ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/09/2015

תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע״ו-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 68

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ"ד באלול התשע"ה (08 בספטמבר 2015), שעה 12:00
סדר היום
תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

באסל גטאס

מכלוף מיקי זוהר

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה

רועי פולקמן

מיקי רוזנטל

עודד פורר
מוזמנים
עידו סופר - רפרנט תעשייה ומסחר, משרד האוצר

לידיה לזנס - סגנית מדען, משרד הכלכלה

לי קפון - עוזרת ראשית בלשכה משפטית, משרד הכלכלה

אסף גרינוולד - מרכז בכיר ביקורת מקצועית, מרכז השקעות, משרד הכלכלה

נחום איצקוביץ - מנהל מרכז השקעות, משרד הכלכלה

עדנה הראל פישר - ראש תחום יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דפנה ניצן-אבירם - מנהלת האגף למחקר כלכלי, התאחדות התעשיינים בישראל

נתנאל היימן - מנהל המחלקה הכלכלית, התאחדות התעשיינים בישראל

צפריר נוימן

-

יועמ"ש, מרכז ההשקעות

יעקב אלון - מנכ"ל שגיא יוגב סוכנות לביטוח בע"מ

אמנון גור - יו"ר סוכנות אמנון גור סוכנות לביטוח

עזרא גבאי - יו"ר חברת גבאי סוכנות לביטוח בע"מ

תני גולדשטיין - דובר, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון

תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע"ה-2015
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לנושא: תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע"ה-2015. מי מציג את התקנות? נחום איצקוביץ בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה תיקון 13?
נחום איצקוביץ
אני אסביר.
שגית אפיק
תיקון 13 זה החוק, זה אחרי התקנות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עכשיו אנחנו על התקנות?
שגית אפיק
עכשיו אנחנו על התקנות.
נחום איצקוביץ
שלום לכולם. הייתי בדיון הקודם, שמעתי כמה מחברי הכנסת שרוצים לסייע לצמיחה ולכלכלה, זאת ההזדמנות שלכם עכשיו ואני אסביר את זה בקצרה. אנחנו לא עוסקים בחוק עידוד השקעות הון. חוק עידוד השקעות הוא לא בתיקון כרגע, יכול להיות שצריך לתקן, אנחנו נביא לכנסת תיקונים כאלה ואחרים.

התוספת השנייה פג תוקפה ב-30 בדצמבר 2014. עם הקדמת הבחירות האריכו אותה בהוראת מעבר, עד ה-30 ביולי 2015. התוספת הזאת קובעת כללים מי כלול בחוק עידוד השקעות הון. לדוגמה: הפריפריה, כל המגזר הערבי כולל מרכז הארץ, עוטף עזה, יישובים בדרום ובצפון כמובן, לא מרכז הארץ.

מה שקשור לחוק עידוד השקעות הון ולתוספת השנייה זה מספר גורמים מאוד משמעותיים בכלכלה הישראלית שהם מנועי צמיחה, נתחיל במדען הראשי. לפי הדיווח שיש בידי, מאות פרויקטים של מו"פ ממתינים בפריפריה ותוספת של 10% הקצאה תקציבית כאשר התוספת איננה תקפה. מ-30 ביולי לא ניתן לתת אפילו שקל אחד, גם כאשר יש הקדמה של תקציבים של האוצר.

אחר כך נלך לנושא של הקצאות קרקע. לפי הדיווח של היחידה שעוסקת בנושא של הקצאות קרקע למפעלי תעשייה ברחבי הפריפריה במדינת ישראל - כשאני מדבר פריפריה, זה כולל גם את המגזר הערבי כי הוא גם במרכז הארץ כלול בתוספת השנייה לפי הכללים שבה – אנחנו מדברים על סדר גודל של כ-130 בקשות שעברו את המבחנים המקצועיים. בהיעדר התוספת, אישורה של התוספת על ידי ועדת הכספים, לא ניתן להקצות להם קרקע לפיתוח. אני מופקד על חוק עידוד השקעות הון ועל המענקים, רק בדימונה יש בין עשרה לחמישה מפעלים שממתינים, מתוכם שלושה מאוד גדולים, שממתינים לכך שנעביר אותם. הם זכאים לקבל סיוע, מענק של 20% מההשקעה המוכרת ואיננו יכולים לתת מכיוון שכרגע התוספת הזאת - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה? תגיד עוד פעם את המספר.
נחום איצקוביץ
בדימונה יש לנו כחמישה מפעלים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה יש בסך הכול, 130?
נחום איצקוביץ
לא. אני חילקתי את זה לשלוש קטגוריות. קטגוריה אחת זה המדען הראשי. המדען הראשי יש מאות פרויקטים, זה פרויקטים גדולים וקטנים בהיקף של 400 מיליון שקל, שהם אינם יכולים לקבל תוספת כיוון שהתוספת השנייה לא בתוקף. זו קטגוריה אחת.

הקטגוריה השנייה זה הקצאות קרקע למפעלים חדשים או בתי מלאכה שהם בהגדרה גם בחוק עידוד. מדובר ב-130 בקשות שעברו את כל האינסטנציה של הבדיקה המקצועית וצריכים לקבל המלצה כדי שהמנהל יקצה להם קרקע, הכול בפריפריה. רוצה לומר, שיש מעבר לזה בבדיקה שהוקפאה כרגע, של עוד 150 בקשות, נושא של הקצאת קרקע.

כשאני מדבר על התוספת השנייה, זה מחוז הצפון, מחוז הדרום, ירושלים והמגזר הערבי בכל רחבי הארץ, לא יכולים לקבל הקצאת קרקע לפתח בפטור ממכרז על פי החוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זה הדבר השלישי?
נחום איצקוביץ
הדבר השלישי זה מענקי הון להשקעות בהקמת מפעלים חדשים, על זה אני מופקד באופן ישיר במרכז ההשקעות. איננו יכולים להקים מפעלי תעשייה חדשים מכיוון שהתוספת לא תקפה. אתן רק דוגמה, בדימונה יש חמישה מפעלים שהם ממתינים, יש באזור ים המלח ערד מפעל אחד, שכרגע מייצא 100% מהייצוא שלו, מנסה להקים מפעל נוסף. יש לנו סדרה ארוכה של בקשות.
היו"ר משה גפני
מה השינוי בתקנות האלה שלא היה קודם?
נחום איצקוביץ
יש שני שינויים מהותיים, אבל ברמה הכללית, אנחנו קודם כל מבקשים לאשר את התוספת. אין בה שינויים.
היו"ר משה גפני
רגע, אנחנו לא מאשרים עד שאנחנו לא מקבלים את ההסבר.
נחום איצקוביץ
אני רוצה להסביר. חשוב להגיד, אין גריעה ואין פגיעה באף אחד מהיישובים שכלולים בתוספת השנייה, נכון ל-30 ביולי. אין גריעה, לא גרענו יישוב, לא הוספנו יישובים. בתוספת הזאת אנחנו באים לתת שני תיקונים, על פי החלטת הממשלה, צפריר יסביר את הפן המשפטי.
היו"ר משה גפני
לפני הפן המשפטי, רק תגיד לנו את העובדות.
נחום איצקוביץ
אני אסביר בלשון שלי. הדבר הראשון, שדרות ויישובי עוטף עזה, על פי המתכונת של התוספת השנייה, אינם יכולים להקים מפעלים חדשים, שכן, אזורי התעשייה שלהם קטנים מ-100 דונם. זה נקרא אזור תעשייה מרחבי. רק אזור תעשייה מרחבי יכול לקבל הקמה של מפעל תעשייתי חדש.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה שינוי שאתם מבקשים עכשיו לשנות?
נחום איצקוביץ
אנחנו מבקשים להקטין את זה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על מי זה עוד ישפיע חוץ מעוטף עזה? מי עוד יקבל בעקבות זה?
נחום איצקוביץ
קודם כל מדובר על 28 יישובים קטנים ובינוניים, שזה יאפשר להם, יש להם 40 דונם שטח תעשייתי, שיקימו מפעלים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסדר. אני שואל, על מי זה עוד ישפיע?
נחום איצקוביץ
רק עליהם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה מוגדר בחוק 40 דונם או פחות מ-100 דונם, או מוגדר אזור עוטף עזה?
נחום איצקוביץ
כן, מוגדר אזור עוטף עזה. יש סעיף לעוטף עזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יודע, אם אתה מוריד, יכולות להיות כל מיני תוספות.
נחום איצקוביץ
אני בטוח שכולם רוצים בטובתה של האוכלוסייה בעוטף עזה. בעוטף עזה יש יישובים קטנים ובינוניים, כולל אזור התעשייה ספירים שצמוד לשדרות, שגודלם פחות מ-100 דונם. הם אינם יכולים להקיף מפעלים. אנחנו רוצים להחריג אותם, רק את עוטף עזה, ולאפשר להם, גם אם יש 30, 40, 50 דונם, להקים מפעל תעשייתי. זו בקשה אחת.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זאת ההזדמנות לשאול את השאלה, מה ההיגיון של המגבלה הזאת? הרי הכדאיות הכלכלית, השפעות תעסוקה, השפעות על המשק וכו', לא מותנה ב-100 דונם. אני מניח שאנחנו נאשר את זה, אבל זאת הזדמנות לשאול את השאלות לעומק. יש כל מיני מגבלות שצצו מהעבר, שלא ברור מה עומד מאחוריהן.
נחום איצקוביץ
יש בזה היגיון.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
למה שהמגבלה הזאת לא תהיה קיימת - - -
נחום איצקוביץ
היא לא קיימת במגזר הערבי. המגזר הערבי מוחרג. במגזר הערבי, יישוב שיש לו רק 10 דונם, רוצה להקים מפעל, יכול להקים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז מה בכלל ההיגיון? בהמשך למה ששואל פרופסור טרכטנברג, אני לא מבין בשביל מה המגבלה של 100 דונם, אם תואיל להסביר לנו.
נחום איצקוביץ
הרעיון הוא לייצר מרכזי כובד ותשתיות, לא לפזר את התשתיות בצורה כזאת, וגם לייצר מרכזים שיש להם משמעות כלכלית רחבה יותר של אזורים ולא לפזר אותם בנקודות קטנות. יש בזה היגיון כלכלי, גם בתשתיות, גם ביכולת הבאת מפעלים בעלי משמעות כלכלית רחבה ביותר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, אבל מכיוון שאנחנו מגדירים יישובים בצורות שונות, אני רוצה להגיד לכם, תראו, זה נושא רחב, אנחנו נאשר את זה – אדוני היושב ראש, אני העליתי פה שאלה על המגבלה של 100 דונם. מה שאני מבקש מהוועדה, כמסר, תבדקו לעומק את המגבלה הזאת. אנחנו נדרשים לעשות תיקון למשהו שלא היה צריך להיות קיים מלכתחילה. תבואו עם תשובה.
נחום איצקוביץ
אני אסביר את התיקון השני. חלק מהקריטריונים קובעים, שרשויות מסוציואקונומי מסוים הם בפנים או בחוץ. סוציואקונומי בנפת אשקלון 1-4 הם בתוך התוספת. יש לנו חשש, שלמשל קריית מלאכי תעלה "חלילה" ל-5 בסוציואקונומי, ואז אזורי התעשייה בקריית מלאכי לא יהיו זכאים לקבל הטבות בהשקעות הון. לכן הממשלה ביקשה להגן עליהם, שגם אם "חלילה" הם יעלו ל-5, אבל עדיין רמת האבטלה שלהם תהיה גבוהה יותר מרמת האבטלה המחוזית, הם ימשיכו לקבל את ההטבות הנדרשות. אלה הבקשות הצנועות שלנו מכם.
היו"ר משה גפני
אני רק לא מבין, יש פה בעיה, אם לא נותנים באמת הטבות, למה לא הבאתם את זה בזמן?
נחום איצקוביץ
אנחנו הבאנו את זה בזמן. הבאנו את זה לממשלה, העבודה המקצועית שלנו נעשתה. עקב הקדמת הבחירות לא ניתן היה להביא את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ידעתי שהם יגידו בחירות. הבחירות היו לפי חמישה חודשים. הממשלה קיימת כבר שלושה חודשים.
היו"ר משה גפני
כדי להגן על כבוד מזכירות הוועדה, החומר נשלח לחברי הוועדה במייל ביום 3.9.2015 בשעה 15:15.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מאמינים, אבל בגלל שכמה פה לא קיבלו את החומר, יש כאן איזה תקלה.

מר איצקוביץ, מרכז ההשקעות בעבר נתן הרבה כסף ולא דאג לקבל החזרים מאלה שהיה צריך לקבל מהם. זה לא שייך לדיון הזה, אני אשמח מאוד אם בהזדמנות תעביר לנו, מה המצב של החובות האבודים שעמדו על מעל 2 מיליארד שקל של מרכז ההשקעות. איפה זה עומד היום?
נחום איצקוביץ
קודם כל, שינינו הרבה מאוד דפוסי עבודה במרכז השקעות, אם פעם תרצו, אסביר מה אנחנו עושים, אתן דוח מפורט יותר. אנחנו גם נוקטים בעמדה, שמי שלא עומד בתנאים ונסיבות אובייקטיביות לכך, אנחנו מבקשים את הגבייה ממנו.

לגבי חובות העבר, יש חובות משנות השבעים. כל חובות העבר הם לפתחו של משרד האוצר לוועדת המחיקות. חלק מהחברות לא קיימות, אם תרצו, נביא לכם דוח מפורט.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
שמחתי לשמוע את השר דרעי אומר, שבכוונתו לקדם את העניין הזה של הסרת דרישת הייצוא ממפעלים כדי שיזכו לתמיכה. האם אתם עושים עבודת מטה בנושא הזה?
נחום איצקוביץ
יש לנו עבודת מטה לעבודה, על פי החלטת הממשלה, לסייע לעומק הפריפריה בכל מיני כלים. בין היתר זה גם להקלה בנושא הייצוא, חברות קטנות ובינוניות. החברות הגדולות לא זקוקות לכך. ועוד סדרה של כלים, כולל כלים מנהליים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
שתי שאלות קטנות. האחת, מעבר לשני התיקונים האלה, האם בדקתם את ההתאמה של הקריטריונים במציאות הנוכחית של השוק? שאלה שנייה, איפה אתם עומדים בעניין של החלת החוק הזה גם בבקעת הירדן? אני יודע שזה דיון שאני מכיר אותו כבר שנתיים עוד לפני היותי חבר כנסת, אזור שלם שעומד בכל הקריטריונים אבל בגלל שהוא יהודה ושומרון - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
ועוד שאלה קטנה, התקציב שלך השנה עולה או יורד?
נחום איצקוביץ
על שינוייו יישאר אותו הדבר.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
כלומר יורד.
נחום איצקוביץ
יש עניין של בסיס. אני חייב להגיד לזכותו של האוצר, כשאני באתי היה אפס בבסיס, הם העלו את זה בבסיס לשליש. אני מכיר את האוצר, בוא ניתן קרדיט. נכון שמבחינת התקציב הנוכחי לעומת ההבטחה הברורה לאשר לנו את זה על השינויים, אני מאמין שנקבל.
היו"ר משה גפני
מה לגבי בקעת הירדן?
נחום איצקוביץ
בקעת הירדן זה עניין שחוקי מדינת ישראל אינם חלים מעבר לקו הירוק.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אבל יש עבודת מטה שאתם עושים כבר שנתיים.
נחום איצקוביץ
אנחנו מדברים על כל יהודה ושומרון ובנימין, זה עניין של סיפוח, אני לא עוסק בסיפוחים. אנחנו, יש לנו כלי אלטרנטיבי, אושר על ידי הממשלה, ומבחינתנו, לכל העניין של כל השקעות הון בתעשייה, אם זה בברקן או במקומות אחרים , הם מקבלים את אותם כללים ואותם תנאים.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
רגע, לא הבנתי את הפרקטיקה.
נחום איצקוביץ
הפרקטיקה, שמנהלת מרכז ההשקעות, על פי החלטת הממשלה, באופן מקביל לחוק, מאשרת השקעות הון ומענקים למפעלי תעשייה שעומדים בכללי החוק.
היו"ר משה גפני
מה, לא ידעת את זה קודם?
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אני יודע שלא, אבל אבדוק את זה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אתה יודע על חקלאות. אני יודע למה אתה מתכוון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, לפני שאנחנו מאשרים, הרי זה שערורייה מה שקורה פה. מרכז השקעות זה גוף מאוד חשוב במדינת ישראל, אני מבקש לקיים דיון בוועדה, לכשייגמר חוק ההסדרים.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני רוצה להגיד לכם, ב-2011 זה היה כאן בוועדה, הם הביאו את זה לחצי שנה, מקסימום שנה. אני אמרתי, לפחות שנתיים. מה שהם מבקשים עכשיו, הם מבקשים עד סוף 2017.
נחום איצקוביץ
צריך יציבות גם בהשקעות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה ככה? זו בדיחה. תהיו רציניים.
היו"ר משה גפני
מי מקריא את הבקשה? היועץ המשפטי בבקשה.
צפריר נוימן
"תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע"ה-2015.

מתוקף סמכותנו לפי סעיף 40ד(ב) לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה: תיקון התוספת השנייה לחוק, סעיף 1.

1. בתוספת השנייה לחוק, בחלק א', בפסקה 3, בסופה יבוא: או אזורי תעשייה מרחביים, כאמור, שהיו ביום י"ד בתמוז התשע"ה, 1 ביולי 2015, ברמה חברתית כלכלית נמוכה לפי אשכול 1-4, גם אם לאחר היום האמור הרמה החברתית כלכלית עלתה, ובלבד, ששיעור האבטלה שבהם גבוה משיעור האבטלה הממוצע של מחוז הדרום".
שגית אפיק
רגע, איזה יישובים?
צפריר נוימן
קריית מלאכי, קריית גת, אזור התעשייה נועם ואזור התעשייה שדרות.
שגית אפיק
פה רק נבהיר, שזה לא לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אלא לפי ההגדרה של שירות התעסוקה.
צפריר נוימן
(ב) בפסקה 5, במקום אזור תעשייה מרחבי שמבניו, יבוא: אזור תעשייה השוכן בתחומי המועצות האזוריות האמורות - - -
שגית אפיק
פה זה בעצם עניין ההגבלה של הדונם - - -
צפריר נוימן
ההגבלה של 100 דונם שלכאורה היתה, ולהבהיר שאין שום קשר, אלא אזור תעשייה באשר הוא ביישובי עוטף עזה מקבל את ההטבה.
שגית אפיק
למעשה זה נובע מההגדרה שיש לכם לאזור תעשייה מרחבי.
צפריר נוימן
נכון, ככתוב: וכן אזור תעשייה מרחבי.

(2) בחלק ג', בסעיף 2, בסופו יבוא: ומיום תחילתן של תקנות לעידוד השקעות הון, תיקון התוספת השנייה לחוק, התשע"ה-2015, עד יום י"ג בטבת התשע"ה, 31 בדצמבר 2017.
שגית אפיק
למה לא מ-1 ביולי? אתה בעצם עושה מיום תחילתן של התקנות. התקנות יתחילו היום.
צפריר נוימן
לא, הן מתחילות מ-1 ביולי.
שגית אפיק
מהפרסום. הן יתחילו מיום פרסום התקנות. יום פרסום התקנות יהיה בעוד שבועיים. אומנם לא נתתם כספים מ-1 ביולי.
צפריר נוימן
לא יכולנו לתת.
עדנה הראל פישר
מיום פרסום התקנות.
היו"ר משה גפני
אני מציע שהתאריך יהיה כמו שמציעה היועצת המשפטית, מ-1 ביולי.
צפריר נוימן
אין לנו בעיה. אין מניעה.
שגית אפיק
1 ביולי, שתהיה רציפות.
עדנה הראל פישר
ואז תוקפן יהיה עד ליום - - -
שגית אפיק
מה זה תוקפן יהיה עד ליום? צריך להגיד 1 ביולי.
היו"ר משה גפני
נגיד 1 ביולי. עדנה, אל תהיי מחמירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
פעם החוק הוא ככה ופעם החוק הוא ככה.
היו"ר משה גפני
לא, לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אל תגיד לי לא, אתה רוצה פירוט?
היו"ר משה גפני
אנחנו ביקשנו, לא הם ביקשו.
שגית אפיק
אתם רוצים שהתחולה תהיה מעוד שבוע, מהרגע שזה יפורסם ברשומות?
עדנה הראל פישר
כן.
היו"ר משה גפני
אני מציע לחברי הוועדה שזה יהיה מ-1 ביולי, שלא יהיה את פער הזמן. התחילה תהיה מ-1 ביולי.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
לא הבנתי בסעיף קטן (ב), איפה רואים שזה עוטף עזה?
שגית אפיק
זה מופיע בתקנות העיקריות, זה שדרות ויישובי עזה.
היו"ר משה גפני
תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע"ה-2015, כפי שהוקרא על ידי צפריר נוימן. אנחנו אומרים שזה יחול מ-1 ביולי.
שגית אפיק
עד 31 בדצמבר 2017.
היו"ר משה גפני
עד י"ג בטבת. מי בעד אישור התקנות ירים את ידו.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנות לעידוד השקעות הון (תיקון התוספת השנייה לחוק), התשע"ה-2015, נתקבלו.
היו"ר משה גפני
התקנות אושרו, תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים