ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/10/2015

פרק ד' (מיסוי מקרקעין) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 85

מישיבת ועדת הכספים

יום חמישי, כ"ה בתשרי התשע"ו (08 באוקטובר 2015), שעה 10:00
סדר היום
בקשת ועדת הכספים בדבר פיצול הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015 – הצבעה (כ/951)

סעיף 11 (הוראות לעניין הגדלת היצע הדירות) – (מ/951)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מכלוף מיקי זוהר

מנואל טרכטנברג

רחל עזריה

נורית קורן

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יוסי יונה

עפר שלח
מוזמנים
ישי פרלמן - מתמחה משפטים, משרד האוצר

יניב כהן - מנהל תחום בכיר שומת מקרקעין, משרד האוצר

ליאת גרבר - ממונה חקיקה, רשות המיסים, משרד האוצר

מאיר אסולין - סמנכ"ל בכיר מסמ"ק, משרד האוצר

צחי דוד - רכז רמ"י תכנון ובניה באג"ת, משרד האוצר

דור בלוך - רפרנט תכנון, משרד האוצר

ספי זינגר - משרד המשפטים

אהוד נדב - יועץ משפטי, התאחדות בוני הארץ

אמיר הלר - סמנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובניה, התאחדות בוני הארץ
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
רכזת בכירה בוועדה
ליאת קרפטי
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

בקשת ועדת הכספים בדבר פיצול הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ה-2015 – הצבעה (כ/951)

סעיף 11 (הוראות לעניין הגדלת היצע הדירות) – (מ/951)
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו מתחילים בסעיף הראשון בסדר היום, פרק ד' (מיסוי מקרקעין), ואנחנו מדברים על הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית, בלשונו המקוצר: חוק ההסדרים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אפשר הצעה לסדר?
היו"ר משה גפני
כן, אבל רק שנייה.

פרק ד' (מיסוי מקרקעין), סעיף 11 (הוראות לעניין הגדלת היצע הדירות).

חבר הכנסת מיקי זוהר, יש לך הצעה לסדר – בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ההצעה לסדר זה פרגון לוועדת הכספים. ההצעה לסדר מדברת על כך שוועדת הכספים בשבועות האחרונים פעלה מכל פלגי הקשת הפוליטית, בכל הנוגע לביטול מס מעסיקים לעובדים זרים. אדוני היושב-ראש הוביל את זה יחד עם חברי הוועדה. הרבה חברי כנסת, ואני שמעתי באופן אישי, מתבטאים בנושא באופן נחרץ, וביקשו להגיע לפתרון ב-24 השעות האחרונות. אני שומע כותרות בעיתונות ששר האוצר, יחד עם שר החקלאות, הביאו לפתרון.

חד-משמעית, אין ספק שחלקם גדול בקרדיט הזה, והם עשו פעולה, וטוב שהקשיבו לוועדת הכספים בהצעה. אבל אני חושב שהיה ראוי יותר שיאמרו בפירוש שוועדת הכספים המליצה ונלחמה בנושא, וחברי ועדה מסוימים שעשו את זה. וכתוצאה מההמלצות של יושב-הראש והוועדה הם החליטו ליישם את התהליך הזה.

אין לי בעיה שכל דבר שקורה אנחנו ניתן קרדיט אך ורק לאדם אחד. אבל בוא נגיע למסקנה שגם כל דבר שלילי שקורה יושלך אך ורק על אדם אחד. ולכן אני חושב שבעניין הזה, זה לא בסדר, זה לא מכובד וזה לא הוגן, גם לא כלפי הוועדה וגם לא כלפי חברי הכנסת שבאמת התאמצו בנושא הזה.

בכל מקרה, אני מברך את שר האוצר ואת שר החקלאות שקיבלו את ההחלטה הזאת, כי זו החלטה נכונה וטובה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך.

חבר הכנסת איתן ברושי שאל אותי אתמול לגבי הנושא של ביטול מס המעסיקים על עובדים זרים. אמרתי לו אתמול בבוקר בוועדה: זה הולך לכיוון חיובי. כפי שאמרת, זה נכון, היתה החלטה של הוועדה פה אחד לדרוש את זה. אני ישבתי גם עם שר האוצר לדרוש את זה. ישבתי גם עם שר האוצר כמה פעמים. עם שר החקלאות לא היה לי שיג ושיח בעניין. מי שעמד מולי בעניין היה שר האוצר, בשם הוועדה. וייאמר לזכותם של כל חברי הוועדה שסברו שכך צריך להיות וטוב שהעלית את העניין הזה, אחרת אני הייתי מעלה את זה.

אתמול בצהריים ישבתי עם אגף התקציבים. וכשהגענו לדיון של מאיפה להביא את הכסף כדי להביא את מס המעסיקים הזה, הבנתי שאנחנו סיימנו את הפרשה. בגלל שמאיפה מביאים כסף, הפירוש שההחלטה היא כבר לבטל את מס המעסיקים, ודיברנו על כל מיני אופנים מאיפה להביא את הכסף, בגלל שבסך-הכול מדובר על 280 מיליון שקל. בגלל שזה לא רק ביטול מס מעסיקים, אלא גם נושא של הדיור שזה עוד 100 מיליון שקל. אז זה בסך-הכול 280 מיליון שקל.

אני מברך את שר האוצר על העניין. וכמובן, חלקה של הוועדה בעניין הזה הוא קריטי. אני אומר לכם את זה לא רק בגלל מה שאמרת לגבי הוועדה. הנושא הוא קריטי מכיוון שזה היה הדיון. אני גם אמרתי למשרד האוצר מה יקרה בוועדה אם אכן זה לא יבוטל, כשכולם אומרים שזה דבר שאסור שזה יהיה, במיוחד עם המשבר בחקלאות. ואני מודה לך על כך שהעלית את העניין הזה.

לפני שאנחנו מתחילים את הדיון אני רוצה לברך את ראש הממשלה על זה שהוא נתן הוראה ששרים וחברי כנסת לא יעלו להר הבית. אני חושב שזאת הוראה נכונה. אני חושב שהיא במקומה. לא צריך לעשות את זה – אני אמרתי את זה כבר בעבר – גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מדינית. לא צריך לעשות את זה. לא צריך להוכיח שאנחנו ריבונים בארץ הזאת, ולא צריך לחמם את האווירה. אבל מעבר לכל העניין, זה גם הנושא ההלכתי. ואני מברך את ראש הממשלה על ההחלטה הזאת.

מי מציג את הסעיף?
צחי דוד
צחי דוד, רכז רמ"י ותכנון, אגף תקציבים.
רחל עזריה (כולנו)
אמרת: ריבונים בארץ הזאת?
היו"ר משה גפני
ריבון, ריבון.
רחל עזריה (כולנו)
בארץ הזאת?
היו"ר משה גפני
בארץ הזאת. לא צריך להוכיח את זה.
רחל עזריה (כולנו)
אה, לא צריך להוכיח. אוקי.
היו"ר משה גפני
צריך להוכיח את זה?
רחל עזריה (כולנו)
לא. זה לא. זה אני. לכן שאלתי בשקט.
היו"ר משה גפני
אמרתי שלא צריך להוכיח שאנחנו הריבון בארץ הזאת.
רחל עזריה (כולנו)
נכון. זה מובן מאליו. אני אתך. אין בעיה.

חשבתי שאתה מתכוון להר, או להר הבית, ויצא לך בטעות: לארץ הזאת.
היו"ר משה גפני
אמרתי: אנחנו נמצאים כאן. זאת אומרת, פה יש מדינה, יש צבא, יש משטרה, יש כוחות ביטחון, יש את כל מה שיש בעניין הזה. על נקודות מסוימות לא צריך להוכיח שאנחנו פה הריבון. אין צורך בזה. במיוחד שזה גם לא נכון מבחינה הלכתית.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אי ההבנה הוסרה.
קריאה
ובעת ההיא יידום.
היו"ר משה גפני
בינינו לבין עצמנו, אתה יכול להיות ימני מאוד בדעותיך – אני חושב שראש הממשלה צודק בזה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
צריך להחמיא גם למיקי בעניין הזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לי אל תחמיא בשום דבר. כל פעם שאתה מחמיא לי, אני מאבד לפחות 100-200 מתפקדים. אתה צריך להבין את זה. אני לא יכול לקבל ממך מחמאות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני חוזר בי מהמחמאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני צריך שתגיד לי: אתה ימני. אתה הורג אותי עכשיו עם המחמאה הזאת.
היו"ר משה גפני
בבקשה, צחי.
צחי דוד
אני אנסה להציג את זה במובן קצת יותר רחב כדי להעביר את הקונטקסט. ההצעה היא חלק ממספר הצעות יותר רחבות שמטפלות במה שנקרא: הקרקע הפרטית.

עם פרוץ משבר הדיור, הקרקע הפרטית היתה הראשונה להגיב. היא מוחזקת בידי קבלנים. הם רגישים לשוק מאוד. הבינו שהולכים למגמה של עליית מחירים. התחילו לבנות יותר, לשווק יותר, והיתה לנו הרבה יותר בנייה בקרקע פרטית. ועבודה שביצענו בשנה האחרונה מראה שבעצם הקרקעות שנותרו הן יותר ויותר מורכבות, בהיבט של תכנון, בהיבט של פיתוח, וגם בהיבט של בעלויות.

וההצעה הזאת נועדה לטפל במרכיב של קרקע פרטית שהוא 50% מהתחלות הבנייה. אנחנו מדברים המון גם בוועדה הזאת, גם במקומות אחרים, על שיווקי המינהל, על קרקעות שהן בבעלות המדינה, אבל צריך לזכור ש-50% מהתחלות הבנייה, היום טיפה פחות, בין היתר בגלל הבעיות שאנחנו רוצים לטפל בהן, מקורן בקרקע פרטית, ואנחנו חושבים שצריך לתת על זה את הדעת.

ולכן ישנה סדרת צעדים - - -
היו"ר משה גפני
אתם בדקתם את זה? הרי זו לא הפעם הראשונה שזה מגיע. זה הגיע כבר ב-2011, 2012, שהעברנו את זה. מה קרה מאז?
צחי דוד
אני אסביר את ההבדל בין מה שהיה ב-2011 לעכשיו.
היו"ר משה גפני
יש הבדל?
צחי דוד
כן, ודאי. זו לא אותה הצעה. זה לא אחד לאחד. הרעיון הוא אותו רעיון, אבל המנגנונים קצת שונים.
היו"ר משה גפני
ההצעה היא ששכנעתם אותי להעביר את ההצעה הזאת. היא הועילה באמת? היא פתרה בעיות? או שהיא לא עשתה כלום?
צחי דוד
אנחנו מתקנים אותה כי היא לא היתה מושלמת.
היו"ר משה גפני
שאלתי מה היה אז. מה שאתם עושים עכשיו – עכשיו אתם חוזרים בתשובה.

הנה, עכשיו הוא מגיע.
קריאה
לא הפסדת כלום.
קריאה
פספסת. פספסת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
פשוט הייתי בהר-הבית קודם, בשביל זה איחרתי.
היו"ר משה גפני
זה היה מבוים, נכון? או שזה חלק מהדיון?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
ואנחנו צריכים לגמור מהר, כי מיקי ואני נוסעים לשם אחרי זה ביחד, אז צריך לגמור מהר.
היו"ר משה גפני
לגבי מה שעכשיו הולך לקרות בהצעה הזאת, אנחנו נלמד אותה, נראה מה אתם מציעים. אז שכנעתם אותי שאני אעביר את החוק הזה. מה קרה מאז? האם זה באמת פתר בעיות?
יניב כהן
המבצע הקודם – אנחנו מתייחסים לזה כמבצע, כהוראת שעה מוגבלת בזמן – הביא כ-70 עסקאות.
היו"ר משה גפני
62. לא הגעתם ל-63.
יניב כהן
הנתון המעודכן זה בערך 70 עסקאות.
היו"ר משה גפני
שזה מעט?
צחי דוד
זה מעל 1,400 יחידות דיור. זה בוודאי הוסיף. זה לא גורם לפגיעה בהכנסות. זה לא גורם שום נזק. אני אסביר את המנגנון. זו בוודאי תוספת ברוכה. ואני חושב שההצעה הנוכחית תביא הרבה יותר. כלומר, למדנו מאז.
היו"ר משה גפני
בצלאל, אתה יודע שמס מעסיקים בוטל? ההחלטה שהיתה פה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ואמרתי שזה לא רק בזכות אורי אריאל, וגם לא רק בזכות כחלון. אמרתי שזה בזכות הקדוש ברוך הוא וחברי ועדת הכספים.
רחל עזריה (כולנו)
הקדוש ברוך הוא לא היה. הוא לא היה בסבב הראשון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אבל איך בודקים את הקשר הסיבתי בין ההקלה לבין העסקאות?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה זאת אומרת? מה חשבתְ? שלקדוש ברוך הוא לא אכפת מהמעסיקים, מהקבלנים? אכפת לו גם מהחקלאים - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת יונה שואל: יש 70 עסקאות' איך אתם יודעים שהעסקאות הלאה לא נעשו מאליהן אלא נעשו בעקבות העניין הזה של המבצע שעליו דיברנו? מאיפה אתם יודעים את זה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ואם יש השוואה ללפני כן, למספר העסקאות שנעשו ללא ההקלה הזאת, איזשהו ממוצע מסוים, ועל בסיס זה בוחנים מה קרה בעקבות ההקלות ומראים אם יש איזשהו שינוי.
צחי דוד
אני אסביר את המנגנון ואני מקווה שזה יענה גם לשאלה.

המצב הקיים הוא, לפני המבצע שהיה ב-2011 וב-2012, לפני המבצע שאנחנו עושים עכשיו להחזיר תקופה של שלוש שנים בתנאים מעט שונים, שאדם שמחזיק בקרקע שנרכשה לפני שנת 2000, משלם מס שבח בעת מכירתה משלם 50% לתקופה שלפני שנת 2000 ו-20% או 25%, תלו בשווי המס שיש - - - לתקופה שאחרי שנת 2000.

מהי המשמעות של זה? המשמעות היא שהוא בא לבצע עסקה, ובעצם אומר לו העורך-דין שמלווה אותו או היועץ שמלווה אותו: שמע, כל יום שעובר, שיעור המס האפקטיבי שלך עובד. כי השבח הוא אותו שבח, אבל התקופה של ה-50%, החלק היחסי שלה מתקצר, והתקופה של ה-20% או ה-25% מתארך. ולכן תדע, כל יום שאתה ממתין, אתה גם חוסך מס - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא, ההיגיון ברור. השאלה היא אם בסופו של דבר יש קשר סיבתי. זאת אומרת, אם אנחנו יכולים לכרוך את המנגנון או את ההיגיון עם הפעילות הלכה למעשה.
צחי דוד
זה נתון קצת קשה כי היו שינויים גדולים בהיקף העסקאות. זה צעד אחד והיו המון דברים נוספים שקרו באותה תקופה. עצם השינוי העצום במחירים השפיע מאוד על תמהיל העסקאות. בוודאי שראינו עלייה בעסקאות בעקבות הצעד. יש גם עסקאות שרצו ליהנות מההטבה אולי, קידמו מאוד את העסקה ולא עמדו לפעמים בזמנים שלה.

אז קשה לנו להגיד, אבל אנחנו יודעים שחלק ניכר מהעסקאות האלה כנראה לא היה קורה בלאו הכי, או היה קורה בלוחות זמנים אחרים, פשוט יותר ארוכים. לכן זה נתון קשה.

עסקאות היו קורות. אנשים רוצים למכור, אנשים רוצים לבנות. זה נכון. אבל לוחות הזמנים, בוודאות אנחנו יכולים לראות שהתקצרו ועסקאות הגיעו יותר מהר. אנחנו רואים את זה גם מהפניות שמגיעות אלינו; אנשים שרוצים ליהנות מההטבה, שעושים את המאמץ ליהנות מההטבה. אז אנחנו יודעים שזה בוודאי השפיע.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני אקשה עליך, אבל בעמדה הכי חיובית. ברור שהדרך להראות את זה היא איזושהי השוואה לפרקי זמן שהיו לפני כניסתו של ההסדר החדש בהשוואה למועד כניסתו של ההסדר החדש. שם צריכים להיות נתונים, מספרים, ולהגיד: תראו, ממוצע המכירות היה כזה וכזה בתקופה שלפני ההסדר, לאחר ההסדר היתה עלייה מאוד משמעותית, וכמו שגם מנואל אמר, יכול מאוד להיות שהיא קשורה בסיבות אחרות. אז אני רק תוהה אתך.
קריאה
אבל יהיה קשה לנטרל את ההשפעות האחרות.
צחי דוד
גם אם קשה לנטרל השפעות אחרות, אנחנו יודעים, הממוצע בזמן הניתוח גם על-ידי מינהל הכנסות המדינה וגם על ידי רשות המסים, הראה שבתקופת המבצע היתה עלייה משמעותית בעסקאות ביחס לתקופה הקודמת. לא הבאנו את זה אתנו - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש קורלציה, מנו.
צחי דוד
נשלים ונשלח את זה. אין בעיה. הנתון קיים והוא מראה שהיתה עלייה בהיקף העסקאות. בזמנו זה התפרסם בדוח מינהל הכנסות המדינה, דוח הנדל"ן שלו. אין בעיה, נשלח לכם את זה. ראו ממש אזורים מסוימים שזה היה רלוונטי אליהם. אם אני זוכר נכון, אני אומר מהזיכרון – ברחובות, באזורי השפלה, היו הרבה מאוד עסקאות שבניתוח היה ברור שקשורות למבצע.

ומה השינוי שאנחנו עושים עכשיו? חלק מהניתוח לקראת ההצעות שנוגעות לקרקע פרטית הראו לנו ששאלת הבעלויות היא שאלה שמאוד מעכבת בנייה. במקומות שבהם אנחנו רואים ריבוי בעלים, תב"עות של אלפי יחידות דיור שיש בהן אלפי בעלים, חלקם לא בארץ, חלקם ירושות, מאוד-מאוד מסובך, שמגיעים לשלב הבנייה ולא מתבצעות עסקאות עד אז, כי אין אינטרס למכור, כי כל יום שעובר, המס שאתה משלם פוחת. המימוש של הבנייה הוא הרבה-הרבה יותר איטי. ולכן ההצעה הנוכחית מטפלת בעיקר בתב"עות האלה.

איתרנו, לא בין גדרה לחדרה, בין חדרה לראשון-לציון, כמעט 100,000 יחידות דיור בתב"עות שרלוונטיות למבצע הזה בקרקע פרטית, שנמצאות אחרי תכנון מתארי, רלוונטיות להוראות שכתבנו פה, שיגיעו לידי הבשלה בשנים הקרובות. זה יכול להיות בשנה ובשנתיים, וזה יכול להיות גם ב-10 שנים. אם זה 3,700 בתל-אביב, חוץ התכלת בהרצליה, - - - של ראשון לציון, הוד השרון, רחובות. יש הרבה מאוד יחידות דיור. אנחנו יכולים את ה-100,000 האלה שהם ייבנו תוך 10 שנים, ואנחנו יכולים לקצר את לוחות הזמנים האלה.

שאלת הבעלויות והיכולת של יזמים להשפיע על קצב הפיתוח של עירייה, על הקצב שעירייה מבצעת תשתיות, היכולות שלהם, יכולות התכנון שלהם, יכולות הביצוע שלהם, היכולת שלהם לבנות מהר, בניגוד להמון בעלים פרטיים שצריכים התארגנויות כמעין קבוצות רכישה או לבצע עסקאות, ולוקח להם את הזמן, המבצע הזה אמור משמעותית לקצר את לוחות הזמנים האלה.

ולכן השינוי המרכזי שעשינו בפעם הקודמת – קבענו שבתב"עות גדולות ומשמעותיות שמעל 1,000 יחידות דיור, אנחנו לא שמים את מגבלת הזמן. אנחנו אומרים להם: תבצעו את העסקאות היום, כשהתב"ע תבשיל זו תב"ע מורכבת. אנחנו לא יודעים אם זה ייקח שלוש שנים או ארבע שנים, תעשו את העסקאות היום, תקדמו את התב"ע. אם תבצעו את העסקאות, אז זה לא ייקח ארבע-חמש שנים, זה ייקח פחות. וזו המטרה שלנו – לקצר את לוחות הזמנים האלו.

כמו כן קבענו שההטבה היא רק במכירה מיחיד לקבלן. אין לנו עניין בזה שקבלן מוכר לקבלן. קבלן הוא קבלן, הוא יודע לקדם. למה אני צריך לתת הטבה? ואין לנו עניין במכירה מיחיד ליחיד. השינוי שאנחנו אומרים הוא: תמכרו את זה למי שיודע לייצר עסקה, למי שיודע לייצר בנייה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל אין כל ודאות שאותו קבלן לא פתאום יחדל להיות קבלן ויהפוך לאיש פרטי, ולא יקדם את העניין - - -
צחי דוד
לא. כשזה מילה "עסקי" אז רשות המסים יותר - - -
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה לא רק זה שהוא יחדל להיות, אלא מי ערב לנו שהוא יאיץ את הבנייה? גם אם הוא קבלן, גם הוא יכול לשמור את הקרקע.
צחי דוד
אז אני אומר, עשינו עבודה מאוד גדולה, ראינו בתב"עות, ישבנו עם ראשי ערים, תב"ע באחת הקריות בצפון, תב"ע של 5,000 יחידות דיור שהתעשרה לא מזמן. יש שם שלושה - - - גדולים: אחד של חברה קבלנית גדולה ומוכרת שיש לה 1,000 יחידות דיור, אחת שיש לה 700 יחידות דיור, חברה מקומית יותר, והיתר כל מיני בעלים קטנים.

ה-1,700 יחידות דיור שכבר בבעלות קבלנים ולא בפרטיים כבר מתדפקים עם היתרי בנייה על דלתות הרשות המקומית, מבקשים שיבצעו את התשתיות אצלם, מגיעים להסדר עם הרשות המקומית שיעשו תאורה, כבישים, מדרכות, ביוב, מים, ורוצים לבנות. והפרטיים – שום מילה.
רחל עזריה (כולנו)
אתה בעצם אומר שאין לך ערבות או ביטחון שהקבלן ימהר לבנות, אבל יש הרבה יותר סיכוי שהקבלן ימהר לבנות יותר מאשר האדם הפרטי.
צחי דוד
לעניין התב"עות המורכבות וריבוי הבעלים – אמרנו, 10,000 ומעלה, אנחנו יודעים שזה מסובך, אנחנו לא מבקשים מגבלת זמן, אנחנו רוצים להניח שאנחנו מייצרים פה תנאי שוק שיובילו לבנייה מוקדמת יותר. לגבי פחות מ-1,000 יחידות דיור, כן עשינו קבועי זמן, וכן אנחנו דורשים, בגלל שזה תב"עות פחות מורכבות אנחנו אומרים: קנית, קיבלת מהמדינה איזושהי הנחה במס – תבנה מהר יותר.

אני חושב שההצעה היא יותר חכמה ממה שאמר היושב-ראש של 2011. הפקנו לקחים, 2011 הביאה משהו. אנחנו רוצים להביא משהו יותר חכם עכשיו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לגבי העניין של ה-50 - - - זה לא השתנה?
צחי דוד
לא, זה אותו מנגנון. ההטבה היא אותה הטבה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה עדיין אותו שיקול שאתה אמרת, ששיקול הדחייה עדיין קיים.
צחי דוד
אז במבצע הוא לא רוצה לדחות. זה העיקרון. יש לו עכשיו שלוש שנים שבהן הוא מקבל 25% מס flat. אין לו עניין לדחות. יש לו עכשיו הזדמנות – מחירי הנדל"ן גם גבוהים – לממש את הקרקע, למכור אותה. הוא משלם פחות מס ויכול לצאת לדרך. גם אובדן הכנסות המדינה פה הוא לא משמעותי, כי אם הוא דוחה את העסקה עכשיו בחמש שנים, בעשר שנים, שיעור המס האפקטיבי יהיה נמוך יותר, כי הוא משלם גם ככה על חלק יותר גדול 25%, ולא 50%.

מהאומדן שלנו אין פה אובדן משמעותי של הכנסות בנייה, יכול להיות שיש פה אפילו הקדמה מסוימת. אנחנו לא יודעים בדיוק, אבל אין פה אובדן משמעותי. ואנחנו מניחים שזה יכול להתניע מאוד את התהליכים בקרקע פרטית, בשילוב הצעדים האחרים שאנחנו עושים. אני אגיד אותם מאוד בקצרה, הם בוועדת הפנים.

אנחנו גם מטפלים באיחוד וחלוקה שזה קשור לקרקע פרטית, לעשות תהליכים יותר קלים ולהוריד התניות קשות שיש היום; אנחנו מטפלים בקשרים שבין עירייה לרשות מקומית על איך מבצעים הסכמי פיתוח, איך מבצעים עבודות פיתוח. מה מותר לעירייה? מה אסור? עושים הסדרה בעקבות פסקי-דין שהיו עד היום, שקצת סיבכו את המצב. אנחנו עושים הסדרה מחדש, גם לטובת העיריות, גם לטובת הקבלנים, ככה שיהיה להם יותר קל לעבוד ביחד. אנחנו רוצים שהמכלול הזה יוביל להגדלת הבנייה בקרקע הפרטית.

ראינו קפיצה מאוד גדולה עם פרוץ המשבר, ושם נשארנו, לא עלינו עוד. אבל המחירים ימשיכו לעלות, האינסנטיב לבנות ימשיך לעלות. אנחנו רוצים לראות קפיצה נוספת, שדרוג נוסף בבנייה בקרקע הפרטית. למדינה יש את היכולות שלה, את הקרקעות שלה, עלינו מ-30,000 שיווקים במינהל, 33 בפרוץ המשבר. בשנה שעברה שיווקנו 50,000. אנחנו רוצים גם בקרקע הפרטית לראות מגמה דומה. עשינו סדרת צעדים, אני מניח שנביא בהמשך גם עוד. הצעד הזה הוא נדבך חשוב, והוא עובד בקורלציה עם הצעדים האחרים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
איך יש את עניין ההטבות, שהטבות יכולות להינתן ויכולות לא להינתן?
רחל עזריה (כולנו)
פחות מ-1,000 יחידות דיור.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
האם השיטה היא שיטה של אם אתה מזרז את העניין אז יש גזר, או יש גם איזשהו צד אחר של המטבע שיש גם מקל?
צחי דוד
אם אתה מזרז את הבנייה ועומד בתנאים שקבענו ללוחות זמנים, אתה מקבל את ההטבה. ואם לא עמדת ופספסת, אז פספסת, אז אתה משלם את ה-50%.
היו"ר משה גפני
פנו אלי כמה קבלנים ואמרו שבפעם הקודמת היה תאריך מסוים שהיה צריך להספיק, ובעקבות מבצע "צוק איתן" הם לא הספיקו לסיים. מה עושים?
צחי דוד
דיבר אתנו הייעוץ המשפטי לוועדה, אז אני אתן ליניב מרשות המסים להשיב.
יניב כהן
שמי יניב כהן, מנהל אגף א' מיסוי מקרקעין. בזמנו הוצאנו איזושהי הנחיה שנותנת פתרון, אולי פתרון חלקי לחלק מהמקרים, לאותם מקרים שהיו עיכובים, הוצאנו איזושהי הנחיה שאם הבנייה הסתיימה, ומכל מיני עיכובים לא הצליחו להוציא את טופס 4 בזמן, אבל הבנייה הסתיימה במועד, ובסופו של דבר טופס 4 התקבל עד שלושה חודשים, אז אישרנו גם לקבל את ההקלה. כי הסעיף, נכון להיום אומר: תמציא את טופס 4 תוך התקופה שנקבעה. זה בעצם נתן הארכה של שלושה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא יודע מה קרה לאותם אלה. יכול להיות שטופס 4, כמו שאתה אומר, אבל יכול להיות שגם הבנייה לא הסתיימה. יש אפשרות משפטית לקחת את זה בחשבון? לפני שנדבר על החלטה.

הוראת השעה הסתיימה, אבל הם באים אלי וטוענים: אנחנו לא הספקנו. אני לא יודע אם טופס 4, או להשלים את הבנייה, או לא חשוב מה. היה עיכוב, והעיכוב הזה מוכח שהוא כתוצאה ממבצע "צוק איתן". לא היו פועלים, לא עבדו, אני לא יודע בדיוק מה. אבל זו טענה. האם אפשר לטפל בבעיות מהסוג הזה? האם אפשר להכניס בחקיקה? מה אתם אומרים?
צחי דוד
אין לנו סמכות להאריך את זה בלי תיקון חקיקה.
היו"ר משה גפני
האם אפשר לעזור להם? כן או לא?
מאיר אסולין
אני מאיר אסולין מרשות המסים.

הזמן של "צוק איתן" – המבנה כבר היה אמור להיות איכשהו קרוב לסיום. חודש לסיום הוא כלום. מבחינת ההגדרות אצלנו זה כבר סיום. הוא רק צריך להוכיח באיזה מצב הוא היה בתקופה של "צוק איתן". אם הוא היה בפער של חודש שמביא אותו לסיום, אז אני לא חושב שצריכה להיות שם בעיה.
היו"ר ממשה גפני
מי מטפל בזה במישרין?
מאיר אסולין
המשרד.
היו"ר משה גפני
לא, מי? אני אפנה אותם אליכם. למי?
מאיר אסולין
ליניב.
יניב כהן
אתה יכול להפנות אלי. אבל זאת ההנחיה שהוצאנו ונבדוק אם יש איזשהו מקרה מאוד גבולי והוא יכול להוכיח לנו שהבנייה הסתיימה או לקראת סיום, נשאר הפינישים האחרונים.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני אַפנה.
יניב כהן
ננסה לבדוק פרטנית אבל אין לנו סמכות להאריך את התקופה.
היו"ר משה גפני
בסדר, רק תשאיר בוועדה את הפרטים שלך וטלפון שאפשר להגיע אליך.
יניב כהן
אין בעיה.
היו"ר משה גפני
מי מקריא את החוק?
ישי פרלמן
אני.
היו"ר משה גפני
אתם רוצים להתייחס או שנעבור סעיף-סעיף?
אהוד נדב
היינו רוצים קודם כל לסכם, ברשותך, את האמירה הקודמת כאן, של רשות המסים, לגבי מה שאדוני שאל.

שמי אהוד נדב, אני יועץ משפטי להתאחדות בוני הארץ.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה לדעת על מה שהיה? אני אענה לך. הם לא יודעים.
אהוד נדב
לגבי "צוק איתן", אנחנו מבינים שהמדיניות היא שאם הפער הוא פער של כחודש, ואפשר להראות שזה היה קשור לנושא של "צוק איתן", אז אפשר יהיה לקבל את החודש הזה.
מאיר אסולין
בחודש - - - הבניין כבר הסתיים, למעט הפינישים. כי בחודש מה אתה כבר יכול לעשות?
אהוד נדב
עדיין המבחן הוא אם הבאת את הטופס או לא הבאת את הטופס.
מאיר אסולין
- - - מה היית יכול לסיים בחודש? הפער הוא שולי. לכן מבחינתנו, אם זה שולי - - -
היו"ר משה גפני
ואם הפער הוא שלושה חודשים ולא חודש?
מאיר אסולין
לא, הוא מדבר על התקופה של "צוק איתן". היא שעיכבה את - - -
אהוד נדב
לוקח זמן להתארגנות. זה לא יום אחרי - - -
היו"ר משה גפני
מאיר, הוא טוען וזה מה שאמרו לי גם כן – יש מקרים שאני גם לא כל-כך מכיר את הפרטים, אמרתי לכם, אבל אני מכיר את העיקרון – ברגע שאתה מפסיק את העבודה, ברגע שאין לך פועלים – אני לא קבלן, אני לא יודע – אז זה יכול להתמשך על פני שלושה חודשים. זה בנייה. זה לא שאתה פותח את החנות וסוגר.
אמיר הלר
אגב, זה התחיל עוד מ"שובו אחים" ולא מ"צוק איתן". זאת אומרת, זה התחיל עוד מסגירת הפועלים מחברון, דרך גיוס מילואים וכולי. זה התחיל קצת לפני.
מאיר אסולין
אני לא מדבר על הסיום. אני מדבר מה היה מצב הבניין בפרוץ "צוק איתן". אם הוא היה בפינישים, אז אנחנו נסתכל על זה כאילו הוא סיים את הבנייה. אני לא מדבר על מתי הוא השלים את הפינישים. אני מדבר על מה היה מצבו ביום פרוץ - - -
היו"ר משה גפני
מה אתם אומרים?
אמיר הלר
אם רשות המסים תהיה מוכנה להקלה שכבודו ביקש, אז מצוין. אני חושב שזה מצוין.
מאיר אסולין
כל מקרה לגופו.
ספי זינגר
יש להם קודם כל מחויבות. הם לא יכולים לעשות הקלות מעבר לחוק. מה שהוא אומר, והוא אומר בצדק: אני אסתכל על זה בצורה יותר גמישה ומותאמת לנסיבות, והוא ייתן פתרון. הוא לא יכול להגיד עכשיו אמירה כללית: אני מוסיף עכשיו שלושה חודשים.
ליאת גרבר
בהקשר של "צוק איתן" – זאת היתה האמירה.
היו"ר משה גפני
אני רואה את ההסתייגות הזאת, ואתה עוד מוסיף גם את המילה "חוק". אז בכלל אנחנו נמצאים, אני לא יודע איפה.

בלי להכיר את הסיפור, היתה סגירה של הבאת פועלים לפני "צוק איתן". אחרי זה היה את "צוק איתן" עצמו. אנחנו מדברים על בנייה, קבלן שצריך להביא פועלים, כל מה שנלווה לעניין הזה. האם במסגרת המבצע הזה, שאומר שאנחנו נותנים את ההקלות האלה, האם אפשר להיות גמיש, זה במסגרת החוק. החוק דיבר על הרעיון שבדבר, וקרו דברים שלכל הדעות הם דברים שיצרו הפסקה או עיכוב בבנייה, האם יתחשבו בזה. זה הכול. החוק הוא חוק. אנחנו יודעים. אנחנו העברנו אותו.
מאיר אסולין
אני מציע שקודם תנו לנו דוגמה אחת - - -
היו"ר משה גפני
טוב. תעדכנו אותי מה קרה. נעקוב אחרי זה. תשתדלו להיות גמישים. מי מקריא? בבקשה.
ישי פרלמן
"חוק מיסוי מקרקעין – הוראת שעה
11.

(א) על אף האמור בפסקה (1)(א) של סעיף 48א(ב1) לחוק מיסוי מקרקעין, במכירת זכות במקרקעין, בידי יחיד, בתקופה שמיום כ' בטבת התשע"ו (1 בינואר 2016) עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018), שמתקיימים לגביה התנאים המפורטים להלן, יהיה היחיד חייב במס על השבח הריאלי עד יום התחילה כהגדרתו בסעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין, בשיעור הקבוע בסעיף 48א(ב)(1) לחוק האמור:"
עיסאווי פריג' (מרצ)
ואם מצוקת הדיור לא תיגמר ב-2018, מה נעשה?
היו"ר משה גפני
עד אז המשיח יבוא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה חושב שהוא יגיע?
היו"ר משה גפני
יש רעיון כזה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כשהוא יבוא, אז יהיה מותר לעלות להר הבית? אתה תרשה לו, או שגם לו אתה לא תרשה?
היו"ר משה גפני
צריך נביאים לזה.
צחי דוד
הרעיון שזה חייב להיות מבצע, אחרת - - - מתמרץ אותם. אם אתה קורא את זה כהוראה קבועה, אז יש לו עכשיו מס יותר נמוך והוא יעשה את העסקה כשנוח לו.
היו"ר משה גפני
עיסאווי, השאלה שלך נכונה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני ניזון מהעבר. כשאני רואה ב-2011 - - -
היו"ר משה גפני
כן, על זה דיברנו כבר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, אני מודע. אני בטוח שדיברנו. השאלה מהי מידת החוכמה. זה יפה מה שאנחנו עושים, אבל איך אנחנו מוציאים את המיץ של החוכמה שלנו לעזור לכחלון שיצא מהמצוקה? זאת השאלה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה לא קשור לכחלון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, בגדול.
צחי דוד
תיארנו קודם, לפני שהגעת, שהמבצע הזה קצת שונה מהמבצע של 2011.
היו"ר משה גפני
כן, אנחנו עכשיו בודקים מה זה "שונה". זאת אומרת, להקריא את התיקון.
צחי דוד
אבל הוא שאל. הזמנים שונים קצת.
היו"ר משה גפני
בסדר, הלאה.
ישי פרלמן
"(1) יום הרכישה של הזכות במקרקעין חל בתקופה שמיום ט"ו בניסן התשכ"א (1 באפריל 1961) עד יום כ' בחשוון התשס"ב (6 בנובמבר 2001);

(2) המכירה היא של זכות במקרקעין בקרקע שקיימת לגביה תכנית בנייה, המתירה בנייה על הקרקע של 10 דירות לפחות המיועדות לשמש למגורים;"
היו"ר משה גפני
לא 10. שמונה.
צחי דוד
לא, עכשיו זה 10. היה שמונה ועשינו 10.
היו"ר משה גפני
זו טעות בדפוס.
צחי דוד
שמונה זה היה בפעם הקודמת.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. הסברת עכשיו לוועדה שאתם עושים מבצע הקלות שונה מהפעם הקודמת. אנחנו אז עשינו שמונה כדי שיהיה יותר. אז עכשיו אתם מצמצמים את זה ל-10? שמונה, שמונה. זו טעות דפוס. אתם העתקתם מ"הכחול". שמונה, שמונה. אין עשר. מה, אני אעשה יותר גרוע ממה שעשיתי בפעם הקודמת?
קריאה
היושב-ראש, אנחנו מקבלים את העמדה שלך. זו טעות דפוס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל אתה, עם כל הלשכה המשפטית, נכנס לפרטים הקטנים וזוכר שזה שמונה?
היו"ר משה גפני
כן.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא פרט קטן. זה פרט גדול.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לגבי סעיף 2 – מה זה, "שקיימת לגביה תכנית בנייה"? האם אין תאריך של תוכנית בנייה?
קריאות
יש הגדרה. יש תב"ע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז לציין שזה לפי כך וכך.
קריאה
יש בהמשך הגדרה. הוא יקריא אותה.
ישי פרלמן
"(3) לגבי זכות במקרקעין בקרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של 1,000 דירות או יותר – המכירה היא מיחיד לקבלן לעבודות הנדסה בנאיות כהגדרתו בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט–1969‏, הרשום בפנקס כמשמעותו באותו חוק, והקרקע הנמכרת תהווה מלאי עסקי בידיו כמשמעותו בסעיף 85 לפקודת מס הכנסה‏;

(4) לגבי זכות במקרקעין בקרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של פחות מ–1,000 דירות – עד תום התקופה הקובעת הסתיימה בנייתן על הקרקע של 80% לפחות מהדירות המיועדות לשמש למגורים, המותרות לבנייה לפי תכנית הבנייה החלה על הקרקע במועד סיום הבנייה, או של שמונה דירות המיועדות לשמש למגורים, לפי הגבוה; לעניין פסקה זו יראו בקבלת אישור להספקת חשמל, מים או חיבור של טלפון לבניין, לפי סעיף 265 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965, כסיום הבנייה; בפסקה זו, "התקופה הקובעת" – כמפורט להלן, לפי העניין:"
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברשותך, אדוני היושב-ראש, יש לי בעיה בכל העניין של מתי רואים את תקופת סיום הבנייה שאנחנו מציינים – אישור החשמל וכל הדברים האלו. זה קצת מדאיג אותי, כי כל תהליך האישור הזה, עם כל הביורוקרטיה שבתוכו, שאני נתקל בה במגזר הערבי במיוחד, ולראות בה כתאריך סיום ועם כל ההשלכות על החוק הזה, זה קצת בעייתי.
היו"ר משה גפני
אבל איפה יש הגדרות אחרות? מה זה, תאריך סיום? יש הגדרות אחרות?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לכתוב חלופה, לחשוב על חלופה. כי אני נתקל, אישית, בהרבה מקרים שהבנייה הסתיימה והמפתח נמסר - - -
קריאה
הוא לא יכול לאכלס - - -
קריאה
קבלן לא יכול - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מבין אתכם. בנייר, במלל, אתם צודקים.
היו"ר משה גפני
עיסאווי, אני שאלתי אותו עכשיו אם יש הגדרה, אם יש חלופה. בבקשה.
אייל לב ארי
עד כמה שאני יודע, טופס 4 הוא הטופס שמאפשר אכלוס. זאת אומרת, יכולים לתת, כפי שאמרת, את המפתח לדייר שרכש את הדירה. אבל כל עוד לא ניתן טופס 4, האפשרות להיכנס לדירה מבחינת הרשויות - - -
קריאה
חברת חשמל לא תחבר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מבין אתכם. אתם צודקים. אין לי ויכוח על המלל. אתם משקפים את המציאות בחוק. אבל במציאות, יש מהלכים שלא מקבלים – אני חי את זה, אני רואה את זה.
היו"ר משה גפני
נכון. זה לא רק במגזר הערבי. זה גם במגזר היהודי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בואו נחשוב על פתרון יצירתי. אני מעלה את זה לחשיבה.
אמיר הלר
אדוני היושב-ראש, אם אפשר הערה אחת. שמי אמיר הלר, מהתאחדות בוני הארץ.

ההגדרה הזאת של 80% אכלוס, היא לא קיימת, לא בחוק ולא בשום דבר אחר. זו היתה טעות בחוק הקודם ואני מניח שאתם לא תרצו לחזור על ההגדרה השגויה שוב.

אין דבר כזה ש-80% ממבנה קיבל טופס 4.
קריאה
זה רלוונטי למספר בניינים.
אמיר הלר
רגע, רגע. אני יודע.

אין דבר כזה שבניין קיבל 80% טופס 4. או שהוא קיבל 100% טופס 4 או שהוא לא קיבל טופס 4. כשיש לך מספר בניינים, נגיד חמישה ומעלה, אז אתה יכול להגיע למצב כזה של 80%. זאת אומרת, שבכל המצבים האחרים, של בניין אחד, שניים, שלושה, ארבעה, שזה רוב העסקאות – ואם רשות המסים תבדוק מה היה במבצע הקודם, אלה רוב העסקאות שרלוונטיות, ובטח בכמות יחידות הדיור במדרגה הזאת שזו כמות יחידות דיור קטנה – בדבר הזה זה או אפס או מאה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. הוא מעלה טענה נכונה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
טענה נכונה מאוד.
מאיר אסולין
זאת הכוונה. הכוונה היא ש-80%. אתה לא יכול להגדיר מי - - -. אנחנו מגדירים דירות. ברור לנו שטופס 4 הוא לבניין. 80% מהבניינים שניתן לבנות שם, זה בעצם המפתח.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז אל תכתוב: דירות. תכתוב: בניינים.

גפני, זו סוגיה מאוד חשובה שהוא העלה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל אין צורך. איך יכול להיות 80%? הוא צודק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל איך טופס ניתן לבניין? ולמה הוא כותב 80% מהדירות?
קריאה
זה תלוי מה מספר הדירות בבניין.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא 80% מהבניינים?
מאיר אסולין
כי מההתחלה לא הגדרנו "בניינים". הגדרנו "דירות". אני לא יודע לכמה בניינים זה יהיה. זה פשיטא.
אמיר הלר
לא, זה לא פשיטא.
היו"ר משה גפני
רגע, אבל שנייה, לא מנהלים דיאלוג. עם כל הכבוד. יהיה כתוב: "בניינים". בסדר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
"בניינים". מה העניין?
אמיר הלר
אבל יש עניין. כי אם אתה מסתכל - - -
היו"ר משה גפני
אתה רוצה שנחזור ל"דירות"? מה העניין? הרי סיכמנו שיהיה כתוב: "בניינים".
אהוד נדב
אבל זה לא פותר את הבעיה. ברוב הפרויקטים יש בניין אחד או שניים או שלושה או ארבעה.
היו"ר משה גפני
בסדר, נו. אז מה הבעיה?
אהוד נדב
אז זה 100%. אין 80%.
היו"ר משה גפני
זו טענה, וזה בסדר, ואפשר לשנות את זה. והם מסכימים לשנות את ההגדרה. בסדר גמור. אבל תשמעו, אין מציאות כזאת, ואם יש, אז היא קיימת. היות ואין מציאות, אז יכול להיות שני בניינים – אחד יש לו טופס 4 ואחד אין לו טופס 4.
אמיר הלר
אז אתה לא מקבל את ההטבה בכלל.
היו"ר משה גפני
למה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
כי אתה צריך 80%.
אמיר הלר
ויותר מזה, זה במדרגה הנמוכה.
מאיר אסולין
חבר'ה, זה דיון אחר - - -
צחי דוד
- - -
היו"ר משה גפני
תגיד מה. תגדירו. אם יש פתרונות, אני לא מפצל את החוק.
צחי דוד
ישבנו עם הקבלנים ערב הדיון, שמענו חלק מהטענות. יש לנו כמה תיקונים שאנחנו רוצים לתקן.
היו"ר משה גפני
אז תגיד, תגיד עכשיו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אפשר גם לפני החוק. אתה מבקש מאתנו לאשר חוק.

זה לא מתאים במשמרת שלך.
היו"ר משה גפני
מה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
דבר כזה.
נורית קורן (הליכוד)
אם יש תיקונים, שיעשו את התיקונים. עוד פעם נבזבז את הזמן שלנו? מה הדבר הזה?
היו"ר משה גפני
צחי, בוא נחשוב. יש לנו עוד זמן. הם מעלים טענה נכונה. אני חשבתי שהבעיה נפתרה, אבל אם אנחנו מדברים על שני בניינים, עומדים בקריטריונים, שייכים למבצע שלכם, אחד קיבל טופס 4 ואחד לא קיבל טופס 4. למה הבניין שקיבל טופס 4 לא זכאי? למה הוא צריך להיות תלוי ב-80% של הבניינים שנמצאים בשטח? אחד יצא למכירה ואנשים מאכלסים עכשיו את הבניין הזה, השני תקוע בגלל שאני לא יודע, תוואי הקרקע שם, לא חשוב מה. איך מגדירים את זה בחוק? להגיד את המילה הזאת. זה הכול. לא 80%. למה הכנסנו את ה-80%?
קריאה
- - - אם 80% מקבלים את כל ההטבה.
היו"ר משה גפני
כל ההטבה לקבל על הבניין הזה. בבניין הזה יש שמונה דירות. אפשר להוריד את ה-80%. למה אתם צריכים אותו?
קריאה
80% להקלה. זאת אומרת, אתה מסיים רק 80%, עדיין אתה מקבל - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מבקש כלום. הם מבקשים, בצדק, הם אומרים: אל תיתן לי הקלה ואל תיתן לי החמרה. סיימתי את הבנייה, תן לי את ההטבה, אם אני עומד בתנאים. אפשר להוציא את ה-80%.
רחל עזריה (כולנו)
רגע, אבל זה כשזה הכול אותו קבלן?
היו"ר משה גפני
הוא בנה שני בניינים, בניין אחד הוא סיים, קיבל טופס 4, אנשים התאכלסו, מלא, והבניין השני תקוע באמצע. הוא עומד בתנאי המבצע.
רחל עזריה (כולנו)
אני חייבת לומר משהו, ואני יושבת הרבה שנים בוועדת תכנון ובנייה בעיריית ירושלים.

נתקלנו בכל מיני מצבים שבכוונה לא מסיימים, כי מקווים לקבל עוד אישור לעוד קומה או עוד קומה, או עוד מרפסת, או עוד מרפסת ועוד מרפסת, ואלה דברים שאנחנו רוצים למנוע.

הרבה פעמים יש פרויקטים של חמישה בניינים – וכל הזמן היו דיונים כאלה – ואז רוצים שכל הבניינים יהיו - - -
היו"ר משה גפני
אגב, - - - נתן לנו קרדיט על הנושא של הטבות המס.
רחל עזריה (כולנו)
כל הכבוד.
קריאה
אה, הוא כן נתן?
היו"ר משה גפני
את הנושא של החקלאים.
קריאה
הוא נתן לנו קרדיט? כי אני לא ראיתי.
היו"ר משה גפני
כן, כן.
רחל עזריה (כולנו)
נניח שיש ארבעה-חמישה בניינים, והיזם מבקש שכל הבניינים יהיו 14 קומות, ונתנו לו 12. אז הוא לפעמים משאיר בניין אחד ואומר: מה שביקשתי ולא אישרתם לי, תאשרו לי להעביר לבניין האמצעי. כי כאילו אם הטענה היא טענה של צל שמפריע - - -

אז לכן, הרבה פעמים ישאירו בניין אחד שלא יסיימו אותו מתוך תקווה לקבל עוד דברים שלא מאשרים והוועדה לא מאשרת, כי הוועדה לא מאשרת, כי אי-אפשר לאשר, כי זה יגרום לעומסים, מכל מיני סיבות כאלה.
היו"ר משה גפני
מה זה קשור לחוק הזה?
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה בדיוק זה, שאנחנו רוצים שהוא יסגור את הקומפלקס, אנחנו לא רוצים להשאיר את ההזדמנות - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו לא אומרים את זה.
רחל עזריה (כולנו)
למה? כבוד היו"ר, אתה מבין את העניין שאם - - - בניין אחד ולא שני - - -
היו"ר משה גפני
כן. זה לא קשור לעניין. האיש הזה יכול לבנות, אם יש לו שמונה דירות באחד הבניינים, הוא יכול לבנות את שמונה הדירות, לא לגעת בכלל בכל האחרים. האחרים כמובן לא נכנסים ל בצע מכיוון שהוא לא נוגע בהם, ואז הוא ישלם את מלוא הסכום במס. אבל על הבניין הזה הוא זכאי לקבל את ההטבה שעליה מדובר. זה שהוא עושה כל מיני חשבונות, לא לבנות וכן לבנות - - -
רחל עזריה (כולנו)
אבל אם המטרה היא לגרום לזה שהדירות ייבנו מהר – ואחת הסיבות, כולנו יודעים את זה שלא בונים מהר, אל"ף, בגלל ערכי הקרקע, ובי"ת, בגלל תקווה לקבל אישור לעוד קצת ועוד קצת ועוד קצת. היינו פוגשים את היזמים, מגיעים פעם אחת, אחרי חודשים פוגשים אותם עוד פעם. פעם אחת ביקשו מרפסות, פעם שנייה ביקשו עוד קומה, אחר-כך ביקשו עוד חדר, אחר-כך ביקשו עוד ממ"ד. זה התהליך הזוחל.

ולכן, האינטרס שלנו הוא לוודא שיש איזשהו אפיון לדיון.
היו"ר משה גפני
מה שאת אומרת, יש בו היגיון רב. ולכן, ביני לבין עצמי, אם לא הייתי יושב-ראש, אז הייתי אומר את זה יותר חריף – אבל אני לא חושב שזה יפתור את הבעיה כמו שזה לא פתר את הבעיה בפעם הקודמת. אנשים וקבלנים עושים חשבונות אחרים מהחשבונות האלה.
רחל עזריה (כולנו)
אבל אם זה המצב, אז בוא ננוח.
היו"ר משה גפני
לא, לא ננוח. גם אז אישרתי את זה. אמרתי: לא יועיל, לא יזיק. הם אמרו שיש 70 עסקאות שנעשו מאז 2011, אז 70 עסקאות, וכנראה שהרוב שם נעשה - - -
צחי דוד
2013, 2014, 2015 זה לא היה בתוקף - - -
רחל עזריה (כולנו)
בירושלים, זה שלא היה לנו שום שוט ולא היה שום דבר - - -
היו"ר משה גפני
אבל זה לא רלוונטי לעניין הזה.
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה כן רלוונטי לעניין הזה.
היו"ר משה גפני
אבל אם הוא לא בונה, הוא מפסיד את ההטבה במס.
רחל עזריה (כולנו)
בעצם מה מציעים פה החברים? שאנחנו נפצל ונאמר: אם אתה בונה ארבעה בניינים מתוך חמשת הבניינים וסוגר אותם אתה מקבל את הטבת המס. על הבניין הזה שבו אתה מבקש שכל מה שלא אישרו לך בארבעת הבניינים האחרים יעבירו לך - - -
היו"ר משה גפני
שלא יאשרו לו.
רחל עזריה (כולנו)
מבקשים שאתה תקבל על הארבעה, והאחרון לא ימנע לקבל את ההטבה. נכון?

אני אומרת שבעצם יש עניין כן לשים אותם ביחד בגלל שגם ועדת תכנון ובנייה רואה את זה ביחד וגם היזם רואה את זה ביחד, ובעצם כולם רואים את זה כקומפלקס אחד ולא כבניינים שונים.

אתה יודע מה זה לשבת חמש שנים בוועדת תכנון ובנייה? אתה יודע כמה תסכולים צברנו?
היו"ר משה גפני
אני יודע, אני יודע. במיוחד בירושלים. אבל היועץ המשפטי מעיר לי הערה נכונה. מה שהם מציעים זה בדיוק הפוך ממה שאת אומרת. אנחנו עכשיו מורידים את זה. אני לא יודע למה אתם מסכימים.

הם מציעים, שאם יש חמישה בניינים ו-80% מהבניינים האלה נגמרו, קיבלו טופס 4, אחד הוא השאיר בצד, כפי שאמרת. גם הבניין ההוא, לפי ההצעה שלהם, יקבל בסוף את ההטבה. זה מה שהם מציעים. למה אתם מסכימים להוריד את ה-80%?
אמיר הלר
בגלל שמרבית העסקאות לא קורות, כמו שחברת הכנסת עזריה אמרה, על חמישה בניינים. רוב העסקאות שקורות על קרקע פרטית הן לא בהיקפים של אלפי יחידות דיור, אלא בעסקאות הרבה יותר קטנות, של בעלי קרקע שמוכרים 20, 30, 40 יחידות דיור. בדרך-כלל זה יכול להיות בבניין אחד או בשניים או בשלושה במקסימום. ואלה רוב העסקאות שגם המבצע הזה מכוון לזרוק אנשים בעלי קרקעות שמחזיקים, אבל ממשיכים לדגור על זה. זה לא המקרה שמדובר.

ולכן אנחנו חושבים שבמקום שבו יזם החליט לקנות קרקע שיש לה רק שני בניינים, והוא ניסה לעבוד קשה, כמו שחבר הכנסת גפני אמר בהתחלה, שהוא ניסה אבל לא הצליח לעמוד בזמנים, ובגלל זה יש רק 70 עסקאות כי לוחות הזמנים היו מצומצמים מדי, ואז הוא איבד את כל ההטבה. כי גם אם הוא הצליח אחד מתוך השניים, הוא איבד את כל ההטבה. ובנושא הזה אנחנו רוצים לגעת. שאם בן-אדם קנה קרקע, השקיע ורצה לבנות מהר, אבל לא הספיק את שני הבניינים, אלא הספיק רק אחד, שבכל זאת יקבל את ההטבה באופן יחסי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
גפני, יש לנו שני נושאים כאן וזה די חשוב.

רחל אומרת לגבי הקומבינה שמשאירים בניין, ומה שהחברים אומרים במיוחד לגבי הבנייה של שניים-שלושה בניינים, מבחן ה-80% - - -
היו"ר משה גפני
חמישה בניינים, ששם יהיה 80%.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, שמבחן ה-80% צריך להיות מהותי. אז אנחנו צריכים לצאת מהקופסה ולחשוב על פתרון שאכן ייתן ביטוי לקומבינות וייתן ביטוי למינימום.
היו"ר משה גפני
אבל איך אתה מבטל קומבינות? אני לא הבנתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רווח מקסימלי. למקסם רווח.
היו"ר משה גפני
הם מציעים לחזק את הקומבינה. זו ההצעה. אם אתה מוריד את ה-80%, אין קומבינה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אמת.
היו"ר משה גפני
אני בעד הקומבינה. למה אני בעד הקומבינה? מכיוון שמדובר על מבצע, ובמבצע הזה צריך לעשות את המקסימום. ואנחנו מדברים על בנייה של חמישה בניינים, שזה דבר נדיר בקרקע פרטית.
רחל עזריה (כולנו)
בסדר, אבל גם בבנייה של שני בניינים, זו אותה השיטה. אתה בסוף משאיר בניין אחד שאתה משאיר אצלו "שפיל".
היו"ר משה גפני
אני סבור שבחוק צריך שיהיה כתוב את המקסימום שניתנת הטבה על-מנת שלאנשים יהיה אינטרס, לפחות בחלק מהבניינים, לסיים אותם מהר. ולכן אני מציע שההטבה תינתן בכל מקרה – ברגע שבניין מסתיים, הוא יקבל את ההטבה אם זה עומד בתנאים - - -
קריאה
באופן יחסי.
היו"ר משה גפני
מה פירוש המילה "יחסי"?
קריאה
הדירות באותו בניין.
היו"ר משה גפני
אני לא חשבתי אחרת.
קריאה
וגם, בן עשר דירות לפחות.
היו"ר משה גפני
שמונה.
קריאה
שמונה. סליחה. שמונה דירות בבניין.
היו"ר משה גפני
מה אתה חוזר על טעות הדפוס?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל בנייה רוויה – שש דירות. מאיפה קבע שמונה דירות?
היו"ר משה גפני
זה שמונה. שמונה היה גם בפעם הקודמת. עכשיו כתוב: עשר.

על כל פנים, שמונה דירות, הסתיים בסדר. אלא אם כן – וצריך לנסח את זה בחוק – אלא אם כן מדובר על חמישה בניינים, ואם מדובר על כמה בניינים, אז בנייה של 80% מהדירות מקנה את הטבות המס. נכון? זה מה שאתם רוצים?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו נפַתח את זה. בנייה רוויה מוגדרת שש דירות לפחות.
היו"ר משה גפני
עשר דירות כתוב פה. שמונה. אי אפשר. היה על זה דיון ארוך ב-2011. אם ניכנס לזה, אנחנו מסתבכים עם העניין. זו הטבה. ההטבה הזאת תינתן - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
חברים, בואו נסכם, או שאתם רוצים לדחות את זה ליום אחר?
היו"ר משה גפני
לא, לא.
רחל עזריה (כולנו)
לא. אין מה לדחות. למה לדחות?
היו"ר משה גפני
מה קרה לך אתה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
הם, ייקח להם זמן - - -
היו"ר משה גפני
יש לנו חוקים יותר בעייתיים מהחוק הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
טוב, בסדר.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, לנסח את זה באופן כזה שבו כל בניין שמסתיים מקבלים עליו את ההטבה, כמובן באופן יחסי, אם מדובר על כמה בניינים. ואם מדובר על חמישה בניינים לפחות, אז שם 80% מספיק, כדי להיכלל במבצע הזה, כפי שאתם כתבתם.
צחי דוד
ואז גם בניין יחיד של שמונה דירות, לצורך העניין, מקבל. זה מה שאתה אומר?
היו"ר משה גפני
כן. פשוט. על זה הסכמנו.
מאיר אסולין
מה הבעיה להישאר עם תחילת ההצעה?
היו"ר משה גפני
לא, בגלל ש80%, משמעות העניין היא שאם יש שני בניינים, אחד מסתיים ואחד סתם תקוע, אז הוא לא יקבל. ואנחנו אומרים שהוא כן צריך לקבל.
מאיר אסולין
על מה שהוא בנה, הוא כן יקבל.
היו"ר משה גפני
נכון.
צחי דוד
את החלק היחסי על מה שהוא בנה, לא על הכול.
היו"ר משה גפני
כן.
מאיר אסולין
על החלק היחסי על מה שהסתיים. על דירות שהסתיימו הוא מקבל.
היו"ר משה גפני
אבל אז אנחנו מורידים את ההטבה שאתם נתתם. אנחנו רוצים להישאר עם כל ההטבות.
מאיר אסולין
סל הטבות זה קצת בעייתי כרגע. זה גם מסובך לתת - - -
היו"ר משה גפני
אבל אתם רוצים. אתם אומרים. אני מקטני-אמונה בעניין הזה. אבל אתם אנשים מאוד מאמינים שהמבצע הזה יביא עוד דירות.
מאיר אסולין
אבל אתה יודע שאנחנו מקבלים את ההצעות שלך כי הן יותר חכמות. אז בוא נישאר עם ההצעה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תגיד את זה שוב.
היו"ר משה גפני
ההצעה היא שברגע שהסתיים בניין – המילה "דירות" יורדת, "בניינים", לא צריך את ה-80% – הוא מקבל את ההטבה. יש בניין של שמונה דירות שהסתיימו, הוא מקבל את ההטבה. ולא משנה מה שנעשה סביבו. וזה באופן יחסי, אם יש לו קרקע גדולה והוא בונה על זה עוד בניינים, אז זה כמובן באופן יחסי לבניין שעליו מדובר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
וה-80%?
היו"ר משה גפני
יורד.
קריאה
לא רלוונטי.
היו"ר משה גפני
הם אומרים שאני לא יכול להחזיק את המקל בשני הקצוות. האמת היא שאני כן יכול.
קריאות
- - -
אהוד נדב
הבהרה: גם על החוק הקודם יצאה הוראת ביצוע של רשות המסים, שמבהירה באופן מפורש שהחוק הקודם – וגם החוק הזה – חל גם על בנייה צמודת-קרקע, בניין של דירה או שתיים.
דרישת השמונה זה לא
לפחות שמונה בבניין, אלא: שמונה לפחות שיש עליהן טופס 4.
קריאה
בסדר, אבל זה לגבי החלק היחסי. אתה לא רוצה לתת הטבה בחלק יחסי למי שסיים צמוד-קרקע אחד מתוך שמונה.
היו"ר משה גפני
אמיר, רבותי, "בוני הארץ", למען הסר ספק, זה חל על כל הבנייה. במקום שיש שמונה דירות, זה יכול להיות צמודי-קרקע, וזה יכול להיות בניין לגובה, וזה יכול להיות בבנייה רוויה - - -
קריאה
או ארבע דירות - - -
מאיר אסולין
לא ארבע. לא.
קריאה
ארבע דירות בבניין. שני בניינים של ארבע דירות.
מאיר אסולין
לא. ארבע בבניין. זה לא ארבע בשני בניינים.
היו"ר משה גפני
במקום שבו בקרקע הזו שעליה מדובר, נבנות שמונה דירות, לא משנה אם זה לגובה או לרוחב, או קרקע או רוויה, מינימום שמונה, עם הכללים שעליהם אנחנו מדברים, חלה עליו ההטבה הזאת.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
גם אם זה שמונה דירות על שמונה דונם?
היו"ר משה גפני
כן.
קריאה
אמרתי שמונה לשני בניינים.
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא. הוא אמר: שמונה על קרקע גם. גם שמונה בשמונה דונם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמו בקרקע. זה מאוד חשוב. מחר השומות - - -
מאיר אסולין
- - -
צחי דוד
כתבנו שזה חל גם על צמודי קרקע.
היו"ר משה גפני
כן, כן. הלאה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כל התיקונים האלה יבואו?
היו"ר משה גפני
כן, ודאי.
ישי פרלמן
אנחנו נעביר נוסח.

(4) "..."התקופה הקובעת" – כמפורט להלן, לפי העניין:"

(א) לגבי קרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של פחות מ-25 דירות – 28 חודשים מיום המכירה;"
היו"ר משה גפני
מאיפה לקחתם את החודשים האלה? אני יכול להבין מאיפה? אתם שותקים?
אמיר הלר
לא, איזה שותקים? אנחנו מחכים שאתה תדבר. אין לנו רשות דיבור.
היו"ר משה גפני
אה, ביקשתם רשות דיבור. נכון.

אין 28. אני לא קבלן. אתם מביאים חוק, באים לשר שלכם – אני בכוונה אמרתי "לשר", ראיתי פה את נדב – אתם באים לשר שלכם, אומרים לו: יש מבצע והכול בסדר, ובעצם אי-אפשר לבצע את המבצע הזה. מה, 28 חודש? אתם עושים צחוק? כמה זמן צריך לבנות בניין כזה?
צחי דוד
זה 28 חודש ממועד העסקה. זאת אומרת, זה לא ממועד הוצאת ההיתר. היום זמן ממוצע לבניית דירה בישראל זה 28 חודש רק הבנייה עצמה, בפועל.
מאיר אסולין
צחי, כמה זמן לוקח לבצע את התוכנית המפורטת?
צחי דוד
בין שנה וחצי לשנתיים.
רחל עזריה (כולנו)
זה ממועד הוצאת ההיתר?
היו"ר משה גפני
לא, זה 28 חודש מאז שנעשתה העסקה על הקרקע.
רחל עזריה (כולנו)
אבל כשיש היתר.
קריאות
לא. לא. כשיש תוכנית. לא היתר. כשיש תוכנית שניתן - - -
קריאה
חברת הכנסת עזריה יודעת כמה זמן לוקח להוציא היתר בעיריית ירושלים. זה לא לוקח פחות משנתיים בעיריית ירושלים.
היו"ר משה גפני
האמת היא שעל עיריית ירושלים אנחנו בכלל לא מדברים. מדברים רק על ערים אחרות.
קריאה
אז בוא נדבר על הערים האחרות. לא פחות משנה וחצי להוציא היתר בערים האחרות. ולא מדברים על ירושלים.
היו"ר משה גפני
לא, זה לא ריאלי. זה לא היה גם בפעם הקודמת.
צחי דוד
בתוכנית היה 36, אבל זה היה גלובלי. ה-28 זה בניינים יחסית קטנים של עד 25 דירות.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל זה צריך להיות מרגע קבלת הרישיון. מה העניין?
מאיר אסולין
מקבלת ההיתר, כי הם יעכבו את קבלת ההיתר.
היו"ר משה גפני
רבותי, אם רוצים להיות ריאליים, זה לפחות 36 חודשים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
גפני, ומה מונע מאתנו לשים: "מיום קבלת ההיתר"? אני רוצה לשמוע את - - -
רחל עזריה (כולנו)
למה שימהר להוציא היתר?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
את יכולה להגיד לו: בתנאי שתוך שישה חודשים הוא הגיש בקשה להיתר, ו-X חודשים מיום קבלת - - -
רחל עזריה (כולנו)
דווקא אני לא מסכימה, כי היכולת לעכב היתר היא מאוד גדולה.
צחי דוד
שוב, אנחנו כן קשובים וישבנו עם קבלנים, וחלק מההערות שלהם קיבלנו. ההערה שלהם נכונה, שזה מתייחס למועד עסקה, שזה מוסיף עוד פרק זמן עד שאתה בכלל מגיע להיתר, ויש גם שלב של היתר בנייה.

עם זאת, הרעיון פה הוא כן להאיץ. יש פה הטבה מסוימת וההטבה הזאת גם יכולה לשמש את הקבלן. חלק מהתמורות של ההטבה הוא לעבוד יותר ממה שהוא עובד בדרך-כלל.

הממוצע בישראל הוא 27 חודש, ובניינים קטנים כמובן פחות מהממוצע הזה. עם זאת, אנחנו כן אחרי בדיקה נוספת אִתם, ורצינו לשמוע גם את חוות-דעת הוועדה. אם הוועדה חושבת שזה קצר מדי, הצעתנו היא פשוט לבטל את המדרגה הכי נמוכה, של ה-28 חודש, ולהתחיל מהמדרגה הבאה אחריה, שהיא תתחיל מאפס עד 250, 36 חודש, ואחרי זה יש מדרגה נוספת.

עוד דבר שצריך לציין, שלא נאמר פה, שרשות המסים, בהוראות הביצוע של ההטבה הזאת, אמרה שאם עשית הסכם אופציה והתחלת לעבוד, והתחלת להתקדם, ומימשת את העסקה יותר מאוחר, אנחנו סופרים לך את זה ממועד העסקה, לא ממועד האופציה. זאת אומרת, שיש פה עוד פרק זמן שסוגר את התקופה בין העסקה לבין ההיתר, שקבלן יכול לקצר. אז יש פה עוד תקופת זמן, שיכולה להיות עד שנה.

ולכן, לאור עמדת הוועדה ומה שאמרת, ההצעה שלנו לתקן, להוריד את המדרגה האחרונה, להתחיל מ-36 חודש, ויש לנו מדרגה נוספת.
היו"ר משה גפני
להוריד את המדרגה הראשונה, ולהשאיר את המדרגה השנייה שהיא הראשונה.
צחי דוד
השנייה והשלישית ומדרגה אחת - - - שאין לה מגבלה בכלל.
היו"ר משה גפני
בסדר. הלאה.
אמיר הלר
גם ה-36 חודשים שהיו בחוק הקודם, וזה מה שצחי אמר דווקא בהתחלה, אני מתפלא, כי הוא אמר שהם הולכים לשפר את זה כי לוחות הזמנים לא היו ריאליים. 36 חודש אחרי הסכם, לעשות תוכניות, להוציא היתר ולבנות, בטח שאם זה עד 250 דירות – חבר'ה, זה לא ריאלי. יהיו לכם עוד פעם 70 עסקאות.

אם אתם רוצים באמת לעשות "מכה" יותר רצינית, ולהאיץ אנשים שבאמת ילכו לעסקאות כאלה - - -
היו"ר משה גפני
כמה אתם רוצים?
אמיר הלר
לדעתי, צריך לעשות את זה דיפרנציאלי לפי גובה הבניין. לא יכול להיות שדין בניין של ארבע קומות הוא כדין בניין של 15 קומות. אין אותם לוחות זמנים.
היו"ר משה גפני
אז מה אתה מציע? הם מציעים עכשיו שתי מדרגות: האחת זה 48 חודשים, שזה הגדול ביותר, ואחת היא 36 חודשים שזה משמונה עד 250. מה אתם מציעים? הרי המטרה היא להאיץ, והמטרה היא גם להיות ריאליים, בגלל שאז אנשים יכולים להתייאש ולהגיד: בלאו הכי אני לא עומד בזה, לא נכנס למבצע. מה אתם מציעים?
אמיר הלר
אדוני היושב-ראש עשה בהחלטה הקודמת החלטה נבונה שאומרת: אני רוצה לעשות את זה פר בניין, כי אני מסתכל על הפרויקט פר בניין.
היו"ר משה גפני
כן, אבל אי אפשר בחקיקה ראשית – תגיד: מדרגות, תגיד: יותר מדרגות.
רחל עזריה (כולנו)
אפשר גם מדרגות מצטלבות.
אמיר הלר
המדרגות שאני הצעתי לרשות המסים זה לפי גובה הבניין.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
למה זה קשור? להוציא היתר בנייה - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא, כי זה היתר בנייה - - -
אמיר הלר
זה לא רק ההיתר. זה גם הבנייה בפועל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל מה זה משנה אם אני בונה 200 דירות ב-10 בניינים של 10 קומות, או אני בונה 200 דירות בשלושה בניינים של - - - ?
רחל עזריה (כולנו)
אבל אתה לא צריך לבנות 200. אתה יכול לבנות שמונה דירות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
הם אמרו שהמדרגה היא במספר הדירות. הוא רוצה שהמדרגה תהיה בגובה הבניין. אין הבדל.
אמיר הלר
השאלה נכונה, אבל יש הבדל. כשאתה בונה - - -
היו"ר משה גפני
אבל אי-אפשר לדבר דבר ערטילאי. אנחנו מדברים על חקיקה ראשית.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
רגע, אבל הוא רוצה להסביר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, אבל חקיקה לא בכל מחיר. חקיקה עושה את זה בהיגיון, שנבין.
היו"ר משה גפני
בבקשה, איך? שש קומות זה כך? ו-12 קומות זה כך? ו-20 קומות זה כך? תגיד.
אמיר הלר
יש בהגדרות חוק התכנון והבנייה הגדרות למה זה בניין רגיל ומה זה בניין גבוה בניין שעובר 27 מטר, אם אני לא טועה, בחוק התכנון והבנייה, שזה תשע קומות ומעלה, נחשב בניין גבוה. יש לזה השלכות על כל מיני דברים, לרבות הנחיות של כיבוי אש, מערכות וכולי.
היו"ר משה גפני
כמה חודשים אתה מציע שיהיו ל-27 מטר ומעלה?
אמיר הלר
אני מציע שעל כל קומה נוספת מעבר ל-27 מטר, יינתן פרק זמן של עוד חודשיים לכל קומה. זה פרק הזמן – בין חודש וחצי לחודשיים לבניית כל קומה.

ועוד דבר, לשאלה של חבר הכנסת סמוטריץ' – יש הבדל בין בניין של שש קומות מבחינת הכלונסאות, היציבות של הבניין, החפירות שצריך לעשות, וגם לעניין חניונים. בדרך-כלל בבניינים שהם יותר נמוכים, החניונים נמצאים בתוך תוואי הבניין, חניונים עיליים. כשאתה צריך לחפור חניון תת-קרקעי, פרק הזמן לחפירה ולתיקון ולבניית החניון, לוקחים שישה חודשים לפחות רק על החלק התחתון. ואני לא מדבר בכלל על החוזק של הבניין שצריך לעמוד על גבולות המגרש שצריך לדפן מסביב.

ולכן יש פער משמעותי מאוד, אם אתה בונה 100 בניינים של יחידה או שתיים בכל בניין, או בניין אחד של 100 יחידות דיור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
וגפני, אני אחזק אותו בעוד נקודה.

הרי כוח האדם – בוא נקרא לילד בשמו – זה העובדים הפלסטינים. אין להם התמחות בנייה לגובה. ההתמחות שלהם, שש-שבע קומות – גג. בגלל זה כל הפעולה הסינית, ב-22 אלף סינים שיש להם מומחיות בבנייה לגובה שעכשיו נזכרים גם לתת. אני חושב שהוא צודק בהחלט.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אני מקבל את מה שהוא אומר. אבל צריך להגיד דברים מוגדרים. על כל קומה נוספת להוסיף חודשיים, זה לא ריאלי. לא ריאלי.
אמיר הלר
אז הנה ההצעה שאני מציע: אני מציע שעד בניין של תשע קומות יהיה פרק הזמן של 36 חודשים, כאשר על זה, אתה יכול, אם נדרש לפי התב"ע, כדי שזה יהיה חכם, חניון תת-קרקעי, אז אתה מוסיף עוד שישה חודשים לצורך חישוב הזמן. וכל קומה נוספת – תחליטו. אני אומר לכם מרמה מקצועית: כל קומה זה לפחות חודש וחצי.
היו"ר משה גפני
הממשלה, מה אתם אומרים?
עיסאווי פריג' (מרצ)
להיות ריאליים.
צחי דוד
הוא ציין מורכבות אחת שעושה דיפרנציאליות בין בניין כזה לאחר, זה גובה הקומות. יש מורכבות של חניונים, יש מורכבות של מימון, יש מורכבות של טופוגרפיה, יש מורכבות של פועלים. אנחנו חושבים שאם אנחנו רוצים שתהיה האצה – דיברנו על פרק זמן של שנה, מאופציה ועד עסקה, פלוס 36 חודש, שזה המינימום, זה פרק זמן ארוך.

אם הוועדה רוצה להאריך אותו עוד קצת, אז אנחנו רוצים לשמור על מנגנון פשוט. זו כבר החלטה שלכם. רוצים עוד כמה חודשים? – רשות המסים היא לא מחלקת הנדסה, היא לא תבדוק קומות וחניונים. זה לא נכון. זה יסבך את כל השוק הזה. זה חבל.

אתם חושבים שזה לא מספיק? ואתה חושב שעל 36 פלוס שנה ראוי להוסיף עוד כמה חודשים? עוד שלושה או ארבעה חודשים? – אנחנו לא מתעלפים מזה. זה לא הורס את ההצעה וזה לא גורע ממנה, וזה אפשרי, אם אתם חושבים שזה לא מספיק.
היו"ר משה גפני
אתם לא יכולים בבניינים גבוהים יותר? - - -
צחי דוד
אנחנו לא רוצים להיכנס לדיפרנציאליות הזאת. אני נכנס לדיפרנציאליות לפי גודל התב"ע - - -
היו"ר משה גפני
אם נשים 40 חודש במקום 36? זה יפתור את הבעיה? הם צודקים - - -
אמיר הלר
זה בהחלט יקל. אבל אני חושב שיש לשים את הדעת לעניין חניון תת-קרקעי. הוא מוסיף חצי שנה. זה לא יעזור.
קריאות
- - -
רחל עזריה (כולנו)
אבל גם השיפועים. לא צריך לעשות קירות תמך. זאת אומרת, אין הגבלה. אני מסכימה אתך.
היו"ר משה גפני
מאיר, מה אתה אומר?
מאיר אסולין
זה יגרום לחיכוך בין הפקידים לבין הקבלנים. יש לי בניין שאין בו חניון תת-קרקעי, ויש לי בניין באותו פרויקט - - - אז אני צריך לפצל? לזה לתת? - - -
קריאות
אבל זה בטופס 4. אבל זה בטופס 4 הכול. אתה מבקש את הטופס 4.
רחל עזריה (כולנו)
ברגע שיש שיפועים, אז צריך קירות תמך. אני מציעה פשוט להוסיף עוד קומה. גם אני לא רוצה שעל כל קומה, כי אז שוב יחזרו לוועדת תכנון ובנייה לבקש עוד קומה ועוד קומה.
מאיר אסולין
- - - אי אפשר להתנהל בהליכי שומה על כל בניין - - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול שאלה. למה נכון בכלל, ואני חושב שיש לזה דוגמאות, תיכף אני אזכר – למה נכון ללכת לסוף הבנייה ולא להתחלת הבנייה? הרי נקודת המוצא שלי שמהרגע שקבלן התחיל לבנות, יש לו אינטרס לסיים. הוא הרי השקיע את הכסף שלו והוא לקח את המימון. עכשיו הוא רוצה לסיים, הוא רוצה למכור, הוא רוצה לאכלס. אם לא, אז יש לו תביעות של הרוכשים. אני רוצה לראות שהוא לא גורר רגליים, שהוא לא עשה עסקה בשביל להיפטר ממס. ועכשיו הוא יתחיל לבנות בעוד 10 שנים. הוא מחזיק מלאי כי הוא חושב שהמחיר - - -

אני רוצה שהוא יגיש היתר בנייה. אני רוצה שהוא יתחיל לבנות. אני מסכים אתך שאתה לא יודע להיכנס אתו לרזולוציה של חניונים. מצד שני, אי-אפשר להציב משהו לא ריאלי. תגיד: התנאי שאני דורש זה X זמן היתר בנייה, X זמן התחלת בנייה.

אגב, נדמה לי שיש דברים כאלה בארנונות של בנייה. לפי דעתי, יש מנגנונים שהנקודה שלהם היא התחלת הבנייה.
צחי דוד
- - - השאלה היא מצוינת והתחבטנו בה בעצמנו. זו שאלה במקומה וגם אנחנו התחבטנו בזה. אבל בסוף, כשקבלן מקבל הטבה ועכשיו שואל את עצמו את שאלת - - - זה רלוונטי גם לסיום הבנייה. אם הוא בונה עם מנוף או עם שני מנופים, עם מעלית או עם שתי מעליות, ובהחלט, יש השפעה לקבלן אם כך וכך פועלים או אם כך וכך פועלים, ובאיזו מהירות הוא בונה. הוא יכול לבנות יותר מהר והוא יכול לבנות יותר לאט.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל הזמן שזה לוקח לו, שווה לו הרבה יותר כסף מההטבה שאתה נותן לו.
רחל עזריה (כולנו)
לא, לא נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
הוא רוצה לעבוד מהר. אם היו לו פועלים ומעליות - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא, זה לא נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
הוא מקבל את הכסף מהדיירים, מהרוכשים, לפי התקדמות העבודה.
רחל עזריה (כולנו)
במקרים מסוימים זה ככה. במקרים מסוימים זה אחרת.
צחי דוד
אם יש לו אינסנטיב לבנות יותר מהר, הוא יכול לבנות יותר מהר.
רחל עזריה (כולנו)
אם הוא מכר הכול "על הנייר", אבל אם הוא לא מכר הכול "על הנייר" והוא משאיר לעצמו למאוחר יותר, אז יש לו אינסנטיב לחכות.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל תראה מה עומד בצד השני של הכף. עומד בצד השני של הכף שכשיש פרויקטים משמעותיים, הוא לא ייכנס לזה כלל. המשמעות היא שהיו לך 70 עסקאות, אז יהיה לך עכשיו לא 70, אלא 110.
צחי דוד
בפרויקטים המאוד-משמעותיים, אמרנו שאין מגבלת זמן. לא שהתעלמנו מזה. אמרנו, תב"ע שיש בה 1,000 יחידות דיור ומעלה, זה לא משנה מה החלק שלך בה, זאת תב"ע גדולה ומורכבת – אין מגבלת זמן.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל אתה מכיר פרויקט שבנו בו 900 יחידות דיור תוך שלוש שנים מהיום שבו בוצעה הרכישה?
צחי דוד
- - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
- - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
גפני, אנחנו לא נצא מזה. אל תיתן לבחירה. תחליט.
היו"ר משה גפני
רבותי, קיבלתי הוראה מעיסאווי פריג'. אנחנו מסיימים את זה. אנחנו לא נכנסים. אני מקבל את עמדתכם. זה לא יהיה 36 חודשים. זה יהיה 42 חודש וזהו. הלאה.
רחל עזריה (כולנו)
40. אפשר לסגור על 40 שיהיה עגול?
היו"ר משה גפני
42 ו-50.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
42.
רחל עזריה (כולנו)
מה? כי ההנחה היא שיש עוד שלוש קומות מעבר לבניין? זה נראה לי 40. נראה לי שאפשר לסגור על 40.
צחי דוד
אנחנו מעדיפים 40. לא 42.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היושב-ראש ב-42, והוא הסמכות הקובעת. נקודה. לא שוברים לו את המילה.
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה יושב-ראש שידוע שהוא קשוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
קשוב זה משהו אחר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני ביקשתי 50. אז הוא עשה משהו באמצע.
רחל עזריה (כולנו)
נראה לי ש-42.
צחי דוד
40, וטעות דפוס 42.
עיסאווי פריג' (מרצ)
דברי המלך לא נאמרים פעמיים.
היו"ר משה גפני
42, בסדר. אחרי זה יהיו גם פניות של קבלנים. אני מסכים שאתם לא צריכים להיכנס לרזולוציות האלה, בגלל שאז מתחיל חיכוך בין הפקידים לבין הקבלנים.

הלאה. בואו נסיים כבר את החלק הזה. בבקשה, הלאה. אם אפשר להתחיל לקרוא יותר מהר.
ישי פרלמן
אני מקריא את סעיף קטן (ב):

"(ב) הוראות סעיף זה לא יחולו על מכירה שנעשתה בלא תמורה או בין קרובים, על מכירה שחל לגביה פטור מהמס, כולו או חלקו, או שיעור מס מופחת, לפי חוק מיסוי מקרקעין או לפי פקודת מס הכנסה, או על מכירה שחלות לגביה הוראות סעיף 5(ב) לחוק מיסוי מקרקעין; לעניין זה, "קרוב" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין, ואולם המונח "שליטה" בהגדרה האמורה יפורש כאמור בסעיף 19(4)(ב)(3) לחוק האמור.

(ג) המוכר זכות במקרקעין בקרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של פחות מ-1,000 דירות, ומתקיים האמור ברישה ובפסקאות (1) ו-(2) של סעיף קטן (א), רשאי לבחור באחד מאלה:

(1) תשלום מס השבח לפי הוראות סעיף 48א(ב1) לחוק מיסוי מקרקעין, ובהשלמת התנאים האמורים בסעיף קטן (א)(4) – יהיה זכאי המוכר להחזר המס ששילם, ויחולו לעניין זה הוראות סעיף 103א לחוק מיסוי מקרקעין;

(2) תשלום מס השבח לפי הוראות סעיף זה ומתן ערובה להנחת דעתו של המנהל בגובה יתרת מס השבח שהיה עליו לשלם לפי הוראות סעיף 48א(ב1) לחוק מיסוי מקרקעין;"
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברשותך, אני רוצה הסבר מילולי פשוט.
ישי פרלמן
הבעיה בתב"עות של פחות מ-1,000 דירות – אנחנו לא יודעים ברגע של המכירה אם זה הולך להתגשם בקנייה בתוך התקופה הקובעת. ולכן יצרנו שני מנגנונים. מנגנון אחד, שהוא משלם את כל הכסף ומקבל החזר אם באמת הקבלן מצליח לבנות בזמן. והמנגנון השני, שהוא משלם בהתחלה חלק מהכסף ונותן את הערובה על שאר הכסף, ואז אם באמת הוא מקבל את ההטבה, אז הערובה - - -
היו"ר משה גפני
אוקי, הלאה.
ישי פרלמן
"(ד) במכירת זכות במקרקעין שחלות לגביה הוראות סעיף זה, יקראו את סעיף 48ב(ב)(1) לחוק מיסוי מקרקעין כך שבסופו יבוא "ובלבד ששיעור המס על השבח הריאלי עד יום התחילה לא יעלה על שיעור המס הקבוע בסעיף 48א(ב)(1)".

(ה) בסעיף זה –

(1) לכל מונח תהיה המשמעות הנודעת לו בחוק מיסוי מקרקעין אלא אם כן נקבע אחרת;

(2) "יחיד" – לרבות חברה משפחתית כמשמעותה בסעיף 64א לפקודת מס הכנסה, ולרבות שותפות שחל לגביה סעיף 63 לפקודה האמורה;

(3) "תכנית בנייה" – תכנית מפורטת כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה התשכ"ה–1965‏, או תכנית כמשמעותה באותו חוק שתנאי לאישורה הוא אישור תכנית לאיחוד וחלוקה כמשמעותה בסימן ז' לפרק ג' בחוק האמור."
היו"ר משה גפני
דיבר אתי חבר הכנסת דוד ביטן – הוא נמצא בחו"ל – לגבי עסקת קומבינציה. אני מבין מהנוסח כאן שעסקת קומבינציה חלה. אפשר לבאר את זה, לפרש את זה, להגיד את זה?
אמיר הלר
זה מופיע בהוראת הביצוע.
מאיר אסולין
אל"ף, זה כתוב בהוראת הביצוע. בי"ת, בתנאי שהקרקע שנמכרת לקבלן בקומבינציה מייצרת בניין של שמונה יחידות.
צחי דוד
הקבלן חייב, בקומבינציה, שיהיו לו שמונה יחידות. זה מה שהוא אומר. יש קומבינציה. גם אני נשאלתי על זה ובדקתי – יש.
קריאה
לא, אבל צריך שזה יהיה כל העסקה של שמונה.
קריאות
לא. לא.
קריאה
המטרה היא להוציא דירות לשוק של לפחות שמונה יחידות דיור.
קריאה
עסקת קומבינציה זה עסקה שבה הקבלן ובעל הקרקע עושים הסכם שאני אבנה לך את הבניין, אתה תקבל חלק מהדירות וכל שאר הדירות יישארו אצלי. מה שהם אומרים שזה לפחות שמונה יחידות שהקבלן קיבל למכירה בשוק החופשי ושלא נכללות היחידות של בעל הקרקע.
היו"ר משה גפני
למה?
קריאה
מה ההבדל בין בנייה עצמית – אז כאילו אני בונה לעצמי - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם האדם עצמו שעשה את עסקת הקומבינציה מוכר את זה, אז מה אכפת לכם? - - -
מאיר אסולין
אני לא יודע אם הוא ימכור או לא ימכור. אני לא נכנס לזה.
היו"ר משה גפני
מה הוא יעשה עם זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ההערה אומרת ככה: אם הוא באמת משאיר את זה בבעלותו, אז באמת זה לא משיג את תכלית החוק. אבל אם הוא מוכר חלק מהדירות, אז הן צריכות להיכלל בשמונה האלה.
מאיר אסולין
החלק הנמכר שזכאי להטבה זה רק אותו חלק שנמכר לקבלן. לא מה שנשאר אצלו כי הוא לא מכר אותו, אז יש שם בעיה של - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אם הוא כן מוכר אותו?
היו"ר משה גפני
הקבלן מוכר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. הבעלים של הקרקע מוכר, אז מבחינה זאת זה אותו דבר.
מאיר אסולין
הוא מוכר דירות. הוא לא מוכר קרקע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא מוכר דירות, נו. הרי אתם רוצים לייצר דירות. הרי כל הרעיון של החוק הוא לייצר דירות.
מאיר אסולין
עוד פעם: יש מסלול נפרד לפטורים של דירות. כרגע אנחנו מייצרים מסלול נפרד לקרקע. החלק הנמכר לקבלן – היא הזכאית להטבה, זה הקרקע שנמכרת. ואז אתה בודק כמה יחידות יש בפנים. אם יש שמונה - - -
קריאה
אבל למה שזה לא יהיה גם על החלק של הדיירים?
קריאה
כי אנחנו רוצים שהקרקע שנמכרת היא לפחות שמונה יחידות, כי היא בוודאות תצא לשוק.
מאיר אסולין
הוא לא יכול ליהנות מההטבה במכר - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואם הוא מוכר? זה מה שאני שואל אותך.
היו"ר משה גפני
מאיר, מה שחבר הכנסת מיקי רוזנטל שואל, וגם אני שואל את השאלה הזאת – מה המטרה? המטרה היא שיש קרקעות, שאנשים מחזיקים את זה ומחכים לראות מה יהיה בעתיד. ובינתיים שוק הדירות נפגע. בגלל שיש פה קרקע פרטית והוא לא בונה. צריך לאלץ אותו, או להיטיב אתו ולהמריץ אותו, כדי שהוא ימכור את הקרקע ויבנו עליה בניין. באיזו צורה זה לא משנה, העיקר שבקרקע הזאת יהיו שמונה דירות.
קריאה
למכירה, לפחות.
היו"ר משה גפני
כן, כן. שאם לא יהיה את המבצע הזה, לא יהיה את השמונה דירות. לא שאני חושב שזה באמת האתגר הגדול, אבל בסדר. זה מה שאתם אומרים, וזו הצעת החוק המובאת.
אומר חבר הכנסת מיקי רוזנטל
מה העסק שלכם בעניין של עסקת קומבינציה? שם, במגרש הזה, שעד עכשיו, 20 שנה, לא נבנה כלום, הולכות להיבנות שמונה דירות, ונבנו שמונה דירות. מה, אתם גם תגידו שדווקא אם קונה את זה מישהו שהוא אשכנזי או ספרדי, או מהימין או מהשמאל? מה אכפת לכם? נבנו שמונה דירות.
מאיר אסולין
ההטבה היא על מכירה של קרקע.
היו"ר משה גפני
כן, נמכרה.
מאיר אסולין
החלק שנמכר, נניח שזו קומבינציה 60-40, נמכר 60% מהקרקע.
היו"ר משה גפני
לא, נמכר גם ה-40.
קריאה
לא. זו המשמעות של קומבינציה.
מאיר אסולין
לא. ב-40 הוא מקבל שירותי בנייה.
ליאת גרבר
הוא בנה עוד ארבע דירות לעצמו ולמשפחתו - - -
היו"ר משה גפני
מצוין.
קריאה
זו הגדלת היצע של דירות.
היו"ר משה גפני
מה זה, לו ולמשפחתו? אבל זה דירות, דירות שנכנסו לשוק.
מאיר אסולין
צריך ליישר קו. זה לא - - -
היו"ר משה גפני
אני חושב שאתם טועים.
יניב כהן
ואם הוא לא ימכור בכלל ואז הוא יבנה שמונה יחידות דיור?
היו"ר משה גפני
מה?
יניב כהן
יש לו קרקע והוא פשוט בונה, הוא לא מוכר, גם אז הוא לא מקבל את ההטבה. וזה בדיוק אותה תוצאה, כי על החלק שלו הוא בונה. קומבינציה זה בעצם שעל חלק אני בונה, וחלק - - -
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. יש לי מגרש 40 שנה. בעקבות המבצע אני עכשיו בונה. אני לא מקבל?
יניב כהן
אין שום הטבה, כי לא היה אירוע מס בבנייה.
היו"ר משה גפני
אה, לא היה אירוע מס.
יניב כהן
זה בדיוק אותו דבר בקומבינציה, כי בקומבינציה אתה מכרת חלק מהקרקע, ועל החלק שמכרת אנחנו רוצים שפה יהיו לפחות שמונה יחידות דיור, על החלק שנמכר.
היו"ר משה גפני
אבל פה יש אירוע מס.
יניב כהן
על החלק שנמכר.
היו"ר משה גפני
לא, אל תבלבלו אותי. אני לא כל-כך מתמצא.

אנחנו מדברים על אירוע מס. אם אין אירוע מס, אז זה לא דיון. אנחנו לוקחים את הקרקע הזאת, גרמנו לכך שבונים שם שמונה דירות, ויש על שמונה הדירות האלה אירוע מס. למה אני לא מקבל את זה? אני במבצע.
ליאת גרבר
לא, אין אירוע מס על החלק שנשאר אצלך.
היו"ר משה גפני
אין אירוע מס, אז אין אירוע מס.
יניב כהן
בקומבינציה זה שילוב של שניים: על חלק יש אירוע מס ועל חלק אין.
קריאה
ברשות אדוני, אני רוצה קצת לסדר את זה.

יש כאן תכלית חוק. יש כאן חוק עם תכלית. התכלית היא הגדלת היצע. כשאנחנו מדברים על הקלות, כן או לא, אנחנו מדברים על מה שיש לגביו אירוע מס. בדוגמה שאדוני נתן – שמונה דירות, ארבע נשארו לצורך העניין אצל בעל הקרקע, הגדלנו את ההיצע. ההקלה תינתן תמיד רק לאותו חלק שעבר לקבלן. אנחנו לא נותנים הקלה לבעל דירה שהוא לא היה מקבל אם הוא היה בונה באופן עצמי, כי ממילא אין אירוע מס.

בנושא הזה אפשר להסתכל על זה מבחינת רשות המסים, ואפשר להסתכל על זה מבחינת תכלית החוק. החוק – לא מעניין אותו אירוע המס. החוק מעניין אותו שייבנו. אני חושב שהתכלית הזאת התמלאה במלואה, והטבה ניתן רק בצורה מוגבלת למה שעבר לקבלן. על השאר הוא לא מקבל הטבה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מיקי רוזנטל, בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לומר שבעסקה הזאת ייבנו 16 דירות, וזה היה 50-50, והקבלן קיבל שמונה, הוא מקבל את ההטבה על השמונה. בעל הקרקע מקבל שמונה דירות, מהן הוא מוכר ארבע, הוא לא מקבל את ההקלה. זה מה שיש עכשיו.

ואני אומר שהתיקון צריך להיות כדלקמן: אם הוא מחזיק את הדירות אצלו, זה ויכוח אחר אם מגיע לו, אין לו אירוע מס בכלל. אבל אם הוא מוכר את הדירות, אתם לא נותנים לו את ההטבה.
קריאה
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה? למה? הוא מוכר דירות, אתם רוצים שיהיו דירות. למה הוא לא מקבל את ההטבה?
קריאה
כי הוא כבר מוכר דירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא מוכר את הדירה. בעל הקרקע, לא הקבלן, מוכר את הדירה. למה הוא לא מקבל את ההטבה שמקבל הקבלן? לא הגיוני בכלל.
מאיר אסולין
כל מי שמוכר דירה, לא מקבל את ההטבה. זה לא משנה. מה זה משנה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אתם באים ועושים פה חוק, ואומרים אנחנו רוצים לעודד אנשים לבנות על הקרקע. אז האיש שהקרקע שלו, ואומר: אני רוצה למכור, אין לי כל-כך הרבה ילדים, אני רוצה להוריש לכל ילד שלי דירה, וארבע דירות למכור – לו אתם לא עושים את ההקלה. אז הוא לא יבנה. למה שיבנה? איזה מין היגיון זה?

ההיגיון הוא לעודד, אז אתם צריכים לעודד עד הסוף, בלי קשר לזהות של מי שמוכר את הדירה.
קריאה
אבל על הדירות שבעל הקרקע מקבל ומוכר, יש משטר מס אחר. יכול להיות שהוא יקבל פטור, יכול להיות שהוא יקבל לינארי - - -
היו"ר משה גפני
את זה הבנו בהתחלה. אבל מה שאומר חבר הכנסת רוזנטל – עזוב רגע את המשטר ההוא. אנחנו עדיין עוסקים בקרקע. אתם רוצים שכשבן-אדם עושה את החשבון – הרי עד עכשיו הוא לא עשה שם שום דבר, הוא שומר את זה, שתהיה לו הטבה ויהיה לו תמריץ כדי לבנות. אם המצב הוא שיש לו שלושה ילדים שלהם הוא מוריש או שומר את הדירות, ואת האחרות הוא מוכר, הוא יעשה את החשבון שהתמריץ על האחרות שהוא מוכר לא יחולו, הוא לא יבנה.

אל תרוצו מהר למשטר של הפטור בדירות או ההטבות בדירות, או כל מה שנלווה לעניין הזה. אנחנו עדיין בקרקע. אנחנו עדיין עוסקים במחשבתו של בעל הקרקע. זה החוק.

במחשבתו של בעל הקרקע, אומר חבר הכנסת רוזנטל, אם המצב יהיה שהוא מוכר דירות, מוכר מתוך החלק שלו והוא משלם את מלוא המס, הוא לא יבנה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא כדאי לו. זה לא תמריץ, לא עשיתם לו שום תמריץ.
היו"ר משה גפני
זו עדיין מחשבה של בעל הקרקע. זה החוק.
ישי פרלמן
ההטבה ניתנת הרבה יותר מוקדם מאשר הפרויקט של מכירת הדירות. ההטבה ניתנת במכירה של הקרקע, לפני שבכלל יש דירות, - - - מה יש, לפני הכול.

.
היו"ר משה גפני
אפשר לעשות את זה?
אייל לב ארי
דבר ראשון, ההטבה מותנית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, נכון.
היו"ר משה גפני
עד מתי?
ישי פרלמן
ההטבה מותנית בבנייה, לא במכירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עד השלמת הבנייה.
ישי פרלמן
נכון, לא במכירה.
היו"ר משה גפני
רגע, רגע, תשמעו. נכון, אנחנו "כולה" חברי כנסת, אבל יש בינינו גם כאלה שמבינים. למשל, מיקי רוזנטל. אני לא מבין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו למדנו באותה ישיבה.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר. אתם נכנסים עכשיו לחלקים פורמליים שהם באמת לא מטרת החוק. מטרת החוק זה פסיכולוגיה ובעל הקרקע. זו מטרת החוק. אנחנו נכנסים לראשו של בעל הקרקע, לעודד אותו לבנות. זה מה שאנחנו עושים. זה החוק הזה. כן יצליח, לא יצליח, מקווים שיצליח, לא בטוח.

עכשיו אנחנו עושים את החשבון בעסקת קומבינציה – האם הוא יוכל להוריש דירות לילדיו וחלק הוא ימכור, האם תהיה לו ההטבה? אומרים לו: לא, זה משטר אחר, זה לא חשוב, או אי-אפשר לנסח את זה. הוא לא יבנה.

מה אנחנו מציעים? אנחנו אומרים כך: ברגע שיש שמונה או 16 דירות, יש את ההטבה הזאת; וההטבה הזאת מותנית, הוא צריך להשלים את הכול. הוא לא מקבל את ההטבה מיד. הוא צריך להשלים את זה. אנחנו אומרים: אם הוא ישלים את כל התנאים של מה שהבשיל, אני לא זוכר בדיוק את מה שכתוב, אז הוא מקבל את ההטבה, אז ההטבה חלה.

אנחנו צריכים להוסיף עוד מילה – שגם אם הוא מוכר את הדירות בעסקת קומבינציה, אני לא יודע את הניסוח, זה גם כן השלמה של העניין. השגנו את המטרה. נורא פשוט.
מאיר אסולין
אתה אומר שגם ארבע היחידות שנשארו אצל בעל הקרקע, אם יימכרו, הקרקע של השמונה יחידות, גם הן ייהנו מההקלה. זו המשמעות. זה מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
כן.
מאיר אסולין
זה לא שבעל הקרקע ייהנה מההקלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הניסוח צריך להיות: כל דירה שתימכר על שמונה דירות – כי קבעתם רף של שמונה דירות, זה לא חשוב אם זה שייך לקבלן או לבעל הקרקע המקורי. אם הוא מוכר את הדירה הוא נהנה מההקלה במס.
מאיר אסולין
צריך לחשוב על זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תחשבו על זה. בסדר. אתם לא צריכים לענות מיד. אבל יש בזה מידה רבה של היגיון, ברוח החוק, זה מעודד את הגדלת מלאי הדירות. תחשבו על זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מציעים את ההצעה הזאת: הרי אנחנו לא נצביע היום, אנחנו נצביע בהמשך. אם יהיה שינוי בעניין, אתם תעמדו על רגליכם האחוריות ותגידו: לא בא בחשבון, אז יהיה לא טוב. אבל בסדר.

אנחנו מציעים את ההצעה הזאת, וכך אנחנו מסכמים את הדיון לפני שאתה אומר את התיקון שאתם רוצים לעשות בהגדרה. בבקשה.
צחי דוד
אני רק אסביר את התיקון לפני שהוא יקריא אותו. אנחנו בעצם אמרנו שכדי ליהנות מההטבה כקבלן, אתה צריך להיות קבלן רשום. יש במדינת ישראל גם יזמים שהם אינם קבלנים רשומים, חברות בנייה גדולות - - -
היו"ר משה גפני
איפה? באיזה סעיף?
אייל לב ארי
בסעיף 11(א)(3), שם יש: קבלן לעבודות הנדסיות.
צחי דוד
כן, קבלן עבודות הנדסיות. הוא לא חייב להיות קבלן רשום במשרד השיכון כדי ליהנות מההטבה, הוא יכול להיות יזם גדול ששוכר שירותים - - -
היו"ר משה גפני
למה באמת? - - -
צחי דוד
זו טעות שלנו - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואתם רוצים שהוא יקבל את ההטבה? מאה אחוז, כל מי שמקבל את ההטבה, יהיו כנראה יותר דירות. זה נכון.
ישי פרלמן
אני מקריא את פסקה (3):

"(3) לגבי זכות במקרקעין בקרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של 1,000 דירות או יותר – המכירה היא מיחיד לקבלן או למי שעסקו או חלק מעסקו בניית דירות על קרקע שבבעלותו על-ידי קבלן לשם מכירתן, והקרקע הנמכרת תהווה מלאי עסקי בידיו כמשמעותו בסעיף 85 לפקודת מס הכנסה. לעניין זה, "קבלן" – קבלן לעבודות הנדסה בנאיות כהגדרתו בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט–1969‏, הרשום בפנקס כמשמעותו באותו חוק;"
היו"ר משה גפני
רבותי, אנחנו סיימנו את הדיון בעניין הזה. ההצעה לגבי הנושא של עסקת הקומבינציה היא כפי שאמרנו אותה. אם יש שינויים אצלכם בעניין, אז תצטרכו להגיד לי לפני שאני אביא את זה להצבעה בוועדה ולפני שאני אביא את זה למליאת הכנסת. תודה רבה. סיכמנו את הדיון בעניין הזה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים