ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/08/2015

הצעה להסמיך את ועדת הכספים לקבוע גמלאות ותשלומים לנושאי משרת סגני שרים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 65

מישיבת ועדת הכספים

יום ראשון, א' באלול התשע"ה (16 באוגוסט 2015), שעה 13:00
סדר היום
הצעה להסמיך את ועדת הכספים לקבוע גמלאות ותשלומים לנושאי משרת סגני שרים
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

אורלי לוי אבקסיס

אראל מרגלית

מיקי רוזנטל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק; אייל לב ארי; שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

הצעה להסמיך את ועדת הכספים לקבוע גמלאות ותשלומים לנושאי משרת סגני שרים
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני פותח את הדיון - הצעה להסמיך את ועדת הכספים לקבוע גמלאות ותשלומים לנושאי משרת סגני שרים. אני מבקש להסביר לחברי הוועדה כדלהלן: ועדת הכספים היא ועדת שירות, והיא מוסמכת לדון בשכרם של שרים, של נשיא המדינה, ראש הממשלה, וכו', והיא מוסמכת לדון גם בשכרם השוטף של סגני השרים, כמו השרים. דא עקא, שהיא לא מוסמכת לדון, וזה ועדת הכנסת מוסמכת – לדון בנושא של גמלאות - - -
שגית אפיק
גם לא ועדת כנסת.

חוק הגמלאות שבעצם קובע את ההסמכה, לא התייחס לסגני שרים, למעשה. הוא התייחס לחברי כנסת, לשרים, לראש ממשלה, לנגיד בנק. בשנת 1974, בנוסף הסמיכו את ועדת הכספים, אז בעצם עשו פיצול – הסמיכו את ועדת הכספים לגבי שרים וראש ממשלה, בעניין הגמלאות. בנוסף, הסמיכו את ועדת הכספים לגבי שכר, מכוח חוק היסוד, לדון בשכר של שרים, ראש ממשלה, וסגני שרים, ואת ועדת הכנסת הסמיכו לדון בשכרם ובגמלאות של חברי הכנסת. כיוון שלאורך השנים לא היתה שום הסמכה, לא לוועדת הכספים ולא לוועדת הכנסת לדון בגמלאות, מה שעשו זה שכאן, בחשבות הכנסת, החילו את אותם דינים שחלים על גמלאותיהם של חברי הכנסת - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מאמינה שהחוק הנורבגי חידד את הבעיה.
שגית אפיק
החוק הנורבגי חידד את הבעייתיות, וגם תיקן על הדרך גם את חוק הגמלאות, כך שהתווספו שם סגני שרים בתיקון קבוע, בעצם. לכן נוצר מצב שבו ועדת הכספים צריכה לבקש הסמכה ממליאת הכנסת, כך שהיא תוכל לדון גם בגמלאות של סגני השרים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש את אישור הוועדה כדי לבקש מיושב ראש הכנסת שיביא את זה למליאה. אני מתכוון לקיים דיון על זה בהמשך, לא בפגרה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לגופו של עניין. על ה - - של סגני השרים.
היו"ר משה גפני
היה לי ויכוח עם הנושא של השופטים. היתה השופטת ורדה אלשיך, שהיתה יושבת ראש ועד העובדים של השופטים. היא תקפה אותי ב "דה מרקר", נדמה לי. היה היתה קטן. אני אמרתי שהשופטים צריכים להיות כמו שרים. אחרי זה דורית ביניש התנצלה וגם היא התנצלה. היא דיברה נגדי. למה העדכון של שכר השופטים לא יכול להיות כמו העדכון של שאר הבכירים במשק? גם נציג הדיינים שהיה כאן, והוא חבר שלי, אמרתי לו את זה, שאני חושב שעם כל הכבוד זה צריך להיות שווה. העדכון צריך להיות לחברי כנסת, לשרים, לסגני שרים, לשופטים, לנושאי משרה, לראש ממשלה – שווה. כך אני חושב.
שגית אפיק
אז אנחנו מדברים על הסמכת ועדת הכספים לקבוע גמלאות ותשלומים אחרים לסגן שר לפי חוק גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון, התשכ"ט-1969. "בתוקף סמכותה, לפי סעיף 1 לחוק גמלאות לנושאי משרה, מסמיכה הכנסת את ועדת השרים לקבוע את הגמלאות ואת התשלומים האחרים הנוספים שישולמו לסגן שר".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לנו, אבל, ועדה מייעצת, כמו שיש לוועדת הכנסת.
היו"ר משה גפני
לא. אנחנו לא קובעים את השכר.

מי בעד ההצעה? מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

הצבעה

בעד ההצעה – רוב.

ההצעה אושרה.
היו"ר משה גפני
ההצעה אושרה. אני מבקש להעביר את זה ליושב ראש הכנסת, שיעביר את זה למליאה. הישיבה הזו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים