ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/06/2015

פניות ציבור לגבי השרות הניתן לאזרחים בלשכות רשות האוכלוסין ברחבי הארץ

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 3

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, י"ג בתמוז התשע"ה (30 ביוני 2015), שעה 14:30
סדר היום
פניות ציבור לגבי השרות הניתן לאזרחים בלשכות רשות האוכלוסין ברחבי הארץ
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

סופה לנדבר

אוסאמה סעדי
מוזמנים
נאיף הנו - סמנכ"ל בכיר במינהל ובמשאבי אנוש, רשות האוכלוסין וההגירה

נירית אלקלעי - מבקרת פנים, רשות האוכלוסין וההגירה

יהודית דובינקי - מנהלת מחלקת פניות ציבור, רשות האוכלוסין וההגירה

חיים אהרון יוספי - פונים

יעקב לנדא - פונים
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

פניות ציבור לגבי השרות הניתן לאזרחים בלשכות רשות האוכלוסין ברחבי הארץ
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בעניין פניות ציבור לגבי השרות שניתן לאזרחים בלשכות רשות האוכלוסין ברחבי הארץ.

אני רוצה לפתוח דווקא במכתב שקיבלתי השבוע, שמשבח, לא תאמינו, את הטיפול שקיבלה הפונה ברשות האוכלוסין בירושלים: "אני פונה בפנייה יוצאת דופן משאר הפניות, כאשר רובן מגיעות עכב בירוקרטיה קשה בה פוגשים אזרחי ישראל בכל התחומים. אני רוצה לחרוג ולהביע דווקא את תודתי העמוקה לעזרה שקיבלתי מעובד ציבור שחסך ממני את הבירוקרטיה המיותרת. נגשנו למרשם האוכלוסין בירושלים כדי להנפיק תעודת לידה לילדיי. ניתן להנפיק תעודת לידות אוטומטיות בקומה התחתונה, אך המכונה לא עבדה. עליתי לקומה העליונה בה מוציאים דרכונים וכדומה. עיני חשכו מהתור הארוך שאין לו סוף שקידם את פניי. רק המחשבה שאני צריכה להמתין שעות כדי להנפיק משהו טכני שניתן לעשות אוטומטית במכונה כמעט הכריעה אותי. ניגשתי לפקיד, ראש ענף במשרד הפנים, ושאלתי אם אני צריכה להמתין בסוף התור בשביל להנפיק את הטופס הנדרש. במקום להרבות בדיבורים הוא מיד עזר לי בהנפקת התעודות במקום, ללא שום צורך בהמתנה בתור. אבקשכם להעביר את תודתי לאותו איש יקר שחסך ממני המתנה ארוכה, כל זאת ללא בקשתי ובלי להפעיל פרוטקציה כלשהי. ירבו כמוהו בישראל". זה היה מעשה שהיה השבוע. היא לא ידעה שהולך להיות פה דיון. הוא לא ידע מי היא, שום דבר. אני אעביר לו באופן אישי את המכתב. לא רציתי בוועדה להגיד את השמות.

אנחנו נדבר על הבעיה המרכזית שאני רואה בטופס, בתשובה שקיבלה המנהלת שלומית אבינח מאבי לקח, מנהל אגף בכיר בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה, ולפיו ברוב המקומות מחכים בין שעה וחצי ל-3 שעות. זה פשוט לא נורמאלי. מה שנראה לכם נורמאלי וטבעי הוא בלתי אפשרי. אין, לדעתי, שום סיבה בעידן הטכנולוגי והשירות הציבורי במדינות המפותחות - אולי בהודו צריך לקחת הרבה זמן - לחכות 3 שעות לתעודת זהות ולדרכון. זה לא נראה סביר. אנחנו נדון בנושא. יש לנו 2 פונים. כל מה שהם יגידו מייצג אלפי אנשים, כי אין הרי שירות שונה שניתן להם מאשר לאחרים.
חיים אהרון יוספי
הייתי רוצה לדבר בנושא של משרד הפנים. סליחה שאני יורד לקטנות בשפת העם, אבל - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה הזאת עוסקת בקטנות, רק צריכים להתמקד בדברים הספציפיים.
חיים אהרון יוספי
אני אתן רק דוגמה מהשבוע. כולנו יודעים שיש כוכבית 3450, שזה מרכז המידע של משרד הפנים. אני באופן אישי התקשרתי, גם מיניתי עוד שני אנשים שהתקשרו.
שלומית אבינח
זה רשות האוכלוסין. זאת רשות עצמאית שלא קשורה למשרד הפנים.
חיים אהרון יוספי
אוקי, רשות האוכלוסין. לא ניכנס לפרטים כמה זמן לוקח ממתי שמטלפנים עד מתי שאותה פקידה אדיבה עונה.
היו"ר ישראל אייכלר
יותר חשוב כמה זמן זה היה.
חיים אהרון יוספי
זה היה סך הכל 7 דקות. כולנו יודעים שבית המחוקקים, שבו אנחנו יושבים כעת, חוקק חוק שבכל הרשויות הפרטיות והאחרות תוך 3 או 4 דקות חייבים לענות.
היו"ר ישראל אייכלר
3 דקות.
חיים אהרון יוספי
זה היה 7 או 8 דקות. עונה לי פקיד אדיב בשאלה: מה אדוני רוצה. אמרתי שיש לי פה אדם שרוצה להזמין תור לבקשת אשרת שהייה כסטודנט, הנה הפרטים שלו וכו'. הוא אומר: אין שום בעיה, יחזרו אליך תוך 3 ימי עסקים. תוך כדי דיבור הוא גם אומר: אבל אם לא יחזרו אליך, קח כבר את כל הפרטים של תלונות הציבור כדי שתוכל להתלונן. כשאני אומר שאין לי עניין להתלונן אבל אולי אני אתקשר עוד פעם, הוא אומר: לא, חבל לך להתקשר עוד פעם, בכל מקרה הם לא חוזרים. אני מצטט ציטוט.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך לשבח את הכנות שלו.
חיים אהרון יוספי
מאוד מאוד לא נעים לי להגיד פה שאחד מראשי מרשם האוכלוסין, ממש מההנהלה הבכירה - אם כבוד היו"ר ירצה לדעת את השם, אני אתן אותו כי יש לי את הפלאפון שלו וגם את הטלפון שלו במשרד. התקשרתי אליו ואמרתי לו: תשמע, אדוני הנכבד, אתה יודע שיש איזה ליקוי בדבר הזה. הוא אמר: טוב, עזוב אותך, בוא לא ניכנס לפרטים, אם אתה רוצה קח בבקשה את הפקס של פניות ציבור ותתלונן. הייתי קצת המום, אפילו מזועזע, אבל זה השירות. אין שום מציאות שגם אם אומרים במרכז המידע: "אנחנו נחזור אליך" - יחזרו אליך. בכל מקום יש דד ליין – 24 שעות, 48 . הנציבות אומרת שאם אתה פונה במכתב זה 30. יש קריטריונים, יש משבצות תחומות מאוד כמה זמן עד שעונים לך. אם אדם מתקשר להזמין תור לכל שירות, אומרים לו: יחזרו אליך תוך מספר ימים. לא עומדים בזה. צריכים לבדוק – זה אולי בסמכותה של הוועדה או ועדות אחרות – את העניין של דד ליין. אני התקשרתי לירושלים על שני אזרחים שפנו לקבל תור לאשרת שהייה כסטודנטים. עברו רק שבועיים שלושה, הם עדיין לא קיבלו. התקשרתי למי שהתקשרתי, שזה אחד הבכירים ברשות האוכלוסין בשלומציון המלכה שיש לי היכרות אישית איתו. הם אמרו: תן לנו את הפרטים, את אותו טלפון של אותו פונה. חזרו אליו אחרי 24 שעות, אמרו לו שיש לו תור בעוד 60 יום לעשות אשרת שהייה כחוק וכנדרש. חשוב מאוד להדגיש בוועדה, אולי לפרגן - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן זה לוקח למי שאין לו את הטלפון האישי של מישהו שם?
חיים אהרון יוספי
משהו כמו חודשיים. גם אם הוא הולך פיזית לרשות מרשם האוכלוסין, כמו למשל ללשכה בשלומציון המלכה, ומבקש תור, אומרים לו שזה בערך חודשיים. האם זה נשמע נורמאלי, סביר? האם אי אפשר לתחום את זה? לא ייתכן מצב שאדם מחכה פרק זמן כל כך ארוך. אני רוצה להוסיף ולומר ולפרגן לרשות האוכלוסין. אין אדם הולך על שתיים, אין ייצור שהולך על שתיים שנמצא בתוך תחומי מדינת ישראל ולא זקוק לרשות האוכלוסין, לא משנה אם הוא ערבי, בדואי, הודי. אין כזאת מציאות. למה? כי כל אדם הולך על שתיים, זכר או נקבה, לא משנה הגיל, החל משעת הלידה ועד יום הפטירה חייב את השירות של רשות האוכלוסין. הוא לא יכול להיות בתחומי מדינת ישראל ולא להזדקק לשירות שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
למה זה לשבחה של הרשות שאנשים צריכים להגיע אליה? זאת המציאות. זה לא עניין של שבח או גנאי. אתה רוצה להגיד כמה חשוב שיהיה שם שירות טוב.
חיים אהרון יוספי
נכון. אין עוד רשות אחת במדינה שכולם זקוקים לה. למה?
היו"ר ישראל אייכלר
מתעודת לידה עד תעודת פטירה.
חיים אהרון יוספי
אם נכנסת למדינת ישראל אתה חייב את הרשות, אתה לא יכול להיות פה לא לגאלי. אני רוצה להסביר מה הנזקים שיכולים להיות כתוצאה מהמחדלים שציינתי. אדם מגיע למדינת ישראל. הוא מגיע ללימודים. הוא רוצה שמאותו היום שהוא הגיע, מאותה השעה הראשונה שהוא הגיע יהיה לו כחוק ביטוח לאומי, הקצבה לאותו מוסד שבו הוא לומד, קופת חולים וכדומה. נניח שהוא קיבל תור לעוד חודש, לעוד שבועיים, לא משנה. אם הוא יבוא עם המסמכים ויאמר: אני נכנסתי ב-1.5, יגידו לו: זה ממש לא מעניין אותנו. גם אם הוא יביא את כל האישורים - -
שלומית אבינח
מחשבים מהיום שהגשת.
חיים אהרון יוספי
כשאני אומר להם: כולם יעידו שנכנסתי למדינת ישראל ב-1.5, הם אומרים לי: לא, אנחנו מצטערים.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא מקבל תעודת - - ?
חיים אהרון יוספי
הוא מקבל מהיום.
היו"ר ישראל אייכלר
לא כשהוא נכנס למדינה?
חיים אהרון יוספי
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
איך הוא נכנס?
חיים אהרון יוספי
הוא נכנס כתייר, או לפי חוק השבות.
יהודית דובינקי
הוא נכנס עם אשרה בתוקף.
נירית אלקלעי
הוא מקבל אוטומטית במעבר 3 חודשים אשרת תייר.
היו"ר ישראל אייכלר
הביטוח הלאומי לא מכיר באשרת תייר?
חיים אהרון יוספי
ביטוח לאומי וקופת חולים לא מכירים בתייר. זאת בעיה מאוד מהותית. אנשים פשוט עושים את כל הקומבינות שבעולם. רשות האוכלוסין גורמת לזה שנצטרך להיות מתואמים עם ביטוח לאומי, עם קופת חולים, עם משרדי הממשלה, עם גני ילדים. .

ייזקף לזכותו של שר הפנים לפני שתי קדנציות, השר אלי ישי, שקבע שזכאי מכוח חוק השבות רשאי לעבוד מחוץ לשעות הלימודים. בוא נאמר שמישהו קיבל את האשרה ועכשיו, תודה לאל, הוא מצא עבודה, אז הוא צריך עוד פעם לחכות חודשיים. בוויזה אוטומטית כתוב שאינו רשאי לעבוד. אם היום, תודה לאל, מצאת עבודה ואתה רוצה לעבוד, אתה צריך לחכות עוד פעם חודשיים. עד עכשיו דיברתי ברמה הפרטנית.

אני מדבר על מוסדות. בירושלים שוררת אנדרלמוסיה. ירושלים, כולנו יודעים, זאת עיר הבירה של מדינת ישראל, עיר הקודש של המקדש. יש עשרות אלפים. אני חושב שזאת הלשכה הכי גדולה.
שלומית אבינח
הייתי בלשכה באשדוד ביום ראשון שעבר. אני יכולה לספר את החוויות שלי. זה לא רק בירושלים.
חיים אהרון יוספי
אני מדבר על כך שבירושלים יש את הכי הרבה מוסדות, עם ההיקף הכי גדול של אנשים שזקוקים לאשרה. אין שום הסדר מניח את הדעת שמוסדות יכולים לבוא בכלליות ולקבל את השירות כנדרש.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת "מוסד שצריך לקבל"?
חיים אהרון יוספי
לישיבת בלעז יש 40 תלמידים שהגיעו מחו"ל ולומדים היום בישיבה . לא כל תלמיד צריך לבוא בנפרד, המזכירות יכולה לבוא בשם כל התלמידים.
היו"ר ישראל אייכלר
להגיש רשימות. מה הבעיה?
חיים אהרון יוספי
להגיש רשימות מסודרות עם תמונות. יש נהלים מסודרים. לוקח המון זמן עד שאתה מקבל תור. בתקופה האחרונה העבירו את הכל למסילת ישרים.
יהודית דובינקי
זה שיפור גדול. זה נוגע לאלפי בחורי ישיבות שמקבלים שירות מיוחד.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה בזה?
חיים אהרון יוספי
אם זה יביא ייעול נהיה במצב טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
ואם לא?
חיים אהרון יוספי
אם לא, אנחנו במצב - -
היו"ר ישראל אייכלר
נדון עוד פעם. עכשיו אין לך תלונה ספציפית.
נירית אלקלעי
זה מתחילת חודש יוני, ממש שבועיים, שלושה פועל.
חיים אהרון יוספי
הייתה צריכה לבוא לפה נציגה של המוסד הכי גדול בארץ לתלמידי חו"ל, שזאת ישיבת מיר. הם לא בארץ, הם נסעו לצורך שליחות המוסד. הם ציינו שהם הרבה פעמים היו צריכים להפעיל אנשי ממשל בארצות הברית כדי שיטלפנו לכל מיני נציגים פה בישראל, אם זה בממשלה או ברשויות, כדי לקדם ולעזור להם בנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לציין, בגלל שהרחבת את הנושא על שאר הנושאים של הרשות, שהרשות ביקשה לדחות את הדיון כי המנהל בחו"ל. אמרנו שבגלל שהנושא כל כך דחוף מבחינת התפקוד בתחנות כי אנשים עושים עכשיו דרכונים לקראת הקיץ, אנחנו נעשה דיון ראשוני, לא נסכם היום. אנחנו נעשה דיון נוסף בו יוכלו להשתתף ראשי רשות האוכלוסין, כדי להגיע לפתרונות מעשיים בשבועות האלה מבחינת הצפיפות של התחנות.
שלומית אבינח
אני גרה בגדרה. באתי לאשדוד להאריך דרכון. בדקתי באינטרנט, ראיתי שזה נפתח ב-08:00 בבוקר. באתי ב-08:05.
סופה לנדבר
השירות הכי קרוב זה באשדוד?
שלומית אבינח
רחובות או אשדוד. יש לי פה תמונות, אני יכולה להראות למי שמעוניין. 30 איש היו בשעה 08:00 בבוקר מחוץ לדלת.
היו"ר ישראל אייכלר
כמו בסניף של אונר"א.
שלומית אבינח
כן, ממש מחוץ לדלת. לא נתנו להיכנס ללשכה. חברה סיפרה שהיא עם תינוק חיכתה 3 שעות בתל אביב. כשנכנסים לשומר עוברים את הבידוק, אחר כך מודיעין. במודיעין שואלים אם רגיל או ביומטרי. הפקידה לא מסבירה. אני במקרה אמרתי שאני רוצה רגיל. היא הקלידה לי מספר. כל השורות מלאות להמתנה לרגיל. בביומטרי יש 3 פקידים בעמדות ריקות. רוב האנשים הולכים לרגיל, בכלל לא מבינים את המשמעות של הביומטרי. היו 3 עמדות. אני חיכיתי שעה ורבע. לא כל העמדות היו מאושיות. אני יצאתי מהר יחסית, אבל עצם השאלה של רגיל או ביומטרי - -
היו"ר ישראל אייכלר
בביומטרי היו פקידות?
שלומית אבינח
3.
היו"ר ישראל אייכלר
בשביל כמה אנשים?
שלומית אבינח
לא היו אנשים. אני כאזרחית, לא כמנהלת הוועדה, באתי. השאלה הייתה רגיל או ביומטרי, ככה בסרט נע. זה אחרי ש- 30 איש חיכו בחום. זה ליד המעליות, ממש ככה במסדרון. גם אם הכוונה של המדינה לעודד ביומטרי, צריך להסביר לאנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא יודע אם יש למדינה תפקיד לכוון אזרחים לכיוון כזה או אחר. אין חוק שחייבים לקחת ביומטרי.
חיים אהרון יוספי
היום גם קראתי כתבה בעיתון שלא בטוח שזה בטיחותי ובטחוני.
היו"ר ישראל אייכלר
מבחינה חוקית אין שום - -
נאיף הנו
אין שום חובה.
נירית אלקלעי
בישיבה אתמול שהייתה על הביומטרי טענו שאנחנו מסבירים יותר מידי, שאנחנו מטים אנשים לטובת הביומטרי.
שלומית אבינח
כשבאתי ב-8:00 בבוקר 30 אנשים חיכו בחוץ.
סופה לנדבר
מתי יצאת?
שלומית אבינח
ב-07:30 יצאתי מהבית בשביל להאריך דרכון. מכיוון שיש לי ויזה לארצות הברית בתוך הדרכון פחדתי לשלוח בדואר שמא זה ילך לאיבוד. זה סיוט יותר גדול.
חיים אהרון יוספי
את צריכה להודות שזה רק שעה וחצי, לא יותר.
שלומית אבינח
הייתי לפני החופש הגדול.
חיים אהרון יוספי
הייתי באשקלון לפני חודש. אנשים חיכו רק שעתיים וחצי.
היו"ר ישראל אייכלר
לקבל את הוויזה לארצות הברית זה גיהינום.
שלומית אבינח
זה בישיבה אחרת.
יעקב לנדא
אני לא אזרח ישראלי, אני אזרח אמריקאי. באתי לפה ללמוד. התחתנתי פה. אני כבר פה קרוב ל-5 שנים. הגעתי לישיבה שאין בה הרבה בחורים מחוץ לארץ. אמרו לי שאני צריך לסדר לבד את הוויזה לסטודנט. נתנו לי את המספר של רשות האוכלוסין. הבעיה במספר שאי אפשר להגיע עם מספר דרכון, לכל שירות צריכים להקיש מספר תעודת זהות. בגלל שאין לי תעודת זהות לא יכולתי להזמין תור. הייתי צריך להגיע לשם כדי להזמין תור. לא ידעתי את השעות. אני בחור אמריקאי שאף אחד לא עזר לו.
חיים אהרון יוספי
זה לא נכון.
יהודית דובינקי
אפשר לעשות את זה עכשיו.
חיים אהרון יוספי
אם אתה רוצה לקבל כניסות ויציאות ואין לך מספר תעודת זהות, אתה לא יכול.
יהודית דובינקי
לא שמעתי על זה מעולם.
יעקב לנדא
יכול להיות שזה השתנה, אני לא יודע. אני זוכר אז שניסיתי כמה פעמים.
חיים אהרון יוספי
כניסות, יציאות ותעודות לידה הם לא שולחים לך.
יעקב לנדא
אני לא מדבר על כניסות ויציאות, אני מדבר על הזמנת תור.
יהודית דובינקי
זה לא הגיוני. זה אל"ף בי"ת ברשות האוכלוסין.
שלומית אבינח
גם מי שאין לו תעודת זהות יכול - -
חיים אהרון יוספי
אני הזמנתי השבוע תור. אמרו שיחזרו, אבל לא חזרו.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם מערבבים פה. על איזה טלפון אתה מדבר?
חיים אהרון יוספי
כוכבית 3450, שזה מרכז המידע.
יעקב לנדא
אולי זה השתנה. אז אמרו לי שאני יכול לשלוח פקס. קיבלתי את מספר הפקס. שלחתי פקס. שלחתי פעם אחת, פעמיים, 3 פעמים, אבל שום דבר לא עזר, אף אחד לא חזר אלי. בינתיים הייתי פה בארץ, אף אחד לא תפס אותי ברחוב, אף שוטר לא תפס אותי ברחוב. אם אשתי לא הייתה עומדת אחרי החתונה על כך שאני אעשה אשרת סטודנט, לא הייתי עושה. אשתי לחצה עלי, אז עשיתי את זה. כדי לעשות את זה הייתי צריך להגיע לשם להזמין תור. כשהגעתי ב-12:01 זה היה נעול. הגעתי ביום אחר. נתנו לי תור לעוד חודשיים.
היו"ר ישראל אייכלר
באיזה ימים הגעת אחרי 12? יש ימים שפתוח עד 17:00.
חיים אהרון יוספי
יש הפסקת צהריים.
היו"ר ישראל אייכלר
כתוב פה שסוגרים ב-14:30.
חיים אהרון יוספי
ב-14:30 פותחים.
היו"ר ישראל אייכלר
ב-12 סוגרים בכל מקרה.
יעקב לנדא
אין לי טענות שסגרו ב-12:00 בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
גם בסניפי הבנקים זה ככה.
יעקב לנדא
אין לי טענות, פשוט רציתי לספר את החוויה שלי גם בעניין הזה. ככה זה נמשך חודשיים. כשהגעתי היה חסר לי מסמך אחד. לא יכולתי לדעת לפני זה כי לא דיברתי עם פקידה, רק הזמנתי תור.
היו"ר ישראל אייכלר
לא ידעת מה אתה צריך להביא.
יעקב לנדא
ידעתי שאני צריך להביא אישור לימודים ודרכון, אבל חוץ מזה לא ידעתי מה עוד אני צריך להביא. אמרו לי שאני צריך גם להביא תעודת נישואין, אני לא יודע למה. אם לא הייתי נשוי, לא הייתי צריך את זה.
נירית אלקלעי
זה הגיוני. צריך לעדכן את המעמד האישי שלה. על פי חוק אתה חייב לעדכן.
יעקב לנדא
יש לי תעודת נישואין.
נירית אלקלעי
זה צריך להיות מעודכן אצלנו בממשק.
יעקב לנדא
זה מעודכן בתעודת זהות שלה.
נירית אלקלעי
גם אצלך זה צריך להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מייצג את כל הפונים, אז תתמקד בבעיות שיש.
יעקב לנדא
אני לא זוכר איזה מסמך היה חסר לי. זה היה יותר משנתיים. הייתי צריך להזמין עוד תור. נתנו לי לעוד חודש. ביקשתי שיעשו את זה יותר מהר. אמרו לי שעוד חודש יותר מהר מאשר בעוד חודשיים. זה היה הדבר.

ביום רביעי שעבר הייתי צריך לקבל אישור כניסות ויציאות מרשות האוכלוסין כדי לסדר את הביטוח הלאומי שלא ידעתי שכסטודנט יש לי חוב פה בארץ. נודע לי מזה לפני שבועיים. אשתי התקשרה לביטוח לאומי, הקישה את תעודת הזהות שלה וקיבלה מענה שהדבר היחיד שאפשר לעשות זה להגיע לביטוח לאומי. הגעתי לביטוח לאומי. נתנו לי את הרשימה של המסמכים שאני צריך להביא.
סופה לנדבר
טוב שנתנו לך את הרשימה ולא אמרו לך: תלך, תחזור, תלך, תחזור.
יעקב לנדא
אני לא יודע, אני מקווה שזאת הרשימה המלאה. שאלתי את הפקיד אם יש איזו שהיא דרך לדעת איזה מסמכים אני צריך להביא לביטוח לאומי. הוא אמר לי: כן, כוכבית 6050. כשאשתי דיברה איתם, הם אמרו שאני צריך לדבר עם פקיד. הפקיד אמר: אני לא יודע, זה לא קשור אלי, לך תדווח על זה. אני לא אזרח ישראלי. אולי זה השירות שנותנים לאזרחי חו"ל. הלכתי לקבל אישור כניסות ויציאות. ביום רביעי זה נפתח ב-13:30. ב-14:05 הגעתי לבניין. לעלות לקומה 3 לקח לי יותר מ-20 דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
למה, כי היה תור?
יעקב לנדא
התור היה בכל המדרגות עד למעלה. חבל שלא צילמתי את זה.
חיים אהרון יוספי
אנחנו בירושלים עיר הבירה.
שלומית אבינח
זה גם באשדוד.
חיים אהרון יוספי
אשדוד זה עמך.
יעקב לנדא
אני לא מדבר על 30 אנשים, אני מדבר על 3 קומות.
חיים אהרון יוספי
גברתי, אנחנו מדברים על ירושלים עיר הבירה של מדינת ישראל. אשדוד זה הכפר.
יעקב לנדא
כשהגעתי למעלה ראיתי שעם המעלית יכולתי לעקוף את התור. לא ידעתי. למי שעקף את התור צעקו במדרגות: אתה חצוף, אתה חצוף. זה פשוט ההנאה לעמוד 20 דקות בתור כדי להגיע למודיעין. הגעתי ב-14:25 למודיעין. קיבלתי את המספר 101. אמרתי שייתכן שב-14:25, אחרי 55 דקות שזה פתוח, זה כבר הגיע למספר 101. כשאני נכנס לחדר - יש שם 2 חדרי המתנה – המספר היה 33. השירות התחיל ב-13:30, כאשר אני מספר 101. המתנתי שעה ורבע. באותו זמן קיבלתי את המספר של פניות הציבור. התקשרתי ל-144, התקשרתי לכנסת. נתנו לי כתובת מייל כדי לכתוב את המכתב. הגעתי לפקיד. אצל הפקידה ישבתי פחות מחצי דקה. הבאתי את הדרכון. ביקשתי אישור כניסות ויציאות. הוציאו את זה מהמחשב. חיכיתי מעבר לשעה וחצי כדי לראות פקידה למשך חצי דקה על מנת לקבל אישור יציאות וכניסות, שזה דף אחד. אני לא צריך טפסים ושום דבר על זה. כשיצאתי ראיתי שהשירות הזה שאנחנו מקבלים זה לא רק שירות שניתן לאזרחים שמגיעים פעם בכמה זמן. ראיתי מודעה שבה נכתב שעכב העומס הרב, עכב אי התייחסות המנהלים מלמעלה, השירות למי שנכנס לפני 17:00, שאז הדלתות נסגרות, יינתן רק עד 18:00 והאנשים יתבקשו לצאת מהבניין.
היו"ר ישראל אייכלר
מודעה באולם?
חיים אהרון יוספי
מבלי לקבל שירות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם יודעים על מה הוא מדבר?
סופה לנדבר
גוררים את התור למחר.
יעקב לנדא
לא. צריך לבוא עוד פעם. הבנתי שעד עכשיו מה שהיה זה שמי שנכנס בזמן קיבל את השירות, לא משנה כמה זמן זה היה לוקח.
חיים אהרון יוספי
אתה אומר שגם מי שנכנס בזמן לא קיבל את השירות.
יעקב לנדא
זה היה דבר חדש. אני לא יודע אם זה הגיע מגבוה, או שהפקידים שם במקום עשו את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אין דבר יותר טוב מעדות ראשונה.
סופה לנדבר
מה חשבת על זה?
יעקב לנדא
חשבתי שיותר טוב שבאתי בזמן והפסדתי את הלימודים אחר הצהריים מאשר אם הייתי מגיע ב-17:00 והייתי מפסיד עוד יום .
היו"ר ישראל אייכלר
איפה אתה גר היום?
יעקב לנדא
בביתר עילית.
אוסאמה סעדי
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, אורחים נכבדים. אני מכיר , סופה, את העניין הזה. לא צריך לשמוע את הסיפור של יעקב. 25 שנים הייתי עורך דין בירושלים. הדבר היחידי שלא התקרבתי אליו ולא עסקתי בו, למרות שיש בו הרבה כסף, זה העניין של משרד הפנים. צריך לחכות. אני מדבר על משרד הפנים הישן, לפני שעברו לואדי ג'וז. היה צריך ללכת ב-04:00 לפנות בוקר על מנת לתפוס תור. הייתה תופעה של סחר מכר על מנת לקנות תורים. היו אנשים שהעבודה שלהם הייתה לבוא ב-03:00 לפנות בוקר, ב-04:00 לפנות בוקר, לתפוס תור, לקחת מספרים ולמכור את התורים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה היה בשלומציון?
אוסאמה סעדי
לא, זה היה בדרך שכם. היום זה עבר לואדי ג'וז. יעקב היה יכול להיכנס לבניין, לשבת באולם מרווח עם מיזוג.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי שהוא עבר את המדרגות.
חיים אהרון יוספי
אין כיסאות פנויים, הוא חייב לעמוד.
יעקב לנדא
היה מקום.
אוסאמה סעדי
בלשכת מרשם האוכלוסין במזרח ירושלים עומדים בחוץ, אדוני היושב-ראש. לא מכניסים אותם עד שמגיע התור שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
מחלקים מספרים בחוץ?
אוסאמה סעדי
אין מספרים. כל הקודם זוכה. יושבים בקיץ בחום, בחורף בגשם.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן?
אוסאמה סעדי
3 שעות למזרח ירושלים זה מצחיק. אני מבקש לעשות דין מיוחד לעניין מזרח ירושלים, לראות איך הם יושבים 5,6 שעות. הם חוזרים הרבה פעמים כי כל פעם מבקשים מהם מסמך כזה או מסמך אחר. הם כל פעם צריכים לעבור את המסע הזה. זה לגבי מזרח ירושלים.

לגבי לשכות מרשם האוכלוסין בכלל. יש כאן 24 לשכות. אדוני היושב-ראש, איך אתה רוצה שלא נרגיש מופלים אם אין אפילו לשכת מרשם אוכלוסין אחת לרפואה במגזר הערבי? אין. חדרה, שמשרתת את כל המשולש - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על ערביי ישראל בגליל ובנגב?
אוסאמה סעדי
כן, ערביי ישראל בנגב, בגליל ובמשולש.
היו"ר ישראל אייכלר
בנצרת אין?
אוסאמה סעדי
בנצרת עילית יש. בנצרת, שהיא העיר הגדולה ביותר, יש 100 אלף תושבים. אין שם סניף של מרשם האוכלוסין. צריכים ללכת לנצרת עילית. זה לא מתקבל על הדעת. בנהריה, שזה רבע שעה מעכו, הולכים לעירייה כדי להוציא תעודת זהות. צעיר ערבי או צעירה ערבית בני 16 שצריכים לקבל תעודת זהות, צריכים ללכת לעכו, לחדרה או לנתניה עם ההורים. למה?
היו"ר ישראל אייכלר
גם לא לנהריה?
אוסאמה סעדי
נהריה זה קרוב.
שלומית אבינח
בעכו יש.
אוסאמה סעדי
בעכו יש.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הגליל צריך לבוא לעכו?
אוסאמה סעדי
כל הגליל צריך לבוא לעכו. למה אי אפשר שיהיה מרשם אוכלוסין כדי להוציא תעודת זהות, שזה שירות רגיל לאזרח, בסכנין? אני מבקש לקיים דיון בנושא הזה, להזמין את האחראים. לא יכול להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרתי בהתחלה שזה דיון ראשוני. בדיון המשך אחד הסעיפים יהיה - -
אוסאמה סעדי
עוד נקודה שאני חושב שהיא לא רק למגזר. יש אפשרות להוציא דרכון בנמל התעופה בן גוריון.
שלומית אבינח
1200 שקל.
אוסאמה סעדי
למה?
היו"ר ישראל אייכלר
גדעון סער, שר הפנים לשעבר, הבטיח לי אישית שהוא יוזיל את הדבר הזה כי זאת שערורייה.
אוסאמה סעדי
זאת שערורייה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסניפים לא נותנים לך דרכון כאשר מדובר ב-3 ימים. אם את באה ביום חמישי בבוקר, כשהטיסה ביום ראשון בערב, אין לך אפשרות לקבל בסניפים כי זה מאוחר. הם צריכים שבוע או 10 ימים. האפשרות היחידה שלך היא לעשות את זה בנתב"ג. בנתב"ג זה 1200 שקל.
שלומית אבינח
ככה זה 280.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא הבטיח לי שהוא יוזיל את זה. עכשיו זה כבר שר הפנים השלישי.
סופה לנדבר
מי קיבל את ההחלטה לדרוש 1200 שקלים?
היו"ר ישראל אייכלר
הרעיון הוא שלא כל אחד יבוא לשדה התעופה כדי לעשות דרכון.
אוסאמה סעדי
אפשר לעשות את זה כפול.
יעקב לנדא
כל מדינת ישראל תגיע לשם.
אוסאמה סעדי
אנחנו יודעים שרק אלה שזקוקים באופן דחוף כי יש להם טיסה הולכים ומשלמים 1200 שקל. אם תגיד להם 400 שקל ויש להם אפשרות ללכת לרגיל, הם ילכו לרגיל.
היו"ר ישראל אייכלר
הצעתי לו שאם הוא לא רוצה להוזיל בנתב"ג, שיתנו בלשכות הרגילות באותו היום או יום לפני זה. לא יכול להיות שביום חמישי בבוקר אומרים לו שאם הוא טס ביום ראשון בערב הוא לא יכול לקבל. יש את יום חמישי, שישי, שבת, ראשון. זה בלתי אפשרי. הוא הבטיח להוזיל את זה, אבל זה לא בוצע. אנחנו נצטרך להעלות את זה.
חיים אהרון יוספי
שמעתי על מישהו שנסע לשדה התעופה, מה שאמר חבר הכנסת, עם 1200 שקל. דרשו ממנו להראות כרטיס שהוא נוסע. הוא אמר שאין לו כרטיס כי הוא נוסע רק למחרת. הוא רצה להיות רגוע לפני הנסיעה, אשתו לחצה אותו, אז הוא הגיע במיוחד מירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא חייב להראות כרטיס.
חיים אהרון יוספי
אתה חייב להראות כרטיס. אם אין לך כרטיס לא תקבל.
סופה לנדבר
התלונות האלו מוזרות לך?
נאיף הנו
לא. אמנם אני מכהן כסמנכ"ל חצי שנה, אבל אני לוקח את האחריות. אני אתן סקירה קצרה על רשות האוכלוסין וההגירה.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי קודם תתייחס למה שעלה כאן.
נאיף הנו
אני אתחיל עם העניין של עלות הדרכון בשדה התעופה. ברור לכולם שאם נוזיל את זה מחר ל-280 שקל, אף אחד לא יגיע ללשכות, כולם ימתינו שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל צריך כרטיס.
אוסאמה סעדי
אם למישהו יש נסיעה דחופה ואין לו דרכון בתוקף - -
היו"ר ישראל אייכלר
500 שקל לא מספיק?
אוסאמה סעדי
כפול.
נאיף הנו
צריך לעשות את הוויסות הנכון.
אוסאמה סעדי
המספרים שלכם מדברים בעד עצמם. הזמן הממוצע של 3 שעות וברגיל 4 שעות לא קיים באף מדינה מתוקנת.
נאיף הנו
אנחנו לא מתכחשים. הנתונים הם נתונים מדויקים. אני אתייחס לסוגיה של מזרח ירושלים, מה שחבר הכנסת העלה. במזרח ירושלים ההמתנה היא 5,6 שעות כי ממתינים בחוץ לבידוק. ההמתנה באולם היא בסביבות השעתיים.
סופה לנדבר
זה פלוס עוד כמה שעות.
נאיף הנו
יש שם בעיות מובנות של ביטחון.
היו"ר ישראל אייכלר
תושב מזרח ירושלים יכול ללכת לשלומציון?
נאיף הנו
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל שהוא לא אזרח?
אוסאמה סעדי
כי הוא תושב.
נאיף הנו
רק בגלל שהוא תושב. הלשכה הזאת מטפלת באוכלוסייה של מזרח ירושלים. אנחנו מודעים לבעיה. הבעיה היא יותר בעיית ביטחון. כל שבוע יש שם אירוע של זריקת בקבוקי תבערה, יידוי אבנים.
אוסאמה סעדי
לא במשרד הפנים. אני אומר לך ששנים כבר לא זורקים לכיוון משרד הפנים. אתה מדבר על כל ירושלים. אם זורקים בשער יפו - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה מול שער הפרחים?
אוסאמה סעדי
לא, זה בואדי ג'וז באזור התעשייה.
היו"ר ישראל אייכלר
פעם זה היה מול שער הפרחים, איפה שהיה הדואר.
נאיף הנו
אני אחרון האנשים שרוצה שימתינו שם. אתמול במקרה הייתי שם כדי לבדוק את האפשרויות, לבדוק איך מסדרים את האבטחה, איך מרחיבים את הלשכה, איך מכניסים כוח אדם בשביל לשפר. אתמול הייתי שם שעתיים. נראה לי לא סביר שאנשים ימתינו 3 שעות בחוץ ו-3 שעות בקבלת קהל.

לגבי פתיחת לשכות חדשות. רשות האוכלוסין וההגירה לא יכולה לקום בוקר אחד ולהגיד: אני רוצה לפתוח לשכה. יש כרגע על שולחן משרד האוצר - לפני חצי שנה קיימנו דיונים במשרד האוצר - הוספת 10 לשכות חדשות ו- 150 תקנים לרשות הזאת. הדיון הזה נמשך חצי שנה בגלל תקציב המדינה.
אוסאמה סעדי
האם חלק מתוך ה-10 יהיו במגזר?
נאיף הנו
יהיו באזור של גוש שגב. זה התכנון שלי.
היו"ר ישראל אייכלר
סכנין, עראבה?
אוסאמה סעדי
תשים בסכנין.
סופה לנדבר
העובדות מדברות בעד עצמן. תסביר לנו איך אתם מתכננים לקצר את שעות ההמתנה בכל לשכה ולשכה? כמה ימים אתם מקבלים קהל? האם כל השבוע, או שיש הפסקה באמצע?
חיים אהרון יוספי
למעט יום רביעי שסגורים לפני הצהריים.
נאיף הנו
אנחנו מקבלים בימי א',ב',ג' וה' מ-08:00 עד 12:00, ובימים ב' ו-ד' מ-16:30.
סופה לנדבר
יש יום שאתם לא מקבלים קהל.
חיים אהרון יוספי
ברביעי בבוקר לא מקבלים.
אוסאמה סעדי
למה רק עד 12:00?
נאיף הנו
כי אנשים צריכים לטפל בניירת.
סופה לנדבר
כשרת העלייה והקליטה אמרתי שלא יכול להיות שבמשרד יש דלת סגורה. אנחנו למען הציבור, אתם למען הציבור. אתם חייבים לשרת את הציבור. אני מאמינה, אדוני היושב-ראש, שאנחנו רוצים לשמוע על תכנית. קבענו עובדות. אנשים שהגיעו לוועדה סיפרו לנו דברים שלדעתי הם קשים ומשפילים את האזרח. לאזרח מגיע לקבל את השירות. אני רוצה, בתור חברת כנסת וחברה בוועדה, לשמוע תכנית איך ותוך כמה זמן תקצרו את התור הזה.
נאיף הנו
אנחנו בדיונים עם האוצר. מונחת שם בקשה של 10 לשכות חדשות עם 150 משרות חדשות. זה אמור לקצר את התהליכים.
שלומית אבינח
150 תקנים?
נאיף הנו
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
התקציב לא יהיה לפני נובמבר. מה שאתה מדבר לא יהיה לפני שנה הבאה, במידה והם יקבלו את הבקשה שלכם. מה אתם עושים הקיץ הזה? אפשר להאריך את הפעילות של הלשכות עד 20:00 בערב יומיים בשבוע?
נאיף הנו
צריך כוח אדם.
היו"ר ישראל אייכלר
סך הכל חודשיים.
נאיף הנו
איפה כוח האדם? לכל קליטה צריך אישור של האוצר. הבעיה היא בעיה תקציבית, היא לא בעיה של לפתוח את זה לאזרח. אני אשמח שהוועדה תסייע לנו לקבל את כל התקנים שדרושים. אני מדבר על 150 תקנים.
אוסאמה סעדי
אנחנו מבינים שצריך תקצוב. בחודשים האלה של השיא אפשר להרחיב את שעות הקבלה כך שבמקום מ-8:00 עד 12:00 יהיה עד 13:00 או עד 14:00.
נאיף הנו
יש חומר שצריך טיפול.
אוסאמה סעדי
שיעבדו אחרי זה, שיתייעלו.
נאיף הנו
אני רוצה לקשור את זה למה שהאדון יעקב אמר. הוא הגיע ללשכה ומצא שלט שכתוב שהאנשים יעזבו את העמדות ב-18:00. הסיבה לכך הייתה כי האנשים היו מגיעים ב-19:30 וחצי ונשארים עד 20:00 ,21:00 ו-22:00 בלילה על מנת לעבוד. לא נורמאלי שפקיד מדינה, על מנת לקבל את כל הקהל - -
היו"ר ישראל אייכלר
מ-07:30 בבוקר?
נאיף הנו
מ-07:30 בבוקר עד 22:00 בלילה קיבלו קהל. הוועד בא לפני חודש.
אוסאמה סעדי
יש תקציב לשעות הנוספות? זה עולה פי כמה מאשר להעסיק עובדים חדשים, כי אתה משלם 150%.
נאיף הנו
בסדר, אבל על מנת לקלוט תקן חדש אני צריך את האישור של האוצר והנציבות. בשעות נוספות אני חורג מהתקציב שלי. הפקידים באו ואמרו: די, אנחנו לא עומדים בעומס, אנחנו קורסים, אנחנו רוצים שכניסת הקהל תהיה עד 17:00 ושנטפל עד שעה 18:00.
שלומית אבינח
השאלה אם כל העמדות צריכות להיות מאוישות.
נאיף הנו
ברור שכל העמדות מאוישות. ברור שאם יש מישהו בחופשת מחלה או מישהו ביום חופש, אני לא יכול להגיד: עכשיו אני מביא אחר במקומו. זה לא משהו שהוא תחלופתי, שאני יכול להביא מהיום להיום.
היו"ר ישראל אייכלר
אנשים אומרים שכמעט לא קורה נס כזה שכל העמדות מאוישות.
יעקב לנדא
כשהייתי בשבוע שעבר כל העמדות היו מאוישות.
שלומית אבינח
כשהייתי באשדוד 4 פקידות היו.
חיים אהרון יוספי
עשיתי בדיקה. אני מודיע לך שבירושלים שלחתי אנשים עם מצלמות. מתוך 12 או 14 עמדות היו רק 7 או 8 מאוישות.
סופה לנדבר
כמה עמדות יש לך בסניף אשדוד?
חיים אהרון יוספי
בירושלים אף פעם לא כל העמדות מאוישות.
נאיף הנו
בחודש האחרון קלטתי 30 תקנים. גם האוצר אישר לנו לשלושת החודשים של הקיץ 50 סטודנטים.
שלומית אבינח
אני מדברת על הסטודנטים.
נאיף הנו
אנחנו מכניסים גם סטודנטים.
היו"ר ישראל אייכלר
למה שהסטודנטים לא ישבו עד 20:00 בערב? הם ישמחו לקבל את השעות האלו.
נאיף הנו
אלו מערכות שלא כל אחד יכול להיכנס אליהן. לא כל סטודנט שנמצא יומיים במערכת יכול לעבור את הסינון הביטחוני בשביל להנפיק תיעוד. הם עושים את כל המעטפת, לכן לא רואים אותם שם. הם עושים את הדרכונים, עושים את הביול, את המכתבים, את המעטפות.
חיים אהרון יוספי
הם לא עומדים מול האנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
הפקידים יוכלו לשבת בתחנות.
שלומית אבינח
זה מייעל את השירות.
נאיף הנו
אמרתי שהפקידים יושבים. יכול להיות שבאותה תחנה ספציפית יש 2 או 3 שלא נמצאים. זה לא שיש לנו פקידים שאנחנו שומרים בצד.
יעקב לנדא
הדלתות נסגרות ב-17:00. איך יכול להיות שבן אדם שנכנס ב-17:00 צריך לחכות עד 22:00 בלילה כדי לקבל שירות?
נאיף הנו
התיעוד הביומטרי שילש את זמן - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי צריך את הביומטרי הזה? האח הגדול צריך לדעת את כל הפרטים, אני יודע, אבל למה - -
נאיף הנו
אזרח שנכנס לשם ואומר: אני רוצה לעשות תיעוד ביומטרי, הטיפול בו לוקח פי 3. אם זה היה 6 דקות, היום זה 18 דקות.
שלומית אבינח
האם כשאין אנשים לביומטרי המנהל שנמצא בסניף או סגן המנהל - - ?
סופה לנדבר
אם משרד הפנים לא מוכן לביומטרי, למה נכנסו לזה? בזמן שנכנסים לאיזו שהיא פרוגרמה, לאיזו שהיא תכנית, צריך להיכנס מוכנים עם תקנים, עם עובדים.
שלומית אבינח
באשדוד ראיתי 3 עובדים שישבו ומלא אנשים שחיכו. האם יש הוראה של מנהל הסניף שברגע שיש מצב של לחץ, והיה ב-08:00 בבוקר לחץ, פשוט לנתב, להשאיר עובד אחד בביומטרי ולנייד את האחרים? הם בטח יודעים לעשות את שתי הפעולות.
נאיף הנו
אל"ף, אנחנו נחדד את ההנחיה שהם יעשו. אני מניח שהם עושים. כשמנהל סניף רואה שיש לו עומס כזה גדול ויש לו מצוקה, הוא לא ישאיר אנשים שלא יעשו כלום. אני מתפלא שאת אומרת ש-3 עמדות מתעסקות עם הביומטרי. בכל העמדות מותקן מכשור ביומטרי. הפקיד אמור לעשות גם וגם, לא שעכשיו אני מווסת.
שלומית אבינח
תור לביומטרי, תור לרגיל.
נאיף הנו
אני מתחייב לבדוק את הסוגיה הזאת, כי כל עמדה אמורה לתת גם וגם.
שלומית אבינח
אני באתי כאזרחית, לא שאלתי שאלות. זה מה שראיתי.
נאיף הנו
אני מתחייב לבדוק. העמדה היא גם וגם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הבנתי מהיועצת המשפטית שאין שום חוק או תקנה שיכולה להעדיף מישהו שרוצה ביומטרי על מישהו שלא רוצה ביומטרי.
נאיף הנו
בשביל זה אמרתי שאני מתפלא. התור הוא תור אחד.
חיים אהרון יוספי
אם יש לחץ, אולי אפשר להגיד לאנשים: אל תעשו ביומטרי, תלכו על רגיל.
נאיף הנו
את זה בדיוק עשינו כשסגרנו את הלשכות ב-18:00. אמרנו להם לא לעשות, על מנת להוציא את האנשים בזמן, לא לעכב. טיפלנו גם שם.

לגבי כוכבית 3450. יש לי נתונים מאוד מעניינים שקיבלתי בדרך לכאן ממרכז המידע על החודשים מאי ואפריל. במאי נענו 90 אלף שיחות, באפריל היו 80 אלף שיחות. זמן ההמתנה היה 3.3 דקות ו-2.66, שזה פחות מהממוצע, בחודש אפריל. דרך האינטרנט מוציאים הרבה שירותים החוצה. היו 10 או 11 אלף פניות ובקשות דרך מערכות המחשוב שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
מתוך כמה? כמה אחוז זה?
נאיף הנו
אזרחים פנו. בכל חודש פנו 11 אלף אנשים בערך על מנת לקבל שירות.
שלומית אבינח
השאלה אם קיבלו את השירות.
נאיף הנו
קיבלו את השירות.
נירית אלקלעי
אם אין תלונות אז כן.
היו"ר ישראל אייכלר
יש אנשים שמתייאשים, הם לא מתלוננים. על כל תלונה יש 10 אנשים שלא מתלוננים, שמיואשים מהשירות הציבורי.
נירית אלקלעי
האנשים צריכים לקבל את מה שהם רוצים.
היו"ר ישראל אייכלר
הם הולכים לסניף ומחכים בתור.
נירית אלקלעי
11 אלף פעולות נעשו.
היו"ר ישראל אייכלר
אם סידרתם את כל הסיפור של הכניסות והיציאות, למה זה לא צריך להיות זמין באופן אוטומטי?
יהודית דובינקי
זה נעשה בטלפון. אפשר להתקשר לכוכבית 3450.
חיים אהרון יוספי
זה רק לישראלים.
יהודית דובינקי
ביררנו עם ביקורת הגבולות. כל זר יכול להתקשר, להגיד את הדרכון ושולחים לו.
יעקב לנדא
באינטרנט זה לא נתן לי לעבור לשלב הבא כיוון שאין לי תעודת זהות.
חיים אהרון יוספי
תתקשרי ל-3450 ותבקשי.
היו"ר ישראל אייכלר
האינטרנט לא מקבל מספר דרכון?
יעקב לנדא
זה לא נותן לעבור לשלב הבא.
יהודית דובינקי
אנחנו נבדוק את הטופס.
נאיף הנו
מרכז המידע שאנחנו מפעילים כרגע עם מעל 150 עובדים נותן מענה טלפוני לציבור בשפות עברית, אנגלית, ערבית, רוסית. שדרגנו את זה. יש שם מענה. צריך להבין, ללשכות האוכלוסין נכנסים בין 15 ל-20 אלף אנשים ביום.
היו"ר ישראל אייכלר
הסבב מוכפל ב-20 אלף.
נאיף הנו
מעל ל-3 מיליון אנשים נכנסים בשנה ללשכות האוכלוסין של מינהל האוכלוסין.
היו"ר ישראל אייכלר
זה רק מחזק את הצורך.
נאיף הנו
אני לא מזלזל באף תלונה, אבל תאר לעצמך שרשות האוכלוסין מקבלת 3 מיליון אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
כולם מחכים את השעות.
נאיף הנו
אני לא מדבר על השעות, אני מדבר על השירות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא שמעתי תלונה על השירות עצמו.
שלומית אבינח
הדרכון הגיע.
נאיף הנו
אני אשמח שהוועדה תלחץ. אני מוכן להכפיל את כוח האדם שיש לי. יש לי בסביבות 500 אנשים. אם נקבל 1000, ברור שנוריד את זמן ההמתנה מ-180 דקות ל-90 דקות.
שלומית אבינח
השאלה אם בתקופות הקיץ אתם לא יכולים להגדיל את השעות.
נאיף הנו
הכתובת היא משרד האוצר. 3 החודשים של הקיץ זה שיא העומס. בחורף אין. בא משרד האוצר ואמר: בוא נטיל כרגע עוד מס, או נוריד בחורף ונעלה בקיץ.
היו"ר ישראל אייכלר
את האגרה?
נאיף הנו
השר שלנו הצהיר חד משמעית שהוא לא רוצה להעלות שום אגרה בנתב"ג ובשום מקום אחר. העומסים הם לא כל השנה, הם ב-3 החודשים הקריטיים שבהם כל מדינת ישראל יוצאת לחופשה.
סופה לנדבר
אתם מרגיזים אותי.
נאיף הנו
למה?
סופה לנדבר
אני אסביר לך למה. אתה באת לקבוע לנו עובדות. אנחנו יודעים שהעובדות חמורות. הנה, תסתכל. אם בן אדם צריך לבלות חצי יום כדי לקבל איזה שהוא מסמך או איזה שהוא אישור ממשרד הפנים, זאת פשוט קטסטרופה. אתה באת לכאן לספר לנו סיפור שהכל חמור? הכל חמור. לא אנחנו כוועדה צריכים לדאוג לך לתוספת של משרות. אתם צריכים לדאוג לשירות סדיר. אתם צריכים לדאוג שהשירות יספק את הציבור הזה. זה ציבור שנמצא בתור שעות ארוכות. אני לא רוצה לשמוע עובדות, אני רוצה לשמוע מה אתה מתכוון לעשות. אתה חצי שנה בתפקיד. אני לא באה אליך בטענות. אני פשוט שואלת מה התכניות שלך לחצי השנה הקרובה. אתה יודע, יכול להיות שהייתי ממליצה שבסכנין או במקום אחר, איפה שהאזרחים חייבים לנסוע, במקום שהם ייסעו אתם תגיעו לשם.
אוסאמה סעדי
הנגשת השירות לאזרח.
סופה לנדבר
נכון. תעשו לשכה על גלגלים. זה אפשרי. אין שום דבר שהוא בלתי אפשרי, רק רצון. יש לכם שר חזק שנתמוך בו. אנחנו נתמוך בדרישות האלו בוועדות השונות. הייתי עכשיו בוועדת כספים. מישהו סיפר איך משפילים את האזרחים במדינת ישראל, איזו בירוקרטיה יש. סגן שר לשעבר אמר :מה פתאום, איפה שאני הייתי אין בירוקרטיה. אני לוקחת על עצמי, ואני מאמינה שגם אתה תיקח על עצמך, להילחם בקדנציה הזאת בבירוקרטיה. האזרחים צריכים לדעת שיש להם כתובת. אם הם פונים לפקיד, הפקיד חייב לתת שירות נכון. אני שאלתי אותך אם אמרו לך ללכת ולחזור. לפחות לא אמרו לך ללכת ולחזור, אלא נתנו לך בכתב את מה שאתה צריך להביא.
יעקב לנדא
בביטוח לאומי.
סופה לנדבר
לעיתים קרובות לא נותנים לך, אומרים לך הפקידים: תלך, תביא. מה זה? אנחנו צריכים להילחם עבור שירות טוב. אני רוצה לשמוע ממך מה אתה מתכוון לעשות בחצי השנה הקרובה או ב-3 הקרובים כדי שנוכל לחזור לישיבה הזאת בידיעה שיש שיפור.
היו"ר ישראל אייכלר
בישיבה הבאה אנחנו - -
נאיף הנו
מתחילת השנה עד היום פתחנו 3 לשכות חדשות- מודיעין, בית שמש ונהריה.
חיים אהרון יוספי
בבית שמש היה, רק שיפצתם אותו.
נאיף הנו
פתחנו כפול. פתחנו במודיעין וגם בנהריה. הייתי בפגישה עם ראש העיר אלעד כדי לפתוח שם לשכה. היינו גם במגעים עם ראש עיריית ראש העין על מנת לפתוח לשכה וגם בקריות. אני אשמח להגיע לסכנין על-מנת לפתוח לשכה.
אוסאמה סעדי
אתה מבין, אדוני היושב-ראש, הוא היה באלעד, בביתר.
נאיף הנו
הזמינו אותי.
אוסאמה סעדי
מחר יזמין אותך ראש עיריית נצרת, ראש עיריית סכנין. זאת הבעיה?
נאיף הנו
אנחנו נגיע לשם. התחייבתי שתהיה שם לשכה.
היו"ר ישראל אייכלר
חבר הכנסת סעדי, האם העיריות במקומות האלה, כמו שיש בביתר ובנהריה, יהיו מוכנות לפתוח דלפק? אולי זה הפתרון. מי אומר שצריכה להיות לשכה נפרדת? תיכנסו לעירייה, תתנו שלוחה.
אוסאמה סעדי
נכון.
נאיף הנו
יש לך בסעיף 2, בנוסף ל-33 לשכות, 212 תחנות רישום. אני מניח שחלקן גם בכפרים הערביים. יש בירכא. אנחנו נפתח. יש תחנות רישום. אנחנו בימים אלה הולכים לקלוט עוד 30 אנשים כתוספת.
היו"ר ישראל אייכלר
לחודשי הקיץ?
נאיף הנו
לחודשי הקיץ. בימים אלה אנחנו קולטים 50 סטודנטים. אני מקווה שהאוצר יאשר לנו, אולי בחריג.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאתה אומר "האוצר" אתה מייאש אותנו.
נאיף הנו
יכול להיות שהשר לוחץ לפתוח את ה-10 לשכות ולהוסיף את ה-150 תקנים, שזה דבר שישנה את כל כללי המשחק.
נירית אלקלעי
רציתי להשלים את מה שנאיף אמר. אני רוצה להתחבר אליו לכמות המאוד גדולה של הפונים שמגיעה מידי יום. אנחנו, יהודית ואני, מקבלות את הצד השני של כל האזרחים והאזרחיות שלא היו מרוצים מהשירות. אני יודעת שלא כולם פונים, מתלוננים ומתייאשים, אבל אני יכולה להניח שבסופו של דבר כל אחד מקבל את השירות שהוא היה צריך, בין אם להמתין 3 וחצי שעות בתור ובין אם על ידי פנייה שהוא שולח. אנחנו תמונת הראי של כל האזרחים הלא מרוצים בעליל שיצאו מהלשכות ומשאר היחידות שלנו. יהודית יכולה לתת פה נתון על כמה תלונות אנחנו מקבלים בשנה. משהו כמו 2% שולחים תלונות.
היו"ר ישראל אייכלר
השאר מיואשים.
יהודית דובינקי
נאיף אמר 20 אלף אזרחים ביום בלשכות מינהל האוכלוסין בלבד. אנחנו נותנים היתרים, אנחנו נותנים מעברי גבול.
נירית אלקלעי
יש עוד יחידות חוץ מהלשכות.
יהודית דובינקי
הייתי יותר ממכפילה את מקבלי השירות בכל רשות האוכלוסין, ואז גוזרת משם את פניות הציבור. רק 400 פניות בשנה הגיעו למבקר המדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
רק 400 פניות קיבלתם?
יהודית דובינקי
מבקר המדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
למבקר המדינה אלו תלונות על מה שלא בסדר, אבל פניות - -
יהודית דובינקי
לא פניות של הדוח, פניות של הציבור, כמו של יעקב.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה אתם מקבלים בשנה?
נירית אלקלעי
400 ממבקר המדינה.
יהודית דובינקי
אני מקבלת כ-5000.
היו"ר ישראל אייכלר
5000 נשמע יותר - -
יהודית דובינקי
20 אלף אנשים ביום רק ברשות האוכלוסין.
היו"ר ישראל אייכלר
5000 בשנה?
סופה לנדבר
כמה אנשים כותבים תודה על שירות טוב?
נאיף הנו
הרבה.
יהודית דובינקי
הרבה פחות, אבל אני יכולה להגיד שבלי להכיר את אותה גברת באופן אישי - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה המכונה לא עובדת?
נאיף הנו
זאת תקלה טכנית.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת לא הפעם הראשונה שהמכונה בשלומציון בשביל הדברים הכי פשוטים לא עובדת.
חיים אהרון יוספי
הבעיה שהרבה אנשים גם לא מתלוננים, כי הם יודעים - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין עם מי לדבר. עומדים שם מאבטחים שאומרים שה לא עובדת הרבה זמן.
נאיף הנו
אדוני היושב-ראש, בכל לשכה יש בחודשי הקיץ איש מחשוב שמטפל בתקלות.
היו"ר ישראל אייכלר
מישהו סיפר לי שכשהוא ביקש תעודת לידה הוא קיבל תעודת פטירה של אבא שלו.
נירית אלקלעי
אתם מדברים על נובמבר, במקרה הטוב, לגבי תגבור כוח האדם כאן. נעשו המון פעולות בחודשים האחרונים על מנת להוציא פעולות – אני מדברת על רשות האוכלוסין - שעד עכשיו אנשים חיכו בתור.
היו"ר ישראל אייכלר
לאן להוציא?
נירית אלקלעי
להוציא אותן כשירות לקוחות באמצעות האינטרנט. אדוני דיבר על תעודת לידה. לא צריך להגיע בשביל זה לסניפון של ביתר עילית, אלא פשוט - -
שלומית אבינח
הסניפון משרת רק את התושב? הוא צריך להציג תעודת זהות?
נירית אלקלעי
לא צריך בכלל להגיע לסניפון. כל סניף של כל רשות מקומית אמור לשרת את התושבים של אותו מקום. אמרנו שלא צריך שאנשים יצאו מהבית, אפשר לשלוח בדואר. לעניין תינוק שנולד, שולחים את הספח של טופס הלידה של בית החולים.
חיים אהרון יוספי
רק ישראלי.
נירית אלקלעי
לידות בישראל.
חיים אהרון יוספי
אני מדבר על לידות של אנשים עם אשרות.
היו"ר ישראל אייכלר
קודם שייתנו שירות לאזרחים הישראלים, אחרי זה נדבר על תושבי חוץ.
נירית אלקלעי
לגבי הנושא של בחורי ישיבה. כדי לצמצם את העומס בלשכות נקבע שהשירות הזה יצא מהלשכות עצמן, כאשר נציג מוסכם של כל ישיבה שקיבל מינוי מאת הישיבה יגיע במרוכז עם כל הדרכונים של אותם בחורי ישיבה לירושלים. זה שירות שאמור לקחת מספר ימים. אחרי 3,4 ימים הוא מקבל את הדרכונים עם האשרה בפנים. זה שירות שהולך להקל.
חיים אהרון יוספי
במסילת ישרים?
נירית אלקלעי
במסילת ישרים.
שלומית אבינח
פרסמתם את זה?
יהודית דובינקי
זה פורסם באתר.
יעקב לנדא
מנהלי הישיבות יודעים מזה?
היו"ר ישראל אייכלר
כן. זה מיוני?
חיים אהרון יוספי
מה הדד ליין אם אדם פרטי רוצה?
נירית אלקלעי
הכמות הגדולה היא בחורי הישיבות. זה ירד מהלשכות. אנשים לא יצטרכו להמתין, לא יצטרכו - -
היו"ר ישראל אייכלר
יהיה פחות עומס.
שלומית אבינח
זה רק ישיבות?
נירית אלקלעי
אותו שירות ניתן גם לעוד קבוצות.
שלומית אבינח
איפה זה מפורסם?
נירית אלקלעי
יש את זה באתר עצמו.
היו"ר ישראל אייכלר
קיימנו ישיבה ראשונה מתוך שתי ישיבות לפחות, כי אנחנו רוצים להשלים עוד כמה נושאים בישיבה הבאה. יש עוד חברים בוועדה לפניות הציבור שביקשו להשתתף וביקשו עוד ישיבה. גם מצד משרד הפנים רצו לבוא. לפני שהשר מגיע יגיעו המנהלים.

אנחנו מבקשים הוזלת מחיר הדרכון בנתב"ג. אנחנו נפנה לשר סילבן שלום. אנחנו מבינים שזה צריך להיות מחיר כפול מהרגיל, אבל לא יותר מכפול. אנחנו נקיים ישיבת מעקב עם מענה למגזר הערבי בקשר לפתיחת לשכות בעיריות. כתבתי בסכנין ובנצרת, אבל אני חושב שבכל העיריות שיש בהן מספר מסוים של תושבים.
אוסאמה סעדי
סניפונים.
היו"ר ישראל אייכלר
סניפונים זה נקרא?
נאיף הנו
תחנות רישום.
אוסאמה סעדי
בסכנין, טייבה ואום אל פחם.
היו"ר ישראל אייכלר
כתבתי בכל הערים. צריך לתאם עם העיריות. אנחנו נפנה לשר בעניין שיפור התנאים בהמתנה במזרח ירושלים. אנחנו מבקשים שיהיה חידוד נהלים לכל מנהלי הסניפים בלשכות כך שיניידו את העובדים כדי שהעמדות תהיינה תמיד מאוישות. אני רוצה שלא תהיה אפליה בין דרכון ביומטרי לבין דרכון רגיל, ואם קיים דבר כזה, לבטל אותו מיד. צריך להוסיף שעות קבלה בחודשי הקיץ עד אחרי החגים עד השעה 20:00 בערב, והנגשת השירות לאזרחים על ידי רכב - -
סופה לנדבר
לשכה על גלגלים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמו שהיה פעם דואר נע.
יעקב לנדא
לביטוח הלאומי יש את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
לביטוח הלאומי יש את זה? ראיתי ספריות עירוניות ניידות. יכולה להיות תחנה ניידת בימי לחץ. יכול להיות שנקיים סיור בלשכות. אנחנו מבקשים לפרסם את העובדה שקבוצות יכולות לבוא באופן מרוכז.
סופה לנדבר
בתור שרה לעלייה וקליטה לחצתי והגענו לזה שאחרי כמה דקות מהנחיתה העולים מקבלים תעודת עולה ותעודת זהות. זה אף פעם לא היה במדינת ישראל. אם רוצים אין זו אגדה. אם אתם רוצים נסייע ותצליחו להגיע. תודה לך.
אוסאמה סעדי
אולי אחת ההמלצות צריכה להיות שנקדם תחנת רישום אחת לפחות בסכנין. זה יחסוך את כל הזמן בעכו, את כל הלחץ בעכו.
היו"ר ישראל אייכלר
תהיו בתיאום עם - -
אוסאמה סעדי
אני אתאם פגישה עם ראש העיר סכנין.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:40.

קוד המקור של הנתונים