ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 14/01/2015

העברת אחריות למתן שירות לילדים חולים בביתם מ"תללים" ל"קדימה מדע"

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
14/01/2015

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 309>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, כ"ג בטבת התשע"ה (14 בינואר 2015), שעה 11:00
סדר היום
<העברת אחריות למתן שירות לילדים חולים בביתם מ"תללים" ל"קדימה מדע">
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר
שמעון אוחיון

מסעוד גנאים
מוזמנים
>
רחלי אברמזון - מנהלת אגף חינוך מיוחד, משרד החינוך

נירית גולוב - מפקחת ארצית על יישום חוק לימוד חינם ילדי, משרד החינוך

אלון קיסר - נציג דוברות המשרד, משרד החינוך

רוית גולדנר - מדריכה ארצית לתמיכה בתלמידים עם לקויות, משרד החינוך

מארה שכטר - השירות הארצי לעבודה סוציאלית, משרד הבריאות

נורית בירגר - סגנית ממונה יחידת הנוער, האגף להכשרה מקצועית, משרד הכלכלה

יצחק קדמן - מנכ"ל, המועצה לשלום הילד

אורה חכם - יו"ר הועדה

אורית לבנין-דגני - מורה

שרונה נמר - אמא

משה רוטמן - מזכ"ל

אבי גנון - מנכ"ל WORLD ORT קדימה מדע

איריס וולף - סמנכ"ל פדגוגיה WORLD ORT קדימה מדע

אבי זיו - סמנכ"ל תפעול וכלכלה WORLD ORT קדימה מדע

יואב תדמור - יועץ תקשורת WORLD ORT קדימה מדע

יוליה בן משה - הורה ומנכ"ל, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות

נירית בקמן - מנהלת, עמותות וארגונים למען אנשים עם מוגבלות

ריטה בראשי - מנהלנית, "תללים"

מינה גלעד - מורה "תללים"

אודי-אהוד גרא - יועץ - "תללים"

יוסף גרוסמן - מורה "תללים"

סיגל שמש - מורה "תללים"

מיכאל טיטנסקי - מורה "תללים"

ויקטריה סרגייב - מורה "תללים"

איראידה פאיקין - מורה "תללים"

אולגה רוזבאוום - מורה "תללים"
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון
<העברת אחריות למתן שירות לילדים חולים בביתם מ"תללים" ל"קדימה מדע">
היו"ר עמרם מצנע
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ועדת החינוך, התרבות והספורט. הנושא: שירותי חינוך לילדים חולים בבית, והדיון הוא דיון מעקב.

מספר הערות טכניות. אני אתן זכות דיבור קודם כל למשרד החינוך, ל"קדימה מדע", לעמותת "טללים", ואחר כך לנציגי הורים ומורים שירצו לדבר.

כפי שאמרתי, הדיון הזה הוא מעקב אחרי סידרת דיונים שכבר קיימנו, ערכנו, היה מכרז, יש זכיין, בעצם מדובר במעקב אחרי תהליך העברת האחריות מעמותת "תללים" ל"קדימה מדע".

רוצה לומר לכם, עיינתי מהרבה מאוד מהתכתובות שעוברות ברשת, ושהובאו לידיעתי, וזיהיתי בעיקר איזשהו חוסר השלמה עם העובדה שהיה מכרז, יש זכיין, זכיין כשיר לחלוטין, ולמרות זאת מתקיימים ניסיונות, למנוע, לעכב בדרך כזו או אחרת את התהליך התקין, החוקי, הפורמלי שנעשה.
יוסף גרוסמן
מישהו בדק?
שרונה נמר
- - - כי זה נוח לך לא להגיד את האמת.
היו"ר עמרם מצנע
אני מציע שתתני לי לדבר. גברתי, את תקבלי זכות דיבור, ותגידי כל מה שעל ראשך.
שרונה נמר
אני כבר אומרת.
היו"ר עמרם מצנע
את תגידי כאשר אתן לך לדבר, לא עכשיו.

חלק מהניסיונות האלה הם גם לא לגיטימיים. הרבה מאוד חוסר אינפורמציה, והרבה מאוד גם דיס-אינפורמציה גם של הורים וגם של מורים, והתוצאה בסופו של דבר היא פגיעה בילדים. הוועדה הזו, הנושא המרכזי והחשוב והיחידי הוא מתן השרות המתאים להורים ולילדים. אנחנו כאן בדיון הזה כדי להתעדכן לרוחב, ודברים שאולי לא ידועים לחלק מהאנשים, אם יש דברים שדרושים תיקון לתקן אותם, ולוודא המשך השרות, בתקווה שהוא גם ישופר בהמשך.
אני רוצה להזכיר את מחויבותו של הזכיין של "קדימה מדע" ברציפות העסקת המורים לטובת התלמידים, הילדים, וכמובן גם לטובתם של המורים, מאחר ואנחנו עושים את העברת המקל באמצע השנה.
יוסף גרוסמן
אנחנו לא מקל.
היו"ר עמרם מצנע
אני לא דיברתי עליכם, דיברתי על השרות.
רחלי אברמזון
שלום לכולם, החל מה-1 בינואר 2015, נכנסה בפועל עמותת "קדימה מדע" לעבודה אל מול מתן השרות לילדים החולים והשוהים בביתם. האגף נערך יחד עם העמותה בהעברה ובליווי ותמיכה מקצועית לגבי כל הפרטים, כל הילדים שאיתם צריך לעשות או להיערך מחדש להעברת השרות.

כפי שידוע לנו, אותם מורים שבחרו ורצו וביקשו להמשיך את העבודה אל מול הילדים שהיו בעבר תלמידיהם, השרות הזה ממשיך ורציף, אותם מורים שלא הסכימו או לא רצו, כיבדו את זכותם, ויחד עם זאת העמותה מגייסת מורים חדשים. אני רק רוצה לומר, שבתוך האגף ישנה היערכות חדשה גם בעקבות הדיונים שערכנו בנושא המכרז והליווי של הזכיין. יש לנו מפקחת מלווה שהיא הגברת נירית גולוב, ורפרנטית שהיא הרפרנטית שמולה עובד הצוות של "קדימה מדע" באופן שוטף זאת רווית להב, מדריכה ארצית שמלווה כל פנייה, כל בקשה.
אני גם אמרתי גם השיח שלי מול ההורים ובפניות האישיות שהיו אליי, אמרתי, הטלפונים שלנו זמינים 24 שעות ביממה בכל בעיה, בכל פניה, בכל אי-הבנה, סוגיה שתרצו או תבקשו את עזרתנו אנחנו שם. יחד עם זאת, אני רוצה לומר שיש לנו שיתוף פעולה עם הזכיין שהחל את עבודתו. אנחנו רוצים לאחל בהצלחה ולומר תודה גם לעמותת טללים שהעבירה אלינו את התיקים. התחלנו לקבל, ישנם עדיין פערים שאנחנו צריכים לבדוק לגבי מספר תיקים ופרטי תלמידים שעדיין לא הגיעו לידינו, אבל זה בימים הקרובים יבוא לידי פתרון.
היו"ר עמרם מצנע
על כמה ילדים מדובר?
רחלי אברמזון
קיבלנו רשימה על 1,538 ילדים. מתוך זה יש לנו כרגע – הגענו ל-1,129 ילדים, מתוכם 623 נמצאים בטיפול, ומבחינתנו הם כפעילים, מקבלים כבר את השרות. 463 תלמידים חזרו לבית הספר, 47 בינתיים על פי ההודעה גם מעמותת "תללים" הורים שסירבו או לא מעוניינים להמשיך את השרות. אני ביקשתי גם לקבל את רשימת ההורים שסירבו להעביר מידע, אני כן רוצה סמכות שלטונית, מבקשת להתקשר עם ההורים ולברר ולוודא על מה ולמה הסוגיה, ואם זה עניין פתיר, אז אנחנו עומדים לרשותם, ואם זה משהו שהם החליטו, מבחינתם אנחנו נכבד את רצונם. לי מאוד חשוב להגיע אל אחרון התלמידים.
הצוות נמצא כאן, נכון להיום כבר נקלטו כ-163 מורים בעמותת "קדימה מדע", את הפרטים האלה נשאיר לזכיין לתת. רוב המורים הם מורים שבחרו להמשיך מעמותת "תללים" ועברו לעבוד ב"קדימה מדע".
שרונה נמר
כמה ילדים לא מקבלים סיוע?
רחלי אברמזון
דבר נוסף שאני רוצה לומר, אנחנו כן לקחנו אחריות שמי שיבנה את התכנית האישית לתלמיד, כי נשמעו כל מיני טענות שאנחנו קצצנו בשעות וכו', אז אני רוצה להבהיר בצורה חד-משמעית, אין שחר לטענות האלה. כל ילד תיבנה לו תכנית עם הצוות החינוכי במסגרת החינוכית שבה הוא משובץ כמובן. בשיתוף עם הזכיין כל ילד יקבל את מה שהוא צריך, ואת מה שהוא זקוק, ועל פי הצרכים שלו אנחנו ניתן ונעניק לו את השרות. לא תהיה פגיעה בשום שרות ובשום שעה אחת מבחינת הצרכנים לתלמידים.
יוסף גרוסמן
במכרז לא היה כך, כבר חותכים דברים פה.
היו"ר עמרם מצנע
למה אין לך סבלנות?
יוסף גרוסמן
אני יכול לשאול אותה שאלה?
היו"ר עמרם מצנע
לא.

אנחנו נמשיך ונגיע אליכם.
שרונה נמר
פגיעה קשה מאוד שחבל שלא דיברת - - -
אבי גנון
שלום, אני אבי גנון, המנכ"ל של "קדימה מדע". בהמשך למה שרחל אמרה, למעשה, היא סיכמה את הפתיח. אני רוצה להתייחס לשתי נקודות ציון של זמן – ה-7 בדצמבר, וה-31 בדצמבר. למעשה, יש איזושהי הטעייה שחושבים שאנחנו קיבלנו הודעה על זכייה במכרז מאוקטובר. קיבלנו הודעה על זכייה במכרז, אבל זה לא היה אישור סופי, כי התנהל משא ומתן שיכול היה גם להיכשל במשרד החינוך.
ההודעה הפורמלית ממשרד החינוך על כך שאנחנו זכינו באופן מוחלט, ואנחנו רשאים להתחיל לעבוד קיבלנו ב-7 בדצמבר. התקיימו מספר פגישות עם עמותת "תללים" לנסות לגבש אופי של שיתוף פעולה בין העמותות.
שרונה נמר
פגישה אחת.
היו"ר עמרם מצנע
אני אוציא אתכן החוצה.
אבי גנון
התקיימו מספר פגישות והכול בפועל. התקיימו מספר פגישות עם עמותת "תללים", והמנכ"לית שלכם, שאני מבין שהיא איננה היום, וחבל שהיא לא נמצאת, התקיימו מספר פגישות איתה, גם פגישות אישיות וגם פגישות עם עורכי הדין על מנת לבדוק מתווים שונים של שיתופי פעולה, הכול נדחה על הסף על ידי העמותה היוצאת.

ב-31 בדצמבר, בשעה שבע בערב, הגיעו כמה שעות לפני שאנחנו אמורים לקחת את האחריות לפרויקט, הגיעו חבילה של ארגזים למשרדי הארגון, עם התיקים האישיים של כל הילדים. ב-31 בדצמבר, בשעה שבע בערב הגיעו התיקים האישיים.
נירית בקמן
והם היו במשרד החינוך.
אבי גנון
אני אומר ב-31 בדצמבר הגיעו התיקים האישיים של התלמידים.
שרונה נמר
רשימות קיבלתם הרבה לפני, לא משנה התיקים.
אבי גנון
החלנו את העבודה עם צוות, למעשה התחלנו תהליך חפיפה לצורך העניין, וכבוד היושב ראש, אתה יודע היטב, רובנו אנשי מערכת, רובנו ניהלנו ארגון אחד או שתיים בחיים שלנו, ואנחנו יודעים מה זה תהליך חפיפה. אני נתתי את מילתי ליושב ראש ועדת החינוך, ולמנהלת אגף החינוך במשרד החינוך, שאנחנו נקלוט את כל מי שרוצה מעמותת "תללים" להיקלט אצלנו, נתנו את זה, ואני הבטחתי את זה במפורש, שעל מנת למזער את הזעזועים של אמצע השנה, אנחנו נקלוט את כל מי שרק רוצה להיקלט בעמותה. אני הבטחתי את זה ליושב ראש ועדת החינוך, והבטחתי את זה למנהלת אגף החינוך. בפועל נתקלנו בהתארגנויות, נתקלנו במטה מאבק למניעת המעבר.
יוסף גרוסמן
אין דבר כזה. מטה מאבק למה?
אבי גנון
לצערי, ויעידו גם אנשי משרד החינוך בעניין, לולא התערבותם של יועצים משפטיים, נאלצנו לערב יועצים משפטיים על מנת לחלץ מידע מהעמותה היוצאת.
יוסף גרוסמן
המכרז הזה לא היה צריך להגיע אליכם בכלל, זה לא מתאים לכם.
אבי גנון
תהליך חפיפה מסודר לא היה כאן. מה-1 לינואר - - -
שרונה נמר
באשמתכם.
נירית בקמן
באשמתכם.
היו"ר עמרם מצנע
מה התועלת בקריאות הביניים האלה.
שרונה נמר
אין תועלת, הילדים שלנו - - - יש פה שקרים. אני מאוד מצטערת.
היו"ר עמרם מצנע
תחכי בסבלנות, ויהיה לך זמן להגיד את כל מה שתרצי.
אבי גנון
אני הנחיתי את אנשיי לקלוט את מירב האנשים, כל מי שרק רוצה להיקלט בתוך הפרויקט אנחנו נקלוט אותו. התחלנו בתהליך, 20 אנשי צוות של "קדימה מדע", עובדים 24/7 לגשר על הפערים ולאסוף את כל הפאזל של המידע, אגב, שלא היה אח ורע לזה שמשרד החינוך היה בניתוק מוחלט כמעט מהעמותה היוצאת, לא היה לו בכלל את המידע הרלבנטי למשרד החינוך, לגוף הרגולטורי, לא היה את המידע שהיה צריך, ולצורך העניין כל המידע הזה, אנחנו כרגע בימים אלו נאלצים לעשות את החיבור בין המורה לבין התלמיד.
שרונה נמר
חיבור מדהים, אין כמוכם. בוא תספר לנו - - -
יוסף גרוסמן
מאיפה אני לוקח את המידע לא מהיועצת? אני אסביר לך איך עובדים.
קריאות
- - -
אבי גנון
ייתכן וישנן פניות שלא נענות, ייתכן ואנחנו עדיין לא במעין, נותנים את מירב השירות.
נירית בקמן
ייתכן?
אבי גנון
אנחנו רק 14 יום בתפקיד הזה.
שרונה נמר
לא על חשבון הילדים שלנו. למה על חשבון הילדים שלנו?
היו"ר עמרם מצנע
סליחה, אתם רוצים עכשיו לדבר, שאני אעצור את אבי? מה קריאות הביניים האלה נותנות לכם?
נירית בקמן
אבל זה לא אמת, מה שנאמר כאן זה שקר מוחלט.
היו"ר עמרם מצנע
אז תגידי את האמת שלך אחר כך.
שרונה נמר
את האמת האמיתית.
היו"ר עמרם מצנע
לא, אין אמת אמתית, תאמיני לי, בגילי המופלג ובעשרות תפקידים שביצעתי עד היום, אין אמת מוחלטת.
שרונה נמר
זה מה שאתה אומר. יש לי פה שמות - - -
היו"ר עמרם מצנע
מותר לי להגיד מה שאני חושב? עכשיו תנו למנכ"ל "קדימה מדע" לדבר, אחר כך תגידו כל מה שאתם רוצים.
אבי גנון
בתיאום עם משרד החינוך אנחנו עובדים איתם כתף אל כתף על מנת ליצור את המערכת הזאת מחדש, לאסוף את כל הנתונים. יש לנו תקופת מעבר, תקופת המעבר הזאת היא לא קלה, אני אומר, אנחנו עושים את הכול על מנת להתגבר על הפערים הללו. מבחינת הנתונים אני אחזור ואני אפילו אשפר אותם במעט, כי עשינו את הניתוחים במהלך הלילה. נכון להיום חתמו כ-185 מורים כבר במערכת, כפי שרחל ציינה, כבר 623 ילדים נמצאים בשלבי טיפול כזה או אחר. אנו עושים את הכול על מנת לצמצם את הפערים, עושים את הכול על מנת לתת את השרות הכי טוב שניתן עבור הילדים האלה. יש לנו ניסיון בעניין הזה, יש לנו ניסיון רב בנושא של טיפול בילדים חולים, ומי שהיה מכיר - - -
שרונה נמר
איזה ניסיון?
אבי גנון
אם היית מכירה את העמותה אז היית יודעת.
שרונה נמר
אני מכירה.
אבי גנון
לצורך העניין אני באמת מודה לעמותת "תללים". תהליך החפיפה הזה היה יכול להיות הרבה יותר מסודר, ואם הוא היה מסודר, לא היינו צריכים להגיע למצב כפי שהוא כיום. תודה רבה.
היו"ר עמרם מצנע
רבותיי, האם יש מישהו מעמותת "תללים" שרוצה לדבר?
אודי-אהוד גרא
אני עו"ד אהוד גרא בשם "תללים". אני מאוד מאוכזב מדברי הפתיחה של היושב ראש, בכל הכבוד.
היו"ר עמרם מצנע
זכותך להיות מאוכזב.
אודי-אהוד גרא
שלמעשה סיכם את הדיון בכך שלדבריו נעשו ניסיונות למנוע ולעכב שמורים והורים, כולל דיסאינפורמציה, שזה עוד לפני שהדיון התקיים והעמדות והעובדות הוצגו בפני היושב ראש, אז אני בעניין הזה רוצה להביע את צערי, ואני מקווה שהוועדה תהיה פתוחה לשמוע את הדברים.
היו"ר עמרם מצנע
יש לי שאלה אליך עו"ד גרא, מה המטרה שלכם? אתם רוצים למנוע את העברה?
אודי-אהוד גרא
אם היינו רוצים היינו משתתפים במכרז, לא היינו משתפים איתם פעולה.
היו"ר עמרם מצנע
אני רוצה לדעת, מה המטרה שלך? אתה מייצג ארגון, אתה מדבר עכשיו בשם ארגון "תללים", אני שואל מה אתם רוצים להשיג?
אודי-אהוד גרא
דבר ראשון לתקן את הרושם המוטעה שיש אולי לוועדה הנכבדה על התנהלותה של "תללים" בנושא בחודש, חודשיים האחרונים. לאחל לחבריי מעבר לשולחן הצלחה בתפקידם החשוב. להזכיר את העובדה שהפרויקט הזה החל לפני 24 שנים, ביוזמה משותפת של "תללים" ושל משרד החינוך, במשך אותה תקופה לא קצרה, דור שלם הייתי אומר, "תללים" ביצעה את העבודה בצורה הטובה ביותר, פיתחה את הנושא, ביצעה אותו ויישמה אותו, למעשה אלפי תלמידים למדו, לומדים וילמדו, ואת הדבר הזה איש לא יוכל לקחת מ"תללים", ואני מבקש שזה ייזכר, ולא יטיפו איזשהו רפש חס וחלילה ב"תללים" שבאמת לא מגיע לה.

דבר שני שאני רוצה לומר, שלדעתי, מה ש"תללים" הקימה, זה סוג מיוחד של בית ספר, זה חבל מאוד שבכלל לבית ספר שקיים, פועל כולל הנהלת מורים, מנגנון וכו', שיטות וכדומה עורכים מכרז. בית ספר גם אם הוא פרטי, כלומר, מופעל על ידי עמותה וכדומה, לא צריך להיות מוצא למכרז, זאת לדעתי טעות, והמעבר הזה פה שקרה פה לדעתי, ולדעת "תללים" לא היה צריך בכלל לקרות.

דבר נוסף, אי ההשתתפות של "תללים" נבעה במכרז, נבעה בעצם מחילוקי דעות מקצועיים. אנחנו לא סברנו שצריך להוסיף את הנושא הפרא-רפואי. אנחנו ראינו שיש פגיעה בכל זאת בנושא של שעות הלימוד. חלק גדול מהמורים שלנו לא עמדו בתנאי המכרז, גם אחרי התיקון שלהם, כך שבעצם לא ענינו על תנאי סף של המכרז הזה. אבל גם אם היינו משתתפים במכרז, לא היינו זוכים בו לדעתי, מפני שהמחיר הוא שהמורים מקבלים כ-20% פחות ממה ש"תללים" שילמה למורים, כלומר, היינו גם מפסידים על ההצעה הכספית שהייתה בעניין הזה.
היו"ר עמרם מצנע
"תללים" שילמו למורים יותר מאשר משרד החינוך נתן להם?
אודי-אהוד גרא
דבר ראשון השיגה הרבה מאוד מקורות ותמורות גם נתנה למורים יותר וגם נתנה לילדים החולים הרבה מעבר על ידי תרומות.
היו"ר עמרם מצנע
אני שואל לגבי השכר של המורים שהעלית, "תללים" הוסיפה? כי בהסכם כתוב בדיוק השכר, אין פה משחק - האם השכר ירד בהסכם?
אודי-אהוד גרא
שילמה, כן.
היו"ר עמרם מצנע
אין פה משחק, האם השכר ירד בהסכם?
שרונה נמר
הוא לא עלה, מי אמר שהוא עלה?
אודי-אהוד גרא
מתקנים אותי, אומרים לי שלפי המכרז הקודם לא היינו צריכים להוסיף לשכר, ולא הוספנו על מה שקיבלנו ממשרד החינוך, ולפי המכרז החדש היינו נאלצים להוסיף.
שרונה נמר
יש פה מורות שיכולות להעיד, ירד.
היו"ר עמרם מצנע
כלומר, במכרז החדש הורידו את רמת השכר פר שעה?
היו"ר עמרם מצנע
אני אשמע את המורים. הלא התשלום הוא פר שעה, אז אפשר להגיד לצורך העניין - - -
רחלי אברמזון
לא, אבל הוא לא ירד.
היו"ר עמרם מצנע
פר שעה הוא ירד?
סיגל שמש
באופן כללי הוא ירד.

אני מורה ב"תללים", אני הייתי בראיון ב"קדימה מדע", והחלטתי לא להצטרף כי הרגשתי שאני לא יכולה, אני רוצה מאוד לעבוד, אני מאוד אוהבת את העבודה שלי, אבל אני לא רוצה להיות עבד. זאת אומרת, אם כתוב שם שיכולים לשלוח אותי לאן שהזכיין רוצה, הם צריכים שב"תללים" העבודה שלי היא עבודה שאני עוברת מילד לילד עם הרכב שלי. חלק מהזמן הוא נסיעות. השכר לשעה כביכול עלה פר שעה מ-60 שקלים ל-65 שקלים, אבל אז כשאתה מצרף את השעות כי יש להם איזשהו חישוב של ביטול זמן, למעשה, השכר ירד.
היו"ר עמרם מצנע
לכן שאלתי פר שעה.
סיגל שמש
כשאני עובדת שיעור של שעתיים ורבע, שזה שלוש שעות אקדמאיות, השכר ירד משמעותית, שלא נדבר על זה שאני ב"תללים" רכשתי ותק, ובקיץ הרי אנחנו לא מקבלים משכורת לפחות חודשיים ולא בחגים, אז זאת אומרת שיש לי הבראה וחופש, אז לפחות חודש אחד מכוסה על חשבון ההבראה ומה שצברתי בחופשה שנתית, מה שבמקום חדש זה כמו להתייחס אליי כאל עובדת נקיון הכי זוטרא שיש, מזכיין לזכיין ללא שום תנאים.
אודי-אהוד גרא
דבר ראשון, אנחנו לא ניהלנו כמובן את המכרז הזה, מי שניהל אותו זה משרד החינוך. בהסכם, ובמכרז יש 14 ימים בלבד לחפיפה. למעשה, זאת לא חפיפה אדוני, "תללים" אחראית במאה אחוז עד ה-31 בדצמבר, והם אחראים ב-100% מ-1 בינואר. למעשה, כמו מעבר מקבלן לקבלן, הם היו צריכים להיערך עם כל מה שיש להם כדי לקחת את העבודה, מבחינתם הם לא יכולים בכלל להתבסס, והם גם לא צריכים להתבסס.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא מה שעלה פה בדיונים. בדיונים עלה ההיפך, הבקשה, בעקבות זאת באה הבקשה שלי ושל משרד החינוך, ההיפך, ליצור רציפות העסקה. אי אפשר ליצור רציפות העסקה אם הזכיין החדש לא מקבל - - -
יוסף גרוסמן
הייתם עושים את זה בקיץ.
היו"ר עמרם מצנע
הצעתי ל"תללים" כפי ש"תללים" הסכימו להאריך את ההסכם עד 31 בדצמבר, הצעתי להם להמשיך את ההסכם עד סוף שנת הלימודים, לא הסכימו.
נירית בקמן
הסכימו.
היו"ר עמרם מצנע
לא, את מדברת איתי על אמת, זה שקר. אני דיברתי עם ליאורה, את לא יכולה לספר לי סיפורים.
אודי-אהוד גרא
אז כמו שאמרתי, יש איזשהו תאריך שהוא תאריך קובע שממנו האחריות עוברת. אנחנו ואני השתתפתי בכנס עם כל המורים של "תללים" שבהם הנהלת "תללים" הודיעה להם על מה שהולך להתרחש, ושיחררה את כל המורים של "תללים" לפנות ולנהוג על פי השיקול של כל אחד ואחד מהם, ככה שהדבר הזה אינו בכלל שנוי, לא החזקנו אף מורה. יותר מזה, אדוני, פיטרנו את כל המורים ב-31 בדצמבר. אני גם מניח שמי שהשתתף במכרז, הוא גייס מורים על מנת להשתתף במכרז.
שרונה נמר
הוא לא גייס כלום.
אודי-אהוד גרא
אני לא יודע, אבל הוא לא יכול לבנות את הדבר הזה כפי שזה נבנה, ואני מדבר על המכרז.

הם קיבלו כנראה ב-7 בדצמבר כמו שנאמר על ידי מר גנון את ההודעה הרשמית. אנחנו, אגב, עד היום לא יודעים אם בכלל נחתם חוזה בינם לבין משרד החינוך, ואם נחתם טוב מאוד. אנחנו על כל פנים, ואני מדבר כרגע מהזווית המשפטית, מאוד נזהרנו מלהעביר דברים לגורם שעוד אין לו למיטב ידיעתנו חוזה חתום עם משרד החינוך, ומאחר וקיבלנו אישור ממשרד החינוך, הרבה דברים שעשינו, עשינו באישור משרד החינוך, או דרך משרד החינוך מבלי לעכב דבר.

נאמרו פה דברים, משרד החינוך מדי חודש מקבל את רשימת כל התלמידים העדכנית, כך שזה קיים אצלם כל הזמן, בניגוד למה שנאמר כאן, יש להם את הרשימה העדכנית כל הזמן. בניגוד למה שנאמר כאן יש להם את הרשימה העדכנית כל הזמן. קיימנו דיון ראשון ב-9 בדצמבר עם הצוות של "קדימה מדע", אחרי זה הייתה ישיבה ב-15 בדצמבר במשרדי "תללים". הישיבות האלה אני מזכיר היו עוד לפני 14 ימים של החפיפה המדוברת. בישיבות האלה שאני השתתפתי בראשונה ובשנייה השתתפתי ברובה נמסרו להם כל הפרטים שדרוש להם על מנת להתארגן לנושא הזה. פנו אלינו ודרשו מאיתנו לקבל את גליונות האקסל, את המסמכים הרפואיים ואת הסיכומים הפדגוגיים. אנחנו התייעצנו בעניין הזה עם היועצת המשפטית של משרד החינוך שבהחלט תמכה בכך שנעביר את החומר, לגבי חלקים קטנים בחומר שיש בהם חשש לפגיעה בפרטיות של התלמידים, ביקשנו לקבל את האי התנגדות של הורי התלמידים, כפי שנאמר כאן, 90%, או 95% לא התנגדו עברו, והתיקים האלה עברו, וגם כל האינפורמציה והחומרים האלה עברו.
אני לא רוצה כאן באמת לרדת לעומק הדברים שצריך היה לעשות. אנחנו היינו מצד אחד ולא מהצד השני, וכל תלמיד יש לו שם, יש לו בית ספר, יש לו מורה, לא צריך את "תללים" בשביל להתחבר עם העניין הזה. אם יש להם מורים, המורה צריך ליצור קשר עם התלמיד, עם בית הספר, ולבצע את המשך העבודה בין אם הוא עבד קודם ב"תללים", ובין אם הוא לא עבד לפני כן ב"תללים", אבל ללכת ולהטיל עלינו את האחריות לדברים האלה כשכל דבר שאנחנו עשינו, לא היה מיועד, גם אם מישהו בטעות סבר שזה מניע, הרי זה לא היה נותן לנו שום דבר, אין לנו שום סיבה לעשות את זה.

בניגוד למה שנאמר כאן, וזה מופיע בכתובים, אנחנו הצענו להם כל צורה של שיתוף פעולה בנושא הזה, החל מהרמה הגבוהה ביותר של להיות קבלן משנה שלהם לפי סעיף שאנחנו נבצע את העבודה עבורם בלי שום שבר, ועד לזה שאנחנו נהיה יועץ שלהם לפרויקט הזה לתקופה שהם יחליטו וכל חלופה באמצע. יותר מזה גם, כל פרק זמן אם זה לחודש, או לשנת לימודים או לחמש שנים, כך שלבוא היום ולהגיד את הדברים האלה זה כל כך לא הוגן, ואני באמת לא רוצה כאן, אני אעביר את הדברים האלה, הם כתובים שחור על גבי לבן.

אני גם רוצה לומר שהייתה איזושהי עתירה לבית משפט שנמשכה בינתיים. אנחנו מסרנו את ההודעה שלנו, אני רוצה לצטט את הדבר הזה.

"כפי ש"תללים" הודיעה ל"קדימה מדע" – כך כתוב בעתירה, בעל פה ובכתב, ביום 20 אני מצטט: "על מנת למנוע פגיעה אפשרית בילדים, מציעה "תללים" ל"קדימה מדע" כי במידה ואכן אתם נתקלים בקשיים בהתנעת הפרויקט והפעלתו נושיט לכם יד לסיוע בהפעלתו בחודשים הקרובים, הדבר ייעשה תוך ש"תללים" שומרת על עצמאותה. במידה והצעתה של "תללים" מקובלת עליכם, נשמח להיפגש עמכם לדיון על הפרטים במועד הקרוב ביותר".
היו"ר עמרם מצנע
זה לא בית משפט פה, אנחנו לא זקוקים למסמכולוגיה שבטח בבית המשפט היא חלק מהעניין.
אודי-אהוד גרא
עדיין יש חשיבות לעובדה שפנינו אליהם ב-20 בדצמבר בכתב.
היו"ר עמרם מצנע
אני מנסה תמיד לדייק בדבריי. אני קיבלתי חומרים.
אודי-אהוד גרא
אנחנו באים מאותו בית ספר, אדוני, אותו מחזור, אז אני יודע על מה אדוני מתכוון.
היו"ר עמרם מצנע
מה שניסיתי לומר, שגם אני אישית קיבלתי הרבה מאוד תכתובות שנכתבו בין "תללים", לבין המורים לבין ההורים, לבין התארגנות של ההורים ושל המורים, אני ראיתי את הדברים במו עיניי, הם נמצאים אצלי גם באמצעים האלקטרוניים. ואני אומר לך, מעבר לכל מה שנאמר, אני רוצה לומר בסוגריים, שההיסטוריה כבר לא כל כך חשובה, אתה יודע, במדינת ישראל תמיד העתיד ברור, אבל על ההיסטוריה מתווכחים. אבל לצורך הדיוק, מה שאני אמרתי, אני נחשפתי וגם פנו אליי לא מעט אנשים, שטענו כך וטענו אחרת, ראו בי כתובת מכל מיני מקומות של גם מורים וגם הורים מכל הארץ. אני קיבלתי את הרושם שאותו ביטאתי במילות הפתיחה שלי, ולא הייתי אומר את זה אילו זה היה רק רושם, אלא קיבלתי את הרושם שנעשתה פה פעילות למנוע, לעכב, להפריע, אינני יודע מה.
שרונה נמר
אתה יושב במשרד שלך, הילד שלי מחכה למורה. - - - הילדים לא מקבלים מורה.
היו"ר עמרם מצנע
גברתי, אבל אני לא יכול להקשיב לך, כי עכשיו אני מדבר.
שרונה נמר
בוא תגיד את האמת, אל תגיד שקרים. דיי, זה מעצבן.
היו"ר עמרם מצנע
את באת אליי, לא אני באתי אלייך. באת אליי לדיון. אני אתן לך לדבר מה שאת רוצה, אמרתי לך את זה כבר שלוש פעמים, היית פה גם בדיונים, ואת יודעת שנותנים לדבר לכל אחד לומר את דעתו. השאלה באמת היום היא איך שמים בצד את ההיסטוריה. גם אני מוכרח לומר – עוד פעם, לא זוכר אם היית פה, אני יזמתי חוק לשינוי ולמתן זכות למשרד החינוך בסוגים מסוימים של פעילות לא ללכת למכרזים. דרך אגב, לא כדי לאפשר לעמותה אחת לשבת עשרות שנים בתפקיד, זו בעיה בפני עצמה, זה לא התקבל, אלא התקבלו קצת שינויים שיקלו על התהליך, אבל בסופו של דבר לכולנו יש הערכה לכך ש"תללים" בנו את התורה בכלל, ריכזו את כל המאמץ הזה, ונשאו בעול הזה עשרות שנים, אבל זה נגמר, מתוך סיבה כזו או סיבה אחרת. עכשיו צריך לראות באמת איך בסופו של דבר גם המורים, וגם הילדים יקבלו את השרות הכי טוב שמגיע להם בהתאם לכללים שנקבעו על ידי משרד החינוך.
אודי-אהוד גרא
"תללים" מדברת או מהפה שלי ובעיקר מהפה של ליאורה, אנחנו ודאי לא נושאים באחריות לדיבור או למעשה של אדם אחר. אם יש אי שביעות רבה בקרב ההורים או בקרב המורים.
נירית בקמן
אין דבר כזה, אין אי שביעות מ"תללים".
אודי-אהוד גרא
לא, אי שביעות מהמעבר. אם יש אי שביעות והם מביעים את זה, זאת מדינה חופשית, יש כאן זכות ביטוי וזכות דיבור, וגם זכות להשפיע על נבחרי ציבור.
עד היום מנהלת הפרויקט של "תללים" לא הצליחה לפגוש את מנהל או מנהלת הפרויקט של "קדימה מדע" למרות כל המאמצים עד היום.
היו"ר עמרם מצנע
אני אאפשר להורים ולמורים, נתחיל עם המורים.
יוסף גרוסמן
היה מכרז, קיבלנו בשקף, הנערים הגדולים מקבלים 6 שעות, הורידו מ-8 ל-6, לפתע את אומרת לנו הכול חזר לקדמותו, אם כך אז זה מכרז לא תקין. אם היו אותן השעות ליאורה הייתה ניגשת למכרז.
שרונה נמר
הם פרא-רפואי.
יוסף גרוסמן
כנראה הורדת את הפרא-רפואי והוספת שעות, אז משהו פה לא תקין. דבר שני, ל"קדימה מדע" היה להם זמן, וכרגע באזור הצפון באזור הדרום אין כרגע מורים, לא מקבלים סיוע.
היו"ר עמרם מצנע
מה קורה איתך באופן אישי?
יוסף גרוסמן
אני לא ניגש, אגיד לך למה. ברגע שאני שמעתי ש"קדימה מדע" צלצלו למורה שהגישה עתירה ואמרו לה תשמעי, אם את לא מבטלת את העתירה, אנחנו לא ניתן לך סיוע, בזה אני איתם לא עושה שום עיסקה. זאת אומרת, החלטה שלי.
היו"ר עמרם מצנע
סליחה, אתה המורה החלטת לא להמשיך, זכותך המלאה, אני מקווה שתשנה את דעתך, מה אדוני רוצה עכשיו לעשות?
יוסף גרוסמן
אני רוצה כרגע שהמצב יחזור לקדמותו, כלומר להחזיר ל"תללים" את הפרויקט הזה.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא יקרה.
יוסף גרוסמן
למה לא יקרה, כי כרגע "קדימה מדע" לא עמדה בתנאי הסף. תסביר לי למה.
היו"ר עמרם מצנע
שאלת אני אומר לך, זה לא יקרה. כי המכרז היה תקין. אתה יכול לפנות לבית משפט.
יוסף גרוסמן
אני אפנה למבקר המדינה. היא כרגע אמרה 600 תלמידים מקבלים סיוע מתוך 3,000 תלמידים.
היו"ר עמרם מצנע
יוסי גרוסמן אתה יכול לפנות, זו זכותך המלאה למבקר המדינה, לשר החינוך כשיהיה, לבית משפט, בבקשה.
יוסף גרוסמן
אני רוצה לומר כך, לפני שעת הנעילה, תחשבו עוד הפעם. אתם כרגע עשיתם עוול לילדים, משרד החינוך, עשיתם עוול לילדים. חזרו בכם, תחזירו את הפרויקט הזה ל"תללים", 24 שנה עבדו בזה, זה לא רק לבוא ללמד, זה השקעה מכל הלב, לכן אני אומר תחזירו את זה ל"תללים".
היו"ר עמרם מצנע
אין חזרה ל"תללים".
יוסף גרוסמן
למה אין? לא עמדתם בתנאי מכרז.
יוסף גרוסמן
בסדר. אתה טוען שלא עמדתם, משרד החינוך עמד, הדרך היחידה כדי לברר את זה, ללכת לבית משפט או למבקר המדינה. בבקשה.
מאיר ביאלה
אני אבא של ילדה בת 4.5 שסובלת ממספר רב של מומי לב. היא אומנם בת 4.5, אבל עד עכשיו היא עברה 5 ניתוחי לב, חלק מהניתוחים כמובן בוצעו בחוץ לארץ בגלל שיש לה המון בעיות. בנוסף לזה יש לה כשל חיסוני חמור ככה שאסור לה להיות בחברת ילדים, היא מבודדת בבית שלה, כמו מעין בית סוהר כזה, לצערי, בהוראת הרופאים, כל חיידק או וירוס יכול להיות לה די קטלני. במשך השנתיים אנחנו קיבלנו סיוע מעמותת "תללים", שלחו לנו גננות, סייעות, בעצם כל מענה שהיה לנו איזושהי בעיה וכדומה, הם טיפלו בזה לשביעות רצוני ורצון אשתי.

מה-1 בינואר עד היום, נוסף לבדידות שיש לילדה שלי, מכיוון שהיא לא יכולה להיות בקשר עם ילדות אחרות, גם לא יכולה עכשיו להיות עם הגננות והסייעות שלה, כי עדיין לא נחתם חוזה חדש - - -
היו"ר עמרם מצנע
למה הוא לא נחתם? אני שואל אותך אתה בטח יודע.
מאיר ביאלה
אני לא עובד שם.
היו"ר עמרם מצנע
לא משנה, אני שואל אותך, הלא זה גננת מסוימת עם שם, היא הפסיקה לבוא אליך ב-1 לינואר.
מאיר ביאלה
אני אענה על השאלה. היום בבוקר קיבלתי טלפון מאחת בשם ליאת וגם אתמול, זה כמובן אחרי שאני פניתי למשרד מבקר המדינה, ואמרו לי שהם מזמינים את הגננת, והם מצטערים כי אולי הם איבדו את הטופס או משהו כזה, דרך אגב, יש לי את השיחה מוקלטת אם תרצו.
היו"ר עמרם מצנע
הגננת המסוימת שהייתה אצלכם עד סוף דצמבר, למה היא לא ממשיכה? היא לא אמרה לך למה היא לא ממשיכה?
מאיר ביאלה
אמרתי לה שהמכרז עבר ל"אורט" והם יצרו איתה קשר כנראה, ולא יצרו, אז מה אני אמור לעשות? אני לא אמור גם לתווך ביניהם בכל הדברים האלו, לא יודע.
היו"ר עמרם מצנע
אפשר להתקשר לאורט.
מאיר ביאלה
התקשרתי כמה פעמים, ואמרו לי שזה בטיפול.

סליחה, אני אנסה להבהיר. אין לי שום טענה לאורט, "קדימה מדע" מבחינתי, זו עמותה שיכול להיות שהם בסדר, אני לא נכוויתי מהם. הטענה שלי כרגע זה שהעניין החפוז הזה שעבר מעמותה לעמותה באמצע שנה, בלי חפיפה נורמלית, גרם פה לאיזשהו נזק, ואני מבין שיש פה עניין – סליחה שאני אומר את זה - של חברות וכל מיני דברים כאלה, לעזור לחבר פה ולחבר שם, בין מצנע לגנון הם חברים טובים. אבל מה שאני אומר שבסופו של דבר זה על חשבון הילדה שלי ויצאתי מזה דיי פגוע. אני רואה איך המפקחות של משרד החינוך - - -
היו"ר עמרם מצנע
הנקודה שלך הובנה. מה שאני מציע לך, תהיה בקשר, תיכף נשמע גם "מקדימה מדע" מה קורה בנקודה הספציפית. אני מציע לך לדבר עם הגננת שהייתה אצלכם עד ה-31 לדצמבר, לשאול אותה למה היא לא ממשיכה.
מאיר ביאלה
היא הוזמנה לפגישה היום באורט. אבל אסור לפני חוזה להמשיך לעבוד.
היו"ר עמרם מצנע
עובדה שיש מאות מורים שממשיכים.
אני אומר לך שאם היא הייתה מתקשרת והיו אומרים לה תמשיכי גם אם היא עוד לא חתמה, לא היה קורה שום דבר. אני כראש עירייה הפעלתי אלפי אנשים, לא תמיד העובד נכנס לתפקיד, הלוואי וזה היה קורה כך. לכן אם באמת הילדה והגננת הטובה שלהם זה שימשיכו, אין סיבה שלא יקרה, כי בסופו של דבר כל המורים יכלו, יכולים גם עכשיו להמשיך בעבודה.
שרונה נמר
לא ההורים צריכים לדאוג לזה, הם צריכים לדאוג לזה, זה לא התפקיד שלנו עם כל הכבוד.
יצחק קדמן
זה בטח לא עניין של ההורים, יש להם מספיק - - -
רחלי אברמזון
אני רוצה לציין, וכפי שציין עו"ד גרא קודם בדבריו, משרד החינוך העביר לעמותת "תללים" מכתב שפונה אל ההורים, וליאורה בעצמה גם בכנס שהיה הציגה את העניין בפני כל אנשי "תללים" וכל אחד יכול היה לקבל את המכתב שיצא ממשרד החינוך בחתימתנו, על כך שמורה או איש הוראה שמעוניין להמשיך לעבוד ב"קדימה מדע", מוזמן ליצור את הקשר עם כל הפרטים ועם כל הדיווח, כך שמי שרצה יכול היה לעשות את זה.
נירית בקמן
הם לא היו אמורים לבוא עם מורים בארסנל שלהם?
רחלי אברמזון
לכן אם הגננת מעוניינת היא באמת יכולה ליצור, אגב, אני אומרת את זה שוב ואני אחזור. גם משרד החינוך עומד לרשותכם ההורים בכל פנייה, שאלה, בעיה, כל מה שתתקלו. אמרתי 24/7 צוות שעובד.
מאיר ביאלה
אין לי איזשהו עניין נגד העמותה החדשה, אני לא מכיר אותם אישית, אין לי עדיין אפילו התחלה של התנהלות, הבעיה שלי כרגע זה על עצם החפיפה.
נירית בקמן
אמא של אביאל. היינו כבר בכמה ועדות בדיונים הללו. אני רוצה לרגע לקחת אתכם למקרה היפותטי. לי יש ילדה בכיתה אל"ף, אני לא אשלח אותה שבועיים לבית הספר, לא תבוא אליי הקב"סית ותעשה לי נו, נו, ותגיד לי, תשמעי אם את לא תשלחי את הילדה שלך לבית הספר, יוציאו לך את הילדה מהבית, או את מסתכנת בפלילים. אני אומר לכם חד משמעית, כולכם כאן ידכם במעל, וכולכם מבחינתי עבריינים ופושעים. בבקשה, אדוני, אל תקטע אותי, כי אני "פד-אפ" מכל התהליך הזה.
היו"ר עמרם מצנע
אני רוצה להבין, לילד שלך אביאל היה מורה?
נירית בקמן
הייתה לו מורה והיא לא המשיכה, ועכשיו כנראה היא כן תמשיך.
היו"ר עמרם מצנע
למה היא לא המשיכה?
נירית בקמן
ממניעים שלה, ממקום שהיא הרגישה מאוד קשורה למקום שהיא הועסקה בו 23 שנה, אני לא יודעת אם אתה זוכר, אבל היא פה נשאה דברים בדיון הקודם, מלים חוצבות וכואבות, מינה לא המשיכה. אני חוזרת ואומרת, שבועיים ילדים לא מקבלים ולמעלה מ-200 ילדים לא מקבלים את השרות הזה, ילדים תחת חוק חינוך חובה.
אני שואלת אתכם, אתם כולכם אתם מעל החוק? אין חוק במדינה הזאת? שחטתם את כל הפרות הקדושות גם על גבם של ילדים החולים? למה? בגלל שאנחנו מטפלים בילדים חולים שלא יכולים ללכת לסגור כבישים ולצעוק, ולהבעיר צמיגים ברחובות, בגלל זה אתם מתעמרים בילדים שגם ככה קשה להם? אני לא מצליחה להבין אתכם. באיזה תעוזה אתה, מנכ"ל "קדימה מדע", באת והגשת את מועמדותך למכרז כאשר לא היה לך בארסנל את הכלים לתת ולהניע את המכרז הזה? אתה לא מצליח להניע את המכרז הזה, ילדים יושבים? אני והיא ועוד הרבה הורים צריכים לתת תשובות לילדים שלנו. אתה אני בטוחה ישן טוב בלילה, אנחנו לא ישנים.
היו"ר עמרם מצנע
הבנתי. למה המורה לא המשיכה עוד שבוע, עוד שבועיים עד שתמצא מורה אחרת?
נירית בקמן
היא הייתה מוכנה לבוא בהתנדבות, אני אמרתי לה מינה, כי אני לא חושבת שזה נכון.
שרונה נמר
אתם צריכים לדאוג - - -
סיגל שמש
אדון מצנע, אנחנו לא עובדי נקיון, סליחה, אנחנו מורים.
היו"ר עמרם מצנע
תסלחי לי לרגע. אתם מציגים במלוא חומרת העניין, ואני מבין את זה, פער בכך שב-1 לינואר נשארו הילדים בלי מורים.
סיגל שמש
אתה שואל למה, אני עונה לך, יש פה פגיעה.
היו"ר עמרם מצנע
סיגל, אבל אתם מושכים את ידכם מהאחריות על העניין הזה. סליחה, תגידי לי, בסוף, הילד שלך, אביאל, מה מעניין אותו כל הוויכוחים האלה? אז למה הוא לא יכול היה להמשיך עם המורה המסוימת הזו בהתנדבות או בשכר עוד שבועיים?
נירית בקמן
היא באה אלינו לביקורים כדי שאביאל לא ינתק את העניין הרגשי. אתה, כבוד היושב ראש, הבטחת בדיון הקודם, והבטחת אמרת – "רצף הלימודים לא ייפגע", ואתה יכול לבדוק את זה בפרוטוקול כי אתה אמרת את זה.
היו"ר עמרם מצנע
ואני מקיים את זה.
נירית בקמן
אתה לא עומד בדיברתך. לא, הבן שלי נפגע לו רצף הלימודים.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה, אני אומר לך כן. בגלל שאת לא הסכמת שהמורה תמשיך עוד שבועיים - - -
נירית בקמן
לא נכון, לא, כי היא לא מועסקת.
שרונה נמר
אמא של תום. 10 שנים קיבלנו שרות הכי מדהים שיכול להיות מעמותת "תללים", עם סיגל שמש, שיושבת פה. סיגל היא בת בית אצלנו. עד היום גם עכשיו כשהיא לא חתמה, היא בת בית שלנו, חברה טובה מאוד שלנו, וזה משהו שאנשים פה לקחו לנו. הבן שלי - אני מתקשרת עוד מלפני 31 בדצמבר, וזה אתה לא יודע, אני מתקשרת ל"קדימה מדע", אני מבקשת שישלחו לי מורה, ואני מדברת, והעברתי את הפרטים, ורשמתי את הטופס, והעברתי כל מה שצריך. קודם כל הם לא עונים לטלפונים ברבים מהמקרים. היה לי יום שהתקשרתי 18 פעמים, בגלל זה התקשרתי אליך ואמרתי לך: אתם לא עונים לטלפונים, זה חמור מאוד. כי כשאני קיבלתי שירות במשך 10 שנים הייתי מרימה טלפון, הייתי מקבלת תשובה במיידי, אף פעם לא הייתי צריכה לרדוף אחרי אנשים. כשפניתי אליך ודיברתי איתך ואמרתי לך: יש בעיות מאוד קשות, אני נציגת ההורים. יש לי פה מעל 200 שמות של תלמידים שלא מקבלים שרות מהמגזר הערבי, מהמגזר שלנו, מהפריפריות, מהמגזר החרדי. אני רוצה לומר את מה שיש לי. מהמגזר החרדי כאלה שמנותקים מאינטרנט, מנותקים מהעולם, לא יודעים מה קורה.

גם הם פנו אליי ואמרו שהם לא מקבלים סיוע. עזרתי לאנשים האלה. אתה זוכר שאתה ביקשת ממני, בואי ל"קדימה מדע" לעזור. אמרתי לך, אני מטפלת בילד חולה סרטן מאוד קשה שזקוק לי בכל רגע בשעות היום, אני לא יכולה לבוא לעזור לכם וגם לא לכם, אבל זה מה שאני עושה בשבועיים האחרונים, אני עוזרת להורים למלא טפסים. אני מתקשרת ואני נותנת לך שמות של מקרים מאוד קשים.

פנתה אליי אשה מאשקלון, אמא שיש לה שני ילדים שמקבלים סיוע מ"תללים", ילד בן 15 שהיה לו דום לב והוא נמצא בבית במצב קשה, וילד בן 8.5 שניהם מחכים בבית, האמא מתקשרת אליי בוכה. התקשרתי לרחלי, אמרתי לה - - -
היו"ר עמרם מצנע
למה שם המורה לא המשיכה אצל האמא באשקלון?
שרונה נמר
היא לא המשיכה. אני יודעת שדיברו איתך אחרי שאני פניתי אליכם.
היו"ר עמרם מצנע
אני שואל, למה לא המשיכה המורה שם?
שרונה נמר
אני לא יודעת, אין לי מושג. אני אומרת לך שעדיין שני הילדים האלה לא מקבלים סיוע. הם צריכים לתת סיוע.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, הם צריכים, צריכים, אבל בואי נשמע, אני לא אומר שלא.
שרונה נמר
אדוני היושב ראש, עמרם מצנע, אתה כעסת עליי כשאני הפרעתי לך, אז בבקשה, אני רוצה לסיים, הדברים האלה מאוד חשובים.

יש לי עוד מאות מקרים, פנו אליי אפילו מהמגזר הערבי, ואמרו לי: אנחנו לא יודעים טוב את השפה, לי היה קשה לדבר איתם. ואמרו, הילדים שלנו אף אחד לא מדבר איתנו, אף אחד לא התקשר אלינו, מה אנחנו עושים? בואי תסבירי לנו מה קרה? מה זה "קדימה מדע". הורים לא יודעים מה זה "קדימה מדע". אתה מרים את הגבות, וזה נורא יפה, ואתה נורא מתפלא, אבל אתה לא חי את השטח.

אנחנו חיים את השטח, והשטח סובל. לבן שלי יש בחינת בגרות יום חמישי, לפני יומיים הייתה לו עוד בגרות, הוא לא רואה טוב, הוא לא שומע טוב, יש לו פרכוסים על בסיס יום יומי, הוא צריך את הסיוע הזה בדחיפות - אין לנו מורה. שלחו לי, התקשרו מ"קדימה מדע", שלחו 3 מועמדים, אף אחד מהם לא באמת יכול לתת סיוע לתלמיד שניגש לבגרויות ויש לו את הקשיים הספציפיים של הבן שלי. אחד יכול לתת רק שעתיים בשבוע, אני מאוד מצטער אין לי יותר, אני מאוד עסוק. השני אמר לי אני יכול לתת שלוש שעות, אבל שתדעי לך שאני טוב רק במתמטיקה, אמרתי, סליחה, מה זה מסחר כלשהו? אני אתן לך רק זה וזה. הם התחננו, התקשרו אליי, התקשרה לליאת, התקשרה שרה, ואמרה לי, תקשיבי, בבקשה, קחי את השעתיים האלה בינתיים עד שאני אמצה לך עוד משהו – ככה לא עובדים.

בגלל שאני נציגת ההורים, אני מדברת לא רק בשביל הבן שלי, אני מדברת בשביל עוד המון הורים. ההתנהלות שלכם החל מהיחס שההורים קיבלו, אין שם אנשי חינוך שיכולים לתת סיוע אמתי. קודם כל אנחנו לא יודעים מי מנהל את הפרויקט, אנחנו מבקשים מכם לדעת, אנחנו רוצים את הרשימות של המורים, אנחנו רוצים את הרשימות של המתגברים, אנחנו רוצים רשימות של סייעות. אנחנו מבקשים לדעת את הפרא-רפואי שלכם שם, שם, כי אם אתה עמדת במכרז ואתה ניגשת ואתה זכית, אנחנו רוצים את כל הרשימות האלה לנגד עינינו - למה? כי אנחנו הלקוחות שלכם, לא את הפרצוף של בן אדם שהוא מעליי. אני מבקשת, אני מכירה אותך, היה לנו המון שיחות, בשיחות אמרת לי, את מקליטה אותי, אני יודע שאת מקליטה אותי. סליחה, עם כל הכבוד, אני לא מקליטה אותך, אני אמא של ילד עם 100% נכות מאוד חולה, אתה לא יכול לבוא ולהגיד לי שאני לא בסדר, או את מקליטה אותך. אני לא מקליטה אותך, אני לא צריכה את זה אני יודעת את האמת, והאמת היא שאתם נכשלתם בתפקיד שלכם, נכשלתם בהעברה.

הבן שלי שבועיים לא לומד כמו עוד מאות ילדים שיש לי פה את הרשימות שלהם, ואתה לא יכול להגיד שאתה נותן את זה כי הילדים האלה לא מקבלים שרות. אתם עברתם על החוק, וגם אתם עברתם על החוק, כשאני מדברת איתך רחלי, וכשאני מדברת איתך נירית, ואני אומרת לכם מה קורה, מה אתם אומרים לי? תתאזרו בסבלנות. בוא עכשיו תשחררו את כל ילדי ישראל הביתה, אל תתנו להם מורים ותגידו להם, שבו תחכו באמצע בחינת בגרות. מי עכשיו ייתן לבן שלי נקודות זכות?

אני מבקשת שהבן שלי ועוד ילדים שניגשים לבגרויות ואין להם כרגע סיוע, שיקבלו נקודות זכות. שייתנו להם נקודות, שייתנו פקטור על זה כי זה לא בסדר, כי אם בבית ספר רגיל לילדים האלה לא היה מורה, הייתם נותנים להם פקטור. הילד שלי ניגש ביום חמישי לבגרות זה לא בסדר - אני מאוד כועסת.

אני מבקשת שהאנשים שנמצאים פה הסתכלו לכל ילדי "תללים", ואני בפרוש אומרת שזה ילדי "תללים", אני לא באה ואומרת פה עכשיו אתם חייבים להחזיר אותם, מבחינתנו זה היה הכי נכון, אבל אני אומרת לכם שאתם לא עושים את העבודה שלכם, ומי שעובר על החוק צריך לשבת מאחורי סורג ובריח, לא הילדים שלנו – כן, אני יודעת שזה לא נעים לשמוע אבל זאת האמת, אתם צריכים לשבת מאחורי סורג ובריח, כי הרגע שלא מקבלים שרות הם אלה שיושבים מאחורי סורג ובריח, דרך אגב, זה לא נכון להגיד ש"תללים" נשאו בעול, זה לא עול, זאת מתנה, הילדים האלה זאת מתנה, אז אל תגיד לי שזה עול.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה.

סיגל, אני יכול להבין למה לא יכולת להמשיך שם עוד שבועיים, שלושה, חודש כדי לחכות שיגיע מורה מחליף, שאלתי את סיגל עם כל הפאתוס הזה של באמת בעיה - למה?
סיגל שמש
למה? לעבור למקום עבודה חדש, לחתום על כל המסמכים בשביל חודש אחד?
היו"ר עמרם מצנע
בשביל לתת לילד שליוות כל כך הרבה זמן שרות.
סיגל שמש
זאת אומרת, אני אחראית שהילד - - -
היו"ר עמרם מצנע
את לא אחראית, אני שואל אותך.
שרונה נמר
זה לא אחריות שלה זה אחריות שלכם - זה לא פר.
יוסף גרוסמן
למשרד החינוך יש תשובה כרגע? המכרז הזה היה צריך להיות - - -
היו"ר עמרם מצנע
יוסי, אני אוציא אותך.
יוליה בן משה
שלום, שמי יוליה בן משה, אני מנהלת את עמותת "כל הזכויות". אני אמא לילד עם מוגבלות מאוד קשה, כל יום פוטנציאל שירותי חינוך לילד חולה, כך שאי אפשר יהיה בעוד רגע לטעון כנגדי שאני לא מספיק רגישה, ולא מכירה את החומר. ישבתי בוועדה הזאת ובכיתי בעבור הרבה תלמידים וכולם יודעים את זה.

מה שאני עומדת להגיד כרגע יכול לעורר אי הסכמה של חלק מהאנשים מהחדר, בבקשה, תקשיבו לי עד הסוף, כמו שאני מקשיבה פה עד הסוף.

תודה לאנשי משרד החינוך. אני מלווה את המעבר ואת הסיפור הזה מתחילתו. כל הורה שהגיע אליי, אני עושה מה שאני יודעת לעשות, קודם כל לתת לו את האינפורמציה. חלק מההורים פנו אליי, הפניתי אותם ישירות ל"קדימה מדע" הסתדרו לבד. חלק מההורים שלא ידעו מה לעשות, הפניתי אותם למשרד החינוך. תודה לכם על השעות המטורפות שאתם מגיבים למיילים שלי, 11 בלילה, 6 בבוקר, אתם מגיבים, ותודה, ומגיע לכם את התודה הזאת.

לאנשי "תללים", אני ישבתי פה מהדיון הראשון על המעבר הזה. אני מנהלת עמותה עם הרבה מאוד יועצים משפטיים, הרבה מאוד יועצים משפטיים בדקו את המכרז הראשון, כולל ארגון בזכות, בזכות, המכרז היה חוקי, אם המכרז לא היה חוקי היינו עותרים לבג"צ כל ארגוני ההורים, המכרז היה חוקי, היו בו תיקונים, שלחנו תיקונים, ארגון "בזכות" שלח תיקונים, הורים שלחו תיקונים, המכרז תוקן. אי אפשר לנהל את הזירה מחוץ לזירה. כשרוצים לזכות, צריך להיכנס לתוך המכרז, אני מצטערת, עמותת "תללים" עשתה טעות בזה שהיא לא ניגשה למכרז. אני גם היו לי מספיק שיחות עם ליאורה להבין למה הם לא ניגשו למכרז, כי שנים קודמות הגנו על "תללים" ולכן לא היה צריך אולי מכרז, והשנה משרד החינוך מסיבות חוקיות החליט שניגשים למכרז, ולכן יש מכרז, זכתה העמותה, אני עדיין לא מכירה אתכם, אני אשמח להכיר אתכם לטובה. מהרגע הזה אין יותר מה לעשות, עובדה, הורים יקרים שגם לא הצלחנו לגייס את התקשורת. יש לי פה כתבי רווחה, וכתבי חינוך של כולם.
שרונה נמר
יש כתבה, היום הייתי בגל"צ. יום ראשון הייתי בקרן נויבך, ויש כתבה שיוצאת השבוע - - -
יוליה בן משה
אני רוצה לסיים בבקשה. אי אפשר היה על המעבר הזה לא לעתור לבג"צ ולא לתקשורת כשזה מלחמה בין עמותות. תקשורת התגייסה למאבק עקרוני על מכרזים ותו לא. גם אי אפשר להחזיר מצב לקדמותו, אני מצטערת, ואזה שנשברת היא נשברת, היא אפשר להדביק אותה בחזרה. כרגע צריך לנוע עם התהליך הזה קדימה כמה שיותר טוב לטובת הילדים. וילדים שהגיעו אליי טופלו. חוויה קשה שלי מהמעבר, כולל שיחות עם מורים, תסלחו לי על היושר שלי, זו חוויה של שביתה איטלקית. הם רוצים לעשות איתם שיחת סקייפ, אין סקייפ, הם רוצים לחתום חוזה במיילים, אין מיילים, זו חוויה מאוד קשה, אני גם ראיתי את התכתובות שלכם שכתוב שם – "הוכחנו למשרד החינוך שאין כמו המורים של "תללים", נכון, אין כמוה מורים של "תללים", אז מה, רוצים להוכיח את זה במלחמה, למה לא בשיתוף פעולה?

אותה אמא שפנתה אלייך עם שני הילדים, העברתם לשר החינוך, אני גם דיברתי עם המורה למה היא לא המשיכה, אותה מורה אמרה לי: שמעתי שהולכים לפטר אותנו כל תשעה חודשים. אני לא חיה בהנחות, אני חיה בעובדות, מייד שלחתי אליהם שאלה, תגידו, האם זה נכון? כי אם זה נכון, אני יוצאת מהביניים ועוברת לצדכם. אמרו לי, לא, זה לא נכון, לא יפוטרו, שאלתי את המורה מאיפה היא יודעת, אז המורה אמרה לי יש קבוצת וואטס-אפ, אז עם כל הכבוד, לא הוואטס-אפ מנהל את המדינה, עובדות צריכות לנהל את המדינה.
שרונה נמר
היא לא נמצאת.
יוליה בן משה
בסדר, זה מה שהיא כתבה – יש קבוצת וואטס-אפ.

דבר אחרון, אני נבוכה, אני באמת נבוכה כאמא, אני רואה תכתובות שאתם מכנים את האנשים האלה "עבריינים" ו"פושעים" ו"רוצחים". תגישו תלונה במשטרה.
נירית בקמן
חד משמעית.
שרונה נמר
חד משמעית.
יוליה בן משה
יבוא רגע – אתם גם מעודדים דברים - - -
היו"ר עמרם מצנע
שרונה, אני אוציא אותך החוצה.
יוליה בן משה
יבוא רגע שאחד שייתבע ומותר להם על פגיעה בשם הטוב, הם מספיק סובלנים. לא כך מנהלים מאבקים. אני יודעת לנהל מאבקים עם עשרות אלפי שיתופים בפייסבוק, מעולם, ולעולם לא פוגעים בכבודו של אדם אחר, ואני גם הגשתי תלונה במשטרה כאשר היה צריך להגיש תלונה במשטרה. אם אתם חושבים שהם עבריינים תגישו תלונה, אם לא, תפסיקו לפגוע בשמם הטוב.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה.

יצחק קדמן, בבקשה.
יצחק קדמן
מי שמצער אותי יותר מכל זה שמי שהיינו צריכים להילחם עבורו יותר מכל דבר אחר נשכח פה מכל הדיון הזה, זה הילדים. את הילדים לא מעניין אותם לא ריב בין עמותות, ולא צורה של מכרזים ולא שום דבר אחר. הילדים האלה קשה להם גם ככה מספיק. קשה להם. אנחנו כולנו, זה לא משנה מאיזה צד של השולחן יושבים, צריכים להתגייס לעשות דבר אחד, שלילדים האלה יהיה קצת יותר קל. אני אומר קצת, כי זה טיפה בים לעומת מה שהם עוברים.

אגב, אדוני היושב ראש, אני חושב שגם במתכונת של "תללים" אנחנו לא מלאנו את חובתנו כלפי הילד, מספר השעות שהילדים מקבלים אפסי, זה לא עונה לחוק חינוך חובה. הגיע הזמן פעם לפתוח את העניין הזה, זה לא קשור לאף עמותה, למרות שאתה אמרת בצדק, בואו, נעזוב את העבר.
אני רוצה מלה אחת להגיד על העבר כי יש לה השלכה על העתיד. אני חושב שחלק מהדבר הזה שנקלענו אליו נובע מהעובדה של הרעה החולה של נסיון להפריט מערכות שאסור היה להפריט אותם. זה נכון גם לגבי "תללים", אני אמרתי את זה לעמותת "תללים" בשעתו, זה לא חשוב אם אתה עושה עבודה נכונה או לא נכונה. זה נכון גם לילדים רגילים שאינם חולים שצריכים להישען על מורי קבלן. למה ילדים חולים צריכים לקבל שרות מסוג בית לא בגלל שאתם פחות טובים? אלא שרות מסוג בית של מורים שאין להם זכויות של מורים רגילים. למה לא המורים הרגילים צריכים לתת לילד חולה, ואולי המורים היותר טובים והיותר מעולים בתנאים היותר טובים כשיש להם משימה כזאת לחנך ילד חולה, שזה גם להעביר שיעורי מתמטיקה, או גיאוגרפיה, אבל זה גם להתייחס אליו בכאבים שלו, בחוסר היכולת שלו, מתחושת האכזבה שלו שהוא לא נמצא עם יתר הילדים בכיתה, שחסר לו חברה, שלא באים לבקר אותו מספיק. כל הדברים האלה אנחנו צריכים לגייס את המורים הכי טובים והכי ותיקים והכי רגישים של משרד החינוך, לא של עמותה פלונית לא של עמותה ואלמונית.
בשעתו, משרד החינוך יזם בכלל את הפעלת "תללים", כי הם אמרו ככה יהיה לנו עוד כסף כי המשרד הממשלתי לא יכול לגייס כספים, תרומות, אז אם ניתן את זה לעמותה, העמותה תוכל בצד התקציב של משרד החינוך גם לגייס תרומות. זו שיטה רעה, ככה הרסנו את שירותי בריאות לתלמיד עם האחיות, וככה אנחנו הורסים את שירותי החינוך. ולכן, למרות שזה עבר, ואני לא מדבר כרגע על מכרז כזה או אחר, גם לא על עמותה כזו או אחרת. אני חושב שהגיע הזמן, וזה כבר יהיה, אדוני, לצערי הרב, בכנסת הבאה, אבל הגיע הזמן שאנחנו נחליט שילד חולה הוא כמו כל ילד רגיל במדינת ישראל. ילד רגיל שהוא לא חולה, מגיע לו שרות לא על ידי עמותות, על ידי מערכת החינוך, למה ילד חולה לא? זה עניין באמת לעתיד בהסתמך על העבר. תפסיקו להפריט את שירותי החינוך והרווחה והבריאות - רק רע יוצא מזה.
לגופו של עניין, אדוני היושב ראש, אנחנו מוכרחים להבטיח, וכאן הפנייה שלי גם למשרד החינוך, דיברתי עם רחלי בטלפון. תעשו לי טובה, אל תתווכחו עם ההורים. להורים האלה קשה מספיק, נכון שלפעמים עם מתבטאים בצורה אולי לא דיפלומטית מספיק, אבל קשה להורים האלה מספיק. מישהו אמר לי: מה אתה מתרגש, זה תמיד התגובה לשינוי, יש איזה התנגדות לשינוי. אבל צריך להבין, זה נכון, שינוי זה דבר לא קל לאף אחד מאיתנו, גם אם יבקשו מאיתנו לעבור חדר במקום העבודה ממקום למקום, זה יעשה לנו תחושה של חוסר נוחות. אבל פה מדובר בהורים שצריכים להתמודד, להיכנס לדקה אחת לנעליים שלהם. הם צריכים להתמודד עם 24 שעות ביממה של קושי, של מטלות נפשיות קשות ביותר. בואו נמצא את הדרך לא לריב, אני אומר את זה גם ל"תללים" וגם ל"קדימה מדע", וגם במיוחד למשרד החינוך - בואו נעשה כל מאמץ שלילדים האלה יהיו מורים ראויים על פי הנתונים שיש כרגע, ושהם ייכנסו לעבודה לא מחר, אתמול. לא נשאיר אותם עוד יום אחד בלי מורה.
משה רוטמן
אני נושא שתי כובעים – אני מזכ"ל ארגון הפעולה של הנכים. הייתי לקוח מרוצה של "תללים" במשך יותר מ-10 שנים. ב-2002 בני נפצע קשה, ונותר משותק ומונשם בתאונה שנהרגה גם בתי. היחידים שהרימו את הכפפה ו"עברו על החוקים", הביאו לי שתי חבר'ה צעירים, שמתוך בית החולים ב"אלין" שהיינו מעל שנה, כאשר הייתי איתו שנה וחצי בבתי חולים, כמעט 3.5 שנים ב-10 השנים האחרונות בבתי חולים, "תללים" הוא זה שהרים את הכפפה. אין לי שום לומר חוץ מאשר לפאר ולהלל.
אחד הדברים שמחזיקים, ואולי פה זה היווה בעיה, זה היושר האישי. אני חושב שגם סרגל מתעקם ליד ליאורה, היא לא גמישה, ויש פה תנאים בעולם הזה שאם אתה לא מצליח לחיות איתם בשלום ולהיות דיפלומט, וקצת לעגל פינות אתה לא שורד, זה בדיוק מה שקרה. עצוב לי, כי זה אחד מהדברים הנפלאים שנשארו, יעיד ד"ר קדמן, שפעמיים או שלוש פניתי לזבולון אורלב, ואליו, כי המלים קיבלו את הנשיקה – מפוטרים, למה הם מפוטרים? כי משרד החינוך היה משחק כל השנים האלה עם העברת הכספים לשלם משכורות. אחד מהדברים שאני לא בטוח שיקרה בעמותה החדשה, מבלי להכיר, ומבלי לבקר, זה היכולת של "תללים" לתת לנו קצת יותר. הרי אנחנו לא מקבלים מה שמגיע ממשרד החינוך דרך "תללים", "תללים" מצאה את הדרך להתמודד עם זה, היה יודע לגייס תרומות ולעזור ולתת את אותן השלמות נדרשות. אבל הגיע קו אדום שזה היה המכרז, לא יודע מי צודק, היו צריכים או לא היו צריכים להשתתף, אבל פה היה היושרה האישית של המנכ"לית, שהמשיכה את דרכה של אמה. משרד החינוך, לדעתי, היו פה שני כשלים, אחד, אדוני, אם היית משעה את המכרז הזה ודואג שהם ייכנסו ויקבלו פטור מהנושא של המכרז, הרי לאף אחד לא היו חוץ אולי ממשרד החינוך תלונות על אופי ורמת השרות. הבן שלי משותק ומונשם גמר עם מקצועות ריאליים מעל 9, ציון ממוצע בגרויות מלאות, הוא שנה שנייה בשרות לאומי, והוא נמצא בעמותת "לוטם", הוא מגייס מאות אלפים עבור הנגשה לנכים, ילדים או מבוגרים, זה לא משנה בארץ.

"תללים" יש לה משהו שאי אפשר לקחת ממנה בלי לבקר את העמותה החדשה. הייחוד שלה. משרד החינוך היה צריך לקחת את כל המורים ולהלאים, להחזיר אותם הביתה למשרד החינוך, כי הם לא סוג בית התלמידים, הם לא צריכים לקבל – אני חוויתי את ההפרטה של מערכת הבריאות בתוך משרד החינוך, וראינו כמה זה עלה גם יותר. אני מודיע לאדוני, שעם המשכורות או התנאים של משרד החינוך לא יוכלו למצוא מורים ראויים שיישארו לאורך זמן, כשאנחנו מדברים פה, לדוגמה, על יוסי גרוסמן, הוא כבר 25 שנים, או 24 שנים נמצא, כלומר, אין דברים כאלה, זה לא קורה. כל מורה שנכנס אליי במרוצת 10 עשר שנים הביתה הוא באמת מיוחד, וכשהבן שלי, ובאמת, סיפור אמיתי, כשהבן שלי החליט לוותר על החיים, קיבל פטור מהצבא, הוא סגר את עצמו בתוך עצמו, חצי שנה הייתי איתו ב"תל השומר", הוא ניתק את עצמו. אתה יודע מה ליאורה עשתה? תגיד לי שהעמותה החדשה או משרד החינוך היו עושים את זה. היא שלחה מישהו שהוא במקצועו אדריכל, אבל הוא מנגן על חליל צד ועושה רפלקסולוגיה. היא שלחה לי בחור שהוא מוסיקאי, מנגן בקרנות הרחוב בתל אביב ושר, הם הצליחו להציל לי את הילד – זה הערך המוסף של "תללים" שלא תמצא בחוץ אדוני.
היו"ר עמרם מצנע
"תללים" הלא זה אנשים בסוף.
משה רוטמן
זה יותר מאנשים, זה בני אדם.
היו"ר עמרם מצנע
הדוגמה שאתה מספר מצביעה על היתרון בכך שזה לא חלק אינטגרלי מתוך משרד החינוך, כי משרד החינוך יכול רק לשבץ מורים, ומורים לא תמיד בגלל הפרופסיה שלהם הם גם מתאימים לסוג הזה של השרות. לכן, יש איזשהו הגיון. אני גם נגד הפרטות, אבל צריך להסתכל על התמונה בכללותה – כדי לקחת מישהו ללא תעודת הוראה, ללא הכשרה כמורה, ובדיוק הוא מתאים לילד המסוים ויכול להרים אותו אל-על, זה יכולה לעשות עמותה, משרד ממשלתי לא יכול.
משה רוטמן
בשורה התחתונה, אם היה קצת מעוף, ופחות יחצנות, הילדים האלה לא היו נפגעים, הם האישו פה. אני חושב שאם אדוני לא התערב, ויפקח שהדברים מסתדרים ברוח המכרז וההתחייבויות, אין לנו מקום להמשיך. תודה.
אורה חכם
אני שמעתי את סיגל שמש שהיא אומרת שהיא לא קיבלה אותם תנאים, והיושב ראש שאלה למה, היא אמרה בעצם אני מתקבלת כעובדת חדשה ללא תנאים נוספים, גם יש פער בין השעות, למה שלא תתנו לה אותו דבר ותגמרו עניין?
היו"ר עמרם מצנע
תקבלי על זה תשובה.
שמעון אוחיון
כמה מעובדי "תללים" השתלבו אצלכם?
אבי זיו
115 עובדים. באחוזים זה בערך שליש.
שמעון אוחיון
מה הולכים לעשות שני השליש של "תללים"?
אבי זיו
מצפים שהם יבואו.
אודי-אהוד גרא
התייחסות לנושא אחד, אנחנו הפסקנו לקלוט ילדים ב-18 בדצמבר, מטעמים מובנים העברנו את כל פניות ל"קדימה מדע", וגם לקחנו טפסים של "קדימה מדע" ופניות שהגיעו אלינו שלחנו להם את הטפסים של "קדימה מדע". בשבוע בערך בין 30 ל-50 ילדים חדשים נוספים, כלומר, יש בוודאי 150 ילדים שבכלל לא עברו את "תללים", אם אפשר לשמוע, וזה אולי מטרת הישיבה, לראות איך הילדים האלה היום גם במשרד החינוך וגם ב"קדימה מדע" מטופלים?
יוסף גרוסמן
הייתי מציע ככה – בואו עם "קדימה מדע", תנו ל"תללים" כרגע להמשיך את הפרויקט יחד אתכם, תאמין לי, זה פתרון מצוין, אף אחד לא ייפגע, יעברו חפיפה.
היו"ר עמרם מצנע
משרד החינוך, בבקשה.
רחלי אברמזון
את רוב התשובות נתנו. אנחנו אמרנו שבתקופת המעבר - - -
היו"ר עמרם מצנע
יש איזשהו תחום שיש בו הרעה בתנאים למורים?
רחלי אברמזון
אני רוצה לומר, קודם כל באמת, ד"ר קדמן, אני מצטרפת לרוח שבה אתה נוקט, וגם ההורים יודעים את זה עם כל הקשיים שאנחנו עוברים. אנחנו לא עומדים כאן לוויכוח, ואנחנו לא מתווכחים, ואנחנו לא מנהלים את השיח הזה, זה גם לא התרבות שהאגף מוביל אותה.
חשוב לי שתדעו, שבאמת יש אמפתיה והכלה והבנה שזה קושי מאוד גדול. אנחנו נפגשנו גם לפני המעבר עם ההורים, ישבנו, ודיברנו, ואמרנו – נתמודד יחד. אני גם עכשיו רוצה לומר, ואני שוב חוזרת ואומרת, אנחנו זמינים 24 שעות, גם אותם שמות ששרונה מעבירה, שיוליה מעבירה, כל ילד ששמו מגיע אל שולחננו מטופל באופן מידי, אם אותה אמא, רווית באופן אישי דיברה, שוחחה, אמא התקשרה אתמול אמרה תודה, והנושא בטיפול, כי אנחנו מחפשים עכשיו את המענים יחד עם הזכיין החדש.
שרונה נמר
אז מה, אבל עדיין אין מורים אצלם, אז מה מטופל?
רחלי אברמזון
מטבעו של מעבר - - -
שרונה נמר
נכפה עליכם מידי מי? אתם משרד החינוך, מי כפה עליהם את זה? מה זה נכפה? אתם משרד החינוך.
רחלי אברמזון
מטבעו של מעבר, זה שישנם גם מקרים כאלה ואחרים שאנחנו נצמד ונלווה באופן אישי. יחד עם זאת, אני גם אומרת לסיגל, ואני גם אמרתי את זה קודם - כל מורה וכל איש שעבד בעבר בעמותת "תללים", ומבקש יחד אתנו לגשת ולשבת אל מול הזכיין מוזמן לעשות את זה. אנחנו כאן כדי לאפשר לילדים את מה שטוב עבורם ולא כדי לחפש את היוקרה לא שלנו ולא של אף אחד אחר.
שמעון אוחיון
אתם עושים פנייה לאותם מורים? לא בצורה ישירה למורים, לא חבל לאבד שני שליש?
רחלי אברמזון
אנחנו פנינו באמצעות עמותת "תללים", הזכיין פונה.
רוית גולדנר
אנחנו פרסמנו את האינפורמציה כלפי מורים דרך כל המפקחות בכל דרך שאפשר, יועצות בתי הספר, מפקחים כוללים של המסגרות הרגילות, דרך עמותות של הורים הפנינו גם מכתבים, גם למורים וגם להורים. היושב ראש בסיכום עם הזכיין החדש ועם האגף, אנחנו מאוד משתדלים שמה שהיה הוא שיהיה, זו איזושהי כותרת שככה מובילה, שגם אנשים שלא עומדים בתוך הקריטריונים, ותלמידים שמקבלים שרות שהוא לפנים משורת הדין ויש מקרים קיצוניים, ממשיכים לקבל באישור מיוחד של האגף את אותו שרות כמו שהם קיבלו.
יוסף גרוסמן
בשביל מה עשיתם מכרז אני לא מבין?
נירית גולוב
אני רוצה להתייחס לנושא של המכרז, הוא עולה רבות פה. בתחילת שנת הלימודים הקודמת עם מנהלת האגף הקודמת הייתה ישיבה יחד עם "תללים" ועם ריטה. בישיבה הזו עלתה אפשרות לא לגשת למכרז על פי הצעתו של יושב ראש פה. ריטה וליאורה, חד משמעי, ויש לי פרוטוקול על זה, ביקשנו לגשת למכרז חד-משמעי. אני לא שאלתי למה, אנחנו ביקשנו לא ללכת למכרז, חשבו שזה באמת שרות ייחודי, חשבנו שיש דברים שצריך לשנות בשרות הזה, שצריך לשפר על פי ראות עינינו, אבל חשבנו שאפשר ללכת ביחד. ליאורה וריטה שתיהן - - -
יוסף גרוסמן
אבל אתם קובעים.
נירית גולוב
ולכן לאחר שיקולים פנימיים בתוך האגף, מול שינויים פדגוגיים שחשבנו שחשוב לעשות אותם, החלטנו לצאת למכרז, זה לעניין המכרז עצמו.
היו"ר עמרם מצנע
כן, אבל את צריכה להוסיף, שההנחיות של החשב הכללי במשרד האוצר מחייבות, וזה נדחה כמה שנים, ובסוף אין ברירה. זה לא נושא שהוא בשיקול דעת של משרד החינוך.
נירית גולוב
ממש לא. אני רוצה לענות לעניין מורה ילד. אנחנו קיבלנו פעם ראשונה רשימה שמזהה מורה עם ילד בסוף דצמבר, פעם ראשונה, למרות בקשות שלי מתחילת שנת הלימודים לקבל טופסי אקסל שבהם נראה הקשר בין תלמיד בית ספר ופרטי התקשרות, ומשפחה ופרטי התקשרות, ומורה ופרטי התקשרות. למרות הבקשה החוזרת ונשנית, מסיבות כאלה ואחרות טכניות וכו', לא התקבלה עד סוף דצמבר טבלה אחת שיכולה ללמד - - -
יוסף גרוסמן
אני לא מאמין.
היו"ר עמרם מצנע
אבל זה לא אתם.
נירית גולוב
סליחה, אני אומרת את מה שאני קיבלתי או לא קיבלתי, זה הדבר עצמו, דבר שהקשה עלינו בדיוק את העניין של יצירת קשר עם המורים, ולכן גם בשיחה כשהייתה מול הורים, ביקשנו את התערבות ההורים לעשות את התיווך, כי לא היה בידינו המידע שהיה אמור להיות בידינו. תודה.
אבי גנון
עלו לא מעט נושאים ולא מעט טענות, ולא מעט לכאורה עובדות מה שהעמותה היוצאת הציגה. אנחנו יכולים להתייחס למה שאמר כבוד העורך דין, ומה שאמרו ההורים, ומה שאמרו המורים. רשמנו לעצמנו פה את כל הנקודות אחד לאחד. עם זה אני מניח שזה יפתח עוד דיון.
היו"ר עמרם מצנע
לסיכום, אני רוצה להיות בטוח שאכן אין שינוי בתנאי העסקה, בשורה התחתונה, מחיר עבור שעה, יש נדמה לי בהסכם גם 20 או 25 שקלים על מעברים בין השעות וכן הלאה, שאין שינוי בתנאי העסקה.
אבי זיו
סמנכ"ל תפעול ב"קדימה מדע", לגבי תנאי העסקה של המורים, לא רק שאין שינוי יש שיפור, אפשר לקחת חוזים אחד מול השני ולהשוות, זה עובדתי זה לא נתון לוויכוח.
שרונה נמר
זה לא נכון.
סיגל שמש
תלוי איך מציגים את זה.
היו"ר עמרם מצנע
סיגל, את מוזמנת, תביאי את החוזה שלך מ"תללים", תשבי איתם, ותחזרי אליי אם זה לא יהיה בסדר.
שרונה נמר
מה עם הוותק של המורים?
סיגל שמש
זה לא נכון. אני רוצה לעבוד, זה לא שאני לא רוצה.
היו"ר עמרם מצנע
סיגל, אני רוצה שתביני, כל התחום, מה שנקרא אצלנו עובדי קבלן, במקרה שלכם מורי קבלן, וזה עוד יותר חמור, הוא תחום רע, בעייתי. חלק מזה שכאשר מפטרים אותך, אתה לא עובר עם כל הנכסים שלך. לצערי הרב, הוועדה הזו גם טיפלה ועסקה בזה, לצערי, לא הצלחנו, אלא במקרים בודדים לתקן. יש לכנסת הבאה הרבה מה לעשות בתחום של מורי קבלן שזה אבי אבות הטומאה, אבל זאת המציאות, אי אפשר איתה להתמודד, אבל לפחות כמועסקת, כמורה, כעובדת, את זכאית לקבל את אותם תנאים. בהקשר לתנאים שאת גוררת איתך משם, תצטרכי לעשות את המשא ומתן, אני לא נכנס לזה, אני לא מבין בזה, אבל אני כן מבין שיש פה בעיה.
סיגל שמש
אבל אני מניחה שגם הם מוגבלים במה שהם יכולים לתת, אם הם חתמו, אני חושבת, אם אני הבנתי נכון - - -
היו"ר עמרם מצנע
סיגל, הם חתמו, אבל אתם לא יכולים להקשיב רק למה שאתם רוצים. אמרו לך פה בפרוש, ואני עכשיו פונה אלייך סיגל, בעניין הזה לא להורים, את יכולה להמשיך לעבוד באותם תנאים. נקודה.
אבי זיו
סליחה, כבוד היושב ראש, סיגל באופן אישי אם יורשה לי לפנות אליה, היא קיבלה לפחות שלוש או ארבע שיחות מהבנות שמטפלות אצלנו, ניסינו להבין מה על ליבה, לא כל כך קיבלנו, קיבלנו משרונה כל מיני רמזים, שאולי אם נעשה כך או אחרת, אני לא רוצה לדבר על פרטים, אז אולי היא תסכים לבוא.
שרונה נמר
אמרתי תדונו.
אבי זיו
בשיחה האחרונה שהייתה עם סיגל, עם אחת העובדות שלו, היא אמרה שהיא מותשת נפשית, והיא רוצה לנוח, והיא לא רוצה להמשיך, תקני אותי אם אני טועה.
סיגל שמש
נכון, זה מה שאמרתי, כי אני פשוט הבנתי שזה לא הולך לשום מקום, לא בגלל משהו אחר, בצער רב אמרתי את זה. אמרתי את זה כי ראיתי שזה לא הולך לשום מקום.
היו"ר עמרם מצנע
זה לגיטימי, סיגל, אף אחד לא בא אלייך בטענה.
אבי זיו
אנחנו ארגון שעוסק בחינוך כבר 7 שנים בכל מיני תחומים, בין היתר גם במתן שרות לילדים חולים בתוך בתי החולים. אני חשבתי שאחרי שהגברת יוליה דיברה, ואחרי שד"ר קדמן דיבר, אז זה קצת מייתר את הכניסה לעובדות ונקודות, מכיוון שזה בעצם מסכם הכול, זה מאבק שהוא מאבק אמוציונאלי ולא רציונאלי, אין פה יותר מדיי עובדות, אף אחד לא רוצה להיות במקום הזה של הורה שצריך לקבל את השרות הזה, וזה נורא קשה להתווכח עם כזאת סיטואציה ובכלל להתעמת איתה.
ב"קדימה מדע" מה שעומד לנגד עינינו טובת הילדים, זה גם מה ששמענו מעמותת "תללים" ומהמורים, ומרוב ההורים. הורה שבאמת היה חשוב לו שהילד שלו ב-1 לינואר יקבל שרות, הפך את העולם כדי שזה יקרה, כולל זה שהמורה שלו לא התנגד להעסקה ב"קדימה מדע", ויוכל לחתום חוזה, עובדה ש-115 חתמו זה לא בגלל שהתנאים פחות טובים מתוך "תללים".
שרונה נמר
אנחנו לא הפכנו עולמות, כל הילדים שהתקשרו, ההורים שלהם התקשרו לא הפכו עולמות? למה אתה אומר מי שהפך עולמות קיבל מורה, למה?
אבי זיו
שנייה, אני לא דיברתי אלייך אישי, אני מדבר באופן כללי.
שרונה נמר
אתה דיברת על הילדים שלנו, אז זכותי להגיב.
אבי זיו
שרונה, לך באופן אישי אני יכול להגיד שאת טענת שלא ענו לך, אבל כמעט ולא היה יום שלא דיברו איתך, כולל אני וכולל המנכ"ל ואנחנו דיברנו יחד עם עוד אמא שעתרה, וניסיתי להסביר לכם שקדימה מדע תהפוך את העולם כדי שהשרות לא ייפגע. במקרה האישי שלך, "קדימה מדע" הפכה ותמשיך למרות המאבק, היא תמשיך.
שרונה נמר
מה זה למרות המאבק אתה חייב לתת לי שרות? מה קשור למאבק?
אבי זיו
אני חייב. אני אגיד לך מה הקשר.
היו"ר עמרם מצנע
הוא מסביר לך שהוא הולך לתת לך שרות.
שרונה נמר
הוא אומר למרות המאבק, זה לא קשור.
אבי זיו
אני אגיד לך למה אני מתכוון.
היו"ר עמרם מצנע
אחרי שקראת להם פושעים, ועבריינים כמו בבית ספר - לא אמרת את זה?
נירית בקמן
אני אמרתי את זה ואני כתבתי את זה.
היו"ר עמרם מצנע
חבר'ה כולם פה אנשים, כולם פה בני אדם.
נירית בקמן
- - - שעובר על החוק הוא עבריין. לוגיקה.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר, למרות שאת רואה בו עבריין הוא ייתן לך שרות.
אבי זיו
אבל כמו שיוליה אמרה, אם את חושבת שמי מאיתנו עבריין, גשי למשטרה ותגישי תלונה, ואם לא, אז פשוט תפסיקי להגיד את זה.
נירית בקמן
אתה עובר על החוק, הבן שלי שבועיים לא מקבל שרות, אתה עובר על החוק. חוק חינוך חובה.
אבי זיו
גברת נירית, גם אלייך יש לי התייחסות אם את רוצה.
היו"ר עמרם מצנע
נעצור פה.
אבי גנון
כבוד היושב ראש, אני כן הייתי רוצה, דיברנו על אדמיניסטרציה, ודיברנו על לוגיסטיקה, ודברנו על מכרזים, ודיברנו על אלף ואחד ביורוקרטיות. אני רוצה קצת לתת את הנופח הפדגוגי של הארגון. נמצאת איריס וולף, היא סמנכ"לית פדגוגיה אצלנו בארגון, למעשה היא המנהלת הפדגוגית והרוח של הפרויקט.
איריס וולף
נעים מאוד. אנחנו מגיעים הנה בעצם עם 130 שנה של עשייה חינוכית שמונחת גם על כתפי הארגון העולמי, וגם על כתפנו. לה התחלנו לעשות חינוך מהיום. בכל העשייה החינוכית במדינת ישראל בשנים האחרונות, בשיתוף פעולה אגב מלא עם הרגולטורים משרדי הממשלה, נעשית עבודה לעילא ולעילא. אני מניחה שחלק מהשיקולים למה לבחור ב"קדימה מדע" במכרז זה בגלל הצוות האנושי והמיומן.
שרונה נמר
אתם היחידים שניגשו - - -
נירית בקמן
- - -
איריס וולף
מכיוון שנאמרו בין השורות וגם מעליהן לא מעט אמירות לגבי יכולתנו החינוכיות, אז אני לוקחת לעצמי רגע דקה כדי לומר משהו עליי כמי שמובילה את זה.
הרבה מאוד שנים במערכת החינוך, מתוכן 10 שנות ניהול בית ספר, עם 6 כיתות ליקויי למידה על כל הרצף, לכן, קשה לשבת כאן ולומר שמי שמובילים את הפרויקט הזה לא מגיעים ממקום של ידע חינוכי של ניסיון, ויותר מזה, של שיתוף פעולה. כי מהיום שהועבר אלינו המיזם, המתנה הזאת, כמו שאמרת שרונה, ואני מסכימה איתך, כי כל יום כזה זה זכות, וכל שיחה כזאת עם הורה שאני מנהלת כל בוקר, הלב שלי מחזיר אותי לימים שישבתי בלוד כמנהלת בית ספר עם סיפורים דומים. כל יום כזה, מהרגע שקיבלנו אלינו את המתנה הזאת, גובל בשיחות טלפון יומיומיות לרווית ולנירית, ושיתוף הפעולה הזה מעצים את הכוח שלנו, כי משרד החינוך עובד איתנו יד ביד, בכל עיר ועיר המשרד העמיד רפרנט שנקרא מומחה תחום, כדי שאנחנו ניתן את המענה הנכון אנחנו נתייעץ עם מומחי התחום הללו.
שרונה נמר
- - - שלנו לא ידעה על המעבר הזה.
איריס וולף
אבי תיאר את השעות שאנחנו עובדים לאחרונה, ולא ניכנס כרגע באמת אם המידע עבר, לא עבר, נאמרו פה כל מיני דברים לגבי העברת הידע והחפיפה. אנחנו באמת מגיעים, כמו שאבי אמר מעולמות של ניהול. חפיפה תקינה כשרואה את טובת הילדים, הייתה צריכה לעשות כנראה אחרת. ובפועל, למרות זאת, הצלחנו לגייס כמות גדולה של מורים, ואתם צודקים שבפועל עדיין לא כל השיבוצים מוצו. אבל לטובת העניין הזה האנשים שלנו נשארים במשרד כל יום עד השעות הקטנות של הלילה כדי לעשות את השיבוצים הללו. נכון שאנחנו לא עומדים בין ההליכים, אבל גם מהמקום שלנו מתוך אמפתיה והזדהות, וכאנשי חינוך שמובילים הרבה מאוד שנים מערכות חינוכיות מגוונות ורבות, אני יכולה להבטיח לכם שנעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לתת לכם את המענה הטוב ביותר. מעבר לזה אין לי מה לומר.
שרונה נמר
- - - עושה ביום חמישי ואין לו מורה.
היו"ר עמרם מצנע
תודה רבה. אנחנו לא נוכל לפתור פה בעיות נקודתיות.
שרונה נמר
זה לא נקודתיות, יש הרבה תלמידים שאין להם מורה.
היו"ר עמרם מצנע
ברשותכם, אני אסכם.

הנושא הזה הוא באמת מורכב, הוא לא סטטיסטי, הוא לא מספרי, אלא כל ילד וכל אמא או אבא, או משפחה, זה עולם ומלואו בכלל בילדים, ובמקרה הזה באופן ספציפי.
הוועדה הזו בראשותי, מאחר ואנחנו בתהליך של סיום, אז אני יכול לומר, מהיום הראשון הקדשנו המון זמן לליווי, לסיוע, להקשבה, בעיקר לילדים עם צרכים מיוחדים. הנושא הזה של הילדים החולים בבית, עמד כאן והיה על השולחן לאורך דיונים רבים. אני רוצה לומר לכם חד משמעית, אני אובייקטיבי לחלוטין. אני מלווה את הצוות של משרד החינוך, צוות חבל על הזמן, מלאכים, עוסקים בעניין הזה מתוך חרדת קודש.
יוסף גרוסמן
מלאכים לא אנשים, בשביל מה עשו מכרז?
היו"ר עמרם מצנע
מספיק בבקשה.

ועושים את הכול כדי באמת לתת את השרות הכי טוב האפשרי במסגרת המדיניות של מדינת ישראל, במסגרת תקציבי מדינת ישראל, במסגרת החוק במדינת ישראל, וכל הדברים האחרים. אני את "קדימה מדע" הכרתי כאשר הם זכו במכרז. אני רוצה להגיד לכם, שאני נאבקתי שלא יהיה מכרז, אני שמח שהיה מכרז, ואני אומר - - -
נירית בקמן
אתה היחיד.
היו"ר עמרם מצנע
אני שמח שהיה מכרז, דיברתי עם הורים והם מורים שלא רצו להיחשף, לא רצו לבוא לפה בגלל ההתלהמות הכוללת שיש פה. ואני אומר לכם, יש סיכוי סביר ביותר להיכרות עם האנשים, עם הגישה ועם היכולות של הארגון שהשרות הזה רק השתפר. וכאשר גוף פרטי, ו"תללים" זה גוף פרטי, ציבורי אבל פרטי, נותן שרות 24 שנים זה לא יכול להיות שלא תהיינה שם גם בעיות, לכן יש יתרון גדול במטאטא חדש, בחשיבה מחודשת.
שרונה נמר
זה לא נכון, זה לא מטאטא חדש.
היו"ר עמרם מצנע
תגידי, אני צמחתי על העצים? שרונה, תפסיקי להפריע.

את מפריעה לאנשים מצוינים שיושבים בתפקידים כדי לעשות את המקסימום שהם יכולים. כל הנושא הזה של השרות של ילד מורה בבית הוא מורכב, זה לא מורה שמשבצים אותו בבית ספר. הצורך להתאים הוא מורכב, אתם יודעים.
נירית בקמן
אתה מספר לנו את זה?
היו"ר עמרם מצנע
כן, אני מספר לכם. אני לא מספר לכם, אני מספר לאחרים, אני מספר לכם כדי שתבינו שאנחנו מבינים את זה.
נירית בקמן
אני לא בטוחה.
שרונה נמר
מהוועדה הזאת לא ייצא כלום, הרי אנחנו יודעים, אז מה זה משנה?
אודי-אהוד גרא
תקשיבו לדעתו.
היו"ר עמרם מצנע
אתם פשוט פוגעים בסוף בעצמכם. אני אומר לכם, זה מסובך, זה מורכב, זה לא קשור אם המורה הוא מורה טוב למתמטיקה, או לעברית, או אינני יודע למה. זה קשור ביכולת של מורה לתקשר, להגיע לסיפוק מסוג העבודה הזה, מסוג הפעילות הזה, מסוג השרות הזה. באמת מלאכים המורים האלה. לכן, זה לא עניין של יום יומיים מחליפים ועושים והולכים, זה לא פשוט באמת. המעבר הזה מעמותה אחת שמנהלת את זה כל כך הרבה שנים לגוף אחר. אבל אני אומר לכם, קחו את זה, אל תיקחו את זה, זה בעיה שלכם. יש את כל הרצון הטוב, ואת כל הנכונות וגם את כל הכלים כדי לתת שרות כמו שצריך.

בואו לב פתוח, בואו עם נפש חפצה, בואו עם מלוא ההקשבה, גם זקוקים מאוד לעזרה שלכם, כי בסוף הרבה מאוד מקרים זה הורה מביא את המורה. לא עושים מכרז בעיתונות ופתאום מתייצבים 10 מורים ושולחים אותם לשליחות ציבורית בבית של מישהו. בחלק גדול מהמקרים ההורה מביא את המורה. המורה עובר את המיון והסינון ונכנס לעבודה. אמרתי, זה לא בית ספר רגיל. לכן חייבת להיות אינטראקציה כזו, היא חייבת להיות עם מלוא הפתיחות, ומלוא ההבנה, ומלוא היכולת.
אנחנו נמשיך לעקוב, נמשיך לבחון את הדברים, נמשיך לראות שהטיפול הוא לא רק כללי אלא גם פרטני, ויש לכם כתובת גם במשרד החינוך וגם ב"קדימה מדע". אני משוכנע במאה אחוז שהדברים הסתדרו, והדברים יבואו לשיפור בעתיד.
תודה רבה ושיהיה רק בהצלחה.

הישיבה הנעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 12:50.>

קוד המקור של הנתונים