ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/07/2015

הודעת הסמים המסוכנים (תיקון התוספת הראשונה) (תיקון מס' 2), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 45

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ב באב התשע"ה (28 ביולי 2015), שעה 12:30
סדר היום
הודעת הסמים המסוכנים (תיקון התוספת הראשונה) (תיקון מס' 2), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

ענת ברקו
מוזמנים
מיקי אריאלי - מנהל האגף לפשע פרמצבטי, משרד הבריאות

ד"ר טל לביא - מנהלת המחלקה ליבוא פרמצבטיקה וסמים, משרד הבריאות

נילי חיון דיקמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

אהוד אור טל - ממונה מדור מבצעים בכיר, רשות המסים, משרד האוצר

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

סנ"צ אודי וולף - ראש מעבדה אנליטית, אגף חקירות, המשרד לביטחון פנים

משה בר
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הודעת הסמים המסוכנים (תיקון התוספת הראשונה) (תיקון מס' 2), התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-28 ביולי 2015, י"ב באב התשע"ה, השעה 12:42 ואנחנו פותחים את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

התכנסנו היום בדחיפות כי הנושא שאתם רוצים להביא לאישור הוא נושא שכל יום שאפשר להתמודד את טוב יותר, הוא מצווה וזה נושא סמים מסוכנים, שפוגעים במיוחד בצעירים. דברים שלצערי הם בהישג יד ומאוד קל להשיג אותם. אנחנו לכן נקיים דיון דחוף ונקווה שנגיע לאישור.

ברשותכם, משרד הבריאות.
נילי חיון דיקמן
צהרים טובים. אני מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. אנחנו מאוד מודים לוועדה על הנכונות בלוח זמנים כל כך קצר להעלות את הנושא ברגע האחרון. תודה רבה. אנחנו מציגים איזושהי הוספה של חומרים חדשים לתוספת הראשונה בפקודת הסמים המסוכנים, גם פעולה שגרתית שאנחנו עושים מדי פעם ככל שיש חומרים חדשים שנדרשים להיכנס לתוך הפקודה, אבל גם היום, למעט שני חומרים, כל החומרים האלה כבר הוכללו במסגרת ההכרזה לפי חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסוכנים, הכרזות שתקפות למשך שנה וחלקן, תוקפן עומד לפוג ממש בספטמבר ותוקף חלקן כבר פג בפברואר 2014.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרו לי שיש כאלה שהכנסתם לרשימת הסמים האסורים ויש כאלה שאתם רוצים להכניס.
נילי חיון דיקמן
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בעד לתת לכם אישור קדימה.
נילי חיון דיקמן
אני אפרט. רוב החומרים הוכרזו. אני רוצה להדגיש שכל ההכללה של חומרים מסכנים, בין שאלה חומרים מסכנים בפקודה, הם כתוצאה ולאחר דיון שאנחנו מקיימים במסגרת הוועדה לחומרים פסיכו-אקטיביים שהיא ועדה בין משרדית שיושבת תחת הרשות למלחמה בסמים. הליך ההכללה וההכרזה של חומרים מסכנים הוא מאוד מסודר והוא נעשה לאחר ביסוס גם מבחינה מקצועית שאכן החומר הוא בעל השפעה פסיכו-אקטיבית על הגוף וגם על בסיס העובדה שהחומרים האלה נתפסים הן במכס והן במשטרה ויש להם שימוש בישראל. לכן רק על בסיס כמה תנאים כאלה אנחנו מכניסים חומרים חדשי וכל החומרים האלה כבר אושרו על ידי הוועדה.

שני חומרים שאנחנו מבקשים להכליל שאינם כלולים בהכרזות הקודמות הם חומרים שלמעשה הם נגזרת של משפחה כימית שכבר נמצאת בפקודה. אנחנו מכניסים משפחות כימיות מסוימות כולל חלק מהנגזרות שלהן ולכן החומר הזה למעשה כבר נמצא בפקודה. הצורך שלנו בהוספה עכשיו של החומר הכימי הספציפי בצורה מפורשת הוא כהכנסה פרטנית כדי שההכנסה תהיה מפורשת וברורה. אנחנו נוהגים לעשות את זה עת אנחנו מוצאים חומרים שהם בשימוש נרחב וכדי להקל על עבודת המשטרה כשהיא תופסת את החומר כי אז היא לא צריכה להוכיח שהיא נגזרת של משפחה אלא הוא כבר כלול בצורה מפורשת בתוספת, דבר שמקל.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מה שיאפשר לכם לקצר את התהליך הבירוקרטי והפרלמנטרי, אנחנו בעד. תדעו את זה אבל אל תגזימו ותעשו את זה בדקה ה-95 כי בדרך כלל זאת גם השעה שמפסידים בכדורגל. תנסו להעביר ואנחנו נסייע כמה שאפשר כדי שתתמודדו עם הנגע המטורף הזה. תודה רבה.
אודי וולף
הקדמה קצרה. ראש המעבדה האנליטית של מז"פ. המעבדה שלי מתעסקת בבדיקה ובזיהוי של כל החומרים או רוב החומרים שנתפסים על ידי הרשויות השונות ולכן אנחנו בדרך כלל אלה שיכולים לראות הרבה פעמים צעד אחד קדימה ולראות את הניצנים הראשונים של חומרים שמופיעים בארץ ויכולים להמליץ לוועדות השונות להכניס גם אותם לחוק המאבק וגם, מה שאנחנו עושים כרגע, המלצה להכניס את החומרים האלה לפקודת הסמים.

אני רוצה להדגיש נקודה אחת שאמרה נילי ממש בסוף דבריה - וזה בגלל שיש ניצול לרעה על ידי סניגורים – את המצב הזה שבו מוכנסת משפחה של חומרים או חומר לרבות נגזרותיו המבניות, כמו שזה כתוב בנוסח של הפקודה ושל חוק המאבק, ואחר כך יש הכללה פרטנית של החומר הזה בשמו. אז עלול להיווצר מצב שאם נניח היום הוועדה תאשר את הכנסת שני החומרים המסוימים הללו לפקודת הסמים, לכאורה תיטען טענה של אנשי ההגנה בבית המשפט שהחומר אסור לפי פקודת הסמים רק מהיום או מהיום שבו זה יירשם ברשומות אבל לא היא כי החומר הזה, כפי שאמרה עורכת הדין דיקמן, כבר כלול מכוח היותו נגזרת מבנית של משפחה שהוכללה בפעם הקודמת עת הוכרזו חומרים בפקודת הסמים וזה היה בנובמבר שנה שעברה.

זאת אומרת, כמעט שנה חלפה וחומרים שייתפסו או שנתפסו בפרק הזמן שבין נובמבר 2014 עד היום שבו החומר הזה ייכנס בשמו המפורש, כבר כלול בפקודה אבל לא מכוח שמו הפרטי אלא מכוח היותו נגזרת מבנית של משפחת חומרים. אני מבקש שזה יודגש ויובהר כי גם היה שופט שטעה בהבנה של הדברים האלה ואנחנו לא רוצים שחלילה תהיינה טעויות. לכן אני רוצה לשים את הדברים כאן כך שיצוטטו בפרוטוקול בשמי ובשם משרד הבריאות, מי שזה לא יהיה. אני יודע שהם יצוטטו ולכן אני אומר את הדברים.
היו"ר אלי אלאלוף
בינתיים זה יהיה בשמך. זה מה שהפרוטוקול אומר.
אודי וולף
אני לא חושש להזדהות בשמי ובתפקידי.
וילמה מאור
אתה יכול לציין את אותם כדורים עליהם אנחנו מדברים?
אודי וולף
כן. אני מדבר על השם הכימי של החומר ולא על השם המסחרי בו הוא נמכר כי הוא נמכר בשמות מסחריים שלא אומרים שום דבר. השם הזה נקבע על ידי בית הדפוס לתוכו מכניסים את החומרים האלה ויכולים להיות חומרים עם שם חיצוני או שם מסחרי אחיד ואנחנו מוצאים בפנים חומרים אחרים. כך שזה לא הסיפור. אני מדבר כאן על כימיה טהורה של מה שבסופו של דבר מגיע לידי בית המשפט וזאת החלטת הבודק אצלי במעבדה או במעבדה של משרד הבריאות והיא הקביעה השמית של החומר, זיהוי החומר.
וילמה מאור
אבל איך הציבור יבין?
אודי וולף
הציבור קורא לזה נייס גיי. הציבור רצה לקרוא לזה סטלה אבל נתפסה מעבדה לייצור של חומרים כאלה עם הכיתוב סטלה - לא רציתי להביא את זה כי אני לא רוצה להסתכן בהכנסת סמים למשכן הכנסת - וזה כבר מיועד לקראת חגי תשרי. כלומר, אנחנו תפסנו את זה חודשיים לפני שזה היה אמור להיות משווק וכתוב שם לכאן השנה החדשה, חומר חוקי, אבל התברר שזאת גם הטעיה של הציבור כי החומר הז כלול בפקודת הסמים כמעט למעלה משנה. אם כן, לא להתרשם ממה שכתוב.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת מלחמה יום יומית.
אודי וולף
נכון. בהזדמנות זו אני חוזר ומזמין את הוועדה הנוכחית למה שלא עשתה הוועדה הקודמת וזה לבקר במעבדה ובמעבדות מז"פ. אני חושב פוקח עיניים וזה חשוב מאוד לעבודת הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מאמץ.
אודי וולף
אתם מוזמנים בשמחה רבה לביקור במעבדה כמובן בתיאום מראש.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
יפעת רווה
משרד המשפטים. הערה לפרוטוקול. באמת הפרשנות הזאת היא פרשנות שגם מקובלת עלינו. ככל שיש ערך לפרוטוקול הזה בבתי המשפט, ויש לו ערך, רציתי לומר את זה. מעבר לכך, זה כמובן על דעתנו מבלי לבחון את פרטי הכימיה.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג רשות המסים.
אהוד אור טל
אני מנהל תחום מבצעים במטה הסמים של המכס. בקטע של הכימיה אנחנו פחות עוסקים. אנחנו מקבלים את החוק הזה ואוכפים אותו בשטח. אנחנו מקבלים את החומר בצורתו הגולמית, נקרא לזה כך, לפעמים מצהירים על זה כאבקת סוכר, לפעמים מצהירים על זה כטלק לתינוקות ולפעמים רושמים את החומר כביכול שהוא החומר החוקי לכאורה אבל בפועל זה חומר אחר. אנחנו מעבירים את כל החומרים למשרד הבריאות ולמעבדה של משטרת ישראל ומשם תופסים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הרגשה שהכמות היא גדולה?
אהוד אור טל
כן. הרבה יותר קל היום להזמין באינטרנט ואפילו לא צריך להבריח את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת אבקה שמייצרים כאן או מייבאים אותה?
אהוד אור טל
קל מאוד וזול מאוד לייבא אותה. אני מקווה שלא מייצרים אבל אני לא יודע על זה. מייבאים את זה וזה יחסית קל מאוד. לפעמים האבקות מוצהרות, לפעמים אנחנו יודעים מי השולח, לפעמים אנחנו יודעים מי אמור לקבל, לפעמים אנחנו תופסים באופן אקראי, לפעמים זה מוסלק ואז זה הרבה יותר חשוד ולפעמים זה מתחת לאף של המשטרה, כמטאפורה כמובן, ומגיע בצורה די גלויה. פשוט מוצהר על חומר לגיטימי כביכול ואז אנחנו צריכים לעכב את זה לבדיקה.
היו"ר אלי אלאלוף
נאחל הרבה הצלחה.
יפעת רווה
אתמול עבר בוועדת שרים חוק שמאפשר סגירת אתרי אינטרנט שמוכרים ועוסקים בסחר בסמים ומבחינתנו זאת השלמה. מאז חוק הפיצוציות הסחר עבר לאינטרנט ואני מקווה שהחוק הזה יעבור ויסגור גם את הפינה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
הלוואי.
מיקי אריאלי
אני ראש אגף האכיפה במשרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
שאין לו מפקחים.
מיקי אריאלי
אנחנו יחד עם המשטרה, הרשות למלחמה בסמים, ב-2014 סגרנו כ-35 או 40 אתרי אינטרנט שמכרו סמי פיצוציות. זה לא היה בצו בית משפט. המכירה עוברת עכשיו דרך הפייסבוק, ווטסאפ וכל דבר אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
כתושב באר שבע אני שמח שאתמול הצליחו לתפוס. אני בטוח שיש עוד בשטח.

עוברים להקראה כדי שייכלל בפרוטוקול.
נעה בן שבת
אתה מוכן להקריא?
אודי וולף
אני מוכן להיות הקריין.

הודעת הסמים המסוכנים (תיקון התוספת הראשונה) (תיקון מס' 2), התשע"ה-2015

התוספת הראשונה בפעם הראשונה הייתה בנובמבר, נדחה לי בחודש חשון אם אני לא טועה.

בתוקף סמכותי לפי סעיף 41 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש), התשל"ג-1973 (להלן – הפקודה) ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מודיע לאמור:

שינוי התוספת הראשונה לפקודה

בסימן ב' לחלק א' -

אחרי פרט 4יא יבוא:

"4יב. אמ.אמ.בי-2201 2201-MMB

Methyl (1-(5-fluoropentyl)-1H-indole-3-carbonyl)-L-valinate
ידוע גם בשם
Syn: I-AMB, AMB PICA

השמות והקיצורים האלה הם שמות שנהוגים בעולם העברייני של סמי הפיצוציות, בינלאומי, לפי איזה שהם מפתחות שלהם. אנחנו מדברים כאן למעשה בשלוש שפות. האחת היא השפה הכימית שכתובה בלטינית, השם המקוצר בו המשווקים החוקיים של החומרים האלה נוקטים בו, והשם האחרון הוא השם שידוע בחוק כדי שנסיר כל ספק כדי שלא יתחמקו לנו ולא יתחכמו לנו כל מיני אנשים.
נעה בן שבת
זה חומר חדש שלא היה בהכרזות.
אודי וולף
הכרזה פרטנית על חומר. אתם יכולים לראות השם שלו, השם שמופיע בסוגריים, שהאימבול שלוש קרבונים הוא המשפחה שהנגזרות שלה מופיעות בפקודה ולכן אנחנו יכולים להגיד שהוא כלול פעם אחת בשם המשפחה שלו ופעם אחת עם השם הפרטי.

אחרי פרט 10א1א יבוא:

"10א1ב מתוקסיקטמין Methoxyketamine

2-(2-methoxyphenenyl)-2-(methlamino)-cyclohexanone
ידוע גם בשם
Syn: 2-MeO-Ketamine

זה חומר שהוא נגזרת של החומר קטמין. אני אומר חומר משום שהוא משמש כתרופה. יש דיונים ארוכי שנים לגבי הכנסה שלו לפקודת הסמים, אם כן או לא. משתמשים בו גם שימוש אסור לצורך סימום ובין השאר כסם אונס. הסיבה שבגללה לא נכנס הקטמין לפקודת הסמים היא בגלל שהוא משמש גם לערכות הצלה והחייאה ואז זה יוצר איזה שהן בעיות ואם צריך, דוקטור טל לבוא ממשרד הבריאות יוכל להרחיב בעניין הזה. לעומת זאת, נגזרות של החומר הזה שמשמשות רק שימוש לרעה כמו מתוקסטמין ומתוקסיקטמין, כמו במקרה שלנו, אנחנו כן רוצים להכליל בפקודת הסמים.
נעה בן שבת
החומר הזה עצמו הוא לא תרופה.
אודי וולף
הוא לא משמש כתרופה.
טל לביא
המתוקסיקטמין, אין לו שימוש כתרופה.
נילי חיון דיקמן
צריך לציין שגם אם יהיה לו שימוש כתרופה, ברגע שהוא רשום כתכשיר רפואי, ניתן לשווק תכשיר רפואי רק בתנאים הקבועים בפקודת הרוקחים. זה לא מעמיד איזשהו מכשול.
אודי וולף
בפרט 13ט -

אחרי פרט משנה (טו2) יבוא:

"(טו3) טי.הייץ.ג'יי- 2201 THJ-2201

זה חומר שכלול כיום בחוק המאבק ודי נפוץ, לפחות מנקודת המבט שלנו במעבדה. אפשר לראות שיש לו הפצה גדולה מאוד בתוך שקיות של נייס גיי וכולי.
נילי חיון דיקמן
אם אפשר להגיד לפרוטוקול שבהכרזה שזה הוכלל במסגרת חוק המאבק בשימוש, אייתנו את זה בצורה שונה אבל זה רק עניין של איות ואין כאן שינוי בחומר מזה שנכלל.
אודי וולף
אחרי פרט משנה (מט) יבוא: "(מט1) אי.ג'י – 018

שוב, חומר שמופיע בתור שקיות נייס גיי משווק ומופץ בארץ, נתפס על ידי המשטרה, מזוהה על ידי המעבדה האנליטית של מז"פ ועל ידי המעבדה הטוקסיקולוגית של תל השומר. אפשר לראות את זה הרבה מאוד גם אצל חיילים ואנשים אחרים.

חומר שעליו דיברתי קודם, בהמשך למה שאמרה עורכת הדין דיקמן.

אחרי פרט (נ) יבוא:

"(נא) 5 אף-איי.אם.בי

החומר הזה כלול כבר בפקודת הסמים כנגזרת מבנית של אינדזול שלוש קרבוקסמיד אבל אנחנו רוצים להכניס אותו בשמו המפורש ולהסיר כל ספק. הוא כלול בפקודה מיום שבו הוכנסה המשפחה של החומרים ועכשיו הוא גם יצוין בשמו המפורש וזה לא שעד אתמול או עד היום החומר הזה היה מותר ורק ממחר הוא אסור.
נעה בן שבת
זה חומר שנכנס עכשיו ולא הייתה הכרזה קודמת.
אודי וולף
נכון.
נעה בן שבת
למרות זה שהמשפחה כבר הייתה כלולה.
אודי וולף
נכון. זה חומר שנפוץ במאות ואלפי דוגמאות שהגיעו למעבדה ונבדקו על ידינו.

(2) בסימן א' לחלק ב' –

אחרי פרט 98ב יבוא:

"98ג. אצטילפנטאניל Acetylfentanyl

שוב, חומר שהוא נגזרת של תרופה ואין לו שימושים רפואיים. לכן אנחנו רוצים להכניס אותו לפקודה.
נעה בן שבת
יש כאן כינוי, ידוע בשם.
אודי וולף
ידוע גם בשם Desmethyl fentanyl. שוב, הפנטניל זה שם שמצלצל ידוע כמו השם של התרופה וכאן מדובר בנגזרת כימית שהיא איננה משמשת כתרופה.
נילי חיון דיקמן
נציין לענייו הנוסח שאנחנו נוסיף את המילה Syn.
נעה בן שבת
לפני הכינוי שלה.
אודי וולף
כן. לפני הכינוי.

אחרי פרט 107 יבוא:

"108. אתילפנידט Ethylphenidate

שוב, שם שמצלצל מוכר. אמתילפנידט הוא הריטלין שהוא גם סם מסוכן אבל גם משמש כתרופה שמופצת לאלפי אנשים בארץ. כאן עשו שימוש מתחכם והוסיפו עוד קבוצה כימית קטנה מאוד והפכו אותו לקבוצה אתילית ועל ידי זה יצרו חומר שהוא איננו רשום באופן טכני בפקודת הסמים ולכן חשוב להכניס אותו בפקודת הסמים, גם את החומר הזה וגם את החומר הבא.

109. דיכלורומתילפנידט Dichloromethylphenidaste

על אמתילפנידט הדביקו שני אטומים של כלור ויצרו חומר שהוא דומה מאוד באפקטים שלו, דומה מאוד בשימוש שלו אבל טכנית לא כלול בפקודת הסמים ולכן חשוב שייכנס.
נעה בן שבת
החומר בסעיף 108, בפרט 108 החדש, ידוע בשם ובהכרזות הוא יופיע בשם אחר, הידוע בשם.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מקדמים בברכה את חברת הכנסת ענת ברקו. אנחנו דנים בחומרים שצריך לכלול ברשימת הסמים המסוכנים.
ענת ברקו
הרשימה אף פעם לא נגמרת.
נילי חיון דיקמן
לשאלת היועצת המשפטית, אנחנו בדקנו את הכינוי שנכתב בהכרזה על החומר כמסכן ואנחנו חושבים שהכינוי הנוכחי הוא טוב יותר. עשינו שימוש בשם כימי של המשפחה וכרגע יש כינוי שהוא יותר בשימוש ויותר נותן איזשהו מובן לשמות שנתקלים בהם בחומר. לכן אנחנו נעדיף את השימוש בכינוי שאנחנו כללנו בהכללה.
אודי וולף
עוד הערה אחת לגבי פרט 109. כתבנו x.y דיכלורומתילפנידט והסיבה כי החומרים האלה נמצאים בדרך כלל בעמדות כימיות מסוימות בעולם אבל אנחנו רצינו לפטור את עצמנו מחובת הזיהוי המדויק ובידיעה שעלולה להיות התחכמות והצבה של החומרים האלה בעמדות אחרות. נתנו איזושהי הכללה קצת יותר רחבה. ושוב, לא נכנסה כאן משפחה לרבות נגזרות מבניות כי הגישה שרווחת בוועדה היא לעשות איזשהו איזון בין הרצון שלנו להכניס את החומרים בצורה מאוד פרטנית לבין ראיית פני העתיד כשמצד אחד אנחנו רוצים לראות אותם ומצד שני אנחנו לא רוצים להכניס את כל החומרים שבעולם בפקודת הסמים כי זה לא ראוי לעשות זאת.

החומר האחרון.

110. איבוגאין Ibogaine

זה חומר ממקור צמחי שנפוץ בארצות דרום מזרח אסיה. מטיילים ישראלים ואחרים התחילו להביא אותו לארץ ולכן חשוב להכניס אותו לפקודת הסמים. שוב, גם החומר הזה, כפי שאתם יכולים לראות מהשם שלו, כולל את המספר 12, זאת אומרת, הצבה של עמדת המתוקסי בעמדה מספר 12 ולכאורה יכולה להיות התחכמות ולהציב אותה בעמדות אחרות בעלות מספרים אחרים אבל כאן לא מצאנו לנכון להכליל עמדה כלשהי כללית. אם חלילה נצטרך להגיע לדבר הזה, הנה, נתתי רעיון לפרוטוקול לכמה סמטטיקאים בקרב עולם הפשע.
נעה בן שבת
זה השם הכימי.
אודי וולף
כן.
נילי חיון דיקמן
גם כאן נוסיף את הקיצור.
היו"ר אלי אלאלוף
הכול מובן וברור. אנחנו מאשרים.

הצבעה

בעד – פה אחד

ההצעה אושרה.
היו"ר אלי אלאלוף
אושר.
ענת ברקו
אני רוצה לשאול שאלה עקרונית. איך אנחנו אוכפים את זה שכל פעם יש וריאציה כזאת או אחרת. הלא זאת מלחמה שהיא בלתי נגמרת והיא גם לא תיגמר. אנחנו מבזבזים כל כך הרבה כוחות ומשאבים ומחוקקים אבל איך אנחנו יכולים באיזשהו אופן לעשות משהו בחוק או יוזמה שתהיה קצת יותר כוללנית שאפשר יהיה להכניס את הדברים האלה שרק אולי כתוצאה, אם נסתכל על השורה התחתונה, של ההשפעה שלהם על הגוף.
נילי חיון דיקמן
אני יכולה להשיב בשם משרד הבריאות. אנחנו הנחנו כאן בוועדה את הצעת החוק לתיקון פקודת הרוקחים, הצעת חוק שעברה עכשיו דין רציפות ואנחנו נשמח מאוד לקדם אותה. במסגרת הצעת החוק הזאת אנחנו בעצם אומרים שכל חומר שיש לו השפעה פרמקולוגית על הגוף, הוא מוגדר - - -
ענת ברקו
כתרופה.
נילי חיון דיקמן
אם הוא לא הוכלל בפקודת הסמים המסוכנים, בשלב שבו הוא טרם הוכלל, ניתן יהיה לעשות שימוש בהוראות של פקודת הרוקחים שהן הוראות של רגולציה אזרחית, שמבחינת רמת ההפללה הן נמוכות יותר. זה עד שלוש שנים לפי ההצעה המוצעת אבל שם אנחנו אומרים שחומר שישווק בצורה שמטעה ביחס למהותו, חומר כימי פרמצבטי שישווק בצורה שמטעה ביחס למהותו ולהשפעה שלו על הגוף, או באריזה או בינתיים אנחנו מוצאים חומרים כאלה משווקים כתוספי תזונה או כאיזה שהם חומרים תמימים, זאת תהיה עבירה על פקודת הרוקחים, לא על פקודת הסמים המסוכנים, ואז העונש יהיה עד שלוש שנים. זה נותן מענה לתקופה הראשונה.
ענת ברקו
זה יותר טוב מכלום. זה נותן מענה מידי.
נילי חיון דיקמן
טרם ההכללה של החומר כסם מסוכן, גם אם לא זיהינו אותו עדיין כסם מסוכן, הוא אסור בשיווק כי במדינת ישראל משווקים רק חומרים שקיבלו היתר לפי פקודת הרוקחים כתרופה או כתוסף תזונה או כקוסמטיקה.
יפעת רווה
אני רוצה להגיד בכנות שאנחנו כתבנו וחשבנו שסגרנו את הפרצות וכל פעם יש משהו חדש. זאת אומרת, לא כל כך מהר יוותרו אנשים על הפרנסה שלהם. סגרנו את הפרצה של החומרים המסכנים, אז זה עבר לאינטרנט.
היו"ר אלי אלאלוף
את הפרנסה נשים בסוגריים.
יפעת רווה
בסוגריים, כמובן. אנחנו סוגרים אני האינטרנט, אני בטוחה שיהיה רעיון חדש. זאת אומרת, אין מה לעשות, זאת מלחמה מתמדת וצריך להיות מודעים לזה ופשוט להמשיך לתת את המענה.
היו"ר אלי אלאלוף
היה מאוד נעים לשבת אתכם, זה היה ענייני וקצר. אני מודה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים