ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/06/2015

דיווח משטרת ישראל על השימוש בסמכויות האכיפה, תדירות השימוש בסמכויות, כתבי אישום, עונשים שהוטלו וכו' כמתחייב בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 3

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ב בסיון התשע"ה (09 ביוני 2015), שעה 9:00
סדר היום
דיווח משטרת ישראל על השימוש בסמכויות האכיפה, תדירות השימוש בסמכויות, כתבי אישום, עונשים שהוטלו וכו' כמתחייב בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

ענת ברקו

אברהם נגוסה

תמר זנדברג

מיקי לוי

מיכל רוזין
מוזמנים
רעיה שטנר-וויכנסקי - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק סוני אינגר - קצין חקירות נוער ארצי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק יפעת כץ - קצין מדור מעבדה אנליטית באח"מ, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק עדנה טנא - רמ"ד בקרה לחקיקה, חטיבת התביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק קובי עזרא - עוזר יועמ"ש משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק עדי קרן - ראש תחום הנחייה, פיקוח ובקרת תביעות, חטיבת התביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

שבתי גרברציק - דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

טל פז-מזרחי - עוזרת ראש מז"פ לענייני משפט

מיקי אריאלי - מנהל היחידה לפשע פרמצבטי, משרד הבריאות

ברק שפירא - אגף לאכיפה ופיקוח, מרכז ארצי פשע פרמצבטי, משרד הבריאות

אהוד אור-טל - ראש מדור בכיר מבצעים ארצי (מטה סמים), רשות המסים, משרד האוצר

זאב ציגלברג - ממונה יחידת הסמים והלבנת הון, רשות המסים, משרד האוצר

לאה רוזנבוים מלי - מתמחה, משרד המשפטים

יפעת רווה - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גבריאלה פיסמן - ממונה, ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים

יוסי אוחנה - יועץ במש"מ, המרכז לשלטון מקומי

אתי כהנא - עו"ד, ראש אגף אכיפה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול

אביגיל שררה - מנכ"לית הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

אתי טולדנו - חברת ועד, הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

אמיר ניצן - מנכ"ל הסתדרות הרוקחים בישראל

אילת מליס כהן - יו"ר עמותת "ישראל אומרת לא לסמים"

ד"ר רונן רזיאל - פעיל בעמותת "ישראל אומרת לא לסמים"
ייעוץ משפטי
יעל גלנט

רותם יוסף (מתמחה)
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי

דיווח משטרת ישראל על השימוש בסמכויות האכיפה, תדירות השימוש בסמכויות, כתבי אישום, עונשים שהוטלו וכדומה כמתחייב בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. אני שמח לפגוש אתכם בפעם הראשונה כחבר כנסת. יש כאלה שפגשתי בהזדמנויות אחרות. תנו לי לפתוח בצורה רשמית את הישיבה. אנחנו היום יושבים בוועדת כנסת, ועדת הרווחה, הבריאות והעבודה. היום ה-9.6.2015, כ"ב בסיוון, שעה 09:00. סטטוס הישיבה – מתחילים בדיון על דיווח המשטרה על סמכויות האכיפה שלה בנושא כתבי אישום, עונשים שהוטלו, וכדומה, כמתחייב בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים המסוכנים. תרשו לי לפתוח בנימה טיפה אישית, אני אב לילד בן 24. הוא לא משתמש, אבל דרכו אני מקבל הרבה הרבה דיווחים על הסכנות של הנושא שאנחנו אמורים לדבר עליו. אני תושב באר-שבע, גר בעיר באר-שבע, קרוב לפיצוציות, להרבה פיצוציות, לכן הנושא שאתם מטפלים בו הוא נושא רגיש מאוד מאוד, וזה הצלת נפשות ממש. לכן אני רוצה לברך את כל מי שעוסק בנושא הזה. כמה שיותר תצליחו לעסוק בו, תצילו הרבה מאוד צעירים ותחסכו למשפחות – ולצעירים במיוחד – הרבה מאוד סבל, ולמדינה הרבה מאוד משאבים לטווח ארוך. קראתי את הדוחות. מי שרוצה, שיתייחס. שמתי לב שהאכיפה בבאר-שבע והתוצאות בבאר-שבע ובדרום הם מאוד גבוהים יחסית לשאר חלקי הארץ. אם תרצו, תסבירו. פשוט המקום קרוב ללבי, כפי שאתם יכולים לנחש. הפותח מטעם המשטרה הוא רב-פקד סוני אינגר. בבקשה.
סוני אינגר
תודה אדוני, בוקר טוב. תרשה לי לברך אותך אדוני, ולאחל לך הצלחה בתפקידך. ברשותך, אני אסקור בקצרה את עשיית המשטרה בתחום המאבק בחומרים מסכנים. אני אסקור את הנתונים של משטרת ישראל, החציון הראשון של שנת 2015, קרי ינואר עד סוף מאי, מבחינת עשייה.
היו"ר אלי אלאלוף
רב-פקד סוני, שנייה, יש פה ניצב והוא חבר כנסת. אני מברך את חברי מיקי לוי.
מיקי לוי
בוקר טוב לכם, ברוכים הבאים.
סוני אינגר
וגם, אם יורשה לי, מפקד נערץ שלנו, עדיין נשאר מיתולוגי.
מיקי לוי
תודה. עכשיו אני מסמיק.
סוני אינגר
מבחינת העשייה, צריך לברך על החוק, שעשה סוג של שינוי חוקי משחק. עד אוגוסט 2013 היינו די חסרי אונים בכל הפנומן המכונה בסלנג "סמי פיצוציות", או "סמים מעצבים" יותר נכון. היינו חסרי אונים, לא היו לנו כלים להתמודד עם התופעה מספיק. החוק פרץ דרך ונתן לנו כלים אפקטיביים להתמודד עם התופעה, אבל המלאכה עדיין עוד רבה. מבחינת הפעילות של משטרת ישראל, המטרה שלנו היא בעיקר לפעול כנגד היבואנים, היצרנים, המייצרים של החומרים המסכנים בכל מקום שהם נמצאים. לצורך כך אנחנו מקיימים מבצעים ארציים, כמובן גם בשוטף, אבל גם מבצעים עתיים – בסילבסטר, בפורים ובעוד מועדים כאלה ואחרים שאנחנו מרכזים בכל הארץ וממקדים את הפעילות נגד התופעה. ברשותך, אני אכנס למספרים ולנתונים. אם אנחנו נכנסים לכמות התיקים שנפתחו בחציון הראשון של שנת 2015, אנחנו מדברים על סך של 1,147 תיקים פליליים בחוק החדש, חוק המאבק בחומרים מסכנים. כלומר, תיקים שנפתחו בגין סמי פיצוציות, בדגש על כך שאלו רק תיקים של סחר, מכירה, ייצור, הפקה. כלומר, לא שימוש, כי גם בחוק עצמו אין עבירה של שימוש עצמי, להבדיל מפקודת הסמים. הסנקציה הפלילית מכוונת כלפי מכירה, סחר וכהנה. מבחינת מחוז, אדוני שם את האצבע נכון על המחוז הדרומי, שהוא מוביל מבחינת כמות תיקים. מחוז דרום פתח 241 תיקים, אבל עלו עליו מחוזות מרכז ותל-אביב, שבהם נמצאות ערי כרך גדולות כדוגמת תל-אביב. במחוז מרכז אנחנו רואים 275 תיקים פליליים, בתל-אביב 224, במחוז דרום 241 תיקים פליליים.

מבחינת החלוקה בין תיקי קטינים לבגירים – אני מדבר על חשודים ונילונים בלבד – יש יחס של כשליש קטינים, והשאר חשודים בגירים. כלומר, נתון שהוא מעט טורד מנוחה הוא שחלקם של הקטינים החשודים בעשייה הפלילית בעבירות האלה הוא יחסית לא מבוטל. מבחינת כתבי אישום, שזה באיזשהו מקום מדד לאיכות העבודה של המשטרה, אנחנו רואים ברכה גם בתחום הזה. אנחנו יכולים להגיד שבחציון הראשון הוגשו 211 כתבי אישום. הפרקליטות, גופי התביעה השונים, התביעה המשטרתית וגם התביעה הצבאית הגישו כתבי אישום בתיקים האלה. הם תרגמו את העשייה לענישה. מבחינת כמות המעצרים, כלומר כמות המעצרים של אנשים שנעצרו ונכלאו בגין החוק, אנחנו מדברים על 262 עצורים בחציון הראשון. עצורים, אני מתכוון לכלואים שנכלאו. מעצרם של חלקם הוארך על-ידי בית המשפט, מה שמכונה "מעצר ימים". מבחינת היחס של כמות מעצרי תום ההליכים והחלטה אחרת, שזה איזשהו מדד שמצביע על איכות העבודה, יש פה נתון שהוא בהחלט מרשים, אפילו הייתי אומר מרשים ביותר – 189 עצורים נכנסו להליך של תום ההליכים או החלטה אחרת. זה מלמד אותנו שגם בית המשפט מבין את החשיבות שבאכיפה נחושה בעבירות מהסוג הזה. מבחינת התפוקות של המבצעים הארציים, מבצעים נקודתיים שאנחנו עושים, אנחנו יכולים לציין את מבצע סילבסטר ופורים שעשינו עד עתה. המבצעים האלו הניבו 85 תיקים פליליים. נסגרו בתי עסק בסגירות מנהליות. נתפסו, לדוגמה, רק בסילבסטר 525 שקיות של "נייס גיי", 865 כדורים, וקילוגרמים רבים של חומר מסכן. כך שהעשייה היא רבה, והשוק לא קופא על שמריו.

גם מבחינת ענישה, אין לנו נתונים על ענישה כי נקראנו בבהילות לוועדה. אבל הבאתי דוגמאות לפסיקה גם מתחום המעצרים וגם מתחום הענישה. יש פה דוגמה לפסק דין של בית משפט במחוז מרכז, בית משפט ברחובות, שגזר על נאשם, בחור בן 25, שסחר ב"נייס גיי" בהיקף של 400 עסקאות בחומר מסכן, 36 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, שזו הענישה המקסימלית בחוק. החוק הוא מסוג עוון. הענישה בגינו למי שמורשע שלוש שנות מאסר. מי שמוכר לקטין – חמש שנות מאסר. בית המשפט השית את מלוא העונש על בחור ללא עבר פלילי עם תזכיר חיובי. כלומר, בית המשפט בהחלט רואה את הדברים עין בעין כפי שגופי האכיפה רואים. יש פה גם פסיקה מעניינת מתחום המעצרים של בית המשפט העליון בפרשייה גדולה שניהלה יחב"ל – שזה גם מצביע על הרצינות שהמשטרה מייחסת לפנומן הזה, שיחידות עילית מתעסקות גם בעבירה הזאת ואוכפות אותה, כדוגמת יחב"ל. יש פה פסק דין יפה מאוד של כבוד השופט שוהם שהשית מעצר תום הליכים על נאשמים. אני לא אכנס לשאלה המשפטית שעלתה שם על תחולה רטרואקטיבית של החוק, אבל בסופו של דבר, בית המשפט עצר עד תום ההליכים נאשמים בעבירה הזאת. יש פה איזושהי קריאת כיוון גם של בית המשפט שאומרת הנושא מסוכן.

לא פעם אנחנו רואים בפסיקות שבית המשפט עושה השואה וגוזר גזירה שווה בין העבירה הזאת של סמי פיצוציות, שיש תחושה שזה קל יותר, במירכאות, לבין סמים מסוכנים, ואומר: דינו של סוחר סמים – הוא התבטא לא פעם – סמים קשים, זה בדיוק אותו דבר ואסור לעשות את ההבחנה הזאת. פה יש איזושהי אי-הלימה בין הענישה שבעבירות הסמים, הענישה היא כבדה מאוד – 20 ו-25 שנות מאסר – לבין שלוש שנות מאסר מקסימלי. כלומר, יש איזושהי תחושה שאפשר היה למצות בתחום הענישה אולי יותר, אבל זוהי איזושהי נקודה למחשבה. אנחנו הקמנו, לפני שהכנסת הקודמת התפזרה, צוות פנימי בתוך המשטרה שעושה חשיבה על מנת לנסות ולקדם חקיקה שתשפר את החוק הקיים. בין היתר, אחת הנקודות שאנחנו חושבים עליה היא נושא העלאת הענישה בסמים האלה.

לסיכומו של דבר, אני אומר שאנחנו נמצאים היום במקום אחר. החוק נתן לנו כלים אפקטיביים להתמודד עם התופעה שפגיעתה הרעה היא בעיקר בקטינים ובבני נוער. אני כקצין נוער, לצערי, יכול להגיד - - -
ענת ברקו
אפשר לשאול שאלה?
סוני אינגר
אני אסיים במשפט.
היו"ר אלי אלאלוף
קודם כל נברך את חברת הכנסת ענת ברקו. בבקשה.
ענת ברקו
משהו לא ברור לי – ואני יודעת שהנושא הזה הוא עקב אכילס של כל ההתמודדות עם הסמים הנפוצים הללו בפיצוציות – הקטע שבכל פעם צריך לבדוק אותם במעבדה, הם משנים שם ומשנים צורה, ואז אנחנו נמצאים באותה נקודה. פעם זה "רקפת", "חגיגת", "נייס גיי" – you name it. זה לא משנה, זה אותו הדבר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח שתהיה תשובה. ענת, ברשותך. בדוח שלהם וגם בחוק שקיים יש תשובה לזה. אני מבקש שתסיים כי כל מילה שלך היא חשובה.
סוני אינגר
אני אסיים. אני רק אענה לגברתי. אדוני בצדק אמר, החוק הוא סוג של גשר שנותן לנו bypass, במירכאות, לפקודת הסמים המסוכנים. גברתי בצדק אמרה שעל מנת להכניס חומר פסיכו-אקטיבי לפקודת הסמים המסוכנים זה דורש תהליך שהוא מסורבל. פה החוק נותן לנו סוג של גשר של עד שנה להכריז בהכרזה דחופה על חומרים כחומרים מסכנים ולפעול על-פי האמור בחוק. ודווקא פה זה מקל עלינו ואנחנו לא נכנסים למשחקי החתול והעכבר בין היצרנים לבין גופי האכיפה, אלא האכיפה היא מידית. אני יכול להגיד שההליך של הכרזה דחופה של חומר מסכן הוא ימים ספורים, ממש ימים ספורים, ואנחנו מתחילים לאכוף.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לציין את כניסתו של חבר הכנסת אברהם נגוסה. אתה יכול להתקרב אלינו. אתה מהעם, אבל אתה גם חבר כנסת.
סוני אינגר
חשוב, אדוני, לומר שהמשטרה היא אמנם בחוד החנית של האכיפה במאבק, אבל אנחנו לא לבד ויש לנו שותפים וחברים.
היו"ר אלי אלאלוף
מי?
סוני אינגר
משרד הבריאות כמובן, הרשות למלחמה בסמים, המכס.
היו"ר אלי אלאלוף
הם פה? הרשות פה.
סוני אינגר
כמובן, אנשי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי. כלומר, כולנו באגרוף אחד.
ענת ברקו
כדאי להוסיף את משרד החינוך גם כן.
סוני אינגר
כולם כולם, בטח משרד החינוך. אני מתנצל מראש אם הקרדיט לא הגיע לכל אחד, אבל כולנו יחד. חשוב שנמשיך יחד כאגרוף אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
בצורה מתואמת? בפורומים קבועים? דברים כאלה?
סוני אינגר
מתואמת, מסונכרנת. אנחנו משוחחים אחד עם השני לעתים תכופות. למבצעים המשטרתיים מצטרפים אלינו חבר'ה של משרד הבריאות ברשות למלחמה בסמים. יוצאים אתנו ממש כשאנחנו יוצאים. אני יכול להביא לאדוני דוגמה של מבצע שעשינו, גדול מאוד, נגד מעבדות של סמי פיצוציות באזור תל-אביב. לפשיטה עצמה הצטרפו אלינו צוותים של הפשיעה הפרמצבטית. חבר'ה של מיקי אריאלי שנמצא כאן. אנחנו עושים במלאכה. אני רוצה להודות לאדוני על ההזדמנות שנתן לנו לסקור את הנתונים בפני הוועדה. ואני שוב מאחל לאדוני בהצלחה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אני מאחל לכם. אתם התוצאה האמתית של העבודה. חברי הכנסת רוצים לשאול בין הדיווחים? מתי שתרצו.
מיקי לוי
אנחנו נסכם.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. אז נציג של משרד הבריאות. מיקי אריאלי אמור לדבר. בבקשה מיקי.
מיקי אריאלי
מיקי אריאלי, ראש אגף האכיפה של כל הפשע הפרמצבטי במשרד הבריאות. מה שרציתי להגיד זה מה שהמשטרה אמרה. דבר ראשון, שיתוף הפעולה והסנכרון בין כל גופי האכיפה – משרד המשפטים, הרשות וכולי – אני חייב להגיד, אם כל אחד היה עובד בצורה כזאת, אולי היינו רואים תוצאות בכיוונים אחרים. מה שאנחנו עשינו חוץ מהדבר הזה, אנחנו דרשנו וקיבלנו מהמשרד שלי תיקון לנוהל של מנהל הרפואה על דיווחים, אנשים שנפגעו. ברק שפירא, שמרכז את כל הסיפור שלנו, יכול להגיד לכם שאנחנו מקבלים דיווחים מחדרי מיון, ממחלקות פנימיות של כל בתי החולים. אנחנו לא מקבלים מקהילה, לצערי הרב. אני מקווה שאנחנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה אתה קורא קהילה?
מיקי אריאלי
קופות החולים וכולי. אני מקווה שאנחנו נראה. אנחנו מקבלים תלונות מההורים, אבל מבחינת בתי החולים, אני יכול להגיד לך – וברק יכול לציין יותר טוב – שאנחנו רואים אשפוזים גדולים בכל תחומי האוכלוסייה – מחיילים, צעירים, לא משנה מאיפה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל איזה סוג דיווח אתה מצפה מקופות החולים או מבתי החולים?
מיקי אריאלי
מה שאנחנו עושים, אנחנו מנסים להגיע לקופות החולים, לדבר עם הרופאים ולהגיד תשמע, יש איזו בעיה? תפנה אלינו גם כן. תפנה אלינו כדי שאנחנו ניקח גם כן – מבחינה משפטית, כשאנחנו מופיעים בבית משפט, אנחנו יכולים להגיד שיש קורבנות. זה עוזר לנו הרבה. כרגע, כמו שאמרתי, מהקהילה לא מקבלים הרבה. מבתי חולים, חדרי מיון, כן מקבלים, וברק יכול לסיים לדבר על זה. חוץ מזה, אנחנו עשינו תכנית - - - – משרד החינוך מקבלים פניות כל הזמן. החבר'ה שלנו מגיעים לפנימיות, לבתי הספר, בכל הארץ. אני חייב להגיד שהתגובות חיוביות ביותר. אני חייב לציין שחלק מהחומרים שאנחנו מדברים עליהם, החוזק שלהם הוא לפחות 40 פעמים – אם לא יותר – יותר חזק מ-THC. הנזקים שאנחנו רואים הם נזקים חזקים מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אז פעולת ההסברה בקרב מוסדות החינוך היא גם מוטלת על משרד הבריאות או יותר על הרשות למלחמה בסמים?
מיקי אריאלי
היא מגיעה לשנינו, אבל אנחנו מקבלים פניות. יש לחבר'ה שלנו קשר ישיר גם עם משרד החינוך. מבקשים מאתנו מבחינת הנושא הבריאותי להגיע ולדבר על הסכנות וכולי. ברק מגיע הרבה. אתה רוצה?
היו"ר אלי אלאלוף
יש איזו תכנית התערבות הסברתית עם פריסה ארצית שיטתית בנושא הזה שקיימת בבתי הספר?
ברק שפירא
בוקר טוב. אני ברק, אני גם עובד באגף לאכיפה ופיקוח. בנוגע לשאלתך, אנחנו כן נמצאים בבתי ספר, ואנחנו מדריכים החל מכיתות ט' עד י"ב. אנחנו מעבירים הרצאות בתחום סמי פיצוציות, אבל גם על תרופות מזויפות שהנוער יותר מסתכן בנטילתם, למשל, תכשירים להרזיה או סטרואידים אנאבוליים שאנחנו רואים שמגיעים לבני הנוער בעת האחרונה. לאחרונה אנחנו עובדים גם עם עיריות ואנחנו מופיעים בעיריות עצמן כשיש איזשהו דיון בנושא סמים. אכן אנחנו עושים את זה בצורה של פריסה ארצית.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אומר שמגיעים פעם בשנה לבית ספר?
ברק שפירא
לא אדוני, אנחנו מגיעים בכל שבוע כמעט לבית ספר.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לבית ספר אחר.
ברק שפירא
בית ספר אחר בכל פעם.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת אומרת, כמה ביקורים בשנה מקבל בית ספר?
ברק שפירא
כל בית ספר מקבל ביקור אחד בשנה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מדריכים את המורים במושגים האלה בבתי הספר כדי שיעשו פעולה פנימית? יש סיכוי לזה?
ברק שפירא
אנחנו נוקטים בעיקר בהסברה אדוני. בעיקר בהסברה – מסבירים לבני הנוער את הסכנות שבשימוש בחומרים.
היו"ר אלי אלאלוף
ישירות לבני הנוער, לא באמצעות המורים.
ברק שפירא
נכון. אנחנו מעבירים את זה ישירות לבני הנוער. המורים משתתפים, הם נוכחים.
היו"ר אלי אלאלוף
הם לא יכולים להסביר בלעדיך. אחרת אף פעם לא יהיה לך כוח אדם מתאים.
ענת ברקו
ברור. פעם בשנה זה לא אפקטיבי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ברור. חברים, אם לא תדריכו את המורים – סליחה, יש לי קצת ניסיון והתערבות בבתי ספר. הכי חשוב שהידע יישאר בבית הספר. הכי חשוב שהידע יישאר ויועבר על-ידי צוות בית הספר. אם יש מבצע לקראת פורים או לקראת הסילבסטר, כדאי שיעשו פעולות מנע שבוע או כמה ימים לפני. אני חושב שצריך לעשות שיטתיות. לא תצליחו – אני ראיתי את הכתבה שלך ברדיו. אי-אפשר, לא ייתנו לכם אף פעם, בחלומות, לכולם את כל האמצעים הנדרשים. אז תמצאו תחנות ביניים, משדרים במקומכם. תלמדו את המלמדים. זה הכי חשוב.
ענת ברקו
כמו שיש מורים לחינוך מיני.
היו"ר אלי אלאלוף
תשדלו לעשות את זה, במיוחד שאתם יודעים את התוצאה. ברק התחיל, אני תפסתי את הנאום שלו. אני לא מאשים אף אחד. אני תפסתי מה שהוא אמר. הוא אומר שהוא הולך לבית ספר בכל שבוע. כמה הוא יכול? כמה שהוא סופרמן – אני רואה כשאני רואה אותו.
ברק שפירא
אני אעשה את זה באהבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי ב"פורום" שלכם, שאתם אומרים עליו כל כך הרבה קומפלימנטים – אני מברך עליו מראש – תכניסו תכנית של הסברה שיטתית והסברה מניעתית. אם אתם יודעים שיש פיקים בשנה בפורים, לקראת הסילבסטר, ליד "הפורום" מול הבית שלי, תעשו את הפעולות הנדרשות ההסברתיות. זה ברור חבר'ה. אנשים כבר לא מגיעים לפיצוציות, אם אתם לא יודעים. יש אפילו - - -
תמר זנדברג
משלוחים.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. תמר זנדברג, חברת כנסת, הצטרפה אלינו. ברוכה הבאה. תחשבו על זה. ההסברה בעיני זה הדבר הכי חשוב. לתפוס את הגנב זה טוב, אבל זה לא פותר את הבעיה של מי שאנחנו באמת רוצים לשרת, דהיינו את הילדים המסתכנים.
סוני אינגר
אדוני, רק קריאת ביניים, אנחנו עסוקים – אפשר להגיד אפילו – לילות כימים בנושא מניעה והסברה, אולי אפילו יותר מאכיפה, הייתי מעז לומר בדחילו ורחימו. מערך הנוער הפרוס במחוזות משטרת ישראל פוקד, אפשר להגיד, כמעט כל בית ספר במחוזות השונים הפרוסים ברחבי הארץ ועוסק בפעילות של מניעה והסברה. מגיעים קציני משטרה ומציגים את התופעה פעם אחת כלפי התלמידים וגם כלפי סגל ההוראה. במקרה מחר אני נפגש עם ראש תחום אכיפה במשרד החינוך על מנת לתכנן את המשך דרכינו. לכן אני בהחלט מצטרף לדגש שאדוני שם על מניעה והסברה, מכאן הכול מתחיל. אנחנו בהחלט שם.
אתי כהנא
אם יורשה לי אדוני. שמי עורכת דין אתי כהנא, ראש אגף אכיפה וחקיקה ברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול. זה אכן לא התחום שלי, כמו שאתם מבינים, אני עוסקת באכיפה, בחקיקה, אבל אני בהחלט יכולה לומר שאדוני מתפרץ לדלת פתוחה משום שגם הרשות למלחמה בסמים רואה חשיבות גדולה מאוד ומשקיעה הרבה מאוד בכל מה שקשור בנושא של חינוך ומניעה. כמובן, בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, ויש תכניות והתערבויות שמועברות גם בחינוך הפורמלי במהלך שעות הלימודים על-ידי אנשים שהוכשרו לכך, על-ידי אנשי מקצוע, וגם אנשים שמכשירים את הצוותים החינוכיים לעסוק בכל מה שקשור בנושא הזה, בסמים ובסמי פיצוציות. וגם בחינוך הבלתי פורמלי – בתנועות הנוער, במתנ"סים ובכל המקומות האלה יש בהחלט פעילויות שנעשות בנושא.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם הגוף המתאם?
אתי כהנא
כן, אנחנו בהחלט.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני מבקש, ברשותך, עורכת הדין, תכינו לנו דוח פעם על ההסברה והמניעה.
אתי כהנא
בהחלט. אעביר את הבקשה למי שממש ממונה על התחומים הספציפיים האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
כי אנחנו נקיים עוד דיון בעוד כמה חודשים.
אתי כהנא
בוודאי.
היו"ר אלי אלאלוף
לפי מה שאנחנו שומעים, זה יהיה – בפעם הבאה יהיה דגש על זה.
אתי כהנא
אני רק רוצה לומר עוד משפט, יש פעילות שנעשית גם בצה"ל בנושא הזה. כולל הכשרה, כולל פעילויות שמועברות - -
היו"ר אלי אלאלוף
תכניסו את זה לדיווח.
אתי כהנא
- - בקורסי מ"כים, בקורסי קצינים, בעיקר למפקדים, וגם הכשרה של סגל של קצינים שהם אלה שיעבירו. כלומר, אנחנו לא רק באים, נותנים הרצאה ונעלמים, אלא הרעיון הוא להנחיל את התורה הזאת, את היכולת להעביר את זה הלאה מאותם מפקדים לחיילים שלהם בקורסים וכולי. זה בקשר לנושאים של חינוך ומניעה.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו עוד רוצה להעביר דיווח? סליחה, יש לנו לחץ זמן. אתם רואים, חברים מצטרפים.
ענת ברקו
אני חייבת לרוץ לעוד ועדה. קודם כל, יש לי שאלה, אני הבנתי שרק מכיתה ט' מתחילים עם פעילות המניעה, או שבגיל צעיר יותר?
ברק שפירא
אנחנו משתדלים מכיתה ט' כי להבנתנו בגיל הזה נחשפים הנערים לשימוש בחומרים האלה.
ענת ברקו
אני חושבת שבדברים האלה חל שינוי רב בשנים האחרונות, וזה קורה בגיל הרבה יותר מוקדם. אני ממליצה לכם לבדוק את הנתונים שבידיכם. הדבר השני שאני חושבת שראוי להגיד אותו, בהקשר לדברים שנאמרו כאן מטעם הרשות למלחמה בסמים, אתי – אם פעם הייתה תחושה שאם לא נדבר על זה, אז זה לא יהיה, גם בצבא, היום יש שני תהליכים. מצד אחד, ההסברה וכניסה לקורסי פיקוד, ויש בזה פעילות מבורכת. אבל אנחנו רואים תהליך נוסף של הפסקה בדיונים והפסקה של הגשת תביעות פליליות נגד חיילים שמשתמשים בסמים. זאת אומרת שאם פעם על כל שימוש מקרי ומזדמן חייל היה יודע שהוא נעצר ומגיע לכלא, היום, משום מה, הולכת להיות סלחנות בכיוון הזה. אז נכון שיש כאן דילמה בין הכתמה ברישום פלילי לבין – אבל מצד שני, אנחנו גם לא רוצים חיילים מסטולים ויש כאן בעיה. יכול להיות שצריך לקבוע כאן איזושהי מדרגיות בענישה של דין משמעתי לעישון חד-פעמי, מזדמן וכולי, אבל בהחלט לא להפוך את זה למשהו שהוא לגיטימי. לכן לדעתי זה יפה שקושרים את זה לסמים אחרים, אבל אם פעם היו שומעים את המילה סמים, בדור שלנו, זה היה נורא, וזה לא היה משנה מה. זה היה תחת סל אחד – קטסטרופה. היום יש נורמליזציה של הדבר הזה, יש קבלה של העניין הזה. זה הופך להיות יותר ויותר נורמטיבי, ובזה צריך להילחם. אני בטוחה שאתם עושים את זה – להביא אנשים שהשתמשו ובמדרון החלקלק הזה הגיעו לפשיעה, לדברים אחרים, לסמים יותר קשים.
עדנה טנא
חוק המאבק לא מדבר על עבירת שימוש, הוא מדבר על עבירות של סחר וייבוא.
קריאה
זה גם לא על קנאביס.
ענת ברקו
מה שעושים המון פעמים, אומרים: בסך הכול קניתי את זה בפיצוצייה, זה שום דבר. מה שאנחנו צריכים לראות שבאיזשהו אופן אנחנו מראים את הקשר בין השימושים הללו לבין שימושים אחרים, ויש קשר כזה, אנחנו יודעים אותו. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה ענת. מזכיר לי מי שיותר ותיק ממני לפחות בשנתיים בכנסת – זה הרבה זמן – להזכיר לכולם, תשתדלו לדבר שתי דקות. משרד המשפטים רוצה להגיד משהו?
קריאה
המכס רוצה להגיד.
יפעת רווה
יפעת רווה, משרד המשפטים. אני מציעה לא לערבב בין הוויכוח על דה-קרימינליזציה, שכבודו במקומו מונח, לבין הנושא הזה של סמי פיצוציות, שהנזק בהם, אני חושבת, הוא לא שנוי במחלוקת גם אצל מי שתומך דה-קרימינליזציה. שוב, אני לא נכנסת לזה. אנחנו חוקקנו את החוק הזה בשביל לסגור את הפרצות. הנזקים, ממה שאנחנו שמענו מאנשי המקצוע, הם קשים ביותר. אנשים מגיעים לבית חולים, אין על זה שום ויכוח. אנחנו כל הזמן בתהליך מתמיד, אי-אפשר לנוח על זרי הדפנה. אנחנו כל הזמן בתהליך מתמיד של לבדוק את הנושא, לבדוק את האכיפה. אני שמחה לשמוע – לפעמים אנחנו מחוקקים חוקים שהם מונחים, ופה זה חוק שמיושם.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי תתייחסי בבקשה לקלות היחסית בענישה?
יפעת רווה
החוק הזה הוא חוק חדש. הוא חוק שדילג על שלב חקיקה, אני רוצה להדגיש את זה. דרך המלך היא פקודת הסמים המסוכנים, שהכרזה על סם עוברת את הוועדות של הכנסת. זו הדרך הרגילה שאנחנו מכניסים סמים ומכריזים עליהם כסמים מסוכנים. פה עשינו איזשהו קיצור במובן הזה שאנחנו לא עוברים את הכנסת בהכרזה, ההכרזות מהירות. נכון, היה לזה מחיר מבחינת ענישה. שוב, אנחנו יכולים לבדוק את הדבר הזה. בזמנו, כשחוקקנו את זה אמרנו שנבדוק את הדבר אחרי כמה שנים, ואפשר לבדוק את זה. המשטרה יודעת שבעניין הזה שדלתנו פתוחה לגמרי. אם יראו שהשופטים ממצים את זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, בואו נסכם. זה נראה לי מקובל על-ידי כולם. תבדקו. אני מבקש ממשרד המשפטים בהתייעצות עם המשטרה וכל מי שתמצאו לנכון - - -
יפעת רווה
מה שנאמר לנו, שהמשטרה עושה כרגע עבודת הכנה פנימית כדי לראות מה הם מבקשים מאתנו. ברגע שזה יגיע אלינו, אנחנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תביאו לוועדה בדיווח הבא, שיהיה בעוד כשישה – אנחנו נעשה פעמיים בשנה - - -
יפעת רווה
אנחנו רק צריכים קודם את ההמלצות הפורמליות של המשטרה. ברגע שהם יגיעו אלינו, אנחנו נשקול את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא נכנס לטכניקה. אני לא מבין ולא אצליח להבין אף פעם. אני סומך עליכם. כל הטכניקה – תשלטו בה ותביאו המלצה בעוד שישה חודשים. אוקיי? אני מודה. עוד משהו?
יפעת רווה
דבר אחרון, אומנם אני מתפרנסת ממשפט פלילי, אבל מניעה, מניעה, מניעה. זה באמת חשוב מאוד. משרד החינוך יושב בצוותים האלה, וזה חשוב מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מצטרפים לכל מילה, לכל תקציב, לכל המשאבים להסברה. בבקשה, חברת הכנסת תמר זנדברג.
תמר זנדברג
תודה אדוני. קודם כל, זו הזדמנות לברך אותך. אני מברכת אותך – זו הישיבה הראשונה שאני פה.
היו"ר אלי אלאלוף
והשנייה שאני פה.
תמר זנדברג
אוקיי. אז אתה ותיק ממני בישיבה אחת. אני מברכת אותך על המינוי. אני בטוחה שתעשה כאן עבודה חשובה ומשמעותית לכנסת ולציבור. אני ליוויתי את הנושא הזה בכנסת הקודמת בדיוק מהמקום שתיארת כרגע. למען הגילוי הנאות, אני תומכת – לא רק תומכת, אני ממובילות המאבק ללגליזציה ולדה-קרימינליזציה של קנאביס, כי אני מאמינה, בדיוק בניגוד למה שאמרה חברתי, שצריך לעשות את ההבחנה בין החומרים השונים. כאשר מסתכלים למציאות בעיניים ואומרים את האמת באשר לכל אחד מהם, גם ההסברה – דיברתם כאן הרבה על הסברה – היא הרבה יותר אמתית וגם הרבה יותר אפקטיבית. בדיוק מהמקום הזה ליווינו כאן את החוק הזה בכנסת הקודמת. אני מצטרפת לאמירה שהייתה כאן על המניעה, על ההסברה ועל החינוך, כולל בבתי הספר. זה מסוג המקרים שהאכיפה היא ההסברה הטובה ביותר. למה? כי כאשר המסר שיוצא – גם מכאן, מבית המחוקקים וגם מהמשטרה ומהרשויות המקומיות ומכל הגורמים שעוסקים בנושא סמי הפיצוציות – זה אפס סובלנות ואנחנו לא נותנים לגלגלי הבירוקרטיה – החוק הזה חוקק בצורה הזו על מנת שלא ניתן לגלגלי הבירוקרטיה לעבוד לאט ובכל פעם ניתן לעבריינים שמסכנים את הציבור, ובמיוחד את בני הנוער, להתל בנו ולעשות שינוי בחומר. עד שאנחנו בכנסת נתפוס את זה ונבוא לכאן, נביא ונכניס לפקודת הסמים המסוכנים עוד חומר וכולי, בינתיים המציאות בחוץ חוגגת במובן הרע של המילה ומסכנת באופן אמתי. בניגוד לחומרים אחרים, שיש ויכוח על מידת המסוכנות שלהם, כאן אין ויכוח ומדובר בסכנה אמתית לציבור.

בדיוק מהמקום הזה אני רוצה לקחת את זה צעד אחד קדימה ולדבר על המשלוחים ועל מספרי הטלפון ואתרי האינטרנט שמרוססים בכל מקום ברחבי העיר. קראתי את הדוח שלכם, עיינתי בו כרגע. שמחתי מאוד לגלות את העלייה המשמעותית מ-2013 ל-2014 באכיפה בתיקים שנפתחו, מעצרים וכל הנתונים הקשים. אני מניחה שזה פשיטות על פיצוציות ודברים מן הסוג הזה. בסוף, בסעיף 8, יש קצת התייחסות לנושא של קווי טלפון ואתרי אינטרנט, וכאן ההתייחסות היא הרבה יותר אמורפית, הרבה פחות מספרית, הרבה פחות כמותית. לצערנו, מהשטח אנחנו מגלים שהיום התופעה הזו – ושוב, טוב שיש הכבדת יד על האכיפה בפיצוציות. צריכה להיות עוד. אבל יש הסתה של הזירה הזאת לטלפון, לאינטרנט ולמשלוחים.
יפעת רווה
הייתי רוצה להגיב לזה.
תמר זנדברג
אוקיי. אז בהקשר הזה אני אשמח מאוד לשמוע מכם וגם לקבל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה, תנו לחברי הכנסת להתבטא, תרשמו את ההערות, ונעשה סבב של תשובות.
יפעת רווה
ספציפית לזה יש תשובה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. בינתיים עוד מישהו מחברי הכנסת רוצה?
מיקי לוי
אולי אני אגיד – לתת שתי דקות לכל אחד, אחרת יש עוד 14 דקות לסיום.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו מהמכס? מה שמך?
אהוד אור-טל
שלום, תודה אדוני. שמי אהוד אור-טל, ראש מדור מבצעים במטה הסמים של המכס. רציתי לדבר על המסמכים שבדיוק הגיעו אליך בשתיים וחצי דקות, ולא בצורה מטאפורית. לצדי נמצא זאב ציגלברג, ממונה יחידת הסמים של המכס. ברשותך, אני אתייחס לשני נושאים, ממש בקצרה מפאת קוצר הזמן. אחד, לנושא ההדרכה. רשות המסים לקחה כפרויקט לאומי את נושא ההדרכה בבתי הספר כהדרכה לנושא מסים. אומנם זה אותו שורש של סמים, אבל אנחנו מדברים על מסים. זה יהיה ב-2016, בתאום מלא עם משרד החינוך, בבתי ספר בצורה שיטתית ומוסדרת. עם זאת, מטה הסמים נותן כבר היום הדרכות בהתנדבות – גם הכלבנים, גם הדגמות, גם סמים, גם סינטטיים והכול לבתי הספר. אנחנו נשלב את ההדרכות האלה בצורה שיטתית במערכת של משרד החינוך עם רשות המסים החל מהשנה הבאה. בצורה שיטתית, וזה יהיה מוסדר, החל מכיתות ז'-ח' וצפונה. לפחות לשיטתנו, לנושא סמים, הסלקות, סכנות, השלכות וכדומה – בנושא סמים סינטטיים, כבוד היושב-ראש, העברתי לך שני מסמכים רשמיים. אחד מהם מדבר על פרשיית - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבטיח לעשות שיעורי בית לפעם הבאה. תעבירו את זה מראש, נשמח ללמוד אותו לישיבה. הוא נראה מעניין.
אהוד אור-טל
בשמחה. ברשותך, שתי מילים על המסמכים האלה. לא שמשטרת ישראל צריכה חיזוק, אבל בהמשך למה שרפ"ק סוני אמר, לגבי פרשיית סמים מעוצבים בחדרה – יש לנו סמים מעוצבים, סמים סינטטיים, סמי פיצוציות, שהמכס תופס כמעט בכל יום כחצי קילו במשלוחים בייבוא. אנחנו מעבירים למשטרת ישראל והם ממשיכים את השרשרת עד לכתבי אישום. פה מדובר על תיק לדוגמה, שבן אדם נכנס לארבע שנות מאסר בפועל, ועוד 19 חודשי מאסר על תנאי, ועוד 30,000 שקל קנס, על 15 משלוחים של סמים סינטטיים. שוב, שיתוף פעולה יפה של ימ"ר חוף עם יחידות שלנו בשטח. שוב, כל הפרטים נמצאים אצלך. להזכיר אנקדוטה מסוימת – בכנס פומפידו שאני השתתפתי בו בשנת 2014 בשטרסבורג, כנס בנושא סמים, בין היתר סינטטיים, דורגנו במקום שני בכלל אירופה מתוך 40 מדינות בנושא תפיסות של סמים סינטטיים. המסמך שנמצא אצלך מצביע על כך שהמכס בישראל הגיע למקום ראשון ב-2014 בתפיסות סמים סינטטיים בין 40 מדינות בכלל העולם. מדובר על סמים סינטטיים בלבד. אגב, אנחנו תפסנו הרבה יותר, אבל הדיווחים פה הם מעל חצי קילו. כל התפיסות של פחות, של השקיות הבודדות של היבואנים הקטנים לא נכללים פה. אבל עדיין, מקום מכובד מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אני לא טועה, בדוח של השר לביטחון פנים לשעבר, הוא מדבר על 8-7 טונות בשנה. זה זה? זה אותו דבר?
קריאה
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי תוסיפו דברי הסבר על נושא השמדת התפיסות האלה? תתייחסו בשלב מסוים. עוד חברים שרוצים? בבקשה.
אילת מליס כהן
אילת מליס, יושבת-ראש עמותת "ישראל אומרת לא לסמים". דבר ראשון, זו ההזדמנות שלי לומר תודה על החוק הקודם נגד סמי הפיצוציות, שהצליח לעצור את הפרץ הזה. אני רוצה דבר ראשון, לתת נקודת אור, כי דובר פה על חינוך. זה מה שאנחנו עושים. אנחנו נמצאים בבתי ספר, במתנ"סים, אנחנו נמצאים עם הנוער, וכמו שביקשת, אנחנו כבר עושים את זה, אנחנו מלמדים את בני הנוער עצמם להעביר את ההרצאות שלנו כי אנחנו לא נגיע לכל הילדים. יש לנו כבר שתי ערים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא?
אילת מליס כהן
אנחנו נגיע לכל מקום כדי ללמד את בני הנוער והם ילמדו את החברים שלהם. השיטה הזאת כבר פועלת, ובשתי ערים כבר יש לנו מכתבים ותוצאות שמראים על ירידה משמעותית לגבי סמים או לגבי אלימות ופשיעה שאנחנו יודעים שהמקור שלהם הוא בסמים. אני רוצה לציין שאנחנו לא עושים הבחנה בין החומרים השונים, בין כל הסמים. אני רוצה לתת לכם נתונים מארצות-הברית לגבי אלכוהול וטבק, שהם חומרים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא נרחיב, ברשותך.
אילת מליס כהן
לא, רק נתון אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו באנו לדיון מסוים. אני בטוח שנמצא את הזמן לקיים דיון כללי על נושא הסמים. אנחנו עומדים לדון גם בנושא הקנאביס הרפואי. אז אני מציע שנתמקד, ברשותך. אם את יכולה, תתמקדי.
אילת מליס כהן
בסדר גמור.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. תגובה שלך, בבקשה.
יפעת רווה
אני רק רוצה להשיב לנושא של האינטרנט. בכנסת הקודמת, אחרי שחוקקנו את החוק הזה, ראינו שהזירה עברה לאינטרנט. בדיוק היה מונח בוועדת החוקה באותו הזמן חוק שדיבר על סגירת אתרי אינטרנט בהקשרים אחרים. ביקשתי אישור משרת המשפטים ומהייעוץ המשפטי של הוועדה להכניס את זה למרות שזה לא עבר בהצעת החוק. האישורים התקבלו. עמדנו להכניס את זה, נפלה הממשלה, ובזה ירדה העבודה - - -
קריאות
- - -
יפעת רווה
אני רק אשלים. ממש השבוע ההצעה הזאת עולה שוב לוועדת שרים. ביקשנו להכניס את הדבר הזה כדי לסתום את הפרצה הזאת.
תמר זנדברג
סליחה, זה מצוין, כל הכבוד. אני שאלתי גם על האכיפה של קווי הטלפון במסגרת החוק הקיים. על תפיסה, אכיפה ומודיעין - -
אילת מליס כהן
לא, אכיפה – אני לא אקח למשטרה את התפקיד.
תמר זנדברג
- - על הגעה, לא לפיצוציות עצמן, אלא לאתרים שמסתתרים מאחורי מספרי טלפון ודברים כאלה.
סוני אינגר
ברשות אדוני, אני אענה לשאלה. או שבסוף?
היו"ר אלי אלאלוף
סוני, תן לנו – בבקשה, אברהם.
אברהם נגוסה
תודה. אני מתייחס – בנוסף לחברת הכנסת ענת ברקו, שיצאה – לעניין המניעה. אני חושב, לפי מה שאני מכיר בשטח, שההתערבות שלנו היא מאוחרת. אחרי שבן אדם כבר נקלע, אחרי שהצעיר כבר נמצא במצוקה, להציל אותו ולהחזיר אותו לקדמותו זה קשה מאוד מאוד. ולכן מערכת המניעה שאנחנו עושים – אם זה משרד החינוך, אם זה המשטרה בעניין הסברה – אנחנו עושים את זה בגיל מאוחר מדי. אנחנו צריכים להתחיל מוקדם מדי לדעתי. ואז אנחנו עוזרים להם ותופסים אותם מוקדם כדי להימנע מזה. אחרי שבן אדם נכנס, קשה מאוד להוציא אותו. זו ההערה שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש, הוא היה סבלני, עם ידע אדיר, מיקי, בבקשה.
מיקי לוי
אדוני היושב-ראש, חברי כנסת ואורחים נכבדים, למרות שאמרו את זה לפני, אני אדגיש עוד פעם, אין כאן מדובר באותם סמים קלים שנסוב עליהם ויכוח ציבורי כרגע. גם בתוך המשטרה, גם ויכוח ציבורי וגם בתוך הכנסת על הלגליות שלהם. מדובר בסמי פיצוציות, אותם סמים כימיים אשר נמכרים בעיקר בפיצוציות. ציירו כאן תמונה, אני רוצה טיפונת לקלקל לכם, לא הרבה. נשאיר לכם גם כן חיזוקים. כאשר מורידים סם אחד מהמדף, המשטרה מורידה סם אחד מהמדף, ואותו אחד מובא עם כתב אישום ביד, שינוי כימי קל – קל – משנה את מרכיב הסם ואז לוקח עוד כמה חודשים טובים - - -
קריאות
לא, זה בדיוק החוק הזה. בלי לעבור בכנסת.
מיקי לוי
השאלה הנשאלת כאן אם אותה מעבדה יחידה בתל-השומר – אם אני לא טועה, יש אחת או שתיים – מסוגלות לבדוק את אותם סמים עוד פעם מהיום עד להודעה חדשה. אני, לפחות בתפקידי הקודם, ביקשתי – והממשלה התפזרה, הוא אומר שזה טוב. היה תקציב לעניין הזה. התקציב לעניין הזה ניתן כדי להגדיל את מספר המעבדות. לא יכול להיות שיש מעבדה אחת, אדוני, אם אני לא טועה, שלושה עובדים בתל-השומר – או ארבע או שש או שתי מעבדות.
סוני אינגר
מז"פ. מז"פ בודקים.
קריאות
מז"פ. רק מז"פ. מז"פ אנליטי. רק מז"פ אנליטי.
טל פז-מזרחי
רק אצלנו במעבדה האנליטית.
מיקי לוי
גם כן, לטעמי זה לא מספיק. התור שם הוא אדיר, ואני מכיר את זה, אני ביקשתי שזה ילך לתל-השומר גם.
קריאה
הצבא. הצבא בודק בתל-השומר.
טל פז-מזרחי
הצבא בודק בתל-השומר, אבל - - -
מיקי לוי
צריך להגדיל את מספר המעבדות המורשות.
טל פז-מזרחי
להגדיל את מספר כוח האדם הקיים.
מיקי לוי
אני אגע בכוח האדם גם כן, תאמיני לי.
טל פז-מזרחי
המעבדה קיימת.
מיקי לוי
אז את כוח האדם. והסכנה היא בהחלט סכנה ממשית. בקדנציה הקודמת שלי דרשתי להקים עוד מעבדות, או לאשר עוד מעבדות, או להוסיף כוח אדם במעבדות. אפילו נתתי לזה תקציב, אתה יכול – דין רציפות, להתקשר לשר האוצר, שהוא ראש מפלגתך, ולבקש ממנו לממש את ההבטחה שלי. אני נפגשתי אתו השבוע והוא נענה לי בנושא אחר, אז בהחלט אפשר לעשות את זה. דבר נוסף, מידע אישי. אני אומר לך שגם אם משטרת ישראל וגם שאר הגופים מנהלים מלחמת חורמה באותן פיצוציות, זה לא די. תיכף אני אגיד מה הבעיות שעומדות בפני משטרת ישראל. ידה של המשטרה לבד קצרה מלהושיע. אתם צריכים עוד כוח אדם, עוד כסף, עוד אמצעים. לבד לא תוכלו לעשות שום דבר, ויש צורך בשילוב זרועות, שכבר מתבצע היום – גם עם המכס, גם עם מערכת החינוך, ומערכת החינוך זה לא מספיק. כמו שאתה אמרת, הם לא מסוגלים להגיע לכל התלמידים. מי שמעביר את זה כאן – גם הגופים מהמעגל השלישי – לא מסוגלים להגיע לכל התלמידים. ולכן צריך לעשות איזושהי תכנית להעביר את החומרים האלה למערכת החינוך עצמה. זה שמופיעה משטרת ישראל פעם אחת בבית ספר X, היא לא מצליחה להקיף את כל הכיתות. אם נלך עכשיו לבית ספר שהמשטרה או אחד הגופים היו בו, אני משוכנע ש-30% מהתלמידים לא שמעו את מי שהיה צריך לשמוע. צריך לתת לדעתנו על העניין הזה.

הייתי אחראי על רשות המסים בקדנציה הקודמת. פעלנו רבות, והם עושים רבות, וזכו בפרס הראשון בעניין הזה. אבל שוב, גם שם חסר כוח אדם, למרות שהוספתי 400 תקנים. אני לא יודע כמה מזה אתם קיבלתם, כי לא התעסקתי בחלוקה הספציפית, למרות שהנושא קרוב מאוד ללבי.
תמר זנדברג
אתה רואה, זה חשוב מדי פעם להחליף כיסאות. נותנים, ועכשיו אתה מגלה שלא ידעת לאן זה הולך. בפעם הבאה שתחזור אתה תדע שצריך להקפיד על זה. זה לקח.
מיקי לוי
אני אחזור. החקיקה אומנם מספיקה, אבל הענישה לוקה בחסר. אין לי איזה פטנט – משרד המשפטים – איך להגיד לשופטים: חברים, מה שאתם עושים אינו מרתיע ואינו מספיק. אבל אני מניח שמשרד המשפטים יודע לדבר אתם.
יפעת רווה
לא, לא, לא. סליחה, אנחנו יכולים לשנות את החוק. אנחנו לא אומרים לשופטים - - -
מיקי לוי
בוודאי, הוא אשר אמרתי.
יפעת רווה
אפשר לערער, אפשר להילחם, נלחמים על זה, עושים את זה, אבל השופטים לא ת.פ. שלנו.
מיקי לוי
זה בוודאי. מה שאני אומר, ריבוי של ערעורים ידליק להם אור ירוק.
יפעת רווה
זה ברור לפרקליטות.
מיקי לוי
אם זה ברור, זה בסדר גמור.
היו"ר אלי אלאלוף
הדיונים חייבים לעמוד בלוח הזמנים, מיקי.
מיקי לוי
משפט אחרון. מכאן צריכה לצאת קריאה לתוספת אמצעים וכוח אדם לכל הנושא – למעבדות הבדיקה או לתוספת כוח אדם.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מכיר נושא שלא צריך עוד משאבים?
מיקי לוי
לא, אבל זה בנפשנו, אדוני. זה הנוער שלנו. אני התעסקתי אתו בפעם הקודמת. מפקד מחוז יכול היום לסגור בצו מנהלי ל-30 יום את אותה פיצוציה. וזה לא מספיק. אם הוא יסגור אותה לשלושה חודשים, או בתי בושת לשלושה חודשים – בעניין הזה, אני לא יודע איך לשנות את הצו המנהלי שמפקד מחוז יכול לסגור את זה. תגידו לנו מה לעשות, ואנחנו נעשה כי אנחנו עובדים אצלכם ובשבילכם בעניין הזה. הוא סוגר ל-30 יום, ואחרי 30 יום הוא צוחק עליהם.
היו"ר אלי אלאלוף
זה משפט נפלא, ואני מצטרף למיקי. אנחנו פה לשרת את המטרה באמצעותכם.
מיקי לוי
מדובר בילדים שלנו, בנוער שלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, לוח הזמנים. ראיתם שהתחלנו בזמן, ונאפשר גם לדיון הבא להתחיל בזמן. תרשו לי לציין כמה נקודות. א', לא קיבלנו תשובה לגבי נושא השמדת החומרים.
סוני אינגר
אני אענה ממש בבולטים.
תמר זנדברג
וגם האכיפה בטלפון.
סוני אינגר
הקציבו לי זמנים, אז אני אעמוד בזה. חברת הכנסת זנדברג, אנחנו עוסקים גם בניתוק טלפונים ובניתוק אתרי אינטרנט. אכן התופעה עברה shift, והיום כמעט ואין בפיצוציות – אני לא אגיד שאין בכלל – התחום עבר לסחר במתחם הסייבר. אנחנו שם. תוספת תקציבית כמובן תתקבל בברכה. זה עולם ומלואו, אנחנו עושים, פועלים גם באפיקים של משפט אזרחי ולא רק פלילי. ניתוק קווי טלפון זה בתחום המשפט האזרחי ולא הפלילי, וגם שם אנחנו נמצאים. עשינו מיזם עם פרקליטות מחוז חיפה האזרחית, ניתקנו קווי טלפון, מעל 200.
תמר זנדברג
אתם מגיעים למקום שבו נמצא הטלפון הזה?
היו"ר אלי אלאלוף
סוני, ברשותך.
סוני אינגר
אני רץ לשאלה הבאה. אדוני שאל לגבי השמדות. גזרנו נוהל משטרתי שיש בו אפיק מנהלי, שבאמצעותו – בכפוף לשימוע כמובן – בהליך מנהלי אנחנו משמידים חומרים מסכנים מבלי לפנות לאפיק הפלילי, מה שנקרא "לנקות את המדפים". כלומר, לא להיכנס להליך פלילי, משמידים.
יעל גלנט
מוגשים ערעורים?
סוני אינגר
לא.
יעל גלנט
לא הוגשו ערעורים?
קריאה
לא. לא.
סוני אינגר
בהליך המנהלי עומדת לזכותו של אותו אזרח שעכשיו הולך ברחוב אלנבי עם שקית "נייסגיי" בכיס ובהליך מנהלי אני משמיד לו את השקית מבלי לפנות לאפיק הפלילי, הזכות לפנות לבית משפט.
מיקי לוי
אני לא רוצה להגיד לך איפה התנור, שורפים את העסק.
סוני אינגר
יש מעבדה אחת בכל הארץ שנותנת חוות דעת משפטיות בתיקים הפליליים, זו המעבדה האנליטית במשטרת ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
היא עומדת בקצב?
טל פז-מזרחי
לא. לא. ממש לא. יש עליה גורפת בכמות התיקים – סליחה אדוני, טל פז, עוזרת ראש מז"פ בענייני משפט. המעבדה האנליטית וכוח האדם הקיים כיום והמכשור שעומד לרשותה עושה כל מה שהיא יכולה בשביל לתת את המענה המקסימלי. אבל כמו שאתם יודעים, יש עלייה ניכרת ומשמעותית בכמות התיקים ובכמות החומרים ובהצטרפות חומרים חדשים. זה מצריך תוספת כוח אדם, איך שלא נהפוך את זה, כדי שנוכל להתמודד עם זה בצורה יעילה. ולכן אני מצטרפת לחבר הכנסת - - -
מיקי לוי
אבל קיבלתם 1,000 שיעשו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממליץ, לאור הדיווח הזה של מחסור במשאבים - - -
מיקי לוי
קיבלו 1,000 בשנה שעברה.
טל פז-מזרחי
זה לא קרה. לא קיבלנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתעלו את זה בתוך המערכת. אנחנו נשמח לקבל העתק של זה כדי שנפעל בעצמנו מתוך המערכת. דבר נוסף, ברשותכם – המשטרה, היינו שמחים, אבל אין לנו זמן. הדוח הוא על 2014. יש לנו כבר כמעט שישה חודשים שעברו. במשפט אחד, האם יש השוואה של הסמסטר הראשון לעומת השנה שעברה?
סוני אינגר
הנתונים שהצגתי בפני הוועדה הם של 2015.
היו"ר אלי אלאלוף
החציון הראשון.
סוני אינגר
החציון הראשון של 2015.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, אני אחזור לילדות שלי. אני פעם נעצרתי על-ידי המשטרה במרוקו, בקזבלנקה, מפני - - -
מיקי לוי
זה לא נחשב אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
החוק הזה, או התקנה – כפי שאתם מגדירים את זה –לא מענישה, במירכאות, את המשתמש. אני חושב שיש צורך להפחיד נוער. החוק מכוון כל כולו למקור, לצרות, לרעים. אבל מצד שני, אי-אפשר להשאיר את הנוער רק ברמה של להבין אותו ולהפוך לבייביסיטר לצרות שלו. אני חושב שכדאי שנחשוב על זה. נחשוב על אקטים חינוכיים שיאפשרו – באופן אמתי אני מאמין בעונש. לא עונש מפחיד, חס וחלילה, סורגים ובריח, אבל צריך לחשוב על זה. אי-אפשר להשאיר את זה רק ברמה של נו-נו-נו. הילדים יודעים את זה, ולכן אני מצטרף להערה של אברהם. היות ואין עונש לקנות בפיצוציה, אז גם בגיל 12 יש פיצוציות נבזיות שמוכרות. אז אני חושב שכדאי שהנושא הזה ייבדק. אנחנו אולי נעשה איזו בדיקה ביחידת המחקר שלנו, אבל תחשבו על זה. אי-אפשר לתת לילד לצאת באזהרה. אני מדבר כאבא. חשוב מאוד לעשות את זה. אני רוצה להסביר נקודה אחת – סליחה, אפילו שאני יושב-ראש הוועדה – אין סמים קלים.
קריאה
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
חד-משמעית. אין סמים קלים, יש רק סמים. וההתייחסות צריכה להיות בהתאם. אנחנו נקיים דיון. יש כאלה שאמרו שהם יסבירו לכם. המסקנה שלי היא ברורה – לאור הניסיון שלי, גם בעבודה, גם לראות את האנשים שנפלו, גם בגיל שנפלו לנושא הזוועתי הזה – אין סמים קלים. אל תייחסו בסלחנות, ולכן אני בעד שהענישה של המוכרים למיניהם צריכה להיות בהתאם. אי-אפשר לתת להם להתעסק בזה, ואז לא יהיה לך כל כך קל לצאת משם. אנחנו דיברנו וביקשנו שתדווחו לנו על הפעילות. אני באופן אישי מודה לרשות המסים כי בשבילי זה גילוי מלא, לא ידעתי על המעורבות שלכם. אני שמח ואני יודע שאתם יודעים לקחת נושאים ולהתמודד אתם. הייתי רוצה מאוד – חוזר לנושא של ההסברה. תציגו לנו תכנית. התכנית הזאת תאפשר גם לכם – במיוחד לכם – לראות אם יש נישות שלא טופלו. טיפלתי בעבר שלי בבתי ספר, בפנימיות וכולי. יש כאלה שעושים את זה בטיפול נהדר ויש כאלה שבכלל לא מגיעים לזה. יעל, את רוצה להגיד משהו? להוסיף משהו? היועצת המשפטית שלנו.

אני חוזר, אנחנו רוצים תיקוני חקיקה. אנחנו נבקש – נושא הענישה של המוכרים וכולי. זו נקודה אחת. הדבר השני שאמרתי לפני כמה שניות, הנושא של התיאום ופעולות ההסברה כדי שזה יהיה שיטתי ויוכל להקיף כל ילד. בבקשה, זה אפשרי. זה אפשרי, משרד החינוך בכל בוקר נוגע בילדים שלנו, וזה טוב בעיני. ולכן הוא גם יודע להעביר את זה, וצריך להשאיר את הידע בתוך בית הספר, לא אצלכם. זה נפלא שהוא קיים אצלכם, אבל מי שיכול להעביר את זה, מי שיכול לזהות מיד את השימוש אצל ילד, שינוי התנהגות של ילד, זה המורה שפוגש אותו בכל בוקר בשמונה בבוקר. לזהות גם את אלה שלא באים לבית הספר בגלל זה. תעבירו את כל זה. אם תרצו שנפנה – אני בטוח ששר החינוך ירגיש את הצורך לעשות את זה. אחרי שתציגו לנו את התכנית של ההסברה, אנחנו נבקש פגישה משותפת עם הוועדה או פגישה אישית עם שר החינוך כדי להביא את זה לידיעתו לטיפולו.

אני רוצה להודות לכם על הישיבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:07.

קוד המקור של הנתונים