ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/06/2015

המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ תמר זנדברג, ליו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

יום שני, י"ב בתמוז התשע"ה (29 ביוני 2015), שעה 13:15
סדר היום
המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ תמר זנדברג, ליו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – יושב ראש ועדת הכנסת

תמר זנדברג – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

זהבה גלאון

מיכל רוזין
מוזמנים
יושב ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין

ורד סויד - מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה

ד"ר שירלי אברמי - מנהלת מרכז המחקר והמידע בכנסת

ד"ר עדי ענבר - מרכז המחקר והמידע בכנסת

נוער מרצ
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

המלצת ועדת הכנסת למינוי ח"כ תמר זנדברג, ליו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

בהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת ממליצה בפני הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים והאלכוהול לבחור בחברת הכנסת תמר זנדברג לכהן כיושבת ראש הוועדה.

לפני שאעביר את רשות הדיבור ליושב ראש הכנסת אני רוצה לומר שפנו אלינו כל מיני גופים, ואני חושב שזה לכבוד לכנסת שהיא נבחרת. עקבתי אחריה בשנים האחרונות. היא מייצגת את הדעות שלה ושומרת על כבוד הכנסת בצורה יוצאת מן הכלל. רק דבר אחד אדוני מבקש – שכחברי ועדה לא נצטרך לעשות ניסוי בפועל, מה שנקרא. אז יש דעות לכל אחד, צריך לתת לכל אחד לנהל את זה כפי שהוא מבין.

אני מעביר את רשות הדיבור ליושב ראש הכנסת.
יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה. בהנחה שחברי הוועדה יבחרו במועמדת שהמלצת עליה, והיא חברת כנסת ראויה. אני דווקא לא עם החיוכים והבדיחות בנושא הזה, אני חושב שבתקופות האלה - הוועדה היא קודם כל ועדה למאבק בנגע הסמים, ואלכוהול זה הנושא השני. אלכוהול, החל מן המסורת היהודית ארוכת השנים, ראו בכוס יין גם ברכה וגם דבר שאי אפשר לקיים בלעדיו לא שבת ולא חג. אבל לצערי הרב, אנחנו מכירים גם את התופעות הלא רצויות בתחום הזה.

אם אני מפרש נכון את עמדתך, כפי שהכרתי אותה בכנסת הקודמת וגם בכנסת הנוכחית, זו לא עמדה של מתירנות ופראות, אלא זו עמדה שאומרת שצריך להבדיל טוב מאד ולהעביר קווים ברורים בין מה מסוכן, באיזו מידה מסוכן ואיך מסוכן. אני גם לא מסתיר את עמדתי, וטוב שיש כאן רופא בוועדה, הגיע הזמן מבחינה מקצועית, של בדיקה של חלק מן החומרים שאנו דנים בהם, מה הם הסגולות הרפואיות שלהם. צריך לראות איך אנחנו לא מגיעים למצב שיש מיוחסים יותר שיכולים לקבל את הטיפולים המתאימים וכאלה שלא יכולים. זה צריך לבוא לדיון סביב שולחן הוועדה, להביא לא רק לדיונים מעניינים ומעמיקים בכנסת אלא גם לשינוי אמיתי בשטח. הנושא הזה או גם נושא חברתי כבד, גם נושא רפואי כבד, גם נושא משפטי כבד, וגם נושא פלילי כבד. יש לו השלכות לכל מיני תחומים של חיינו. את מקבלת את המושכות של הוועדה החשובה הזו ואני סמוך ובטוח, כפי שאני מכיר אותך, שתעשי את העבודה בצורה ראויה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
אני מעמיד להצבעה את המלצת ועדת הכנסת לבחור בחברת הכנסת תמר זנדברג כיושבת ראש הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול.

הצבעה

בעד ההצבעה – פה אחד

ההצעה למנות את חברת הכנסת תמר זנדברג ליושבת-ראש הוועדה נתקבלה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה, כיף לשבת בכיסא הזה. תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני רוצה להצטרף לנימה העניינית שהבאת לשולחן וגם לדיון הזה, כי זו בדיוק הגישה שאני מביאה לוועדה, ולנושא באופן כללי. נחשפנו לנגיעה האישית שלך לנושא, ואני באמת רוצה לברך אותך, למרות הקושי, על הדברים החשובים האלה, וגם על ההכרה שיכול להיות שהגיע הזמן לבחינה. העמדה שלי בנושא שינוי מדיניות, בנושא הקנביס, ידועה. הוועדה הזו, בצד דיון ענייני, רלבנטי ועדכני, שמבוסס על נתונים, וגם על שינויים שהגיע הזמן לבחון אותם, זה יהיה המצע לדיון שלנו כאן, בצד מלחמה ובהחלט, כפי שציינת – גם בשתיה המופרזת ובהתמכרויות לאלכוהול וגם בחומרים מסכנים אחרים, כמו סמי פיצוציות ודברים אחרים שמסכנים את הציבור, ובעיקר את הנוער – הוועדה הזו תסיר הרבה מאד מהמעטות של גם בורות וגם שמרנות, ותקיים דיונים ענייניים, שמבוססים על נתונים חדשים, על עמדות שמשתנות, על הגורמים המקצועיים, ואני מקווה מאד שבקדנציה – אולי הקצרה, אולי הארוכה, אי אפשר לדעת פה, בכנסת, אנחנו נביא שינוי גדול. אני יודעת שהיו הרבה פניות והיתה סערה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
אני תמכתי.
היו"ר תמר זנדברג
בדיוק, בדיוק. אני באמת רוצה לברך את יושב ראש הכנסת. גם בדיון שהיה אצלו בוועדה, ששמר מאד על ענייניות, גם מול התנגדויות, וגם אותך, אדוני היושב ראש. אני מודעת לעובדה שזו פעם ראשונה שתומכת לגליזציה ותומכת אי הפללה עומדת בראש הוועדה הזו. אבל מי קבע שאם מישהו מתנגד ללגליזציה או מתנגד לאי הפללה זה בסדר שיעמוד, ומי שתומכת – אז לא? אז אנחנו אנשים פוליטיים, באו לקדם אג'נדות פוליטיות, אבל זה לא יהיה במקום הדיון הענייני ומבוסס הנתונים, שגם יבטא את הדיון הציבורי בנושא.

אז ממש תודה לכולם, תודה רבה לחברי הוועדה. אני מעבירה את רשות הדיבור לחברת הכנסת זהבה גלאון. אני רוצה לקדם בברכה את נוער מרצ שהם אורחי הוועדה.
זהבה גלאון
יש משהו מאד כיפי בלומר "גברתי יושבת הראש". למה איחרתי? אני רוצה להתחיל בזה, לפני הברכות. הייתי עכשיו בוועדת החינוך בדיון שיזמתי על הסייעות ואני אומרת ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מרגי שאני חייבת לעזוב את הדיון כי חברתי, חברת הכנסת זנדברג, אמורה להתמנות עכשיו. הוא אמר לי – את יודעת מה? לכי, שתעמוד בראשות הוועדה, שלא תבוא להפריע לי בוועדה שלי.
היו"ר תמר זנדברג
אני לא מבטיחה להפסיק להפריע באף וועדה אחרת. אני בטוחה שהוא אמר את זה בחיוך.
זהבה גלאון
הוא שלח לך ברכות. יש משהו מאד מרגש בזה שאת עומדת בראש הוועדה, וכמו שאת אומרת, באופן מוצהר – אני אדם, אישה עם אג'נדה פוליטית, ומחויבת למאבק לאי הפללה, ומחויבת למאבקים אחרים, כחלק מתפיסת עולם כוללת. אין לי ספק שתעשי את העבודה כמו שצריך. אני רוצה לברך את יושב ראש ועדת הכנסת וגם את יושב ראש הכנסת על הענייניות של כולם, ואין לי ספק שכל חברי הוועדה ינהלו פה דיון ענייני. אותי זה מרגש במיוחד, אני מודה. ו- יאללה, לכי על זה.
היו"ר תמר זנדברג
חבר הכנסת ד"ר עבדאללה אבו מערוף, חבר הוועדה, בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף
כבוד יושבת ראש, לפני ההצבעה אי אפשר היה לדבר, אז אני מצטרף לדבריו של יושב ראש הכנסת ודבריו של יושב ראש ועדת הכנסת – באמת, מה אנחנו, מה הציפיות שלנו. כל מי שנתן הערות ופנה אלינו נגד מינויה של חברת הכנסת לראשות הוועדה, אני אומר להם כאזרח וכחבר כנסת שאנחנו נפעל ככל שצריך בכדי שנפעל באופן אובייקטיבי, ונכון ביותר. היא אמרה כבר שעצם העובדה שהיא בעד לגליזציה או לא, זה לא אומר שהעניינים ככה יובנו לציבור. לכן אנחנו נפעל בוועדה הזו להיאבק, במלוא המובן של המילה, בעניין החברתי הזה, הקשה, לחברה – הסמים והאלכוהול, באופן הנכון ביותר. חברתי, פלילי, דתי, אזרחי – זה דבר קשה, פוגע בחברה, ולכן באמת זה דבר חשוב מאד שנפעל בוועדה הזו, בהתאם, ונעשה את הכל למען מיגור התופעה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה, חברת הכנסת מיכל רוזין, חברתי.
מיכל רוזין
אין לי ספק, ואני לא רוצה להיכנס לסוגיה – העמדה שלנו, מרצ, ידועה. אני חושבת שחברת הכנסת תמר זנדברג מייצגת אותה בצורה עניינית ורהוטה, ואני חושבת שבאמת, להסיר את המחיצות וכל ה - - - לא אקרא לזה "צביעות", אבל כל הפרנויה, פחד, לפעמים, מקידמה, משינוי, מלבחון את הדברים לעומק, ואין לי ספק שמטרתה היא לא לקדם, כמו שאמר יושב ראש הכנסת – סוג של אנרכיה, או בוודאי לא לפגוע בילדים ובני נוער, אלא ודאי לקדם דיון ענייני שהוא חשוב, שבכל העולם מתקיים, ואין לי ספק שהיא תעשה את זה.

אני רוצה לאחל לך המון הצלחה, זה תפקיד חשוב ביותר, זו ועדה חשובה. תדאגי לזה שכל גורמי השלטון, הממשל, סוף סוף ידברו אחד עם השני – זו אחת המשימות הכי חשובות בוועדות הכנסת – שיפגשו אחד את השני, ידברו. את תגלי מהר מאד עד כמה הרווחה לא מדברת עם הבריאות, ואלה לא מדברים עם המשפטים, ועם ביטחון הפנים. פשוט, אף אחד לא מדבר עם אף אחד. טוב שתושיבי אותם, אחת ולתמיד, ליד השולחן, וליצור את השינוי הזה. אין לי ספק שתעשי עבודה מדהימה. התרגשות גדולה, וברכות.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. אני רוצה לברך את בת שבע פנחסוב ואת יעל, צוות הוועדה. אני מכירה אותן עוד מקדנציות קודמות, ותמיד היתה לנו עבודה פוריה, מסורה ועניינית. אני רוצה להודות לשירלי אברמי ולממ"מ על העבודה שאתם עומדים לעשות עבורנו. אני כבר מודיעה לך שיש לי תכניות גדולות ושהן הולכות להיות נפרדות לחלוטין מכל שאר הבקשות שלי בתחומים אחרים. קחי את זה בחשבון.
שירלי אברמי
כבר תקבלי היום, סליחה שאני מפריעה – מדריך - - - אני מצטרפת לברכות, ויושבת אתי ד"ר עדי ענבר, שתהיה החוקרת שתצוות לוועדה. אני רק רוצה להגיד שתקבלי כבר היום, הכנו, כמו לוועדות אחרות, מדריך לוועדה, ואת תקבלי אותו וגם חברי הוועדה.
היו"ר תמר זנדברג
היועץ המשפטי של הוועדה הוא אלעזר שטרן. תודה שהצטרפת אלינו. כאמור, יחד עם הממ"מ. וצוות הוועדה וחברי הוועדה – תהיה לנו גם עבודה משפטית. כאמור, שינוי המדיניות הזה שעובר כחוט השני ושאנחנו מנסים כאן לבחון אותו, יהיו לו גם היבטים שאתה תסייע בהם. גם לדובר הוועדה, אסף דורון, תהיה עבודה חשובה.

תודה רבה לכל האורחים, תודה לרונית, מנהלת סיעת מרצ, ולעוזרות שלי- אופיר בר זוהר וטלי טסלר, על העבודה שלהן כל השנה ובמיוחד היום, תודה לאורי זכי.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45

קוד המקור של הנתונים