ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 11/02/2015

מימצאים ולקחים להיערכות לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון

פרוטוקול

 
PAGE
43
ישיבת ועדת משנה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה

לטיפול באתר קבר הרשב"י והילולת ל"ג בעומר

07/01/2015

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 2>
מישיבת ועדת משנה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה
לטיפול באתר קבר הרשב"י והילולת ל"ג בעומר
יום רביעי, כ"ב בשבט התשע"ה (11 בפברואר 2015), שעה 11:00
סדר היום
<ממצאים ולקחים להיערכות לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – היו"ר

דוד אזולאי

ישראל אייכלר

מנחם אליעזר מוזס

אורי מקלב
מוזמנים
>
נועה אבירם - מנהלת אגף הרישוי והתפעול של תחבורה ציבורית, משרד התחבורה

מאיה אלקבץ - ממונה תכנון תחבורה ציבורית במחוז צפון, משרד התחבורה

שניר זיידל - מנהל בטיחות אזורי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

ד"ר חיים רוטברט - מנהל תחום לשכת מחוז צפון, משרד הבריאות

ברכה כהן - מנהלת תחום לשכת מחוז צפון, משרד הבריאות

ניצב זוהר דביר - מפקד מחוז צפון, משטרת ישראל

נצ"מ אילן מור - ראש הזרוע מבצעית, המשרד לביטחון פנים

יורם אזולאי - מפקד תחנת צפת, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק פנחס אזרזר - רע"נ אבטחה ורישוי, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק ארז עמר - קמב"צ זרוע מבצעית, ממ"ז צפון, המשרד לביטחון פנים

משה ויצמן - ראש ענף מבצעים מחוז צפו, המשרד לביטחון פנים

אלכס שפול - מתכנון מחוז צפון, משרד הפנים

עמר עפיף - סגן ממונה צפון, משרד הפנים

אליהו ליפשיץ - יועץ משפטי, משרד התיירות

יוסף שוינגר - הרב, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המחלקה למקומות קדושים

ישראל דרעי - הממונה על המקומות הקדושים בצפון, המחלקה למקומות הקדושים

שמואל רבינוביץ' - רב המקומות הקדושים

צביקה רונן - המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

שלמה שלוש - מנהל האתר קבר הרשב"י

אלי פרץ - מנהל מרחב ירדן במד"א

צביקה לבל - מד"א מירון

אמיר לוי - קצין בטיחות, מד"א

שרגא הופמן - סמנכ"ל איחוד והצלה

יחזקאל יצחק גבאי - סגן מפקד מבצע מירון, איחוד הצלה

עמית סופר - ראש המועצה האזורית מרום הגליל

דן סיידא - מתאם מועצה אזורית מרום הגליל

מני עדי - מהנדס, מועצה אזורית מרום הגליל

מרדכי הלפרין - יו"ר אגודה מירון , הנהלת המועצה האזורית

דוד קליין - יו"ר ועד מקומי מירון

ראובן נעים - ועד מקומי מירון (לעניין רשב"י)

ישי שורץ - דור הנדסה

אבנר בן ארוש - דור הנדסה
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל. חבר המתרגמים
<ממצאים ולקחים להיערכות לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון>
היו"ר דוד צור
ועדת המשנה בנושא של אירוע הר מירון. נמצאים איתנו פה חבר הכנסת דוד אזולאי וחבר הכנסת הרב מקלב, אמורים להגיע חברי הכנסת מוזס וגם אייכלר. נתחיל בכל זאת והם יצטרפו אלינו. קודם כל אני מודה לכל הנוכחים, יש פה את משטרת ישראל, מפקד המחוז הצפוני, את"נ, אילן, אתה הנציג הבכיר של האגף, ומנהלת המקומות הקדושים, משרד הדתות ומשרד הפנים, סגן הממונה על המחוז, מד"א. אנחנו נפתח את זה בסיור, נבקש מישראל שיוביל אותנו, יסביר לנו קצת את האירוע, למרות שכולנו בקיאים. אני מציע להתרכז בעיקר בנקודות התורפה. גם הרב מוזס הגיע. מה שנעשה, אנחנו נשב בחדר המועצה אחר כך ו - - -
דוד אזולאי
למה אתה מתכוון?
היו"ר דוד צור
מה שהעלינו בדיונים הקודמים, שלב הפיזור, שלב הכניסה והיציאה של החסידויות השונות, בעיקר תחבורתית, אבל גם מבחינה בטיחותית. אחרי זה במועצה נשב ונדון בדברים. הרעיון הוא להוציא בסיום היום הזה סיכום ולקחים כדי שנוכל לרשת את כלל הגורמים שעוסקים באירוע החשוב הזה. ישראל, אנחנו לרשותך, בבקשה.
יוסף שוינגר
לפני ישראל, בוקר טוב לכולם. נעשה את זה בקצירה בגלל מזג האוויר. למעשה אנחנו נמצאים פה בנקודה שהיא שיא הלחץ באירוע, אנחנו מדברים על הולכי רגל. באירוע עצמו אי אפשר לראות בכלל את הרצפה, זו תנועה דו סטרית, גברים, נשים, כאשר יש פה גשר שאתם רואים שכרגע הוא סגור, אבל הוא משמש גם נקודת מעבר שמקלה פה על כל הזרימה, גם מבחינת מהדרין, אבל גם מבחינת העברה של הציבור. אתם רואים שהכביש עדיין קצת בשיפוע, באמצע אירוע לפעמים זה גורם לבעיות, כי אתה צריך כל הזמן להעביר פה גם סדרנות, גם כוחות של עזרה ראשונה, בגלל הלחץ, ולפעמים הכביש נהיה שמנוני, אתה צריך לדאוג ממש לבטיחות האנשים.

מבחינת הבעיות שיש לנו באירוע הזה, אחד הפיקים, אבל פיקים שנמצאים בשליטה, כשאנחנו מדברים על בעיות שאנחנו לא תמיד נמצאים בשליטה זה בעיות התחבורה, על זה צריך לתת את הדעת. יש כל שנה שיפורים יותר ויותר, הצעות של משטרת תנועה ארצית, של משטרת המחוז, של קציני הבטיחות, אנחנו משתדלים כמובן לעמוד בכל המטלות, לא שאין ויכוחים, לא שאין פערים, אבל בדבר אחד אני יכול להגיד, בבטיחות לא חוסכים. אין מצב כזה שיגידו לנו 'רבותיי, כאן יש סכנה חס וחלילה לבטיחותו של אדם, מישהו שעלול להיפגע', בקטע הזה אנחנו לא נתווכח. אתה יכול כן להתווכח אם יש דרישות תקציביות שאתה לא מגובה בהן מבחינת האוצר, מבחינת מדינת ישראל, ממשלת ישראל, אתה יכול להגיד שזה הפול שיש, עם זה צריך להתמודד ולהתאים גם את התכניות. אבל בקטע הבטיחותי, וכולנו זוכרים את האסון המחריד שהיה בהר הרצל, שהתמוטט מנוף, לכן בקטע הבטיחותי נמצא איתנו פה פיני אזרזר, שהוא קצין הבטיחות שמלווה אותנו ממש בכל צעד וצעד.

אני מציע שנתחיל והרב ישראל דרעי, המנהל בצפון, יוביל.
ישראל דרעי
אנחנו ניכנס כעת לאזור הקבר. רוב הלחץ ורוב העומסים נמצאים בתוך אתר הקבר. כמובן שהכול מסודר מול משטרת המחוז, יש מפקד כוח קבר, יש כוחות סדרנים בסדר גודל שבאמת לא חוסכים אפילו באחד, אני חושב שבשנה שעברה הוספנו ושדרגנו ברמות מאוד מאוד גבוהות, מה שלא היה בשנים עברו, וגם הפקנו את הלקחים לגבי השנה. מבחינת הקבר, הוא מנוהל היטב ובצורה מדהימה על ידי מפקד כוח קבר והסדרנים שאנחנו מציבים לטובת העניין. כמו כן יש תוספת של סדרנים שכל חסידות בכל הדלקה מארגנת לעצמה וזאת בהנחיית קצין הרישוי פיני. כך שמבחינת אזור הקבר מסודרים, נקרא לזה מסודרים. גם בחצרות ההדלקות, הכול מתוכנן בצורה כזאת שאף אחד לא - - - אין מלכות נוגעת בחברתה.
היו"ר דוד צור
ומרווחי הזמן?
ישראל דרעי
אין מלכות נוגעת בחברתה, כל הדלקה מתוכננת בזמן שלה, כשיש מרווח זמן בין הדלקה להדלקה, כשהקהל מתפנה מגיעה הדלקה שנייה. זה גם מתפרס על כל שטחי האתר, כך שלא כולם נמצאים באותו מקום. הכול מתוכנן. כמובן שעדיין צריכים לחכות לאישור של מפקד המחוז בכל סדר ההדלקות אבל תמיד אנחנו מגיעים להסדר.

יש לנו פה שלושה שבילים שבהם מגיעים מהציבור, שניים אפשר לומר שהם מסודרים ואחד הוא מאוד מאוד מאוד בעייתי. הדרך הראשית שהקהל מגיע בה, כמובן רגלית, אין תנועת כלי רכב, זו הדרך שאנחנו רואים פה, משער בזק, כל הציבור עולה. זה לא מספיק, אז יש עוד דרך מהחלק העליון והדרך מלמטה, נקרא לזה דרך החירום. קיימת תכנית לשדרג את דרך החירום כדי לאפשר במצב של פיגוע או אירוע חס ושלום להכניס את כוחות ההצלה. היום היא משמשת בקושי בקושי להולכי רגל, ממש בקושי בקושי.
דוד אזולאי
יש שם תאורה?
ישראל דרעי
יש תאורה, לא מספקת. הדרך אמורה על פי התכנית להתרחב ל-7 מטרים כדי שאפשר יהיה להכניס כלי רכב במקרי חירום. כבר עברנו את זה עם אמבולנסים, לצערנו הרב, וניצלנו בנס לפני שלוש שנים, כשהייתה שריפה בחלק המערבי ולא יכולנו להכניס, לא כיבוי אש ולא שירותי הצלה, אבל זה עבר בשלום. זה דבר שהוא מבחינתנו - - - התכניות אמנם קיימות אבל זה עדיין לא יצא לביצוע מכל מיני סיבות של בירוקרטיה ותקציבים. שאר הדברים, אנחנו היום נמצאים במשא ומתן - - -
היו"ר דוד צור
כשאתה אומר תאורה, זה באחריות מי? המועצה כאן או באחריות המקומות הקדושים? לתקצב את התאורה בציר החירום.
יוסף שוינגר
זה גם לא תקצוב שלנו, זה תקצוב שהבטיחו לנו עזרה פה, קק"ל, שלמעשה הדרך נמצאת באחריותה. צריך פה שילוב גם של רט"ג ועוד גורמים. כרגע זה בטיפול מועדף, אנחנו מקווים שקק"ל יעמדו במה שהם הבטיחו.
היו"ר דוד צור
הם הבטיחו שזה יהיה עד האירוע?
יוסף שוינגר
זו התכנית.
אורי מקלב
ויסות של הולכי רגל קיים בכל האזור הזה, או שאנחנו לא מווסתים הולכי רגל? זו שאלה אחת. השאלה השנייה אם הדרך הזאת של הולכי רגל היא דו סטרית, דהיינו גם עולים וגם יורדים מהדרך הזו או מדרך אחרת? האם יש התערבות של הסדרים או כוחות משטרה בתוך הקבר? פעם זה עלה, אם אנחנו עושים את זה גם היום.
יוסף שוינגר
אני אענה קודם לשאלה האחרונה של הרב מקלב. אגב, הוא לקוח ותיק של מירון, כך שלא צריך לענות לו כי הוא מכיר את הנושאים האלה. היה על זה ויכוח לגבי השאלה השלישית, האם צריך כוח שיטור בתוך הקבר או לא. הוכח שלפעמים כוח שיטור יצר בעיות.
היו"ר דוד צור
מה זה בני סכנין ובית"ר ירושלים?
אורי מקלב
כל אחד עם עולם הדימויים שלו.
יוסף שוינגר
לא, הציבור החרדי - - - אנחנו לא ניכנס עכשיו להרצאה סוציולוגית אבל יש - - -
היו"ר דוד צור
השאלה אם יש צורך.
יוסף שוינגר
זהו, בדיוק, הציבור החרדי יודע להתנהג בגלל המנגנונים של כל השנה, בטישים ובכל התפילות ובכל החגים הם יודעים להתנהג ולהתנייד לבד. זאת אומרת היו פעמים שהכניסו יס"מ, לא אנחנו, זה גרם רק בעיות. לכן אני אומר שהציבור שנכנס ומגיע כבר לאתר הקבר, הוא מספיק מבוגר ויודע איך להתנייד.
היו"ר דוד צור
השאלה היותר חשובה, של הדרך הדו סטרית.
ישראל דרעי
אבל בהמשך למה שיוסי אומר ובהמשך לשאלתו של הרב מקלב - - -
קריאה
על המשמעת העצמית אני מוכן להתווכח, יש פה כמה אירועים שבלי משטרה זה ייגמר לא טוב.
ישראל דרעי
על פי הניסיון והודות לקצין הרישוי, שהוא ער וחי את כל ל"ג בעומר, מתחילתו ועד סופו, הוכח בשנה שעברה, זה לא משהו שהיה בכוח או משהו, להיפך, זה היה מצד המשטרה וזה עבד יפה מאוד. השוטרים היו בהיכון למקרי חירום, הייתה פה מפקדה שלמה של מפקד כוח קבר וזה לא משהו - - -
דוד אזולאי
רבותיי, אל תטייחו את הדברים, אל תגידו שלא היו קונפליקטים. בסוף היום היו כן קונפליקטים והמשטרה פעלה כנגד אזרחים והפעילו פרשים.
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת אזולאי, יש דברים שכדאי שנדון בהם במועצה, נדבר גם על לקחים. אני רק רוצה, כדי לסיים את המקום כאן ולעשות את הסיור, לתת למשטרה לומר כמה דברים.
יורם אזולאי
לגבי השאלה על כוח שיטור פה, כמי שהיה מפקד כוח קבר כמה שנים, היום אני מת"ח צפת, אני אומר לכם שהיו מקרים של אנשים שהגיעו, בעיקר בעזרת נשים, שאילולא כוח שיטור היה שם זה היה עלול להיגמר באסון. אין קונפליקט, אנחנו מתנהלים מול הציבור החרדי בצורה מצוינת, אנחנו משרתים את הציבור החרדי והנוכחות שלנו פה זה למנוע אסונות. לכן לשאלה הזאת, אנחנו מפעילים שיקול דעת איפה אנחנו שמים שוטרים, הנוכחות של השוטרים היא למנוע פגיעה בחפים מפשע, באנשים, שלא ייחנקו ולא ייפגעו ולשמור על הסדר הציבורי. זה כל המשמעות - - -
מנחם אליעזר מוזס
ללא ספק המקום כאן זה לא להכיר ממה שהיה לפני 7-6 שנים, שהיה בוקה ומבולקה. הכול התקדם בצעדי ענק, רואים כאן את השיפורים, גם בניקיון, גם במשמעת, גם בשיטור, בכל המובנים. אבל ישנם כמה פיקים רציניים שצריכים לתת על זה את הדעת, בפרט שראינו את זה בשנה שעברה, שהכול התנהל מצוין, אבל היו שני דברים, אל"ף, פחת הציבור שהגיע למירון מתוך החשש הזה שהם לא יוכלו להגיע ברכבים פרטיים, בו בזמן שלמשל חניון פרוד היה בתפוסה - - -
היו"ר דוד צור
על הנושא של חניונים נדבר עם אגף התנועה בישיבה.
מנחם אליעזר מוזס
והעיקר זה הירידה מההר. כולם בשעה אחת, כ-40,000 איש, שהשתפכו דרך סמטה אחת ושם היו אוטובוסים של קבוצה מסוימת שחשבו שאפשר לעלות ולפרוץ את זה והיה תוהו ובוהו ואוטובוסים לא יכלו להיכנס למעגל. העניין הזה, זה צריך לבוא על מקומו.
היו"ר דוד צור
זו נקודת התורפה שזיהינו בפעם הקודמת.
ישראל דרעי
קיימת כאן בעיה מאוד מאוד קשה של דרכי חירום בזמן אירוע, דרכי מילוט בזמן חירום. באמת זו בעיה מאוד מאוד קשה. אני חייב לשבח, ואני אומר לך את האמת, זה לא מתוך חנפנות, אבל מתוך עמידה חזקה מאוד של משטרת המחוז הצפוני ובסיוע שלהם מאוד מאוד גדול הושג, עכשיו אנחנו נמצאים בתהליך מאוד מאוד מתקדם מול רט"ג וקק"ל, יצירת דרכי חירום נוספות מעבר למה שקיים עוד מלפני 10 ו-15 שנים. זה חשוב מאוד.
היו"ר דוד צור
רק תענה לשאלה של הרב מקלב, לעניין דו סטריות.
פנחס אזרזר
כמו שאמרו פה, אחד הדברים המהותיים, הכשל, אם יהיה כשל, נקודת התורפה, זה הציר הזה והציר העליון. תארו לכם 70,000 איש בפיק גדול, כשיש לנו אירוע כל האנשים צריכים להתפנות דרך שני הצירים האלה וזה יהפוך להיות קטסטרופה אחת גדולה. הציר הזה משמש גם לעלייה וגם לירידה. זה לשאלה שלו.
היו"ר דוד צור
אז מה ההצעה?
פנחס אזרזר
אנחנו בנינו את התכנית מהמתחם, שנגיע אליו, המתחם התחתון, תהיה לנו דרך שמובילה ישירות לנחל מירון, זו דרך מילוט לכל האנשים שנמצאים פה בחלק המערבי ואז כולם נשפכים לנחל מירון ומשם אנחנו יכולים לפנות אותם. גם בלילה.
היו"ר דוד צור
יש שם תאורה?
פנחס אזרזר
מתוכננת תאורה. זה ייתן לנו פתרון לצירים האלה.
היו"ר דוד צור
בשגרה, כשאתה רוצה לפנות אותם, השאלה האם זו גם דרך לירידה וגם לעלייה?
פנחס אזרזר
גם עלייה וגם ירידה. זה הציר ההכרחי, אי אפשר לעשות דברים אחרים.
היו"ר דוד צור
מלמעלה?
פנחס אזרזר
בלתי אפשרי.
ישראל דרעי
הדרך שנקראת בורמה א' היא אך ורק לכוחות הביטחון בזמן חירום.
היו"ר דוד צור
איך שנסענו, אני שואל שם, לגבי הדרך ההיא, גם שאלתי בדיון בפעם הקודמת, אני ראיתי שם למשל אוהלי סיירים של משפחות, אנשים שישנים שם והמכוניות ממש דורסות אותם כמעט.
מנחם אליעזר מוזס
לא בל"ג בעומר. באירוע הם לא נמצאים, מפנים את כולם לפני זה.
זוהר דביר
אתה תראה שנדחפים פה כל מיני - - - אתה תראה אותם בכל מיני חורים בדרך. על הצירים המרכזיים, אלה שמשמשים גם לפינוי אנחנו לא נותנים, אנחנו שומרים את הצירים נקיים. נכנסים פה בחור, שם בחור, לא - - -
יוסף שוינגר
השנה זה לא יהיה כי זה יוצא רביעי-חמישי. זה תקף אותנו בשישי-שבת.
מנחם אליעזר מוזס
זה לא מוצאי שבת ולא ערב שבת.
היו"ר דוד צור
אנחנו נעשה את הסיבוב.

(בסיור)
יוסף שוינגר
יש פה מקדמי בטיחות בטריבונות האלה, כמעט פי 500. בתכנון נלקח בחשבון שיהיו אנשים שינסו מעבר למה שיהיה מותר, אבל עדיין סדרנים, כולל כוחות שיטור, ברגע שהם מזהים שיש בעיה או שעולים יותר הם מונעים את הכניסה.
היו"ר דוד צור
יש אפשרות - - -
יוסף שוינגר
היא פשוט מתמלאת וזהו.
קריאה
זו הייתה תמיד הנקודה הבעייתית. היו כאן הפיגומים המאולתרים האלה, הם קופצים במכה.
היו"ר דוד צור
- - - עם הטריבונות האלה?
קריאה
כן. זה כן, הבעיה היא שרוצים לפרק או לא לפרק ולהקים מחדש.
קריאה
אלה בעיות של הוועדה המקומית לרישוי. זו בנייה שלוקחת זמן, פירוק לוקח זמן ובאמצע נשאר לך - - -
היו"ר דוד צור
אנחנו דנים פה בשתי סוגיות שקשורות למועצה ולמשרד הפנים. האחת, האם יש היגיון בכל פעם לדרוש שיפרקו את הטריבונה, או להכיר בזה כאיזה סוג של מבנה קבע, כי זה ממש לא הגיוני לפרק ולהרכיב כל פעם. הדבר השני זה שציר החירום שרוצים לעשות אותו, שקק"ל, אני מבין שכן צריך היתרים וצריך לעשות פה פרוצדורה, זה לא נראה לי כל כך ריאלי שזה יהיה מוכן לקראת האירוע הקרוב.
קריאה
הירידה למטה יכולה להיות בשתיים או שלוש רמות, אפשר לפתוח דרך אחת, שהיא דרך שלא יתרסקו בה, שהיא דרך יחסית אימפרוביזוריות ואפשר לעשות אחר כך לעשות את הדבר הגדול האמיתי. החוכמה היא לפתוח פה כמה שיותר פתחים לקלוט אם צריך, כי יש פה פיזיקה בעייתית מאוד. כל דרך כזאת משפרת אותנו מאוד.
עמית סופר
מה שהתייחסת, יש פה בעיות סטטוטוריות. נמצאים פה גם מהנדס המועצה שהוא גם מהנדס הוועדה ונמצא ה גם מהנדס המחוז, הוא יכול להסביר על הקשיים בעצם לקבל פה בגלל היעדר תב"ע, תוכל לקבל הסבר מפורט על הבעיה הסטטוטורית.
מני עדי
כדי להכשיר עבודה כזאת, על פי התכנית שחלה פה, לא ניתן לתת היתר בנייה. אנחנו השתמשנו באופציה של שימוש חורג באישור של הוועדה המחוזית, לכמה מעברים שרצו לעשות כאן. זה דבר שניתן לעשות, להגדיר את זה בזמן, ברגע שתוגש בקשה, כי גם לא הוגשה בקשה פה להיתר בנייה עבורם.
קריאה
זה בצנרת.
מני עדי
זה עדיין לא הוגש. ברגע שזה יוגש, אם הוועדה המחוזית תאשר לנו אנחנו נוכל לתת אישור לשימוש חורג לתקופה מסוימת.
היו"ר דוד צור
שצריך לפרק את זה בכל פעם מחדש?
מני עדי
כן, אלא אם כן תוגש תכנית שתאפשר לתת לזה היתר בנייה בצורה תמידית. השאלה שנשאלת היא אם כך אנחנו רוצים שהמקום ייראה באופן קבוע.
שלמה שלוש
אני חושב שצריך לפרק את זה, זה בנוי באופן שזה כן מתפרק. זה עולה כסף, זה שם המשחק.
היו"ר דוד צור
מה אתה מציע שיהיה פה פתרון קבוע?
שלמה שלוש
כל שנה להחזיר את מחדש.
מני עדי
זה לא פתרון.
שלמה שלוש
הרעיון הוא לל"ג בעומר.
מני עדי
שלמה, זה ודאי לא יכול להישאר פה בצורה קבועה. תסתכל בצד האסתטי של הדברים, נכון שיש אירוע שזה יום-יומיים בשנה שמבקרים במקום וברמה האסתטית, כשאנחנו רוצים לראות מקום שמכבד את עצמו, גם בפני התיירים, זה ודאי לא יכול להיראות בצורה כזו.
היו"ר דוד צור
מה העלות?
שלמה שלוש
מאות אלפים.
ישראל דרעי
דוד, אני אעשה קצת סדר. אין עוררין על כך שהברזלים האלה לא היו אמורים להישאר יום אחד אחרי ל"ג בעומר. ככה זה היה מתוכנן וככה זה היה מדובר. לצערנו הרב, ברגע שהסתיים האירוע התברר שלא היה תקציב. לא מדובר כאן ב-100,000 שקל, מדובר כאן בכמעט 1,100,000 שקל ואחסון לכל השנה וצריך עוד פעם תקציב לשנה הבאה. ודבר נוסף, הייתה חוות דעת של מהנדסים ואנשי מקצוע, גם של נתיבי ישראל שבנתה את זה, מע"צ, שהפירוק וההרכבה יגרום לבלאי של המוצר ואז בסופו של דבר - - -
היו"ר דוד צור
אני רוצה לקצר את הדיון פה.
אורי מקלב
- - - כיסוי דקורטיבי, לעשות איזה מבנה, לקחת אדריכל, לקחת מישהו שהוא מומחה, אפשר לעשות מזה לא רק כיסוי - - -
היו"ר דוד צור
חבר הכנסת מקלב, אני רוצה שנמקד את הדיונים האלה במועצה. יש לנו עוד מה לראות פה?
יוסף שוינגר
כן, דקה אחת ובזה נסיים. רבותיי, בגלל מזג האוויר, לפני שאנחנו עוברים למועצה, אנחנו נמצאים פה למעשה למול ההדלקה המרכזית. אתם רואים את הכיפה התכלת מולכם, המרכזית, שם מתקיימים אירועי ל"ג בעומר על ידי האדמו"ר מבויאן, כאשר לאורך כל היממה למחרת יש הדלקות על הגג הזה. לפני הטריבונות היו מצטופפים פה עשרות אלפי אנשים, היו בעיות בטיחותיות קשות מאוד, היה לחץ של המשטרה, של כל ארגוני ההצלה, הטריבונות האלה פתרו בעיות מאוד חשובות. בואו נסתכל גם על חצי הכוס המלאה, לא שצריך לזלזל באסתטיקה, אבל דבר ראשון הטריבונות האלה הצילו חיי אדם פשוטו כמשמעו.

יש עוד שטח הדלקה, אני לא רוצה לגרור אתכם, מתחת לאתר, שזה שטח הדלקה שמסיים את אירועי ל"ג בעומר של חסידות תולדות אהרן, שזה גם אירוע שמושך אליו עשרות אלפי משתתפים. לגביו בשנה שעברה באמת היו בעיות בפינוי למטה, בחניונים התחתונים.

יש עוד ארבעה שטחי הדלקות. למולנו אתם רואים עוד טריבונה בהמשך ומעליה עוד שטח הדלקה, זה למעשה שטח הדלקה שנעשה לעילוי נשמתו של שר התיירות דאז, רחבעם זאבי, גנדי, ז"ל. המשרד פעל באמת להנציח את שמו וגם לתת תקציב מיוחד לאתר ההדלקה. כל האתרים האלה הורידו את הלחץ במאות אחוזים. אל תשכחו שזה היה פעם השטח היחיד של ההדלקה, עם שטח תחתון של תולדות אהרן. יש עוד שטח של תולדות אברהם יצחק, עוד חסידות, מתחת לאתר. זאת אומרת ברגע שהמשטרה, בתיאום עם כל הגורמים, השטיחו ופרסו את אזורי ההדלקה, אל"ף, אפשרנו ליותר ציבור להשתתף בהם בצורה בטוחה, שתיים, יותר חצרות יכולות ליטול חלק. אם פעם היו שתיים-שלוש חצרות היום אנחנו מדברים פה על קרוב לשבע-שמונה, כך שבגדול ברוך ה', ברגע שאירוע עובר וכולם נהנים ומבסוטים, באים בשלום ועוזבים בשלום, זה מבחינתנו הישג. אנחנו נצא כרגע לכיוון המועצה ושם נקיים את הדיון המסכם.

אם יש למישהו שאלות.
קריאה
אני רק רוצה שנעמוד פה לפני שאנחנו מתפזרים ושתבין את גודל הקטסטרופה, אם תהיה פה, כשכל האנשים, המעברים שלהם הם לפה ולפה ולמטה והמתחם האחרון - - - ואז לא יצטרכו - - -
מהיו"ר דוד צור
מצוין. מה דרוש כדי להכשיר את הדרך הזאת?
קריאה
נפגשתי עם קק"ל, נפגשתי עם רט"ג, כרגע זה במגרש של רט"ג.
היו"ר דוד צור
בוא נדבר על זה שם כי זה נראה לי הפתרון הכי נכון למנוע את הבלגן.
קריאה
למזער את הבלגן. אנחנו כל הזמן פה הולכים על מזעור.
חיים רוטברט
יש לנו גם כן ליווי של האירוע. כל עוד לא מתדיינים בנושא שלנו, של מי שתייה, של שירותים, של תחבורה. יש פה אוהלים שמסעידים את המאות אלפים.
היו"ר דוד צור
תעלה את זה בדיון במועצה עכשיו, צודק לגמרי. כל נושא ההיגיינה, דיזנטריה.
חיים רוטברט
אנחנו דואגים להביא את כל האנשים בבטיחות ולשלוח אותם הביתה בבטיחות, אבל בשהות פה, בעיקר כשיש לנו סופי שבוע שהם צריכים גם ללון, מלינים אותם בלולים, מלינים אותם בכל מיני תת אנושיות - - -
היו"ר דוד צור
דיברנו על זה, אנשים עושים קופה על - - -
חיים רוטברט
חלקם זה כאילו מצווה, אבל מבחינתי זה לא מעניין אם זה עניין כלכלי או לא, מבחינתי אלה תנאים הומניטאריים תברואתיים אלמנטאריים.
היו"ר דוד צור
נדבר על זה במועצה.

(ישיבת סיכום)
היו"ר דוד צור
- - - בשעה וחצי מקסימום שצריך למצות את הדיון, על כל נקודות התורפה שזיהינו מהאירועים הקודמים, מה שכולנו מכירים - - -
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, בהמשך הפתיח שלך אני רוצה להגיד לחברים כאן, בשם כולם, אני רוצה להודות ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת דוד צור, למרות שכולנו עובדים קשה ואין לנו את הזמן, דוד בכל זאת מצא לנכון להתפנות מכל העיסוקים האלה כדי לקיים היום את הדיון.
היו"ר דוד צור
תודה. עוד יחשבו שאני בש"ס.

מה שאני ארצה זה שנתרכז בשני המעגלים העיקריים ובכל אחד מהם על נקודות התורפה. בגלל שהציבור פה רחב הנוהג בכנסת הוא שצריך להירשם אצל מנהלת הוועדה כדי לדבר ואנחנו נשמור על הנוהג הזה גם פה, חברי הכנסת יכולים כמובן להעיר הערות גם אם הם לא רשומים, רק הם לא חייבים, ואנחנו נרצה לפתוח במעגל החיצוני שהוא מעגל ההגעה, שבעיקרו הוא אגף התנועה, לשמוע בעיקר מה הלקחים, מה ההצעות להמשך ולשמוע גם ממנהלי האירוע ומחברי הכנסת שיכולים להאיר את עינינו אם התכנית הזו לא נראית להם. אחרי זה נתרכז במעגל הקרוב, מה שעשינו בסיור, בהמשך לשיח שהיה שם בהקשר של הצפיפות, נוהל פינוי בחירום, נוהל בטיחות ואבטחה ואם יש דברים שקשורים לתקציב, תכנון, שאפשר לזרז, כדי שאת האירוע הבא נוכל לקיים כראוי. ראשון הדוברים יהיה אגף התנועה ולאחר מכן מהמחוז על הסוגיה של ההגעה. משרד התחבורה ייתן בהמשך על החניונים וההסעות וכן הלאה ונתקדם בדיון. בבקשה, ניצב משנה אילן מור.
אילן מור
בניגוד לשנים קודמות אנחנו כבר לפני כשלושה חודשים למעשה במנהלת משותפת עם משרד התחבורה לכל ניהול התחבורה הציבורית. אני לא אלאה אתכם בכל הפרטים אבל היו מספר בעיות, החל מהנושא של אופן תכנון הטרמינלים באותו המעגל המזרחי והיכולת, מכיוון שאנחנו לא רגולטור לסיכום של התחבורה הציבורית, אז היה לנו קושי לגרום לאותן חברות לעמוד במה שהבטיחו.
היו"ר דוד צור
זה היה צוואר בקבוק?
אילן מור
לא היה צוואר בקבוק. כשאתה מסתכל על ההתנהגות של הציבור, אז אתה רואה שברגע שמפסיקים להגיע האוטובוסים הציבור רואה אוטובוס שלא קשור למעשה לנקודת ההסעה שלו ופשוט יורד למטה. ברגע שהם ירדו למטה הם בעצם חסמו את האפשרות של האוטובוסים להמשיך לנוע וזה מה שהביא להכנסת הפרשים. אני אומר עוד פעם, אירוע לא טוב, אנחנו לא אוהבים אותו ואנחנו עושים כל מאמץ שהוא לא יקרה השנה. אני מאמין שמכיוון שבאמת נכנסו מהנדסים שתחום המומחיות שלהם הוא בעצם לתכנן תחנות הסעה וביחד עם אנשי משרד התחבורה, שזה העיסוק שלהם, עיסוק בתחבורה ציבורית, להתגבר על העניין הזה. אנחנו יודעים להגיד את מספר האוטובוסים שאנחנו צריכים.

דבר נוסף שעשינו, מכיוון שהמעגל המזרחי, לא ראיתם אותו בסיור אבל אני מניח שרובכם מכירים אותו, הוא מעגל שבו צירי הגישה הם כמעט שבילי עיזים כאלה, נקרא להם, זאת אומרת יורד בן אדם אחד או שניים וזה סותם לנו את הכול, אנחנו בעצם עשינו הפרדה השנה ומהמעגל המזרחי אנחנו נרכז שם את כל הערים ובמעגל המערבי תהיה גם העלאה וגם הורדה של השאטלים שלוקחים לכיוון שלושת החניונים המרכזיים שלנו. בזה אנחנו מפחיתים את העומס מתוך מעגל אחד שלא יכול להכיל את הכול. העברנו חלק מהעומס - - - אגב, אלה תוצרים של העבודה עם משרד התחבורה - - -
היו"ר דוד צור
והתשתיות שלנו מאפשרות את זה?
אילן מור
התשתיות מאפשרות את זה. השנה, יש חניון עליון, חניון תחתון בחלק המזרחי, למעשה אנחנו פורסים - - -
היו"ר דוד צור
ומה המרחק שהם צריכים ללכת כדי להגיע לשם?
אילן מור
לא השתנה שום דבר במרחק, אנחנו הקטנו לחלק מהאנשים את המרחק משום שאנשים שמגיעים עם השאטלים מהחניונים, באותה נקודה שיורידו אותם במעגל המערבי, המעגל המערבי זה המעגל שקרוב לכניסה למושב, גדר ההפרדה הירוקה זו הגדר שממנה אנחנו מתכוונים גם להעלות וגם להוריד, מה שזה ייצר, אנחנו נפחית את העומס מהמעגל המזרחי. בשנה שעברה כולם הגיעו אליו ואנחנו נחלק את זה בצורה יותר טובה. היום אנחנו יודעים שאנחנו נקבל מענה הולם משום שיהיה חפ"ק של תחבורה ציבורית שיישב ממש בחניון המזרחי ביחד איתנו ואנחנו יודעים שאנחנו נוכל לספק את כמות האוטובוסים שצריך על מנת לתת מענה לציבור. כבר בשבוע הבא, ביחד עם משרד התחבורה, אנחנו מתחילים בתדרוך של כל חברות האוטובוסים.

אנחנו עשינו עוד מספר שינויים שחלקם הם טקטיים, אני רק אדבר על אחד, כי אין צורך להעלות פה את כל הפרטים הקטנים. בשנה שעברה למשל הייתה הפרדה בין חברות האוטובוסים. כל חברת אוטובוס ידעה שהיא לוקחת לעיר אחרת. השנה אין הפרדה, יש תחבורה ציבורית ומבחינתנו לצורך העניין אגד ונתיבי אקספרס זו אותה חברה, לצורך המבצע הזה, זה יאפשר לנו יותר ניוד של אנשים וגם האוטובוסים - - -
אורי מקלב
לא הבנתי מה כאן החידוש, המשמעות של הדבר.
אילן מור
במקום לייצר מחסנים של רק חברת אגד שלוקחת למקום מסוים, אנחנו בעצם לוקחים את כל החברות המאוגדות, החברות הגדולות, ביחד עם משרד התחבורה והם יעשו את זה, תיכף נועה גם תרחיב, אבל הם יעשו את זה ביחד. מה שזה מאפשר לנו זה להגדיל בצורה משמעותית גם את כמות האוטובוסים וזה גם מאפשר לנו, אם אנחנו רואים כרגע ואנחנו מגדירים ערים שהן ערים שיש בהן הגעה יותר גדולה, כמו ירושלים, אני רואה שיש - - - אותנו לצורך העניין כמִנהלת ממש לא מעניין אם מירושלים מסיעים רק 1,000, אם אנחנו רואים שיש לנו פער, אז גם נתיבי אקספרס. זה משהו שבשנים קודמות אנחנו לא יכולנו לעשות, אין לנו שום שליטה על חברות האוטובוסים.
אורי מקלב
אבל אתם לא משנים, בשנה שעברה למשל אגד לא הורידו - - - זה נשאר אותו דבר? הרי מה שקרה בשנה שעברה - - -
היו"ר דוד צור
זה האוטובוסים הפרטיים.
מנחם אליעזר מוזס
לא הורידו אותם למעגל, אלא רק בחניונים ושם עלו על שאטלים וזה היה בחלק מהשעות מיותר.
אילן מור
גם השנה לא תתאפשר הגעה של רכבים פרטיים לתוך המעגל פנימה.
דוד אזולאי
אנחנו לא מדברים על רכבים פרטיים.
מנחם אליעזר מוזס
אוטובוסים, חברות פרטיות.
היו"ר דוד צור
אילן, תענו לשאלות גם של הרב מוזס וגם הרב מקלב. חברי הכנסת שואלים האם האוטובוסים הפרטיים, שהם מכילים גם 50 איש, כמו אוטובוס אגד או כל אחד, האם להם תינתן אפשרות להוריד ולהמשיך?
מנחם אליעזר מוזס
להוריד למעלה.
ישראל אייכלר
מדובר ב-1,000 אוטובוסים.
אילן מור
לא תתאפשר, אני גם אסביר למה. אין לנו יכולת לשלוט לצורך העניין על אוטובוס שמגיע לבית כנסת מסוים או לישיבה מסוימת ואוסף את אותם אנשים, אין לנו שום דרך וניסינו לעשות - - -
דוד אזולאי
אני מדבר על ההורדה.
אילן מור
אין לנו שום דרך לשלוט עליהם. מה שאנחנו עושים, הם יגיעו לחניונים, בחניונים הם יפרקו ואז כשהחברות המאוגדות נמצאות תחת הפיקוח שלנו, אנחנו יודעים כמה אוטובוסים, אנחנו יודעים מי הנהגים, אנחנו יודעים את תקינות האוטובוסים. אני מזכיר לכם שבשנה שעברה לא מעט מהאוטובוסים האלה גם נתקעו לנו במקומות כאלה ואחרים וזה יוצר לא רק בעיה של שירות לציבור, זה גם יוצר בעיה של בטיחות, כי בסופו של דבר אנחנו בזמן מאוד מאוד קצר מקבלים כמות מאוד גדולה של אנשים שעולה למעלה וזו הדרך הכי טובה - - -
מנחם אליעזר מוזס
אבל יש שעות מסוימות שאפשר להוריד את הציבור במעגל.
היו"ר דוד צור
הרב מוזס, הדיון הזה היה גם בפעם הקודמת. אם זמן ההמתנה באותן נקודות שמורידים אותם ומשם הם עולים לשאטל הוא קצר, האם זה נכון? הוא קצר? אם הוא קצר, אז צריך להשלים עם זה שרוצים פה שליטה ולכן השליטה הזאת עובדת. זה לא היה צוואר בקבוק בשנה שעברה.
מנחם אליעזר מוזס
הבעיה שבחניונים אין לך תאורה מספיקה.
היו"ר דוד צור
אז בואו נדבר על זה.
מנחם אליעזר מוזס
אני יכול לספר לך על אנשים שסובלים עד היום, כמה נפגעים הגיעו לבית חולים. אין תשתית. מי אחראי על החניונים? יש מישהו שאחראי על החניונים?
היו"ר דוד צור
הרשות או - - -
מנחם אליעזר מוזס
מי אחראי?
היו"ר דוד צור
שנייה, אני רוצה לרב רבינוביץ כיוון שהוא חייב לעזוב אותנו לומר כמה מילים ואחרי זה נמשיך בדיון.
שמואל רבינוביץ'
אני רוצה לומר מספר דברים. אני אסיים בברכה. ראשית, השנה האירוע מתפרש על יותר זמן, אי אפשר לקחת ממה שהיה בשנה שעברה שזה היה במוצאי שבת ואז האירוע התחיל בשעה מאוחרת יותר והתפרש על פחות זמן. יבואו אנשים אבל על יותר זמן, זה מקל יותר על צירי התנועה.
הדבר שמאוד מטריד אותי זה הפחדה. בשנה שעברה היה מסע הפחדה, משבועיים לפני האירוע של ל"ג בעומר, 'אנשים תפחדו מלהגיע', יהיו פקקים, תהיה תנועה קשה. מדובר פה על יום קדוש, זמן מיוחד, מקום מיוחד שאנשים רוצים להתפלל וצריכים לאפשר להם את הדבר הזה, בוודאי לא להפחיד אותם. אדרבא, לומר להם, המשטרה, אנשי המרכז הארצי למקומות קדושים, כל משרדי הממשלה, עושים את כל המאמצים כדי שאף אחד לא ייתקע וכולם יוכלו לבוא. אבל בצורה חיובית ולא בצורה שלילית. כל מי שקרא עיתון פשוט פחד, אמר, 'תשמע, אתה אמור להיות שבע שעות הלוך ושבע שעות חזור', שזה דבר שהוא מאוד בעייתי.

הדבר הנוסף. שמעתי את הדברים שלך, אילן. הבעיה הגדולה היא שבין הדברים שנאמרים כאן לבין אגף התקציבים באוצר יש תהום פעורה ובין המשרד לענייני דתות. זאת אומרת אומרים דברים, הדברים האלה צריכים הרבה מאוד כסף ואני לא רואה את הכסף. הדבר היחיד ביקשו ממני להירתם, כנראה בגלל הברכות והברכות שלי עדיין לא מועילות, הדבר היחיד שעשינו, בהחלטת הממשלה כתוב 5.3 מיליון שקל לכל התקציב כשבשנה שעברה הוציאו 9.5 מיליון. האוצר מוכן לתת 7.2 ועכשיו אני שומע על חניונים ועל דברים כאלה או על תאורה, שהרב מוזס אמר שצריכים, כל הדברים הללו, כנראה החברות לא עושות את זה בהתנדבות, גם רבי שמעון בר יוחאי, הן דורשות על זה כסף, וזאת בעיה נוספת.
אני חושב שחברות פרטיות, יש עם זה בעיה. כאשר אדם, ישיבה, מוסד, ארגון, רוצים לבוא, הם פונים לאגד ולאגד אין אוטובוסים לספק ואז אומרים להם 'אתם תיסעו למקום אחד, מהמקום הזה תיסעו למקום השני', לא מדובר על לאסוף, מדובר על לפחות להוריד את האנשים. אם אפשר להתגבר על זה, לפחות בחלק מהשעות, זה היה דבר מבורך.
בכל מקרה אני רוצה לברך את כל מי שעוסק במלאכת הקודש. על זה נאמר, כדאי הוא רבי שמעון, לסמוך עליו בשעת הדחק. הייתה לי גם חוויה להכיר את מפקד המחוז, ואני רואה שיש פה מנהיג רציני לבירה, אנחנו קיבלנו את הקודם בירושלים, זה בסדר, כי אתה יודע, הכול מעלין לירושלים, אבל אני בטוח שהברכה תשרור בקרב כל העוסקים במלאכת הקודש. הדבר הכי חשוב זה לבוא לציבור ולומר בואו, אתם מוזמנים, אל תפחדו, בעזרת ה' הכול יהיה כשורה. תודה רבה לכולם.
היו"ר דוד צור
תודה רבה.

משרד התחבורה, אני מבקש שתשלימו את הפרק ותגידו גם בסוף, צריך למצוא מישהו שאחראי על החניונים. תגידו מי.
נועה אבירם
כל שנה אנחנו עושים הפקת לקחים מאוד מאוד מפורטת, במיוחד שנה שעברה, כשברור שיש שונות גדולה, כמו שהציג הרב, בין ל"ג בעומר שחל בסוף שבוע ול"ג בעומר שחל באמצע השבוע. אנחנו יודעים גם לבצע את ההתאמות. אנחנו במהלך של תיאום מול המשטרה בכל הנוגע להסדרת התנועה אל האתר ובתוך האתר. בגדול כתפיסה אנחנו בהחלט מעמיקים את המעורבות של משרד התחבורה בכל ההיבט של ההיערכות לאירוע ושל ניהול האירוע, של ניהול התחבורה הציבורית באירוע. קודם כל כמות האוטובוסים, מטבע הדברים ומטבע הביקושים תגדל. כפי שהיא גדלה בשנים הקודמות היא תגדל גם השנה בהתאם לביקושים. כל הנושא שאנחנו מפתחים בשנים האחרונות, של הזמנת כרטיסים מראש, שמאפשרת גם היערכות נכונה יותר, היערכות יעילה יותר והקצאה טובה יותר של המשאבים.
לנושא החניונים, משרד התחבורה כאמור.
ישראל אייכלר
סליחה, לפני החניונים, יש 1,000 אוטובוסים שאינם נמנים על החברות המסובסדות של משרד התחבורה, האם את מתייחסת אליהם גם כתחבורה ציבורית, כמובילים ציבור, או שאת רואה אותם כפרטיים?
נועה אבירם
תחבורה הציבורית היא תחבורה שמופעלת מתוך רישיון של משרד התחבורה בלבד. כל תחבורה אחרת שמובילות חברות פרטיות היא היסעים פרטיים.
מנחם אליעזר מוזס
זה אגד ונתיבי אקספרס, נכון?
נועה אבירם
זה אגד ונתיבי אקספרס וחברות שמפעילות מטעם חברות האם ובאישור משרד התחבורה. אנחנו לא מדברים פה על מסיעים פרטיים.
ישראל אייכלר
אפילו שזה 50 אנשים באוטובוס ומדובר על 1,000 אוטובוסים?
נועה אבירם
תחבורה ציבורית היא תחבורה מורשית.
ישראל אייכלר
אני חושב שמשרד התחבורה כמשרד תחבורה צריך לדאוג גם ל-1,000 אוטובוסים שאינם מורשים כתחבורה ציבורית אבל הם מובילים אנשים למירון וחזרה - - -
היו"ר דוד צור
הרב אייכלר, סיכמנו את הנקודה הזאת ואני אגיד את זה עוד פעם. מקובלת עליי התכנית שאומרת שהאוטובוסים הפרטיים האלה שמסיעים 50 איש יגיעו לחניונים ומהחניונים יובלו לאתר. אלא מה? צריך להשלים את העניין הזה ולראות שבאמת בחניונים זמן ההמתנה הוא אפסי, כי יש שם אוטובוסים שמוכנים לעשות שאטלים, וגם שהחניונים האלה, יש בהם תשתיות ראויות, גם של תאורה, גם של שירותים.
ישראל אייכלר
אבל השאטלים כשלו, לא רק ה - - -
היו"ר דוד צור
לכן אני אומר בואו נדבר על שאטלים. בעיקרון אני מכיר את הוויכוח הזה, אני לא רוצה לפתוח אותו. אני מקבל את התכנית שאומרת שהאוטובוסים הפרטיים יגיעו לחניונים ומשם יוסעו בשאטלים, לא לאתר.
אורי מקלב
אדוני היושב ראש, אנחנו דיברנו בשנה שעברה, השנה אנחנו נמצאים כבר אחרי האירוע ואנחנו גם יודעים היום שהאירוע הגדול שהיה בערב, אם החברות האלה היו יוצאים מחניונים זה לא היה קורה, מכיוון שאנשים היו הולכים ברגל, המרחקים לא גדולים. למה קרה כל האירוע? למה היו כל כך הרבה אנשים היו בחניון? מכיוון שכולם היו צריכים להגיע בשאטלים, אז כולם הגיעו לשם כדי להגיע לאותן חברות של מסיעים, שעשרות אוטובוסים היו מחכים להם בחניון, הם היו הולכים ברגל, לא היה קורה כזה לחץ. אדוני הממ"ז, מה שקורה, המשטרה אומרת, אין לנו שליטה על אותן חברות, יש כאן חברה של דרכי נועם מבני ברק, יש לה 50, 100 אוטובוסים, אז אני שואל את משרד התחבורה, יש לכם או אין לכם שליטה עליהם? אם נדע שהם רוצים להתכנס לתוך שליטה על כמה אוטובוסים, אתם תאמרו להם לצאת או לא לצאת, אנחנו נעמיד בן אדם שיווסת את התנועה, זאת השאלה. אם יש, אז אנחנו יכולים - - -
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, יש פה בעיה אחת, זה שלא מאפשרים לאוטובוסים הגדולים לעלות למעלה, אבל צריך לתת מענה, המענה הוא השאטלים. השאטלים לא עומדים בלחץ הזה. זה היה בשנה שעברה וזו הנקודה המרכזית וצריך להגיד. אדוני היושב ראש, על זה מדובר, באותם אוטובוסים שמגיעים עם 50 נוסעים מירושלים, מבני ברק, והם יכולים להגיע עד למעלה, להוריד את הנוסעים ולחזור חזרה. זה כל הבקשה פה. זה לא ייצור את הבעיה שהייתה בשנה שעברה. בשנה שעברה נתיבי אקספרס היו חסרי ניסיון, הם היו חדשים במערכת, לא הבינו מי נגד מי. השנה, ברוך ה', יש להם כבר ניסיון, אני ציפיתי באמת לשמוע ממשטרת התנועה הפקת לקחים על מה שהיה בשנה שעברה. אני חושב שאחד מהפקות הלקחים היה צריך להיות שאותם אוטובוסים שמגיעים עמוסים באנשים מירושלים ומבני ברק יעלו עד למעלה. לגבי חזור, אני מסכים איתך שיכולות להיות תקלות, אז בחזור יהיה תגבור של השאטלים.
אילן מור
קודם כל לגבי החניונים שאליהם הגיעו אותן חברות פרטיות, בהיבט של התשתיות, של שירותים, של תאורה, לא הייתה שום בעיה. גם בלקחים שלנו אין שום בעיה בעניין הזה, אותה הפעלת פרשים שבעינינו נתפסת כאירוע לא טוב, זה היה בחלק המזרחי, זה לא קשור לחניונים שהיו למטה. אני אומר עוד פעם, ברור לנו שהציבור ירד אל הציר וחסם אותו משום שלא היו מספיק אוטובוסים. משטרת התנועה והמחוז הצפוני הפיקו את הלקחים, אנחנו יודעים את כמויות האוטובוסים שצריכים - - -
ישראל אייכלר
אלה שני נושאים נפרדים, אדוני. מה שהיה, מה שאתה מספר זה סיפור אחד, אבל עצם הדבר שאדם מגיע, 1,000 אוטובוסים עם 50 איש צריכים לרדת מהחניון אל השאטל, אתה צריך להגיד דבר פשוט, הורדה אני מאפשר אבל בתנאי שהאוטובוס עוזב את השטח מיד וחוזר לחניון.
ארז עמר
אני אענה ברשותכם. צריך קודם כל לעשות הפרדה, אתם מערבבים בין הדברים. צריך לעשות הפרדה בין סוגי האוטובוסים, יש לנו חברות תחבורה ציבורית מוסדרות, שזה אגד ונתיבי אקספרס, שיש להם מספר, זה קו תחבורה ציבורית, שאדם עולה לקו הזה ומשלם כסף. אלה החברות הנשלטות, שיש לנו קשר איתן ואנחנו יודעים להזיז אותן בכל זמן נתון ולהעלות אותן למעלה ולשלוט בהן, להגיד להם איפה אתם חונים, איפה אתם עכשיו מורידים ומתי אתם זזים ואז זה נשלט, אני יכול לשלוט במעגל. יש את החברות המאוגדות, שזה החברות הידועות שהן גם נשלטות ויש לנו קשר איתן, שזה הופמן, דרכי נועם, מקומות ואתרים. החברות האלה הן חברות פרטיות נשלטות, שיש לנו קשר איתן ולהם אנחנו נותנים את השירות הכי טוב, בשנים האחרונות החברות האלה מקבלות חניונים ואגב, השנה אנחנו הולכים לעשות עוד יותר ריווח של החניונים, אנחנו מעבירים אותם - - -
היו"ר דוד צור
זה שהכנת הרצאה סדורה זה יפה, אני רוצה לשאול אותך שאלת ביניים. לא הסברת עדיין לחברי הכנסת שמקשים עליך, אם הן נשלטות, כפי שאתה אומר, החברות הפרטיות, מה מונע ממך לתת להם להוריד. תגיד מה הבעיה.
ארז עמר
אני בדיוק רוצה לענות על זה. אני רוצה להמשיך. דיברתי על החברות של התחבורה הציבורית, דיברתי על החברות המאוגדות ויש לנו היסעים פרטיים שהם לא נשלטים, שזה בית כנסת שמתארגן. עכשיו ככה, לתוך המעגלים האלה אנחנו יכולים להכניס כמות מסוימת של תחבורה ציבורית, גם לזה יש מגבלות. אם אנחנו ניקח גם את התחבורה הציבורית וגם את החברות המאוגדות וגם את האוטובוסים הפרטיים, את ההיסעים הפרטיים, החבילה הזאת לא יכולה להיכנס למעגלים. אנחנו לא יכולים לאפשר צרכני חניה, אין להם איפה לחנות ואין להם - - -
דוד אזולאי
יש לך שליטה מלמטה, אתה יכול לווסת את זה - - -
ארז עמר
לכן אנחנו מבצעים את ההפרדה. התחבורה הציבורית, שהיא הכי נשלטת, אנחנו מאפשרים לה לעלות למעלה, יש לנו מקום להוריד את הנוסעים ו - - -
היו"ר דוד צור
בוא נתקדם שנייה. אני מבין את מה שאתה אומר, אבל בהנחה שאין פקק. בגלל שזה לא מוצאי שבת וזה יהיה נניח יומיים, האם הוויסות הזה יכול לאפשר במקום, אני לא אומר כרגע, במקום, אתם רואים שאין לחץ, לכאורה זה לא צוואר בקבוק, האם תוכלו לתת לאוטובוסים הפרטיים הנשלטים להיכנס להוריד ולצאת?
מנחם אליעזר מוזס
זו הייתה ההחלטה בפעם הקודמת אבל לא עמדו בזה.
ארז עמר
אני אסביר למה זה בלתי אפשרי.
דוד אזולאי
אני לא מבין מה זה חברות לא נשלטות. האם ייתכן שנהג אוטובוס לא נשמע להוראות השוטרים? מה זה לא נשלטות?
זוהר דביר
אני לא שולט בתנועה שלו. השליטה היא לא רק מרגע שהוא מגיע כמעט למקום ואומרים לו 'מי אתה, מה אתה?' 'אני רוצה להיכנס', הכוונה היא שאתה יכול לשלוט בכל הסנכרון של התנועה, בקצב, יש לך דיווחים בדרך איפה הוא נמצא, יש לך ג'י.פי.אסים, יש לך הרבה דברים שאני יכול לווסת את העומס. בסוף מדובר כאן בפיזיקה, אתה לא יכול לקחת כמות מסוימת ולהעביר אותה דרך צינור בעובי קבוע, זה יבוא משהו על חשבון דברים אחרים.

אבל אני רוצה לחדד, למרות שאנחנו כמובן באותו צד, האם יכול להיות בקטעים שבהם אין עומס, אנחנו שולטים בעניינים, יש לנו גם אמצעי פיקוח אחרים, אם זה מסוק או משהו אחר, יש לך עכשיו אוטובוס שהוא מגיע, במקום לטרטר אותו, במרכאות או לא במרכאות, ניתן לו להיכנס פנימה, יפרוק ייצא. לא מבטיחים את זה בכל מקרה, זה היוצא מן הכלל, אבל האם אנחנו יכולים להגיע למצב שבו אנחנו אומרים אם הוא מגיע שלא בפיק נכניס אותו פנימה.
ארז עמר
הבעיה שלנו שאנחנו גם מנסים להבין איך ההמון עובד. אז אם אנחנו מורידים במקום מסוים, אגב זה היה חלק מהשיקולים, גם מה שדיברנו בשבוע שעבר, הממ"ז, על הסיפור של המעגל המערבי ושינינו את התפיסה שלנו ומשם תהיה גם הורדה וגם העלאה. יש לנו מספר פיקים שבהם יורדים אלפי אנשים אחרי שהם מסיימים ומה שחשוב לנו, שכל אחד יידע לאן הוא אמור להגיע כדי שאפשר יהיה לפנות את ההר כמה שיותר מהר. זה גם בהיבט של הבטיחות ולא פחות חשוב, גם בהיבט מתן השירות לאותו ציבור. אם אנחנו ניצור בלבול בקרב אותו קהל, שהם יורדים באלפים ואנחנו יושבים ומדברים כל הזמן איך אנחנו מנתבים אותם, גם באמצעות מתנדבים שמדברים אידיש, כי אנחנו יודעים שהייתה לנו בעיה בסיפור הזה, גם באמצעות שילוט שהוא שילוט יותר ברור, שגם הייתה לנו בעיה, אני לא נכנסתי לכל הפרטים. הפקת הלקחים, חברי הכנסת, עוסקת בעשרות סעיפים. אם אנחנו נאפשר את העניין הזה, שכשאין עומס הם יורדים, בסופו של דבר אלפי אנשים אמורים לרדת לאותו מקום, לאן הוא יילך? הוא יודע שאוטובוס כזה או אחר הוריד אותו במעגל, לאן הוא יילך? אנחנו רוצים לייצר כמה שיותר פשטות ואחידות גם בקרב הציבור. הבעיה שלנו, היותר גדולה, וזה גם מה שעלה בשנה שעברה וזה גם מה שחוזר כל שנה, זה לא בהגעה, זה בירידה. ברגע שיורדת מסה, המסה הזאת צריכה לדעת לאן הם הולכים. לכן עשינו את ההפרדה ואנחנו לוקחים סיכון, עשינו הפרדה בין השאטלים לבין ה - - -
היו"ר דוד צור
רבותיי, אני ממשיך מהנקודה הזאת. משרד התחבורה.
נועה אבירם
רק לנושא החניונים, אי אפשר להקטין בחשיבות של החניונים האלה ושל התשתיות האלה ושל ההתאמה של התשתיות לצרכי התחבורה הציבורית. אנחנו נותנים את כל הכלים הייעוציים, תכנוניים בהיבטים האלה - - -
אילן מור
מה שלא היה לנו בשנה שעברה.
היו"ר דוד צור
באחריות מי החניונים?
נועה אבירם
החניונים הם באחריות - - -
ישראל דרעי
המקומות הקדושים.
היו"ר דוד צור
משרד התיירות או משרד ה - - -
קריאה
המשרד לשירותי דת. אנחנו זרוע מבצעת שלהם לצורך העניין.
ישראל דרעי
אני רוצה להבהיר, החניונים מוכשרים בהנחיה של מהנדסי התנועה של המשטרה. הם לא מוכשרים על דעתנו או על דעת מישהו אחר. הניהול של החניונים נעשה על ידי המשטרה.
אילן מור
אתה צריך להפריד בין המבצעי לבין הניהול.
מנחם אליעזר מוזס
מי אחראי שתהיה תאורה מספקת שם?
ישראל דרעי
זה אנחנו דואגים על פי ההנחיות. כל מה שהמשטרה דורשת - - -
היו"ר דוד צור
אתם תדאגו שתהיה שם תאורה? שיהיה שם - - -
ישראל דרעי
כן.
יוסף שוינגר
חבר הכנסת צור, אנחנו לא יושבים רגל על רגל ומחליטים 'פה תשים פרוז'קטור, כאן תשים זה', זה לא התפקיד שלנו, אנחנו אנשי ביצוע. עוברים מהנדסים או של מתנ"א או כל גורם אחר והוא זה שמנחה אותנו. אנחנו לא סוברנים להחליט לבד, לכן אני גם אומר עכשיו לפרוטוקול, כל דבר שאנחנו מקבלים בקטע הזה אנחנו מיישמים, אין על זה ויכוח. בשנה שעברה לא קיבלנו.
ישראל דרעי
האחריות היא על המשטרה.
היו"ר דוד צור
הבנו את הנקודה.
דוד אזולאי
כולל החניונים שנמצאים בערים צפת וכרמיאל?
יוסף שוינגר
לא, זה לא הוטל עלינו, בינתיים אנחנו מטפלים רק ברידינג.
היו"ר דוד צור
אז מי מטפל בחניון בצפת?
יוסף שוינגר
דוד, אתה מסדר לנו עבודה או תקציבים?
דוד אזולאי
לא, אני רק שואל שאלות, כי אני יודע שהבעיות האלה היו בשנה שעברה.
היו"ר דוד צור
החניונים בצפת וכרמיאל הם חניונים מוכשרים?
אילן מור
מה שאנחנו עוסקים בחודשיים האחרונים, גם במקומות הקדושים, זה בעצם לאתר חניונים שהם חניונים פתוחים שנמצאים מחוץ לעיר, אנחנו לא רוצים לייצר לחץ על הערים כמו בשנה שעברה שחלקן נסתמו והיה קושי רב. לכן איתרנו מספר חניונים, גם את החניונים - - -
היו"ר דוד צור
זה לא גמור עדיין, זה לא סגור.
אילן מור
ההיבט התקציבי, אם יורשה לי להגיד, הוא - - -
היו"ר דוד צור
רציתי רק להשלים את המעגל.
קריאה
אני מייצג את מה שהגדירו פה את החברות הפרטיות, מה ההבדל בין החברות הפרטיות המאוגדות והלא מאוגדות. אנחנו מסיעים במשך שנים ציבור גדול משום שלא אגד ולא נתיבי אקספרס מסוגלים לתת מענה לכל אותו ציבור שמעוניין להגיע. הציבור הוא גדול והם רגילים לנסוע - - -
אורי מקלב
כמה אוטובוסים אתם מוציאים?
קריאה
אנחנו מדברים על מאות אוטובוסים, מירושלים ומבני ברק. בסך הכול בכל האירוע מדובר על מאות אוטובוסים. במשך כל השנים, חוץ משנה שעברה, אנחנו פרקנו יחד עם אגד וכולם בכניסה למושב והיו חניונים שלנו שהוקצו לנו, לכל חברה הוקצה חניון שהספיק לתת את התפעול. פירוש הדבר שאותם אנשים שירדו מההר, מתי שהם ירדו, הם לא היו צריכים להגיע לעוד שירות של השאטלים והתוצאה הייתה שאוטובוס שלנו שפרק, היה לו לאן להיכנס. מה שאייכלר שאל, אוטובוס שאינו מאוגד, אם הוא נשלט או לא נשלט, התשובה היא אין מי שישלוט עליו. אנחנו שולטים עליו כי יש לנו שליטה עליו - - -
אורי מקלב
האיש שיורד מההר לא יודע להגיע לחניון.
קריאה
כולם יודעים להגיע.
אורי מקלב
אז תענה על זה, יש שילוט ויש הכוונה ואם יוסיפו עוד לשכת מודיעין בכניסה למקומות וייתנו מענה אנושי, לא ברמקול או תא קולי, אנשים מבינים בדיוק לפי השלטים. רוב תושבי מדינת ישראל יודעים לקרוא עברית ושלטים בעברית.
דוד אזולאי
האוטובוסים שלכם מתואמים עם המשטרה ומשרד התחבורה בשעת הצורך?
קריאה
כן, כן. יש לי עוד מילה אחת, התוצאה שהייתה בשנה שעברה, עם מה שקרה עם הפרשים, אם יעשו את זה השנה אין סיבה שזה לא יהיה, למה? 25% מהאנשים שיורדים ויורדים בשעתיים האחרונות - - -
היו"ר דוד צור
לזה כבר ניתן פתרון.
קריאה
השאטלים לא יפתרו את הבעיה.
היו"ר דוד צור
לא דיברנו על שאטלים, דיברנו על נתיב ירידה אחר מנתיב העלייה.
קריאה
לא, אם הם צריכים להגיע לעוד שאטל כדי להגיע לחניונים רחוקים זה לא יפתור את הבעיה. אם הם מגיעים לחניונים שלנו, כמו שהיה בכל השנים, גם אם הם צריכים לחכות רבע שעה או חצי שעה אדם לא בלחץ. כשאדם יורד ואין לו לאן ללכת וזה מה שיהיה, תהיה את אותה בעיה. אם יש לו את החניונים שלנו, הם לא מהווים, לא מטרד - - -
היו"ר דוד צור
מה זה חניונים שלנו?
קריאה
הסברתי לכם, מה שהיה כל השנים.
ישראל אייכלר
היו להם כל השנים חניונים ליד אגד.
קריאה
המאוגדים. אנחנו נותנים מענה של תחבורה לכל דבר.
היו"ר דוד צור
שמעתי אותך, תודה. אני רוצה לשמוע כרגע את שירותי ההצלה. מישהו רוצה להגיד משהו לגבי המעגלים הרחוקים?
מנחם אליעזר מוזס
חניון פרוד, לפי התוצאות של חברת שח"מ, מישהו נמצא כאן? הגיעו מחברת שח"מ? חברת שח"מ זו החברה שהכינה למשטרה את כל הוויסות של התחבורה. הם היו אצלי וראיתי את כל הנתונים. בשעה 4, 5 היו על ההר כ-70,000 איש, 30,000 איש התרוקנו בסדר מופתי עד השעה 9, ב-9 אחרי שנגמרו ההדלקות הגדולות של החסידויות התפללו ערבית ופתאום במכה אחת ירדו 40,000 איש, בוקה ומבולקה בשביל הצר הזה ועמדו שם אוטובוסים שאני לא יודע איך הם הגיעו לשם, של שתי חסידויות מסוימות, שמשום מה היה מחדל גדול שנתנו להם לעבור, גם להוריד וגם לקלוט.
ישראל אייכלר
אז מה עם חניון פרוד - - -
מנחם אליעזר מוזס
רגע, אני מגיע לזה. מה שקרה, האנשים התחילו לעלות על האוטובוסים, הם לא ידעו להבחין שזה שייך רק לחסידות זו וחסידות זו, וכך התחיל כל הבלגן הזה. אני אומר לכם שהיו יכולים לפתור את הבעיה הזאת בקלות אילו היו, ואני מקווה שהמקומות הקדושים יעשו את זה הפעם, שיוכלו לעשות קצת מרווח בין ההדלקות ולא שכולם ידליקו בשעת השקיעה.
יוסף שוינגר
הרב מוזס, אני מציע שאתה תיפגש עם האדמו"רים, זה מאוד יקל עלינו, ותקבע להם את הזמנים. אין לי ספק שלך הם בטח ישמעו, גם תולדות אהרן וגם תולדות אברהם יצחק. אני כבר מחר מסדר לך פגישה עם שני האדמו"רים.
מנחם אליעזר מוזס
הרב שוינגר, אל תהיה ציני.
יוסף שוינגר
אני קובע לאדמו"רים מתי להדליק?
מנחם אליעזר מוזס
לא, אל תקבע לאדמו"רים מתי, אני מוכן ללכת איתך לאדמו"רים ל - - - תעזוב את האדמו"רים, אני אלך איתך לגבאים. תעזוב ואל תהיה ציני. אני רוצה להגיע לנקודה, אנחנו חייבים למצוא פתרון לפיקוח נפש ממש, לראות את האמהות והאבות והילדים בין הפרשים לרגלי הפרשים. לא היית כאן בשנה שעברה - - -
יוסף שוינגר
הייתי - - -
מנחם אליעזר מוזס
לא היית עדיין בתפקיד. הרב שוינגר, אל תהיה ציני. תכבד את המקום.
היו"ר דוד צור
אני מבקש, לחבר כנסת מותר לצעוק ושאר האדם, מה שנקרא, לא. מה לעשות, אלה הכללים, למדתי אותם בכנסת שנתיים, אני שמח שאני לא חייב להיות - - -
מנחם אליעזר מוזס
אם אנחנו לא נמצא יותר מרווח לנושא הזה שלא כולם יילכו, 40,000 איש, במכה אחת, לא יהיה פתרון לזה, שוב פעם יצטרכו פרשים ושוב פעם יצטרכו את כל הדברים האלה. אין פתרון ל-40,000 איש שיורדים ביחד בשעה אחת.

אני רוצה להגיע לחניון פרוד. לפי תוצאות של חברת שח"מ בחניון פרוד הייתה תפוסה כל הל"ג בעומר 2% בלבד, חניון ריק לחלוטין. עשו את זה רק למוגבלים, המוגבלים האלה כבר פחדו לצאת מהבית בגלל מסע ההפחדה שהיה כבר שבועיים קודם, כפי ששמענו, החניון הזה לא נוצל בכלל. הייתי במקום ההוא, סיירתי עם צ'יקו, אני רואה חניון ריק. למה אי אפשר לנצל אותו? למה אי אפשר לתת את זה לחברות הפרטיות האלה? אלה שלא נשלטות על ידי משרד התחבורה. את התשובה הזאת אני רוצה להבין, החניון עמד באוויר.
דוד אזולאי
אני רוצה להתמקד בשני דברים, שלצערי הרב לא קיבלנו עליהם מענה. האחד, בשנה שעברה השאטלים לא עמדו בדרישה מהחניונים מלמעלה למטה. הייתה בעיה ולכן נזקקו לסיוע של הפרשים והייתה שם קטסטרופה למטה. אני צפיתי בזה מלמעלה, ראיתי מה שקרה, זה לא הביא כבוד לשום גורם שמתעסק עם הסיפור של מירון. אני חושב שצריך לתת על כך מענה. אני מקווה שנתיבי אקספרס ואני מקווה שיש נציג של נתיבי אקספרס פה בדיון הזה, שיקום ויגיד לנו אם הפיקו את הלקחים. בשנה שעברה הם היו חדשים, הם לא ידעו איך אוכלים את הדבר הזה, הייתי רוצה לשמוע מהם אם הם הפיקו את הלקחים.

דבר אחרון והוא חשוב, דיברנו על זה בשנה שעברה ואני חוזר על זה גם השנה, אותם אוטובוסים מאורגנים ולא הפרטיים, אותן חברות מוכרות במשך כל השנה, שהן עולות כל הזמן והם עובדים עם הציבור הזה, לא מדובר באיזה 50 אוטובוסים, מדובר במסה גדולה, צריך לתת להם מענה. לפחות כשעולים יעלו אותם אוטובוסים ולא לפרוק את 50 הנוסעים בחניונים ועוד פעם להעלות אותם לשאטלים. זה פשוט, תסלחו לי, אני מצטער להגיד, אבל זה נראה חלם. להוריד 50 נוסעים, להעלות אותם על השאטלים, למה? אני לא רואה שום פתרון בזה. עוד דבר, חניון כרמיאל לא נוצל. בשנה שעברה, לדעתי, הוא יכול היה לתת מענה, אבל אנשים משום מה לא הגיעו לשם. תודה.
אורי מקלב
אדוני היושב ראש, תרשה לי רק בתחילת דבריי להודות לך על כל הניהול של הוועדה המיוחדת של ל"ג בעומר מטעם ועדת הפנים. אתה עושה את זה גם באופן מצוין וגם באופן מקצועי, אנחנו גם זכינו לליווי המקצועי שלך בעניין הזה. אתה מסוג חברי הכנסת שבתוך הבניין יודעים את התרומה הערכית שלך מאוד, אבל מחוץ לבניין לא ולפעמים - - - אני רוצה לקוות שתלווה אותנו - - - זה דבר שהייתי חייב להגיד לך לפני כולם, כהערכה והוקרה למה שאתה עושה. אני גם מברך אותך, אדוני הממ"ז, שאתה מלווה אותנו בישיבה הזאת. אין ספק שיש חשיבות לזה שאתה נמצא ואתה שומע את הדברים באופן בלתי אמצעי.

אני דווקא רוצה לפתוח לא בדברים שלא צפויים, כפי שקרה באירוע של הפרשים, נלך על הדברים שכן היו צפויים והאם היו בזה כשלים, לא כדי לבקר אלא כדי להפיק את הלקחים, ואני מראש מודה על העבודה הרבה שעושים כל אנשי המקצוע בכל המשרדים בעניין הזה, באמת עבודה קשה, באירוע מצומצם עם קהל מאוד גדול. אבל אירוע כזה, שאנחנו מפרסמים לכולם שאנחנו סוגרים את כל הנתיבים לרכבים פרטיים והדרך היחידה שאפשר להגיע היא דרך כביש 90 בצומת מחניים וכשמגיע מוצאי שבת ושעה וחצי לא נותנים לרכב פרטי, בגלל חוסר העברת מידע - - -
קריאה
אין מוצאי שבת.
אורי מקלב
לא משנה, זה אירוע שהיה, הפעם זה לא יהיה מוצאי שבת, אבל האירוע יתחיל באיזה יום ומשעה מסוימת רכב פרטי לא יכול להגיע לאזור והכניסה היחידה לרכב פרטי, מודיעים בכל העיתונים ובכל כלי התקשורת, מצומת מחניים ובסופו של דבר מגיעים ושוטר אומר 'לא', עד שמפקד בכיר יתערב בזה. עכשיו, מה זה גורם דברים כאלה? שלא רק אלה שחיכו שעה וחצי סבלו, כל האמון במערכת, אלה שהיו מעבירים את זה לעוד עשרה אנשים ויש כרסום באמון ואנחנו צריכים להחזיר גם את האמון וגם להוריד - - - אני אתן לכם עוד דוגמה, משהו שהיה במוצאי שבת, בצפת חברת האוטובוסים שהיו צריכים להוריד את כל האנשים למעגל התנועה, לא הייתה היערכות מספיקה.

הדבר הנוסף, אתם דיברתם על זה אבל אני רוצה יותר לחדד את זה. חניון עין זיתים, שהוא היה החניון המרכזי, לא היה בו שילוט. היה צריך לכוון את כולם, מי שהגיע מירושלים ומי שהגיע עם השאטל הזה, דרכי נועם, למקומות אחרים, לא היה שילוט אחד במקום, לא היה ספסל אחד במקום, לא היה ברז אחד במקום. היה שירותים אחד ואפילו ברז מים לא היה ואנשים חיכו. אין ספק שחניון כזה, חניון שהוא מרכיב מרכזי בתוך האירוע הזה, הוא צריך לקבל תקציבים וכמובן שהביצוע, שמענו מהרשויות, אין בעיה ברגע שינחו אותם בעניין הזה של תקציבים.

אני רוצה לסיים בנושא של האירוע. אם היו החניונים הנוספים של כל החברות הוא היה אירוע שלא היה קורה. מדוע? החניונים היו ברי הליכה ברגל. הם לא היו אולי הכי טובים, אבל ברי הליכה. ברגע שלא כולם היו נכנסים לשאטל, לאותו מקום ששם לא הגיעו האוטובוסים והיו בו הולכי רגל על הכביש וממילא האוטובוסים לא יכלו להגיע וכל דבר גרר דבר, אנשים היו בחניונים והיו יכולים לזוז ואני מאוד מודה, אדוני היושב ראש, על ההצעה שלך בשנה שעברה, של לפתוח את חניון כרמיאל לרכב פרטי, הוא הצליח מאוד. צריך למסד אותו. הוא לא היה מספיק מפורסם, הוא היה ניסיון, צריך למסד אותו, כמו שאמר חבר הכנסת אזולאי, למסד אותו, לשים שם מה שצריך, לעשות שם - - - אם אתם אומרים שהצעתם אלטרנטיבות אחרות, מקובל עליי, לא קידשנו את כרמיאל, אבל במקומות אחרים שייתנו לרכב פרטי, לא במעגל הקרוב למירון, במעגלים היותר רחוקים, אבל רכב פרטי שמגיע לשם ונוסע ברכב ציבורי, זה הקל על האנשים ובאמת שיפר את כל ההגעה.
מנחם אליעזר מוזס
הערת ביניים, אדוני היושב ראש. בשנה שעברה משרד החינוך קיים יום לימודים רגיל, כתוצאה מזה לא היו אוטובוסים, כי היו צריכים להסיע תלמידים בכל רחבי הארץ, השאלה האם השנה תיאם מישהו עם משרד החינוך או מי האחראי לתאם עם משרד החינוך שאין לימודים בל"ג בעומר.
אורי מקלב
אנחנו מדברים עם הסגן שר.
מנחם אליעזר מוזס
מי הממונה על זה?
היו"ר דוד צור
משרד התחבורה.
מנחם אליעזר מוזס
משרד התחבורה, לא היו מספיק אוטובוסים. מתי אני יכול לדבר על הביוב של מירון ועל התשתיות? תיתן לי גם כן?
היו"ר דוד צור
ודאי.
מנחם אליעזר מוזס
נגמור עם התחבורה ונעבור לתשתיות.
היו"ר דוד צור
בדיוק.
ישראל אייכלר
אדוני היושב ראש, אני מאוד שמח קודם כל שהמקום עצמו, האתר, קבר רבי שמעון בר יוחאי, כמעט ולא מדברים עליו, כי אנחנו מתעסקים רק בדרכי ההגעה, סימן שברוך ה' במקום עצמו הכול - - -
קריאה
דיברנו על - - -
היו"ר דוד צור
לא, גם נתייחס לזה תיכף.
ישראל אייכלר
לא, אני רוצה לומר שזה לא נעשה לבד ואני רוצה להודות קודם כל ליושב ראש דוד צור, אני מצטרף לכל הברכות של החברים להנהגתך ולעובדה שאתה מתייחס לזה. אני רק רוצה להוסיף עוד נקודה אחת של צער, מבחינת הכנסת, שאתה עוזב אותנו. בסופו של דבר הקולקטיב הזה, שיש לו שם לא כל כך טוב, אז כשיש אנשים כמוך זה משפר את מעמדנו וכשאנשים כמוך יוצאים אז זה מוריד.
היו"ר דוד צור
תודה רבה.
ישראל אייכלר
אז זו ההזדמנות לומר לך את זה. אנשי המקומות הקדושים, הרב שוינגר ודרעי וכל האנשים שעוסקים פה, ראש המועצה ואנשי המשטרה, כולם יבואו על הברכה על עצם העובדה שהם מכינים את המקום שיהודים יוכלו לבוא בל"ג בעומר להתפלל.

הבעיה היא, קוראים לזה הסתה בשפה מודרנית, אבל - - - הוא רוצה להפריע, איך הוא עושה? הוא לא יכול להפריע במירון אז הוא חוסם את דרכי ההגעה. דיבר הרב רבינוביץ על זה. היה מסע הפחדה וגם השנה, אני חושש, שאותם מאות אלפי יהודים שרוצים לבוא, יפחדו, יהיה להם פחד שאולי ייתקעו. לא כל אדם הוא אדם צעיר ורענן שיכול לרוץ ולברוח ולסכן את עצמו. אדם מבוגר, או אמא מבוגרת אומרת 'אני לא נוסעת, שמעתי שיש בעיה'. אז עצם העובדה, ואני מצטער שאני פה בדעה אחרת מכל אנשי המשטרה, שרכבים פרטיים לא יכולים להגיע, אני לא מדבר על ההר למעלה אבל לא יכולים להגיע למירון, זה חוסם בפני עשרות אלפי אנשים שלא מעוניינים לעלות לאוטובוסים. לכן מה שהצעתם, למשל חניון בכרמיאל, בצפת מאחורי קבר האר"י, לא בתוך העיר, אלא מאחורי בית הקברות, ליד קבר האר"י, יש שם שטח גדול.
אורי מקלב
הם מדברים על - - -
ישראל אייכלר
לא, אני לא יודע, זה יכול להיות יד רידינג.
קריאה
בראש פינה.
ישראל אייכלר
ראש פינה זה די רחוק. אבל כרמיאל, צפת וחניון שהזכיר הרב מוזס, אם יאפשרו לרכבים פרטיים להגיע לשם ומשם לשאטלים זה יעזור להרבה אנשים להגיע.

דבר שני, לגבי האוטובוסים, אני חשבתי שיש שני סוגים של אוטובוסים, אוטובוסים שמשרד התחבורה מכיר בהם ואוטובוסים פרטיים. ארז אומר שיש בעצם שלושה סוגים, יש סוג, שזה מביא, אני מניח, ל-300 אוטובוסים בתוך ה-1,000 הפרטיים, שהם כן מאורגנים ולמשטרה כן יכול להיות קשר - - -
קריאה
לא, הרבה יותר. לכל חברה יש בסביבות 200.
ישראל אייכלר
אז כמה זה, 600 אוטובוסים?
קריאה
1,000 אוטובוסים זה אוטובוסים מאורגנים.
ישראל אייכלר
חברות כאלה שהמשטרה יכולה לתאם איתם ולהיות איתם בקשר ולא צריך להשתמש בשאטלים. אם ייעשו שני הדברים האלה, אדוני היושב ראש, גם רכב פרטי יוכל להגיע לערים הסמוכות ולחניון פרוד ולמקומות האלה ומשם לקחת שאטלים וגם האוטובוסים שרובם מאוגדים, שהמשטרה יכולה לווסת אותם, והם יוכלו להוריד את הנוסעים במקום, אז פתרנו את הבעיה הזאת של התחבורה ושל ההגעה.

עוד נקודה אחת של החניונים. מי מממן את הכנת החניונים? אם משרד התחבורה לא יממן הכנת חניונים ואמר לי שר המשטרה אהרונוביץ בשנה שעברה, 'אם לא יהיו לנו עוד 50 דונם חניונים כל הפתרונות לא יבואו'. מי יממן את הכנת והכשרת החניונים? שוינגר כבר אומר שהם לא, משרד הדתות לא, השאלה האם משרד התחבורה כן מוכן להכשיר חניונים כדי שהמשטרה תוכל לנווט לשם את כל האנשים.
היו"ר דוד צור
לא, היא לא תוכל לענות לך על זה.
נועה אבירם
זה חניונים שהם חלק מהאירוע, יש תקציב, אפשר להתווכח אם מספיק או לא מספיק, אני באמת לא - - -
ישראל אייכלר
זאת אומרת שלא יהיו חניונים, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד צור
תודה רבה לחבר הכנסת אייכלר. אני מבקש לגבי ההצלה.
אלי פרץ
אירוע מירון הוא אחד האירועים הגדולים ואין ספק שהוא גם אחד המורכבים ביותר. כל השנים יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם המשטרה ועם המקומות הקדושים, הרב שוינגר, הרב דרעי, ההכנות מתבצעות במשך כל השנה, ואין ספק גם שהדיון העיקרי היה בנושא של התנועה. אני חייב לציין לגבי שנה שעברה, התנועה בשנה שעברה, אני כמי שהסתכל מבחינת מד"א, הייתה מצוינת. אני 30 שנה עושה את האירוע הזה, אני יכול להגיד לך שאמבולנס שהיה יוצא ממירון לכיוון בית חולים זיו בצפת, הוא היה עושה שעתיים וחצי שלוש והיה חוזר אליי. בשנה שעברה 35 דקות, 40 דקות, הוא ביצע את כל הפעולות, לקח את החולה לבית החולים וחזר, כלומר התנועה הייתה מצוינת, הצירים היו פתוחים.
קריאה
זה חיי אדם, כל השאר זה נוחות.
אלי פרץ
זה בטיחות. אני יכול להגיד, בשנים האחרונות אין ספק שנעשה פה הרבה הרבה בנושא תשתיות, בנושא בטיחות ומי שהקפיד הרבה בנושא הזה, אני חושב שהמשטרה עשתה דרך וכמובן גם המקומות הקדושים ביחד.

לגבי הפריסה של מד"א. באירוע עצמו אנחנו מתחילים את האירוע כאבטחה כבר מיום ראשון, עם צוותים קטנים, ולקראת האירוע אנחנו עם צוותים גדולים מאוד, עם עשרות אמבולנסים שאנחנו נהיה פרוסים בכל ההר, אם זה בחלק העליון עם שתי מרפאות, עם רופאים, פרמדיקים, חובשים, אופנועים שיסתובבו, בחניונים, בכל חניון תהיה לנו נקודה של צוותים, אמבולנס במקום וגם יהיה לנו שיתוף עם אמבולנסים שעושים שאטלים לנכים, עזר מציון מהווים אצלנו גם שיתוף פעולה כסיוע במקרה חירום וגם באירוע גדול. מבחינתנו גם מתוכנן, המשטרה גם הודיעה על זה, תרגיל לפני האירוע.
דוד אזולאי
יש שיתוף פעולה עם איחוד הצלה?
אלי פרץ
ודאי, כולם, כל הגופים שמתנדבים אצלנו. בסך הכול בשנה שעברה היו 840 חולים שנבדקו וטופלו, 35 מהם פונו לבית החולים זיו בצפת. סך הכול כל הנושא של אנשים שבשנים קודמות שברו רגליים במקום ההדלקה או בגלל בעיות של בטיחות, הרבה פחות, הרבה יותר חולים ואני חייב לציין שיש שיתוף פעולה, בשנה שעברה גם ישבו פה כל גורמי ההצלה. בסך הכול האירוע בשנה שעברה יצא בצורה טובה מאוד.
היו"ר דוד צור
אני רוצה לתת דווקא לרב שוינגר וגם לרשות ולמועצה להתייחס לעניין התשתיות, למקום עצמו, לאתר וכאן אפשר יהיה להעיר הערות.
יוסף שוינגר
אני רוצה בשני משפטים קצרים, כי חלק מהדברים כבר אמרנו, שלא יהיו פה אי הבנות, כאן צריך כן את העזרה של הוועדה ושל חברי הכנסת, יש עדיין פערים די משמעותיים בין דרישות המשטרה, שהן צודקות, השוטר, הקצין, המפקד רואה לעיניו את בטיחות הנוסעים, את בטיחות הציבור, חניונים חדשים. יש מה לצפות מאיתנו, כלפינו, הודיעו לנו השנה שיש בקושי צילום תקציב של שנה שעברה.
היו"ר דוד צור
לפני הבעיות תן לנו רגע את ההגדרה, שנדע למי לפנות.
יוסף שוינגר
אגף התקציבים באוצר.
היו"ר דוד צור
לא זה, זה ברור לי, אני שואל שאלה אחרת, האם אתם, המוסד שלכם, אחראים כולל על האירוע הזה?
יוסף שוינגר
אתה שואל לגבי השאלות על מפיק ולא מפיק? אנחנו ארגון - - -
היו"ר דוד צור
זו הייתה השאלה הבאה, אבל אם כבר ענית לי, אבל אני רוצה לדעת לפני כן לגבי למשל החניונים. אחרי זה תגיד 'אין לי כסף, אין לי תקציב', אני שואל באחריות מי, זה שלכם?
יוסף שוינגר
יפה, השאלה היא במקום. אנחנו גוף מתאם שמקבל הנחיות מכל הגורמים ומיישם אותם בשטח. יש דברים שאנחנו אחראים פרופר, שזה באחריות שלנו, יש אתרים, חניונים, שאנחנו גוף מבצע, אבל אנחנו לא אחראים, לא משפטית ולא סטטוטורית, אנחנו לצורך העניין קבלני ביצוע של הממונים על החניונים, זה יכול להיות פעם משרד התחבורה, זה יכול להיות קצין בטיחות במשטרה, זה יכול להיות משטרת התנועה. אני לא אחראי ואני לא קובע גם את הפרמטרים.
היו"ר דוד צור
אני מנסה להבין את התשובה שלך, נראה לי שצריך דוקטורט. תגיד פשוט.
ישראל אייכלר
זה שעברתם מתיירות לא משנה את המצב?
היו"ר דוד צור
אתם אחראים או לא?
יוסף שוינגר
זה מאוד חשוב שאתה שואל אותי, אחראי באיזה היבט?
היו"ר דוד צור
הביצוע.
יוסף שוינגר
אני אחראי על יישום ההוראות שאני מקבל, נורא פשוט.
היו"ר דוד צור
אמרת משרד התחבורה והמשטרה, הם יגידו לך ככה, 'צריך לשים סיד, חצץ, תאורה ודיילת בכל מעבר', יש לך כסף לזה, יש לך תקציב לזה? אתה אחראי ליישם את זה?
יוסף שוינגר
אל"ף, כן, אבל אני מסביר לך גם את הפערים. אם יש דרישות מעבר לשנה שעברה, הודיעה לנו מדינת ישראל, זה לא אני מחליט, אנחנו בממשלת מעבר, יש לך 1/12, אם צריך מעבר והשנה יש לנו דרישות חדשות וחשוב שחברי הכנסת יעזרו, צריכים להביא את - - -
היו"ר דוד צור
הבנתי. אנחנו נוציא מכתב למשרד האוצר, קרי ראש הממשלה, הוא גם שר האוצר, שמבקש בדחיפות להקצות משאבים גם לנושא הזה. אבל האימפלמנטציה בסופו של דבר היא לפתחך. אוקיי, הבנתי.

בואו קצת תדברו על האתר, אם יש דברים שמעבר למה ששוחחנו שם. אם לא, אז לא חייבים. יש עוד משהו שרוצים להוסיף? מה לגבי ההצעה שהציעו פה, שהיא חשובה מאוד, בעניין הפיזור לצד המערבי.
יוסף שוינגר
זה היה בעקבות הפקת לקחים של שנה שעברה, הוחלט באמת לווסת את הקהל לא דרך המערבי. ישראל יצר כבר, יצרנו כבר ישיבות עבודה עם קק"ל ועם רט"ג, היו כבר דיונים, זה נמצא ביישום, אנחנו מאמינים שעד ל"ג בעומר הקרוב הדברים האלה יבוצעו בשטח. רק תרשה לי - - -
היו"ר דוד צור
אני רוצה לשמוע מישראל האם יש פער תשתיתי ביישום התכנית הזאת, שהיא קריטית, שלא יקרה לנו עוד פעם מצב שנצטרך פרשים וסדר ציבורי שם וכן הלאה.
ישראל דרעי
התחלתי להסביר שם והופסקתי, אז אני אסביר. אנחנו נמצאים כבר במשא ומתן, כמובן הייתה יוזמה מאוד מאוד גדולה של המחוז עם קק"ל ורט"ג, התקיימו סיורים, לא איתי, עם המחוז, זה מצוין, והגענו לסיכום. יתרה מזאת, יצרתי קשר עם יושב ראש קק"ל, חבר הכנסת אפללו, הוא התחייב בפניי שאם תהיה בעיה העניין יטופל. המטרה היא להגיע לדרך חירום נוספת, דרך אגב, בלי החלפות, זה רעיון שקצין רישוי הוביל אותו גם בשנה שעברה, התחלנו והשנה אפשר לומר - - - דרך פיני, אפשר לקרוא לה. זה מאוד מאוד חשוב, זה מותנה בתקציב מאוד מאוד גדול, שלנו אין את האפשרות, כמו ששוינגר הדגיש לפני כן, ולכן אנחנו משתדלים להטיל את זה על קרן קימת ועל רט"ג, אנחנו מקווים שזה יבוצע עוד השנה בעזרת ה'.
יוסף שוינגר
אני רוצה עוד משפט אחד. גם דברים חיוביים רצוי שתשמע היום. זה המקום להגיד באמת תודה לכל הגורמים, לחברי הכנסת, לרב מוזס, לרב אייכלר, לרב מקלב, לרב אזולאי, הם מלווים אותנו כל השנה בנושא מירון, לא מניחים לנו לרגע, ואיך אומרים? צור איתן. אני באמת מודה לך על כל הליווי, זה חשוב מאוד, ואני רוצה להגיד לך שלולא העבודה שלכם הרבה גורמים ממשלתיים לא היו מתייחסים אלינו ברצינות, אני אומר לכם את זה מניסיון, על כך מגיע לכם יישר כוח גדול.
היו"ר דוד צור
תודה. אני רק רוצה להשלים את נושא ההצלה והחירום.
שרגא הופמן
אני רוצה להמשיך את האווירה החיובית שיש כאן, אפשר לומר שברוך ה' שהחיינו וקיימנו, בשנה שעברה שיתוף הפעולה עם מגן דוד אדום היה פורה ומבורך וראיה לכך רב פקד פיני אזרזר הציג בישיבה הקודמת, בישיבה הראשונית, במצגת את ההבדלים בין קריאות החירום שטופלו במירון בין 2013 ל-2014, אז ב-2013 הנתונים שקיבלת ממד"א היו על 320 נפגעים וב-2014 זה קפץ ל-820-840, זו הוכחה ברורה לשיתוף הפעולה בין הארגונים, כשהכול מתואם כמקשה אחת, שיתוף הפעולה בהחלט היה מצוין. אני מעלה כאן את הנקודה הזאת כציון, אבל חשוב שתדעו שאנחנו פועלים במירון בהתנדבות מלאה, אנחנו לא גובים כסף. לא רק שאנחנו לא גובים כסף, אנחנו מוציאים כ-150,000 שקל מדי שנה על הפעילות שלנו במירון, יש שתי מרפאות שאנחנו מקימים, צוותים גדולים של מתנדבים שמגיעים לאבטח.

אני רוצה להעלות שתי נקודות נוספות. האחת לנושא של שילוט ההר. אנחנו בשנה שעברה עשינו יוזמה מאוד ברוכה של מספור ההר והחניונים, כך שאותו אדם שמגיע מירושלים ולא מכיר את מירון בכלל, הוא לא יודע מה זה שזיפרון, הוא לא יודע מה זה שער בזק, הוא לא יודע להגיד איפה קרה לו עכשיו אירוע והוא צריך עזרה, מספרנו את ההר ואת החניונים וכשאדם מתקשר ואומר 'אני נמצא על יד מספר 63', אנחנו יודעים על המפה איפה הבן אדם נמצא ולהגיע אליו במהירות האפשרית ביותר. השנה, בעזרת ה', אחרי שיחה עם רב פקד פיני אזרזר, אנחנו נמסד את זה בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל.

הדבר הנוסף זה הנושא של הפרשים שדיברו עליהם. הנושא של החניונים. החניונים, בעצם אפשר לומר שבשנה שעברה חל שיפור אדיר, גם בתחבורה, גם בכל הניהול של האתר, אבל יש דבר אחד שבהחלט צריך לשפר ואני כעד, לא כמי שסיפרו לו, שראיתי את זה מול העיניים, זה יסייע רבות לפתרון הבעיה של המסות הגדולות, הכמויות הגדולות של האנשים שיורדים בבת אחת לחניונים, זה הנושא של שילוט והכוונה. אוטובוסים, על כל אוטובוס צריך להיות שלטים ענקים בארבעה כיוונים לאיפה האוטובוס הזה נוסע, לבני ברק, לירושלים, לאשדוד וכו'. כמו כן כמו בתחנה מרכזית, לעשות מעין תחנות כאלה שידועות עם שילוט הכי גדול שניתן. זה יפתור את כל הבעיות. אנשים מבוגרים הלכו מקצה לקצה של החניונים וזה גרם להתייבשויות, זה גרם לאנשים להזדקק לנו.
ישראל אייכלר
בעבר זה היה, היו תחנות לבני ברק, לחיפה, לתל אביב, לירושלים, לאשקלון.
שרגא הופמן
אז גם על האוטובוסים. לחייב את החברות לשים שילוט, זה יפתור המון מהבעיות. אני רוצה לסיים, להודות כמובן לוועדה, ליושב ראש הוועדה, לרב אייכלר, לרב מוזס, הרב אזולאי והרב מקלב על כל הסיוע לאורך כל השנים כשהיינו, לצערנו, במאבקים.

ואני רוצה לסיים בנימה אחת אחרונה, הנושא של המתנדבים. מגיעים כל שנה מאות מתנדבים להר בהתנדבות מלאה. זה לא מובן מאליו, להתנדב זה דבר טוב, אבל צריך לזכור של"ג בעומר זה יום חופש, זה היום של הזדמנות של אותו מתנדב להגיע הביתה ולהישאר עם הילדים שלו ועם המשפחה שלו ולמרות זאת הוא בוחר להגיע ולהציל חיים במירון. אני רוצה כאן להעלות את זה על נס ולהודות להם.
היו"ר דוד צור
תודה רבה.
אלי פרץ
בנושא הזה אני רוצה להבהיר בצורה חד משמעית, מפקד האירוע מבחינת האבטחה הרפואית במירון זה מגן דוד אדום ותחת פיקודו. אנחנו יחידה משימתית - - -
קריאה
שאלתם כמה זה עולה לנו ליום?
היו"ר דוד צור
משרד הבריאות.
חיים רוטברט
אני רוצה להסב את תשומת לבכם לנושאים הבריאותיים תברואתיים של האירוע הזה, מגה אירוע מבחינתנו. אני מתחיל באספקת מים שצריך לתת, מי שתייה ו - - - ואין תשתיות קבועות לנושא. כל שנה מקימים מערכת אימפרוביזורית, שזה אומר בלגן שלם של בדיקות מים ושל וידוא שאיכות המים היא באיכות ראויה לשתייה. אם אני מדבר על המנהג של אירוח והסעדה, כל מסעדה שהייתה באזור ואני הייתי הולך לעשות שם ביקורת אני הייתי סוגר אותה מחמת סיכון לבריאות הציבור. מה שיש פה מבחינת אוכל, שמסעידים עשרות אלפי אנשים בצורה שמסעידים אותם - - -
היו"ר דוד צור
מה, רוכלות?
חיים רוטברט
לא נותנים לעזור להם, להרים את זה לרמה ראויה. צר לי, יש פה בעיה אדירה. אתם מדברים על אוטובוסים ימינה ושמאלה, יש פה באירועים, במשך שבועיים-שלושה יש פה אנשים, זה לא פיק שמגיע, גם בפיק מגיעים עוד אנשים, בעיקר באירועים במוצאי שבת או לפני כניסת השבת, אז אנשים מתנחלים לתקופה יותר ארוכה, צריך לספק להם צרכים יותר - - -
דוד אזולאי
יש לך נתונים כמה נפגעים היו מהאוכל?
חיים רוטברט
לא, אי אפשר לדעת את זה.
דוד אזולאי
כדאי לבדוק את זה.
חיים רוטברט
אי אפשר לדעת את זה.
דוד אזולאי
אם הייתה הרעלת קיבה, ודאי שצריכים - - -
חיים רוטברט
בן אדם שהרגיש לא טוב, הוא יהיה חולה אולי בעוד עשר שעות ואז הוא בבני ברק ואז הוא בבאר שבע, איך תחבר את כל האירועים? חלקם הם אירועים פשוטים, אבל זו לא עוצמת הנזק, המחלה. ב-2015 אנחנו נמצאים באיזה שהיא רמת תברואה שאנחנו מספקים. אני אמשיך איתכם הלאה, השירותים. העליתם את הנושא.
מנחם אליעזר מוזס
זו נקודה שאני רוצה לדבר.
חיים רוטברט
הן בחניונים והן באתר, אין פה תשתית ביוב אזורית, לא הקימו אותה. אז יש בעיה של ביוביות. המשטרה לא נותנת לביובית להיכנס כי הם חס וחלילה ידרסו בני אדם. אני צריך גם שיתוף פעולה, עורך דין סופר, של המועצה האזורית. פינוי אשפה, מי מפנה אשפה, איפה מפנים אשפה. סליחה שאני מדבר איתכם על הקטנות המלוכלכות - - -
מנחם אליעזר מוזס
אני לא ממשרד הבריאות, אבל כל זה רשום לי כאן.
חיים רוטברט
בחיפוש של שותפים לקדם את הנושא הלכנו למשטרה וזכינו לאהדה - - - לא הזכרתי את הנושא של הלנה של אנשים בתת אנשים. אז הלכנו למכבי אש והוצאנו תקנון של מה נדרש ואנחנו מבקשים את עזרת המשטרה באכיפה של הדברים. יש פה מלא דברים שנמצאים - - -
קריאה
בשנה האחרונה היה שיפור גדול מאוד בכל הנושא, אפרופו הלולים. גם הנושא של האשפה, לא מושלם, אבל היו שם את המכולות דוחסות האשפה וכל מיני דברים אחרים שטיפה שיפרו את המצב. אני מסכים איתך ש - - -
חיים רוטברט
שיתוף הפעולה זה בדיוק בשביל ה - - -
היו"ר דוד צור
משפט סיכום.
חיים רוטברט
אני מבקש את תשומת לבכם לנושאים התברואתיים.
ישראל אייכלר
יש לכם איזה תכנית כמה שירותים צריכים להיות בקהל כזה?
חיים רוטברט
לפי ההערכה של האנשים, בוודאי, יש לי נוסחה.
ישראל אייכלר
והגשתם את זה לרכז?
חיים רוטברט
למי? דיברנו עם הרב דרעי, דיברנו עם כל הגורמים באזור הזה.
ישראל אייכלר
אולי תביאו גם לוועדה, כמה אתם חושבים צריכים להיות תשתיות - - -
מנחם אליעזר מוזס
אדוני היושב ראש, הייתי רוצה להתייחס.
חיים רוטברט
אני צריך לדעת למי לפנות. מי הוא האחראי על האירוע. אני עובד מכוח תקנונים וחוקים של מדינת ישראל, אני יודע לעבוד מול מועצה, מול רשות, אני יודע לעבוד מול ארגון כמו משטרה או כב"א, אבל - - -
היו"ר דוד צור
זה גם ארגון מסודר. מר שוינגר הוא גם ארגון מסודר.
חיים רוטברט
אז אני פונה גם אליו ו - - -
יוסף שוינגר
אנחנו עובדים איתם - - -
היו"ר דוד צור
אני רוצה עכשיו את ראש המועצה, בבקשה. גם כמארח. הוא ישב בסבלנות שעה ומשהו, הקשיב לכולנו, בואו נקשיב לו.
עמית סופר
צהריים טובים לכולם וכמובן ברוכים הבאים למרום הגליל. אני רוצה כמובן להודות ליושב ראש הוועדה, כמובן לחברי הכנסת, הרב מוזס, דוד אזולאי, שגם הוביל את הדברים בהיותו יושב ראש ועדת הפנים בזמנו, חבר הכנסת אייכלר, מקלב וכמובן כל הגורמים שנמצאים כאן. אני אומר בגדול שבאמת מאז אותה קריסה שלפני מספר שנים חלה תפנית מאוד משמעותית בכל הסוגיה של הטיפול של הילולת ל"ג בעומר וזה כמובן גם משתדרג מדי שנה בשנה. כמו שציינו פה החברים, זה הודות לשיתוף פעולה של כל הגורמים, בראש ובראשונה משטרת ישראל ביחד עם המרכז וכמובן איחוד והצלה ומד"א וכל הגורמים ששותפים לאירוע של ההילולה. אני גם רואה שוועדת המשנה, מעבר להגדרה של טיפול בהילולת ל"ג בעומר, היא גם אמורה לטפל באתר קבר הרשב"י.
צריך באמת לומר שאם הדברים היו מוסדרים באופן קבוע אז כמובן שכל הישיבות האלה שהן מדי שנה בשנה וכל פעם מתכנסים היה כבר כטייס אוטומטי ובוודאי היו גם מוזילים עלויות. למה אני מתכוון? אני אתן רק דוגמה קטנה, לסבר את האוזן. הנושא של התאורה מהצומת לכאן, כל שנה כמה משקיעים שם? כמעט חצי מיליון שקל, סביב הסכומים האלה. אם פעם אחת היו משקיעים בתאורה הזאת זה היה נותן מענה כמובן לאורך כל השנה לאנשים שנעים פה על הצירים וזו ממש סכנת נפשות ומדובר פה על אירועים שלא אחת תאונות קטלניות כשנעים על הצירים. הזכירו פה את נושא מערכת הביוב, שאם יושקע פה אחת ולתמיד בכל מערכת הביוב. הרשות, עם כל הכבוד, אנחנו יודעים באיזה מצב נמצאות הרשויות, גם רשות פריפריאלית כמו מרום הגליל, עם הסוציו אקונומי ועם ההתמודדות שלה, להתמודד עם מערך ביוב כזה, צריך לתת מענה חד פעמי. אני יודע שהייתה בזמנו החלטת ממשלה, אני לא יודע איפה זה עומד כרגע, אבל צריך לחשוב גם מבחינת ועדת הפנים, לראות איך אפשר לסייע בכיוון החלטת הממשלה. זו גם הזדמנות להודות לחברת הכנסת מירי רגב, שגם מובילה את הדברים בצורה מיטבית. נמצא איתנו גם מהנדס המחוז, אני מדבר על התב"ע, שזה מתקדם, אבל אחת לתמיד לאשר פה את התב"ע כדי שכל הדברים יוסדרו באופן קבוע.

התייחסת בסיור, היושב ראש, לגבי הנושא של הטריבונות. אי אפשר לוותר, אי אפשר לאפשר לדבר כזה שייראה במהלך כל השנה כמפגע. אני אומר בפירוש, זה מפגע. זה אמנם חצי מיליון שמבקרים במהלך ההילולה, אבל במהלך כל השנה מגיעים מיליון ו-200,000 מבקרים, מסה של מבקרים, וצריך באמת שהמקום יכבד את עצמו. אני דיברתי על הטריבונות, אני מדבר כמובן גם על הנושא של השירותים, על כל הדברים שצריכים להיראות כמקום מזמין. אנחנו מדברים פה על אתר התיירות אחר הכותל מבחינת מסת המבקרים.
היו"ר דוד צור
גובים כסף בכניסה?
יוסף שוינגר
לא.
מנחם אליעזר מוזס
עדיין לא.
קריאה
אסור לפי החוק לגבות כסף בכניסה למקום כזה.
מנחם אליעזר מוזס
גם בכותל לא גובים.
דוד אזולאי
זה החוק, בינתיים.
היו"ר דוד צור
אבל ההמלצה שלי כיושב ראש ועדת משנה אחרת, של הר הבית, דווקא מהווקף, להבדיל, שכן יגבו, ואז אני חושב שבמקרה הזה חלק מהתשתיות, אם אתה אתר תיירותי של מיליון ו-700, שייתנו שני שקלים, יש לנו כבר תקציב להרמה של המקום.
ישראל אייכלר
אחרי שהווקף ייקח כסף להר הבית.
אלי ליפשיץ
הווקף לקח בעבר אבל לכניסה למסגדים, זה משהו אחר, זה לא לכניסה להר.
היו"ר דוד צור
אני לא רוצה להיכנס לשם, אבל אם כבר שאלת, הרעיון שעומד מאחורי הגבייה שהמלצתי עליו בהר הבית זה שזה יהיה אינסנטיב לפתוח שערים נוספים שדרכם אפשר יהיה להיכנס לתיירים ולא בלחץ שיש רק על שער המוגרבי. לווקף היה אינסנטיב בזמנו להכניס, אני לא מדבר על היהודים, אני מדבר על התיירים שבאים ושמותר להם לעלות להר הבית - - -
אלי ליפשיץ
יש מספיק כסף למדינת ישראל גם לצרכים האלה.
היו"ר דוד צור
אבל בואו נפתור את הבעיות פה במירון.
ישראל דרעי
היה ניסיון פה לפני 12 שנה לגבות כסף והדבר הועלה למשרד המשפטים, התקבלה החלטה חד משמעית - - -
יוסף שוינגר
אנחנו כל שנה באים לאזכרה של זה שהציע את זה.
היו"ר דוד צור
אני מקווה שאתה לא מאחל לי את זה.
עמית סופר
אני מדבר גם כמובן על הנושא של ההיתרים בהמשך למה שאמרתי על תב"ע, שהדברים כמובן יוגשו בזמן כדי שלא נהיה כל פעם בצוואר בקבוק ועם הלחץ.

נושא האחרון, התייחסתי גם בזמנו מול משטרת ישראל, עדיין, גם בזמן ההילולה, יש פה תושבים, לנסות לראות איך להקל מבחינת חסימת הצירים. צירים שהם לא חיוניים, כמו האזור הצפוני, אזור של עין זיתים, שאפשר לאפשר לתושבים לנוע על הצירים, לנסות להקל כמה שיותר.

אני רוצה, ברשותך, להעביר את רשות הדיבור למתאם שלנו, דני, ואחרי זה למהנדס המועצה, מני, כמה דגשים קטנים של עמדת הרשות.
ישראל אייכלר
העניין של התאורה בכבישים האלה זה פיקוח נפש, גם המשטרה תעיד על זה, כמה תאונות דרכים יש עם אנשים שמתאכסנים באזור הזה והולכים ברגל בלילה.
היו"ר דוד צור
דיברתי על זה בשטח.
דן סיידא
שלושה דברים שבאמת, כמו שאמר ראש המועצה, לתת להם דגש, לשפר את איכות התושבים שחיים במקום, באירוע הזה בפרט וכל השנה בכלל. אנחנו צריכים בהילולה עצמה, שיהיה מתאם משטרתי מול התושבים, שיישאר בחפ"ק, אבל בדרג מאוד בכיר, לא בדרג שהסמכויות שלו מוגבלות, אלא מישהו מאוד בכיר שמכיר את המאטריה ממש בצורה טובה והוא יישב ויהיה מול הרשות, נציג הרשות, שיישב בחפ"ק כדי לפתור בעיות שונות.
דבר שני שדיברנו והעברנו לישראל דרעי איזה שהיא הצעה, זה פריצת דרך קצרה, של משהו כמו 150 מטר, בין בית העלמין ספסופה לאור הגנוז, שפותח דרך מסודרת ולא מקיפה שמאלצת את התושבים לרוץ בין הכרמים מאות מטרים בשדות כדי להגיע למרכז אזורי מרום הגליל, שבו נמצאים כל המפעלים ומוסדות החינוך של המועצה, כל מרכז העצבים של מרום הגליל. פתיחת דרך שהיא בעלויות זעומות ביחס למבצע כזה. התכניות נמצאות, צריך לדאוג לתקציב מסוים, כדי להקל, כדי לפתוח את החסמים, כי כל מי שמגיע, גם אורחים וגם תושבים, מגיעים לאזור ספסופה והם יכולים לנוע במהירות ובקלות פנימה לתוך מרכז העיר וזה לא מפריע לכל ההתנהלות של החג.

דבר אחרון, דרך גישה. ישנה דרך שצמודה לכביש מירון-ספסופה, דרך קק"ל, דרך יער במרחק של 10-15 מטר, בצמוד לכביש, כמעט לאורך כל הכביש. מסלול הדרך הזאת ביום יום ובחגיגות גם כן - - - אם עושים פנס נוסף בכיוון היער הדרך הזו יכולה בהשקעה תקציבית כמעט אפסית, יחסית כמובן, לגרום שכל הולכי הרגל בכיוון ספסופה, שהולכים, יוכלו ללכת בבטחה. ולהצהיר על זה, כך שגם במשך השנה ישתמשו בזה ובחגיגות ישתמשו בזה. שלושה-ארבעה דגשים שכדאי מאוד להשתמש בהם להפעיל אותם בחגיגות ובמשך השנה.
היו"ר דוד צור
מהנדס המועצה.
מני עדי
אני אגע רק בכמה דברים שדיבר ראש המועצה, טיפה להרחיב אותם. הנושא של מערך הביוב, כרגע הפתרון שנותנים כל שנה זה פריסה של איזה שהם צינורות עיליים ומיכלים שנמצאים מתחת למתחם ושאיבה באמצעות ביוביות ואחרי זה נסיעה למט"ש רמת דלתון ולשפוך את זה שם וככה איזה שהוא סבב כזה, כשברור לכולם שזה לא יעיל ובסופו של דבר הביוב גולש וזה סתם יוצר מצב שביוביות צריכות פה לנוע על הכבישים. הוכן תכנון שלקח בחשבון את המצב הקיים ופתרון קבוע שיידע לתת מערכות של תחנות שאיבה, מיכלים שיעברו, שדרוג קווים וכל העניין פה עוד פעם זה רק תקציב, שאני מניח שזה הבעיה פה של כולם. אני חושב ששווה וצריך להרים את הכפפה ולמצוא לזה מימון על מנת שפעם אחת יהיה פתרון קבע לביוב. שלא כל שנה צריך להשתולל ולשים מיכלים וליצור מצב שבסופו של דבר - - -
מנחם אליעזר מוזס
ובסוף זה לא עוזר.
מני עדי
בדיוק, בסוף זה לא עוזר.
ישראל אייכלר
על כמה מדובר בערך?
מני עדי
אני לא זוכר בדיוק את המספר, אבל משהו כמו 8 מיליון, אפילו בסביבות 7 מיליון.
היו"ר דוד צור
וזה ישמש במהלך כל השנה.
מני עדי
כן, כל השנה.
יוסף שוינגר
20 מיליון, לא 7-8. זה מה שדובר בעבר.
מני עדי
עוד דבר שיש לנו. דברים שנעשו בין ההרחבות שם בתוך המתחם עצמו, או פריצת דרכים, שמדברים פה, לתאם עם קק"ל ועם רשות שמורות הטבע. עם כל הכבוד זה לא התפקיד שלהם לתת את האישור, הם בסך הכול יכולים להיות כאלה שמאשרים לעבור בתחום שלהם, מי שנותן את ההיתר זה הוועדה המקומית. זה שמתאמים עם כאלה וכאלה והם מסכימים, זה עדיין לא נותן פה פתרון. הרעיון צריך להיות שבאים אלינו עם בקשה, במידה שאנחנו מאשרים חלק מהדרישות שלנו יהיה אישור שלהם, בהנחה שזה ניתן מבחינה סטטוטורית בכלל לעשות את זה. למשל לסלול כבישים שם, זה לא ניתן לעשות את זה, אלא אם כן תמצאו פה איזה שהיא דרך שאנחנו כמובן נתמוך בזה ונמצא לזה איזה שהיא דרך חוקית, אבל אני לא מכיר את זה כרגע.

כל הדברים האלה, למשל הטריבונות, שאנחנו עכשיו למעשה עובדים על שתי תכניות, תכנית אחת שמקדמים במשרד הפנים, שזה מדבר על המתחם והאזור שלו, דרכי גישה נוספות למתחם, הן לא כוללות את הדרך הזאת והן גם לא כוללות את הטריבונות. אם רוצים שזה יהיה אז צריך להכניס את זה מבחינה סטטוטורית, שאפשר יהיה להוציא לזה היתרי בנייה. אם לא, אז כנראה זה לא צריך להיות, אבל חבל סתם להריץ תכנית שבסוף לא תיתן פתרון.

תכנית נוספת שאנחנו עובדים עליה במסגרת מינהל מקרקעי ישראל, שזה על פי בקשה של מתכנן המחוז, זה למעגלים החיצוניים, שהם מדברים על בחינה של כל החניונים האלה שאנחנו מדברים עליהם. התכנית הזאת, אני חושב, מראה מקומות, אחד חניון גדול מתחת לכניסה לצבעון וגם החניונים הקיימים שיודעים לתת מענה. השאלה, שוב פעם, זה רק להרים את הכפפה מבחינה תקציבית ולמצוא לזה מיון ופה, עוד פעם, לעשות תשתיות שהן יהיו תשתיות קבע ולא כל שנה מוציאים כסף שבסוף השנה יורד לטמיון וזה בוודאי לא עוזר לאף אחד.

עוד דברים שיש לנו, מה שאמר ראש המועצה, מאחר שיש פה עוד יישובים שאנשים מתארחים בהם, גם בהילולה וגם במשך כל השנה, ובסופו של דבר הם הולכים לרשב"י ורוב הפעמים זה בצורה רגלית. אז יש פרויקטים שהוכנו עבורם תכניות שמדברים על דרך להולכי רגיל, מספסופה לכיוון מירון, אותו דבר גם מאזור בר יוחאי, על כיכר שאמורה להיות כיכר תנועה באזור של המועצה, ועוד כיכר אחת בצומת מירון, שלמעשה אמורים לתת פתרון להליכה בטוחה של אנשים, כולל תשתיות שישמשו גם להילולה. אני גם ראיתי החלטת ממשלה שלמעשה אישרו שם איזה שהוא סכום, הטילו את האחריות על משרד התחבורה ומשרד התיירות לביצוע, כאלה שהיו אחראים על האתר. אני לא ראיתי שהדברים שם התקדמו וצריך גם בזה איכשהו להרים ולטפל בהם.
מנחם אליעזר מוזס
אדוני היושב ראש, רק על התשתיות, מה שהוא דיבר עכשיו. הכלל הוא שמשקיעים בדברים קבועים ולא זמניים. מה שקורה כאן, כל ההשקעות כאן, זה הכול זמני. אני מקודם הייתי באחד החניונים, לך תראה כמה צריכים עכשיו להשקיע בכדי שהחניון הזה יהיה תקין. מה קורה כאן? אם אין חניונים קבועים, בואו נשקיע במשהו קבוע, פעם אחת ולתמיד. ואם אני חוזר לנושא הביוב, חרפה לספר איך נראה ההר בשעה 11. דוד, אני מזמין אותך בל"ג בעומר בשעה 11-12, איך שהכול כמדמנה, כל הביוב על הכביש, למרות כל הפטנטים שעשו וכל המכולות.
היו"ר דוד צור
תחסוך לנו את התיאורים.
מנחם אליעזר מוזס
לא צריכים לתאר לך, זה לא יפה, אבל זו המציאות. לא צריכים לתאר, תבוא ותראה, זו מציאות. צודק הרב שוינגר, שהיה לזה תקציב של 19.7 מיליון לצורך תשתית ברורה ומסודרת. זה היה לפני שנתיים-שלוש. אלכס וישניצר הביא לנו חוברת כאן, תכנית של 19.7 לקו ביוב ישיר לנחל עמוד. אני לא יודע לאן נעלם התקציב הזה, אני לא יודע מה קורה עם זה, אבל יש את התקציב, היה על זה תקציב, וזה היה פותר. בנוסף 80 חדרי שירותים.
היו"ר דוד צור
אלכס אז היה במשרד התחבורה?
מנחם אליעזר מוזס
אלכס היה במשרד התיירות, ראש מינהל פיתוח תיירות, אבל תקציב היה, כמעט 20 מיליון.
היו"ר דוד צור
הרב מוזס, אני חייב להתקדם.
מנחם אליעזר מוזס
בסוף אני רוצה להודות לך על היוזמה, אני מאוד מתפלל שתמשיך כן להיות בכנסת, כי אתה מהאנשים הנפלאים שם. ולכל מי שנושא בעול, זה הרב שוינגר, הרב דרעי, תראה איך שהוא נראה.
היו"ר דוד צור
זו הייתה אמורה להיות מחמאה.
מנחם אליעזר מוזס
זו מחמאה לכל הנושאים בעול. הממ"ז עם כל המשטרה עם כל הצוות. חסר לי כאן צ'יקו, מה אני אגיד לכם, וגם ראובן אדרי, איפה הוא נעלם לנו? תודות לכולם.
בנושא התאורה, דיברו כאן על כל מיני דברים ואיזה מכתבים יש לי מאישה שנפצעה ונפלה ושכבה כל ל"ג בעומר בבית חולים והיו צריכים להעביר - - - זה מסע בלתי אפשרי.
היו"ר דוד צור
אני חייב לחתור לסיום.
מנחם אליעזר מוזס
תודה על הכול.
היו"ר דוד צור
אני רוצה שהממ"ז יתייחס לכלל הנושאים שעלו כאן בהקשרים המשטרתיים.
פנחס אזרזר
דיברנו כל הזמן על איך להביא את האנשים יותר מהר, אני רוצה להזכיר שההר הזה הוא בסך הכול הר, הוא לא ישתנה, הוא מוגבל ל-15,000 איש, אנחנו מכניסים בו 90,000 איש וכל שנה זה הולך וגדל והאסון בסוף יקרה.
מנחם אליעזר מוזס
לא, חס וחלילה, איך אתה מדבר?
פנחס אזרזר
בגודל כזה בסוף התמונה היא על הקיר. השנה האירוע הוא באמצע השבוע, עם כל המשמעויות, כן לימודים, לא לימודים, אנשים שיהיו כן זמינים להגיע להר, זה יגדיל לנו את התפוסה. האירוע שלנו נבנה על פי דרישות החוק, חוק הבטיחות, חוק רישוי עסקים וחוק מבקר המדינה. אנחנו מדברים על הפקת לקחים שעשינו לפרטי פרטים וסקר סיכונים שאנחנו עושים כל שנה לקראת האירוע הזה.

נקודות התורפה שלנו, כל שנה אנחנו מדברים על זה, מפיק לאירוע. כל השאלות שעלו פה, מי אחראי, איך האחראי, למה אחראי, מפיק היה פותר את כל הבעיות האלה, אבל כל שנה אנחנו נגיע לתחקיר וכל שנה אנחנו נעלה את זה.
ישראל אייכלר
זה התפקיד היחיד במדינה שאף אחד לא רוצה אותו.
קריאה
אבל יש מישהו דה פקטו, שזה ישראל דרעי.
פנחס אזרזר
הרשב"י צורף לחוק להסדרת הביטחון לפני שנתיים. היו צריכים לבנות שם מנדט לנושא הזה, טרם מונה.
היו"ר דוד צור
מנדט לאיזה משרד?
פנחס אזרזר
משרד הדתות. הוא צורף לחוק להסדרת הביטחון, רשמי הוא בתוך החוק, הוא צריך מנדט, הוא צריך גידור, הוא צריך שוערים, הוא צריך הכול.

אנחנו מדברים על דרכי מילוט, כל כוחות הביטחון שהיו פה מצביעים על דרכי מילוט, גם כב"א, גם מד"א, גם אנחנו, ודיברנו על זה בהר, דרכי מילוט זה חובה לעשות, במיוחד הדרך שאנחנו מדברים עליה.

הפער שלנו זה חניוני חוץ, מי לוקח עליהם אחריות מבחינה תשתיתית, מי מכין אותם. שילוט לכל אתר, הגיע הזמן שיהיה שילוט קבוע, אלקטרוני, שאפשר להעביר מסרים לציבור. מערכת כריזה מרכזית, כבר שלוש שנים אנחנו מנסים למצוא את הפתרון ואני מקווה שהשנה נמצא את הפתרון.

קיימים פערים בין הדרישות שלנו לתקציב. אני יושב עם הרב דרעי כמעט כל שבוע והוא אומר לי 'זה כן וזה לא' וצריך למצוא לזה פתרון.

אין ספק שצריך לדרג את ההדלקות. זה עלה בכל התחקירים, אנחנו נשב עם הרב דרעי כמובן ואנחנו נעשה את זה בתיאום, אבל צריך לדרג אותן.
מני עדי
צריך מקום אחד ששם ידליקו. לפי התכנית הסופית שמכינים לאתר הזה לא יהיה בכל מקום אתר הדלקה. צריך גם לתת תוספות בנייה לאתר שאנחנו חושבים שצריכים להיות שם. זאת אומרת שצריך מקום אחד מרכזי שיתחלפו בו ההדלקות.
היו"ר דוד צור
לא ניכנס לנושאים האלה.
יוסף שוינגר
אתם פשוט נכנסים לדברים שאתם לא מבינים, מיותר לחלוטין.
היו"ר דוד צור
הרב שוינגר, אנחנו חותרים לסיום, לא נתחיל מהתחלה עכשיו.
פנחס אזרזר
וכמובן אירוע כזה אי אפשר להקים בלי תיאום של המועצה, הרשות המקומית, המקומות הקדושים, הרב ישראל דרעי שמלווה אותי כבר ארבע שנים. זה המקום להגיד לו שאפו.
ארז עמר
יותר מפעם אחת היה כאן למי פונים. אני חושב שזאת הרעה החולה של כל ה - - - כולנו פה המון המון גורמים, כל אחד מהקטע שלו, כל אחד כמובן - - - מגיע גם תקציב, אז הולך צעד אחד לאחור ואין אף אחד שמסנכרן פה את האירוע. בסופו של דבר האחריות השיורית אצל המשטרה, על החניונים ועל התאורה וייפגעו ולא. פעם אחת ולתמיד - - - יצא בכמה החלטות, בכמה מקומות, מבחינתנו כמשטרה זה אירוע תחת כיפת השמים, זאת ההגדרה. אני לא מכיר שאין מפיק, אין דבר כזה. אתה נותן לו את ההנחיות, גם אם זה מתחום התברואה, גם מתחום החשמל, גם מתחום בטיחות, אתה נותן לו את ההנחיות, אתה רואה שהוא מילא את הכול ואתה נותן לו אישור. ככה זה עובד. מה קורה כאן? כל אחד אומר לא, לא אני, לא אני, לא אני. הגיע הזמן פעם אחת - - - אני סקפטי, גם הפעם זה לא - - -
קריאה
זה לא קשור לסקפטי, זה לא אירוע שמישהו מארגן ואף אחד לא ייקח לארגן את זה, כי זה אירוע ספונטני שתלוי בל"ג בעומר, ברבי שמעון בר יוחאי.
ארז עמר
ממש לא.
קריאה
זה לא אירוע שמאורגן על ידי ארגון מסוים שקיים במדינה.
יוסף שוינגר
סליחה, הממ"ז, אני לא מוכן לשמוע כאלה דברים. אין בקשה אחת שאתם ביקשתם שלא מילאנו. פיני, אם יש לך עכשיו, זה המקום, האם הייתה תביעה אחת שהופנתה למקומות הקדושים שלא מולאה?
היו"ר דוד צור
הרב שוינגר, מה זה הלוחמנות הזאת?
מנחם אליעזר מוזס
זה מתאים לחברי כנסת, הרב שוינגר, לא לך.
ארז עמר
אז תמנו מפיק מבחינתכם, זו הבקשה שלי.
קריאה
הרגע מונית.
יוסף שוינגר
כך אמר לי השר לביטחון פנים, הוא היה שר התיירות והוא אמר לי 'אני אומר לך את זה כמפקד בגזרה, מי שאחראי, כל האירוע הזה קם ונופל על תנועה, בטיחות וביטחון וזה רק משטרה' וכך הוא הנחה אותי. אני לא רוצה להתערב בשיקולים של השר לביטחון פנים, לא נעים לי.
היו"ר דוד צור
הרב שוינגר, אל"ף, זה לא לעניין, אני לא מצליח להבין את ה - - - הוא אומר דבר נורא פשוט, דיברנו על זה גם בדיונים אצלנו בוועדה, אירוע תחת כיפת השמים, יש מפיק לאירוע, יש אחד שאחראי. משטרת ישראל היא סוג של רגולטור מפקח, יש לה הנחיות שהיא מוציאה, היא יכולה להיות לצורך העניין מפיקת האירוע, אם תהיה החלטת ממשלה כזאת, אגב היה לזה תקדים, בזמנו הוחלט על ידי ראש הממשלה ומוניתי כמפיק האירוע, רחמנא ליצלן הרב אייכלר, של ביקור האפיפיור. בביקור האפיפיור פאולוס השני מוניתי למפיק האירוע, מהתחלה ועד הסוף טיפלתי ב - - -
מנחם אליעזר מוזס
מה התקציב שעמד לרשותך?
היו"ר דוד צור
היה תקציב גדול מאוד. ופה זה חסר ולכן אנחנו חוזרים לזה כל פעם.
אלי ליפשיץ
זה חוזר על עצמו כל שנה ולי חשוב להעיר הערה. אדוני היושב ראש, חשוב לי להעיר הערה. נניח שיהיה מפיק לאירוע, נניח שהוא יגיש תכנית והתכנית לא תאושר, האם יהיה אפשר לעצור את ההמונים מלעלות? והתשובה היא לא.
היו"ר דוד צור
קודם כל כן, דווקא אם אתה שואל. אבל אני אומר, זה לא קשור להמונים שבאים, זה קשור לעובדה שצריך להיות אחד שמתכלל את כלל הגורמים. מזלנו פה שכל גורם מספיק אחראי כדי ליישם את האחריות שלו ולכן הדברים בסוף איכשהו משתלבים. זה לא קשור להמון הגדול שזורם לפה, זה קשור שמישהו צריך לטפל בכלל הדברים.
זוהר דביר
אני אומר ככה, בסופו של דבר באמת כל גורם מצדו עושה את הכול שהעסק יעבוד. בשנה שעברה אני לא במקור מהגליל אבל נחשפתי לכמה אירועים במירון, בין אם הייתי אחראי או בין אם באתי לבקר וגם כסממ"ז וממלא מקום ממ"ז ואני מכיר את זה, מעולם התשתיות לא היו כאלה טובות ואני חושב שגם האירוע בסך הכול עבר בצורה לא רעה בכלל. אם לא היה לנו את הקטע הסופי זה היה משאיר לכולם טעם הרבה יותר טוב בפה, אם כי אני אומר עוד פעם, ומבחינתי האינדיקציה זה החירום שיכול לנוע בצורה יותר חופשית, היה לנו פיק מטורף, בגלל העניין הזה שיש כל שנה יותר ויותר אנשים ובכלל שזה היה שבת וזה הגיע לנקודה אחת. השתכללנו גם בנושא של התנועה, בעצם ההחלטה שלא להכניס לכאן כלי רכב וגם אמצעי הפיקוח, אני חושב שבאמת באמת השנה אנחנו נעשה את זה בצורה מצוינת.
יש פה פיזיקה וקשה להתווכח איתה, יש פה מסה אדירה של אנשים על שטח צר מלהכיל, יש פה כבישים צרים מלהכיל ומערכת ביוב צרה מלהכיל, כמעט הכול פה צר מלהכיל ואנחנו עושים הכי טוב בתוך הקיים. זאת נקודת המוצא. צריך להשקיע פה בנושא של כל מה שחשוב, בראש ובראשונה, לחיי אדם וזה אני אומר על פתיחת דרכי מילוט, חלקן זה פשוט יחסית לעשות אותם. לפני שנתיים או שלוש גם הציר וגם בורמה א' שופרה בצורה טובה מאוד, כל הציר של נחל מירון בחירום. בגדול העסק מתקדם בצורה טובה. . דרך אגב, כשיש לך מפיק, בסוף אנחנו יש לנו אחריות על לנושא של שלום הציבור וביטחונו, אבל הכוונה שיהיה גורם אחד שיידע לסנכרן את כל הבקשות ולהפנות אותם למקומות הנכונים וגם להציג את התקציבים בהתאם.

יש פה שני מאמצים עיקריים שעליהם אין ויכוח וזה בסוף חונה כמובן אצלנו, אחד זה התנועה והשני זה הסדר הציבורי. התנועה, בפעם הקודמת זה היה יותר טוב מאשר קודם ולא היה בצורה מושלמת. נכון שחלק מהאנשים, אני כבר אומר, המטרה מבחינתי לאפשר למקסימום האנשים, לא למינימום, כי מינימום יותר קל לי, אבל אני אומר למקסימום האנשים להגיע להתפלל תוך הבטחת שלומם והסדר הציבורי. אלה הדברים שעומדים פה על הכף. אנחנו נשדרג את הנושא של ההגעה הנה, כמו ששמעתם, אנחנו לא נאפשר כניסה של כלי רכב פרטיים הם לא נשלטים, כי זה יגרום לקריסה של כל המערכת. אני אומר לכם בוודאות.
דוד אזולאי
לא ביקשו את זה. כולם הסכימו עם זה.
זוהר דביר
אנחנו נבדוק את עצמנו פעם נוספת עם העניין הזה של האם בשעות שהן לא עומס יהיו שאטלים שאפשר להכניס אותם בלג אחד פנימה כדי לאפשר את הנוחיות של האנשים, ומתוך הנחה שיש לנו מספיק שפיל שהדברים האלה לא יקרסו בקנה. בקטעים מסוימים לא נעשה דווקא תרדו תעלו, אלא אם יש לי הרגשה שאני לא יכול לשלוט בכל מערכת התנועה אנחנו נעשה את זה.

הדבר השני זה הסד"צ ופה זה עלה וזה עלה גם אצלנו כלקח מאוד מאוד משמעותי וסימנו אותו כאחד הדברים העיקריים, זה כל הנושא של ההכוונה, של שילוט. אני אומר לכם, המון המון בלגן ועומס נוצר רק כתוצאה, 'אה שוטר, 'תגיד לי איפה האוטובוס לנהריה', 'רגע, רגע, שוטר', ואתה אומר לו, ויש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות בשלטים גדולים מאירי עיניים שהם מסמנים, שהם חוסכים את הבלגן הזה. הכול צריך להיות גדול, מאיר עיניים עם מינימום שאלות. יהיו גם שאלות, לקחנו בחשבון שיהיה לנו גם צוות של דיילים של משטרה יחד עם גורמים אזרחיים שיודעים גם לכוון להגיע, כדי שלא יטרידו את השוטרים בזמן הפעילות שהם עושים. אם הוא עכשיו אחראי על הציר, אז הוא צריך להתעסק עם הציר ולא עם מודיעין.
שרגא הופמן
אנחנו נשמח להעמיד את הצוותים שלנו כמסייעים, בזמן שאין חירום.
זוהר דביר
רשמנו. אתם גם לא עולים כסף. אני אומר שהנושא של הכוונה ברורה, וגם צריך לראות, הרי בסוף זה עולה תקציבים, מי שם את הכסף הזה.

יש פה עוד כמה נקודות, אני לא אגע בהן כרגע, אני באמת מאמין שנוכל לעשות שם נקודה. השנה יש אופטימיות זהירה. אני חושב שהשנה יש לנו אופציה לעשות את זה, או במקום עצמו שחשבנו, אבל יכול להיות שבגלל שאני - - - ישראל חסון הבין שיש איזה משהו שאולי במקום, שהיו שם חפירות, אולי כן נוכל לבצע משהו, אני אופטימי שתהיה לנו גם נקודת משטרה ואני אומר שהשנה יש לנו גם יותר משחק, יש זמן ומרחב, אמצע השבוע, אז כל הפיקים שבאו והתנקזו למקום אחד, השנה הם נפרשים על קצת יותר. אני באמת אופטימי שהשנה זה יכול להיות הכי טוב האפשרי. מושלם זה לא יהיה, בגלל הפיזיקה, אבל הכי טוב שניתן.
היו"ר דוד צור
אני חייב לסיים.
קריאה
מילה אחת. אני הייתי סגן ממונה מחוז, יחד איתי נמצא פה מתכנן המחוז, אם יש שאלות בתחום המקצועי של פריצת דרכים או צירי מילוט, או צירי ביטחון, אז התשובה היא אצלו. אני הייתי מציע אם במידה שלוח הזמנים קצר ולא מתאפשר, אז סטטוטורית, ועדה מקומית, ועדה מחוזית, נראה לי שזה אפשרי, צריך לבדוק את סמכות קק"ל בשבילי אש לרכבים. זו ההמלצה שלי. הנקודה השנייה, ואנחנו אחראים על הביטחון, אנחנו קרובים לגזרת גבול הלבנון וצריך לקחת את זה בחשבון. לא שמעתי פה מעורבות צה"ל ולקיחה בחשבון את הנושא של אירועים מבצעיים שיכולים להתרחש תוך כדי, בחניונים, בהתקהלות הגדולה. דבר נוסף, במצב מיוחד ביטחוני בצפון, צריך לחשוב על זה, מה קורה עם כל החניונים, ההמולה שיש פה.
היו"ר דוד צור
זה ממש מקרה קיצון, בהינתן שזה קורה אז יש הנחיות של העורף ואני מניח שלא תותר התקהלות המונים. אם נגיע למצב הזה אז בטח שאנחנו לא מדברים על מקרה קיצון.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, אני רוצה כמובן להצטרף לכל הברכות על הדיון שאתה עומד בראשו ועל כל השנה. אני רוצה אולי קצת אופטימיות. מי שמכיר את העסק הזה לאורך הרבה שנים יודע שבכל זאת יש שיפור ניכר ממה שהיה לפני 6 ו-7 שנים ואני חושב שוועדת הפנים לזרועותיה מקפידים על הנושא הזה לקיים דיון נפרד וזה אחד הדברים שנותן את הגיבוי לכל אלה שפועלים במערכת הזאת, ובראשה משטרת ישראל שבאמת עושה עבודה יוצאת מן הכלל. צריך להגיד את זה, מפני שבאמת המשטרה פה משקיעה המון משאבים, המון מאמצים, על מנת שהעסק הזה יתפקד כמו שצריך. על כך אני חייב להודות, כמובן המקומות הקדושים, יוסי וישראל, שהם מוכרים בפעילותם.

אדוני היושב ראש, בסיום דבריי אני רוצה לבקש ממך שבדברי הסיכום שלך לעמוד על שני דברים, האחד זה תוספת תקציבים למקומות הקדושים למרות האילוצים שאנחנו נמצאים בהם כרגע של 1/12. יש פה אירוע חריג, אני לא בטוח אם כן תהיה ממשלה, לא תהיה ממשלה, אינני יודע, אבל חייבת להיות פנייה שלנו לדרוש משהו חריג בנושא הזה.

הדבר השני, אדוני היושב ראש, אני רוצה להגיד מילה טובה לראש המועצה האזורית שבאמת לוקח על עצמו משימה קשה עם אחריות ועם נזקים בלתי הפיכים שאחר כך בסופו של יום מי שנושא בהוצאה הזאת זו המועצה באותם אזורים. אני בזמנו פעלתי בעניין הזה, לשמחתי הייתה איזה שהיא היענות, אבל לא מספיק. אני מבקש שבדברי הסיכום תהיה פנייה למשרד הפנים לבקש לתת תקציב נוסף מיוחד לרשות המקומית בשל האירוע שאנחנו מקיימים פעם בשנה.
היו"ר דוד צור
ראשית אני רוצה להגיד, הדיון הזה הוא דיון אמנם מסכם למספר דיונים שנעשו בנושא היערכות, הוא לא בא להחליף שום פעילות אופרטיבית הנדרשת בין רשויות, המשטרה, גורמי החירום, כדי לשכלל ולעשות את התכניות שיושמו כבר בשנה שעברה. צריך לומר שבשנה שעברה בסך הכול האירוע סוכם כאחד האירועים היותר מוצלחים, עם כל זה שהייתה לקראת הפיזור, אמרנו, תקלה ועם כל הלקחים שהופקו, לכן אנחנו בציפייה שהדברים האלה השנה ייקרו טוב יותר. יש כאן דילמה מאוד משמעותית בין הצורך בהשקעות ובמעבר בהליכי תכנון סדורים שבדרך כלל אנחנו נוהגים להיצמד אליהם, לאירועים במקומות שבהם יש תשתיות קבע, לבין אירוע חד פעמי, שהוא מעמסה אדירה על הרשות המקומית, על האתר עצמו ועל כלל הגורמים האחרים שאמורים לתת את הדעת. לכן נדרשת פה גם יצירתיות בדברים מסוימים אפילו גמישות מסוימת, ולכן הדילמה הזאת בין השקעה, כמו שהמועצה אולי בצדק רוצה, שתהיה פה השקעה חד פעמית שתמסד לאורך שנים את התשתיות, את הכבישים והביוב ותאורה וכהנה וכהנה, עם זה שביום יום זה יהיה אובר, כי בסך הכול אין פה בכמויות האלה ביום יום. לכן יש פה גם פערים בצורך להקצות משאבים.

אני מקבל את זה שמדובר מבחינה משפטית ומבחינה פרוצדוראלית באירוע רב משתתפים תחת כיפת השמים וכך צריך להתייחס אליו, וצודק פה קצין הרישוי ומפקד המחוז שהם באים בדרישות, כי הם הרגולטור בעניין הזה, ועברנו מספיק מקרים ואסונות כדי שבסופו של דבר ככל שנוכל להיצמד להנחיות ולכללים בנושא הזה כן ייטב.

לפני שבועיים-שלושה חזרתי מארצות הברית, מהגולה, וראיתי משחק של חצי גמר הסופרבול. נכנסו 90,000 איש ויצאו 90,000 איש, בפיק של זמנים מאוד קצר. אלא מה? המתקן עצמו בנוי לזה ואין שום בעיה. בטח לא מגיעים במכוניות וחונים על האצטדיון ויש תשתיות תחבורה נהדרות וכולם מכירים את הכללים והכול פיקס ועובד כמו שעון, אבל המקום עצמו יכול להכיל את זה. המקום פה כפי שנאמר, הוא לא בנוי ביום יום לפיק העצום הזה של 48 שעות. לכן מצד אחד זה שזה 48 שעות באמצע שבוע אמור להקל עלינו, מצד שני יש סוגיות של בתי ספר, תחבורה, כפי שנאמר, ועוד הרבה מאוד דברים שצריך לתת עליהם את הדעת.

אני חושב שצריך בראש ובראשונה לומר שזה אירוע הילולה וחגיגה, אירוע דתי, שצריך לאפשר אותו ולא להפחיד את הציבור מלהגיע אליו. להיפך, אנחנו צריכים לעודד את הציבור ולומר שיינתן פה שירות הכי טוב שהרשויות יכולות לתת. זו החובה שלנו כנושאי משרה ציבורית. לכן אני מסכים שהייתה פה בשנה שעברה, היו יותר מדי הפחדות שגרמו לזה שלא מעט אנשים החליטו שהם לא באים, או שזה גרם לזה שאנשים באו הרבה מראש, לקחו אוהלים וישבו פה במקום וזה גם יצר סוג מסוים של בעיות. לכן הסוגיה הזאת, אני מקבל שכך צריך להיות.

לגבי הנושא של הסדרת תנועה. עלו פה כמה נושאים, אני לא רוצה להיכנס ממש לרזולוציות שדיברנו בהן, אבל אין ספק שנידרש בראש ובראשונה לתת מענה לחניונים. אז, אילן, אתם חייבים לדעתי לסגור את הסוגיה הזאת ככל שאפשר מראש, אני חושב שצריך מהר מאוד להוציא את הדרישות, משרד התחבורה והמשטרה ואתם צריכים להוציא את הדרישות או את ההנחיות המקצועיות כדי שהמשרד לשירותי דת שכרגע אני אומר, אני לא יכול להחליט על זה, אבל אם הייתה בידי ההחלטה, אז הייתי אומר שאתם המפיקים של האירוע הזה. כך או כך. נכון שאמר פה מישהו שהייתה החלטת ממשלה, אבל החלטת הממשלה הזאת לא מולאה. רבותיי, לצערי משהו כמו בין 60% ל-70% מהחלטות הממשלה לא מבוצעות, אני מאוד שמח שיש 30% שכן, לכן הרבה מאוד פעמים רצים לחקיקה, כי החוקים כן מתמלאים, לכן בסופו של דבר גם אם זה לא הוחלט, אתם המפיקים של האירוע. נכון שחסר לכם משאבים, תקציבים נוספים וכן הלאה, בזה נטפל. אני נוציא מכתב, כמו שאמר חבר הכנסת דוד אזולאי, אני מבקש שמנהלת הוועדה תוציא מכתב בשמי אל שר האוצר, עותקים לשר התחבורה, השר לביטחון פנים, שר התיירות, השר לשירותי דת, ואם שכחתי איזה שר בדרך, שבעצם אומר כך, אחרי שעשינו את הדיונים, אחרי שבחנו את הנושאים, ישנם מספר כשלים שדורשים דחוף טיפול למען בטיחות הציבור ולטובת האירוע הזה, ובגלל קוצר הזמן אנחנו מבקשים שחלוקת המשאבים לא תהיה 1/12 ולא צילום מצב של התקציב משנה קודמת אלא הגדלה ב-1.5-2 מיליון שקל לטובת - - -
קריאה
צריך להגדיל את התקציב.
היו"ר דוד צור
אנחנו נגדיר בדיוק כמה זה, לטובת האירוע הזה ואנחנו נצפה לתגובה מהירה. אני סקפטי שבעידן הזה של דיבורים של בין בחירות נוכל לקבל מענה ולכן גם קיימנו את הדיון הזה, כדי לנסות ולראות איך לתת את הפתרונות האלה.

נושא התכנון. בגדול הלוואי שמה שמהנדס המועצה וראש המועצה היו מאוד לוחצים, הלוואי שזה יקרה. ההצעה שלי ובלי לבוא לאזכרה שלי, זו סגולה לחיים ארוכים, הרב שויגר, אני מקבל את זה כמחמאה, באמת תשקלו את העניין הזה של גבייה סמלית שתאפשר את הטיפול וטיפוח של התשתית של האתר הזה ביום יום. לא באירוע, כמובן, אני מדבר על היום יום, כשאנשים באים ומבקרים, 5 שקלים לאדם, 2 שקלים לאדם ויש לכם כבר תקציב של 5 מיליון שקל.
ישראל אייכלר
המנגנון עצמו יעלה. עלות הגבייה.
היו"ר דוד צור
לכן אני חושב שזה פתרון אחד.
דוד אזולאי
- - - גובים כסף ואז המנגנון עולה יותר מאשר לגבות את הכסף.
מנחם אליעזר מוזס
יושב כאן יושב ראש המועצה, הוא פעם רצה, עשה ניסיון לקחת דמי חניה. תשמע מה שהוא עבר.
אלי ליפשיץ
דוד, יש לי פחד, אחד מגיע פה להתפלל, גבית ממנו 5 שקלים, הכול טוב ויפה, אחרי שבוע הוא אומר 'התפללתי, הבקשה שלי לא מולאה, תחזיר את הכסף'.
היו"ר דוד צור
נושא הטריבונות ונושא הביוב ונושאים תשתיתיים אחרים. אין דומה לעניין הטריבונה כמובן עניין הביוב. נושא הביוב הוא נושא שבאמת צריך להיות מטופל, כמו גם הנושאים של תאורה, של תשתיות שהן נכונות להשקעה שגם יישארו לטווח הארוך, כי זה מראש חוזר על עצמו וגם ייטיב עם התושבים. גם כל הדרישות האחרות של התברואה, של השירותים, של טריבונות, אלה דברים זמניים, אלה דברים שמצד אחד עולים הרבה מאוד כסף ואחרי זה הכסף הזה לכאורה הולך לטמיון, כי הוא לא נשאר לעתיד, צריך בסופו של דבר ל - - - אני הייתי מציע שהדיון לגבי הטריבונות ייעשה מהאירוע הבא ולא עכשיו, כי לא נכון יהיה להסיר אותו ולהתחיל לבנות לקראת האירוע הבא, אבל כן צריך להתעקש שמיד אחרי האירוע הבא מורידים אותו.

לגבי הנושא של התזמון של ההדלקות. אני כן מבקש, כמה שזה קשה, בעיקר מכם, חברי הכנסת, שלכם יש גישה לכל אחת מהחצרות, כן לנסות לדבר ולווסת באופן כזה, ואגב בניגוד למה שאומר מהנדס המועצה, כן לאפשר את ההדלקות בכמה מקומות כי זה מבזר את המאמצים, אבל כן לתת מרווחים יותר גדולים כדי להימנע מהאירוע שהיה בשנה שעברה, של התנגשות כזאת של הגעה וירידה של תחבורה, של אנשים, ואז זה יכול להקל.

לגבי התקציב, אמרתי. אני רוצה מאוד להודות לראש המועצה, גם על הפתיחות, גם על הטיפול במהלך כל השנה, למנהלי האתר, מר שוינגר וגם מר דרעי, למשטרה שנמצאת פה כל יום, כל הזמן.
דוד אזולאי
מה עם פנייה למשטרה להתחשב באותן חברות פרטיות ש - - -
היו"ר דוד צור
זה נאמר, לא רציתי בכוונה לחזור על זה. אמרתי, אני מקבל את דברי מפקד המחוז בעניין של האוטובוסים הפרטיים הנשלטים, ככה הם קראו להם, ששם ברמת הפו"ש אפשר לשלוט בזה ולא להיבהל מהעניין של חוסר השליטה.

ומעל לכולם אני רוצה להודות למנהלת הוועדה שלנו, שלמרות תקופת הדמדומים הזאת היא הצליחה לקיים את הישיבה הזאת. אני אבוא לפה כבר בתור אורח לאירוע הבא ולא כחבר כנסת, אני אשמח לראות שיהיה פה אירוע בטוח. תודה רבה לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:00.>

קוד המקור של הנתונים