ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/06/2015

דיווח ועדכון על הפרטת חברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ, אישור העמדת הלוואה לחברת התעשיה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 22

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ז' בתמוז התשע"ה (24 ביוני 2015), שעה 9:30
סדר היום
1. דיווח ועדכון על הפרטת חברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ

2. אישור העמדת הלוואה לחברת התעשיה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

נאוה בוקר

מיכל בירן

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

אורלי לוי אבקסיס

אראל מרגלית

רחל עזריה

רועי פולקמן

נורית קורן
חברי הכנסת
תמר זנדברג

יוסי יונה

איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
זאב זילבר - ראש היחידה לתעשיות ביטחוניות, משרד הביטחון

צביקה קרמן - רח"ט תכנון, משרד הביטחון

אורי אגמון - יועץ בנושא תע"ש, משרד הביטחון

מורג מקייטין - עו"ד, משרד הביטחון

אמיר אדרי - משרד האוצר

יהודה פורת - כלכלן, בנק ישראל

מאיר שמרה - משנה למנהל רשות החברות, רשות החברות הממשלתיות

יאיר בקמן - רפרנט, רשות החברות הממשלתיות

איתמר זיגל - רפרנט חשמל וחינוך, רשות החברות הממשלתיות

עידו אמיר - לשכה משפטית, רשות החברות הממשלתיות

אודי אדם - יו"ר הדירקטוריון, התעשייה הצבאית

אבי פלדר - מנכ"ל, התעשייה הצבאית

מישל ביטון - חבר הנהלה, התעשייה הצבאית

משה שרון - חבר הנהלה, התעשייה הצבאית

יצחק יהודה - יו"ר ארגון העובדים, התעשייה הצבאית

לירון גרינברג - עוזרת יו"ר ארגון העובדים, התעשייה הצבאית

יאיר אהרון - חבר מזכירות, התעשייה הצבאית

משה אהרון - חבר מזכירות, התעשייה הצבאית

הרצל חדד - חבר מזכירות, התעשייה הצבאית

עודד עלימה - חבר מזכירות, התעשייה הצבאית

נפתלי שאול - חבר מזכירות, התעשייה הצבאית

גלי גבאי - לוביסטית (לגאיה בע"מ), מייצגת את ועד עובדי התעשייה הצבאית

חניתה חפץ - לוביסטית (פוליסי), מייצגת את נשיאות הארגונים העסקיים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

אייל לב-ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

דיווח ועדכון על הפרטת חברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ

אישור העמדת הלוואה לחברת התעשיה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים, הנושא הראשון על סדר-היום הוא דיווח ועדכון על הפרטת חברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ. שמרה, נמצא?
מאיר שמרה
כן.
היו"ר משה גפני
אנחנו הלכנו יחד אתכם כברת דרך ארוכה במה שקרה עם תע"ש. תע"ש היא חברה שהעסיקה בסביבות 3,500 עובדים – אני מתנצל אם אני לא אומר במדויק – קשיים כספיים קשים שהיו במהלך כל השנים גרמו לכך שהחברה היתה בסכנה קיומית. מדובר בחברה ביטחונית שמייצרת תעשיות ביטחוניות במדינה שבה יש תעשיות ביטחוניות נוספות שמאוד מצליחות וזה לא איזה מין מצב כזה שמחייב להיות במצב של גירעונות כאלה גדולים.

לא נכנסנו יותר מדי לעניין הזה מכיוון שכשאני נכנסתי לוועדה בכנסת ה-18 אנחנו עמדנו בפני הבעיה, שכבר היתה קיימת שנים רבות, ועשינו כאן בוועדה כל מאמץ להציל את החברה, לשמור על העובדים והסכמנו לכל תהליך שהממשלה הביאה. אני לא רוצה לפזר האשמות ואני לא רוצה להגיד מי אשם לפי דעתי, מי האחראי, מי הרגולטור ומי היה צריך לעמוד על המשמר. זה לא רלוונטי מבחינתי, פני לעתיד.

אני מבקש היום, במצב הזה, לעשות כל מאמץ לשמור את העובדים. חלק יצאו וחלק אמורים לצאת באותו הסכם שבו סוכם על עתיד החברה. הוחלט על הפרטה, אנחנו מבקשים למנוע את ההפרטה הזאת, אני מבקש למנוע את ההפרטה הזאת. אם אתם תתעקשו - תתעקשו, אבל אפשר לעשות את זה עם הנפקת מיעוט. מדובר על חברה ביטחונית, כל הנימוקים וההחלטות מביאים לכך שלא הצליחו למזג את זה לא עם רפא"ל ולא עם התעשייה האווירית, לא הצליחו למזג את זה עם אף חברה, לפחות לעשות הנפקת מיעוט. התהליך היום הוא תהליך של שיפור.

אנחנו נדון בעניין הזה ונצטרך לאחר מכן לקבל החלטה, בסעיף השני, על אישור העמדת הלוואה לחברת התעשייה הצבאית. דיברתי עם חברים בוועדה, תכף נשמע אותם, אבל לפני כן אני מבקש ממינהל החברות הממשלתיות לבוא עם לב פתוח ואוזן קשבת ולשמוע את האנשים. בסופו של דבר כולם מתכוונים לטובת החברה. מר שמרה, אני מבקש שתיתן דיווח קצר ואחרי זה חברי הכנסת יתבטאו בעניין, בבקשה.
מאיר שמרה
בהמשך לישיבה הקודמת שהתקיימה, אנחנו, קודם כל, פורמלית, נמצאים פה בהקשר של בקשה לאישור הלוואה.
היו"ר משה גפני
לא, פורמלית אתם נמצאים בגלל דרישת ועדת הכספים לדיון על הפרטת החברה, הסעיף השני הוא העמדת הלוואה.
מאיר שמרה
אם יורשה לי בכל זאת להשלים כמה משפטים ברצף.
היו"ר משה גפני
בטח, מה השאלה, רק תיקנתי אותך מבחינת תקנון הכנסת, זה הכול.
מכלוף מיקי זוהר
פשוט יש סמכויות מסוימות לוועדה הזו וחשוב שיזכרו אותן.
מאיר שמרה
מאה אחוז, אני רק רוצה שיתנו לי לסיים, אני לא מערער על סמכויות הוועדה, וגם אם זה לא פורמלי כולנו נתייצב פה לפקודה וזו בכלל לא שאלה.

אנחנו פנינו לצורך אישור הלוואה מתוך החשש שיש מצב שהחברה לא תופרט בסופו של יום, לא בגלל אי רצון שלנו אלא בגלל שהדברים בסופו של יום לא יקרו בחיי המעשה, ולכן יכול להיות מצב שההלוואה הזאת לא תוחזר, ולשם הזהירות, בהתאם לסעיף 10 בחוק החברות הממשלתיות, אנחנו רואים בזה מלכתחילה השקעה בהון החברה, כאשר ההלוואה הזאת בעצם ניתנת למקרה של גיבוי שתע"ש תצטרך לשפות את נושאי המשרה, מה שמקובל בכל תהליכי ההפרטה.

בדרך כלל כאשר מדובר בחברה סולבנטית אז החברה נותנת שיפוי לנושאי המשרה. במקרה של תע"ש זה לא המצב, תע"ש לא יכולה לתת הלוואה ולממש אותה, ומבחינת הדירקטורים ונושאי המשרה – הם חשופים. לכן יש פה back to back למצב שההלוואה הזאת תתממש כאשר יצטרכו לתת את אותו גיבוי בשם החברה. מי שמתקשר בשיפוי זו החברה, כאשר המדינה, במצב של כשל, תיתן הלוואה לחברה וההלוואה הזאת תוחזר במועד ההפרטה, ואם ההפרטה לא תתממש אז בלוח סילוקין כזה או אחר ולאור מצבה של החברה, כדי לא לעורר בעיה של עסק חי.

מתוך ה-275 מיליון שקל במועד פיצול החברה והקמת תע"ש מערכות – אני מזכיר לכולם: יש חברה שהיא חברה שנקראת תע"ש שיורית, אנחנו נשנה את שמה ל"נצר השרון", היא תהיה אחראית על תביעות העבר ועל נושא של איכות הסביבה.
היו"ר משה גפני
מי קבע את השם?
מאיר שמרה
לא קבענו, אנחנו נבוא גם לוועדה הזאת כדי לשנות את שמה, בהתאם להחלטת הממשלה.
היו"ר משה גפני
דווקא שם יפה.
מאיר שמרה
שינוי שם של חברה ממשלתית מצריך החלטת ממשלה, אפילו זה, אז שום דבר לא נוכל לעשות על דעת עצמנו.
היו"ר משה גפני
"נצר השרון" – זה עובר לנגב אבל.
מאיר שמרה
בכל אופן, לגופו של עניין, 75 מיליון שקל יישארו בחברה הישנה כהלוואה. עכשיו לצד הלא פורמלי: אכן התבקשתי לבחון, לבדוק וכו' – אני מזכיר לכולם שבישיבת הוועדה ב-23 באפריל 2014 אישרה ועדת הכספים את דרך ההפרטה של החברה, אני חושב שהיו"ר גם הצביע בעד אבל אולי אני טועה.
היו"ר משה גפני
לא.
מאיר שמרה
לא היו"ר, חבר הכנסת שהיה אז – לא?
היו"ר משה גפני
לא.
מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע אבל מה ההבדל בין חבר כנסת ליושב-ראש ועדה? הבדל שמיים וארץ.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, הכול בסדר.
מאיר שמרה
הכול בסדר. בכל מקרה, הדיון הזה התקיים.
היו"ר משה גפני
לא הצבעתי אבל זה לא רלוונטי. יש רצף שלטוני, אני לא הייתי אז אבל הכול בסדר.
מאיר שמרה
נשאלתי בישיבה הקודמת האם הנחות היסוד שלנו לגבי ההפרטה התשנו ואני אומר חד משמעית: הנחות היסוד לא השתנו, ולהפך, אם הן היו משתנות אז סדר הדברים לדעתי במינהל תקין הוא שאנחנו נפנה קודם כל לשר האוצר, נעדכן אותו ודרכו ניזום פניה לוועדת שרים לענייני הפרטה ונבקש מהוועדה לקבל החלטה אחרת. זאת לא עשינו מהסיבה הפשוטה שאנחנו לא חושבים שזה המצב, להפך, אנחנו חושבים שתהליך ההפרטה יצא לדרך, הוא צריך להסתיים לטובת החברה ולמען החברה.

החברה הזאת, עם כל הרצון שלנו להגיד שמצבה השתפר או לא השתפר – ואני האחרון שכרגע יצייר את החברה בסיטואציה שהיא לא מתפקדת או כן מתפקדת, צריך לזכור שאנחנו בהליך מכירה, יש מתמודדים שאוזנם כרויה והרצון שלנו הוא לבצע את התהליך בצורה מיטבית, לא להשחיר את פני החברה וגם מאידך לא לחלק קומפלימנטים כאילו החברה הזאת הפכה מאתמול להיום לכוכב שביט שמאחוריו סימני שאלה מבחינת ההיתכנות הלאה. זו הסיבה, אגב, שאנחנו נמצאים פה לגבי הסכם ההלוואה, כי עדיין החברה לא סולבנטית ויש סימן שאלה לגבי העתיד שלה בהינתן שלא תהיה הזרקת הון משמעותית.

מבחינתנו, חלק מהרצון להכניס משקיע – וכל המשקיעים יודעים ושאלו את זה במסגרת ה-roadshow – שיצטרכו במועד ההפרטה להשקיע פה סכומים נכבדים, הן בהון החוזר של החברה, בסדר-גודל של עשרות מיליונים, אם לא מאות, והן לצורך העניין בגיבוי לרשת ביטחון לעובדים. העובדים יודעים שמדובר פה ב-600 מיליון שקל שהמדינה התחייבה שיכנסו לתוך התהליך הזה דרך תהליך ההפרטה, לא מתקציב המדינה. לכן, לא הייתי צובע את הדברים כאילו הכול בסדר, "צוק איתן", הזרמות וכו'. כל תיאורית הייבוש – אני לא רוצה אפילו להתייחס אליה מבחינתי כאיש מקצוע.
מכלוף מיקי זוהר
אתה מוריד את המחיר עכשיו, כל רגע.
מאיר שמרה
אני אומר מה שאני חושב לעשות, מוריד את המחיר או לא – אני עונה בכנות על השאלה שנשאלתי. עדיין אנחנו חושבים שתע"ש צריכה להיות מופרטת, הדברים יוצגו בחדר מידע, הרוכשים הפוטנציאלים ישפטו את טיב מערכת הכספים, את טיב ההזמנות וכו' ואני כרגע לא רוצה להיכנס לזה. מבחינת השאלה שנשאלתי, אכן הנחות היסוד לא השתנו, היינו שמחים לקבל פה, כפי שנאמר פה, רוח גבית מהוועדה הזאת כדי לממש את ההחלטה ולצעוד קדימה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. נשמע את הוועדה: חבר הכנסת מיקי זוהר, ואחריו חברת הכנסת מיכל בירן.
מכלוף מיקי זוהר
אדוני היושב-ראש, אני חושב שראשית אנחנו צריכים להבחין במשהו שקרה לפני בערך חודשיים – התחלפה פה ממשלה. נשאר אותו ראש ממשלה אבל ההרכב של הממשלה השתנה וכך גם אמות המידה של אותה ממשלה, מן הסתם, צריכות להתאים את עצמן לרעיון של הממשלה החדשה שנוצרה.

קראתי בעיון רב את המכתב של אלוף (במיל') אודי אדם וראיתי דווקא בשורה, ראיתי בשורה על פעולות חיוביות שנעשו בחברה על מנת למנוע את ההפרטה, כי בסופו של דבר התהליכים שקרו – גם פרישתם של 1,200 עובדים שצפויים בקרוב, גם איחוד המטות שראיתי, צמצום חטיבות והקמת מנהלות עסקיות וכו' – בסופו של דבר עוזרים לחברה לפעול בצורה תקינה יותר, יעילה יותר.

עצם העובדה שפטרתם את עצמכם מהוצאה של כמעט 400 מיליון שקל בשנה בעקבות פרישה של למעלה מ-1,000 עובדים, בסופו של דבר לדעתי היא מתגמדת לעומת הכנסה שצפויה למדינה – שבסך הכול היא אולי בקושי 2 מיליארד שקל מהרוכש הפוטנציאלי – כשאנחנו חוסכים 400 מיליון שקל בשנה כבר מראש. ואגב, יש עוד דרכים לחיסכון בהמשך.

כמדינה, אני לא רואה בשום קונסטלציה אינטרס של המדינה שלנו לקחת 2,800 עובדים ולשים אותם בידיים פרטיות מאוד מאוד כוחניות, עסקיות, שמן הסתם לא יתחשבו בשום דבר שקשור לצרכים ולרשת הביטחון של אותם עובדים, ובלבד שהחברה הזאת עדיין הופכת להיות חברה רווחית מהרגע שאנחנו מדברים על השינויים האלה. יש הרי צפי בחברה הזאת ש-2015 כנראה תיגמר באיזון, ב-2016 ו-2017 כנראה צפוי להיות רווח.

אני שואל את עצמי שאלה – העלה את זה גם אורי יוגב – רעיון של הנפקה חלקית, שגם, א', אפשר לדאוג תוך כדי ההנפקה החלקית הזאת להעניק רשת ביטחון לעובדים, אפשר לשמור על התנאים הפנסיוניים שלהם ובמקביל לתת לחברה להמשיך להתנהל. למה זו לא אלטרנטיבה טובה יותר מהפרטה לחלוטין, להעביר את זה לידיים פרטיות? אגב שאני גם שומע שרוב הסיכויים שזה בכלל יעבור לחברה מחו"ל, לחברה מחו"ל, דברים ביטחוניים שלנו יעברו גם לטיפול בחברה מחו"ל.

אגב, גם אם חלילה נלך להפרטה כזאת – מה שאני מתכוון למנוע, בעזרת-השם, יחד עם חברי הוועדה ועם אדוני היושב-ראש – אנחנו צריכים לבדוק קודם כל שיהיה על הפרק רק חברה ישראלית, בטח ובטח לא חברה מחו"ל. אבל זה כרגע לא הפרק כי לדעתי עצם העובדה שאנחנו גם מזיזים את תע"ש לנגב, אנחנו משחררים המון קרקעות בהוד השרון - - -
נורית קורן
זה לא רק הוד השרון – תע"ש השרון זה רמת השרון, הרצליה והוד השרון.
מכלוף מיקי זוהר
רמת השרון, סליחה. זה גם מפנה 6,000 דונם שבסופו של דבר יעזרו לנו לפתור את מחירי הדיור שאנחנו כל כך נאבקים עליהם. ודרך אגב, גם הזזת המפעל, בסופו של דבר אפשר לעשות את זה יחד עם משרד הביטחון וגם להחיל את ההוצאה על המפעל.

אגב, מצחיק הוא שלא רק שאנחנו מתכוונים למכור את זה בנזיד עדשים, אנחנו גם מתכוונים לתת לאותו יזם שיקנה, או אותו פרויקטור, מיליארד וחצי שקלים להעביר את המפעלים. אז בעצם את מה שאנחנו הולכים לקבל ממנו על הרכישה אנחנו נחזיר לו בהזזת המפעל ואנחנו גם נשלח 2,800 עובדים למצב שהם לא יודעים בכלל מה יהיה אתם מחר, מי ידאג להם, כמה יפטרו. יכול להיות שבכלל יפטרו עוד 1,500 או עוד 2,000 עובדים, אני לא יודע לאיזה תהליך החברה הזו הולכת.

הנפקה חלקית ושמירת השליטה שלנו כמדינה, דאגה לרווחת העובדים ולאינטרסים הביטחוניים-עסקיים של המדינה שלנו נותנים תשובה פשוטה – ההפרטה הזאת צריכה להיעצר. יש פה ממשלה חדשה, יש פה דרך חדשה, אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לדרך הזאת. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת מיכל בירן, ואחריה חברת הכנסת נאוה בוקר.
מיכל בירן
מיקי, דיברת כל כך יפה שאם לא הייתי קוראת סטטוסים שלך בנושאים אחרים הייתי יכולה ממש להתבלבל. אני, כידוע, חברה של העובדים, אני נמצאת בכל דיון בכנסת שקשור להגנה על זכויות עובדים ובכל זאת, מבחינתי כאן זה לא העניין המרכזי. העובדים של תע"ש, חלקם הגדול אנשים מוכשרים, התעשייה לחלקם ממש מחכה מעבר לפינה עם הצעות מפתות. אני חושבת שהעניין המרכזי הוא דווקא ההיבט הביטחוני פה.

יותר מזה, מאיר, אני מרגישה שאני חוסכת לך השתתפות בוועדת חקירה. במקום שנחכה עוד 20 שנה שתהיה מלחמה שבה פתאום נצטרך כלי נשק וכל מיני אביזרים ייחודיים ויגידו: אין, מצטערים, אלה בחופש, אלה לא עונים, אלא עושים משא ומתן על המכרז, אין לנו עכשיו את החלקים שאנחנו כל כך צריכים בשביל להגן על ביטחוננו, או כמו שאמר ראש הממשלה: החיים עצמם, מה יותר חשוב מהחיים עצמם? לקחת את הדבר הזה, שהוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, להעביר אותו לידיים – ושוב, עושים שופינג אצל האמריקאים, האמריקאים זה לא מפחיד, הם חמודים, לאן זה עובר הלאה אנחנו לא יודעים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא להיסחף, יש ויש.
מיכל בירן
כמו שהיה לנו עם "תנובה": כשהעבירו אותה לבריטים אז לא מדאיג וזה לא כלום, הם חמודים, אף אחד לא מדמיין – לא משנה שרבנו אתם, לא משנה מה היתה ההיסטוריה שלנו אתם, אבל, פתאום, כשמעבירים את זה לסינים אז המוח מתחיל להשתולל עם מה קורה שפתאום בעימות שבו כל העולם מחרים אותנו, סין פתאום תחליט שזה לא מתאים לאסטרטגיה שלה ותוריד את השאלטר כשאנחנו באמצע נקודה קריטית ביכולת ההישרדות שלנו. כך שאני אומרת: חוץ מעניין העובדים אני חושבת שיש פה עניין אסטרטגי של מדינת ישראל לשמור את הנכסים האלה כאן.
ועכשיו לשאלות הייבוש
מאיר, תעשה לי טובה, אנחנו מכירים את השיטה הזו – אם זה היה רק על תע"ש היית אומר: וואלה, אולי יש פה איזה עניין – אנחנו נמצאים באלף דיונים כאלה, אתם קודם מייבשים, אז יוצרים מצג שווא שבו חברה או מערכת ציבורית לא יעילה ואז אתם באים כאילו עם הנתונים, אנחנו לא קונים את זה.

אני הייתי פה בישיבות שבהן אתם לא שחררתם להם כסף לחומרי גלם כדי שהם יוכלו לספק ציוד כדי לקבל עליו כסף. אז אני אומרת: אל תבלבל אותי בדברים האלה, הייתי פה בכל הישיבות האלה, תע"ש יכולה להיות חברה יעילה. וחוץ מזה, תגיד לי, נוחי יעיל? במגזר הפרטי הם לא באים אחר כך להגיד: סליחה, אנחנו לא מחזירים לכם חובות שלכם, שלקחנו מהפנסיה שלכם? תעשו לי טובה עם הסיסמאות האלה.

אני חושבת שחבר הכנסת מיקי זוהר הציג את המצב בצורה מאוד טובה. אני מברכת את יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני, על זה שהוא פותח את הראש. היתה פה דת, חשבו שצריך להפריט כל מה שזז. אורי יוגב, אני תמיד מספרת את זה, בכל עבודה אקדמית שלי הבאתי את הפסקה של אורי יוגב שאומר שצריך להפריט את כל מה שזז. זו דת. זה לא קשור לעובדות וזה לא קשור לחלופות. אבל הרוחות השתנו, יש פה רעיונות חדשים שיכולים גם להיות אחראיים כלפי ההתנהלות הכלכלית, מצד שני גם אחראיים לביטחון המדינה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. למען הדיוק צריך להגיד, אורי יוגב היה פה בשתי ישיבות רק עכשיו, בשבועות האלה, והוא לא אמר את האמירה הזו, בעבר הוא אמר.
מיכל בירן
לא, אני אומרת, לחלוטין זה ציטוט ישן.
היו"ר משה גפני
הוא לא ממש דתי, הוא ציוני דתי, חצי חצי.
מיכל בירן
אמרתי שאני שמחה לשמוע שהרוחות השתנו והן אפילו משפיעות.
היו"ר משה גפני
הוא אמר פה דברים אחרים, יאמר למען הדיוק.
מיכל בירן
נכון, לחלוטין.
היו"ר משה גפני
בעבר הוא באמת חשב שצריך להפריט הרבה מאוד חברות, היום דעתו כנראה השתנה, אבל לא משנה, אנחנו מדברים עכשיו על תע"ש.
מיכל בירן
טוב לדעת שאנשים לומדים, מתפקחים, מחכימים עם הזמן.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. חברת הכנסת נאוה בוקר, ואחריה חבר הכנסת יוסי יונה.
נאוה בוקר
אני מצטרפת כמובן לדבריו של מיקי ומחזקת אותם, אני בעד עצירת ההפרטה. אני חושבת שבראש ובראשונה צריך לשמור על העובדים. 1,100 עובדים שפוטרו זה די והותר. אנחנו לא רוצים שיבוא איזה בעל עסק ויפגע באלפי משפחות נוספות בגלל הרצון שלו להרוויח כסף. אפשר לחלוק במניות ולשמור על רשת ביטחון לעובדים במקביל. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת יוסי יונה, ואחריו חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי
אני אבקש לדבר אחרי נציגי ועד העובדים ואחרי האלוף אודי אדם, בבקשה.
היו"ר משה גפני
טוב.
יוסי יונה
אדוני היושב-ראש, אני באמת רוצה לברך אותך ובכלל על הרוח החדשה שנושבת כאן, שבהחלט היא לא - - -
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת "רוח חדשה"? אני לא השתנתי.
יוסי יונה
אז אני מברך על הרוח הישנה, שהמצאת את עצמך מחדש.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, תעבור הלאה.
יוסי יונה
אני מברך על הרוח הישנה שמפעפעת בחוזקה בוועדה הזו. אני רוצה להתחיל ולומר: הביטו, אנחנו לא מציגים כאן איזושהי עמדה הפוכה מהעמדה הדוגמתית. העמדה הדוגמתית אומרת שכל דבר צריך להפריט. אנחנו לא אומרים את זה. אנחנו באופן חד משמעי אומרים: מקומות שבהם היה מקום להפרטה – יופי, זה נעשה. אבל דווקא אני חושב שהרוח הנגדית היא הרוח הדוגמתית, שאומרת שהפתרון היעיל והטוב לכלל העובדים, למדינת ישראל ולחברה הישראלית זה שאנחנו נפריט, נגד זה אנחנו מתנגדים. אנחנו מתנגדים שבעתיים – החבר'ה שאני נמנה עליהם כאן, שמתנגדים להפרטה הזו – אנחנו מתנגדים שבעתיים למפעל, לתעשייה שמשקפת בעצם משאב אסטרטגי לאומי שלנו, והוא מאוד מאוד חשוב והוא חייב להמשיך ולהיות בידי המדינה.

יש כאן איזשהו תהליך מאוד מעניין. בואו ניקח את היזמים הללו, או אנשים שרוצים לרכוש חברה כזו או אחרת ולהגיד: אתם יודעים מה? יש כאן חברה שמאוד מפסידה, מה אתם אומרים שתיקחו אותה? ואז הם יגידו: לא, לא ניקח אותה, אתם יודעים מה? יש לנו הצעה טובה יותר: קודם תבריאו אותה ואחר כך נקנה אותה. ואז אנחנו אומרים: אם אנחנו מבריאים אותה אז למה למכור אותה? חלם.

הבראתם אותה, הבראתם אותה יפה מאוד, אתם בתהליכי הבראה והיא עומדת על הרגליים. אנחנו שומעים אפילו שאתם חוזרים לעובדים שפיטרתם ומבקשים מהם לחזור ולעבוד משום שיש הזמנות. איזה יופי. נס קרה בישראל. אתם, שאמונים על המפעלים הללו, על התעשיות הללו, יודעים כיצד, ואתם עובדי מדינה – זה גם מאוד מעניין, דרך אגב, כי אם אנחנו מפריטים בואו נפריט גם את אלה שמפריטים. הנה, אז אתם עובדי מדינה נאמנים, יודעים לעשות עבודה מאוד יפה ויודעים להבריא חברות לפני שאתם מפריטים אותן, אז אנחנו באים ואומרים לכם: יפה, הבראתם אותן, עכשיו אנחנו צריכים להשאיר אותן בידיה של המדינה.

עלה כאן רעיון של הנפקת מיעוט – אפשר שזה פתרון חלקי - - -
היו"ר משה גפני
אבל אי אפשר לדבר על האנשים שעוסקים בעניין הזה מכיוון שיש ממשלה, הממשלה צריכה לקבל את ההחלטה, הם מנחים אותם, הם מעמידים את דעתם המקצועית.
יוסי יונה
אתה צודק לחלוטין, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
עוד מישהו ייקח את ההצעה שלך ברצינות ויתחיל להפריט את עובדי המדינה.
יוסי יונה
למה לא?
נורית קורן
שים אותם בחברות כוח אדם.
מיכל בירן
אתם מתייחסים כאילו זו בדיחה, את האסטרטגיה כבר הפריטו.
איילת נחמיאס ורבין
אותם כבר הפריטו מזמן.
היו"ר משה גפני
הם עובדים טובים, אני אומר לכם, הם עובדים טובים.
יוסי יונה
בוודאי, והם לא מופרטים עדיין. לכן אני אומר, זו עובדה שהמדינה יודעת לנהל. אבל אני רק רוצה לסיים ולומר שאני גם שמח על מה שאמרת – והייתי גם בישיבה הקודמת – ואני גם שמח מאוד לראות שחלה גם אצל אורי יוגב איזושהי מטמורפוזה מעניינת שבה הוא מתנער מהתפישות הדוגמתיות שלו בעבר והוא אומר: אתם יודעים מה? אכן הגענו למסקנה, מסקנה די חיובית מבחינתנו, שלא את הכול צריך להפריט. לכן אנחנו יושבים כאן בוועדת הכספים, מביעים את דעתנו הנחרצת, מן הסתם מיקי עוד יביע את דעתו המתלהמת, המנוגדת - - -
מיקי לוי
קח את הדברים בחזרה.
יוסי יונה
לוקח את הדברים בחזרה, מיקי. אז אני מודה לאדוני היושב-ראש ולחברי הוועדה.
מכלוף מיקי זוהר
רגע, יש עובדים חרדים בתע"ש?
היו"ר משה גפני
נדבר על העניין הזה.
יוסי יונה
רק להשלים – אני מקווה שתתקבל כאן החלטה שאנחנו עוצרים את תהליך ההפרטה ובוחנים, גם לאחר שהחברה הופרטה, להשאיר אותה בידי המדינה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, ואחריה חברת הכנסת נורית קורן.
איילת נחמיאס ורבין
תודה רבה. אדוני יושב-הראש, אני הייתי שותפה להפרטה ב"אל על" לאורך הרבה שנים מצדה של החברה, הייתי מעורבת בהפרטה הזו, זאת הפרטה מסובכת והייתי מעורבת בניסוח מניית הזהב ולא אחת גם מצאתי את עצמי אחרי זה מעורבת בניסיון לפרש אותה, מה בעצם כתוב בה.
היו"ר משה גפני
מה זה "מעורבת"?
איילת נחמיאס ורבין
עבדתי בחברה אז, הייתי מזכירת דירקטוריון החברה באותה תקופה, עבדתי במזכירות החברה. מאוד מאוד מאוד מורכב, בוודאי בחברות אסטרטגיות מהסוג הזה, ולעומת זאת הייתי בשוק ההון מספיק שנים בשביל לראות מה קורה כשלמשל לוקחים חברה כמו התעשייה האווירית ומביאים אותה לשוק ההון, שצמא, בוכה, מתחנן לחברות מהסוג הזה, בוכה, לא יודע מה לעשות כי אין כמעט חברות בשוק ההון בארץ, אין כמעט חברות עם פעילות, בטח לא עם פעילות מבורכת כמו התעשייה הצבאית.

צריך להגיד, בכל זאת, כדי להיות הגונה – ואני לא נגד הפרטה בכל מחיר – צריך להגיד שאני חושבת שאלה הפרטות שצריך מאוד מאוד להיזהר בהן. הצליחו לאושש חטיבות שנמכרו מהתעשייה הצבאית, הן הוכיחו את עצמן מבחינה עסקית, אנחנו גם רואים מה קורה כרגע בתעשייה הצבאית - - -
מיכל בירן
מלחמה זה שוק מתפתח.
איילת נחמיאס ורבין
מלחמה זה שוק מתפתח, אין ספק. אתם יודעים, תמיד צריך מישהו - - -
יוסי יונה
עוד מישהו אחר.
איילת נחמיאס ורבין
כן, בדיוק. ולכן אני אומרת עוד הפעם, אני לא נגד הפרטה בכל מחיר, אבל אני גם לא בעד הפרטה בכל מחיר. ולכן אני חושבת שזה מקרה שבו יכולים להיות משולבים – אני מצטרפת לחברתי בעניין הזה וגם למיקי זוהר, אגב שדיבר מאוד יפה, מצטרפת לדאגה האמיתית במכירת החברה. אני שואלת את עצמי גם האם זה כלכלי, ובעניין הזה אגב התייחסתי לנושא של הפרטת "אל על", ששום דבר כלכלי טוב לא יצא ממנה. צריך להגיד את האמת – המדינה לא קיבלה כלום.
מיכל בירן
גם האזרחים לא קיבלו כלום.
איילת נחמיאס ורבין
לא ניכנס לזה, אבל אני כרגע מדברת על האזרחים בצד של המדינה, שהמדינה קונה, מקבלת כסף, הקופה מתמלאת.
היו"ר משה גפני
מה את מציעה, איילת?
איילת נחמיאס ורבין
לכן אני אומרת, הרבה יותר נכון לבחון מכירת מניות של החברה בהנפקה. אגב, אני אומרת, התעשייה האווירית הרי לא הנפיקה מניות עד היום, היא הנפיקה רק חוב וזה הוכיח את עצמו מאוד מאוד יפה, והנה פה אנחנו מדברים על מקרה שאולי אפשר למכור גם מניות וגם אגרות חוב. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת נורית קורן, ואחריה יושב-ראש הדירקטוריון של תע"ש, האלוף אודי אדם.
נורית קורן
תודה. בוקר טוב לכולם. אני מצטרפת לדברים שהחברים שלי אמרו פה, מיקי זוהר צודק, אבל אני רוצה להזכיר עניין אחד מאוד מאוד חשוב. אני נגד ההפרטה, יש כאן נושא שמתעלמים ממנו, חברי מיקי זוהר אמר שמאוד חשוב שאנחנו נעביר את הבסיסים לדרום – נכון, זה חשוב מאוד אבל לא במחיר שאדמות מזוהמות יישארו ולבנות עליהן. אם תהיה פה הפרטה - - -
היו"ר משה גפני
מעבירים בכל מקרה, זה לא רלוונטי לעניין של ההפרטה.
נורית קורן
אין בעיה, שיעבירו אבל שלא יפריטו את החברה. צריך לזכור דבר אחד מאוד חשוב – יש כאן זיהומי קרקע נוראיים שצריך לתת עליהם את הדעת. אני יודעת, היזמים יחגגו פה. הם יורידו את המחירים והם יגידו: אדמה אנחנו צריכים לטהר. אם אנחנו ניתן יד פה בוועדת כספים לזה שהמדינה לא תקצה כספים לנקות את האדמות האלה, אני אומרת לכם, מה שיקרה פה שיחלו פה מיליון איש, מיליון איש מכיוון שיתחילו לעשות עבודות עפר, אף אחד לא יפקח עליהן. זה שטויות שהמשרד להגנת הסביבה אומר שצריך למכור כדי לנקות את האדמות. זה שטויות. אנחנו מכירים את המדינה, כל דבר שמשאירים בידי היזמים – שום דבר לא יוצא לפועל.

אני אומרת לך, אדוני היושב-ראש, חייבים לעמוד על הנושא הזה כי עד היום אין שום ידע לנקות את האדמות האלה. לקחו ידע של ארצות-הברית, זה לוקח 20 שנה עד שמשהו אפשר לעשות. אני הייתי בתע"ש, אני גרה בקרבת מקום, אני גם רוצה לומר פה גילוי נאות: אני הייתי פעילה של אחל"ה – איכות חיים לתושבי השרון, שזה מדובר על הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. אני רוצה לומר לכם שיש פה בעיה רצינית, יש כאן קרוב למיליון איש שמה שלא יהיה הם סבלו עד עכשיו, סבלנו עד עכשיו מכול זיהום האוויר.

הדבר החמור יותר, אם המדינה לא תיקח את זה בידיים – שזה חשוב מאוד – לבנות פה כמו שכחלון רוצה, במהירות שהוא רוצה לבנות, בשום פנים ואופן אסור לעשות את זה. תודה.
היו"ר תמשה גפני
תודה רבה. רק דקה, אודי, לפני זה חברת הכנסת אראל מרגלית ביקש.
אראל מרגלית
לפני שנה קיבלנו פה ביחד עם תע"ש, עם נציגי העובדים ועם האוצר, מתווה שעליו הסכמנו ובתוך המתווה הזה היו את ההסכמים עם העובדים.
מיקי לוי
שיפוי העובדים.
היו"ר משה גפני
לא, ההסכם עם העובדים לא היה שיפוי, הסכם עם העובדים היה הסכם עם העובדים.
מאיר שמרה
היתה רשת ביטחון, 2.5 מיליארד שקל עם רשת ביטחון.
היו"ר משה גפני
לא היה שיפוי.
מאיר שמרה
היתה רשת ביטחון לעובדים.
היו"ר משה גפני
ודאי, אראל צודק, אבל לא היה שיפוי.
אראל מרגלית
אני מנסה לראות רגע מה הפואנטה. אז הוחלט על מתווה שבו המדינה תיכנס לתהליך של request for proposal מגורמים כאלה ואחרים, ואז אחת השאלות שלנו היתה לגבי מי יכול להיות בעלים של חלק מהמפעלים של תע"ש, או מי לא יכול להיות, אם יש איזו הגבלה וכו'. אנחנו היינו אמורים לקבל איזושהי סקירה על מה אסטרטגיה של המדינה, א', כדי להגן על אותם - - -
היו"ר משה גפני
אראל, אמרתי את זה בתחילת הדיון.
אראל מרגלית
אני רק רוצה שיעשו לנו קשר. גם על אותם – אתה יודע, בעשות אשקלון, פה ושם, יש כל מיני סוגי חברות שהמדינה מוכנה להפריט וחלק מהסודות שהיא לא רוצה להפריט והיא רוצה לשמור לעצמה ואז זה ישפיע על המכרז.
מיכל בירן
אראל, אבל מה דעתך על זה שנפתחה פה אופציה, שמסתבר שיש כאן רוב מקיר לקיר שחושב שאולי עכשיו, כשהשתנו הרוחות, צריך להסתפק בהנפקת מיעוט? זה שאתה אומר שכבר קיבלנו החלטה – קיבלו החלטות יותר גדולות, כמו שוויון בנטל, והצליחו להפוך את הכול.
מכלוף מיקי זוהר
החלטות מתקבלות כדי לשנות אותן.
מיכל בירן
אז מה עמדתך לגבי העניין העקרוני?
מכלוף מיקי זוהר
זה לא דבר שהוא מאסט, יש גם עקרונות שחשובים לנו כמדינה שהם לפני - - -
נורית קורן
ויש פה אזרחים.
אראל מרגלית
אני רק אומר שבזמנו - - -
מכלוף מיקי זוהר
ברור, ההחלטה ידועה.
מיכל בירן
לא היתה לנו ברירה.
אראל מרגלית
אנחנו ראינו את עצמנו כחלק מאיזשהו הסכם בשם המדינה שבו - - -
מכלוף מיקי זוהר
עוד דברים קרו מאז.
מיכל בירן
היינו במיעוט וכופפו את ידינו.
היו"ר משה גפני
רגע, תנו לו להגיד.
מיכל בירן
צודק, אני אפסיק להפריע.
אראל מרגלית
אני רוצה להבין, אחת הבעיות של תע"ש בשנים האחרונות בכמה מהמקומות היא שלכמה מחברות הבת לא הזרימו מספיק כספים, יש הרבה מאוד דברים שאפשר לעשות בצורה שתפתח חלק מהחברות האלה בצורה הרבה יותר מעניינת. חלקים שלמים של החברה, חלקים מדהימים – לקחתם אותי לסיורים – חלקים פנטסטיים. יש גם חלקים קצת יותר מיושנים אבל יש גם חלקים פנטסטיים, הם לא קיבלו את האפשרות לפתח כי הכול היה ב"הולד", לא רצו. מה שאני מבקש לדעת מחברי הוועדה, מה שתי האופציות הגדולות – אופציה אחת היא לא להחליט ואז מה? כי הרי צריכים להזרים עוד כספים לתוך המערכת.
היו"ר משה גפני
אראל, אני אגיד לך על מה דובר עד עכשיו, כשהיית בוועדת חוץ וביטחון. כל החברים שהתבטאו – גם אני אמרתי את זה אבל הקדמתי ואמרתי: הלכנו על מתווה כדי להציל את החברה וזה בסדר - - -
אראל מרגלית
שנמשך שנים, המדינה עכבה את זה שנים.
היו"ר משה גפני
בסדר. המשתתפים בדיון כאן בוועדה, חברי הוועדה – להוציא את מיקי לוי שביקש לדבר אחרי שידברו נציגי החברה – כולם היו בדעה, גם אני בדעה כזאת, אמרתי את זה גם בישיבה הקודמת, לעצור לחשוב אולי אפשר בלי הפרטה, אולי אפשר עם הנפקת מיעוט. קורה שהמדינה הולכת במתווה מסוים – המדינה זו לא המילה הנכונה, אבל החברות הממשלתיות או הממשלה, הולכים במתווה מסוים ואחרי זה מתברר שאפשר אולי לשנות. אנחנו הולכים לאשר פה דבר שפעם אישרנו כהקמת חברה ואנחנו הולכים לסגור אותה עכשיו. קורים דברים כאלה, כולנו בשר ודם. תודה, אראל.
מאיר שמרה
אני רוצה להעיר לפני אודי בכל זאת כי העלו פה שאלות.
היו"ר משה גפני
אבל בקצרה.
מאיר שמרה
ממש בקצרה אבל כן שיהיה רקע, לפחות לפני שאומרים טוב או רע, על מה שאנחנו בכלל עושים פה, כי אני משוכנע שלא כולם מכירים את הפרטים, לטוב ולרע.

אחד, אנחנו בעצם יצאנו לדרך כאשר אנחנו הקמנו חברה חדשה שנקראת תע"ש מערכות, אנחנו יוצקים לחברה הזאת את כל הפעילות העסקית. מצד שני, אנחנו משאירים בהחברה אחרת, שהיא ממשלתית ואנחנו בעתיד נשנה את שמה, והיא תע"ש השיורית, את חובות העבר של החברה. אנחנו מקימים חברה חדשה שנקראת "תומר", היא הוקמה, היא חברה ממשלתית והיא באחריות משרד הביטחון, כל הפעילות המסווגת שהמדינה בראיה האסטרטגית לא מוכנה להוציא החוצה לידיים פרטיות נשארת בעלות המדינה.

הפעילות המופרטת שתהיה בתע"ש מערכות, בניגוד לעבר של מניות מדינה ב"צים" ו"אל על", יש צו אינטרסים חיוניים שהוא בחקיקה, חקיקת משנה עם סנקציות פליליות, כאשר הצו הזה מחייב את תע"ש להמשיך לקיים את הפעילות החיונית בדברים מסוימים. הצו הזה קובע שהשרים הם אלה שרשאים לתת היתר שליטה, לא כל אחד יכול לקבל היתר שליטה. הצו קובע – ולאחר שקיימו דיונים מעמיקים בקבינט הכלכלי-חברתי והביטחוני ובמקומות אחרים עלומים – שמה שמתחייב להיות הוא שאחרי שמוציאים את הפעילות המסווגת אין מניעה למכור את יתרת הפעילות גם לגוף זר ובכפוף לכך שחלק מגרעין השליטה, 10%, יוחזק בידי גורמים ישראליים.
היו"ר משה גפני
כמה אחוזים זה יתרת הפעילות? אמרת שיתרת הפעילות לא מסווגת.
מיכל בירן
חוץ מזה, זה לא קשור למסווג. תחשוב מה עשינו עם "נעלי בריל" כשניסינו לעזור להם – זה לא מסווג, כל אחד יכול לעשות נעלים ובכל זאת, כשיש פתאום מלחמת לבנון, אתה צריך אותן עכשיו ומהר.
היו"ר משה גפני
כמה אחוזים זה המסווג וכמה הלא מסווג?
מאיר שמרה
כששואלים ברמת המחזור - 80% מהפעילות היא פעילות שהיא לא מסווגת.
קריאות
אז בשביל מה צריך ביטחון כל כך הרבה?

זה לא נכון.

רוב המפעלים הם כאלה.
מאיר שמרה
אני רק רוצה לומר כמה משפטים כדי לתת את התמונה במלואה. מבחינת הדברים, אנחנו לא מוכרים את תע"ש עם נכסי המקרקעין. כל מי שחושב שאנחנו נותנים פה איזו בוננזה ואנחנו מוכרים את זה - - -
מיכל בירן
יהיה בוננזה פשוט בנפרד, על הקרקע.
היו"ר משה גפני
גבירותי ורבותי, אני מבקש לא להפריע.
מאיר שמרה
אנחנו בתוך ההליך הזה לוקחים, מושכים מתע"ש את כל נכסי המקרקעין שיש לה, מעבירים אותם זה למדינה ומקצים לתע"ש מערכות – החברה החדשה – אך ורק מה שהיא נדרשת לשם הפעילות העסקית. רוצה לומר, קרקעות רמת השרון לא יועברו לבעלות תע"ש וקרקעות אחרות שהחברה לא צריכה יילקחו ממנה ויעברו למשרד הביטחון. מאידך, החברה תקבל אך ורק מתחמים ספציפיים שנדרשים לפעילות העסקית שלה וגם זה במשורה.

רשת ביטחון לעובדים, שאנחנו דיברנו עליה בפעם הקודמת, בסדר-גודל של מאות מיליונים, התקצוב שלה – אנחנו בעצם באים לרוכשים ואומרים להם: אתם קונים חברה, יש לכם פה את הפורטפוליו מה החברה עושה, את כל הדוחות וקחו בחשבון שאתם תצטרכו במועד המכירה להכניס סדר-גודל של יותר מ-600 מיליון שקל לטובת רשת הביטחון. מעבר לזה, אתם תצטרכו להביא כסף להון החוזר.

כרגע תע"ש – ואני לא מוריד את שווי המכירה כי הכול יופיע בדוחות בחדר המידע – היא בגירעון בהון החוזר שבה. אז כל מי שחושב שהמצב הוא מזהיר, הוא אולי יותר טוב ממה שהיה, עדיין הרוכש יצטרך להביא מאות מיליוני שקלים. אותו רוכש יצטרך להקים את מפעלי תע"ש ברמת בקע וזה חלק מתהליך ההפרטה. אפרופו, כל מי שחושב שאני צריך להיות מודאג מוועדת חקירה אז אני לא מודאג. אנחנו עשינו פה מהלך של כמה שנים - - -
היו"ר משה גפני
אבל, מאיר, זה לא על סדר-היום ועדת חקירה.
מאיר שמרה
שאלו אז אני רוצה לענות, לא בציניות אלא ברצינות. ככל שאני נשאל לגבי טיב העבודה שנעשתה בתהליך הזה מבחינת החלופות האפשרויות, מבחינת הדברים, נעשתה פה עבודה מאוד מאומצת ומוצדקת שהובאה בפני כל הגורמים הרלוונטיים.
היו"ר משה גפני
בסדר, מאיר, הבנו את דעתך, אנחנו לא נכנסים לפרטים בגלל שהשאלה היא עקרונית קודם, הנושאים כתובים לחברי הוועדה.
מאיר שמרה
עוד משפט לגבי השאלה העקרונית – האם החברה, בהנחה שרוצים להנפיק אותה היום, אחרי כל מה שאמרתי - - -
היו"ר משה גפני
הנפקת מיעוט.
מאיר שמרה
זה אפשרי, כאיש מקצוע שעשה לא מעט הפרטות – אמנם לא את "אל על" אבל כל מה שקרה אחרי זה, חלק מהן בהצלחות, "בזק", בתי זיקוק וכדו' – את תע"ש כרגע, גם אם היו רוצים, במצב הנוכחי, מאותן סיבות שציינתי, אי אפשר להנפיק מכיוון שכרגע - - -
יצחק יהודה
מה היה לפני שנתיים - - -
היו"ר משה גפני
רגע, איציק, אני אתן לך.
מאיר שמרה
חוות דעתי, לא שהיא רלוונטית לשום דבר, אבל כרגע בוודאי אי אפשר להנפיק.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אודי אדם, יו"ר הדירקטוריון של תע"ש, בבקשה.
אודי אדם
זו חברה ממשלתית, חברה של המדינה, מה שהמדינה תחליט זה מה שיהיה. אנחנו פועלים, אני שנתיים יושב-ראש - - -
יוסי יונה
אנחנו גם שלוחה שלה פה.
היו"ר משה גפני
יוסי, אנחנו לא נתקדם, יש לנו זמן מוגבל וצריך למצות את התהליך.
אודי אדם
החברה, דירקטוריון החברה, פועלים בשנתיים האחרונות תחת החלטת ממשלה, ועדת שרים להפרטה, ותחת אישור של ועדת הכספים הזו, אחת היתה בדצמבר 2013 והשנייה באפריל 2014, כולל הקראת צו האינטרסים, פועלים בהתאם להנחיות רשות החברות וכן הלאה וכן הלאה.

המצב היום הוא של כמעט השלמה של הפיטורים בסדר גודל של כמעט 1,200 עובדים, בצורה מופתית דרך אגב, בשיתוף פעולה מלא עם ועד העובדים, עם מוסדות המדינה, עם משרד האוצר וכן הלאה וכן הלאה. נעשה שינוי ארגוני בחברה. יש היערכות למעבר לנגב, משרד הביטחון עוסק בזה, תע"ש עוסקת בזה, משרד האוצר עוסק בזה, יודעים גם לאן עוברים ואני מניח שהמעבר יקרה פחות או יותר סביב השנים שנקבעו.

הוקמו תיאורטית כבר 5 חברות, כמו שמאיר אמר: יש את תע"ש מערכות, שהדירקטוריון עובר אליה, יש תע"ש – שאלת מה זה "נצר השרון", היושב-ראש, אז זו חברה שתתעסק בכל החובות וכל השינויים, ויש את חברת "תומר", שאליה עוברים כל הדברים המסווגים.

לשאלה לגבי המצב היום, לדעתי כיושב-ראש הדירקטוריון, יש היריון מתקדם ויש לידה, אני חושב שהמצב הוא כרגע של לידה. אפשר לעצור הכול, אבל אני חושב שצריך לשקול את זה טוב טוב.
מכלוף מיקי זוהר
אפשר להביא את הילד, רק לא חייב למסור אותו לאימוץ. באמת, לא חייב למסור אותו לאימוץ. בואו נגדל אתו, נטפל אותו, ניקח אותו לבר-מצווה, חתונה.
קריאה
מצב של לידה אבל העובר כבר מת.
מכלוף מיקי זוהר
למה? העובר חי, העובר חי, ההפך, טיפלו בו, טיפחו אותו, סידרו לו את העניינים.
רחל עזריה
תעזבו את הדימוי הזה.
היו"ר משה גפני
אפשר למצוא דימויים אחרים? לא לעצבן פה את כולם. מה יש לך עם חדר הלידה? בבקשה, אודי.
אודי אדם
אני חוזר מהדימוי. אנחנו במצב - - -
היו"ר משה גפני
אתה בדעה שאין אפשרות לחזור מהעניין של ההפרטה?
יוסי יונה
לא, הוא לא אמר את זה.
היו"ר משה גפני
אמר.
אודי אדם
לא, אני לא אמרתי את זה.
יוסי יונה
הוא אמר שאפשר לעצור.
אודי אדם
אני אומר שבעיניים מפוקחות לא נכון לעשות את זה. אני חושב שהכיוון הוא כיוון – היתה החלטה, צריך לבדוק למה קיבלו החלטה כזאת, אם קיבלו החלטה לא נכונה צריך גם את זה לבדוק.
יוסי יונה
אבל יכול להיות שהנסיבות השתנו.
אודי אדם
אני לא חושב שהנסיבות השתנו.
מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע מה? אם היה לכם מושג מה מערכת בחירות אחת יכולה לעשות, ואנחנו ראינו את זה גם במערכת הבחירות הזאת.
אודי אדם
מיקי, חבר'ה, אני מסתכל על זה מקצועית, אני יושב-ראש דירקטוריון, אני צריך לראות את טובת החברה, אני נותן לכם את הנתונים. בסוף, כל החלטה – החברה תדע להתכנס אליה. אני חושב שכרגע החברה - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אראל מרגלית
איפה אנשים התהפכו? אני לא מבין. אנחנו ישבנו פה לפני שנה - - -
מכלוף מיקי זוהר
היו חברי ועדה אחרים.
אראל מרגלית
זה לא עניין של חברי ועדת כספים, אני רוצה לדעת לגבי הוועד, אני רוצה להבין: אתם לקחתם אותנו - - -
היו"ר משה גפני
אראל, אתה לא יכול לעשות את זה.
מיקי לוי
לא, זו שאלה חשובה, אדוני היושב-ראש, תיתן לו להגיד, זו שאלה חשובה.
אראל מרגלית
יש פה איזה קטע, אני רוצה להבין, יש פה קאצ'. לקחתם אותנו, חלק מאתנו, לסיורים בכל מיני מקומות, היה איזשהו תהליך, עכשיו אני לא מבין – רוצים איזשהו תהליך אחר?
אודי אדם
אתה לא בא בטענות להנהלה, אני מקווה.
אראל מרגלית
לא, לא להנהלה.
עודד עלימה
הסכמנו עם דרך, לא לשיטה, השיטה של שינוי מבנה ארגוני הורסת את החברה.
אראל מרגלית
מה קורה פה?
היו"ר משה גפני
אראל, אבל תן למצות את התהליך, שניה.
יצחק יהודה
אם אתה שואל את השאלה אני אענה לך גם כן.
אראל מרגלית
אני לא אוהב שמשחקים איתי משחקים.
היו"ר משה גפני
שניה, מה זה הדבר הזה? אראל, אני לא מסכים.
אראל מרגלית
משחקים פה משחקים, תשמע, תאמין לי, משחקים פה משחקים. אני מרגיש, יש לי חושים לדברים האלה.
מכלוף מיקי זוהר
אראל, לך עם הלב שלך, אני אומר לך. חבר הכנסת מרגלית, לך עם הלב שלך, עזוב אותך.
היו"ר משה גפני
אבי פלדר, אתה רוצה להתייחס?
אראל מרגלית
אין לי בעיה להביא כל מתווה אחר אבל מישהו משחק פה משחקים.
מכלוף מיקי זוהר
לך עם הלב שלך.
אראל מרגלית
רוצים להביא מתווה – שיביאו מתווה. מה קרה, אחד הקונים הגיע לאחד האנשים פה? אני לא מבין, מה קורה פה? זה מה שקורה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להפסיק את הדיונים האלה, אני לא מסכים לזה. אנשים יביעו את דעתם וחייבים לאפשר לאנשים להגיד את זה.
אראל מרגלית
יש לי חושים.
היו"ר משה גפני
מר פלדר, המנכ"ל, בבקשה, בקצרה.
אבי פלדר
אני רק רוצה להגיד, מבחינה עסקית, אנחנו הצגנו פה לפני שנה ושנתיים את המתווה של החברה, איך היא צריכה להיות מבחינה עסקית. אנחנו הולכים לאור המתווה הזה, אנחנו נמצאים בדיוק בנקודה שבה שמנו לעצמנו את היעדים. מבחינה עסקית לחברה יש הזמנות והזמנות חתומות בהיקפים של 8 מיליארד שקלים, עם מכירות השנה שיעלו ב-15% לעומת 2014. זאת החברה שאנחנו כרגע מנהלים. מבחינת סל המוצרים – אני חושב שסל המוצרים שלנו הוא סל מעולה שהוכיח את עצמו ב"צוק איתן" בצורה יפה ואנחנו כולנו שמחים על זה. זו חברה טובה עם אנשים טובים.
היו"ר משה גפני
תודה. איציק, יושב-ראש ועד העובדים.
מכלוף מיקי זוהר
כל הכבוד, אדוני המנכ"ל, כל הכבוד.
יוסי יונה
החברה בריאה.
יצחק יהודה
כבוד יושב-ראש הוועדה, חברות וחברי כנסת, הנהלת תע"ש יושב-ראש הדירקטוריון, ראשית אני רוצה לענות להתפרצותו של אראל מרגלית, אחרי כן אחזור. אראל, אף אחד לא שינה פה עמדות, אף אחד לא משחק משחקים, בטח לא מהצד של ארגון העובדים. יושבים פה 5 חברי ארגון העובדים ושכחת לציין באיזה מצב היינו כשהסכמנו. אם היו קושרים אותך בגרון וקושרים לך את הרגליים מאחורי הגב היית מתנהג בדיוק כמונו. אין לנו שום שינוי.

הסיורים שעשית בתעשייה הצבאית היו סיורים שעשינו לכל חברי הכנסת כדי שיכירו את התעשייה הביטחונית החזקה ביותר במדינת ישראל. לאחר שהייתי פה חודש בחודשו להביא משכורות ל-3,500 עובדים, אתה מתפלא שהסכמנו לכל תהליך שהוא? אז ניסינו להוציא מהלימון את הלימונדה ואם היום עלה רעיון של הנפקת מיעוט, שלא אני אמרתי, מנכ"ל רשות החברות אורי יוגב היה פה ואמר שזה מה שרוצים לעשות היום, הוא אמר: אני לא בטוח שההפרטה זה דבר נכון.

אני אעדכן אותך בדבר נוסף – כשיצאנו לדרך עם שר הביטחון דאז ברק, יצאנו בהנפקת מניות ובא דורון כהן, מנכ"ל רשות החברות, ואמר שאי אפשר להנפיק במצב הזה. בוודאי שלא, כי משרד הביטחון דאז, לא עכשיו, זילבר, לא סיפק לנו הזמנות ולא היו לנו הזמנות מחו"ל כי המדינה לא נתנה ערבויות כדי לקבל את ההזמנות מחו"ל – היום המצב הוא אחר, יש לנו ביד הזמנות של 8 מיליארד שקל, כשסדר גודל של 60%-70% ייצוא והיתר משרד הביטחון.

עם כל זה ועם פרישות של 1,000 עובדים שקרעו את הידיים וקרעו את המוח ועבדו 35 שנים בחברה ויצאו לגמלה בגילאים שונים מבוגרים, ועם הכוח ההנדסי החדש שקלטנו היום – יכולים לעשות שינוי. אפשר לנסות הנפקת מיעוט. הנושא של ההפרטה יכול להידחות. אם יהיה צורך – כן, אבל אולי אנחנו נפרח? אולי אנחנו נעלה למעלה? אז כך שהאם אתה רואה שינוי – לא. זה לדבריך, אבל אני רוצה לפרט ולהמשיך.

החברה, גם אם היא תירכש בסופו של דבר באיזשהו יום מן הימים, אני מציע לא למכור אותה לגורם זר אלא לגוף ישראלי חזק, תעשייתי-ביטחוני, שישמור על זה בשביל הילדים והנכדים שלנו, של מדינת ישראל. ואני לא מדבר כיושב-ראש ארגון, אני מדבר כאזרח. אתה היית צריך לבוא, אראל מרגלית, לראות את העובדים שלי באים מהבית, מפנסיות, ממלאים את מחסני החירום הריקים. את זה היית צריך לראות. שהמנכ"ל מקבל קריאה ממפקד חיל האוויר, איך העובדים ישר מעכשיו לעכשיו, בצורה בלתי רגילה. צריך להתחשב בזה.
היו"ר משה גפני
אם אפשר בקצרה, הדברים הובנו.
יצחק יהודה
כבוד היושב-ראש, לגופו של עניין, עלויות ההפרטה. אני רוצה להזכיר פה לכולם שמתווה ההפרטה הוליך לחברה שנקראת "תומר", מפצלים את "גבעון" לשניים, עלות הבנייה רק באותה חצר, גדרות ומבנים – כ-230 מיליון שקל. משרד הביטחון הולך להשקיע בחברה חדשה. הוא קולט כרגע עוד 50 עובדים, העלות שלהם לשנה – 15 מיליון שקל, ל-10 שנים, 13 שנה, יש לנו הסכם אתם, זה 150 מיליון שקל. העלות השנתית של הקמת החברה השיורית הנוספת היא 10 מיליון שקל, ב-10 שנים – 100 מיליון שקל.

סך הכול, אם תיקחו את הכסף – זו בדיוק רשת הביטחון שלנו, רשת הביטחון של עובדים ותיקים שנשארו לעבוד ולא ברחו עכשיו עם ה-1,000 כי אז למדינת ישראל לא היה המוח והכוח, וחס וחלילה במלחמה הבאה כולם היו מבכים על זה. האנשים הללו נשארו בתע"ש כי הבטיחו להם שכל שנה 60 אנשים יוצאים לגמלה והכסף הזה מכסה את רשת הביטחון. אז שמישהו יעשה הפסקה, יעשה חשבון כמה עולה לי העלות.

אגב, שעוברים לנגב אין בעיה, התחייבנו לעבור לנגב, לפנות את קרקעות רמת השרון שהעלות שלהם, היו"ר אמר, בין 35 מיליארד ל-45 מיליארד. חברת הכנסת קורן שהיתה פה אמרה עכשיו על הזיהום, 1,000 דונם מזוהמים – העלות של זה בין 2 ל-4 מיליארד. אבל בסך הכול, נשאר כסף, 48,000 יחידות דיור, יש תוכנית מתאר לבנייה. אנחנו נעבור לנגב, אין שום בעיה, אבל אם יעשו את החישוב הכלכלי מחדש, תהיה הנפקה, ההנפקה תצליח והחברה תפרח עם ההזמנות – יהיה טוב למדינה, יהיה טוב לממשלה, יהיה טוב לאזרחים ויהיה טוב לעובדי התעשייה הצבאית. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבקש לדעת מה אתם מבקשים בסעיף השני.
מכלוף מיקי זוהר
אדוני היושב-ראש, רק אם אפשר לבקש מהחברה בשלב זה לדחות את נושא חדרי המידע.
היו"ר משה גפני
עוד לא סיימתי. מה אתם מבקשים בסעיף השני.
מאיר שמרה
משפט אחד – מכיוון שאני אמון על תהליך המכירה אני לא אענה לדברים שנאמרו פה על מצב החברה כדי לא להשחיר את פני החברה במצב - - -
מכלוף מיקי זוהר
מקודם השחרת אותה מאוד.
מאיר שמרה
תרשה לי להגיד את מה שאני רוצה.
מכלוף מיקי זוהר
אבל קודם השחרת אותה.
מאיר שמרה
אני אומר את מה שאני רוצה להגיד, במלוא הכבוד.
מכלוף מיקי זוהר
אבל השחרת אותה קודם.
מאיר שמרה
בסדר גמור. זה לא חד צדדי אז תן לי רק משפט אחד.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה, מאיר.
מאיר שמרה
בהחלט אין לי שום כוונה להתנצח עם איציק יהודה. אגב, באותה מידה שיש הסכם שאומר שעובדי תע"ש ישתפו פעולה עם המעבר לנגב, יש הסכם שאומר שעובדי תע"ש ישתפו פעולה עם תהליך ההפרטה בדיוק כמו שהוא נקבע. אז להגיד לנו היום שאנחנו נשתף פעולה – בדיוק כמו שאתה משתף עכשיו פעולה עם התהליך הזה, אבל אפילו אל תענה לי – אז לשתף פעולה ואחרי זה למצוא תירוצים וסיבות למה למכור לזה ולמכור לזה ולמכור לזה - - -
יצחק יהודה
זה לא תירוצים וסיבות.
היו"ר משה גפני
לא, רבותי, אי אפשר ככה לנהל ישיבה, כל אחד יאמר את דעתו כפי שהוא חושב אותה. בבקשה, מאיר, בקצרה.
מאיר שמרה
לעצם העניין, אתה שואל לגבי ההלוואה.
היו"ר משה גפני
הלוואה לשיפוי.
מאיר שמרה
ההלוואה לשיפוי – ההלוואה הזאת היא לא הלוואה שתתממש בצורה ודאית, היא למקרה של קרות אירוע של שיפוי. החברה לקחה התחייבות כנגד נושאי המשרה, לשפות אותם לאירועים מסוימים שקשורים בתהליך - - -
היו"ר משה גפני
למשל?
מאיר שמרה
למשל, גילוי מידע, כל מה שקשור בתהליך ההפרטה, עריכת הדוחות הכספיים, כשחברה יוצאת לתהליך ההפרטה הדברים האלה מקובלים, כאשר לא מדובר במחדל של זדון וכו'. במצב כזה מקובל, הן במגזר הממשלתי והן במגזר הפרטי, לתת שיפוי לנושאי המשרה מבחינת דברים שנעשו בתום לב. יתרה מכך, אנחנו אומרים, ההלוואה הזאת – להפסיק?
היו"ר משה גפני
לא, אני רק רוצה להגיד למרכז הקואליציה בוועדת הכספים שיצטרכו להצביע על הבקשה שלך, אני מציע לא לגייס בגלל שאי אפשר לגייס קואליציה נגד הממשלה, אתה רכז הקואליציה.
מכלוף מיקי זוהר
תלוי, בסיטואציית ההפרטה יכול להיות שתמצא אותי עושה את זה.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד. כן, בבקשה.
מאיר שמרה
אני אומר, מבחינת חשיפת הדירקטורים ונושאי המשרה להיבטים כאלה ואחרים של סיכון, הבקשה שלנו בתמצית היא שמכיוון שיש חשש לגבי ה-200 מיליון שקל – לא בגלל שהחלטות ישתנו אלא בגלל תהליך ההפרטה, לצורך העניין 12 המתמודדים יחזרו בהם ולא יהיה חס וחלילה תהליך הפרטה – במצב כזה, ההלוואה, אם תהיה תביעה כנגד נושאי משרה וימשכו כסף בהקשר הזה, יכול להיות שתמומש בחלקה. כנגד זה, מכיוון שיש סיכוי שהחברה לא תוכל להחזיר את זה, אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. בבקשה, פרופ' טרכטנברג, שאלה, אם אפשר בקצרה.
מנואל טרכטנברג
רק שאלה – איך הגעתם ל-275 מיליון?
מאיר שמרה
נעשו עבודות של Benchmark מבחינת תהליכי ההפרטה. בדרך כלל מקובל לתת 25% מההון העצמי של חברה, את זה עשינו בתהליכים קודמים, גם במגזר הפרטי עושים את זה ככרית ביטחון למקרה של קרות אירוע. למקרה הזה אין לנו הון עצמי – יש לנו הון עצמי, אגב, שלילי, של 2.5 מיליארד שקל, לכל התוהים – ולכן עשינו Benchmark לתהליך ברמת הסיכונים, ברמת הווליום של ההכנסות של החברה. רמת הסיכונים שיש פה מבחינת תביעות, איכות סביבה וכדו', חשבנו שבהינתן זה, 200 מיליון שקל זה סכום סביר כדי לכסות את החשש של הדירקטורים והתנהל דיאלוג עם החברה, גם החברה בחנה את זה עם יועצי ביטוח, חישבנו שזה סכום ראוי.
מנואל טרכטנברג
זה רק באירוע של הפרטה? ובעקבות זה רק אם יש תביעות?
מאיר שמרה
כן, בדיוק.
שגית אפיק
אתם נתתם פעם שיפוי לחברה שאין לה מאזן הכנסות?
מאיר שמרה
לא, אנחנו בכל תהליך הפרטה, החברה בגיבוי שלנו – אנחנו צריכים לאשר את זה באסיפה כללית כי זה נושאי משרה – מאשרים באסיפה כללית לחברה לתת שיפוי. לא נתנו אף פעם שיפוי לחברה שהיא חדלת פירעון בתהליך הפרטה.
שגית אפיק
זאת אומרת, זו הפעם הראשונה שאתם מבקשים כתב שיפוי כזה לחברה שהיא בתהליך - - -
מאיר שמרה
זו הפעם הראשונה שהמדינה תיכנס לנעלי החברה במצב של default, בדרך כלל שאנחנו עושים את זה זה במצב של פירוק מרצון ואז אנחנו עושים הצהרת כושר פירעון.
שגית אפיק
למה אתם מבקשים את זה מראש? למה לא לחכות ולראות? זה לא ימשוך תביעות במצב כזה?
מאיר שמרה
כי הדירקטורים לא רוצים להיות במצב שחברי הכנסת, בגלל כל מיני סיבות, יתהפכו ולא יתנו, ואז הם יצטרכו להוציא מיליונים ולמכור את הבתים שלהם, אנחנו רוצים לדעת את זה מראש.
שגית אפיק
זה גם אבל לחברה, זה לא רק לדירקטורים, אם אני מבינה נכון.
מאיר שמרה
לא, זה לדירקטורים, לנושאי המשרה.
היו"ר משה גפני
זה לא יביא תביעות?
מאיר שמרה
לא.
היו"ר משה גפני
למה? בגלל שהמדינה משפה את זה אז מה אכפת לאנשים לתבוע?
מאיר שמרה
יש פה הסכם שיפוי שאומר שלחברה יש נטל להתגונן ונושאי המשרה, זה רק במקרה של default.
היו"ר משה גפני
מיקי, אתה רוצה להתייחס או שאני אגיד קודם מה אנחנו הולכים לעשות?
מיקי לוי
תגיד.
היו"ר משה גפני
אני אומר לחברי הוועדה מה אנחנו הולכים לעשות. יש בקשה של רשות החברות הממשלתיות להצביע עבור שיפוי של 600 מיליון, נכון?
מאיר שמרה
לא, 275.
היו"ר משה גפני
275, לא משנה, הכול מדובר במיליונים.
מיקי לוי
זו הבקשה היחידה, אגב.
היו"ר משה גפני
זאת הבקשה היחידה שעומדת על סדר-היום להצבעה, בקשת רשות החברות הממשלתיות לראשונה לתת שיפוי במקרה ותהיינה תביעות, שאנשים לא יצטרכו לתת את זה מכיסם אלא שהמדינה משפה אותם, זו הבקשה.

מבקשים פה חברי הוועדה שלא להתקדם בתהליך ההפרטה, לבחון את זה מחדש, לא להוציא את המידע עדיין, לראות אולי בכל זאת אפשר להגיע לאיזשהו תהליך שתהיה הנפקת מניות, הנפקת מיעוט, ולא להגיע להפרטה בגלל שמדובר בתעשייה ביטחונית.

הקדמתי בתחילת הישיבה ואמרתי, אנחנו הלכנו את כל התהליך, יש גם רצף שלטוני, אני לא הייתי יושב-ראש הוועדה כשזה אושר ב-2013-2014 אבל אני מקבל את זה, אמרתי את זה גם בישיבה הקודמת וגם בתחילת הישיבה. המציאות היא שיקשה עלינו מאוד – איציק יהודה אמר שקשרו לו את הידיים, לנו לא קשרו את הידיים, הצביעו חברי הוועדה בלי שקשרו להם את הידיים. אני לא יודע על קשירת ידיים, לא בזמן שאני הייתי יושב-ראש הוועדה ולא בקדנציה הקודמת.

האם חברי הוועדה – אני רוצה לדעת, אני לא רוצה ליפול בהצבעה – האם חברי הוועדה מתכוונים להצביע בעד השיפוי או שהם מתנים את ההצבעה על השיפוי בדברים אחרים? אני מבקש להגיד מראש בגלל שאני לא רוצה שתהיה כאן הצבעה בלי שנדע.
מיקי לוי
אני אצביע בעד.
היו"ר משה גפני
אני מבקש מכול אחד מחברי הוועדה להגיד האם הוא הולך להצביע בעד השיפוי או שמתנים את השיפוי באי הוצאת המידע או משהו מהסוג הזה. מיקי, אני מבקש לדעת, אני עובר אחד אחד.
מכלוף מיקי זוהר
אני אתנה את ההצבעה. קודם כל, עקרונית אני לא רוצה לתת את השיפוי הזה ובטח ובטח לאור הרצון לפתוח חדרי מידע. קודם כל אני רוצה הבהרה שחדרי מידע לא יפתחו עד שאנחנו לא נעשה פה דיון מחודש בנושא ההפרטה ונקבל החלטה סופית האם אנחנו מפריטים את החברה או לא ובאיזה תנאים. כמו שהסברתי בתחילת דברי, אין צורך בהפרטה, החברה הזאת נמצאת במצב של רווח - - -
היו"ר משה גפני
לא, אל תתחיל, דיברת ברור.
אראל מרגלית
אני מרכז האופוזיציה, תן לי להגיד מילה.
מכלוף מיקי זוהר
לכן אני חושב שאנחנו קודם כל צריכים להיות ברורים: לא יפתחו חדרי מידע, זה קודם כל. ולגבי השיפוי, על פניו, אם זה לא הולך לצרכים של המשך תהליך ההפרטה אז אפשר לאשר.
היו"ר משה גפני
טוב, אראל, מרכז האופוזיציה.
אראל מרגלית
אני רק רוצה להגיד, אני מתייחס לתפקיד שלי ברצינות, בפעם שעברה בוועדת כספים ופה בוועדת כספים. להגיד שלא היינו, לא דיברו – אנחנו לקחנו את העבודה שלנו מאוד ברצינות.
היו"ר משה גפני
שלוש פעמים אמרתי "היינו" אפילו שלא היינו בקואליציה.
אראל מרגלית
כן, ועבדנו קואליציה ואופוזיציה ונכנסנו לתוך הדברים, היה לנו מאוד חשוב שהעובדים יקבלו את היחס שלהם בפעם שעברה והביאו איזשהו מתווה. זה לגיטימי לחלוטין, ואני הייתי שמח, אם היה אולי מתווה שמקצה אולי עקרונות אחרים – להשאיר את הדברים בידיים ישראליות, לעשות הנפקה וכו' - אבל בעיני זה צריך להיות תהליך רציני עם הגורמים שאמונים על העניין, עם ההנהלה ועם הוועד ביחד, לא תהליך כזה שיוצא ופתאום מביאים לנו משהו ואומרים לנו "לא הייתם מעורבים".
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע לעשות עכשיו?
אראל מרגלית
אז אני מציע דבר כזה: קודם כל אני אגיד לכם מה אני הייתי מצפה – הייתי מצפה שאם יש מתווה אחר שרוצים לדבר עליו, שגם העובדים וגם ההנהלה ישבו יחד ויציגו שתיים-שלוש חלופות. זה לגמרי לגיטימי. החוכמה לא נמצאת רק במקום אחד. זה לא רק ש"בואינג", "לוקהיד מרטין", או "אלביט" או מישהו אחר. אם רוצים להביא לנו עקרונות, א', כדי להשאיר את רוב המניות בידי הציבור על ידי הנפקת מיעוט, להכניס נגיד מנכ"ל ולהגיד איפה אנחנו רוצים הגבלה על טכנולוגיות ומשהו כזה.

אבל אני מצפה לעוד משהו – כי ראינו בזמנו שהיתה בעיה מאוד קשה של החברה ברמה העסקית – אני מצפה למתווה שייתן לאותם מפעלים, לחברות-בת וכו' הזרמה, לא רק הנפקה והעברת בעלויות. היה פה צורך אמיתי בהזרמת הון לחלקים שונים של החברה שיש להם יכולת בלתי רגילה וקיבלו מעט מאוד חמצן ב-5-10 שנים אחרונות.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע, אראל? אתה בעד או נגד?
אראל מרגלית
בעד השיפוי?
מיקי לוי
ה-270.
מיכל בירן
מציעים פה אבל להתנות את השיפוי. למיקי זוהר היתה הצעה קונקרטית שאומרת: שניה, בואו נעשה מה שאתה רוצה, נעשה תהליך יסודי - - -
מיקי לוי
אבל זה לא קשור ל-270.
מיכל בירן
אבל זה כוח שיש לנו, לנו אין את הכוח לשנות את התוכנית, יש לנו כוח לעכב את השיפוי.
מיקי לוי
זה בלון החמצן האחרון של החברה.
מיכל בירן
זה לא בלון חמצן, זה לתת להם - - -
היו"ר משה גפני
רבותי, אני אאפשר, שניה. רועי, בבקשה.
אודי אדם
חבר'ה, אנחנו עובדים.
היו"ר משה גפני
מה הבעיה?
אודי אדם
אני מדבר קדימה.
היו"ר משה גפני
אודי, אמרת את דעתך, הכול ברור.
מיקי לוי
הוא רוצה להגיד משהו על ה-270, תן לו רגע.
אודי אדם
יש החלטת ממשלה שהחברה מופרטת, אני כיושב-ראש הדירקטוריון נוסע קדימה, גם אם לא תתנו פה שיפוי אני ממשיך עד שתגידו שלא.
היו"ר משה גפני
בסדר, מאה אחוז.
מיקי לוי
כאן לא מסוגלים לשנות החלטת ממשלה.
אראל מרגלית
אני רוצה התייעצות של האופוזיציה.
היו"ר משה גפני
אודי, הבנו, כל החלטת ממשלה שהיתה – גם הממשלה שאני בתוכה, או שאני בקואליציה שלה – לא ניתנה למשה בסיני, מה לעשות? הרבה פעמים אנחנו משנים פה החלטות ממשלה.
אודי אדם
אין בעיה, כל עוד לא משנים את החלטת הממשלה אנחנו ממשיכים קדימה.
מיקי לוי
נכון, אבל צריך שהממשלה תשנה אותה.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. צריך הרבה דברים, לא כל השכל נמצא בממשלה, אמרתי את זה בכנסת ה-18, אמרתי את זה בכנסת ה-19 ואני אומר את זה גם עכשיו.
מיקי לוי
אין ויכוח, השאלה אם אתה רוצה להביא את ה-275 להצבעה.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה כלום, אני רוצה להתחשב בחברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה מכיוון שבסופו של דבר הם המחליטים. רועי, בבקשה.
רועי פולקמן
יש ערך גדול לרציפות בנושאים האלה וצריך מאוד להיזהר. היתה סיבה גדולה למה התקבלה ההחלטה הזאת אחרי הרבה מאוד שנים שמדינת ישראל היתה צריכה להשקיע כספים ולהחזיק את תע"ש והיתה החלטה. היה לי את הזכות לדבר עם רשות החברות גם לפני הדיון הזה והיתה כאן הצדקה גדולה. מהחומר שראיתי לפני הדיון הזה ומהשיחות עם משרד האוצר, לא השתנה המצב מהותית מההחלטה. ולכן, קודם כל, לפני שעושים סטופ על דבר כל כך דרמטי, שעובדים עליו כל כך הרבה זמן, יש ערך ברציפות שלטונית, צריכה להיות סיבה מאוד כבדה, אני לא חושב שיש כאן את הסיבה. אז קודם כל צריך להתקדם.

אם צריך לעשות דיון האם רוצים לעצור את ההפרטה, שזה דבר מאוד כבד, צריך לעשות את זה. אנחנו לא שם כרגע. הממשלה לא קיבלה החלטה כזאת. צריך לנהל דיון יותר עמוק בזה. כרגע צריך להתקדם במתווה, אפשר לשים סימן שאלה ואם צריך נעשה על זה עוד דיון, אבל נראה לי שכרגע יש משמעות רבה מאוד להפרטה הזאת.
היו"ר משה גפני
אפשרי להמתין עם חדרי המידע כדי לאפשר את הדיון הזה?
מאיר שמרה
אני לא מוסמך להגיד אם אנחנו יכולים או לא, אני יכול להגיד שהתקבלה החלטת ממשלה והתחלתי את דברי בזה שאם היינו רוצים ליזום - - -
היו"ר משה גפני
אבל, מאיר, אני שואל אם אפשר טכנית להמתין עם זה בגלל שאנחנו רוצים בכל אופן את הדיון.
יצחק יהודה
ההחלטה לא התקבלה על התאריכים, את התאריכים רשות החברות קבעה.
היו"ר משה גפני
יש שר אוצר חדש, יש ממשלה חדשה, יש חברי כנסת חדשים, אני שואל אם אתם יכולים להמתין מספר שבועות שנקיים את הדיון הפנימי בינינו ונאשר את השיפוי.
יצחק יהודה
בטח שהם יכולים.
מאיר שמרה
התשובה שלי תהיה כך: אם שר האוצר יחליט שאנחנו צריכים להמתין עם תהליך שהתקבלה לגביו החלטה אז הוא מוסמך להנחות.
יצחק יהודה
אבל הוא לא קיבל החלטה על התאריכים.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש, העמדה של רוב החברים – לא אגיד כולם, אני לא מדבר בשם כולם – היא לנסות לחשוב מחדש על העניין הזה. יש תהליך כדי לבחון את זה, גם מצד שר האוצר, גם מצד הממשלה, כדי לבחון את הדבר הזה צריך לשבת עם האנשים, הם צריכים כמה ימים, כמה שבועות. אם מוציאים את חדרי המידע כמעט ואין דרך חזרה.

אני מבקש, הוועדה מבקשת, אני אומר את זה בשם רכז הקואליציה בוועדה, אני אפילו אומר את זה בשם רכז האופוזיציה בוועדה – ששר האוצר ייתן הנחיה לבדוק את הנושא הזה פעם נוספת. עד שלא תיגמר הבחינה הזאת – זה יכול 3 ימים, זה יכול להיות מספר שבועות – שלא יוציאו את חדרי המידע. מכיוון שאם מוציאים את חדרי המידע כמעט ואין דרך חזרה, אז אנחנו הופכים ללעג וקלס. החברות בודקות את חדרי המידע, בודקים את כל הנתונים האלה, כמעט, כמעט ואיל דרך חזרה. אפשר תמיד לעצור הכול אבל - - -
רועי פולקמן
דווקא מתוך כבוד לוועדה, בוודאי שאם הוועדה מבקשת את זה זה מה שיהיה.
היו"ר משה גפני
כן, מיקי.
מיקי לוי
אני לא אדבר על עשרת הנושאים שרשמתי כדי לחסוך מזמנך, לא על הרצף השלטוני ולא על זה שאני מבקש לראות את הדוחות הכספיים של סוף 2014, מאיר, כי חבר הכנסת יוסי יונה פתאום הביא לנו שמרוויחים ומאיפה וכו' - - -
יוסי יונה
המנכ"ל דיבר, המנכ"ל סיפר גם על 2013.
רועי פולקמן
אחרי 20 שנה, יוסי, שהחברה מפסידה - - -
מיקי לוי
אני נותן למנכ"ל את הכבוד - - -
אודי אדם
החברה לא מרוויחה בינתיים, צריך להגיד את זה.
יוסי יונה
פתחת בדיאלוג איתי.
מיקי לוי
לא, לא פתחתי אתך, אפילו ישבתי בשקט. אני רוצה דוחות כספיים, אני רוצה לראות מספרים.
יצחק יהודה
אבל תסתכל גם על התחזיות של ההנהלה, חבר הכנסת.
מיקי לוי
סליחה, בבקשה, אני לא בוויכוח אתך. אני מבקש דוחות כספיים, אני מבין דוחות כספיים, אני לא מבין דיבורים. חברים, נו, מה יש פה לדבר? זה אחד. דבר שני, אני לא רוצה לדבר על רצף שלטוני ועל החלטות קודמות כי אני מכיר אותן היטב.
היו"ר משה גפני
גם אם זה היה אותו שלטון היינו אומרים אותו דבר.
מיקי לוי
נכון, וזה כמעט אותו שלטון. רק אני ממליץ לך, אדוני, להביא את הנושא של ה-270 מיליון שקל להצבעה.
היו"ר משה גפני
אבל אני הולך לעשות את זה.
מיקי לוי
יפה, זה מה שאני רוצה.
יצחק יהודה
סליחה, לגבי ההלוואה – למה זה הלוואה? העובדים מקבלים עכשיו הלוואה נוספת?
היו"ר משה גפני
לא, לא העובדים, זה ההנהלה, זה על הנושא של נושאי משרה.
יצחק יהודה
הוא דיבר על ההלוואה לחברה, למה על החברה?
היו"ר משה גפני
איציק יהודה, אתם לא על המוקד עכשיו.
יצחק יהודה
זה לא אנחנו, זו החברה, החברה זה אנחנו.
אודי אדם
זה לא קשור אליכם, עזבו את זה.
יצחק יהודה
מה זה "עזבו את זה"? למה הלוואה?
היו"ר משה גפני
איציק, תשמע, היום העובדים לא נמצאים פה על הכוונת, על הכוונת נמצאים נושאי המשרה. אומר סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות ואומר יושב-ראש דירקטוריון חברת תע"ש: יש החלטות שאמורים לקבל נושאי המשרה – לא העובדים – ואם לא יהיה להם שיפוי הם יצטרכו לשלם בבתים שלהם או מהכיס הפרטי שלהם. הם מבקשים לראשונה שיפוי. העובדים לא בעניין. העובדים, כל הכבוד להם, אנשים טובים, עושים את העבודה, להגיד שעה עכשיו בשבחם של העובדים? אתם לא בעניין.
מאיר שמרה
את המיליונים הם כבר קיבלו, אגב.
היו"ר משה גפני
אל תגיד את זה.
יצחק יהודה
איזה מיליונים? מאיפה אתה אומר שהם קיבלו את זה? רשות החברות קיבלה הרבה יותר מיליונים, שמרה, 35 מיליארד שקל מינימום.
היו"ר משה גפני
עכשיו יתחיל דיון. זה לא בסדר הדבר הזה, מאיר, אני מבקש שתחזור בך מהמילה הזאת, העובדים לא קיבלו מיליונים - - -
יצחק יהודה
אתה רוצה שאני אגיד גם מי יקנה את החברה? אתה יודע מי יקנה את החברה.
היו"ר משה גפני
ההצעה היא כזאת – אני אומר לחברי הוועדה – אני מציע לאשר את השיפוי שמבקשת רשות החברות הממשלתיות ומבקש שר האוצר, לאשר את זה. הוועדה מבקשת משר האוצר ומרשות החברות הממשלתיות לבחון את העניין מחדש, לבדוק האם יש נתונים שאפשר לצאת להנפקת מיעוט בלי הפרטה. לא צריך שיקרה פה שינוי דרמטי, צריך לבחון את הדברים, זאת החלטה גורלית. מדובר על תעשייה ביטחונית, מדובר על אלפי עובדים, מדובר על דברים שהם לא פשוטים.

נכון שאנשי המקצוע ברשות החברות הממשלתיות, ואפילו היושב-ראש – אני לא בטוח שבהנהלה של תע"ש העמדה היא אחידה, אני לא בטוח, לא שאני יודע משהו אחר אבל יש מחלוקות גם בעניין הזה. ראוי ששר האוצר, וזו הבקשה של ועדת הכספים, יבחן את זה מחדש, ועד שזה ייבחן לא להוציא את חדרי המידע, בגלל שאם יצאו חדרי המידע בעצם לשר האוצר כבר אין מה לדון. מי בעד אישור בקשת האוצר?
אורלי לוי אבקסיס
בתנאי, בכפוף להצעתך.
היו"ר משה גפני
בכפוף להצעתי, אני מבקש שהנושא הזה ייבחן, לחזור אלינו עם תשובה. אתם רוצים חודש לחזור עם תשובה לוועדה? החלטנו לא לשנות שום דבר.
מיכל בירן
וזה לא מאושר עד שחוזרים אלינו עם תשובה.
היו"ר משה גפני
לא, אי אפשר, אין דבר כזה, אין מציאות כזאת. מי שבעד אישור בקשת האוצר להלוואה של רשות חברות הממשלתיות ירים את ידו, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

הבקשה אושרה.
היו"ר משה גפני
אין מתנגדים, אין נמנעים.
מכלוף מיקי זוהר
רביזיה.
היו"ר משה גפני
בקשת הממשלה אושרה, השיפוי ניתן. חבר הכנסת מיקי זוהר, שהוא רכז הקואליציה, ביקש רביזיה. אני מציע שתדבר אתו, אם הוא מסיר את הרביזיה אנחנו לא צריכים לחזור לוועדה והאישור ניתן בכל מקרה.
רועי פולקמן
בסדר.
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר, אמרתי את המקסימום שניתן להגיד, המקסימום שניתן להגיד הוא שאנחנו מבקשים בחינה מחדש, אנחנו מבקשים לא להוציא את חדרי המידע, אנחנו מבקשים לפני שזה קורה לחזור לוועדה ולהגיד מה העלתה הבדיקה הזאת. לכן הרביזיה היא לא בדיוק – אבל בסדר.
יוסי יונה
אדוני היושב-ראש, מה המשמעות עכשיו של הבקשה, האם זה עניין של פררוגטיבה להיענות לה או שלא נענה?
היו"ר משה גפני
הם יכולים לא להיענות.
מיקי לוי
זאת החלטת ממשלה, הם יכולים לא להיענות.
אראל מרגלית
כבוד היושב-ראש, אני רק רוצה להגיד עוד דבר אחד. אם מתייחסים אלינו ברצינות אני הייתי מצפה מההנהלה, מהעובדים ומרשות החברות, לשים פה עוד אופציות על השולחן, שא', מבטיחות את פעילותה של החברה ולא שהיא תיחנק באמצע – כי בזמנו אחד הדברים הגדולים שהיינו צריכים לעשות היה להזרים הון, החברה יכולה מחר עוד פעם להתהפך, מחר אנחנו נהיה בתהליך עם חברת חשמל ובסוף יגידו לנו ברגע האחרון: לא. זה מסוכן, מה שקורה. אז אני רוצה לדעת כי יכול להיות שיש עוד אופציה.
מיקי לוי
אבל הבעלים צריכים להתחייב למדינה, אודי צודק.
אודי אדם
הבעלים, מה נראה לכם? ההנהלה מחויבת לתאריך מסוים.
מיקי לוי
אודי צודק.
אראל מרגלית
הבעלים זה המדינה.
היו"ר משה גפני
אראל, תשמע לי, אני איש מקצוע יותר מהם, תשמע רגע. אני רוצה להגיד לך באיזה מצב אנחנו נמצאים. שתדע, יש לי פה יותר ניסיון מכולם בגלל שאני הרבה שנים כאן. המצב הוא באמת שהתקדמנו צעדים גדולים קדימה, אנחנו בתהליך הפרטה – רגע, אני באמצע לדבר, מה קורה פה? מה זה פה, מרכז הליכוד עכשיו?
מכלוף מיקי זוהר
תחזור בך על מרכז הליכוד.
היו"ר משה גפני
במפלגת העבודה גם יש בעיות.
מיקי לוי
הקואליציה מתפרקת - - -
היו"ר משה גפני
שום דבר לא מתפרק, תאמין לי, זו קואליציה בריאה. בקואליציה הקודמת – מה ששר האוצר אמר, כולם עמדו דום, כאן מתווכחים.

המצב הוא שעדיין לא הוציאו את חדרי המידע, עדיין לא באה החברה ואמרה: אני מתחייבת לא', ב', ג'. מותר לממשלה ולרשות החברות הממשלתיות, היות ומדובר במצב שהוא לא מצב של הפרטת חברה פשוטה, שהתהליך הוא נורא פשוט, היו דברים שנעשו מכיוון שהחברה עמדה בפני התרסקות. אני לא מאשים אף אחד, יגיע יום שנדבר על העניין הזה.

יש אפשרות, היא מאוד קשה אבל יש אפשרות לחזור לתהליך ההפרטה. יש אפשרות. הממשלה יכולה לקבל החלטה וללכת להנפקת מיעוט. היום יש את הדבר הזה. אפשר לקבל החלטה גם שלא הולכים לחברות זרות עם כל העניין הזה בגלל שמדובר בתעשייה ביטחונית. יש הרבה אפשרויות שעומדות על השולחן. יכולה אבל הממשלה לבוא ולהגיד: אנחנו לא חוזרים בנו, בגלל הסיבות שאמר מאיר, בגלל הסיבות שאמר אודי, לא חוזרים בנו – שיגידו לנו לא חוזרים בנו. רוב חברי הוועדה מבקשים שהממשלה תחזור בה ובמקום הפרטה שתעשה הנפקת מיעוט. אנחנו מודעים לעניין הזה שהלכנו כולנו בתהליך של ההפרטה.
אראל מרגלית
יש לך הרבה ניסיון בכנסת, לי יש הרבה ניסיון במכירת חברות, אני רוצה להגיד לכם משהו על השולחן: אני לא רוצה שבתואנה כזאת או אחרת – משקיע כזה, משקיע זר, זה לא יעבור לידיים זרות – יהיה פה מהלך לא תקין, שממליכים רק משקיע ישראלי אחד ושנותנים לו את העוגה ולא נותנים לו מתחרים. זה מה שאני רוצה.
מכלוף מיקי זוהר
לא, ההפרטה הזאת היא מיותרת.
אראל מרגלית
אני לא אהיה מוכן שתחת הכסות של ישראליות פתאום יחליטו שזה בידיים של שחקן ישראלי אחד ושאין לו מתחרים.
מיקי לוי
אז באמת יש לנו בעיה, זה מריח רע.
אראל מרגלית
ככה זה מריח לי. תחת התואנה של ישראלים פתאום יהיו מתחרים ונעביר את זה לכיס של מישהו אחד, שהיה קשור בזמנו לשר ביטחון מסוים - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מרגלית - - -
אראל מרגלית
זה לא יקרה פה, על אף האופוזיציה ואף הקואליציה – לא יקרה.
יוסי יונה
אראל, אנחנו מתנגדים להפרטה בכלל, לא לישראלים ולא ליזמים בינלאומיים.
אראל מרגלית
אבל יכול להיות שמשתמשים בך.
מכלוף מיקי זוהר
לא רוצים שום הפרטה.
היו"ר משה גפני
אראל, אתה נהיית יותר גרוע מגפני.
אראל מרגלית
יכול להיות, אבל כשיש ריח באוויר כדאי להגיד איזה ריח יש. ככה זה נשמע.
קריאה
כשר אבל מסריח.
היו"ר משה גפני
אמרתי ואני חוזר ואומר: לא יהיה דבר כזה, לא ימליכו פה לא ישראלי ולא אמריקאי ולא כלום. אנחנו ביקשנו במקום הפרטה ללכת להנפקת מיעוט.
אראל מרגלית
אבל תקשיב מה יהיה, גפני, בוא נעשה סנריו קצת. אנחנו נדבר על הנפקת מיעוט, בסדר? יהיו 4 קונים על השולחן - - -
מיכל בירן
בכספי הפנסיה שלנו - - -
אראל מרגלית
בסדר, מאה אחוז, אנחנו בעד הנפקת מיעוט, יהיו 4 קונים על שולחן, ברגע האחרון יהיו 2 דברים שיגידו פה – אני פשוט רץ עם סנריו שרץ לי בראש – יגידו: לא, הנפקת מיעוט. ברגע האחרון יגידו: לא, אי אפשר הנפקת מיעוט, צריכים קונים, ואז יגידו גם דרך זה שרק ישראלים יכולים להשתתף.
יוסי יונה
אנחנו נמנע את זה, אז אנחנו נמנע את זה.
היו"ר משה גפני
אראל, אין לנו מעמד.
אראל מרגלית
היו 4 שחקנים ויישאר רק שחקן אחד, פתאום זה יעבור באורח פלא – אז זה לא יהיה. לא יהיה.
מיקי לוי
זה מכוון לאנשים מסוימים, אני בדעה של אראל.
היו"ר משה גפני
רגע, מיקי, מה יש לכם אתם? אראל, תשתמש בניסיון שלי - - -
מכלוף מיקי זוהר
לא תהיה פה הפרטה.
היו"ר משה גפני
אם המצב יהיה שהתשובה בסוף תהיה שאין הנפקת מיעוט, אין לנו מעמד חוקי ובכלל אין לנו מעמד להגיד אם אנחנו דורשים שחקן כזה או שחקן אחר, אין מציאות כזאת.
יוסי יונה
היושב-ראש, לפעמים גם החברים שבאים מחו"ל הם חברים של מישהו פה.
אראל מרגלית
וגם החברים הישראליים יכולים להיות חברים של אחרים.
היו"ר משה גפני
עכשיו אני רואה שאתם פשוט נגד הליכוד, נמצא פה איש ליכוד, חבר כנסת, נבחר בפריימריז, מרכז את הקואליציה בוועדת כספים, אתם כל הזמן מפריעים לו. מיקי, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר
לאור ההבהרה שקיבלתי שחדרי המידע לא יפתחו בשלב זה עד שנקיים פה דיון מעמיק - - -
היו"ר משה גפני
לא שנקיים פה דיון, עד שתהיה תשובה – יכולה להיות תשובה שלילית.
מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, ואני כמובן אני אמתין לתשובה הזו בקשב רב, אז אני מושך את הרביזיה שלי, תודה.
היו"ר משה גפני
יפה. רועי, בבקשה.
רועי פולקמן
יש בקשה של הוועדה ושל מיקי על העניין הזה ולכן זה מה שיהיה. יש עמדה ברורה וצריך שהיא תיאמר כאן שהמסלול כרגע צריך להתקדם, אבל לבקשת הוועדה – זה יכול להיות שבוע, זה יכול להיות שבועיים – תהיה תשובה ברורה על העמדה לגבי ההפרטה.
היו"ר משה גפני
אתה לוקח על עצמך את העניין הזה?
רועי פולקמן
כן.
מיכל בירן
אני בכל מקרה אז מגישה רביזיה.
רועי פולקמן
על מה?
מיכל בירן
כי אני לא מקבלת ממך תשובה לגבי חדרי המידע, אם זה הולך להתעכב או לא.
רועי פולקמן
אז אמרנו, עוד פעם אני אומר: עד שתינתן התשובה של שר האוצר לא יפתחו חדרי המידע, זה ייקח כמה ימים.
מיכל בירן
בסדר.
מכלוף מיקי זוהר
התשובה תינתן פה בוועדה, כן?
רועי פולקמן
בסדר, אין בעיה.
היו"ר משה גפני
ודאי.
מיכל בירן
אני משאירה כרגע את הרביזיה שלי, אני אחשוב ויכול להיות שאני אסיר אותה עד התשובה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, חברים, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים