ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/06/2015

בחירת יו"ר הוועדה לפי המלצת ועדת הכנסת

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"ב בתמוז התשע"ה (29 ביוני 2015), שעה 13:45
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה לפי המלצת ועדת הכנסת
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – יו"ר ועדת הכנסת

ישראל אייכלר – היו"ר

מנחם אליעזר מוזס

אוסאמה סעדי

משה גפני

אורי מקלב
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

השר לשירותי דת דוד אזולאי

אבנר עורקבי - יו"ר אהב"ה

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים ונציגת פורום הארגונים
ייעוץ משפטי
ורד קירו
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

בחירת יו"ר הוועדה לפי המלצת ועדת הכנסת
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת פניות הציבור.

בהתאם להוראות סעיף 196א1 לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה, לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת ממליצה בפני הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, לבחור בחבר הכנסת ישראל אייכלר, לכהן כיושב-ראש הוועדה. בבקשה, כבוד היושב-ראש.
יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, היושב-ראש המיועד, חבר הכנסת אייכלר. אני חושב שיש לנו כאן מקרה מאוד מעניין של ועדה, שלכאורה בנוף של הכנסת היא חריגה, כי על כל ועדה אפשר להסביר טוב מאוד מה הסמכויות שלה, על מה היא מפקחת, איזו הצעה לסדר צריכה לעבור אליה, וכאן, אני חושב, הרבה מאוד תלוי במיומנות של היושב-ראש הנבחר - איך מצד אחד להוות כתובת, ועובדה שכבר נשאלתי על-ידי אנשים: מה עם הוועדה לפניות הציבור? אנחנו צריכים לעבוד מולה; מצד שני, ודאי אנחנו לא רוצים להיות במצב שכל נושא ששייך לוועדה אחרת, מגיע לפה.

אנחנו באמת מאחלים לך המון הצלחה. יהיו לנו גם אתגרים משותפים, כי אני עוד בקדנציה הקודמת אמרתי, שכנסת זה לא רק 120 אנשים פוליטיים; זה גם מוסד. למשל, בכל הנושא של פניות הציבור לכנסת – לא לח"כ. זאת חובתו, גם לזכותו, לטפל בפניית ציבור – אם הוא לא מטפל, הציבור לא יבחר בו, וגם לא רק ללשכת היושב-ראש מגיעות כל מיני פניות, אלא גם הכנסת כמוסד צריכה לתת מענה, ולכן גם יש אנשים במנגנון שמטפלים בזה, ואנחנו נצטרך למצוא יחד אתך – כבר פנית אליי בנושא – שיתוף פעולה נכון בין כל הגורמים, שלא יהיה שכרנו בהפסדנו. אני מאחל לך המון הצלחה. אם הציבור יראה בכנסת, ובוועדה הזאת כתובת ומקום שגם פותר בעיות באמת, ולא רק דן ומחוקק, אני חושב שתדמית הכנסת תעלה, וכולנו נרגיש הרבה יותר טוב מבחינת היחס של הציבור הישראלי למוסד הזה. הצלחה רבה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
אני אעלה להצבעה ואצא, כי אני צריך להיות בהצבעה בוועדת הכלכלה, אבל מכיוון שחבר הכנסת מוזס נציג הליכוד בוועדה, הוא ייצג אותנו נאמנה...

אני מעלה להצבעה את המלצת ועדת הכנסת, למנות את חבר הכנסת ישראל אייכלר, לכהן כיושב-ראש הוועדה המיוחדת לפניות הציבור. רק מי שחבר ועדה, יכול להצביע. מי בעד?

הצבעה

בעד ההצעה – פה אחד

ההצעה למנות את חבר הכנסת ישראל אייכלר לכהן כיושב-ראש הוועדה המיוחדת לפניות הציבור אושרה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
פה אחד.
קריאות
מזל טוב.
מנחם אליעזר מוזס
אדוני יושב-ראש הכנסת, אדוני, ישראל אייכלר, אני רוצה לומר לך, אם הרב אייכלר הרבה לי היום שיש לו כבר מאתיים פניות ציבור, זה אומר שהוועדה הזאת חשובה מאוד, ומוערכת בעיני הציבור.

אני רוצה לאחל לך, שבכל אשר תפנה, תשכיל ותצליח. אני מקווה לראות תוצאות אמתיות, כי אתה יודע שאני הייתי הפונה הראשון אליך.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אל"ף, אני מאחל לך הצלחה, שיהיה במזל טוב. אתה יודע שכל העולה לגדולה, מוחלים לו על כל עוונותיו, אז זו עלייה לגדולה.

נדמה לי שפעם אמרתי לך, אבל אני רוצה להגיד את זה כאן: כשאני נבחרתי לכנסת, אמר לי מרן הרב שך זצ"ל, ששלח אותי לכנסת, שבאים אליי אנשים, ואמרו שהם עשו דברים מאוד גדולים ורציניים –הרב שך אמר לי: אני לא מבין בזה; אני מבין שאם פונה אליך אלמנה, שהולכים לעקל לה את הדירה, שזה כל החיים שלה, אין לה מקום לילדים שלה, ואתה מטפל בזה – אני מבין את זה.

זה שיש את הוועדה הזאת, זה כבוד לכנסת, שלא מטפלים רק בדברים הגדולים אלא גם בפניות הציבור, ואתה מתאים לעניין הזה. אני מאחל לך הצלחה בתפקיד הזה, ושחפץ ה' בידך יצליח, ותדאג לאנשים שבאמת זקוקים לעזרה פרטנית – לא רק בדברים הגדולים, אלא גם בדברים הרציניים. אני חייב ללכת, שתהיה הצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. חבר הוועדה, חבר הכנסת אוסאמה סעדי, נציג הרשימה המשותפת, בבקשה.
אוסאמה סעדי
אדוני היושב-ראש, אני מברך אותך. מאחל לך הצלחה בתפקיד. אני חושב שזו ועדה חשובה. אולי זו אחת הוועדות היחידות בכנסת, שאפשר לעבוד בהרמוניה בין הקואליציה לאופוזיציה, ולא צריך לריב כמו בוועדות אחרות. ידנו מושטת לכיוון שיתוף פעולה על-מנת שבאמת נבדוק את כל הפניות שמגיעות אלינו, נבדוק את אמיתותן, וגם נטפל בהן. אני חושב שסדר-היום שקיבלנו לפני ימים, זה מראה על הכיוון שלך ושל הוועדה הזאת, לבדוק את נושא קבלת הקהל במרשם האוכלוסין, במשרד התחבורה. יש פה ארגוני הנכים. כל הפניות האלה, שנטפל בהן ונמצא פתרונות ונציע פתרונות – יכול להיות שאין לנו הכוח והסמכות לקבל החלטות, אבל לפחות להציע בתור ועדה חשובה, להציע פתרונות – זה חשוב מאוד. לכן פה אעבוד בשיתוף פעולה מלא אתך, עם חברי הוועדה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו גם מצפים לפניות שתביא, אם יש, מהמגזר.

מי שהיה יושב-ראש הוועדה לפניות הציבור, הרב אורי מקלב.
אורי מקלב
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, מנהלת הוועדה, צוות הוועדה, עוזרים.

אני חושב שזאת הוועדה שהיא הכי שנויה במחלוקת בכנסת, ואני חושב שזאת המעלה שלה. יש המצדדים בה, ויש המתנגדים לה, ויש כאן מחלוקת, והיא לא רק פרסונלית; לדעתי היא מהותית מאוד.
אוסאמה סעדי
מבנית.
אורי מקלב
לא רק מבנית אלא גם מהותית – מה תפקיד הנבחרים, מה תפקיד הכנסת. יש כאלה שרואים את הכנסת, שזה מקום, שאתה נמצא באיזו הנהלה, בדירקטוריון, היית רמטכ"ל לשעבר, היית שר ביטחון, אתה צריך להשפיע, היית מנהל חברה, ולא רואים – הם רואים את העם והציבור מנותק מהכנסת. אלה שמצדדים בה זה אנשים שרואים מהות אחרת. הם רואים שהכנסת היא למען בוחריה, ולא למען נבחריה. את זה ראינו כאן בוועדה. זה הלוגו של הוועדה הזאת, האם הכנסת, זה ההמנון שלה או – האם הכנסת היא למען נבחריה או למען בוחריה.

הוועדה הזאת עשתה הרבה דברים. אולי היא לא מיוחדת מספיק, ואולי לא יודעים את כל הפעולות שהיא עושה, אבל מי שיודע את האמת, מי שליווה את הוועדה הזאת יודע שמהפכות שקרו כאן במדינה, ודגלים שאחרים הניפו, התחילו כאן בוועדה.

אני יכול למנות הרבה דברים, אבל מספיק שנזכיר את הרפורמה בסלולר. זה התחיל פה בוועדה, ולא באף מקום אחר. היום הרבה רוצים לקחת את הקרדיט על כך. אנשים הלכו לבחירות על הקרדיט. המהפכה התחילה פה. השינוי ברווחה ובביטוח לאומי, כל השינוי בהתייחסות בוועדות התחיל כאן. כל החדר הזה בכה כשראה, איך הילדים הנכים האלה, איך האימהות הציגו את הבעיות שהן צריכות להתמודד עם הביטוח הלאומי, כולל המנכ"לית של ביטוח לאומי, ומאז היה שינוי.

אפשר לראות את נושא המעונות, את המחאה החברתית בכל הנושאים, בין אם זה מגן דוד אדום, בנושא של הדוחות שלהם, בין אם זה תחליפי חלב - שינוי בכל בתי החולים. החניה בבתי חולים. הכול התחיל כאן בוועדות. אין נושא – תחבורה ציבורית, כמובן, ועוד. זה עבר לוועדול - לוועדת כספים, לוועדת כלכלה, אבל אנחנו הצפנו את הנושא. התקשורת התעניינה הרבה פעמים בנושאים של הוועדה כאן בגלל שהם ידעו שהם באו מהציבור.

יש לך צוות מצוין, אדוני היושב-ראש. אתה בא כבעל ניסיון. אתה גם שימשת יושב-ראש. כתוב על חלום פרעה, שחלק מהפתרון של יוסף היה על הישנות החלום פעמיים. כיוון שלא פעם אחת - אדם חזר לתפקיד הזה – אם הוא היה ליכודניק, היה מחפש מינימום להיות שר... מישהו אחר מיהדות התורה חוזר לתפקידים האלה, שראו שבאמת אפשר לעשות בהם, ולא מחפשים דווקא שררה. לכן עם הצוות הטוב שלך ועם חברי הוועדה המיוחדים שיש לך, אין לי ספק שתצליחו.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. יושב-ראש ארגון הנכים, בבקשה.
אבנר עורקבי
זכיתי היום למינוי מחבר הכנסת אלאלוף, יושב-ראש ועדת הרווחה: חבר הכנסת אבנר עורקבי... אני חייב לציין את זה.

אני רוצה לומר ליושב-ראש, שאת הוועדה הזאת אני מכיר מזמן, כשלא היה לי בית. ברוך ה', היום יש לי בית, ואני יכול לומר שזה בזכות הוועדה. רואים את הדברים, איך הם מתגלגלים פה דרך הוועדה הזאת. אחרי זה, כשהתגלגלתי עם הוועדה הזאת, היא הביאה את כל נושא הביטוח הלאומי, כשלא נענינו דרך הוועדות האחרות.

אני אומר בפירוש, כמו שאמר היושב-ראש, אנחנו מקווים שלא יהיו נושאים כפולים. אנחנו מקפידים לא לפנות לוועדה לפניות הציבור אלא לאחר שפנינו לוועדות האחרות הרלוונטיות, והם לא עונים לנו, רק אז אנחנו פונים לוועדה הזאת. זו המטרה של הוועדה הזאת – לשמוע את פניות הציבור.

הוועדה הזאת הביאה לילדים הנכים תחליף לקצבת שר"מ. 1,600 שקלים לא הולכים ברגל, וזה יירשם לטובת הוועדה לפניות הציבור, ביניהם הרב מקלב, הרב דוד אזולאי. עשינו פה עבודה חזקה מאוד בנושא הזה. בכל הנושאים של הילדים והנכים, וכל הנושאים. אין מילים על הוועדה הזאת. כל עוד נשמה באפי, אני אלחם שהוועדה הזאת תישאר בכנסת, ויהי מה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. בבקשה.
נעמי מורביה
נעמי מורביה, יושבת-ראש מטה מאבק הנכים ונציגת פורום הארגונים. אני מבקשת לחזק את דבריו של אבנר – לא אחזור על כל מה שאמר. אנחנו נמשיך לפעול כדי שהוועדה הזאת תוכר כוועדה סטטוטוריות; לא כוועדה על הדרך, כיוון שהדברים שנעשים כאן – הקשר והמגע הישיר עם הציבור הוא בלעדי לוועדה הזאת. אתם הכותל שלנו. אין לנו אחר כאן בכנסת.

אני ממש מודה על זה שהוועדה הזאת הוקמה, ואני שמחה שאתה יושב-ראש הוועדה. ראיתי אותך כבר בוועדת העבודה והרווחה, ראיתי לאן הרוח נושבת. אנחנו לרשותך, חיילים שלך. תשתמשו בנו.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה. אני רוצה לומר מעט מילים יחסית למה שאני מדבר תמיד. קודם כל צריך להודות, שהוועדה הזאת, הייחודיות שלה מתבטאת בזה שכולם רצו לסגור אותה. כשאונקלוס הגר שאל את דודו טיטוס, האם להתגייר לעם היהודי, שהוא עם מסכן ועם נרדף, וכולם רוצים להרוג אותו, הוא אמר לו: תמיד כשאתה הולך לשוק לקנות סחורה, תקנה את הדבר שאף אחד לא רוצה אותו, כי זה הדבר העתידי וזה יצליח. לכן תצטרף לעם הזה, למרות שהוא עם מושפל ועם נרדף, כי הוא העתיד.

הוועדה הזאת, יש סיבה למה לא רוצים אותה – כי היא הוועדה היחידה שהיא בעצם נציגת האזרח, שלא הצליח לקבל את מה שהוא צריך לקבל מהבירוקרטיה, אל מול הממשל, אל מול השלטון. בעצם זה התמצית של התפקיד של הכנסת, להיות נציגי העם אל מול השלטון. באופן טבעי, מבני, ועדות הכנסת עוסקות עם הזרוע המבצעת – עם הממשלה, עם הפקידים. אין לוועדת כנסת באופן בסיסי, מבני קשר אישי עם הבוחר אלא באמצעות חברי הכנסת, שהם נציגי הבוחרים. הוועדה היחידה שכל אזרח יכולה להיות מאן דאמר, כלומר קובע, לוחם – כמו שאתם אומרים: אנחנו חיילים שלכם, לבוא לוועדה, לפנות לוועדה, להתעמת מול הבירוקרטיה ולעבוד בשיתוף פעולה עם האנשים הטובים שיש במנגנון השלטוני כדי לקדם את האזרח, שלא הצליח לקבל בדרך הרגילה, לכן הוועדה הזאת היא הכי חשובה בכנסת – אני תמיד אומר את זה. אמר פה הרב מקלב, שיהדות התורה מוותרת לפעמים על דברים חשובים יותר. אני לא צריך יותר מזה, מאשר סגן יושב-ראש כנסת, שהייתי אמור לקבל בהסכם הקואליציוני, ובשבילנו, כמו שאמר הרב גפני בשם הרב שך, שהדבר הכי חשוב זה שהאלמנה, שאין לה ד, לעזור לה – יושב-ראש ועדת פניות ציבור חשובה הרבה יותר אצלנו מאשר סגן יושב-ראש כנסת, למרות שמבחינת ההיררכיה השלטונית סגן יושב-ראש כנסת הוא השלישי אחרי הנשיא והיושב-ראש.
מנחם אליעזר מוזס
גם מבחינת השכר.
היו"ר ישראל אייכלר
יושב-ראש ועדת פניות הציבור זה ממש: עבדות אני נותן לך ולא שררה.

אני רוצה לציין את הגב' שלומית – אבינח, נכון? אני עוד זוכר מהפעם הקודמת, עוד לפני השם הזה – היא אחד מעמודי התווך של הוועדה הזאת, שמלווה את הוועדה שנים רבות. זו ועדה לא פשוטה, ואין פה דיונים על הגז. עכשיו פגש אותי עיתונאי, כשיצאתי מוועדת החוץ והביטחון. רצה לדבר אתי על מה שהיה שם. אמרתי: זה סודי, אסור לי לדבר על מה שראש הממשלה אמר, אבל עוד מעט יש ועדה לפניות הציבור – אני רוצה לראות אם תבוא לשם, לשמוע מה יש לי לומר... הוא אומר: אם תעסקו בעניין הגז, אבוא. לכן אמרתי, שאת הגז אני משאיר לוועדת הכספים, כי אלה באמת נושאים שהצניעות יפה להם - קודם כל, החיסיון לפונים – לא לפתוח את השמות ואת הדברים האלה; דבר שני, שלומית סיפרה לי – אגב, אמרתי: אחד מעמודי התווך. העמוד השני הוא הגב' מרב שמעוני והצוות - היועצת המשפטית, איש הממ"מ.
קריאה
צריכים עוד עזרה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אני חושב כך. היא אמרה לי שהגיעו כבר 200 פניות. זה רק מראה כמה הנושא הזה חשוב, בפרט במדינת ישראל, שהבירוקרטיה כל כך קשה, שכולם סובלים, כולל הפקידים עצמם, מראש הממשלה עד אחרון השרים. כולם סובלים מהבירוקרטיה. אם נוכל לעזור, כפי שנאמר בסמכויות הוועדה, לתת מענה שוטף לפניות הציבור שמגיע לוועדה מאזרחים ומארגונים שונים, זה בעז"ה יהיה שכרנו.

אני מקווה ומתפלל, בעזרת ה', שנצליח גם לייעל את המערכת באופן שלא יהיה רק במכתבים ומכתבים, כי העולם המודרני היום הרבה יותר מתוקשר, אלא באמת שנוכל להגיע למצב שהאזרח שפונה היום, תוך יום הוא מקבל תשובה כלשהי. זה חשוב מאוד. לכן נצטרך לחזק את הוועדה. בעזרת ה', נעשה ונצליח.

תודה לכל ראשי הוועדות שהיו לפניי פה, כולם ברוכים. היו פה הרב מקלב, הרב אזולאי, הגברת סופה לנדבר, שגם היא תהיה חברת הוועדה מטעם ישראל ביתנו. ה' יהיה אתנו, ה' יהיה בעזרנו.
קריאות
אמן.
היו"ר ישראל אייכלר
לכבוד בואו של שר הדתות, שזה החשיבות לעתיד, מה שהוא יעשה, אבל הזכויות הגדולות שלו זה מה שהוא כבר עשה כיושב-ראש הוועדה לפניות הציבור וכאיש ציבור שאני מכיר אותו משנת תשמ"ב, כשהייתי בעכו אצלך בסניף, שפעלת. אני ממש מתכבד לבקש את ברכתך, אדוני הרב דוד אזולאי, השר.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אני מתנצל שהתעכבתי – הייתי בדיון בוועדת הפנים. הייתי חייב להיות שם, להציג את התוכנית של המשרד. סיימתי ורצתי ישר לפה כדי לברך את חברי הרב אייכלר להתמנותו ליושב-ראש הוועדה לפניות הציבור. מי שמכיר את הרב אייכלר יודע עד כמה בנפשו הנושא של פניות הציבור. זאת אמירה עם כיסוי: האיש הנכון במקום הנכון. תאמין לי שמפה אני יכול להעיד, שנעשים פה הרבה-הרבה חסדים עם הרבה אנשים. יש פה צוות נפלא, אם זה מנהלת הוועדה, מרב, ורד, כולם, שעושים עבודת קודש. אני מתפעל מהמעקב ומהמסירות בכל פנייה ופנייה. אם הייתי יכול, הייתי משנה את הוועדה הזאת לוועדת חסד.
נעמי מורביה
ועדה סטטוטורית, מה ביקשנו?
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אני חושב שהגיע הזמן – אני מקווה שהפעם במצב שאנחנו נמצאים בה, הגיע הזמן שהוועדה הזאת תהיה סטטוטורית, כי יש לה משקל חשוב. אם רק נקבל את הסטטיסטיקות, כמה פניות – אגיד לך שלא מזמן, בתפר, היה פה מקרה שטיפלו בזה, באמת – עורכי דין לא הצליחו, ובוועדה הקטנה הזאת הלא סטטוטורית קידמו את הנושא הזה, עד כמה שזה חשוב.

מכובדי, אני מאחל לך הרבה הצלחה וגם ברכה. ראש הממשלה, היתה לו הצלחה, אבל ברכה לא היתה לו להרכיב קואליציה, אז לך אני מאחל גם ברכה וגם הצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני מודה לך כבוד השר, שבאת ובירכת אותנו. אני אמרתי, כשנבחר הרב אזולאי כשר, והיו לפניו ברשימה כל מיני מועמדים שיכלו להיות, אמרתי – מותר לספר מה אמרתי? אמרתי: כתוב פסוק: "ולענווים ייתן חן". החן של הרב דוד אזולאי זה הענווה שלו. בענווה השקטה שלו הוא הצליח להיות שר דתות בלי שום מרפקים. בלי אצבע אפילו. נדמה לי שהיית כמו חזקיהו המלך, אומר: אני שוכב במיטה, ואתה תעשה לי את המלחמה. יהי רצון שתזכה לעשות מעשים רבים כשר הדתות, ותצליח בבריאות השלמה.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
יישר כוח.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים