פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 109

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ח' בחשון התשע"ו (21 באוקטובר 2015), שעה 9:30
סדר היום
הטבות במס לישובים – בעקבות בג"צ 8300/02 גדבאן נסר ואח' נ' ממשלת ישראל
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

נאוה בוקר

איתן ברושי

באסל גטאס

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

אורן אסף חזן

יואל חסון

אחמד טיבי

מנואל טרכטנברג

אורלי לוי אבקסיס

אראל מרגלית

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה

רועי פולקמן

טלי פלוסקוב

נורית קורן

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

אייל בן ראובן

מכלוף מיקי זוהר

חיים ילין

ז'קי לוי

עודד פורר

יפעת שאשא ביטון

סתיו שפיר
מוזמנים
איליה כץ - רפרנט תקציב, משרד האוצר

איתי טמקין - משרד האוצר

ספי זינגר - משרד המשפטים

שחר פרלמוטר - לשכה משפטית, משרד הפנים

קדון לואיזה בורק - מנהלת אגף בכיר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

שמעון סויסה - ראש מועצת חצור הגלילית, מרכז השלטון המקומי

עדי הרטל - יועמ"ש כפר ורדים, מרכז השלטון המקומי

ניסן בן חמו - ראש עירית ערד

דב ליטבינוף - ראש המועצה, מועצה אזורית תמר

ורד שאלתיאל - עו"ד, מועצה אזורית תמר

סיוון יחיאלי - ראש מועצת כפר ורדים

פיני קבלו - מרכז השלטון המקומי

שלמה בוחבוט - מרכז השלטון המקומי

ירון ישראלי - ראש המועצה מטה אשר

אלי מלכה - ראש המועצה האזורית גולן

יהורם קרין - ראש המועצה עמק המעיינות

גבי נעמן - ראש מועצת שלומי

ג'בר חמוד

עמית סופר

דוד אלחיאני

שי חג'אג'
ייעוץ משפטי
שגית אפיק, שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

הטבות במס לישובים – בעקבות בג"צ 8300/02 גדבאן נסר ואח' נ' ממשלת ישראל
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום - הטבות במס לישובים – בעקבות בג"צ 8300/02 גדבאן נסר ואח' נ' ממשלת ישראל.

אני מבקש לומר מה סדר היום בעניין הזה. זה היום האחרון שדנים בחוק הזה, אני לא דן בו יותר. אם זה לא יעבור אני אחזיר לממשלה, אין לי פה אינטרס. אני מסתכל על זה בראייה ממלכתית. המצב הוא כזה – יש בג"ץ שאומר שהיות וכבר שנים רבות הממשלה לא קבעה קריטריונים להטבות מס ליישובים יש טענות על אפליות ומדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה את הדבר הזה ועל כן קבע בית המשפט העליון שב-30 בנובמבר, חמשת היישובים שהוספו לרשימה יוצאו ממנה. לא יהיה יותר דיון על זה. ב-30 לנובמבר בית שאן, חצור הגלילית, ערבה תיכונה – לא משנה מי, יוצאים חמישה יושבים ונכנסים אחרים. חלק כבר נכנסו. בית המשפט קובע. בית המשפט להערכת המשפטנים ואני גם מעריך כך – אם נבחרי הציבור לא יעשו כלום, יבטל את החוק הזה. יהיו כאלה ברשות המסים שישמחו. יחסכו 800 מיליון שקל, ואתם שמעתם גם כאן בדיון שיש אמירות כאלה שהטבות המס לא תורמות ליישובים. חברי הוועדה ואני חולקים על זה מכל וכל. אני גרתי באופקים הרבה מאד שנים, אני מכיר את הנושא של הפריפריה, זה ברור לחלוטין שהטבות מס ליישובים זה הכלי הכי יעיל. כמובן שצריך תשתיות, רווחה, בריאות – אבל זה הכלי הכי יעיל להביא אנשים ברמה כלכלית, כי חלק גדול מהתושבים לא נהנים מהטבות המס מכיוון שהם לא מגיעים לרף המס. אבל אם רוצים להביא אנשים ברמה ליישובים האלה, הכלי הזה של הטבות המס הוא כלי מאד יעיל.

אין את החוק הזה בחוק ההסדרים. הוא בכלל לא נמצא כאן על השולחן. דיברתי עם החברים, לקחתי את זה בהתנדבות, לנסות להעביר את זה. אני, אגב, לא הולך להעביר את זה בחוק ההסדרים. אני אעביר את זה בהליך אחר, נראה את זה בסוף לא רוצה כרגע כי הזמן פועל לרעתנו. מה שביקשתי מהיועצת המשפטית של הוועדה זה לשמוע את החברים, מה העקרונות שעליהם אנחנו מדברים, ולפי העקרונות האלה לייצר מפה, שהמפה הזאת, על פי קריטריון של יעד לאומי, תשמר את המצב הקיים. זה מה שרצינו – לשמר את המצב הקיים. ברור שאם נצטרך להוריד מפה ושם כי אם אנחנו מוסיפים יישובים, אם אנחנו רוצים שאם הדבר הזה יישמר ויעבור גם את המבחן הקריטריוני, כלומר – גם את בית המשפט, ישבנו גם בישיבת התייעצות בין חברי הוועדה. שמענו את העקרונות. ביקשתי מהיועצת המשפטית שהיא תכין מתווה ואבקש שהיא תציג אותו.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה לאור הדיון האחרון.
היו"ר משה גפני
כן. לא עשינו שום דבר אחר.
שגית אפיק
בעצם, במתווה שאנחנו מביאים בפניכם יש שלושה מסלולים. המסלול הראשון הוא 7% הטבה במס, זיכוי ממס, עד תקרה של 120 אלף שקל לשנה. המסלול השני – זיכוי ממס של 9% עד תקרה של 150 אלף, והמסלול השלישי הוא 12% עד תקרה של 192 אלף, כאשר ליישוב עירוני בנגב יש תוספת זיכוי במס של 5%, ו-24 אלף לתקרה. ליישוב עירוני צמוד גבול בצפון –כאשר גבול הוא 2 ק"מ, תוספת של 6% ו-36 אלף שקל לשנה, לתקרה. המתווה הזה בעצם מבוסס על שלושה - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אבל מה הם שלושת המסלולים?
שגית אפיק
אני אסביר.

שלושת המסלולים, למעשה - - - אלה המסלולים שכל אחד מ-402 היישובים שאמר היושב ראש שייכנסו למתווה. שלושת המסלולים האלה הם בעצם - - - כל יישוב מבין 403 היישובים שנכללים במתווה ייכנסו לאחד משלושת המסלולים האלה. בהתאם, הקביעה לאיזה מסלול הם יגיעו, תלויה בעצם בשלושה קריטריונים, שלכל אחד מהקריטריונים האלה יינתן ניקוד. הקריטריון הראשון – קריטריון של גבול, ויינתן לו הניקוד הנמוך ביותר, 25%. זה הקריטריון של ריחוק מגבול. אני אתייחס אחר כך לעניין הגבול, כי לעניין הגבול יש עוד שני עניינים שמשפרים את מצב הסמוכים לגבול ולכן הוא מקבל את האחוז הנמוך ביותר. הגבוה ביותר זה פריפריאליות, שזה מקבל 40%, ו-35% - מדד חברתי כלכלי, כאשר הועדה הנחתה אותנו שזה ייעשה פר יישוב, ככל שזה מיטיב עם היישובים, ולא פר מועצה אזורית, על מנת לאפשר ליישובים - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל את אמרת – "ככל שזה מיטיב". זאת אומרת שאם המצב של המועצה האזורית הספציפית, מצבה פחות טוב מהיישוב עצמו – אז מה גובר.
היו"ר משה גפני
מה שהיא אומר – שאם יש מועצה אזורית שמצבה הסוציו אקונומי נמוך, אז גם אם יש בתוכה יישובים יותר חזקים הם נכללים בסוציואקונומי של המועצה האזורית. אבל מועצה אזורית שמצבה הסוציואקונומי גבוה, אם יש בתוכה יישובים שהם בסוציואקונומי נמוך הם כן ייכללו. יש בזה גם היגיון, דרך אגב.
שגית אפיק
לגבול יש שתי משמעויות נוספות. ההגדרה של "יישוב מוטב" הוא – יישוב שסמוך לגבול או יישוב שנמצא בקווי הרוחב שהגדרנו. זאת אומרת שייתכן יישוב שלא נמצא בקווי הרוחב והאורך שאנחנו מגדירים, אבל כיוון שהוא יישוב שסמוך לגבול הוא עדיין יהיה זכאי. זו חשיבות מאד גבוהה לגבול, רבים שאלו בימים האחרונים איך ייתכן שיש יישוב שהוא לא בקווי האורך והרוחב והוא כן נמצא במתווה – התשובה היא שהוא סמוך לגבול, למעשה.

המדד החברתי הכלכלי צריך להיות 8 ומטה. מדד חברתי כלכלי 9 ומעלה פוסל יישוב מלהיכנס למתווה. המינימום זה 25 נקודות שיהיה ליישוב ואז הוא נכנס למסלול הנמוך ביותר שזה המסלול של 7% עם תקרה של 120 אלף.

יישובי שדרות ועוטף עזה ימשיכו לקבל מכוח חוק סיוע לשדרות ולעוטף עזה. הם נמצאים כאן אב הם לא רלבנטיים לצורך העניין בחישוב. גם אם אחרי זה תראו שלחלקם יש ירידות שנראות לכאורה משמעותיות יותר, למעשה, לשנתיים הקרובות זה לא רלבנטי. אילת נשארת מכוח החוק של אילת, נשארת מכוח החוק של אילת, שהוא חוק נפרד.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
עכו?
שגית אפיק
נשארת. כל היישובים שהיו נשארים, למעט יישוב אחד, שיוצא, והוא כפר ורדים. כפר ורדים לא עונה על קריטריון של גבול, כי הגבול הוגדר כ-9 ק"מ, והוא נפסל בשל מדד חברתי כלכלי גבוה, שהוא מעל 8. לכן הוא בעצם היישוב היחיש יוצא. לפי הנחית הוועדה, לגבי כפר ורדים, ולמעשה לגבי כל יישוב שייצא בהמשך הדרך, כתוצאה מעלייה במדד החברתי כלכלי או מכל סיבה אחרת - אותו יישוב – ולכפר ורדים יש הוראה ספציפית – ימשיך לקבל - - -
היו"ר משה גפני
ברשותך, היה פה בדיונים לגבי כפר ורדים. יש צורך חיוני בהטבות מס ביישוב הזה, על אף שזה נראה יישוב עשיר, והכל. אבל טענו, ובצדק - - -
שלמה בוחבוט
הוא לא יישוב עשיר, זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. מצבו הסוציואקונומי גבוה. צריך שהוא יישאר, גם אני השתכנעתי בעניין הזה. היתה הצעה להזיז את קו הגבול – מ-9 ק"מ ל-10 ק"מ. התנגדתי לזה מכל וכל. אני לא מדבר שמבחינה משפטית זה לא יתפוס, מה אנחנו פה מחליטים איפה קווי הגבול? ביקשתי מהיועצת המשפטית שייכנס סעיף שאלה שנפגעים כתוצאה מהחוק החדש, והם יוצאים מן הרשימה, אם הם נכללים בתוך קריטריון, אז יש קריטריון. אבל אם הם יוצאים מהרשימה, הם לא ייפגעו במשך שנתיים. יימשך המתווה, אפילו שבעצם אם הם היו נכנסים לקריטריון היו מקבלים אחוזים פחות - הם ימשיכו לקבל אחוזים גבוהים.
נאוה בוקר (הליכוד)
אבל למה רק שנתיים?
היו"ר משה גפני
כי גם זה ויכוח משפטי. במהלך השנתיים האלה – אני אדבר עם שר הכלכלה, או להכניס אותם למתווה. יצטרכו להשאיר אותם במתווה, יכול להיות שבעידוד השקעות הון, יכול להיות שבסופו של דבר נצטרך - - - מדובר על שנתיים. ניסו לעשות את זה לשנתיים והודיעו שמבחינה משפטית זה בלתי אפשרי, אפשר רק שנה. השנתיים האלה הם זמן ארוך, ואנחנו מודיעים פה, לפרוטוקול, שיש לנו עניין, לכל חברי הוועדה, ולי בתוכם – שכפר ורדים בסופו של דבר לא ייפגע. ולכן אנחנו הולכים עד המקסימום מבחינה משפטית ואנחנו במהלך השנתיים האלה נעשה את הכל שכפר ורדים לא ייפגע בתוך הנימוקים שעליהם דובר קודם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אין פה אבל את העניין שיוצא שזה היישוב היחיד בעצם, זאת אומרת – אנחנו יוצרים מתווה, מטיבים עם עוד 222 יישובים - - -
היו"ר משה גפני
מטיבים או מורידים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אנחנו מצרפים, אוקיי – מצרפים, 200 וכמה יישובים חדשים ובתוך הסיפור הזה יש יישוב אחד בלבד שנמצא באזור אסטרטגי במדינת ישראל, בגליל, והוא היחיד שנפגע. זה לא שנפגעים פה כמה יישובים ואנחנו נלחמים על אחד מהם. יש פה יישוב אחד ש - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בפועל, כפר ורדים מתפקד כיישוב עימות. הכללים שחלים עליו הם קו עימות. כשהוא בונה ממ"ד, הוא בונה ממ"ד כמו במטולה ולא כמו בעפולה. ולכן, המציאות בפועל היא שזה קו עימות. נכון שהקו הוא 9 ק"מ, אני מכיר את זה היטב, ואני לא מציע לגעת בזה. אבל בפועל, כפר ורדים מתפקד כקו עימות לגבי אזהרות והתרעות. אני מציע לשקול את זה, ואני מציע שהוא ייחשב כקו עימות, בלי לגעת בגבול.
אייל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מפיקוד הצפון ואני מכיר את זה היטב. פיקוד הצפון מתייחס לכפר הוורדים - - -
היו"ר משה גפני
שפיקוד הצפון יגיע לפה לוועדה ויאמר מה קווי העימות.
קריאות
הנה, הוא בא.
היו"ר משה גפני
מי בא? אני מתחנן למשרד הביטחון, והתחננו גם קודמיי – לבוא לכאן לא כשהם נהיים חברי כנסת, כשהם נמצאים במשרד הביטחון. כל דבר שהם היו אומרים הייתי מקבל "כזה ראה וקדש". שיגידו מה קווי הגבול וינמקו. זה הכל. אחרת אנחנו לא עומדים בבג"ץ.
אייל בן ראובן (המחנה הציוני)
היום, כדאי לדעת – מבחינה מבצעית, כפר ורדים הוא היום כפר שנמצא תחת אחריות פיקוד צפון - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
יש את המפה של הצבא, למה לא להתייחס?
היו"ר משה גפני
תסביר לי איך כותבים את זה בחוק, מבחינה משפטית.
קריאות
קו עימות.
היו"ר משה גפני
קו עימות זה 9 ק"מ.
שגית אפיק
החלטת הממשלה- - - כדי לעשות חוק אנחנו לא יכולים להתבסס על מפות כאלה ואחרות, אלא על החלטת ממשלה. ההחלטה של הממשלה מגדירה "קו עימות" כ-9 ק"מ. כל עוד זו החלטת הממשלה, זה מה שיכול להיכנס בחוק. בישיבה הקודמת ביקש היושב ראש שמשרד הביטחון יבוא ויציג נתונים, כפי שנאמר פה – אולי יש נתונים אחרים. לא הצלחנו להשיג אותם, הם לא חזרו אלינו, לא הגיעו לכאן. אין לנו יכולת לעשות את זה בהיעדר נתונים. עלו מספר הצעות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
- - -
היו"ר משה גפני
אני לא יכול להכניס את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בדברי ההסבר גם לא?
היו"ר משה גפני
לא.
שגית אפיק
היו הצעות אחרות, גם, לגבי כפר ורדים, ובסופו של דבר, למעשה, אחרי ששמענו אתכם, זו ההצעה שהבנו מכם שהיא ההצעה המטיבה ביותר עבור כפר ורדים.
ירון ישראלי
ב-1989 נחתה בקיבוץ געתון קטיושה בדיוק 9 ק"מ מקו הגבול. אז, בוויכוחים על קו עימות זה לא היה כמו היום, הטבות מס. אז המדינה בנתה חדרי מגן על חשבונה ביישובים. הצלחנו להשיג קביעה שבגלל שנפלה קטיושה, 9 ק"מ זה קו עימות. היום יש מפה של פיקוד צפון שנותנים לנו, כראשי רשויות, לתרחישי קו העימות בצפון. כפר ורדים, יחיעם, נתיב השיירה – כל אלה שהם לא 9 ק"מ, מופיעים במפה של פיקוד צפון. למה זה לא קריטריון לבג"ץ?
היו"ר משה גפני
בגלל שזה לא קריטריון, עם כל הכבוד. אנחנו כבר שוברים את הראש שבועיים על כפר ורדים. שוברים את הראש.
ירון ישראלי
אבל יש קריטריון. יש קריטריון של הפיקוד.
היו"ר משה גפני
שהפיקוד יבוא לכאן ויגיד את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
לגבי הקווים, אולי בצפון נקבע 9 ק"מ. אני רק מתייחס לא לגופה של המפה אלא נקודתית, רק לנקודה הזו. בקו עימות דרום, בעוטף עזה לא נקבעו 7 ק"מ בגלל שהקסאם התפוצץ שם. הוא הגיע בקושי ל-3 ק"מ, אלא אמרו - יש רק 50 אלף תושבים, אז בואו נחתוך ב-7 ק"מ, כי ב-7.5 ק"מ אשקלון, זה כבר 150 אלף תושבים יותר. זאת אומרת שההיבט של הקו לא היה ביטחוני, אלא כלכלי לחלוטין. לכן אפשר להביא כל מה שאנחנו רוצים ביטחונית – בסוף האוצר יבוא ויגיד – זה לא הקו, זה לא הגיוני. אבל יש החלטת ממשלה 2017 בעקבות "צוק איתן". בזמנו היה מדובר שכל מועצה אזורית שיש לה מעל 50% מהיישובים שלה בתוך קו העימות – כל היישובים יוכרו.
קריאות
- - -
חיים ילין (יש עתיד)
מה שאני מציע – היום, ההגדרה היא של מועצה מקומית או יישוב, הרי יש באיו"ש יישובים שהם מעל 2,500 תושבים, שהם חלק ממועצה אזורית. להסתכל לגופו של עניין – בכפר ורדים לא כיישוב נפרד לגמרי אלא כיישוב שהוא חלק ממועצה, וכך יחול - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז למה שני ראשי ערים? למה שני ראשי רשויות?
היו"ר משה גפני
הצעת, אוקיי.
חיים ילין (יש עתיד)
וכך, 2017 – רוח הדברים של ממשלת ישראל, יחול. אם היישוב היה יותר קטן הוא לא היה יישוב בודד, הוא לא יכול היה להתקיים, בכלל. הוא היה חלק ממועצה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני לא יודע מה נכנסתי לעניין הזה. מה, חסר לי כאב ראש?
שגית אפיק
עוד שתי מילים על כפר ורדים. אמרתי – היו הצעות אחרות. ההצעה שנבחרה, של שנתיים, שבהן הם יקבלו את מלוא הטבת המס, שהיתה הטבת מס יחסית גבוהה – 11% שהם קיבלו קודם לכן - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה יותר מרוב אלה שנכנסו.
שגית אפיק
כל היישובים החדשים שנכנסים יקבלו כ-7%. נכון. ולכן אני אגיד הצעות אחרות שעלו. אנחנו צריכים להבין שיש פה משחק שבין השנים – מצד אחד אתם מבקשים שניתן שנים רבות יותר משנתיים, לבין התקרה ואחוז ההטבה. היו הצעות אחרות לתת מספר שנים גבוה יותר ולהכניס אותם למסלול הנמוך, כמו יתר היישובים שנכנסו לראשונה ל-7%, בתקרה של 120 אלף. אפשר לתת אפילו יותר שנים מ-3 שנים ואז להגיד שיש להם מתווה הולך ופוחת. זו גם אפשרות. אלה שלושת האפשרויות שהיו לגבי כפר ורדים. אנחנו הבנו שגם כפר ורדים היו מעדיפים אפשרות שהם ימשיכו לקבל את מה שהם קיבלו למשך שנתיים נוספות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כיישוב יחיד שנפלט אני חושבת שנוכל להעביר את זה גם במבחן בג"ץ.
קריאות
- - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני מבקש להגיד כמה מילים. כמובן ליבי ליבי עם אנשי כפר ורדים וחייבים למצוא להם פתרון, אבל יש כאן מגזר שלם של יישובים שסובל מאד מאד אפרופו הקריטריון של סמיכות לגבול, יום יום, ממצב ביטחוני מורכב מאד ומסובך מאד, פיגועים וזריקות אבנים ובקבוקי תבערה יום יומיים, ואיך שהוא הוא מוצא את עצמו מחוץ למפה הזו. זו בעיניי אפליה. יישובי יהודה ושומרון.
קריאות
- - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים, יושב ראש המועצה, אני צריך ללכת לראש הממשלה, עוד אין לי את ה- 400 מיליון שקל לתוספת.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אתה צריך ואנחנו צריכים לדון בעניין. אנחנו לא ממהרים כמוך. אנחנו רוצים לראות שכל יישוב מקבל מה שהוא צריך לקבל. אתה צריך ללכת לשר האוצר, זה עניין שלך. אנחנו רוצים לראות שהיישובים מקבלים את התשובות שלהם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אראל, אתה יודע שיש דד ליין, של בג"ץ.
קריאות
- - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מה זה קשור לבית שאן?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היא נזרקת החוצה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
היא לא תיזרק החוצה. יש עד ה-30 לנובמבר, אל תהיי פופוליסטית. נצביע ביום ראשון – לא יקרה כלום. אז אני, מאד חשוב לי בית שאן, וגם את, כחברת "ישראל ביתנו" שיהיה חשוב לך יהודה ושומרון - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אוי. אני מצפה ממך שגם החברתי יעניין אתכם.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
החברתי מאד מעניין אותנו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חוצפנים. לא מעניין אתכם.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אורלי, זה לא בסדר מה שאת עושה. זה לא מקובל מה שאת עושה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה את מבלבלת את המוח? בצלאל, מה אתה מייחס בכלל?
סגן שר הבינוי ז'קי לוי
- - -
קריאות
- - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כל הזמן אתם באים ואנחנו, החברתיים, משלמים את המחיר שלכם. אתם - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני שואל את חבר הכנסת ליברמן האם חברת הכנסת הזו מייצגת אותו. את שמאלנית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני שמאלנית?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כן, כי אני בעד הגליל, בעד הנגב, ואתם – אל תאשימו. אז שלא תתנפל כשאני מדבר על יהודה ושומרון.
קריאות
- - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כל מי שחברתי הוא שמאלן.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
זה מעולם לא עמד ככה. אנחנו תומכים בגליל, תומכים בנגב - - -
קריאות
- - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אראל, אני לא אתך בכל ההצעות של הגליל? אתה לא הגון עכשיו.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אתם משאירים אותו מאחורה כמו ילד חורג במדינת ישראל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני חוזר לנושא הטבות המס.
היו"ר משה גפני
אני פשוט אוציא חברים עכשיו. בצלאל ברשות דיבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כל פעם שמישהו מדבר חברתית הוא נחשב שמאלני.
קריאות
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
את יודעת בדיוק שזה לא נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני לא צריך תעודת חברתיות מאף אחד. אני תומך בהטבות מס לבית שאן, עשיתי שם גם של"ף בשמינית, שנת התנדבות. תומך בהטבות לגליל ולנגב, תומך בהטבות לפריפריה, ותומך גם, במקביל ולא בסתירה, תומך ודורש גם הענקת הטבות מס להתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון, על בסיס אותם קריטריונים, כמובן, של פריפריאלי וסוציואקונומי, אבל כמו שקרבה לגבול נותנת הצדקה ביטחונית למתן התמריץ הזה, כך גם מציאות חיים יום יומית עם האתגר הביטחוני המורכב מאד שנחשפים אליו התושבים ביהודה ושומרון, מצדיק את הקריטריון הזה – אני אומר שאצביע נגד אם זה לא יקרה. אני אומר יותר מזה. יהיו פה עוד אירועים תקציביים. זה לא מקובל עלי, ואם העניין עולה עוד כסף אז שיתכבד האוצר ויוסיף עוד כמה גרושים, אחרת זה יעלה לו יותר בהצבעות אחרות.
איתי טמקין
רק להגיד שההצעה, כמו שהוצגה על ידי היועצת המשפטית של הוועדה, גם לה יש עלויות תקציביות שאין להם כרגע מקור בתקציב 2016, בטח אם מוסיפים רכיבים נוספים שעלו פה בדיון על ידי חברי הוועדה.
סיוון יחיאלי
ראשית, אני באמת מוצא את עצמי לראשונה בחיי מתמודד עם בעיה בלתי אפשרית, אין לי כאן אויבים מסביב לשולחן, כולם מסכימים אתי ולא מצליחים לפתור את הבעיה. אז אני רוצה להגיד לכם – קודם כל, לטעמי, ואני חושב, אדוני, שאתה ראש וראשון לדברים האלה - הוועדה יכולה לקבל החלטות שמכניסות את כפר ורדים פנימה. אני אומר לכם שאני לא מקבל את התפיסה שאומרת היועצת המשפטית, עם כל הכבוד לה, שאם הצבא פרסם ברשומות, בצורה רשמית, שכתוב שאנחנו, כפר ורדים – זה כפר עימות, יבואו ויגידו לנו שאנחנו לא קו עימות. ממש כמו שהרופא איננו זה שקובע מי יקבל גמלה מהביטוח הלאומי, הוא קובע מי נכה, והביטוח הלאומי קובע מי יקבל – בעניין הזה אני אומר שלטעמי הוועדה סוברנית לקבל החלטה כזו, וההחלטה הזו תעבור בג"ץ. אני גם לא חושב שיהיה מי שיתקיף אותה.

דבר שני, אנחנו עומדים כרגע בפני הרחבה של כפר ורדים בעוד 2,100 יחידות דיור. אנחנו מדברים על למעלה מלהכפיל את היישוב. למעשה, המשמעות של החלטה כזו ללא יצירת ודאות פירושה פגיעה בשיווקים האלה. לכן אני מבקש – אנחנו - - -
קריאות
- - -
סיוון יחיאלי
אני חוזר ואומר: אנחנו עומדים כרגע בפני הוספה של 2,100 יחידות דיור, אנחנו מדברים על תוספת משמעותית מאד של הון אנושי לאזור שהוא עני בהון אנושי. צריך לצאת מכאן כשאנחנו מייצרים ודאות, כדי שהמקום יוכל להמשיך להתרחב, לקלוט משפחות ולייצר מצב שיש גם סיכוי להביא אנשים איכותיים לצפון.

דבר אחרון – השימוש במדד הסוציואקונומי בקריטריון הזה, כאן, בעיניי הוא פסול לחלוטין.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא להתייחס למצב הסוציו אקונומי?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תהיה אובייקטיבי, שנוכל לעזור לך, לפחות. תמשוך את המילים שלך.
סיוון יחיאלי
הסוגיה היא סוגיה אזורית.
קריאות
- - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
רק אתמול היה יום העוני. תחזור בך. עדיף לך. בני אדם, קודם כל.
סיוון יחיאלי
מנקודת המבט שלנו הסוגיה היא אזורית. האזור כולו חלש, וצריך לחזק את האזור.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני מסכים אתך, אבל תחזור בך מהמילים שלך.
סיוון יחיאלי
אני מבקש לסיים. אני מבקש מחברי הוועדה לקבוע שאנחנו בתוך הקריטריונים וככל שהדבר הזה לא מסתדר מבחינה משפטית – לקבוע אופק שהוא ארוך מספיק, כדי שאנחנו נוכל לבוא ולתקן את הדברים בהמשך.
שלמה בוחבוט
אני יכול להגיד מילה? הגעתי 3,000 ק"מ ממעלות לפה, אני יכול לפחות לדבר? אני יודע שיושבים סביב השולחן הרבה מאד נציגים של יישובים שמגיע להם. אין שום סיבה שמדינת ישראל עושה את הכל על מנת לגרום לכך שאנחנו נפעל לא להתפתח. מדוע? כל הזמן כשאנחנו מגיעים למשרדי הממשלה הם אומרים לנו – תעצרו. אני חושב שסיוון יחיאלי אולי לא הגדיר את זה נכון בנושא הסוציואקונומי, אבל אין שום סיבה בעולם אם קמו יישובים חזקים בגליל, ולא יקבלו את ההנחות כפי שאני מקבל. אני רוצה להזכיר לכם שקו העימות הצפוני היה קיים 40 שנה עם קטיושות. אנחנו שמחים שבשנים האחרונות יש פחות. אבל אני בא ואומר – למה כל פעם כשרוצים לקיים דיונים על הנחות מס מכניסים את קו העימות באמצע? תעזבו את קו העימות. למה אתם פוגעים בו? ולא יכולים להוציא יישוב אחד. ואני אומר לך, אדוני, חבר הכנסת מהרשימה המאוחדת – אנחנו בקו העימות היחידים שקיבלנו הנחות במס לכולם, כולל המגזר הערבי והדרוזי. עמדנו על זה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני עבדתי במעלות 15 שנה. אני מכיר אותך ואני דוגל במה שאתה אומר. זה בדיוק העניין.
שלמה בוחבוט
לכן אני מבקש לראות בכפר הוורדים יישוב קו עימות, בחוק, יש חוק.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אני חושב שלגבי כפר ורדים – בטח שצריך גם שיקולים סוציואקונומיים, אבל הוא צריך להיות בפנים. אחד מהדברים שצריכים להבין שיש מקומות שדוחפים. אתה צריך מקומות לדחוף. אז אני אומר – קודם כל, הם צריכים להיות בפנים בגלל הנושא של קו העימות.

דבר שני אני רוצה לדבר על מובלעות בתוך מועצות אזוריות, וחלק מהדברים שקורים פה הם אבסורדיים. אני מדבר על עמק המעיינות, למשל. יש לו 16 יישובים שהם בפנים, 7 יישובים שהם בחוץ. אתה יוצר קרע גדול מאד בתוך המועצה האזורית. בסופו של דבר השיקול הוא מועצה אזורית. זה יכול לקרוע את האנשים באמצע. אותו הדבר לגבי שדות נגב. שדות נגב בדרום - - -
קריאה
גם בקעת הירדן.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בשדות נגב ישנם יישובים שהם יותר קרובים לגבול, אבל המועצה שלהם טיפה יותר קרובה לתל אביב אז הם לא נכנסים. אז בצד אחד של הכביש, דווקא בצד של עזה, זה לא נכלל, ובצד השני – כן. מה שאני אומר זה את הדבר הבא – אי אפשר לקרוע מועצות אזוריות לשניים בצורה כזו שגומרת עליהם. נתתי דוגמה, יכול להיות שיש עוד דוגמאות. אבל זה גומר עליהם, בעיקר כשיישוב נמצא אחד ליד השני. עוד משהו, אני אומר – אתם יודעים, אם אנחנו נמצאים ב-200 או 300 מטר באיזשהו יישוב בצפון, אז אני מעדיף לקחת לקולא ולא לחומרה.
קריאה
הרי יש תמימות שכל חברי הוועדה צריכים לקבל החלטה.
קריאה
נכון. צריך שמועצה אזורית שרוב יישוביה נכללים – כל יישוביה ייכללו.
נאוה בוקר (הליכוד)
קודם כל אני מבינה שלכאורה לא נוגעים באחוזי המס אך מורידים מהתקרה.
היו"ר משה גפני
לא. תלוי מי. יש כאלה שמוסיפים, יש כאלה שמורידים.
נאוה בוקר (הליכוד)
צריך להשאיר את המצב כמות שהוא ולא לפגוע ביישובים מסוימים. בנוגע לכפר ורדים זה חמור מאד שמשרד הביטחון מתעלם מפניות של הוועדה. זו ההתנהלות שלו לאורך כל הדרך. אני חושבת שצריך לזמן אותם. אני באותה דעה כמו אראל מרגלית. כשיש מועצה אזורית שחלק מהיישובים בה מקבלים וחלק לא – מן הראוי שכולם יקבלו, כולם ייכללו.

אני מציעה בנוגע לכפר ורדים להקים אולי ועדת משנה וגם לשדות נגב - - - שתטפל באופן ספציפי בבעיות שלהם.
קריאות
- - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יש לי עוד שאלה. אני רוצה להגיד משהו לגבי קרית שמונה. קרית שמונה – להוריד לה ולו אחוז אחד בהטבה, ואני לא נטפל דווקא ליישוב אחד, אני יודע שיש עוד יישובים שקשה להם. אבל קרית שמונה היא סמל, בעיניי, זה מקום מרוחק, ולהוריד להם אחוז אחד, 3% בהטבה, זה נראה לי דבר שהוא מטורף. לחתום על דבר כזה, אני מבין שאנחנו פותרים פה הרבה מאד דברים אחרים, אבל זה נראה לי דבר שהוא עוולה אדירה למקום שסוף סוף יש לו דרך שהוא שם לעצמו, כדי להתרומם. לכן אני שואל איך הגענו למצב הזה, כאילו- למה במקום כזה, ואולי עוד 4-3 מקומות כאלה, למה אנחנו נוגעים בזה. זה מקום שנמצא במקום הקשה ביותר, המתקשה ביותר, שיש לו כבר איזושהי דרך קדימה, הדלתא הזו של ההטבה יכולה לתת לו את הכוח כדי לתת איזה דיפרנציאציה מהאחרים. למה אנחנו לוקחים את זה?
היו"ר משה גפני
לגבי קרית שמונה אני מבקש – תשיבי.
שגית אפיק
קרית שמונה, נכון לעכשיו, במתווה, בעצם מקבלת את האחוזים הגבוהים ביותר. אחד הדברים שהנחיתם אותנו כאן, בישיבה הקודמת, היה להתבונן לא רק על כמה היישוב עולה או יורד אלא לראות גם מה נעשה בסביבה שלו. נכון לעכשיו – נכון, קרית שמונה ירדה מ-21% ל-18%, אבל היא נמצאת במתווה במקום הגבוה ביותר מבחינת האחוזים, מבחינת התקרה שלה - כל יישובי הסביבה שלה הם בין 9 ל-11, 12% מקסימום. לכן זה לא טיעון שהוא - - -
קריאות
- - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אני חושב על מה שאת אומרת ואני מאד מעריך את העבודה שעשיתם, אבל יש מקומות במדינת ישראל שחוסר השוויון, דווקא ביישובים שנמצאים ליד, הוא זועק לשמיים. היום, הבעיה המרכזית שלנו בגליל העליון זה שקרית שמונה תעלה, שקרית שמונה תפרוץ וטיפה תתקרב לחלק מהיישובים שנמצאים סביבה. הדבר הזה של חוסר השוויון הוא זועק לשמיים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
היה שיקול ובהתאם לזה העלו את זה מ-14%. זה נכון מה שאתה אומר. בישיבה הקודמת אני אמרתי שפעם אחת צריך להתייחס לגבול, ופעם שניה – חייבים להבחין את המרכז העירוני שיושב בקו הגבול אל מול היישובים שעוטפים אותו, וזה נעשה, כי היום במבואות חרמון – גליל עליון מקבלים בין 7% ל-12%, בקרית שמונה – 18%, וביקשתי שלא יגעו בתקרות. ההטבה של יישובים - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אני יודע שאני לא צריך לספר לך על קרית שמונה, אבל אני רק רוצה להגיד: הנקודה המרכזית היא כזו- אם קרית שמונה במקום הזה תתרומם, כלומר, אם יהיה שם מקום עירוני חזק, שם ובחצור הגלילית, וכו', זו פריצת הדרך של הגליל העליון. אז מה שאני רוצה שנשקול זה אולי שנתיים-שלוש של מעבר, כי לקחת להם היום משהו זה נראה לי עוול מטורף. אם העיירה הזו, העיר הקטנה הזו תפרוץ קדימה זו תהיה פריצת הדרך של הגליל העליון, אני אומר לכם. אנחנו רואים את זה, כי דווקא חוסר השוויון בתוך המרקם העירוני, במקום המרוחק הזה – היא תהיה פריצת הדרך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש – אני רוצה לומר, כל אחד מדבר, אולי, מהמקום שכואב לו ויש בי גם מזה וגם מזה – עכבר הכפר ועכבר עיירת הפיתוח. כשאני מסתכלת על - - - באמת, תאמינו לי, זה לא עניין של מה בכך, כדי להרוויח את המשכורות האלה, אתם מבינים שאנשים צריכים לנסוע מאד רחוק ממקום המגורים שלהם. הסיכוי שבן אדם יגיע למדרגת המס המקסימלית בבית שאן זה רק אם הוא יצא ועבד בחוץ. זה מטורף, יש פה תשלום מאד קשה. לא ייתכן שבחלק מהמקומות כאילו פיצלתם עיירה והפכתם אותה לשכונות. זה מה שנעשה במועצות האזוריות. כשאתם מדברים על מועצה אזורית ובתוך המועצה אתם מחלקים, כשכל מה שמפריד זה בחלק מהמקומות זה גדר חיה, ואתם עכשיו הפכתם את זה למקום של מריבה בין השכן הזה לשכן הבא. אי אפשר לומר שמועצה אזורית תחולק בצורה כזו של מובלעות. זה מטורף, זה לא הגיוני, זה לא הוגן. במקביל לזה, אני מקבלת את ההפרדה בין בית שאן לעמק המעיינות. לבית שאן מגיע בונוס על עמק המעיינות, כן? אבל אי אפשר לשכוח לא את עמק המעיינות ולא את בית שאן.

נאמרו פה אמירות לגבי המצב הסוציואקונומי, שהוא לא צריך להיות פקטור. סליחה, כולם רוצים לצאת יפה עם כפר ורדים, אבל אם אנחנו נבטל את המצב הסוציואקונומי, - - - נבטל את החוק.
סיוון יחיאלי
אורלי, דיברתי ברמה האזורית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נאמרו פה הערות שהמדד הסוציואקונומי לא צריך להיות פקטור. הוא ה- פקטור. אנחנו רוצים לחזק את היישובים החלשים.
היו"ר משה גפני
את מדברת על עמק המעיינות ועל בית שאן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מדברת בכלל.
היו"ר משה גפני
אבל דיברת על דברים פרקטיים. אמרתי לך שנדבר על עמק המעיינות אחר כך, נראה מה לעשות עם זה. ההצבעה, אם היא תהיה, היא תהיה אחר הצהריים. אם היא לא תהיה אחר הצהריים היא לא תהיה בכלל. כנראה שראשי המדינה צדקו, אני לא רוצה להגיד שמות, אבל אמרו לי – לא תצליח להעביר את זה. אמרו לי לא לקחת את זה, שאני לא אצליח להעביר את זה, ולכן לא העבירו את זה בהחלטת ממשלה, ולכן הוציאו את זה מחוק ההסדרים. אני מנסה, אבל לא יקרה לי שום דבר. גם אם אני אצא מהדיון הזה חבוט וחבול זה לא יפריע לי בפריימריז. אני דווקא לוקח את בית שאן ועמק המעיינות כדוגמה. אם אני מקבל את מה שאמרו לי, אני לא מצליח להעביר את זה, המשמעות של העניין היא כזו – בית שאן בחוץ, ועמק המעיינות על כל יישובי – בחוץ, אפס.
קריאה
חבל אילות בחוץ?
קריאות
בקעת הירדן בחוץ?
היו"ר משה גפני
אני מבקש להפסיק. לא להפריע לי. מה שקורה על פי המתווה – בית שאן בפנים, עם הבונוס, עמק המעיינות בפנים על רוב יישוביו, יש קריטריון, וייתכן שגם שמונת היישובים הנותרים, אם הם עומדים במצב הסוציואקונומי, וסביר להניח ששם הם עומדים, גם הם בפנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז למה הם נפלטים החוצה?
היו"ר משה גפני
כי אין לנו את הסוציואקונומי עדיין.
שגית אפיק
- - - אותו הדבר לגבי - - -.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
את דיברת על מטיב.
שגית אפיק
נכון, אבל אין לנו את ה - - -. אין. אנחנו עכשיו עשינו את החישובים לפי המועצה. אין לנו. אנחנו קובעים בחוק שזה יהיה פר יישוב, זה העניין.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז איך חלק מעמק המעיינות בפנים אם אין לכם - - -
היו"ר משה גפני
בגלל שהוא עומד בקריטריון של קרבה לגבול.
שגית אפיק
בגלל הקריטריון של קרבה לגבול.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, אני חושב שנעשתה, כשאני מסתכל על המפה ועל הדיון שהיה בשבוע שעבר רקעם הח"כים, בלי תקשורת, בלי פופוליזם – וכששמנו הכל על השולחן, אני חייב להגיד שברכותיי אליך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מה שהיה בישיבה הסגורה?
קריאה
כן. לא שינו שום דבר.
אלי אלחיאני
הטעו אתכם. נתנו לכם מצגת שווא בנושא המועצות האזוריות.
חיים ילין (יש עתיד)
במסגרת המפה, שזה החלום של כולם – היו אמירות משפטיות שצריך לראות איך אנחנו מתמודדים אתן, כדי שמחר בבוקר, כשהמפה הזאת תאושר, היא לא תגיע לבג"ץ והכל יהיה תקוע, כי אנחנו כבר למדים כל פעם מחדש שאנחנו מגיעים לבג"ץ. אף אחד לא מעניין אותו כלום על מדינת ישראל, רק היישוב שלו. מגיעים לבג"ץ ותוקעים את הכל. לכן נאמרו אמירות שאני חייב לחדד אותן פה. אחת, לגבי כפר ורדים, שכבר דנו, ושתיים, לגבי היישובים בשדות נגב. אי לכך, החלטת 2017 באה ומדברת שבעוטף עזה ובנגב 50% מהיישובים שנמצאים בקו עימות, כל המועצה תהיה חלק מקו עימות, ואני רוצה להסביר מה המשמעות.
קריאה
- - - כל המועצות.
קריאה
גם סמוך גבול, תדגיש את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
זו החלטת ממשלה, וזה תקדים שהיה ברור, וגם האוצר התנגד, שייכנס לכלל המועצות. מה הבעיה? על מה מדובר? מדובר שבית הספר או מרכז החיים נמצא על הגבול והילדים צריכים לנסוע אליו. כל מרכז החיים. כל מי שחי ב-7 ק"מ, מחוץ ל-7, או מחוץ ל-9, מרכז החיים נמצא במקום מסוים. מתחילים להפלות, ראש המועצה צריך לשבור את הראש – זה ממש, אני אומר לכם את זה, זו בעיה אקוטית – בין יישוב שמקבל ובין יישוב שלא. ואז אמרנו – אוקיי - - -
היו"ר משה גפני
מה המצב היום?
חיים ילין (יש עתיד)
אפס. 50% מהיישובים מקבלים ו-50% - אפס.
קריאות
- - -
קריאה
לא מדובר בעשרות אלפי אנשים.
חיים ילין (יש עתיד)
נכון אמרת. בפעם הראשונה היה מדובר שגם יבחנו את המרחק, את הסוציואקונומי היישובי, לא המועצתי. זאת אומרת שאם יש מועצה בסוציואקונומי 7-6 שיש שם שלושה יישובים מסכנים שהם נמצאים מחוץ למרחק, הם ייכנסו, כי הסוציואקונומי שלהם נמוך, ולא העשירים שבלאו הכי נמצאים קרוב לגבול, ומקבלים הם אלה שיכתיבו על היישובים החלשים. היה באמירה הזו אמירה של צדק חברתי.

דבר שני, אני חייב להגיד לחבר הכנסת אראל מרגלית – תראה, אני אגיד לך משהו לגבי קרית שמונה והירידה של ה 3%. אני, באמת – אם יש מישהו שמחפש את הצדק ואת הנתינה, אני חושב ש - - - חי בקיבוץ כבר שנים ויודע בדיוק מה המשמעות של חלוקה שוויונית. אני אומר שאם קרית שמונה יורדת ב-3%, תמורת זה שאחרים יקבלו, אני רואה את זה בצורה אחרת לגמרי מהרבה מאד אנשים. אני רואה במשוואה הזו כאילו שלקחו מס הכנסה גבוה יותר לעשירים בשביל להעביר את זה למי שזקוק, וזה עניין סוציאלי חברתי וככה צריך להסתכל על זה. אני בעד המפה, להשאיר את קרית שמונה ב-18% ואותו הדבר לכל עיירות הפיתוח שצריך לקדם. ואת יתר הדברים – לא הכל נעשה דרך מס הכנסה. שמשרד הכלכלה יבוא וישקיע בתעשייה בקרית שמונה. שיתנו מענקים לעובדים שיגיעו לשם. לא הכל נעשה דרך מס הכנסה. תאמינו לי. אי אפשר לבנות את המדינה דרך מס הכנסה, כי בסוף לא יקרה שלום.
אלי מלכה
אני מדבר בשם שתי המועצות, לשתי דקות – אני רוצה להזכיר לכולנו שהמפה הקודמת היתה מאד מעוותת. הלכנו לבג"צים, היו יישובים שקיבלו והיו כאלה שלא, גם יישובים שישבו על קו הגבול, כמו ברמת הגולן, היו באפס הטבה. אני חושב שעכשיו אנחנו נמצאים בתיקון מאד משמעותי של עיוות לאורך הרבה מאד שנים. הגולן, למשל, היה אי של אי הטבות מס בתוך אזור שקיבל הטבות. יש כאלה שקיבלו טיפה פחות, יש כאלה שטיפה יותר, אני חושב שנכון לאשר את המתווה המוצע הזה, לאפשר לכולנו להתקדם, ליישר את העיוותים. נאמרים פה הרבה משפטים שהם פופוליסטיים. אין סיכוי לשנות קווי אורך וקווי רוחב, צריך להתייחס בנקודה אחת למועצות האזוריות, איך פותרים בעיה בתוכן, ומעבר לזה אני מאד ממליץ לתקן את העיוות ואני מאד מודה למי שקיבל - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
רבותי, אני חושבת שאנחנו נמצאים בסוג של יום היסטורי של צדק במדינת ישראל. אנחנו מדברים על כספי המדינה שכל אזרח משלם, את המסים שלו, ולא חשוב באיזה חלק של המדינה הוא גר. לא יכול להיות שנמשיך באפליה שהיתה עד היום. אני מבינה את אלה שנפגעים, נפגעים מינורית מהצדק שקורה כאן, ואני קוראת לראש הוועדה – בבקשה, אל תישבר, כי אתה הולך לעשות צדק פה במדינה. אני חושבת שלא יכול להיות מצב שיישובים מקבלים אפס, שנמצאים ליד יישוב שמקבל 12%. אין דבר כזה במדינה שלנו. הסכנה הכי גדולה, ופה אני פונה לכולם, גם לאלה שמתנגדים – רבותיי, אם אנחנו לא מקבלים פה היום החלטה בג"ץ ייקח את זה לידיים שלו, כמו שציין היושב ראש. אנחנו נמצא את עצמנו ב-1 לדצמבר כשאף אחד לא מקבל את הטבת המס, ואני חוזרת ואומרת שהאוצר מאד ישמח על כך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז את אומרת שיישובים סמוכים בתוך מועצה אזורית צריכים להיות תחת אותה קורת גג
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני לא רוצה להסיט את הדיון לגבי מועצות אזוריות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, זו גם שאלה.
קריאות
- - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה מה - - -
קריאות
- - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
הקריאה שלי כרגע היא קודם כל ליושב ראש – בבקשה, אדוני. אני יודעת שזה קשה, אבל אנחנו מבקשים להמשיך את הדיון ולסיים את הפרשה. ופה אני פונה לראשי רשויות – יש פה הרבה ראשי רשויות שיקבלו הטבות מס. גם ההישג האישי שלכם, וגם, בעיניי של המדינה.
קריאה
- - - הסוציו שלנו לא מגיעים - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני מבינה אותך, מבינה אותך. יחד עם זאת יש פה ראשי רשויות שייפגעו מהעניין הזה, אבל אני חושבת שיש הסבר מאד הגיוני לירידה הזו, כי כל המדינה זו מדינה אחת, ואנחנו חייבים לתמוך אחד בשני ולא להפריד בין אזרחים.
יהורם קרין
קודם כל אני מברך על התהליך ועל המפה החשובה. בקשה אחת בשם חברי ראשי המועצות. מועצה אזורית שרוב חבריה בפנים – חייבים להכניס את כל יישוביה. זה כמו לעשות הפרדה בעיר בין שכונות. מועצה אזורית שרוב יישוביה נכללים – כל יישוביה נכללים. זה בטל בשישים, זה מעט מאד תושבים, אין השפעה כספית כמעט על התקציב, זה מאד מאד חשוב. תודה.
ז'קי לוי (הליכוד)
אל"ף, צריך לברך את הרעיון ולקבל הכרעה היום. יש תיקונים שצריך לעשות. הם קטנים אך משמעותיים. דיברנו עליהם עכשיו, דיברו כאן – קרית שמונה, המועצות האזוריות, חלקן, ובתיקון הזה אנחנו מביאים את ההסכמה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מה עמדת הליכוד על יהודה ושומרון?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
וצריך להכריע את זה היום.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
סגן השר, מה עמדת הליכוד על יהודה ושומרון?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תעשה לו חוק בנפרד.
קריאות
- - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
פה נפריד פוליטיקה מכאן.
ז'קי לוי (הליכוד)
צריך להביא את זה להכרעה היום. אי אפשר לרצות את כולם. המפה היא נכונה, היא צודקת, תיקונים קטנים שיוצרים עיוות, ולסיים את זה בהכרעה היום. היום.
שמעון סויסה
אנחנו מנהלים מאבק כבר שבע שנים והיום מבחינתנו זה רגע קריטי. אני חושש מאד מאד שההצעה לא תעבור. אני אומר יישר כוח לאדוני, יושב ראש ועדת הכספים, על הנחישות שלך. מה שהבאת מייצר פה צדק. אם היום חצור הגלילית, בית שאן, ערד, ייצאו ממפת ההטבות, זו תהיה בושה וחרפה לעם ישראל. תודה רבה. אני חושש שזה יקרה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מתנצל שהייתי גם בדיון אחר. אני מברך את היושב ראש, ולא פעם ראשונה. אני מתרשם מהנחישות שלך. אני חושב שיש לנו כאן הזדמנות לדבר בעל חשיבות, ואני מבקש שנסיים את הדיון ואת ההחלטה.

תראו, כל אלטרנטיבה, זאת שהיתה או זו שלא תהיה – היא פחות טובה מההצעה הזו. לכן אני רוצה לבקש מהיושב ראש וגם מחברי הוועדה להתחשב בהערות שנאמרו פה, ואני מדגיש שתי נקודות. אחת, אם יש יציאה או ירידה, שתהיה מדורגת, לא במכה אחת. דבר שני – מועצות אזוריות שחלק גדול או מרבית מיישוביהן הם בתוך המפה גם במינימום לא יכולים להשאיר יישובים לגמרי מבחוץ, משתי סיבות: אחת, מוקד השירותים הוא של מועצה אחת, לכל התושבים, ללא אבחנה, לרבות הנסיעות וההגעה גם לאזורי גבול. שתיים, לא כדאי ליצור נדידה בין היישובים. לכן אני מציע, עם כל הקושי עם האוצר, וידענו לקבל החלטות שלא בהסכמת האוצר, הם רק משרד ממשלתי, אנחנו כאן מחליטים - להחליט לאמץ את המפה עם התיקונים שנאמרו פה, לגמור את זה היום ולבצע את זה בטרם ייפלטו יישובים מהמפה.
היו"ר משה גפני
שלא תהיה טעות בעניין הזה: יש דברים שאנחנו נלחמים בהם עם האוצר. יש דברים שאנחנו מנצחים, יש דברים שאנחנו מפסידים, יש דברים שאנחנו מגיעים בהם להסכמות. כאן לא יהיה משחק. אמרתי בתחילת הדיונים. הייתי אצל ראש הממשלה, הייתי אצל שר האוצר – ואני צריך ללכת עכשיו אליו. אם לא תהיה הסכמה עם ראש הממשלה ושר האוצר על גובה הכסף, לא יהיה חוק. אני לא אביא את זה. אין מציאות כזו. מדובר על הטבות מס שיש היום, לפי דעתי הן הולכות להיפסל על ידי הבג"ץ – על 800 מיליון שקל. אנחנו הולכים עכשיו לפי המתווה הזה על מיליארד ו-200 מיליון. אין הסכמה על זה – אני לא מביא את זה להצבעה, עם כל הכבוד. אני לא אשים את קרית שמונה ב-12%, אין דבר כזה. אני לא אתן את ידי לעניין. אני מוכן שיהיו נזקים מזעריים שלא ישפיעו על קבלת אנשים, שלא ישפיעו על כל העניין הזה. אני מוכן לזה. הדבר היחיד שיש שם דבר אחד שאנחנו יודעים שהוא יוצא מהמתווה זה כפר ורדים. אנחנו שוברים את הראש כדי לפתור את הבעיה. דיברתי גם עם זה שאחראי על הבניה שם, בכפר ורדים, הבוקר. כל היום כפר ורדים. דיברתי הבוקר אחרי התפילה דיברתי עם האחראי על הבניה ודיסקסנו בינינו כמה זמן צריך. אנחנו הולכים להמשיך לדון בכפר ורדים. זה לא להמשיך לדון על עידוד השקעות הון, דברים אחרים. שנתיים בכנסת, שנתיים.
ג'בר חמוד
אדוני, אנחנו מברכים על הכוונות. אני רוצה רק להגיד לך מספר עובדות, אדוני. יש לנו יישוב שנקרא עין אל אסאד. הוא שייך למועצה אזורית מרום הגליל. לידו יש עוד כפר, כפר רמה. אני מציע לחבר את כל היישובים הדרוזים למועצה אזורית מרום הגליל וככה נפתור את הבעיה של הדרוזים.
היו"ר משה גפני
איפה אתם עכשיו מבחינת ההטבות?
קריאות
אפס. אפס.
ג'בר חמוד
אנחנו עכשיו בבג"ץ, הרי הדרוזים מקבלים או דרך בג"ץ או דרך הפגנות. בית ג'אן קיבל דרך בג"ץ, עכשיו בג"ץ - - -

דבר שני, בדיון הקודם ראיתי שהעלו את התקרה של המס זאת אומרת שהתרגיל המספרי הזה על בג"ץ, להערכתי זה לא יעבור. היום, במצב של העלאת התקרה, אם תעשו חשבון כמה סך הכל הטבת מס תהיה לכל היישובים הדרוזים, בגלל הסוציואקונומי, בגלל אחוז האבטלה הגבוה, אנחנו כמעט אפס. לכן התרגיל המספרי הזה כדי לעשות הכל לעקוף את בג"ץ- כנראה נמשיך להיות בבג"ץ.
שגית אפיק
איזה תרגיל?
קריאות
- - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר שהאוצר יחלקו אתנו את העלויות של הנושא שמדברים עליו?
היו"ר משה גפני
אין שום תרגיל בכל המתווה הזה. שום תרגיל. יש שני חלקים למתווה. החלק האחד – אחוזי המס, ההטבות, והשני – עד איזה שכר מדובר. יש פרמטרים לכל אחד. אנחנו עוורי צבעים לגבי איזה יישובים מדובר, האם זה יישובים דרוזים, יהודים, ערבים או צפון או דרום. יש קריטריון. מי שבקריטריון – נמצא. למען האמת, עם כל הכבוד, בג"ץ ייתן לכם סעד, זה בסדר גמור. כרגע אתם בחוץ. על פי המתווה תהיו בפנים. זה המצב.
ג'בר חמוד
אני מבטיח לך ש- - - כמו שנתן לבית ג'אן.
איתי טמקין
רק להתייחס לנושא שלא נמצא בנוסח של הצעת החוק. בנוסח של הצעת החוק, בניגוד להצעות חוק קודמות שהוגשו בנושא הזה, אין התייחסות לכך שההטבה תותנה בכך שהאזרח יציג אישור של תשלום ארנונה לרשות. אנחנו חושבים שהדבר הזה צריך להצטרף להצעת החוק משני טעמים. טעם אחד, זה יעזור לרשויות המקומיות לגבות, ומדובר ברשויות חלשות.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו - - - זה לא יהיה בחוק. פשוט לא יהיה בחוק. הרי - - -
קריאות
- - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
חברה', תרגיעו.
חיים ילין (יש עתיד)
לא דיברנו על ארנונה, דיברנו על רישום ילדים במוסדות חינוך. ארנונה ושכר דירה יכול להיות פיקטיבי לחלוטין. רישום ילדים במוסדות חינוך – זה אמיתי.
היו"ר משה גפני
הנושא הזה היה כאן בדיון. גם בקדנציה הקודמת שלי, וגם בקדנציה הקודמת של ניסן. הנושא הזה עלה כאן כמה פעמים. רוצים לקשור בין הרשות הארצית לבין הרשות המקומית. כל הכבוד. ראשי הרשויות אולי ישמחו על זה, אני לא חושב שאפשר. יש חוות דעת נגד זה. אם רוצים להכניס את הברווז הזה ברגע האחרון, כשאני פה שובר את הראש עם הבעיות האמיתיות שיש לנו בחוק הזה, אני לא שם.
קריאה
למה זה לא חוקי?
חיים ילין (יש עתיד)
זה לא חוקי. אני אגיד לכם למה. כאשר ניתנים שירותים ללא קשר אם שילמו ארנונה או לא, זה בג"ץ קבע.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
התשובה לאוצרניק – לא.
היו"ר משה גפני
לגבי יהודה ושומרון – המשמעות של העניין, אני לא נכנס עכשיו לדיון הזה, אמרתי בתחילת הדיון - אני מנסה במתווה הזה לשמר פחות או יותר את המצב הקיים. להכניס חבלי ארץ נוספים, עם קריטריון לא ברור - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
מה לא ברור? יש החלטת ממשלה מ-2013, הכי ברורה בעולם.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע מה זה. שיבוא לפה משרד הביטחון, שישנה את הקווים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל אתה לא משמר מצב קיים, אתה מגדיל מ- - - -
היו"ר משה גפני
אתה רוצה לדבר? דבר מה שאתה רוצה, אני לא אענה. עם כל הכבוד, אני משיב לך. אני אפילו לא הספקתי להגיד משפט אחד.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני מודיע לך, לפני שאנחנו נכנסים לדיון המשפטי. אין אפשרות בעולם – אתה יכול להגיד יהודה ושומרון, ואגב, ביהודה ושומרון יש לי יותר אנשים ממה שלך. יש שם את מודיעין עלית, ויש שם את בית"ר עלית, ויש את עמנואל. אין אפשרות להכניס את יהודה ושומרון, נקודה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
למה?
היו"ר משה גפני
כי אין כסף.
יואל חסון (המחנה הציוני)
לא מספיק מה שאתם מקבלים, סמוטריץ'? לא מספיק?
קריאות
- - -
יואל חסון (המחנה הציוני)
הרי זה לא ייאמן. גם על חשבון הפריפריה. כמה כסף יש?
שגית אפיק
הבג"ץ, שעדיין עוקב אחרי ההתפתחויות, למעשה, בפעם האחרונה שניתנה החלטה נאמר בה שלא תינתן כל ארכה נוספת מעבר, וב-30 בנובמבר, 24 יישובים ייצאו החוצה. בנוסף יש בפני בג"ץ גם את השאלה של כל מפת הטבות המס והשאלה האם בכלל אפשר לקבל הטבות מס שלא על פי קריטריונים. היום, פרקליטות המדינה וגם הייעוץ המשפטי של הכנסת, היינו צריכים לתת הודעה לבג"ץ. במקור, לפני שהיושב ראש ואתם התחלתם בדיונים על הנושא הזה, הפרקליטות התכוונה להודיע לבג"ץ שהיא מסירה את ידיה מהנושא ושהוא רשאי לקבל כל החלטה כפי שהוא הודיע שהוא יעשה בהחלטותיו האחרונות. כתוצאה מהדיונים כאן גם פרקליטות המדינה וגם הייעוץ המשפטי של הכנסת – הגשנו הודעה לבג"ץ הבוקר, והודענו לו על קיומם של הדיונים כאן, ועל כך שאנחנו מנסים לגבש מתווה על מנת שב-30 בנובמבר לא תתקבל הכרעה. אבל אתם צריכים להבין שקודם להודעה הזו, ההחלטה בבג"ץ היתה מאד בהירה, ומאד ברורה, וזה דבר שחייב להיות - - -
ג'בר חמוד
את זה אתם עושים ארבע שנים, דרך אגב. אתם מורחים את בג"ץ.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לעצור את הדיון, אני חייב ללכת עכשיו.
גבי נעמן
בדיון הקודם היתה החלטה שיישובי הצפון, יישובים סמוכי גדר, לא ייפגעו אלא יישארו באותה תקרה, ואף יוסיפו 5%. מה שאני רואה כאן, בשלומי, באופן אישי – מ-11 ל-240, העליתם את זה ל-15 אבל הורדתם את זה ל-186. חברים, אתם - - - ליישוב שלנו, שהוא צמוד גדר והוא לא פחות - - -
קריאה
15%, 241 תקרה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רק שיידעו ששלומי עלתה מ-11 ל-15.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני הולך עכשיו לשר האוצר, אני אמור לדבר עם ראש הממשלה. אנחנו כרגע, אחרי ההצבעות במליאת הכנסת, לקראת 16:00 אני אודיע לכם - - -
יואל חסון (המחנה הציוני)
תשים לב שראש הממשלה לא יטעה אותך, היסטורית. שים לב.
היו"ר משה גפני
כרגע אני מודיע שהדיון יימשך, ייקרא החוק ונלך להצבעות. יכול להיות שאני אראה במהלך הדיונים – יש פה כמה בעיות שהועלו, אנחנו ננסה לפתור בעיות האלה. אם לא נצליח וכתוצאה מזה יהיו רבים שיגידו שהם יצביעו נגד, אני פשוט אודיע על סיום הדיון בעניין הזה, ואצלנו אומרים: ולה' הישועה, ותלכו לבג"ץ. תודה רבה, ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים