ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/07/2015

פניות ציבור לגבי תחבורה ציבורית בצפון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 4

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"ט בתמוז התשע"ה (06 ביולי 2015), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי תחבורה ציבורית בצפון
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

זוהר בהלול

מנחם אליעזר מוזס

אוסאמה סעדי
חברי הכנסת
יוסף ג'בארין

חנין זועבי

אורי מקלב
מוזמנים
נעה אבירם - מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית, משרד התחבורה

שלמה רוזנשטיין - יועץ למגזר החרדי, משרד התחבורה

יוסף שוינגר - מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים

צבי רוזן - המרכז ארצי לפיתוח המקומות הקדושים

שמעון צבי איידליס - יועץ חרדי, חברת נתיבי אקספרס

מרינה לבדב - מנהלת מרחב הגליל, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

אביעד מרדכי - מנהל סניף צפון, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

אלי לפלר - שדולת גמלאים, חיפה

רות לפלר - גמלאית, חיפה

טופז ברין - המשמר האזרחי

ניצן שחר - המשמר האזרחי

תמר איצקוביץ - פונה

חיים יואל פוקס - פונה

ישראל דוב פרומוביץ - פונה

עדי אפגר - מרכז מחקר ומידע, כנסת

יובל ורגן - מרכז מחקר ומידע, כנסת

אהוד בקר - מרכז מחקר ומידע, כנסת

אירדה קריימר - לוביסטית (אימפקט-לובי), מייצגת את פורום מפעלי תחבורה ציבורית
ייעוץ משפטי
ורד קירו
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

פניות ציבור לגבי תחבורה ציבורית בצפון
היו"ר ישראל אייכלר
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור, בנושא פניות ציבור לגבי התחבורה הציבורית בצפון.

מכבדים אותנו בנוכחותם, חבר הכנסת זוהר בהלול וחברת הכנסת חנין זועבי. חבר הכנסת זוהר בהלול מציין שהוועדה הזאת מטפלת בכל הנושאים שבאים מצד הפונה, אני מוסיף שזו הוועדה בה האזרח בעצמו הוא בעל העניין בנושא. בדרך כלל, וועדות הכנסת מייצגות את האזרח אל מול הממשל ומקבלות תשובות לאזרח. לוועדה שלנו, האזרח פונה בכתב בבקשה לעזור לו לפתור את הבעיה שלו וכשאנו מצליחים אין צורך לקיים דיון.

בשבועיים האחרונים, הגיעו למעלה ממאתיים פניות ואין עוד ועדה בכנסת שיש לה מספר כל כך גדול של פונים. רוב הפניות מועברות דרכנו לממשלה, כשאנחנו פונים, אנחנו מקבלים תשובה. אוכל לציין לדוגמה בקשה לטיפול בבעיה עם אחת מחברת ביטוח, עניין קטן. מנהלת הוועדה שלומית אבינח, שלחה מכתב בעניין האזרח שלא קיבל את זכויותיו. עם מכתבה התקבלה מיד התקבלה תשובה בלשון 'למה פניתם לכנסת, אנחנו נסדיר את זה ביננו'. זו בעצם המטרה, לי אין עניין שהכנסת תעסוק בנושאים כאלה.

יש נושאים שהפכו לכרוניים. הנושאים שפוגעים באיכות חייו של אזרח הם לא הנושאים הגדולים, למשל מתווה הגז איך שהוא הוא יסתדר, אבל מתווה התחבורה הציבורית הוא דבר שנוגע לכל אזרח גם אם הוא בעל רכב, כי בוודאי בני משפחתו נזקקים לתחבורה ציבורית. אחת הבעיות המרכזיות בנושא התחבורה הציבורית היא הרגולציה. למשרד התחבורה יש עבודה רבה מאוד. בשבוע שעבר דיברתי עם שר התחבורה שהודיע לי שכל פקידי משרד התחבורה עומדים לרשות הוועדה. כל בעיה שאינה מקבלת מענה מהפקידים הוא מבקש שנעביר אליו. אחת הבעיות המרכזיות היא האם יהיה נמל שני באשדוד או אם האוטובוס יגיע בזמן לכל מקום. בעניין התחבורה הציבורית ישנה נקודה מאחדת שכמעט כל האזרחים סובלים ממנה. לא שמעתי בשום מקום שאין תלונה ושהכול בסדר, אולי במקומות שלמשפחה יש מספר כלי רכב.

בשבוע שעבר, דיברנו על התחבורה הציבורית בכותל המערבי. לטובת הרב שווינגר מנכ"ל המקומות הקדושים אציין, דנו דבר שהיה ניתן להסדיר בטלפון אחד ועליו התקיים כאן דיון. מצאנו דרך שביום שישי יסיעו אנשים שביקשו להתפלל לפנות בוקר בכותל, אנשים לא ייאלצו לרדת בשער יפו וללכת ברגל.

חברנו, חבר הוועדה חבר הכנסת מנחם אליעזר מוזס, העלה כבר בהתחלה את הבעיה להגיע ולחזור מהמקום שנמצא בדירוג התיירות בישראל, מירון כולל את צפת וכל הגליל העליון. אנשים מאוד סובלים בהגעה והחזרה למירון גם בימים רגילים ובמוצאי שבתות ולא רק בל"ג בעומר. אני מבקש לאפשר לרב מנחם מוזס לעלות את הבעיה. בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס
תודה. אציג סיפור אחד וממנו יבינו מה העניין.

במוצאי שבת 6.6.15 כאשר אנשים חפצים לשוב לביתם בביטחון ושלווה בהקדם האפשרי, המתינו כ-200 איש בתחנות בצפת, כ-350 איש בתחנה במירון. ההמתנה הייתה ממושכת ומורטת עצבים, מהשעה 20:00 עד 00:40, שאז הגיע האוטובוס המיוחל, קו 982 שהצליח להוציא מהם אנחת רווחה.

אני מקריא: "...כ-200 איש בצפת וכ-350 איש במירון החל מהשעה 22:00, השעה בה האוטובוסים היו אמורים לצאת, עד לשעה 00:40, קו 982, האוטובוס המיוחל הגיע. זה לא היה בתום לב של חברת נתיב אקספרס אלא הציבור עשה מעשה. הציבור לא אפשר לאוטובוס לצאת עד שלא ראו שיש מספיק אוטובוסים לכולם. בשעה 24:00 עברו שני אוטובוסים נוספים בצפת, מלאים עד אפס מקום. במירון עדיין עמדו והמתינו עד השעה 01:00. בשעה 03:55 נכנסו האוטובוסים בשערי ירושלים. כך מסתיימות להן שש שעות סיוט ומריטת עצבים נוראית...". יש כאן את הכתובת של נוסעי האוטובוסים האלה.

גם אני הייתי השבוע במירון, במוצאי שבת במקום שהאוטובוסים יגיעו בשעה 22:00, כמובן האחד הגיע בשעה 22:10, בשעה 23:00 הגיעו ביחד שלושה אוטובוסים. השאלה למה האוטובוסים האלה לא הגיעו גם הם בשעה 22:00 כדי לעלות את כולם מבלי לתת לנוסעים להמתין במריטת עצבים? פעם אחת ולתמיד העניין הזה צריך להסתיים.

דבר נוסף, האוטובוס שיוצא בכל יום שישי בשעה 13:10, תשמעו טוב, מתחיל להסתובב במשך כשעה בתוך העיר. למה אתם לא נוהגים כפי ש"אגד" נהגו, כשהאוטובוסים מלאים הם יצאו מיד לדרך מבלי לעבור את כל העיר. אם מהתחנה הראשונה בהר-חוצבים האוטובוס מתמלא אז שיצא ישירות למירון. למה הוא צריך לעשות את כל הסיבוב בעיר כש-10 איש בעמידה? הם נאלצו לעמוד כ-4.5 שעות. הרי כשהאוטובוס עובר בכל התחנות הוא לא יכול לעלות יותר נוסעים כי הוא מלא עד אפס מקום. למה אתם לא משחררים את האוטובוסים המלאים ישר מהר חוצבים למירון? משפחה גדולה שרוצה להגיע לצפת או למירון למדה את השיטה, הם מזמינים שתי מוניות ומגיעים לתחנה הראשונה ומתמקמים. תודה רבה.
שלומית אבינח
ממשרד התחבורה עדיין לא הגיע איש, גם אף אחד לא אמר שמגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
בינתיים נשמע את הדוברים. תהייה התייחסות של משרד התחבורה כי משרד התחבורה מכין את התירוצים לפני שהוא שומע את השאלות. היא כבר תגיע מוכנה.

אני מבקש להמשיך את נוהל הוועדה. זכות הדיבור הראשונית לפונים. בבקשה.
חיים יואל פוקס
ברשותכם, אני אחלק את שתי הטענות שעלו כאן לשני חלקים. כפי שהוזכר קודם, יש כאן בעיה כללית למשתמשי התחבורה הציבורית. לא כולם גרים ליד ציר ראשי, לא כולם צריכים להגיע מנקודה לנקודה ולא כולם צריכים לצאת מהבית בשעה 08:00 ולחזור הביתה בשעה 16:00. החל מהשעה 08:00 ועד 16:00, יש תחבורה ציבורית, אם כן מה הטענה? ההתמקדות היא לגבי שעות העומס ומה קורה בחברת נתיב אקספרס. אני מסכים עם הטענות. מצד אחד אני לא ממהר להאשים, לא ממהר להפנות אצבע מאשימה. במשך השבוע יש הרבה נסיעות, בסך הכול השירות גדל. הבעיה מתחילה ברגע שמתרחש משהו קטן, שהוא לא לפי הספר. כאן הבעיה והנקודה.

במוצאי שבת, כשרואים אנשים ממתינים כבר בצפת ואני עדיין לא מתייחס למירון, בדרך כלל מכינים רזרבה של חמישה אוטובוסים, זה מקובל. אני מניח שמי שממתין לאוטובוס בצפת ורואה את העומס בוודאי הוא מתקשר, בסדר, מארגנים עוד שני אוטובוסים. אבל איפה המעוף? במוצאי שבת בדרך כלל אלו אנשים שחוזרים, הם הגיעו לצפת ומבקשים לחזור. איפה הרשימה שתציג כמה אוטובוסים הגיעו ולפי מספרם אפשר לתכנן את מוצאי שבת. איפה המעוף? צריך לקחת סיכון גדול יותר. מצד שני, אם נרד לפרטי התכנון של שעות יציאת הקווים. אחת, אני אומר בפה מלא ואולי צריך לשים אותי מצידה השני של הוועדה, מצפת לגוש דן יוצאים כ-19 אוטובוסים ביום, ביום חמישי האחרון בשעה 11:30 האוטובוס היה מלא בחיילים. מבני ברק במשך השבוע החל מהשעה 17:30 ועד 22:30 בימים ב' עד ד' לא מצאתי אוטובוס. יש ליקויי בירידה לפרטים בעת התכנון.
שלמה רוזנשטיין
כל יום החל מהשעה 16:00 עד 22:00, אין אוטובוס.
חיים יואל פוקס
אני מדבר על מירון. משעה 17:30 - -
קריאה
משעה 08:30, יש?
חיים יואל פוקס
לא מצאתי.
היו"ר ישראל אייכלר
נציג "נתיב אקספרס", אני אתן לך להשיב. יש בעיות קשות של הזמנים, כלומר חוסר תיאום בין הצרכים לזמנים. לפעמים שולחים שניים-שלושה אוטובוסים בזמן שאין איש בתחנות. זה נעשה בידיעה שאין אף אחד בתחנות והאוטובוס נוסע ריק. אחר כך כשהאנשים יורדים מההר אין אוטובוסים. אני מבקש שתסיים את תלונתך המרכזית במשפט אחד.
חיים יואל פוקס
באיזה מקום אני רואה שאין את המעוף, חוש, הדופק והרצון לפתוח עיניים. התכנון מלמעלה לקוי, אבל אם פקח נמצא במוצאי שבת, לו צריכה להיות את הסמכות לשלוח אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נברר אם יש לו את הסמכות. יתכן שלפקח אין את הסמכות.
חיים יואל פוקס
ומי אשם בכך? לקחו לו את הסמכות. בעבר בשביל ארבעה איש שלחו בשעה 24:00 לקו 982. אמר שר התחבורה שבשביל החגיגות האלה הוא מסכים שלקחו לו את הסמכות, אבל מי אשם בזה?
היו"ר ישראל אייכלר
תודה לך. אני אבקש מהגברת תמר לכבד את חבר הכנסת זוהר בהלול בזכות הדיבור כעת. היום הוא מכבד אותנו בנוכחותו בפעם הראשונה. הוא צריך לצאת לישיבה סיעה, ניתן לו כעת את רשות הדיבור.
זוהיר בהלול
תודה. אני הגעתי משתי סיבות: האחת בשל היד הרמה והעובדה שהאיש משכמו ומעלה, אדוני היושב ראש. הפנינים תמיד קולחות מפיו ואותן אנחנו תמיד מאמצים. שנית, בשל העניין שבגינו ובעטיו אתם נמצאים כאן. חברי הדתיים, אתמול אתם צמתם ואנחנו ממשיכים את צום הרמדאן. בחודש הזה אנחנו מצווים יותר מימים אחרים לפתור בעיות ולעזור לזולת.

אני חושב שהנושא הזה משקף את הפער בין עשירים לבין עניים. למי שיש אוטו לא היה מעלה את הטרוניה הזאת. אתם משקפים כאן את בעיה של אלה שידם אינה משגת לנסוע ממקום למקום. אני מתחבר לעניין הזה. אני עם העותרים, הפונים. אני כמעט משוכנע שהם נמצאים בידיים טובות ושאתה תביא את הסיפור הזה לחוף מבטחים. לא יתכן שאין ארגון, אין מעוף, אין שאר רוח וגם אין יד מכוונת וגם אין תכנון ואין ביצוע. יתכן שיש תכנון והוא לא מבוצע ביום יום הלכה למעשה. זה הקול הבוקע של האנשים שחייבים לקבל מענה. זו דרישה מאוד מאוד בסיסית. אדוני היושב ראש – אני אתם.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה אדוני, נשמח לנוכחותך בכל הוועדות.

בבקשה הגברת תמר איצקוביץ ואחריה חברת הכנסת חנין זועבי.
תמר איצקוביץ
תודה. ראשית, אגב, תחבורה ציבורית לא נועדה לעניים, היא נועדה לכולם. חשוב שאנשים ייסעו בתחבורה ציבורית. חשוב שאנשים מבוגרים לא ינהגו ברכב פרטי כמו למשל אבי בן ה-92 שמקבל אישור לנהוג. חשוב שתהייה תחבורה ציבורית שאנשים יוכלו לנוע באופן בטוח ושיהיו פחות רכבים פרטיים. אני לא חושבת שזו אלטרנטיבה, צריך לראות את התחבורה הציבורית כערך.

בכפר ורדים יש לנו בעיה בשני מישורים. האחד, מאז שהוסיפו את קו 53, זה מצוין, רק שלפעמיים בימי שישי יוצא קו 43 בשעה 13:00, אחריו קו 53 אחרי חמש דקות – זה אותו נתיב. אותו הדבר בצהריים ובאותו דבר באמצע השבוע. ביקשנו שאת הקווים האלה לא לבטל, אבל בבקשה שימו אותם בשעה אחרת. כבוד הוועדה, נתתי כבר הצעה ואפשר לעשות כל דבר דומה. פנינו למשרד התחבורה ואמרנו את זה. בטח שהאוטובוסים יוצאים ריקים כי בהפרש של חמש דקות אין כל כך הרבה נוסעים בכפר ורדים ובתרשיחא –אין מה לעשות. שנית, רכבת ישראל בהתאמה. הכניסה לנהריה היא מאוד מאוד קשה. לפחות לשתי רכבות יש בעיה מאוד קשה להגיע עם האוטובוס שיוצא ולא מגיע.

נושאים נוספים ספציפית שיש לו בכפר ורדים, לדעתי אלו נושאים שניתנים לפתרון. יש עוד כמה בעיות טכניות. אני לא מבינה למה צריך להגיע לוועדה כדי לפתור, כבר מדברים על כך הרבה זמן. אציין כמה נושאים אחרים שיש לנו בעיה, כדי שיהיה שירות לתושבים ביקשנו שהמוניות תגענה עד כיכר שש בכפר וורדים, הכוונה למוניות של נהריה מעלות.

קווי לילה, ביקשו שיגיעו גם לכפר ורדים.

נושא נגישות לשלב ב' – כפר ורדים מורכב משלב א' ושלב ב'. בשלב ב' גרות כ-800 משפחות. הרבה משפחות מבוגרות שהגיעו בעקבות הילדים שלהן ואין דרך לצאת, אין להן איך להגיע לנהריה, אין להן דרך להגיע לצילום רפואי בקופת החולים כללית בנהריה.

אני חושבת שאת הדבר הזה אפשר לפתור. גם אנחנו צריכים תחבורה ציבורית. נודה לכם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חברת נתיב אקספרס בעלת הזיכיון אצלכם? זו אותה חברה.
מרינה לבדב
אפשר לומר משהו בנוגע לקו לילה? אני מנהלת מרחב גליל של ארגון נוסעי תחבורה ציבורית בישראל. אני גרה במעלות. קווי הלילה הם תוצאה של יוזמה שלי ביחד עם עיריית מעלות, יחד עם ראש העירייה שבזמנו היה הסמנכ"ל. קו הלילה, בעייתי להכניס אותו לכפר ורדים כי הוא עושה סיבוב בתוך מעלות ולכן טיפה יש בעיה להכניס אותו לכפר ורדים. אני מציעה לעשות קו נוסף שיחבר את כפר ורדים לקו של מעלות כי יש בעיה להכניס את הקו הזה לכפר ורדים.
תמר איצקוביץ
אנחנו מוכנים גם להצעה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נדבר על זה בהמשך. בבקשה חברת הכנסת חנין זועבי.
חנין זועבי
תודה רבה ותודה רבה לציבור שפנה לוועדה. העובדה ששלושה חברי כנסת ערבים הגיעו לכאן מעידה שהנושא מאוד חשוב ומצביע על בעיה קשה. שלושה חברי כנסת שאינם חברי וועדה וחבר ועדה אחד.

אנחנו לא מדברים על תכנון לקוי, על בעיית זמנים או חוסר תיאום לצרכים. מי שמסתכל על התשתית, כלומר הנושא כל כך דחוף שעונה עבורנו על שאלה מאוד מרכזית ומהותית. על השאלה מי שקוף ומי לא שקוף, אילו ערים עוברות תהליך של אורבניזציה, אילו ערים עוברות תהליך דה-אורבניזציה.

אני מבקשת לדבר על נצרת, אני מנצרת. כעת אני תושבת נצרת ולא חברת כנסת. כעת אני פונה כאזרחית העיר נצרת. אתה למשל סטודנט, כסטודנט לא, כאישה לא, כחולה לא, הם יכולים להגיע לכל המקומות במשולש למטה מבלי להצטרך לעצור בתחנה בעפולה או בחיפה. אתה לא יכול. אני מדברת על עיר מחוז ועל תכנון כבישים עוקפי נצרת, כבישים ששימשו תירוץ שכל התחבורה הציבורית תעקוף את נצרת. רשת הכביש העוקף שימשה גם כתירוץ להעברת משרדי הממשלה או מערכת המשפט לנצרת עילית. זה עניין של דחיקה לשוליים וזה עניין של הדרה. אנחנו בנצרת מדברים על עיר שנשארה כעיר מחוז. אנחנו מדברים על ניתוק כל הכפרים שמסביב נצרת מכל מערך התחבורה הציבורית. אנחנו מדברים ומדברים על בעיה של תזמון. פעם ביום יש אוטובוס לירושלים וזה הופך את תושבי הגליל הערבים לשקופים.

מתוך למעלה ממאה ישובים הזוכים לקווי לילה יש רק שלושה ישובים ערבים שזוכים לקווי לילה: נצרת, דלית אל-כרמל ועוספיה וזה בגלל החיילים, גם תרשיחא בגלל מעלות ודלית - - -
אורי מקלב
גם צפת, אוטובוסים שצריכים להגיע בשעה 22:00 מגיעים ב-04:00 , הם גם קווי לילה.
היו"ר ישראל אייכלר
הגברת חנין זועבי, זו הפעם הראשונה שאני שומע שהאוכלוסייה הערבית מועדפת על האוכלוסייה החרדית כי אין אף קו לילה ליישובים החרדים.
חנין זועבי
בוא לא נשווה את האוכלוסייה הערבית לחרדית. או שנשווה את האוכלוסייה הערבית לחרדית בכול דבר ואז אנחנו נסכים, אולי אתם לא תסכימו, אולי לא נשווה בכלל.

אני חושבת שהבעיה של הסטודנטים והבעיה של החולים שרוצים נגישות, הם צריכים נגישות לבתי החולים וזאת בעיה, יעני, בעיה שאנשים סובלים בגלל מצב סוציו-אקונומי מאוד נמוך, ברשותן של רוב הנשים הערביות אין רכב ולכן הן נשארות בכפר שלהן. זה כמו לסגור על העיר נצרת. זה כמו לא לאפשר לאנשים מנצרת ובמיוחד לנשים לצאת ממנה.

אני חושבת שביחס לתכנון רשת התחבורה הציבורית בנצרת, אנחנו צריכים לתת תשומת לב מיוחדת. אי אפשר אחרת. זו העיר הערבית הכי גדולה עם 75 אלף תושבים. תאמין לי אדוני היושב ראש, אין בה קווי תחבורה ציבורית להרבה מקומית, מהמשולש ולמטה.
היו"ר ישראל אייכלר
הבעיה של הוועדה שלנו שהיא לא עוסקת בצד הפוליטי ולא בצד החברתי אלא בצד האנושי של התחבורה הציבורית ובכלל בכל בעיה אזרחית פשוטה. לכן - - -
חנין זועבי
מה לא אנושי בדברים שלי?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני רק רוצה להשלים ולומר שאם את יכולה לרכז, אפילו פונים מנצרת מאותם כפרים, שיביאו הצעות מעשיות הנוגעות לחיי האזרח ביום-יום, נוכל לקיים על כך דיון ולהביא את משרד התחבורה. לבקש שתהייה נגישות לכל כפר, עיר או עיירה באותה מידה שיש בהרצליה וברמת השרון. הגישה היא שבנושאים האזרחים אין שום ויכוחים. בוועדה לפניות הציבור אין שום ויכוחים לאומיים, דתיים ולא פוליטיים. זאת הוועדה הכי לא פוליטית שאני מכיר.
חנין זועבי
תודה לך. זה חשוב, אני אעשה את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
תגישי הצעות מעשיות ונוכל להתקדם.
אביעד מרדכי
אני מארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. אני מנהל סניף צפון, מרינה מנהלת מרחב גליל. לגבי נצרת אנחנו מן הסתם מקבלים פניות מנצרת ומנצרת עילית. אתן לכם בבקשה דוגמה פשוטה. להגיע מנצרת עילית לתל אביב, כמה זמן לוקח ברכב פרטי? כשעה וחצי מקסימום, תלוי באילו שעות. בתחבורה הציבורית לוקח מעל שעתיים וחמישים דקות. זו אחת מהדוגמאות - - -
חנין זועבי
כן, אבל כל הקווים מתנקזים בנצרת עילית דווקא, יוצאים מנצרת עילית ולא מנצרת. אני תושבת נצרת, אל תתווכח איתי.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, חבר הכנסת אורי מקלב, אחריך אבקש לשמוע את הרב שווינגר לגבי מירון כי זו הבעיה הנקודתית ביותר בהקשר של התחבורה הציבורית. בוודאי מגיעים אליך תלונות לגבי כל השנה. הרב שווינגר יציג את הבעיה. לאחר מכן נבקש מחברת נתיב אקספרס להתייחס. ממשרד התחבורה נבקש לשמוע על הפתרונות. בבקשה הרב אורי מקלב.
אורי מקלב
תודה לך אדוני היושב ראש על עצם קיום הדיון וגם ההשתתפות. אקצר ולא אחזור על דברים שנאמרו. עצם ההשתתפות שלנו חברי הכנסת מראה שהנושא חשוב לנו. כמו כן הפנייה של הציבור מעידה על חשיבות הנושא. אנחנו יודעים שלדיונים בוועדות האחרות כשהנושאים בהן הם הרבה יותר אקוטיים ובסכומים גדולים, אליהם לא מגיעים כל כך הרבה. אני מודה לכם שהגעתם מכפר ורדים, מעלות, נצרת וכמובן מצפת וממקומות אחרים. אזרחים הגיעו והם מצפים מאתנו שנעשה משהו בעניין. זה מראה שהנושא קרוב ללבם, מעיק עליהם מאוד. אני יודע שעוברת לכם כעת מחשבה בראש 'מי הוא שידבר, הוא נוסע ברכב פרטי'. אתם צודקים כי כל מי שנוסע ברכב פרטי לא יכול להרגיש - - -
חנין זועבי
שנים היינו בלי רכב.
אורי מקלב
נכון, ולי יש משפחה, הילדים והנשים שלנו לא נוסעים ברכב פרטי. אנחנו מכירים את זה ואנחנו חשים בזה. עם כל זה, לא דומה הדבר, משפחה שיש לה רכב אחד לפחות אינה דומה למשפחה שאין לה רכב ושכל הנגישות שלה תלויה בתחבורה ציבורית.

צריך להגיד ביושר שהחל משנת 2012, השנה בה זכתה חברת נתיב אקספרס במכרז המצב לא נעשה יותר גרוע, לא. שנית, אם יש שיפור בתוך חברת נתיב אקספרס עד היום, 2015? אני חושב שיש שיפור בהתנהלות חברת נתיב אקספרס. אבל, עדיין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי תחושה שבחודשים האחרונים חלה איזו הרעה.
אורי מקלב
יכול להיות, אבל אני מדבר שבמשך השניים, בתחילה חווינו קשיי ההתחלה שהייתה ארוכה. בתחילת הדרך חברת נתיב אקספרס, עם כל ההתנהלות שלה, המענים שהיא נתנה, המוקדים ודברים אחרים, הכול היה רחוק מהמקום שאנחנו נמצאים בו היום. למרות השיפור עדיין המצב לא עומד בציפייה שלנו מתחבורה ציבורית. זה לא עומד ביעדי הממשלה לגבי קירוב הפריפריה למרכז. היום הציפייה גדולה יותר. היום רוצים תחבורה ציבורית זמינה. אנשי הצפון לא יכולים להגיד שמקרבים את הפריפריה למרכז בזכות התשתיות. היום יש אוטוסטרדות, מחלפים, גשרים, כבישים חדשים. בעניין התחבורה הציבורית עדיין זה לא בא לידי ביטוי. צריך לזכור שיש גידול באוכלוסייה.

לדעתי הבעיה היא חוסר בגמישות של מנהלי החברה ביחס לצרכים בשטח. חוזי משרד התחבורה עם מפעילי התחבורה הציבורית הם חוזים קבועים. מרחב התמרון לשינויים הבלתי צפויים וכן יכולת התגמשות מצומצמת יחסית למתרחש בתחום התחבורה הציבורית, זה חלק מהבעיה. מסתבר שיש יותר ויותר בלתי צפוי בתחבורה הציבורית. למשל, במוצאי שבת במירון צריכים עוד חמישה אוטובוסים, הרי לכאורה ידוע שהאנשים האלה הגיעו בימי חמישי ושישי. יש כל מיני אירועים בלתי צפויים. צריך להכיר את לוח השנה של התחבורה הציבורית. יש לוח שנה מיוחד לתחבורה ציבורית עם כל מיני אירועים לאורך כל מעגלי השנה, כולל אירועים מהיום למחר כמו שבת שלאחר אסרו חג פסח. בשבת כזאת יש יותר נוסעים לצפת או למירון.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פתרון לאירועים כאלה. שיעדכנו את החברה לגבי אירועים כאלה וגם שתהייה גמישות לפקח. אם הוא יישלח שלושה אוטובוסים ריקים הוא יקבל קנס, בעשר - - -
אורי מקלב
הוא לא יכול כי משרד התחבורה לא משפה אותו. איפה הקשר המידי של משרד התחבורה כדי לתת מענה? אולי לא הפקח, אולי מישהו שהוא בעל סמכות. לא עוזר שהמוקדן שומע את התלונות כי למוקדן אין את הסמכות להמציא את הפתרון, רק מנהלי החברה הם אלה שיכולים להגיע למשרד התחבורה.

דבר נוסף שמשפיע לדעתי על התחבורה הציבורית, בקצה ההפעלה של "נתיב אקספרס", שם המענים יותר קשים. יתכן שיש מענה לאנשים בשעה 23:30 בצפת כשהאוטובוס התמלא ומציבים אוטובוס נוסף. נניח של"נתיב אקספרס" יש מענה, אבל אם זה קורה בירושלים כשמתברר שבשעה 23:30 האוטובוס העלה את כל הנוסעים והוא מלא, בתחנה נותרו עוד 20-30 איש, אני יכול לקבל תשובה ממנהל החברה שרק מחר בבוקר יהיה אוטובוס, כעת אין לו. הוא לא יכול להמציא לי בשעה 24:00 אוטובוס והוא לא ישלח אותו מצפת כי הוא יגיע רק בשעה 02:00 וזה לא יעיל. החברה צריכה להיות בהסכמים עם חברות מקומיות כדי לתת מענה לבלתי צפוי. הרי מדובר באנשים, נשארה השאלה איפה הם ישנו באותו לילה. האנשים לא ישנו בתחנת האוטובוס.

אדוני היושב ראש, הנושא האחרון שלא הועלה עד עכשיו הוא נושא המחיר. אי אפשר להתעלם מהמחיר הגבוה בקווים האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יחסית לקווים אחרים?
אורי מקלב
יחסית לקווים היותר קצרים. זאת מפני שהוא קו ארוך, הוא לאורך נקודות ארוכות בארץ ויש הנחות לילדים. משפחה שגרה בצפת שמעוניינת לבקר את ההורים בגוש דן, אני לא מדבר כעת על ירושלים, נסיעה כזאת למשפחה עם שישה ילדים קטנים, כולם פחות מ-18, נסיעה כזאת תעלה לה 700 ₪. 700 ₪ יעלה התענוג להורים לנסוע ולחזור, זה הרבה כסף למשפחה בכל קנה מידה.

משרד התחבורה נותן הרבה מענים, אבל מה שמוכיח בסופו של דבר הוא מבחן התוצאה, באם יש לנו תשובות לעניין הזה או לא. המוקד צריך להיות עם הרבה יותר סמכות. לא מספיק שהמוקדן מקבל תלונה והוא בעצמו לא יכול לתת מענה ובלי יכולת להתגמש. לדעתי זה יכול לקדם אותנו לתוצאה טובה יותר.
יוסף שוינגר
אני מנהל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים. בהמשך לדבריו של הרב מקלב, בשעתו לא קיבלנו את הפניות של אנשי צפת, זה נודע לנו. נמסר לנו שלא המוקד ולא החברה יכולים לעשות את השינויים. אלו הנחיות של הרגולטור, משרד התחבורה הוא זה שצריך לתת להם את האישור. הם לא יכולים לעשות את זה על דעת עצמם, זה חוזה מאוד קשיח. אם באמת היה עדכון לגבי אירועים ספציפיים, מדובר על תקלה שניתן לטפל בה. נמצא כאן נציג חרדי שבוודאי ייתן את התשובות, אבל זה ברמה של משרד התחבורה אל מול החברה. זה לא ברמה של הרמת טלפון מהיום להיום כי הם לא יכולים לשנות קווים ללא אישור משרד התחבורה – זה מה שנמסר לנו בשעתו.
היו"ר ישראל אייכלר
לפני שנשמע את תשובת משרד התחבורה, בבקשה, חבר הכנסת יוסף ג'בארין.
יוסף ג'בארין
כחבר הכנסת אני שמח שנוכחים הרבה חברי כנסת, אבל נראה לי שהם בעיקר חרדים וערבים. כנראה שזו בעיה אקוטית לשני המגזרים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
הם רוב משתמשי התחבורה הציבורית.
יוסף ג'בארין
כנראה. ראשית זה הדיון הראשון שלי בוועדה. אני שמח על ההיבט היותר ספציפי של הדיון. חשוב לי להדגיש את המסגרת.

לדעתי ישנה בעיה מאוד חמורה בעניין התחבורה הציבורית בצפון. כשאנחנו מדברים על מרכז ועל הפריפריה, אחד התחומים בו מתבטא הפער הוא עניין התחבורה הציבורית. אני כסטודנט סבלתי מעניין הזה, אני תושב אום אל-פאחם ולמדתי בנצרת. עד היום אני מכיר את התופעה.

אני מבקש להצביע על בעיית התדירות וגם על העדר תחנה מרכזית שיכולה להתוות והסדיר את הקווים וכן את בעיית הקווים הישירים שלא עוצרים בתחנות מסוימות. לפחות באזור וואדי ערה, אני לא יודע אם בצפון הבעיה קיימת. מה שמחריף את הבעיה, הרבה ממרכזי השירותים הם מחוץ ליישובים האלה. לדוגמה אום אל-פאחם, כשצריך ביטוח לאומי, משרד הרישוי, בתי חולים, כולם מחוץ לעיר. בהעדר תחבורה ציבורית נגישה זה מכביד יותר.

נושא נוסף שאולי קשור יותר ליישובים הערביים בצפון ופחות ליישובי האוכלוסייה החרדית, הוא עניין נגישות השפה. זה עניין מאוד מרכזי. יש דרישה בצורך להשתמש בשפה הערבית בתחבורה הציבורית - - -
מרינה לבדב
בצפון משתמשים.
יוסף ג'בארין
לא בכל המקומות. אוכל להעיד על אום אל-פאחם וגם על נצרת. לדעתי זו תמונה אבסורדית ששם השכונה בכריזה הוא בעברית וגם השם הערבי כתוב באותיות עבריות וכדומה. אני לא מוצא סיבה שזה יישאר כך. השאלה אם נוכל לקדם את הנושא והאם הוועדה יכולה לפעול מחוץ לפניות הספציפיות.
היו"ר ישראל אייכלר
יהיה מעניין אם הוועדה תגיע למסקנה שצריך בתחבורה ציבורית הנגשה באידיש. אני מתכוון להגיד שהוועדה פועלת בנושאים ספציפיים. אני לא חושב שיש נהגים בקווים שמבינים את השפה.
יוסף ג'בארין
הכוונה לגבי לוחות המודעות ביישוב ובכריזה באוטובוס. ההנגשה הלשונית היא מאוד משמעותית.

עד היום אני לא מסוגל להבין מדוע ביישוב כמו אום אל-פאחם עם יותר מ- 50 אלף תושבים אין תחנה מרכזית אחת. זה נושא שציינתי בעבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם בבני ברק עם 120 אלף תושבים.
יוסף ג'בארין
גם וגם.
נעה אבירם
נמצא מקום, נעשה תחנה מרכזית.
היו"ר ישראל אייכלר
את זה אמרו לי כיושב הוועדה לפניות הציבור לפני כ-12 שנה.
יוסף ג'בארין
המסר שלי, אומנם כשעלתה הסוגיה מאוד הזדהיתי, בוודאי שהבעיה היא הרבה יותר מורכבת. צריך לתת התייחסות.
היו"ר ישראל אייכלר
באום אל-פאחם, העירייה הקצתה שטח?
יוסף ג'בארין
לדעתי עובדים על זה עכשיו, אני לא יודע אם המענה מספק. הבעיה הקשה היא לצאת מהיישובים ליישובים אחרים. זו בעיה קשה עד היום כולל לחיפה ונצרת. לנצרת כמעט ואין תחבורה ציבורית. אתה מתחבר לקווים ראשים. כמו שאמרתי לא כולם עוצרים בתחנה המרכזית או בתחנה שליד העיר אום אל-פאחם.

קראתי למשרד התחבורה לקחת את הנושא הזה יותר ברצינות ולטפל בסוגיה של הצפון באופן יותר מערכתי ולא כתגובה לפניות ספציפיות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה לך חבר הכנסת יוסף ג'בארין. בבקשה, מר רוזנשטיין שהוא גם חבר עיריית ירושלים וגם עובד משרד התחבורה. את התשובות הרשמיות של משרד התחבורה נקבל מגברת נעה אבירם.
שלמה רוזנשטיין
אני אתייחס גם באופן רשמי לחלק מהנושאים, נעה תתייחס לחלק אחר של הנושאים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה תתייחס לנושא מירון?
שלמה רוזנשטיין
לכל מה שקשור למגזר החרדי, משרד התחבורה. נעה תתייחס אחר כך לכללי.

נתחיל עם אשכול הגליל מבחינת משרד התחבורה. לפני כשנה וחצי באפריל, בעת הכנת המכרז לאשכול הגליל, נכנסו שיפורים לתוך חוזה חברת נתיב אקספרס בכמה מישורים. ראשית, כולנו מכירים את היעדים החדשים שהופעלו לצפת ומירון מכניסת חברת נתיב אקספרס למכרז הזה, כניסת היעדים: קריית גת, עפולה, רכסים, חיפה, אשדוד, הוספת קו נוסף לשלושה קווים שנוסעים בשלושה צירים מבני ברק למירון, אחד על ציר קו החוף, 980 שמשרת אוכלוסייה כללית, אחד לקו 981 בהתאם בהתאם בקשת אנשי צפת לקו ישיר על כביש 6, וכן קו 984 שנוסע על ציר 65, קו שמשרת גם את עפולה ומגיע גם לחצור.

אני חייב לציין שבעת הכנת המכרז, אני אישית וצוות אנשי משרד התחבורה, נפגשנו ארבע-חמש פעמים עם אנשי העיר צפת החרדים וכמובן גם ראש העיר והציבור הכללי, על מנת להבין מהם הצרכים של העיר צפת. כל השיפורים שהכנסנו למכרז הם גידול של קרוב ל-40% בהיקף השירות לצפת. לא לדבר על מערך העירוני שהיה בעיר צפת שכולל שני קווים עירוניים. היום יש שישה קווים עירוניים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מר רוזנשטיין, מה שטוב אנחנו יודעים, אנחנו מדברים על בעיות.
שלמה רוזנשטיין
לרגע הרגשתי שיש כאוס מוחלט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, לא. כשחבר הכנסת אורי מקלב דיבר היית בחוץ. הוא דיבר על השיפורים הגדולים.
אורי מקלב
ציינתי שהיה שיפור ניכר ביחס למה שהיה עד 2012 וגם בחברת נתיב.
שלמה רוזנשטיין
אתייחס במילה כללית, לעוד נקודה אחת. מילה כללית. האשכול שנקרא "אשכול הגליל", צפת מירון, זה האשכול הכי תנודתי במגזר החרדי. הוא אשכול הכי תנודתי וגם הכי מורכב ומסובך כי מדובר במאות קילומטרים של נסיעת אוטובוס. אגב, אפרופו, כשדובר על ימים מיוחדים או לא ימים מיוחדים, יש למשרד התחבורה לוח זמנים מיוחד הממונים על התחבורה הציבורית. כל מי שעוסק במשרד התחבורה בתחבורה ציבורית מכיר את לוח הזמנים של החגים והמועדים המיוחדים. אנחנו מסרנו 165 ימים מיוחדים מתוך 365 ימים בשנה, זה מוכר לכל מי שמתעסק בתחבורה ציבורית כולל מפעילי תחבורה ציבורית. אם יודעים שבכל האשכולות של התחבורה הציבורית יש בלוח השנה העברי 165 ימים מיוחדים, אני אומר לך שבאשכול הגליל יש 365 ימים מיוחדים. אף אחד לא יודע להגיד לנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתם יודעים שיש מוצאי שבת? מה ההיגיון להוציא אוטובוסים ריקים עם שניים-שלושה אנשים בצאת השבת ואחרי השעות 22:00 – 23:00 אין אוטובוס?
שלמה רוזנשטיין
לגבי מוצאי שבת, החל מיישום המכרז עשינו יחד עם אנשי העיר צפת, אגב אני והממונה על העיר צפת, מאיה אלקבץ ישבנו לפחות שש-שבע פעמים מאז יישום האשכול. ישבנו עם המועצה ועם החברה הציבורית ועשינו כמה שינויים. ייצרנו את קו 992 אחד, קו 993 חדש, ייצרנו את קו 994 שנועד לפתור את הזיקה עפולה-בני ברק, וזאת כדי לתת לאנשי צפת שירות ישיר במוצאי שבת בין בני ברק לצפת. אגב, בשבוע האחרון גם הנושא של הנסיעות המוקדמות הוסדר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מצפת?
שלמה רוזנשטיין
מצפת. איחרנו את הנסיעות המוקדמות. יש גם קבוצה, אסור היום לדבר על קבוצות וואטסאפ, יש קבוצה שנקראת 'פורום אחת צפת' חברים בה חלק מהאנשים שנוכחים כאן ואנשים נוספים כולל אנשי "נתיב אקספרס". אוכל לומר ואפשר לראות עד איזה שעה בכל מוצאי שבת כולנו נמצאים און ליין כדי לפתור כל בעיה.

הרב אייכלר, נדבר על מה שעולה ומה שיורד. אם אני אקח היום את כל השירות לצפת לירושלים, בני ברק, רכסים, עפולה ומעפולה לבני ברק, כל האשכול הזה של "נתיב אקספרס", האשכול מיוצר בצורה יפה מאוד. בימי א'- ה' יש לנו אפס תלונות על השירות. יש לנו בעיה של מוצאי שבת ובמוצאי שבת דווקא בעת הזאת. צריך להבין שבמוצאי שבת, בשעות המאוחרות האלה, בעצם יורדים מאות בבת-אחת לכביש, בזמן מסוים מהשעה 21:30. השירות הוא בין 21:30 ל- 23:30. יש לנו פריסה בימי חמישי ובימי שישי של קו שעולה לצפת, הרי במוצאי שבת אנחנו מתמודדים עם קרוב למאה נסיעות למעלה שנוסעות מצפת ליעדים שונים לכל רחבי הארץ. ראשית זה נעשה תוך התייחסות, כל תגבור צריך להיות בלוח הזמנים. נבין שמבחינת משרד התחבורה כל נסיעה שלא תוגברה הופכת לנסיעת רישוי. כלומר, אם ראינו בשלושה מוצאי שבת, כפי שראינו עכשיו ביום שישי האחרון, אנחנו ראינו בחודש האחרון שלושה ימי שישי שבהם תגברנו את האוטובוס של השעה 23:00 עם אוטובוס נוסף, זו לא נסיעת תגבור, זו נסיעה רישוי שהמפעיל חייב ליישם אותה אפילו אם לא היו אנשים עליה - - -
אורי מקלב
מי מאשר אותה?
שלמה רוזנשטיין
משרד התחבורה.
אורי מקלב
האם יש קורלציה?
שלמה רוזנשטיין
בוודאי, זה מכרז. לחלוטין.
אורי מקלב
יש קשר של איש משרד התחבורה עם איש החברה במקרה הזה?
שלמה רוזנשטיין
קשר יומיומי, קשר פרטני יומיומי.
אורי מקלב
בשעה היעודה, בשעה 23:00, אתה מאשר לו את התחבורה?
שלמה רוזנשטיין
כן. בשעה 23:00, המפעיל שולח לי הודעה ואומר "אני צריך להוציא נסיעה נוספת", אני אומר תוציא וכנ"ל מאיה אלקבץ הממונה על מחוז צפון. כל החברים מהפורום שנמצאים יודעים ורואים את זה, 'כן, תוציא זה מאושר'. אף פעם לא היה, מעולם לא היה שמשרד התחבורה שמע, אני לא מדבר לא על עשרה ולא על עשרים ולא שלושים או על שני נוסעים שהיו בתחנה שלא אספו אותם, שמישהו ממשרד התחבורה מנע הוצאת אוטובוס נוסף.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי התלונות שאנחנו מקבלים, זה לא כך.
אורי מקלב
זה נכון גם לגבי ירושלים?
שלמה רוזנשטיין
עולה כאן השאלה, תוך כמה זמן מגיע האוטובוס?
מנחם אליעזר מוזס
במקום השעה 22:00 יצאו האוטובוסים בשעה 00:40.
שלמה רוזנשטיין
תבין את רמת הקשר ואת רמת הערנות שלנו, ספציפית לפני שבועיים, היות ונודע לנו למרות שהיינו בקשר, היינו בקשר גם עם החסידות כדי לראות איך הם נוסעים ואיך הם מתכוונים לנסוע למירון. אחרי הבנה ושיחות התברר לנו שהם לוקחים אוטובוסים ונוסעים למירון בצורה מאורגנת ועצמאית, הם פותרים לעצמם את הבעיה. על מנת שלא להיות מופתעים מזליגה של האנשים שלהם שהחליטו לא לנסוע בתחבורה המאורגנת, תגברנו את השירות. כלומר, הוספנו נסיעות גם ביום שישי וגם במוצאי שבת. בפועל, במקרה כזה, מספר האנשים שהגיע, למרות המידע ולמרות הקשר שיצרנו עם החסידות וההבנה שהם מארגנים את התחבורה בעצמם, אני אומר במילים עדינות הם פשוט זרקו לנו אותם לרחוב, לכביש מאתיים-שלוש מאות איש. זה בלי לדבר ולעדכן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ההבדל בינם לבינך הוא שהם אינם אחראים להסעת הנוסעים - - -
שלמה רוזנשטיין
זה בסדר. אני נותן לך את רמת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם היית שואל אותי הייתי אומר לך שחסידות זו עם כבוד לה על כל מרכיבה, יש מאות אנשים שבאים למירון בזכותם והם אולי לא קשורים לחסידות הזאת.
שלמה רוזנשטיין
לכן תגברנו את השירות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היית אמור לדעת את זה מראש.
שלמה רוזנשטיין
ידעתי, יצרתי קשר מראש ותגברנו מראש, אבל מספר הנוסעים היה מעבר לצפי. יש בעיה אחת, אני אומר שגם אותה נפתור וישבנו על הנושא בקבוצה שהתקיימה במוצאי שבת, בעיה שאנחנו מכירים ושהיא עומדת לפתחנו. בשירות של מוצאי שבת הנושא של מוקד היציאה משכונת מאור חיים. יש כאן נקודה בעייתית ואני מבין את אנשי דרום צפת, הם נמצאים בבעיה. למה, כשיוצאים בקו 992 או 993 בקוים הישירים ועם המאספים, זה בנוי אחרי הרבה מחשבה בהרבה ישיבות אתם, מתי יצא הישיר ומתי יצא המאסף? המאסף יוצא אחרי הישיר כדי שאם אדם שיוצא ממירון שירצה להגיע לעפולה הוא יוכל להגיע. כל דבר לקחנו בחשבון וזה אחרי הרבה מחשבה, הרבה מעוף, הרבה שכל, הרבה השקעה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מחשבה, מעוף, שכל, השקעה יש לכולנו ולכן הגענו לכאן. אני שאול מעשית לגבי "מאור חיים".
שלמה רוזנשטיין
מעשית, הפתרון שעלה במוצאי שבת האחרון ל"מאור חיים", אנשי "מאור חיים" ממתינים, האוטובוס שיוצא מהתחנה המרכזית ועד שהוא מגיע ל"מאור חיים", זמן נסיעה שלו הוא בערך של 30-35 דקות מאחר וחלק מהאוטובוסים נוסעים דרך הר כנען ל"מאור חיים". זאת אומרת, המשפחה שיושבת ב"מאור חיים" שיצאה בשעה 21:30 לכביש ממתינה לאוטובוס שיצא בשעה 21:30 מהתחנה המרכזית, היא בעצם אמורה לקבל את האוטובוס בשעה 22:00, 22:05 או ב-22:10 ולפעמים בספק אם באוטובוס יהיה במקום. אני מתייחס לכל הקווים, גם 981 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי כאן תלונה של אזרח שחיכה, כולל זמן המתנה שסיפרת, בשעה 22:15 הוא כבר הגיע לתחנה "בסוף הגיע אוטובוס מלא וגדוש. האוטובוס נעצר ומסר שמיד אחריו מגיע עוד אוטובוס. התחנה הייתה גדושה בכ-60 נוסעים עם משפחות שלמות", לא ארחיב בכל מה שהוא מוסר. "בסוף הרכב לא הגיע. הגיע פקח שהודיע הנה מגיע אוטובוס ריק. התברר שלא רק שלא הוציאו רכב אלא דאגו שרכבים שהיו בדרך, שהיו היו עמוסים, לא יגיעו לתחנה כי הם היו מלאים" וכדומה. בקיצור, באיזו שעה הם הגיעו? ב-00:45 בדיוק. היית שם? ספר את כל הסיפור כדי שנדע על מה מדובר.
שלמה רוזנשטיין
ברשותך אסיים משפט אחד. לגבי הנושא של "מאור חיים", אנחנו נייצר מוקד יציאה ב"מאור חיים" על מנת שאנשי "מאור חיים" לא יהיו, עם הנשמה ביד, כי בתחנות האחרונות באמת אי אפשר לדעת אם האוטובוס יגיע מלא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נשמע את הסיפור. למען הפרוטוקול ולמען הפקת הלקחים.
ישראל דוב פרומוביץ
אני תושב צפת. אני מגיל 13 בתחבורה ציבורית, היום יש לי כבר רכב בגלל התחבורה הציבורית, לא יכולתי לספוג אותה. אני גם מתווך דירות בצפת, יש המון המון משפחות שבאות לגור בצפת. אני מתעסק בתחום הזה ואני רואה את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה היה בפרשת חוקת?
ישראל דוב פרומוביץ
אני מארח הרבה אנשים אצלי בבית, גיסי עם שני ילדיו הקטנים ירדו בשעה 22:00, הם היו צריכים להגיע לבני ברק, הם ירדו לתחנה. הוא התקשר לאחר כ-20 דקות ואמר לי "אני עדיין עומד בתחנה, אין אוטובוסים, אין כלום". ירדתי בשעה 22:45 אחרי כשלושת רבעי שעה שהוא בתחנה ומתייבש. אני רואה שם פקח של "נתיב אקספרס", אין לי מושג מה שמו. לתדהמתי ראיתי שהוא עצמו עומד חסר אונים, הוא מתקשר למנהלי החברה, לשוקי או למישהו אחר, לא התייחסו אליו בצורה רצינית.

הוא עמד שם וראה אל מול החברה בדיוק כמוני. יש לי הודעות משוקי מאותו אירוע. בסופו הגיעו אוטובוסים עמוסים. הציבור אחרי שהוא המתין כשעה וחצי הבין שאין עם מי לדבר, הוא ירד לכביש. שעה וחצי המתינו לאוטובוסים, לפעמים כשאין מוח יש כוח. מה לעשות, בלית בררה הם ירדו לכביש וזה לא עזר. הנהגים ירדו ועישנו סגריה ואמרו "אנחנו מתנצלים".

היה עוד אח שהמתין, הוא לקח מונית לתחנה המרכזית, הוא כן עלה על האוטובוס. בשעה 23:15-23:30, האוטובוס הגיע ל"מאור חיים", אבל הוא המתין עוד שעה וחצי ב"מאור חיים" כי עיכבו אותו. הוא ישב באוטובוס, והתיישב על המקום שהוא שילם. בסופו של דבר אחרי המון המון בלגן, שחררנו. אמרתי לחבר'ה תשחררו. הם שחררו, אבל השאירו אוטובוס אחד כערובה כי הם ידעו שאם הם לא ישאירו אוטובוס כערובה הם יישארו עד הבוקר במקום, וזה מה שהיה קורה. בפועל, בשעה 00:30 הגיעו שני אוטובוס ריקים. אמרתי, 'חבר'ה אם בסוף אתם מוציאים אוטובוסים ריקים, אז למה כל התהליך הזה? תוציאו מההתחלה אוטובוסים ריקים'.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי שעתיים, מה הייתה התשובה שלהם?
ישראל דוב פרומוביץ
אין לי מושג, אין עם מי לדבר. באותו סיפור, אברהם טיפל בזה כי האבא שלו היה שם. מפה אני לא יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אבקש את תשובת "נתיב אקספרס".
שמעון צבי איידליס
באותו יום שבת, זה לוח הזמנים האחרון של היציאות, בכלל זה שונה גם בפרשת קרח וגם חוקת. לעצם העניין שיננו את לוח הזמנים וזה עבד מצוין. אמרתי לך ביום שני שזה מטופל והשבוע זה עבד מצוין.
היו"ר ישראל אייכלר
לאור מה שהוא תיאר, תמקד את הבעיה ותאמר איפה השסתום בצוואר הבקבוק.
שמעון צבי איידליס
ביום שני, עוד לפני שקיבלנו הזמנה לדיון, כבר היה שינוי בלוח הזמנים, יום שני לפני שבוע. כבר שבועיים הבנו שלוח הזמנים אינו מתאים לקו. ערכנו שינוי בלוח הזמנים ובאמת זה מתאים.

צריך להבין, האוטובוסים ייצאו - - -
יוסף שוינגר
סליחה, לפני שהוא מתייחס לבעיה. אנחנו מתכוונים לגבי כל השנה, למה אי אפשר לאמץ את הרעיון של ל"ג בעומר. אם יודעים מראש, אז למה לא להזמין מראש? החברות סגורות, יודעים על - - -
שלמה רוזנשטיין
אנחנו בעד, אנחנו בעד ואנחנו מסכימים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש למקד. אתה אומר שלפקחים שלכם אין גמישות ואפשרות במקום.
שמעון צבי איידליס
ההסדר שלנו שבשעה 21:15 יהיו אוטובוסים, לא היו נוסעים בתחנות. לפי החוק אנחנו צריכים להיות על המסלול למרות שהם ריקים וגם אם לא. האוטובוסים יצאו לכיוון ירושלים.
נעה אבירם
זאת בעיה, כשיש נוסעים בשעה אחרת - - -
שמעון צבי איידליס
זאת בעיה, השתמשנו בתגבורים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה גמרנו, זאת אומרת שאין לכם מספיק אוטובוסים?
שלמה רוזנשטיין
לא. שמנו חמישה תגבורים במוצאי שבת, אבל שלושת האוטובוסים הראשונים של השעה 21:30 גם לבני ברק וגם לירושלים יצאו ריקים. גם אם נשתמש בתגבורים בשעה 22:00 היה לחץ ולא היו מספיק אוטובוסים לכולם. לכן השבוע עשינו שינוי בלוח הזמנים. השבוע זה היה מצוין.
ישראל דוב פרומוביץ
השבוע היה צום ולכן היו פחות אנשים. במוצאי השבת הקרוב נבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש לברך את חברנו אורי מקלב שמקים שדולה לתחבורה ציבורית, הוועדה תשתף פעולה בעניין זה.
אורי מקלב
יהיו לנו הרבה ממשקים בנושא.
היו"ר ישראל אייכלר
בהצלחה, זה נושא מאוד אקוטי וחשוב.
אורי מקלב
על האוטובוסים שיוצאים ריקים, משלמים עליהם מחיר מלא.
היו"ר ישראל אייכלר
אם כך, אני שואל, משרד התחבורה איפה ההיגיון? אולי כשהאוטובוס יוצא מנקודה לנקודה ללא תחנות ביניים, שבמצב כזה שתהייה לפקח הגמישות ואפשרות.
שמעון צבי איידליס
יש לנו שבע נקודות שיוצאים אליהן מצפת, אין לי בעיה, אנחנו נוציא את כולם, בשעה 21:30 גם אם יש איזה אדמו"ר שהגיע והחליט שהוא יישאר שם עד השעה 23:30. צריכים גמישות להשאיר את כל האוטובוסים עד השעה 23:00 ושאז נוציא את כל שבעת האוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
בתנאי שאין תחנות באמצע.
נעה אבירם
אני לא בטוחה שפה המקום לסגור בדיוק את לוח הזמנים. אבל כן, בוודאי שהמפעיל יחד עם משרד התחבורה על גורמיו המקצועיים בונה את לוח הזמנים בהתאמה לצפי והביקוש ומתגבר ובהתאם לביקוש בשטח במידת הצורך. בוודאי שאם התחייבנו לנוסע שתהייה לו נסיעה בשעה 21:15, הנסיעה הזאת תצא בין אם הוא יהיה הנוסע היחיד ובין אם יהיו עוד 45 נוסעים נוספים אתו באוטובוס.
אביעד מרדכי
אני מבקש להעלות בקצרה כמה נושאים. בעניין סוגיית הצפיפות, יוצאים אוטובוסים מפוצצים. לכל מה שתואר כאן יש לנו פתרון פשוט. לדעתי כבר קיים הפתרון, אבל הוא לא מיושם. באתר האינטרנט של "נתיב אקספרס" יש באנר "להזמנת מקומות מראש, לחץ כאן". למה הבאנר הזה כבר שנה וחצי לא פעיל? למה אי אפשר להזמין מקום מראש וכך תהייה אפשרות ל"נתיב אקספרס" להיערך מראש.
שמעון צבי איידליס
אגב, לציבור החרדי כמעט ואין אינטרנט, הציבור ימשיך להיות תקוע.
אביעד מרדכי
אנחנו מתייחסים לכלל הציבור ולא רק לחרדים באתר האינטרנט של "נתיב אקספקס". לסטודנטים יש הנחה במחיר. כסטודנט שנכנס לאתר האינטרנט, קשה לו למצוא מידע. כמעט ואין מידע על איזה סוג כרטיס ניתן לקבל הנחה או לאן אני צריך לגשת כדי להנפיק כרטיס מסוים.
מרינה לבדב
האתר מאוד מסובך, בקיצור, קשה להבין.
שמעון צבי איידליס
אם יש לך כרטיס סטודנט, אתה מגיע לכל אחד מסניפי "נתיב אקספרס".
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם עולה תלונה שהאתר לא ברור, אני מניח שסטודנטים יודעים לשוטט באתר, אז אנא תעדכנו אותו.
אביעד מרדכי
לסוגיית התעריפים באזור הצפון, באזור חיפה יש סוג כרטיס שנקרא "ערך צבור" כלומר, האדם מטעין על ה"רב קו" שלו כסף והוא יכול להשתמש בכסף הזה כמעט בכל חברת אוטובוסים, לא בכולן. על פי הפרסום שהיו לאחרונה יש גם ב"נתיב אקספרס" האפשרות להשתמש ב"ערך צבור" עם "רב קו". נהגים לא מכבדים את זה. אולי מכבדים במידה כזאת או אחרת. צריך לבדוק את זה.
שמעון צבי איידליס
אני הייתי בכל הסניפים, בכולם יש שילוט על כך. לגבי נהגים, יכול להיות שיש איזה נהג שלא שם לב לכך, בכל מקרה, זה מהחודש הקודם.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, מחר יתקיים דיון בנושא "רב קו- ערך צבור". כולכם מוזמנים.
שמעון צבי איידליס
זה בסך הכולל פועל כחודש-חודש וחצי.
ישראל דוב פרומוביץ
ברשותך אני מבקש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין לנו זמן, אנחנו צריכים לסיים. בבקשה חבר הכנסת
אוסאמה סעדי
תודה. אדוני היושב ראש, אני אחזור על הדברים שחבריי חנין זועבי ויוסף ג'אברין המייצגים את שתי הערים הגדולות: נצרת ואום אל-פאחם. אנחנו בעראבה, סכנין ודיר חנא, אנחנו כפרים וערים קטנות.

יש כבר לי מסקנות מהדיון הזה ומה אנחנו צריכים לעשות במגזר, דוקטור יוסף ג'אברין, אנחנו צריכים להתארגן. פה יש מומחה מיוחד למגזר החרדי. אנחנו צריכים להתארגן במגזר אצלנו ולראות מה אנחנו עשים.

אני חוזר ואומר, יש לנו בעיה קשה בנושא התחבורה הציבורית. אם לנצרת ולאום אל-פאחם, שהן ערים גדולות, קל וחומר שלכפרים הקטנים והנדחים יש בעיה. למשל, בעיית הסטודנטים שצריכים לנסוע לתל אביב וירושלים או בחזרה, איפה האוטובוס מוריד אותם? הוא מוריד אותם במשגב ולא בסכנין. אנחנו צריכים לאסוף אותם ממשגב. אין אוטובוס ממשגב לסכנין. אם הם יורדים בכרמיאל, אנחנו צריכים לאסוף אותם מכרמיאל לעראבה וסכנין. כמובן שהבעיה חמורה יותר בשעות הלילה. אחרי השעה שש יש כמעט עוצר במקום.

אני אחזור בקיצור על הדברים. אנחנו נביא את הפניות של המגזר באופן מרוכז ונציג אותם לוועדה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאוד שמח שלמדתם את הלקח. מה שאתה לא תעשה לעצמך אף לא יעשה עבורך. אם אתם תתארגנו ותגיעו לוועדה עם דברים מוגדרים, דרישות ברורות אל מול משרד התחבורה ואל מול משרדים אחרים, אתם תראו הרבה ברכה.

בבקשה, הגברת נעה אבירם.
נעה אבירם
בזמן הקצר שנשאר אנסה להתייחס לכמה שיותר מהדברים שהועלו.
שלומית אבינח
קנסתם את החברה?
נעה אבירם
אני מיד אתייחס.

חלק מהדברים הם דברים עקרוניים של עבודה אל מול מפעיל וחלק מהדברים הם דברים ספציפיים שמטופלים.

חשוב לי לציין חלק מהדברים שנעשו בתקופה האחרונה, בנוגע לתחבורה הציבורית בצפון, בחודשים והשנים האחרונות. עלה כאן נושא מכרז הגליל, אנחנו מדברים על תגבור בעשרות אחוזים בפעילות התחבורה הציבורית באזור. מכרז העמקים נכנס בשבוע האחרון לישורת האחרונה שלו עם תגבור משמעותי בטבריה. זה אחרי שתי פעימות שהיו ביוקנעם ובחודש מרץ בעפולה. מטרונית, גם זה בצפון, אומנם במטרופולין, אבל בהחלט רלוונטי לחיבורים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש גם הרבה בעיות בחיפה.
נעה אבירם
נשמח לדון על הכול.

פרויקט הפול שבוצע לפני כמה שנים וכמובן כל נושא מערך הרכבות הכבדות, הצפון תופס חלק נכבד וראוי בתכנון. לגבי השירות למגזר הערבי, אני בהחלט אשמח שנדון ספציפית בנושא הזה ונציג את הדברים.

משרד התחבורה, החלטת מדיניות בשנים האחרונות היא לקדם צמצום פערים בחברה הישראלית. ברור לנו שהמגזר הערבי הוא אחד מהמגזרים שעליו צריך לשים את הדגש לאור הפערים הגדולים שקיימים, מדובר בעשרות מיליוני שקלים שמושקעים גם בתשתיות. אחת הבעיות הקשות המקשות על יישום שירות היא התשתיות האומללות בכפרים ובמגזר הערבי.
היו"ר ישראל אייכלר
להעביר אוטובוסים במקום?
נעה אבירם
כן. זה שירות אולי פחות טוב. בסוף נפעיל איפה שאפשר ומה שאפשר. אני מציינת שהמדינה משקיעה - - -
אוסאמה סעדי
בעראבה יש תחבורה ציבורית?
נעה אבירם
אני מעלה דברים שעלו גם לגבי נצרת וגם לגבי אום אל-פאחם בין אם זה חיבורים למכללות ובתי חולים. חיבורים טובים ויעילים לירושלים ולתל אביב, הכול נמצא בתכניות העבודה לשנים הקרובות, זה לסוף שנת 2015 ובמהלך 2016.

נושא נגישות השפה, גם תמרורי 505, הדגלים הצהובים על התחנות, גם המידע הסטטי, גם הכריזה, כולם יתורגמו לערבית במהלך 2016. אגב, למשרד יש צוות ספציפי שעוסק בעבודה אל מול המגזר ועם המגזר תוך כדי שיתוף של - - -
יוסף ג'בארין
אולי אפשר לזמן ישיבה מיוחדת, כדי שנוכל להרחיב.
היו"ר ישראל אייכלר
בהחלט. אמרתי שהעבודה שלנו היא על השירות עצמו.
נעה אבירם
אנחנו נשמח להציג את הדברים. אנחנו בעבודה צמודה מאוד עם הרשויות המקומיות ועם ארגונים מקומיים כולל ארגוני סטודנטים בישובים על מנת שבסוף נתאים את השירות לצרכים ולביקוש.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתם עוקבים אחרי התגבורים, אם עומדים או לא עומדים בדרישות? מה הקנס המוטל על החברה שאינה עומדת בתגבורים?
נעה אבירם
לעניין הפיקוח והבקרה על השירות – מפעיל התחבורה הציבורית מחויב בהפעלה על פי רישיון קו שקובע איזה נסיעות עליו להוציא, בין אם אלו שלוש נסיעות בשעה 21:15 וגם אם שש נסיעות בשעה 23:00 בלילה. מעבר לכך, המפעיל חייב לתת השירות כולל תגבור.
היו"ר ישראל אייכלר
איך מתבצע און ליין האישור לגבי תגבורים?
נעה אבירם
כשיש נוסעים בתחנה, הוא לא צריך אישור, הוא צריך להכניס את האוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
והוא מקבל על סבסוד כרגיל?
נעה אבירם
בסוף מתחשבנים.
מרינה לבדב
איך יודעים שיש עוד נוסעים בתחנה? הנהגים מדווחים, הם מחויבים לדווח?
נעה אבירם
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
יש טענות שאומרות "אין מספיק אוטובוסים ומשרד התחבורה לא מאפשר".
נעה אבירם
צריך להפריד בין מה שאנחנו קוראים "תגבורים" לבין זה שהם מחויבים לרכישת אוטובוסים ובין משהו שהוא נקודתי. במקרה הצורך, משרד התחבורה מאפשר לו התקשרות עם קבלן. כלומר, המשרד יודע לתת מענים.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם מממנים את זה כמו כל נסיעה?
קריאה
לדעתי בצפת חסר פקח.
תמר איצקוביץ
בכפר ורדים יש כפילות של 43 ו-53, בחמש דקות הפרש. ביקשנו כבר המון זמן שיהיו לנו עוד קווים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם פניתם?
תמר איצקוביץ
בוודאי שפנינו. אני לפחות הייתי בישיבה. אותו הדבר התאמה לרכבת. אני אתן לך את כל הניירת שלנו.
שלמה רוזנשטיין
קן 53 מתואם לרכבת. אם הוא יחד עם 43, את זה צריך לבדוק.
היו"ר ישראל אייכלר
גברת איצקוביץ, אני מציע להעביר לגברת אבירם את הניירת שלכם.
ישראל דוב פרומוביץ
בצפת חסר פקח צפתי. עם כל הכבוד לפקח שגר בנתניה, לו קשה לשלוט. יש במקום המון קהילות, זו עיר גדולה יחד עם חצור, צפת ומירון. שיהיו בקשר ישיר עם הפקח ושיעבירו לו את הצפי של השבוע ומה יקרה מחר ומה קורה היום.
נעה אבירם
יש מספר בעלי תפקידים, על זה מפקח המשרד. משרד התחבורה לא יגיד למפעיל אם הפקח שלו יהיה תושב.
ישראל דוב פרומוביץ
זה מופנה לחברת נתיב אקספרס, לא למשרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, אני מבקש לסכם את הישיבה.
שלומית אבינח
היא לא התייחסה לקנסות.
נעה אבירם
מטבע הדברים, לכל החברות יש חריגות, כולן מנסות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה תקיים בע"ה ישיבת מעקב בעוד כחודש. נודיע לחברת נתיב אקספרס שבעוד כחודש תתקיים ישיבת מעקב בנוגע לשיפורים בקווים.

אני פונה לאזרחים בכל הארץ לפנות לוועדה, לחלופין לפנות לחברות המפעילות עם העתק לוועדה במקום שיש בעיה. יש לכם ארגוני צרכנים, שיתחילו להציף אותנו. הוועדה שלנו תעמוד עם התלונות אל מול כל חברות התחבורה יחד עם משרד התחבורה. הזעקה שעולה מהציבור, היום כל הפונים כאן היו אנשים מנומסים וחלקם בעלי רכבים. האנשים שממתינים בתחנות בגשם ובחום הם לא כל כך מנומסים כמו שאנחנו היינו פה. אולי צריך לחוקק חוק שכל חבר כנסת ייסע פעם בחודש באוטובוס. כשאני נסעתי במשך שנים באוטובוס הרגשתי את המצוקה, היום כשאני מסתכל על המצב אני אומר לעצמי שאני חייב לנסוע לפעמים באוטובוס. אני נוסע פעם אחת ולא רוצה להמשיך.

הוועדה תשקול לקיים דיון ציבורי בנושא התחבורתי, לגבי הכפרים הערביים ובעיקר בצפון.

לעניין המחירים, קיים עוול גדול לגבי המחיר לילדים. למה ילדים מעל גיל עשר לא מקבלים הנחה ב"נתיב אקספרס"? עד גיל עשר בכלל לא?
מרינה לבדב
מה קורה בכלל בעניין התעריפים?
נעה אבירם
הדיון לגבי המחירים, הוא עם האנשים שעוסקים בזה באופן ישיר, אנשי אגף הכלכלי של המשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה מבקשת מחברת נתיב אקספרס, שיהיה פקח או כל איש קשר בכל התחנות המרכזיות. אגב, "אגד" עושה את זה בירושלים. בכל מקום שיש אירוע כזה או אחר אני רואה את הפקחים. אני לא מוצא כל סיבה שחברת נתיב אקספרס תשאיר באמצע הדרך. לדעתי, לא רק במירון צריך אדם של חברת נתיב אקספרס שידווח לחברה ולמשרד התחבורה על כל בעיה.
ישראל דוב פרומוביץ
בעל סמכות ולא בובה, זה חשוב מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה מבקשת שתנהיגו רישום לנסיעות כפי שהוצג כאן, לא רק בל"ג בעומר אלא לאורך כל השנה. שתהייה אפשרות ביום חמישי להזמין מקומות – זה יעזור לכם לציבור גם.
נעה אבירם
יש נוהל סגור איך מזמינים מקום ומהן ההתניות החלות על המפעיל.
ישראל דוב פרומוביץ
יש נוהל במשרד התחבורה לגבי הזמנת מראש. כלומר, אם יש הבנה שזה מה שצריך לעשות, צריך להפעיל אותו. צריך לקחת בחשבון שיש בזה מידה מסוימת של הרעת השירות לנוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה מבקשת מחברת נתיב אקספרס לכבד את "רב קו –ערך צבור" כמו בכל שאר החברות. אין כל סיבה שתהיינה תלונות על אי כיבוד.

ממשרד התחבורה אני מבקש, להתייחס לתלונות כפר ורדים, מעלות ותרחישא ולהתחשב בכל האנשים התלויים בתחבורה הציבורית.

הוועדה מבקשת להפיק לקחים ממוצאי שבת פרשת חוקת. אני מבקש לעדכן אתכם, גם בשנה הבאה תהייה פרשת חוקת, בהעלותך וגם פרשת בלק.

אני מודה לכל המשתתפים, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:23.

קוד המקור של הנתונים