פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום רביעי, ט"ז בסיון התשע"ה (03 ביוני 2015), שעה 12:20
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה
נכחו
חברי הכנסת: דוד ביטן – יו"ר ועדת הכנסת

עאידה תומא סלימאן – היו"ר

זאב בנימין בגין

ג'מאל זחאלקה

עליזה לביא

ינון מגל

עפו אגבאריה

יוסף ג'בארין

באסל גטאס

מסעוד גנאים

אחמד טיבי

אוסאמה סעדי

מיכל רוזין
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

ורד סוויד - מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

בחירת יו"ר הוועדה
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אני רוצה לקרוא לכם את המלצת ועדת הכנסת: "בהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת ממליצה בפני הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי לבחור בחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן לכהן כיושבת-ראש הוועדה". בבקשה, כבוד יושב-ראש הכנסת.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת חבר הכנסת דוד ביטן. לדעתי, הבחירה ליושבת-ראש הוועדה היא בחירה מאוד ראויה, ואני אומר את זה לא על סמך היכרות אישית ארוכת שנים שלא קיימת. אבל כשניסיתי להבין מיהם חברי הכנסת החדשים ודיברתי עם אנשים שמכירים את חברי הכנסת החדשים כל החצים הובילו אותך לחדר הזה מבחינת הפעילות שלך בשנים האחרונות הרבות. כך סיפרו לי עלייך. אני מאוד שמח שבמקרה זה – וזה דבר מאוד חשוב בפוליטיקה – את מתחילה ברגל ימין ונכנסת בדיוק לתפקיד שבטח חשבת עליו – או תחומים שחשבת עליהם – כשהגעת לכנסת.

אני חייב לציין, שאת כבר נכנסת לוועדה עם שם חדש. חברת הכנסת עליזה לביא שנמצאת כאן הביאה בפני את הרעיון הזה כבר לפני כשנתיים, וכל מי שחושב – סמנטיקה, ביג-דיל, מה זה להוסיף מילה פה, להוסיף מילה שם, שיבין שעברנו – ובמיוחד חברת הכנסת לביא – דרך לא פשוטה, והוועדה הזאת למעמד האישה ולשוויון מגדרי משקפת הרבה יותר נכון את המציאות היום במדינת ישראל ומאפשרת לך לעסוק בתחומים מאוד רלוונטיים ולא רק במאבקים שכבר הוכרעו לטובת העניין.

אני מאחל לך להוביל את הוועדה הזאת בדרך הנכונה. אני אמרתי עכשיו לחבר הכנסת בני בגין הוותיק שאני מאוד שמח לראות אותו, על-פי בקשתו, חבר בוועדה הזאת. אמרתי לו, מה אתה יודע, אני הייתי חבר בוועדה הזאת בכנסת ה-15 כשזה נחשב לסנסציה, מה פתאום גברים מחפשים בוועדה הזאת. אבל מאז גם המציאות הזאת השתנתה, ואת תראי את זה בהרכב הוועדה, וטוב שכך. אין לי אלא לאחל לך הצלחה רבה בתפקידך. כמובן בתנאי שחברי הכנסת יאשרו את ההמלצה.
עאידה תומא סלימאן
הם יסכימו.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
חבר הכנסת בגין ביקש במפורש את הוועדה הזאת.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
זה מה שאמרתי.
עליזה לביא
החמאנו לו בכל במה אפשרית.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
לפני שמצביעים חבר הכנסת טיבי ביקש לומר משהו.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
למה לפני שמצביעים? אה, הוא רוצה גילוי נאות שהוא לא יצביע?
אחמד טיבי
אני לא רוצה לשבח אותה כאשר היא מנהלת את הישיבה.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אה, הבנתי.
אחמד טיבי
אדוני היושב-ראש, חברי חבר הכנסת ביטן, יושב-ראש הישיבה, מכובדי השר לשעבר – ואולי גם השר בעתיד, אתך אי אפשר לדעת – בני בגין; אני שמח שאנחנו מתכנסים פה כדי להודיע לראשונה על מינוי של נציגה שהיא חברת כנסת מהרשימה המשותפת, חברת כנסת ערבייה, לראשונה בראש ועדה סטטוטורית בכנסת. זה אירוע חסר תקדים. אנחנו גאים ברשימה המשותפת על ההישג הזה, ופה אחד הצענו את חברת הכנסת עאידה תומא שהרקורד האישי שלה עסק בדיוק בנושא הזה. חייה הציבוריים התמקדו בנושא הזה לצד נושאים אחרים, אבל היא עבדה בתחום הזה של מאבק מגדרי למען נשים, נגד אלימות כלפי נשים. אני בטוח שהיא תוכל לתרום רבות במעמדה כיושבת-ראש הוועדה לעבודת הוועדה. אין לי ספק שמעמד הוועדה השתדרג בשנים האחרונות. אני זוכר שחבר הכנסת גדעון סער גם בחר לעמוד בראשה, והיה יושב-ראש ושדרג אותה ציבורית; חברת הכנסת עליזה לביא עשתה עבודה מצוינת. אני השתתפתי בחלק מהישיבות, ואין לי ספק שחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן תשדרג גם היא בתורה בסגנונה את עבודת הוועדה. הוועדה הזאת אכן הפכה להיות ועדה חשובה בעבודת הכנסת, אדוני היושב-ראש. אנחנו רוצים להודות לך, עליזה, ואנחנו רוצים לאחל לעאידה הצלחה רבה בשם הרשימה המשותפת. אפשר לעבור להצבעה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
אני מעמיד להצבעה את המלצת ועדת הכנסת לבחור בחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן לכהן כיושבת-ראש הוועדה. רק חברי ועדה יכולים להצביע. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
עאידה תומא סלימאן
אתה יכול להצביע במקומי.
אחמד טיבי
אני מצביע במקום עאידה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
בבקשה.

הצבעה

בעד – פה-אחד

המלצת ועדת הכנסת נתקבלה.
יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן נבחרה פה-אחד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה על האמון. שאלו אותי אם אני מתרגשת. להגיד לכם את האמת? אני מתרגשת היום הרבה יותר מאשר ביום שנכנסתי לכנסת. בשבילי לשבת במקום הזה אחרי למעלה מ-17 שנים שאני מגיעה כאורחת לוועדה הזאת ומישהי מהשטח שמנסה לקדם נושאים, פתאום לשבת במקום הזה עם הסמכות והיכולת והרצון לקדם דברים לכלל הנשים במדינת ישראל וכנציגה ערבייה ראשונה גם בוועדה, אבל בוועדות הכנסת בכלל – לא חלמתי להיות חלק מיום היסטורי כזה, ובטח לא חלמתי שאני אהיה במרכזו. אני מאוד מודה לחברים שלי, חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, שנתנו בי את האמון הזה והטילו עלי את האחריות; כי בעיני זאת אחריות כבדה. כמובן, אני מודה לחברי הוועדה שגם כן תמכו. אבל תנו לי גם להודות לחברת הכנסת ד"ר עליזה לביא. אני הגעתי הרבה לישיבות שניהלת. אני יודעת שאת שדרגת ופיתחת את עבודת הוועדה וחיזקת את התדמית הרצינית של הוועדה הזאת. אני גם יודעת שאת זורקת לפתחי עכשיו אתגר רק לפתח עוד יותר. אני מאוד מקווה שאני אעמוד בזה. אני מרגישה כבוד לי שחברי כנסת גברים מכמה סיעות ביקשו להיות חלק מהוועדה הזאת - -
זאב בנימין בגין
אשתי אמרה לי להיות כאן אז אני כאן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת התחלה די טובה. כנראה, נוכל לדבר על הדברים עם אשתך, והיא תספר לך אחר-כך.

אני מאוד מקווה שמהמקום הזה אנחנו נצליח גם להעביר חוקים, אבל גם לדון בנושאים כואבים ונושאים חשובים שיתרמו לכלל החברה בישראל. במיוחד הייתי רוצה להקדיש מזמני ומאמצי לסגור פערים בתוך החברה הישראלית, לקדם נושאים שקשורים גם לנשים ערביות שאני חלק מהן. קידמתי הרבה שנים מאבקים רבים שקשורים למעמד שלהן.

בימים כאלה דווקא בחרתם בי לעמוד בראש הוועדה מול גל של פרסומים שמשקפים את המציאות הקשה. אתמול פורסם ששכר המורים במדינת ישראל נמוך ב-37% מהשכר במדינות ה-OECD. אבל הדוח גם גילה שהמשכורות של המורות שעובדות בבתי הספר במדינת ישראל ובמערכת החינוך הישראלית הן נמוכות יותר. כאשר אנחנו שומעים על כל העניינים של תקיפה מינית ושל ניצול מיני באקדמיה הישראלית, אני חושבת שמוטלות לפתחנו משימות קשות, אבל אי אפשר להגיד עליהן שהן בלתי מנוצחות. אנחנו נעבוד יחד. אני פונה לכלל חברי הוועדה שנשלב ידיים ונעבוד למען קידום העניינים.
קריאות
בהצלחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו ממשיכים. חבר הכנסת ינון מגל, בבקשה.
מיכל רוזין
הבדיחה שלך הייתה בהפוך על הפוך.
זאב בנימין בגין
את לא מכירה את אשתי.
ינון מגל
אני, בעוונותי, לא מאלה שביקשו להיות בוועדה. גם לא ידעתי שזאת פעם ראשונה שחבר כנסת ערבי עומד בראש ועדה סטטוטורית, ואני חייב להגיד שבעיני זה יום חשוב. הגיע הזמן. אני מאמין שכמו שאומרים: "כמים לפנים הפנים" – ככל שהערבים במדינת ישראל יהיו יותר שותפים וירגישו יותר שייכות בתהליכים, במוסדות, בשוויון מלא בכל מה שקורה בחברה הישראלית – אני מאמין שהתהליך הזה יהיה הדדי. לכן בעיני זה אירוע חשוב. אני מאוד שמח שזה קורה, ואני מאחל לך בהצלחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חברת הכנסת עליזה לביא.
עליזה לביא
אני שמחה מאוד להעביר את המושכות לידיים הנאמנות שלך. תודה רבה על המילים הטובות, חבר הכנסת טיבי וגם חברתי. אני פה כדי להמשיך לסייע. משימות רבות נמצאות בפתחה של הוועדה. נגענו בהרבה נושאים, ובהרבה נושאים נעצרנו. אבל כמו שאנחנו רואים בחדשות בימים האחרונים גם כשיש חקיקה היא לא תמיד מספיקה. אחת ההבנות והמסקנות שהגענו אליהן בשנתיים האחרונות הן שחקיקה לא מספיקה. חוקים קיימים. אם היינו עובדים לפי חוקים שהיו נאכפים מצב הנשים ונערות במדינת ישראל היה הרבה יותר טוב. אנחנו צריכים לראות כולנו איך אנחנו מביאים גם בהפנמה, גם בלקיחת אחריות, גם בפיתוח האחריות ההורית, המוסדית – בתי-הספר – לגבי הרבה מהנושאים שחשבנו שאנחנו כבר לא שם.

אני רוצה להצטרף למברכים. זה באמת יום חג שאת עומדת בראש הוועדה. הסיור הראשון של הוועדה בראשותי היה בנצרת, ואת אירחת אותנו. ביקרנו בארגונים חברתיים של נשים ערביות. פיתחתי כאן מוסד שאתה בטח זוכר, חבר הכנסת אגבאריה – גם דב היה אתנו - -
עפו אגבאריה
אני זוכר.
עליזה לביא
- - גם דלית, כמובן, מנהלת הוועדה הנאמנה. תכירי פה צוות נפלא של אנשים נהדרים. כולם רתומים למשימה. הקמתי פה תפקיד שנקרא משקיפות. יש פה הרבה קבוצות בחברה בישראל שלא מיוצגות בוועדה. לא היו מספיק נשים ערביות – היום את עומדת בראש; נשים חרדיות, דרוזיות ובדואיות – ובעזרת תפקיד המשקיפות פיתחנו קשרי עבודה - -
באסל גטאס
בשבילנו כולן ערביות.
עליזה לביא
אוקיי.
קריאה
או שכולן נשים.
באסל גטאס
נשים ערביות.
עליזה לביא
אבל ברגע שהזמנו אותן כשותפות משקיפות יכולנו לשתף אותן בישיבות וללמוד דרכן ובעזרתן, ובאמת קידמנו לא מעט מהנושאים.

הרבה הצלחה. אני פה אתך ובשביל כל הוועדה. אשמח לשתף פעולה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חבר הכנסת בני בגין, בבקשה.
זאב בנימין בגין
אני באמת שמח על היום הזה שבו את נבחרת, אישה ערבייה, לראשות הוועדה הזאת. שלשום אחרי 22:00 בלילה אני בירכתי את חבר הכנסת טרכטנברג אחרי נאום הבכורה שלו. לא היו רבים באולם. פתחתי בכך שבפעם החמישית התרגשתי כמו בפעם הראשונה במושב פתיחת הכנסת, והשתמשתי בביטוי הלקוח מספר דברים: "ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל". אני ציינתי את העובדה שבפתיחה הזאת - -
ג'מאל זחאלקה
חשבתי שזה טשרניחובסקי.
זאב בנימין בגין
אל תדאג.

בפתיחה הזאת כל אחד קם ממקומו בשקט מופתי, אמר: "מתחייב אני". ואני אמרתי, כולם קמו יחד שבטי ישראל ושבטי ישמעאל. שיתוף הפעולה הזה הוא גם נכון וגם חיוני. עסקתי במידה מסוימת בנושאים אלה עוד עם ורד סוויד. בעיקר בחברה מתפתחת בזמנים האלה האישה כרעיה וכאם היא סוכנת השינוי הטוב ביותר, היעיל ביותר, החשוב ביותר. מכאן חשיבותם של הדיונים, של ההחלטות ושל הדחיפה של הנושאים האלה בכנסת ישראל. מזל טוב. אני מברך אותך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה, גברתי יושבת-הראש, אפילו אני מתרגש אף על פי שכבר אמרתי הרבה פעמים "גברתי יושבת-הראש" בוועדה הזאת. זאת ועדה מאוד מיוחדת, והרבה בזכות העבודה הרבה שנעשתה כאן לאורך השנים. בפעם הראשונה שהגעתי לוועדה הזאת – אגב, לא כחבר, אלא כאורח נציג קבוע זה היה בתקופתו של גדעון סער כיושב-ראש הוועדה, ואז מצאתי שזאת ועדה נפלאה; גם מכיוון שהיא עוסקת בכל הנושאים בעולם. כמו שכתב פעם אוגוסט בבל התיאורטיקן והמנהיג הסוציאליסטי – הוא כתב ספר בשם "הסוציאליזם והאישה", והוא אמר: "מעמדן של הנשים הוא המבחן הכי מדויק למצבה של החברה". דרך הוועדה הזאת כל השאלות החברתיות נמצאות על השולחן. בתקופה שלך, חברתי חברת הכנסת לביא, קיימנו דיונים על תקציב ומגדר – תקציב בראיה מגדרית – ומה לא עלה בוועדה הזאת – כל תקציב המדינה מגיע. כי כל שאלה נבחנת דרך השאלה, איך זה משפיע על נשים.

אז כמי שמגיע לוועדה – גם כשלא הייתי חבר וגם עכשיו כשלא אהיה חבר אני אמשיך להגיע לוועדה – להגיד לכן, תודה, חברתי חברת הכנסת לביא על העבודה העצומה שנעשתה כאן, צוות הוועדה המצוין. חברתי חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אני נמצא במצב שאני אפילו לא צריך לאחל לך הצלחה כי אני בטוח שההצלחה הזאת תהיה גם בלי האיחולים שלי שנראה לי שהם מיותרים. אני מכיר אותך כמישהי שמתאפיינת בשילוב מאוד יוצא דופן של תכונות – גם חריצות, גם עומק, גם חדשנות, גם עקביות וגם אומץ לפעמים להעלות נושאים שהם לא לגמרי מקובלים ומחייבים סלילת מסלול שעוד לא נסלל. את עשית את הדברים האלה בצורה מאוד מרשימה בכל המקומות הפוליטיים שבהם היית ובכל התפקידים הציבוריים שבהם נשאת. אני בטוח שתעשי את זה ביתר שאת בוועדה הזאת. זאת הולכת להיות תקופה של עבודה עצומה כי מחברת הכנסת לביא הבנתי, שהוועדה לקידום מעמד האישה לא עובדת שבעה ימים בשבוע, אבל בכל יום שהיא עובדת היא עובדת 24 שעות. אז תהיה הרבה מאוד עבודה כאן, אבל אני בטוח שתהיה גם הרבה הצלחה.
עליזה לביא
תודה, אדוני.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חבר הכנסת באסל גטאס, בבקשה.
באסל גטאס
אלה רגעים היסטוריים במובן הזה שפעם ראשונה שחבר כנסת ערבי נבחר ליושב-ראש ועדה ראשית בכנסת, וכמובן, זה שחברת כנסת ערבייה נבחרת לאותו תפקיד. אתם רוצים עוד משהו שהופך את זה ליותר היסטורי? חברת כנסת חדשה, טרייה. כולנו היינו חברי כנסת חדשים, ואנחנו יודעים מה זה להיכנס למקום הזה, ללמוד ולהתחיל לדעת איך זה עובד. פתאום גם יש לה ועדה לנהל, זה לא משהו פשוט. אני הזהרתי אותה לפני חצי שעה במליאה איך ראיתי שעליזה עובדת וראשי ועדות אחרים. אני יודע שזאת אחריות כבדה. אמרתי לה, אל תתכנני לעשות עוד משהו – זה פול טיים ג'וב שייקח ממך את מרבית הזמן – בעצם את כל הזמן. אנחנו כולנו, חברי הסיעה המשותפת, לא רק מאחלים לך הצלחה, אנחנו רוצים בהצלחתך כי זאת ההצלחה המשותפת של הסיעה. לדעתי, זה גם הצלחת הרעיון שהיה מאחורי איחוד ארבעת המרכיבים של הרשימה והריצה המשותפת שהביאה גם להיותנו הסיעה השלישית בגודלה בכנסת וגם שני חברי כנסת נוספים. זה מסר גדול לציבור שלנו שעשינו בשכל שרצנו יחד. אחת הסנוניות הראשונות היא בחירה של עאידה תומא סלימאן שהיא – אתם אולי לא יודעים מספיק – אישיות משכמה ומעלה, אחת מהנשים שמובילות את המאבק לזכויות נשים ומגדר בישראל בכלל אבל בעיקר בתוך החברה הערבית. לכן לבחירתה יש משמעות נוספת.

אז, עאידה, מברוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חבר הכנסת יוסף ג'בארין, בבקשה.
יוסף ג'בארין
כבוד יושבת-ראש הוועדה, נתחיל בברכות. אנחנו מברכים אותך, אבל אנחנו מברכים את עצמנו גם ברשימה המשותפת וגם כחברי כנסת בכלל במשכן הזה על בחירה ראויה, בחירה שאמנם כפופה להסכמות פוליטיות, אבל היא בחירה מאוד מקצועית. כששמעתי את חבר הכנסת ינון מדבר – הוא כבר מדבר על ייצוג ועל שיתוף, ויש לי תחושה שהשינוי כבר התחיל לחלחל לפחות בתוך הוועדה הזאת. אני בהחלט מברך על מגמה כזאת של שיתוף של חד"ש, המפלגות הערביות, הרשימה המשותפת. זהו רגע היסטורי מהבחינה הזאת. הרשימה המשותפת בהחלט, באסל, יכולה להתגאות בהישג הראשון מבחינת היכולת להשפיע כאן. עאידה היא לא רק פעילה בתחום הנשים, אלא גם בתחומים החברתיים והפוליטיים בכלל, וראיית העולם הכוללת שלה מאוד חשובה גם לעבודת הוועדה. היא גם קומוניסטית, והקומוניזם גם ידוע - -
זאב בנימין בגין
אף אחד לא מושלם.
יוסף ג'בארין
כולל עאידה בגלל שהיא קומוניסטית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כולל אותי.
יוסף ג'בארין
גם הקומוניזם ידוע במקום המוביל לאישה בעשייה החברתית. אני בטוח ששילוב כל התפיסות הללו יחד יהיה מבורך לעבודתה ולעבודת הוועדה. אישית אני אשמח, גם אם אני לא חבר בוועדה, לתרום לעבודתה ולהיות פעיל בעבודה. אז מברוק ובהצלחה לכולנו במשימה הזאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
גברתי היושבת-ראש, קודם כול ברכות מגיעות למי שמגיע לו ברכות. לא צריך לתת ברכות חינם. (אומר דברים בערבית) בתרגום חופשי לעברית: ברכות למי שהוא על רמה, לא לכל אחד מגיע. למי שראוי לברכות.
באסל גטאס
אבל לא זה מה שחשוב.
ג'מאל זחאלקה
הצד השני זה עניינים פנימיים של הרשימה המשותפת.
באסל גטאס
העוצמה היא שני בתים של המשורר ההיסטורי - -
אחמד טיבי
יותר מחיים נחמן ביאליק אצלכם.
ג'מאל זחאלקה
יותר מטשרניחובסקי "ויהי בישורון מלך".
זאב בנימין בגין
זה משורר תהילים. גדול ממנו אין.
ג'מאל זחאלקה
אבל טשרניחובסקי ציטט את זה בשירו.
באסל גטאס
עוצמת האמירה הפואטית היא לאו דווקא בחלק הזה.
זאב בנימין בגין
תודה, באסל.
ג'מאל זחאלקה
היום יום ברכות, וזה בסדר, אבל הברכות מסתיימות מחר, וממחר יש עבודה. העבודה של הוועדה קשה מכיוון שהפער בין מילים למעשים הוא ענק. כולם מדברים על שוויון לאישה, כולם מדברים על מאבק באלימות נגד נשים, כולם מדברים על צורך בשוויון כלכלי, על תעסוקת נשים – יישפכו כאן מילים בסיטונות; מעשים – צריך זכוכית מגדלת כדי למצוא אותם. אם דיברת על סגירת פערים אנחנו ננסה לסגור את הפער הבלתי נסבל הזה בין המילים לבין המעשים בנושא הזה, לא רק בוועדה הזאת, גם במקומות אחרים. אני באתי לוועדה הזאת מתוך בחירה וחשיבות הנושא בתפיסת עולמי ובפעילות הציבורית שלי. אנחנו רוצים לראות מעשים ותוצאות ולא רק דיבורים. נציגי הממשלה וכל מיני גורמים יבואו, וכולם ישטפו אותנו במילים. אני מכיר את עאידה – היא לא תיתן להם לעשות את זה. עאידה עושה עוד צעד בפעילות הציבורית שלה, אבל זה לא רק צעד שלה, אלא צעד שהיא מייצגת את הרשימה המשותפת. זה עוד הישג לרשימה המשותפת. היא מייצגת ציבור שלם, ובמיוחד תהיה לזה השלכה גדולה על נשים ערביות בארץ שיסתכלו ויראו. אני מקווה שזה ידחוף עוד נשים להיכנס לפעילות ציבורית ולפוליטיקה ולהיות גם בכנסת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי
כמובן, אני מצטרף לברכות של חברתי היושבת-ראש. רק לשמוע "היושבת-ראש" זה משהו היסטורי. כל הזמן: "אדוני היושב-ראש", "כבוד היושב-ראש". אבל פה להיות פה ולהגיד - -
ג'מאל זחאלקה
סוף-סוף אפשר להגיד את זה בערבית, והיא תבין.
אוסאמה סעדי
מה להגיד? איך אומרים בערבית? אני לא יודע.
ג'מאל זחאלקה
ראיס.
אוסאמה סעדי
אומר בערבית: גברתי יושבת-ראש הוועדה. זה ממש רגע היסטורי. אבל אף על פי שאני לא חבר בוועדה באתי להיות פה ולהגיד לך מכל הלב, עלי והצליחי. כמו שאמר באסל, אנחנו לא רק רוצים בהצלחתך כחברתנו ברשימה המשותפת, אלא גם נעשה שתצליחי. אנחנו בטוחים וסמוכים שאת תצליחי. אם יש משהו טבעי ביותר לוועדה הזאת; אם היו שואלים למי טבעי ביותר להיות היושב-ראש של הוועדה הזאת – זה תפור בדיוק לך. את זכית בזכות ולא בחסד. יש לך שני הישגים השבוע: גם מקום ראשון בפריימריס במפלגה הקומוניסטית - -
אחמד טיבי
כמו שאמר בני בגין, לא כולם מושלמים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם לא יודעים מה אתם מפסידים.
אוסאמה סעדי
אבל לזכות במקום הראשון במפלגה הקומוניסטית עם כל התחרות שהייתה שם - -
יוסף ג'בארין
ראשון לא מושלם עדיף על שני מושלם.
אוסאמה סעדי
- - וגם היום להיבחר פה-אחד כיושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי זה מאוד היסטורי. אנחנו נפעל שתצליחי לקדם את המעמד של הנשים בכלל ובפרט את מעמדה של האישה הערבייה. בהצלחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. גברת ורד סוויד, מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, בבקשה.
ורד סוויד
אני רוצה, קודם כול, לברך אותך. זה יום של התחלה עם סימנים מאוד חגיגיים. אני מברכת על כך שחברי הכנסת הגברים בחרו בוועדה. אני יודעת מניסיון גם מהעבודה עם חבר הכנסת והשר לשעבר בני בגין בהיותו חבר ועדת השרים למעמד האישה, עד כמה חשוב שיתוף הגברים בשינוי הנושא. אנחנו הנשים משוכנעות, ומי כמוך שבאה מהשטח וטיפלה בנושאים הקשים ביותר – במאבק באלימות, בחיזוק זכויות – המשימה המרכזית שלנו היום היא לדאוג שהתובנות שלנו יהיו נחלה של כל החברה, גם של הגברים; שהגברים ימשיכו להיות חלק חשוב מהנושא הזה ומסדר היום. בימים אלה השרים והשרות בונים את המשרדים שלהם, וזאת הזדמנות מכאן לקרוא למינוי של מנכ"ליות נשים. אמרו לך שזכית בצוות מקצועי כאן; צוות בעל ניסיון שגם בו יש נציגות לגברים ולנשים, והוא מסור ומחויב לעבודה. ההצלחה של הוועדה היא הצלחה משמעותית, ויש לה השלכות על פני כל החברה בישראל. אני תמיד אומרת שנושא השוויון המגדרי הוא לא נושא שעוסק בקידום מעמד הנשים, אלא בקידום החברה, במימוש פוטנציאל כלכלי ובחברה שיש בה הרבה יותר הזדמנויות להצלחה ולשמיעת כל הקולות. בהצלחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.

אני מודה לכל המברכים והמברכות. כבוד לי שאנשים כמוכם אומרים גם מברכים וגם אומרים את הדברים הטובים ששמעתי. אני מאוד מקווה שנצליח להוביל תהליכים בתוך הוועדה שיקרינו החוצה ויובילו שינויים באופן כללי בחברה, במדיניות ובחוקים. אני שמחה שאני נכנסת לתפקיד הזה כשגם בפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה קובעים שיש שרה לשוויון מגדרי. אני מאוד מקווה ששיתוף הפעולה בין הוועדה לבין המשרד החדש יניב דברים, ונתחיל לקדם דברים שהרבה זמן חיכינו להם.

רק עכשיו נזכרתי שבישיבות הראשונות שנכחתי בוועדה חברת הכנסת לשעבר יעל דיין הייתה יושבת-ראש הוועדה לפני כ-20 שנה. מ-92' אני מגיעה לוועדה הזאת כאורחת. אז אני מאוד מקווה שאני אלמד מהפעמים שהגעתי בהן, והרגשתי שאני יכולה לדבר ולהוביל דברים; וללמוד מהפעמים שלא יכולתי להתבטא בוועדה, ולא יכולתי להגיד את דעתי כמו שרציתי – לא לחזור על זה; לזכור תמיד שיש נשים וגברים שמגיעים לוועדה מכיוון שאכפת להם ומכיוון שהם רוצים לשנות. אני רואה במינוי הזה ובבחירה הזאת אמירה מאוד משמעותית, במיוחד לנשים הערביות אבל גם לתנועה הפמיניסטית במדינת ישראל. יש לי הרגשה שפתאום אנחנו זזים מהשוליים למרכז, וזה נותן לי הרגשה טובה. אנחנו בטוח נעבוד ביחד, ונתחיל עכשיו אחרי שננעל את הישיבה הזאת, לקבוע סדר יום של הוועדה לשבוע הבא. תודה לכולכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים