ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/10/2015

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה עפ"י סעיף 21 לחוק מבקר המדינה בנושא: היערכות המערכת השלטונית להתמודדות עם הטרור ברחובות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 32

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ל' בתשרי התשע"ו (13 באוקטובר 2015), שעה 11:20
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה עפ"י סעיף 21 לחוק מבקר המדינה בנושא: היערכות המערכת השלטונית להתמודדות עם הטרור ברחובות
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר
חברי הכנסת
מאיר כהן
מוזמנים
יוסי ביינהורן - משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הביטחון, משרד מבקר המדינה

יובל חיו - מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

ציפי שלזינגר - משרד מבקר המדינה

איתן גולדפלם - רח"ט תקציבים, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק שמעון נחמני - יס"מ ירקון, המשרד לביטחון פנים

נועה עמיעד - עו"ד, עוזרת היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

רועי טייאר - רפרנט ביטחון פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

אריה מור - סמנכ"ל חירום, ביטחון, בטיחות בשעת חירום, משרד החינוך

ד"ר יוכי סימן טוב - מפקחת על מצבי לחץ ומשבר, שפ"י, משרד החינוך

איתי חיים - מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה עפ"י סעיף 21 לחוק מבקר המדינה בנושא: היערכות המערכת השלטונית להתמודדות עם הטרור ברחובות
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם. קשה להגיד שבוקר טוב עובר על מדינת ישראל. בתחילת הדיון אני רוצה לשלוח תנחומים למשפחות ההרוגים מהאירועים של הבוקר ולאחל החלמה מהירה לפצועים. נדמה שהמתקפה הזאת התחילה והיא לא נפסקת. עוד פצוע ועוד פצוע ואזרחים שמצטרפים למעגל פעולות האיבה, משפחות שמצטרפות למעגל השכול ואזרחים שמצטרפים למעגל הפחד. הפך להיות מאוד מפחיד להסתובב ברחוב, לעלות על אוטובוס, ואפילו לרכב על אופניים. ילד שרכב על אופניו. המצב הזה הוא באמת אחרי איזושהי הידרדרות שחלה והתחילה כבר לפני כמה חודשים. יכול להיות שאפשר היה לצפות את זה, אבל זה באמת לדרג המדיני להיערך לזה מבחינת התארגנות.

הדיון היום הוא דיון שקודם כל מחזק את משטרת ישראל ואת הכוחות שנמצאים בשטח. אני רוצה בשם אזרחי מדינת ישראל להודות לכם על העבודה המאומצת. אני יודעת שאלה לילות כימים, פשוטו כמשמעו. כמובן אני רוצה גם להודות לאזרחים עצמם שמגלים בכל יום ממש מופת. אנשים שללא חת מגנים אחד על השני והדבר מבורך.

אני חושבת שהמטרה של הדיון היום היא באמת לברר עד כמה למשטרה באמת יש את הכוחות להתמודד, גם תקציבית וגם תכנונית. שמענו שהיו גיוסים נוספים. מצד שני שמענו את ראש עיריית פתח תקווה שאומר שאין מספיק כוחות והיום בפתח תקווה חסרים לי אנשי המשטרה. חשוב להגן על המוקדים שהם לכאורה מועדים לפורענות אבל כולנו מבינים, במיוחד אחרי הבוקר הזה, שאין מקום שהוא מועד יותר או מועד פחות אלא כולם חשופים.

אני בהחלט ארצה לשמוע את ההתייחסות של הכוחות בשטח. מבחינה כספית, האם הוקצו לכם מספיק כספים, האם אתם מרגישים שאתם ערוכים בצורה מספקת, ובכלל, נתונים כדי להבין היכן אנחנו עומדים, אזרחי מדינת ישראל.
שמעון נחמני
בוקר טוב. אני מתנצל על האיחור. אני רמ"ח המבצעים של משטרת ישראל. אחת הסיבות לאיחור היא שהיה לי מאוד קשה לצאת מחדר המצב או מחדר המבצעים שלנו ולהגיע לכאן כי אירוע רדף אירוע. התחלנו את הבוקר, כפי שציינת, עם מספר אירועים קשים מאוד ועדיין יש איזשהו אירוע שמתפתח במרדף אחר מעורבים במספר אירועים. אני לחלוטין מסכים אתך שהמציאות בחוץ קשה. אבל לצד זה חשוב לציין כמה דברים שנעשים או אם תרצו, ברשותכם, אני אציג לכם בקצרה את המצב מתחילתו ועד עכשיו והיכן אנחנו כמשטרה עומדים אל מול המצב הזה.

בהמשך אני גם אענה על השאלה התקציבית או על עניין הפערים באמצעים.

אנחנו למעשה מה-13 בספטמבר נמצאים במתיחות רבה בכל מה שקשור סביב הר הבית, החמרה במצב הביטחוני שבאה לידי ביטוי בריבוי אירועי פח"ע והפס"ד בכל רחבי הארץ ואנחנו רואים את זה בהתגברות מה-13 לספטמבר בצורה שונה. אני יכול לומר שאנחנו בשנה האחרונה, מאירוע רצח הנער מוחמד אבוחדר בשובו אחים, אנחנו נמצאים באיזשהו מצב של דריכות גבוהה סביב מערכי הבט"ש. משטרת ישראל נמצאת במצב ובהיערכות כבר כשנה במגן 3, מערכי בט"ש מורחבים שזה אומר מצב כוננות מחייב עם התייחסות למערכי בט"ש בפח"ע.

מרבית האירועים שאנחנו מדברים עליהם מה-13 בספטמבר, במאפיינים שאנחנו רואים עם ההתגברות הקיימת, אנחנו רואים אותם כשהם חוצים מחוזות, בעיקר בירושלים, בערים מעורבות ובמרכזי ערים אותם אני אפרט בהמשך.

המאפיינים העיקריים של אירועי פח"ע שאנחנו מזהים אותם בשטח, ברובם כוללים את המחבל הבודד שיש לו העדפה לפיגוע דקירה והוא גם מעדיף לדקור את היהודי או את החיילת או את השוטר או איש הביטחון באשר לזיהוי שלו. אני גם אדבר קצת על המאפיינים של המפגע הבודד, כדי לתת לכם מבט מול מה אנחנו מתמודדים.

אירועי הפס"ד, ברובם מתקיימים במרכזי ערים מעורבות ובכפרים, בדגש על ירושלים, נצרת, חיפה, מחוז צפון, כביש 65 וגם בגזרת יפו-תל אביב. אנחנו רואים את זה גם בריכוז האירועים, ובקו התפר, בכניסות לערים הפלשתינאיות כשאנחנו מדברים בעיקר משועפט, מחסומים, עופר ובמעברים. בעיקר האירועים סביב ההפס"ד מתמודדים השוטרים בלחימה רציפה ועיקשת מול מפרי סדר באירועים חמורים, ואני לא מציין את ההפגנות החוקיות וגם את אלה שאינן חוקיות, אבל עדיין הן בגדר הלגיטימי והמסודר יחסית. אני מדבר על אירועי ההפס"ד הקשים של הפס"ד, לאומני חמור שיש בו אלמנטים של הפעלת אמצעים כנגד הכוחות וגם חסימות כבישים, שם אנחנו מתמודדים בדגש על זריקות אבנים, הפעלת זיקוקים על הכוחות, ירי לעבר כוחות, הפעלת בקבוקי תבערה, הבערת צמיגים וחסימת צירים.

על בסיס המודיעין שקיים אצלנו ועל בסיס הערכה קיימת, התקבלה בממשלה החלטה – ואני מציין אותה – להגדיר את המוראביטון והמוראביטאת כהתאגדות בלתי חוקית ומחוץ לחוק. אלה המאיצים המרכזיים. עלייה להר הבית, כל הנושא של תחילת חגי תשרי, התגברות הכניסה להר הבית, היו חלק מהמאיצים שהביאו לפרובוקציות שהחלו משני הצדדים. ההכרזות על יום זעם, יום הכיפורים שהפך מבחינתם ליום לשיבוש, הקריאה לעלות בחול המועד סוכות מהכפרים לתוך ירושלים באוטובוסים מאורגנים ולשבש את מהלך החג של היהודים וההתססה הקיימת דרך פלגים באיסלאם שיש להם עניין ואני מדבר במעגל הפנימי אצלנו, הפלג הצפוני, שהיה לו עניין להוציא את כל הקריאות להסתה וקריאה למחאות כדי להבעיר את השטח כפי שאנחנו מזהים.

אנחנו יכולים לומר שהר הבית היה מוקד והוא עדיין הפרובוקציה באמרה של הצד השני שהוא הסיבה והקטליזטור המרכזי שהביא למחאות אבל במציאות על פני השטח הדברים שונים לחלוטין מכפי שהם מוצגים על ידי הצדדים וגם את זה אני אפרט בהמשך.

מאורעות ספטמבר והצהרות אבו מאזן שהיו באותם מועדים, בסמיכות לאותם תאריכים עליהם אני מדבר, יצרו גם את הלבה שהביאה את המחאות ואת האירועים החוצה.

פעולות שמשטרת ישראל ביצעה. למעשה לאורך הזמן, גם כמכין, אנחנו נמצאים יחד עם צה"ל ויחד עם השב"כ גם בהיבט המודיעיני מזה כשנה, בהכנות שאנחנו קראנו לפקודה המשולבת הזאת ארץ אבות. נמצאים בהכנות לאירועי הפס"ד רב זירתיים, כולל ניתוח מודיעין לאורך התקופה. אנחנו סיימנו הכנות לקראת סוף יולי, כך שמבחינתנו משטרת ישראל הכינה את עצמה. המודיעין הצביע לנו על מספר תאריכים שיכולים להיות תאריכים בהם יהיו מחוללי הפס"ד ברמה הארצית ולכן משטרת ישראל – גם צה"ל וגם השב"כ – הייתה די מוכנה למערכה.

הפעולות המרכזיות שביצענו. למעשה הכנסנו יותר שוטרים לתוך אותן נקודות חיכוך שציינתי בדגש על אותן ערים ועל אותם כפרים ומקומות בהם יש הפס"ד. תוגבר המערך בעיר ירושלים. העיר ירושלים למעשה, כפי שציינתי, מה-26 באוקטובר 2014, המחוז מתוגבר ב-800 שוטרים. לאור המציאות, מה-13 בספטמבר המחוז מתוגבר באלפיים שוטרים, גם לאור החלטת השר לביטחון פנים, ראש הממשלה וממלא מקום המפכ"ל. המציאות הזאת לתגבר את המחוז אכן באה על חשבון שאר המחוזות. משטרת ישראל קטנה עם משימות גדולות והיא עושה את הכול עם רצון להצליח בכל וכך זה קורה.
היו"ר קארין אלהרר
עד כמה ניתן להמשיך בהתנהלות כזאת? חשוב לי לומר. אני לא חושבת שיש מישהו בחדר הזה שבא לתת עצות מקצועיות לדרג הביצועי ובירכתי אתכם בתחילת הדברים שלי. אני חושבת שבאמת אתם ראויים לכל השבחים. אני מנסה להבין זה האם הגורמים המדיניים – הממשלה – הבינו את הדברים מלכתחילה ונערכו. הרי באיזשהו שלב היה די ברור לאן זה מוביל. האם הייתה היערכות שהיא היערכות מספקת? זה הדבר הראשון שאני רוצה להבין.

הדבר השני. אני מניחה שלא ברור לאף אחד עד מתי אנחנו יכולים להמשיך בסיטואציה כזאת והשאלה היא איך המשטרה נערכת להתמודדות שיכולה להיות ארוכה יותר ממה שהיינו רוצים שיהיה. היינו רוצים שזה יסתיים היום אבל זה יכול להסתיים בעוד חודש. איך אתם נערכים לדבר הזה?
שמעון נחמני
לשאלתך בהיבט של היערכות מקדימה ומספקת. אני יכול לומר שנעשו הערכות המצב באופן שוטף, הוצגו תכניות לדרג המדיני וגם ברמת המשרד לביטחון פנים וגם ברמה של ממלא מקום המפכ"ל, הדרג הפנימי הבכיר במשטרה. ההחלטות שהתקבלו היו להסתכל על ההיערכויות במספר מדרגים. לאורך כל הזמן פעלנו במדרגים, הן בהפעלת האמצעים, הכוחות, ובדרך גם נעשו שינויי חקיקה וגם שינויי נהלי פתיחה באש בצורה רציפה ועקבית, ניתנו גם החלטות מזרזות ביצוע בכל מה שקשור לצווי הריסה של בתי מחבלים ונקיטת אמצעים. ציינתי גם את המוראביטון והמוראביטאת בהיבט של הוצאתם מהחוק. נקיטת אמצעים בכל מה שקשור לקביעת מדיניות לגבי הר הבית וכנגד זורקי האבנים עם ההחמרות שנעשו, שזה צעד מאוד חשוב שנעשה גם מצד הדרג המדיני שליווה את כל השלבים בהיבט של ההתפתחות בצורה יפה ויוצאת מן הכלל. לנו כגורם אכיפה, אנחנו יכולים לומר שאנחנו הולכים כמעט באותו צעד אל מול המשימות וזה די ברור לנו. אני אומר את זה בצורה חד חד-ערכית בהיבט שלנו. זה כולל גם את הוראות הפתיחה באש עם החידודים ועם השינויים שנעשו לאור שינויי המצב בזירות אתן אנחנו מתמודדים.

הערכות המצב וגם המודיעין ניבא לנו בדיוק את המצב ההדרגתי אליו נכנסנו וגם את המצב הקיצון כי איום הייחוס היה לנו לאורך כל הזמן כאיום שמחייב אותנו למוכנות מלאה. לכל זה ניתנה חליפה מלאה במוכנות המבצעית של משטרת ישראל בצורה יסודית ועקבית. נכון שבמהלך הדרך עלו צרכים להצטיידות ורכש, גם בכלל משטרת ישראל ובמחוז ירושלים בפרט, שם יש תכנית שאושרה על ידי האוצר והיא כרגע בעבודת מטה לחיזוק המערך הביטחוני בעיר ירושלים על כל המרכיבים.
היו"ר קארין אלהרר
זה כבר אושר על ידי האוצר?
שמעון נחמני
זה אושר. כרגע זה בעבודת המטה. יש אישור.
היו"ר קארין אלהרר
מה זה אומר?
שמעון נחמני
עבודת המטה היא עבודה שלמעשה מכינה. יש אישור התחלתי להניע תכנית מבצעית, הולכים ומנתחים את הצרכים המבצעיים בשטח, לדוגמה, הקמת מרחב מעטפת, הקמת מערך מצלמות לאורך צירים, תגבור המערכים, הוספת מערכי כוח אדם ואמצעים ליחידות הקיימות כדי לייצר מענה לתרחיש הקיצון גם כשהוא יקרה בעיר ירושלים. אפשר לומר שלתכנית הזאת, לחלק הזה, יש מענה טוב עתידי שהוא יקרה.

יחד עם זאת, גם לאור המצב אליו נקלענו, הנחה ראש הממשלה להקצות תקציבים למשטרת ישראל להשלמת הפערים הקיימים בהצטיידות. אותם פערים שאנחנו מדברים עליהם הם ציוד מיגון, סוגי רכישת אמצעים ונשקים, הפעלת הכוח, ואני אפרט אותו ואני גם אתייחס לסוגיה שהעלית לפני כן בהיבט של אותו ראש עיר בפתח תקווה, מה הוא חש ומה הוא יחוש מחר. יש שינויים לאור ההחלטה המדינית להפעיל מערכי מילואים כדי להביא יותר שוטרים לאותם מרכזי ערים ולייצר תחושת ביטחון בקרב האוכלוסייה, גם כאשר זה לא בירושלים וגם לא בערים המעורבות. לייצר מערך בפריסה ארצית רחבה יותר.

אני יכול לומר שהתכנית, גם לרכש וגם לאמצעים – וקיים שיתוף פעולה מלא מול האוצר עם שיתוף של המשרד לביטחון פנים בכל מה שנדרש בהוספת תקציב לצורך רכישה – יש תכנית שהוגשה. אני לא רוצה לזרוק כאן מספרים אבל אני יכול להגיד שזה נאמד כמעט במספר של עשרות מיליוני שקלים. תכנית סדורה לרכש מידי, להוספת אמצעים בדגש על אמצעי האלפא לצורך תגבור המערך הלוחם בשטח.

סוגיית פלוגות המילואים שהיא למעשה גם סוגיה ממומנת תקציבית. החליט הדרג המדיני – ראש הממשלה, שר הביטחון, ממלא מקום המפכ"ל, השר לביטחון פנים – שנכנסים למהלך הזה. הוא היה אצלנו בתכנית האב כמדרג. המדרג הזה הופעל. אפשר לומר שהמדרג הזה, נתנו לו סימון דרך בתכנית העבודה והוא מתבצע בימים אלה בצורה מלאה.
היו"ר קארין אלהרר
אתם מצליחים לגייס?
שמעון נחמני
כן. אני אומר את זה לשמחתי. יש התנדבות של אותם לוחמים מילואימניקים לעשייה, מתוך הבנה סולידרית במציאות המדינה. אנחנו ראינו אתמול בקריאות שלפני החיוג אליהם, הם חייגו כדי להתנדב ולהירשם כי הם רוצים להיות במערכה. זה נותן לנו למעשה נדבך חשוב מאוד בהשלמת ההיערכות בעיר ירושלים ומאפשר הוצאת כוחות בחזרה לאותם מרכזי ערים, לאותם מחוזות, מרחבים ותחנות הקצה כדי להשלים את מערך הבט"ש במלואו.

עוד לציין שבצו 8 גייסו למעשה 16 פלוגות שהן פלוגות לוחמים שיש להם רמת מקצועיות גבוהה מאוד. יש להם גם חליפת אמצעים מלאה להתמודד עם כל מתאר התרחישים אתו אנחנו מתמודדים היום בשטח. מרביתם הם שוטרי מג"ב שהשתחררו לאחרונה, כך שניתן לראות בהרכב הזה כהרכב מקצועי מוכשר וחזק שיכול לתת מענה נוסף.

עיקר הכוח הזה יוכנס ברובו לירושלים ולערים. בירושלים הוא נכנס כדי לשחרר כוחות חזרה לתוך התחנות. בחלקם כבר השתחררו. אני אמון על התכנית של הפעלת הכוח הזה ואני אומר בבטחה שכבר שני שליש מהכוח של אותן תחנות הוחזר לתחנות במטרה לחזק אותן ולייצר טבעת של מערך אבטחה חזק אל מול התרחישים הצפויים.

בסך הכול, עם השלמת כלל פלוגות המילואים שגויסו ביום חמישי, אנחנו נמצא את עצמנו למעשה עם גיוס של 1,400 שוטרי מילואים או לוחמי מילואים שמצטרפים למערכה ויסייעו כמכפיל כוח מאוד חשוב למשטרת ישראל.

פנינו לאן. אני יכול לומר שאנחנו מוכנים ככל שנידרש לעמוד באותה היערכות מתוך הבנה, גם של המפקדים, גם של הארגון וגם של השוטר הבודד בקצה, שאנחנו כאן עושים את מה שנדרש מאתנו כמגני חוק, כשומרי חוק, כשומרי המדינה ועושים את זה אפשר לומר בלהיטות יתרה. כולם להוטים למשימה, עם רצון רב וכשאנחנו כמערך שמתכנן, אורך הרוח שלנו, אורך הנשימה במערכים, אני יכול לומר בצורה ברורה שאנחנו הכנו את עצמנו ככל שנדרש.
היו"ר קארין אלהרר
מתי בעצם כוחות המילואים יהיו בשטח?
שמעון נחמני
המנות הראשונות כבר הגיעו. חמש פלוגות כבר הוצגו. עד ליום רביעי אנחנו מסיימים 13 פלוגות וביום שישי, לקראת כניסת השבת, לכל המאוחר ביום ראשון - כדי לאפשר להם לסיים את האימון וחזרה למשפחה לפני תעסוקה – אנחנו משלימים את הכול. זה למעשה נותן לנו מערך מלא שפרוס ברובו גם בעיר ירושלים וגם בערים על בסיס כוחות מיוחדים שפועלים בערים, כוחות יסמ"ג, כוחות של בתי הספר, כוחות מילואים, וכך למעשה אנחנו בונים את עצמנו ככל שנידרש.

אני רוצה לומר שגם בראייה התקציבית הגישה משטרת ישראל לאוצר את ההסתכלות בטווח הקרוב ובטווח הרחוק. אם נידרש לשנה, מה המשמעויות, ואם נידרש לחודש, מה המשמעויות.
היו"ר קארין אלהרר
יש לכם מספיק כוח אדם במידה והאירועים האלה ימשיכו?
שמעון נחמני
אני יכול לומר כן, כי אנחנו בנויים מתוך איזושהי הבנה שהכוח עובד חמישים אחוזים במשימות וחמישים אחוזים במנוחה ומסתכלים בראייה רחוקה. אני יכול לתת דוגמה את צוק איתן, אז עבדנו 56 ימים ברצף אל מול מציאות וידענו לשמור על אורך נשימה ארוך ולעמוד בכלל המשימות.
היו"ר קארין אלהרר
כלל המשימות, כמובן מעבר לאירועים הנוראיים האלה שהגיעו לפתחנו, יש גם את השוטף הכללי של משטרת ישראל. איך מתארגנים לכל ביחד?
שמעון נחמני
אנחנו בונים את המערכים במספר איגודי כוחות. יש לנו איגוד כוח – אם אני אתן לך דוגמה – בתחנה. יש כוח שמטפל בשוטף. המענה ל-100, האישה שמגיעה להגיש תלונה ותהיה חוקרת שתקבל אותה בלי זמן המתנה ארוך וקריאות לאירועים באשר הם עם מענה מידי. יתכן שיתווספו עוד דקה או שתיים אבל לא פחות מהזמן הסביר לתגובה לאירוע. מערך בט"ש פרוס בכל תחנה עם קצין שמלווה ועם כוח בט"ש מוגדר למקומות הומי קהל ומענה לאירועים, אירועים תחת כיפת השמים, בצורה מלאה. מבחינתנו אנחנו רואים שאם אנחנו יודעים לשמר בעיקר את האירועים בירושלים, בתוך הערים, לשמור על השגרה ולתת מערך בט"ש ולהסתכל על מוקדי החיכוך – שזה בצפון, בירושלים ובאיו"ש בשיתוף עם צה"ל – אנחנו לא רואים כרגע בעיה לעמוד אל מול המשימות. כוח מג"ב שמצטרף אלינו הוא כוח חשוב ביותר, הוא תוסף מאוד מכפיל כוח אל מול האתגרים וכמו שאני מבין את הדברים הוא גויס בצו 8 וככל שיידרש הוא יתייצב ויעמוד אל המשימות.

חשוב עוד לציין במרכיבי העבודה שהוחלט בהחלטה ארגונית על ידי ממלא מקום המפכ"ל להקים מפקדת צירים שהיא למעשה ממפה את כל הצירים במדינת ישראל, את הצירים הבעייתיים בהם יש כוונה או רצון או התרחשות ראשונה או שנייה לזריקת אבנים, למכשולים בדרך, לבקבוקי תבערה, קרי כביש 6 ועוד. בנינו מערכים חכמים במפקדות שהוגדרו מראש. אתמול אושרה הפקודה, האמצעים, והיום התחילה העבודה בצירים. זאת מפקדה שלמה.

מפקדת כוחות מיוחדים שמונה גם את היחידה האווירית, גם את יחידות הימ"מ, יחידות מיוחדות שפועלות בראייה ארצית ומגיבות מהר לאירועי משבר וקיצון בפריסה ארצית ורחבה עם זמן מידי.

מפקדת אח"מ שהיא למעשה אמורה לאסוף את הראיות בכל קצה של אירוע, לייצר ראיות או תשתית להפללה ולהמשיך את הליך הטיפול אל מול בית המשפט בנחישות, בהתאם למדיניות שהוגדרה לנו, בחוסר סבלנות לאלימות וכך הדברים נעשים כמקשה אחת משלימה.

ציינתי שמשטרת ישראל נמצאת בהיערכות של מגן 3 פעם ג', שבהגדרות שלנו זאת היערכות אחת לפני היערכות חירום מלאה של פעם ד', כך שאנחנו מצויים בהפעלת כוח בצורה נכונה ומושכלת מאוד אל מול האירועים. די ברור לנו שהשוטר במקום לעבוד תשע וחצי שעות, אנחנו גם רואים את זה, עובד במשמרת בין 11 ל-12 שעות וכשאתה שלח אותו, הוא אומר שהוא מתנדב ונשאר. הוא מרגיש את השליחות שלו בעשייה ואנחנו רואים את זה הרבה.

הוצאנו שוטרים מהמטות, מהמטה הארצי, ממרכזים בהם היו שוטרי מטה - שבעבר שירתו גם כשוטר ייעודי, שוטר מבצעי – והוצאנו אותם למשימות בשטח. גם זה מהווה מכפיל המחוזות. יש לנו כ-250 שוטרים כאלה שהוכנסו לתוך המחוזות כמכפיל מסייע במחוז. הדבר הזה כשלעצמו מייצר תוספת ליחידות בקצה.

הייתי מאוד רוצה לציין בפניכם מול מה אנחנו מתמודדים. אנחנו מתמודדים מתוך הבנה שאין לנו כרגע מודיעין שיודע לכסות את המפגע הבודד הזה. המפגע הבודד שקם בבוקר ומחליט את ההחלטה או שהוא מסיים את בית הספר אם הוא קטין או שהוא לא מגיע לבית הספר אלא יוצא ועושה את הפיגוע, הוא עושה זאת מבלי איזושהי הכוונה ישירה, מבלי היכולת לכסות אותו מודיעינית. חלק ניכר מהמפגעים היו בעבר בזירות, או בזירות פיגוע, והם מכירים את זירות הפיגוע. הם שמעו, הם שמעו הטפה, הם שמעו פחות או יותר על איך עושים אירוע או התעניינו איך מבצעים אירוע, קיבלו הדרכה כזאת דרך האינטרנט וכולי. חלק מהמפגעים למעשה את רוב הפיגועים עושים בסביבת המגורים שלהם. במרביתם. אנחנו רואים את זה בירושלים, אנחנו רואים את זה במרכז הארץ ואנחנו רואים את זה גם בצפון. כל הזירות אליהן הם הגיעו, הם לא הגיעו לזירות של האדם הבודד, בעיקר למקומות הומי קהל, לשווקים, לרחוב העמוס והסואן, לקניונים, לתחנות אוטובוס. שם למעשה ראינו אותם. הוא בודד, הוא פועל לבד, הוא מקבל החלטה לבד ולעתים הוא רוכש את הסכין ולעתים הוא לוקח אותה מהמגירה במטבח והוא מחליט לעשות את זה והוא עושה את זה. כך שהיכולת שלנו לצוד אותו עוד לפני יציאתו, היא קשה מאוד אבל כן אנחנו יודעים וגילינו מתוך הלקחים של האירועים האחרונים לייצר סמ"חים, שזה סימני זיהוי מחשידים, לגבי אותו חשוד שאותם אנחנו מנסים בזירה, בפריסה שלנו, לאתר.
היו"ר קארין אלהרר
בעניין הזה בדיוק הדיון הבא בוועדה, הנושא של הרשתות החברתיות באינטרנט. יש לכם איזושהי יחידת ניטור? הרי יש המון הסתה שהיא דרך הרשת. האם אתם ערוכים במובן הזה? זה אולי יכול לנסות ולעצור את המפגע הבודד שמשתתף.
שמעון נחמני
אני אומר רק בקצרה כי אם יש על זה דיון, גם ירחיבו על כך וזה מעניין מאוד. לוחמי הסייבר במשטרת ישראל בשילוב שב"כ ויחידות מיוחדות שאני מנוע מלפרט אותן, פועלים גם ברשתות בצורה רחבה. אני כראש מחלקת המבצעים שמקבל את האירוע שמגיע מאותה מודיעה ברשת או מאותה יחידה על איתור או על מצב של ציד של אירוע שכזה שמגיע באינטרנט, אני מתרגם את זה לפעולה מבצעית ואני מוציא את זה אל הפועל. אני יכול לומר שיש לנו הרבה אירועים כאלה, הרבה מאוד, ויש גם עלייה באירועים האלה. כל אירוע כזה, אנחנו נותנים לו טיפול מלא שזה אומר הוצאת צוות למעצרים, הכרת האישיות המדוברת, למידה וטיפול כולל מעצר. יחידת הסייבר כן יודעת לעשות את זה. בימים האחרונים נוספו כלים נוספים להתמודד מול זה ולתת לזה מענה טוב ומקדים כדי לצוד את זה.

אני יכול לומר שרבו המקרים, יש מעל עשרות מקרים בהם טיפלנו, שאני לא יודע להגיד מה מנענו אבל אני יודע להגיד בצורה בטוחה שהייתה מחשבה שם ואת המחשבה נטרלנו, ואת זה חשוב מאוד לציין.

על אותו מפגע אני יכול לומר שבמאפיינים הוא לבוש אחרת, הוא קליל, הוא צעיר בדרך כלל, הוא נטמע בסביבה, הוא מכניס את עצמו במראה דומה לאותה סביבה בה הוא פועל וכפי שציינת הפעילות שלהם ברשתות החברתיות קיימת.
היו"ר קארין אלהרר
אתם מורידים סרטונים כאלה?
שמעון נחמני
כן. אני מקבל אותם בחלקם אפילו ישירות אלי כדי לתרגם לאיזו עוצמת טיפול ללכת, שקטה, יזומה ומהירה. זה מתבצע. זה יורד. חלקם גם מועברים אלי לתת הנחיות מידיות לטיפול. אפשר לומר שבעניין הזה מדינת ישראל בכלל וגם משטרת ישראל בפרט, עלינו מדרגה לאורך השנים ואנחנו די יודעים לשפר את האיתור ואת הטיפול.

ברשותכם, לסבר את האוזן לחברי הוועדה. עד היום, ולצערי אני אומר עד היום – שזה לא כולל את הפיגועים האחרונים שהיו בדרך – עשרה מחבלים הרוגים, 13 מחבלים עצורים, 37 פצועי ירי שהיו המסיתים המרכזיים בתוך ההפגנות וטופלו. חלקם הגדול השליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות ולעבר רכבים נוסעים בצירים ויידו אבנים. מבחינת נפגעים, יש לנו שלושה אזרחים הרוגים וזה לא כולל את הנתונים האחרונים ויש לנו 25 אזרחים פצועים, 68 שוטרים פצועים ושוטר אחד שפצוע קשה מהאירוע בשער שכם ושוטר נוסף פצוע במקרה של המחבלת במחסום א זעים, כאשר בגופו הוא מנע פיגוע שיכול היה להיות פיגוע קשה מאוד.

זוהי תמונת המצב.אני יכול לומר שהיא מאתגרת אותנו, היא נותנת לנו אתגרים חדשים בזירה, אנחנו דרוכים, אנחנו פרוסים בשטח. אני יכול לומר שאני לא מזהה אצל השוטרים ולא אצל המפקדים ולו רגע אחד של עייפות מסוימת וזה כולל מרמת המפקדים שמלווים את השוטרים, הדרג הבכיר והמדיני וגם השר לביטחון פנים שמגבה את כל היחידות שפועלות בשטח.

בסך הכול אני יכול לומר שאנחנו גם ברמה המורלית וגם ברמה המבצעית מוכנים היטב לכל שנידרש, לכל פרק זמן ואין לנו היסוס לרגע אחד.

חשוב עוד לציין שצה"ל הגדול עומד לצדנו ויכול לסייע. בשלב זה אנחנו לא שם. אנחנו בנויים עם תכניות מגירה מאוד רחבות לגבי העתיד. אתמול ישבתי על תכנית שחוזה את החודשיים-שלושה ושנה ואנחנו בנויים בצורה טובה.
היו"ר קארין אלהרר
לגישתך הייתה היערכות מספקת מבעוד מועד? אני מדברת על גיוס מערך המילואים, על הקריאה לא לעלות יותר להר הבית. לא צריך היה לעשות את זה קודם?
שמעון נחמני
אני חושב שההיערכות הייתה טובה מבעוד מועד. אנחנו סיימנו אותה ב-30 ליולי. זאת אומרת, ידענו לומר מה הם איומי הייחוס. יכולתי להביא לוועדה מצגת שמדברת ב-30 ביולי על כל מה שאנחנו חשים בהקצנה. זה קיים. דיברנו במרחב ספטמבר על נאום אבו מאזן עוד ב-30 ביולי. ידענו לומר מה יכול להיות בהתרחשויות, גם אנחנו וגם צה"ל. התכנית המשולבת הכינה את המענה המשולב והטוב. אני אומר, הוא הדרגתי ולכן השלב של הגיוס בא בשלב השני והוא מתבצע כרגע בהתאם להחלטה שהתקבלה בדרג המדיני והיא לא באה באיחור אלא היא באה בדיוק בזמן. היא באה על פי התכנית בצורה סדורה. גם הליך הבקשה והגיוס נעשה בהליך סדור מראש, כך שזה לא משהו מהיר שמוציאים אלא זאת תכנית סדורה שידענו אותה, שאם אנחנו מפעילים את שלב ב' לפני ג', יש בו שלב של גיוס מילואים.
היו"ר קארין אלהרר
למי יש סמכות לעבור לשלב ג'? זאת החלטת ראש הממשלה?
שמעון נחמני
ממלא מקום המפכ"ל עושה הערכה, ממליץ לראש הממשלה ולשר לביטחון פנים בהתייעצות עם שר הביטחון. שר הביטחון מפעיל את הצווים והדברים מתבצעים וכך זה נעשה. כל ההליך הזה נעשה בצורה סדורה לחלוטין.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. יש כאן נציגים של משרד החינוך?
אריה מור
כן.
היו"ר קארין אלהרר
שם ותפקיד לפרוטוקול.
אריה מור
סמנכ"ל חירום ביטחון ובטיחות בשעת חירום.
היו"ר קארין אלהרר
שאלה אקטואלית מהבוקר. היה דרוש להביא 5,000 תלמידים לכותל בשעה הקשה הזאת?
אריה מור
קודם כל, לא הביאו 5,000 תלמידים. האירוע תוכנן ל-10,000 והוא לא היה קשור לתקופה. זה אירוע שנתי מתואם עם משטרת ישראל ומאושר על ידי משטרת ישראל. ביטלו כ-8,000. היו מתוכננים להגיע 1,500 ואחר כך יצאה הודעה לתקשורת לעצור את האירוע בגלל שהצירים חסומים. לפי קצין האג"ם של תחנת ציון, עלות האבטחה שניתנה לתנועה הזאת לכותל שהיא רגילה לגמרי – אגב, טיולים ממשיכים וממשיכים לטייל ברחבי הארץ – בהתאם להנחיות משטרת ישראל והצבא. במידה והנחיות משטרת ישראל והצבא יהיו שבאזורים ובמקומות מסוימים הם אוסרים עלינו, אנחנו אוסרים. יש לנו חדר מצב טיולים ואירועים שפועל 24/7, מתואם עם התחנות, מתואם עם החטיבה, מתואם עם הגורמים השונים ומתבטלים האירועים בהתאם להנחיות. מתבצעת הערכת מצב כל יום.
היו"ר קארין אלהרר
איך אתם ערוכים?
אריה מור
יש לנו קשר ישיר לכל הגורמים.
היו"ר קארין אלהרר
איך אתם ערוכים מבחינת הגנה על בתי ספר וגנים בעת הרגישה הזאת?
אריה מור
ראשית, זה מערך שעובד כל השנה. יש 17 אלף גני ילדים במדינת ישראל ויש 4,500 בתי ספר ופנימיות ו-2.2 מיליון תלמידים שיוצאים כל בוקר ללימודים. אבטחת מוסדות חינם, על פי החלטת ממשלה, באחריות משטרת ישראל. השומרים והמאבטחים פועלים על פי הנחיות משטרת ישראל והאחריות היא של המשטרה. יחד עם זאת, הם פועלים בהנחיה ובטיפול ישיר של קציני הביטחון ברשויות המקומיות שהם מונחים שלי. הוצאנו הנחיות לשטח. אנחנו מתואמים עם המשטרה גם בתהליך ההכנות לפתיחת שנת הלימודים, היערכות לפתיחת שנת הלימודים, חגי תשרי ובעיקר חזרה מהחופשה כולל טיפול בגני הילדים והסריקות תוגברו מאבטחים גם בירושלים למרות שיש קושי בגיוס מאבטחים בירושלים בכלל באופן כללי. הופצו הנחיות לכניסת זרים, לכניסת הורים לבתי הספר, להפעלת משמרות זה"ב. יושבת כאן נציגת שפ"י. אנחנו בקשר עם המנהלים וכרגע אנחנו סומכים על משטרת ישראל וגם על הציבור כי ההנחיות כרגע שמשרד החינוך קיבל הן שגרה ואנחנו קצת הגברנו מעל השגרה. אגב, כולל טיולים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני מקווה שפחות לכותל בעת הזאת.
שמעון נחמני
ברשותך, אני יכול לענות לעניין הכותל?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
שמעון נחמני
הכותל מבחינתנו הוא סמל. מבחינתנו אנחנו נשקיע ככל שנידרש כדי לייצר את הביטחון לכל בי הכותל בכל דרך ובכל משמעות, גם אם נצטרך לשים יותר מערכים וכך עשינו. היום מרחב דוד, מעבר ל-380 שוטרים שלו, קיבל 700 שוטרים שפועלים במעגל הזה שנקרא כותל מערבי, צירי הגעה לכותל המערבי, כל מה שאנחנו מכירים בעיר העתיקה עצמה, מעברים וכניסות. הוצבו שם מגנומטרים. ביקשנו כהחלטה, גם ממלא מקום המפכ"ל החליט את ההחלטה הזאת, שאנחנו ניתן לציבור לחיות את חייו באשר הוא, בטח לא במקומות שנקראים הכותל המערבי, אותם מוזיאונים, אותם אתרים שחשובים לנו לביקור. זה לא קל אבל אנחנו מקפידים ועושים את זה.
היו"ר קארין אלהרר
נראה לי שבעת הזאת אפשר היה לנסות להקל.
אריה מור
השאלה כמה זמן זה יימשך.
היו"ר קארין אלהרר
זאת שאלה טובה וחשובה.
אריה מור
האירוע היה מתוכנן להתקיים גם ברגעים אלה ובוטל בעקבות האירועים של הצירים החסומים כי עד שיגיעו מרמת הגולן ייתקעו בצירים. לכן היה עדיף להגיד לעצמנו עכשיו שנעצור את האירוע. יש טיול כרגע על החומה של 25 תלמידים, טיול מאושר על ידי תחנת דוד ועל ידי המשטרה ולא ביטלנו אותו. זאת כרגע המדיניות. אם יגדירו שזה אזור מסוכן ואסור להגיע לכותל, זאת אמירה מאוד בעייתית למערכת החינוך ולמדינת ישראל בכלל.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה לא נאמר מאז שחרורה של ירושלים ב-1967. אתה יודע את זה.
אריה מור
אני יודע.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה לא ייאמר.
אריה מור
אנחנו פועלים בסדר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה לשאול משהו. אפשר, גברתי היושבת ראש?
היו"ר קארין אלהרר
בוודאי.
מאיר כהן (יש עתיד)
החוות החקלאיות, יש במדינת ישראל ארבעים חוות חקלאיות שהילדים מכל בתי הספר מגיעים אליהן. כל בית ספר מקצה שעות. זה מין בית ספר או לא בית ספר אבל החוות החקלאיות קיבלו הודעה בשבוע שעבר – ברחבי הארץ יש ארבעים כאלה – שיותר לא יוצבו שומרים בכניסה לחוות האלה.
אריה מור
יש לי תשובה טובה.
מאיר כהן (יש עתיד)
רגע. הם קיבלו את ההודעה דווקא עכשיו. למה זה מוביל אותנו? במקומות שהרשות היא חזקה, הרשות מיד אמרה שאלה יצאו, אני נכנסת. במקום שהרשות היא חלשה, קיבלתי מכתב מראשי רשויות.
אריה מור
פתרנו את זה.
מאיר כהן (יש עתיד)
תבורך. רק תגיד לי איך עשיתם את זה.
אריה מור
אני אגיד לך איך עשיתי את זה. קודם כל, התקנים מחולקים על ידי משטרת ישראל והתקציב על ידי משטרת ישראל. חטיבת האבטחה החליטה באופן חד צדדי שזה לא מוסד. אנחנו מתנגדים להגדרה הזאת שזה לא מוסד, היות וזה מוסד קולט כחווה חקלאית כמו מרכז למחוננים.
מאיר כהן (יש עתיד)
לגמרי.
אריה מור
הבענו את התנגדותנו בכתב ובעל פה. אתמול אחרי שיחות עם דני קריבו סמנכ"ל תקציבים של המשרד לביטחון פנים יחד עם חטיבת האבטחה, הבוקר התקשר אלי דני קריבו והסכים לבקשת משרד החינוך להחזיר את השומרים לחוות, את כל התקנים, עד דיון שיתקיים בסוף החודש לגבי החוות וכולי וכולי.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני שמח.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו צריכים לעקוב בסוף החודש.
אריה מור
אחרי כל דבר צריך לעקוב במדינת ישראל. דרך אגב, גם אני עוקב.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני שמח כי אתמול דיברתי בערבית מרוקאית במשרד לביטחון פנים וזה עזר.
אריה מור
גם אני מרוקאי.
מאיר כהן (יש עתיד)
יופי. אני שמח. זה יופי של דבר.
היו"ר קארין אלהרר
מר איתי חיים, מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו.
איתי חיים
מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, ארגון נוסעי התחבורה ציבורית בישראל. מכאן אני רוצה קודם כל לאחל החלמה לפצועים בעקבות הפיגועים שהיו היום וגם אתמול. לצערי הרב תחבורה ציבורית משמשת יעד מרכזי למפגעים. מדובר בכלי להסעת המונים ואנחנו מדברים כאן על אוטובוסים, חלילה וחס לא ברכבות, אבל אנחנו רואים היום בקו 78 בירושלים, אתמול קו 185 לירושלים. בשבועיים-שלושה האחרונים היו הרבה מאוד זריקות אבנים, אם זה בנצרת עילית, ביפו, ליד כרמיאל ובמקומות נוספים. זה רצף אירועים מתגלגל והציבור מתחיל לאבד אמון בשל היעדר אבטחה.

אני רוצה להעלות כאן איזושהי נקודה. בשנת 2007 בוטלה יחידת האבטחה לתחבורה הציבורית, יחידת מגן, מאחר שהסתיימה אז האינתיפאדה השנייה והמצב היה טוב יותר. אבל היום אנחנו באמת בתחושה בגלל רצף האירועים המתגלגל שאין כאן מענה גם לנוסעים ואלה נוסעים שממתינים בתחנות ולא רק נוסעים באוטובוסים ובעיקר לנהגים שלא נושאים אתם כלי נשק והם משמשים גם קופאים. הם גם מסיעים את הרכב בעצמם והם צריכים לדאוג גם לאבטחה בתוך האוטובוסים. הנהגים שואלים באמת מה הם צריכים לעשות במצב חירום כשאין להם דרך להגן לא על עצמם ולא על הנוסעים.

יש סיטואציה נוספת שהיא מאוד בעייתית. היום אנחנו נמצאים במצוקה מאוד גדולה של מחסור בנהגי תחבורה ציבורית. חלק גדול מהנהגים הם מהמגזר הערבי, חלקם מקבלים גם איומים כלשהם לא להגיע לעבודה או כן להגיע לעבודה בגלל המצב. זה מצב שהוא מאוד מורכב וצריך לתת את הדעת גם לגבי המצב הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה יכול לציין דברים ספציפיים או שזאת התחושה?
איתי חיים
דיברתי עם הוועדים של נהגי התחבורה הציבורית. פניות אישיות שגם מגיעות אלינו. אלה לא דברים שאני יכול להעלות כרגע בדיון הזה.
היו"ר קארין אלהרר
משטרת ישראל, אני אשמח להתייחסות שלכם לגבי יחידת מגן.
שמעון נחמני
יחידות מגן הן יחידות שמומנו מתקציב אחר והופעלו ולכן אני לא בקי בנתון הזה ומהיכן התקציב ליחידה. האם צריך לפעול ולהפעיל אותה, גם זה נושא שצריך לחשוב עליו ביח"מ.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה התקבל בהחלטת ממשלה.
שמעון נחמני
נכון. לעניין הזה אני לא יכול לתת תשובה לאיתי.
היו"ר קארין אלהרר
דרך אגב, מה צריך לעשות עכשיו כדי שהיחידה תחזור לפעול?
שמעון נחמני
צריך לבחון את כל המרכיבים וצריכה להתקבל החלטה בהיבט של הפעלת היחידה הזאת עם כל המשמעויות שלה. מכאן הדבר הזה יצטרך לבוא לבחינה ואם הוא יבוא לבחינה, הוא גם יבוא לאיזושהי החלטה בעניין.
היו"ר קארין אלהרר
ויפה שעה אחת קודם.
שמעון נחמני
נכון. אני יכול לומר רק דבר אחד. לאור המצב שציין איתי בהיבט של התחבורה הציבורית בכלל, יצאו הנחיות לקציני הביטחון בכל החברות והם פועלים על פי אותם כללים של חטיבת האבטחה בהיבט של שימת הדגש. אני יכול לומר גם ממה שהיה בתל אביב עם נהג האוטובוס שגילה אומץ ותושייה רבה בטיפול במחבל ובכלל הנהגים די ערניים, די עושים מלאכתם קודש. גם באירוע האחרון וגם באירוע של אתמול בלילה, פעילות הנהג הייתה יוצאת מן הכלל והדברים כן יורדים לנהגים והם מבצעים.

לשאלת הבקשות לשאת נשק, כל מקרה מובא לגופו. יש נהגים מאוכלוסיות מסוימות ואיתי מכיר אותם ויש כאלה בשכר או שלא בשכר. יש גם נהגים שנושאים נשק וביניהם גם בן משפחתי. אני יודע שכל מקרה נדון לגופו. ניתנת העדפה מסוימת למי שעומד בקריטריונים. זה נבחן בציר של המשרד לביטחון פנים ונכון לבוא בעניין הזה מול המשרד לביטחון פנים. אני רשמתי לי את זה ואני אשים את זה על שולחן חטיבת האבטחה לשיח מולכם.
מאיר כהן (יש עתיד)
במשרד לביטחון פנים יש החמרה בחלוקת נשק והסיבות הן סיבות מצוינות. כשר רווחה ישבנו עם המשרד לביטחון פנים כי הם ביקשו שאנחנו ניקח אחריות. הייתה תקופה של פגיעה בבנות זוג. גם היום אני עדיין לא רואה מצב שצריך לשחרר את החבל.
שמעון נחמני
הקריטריונים הם ברורים והם טובים.
מאיר כהן (יש עתיד)
להערכתי לא צריך לשנות אותם.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. משרד מבקר המדינה, באמת יש זמן לכל דבר ועכשיו אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה שלא ברור בכלל מתי היא תסתיים אבל כן ראיתי לנכון לקיים את הדיון הזה ולהפנות את תשומת לבכם. אנחנו לא מבקרים אלא מבררים. כשיגיע הרגע, צריך לבחון את ההתנהלות ואת הדברים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני יכול לשאול עוד שאלה?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
מאיר כהן (יש עתיד)
שאלה למשרד החינוך. אם עניתם, אני מצטער אבל עברתי מוועדה לוועדה. האם יש בימים האלה שינוי בגודל הקבוצה המאובטחת?
אריה מור
בטיולים?
מאיר כהן (יש עתיד)
כן. מאבטח לשלושים אנשים או מאבטח ל-15? האם אתם לא מוצאים לנכון לשנות? אני אקדים ואומר שהייתי שלושים שנים מנהל בית ספר. היו מקרים שקיבלנו החלטות עצמאיות בשיח מול המשטרה המקומית. הייתי מרים טלפון למפקד התחנה ומתייעץ אתו. זאת הייתה החלטה שלי כמנהל בית ספר בגלל אירוע מסוים לצאת עם שני מאבטחים. האם משרד החינוך עושה את זה ברמה הארצית?
אריה מור
קודם כל, עשינו הערכת מצב יחד עם הגורמים שלנו ויחד עם המשטרה. ההנחיות של המשטרה, לא משנים את ההנחיות. יחד עם זאת, כמות הביטולים היא עצומה.
מאיר כהן (יש עתיד)
הביטולים.
אריה מור
היא עצומה. אני מנתח כל יום, בעיקר למזרח העיר.
מאיר כהן (יש עתיד)
גם טיולים רגילים?
אריה מור
גם טיולים רגילים התחילו להתבטל. חמד שזה האירוע של היום מ-10,000 ירד ל-1,500. בכל אותם מקומות שעדיין לא ביטלו, החמרנו באזורים שאין נשק בכלל וזה אומר שנתנו הנחיות שאפשר לקחת.
מאיר כהן (יש עתיד)
טיול שיוצא לתל אביב הוא טיול שהוא בלי נשק.
אריה מור
לא. טיול לתל אביב - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
עד עכשיו, בהגדרה.
אריה מור
ונשאר בלי נשק. כל יציאה למוזיאון ולכל סיור, אלה המון פעילויות שהן לא בשטח הפתוח. ירושלים, יש לה הנחיות אחרות אבל גם כאן המעקב הוא בחדר מצב. הבוקר הוספנו הנחיה לכל הטיולים שמתוכננים לצאת באזור 3, שזה האזור ללא נשק, שייקחו הורים ורצוי אם יש להם נשק אישי כי זה גם עניין של התארגנות ועלויות. אתה מכיר את זה מוועדת החינוך.
מאיר כהן (יש עתיד)
כן. שאלה שנייה, ברשותך, ותענה לי. עד לפני כ-15 שנים היו כיתות כוננות בתוך בתי הספר. זאת אומרת, בחרו ארבעה, חמישה, שישה מורים ונתנו להם נשק. אחת לשלושה חודשים הם היו יוצאים למטווח ושיבצו אותם בתוך בית הספר כאשר אז יצרת בתוך בית הספר ארבעה, חמישה, שישה נושאי נשק שהם היו מעין כיתת כוננות קטנה בתוך בית הספר. ביטלו את זה.
אריה מור
אני ביטלתי.
מאיר כהן (יש עתיד)
עשית טעות, אבל בסדר.
אריה מור
יכול להיות. 13 אלף כלי נשק. עת דיברו על צמצום כלי הנשק ברחובות, לא אמרו- - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אלה מורים.
אריה מור
עשינו בדיקה. תשעים אחוזים מהמורים לא הביאו את הנשק לבית הספר. המורה נחמה עם הנשק בתיק.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא מבטלים רעיון מצוין כי יש בעיות משמעת.
אריה מור
זה לא רעיון מצוין. לדעתי זה לא רעיון מצוין. בדקנו את זה. אני איש אבטחה במשך עשרים שנים – אל על, שגרירויות, משטרה – ואני מכיר את זה טוב. לתת מענה לאירוע, גם אני – והיום אני כבר לא מתאמן, אחרי שעשיתי את זה עשרים שנים – פחות טוב. אני נשחק. כמה כדורים שהמורים האלה ירו, לא הביאו את הנשק לבית הספר. זה היה וולנטרי. לא קיבלו על זה כסף. ארגוני המורים וגם הבקשה לצמצם את כל כלי הנשק, השארנו באופן וולנטרי למי שרוצים. כרגע מחולקים 600 כלי נשק כאלה באיו"ש, בקו העימות, בקו התפר, בבתי ספר וכולי וגם לטובתם להגנה עצמית. אבל כל השאר, 13 אלף, הטבענו בים. גם לא היה לזה ערך כלכלי. המשטרה הוציאה הנחיה כתובה שהברטות כבר לא טובות. אז אם הן לא טובות, נקנה עכשיו 15 אלף ונשקיע עשרות מיליוני שקלים?
מאיר כהן (יש עתיד)
אני חושב שאפשר לשנות את זה ואפשר לחשוב מחדש איך יוצרים כוח כזה בתוך בתי הספר. אני לא מזלזל לא במורה שיכולה כן להגן ולא במורה שיכול לעשות זאת.
אריה מור
אנחנו מאפשרים, על פי חוזר מנכ"ל, למורים שיש להם נשק להגנה עצמית להגיע אתו.
מאיר כהן (יש עתיד)
צריך לעודד אותם להביא את זה על ידי זה שיספקו להם כלי נשק. להערכתי אנחנו נצטרך לקבל החלטה כזאת.
אריה מור
אם המצב יחמיר, זה משהו אחר.
היו"ר קארין אלהרר
מר חיו.
מאיר כהן (יש עתיד)
תודה רבה. אני מתנצל. יש לי דיון נוסף.
יובל חיו
אנחנו נמצאים באורח שוטף בקשר עם משטרת ישראל. אני מבקש בימים האלה באמת לחזק את המשטרה במשימות המורכבות שלה. אני מקווה שיהיה עמה כוחה להמשיך הלאה כי כך זה נראה כרגע. כמובן שאנחנו כרגע בעת הזאת לא בשיח ביקורתי.

בכל זאת הייתי רוצה לשאול שאלות מתוך הסתכלות קצת קדימה. מחוז ירושלים מתמודד עם אתגר לא פשוט בגיוס כוח אדם למחוז מבחינת מוטיבציות לשרת במחוז כזה או במחוז אחר. אני מבין שדובר על תמריצים שתקבלו לעניין הזה. האם תוכל לפרט בהקשר הזה?

אם יש לך פרטים שתוכל לתת לגבי הרכבת הקלה. היכן זה עומד כרגע בירושלים מבחינת התנועה שלה, מבחינת ההיערכות שלכם קדימה בעניין הזה?
שמעון נחמני
עניין שוטרי ירושלים, התגמולים והתמריצים. גם השוטרים המתגברים את ירושלים, ובימים אלה אנחנו מסיימים מול האוצר תכנית.
היו"ר קארין אלהרר
מענק הבירה.
שמעון נחמני
מענק הבירה. נכון. לשוטר המקומי ולשוטר המתוגמל. השוטר המקומי, מעבר למענק הבירה, מקבל עוד סל רחב של תנאים, בחלקם גם תנאים כתמריצים להגיע ולשרת בירושלים, כמו השתתפות בשכר דירה, נופש משפחות ועוד. זאת על מנת להביא את השוטר ממרכז הארץ לשרת בירושלים. היום אין ביקוש לזה, וזה נכון. הפערים הם גדולים בכלל יחידות מחוז ירושלים ויש קושי רב בגיוס. אני מקווה שהתכנית הזאת תיתן השלמה. לדוגמה, מענק הבירה, כל שוטר במחוז ירושלים יקבל 10,000 שקלים שנתי כמענק הבירה. שוטר שמתגבר את ירושלים והוא בקטגוריה הראשונה שהוא מגיע מראש פינה, הוא מגיע מצפת, הוא מגיע מחיפה לתגבר את ירושלים, הוא יקבל במהלך השנה, אם הוא תגבר מעל 13 ימים, 4,000 שקלים ואם הוא תגבר מעל 25 ימים – לא ברצף, אלא במהלך השנה – הוא יקבל מענק שנתי של 8,000 שקלים. זאת אומרת, לייצר מצב שהשוטר שמגיע לכאן ועובד 12 שעות יומיות ועוזב את הבית וישן בירושלים ועושה פעילות סיזיפית וקשה – ואני מדגיש כאן שמדובר על אגן העיר העתיקה, שזה מרחב דוד, מרחב קדם ותחנת שפט – השוטרים שבנקודות החיכוך אתו מתמודד מחוז ירושלים, יזכו למענק הזה. זה בהיבט הזה.

לעניין הרכבת הקלה. המדיניות של ממלא מקום המפכ"ל וגם מפקד מחוז ירושלים היא שהרכבת הקלה תנוע בכל הצירים שהיא אמורה לתת בהם שירות לציבור. אנחנו קיבלנו נתונים שביום נוסעים ברכבת הקלה, היום, 120 אלף משתמשים. זה נתון אדיר. אני אומר שמבחינתנו ברור שישנם אירועים לאורך תוואי הרכבת אבל אותם אירועים מטופלים במידי. על תוואי הרכבת יש תשתית מבצעית חדשה שפיתחנו לאורך החודשים - זה גם עלה כאן בדיון לפני מספר חודשים – באמצעים טכנולוגיים, ביכולת למנוע זריקות אבנים, ביכולת למגן את האוטובוסים, התקנת מצלמות וביכולת לטפל באותן נקודות חיכוך ושם הוצבו שוטרים. נוצרה איזושהי תכנית מלאה לרכבת הקלה. יש מפקדה שלמה שפועלת על ציר הרכבת הקלה בדגש על אותם ישובים בהם יש את זריקות האבנים על הרכבת הקלה. כל זה במטרה, יחד עם החברות, לייצר סוג של בכל זאת ועל אף הכול הרכבת תיסע על הצירים שנקבעו לה.
יוסי ביינהורן
השאלה שלי מופנית לרמ"ח מבצעים. אני מנהל חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה. אנחנו ערכנו ביקורת וביקורת מעקב מ-2010 ו-2013 על מערך המג"ב. כפי שציינת קודם, אתם מסתמכים היום רבות על הנכונות שלהם להגיע ולפרוס אותם והם באמת מהווים כוח חשוב. השאלה שעלתה בביקורת, גם הבסיסית וגם המעקב, הייתה שלאור אי הקצאת ימי מילואים מספקת לכוחות האלה, יש בעיה עם הכשירות שלהם גם אליבא דהגדרות של משטרת ישראל ושל מג"ב עצמו. השאלה אם מאז קרה משהו, האם השתפר משהו או נמצא בשטח כוחות שהגיעו והם נכונים אבל השאלה מה מצב הכשירות שלהם.
שמעון נחמני
כל שוטר למעשה עושה את האימון. ההפעלה שלהם היא לשלוש שנים. אם ראית בבקרה או בביקור שעשית.
יוסי ביינהורן
זה לא ביקור. זאת ביקורת.
שמעון נחמני
בביקורת שעשית. זיהית שם שיש סקאלה של שלוש שנים הפעלה. בשלוש השנים הוא גם מופעל תעסוקתית וגם אימונית. קיבלנו תוספת של 1,100 ימי אימון למערך שהיה.
יוסי ביינהורן
מתי זה קרה?
שמעון נחמני
זה קרה לפני כשנה מול האוצר. אם אני לא טועה זה מיד אחרי אירועי צוק איתן.
יוסי ביינהורן
הביקורת היא מסוף שנת 2013, תחילת שנת 2014.
שמעון נחמני
מיד אחרי צוק איתן הנושא הזה עלה ואז תוגברו ימי המילואים. יחד עם זאת הוחלט שכל כוח שמופעל, יוצב לשלושה ימי תעסוקה כמו עכשיו הכוח שאנחנו קולטים שמוצב לשלושה ימי תעסוקה.
יוסי ביינהורן
תעסוקה או אימון?
שמעון נחמני
אימון לפני תעסוקה. לאחר מכן הוא נכנס למשימות שלו. הכנתי אתמול את התכנית לממלא מקום המפכ"ל כי הדיון הוא עכשיו. כולם ביצעו. אין מסגרת שמגויסת ללא ביצוע.
יוסי ביינהורן
אתם שקטים עם מצב הכשירות שלהם?
שמעון נחמני
כן. יחד עם זאת, גם באמצעים, בימ"חים, אנחנו כיום נמצאים עם אמצעים לשמונה פלוגות.
יוסי ביינהורן
לגבי הציוד דווקא ציינו בביקורת שיש שיפור.
שמעון נחמני
נכון. עוד דבר נוסף שאני רוצה לומר סביב מערך המילואים. יש הצעה שעומדת על שולחנו של השר לביטחון פנים עם האוצר, להגדיל את המערך בעוד עשר פלוגות. המשמעות היא עוד שבעים מיליון שקלים. הצעה סדורה לתקציב חד פעמי ולתקציב שוטף. אני חבר באותו צוות ואני חושב שנעשתה שם עבודה כדי לייצר מערך יותר גדול. מג"ב יכול לעמוד בהתבסס על כך שכמות השחרורים של לוחמים ממג"ב בשנה האחרונה הייתה בערך כ-1,100 ומשם ניתן לקחת עוד אלף לאותו מערך. הדבר הזה הוא אפשרי וזה רק עניין תקציבי שאמור לבוא לפתרון מול האוצר.
יובל חיו
תכנית מידית?
שמעון נחמני
כן.
יובל חיו
אתם בהנחות שלכם להתפתחויות לחודשים הקרובים כבר לוקחים אופציה שגם תעשו שימוש בכוחות האלה?
שמעון נחמני
לא. לא כללנו אותם. כרגע הנושא הזה לא מושלם בכל מה שנדרש ממנו – הרכש, ההכשרה והתקצוב שלו – אבל אנחנו סימנו אותו. התכנית למעשה רחבה והיא ברת ביצוע. היא ברת ביצוע גם במודל הצבאי וגם במודל המשטרתי. זאת אומרת, לצבא יש את היכולות לגייס ולהעביר אבל היא ברת ביצוע לכן כרגע מתוך החיזוי שלנו והתכנית העתידית, אנחנו לא רואים את הצורך למידי.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אני רוצה להודות לכם על שהגעתם בעת הזאת, ביום המאוד קשה הזה, ושוב להודות לכם על העבודה הקשה והמאומצת שגם מוכיחה את עצמה.

אני נועלת את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20.

קוד המקור של הנתונים