ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/07/2015

פנימיות לילדים ובני נוער בסיכון, פנימיות לילדים ובני נוער בסיכון, פנימיות לילדים ונוער בסיכון, טיפול הרשויות בילדים חסרי עורף משפחתי והתמודדות המדינה עם הנושא

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 19

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

ופרוטוקול מס' 4

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום רביעי, י"ד בתמוז התשע"ה (01 ביולי 2015), שעה 9:30
סדר-היום
1. טיפול הרשויות בילדים חסרי עורף משפחתי והתמודדות המדינה עם הנושא.

2. פנימיות לילדים ובני-נוער בסיכון.
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יפעת שאשא ביטון – יו"ר הוועדה לזכויות הילד

קארין אלהרר

מאיר כהן

איציק שמולי
חברי הכנסת
מירב בן ארי

חנין זועבי

חיים כץ

מיכל רוזין
מוזמנים
יוסי סילמן - מנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים

איריס פלורנטין - סמנכ"לית בכירה, מנהלת אגף שירותים חברתיים ואישיים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

דליה לב שדה - מנהלת שירות ילד ונוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

יעל דורי - מפקחת ארצית פנימיות, שירות ילד ונוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אפרת מייקין כנפו - רמ"ט מנכ"ל, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מירב דדיה מולד - יועצת מנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אברהם לוי - מנהל אגף תקציבים ואחראי על הבוגרים במינהל לחינוך התיישבותי, משרד החינוך

ד"ר סער הראל - מנהל אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון, משרד החינוך

טלי פריד - עו"ס מפקחת, אגף פסיכו-סוציאלי, המינהל לחינוך התיישבותי, משרד החינוך

ד"ר זהר סהר לביא - המח' לטיפול באלימות ובמשפחה, משרד הבריאות

שרה כהן - מנהלת שירות הרווחה, משרד העלייה והקליטה

ליאת יעקובוביץ - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אילני אבבה-קמפינו - מנהלת תחום פנימיות ועולים, המשרד לביטחון פנים

אבי הדי - אגף חקירות ומודיעין, מחלקת נוער, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

אורית שפירו - ראש אגף חינוך ומניעה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול

פיני קבלו - סמנכ"ל רווחה בשלטון המקומי

ד"ר אסתי אשל - מנהלת אגף רווחה ברשות מקומית אור-יהודה, נציגת המרכז לשלטון מקומי

דבי סבטוי - עו"ס עירונית לחוק הנוער, אגף הרווחה, עיריית נתניה

גאולה דרורי - עו"ס, רכזת ילד ונוער, אגף הרווחה, עיריית נתניה

ד"ר יצחק קדמן - מנכ"ל, המועצה הלאומית לשלום הילד

ירון בראון - מנכ"ל, "ילדים בסיכוי", המועצה לילד החוסה

אורית לרנר - חברת ועד מנהל, "ילדים בסיכוי"

רות שטייניץ - הוועד המנהל, "ילדים בסיכוי"

יואב אפלבוים - מנכ"ל, "אהבה", יו"ר העמותה לקידום הפנימיות

שחר שומן - מנכ"ל, העמותה לקידום הפנימיות

דנה צדיק - מנהלת אדמיניסטרטיבית, המרכז לחינוך משפטי-קליני, האוניברסיטה העברית

שירן רייכנברג - עו"ד, מנחה קליניקה לזכויות ילדים ונוער, האוניברסיטה העברית

עמית הרלב - סטודנטית, הקליניקה, זכויות ילדים ונוער באוניברסיטה העברית

ענת נחמיה לביא - הפורום הציבורי, כפרי הנוער והפנימיות בישראל

לימור אוסטרליץ - עו"ס, רכזת שירות סוציאלי, כפר יחזקאל, נציגת איגוד העובדים הסוציאליים

ליאת קליין - יועמ"ש, איגוד מרכזי הסיוע

אורית לוי ינובסקי - איגוד מרכזי הסיוע

דויד ביתן - מנהל בקרה ופיקוח פדגוגי, רשת "עתיד"

דוד דהאן - יו"ר הארגונים החברתיים בכנסת

כרמן אלמקייס - תנועת "אחותי", ארגון "לא נחמדים לא נחמדות"

ריקי כהן בנלולו - ארגון "לא נחמדים לא נחמדות"

דנה חוגרי - פעילה, המשמר החברתי

משה פריאל - פעיל, המשמר החברתי

יערה קסנר - פעילה, המשמר החברתי

מריה רבינוביץ' - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

גל גולן זילברמן - לוביסטית ("ברדוגו יועצים"), מייצגת את פורום כפרי הנוער ורפורמות

יובל יפת - לוביסט, מייצג את עמותת מט"ב

ליטל סבר - לוביסטית, מייצגת את רשת "עתיד"
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק

1. טיפול הרשויות בילדים חסרי עורף משפחתי והתמודדות המדינה עם הנושא.

2. פנימיות לילדים ובני-נוער בסיכון.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני שמח לפתוח את הישיבה המשותפת עם הוועדה לזכויות הילד, הילד הגדול, כולנו ילדים בעצם, לפחות אצלנו אומרים שכולנו. היום אנחנו ב-1 ביולי 2015, י"ד בתמוז תשע"ה, שעה 09:35. זה היה החלק לפרוטוקול, בבקשה.

כל מי שידבר, אני מזכיר, צריך להציג את עצמו כולל תפקידו. קיבלנו הצעה לדון בנושא בעקבות כתבה בערוץ 10 בנושא של ילדים ונוער בסיכון. אני שמח שיש פה חברי כנסת: מיכל רוזין, חנין זועבי, איציק שמולי ויו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון, שגם חברה בסיעה שלי וגם יושבת-ראש הוועדה לזכויות הילד; והמנכ"ל של משרד הרווחה, ידידי, שנים רבות של עבודה משותפת בעבר לפני שהגעתי לפה, יוסי סילמן.

אני חייב להגיד במילים הראשונות שמותר לי להתגאות במשהו בחיים שלי, זה בעיסוק בילדים בנושא בסיכון, בעצם מאז שאני מכיר את עצמי. זה התחיל בגיל 18, שהייתה לי הזכות המוזרה לנהל במשך שישה-שבעה חודשים את בית-היתומים בקזבלנקה, בגיל 18. שם גילית שיש ילדים שמוצאים מהבית, שם גיליתי שלקהילה היהודית יש גם בעיות חברתיות, ושם גם גיליתי שהפילנתרופיה התעסקה לפני הממלכה בטיפול בילדים האלה.

גב' בנג'ו שהייתה דודה של שר החינוך לשעבר, הרב יצחק לוי, פתחה בית-ילדים, בית-יתומים בקזבלנקה, והג'וינט – יש פה נציג של הג'וינט? אה, הנה, שומן.
שחר שומן
לשעבר, לשעבר.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אתה כבר לא שם? אז באמת הג'וינט יחד עם הגב' בנג'ו, קראו לה, פתחה בית-יתומים, ושם גיליתי שיש הרבה ילדים שזקוקים לעזרה, ולא לעזרה חד-פעמית, לא במועדון ולא בפעילות יומית או אפילו שבועית, אלא בפעילות יומיומית לאורך כל שעות היום והלילה. והשאלה הראשונה שלי, שלא הצלחתי לפצח לפני כן בכל התפקידים שמילאתי הקשורים לילדים ולנוער בסיכון זה בעצם שרוב המערכות, חוץ מהפנימיות, מפסיקות לטפל בילד בשעות הכי קשות של היום, דהיינו, בלילה. רוב המערכות מפסיקות עם שעות העבודה הרגילות. שוב אני אומר, חוץ מהמסגרות החוץ ביתיות, מסגרות בודדות שמתעסקות בנוער ובילדים בסיכון, שהוא סיכון גבוה, בשעות הלילה.

אני גם חייב לציין שילד בסיכון זה לא תמיד ממצב סוציו-אקונומי נמוך, שזה יהיה לנו ברור. ילד בסיכון אפשר למצוא בשכונות כביכול טובות ביותר, במשפחות במצב סוציו-אקונומי מאוד גבוה, ולא רק בשכונות וביישובים במצב הסוציו-אקונומי נמוך בקטגוריה 5-1, למרות שהתוכנית הלאומית – יש פה נציג מהתוכנית הלאומית?
יוסי סילמן
זה אנחנו, אנחנו מנהלים את זה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
היה רצוי שהיושבת-ראש או המרכזת, המנהלת – כי קיבלתי דוח ממרכז המחקר והמידע שלנו בנושא הזה, היה מאוד רצוי שתתאמצו לתת יותר דיווחים ויותר נתונים בכלל.

הדיון הזה בעקבות כתבה וערנות של חברי הכנסת, אבל אני בטוח שזה נושא שיעזור לגדול בוועדה הזאת וזה אחד הנושאים הקשים, יוסי, אני בטוח שתגיד את המספרים, הם מספיק מזעזעים כדי שתהיה יותר מישיבה אחת. אחד הדברים שהוועדה הזאת לקחה על עצמה, לפי חוק, זה לא רק חקיקה, אנחנו רוצים לעקוב אחרי ביצוע פעולות הממשלה בתחומים שאמורים להיות בטיפול הוועדה. אז, ברשותכם, יפעת פותחת, בבקשה. מי שרוצה שיירשם, זה דיון פתוח.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, כבוד היושב-ראש, בוקר טוב לכם, אכן הדיון הזה בעצם התבקש בעקבות תחקיר שפורסם, והתחקיר מעלה תמונה קשה. תמונה קשה של ילדים שבעצם מגיעים לפנימיות לאחר חוויות טראומטיות מאוד מאוד קשות, ואנחנו כחברה אמורים לעזור להם להרים את הראש, לתת להם ביטחון, להחזיר להם את האמון. זאת אומרת, ליצור איזושהי מעטפת שתחזיר אותם לחברה בצורה נורמטיבית, שלמה יותר. ובפועל, אנחנו פוגשים מציאות קשה דווקא בתוך המקום שאמור להיות מאוד מגן ומכיל.

ובעצם, אחת הבעיות היותר קשות שצצו לי זה העניין של המקצועיות של הצוות. אנחנו פוגשים צוות שהוא לא תמיד מוכשר, אני מדברת בעיקר על המדריכים, אנחנו רואים בעקבות כך שבעצם לא מגייסים אנשי מקצוע, אנשים שמוכשרים לכך. אז יש תחלופה רבה בפנימיות, ואז בעצם משתנות הדמויות לאותם ילדים שדווקא צריכים את היציבות ואת הביטחון.

ואם אנחנו לוקחים את מה שמופיע בתחקיר ומשווים אותו לדוח שפורסם ב-2012, אז אנחנו רואים שכבר בדוח אי-אז לפני שלוש שנים עמדו על אותן תופעות. דיברו על כך שיש להוסיף מדריכי יום ולילה, דיברו על כך שנדרשת הכשרה מקצועית, במיוחד כשאנחנו מדברים על מסגרות שהם בפרופיל שיקומי וטיפולי, דיברו על תוספת של אחיות. זאת אומרת, נתנו את הדגש על הפן המקצועי של האנשים שנמצאים בתוך הפנימיות, ולצערי, לפחות מתוך ההתרשמות שבתחקיר, אנחנו רואים שהדברים לא השתנו, ובפועל, אנחנו עדיין נמצאים במקום שעומד סימן שאלה מאוד מאוד גדול לגבי האנשים שעוטפים את האנשים שלנו באותן פנימיות. אז אשמח במהלך הדיון אם תהיה התייחסות גם לפן הזה, כמו לדברים נוספים שעוד נעלה בהמשך. תודה רבה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בקשת הדיון גם הוגשה על-ידי חבר הכנסת איציק שמולי, אז, לרשותך, איציק.
איציק שמולי
תודה רבה לכם, אדוני יושב-ראש ועדת הרווחה, וגבירתי יושבת-ראש הוועדה לזכויות הילד, אני אומנם די מודאג מהמדיניות הכללית של התקצוב של הצרכים החברתיים בשנים האחרונות במדינת ישראל. אבל גם כשסד התקצוב כה קצר ומועט, אם כבר יש ידיים נכונות שהתחומים האלה נמצאים בידיים שלהם, אנשים נכונים שהתחומים האלה הם בידיים שלהם, זה אתם, וזאת הזדמנות נוספת לברך אתכם, ואותך, שעוד לא יצא לי לברך.

הדיון הזה באמת בעקבות תחקיר שהיה בערוץ 10, שהעלה נתונים מאוד מאוד מדאיגים על האופן שבו הרשויות מטפלות בילדים חסרי עורף משפחתי. אנחנו צריכים לזכור על מי אנחנו מדברים. אנחנו מדברים באמת על החוליה החלשה ביותר בשרשרת, והפגיעה כפולה. קודם כול, על הפגיעה של הסיכוי של אותו ילד להגיע ולהיות מישהו ומשהו, לספק לו איזשהו – אתם יודעים מה, בכלל לא לדבר עוד על קו הזינוק, זה המקומות שאמורים לעצור בהם את הנסיגה ואת ההידרדרות.

אני חושב שעל כל ילד כזה שנפגע, שנמצא במצב כזה ולא מקבל את הטיפול הנכון, או כי אין כסף או כי אין מקום, אז הקירות במשרד הרווחה צריכים לרעוד. תכף נשמע את ההתייחסות של המנכ"ל, אבל כבר בשנת 2011 מונח על השולחן שלי ושל הכנסת כולה דוח של מרכז המחקר והמידע שמדבר על הבעיות האלה, על מחסור במקום ובמכסות, ועל סוגיית הפיקוח שעליה דיברה יושבת-הראש. אני יותר מאשמח לשמוע מה נעשה מאז שנת 2011 ועד היום, ועד לתחקיר של ערוץ 10, שנראה שהבעיות הן אותן בעיות ועולם כמנהגו נוהג, ולמדינת ישראל נוח להפנות את המבט ולהסתכל לכיוונים אחרים כאשר מדובר על הילדים האלו ועל בני-הנוער שכל כך פגיעים.

התחקיר המצוין נגע בכמה נקודות, ואנחנו, כמה חברי כנסת חשבנו שיהיה נכון לבקש מכם להעלות את זה על שולחן הוועדה, וטוב שעשיתם זאת. הנקודה הראשונה, כאמור, קטינים שאין להם מקום במסגרות טיפוליות ונאלצים לחכות יותר מדי זמן כדי לקבל מקום במסגרות כאלו.

הדבר השני, הועלו טענות קשות מאוד לגבי האופן שבו הילדים ובני-הנוער מטופלים באותן המסגרות, עד כדי כך שהיו דיווחים על אלימות, על אונס, שלי אין את הכלים מכאן לבדוק אם היה או לא היה, אבל בוודאי שהדברים האלה לא יכולים להישאר באוויר ולא לקבל אוזן קשבת מצד הרשויות המתאימות.

בין השאר, הועלו גם טענות לגבי השמה של מדריכים שהם ללא הכשרה מתאימה, ועוד דברים שנוגעים לאיכות הליווי והפיקוח באותם המקומות. אז אני מקווה שבזכות הדיון שנעשה כאן היום, ונשמע את ההתייחסות של הממשלה וגם של הגורמים בשטח, נוכל לתת איזשהו מענה לאוכלוסייה הזאת.

אני מברך על הדיון ומבטיח לכם שאנחנו חברי הכנסת לא נרפה מהעניין הזה. ותודה גם לערוץ 10 שהביא בפנינו את המצב המדאיג הזה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תודה. חברי הכנסת מבקשים להתערב יותר מאוחר. מנכ"ל המשרד, בבקשה, יוסי סילמן.
יוסי סילמן
בוקר טוב, תודה, חבר הכנסת אלי אלאלוף על הדיון, אכן דיון חשוב ביותר.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
וגב' יפעת שאשא.
יוסי סילמן
וגב' יפעת.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
חברת כנסת.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
חברת הכנסת. אנחנו בין מרוקנים, אם לא מכבדים, חוטפים.
יוסי סילמן
לא, זה נכון.
איציק שמולי
גם אצלנו העיראקים זה ככה.
יוסי סילמן
ואללה, עיראקי.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
הוא גם עיראקי, תיזהר.
איציק שמולי
למה לא אמרת קודם?
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
סליחה, זה מותר, הומור זה מותר. רק בהומור.
יוסי סילמן
ברשותכם, אפרוס ברמה הכללית את הסוגיה שמאוד מטרידה אותנו, זה ילדי ה"נועם", זה "חסרי עוגן משפחתי", אנחנו קוראים לזה, כי לפעמים זה לא רק המשמעות של קורת גג, אלא בכלל כל התפוררות התא המשפחתי. אדבר על הסוגיה, ברשותכם, אפריד את זה, אלי, לשני מישורים: עד גיל 18 ומעל גיל 18. ולמה אני עושה את ההפרדה? כי עד גיל 18 אנחנו יכולים להשתמש בצווים בחוק, ואנחנו מחויבים תחת האחריות של המדינה לדאוג לכל ילד עד גיל 18. מעל גיל 18 הסגנון והשיטה שונים לחלוטין, כי תזכרו שילד או נער בגיל 19 לא חייב לשתף פעולה והוא יכול להגיד: לא רוצה. דהיינו, המצב שם שונה בסיטואציה, ולכן, אפריד את זה, עד גיל 18 ומעל גיל 18, ומה הכיוון של המשרד. ובסוף אתייחס גם לדברים הספציפיים שהעלו פה.

אז אני יכול להגיד ולקבוע כמעט בוודאות שעד גיל 18 התופעה כמעט לא קיימת. דהיינו, אנחנו לא מזהים ילדים נטושים שלנים בפארקים. אני אומר שעד גיל 18 התופעה כמעט ולא קיימת, ואיפה שאנחנו מאתרים אותם אנחנו יכולים להפעיל גם צווים וחוק נוער, והשליטה שלנו הרבה יותר גדולה. התופעה יותר משמעותית מעל גיל 18.

עכשיו אתן לכם כמה נתונים, היום במשרד הרווחה קיימים - - -
וילמה מאור
- - - על ילד בן 11 - - -
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
כן, הם מדברים על הילדים הצעירים.
יוסי סילמן
דקה, תנו לי רגע, אני מדבר על ילדים שמסתובבים בקהילה. זה לא שאין חסרי - - -
יוסי סילמן
דקה, תנו לי רגע לתת את כל התמונה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני בטוח שיש תמונה שתאזן, שתשלים, אבל בוא ניתן למנכ"ל לגמור. בבקשה, תמשיך.
יוסי סילמן
אני רוצה רגע לחדד למה כוונתי. היום יש לנו בשירותי הרווחה קרוב ל-11,000 ילדים עד גיל 18 שנמצאים בפנימיות ובמשפחות אומנה. אני אומר עוד פעם, היום יש לנו כ-11,000 ילדים שנמצאים במשפחות אומנה ובפנימיות. כ-1,000 מהם כן נעדרי עוגן משפחתי, הם נמצאים אצלנו בפנימיות או באומנה – וסליחה, לא דייקתי, 2,000.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
מה המשמעות?
יוסי סילמן
2,000 ילדים שהוצאו מתוקף צו או שהם יתומים ממש חסרי כל, או שבעצם התא המשפחתי התפרק ולמעשה הם "חסרי קורת גג", נקרא לזה בשפה שלנו. אז יש לנו כ-1,000 במשפחות אומנה ו-1,000 בפנימיות.

ה-1,000 במשפחות אומנה למעשה מצאו בית. הם מצאו בית, ולמעשה יש להם משפחה חדשה. אני יכול להגיד בנתונים ש-83% מהם גם אחרי גיל 18 נשארים במשפחות האומנה, ועוד 17% מגיעים לשאר השירותים. כל הנושא הזה של משפחות אומנה והעדפה שלנו, של משרד הרווחה, להפנות ילדים חסרי קורת גג למשפחות אומנה בעדיפות ראשונה, כי באמת הפתרון הזה הוא פתרון. ואני מאוד שמח ואני מקווה שזה יאושר בוועדת השרים, חוק האומנה.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
זה חוק שלנו.
יוסי סילמן
נכון. הוא מאפשר לנו גם להאריך את הזמן עד גיל 21 לילדים טיפוליים שמהווים את מרכיב הבעיה. לגבי אותם 1,000 ילדים בפנימיות שהם חסרי עוגן משפחתי - - -
חנין זועבי
1,000 מתוך 2,000.
יוסי סילמן
לא, 1,000 מתוך 7,500 שבתוך הפנימייה. ובאומנה יש לנו 3,300, מתוכם 1,000 חסרי עוגן משפחתי. אני מפריד - - -
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
בוא ננסה להתמקד בפנימיות, כי הרי הסיפור - - -
יוסי סילמן
לא, אני נותן את כל התמונה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
דווקא הפנימיות והאומנה זאת לא הבעיה.
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
הבעיה זה אלה שלא נמצאים שם.
יוסי סילמן
דקה, תנו לי רגע להשלים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תנו לו, כי אני בטוח שהוא ייתן לנו תשובות. נשלים בשאלות.
יוסי סילמן
בדיוק. אני חייב להגיד שלגבי הפנימיות, אותם ילדים שלמעשה אין להם לאן לצאת לחופשות, זה דבר מאוד מטריד. יש לנו פרויקט מאוד מאוד יפה עם "ילדים בסיכוי" ומציאת משפחות מארחות, אני חייב להגיד לכם - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אתה יכול להמשיך. שלום, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני יודע מה זה להגיע מהפריפריה הרחוקה, אז ככה קרה גם לי הבוקר, והפקקים לא תמיד מתזמנים את זה יחד אתנו הנהגים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
ברוכה הבאה, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס.
אורלי לוי אבקסיס
שגם זימנתי את הדיון.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אמרתי את זה, פתחנו עם זה.
אורלי לוי אבקסיס
אני בטוחה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בבקשה.
יוסי סילמן
כמו שאמרתי, אותם 1,000 ילדים שבעצם אין להם לאן לצאת לחופשות – עוד פעם אזכיר לכם, עד גיל 18 – בהחלט יש לנו פרויקט מאוד מאוד טוב של גיוס משפחות מארחות. אני חייב להגיד לכם שעד היום גייסנו כ-360 משפחות, ואנחנו כל חודש מגייסים בין 10 ל-20 משפחות נוספות, והמטרה היא שכשהילד יוצא בסופי שבוע תהיה לו משפחה מארחת. עד גיל 18 אנחנו באמת לא מזהים היקף תופעה, ובמידה ואנחנו מזהים יש לנו את כל הכלים המשפטיים לקחת אותם על-ידי צווים. אני לא אומר שאולי אין ילדים מתחת לרדאר שלא אתרנו, יכול להיות בהחלט שכן.

מה קורה מעל גיל 18? פה המצב הרבה יותר מורכב. ילדים מעל גיל 18שסיימו פנימיות ופתאום נזרקים לחיים העצמאיים, בהחלט יש פה משבר. יש פה משבר, ואפשר להגדיר אותם כחסרי עוגן משפחתי.
אורלי לוי אבקסיס
וזה קורה היום, בתום שנת הלימודים בגיל 18 לילדים האלה אין לאן לחזור. זה שלא היה להם עורף משפחתי קודם, אין להם גם עכשיו, זה מועצם. אין להם מסגרת, אין להם מקום לשים את הראש בלילה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
סיכמנו כמה דברים לפני שהגעת.
אורלי לוי אבקסיס
תחשבו על אותן נערות בנות 18.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
נאפשר עוד חמש דקות למנכ"ל לסיים את דבריו, ואחר כך ניתן זמן לכולם לשאול כמה שרוצים.
יוסי סילמן
מה קורה מעל גיל 18 – ומה שחברת הכנסת אורלי אמרה זה בהחלט נכון – אני יכול להגיד בכמה תחומים. זיהינו שפרופיל הילדים הפוסט-אשפוזי הוא המאתגר ביותר. צריך לזכור שבביטוח לאומי אתה יכול להתחיל במהלך של הכרה כפגוע נפש רק מגיל 18 ושלושה חודשים. קרה מצב אבסורדי, וזה הפרופיל הכי קשה, שהוא סיים בגיל 18 ולקח לו שנה שהוא התגלגל ברחובות עד שהכירו בו כפגוע נפש וקיבל את סל השיקום. פתרנו את זה לחלוטין. היום – ועשינו את זה השנה בשלוש פנימיות ובשנה הבאה זה יהיה בכל הפנימיות הפוסט-אשפוזיות – בגיל 17.5 מגיעים נציגי הביטוח הלאומי לפנימיות, ועד גיל 18 יש כבר הכרה כפגוע נפש, הוא מקבל סל שיקום ואנחנו מקפידים על העברת המקל לבריאות הנפש.

מעבר לזה, פתחנו עם "ילדים בסיכוי" 28 דירות שיש שם כ-170 נערים שסיימו פנימיות, ולמעשה הם זוכים במעטפת ראויה. דרך אגב, מי שמשרת בצבא, הצבא היום מממן 1,200 שקל לשכירות לחייל בודד, ולמעשה אנחנו יודעים לטפל ב-170 ילדים. אנחנו זקוקים לפי שלושה. אנחנו מזהים כ-100 ילדים כאלו חסרי עורף משפחתי שמסיימים את מחזור גיל 18, אנחנו יודעים לטפל ב-170, אנחנו צריכים להגיע לרמה של 100 דירות. אני חייב להגיד שבתקציב הקרוב יש לנו דרישה חד-משמעית לפי שלושה על מנת לפתוח ולפתח את המיזם הזה ולהגיע למערך של 100 דירות שנותן לנו מענה ל-500-400 ילדים, וזה מענה בהחלט סביר.

הבעיה, רבותי, זה לא אלו שגדלו בפנימיות ולקחנו את המקל. צריך להבין שמעל גיל 18 האוכלוסייה הטרוגנית: טרנסג'נדרים, להט"בים פתאום שיוצאים מהארון והכל מתנפץ להם, ילדים שהמשפחה כן הצליחה להכיל אותם עד גיל 18, גם עם עבריינות, רקע עברייני וכו'. השתחרר מהצבא על פרופיל נפשי, ופתאום מעל גיל 18 אנחנו מזהים התפוצצות של ילדים שעד גיל 18 מישהו החזיק אותם - לא משנה כרגע, יותר טוב, פחות טוב. נוער חוזרים בשאלה. תארו לעצמכם נער שחוזר בשאלה, זה חסר קורת גג.
מיכל רוזין
שאין להם שום מעטפת של עזרה מהמדינה.
יוסי סילמן
יש לנו מיזם עם "ה.ל.ל", עוד מעט אדבר על זה.
מיכל רוזין
נכון, אני מכירה אותו, הוא מאוד - - -
יוסי סילמן
נושא של "נחם" - נוער חרדי מנותק. צעירים בזנות שמתחילים לעסוק בזנות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
יש היקף ידוע?
יוסי סילמן
אנחנו יודעים כרגע על 600. אצלנו בתל-אביב מטופלים 170 במערך דיור שפתחנו, אבל דרך אגב זאת - - -
אורלי לוי אבקסיס
זה לא בפריסה ארצית וחסרים המון מסגרות בפריפריה.
יוסי סילמן
מסכים אתך, מסכים.
אורלי לוי אבקסיס
כמה מסגרות כאלו בעצם יש?
יוסי סילמן
צעירים בזנות?
אורלי לוי אבקסיס
יש באילת.
יוסי סילמן
יש נשים בזנות, שזה סך הכול הפריסה. צעירים בזנות יש לנו רק בתל-אביב.
אורלי לוי אבקסיס
רק בתל-אביב, שוב.
קריאה
ובאילת.
יוסי סילמן
ובאילת. אבל תנו לי רגע להסביר את היקף התופעה. האוכלוסייה ההטרוגנית הזאת, ממה היא סובלת? א', אופן הפעילות מולם צריך להיות שונה. זה לחפש אותם. דהיינו, הנושא הזה של האיתור והשכנוע, לבוא ולקבל טיפול הוא קריטי. אני רוצה להסביר לכם את היקף התופעה. אנחנו מטפלים היום ב-11,000 נוער מעל גיל 18 ש-1,000 מהם חסרי קורת גג, זה הנתון שידוע במשרד. 1,000 חסרי קורת גג, מתוך מעל גיל 18.

תבינו את היקף התופעה. אין להם ביטוח בריאות. דהיינו, הוא לא רשום ב"מכבי" או בקופות-החולים מעל גיל 18. פתאום אנחנו נתקלים בהיקף של ילדים מעל גיל 18 שלא יכולים להגיע לקבל טיפול רפואי. השלמת השכלה בעייתית. בקיצור, ה-11,000 האלו, שוויון הזדמנויות היא מבחינתם סיסמה, אין סיכוי שהם ישתלבו.

בזמנו, בשביל ההגינות אגיד, הוקם שולחן עגול במשרד רוה"מ, אני מקווה שאת זוכרת, חברת הכנסת אורלי, שניסו לבנות תוכנית כוללת. צריך פה את משרד השיכון. אחד מהרעיונות היה שכמו שהוא משלם - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תוכנית כוללת ל-18 פלוס.
יוסי סילמן
כן, כן.
אורלי לוי אבקסיס
18 עד 21, ויש שמדברים על 23.
יוסי סילמן
עד 25.
אורלי לוי אבקסיס
עכשיו אתם כבר מדברים על 25. מצוין.
יוסי סילמן
אלו, דרך אגב, הגילאים שלנו.
חנין זועבי
גם לפרט סיבות של ילדים שנמצאים בפנימיות? כלומר, יש הבדל שהם - - -
יוסי סילמן
לא, עברנו עכשיו לילדים בקהילה. אבל תנו לי רגע להשלים את התמונה.
חנין זועבי
תן לי גם להשלים.
יוסי סילמן
מה קרה במשרד הרווחה בארבע השנים האחרונות, ואני מודה, זה אופטלגין ולא פתרון מערכתי. אנחנו נותנים אופטלגין. פתחנו עסק - - -
חנין זועבי
אני לא מצליחה להבין, סליחה, כבוד המנכ"ל. אני רוצה להבין, שאלתי שאלה, אני רוצה תשובה. לפרט קצת במשפט אחד או שניים את הסיבות, והאם יש הבדלים בין קבוצות לאומיות ברקע או בסיבות של הילדים שנמצאים בפנימיות.
יוסי סילמן
את מדברת עכשיו על איך מגיעים ילדים לפנימיות?
חנין זועבי
כן.
וילמה מאור
זה מתחת לגיל 18. הוא מתייחס למעל לגיל 18.
מיכל רוזין
כן. וצריך למסגר את זה, צריך למסגר מחדש את - - -
חנין זועבי
רק מעל לגיל 18?
יוסי סילמן
לא, כרגע.
וילמה מאור
עכשיו הוא מדבר על מעל גיל 18.
חנין זועבי
אבל הוא כבר דיבר והתאפקתי והתחרטתי, למה אתה - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אבל יהיו שאלות. אל תדאגו, ניתן זמן לשאלות, אוקיי, חנין? ברשותך, תתמקד.
יוסי סילמן
אנסה להתמקד לסוף. מה משרד הרווחה פתח? פתחנו עשר דירות בקהילה, הוסטלים, כולל במגזר הערבי; פתחנו מיזם מאוד גדול עם עמותת "ה.ל.ל" לחוזרים בשאלה על מנת לקלוט ולטפל באותם ילדים שחוזרים בשאלה; פתחנו דירה לטרנסג'נדרים כרגע בתל-אביב; פתחנו מרחב פתוח בתל-אביב, כולל דירות מעבר לצעירים שעוסקים בזנות, אתרנו 160 כרגע באזור תל-אביב. אנחנו יודעים לתת היום פתרון ל-150 נערים מעל גיל 18, יש לנו קורת גג - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
נערים ונערות או רק נערים?
יוסי סילמן
נערים ונערות.
אורלי לוי אבקסיס
כמה מסיימים בכל שנה מחזור של גיל 18? מה שמעניין אותי, כמה יוצאים החוצה?
יוסי סילמן
את מדברת על הפנימיות?
אורלי לוי אבקסיס
על הפנימיות, כמה יוצאים החוצה?
ירון בראון
חסרי עורף או בכלל?
אורלי לוי אבקסיס
שנדע, חסרי עורף.
יוסי סילמן
100.
אורלי לוי אבקסיס
100 במחזור? זה נראה לי תלוש.
ירון בראון
לא, לא, יוסי, סדר גודל של 350. 350 חסרי עורף כולל אומנה.
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
סליחה, דקה. רגע, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס
אבל יש כאן גם אנשים מהמשרד.
וילמה מאור
אתה לא יכול להירשם בפרוטוקול.
אורלי לוי אבקסיס
כי המספרים שלי קצת לא תואמים את מה שהמנכ"ל מציג.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
יהיה לך זמן להגיד את כל המספרים. ברשותכם, אתם לא מוכרים לאיש הפרוטוקול שלנו, אז מי שרוצה להעיר, עוד לא לקבל את רשות הדיבור, גם שיגיד את שמו ותפקידו כדי שזה יירשם בפרוטוקול, במיוחד כשאלו תשובות טובות.
אורלי לוי אבקסיס
במיוחד שזה פי שלושה ממה שנותן המנכ"ל.
מיכל רוזין
- - -
יוסי סילמן
אני יודע נתונים על 400 מסיימים, 100 חסרי קורת גג. אני לא מדבר על נתונים של משרד החינוך. צריך לזכור שגם ממסיימי כפרי הנוער ופנימיות החינוך יש תופעה של קורת גג.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אמת.
יוסי סילמן
לכן, אני אומר, אני יודע על 100.
אורלי לוי אבקסיס
אתה יודע על 100. מי שאחראי על זה במשרד, כמה אומר? 400.
דליה לב שדה
יש לנו כ-400 מסיימים מתוך ה-7,000, שזה כל רצף הילדים. 400 בוגרים כל שנה, מתוכם אנחנו מעריכים שכ-15% הם חסרי עורף, אבל זה רק של הרווחה. מתוכם יש גם ילדים נוספים שצריך לקחת בחשבון בפנימיות של המינהל ובאומנה של בוגרים, שחלקם גם כן חסרי עורף.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
ומישהו ממשרד החינוך.
אורלי לוי אבקסיס
ואומנה, זה נגמר בגיל 18. אי-אפשר שלא לספור את ילדי האומנה, כי לילדי האומנה אין עורף משפחתי, הבית שמשמש להם כבית זה האומנה.
יוסי סילמן
אבל 83% נשארים שם.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
חלקם ממשיכים במשפחות אומנה, אבל בואו נמסגר את זה.
קריאות
- - -
אורלי לוי אבקסיס
לא, תקשיבו, אם הם ממשיכים במשפחות אומנה, חייבים לשים לזה מסגרת.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
חבר'ה, אורלי, עם כל הכבוד, דיברנו מספיק, זה לא מאפשר דיון מסודר, מצטער להגיד לך.
אורלי לוי אבקסיס
אבל זאת בדיוק הנקודה שאליה התכנסנו פה היום.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
עוד שתי דקות תקבלי.
אורלי לוי אבקסיס
אלו שנמצאים באומנה אין להם לחזור בגיל 18.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
הבנו. עד כאן.
אורלי לוי אבקסיס
משרד הרווחה או המדינה מצפה ממשפחות האומנה להיות משרד הרווחה ולהמשיך להחזיק אותם בלי לקבל על זה כלום. הם לא הילדים הביולוגיים שלהם, ואם חשבתם שנהפוך אותם לכאלו תנו להם גם זכויות אחרות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
למה נאום? כרגע אנחנו מנסים להתכנס לנתונים.
אורלי לוי אבקסיס
אלו נתונים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
מי נציג משרד החינוך? דדון?
יוסי סילמן
אברהם. תן לי רק לסיים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
רק שנייה. מספר על הבוגרים, בבקשה.
אברהם לוי
ההערכה שלנו, רק בכפרי הנוער יש לנו בערך 375 חסרי עורף משפחתי בדרגה כזאת או אחרת.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
מתוך מחזור שיוצא?
אברהם לוי
מתוך מחזור של 1,500 תלמידים שמסיימים כפרי נוער בשנה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
זאת אומרת שאם נוסיף את המספר 350 - - -
אברהם לוי
400 פלוס.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
ל-450 איש בשנה אין עורף משפחתי.
קריאה
ומה עם המעונות הנעולים וההוסטלים?
אורלי לוי אבקסיס
וכמה מתוך האומנה?
יוסי סילמן
83%.
אורלי לוי אבקסיס
אז תוסיפו גם את האומנה.
יוסי סילמן
לא, אבל הם נשארים במשפחות.
אורלי לוי אבקסיס
לא. המשפחות בגיל 18 לא אמורות להחזיק אותם.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אנחנו לא מנהלי החשבונות של המערכת כרגע. תסיים, בבקשה, יוסי.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
ברשותך, רגע, עוד לפני שאתה מסיים, כי התקדמת לכיוון אחר, הנושא שעליו אתה מדבר חשוב, אבל לא התייחסת בחצי מילה לנושא שדיברנו עליו בהתחלה, למצב המאוד בעייתי שיש בתוך הפנימיות.
יוסי סילמן
אתייחס.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
ילדים שכבר מגיעים לתוך מסגרת ואנחנו אמורים להגן עליהם ולתת להם את המעטפת, אנחנו לא נותנים, סוגיה של המדריכים, ברחת קצת למקום - - -
יוסי סילמן
לא.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
חבר'ה, אני רוצה להגן על הדובר. בבקשה, תסיים. מדברים על המספרים.
יוסי סילמן
בקיצור, כמו שאמרתי, לנערים מעל גיל 18 הפתרון שלנו הוא בהחלט אקמול בלבד. אנחנו מתכוונים במשרד להעלות הצעת חקיקה, או בעצם הצעת ממשלה שהתוכנית לילדים ונוער בסיכון תתרחב: א', לכל האשכולות, אלי, כמו שדיברת, עד אשכול עשר כולל; ב', להכניס נתח מהתוכנית הלאומית לילדים בסיכון, להרחיב אותה לאותם חסרי קורת גג מעל גיל 18 עד 25, כי הפלטפורמה הקיימת - -
אורלי לוי אבקסיס
לא מספקת.
יוסי סילמן
- - בתוכנית של כל משרדי הממשלה והמנגנון שכבר הקמנו בשטח – להערכתי אנחנו דורשים 50 מיליון שקל להרחבת התוכנית הלאומית לילדים בסיכון, לחסרי קורת גג, ולהערכתי במעטפת הזאת נוכל לפתור את הבעיה. עכשיו אתייחס ספציפית.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
זה משפט הסיכום שלך.
יוסי סילמן
כן. א', לגבי מה שעלה, יש פה הרבה אי דיוקים, אחיות כבר נכנסו, יש מדריך לילה, ואנחנו בשלוש פעילויות - - -
אורלי לוי אבקסיס
מה זה מדריך לילה? על כמה ילדים? כמה מדריכים?
קריאה
זאת בדיוק הבעיה.
יוסי סילמן
מדריכי לילה על כמה ילדים?
קריאה
תדברו על תוספת, לא על - - -
דליה לב שדה
יש לנו על כל קבוצה מדריך לילה.
אורלי לוי אבקסיס
מה זה קבוצה?
דליה לב שדה
קבוצה זה בערך כ-15 ילדים. זה יכול להיות - - -
אורלי לוי אבקסיס
15 ילדים. כשאנחנו יודעים שיש מקרים של התעללות בתוך המקום.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא. הלאה.
אורלי לוי אבקסיס
אבל אנחנו זימנו דיון כדי לשאול את השאלות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, אורלי, לאפשר דיון מסודר, ברשותך.
אורלי לוי אבקסיס
יש לי הרבה שאלות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בסדר, אז תתאפקי. גם באיחור וגם רשות הדיבור מתי שאת רוצה, יש גבול.
אורלי לוי אבקסיס
זימנתי את הוועדה הזאת, זה נושא שנוגע ללבי.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אז מה את רוצה? אז, בבקשה, בואי תשבי, תנהלי אותם. תשבי פה, אני מסכים.
אורלי לוי אבקסיס
אתם יכולים לעשות פרובוקציה. אין בעיה. אבל השאלות יישאלו.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אז שיישאלו בזמן.
אורלי לוי אבקסיס
גם אם לא מוצא חן בעיני אדוני, סלחו לי, יושבי-הראש.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
יישאלו בזמן כדי לאפשר דיון מסודר.
אורלי לוי אבקסיס
אני לא רק רוצה לאפשר דיון מסודר, אני רוצה תשובות נכונות, מדויקות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תקבלי את זה בדיון מסודר.
אורלי לוי אבקסיס
ואם לא הייתי מעירה את ההערות, הייתם חושבים שיש רק 100 חסרי עורף משפחתי שעוברים את גיל 18.
יוסי סילמן
אמרתי, ילדי רווחה.
אורלי לוי אבקסיס
עכשיו הגענו כמעט ל-500, ואולי זה לא 500, כי האומנה - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אולי תיתני לסיים? בין שאלות הבהרה לבין נאומים יש הבדל.
יוסי סילמן
אז כמו שאמרתי, ממש אסיים, הכנסנו את מרכיב האחיות, הכנסנו את מדריכי הלילה. דרך אגב, הייתה ועדה משותפת עם הפנימיות, ועדת גדעון, 50 מיליון בשלוש פעימות, עכשיו אנחנו משלימים את הפעימה השלישית.
קריאה
- - -
יוסי סילמן
אתייחס לזה. אני רוצה להגיד לכם לגבי ההערה שלך, אין בעיית מכסות, זה אגדות. לא יהיה ילד אחד - - -
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
אבל יש פה דוח שמעיד על - - -
אורלי לוי אבקסיס
יש מחסור כמו שהיה בעבר.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
חבר'ה, אני מבקש.
יוסי סילמן
אין בעיית מכסות, אני חייב להגיד לכם שאני לא יודע על מה אתם מדברים. דבר אחרון, הכשרת המדריכים, הכנסנו תהליך של הכשרת מדריכים. תפרטי קצת על העניין הזה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא עכשיו.
יוסי סילמן
זאת ההתייחסות של המשרד.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
אבל אני מתעקשת שהוא יחזור לדוח.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אורלי, בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני היושב-ראש, מתנצלת שהתפרצתי קודם, הנושאים האלו כל כך נוגעים ללבי. חלק מהתיקונים באמת נבעו מכך שהייתי כזאת רגשית, שפשוט העליתי את הנושאים האלה לסדר-היום כשלא עניין כמעט אף אחד, ועדיין נשארנו עם בעיה אקוטית. כשמגיע מנכ"ל משרד הרווחה – תסלח לי, יכול להיות שהחבר'ה שלך, הפקידים לא עדכנו אותך כראוי – ולא יודע את המספר המדויק של אותם ילדים בגיל 18 שסיימו את שנת הלימודים - - -
יוסי סילמן
אורלי, בלי מניפולציות. אמרתי, 100 ילדי רווחה, זה המספר.
אורלי לוי אבקסיס
אוקיי. תגיד לי, אם הוא באומנה, הוא לא שייך לרווחה.
יוסי סילמן
אבל יש לנו פתרון שם.
אורלי לוי אבקסיס
מה הפתרון?
יוסי סילמן
דרך אגב, גם חוק האומנה מאריך את משפחות האומנה עד גיל 21, תלמדי את החומר.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
יוסי, אני מבקש, ניסיתי להגן עליך.
אורלי לוי אבקסיס
אל תגיד לי ללמוד את החומר, אני קצת יותר מעורה ממך בפרטים ובמספר הילדים, במקרה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אורלי.
אורלי לוי אבקסיס
אדוני היושב-ראש, קיים מחסור - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
סליחה, שנייה, ברשותך, נכנסו שני חברי כנסת מאוד מכובדים, לא פחות מכולנו, אז החברים מאיר כהן וחברתי קארין אלהרר שהיא גם בין היוזמות של הדיון הזה.
מירב בן ארי
וחברתך פה מאחור. לא נורא. אנחנו חברים כל כך הרבה שנים, אלי.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
ומירב, היא חברת הכנסת גם מהסיעה שלנו. בבקשה, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס
אז אני רוצה לומר כמה דברים: יש מחסור אמיתי במכסות להשמה חוץ ביתית, זה היה גם בכנסת השמונה-עשרה, ניסינו לקדם את החוק, הצלחנו אז בקריאה טרומית. מי שהיה אז שר הרווחה היה משה כחלון, והתחלנו בקידום, הכנסת התפזרה, זה היה בטרם כניסתך, סילמן. בכנסת הקודמת הייתה באמת בעיה, אבל משרד האוצר התחייב, והמשרדים הרלוונטיים, שלא יישאר ילד אחד מתוך אותם ילדים שזקוקים לאותה מסגרת.

אנחנו מדברים באמת על הילדים שנמצאים בקצה הרצף החברתי של המדינה, ואנחנו מדברים רק על הפוסט-אשפוזי, וגם בפוסט-אשפוזי יש בעיות כל כך גדולות, כי יש ילדים שמוגדרים פוסט-אשפוזי אבל לא מקבלים את המכסה הפוסט-אשפוזית, שזה אומר טיפולים נלווים, זאת אומרת, סל יותר גדול. ומה שקורה, הם נכנסים לתוך הפנימיות על תקן של חסרי עורף משפחתי ולא על תקן של פוסט-אשפוזי. מראש, הפנימיות צריכות להתגייס ולהביא כספים כדי להשלים.
קריאה
זה לא נכון.
אורלי לוי אבקסיס
אל תגידו לי, הרבה - - -
יוסי סילמן
סיימתי ביתרות של מכסות. לא מיציתי את כל המכסות.
דליה לב שדה
והשנה יש עוד ירידה בהיקף ההשמות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אז למה סגרת לנו את כפר הילדים השנה?
יוסי סילמן
אני סגרתי?
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
כן, סגרת אותו.
יוסי סילמן
טוב, מה עכשיו?
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני מבקש, בוא לא נתחיל, אתה יודע, דברי אמת, בוא.
דליה לב שדה
יש מכרז.
יוסי סילמן
לא, אבל יש לי יתרת מכסות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
נו, באמת, בוא.
אורלי לוי אבקסיס
המגמה היום או הרצון של משרד הרווחה היא להעביר את הטיפול בילדים לטיפול הקהילתי. עם כל הכבוד בטיפול הקהילתי, ואני מאוד בעד, אבל הטיפול הקהילתי הוא בחוסר גדול מאוד. לראש רשות שווה מאוד גם מבחינה כלכלית, גם אלו שמתאימים למסגרות חוץ ביתיות, גם אלו שעוברים התעללות, אבל לאותה רשות, בעיקר אם היא חלשה, שווה להעדיף את הטיפול הקהילתי, גם אם הוא לא טוב. בואו נזכור שגם כשילד נכנס לשם לתוך המערכת, תוך כמה שנים הוא צריך לצאת החוצה, לפנות מקום למישהו אחר, ולפעמים זה אפילו לאחיו. אז עד שהוא נכנס לאיזושהי מסגרת, עד שהוא מתחיל לקבל את אותה שגרה בונה, כי הבית לא יכול לספק לו את זה, הוא נפלט החוצה אחרי שלוש שנים אם אינני טועה, וזה בעייתי מאוד.

נוסף על כך, יש גם את המחקר של מכון "ברוקדייל" שגילה שיש כאלו שאין שם מוטיבציה בתוך המשפחה, ולאלו שחסרי מוטיבציית שיקום אנחנו קובעים את העתיד בזה שאנחנו לא מכינים להם ולא באמת תופרים להם את החליפה המתאימה.

באמת העליתי כמה פעמים טענות שקיבלתי דווקא ממפקחת ארצית, דבורה, של אותם מסגרות בקהילה שמדברת על כך – ואני יכולה לתת לכם דוגמאות – על ילדה בת שמונה שבמקום להעביר אותה, נמצאת בתוך הקהילה, מסתובבת בעשר בלילה ברחובות של העיר כי הבית שלה נעול כי אימא שלה הלכה לאנשהו ואף אחד לא חושב עליה. והיא אומרת, הילדה הזאת תיאנס, אם לא היום אז מחר. ואנחנו מדברים על ילדים שאין להם לאן לחזור.

וכשהיא אומרת לי וכותבת את זה במכתב עם שמה, והיא לא מפחדת לומר את שמה: חבר'ה, כשאנחנו יוצאים לסוף שבוע או כשאני שולחת אותם הביתה ואני דואגת שהם יאכלו את ארוחת הערב אני מתה מפחד מהטלפונים, כי אני יודעת שיש סיכוי סביר מאוד שאותה ילדה או ילד ייפגעו במהלך החופשה. הגיעה חופשת שנה, זאת כבר לא חופשה של סוף שבוע או של חגים, הטיפול בקהילה לא מספק מענים, בטח לא בתקופות כאלו.

עוד משהו, אם נכון הדבר ואתם לא מעדיפים את – משיקולים כלכליים, מדוע לא קידמתם את החוק שאומר לא לפי מכסות אלא לפי צורך. כלומר, שלא יגיע הילד האחרון ויגידו, הופ, נגמרו לנו המכסות.
יוסי סילמן
אין בעיית מכסות.
אורלי לוי אבקסיס
בסדר. אז תקדמו את החוק שיבטיח את זה שלא יהיו גם בעיות של מכסות.
יוסי סילמן
אין בעיה.
אורלי לוי אבקסיס
אני חייבת לומר משהו. לא נתנו את הדגש על אותם דרי רחוב ילדים. והילדים דרי הרחוב האלו, מי מנהל רישום? איך רואים אותם? לאן הם מגיעים? איפה הם נמצאים? זה כאילו, אוקיי, פספסנו אותם בדרך וויתרנו עליהם.
מירב בן ארי
על איזה עיר את מדברת על דרי רחוב? כי בתל-אביב יש מחלקה מצוינת לדרי רחוב, אגב.
אורלי לוי אבקסיס
תגידי לי, תל-אביב זה המדינה? תסלחו לי.
מירב בן ארי
על מה את מדברת? האמת שרוב דרי הרחוב - - - בתל-אביב.
אורלי לוי אבקסיס
כל דבר שאנחנו שואלים, יש לנו טיפול בתל-אביב, יש לנו טיפול בתל-אביב, גם דירות הבוגרים בתל-אביב.
מירב בן ארי
יש גם בירושלים. קודם כול, לציין את חבר הכנסת מאיר כהן שהעביר חמישה מיליון שקל כשהיה שר הרווחה לטובת ההוסטל, שבמקרה גם הייתי בו לפני שבועיים ונבנה לזנות - - -
אורלי לוי אבקסיס
אז בואו נוותר פה על הדיון, כאילו מה?
מירב בן ארי
אבל, אורלי, סליחה, אני לא בוויכוח אתך, כי את יודעת שאנחנו בדרך כלל - - -
אורלי לוי אבקסיס
מירב – סליחה, אדוני, כשלי נכנסים לדברים אתה לא מעיר לאף אחד.
מירב בן ארי
אבל אני רוצה להבין.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
חשבתי שזה דו-שיח יפה.
אורלי לוי אבקסיס
אנחנו לא מדברים על מדינת תל-אביב. יש דרי רחוב בפריפריה.
מירב בן ארי
רק שאלתי אותך שאלה.
אורלי לוי אבקסיס
אז עניתי לך, אני לא מדברת על מדינת תל-אביב.
מירב בן ארי
אבל לא ענית.
אורלי לוי אבקסיס
אז מצוין שיש מחלקה בעיריית תל-אביב, שהיא עירייה עשירה, שמכניסה מאות מיליוני שקלים ממסים ויכולה להפנות כסף - -
מירב בן ארי
זאת לא מחלקה, אגב. רוב דרי הרחוב הם בתל-אביב.
אורלי לוי אבקסיס
- - ועדיין יש לך דרי רחוב בתל-אביב שלא מטופלים ולא מפוקחים.
קריאות
- - -
קריאה
יש דרי רחוב בפריפריה.
מירב בן ארי
יש דרי רחוב בפריפריה, אין לי ויכוח, אבל - - -
אורלי לוי אבקסיס
נו, באמת.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אורלי, מירב, - - -
מירב בן ארי
בסך הכול שאלתי שאלה, על מה היא מדברת.
יוסי סילמן
אני רק רוצה להעיר - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, לא, אל תכנס למשחק, בבקשה.
יוסי סילמן
לא להעיר?
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני מבקש, מירב, תאפשרי עוד שתי דקות או שלוש לאורלי לסיים ותעלי מה שאת רוצה. חשבתי שזאת הערת ביניים.
מירב בן ארי
רק שאלתי.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בין הערת ביניים לבין לעבור לנאום מלא זה מפריע.
מירב בן ארי
צודק, אין בעיה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בבקשה, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס
טוב, חבר'ה, אנחנו לא מדברים על מדינת תל-אביב, אנחנו מדברים על - - -
מירב בן ארי
נו, באמת, די עם המדינת תל-אביב. זאת הערה לא מתאימה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, לא, תל-אביב. תעברי לבאר-שבע, הכול פתור שם.
מירב בן ארי
זאת עיר, וזו לא מדינה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, מדינת באר-שבע, תגידי - - -
מירב בן ארי
אין לי בעיה עם מדינת באר-שבע.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תבואי למדינת באר-שבע, תראי כמה זה יפה. סליחה.
אורלי לוי אבקסיס
אנחנו יכולים לעטוף את הכול בוורוד, ולהגיד: סבבה, אז בוא נפזר את – בוא, יש לי פה גם כמה בשורות, בשיחה אישית עם שר הרווחה הובטח לי שיהיו שיפוצים של אותם חדרים סלש מקומות שהילדים נמצאים שם בפנימיות. זה קטסטרופה מה שקורה שם. תאמין לי, גם התנדבתי בפנימיות כאלה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אבל זה לא הנושא, באמת.
אורלי לוי אבקסיס
לא, זה אותו נושא, כי זה הבית של הילדים האלה. הנושא הוא מצב הפנימיות. אני רוצה לדעת מה קורה לגבי התקציב לביגוד, התקציב לבילוי, התקציב של הילדים לחולצות בית-ספר. הפנימיות צריכות לארגן כספים לקנות, אתה יודע את זה? כמה פעמים בשנה ילד מקבל ביגוד?
קארין אלהרר
"סל לאור", אבל זה נושא נפרד.
אורלי לוי אבקסיס
זה הכול ביחד. לא נכון, זה כל המעטפת גם לגבי הנושא של הבריאות. אתם צריכים להבין את זה שילדים שנמצאים בפנימיות לא מבוטחים בביטוחים משלימים כי האפוטרופוס שלהם הם ההורים הביולוגים שמהם הוציאו את הילדים. מי שיכול לבטח - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
הם לא מבוטחים?
אורלי לוי אבקסיס
לא, אדוני, יש מסלול שניסיתי להעביר והוא מתקדם מול שר הבריאות, כי מה שקורה הוא ככה, אין לך ביטוח משלים, התרופות עולות 100%. אם מנהל פנימייה אומר לי: תקשיבי, אורלי, לפעמים אנחנו עושים הערכות ובגלל המחסור שלנו בתקציבים, למשל לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לפעמים אנחנו נותנים ריטלין ולפעמים הריטלין לא מתאים לאותו ילד, ואנחנו צריכים לשבת ולעשות הערכה אם יש לנו יותר מילד אחד, להעביר אותם למשהו שאין עליו סבסוד. גם הריטלין, דרך אגב, לא כולו מסובסד.
מירב בן ארי
הוא מסובסד.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
כולו מסובסד.
מירב בן ארי
גם קונצרטה.
אורלי לוי אבקסיס
אוי, נו, באמת. תאמיני לי, אני יודעת ממקום אישי. יש לך - - -
מירב בן ארי
אבל למה את - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
מירב, אתם רוצים שהדיון יימשך עד 11:00 בצורה כזאת?
אורלי לוי אבקסיס
אם יש לך ביטוח משלים הסבסוד גדול וחוסכים כספים. אין ביטוח משלים, יש ביטוח בסיסי, אין לך את האופציה, כי זה עולה הרבה. דרך אגב, זה נושא שקיבלתי בביקור ב"אשלים" בבאר-שבע, אדוני היושב-ראש.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בינתיים סגרו אותו.
אורלי לוי אבקסיס
כן, אחד מהדברים, הם אמרו, אין לנו גם כסף, אנחנו לא מתכללים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
מי אמר שאין? אני מבקש, אורלי, ברשותך, - - -
אורלי לוי אבקסיס
גם בבאר-שבע, אז אני אומרת כמה דברים - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בואי, תסיימי, תאפשרי לאחרים.
אורלי לוי אבקסיס
התרופות עולות יקר, ומי שצריך להמשיך את המימון זה מי שמפעיל את הפנימייה, ואף אחד לא יגיד לי שלא, כי לא מקבלים באופן באמת שנכון מבחינת התמחור יחסית למה שעולה בפועל. ואם אותו ילד לא מקבל את התחליף, כי התחליף יקר ומשאירים אותו עם תופעות הלוואי זאת טרגדיה. זה לא נורמלי, תאמין לי.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אורלי, את מבינה שיש הרבה אנשים שבאו כדי לשאת דברים? זה דיון שאת הזמנת אז בואי נכבד אותם.
אורלי לוי אבקסיס
בסדר, יאללה, בבקשה, לא אגיד עוד כלום.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תודה.
מירב בן ארי
גם אני, אגב, הזמנתי את הדיון הזה.
אורלי לוי אבקסיס
תודה שהצטרפת אלי.
מירב בן ארי
הצטרפנו.
אורלי לוי אבקסיס
נכון. אני מודה לך.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
קארין אלהרר היא גם מהיוזמות של הדיון הזה, בבקשה, קארין.
קארין אלהרר
תודה, אדוני היושב-ראש, קודם כול אני מאוד מעריכה ומכבדת את זה שבאמת מתקיים הדיון בנושא הסופר חשוב הזה. באמת היוזמה לדבר הזה באה אחרי אותה סדרת כתבות שהתפרסמה בערוץ 10. הנושא של ילדים בסיכון הוא כמובן נושא שאני עוסקת בו רבות, גם אחרי גיל 18, ואני מקווה שבאמת יש חשיבה גם על מה שקורה אחר כך. אבל אם נתמקד רגע בנושא עצמו, תראו, הכתבה העלתה ממצאים שהם יותר ממדאיגים.

בסוף, מדינת ישראל מוציאה מבתי הוריהם ילדים מסיבות כאלה ואחרות, ואני רוצה לקוות ומאמינה שהוצאת הילדים לא נעשית כלאחר יד ולא בקלות ראש. ואז בעצם הילדים האלה שהיו הילדים של ההורים שלהם הופכים להיות הילדים של כל אחת ואחד מאתנו, יש לנו אחריות מאוד מאוד גדולה לגבי מה קורה להם בפנימיות, איזה פיקוח אנחנו כמדינה עושים על מנת שהילדים האלה יקבלו את הטיפול המיטבי, שיקבלו באמת מענים לכל הצרכים שלהם. ויש להם צרכים כמו לכל ילד וילדה במדינת ישראל, וזה לא צריך לשנות שהם נמצאים במסגרת שהיא כוללנית, בין אם אנחנו משווים את זה לילד שנמצא במסגרת המשפחתית.

אני מבינה שכל הנציגים הרלוונטיים נמצאים כאן, באמת הייתי שמחה לשמוע מה אנחנו עושים, א', כדי שלא יישנו מקרים כפי ששמענו עליהם; ו-ב', אם יש לנו איזושהי תוכנית מסודרת, מלאה, שהיא תוכנית חומש. לטפל במקרה הפרטני זה טוב ונכון וחשוב, אבל מה שחשוב יותר בעיני לנו כמדינה, לנו לכנסת שאמורה לפקח על עבודת הממשלה, הוא לוודא שבאמת הדברים גם נלמדים עם ראייה עתידית. לראות שאוקיי, נחשף עכשיו המקרה הזה, הוא טופל ביסודיות, אבל אנחנו גם רוצים למנוע את המקרה הבא, וזו בעיני הנקודה החשובה ביותר. תודה.
אורלי לוי אבקסיס
והטיפול ההוליסטי במשפחות, כי אותו ילד שחוזר הביתה חוזר לאותה משפחה. לא טיפלת במשפחה, החזרת אותו לאותה קטסטרופה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בבקשה, חבר הכנסת מאיר כהן.
מאיר כהן
תראו, חבריה, אנחנו כל פעם יכולים לכנס את הוועדה הזאת אחרי תוכנית כזאת או תוכנית אחרת, זה צריך להיות בנשמה של משרד הרווחה. אני חושב שמההיכרות שלי עם המשרד, לפחות עד לפני שמונה חודשים, לא אתבייש ואומר שזה היה אחד הנושאים הבולטים שהכנסנו, קארין, לתוכנית חומש. ואני חושב שזה היה הרבה מאוד בזכות השיחות שלנו, בזכות הפעולה הברוכה של אורלי בוועדה.

בתפיסת עולמי אמרתי את זה, והיום אני כבר לא שר, אני מקווה שאת הלקונה החברתית הזאת יסיימו. זה לא נורמלי שילדים נמצאים בפנימיות. זה נורמלי שילדים יהיו יותר במשפחות אומנה. כמו שמשפחות האומנה מתנהלות היום קשה מאוד כי התעריף הוא לא תעריף, כי כל שנה יש 100 ילדים שיוצאים ממשפחות אומנה בגיל 18, סליחה, מהפנימיות שלנו, ואתה צריך לחפש להם עורף עד גיל 21. בחוק תקצבנו את זה, שמנו את זה, הכרה עד גיל 21 - - -
אורלי לוי אבקסיס
זה לא עבר.
יוסי סילמן
זה עולה ביום ראשון.
קארין אלהרר
ביום ראשון זה עולה לוועדת שרים.
אורלי לוי אבקסיס
זאת הצעת חוק של הכנסת.
מאיר כהן
זה עולה ביום ראשון. צר לי מאוד, אני אומר כאן אדוני היושב-ראש, ואולי יבינו חברי הכנסת החדשים, במה אנחנו יכולים להיות יותר יעילים? בזה שחוקים או רעיונות שלפני שנה וחצי היו על השולחן, אפילו לא התגבשו לכדי – חלק מהדברים נחתכו, איזה רגולציה ואיזה ביורוקרטיה כשאנחנו מתעסקים עם ילדים.

אז שני דברים, ובזה אני מסיים את דברי. האחד, אני מאוד מקווה שיש עין בוחנת היום, יש פנס בכל פנימייה. צודקת חברת הכנסת לוי, אני חייב להגיד, ביקרתי בפנימייה, לא משנה, כשהייתי השר, אתה גם יודע, וראיתי ילדים עם בגדים בלויים. לצערי הגדול הסתבר שאנחנו המשרד עמדנו בתעריף, אבל, וזאת אחת הלקויות הגדולות של משרד הרווחה, אני מודה ומתוודה, התחלתי לטפל, לא מספיק, שאלת הפיקוח. הילדים האלה נמצאים בפנימיות, חלק במקום שהפנימייה מפוקחת היטב ושיש שם מפקח שנותן את נשמתו, הוא יורד לרזולוציות הקטנות; ובמקום שלצערי, ויודעים אנשי המשרד איזו מלחמה ניהלתי כנגד הדבר הזה, ובמקום שאין פיקוח אז אפשר לראות את התופעות האלה שאורלי מדברת עליהם.

אסכם את דברי, יוסי, אני מקווה שאתה והשר תמשיכו במדיניות הזאת של לקחת, להוציא ילדים כמה שיותר מפנימיות, להביא אותם למשפחות אומנה.
קארין אלהרר
בשלב הראשון תעבירו את זה בוועדת שרים.
יוסי סילמן
אתמול בערב התחלנו את הקמפיין, ואני מקווה שזה יגייס עוד משפחות.
מאיר כהן
חבריה, זה לא נורמלי שבארצות אירופה 80% מהילדים נמצאים במשפחות אומנה ו-20% בפנימיות, ואצלנו בדיוק ההפך.
שחר שומן
שם יש פחות ילדים ברחובות.
מאיר כהן
ואסיים בנקודה הכאובה. השארתי תקציב של 320 מיליון שקלים בכדי לפתור את הבעיה הסוציו-אקונומית ביישובים, אלי, דיברנו על זה בוועדה ודיברנו על זה עם אורלי ועם קארין ועם יוסי.
אורלי לוי אבקסיס
על המצ'ינג, נכון.
מאיר כהן
1 עד 4 ואפילו 5 חייבים להוריד את המצ'ינג. בפריפריה או במגזר הערבי אין - - -
יוסי סילמן
בשביל זה נשארו לנו מכסות.
אורלי לוי אבקסיס
בדיוק. בגלל זה אמרתי, ראש הרשות מעדיף את הטיפול הקהילתי.
מאיר כהן
שנייה, אורלי. היה צריך לתרגם את המכסות האלה לכסף ולחפש את הדרך איך להעביר אותם.
יוסי סילמן
אנחנו עושים המרה לפתרון בקהילה.
מאיר כהן
בסדר גמור. עושים המרה. זה יעלה כחוק, אני מקווה שכולם יתמכו - -
אורלי לוי אבקסיס
אבל הפתרון בקהילה לא מספק.
מאיר כהן
- - בפטור סוציו-אקונומי, נחליט 1 עד – נחליט כמה - - -
קריאה
חמש.
מאיר כהן
לפטור ממצ'ינג, כי אחרת, לא בדימונה ולא בחצור ולא ביישובים הערבים, לא נצליח לפתור את זה.
קארין אלהרר
נכון, זה לא יקרה.
אורלי לוי אבקסיס
הילדים לא יצאו למה שמתאים להם.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא ישלחו אותם למסגרות.
אורלי לוי אבקסיס
לא ישלחו אותם למסגרת שמתאימה להם. ישלחו אותם למסגרת הכי זולה.
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תודה, מאיר. מה אגיד לך.
מאיר כהן
יש לנו עבודה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
ודאי. מותר ליושב-ראש לשאול שאלה?
מאיר כהן
אליהו, רק צריך להגיד מילה טובה. תמיד בוועדות מהסוג הזה מגיעים לכאן אנשי משרד הרווחה והם מתכנסים בתוך הכיסאות שלהם, אז אפשר להגיד מילה טובה. אתם עושים עבודה טובה.
קריאות
תודה רבה.
קריאה
כפיים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא מקובל בכנסת למחוא כפיים, אבל הפעם בלב שלנו זה כן. מירב, היא גם בין היוזמות, בבקשה.
מירב בן ארי
קודם כול, אני לא מבינה למה אורלי כל כך כועסת, כי הצטרפתי אלייך מתוך - - -
אורלי לוי אבקסיס
לא, כשאת אומרת בתל-אביב יש הכול, אז מה אנחנו מדברים, בתל-אביב יש פתרון.
מירב בן ארי
יפה, קודם כול, אין מה לכעוס, כי אני בעד הנושא הזה, אני גם מגיעה מהתחום הזה, אני עשר שנים עבדתי עם נוער בסיכון.
אורלי לוי אבקסיס
לפרוטוקול, אם זה התפרש ככה, אני מתנצלת.
מירב בן ארי
ואני רוצה להגיד משהו אחד. קודם כול, אני מסתייגת מהביטוי "מדינת תל-אביב", אני לא יודעת אם זה מזלזול או מפרגון, זה לא בדיוק רלוונטי, זו עיר, אנחנו בוועדה, ואני מבקשת באמת להפסיק עם הביטוי השגור והמיותר הזה. אני לא מצליחה להבין למה זה נכנס, זה כהערת אגב.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
זה מהירושה של ברוורמן, השאיר לנו משהו.
אורלי לוי אבקסיס
אבל זה נכון.
מירב בן ארי
אני רוצה להגיד לכם דווקא בעניין של תל-אביב. ועם כל הכבוד, אני מניחה שאת מכירה את החומר, אבל גם בגלל שהייתי חברת מועצת העיר תל-אביב לפני שהגעתי והייתי אמונה על התחום של קידום נוער, יש לי קצת ידע בעניין. ואין מה לעשות כיום, תקן אותי אם אני טועה, שר הרווחה הקודם, במדינת תל-אביב או בעיר תל-אביב, מעכשיו נתייחס אליה ככה, יש הכי הרבה דרי רחוב במדינת ישראל.
אורלי לוי אבקסיס
אז גם שם.
מירב בן ארי
סטטיסטית, מנכ"ל המשרד מסכים אתי, תודה רבה. אסביר לך את הבעיה, הבעיה שלנו כעיר - - -
יוסי סילמן
דרך אגב, הם מגיעים מהפריפריה.
מירב בן ארי
בדיוק. הנה, בדיוק מה שבאתי להעיר.
אורלי לוי אבקסיס
לא כולם מגיעים לתל-אביב.
מירב בן ארי
חבר'ה, אני מכירה את החומר טוב, באמת. רק ביקשתי גיבוי מהמנכ"ל.
יוסי סילמן
אל תתייחסי.
אורלי לוי אבקסיס
לא כולם מגיעים לתל-אביב.
מירב בן ארי
אבל אני מתייחסת, כי אתה מכיר, אני קשובה. אבל אני רוצה להגיד, יש הכי הרבה דרי רחוב בעיר תל-אביב כי הם מגיעים מהמטרופולין. והעיר תל-אביב, לצורך העניין, היא עיר מטרופולין של כל מדינת ישראל. מדינת ישראל מגיעה לתל-אביב, למה? כי אותם דרי רחוב שנפלטים מהמסגרות כנראה מרגישים בנוח וכנראה שיש להם תמיכה. ובעניין הזה הוספתי את ההערה שלי לחבר הכנסת מאיר כהן, באמת על אותה תמיכה והקמה של המרכז הזה לפתרון גם לזנות וגם לנושא של התמכרויות של דרי רחוב.
מאיר כהן
אני רוצה להוסיף משהו לחזק אותך.
מירב בן ארי
תוסיף, כן. זה מקום מקסים, דרך אגב.
מאיר כהן
בפגישה עם עשרה טרנסג'נדרים בשעה אחת בלילה, אני לא יודע, אינני זוכר מי היה אתי, כל העשרה גרים בתל-אביב, אף אחד מהם, אגב, לא מתל-אביב, וסיפרתי את זה כאן ומותר לי לספר את זה עוד פעם כי זה אחד מהרגעים המכוננים של החיים שלי. אחרי שאני שואל את כולם מאיפה אתם, מגיע לעשירי, ואני אומר לו: ואתה מאיפה? אז הוא מסתכל עלי, אומר לי: מה, מאיר? היית המורה שלי בכיתה ז'. אז אפשר להבין את זה, אבל זה לא סותר את זה שיש דרי רחוב במקומות אחרים ואין לנו פתרונות בשבילם.
מירב בן ארי
לא סותר.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא בבאר-שבע, אני חוזר. בבאר-שבע יש פתרון. פתרון יפה.
מאיר כהן
בבאר-שבע הם עובדים יפה מאוד.
מירב בן ארי
נכון.
יוסי סילמן
בחיפה יש לנו קורת גג, אבל צריך עוד, אני לא אומר שלא.
מירב בן ארי
וגם בירושלים, אגב, יש את "גלגל" של "עלם", ובעניין הזה יש לי שני דברים להוסיף לדיון הזה. א', לא יכול להיות שהפתרונות לדרי רחוב יהיו כל הזמן על העמותות, על "בית השאנטי", על "מישהו לרוץ אתו" בתל-אביב, על "גלגל" בירושלים, זה לא יכול להיות. נכון שיש ואקום אז נכנסות אותן עמותות וארגונים, ואלי, שהיה גם מנכ"ל קרן "רש"י", יודע על ההתערבות של העמותות בנושא הזה, וזה מבחינתי אחד הדברים המטרידים. ואגב, אחד הדברים הראשונים שעשיתי כשנכנסתי לעיר תל-אביב זה באמת להקים מרכז לדרי רחוב של העירייה, לא של עמותה. ציינתי פה את מה שמאיר כהן עשה.

ודבר שני שרציתי להגיד שגם היה בכתבות, וזה גם בעניין הזה למנכ"ל המשרד. לא יכול להיות שצוות שעובד באמת עם נערים שעברו כל כך הרבה חוויות טראומטיות בחיים לא יוכשר ואין לו את האפשרות לטפל. תראו, אני רוצה להגיד לכם, היינו בכלא "אופק" - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
חנין, חבל שאת הולכת, כי רציתי להתייחס לחלק מהדברים הקשורים - - -
חנין זועבי
בסדר, יש לי ועדה, אז אני אאחר אליה.
מירב בן ארי
אני רוצה להגיד משפט לעניין של ההכשרה של הסגל, של הצוות באותם הוסטלים ובאותן משפחות אומנה ובאותן פנימיות. לא יכול להיות שצוות שמתמודד עם נוער כזה אין לו הכשרה מתאימה להתמודד אתם. תראו, היינו בביקור בכלא "אופק" – וזה כבר השלב האחרון של דרי הרחוב, מה שנקרא, ואותם פליטים של המערכת, רוב אלה שמגיעים לכלא "אופק" בוא נגיד שהם מגיעים מאותם מקומות – וגם שם, גם לסוהרים אין את ההכשרה לעבוד עם הנוער הזה.

אז אני אומרת לעצמי, הרי בסופו של דבר תקציבית אתה מעביר אותו מפנימייה לפנימייה ועוד כסף של המדינה ועוד כסף, למה לא להכשיר צוות ראוי שעבר את התואר המתאים, את ההכשרה המקצועית, ראינו את זה גם בכתבה. אני לא צריכה לראות את הכתבות כדי לראות את זה, אנחנו רואים את זה יום יום כשאתה בא להתקבל להוסטל של "חסות הנוער" או "מסילה" ושואלים אותך מה הניסיון שלך בעבודה עם נוער בסיכון, אגב, כמו שעשיתי בתור מנהלת של מרכז נוער בסיכון, והוא אומר לי: אני מאוד אוהב ילדים. סליחה, נפסלת, אתה לא מתאים לתפקיד.

ואני מצטערת, נכון, אולי יש – אי-אפשר לקבל אנשי מקצוע לא מוכשרים לתפקיד כל כך חשוב, כי אחרי זה זה עולה לנו יותר.
אורלי לוי אבקסיס
זה להסדיר את המסלול של המדריכים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תודה.
מירב בן ארי
לעובדים הסוציאליים דווקא טיפלו בשכר, יפה מאוד, דרך אגב, בניגוד לעובדי פנימיות.
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני רוצה להגיד, חברים, יש שתי נקודות שלא התייחסנו אליהן מספיק. א', הקשר בין משרד החינוך לנושא של ילדים ונוער בסיכון. כולם מדברים על זה וכאילו הבעיה היא רק של משרד הרווחה והשירותים החברתיים ולא של משרד החינוך. לא לשכוח שבמשרד החינוך יש 17,000 ילדים במסגרות.
סער הראל
לא מדויק.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני שואל.
סער הראל
בפנימיות 22,000.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אוקיי, תודה. אז אני רוצה להגיד שנכניס לתת ההכרה של חברי הכנסת שהמסגרת היא לא רק שם.
אורלי לוי אבקסיס
לחלוטין.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אורלי, פליז, אל תחזקי את מה שאנחנו מסכימים לו.
אורלי לוי אבקסיס
כי ילדי רחוב נמצאים גם במסגרות של החינוך.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אבל הם גם נפלטים משם.
אורלי לוי אבקסיס
לגמרי.
יוסי סילמן
אני מתנגד גם להגדרה "ילדי רחוב".
אורלי לוי אבקסיס
תגדיר אותם איך שאתה רוצה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
כרגע אנחנו לא עובדים על זה.
יוסי סילמן
יש להם ממשק.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
נקודה שנייה, ובשביל זה ביקשתי שתישארי, חנין, ברשותך, אנחנו לא יודעים מספיק נתונים, ואני מדבר במיוחד על האזור שבו אני גר, הנגב, על ילדים שאינם במסגרת במגזר הבדואי. מפני שהם לא באים לרחוב המרכזי להסתתר, הם לא נמצאים במרכז הערים, ואין לנו שום מערכת – אני אומר באחריות מלאה – שום מערכת שבודקת את הילדים הנטושים במגזרים האלה, במגזר הזה. זה לא כמו בתל-אביב, בבאר-שבע שהילדים יודעים לאן ללכת.

ולכן, שם המצב עוד יותר חמור. אנחנו במצב הרבה יותר חמור, למיטב ידיעתי, למרות כל הניסיונות שלי לא הצלחתי, ואני לוקח חלק מהאשמה במערכת הזאת. אין לנו מספיק מסגרות לטיפול בילדים ונוער בסיכון במגזר הערבי. ועל זה אני חושב שרצוי שנעשה תוכנית מיוחדת, אם זה במסגרת תוכנית החומש, ואם זה בתוכניות אחרות.

נקודה שלישית ואחרונה שלי, שאני שואל על מנת לקבל תשובה. לא שמעתי שום דבר על ילדים ונוער בסיכון במסגרות שעליהם התכנסנו, אלה שנמצאים ברחוב – דיירים, לא דיירי רחוב, תקרא להם איך שאתה רוצה – שהתוכנית הלאומית התמודדה אתם ורב-שנתית. קראתי את הדוח האחרון שקיבלתי ממרכז המחקר והמידע שלנו, אין התייחסות בכלל.
יוסי סילמן
לא הבנתי את השאלה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני רוצה לדעת, התוכנית הלאומית שמתגאים בה, שהיא כוללת כ-200 מיליון שקל בשנה, עם מנגנון שלפי מה שקראתי אוכל לא מעט כסף, לא מתייחסת למצב החמור ביותר בקצה הרצף, אשתמש גם במושגים של אורלי, בקצה הרצף אני לא רואה אותם מטופלים במסגרות האלה.

לכן, אני גם לא מבין היום, ויש לי את האצבעות להשפעה כמו כל חברי הכנסת, לא רואה שום סיבה להגדיל היום את התקציב של הילדים והנוער בסיכון במסגרת שנקראת "תוכנית שמיד". כל עוד שלא נקבל תוכנית מטעם המשרד, שהוא האחראי, וחסר לי פה החבר שלי 35 שנים מוטי וינטר, היינו מתווכחים עוד שעה - - -
אורלי לוי אבקסיס
אדוני אומר שיש בזבוזים למקומות לא נכונים? כלומר, הניהול לא תקין?
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא אמרתי, לא הלכתי עד לשיפוט. אין מענה, אין התמודדות. כי בדרך כלל הפנייה באה מהיישוב ולא באה מראייה כוללת של המשרד או של משרד החינוך. אז יש פה, לא בזבוז, יש חוסר התמודדות, אני יותר זהיר.
יוסי סילמן
לענות, אלי?
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תענה בסוף. עכשיו, ברשותכם, יש לנו מעט זמן, נאפשר ליצחק קדמן ונמשיך הלאה.
קריאה
אלי, מהשלטון המקומי חשוב מאוד.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
זה רשום לך.
יצחק קדמן
תודה, אדוני היושב-ראש, אהיה מאוד קצר. קודם כול, אני רוצה לומר כדי שהביקורת שלי לא תישמע מופרכת, שבחלק גדול מהפנימיות עובדים אנשים נהדרים, מסורים לילדים, מצילים נפשות, אני מכיר רבות מהפנימיות ומהמנהלים שלהם, והם באמת עושים עבודה נפלאה.

אבל יש תופעות קשות מאוד בפנימיות, ולא שמעתי שמישהו הזכיר אותם פה. אני מדבר על פנימיות שבהן יש אלימות כלפי הילדים, ואני מדבר על פגיעות מיניות בילדים גם מצד אנשי צוות. אנחנו חייבים לדבר על הדברים האלה. אחד המקרים הכי מזעזעים שאני מכיר זה ילד שהוצא לפנימייה אחרי שאימא שלו פגעה בו מינית, הוא הגיע לפנימייה ומדריך פגע בו מינית בפנימייה עצמה. זה דברים שלא יכול להיות שיתקיימו. אני יודע על פנימייה מסוימת שקיבלתי אישור ממשרד הרווחה שמה שאני אומר זה נכון, שנבחר במכרז מנהל פנימייה שהיה לו רקע של אלימות במקום קודם שבו הוא עבד. אלה דברים שלא יכולים לקרות.

אני אומר שוב, חלק גדול מהפנימיות הן פנימיות טובות, מיטיבות עם הילדים, מתמודדות עם מצבים קשים ביותר, אבל יש גם מקרים אחרים. אני יודע שחבל לי שהשר הקודם עזב כי הוא אישית היה מטפל במקרים, פרטנית אפילו של פנימיות, הוא לא נתן מנוח עד שנחה דעתו מה קורה בפנימייה כזאת או אחרת שהיו לגביה תלונות. הפיקוח לא מספיק אפקטיבי. חלק מהבעיה הוא שאין מספיק תקציב כדי שייקחו לעבודה מדריכים ברמה נאותה. נבחרים אנשים שמקבלים סכומים זעומים, גם בשביל עבודת לילה, לפעמים בעבודת לילה נשאר מדריך אחד או שניים בפנימייה עם הרבה מאוד ילדים. אי-אפשר לפקח ככה על שלומם של הילדים.

הצעתי לשר הקודם – והוא קיבל את זה, אני מקווה שתהיה המשכיות בעניין – למנות אומבודסמן בלתי תלוי לילדים בפנימיות. שתהיה לילדים כתובת, לכל ילד יהיה את הטלפון שלו, שהם יוכלו לפנות ישירות, לא דרך המערכת. אותו אומבודסמן, והצעתי שהוא יהיה שופט נוער בדימוס, ואפילו הצעתי לשר הקודם שמות של אנשים שמתאימים לעניין הזה, שהם יהיו אקטיביים, הם לא יחכו לתלונות שמגיעות, אלא יעשו סיור בפנימיות, ידברו ישירות עם ילדים בלי מסננות, ישר עם הילדים.

אנחנו צריכים להבטיח שילד שהוצא מהבית על רקע של לפעמים פגיעות מאוד קשות לא ילך מן הפח אל הפחת. ולכן, אני מאוד מבקש גם מאדוני המנכ"ל, תמשיכו את ההבטחה למנות אומבודסמן לילדי פנימיות. תנו לילדים מקום להתלונן וסיגרו פנימיות שבהן יש אלימות כלפי ילדים, בוודאי פגיעות מיניות בילדים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
תודה רבה. בבקשה, גב' אסתי אשל.
אסתי אשל
קודם כול, אני מאוד מברכת על הדיון הזה, כי באמת זה דיון מאוד מאוד משמעותי, וההסתכלות על הנושא של חסרי עורף משפחתי צריכה להיות על כל הרצף, ואני מתייחסת לדברים שגם המנכ"ל העלה פה, וצריך להרחיב את זה גם מעל גיל 18. אנחנו יודעים שעד גיל 18 יש לנו את החוק, ומעל גיל 18 בלי חוק.
קארין אלהרר
יהיה חוק.
אסתי אשל
וצריך להוציא את החוק.
אורלי לוי אבקסיס
נקדם אותו כבר שתי כנסות.
אסתי אשל
זאת סוגיה שאנחנו מתמודדים אתה. ואני רוצה להתייחס באמת לנושא של פיתוח שירותים שצריכים להיות גם בקהילה וגם מחוץ לקהילה. כל הנושא הזה של הקצבות של שירותים פחות מיטיבים – כמו שאתה העלית, קדמן, וכמו שהעלו פה אחרים – זאת סוגיה שצריכים לטפל בה נקודתית, לדעתי, כי בסך הכול באמת השירותים טובים, אבל הם לא מספיקים.

גם בקהילה עצמה זה לא מספיק, וזה מתחיל בכוח-אדם שלא יכול לתת את השירות הנכון, כולל עובדים סוציאליים, זה ממשיך לכוח-אדם מלווים. נפתחה עכשיו תוכנית נהדרת במשרד הרווחה שנקראת "נושמים לרווחה" בנושא של טיפול בעוני לטיפול ב-20 משפחות. בוא ניקח תוכנית כזאת ונעשה אותה בטיפול בנושא של ילדים במצוקה. אני מבטיחה לכם שיהיו תוצאות נהדרות, אבל לזה צריך תקציב.
יוסי סילמן
ועדת סילמן. התחלנו עם 200 ילדים, לטפל במשפחות ולא להוציא אותם לפנימיות.
אסתי אשל
גם ילד שיוצא לפנימייה צריכים לחזק את המשפחה בקשר שלה, ולזה צריך גם מלווה. אם לעובד סוציאלי יהיה מלווה בטיפול בילדים בסיכון, ואללה, עשינו פה עבודה נהדרת.
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
מתי המצב יגיע לילד? מלווה של מלווה של מלווה, ומה עם הילד?
אסתי אשל
זה טיפול בילד. מה המלווה עושה?
קארין אלהרר
לא הבנת. אבל ועדת תכנון ציבורית לא קשורה - - -
קריאות
- - -
אסתי אשל
חבל, תנו לי להמשיך.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לסיים, בבקשה.
אסתי אשל
ולכן, כדי באמת לתת את המענים ולראות את הילד ולתת לילד את המענים, כי מלווה נותן לילד את המענים, כי אם הוא עושה קשר עם ההורים ואם הוא מלווה את הילד לכל מיני מקומות, זה לילד. ולכן, חובה, ואף אחד לא דיבר על זה, חובה להוציא חוק של סל שירותים. סל שירותים זה צירוף הכותרת שצריך להיות, משום שבלי סל שירותים רשויות - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אנשי מרכז השלטון המקומי אמרו לי אתמול שאתם מכינים מסמכים.
אסתי אשל
נכון. זה הגיע השבוע.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
כשנקבל אותם ניפגש. תודה רבה, אסתי.
אסתי אשל
רגע, שנייה, יש לי עוד - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, אין זמן. אסתי, את לא מנהלת את הישיבה בינתיים. תודה. בבקשה, נציג משרד החינוך.
אברהם לוי
אני רוצה להתייחס, כמו שהתייחס מר סילמן, עד גיל 18 ומעל גיל 18. עד גיל 18 אני מזהה שתי בעיות, וגם אתייחס עכשיו לסיפור של המדריכים. המדריכים מתוקצבים בעלות שכר מאוד נמוכה. לכן, אם נצטרך לקחת מי שיש לו BA, תואר בחינוך, בחינוך בלתי פורמלי - -
מירב בן ארי
יש לו פשרה מתאימה.
אברהם לוי
- - כמעט בלתי אפשרי. בלתי אפשרי. לכן, זה סיפור של "סל לאור" שצריך לטפל בו פעם אחת בצורה מאוד מאוד מאוד משמעותית.
יואב אפלבוים
מתי הוא עודכן?
אברהם לוי
זה בדיוק הסיפור, "סל לאור" נבנה ב-78', הוא מעודכן היום - - -
מירב בן ארי
עברו כמה שנים מאז.
אברהם לוי
עברו הרבה מאוד שנים. הוא מעודכן בשכר, אבל שכר של מדריך, בגדול, זה 5,000, 6,000 שקל, לא תקבל את מי שאתה רוצה, ולכן זאת בעיה מערכתית, אחד. עכשיו אני רוצה להתייחס לסיפור של המכסות. לנו במשרד החינוך חסר 1,000 מכסות.
אורלי לוי אבקסיס
הנה.
אברהם לוי
עכשיו אתייחס לעניין של מר סילמן. חלק מהילדים שהיו אמורים להיקלט במשרד הרווחה עוברים למשרד החינוך, כי פשוט אין להם סידור.
אורלי לוי אבקסיס
והם ילדי רווחה, מוגדרים כילדים בסיכון.
אברהם לוי
לא יודע, שלא תהיה מחלוקת, הם ילדים שהיו פעם ממומנים על-ידי הרווחה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בזכות תוכנית "הפנים לקהילה".
אברהם לוי
בדיוק. זאת הדלת המסתובבת שמגיעה אלינו.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
זאת הדלת המסתובבת שמוציאה אותם ומחזירה אותם לשם, והעלות כמו שאמרת.
אורלי לוי אבקסיס
נכון. והם מתוקצבים פחות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אם השר שלו – ואף פעם שתי המסגרות לא עושות דיון משותף. לכן, אמרתי, בוא נעשה.
אורלי לוי אבקסיס
נכון. עשינו בשנה שעברה.
יוסי סילמן
אני רוצה להתייחס למה שאמרת.
סער הראל
אבל יש לנו דברים משותפים.
אברהם לוי
אני רוצה גם להתייחס למה שאמרה חברת הכנסת אבקסיס, והיא צודקת, הסיפור של טיפול בקהילה הוא טוב לרשויות, לא טוב לילד. לא טוב לילד. אי-אפשר לטפל בקהילה - - -
יוסי סילמן
אני מתנגד.
קריאות
- - -
מירב בן ארי
כל דבר לגופו.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
נא לסיים.
אורלי לוי אבקסיס
הוא לא מתאים לכל הילדים שנמצאים שם בגלל שיקולים כלכליים ולא בגלל שיקולים מהותיים, נקודה.
קריאות
- - -
קריאה
לא נכון.
אורלי לוי אבקסיס
כן, בהרבה מאוד מקרים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
זה פצע גדול מדי כדי להתמודד אתו במשפט אחד.
אברהם לוי
נכון. אבל אני רוצה עכשיו להתייחס גם לבוגרים מעל גיל 18, וזאת בעיה גדולה שאנחנו באותו ראש עם משרד הרווחה. בעצם המנדט שלנו נגמר בגיל 18 וזאת בעיה מאוד גדולה. אי-אפשר לשלוח ילד אחרי גיל 18 הביתה, כל אחד מלווה את הילדים שלו עד גיל 30 אני חושב לפחות. אנחנו מנסים לטפל בזה בכמה אפשרויות. מינינו רכזי בוגרים. תפקיד של רכז בוגרים בתוך כפר נוער זה ללוות את הילד עד גיל 25, זאת המשימה שלו.
אורלי לוי אבקסיס
איזה כלים יש לו ללוות אותו?
אברהם לוי
יפה מאוד. קודם כול אנחנו מכשירים אותו, מעבירים את הבוגר שלנו הסמכה, והוא צריך להכין אותו ליציאה מהפנימייה, הוא צריך ללוות אותו כל מהלך השירות הצבאי. ועכשיו התחלנו עם תוכנית - - -
אורלי לוי אבקסיס
ואתם יודעים אם יש לו מיטה לשים עליה את הראש ברגע שהוא יוצא מהפנימייה?
אברהם לוי
יפה. פתחנו בתי בוגרים. היום מתקצבים משהו כמו 40 בתי בוגרים בכפרי הנוער שלנו, שבעצם לאלה - - -
אורלי לוי אבקסיס
בתוך כפרי הנוער.
אברהם לוי
בתוך כפרי הנוער, למי שאין לו לאן ללכת.
אורלי לוי אבקסיס
ראיתי את זה איפה שעשה אבי נאור ואחרים.
אברהם לוי
התחלנו את זה עוד הרבה לפני זה.
אברהם לוי
יש לנו את זה בערך ב-40 כפרים. זאת אומרת, ילד בכיתה י"א יודע שיהיה לו איפה לשים את הראש בסוף כיתה י"ב.
אורלי לוי אבקסיס
יש לו לאן לצפות.
אברהם לוי
בדיוק. אבל אנחנו משקיעים בעוד כל מיני דברים נוספים. למשל, החלטנו, יש לנו רכזת מסוימת - - -
אורלי לוי אבקסיס
והתקצוב הוא גם מהמדינה או שאתם הולכים לחפש את זה מהגורמים הפרטיים ואז זה חוסר ודאות.
אברהם לוי
זאת הבעיה הגדולה. היום אנחנו משקיעים בכל תוכניות הבוגרים מעל גיל 18 משהו כמו 17 מיליון שקל. זה לא מתקציב מסודר, זה בא מפה ובא משם, וזאת בדיוק אחת המשימות שלנו עכשיו. קודם כול, לעגן את הזכות שלנו לטפל, כי בעצם המדד שלנו הוא גיל 18, אז צריך לשנות את החוק בשביל לתת לנו אפשרות לטפל בבוגרים מעל גיל 18, וגם לתקצב את זה, כמובן.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
ברשותכם, אני חייב להתחיל להתכנס לסיכום. יש לך חמש דקות, אני יודע שזה זמן מאוד מוגבל, אין לי יותר זמן לאפשר לאף אחד לדבר, כי באמת אחר כך אקבל עונש, ובצדק.
יואב אפלבוים
כבוד היושב-ראש, אני רק רוצה להעיר הערה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, זה לא יעזור.
שחר שומן
אז זה לא דיון. זה יותר דיון פנימי.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אתם רוצים לסכם בשבילי?
שחר שומן
הזמנתם עשרות אנשים, זה דיון פנימי, עם כל הכבוד.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
מה אתה רוצה? תן לי להגיד לכם, עלו - - -
יוסי סילמן
אפשר לעשות עוד דיון.
שחר שומן
בסדר, תקדיש עוד זמן לשמוע כי נפתחו פה סוגיות, זה לא מכובד.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
שומן, יש לי שבע דקות להוציא אתכם מהחדר, סליחה, אבל זה לא כדי שאני – אתם יודעים כמה אני אוהב כל אחד מכם פה, ואני מעריך כל אחד ועבדתי עם כל אחד, ויש לנו הרבה נושאים להעלות. מה שאני יכול להבטיח, לפחות שניים עד שלושה דיונים מסודרים, מאורגנים. התכנסנו בעקבות כתבה, זה די עצוב.
שחר שומן
זה עצוב מאוד.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אבל זה כבוד לחברי הכנסת שהיו מאוד ערניים, מייד זה אושר ומייד התכנסנו עם זמן מוגבל. אז נעשה דיונים נוספים שיטתיים עם מעקב על כל נושא ונושא.
אורלי לוי אבקסיס
מצוין. חשוב מאוד.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא העלינו הרבה נושאים כואבים - מה עם פנימיות פרטיות? מה עם פנימיות ציבוריות? מה קורה? למה לא התקדמנו?
קריאות
- - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני רוצה רק להגיד משפט אחד לקראת הסיכום.
קריאה
מה עם מעונות נעולים והוסטלים?
אורלי לוי אבקסיס
נכון, לא הגענו לזה.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני מסכים, יש עוד נושאים.
יואב אפלבוים
כבוד היושב-ראש, אני רוצה רק להסב את תשומת לבך - - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אתה לא תגיד, ואם תפריע לי, הדלת פתוחה.
יואב אפלבוים
אני לא רוצה להפריע.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
לא, אל תפריע, בסיכום היושב-ראש לא מתערבים.
שחר שומן
עזוב, תהיה עוד ישיבה ונתייחס לדברים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בסיכום היושב-ראש, קצת רספקט לכל אחד, אני מכבד כל אחד, אני מרגיש רע מאוד שלא סיימנו את הדיון. יש לנו ביחד, ואני אומר "ביחד", וזאת הפנייה שלי למשרד הרווחה ולכל המשרדים, ומשרד החינוך, אין שום צורך להראות את התמונה הוורודה, היא לא מעניינת אותנו, מה שמעניין אותנו זה ה-black spot המטורף שיש על המערכת הזאת, המוסתרת, הבעייתית, כדי להתמודד ולפתור אותה.

ואתם יודעים שיש לי רקע אישי לא קטן בנושא הזה, זה מה שאמרתי בפתיח כשלא היית פה. אם אני נמצא במערכת החברתית והחינוכית 50 שנה זה מפני שהתחלתי עם ילדים ונוער בסיכון במרוקו, בפנימיית ילדים שננטשו, וקראנו לזה "פנימיית יתומים". אז אני רוצה שתירגעו, לא נעזוב אתכם, נאפשר דיון, נאפשר מעקב, מאוד חשוב לי, אמרתי את זה גם בפתיח. ואני מבקש לתת רק למנכ"ל לסכם בשתי דקות, נתפזר ונחזור, אני אומר לכם, יותר מוקדם ממה שכל אחד מאתנו חושב.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
אני גם אעיר רק משפט. גם אנחנו בוועדה לזכויות הילד, חשוב לי לציין שגם אני לא מרגישה שמיצינו את הדיון - -
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
התחלנו אותו.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
- - בטח לא את הסוגיה שלשמה התכנסנו. במסגרת הוועדה לזכויות הילד נקיים דיון ממוקד בפנימיות היום, שמדברות על ילדים שהם עד גיל 18, כי אני חושבת שזה דיון שחשוב לעסוק בו.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
נעשה תיאום במה אתם תטפלו ובמה אני אטפל לניצול בצורה מרבית.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
נכון, שלא יהיו כפילויות.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
יוסי, יש לך זכות לסכם ולהגיד תודה.
יוסי סילמן
א', אשמח באמת שנקיים עוד דיונים, כי רק גירדנו את הקליפה סביב ילדים בסיכון. אנחנו מודעים לבעיה של ההכשרות. אני רוצה להפריד שבחסות הנוער זה מובנה, מדריך לא יכול להיות מדריך אם הוא לא עובר הכשרה מסודרת. בפנימיות התחלנו תהליך הכשרה, כמה קורסים עשינו עד היום?
דליה לב שדה
השנה היו 400. יש 100 של מדריכים, נכון?
יוסי סילמן
400 מדריכים הוכשרו?
דליה לב שדה
100 מדריכים הוכשרו בקיץ הזה, 400 מוכשרים.
יוסי סילמן
התחלנו את זה, ואנחנו באמת הולכים למסד. את מעלה בעיה מאוד עקרונית, זה נכון שמדריך הוא לא פרופסיה כי אין לו אופק קידום.
אורלי לוי אבקסיס
צריך ליצור לו את הפרופסיה.
קריאות
- - -
שחר שומן
על זה הדיון, זה חלק מהדיון שצריך להתקיים.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
בדיוק, זה לא מספיק הדיון - - -
יוסי סילמן
בזמנו הייתה הצעת חוק של חברת הכנסת אורלי שזה יהיה מקצוע אקדמי. אשמח באמת לקיים על זה דיון, כי אם לא ניצור להם אופק קידום - -
אורלי לוי אבקסיס
נכון. מי ילך לשם?
יוסי סילמן
- - אנחנו יכולים לקשקש, הוא אחרי שלוש שנים גמר, הוא לא יכול להתקדם.
אורלי לוי אבקסיס
או שהם יבואו לפני טיול לצבא - - -
שחר שומן
אם מחקים את אירופה אז אולי נחקה שם לא רק בתחום של המעבר לאומנה.
קריאות
- - -
יוסי סילמן
דרך אגב, זה כמו מלצרים, באירופה המלצר זה מקצוע, פה זאת חלטורה.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
סליחה, יש פה ילדים בסיכון, אנחנו לא יכולים להשוות את מי שמטפל בהם למלצרים.
אורלי לוי אבקסיס
המלצר עשה פדיחות, הילד לא - - -
יוסי סילמן
לא, אני אומר שזה מחייב דיון עמוק, וליצור באמת אופק קידום ולהפוך את זה לפרופסיה, אבל אני מאוד מקבל את זה, זה באמת מחייב. לגבי מה שאמר יצחק קדמן, א', אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מצוין, אנחנו בודקים, דרך אגב, כל תלונה, אני אישית גם בביקורי פתע. המערכת לא מושלמת.

תראו, יחס מפקחים - יש לנו 12 מפקחים על 180, זאת אומרת, אחד ל-15 שזה סביר. יש לנו היום מפקח על 15 פנימיות. כמו שאמר מאיר כהן, חלקם פרסונלים יותר טובים, חלקם פחות, אני לוקח את זה כמשימה, לראות איך אנחנו מגבירים את הפיקוח. אין פה בעיות כוח-אדם. אי-אפשר לדעת כל דבר, לא יעזור כלום, בסוף, נחשפים דברים וטוב שהם נחשפים, ויש לנו אפס סובלנות. השעיתי כבר כמה מנהלים, ויש פנימייה שסגרתי, ויש פנימייה שאם עד יולי לא תשתפר אחרי שתי ביקורות פתע שלי היא תיסגר.
אורלי לוי אבקסיס
ומה יקרה עם הילדים?
יוסי סילמן
אנחנו מוצאים כבר אלטרנטיבות.
קריאה
כבר עברו לפנימיות אחרות.
יוסי סילמן
אנחנו לא סוגרים פנימייה וזורקים את הילדים לרחוב.
אורלי לוי אבקסיס
לא עדיף להחליף את ההנהלה?
יוסי סילמן
זאת פנימייה פרטית, אתה לא יכול להחליף הנהלה בפנימייה פרטית.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
או שאתה סוגר או שלא.
יוסי סילמן
לכן, גם בעניין הזה אנחנו צריכים להגביר את הפיקוח, וזה אפס סובלנות.
אורלי לוי אבקסיס
והמעונות הנעולים?
יוסי סילמן
מה במעונות הנעולים?
אורלי לוי אבקסיס
המחסור האמיתי, מה קורה עם הבינוי? הבטחנו שננסה ליצור את המסלול החדש עם "פיס" ואיפה - - -
קריאות
- - -
יוסי סילמן
הבטחנו שלוש שנים, כבר הורדנו את זה ב-100, תוך שנתיים אנחנו מחסלים את הדוח.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
אני רוצה לעמוד במשמעת שמחייבת. אני רוצה להודות פה לכל חברי חברי הכנסת, ליושבת-ראש הוועדה לזכויות הילד, לכל המשתתפים, וניפגש עוד הרבה. תודה רבה.
יוסי סילמן
טוב, נשמח להגיע לעוד ישיבה. מאה אחוז, תודה.
יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון
תודה לכם.
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אלי אלאלוף
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים