ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/07/2015

הגשת דוח נציב תלונות הציבור מס' 41

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 16

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, כ' בתמוז התשע"ה (07 ביולי 2015), שעה 14:30
סדר היום
הגשת דוח נציב תלונות הציבור מס' 41
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא

דובר הכנסת יותם יקיר

מרים אלה, יועמ"ש לנציב תלונות הציבור - משרד מבקר המדינה

אלי מרזל - מנכ"ל משרד מבקר המדינה

אורלי לוינזון-סלע - משרד מבקר המדינה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים

הגשת דוח נציב תלונות הציבור מס' 41
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אדוני מבקר המדינה, המנכ"ל, כל צוות משרד המבקר.

תרשו לי, בניגוד למקובל, להתחיל בברכות לשותפה החדשה שלנו, חברת הכנסת, עורכת הדין קארין אלהרר. אין ספק שחברת הכנסת קארין אלהרר נמצאת בתפקיד שמתאים לה. היא גם צברה ניסיון בגופים דומים בכנסת, כגון ועדת האתיקה. היא יודעת מה זאת קובלנה, היא יודעת מה זאת תלונה. אני סמוך ובטוח, אדוני המבקר, שגם כמו קודמיה היא תעשה עבודה טובה בוועדה לביקורת המדינה, עבודה שהדוחות שלך ראויים לה.

היום, אתה נמצא כאן בשבתך כנציב תלונות הציבור. הדוח שאתה מגיש עוסק כרגיל בממשק הרגיש בין האזרח למערכת השלטונית. התחומים שבהם עוסק הדוח שונים ומגוונים, החל מזכויות אדם בסיסיות במדינה וכלה בתלונות בתחום בריאות, דיור ציבורי ועוד אלף, ואחד דברים.

תמיד יש דילמה. אני יכול להתחיל אפילו בחיוך ובאופטימיות, ולומר שמספר התלונות גדל ב-8% כי התושבים מאמינים במערכת שאתה עומד בראשה ומגישים תלונות, מצד שני, אפשר לומר גם שחבל שמספר התלונות גדל.

נראה שיש עוד לא מעט דברים בממלכת דנמרק שטרם תוקנו. כ-30% מהתלונות אתה ואנשיך מאשרים ומוצאים כתלונות נכונות. אלה מספרים שאומרים דרשני.

אני אכן חושב שהעבודה הזאת היא מאוד חשובה. היא נותנת לאנשים ולאזרחי מדינת ישראל ביטחון בכך שיש אוזן קשבת. אני סמוך ובטוח שלאחר הגשת הדוח, התחושה הזאת של אוזן קשבת תתפתח גם לתחושה שיש מי שמטפל ומי שחושף.

כל האנשים, החל מאלה שמתלוננים, וכלה בהמשך הפעילות שלך בנושא של חושפי שחיתות וחושפי ליקויים במערכת. יש גם את התיקון החשוב בחוק שעבר, לגבי הצד הכספי של העניין. אני חושב שכל הדברים האלה, בשילוב בין המערכות, יתנו לאזרחים את התחושה שהדברים נעשים, משתפרים ושהמדינה הופכת למדינה יותר מתוקנת ועוד יותר דמוקרטית בעיניי האזרחים.

כרגיל, תודה רבה לך ולאנשיך על העבודה המסורה שאתם עושים.
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
כבוד יושב ראש הכנסת, חבר הכנסת יואל יולי אדלשטיין, תודה רבה לך. חברת הכנסת קארין אלהרר, יושבת ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ברוכה הבאה.

פרט לברכה הרשמית, אני כבר יכול לומר שבדיונים בתקופה האחרונה שבה יושבת הראש מנהלת את הדיונים, הדיונים האלה פוריים ביותר. יושבת הראש בחרה נושאים שאכן הם גם מתחום הביקורת ולא רק תלונות הציבור. ישנם נושאים נקודתיים שעוסקים בפרט, באדם החלש, בזכויות האדם ובזכותו של כל אזרח ותושב בישראל לקבל את השירות ואת ההגנה, גם של משרד מבקר המדינה וגם של נציב תלונות הציבור.

השנה גם הכנו את הדוח בצורה כזאת שהוא יהיה נגיש וידידותי. אתם רואים שבפעם הראשונה הוא כרוך בצורה כזאת וגם התוכן בפנים וצורת הצגת הדברים הם באופן כזה שכל אדם שהוא בגדר מתלונן פוטנציאלי, יכול לעיין בזה ולראות ולהשליך על מצבו האישי ולדעת למי לפנות וכיצד.

אכן, לא המספרים הסטטיסטיים שבדוח מרגשים אותי. אמנם הצלחנו להתגבר על יותר תלונות באמצעות טיפול מתקדם יותר ומודרני יותר, גם בשיחות טלפון ובפייסבוק וכאלה, אבל גם עסקנו בפנייה של האדם שיודע שהתלונה שלו תיבדק באופן קפדני ללא הנחות לגוף הנלון והתוצאות נמצאות בתוך הדוח. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני יושב ראש הכנסת, כבוד מבקר המדינה. קודם כל, אני מברכת על הוצאת הדוח. בהזדמנות הזאת גם מודה לכנסת ישראל על האמון וגם לך, אדוני המבקר, על שיתוף הפעולה המצוין.

הדוח של נציב תלונות הציבור שיצא היום, בעצם מעלה על פני השטח את הקשר החשוב בין אזרחי מדינת ישראל למוסדות המבקרים, ובמיוחד למוסד מבקר המדינה. אין ספק שמספר התלונות שהולך ועולה, כפי שאמר יושב ראש הכנסת, הוא מצד אחד מצער כי זה אומר שעדיין הגופים הציבוריים לא עושים עד הסוף את עבודתם, או, לכל הפחות, יש אזרחים שעדיין אינם שבעי רצון. מהצד השני, אני רואה בכך אמון שנותן הציבור בגוף מבקר המדינה.

חשוב מאוד שיהיה גוף מבקר חזק ואיתן. בתפקידי כיושבת ראש הוועדה אפעל על-מנת להגביר את כוחו של מבקר המדינה, על-מנת שבאמת נוכל לוודא שעבודת הממשלה, הכנסת וכל גוף ציבורי אחר, תיעשה בצורה הטובה ביותר וכמובן לטובת אזרחי מדינת ישראל.

אני שוב מודה גם למבקר וגם לצוותו על העבודה המשותפת, הטובה והפורייה.
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא
אני רוצה להוסיף דבר נוסף. זה לא רק לקבל תלונות מאזרחי מדינת ישראל. התלונות יכולות לבוא מתושביה, זה יכול להיות מתיירים וכדומה. אפילו קיבלנו תלונה אחת מכוויית והיא טופלה כמובן.

יש בארץ תושבים רבים שלא קוראים את השפה העברית וגם להם חשוב לקרוא. אם תתבוננו בדוח אז המבוא שכתבתי מתורגם גם לשפה הערבית, על-מנת שגם 2 מיליון תושבים ואזרחים שמדברים בשפה הערבית, יוכלו לדעת מה הוא מכיל ומה עליהם לעשות כדי לקבל את מבוקשם. תודה.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:50.

קוד המקור של הנתונים