פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב ראשון

פרוטוקול מס' 6

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"ד בסיון התשע"ה (01 ביוני 2015), שעה 19:25
סדר היום
בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים
נכחו
חברי הוועדה: צחי הנגבי - יו"ר הוועדה המסדרת

משה גפני – היו"ר

ישראל אייכלר

אלי אלאלוף

נאוה בוקר

אריה מכלוף דרעי

אורן אסף חזן

אחמד טיבי

שלי יחימוביץ

איתן כבל

אלי כהן

אורלי לוי אבקסיס

מיקי לוי

יריב לוין

מנחם אליעזר מוזס

אורי מקלב

יעקב מרגי

אראל מרגלית

ניסן סלומינסקי

רחל עזריה

רועי פולקמן

מאיר פרוש

נורית קורן

מיקי רוזנטל
מוזמנים
ראש הממשלה בנימין נתניהו

יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

שר האוצר משה כחלון

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי

בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
אני מודה לכם על הסבלנות, מקווה שראש הממשלה יצטרף אלינו, פשוט יש הרבה ועדות שממתינות. הוועדה המסדרת ממליצה בפני חברי ועדת הכספים למנות מומלץ מסוים, שמיד נגלה את שמו, כרגע זה עוד מסתורי. בינתיים אני אבקש מיושב ראש הכנסת לברך אותו.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
ברשות יושב ראש הוועדה המסדרת, אני אקח לעצמי את הזכות הגדולה להודיע שאותו איש מסתורי הוא חברנו חבר הכנסת גפני, ואני לא חושב שיש צורך להציג אותו לא בפני חברי כנסת ותיקים ולא בפני צוות הוועדה ולא בפני חברי כנסת חדשים, כי הפעילות שלו ידועה. שנים רבות, אחד מוותיקי הבית, גם עמד בראש הוועדה הזאת, שהיא כנראה ועדה חשובה – אני לא ידעתי, אבל לפי מספר המשתתפים בישיבה הזאת לעומת ועדות אחרות, אני חושב שכנראה מדובר בוועדה חשובה. אני אומר את הדברים, כרגיל, באווירה חצי חגיגית ובחיוכים, אבל ברור לגמרי - - -
ראש הממשלה בנימין נתניהו
כל הכנסת - - -
שר האוצר משה כחלון
גם הממשלה, לא רק הכנסת.
ראש הממשלה בנימין נתניהו
הכנסת זה הממשלה גם, מה זה הכנסת?
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
שר האוצר גנב לי את הבדיחה. רציתי לומר שאני מבין את הנוכחות של חברי הכנסת כאן בהמוניהם, ואז הבנתי שהבדיחה לא מוצלחת.
אחמד טיבי
זו הפעם היחידה שמותר לנהור לוועדת הכספים...
מיקי רוזנטל
אם יש מילה במילון העברי שראש המילה רוצה לקבור, זה המילה נוהרים...
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
לא מפריעים ליושב ראש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו
כשיש טיבי וביבי, לא מפריעים.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
אני חושב שבאווירה פחות חגיגית ומבודחת, אני יכול לומר, שלמרות שחבר הכנסת משה גפני היה איש המסתורין בתחילת המועמדות שלו, כבר קיימנו אתו מספר ישיבות, לרבות עם שר האוצר, כי היום קצר והמלאכה מרובה, בוודאי בוועדה הזאת. לוחות הזמנים הם כמעט בלתי אפשריים מבחינת התקציב וחוק ההסדרים, שאנחנו אמנם מקווים שיהיה לא עבה מדי, נגיד את זה כך.
שר האוצר משה כחלון
אתה מאלץ אותי לבקש זכות דיבור...
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
הוועדה הזאת צריכה לעשות עבודה יסודית עם כל החוקים האלה. אנחנו סומכים על חבר הכנסת משה גפני, שיעשה את העבודה הזאת על הצד הטוב ביותר, יחד עם חברי הוועדה הוותיקים והחדשים ועם הצוות המסור והמנוסה שיש כאן, ולכן כמו שאומרים, לא נותר לי אלא בכפוף להצבעה שתתקיים עוד כמה דקות, לברך את חברנו משה גפני על קבלת התפקיד החשוב הזה בכנסת – לפקח נכון על הממשלה, להעביר חוקים ותקציבים בצורה נאותה, ומבחינתנו בוודאי אתה תקבל שיתוף פעולה מלא כמו שהיה תמיד.
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
תודה ליושב ראש הכנסת. יש פה אמנם חברי כנסת רבים, אבל רק שלושה נבחרו יחד עולי ימים ב-1988. אחד מהם נהיה ראש ממשלה, השני שלימזל נהיה יושב ראש הוועדה המסדרת, והשלישי הוא היושב ראש הנצחי של ועדת הכספים, אבל לפני שהוא יאמר את דברו, ראש הממשלה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו
משה, אתה יודע מה אמרו חכמינו? אתה יודע מה אמרו חכמינו? חוץ מדברי החוכמה של יושב ראש הקואליציה, שדבר אחרון שאני אקרא לו זה שלימזל, חכמינו אמרו: הזמן קצר, המלאכה מרובה. אין מי שיעשה את המלאכה הזאת טוב ממך, כבר עשית אותה, אתה מנוסה, אתה מיומן ואתה גם אהוד כפי שאתה רואה, ואני מאחל לך הצלחה במלאכה.
משה גפני
תודה רבה.
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
לפני שנעביר את הפטיש ואת המיקרופון, אנחנו צריכים להצביע. אני מעלה את המלצת הוועדה המסדרת לחברי ועדת הכספים לבחור כיושב ראש הוועדה את חבר הכנסת משה גפני. רק חברי הוועדה מצביעים, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

המלצת הוועדה לבחור בחבר הכנסת משה גפני ליושב ראש ועדת הכספים נתקבלה.
אחמד טיבי
רביזיה...
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
הפרוטוקול לא רואה חיוכים.
אחמד טיבי
אני מושך את הרביזיה...
יו"ר הוועדה המסדרת צחי הנגבי
צריך להגיד, שהתוצאות של ההצבעה הן פה אחד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבקש להודות ליושב ראש הוועדה המסדרת, ליושב ראש הכנסת, לך אדוני ראש הממשלה, לך – לשרים החשובים והנכבדים שנמצאים כאן, שר האוצר, לכל השרים האחרים, לחברי הכנסת, חברי הוועדה וכאלה שאינם חברי הוועדה ואורחים חשובים שאני מתרגש מהופעתם כאן ומהרצון לכבד אותי. אני לא חושב שזה מגיע לי, אבל באמת ועדת הכספים היא ועדה שעכשיו יש לה עבודה רבה מאוד. גם אנחנו עומדים באמצע שנת תקציב, כאשר צריך לאשר תקציב, צריך להעביר את חוק התקציב, צריך להעביר את כל הדברים ולעשות את זה בפרק זמן שהוא כמעט בלתי אפשרי. אני לא זוכר שהתקציב אושר כל כך מאוחר בשנה, וזה מכורח הנסיבות, המציאות היא המציאות שנכפתה עלינו. אני שמח על כך. אני מודה ליושב ראש ועדת הכספים הקודם, חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, שבמשך שנה ושמונה חודשים ניהל כאן את הוועדה. אני גם יכול לומר, שהוא שמר לי את הוועדה, זאת אומרת אני הייתי קודם והוא שמר על זה שנה ושמונה חודשים והחזיר לי את זה.
מנחם אליעזר מוזס
זה היה בפיקדון.
היו"ר משה גפני
זה בהומור, אבל אני מודה לחברי הוועדה שהיו כאן בקדנציה הקודמת, ואני מודה לחברי הוועדה שנבחרים עכשיו. אנחנו נצא לעבודה, כאשר המצב במדינה מצריך – באמת יש ממשלה טובה, ממשלה שהולכת לעשות דברים טובים, ואני מקווה שאנחנו ניתן יד לעניין הזה, נוכל להיות שותפים גם חברי הוועדה. בעבר כאשר הייתי יושב ראש ועדת הכספים, לא היתה כאן קואליציה ואופוזיציה ברוב המקרים. על פי רוב היו נושאים בהידברות, אנחנו נדברנו בינינו, גם דברים שהממשלה הביאה, אם היה צריך לעשות שינויים, עשינו שינויים.

אני מתכוון מיד בתחילת השבוע, בעזרת השם, להביא את חוק התקציב - מה שהממשלה אישרה, אנחנו נצטרך לאשר את זה, גם את המועדים שכרוכים בעניין וגם את התקציב הדו-שנתי ל-2015 ו-2016. אנחנו נצטרך לקיים על זה דיון. הועברו כבר לוועדת הכספים הנושאים לסדר היום על הגז ועל האבטלה בדרום. אנחנו נקיים את הדיונים. יהיה פה מעניין בכל מקרה, גם אם נצטרך לעשות את זה בהומור, אבל נעשה את זה. אני מודה לכולם, תודה רבה. אני מודה גם לחברי הסיעה שלי, שנמצאים כאן כולם, חברי סיעת יהדות התורה.
שר האוצר משה כחלון
כולם פה?
מאיר פרוש
אין דברים כאלה.
מנחם אליעזר מוזס
כולם נקבצו ובאו לכאן.
היו"ר משה גפני
אני מודה לכולם. אדוני שר האוצר, אתה רצית לדבר?
שר האוצר משה כחלון
לא, רק יושב ראש ועדה יכול לדבר אחרי ראש הממשלה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו
וראש הממשלה יכול לדבר אחרי ראש הממשלה, אני אמרתי את שלי.
היו"ר משה גפני
הרב מוזס, יושב ראש סיעת יהדות התורה, בבקשה. אחרי זה אחמד טיבי.
מנחם אליעזר מוזס
כיושב ראש הסיעה, אני גאה ואני שמח שחברינו הנכבד הרב משה גפני חזר למקומו הטבעי, וכמו שהוא אמר, חבריי לא יהיו כאן לא קואליציה ולא אופוזיציה. עם גפני כולם יכולים להיות רגועים, גם תושבי הפריפריה בדרום ובצפון. כולנו זוכרים את המלחמה הגדולה בפרי הגליל, כולנו זוכרים את ההישגים של נעלי בריל, כשלא רצה לגמור כאן את הדיון, עד שלא הגיע הפקס שהעניין מסודר.

רבי משה גפני הוא לא רק יהודי של רבי ישראל, אלא של כלל ישראל, הוא דואג לכולם. בעזרת השם, משה לא נשאר לנו אלא לאחל לך – אתה רואה את האהבה שהציבור רוחש לך, ובזכות הציבור הקדוש והגדול הזה אתה בעזרת השם, ה' יהיה בעזרך ובכל אשר תפנה, תשכיל ותצליח אמן. תודה תודה.
היו"ר משה גפני
אמן, תודה רבה. חבר הכנסת טיבי ואחרי זה אראל מרגלית.
מיקי רוזנטל
מה קורה פה? כבר אתה מאבד שליטה, כבר, ראית מה זה? לא עברו שתי דקות...
אחמד טיבי
אין ספק שביחס אליך אין אופוזיציה וקואליציה, חבר הכנסת גפני אדוני היושב ראש. אני עבדתי אתך בוועדת הכנסת, גם בכנסת הקודמת נכחת בכל הישיבות וגם בכנסת שבה כיהנת כיושב ראש ועדת הכספים, עשית את זה בצורה מקצועית והוגנת. זו תכונה שהיא חשובה מאוד, כדי שגם חברי אופוזיציה ירגישו שהם יכולים להשפיע, יכולים למלא את שליחותם הציבורית. היה לך חשוב לתת לאנשי האופוזיציה את ההרגשה הזאת, שהבקשות שלהן הן לא לריק, בשל העובדה שהן אופוזיציה.

אני בטוח שאתה תמשיך לנהוג כך. אדוני היושב ראש, אני ראיתי נוכחות שיא בטקס החילופין הזה. בדקתי, התברר שחצי מאלה שבאו, באו שמחים כי אתה נכנס, וחצי מהם באו שמחים כי ניסן עוזב. תודה רבה, אדוני.
אראל מרגלית
חבר הכנסת גפני, אני באתי לברך אותך, גם בשם האופוזיציה וחברינו באופוזיציה. אנחנו מצפים שאת אותו להט, שהפגנת כשהממשלה הקודמת הורידה 50,000 משפחות מתחת לקו העוני, ואת אותו להט שהפגנת כשאנחנו מחינו פה בשם הדרום ו-60,000 עסקים קטנים ומפעלים בשנה האחרונה ב-2014 נסגרו במדינת ישראל, בואו לא נשכח, ובאותו להט שדיברנו על חוסר השוויון המשווע שקיים בהרבה מאוד חלקים בעם – נפגין באופוזיציה ובקואליציה ביחד. אנחנו באנו לפה, אולי זה יהיה המקום, שבו נוכל למצוא נושאים שעליהם נוכל לעבוד ביחד, מתוך אמונה משותפת, ומתוך דאגה גדולה לחלקים שלמים בעם שנמצאים מאחור, כי לא נותנים להם את ההזדמנות המתאימה.

המשק הישראלי ריכוזי בצורה בלתי נסבלת. בממשלה הקודמת, הקואליציה הובילה את חוק הריכוזיות. היא הובילה בצורה חיובית, עשינו פה את המעשה. החוק לא היה מספיק טוב, אבל עשינו משהו, ובממשלה הנוכחית אנחנו מקווים שנוכל לעזור כדי להעביר החלטות שהמערכת הפיננסית תיפתח לעוד מתחרים, שהעסקים הקטנים יקבלו את ההזדמנות שלהם, ושהרבה מאוד מהתקצוב שצריך להגיע לדרום, לנגב, לצפון, לעוטף עזה יהיה לא רק ברמה של מחוות, אלא ברמה של העדפה מתקנת. וגם ירושלים שכרגע מונה לה שר, אני חייב לומר, שהכאבים שלה, נושא אחרי נושא, בין אם זה בהדסה או רשות השידור ובין אם זה השכונות שנשארות מאחור, נושא אחרי נושא זקוק לטיפול דחוף, ולא רק לצילומים של כבוד, כמו שאנחנו ראינו פה בזמן האחרון. אז אנחנו מקווים לעבוד אתך ואתכם ביחד קואליציה, אופוזיציה כדי לנסות לעשות טוב, תיקון.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב
תודה רבה לך, אדוני היושב ראש. בתחילת הקדנציה הזו היה ויכוח מי חבר הכנסת הוותיק בבניין הזה. אין לי ספק שבבניין – יכול להיות כאלה שהיו להם הפוגות שהיו בממשלה והיו שרים, אבל מי שמכהן ברצף מ-1988 זה אתה. אתה מאוד מכבד את הבניין, ולכן גם הבניין מכבד אותך, אבל חלק ממה שמשאיר אותך בבניין זה באמת ועדת הכספים, שאתה תמיד משתתף בדיונים שלה, גם כשהיית חבר, גם כשהיית ממלא מקום. כשגם לא היית חבר, הקפדת להשתתף בדיונים של ועדת הכספים. אני אספר לכם פה, שאני מדבר כאן לא רק כחבר – יעקב ליצמן, אני יכול לתת לך עכשיו לומר מילות ברכה.
מיקי רוזנטל
החסידים לא יכולים בלי להפריע לליטאים...
אורי מקלב
לא, אתה רואה שהליטאים לא נותנים להם אפילו את האפשרות להפריע להם, הם לא נותנים...
היו"ר משה גפני
סגן שר הבריאות, הרב ליצמן.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
האמת היא שמכבדים אותי כי אני הייתי כאן במקום שלו, פעמיים, שלוש אפילו. קודם כל אני מברך את חברי. אני מתנצל, שאני צריך ללכת. אני רוצה לברך. בקדנציה הזאת כרגע 8-9? לא מקנא בך.
מיקי רוזנטל
אבל הוא התחיל אתנו בטוב.
היו"ר משה גפני
כן, אבל זאת אופוזיציה אחראית.
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
מיקי, אני מתפלא, הבעיה שלו שיש לו שמונה בטוחים אתו, התשעה לא, זאת הבעיה שלך. לכן אני מברך אותך ויודע שיש כאן הרבה רפורמות שצריך לעשות, בעיקר דברים חברתיים בנושא קצבאות ילדים, אני מניח שגם אני אביא כל מיני דברים. אני לא יודע אם סיעוד ושיניים יבואו לכאן, יש הרבה דברים חברתיים, ואני בטוח שנוכל להביא את הדברים הקשים והנכונים, וגם הקלים כמובן להצבעה. בהצלחה. איך אומרים? טוב שם טוב משמן טוב. ועדת כספים זה שמן טוב, אבל שם טוב יותר טוב. תודה. אני מתנצל, אורי.
אורי מקלב
לא, אני שמח על הדברים שאמרת, אני גם מתחבר לדברים. הדברים שלך והדברים שלי הם בעצם המשך אחד גדול. התחלתי לספר לכם סודות מבפנים, שניסינו החברים חברי המפלגה לשכנע את גפני לגוון את התפקידים. כבר היית יושב ראש ועדת הכספים, כבר כיהנת בזה הרבה שנים, יש לך אפשרות לקבל משרדים שיכולת גם שם ליישם את היכולות שלך. גפני התעקש, דחה אותנו ולא אפשר לנו אפילו להעלות את זה על דעתנו. הוא נשאר בכנסת, הוא נשאר בוועדת הכספים, ולכן אתה גם מוערך. אין ספק לגבי הכישורים שלך.
איתן כבל
אבל אתה שם לב שאין פה כמעט חדשים, כולם הלכו לניסן סלומינסקי ואמרו שאצלו נעשים כוכבים...
רחל עזריה
אני רוצה להגן על החדשים.
היו"ר משה גפני
הוא לא התכוון אליך.
רחל עזריה
אנחנו נבחרת של חדשים.
אורן אסף חזן
איתן, לא תהיה לה ברירה, היא תלמד בסוף...
אורי מקלב
אין לי ספק שהוועדה תרוויח מהכישורים המיוחדים שלך, מהתפיסה המהירה, מהזיכרון, מהחריפות, מההשקעה הרבה מאוד, גם מההומור הם ירוויחו לא מעט בעניין הזה, אין ספק. אני בטוח שהוועדה תמשיך במסורת בזמנך, שהכנסת הזאת היא חברתית. הוועדה הזאת תמיד היתה חברתית בזמנך, בתקופה שלך בוודאי. כפי שהזכירו, אנחנו זוכרים את המאבק שלך על פיטורי עובדים, על סגירת מפעלים, על המים ועל מחירי המים ועוד דברים רבים. הוועדה לא תצטרך להמציא את הגלגל, אתה תעשה את זה. נשאר רק לברך אותך, אנחנו גאים לברך אותך, שאתה והוועדה תצליחו בקדנציה הזו ושתהיה קדנציה ארוכה, הרב גפני.
היו"ר משה גפני
תודה.
רחל עזריה
האמת היא שאני רוצה לומר שני משפטים. כשנכנסתי לכנסת, נפגשתי עם הרבה חברי כנסת, ויש פה הרבה חדשים לשעבר שנמצאים פה שנה ושמונה חודשים. שאלתי אותם כל מיני שאלות, ואחת השאלות ששאלתי היתה מי הדוגמה שלהם. כולם אמרו לי: כשאני אגדל, אני רוצה להיות גפני.
מיקי רוזנטל
אני מאחל לך הצלחה רבה. יש לי בקשה, בעברית אומרים: החיפזון מהשטן, בלטינית יש פתגם יותר טוב. יש לחץ גדול, תקציב וחוק ההסדרים והמון המון דברים, אבל הרומאים אמרו בלטינית "פסטינה לנטה", תמהר אבל לאט.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, רשמתי לי.
איתן כבל
האמת היא שלעונג הוא לי לראות אותך, לכבודה של הכנסת שאתה עומד בראשה. אין לי ספק שאתה מהטובים ביותר שיש בבית. אתה יודע שזאת עמדתי אליך מאז ומעולם, זאת לא אמירה מן הפה ולחוץ. אני מקווה שנדע לאתגר אותך. אין לי ספק שהחברים בוועדה בראשות אראל יידעו לאתגר אותך, יידעו לעשות את העבודה הכי טוב שאפשר, והכול הכול יהיה לשם שמים, כך אני מאמין, וזה הכיוון וזה הרצון. תודה, בהצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבותי. רצית להגיד משהו?
אורן אסף חזן
רק להגיד לך מברוכ.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 19:50

קוד המקור של הנתונים