ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/07/2015

סכנת החלקה: כימיקלים מסוכנים במוצרים להחלקת שיער. ישיבת מעקב לישיבת הוועדה שהתקיימה בנושא ב- 3.11.2014

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 9

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, ה' באב התשע"ה (21 ביולי 2015), שעה 13:30
סדר היום
סכנת החלקה: כימיקלים מסוכנים במוצרים להחלקת שיער. ישיבת מעקב לישיבת הוועדה שהתקיימה בנושא ב- 3.11.2014
נכחו
חברי הוועדה: סופה לנדבר – מ"מ יו"ר
מוזמנים
זאב פיש - מפקח ארצי לבריאות הציבור, משרד הבריאות

רינת בכר - מנהלת המחלקה לתמרוקים, משרד הבריאות

לודמילה ניימן - מינהל התקינה, משרד הכלכלה

ענת שולמן - מנהלת תחום גיהות תעסוקתית, משרד הכלכלה

רימה כהן - מנהלת המעבדה הארצית לגיהות תעסוקתית, משרד הכלכלה

חגי פורגס - לשכת המשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה, משרד הכלכלה

צבי הולנדר - האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם, משרד הכלכלה

נטע ברנר נאור - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הכלכלה

אלעד זכות - מינהל לשלטון מקומי, משרד הפנים

מישל מרסייה - יו"ר התאחדות מעצבי השיער בישראל

יאיר קמיר - ועד מנהל, התאחדות מעצבי השיער בישראל

עמיחי נביאי - עו"ד, יועץ משפטי, התאחדות מעצבי השיער בישראל

שרון דיין - מנהלת אדמיניסטרטיבית, התאחדות מעצבי השיער בישראל

איתי דומב - מנכ"ל וולה פרופשיונלס ישראל

עדנה פלג-אולבסקי - דוברת ומנהלת מחלקת ההסברה והדרכה, האגודה למלחמה בסרטן
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים
סכנת החלקה
כימיקלים מסוכנים במוצרים להחלקת שער. ישיבת מעקב לישיבת הוועדה שהתקיימה בנושא ב- 3.11.2014
היו"ר סופה לנדבר
נתבקשתי על ידי יושב ראש הוועדה חבר הכנסת ישראל אייכלר לנהל את הישיבה. אני מתכבדת לפתוח את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בנושא סכנת החלקה, כימיקלים מסוכנים במוצרים להחלקת שיער. ישיבת מעקב לישיבה הוועדה מיום 3.11.94. בבקשה.
מישל מרסייה
תודה. אנחנו פה בדיון המשך, בתקווה שהכנסת תחזיק קצת יותר מעמד, אנחנו מקווים בשבילנו שהכנסת תחזיק מעמד, אני מבין שיש עוד בעיות, בעיות שוטפות שהן לא פחות חשובות. עם כל הבעיות שיש לנו בעולם, זורים לנו כל הזמן חול בעיניים. את הדברים שלנו מנהלים בעצלתיים ולדעתי, בצורה מכוונת. אני כאן כדי לדאוג שהדברים יפסיקו לקרות.

אנחנו נעשה כמיטב יכולתו להסביר. משרד הבריאות מודע לבעיות שלנו, גם משרד הכלכלה מודע לבעיות שלנו, אולם הוא לא מסכים אתנו בכל המחלוקת. אנחנו מנסים להגיע להבנה מסוימת, שמסדירה את תחום מקצוע עיצוב השיער במדינת ישראל, כפי שנהוג במדינות מערב מתוקנות. ללא קשר לתחרות, אנחנו לא מנסים לשנות דבר בנושא תחרויות. אנחנו מנסים להגיד, שבכל ענף קיים הצורך ללמוד בצורה מסודרת את התחום שהוא עוסק בו. שהמדינה תנפיק לכך תעודה, שמאשרת שהנ"ל למד את מקצוע הספרות ומסוגל לעסוק בו, כמו בכל תחום אחר. אמרו לנו "לא, אנחנו לא מסוגלים לסדר את ענף הספרות, מאחר ומשרד הבריאות אחראי על חלק ממנו, משרד הכלכלה אחראי על חלק אחר ומשרד הפנים על חלק אחר".

בעצם, עכשיו מעצבי השיער הם הכדור של המערכת, פעם נופלים פה ופעם נופלים שם. בואו ננסה להיות קצת יותר מקצועיים וננסה לבחון את הנושא לגופו של עניין. בתחום מקצוע הספרות בארץ, אין שום יכולת אכיפה, אין ידיעה מקדימה שבעל מקצוע למד ויודע. תאורטית, כל אחד שיושב בחדר יכול מחר לפתוח מספרה ולעסוק במקצוע הספרות. בעיניי זה לא תקין וכך גם בעיניי החברים שלנו שעוסקים בתחום הזה. התאחדות מעצבי השיער, זו עמותה שפועלת לא למטרות רווח, היא מקדמת אך ורק את בעלי המקצוע שעוסקים במקצוע הזה.

כל מה שאנחנו מנסים לומר, שיש לעשות איזה הסדר. הסדר שיודע לתת לנו מענה לכך שחומרים לא חוקיים לא יסתובבו במספרות, שבעלי מקצוע שלמדו את המקצוע לא יצטרכו לעבוד בכל מיני חומרים אסורים. יש לנו כאן הרבה מאוד דוגמאות, כמו למשל כאשר אותה גברת מגיעה למספרה שלה, שלא תהיה איזו תאונה, כתוצאה מהעבודה של בחור שיצא מבית הספר אחרי שבעה חודשים ושהנפיקו לו תעודה. מה לעשות, הוא עדיין לא ספר, הוא סטז'ר, הוא לא עורך דין. גם בחור שלומד רפואה באוניברסיטה, כשהוא מסיים את הלימודים, למחרת הוא לא מקבל את הניתוח הבא שלו. נדרש ניסיון.

אנחנו מבקשים שהענף הזה יהיה מוגן, אנחנו גם דורשים שלאחר קבלת התעודה, בעצם היה ויכוח על מספר השעות שבנאדם צריך ללמוד כדי לקבל תעודה, אם בכלל, ומי ינפיק את התעודה ומי ידאג לאכיפה כשתהייה לו תעודה. כל הדברים האלה הביאו אותנו למקום שהוא בינתיים מקום ללא מוצא.

צריך שכל אחד ימלא את חלקו בתפקיד. כולנו פה פועלים על פי חוק, אם אין את החוק אז לפחות לדאוג להעביר את החקיקה, אם לא, לעשות תיקונים בדברים מעוותים. זה מעוות. הייתי רוצה לדעת, מה יצא מישיבתנו האחרונה שהתקיימה ב-3.11.14? בישיבה הזאת נתקבלו מספר משימות, לפחות היינו צריכים לדעת. היושבת ראש אז הייתה חברת הכנסת דאז עדי קול, גם משרד הבריאות, גם משרד הכלכלה וגם אנחנו קיבלנו משימות בישיבה זו.

אני מבקש לדעת, מה מעודכן אצל כל אחד מהגורמים האלה? אנחנו העברנו לכולם, כל מה שנדרשנו להעביר. אני רוצה לדעת מה התקדם, כדי שנוכל לקדם את הנושא הזה ושסוף סוף נסיים אותו.
היו"ר סופה לנדבר
תודה רבה לך. אני חושבת, שכל הדרישות הן מאוד הגיוניות. אני רוצה לשאול, מה עם הדרישות שהוטלו על משרד הכלכלה? בבקשה שלומית תקראי לפרוטוקול.
שלומית אבינח
אני מקריאה לפרוטוקול את סיכום הדיון של הישיבה הקודמת.

"...אני רוצה לסכם את הדיון. אני חושבת שהרבה דברים נשארו פתוחים, חסרים כאן אנשים כדי להביע את העמדה הרלוונטית.

בישיבה הקודמת לא נכחו נציגי משרד הפנים, גם בישיבות המקצועיות. למעשה, שלומית אבינח מנהלת הוועדה, לקראת הדיון שלחנו שאלות, קיבלנו תשובות. בכל הפרוטוקול לא נכח נציג משרד הפנים..."

אנחנו הזמנו את נציגי משרד הפנים, הוא כאן בפעם הראשונה.
היו"ר סופה לנדבר
בפעם הראשונה, מי שנותן רישיון ומי שאחראי להעניק רישיון. מה התפקיד שלך במשרד הפנים?
אלעד זכות
אני עובד במטה מינהל לשלטון מקומי ומייצג את ראש אגף רישום עסקים, אשר גלר.
שלומית אבינח
הוא גם קיבל את החומר לקראת הדיון.
הסיכום
"...אנחנו נפנה למשרד הכלכלה ולמשרד הפנים בבקשה ליצור פיקוח על מקצוע הספרות דרך סיווג, סיווג 1 או סיווג 2 או 3 כפי שהוצג כאן, או כל סיווג אחר. אנחנו מבקשים שיפקחו על רישוי עסקים של מספרות באופן מוחלט". צריכים להחליט מי יעשה. יש כאן שאלה: "משרד הכלכלה או משרד הפנים. איך עושים את זה ובאיזה אופן מעשי ומהו הסיוג. אנחנו קוראים לעשות את זה. אני קוראת גם לכם. יש לכם נוסח הצעת חוק ואתם רוצים להעביר לי אותה, להעביר את הכול כדי שאוכל להגיש אותה כהצעת חוק פרטית. אנחנו נקיים ישיבת מעקב בעוד חודש...".
קריאה
ואז הכנסת התפרקה.
שלומית אבינח
כן, אבל יש רציפות שלטונית ויש ניהול וועדה. אנחנו כאן.
היו"ר סופה לנדבר
אני אספר היסטוריה. בקריירה הפוליטית שלי, הייתי פעמים יושבת ראש וועדה. בשנת 2001 העברתי חוק לבניית בית חולים באשדוד, קיימתי 12 ישיבות בנושא הזה וסוף סוף קם בית חולים באשדוד. אני אשדודית וכשאני נכנסת לאשדוד, אני רואה מצד שמאל שני בניינים ושהכול מוכן. אני אומרת "אנחנו עקשנים". בלי ספק, אתם צודקים בדרישה . השוק של הספרות פרוע והדרישות הגיוניות ביותר. אני חושבת שעכשיו אנחנו נפנה את האצבע למשרד הכלכלה, לא משנה איזו ממשלה, גם במשרד הכלכלה ומשרד הבריאות - - -
שלומית אבינח
נשאלו גם שאלות ואני מוכנה להקריא אותן.
היו"ר סופה לנדבר
הממשלה אומנם נפלה, אבל הפקידים ממשיכים לעבוד, מקבלים משכורת וממשיכים גם במשרד הכלכלה, גם במשרד הפנים, גם במשרד הבריאות, בכל משרדי הממשלה עובדים. אני שואלת מה קרה.
שלומית אבינח
אני אקריא לפרוטוקול.

"...לקראת הדיון, שלחנו שאלות לכל המשרדים לגבי הסוגיות שעלו בדיון הקודם בנושאים: קורס ספרים מקצועי, העדר תקינה. בעצם כולן נענו לישיבה לפני, אבל אלו הנושאים שעלו בישיבה הקודמת. לגבי קורס ספרים מקצועי קיבלנו את התשובה שיש הסכמה רק משרד הכלכלה ומשרד הבריאות. העדר תקינה על מוצרים להחלקת שיער, פיקוח ואכיפה של מנהל תקינה בנושא – גם על זה קיבלנו תשובה. עמדת המשרדים לגבי חלוקת האחריות בין משרד הכלכלה ומשרד הבריאות. רישוי עסקים, משרד המשפטים – זה הנושא החדש ויש את האכיפה והפיקוח...".

אלו הנושאים שנתבקשתם לענות עליהם. התשובות התקבלו, אבל שכל נציג יציג את העמדה שלו.
מישל מרסייה
אם אפשר, הייתי מוסיף עוד משהו. כדי לפשט את הדברים צריך תמיד להציע דרך, יש לי דרך. אני חושב שבין שלושת הגופים המוזכרים כאן, משרד הבריאות, משרד הכלכלה ומשרד הפנים, נמצא הפתרון. זה באמת עובד כך בכל העולם המערבי, זה לא עובד שונה. יש מישהו שצריך לאשר את הכלל ולאחר מכן צריך לפקח. אין יותר טוב, משרד הבריאות יודע טוב מאוד מה מותר ואסור. יש רשימה ידועה על כימיקלים שנדרשים שיושבת אצלכם. בנוסף לכך, כרגע משרד הכלכלה הוא הגוף היחיד שיש לו מניעה לתת יד לזה, זה בתיאום, ולדעתי זה לא רלוונטי - - -
שלומית אבינח
הוא כאן, למה אתה מדבר במקומו? הם פה.
היו"ר סופה לנדבר
הוא ממליץ.
מישל מרסייה
אני רק אומר את הדרך, אני רק ממליץ. הם כאן וכל אחד ידבר. אני רק מציין מהו הקושי שבו נתקלנו עד עכשיו. משרד הכלכלה תופס את זה כמניעת תחרות בשוק חופשי, לדעתי זה לא קשור. בהמשך אחרי שאשמע מה חדש בדברים שהם הולכים להציג כאן אני גם אוכל לנמק. כמובן, שמשרד הפנים עם הכלי היחיד שלו, כשבא בנאדם לפתוח מספרה והוא רוצה לקבל רישוי אז בבקשה שיציג שהוא למד ויש לו רישיון מוכר מטעם המדינה. כי אם אין לו תעודה זה אומר שהוא לא למד ואם הוא לא למד משרד הפנים לא יכול לתת לו רישיון כי זה החוק במדינת ישראל.
היו"ר סופה לנדבר
מה הבעיה היום? איך משרד הפנים נותן היום רישיון?
מישל מרסייה
כלום.
היו"ר סופה לנדבר
אני מגיעה היום ואני רוצה לפתוח מספרה, אני אוכל לפתוח אותה?
זאב פיש
אני אעזור כאן.

שלום לכולם. בין ההישגים של גברתי בשתי ישיבות, אני חייב לומר את זה כי היית שותפה לעניין של עשרות עולים חדשים אקדמאיים, שעלו מברית המועצות לשעבר, עשינו להם קורס הסבה בתוך משרד הבריאות על חשבוננו האישי, בזמני החופשי האישי. הקורסים האלה, נותנים מענה כמעט לכל נושא בריאות הציבור במדינת ישראל. אפשר לעשות דברים. אני חושב שמשם אנחנו מכירים בפעם הראשונה וזו הייתה הכרות פורייה.

לגבי העניין הזה, אני אענה גם כמשרד הפנים מהטעם הפשוט, כי אני חבר בוועדה הבין-משרדית יחד עם אשר גרנר, שמטפלת בכל רישוי עסקים במדינת ישראל כולל הרפורמה המאוד מאוד חשובה, שאנחנו מובילים עצם ימים אלה. אני מאוד מקווה שאנחנו נצליח ליישם אותה כי זה יציב את מדינת ישראל, בתוך זה גם את הטיפול הרפואי בגוף האדם כולל מספרות ואחרים, בשורה הראשונה בעולם. בינתיים אנחנו עובדים לפי המתכונת הקיימת.

לא נכון שפותחים מספרה ללא שום דרישות. ישנן תקנות לעסקים לטיפול רפואי בגוף האדם ויש בהן את כל הדרישות התברואיות, ולא רק התברואיות של משרד הבריאות ביחד עם הרשויות המקומיות. ב"צו רישוי עסקים" רשום באילו עסקים צריך את אישור משרד הבריאות ובאילו עסקים לא צריך את אישור משרד הבריאות. כשלא צריך את אישורו של משרד הבריאות הפיקוח נעשה על ידי הרשויות המקומיות. הן עובדות על סמך התקנות שמשרד הבריאות כתב. זאת אומרת, אם מגיע מפקח של רשות מקומית הוא חייב לעבוד עלפי התקנות של משרד הבריאות. בתקנות משרד הבריאות כתובים כל התקנות התברואתיות. בנושא הספציפי שבשמו נתכנסנו כתוב לגבי תמרוק או כל חומר כימי שנמצא, על זה מלינים ובצדק ידידיי מההתאחדות, אם אין לו אישור של משרד הבריאות אסור לו להיות שם, וזו אחת מהדרישות למתן עסק. כלומר, כל מפקח בינוני פלוס, סביר שהוא מתסכל, בודק ורואה שלחומר הזה אין אישור של משרד הבריאות - - -
שלומית אבינח
בדיון הקודם, נטען שיש רק שישה מפקחים מטעם משרד הבריאות שמפקחים.
זאב פיש
אני לא מדבר על מפקחים של משרד הבריאות, אני מדבר על רשות מקומית. לא. אני לא יודע מאיפה לקחו את השישה מפקחים, למשרד הבריאות יש יותר משישה מפקחים. אין מפקח לתמרוקים ומפקח לאוכל, מפקח למים ומפקח לביוב. יש מחלקות ובכל מחלקה לפי סדר העדיפויות שלה. במקרה של מספרות ב"צו רישוי עסקים" משרד הבריאות בכלל לא לאישור, הוא לידיעה. הפלוס הוא שאנחנו נותנים אישור ולעיירה אסור לתת רישיון עסק ללא אישור של המשרד הבריאות. יש פלוס בסוגריים שאותו משרד ממשלתי, במקרה הזה הוא משרד הבריאות, הוא לידיעה. ויש תחומים שהמשרד הממשלתי הוא בכלל לא בעניין. אנחנו במעמד של ידיעה. אנחנו עושים מבצעים על פי סדר העדיפויות שלנו. שוב, הרשות המקומית היא הנותנת את הרישיון והיא זו שמבצעת את הפיקוח ביום-יום. הם עובדים אך ורק לפי התקנות כמו כל נותן אישור בכל נושא אחר. זה בסדר.

ברשותכם אני אגע בשתי הסוגיות, הסוגיה לגבי הדרישה של התאחדות מעצבי השיער בעניין הכשרה. אני אומר את דעתי האישית ואני משוכנע שהיא גם הדעה של משרד הבריאות. אני בכלל בעד הסמכה. אני חסיד גדול של הסמכה כמעט לכל המקצועות. בסוגיה של "חוק חופש העיסוק" נתקלו בה תוך ניסיון שלנו במשך עשרים שנה. הייתה בעיה בבריכות שחיה, היו בזמנו הרבה נפגעים בבריכות שחיה בתחילה כתוצאה מזיהום מיקרוביאלי אחר, פתרנו את הבעיה מבחינה טכנית באופן בכלל לא רע.

לאחר מכן, כשהכנסנו כל מיני דרישות לחדרי המכונות, אני לא אלאה אתכם, לנהל בריכת שיחה הפך להיות כמו לנהל מפעל. זה חדר מכונות, עם סינון וחיטוי וכל מיני דברים כאלה. כחלק מתנאי הרישיון, דרשנו שהוא יהיה בוגר קורס של מפעילים מוסמכים לבריכות שיחה. בעוונותיי הרבים, אני הגיתי את הרעיון ולא היה יועץ משפטי בתוך ומחוץ למשרד שלא טען: "יש חוק חופש העיסוק, מי סמך? מה פתאום? בכלל, יש כאלה שעשו קורסים של משרד התיירות לפני ימי המנדט, אז מי אתה שתגיד שהוא לא מוסמך?".

אנחנו נימקו את העניין בוועדות הכנסת כאן בבניין הזה. הרעיון שלנו התקבל והכנסנו את זה. על סמך הניסיון המאוד מאוד מוצלח, כי מאותו רגע בריכות השיחה הציבוריות בישראל הן מהמתקדמות בעולם, אני מדבר רק מהבחינה התברואית. אני אומר לכם בביטחון מוחלט שזה בעקבות הדבר הזה. אחרי שזה צלח הכנסנו את הקורסים האלה להרבה מאוד נושאים שמשרד הבריאות מופקד עליהם. אני חוזר ואומר, איפה שאפשר וניתן אני חסיד גדול של העניין הזה.

מה לעשות, אני לא יכול להסמיך במקצוע עיצוב שיער, ספרות. אני לא יודע ללמד את הדבר הזה. אני באופן אישי גם לא כל כך רלוונטי כמו שאתם רואים. אבל אני, משרד הבריאות, יכול ללמד כל מה שקשור לבריאות הציבור. אני לא יכול לתת סוג מקצועי כי אתם עוסקים בכל מיני דברים. אתם מלמדים דברים שקשורים למקצוע שלכם, ולי אין שום סמכות ובוודאי לא ידע בנושא. אני יודע שמשרד הכלכלה עושה קורסים שהם לא חובה. ביקשתי, אגף הרוקחות, וקיבלנו את הסילבוס שלכם ולדעתי מבחינה מקצועית זה קורס פנטסטי.
שלומית אבינח
הוא פשוט צריך להיות חובה.
זאב פיש
הוא פשוט מצוין. כל הדיון האם - -
יאיר קמיר
השאלה, מה זאת חובה?
צבי הולנדר
חובה זאת אומרת שאחד שאין לו תעודה לא יוכל לפתוח מספרה. סליחה שאני מתפרץ. אם אתם באים ואומרים שאדם שאין לו תעודה לא יוכל לפתוח עסק, משרד הפנים נמצא פה ושהם יורו לרשויות - - -
זאב פיש
תן לי להשלים, תאמין לי שאני יודע. אני באמת לא נכנס לזה, אני לא מורה וגם לא מנחה. משרד הכלכלה אתם משרד כמונו ויש לכם את השיקולים בדיוק כמונו.

אישית אני חושב שמבחינת בריאות הציבור, אני מאוד בעד שכל מי שמתעסק ולא רק בכימיקלים אלא גם מבחינת ההיגיינה הפשוטה שיש במספרות - - -אנחנו יכולים לפתוח את הקורס הזה. אנחנו המלצנו שבמידה והקורס יהיה חובה, כלומר שתהייה חובה שיהיה סוג מקצועי מטעם משרד הכלכלה, אנחנו נהייה מוכנים להכניס את כל התכנים של בריאות הציבור גם בנושא הכימיקלים וגם בנושא היגיינה פשוטה. אין לי שום בעיה, יש לי אפילו רצון לעשות את הדבר הזה.

אם ההחלטה תהייה שיהיו קורסים של משרד הכלכלה, אנחנו נבוא וניתן את התכנים שלנו. במידה ואתם תחליטו, שוב אני לא מורה לכם דבר, היה ותחליטו שאתם לא רוצים לעשות או לא מסוגלים או לא מעוניינים או מכל סיבה שאני לא מודע אליה, אנחנו מוכנים לעשות קורסים בניהול אגף ההדרכה של משרד הבריאות רק בנושא של בריאות הציבור. אמרתי את זה לאורך כל הדיון, אני אומר את זה באופן רשמי גם עכשיו. זו עמדת משרד הבריאות. אין לנו שום מנדט לשום - - -
היו"ר סופה לנדבר
אתה אומר שהמנדט נמצא במשרד הכלכלה ואת התעודה - - -
זאב פיש
תעודה כמו סוג מקצועי שהם מבקשים, סוג 1, סוג 2, סוג 3. יש היום, אבל לא חובה.
עמיחי נביאי
אני מבקש לרגע לחזור לדיון הקודם שהיה בוועדה לפניות הציבור. אני עמיחי נביאי אני היועץ המשפטי. שם התקיים דיון בנושא של חומרים מסוכנים שמותרים לשימוש, אני לא מדבר על פורמלין שהוא אסור לשימוש במדינת ישראל. אני מדבר על חומרים מסוכנים שמותרים לשימוש - - -
עדנה פלג-אולבסקי
חומרים מסוכנים אינם מותרים לשימוש.
עמיחי נביאי
אני מדבר על חומרים מסוכנים שמותרים לשימוש. לדוגמה מי חמצן באחוז גבוה של 11% וכיוצא בזה שמותר להשתמש בו על פי חוק. עלתה שם בעיה, שאנחנו הצגנו בתור התאחדות מעצבי השיער, שבאירופה ובארה"ב כדי להשתמש בחומרים המסוכנים האלה אתה צריך להציג הכשרה או ידע.

בדיון הקודם, סוכם גם על ידי נציג משרד הבריאות, אני לא חושב שזה היית אתה אלא מישהו אחר, סוכם על ידי משרד הבריאות שבהחלט מקובל עליהם שיש חומרים מסוכנים שמותרים לשימוש, אבל משרד הבריאות סבור שצריך להציג איזו הכשרה או ידע מקצועי. אז, בדיון הקודם, ביקשו מאתנו לעזור, להעביר את הרשימה של החומרים המסוכנים שבאירופה מותרים לשימוש על ידי אנשים שעברו הכשרה. למעשה ספרים. מהישיבה הקודם זו בעצם הייתה המטלה, משרד הבריאות היה צריך להציג את הרשימה מטעמו שהוא כן סבור שהיא מתאימה לרשומה של האיחוד האירופי - - -
זאב פיש
הדברים האלה נשלחו לאגף הרוקחות?
עמיחי נביאי
כן. אנחנו רוצים לדעת, באם קיבלנו תשובה לשיעורי הבית האלה.
מישל מרסייה
שלחנו את כל הרגולציה האירופית, כי הם רצו לדעת מה התקן, העברנו את הכול.
רינת בכר
שלחתם את הרגולציה האירופית? יופי, את זה אנחנו מכירים.
עמיחי נביאי
יופי, בואו נשמע למה משרד הבריאות סבור שבישראל צריך להגביר את השימוש או - - -
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, תתנו לי לנהל את הדיון. שלחתם ולא קיבלתם?
עמיחי נביאי
לא. אבל הם מכירים את זה.
רינת בכר
אנחנו לא צריכים רשימה, מה שיש ברגולציה האירופית - - -
מישל מרסייה
שלחנו לכם את זה, יש לכם את זה, זה דבר מאוד מפורט, זה לא הרגולציה.
היו"ר סופה לנדבר
האינטרנט היום הוא דבר שכל כך עובד, אפשר להיכנס לאינטרנט ולבדוק את החומרים. אני חושבת שיש עמדה של מערכת הבריאות.

בבקשה משרד הכלכלה.
חגי פורגס
אני מייצג את מיכל צוק, המשנה למנכ"ל והכוונה לתעסוקה, היא עומדת בראש הוועדה להסדרת עיסוקים במשרד הכלכלה.
מישל מרסייה
זה נשלח אליכם.
חגי פורגס
הוועדה הזאת פועלת מכוח הוראת מנכ"ל שמסדירה את כל תהליך טיפול בבקשות להסדרת עיסוקים.

קיבלנו את הבקשה של התאחדות מעצבי השיער. דנו בה מספר פעמים בהמון פגישות אצל מנכ"ל המשרד, אצל מיכל צוק בישיבות רבות בהשתתפות אנשי מקצוע באגף להכשרה מקצועית והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, לשכה משפטית יחד עם נציגי התאחדות ונציגי משרד הבריאות. זה נושא שדנו ועסקנו בו המון ואנחנו באמת מכירים אותו לפני ולפנים.

אני אתן קצת רקע כיצד המשרד רואה את הנושא של הסדרת עיסוקים באמצעות עבודת הוועדה. לפני שהוועדה ניגשת לבחון בקשה להסדרת עיסוק, קודם כל הבקשה צריכה להיות מנומקת ומבוססת נתונים. בהקשר הזה הבקשה של התאחדות מעצבי השיער הייתה מאוד מפורטת ומאוד מנומקת. היא סייעה לנו לעשות תהליך מקצועי וענייני. כשהוועדה, בגדול, בוחנת כמה תחומים מרכזים, אני אציין אותם שלא לפי סדר חשיבות. אחת, משרד הכלכלה שאמון על ענפי המשק השונים בודק האם יש התערבות רגולטורית, כי בסוף זה עניין של חוק. כשאנחנו נגביל עיסוק מסוים ולומר למישהו 'לך מותר לעבוד בזה ולך אסור לעסוק בזה' זו התערבות רגולטורית במשק. זאת התערבות שאנחנו לא ששים - - -
היו"ר סופה לנדבר
אבל אם ספר מסכן את הלקוחה שלו, אז מותר להתערב. זו מסגרת שאתם צריכים לאשר או לא לאשר. הוא חסר ידע, הוא חסר רישיון והוא משתמש בחומר מסוים כשהוא לא יודע ולא מכיר. הוא יכול לגרום נזק כל כך גדול שאנחנו - - -
חגי פורגס
אני אתייחס לזה בעוד שנייה, ברשותך אני אמשיך.

התערבות רגולטורית במשק, אנחנו לא אוהבים התערבויות כאלה. אנחנו כן מאמינים בתחרות פתוחה שיוצרת הזדמנות שווה לכל בעלי העסקים ולא לחייב השתייכות לקבוצה כזאת או אחרת. לכן אנחנו בודקים את הנושא הזה בכובד ראש. האצבע שלנו ממש לא קלה על ההדק, צריכים הצדקות באמת מאוד מאוד כבדות. עלה נימוק מרכזי בבקשה הזאת והוא באמת בריאות הציבור, כמו שאת אמרת וגם נאמר על ידי נציגי משרד הבריאות והתאחדות מעצבי השיער.

כאן אפשר להתחלק לשני כיוונים. האחד, הגבלה בחופש העיסוק. זה צד יותר משפטי ובכל זאת אתן קצת מזה. את חופש העיסוק מגבילים בין השאר רק אם יש תכלית ראויה. תכלית ראויה נמדדת, נמצאת כאן מהלשכה המשפטית שתוכל לתקן אותי. תכלית ראויה בהקשר הזה הם נימוקים בנוגע לבריאות הציבור. נציג משרד הבריאות כשהוא ניסה להסביר את נושא בריכות השחייה הוא אמר כאן שמשרד המשפטים והיועצים המשפטים לא אהבו להגביל את חופש העיסוק. "חוק חופש העיסוק" - - -
זאב פיש
לא. הם אישרו בשמחה, זה כבר עשרים שנה.
היו"ר סופה לנדבר
אני מאוד לא אוהבת את הביטויים "חופש העיסוק", חופש כזה או חופש אחר. יש כאן בעיה, אני חושבת שמישל אמר דברים נכונים וכך גם היועץ המשפטי. הייתה כאן ישיבה, היושבת ראש דרשה משהו. אני מבקשת לעשות סדר בעניין, מה היא דרשה ממשרד הכלכלה?
חגי פורגס
ממה שאני מכיר, היא דרשה שני דברים. 1 - להסדיר את העיסוק; 2 - לבנות ביחד עם התאחדות מעצבי השיער, איזו תכנית לימודים שמתייחסת לחומרים מסוכנים. אני אעשה את זה מסודר ואם יהיו שאלות אני אשמח להתייחס.

בנושא של חופש העיסוק, אמרתי, ההצדקה מתייחסת גם לנושא של חופש העיסוק והוא באמת תחום משפטי. אנחנו באמת חושבים שעוד לא השתכנענו שיש פה משהו שבאמת מצדיק הגבלה של חופש העיסוק ובהקשר הזה החוק חל עלינו בדיוק כמו כל המשרדים. דבר נוסף זה עניין האכסניה. האכסניה הראויה לטפל בנושא זה, מבחינתנו זה הנימוק המרכזי מאוד שעומד כאן על הפרק, האכסניה לטעמנו בהקשר הזה היא אצל משרד הבריאות ומשרד הפנים בהקשר של רישוי העסק עצמו. בהקשר של הגבלה, שבמובן שרק מי שלמד את הקורס הספציפי הזה יוכל לעסוק בתחום, ההגבלה הזאת היא באחריות משרד הבריאות. זה נאמר גם בעל פה וגם בכתובים לאורך כל הדיונים ובפני כולם, וכולם מכירים את העמדה הזאת שהיא מגובה על ידי הנהלת המשרד כולל מנכ"ל המשרד. האכסניה - - -
רינת בכר
למה אתם עושים קורסים?
חגי פורגס
אנחנו עושים קורסים ועל זה האגף להכשרה מקצועית יוכל לענות בהמשך. אנחנו באמת הגוף האחראי לביצוע הקורסים, אבל לא על הגבלה. על ההגבלה יש משרדים שונים שעושים הגבלות שונות.
נטע ברנר נאור
עושים קורסים בנגרות.
חגי פורגס
נכון, אנחנו עושים קורסים בנגרות, במוסכים. אני מבקש לאפשר לי להשלים ואני מקווה שהכול יהיה מובן.

מבחינת האכסניה הראויה כפי שאנחנו מבינים אותה, בגלל שהנימוק המרכזי להסדרת העיסוק כפי שההתאחדות מעצבי השיער מציגה אותו, זה בריאות הציבור. לנו אין את הידע המקצועי, את היכולת המקצועית להגיד שהעיסוק הזה צריך להיות מוגבל. אנחנו יכולים לבנות קורסים בשיתוף עם משרד הבריאות כפי שנעשה, אבל להגביל זה לא בתחום האחריות שלנו. כמו שמשרד הכלכלה לא מנהל את רישום הקבלנים, כמו שמשרד הכלכלה לא מנהל את רישום הרופאים ולא מנהל את רישום עורכי הדין ולא מנהל את בריכות השחייה – יש דברים שהם ממש לא באחריותנו. יש אצלנו ועדה להסדרת עיסוקים, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים להסדיר את כל העיסוקים ובמיוחד שהם לא בתחום האחריות המקצועית שלנו. כמו שזאב אמר, "הבעיה היא לא ללמד", הוא אומר "אנחנו נלמד". אין בעיה ללמד, אנחנו מנהלים קורסים ואנחנו מפקחים עליהם.
היו"ר סופה לנדבר
אז מה הבעיה?
חגי פורגס
הבעיה היא להגביל אותם. אנחנו לא חושבים שזה נכון להגביל אותם ושאנחנו הכתובת הנכונה.
שלומית אבינח
מה זאת אומרת להגביל אותם?
חגי פורגס
להגביל, הכוונה לומר לך מותר ולו אסור.
היו"ר סופה לנדבר
מחר, חס וחלילה, מישהו מהנוכחים צריך לעבור ניתוח, אנחנו נלך לבנאדם שהוא רופא, רופא טוב, מקצועי - - -
חגי פורגס
הרופא מוסדר במשרד הבריאות ולא אצלנו.
היו"ר סופה לנדבר
אז תגידו שמהיום, אתם לא מטפלים בספרות ואנחנו נראה - - -
חגי פורגס
אנחנו באמת לא מטפלים.
חגי פורגס
יש לנו תכנית לימודים מפוקחת. יותר מזה, אנחנו לא חושבים שנכון להגביל את חופש העיסוק בהקשר הזה, להגיד רק לך מותר ולך אסור. אנחנו לא - - -
שלומית אבינח
לבצע פעולות.
חגי פורגס
כן, לבצע פעולות רק אם עשית קורס כזה או אחר או אם - - -
היו"ר סופה לנדבר
צריכה להיות דרישה כדי שבנאדם יפתח כאן עסק במדינת ישראל. צריכה להיות דרישה. אני לא יכולה לקום מחר בבוקר וללכת ולהיות ספרית, אני לא יודעת את החומרים הכימיים שאני צריכה לנצל אותם ולהשתמש בהם, לא יודעת את הפעילות שלהם. אני שואלת למי הוועדה צריכה לפנות? הייתה וועדה שפנתה , למה אז משרד הכלכלה לא אמר שזה לא העסק שלו?
חגי פורגס
אמרנו לאורך כל הדרך, זה בכתובים ובעל פה. כולם מכירים את העמדה הזאת, היא לא חדשה לאף אחד.
מישל מרסייה
אני חייב לציין, שמשנת 2012 אנחנו בפינג-פונג הזה. לי מאוד ברור. למה זה ברור? יש לכך הרבה סיבות, אבל אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקה הפנים ארגונית. יש דבר מאוד פשוט. אני לא מתדיין עם אנשים שמבינים בכלל על מה אנחנו מדברים. אני מתדיין עם אנשים שאטומים למה שאנחנו אומרים. פעם שנייה, אתה אומר להם 'תראו יבשת אפריקה, צפון אפריקה בנויה ממדינות: מצרים, לוב, טוניס, אלג'יריה ומרוקו והם עונים על משהו שהוא בדרום אמריקה. אין קשר בין האירועים. תקשיבו, אתם שומעים את עצמכם? אין לנו בכלל דיון. בעולם המערבי יש תקנים למקצוע. אני רוצה שנפסיק להיות רפובליקת בבננות ושגם פה בארץ יהיו תקנים. כל מה שאתם עסוקים בו זה להגיד לי שאני מפריע לחופש העיסוק, שאני מונע תחרות, מה הקשר?

אגב, הייתה פה נציגה שלכם ,הגברת לובה נגדאי, שהיא ממונה מטעם משרד הכלכלה, מפקחת על תחום הספרות. איפה היא היום?
צבי הולנדר
איננה.
מישל מרסייה
למה? אתם רוצים שאני אגיד לכם מה היא אמרה בישיבה האחרונה? היא אמרה בצורה מפורשת, כיועצת של משרד הכלכלה בקטע המקצועי, "הם צודקים, צריך להסדיר את המקצוע הזה בצורה מסודרת". בגלל זה היא לא כאן היום. היא בעמדה מקצועית ולכן אתם מחזיקים אותה והיום היא איננה.
חגי פורגס
זה לא - - -
מישל מרסייה
זו עובדה נכונה לגמרי.
חגי פורגס
אני חייב להתייחס. הכול שקוף והכול גלוי ואנחנו אומרים לכולם. גברת נגדאי היא מפקחת, מפקחת מקצועית על תחום עיצוב השיער. אבל הגברת לובה נגדאי לא מייצגת את עמדת המשרד באשר להתערבות רגולטורית במשק. התערבות רגולטורית במשק והסדרת עיסוקים היא תחום סמכותה של הועדה להסדרת עיסוקים באישור מנכ"ל המשרד. האנשים האלה הם הגורמים המוסמכים במשרד לייצג את עמדת המשרד באשר להצדקה להגבלת עיסוק.

באשר לנקודה הראשונה שאמרת בעניין תקנים, אני חייב להגיד שכמו שנמסר לי מאנשי האגף להכשרה מקצועית, תקנו אותי אם אני טועה, מעל 90% מהקורסים שהאגף להכשרה מקצועית מפקח עליהם, אינם מוסדרים, אינם מוגבלים, אין סיווג ואין להם הגבלה.
היו"ר סופה לנדבר
אתה אומר שזו התערבות וזכותו של האזרח וזכותו של הספר, אני לא מקבלת את מה שאתה אומר.
חגי פורגס
מדוע?
היו"ר סופה לנדבר
אני אגיד לך מדוע. שש שנים ניהלתי את משרד העלייה והקליטה ואמרתי שבירוקרטיה, לא בתקופתי. עקרתי את הבירוקרטיה. מה שאתה עושה היום זה בירוקרטיה, זה פינג-פונג. אני אגיד לך שאני לא אוהבת את מה שאתה אומר. אתה יודע, אני יכולה לתת כיסוי לכל דבר עם מילים יפות, אבל מגיע ספר ומותר לו הכול. אם אתם לא, והם לא אז מי כן? ולהם אסור אז מי כן במדינת ישראל? אני חושבת שמה שאמר מישל זה מאוד מאוד הגיוני והדרישה הזאת צריכה להיות כאן. אם אתם לא תסדרו ביניכם, אני אומרת שאנחנו נביא חקיקה. אם מבינים רק שפה של חקיקה, תהייה שפה של חקיקה. לא הייתי רוצה לעשות את זה. כמחוקקת היום, אני אומרת לכם שלא הייתי עושה. אתה יודע למה, כי אפשר להגיד כל דבר, אבל מה שהוא אומר זה צודק, אנחנו לא רפובליקת בננות וצריך להיות סדר.

אני בכנסת משנת 1996, בהמון דברים ובהמון תחומים אנחנו הכנסנו סדר, אני חושבת שהגיע הזמן להכניס סדר גם במובן של מה שמישל מציג כאן. הם לא באו בגלל שהרצון שלהם להגיע ולקחת את הדברים בידיים. הם באו כי מישהו כן צריך לקחת את הדברים בידיים. הם באו כי הם דואגים ללקוחות שלהם. אני חושבת שבמדינת ישראל כל המשרדים צריכים לדאוג לאזרח, קודם כל האזרח וקודם כל השירות לאזרח. איך יכול להיות שיקום בנאדם בבוקר עם רצון לפתוח מספרה, הוא פתח את המספרה, כל דבר הוא מכיר והוא מובן לו מאליו. זה לא דבר מובן מאליו.
חגי פורגס
העלאת שתי נקודות ואני אתייחס אליהן. - - -
היו"ר סופה לנדבר
אני לא אוהבת פינג-פונג. זה משחק יפה, אבל אני לא אוהבת אותו במסדרונות משרדי ממשלה.
חגי פורגס
בהקשר של הפינג-פונג והבירוקרטיה אפשר להסתכל על שני סוגי האזרחים. אפשר להסתכל על הבקשה של התאחדות מעצבי השיער ואפשר להגיד שהיא בפינג-פונג ובבירוקרטיה. מצד שני, אפשר להסתכל על מעצבי השיער עצמם ועל האזרחים שרוצים לעסוק בתחום. אם תהייה כאן רגולציה זה יוסיף עליהם בירוקרטיה. הבירוקרטיה עליהם תהייה עשרות מונים על הבירוקרטיה של הפינג-פונג. כי הם יצטרכו להביא אישורים ורישיונות - - -
היו"ר סופה לנדבר
אני מכירה אנשים שנכנסו לספרית מסוימת ומה שהיא עשתה לראש אני הייתי הורגת אותה.
חגי פורגס
אבל זה לא בירוקרטיה.
היו"ר סופה לנדבר
זאת לא בירוקרטיה, זה שימוש בחומר שהיא לא ידעה איך משתמשים בו, זה שימוש בדברים שהיא לא הייתה רשאית להשתמש בהם. לקחה כסף, כאילו היא רשאית לעשות כל דבר. מה זה? אנחנו חיים במדינה? צריך להיות רישיון לאדם שמותר לו, אסור לו להשתמש בחומר. זה מביא נזק לאנשים, זה לא מביא נזק לאנשים? רבותיי.
נטע ברנר נאור
קודם זו שאלה בעובדה שצריך לברר אותה. נכון מה שאת אומרת, זן שאלה שבעובדה לגבי כל העניין של בריאות הציבור, בטיחות הציבור וכדומה. אבל מבחינתנו, זה מאוד נוח להגיד "אתם עושים בירוקרטיה ואת עושים פינג-פונג" ולכן זה יוטל דווקא עלינו.
היו"ר סופה לנדבר
אבל זו עובדה.
נטע ברנר נאור
יש סעיף 10א' ב"צו רישוי עסקים" שקובע ששר הבריאות רשאי להתקין, לכלל העסקים טעוני רישוי או לסוגים מהם, תקנות על בריאות הציבור לרבות הבטחת - - -
זאב פיש
יש תקנות, יש גם וגם.
היו"ר סופה לנדבר
בפועל זה קורה?
נטע ברנר נאור
בפועל זה קורה, צריך לשאול אותם, זה לא חוק שלנו.
זאב פיש
בטח שיש, איזו שאלה זאת?
נטע ברנר נאור
אז בבקשה. כמו שאתם כולכם יודעים "חוק חופש העיסוק" קובע וגם הפסיקה קובעת שבהגבלת חופש העיסוק צריך את האמצעי שהכי פחות פוגע. אם יש לנו אמצעי שהכי פחות פוגע והוא משרת את התכלית ואת המטרה, צריך להשתמש בו ולא בהגבלות אחרות. יש לנו תכלית, יש לנו תכלית שמישל מציג ויש לנו אמצעי שזה. - - -
היו"ר סופה לנדבר
מה זז מהוועדה שניהלה חברת הכנסת יושבת ראש לשעבר?
נטע ברנר נאור
אמרנו, אנחנו עשינו דיונים. לא, גם היא החלטה.
היו"ר סופה לנדבר
לא. אני רוצה החלטות. מה עשיתם, איפה התכניות ומה עשיתם? היא ביקשה דירוג, איפה הדירוג?
חגי פורגס
א', כמו שנטע אמרה, ההחלטה היא גם לא. מה שהוועדה ביקשה, היא ביקשה שנכין תכנית לימודים מקצועית. האגף להכשרה מקצועית הכין - - -
צבי הולנדר
שלום, אני מהאגף להכשרה מקצועית. אנחנו נתבקשנו להכין תכנית לימודים לכל החבר'ה שבעצם אין להם סוג. זאת אומרת, לקבוצה שעובדת, אבל לא למדו מעולם והם עובדים. כאמור נתבקשנו להכין תכנית לימודים. תכנית הלימודים הוכנה בנובמבר 2014 על ידי מר אלי מלול עוד לפני שהוא פרש לגמלאות. החליף אותו מר אברי פולצ'יק מנהל היחידה לתכנית לימוד. התכנית נמצאת כאן אצלי. נדמה לי שהתכנית הזאת הועברה אליכם, לא למשרד הבריאות. אנחנו הכנו והיא קיימת. נושא ההסדרה הוא לא בסמכותי, אבל הכנו אותה.
מישל מרסייה
אני רוצה לענות. בדיון קודם כל צריך להבין, הסיווג מתחלק לשתיים ואנחנו צריכים לשמור על הכיוון. צריך להסדיר את נושא חופש העיסוק כמקצוע שדורש תעודה וצריך להסדיר את השימוש בחומרים מסוכנים בתוך המספרות. אלו שני דברים שונים. לכן אין צורך בפינג-פונג. משרד הכלכלה צריך להשלים את המשימה שלו ולהפוך את מה שבמשך כמה עשורים במדינת ישראל כתוב. הם אפילו מפקחים עליו. יש מחלקה שלמה שמקבלת שכר במשרד הכלכלה שבודקת בתי ספר בסגנון של יאיר קמיר, והיא אכן בודקת שמקבלים. אוי ואבוי לבית הספר הזה אם הוא לא יעמוד בתקנים, סוגרים אותו אם לא עומד בהם.
צבי הולנדר
אני עד לזה כי אני ממונה על הפיקוח.
מישל מרסייה
אכן יש פיקוח, אבל אין לזה שום ערך. שואל אז הספר "בשביל מה אני צריך ללכת לשבור את הראש וללמוד בבית ספר כאשר לתעודה אין בכלל ערך?" בעצם, הכול קיים כאילו - - -
היו"ר סופה לנדבר
מה אתה מציע לעשות?
מישל מרסייה
אני מציע שזה יהפוך להיות חובה.
שלומית אבינח
חובה למי שרוצה לבצע טיפולים?
מישל מרסייה
בוודאי, ומי שרוצה לעבוד צריך ללמוד, לקבל תעודה.
שלומית אבינח
בדיון הקודם, הוצע שאם יש מספרה, שאחד יהיה המורשה. כלומר, לא שכל העשרה ספרים יהיו בחובה, אלא אחד או שניים. לגבי הרישיון, זה מה שגם קראתי בחומר, שהוא יהיה מותנה, כלומר לא כולם חובה. למען הפרוטוקול, צריך לדייק.
מישל מרסייה
בהחלט. אגב, מה שחובה הוא שבעל המספרה או מי מטעמו יהיה בעל תעודה כי לא יתכן שלא יהיה מישהו מפקח בתוך השטח. אם יש בעל מקצוע בתוך המספרה שהוא מאושר, מבחינתי שהוא יעסיק עוד 14 איש שאין להם אישורים, זה לא מפריע לי. כלומר אין פגיעה בחופש העיסוק, זה באחריותו ואם יקרה משהו זה יקפוץ עליו. לנו מפריע שגם אין אחד כזה שיבדוק. אז מי מפקח על מי?
חגי פורגס
כפי שאמרתי, משרד הבריאות צריך להגיד שהוא ראה בזה הצדקה להסדיר ולהגביל את הנושא ולומר רק לך מותר. לכן הוא גם האכסניה הראויה להסדיר - - -
זאב פיש
אני אחזור על דבריי, ברשותכם, מאחר וכושר הביטוי שלי כנראה לוקה בחסר, אני אחזור על דבריי.

משרד הבריאות ערוך מבחינת כל המנגנון ומבחינת כל התקנות. יש שתי אפשרויות: אם אכן יהיה בית ספר להכשרת מעצבי שיער, סוג 1, סוג 2 סוג 3 וזה יהיה חובה. שיחליטו כל הנוגעים בדבר, למשל, שיהיה רק מסוג 2+ או סוג 3 או לפי מה שיוגדר, להם יהיה מותר לעבוד בחומרים X Y ו- Z , אז נוכל להדריך את הפרק של X,Y ו-Z - - -
היו"ר סופה לנדבר
מי צריך לקבל החלטה?
זאב פיש
יותר מזה, אנחנו נכניס לתקנות שלנו שרק איש עם תעודה מקצועית מסוג 3, או כל דבר שאתם תחליטו - - -
צבי הולנדר
ומי יפקח על זה?
זאב פיש
משרד הפנים. זה יוכנס לתקנון. זאת אומרת, אם יהיה דבר כזה ואתם תגידו שמסוג 3 מותר לטפל ב- X Y ו- Z, אנחנו נכניס את זה לתקנות.
מישל מרסייה
הצומת הכי פשוטה זה משרד הפנים.
שלומית אבינח
למה הם? המשרד צריך להגיד. שוב, זו צריכה להיות החלטה מקצועית.
מישל מרסייה
שלחנו, בגלל שאנחנו עובדים מספיק שנים, אני עובד הרבה מאוד שנים עם משרד הכלכלה, לא באופן ישיר אלא - - -
צבי הולנדר
דרך המפקחים.
מישל מרסייה
דרך המפקחים, דרך החטיבה להכשרת מקצוע הספרות.
שלומית אבינח
כמה בתי ספר יש?
צבי הולנדר
עשרות.
מישל מרסייה
אגב, לשעבר הפעלתי בית ספר והחלטתי אסטרטגית שאני לא מפעיל בית ספר כל עוד שאין ערך. זה כמו שאני אפתח אוניברסיטה וצריך לסיים את האוניברסיטה כדי לקבל BA, אז בשביל מה לי? לכן, יש זלזול מאוד גדול בבתי ספר לספרות בארץ הן מצד הרשויות והן מצד הלומדים. מדינה נכונה לא יכולה להיות בנויה מארבעה-חמישה ענפים שמוכרים וכל השאר לא שווה כלום.
היו"ר סופה לנדבר
כל דבר שאתה אומר הוא צודק, תעזור לי להציע.
מישל מרסייה
שלחנו את המידע באופן מסודר, כתוב וערוך. איך אמרת קודם, 'שלחו לכם דברים בצורה מאוד מסודרת ומאוד ערוכה'. כי עבדנו על זה והשקענו בזה מחשבה. יש לכם את הכול ערוך של מה צריך להיות ואיך צריך להיות. אפילו נשאלו על סוג 1, 2 ו-3 שפותח על ידי המדינה. זאת אומרת, שילבנו בין המוצרים האלה כדי לייצר משהו הגיוני. לא ביקשנו להיות מחמירים כמו ארה"ב ואירופה, ששם לא מעניין אותם שום דבר. הם אומרים שאם אין לך 1,500 שעות לימוד, אין לך תעודה. אין לך 5 שנים שנות ניסיון במספרה, אין לך מספרה. הפחתנו את שעות הלימודים, הפחתנו את שנות הניסיון כדי לייצר קפיצה. בואו נתחיל להתקדם עם זה, אבל לא קורה כלום, הצענו את הכל.
יאיר קמיר
שלום., יש לי בית ספר לעיצוב שיער לא הרבה שנים, רק 40 שנה, בפיקוח משרד העבודה, התמ"ת והכלכלה ואיך שאתם קוראים לזה היום אני לא יודע.
צבי הולנדר
היום זה כלכלה.
יאיר קמיר
זה עדיין כלכלה? לצערי, ממש לצערי, אנחנו עושים קורסים לסוג1 וסוג 2 - - -
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו נפגשנו ביריד.
יאיר קמיר
כן, וכל הכבוד לך. הגיעו עולים חדשים שהיו ספרים ברוסיה או בפולין - - -
היו"ר סופה לנדבר
ולמדו ואני נתתי להם אפשרות ללמוד כאן ונתתי ואצ'ורים כדי שילמדו.
יאיר קמיר
נכון. הם רוצים ללמוד ולקבל תעודה של ישראל, הם לא מבינים שהתעודה הזאת לצערי, סליחה, היא לא שווה כלום. אלה שכן מבינים, גומרים קורס ואפילו לא ניגשים למבחן. שאלה אותי המפקחת "למה יש לך 100 תלמידים ורק 50 הולכים למבחן?". אמרתי לה שהצלחתי רק עם 50 שילכו למבחן ואני לוחץ עליהם, על ה-50 הנוספים אני לא יכול ללחוץ, כי הם אומרים: "התעודה לא שווה, אין לנו מה לעשות איתה".
היו"ר סופה לנדבר
מה אתה מציע?
יאיר קמיר
אני לא בקיא בכל ענייני החוקים, אני מהאנשים הפשוטים ביותר. בעיריית פתח תקווה למשל, בית הספר שלי הוא בפתח תקווה, מי שבא לקבל רישיון עסק צריך להגיד לו שאם יש לו תעודה של משרד הכלכלה, הוא יוכל לפתוח עסק. כמובן, עם כל מה שצריך מסביב, מכבי אש, בריאות וכל השאר. יכול להיות, שמשרד הפנים אחראי על הנושא הזה, אני לא יודע מי אחראי.

אנחנו נמצאים כאן עם שלושה המשרדים שאחד מהם חייב לקחת את הנושא הזה בידיים. משרד הפנים נמצא פה ואני עדיין לא שמעתי מה הם אומרים. אני חושב שכדאי שנשמע מה אומרים נציגי משרד הפנים ואז נחליט מי יכול לטפל בנושא הזה הכי מהר. נכון, רגולציה לא רגולציה, יש לנו עשרות מספרות. לצערי, אני אומר שוב, בנאדם שילם כסף בשביל קורס של שישה חודשים - - -
שלומית אבינח
כמה עולה קורס?
יאיר קמיר
10,000 שקל וזה תלוי בבית הספר, מחיר הקורס לא משנה כרגע.
שלומית אבינח
אדם שמשלם מלכתחילה ויודע שזה לא שווה, הוא יצא ללמוד?
יאיר קמיר
לצערי, אין מה לעשות עם התעודה. אנשים משלמים ובאים ותודה לאל בית הספר שלי עובד ומצליח, הוא מצוין ואין לי בעיה. כואב לי ללמד אנשים, שבסוף יוצאים עם תעודה, אבל הם לא הולכים למבחן בכלל, זה לא מעניין אותם, כי אין מה לעשות עם זה. אני לא רוצה להגיד לך, מה הציעו לי אנשים לעשות עם התעודה.

צריכה להיות תעודה. יש סוג 1, אחרי שלוש שנים סוג 2 , עוד שנתיים ואחרי זה סוג 3. בנאדם לא יוכל לפתוח מספרה כשיש לו רק סוג 1. הוא צריך לפחות עם סוג 3. היום תלמיד משלם כסף עבור כל הקורס, לומד חודש ואחרי חודש פותח מספרה כי אבא נתן לו כסף לפתוח מספרה. מה עשינו פה? כשאני שואל אותו הרי אתה לומד, הוא עונה לי "אני לומד על הלקוחות, מה זה משנה?". הוא לוקח מחיר מוזל, מגיעים אנשים ו- "אני לומד עליהם, אני שורף להם את הראש, אני עושה להם פצעים ועושה להם נזקים".
היו"ר סופה לנדבר
מאבד שיער.
יאיר קמיר
לא רק מאבד שיער, כלה לפני החתונה הייתה אצל ספרית מסוימת, היא כבר ספרית שלוש-ארבע שנים, האח שלה למד אצלי. האח מתקשר אלי ושואל "אתה יכול להוציא תעודה לאחותי?" אמרתי לו, "מה, איך אני יכול להוציא לה תעודה? לא יכול". יש תביעה נגדה מבחורה שעמדה להתחתן. שבוע לפני החתונה עשתה החלקה, כל החלק העליון של הראש נהיה קרחת. 700 אלף שקל - - -
מישל מרסייה
אנחנו צירפנו עשרות תביעות.
יאיר קמיר
אותה ספרית עשתה ביטוח, היא אמרה שהיא רוצה להיות רגועה, עשתה ביטוח. היא פנתה לסוכן הביטוח ואמרה לו קרה כך וכך. בא אליה סוכן הביטוח, שאל אותה "יש לך תעודה של ספרית ממשרד ממשלתי?" היא אמרה "לא" והוא אמר "אנחנו לא נשלם". אבל, היא שילמה לכם שלוש שנים ביטוח ולא משלמים. בשביל זה הבחורה עשתה ביטוח והם לא משלם.
מישל מרסייה
כל הסיסטם, ביטוח ביטח ולא נותן ביטוח.
יאיר קמיר
אני נתתי לה אישור שאני יודע שהיא ספרית וחברת הביטוח קצת הסתדרו אתה. אותה כלה ירדה קצת מהמחיר, בסוף היא לא מכרה את הבית, היא שילמה רק 250 אלף שקל במקום 700 אלף. היא ניזוקה ב-250 אלף בגלל שהיא לא יודעת. אותה כלה, שבוע לפני החתונה קיבלה קרחת בראש ולא הייתה כבר חתונה. וכל זה עם כל המשרדים, משרד הכלכלה או המשרד שתקראו לו בכל שם אחר, התיירות ולא אכפת לי. אני רוצה שבלי תעודה לא יעשו פעולות כאלה. אני רוצה לשמוע את משרד הפנים מה יש להם לומר.
אלעד זכות
ברשותך אני מבקש לומר משפט קצר מטעם משרד הפנים. אנחנו מתעסקים עם רישוי עסקים מול הרשויות המקומיות. אנחנו מנחים את הרשויות המקומיות ומבחינתנו יש את "צו רישוי עסקים" שבו מספרות נכללות - - -
היו"ר סופה לנדבר
כמה נסגרו?
אלעד זכות
אני לא יודע, אין לי את הנתונים. המספרות נכללות בתוך "צו רישוי עסקים". זאת אומרת, לכל מספרה בכל רשות ורשות חייבת אותה הרשות לתת את רישוי העסק. מי שבוחן את המפרט ומי שהוא הגורם המקצועי הרלוונטי לאותה מספרה הוא משרד הבריאות, כמו שאמר זאב, הוא בוחן את זה.
עולים כאן שני נושאים
עניין ההכשרה - - -
זאב פיש
אנחנו לידיעה.
אלעד זכות
לא משנה.

יש את נושא החומרים עצמם שזה על פי תקנות משרד הבריאות ויש את ההכשרה. לנו במשרד הפנים אין נגיעה לסיפור המקצועי בשאלה האם משרד הכלכלה יסדיר את הקורסים או רק יעביר אותם, או שמשרד הבריאות יסדיר את נושא הקורסים. משרד הפנים יפעל בהתאם לכל החלטה שתתקבל על ידי המשרדים המקצועיים. הם ינחו אותנו איך אנחנו צריכים לעשות את הפיקוח בתוך הרשויות המקומיות. לנו אין רלוונטיות בדיון הזה ולכן אמרנו שאנחנו לא חלק מאותו דיון - - -
יאיר קמיר
ועוד איך אתם חלק.
אלעד זכות
אלו הנחיות מקצועיות שהן רלוונטיות - - -
היו"ר סופה לנדבר
נורא מה שקורה ואני אסביר למה. כולנו כאן אחראיים על ציבור, שהולך למספרה ויוצא עם קרחת לפני חתונה. אני חשבתי שאני אנהל את הישיבה ואתם תמליצו לי מה לעשות בעניין, כדי שהעסק הזה לא יהיה פרוע. תסכלו מה קורה כאן, זה בלגן אחד גדול. אני חושבת, שכל בעל מקצוע צריך להיות בעל רישיון. הוא למד, הוא קיבל את הרישיון, הוא קיבל סיווג, שיקבל אישור אם מותר לו או אסור, רבותיי זו מדינה בשנת 2015.
חגי פורגס
למעלה מ-90% מהמקצועות, לא מחייבים רישיון.
היו"ר סופה לנדבר
אין סכנה.
חגי פורגס
איפה שיש הצדקה - - -
שלומית אבינח
מי קובע?
היו"ר סופה לנדבר
בעניין של מספרות יש חובה?
מישל מרסייה
חובה. כל אירופה חובה, כל ארה"ב חובה.

גברתי, אני מבקש לשאול כי אני שומע גם את משרד הכלכלה וגם משרד הבריאות אני שומע, אבל עדיין אני לא שומע את מילת הקסם.
זזאב פיש
שלחנו.
מישל מרסייה
חומרים שמותרים לשימוש, אבל מסוכנים. יש הבדל בין אבקת הבהרה שנמכרת על מדף בתוך סופר פארם לבין אבקת הבהרה שמעורבבת במספרה. ההבדל הוא כל כך גדול, אבקת הבהרה שמעורבבת ב-9% שנמכרת בסופר פארם, אם היא יושבת על הקרקפת מעל רבע שעה יש כוויה ומעל חצי שעה יש כוויה בדרגה 2. מעל חצי שעה זו מעל דרגה 3. אלו לא חומרים שאדם נורמטיבי יכול להשתמש בהם. חומרי החלקה לא יכולים להסתובב בשוק החופשי והם כן מסתובבים בשוק החופשי.

למה הרשימה הזאת חשובה, כי מהרשימה החשובה הזאת מנוהל קודם כל רישום. אלה חומרים שדורשים ידע מקצועי. אז הולכים ועושים התאמה עם מה שרשום בסוג 1,2 ו-3 ויודעים לחבר ביניהם.
זאב פיש
בדיון הקודם סוכם וגם הוסכם - - -
היו"ר סופה לנדבר
סוכם מהדיון הקודם להיום ולא קרה שום דבר, רבותיי.
מישל מרסייה
משרד הבריאות הבטיח שהוא יעביר אלינו רשימה.
היו"ר סופה לנדבר
הבטיח.
מישל מרסייה
לא קיבלנו.
זאב פיש
בסוף מאשימים אותי. אני מודה לך.
היו"ר סופה לנדבר
אני קמה מחר בבוקר עם רצון לעשות החלקה, למי אני הולכת? איך אני יודעת שנכנסתי למקום הנכון?
מישל מרסייה
זו השאלה הכי נכונה. את לא יודעת.
מישל מרסייה
אני מבקש להראות לכם דוח בודד שעשיתי אשר יצא לפני מספר ימים, מכיוון שלמשרד הבריאות שולחים לו חומרים לבדיקה בתנאים מסוימים, כך אני רוצה לתאר את זה כי אני בטוח שאם משרד הבריאות יקבל משהו לא תקין הוא מיד ידווח, אין לי בכלל ספק בכך. אבל מה שקורה, מגיע חומר למספרה, שאלתי את אחד המנהלים מאיפה הוא קנה אותו והאם הוא בדק אם יש אישור משרד הבריאות. הוא אמר לי כן. ביקשתי 'תראה לי צילום' והוא הראה לי את הצילום. אמרתי בסדר, התקשרתי למעבדה שאני עובד אתה, אני עוסק גם בפיקוח חומרים ואני מאוד מקפיד שלא להשתמש בחומרים אסורים, ביקשתי מהם "תעשו לי טובה, אני נותן לכם לבדיקה מוצר, כי ברישיון שהם מציגים לנו הם מצהירים שאין בו פורמלין".

אני חושב שכל מי שיודע לקרוא פה, יש פי 11 פורמלין יותר ממה שצריך להיות. חומר שעכשיו קיבל את רישיונו ממשרד הבריאות והוא תקין לחלוטין, שימו לב לתאריך. אני מבקש להסביר לכם כמה הפקרות קיימת, זו הפקרות. חבר'ה, אין הבדל בין פורמלין דיי והנשימה שלו לבין קוקאין. אין הבדל. אלו אותם כללים אסורים, אלא מה, אנשים אומרים 'לא חשוב'.
נטע ברנר נאור
בעניין הזה, אני חושבת שאתה לגמרי צודק. אני חושבת, שצריך להסדיר תקן.
רינת בכר
אני מבקשת להסביר, מהי הרגולציה של משרד הבריאות לגבי שימוש בחומרים.
שלומית אבינח
"חוק התקנים" זה אתם, משרד הכלכלה. עניתם שאין תקינה ואין התייחסות לתקינה וגלגלתם את זה למשרד הבריאות.
רינת בכר
במדינת ישראל, יש רגולציה מאוד מסודרת לתמרוקים שלא קיימת לא באירופה ולא בארה"ב. זה חוק רק שלנו, של מדינת ישראל. כל תמרוק שמשווק במדינת ישראל ונמצא על המדפים, במספרות או בכל מקום אחר לשימוש הציבור מקבל רישיון של משרד הבריאות. הוא נבדק על ידי משרד הבריאות טרם השיווק, טרם המכירה וטרם השימוש.

מה שמישל מתאר, זו תופעה. אלה באמת אנשי מקצוע שהם לא מקצועיים, לא אחראיים, לא משכילים ולא למדו שום דבר. למשל, הם לוקחים למשל מסכת שיער של חברת לוריאל שקיבלה רישיון של משרד הבריאות. הם לוקחים בקבוק שהסוכן נתן להם שיש בתוכו פורמה דיי, שמים בפנים, מערבבים ושמים את זה על הראש וזאת החלקה פנטסטית. מי שרוצה כאן, זאת ההחלקה הכי טובה שקיימת, זה רק מסרטן וזה לא חשוב. בנאדם שלא למד שום דבר ולא יודע שום דבר ולא מעניין אותו כלום אלא רק הכסף שהוא ירוויח על ההחלקה הזאת, זה מה שהוא עושה.

מישל, אפשר לקחת הרבה מוצרים שנמצאים בשוק ובאמת קונים מסוכן לסוכן. אי אפשר לדעת מי מערבב, מתי מערבב, אם הספר מערבב או הסוכן שמכר לו ערבב לפני שמכר לו. אי אפשר, האפשרויות הן אינסופיות.
מישל מרסייה
אנחנו לא מתעסקים עם נוכלים.
רינת בכר
אבל, כשאתה שם אותו על מישהו במספרה, בעל המספרה יודע שהאחריות המקצועית היא שלו, הוא למד, הוא יודע מהם הסיכונים, הוא לא יקנה מכל אחד, הוא לא ישתמש בכל חומר כי הוא יודע שזו האחריות שלו וזה העסק שלו, הוא יזהר.
היו"ר סופה לנדבר
את יודעת שלא כל אדם דואג לאחריות ולא כל אדם הוא אחראי. יש אנשים שאחראים על הכיס ורוב האנשים אחראים על הכיס וכמה הוא הרוויח בסוף היום. כאשר מדינה לא מחוקקת ולא בונה מסגרת, כל בנאדם רשאי לפתוח ולעסוק ולא ללמוד. למה ללמוד אם אפשר אם המדינה מרשה לו לפתוח עסק.
רינת בכר
נכון, זה חייב להיות חובה.
זאב פיש
ברשותכם, אני מציע גברתי, אני חוזר על מה שאמרתי. יש שתי אפשרויות. אחת, אם אכן זה יהיה קורס חובה ויחליטו שזה יהיה חובה - - -
שלומית אבינח
למה ממשרד הכלכלה מתנגדים שזה יהיה חובה?
חגי פורגס
אני הסברתי, לדעתי מספיק טוב. זה לא רק חופש העיסוק. גם זה וגם כי האכסניה להסדרה היא לא אצלנו.

זה שאנחנו מקיימים את הקורסים זה לא אומר שאנחנו צריכים גם להגביל אותם. אנחנו מקיימים קורס ומפקחים עליו. כמו שמישל אמר קודם, זה כמו שאנחנו מפקחים על אוניברסיטה ולא נותנים תעודה. אנחנו מקיימים קורסים מפוקחים, מציעים אותם לציבור. ירצו משרדי הממשלה להשתמש בקורסים האלה לצורך הגבלה. למשל כמו שמשרד הבריאות עושה בבריכות השחייה וכמו שמשרד התחבורה עושה עם המוסכים. משרד הכלכלה מקיים קורס לבעלי מוסך. אנחנו לא מחייבים בעלי מוסך לעבוד רק אם יש להם תעודה, זה משרד התחבורה.
שלומית אבינח
יש את איגוד המוסכים והם עשו - - -
חגי פורגס
אבל הם אל מול משרד התחבורה, הם לא מולנו. אנחנו סבורים שגם אם אנחנו מקיימים קורסים ומפקחים עליהם. כמו שהסברתי ארוכות בתחילת דבריי, אנחנו לא חושבים שנכון להתערב במשק בצורה רגולציה ולהגביל את העיסוק בקורסים שאנחנו מפקחים עליהם. אנחנו מציעים קורסים, מפקחים. - - -
היו"ר סופה לנדבר
עניין של רישיון לשימוש בחומר שהוא מסרטן ומסוכן לציבור, זה עניין של התערבות?
חגי פורגס
אמרתי, רישיון זו רגולציה. הרגולציה, אנחנו מאוד לא אוהבים את הנושא של הרגולציה והנה יש הצדקות שבגלל בריאות הציבור- - -
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, מה קרה? איזו התערבות, על מה אתה מדבר?
חגי פורגס
אנחנו לא מסדירים רופאים ולכן - - -
זאב פיש
אולי אמליץ ונסיים. אם יוחלט שיהיו קורסים כאלה. אני מבקש להזכיר לכולם שב"צו רישוי עסקים" כתוב: "עסקים לטיפול לא רפואי בגוף האדם" – אז זה לא רפואי. אם זה רפואי זה אישור של משרד הבריאות וזה משהו אחר לגמרי.
היו"ר סופה לנדבר
מי צריך להחליט?
זאב פיש
אם למשל זה יהיה חובה מסוג 3, סוג 2 או כל דבר שתחליטו, אז נוכל להכניס לתוך התקנות שלנו שבחומרים כימיים יכול רק בעל תעודה מקצועית להשתמש, כאמור, אם משרד הכלכלה יחליט שזו חובה.
זאב פיש
תנו לסיים. אני אמתין בסבלנות, יש גבול.
רינת בכר
למה חופש העיסוק חשוב יותר מבריאות הציבור?
זאב פיש
שוב, אם זו תהייה חובה זאת ההצעה שלנו. אם משרד הכלכלה לא ישתכנע ויגיד שסוג מקצועי, אנחנו לא יכולים לתת סוג מקצועי לספרות בגלל סיבה אחת פשוטה, לי אין מושג - - -
צבי הולנדר
סוג של חקיקה.
זאב פיש
אין לנו חקיקה ואין לנו ידע ואין לנו שום דבר. אם יוחלט שזה יהיה חובה, אנחנו נאמר ונכניס לתקנות שלנו שרק בעלי סוג שאתם תקבעו. את זה נכניס לתקנות שלנו ורשויות המקומיות תפקחנה על זה. זה יהיה אחד מתנאי הרישיון בדיוק כפי שעשינו בדברים אחרים, התגברנו על "חוק חופש העיסוק" ואף אחד כולל האנשים - - -
שלומית אבינח
סליחה, לא הבנתי את מה שאתה אומר. אני רוצה לרשום את הדברים.
זאב פיש
אם יוחלט שהקורסים של משרד הכלכלה יהיו חובה לסוג 1, 2 ו-3, ויגידו לנו מאיזה סוג לדעתם רשאים לעשות את הפעולות בכימיקלים, אנחנו נוכל להכניס את זה לתקנות שלנו. זה יהיה חלק מתנאי הרישיון כמו שעשינו בדברים אחרים. אם משרד הכלכלה יחליט שהוא לא רוצה לחייב, לא מוכן לחייב, אנחנו אז לא נוכל לתת סוג מקצועי. אנחנו יכולים לעשות קורס רק בנושא הבריאות שזה בכלל לא סוג מקצועי ואף אחד לא ידע לספר, הוא ידע רק לשמור על בריאות הציבור. הוא יכול לעשות תספורת כמו שלי ששום חתונה לא תהייה מזה.
היו"ר סופה לנדבר
תודה.
ורד קירו זילברמן
אני חייבת לענות על חופש עיסוק ולא חופש עיסוק. נכון שחופש עיסוק זו זכות חוקתית וגם בתי המשפט אמרו שחופש העיסוק נמצא באיזון זכויות אחרות כמו בריאות הציבור. אי אפשר להגיד שאנחנו עוסקים בבריאות הציבור, לראיה יש משרד בריאות שבא ואומר שיש פה שאלה של בריאות ציבור. שלא כנגרות, ספר עוסק בקהילה גדולה של אנשים, הוא עוסק בגוף שלהם והוא עוסק בבריאות שלהם ולכן כן חייבים את האיזון. בא משרד הבריאות ואומר 'שככל שאני אוכל לבוא, אני לא מגביל את חופש העיסוק ומי שרוצה לפתוח מספרה שיפתח, רק אנא שידע שרק אם יש לו סיווג 3 הוא יכול לעסוק בחומרים שעלולים לפגוע בבריאות הציבור'. כי גם ברישוי עסקים - - -
מישל מרסייה
אני מתנגד להגדרה הזאת.
ורד קירו זילברמן
זה מה שהם מציעים.
מישל מרסייה
אני מתנגד להגדרה הזאת, אני לא רוצה כי אני יודע לאן זה הולך. אני רוצה להסביר גם למה.
ורד קירו זילברמן
אני מנסה להסביר מה הוא אמר ולמה הוא חותר.
מישל מרסייה
אם את עושה פרשנות זה בסדר, כלומר לא מתקבלות החלטות. סליחה.
ורד קירו זילברמן
אני לא מציעה דבר. אם הבנתי נכון את מה שהוא אומר, הוא אומר שיש סיוג 1, 2 ו-3 וככל שאתם לא מכונים להכשיר אותם, לא מוכנים לחייב אנשים להכשיר, אומר משרד הבריאות 'אני אגביל - - -
זאב פיש
אני אכניס לתקנות שלי.
ורד קירו זילברמן
'אני אגביל את כל מה שקשור לפגיעה בבריאות הציבור ואחייב הכשרה מקצועית מסוג מסוים כדי לעסוק בדברים מסוימים. כך תנוח דעתכם שזו אינה פגיעה בחופש העיסוק כי זה עניין של איזון עם בריאות הציבור'.
מישל מרסייה
אני מסכים עם כל מה שנאמר, אבל יש לי הערה אחת שהיא מאוד חשובה.
היו"ר סופה לנדבר
זו פרשנות.
מישל מרסייה
אני מסכים. אני אומר פרקטית הערה אחת. בעלי מקצוע שעוסקים במקצוע להם יש זמן, שנים, ותק וניסיון. אני חושב לנסות לצמצם את זה לאזור אחד שהוא רק בריאות שהוא חלק מהתמונה. כבר אמרתי שהדיון מחולק לשניים. אני לא חושב שבעל מקצוע, כל גברת כאן יודעת שהיא לא שמה את הראש שלה תחת מספריים בידיו של בחור שרק יצא מבית ספר לספרות כדי שיגזרו לה את השיער. היא לא הייתה שמה את הראש שלה. למה, יש לכך סיבה. כי אם הוא בעל מקצוע אז אין בעיה לשים את הראש אצלו. היא לא הייתה שמה מסיבה פשוטה, כי לשיער במקרה הטוב לוקח לצמוח סנטימטר אחד בחודש ואם עשו לה קטסטרופה על הראש נשארת לה רק מטפחת על הראש.

בעל מקצוע צריך לדעת גם איך גוזרים שערות. סליחה, זה לא נגמר בלקחת מכונה בטירונות ולכסח את הראש, לא. זה עיצוב לכל דבר והעניין דורש ידע ופרקטיקה. אולי נדרש פחות זמן ללמוד כימיה או דרמטולוגיה בסיסית כי צריכים לדעת מהPH וערכים נוספים שאם ספר יודע הוא יוכל למנוע אסונות. אבל הוא צריך לדעת לגזור במספריים. אני מכיר תביעה שקיבלנו שקצה האוזן התחתון של גברת עף בתוך מספרה כי שגזרו לה אותו. מישהו שכח לזכור מה קורה מתחת והוא גזר את קצה האוזן. מה ההבדל? הרי זה בעל מקצוע. המספריים היו מאוד חדות. בסדר נושא הבריאות, אבל המקצוע עצמו דורש לימודים. לא שנוחתים למחרת ויודעים הכול.
שרון דיין
גברתי, אני מבקשת לתת רק רקע. אנחנו מעריכים שבמדינת ישראל פועלות בין 14 ל-16 אלף מספרות שמעסקות בין 35 אלף ל- 45 אלף עובדים. 3.5 מיליון איש, צורכים בחודש מספרה שהן בסיכון כי רובן הן מספרות לא מקצועיות.
מישל מרסייה
ובהתאם התביעות.
קריאה
גם בבתים חישבתם?
שרון דיין
אני לא חושבת על הבתים.
זאב פיש
אני רוצה לחזק את דבריו של מישל. אני למשל חושב שבנושא של בריאות הציבור במספרות אני די מבין. אני לא מציע שתתנו לי רישיון לספרות כדי שאני לא אספר אף אחד מכם. זאת אומרת, התעודה שמשרד הבריאות יכול לתת היא בקשר לבריאות, כאן אני עונה להערה שלך, אבל בריאות זה לא כל המקצוע, היא חלק מסוים מהמקצוע. זה רק עניין של בטיחות, זה עניין של מקצועיות, לכן הסוג המקצועי זה אתם. אני מצטער אני לא - - -
חגי פורגס
אני חושב שלא נכון להציג כמו שמר פיש אמר שמשרד הכלכלה. כמו שאמרנו ושנאמר לכל הדרך, אנחנו חושבים שהסיבות שנוגעות לבריאות הציבור בנוגע למעצבי השיער לא מהוות לטעמנו הצדקה מספיק אמתית להגבלה. אני חושב שבוודאי הסטנדרטים המקצועיים של הנושא מהווים הצדקה. אם ספר משתמש לא טוב במספריים זה כמו שנגר משתמש לא טוב במכונה שלו וזה לא יעלה על הדעת. לכן כמו שאנחנו לא מגבילים את המקצוע של הנגר אנחנו לא סבורים שנכון להגביל את מקצוע מעצבי השיער. זו עמדה שהובאה לאורך כל הדרך על ידי הנהלת המשרד, אנחנו עקביים בה וזו עמדתנו גם היום.
היו"ר סופה לנדבר
אני חושבת שהכשרה מקצועית היא דבר לא פסול. הכשרה מקצועית היא דבר שנדרש על ידי משרד ואם לא על ידי משרד הכלכלה אז ממשלת ישראל באמצעות כנסת ישראל.

רבותיי, נאמרו כאן המון דברים. אני חושבת שדיברתם כולכם באופן חופשי. עמדתי:

לא יכול בנאדם לקום בבוקר ולפתוח מספרה אם הוא לא מומחה, אם הוא לא עבר קורס ואין לו רישיון. זה פשוט דבר שאינו מתקבל על הדעת בזמן שהוא משתמש בחומרים מסוכנים לציבור. אתם מעבירים לבריאות ובריאות לוקח על עצמו חלק, אבל יש כמה אבות והילד נשאר יתום.

אני אמליץ ליושב ראש הוועדה לפנות לשר הכלכלה ולחייב את הקורס כתנאי לפתיחת המספרה. אני חושבת שזו חובה.

שנית, אנחנו נביא הצעת חוק. נבקש מכם לעזור לנו בהצעת החוק. אני חושבת שפתיחת עסק, כל עסק, הסמכה דורשת רישיון, ידע מקצועי ואישור להשתמש בחומרים. אם אתה אומר שנכון שאתה לא נכנס וזו התערבות, אני חושבת שכאן צריכה להיות התערבות כשספר שמשתמש בחומרים מסוכנים ועלול להביא נזק לציבור, הוא צריך וחייב לעבור קורס ולקבל רישיון על פי קורס זה. זאת צריכה להיות חובה. אנחנו מכינים חקיקה.
מישל מרסייה
אני הייתי מגדיר את זה כתעודה כי אני חושב הרישיון ניתן תמיד על ידי המדינה. התעודה ניתנת ללומד. מי שקבל זה אותו אחד שלמד את המקצוע ובעצם יש לו הוכחה כעת שהוא למד מקצוע ושהוא עבר את המבחנים הנדרשים.
היו"ר סופה לנדבר
אני מקבלת את ההערה. אבל רישיון הוא לא - - -
מישל מרסייה
אני אומר תעודה מקצועית.
זאב פיש
בכל מה שקשור לבריאות יש לי סילבוס מוכן. רק תגידו לי ואני אצרף את זה.
מישל מרסייה
גברתי אני מבקש לשאול אותך משהו כדי להבין את כוונתך. את אמרת שאת רוצה עזרה מאתנו. ראשית כל עזרה שאת צריכה, נשמח להעביר את כל מה שיש לו - -
היו"ר סופה לנדבר
לחקיקה נצטרך את משרד הבריאות ואת - - -
מישל מרסייה
בשמחה, אנחנו נרתמים לזה. הכול מוכן אצלנו. אני שואל שאלה, חקיקה זה תהליך ואנחנו יודעים שהוא לא תהליך קל. השאלה מה אנחנו עושים בינתיים עם נושאים של חומרים כימיים מסכנים?
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו נוציא מכתב לשר הכלכלה שעל שימוש בחומרים מסוכנים הוא ייקח אחריות על עצמו. אם העובדים שלו לא מסוגלים לקחת אחריות ומעבירים לאחריותו של מישהו אחר, אז שהוא יחליט. אני לא צריכה להמליץ לשר מה הוא צריך לעשות. אני בתור שרה ידעתי מה לעשות. מקבלים החלטה ואם יש דברים שהם לטובת הציבור, כשהוא רוצה הוא יודע לקבל החלטה ללא התערבות שלנו, שלך, שלי ושל כל אחד מאתנו. שר הכלכלה ממונה היום על הדברים, שהוא ייתן לנו תשובה ברורה מה לעשות. אם הוא לא יהיה מסוגל לתת לנו תשובה, אז אנחנו נתערב עם חקיקה. אני חושבת שלמרות שחקיקה לוקחת זמן ובמיוחד עם סיפור כפי שאני ראיתי את הסיפור הזה, צריך להביא כאן חקיקה כדי שהיא תסדיר את הדברים, את הרישיון ואת האישורים. לא יתכן שאזרח במדינת ישראל שזקוק לספר מגיע אליו והוא עלול לצאת עם כוויה ועם קרחת.
עדנה פלג-אולבסקי
הסכנה היא גם לספרים עצמם. החומרים שהם משתמשים גם הם בסכנה.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, כולנו בעד, כולנו מסכימים שזה מסכן. אז בואו נפעל יחד, למען הציבור וכדי לשרת את הציבור נאמנה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:50.

קוד המקור של הנתונים