ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/08/2015

תקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה) (תיקון), התשע״ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 36

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, כ' באב התשע"ה (05 באוגוסט 2015), שעה 11:00
סדר היום
תקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה) (תיקון), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

זאב בנימין בגין
מוזמנים
ליאנה מגד - עו"ד, משרד המשפטים

איריס פדרו - מנהלת מדור פלילי, רשות האכיפה והגביה

ליז אזב מלסה - הלשכה המשפטית, המרכז לגביית קנסות, רשות האכיפה והגביה

אודיה איפרגן - יועצת משפטית בלשכה, משרד הרווחה
ייעוץ משפטי
אפרת חקאק
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

תקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה) (תיקון), התשע"ה-2015
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא בתקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה) (תיקון), התשע"ה-2015. מי מציגה את תקנות?
ליאנה מגד
אני. בוקר טוב, אנחנו מביאים כרגע את התקנות האלה לאישור הוועדה לאחר תיקון לחוק המרכז לגביית קנסות באותו עניין. התיקון לחוק נכנס ב-16 באוגוסט ואנחנו רוצים להתחיל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
2014 או 2015?
ליאנה מגד
2015, עוד ממש 10 ימים. אנחנו רוצים שכל המצב המשפטי יהיה בעצם הולם את ההסדר החדש ולכן אנחנו מבקשים לתקן את התקנות האלה לפני מועד כניסת התקנות לתוקף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מתכוונת לתיקון שמסתכלים על הקטין לפי היום שהעבירה בוצעה, לא מהיום שהוא הגיש את התביעה?
ליאנה מגד
נכון. היום חוק המרכז לגביית קנסות מאפשר מתן פיצוי לקטין אם בית המשפט החליט על תשלום פיצויים בגזר הדין, לתת לו פיצוי מבלי לפנות מידית לנאשם אלא לתת לו על החשבון כבר מהמרכז לגביית קנסות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה עדיין נשאר על 10,000?
ליאנה מגד
זה עדיין נשאר אותו סכום. אנחנו תיקנו בעצם את ההגדרה של קטין כך שאנחנו מרחיבים בעצם וגם מי שבגר במהלך ההליך אבל היה קטין במועד ביצוע העבירה יהיה זכאי להוראה המיוחדת הזאת, מתוך אותה תפיסה שגם אם הוא בגיר אז הוא בגיר צעיר ועדיין יש צורך בפיצוי מידי ולמנוע את כל הצורך הזה בלפנות לנאשם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הגיל של קטין ובגיר?
ליאנה מגד
קטין הוא עד גיל 18. לפני התיקון המצב היה שההוראה הזו חלה רק לגבי קטין שהיה קטין במועד גזר הדין, אנחנו אומרים: לא רק במועד גזר הדין אלא גם במועד ביצוע העבירה. זה מרחיב בפועל במספר חודשים. התיקון הזה כבר עבר לחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מספר חודשים? לפעמים זה יכול להיות הרבה זמן עד שדנים בבית המשפט.
ליאנה מגד
נכון, למרות שבתיקים שקטינים מעורבים בהם יש השתדלות של בית המשפט לזרז אותם, אבל נכון, זה באמת מרחיב את התחולה, אנחנו חשבנו שזה ראוי וכך גם הכנסת חשבה והחוק תוקן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתקנים את זה לאורך כל החקיקה?
ליאנה מגד
נכון, אנחנו מתקנים את זה בתקנות שבעצם הן הטופס שמעבירות הפרקליטות והתביעות כאשר הן מבקשות את אותם פיצויים עבור הניזוק. זה טופס שמפרט את פרטי הניזוק לצורך מתן הפיצוי. התקנות קובעות שהפרטים של הניזוק יועברו לבית המשפט עד מועד ההוראה של הפיצויים. זה מה שאנחנו מבקשים לתקן, זה תיקון שהוא במהותו טכני בעקבות התיקון המהותי.

אני רק רוצה עוד לציין דבר אחד, שאני גם עדכנתי קודם את הייעוץ המשפטי של הוועדה לגביו, אנחנו הודענו בעבר לוועדה שאנחנו נתקן במקביל תיקון לגבי חובת התביעה להעביר את פרטי הניזוק עד מועד גזר הדין גם לגבי בגירים וזה עשינו. זאת אומרת שתהיה חובה של התביעה להעביר לבית המשפט עד מועד גזר הדין את פרטי הניזוק. זה לא היה מעוגן לפני כן בתקנות, זה היה נוהג והיו גם תקלות עם זה. אנחנו עדכנו את הוועדה שאנחנו רוצים ליצור הסדר כולל ואכן השרה לאחרונה חתמה על תקנות לסדר דין פלילי שבעצם מעגנות את חובת התביעה להעביר את הפרטים עד מועד גזר הדין גם לגבי בגירים. לכן עכשיו אנחנו בעצם יוצרים הסדר כולל של חובת התביעה להעביר בזמן את הפרטים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלנו יש התנגדות למשהו מדברים האלה?
אפרת חקאק
בכלל לא, היו לי כמה הערות טכניות לנוסח אבל אולי כשליאנה תקריא את הנוסח היא תקריא עם התיקונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא צריכה להקריא את כל הנוסח או רק את הסעיפים שבהם יש תיקונים?
אפרת חקאק
היא מקריאה את התיקון לתקנות, היא לא צריכה לקרוא את התקנות. היא לא צריכה לקרוא את הטופס, רק נציין את השינויים שעשינו בו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, תקריאי.
ליאנה מגד
"תקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה) (תיקון), התשע"ה- 2015

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3א(א) ו- 13 לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה - 1995 (להלן- החוק), ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 1 1. בתקנה 1 לתקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה), התשע"ג- 2012 (להלן - התקנות העיקריות), בהגדרה "ניזוק", במקום "שביום החלטת בית משפט" יבוא "שבמועד ביצועה".

תיקון תקנה 3 2. בתקנה 3 לתקנות העיקריות, בפסקה (5), במקום "ביום מתן החלטת בית המשפט" יבוא "במועד ביצוע העבירה".

תיקון התוספת 3. במקום טופס 1 יבוא:"
אפרת חקאק
יש לך את הטופס מולך. ליאנה, אולי רק תגידי מה את כן מתקנת.
ליאנה מגד
אנחנו מתקנים בטופס בעמ' 2: "פרטי אפוטרופוס/מוטב" רק מבחינת נוסח "מספר דרכון (אם לא צוין מספר זהות)", תיקון נוסח הסוגריים.
אפרת חקאק
לדעתי עוד לפני כן: "האם הניזוק קטין במועד ביצוע העבירה?", אנחנו מתקנים את זה ל"האם הניזוק היה קטין במועד ביצוע העבירה?" ואז מה שאמרת עכשיו.
ליאנה מגד
נכון. אנחנו מוסיפים את חתימת התובע או הפרקליט המטפל בתיק מתחת לטבלה שבה פרטי התובע/הפרקליט. זה נשמט בנוסח. ובסוף, מועד התחילה של התקנות: "תחילתן של תקנות אלה ביום א' באלול התשע"ה (16 באוגוסט 2015)".
אפרת חקאק
עוד תיקון אחד בטופס: במקום "פגיעה" אתם כותבים "עבירה". הם יעבירו לנו את הנוסח הנקי של התקנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. אדוני חבר הכנסת, אני רק אגיד לך בקיצור שבזמנו נקבע שלגבי קטין המרכז לגביית קנסות גובה עבורו עד 10,000 – מתי מסתכלים עליו אם הוא קטין או לא? כדי שזה יהיה יותר הוגן קבעו שזה לפי תאריך ביצוע העבירה, אם הוא היה אז קטין, למרות שבסוף המשפט הוא כבר לא היה. מה שעושים פה עכשיו זה רק את התיקון הטכני בכל הדברים, זה כל הנושא.

אם כך, אנחנו יכולים להצביע. מי בעד לאשר את תקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (פיצוי לקטין שניזוק מעבירה) (תיקון), התשע"ה-2015? מי שבעד ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר פה אחד. תודה לכם. ליאנה, תודה ויישר כוח. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים