ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 14/12/2014

סיור במוקד אסון הטבע האקולוגי בשמורת "עברונה"

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
14/12/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 442>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, כ"ב בכסלו התשע"ה (14 בדצמבר 2014), שעה 11:00
סדר היום
<סיור במוקד אסון הטבע האקולוגי בשמורת "עברונה">
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר

תמר זנדברג

דב חנין

זבולון כלפה

דוד צור

יפעת קריב
מוזמנים
>
דוד לפלר - מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

עודד נצר - אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

שולי נזר - סמנכ"לית תעשיות, המשרד להגנת הסביבה

אבי חיים - רא"ג קרקעות מזוהמות ושפכי תעשייה דולקים, המשרד להגנת הסביבה

יצחק בן דוד (בנדה) - סמנכ"ל אכיפה, הממונה על המשטרה הירוקה, המשרד להגנת הסביבה

עפרי צפנת - מנהל המחלקה לבריאות הסביבה במחוז (בפועל), משרד הבריאות

ד"ר מאיה גרברניק - רופאה נפתית בלשכת הבריאות אילת, משרד הבריאות

ניר פפאי - סמנכ"ל שמירת טבע בחברה להגנת הטבע

שאול גולדשטיין - מנכ"ל, רשות הטבע והגנים הלאומיים

ד"ר יהושע שקדי - מדען ראשי, רשות הטבע והגנים הלאומיים

רביב שפירא - מנהל האירוע, רשות הטבע והגנים הלאומיים

נועם וייס - מרכז הצפרות אילת, החברה להגנת הטבע

ד"ר מיקי הרן - יועצת סביבתית של חברת קצא"א (חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ)

איציק לוי - סמנכ"ל תפעול, חברת קצא"א

אייל ברק - מחקר ופיתוח אפעל תעשיות כימיות

אודי גת - ראש מועצת חבל אילות

אסף הולצר - ועדת איכות הסביבה, מועצה אזורית חבל אילות

שירלי חכם יפרח - עו"ד, יו"ר ועדת איכות הסביבה, מועצה אזורית חבל אילות

רקפת דר - ועדת איכות הסביבה, מועצה אזורית חבל אילות

ליאור אפרתי - ועדת איכות הסביבה אילת

מאיר יצחק הלוי - ראש עיריית אילת

מורי רון - ועדת סביבה, עיריית אילת

יעל אדרעי - יחידה סביבתית אילת-חבל אילות

אסף אדמון - יחידה סביבתית אילת-חבל אילות

דליה טל - עמותת צלול

אלעד בכמן - מגמה ירוקה

רונן מור - חבר ועד באר אורה

ליאור אלון - תושב האזור
ייעוץ משפטי
לירון אדלר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<סיור במוקד אסון הטבע האקולוגי בשמורת "עברונה">
(בדרך לאתר)
אודי גת
לי קוראים אודי גת, אני מקיבוץ קטורה, ב-35 השנה האחרונות, הגעתי מחיפה, בדרך עשיתי כל מיני תפקידים בקיבוץ, יש לי תואר ראשון בכלכלה ותואר שני בחינוך, שזה מה שאני באמת אוהב, הייתי מזכ"ל תנועת הצופים הארצי במשך כמה שנים וזה ההובי האמיתי. היום אני ראש המועצה האזורית כבר 15 שנה, זו קדנציה רביעית, נהנה מכל רגע, חוץ מבשבוע האחרון, נקרא לזה ככה.

אנחנו נדבר אחר כך, זה לא יהיה תפקיד שלי, תשמעו את זה מאחרים, זו השאלה הכי גדולה שלדעתי באחריות הוועדה, מה עושים כדי שזה לא יקרה שוב. כי איך פותרים את מה שקרה ואיך משקמים ואיך משחזרים ואיך מפצים, הכול טוב ויפה ויש עוד הרבה עבודה לעשות, אבל בעיקר מה הלאה. העובדה שיש ממגוף למגוף של קצא"א 32 קילומטר, כלומר גם ברגע שהם סגרו את המגופים - - -
דב חנין
המגופים לא רלוונטיים לשום מצב של תקלה אמיתית. סוגרים את המגופים על אלפי מטרים - - -
אודי גת
כן, כל מה שבין ה-32 קילומטר בקוטר צינור של מטר יצא החוצה, למעט מה שמאוד נמוך ובחוק הכלים השלובים נשאר בצינור, הכול נשפך החוצה ולכן דב צודק בעניין הזה. זו לדעתי המשימה הכי גדולה של הוועדה והפיקוח על מה שיקרה, כדי שלא ימסמסו את זה בחוקים ערטילאיים ו - - -
דב חנין
אגב, אנחנו הערנו על זה גם בעבר. הרי הייתה התקלה בנחל צין.
אודי גת
גם ב-75' הייתה תקלה. יש לי דוח של - - -
דב חנין
כן, 75' זה לפני תקופתי. בנחל צין אמרנו מגופים זה קריטי, אי אפשר. הרי זה לא רלוונטי לתקלה בכאלה כמויות.
אודי גת
נכון, אבל על זה נדבר, כי יותר ממני יגידו בעניין הזה. המרחק בינינו ובין הכניסה לבאר אורה זה 20 קילומטר. באר אורה זה יישוב בן 8 שנים, היישוב הכי חדש וצעיר במועצה האזורית, יישוב קהילתי במועצה שמורכבת מ-12 יישובים, 10 מהם קיבוצים, 8 מה-10 קיבוצים שיתופיים, כאלה של פעם כזה, כמו הקיבוץ שלי, יטבתה ואחרים, ו-2 קיבוצים שהם במה שקוראים תהליכי הפרטה וכו' ועוד 2 יישובים קהילתיים, אחד קטן, 30 משפחות, קוראים לו שחרות והוא על גב ההר למעלה ואחד באר אורה, על בסיס מחנה הגדנ"ע הישן והנושן ששימש הרבה מאוד שנים. 150 משפחות היום חיות ביישוב הזה. מבחינה מועצתית אני אחראי גם על שטח השמורה, אבל אני בעיקר אחראי על אנשים שנפגעו מהסיפור הזה, נדבר על זה בהמשך.

אז אנחנו פרושים על 13% משטח מדינת ישראל, חיים במועצה 4,500 אנשים ביום טוב, עם החתולים והכלבים וכל מה שאתם רוצים. המשימה שלנו, גם במסגרת תכנית אב שעשינו, זה להגדיל את מספר התושבים, אנחנו רוצים להכפיל בעוד 20 שנה, למרות שלמספר הזה הגענו אחרי 65 שנה. יש ביקוש היום. הסיבה היחידה שהמועצה לא גדלה, אפשר להגיד, זה דברים מצחיקים במושגים של מדינה, אחד זה דיור, בתים. הקיבוצים, אין להם מספיק הון לבנות לבד בתים ואין פה נדל"ן ואי אפשר ללכת לבנק לבקש משכנתא, כי הבנק לא נותן, כי אין ערך לבית, הוא יודע למי הוא יימכר, גם אם הוא ייקח את הבית אחר כך אין למי למכור, כלומר הוא לא יודע אם יהיה למי למכור. זה פעם אחת. ופעם שנייה זה פרנסה ועבודה שעיקרה זה שאנחנו לא מקבלים את כל המים שהמדינה החליטה לתת לנו, כי אין פשוט מים. אנחנו לא מחוברים לשום רשת מים ארצית. בעצם שלוש הרשויות היחידות בארץ שלא מחוברות לרשת מים זה ערבה תיכונה, שזה המועצה האזורית מצפון לי, אייל בלום ראש המועצה, המושבים חצבה, עין יהב, צופר, פארן ואנחנו והעיר אילת. העיר אילת ניזונה ממתקן ההתפלה פה ובעצם כל המים שהיא מקבלת זה ממתקן ההתפלה הזה, בדיוק פה מצד ימין. לאזור הזה קוראים סבחה, זה מתקן התפלה גדול שמספק את כל מי השתייה של אילת. אנחנו ניזונים ממי באר של מקורות. מקורות מפעיל את זה, מקורות עושה פה, אין ספק, עבודה טובה.
קיבוץ אילות זה הקיבוץ הזה שמצד שמאל שלנו, זה הקיבוץ הכי דרומי, ממש נושק לאילת. בצד הזה זה שטח שיפוט העיר אילת. יש פה בלגן שיפוטי של שטחי שיפוט, דווקא מתאים לוועדת הפנים, אנחנו אחת משתי הרשויות היחידות במדינת ישראל שהגענו להבנות. כבר נגלה שנייה של הבנות ביני לבין ראש העיר אילת, בין המועצה האזורית ועיריית אילת, בהסכמה, חילופי שטחים בהסכמה. אני קצת אדבר על זה, זה לא העיקר של הביקור, אבל ניתן, בתפיסתי ובתפיסת ראש העיר אילת, שאנחנו חברים טובים, להגיע להסכמות ולא לריב כמו שנתניה רבה עם כל מי שמסביבה על שטחי שיפוט. חלק מהפתרון של הסכמה על שטחי שיפוט זה חלוקת הכנסות עתידית. הקמנו מנהלה כלכלית משותפת, למשל שדה התעופה שבונים, אנחנו נראה אותו אחר כך, הוא 10,000 דונם. שתביני, זה תל אביב, 10,000 דונם הועבר לאילת מהמועצה האזורית, אבל בעתיד כשהוא יכניס ארנונה 30% יהיה של המועצה ו-70% של אילת. זה חלק מההסכם שעשינו. אבל זה לא העיקר נכון להיום.
השטחים פה הם כולם שטחים של קיבוץ אילות, יש פה גם הרבה תמרים, יש פה גפן, זה כרם של, לא יודע אם אתם מכירים, מישהו בשם רוני דואק, אני מניח שחלקכם מכירים, רוני דואק שעשה פה פרויקט כלכלי משותף בנוסף להרבה פילנתרופיה שהוא עושה, ציונות 2000 וכו', אלה פרויקטים שלו. הכרם הכי דרומי במדינת ישראל, הם דווקא יחסית מצליחים וכמו שתראו לכל אורך הדרך הרבה מאוד תמרים, הרבה הרבה מאוד תמרים, מזה חבל אילות חי. כלומר חוץ ממחלבת יטבתה של קיבוץ יטבתה, שהיא 50% שטראוס ו-50% הקיבוץ כל השאר אנחנו חקלאים בעיקרו ובתוך החקלאות זה בעיקר תמרים ורפת, כלומר פרות לחלב שמייצרות חלב ליטבתה ושם עושים ממנו - - - כל מה שאני אומר אני אומר בראשי פרקים כדי שתתגרו ותבואו עוד פעם, בין אם כאנשים פרטיים ובין אם כוועדת הפנים ובין אם כצוות מקצועי של חברי כנסת. חלקכם היה פה, חלקכם לא היה פה, אבל אני מנצל את ההזדמנות לספר.

הבניין הזה שרואים פה מצד ימין זה מתקן טיהור השפכים של אילת. כל השפכים של אילת, ושוב, במסגרת ההסכם הכולל שעשינו עם עיריית אילת, הם מטהרים, אנחנו מושכים את המים ומשתמשים בו לטובת התמרים שלנו לכל אורך הדרך. לא לכל אורך המועצה, אבל רוב יישובי המועצה עד קיבוץ יטבתה ובעיקרון אנחנו מחזיקים 200 קילומטר גבול במועצה, זה הכי הרבה במדינת ישראל, 100 קילומטר עם ירדן עד כושי, כושי עצמו, פונדק הקילומטר ה-101 היה בשטח שיפוט המועצה. הוא עבר במסגרת הסכם חילופי שטחים בהסכמה עם ערבה תיכונה ממש מתחילת השנה הזאת. ועוד 100 קילומטר גבול עם מצרים, עד הר חריף, מי שמכיר הר שגיא והר חריף, ממש 100 קילומטר.

בעצם המשולש הדרומי הזה של מדינת ישראל הוא משולש בשטח של המועצה. המועצה האזורית היא מועצה נטולת מענק, אנחנו חיים בעיקר מארנונת משרד הביטחון, כי יש כמה בסיסים גדולים במועצה האזורית. כי מארנונה של כמה יישובים קטנים כמובן אי אפשר לתת את אותם שירותים שנדרשים ואנחנו נאלצים לתת פה, כי אנשים שמגיעים לפה היום, גם אם הם אידיאולוגים והם כן הם שואלים שאלות שאני לפני 35 שנה כשהגעתי לפה לא שאלתי, מה אחוז הזכאות בבית ספר, האם יש חוג כדורגל, האם יש ספורט, מוזיקה ודברים כאלה, איפה המרפאה האזורית, שאלות שאני לא שאלתי פעם. היום שואלים גם אם אתה מגיע מסיבות אידיאולוגיות. ומה הסיבות האידיאולוגיות? אמרתי, הרבה מאוד קיבוצים שיתופיים, תפיסת עולם, אבל בעיקר בגלל סביבה. אנשים שרוצים לעזוב את תל אביב, ניו יורק או טורונטו מגיעים כי יש פה משהו אחר, זה חלק מהמוניטין שנפגע לנו בעקבות האירוע. באנו לחיות פה בגלל אוויר נקי, בגלל יופי, בגלל טבע אינסופי ובראשיתי והנה מה שקרה, מצאנו את עצמנו במקום של ביצות שחורות. לכן אנחנו כמובן שוקלים לתבוע את קצא"א כדי קצת לפצות את עצמנו על הדבר הזה, שיש לו משמעות לא רק של כסף, אלא יש לו משמעות אידיאולוגית של האזור.
עברנו מתקן סולרי אחד. מכיוון שאנחנו תיכף מגיעים ואני לא אספיק לדבר על הכול, אני מצטער, אני אגיד שבשנים האחרונות המועצה נכנסה לנושא של אנרגיה מתחדשת, הבנו שיש לנו פה שמש וקרקע ובואו נעשה פה את מה שאנחנו קוראים עד היום עמק הסיליקון לאנרגיה מתחדשת. אנחנו קוראים לזה עמק השמש, כבר היום 60% מהחשמל של העיר אילת וחבל אילות מיוצר בחוות סולריות בחבל אילות. לצורך העניין בעוד חצי שנה מהיום 100%, כי יש כמה חוות שעכשיו בונים אותן. בעוד חצי שנה מהיום 100% מהחשמל לא יגיע מתחנת הכוח הפחמית באשקלון, מה שבעצם קורה עד היום, אלא מייצור מקומי, ביום, לא בלילה כי בלילה אין שמש, אנחנו מנסים לפתור גם את זה.
קריאה
כמה דונם?
אודי גת
היום יש 1,200 דונם כבר של שדות, בונים עכשיו עוד 600 דונם ובשבוע הבא, אני מקווה, ייצא מכרז של 1,000 ומשהו דונם.

זה פרויקט שמבחינתי הוא לא בשביל הכלכלה הפרטית של המועצה, זה לא של המועצה, זה חוות פרטיות, אבל יצרנו פה 150 מקומות עבודה בתחומים השונים של האנרגיה המתחדשת, ביצוא, במבני מעבדות שבנינו וכו' וכו', כל זה מגדיל את חבל אילות. אנחנו חוק המספרים הקטנים, לא חוק המספרים הגדולים. כל 20 משפחות זה עוד כיתה בבית ספר, זה עוד - - -

רק להרשאות של מכסות, מה שקורים מכסות, זה בעצם מאז שמצאו גז, פתאום ישראל הבינה שצריכים יותר לפתח את אזור ה - - -
דב חנין
אודי, תגיד משפט על הכנס של שבוע שעבר, איך היה?
אודי גת
בתחילת שבוע שעבר, בדיוק כשזה קרה, היה כנס אנרגיה מתחדשת שאנחנו עושים במסגרת עמק הסיליקון לאנרגיה מתחדשת, כנס שישי שאנחנו עושים עכשיו. עכשיו אנחנו עושים אותו כל שנתיים, בהתחלה כל שנה, מהכותרת שהוצאתי ביום הראשון, שזה ממש התאים לי, זה מי צריך את הנפט הזה, לעזאזל, במדינה שיש - - - זה מיותר לגמרי, הנפט הזה שמייצרים - - - למדינת ישראל. אבל הכנס הזה בא והפגיש אנשים מכל העולם, 700 אנשים מכל העולם שבאו להתייעץ ביחד ולחשוב מה הצעד הבא, מה השלב הבא של אנרגיה מתחדשת בעולם בכלל ובישראל בפרט. היה כנס מוצלח בצורה בלתי רגילה, הרבה מאוד הדים. אנחנו מייצרים אנרגיה בעמק לאנרגיה מתחדשת לא רק בשביל למלא את דרישות הממשלה והחלטות הממשלה לכמה אנרגיה מתחדשת, אלא כדי לעשות פה פיתוח אזורי, אזור שהוא בקונצנזוס לאומי, וזה חשוב להגיד, ולכן החשיבות. אני הצלחתי לגייס, אם לשמחתם או לא, כל אחד מנקודת השקפתו, גם את קק"ל לעניין הזה שעוזרת כאן כל השנים במידה רבה, גם הכלים הראשונים שבאו וחסמו את המשך הזרימה של הנפט באותו לילה עצמו היו כלים של קק"ל שעמדו פה לא רחוק, הם באו ועשו את הפעולות.

עברנו, ולא הספקתי לדבר כי אנחנו מגיעים לבאר אורה, יש את מכרות נחושת תמנע של שנות ה-50 וה-60, נסגרו, נפתחו מחדש על ידי חברה מקסיקנית בשם ערבה, חברה ענקית שמתחילים לכרות נחושת מחדש בחבל אילות.

והנה אנחנו מגיעים, פה, איפה שכל האנשים עומדים שם - - - זה המטה פה של קצא"א שמילים רעות על המקרה, אני לא יכול שלא להגיד מילים טובות, שמאז שזה קרה הם עבדו פה יום ולילה בצורה מסורה ויוצאת דופן. זה לא מגן עליהם על הנזק שהם עשו, אבל לפחות - - - מרגע זה יהיו כבר הרבה דוברים, אז את מה שהספקתם הספקתם.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.
אודי גת
תודה רבה לכם שבאתם.

(באתר)
קריאה
- - - על קצא"א אבל האחריות המקצועית היא שלנו, בהגנת הסביבה, לראות שהשיטה תהיה שיטה נכונה.
היו"ר מירי רגב
אבל לא משנה, אבל ברגע שאתה לוקח אדמה, כשהאדמה הזאת היא מלאה בפסולת, פסולת בעייתית, צריך לקחת אותה ישר לרמת חובב או לאתר אחר, שיטפל בה. כרגע האדמה הזאת נמצאת כאן.
קריאה
לא, היא באתר שהוא 5 קילומטרים מפה, אתר נימרה, או שהיא תטופל שם או שהיא תטופל באחד האתרים.
היו"ר מירי רגב
כן, אבל השאלה אם האתר כאן יודע לטפל - - -
רונן מור
אבל האתר הזה לא מורשה לטפל בפסולת.
קריאה
לא יודעים, אנחנו בודקים את זה. זו הסמכות שלנו בהגנת הסביבה ואנחנו בודקים את זה. מי אתה?
רונן מור
אני נציג של ועד היישוב ואתר נימרה הוא שכן שלנו ואנחנו נחיה עם הפסולת הזאת אם אתם תחליטו לטפל בה במקום ואנחנו מתנגדים בתוקף שהפסולת הזאת תישאר במקום.
היו"ר מירי רגב
בצדק גם.
קריאה
בסדר, אנחנו נשמע את הכול. אנחנו מטעם המדינה.
היו"ר מירי רגב
חברים, בוקר טוב לכולם. אנחנו עשינו ככה משהו בינתיים, עד שחברי הוועדה יתכנסו. בוקר טוב לחבר הכנסת דב חנין, חברת הכנסת תמר זנדברג, חברת הכנסת יפעת קריב, חבר הכנסת זבולון כלפה. חבר הכנסת זבולון כלפה, בוא, אתה הולך להיות יושב ראש ועדת משנה.

אני פותחת את באופן רשמי את ביקור ועדת הפנים והגנת הסביבה פה בעברונה, כתוצאה מהמפגע האקולוגי הקשה ביותר שהיה כאן. אני אמרתי קודם, גם למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שהוא באמת ידיד ופועל יחד עם ועדת הפנים בסוגיות שונות, ראש עיריית אילת, הייתי איתם בקשר לאורך כל עשרה הימים האלה וקיבלתי החלטה מודעת שהוועדה לא מגיעה לכאן כדי לא להפריע לכם לעבוד. אמרנו עשרה ימים, קודם כל תעצרו את מה שאפשר לעשות כדי שלא יהיה כאן מפגע בריאותי וכדי שאנחנו נצליח לחסום את המשך זיהום הקרקע הנוראי שיש לנו כאן והפגיעה בבעלי חיים וכל מה שנוצר מזה, ועוד נדבר על זה בדיון.

אבל העשרה ימים האלה הסתיימו, כפי שאתם מבינים, הגענו לכאן לסיור ראשון ולא אחרון, אנחנו נקים גם ועדת משנה, שאני אודיע על החברים בה ונצביע עליה במסגרת הוועדה ומרגע זה ועדת הפנים של הכנסת תעשה את הפיקוח הנחוש, כמו שאנחנו יודעים לעשות, על האסון הנוראי הזה גם בבדיקת מי האשמים, איך זה קרה ומי אמור לשלם את הדין על זה. לא יכול להיות מצב שכל הזמן - - - ויש את העיקרון שהמזהם ישלם, אז המזהם ישלם ואם קצא"א הם המזהמים הם ישלמו. לא יכול להיות שכל הזמן הציבור צריך לשלם על הפשלות או הרשלנות של הפקידים שגרמו לאסונות. אבל על כל זה אנחנו נדבר ונדון בוועדה. אנחנו נתחיל את הסיור בשמורה. אני מציעה שתיתן כאן הסבר קצר לח"כים שהצטרפו אלינו, נמשיך את הסיור ולאחר מכן נדון על ה - - -
קריאה
רציתי ברשותך רק להגיד, חברת הכנסת רגב, שמדובר בזיהום של באר אורה ולא רק עברונה. זה נמצא בפתחה של באר אורה.
היו"ר מירי רגב
כן, ברור. אנחנו נדבר על באר אורה ואנחנו גם חוששים שזה יגיע לאילת. זה ברור לחלוטין.
רביב שפירא
אני רביב, סמנכ"ל הרשות ומנהל פה את העבודות מתחילת האירוע. העבודות שנעשו פה נעשו לצורך הקמת מחלף לשדה התעופה המיועד כאשר הדרישה הייתה להעמיק את צינור הנפט, הצינור של קצא"א, 42 צול לעומק כדי שיתאפשרו אחר כך הפעולות. מה שאנחנו רואים, הצינור שסגור זה הצינור הישן. אנחנו רואים פה את המעקף לעומק שבו הוכן הצינור החדש. הצינור החדש ב-ל הזה חובר במַחְבָּר זמני במקום שבו נמצאים לוחות העץ. אפשר לראות את אותו מחבר כאן עם הברגים כאשר הטכניקה היא שמחברים את המחבר הזמני, מזרימים את הדלק בצינור ורק אז אפשר לחבר את החיבורים ולרתך אותם באופן קבוע. זה מה שעשו, חיברו, הזרימו את הדלק ואז נפרץ החיבור הזמני, איפה שהלוחות, והדלק זרם, מילא פה ומפה זרם בהמשך, במורד, חצה את הכביש, אפשר לראות פה בתרשים, ונכנס לתשמורת הטבע.
דוד צור
זאת אומרת זה קרה בזמן העבודות, לא היה מצב שהעסק עבד ואז זה התפוצץ.
רביב שפירא
נכון, זה קרה באופן מתוכנן שבו סיימו לחבר את זה, הזרימו, היו פה אנשים של קצא"א בזמן האירוע ו - - -
דוד צור
איזה קטע זה ביכולת לעצור את זה? זאת אומרת יש לך איזה מחבר שאתה יכול לחסום אותו?
דב חנין
32 קילומטר.
רביב שפירא
המגוף הקרוב ביותר לפה הוא כ-30 קילומטר - - -
דב חנין
תעשה חשבון, בצינור הזה 30 קילומטר במורד, 5,000 מטר מעוקב נפט.
רביב שפירא
יש פה שני דברים, אחד, הלחץ. מאוד מאוד חשוב לעצור את לחץ הזרימה, כי הוא לחץ מאוד גבוה, ולאחר מכן הירידה של הצינור, כאשר הצינור הוא לא פס אחד, אלא יש לו - - -
דב חנין
אבל כאשר עשו את החיבור הזה לא הבינו שיש לחץ של נפט, מה הולך פה? איך זה ייתכן? הרי ביצעו חיבור, אוקיי, זה לא שטרקטור פגע, כמו שטענו ש - - -
היו"ר מירי רגב
צריך היה להביא את מי שמפקח על זה, שזה המשרד להגנת הסביבה שצריך לתת לנו תשובה, איך החיבור הזה בעצם נעשה, באיזה פיקוח הוא נעשה, האם וידאו שזה - - -
קריאה
זה לא משרד התשתיות?
היו"ר מירי רגב
לא, אין תשתיות פה, פה קצא"א זה אוצר והגנת הסביבה.
קריאה
יש פה חיסיון. יש פה חיסיון מוחלט. מה זה רגולטור? יש חוק שפוטר מכל רגולציה.
היו"ר מירי רגב
לא מהסביבה, הוא פוטר מרגולציה של תכנון ובנייה, לא מרגולציה של סביבה.
קריאה
וכשעושים חיבור?
היו"ר מירי רגב
נכון, זה היה צריך להיות בפיקוח.
דב חנין
מישהו יודע להסביר איך פיזית מבצעים חיבור כזה? איך זה קורה?
היו"ר מירי רגב
נשאל את הכול בוועדה, בואו נתרשם קודם כל. נעשה סיור בשמורה.
רביב שפירא
כמה מילים על השמורה. שמורת עברונה היא בעצם מלחה, אחת מארבע מלחות שנמצאות בערבה. מלחה זה שטח מישורי שקוע שבעצם אין בו נחלים מסיביים, אין פה נחלים שמתחפרים לעומק, אלא נחלים על פני השטח כאשר כל פעם תוואי הזרימה משתנה ומשקה שטחים מאוד נרחבים. מלחה כי הקרקע היא מלוחה והיא כל הזמן סופחת את המלחים. אפשר לראות יפה שבבוקר הקרקע רטובה, בגלל המלח שסופח את הטל בלילה, ואחר כך זה מתאדה. בגלל האופי של המלחה יש הרבה יותר מים לניצול, גם לצומח ו כמובן לבעלי חיים.

כדי לתת קצת אמת מידה, אנחנו נמצאים על השבר הסורי אפריקאי, כאשר אנחנו האזור הצפוני ביותר כשאנחנו פוגשים פה באוכלוסיות ממוצא אפריקאי, ממוצא סודני, גם צומח וגם אפילו בעלי חיים. כמו כן אנחנו נמצאים בציר הנדידה הראשי של העופות, עוברים פה מיליארד עופות פעמיים בשנה, פעם דרומה, כמו עכשיו, כשאנחנו בסוף עונת הנדידה, ואחר כך צפונה. אוכלוסיית הדגל שאנחנו יכולים לראות פה היא אוכלוסיית הצבאים. מה שיש פה זה צבי הנגב. הצבאים בארץ מחולקים לשלושה, צבי הארץ ישראלי באזור הצפוני, עד קו פחות או יותר באר שבע, משם דרומה זה צבי הנגב, כמו פה, ויש אוכלוסייה קטנה של צבי השטים באזור חיבר יטבתה, שהיא מייצגת אוכלוסייה גדולה שנמצאת בערב הסעודית. האוכלוסייה הזאת של צבי הנגב שנמצאת פה, יש פה 250 צבאים. אם לדייק בספירה של השנה האחרונה 252 צבאים כאשר הם בשטח מאוד מאוד מצומצם של כ-10 קילומטר מרובע, 10,000 דונם.
קריאה
באים עם ג'יפים?
רביב שפירא
לא, האוכלוסייה פה לא מסתובבת עם ג'יפים, אבל נעשית ספירה לאורך למעלה מ-30 שנה כל שנה.

לתת לכם דוגמה למספרים. בכל רמת הגולן כ-2-3 מיליון דונם ישנם 200 צבאים. בכל הנגב המערבי, שיש בו 4-5 מיליון דונם ישנם 200 צבאים, רק כאן במלחה הזאת יש 250 צבאים, במקום הקטן הזה שאנחנו נראה. האוכלוסייה הזאת נשענת על הצומח בעיקר, הדבר העיקרי זה עצי השטים. עצי השטים, גם הם, תחשבו, יש פה חורש שטים צפוף, יפהפה, אין בו טיפת מים אחת מושקית. כשאתם רואים פה יערות כאלה של שטים צריך להבין את הפלא ואת הדבר הגדול שבמקום שהוא מדבר מוחלט קיימת אוכלוסייה כזאת של צומח. הצבאים ניזונים בעיקר מהשיטים. מתי הדבר הכי חשוב? זה בסוף הקיץ. אנחנו יוצאים עכשיו בסוף הקיץ, כאשר עוד לא התחילה עונת הגשמים ואין אוכל בכלל במקומות, רק מתחת לעצי השיטה, ששם הזרעים נופלים מהעץ ואז הצבאים יכולים לאכול אותם על הקרקע. מה שקרה במקרה הזה, כל זרימת הנפט עברה בערוצי הזרימה, ששם נמצאים גם השטים, שם זורמים המים, במקומות הנמוכים ביותר.

אפשר לראות מצד ימין, זה מעבר שעבר הדלק - - - תת קרקעי. אנחנו עשינו מיפוי עכשיו לכל עצי השיטה, יש לנו למעלה מ-500 עצי שיטה בתוך הדלק עצמו כאשר מרחק מקסימלי זה 10 מטרים של הגזע מערוץ הזיהום.
היו"ר מירי רגב
- - - בתוך זיהום כזה הסיכון שהוא ישרוד הוא אפסי.
רביב שפירא
מה שקורה, בהתנהגות הזאת הדלק בעצם לא חלחל הרבה. העומק המקסימלי בערוצי הזרימה היה 15-20 סנטימטר. בבריכות שתפסנו ואגמנו את הדלק כדי שלא ימשיך לזרום העומק יותר גדול והוצאנו את כל הקרקע המזוהמת.
היו"ר מירי רגב
אבל ברגע שהדלק חלחל כלפי מטה, אז - - -
רביב שפירא
שימו לב, מצד שמאל אפשר לראות ערוץ אופייני. יש לנו פה עשרות ערוצים ויותר, זה אופי הזרימה. על פני השטח. שימו לב לעצי השיטה, שהם אלה שניזונים מהמים שזורמים בערוצים.
דוד צור
רביב, המבנה של הדלק, בהתחלה הוא הכי קטלני, הולך ומתאדה, כמה זמן לוקח לאייד אותו מהסכנה שהוא מהווה?
רביב שפירא
אז קודם כל המאפיין של הדלק הזה, שהוא דלק גולמי, שהוא מאוד צמיגי ולא מחלחל. הוא לא מחלחל והאידוי הגבוה ביותר הוא בשעות הראשונות, בימים הראשונים. אנחנו מעריכים מתוך 5 מיליון ליטר שזרמו בשמורה ש-1.5 מיליון ליטר התאדה. עוד 2 מיליון נאספו בשאיפה הישירה של הנוזלים ועוד כמיליון נאסף אל תוך הקרקע, הקרקע שהוצאנו, כאשר, עוד פעם, את זה אנחנו יודעים בוודאות אבל מה שנשאר בקרקע, אנחנו כרגע לא יכולים להגיד בוודאות כמה נשאר. אבל בסך הכול כ-80% מהדלק נשאר, המזל שההתנהגות של הדלק הזה שהוא לא מחלחל ונופל למטה. באירוע שהיה בצין זה היה דס"ל. דס"ל נזל, ממש חלחל, הוא גם זרם בערוצים אחרים. דס"ל הוא יותר נוזלי, הוא לא צמיגי.
היו"ר מירי רגב
אלה הצבעים שסימנת על המפה, אדום, כחול וכתום.
רביב שפירא
הצבעים הם סוג הקרקע.
היו"ר מירי רגב
הם מראים את סוג הקרקע ואת היכולת, עד כמה זה פוגע באדמה ומחלחל.
רביב שפירא
בדיוק. פה בתחילת הנחל יש לנו אזור - - - בהמשך זה חרסיתי, בהמשך חולי. אזור חרסיתי מיד נאטם, אזור חולי מחלחל. בכל אזור אנחנו יכולים לעבוד גם בסוג כלי אחר, כדי לא לגרום פה להרס נוראי לכל שמורת הטבע.
הוצאנו קול קורא לצורת הניקוי. לא לכלי, אלא לאופן הניקוי שאנשים מציעים. מומחים שיבואו לפה, יש הרבה מאוד צורות ניקוי כאשר כרגע מי שמלווה אותנו מהיום הראשון זה האוניברסיטה העברית. היא שלחה למעבדה, הם לקחו את הכול ומאז 10 ימים הם עובדים יום ולילה ומזרימים לנו נתונים, גם ממחקרים ומדברים היו במלחמת המפרץ בכוויית - - -
היו"ר מירי רגב
לחברות ישראליות או חברות בינלאומיות יש שיטות שונות לניקוי הקרקע?
רביב שפירא
יש גם וגם, וכמו שאמרת, מה שחשוב זה לא מי שרוצה לגזור קופון אלא מי שנענה לקול קורא ויכול גם לבוא ולהראות את המרכולת שלו בצורה מדעית ומקצועית.
היו"ר מירי רגב
איזה תאריך נתתם לקול קורא?
רביב שפירא
היום הוא ייצא וכמה ימים. לא צריך יותר מכמה ימים כי זה לא הליך מכרזי.
היו"ר מירי רגב
מי אמור לבחון את ההצעות של הקול קורא?
רביב שפירא
אנחנו. המדען הראשי נמצא כאן.
היו"ר מירי רגב
מה הידע שלכם לבחון אותם?
רביב שפירא
אנחנו עם הגנת הסביבה, יש לנו לא מעט ניסיון - - -
היו"ר מירי רגב
אתם והגנת הסביבה, אתם חלק אולי ממה שקרה. אז איך - - -
רביב שפירא
איך אנחנו חלק ממה שקרה?
היו"ר מירי רגב
לא יודעת, עם הציבור של ה - - -
רביב שפירא
מה הקשר לנו?
היו"ר מירי רגב
אני אגיד לך, האם זה עמד בתקן, האם מישהו בדק את כמות הזרימה של הנפט - - -
דב חנין
זה לא הם, זה משרד האוצר. משרד האוצר אחראי על קצא"א.
רביב שפירא
אנחנו רשות הטבע והגנים.
היו"ר מירי רגב
לא נכון, זה לא משרד האוצר.
דב חנין
משרד האוצר אחראי על קצא"א.
היו"ר מירי רגב
קצא"א אמורה לפעול על פי החוקים הסביבתיים - - -
דב חנין
חוק הנפט לא נותן למשרד להגנת הסביבה מעמד.
אודי גת
המשרד להגנת הסביבה נתן את ההנחיות הסביבתיות לקצא"א, חתם להם על פי מה שהם ביצעו ואחרי שאני קיבלתי את זה חתום על ידי המשרד להגנת הסביבה אני חתמתי על רישיון עסק לקצא"א. אני כראש הרשות.
היו"ר מירי רגב
יפה. לכן אם המשרד להגנת הסביבה חותם, יש לו גם אחריות על החתימה שלו.
אודי גת
אבל זה רק על נושאים מסוימים. אני לא מבין בזה מספיק, אבל - - -
היו"ר מירי רגב
אבל אי אפשר להגיד שהמשרד להגנת הסביבה הוא לא בתוך העניין הזה, חד וחלק הוא בתוך העניין הזה.
רביב שפירא
מירי, אנחנו רשות הטבע והגנים - - -
היו"ר מירי רגב
היום, אחרי ש - - - אז זה הוא.
רביב שפירא
אנחנו רשות הטבע והגנים, אני לא מוסמך לדבר בשם הגנת הסביבה. אז אני לא רוצה ליפול בלשוני.

אנחנו ניסע פה לאט. תמשיך לאט. שימו לב, תתרשמו. אתם רואים, יש עבודות ידניות שאוספים את מה שאמרתי, עוד לא הסברתי, הדבר החשוב היום, לאחר שהוצאנו את הנוזלים, כשגומרים להוציא, לאסוף את הזרעים הטבולים בדלק. אפשר לראות לאורך הדרך ותיכף נגיע לכלים שעובדים. לאסוף את הזרעים שטבולים בדלק, כדי שהצבאים לא יאכלו אותם ולא ימותו אחר כך בהמשך הדרך.
היו"ר מירי רגב
כמה אתם יכולים להגיד שבעלי חיים כתוצאה מהאסון הזה - - -
רביב שפירא
כרגע לא מצאנו מספרים גדולים. מצאנו דוגמאות מאפיינות, אבל ראינו בעלי חיים שטבולים בדלק.
היו"ר מירי רגב
מי - - -
רביב שפירא
אלה פועלים של קצא"א. שימו לב, תתרשמו מהמלחה, אתם יכולים לבד לראות את האזור החולי, ממש את המאפיינים של הקרקע כאשר כל השיחים פה והעצים, זה האוכל של בעלי החיים בשמורה וחשוב מאוד לשמר אותם, גם באזורים שבהם הם עם דלק.
היו"ר מירי רגב
מה אורך הזרימה, כמה קילומטרים?
רביב שפירא
מהתחלה ועד הסוף 7 קילומטרים, בתוך השמורה 6 קילומטרים. שימו לב לאופי הערוצים. הערוצים מאוד רדודים, על שטח מאוד מאוד גדול.
קריאה
יש שם ממש בריכות, זה לא מחלחל? הכול נשאר עומד?
היו"ר מירי רגב
בחלק מהקרקע. תלוי בסוג הקרקע.
רביב שפירא
יש מקומות שבהם אנחנו עצרנו את הזרימה, נוצרה בריכה, שאבנו את הנוזלים והוצאנו את הקרקע המזוהמת לאחר שגמרנו לשאוב את הנוזלים. הגיע הגשם, עוד פעם נעצר באותם חסימות שעשינו ואנחנו חוזרים על התהליך הזה.
דוד צור
שאלתי אותך לגבי הירדנים.
רביב שפירא
הגנת הסביבה היו בקשר עם הירדנים מהרגע הראשון, אולי ראש עיריית אילת בקי ממני בקשרים איתם, אבל יש כל הזמן שיח איתם. הזמנו אותם הנה גם לראות את ה - - -
אודי גת
הם ביקרו בשטח, הם ראו, הערוצים השחורים האלה מגיעים עד 300 מטר מהגבול פחות או יותר, זה כאילו הקצה הכי מזרחי שהם הגיעו, שם זה נעצר. היו תלונות מעקבה על ריחות ושפונו כ-80 אנשים לבתי חולים, המשרד להגנת הסביבה והירדנים היו בקשר כל הזמן דרך משרד החוץ. הם באו לבקר, באו לראות, ראו התרשמו. בסך הכול הם היו מבסוטים מהקשר איתם.
רביב שפירא
שימו לב פה מצד ימין, לקטע הגדול הזה. זה אופי של מלחה, שהזרימה פה היא פשוטה, לחץ המים ההידראולי יורד, המים מחלחלים ומאפשרים לצומח המיוחד הזה לצמוח ולהיות הלב הפועם של השמורה. כל זה מכוסה בנפט.

אנחנו ממשיכים ונגיע לבריכה המרכזית שבה אפשר לראות את העבודות המסיביות, שהוצאנו את החומרים, כיצד אנחנו חוסמים את ההמשך, ובעצם היום לפי תצלומי האוויר האחרונים שנקבל נוכל להגיד לכם שהסכנה שהזיהום ייצא החוצה נעצרה. שזה הכי חשוב.
היו"ר מירי רגב
מתי נוכל לראות את זה?
רביב שפירא
היום אחרי צהריים. אנחנו עושים את זה כל יום, לאחר שאנחנו עושים את העבודות ורואים כיצד אנחנו מתקדמים.
היו"ר מירי רגב
אבל זה רק בעצם לגבי ה- - - זרימה, אתה לא יכול להגיד מה קורה מתחת לפני השטח.
רביב שפירא
נכון. אנחנו כרגע דואגים שהזיהום לא ייצא החוצה ואז מטפלים - - -
דוד צור
זה לא חלחל פה גם - - -
רביב שפירא
סע לאט, יש פה דוגמה יפה מאוד שמירי מצביעה עליה. שימו לב כיצד העץ כולו טבול בשורשים.
היו"ר מירי רגב
איך הוא יכול לשרוד בעצם?
רביב שפירא
חלק מהדברים זה לראות אם יש - - - דבר מעודד שאני יכול להגיד לכם זה שאנחנו מצאנו במהלך העבודות שהיה פה זיהום דומה, אפילו גדול יותר מהמקרה הזה בשנת 75'. ממש לא רחוק, כאשר ערוץ הזרימה של הזיהום מתחבר פה ומשתלב עם חלק מהזיהום החדש.
היו"ר מירי רגב
בשני האירועים הקודמים שהיו?
רביב שפירא
לא, הקודמים היו בצין לפני שלוש שנים, אבל לפני 40 שנה, ב-75', היה פה במקום הזה אירוע דומה שזרמו פי שניים - - -
קריאה
כמה שנים ייקח לשקם את השמורה, להערכתכם?
רביב שפירא
הרבה. אני יכול להגיד הרבה, כי אני לא יודע.
היו"ר מירי רגב
התשובה היא בשאלתך, שנים.
תמר זנדברג
50.
קריאה
מה זה שיקום?
רביב שפירא
תמשיך, נראה פה, נעשה תצפית ונחזור חזרה.

זאת אחת מהבריכות. זאת הבריכה המערבית ביותר שבה הורדנו סוללות ביום רביעי בלילה, כמו שהסברתי בפתיח, כדי לעצור את זרימת הדלק. שימו לב, בריכה מאוד גדולה, אבל הדבר הזה הציל את השמורה, פשוט ככה. זה כמו הילד ההולנדי עם האצבע בסכר.
היו"ר מירי רגב
אם לא הייתם מקימים את הסוללה בעצם הזרימה הייתה מתפשטת. עכשיו כל אותם עצים שהם בתוך הדלק, הם מתים, אותם אי אפשר יהיה להציל יותר, לדוגמה, בשמורה. אלה שהדלק לא הגיע אליהם, אז יש סיכוי שאנחנו נצליח להציל אותם.
רביב שפירא
ודאי. אנחנו מאוד חוששים לאלה שהיו בערוץ הזיהום ואנחנו עכשיו בודקים מה הפעולות המיידיות שאנחנו יכולים לעשות אם בכלל. אנחנו ממש לא יודעים. זה אחד מהדברים, הסודות העלומים. מה שאת אומרת, הזיהום, הדלק זרם עד 200 מטר מהגבול. זאת אומרת אם לא היינו עושים את הדבר הזה הייתה תקרית בינלאומית ואני לא רוצה לחשוב אם זה היה מגיע למפרץ אילת, שזה הרבה יותר רחוק, אבל קודם כל לעבור את הגבול לירדן.
היו"ר מירי רגב
מה הסיכוי שלדוגמה יירד גשם בשבוע הבא, שהוא יצליח וכל הסוללה הזו לא שווה כלום?
רביב שפירא
מה שקורה - - -
קריאה
לא יורד פה גשם - - -
היו"ר מירי רגב
אבל נניח יהיה פה שיטפון.
רביב שפירא
נניח יהיה פה שיטפון, בעצם את רוב הנוזלים כבר הוצאנו מהשטח, נשארו המוצקים. בשיטפון גדול זה מתמוסס - - -
היו"ר מירי רגב
מה זה מוצק? זה גם נוזל. הנוזל הזה, באיזה שהוא שלב המוצק הופך לנוזל. או שמה, הוא נשאר מוצק?
רביב שפירא
הוא נשאר מוצק ומה שקורה פה, זה אוטם את הקרקע והמים אפילו רצים יותר מהר, הם לא מחלחלים בכלל. לכן הסכנה של הזיהום שייצא החוצה כיום היא פחותה מאוד.
יהושע שקדי
אני רוצה להוסיף. אנחנו נמצאים במלחה, מלחה זה בעצם אמבטיה בלי ניקוז טוב, שהמים נכנסים פנימה ומתקשים לצאת החוצה, לכן זה מלוח, כי המים מתאדים ונשאר המלח. צריך באמת להיות פה שיטפון גדול וחזק כדי לקחת ולהסיע דברים למפרץ אילת. לא נעים לי להגיד כרגע שאני שמח שלא צפוי שיטפון כזה בשבוע הקרוב והנפט הזה שיתערבב בקרקע לא ינוע בקלות למפרץ אילת.
היו"ר מירי רגב
מתי תצליחו לעשות עבודה של טרקטור כאן כדי לאסוף את עיקר הנפט?
רביב שפירא
היום. היום אנחנו נגמור בבריכות פה.
קריאה
לאיזה עומק גורפים את הקרקע פה?
רביב שפירא
עד העומק שזה מזוהם, זה משהו כמו חצי מטר.
קריאה
וזהו? מתחת זה לא מזוהם?
רביב שפירא
זה לא מחלחל ובערוצים העליונים זה סנטימטרים בודדים. זו ההתנהגות של הנפט.
היו"ר מירי רגב
איך יכול להיות שבעצם בירדן אנשים פונו לבית חולים מהריח? אתה מריח פה את הריח כשאתה נורא נורא קרוב לבריכה.
יהושע שקדי
ביום הראשון, רביב יגיד לך את זה, הוא היה פה יותר ממני, הריח פה היה איום ונורא.
רביב שפירא
אל תשכחי שחלק גדול התאדה כבר.
היו"ר מירי רגב
כן, אבל אתה אומר ש-70 אנשים פונו בירדן.
רביב שפירא
ביום הראשון, ביום השני, כשהריח חזק מאוד. הייתה שם גם בהלה.
היו"ר מירי רגב
ומה עם החבר'ה, אצלנו? גם אותם פינו?
קריאה
תשאלי כמה פונו בבאר אורה.
יהושע שקדי
בלילה הראשון, ביום הראשון הייתה רוח צפונית, צפון מזרחית, שלקחה את הכול לירדן ולכן באמת הייתה שם תחושה חזקה. גם אצלנו, באזור באר אורה, שזה היה קרוב וכשהרוח התהפכה אז ודאי ששם חשו אותו דבר. היום נעשו בדיקות לאורך השבוע ואין יותר אוויר מזוהם. דוד, זה התחום של הגנת הסביבה, הם יוכלו להרחיב על הדבר הזה ומה הם עושים בהמשך.
היו"ר מירי רגב
איזה סוג קרקע זה, מבחינת החלחול?
יהושע שקדי
יש פה בעיקר חרסיות עם חול, אבל בעיקר חרסיות. זה לא אטום לגמרי, אבל החלחול הוא - - -
היו"ר מירי רגב
הניקוי של השטח, האידוי, זה בעצם הפתרון, אין כאן חלחול?
יהושע שקדי
יש גם כן - - -
היו"ר מירי רגב
החלחול פה הוא אטי?
יהושע שקדי
הוא אטי. יכולתם לראות שם - - -
היו"ר מירי רגב
אבל שם לדוגמה, כל הערוץ של העצים - - -
יהושע שקדי
יכולתם לראות שרוב הנפט הולך על פני השטח, חודר סנטימטרים ספורים. המקום שבו עצרנו את הנפט ויש פה בריכה, אז כמובן שהוא גם חדר יותר והעבודה של הטרקטורים אפילו החדירה את זה עוד יותר.
היו"ר מירי רגב
כמה בעלי חיים בשמורה כתוצאה מזה שהם אכלו מהעצים?
יהושע שקדי
בוא נגיד, זה מה שאנחנו רואים ומה שאנחנו לא רואים. כיוון שאנחנו באזור מדברי רוב הפעילות של בעלי החיים היא בלילה. אז קודם כל איפה שהנפט כיסה זה כיסה את המאורות, כיסה את המחילות, יש פה הרבה בעלי חיים ש - - -
היו"ר מירי רגב
צבאים בעיקר?
יהושע שקדי
אם את מדברת על יונקים וגדולים, אז קודם כל גם לנו הם קרובים מאוד מאוד ללב וזיהינו כמה פרטים שנראים פגועים, לא מצאנו צבאים מתים. מצאנו עופות מתים, קורמורנים ו - - -
קריאה
אבל כל שרשרת המזון נפגעה, המכרסמים והנחשים שתו מה - - -
היו"ר מירי רגב
למה בעצם העופות? כי הם שתו מהנפט?
יהושע שקדי
לעופות אין חוש ריח ובגלל זה הנשר מכניס את הראש שלו לנבלה והוא חי. הם תתרנים. אולי הקורמורן שהגיע בא לשתות. אבל השאלה ששאלת לגבי שרשרת המזון, החלק המרכזי שנפגע זה משהו שאנחנו לא רואים וזה בעיקר חיידקים שנמצאים בקרקע ועושים את תהליכי הפירוק וטרמיטים שמפרקים את החומר המת שנמצא בקרקע והם אלה שמניעים את המערכת.
היו"ר מירי רגב
וזה בעצם אחד המזהמים הגדולים.
יהושע שקדי
נכון. מצד אחד העצים, מצד שני החיידקים, עם כל הכבוד לזוחלים שאני מת עליהם לעופות ולחיפושיות, הם עושים פה עבודה מינורית, את העבודה המרכזית עושים העצים הגדולים, עצי השיטה והחיידקים והטרמיטים שנמצאים בקרקע. את זה אנחנו עושים כרגע ואנחנו זקוקים פה להרבה הרבה עזרה במימון.
היו"ר מירי רגב
למה עובד פה רק טרקטור אחד, או שני טרקטורים ביום כזה, כשעכשיו צריכים לעבוד פה כמה בכל המערך הזה כדי לסיים את זה כמה שיותר מהר?
רביב שפירא
כולם עומדים בהיכון, נכנסים, יש לנו גם משאבה מיוחדת.
היו"ר מירי רגב
איפה כולם? אני רואה פה רק שניים.
רביב שפירא
יש לנו משאבה מיוחדת שנמצאת בהמשך, זה לא המקום היחידי, ששואבת קרקע. כלי מיוחד שאנחנו מביאים אותו לכל המקומות שאנחנו יכולים לשאוב גם את הנוזל וגם את הקרקע העליונה.
היו"ר מירי רגב
כן, אבל שיהיו פה יותר כלים. בחייך, לא צריך קול קורא בשביל כלים כאלה. כלים כדי לאסוף את הקרקע.
יהושע שקדי
הדבר החשוב הוא שמה שאת רואה, כל זה מנוקה. עד יום שני בערב הוא היה נקי לחלוטין. אז הגיעו השיטפון והזרימות של יום שלישי, חיכינו לראות שלא מגיעים עוד דברים והיום אנחנו - - - זו לא עבודה גדולה. כל הדבר הגדול נגמר עד יום שני בערב ולכן מה שאת רואה זה דבר שאנחנו יודעים לטפל בו בזריזות.
היו"ר מירי רגב
רביב, אני רוצה לראות את החבר'ה שאוספים את ה - - -
רביב שפירא
נעצור על ידם.
היו"ר מירי רגב
אני רואה אותם שם, אני רוצה לדעת בדיוק מה הם עושים. אני רוצה ללכת לראות אותם בעבודה.
עודד נצר
אני האקולוג של המחוז. מיום לאחר האירוע אנחנו מבצעים פה ניטור יומיומי של איכות האוויר בכל המקומות הרגישים, גם בתוך השמורה וגם במרכזי אוכלוסין. הורדנו לפה את הציוד הכי מתקדם שיש לבדיקות, ערכנו למעשה שלושה סוגים של בדיקות. אפשר להגיד שבמרכזי האוכלוסייה יש עמידה מלאה בכל התקנים וכו'. בתוך השמורה מצאנו ערכים שהם גבוהים יותר. צריך להבין שהתקנים מתחלקים לשתי רמות. יש את התקן של חשיפה לאוכלוסייה, אם אתה גר באזור מסוים אתה שואף את הדברים יומיומית, ובין תקנים של תעסוקה, שהם תקנים אחרים בכלל ואנחנו לא אמונים על הבדיקה שלהם, התמ"ת אחראי עליהם. הם ביצעו פה בדיקה תעסוקתית והיום נקבל מהם את התשובות ונוכל להנחות את העובדים - - -
היו"ר מירי רגב
תעסוקתית זה לגבי העובדים שעובדים פה בשמורה.
עודד נצר
בדיוק.
היו"ר מירי רגב
אבל לגבי התושבים, אומר כאן נציג התושבים של באר אורה שמה שאתה אומר כאן זה לא נכון.
עודד נצר
בכל הבדיקות שנערכו בתוך היישובים, בכניסה ליישוב, בגנים, בעיר אילת, בכניסה לעיר אילת, אין חריגה מהתקנים.
ליאור אלון
אופי הבדיקות הוא רגעי, זאת אומרת שואבים את האוויר בנקודת זמן מסוימת, הבדיקות אינן רציפות. יש רק מעט מאוד גזים שהוצגו בטבלאות, יכול להיות שיש עוד גזים שלא הוצגו. הגזים שנבדקו הם בעיקר גזים ארומטיים שאפשר להריח אותם, אבל לא גזים שהם לא ארומטיים ואת הגזים האלה, לפחות לנו, לא הציגו. הדיגומים היו מעטים מאוד בנקודות זמן ספציפיות, הן לא מתמשכות ולא רציפות ולכן אנחנו חולקים על כל הבדיקות שנעשו. כל הבדיקות שבוצעו.
היו"ר מירי רגב
אל תתחילו להתווכח פה. המנכ"ל, צריך להיות פה קשר ישיר עם התושבים, להראות להם את הבדיקות, להראות להם כל כמה זמן אתם עושים, שזה יהיה בדיקות יותר רציפות. ברור שהוא נתן לנקודת הזמן שהוא עושה - - -
ליאור אלון
לא, ניתן לעשות גם ניטור רציף.
היו"ר מירי רגב
אז צריך לראות אם אפשר לעשות רציף או לא. צריך לשבת עם התושבים ולראות שהם ירגישו שאין עליהם סכנה בריאותית כתוצאה מהריחות ומהזיהום שהצטבר כאן.
ליאור אלון
אני רוצה רק להזכיר שלפני שהיה הפיצוץ, במשך יותר משבוע הייתה פה שאיבה ובתקופה הזאת בוודאי ובוודאי שלא בוצע שום ניטור, על ידי אף גורם.
היו"ר מירי רגב
טוב, הם היו צריכים להתרכז קודם כל במניעת ה - - -
ליאור אלון
אני לא מדבר על מניעה, אני מדבר על לפי ה-3 בדצמבר, הייתה פה שאיבה של הצינור, לרוקן אותו, ובתקופה הזאת דלפו הרבה אדים גם כלפי צפון וגם כלפי היישוב.
עודד נצר
יש פה יחידה סביבתית, שבאמת יכולים להפנות את תשומת לבנו, נעשה את מה שצריך.
ליאור אלון
אבל זה היה לפני.
עודד נצר
אני מדבר על הלפני.
היו"ר מירי רגב
אנחנו באנו לפה כדי לראות איפה יש פערים ואיך אפשר לטפל בזה. הבנו שיש כאן בעיה של התושבים והמנכ"ל ידאג לזה שהקשר עם התושבים יהיה רציף יותר והבדיקות ייעשו בתדירות יותר גבוהה כדי למנוע סכנה לתושבים כאן.

עוד משהו באזור הזה שאנחנו רוצים? אז אנחנו ממשיכים הלאה.
רביב שפירא
- - - הצד הירדני. שימו לב להרים הגבוהים. כמויות הגשם הגדולות שמגיעות לנחל ערבה ומפרץ אילת מגיעות משם. זאת אומרת השיטפונות פה הם קטנים, אבל ברגע שמצטרפים השיטפונות - - -
היו"ר מירי רגב
אבל ברגע שהם קורים ונוכחים זה חבל על הזמן.
רביב שפירא
נכון. אבל השיטפונות שמגיעות מההרים האלה הם עוצמתיים ומבהילים - - -
אודי גת
בייחוד מנחל יתר, זה הוואדי שיוצא מאילת לכיוון מזרח, איפה שהרכבת לרבת עמון נוסעת. אני גם יושב ראש רשות הניקוז של האזור הזה כולו. היו לנו שיטפונות בינוניים, עוד לא היה לנו שיטפון גדול ממש. העובדה שהמים הם נוחתים שם בעקבות הגשם, המוסלמים בסוף האלף הראשונה ידעו את זה כבר והביאו את המים משם לפה בעזרה של פוגרות, מערכת תת קרקעית שקוראים לה פוגרה, לקרקע הטובה שנמצאת פה. המים הטובים שם, הקרקע הטובה נמצאת פה, זה מה שהם עשו. אבל בעיית השיטפונות היא בעיה חמורה מאוד מאוד.
רביב שפירא
עוד דבר שאני רוצה קצת להרחיב את היריעה. הזכרתי בבוקר בתחילת היום שהמלחה הזאת היא אחת מארבע מלחות שקיימות בערבה, אבל היא בעצם היחידה שהייתה בלתי פגועה לחלוטין, מערכת שלמה לחלוטין. אפשר גם לראות לפי כמות הצבאים שהצבאים העדיפו את האזור הזה. כיום יש איום מאוד מאוד גדול על המלחה, אחד זה הקמת שדה התעופה מצפון, השטחים החקלאיים מדרום, הרכבת שעומדת לעבור ממערב ובעצם אם אנחנו לא נסתכל על כל האיומים האלה המלחה הזאת לא תשרוד. לכן גם חשוב להסתכל ברמה המרחבית.
דבר נוסף, כשנפגעת אוכלוסייה של בעלי וצומח במקום אחד צריך לחזק את שאר האוכלוסיות. כלומר כל אוכלוסיית הצבאים שנמצאת בערבה, צריך לחזק אותה היום כדי שיעזרו לאוכלוסייה הזאת להתמודד. איך מחזקים? יש לנו קודם כל חיבר יטבתה, ששם יש לנו אזור אישוש, אקלום והשבה לטבע. צריך לחזק את המרכז הזה. יש לנו אזורים שבהם אנחנו עושים השבה וגרעין רבייה. אפשר בגרעיני רבייה, אם יש פה פגיעה באוכלוסייה, לתרום לה מגרעין רבייה וכדומה. אנחנו רוצים להסתכל בראייה מרחבית על כל הערבה הדרומית בהמשך לאירוע הזה כדי לראות איך הטבע הסתדר בכל האזור.

(ישיבת סיכום)
היו"ר מירי רגב
אני פותחת באופן פורמלי את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה, כאן בבאר אורה, לאחר שביקרנו גם בשמורה וראינו בעיניים את האסון האקולוגי, כמעט אסון ורסאי, אפשר להשוות אותו, ברמה האקולוגית של מה שקרה כאן. כפי שאמרתי בתחילת דבריי, גם לראש המועצה וגם לראש עיריית אילת, חשבתי שנכון שהוועדה תבוא רק אחרי מספר ימים כדי לתת קודם כל לצוותים לעבוד בשטח, לעצור את הזרימה של הנפט, למנוע כמה שיותר פגיעה, גם בסביבה וגם מפגע בריאותי ורק לאחר מכן לבוא ולהתחיל את הפיקוח המתחייב של ועדת הפנים והגנת הסביבה כוועדה האחראית על כל סוגיית הסביבה בכנסת ומרגע זה להתחיל את הפיקוח ולעמוד על הפערים, על הכשלים, מה שאפשר להגיד וכמובן על הפתרונות.

יש כאן הרבה מאוד שאלות שנצטרך לשאול, בוודאי לא כל השאלות, יינתנו להן פתרונות, וגם לא נשאל את כל השאלות בוועדה הזאת. לכן כבר אני מודיעה לכם, הקמתי ועדת משנה, סגרתי עם היועץ המשפטי של הכנסת, משום שעל פי נהלי הכנסת לא הודעתי על זה ארבעה ימים מראש אני קובעת מי הוועדה, אנחנו נצביע עליה בכינוס הבא, אבל הוועדה בעצם יכולה להתחיל לעבוד. יושב ראש הוועדה יהיה חבר הכנסת זבולון כלפה, חברי ועדה, חברת הכנסת תמר זנדברג, חבר הכנסת דב חנין וחבר הכנסת דוד אזולאי, כי צורי עוד לא גמר את מירון. יש לנו הילולה במירון, שיגמור את ההילולה במירון ונצרף אותו גם לוועדה הזאת. אז אלה ארבעת חברי הוועדה, שניים אופוזיציה, שניים קואליציה, למרות שבעיניי כאן אין קואליציה ואין אופוזיציה. זאת הוועדה.
דב חנין
קואליציה עתידית.
היו"ר מירי רגב
אתם לא, אתם תמיד תישארו באופוזיציה.

סמכות הוועדה זה לפקח על השיקום והטיפול כתוצאה מהאסון האקולוגי בין עברונה ובאר אורה. היא תציג כבר לוועדה ממצאים ראשונים או עבודה ראשונה במהלך חודש פברואר, דיון בוועדה, בכנסת, עם כל הגורמים הרלוונטיים.
דוד צור
את רוצה להוסיף אולי גם נקיטת אמצעים שלא יקרה אסון כזה? פיקוח על העניין הזה?
היו"ר מירי רגב
אני מתארת לעצמי שזה גם יעלה כחלק מהעניין. אין שום בעיה להכניס את זה גם. אני מכניסה את זה גם מראש כחלק מהמנדט של הוועדה, המלצות לגבי ההמשך. יהיו חלק מהנושאים שיעלו כאן, יהיו חלק מהנושאים שמן הסתם יעבירו לנו במיילים ומעבירים לי כל הזמן במיילים. הם יעברו אליכם לוועדה, שתוכלו גם לבדוק אותם, גם להזמין אליכם מומחים, גם לבדוק מה נכון לעשות, להיפגש עם תושבים, להיפגש עם הגורמים השונים, ואז להביא המלצות ראשוניות ולראות כיצד אנחנו מתקדמים.

אנחנו צריכים לסיים את הדיון באחת וחצי, זה שעה. זה דיון ממוקד של גורמי מקצוע ושל חברי הכנסת שנרשמו כאן לזכות דיבור. אני רוצה לפתוח קודם כל עם המנכ"ל של המשרד להגנת הסביבה, אני מודה לך שהגעת לכאן היום, אני יודעת שיש ישיבת ממשלה היום שמציגים את הנושא הזה וממך לשמוע קודם כל על חוק שיקום קרקעות מזוהמות, מדוע הוא נעצר ומדוע לא קידמתם אותו, בשנה-שנתיים האחרונות. דבר שני, מה רמת הפיקוח שאתם מפעילים על קצא"א, איפה אתם מפעילים את הפיקוח והאם הפיקוח הוא רק של משרד האוצר.
הדבר השלישי, אני רוצה לשמוע מקצא"א, ברור שהיה שם כשל של אדם שבא לטפל בצינור, מדוע בעצם לא באתם עם מעטפת, כדי למנוע את המצב הזה שתהיה התפרצות של החומר ואז לא תוכלו לעצור את זה. הצלחנו לעצור את זה 7 קילומטרים, בבריכה המזרחית, כפי שהסביר לנו רביב, ומדוע אתם לא באתם מראש מוכנים לטעות כזו, טעות אנוש, מה לעשות, בני אדם עושים את זה, לא רובוטים, ואם אנחנו יודעים שבני אדם יודעים לטעות בצינור נפט כזה, במקום כל כך אסטרטגי, למה לא באתם ומראש הגעתם עם איזה שהוא פתרון לדבר כזה שיכול להיות. אני רוצה לדעת אם יש לכם סקר סיכונים, או יצאתם לסקר סיכונים מהסוג הזה, ואם לא, אני מבקשת שסקר סיכונים כזה יוצג בוועדת פנים בפברואר, במסגרת ועדת המשנה.

הדבר הנוסף, אני מבינה שב-2017 הזיכיון של קצא"א אמור להיבחן מחדש. מי מאשר את הזיכיון?
קריאה
הממשלה. זה תחת שר האוצר.
היו"ר מירי רגב
שר האוצר. בגלל שאין כאן נציג אוצר, נציג אוצר יהיה בפברואר, אני מבקשת לבחון את הארכת הזיכיון, זה אחת. שתיים, האם החברה עומדת בכל התנאים למכרז והאם כל הפטורים שהיא זכאית להם עדיין הם אמורים להמשיך להיות זכאים להם. לדוגמה, אין לה שום פטור מחוקי איכות הסביבה.
קריאה
היא לא עומדת למכרז.
היו"ר מירי רגב
יש הארכת זיכיון. ב-2017 יש הארכת זיכיון. אז נראה אם המכרז הזה הוא אוטומטי ואם הוא אוטומטי מה הוא מחייב והאם יש דבר כזה שנקרא אוטומטי והאם מישהו מפקח עליהם, או זה רק לעשות וי ובזה זה נגמר. אם זה לעשות וי בזה זה נגמר, אז על קצא"א יש גם אחריות של פיקוח, גם הם צריכים לתת את הדין. גם משרד האוצר פה צריך לתת את הדין. זה לא יכול להיות שמאריכים אוטומטית לחברה כשהייתה כאן חד משמעית התרשלות בטיפול בצינור. זה ברור לכולם.

משטרה ירוקה. היו כאן בארבע השנים האחרונות, גם בנחל צין, שני אירועים. אל"ף, האם מישהו הועמד לאיזה שהוא הליך פלילי כתוצאה מזה? בי"ת, האם אין מצב של ניגוד עניינים, שאתם בעצמכם בודקים את קצא"א, שלמשרד יש גם יכולת פיקוח על חברת קצא"א ולמה המשטרה הכחולה בעצם לא מתערבת פה בעניין הזה? האם אין פה בעצם מצב של ניגוד אינטרסים? זה בעניין הזה.
אלה שאלות ראשוניות. לסיכום יש לי כל מיני נושאים שארצה לסכם, אבל האם חברי הכנסת רוצים לדבר לפני התייחסות הגורמים הרלוונטיים?
דב חנין
אני אשמח, גברתי.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מבקשים לעמוד בזמנים, שלוש דקות. אחר כך אם יהיה זמן נרחיב. דב, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה, גברתי יושבת הראש. הסיור הזה הוא סיור חשוב, השאלות שאת שאלת בפתיחת הדיון הן שאלות חשובות, יש כאן כמה נושאים ואני בצורה מאוד נקודתית אנסה לחדד אותם. ישנה שאלה נקודתית, איך קרה הדבר הזה. איך קרה ברמה הטכנית, איך קרה ברמה המערכתית. אנחנו מדברים על כך שכשאתם עושים עבודות מהסוג הזה, אני רוצה לצטט, כשאתם מבצעים העתקה של קווי דלק או נפט, לפי ההנחיות הקיימות אתם צריכים לבצע תרגול אירוע דליפת נפט בטרם תחילת העבודות. שאלותיי: האם נעשה תרגול כזה, מי היה אחראי לו, מה היו התוצאות שלו? זה ברמה מאוד מאוד נקודתית. אנחנו עוד לא הבנו איך הדבר הזה התבצע בפועל, מה הייתה רמת הלחץ בצינור, איך כמות כל כך אדירה, 5,000 מטר מעוקב של נפט יכלה לזרום החוצה.
היו"ר מירי רגב
וגם איך אין אמצעי שבודק, אומר, יכול להיות תרחיש כזה ומה אנחנו עושים כדי למנוע את זה.
דב חנין
ברור לגמרי שמה שנעשה כדי למנוע את זה הוא לגמרי לגמרי לא בכיוון בכלל.
היו"ר מירי רגב
לא נעשה דבר כדי למנוע את זה.
דב חנין
כאשר המגוף הקרוב הוא במרחק של 30 קילומטר זה אומר שכשיש תקלה זורמות כמויות אדירות, אנחנו ראינו את הצינור, צינור עבה, ענקי, כל הכמות הזו יוצאת החוצה, כי גם כשאתם סוגרים את המגוף, הגעתם למסקנה כי קרתה תקלה, כל כמות הנפט שבצינור יוצאת החוצה.

מעבר לשאלות האלה יש שאלות מערכתיות יותר רחבות. מי זו קצא"א? למה קצא"א פטורה מכל כך הרבה הוראות סביבתיות וכל כך הרבה הנחיות סביבתיות?
היו"ר מירי רגב
השאלה היא לא להם. דרך אגב, אני כבר אומרת שיש לנו ועדה חסויה בוועדת הפנים והגנת הסביבה. דב חנין ותמר הם לא חברים בוועדה החסויה, אבל אם יצטרכו לעשות כוועדת משנה דיונים כחלק מוועדה חסויה, אז אני גם אאשר את זה ואני אסגור את זה עם היועץ המשפטי.
דב חנין
גברתי יושבת הראש, בדיון הזה אני לא מתעניין במנגנונים הכלכליים שעומדים מאחורי קצא"א. זו שאלה אחרת ואולי היא צריכה להיות בוועדה החסויה. מה שאותי מעניין זו השאלה של הסטנדרטים הסביבתיים. הסטנדרטים הסביבתיים שלכם לא מתקבלים על הדעת. זה לא דבר שאני אומר בפעם הראשונה. בשנת 2011 שני אסונות בנחל צין, 1,000 מטר מעוקב של דלק סילוני יוצאים לאדמה, שבועיים וחצי אחרי זה עוד תקלה, גם כן עשרות טונות של דלק יוצאים החוצה. מה קורה פה? זו התנהלות שלא מתקבלת על הדעת. למה קצא"א מפוקחת על ידי משרד האוצר? משרד האוצר הוא משרד חשוב אבל הוא לא משרד סביבתי, מה פתאום הוא מנהל את העניינים האלה? גם זה נושא שצריך לטפל בו. החיסיון שלכם מוגזם, אתם לא צריכים להיות שייכים למשרד האוצר, אתם צריכים להיות מפוקחים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

ומעבר לסוגיית קצא"א, כל סוגיית הנפט במדינת ישראל אנכרוניסטית. גברתי היושבת ראש, העלינו את זה בדיונים קודמים בוועדה. אנחנו ניסינו לקדם תיקון לחוק הנפט, שייצר לנו חוק נפט מודרני, עדכני. חוק הנפט שלנו מ-1952, אנכרוניסטי. כשהוא חוקק לא ידענו שיש נפט, לא שמעו על סביבה בכלל, לכן היא לא מוזכרת בחוק הזה. החוק הזה הוא לא כלי טוב לטפל בסיכוני נפט. האסון הזה, למרבית הצער והכאב, הוא אסון שהיה ידוע מראש. לא פה? במקום אחר, לא עם קצא"א? עם צנרת אחרת. בדברים האלה אנחנו חייבים לטפל ולטפל בהם מראש.
יש כאן שתי שאלות שעומדות כרגע על השולחן ברמה המיידית. יש את הנזק הסביבתי האיום לשמורת עברונה ואנחנו ראינו את זה. אני אומר את הדברים ברמה של הדיון. אני לא בטוח שקילוף הקרקע ייתן פתרונות לכל השאלות. יש לנו פה בעיות ודילמות מאוד קשות.
היו"ר מירי רגב
גם רמת החלחול - - -
דב חנין
גם רמת החלחול, גם רמת הנזק הסביבתי האחר של השמורה. יש שאלות של בריאות התושבים. אני שומע מתושבי באר אורה טענות שהן מאוד מאוד מדאיגות אותי. אני רואה את הבדיקות שנעשו, אבל כשאני מסתכל על הלוח של הבדיקות כתוב לי שם למטה שכל הבדיקות האלה נעשו ב-GC-MS שאיננו מכויל, אז מה עשינו? אם המכשירים של בדיקת הזיהום אינם מכוילים, חברים, חבל על הבדיקה. בואו נכייל את המחירים, נבצע בדיקה כמו שצריך, כמו שמקובל, נבדוק את כל החומרים המזהמים וניתן תשובות אמיתיות לתושבים, כי הדאגה שלהם היא האחריות שלנו. הטיפול בבעיות שלהם זו אחריות שלנו. תודה.
היו"ר מירי רגב
תיכף נתייחס גם לעניין הזה.

מישהו מחברי הכנסת לפני המנכ"ל?
תמר זנדברג
אני רוצה להוסיף נקודה. אני מצטרפת לכל מה שאמר חבר הכנסת דב חנין, יש כאן משבר. אני יכולה לספר לכם שאני עכשיו מרגישה כאב ראש מהאדים, מה-10 דקות שעמדנו שם. אני לא יכולה לדמיין לעצמי מה זה לחיות, לא עם הריח ולא עם הידיעה שדבר כזה נמצא במרחק מטרים ספורים ואין התמודדות אמיתית. אנחנו בהחלט צריכים לתת את הדעת ברמה המיידית על שאלות בריאות סביבה, על שאלות איכות אוויר וגם על שאלות נזק לבעלי חיים ולסביבה. ראינו, כשאוספים את הזרעים, מה ההשלכות שיכולות להיות כאן.
אבל אני רוצה להתייחס לעוד נקודה מאוד חשובה, והיא סוגיית החיסיון. אנחנו נחשפנו למציאות שבה קיימת חברה שמסיבות היסטוריות היא חשאית לחלוטין מתוקף חוק, היא לא כפופה, לא לרשות החברות הממשלתיות, בית משפט בחסות אותו חיסיון מסרב לאפשר לחשוף כל דבר, החל מפעילות עסקית, דרך פטור מתשלומי ארנונה שזה מס אזרחי. נמצאים איתנו כאן ראשי המועצות שהמתקנים נמצאים בשטחם והם לא מקבלים ארנונה בגלל פטור. מינויים של דירקטורים ובכירים בחברה הזו, וזה נראה כאילו בחסות החיסיון החגיגה בעיצומה. מילא זה היה רק שאלה של הון שלטון, אבל פה זה הון שלטון חיסיון אסון. ואת התוצאות אנחנו רואים כאן במה ששפוך בשמורה ובסביבה.

אני חושבת שיש קשר בין הדברים, מפני שאי אפשר להתנהל תחת מעטה של חשאיות ולצפות שיהיו מנגנוני פיקוח לא סביבתיים, לא ציבוריים, לא בריאותיים ולא אחרים. אי אפשר בימינו להתנהל בצורה כזו. אני לא יודעת מה היו הסיבות מראש, האם הן עדיין רלוונטיות או לא. מה שבטוח, לכל הציבור שיושב כאן ולכל תושבי מדינת ישראל שנחשפו לאסון הזה, הסיבות שהיו בשנות ה-60 וה-70 הן לא רלוונטיות כרגע, בטח לא על כל מה שמסביב, על כל ההתנהלות הסביבתית, העסקית, תשלומי המיסים, שזה דבר שצריך להיות חובה על כל חברה וכו'. אז קודם כל אני אשמח אם קצא"א תשתף עם זה פעולה, אבל אם לא, אז אנחנו נצטרך ל - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו נצטרך לעשות את זה.
תמר זנדברג
אני רוצה לציין שפניתי ליועץ המשפטי לממשלה ודרשתי ממנו לבחון את החיסיון הזה, האם בכלל יש בו צורך ויש בו ממש.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נוציא את זה כסיכום מהוועדה.
תמר זנדברג
מאה אחוז.
היו"ר מירי רגב
אז המנכ"ל, אני שאלתי אותך שתי שאלות ואני שואלת אותך עוד שאלה, פינוי הפסולת, מדוע הוא לא נעשה לרמת חובב והוא נשאר פה, והדבר השני, דיברנו קודם עם נציג ועד התושבים שדיבר על כך שבדיקת הזיהום אינה מספקת, היא אינה רציפה וביקשתי ממך ואני מבקשת ממך שגם תגיד לטובת הפרוטוקול, שאל"ף, הבדיקה תהיה בצורה שוטפת יותר, נציג של התושבים יעודכן ותהיה יכולת הידברות ביניכם לבין התושבים.
ליאור אלון
חבר הכנסת דב חנין אמר שבמסמך של משרד להגנת הסביבה נאמר בפירוש שהבדיקה בוצעה באמצעי שאינו מכויל, שזה דבר שהוא מזעזע.
היו"ר מירי רגב
אז בעצם לכאורה לא בוצעה בדיקה. כי אם המכשיר לא מכויל, אז בעצם לא בוצעה - - -
אודי גת
רק בשביל להבהיר. אני לא מגן של אף אחד ואני חושב שהתושבים מוטרדים, זה נכון, אבל עם זאת נעשו פה כמה בדיקות עם כמה מכשירים שונים. על פי בקשתי באופן אישי שלח אנדרי אוזן ממועצה תעשייתית רמת חובב ניידת, היא לא נכללת במה שאת קוראת לו מכויל, היא הניידת שגם יודעת לתת תוצאות יותר מהירות וגם יותר מדויקות, מעבר למכשירים הידניים וכל מיני דברים שגם המשרד שם פה. כלומר נעשו פה מדידות משלושה סוגים של מכשירים שונים של מדידות, חלקם זה מה שאת קראת פה, חלקם לא. כל התוצאות של כל המכשירים הראו את אותם נתונים.
היו"ר מירי רגב
צריך גם להגיד מילה טובה, לרביב ולכם, שפעלתם בצורה מהירה, שהצלחתם לעצור את הסחיפה הזאת שהצליחה להגיע עד 7 קילומטרים מהאזור של הזיהום שראינו אותו קודם, עד לבריכה המזרחית, הצלחתם לעצור את זה, הצלחתם למנוע נזק מאוד גדול גם לסביבה וכמובן גם לבריאות הציבור. אז בעניין הזה בהחלט צריך להגיד מילה טובה, אבל עוד עבודה רבה לפנינו, פערים רבים לפנינו וצריך לטפל בהם.

עכשיו המנכ"ל מדבר. המנכ"ל, בבקשה.
דוד לפלר
(מצגת): אז אנחנו אמרנו, ב-3.12 בשעה תשע פריצה, קוטר הצינור 42. לגבי הקוב נפט, זה בין 5,000 ל-7,000 שזרם לאורך כביש 90, אתם ראיתם איפה שהוא חצה, גם מעל הכביש וגם במעבר תת קרקעי, 7 קילומטרים עד מרחק של 300 מטר מהגבול הבינלאומי עם ירדן.

הפעולות העיקריות. סגירת הדליפה והקמת סכרים, מניעת מפגעים בטיחותיים. הערכת מצב - - -
היו"ר מירי רגב
יש לנו את המצגת הזאת? שיעבירו לנו בבקשה את המצגת, לכל חברי הוועדה.
דוד לפלר
עד כה 2,000 קוב נשאבו ופונו, קצת יותר כבר עכשיו. פינוי קרקע מזוהמת לנימרה באופן זמני, 30,000 טון. אני מדגיש באופן זמני לנימרה, יש פה איש הקרקעות שלנו, הוא יתייחס. מפקד האירוע היה גיא סאמט, מנהל אזור הדרום, שנמצא עכשיו בישיבת ממשלה, הוא בדרך לכאן.

רביב, בבקשה.
רביב שפירא
אנחנו חילקנו את הטיפול מחוץ לשמורה ובתוך השמורה בינינו לבין המשרד.
היו"ר מירי רגב
אתם בעצם נכנסתם לעבודה בשמונה וחצי בערב, ברגע שאתם ידעתם על הפיצוץ של הצינור? אתם קיבלתם את ההודעה ממי, מקצא"א?
רביב שפירא
פקח שלנו היה במקום.
היו"ר מירי רגב
פקח שלכם היה איתם במקום?
רביב שפירא
הוא היה במקום.
היו"ר מירי רגב
במקרה הוא היה במקום?
רביב שפירא
במקרה. הוא גר פה, הוא במקרה היה במקום יחד עם ראשי קצא"א. הם גילו את הפריצה ועדכנו על הפעולות. דיברתי על הערכים הייחודיים של השמורה, לא אוסיף.

אנחנו בדקנו מבחינת מיפוי, מיפינו את כל העצים שנמצאים בערוצי הזרימה של הנפט, יש למעלה מ-500 עצים. עשינו סקר מרחב קודם כל ומצאי, מה קורה היום בשמורה.

לגבי הנושא של זיהום אוויר.
היו"ר מירי רגב
רגע, אמרת שעשיתם סקירה, מה הסקירה הזאת העלתה?
רביב שפירא
הסקירה העלתה שקודם כל יש למעלה מ-500 עצים בתוך ערוץ הזרימה של הנפט.
היו"ר מירי רגב
500 עצים שאי אפשר יהיה לשקם אותם, כי הם בתוך ערוץ הזרימה.
רביב שפירא
הם בתוך ערוץ הזרימה והם נמצאים בעקה מיידית. ימים יגידו, בקרוב מאוד נדע, מה קורה. אנחנו ממפים את זה גם במיפוי - - -
היו"ר מירי רגב
כמה עצים לא נפגעו בשמורה? בשמורה יש 1,000 עצים?
רביב שפירא
פחות או יותר.
היו"ר מירי רגב
אז חצי מהעצים בעצם נפגעו וחצי מהעצים לא נפגעו.
רביב שפירא
נכון.
היו"ר מירי רגב
והחיות?
רביב שפירא
בעלי החיים, כל בעלי החיים שהם מכרסמים וזוחלים, הם נמצאים בקרקע, או בתת הקרקע וכרגע ההבנה שלנו היא שרוב האוכלוסייה הזו נפגעה בשטחים מאוד נרחבים. אנחנו כרגע לא יכולים לבוא ולתת אומדנים אבל כל מי שבית הגידול שלו הוא בקרקע, באזור מדברי, כמובן שאין לו יכולת לשרוד הליך כזה.
היו"ר מירי רגב
כרגע בעצם המטרה העיקרית שלכם זה להמשיך לנקות ולאסוף את הפסולת הרעילה.
רביב שפירא
נכון.
היו"ר מירי רגב
יפה, אז הפסולת הרעילה הזאת, לאן היא מועברת?
רביב שפירא
הפסולת הרעילה, הקרקע שהוצאה על פי הנחיות הגנת הסביבה - - -
דוד לפלר
לאתר נימרה. זה 5 קילומטרים.
היו"ר מירי רגב
אז למה לאתר נימרה ולא לרמת חובב?
דוד לפלר
זה בינתיים.
היו"ר מירי רגב
אבל לאתר נימרה יש בכלל יכולת לטפל בפסולת רעילה או לא?
דוד לפלר
אבי, מנהל אגף קרקעות, תתייחס בבקשה. הוא האחראי המקצועי בנושא של הטיפול בקרקע.
אבי חיים
זה היה בעצם טיפול חירום מהיר - - - הכלים הכבדים שחפרו הרבה מאוד קרקע. אנחנו חיפשנו אחסון אזור ייעודי לקרקע הזאת, מצאנו את אתר נימרה, שיכול לקלוט קרקע לערכי כיסוי, שמנו שם יריעה ועשינו מיגון לכל ה - - -
היו"ר מירי רגב
על פי איזה הנחיה פעלתם?
דוד לפלר
שלו, הוא איש המקצוע שלנו.
אבי חיים
של המשרד. אני ממונה קרקעות מזוהמות.
היו"ר מירי רגב
קידמתם את החוק של קרקעות מזוהמות?
דוד לפלר
תיכף, שולי תתייחס לחוק, אם את רוצה להתייחס לחוק.
היו"ר מירי רגב
איך ניסיתם לקדם אותו אני עוד לא יודעת. אני אפילו פעם אחת לא שמעתי שאתם רוצים לקדם אותו.
דוד לפלר
דיברנו על זה בישיבה האחרונה איתך.
שולי נזר
אנחנו עכשיו מנסים להגיע להסכמות כתנאי להעברה לוועדה שלך ואנחנו רוצים להגיע כמה שיותר מהר. אנחנו צריכים להגיע להסכמות כמעט עם כל משרדי הממשלה, זה לא פשוט. התקדמנו עם חלק, אני מניחה שאנחנו - - -
דוד לפלר
אנחנו נשמח מאוד אם תביאי את זה אצלך.
היו"ר מירי רגב
אל"ף, זה יבוא אלינו מן הסתם.
שולי נזר
אם זה היה תלוי בנו היינו מביאים את זה.
היו"ר מירי רגב
אם זה היה תלוי בכם לא היינו צריכים להגיע לאסון כזה כדי להביא את הדיון הזה, כי לא היינו צריכים להגיע לוועדת הסכמות. אתם יודעים להביא דיונים לוועדת הפנים גם ללא הסכמות, להזכירכם.
שולי נזר
זו החלטת ממשלה.
היו"ר מירי רגב
גם החלטת ממשלה. ברגע שיש החלטת ממשלה היא מגיעה לכנסת. אז זה בסדר שכשקורה אירוע פתאום נזכרים בוועדת הסכמות. עכשיו השאלה היא האם האתר שכרגע הפסולת הרעילה מפונית אליו, מסוגל ויודע לטפל בפסולת רעילה, או שצריך עכשיו להעביר את הפסולת לרמת חובב? תענה לי בכן או לא. יותר מדי הסברים זה אומר לא.
שולי נזר
לא, צריך לבדוק את ה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל שאלתי אותו.
אבי חיים
ברגע זה אנחנו בודקים את הקרקע, בודקים לראות איזה ערכים יש בה. בהתאם לזה אנחנו ננתב את הקרקע לאזורי הטיפול, זאת אומרת טיפול ביולוגי, בשריפה - - -
תושב
ואם הקרקע מזוהמת, עד עכשיו זה היה בסדר להשאיר אותה שם? הקרקע לא יכולה להישאר שם. הקרקע היא רעילה והיא צריכה להגיע לאתר מורשה. - - - התהליך לא עמד, לפי דעתנו, בשום תקן ואתם יכולים לבוא ולראות את התביעה של - - -
תושב
אם שם עובדים עם מסכות בתוך האתר, אז אנחנו כתושבים צריכים גם לשים מסכות? האם אתם צריכים לשבת - - -
דוד צור
מה המרחק של האתר שם - - -
תושב
5 קילומטרים.
דוד צור
אז השיקול לא להעביר זה לוגיסטיקה?
שולי נזר
מה מטריד אותנו כשיש קרקע כזו מלאה בדלק? מטריד אותנו זיהום אוויר ואני אומרת לך שעשינו פה המון ניטורים, קניסטרים, DC-MS, זה לא עובר את ערכי הייחוס ואתם בטח מכירים את חוק אוויר נקי, אלה ערכים הכי מחמירים שיש. אנחנו לא מגלים ריכוזים, אפילו לא מתקרבים ל - - -
תושב
פה באזור את - - -
היו"ר מירי רגב
רגע, חברים. אני לא רוצה להוציא מהוועדה.
שולי נזר
כך שאנחנו באזורים שיש בהם אוכלוסייה קרי באר אורה, אילת, איפה שיש אוכלוסייה, מדדנו, אנחנו לא רואים את כל המרכיבים הנדיפים בדלק, לא רואים אותם, כך שאני יכולה להגיד בצורה ברורה, אתם לא חשופים לנזק כתוצאה מ - - -
תושב
את תהיי אחראית לזה ש - - -
תושב
את מדברת על 52.78 מיליגרם למטר מעוקב של - - - אז איך את אומרת שאין פה שום דבר? וזה נעשה בתוך באר אורה, לא במקום אחר.
תושב
וזה עוד - - - ברוח דרומית או ברוח מזרחית.
היו"ר מירי רגב
חבר'ה, תנו לה רגע לענות.
שולי נזר
אנחנו גם נמשיך לעשות את הניטורים ואני מתחייבת שאם זה אפילו יתקרב לערכים האלה אנחנו - - -
תושב
זה לא - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה, אין לי כאן פטיש. סליחה רגע, אני שמחה שהגענו לפה כדי שתריבו אבל אני רוצה לקדם את הדיון.

כרגע הניטור לא מדבר על בעיה בריאותית לתושבים כאן, זה מה שאתם אומרים, באופן חד וברור.
שולי נזר
רחוק מאוד מזה.
תושב
יש ערכים מאוד מאוד גבוהים, זה במרחק של מאות מטרים מכאן. שם יש ערכים מאוד גבוהים ומסוכנים. לא ייתכן שפה הכול בסדר.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, הבנתי את מה שאתה אומר, זה אחד מהנושאים שגם ועדת המשנה תבדוק. מתי אתם תעבירו את הפסולת לרמת חובב? רק אחרי שהניטור בעצם - - -
שולי נזר
לא, אני אסביר. אנחנו עושים עכשיו דיגום כדי לראות מה מתאים לאן. אנחנו מדברים פה על כמות עצומה - - -
היו"ר מירי רגב
למה, דרך אגב, לא דוגמים את הפסולת לפני שאוספים אותה, במקום עצמו? ואז אתם בודקים את ה - - -
שולי נזר
בשעות הראשונות של האירוע כל מה שרוצים לעשות זה למנוע את החלחול, את בעצם אוספת מהר ומרחיקה את זה מאוכלוסייה, מרחיקה את זה ממקום שזה יכול להוות סיכון.
תושב
בשעות הראשונות של האירוע לא הוזז אפילו גרם אחד, זה נאסף אחרי כמה ימים שהכינו את המקום. אז על איזה שעות את מדברת?
היו"ר מירי רגב
טוב, אוקיי, תודה. המנכ"ל.
דוד לפלר
אלה הגורמים המעורבים בטיפול היומיומי, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, רשות ניקוז. בנושא השיטפונות רשות המים ומקורות. לגבי מי השתייה רשויות מקומיות כמובן, נמצאים פה אודי וראש העיר. כיבוי אש, משטרת ישראל, משרד הביטחון. אנחנו לקראת הצעת מחליטים בממשלה - - -
היו"ר מירי רגב
למה האוצר לא פה? האוצר אחראי על קצא"א, איך יכול להיות שהוא לא פה?
אודי גת
מה שנרשם פה זה - - -
דוד לפלר
זה לטיפול בבעיה כבר.
אודי גת
ולא בהיבט הכללי של קצא"א.
דוד לפלר
למעשה זה ניהול האירוע. לגבי הים, בנדה, תגיד כמה מילים על ההיערכות לזיהום ים, כי היה אחד החששות עם השיטפון שזה יזרום לים ויזהם את המפרץ.
יצחק בן דוד (בנדה)
היה חשש שחלק מהדלק הזה שזרם מהשמורה יזרום דרך תעלת הקינט למפרץ בשיטפון. יש לנו יחידה שתפקידה לטפל באירועי זיהום ים באילת. היחידה, מיד עם עלות החשש הזה היא חסמה את הפתח של תעלת הקינט, אתם רואים את המצוף השחור הזה, זה חוסם שתפקידו למנוע מעבר של דלק.
היו"ר מירי רגב
ובדיוק באפיק הזה היה אמור החומר להגיע אל הים?
יצחק בן דוד (בנדה)
בדיוק, ואחרי שזה היה מגיע אל הים הוא היה אמור להילכד בחוסם הזה ואז אנחנו היינו באים עם משאבות מיוחדות שיודעות לשאוב את השמן מעל פני המים.
דוד לפלר
לפני שבוע עשינו תרגיל בדיוק על אירוע כזה.
יצחק בן דוד (בנדה)
לשמחתנו זה לא קרה כי הרבה יותר קשה לטפל בשמן כשהוא מגיע לים מאשר כשהוא נמצא על היבשה.
היו"ר מירי רגב
אז אם כבר אנחנו מדברים איתך, המשטרה הירוקה, היו שני אירועים בנחל צין. מה קרה כתוצאה מזה? או שיש כאן איזה חוסר יכולת שלכם למצות את הדין עם האחראים על אירועים מהסוג הזה.
יצחק בן דוד (בנדה)
ממש לא. יש לנו ניסיון רב, לצערי, באירועים כאלה. בעקבות שני האירועים האלה בנחל צין ביצענו חקירות, תיק החקירה נמצא כרגע בפרקליטות. ישנה השלמה שמסתיימת השבוע ואני מקווה שאחרי שתוגש ההשלמה הזאת, זה תיק אחד כי איחדנו את שני התיקים לתיק אחד, זה יתבשל לצורך הגשת כתב אישום ואם זה יקרה זה יקרה ממש - - -
היו"ר מירי רגב
למי? לאנשים שקשורים לקצא"א?
יצחק בן דוד (בנדה)
מי שהיה רלוונטי לאירוע באותה עת.
היו"ר מירי רגב
עשיתם איזה בדיקה ראשונית כרגע לגבי האירוע הזה? מה קרה שם? מה אתם מבינים? מה שאתה יכול להגיד, שלא יפגע בחקירה ולא יעביר מידע שאסור לך להעביר. מה אתה יכול להגיד שלא יפגע בחקירה ולא יעביר מידע שאסור לך להעביר. מה אתה יודע כרגע להגיד מחקירה ראשונית של המשטרה הירוקה, מה קרה שם בפועל שגרם לאסון האקולוגי הזה?
יצחק בן דוד (בנדה)
מה שאני יכול להגיד כרגע, שהקמנו צוות חקירה מיוחד. יש ארבעה פקחים שעסוקים בחקירה הזאת, יש לנו מומחה שהתפקיד שלו לבדוק אם היה כשל בצינור וכרגע החקירה בעיצומה.
היו"ר מירי רגב
כשל בצינור או כשל במי שחיבר את הצינור? מה, אתה בודק את הצינור עכשיו? הצינור אשם?
יצחק בן דוד (בנדה)
כל הדברים. אני גם בודק אם החיבור עצמו של הצינור היה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל מישהו, מהנדס גרם לצינור להיות בצורה כזאת. הצינור הוא בסך הכול - - -
יצחק בן דוד (בנדה)
אני לא רוצה, גברתי, לרדת לפרטי החקירה.
היו"ר מירי רגב
לא משנה. אבל אני אומרת, הצינור הותקן שם, צריך לדעת מי התקין אותו, מי אישר את התקנתו, מי מהמשרדים הרלוונטיים אישרו את זה. כשהגיעו לפרק שם את אותו קטע שצריך היה לחבר ולפרק, האם היה שם גיבוי נוסף, לדוגמה באיזה שהם מתקנים שיכלו למנוע את הפריצה של החומר ואת ההתפשטות שלו. כל השאלות האלה צריכות להישאל. האם הם נשאלו, האם הם נבדקו, האם הגיעו אליכם לתשאול ראשוני?
יצחק בן דוד (בנדה)
לא מעט אנשים נחקרו אצלנו כבר בשבוע האחרון, כל השאלות נשאלות . אנחנו בוחנים מספר כיווני חקירה ואני מקווה שבזמן המאוד קרוב, סגן השר הטיל עלינו לסיים את החקירה מהר ככל שניתן ואני מקווה שבזמן המאוד קרוב - - -
היו"ר מירי רגב
שיהיה קצת יותר מהר מנחל צין, מ-2011. אתה יודע, עברו כמה שנים טובות ועכשיו זה רק נמצא בפרקליטות. אם אתם צריכים תוספת כוח אדם, תגיד, שלא נמצא עכשיו את עצמנו בעוד חמש-שש שנים מתעסקים רק בתוצאות ראשוניות של חקירה. זה צריך להיות מהר, כדי להבין האם מדובר כאן ברשלנות, האם מדובר בשיטה של עבודה לא נכונה בקצא"א. כמו שאמר כאן דב חנין, לא מעניין אותם סביבה, הם באים, שיקרה מה שיקרה. כאן העניין שלכם הוא מהותי, המנכ"ל, וצריך לסיים את החקירה מהר, כמה שיותר מהר ואני מבקשת שגם ועדת המשנה, כמה שהיא יכולה לעסוק בזה תעסוק, אבל זה פחות כרגע בחינה של ועדת המשנה, אבל בפברואר אתם תבואו ותגידו לנו איפה זה עומד או שאתם עדיין רק לוקטים ומלקטים את הראיות הראשונות.
יצחק בן דוד (בנדה)
אני מקווה שעד פברואר החקירה תסתיים.
שאול גולדשטיין
להבין מה קרה לבין אחריות פלילית של אנשים, שזה לוקח יותר זמן.
היו"ר מירי רגב
בסדר גמור, אז אני רוצה קודם כל להבין מה קרה, האחריות הפלילית כרגע פחות חשובה, אני רוצה להבין קודם כל מה קרה, איך זה קרה, איך נמנע מצב כזה בעתיד ואחר כך כן, שמי שאמור לשלם את הדין ישלם את הדין. רק נבחרי ציבור צריכים לשלם את הדין? פקידים לא? פקידים ימשיכו להיות עשרות שנים באותם תפקידים עם כאלה אסונות? זה בסדר?

כן, קצא"א, בבקשה. חתן האירוע, בוא תספר לנו שם ותפקיד.
איציק לוי
אני סמנכ"ל תפעול בקצא"א. אני פה פחות או יותר מתחילת האירוע, משבוע שעבר. קודם כל קצא"א כפופה לכל החוקים הסביבתיים של מדינת ישראל ופועלת על פי כל החוקים הסביבתיים של מדינת ישראל.
דב חנין
אז צריך לשנות את החוקים, אם כך. אם אתה אומר שזה החוקים, אז החוקים לא בסדר.
דוד צור
דב, בוא ניתן להם לדבר. כל העולם ואחותו תקפו אותם, בוא נשמע אותם.
איציק לוי
אנחנו מפוקחים באופן מלא על ידי איכות הסביבה, בשגרה, באירועים, ואנחנו עובדים תחת כל ההנחיות שניתנות על ידי רט"ג, איכות הסביבה, בכל התחומים האפשריים, לפני האירוע, אחרי האירוע וגם באירועים הקודמים. אנחנו לא פטורים משום דבר בנושא הזה.
קריאה
באירוע הקודם, באירוע הזה שונו נהלים, יש פרוטוקולים חדשים?
איציק לוי
באירוע הקודם לאירוע הזה נלמדו הרבה מאוד לקחים, מומשו, בוצעו כל מיני שינויים. בנדה התייחס לזה, שיש לזה חקירה, וגם אנחנו בתוכנו ביצענו חקירה ושינינו כל מיני דברים שנדרשו בתהליכי העבודה שלנו על מנת לנסות למנוע אירועים עתידיים כמו האירוע הזה, שאנחנו כמובן חוץ מלהצר שזה קרה ולפעול בכל הפעולות - - -
היו"ר מירי רגב
לא, להצטער זה לא מספיק. מה זה להצטער?
איציק לוי
ולבצע את כל הפעולות. ואנחנו מיום רביעי פה, מכמה שעות אחרי האירוע פועלים פה בקצא"א 24 שעות תחת - - -
היו"ר מירי רגב
מה אתם מבינים שקרה כרגע?
איציק לוי
אנחנו לא יודעים להגיד בדיוק מה קרה. יש גם צוות שלנו, במקביל כמובן - - -
היו"ר מירי רגב
מה זה אתם לא יודעים? אלה שעבדו שם אינם?
איציק לוי
העובדים שהיו שם נמצאים שם לחפור ולדעת מה קרה, זה לא תהליך של לשאול את העובד שהיה שם והיו עובדים - - -
היו"ר מירי רגב
אבל זה להתחיל בלשאול את העובדים מה קרה שם, נכון? אז מה קרה? אתה אחראי על התפעול של קצא"א, מה קרה שם?
איציק לוי
העובד שתיאר תיאר מה קרה, התחיל לנזול לו דלק. אבל כדי להבין למה זה קרה, אי אפשר לנתח את זה ב - - -
דוד צור
האם צפיתם תרחיש כזה ואיך נערכתם לו?
איציק לוי
בנהלים של קצא"א שהם חלק מהנהלים שמתבססים על תקנים בינלאומיים ושאל חבר הכנסת דב חנין, האם בוצע תרגיל, אכן בוצע תרגיל. חלק מהנהלים - - -
דוד צור
עזוב תרגיל, אני שואל בטיפול הזה.
איציק לוי
שנייה, תנו לי ל - - -
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תגיד.
דב חנין
האם היה תרגיל מקדים לעבודות האלה?
איציק לוי
כן, הספציפיות האלה פה בשטח, חלק מהנהלים - - -
דב חנין
אז מה קרה? התרגיל מיועד למנוע את זה.
איציק לוי
איך זה קרה, אני אומר עוד פעם, אנחנו עדיין - - -
היו"ר מירי רגב
אם היה תרגיל באמת, עם מי - - -
קריאה
אנחנו לא ידענו על התרגיל הזה.
איציק לוי
עובדי קצא"א אחראים על האזור הזה וביצעו תרגיל שאם יש פריצה של דלק איך אפשר - - -
דוד צור
- - - על התרגיל הזה?
היו"ר מירי רגב
לא, התרגיל לא מעניין, יש לנו אירוע על אמת. מה מעניין אותי התרגיל? אתה באירוע אמת, מה הקשר בין התרגיל לאירוע האמת?
איציק לוי
שאל חבר הכנסת דב חנין, האם בוצע תרגול לנושא הזה.
היו"ר מירי רגב
בוצע.
איציק לוי
הבהרתי שכן.
תמר זנדברג
יש מנגנונים לזיהוי דבר כזה שעומד לקרות?
איציק לוי
לא שעומד לקרות, יש מנגנונים שמתריעים על קרות האירוע. האירוע הזה נקלט במערכת הדליפות של קצא"א ובאותה שנייה שזה קרה - - -
תמר זנדברג
לא, אני שואלת האם יש מנגנונים לאמוד את שינוי הלחץ בצינור, שיכולים להתריע על כך שזה עומד לקרות ולסגור אם צריך - - -
איציק לוי
הלחץ בצינור מנוטר באופן רציף במערכות קצא"א. בנוסף לזה יש מערכת בקרה על דליפות שבאופן מיידי גילתה או זיהתה מיידית במקביל לדיווח, כי היו אנשים שלנו שישבו - - -
זבולון כלפה
אבל אם הטווחים הם של 32 קילומטרים אין סיכוי, אז מה שווה כל הבדיקות?
איציק לוי
קודם כל זה שווה.
זבולון כלפה
לא, כי יכולת השליטה שלך היא על 32 קילומטר. תכפיל את זה במטר קוטר ו - - -
איציק לוי
לא, המרחק בין המגופים הוא אכן כ-30 קילומטר, אבל המבנה של הצינור הוא מבנה של אמבטיה ולכן רק חלק קטן מזה, קטן מאוד, מהדלק שנמצא בין שני המגופים האלה דולף החוצה. הדלק נמצא - - - אני לא אמרתי שזה מעט, זה לא מעט מה שדלף, אבל זה חלק קטן מאוד ממה שקיים בצינור. הכמות - - -
היו"ר מירי רגב
דרך אגב, היא הנותנת. אם חלק כזה קטן ממה שקיים בצינור גרם לכזה אסון, מה היה קורה אילו חלק יותר גדול היה דולף.
איציק לוי
המיקום של המגופים שנמצאים הוקם על פי קריטריונים ברורים שבכל נקודה ונקודה לאורך הצינור ידועה כמות הדלק שתדלוף בין שני הצינורות, אם זה ידלוף פה או בנקודה אחרת וזה עומד בקריטריונים הבינלאומיים.
היו"ר מירי רגב
אני שואלת אותך שאלה, האם בתרגולת שלכם, אתם לא שמים איזה שהוא מחסום שיכול למנוע את הדליפה של נפט שבעצם דולף?
תמר זנדברג
שמים, אבל אחרי 30 קילומטר.
דוד צור
ושאלה אולי נוספת, יש לכם איזה סימולציה שהיא לא הזרמה של הנפט האמיתי, אלא כשאתם מתקינים את המגוף הזה, האם יש איזה סימולציה אלטרנטיבית לנפט עצמו?
איציק לוי
אנחנו מחויבים כדי להסיט את הקו, אי אפשר לעשות את זה במים ואי אפשר לעשות את זה במשהו אחר, צריך לעשות את זה בצורה מפוקחת והכי נכונה שאפשר. אחרי שזה קרה, זה אומר שצריך לבדוק למה זה קרה.
תושב
אם הייתם מזרימים שם אולי לחץ אוויר יכולתם לדעת אם יש כשל - - -
היו"ר מירי רגב
מי היה המפקח על ה - - -
איציק לוי
יש לנו מפקחים, גם פנימיים של קצא"א וגם חיצוניים לקצא"א, שהיו על הצינור עצמו בעת האירוע. בעת האירוע קיבלנו את ההתראה, קיבלנו דיווח מהשטח, מגופים נסגרו - - -
היו"ר מירי רגב
כסמנכ"ל התפעול ואחד שעשה מן הסתם המון תרגילים, האירוע הזה קרה, איפה הפער הראשוני שאתה רואה כסמנכ"ל תפעול בין התיאוריה לבין המעשה?
יפעת קריב
הזמן עד שגיליתם - - -
היו"ר מירי רגב
אבל אני שואלת אותו שאלה. אתם מפריעים לי עכשיו, נתתם לו זמן לחשוב על התשובה. אתם פשוט לא עוזרים, אתם מפריעים לי לעבוד פה. אני לא מתפרצת כשאתם שואלים, אל תתפרצו כשאני שואלת.
איציק לוי
אני לא רוצה לשלוף תשובות שאני לא חשבתי עליהן.
היו"ר מירי רגב
כן, חשבת יפה בין זמן השאלה - - - תודה ליפעת ולדב, תודה להם שנתנו לך זמן חשיבה.
דב חנין
ובכל זאת, אחרי זמן החשיבה?
קריאה
אני רוצה לשאול מתי התחילה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל אני לא נתתי לך אפשרות לשאול. איפה הפער בתרגולת, אם עכשיו הם היו עושים אחד לאחד על פי התרגולת, ואז נדע באמת אם יש כאן איזה בעיה בתרגולת או יש כאן בעיה בגורם אנוש.
איציק לוי
אתם שואלים שאלה שאין לי עליה את התשובה. זה משהו שנמצא עכשיו בבדיקות וחקירה של כל קצא"א. אני בטוח, כמו שבאתרים קודמים נתנו תשובות מלאות ותיאורים מלאים, גם באירוע הזה - - -
דב חנין
אדוני הסביר לנו ואדוני בוודאי איש מקצוע, אתה הסברת לנו שהכול בסך הכול מאוד מאוד תקין, מסודר - - -
איציק לוי
לא אמרתי.
דב חנין
זה מה שאמרת לפני שתי דקות. במבחן התוצאה, אתה יודע עוגה נבחנת באכילתה בסוף. הקטסטרופה היא איומה, סימן שהעסק לא עובד נכון, אז אי אפשר לבוא לכאן ולהגיד לנו כמובן נכון - - -
איציק לוי
אנחנו לא אמרנו ש - - -
דב חנין
אמרת שיש תרגול. היה תרגול, לפי הנהלים, מפוקחים, הכול טוב, למה נפט?
איציק לוי
אמרתי שהיה תרגול כי שאלת. אני לא אמרתי שהכול היה תקין, כי יש דלק בחוץ. אני אמרתי שאנחנו נמצאים כרגע בשלב של - - -
דוד צור
אני רוצה לשאול אותך, אני לא בא לחפור לך, אני מנסה להבין, גם כשאדם מחליף צמיג ברכב הוא לא מיד נוסע ב-120 קמ"ש. הוא נוסע קצת ואז הוא מחזק את הצמיג, נכון? אלמנטרי. אני שואל האם התרגולת שלכם, אחרי שעשיתם, שזה אזור רגיש, חלש, כי החלפתם מגופה, האם אין איזה תרגולת שמזרימה משהו אלטרנטיבי ולא את הנפט הזה וגם לא בעוצמות האלה, בסוף כמובן צריך להגיע להזרמה המלאה, האם אין איזה שהם מבחנים לפני כן ולא מיד הולכים על הווליום הגבוה?
איציק לוי
יש תרגולת, אי אפשר להזרים משהו אחר.
קריאה
אפשר להזרים אוויר.
היו"ר מירי רגב
מי זה מיקי הרן?
דוד צור
רגע, אני רוצה לשמוע את התשובה.
איציק לוי
יש תרגולת, אבל אנחנו לא פעלנו בהזרמה המקסימלית.
היו"ר מירי רגב
אנחנו לא רוצים ממנו כלום, אנחנו רוצים שהוא ידליק את המשואה ביום העצמאות. מה זאת אומרת מה אנחנו רוצים ממנו? שום דבר. מה זאת אומרת מה אנחנו רוצים ממנו? אנחנו נבקש שקצא"א ידליקו את המשואה ביום העצמאות הקרוב. אנחנו מתחקרים אותו עכשיו על העניין הזה, כדי לראות אם רק הוועדה תמליץ או כל הכנסת תמליץ עליו, זאת השאלה.

את רוצה להגיד לי מה הפער בין הדיווח הראשוני לפרסומים אחר כך בהמשך? בבקשה, תציגי את עצמך לטובת הפרוטוקול.
מיקי הרן
מיקי הרן, יועצת קצא"א, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה לשעבר.
היו"ר מירי רגב
שזה כבר בעיה שאנשים מאיכות הסביבה הולכים לעבוד בקצא"א, אבל זה סיפור אחר. זה ניגוד האינטרסים שיש בין הון לשלטון.
קריאה
לפני עשר שנים היא הייתה.
היו"ר מירי רגב
מה זה משנה? זאת בדיוק הבעיה.
מיקי הרן
את יודעת כמה שנים עברו מאז שהייתי במשרד?
היו"ר מירי רגב
מה זה משנה? נהלים, כמו שאת רואה, אין כל כך הרבה - - - זה בדיוק העניין, שצריך להיות צינון לפקידים באוצר ובמשרדי ממשלה מלעבור לעבוד אחר כך באותם גורמים שהם אמורים לפקח עליהם. צריך להיות צינון, זה צריך להיות בחקיקה.
תמר זנדברג
באיזה תחום את יועצת להם?
מיקי הרן
לא בתחום של ה - - -
תמר זנדברג
לא, באיזה תחום כן, מה תפקידך? למה שלא נשמע את סמנכ"ל
היו"ר מירי רגב
רגע, שנייה, אני ביקשתי.
תמר זנדברג
אבל באיזה תחום היא יועצת להם בכלל?
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לדעת אם היה פער בין הדיווח הראשוני להמשך. בבקשה.
איציק לוי
אני רוצה לענות. בלילה בין רביעי לחמישי וביום חמישי לפנות בוקר, בישיבה הראשונה שישבנו פה במועדון עם גיא סאמט נשאלתי את השאלה כמה דלק דלף החוצה. אני אמרתי שזה לא יהיה אחראי מבחינתי כמה שעות אחרי תחילת האירוע להגיד את כמות הדלק, כיוון שזה משהו, כמו שהסברתי לפני זה, הצינור הזה מורכב מאמבטיות, צריך לקחת את פרופיל הקו ולנתח מילימטר מילימטר כדי להגיע לכמות המדויקת. לחצו אותי פה מאוד, תגיד מספר, אחר כך תתקן אותי. אמרתי, זה לא יהיה אחראי, 'לא, תגיד מספר' ואז אמרתי 1,500 קוב ואמרתי 'חבר'ה, אל תצטטו אותי, זה לא מספר ש - - -
היו"ר מירי רגב
אז מפה יצא שכאילו נתת דיווח כוזב.
איציק לוי
לא דיווח כוזב. אני אמרתי פה בצורה - - -
קריאה
אמרתם נפט בשמורת טבע - - -
היו"ר מירי רגב
רגע, בשביל זה יש משטרה ירוקה שתבדוק מה נאמר ומה לא נאמר.
איציק לוי
אני אמרתי את זה פה בפורום של 40 איש בצורה ברורה, זה מספר שאני אמרתי בלי שום בדיקה וביקשתי לא להגיד - - -
דוד צור
בסדר, הבנו, לא תופסים אותך במילה בזה. האם כתוצאה מזה נעשו - - -
תמר זנדברג
האם - - - המסמכים שביקשתם לגלות לבית משפט.
היו"ר מירי רגב
תמר, סליחה רגע - - -
דוד צור
השאלה האם נעשו פעולות חסר כתוצאה מהדיווח הזה או שפעלתם בפול ווליום?
איציק לוי
לא, אין שום קשר לדיווח - - -
דוד צור
מאה אחוז, אז זה בסדר. תודה.
איציק לוי
כל מה שנדרש ביצענו מ-א' עד ת'.
היו"ר מירי רגב
תודה, איציק. ראש עיריית אילת, בבקשה. לאחר מכן ראש המועצה. שני חברי הכנסת שלא התייחסו זה צורי וזבולון ויפעת ואני מסכמת. בבקשה.
מאיר יצחק הלוי
אני לא רוצה להוסיף על הדברים שנאמרו, אני אגיד כך, העיר אילת היא עיר שנתמכת ונשענת על אתרי טבע, גם על הים וגם על המדבר והיא מהווה אחד מהמשאבים המשמעותיים ביותר, גם לאיכות חיים, גם לכלכלה, גם לכול. אין ספק שהאירוע הקשה הזה מחדד אצלנו הרבה מאוד חידודים ומצריך מבחינתי נתונים מדויקים באשר לפוטנציאל הנזק. אנחנו מבינים שפוטנציאל הנזק על העיר אילת הוא מטורף, די לראות את האירוע הקשה הזה כדי להבין כמה הפוטנציאל הוא מסוכן ולכן מבחינתנו, גברתי היושבת ראש, אני דורש מהוועדה שתסייע ביד כולם להגיע למצב שבו כל הנתונים שמהווים פוטנציאל איום לנגד עינינו, שנדע שנעשים כל מנגנוני האבטחה והביטחון וכל מה שבעצם שומר גם על תושבי אילת, גם על הטבע באזור, גם על הים. וחשוב שנציין את זה, אנחנו נערכנו פה עם היחידות כדי שאם חלילה הסחף הזה יגיע לשמורת אילת, אוי לנו ואבוי לנו מה היה קורה לים הקסום שלנו ולכן מבחינתי, וזה הדבר האחרון שאני רוצה להגיד, אנחנו דורשים לדעת שנעשות כל הפעולות הנדרשות כדי לשמור על אילת וסביבתה.

אני לא רוצה להיכנס עכשיו לגבי קצא"א. יש לי הרבה מאוד מה להגיד, בעבר לא רצו לדבר איתנו, אני אומר את זה למען הגילוי הנאות. לפני עשר שנים היושב ראש דאז לא היה מוכן לשוחח איתנו. זה לא המצב היום, היום מתנהל שיג ושיח עם - - -
היו"ר מירי רגב
אם היום הוא לא ידבר איתכם אולי הוא לא יישאר בתפקידו.
מאיר יצחק הלוי
לא, הייתה תקופה שלא רצו לדבר איתנו.
היו"ר מירי רגב
ברור, זה כשאנשים נמצאים למעלה, אין עליהם פיקוח, הם מרגישים שהכול מותר להם.
מאיר יצחק הלוי
היום המצב אחר, אבל עדיין - - -
קריאה
תגיד ממתי התחיל השיח הזה.
מאיר יצחק הלוי
השיח הזה הוא בן שש-שבע שנים, אני אומר את זה בצורה ברורה. לפני עשר שנים לא רצו לדבר איתנו, אבל לקחנו את קצא"א גם לבית משפט וגם לכנסת ושם נפתרו הרבה מאוד דברים והיום היחסים הם אחרים לגמרי.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לראש העיר ותודה לך על העדכון השוטף מרגע האירוע, אותי כיושבת ראש ועדה, זה מאוד עזר לי כדי לקבל החלטה מתי להגיע, כשאני יודעת שאני לא אפריע מאוד לטיפול שלהם פה בשטח. מן הסתם אנחנו עוד ניפגש בוועדות בהמשך.
מאיר יצחק הלוי
בהצלחה, תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, ראש המועצה.
אודי גת
אני רוצה לחלק, לדעתי מה שהוועדה גם צריכה לעשות, לשני חלקים, מה שהיה ומה שיהיה וזה לא אותו דבר. לגבי מה שהיה, יש שיקום של השמורה ויש טיפול בנושאים שקשורים ביישוב באר אורה, במפגש שנוצר פה, בסבל שנגרם פה ובשקט הבריאותי שצריך להיות פה. זה לגבי, נקרא לזה, עבר והווה. לגבי העתיד אני מצטרף לכל דבר. אני מזכיר שהצינור הזה נוסע מאילת ועד קיבוץ קטורה, שזה הקיבוץ שלי, ואז הוא פונה פחות או יותר ומתחיל לעלות לכיוון מצפה רמון, עובר במרב היישובים שלנו וליד מרב היישובים שלנו ואנחנו רוצים להבטיח שמה שהיה פה כדוגמה לא יקרה במקום אחר וליד יישוב אחר, וכמובן זה ממשיך אחר כך לאורך הרבה יישובים בדרכו לאשקלון. אז אני חושב שעיקר תפקיד הוועדה, מעבר לפיקוח של מה שקרה, והשקטה ושקט ובריאות והכול, לראות מה עושים כדי שזה לא יקרה עוד פעם. לדעתי זה במישור המשפטי והפוליטי, יותר מאשר כל מישור אחר, זה בחצר שלכם, במידה מסוימת, כי בסוף יש חוק וברור לגמרי שאת החוק הזה צריך לשנות או להוסיף לו או לשנות אותו או להחליף אותו או משהו כזה, כי כל עוד יהיה החוק הזה העידן הזה נשאר חסוי.
דרך אגב, רק הערה, הם משלמים ארנונה - - -
קריאה
חלף ארנונה.
אודי גת
חלף ארנונה, זה בסדר, זה במסגרת אותן שש-שבע שנים.
היו"ר מירי רגב
טוב, עזוב עכשיו. עכשיו ארנונה חשובה לך, ראש המועצה?
אודי גת
לא, אני רציתי ל - - -
היו"ר מירי רגב
עכשיו בואו נתעסק בבריאות התושבים.
אודי גת
ארנונה לא חשובה לי, אמרו שהם לא משלמים, אמרתי שהם כן משלמים.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, על הכיפק, נדבר איתך על זה אחר כך.

יפעת, בבקשה.
יפעת קריב
גברתי היושבת ראש, קודם כל תודה על הסיור הזה ואני רוצה לומר שאם באתי לפה מוטרדת, אני יוצאת מפה הרבה יותר מוטרדת. אני גם יוצאת מפה הרבה יותר מוטרדת וגם יוצאת עם כאבי ראש תרתי משמע. אני באמת לא מרוצה מהדברים שקצא"א ענו ומהתשובות שלהם ואני גם רוצה להתייחס לגבי הדברים שנאמרו פה לגבי קצא"א וכל ההתנהלות, כן חסויה ולא חסויה ובכלל למי מיועד הנפט הזה. אני רוצה לדעת למה עובר נפט בקו אשקלון-אילת, אילת-אשקלון, כשהנפט הזה בכלל כנראה רק עובר במדינת ישראל והוא בכלל לא מיועד למדינת ישראל, לא לאזרחים שלנו ולא לנו. למה כל הטבע שלנו צריך להיפגע והאזרחים והאנשים, בעיקר שמסיבות שאינן ברורות בכלל הוא עובר בציר שבו הוא עובר. אני חושבת שזו שאלה שצריכה להישאל, של מי הנפט הזה ולאן הוא עובר.

דבר נוסף, היו פה פערים מאוד מאוד גדולים בין מה שנאמר על כמה שקצא"א יודעת איך לעבוד ואיך לתפעל והכול כל כך מדויק לבין הזמן, עד שבעצם התגלתה בטעות הפריצה, בעצם במקרה עובד שגר כאן גילה - - -
קריאה
לא, זה לא נכון.
יפעת קריב
זה מה שנאמר.
קריאה
לא, עובד של קצא"א - - -
יפעת קריב
אני רוצה להמשיך בבקשה. אני רוצה להתייחס לעוד שני דברים. האחד זה הנושא של שרשרת המזון והפגיעה האקולוגית שבעיניי כן צריך לדון בכמה זמן זה ייקח, אם בכלל, לטפל בנושא של בית הגידול שנפגע בצורה שהיא בעצם בלתי ניתנת לתיקון. והדבר שהכי חשוב, אני חושבת, זה האזרחים שגרים פה. אני לא רוצה להגיד משהו חסר אחריות, אבל כאמא לילדים קטנים אני לא בטוחה שהייתי נשארת בתקופה הזאת, בימים האלה, עד שבעצם כל האדמה והכול היה עובר איזה שהוא תהליך של ניקוי ומגיע לאזור שצריך להגיע אליו, כנראה ברמת חובב, ולא הייתי בטוחה שאני משאירה פה את הילדים שלי, כי אנחנו לא רוצים עוד עשר שנים לבוא ולהגיד שקבוצת גיל חלתה פה בסרטן. אני חושבת שהנושא של הסרטן - - -
קריאה
- - - זה הפחד הגדול, שבעוד שנתיים נגלה שלילדים שלנו יש סרטן.
יפעת קריב
הדבר הכי חשוב שאני מעלה זו האוכלוסייה שנשארה לגור כאן. הילדים, הצעירים, המבוגרים והקשישים. אני חושבת שיש פה איזה שהוא חוסר אחריות של כולם. אני לא יודעת להגיד כי אני לא מומחית לנושא הזה, אבל כאמא לילדים לא הייתי משאירה אותם כאן בתקופה הזאת וזה הדבר הכי חשוב, כדי שלא נגלה פה נחל קישון או השד יודע מה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, יפעת. צורי, בבקשה.
עיתונאית
אנחנו מהתקשורת, הזמינו אותנו ואנחנו רוצים לשאול שאלות.
היו"ר מירי רגב
לא, הזמנו אתכם לסקר את זה, לא לשאול. זו לא מסיבת עיתונאים.
עיתונאית
מה אכפת לך אם נשאל שאלה אחת?
היו"ר מירי רגב
אבל אנחנו צריכים לסכם את הדיון ויש לנו טיסה חזור.
קריאה
מי מממן את זה?
היו"ר מירי רגב
אני תיכף רוצה לסכם את זה. קצא"א צריכים לממן את זה. המזהם הוא המשקם.
קריאה
אבל בשבוע שעבר שיש להם סעיף בחוזה שמי שהזמין את העבודה ישלם.
היו"ר מירי רגב
אז אני מסבירה לך שהמזהם הוא המשקם והמשלם. אני גם אודיע את זה ואני אסכם את זה כחלק מהסיכום של הדיון הזה.
קריאה
למרות מה שמופיע בחוזה.
היו"ר מירי רגב
כן, אני לא יודעת מה מופיע בחוזה.
דוד צור
חשוב לעשות הבחנה בין מה היה, שעל זה צריך להיות תחקיר, לבין העובדה שיש חקירה פלילית, שהיא גם פוגעת, אגב, בתחקיר, כי צריך למצוא את הדרך לגשר על ההתנגשות הזאת. אותי מטריד יותר בראייה קדימה. יכול להיות שאתם לא יכולים לענות על כל השאלות, אני לא הצלחתי להתרשם שבזמן החיבור של נקודת הכשל, שהיא ניתנת לחיזוי, כי בסופו של דבר עשיתם חיבורים, או שזה לא היה מספיק חזק, או שזה לא היה מספיק אטום ועובדה שזה קרה. נראה לי שזה עיקר הכשל כאן, לכן אני כן שואל לגבי סימולציות בהזרמה של הנפט כדי לבדוק את נקודת הכשל החזויה הזאת. זה פעם אחת.

פעם השנייה, אני להבדיל מיפעת, באתי הרבה יותר מוטרד לפה ואני יוצא יחסית שיש - - -
היו"ר מירי רגב
שיש איזה שליטה על האירוע
דוד צור
יש שליטה על האירוע, אני לא יוצא רגוע, אני בטוח שיש עוד הרבה דברים, אבל אני יכול להגיד שאם יש לנו טענות קשות מאוד לקצא"א, אולי על חוסר היכולת למנוע את האירוע, אבל לצערי, כמו שבהרבה דברים אנחנו אלופים בלפתור את הבעיות אחרי שהן קורות ולא למנוע אותן, אז גם פה אני רואה התגייסות עצומה ובסך הכול קיבלנו התרשמות שקצא"א עושים פה מעל לכל מה שנדרש כדי להכיל את האירוע, מזג האוויר גם לטובתנו ולכן כנראה לא תהיה הידרדרות של האירוע הזה מעבר לזה. אני חושב שצריך לקבל החלטה, לא בטוח שהיא בחצר שלנו, שלא להעתיק את נקודת הזיהום הזאת ל-5 קילומטרים מפה. זה נראה לי - - -
היו"ר מירי רגב
לא, אבל השאלה אם יכולים לטפל בזה פה.
דוד צור
זה נראה לי איוולת, כי בסופו של דבר גם אם יש סיכוי קטן שיש פה איזה זיהום והוא במחיר של הלוגיסטיקה, להעיף את זה מפה לרמת חובב, צריך לעשות את זה עכשיו ולא בשתי נגלות.
איציק לוי
מה שאנשי המקצוע ינחו אותנו זה מה שנעשה.
דוד צור
לכן אני אומר לאיכות הסביבה, כנסו לעניין הזה, כי התושבים בצדק לא רגועים, גם ככה הם ספגו פה איזה שהוא זעזוע. להבדיל מיפעת, אל תפנו את הילדים. זיהום הילדים בתל אביב הוא הרבה יותר גרוע, תאמין לי. תהיו שקולים בעניין הזה, תסמכו על יחידת הניטור של איכות הסביבה - - -
תושב
אנחנו חיים בתוך הזיהום הזה הרבה לפני האירוע, בזמן ש - - -
דוד צור
זה משהו אחר.
תושב
במשך שבועיים רוקנו פה את הצינור - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה, אתם יכולים לדבר עם הגנת הסביבה גם בלעדינו.
דוד צור
אני אבוא לפה לסוף שבוע.
זבולון כלפה
תודה רבה. אז קודם כל אל"ף, בהמשך לדברים של צורי, כמי שעקב אחרי האירוע הזה בימים האחרונים דרך התקשורת בעיקר, אני אומר שאני בתחושה טובה שהמשרד להגנת הסביבה יחד עם אנשי רשות הטבע והגנים, בשיתוף עם הרשויות השונות, גם המועצה האזורית פה, חבל אילות וגם עיריית אילת - - -
אודי גת
מי שצריך לקבל צל"ש פה זה גיא סאמט, מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה.
היו"ר מירי רגב
אמרתי לכם, נמליץ על כל האזור הזה בסוף לקבל - - -
זבולון כלפה
אבל מצד שני, לנו, התפקידים שלנו מתחלקים לשני חלקים, מצד אחד זה החלק הציבורי, כדי להעלות את המודעות לעניין עצמו, כי באמת קרה פה משהו, ואני אומר בתור אחד שעסק לא מעט בימי חייו בתחומים הנדסיים, יש פה לא מעט שאלות שנשאלות ונשארות ללא מענה מבחינת הדברים ונצטרך לקיים על זה את הדיון במסגרת אותה ועדת משנה, והדבר השני זה הנושא של החקיקה. יכול להיות שבנהלים שקיימים היום, במציאות שקיימת היום, יש פה איזה שהיא מציאות של פרצה.
הראיה הכי גדולה שתקלות מהסוג הזה יחזרו על עצמן מספר פעמים ואנחנו מחכים עוד להנחיות ולבדיקות מהאירוע הקודם, אז יכול להיות שפה צריך לצמצם טווחים כדי באמת להבטיח שדברים כאלה בעתיד לא יישנו ונוכל למנוע את המצבים האלה ולא נגיע למציאות כזו של כמויות גדולות מאוד של חומר דולף החוצה. אני בטוח שתוך כדי התכנונים של הקמת הקו הרי מן הסתם עשיתם תרחישים כאלה ואחרים, וגם התגובות שלכם היו אמורות להיות בהתאם לנהלים כאלה ואחרים שהכנתם לעצמכם. אז איך שהאירוע נמצא כרגע, כיום, זה נראה אירוע שיצא מכלל שליטה בשלבים הראשונים שלו. אילולא ההתערבות של המשרדים הממשלתיים, שדרך אגב, אני לא שקט לגבי התשלום של הדבר הזה ואני כן חרד כי אני חושב שזה חלק מהעניין - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו נסכם את זה כאן.
זבולון כלפה
אבל אילולא ההתערבות של המשרדים הממשלתיים והרשויות השונות, אני חושב שהיינו מגיעים פה למקום גרוע מאוד, וכנראה להסתמך על החברה שלכם, קצא"א בלבד, זה לא היה נותן פה את המענה הטוב.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה ליושב ראש ועדת המשנה, שיתעסק בריכוז של כל הטיפול באירוע הקשה הזה.

אלעד, משפט אחד. יהיו עוד דיונים, מן הסתם, זו רק ישיבה ראשונה של הוועדה ויהיה המשך של הדיונים בוועדה.
אלעד בכמן
אני רוצה להרחיב את הדיון רגע, לעשות זום אאוט מתוך הדרום. אני חייב לעשות את זה, הפרופיל של קצא"א הוא פרופיל למעשה של התנהלות ממשלתית בשנים האחרונות והיכולת של המשרדים השונים לתת מענה באסונות גדולים. אין למעשה למשרד להגנת הסביבה היום, לצערו, למרות שהפעילות, איך שאנחנו רואים אותה, בהחלט הייתה טובה, אין לו את היכולת, אין לו את התקינה ואין לו את האמצעים לבוא ולייצר תכונה מספיק גדולה להתמודד עם אסון כזה. אנחנו רואים את זה גם ביכולת שלו ובהגדרות עם יקרה אסון כזה באסדות הנפט שלחופי מדינת ישראל, אין לנו את היכולת לעשות את זה.
זה הולך לקרות ואנחנו צריכים לשנות פרדיגמה של איך אנחנו מסתכלים על אסונות סביבתיים. זה לא כשזה יקרה, זה לא אם זה יקרה, אלא כשזה יקרה. והנה זה קורה, זה פרופיל של חברה שפעם בארבע שנים או שלוש שנים יש אסון גדול, פעם בשנה או שנתיים יש אסון קטן שלא מדווח בכלל לציבור וזה דנ"א ארגוני שמתחיל מלמעלה. אנחנו רואים את המינויים האלה שעושים חגיגה והחגיגה הזאת יורדת לשטח והחגיגה הזאת, אנחנו רואים, גם בקידוחים בגולן, גם באיך שאנחנו נותנים רישיונות וזיכיונות לתשובה ולנובל אנרג'י בעניין הגז, שעדיין לא מספק לנו את הדברים, ולכן אני אומר - - -
היו"ר מירי רגב
תעלה את זה בוועדת המשנה.
אלעד בכמן
ועדת המשנה היא צעד ראשון, חייבת להיות פה ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את האסון האקולוגי הגדול ביותר במדינת ישראל. לעניין הבנזין ולעניין ה-VOC ועוד המזהמים, שהתושבים כל כך חוששים מהם, ותסלחו לי, ועדת המשנה גם קמה בחיפה ואנחנו עדיין לא רואים לצערנו את התחקיר שלה בשטח ושמה בחיפה, ומר דוד לפלר אמר את זה, חיפה היא העיר הכי מזוהמת וזה בדיוק מתוך הקווים האלה.
היו"ר מירי רגב
טוב, אלעד, מאה אחוז. נציג התושבים, משפט אחד שלא אמרת עד עכשיו.
ליאור אלון
אולי אני אגיד משפט אחד שלא אמרתי. תסתכלו על מה שאני מחזיק פה, מזמין העבודה זה נתיבי ישראל, שהיו צריכים לבצע את כל מחלף באר אורה עבור השדה. זה מה שהיה אמור לעבור בצומת באר אורה שהייתה אמורה להיות מבוטלת. אני מזכיר לכם, לא עשינו 42 אינץ' של הדלק שהיה צריך להיות מוסט, אלא גם עוד צינור אחד שטרם הוסט, זה צינור הדס"ל שעובר פה, צינור 16 אינץ'. אבי אבות הטומאה, הייתי קורא לו, זה אותו תסקיר סביבתי שטועה טעות חמורה ואומר שבתי התושבים נמצאים 1,700 מטר ממקום האירוע והוא 700 מטר. אם בתסקיר היה רשום שבאר אורה היא 700 מטר מצומת העבודה, אני בטוח שהתנאים עבור קצא"א היו מחמירים יותר. לכן אנחנו צריכים לבדוק מי נתן את ההיתר. אני מצטער שראש העיר אילת נתן את ההיתר, כי הוא נתן את היתרי העבודה לעבודה הזו, אני רוצה לדעת אם היו הנחיות מפורשות איך לבצע את העבודה, תחת איזה הנחיות נוספות, איזה גופים נוספים היו צריכים ללוות אותם. ועוד הייתי רוצה לדעת אם סמנכ"ל התפעול של קצא"א יוכל להגיד לנו באיזה שעה הופעלה המשאבה, כי אנחנו יודעים שהנפט התגלה ב-8:03, מעניין אותי כמה זמן מרגע הפעלת המשאבה עד שהתגלה הפרץ, האם באמת נבדק - - -
היו"ר מירי רגב
אני מציעה לך להעביר גם את כל השאלות לוועדת המשנה בצורה מסודרת למייל. גם המשטרה הירוקה תבדוק את זה.

חברים, אני רוצה לסכם. קודם כל אני מודה לראש המועצה כאן על האירוח שלנו, למנכ"ל, לכל האנשים שהגיעו, ליישוב - - -
אודי גת
ליישוב, המועדון של היישוב שנלקח מהם במשך השבועיים האחרונים.
היו"ר מירי רגב
ליישוב שנלקח מהם המועדון, לחברי הכנסת שהגיעו לכאן ולכל הגורמים הרלוונטיים שהגיעו לכאן. אני קודם כל רוצה להגיד שאני מסכימה עם רוב חברי הוועדה שיש כאן ניסיון להכיל את האירוע. יש כאן בהחלט ניסיון של כל הגורמים הרלוונטיים שמבינים כאן את האסון האקולוגי שנוצר ומנסים כולם לראות איך אנחנו מכילים את האירוע ואיך אנחנו לא גורמים לו להמשיך ולהתרחב, אלא לראות כרגע איך אנחנו מצמצמים אותו. זו בהחלט אמירת תודה לכל מי שעבד, אבל שוב אמרנו, יש כאן עוד הרבה מאוד עשייה, גם בקול קורא, לשיקום הקרקע המזוהמת, לשיקום השמורה, זיהום האוויר שיש כאן בכל ההיבט של התושבים וגם ניסיון לשמור על החיות והעצים שנפגעו בשמורה וזאת מן הסתם תהיה העבודה של כל הגורמים הרלוונטיים.
מנהלת הוועדה, אני לא קוראת את זה לפי סדר החשיבות אלא לפי סדר הדברים שכתבתי אותם, אחר כך תכניסי את זה לכל משרד, תחת התפקיד. הבטחת ביטחונם ובריאותם של תושבי האזור ושיקום מלא של האזור הפגוע. זה הדבר הכי חשוב כרגע שעליכם לעשות. להיות בקשר עם התושבים, לעדכן אותם על זיהום האוויר שקיים כאן, לוודא שהאתר שבניתם כאן לפסולת אכן נותן מענה לטיפול בפסולת הרעילה וברגע שזה לא נותן מענה להעביר את זה לאזור ולמקום שיכול לטפל בזה. זה כרגע הדבר הכי חשוב, למנוע פגיעה בילדים, בתושבים שגרים פה, וזה נושא שאני מבקשת - - -
תושב
- - - למה זה צריך להיות פה?
היו"ר מירי רגב
די. אני כרגע מבקשת שיהיה כאן שקט.
תושב
אני חי פה - - -
היו"ר מירי רגב
הדבר השני, מניעת נזק לשמורה ולוודא שזה לא מגיע כמובן לים וזה התפקיד שלכם, לראות איך זה לא מגיע לים. בסך הכול אתם לוקחים כל כך הרבה כסף כדי שיבואו ויצללו באלמוג ים מהתושבים המסכנים, האזרחים במדינה הזאת, לפחות שזה לא ייהרס לכם, גם ההכנסה לכם. בסופו של דבר זו גם הכנסה לכם, אנחנו עוד לא דיברנו על המחירים שאתם לוקחים על השמורה כאן באילת, נגיע גם לזה, אבל זה לא עכשיו. זה הדבר השני.

הדבר השלישי, הבטחת העיקרון המזהם משלם. המזהם משלם. קצא"א ישלמו על זה, הם ישקמו וישלמו על זה. זה עיקרון מתחייב וזה עיקרון שצריך גם להביא לממשלה. וזה קבוע בחוק. לא יכול להיות שמישהו אחר ישלם. הבטחת העיקרון שהמזהם הוא המשלם.

הדבר הרביעי זה פתיחת החקירה, משטרה ירוקה. תעשו את זה יותר מהר ממה שעשיתם בחקירות הקודמות. כמה שיותר מהר, להזדרז עם החקירה, לראות היכן זה עומד, איפה יש רשלנות, איפה לא הייתה רשלנות, איפה זה היה מצב שאי אפשר היה למנוע את זה, האם התרגול והמעשה בפועל הם חופפים, האם יש פערים גדולים מדי, מי מפקח על הרכבה ופירוק של צינור מהסוג הזה, או חלק של צינור מהסוג הזה? להאשים את הצינור זו קצת בעיה, אתה יודע, אז לראות באמת מי מפקח על בניית הצינור הזה - - -
קריאה
חכי, את תופתעי בסוף.
דב חנין
הצינור יוכנס לכלא.
היו"ר מירי רגב
אתה יודע מה? אני לא אתפלא אם בסוף יגידו 'הצינור אשם'. כשל בצינור. לא משנה, אבל מישהו אישר בניית צינור מהסוג הזה, אז נגיע למי שאישר. לכן שהמשטרה הירוקה שתעבוד על זה כמה שיותר מהר כדי שתוכל להביא לנו איזה שהן מסקנות ראשוניות.

ועדת המשנה שהקמתי. כפי שאמרתי, אנחנו נצביע עליה בינואר, אבל היא מתחילה כבר לעבוד. זה הסיכום עם כל הגורמים הרלוונטיים. מנהלת הוועדה תעביר את כל המיילים שהגיעו לוועדה, מבחינתי זימון של הוועדה את אנשי המקצוע כולם זה זימון של מליאת ועדת הפנים, רק להעביר את זה לוועדת הסכמות שיאשרו את זה. הוועדה גם צריכה לבדוק את ההיתכנות לתרחישי אסון, האם היו חלק מהתפעול של החברה, האם הם פעלו על פי זה. האם הם התייחסו לדבר כזה כדבר שיכול להביא לאסון אקולוגי.

אני רוצה להעביר מכתב ליועץ המשפטי לוועדה להסרת החיסיון של חברת קצא"א. אני רוצה להבין למה יש לה חיסיון, על מה יש לה חיסיון.
דוד צור
לא להסרה, להגבלה.
היו"ר מירי רגב
להגבלה. על מה יש לה חיסיון. אי אפשר להסיר את הכול. אני גם אומרת לכם את זה כצנזורית צבאית ראשית לשעבר. מה אפשר להסיר, האם היא פועלת על פי החוקים של תכנון ובנייה, אני מבינה שחלקם לא וחלקם כן, יש לה פטור, אין לה פטור מחקיקה סביבתית, אז אני מבקשת לבדוק את כל זה. גם המשטרה הירוקה צריכה לבדוק את זה, האם היא פעלה בהתאם לפטורים שלה, מה לא ניתן לה כפטור והאם היא חשבה שזה פטור גורף? גם זה צריך לבדוק, ומהיועמ"ש, אני מבקשת לקבל התייחסות מסודרת לעניין הזה.

בלי שום קשר לזה צריך לקדם התייעלות אנרגטית ושימוש באנרגיה נקייה. זה לא קשור לאסון הזה, זה נושא שאנחנו צריכים כוועדה לראות איך מקדמים את זה.

היועצת המשפטית של הוועדה הבהירה לי שגם בלי חוק הקרקעות המזוהמות יש למשרד להגנת הסביבה כלים לפקח על ההתנהלות במסגרת רישוי עסק, היתר רעלים. אז כל הנושא הזה, אני מבקשת לקבל תשובות גם במסגרת ועדת המשנה וגם בוועדה בעקבות הדיון כאן.

לגבי פקיעת הזיכיון ב-2017. ככל שהזיכיון מוארך, זו גם הערה של היועצת המשפטית של הוועדה, צריך לבדוק את תנאי הזיכיון. מה עוד רלוונטי מבחינת הפטורים ופה צריך לבקש את זה גם ממשרד האוצר וגם מהיועץ המשפטי לממשלה וגם מהממשלה כי היום השר הממונה זה שר האוצר, השר הממונה על הגנת הסביבה זה ראש הממשלה - - -
דב חנין
הוא גם השר הממונה על משרד האוצר.
היו"ר מירי רגב
האחריות שהוא נתן כרגע בעניין הזה זה לסגן השר אקוניס. אז אני מבקשת גם התייחסות של ראש הממשלה בעניין הזה.
דב חנין
הוא גם שר הבריאות.
היו"ר מירי רגב
תאמין לי, כנראה שאם היינו לוקחים את כל התפקידים אלינו זה לא היה נראה ככה. להזכירך מי היה עד לפני שבועיים השר להגנת הסביבה ושר האוצר. אז לא נגיד את זה פה בקול, אבל הציבור לא מטומטם, הוא יודע את זה.

חוק שיקום קרקעות, דיברנו, על המשטרה הירוקה דיברנו. דיווחים, אני אבדוק אם היו דיווחים כוזבים בין הדיווח הראשון לדיווח האחרון. אני בהחלט מקבלת את העמדה כאן של נציג קצא"א, הוא אמר את זה כנראה בתמימות, בגלל שלחצו עליו - - -
דוד צור
לא, כהערכה ראשונית.
היו"ר מירי רגב
וכהערכה ראשונית. אם זה נאמר כהערכה ראשונית אז ברור שאי אפשר להגיד שזה דיווח כוזב.

זהו, חברים. זה דיון ראשון של הוועדה, זה לא יהיה הדיון האחרון. אני מבינה את הלחץ של התושבים, אני מבינה כאן גם את הנזק, גם הסביבתי וגם הנזק שיכול להיות לבריאות הציבור, אבל בסך הכול אני גם רואה כאן את הרצון של כל הגורמים לטפל בעניין הזה, בשונה לדוגמה מזיהום האוויר בחיפה, מר אלעד, נציג הירוקים. אז צריך גם להגיד את הדברים כמו שהם, אי אפשר כל דבר לשפוך את התינוק עם המים. יש כאן ניסיון של כלל הגורמים להכיל את האירוע, לנסות לטפל בו ולכן אני מצפה שבמהלך הקצר המנכ"ל לוקח את ההובלה על העניין הזה, כדי שבזמן הקצר נקבל את התשובות. אנחנו נקיים דיון נוסף בפברואר, נקבל תשובות עד אז של הגורמים השונים. הוועדה מבחינתי מתחילה לעבוד כבר ממחר.

אני מודה לכל מי שהגיע ואני מאחלת לכולם שנתראה רק באירועים משמחים.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:40.>

קוד המקור של הנתונים