ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/04/2015

בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים הזמנית

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכספים
01/04/2015

הכנסת העשרים
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 1>
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י"ב בניסן התשע"ה (01 באפריל 2015), שעה 14:10
סדר היום
<בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים הזמנית>
נכחו
חברי הוועדה: >
זאב אלקין – יו"ר הוועדה המסדרת
ניסן סלומינסקי – היו"ר
אלי אלאלוף

מיקי לוי

איוב קרא

עאידה תומא-סלימאן
מוזמנים
>
אתי בן יוסף - מנהלת ועדת הכנסת, כנסת ישראל
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יעקב סימן טוב
<בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים הזמנית>
זאב אלקין
אני כאן בשם הוועדה המסדרת כדי שבהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת; כידוע, הוועדה צריכה לבחור, הוועדה הזאת, ועדת הכספים הזמנית, אחד מבין חבריה ליושב ראש, בעקבות המלצה של ועדת הכנסת. לעניין הוועדות הזמניות, הוועדה המסדרת היא זאת שמשמשת כמחליפה של ועדת הכנסת, והיא אכן המליצה אתמול על חבר הכנסת ניסן סלומינסקי לכהונה כיושב ראש ועדת הכספים הזמנית עד שלא ייפתרו כל הסוגיות של המבנה של הכנסת וראשי הוועדות הקבועות בהתאם למשא ומתן שמתקיים. ועל כן אני מציע לחברי ועדת הכספים, בעקבות ההמלצה הזאת, לאשר את המינוי של חבר הכנסת ניסן סלומינסקי. מי בעד? אני מצביע במקום אחד מהחברים שיש פה לליכוד. מי נגד? מי נמנע?
אתי בן יוסף
נגד – אחת.
זאב אלקין
נגד?
עאידה תומא סלימאן
כן.
זאב אלקין
אוקיי. מי נמנע? אין.

הצבעה
בעד בחירת חבר הכנסת ניסן סלומינסקי כיושב הראש הזמני של ועדת הכספים – 5
נגד – 1
נמנעים – אין
ההצעה לבחור את חבר הכנסת ניסן סלומינסקי כיושב הראש הזמני של ועדת הכספים נתקבלה.
זאב אלקין
אושר ברוב קולות. אני מברך את חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, מאחל לו כהונה אינטנסיבית אבל קצרה ככל האפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חשבתי שאתה אומר ארוכה.
זאב אלקין
לא. קצרה ככל האפשר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא הזמני, לא - - -
זאב אלקין
זה ועדות קבועות – אחר כך. אבל בוועדה הזאת, הזמנית, אני מאחל שכהונתך תסתיים קצר ככל האפשר, בהתאם להמלצת הנשיא בנאומו אתמול.
אלי אלאלוף
נתת אתמול הסברים אבל בזריזות כזאת שלקלוט את זה זה כבר לא אנחנו. אתה יכול לחזור על מה שאמרת, מה התהליך להתכנסות הוועדה וכולי?
זאב אלקין
כן, אני יכול. אני, קודם כל, אם ירשה לי יושב ראש הוועדה וייתן לי את זכות הדיבור אני אסביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נותן לך וזה בסדר.
זאב אלקין
מה שהחליטה אתמול הוועדה המסדרת זה כך: למעשה שחזרה את המבנה שהיה בזמן פגרת הבחירות. הוקמה ועדת הסכמות שהיא כוללת נציג הממשלה. הרי יש עדיין ממשלת מעבר שמכהנת עד שלא תוקם ממשלה חדשה. נציג הממשלה זה יושב ראש הסיעה הגדולה שנמצאת בממשלה, קרי עבדכם הנאמן. ומצד שני, נציג הסיעה הכי גדולה בין כל הסיעות שהן לא בממשלה היום, שזה סיעת העבודה, והנציג שלה זה היושב-ראש הנוכחי שלה, יושב ראש סיעת המחנה הציוני, חבר הכנסת איתן כבל.

למעשה, כל ישיבה של ועדת הכספים הזמנית – אם על זה אתה שואל – כדי להתקיים היא תצטרך אחת מאלה: או פנייה של יושב ראש הוועדה לוועדת ההסכמות וקבלת הסכמה של ועדת ההסכמות, כאשר חבר הכנסת איתן כבל מייצג שם לא רק את הסיעה של המחנה הציוני אלא את כל הסיעות שהן לא חברות בממשלה. קרי, למשל: יש עתיד; קרי, למשל: כולנו. זאת אומרת שהוא צריך על כל נושא ללכת ולשאול את ראשי הסיעות האחרים האם הם מסכימים או לא. מספיק שסיעה אחת לא מסכימה והישיבה לא מתקיימת. כנ"ל אני. אני מייצג את הממשלה ושלוש סיעות. אני שואל את הממשלה ואת שלוש הסיעות. מספיק שמישהי מהן לא מסכים אז אני, כמובן, נותן סירוב בוועדת ההסכמות.

אז זה מסלול אחד לייצר דיון: פנייה של הוועדה. אגב, לא אלינו ישירות. הפנייה צריכה להיות דרך מזכירות הכנסת, אחרת נוצר בלגן והדברים הולכים לאיבוד. למדנו. ומזכירות הכנסת מעבירה אלינו את הפניות ואנחנו בודקים עם הסיעות שלנו. זה לוקח זמן, אני מראש מתנצל, בעיקר לחבר הכנסת איתן כבל, כי הוא מייצג פה הרבה סיעות. אז עד שהוא מקבל מכולן את האוקיי זה לפעמים לוקח זמן. וברגע שיש אישור אפשר לקיים את הדיון.

המסלול השני ליצירת דיון זה מנגנון ידוע ששליש מחברי הוועדה מבקשים לקיים דיון בנושא מסוים. גם אז זה הולך לוועדת ההסכמות וצריך את הסכמת הוועדה.

מסלול שלישי זה הממשלה. ממשלה שמבקשת נושא זה גם הולך לוועדת ההסכמות, ובהתאם לזה ועדת ההסכמות מאשרת או לא.

שמורה הזכות לממשלה במידה וועדת ההסכמות לא אישרה לפנות במקרים חריגים ליושב ראש הכנסת ולבקש בכל זאת לקיים דיון. יושב ראש הכנסת, אם יחליט שמדובר במקרים חריגים וכולי מוסמך לאשר לוועדה לקיים את הדיון למרות שאין הסכמה של ועדת ההסכמות. זכות מקבילה ישנה ל-40 חברי כנסת. נניח, אם הייתה בקשה של יושב ראש ועדה או שליש מחברי ועדה לקיים דיון וועדת ההסכמות לא אישרה, 40 חברי כנסת צריכים לפנות בכתב ליושב ראש הכנסת ולבקש להפעיל את סמכותו לאשר את הדיון למרות התנגדותה של ועדת ההסכמות. אם הוא יסכים ויאשר הדיון יתקיים.
זה לגבי איך מייצרים דיון. עכשיו, לגבי ההתראה. סוכם שהתראה נורמלית צריכה להיות ארבעה ימים, כולל יום ההתראה ויום הכינוס עצמו, וכולל ימי שבת, חג, מועד וכולי. במקרים שכינוס הוועדה הוא בימי מליאת הכנסת, שהתכנסה המליאה בפגרה, אפשר התראה של שלושה ימים ולא ארבעה. במקרים חריגים יושב ראש הכנסת מוסמך לאשר כינוס בהתראה יותר קצרה. אבל זה, עוד פעם, דורש אישור מיוחד ממנו.

זהו, אני חושב שלא שכחתי. הגברת אתי בן יוסף, לא שכחתי כלום?
אתי בן יוסף
זאת הייתה ההחלטה והעברנו אותה.
זאב אלקין
אז זה מה שסוכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עברתי על הדברים, יש שלושה נושאים שאני חושב שהם חשובים: סעיף 1 זה סעיף 46. הוא כבר תקוע - - -
זאב אלקין
אז תוציאו פנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אוציא. אני אומר: כבר הצטברו ארבע רשימות, - -
זאב אלקין
אני מבין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - ומסכנות העמותות שהן לא יכולות - - -
זאב אלקין
טוב, תוציאו פנייה. אתם יכולים אפילו לנמק בכמה מילים למה הדחיפות.
אלי אלאלוף
ואם אנחנו חברים באחת העמותות אנחנו לא משתתפים - - -
מיקי לוי
- - - מה זה, בקשות של עמותות לאשר אותן על פי - - -?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משתתפים. כן, - - -. כבר ארבע רשימות יש.
מיקי לוי
- - -
אלי אלאלוף
אבל אם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מציע לך להתפטר מכל העמותות. כי אחרת, יהיו לך המון פעמים ניגודי אינטרסים ואתה לא תשים לב. ובאיזשהו, או בערוץ 10 או ב-Themarker או משהו פתאום יראו איך הצבעת ויש לך ניגוד אינטרסים, ואפילו אתה לא יודע אפילו מזה. כי ברגע שנניח מאשרים משהו ואותה עמותה נהנית או מה, אתה אפילו לא יודע. גמרת.
אלי אלאלוף
תשמע, לא מחליפים קבוצת כדורגל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה משהו אחר מה שאתה. לא, אבל אם אתה חבר פורמלי – כשאני התמניתי הוצאתי לכולם שאני מתפטר מכל העמותות אפילו שאני לא יודע. אתה יודע, לפעמים אתה חבר, אתה אפילו לא יודע שאתה חבר.
אלי אלאלוף
- - - ליד איזה מקום מסוים – מפטרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מכל - - -. כן, זה משהו אחר. כדאי לעשות את זה. תשמע לי. תשמע לי. יום אחד אתה תמצא את עצמך פתאום בערוץ 10 או משהו ואתה אפילו לא יודע מזה.
מיקי לוי
תודה רבה, חברים. צהריים טובים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותיי, תודה רבה וחג שמח. ואם יאשרו לנו אז יכול להיות שבשבוע, מיד אחרי פסח, לא ביום הראשון אחרי פסח שזה המימונה אלא ביום שני, יכול להיות שנעשה ישיבה על הנושאים הדחופים האלו, אם יאשרו לנו את הדברים האלה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:21.>

קוד המקור של הנתונים