את הנכסים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעשה את זה במקום אחר. הלאה.
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ד) רק קראתי, אבל בגלל שעכשיו ההכרזה הופכת לאוטומטית, אז בסעיף קטן (ד) אני אתקן את הנוסח, כי השר לא יכריז הכרזה סופית בכל המקרים.

(היו"ר זאב בנימין בגין, 12:03)
עמית מררי
סיגל, בסעיף קטן (ג) רצינו לרדת ל-30 ימים במקום 60 ימים, כשיש אפשרות להארכה. אני מציעה שגל ממשרד הביטחון יסביר למה לדעתו המועד של 30 יום מספיק, במיוחד כשיש אפשרות להארכה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
30 יום להשגה?
עמית מררי
כן.
סיגל קוגוט
במקום 60 אתם רוצים עכשיו להוריד את הימים לחצי?
עמית מררי
אולי תגיד איך הפרקטיקה נוהגת היום.
גל כהן
אנחנו מדברים מהיכרותנו את הנושא, את הפרקטיקה, ואיך שזה מתנהל היום. אפילו 30 יום זה מעל ומעבר. ברגע שהארגון מוכרז, הארגון יודע שהוא הוכרז, ובתוך ימים אחדים אנחנו מקבלים השגה, לא נדרשים לארגונים האלה 30 יום, ודאי לא 60 יום, לא כל שכן כששר הביטחון רשאי להאריך את המועד. במקרה ממש בימים אלה אנחנו מטפלים בהשגה שהוגשה אחרי המועד.

היום לפי התקנות לא נדרשת בכלל אפשרות לתת הזדמנות להשגה, אנחנו מאפשרים את זה היום בכל מקרה, נותנים 30 יום. היום יש לנו בקשה של ארגון שהוכרז לפני כחצי השנה, ארגון ועדות הבריאות בירושלים, הם הגישו את ההשגה שלהם די הרבה זמן אחרי ה-30 יום, ובכל מקרה ההשגה הזאת נתקבלה והיא נבחנת בימים אלה, כך ש-30 יום זה מספיק, וכשיש אפשרות להאריך - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה יכול להסביר רק לשם הדוגמה מדוע התקבלה ההשגה שלהם למרות שהוגשה באיחור?
גל כהן
הם טענו שזה לא הובא לידיעתם, לא היה ידוע להם בדיוק, זה נפל בין הכיסאות, מייצגת אותם עורכת-דין מירושלים שהגישה את הבקשה באיחור, היא ביקשה להתחשב בעובדה שהיא לא הכירה את זה, ואנחנו כמובן התחשבנו בבקשתה.
סיגל קוגוט
הממשלה, כשהגישה את ה-60 יום היא הביאה בחשבון שארגון לפעמים צריך לקחת עורך-דין, צריך ללמוד את הנושא, ותוקף ההכרזה הזמנית הוא זהה לכל דבר ועניין להכרזה הסופית. לא נגרע מכם שום דבר מרגע שההכרזה הזמנית יצאה לדרך, אז למה לא לאפשר למישהו את מלוא הזמן? הרי יש הבדל עצום בין אם יש למישהו זכות לפנות תוך 60 יום - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אין שום טעם לקצר.
סיגל קוגוט
- - או שזה חסד בגלל שהחוק עצמו אומר 30 יום, והחוק גם אומר שהבקשה להארכה צריך להגיש בזמן הזה, זה לא סתם בקשה להארכה שאפשר להגיש גם אחר-כך, כי ההכרזה הופכת אוטומטית לפי מה שעכשיו קראתי בשינוי שלכם, אוטומטית היא הופכת להכרזה סופית. זאת אומרת, אתם לא מוכנים שהוא יתקוף את ההכרזה אחרי שהיא הפכה להכרזה סופית. אז הוא יכול לבקש רק ביטול, וביטול זה עילות אחרות. זאת אומרת, אתם מקצרים לחצי את חלון ההזדמנויות, כשלא נגרם לכם שום נזק מזה שנותנים לאדם להתארגן להגנתו, וכשהבקשה להארכת מועד לא מספקת, כי היא צריכה להיות מוגשת ב-30 היום האלה.
גל כהן
אנחנו רק אומרים שמבחינת הפרקטיקה הנוהגת זה לא נדרש. ככל שהוועדה חושבת שעל זה יקום וייפול דבר, בסדר, אבל אנחנו אומרים שזה לא נדרש.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא יקום וייפול דבר אם נקצר את זה ל-30, אז אין טעם לקצר את זה ל-30.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מסכים שאם לא תהיה הכרזה זמנית אלא התראה שבאמת 30 יום - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לא תמיד תהיה התראה.
גל כהן
ארגון שמגיש השגה, קרוב לוודאי שזה יהיה אחד מהארגונים שדיברנו עליהם קודם שיקבל התראה. ארגון שפועל במלזיה ושוויץ זה לא ארגון שיגיש השגה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מבחינה הגיונית. אם מבחינה פרקטית הארגונים כולם מגישים בתוך 30 יום, אז מה אכפת לכם שזה בתוך 60 יום? הם מגישים במהירות והכול טוב ויפה, אבל אם הם לא מגישים, אנחנו רוצים להגן ולאפשר שכן יגישו, לכן להערכתי אין טעם ואין היגיון לקצר את התקופה.
היו"ר זאב בנימין בגין
כל עוד לפי הבנתי – אני חוזר במידה מסוימת על הדברים של סיגל – אני לא רואה את הנזק, ההכרזה הוכרזה, הארגון הוכרז, כל האמצעים לטפל בו בידי הממשלה. ועכשיו השאלה של ההשגה, זה ייקח עוד 30 יום, אבל המעשה עשית, זהו העיקר. לכן שוב אני מציע, כפי שאומר היושב-ראש האמיתי, הקבוע של הוועדה, אני חושב שכדאי לשקול אם אין נזק, שוב כדי להראות, כדי להפגין שאנחנו לא רוצים לפגוע, ככל שאפשר, ככל הניתן, בלי כמובן לפגוע בצרכים המבצעיים. סיגל, איפה אנחנו כעת?
סיגל קוגוט
אני רק אומרת שעכשיו בגלל שההכרזה הופכת לאוטומטית, צריך להתאים את הזמן שבו צריך לבקש את בקשת ההארכה, כי זה לא עד שמקבל השר את ההחלטה. נעשה את זה ונביא לוועדה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני עוד אוסיף, מי שנפגע מהשיהוי הוא המוכרז, ולכן למוכרז אמור להיות עניין רב לקדם את עניינו. כל עוד זה תלוי ועומד הוא תחת הכרזה. צריך להביא את זה בחשבון. אני לא רואה פה נזק אלא תועלת. סיגל.
סיגל קוגוט
האם יש למישהו עוד הערות על סעיף 5?
נעמה פויכטונגר
כן, שני דברים.
רינת המאירי
כן.
סיגל קוגוט
כתבתי כאן בסעיף קטן (ד) שכאשר מישהו מבקש הארכה, הוא יכול לבקש את ההארכה הזאת משר הביטחון, זה פשיטא, אבל הוא גם יכול לבקש אותה מהוועדה המייעצת. זה דומה בעיני למצב של ערעור, שאתה יכול לפעמים להגיש בקשה גם לבית המשפט של הערעור. מאחר שלא רק השר דן בזה, אלא ברגע שמגישים טיעונים זה עובר לוועדה המייעצת, אז אפשר גם לבקש את הבקשה ממנה. כך חשבתי.

(היו"ר ניסן סלומינסקי, 12:09)
נעמה פויכטונגר
מבחינתנו יש פה שני עניינים שמטרידים אותנו. לא כל-כך העניין העקרוני. אני רוצה לציין שני עניינים לא כל-כך במישור העקרוני, אלא המעשי, יכול להיות שמשרד הביטחון ירצה להתייחס גם להיבטים עקרוניים. קודם כול, בניגוד לבתי משפט, פה בפועל אנחנו יוצרים איזה סמכות מקבילה שיוצרת אי-בהירות בכל רגע נתון. שר הביטחון לא יודע אם הוגשה שם, אנחנו לא יודעים אם הוגשה פה, אנחנו לא רוצים פורום שופינג כזה שמבקש, שינסה את מזלו פה ושם. תמיד סמכות כפולה היא בעייתית לפחות במישור המינהלי. זה דבר אחד. דבר שני, הוועדה המייעצת בשלב הזה, כשהוא רק מבקש הארכה לבקשת השגה, היא עוד לא יודעת כלום, היא לא יודעת במי מדובר, היא מעולם לא נתקלה בארגון הטרור, אין לה נתונים ומידע שדרושים לה אפילו כדי לראות אם בקשה לעניין, לא לעניין, זה מניפולטיבי, זה מבוסס. בעצם אנחנו מחייבים את הוועדה עכשיו ללמוד מההתחלה - - -
סיגל קוגוט
זה רק הארכת מועד, מה הם צריכים ללמוד?
נעמה פויכטונגר
בדיוק. זאת אומרת, שאת מתייחסת להארכת המועד בתור חותמת גומי.
סיגל קוגוט
כמו בערעור שמגישים הארכת מועד – או לבית המשפט שנתן את ההחלטה או לבית המשפט של הערעור.
נעמה פויכטונגר
מופעל איזה שיקול דעת אם הבקשה מוצדקת ואין פה משהו - - -
סיגל קוגוט
בסדר, שואלים למה לא הגשת עד עכשיו. את לא צריכה ללמוד על אגון הטרור - - -
נעמה פויכטונגר
את דורשת מוועדה של שלושה אנשים להתכנס, להתחיל ללמוד את החומר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, רבותי. תסבירי לי למה את חושבת להוסיף?
סיגל קוגוט
למה? אני חושבת שכאשר אתה מדבר על הליך של השגה, שזה ההליך שנותנים את זכות הטיעון ובן אדם אומר שהוא צריך עוד זמן להתארגן, אז הוא יכול לפנות לשר הביטחון והוא יכול גם לפנות לגוף שדן בעניינו. למה זה חייב להיות רק שר הביטחון?
נעמה פויכטונגר
את חוששת ששר הביטחון יגיד לא?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לעניין זה, למה זה חשוב? לעניין המשיג, האם יש חשיבות בכך שדווקא הוועדה המייעצת תדון ולא שר הביטחון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
יותר מזה, גם הוועדה המייעצת זו לא ועדה שיושבת קבע, אז כדי שהיא תיתן תשובה, היא תצטרך - - -
סיגל קוגוט
היא דווקא כן יושבת קבע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, בינתיים היא לא יושבת.
נעמה פויכטונגר
צריך לכנס את החברים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי היא עוד לא התחילה לדון. היא תצטרך לכנס את חבריה רק כדי לתת ארכה או לא, זה עצמו כבר ייתן את הארכה. זה מאוד מסובך. דבר שני, יש הבדל גדול מי מבקש, רק שהם לא יודעים אפילו מה הגוף הזה, איזה גוף, הוא קטן, גדול - - -
סיגל קוגוט
זה לא מה שחשוב, איזה גוף, חשוב למה לא הגשת את הבקשה עד עכשיו. זה כל מה שחשוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה גוף ענק, שיש נגדו המון דברים, והוא צריך לאסוף המון חומרים, זה שונה לגמרי מגוף קטן שיש נגדו רק דבר אחד.
סיגל קוגוט
אגב, כשמגישים לכם בקשה לשר הביטחון, מה המדיניות שלכם בדרך כלל?
גל כהן
לא היה מקרה שבקשה לארכה לא התקבלה.
סיגל קוגוט
אז אין לי מה לומר. אז אני מוחקת את הוועדה המייעצת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה.
נעמה פויכטונגר
ממילא גם התיקונים הקטנים האחרים בסעיף קטן (ד) - - -
קריאה
- - -
נעמה פויכטונגר
בסעיף קטן (ה)(1), בנוסח שהוועדה הפיצה, יש פה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כל השאר קיבלתם? שאני אבין.
נעמה פויכטונגר
אין פה הערות עד כאן.
סיגל קוגוט
עברנו הערה-הערה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
(ד)(1).
נעמה פויכטונגר
זה קשור לעניין הקודם. זה תיקון של נוסח בהתאם לעניין הקודם.

בסעיף קטן (ה)(1) במקום הנוסח שהיה בהצעת הממשלה, אם אני מבינה נכון, הייעוץ המשפטי העתיק נוסח שהיה קיים אצלנו בבקשת הביטול - -
סיגל קוגוט
נכון.
נעמה פויכטונגר
- - כבר אני אומרת שנכון שעל פניו אין כל-כך הצדקה לזה שיש מנגנונים שונים, אבל עדיין מבין השניים אנחנו מעדיפים את מה שהיה כתוב קודם. וזאת למה? במנגנון שבהצעת הממשלה המגיש מגיש את בקשותיו בכתב, הוא צריך לפרט שם את כל המידע הרלוונטי, ואז כתוב שהוועדה דנה בטענות שהוגשו לה, ורשאית לשם כך לזמן לפניה את מי שהגיש את הטענות, תיתן את המלצתה והיא גם מזמינה את ראש רשות הביטחון. הנוסח שהכניסה הוועדה אומר משהו אחר, הוא אומר שהוועדה תדון לאחר שנתנה למבקש הזדמנות להשמיע את טענותיו ולהציג לפניה מידע לביסוס טענותיו, בעל פה או בכתב. אני חושבת שמה שמשתמע כאן שאנחנו מייצרים בפועל הליך נוסף שהבקשה היא רק פלטפורמה שעליה הוועדה מזמינה אותו מחדש ונותן לו הזדמנויות נוספות.
סיגל קוגוט
מה פתאום. אם היא תרצה, היא תזמין אותו.
נעמה פויכטונגר
אם היא תרצה, זה הנוסח הממשלתי.
סיגל קוגוט
אתם בעצמכם כתבתם את זה בהליך הביטול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנו לי רגע לראות את ההבדלים.
סיגל קוגוט
אני אראה לך. הסיבה שבחרנו בזה כי זה קצת יותר מחדד. לוועדה בראשות שופט אני נותנת את שיקול הדעת. אם הוא מסתפק בטענות בכתב, הוא יסתפק בטענות בכתב, אם הוא יחשוב שהוא צריך לשמוע את האנשים בעל-פה, הוא יזמין אותם בעל-פה - -
נעמה פויכטונגר
זה בדיוק מה שכתוב בנוסח הממשלתי.
סיגל קוגוט
- - ובטח שאני לא צריכה לכתוב שהוא לא יעז לקבל החלטה לפני שהוא שמע את ראש רשות הביטחון, כמו שכתבו בסעיף 7.
א'
מה קורה אם זה פעילי טרור? נניח אם אלה פעילים שאני לא רוצה להכניס לארץ ויש לי עם זה בעיה, מה יקרה במצב הזה?
סיגל קוגוט
עוד פעם. לא הבנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, לפני כן - - -
נעמה פויכטונגר
אם הבעיה שלך היא בנוסח לגבי ראש רשות ביטחון? את זה נכתוב בצורה אחרת.
סיגל קוגוט
לא. זה גם היה כתוב במין צורה כזאת כאילו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני לא יודע מה היה כשלא הייתי פה, אולי כבר הסבירו, אבל האם מישהו מוכן להסביר את ההבדל בין זה לזה כדי שלא תדונו אתם ואנחנו נשב מהצד?
סיגל קוגוט
יש הבדל נוסחי. שתינו מסכימות שהנוסח צריך להיות זהה גם בבקשת ההשגה וגם בבקשת הביטול. אני חשבתי שהנוסח שהממשלה כתבה בבקשת הביטול הוא היותר מכבד ואלגנטי, והם פשוט ניסחו בכל סעיף קצת שונה.

מה אומרים שני הסעיפים? שוב, זה עניין של ניואנסים – שמרגע שהוועדה המייעצת מקבלת את הטיעונים בכתב, מתקיים הליך שבו היא נתנה הזדמנות להשמיע את הטענות. הזדמנות להשמיע את הטענות זה לא אומר שצריך להיות דיון בעל-פה. הזדמנות להשמיע את הטענות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות גם בכתב.
סיגל קוגוט
נכון. הזדמנות להשמיע את הטענות היא הזדמנות כוללת שהאדם נשמע, זה יכול להיות בכתב וזה יכול להיות בעל-פה. ברור מאליו שזה אומר ששמעו את שני הצדדים, שמעו את כל מה שיש לו להגיד ושמעו את התגובה של המדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת. איפה ההבדל?
סיגל קוגוט
השאלה היא איך אתה כותב את זה. אני חשבתי שהדרך היותר אלגנטית זה מה שהיה כתוב בסעיף 7, ששם היה כתוב "מידע לביסוס טענותיו, בעל-פה או בכתב", כי זה עניין שהוועדה מחליטה עליו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ולאחר שניתנה - - -
סיגל קוגוט
"ולאחר שגם נתנה לראש רשות ביטחון שלבקשתו ניתנה הכרזה הזדמנות כאמור."
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הנוסח שהם רצו?
סיגל קוגוט
הנוסח שהם עשו הוא המחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה כתוב פה?
סיגל קוגוט
שם כתוב "ורשאית היא לשם כך לזמן לפניה את מי שהגיש את הטענות כאמור" – שוב, ברור שזה אומר שהיא רשאית להזמין אותו לטיעון בעל-פה, זה ברור – "ותיתן את המלצתה - - - ובלבד שלא תיתן המלצה כאמור אלא לאחר שנתנה לראש רשות הביטחון שלבקשתו ניתנה ההכרזה, הזדמנות לטעון את טענותיו". כאילו שבאמת יש הרבה סכנות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. עכשיו הבנתי, רק שנייה.
סיגל קוגוט
- - שיצפצפו על ראש רשות הביטחון ולא ישמעו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו הבנתי. בנוסח שסיגל כתבה זה כתוב יותר ברור מאשר בנוסח ורשאי, ורשאי ורשאי. תסבירי עכשיו את למה הנוסח שכתבתם הוא יותר טוב או למה הנוסח של סיגל מפספס במשהו.
נעמה פויכטונגר
אני אסביר בדיוק. כבר אני אגיד לגבי הסיפה של סיגל שאין לנו בעיה – "לאחר שנתנה לראש רשות הביטחון שלבקשתו ניתנה ההכרזה הזדמנות כאמור". למה? כי כזכור הוועדה דנה בטענות שהוגשו לה על-ידי הארגון, אנחנו רוצים לוודא שראש הרשות מקבל הזדמנות לענות לטענות האלה. זאת הסיבה שכתבנו את הסיפה שלנו. אין לנו בעיה עם האופן שבו ניסחה הוועדה, הבעיה שלנו עם הרישה. הוועדה הרי רשאית, וזה גם סיגל אמרה – רשאית לקבל החלטה או לקיים את הדיון שלה על בסיס המסמכים המפורטים שהגיש הארגון. הוא מגיש טענות בכתב, כל הטענות שלו אמורות להופיע שם, היא יכולה להסתכל במסמכים האלה והיא יכולה גם להזמין אותו. זה מה שכתוב בנוסח שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלכם לא. אצלכם כתוב: "ורשאית היא לשם כך לזמן לפניה את מי שהגיש את הטענות כאמור".
נעמה פויכטונגר
היא יכולה לבקש גם להופיע בעל-פה, אבל היא לא חייבת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת.
נעמה פויכטונגר
היא יכולה להשתמש בנוסחים שהוגשו. אנחנו חושבים שהנוסח שהציעה פה סיגל, "לאחר שנתנה למבקש הזדמנות להשמיע את טענותיו ולהציג לפניה מידע", נותן לו במה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
"בעל פה או בכתב".
נעמה פויכטונגר
נכון, אבל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נו, זה הרבה יותר ברור.
נעמה פויכטונגר
אנחנו מציעים פה הזדמנות חדשה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלכם לא כתוב שהם בכלל דנים על הנושא שבכתב. אני צריך להבין את זה ממילא.
נעמה פויכטונגר
לא, הרישה. "הוועדה המייעצת תדון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שאצלכם - - -
נעמה פויכטונגר
לא, זה כתוב, אדוני, בשורה הראשונה של הסעיף, "הוועדה המייעצת תדון בטענות בכתב לעניין הכרזה זמנית שהוגשו לה", אבל היא רשאית גם לזמן אותו להופיע אם היא מוצאת לנכון. אנחנו חושבים שהנוסח המוצע על-ידי הייעוץ המשפטי מחייב את הוועדה לתת לו הזדמנות נוספת, מעבר להגשת הטענות בכתב מלכתחילה, וזה לא נחוץ וזה גם מסורבל. זה הכול.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה? כתוב "בעל פה או בכתב", בכתב הוא לא חייב להופיע.
נעמה פויכטונגר
לאחר שנתנה למבקש הזדמנות", זאת אומרת, עכשיו היא נותנת לו הזדמנות חדשה מעבר להגשת הטענות מלכתחילה, וזאת לא היתה הכוונה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שהוועדה מצאה לנכון לבקש הסברים וכו'.
נעמה פויכטונגר
היא יכולה, היא רשאית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נו, אז מה? אז היא רשאית.
נעמה פויכטונגר
אנחנו חושבים שלפי הנוסח הזה היא חייבת לתת לו במה נוספת, היא מכפילה את התהליך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. החלק השני, הסיפה, מה שכתבו כאן "לאחר שניתנה לראש רשות הביטחון", זה בסדר מה שכתבה הסיגל. הנקודה היא רק בחלק הראשון. עכשיו אני שם לב שכתוב כבר בהתחלה "הוועדה המייעצת תדון בטענות בכתב", אז כבר כתוב, "ורשאית לשם כך לזמן לפניה את מי שהגיש את הטענות כאמור". זה בסדר. נעשה כאן תרכובת.
עמית מררי
בדיוק. את הרישה שאנחנו הצענו עם הסיפה של סיגל.
יעל גרמן (יש עתיד)
במקום "ולאחר שנתנה" יהיה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרישה שאתם כתבתם עם הסיפה של סיגל.
אפרת חקאק
אז מה ההבחנה בין הסעיף הזה לבין סעיף הביטול? למה שם כן כתבתם כך?
נעמה פויכטונגר
נדמה לי שזה היה בטעות. מבחינתנו אפשר את הנוסח הזה להתאים גם שם. הרעיון הוא אותו רעיון, המנגנון הוא אותו מנגנון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה אי-אפשר לקחת את הסעיף ההוא ולהעתיק לכאן?
נעמה פויכטונגר
זה מה שהסברנו עכשיו, אנחנו חושבים שהסעיף ההוא מייצר הכפלה של התהליך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל זה קיים שם.
נעמה פויכטונגר
אנחנו בוודאי לא רוצים להביא את הטעות הזאת גם לפה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בסעיף קטן (ה)(1) כתוב שתדון בטענות בכתב, ועכשיו זה מובן מאליו על-פי סעיף קטן (א), יש חובה להגיש בכתב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
נעמה פויכטונגר
זו היתה הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ולכן כתוב שהיא רשאית גם להזמין אותו בעל-פה אם היא חושבת.
סיגל קוגוט
מעשית זה יהיה אותו דבר. אם היא תחשוב שצריך להזמין אותו ואפשר להזמין אותו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה.
סיגל קוגוט
האם יש למישהו עוד הערות על סעיף 5?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לי שתיים, בכל זאת אני חוזר לשאלה שהיתה לי. "ואולם היא רשאית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, להאריך את התקופה האמורה ככל שהדבר דרוש לה לצורך גיבוש המלצתה". הנה יש לנו פה קצה פתוח.
סיגל קוגוט
הוא פתוח כי הוא הכרחי. זה רק מנימוקים מיוחדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה חייב לתת. אם נניח זה ארגון ענק - - -
סיגל קוגוט
הוא כותב וצריך עוד קצת זמן - - -
א'
היינו שמחים שזה יסתיים מתישהו. היתה לנו השגה שנמשכה חמש שנים כמעט.
נעמה פויכטונגר
לא מדובר פה על הדרג הפוליטי, אלא על בדיקה מקצועית. מדובר פה על הוועדה המייעצת שהיא הגורם המקצועי ולא הדרג הפוליטי. יש פה עבודה מקצועית - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני יכול להבין, אבל תנו לי עוד פעם, תתנו מושג - - -
א'
אי-אפשר למשוך את זה לנצח, אנשים צריכים ודאות וגם אנחנו צריכים ודאות.
נעמה פויכטונגר
הוועדה סבורה שצריך לקצוב זמן?
סיגל קוגוט
זה רק מנימוקים מיוחדים שיירשמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מדבר על פסקה (2)?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
היו חקירות משטרתיות בישראל, שהתארכו 12 שנים, ולא נסגר התיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי 16 שנים, רק עכשיו, נגמר המשפט של צ'רנוי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני כבר לא מדבר על משפט - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב כאן, בני, כתוב: "ולא יאוחר" - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מדבר על הבירור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנה, כתוב: "ולא יאוחר מתום 60 ימים".
סיגל קוגוט
אלא אם כן מנימוקים מיוחדים שיירשמו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
60 יום מתום דיוניה, אלא אם כן היא רשאית להאריך ככל הדרוש לה לצורך גיבוש המלצתה. היא סיימה את הדיונים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה רוצה גם פה לקצוב זמן?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אחד מהשלושה נסע לשבתון בייל – זה אנשים מכובדים - - -
סיגל קוגוט
לא, אדם לא לוקח על עצמו עבודה אם הוא נוסע לייל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, לא לצחוק, אנחנו נתקענו כאן בוועדה מסוימת שהיושב-ראש שלה נסע לשנה, ולכן הם יושבים פעם בשנה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא ידעתי את זה.
סיגל קוגוט
הם היו יכולים להחליף את היושב-ראש הזה והם בחרו לא לעשות את זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אולי כדאי לקצוב זמן. בכל זאת אני חושב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה צודק שצריך גם פה. צריך להיות איזה זמן גם ליכולת שלהם להאריך את התקופה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
או אמצעי לזירוז.
סיגל קוגוט
הדרך שבחרו פה, הרי זה נהוג גם בבית המשפט. כשרוצים שבית משפט לא יאריך סתם, אומרים "מנימוקים מיוחדים שיירשמו", זה לא דבר פשוט. השופט צריך עוד זמן, אני לא יכולה להגיד: לא, אתה חייב - - -
קריאות
- - -
סיגל קוגוט
אפשר לקצוב לו, יש לי עוד כמה. בסדר הדין הפלילי אולי נקצוב לו גם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. יש ועדה שמחליטה שהיא יושבת פעם בשבוע. פעם בשבוע היא יושבת.
סיגל קוגוט
זה נדיר שבנדיר. כתוב פה: בתוך 60 יום. למה אתה חושב שבשגרה הם יאריכו לעצמם את המועד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, פעם בשבוע הם יושבים. יש להם הרבה עבודה, הם יאריכו. אנחנו אומרים: לא, רבותי, אם יש הרבה חומר, אל תשבו פעם בשבוע, תשבו יום אחרי יום.
סיגל קוגוט
מאה אחוז. לכן אמרת 60 יום. הכלל הוא 60 יום אחרי סיום דיוניה, אלא אם כן, מנימוקים מיוחדים שיירשמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
"מנימוקים מיוחדים" הכוונה שהם לא הספיקו. למה הם לא הספיקו? כי הם עובדים - - -
סיגל קוגוט
כי היה היקף חומר עצום ולא הספיק הזמן.
נעמה פויכטונגר
אני רוצה להציע הצעה, אם אפשר, אדוני.
רינת המאירי
בדרך כלל היקף החומרים הוא עצום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הם החליטו לשבת פעם בשבוע כי הם אנשים מכובדים - - -
סיגל קוגוט
אתה לא סומך על אנשים שיעשו את העבודה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע מה מגדירים להם.
סיגל קוגוט
אומרים להם שבתוך 60 יום הם צריכים לגמור, ורק מנימוקים מיוחדים שיירשמו. זה לא דרך המלך.
נעמה פויכטונגר
אם אפשר להציע הצעה, קודם כול, אני חושב שנכונה העמדה של חבר הכנסת בגין שכל התהליך, ראוי שיהיה לו סוף ברור. כאן, מכיוון שמדובר בבירור מהותי, אנחנו בוודאי לא רוצים להגיע למצב שהוועדה ממליצה המלצה לחיוב או לשלילה לפני שהיא בשלה, רק בגלל שקבענו לה סד מלאכותי. אני מציעה בזהירות – זה משהו שעלה עכשיו, אני לא יודעת אם התוצאה מוצלחת – מכיוון ששר המשפטים הוא מי שממנה את הוועדה, אולי לפחות אפשר להטיל, למשל על היושב-ראש, לדווח לשר המשפטים ככל שההחלטה מתארכת או מתעכבת, ואז יש שם מנגנון בקרה שמוודא. זה לא בגלל שמישהו נמצא בחוץ-לארץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הדיווח עוזר?
נעמה פויכטונגר
הוא מהווה צורך לתת דין וחשבון וביקורת האם העיכוב לגיטימי. זה דרך להבטיח שאם צריך, יש לוועדה זמן, אבל אם לא, שהיא תתכבד ותחליט.
יעל גרמן (יש עתיד)
למה לא לקבוע לוח-זמנים?
גיל שפירא
למה לא לקבוע מועד? קחי חצי שנה, קחי שנה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדיוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא. אני מפחד. אם תשימו מועד, הם ימשכו את זה עד סוף המועד. זה לא.
עמית מררי
הניסיון מלמד שתמיד כשאתה צריך לדווח, אתה עושה מאמץ להגיע לדיווח יותר מוכן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מסכים, זה נכון.
א'
בכל זאת, כשאנחנו מכריזים על ארגון, השירות משקיע בזה משאבים ומתכנן תוכניות, אי-אפשר למשוך את זה לנצח, חייבים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים. אנחנו אתך, מחפשים דרך.
סיגל קוגוט
זו המטרה של הסעיף.
א'
גם לא "מטעמים מיוחדים שיירשמו", כי הם יירשמו בכל פעם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אתה מציע?
א'
תהיה עוד תקופה מצדי, אבל לסייג את הדבר הזה.
סיגל קוגוט
לא, אתה לא יכול לעשות את זה. אתה לא יכול להגיד בשום מקרה.
א'
אם היא תתבטל? אלה משאבים שיכולים לרדת לטמיון.
סיגל קוגוט
ההכרזה הזמנית עומדת בעינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, כולם מרגישים שצריכים לתחום את זה בזמן, חלק מאתנו מרגיש מצד שני שאתה לא יכול לקבוע סתם זמן שרירותי, כי יכול להיות שיש להם הרבה חומר. איך יוצאים מהפלונטר הזה? אתם מציעים שזה יהיה דיווח. לא אישור, אלא דיווח לשר המשפטים.
עמית מררי
הדיווח יתמרץ, אבל לא יחתוך.
נעמה פויכטונגר
לפחות זה לא יהיה במחשכים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בנוסף ל"נימוקים המיוחדים שיירשמו", בהודעה לשר הביטחון.
נעמה פויכטונגר
אפשר שר הביטחון, הגורם שממנה את הוועדה, או שר המשפטים. אפשר. אפשר לידיעת שניהם. אין לנו עמדה עקרונית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זו פשרה שנראית לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, לשר המשפטים ולשר הביטחון, שהבושה תהיה יותר גדולה, אז יזדרזו יותר, אלא אם כן - - -
א'
העיקרון של הכרזה זמנית, כשאתה עושה המון-המון מהלכים על בסיס הכרזה זמנית, יש לזה משמעות, כולל הליכים פליליים. רצוי שפרק הזמן כשההכרזה היא זמנית - - -
קריאות
- - -
עמית מררי
אנחנו רק מציעים שהדיווח הזה יהיה אחרי הארכה שנייה ולא מייד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, הלאה.
סיגל קוגוט
סעיף 6, הכרזה סופית.
גיל שפירא
מה הוחלט על זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם היו כותבים שייבחרו אנשים כאלה שיוכלו לשבת ברצף מהבוקר עד הלילה, זה היה נותן לנו תחושה יותר טובה, אבל אי-אפשר, יש גבול כמה צריך לכתוב. אנשים אחראים שאין להם עיסוק אחר.
עמית מררי
סיגל, כדי לא לסרבל, אנחנו רוצים לוותר על שר המשפטים, שיהיה דיווח לשר הביטחון.
סיגל קוגוט
לי לא אכפת. דיווח לשר הביטחון.
עמית מררי
בהארכה השנייה.
סיגל קוגוט
6. הכרזה סופית

"6. (א) הכריז שר הביטחון בהכרזה זמנית לפי סעיף 4 כי חבר בני אדם הוא ארגון טרור, והוגשו טענות בכתב לפי סעיף 5, רשאי הוא להכריז עליו כאמור, בהכרזה סופית, אם שוכנע, לאחר שעיין בטענות שהוגשו ובהמלצת הוועדה המייעצת שניתנה לפי סעיף 5, כי מתקיים באותו חבר בני אדם האמור בסעיף 3(א), ובלבד שיכריז הכרזה סופית כאמור בתוך 30 ימים ממועד קבלת המלצת הוועדה המייעצת;

(ב) לא הוגשו טענות בכתב בתוך התקופה להגשתם לפי סעיף 5, תהפוך ההכרזה להכרזה סופית כאמור, בתום 30 ימים מתום התקופה האמורה."

זה מה שאמרנו קודם, שהיא תהפוך באופן אוטומטי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כול, תני לי להבין. האם ההמלצה של הוועדה היא רק המלצה?
סיגל קוגוט
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יכול להחליט הפוך?
סיגל קוגוט
צריך כמובן לנמק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה, אבל הוא יכול.
סיגל קוגוט
כן. היא מייעצת, הסמכות היא שלו. כמובן שכאשר יש לך הליך, לא בקלות אתה יכול לחרוג ממנו, אבל הסמכות היא שלו, היא ועדה מייעצת.
רינת המאירי
לגבי סעיף 6(א), אנחנו רוצים שתהיה לו אפשרות לפחות להאריך את הזמן הזה. לפי הסעיף הזה משתמע שבתוך 30 יום שר הביטחון חייב להחליט. נניח שהוא מבקש הבהרות?
סיגל קוגוט
לי אין שום בעיה עם זה, אבל אתם רק רואים שבכל פעם שמישהו צריך לקבל החלטה, הוא לא רוצה שיהיה לו סד כזה שאי-אפשר לחרוג ממנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה, לא הבנתי.
סיגל קוגוט
ששר הביטחון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. את זה הבנתי. את אומרת ש-30 יום לא יספיקו לו?
רינת המאירי
אני לא אומרת שבהכרח לא יספיקו לו, יכול להיות שזה כן יספיק לו, אבל אם הוא ירצה לקבל הבהרות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא הרי זה שהכריז על הארגון. כלומר, הוא כבר שוכנע שהארגון הזה זה ארגון טרור וכו' וכו'.
סיגל קוגוט
הוא לא קרא את הדברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. הוא בקיא, אחרת הוא לא היה מכריז את ההכרזה הראשונה. להם יש ערעור, טענות, יש ועדה מייעצת. מה ממליצה הוועדה המייעצת שהוא צריך עוד 30 יום? אם היא ממליצה לדחות את הערעור ולהשאיר אותו כגוף טרור, אז הוא לא צריך אפילו יום אחד, כי הרי מראש הוא כבר חשב כך. מתי הוא כן צריך את הזמן הזה? אם הם ממליצים לא – ננסה רגע לנתח למה הוא צריך - - -
סיגל קוגוט
בדרך כלל כן.
רינת המאירי
אני רוצה שתהיה לו אופציה אם הוא ירצה לפנות לוועדה ולקבל הבהרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הם ממליצים לבטל את ההכרזה. זה רק לביטול ההכרזה, נכון? כי אם הם יחליטו להשאיר את ההכרזה הוא לא צריך כלום, כי הרי לא חידשו לו כלום, הרי הוא כבר הכריז על זה פעם, הוא כבר שוכנע. הרי שר הביטחון כבר שוכנע, אז זה רק במקרה ההפוך. זה נראה משונה. אני מציע שיעשה את זה ב-30 יום.
סיגל קוגוט
או שניתן לו גם "מטעמים מיוחדים שיירשמו" כמו שנתנו לוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא שיפנה לשרת המשפטים לדווח לה...
א'
או להעביר לראש הממשלה, עוד לא הפעלנו אותו בסיפור הזה...
גל כהן
החשש שלנו ששר הביטחון הוא אדם עסוק, ויכול להיות שבנסיבות מסוימות דבר כזה לא יספיק, ואז אנחנו לא רוצים ליפול - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה עוד פעם שנבין. הרי אם הוא החליט לבטל את ההכרזה, הוא פשוט לא מכריז את ההכרזה הסופית, נכון? אין הכרזה על ביטול. הוא לא מכריז את ההכרזה הסופית, נכון?
גל כהן
לא.
סיגל קוגוט
לא. הוא מקבל החלטה, ודאי שהוא מקבל החלטה אם ההכרזה מתבטלת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
המשמעות היא שהוא לא מכריז.
סיגל קוגוט
לא, לא, לא. אם הוא משתכנע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא לא מכריז הכרזה סופית, אז ההכרזה הזמנית מתבטלת ממילא. הוא לא צריך לעשות משהו אקטיבי כדי לבטל. נכון?
רינת המאירי
הוא צריך לקבל החלטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב פה "ובלבד שיכריז הכרזה סופית", כלומר מדובר כאן שהוא מכריז לקיים את העניין.
סיגל קוגוט
לא, לא. אם הוא מקבל את המלצות הוועדה, הוא צריך לקבל החלטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מנסה להסביר שיש כאן סתירה פנימית. הרי כאן מדובר כאילו הוועדה מחליטה לדחות את הערעור, וכן לקיים את ההכרזה, ומודיעה לו, והוא רוצה לחשוב על זה, 30 יום לא מספיקים לו, הוא רוצה ארכה. אז אני אומר שבמקרה הזה הוא לא יקבל אפילו יום אחד ארכה. למה? כי הוא כבר החליט מראש, הוא הרי כבר קיבל את הכול, ולכן הוא הכריז את ההכרזה הזמנית. אם הוועדה אומרת לו: זה בסדר, הוא לא צריך עוד פעם לחשוב, אז לא צריך ארכה בכלל. נכון?
סיגל קוגוט
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי כן צריכים? כשהוועדה באה ואומרת לו: אל תכריז. נכון? כל זמן שהוא לא מכריז, מה קורה?
סיגל קוגוט
זה יתבטל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מתבטל, נכון? ממה נפשך - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה הדיפולט.
סיגל קוגוט
ולכן הם חוששים, כמו כל גוף שנותנים לו זמן והוא רוצה את הסדק, בדיוק כמו בסעיף הקודם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתי זה נופל?
סיגל קוגוט
אחרי שעובר הזמן כשהוא לא החליט.
נעמה פויכטונגר
אחרי 30 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ובלבד שיכריז.
גל כהן
אנחנו לא מוכנים שבגלל עניין טכני תבוטל הכרזה.
סיגל קוגוט
אנחנו עקביים. כמו שנתנו לוועדה, ניתן גם לו. אני לא חושבת שצריך להתייחס אליו אחרת. אני רק רוצה שתראו שכמו שלא רציתם לתת לוועדה אפשרות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא יכריז, הכוונה שהוא הולך להגיד שזה ממשיך הלאה, ובשביל זה הוא לא צריך ארכה.
סיגל קוגוט
יש משמעות לאי-קבלת החלטה, ושום אדם, בין אם זה בסעיף הקודם לגבי הוועדה המייעצת שרוצה לעשות עבודה רצינית ובין אם זה לגבי שר הביטחון, לא מוכן שעל דבר טכני ההכרזה תתבטל. עכשיו יהיה לו דין ודברים עם הוועדה, והוא יעשה לה פינג-פונג ויבקש ממנה הבהרות. זו אומנם סיטואציה לא נפוצה, אבל היא יכולה לקרות. כל אחד, כשהוא בעל הסמכות רוצה שיהיה לו הסדק הזה, זה הכול, בין אם זה הוועדה בסעיף הקודם ובין אם זה הוא פה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה מה ששאלתי מלכתחילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אנחנו רוצים פה?
סיגל קוגוט
עוד פעם "מנימוקים מיוחדים" כמו שעשינו על הוועדה. ואז השאלה אם אתם רוצים כמו שהציעו פה קודם לקצוב לו בכל זאת זמן או לסמוך עליו שהוא יעשה כמיטב יכולתו בדיוק כמו שהיה קודם עם הוועדה. זה הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אנחנו אומרים?
סיגל קוגוט
"מנימוקים מיוחדים שיירשמו". כבר הוספתי, בדיוק כמו בסעיף הקודם.
נעמה פויכטונגר
אני מעירה, סיגל, שאם יש הארכות שאין להן סוף חד-משמעי – אני לא מביעה דעה בעניין הזה לכאן או לכאן – צריך לשים לב שזה משפיע על סעיף הפקיעה, על סעיף 4. אי-אפשר שתהיה פקיעה אוטומטית אם הוא לא החליט כאשר ניתנה הארכה.
סיגל קוגוט
נכון. תגידו כמה זמן אתם באמת חושבים שצריך במקרה כזה.
גל כהן
60 יום.
סיגל קוגוט
בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד 60 יום חוץ מה-30?
קריאה
לא, 60 בסך-הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד 30.
סיגל קוגוט
עוד 30.
גל כהן
אם הייתי יודע, הייתי אומר "90".
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, עוד 30. שוב, "בנסיבות מיוחדות". אם באותו זמן נניח חס ושלום היתה מלחמה, כשכולם מבינים שראשו לא נמצא כאן.
סיגל קוגוט
בסדר. עוד 30 יום, ואז נשארים עם האוטומטי בסעיף 4.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה האוטומטי בסעיף 4?
סיגל קוגוט
- - - סופר נדירות, ועדיף להם בסעיף 4 - - -
נעמה פויכטונגר
זה אפילו לא דורש שינוי ניסוח, זה עד תום התקופה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה האוטומטי בסעיף 4?
נעמה פויכטונגר
4(ב)(2).
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה כתוב בסעיף 4?
נעמה פויכטונגר
הוגשו טענות בכתב לפי הוראות סעיף 5 והחליט שלא להכריז הכרזה או לא נתן החלטה בעניין עד תום התקופה האמורה באותו סעיף – עד למועד ההחלטה כאמור או עד תום התקופה כאמור, לפי העניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני צודק, הוא לא צריך להכריז שהוא מבטל. גם אם הוא לא עושה, זה יתבטל.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לזה כיוונתי לפני שעתיים.
סיגל קוגוט
אז הנה, אתה רואה. קיבלת את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה.
סיגל קוגוט
סעיף 7.

"(א) שר הביטחון, לפי בקשה כאמור בסעיף זה, או מיוזמתו, רשאי לבטל הכרזה אם שוכנע כי מתקיים אחד מאלה:

(1) לא היה בסיס להכרזה;

(2) הארגון שינה באופן מהותי את דרכיו וקיימת הסתברות גבוהה כי לא ישוב לעסוק בפעילות טרור."
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ביוזמתו, בלי קשר לוועדה?
סיגל קוגוט
עכשיו אנחנו בכלל במקום אחר. הארגון הוכרז, ההכרזה סופית. עכשיו אנחנו בהליך של ביטול. אם הוכרז ארגון וההכרזה הפכה סופית, עכשיו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו אנחנו מדברים רק על הכרזה סופית, לא על בין זמנית לסופית.
סיגל קוגוט
עכשיו אנחנו כבר אחרי שיש הכרזה סופית. איך מבקשים לבטל הכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דרך אגב, זה גם יכול להיות בין זמנית לסופית.
סיגל קוגוט
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה?
סיגל קוגוט
הליך ביטול הוא רק הליך שהוא אחרי הכרזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? נניח הארגון הזה מראה שלא היה בסיס להכרזה הזמנית?
סיגל קוגוט
לא. את זה הוא יטען בהשגה שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני אומר, אז הוא רשאי.
סיגל קוגוט
אז זה יהיה לפי הסעיף הקודם, הוא פשוט יגיש לוועדה המייעצת את כל נימוקיו למה לא היה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר, זה ודאי - - -
סיגל קוגוט
אם נניח הוא לא ידע ולא הגיש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שר הביטחון נניח הכריז הכרזה זמנית, ואחר-כך ישבו עם השב"כ וכו', והשב"כ השתכנע שהיתה כאן טעות בבסיס ההכרזה, אז השר ודאי רשאי לבטל את ההכרזה הזמנית.
סיגל קוגוט
גם מיוזמתו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא צריך את הוועדה בכלל. למה כל זה לא קיים בין הזמנית לקבועה? ודאי שזה צריך להיות כאן. אם אחרי הסופית זה קיים, כל שכן זה קיים בין הזמנית לקבועה, ולא צריך את הוועדה בשביל זה. אם השב"כ השתכנע, נניח פתאום התברר לו שהוא חשב על ארגון מסוים, אבל התברר לו שהנתונים שהיו בידיו מדברים על ארגון אחר נניח, הוא לא צריך ללכת לוועדה, שהוועדה תעשה. הוא בא ואומר: כבוד השר, טעיתי, טעינו, זה לא הארגון הזה. בטח שהשר יכול לבטל. למה צריך לרוץ לוועדה המייעצת?
נעמה פויכטונגר
בנוסח הממשלתי לא - - -
סיגל קוגוט
לא. הוא מתכוון למשהו אחר. הוא מתכוון לזה שבין ההכרזה הזמנית לקבועה, הוא רוצה שהשר לא יהיה חייב לחכות לטיעונים של מישהו, אלא הוא יוכל מיוזמתו להגיד: נפלה טעות, אני מבטל את ההכרזה הזמנית.
נעמה פויכטונגר
תקנו אותי אם אני טועה, לדעתי לפי חוק הפרשנות, משניתנה לשר הביטחון סמכות להכריז הכרזה זמנית, אינהרנטית יש לו סמכות לחזור בו מההכרזה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע אם אינהרנטית.
נעמה פויכטונגר
אנחנו לא אומרים בחוק את המובן מאליו, ודאי שהוא יכול לחזור בו מההכרזה.
סיגל קוגוט
הספק זה רק בגלל הצורה שכתובים סעיפים 6 ו-4.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תגידי אותו דבר על סופית. אם הוא הכריז סופית, אינהרנטית הוא יכול גם לבטל את זה.
סיגל קוגוט
אנחנו יכולים בסעיף 6 להוסיף שהשר יכול גם ביוזמתו, אם מצא כי אין בסיס להכרזה.
נעמה פויכטונגר
אפשר ב-(2) במקום "הוגשו טענות בכתב, יחליט שר הביטחון" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
סעיף 7.
סיגל קוגוט
זה לא בסעיף 7, אתה מדבר על משהו אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. לשיטתך, אם הוא הכריז הכרזה סופית – יש לו סמכות להכריז הכרזה סופית אינהרנטית – הוא יכול אחר-כך גם להחליט - - - אז למה את צריכה את סעיף 7?
סיגל קוגוט
סעיף 7 זה ביטול.
נעמה פויכטונגר
סעיף 7 כמו שקראו כרגע הוא נוסח של הוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמו שאת מבינה, למרות שיש לו סמכות אינהרנטית לבטל, כי הוא הכריז, את בכל אופן כותבת את זה, אני חושב שזה גם צריך להיות כתוב - - -
נעמה פויכטונגר
אני כותבת את זה כשאני רוצה לקבוע תנאים ומגבלות לאפשרות לבטל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש? גם בזמנים בין זה לזה.
סיגל קוגוט
נעמה, יכול להיות כאן ספק בגלל הסעיף המפורש. הוא צודק.
נעמה פויכטונגר
אם זה הנושא, נדמה לי שאפשר לתקן את סעיף קטן (ב)(2) כך שיובהר - - -
סיגל קוגוט
לא פה. לא בביטול. הוא מדבר על ביטול שבין - - -
נעמה פויכטונגר
בסעיף 4(ב)(2).
סיגל קוגוט
בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, נו. מה יהיה כתוב?
נעמה פויכטונגר
צריך לקרוא עם הרישה. "הכרזה זמנית תעמוד בתוקפה" עד שיקרה כך וכך "(2) הוגשו טענות בכתב - - - והחליט שר הביטחון שלא להכריז". נדמה לי שאפשר להפוך פה את הסדר ולהגיד: החליט שר הביטחון שלא להכריז הכרזה סופית, בין בשל טענות בכתב שהוגשו לו ובין מסיבה אחרת.
סיגל קוגוט
גם מיוזמתו.
נעמה פויכטונגר
כן.
סיגל קוגוט
בסדר, נוסיף את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את יכולה לכתוב את הסעיפים שמפורטים פה. כל מה שמפורט בסעיף 7 את יכולה. א. לא היה בסיס להכרזה. ב. אם הארגון שינה באופן מהותי את תפקידו.
נעמה פויכטונגר
לא , אלה שני דברים שונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל למה זה לא נכון?
סיגל קוגוט
כי זה לא רלוונטי בין הכרזה זמנית לקבועה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה?
סיגל קוגוט
כי זה 60 יום. תוך 60 יום הוא שינה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא מדברת כאן על אל-קאעידה, זה יכול להיות ארגון קטן או ארגון מעטפת, פה זה בעיקר ארגון מעטפת, שפתאום התברר לו, והוא אומר: חבר'ה, לא התכוונתי לזה. הרי זה גם בסיס ההודעה שאנחנו מודיעים. איך את אומרת? את מודיעה לו ומקווה שבתוך זמן עוד יותר קצר הוא ישנה, אז בטח שבתוך 60 יום. מתברר לו, ואז הוא אומר: חבר'ה, לא התכוונתי לזה, אני מפסיק אתו, מנתק את כל הקשרים. למה להמשיך את כל התהליך?
נעמה פויכטונגר
זה לא בדיוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הוא מבטל את ההכרזה הזמנית שלו.
נעמה פויכטונגר
המנגנונים המפוארים שהגענו אליהם בסעיף 7, אנחנו חושבים שזה יותר מתאים לארגון שאפיינו, אנחנו יודעים שהוא ארגון טרור, מגיע לו להיות מוכתם כארגון טרור, אבל היה שינוי כזה בעולם שבגללו אנחנו מוכנים להחזיר את הגלגל אחורה או להגיד שעכשיו הוא כבר לא ארגון טרור.

מה שאדוני מתייחס אליו, כשאנחנו עדיין בתהליך הבירור הראשוני. לכאורה אין מקום דווקא להגביל את העילות המפורטות האלה. שם שר הביטחון עבר את עצם ההצדקה להכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד פעם, לא הבנתי. שר הביטחון קיבל את כל מה שהשב"כ הביא לו והכריז על ארגון מעטפת מסוים, הוא הכריז עליו - - -
נעמה פויכטונגר
הכרזה זמנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכרזה זמנית. אנחנו עוד אמרנו מראש שאנחנו רוצים שתהיה הודעה. למה? כי ברגע שתהיה הודעה, יכול להיות שהארגון יתפוס את עצמו ויגיד: רבותי, מה עשינו? אנחנו עובדים אתם, לא ידענו, אנחנו לא רוצים, זה לא מהותנו, ולהתנתק, ואז אפילו לא יצטרכו לעשות הכרזה זמנית. נכון? זו היתה ההודעה. כל שכן אם נניח אחרי שהכריזו את ההכרזה הזמנית, הארגון הזה תפס את עצמו ואמר: טעיתי, אני חוזר בי ועוצר, והם משתכנעים בזה - - -
נעמה פויכטונגר
אני לא רוצה להגביל את שיקול הדעת של שר הביטחון בשלב ההוא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא מגביל.
נעמה פויכטונגר
אם אתה קובע מה הקריטריונים שאותם הוא בודק. להיפך, יש לו שם יד חופשית להחליט האם בכלל בשלו התנאים להכרזה סופית מכל סיבה שהיא. יכול להיות שהוא אפילו מחליט שמבחינת הנסיבות הפוליטיות כרגע הוא לא רוצה להשלים את ההכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפוך. את הרי הקמת ועדה שצריכה לדון. אני בא ואומר שהשר עצמו, בלי קשר לעבודה יכול לבטל את זה, אבל שוב - - -
סיגל קוגוט
היא מסכימה אתך, אבל היא לא רוצה לכתוב עילות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה אני כותב עילות אחרי ההכרזה הסופית? כי אני לא רוצה שיעשו לי כאן שחרור מחבלים בגלל עסקה פוליטית וכו', אז אני כותב עילות. נכון? אותו דבר על ההכרזה הזמנית אני כותב את העילות האלה, בדיוק כמו זה. זה עילות טובות. תמיד אפשר להגיד פתח: או מכל סיבה סבירה אחרת כמו שפה היא כותבת.
נעמה פויכטונגר
באמת אני לא רואה מה זה תורם לנו. אני חושבת ההיפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה את כותבת שהשר יכול לבטל הכרזה זמנית?
נעמה פויכטונגר
זה מה שאמרנו כרגע, אפשר להבהיר את זה בסעיף 4(ב)(2).
סיגל קוגוט
היא מסכימה אתך, היא רק לא רוצה להתחיל למנות את כל העילות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה יהיה כתוב?
סיגל קוגוט
השר יהיה רשאי גם מיוזמתו לבטל הכרזה זמנית.
נעמה פויכטונגר
יחליט שר הביטחון, לא יכריז הכרזה סופית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה על ההכרזה הסופית את לא כותבת את הנוסח הזה?
נעמה פויכטונגר
קודם כול, כן השארנו את סעיף 7(ז), שנותן ברירת מחדל כזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשאירי גם פה ברירת מחדל כזאת. למה את מפרטת?
נעמה פויכטונגר
כל עוד לא היתה הכרזה סופית אנחנו עדיין באיזה תהליך פנימי שמתבררים בו כל הדברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוי ואבוי אם זה כך. ברגע שהוא הכריז הכרזה זמנית, מבחינתו נגמר הבירור.
נעמה פויכטונגר
יכול להיות שעכשיו הוא מקבל אינפורמציה באמצעות הטענות בכתב, שגורמת לו לשקול מחדש. זה היה התכלית של הליך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הוועדה, עזבי את הוועדה, דרך השב"כ. השב"כ בא ומודיע לו: טעינו, החבר'ה חזרו בתשובה, אז שר הביטחון יכול לבטל את זה.
א'
לא. לא חזרו בתשובה - - -
סיגל קוגוט
אני אגיד לך מה מטריד את היושב-ראש, בואי נתרגם את זה. מטריד אותו ששר הביטחון מטעמים פוליטיים, על אף שהארגון צריך להיות מוכרז כארגון טרור, הוא לא יכריז עליו. זה מה שמטריד אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. הוא הכריז ומבטל.
סיגל קוגוט
זה מה שמטריד אותו - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יותר חמור מזה - - -
סיגל קוגוט
- - שמא אחרי הכרזה זמנית השר פתאום יחליט - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה יותר חמור. בסעיף קטן (ז) אתם מאפשרים לו לבטל הכרזה גם אם הוא נותר ארגון טרור.
סיגל קוגוט
זה כתבתי לדיון, כי כאן אנחנו שמים על השולחן משהו אחר, שלא קשור לראיות, קשור לפוליטיקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו לא רוצים את זה.
סיגל קוגוט
הסיבה שהוא רצה שבסעיף 4 גם יהיו עילות, כי הוא פחד שהליך הפוליטיקה יהיה גם בסעיף 4. זהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ועוד איך.
נעמה פויכטונגר
אני לא בטוחה שהבנתי איך הנוסח שמציע היושב-ראש פותר את החשש הזה.
סיגל קוגוט
הוא רצה שיהיו עילות ברורות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעשה הפוך. כמו שאת מפרטת עילות כדי לבטל את ההכרזה הסופית על-ידי שר הביטחון, אותו דבר תשאירי גם לבטל את ההכרזה הזמנית.
סיגל קוגוט
היא לא רוצה שהעילות לבטל הכרזה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הבעיה? למה לא? אני לא מצליח להבין.
סיגל קוגוט
- - יהיו שונות מזה שהארגון לא עוסק בטרור או שאין נגדו ראיות.
נעמה פויכטונגר
על פניו זה נראה לנו נטע זר בהליך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה נטע זר? אם את עושה הודעה, המטרה של ההודעה לפני ההכרזה הזמנית היא בדיוק לעשות את זה. אם יתברר לך אחרי ההודעה שהארגון תפס את עצמו - - -
נעמה פויכטונגר
אתה מתכוון להתראה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, ההתראה. אם את עושה את זה לפני כן נניח, זו המטרה שלך. מה הבעיה?
נעמה פויכטונגר
לא, זה לא אותו דבר. ההתראה מדברת על ארגון שהוא ארגון שרוצה לפעול באופן הומניטרי, אבל הוא לא היה ער לזה שהכסף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אני מדבר על הארגון הזה.
נעמה פויכטונגר
פה אנחנו מדברים על ארגון שאין מחלוקת, או שיש מחלוקת, שהוא ארגון טרור. עכשיו הוא רוצה להשתמש במותג הזה לפעילות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הארגון הזה באמת לא יכול בתוך שלושה ימים פתאום לחזור בתשובה, אבל אנחנו מדברים גם על ארגונים שאת יוצאת מתוך הנחה שהם יכולים לחזור בתשובה. הראיה שגם נתת התראה לפני כן.
נעמה פויכטונגר
לאחר זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם נתת לו התראה לפני הכרזה זמנית, אז אין לו הרבה זמן. אני לא מבין.
נעמה פויכטונגר
ההתראה ניתנת לאותם ארגונים שאנחנו חושבים שנקלעו להקשר הטרוריסטי בטעות, לא לארגונים בהארד קור של הפעילות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מדבר על ארגונים כאלה. הרי כאן מדברים גם על זה וגם על זה. שר הביטחון הכריז הכרזה זמנית על ארגון מסוים, "ארגון ינקילביץ". שמע את זה "ארגון ינקילביץ" והחליט שהוא מנתק את כל הקשר עם החמאס, או שהוא עשה לדעתו בטעות, לא יודע איך, לא משנה. גמרנו, הוא ניתק את הקשר, אז הוא הפסיק להיות ארגון טרור. נכון?
נעמה פויכטונגר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שר הביטחון יכול לבטל את ההכרזה הזמנית?
נעמה פויכטונגר
לכאורה העבירה היא לפני הכרזה זמנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפני. נניח שהארגון חזר אחרי ההכרזה הזמנית. הוא יכול לבטל?
א'
לא. זה מאוד מסוכן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה "לא"? אם הוא יכול לבטל הכרזה סופית, כל שכן - - -
סיגל קוגוט
לא, זה לא אותו דבר. זה לא "כל שכן", כי אין פה כנות.
א'
זה מאוד מסוכן מה שאתה אומר, משום שאז מה שיקרה שארגונים ילמדו את העובדה שהם יכולים לחזור בתשובה - - -
סיגל קוגוט
נכון. אל תעשה את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך, למה יש התראה? תסביר לי. כל המציאות של ההתראה זה כמו שאמרנו, ייתמו חטאים ולא חוטאים. מתי אתם נותנים התראה? אם זה גוף שחוזר בו, אז לא תכריז עליו הכרזה זמנית.
א'
לא, לא. זה לא ארגון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרת למה אתה עושה התראה?
סיגל קוגוט
הוא עושה התראה רק בסיטואציה שהוא חושב שההתראה יכולה להועיל. אילו תיתן אותו דבר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש? את הרי עושה את ההתראה הזאת אם את חושבת שלא ייגרמו נזקים - - -
סיגל קוגוט
לא רק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - אז יש התראה לכולם.
סיגל קוגוט
לא לכולם. ארגוני מעטפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על מעטפת.
סיגל קוגוט
אם נתת למישהו התראה, הכרזת עליו הכרזה זמנית, המוטיבציה של הארגון הזה, כדי שלא יכריזו עליו הכרזה קבועה, היא תמיד להגיד שהוא חזר בתשובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך למה נותנים התראה?
סיגל קוגוט
רגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירי אם כך, למה התראה?
סיגל קוגוט
כי התראה לא מוגבלת בזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה לא "מוגבלת בזמן"?
סיגל קוגוט
רגע. כאן יש לי 60 יום. אתה רואה מישהו שחוזר בתשובה ב-60 יום?
היו"ר ניסן סלומינסקי
סליחה. כשאת נותנת התראה לגוף לפני שאת מכריזה עליו הכרזה זמנית, זה יכול להיות גם שבוע - - -
סיגל קוגוט
זה יכול להיות גם שנה קודם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל זה יכול להיות גם שבוע לפני כן או חודש.
סיגל קוגוט
בדרך כלל זה לא יהיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנה לפני כן את מתריעה בפני גוף? בחיים לא. אין דבר כזה.
סיגל קוגוט
כאשר אתה בדין ודברים עם גוף, אתה אומר: למה אתה מארגן טיוליות לחמאס, אז שווה לך לפעמים להגיד לגוף הזה: תפסיק לארגן טיולים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא הפסיק, זה בסדר.
סיגל קוגוט
- - אבל אתה לא אומר לו את זה דווקא חודש לפני ההכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא הפסיק את הטיולים, הכול בסדר?
סיגל קוגוט
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נתת לו התראה, הוא לא עשה, הכרזת הכרזה זמנית, הוא רואה שאנחנו רציניים, אז הוא מפסיק את כל הטיולים. זה בסדר שיבטלו את ההכרזה הזמנית, אחרת בשביל מה ההתראה?
סיגל קוגוט
בגלל שהרבה פעמים אחרי שהכרזת הכרזה זמנית, אתה לא באמת מקבל את הכנות שבהליך החזרה בתשובה, כי יש לך גם זמן נורא מוגבל, יש לך 60 יום. מישהו יבוא ויגיד לך "חזרתי בתשובה", עברו 60 יום, אז תבטל את ההכרזה, אחרי עוד כמה חודשים עוד פעם תגיש הכרזה בגלל שפתאום תראה שהוא לא חזר בתשובה? באים ואומרים: רגע, אם אני בהליך של שיג ושיח אתו – כאן אני מתחברת, צריך יעילות בצורת ההתנהלות. אם אני אתו בשיג ושיח, ואני אומרת לו "תיזהר" ונותנת לו זמן ועוקבת אחריו לראות שזה כך, בסדר, אני עוזבת אותו, לא מכריזה עליו, אבל אם אחרי כל הדברים האלה אני כבר הכרזתי עליו, בעיני כבר אין לו תקנה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. למה אין תקנה?
סיגל קוגוט
בעיני אין לו תקנה, אחרת לא הייתי מכריזה עליו, ופתאום הוא בא ואומר לי "חזרתי בתשובה", אז פתאום אני אקבל את זה שהוא חזר בתשובה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי שהכרזת את ההכרזה הסופית, את תקבלי את החזרה שלו בתשובה?
סיגל קוגוט
לא. רגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כך כתוב פה, "לא היה בסיס להכרזה" או "הארגון שינה באופן מהותי" - - -
סיגל קוגוט
"לא היה בסיס" זה אומר שלא היו ראיות טובות, שהמידע לא היה בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה אי-אפשר לעשות אחרי ההכרזה הזמנית?
סיגל קוגוט
זה אפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז (1) אפשר להכניס. "(2) הארגון שינה באופן מהותי" - - -
נעמה פויכטונגר
שנייה, יש פה בלגן. הרי אם אין בסיס להכרזה - - -
סיגל קוגוט
- - - שלא היה בסיס להכרזה.
נעמה פויכטונגר
זה חלק ממה שמבררת הוועדה המייעצת. אנחנו יוצרים מצב שבו שר הביטחון מצד אחד שוקל את הנימוקים, במקביל מתנהלת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה לשאול אותך שאלה פשוטה, עזבי ועדה של משפטנים. בא השב"כ ואומר לשר הביטחון: אדוני - - -
נעמה פויכטונגר
הוא לא יכריז הכרזה סופית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני אומר, אלה סיבות לבטל את ההכרזה, כשהשר מבטל בלי קשר לוועדה. אני חושב שאם השר משתכנע על-ידי השב"כ – בא השב"כ ואומר "טעינו" - - -
נעמה פויכטונגר
אין לנו התנגדות להגיד שהשר ממילא רשאי להחליט שהוא מכריז או מבטל את ההכרזה - - -
סיגל קוגוט
בגלל המנגנון של האוטומטיות אין דבר כזה.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעמה, עוד פעם, להכריז שהשר יכול לבטל את ההכרזה הזמנית שלו סתם, בלי לפרט - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא הכרזה זמנית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר עוד על הזמנית. יש לי בעיה. אני לא רוצה להשאיר את זה ללחצים פוליטיים, אז צריכות להיות סיבות. כמו שיש סיבות לביטול ההכרזה הסופית – נכון? יש סיבות, את לא כותבת סתם שהוא יכול – גם פה יש. זה אני אומר על השר עצמו בלי קשר לוועדה. אם הוועדה דנה וממליצה, שוב השר צריך להחליט.
א'
זה לא יקרה במציאות. אם יש לחצים פוליטיים, הם יגיעו לפני, הם לא יגיעו אחרי ולא במהלך ההשגה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיכף נגיע לזה. אני שואל למה צריך לחכות לגבי אותן עילות. אם נודע לשר עוד לפני, בין ההכרזה הזמנית לסופית – נודע לו נניח שהיתה טעות ובסיס ההכרזה הוא טעות, אז למה למשוך? שיבטל כבר את ההכרזה הזמנית. אם נודע לו, למה למשוך עד הסוף? שיבטל את ההכרזה הזמנית. למה לחכות שיכריז הכרזה סופית ואז יבטל?
נעמה פויכטונגר
קודם כול, אני רוצה להעיר לגבי ארגון שחזר בתשובה בהצעה הממשלתית. זה לא בא לידי ביטוי בהצעה של הוועדה, כי בעניין הזה יש לנו מחלוקת עם הייעוץ המשפטי. שימו לב בשורות המחוקות, מבחינתנו אחד הקריטריונים בפסקה (1) לביטול הכרזה של ארגון שחזר בתשובה הוא גם שחלפו חמש שנים שבמהלכן הארגון היה נקי. אנחנו חושבים שלחזור בתשובה אחרי שהוכרזת כארגון טרור צריך תקופת צינון משמעותית, לא בן יום אתה פתאום מלבין את ההתנהגות שלך ומצפה עכשיו לקבל תעודת הכשר. ממילא העילה הזאת לא מתאימה להכרזה זמנית. אתה לא חוזר בתשובה במהלך 60 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך תסבירי לי למה יש התראה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה לגבי ארגון אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני מדבר על אותו ארגון שאתה מתרה בו.
סיגל קוגוט
בגלל שבהתראה אתה בשיג ושיח אתו. פה השיג ושיח לא הצליח, בגלל שאתה לא סתם הולך ומכריז עליו. ואם כבר הגעת להכרזה זמנית, הכנות של החזרה בתשובה ב-60 היום האלה, אתה לא מאמין לה, כי זה להימלט מהכרזה קבועה. זה הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מאמין למישהו שאומרים לו: אני עומד להכריז עליך כארגון טרור ואז הוא חוזר בתשובה. אם את מאמינה לו, תאמיני לו גם אחר-כך.
נעמה פויכטונגר
אדוני, ההתראה לא היתה רעיון שלנו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - - חמש שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חמש שנים זה אחר-כך.
נעמה פויכטונגר
אדוני, אני רוצה להזכיר שההתראה לא היתה רעיון שלנו, וזאת משום שחשבנו שמעטים מאוד-מאוד, נדירים אפילו, המקרים שבהם יש לה משמעות אמיתית. ודאי לא בהלימה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מדבר על הארגונים כמו אל-קאעידה וכל אלה. אני לא מדבר עליהם. אני מדבר על ארגוני מעטפת. יש אני מקווה – אולי לא. אם אני טועה, הם לא, וזה השב"כ ידע יותר טוב מאתנו – אם יש ארגוני מעטפת שמארגנים נניח טיולים לחמאס, כמו שאמרנו, באים ואומרים להם: חבר'ה, אתם בסכנה, אז הם אומרים: עזוב, אל תבלבל את המוח, פתאום מכריזים עליהם הכרזה זמנית, הם אומרים: היהודים הפעם רציניים, פעם ראשונה הם לא דוחים, ואז נותנים הנחיה: ננתק מגע, לא רוצים להתעסק עם זה. למשל אותם ארגונים שמסיעים את הנשים לכותל נניח, לבלגן הזה, מודיעים להם: תדעו לכם שכך וכך. הם מחליטים להפסיק לחלוטין. למה לא לבטל את ההכרזה הזמנית?
נעמה פויכטונגר
נדמה לי שלגיטימי להגיד שאם קיבלתם התראה והתעלמתם ממנה או זלזלתם בה וחשבתם שמה שאתם עושים זה לגיטימי, שבו עכשיו, חכו חמש שנים, תחליפו את ההתנהגות שלכם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם חשבו שהישראלים רק מאיימים. כרגיל, דרך אגב. אני במקומם גם הייתי חושב כך, כי הישראלים רק מאיימים – אני אעשה את זה, אני אהרוס את זה, ולא עושים שום דבר. אבל ברגע שהם רואים שעושים משהו - - -
א'
זה לא מקום טוב להכניס את המסננת הפוליטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההיפך, אני לא רוצה להכניס.
סיגל קוגוט
הוא אומר שאתה לא צריך באמת לחשוש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמה?
סיגל קוגוט
אם אתה מכניס בהכרזה הזמנית ששר הביטחון גם רשאי מיוזמתו לבטל אותה, תסמוך עליו. בין הכרזה זמנית לקבועה זה כמו שלג באוגוסט. זה כל-כך נדיר שהוא יעשה את זה. אם כבר אתה רוצה להכניס דבר כזה – אני באמת חושבת שאתה לא צריך לעשות את זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אביא לך דוגמה. אתה מכריז על ארגוני הצדקה או על התנועה האסלאמית נניח, אתה מכריז שזה ארגון מעטפת. קרי מרים אליך טלפון ואומר כך וכך, ויש לחץ פוליטי. אתה עכשיו תלך ותבטל את ההכרזה שלך. אני לא רוצה.
סיגל קוגוט
אז אל תיתן את הסמכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אם באמת מתברר שהיתה טעות בבסיס, שהם חזרו בתשובה או משהו, תבטל. אפילו אל תחכה לסוף, תבטל כבר עכשיו. אבל סתם לחצים? אם זו הכרזה סופית, אז נגמר. בין הכרזה זמנית לסופית יהיו כל הלחצים בעולם, כולל לחצים קואליציוניים, כולל שאתה רוצה שיצביעו כמה חברי כנסת מהרשימה המשותפת בעד מתווה הגז, אתה אומר להם: אני אבטל את ההכרזה הזאת. לא יודע איזה עסקאות. תאמין לי, נעשות עסקאות מכל הכיוונים, שאתה לא מדמיין אפילו. אני לא רוצה את כל זה.
שלומי אברמזון
גם אני וגם א' עשינו לא מעט הכרזות והסיטואציה לא קיימת - - -
א'
כל מה שאני אומר שאי-אפשר בחקיקה לבלום את הדבר הזה. השב"כ לא יגיע עם המלצה מהסוג הזה אם הדרג המדיני אינו מעוניין להכריז. זה לא יקרה, זה משהו מאוד בתיאוריה. זה לא יקרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני עושה כאן חוק.
א'
היה מקרה אחד עד היום שבו שלחנו אזהרה לארגון – מפאת העובדה שהגענו אתו לאיזה סיכום והתחייבנו לא להגיד את שמו, אז גם לא נגיד את שמו – היה ארגון אחד כזה שחשבנו שמקרה של הכרזה יהיה void, הוא לא באמת ארגון מעטפת, ואז ניהלנו אתו סוג של משא-ומתן ולא הגענו בכלל למצב של הכרזה.

ברגע שהנעת את הדבר הזה ושר הביטחון כבר שקל את השיקולים, זה כבר כדור שנורה מהלוע, אלא אם כן הוועדה המייעצת ושר הביטחון, כשזה לא נימוקים פוליטיים ולא יהיו נימוקים פוליטיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמע לי. אם אחרי הכרזה זמנית - - -
סיגל קוגוט
כבר 60 שנה מכריזים, ולא קורים דברים כאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מצד אחד אני רוצה לתת את האפשרות לשר הביטחון לבטל את ההכרזה הזמנית, אם יתברר לו שבאמת יש סיבות. ההיפך, אני רוצה לתת את זה, לא לחכות שתהיה הכרזה סופית, עם אותן עילות לתת לו גם עכשיו לבטל. מצד שני, אני לא רוצה לתת לו יד חופשית לחלוטין, כי אז יהיה מונקי ביזנס - - -
א'
אבל הוא המכריז. הוא המכריז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל עכשיו, אחרי שהוא כבר הכריז, מתחילים לחצים פוליטיים ולחצים מכל הכיוונים. אני אומר לך שוב, זה יכול להגיע גם לאישור מתווה הגז, תאמין לי.
א'
בסוף-בסוף זה סמכותו ושיקול דעתו של שר הביטחון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני רוצה להזכיר כשאנחנו חושבים, אנחנו בדרך כלל נותנים דוגמאות של ארגונים ערבים, על-פי החוק יכול להיות גם ארגון יהודי ישראלי. גם את זה צריך להביא בחשבון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לזה השלכה על מה שנאמר. האם אנחנו רוצים לתת הנחה או פתח מילוט ללא סיבות טובות לארגון שהוכרז זמנית כארגון טרור יהודי והלחצים יבואו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני גם לא רוצה ארגון טרור יהודי.
סיגל קוגוט
אז למה אתה רוצה להוסיף את זה? אם אתה כבר מוסיף את זה בסעיף 4, תוסיף רק שלא היה בסיס להכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בעיני נראה אבסורד שהשר יכול לבטל הכרזה סופית בגלל הסיבות האלה ואת לא נותנת לו את המנדט הזה לבטל הכרזה זמנית.
סיגל קוגוט
זה לא אבסורד, כי יש לי בין הכרזה זמנית להכרזה קבועה הליך. אם השר מקבל מיוזמתו מידע שלא היה בסיס להכרזה, ניחא, אבל כל הדברים האחרים על הארגון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא מקבל מהשב"כ הודעה שהארגון הזה חזר בתשובה, למה שהוא לא יוכל לבטל את ההכרזה הזמנית?
נעמה פויכטונגר
לזה אנחנו מתנגדים. חזרה בתשובה לא עושים בתוך - - -
סיגל קוגוט
אז יש תהליך בוועדה המייעצת, להגיד שם את הטענות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מדובר על ארגון - - -
סיגל קוגוט
זה לא יקרה. זה לא יקרה בתוך 60 יום. בתוך 60 יום מישהו לא חוזר בתשובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש חברת הסעות, אני במקרה יודע, חברת הסעות שלקחו הפלג הצפוני כדי שהם יסיעו את הנשים לכותל. משטרת ישראל החליטה להתלבש עליהם, לקחה נניח כמה נהגים, תפסו אותם, הורידו אותם מהכביש וכו', אותה חברת הסעות אומרת: אנחנו משוגעים? למה לנו את כל זה?
נעמה פויכטונגר
מצוין, אז הם מגישים השגה, הוועדה המייעצת דנה ואומרת שהיא מציעה לא להכריז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באותו רגע שחברת ההסעות הזאת, שבהתחלה נתת לה התראה נניח, אבל היא אמרה: עזבו, היהודים האלה בכל פעם רק מפחידים, זה לא רציני. מרגע שפתאום הכרזת עליהם הכרזה של ארגון טרור זמני, הם אמרו: זה רציני. אנחנו משוגעים? מבטלים באותו רגע, אומרים לפלג הצפוני באותו רגע: תעזבו אותנו, אנחנו לא רוצים להתעסק - - -
סיגל קוגוט
מה אכפת לך שהם יגידו את זה לוועדה המייעצת?
א'
כי זאת לא עילת ביטול, ואני לא רוצה שזו תהיה עילת ביטול.
סיגל קוגוט
לא ביטול, אנחנו מדברים עכשיו על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמה?
א'
אני לא רוצה את הסיפור הזה שעכשיו אנחנו נבהלים ולוקחים צעד אחורה. זה הכי מסוכן, משום שזה בדיוק המסר לכל הארגונים – זה מה שאתם צריכים לעשות. אם מכריזים עליהם, קחו צעד אחורה, חכו קצת, היהודים יירגעו, ואז תחזרו לפעילות. אסור לנו להגיע למצב הזה, לזה אני ממש לא מוכן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה אומר שזו עילה לביטול הכרזה סופית אבל זו לא עילה לביטול הכרזה זמנית?
סיגל קוגוט
אני אגיד לך למה, זו עילה לבטל הכרזה סופית בגלל - - -
א'
אני אבדוק אותם לאורך זמן.
סיגל קוגוט
בדיוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תבדוק אותם. אתה מבטל את ההכרזה הזמנית. אם אחרי נניח חצי שנה הם חוזרים לסורם, אתה כבר יודע, אבל למה - - -
סיגל קוגוט
כי אנחנו לא יו-יו. אם כבר הולכים ומכריזים - - -
א'
מניסיוננו חצי שנה זה לא מספיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נקרא "יו-יו"?
סיגל קוגוט
כן, כי אם אתה מכריז הכרזה זמנית זה הליך רציני. אתה לא סתם עושה אותה שמישהו יגיד לך מהשפה ולחוץ: חזרתי בתשובה ב-60 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה חזרו בתשובה? הם לא עושים את הפיגועים, הם לא הטרור - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אתה מדבר על ארגוני המעטפת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שוב, חברת ההסעות, אני מדבר על אמת. חברת ההסעות של האוטובוסים האלה שמסיעים. אני אומר לכם עובדה. ברגע שהם רואים שאתה לוקח את זה ברצינות, הם יורדים מהנושא.
סיגל קוגוט
אין כנות ב-60 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם רוצים להרוויח כסף ואולי גם קצת מפחדים מהפלג הצפוני, הם רוצים לחייך אליהם. ברגע שהם רואים שהם מסתבכים, הם אומרים: תעזוב אותנו, אנחנו לא רוצים את זה.
סיגל קוגוט
כל אחד יגיד את זה. איך הם יבדקו ב-60 יום שהאנשים האלה באמת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה ב-60 יום? הם לא צריכים 60 יום.
סיגל קוגוט
אתה סתם מבטל את ההכרזה הזמנית, ואז - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז מה? מה יקרה? אם נניח בעוד חצי שנה הם יחזרו, תעשו את זה עוד פעם.
א'
אתה שם אצבע אחת ופותח חמישה חורים אחרים. אני ממש מציע לא לעשות את זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
סיגל, את אמרת שלו נכתב שאין בסיס - - -
סיגל קוגוט
זה משהו אחר, כי זה אובייקטיבי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני אומר, שאין בסיס. אם נאמר שאין בסיס עוד. זה יותר קרוב למה שאומר היושב-ראש.
סיגל קוגוט
אין בסיס שמידע חדש שהגיע משליך על כל הרציונל של ההכרזה עליו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אם נאמר "אין בסיס עוד", אז את אומרת שהיה איזה חשד, היה משהו, הוא לא היה לחלוטין חסר בסיס, או היה מידע כוזב. אני מציע את זה רק למחשבה. זה כולל את חששו של היושב-ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
א', אני אשאל אתכם שאלה. נניח הכריזו הכרזה על חברת האוטובוסים הזאת כארגון טרור זמני. הם באים לוועדה של השלושה, והם באים ואומרים: רבותי, נכון, אנחנו עשינו את זה, לא הבנו את החומרה, אנחנו מפסיקים, הנה, ביטלנו את כל הדברים. הוועדה הזאת, אם היא עובדת בהיגיון, תמליץ לשר לבטל. ואז השר לא יכריז עליהם, ויבטל את ההכרזה.

מה שאני בא ואומר שבמקום שזה יעבור את התהליך הזה, אפשר שהשר יעשה את זה גם ישירות אם הגיעה אליו אינפורמציה כזאת. למה צריך שהם ילכו לוועדה, כשלוועדה אין כלים? מה הוועדה תעשה? תפנה לשב"כ, תגיד: תבדקו לנו. השב"כ יבוא ויגיד: נכון, הם הפסיקו כרגע. אז הוועדה תמליץ לבטל. למה אני צריך את זה אם אני יכול ישירות? לא חייבים, אבל לתת אופציה גם לשר פה.
א'
זה לא המצב. ניקח את חברת האוטובוסים ההיפותטית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא לא היפותטית, היא אמיתית.
א'
היא היפותטית מבחינתי כרגע.
סיגל קוגוט
כבר חילטו לה את כל האוטובוסים, אז היא היפותטית.
א'
אז יש שני מצבים, או שבאמת טעינו, והם לא תמכו בחמאס, זה בכלל לא היה הכיוון שלהם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם קצת תומכים, אתה יודע.
א'
זה סיפור אחר, אז יש לך עילה – לא היו דברים מעולם. זאת עילת ביטול שהיא ברורה. יש מצב אחר, ואני לא רואה מצבי ביניים, כי זה באמת בינארית, שבו הם אומרים: תפסו אותנו, נשנה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך תדע אם זה או זה?
א'
שוב פעם, זה עניין של בסיס עובדתי. השאלה אם יש ראיות או אין ראיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת האוטובוסים באה לוועדה, ועדת הייעוץ, ואומרת: נכון, הסענו, עשינו את זה בגלל שיש לנו רווח כספי וגם קצת פחדנו מהפלג הצפוני וגם אולי רצינו להראות שאנחנו מזדהים - -
א'
ומחר הם לא יפחדו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה.

- - אנחנו ודאי לא רואים את עצמנו כארגון טרור, אנחנו מפסיקים, מבטלים הכול וכו'. נניח הם באו לוועדה הזאת. מה אתה חושב שוועדת הייעוץ הזאת תעשה? היא תשאל אתכם, אתם תבדקו, תגידו: נכון, הם ביטלו את כל החוזים, הם הפסיקו נכון לעכשיו. מה אתה חושב שהוועדה תעשה?
א'
היושב-ראש, אם זו תהיה עילת ביטול - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו תהיה עילת ביטול לוועדה או לא?
א'
מה שאני אומר שזו לא אמורה להיות עילת ביטול. עילת הביטול צריכה להיות אובייקטיבית – יש מידע או אין מידע. אם תתחיל להכניס את השיקולים האלה, הנך מזמין עשרות אם לא מאות ארגוני מעטפת וכולם יבטיחו לך עם תצהירים וכל מה שאתה רוצה שהם משנים את דרכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני שואל, מה הוועדה הזאת צריכה לעשות?
א'
היא צריכה לבדוק האם המידע שהיה בידי השב"כ מבסס את הטעמים להכרזה. יש מידע או אין מידע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. הוועדה הזאת, אם כך, למה היא צריכה לשמוע את הארגון? לדבריך היא צריכה רק לבדוק את השב"כ, וכאן כתוב שהיא צריכה לשמוע את הארגון. בשביל מה היא צריכה לשמוע אותו?
א'
יכול להיות שהבאתי שמונה ראיות ופתאום הם הביאו לי ראיית זהב שהיא מנצחת את השמונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה ראיית הזהב? שהם הפסיקו.
א'
היתה לי הערכת - - -
סיגל קוגוט
שהתחלפו אנשים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רק זה, הם הפסיקו הכול, ביטלו הכול. ההערכה שלי שאם יקרה מצב כזה וזה לא ארגון טרור - - -
א'
אנחנו הולכים בכיוון לא נכון. אל תלכו לכיוון הזה. הוא כיוון לא נכון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
א', יש לך את זה בסעיף 7(א)(2).
א'
זה כבר אחרי שיש הכרזה, וזה כבר סיפור אחר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה אתה מחכה? זה בדיוק כמו שאמר היושב-ראש - - -
א'
כדי למנוע מצבים - - -
סיגל קוגוט
שלא ישקרו, שלא יגידו סתם. הרי כל אחד יגיד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את בודקת אותם.
סיגל קוגוט
איך אני אבדוק ב-60 יום?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא 60 יום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
את מדברת על ארגון מעטפת.
סיגל קוגוט
יצא שאני ביטלתי את ההכרזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם יתברר ששיקרו לך, תחזרי, עכשיו כבר לא תתני להם את הצ'אנס הזה. זו הכרזה, זה לא שנתת להם מיליארד שקל ועכשיו את לא יודעת איך להחזיר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה יותר קל מאשר לקחת את כל ההליך, לשנע את כל ההליך ואת כל המערכת. אפשר לגמור את זה.
סיגל קוגוט
היושב-ראש, כשמישהו אומר לי: אני עכשיו מפסיק את כל חוזי ההתקשרות. חברת ההסעות אומרת לי: אני מפסיקה, זה אומר שבידיו הכוח לבטל הכרזה זמנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
של מי? של הוועדה?
סיגל קוגוט
לא. בידיו של הארגון. למה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, של שר הביטחון.
סיגל קוגוט
לא. אני נותנת את המפתחות בידי הארגון. למה? כי ברגע שאני מכריזה עליו, הוא בא ואומר: עכשיו אני אחזור בתשובה. ברגע שהוא אומר את זה, ומאחר שאני צריכה לבדוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את בודקת, הוא ביטל - - -
סיגל קוגוט
זה אומר שברגע שהארגון אמר את זה, אני כבר צריכה לבטל את ההכרזה, כי אין לי דרך אחרת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הסמכות לשר הביטחון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניקח כאן דוגמה שדיברנו עליה. ב-60 יום יש לנו חודשיים, יש שמונה ימי שישי, אתה רואה שהם ביטלו את כל ההסכמים שלהם עם החמאס, הם יותר לא מובילים.
א'
זה לא ישכנע אותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות. אם הם יעשו כך, תגידו לשר הביטחון שזה לא משכנע אתכם, אז הוא לא יבטל. הרי על מה מדובר פה? אני מדבר על שר הביטחון במקום הוועדה. אני רוצה לקצר, לא צריך שהם יבואו לוועדה, הוועדה תקרא לכם, אתם תגידו, הוא יגיד לשר ואתם תמליצו. במקום זה אתם יכולים לבוא לשר ולהגיד: הם ביטלו הכול, אנחנו חושבים שזה פיקציה, אל תבטל את ההכרזה הזמנית. הוא ישמע בקולכם. הרי הוא לא חייב. אני נותן לו אופציה.
סיגל קוגוט
איך הם יגידו שזה פיקציה? הם תמיד יחשדו שזה פיקציה. זה תמיד יתקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בהכרזה הסופית גם כן זה כך.
סיגל קוגוט
זה שונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בגלל הזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את בעצמך אמרת: לא חמש שנים.
סיגל קוגוט
אני לא רוצה לכתוב את זה בחוק, אבל ברור שאף אחד לא יחשוב לרגע שיומיים או חודש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה זמן אחרי כן?
סיגל קוגוט
ברור שפרק זמן סביר וארוך - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה פרק זמן סביר?
סיגל קוגוט
- - בלי שאני כותבת בחוק. אני לא כותבת את זה בחוק, אבל ברור שזה לא 60 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא להסכים לחמש שנים - - -
סיגל קוגוט
אני לא רוצה לכתוב את זה בחוק, אבל כל בר דעת שיש לו שכל ישר, מבין שלא יעלה על הדעת שאחרי שהיה כל ההליך הזה והכרזת על ארגון הוא יבוא ויגיד אחרי שלושה חודשים שהוא חזר בתשובה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני רק מציע זהירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני התרעתי בארגון לפני הכרזה. אם הוא באמת הפסיק, אני לא עושה הכרזה. כמה זמן אני מחכה? הרי מה זה התראה? אם כך, מה ההתראה עושה?
סיגל קוגוט
לא. ניסן, זה שני מועדים שונים עם שני הליכים שונים. כשהכרזת הכרזה זמנית – אם אתה אומר שהשר השתכנע כי פתאום הוא קיבל מידע, זה נורמלי. זו עילה אובייקטיבית, אני מבינה אותה, אבל העילה של החזרה בתשובה, אין שום אפשרות לבדוק את זה, שום אפשרות, אלא לאורך זמן, ולכן מה התוצאה? ברגע שאתה מכריז הכרזה זמנית ואדם אומר לך "חזרתי בתשובה", המפתחות לביטול ההכרזה בידיו, כי אין אפשרות לבדוק את זה. מה יוצא פה? שמבטלים את ההכרזה, רק בגלל שהוא אמר שהוא חזר בתשובה, והשב"כ צריך עכשיו לעקוב אחריו, לראות אם הוא שיקר, ואחרי שנה לבוא עוד פעם עם הכרזה זמנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל גם אחר-כך עושים את זה.
סיגל קוגוט
לא, כי הנטל גם שונה. כשהכרזתי על גוף כארגון טרור, כדי לבוא ולהגיד שהוא חזר בתשובה יש עליו נטל כבד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה נטל? הוא ביטל את כל ההסכמים שלו עם החמאס, מה עוד הוא יכול להוכיח?
סיגל קוגוט
הוא יכול להוכיח כל מיני דברים, שעבר פרק זמן, שאנשים השתנו, שהם מדברים אחרת, שאין להם נאומי הסתה. אני יכולה עכשיו לבדוק אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על נהגי האוטובוס האלה, אז השב"כ צריך לעקוב שבאמת חברת האוטובוסים הזאת הפסיקה לעבוד עם החמאס.
סיגל קוגוט
למה אני צריכה להריץ את השב"כ אחרי כל בן-אדם שאומר "חזרתי בתשובה" בביטול הנטל עליו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הנטל עליו? הוא הראה שיותר אין לו הסכמים עם החמאס, אין לו כלום.
סיגל קוגוט
מה זה? הוא מחק את ההסכמים ובתוך 60 יום הוא יכתוב אותם מחדש? ההליך הזה הוא הליך קצר כזה שאני לא יכולה לבדוק בו חזרה בתשובה אמיתית. כל מה שאני עושה פה זה לתת את המפתחות בידיים של מי שהכריזו עליו.
נעמה פויכטונגר
גם לא מכל דבר אפשר לחזור בתשובה. ארגון, אפילו שהיה ארגון מעטפת, אבל כל תפקידו בעולם היה לחלק כספים למשפחות של טרוריסטים, אז הוא הפסיק לחלק - - -
סיגל קוגוט
אני לא רוצה שההליך הזה יהפוך לגרוטסקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תבינו, אם אין תהליך של חזרה בתשובה, אז השר לא מבטל.
סיגל קוגוט
הוא לא יכול לבדוק את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי אתם כתבתם במפורש: הארגון שינה באופן מהותי את דרכיו, אז אני אומר שאם יש לכם יכולת - - -
נעמה פויכטונגר
אנחנו עבדנו על חמש שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יש לכם יכולת - - -
א'
זה כשהשעון כבר עובד נגדו. הוא מוכרז, עכשיו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אין לך יכולת להמליץ על שינוי, אז השר לא יבטל, אבל אם יש לך יכולת כן להמליץ, מה הבעיה? למה לא?
א'
זו בעיה.
עמית מררי
אם אתה כותב מילה כזאת, זה אומר שיהיו מקרים לא מעטים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מעטים, אולי מקרה אחד.
עמית מררי
כנראה זה לא יקרה או יקרה בצורה מאוד-מאוד נדירה, זה לא מצדיק לכתוב עילה ספציפית. סעיף 6(א) כמו שהוא כתוב עכשיו סובל גם את הפרשנות שאתה רוצה להגיע אליה, בלי לכתוב עילה ספציפית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תוסיפו.
סיגל קוגוט
אתה פוחד מהפוליטיקה - - -
עמית מררי
- - - הטענות שהוגשו, בהמלצת הוועדה המייעצת, והוא שוכנע שמתקיים באותו חבר בני אדם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה? איפה את קוראת?
עמית מררי
בסעיף 6(א).
סיגל קוגוט
הם מציעים עכשיו עילה חדשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מציעה להוסיף?
עמית מררי
לא, לא. אני לא מציעה להוסיף, זו אותה עילה שקיימת היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה?
עמית מררי
אם הוא לא שוכנע שמתקיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה?
עמית מררי
בסעיף 6(א). אם לא שוכנע השר שמתקיים בהווה כי מתקיים באותו חבר בני אדם האמור בסעיף 3 - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה זה כתוב אצלי "לא שוכנע"? את רוצה להוסיף?
עמית מררי
אני לא רוצה להוסיף, אני מסתמכת על הנוסח הקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא כתוב. הכרזה סופית בסעיף 6(א)?
סיגל קוגוט
"אם שוכנע".
עמית מררי
אם שוכנע שמתקיים בהווה באותו חבר בני אדם האמור בסעיף 3, אז אם הוא לא מתקיים בהווה – לא התקיים – אם הוא שוכנע שהוא באמת ובתמים חזר בתשובה – כנראה שזה כמעט לא יקרה אם בכלל – במקרים הנדירים מאוד-מאוד האלה הוא באמת שוכנע, שכרגע לא מתקיים בו, אז הוא לא יכריז, לכן זה עונה על הצורך שהעלית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן כתוב קודם כול בגלל הנושא של הוועדה. עזבי, אין ועדה. אם יש דרך, לא דרך הוועדה. למה אני צריך שהוועדה עם השר עצמו?
סיגל קוגוט
אתה הופך את ההליך הזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש? בא אליו השב"כ, הוא אמר: חבר'ה, טעינו. למה צריך השב"כ לבוא לוועדה ולהגיד לוועדה "טעינו" ושהוועדה תמליץ?
סיגל קוגוט
"טעינו" הם מסכימים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בא השב"כ ואומר: תשמעו, הארגון הזה, עושה עלינו רושם שהוא חוזר בו, אנחנו רואים לפחות לפי עכשיו. למה שילכו לוועדה, הוועדה תפנה לשב"כ, והשב"כ יגיד להם, אז הם ילכו לשר, השר יפנה לשב"כ והשב"כ יגיד לשר, ואז הוא יבטל? אם יש דרך ישירה לשר, מה הבעיה?
סיגל קוגוט
אם אנחנו אומרים שלא היה בסיס, זה משהו אחר, זה בסדר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
סיגל, אני אתן לך עוד הצעה, לא רק חברת הסעות של כבוד היושב-ראש. נגיד שיש ארגון מעטפת שנותן קצבאות לילדים יתומים, והשב"כ בא ונתן הכרזה זמנית לארגון הזה, והארגון הזה בא ואומר: אני ארגון תמים ואני נותן לכל הילדים היתומים, אבל אם אתם אומרים עכשיו שחלק מהרשימה שאני מעביר לכם תומך בארגון טרור, אני מפסיק לממן ולתקצב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דנו ובזה ואמרנו שאם היו נותנים לכולם, ובתוך זה יש גם היתומים שלהם, זה לא יהיה ארגון טרור.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
נגיד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא אומר: אני מפסיק לתקצב את הילדים האלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אותו דבר, אז הם יגידו: הפסיקו רק לחודש ואחר-כך יחדשו, אז יכריזו עליהם.
א'
קיבלת המחשה למה לא נכון ללכת בכיוון הזה.
סיגל קוגוט
יש לי הצעה. יש לי הצעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לשיטתכם הארגון הזה הוא בכלל לא ארגון טרור אם הוא נותן לכולם.
סיגל קוגוט
ניסן, ניסן, נניח שאתה נותן סמכות לשר הביטחון לבטל, אבל רק אם השב"כ פנה ואמר לו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יהיו עילות.
סיגל קוגוט
לא עילות. אז לא תהיה פוליטיקה. תקשיב, אתה לא יכול פה להגביל את שיקול הדעת, אבל אתה גם לא יכול למנות את העילות האלה, כי אתה לא יכול לתת את המפתחות לביטול הכרזה על ארגון הטרור. להכרזה יש משמעויות, למשל תופסים לו רכוש, כל אחד יבוא ויגיד "חזרתי בתשובה", אתה תהיה חייב לשחרר לו את הרכוש, אפילו אם תעקוב אחריו ואחרי חצי שנה תכריז עליו שוב, אתה לא יכול לתת מפתחות של הכרזה בידיים כשכל מה שצריך זה מס שפתיים. לא יכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עם זה אני מסכים.
סיגל קוגוט
מצד שני אתה לא רוצה סתם ועדה מייעצת, אם היתה טעות או אם השב"כ עצמו השתכנע שהוא חזר בתשובה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת.
סיגל קוגוט
- - אז תוסיף בסעיף 4 ששר הביטחון רשאי גם לבטל לא בגלל הוועדה המייעצת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסעיף 6.
נעמה פויכטונגר
לא, לא. סעיף 4(2).
סיגל קוגוט
בסעיף 4. אם השב"כ אמר שלא היתה הצדקה להכרזה, הם לא יגידו סתם. הם יגידו את זה רק אם הם ראו שהיתה אצלם טעות. אליהם קרִי לא יבוא ויגיד: תבטל הכרזה, למרות שגוף מסוים הוא ארגון טרור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אכפת לי, אני מסכים לזה. מה שאני רוצה פה רק שלא יהיה הליך שחייב לעבור דרך הוועדה.
סיגל קוגוט
הבנו, אבל גם שלא יהיה הליך שעושה צחוק מכל הדבר הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים לזה. איך תכתבו את זה?
סיגל קוגוט
אנחנו ננסח ביחד ונביא משהו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הערה רק לדבריה של סיגל. אמרת שלא יעלה על הדעת, ועל-פי ניסיוני כאזרח מדינת ישראל, כמעט כל הדברים שאמרו עליהם שלא יעלה על הדעת, כבר התרחשו במדינת ישראל.
סיגל קוגוט
בסדר - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רק שנביא את זה בחשבון, הכול קורה פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולל הקמת המדינה עצמה.
סיגל קוגוט
זה נכון, אבל כשאנחנו כותבים חוק, אנחנו בכל זאת צריכים ללכת על המקרה השכיח ולהניח שאנשים הגונים משרתים במדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הלאה. עכשיו תסבירי את סעיף 7(ב).
סיגל קוגוט
אני ממשיכה לקרוא ואני אסביר מה עשיתי פה בביטול.

"(ג) (1) הוועדה המייעצת תדון בבקשה לפי סעיף קטן (א), לאחר שנתנה למבקש הזדמנות להשמיע את טענותיו ולהציג לפניה מידע לביסוס טענותיו, בעל פה או בכתב, ולאחר שנתנה לראש רשות הביטחון שלבקשתו ניתנה ההכרזה הזדמנות כאמור." זה יהיה אותו נוסח שהיה שם.

"(2) הוועדה המייעצת תמסור את המלצתה המנומקת בבקשה לפי סעיף קטן (א) לשר הביטחון, בצירוף המידע שהוצג לפניה לצורך גיבוש המלצתה כאמור, וזאת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום 60 ימים ממועד סיום הדיונים בבקשה, ואולם רשאית היא, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, להאריך את התקופה האמורה."

"(ד) החלטת שר הביטחון תינתן בתוך 30 ימים מיום שהובאה לפניו המלצת הוועדה המייעצת, ורשאי הוא, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, להאריך את התקופה האמורה בתקופות נוספות שלא יעלו על 30 ימים כל אחת." שוב אני שואלת, למה לא רק תקופה אחת של 30 יום? תיכף נראה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
60 יום.
סיגל קוגוט
תיכף נראה על התקופות, שלא יהיה לנצח.

"(ה) שוכנע שר הביטחון, בתוך שנתיים ממועד ההחלטה על הביטול" – פה העירו לי, ואני מקבלת את ההערה, שהשנתיים זה רלוונטי רק לעילה השנייה, אז אני אקרא איפה שזה צריך להיות.

"שוכנע שר הביטחון כי ההכרזה ניתנה על יסוד מידע שגוי או כוזב, או ששוכנע בתוך שנתיים ממועד ההחלטה על הביטול כי הארגון שב לעסוק בפעילות טרור, רשאי הוא לבטל את ההחלטה על הביטול, ויחולו הוראות סעיף 5 בשינויים המחויבים" – תיכף נסביר הכול – "למען הסר ספק, בעניין ארגון כאמור בפסקה (2) להגדרה ארגון טרור" – זה מעטפת – "בתקופת הביטול לא תצמח אחריות פלילית או מינהלית בשל עצם הקשר עם הארגון." נסביר את זה תיכף.

"(ו) עותק מהחלטת שר הביטחון ומנימוקיה יומצא למבקש ולראש רשות הביטחון" – פה זה צריך להיות "ראש השב"כ" – "ואולם לא יומצאו למבקש חלקים מהחלטת השר הכוללים מידע שלגביו קבעה הוועדה המייעצת, לפי הוראות סעיף 9(א), שהוא מידע חסוי."

השארתי לדיון את השאלה האם לאפשר לממשלה לבטל הכרזה על ארגון שלא שינה מדרכי הטרור, כי ברור שזה לא עילה מקצועית, אלא פוליטית מדינית, יחסי חוץ. נתחיל דבר-דבר.

הדבר הראשון זה העילות לביטול הכרזה, שחלק מהן נדונו עכשיו, כשדיברת גם על ההבדל שבין סעיף 4 לסעיף 6. כאן מדובר על מצב שהכרזה הפכה סופית, ניתנה זכות טיעון הוגנת, והארגון הוא ארגון טרור לכולי עלמא, ועכשיו הארגון הזה, או בגלל מידע חדש שהגיע – לכן כתבנו "מיוזמתו או לבקשה" – שר הביטחון יכול להחליט גם מיוזמתו שמתקיימות העילות האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
של מי הבקשה?
סיגל קוגוט
רגע. בגלל שהחלטתם קודם שזה יהיה ארגון או חבר, גם פה זה יהיה ארגון או חבר. אנחנו לא מוסיפים זכות עמידה בביטול שלא קיימת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכוונה כאן שאם נניח אותו ארגון הגיש בקשה - - -
סיגל קוגוט
או ארגון או חבר מגיש בקשה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
או מיוזמתו.
סיגל קוגוט
או שהשר מיוזמתו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או שלא היתה בקשה.
סיגל קוגוט
השר יכול לראות. עכשיו עבר זמן, הרי ברור שעבר זמן, אני חושבת שלא צריך לקבוע כמה זמן בחוק, אבל ברור שזה צריך להיות זמן משמעותי במבחן בשכל הישר, הוא יכול להתרשם כל מיני התרשמויות, כי השב"כ ממשיך לעקוב אחרי הארגון הזה.
גל כהן
ברור ש"מיוזמתו" לא תהיה של שר הביטחון אלא "מיוזמתו" של השב"כ.
סיגל קוגוט
אתם רוצים שנכתוב את זה?
גל כהן
לא, אבל צריך להגיד את זה.
סיגל קוגוט
למה אנחנו גם כותבים את זה פה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה רק ארגון או חבר ולא הנפגע - - -
סיגל קוגוט
בגלל שהוועדה החליטה שהיא מסכימה להרחיב את סעיף העמידה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנפגע זה בסעיף אחר. הוא לא דן על הארגון עצמו הנפגע, הוא דן רק לגבי עצמו. יש לו הגנה בסעיף אחר.
סיגל קוגוט
החלטנו שכאשר נדון בעבירות נראה איזה הגנות צריך לתת לצד ג'.
היו"ר ניסן סלומינסקי
"מיוזמתו" זה שר ביטחון או השב"כ?
נעמה פויכטונגר
לא, אנחנו נסביר. קודם כול "מיוזמתו" לא הופיעה בנוסח הממשלתי, אלא יוזמתו של שר הביטחון הופיעה כסמכות שיורית בסעיף 7(ז), שעליו אנחנו נדבר, כי עליו אין תמימות דעים עם הייעוץ המשפטי של הוועדה. למעשה סיגל ביקשה לתת ביטוי לחירותו של שר הביטחון להפעיל שיקול דעת.
סיגל קוגוט
העילות. כמו שרצית.
נעמה פויכטונגר
הכוונה היא שבמקרה שיש הצדקה לבטל את ההכרזה, למשל אם התברר שלא היה בסיס להכרזה, שר הביטחון לא יושב עם ידיים כבולות עד שמישהו יטרח ויגיש לו בקשה, אלא הוא יכול להניע את התהליך בעצמו. זאת הכוונה.
סיגל קוגוט
רציתי לבודד את העילה הפוליטית-מדינית.
נעמה פויכטונגר
נדמה לי שלא צריך להיכנס פה למנגנון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מי שרשאי לבטל הכרזה זה רק שר הביטחון.
נעמה פויכטונגר
כן.
סיגל קוגוט
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין ראש ממשלה עם ממשלה?
סיגל קוגוט
לא, זה לדיון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה לסעיף קטן (ז).
סיגל קוגוט
אם אתם מוכנים שתהיה עילה שיורית, כמובן להערכתי אם תסכימו לעשות את זה, זה שיקול דעת של הוועדה, אבל אז ברור שזה לא צריך להיות שר הביטחון לבד, ברור שאם אתה מבטל הכרזה על ארגון שממשיך לעסוק בפעילויות פליליות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה, אני משאיר - - -
סיגל קוגוט
לא, אבל אם תחליט לתת, כי הם רוצים בכל זאת שפיל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל יש פה סעיף קטן (ז).
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, כן. נגיע לסעיף קטן (ז), עוד לא קראנו את סעיף קטן (ז).
סיגל קוגוט
אם תחליט לתת, זה לא יכול להיות סמכות של שר הביטחון, זה ברור כשמש.
נעמה פויכטונגר
לגבי העילות שפורטו פה, בנוסח שלנו לא הופיע מה שסיגל כתבה בפסקה (1), לא היה בסיס להכרזה, לא כי אנחנו חושבים שזה לא נכון, אלא כי חשבנו שזו דוגמה לחלק מהסמכות השיורית של שר הביטחון בסעיף קטן (ז). אין לנו התנגדות שזה יהיה כתוב פה. נכון שהמחוקק יקבע שאם לא היה בסיס להכרזה, אפשר יהיה לבטל אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי. הלאה.
נעמה פויכטונגר
המחלוקת שלנו היא לגבי ארגון שחזר בתשובה, וכמו שניסינו להסביר קודם הסטנדרטים שלנו לגבי המבחן הזה הם יותר מחמירים. אתם יכולים להסתכל למטה בפסקאות (1), (2) ו-(3), כולם קריטריונים שסברנו שאפשר לדרוש מארגון כדי להכריז עליו מחדש. אלה קריטריונים מאוד קשיחים. אני אסביר את ההיגיון, מכיוון שאנחנו מדברים על ארגון שהוכרז כארגון טרור, עם הכתם הקשה הזה, על פניו, גם אם הוא חזר בתשובה, אין שום סיבה להחיות אותו מחדש. אתה מעוניין בפעילות לגיטימית, מצוין, תלך תקים ארגון חדש, תירשם ברשם העמותות, תעשה מה שעולה בדעתך.

צריכה להיות לך סיבה מאוד משכנעת שבגללה אתה רוצה לפעול דווקא תחת המותג ההוא שכבר הכרזנו עליו כארגון טרור. לכן דרשנו את כל הדרישות האלה. מתוכן בנוסח שמציעה סיגל נשארו שני דברים עקרוניים מאוד, והם שהארגון שינה באופן מהותי את דרכיו וקיימת הסתברות גבוהה כי לא ישוב לעסוק בפעילות טרור. אנחנו חושבים שאלה תנאים הכרחיים. נגיד שנוותר על ההודעות הפומביות שהן רק אינדיקציה לשינוי מהותי, אבל אנחנו כן חושבים שפרק הזמן של הצינון, שבמהלכו אנחנו רואים שהארגון לא עסק בשום עבירת טרור, הוא כן דרישה משמעותית. אנחנו כבר לא פוגעים פה באיזה זכות של הארגון על-ידי זה שאנחנו לא מבטלים את ההכרזה. הוא כבר מוכרז, הוא מבקש עכשיו חסד מיוחד, שנבטל את ההכרזה ונרשה לו להמשיך לפעול תחת אותו שם או תחת אותו מותג - - -
סיגל קוגוט
ממה החשש? שמישהו יבוא יומיים אחרי ההכרזה?
נעמה פויכטונגר
כן. חששנו שיבואו וישגעו - - -
סיגל קוגוט
ובאמת זה מאוד סביר?
נעמה פויכטונגר
אני לא יודעת מה סביר ומה לא.
סיגל קוגוט
ממה החשש, שבית המשפט יגיד שאחרי חצי שנה בודקים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי אמרתי עכשיו שיתחלפו היוצרות.
סיגל קוגוט
ברור.
נעמה פויכטונגר
זה דומה בדיוק לדיון שהיה קודם.
סיגל קוגוט
זה אותו דבר, אני נותנת שיקול דעת לאנשים אינטליגנטיים וסביר מאוד להניח, ואני לא רואה מישהו שיגיד אחרת, גם לא בית משפט, שאחרי חודש באים ומבקשים ביטול הכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, הדיון הוא בין לכתוב חמש שנים לבין להשאיר את זה פתוח? זה כרגע הדיון?
סיגל קוגוט
כן, כן. זה הדיון. האם צריך לכתוב פרק זמן.
רינת המאירי
הוועדה בכל מקרה תצטרך לדון ולהתכנס בשביל לדון בזה. הם יגישו חדשות לבקרים, זה החשש.
סיגל קוגוט
כן, בטח, והוועדה תשב נקיים על בקשה שהגישו לה שבוע אחרי ההכרזה?
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, רגע. רק רגע. שנייה. שנייה.
נעמה פויכטונגר
בשביל לדחות את זה היא גם צריכה להתכנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה. לוועדה יש גם סמכות להכרזות סופיות?
סיגל קוגוט
ברור.
נעמה פויכטונגר
זה הליך אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא כתוב פה רק - - -
סיגל קוגוט
זה כתוב, קראתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמה?
סיגל קוגוט
ברגע שמישהו מגיש בקשה לביטול, הוועדה מתכנסת. מאחר שלפי הדין היום אין שום מגבלה, אנשים יכולים לבקש בקשות ביטול. כמה בקשות ביטול - - -
גל כהן
היום אין דבר כזה.
סיגל קוגוט
יכולים לבקש בקשות ביטול. כמה בקשות ביטול קיבלת מאז קום המדינה?
רינת המאירי
לא הרבה, אבל - - -
סיגל קוגוט
כמה בקשות ביטול?
יצחק וכטל
בשנה האחרונה קיבלנו ויש - - -
סיגל קוגוט
כמה בקשות ביטול מאז קום המדינה? שהוועדה רק תתרשם מ"ההצפה" העצומה.
רינת המאירי
אני יכולה להגיד לך שכאשר הם מבקשים היתר מיוחד, אז הם לא מסתפקים בתשובה שלנו שהיא שלילית, אלא שוב הם פונים ושבים ופונים.
סיגל קוגוט
אבל כמה בקשות מאז קום המדינה?
רינת המאירי
אני חוששת ממצב, שעכשיו כשיש להם את האפשרות לנקוט בהליך הזה, הם יתחילו לטרטר את המערכת.
סיגל קוגוט
אבל גם היום יש להם בקשות לנקוט בהליך הזה. הם יכולים היום לבקש ביטול. הם יכולים. כמה אנשים ביטלו? הרי יש להם מוטיבציה לא להגיש בקשת ביטול גם מטעמים פנימיים שלהם.
א'
הבעיה לא מספר הפניות.
סיגל קוגוט
אלא?
א'
הבעיה היא, ואני חוזר על דברים שאמרתי קודם, זה המסר שמעבירים לארגון. המסר חייב להיות שחזרה בתשובה זה אירוע רציני. זה לא סתם כך הכרזה. זה לא הדרך. זה אירוע מז'ורי שארגון צריך להפנים שאם הוא ייקלע למצב שבו הוא מוגדר כארגון טרור, הוא יצטרך לשלם על הדבר הזה והוא יצטרך גם להוכיח לאורך זמן ורציפות שהוא אכן שינה את דרכיו. זה לא פשוט, ובטח זה לא יומיים, זה לא חודשיים. אגב, הניסיון שלי שגם אחרי שנתיים ארגון שפעל כביכול, לכאורה פעל בצורה תקינה, אחרי שנתיים ראינו את הנפילה. זו בעיה ולכן - - -
סיגל קוגוט
אנחנו לא חולקים על זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כדי להדגיש, אני גם אומר לסיגל, שלא מדובר לא ביומיים ולא בחודשיים, שיהיה כתוב שנים אחדות.
סיגל קוגוט
לא, לא. עדיף כבר לכתוב כמה, אז תכתוב "שנתיים" אם ביטול הביטול זה שנתיים.
א'
עם שנתיים אפשר לחיות.
סיגל קוגוט
נכתוב "שנתיים", וזהו.
גל כהן
שלוש שנים.
סיגל קוגוט
לא. כמו ביטול הביטול. זה לא יקרה. על יד אחת, מאז קום המדינה כמה בקשות ביטול היו?
יצחק וכטל
סיגל, היום חלק מהגופים המוכרזים הם גופים עתירי ממון, ובלי עין הרע. ברגע שהוצאנו כמה גופים כאלה בחוץ-לארץ, התחילו להגיע עורכי-דין מכובדים, כל שבוע מישהו אחר טוען: השני לא הנציג, אני הנציג. אנחנו מקבלים מכתבים, ואת צריכה לשבת עם כל אחד ולענות.
סיגל קוגוט
זה ממילא יהיה לך.
יצחק וכטל
לא. אם יגידו שזה שלוש שנים - - -
סיגל קוגוט
מי מייצג את הארגון זו שאלה שתמיד תישאל.
יצחק וכטל
אם יהיה לך שלוש שנים - - -
סיגל קוגוט
די, תעשה שנתיים כמו ביטול הביטול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי הם יכולים להטריד אותך על החלק הראשון, שמעיקרו לא היית צריך, לא על החזרה בתשובה. הרי החזרה בתשובה דורשת קודם הכרה בחטא, פה הם יבואו ויגידו שמראש הוא לא היה ארגון טרור.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שאלתי כמה ארגונים ביקשו בקשה לביטול לפני שאנחנו כוללים ארגוני מעטפת בחוק.
סיגל קוגוט
זה לא שהיום ארגוני מעטפת לא מוכרזים, בואו נדייק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם מוכרזים.
סיגל קוגוט
זה נכון שאנחנו רוצים לשים על השולחן שאני לא חייבת להגיד שזו זרוע אזרחית של החמאס. אני שמה את זה על השולחן, אין בעיה. אני אשים את זה על השולחן, כי יש לי הנמקות טובות שהוועדה השתכנעה בהן, אבל לא נכון להגיד שהיום לא מכריזים על ארגוני מעטפת. היום פשוט הכול בעמימות.
נעמה פויכטונגר
העילות בחוק הן מאוד עמומות.

אני מבקשת להעיר הערת נוסח. שימו לב שברישה, בנוסח הממשלתי שנמחק, היה כתוב שהארגון רשאי להגיש לשר הביטחון באמצעות הוועדה המייעצת. עכשיו הוועדה המייעצת פה לא מוזכרת בתהליך בסעיף קטן (א), ולכן צדק היושב-ראש, הוועדה פתאום מופיעה בעין בסעיף קטן (ג). לא ברור התהליך. נדמה לי שבסעיף קטן (א) צריך לכתוב "שר הביטחון לפי בקשה או מיוזמתו רשאי לבטל הכרזה לאחר שעיין בהמלצות הוועדה המייעצת, אם שוכנע כי מתקיים אחד מאלה".
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, יש כאן שני מסלולים. תעבירי את זה לשני מסלולים, שר הביטחון או ועדה.
סיגל קוגוט
אני בכוונה רציתי ש"מיוזמתו" לא תהיה על ועדה מייעצת.
נעמה פויכטונגר
אין בעיה, רק צריך שיהיה ברור מה תפקידה של הוועדה המייעצת שמופיעה פתאום בסעיף קטן (ג).
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאופציה.
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ב). עשינו כך שבהתחלה כתבנו רק את הסמכות של שר הביטחון - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
באמצעות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא חייב להיות באמצעות, אפשר גם לפנות אליו ישירות.
סיגל קוגוט
- - ובסעיף קטן (ב) כתבנו שהבקשה תוגש באמצעות הוועדה המייעצת.
נעמה פויכטונגר
אני רואה. הבנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא רוצה לבטל, אז - - -
נעמה פויכטונגר
צודקת, לא ראיתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רק רוצה להזכיר שאחרי הכול השר לא חייב, הוא רשאי. אנחנו מדברים כאן על אופציה שהוא רשאי. אם יש לו תחושה שהגוף הזה עובד עלינו וכו', אז הוא לא יבטל. זה רק רשאי. לכן שלא נפחד כל-כך שמשחקים אתנו ועובדים עלינו. אם השב"כ יגיד לשר: עדיין אין לנו ביטחון מלא בהם, אז השר יגיד: לא, תבואו בשנה הבאה.
נעמה פויכטונגר
נכון, אבל השר גם לא יכול לעבוד אצלם בבדיקות יומיומיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא צריך, השר לא עובד, השב"כ מדווח לו.
סיגל קוגוט
גם לשב"כ יש משאבים מוגבלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השב"כ בין כה וכה עוקב אחריהם כדי לדעת, גם אם תכתבו כל תאריך, למשל חמש שנים, אז חמש שנים הוא יעקוב כדי לראות שהם לא כאלה.
א'
הרעיון של השנים היה כדי לשלם איזה מחיר על העובדה שאתה מוכרז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי.
א'
זה לא דבר של מה בכך, מכיוון שאתה משלם מחיר על זה שמכריזים עליך. זה היה הרעיון פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. פה יש שנתיים, וגם אז הוא לא חייב. הוא יכול לחכות חמש שנים ועשר שנים. זה בידכם בסוף.
סיגל קוגוט
הסוגיה הרצינית האחרונה זה (ז), האם אתם רוצים לתת סמכות שיורית לממשלה, שלא יהיה כתוב בה עילות - - -
נעמה פויכטונגר
רגע, סליחה. הוספת פה "למען הסר ספק", וצריך אולי לדבר עליו.
סיגל קוגוט
נכון. מבחינתנו זה פשיטא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה? על מה את מדברת?
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ה). כשמדובר על ביטול לפעמים השר יכול לבטל, כפי שאמרת, אפילו ביוזמתו, אבל אז השב"כ עוקב אחרי הארגון, ואם הוא רואה שלא היתה כנות, מבטלים את הביטול. נתנו פה אופציה כזאת. בזמן שההכרזה לא בתוקף, כשמדובר בארגון מעטפת, כשההכרזה היא מהותית, אז אתה לא מעמיד לדין פלילי מישהו כשהביטול בתוקף בגלל שהוא היה קשור לארגון. זה ברור, אבל כתבנו את זה. זאת אומרת, אם יש לך ארגון מעטפת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. הבנתי. נעמה, שימו לב, יש אצלנו שני מושגים: הפרת נדר והתרת נדר. השאלה אם אני עוקר מלכתחילה - - -
סיגל קוגוט
זה לא void. זה לא void אף פעם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דקה. תשמעו אותי. האם אני עוקר מלכתחילה או מעכשיו ולהבא. אני אגיד לכם מה הנפקא מינה, אם נניח הסיבה הראשונה שדיברנו קודם, נניח לא היה בסיס להכרזה, מתברר שמלכתחילה ההכרזה לא היתה - - -
נעמה פויכטונגר
אין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, תשמעי אותי.
נעמה פויכטונגר
אין מחלוקת בעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מלכתחילה ההכרזה לא היתה, אז גם כל הרכוש שתפסו, הכול צריך לחזור לקדמותו. לעומת זאת, אם ההחלטה השנייה, כלומר שהוא בעל תשובה, אז מעכשיו. כל מה שהיה עד עכשיו זה היה טרור, אז מה שתפסנו תפסנו, ומה שעשינו עשינו, ומעכשיו ולהבא לא, אז צריך לדעת.
נעמה פויכטונגר
לאחר ההבהרה של סיגל, אני רוצה להגיד, אין מחלוקת, כי ככל שמדובר בארגון מעטפת, שההכרזה לגביו משנה את המצב המשפטי שלו, בזמן שהביטול לכאורה היה בתוקף אנחנו לא באים בטענות לאדם שהיה בקשר עם הארגון, במיוחד שהוא ידע שביטלו את ההכרזה.

שני דברים רצינו להעיר או לשאול בעניין הזה. דבר אחד, למה הכוונה בלא תצמח אחריות מינהלית? לא ברור לנו.
סיגל קוגוט
אתם לא מחלטים לו שום דבר בגלל זה. אתם לא פועלים נגדו - - -
נעמה פויכטונגר
בדיעבד.
סיגל קוגוט
בזמן הביטול, בגלל שהוא היה בקשר עם הארגון, לא תצמח אחריות.
נעמה פויכטונגר
זה ברור. דבר שני, אנחנו קצת חוששים ממצב – וזה אולי צריך ללבן עד הסוף – הרי אם ביטלתי בדיעבד את הביטול, זאת אומרת, שיש תרחיש שמופיע פה בעילות, שגיליתי למשל שראש הארגון הוא זה שמסר לי מידע כוזב, ובגללו ביטלתי את ההכרזה, ובגלל זה אחר-כך אני מבטלת את הביטול הזה. האם גם אותו אדם שאשם בפליליות של הארגון ובעובדה שכל הביטול היה פיקציה, גם לגביו ידי יהיו כבולות?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בשביל "עצם הקשר", כתוב. "עצם הקשר" זו תהיה עילה.
סיגל קוגוט
זו המשמעות של הכרזה קונסטיטוטיבית.
נעמה פויכטונגר
הוא במרמה השיג את המצב המשפטי הזה. אני לא מדברת על מי שהיה תם לב. הרי אם הביטול היה בגלל שהוא רימה אותי לגבי טיבו של הארגון, מה שגרם לי אחר-כך לבטל את ההכרזה הזאת, בעצם העבריין יוצא נהנה - - -
סיגל קוגוט
בתקופה הזאת הוא לא ארגון טרור. אין להחזיק את המקל משתי קצותיו. בתקופה הזאת הוא לא ארגון טרור. אין לו ראש ארגון טרור. אין לו חבר בארגון טרור. אין.
יצחק וכטל
יכול להיות שהוא ארגון טרור, ואנחנו לא יודעים.
סיגל קוגוט
זה יהיה נדיר שבנדיר אגב כל הביטול הזה, אז נשים את זה בצד. אבל זו המשמעות של החלטת הממשלה שההכרזה היא קונסטיטוטיבית.
נעמה פויכטונגר
- - - אפשר היה לוותר על הפרק.
סיגל קוגוט
לא, לא. זה נדיר. זה נדיר. הליך ביטול הוא הליך נדיר. בארגון צבאי הוא בכלל לא יהיה אף פעם, ובארגון מעטפת הוא יהיה פעם ביובל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תעשו נוסחים.
א'
קצת ניתרנו מעל סעיף 7(ב) לגבי מי יכול. האם סתם חבר יכול - - -
סיגל קוגוט
זה אותו דבר בדיוק כמו ההכרזה. אם הקשר שבין הארגון לחבר הוא קשר מספיק כדי שהוא יגיש השגה, הוא גם קשר מספיק כדי שהוא יגיש ביטול. אתם בעצמכם אמרתם בהליך ההשגה שאתם מבדילים בין חבר לבין כל צד ג' אחר שיש לו קשר לארגון.
א'
זו לא השאלה האם צד ג' הוא חבר, השאלה - - -
סיגל קוגוט
לא אם צד ג' הוא חבר, האם הקשר שבין החבר נותן לו מספיק אינפורמציה.
א'
שנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תני לו לשאול את השאלה שלו. מה השאלה?
א'
הנקודה היא שאם ארגון רוצה להגיש ביטול, אני רוצה שזה יהיה על דעת ראש הארגון. אני רוצה לדעת שהמסר הוא שלא חבר זוטר, אלא מישהו שממלא תפקיד בכיר, הוא זה שפונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר זוטר יכול להגיד - - -
א'
לא. חבר יכול להיות מישהו שבכלל אין לו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מקסימום יכול להעיד על עצמו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז הוועדה תגיד שזה לא רציני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החבר יכול להעיד על עצמו, אם הוא נניח מחליט שהוא מפסיק להיות חבר בארגון וכו' וכו'. זו בעיה פרטית שלו, אבל זה לא הארגון כארגון.
סיגל קוגוט
לא תמיד יש לך ראש, א', אתה בעצמך אמרת. לא תמיד יש ראש ארגון.
א'
- - - וכל אחד יגיש בקשה לביטול.
סיגל קוגוט
הם לא יגישו בקשה לביטול. איך הם יוכיחו שהוא שינה את דרכו ולא יחזור לטרור?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנייה, חבר'ה.
א'
- - - מישהו שממלא תפקיד והוא גם יכול לדבר בשם הארגון.
סיגל קוגוט
לא, זה בקשה של הארגון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. שנייה. אני אומר עוד פעם, חבר זוטר בארגון, הוא לא יכול לבוא ולהגיד שהארגון הזה חזר בתשובה וכו'.
א'
למה לא יכול?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כי הוא לא הבעל בית שם, אלא אם כן הוא שליח של בעל הבית אם יש בעל בית.
א'
שהשליח יבוא, אבל שיהיה על דעת מישהו שממלא תפקיד בכיר בארגון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי. ודאי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוועדה תדע אם הוא בעל סמכות או איננו בעל סמכות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החבר יכול להעיד על עצמו: אני הפסקתי להיות חבר בארגון. הוא יכול להגיד על עצמו, בלי קשר לארגון. הארגון יכול להמשיך להיות ארגון טרור, הוא בא ואומר: רבותי, אני חוזר בתשובה. אני הפרטי - - -
א'
יש הבדל גדול בין חבר שמגיע לבין מישהו שממלא תפקיד בכיר בארגון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי. החבר לא יכול לבטל את הארגון - - -
א'
אני לא רוצה לוותר על הדבר הזה, זה הבדל גדול מאוד מי פונה בשם הארגון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מסכימים, אני אומר הפוך.
א'
אבל כתוב "חבר", כתוב "מי חבר".
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה?
סיגל קוגוט
אני כתבתי "ארגון או חבר".
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה? איפה?
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ב).
א'
מישהו שממלא תפקיד כלשהו בארגון.
הסיגל קוגוט
זה הארגון, אתה לא צריך לכתוב את זה. הארגון זה אישיות היולית שמי שמייצג אותה זה מי שממלא בה תפקיד.
א'
אז ארגון, לא צריך את החבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר יכול להיות רק לגבי עצמו.
קריאה
זה נכון גם לשימוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לגבי עצמו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, הכרזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני אומר. זה אותו דבר כמו שהיה קודם, החבר לא יכול להגיש בקשה לביטול ההכרזה על הארגון אם אין לו מעמד. הוא יכול להגיד רק לגבי עצמו: רבותי, אני הפסקתי להיות.
א'
אבל הוא לא צד, הוא לא מוכרז כשלעצמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי שהוא לא רלוונטי פה.
א'
אז לא צריך להגיד "החבר". המילה הזאת מיותרת, לא צריך אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים. כמו קודם, אותה תפיסה.
סיגל קוגוט
לא, קודם דווקא הבדילו בין חבר לצד ג'.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה משהו אחר.
א'
צד ג' זה מחוץ - - -
סיגל קוגוט
אני יודעת, אבל חבר כן יכול להגיש השגה, פשוט בדרך כלל זה לא יקרה.
א'
זה קורה. זו בדיוק הבעיה. אני מדבר עם ארגון - - -
סיגל קוגוט
טוב, יאללה, נמחק את "החבר".
היו"ר ניסן סלומינסקי
א'.
א'
סגרנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה (ז)?
נעמה פויכטונגר
עוד לפני כן ראינו עוד משהו שדילגנו עליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה?
נעמה פויכטונגר
אפשר פשוט לקבל בפעם הבאה את ההצעה הממשלתית כמו שהיא, לא נריב על כלום...
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש אופציה נוספת, אפשר לקבל את ההצעה - - -
נעמה פויכטונגר
יש עוד שינוי שהכנסנו לסעיף קטן (ד) - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לך שתי דקות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גם לבקשתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה סיפור קצת יותר מורכב. לא הספקתי אפילו לחשוב על זה. אני כל הזמן נמצא בטרור.
סיגל קוגוט
מועד תחילת הביטול – אני רוצה להבין, הרי אם אני לא כותבת כלום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איפה אתם?
סיגל קוגוט
אני אסביר לך את הסוגיה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
באיזה סעיף, שנדע.
סיגל קוגוט
(ד). כתבתי באופן כזה שברור שההחלטות נכנסות לתוקף במועד שהשר נתן אותן, והממשלה כתבה "או במועד אחר שיקבע השר", ואז אני שואלת למה השר צריך לקבוע מועד אחר.
נעמה פויכטונגר
נסביר בשמחה רבה. א', אין לנו התנגדות בניגוד לאיך שזה כתוב מלכתחילה בסעיף, שייקבע שברירת המחדל היא שהביטול נכנס לתוקף רק במועד ההחלטה. ודאי שזו דרך המלך, אבל יכולים להיות מצבים להבנתנו שבהם נכון יהיה לקבוע מועד אחר. אגב, אני חושבת שזה יכול לפעול בעיקר לטובת הארגון, למשל אם שר הביטחון מצא שלא היה בסיס להכרזה, על פניו הוא יכול להחליט שהביטול בתוקף מהמועד של אותה הכרזה שגויה. זאת אומרת, רטרואקטיבית הוא משנה את מעמדו של הארגון אם הוא משתכנע שלא היתה הצדקה מלכתחילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אמרנו קודם, שהביטול יהיה מלכתחילה.
סיגל קוגוט
זה לא יקרה. לא רק שזה לא יקרה לעולם, אלא שגם אם הוא לא יעשה את זה, כל ההשלכות ממילא - - -
נעמה פויכטונגר
מכיוון שיש בזה היגיון, אנחנו חושבים שזה גם צריך להיות כתוב. יכולים להיות תרחישים שבגללם - - -
סיגל קוגוט
מאה אחוז, שלא היה בסיס להכרזה. אני אכתוב את זה.
נעמה פויכטונגר
לא, אנחנו חושבים שיכולים להיות מצבים - - -
סיגל קוגוט
תגידי לי מתי אחרת. אני מפחדת ממצב אחר.
נעמה פויכטונגר
אז בואי נכתוב "מצא כי הדבר נדרש" או "אם מצא שהדבר מוצדק".
סיגל קוגוט
לא. אני אגיד לך למה, כי אם הוא חושב שזה באמת ארגון טרור, האם יש סיטואציה שהוא ייתן לארגון הזה עוד לפעול?
נעמה פויכטונגר
לא, אבל אולי הוא יגיד למשל שהוא מבטל את ההכרזה החל מעוד חודש, שבמהלכו הוא רוצה שמשהו יקרה.
סיגל קוגוט
למה? אחרי כל ההליך הזה זה מה שאתם עושים? אחרי שכבר היתה ועדה מייעצת והוא השתכנע שזה ארגון טרור, אז הוא אומר: טוב, אני מבטל אותו מעוד חודשיים ונראה אם הוא בסדר? יש סיטואציה כזאת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש. סתם כך הוא מבטל בלי שום סיבה?
גל כהן
לא.
סיגל קוגוט
אין סיטואציה כזאת. אם יש, תגידו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא חושב. אני חושב שכאן הם לא מבינים.
גל כהן
- - - מתקבלות מאותו רגע לאותו רגע.
סיגל קוגוט
באותו רגע. בעצם אתם אף פעם לא מתכוונים למצב שהוא יקבע מועד מאוחר יותר. אתם רק מתכוונים שאולי הוא יקבע מועד מוקדם יותר רטרואקטיבי, אז אני שואלת למה אני צריכה לתת סמכות כזאת לקבוע מועד רטרואקטיבי? אני מתכוונת שהחלטה כזאת נכנסת לתוקף מיום שהיא התקבלה. אין לי אינטרס לעודד את השר לתת לארגון טרור להמשיך לפעול, וגם לו אין אינטרס לאפשר דבר כזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מתכוונת שאתם מודיעים על הביטול? את מדברת על הביטול לא על ההכרזה. על הביטול של ההכרזה, שלא נתבלבל. לביטול את מתכוונת או להכרזה?
סיגל קוגוט
אני מתכוונת בכל מקרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש הבדל. אם הוא מוכרז - - -
סיגל קוגוט
הוא לא יגיד שההכרזה נכנסת לתוקף ממועד אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נכנס מההכרזה הזמנית.
סיגל קוגוט
נכון. הוא לא קובע מועדים אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בטוח.
סיגל קוגוט
הוא גם לא יכול לקבוע מועד יותר מאוחר, אין דבר כזה. גם בהחלטה על ביטול - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על הביטול אנחנו מדברים כרגע.
גל כהן
כניסתה לתוקף של הכרזה ושל ביטול זה ביום החתימה.
סיגל קוגוט
ביום החתימה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלא אם כן התברר מלכתחילה שהיתה טעות. ואז זה מתחיל מההתחלה. אם התברר שהכול היה בטעות - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז כל ההכרזה ללא תוקף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמעת, אז זה מתבטל מלכתחילה. זה אמרנו קודם.

אני מדבר על ההצעה של בני. בני, אני לא בנוי לזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
למה? מה הבעיה?
סיגל קוגוט
אתה לא יכול לעשות את זה, כי זה נושא שלא היה על סדר-היום. אתה לא יכול בנושא שלא היה על סדר-היום וחברים לא ידעו והם לא באו להשתתף בדיון לקבל החלטה של ועדה. אתה יכול לכנס את הוועדה במיוחד לדבר הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה רואה למה אני צריך ייעוץ משפטי? אבל הדברים נאמרו. הדברים נאמרו. אתך אני מסכים בדברים, עם חברי האחרים יש לי מחלוקות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
התקבלה עכשיו בנשיאות ההצעה הדחופה שלנו ויתקיים דיון במליאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר.
סיגל קוגוט
בסדר גמור. בשבוע הבא נגמור את ההכרזות, נתחיל עבירות. ד' ו-ה'.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אנחנו ב-(ז).
סיגל קוגוט
ברור. זה בהכרזות. אנחנו מדלגים על פרק ג', נצמיד אותו לרכוש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים