ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/07/2015

חוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 26

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ה (07 ביולי 2015), שעה 13:05
סדר היום
הצעת חוק אומנה לילדים, התשע"ה-2014, של חה"כ קארין אלהרר, אורלי לוי אבקסיס, חיים כץ, עדי קול, יפעת קריב, שלי יחימוביץ', עליזה לביא, מיכל רוזין, פנינה תמנו-שטה, מרדכי יוגב, רות קלדרון, אילן גילאון, שמעון אוחיון, דב ליפמן, מיקי רוזנטל, עפר שלח, ניצן הורוביץ, דב חנין
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מיכל בירן

אילן גילאון

מאיר כהן
חברי הכנסת
קארין אלהרר
מוזמנים
ליאת יעקובוביץ' - עו"ד, משרד המשפטים

רינת וייגלר - עו"ד, סגנית בכירה ליועץ המשפטי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ריקי שנזיק - אגף הילדים, המוסד לביטוח לאומי
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק אומנה לילדים, התשע"ה-2014של חברי הכנסת קארין אלהרר, אורלי לוי אבקסיס, חיים כץ, עדי קול, יפעת קריב, שלי יחימוביץ', עליזה לביא, מיכל רוזין, פנינה תמנו-שטה, מרדכי יוגב, רות קלדרון, אילן גילאון, שמעון אוחיון, דב ליפמן, מיקי רוזנטל, עפר שלח, ניצן הורוביץ ודב חנין
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-7 ביולי 2015, כ' בתמוז התשע"ה, ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות על סדר היום הצעת חוק אומנה לילדים התשע"ה-2014. אני ממש מודה לאל שאני חלק מהדיון הזה. אנחנו חייבים את הצעת החוק בגין עבודתה הנמרצת של חברת הכנסת קארין אלהרר אליה הצטרפו אורלי לוי אבקסיס, חיים כץ, עדי קול, יפעת קריב, שלי יחימוביץ', עליזה לביא, מיכל רוזין, פנינה תמנו-שטה, מרדכי יוגב, רות קלדרון, אילן גילאון, שמעון אוחיון, דב ליפמן, מיקי רוזנטל, עפר שלח, ניצן הורוביץ, דב חנין.
קארין אלהרר
אני לא אאריך בדברים. אני רק אומר שאני מאוד שמחה על החלטת ועדת השרים לאשר את הצעת החוק. צריך להבין שהחוק הזה מגיע עוד מהקדנציה הקודמת ואילולא תמיכתו של מי שכיהן אז כשר הרווחה ומי שכיהן אז כשר האוצר, כל החלום הגדול הזה לא היה מתחיל אפילו לעשות צעד ראשון. מאיר כהן ובהזדמנות הזאת תודה מקרב לב.

אני באתי עם רעיון. הנוסח המקורי היה נוסח מצומצם יותר ומי שבאמת עשתה עבודה והובילה את זה במשרד הרווחה, זאת גם שלווה ליבוביץ' וגם רינת וייגלר, היועצת המשפטית, שקשה לי אפילו להודות במלים. תודה גם לנעה בן שבת שליוותה את כל הדיונים. כולם יקבלו את התודה הרשמית היכן שצריך, אבל באמת אני מרגישה צורך גדול להודות לכל השותפים לעשייה. יש יוזמת שכתובה ראשונה, אבל העבודה היא עבודה של כולם והברכה תבוא על כולם עת יאושר החוק הזה.
רינת וייגלר
אנחנו באמת הרבה מאוד שנים יושבים על המדוכה של הנושא הזה. מדובר במשהו שהיה תוצר עקיף של ועדת השופטת סביונה רוט-לוי בזמנו, לפני יותר מעשר שנים, לבחינת ההחלה של האמנה לזכויות הילד בחקיקה הישראלית. אחד הנושאים בהם היא עסקה היה הנושא של השמה חוץ ביתית בכלל ונושא האומנה. אנחנו באמת מודים על הובלתה של חברת הכנסת אלהרר, על העבודה המשותפת עם המשרד ואנחנו מקווים שאנחנו אכן בישורת האחרונה ובעזרת הוועדה אנחנו ערוכים להתקדם עד כמה שאפשר.
מאיר כהן
גם אני רוצה לברך את קארין ובכלל לברך על זה שכמו אמרת, במשמרת שלך קארין מביאה את החוק. מעבר למה שאמרה קארין, צריך להיות גם משוגע כדי לראות כל יום את שר הרווחה ואת שר האוצר ולא רק שלא לעשות להם הנחות אלא גם להתגלגל אליהם ולא לתת להם לנשום. כך היא הייתה אומרת. אני גאה בהישגים של קארין. זאת ההזדמנות להגיד שיש חברי כנסת במשכן הזה עם הלהיטות שלהם לשנות ודווקא שניים מהם יושבים כאן - ולא בגלל ששניהם חלילה מתגלגלים – וזאת גם קארין וגם אילן שאני חושב שמדינה שלמה צריכה להודות על תיקונים כל כך חשובים. אני חושב שגם ילדי האומנה וגם משפחות האומנה ירוו נחת מהחוק הטוב הזה, בעזרת השם.

קארין, יישר כוח גדול. כל הכבוד. כיף להיות שר שפוגש חברי כנסת כאלה, כמוכם, כמוך וכמו אילן. גאווה למדינה ואני אומר את זה מעומק הלב. תודה רבה.
אילן גילאון
פעם אחת רבתי אתה ואני מצטער על כך. זה היה בחוק רשות השידור. מאז כל מה שהיא אומרת לי, אני עושה. אני יודע שיצא לנו כאן שם של מקום שאם אתה לא מזיק, אתה כבר מועיל, אבל יש כאן כמה אנשים כמו קארין וחבל שהציבור לא יודע את זה כי מה שהוא רואה ומה שמעניין את התקשורת, אלה לא הדברים האמיתיים. אני מחבק אותה בכל דרך. אמנם קוראים לזה מצעד הפרוטות של אילן, אבל זה לא שלי אלא זה שלה.
מיכל בירן
לא ארחיב כי הרחיבו לפני אבל נשמע שעשיתם עבודה יסודית. אני שמחה לבוא לכאן ולהצביע בעד. שיהיה לכם בהצלחה גם בהמשך התהליך.
קארין אלהרר
אני אבקש מהוועדה המכובדת לזרז עד כמה שאפשר את מועדי הדיונים. אני רוצה עד סוף המושב הזה לברך על המוגמר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב להגיד מילה אחת. הנושא של האומנה, במיוחד של ילדים, זה נושא שקרוב מאוד ללבי. ארבעים שנים אני עוסק בנושאים מסוג זה. זה חוק שאמור לאפשר שיפור במערכת האומנה. חברים, יש הרבה מה לתקן, מה להוסיף, לפשט את תהליכי האומנה ואני אשמח מאוד שהמערכת שלנו, הוועדה, תעשה מעקב טוב אחר יישום החוק כי אני בטוח שהוא יעבור כמעט באופן אבסולוטי.

ברשותכם, בואו נצביע על החלת דין רציפות בנושא האומנה כפי שאושר על ידי ועדת השרים.

מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

ההצעה לאשר החלת דין רציפות נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אושר פה אחד.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים