ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/08/2015

סיור בהר הזיתים לבדיקת הבטחון והתרשמות מתופעת הוונדליזם בקברים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 47

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום ראשון, כ"ד באב התשע"ה (09 באוגוסט 2015), שעה 9:00
סדר היום
סיור בהר הזיתים לבדיקת הביטחון והתרשמות מתופעת הוונדליזם בקברים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

זאב בנימין בגין

יואב בן צור

אורי מקלב

בצלאל סמוטריץ'
חברי הכנסת
אברהם נגוסה
מוזמנים
השר לענייני ירושלים ומורשת זאב אלקין

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט

שרית גולדשטיין - מנהלת אגף בכיר ירושלים, המשרד לענייני ירושלים

לימור כהן - מנהלת תחום פיתוח ירושלים, המשרד לענייני ירושלים

מוריה חלמיש - יועצת לענייני ירושלים, המשרד לענייני ירושלים

הלל הורוביץ - מנהל מועצת בתי עלמין, המשרד לשירותי דת

סנ"צ אבשלום פלד - סגן ממ"ז ירושלים, משטרת ישראל

סמ"מ חיים בובליל - "מרחב קדם", משטרת ישראל

נצ"מ שלום בורה - ק', אג"מ,משטרת ישראל

הרווי שוורץ - יו"ר עמית של הוועד להגנת הר הזיתים

ג'פרי דאובה - סגן יו"ר עמית של הוועד להגנת הר הזיתים

יענקי ביכלר - מנכ"ל ביכלר יחסי ציבור, הוועד להגנת הר הזיתים

ענר עוזרי - ממונה על אגן העיר העתיקה, הרשות לפיתוח ירושלים

יוסי דויטש - ועדה מחוזית, עירית ירושלים
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור

עידו יצחקי
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

סיור בהר הזיתים לבדיקת הביטחון והתרשמות מתופעת הוונדליזם בקברים
אבשלום פלד
בוקר טוב לכולם. שמי אבשלום פלד, אני סגן מפקד מחוז ירושלים. נבצר ממפקד המחוז להיות פה, הוא נמצא בדיון בנושא אחר אצל שר הביטחון. אז קודם כל, ברוכים הבאים לירושלים. היום הוא יום סיור בסימן סיור בשכונות המזרחיות של ירושלים, בדגש על בית העלמין בהר הזיתים. אני רוצה להראות לכם בקצרה איזו שהיא מצגת על הרקע של האבטחה בהר הזיתים. על שיתוף הפעולה, צריך להגיד, הטוב מאד, שיש בין המשטרה לבין משרד השיכון בהר הזיתים.

(מצגת)
קצת רקע
כולנו יודעים שבית העלמין בהר הזיתים הוא בית עלמין עתיק ביותר. עד ימינו אלו ישנם כ-70,000 קברים, 80 דונם, 22 חלקות. אישים ידועים בהיסטוריה היהודית – רבנים, אדמו"רים, ניצולי שואה, חיילי צה"ל, לוחמי מחתרות. אין צורך להכביר מילים על החשיבות של בית העלמין הזה. במרוצת השנים, בשל פגיעות חוזרות ונשנות, חילול מצבות, פגיעה בבאי המקום, הטילה הממשלה על משרד הבינוי והשיכון אתה אחריות לאבטחת בית העלמין, ולמעשה היא מתקיימת באמצעות צוותי אבטחה פיזית, מה שנקרא, פעילות אג"מית ופעילות של טכנולוגיה של מצלמות.

בהמשך להחלטת ממשלה מ-2005 בעניין חיזוק העיר ירושלים, בעניין הסדרת אחריות על אבטחת מתחמים במזרח ירושלים, למעשה, כפי שאמרתי, הטילו את האחריות על האבטחה במזרח ירושלים ועל בית העלמין, כולל דרכי הגישה אליו, על משרד השיכון והבינוי. כמובן, בהתאם להנחיות, משטרת ישראל מנחה בנושא האבטחה, אז בהתאם להנחיות משטרת ישראל. כפי שאמרתי, האבטחה היא על ידי משרד השיכון, אבטחה באמצעות כוח אדם, מאבטחים. טכנולוגיה – שזה כולל בעיקר מצלמות מעקב ומוקד שמרכז את כל המצלמות האלה.

תרחישי הייחוס, כפי שאנחנו, כמשטרת ירושלים, מגדירים בהר הזיתים. כרגע אנחנו מתמקדים בהר הזיתים – וונדליזם, השחתה וחילול קברים. ירי, פעילות חבלנית עוינת, מה שנקרא פח"ע. מחבלי הפח"ע העממי, אם זה סכינאות, דריסה, יידויי אבנים. זה למעשה אירועים שאנחנו חווים אותם בציר השגרה, וזה חלק מהאתגרים שלנו ותמונות השגרה.

ירי זיקוקים – אפשר לומר שזה כלי שהתפתח בשנים האחרונות ותפס תאוצה גדולה מאד באירועים של 2014. הנושא של ירי זיקוקים זה לא לדיון הזה אבל עשינו הרבה מאד פעילות מול ירי זיקוקים, תפיסה של זיקוקים, כתבי אישום, ואנחנו רואים ירידה משמעותית השנה.

פיגוע נגד מאבטחים או נגד שוטרים – שזה כולל גם אנשי מג"ב. איסוף מודיעין לקראת מבצע נגדנו, על הפעילות שלנו. אלימות לשמה, אם זה הצתות, הפרות סדר וכולי. פגיעה במצלמות, שזה אחד מהתרחישים שאנחנו מטפלים בו בשוטף, גם במצלמות שקיימות במזרח ירושלים, הר הזיתים וחסימת צירים.

מבחינת משטרה – צריך להגיד משהו שלא כתוב כאן: למעשה, מחוז ירושלים, סוף 2013 תחילת 2014 – אפשר לומר שעשה צעד דרמטי בגישת האבטחה או בתפיסת הביטחון במזרח ירושלים. בעבודת מטה נרחבת הקמנו מרחב חדש שנקרא "מרחב קדם". המרחב הזה, למעשה, פתחנו אותו ב-2 במרץ 2014. תפקידו - זה מרחב שמתמחה בכל האירועים שקורים במזרח ירושלים. זה מרחב שחולש על מזרח ירושלים ועל השכונות היהודיות שנמצאות במזרח העיר. למעשה, זה מרחב שמתמחה, נותן קשב, יודע לתת מענה – אגב, זה מרחב שמתפתח ומתעצם. רק עכשיו הוספנו שם עוד 40 תקני סוהרים, והתכנית ל-2016 זה לבנות שם שתי תחנות משטרה חזקות על המערך הקיים. אז זה כהקדמה.

דבר נוסף שלא רשום כאן כפעילות משטרת ירושלים – במסגרת הוועדה לחיזוק ביטחון ירושלים, ראש הממשלה, שתוקם ב-2016 נקבע שאנחנו נרשת את כל הר הזיתים במצלמות, שזה בנוסף לכל ה-136 מצלמות של משרד השיכון והבינוי, אנחנו נוסיף עוד כ-160 מצלמות של משטרת ירושלים, שהכל ייכנס למוקד משטרתי אחד שייקרא "מבט ירושלים", שישלוט בכל מה שקורה בפרט בהר הזיתים ובכלל במזרח ירושלים. בתשתיות, זה פרויקט שיימשך ארבע שנים מעכשיו אבל את המצלמות בהר הזיתים אנחנו ממש מתחילים. יש לנו כבר תכנית שלמה. עד סוף השנה אנחנו נתחיל להתקין את המצלמות האלה, שזה חיזוק למצלמות שכבר קיימות של משרד השיכון. - -
קריאה
יש אמצעים נגד שריפה?
אבשלום פלד
- - המצלמות, חלק מהתנאים במכרז של המצלמות והתכנון שלהם זה כמובן השרידות שלהן. אין דינה של מצלמה במזרח ירושלים כדינה של מצלמה במערב ירושלים, וזה כמובן חלק מהתכנון.

מבחינת פעילות משטרתית שוטפת, מעבר למה שאמרתי, זה סיורים ממונעים של צוותי מג"ב. זה נקרא "מג"ב-קדם". זה מג"ב שמתמחה בגזרה והוא כפוף ל"מרחב קדם". פעילות יחידות יסמ"ג – זה סוג של היס"מים, יחידות לפיזור הפגנות גם של מג"ב וגם של המשטרה הכחולה, אלה שלובשים מדים אפורים. פעילות יחידות יסמ"ג, הצבת שוטרים בחלקת האפגנים בחלק המזרחי כולל סגירה של ציר שם. אנחנו נראה את זה היום. "מרחב קדם" ייקח אותנו לשם ויציג אותנו לשם. בלוני תצפית. פעילות של יחידות מיוחדות. פעילות של היס"מ שלנו, כבר דיברתי על זה וכמובן, הצרנו מאד את מגזר החקירות במזרח ירושלים, שסבל מחולשה מסוימת בעבר הרחוק. במסגרת הקמת "מרחב קדם" מינינו סגן ניצב שאחראי על החקירות עם מערך שלם של חקירות.

רק לעדכון – אז במצב הקיים דיברתי על משטרה ומשרד השיכון. למעשה, יש לנו שני צירים של אבטחה: הציר הראשון זה טכנולוגיה, שזה מוקד צפייה ובקרה, והציר השני זה אבטחה פיזית. במוקד צפייה ובקרה יש לנו 136 מצלמות. יש חמ"ל של משרד השיכון, שמפעיל את זה. יש קב"טים פה. מיכה שעומד כאן הוא הקב"ט שעומד מולנו של משרד השיכון, מיכה מרש. ואבטחה פיזית – יש לנו גם מאבטחים, גם ביום וגם בלילה, וכמובן מתבצעים סיורים, ליוויים של היהודים שמתגוררים בבתי היהודים.

רק לראות את היקף הליוויים שמשרד השיכון עושה, שהאבטחה עושה – אז אנחנו יכולים לראות שזה בציר לאורך השנים. נכון לתחילת יולי, אנחנו עומדים ב-2015 על ממוצע חודשי של כ-340 ליוויים, זה משמעותי. הלאה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש עוד ליווים של ה"חברת קדישא" בעצמה. זה לא מופיע פה. יש ליווי אחד של "חברת קדישא" - -
קריאה
רכב סיור עם שני - - - שזה גם מגיע הרבה, שהם חלק ניכר. אבל אם יש באמת כל כך הרבה אמצעים, למה המצב כל כך רע?
אבשלום פלד
רגע, אני אסיים, ברשותך, עד הסוף - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני כבר רואה את המצגת הזאת כל כך הרבה שנים, ורק יותר ויותר. המצב לא נהיה יותר טוב.
אבשלום פלד
לדעתי מפקד המחוז חיבר אותה ביום חמישי, אז אני לא בטוח שזו אותה מצגת שראית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני כבר ראיתי שש מצגות מינימום בנושא הזה, וכל פעם זה יותר ויותר, והמצב רק נהיה יותר גרוע. בשביל זה אנחנו פה.
אבשלום פלד
אנחנו ננסה כמיטב יכולתנו לענות לכם על איך אנחנו מגבירים את האבטחה במזרח ירושלים. מבחינת תיקי חקירה – אנחנו יכולים לראות שב-2014 בסך הכל 37 תיקים עם 14 עצורים. ב-2015, עד אמצע השנה, החצי הראשון, אנחנו מדברים על 11 עצורים. אחת הבעיות הגדולות במזרח ירושלים - -
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
37 תיקים מול כמה אירועים?
אבשלום פלד
אין לי את זה כרגע. יש הרבה מאד אירועים אבל מבחינת תיקי חקירה שבסוף, מה שמבשיל לתיק חקירה עם עצורים, עם כתבי אישום – ב-2014, 37 תיקים. אני מדבר על הר הזיתים כמובן. אנחנו מדברים על הר הזיתים ולא נתונים של כל מזרח ירושלים.
דובר
- - -
אבשלום פלד
כל אירוע שמדווח זה תיק שנפתח. בהר הזיתים, זה כרגע. אני לא יכול לענות לך כרגע על כמות התיקים כי אין לי את סך הכל האירועים אבל תיקים שנפתחו כרגע זה 37.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
משרד השיכון מדווח אוטומטית? אני - - - האם הכל מדווח אליכם? - - - 1200 תיקים בשנה.
אבשלום פלד
מה שחשוב להגיד פה, שאחד האתגרים הגדולים, שחלק גדול מהעצורים זה קטינים שהם מתחת לגיל העונשין. - -
קריאה
אז מה ההמלצה שלכם לגבי זה?
אבשלום פלד
פה יש בעיה קשה. יש ההמלצות שלנו, שמונחות – קודם כל, אנחנו עושים פעולות.
היו"ר דוד אמסלם
מה ההמלצה שלכם לגבי הקטינים?
אבשלום פלד
הפעולות שאנחנו עושים קודם כל זה מול ההורים שלהם, מול המשפחות שלהם. ההמלצות שלנו מונחות במשרד המשפטים, דרך הפרקליטות. אם אנחנו מדברים על קטינים מתחת לגיל 14 - -
היו"ר דוד אמסלם
- - - אתה יכול לתת גם להורים? מה ההתרעה? בא מישהו, אתה לא נותן התרעה לבית, להורים?
אבשלום פלד
אנחנו מדברים על עבירות שונות לגמרי.
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל – בעבירת רעש בעיר. ילד לוקח מוסיקה בשעה 23:00 בלילה. אתה יכול לתת לו - -
אבשלום פלד
אם זה יוצא מהבית שלו, בוודאי שאני יכול לתת לו.
היו"ר דוד אמסלם
אז יש לכם המלצה אולי לתת איזו שהיא ענישה, קנסות או משהו להורים כדי שישמרו על הילדים?
אבשלום פלד
השוני הגדול פה, שזה נעשה בבית והעבירות האלה מתבצעות ברחוב. מה שאנחנו כן עושים, אנחנו מביאים את ההורים לחקירה. ילד מתחת לגיל העונשין, ההורים מגיעים לחקירה. כרגע, החוק לא מכסה את הדבר הזה. אנחנו מדברים על ילדים בני 13, 12, 11, 10, 9. יש פה אתגר גדול מאד לאיך מתמודדים עם דבר כזה.

העלות של הפרויקט – משרד השיכון מנהל את מערך האבטחה שלו. זה העלות השנתית של גזרת הר הזיתים. אפשר לראות את זה למטה.

אני רוצה לדבר על התכנית פעולה, כפי שסוכם עם משרד השיכון, כדי לצמצם את העבירות מעבר למה שאנחנו עושים היום: צריך לזכור דבר אחד, שכדי לטפל בתופעה לא מספיק פעילות אג"מית אלא צריך גם סוג של פעילות של מכשול או של אמצעי מניעה וטכנולוגיה, וזה למעשה התכנית שלנו - לצמצם את הוונדליזם, להגביר תחושת ביטחון. לצמצם את האפשרות שמפרי סדר/מחבלים/פורעים מגיעים לבית העלמין לעשות את הוונדליזם שלהם. לתת מענה טכנולוגי. להיות מוכנים יותר לטפל באירועים, לשפר את ההרתעה ולחזק את הריבונות הישראלית.

השיטה, למעשה, מבחינתנו זה שבנינו סל של דברים בשני צירים עיקריים: ציר אחד זה הציר האג"מי, ציר המוכנות של כוחות. הציר השני זה ציר של סוג של אמצעי מכשול וטכנולוגיה. קודם כל, זה הפעלת סיור משולב. אבטחה ושוטר להפעלת סמכות חוקית. סיור משולב מעבר למה שיש היום. נייד שיש בה מאבטח ויש בה שוטר ביחד. צוות מג"ב, מעבר למה שיש היום, מעבר לכוחות שפרושים היום, שכל תפקידו זה לתת מענה ראשוני לאירועים שיש שם. עיבוי מערך הליוויים לחלקות המזרחיות. הוספת סיור אבטחה בלילה. הוספת אמצעים טכנולוגיים, מצלמות, כולל ציוד ראיית לילה ומערכות קריזה, שזה משהו שמתפתח לאחרונה. אגב, לא רק בבתי העלמין אלא גם בנקודות במזרח ירושלים, שעל המצלמה יש גם אמצעי קריזה שאנחנו מסוגלים לקרוז. אגב, ברמדאן האחרון, מסיבות אחרות לגמרי של סדר ציבורי, התקנו רמקולים ויכולנו מחפ"ק לקרוז לקהל שהיה שם. תגבור תאורה. חלק מהדבר זה גדר, שזה מופיע בסוף, לגדר את המקום. תכף אני אנסה להסביר לכם. לגדר את המקום מעבר לכוח אדם ומעבר למצלמות, לשים פרוז'קטורים חזקים מאד שמופנים החוצה ומופנים פנימה, מאירים ומציפים באור את כל המקום הזה כחלק ממכלול של אמצעי אבטחה.
היו"ר דוד אמסלם
אבשלום, יש לי שאלה: מי מנע מכם לעשות את זה עד היום?
אבשלום פלד
אף אחד לא מנע לעשות עד היום אבל מטבע הדברים, האבטחה מתפתחת. אנחנו עשינו סל שלם של פעולות כדי להגביר את האבטחה ואת הביטחון במזרח ירושלים. לפחות בתקופתי, - -
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר את השאלה: אנחנו כרגע נמצאים בסיור בהר הזיתים - - - האם יש למשטרה הנחת עבודה או משימה, משימת ברזל, שיהודים יעלו להר הבית בבטחה ואתה, כסגן מפקד המחוז - -
בצלאל סמוטריץ
להר הזיתים. גם להר הבית.
היו"ר דוד אמסלם
להר הזיתים, סליחה. - - אתם מעמידים את כל האמצעים. האם יש לכם הגדרה כזאת או שאתה אומר: רבותי, יעלו יהודים, יזרקו, אנחנו נעשה לזה סוף כמו שאנחנו יכולים ובזה ייגמר העניין.
אבשלום פלד
אני אומר עוד פעם: זה משתלב עם מה ששאלת כרגע. אני מדבר אתך על שנתיים אחורה, כשזיהינו – אני הגעתי לכאן חדש עם מפקד מחוז חדש, פריינטה, וזיהינו אתה בעיה. הלכנו לתהליך של עבודת מטה, קיבלנו תקנים. הוספנו תקנים לתוך המחוז מתוכנו ולמעשה, תגברנו את האבטחה במזרח ירושלים, בדגש עם הר הזיתים. ההתפתחות של התכנית הזאת – קודם כל מוגדר כמשימה, שיהודים מגיעים להר הזיתים, לחלקות קברים, באין מפריע. זה הגדרה של משימה, אוקי? לטובת זה, זה היה אגב גם לפני הקמת "מרחב קדם" אבל זה חודד עם הקמת "מרחב קדם". נקבעו כוחות – יש נקודות משטרה: נקודת משטרה בהר הזיתים, שזה תפקידן עלי אדמות כולל פלוגת מג"ב, שכרגע אנחנו מוסיפים עוד פלוגת מג"ב, שזה תפקידה. זו התפתחות אחת בציר האבולוציוני של להגביר את הביטחון בהר הזיתים.

הציר השני, שזה בשיתוף משרד השיכון, זה מה שאני מציג כרגע. זאת אומרת, ברגע שהכוח אדם נתון, המשימות נתונות, ההגדרה נתונה אבל עדין ממשיכים אירועים – השלב הבא זה השלב הזה שאנחנו מציעים, וזה נעשה במה שנקרא פורום משותף עם משרד השיכון, וזו ההצעה להגביר את הביטחון.

נלך עוד שקף אחד – למעשה, אנחנו מדברים על חלקת - -
היו"ר דוד אמסלם
מה שאני מבין מהשורה האחרונה זה שאנחנו עושים מאמצים אבל בעובדה, היהודים לא עולים להר הזיתים. יש שם ניפוץ קברים, היהודים לא עולים, זורקים עליהם אבנים ופוגעים בהם. בדיוק כמו שאמרת, בזיקוקים, באבנים וכולי.
אבשלום פלד
התשובה היא שהמשטרה באמת עושה מאמצים. יש משימות ברזל שם. יש לטעמנו ירידה משמעותית באירועים אבל עדין יש אירועים. התכנית שאני מציג כרגע היא לצמצם מאד את האירועים שם. בסופו של דבר, זו תכנית אחת. תכנית שנייה זה במשותף עם משרד השיכון. התכנית השנייה – שלמשטרה כדי עוד לחזק שם, צריך לבנות תחנת משטרה שלמה. זה להעצים את - - - בהר הזיתים. נקודת משטרה שלמה, שחלק מהתפקיד שלה זה חלק מאד מרכזי, הר הזיתים. בסופו של דבר, הנחת העבודה היא שאסור שיהיו אירועים בהר הזיתים. בפועל, כמובן, כשיש יכולת, יש ירידה משמעותית לטעמנו באירועים אבל יש עדין אירועים. לכן התכניות. אגב, אנחנו יושבים על המדוכה הזאת כמעט כל יום, יושבים על הבעיה של הר הזיתים וחושבים איך אנחנו מגבירים, איך מתגברים. צריך להזכיר שיש מבצע שנמשך כבר משנה שעברה שנקרא "שומרי החומות", שבו אנחנו מתוגברים במאות שוטרים כל יום. חלק גדול מהם, אנחנו מפעים להר הזיתים כדי להגביר את האבטחה שם.
דובר
זה כמעט שוטר לכל מצבה, סליחה, כי בכמויות זה עוד שוטרים ועוד שוטרים. בסופו של דבר - - -
אבשלום פלד
יש עוד כמה אתגרים במזרח ירושלים ובהר הזיתים. אגב, שוטר לכל מצבה, כמטאפורה אמרת לי, זה ברור לי אבל בשיטת העבודה של השוטרים, אם זה מאות, יש משמרות ויש סבבים וכולי אבל בשיטת האבטחה, היא לא אבטחה קבועה, סטטית אלא אבטחה דינמית, שלוקחת גזרה ועובדת בגזרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על סמך מה אתה אומר שיש ירידה באירועים? יש לכם איזו סטטיסטיקה על זה. אנחנו יודעים אחרת, הציבור מרגיש אחרת. יכול להיות שבמספר האירועים יש ירידה אבל בחומרתם יש עליה. השאלה אם מה שאתם רואים, מגלים מגמה של ירידה – הציבור לא מרגיש ככה. אנחנו נמצאים פה היום רק בגלל שלא רק שאין ירידה, יש החרפה, יש הסלמה. הציבור נמנע מלהגיע. הציבור הזה בא ומלין על כך. אדוני היושב ראש, אם אתה עכשיו מנהל דיון, יש לנו כמה דברים להגיד. אם אתה רק נותן לו לתת סקירה, אנחנו צריכים לדעת איפה אנחנו עומדים.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו, בעיקרון, נעביר תוך כדי, זה בסדר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מכיוון שאנחנו רואים כאן חוסר פרופורציה בין תגבור התקציבים וכוח האדם לבין האירועים ובין המגמה הסופית של הקטנה של מספר האירועים – אני עצמי חבר ועדת הפנים, אני חושב שנה שביעית, ואין פעם שאנחנו לא דנים בנושא הזה. אני חושב שכבר עברנו אולי ארבעה ממ"זים, וכל פעם ממ"ז אחר וכל פעם הבטחות אחרות. אני חושב שאנחנו נוגעים בכשל. אנחנו לא נוגעים בתכניות, על מה האתגרים. אנחנו כל הזמן דנים בכשל באבטחה של הר הזיתים. הר הזיתים זה לא איזה מקום שאתה לא יכול לצפות מראש מה שהולך לקרות בו. זה לא איזה נקודות שיש לך הסלמה ושיש לך אירועים כאלה ואתה לא יודע איפה, פעם ברחוב בקצה הזה ופעם בקצה השני. זה מקום מוגדר, אנחנו יודעים איפה היעד. אם זה ילדים או לא ילדים, אני לא יודע להגיד לך. לא צריך פרוז'קטורים כדי לראות. זה נעשה באמצע היום לעיני כל ישראל. חתן ביום חופתו יוצא חבול ומוכה בגלל שהוא בא להתפלל על קבר הוריו. יתומים קטנים, שרוצים לבוא לאמא שלהם שקבורה לפני מבחן או לפני אירוע שאתה מתכנן, לא יכולים להגיע. לכן יש לנו בבכי ובתחנונים – אל תקברו את ההורים שלנו בהר הזיתים, כי אין ברירה. אנחנו לא יכולים לעלות לקבר. אומרים את זה יתומים קטנים ובוודאי שאומרים את זה גם להורים לצעירים שנקברו פה ובוודאי ובוודאי כאלה שנמצאים פה, שיש להם הורים והורי הורים. אני בעצמי, הסבא של הסבא שלי שקבור כאן מ-1900 והמשפחה לא עולה כבר שבע, שמונה שנים לקבר שלו. זאת המציאות. אנשים לא עולים ביום השנה. למי צריך להגיד את זה, כמה זה רגשי וכמה זה פוגע שאי אפשר לעלות. אנחנו מדברים על מקום מאד מסוים. מה לא עשינו בעניין הזה? דיברתם פעם שצריכים נקודת משטרה – הקימו נקודת משטרה. אמרתם שצריכים כל מיני אמצעים אלקטרוניים וכאלה, והקמנו. אמרתם שזה לא מספיק, שצריך חקיקה – גם בחקיקה יש החמרה. דיברתם על מרחב, הקמתם מרחב עם כל מאות התקנים שיש מסביב. על זה, בגלל הר הזיתים. אנחנו נמצאים היום באותו מקום שהיינו קודם, והרבה יותר גרוע.

אז זאת התשובה, אני חושב, שאנחנו צריכים לקבל והציבור צריך לקבל. כל התכנית, זה בסדר גמור, אני מבין שאם היתה מצגת של משרד השיכון אז האחריות לא היתה מתגלגלת על משרד השיכון, האחריות היתה על המשטרה. מזל שאתם מוציאים את המצגת הזאת ולא משרד השיכון. אני גם לא יודע למה יש משרד השיכון, למה יש משטרה, למה יש חברות קדישא, איפה הצירים להר הזיתים. כמה שיותר נמנעים מלהגיע, ככה גם מחריפים האירועים. אז ממה נפשך? אם יש כל כך הרבה שוטרים, אם כל האירועים עושים ילדים – אז איפה הפרופורציות בין השורה התחתונה לבין מי שעושה את זה? זה הכל.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
אותו דבר רק במילים אחרות: יש לי שתי אחיות שגרות במעלה הזיתים. מה שקורה שם זה בלתי מוסבר. בסוף, אנחנו הגענו למסקנה במבחן התוצאה: משהו כנראה לא עובד. אולי אתה - - - התחושה שאתה נותן בנושא הזה זה שאנחנו, כממשלה, ככנסת, כרגע לא מעמידים לכם משקלות. אתם קיבלתם תקציב, כל המערכת מקבלת את התקציב, מקבלת את התקנים וכל מה שהיא צריכה, ואיך שהוא לא - - - המצב הזה שבו אזרחים שגרים - - - כל לילה, כל לילה – נפצים, זריקות אבנים, בקבוקי תבערה ושריפות של בתים בתוכו. אי אפשר לנסוע. אני רוצה לבקר היום את אחותי, אז אני מתנחל, יש לי אוטו מוגן, אני יכול לנסוע בכל מקום. אנשים נורמאליים, סתם לבקר משפחה במעלה זיתים, אתה לא יכול. אני לא מדבר על מי ש - - - ירושלים, עיר הבירה, ירושלים בירת ישראל. משהו פה בתפיסה - - -
אבשלום פלד
אני אדבר על זה.

- - אנחנו מדברים על הצבת מכשול בחלקת אפגניסטן, שנלך לראות אותה עוד מעט. עם הגדר. לעשות גדר גבוהה עם תאורה, להגביר את המצלמות שם. הלאה.
קריאה
יש החלטה על גדר זכוכית - -
אבשלום פלד
אני חושב שההחלטה היא זכוכית, צריך לדחוף את זה עדין. אני חושב שההחלטה היא לא סופית עדין, ההחלטה שלנו. ההחלטה של משרד השיכון היא סופית. זה המהלך – אם אנחנו מדברים כרגע ומתמקדים רק בחילול המצבות והוונדליזם במצבות, זה שיטת הפעולה, שלטעמנו היא הטובה ביותר בצירוף כוח האדם שדיברתי עליו.

מה שאני מציע, אנחנו נפסיק את המצגת.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
משרד הבינוי והשיכון, באופן היסטורי, קשור להצעת - - - כוח האדם בשלושה מקומות במזרח ירושלים, ברכס הר הזיתים במיוחד. אזור בית הקברות, עיר דוד וכמובן, הרובעים שמחוץ לרובע היהודי שבהם יש בתי יהודים בתוך העיר העתיקה.

עכשיו אני רוצה לתת לכם תמונה, כמו שאני מבין את המצב, וזה אחרי שעשיתי פה כמה סיורים ולמדתי את הדברים, ואני משתמש בידע מוקדם שיש לנו: כשאתה בא להגן על מקום, יש שלושה מרכיבים לתהליך הזה – הדבר הבסיסי, ועליו דיברו פה כל הזמן, זה ההגנה. ההגנה קשורה גם בכוחות וגם בגדרות וגם במצלמות וגם בפעולה, וזה מרכיב אחד. המרכיב השני הוא מרכיב המודיעין – אתה צריך לדעת איפה לתקוף מי שבא לתקוף אותך כי אחרת, אתה לא מסוגל למקד את המאמצים שלך היכן שצריך וזה דבר מרכזי. והדבר השלישי – אל תתפסו אותי לא נכון מבחינת הביטוי אבל זה הביטוי המקצועי והוא "מוטיב ההתקפה". כלומר, לצורך הגנה אתה עושה פעולות התקפיות. במקרה הזה, אם אתה יודע שמישהו הולך לחבל, אתה הולך ועוצר אותו מבעוד מועד. אם הוא בדרך, אתה מגיע אליו לפני שהוא מגיע למצבה ומחלל אותה וכן הלאה.

מה קורה כאן, במרחב הזה, וזה על מנת להבהיר את הדברים: משרד הבינוי הוא ספק של כוח האדם, שעושה את המשימות בתחום ההגנה. אבל במדינת ישראל יש רק שני גורמים שהם אחראים על ריבונות מטעם המדינה - במקומות מסוימים משרד הביטחון דרך צה"ל, ובמקומות אחרים משטרת ישראל דרך המשרד לביטחון פנים. לנו אין סמכויות. לעצור בן אדם, אני לא יכול לגעת בו, אני לא יכול לעקוב אחריו, אני לא יכול לעשות שום פעולה אחרת. ולכן, למען הסר ספק, יש לו פעולת משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים וסיוע תקציבי של משרד הבינוי והשיכון.

מה אני הצעתי למפקד המחוז ולממלא מקום המפכ"ל ולשר? אמרתי להם: תראו, אתם מנצלים את העניין לא נכון, תרשו לי לתת לכם עצה. התהליך צריך להיות שסביב המרחב הזה, שכולל את המקומות האלה, אמרתי שיש פיקוד - - - יש לאיש הזה קצין מודל ומערכת מבצעית, והכוחות שפועלים תחת אחריותו הם קודם כל כוחות משטרה עם משמר הגבול ואחרים לצורך מעצרים ופעולות כאלה ואחרות שצריך לעשות ובנוסף, יש לו את כל מאות המאבטחים שהמדינה העמידה דרך משרד הבינוי והשיכון, שסרים פקודתו ויודעים לעשות את הדברים האלה - -
קריאה
אבל אם אין להם סמכויות, מה הטעם בהם?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
הסמכות שלהם מוגבלת להגנה, להרתעה ולפעולות מסוימות. זאת אומרת, כאשר אדם מותקף, מותר לו להשתמש בסמכויותיו. כלומר, גם אם המאבטח מותקף, גם אם אדם שהוא מגן עליו מותקף – בעניין הזה אין בעיה. כאשר הוא מסייר, יש לו סמכות אבל הסכמות שלו מאד פאסיבית ותלויה בפעולת התוקף. אנחנו רוצים לפגוש את העניין הזה מבעוד מועד. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שתוקפים אותך או ששוברים ואחרי כן, אתה בא לסדר את העניין. ולכן, הדרך היחידה לעשות את הדברים זה לדאוג שחלק מנפח האבטחה והכוח שמוקצה לעניין או חלק הארי ממנו הוא מה שמעמיד משרד הבינוי, כתוצאה מהחלטות הממשלה אבל הפיקוד הכולל, האחריות וההפעלה של העניין הזה איננה משתנה. ולכן, שלא יטעו אתכם – זה לא שבמדינת ישראל הקימו זרוע נוספת לענייני ריבונות, אבטחה וביטחון שקוראים לה משרד הבינוי והשיכון. זה לא המצב. הגוף הזה מספק אנשים מתוקף זה שהמדינה החליטה להעביר את זה דרך התהליך הזה, היסטורית ואולי פרסונאלית ב-20,30 שנים האחרונות. מהרגע הזה, צריך לראות איך יש מערכת פיקוד ושליטה אחודה. איך יש מודיעין שמגיע להיכן שצריך, ואיך יש אחריות שהיא חד-חד ערכית על גורם שהוא גורם משטרתי כי זה שטח שעליו המשטרה אחראית, והגורם הזה משתמש בכל האמצעים המצויים בידו והנדרשים לו, גם המודיעין המשטרתי ואם צריך מודיעין נוסף, מזרועות ביטחון נוספות, גם הכוחות המשטרתיים והצבאיים. גם המכשולים שאנחנו בונים מתקציבים כאלה ואחרים, צריך להגן עליהם. אם אתה שם מצלמה ואתה לא מגן עליה, שמים לידה צמיג. הצמיג שורף את הצנרת והצנרת מתיכה את החוטים והמצלמה מפסיקה לעבוד. אבל אם יש מישהו שיודע מה לעשות עם זה, אז קורה משהו ככה שכסף לבדו – האמצעים לא פותרים את העניין.

ולכן, זו היתה עצתי. בשוליים אני אומר שבהצעת ההחלטה האחרונה או בהחלטת הממשלה האחרונה, למעשה התגבור שמוצג כאן לא עבר בהצעת התקציב, ואנחנו נישאר באותו תקציב שהיה עד עכשיו - -
קריאה
על איזה תקציב אתה מדבר?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אני מדבר על החלטת הממשלה, לא על דברים אחרים.
קריאה
- - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אני חדש בעניינים האלה. יש לכם את הניסיון שלכם.
קריאה
הגדר זה על חשבון משרד השיכון, הגדר המדוברת?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
הסיכום שהיה לנו עם המשרד לביטחון פנים ועם עיריית ירושלים, ואני מקווה שגם השר אלקין יצטרף, זה שאנחנו נעשה איגום משאבים ונחליט איך אנחנו מביאים את העניין הזה. הגדר לבדה לא פותרת את הבעיה כי אפשר לעקוף, אפשר לשבור. אם יש גדר שיש עליה פיקוח מתאים, אז ניתן לעשות משהו אבל אני אומר, כהערה, שאנחנו נשארים על אותם משאבים שהיינו בשנת 2014-2015, זה מה שצפוי לעבור גם ל-2016, אז תכירו את הנושא הזה.
לסיכום
1. אחריות, כמו בכל מקום אחר, של משטרת ישראל. 2. משרד הבינוי והשיכון מסייע. 3. הכי חשוב – זו לא בעיה שלא ניתן לפתור אותה. ניתן לפתור את הבעיה.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
איפה הרתעה? דיברת קודם על הגנה, דיברת על מודיעין - - - זאת הבעיה פה. על כל מצבה אי אפשר. אנחנו את ההרתעה במזרח ירושלים - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
ההרתעה זו אחת משיטות הפעולה במסגרת אותם עקרונות. אני לא רוצה להיכנס בפורום ציבורי על איך עושים הרתעה - -
קריאה
יש לך ניסיון בזה...
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
בגלל זה אני לא רוצה להיכנס לזה. אנחנו נצטרך את הניסיון הזה במקומות אחרים.
היו"ר דוד אמסלם
השר אלקין, כמה מילים.
השר לירושלים ומורשת זאב אלקין
חברי, השר גלנט, דיבר על סוגיית המשאבים. העלייה קיימת אבל אני לא חושב שהיא הסוגיה האקוטית כי משאבים מושקעים. אנחנו, כמשרד לענייני ירושלים – המשטרה דיווחה על כל הסיפור של המצלמות וה - - - ו-90 מיליון שקל שהמשרד לענייני ירושלים שם אותם דרך הרשות לפיתוח ירושלים, כחלק מתכנית אגן העיר העתיקה. זה לא נולד מהיום בצהרים. ועדין, כמו שאמרת בצדק, את המצלמות שוברים ואת המצבות שוברים ולכן, המשאבים לבדם לא יפתרו את העניין הזה.

אני שותף לכמה קולות שכבר הושמעו כאן, שכסף לבדו לא יעזור. אנחנו, כמשרד לענייני ירושלים, שמנו הרבה כסף ונמשיך לשים למרות שאבטחה וביטחון זה לא תפקיד ישיר שלנו. אנחנו בתקציב שנתי שמים כסף כתוספת לתקציב משרד השיכון, לנושא הזה של האבטחה כי התקציב המקורי לא מספיק.

אבל המטרה העיקרית, כמובן, היא מטרה של פעילות משטרתית. אם כל אירוע כאן יהיה תיק, ואם הוא יישאר פתוח עד שלא ימצאו את האחראים, ואז סטטיסטיקת התיקים תשנה אז אולי גם הפעילות תהיה שונה. לכן אני גם שאלתי כמה אירועים היו ולא רק כמה תיקים נפתחו כי זה בעיניי מה שקובע. ולכן, אין ספק שבסופו של דבר, מה שצריך כאן זה מדיניות נחושה של המשטרה כי מה שעושה משרד השיכון, הוא עושה אבטחה וליווי בעיקר לאנשים, וזה תפקידו. אבל זה לא מה שייתן ביטחון למזרח העיר, ובוודאי לאזור הזה של הר הזיתים. יש גם פעולות עומק שצריך לעשות. אנחנו, כמשרד לענייני ירושלים עושים אותם. אני כמו קאטו הזקן, שאומר כבר שנים שיש את כל הסוגיה של החינוך במזרח ירושלים. הרי הילדים האלה שזורקים אבנים לומדים לפי תכנית לימודים פלסטינית. לא לפי תכנית הלימודים הישראלית למגזר הערבי, עם כל ההסתה שיש שם. אחר כך אנחנו מתפלאים למה הם זורקים אבנים. העמדנו פה דור שלם שלומד עם תכניות לימודים של הסתה במזרח ירושלים במימון משלם המיסים הישראלי. יש פה הרבה בעיות עומק שדורשות טיפול ואנחנו מתכוונים לטפל בזה. דווקא כאן יש לנו הרבה יותר מקום להיכנס. בסיפור הזה, של הר הזיתים ספציפית, במה שאתם עוסקים היום השקענו הרבה כסף ואנחנו מתכוונים להשקיע כסף אבל אם לא יהיה ביטחון – כל מה שנשקיע, נצטרך להשקיע שוב ושוב אותו דבר. לכן, המפתח כאן בידי המשטרה במדיניות נחושה ובכוח אדם, בפתיחת תחנות. דיברתם על פתיחת תחנות נוספות במזרח העיר, אני חושב שזה קריטי. כמובן, אנחנו את חלקנו ניתן בכסף אבל זה לא מתחיל בכסף וזה לא ייגמר בכסף.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
דובר
- - - יש גם 600 אירועים בחודש. חודש אחרון 280 אירועים, זה אומר בערך כ-4,000 אירועים בשנה. היה כאן לפני שבוע מפקד "מרחב קדם", והוא אמר שתי נקודות שמשום מה לא הזכרת: האחת – גם כשמוגש כתב אישום, הוא אמר שהגישה היא מאד מתונה. הוא נתן דוגמה מלפני שבועיים - - - שבוע שעבר, שהוא תפס אותו פה למטה, בחור בן 15. - - - שהוא זרק אבן על רכב נוסע עם משפחה ותינוקות, והוא אמר שהפרקליטות אפילו לא הסכימה להגיש לו בקשה למעצר עד תום ההליכים. זה דבר אחד שהוא דיבר עליו.
דבר שני שהוא דיבר עליו
הוא טען שאין מה לעשות כנגד ההורים. הוא טען שההורים לא שולטים על הילדים באופן גורף. זה מה שהוא אמר.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אם אתה רוצה ייעול – באמת כמה תלונות יש? אם יהיה אפשר לפתוח תיקים פה, בתחנה, ויהיה חוקר ולא שולחים למקומות אחרים שאז הם לא הולכים, תראה שפתאום יש עלייה דרמטית בתיקים הפתוחים. ואני, בתור חוקר או שוטר, אני במקום - - - אני מקווה שיהיה שינוי בעניין הזה.
היו"ר דוד אמסלם
קודם כל, אני רוצה לומר, באמת, שלוש נקודות מרכזיות: 1. אני עבדתי בעיריית ירושלים למעלה מ-20 שנה, ואני מתחבר למה שאורי אמר. אני הייתי מסתובב פה לבד. אני הייתי מתחזק את כל התשתיות שם. בבניין הזה הייתי עשרות פעמים, הייתי בא לפה לבד. שמת לב, ביום שבאתם אתנו, יצאו אתנו איזה ארבע ג'יפים קדימה, כמה אחורה. אדם רגיל לא בא ככה, ויש פה איזו שהיא אסקלציה, החמרה, באופן חד-משמעי בשנים האחרונות. אני אומר לך, בדגש - - - זה לא היה המצב בירושלים אף פעם. לא היה דבר כזה.

דבר שני, שאני חושב שזה חומר למחשבה לכם ולמשרד השיכון: לפי תפיסת עולמי, כמו שאמר שר השיכון, המשטרה אחראית על הסדר והביטחון במדינת ישראל, כולל בהר הזיתים. עכשיו, ישנה החלטת ממשלה מזמנו, שצריך לשקול אותה ואני חושב שהיא כמעט הזויה. אמרתי באחד הדיונים שהיום משרד השיכון מאבטח, משרד הביטחון בונה, המשטרה עוד מעט תהיה בבתי ספר – כל אחד עושה את הכל חוץ ממה שהוא צריך לעשות. לפי תפיסת עולמי, משטרת ישראל אמורה לאבטח את הנושא, והיא אמורה לדאוג לזה. יכול להיות שצריך לשים את התקציבים משם, למשרד לביטחון פנים מפני שאני רואה שיש פה אחריות מתחלקת. כשיש אחריות מתחלקת, אין אחריות. אף אחד לא אחראי על הנושא. יש שם מאבטח, עם כל הכבוד אין לו כמעט סמכויות, אין לו כלום. אם תוקפים אותו – בסדר, אבל כמו שהוא אומר - - - אותו דבר. לכן, פה אני חושב שאתם צריכים לקחת את האחריות על כל הנושא הזה.

דבר שלישי ואחרון – תראה, אני חושב שזאת משימה ומתחברת עם כל מה שאמר השר קודם. חייבת להיות פה יחידה שהיא ייעודית. הר הזיתים זה לא עוד מקום בירושלים, זה לא מזרח ירושלים, זה לא א-טור וזה לא עיסאווייה. הר הזיתים זה הר הזיתים. צריכה להיות פה משימת ברזל לבן אדם שכנראה שאם הוא לא יעשה, הוא יידע שהוא הולך הביתה. ככה זה בחיים, כשיש לך אחריות, אז מצדי שיבוא עם האישה והילדים וישמור כאן, זה לא משנה. אם זה אחריות שלו, זה אחריות שלו. אנחנו גם יודעים מה זה אחריות. לכן, צריך להגדיר פה את המשימות. צריך להבהיר פה בדיוק את התקציבים וצריך לקחת אחריות. ולדעתי, אם אני הייתי מפקד המחוז, אז הייתי לוקח ולא הייתי ישן בלילה בגלל שאם יש יהודים שעולים להר הזיתים, אני לא הייתי ישן בלילה, זה לא יכול להיות. כל עוד - - - כדי שלא יהיה דבר כזה אבל אני לא מפקד המחוז. אני חושב שזאת הגדרה שהמשטרה צריכה לקחת על עצמה. צריך להבין – זה כבודו של עם ישראל, ככה אני רואה את זה. זה מעבר לזה שזה הר הזיתים, שזה בית עלמין פעיל ורגיל אלא יש לו ערך בפני עצמו. ולכן, אני חושב שאתם צריכים לקחת את זה ולשבת כל הגורמים – גם משרד השיכון, שהוא מתקצב את העניין הזה, הוא כרגע נמצא בפרונט בסיפור הזה, להבין איך מסיטים אליכם את התקציבים ולבנות תכנית מסודרת שכוללת את כל המרכיבים אבל בעיקר, אנחנו לא אומרים לכם מה לעשות. אני מעולם לא צריך להגיד לאף איש מקצוע מה לעשות אבל בסופו של עניין, יש את התוצאה והוא צריך להביא את התוצאה. אם הוא לא יודע להביא את התוצאה, אז נעשה חושבים מה עושים אבל המבחן שלכם הוא מבחן התוצאה.

עכשיו, בעקבות הנושא הזה או בכלל, באופן כללי, אני, בעזרת השם, אקים ועדת משנה מצומצמת בוועדת הפנים לנושא ביטחון כדי ששם נוכל לעשות דיון יותר ממוקד, יותר אינטימי לגבי כל הסוגיות היותר רגישות בארץ אבל בדגש על ירושלים.
אבשלום פלד
צודק השר גלנט. למשרד השיכון יש אחריות מאד מוגדרת - - - מבחינת האחריות - - - זה משטרה. מי שאחראי על הטיפול, כמו בכל אחר בארץ – מי שאחראי על הביטחון ותחושת הביטחון של האזרח זו המשטרה. זה ברור ואף אחד לרגע לא מנסה להתחמק מזה. כמו כן, התמקדתי במה הולכים לעשות - - - שבהם מתבקש הוונדליזם אבל אם אנחנו מדברים על הרחבה – המשטרה למעשה פועלת בשלושה מישורים עיקריים: 1. המישור האג"מי, שעושה גם הגנה אבל גם התקפה, ובעיקר הכוחות ההתקפיים של המשטרה זה מודיעין וחקירות, שזה שני מערכים שלמעשה, ממרץ 2014, חיזקנו אותם מאד במחוז ירושלים כלפי מזרח ירושלים וכלפי הר הזיתים. דבר נוסף – מה שאמרת זה הנחת עבודה שלמעשה, הר הזיתים צריכה להיות משימת ברזל והיא משימת ברזל, וככה צריך לראות את זה. אני מסכים אתך, זו מדיניות של מפקד המחוז וככה אנחנו פועלים בעניין הזה.

ברור שיש עוד דברים לעשות. ברור שמבחינת התוצאה, גם אם אנחנו מסמנים שיש שליטה – יש עוד הרבה מה לעשות ואף אחד לא מתכחש לדבר הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל שאלה פשוטה: אם מגדירים לכם אפס אבנים – אתם יודעים להביא את זה באמצעים – נגיד, אני צריך אחד מטוס, שני טנקים, ארבעה מסוקים כדי שזה לא יקרה?
אבשלום פלד
כן.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה אתם לא עושים את זה?
אבשלום פלד
רגע, היתה תכנית רחבה שביקשו מאתנו להציג בשנה שעברה, שהנחת העבודה היתה של ראש הממשלה לא אפס אבנים אבל שתי דקות או שלוש דקות נדמה לי, ניידת מגיעה לכל אירוע. זו היתה הנחת העבודה. היתה תכנית של 1,250 שוטרים, ו - - - שהיא נגזרת מזה. כרגע קיבלנו מה שהגדיר משרד האוצר "שלב א'", קיבלנו 350 תקנים שמתפרשים לפני חודשיים שלושה, וכרגע אנחנו בתהליכי אימון נוספים.

אנחנו עשינו "תג מחיר" – זה נשמע רע אבל אנחנו עשינו "תג מחיר", שמתוך האיומים להגדרה שהגדירו לנו, ויש תכנית שלמה לעניין הזה, שקיבלנו חלק קטן ממנה כרגע אבל יש לנו כזאת הגדרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך אתם מגדירים במשטרה את המצב היום? סביר, לא סביר. כשל. איך אתם מגדירים את המצב. שאנחנו נדע, יש כאן שני שרים - -
היו"ר דוד אמסלם
מפקד המחוז מרוצה מהמצב? הוא העלה את זה לרמת המפכ"ל, לרמת - - -?
אבשלום פלד
בוודאי.
היו"ר דוד אמסלם
ומה אמר המפכ"ל? מה התשובות שהמפכ"ל נתן?
אבשלום פלד
המפכ"ל הקודם וגם זה הממלא מקום המפכ"ל הנוכחי יושבים על זה לפחות פעמיים בשבוע - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב יושבים.
אבשלום פלד
עושים תכניות.
היו"ר דוד אמסלם
עזוב תכניות. אתה יודע שיש מגירות מלאות בתכניות. השאלה היא למה זורקים אבנים ונפצים לפי מה שאתה תיארת. למה זה ממשיך? אני לא יודע, לפי תפיסת עולמי, כשיש 1,000 שוטרים פה, אני בטוח שאף אחד לא יזוז כשיש פה 1,000 שוטרים.
אבשלום פלד
נכון, אבל אין 1,000 שוטרים פה, והתכנית היא כרגע היא א. לבנות תחנה. ב. עוד שתי פלוגות מג"ב כאן. תראה, עובדים בשני צירים עיקריים: הציר של השטח שכל הזמן עובד, מקבל משימות וצריך לעמוד בהן, ולא תמיד מצליח לעמוד במשימות שלו במאה אחוז. כלומר, באופן קבוע לא עומדים במשימה באפס אחוז כשהיא אפס הבנה. במקביל, יש את הציר של עבודת המטה, שזה עושה ממלא מקום מפכ"ל כרגע, המפכ"ל הקודם. אפשר להגיד שממלא מקום המפכ"ל הנוכחי, סדר היום שלו – לדעתי חמישים אחוז מסדר היום שלו זה ירושלים ומזרח ירושלים וגזרת הר הזיתים.

הפתרון הוא לתגבר את האמצעים, לתגבר את הסד"כ במזרח ירושלים. זה דבר שאושר לנו בשלבים ועכשיו - -
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, בדיונים שלי לפני חודש, חודש וחצי, בא קצין האג"מ שלכם ואמר שמתגברים את ירושלים ב-800 שוטרים שהם מתחלפים.
אבשלום פלד
כן. זה מבצע "שומרי החומות".
היו"ר דוד אמסלם
אני מניח שזה גם במסגרת המבצע. אז איפה ה-800 שוטרים. לדעתי אם תשים פה 100 שוטרים, אף אחד לא יזרוק אליהם.
אבשלום פלד
זה בהחלט מבצע שמתחלק על כל מזרח ירושלים. אגב, צריך לבדוק, אמרת שבעבר, לפני שנים, היית מסתובב חופשי במזרח ירושלים והיום אי אפשר. ההחמרה – צריך ללכת לבדוק מה סיבות השורש שלה. ההחמרה, בגישה של ערביי מזרח ירושלים, בתחום הפרות הסדר. זה לא בהכרח המשטרה. התפקיד של המשטרה זה להגביר את הביטחון, את סידורי הביטחון. הרי סיבות השורש זה גם - -
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס לסיבות השורש. אני מסכים אתך. לכן - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - את הרשמים. שני שרים, סגן שר, חברי כנסת, כולם הגיעו בשליחות העניין. - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני הייתי בשוק – אוטובוס ממוגן ירי בתוך ירושלים. הרי עוד מעט ניסע בירושלים במכוניות ממוגנות ירי. הייתי ממנהל בית העלמין בהר הזיתים לומר כמה מילים.
הלל הורוביץ
אני מנהל מועצת בתי העלמין בירושלים. מתוקף התפקיד, גם אחראים על בית הקברות כאן, בהר הזיתים. צריך לזכור שאחרי כל הגיבורים, מדובר פה על בית קברות יהודית העתיק ביותר אחרי מערת המכפלה – העתיק ביותר בארץ ישראל עם 3,000 שנות קבורה.

כמה תובנות, כבוד השר, ברשות השרים, היושב ראש הזכיר הגנה ומודיעין והתקפה. אנחנו, במועצת בתי העלמין, הבנו שכדי להביא את כל התודעה ואת המוטיבציה של כוחות הביטחון, של המשטרה, וצודק השר שהמשטרה בעצם אחראית על האבטחה. משרד השיכון זה רק הליוויים למשפחות כדי ליצור את המוטיבציה לכל המעגל שדיברת, זה רק אם תהיה פה תנועה רצופה של מבקרים. המצב בשנים האחרונות, שבקושי עולים יהודים להר הזיתים וממילא אין מוטיבציה לא לכוח אדם ולא לתקציבים ולא לחשיבה ביטחונית כי בסוף אין פה הרבה אנשים. אנחנו הבנו שכדי להחזיר לפה את הביטחון זה ליצור כאן סדרה גדולה של עליות להר הזיתים. להביא את עם ישראל לכאן וליצור כאן תנועה מתמדת של מבקרים שעולים להר הזיתים. אזכרות, הילולות, אירועים גדולים. בשבוע שעבר עשינו כאן אירוע של 2,000 איש עם יהורם גאון. לפני חודש וחצי היה פה קונצרט חזנות עם גדולי החזנים. היה פה 100,000 איש בהילולה של אור החיים הקדוש. יש לנו בעוד שבועיים 80 שנה לפטירת הרב קוק. לילה שלם של אלפי אנשים שיגיעו לכאן, בעזרת השם, בחול המועד סוכות. סדרה של אירועים. אני אומר את זה, כי באירועים האלה המשטרה דאגה שלא תהיה אבן אחת – היושב ראש, הזכרת. אבן אחת.

לפני שבוע, יגידו פה קציני המשטרה, עלו פה 30,40 אוטובוסים על ציר א-טור. אבל אחת לא נזרקה כי המשטרה יודעת לעשות את זה, והיא עשתה את זה. באור החיים הקדוש, 100,000 איש ואדם אחד לא ניזוק. לא מכונית ולא אדם.
אבשלום פלד
סליחה רגע, גם כשאתה עושה את זה, כשיש אירועים גדולים, כשאתה מגדיר שהאירוע הזה צריך לבוא, מביאים שוטרים מגזרות אחרות. אתה מתגבר.
הלל הורוביץ
אני מביא את זה כדוגמה שהמשטרה יכולה. יש פה הביצה והתרנגול. יש כאן מסה של אנשים, שהמשטרה יודעת לתת ביטחון וזה לא רק באירוע עצמו. זה מקרין ביטחון לאורך זמן. אני יכול להעיד, אני אומר את זה לשבח המשטרה. אנחנו אוהבים גם לבוא בטענות ואנחנו צריכים להגיד גם "יישר כוח". אני נוסע הרבה מאד בציר א-טור, בשבועיים שלושה האחרונים שקט. זו עובדה. אני נוסע הרבה. רבותי, אני אומר גם לאחי, אהובי פה, אנשי "בית החושן" – אני נוסע בערך כמוכם, אולי קצת פחות אבל נוסע הרבה. הציר הזה הוא ציר קשה ואני ראשון המתלוננים והבאים בטענות ולהגיד מה צריך לעשות לדעתי אבל בתקופה האחרונה רואים יותר שקט. זאת אומרת, אני אומר שהמשטרה מסוגלת.
היו"ר דוד אמסלם
תתכנס בבקשה.
הלל הורוביץ
אז אני רק אומר לסיכום שני דברים, בהשלמה לדברים שדיבר שר השיכון: 1. להגביר פה את האירועים. אנחנו דרשנו עכשיו תקציב מהמדינה, חמישה מיליון שקל ממועצת בתי העלמין. אנחנו צריכים את העזרה שלכם כדי ליצור פה את התנועה. תנועה מביאה ביטחון, ביטחון מביא תנועה. אפשר לשנות את כל המציאות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא מבין, זמרים בבית הקברות?
הלל הורוביץ
אז על זה אפשר לדון, זה עניין הלכתי. זה מחוץ ל"בית החושן". זו סוגיה מעניינת ההילולות. יש פה שומרי אמונים. בה' באלול יש פה הילולא גדולה, שאנחנו - - - וזה בסדר, זו שאלה טובה.

הדבר השני שאני אומר, וזה אני חושב שאתם יכולים – אני חושב שהמשטרה מתקדמת לכיוון הזה, ברשותכם: להעמיד כאן עמדות הצבה שהן עמדות נייחות. מאז שיש עמדה נייחת, קבועה מעל האפגני, ברוך השם יש שם שקט. גם הגדר, שאנחנו נעשה אותה בעזרת השם ביחד, בלי עמדות נייחות הגדר הזאת תיגנב. לא יעזור, אנחנו צריכים שם עמדות קבועות, גם בשיפולים המזרחיים של ההר ובעיקר בצירי העלייה – ציר א-טור, ואדי ג'וז, ראס אל עמוד. בעזרת השם, תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
אבשלום, אני מציע עכשיו, לפני שאנחנו נמשיך בסיור, רק תאמר עוד משפט אחד. ברשותך, אנחנו, בעזרת השם, עם כינוס הפגרה, אנחנו נעשה דיון נוסף על הר הזיתים אצלנו. לא כאן, בוועדה, ושם הוצאנו סיכום גם לשרים – שם נרצה לראות את כל תפיסת הביטחון שלכם ולהגיד מה המשמעויות. אנחנו עדין לפני התקציב. צריך להבין. יש לנו כמה מילים לומר גם בסוגיית התקציב. אז בואו נמשיך.
חיים בובליל
חברים, בוקר טוב לכולם. לי קוראים חיים, אני סגן מפקד "מרחב קדם". זה המרחב שאחראי על הטריטוריה הזאת שאתם נמצאם בה כרגע. קצת התמצאות: רחוב מרטין בובר עולה פה, לצומת הראשית. אוניברסיטת "הר הצופים". זה ציר א-טור. אנחנו נכנסים עם האוטובוס דרך ציר א-טור. מצד שמאל אנחנו נעבור את בית החולים "אוגוסטה ויקטוריה". מגרש הכדורגל לאחר מכן. צומת א-טור זו הצומת המרכזית. לאחר מכן, בתי ספר שרלוונטיים לסיור שלכם, בתי ספר של הילדים שלומדים בא-טור מכל הגזרה שנמצאים מעל ציר הכניסה לבתי העלמין. לאחר מכן, בית חולים "אל מקאסד". אתם תראו את זה דרך החלונות של האוטובוס, אני מקווה, כי זה קצת ממוגן אז אני מקווה שתוכלו לראות. מרכז א-טור ומיד לאחר כך אנחנו מתארחים ב"בית החושן", שזה בית יהודים. "בית חושן", "בית לשם", שם יש אולם קטן, שאני מקווה שנוכל להכניס את כולכם.

קצת לידיעה – אם אני רוצה להגיע לבתי העלמין ב"ווייז", אם אני שם ב"ווייז" – מכיוון שציר ואדי ג'וז התחתון, הוא ציר צר, ציר המוסכים, הוא ציר עמוס. על פי רוב ה"ווייז" יכווין אותך להגיע לבית העלמין בהר הזיתים דרך ציר א-טור. בציר א-טור יש לא מעט אירועים, תלוי בתקופה, תלוי בימים, תלוית בהתרעות. אנחנו כרגע במצב כוננות קצת גבוה לאור הנושא שהאבא של הילד נפטר, אז יש קצת קריאות ליום זעם, קצת קריאות להפרות סדר. אין לכם מה לדאוג, אתם מאובטחים, האוטובוס ממוגן. יש אבטחה קדימה, יש אבטחה אחורה. במידה ואכן יהיה אירוע על הציר של זריקת אבנים, אני מבקש – נשארים לשבת באוטובוס. יש כוח אבטחה שמאבטח את האוטובוס, נשאר עם האוטובוס. אני מקווה שהכל יעבור בשלום. שיהיה לכם יום נעים ואנחנו ניפגש ב"בית החושן", כיבוד קל וסקירה. תודה רבה לכולם.

כמו שאתם רואים, אתם יכולים להתרשם בעצמכם מהנזקים בחלקה האפגאנית. אתם רואים פה גם הצתה של קברים, גם שבירה של מצבות. פה, אתם יכולים להתרשם – דיברו בעבר על מצלמות, אתם יכולים להתרשם פה, מהתשתית של המצלמה, עמוד מצלמה שהוצת. מכיוון שהוא קרס אנחנו כרגע הורדנו אותו ואת זה צריך לחדש. כצעד והיערכות של המשטרה, מעליכם, כבר הלל דיבר על זה, יש הצבה קבועה של כוח שלנו, ששומר על החלקה 24 שעות - -
היו"ר דוד אמסלם
כמה שוטרים יש שם?
דובר
שלושה שוטרים 24 שעות, ארבעה שוטרים - -
היו"ר דוד אמסלם
כמה זמן הם שם?
דובר
מאז חודשיים, חודשיים וחצי.
היו"ר דוד אמסלם
שלושה שוטרים כיסו את כל האזור הזה?
דובר
כל זמן שהם שולטים בעין – כרגע אין נזקים והם מתצפתים על הגזרה שלהם.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
כשאני הייתי פה לפני חודש וחצי בערך, התחילו לזרוק אבנים. כשהם עוצרים את - - - זה לא מצב נורמאלי. באים ילדים וזורקים אבנים והם מתחבאים מאחורי הבניין – אין להם מה לעשות. שוטרים, אין להם מה לעשות.
חיים בובליל
השוטרים פה מצוידים עם ציוד להפרות סדר והם יודעים להתמודד באמצעים מיוחדים. כל בן אדם פשוט שיעלה לגרום נזק בחלקה – השוטרים יודעים איך לטפל. צריך לקחת בחשבון ואפשר להתרשם מצעד נוסף שביצענו – זה החסימה של הציר על ידי ה"בטונדות", מכיוון שזה הקשה על הכוחות. המקומיים מגיעים בזמן מהיר מכיוון שהתנועה פה, בהר הזיתים, מוגבלת גם לרכב, אז כדי להקשות על התנועה של המפגעים, של האנשים שגורמים נזק, גם הציר הזה נחסם ב"בטונדות". ככה יש לכוח שמתגבר את השוטרים שנמצאים פה, למעלה, יותר זמן להגיע. הסידור הזה פה, במקום הזה, גם הלל ציין את זה, שהסידור הזה של גם חסימת הציר, גם ההצבה שנמצאת פה 24 שעות סביב השעון וגם הסיור שנותן להם גיבוי, מוכיח את עצמו כבר למעלה משלושה חודשים. אין גרימת נזק. מה שנשאר זה רק לשפץ ולהחזיר את המצב לקדמותו.
היו"ר דוד אמסלם
ויהודים עולים בחודשיים האחרונים? הם יכולים להגיע עם השוטרים בביטחה לחלקה הזאת?
חיים בובליל
אנחנו משתדלים שכל אדם שרוצה ליווי, כל אדם שרוצה - - - לתת לו את סל האבטחה ולאפשר לו להגיע - -
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי שאלה אחרת: נניח שמישהו כבר מגיע לפה, יש בעיה גם בדרך, וזה סיפור אחר. אז השוטרים האלה, שלושתם, הם נותנים מענה כאן שכל אחד יכול לבוא, להתייחד? - -
חיים בובליל
בחלקה האפגאנית כן.
היו"ר דוד אמסלם
- - ולעשות אשכבה למי שצריך?
חיים בובליל
כן. בחלקה הזאת כן. אני מדבר כרגע על החלקה האפגאנית.
קריאה
להתייחד עם מה שנשאר.
בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)
בשלושה חודשים האחרונים היו - - - ?
חיים בובליל
פה לא.
דובר
איפה כן היו?
חיים בובליל
פה לא. יכול להיות שבצד השני, אירועים מינוריים, קטנים אבל מכיוון שגם יש לנו את הצבא וגם יש לנו את הסיורים הרכובים – בשלושה, ארבעה חודשים האחרונים האירועים של גרימת נזק פחתו באופן אפסי כמעט. - -
היו"ר דוד אמסלם
מאז שהשוטרים פה, ששלושתם פה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני סיפרתי לחבר הכנסת בגין, כשהלכנו כאן, בדרך, עברנו דרך חלקה של אדמו"רים מגור, שזו חלקה שבאים אליה והיו באים אליה אנשים טובים יום יום, ויש אנשים אחרים שבאים ביום השנה או ביום שחשוב להם הציון אצלם. השנה, לראשונה מאז האדמו"ר מגור נפטר, וחסידי גור הם אנשים אמיצים, מאוחדים, הם יודעים לבוא ביחד, היתה הוראה שנכתבה במודעה בעיתון "המודיע", לא לעלות לפי הוראת האדמו"ר. השנה לא עולים לקבר. אנחנו מדברים על לפני חודש וחצי שהיה לו השנה. אני לא יודע, עברנו כאן בסך הכל חלקה למעלה, גם "מערת גור" שנשרפה וכל החלקה. זה אומר שאנחנו מאד שמחים שבחלקה הזאת כרגע יש אבטחה ואפשר לבוא, ואולי זה חשוב לציבור לדעת אבל אנחנו מדברים על הר הזיתים, שיש פה אלפים אלפים של אנשים, שבית הקברות פעיל, שהוא ותיק מאד.
היו"ר דוד אמסלם
הלל, הערבים לא באים לקבור פה. יש פה מודעה שאני לא בטוח שהיא - - - אז תדאגו להוריד את המודעות האלה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה מדבר על מכירת בגדים בלילה באזור לקראת שנת הלימודים. לא מעבר לזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני יודע שכתוב לילדים לא לזרוק אבנים...

טוב, בואו נחזור.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש אפשרות שאפשר לקבל תלונה במקום, פה, בתחנה, ולא יצטרכו ללכת למקום אחר?

הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים