פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 27

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ג בתמוז התשע"ה (30 ביוני 2015), שעה 11:00
סדר היום
צו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (הוראת שעה), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיכל בירן

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

אראל מרגלית

בצלאל סמוטריץ

רחל עזריה

רועי פולקמן

יואב קיש

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יוסי יונה

סופה לנדבר

מרב מיכאלי

עפר שלח

סתיו שפיר
מוזמנים
יעקב בוזו - מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, משרד האוצר

גיא גולדמן - הלשכה המשפטית, רשות המיסים, משרד האוצר

לילי אור - עוזרת ראשית מחלקה משפטית, רשות המיסים, משרד האוצר

דניאל סיני - מתמחה, רשות המסים, משרד האוצר

תמיר ברעם - מנהל מח' הנדסה, רשות התעופה האזרחית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ברוניסלבה חירמן - מרכזת בכירה כלכלת תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

תומר ניאזוף - רמ"ד תקציבי חה"א ודלקים, אגף התקציבים, משרד הביטחון

נחום יהושע - כלכלן ראשי, מינהל הדלק, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

אמיר זלצברג - ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה, המשרד להגנת הסביבה

חזקיה ישראל - מנהל מחלקה, התאחדות התעשיינים בישראל

רעות קינן - התאחדות התעשיינים

שי פופר - יו"ר אגודת התעופה הכללית

סם שלמה אלימלך - מנחתים, אגודת התעופה הכללית

גניה סלמן - מנהלת מח' כלכלית, ארקיע

איתן מלמד - מנהל מגידו תעופה בע"מ

יהודה בר-אור - יו"ר ארגון הגג של נהגי ובעלי המוניות בישראל

שי דיין - ארגון ועד נהגי המוניות מחוז דן

מצליח שבתאי - יו"ר מחוז ירושלים, ארגון ועד נהגי המוניות

אייל מליוב - חבר ועד הארגון הארצי של מורי הנהיגה בישראל

מתי יצחק - ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

צו הבלו על הדלק (פטור והישבון)(הוראת שעה), התשע"ה-2015
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף הבא בסדר-היום: צו הבלו על הדלק.
מיקי לוי
אדוני, סעיף חדש? אני רוצה להגיש הצעה לסדר, בבקשה.
היו"ר משה גפני
כן, תן לי רק לקרוא את זה: צו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (הוראת שעה), התשע"ה-2015. חבר הכנסת מיקי לוי, יש לו הצעה לסדר.
מיקי לוי
אדוני היושב-ראש, אני מבקש להעלות הצעה לסדר בנוגע לדחיית הדיון בחוק לתיקון מועדי הגשת התקציב. כאמור, בעוד שבוע ימים מסתיימים 55 הימים שמקנה חוק יסוד: הכנסת, סעיף 36א.
היו"ר משה גפני
מה? לא שמעתי, היה פה רעש.
מיקי לוי
בעוד שבוע ימים מסתיימים 55 הימים שמקנה חוק יסוד: הכנסת.
היו"ר משה גפני
ה-6 ביולי?
מיקי לוי
לפי סעיף 36א לממשלה להניח את תקציב המדינה על שולחנה של הכנסת. אני חושש ממצב בו נמצא את עצמנו ביום שני בבוקר, יממה לפני פקיעת המועד החוקי לאישור תקציב המדינה והנחתו על שולחן הכנסת, נדרשים לאשר הצעת ראש הממשלה להחיל תוכנית תקציב תלת-שנתי, שאני יודע, אדוני, שגם אתה מתנגד אליו, תוכנית הרסנית שמתנגדים רבים לה, כולל שר האוצר. ואני מבקש לדעת, אדוני, מהי עמדת יושב-ראש הוועדה לכשתגיע הצעה כזו?

בנוסף, אני מבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה להתייחס למצב החוקי. אם החוק לא משתנה והממשלה לא מאשרת תקציב עד יום שלישי הבא, מניחה אותו על שולחן הכנסת, האם הממשלה מתפרקת? האם הכנסת מתפזרת? האם המנדט להקמת ממשלה חוזר לנשיא המדינה?
בצלאל סמוטריץ
אפשר להוסיף עוד משהו קטן, אדוני היושב-ראש? מעניין לעניין באותו עניין. היה כאן דיון בהשתתפות החשכ"לית, כזכור, כשמשרד האוצר ביקש בסופו של יום להניח תקציב שיאושר אך ורק בנובמבר. וחברי הוועדה הנכבדים ואדוני היושב-ראש בראשם ניסינו לבדוק איך מתנהל תקציב המדינה עד אז.

עכשיו, הייתה כאן אמירה חד-משמעית של החשבת הכללית לפרוטוקול, שכשמדובר על תקציב של 1 חלקי 12 שבאמצעותו מתנהל המשק עד לאישור תקציב מדינה חדש, אז זה 1 חלקי 12 של סך התקציב שבוצע בשנת 2014 ולא רק מה שבסיס תקציב.
היו"ר משה גפני
נאמר, כן.
שגית אפיק
החוק קובע את זה.
בצלאל סמוטריץ
אני בעקבות זה בקשר עם מנהל הוועדה על מספר רב מאוד של תקנות שזה בפירוש לא עובד ככה, שלא מתוקצבות או בכלל או באופן חלקי מאוד, תקנות במשרד החינוך, אגף תרבות תורנית, הרבה מאוד תקנות, תקנות של החמ"ד. שוב, כמה דברים שאני בדקתי, אני משוכנע שיש עוד הרבה יותר, שמתוקצבות אך ורק ביחס של 1 חלקי 12 על בסיס התקציב 2014, ללא כספים תוספתיים.

זה בעיני מחדל. הוועדה הסכימה, לפחות שוב באותו דיון, עד כמה שהסכמתנו נדרשה, הסכימה לזה שהתקציב יובא בצורה כזאת שהוא ייכנס לתוקף רק בנובמבר, כשההערכה הייתה שהמשק בסך הכול מתנהל וגופים לא נפגעים בתקופה הזאת.
קריאה
תביא את הרשימה.
בצלאל סמוטריץ
אז שלחתי אותה למנהל הוועדה, אני היום אמור להעביר עוד רשימה. אני חושב שאם יסתבר שהחשכ"לית לא אמרה אמת, או התכוונה לומר אמת ולא יצא לה, אני חושב שצריך לעשות על זה דיון מחדש.
שגית אפיק
החוק קובע שזה כולל את השינויים שבוצעו, אז זה לא כל כך - - -
בצלאל סמוטריץ
העובדה היא שזה לא מבוצע. בסדר, העובדה היא שהאוצר, והעברתי את החומר למנהל הוועדה, אחרי שביצענו פניות דרך המשרד אל האוצר, והאוצר מסרב לחלוטין להעביר את הכספים האלה, שוב בניגוד להתחייבות כאן בוועדה.
היו"ר משה גפני
טוב, אז ככה: לגבי הנושא של מה שעכשיו אתה אומר שאתמול העברת למנהל הוועדה, אקח את החומר הזה, אפנה לחשבת הכללית. וכמו שאומרת היועצת המשפטית של הוועדה, החשבת לא עושה בזה טובה, זאת אומרת היא הציגה את הדברים מאוד יפה ומאוד מרשים, אבל החוק קובע את זה. החוק קובע שבשעה שיש מצב כזה, אז כאשר מדובר על סעיפי תקציב, מדובר גם על מה שהיה בבסיס התקציב וגם התוספות שהיו במהלך השנה. ועל זה מדובר על 1 חלקי 12. ויש את הוראות המנכ"ל שבעצם קובעות השנה שזה יהיה 90% ולא 70%. אני בכל מקרה אבדוק את העניין הזה, אקח את החומר, אבדוק את העניין.

לגבי – אם אתה רוצה שהיועצת המשפטית תשיב חוקית, אז בסדר.
מיקי לוי
אני רק רוצה את עמדתך לתלת-שנתי.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז קודם אומר לגבי העניין עצמו. סיכמנו את הדיון בהחלטת הממשלה שהגיעה לכאן כחוק, דנו על ההסתייגויות של האופוזיציה, והיינו אמורים למחרת, על-פי בקשת האופוזיציה – חשבתי להצביע באותו יום, האופוזיציה ביקשה, כדי שלא יהיה פיליבסטר וכדי שיהיה דיון רציני, שלא תהיה הצבעה באותו יום. אם הייתה הצבעה באותו יום, אז הייתה הצבעה באותו יום והיה נגמר. מכיוון שלא הייתה הצבעה באותו יום, קרא לי ראש הממשלה בערב.
מיקי לוי
חברים, אני מבקש שקט, מה שעכשיו נאמר פה מאוד חשוב.
רחל עזריה
בוועדה הלא נכונה.
יואב קיש
יש פה מגידי עתידות. בוא נשמע אם זה עובד לו.
רחל עזריה
לא, יש ועדות שזה עובד.
מיקי לוי
נראה לי יהיה כאן שיתוף פעולה פורה. זה בסדר.
מיכל בירן
אני מבינה שוועדת הכנסת בכלל לא העבירה את החוק לכאן.
היו"ר משה גפני
איזה חוק?
מיקי לוי
לא, מדברים על חוק התקציב.
יואב קיש
אנחנו עכשיו שומעים מה חבר הכנסת גפני חושב.
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה, החוק פה.
שגית אפיק
חוק הארכת המועדים נמצא - - - חוק התקציב - - -
קריאה
החוק עדיין לא הגיע לפה.
היו"ר משה גפני
איזה חוק לא הגיע?
קריאה
הסיבה שלא הייתה הצבעה זה לא בגלל שהאופוזיציה ביקשה, זה בגלל שהחוק לא הגיע לוועדה.
מיקי לוי
לא, ראש הממשלה פנה אליו, את הפסקת אותו בדיוק.
רחל עזריה
הוא ביקש ממנו לדחות. זה לא בגללכם.
מיקי לוי
אז תגידו לנו את האמת אם החוק הונח או לא.
יואב קיש
מה, אתה לא יודע אם הונח או לא?
מיקי לוי
לא. אני רוצה לדעת אם הממשלה מתפרקת או לא. לא עומדים בתאריכים. לא, זה שאלה אחרת.
בצלאל סמוטריץ
מיקי, אתה יכול להירגע, זה נראה שהיא מתפרקת עם הגז עוד הרבה קודם. הבנתי שהיום יש התייעצויות בין ראשי הסיעות לקביעת מועד לבחירות.
מיקי לוי
אוסיף עוד דבר מה, מה שנקרא בעגה המשפטית.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אני רוצה, למען הדיוק ההיסטורי - - -
שגית אפיק
לא, החוק הזה עבר.
היו"ר משה גפני
טוב, לא חשוב. נו, מה זה משנה עכשיו? לא רלוונטי כל העניין הזה. צורת העבודה שלי, אלא אם כן יש משהו חריג, דיברתי עם כל הסיעות באופוזיציה, דיברתי איתן יום קודם ושאלתי אותן: האם אפשר להגיע למצב שבו לא יהיה פיליבסטר, ושיהיה דיון ודיון רציני גם על הנושא של ההסתייגויות? אמרו לי כולם, ואמרו לי גם מסיעת יש עתיד: אנחנו מתנים את זה בזה שההצבעה תהיה למחרת.

הסכמתי. זאת אומרת, אמרתי גם בישיבה: לא תהיה הצבעה. אם הייתה הצבעה, טכנית אני אומר, זה בכלל לא משנה, טכנית אם הייתה הצבעה, אני לא ידעתי אם בקשת ראש הממשלה, אם הייתה הצבעה זה היה עובר. לא הייתה הצבעה, ההצבעה הייתה למחרת, קרא לי ראש הממשלה, ישבנו פה בבניין הכנסת, זה היה ביום שני, והוא ביקש שלא אצביע מחר מכיוון שהוא רוצה לדבר עם שר האוצר.

ומאז גם אתמול דיברתי אתו. בסדר, אז אתמול באמת היה הנושא של הגז וכל מה שנלווה לעניין הזה. אני נגד תקציב תלת-שנתי – נגד. אמרתי את זה גם לראש הממשלה, אני אומר את זה גם כאן, אם תהיה החלטה של השרים, כולל שר האוצר, שיהיה תקציב תלת-שנתי, אחליט מה אני עושה. האם אני מקבל על עצמי משמעת קואליציונית או שאגיד שאני יודע מה? – אני לא רוצה גם לדבר סתם. אני מקווה שההחלטה תהיה שמה שדנו כאן ומה שהביאה הממשלה לכנסת זה מה שנצטרך להצביע.

אכן, ותתקן אותו היועצת המשפטית אם אני טועה, המועד שצריך להביא את התקציב מבחינת הממשלה לפי המצב החוקי הקיים זה עד ה-6 ביולי, נכון?
שגית אפיק
ה-6 ביולי.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני רוצה שזה יהיה מיד. אני לא חושב שזה נכון לסחוב את זה כל כך הרבה זמן, לא צריך לחכות ליום האחרון, היה צריך לאשר את זה. זאת עמדתי. בסדר, אני אחד מתוך 61 חברי קואליציה. אני רק רוצה להגיד לך, היות שהיית סגן שר האוצר, לצערי הרב, ואני לא משליך על זה, בגלל שאני בדעה שצריך לאשר את זה, לצערי הרב הממשלה לא הביאה באותם חוקי יסוד שהיה צריך להביא תקציב העברות עד מועד מסוים, כשיש תקציב דו-שנתי. האוצר לא הביא. אנחנו לא היינו אופוזיציה חזקה מספיק אז לא - - -
מיקי לוי
לא שמעתי.
היו"ר משה גפני
לא חשוב.
יואב קיש
אמרת שאתה הולך להגיד משהו מאוד חשוב.
היו"ר משה גפני
זה נכון, אני מקבל את העמדה הזאת. ואדבר היום עם ראש הממשלה, אדבר גם עם שר האוצר, צריך להביא את זה לאישור. מי שרוצה להצביע בעד – יצביע בעד, מי שרוצה להצביע נגד – יצביע נגד. לא צריך לסחוב את העניין הזה. גם ככה אנחנו במועדים לא סבירים מכיוון שהיו בחירות. עד שהייתה ממשלה ועד שהתחילו לדבר על התקציב לקח הרבה זמן.

ואנחנו בסופו של דבר, על-פי כל דעה שיש כאן, בסופו של תהליך את רוב שנת 2015 נעבור בלי תקציב. לצערנו הרב, אף אחד לא אשם בעניין הזה, מעבר לאלה שהפילו את הממשלה הקודמת. בסדר, אבל זו מעלה גדולה, אי-אפשר להגיד שלא.
מיקי לוי
אני חייב לציין, שאני מודה לאדוני על הכנות, וזה ראוי להערכה.
היו"ר משה גפני
לא מוסתר פה שום דבר.
מיקי לוי
רק אם אפשר תשובה משפטית בבקשה.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
שגית אפיק
כן. אז בעצם שאלת שתי שאלות. שאלה אחת: האם קרה פעם שהממשלה איחרה להביא את חוק התקציב לפי חוק היסוד, לפי המועדים שקבועים לה? אז למעשה בשנה רגילה שבה יש תקציב חד-שנתי קובע חוק יסוד: משק המדינה, שיש להגיש את התקציב 60 ימים לפני שנת הכספים.

למיטב ידיעתי, מעולם הממשלה לא חרגה מהמועד הזה והיא תמיד עמדה באותם 60 ימים להגשתו. בשנים שבהם היה תקציב דו-שנתי למעשה תמיד הובא קודם לכן לוועדת הכספים ולכנסת חוק להארכת המועדים. וגם לפי החוק הזה שהוא חוק יסוד, תיקון לחוק יסוד: משק המדינה, חוק יסוד: תקציב דו-שנתי, גם במועדים האלה הממשלה לעולם עמדה.

הסיבות לכך שהממשלה עומדת במועדים האלה הן שתיים: הראשונה, מדובר בחוק יסוד, הממשלה מכבדת את החוקים שלה. השנייה היא משום שמדובר בכיבוד הכנסת, יש פה יחסים בין שתי רשויות שעובדות זו עם זו, ולכן הממשלה תמיד עמדה במועדים האלה.

פעם אחת בין שנות הכספים 2011 ו-2012 קבעה ועדת הכספים תיקון לחוק היסוד וביקשה שהממשלה תביא תקציב התאמות, והיא קבעה את המועד באותו חוק יסוד. הממשלה חרגה מהמועד הזה ותקציב ההתאמות שלמעשה הובא בסופו של דבר כהעברה תקציבית לא הגיע במועד. זו הפעם היחידה שמוכרת לי, אבל זה לא תקציב שלם.

לגבי השאלה האם ככל שהממשלה תאחר את בהגשת התקציב, האם זה מחייב את התפזרותה של הכנסת? התשובה לזה היא שלילית. חוק היסוד קובע שהתפזרותה של הכנסת תתבצע לאחר 100 ימים מיום כינון הממשלה. ההנחה היא שלכנסת יהיו 45 ימים, ולכן הפגיעה היחידה שתהיה, ככל שהממשלה תאחר ותעבור על החוק, היא למעשה הפגיעה בכנסת, מספר הימים שיישארו לכנסת ולוועדה הזאת לדון בחוק התקציב הדו-שנתי ובחוק ההסדרים יהיו קצרים מ-45 ימים, שהם גם ככה לא ארוכים במיוחד.

אלה השאלות ששאלת, נכון?
היו"ר משה גפני
אני רק רוצה להוסיף על הדבר הזה: אני יודע שהממשלה מקיימת דיונים על התקציב. זאת אומרת, נישאר במסגרת המועדים, אם אכן נאשר את זה לפני המועד שציינת בצדק. הממשלה דנה על התקציב. זה לא לוקח זמן, זאת אומרת זה לא משנה עכשיו את הזמנים, בגלל שאנחנו נידרש לאשר את זה, ברגע שנידרש לאשר נאשר את זה באותם מועדים שדיברנו עליהם באותה ישיבה.

הממשלה דנה על התקציב, היא תצטרך לעמוד בלוחות הזמנים. זה לא משנה גם אם זה יאושר השבוע או יאושר ביום שני או לא חשוב מתי, היא תצטרך לעמוד בלוחות הזמנים כפי שנקבעו שהם יצטרכו להביא את זה לכנסת. ואנחנו נצטרך לעמוד בלוחות הזמנים. ואני מקווה שזה יקרה מהר, אני מסכים עם זה לחלוטין. זה צריך לקרות כמה שיותר מהר, זאת עמדתי, אני לא מסתיר אותה, וזו תמונת המצב. אני מודה לך על ההצעה לסדר.
מיקי לוי
תודה רבה לך וליועצת המשפטית.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לצו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (הוראת שעה), התשע"ה-2015. מי מציג את הצו? בבקשה.
בצלאל סמוטריץ
מי כבודו? אני פשוט חדש פה אז אני לא מכיר.
יעקב בוזו
קובי בוזו מרשות המיסים. אנחנו מדברים על דלק לכלי טיס. עד שנת 2012 בצו הבלו על דלק (פטור והישבון) היה כתוב: דלק המשמש לכלי טיס פטור מבלו. נהגנו לתת את הפטור לדלק שמיועד לכלי טיס, שזה דס"ל, דלק סילוני, ובנזין מסוג 100, ששני דלקים אלה משמשים להנעה של כלי טיס.

באנו לכאן בשנת 2012 ועשינו תיקון כאן בוועדת הכספים ותיקנו את צו הפטור וכתבנו במקום דלק לכלי טיס, כתבנו בפירוש את שני הדלקים שאנחנו נוהגים לתת להם פטור מבלו, שזה בנזין 100 ודס"ל.

בנוסף, עשינו עוד תיקון וקבענו שהדס"ל יהיה בהוראת שעה פטור מבלו עד שנת 2014, וזה אחרי שנודע לנו שבנזין 100 זה סוג של דלק שיש בו הרבה עופרת והוא מזהם, ולכן אין סיבה שניתן עליו פטור מבלו. הוראת השעה הייתה עד סוף שנת 2014 במטרה שכלי טיס יעשו הסבות של מנועים ויעברו לשימוש בבנזין של 95 או 98, שזה סוגי דלקים שפחות מזהמים.

עכשיו, הוראת השעה התארכה.
היו"ר משה גפני
למה אתם נותנים את הפטור הזה? מה הסיבה? אני בעד, אבל למה אתם נותנים, תסביר לוועדה, יש פה חברים חדשים שרוצים לדעת.
שגית אפיק
למה הם לא נותנים את זה לדלק ירוק, אתה מתכוון לשאול.
היו"ר משה גפני
בין היתר. אבל קודם כול נשמע את הבסיס של הבעיה. כן, בבקשה.
יעקב בוזו
הפטור היה קיים מימים ימימה. ברגע שהיה כתוב דלק לכלי טיס.
היו"ר משה גפני
למה? לא, אתם מבקשים מעכשיו הלאה את הפטור. למה? אני בעד, אבל למה?
גיא גולדמן
דלק לטיסות מסחריות בין-לאומיות פטור מבלו. יש אמנות כאלה, זה מקובל בכל העולם. זה בקשר לטיסות בין-לאומיות.
היו"ר משה גפני
טוב, תשובה טובה.
שגית אפיק
וטיסות בארץ?
גיא גולדמן
טיסות בארץ, יש מדינות שממסות גם דלק לטיסות פנימיות – אוסטרליה, קנדה, ארצות-הברית. החלטנו שהמס על בנזין 100, שהשימוש בו הוא בטיסות בתוך הארץ, לא טיסות מסחריות, טיסות לפנאי וספורט, לשימושים שונים שתיכף ידברו פה עליהם, הוא יחויב במס.

עכשיו, על מנת לתת פרק זמן של הסתגלות לאלו שמשתמשים בדלק הזה, הוחלט לתת בהוראת שעה פטור על השימוש בדלק הזה.
היו"ר משה גפני
עד היום נתנו גם לפנאי וספורט?
גיא גולדמן
כן.
בצלאל סמוטריץ
גם עכשיו הוא רוצה לתת פנאי - - -
היו"ר משה גפני
רגע, אני רוצה להבין.
רחל עזריה
אתה בעד.
היו"ר משה גפני
אני בעד, אמרתי, אני רק רוצה להבין. זאת אומרת, אם מישהו נוסע היום בטיסה, הוא נוסע נניח לאיזה תרבות, פנאי או משהו – רגע, מיקי, יהודה ושומרון עכשיו – אני נוסע, אז המדינה נותנת לי השבה על הדלק.
בצלאל סמוטריץ
חבר הכנסת גפני, ביהודה ושומרון אסור לטוס בטיסות פנאי או ספורט מסיבות ביטחוניות.
היו"ר משה גפני
יהודה ושומרון אמרתי למיקי זוהר.
בצלאל סמוטריץ
לא, וזאת אפליה, כי המתנחלים מקבלים פחות הטבות מס.
מכלוף מיקי זוהר
למה אתם קורא להם מתנחלים? הם מתיישבים.
בצלאל סמוטריץ
יהושע בן נון היה מתנחל.
מכלוף מיקי זוהר
אנחנו אוהבים את המתיישבים.
בצלאל סמוטריץ
מתנחלים.
מכלוף מיקי זוהר
אנחנו בעד ההתיישבות. נכון, סתיו? גם סתיו בעד ההתיישבות.
היו"ר משה גפני
מיקי, אבל יש דברים חשובים עכשיו שמדברים. בבקשה.
גיא גולדמן
התשובה היא כן. הפטור ניתן על כל השימושים. עד שתוקן הצו הוא היה על כל תצרוכת שהיא בכלי טיס, והיום הוא פטור לבנזין 100 ולדלק סילוני. לבנזין 100 בהוראת שעה.
היו"ר משה גפני
טוב. יש מישהו מחברי הכנסת שרוצה להתייחס לעניין הזה?
בצלאל סמוטריץ
אפשר שאלת הבהרה?
היו"ר משה גפני
כן כן.
שגית אפיק
אני רוצה לשאול כמה שאלות.
היו"ר משה גפני
בבקשה, כן.
שגית אפיק
בפעם הקודמת שבאתם אלינו עם הצו, אז התברר בדיון בוועדה שלא היה תיאום עם משרד התחבורה ועם משרד הביטחון. וגם למשרד לאיכות הסביבה היה מה לומר, כיוון שהם מבקשים לבטל את השימוש בדלקים מזוהמים כפי שנעשה בעולם. הפעם אתם מגיעים אלינו מתואמים?
גיא גולדמן
הפעם מגיעים מתואמים.
שגית אפיק
משרד התחבורה – אני רואה שאת מסמנת בראש כן.
גיא גולדמן
גם הייתה בקשה של מנכ"ל שר התחבורה להאריך את הוראת השעה, התקיימה פגישה. זאת ההחלטה שהתקבלה.
שגית אפיק
אוקיי. אחרי הדיון בוועדה הוציא השר לאיכות הסביבה דאז גלעד ארדן מכתב ליושב-ראש הוועדה, שהכוונה היא לתת גם עידוד לדלקים הירוקים בהמשך ובמקביל לצו הזה. יש באמת תוכנית כזאת? זה היה לפני כמה שנים.
היו"ר משה גפני
מי אדוני?
שי פופר
שי פופר, יושב-ראש אגודת התעופה.
היו"ר משה גפני
תיכף אאפשר לך. כן.
גיא גולדמן
אז דובר על שימוש בביו-דלקים, שימוש עתידי שאולי יהיה בעולם התעופה, ואז יהיה אפשר לתת לו מיסוי יותר נמוך. היום אין שימוש כזה. זאת אומרת, אני לא יודע אם מתוכנן להיכנס. וזה יאפשר גם להקל במיסוי וגם להקטין את הזיהום כמובן. זה דבר מבורך.
שגית אפיק
אבל לא קיימתם על זה - - -
גיא גולדמן
אין עדיין שימוש.
שגית אפיק
עכשיו, השאלות שהיושב-ראש שאל אתכם, גם הוא שאל אתכם אז, אתה יכול לראות לגבי פנאי וספורט, וביקש מכם לחזור עם תשובות כעבור ארבעה חודשים. ביקשת שמנהל הוועדה ירשום את התאריך של ארבעה חודשים, ביקשת שיחזרו עם - - -
טמיר כהן
אנחנו מכירים את הפרוטוקול.
שגית אפיק
יש תשובות?
גיא גולדמן
שלחנו מכתב.
יעקב בוזו
אחרי כמה חודשים עשינו ישיבה גם עם משרד התחבורה, עם רשות התעופה האזרחית, ושלחנו מכתב שמתייחס, שלגבי בנזין למשל 95 ו-98 לא ניתן פטור, זה יוצר לנו הרבה פרצות.
היו"ר משה גפני
ולירוק?
יעקב בוזו
שזה הדלקים הירוקים, שזה יחסית יותר ירוק מבנזין 100. לשאר הדלקים של הביו גם היום יש הטבות בבלו, למשל בביו-דיזל.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת לירוק אתם לא נותנים?
יעקב בוזו
נותנים היום הטבות. למשל לביו-דלקים.
רחל עזריה
לא הבנתי.
יעקב בוזו
למשל לביו-דיזל.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, לא הפטור הזה?
יעקב בוזו
לא פטור לגמרי, אבל יש איזה הטבות.
שגית אפיק
הוא אומר שהם שלחו מכתב אחרי כמה חודשים.
טמיר כהן
לא ראיתי.
יעקב בוזו
שלחנו מכתב ב-20 ביוני.
היו"ר משה גפני
תביאו את המכתב. תוציאו את זה, תביאו לנו עוד הפעם בגלל שאין את זה פה.
בצלאל סמוטריץ
אפשר שתי שאלות, אדוני היושב-ראש?
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה, תיכף חברי הכנסת. בבקשה, אדוני, שם ותפקיד לפרוטוקול.
שי פופר
שי פופר, יושב-ראש אגודת התעופה. כבוד היושב-ראש והוועדה הנכבדה, כמה תיקונים קלים. קודם כול, יושב פה גם נציג רשות התעופה האזרחית שהוא מבין גדול בעניין. קודם כול, כמה תיקונים. הדלק 100, כפי שנקרא, ה"אבגז", השם המלא שלו זה 100LL Avgas, וה-LL בא בשביל Low Lead, כלומר זאת תכולת עופרת נמוכה ביותר. ולא ניתן כרגע, לפחות לא לגבי כל המטוסים, אולי לחלק כן אבל לרוב לא, לא ניתן לעשות הסבה לדלק אחר, בגלל חוקי טיס, חוקים שקשורים לעולם הטיס, מר ברעם יוכל אולי לפרט יותר.

התיקון הנוסף זה שהנוסח של פנאי וספורט הוא ממש ממש לא מדויק. רוב השימוש זה לנושא של הכשרת וכשירות טייסים, לשם משמש הדלק הזה. כלומר, כשמתייחסים לזה כאילו זה פנאי וספורט, זה נשמע כאילו משהו שבאמת למה שהמדינה יותר מדי תממן פנאי וספורט, למרות שאני חושב שהמדינה כן צריכה להיטיב גם עם נושאים – אתה בעד, אני יודע.
היו"ר משה גפני
אני בעד. יש עוד כמה דברים שהמדינה צריכה לממן.
שי פופר
אבל בוודאי שהכשרת וכשירות טייסים זה בנפשנו. וחבל שחבר הכנסת וקנין יצא, הוא יכול היה לספר. אני רוצה להגיד משהו. כיום התעופה האזרחית והכללית נמצאות בשעותיהן הקשות ביותר, ואני לא רוצה להיות נביא איוב, אבל בעוד עשר שנים המדינה הזאת תהיה מבודדת לחלוטין, כשב"קוקפיטים" של המטוסים במבצע שלא עלינו יהיה, כמו "צוק איתן", ומי שזוכר, כמו שנאמר פה, אנחנו כמעט שנה מ"צוק איתן", מי ששמר על הקשר עם המדינה זה הטייסים העבריים שישבו ב"קוקפיטים".

והיום הנושא של כשירות והכשרת טייסים, עם המאבק הגדול שיש על החיים של התעופה, נמצאים בסכנה גדולה. ובעוד עשר שנים כשיהיה המצב הזה, ב"קוקפיטים" ישבו סינים, והם לא יטוסו במצב כזה, והמדינה תהיה מבודדת.

בג"ץ היום שיושב ודן בנושע הרצליה, ובכלל חבר הכנסת וקנין בוועדת הכלכלה, יודעים: המצב של התעופה קשה מאוד. הדלק מהווה את המרכיב היקר ביותר בכל שעת טיסה. ולכן חובה - - -
היו"ר משה גפני
ולכן מה?
שי פופר
ולכן חייבים - -
היו"ר משה גפני
כדי למנוע מהסינים לטוס - - -
שי פופר
בדיוק. - - להאריך את הפטור הזה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד. תודה. כן, בבקשה, אם אפשר בקצרה. כבר הבנו את זה, עכשיו הראש שלי בכלל בסינים, ב"קוקפיטים".
שי פופר
ובצדק.
היו"ר משה גפני
בצדק מה?
שי פופר
בצדק שזה נושא שצריך להטריד את הוועדה ואת הכנסת ואותנו.
היו"ר משה גפני
נדון בזה בוועדה המשותפת, בוועדת החוץ והביטחון וועדת הכספים. כן, בסדר. איך הגענו מזה לסינים? טוב, לא חשוב. בסדר, אבל זה חבל על הזמן, זה נאום - - -
שי פופר
טוב, אה?
היו"ר משה גפני
כן. היה צריך פשוט לתת לאלה שמוכשרים - - -
שי פופר
חבר הכנסת וקנין היה עושה את זה טוב ממני, דרך אגב. הוא יצא אבל.
היו"ר משה גפני
בסדר. מכשירים אותם לטיס, צריך לתת להם סבסוד לעניין הזה. אם מישהו נוסע בטיסה למשהו פנאי - - -
שי פופר
אבל זה השוליים.
היו"ר משה גפני
כן, לא חשוב. בסדר. אבל אני בעד.
סם שלמה אלימלך
אדוני, אפשר?
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה. אם אפשר בקצרה, הבנו את העיקרון. בבקשה.
סם שלמה אלימלך
ממש בקצרה. סם אלימלך, אגודת התעופה. שאלת, אדוני, לגבי שימוש בדלקים של 100 ו-95, 98.
היו"ר משה גפני
כן. קיבלתי תשובה.
סם שלמה אלימלך
אני רוצה ברשותך בשני משפטים טיפה להרחיב. 100LL משמש מטוסים גדולים יותר, ו-98 ו-95 משמש מטוסים קטנים יותר. בעיקרון מדובר בסך הכול, אדוני, על כמיליון ליטר לשנה מה-100LL, ובערך כמעט שני שליש עד שלושת רבעי מ-95, 98.

עד כמה שאני יודע, ויתקן אותי פה האוצר, אין שום הנחת בלו לדקלים של 95 ו-98. אין. ורוב התעופה הקלה יושבת היום ועוברת לשם. כלומר, מנסים לייצר איזשהו תמריץ לעבור לדלקים הקלים יותר או הירוקים יותר, ובעצם התמריץ זה לא קיים, מעולם לא ראינו אותו.
היו"ר משה גפני
בסדר. בבקשה.
איתן מלמד
איתן מלמד, "מגידו תעופה". היום יש דלקים ירוקים גם למטוסים שנקרא להם לא קלים, למטוסים של התעופה הרגילה, וקוראים להם 98 או 95. ולא ברור לנו למה משרד האוצר, כשהחליט מהם הדלקים לתעופה, השאיר שם רק את הדס"ל ואת ה-100LL. למה 98, שכן יכול - - -
היו"ר משה גפני
את מי אדוני מייצג? לא שמעתי בהתחלה.
איתן מלמד
איתן מלמד, "מגידו תעופה". "מגידו תעופה" זאת חברת תעופה בעמק יזרעאל.

לא ברור לנו למה 98 הוצא מרשימת הדלקים לתעופה, כי אם יש כבר דלק ירוק היום, למה אי-אפשר לעודד אותו כדי להקטין את השימוש בדלקים המזהמים?
היו"ר משה גפני
אוקיי. בבקשה. אתם תצטרכו להשיב על זה.
תמיר ברעם
תמיר ברעם, רשות התעופה האזרחית. עמדת רשות התעופה האזרחית היא שמכיוון שעלות הדלק מהווה מרכיב חשוב מאוד בעלות שעת הטיסה, וכמה שאתה טס יותר אתה טייס יותר בטוח, אנחנו מצדדים בהארכת הפטור.
היו"ר משה גפני
שנאשר את זה?
תמיר ברעם
כן.
בצלאל סמוטריץ
מה אתם אומרים על ה-95 ו-98?
תמיר ברעם
95 ו-98 עדיין נמצא בשוליים של התעופה הכללית.
בצלאל סמוטריץ
הוא אומר שזה שני שליש.
קריאה
בקלה יחסית לכללית.
שי פופר
מה שאתה קורא ספורט ופנאי.
תמיר ברעם
בדיוק.
בצלאל סמוטריץ
אז מה שאתה מדבר על כשירות, זה ה-100.
קריאה
זה ה-100.
בצלאל סמוטריץ
ואותו אי-אפשר להסב ל-98, 95?
קריאה
אפשר, אבל ברוב המטוסים לא.
בצלאל סמוטריץ
לא, כי אם אי-אפשר אז למה זה הוראת שעה? אם אני מבין נכון, אדוני היושב-ראש, אז ההיגיון בהוראת שעה זה לתת להם זמן לעשות הסבה. אם אי-אפשר, בואו לא נעבוד על עצמנו. אם אפשר, אז נתנו לזה זמן, למה זה לא קרה בזמן הזה, ומה יעזור שניתן עכשיו עוד זמן? ואם אי-אפשר, אז בואו נחוקק את זה כהוראה כללית, למה זה צריך להיות הוראת שעה?

בהנחה שרוצים לעודד את התעופה ורוצים לתת לטייסים לשמור על הכשירות, אז אם אני מבין נכון, הרציונל של הוראת השעה לפטור מה-100 זה כי אנחנו לא רוצים שישתמשו בו, רוצים שיעשו הסבה לדלקים אחרים. אומרים פה החברים: אי-אפשר לייצר הסבה, זה לא עובד, כי יש חוקי תעופה שלא מאפשרים להסב מנועים. אני מניח שלא אתם מבינים בזה, גם לא אני.
איתן מלמד
בחלק מהמטוסים זה ניתן.
קריאה
זה לא מה שאמרו.
רחל עזריה
לא, רגע, זה עד כדי כך גורף?
בצלאל סמוטריץ
אם אפשר - - -
רחל עזריה
לא, רגע, צריך לבדוק אם זה גורף.
בצלאל סמוטריץ
כן כן, אני רק רוצה להבין את ההיגיון של הוראת השעה. אנחנו רוצים לשמור על כשירות טייסים ורוצים שיהיה פטור מהבלו הזה. עכשיו, השאלה היא אם הולכים להישאר לנצח עם ה-100 הזה, כי אין אפשרות אחרת, אז תן את זה עכשיו ארוך, מה אתה עושה בהוראת שעה. ואם אפשר לעשות הסבה, אז חבר'ה, היה לכם מספיק זמן, תעשו את זה.
היו"ר משה גפני
תשובות.
איתן מלמד
ההסבה לא תוכל להתקדם אם לא יהיה תמריץ להשתמש בדלק 98.
היו"ר משה גפני
לא שמעתי.
איתן מלמד
אני אומר: ההסבה לדלקים ירוקים לא תוכל להתבצע אם אין תמריץ לעבור אליהם. אם הדלק 98 היום הוא יקר משמעותית מה-100LL, אף אחד לא ישתמש בו.
בצלאל סמוטריץ
נכון. אז או שלא ניתן את הפטור ל-100 או שניתן - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, שנייה. מישהו רוצה להשיב על השאלות האלה? מישהו צריך להשיב. בבקשה. יש עמדה של השר להגנת הסביבה שצריך בדלקים של 95 ו-98 שהם דלקים ירוקים גם לתת להם את הפטור.
יעקב בוזו
כן, אבל בנזין 95 ו-98 זה דלקים שמיועדים גם לתחבורה.
היו"ר משה גפני
אבל אתם רושמים את זה.
יעקב בוזו
לא, כתבנו בפירוש בצו, הרי היה קודם דלק ואז היה ניתן לפרש את זה שאולי גם דלק 95 נכנס ואולי 98. אבל הרי תיקנו את הצו במיוחד כשכתבנו דלק מסוג דס"ל שזה דלק סילוני, ודלק בנזין 100, בפירוש כדי לתת רק על שני סוגי הדלקים האלה, לא להרחיב את זה לדלקים אחרים.
בצלאל סמוטריץ
אתה לא יכול לוודא שזה לתעופה? שיכתוב 95, 98 רק לתעופה.
היו"ר משה גפני
שנייה, בצלאל.
יעקב בוזו
ברגע שהדלק הוא דו-שימושי, אז אתה יכול להשתמש בו. הדלק למשל מסוג 100 הוא גם יותר יקר.
היו"ר משה גפני
אתם לא רושמים את זה? אתם רושמים הרי.
בצלאל סמוטריץ
אתה מבין שזה אבסורד?
יעקב בוזו
- - -
היו"ר משה גפני
כן כן, אני מתכוון, רושמים את זה.
בצלאל סמוטריץ
הוא אומר אבל שהוא לא יכול לסמוך עליהם, כי אנשים יקנו למטוס וימכרו לאוטו.
רועי פולקמן
אם חברת תעופה רוצה לקנות את זה, אז מה הבעיה להגיד שהיא קונה 98 למטרות תעופה וזה קונה את זה לתחנת דלק?
היו"ר משה גפני
נכון.
רועי פולקמן
אני לא מבין את הבעיה הבירוקרטית כאן.
גיא גולדמן
תחום הדלק זה תחום שיש בו מרמות מס בהיקף של מאות מיליונים. כל הפרשות האחרונות הן מתחום הדלק - - -
היו"ר משה גפני
לי יש מטוס. אני רוצה להשתמש ב-95, 98.
רועי פולקמן
אדוני היושב-ראש, יש לך מטוס?
היו"ר משה גפני
לגבי העניין הזה נדבר עוד.
קריאה
לא, אנחנו בעד.
היו"ר משה גפני
אני כל הזמן טס פה. אני קונה 95, 98 - - -
עפר שלח
זה היה יכול להיכנס להסכם הקואליציוני. מה הבעיה?
היו"ר משה גפני
אני קונה מכיוון שזה דלק ירוק. עכשיו, זה רשום שאני קונה את זה בשביל המטוס. לא יכולה להיות זליגה.
גיא גולדמן
אז לצערי יש כמה שהם יותר מתוחכמים, והם עושים כל מיני מניפולציות מתוחכמות ופעולות, שהם מנצלים לרעה את הפטור הזה.
בצלאל סמוטריץ
אז תיתן הישבון, כמו שאתה נותן לרכבת ישראל.
היו"ר משה גפני
הבנתי. כן, בבקשה.
איתן מלמד
הטיעון הזה שהדלק יכול ליזול למכלים של המכוניות, אין לו אחיזה. אם צריך לעשות פיקוח, צריך לעשות פיקוח. כל שעת טיסה במטוס היום נרשמת. אין בעיה לפקח שהדלק הזה יגיע רק למנועים של המטוסים. זאת רק עצלנות לא לעשות את זה.
גיא גולדמן
אין בעיה לפקח?
קריאה
אין שום בעיה לפקח.
שי פופר
עוד נתון אחד לוועדה, שאתה צודק בגישה שלך. באופן עקרוני צריך לתת לכל התעופה כי זה חשוב. במולדת התעופה - - -
היו"ר משה גפני
אבל זה דלק שהוא דלק ירוק. הדלק ההוא, אני חושב שמדברים עליו שהוא מסרטן או אני יודע מה.
שי פופר
קודם כול, זה Low Lead, אז הוא מעט מאוד, יש בו תכולה מעטה.
היו"ר משה גפני
בסדר, לא חשוב.
שי פופר
אבל במולדת התעופה שזה ארצות-הברית, לא ישראל לצערנו, עובדים היום על דלק שנקרא unleaded, שיחליף את ה-100LL. זה לא יקרה מחר בבוקר, זה עניין של שלוש, ארבע, חמש שנים. אבל יש לזה תחליף.
היו"ר משה גפני
טוב. יש לי בקשה אליכם. אני שומע את כל חברי הוועדה, אף אחד לא אומר אחרת ואני חושב שזה נכון, לבחון את העניין שוב, האם צריך לתת? כמו שאמר השר להגנת הסביבה, אני מניח שאם הייתם שואלים היום את השר להגנת הסביבה הוא היה אומר את אותו הדבר. לבחון את הדבר הזה, היות שיש אפשרות, הרי אם מישהו עובר על החוק ומשקר, אז אפשר להעמיד אותו לדין, אפשר למצוא אותו. אין דבר כזה שאי-אפשר להתמודד, בגלל זה לא עושים צו מהסוג הזה.

מכיוון שאני בעד, אז אמרתי שאני בעד, אבל אני מבקש שתבחנו את הדבר הזה מחדש. ביקשתי את זה אז, לפני כמה שנים, ב-2012, אני מבקש את זה גם היום בשם כל חברי הוועדה. אנחנו רוצים שיהיה דלק שהוא דלק ירוק. ואם בן-אדם הולך וגונב, ובדלק הזה הוא משתמש למכונית שלו, אז צריך לתפוס אותו. לא צריך להתעצל, צריך למצוא פתרון לבעיה הזו. אני מבקש בשם הוועדה שתבחנו את העניין הזה, להעביר את זה גם לדלק ירוק – 95 ו-98.
בצלאל סמוטריץ
אפשר גם, אדוני, אם יש להם בעיה לפקח על הפטור במקור, אז אפשר לדבר על הישבון, כמו שנותנים לרכבת ישראל, לחברות התעופה.
היו"ר משה גפני
טוב.
מנואל טרכטנברג
אני רוצה להבין. אתה מציע לאשר את - - -
היו"ר משה גפני
כן.
בצלאל סמוטריץ
אני מציע לא לאשר.
מנואל טרכטנברג
שנייה, סליחה, הגעתי באיחור ואני לא מבין עניין, אבל מה שאני מבין מתוך מה ששמעתי, שהפטור שניתן הוא מעוות בכיוון הלא נכון.
בצלאל סמוטריץ
הפוך.
מנואל טרכטנברג
במפורש, זה הפוך. אם היה צריך לתת פטור מטעמים של איכות הסביבה, הוא היה צריך לחול רק על 95, 98 ולא על 100.
היו"ר משה גפני
היית כשדיברו פה על הסינים? אז אספר לך מה שהם אמרו. אני עד עכשיו בטראומה מהעניין.
שי פופר
בצדק רב.
היו"ר משה גפני
הם אומרים ככה: למה בכלל המדינה נותנת את הפטור הזה על הדלקים? מצב הטיס בישראל, שנמצאת מבודדת בעולם, מצב הטיס הוא מצב קשה וצריך לעודד את לימודי הטיס. וכמה שיותר שעות טיסה כך יהיו טייסים יותר טובים.
אמר שי פופר
יכול להיות מצב, שאם לא ניתן את הפטור הזה, אני עכשיו מסביר את מה שהוא אמר, לא ניתן את הפטור הזה ויהיו פחות שעות טיסה, בסוף ב"קוקפיטים" יהיו טייסים סינים.
קריאה
"קוקפּיטים".
היו"ר משה גפני
"קוקפּיטים", בסדר. לא חשוב, מה זה משנה.

על כל פנים, המצב יהיה, שיטיסו את המטוסים האלה סינים, וכשיהיה איזה מבצע או מה - - -
מנואל טרכטנברג
אני רוצה להגיד, אדוני היושב-ראש, אם זה הארגומנט אנחנו עושים צחוק מעצמנו.
רחל עזריה
נכון.
מנואל טרכטנברג
תראה, אני עוסק בנושאים כלכליים-חברתיים הרבה מאוד זמן. ארגומנט כל כך מעוות, לא שמעתי בחיי. אם אתה רוצה לסבסד שעות טיסה, לימודי טיסה או whatever – תעשה את זה ישירות.
רחל עזריה
נכון.
מנואל טרכטנברג
לא על-ידי כך שאתה מסבסד את הדלק הלא נכון לצורך זה. אני מציע שאותו כסף, האוצר – כמה עולה לקופת המדינה הפטור הזה של בלו?
יעקב בוזו
4,000,000 שקל בשנה.
מנואל טרכטנברג
קח את ה-4,000,000 שקל האלה, אל תחסוך אותם, תן אותם לסבסוד של שעות טיסה. גמרנו את העניין. כלומר, איך זה יכול להיות? אני לא מבין. זה עיוות טוטלי, אתה מעוות את הדבר שלשמו ניתן הפטור.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת טרכטנברג, כיוונתי לדעת גדולים. אמרתי את זה, שצריך לסבסד את הטיסה, זה בסדר.
מנואל טרכטנברג
באותו סכום, 4,000,000. רצית לומר משהו? מי הגברת?
ברוני חירמן
ברוני חירמן, משרד התחבורה, אגף תכנון כלכלי. קודם כול, יש נתון אחד שכדאי שהוועדה תדע. כמויות של בנזין 100LL זה משהו כמו תחנת דלק אחת, בין חצי לתחנת דלק אחת בשנה, זו כל הכמות שאנחנו מדברים עליה. חוץ מזה, זה לא רק הדרכת טייסים, אנחנו מדברים גם על - - -
היו"ר משה גפני
אגב, אם הייתי בעל תחנת דלק, הייתי נכנס לרשימת חברי הכנסת העשירים.
יואב קיש
אבל יש לך מטוס.
עפר שלח
היה לך ניגוד עניינים גם.
ברוני חירמן
זה גם טיסות לצרכי חקלאות, שמשתמשים בבנזין.
מנואל טרכטנברג
נו? אני רוצה להבין.
רחל עזריה
את רוצה לסבסד את החקלאים, תסבסדי את החקלאים. מה נסביר לציבור? שאנחנו נותנים פטור על הבלו למי שטס, אבל מי שנוסע באוטו לא. ועכשיו זה גם אותו דבר, הרי מזה רצו להימנע, ולכן אמרו כן על הדלק הזה ולא על הדלק הזה.
מנואל טרכטנברג
זה עיוות על עיוות.
ברוני חירמן
עוד משהו. רוב המטוסים שמשתמשים בבנזין 100LL כרגע לא ניתן, אין פתרונות בעולם. מה שהוסבר לנו בזמנו על-ידי רת"א, עד שנת 2018 לא צפוי שיהיו פתרונות בעולם להסבה - - -
מנואל טרכטנברג
אבל לא צריך לסבסד.
רחל עזריה
הגברת ממשרד התחבורה, את מבינה שאם את רוצה לדאוג לעניין של התעופה, כנראה שהמסלול שנבחר לפני אי אלו שנים הוא כבר לא כל כך רלוונטי, בגלל כל השינויים בדלקים. עכשיו, אנחנו צריכים להבין, אם אתם רוצים לסבסד את הנושא של תעופה, תמצאו דרך אחרת לסבסד את הנושא.
מנואל טרכטנברג
נכון. אבל לא דרך השימוש בדבר הלא נכון.
ברוני חירמן
אין חלופה. כרגע לא.
היו"ר משה גפני
רגע, הבנו.
רועי פולקמן
שנייה, ברשותכם. מה שמטריד אותי רק בדיון על המודל - -
ברוני חירמן
כמויות זניחות.
רועי פולקמן
- - זה שקודם כול מדובר בכמויות מאוד קטנות. אבל כרגע אין חלופה. ואז מה שנעשה אם זה יבוטל, מחר בבוקר חקלאים שצריכים לטוס משלמים עוד הרבה יותר שעת טיסה. מה עשינו בזה?
היו"ר משה גפני
רועי, פרופ' טרכטנברג, אני מקבל לחלוטין את האמירות האלה. אני חושב שאפילו בעבר גם סברתי כך. אנחנו צריכים לנהוג באחריות.
רחל עזריה
בסדר.
היו"ר משה גפני
רק שנייה. אין לנו כרגע חלופה אחרת. אני מציע שנאשר את הצו הזה ונקבל החלטה. ונאמר את זה באופן חד-משמעי.
מנואל טרכטנברג
אבל צריך - - -
היו"ר משה גפני
רק שנייה, תן לי רגע להשלים. תאמין לי, אני עושה פה בוועדה דברים שאני - - -
מנואל טרכטנברג
לא לא, בסדר.
היו"ר משה גפני
בסדר. מה אתה חושב, שכל מה שאני מצביע פה בעד, אני מאמין בו? זה המצב.
מנואל טרכטנברג
אני רוצה לקוות שכן.
היו"ר משה גפני
לא, התשובה: לא. יש דברים שאני מצביע ואני לא שלם עם זה. וזה אחד המקרים. אני חושב שדלק ירוק צריך להיות בעניין. אם מסבסדים, אז הוא צריך להיות בגלל שהוא דלק ירוק. וצריך לעשות רישום נורמלי וצריך לרשום את זה כמו שצריך, ולא להתחמק מעבודה בעניין הזה, להגיד: זה יזלוג. לא מקבל את זה.
דבר שני, אמרתי גם קודם
אם לא רוצים סינים ב-cockpit - - -
קריאה
דייקת.
בצלאל סמוטריץ
בסוף יגידו שיש לך משהו נגד הסינים.
היו"ר משה גפני
לא, מה פתאום, אני דווקא בעד. אבל יכול להיות שיהיו מקרים שבהם פה במזרח התיכון הם לא ירצו לטוס, צריך לסבסד את לימודי התעופה. ואני מסכים אתך לחלוטין, אנחנו מבקשים שזה מה שיהיה. אנחנו נאשר את זה, אני מקווה שיהיה רוב בוועדה ושכולם יצביעו בעד, בגלל האחריות, מכיוון שאין משהו אחר כרגע.
מנואל טרכטנברג
לא, אבל תן לי על הנקודה הזאת. מה זאת אומרת אין משהו אחר כרגע? הרי נניח שמחר בבוקר המחיר של הדלק למדינת ישראל, לא הבלו, מתייקר. מה יקרה? הכול ייפסק?
רחל עזריה
הסינים יבואו. יטוסו פחות, הסינים יבואו.
מנואל טרכטנברג
הרי הביטול של הבלו, המשמעות היא ייקור – של כמה? תגידו לי כמה.
בצלאל סמוטריץ
של מאה אחוז, לא? מנואל, זה ייקור של מאה אחוז.
מנואל טרכטנברג
יופי.
היו"ר משה גפני
רגע, אבל שנייה, עם כל הכבוד. אפשר לחשוב שאנחנו מדברים פה על הכור באיראן. בבקשה, אדוני.
תומר ניאזוף
תומר ניאזוף, משרד הביטחון, אגף התקציבים.
קריאה
אתה רוצה לשקול את ההצעה.
תומר ניאזוף
נשקול את ההצעה, כן. משרד הביטחון, צה"ל בעצם משתמש בכלי טיס שמשתמשים בבנזין 100. אנחנו עושים מאמצים לצמצם את השימוש בבנזין הזה. העניין שהפטור לא ניתן לבנזין 95 ו-98 למעשה יוצר אצלנו תמריץ שלילי. אנחנו בכל זאת מתקדמים בקליטה של כלי טיס חדשים שלא ישתמשו בבנזין המזהם, ואפילו שוקלים הסבה של כלי טיס איפה שאפשר. אז זו נקודה שהיא חשובה לנו.

נקודה נוספת שצריך לציין, שיש כלי טיס שאי-אפשר להסב אותם, לוותר לגמרי על השימוש בבנזין הזה. ולכן בהיבט של הבנזין 100 אפילו היינו רוצים לראות הארכה של הפטור מעבר לתקופה של שנתיים וחצי.
היו"ר משה גפני
אז אתם בעד?
תומר ניאזוף
אנחנו בעד ההארכה של הפטור.
רועי פולקמן
הם רק רוצים להגדיל את זה ל-95 ול-98.
תומר ניאזוף
ולהוסיף את ה-95 וה-98.
רועי פולקמן
זאת המילה של כל אנשי התעופה.
מנואל טרכטנברג
בוא נגיד ככה: כל הצרכנים של 100 רוצים לשלם פחות על הדלק.
בצלאל סמוטריץ
גם אנחנו רוצים.
מנואל טרכטנברג
גם אני רוצה שלא יהיה בלו על הדלק. אתה יודע, הרי זה ברור לגמרי. זה לא עניין קיומי, זה לא עניין שאין תחליף, אל תציגו את זה ככה – זה יקר.
שי פופר
זה ממש ככה. זה גם קיומי וגם אין תחליף.
בצלאל סמוטריץ
מנואל, אני לא מסכים אתך. פרופ' טרכטנברג, זה לא נכון. גם לנו יש אינטרס - - -
היו"ר משה גפני
אי-אפשר לקיים דיון כזה. כל אחד ידבר בתורו, זה בסדר גמור. פרופ' טרכטנברג, דעתך נשמעה, דעתו גם נשמעה, ממשרד הביטחון וגם האחרים. כן, בבקשה, בצלאל.
בצלאל סמוטריץ
יש לי הצעה מעשית. אני לא יודע, שוב, אני מודה שאני חדש, אם יש אפשרות שנאשר כרגע את ההארכה לתקופה של 30 יום, ובתקופה הזאת יעשו שם עבודה.
היו"ר משה גפני
לא.
בצלאל סמוטריץ
הרי ביקשת גם ב-2012 ולא קרה כלום.
היו"ר משה גפני
אין צו ל-30 יום.
בצלאל סמוטריץ
למה? הארכנו הגשת תקציב עכשיו בחודשיים. אפשר גם להאריך בחודש את התקנות האלה.
היו"ר משה גפני
כל מה שעשינו היה בסדר?
בצלאל סמוטריץ
אפשר להאריך בחודש.
רועי פולקמן
אבל מה ישתנה עוד חודש, בצלאל?
בצלאל סמוטריץ
עוד משפט אחד. אני חושב שהכיוון שפרופ' טרכטנברג הציע פה עכשיו של סבסוד וכו' הוא באמת מהפכה, אני לא יודע אם זה דבר שעושים אותו ביום. הנקודה הזאת שאם נאריך עכשיו את הצו, אנחנו עושים את ההיפך הגמור ממה שמדינת ישראל עושה לאורך השנים עכשיו של מיסוי ירוק. אנחנו עושים ממש את ההיפך הגמור.
מנואל טרכטנברג
נכון.
בצלאל סמוטריץ
זו בעיני קטסטרופה. הדבר היחידי שמשרד האוצר צריך לתת לו תשובה, והוא יכול לתת את התשובה הזאת תוך שלושה ימים, אבל ודאי תוך 30 יום, ולהגיד לנו אם הוא מוכן להרחיב את הפטור ל-95 ו-98, לפחות קודם כול, שלא תהיה אפליה, ובוודאי שלא נעודד שימוש בדלקים יותר מזהמים.

אבל אם תאריך את זה לשנתיים, אז יירשם בפרוטוקול שביקשת, ובעוד שלוש שנים היועצת המשפטית שלך תזכיר לך עוד פעם את אותו פרוטוקול, אבל אפילו מכתב לא תקבל לתשובה. אז בוא - - -
רועי פולקמן
אני פשוט חושב שאין מה לקשור בין הדברים. צריך לבקש, כמו שנאמר, להעביר את הפטור הזה, ולבקש ממשרד האוצר לבחון מה המשמעויות של להחריג את 95, 98, פטור מבלו לתעופה. הייתה פה הסכמה מכל גורמי המקצוע, ש-95 ו-98 צריך למצוא את הדרך רק לתעופה, רק לתעופה, להוריד את הבלו. וכרגע יש כלי טיס שאין פתרון למעט 100LL, וזה גם סכומים לא גדולים. אז חבל על ההתעסקות.

צריך לדון ב-95, 98 בנפרד, זה דיון נפרד. בוא נקבע עוד חצי שנה או ארבעה חודשים או חודש - - -
מנואל טרכטנברג
אבל אתה רואה את ההיסטוריה של הדבר הזה. הרי אין דבר יותר קבוע מארעי.
עפר שלח
רועי, זה לא יהיה. אתה יודע שזה לא יהיה. אני אומר לך: אני יושב בוועדה הזאת כבר שנתיים, משה יושב פה עשר שנים. כל פעם אנחנו אומרים את אותו דבר: בוא נאשר את זה לחצי שנה, בוא נאשר את זה לתשעה חודשים, ואז הם יבואו. ואז הם באים, ואתה חייב להאריך את זה עוד פעם. זה לא יהיה.
רועי פולקמן
לא, נעשה את זה בנפרד רק על 95, 98.
מנואל טרכטנברג
אבל זה לא נפרד. הצרכן רוצה לשלם פחות. יכלו לבוא לפה נהגי מוניות ולהגיד את אותו דבר. זה הכול.
היו"ר משה גפני
רבותי, הדיון הסתיים בעניין הזה.
בצלאל סמוטריץ
אבל יש להם, אגב.
היו"ר משה גפני
בצלאל.
בצלאל סמוטריץ
לא, אבל עובדה, מדינת ישראל מכירה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת סמוטריץ, בפנינו מונח צו. לא מדובר על סדרי גודל גדולים, בפנינו מונח צו, אנחנו לא אוהבים את הצו הזה, ואנחנו מבקשים לשקול מחדש את העניין גם של ה-95, 98. ואנחנו מבקשים גם לשקול את ההצעה הזאת, שבעצם למה צריך את הנושא של הדלק, אפשר לסבסד במישרין את הנושא של התעופה.

אני לא חושב שאנחנו יכולים לבקש עכשיו צו שיהיה ל-30 יום. צו ל-30 יום אתה צריך צו חדש שיבוא. אני גם לא חושב שזה נושא רציני. בסופו של דבר מי שייפגע זה אלה שמקבלים את הדלק הזה.
בצלאל סמוטריץ
לא, זה אנחנו לא רוצים.
היו"ר משה גפני
לא צריך צו חדש?
שגית אפיק
זה כמו תקנות.
היו"ר משה גפני
שמה, אפשר לשנות את המועדים? אפשר לשנות את המועד, לעשות את זה לשנה?
בצלאל סמוטריץ
לחצי שנה, ויבדקו את זה.
מנואל טרכטנברג
לחצי שנה. חצי שנה, אתה יודע, שאפשר יהיה לבוא לדיון אחרי זה על האלטרנטיבות.
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה. אתם מסכימים לזה?
יעקב בוזו
משרד התחבורה הרי ביקש שלוש שנים, בגלל כל ההסבות.
בצלאל סמוטריץ
לא, אבל אנחנו רוצים תשובות עוד חצי שנה.
היו"ר משה גפני
מה את אומרת, משרד התחבורה?
ברוני חירמן
הרי לא ישתנה שום דבר עוד חצי שנה.
מנואל טרכטנברג
מה זאת אומרת?
ברוני חירמן
אני רוצה רק להוסיף לעניין של סבסוד, יש שתי חברות תעופה בתעופה הפנים ארצית: "אל-רום" ו"עיט", שמבצעות טיסות לפריפריה, "אל-רום" לערבה ו"עיט" לראש-פינה. החברות האלה כבר מסובסדות על-ידי משרד התחבורה, זאת אומרת אנחנו במקרה הזה מדברים על הגדלת הסבסוד.
מנואל טרכטנברג
זה משהו אחר.
ברוני חירמן
החברות האלה משתמשות בבנזין 100. לא, זה כבר מסובסד. מה שאני אומרת זה שהמוצר כבר מסובסד.
היו"ר משה גפני
בצלאל, רצית להעלות את העניין של ה – שלחת לי מכתב. תעלה את זה, את הנושא של המקוואות.
בצלאל סמוטריץ
כן, אעלה עוד כבר. אם כבר, שוב, מעניין לעניין באותו עניין. ב-2010 היה כאן דיון דומה על הישבון של בלו ולא על פטור בעצמו, ועלתה שאלה מדוע אין הישבון, היה בעבר עד 2009, היה שיפוי למועצות דתיות על סולר לחימום מקוואות ביישובים קטנים.

היה תקציב בתקנה, משרד האוצר רוקן את התקנה. ב-2010, בעקבות דרישת היושב-ראש, משרד האוצר התחייב להשיב שם את הסכום. זה החזיק בערך שנה וחצי. אחרי שהיושב-ראש הזה התחלף, אז משרד האוצר שב לסורו והפסיק את התקצוב של התקנה הזאת. מדובר על בערך 2,000,000 שקלים בשנה.

אני חושב שאם משרד האוצר בצורה של הישבון לא מצליח לעשות את זה, אז יכול להיות שאין ברירה, צריך לעשות את זה בצורה של פטור מראש. אין שום סיבה בעולם, שוב, כשמדובר על הישבון אז זה רכבת ישראל ומוניות והמון המון המון שימושים שנעשים בסולר, שהם לא שימושי תחבורה.

הרי נכון, היסטורית בסולר היה פטור בכלל, ולאורך השנים זה יצר עיוותים, מכיוון שרכבים פרטיים השתמשו בסולר, ואז העלו לאט-לאט את הבלו על הסולר והשוו אותו לבנזין. אבל עדיין החריגו משאיות והחריגו מוניות והחריגו רכבות והחריגו והחריגו, והייתה הבנה.
גיא גולדמן
יש ביקורת גדולה של ה-OECD אגב על כל ההחרגות האלה של הסולר.
בצלאל סמוטריץ
בסדר. אבל הייתה הבנה שהסולר להסקה של מקוואות, צריך לשפות מועצות דתיות על הטלת המס הזה. עוד פעם, זה החזיק מעמד תקופה קצרה מאוד, ומהר מאוד רוקנו שם את התקנה. הייתי רוצה להתנות את זה גם בזה.
היו"ר משה גפני
תשובה.
בצלאל סמוטריץ
זה לא פחות חשוב מהסינים ב"קוקפיטים". יהיו לנו סינים במקוואות.
היו"ר משה גפני
בסדר. תשובה.
רחל עזריה
סיניות.
יעקב בוזו
זה קשור לאגף תקציבים. זה התקצוב.
בצלאל סמוטריץ
לא, אבל זה לא עובד בתקצוב, אז נכניס את זה בתוך הפטור.
רחל עזריה
נו, באמת.
בצלאל סמוטריץ
למה לטייסים כן ולמקוואות לא?
יעקב בוזו
זה בכלל לא עומד כאן על הפרק. צריך להכין צו חדש ולחשוב עוד פעם.
היו"ר משה גפני
לא, לא מדובר על צו. אז הם נתנו - - -
יעקב בוזו
על מקוואות? נכון, אז זה היה אגף התקציבים.
היו"ר משה גפני
אז זה היה סיפור שיעבירו - - -
יעקב בוזו
בסדר, שינהל מול אגף תקציבים.
רועי פולקמן
זו שאלה מעניינת, אני רק פשוט לא בטוח איך זה קשור לדיון.
היו"ר משה גפני
נורא קשור. לפי דעתי, זה לא הסעיף הזה, אבל מה שחבר הכנסת סמוטריץ מעלה, פשוט אגף התקציבים לקח את הכסף הזה.
רועי פולקמן
לא, אני מסכים, אבל יש גם חימום במוסדות ציבור, בבתי-ספר.
רחל עזריה
נכון, בתי-ספר לא מחממים היום.
קריאה
לא מחממים בסולר.
רועי פולקמן
אני חושב שצריך לדון בזה, אבל זה דיון על תעופה, אני לא בטוח שזה קשור.
רחל עזריה
הם לא מחממים בכלל, בגלל המשבר של המחיר של הסולר. זה מה שקורה בכלל.
רועי פולקמן
למה לא לחמם בתי-ספר עם סולר מוזל?
טמיר כהן
קשישים.
רועי פולקמן
קשישים, בתי אבות.
בצלאל סמוטריץ
בסדר, אז במקוואות הייתה הבנה.
רחל עזריה
בסדר, אבל אל תתנה את זה פה. זה נראה לי לא מתאים להתנות את זה.
יעקב בוזו
למה זה קשור למטוסים?
רועי פולקמן
אני לא נגד מקוואות, אבל אני גם בעד בתי קשישים, לחמם בסולר מוזל באותו הקשר.
היו"ר משה גפני
אפשר רגע לדבר בוועדה הזאת או אי-אפשר? משרד האוצר לקח, הוא לא לקח מקשישים, הוא לא לקח מבתי-ספר, הוא לא לקח ממקומות אחרים. הוא לקח ממקוואות, הוא לקח את הכסף הזה. לקח. ואז כשהגיע הנושא שדיברו על תרבות פנאי ועל מטוסים ועל הכול ועל הישבון ועל רכבת, הייתה רשימה כאורך הגלות, ששם יש פטור. ביקשתי שיהיה גם פטור על המקרה הזה, בגלל שאגף התקציבים לקח את הכסף הזה ולא תקצב את המקוואות.
רועי פולקמן
אוקיי. אם יש תקנה כזאת - - -
היו"ר משה גפני
אמרתי: תתנו הישבון גם לזה. הרי לקחתם, והם הודו בזה, היה בדיון בוועדה. בסוף הם אמרו: אנחנו לא רוצים שזה יהיה בתוך הצו הזה, ניתן הישבון למועצות הדתיות שבהן - - -
רועי פולקמן
הבנתי.
היו"ר משה גפני
והם נתנו את זה.
בצלאל סמוטריץ
ואחרי שנה וחצי הפסיקו.
היו"ר משה גפני
רק שנייה. ואחרי זה האריכו. בקדנציה הקודמת זה נעלם. זה הכול.
רועי פולקמן
אפשר להחזיר את זה.
היו"ר משה גפני
מעלה חבר הכנסת סמוטריץ את העניין הזה, והוא אומר: הרי לקחו את הכסף, החזירו את זה דרך ההישבון, זה באמת לא קשור לכלי הטיס, אבל זה היה דיון גדול על הרבה מאוד נושאים, זה גם רכבת – למה נותנים פטור על הדלק או הישבון, למה נותנים לרכבת? למה לא נותנים לבתי-ספר? מה דעתך על זה?
רחל עזריה
דעתי היא שאם אנחנו רוצים לקיים דיון על מקוואות – אני בעד, וגם ביקשתי בוועדת הפנים שננהל דיון, כי יש המון דברים.
היו"ר משה גפני
בסדר. ביקש - - -
רחל עזריה
נושא המקוואות זה תמיד מסוג הדברים שאיכשהו מחליקים, ואף פעם לא מנהלים דיון מסודר. איפה אנחנו רוצים מקוואות? - - - רוצים לשפץ?
היו"ר משה גפני
אני בעד לקיים דיון מסודר.
בצלאל סמוטריץ
אבל היה חוב.
רחל עזריה
אין כללים. ופה להכניס בתוך הטיסה – באמת, אני גם אטוס למקווה.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, בתוך הטיסה. בסדר, אני לא הולך להכניס את זה.
רחל עזריה
אני הולכת ברגל.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת רחל עזריה, אמרתי בתחילת הדיון, ידעתי שבסוף תגידי את זה.
רחל עזריה
שמה?
היו"ר משה גפני
לא חשוב.
רחל עזריה
איזה? שאני טסה?
היו"ר משה גפני
לא, כלום.
בצלאל סמוטריץ
גפני, מותר לטבול בדלק?
רחל עזריה
אוי ואבוי.
היו"ר משה גפני
שנייה, אמרתי שאני בעד, אני לא מתנה את זה בשום דבר. להיפך.
רועי פולקמן
טבילה בדלק סילוני. זה רעיון מהפכני.
רחל עזריה
ככה אתה רוצה שהדיון על מקוואות ייראה? שמחליקים את זה - - -
בצלאל סמוטריץ
אבל, רחל, זה לא קשור. עלה דבר - - -
היו"ר משה גפני
מצדי, הלוואי ויטוסו למקוואות. את לא שומעת. נכנס לך עכשיו המקוואות בראש?
בצלאל סמוטריץ
פספסת משהו.
רחל עזריה
אל תדבר אלי ככה, לא פספסתי כלום.
היו"ר משה גפני
רחל, תקשיבי אלי, תעשי לי טובה.
רחל עזריה
תשתיק אותו, זה הוא שמדבר בלי רשות.
היו"ר משה גפני
היא צודקת. הפעם היא צודקת.
בצלאל סמוטריץ
תמיד היא צודקת.
היו"ר משה גפני
רחל, הנושא היה, רחל - - -
רחל עזריה
כן, אני אתך.
מיקי רוזנטל
למה המקוואות מחממות בסולר?
היו"ר משה גפני
הכול בסדר. שנייה, אפשר רגע לנהל פה דיון? עם כל הכבוד, להפסיק עם זה. היה דיון לגבי הישבון של דלק, דיון על הרבה מאוד נושאים. יש נושא אחד שהעלינו אותו ב-2012, אמרנו לאגף התקציבים, והוא הודה בזה. תקצבו את הנושא – רק שנייה.
רחל עזריה
ולקחו אותו.
היו"ר משה גפני
תקצבו את זה. אמרתי: למה זה לא? הרי פה הורדתם. אז הם אמרו: בסדר, אתה צודק, וניתן את זה דרך הישבון. היה מדובר לתקצב את זה ב-2,000,000 שקל. לא מצב המקוואות ולא שום דבר אחר – הורידו את זה וביקשו להשיב את זה דרך ההישבון, וכך היה.

אני לא חשבתי להעלות את זה, פנה אלי אתמול חבר כנסת נכבד בשם בצלאל סמוטריץ, שהוא מהבית היהודי. והוא שלח לי מכתב, והמכתב פה, והוא אמר: הנה, עולה עוד הפעם הנושא הזה של הדלק. למה הפסיקו? הרי היו פעמיים שזה היה בדיון, בקדנציה הקודמת זה לא היה, אני לא הייתי היושב-ראש אז.
ואז אמרתי
בסדר, יש את המכתב, אני מעלה את זה. אני מבקש מכם לבדוק את זה עם אגף התקציבים, תחזרו עם תשובה. זה הכול.

מי בעד אישור הצו? ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע? 1 נמנע.

הצבעה

בעד אישור הצו – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – 1

הצו אושר.
היו"ר משה גפני
הצו אושר. תודה רבה. עם הפניות שלנו, אני מבקש תשובות על הדברים האלה, למה צריך לעשות את זה לא דרך סבסוד? ולמה לא את הדלק הירוק, שצריך גם להכניס לתוך העניין ולשמור על זה? ואני רוצה תשובה לחבר הכנסת סמוטריץ, שאני מצטרף אליו, ואני רוצה לדעת למה הפסיקו את זה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים