ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/07/2015

חוק למניעת אלימות במוסדות למתן טיפול (תיקון מס' 2), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 48

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, י"ג באב התשע"ה (29 ביולי 2015), שעה 10:40
סדר היום
הצעת חוק למניעת אלימות במוסדות למתן טיפול (תיקון מס' 2) (הרחבת ההגדרה "אלימות מילולית"), התשע"ה-2014, של חברי הכנסת שמעון אוחיון, יעקב מרגי, אלעזר שטרן, חמד עמאר, יואל רזבוזוב, רינה פרנקל ועליזה לביא
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

יעקב מרגי
מוזמנים
דוד שוורץ - אגף הביטחון, משרד הבריאות

גבי פיסמן - עו"ד, משרד המשפטים

נועם פליק - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק למניעת אלימות במוסדות למתן טיפול (תיקון מס' 2) (הרחבת ההגדרה "אלימות מילולית"), התשע"ה-2014, של חברי הכנסת שמעון אוחיון, יעקב מרגי, אלעזר שטרן, חמד עמאר, יואל רזבוזוב, רינה פרנקל, עליזה לביא
היו"ר אלי אלאלוף
ה-29 ביולי 2015, י"ג באב התשע"ה, השעה 10:40. אנחנו פותחים את הישיבה. אנחנו אמורים לטפל בדין רציפות להצעת חוק של חבר הכנסת יעקב מרגי וחברי הכנסת שמעון אוחיון, אלעזר שטרן, חמד עמאר, יואל רזבוזוב, רינה פרנקל ועליזה לביא.
יעקב מרגי
תודה ליושב ראש על הבאת הנושא לדיון ולאישור. ועדת השרים אישרה את דין הרציפות ואני הסכמתי לתנאי שלה שנחכה עם קידום החקיקה. החוק הזה נולד בקדנציה הקודמת ועוד לפניה עלה הצורך בעקבות אלימות כלפי מטפלים, עובדים סוציאליים, במקומות כמו חדרי מיון לשם באים בני משפחה ומתפרצים כי יש פרץ רגשות ויוצא שמי שצריך להעניק את הסיוע, מוצא את עצמו מותקף. אני חושב שהצעת החוק הזאת באה בצורה מאוזנת ומידתית. שינינו נוסח תוך כדי. הצעת החוק באה כדי לגרום להרתעה. כולנו מכירים את הסיטואציות האלה ולפעמים פרץ רגשות גורם לכך אבל זה לא הוגן כי העובדים הסוציאליים, האחיות והרופאים מוסרים את נפשם לטובת הציבור ואני חושב שהצעת החוק מתבקשת.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, אני רוצה להוסיף משהו, לא שחס וחלילה יהיה רמז שאני מצדיק אלימות כלשהי, לא מילולית, ודאי לא פיזית. אני גם מציע שתהיה הדרכה. אני חושב שצריכה להיות הדרכה לסגל שנמצא בעימות מתאים או במפגש מתמיד במקומות האלה בהם עד עכשיו זיהינו את הפורענות הזאת כי חלק מזה לא בא רק מתסכול הפוגעים אלא גם מההתנהגות, לפעמים, של הסגל שלא מבין ולא מטפל כראוי בפניות של האנשים. לכן אני חושב שזה צריך להיות מידתי אבל גם בהסברה ובהדרכה של הצוותים שמטפלים באוכלוסיות האלה. אני חושב שזה מאוד חשוב שנחשוב על זה. אני מופתע כי לא היה חוק ואני מברך אותך על היוזמה.
נעה בן שבת
רציתי להבהיר שהדגש כאן הוא על הנושא של הפרסום, גם פרסום שקורא למעשה אלימות והוא יכול להיות פרסום באינטרנט או באמצעים האחרים כי הנושא של אלימות, אלימות פיזית וגם אלימות מילולית, שנעשית בפני המטפל מטופלת כבר בחקיקה שמאפשרת את ההרחקה.
יעקב מרגי
בזמנו זה חוקק לגבי העובדים הסוציאליים ואימצנו את זה.
דוד שוורץ
אני מרכז את נושא האלימות בכל מערכת הבריאות או ההתמודדות עם אלימות. ההערה שאמרת, היושב ראש, מיושמת הלכה למעשה. יש חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שמחייב את כל הגופים להעביר הדרכה, פורמט של הדרכה מאוד קבוע וגם נעשית ביקורת על בתי החולים וקופות החולים כדי לראות האם ההדרכה מתבצעת. אנחנו יודעים שתמיד לא מספיק ואפשר עוד, אבל בעיקרון, את העיקרון הזה כבר לפני מספר שנים אימצנו וזה מבוצע.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד לך שלפני מספר שנים אני סבלתי מהתנהגות הסגל, לא חס וחלילה הפכתי את זה לאלימות אבל אני יכול להגיד לך שבחדר מיון בבאר שבע, בבית חולים אני מאוד אוהב ומעריך ומכבד ומקבל שירות כאזרח, כמו כל האזרחים, אבל למרות כל היכולת כביכול לקבל יחס מיוחד, דבר שלא אעשה ולא עשיתי, אני חושב שיש מקום להדריך את הסגל ולרענן את הדברים.
דוד שוורץ
אנחנו עושים את זה באופן שוטף אבל עדיין, אתה צודק, התופעה קיימת.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. הייתי מאוד רוצה שזה יהיה כלול כדי שההסברה תהיה בצורה שגרתית.

משרד הרווחה, רציתם להתייחס? יש כאן התייחסות מיוחדת לסגלי הרווחה. למוסדות.
נועם פליק
לגבי ההדרכות, אני לא יודע אבל אני יכול לברר ולהחזיר תשובה לוועדה. אנחנו כמובן תומכים ושמחים בהצעת החוק כי רואים את האלימות בפרסום באינטרנט בעיקר כנגד העובדים הסוציאליים שבאמת אחרי כן מובילה לאלימות פיזית ולאלימות מילולית כלפי המטפלים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לציין שאצלכם במשרד הרווחה צריכה להיות הסברה מכוונת לגילים צעירים יותר. בעיקר בפנימיות ובמוסדות לצעירים וזה מחייב הסברה מתאימה לגילים האלה שיודעים להשתמש ברשתות החברתיות.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מצביעים.

מי בעד החלת דין רציפות על הצעת חוק למניעת אלימות במוסדות למתן טיפול (תיקון מס' 2) (הרחבת ההגדרה "אלימות מילולית"), התשע"ה-2014?

הצבעה

בעד – פה אחד

החלת דין רציפות נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. אושר.
נעה בן שבת
נעביר את זה למליאה.
וילמה מאור
ננסה להעביר את ההודעה למליאה כבר היום.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים