פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
01/06/2015

הכנסת העשרים
מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 1>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ד בסיון התשע"ה (01 ביוני 2015), שעה 18:51
סדר היום
בחירת יושב-ראש לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות
נכחו
חברי הוועדה: >
צחי הנגבי – יו"ר הוועדה המסדרת
אלי אלאלוף – היו"ר

ענת ברקו
מאיר כהן

יעקב מרגי

נורית קורן

מירב בן ארי

קסניה סבטלוב

רועי פולקמן

קסניה סבטלוב
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

שר האוצר משה כחלון
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אתי בן שמחון
<בחירת יושב-ראש לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות>
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
שלום לכם, אני פותח את ישיבת ועדת העבודה והרווחה. אני מבקש מכל בני המשפחה הנרגשים, ומתברכים מכבודו של יו"ר הכנסת ושר האוצר.
אני רוצה לקרוא את הודעת הוועדה המסדרת. אני מצטער שהיום זה כזה מהיר וחפוז, אירוע שבדרך כלל לוקח זמן, אבל אנחנו בבליץ של מינוי ראשי ועדות.

לפני שאני אקרא את ההודעה, הייתי רוצה לשמוע את יו"ר הכנסת. בבקשה.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה אדוני, כפי שהזכרתי לך, אנחנו מנוסים כבר בטקס העברת הפטיש עוד מן הכנסת הקודמת, אבל הפעם אפשר לברך על כך שהסיוט הזה בשלבי סיום, ואנחנו נאפשר כרגע לאדם מאוד ראוי, חבר הכנסת אמנם חדש, אבל בתחום הספציפי הזה ממש לא חדש, מכובדנו אלי אלאלוף, לקחת באמת כאן את המושכות, את הפטיש ואת המושכות ולהתחיל בעבודה.

חבר הכנסת הנגבי יעיד בהמשך שלא בכל ועדה אני אגיד את זה, אבל כאן אתה באמת נכנס לנעליים גדולות של מחוקק מצטיין, חברנו חבר הכנסת חיים כץ, שתעבוד מולו הרבה בגלל התפקיד שלו בממשלה. אני חושב שהצמד חמד הזה, יחד עם שר האוצר, שגם אנחנו כולנו מכירים שזה הופך את זה למשולש, ועם חברי הוועדה שזה עתה הכריז עליהם חבר הכנסת הנגבי, ועוד כמה שהתווספו, שאתם יכולים לעשות באמת לא פחות ממהפכה - אני לא אוהב את המלה הזאת, מטבע הדברים בגלל השורשים שלי, אבל כאן באמת אפשר להשתמש במלה הזאת במובן החיובי ביותר של המלה, ואנחנו מאחלים לך מה זה בהצלחה, וכל סיוע שאתה תצטרך מלשכת היושב ראש, מהנהלת הכנסת על מנת לקדם את הדברים, דברים כפי שאמרתי עם אנשים בממשלה, גם לפקח עליהם שלא יסטו מן הדרך, אבל גם לזרום יחד איתם כשעושים דברים חיוביים, אתה תקבל בזה כל עזרה וסיוע. בהצלחה רבה.
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
תודה. הוועדה המסדרת, כאמור, ממליצה לבחור ב – סופרייז- סופרייז – אלי אלאלוף.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
>
רק חברי ועדה מצביעים.
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
רק חברי ועדה מצביעים. אם הוא ייבחר אז הוא יקבל את הפטיש.
יעקב מרגי
זו ועדה שאין בה אופוזיציה, קואליציה.
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
הצבעה
בעד המלצת הוועדה המסדרת – פה אחד

ההמלצה נתקבלה.
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
נבחר אלי אלאלוף, בהצלחה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה לכולם. אני חייב להגיד לכם שמישהו אשם שאני יושב פה וזה מאיר כהן, שלפני שנתיים פלוס שלושה חודשים ועוד שלושה חודשים בא וביקש ממני לעשות משהו ביחד, ואז הגה את הרעיון של הוועדה למלחמה בעוני שלא האמנתי שאני מסוגל להרים דבר כזה, ועם התמיכה המדהימה של מאיר, שהביאה לשיתוף פעולה של 20 ומשהו שנים בינינו למהלך אדיר שמחייב אותנו, את כולנו פה. אני מתנצל שמי שהיה פה לפני כן לא שמע, אגיד זאת, תהיה לי הזדמנות, יש לי עוד זכות לנאום בכורה, עוד לא בזבזתי אותה... אז אני אגיד את זה במליאה.

דבר שני, אני חייב לבטא את ההתרגשות שלי, כל חיי אני הקדשתי למשהו שנולד באופן טבעי, החיים החברתיים של הקהילה שלי במרוקו. אתם יודעים, אני עליתי לארץ בגיל 22. בגיל 18 הייתה לי הזדמנות להיות מדריך בקייטנת נוער של בית היתומים בקזבלנקה, שם היו ילדים. אני יתום כמעט מלידה, מגיל 4, אבל לא ידעתי ששמים יתומים בבית ילדים כאלה, ואז הייתי המדריך שלהם. אחר כך בעלת הבית, הדודה של השר יצחק לוי, באה הביתה וביקשה מאמא שלי, ושאלה מי זה אלאלוף שיכול לנהל את בית היתומים? אמא שלי אמרה לה, איזה אלאלוף? אז היא אמרה אלי אלאלוף – ילד בן 18...

אני חייב להגיד שהתחלתי, למרות התגובה של אמא, לעבוד בבית יתומים בקזבלנקה בגיל 18. לנהל בית יתומים בגיל 18 - תארו לכם איזה טירוף. אחרי כמה חודשים אחי בא ואמר לי, אתה רוצה לעזור בתחום החברתי והחינוכי? אז תשאף כמה שיותר גבוה, אבל לא האמנתי שאני אהיה בוועדת הרווחה של המדינה שלנו, ועוד יותר יושב ראש.

שוב, תודה למשפחתי, תודה מאיר, ותודה למשה שצירף אותי.


אמר את זה יעקב מרגי לפני שעזב. אני לא חושב שזאת תהיה ועדה של אופוזיציה וקואליציה. הנושאים שיבואו לשולחן הזה הם נושאים שהם מאוד חשובים לכל תושבי מדינת ישראל. אני מבקש לדייק, אני אומר כל תושבי מדינת ישראל. אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לטפל בכל אחד ואחד, לא חשוב איך מתפלל, איך מתלבש, וכו', העיקר שנוציא את האנשים שלנו, את התושבים שלנו, ממצוקתם, גם בגילם וגם בגיל המבוגר ובגיל הצעיר.


אמרו את זה, ואני חייב להגיד: בזכות וילמה, שהכניסה בחברים של הוועדה, הכניסו אותי לעולם הזה. אני מאוד מודה, שתדעי, את גורמת לי לסיוטים בלילה, באמצע הלילה – מה בא לפני תקנה, האם החוק הזה והזה, אז אני באמת מרגיש שזה נושא אדיר, ויכול לשנות את חייהם של מיליוני אנשים.

לכן, האחריות של כולנו היא פה גדולה כדי שנקדם. אני הבטחתי שנעבוד קשה. כל יום שני, שלישי, רביעי, תהיה ישיבה בשעה תשע בבוקר. בשעה שמונה ושלושים אני אקבל תדרוך, ערב לפני כן אני אלמד, אני בטוח שתעזרו כדי שנוכל להזיז. יש לנו פה תחומים אדירים, מי יעסוק בבריאות, בתעסוקה, ברווחה, ובביטוח לאומי. אין תחומי חיים כמעט שאי אפשר לחבר אותו לוועדה הזאת, אני בטוח.


אני באמת מודה לכל חברי הכנסת, לאלה שפה, ולאלה שלא פה, הם הודיעו שיהיה שיתוף פעולה אדיר. הוועדה היא של כולנו, אני רק המשרת, אולי הראשון מבין שווים ולא יותר מזה. אנחנו נרצה באמת להעמיד את הנושאים שלנו, אני מודה, ואני מוכן לדין על זה. הדבר הכי חשוב בעיניי זה דוח העוני.

תרשה לי להגיד גם בשמך, מאיר, אני לא בטוח שידענו מה אנחנו עושים כשיצאנו לדרך הזאת.

אבל אני רואה עכשיו, גם מכוני מחקר משתמשים בהמלצות שלכם, יש פה השפעה אדירה. אנחנו לא נתאהב בדוח, אלא נתאהב בפעולות שהוא מייצר כדי לתקן עיוותים של שנים רבות לכל האוכלוסייה במדינת ישראל. אני אוהב לחזור על זה ולדייק: זו הפעם הראשונה שיש דוח שלא ניתח את המצב לפי מגזרים. חברים, תשימו לב, פעם ראשונה, ביטוח לאומי, אין לי שום טענה אליהם, או הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תמיד זה כמה ערבים, כמה חרדים, כמה אחרים. אנחנו מדברים - ילד עני הוא ילד עני, קשיש עני הוא קשיש עני, ובואו נתמודד, גם אם חלק מהפתרונות חייבים להיות באווירת תרבות של כל אחת מהאוכלוסיות האלה.

אנחנו נעשה את זה, אני מקווה, ואני בטוח שאף אחד לא יוכל להתנגד לגישה כזאת, וזה אולי האלמנט האוניברסלי היחיד שאני מאוהב בו. אני לא מאוהב בתשובות אוניברסליות אחידות לכל תושבי ישראל בנושא קצבאות. למאיר ולי יש דעה דומה בעניין הזה. אנחנו חושבים שצריך לתקן את זה, אבל לתת פתרונות הולמים בהתאם למצב הסוציו-אקונומי של כל אחד מהאוכלוסיות הסובלות, אז אנחנו נתמודד.

באמת, שוב, לגבי הצוות, כולם אמרו לי שהוא נהדר וטוב. אז אני אומר לכם, הוא יותר מטוב, ויותר מנהדר, והוא אדיר.
וילמה מאור
עומדים לרשות כל חברי הוועדה, היעזרו בנו, אנחנו זקוקים לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מבקשים להודות מראש. הישיבה הראשונה תתקיים ביום שני הקרוב בשעה תשע בבוקר. האורח הראשון יהיה חיים כץ, אנחנו ניפרד ממנו ונתחיל לעבוד. סדר יום יופץ כפי שהחבר'ה יודעים לעשות את זה, כדי שנעבוד בהקדם האפשרי - היה אפשרי אתמול אם היינו עושים את זה, יש לנו מספיק נושאים לטיפול. יש הרבה נושאים שבאמת אפשר לשחרר אותם. יש אנשים שסובלים, אם זה המצוקה של הנכים שיש להם עובדים, ודברים שהתגלגלו עוד לפני הקפאת הממשלה בתהליכים מסוימים בממשלה - כל זה אינוונטר מדהים אצל הצוות של וילמה. בעזרת השם, נעשה רק טוב.
מאיר כהן
אדוני היושב ראש, אני רוצה זכות דיבור. אל"ף, אני ממש גאה שאתה נמצא כאן. אני חייב להגיד שב-1993, לפני 20 וכמה שנים, ב-1992, מוניתי למנהל בית ספר בדימונה. באחת הישיבות הראשונות אלי אלאלוף שבדימונה היה אחד האנשים הבולטים ביותר בהצלחה שלו לעשות מהפכה, לעזור לנו לחולל מהפכה בחינוך, בא ואיחל לי בהצלחה, ושאל אותי כמה מעבדות אתה צריך, ומה אנחנו צריכים, וישבנו. זה התחיל ב-1982, כשאני הייתי מורה מן המניין, אבל זה קיבל משנה תוקף כשהתחלתי לנהל בית ספר, מאז, ובמשך הרבה מאוד שנים אלי ליווה אותנו.
אני חושב שהוועדה הזאת שאנחנו יושבים כאן היא מאוד בועתית בתוך הכנסת, כי באמת, יש בה את המכנה המשותף הגדול ביותר, הרחב ביותר. זאת ועדה שאני לא רואה - ביקרתי בוועדה הזאת, לא ראיתי קרבות, כי מה שמגיע זה נוגע בתכנים של כל אחד מאתנו. זה לא הזמן לדבר על עבודה, ולכן, אני רוצה לדבר עליך אישית.
יש לנו הרבה תהיות לגבי התאמה של אנשים לתפקידים. אני חושב שאין אחד בכנסת ומחוצה לה שיש לו תהיה לגבי היותך יושב ראש ועדת העבודה והרווחה. טוב שם משמן טוב. בכל מקום שאני הולך, אני שומע את האמירה הזאת, גם כאן במסדרונות הכנסת, גם בחוץ, שלא היינו מצפים כתושבי מדינת ישראל שיהיה אדם אחר עם הרגישות החברתית עומד בראש הוועדה הזאת.
אני רוצה להגיד לך בהצלחה. אין לי שום ספק שתצליח בכל מקום. נצליח כולנו בעזרת השם. בכל מקום שנגעת, הפכת כישלונות לאתגרים, הפכת מצבים שהיו – אני פעם אספר לכם, אבל איך נגענו בילדים, והייתה העצמה בלתי רגילה, וילדים שלנו, שהם שותפים למה שאלי עשה, ולמה שאנחנו עשינו, היום נמצאים במנהיגות המדינה – זה יוצא מן הכלל. אז אליהו, אין פה אופוזיציה וקואליציה, יש עבודה. ובאמת, בשם כל המפלגה שלי יש עתיד, אנחנו נדברנו בינינו שכאן אנחנו נלך אחריך באש ובמים. היה ברוך אתה ובני משפחתך. בעזרת השם כל חברי הכנסת החדשים – שיהיה לכולנו בהצלחה.
נורית קורן
אני גם רוצה לברך אותך. אני רוצה לברך אותך שמההיכרות הקצרה שלי אתך אני בטוחה שאנחנו נגיע פה להישגים, ואני רואה שיש לך לב רחום ואתה קורא דברים, ואתה מכיל דברים. הבאתי לך את הנושא הפסיכיאטרי, ישר אמרת לי דיון, ואנחנו נעשה את זה.

אני העליתי הצעה לסדר היום, והיא תועלה ביום רביעי. אני מקווה שבאמת, במהירות האפשרית אנחנו נדון בנושא הזה. נדון בה, ונראה מה אנחנו נעשה. אני מבקשת מהצוות של הוועדה לקחת בחשבון בימים הראשונים שלנו ממש להכניס את זה, כי זה מאוד חשוב שהוא יידון. לקחו את כל הטיפול הפסיכיאטרי שהיה בבריאות הנפש של משרד הבריאות, והכניסו אותו לקופות החולים. הרפורמה הזאת צריכה להיכנס ב-1 ליולי, ומאוד חשוב שאנחנו נעמוד על כל הנקודות כי השר ליצמן רוצה שהרפורמה תיכנס.

אני מסכימה עם אלי שזה חשוב לפי דוח העוני, אבל צריך לעשות את זה בקונסטלציה אחרת. אם אנחנו לא נתווה עכשיו את הדרך לפני שזה מתחיל – אבוד לנו.
היו"ר אלי אלאלוף
רק הבוקר הייתה ישיבה עם ליצמן בנושא הזה.
נורית קורן
חבל שלא קראתם לי, חבל.
היו"ר אלי אלאלוף
כי היו הרבה נושאים.
נורית קורן
אני מקווה שאנחנו נתקדם עם זה.
וילמה מאור
כבר מתוכננת ישיבה. הוא נבחר רק היום, אני מקווה שבשבוע הבא.
היו"ר אלי אלאלוף
רק לתאם. העלו 11 נקודות לדיון עם ליצמן הקשורות לוועדה, אבל רק העלנו את זה. אמרנו, כפי שציינת, הוא בעד להתחיל ולתקן תוך כדי הליכה, למרות שצריך להזהיר מראש נושא של העסקת עובדים, אז כל הנושאים האלה עלו בעיקרון - יהיה דיון בוועדה. אני בעד רוח הוועדה שתשפיע על ההחלטות.
נורית קורן
בסדר גמור. תודה רבה והרבה בהצלחה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.

הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 19:10.>

קוד המקור של הנתונים