ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 08/12/2014

תקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא) (הוראת שעה), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
08/12/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 349>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ט"ז בכסלו התשע"ה (08 בדצמבר 2014), שעה 18:15
סדר היום
<תקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא) (הוראת שעה), התשע"ה-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
שולי מועלם-רפאלי – מ"מ היו"ר
רינה פרנקל

שמעון אוחיון
מוזמנים
>
שר התיירות עוזי לנדאו
גיא הרמתי - אגף התקציבים, משרד האוצר

רועי קרת - עו"ד, המוסד לביטוח לאומי
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<תקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא) (הוראת שעה), התשע"ה-2014>
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
ערב טוב. יום שני, ט"ז בכסלו, ה-8 בדצמבר 2014 ואני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום תקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא) (הוראת שעה), התשע"ה-2014.

אני מבקשת משר התיירות להציג את התקנות.
שר התיירות עוזי לנדאו
ערב טוב. תודה על הדיון המהיר. אנחנו עוסקים כאן בתקנות שנגזרות מהחלטת הממשלה לתמיכה בתעשיית התיירות לאחר מבצע צוק איתן. סך כל התמיכה מתוך זיהוי הבעיה הקשה הוא בסכום של קרוב ל-500 מיליון שקלים. חלק מזה עוסק בכל מה שקשור באפשרות לשמור, שהתעשייה תשמור על העובדים שהיות ואין תיירים, היא נאלצת לוותר בטווח הקצר על עובדים בהם הושקע בעבר. הם יודעים את מלאכתם והתעשייה איננה רוצה לאבד אותם.

המתכונת שמצאנו היא שכאשר הם יוצאים עכשיו לחופשה ללא תשלום, היה והם משתלבים בקורסים שמשרד הכלכלה פותח בפניהם כדי שהם ישמרו על רמתם וגם ישתפרו מבחינה מקצועית, הם יקבלו לא שבעים אחוזים מדמי האבטלה, מה שבדרך כלל מקבל כל מובטל, אלא הם יקבלו את מלוא מאת האחוזים של דמי האבטלה.

זה מה שמופיע בתקנה הזאת. יש כאן לא רק אנשים שעובדים בבתי מלון אלא מי שעובדים בענף התיירות בכלל כמו מי שעוסקים בנהיגה, מורי דרך, ארגון תיירות נכנסת, ייעוץ שירות ונסיעות. זה רחב, זה פורץ דרך מבחינה זאת וזה חשוב. כאשר נכנסנו לתוך הסיפור הזה, זה על דעת כל המשרדים הנוגעים בדבר. אני אינני מוצא מישהו שמתנגד לזה.

על כן אני אבקש להביא את זה עוד הערב ואני רוצה להודות גם ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת חיים כץ, ולך גברתי שהואלת תוך כדי דיוני המליאה לבוא ולהושיט כתב בתחום הזה. אני מודה גם לחבר הכנסת שמעון אוחיון שנמצא כאן במקום אורלי לוי אבקסיס, ולמנהלת הוועדה, וילמה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
גברתי היועצת המשפטית, את רוצה להוסיף משהו או שנעבור להקראה?
רועי קרת
אני מהמוסד לביטוח לאומי. אני חייב להגיד, אדוני שר התיירות, שאנחנו התנגדנו לתיקון הזה מהרגע הראשון. אני עמדתי בקשר עם עורך דין אלי ליפשיץ. התנגדנו ואנחנו עדיין מתנגדים. אנחנו לא משרד ממשלתי, אין לנו סטנדינג בעניין הזה אבל אם הוועדה מעוניינת לשמוע, אני אסביר למה אנחנו התנגדנו ולמה אנחנו עדיין מתנגדים.

אין כאן תמיכה מקיר לקיר. אדוני השר בעצמו אמר שזה לא משמש את המטרה שאנחנו מכירים לדמי אבטלה שאותם בסוף אנחנו משלמים. זה נועד להתייחס לבעיה שאנחנו לא מכחישים אותה אבל הפתרון לא מתאים. אלה אנשים שנפלטים מתחום התיירות. הם מכירים את העבודה, זה סוג של הכשר, מ שפעם קראו פנים מפעלית. זאת אומרת, נראה, לפי מה שכבוד השר הסביר עכשיו, שלא מדובר באנשים שנפלטו מהעבודה. הם מכירים אותה ובמה יכשירו אותם? הם מכירים את העבודה והם באו מהתחום התיירות. בעבר נתקלנו בתופעה הזאת של מה שנקרא הכשרה פנים מפעלית. האנשים המשיכו לעבוד באותו מקום ממנו הם לכאורה נפלטו, אלא שלא היה היקף עבודה מספיק כדי לפרנס אותם ולכן הפנו לביטוח לאומי כדי כאילו לשלם דמי אבטלה. לא מדובר באמת בדמי אבטלה משום שלא מדובר באמת במובטלים. הם לא באמת מחפשים עבודה במשהו אחר אלא הם מחכים עד יעבור זעם. הפלטפורמה של תשלום דמי אבטלה לעניין הזה, היא לא פלטפורמה מתאימה. היה נכון לפתור את זה במקום אחר.
זאת הסיבה שהתנגדנו לזה מלכתחילה. הייתה גם בעיה של החלה רטרואקטיבית שאני מבין שבינתיים ירדה מהפרק. אולי כדאי להסביר על מי התיקון הזה יחול משום שאין כאן הוראת תחולה. במקור שאני ראיתי הייתה הוראת תחילה ותחולה שנמחקה כולה.
שמעון אוחיון
בפועל היית משלם דמי אבטלה.
רועי קרת
נכון, אבל אני משלם שבעים אחוזים לכל מי שנמצא בהכשרה מקצועית.
שמעון אוחיון
האנשים האלה רוצים לשמור על רצף.
רועי קרת
לשמור על רצף אבל לא על הכשרה.
שמעון אוחיון
זה עניין של מינוח.
רועי קרת
הכשרה, כאשר עושים את זה באמת, שולחים מישהו לעבור הכשרה כדי לעשות משהו כי הוא לא יודע לעשות. אדוני בעצמו מדבר לא על הכשרה אלא על רצון לשמירת רצף. רצון לשמירת רצף הוא דבר חשוב אבל לא במסגרת הזאת. זאת לא המסגרת המתאימה.
שר התיירות עוזי לנדאו
אם רוצים דוגמה מובהקת למשפט שאומר בין הרועה לבין הזאב נפגע השה, יש לנו את הדבר הזה. מי שיישאר דבק לצוק הפורמלי של מה שכתוב בסעיף ה-53 וחצי, יעלה את הטיעונים שלך, בכל הכבוד. אנחנו צריכים לראות איך שומרים את התעשייה כרגע. היו טיעונים והטיעונים הם טיעונים של הביטוח הלאומי, ישבו שרים וקיבלו החלטה וממליצים על הדברים האלה. כשאני צריך לשים לב לביטוח הלאומי, אם בדיוק הולכים בדרך הזאת, אז היה צריך לפצות אותם בדרך אחרת. כשאנחנו רואים מה לוח הזמנים שבפנינו, אני אומר שזאת הוראת שעה, זה עד יולי הבא ולא עד אחרית הימים. פשוט צריך לרוץ עם זה ולאשר.
נעה בן שבת
אם אנחנו מסתכלים על רשימת המקצועות שקיימים היום בתקנות, אנחנו רואים שבאמת מדובר כאן במקצועות שיש בהם חסר, עובדי ריתוך, מבלטנות, מיכון חקלאי, עובדי יצור באלקטרוניקה. אני חושבת שהמקצועות האלה והנסיבות הן באמת נסיבות שונות והן יכולות לבוא ולהעלות את הטענה מדוע מקצועות אחרים לא נכנסו כאן. אני חושבת שבכפוף להסתייגות הזאת, חשוב להעלות אותה וחשוב לומר שיכולה לבוא טענה לכך שגם קורסי הכשרה אחרים היו צריכים לזכות באותה תוספת.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
מה לגבי האמירה על התחילה והתחולה?
נעה בן שבת
אני מבינה שהכוונה היא להגיד שהתחילה היא מיום פרסום התקנות וזה יחול על כל מי שיתחיל בהכשרה מקצועית מיום התחילה ואילך. אני מבינה שלמעשה ההכשרות המקצועיות מאורגנות על ידי משרד הכלכלה יחד עם משרד התיירות וזה הולך לשני הכיוונים. מצד אחד זה אומר שמשקיעים כאן כספים בהכשרה מקצועי, אבל עולה כאן באמת הטענה שזאת לא הכשרה מקצועית במובנה המובהק.
שר התיירות עוזי לנדאו
אני לא בטוח שזה מדויק כי גם מי שנמצא בתוך התחום, צריך מדי פעם לעבור ריענון או שהוא רוצה לעבור לתחום שהוא ליד זה ולהרחיב את המניפה של התחומים בהם בתוך המלונאות הוא מתעסק. מורי דרך עוברים אחת לשנתיים הכשרות וחידושים כדי לדעת מה קורה במשק. זה לא שפעם אתה מופקד על תחום מסוים ואתה לא צריך לקבל שום הכשרה ושום ריענון.
צריך כאן לראות איזה סיוע נותנים לענף הזה עכשיו.
רינה פרנקל
אני מבינה שמדובר על ענף המלונאות.
שר התיירות עוזי לנדאו
על ענף התעשייה. תעשיית התיירות. לא רק מלונאות.
רינה פרנקל
על איזה מקצועות מדובר?
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
יש רשימה.
נעה בן שבת
האם הקורסים האלה פתוחים רק למפוטרי הענף?
שר התיירות עוזי לנדאו
אינני יודע. האמת היא שזה לא חשוב. גם אם זה פתוח לכל אחד. המפוטרים לוקחים בזה חלק ומבחינתנו זה בסדר.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
גברתי היועצת המשפטית, תתחילי לקרוא בבקשה.
שר התיירות עוזי לנדאו
לא אמרו לי שום דבר אחר ולכן אנחנו נתחיל לנהל קרב אם זה הולך רטרואקטיבית.
נעה בן שבת
תקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא) (הוראת שעה), התשע"ה-2014
בתוקף סמכותי לפי סעיף 173(א)(1א) לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן – החוק), בהסכמת שר הרווחה והשירותים החברתיים ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

1. תיקון תקנה 1
בתקופה שעד יום כ"ה בתמוז התשע"ו (31 ביולי 2015), יראו כאילו בתקנה 1 לתקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא), התשס"ט-2009, אחרי פסקה (11) יבוא:

(12)
ייעוץ תיירות ונסיעות.

(13)
ארגון תיירות נכנסת.

(14)
הוראת דרך.

(15)
נהיגת תיירות.

(16)
מלונאות ובכלל זה קולינר5יה למלונאות: טבחות, קונדיטוריה ואפיה, מלצרות ומוזגות, ניהול משק, פקידות קבלה, ניהול דרג הביניים, אחזקה ועדכון טכנולוגי.
רינה פרנקל
מה משך הקורסים כמו יועץ תיירות ונסיעות? ארגון תיירות ונסיעות? כמה המדינה צריכה לממן?
שר התיירות עוזי לנדאו
משרד הכלכלה מממן את הדברים האלה במסגרת קורסים שהוא עושה.
רינה פרנקל
אבל בדרך כלל יש זמן מוגבל למימון הקורסים.
שר התיירות עוזי לנדאו
אני לא יודע לתת על זה תשובה מספיק טובה.
נעה בן שבת
למעשה המימון הוא של הביטוח הלאומי כי הוא משלם את הפרש דמי האבטלה בין שבעים אחוזים למאה אחוזים.
שר התיירות עוזי לנדאו
את הקורסים מנהל משרד הכלכלה.
רינה פרנקל
תלוי לכמה ימי אבטלה בן אדם זכאי. בהמשך אם מגיעה לו אבטחת הכנסה, הוא גם מקבל, ואם לא מגיעה לו, הוא מפסיק לקבל מימון. השאלה היא אם כאן משרד הכלכלה מוכן לממן עד הסוף, עד תום הקורס, או לא מוכן לממן עד תום הקורס.
שר התיירות עוזי לנדאו
אני לא יודע להשיב כרגע. אני רק יודע שהדבר הזה נעשה בהסכמת שר הרווחה מאיר כהן.
רינה פרנקל
כי ביטוח לאומי משלם. ברור. היו תקופות ששילמו במקצועות מסוימים רק למי שמגיע דמי אבטלה עד תום האבטלה ופעם שילמו עד תום הקורס.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
לדעתי זאת הכוונה כאן.
רינה פרנקל
לדעתי צריכה להיות כוונה לשלם עד תום הקורס כי אחרת לא עשינו הרבה.
רועי קרת
לשם כך צריך לתקן את חוק הביטוח הלאומי.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
זה קצת יותר מורכב מהתקנות האלה שאנחנו מעבירים עכשיו. מה שאומרת חברת הכנסת פרנקל דורש שינוי בחוק הביטוח הלאומי וזה לא בתקנות האלה.
שמעון אוחיון
אנחנו מדברים על הוראת שעה.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אני חושבת שאת התקנות האלה נעביר כמו שהן.
נעה בן שבת
למרות ההסתייגות. אני חושבת שההסתייגות כאן היא נכונה, שבעצם זאת דרך למימון עובדים בתקופה הזאת למרות שזאת לא המטרה - - -
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
המקורית של דמי אבטלה. הסביר את זה השר.
נעה בן שבת
זה עלול להעלות טענות לעניין הפגיעה בשוויון כלפי מקצועות אחרים שלא הוכנסו כאן.

סעיף שנידרש לו כאן זה סעיף של תחילה ותחולה.

תחילתן של תקנות אלה ביום פרסומן והן יחולו על מי שהחל בהכשרה מקצועית מיום התחילה ואילך.
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
אנחנו מצביעים. מי בעד אישור תקנות הביטוח הלאומי (סוגי הכשרה מקצועית שבהם ישולמו דמי אבטלה בשיעור מלא) (הוראת שעה), התשע"ה-2014?

הצבעה

בעד – פה אחד
התקנות אושרו פה אחד
היו"ר שולי מועלם-רפאלי
שלושת חברי הכנסת הנוכחים הצביעו ואישרו את התקנות.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 18:30.>

קוד המקור של הנתונים