ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 08/12/2014

חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) (תיקון מס' 6), התשע"ו-2015

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לקידום מעמד האישה
08/12/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 120>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שני, ט"ז בכסלו התשע"ה (08 בדצמבר 2014), שעה 9:30
סדר היום
<הצעת חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) (תיקון - תקופת שהות במקלט לנשים מוכות), התשע"ד-2013>
הצעתם של חברי הכנסת דוד צור, מיכל רוזין, תמר זנדברג, פנינה תמנו-שטה, יפעת קריב, איתן כבל, סתיו שפיר, מאיר שטרית, משה מזרחי, אלעזר שטרן, דב חנין, רינה פרנקל, ניצן הורוביץ, עפר שלח, אורלי לוי אבקסיס, יעקב מרגי, עדי קול, גילה גמליאל, רונן הופמן, מירי רגב.
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד צור – מ"מ היו"ר
מוזמנים
>
נועה עמירב פטאל - עו"ד, משרד המשפטים

מיכל חנוך אחדות - משרד הבינוי והשיכון

טל לוטוק קליין - עו"ד, משרד הבינוי והשיכון

מיה כהן - עו"ד, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ד"ר רמזי חלבי - מרכז השלטון המקומי

רן מלמד - סמנכ"ל עמותת ידיד

מאירה בסוק - עו"ד, הלשכה המשפטית, נעמ"ת

כרמית אלמקייס - אחותי, למען נשים בישראל

ריקי כהן בלולו - אחותי, למען נשים בישראל

שי מימוני - המשמר החברתי

עירית בן עמי - המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
אביטל סומפולינסקי
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון – חבר המתרגמים
<הצעת חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) (תיקון - תקופת שהות במקלט לנשים מוכות), התשע"ד-2013>, הצעתם של חברי הכנסת דוד צור, מיכל רוזין, תמר זנדברג, פנינה תמנו-שטה, יפעת קריב, איתן כבל, סתיו שפיר, מאיר שטרית, משה מזרחי, אלעזר שטרן, דב חנין, רינה פרנקל, ניצן הורוביץ, עפר שלח, אורלי לוי אבקסיס, יעקב מרגי, עדי קול, גילה גמליאל, רונן הופמן, מירי רגב.
היו"ר דוד צור
בוקר טוב. עליזה לביא בפקקים בדרך לכאן וביקשה ממני לנהל את ישיבת הוועדה. אני רוצה להרגיע את הייעוץ המשפטי גם של משרד השיכון וגם של משרד המשפטים ולומר שאין כאן משהו קונספירטיבי.
בזמן שאין ממשלה וכן הלאה, אני לא יודע באמת מה יהיה בגורל של הצעת החוק המצוינת הזאת, לדעתי האובייקטיבית כמובן. בדיון הקודם הייתה מחלוקת לעניין הפרשנות שיצאה מוועדת השרים לחקיקה.

לחבר הסטודנטים שנמצאים כאן, הצעת החוק שלי – ותשאלו שאלה הגיונית, איך יכול להיות שמי שמציע את הצעת החוק, הוא גם זה שמנהל את הדיון, דבר שבדרך כלל לא קורה. אנחנו נחכה לחברת הכנסת עליזה לביא ונשלים את הפרוצדורה, אם היא תגיע. אם לא, נעשה זאת גם לא נוכחותה. הצעת החוק אומרת להכיר בפרק הזמן שנשים מוכות עוברות למעון לנשים מוכות, שפרק הזמן שהן שוהות שם יוכר להן לטובת ההכרה במשך הזמן בדיור הציבורי. עד היום לצערנו זה לא בשום מקום. לזכות משרד השיכון ייאמר שהם לא התעמרו ברוב השנים – אני מניח זאת – ובכל זאת האוכלוסייה הזאת כנראה קיבלה את הזכויות כך או כך, אבל את הפרצה הזאת בחוק צריך לסגור. למעשה הצעת החוק באה לסגור את הפרצה הזאת. אוכלוסייה חלשה שכבר התקרבנה פעם ופעמיים ואסור להחזיק אותה כקורבנות פעם שלישית בזה שלא נכיר בפרק הזמן הזה כפרק זמן מוכר לעניין זכויותיהם בדיור הציבורי.
אמרה נציגת משרד השיכון שבעקבות הצעת החוק עיגנו את הנושא בנהלים, כך שהנושא נותן פתרון במסגרת הנהלים הפנימיים של משרד השיכון. אנחנו שמחים שזה נעשה כי יש הבנה והסכמה מלאה למהות החוק ולתוכן שלו. הוויכוח שנותר הוא בעניין הפרוצדורלי, האם עלינו לעבור לחקיקה בעניין הזה, ובמיוחד הדברים כמובן אקוטיים גם בגלל העובדה שהיום אנחנו אמורים להצביע על פיזור הכנסת, ולכן, אם החוק לא יעבור בקריאה ראשונה, לא יחול עליו דין רציפות ולמעשה כאילו לא היה ומתחילה פרוצדורה חדשה שהמשמעות שלה היא שיבוא חבר כנסת חדש או שאני במסגרת חבירתי ל-מרצ באופוזיציה ואמשיך לנהל את זה דרך חבירתי בכנסת הבאה, אם תהיה. על כל פנים, זה המצב כרגע. לכן אני מביא את הנושא לדיון.

אני שמח שחברת הכנסת זנדברג הצטרפה אלינו. הייתי רוצה לשמוע גם את דעתך בעניין הזה וגם את דעתכם, הייעוץ המשפטי, כי אני מבין שדיבר אתכם גם רמ"ט משרד המשפטים. אנין מבין שהוא כבר לא ראש המטה או שהוא עדיין כן ראש המטה. יש ראש מטה, אבל אין מטה.

תמי, אני אשמח לשמוע את דעתך וגם אתכם, אם יש שינוי בעמדתכם. נשמע עוד אדם או שניים ונעבור להקראת החוק.
תמר זנדברג
אני רוצה לומר שני דברים. האחד לגופו של עניין והשני לפרוצדורה. אני אתחיל דווקא מהפרוצדורה כי זה הקל. כמו שאנחנו יודעים, הכנסת מתפזרת היום טרם זמנה. אנחנו כאן דנים בהכנה לקריאה ראשונה. כלומר, לא מדובר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בחוק שהיום ייכנס לספר החוקים אלא מדובר מבחינתנו ככנסת, כמחוקקים, כוועדה, באיזושהי תקיעת רגל בדלת ולאפשר לחוק הזה להגיע לדין רציפות בכנסת הבאה. על זה אנחנו דנים. כלומר, לא על הניסוחים ועל הדקדוקים הסופיים של החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית, אז אפשר לומר שזה יעבור בחטף ואף אחד לא ידע וכולי, אלא בעצם מדובר באיזשהו צינור חמצן דקיק שייתן לחוק הזה לחיות באיזושהי הנשמה מלאכותית עד הכנסת הבאה ומשם להמשיך כאשר שם יתקיימו הדיונים לפי הרכב הכנסת הבאה.

לגבי המהות. כאן אני רוצה לומר למה ראוי שהחוק הזה לא רק יתקדם את התקופה הזאת של דין הרציפות אלא גם אני מקווה מאוד שבכנסת הבאה באמת יגיע לכדי חקיקה סופית. יש כאן בעצם עוול שנגרם לאוכלוסייה מוחלשת שלוש פעמים. פעם אחת כי מדובר במשפחות שחיות בעוני ואין להן כסף לשלם משכנתא או לשכור דירה בשכירות בשוק החופשי ובטח לא לקנות. פעם שנייה, מדובר בנשים שזאת אוכלוסייה מוחלשת. פעם שלישית, מדובר בנשים מוכות. החוק הזה בא לתקן עונש שאישה מוכה מקבלת כאשר זאת דווקא אישה שלקחה את ההחלטה המאוד מאוד לא פשוטה, אמיצה וקשה זו - הוועדה לקידום מעמד האישה דנה הרבה בנושא הזה של מקלטים, שיקום וכולי – ולפעמים לקחה את הילדים או עברה היא למקלט לנשים מוכות, והזכויות שלה בדיור הציבורי – שוב, בהיותה אישה ובהיותה אישה ענייה ממשפחה שחיה בעוני – אסור שתפגענה. הצעת החוק הזאת, הייתי רואה אותה יותר כמתקנת עוול מאשר כמעניקה. זה היה צריך להיות דבר שהוא מובן מאליו, שתקופת השהות במקלט לנשים מוכות תיספר בתקופת הוותק כי אין עוול גדול מזה ששהייה במקלט לנשים מוכות בעצם קוטעת את הרצף והאישה שהיא זו שנסה לפעמים על נפשה, על חייה ועל חיי ילדיה, תצטרך לשלם ולהיפגע מזכות שהיא זכות סוציאלית שחייבת להגיע לה.
לכן אני חושבת שבאמת בכל מה שקורה כאן במדינה ובבית הזה היום, זה יהיה מעשה קטן של צדק אם אנחנו נאפשר לחוק הזה להמשיך לחיות ונעביר אותו בקריאה הראשונה. תנוח דעתם של היועצים המשפטיים - אני לא יודעת מה אתם עומדים להגיד – או הגורמים המקצועיים, זה באמת עובר לקריאה ראשונה, זה לא נחקק כרגע, כל אותם ניסוחים ושינויים, אם יהיה צורך נוכל להמשיך לדון בהם בכנסת הבאה.

מילה אחרונה לנו. אני רוצה להזכיר שבסופו של דבר לא היועצים המשפטיים ולא היועצים המקצועיים אלא אנחנו בסופו של דבר, זכות ההצבעה היא לנו וכדאי שנעשה את זה.
היו"ר דוד צור
תודה. אני מסתכל כאן על רשימת החתומים על הצעת החוק וזה חוצה את כל המפלגות, מ-ש"ס, דרך הליכוד, דרך ישראל ביתנו, דרך יש עתיד, מרצ כמובן, חד"ש. כמעט ואין מפלגה שלא חתומה על הצעת החוק. אולי בטעות פספסתי מפלגה אבל כמעט כל המפלגות חתומות.

נשמע את היועצת המשפטית.
טל לוטוק קליין
אני מהלשכה המשפטית במשרד הבינוי והשיכון. אני רוצה לדייק בעובדות. אני חייבת להדגיש שלא נגרם שום עוול לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות.

תחילה אני רוצה להפנות לחוק זכויות הדייר בדיור הציבורי התשנ"ח-1998. סעיף 3(ב) לחוק קובע שלא תיפגע זכות למגורים בדירה ציבורית עקב עזיבת הדירה בשל אחת מאלה, כאשר אחת האפשרויות היא שהות במקלט לנשים מוכות כהגדרתו בחוק משפחות חד הוריות.

דבר נוסף אותו קובע החוק הוא שהזכויות לא תפגענה בדירה הציבורית עקב מצב של אלימות מצד בן זוג ובלבד שניתנה החלטה שיפוטית המעידה על קיומה של אלימות כאמור.

זאת אומרת, לא רק שהיא יוצאת למקלט לנשים מוכות אלא גם אם היא יוצאת עקב אלימות, תקופת השהות שלה באותו מקום מגורים, חלופה אחרת, לא נפגעת לצורך מניין המועדים לזכאות.
תמר זנדברג
אנחנו רוצים להעניק לה גם את הזכות הזאת לצורך זכויות רכישה.
היו"ר דוד צור
אולי צריך להוסיף את המשפט הזה לחוק.
טל לוטוק קליין
זה נכון. במידה וזה ייכנס לחקיקה, אין ספק שזה צריך להיכנס.

אני רוצה לציין שמשרד הבינוי והשיכון, בעקבות ועדת השרים לענייני חקיקה, הכניס בנהלי המשרד.
היו"ר דוד צור
דיברנו על זה.
טל לוטוק קליין
אני מתייחסת לדבריה של חברת הכנסת שציינה שנגרם עוול.
היו"ר דוד צור
לא. בפתיח שלי אמרתי שלא נגרם עוול.
טל לוטוק קליין
לא נגרם עוול ומשרד הבינוי והשיכון לאורך כל השנים דאג לאותן נשים.
היו"ר דוד צור
אנחנו הגנו על משרד השיכון.
תמר זנדברג
נפלה בחלקנו הזכות לעגן את זה בחוק.
טל לוטוק קליין
המשרד הכניס את זה לנהלי המשרד.
היו"ר דוד צור
אמרנו את זה.
תמר זנדברג
התפרצנו לדלת פתוחה וביום האחרון של הכנסת נפלה בחלקנו זכות לקחת את מה שכבר נעשה ולעגן אותו בחוק.
היו"ר דוד צור
למה הכנסת נכנסה לעניין הזה? כי אמרנו שאנחנו מניחים שכל שר שיכון שיבוא, הוא נאור, הוא ליברל והוא יעשה הכול ולא יפגע באוכלוסייה הזאת, אבל החקיקה נועדה לכך והיה ולא יהיה שר שיכון כזה.

משרד המשפטים.
נועה עמירב פטאל
עמדתנו, כפי שציינתי בישיבה הקודמת, היא שזה נוהל שמאחר שהוא מעוגן בנהלים של המשרד, אין מקום לעגן אותו בחקיקה. יש הרבה דברים שמאוד ראויים ומאוד חשובים, אנחנו לא רוצים שתהיה לנו חקיקה שהיא ארוכה ומסורבלת.
היו"ר דוד צור
זאת חקיקה מסורבלת? את מדברת באופן כללי.
נועה עמירב פטאל
באופן כללי.
היו"ר דוד צור
אני אשאל אותך עוד שאלה. החקיקה הזאת משיתה עלויות כלשהן על המשרדים?
נועה עמירב פטאל
זה לא משנה מהמצב הקיים היום. אנחנו מסתכלים היום - העמדה שלי היא עמדה מקצועית – על מה מתאים להיות בחקיקה. אני אומרת את הדברים כמי שאחראים על נוסח החוק ואיך החקיקה בנויה וזאת עמדתנו המקצועית.
היו"ר דוד צור
יש לכם הערות למהות החוק?
נועה עמירב פטאל
לא. מהות החוק מקובלת עלינו. אנחנו חושבים שהעיקרון הזה צריך להיות מעוגן בנהלים כפי שנעשה. זאת הייתה הערה שלנו שיושמה על ידי משרד הבינוי ולכן אנחנו לא חושבים שזה צריך להיות בחקיקה.
אביטל סומפולינסקי
מקובל עליכם להוסיף את נושא האלימות גם לחוק שלנו?
נועה עמירב פטאל
כן.
היו"ר דוד צור
רן, סמנכ"ל עמותת ידיד.
רן מלמד
בוקר טוב. תודה. החוק הזה הוא מסוג החוקים שאם הייתי צריך לחשוב על חקיקה מהירה שהיא לא פיזור הכנסת, זה בדיוק מסוג החוקים שצריך לא רק לסיים להעביר אותם היום בקריאה ראשונה אלא להעביר אותם היום. בחצי השנה שתעבור עד שהוא ייכנס לתוקף, יהיו עוד אי אילו עשרות, אולי קצת פחות ואולי קצת יותר, נשים שלא יוכלו לנצל את הזכאות שלהן ויסלח לי משרד השיכון ויסלח לי משרד המשפטים כשאני אומר שאני לא סומך על הנהלים של משרד השיכון. אני מכיר את הנהלים האלה היטב. אני יודע איך הם מחלחלים בסופו של דבר לשטח ואנחנו נתקלים בלא מעט מקרים ובתשובות שנשים מקבלות בשטח שהן שונות קצת מהנהלים שנקבעו מלמעלה. אם אין להן את הכוח, את הידע או את הסיוע להגיע למעלה ולוודא שהנוהל פועל עליהן, הן לא יקבלו.

אם כן, קודם כל, אמירה אחת כללית והיא שאני בהחלט מחייב את החוק. אני באמת מבקש שתעבירו אותו היום בקריאה ראשונה.

ברשותך, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולומר משפט אחד בוועדה לנושא של סל הכלים או השירותים שמקבלת אישה שנכנסת למקלט לנשים מוכות. ממשלת ישראל עשתה לא מעט בנושא הזה. היא דאגה שיהיו מענקים שנשים מקבלות כאשר הן יוצאות, היא דאגה לפעולות נוספות, אבל עדיין יש תחומים שהם לא מטופלים. אני מקווה ששניכם תהיו בכנסת הבאה ובוועדה הזאת כך שתוכלו לקדם אותם. אחד הנושאים הוא נושא שהעברתי לכם אתמול במכתב שנשלח למפקח על הבנקים כאשר בעצם יש בעיה לנשים שיוצאות מהמקלט או נמצאות במקלט. הבנק סוגר את הברז הכלכלי, את ברז האשראי שלהן וזה נושא שהוא חשוב אולי לפחות כמו החוק הזה, אם לא יותר. אני מבקש גם את התייחסותכם בהמשך הדרך לדברים האלה.
היו"ר דוד צור
תודה רבה. דוקטור רמזי חלבי.
רמזי חלבי
אני נציג השלטון המקומי. אנחנו תומכים בתיקון להצעת החוק. אני רוצה לציין שהרשויות המקומיות שאמונות על הנושא של הרווחה ועל נשים שסובלות מאלימות, אנחנו מחייבים את התיקון הזה. אני חושב שהוא מאוד מאוד חשוב.
היו"ר דוד צור
אגב, אני רוצה לומר עוד משהו פרוצדורלי כי אני חייב לפרוק את התסכול האישי שלי בעניין הזה. הצעת החוק הזאת עברה במליאה בקריאה טרומית במרץ 2014. השנה. מכאן התנהל פינג פונג וויכוח בין לא למה לא לעשות את זה אלא מי הוועדה שתיקח על עצמה להמשיך את החקיקה - ועדת העבודה והרווחה, אליה התכוונתם ללכת - אבל טוב שנעצרתם כאן כי כאן יותר מעניין - הוועדה לקידום מעמד האישה וועדת הכלכלה. בגלל שזה דיור ציבורי ולכאורה הנושא חונה בכל אחת מן הוועדות. בוויכוח הזה לא יצאנו ראש. היה לחץ שלי להביא את זה להצבעה בוועדת הכנסת ובסוף הצבענו בוועדת הכנסת והנושא הגיע לוועדה לקידום מעמד האישה. לכן, גלגולו של חוק, אפשר לכתוב על זה ספר.

יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו?
כרמית אלמקייס
אני מ-אחותי, למען נשים בישראל. אני לא מצליחה להבין למה ההתנגדות שלכם לעגן את זה בחוק ולהשאיר את זה כנהלים. הרי התבשרנו גם הבוקר - מצבו של הדיור הציבורי בארץ שהוא לא טוב, וזה בלשון המעטה – שאפילו שיש עיגון בחוק כמו חוק הדיור הציבורי שאוסר על מכירת דירות לא לדיירי הדיור הציבורי, הבוקר עמידר פתחה במכרז של 35 דירות לכל המרבה במחיר. זה אומר שגם כשיש חוקים, עדיין עוקפים אותם ועדיין לא מקשיבים להם, וזה עצוב.

כמו שתמר אמרה, זאת אוכלוסייה מאוד מאוד מוחלשת. אלה גם נשים וגם מוכות. ההתעקשות הזאת שלא להכניס את זה לחוק ולא להגן על האוכלוסייה הזאת, בעיני זה עוול. אני חושבת שכדאי שתעשו חשיבה חוזרת לדבר הזה, בטח כאשר כמו שראינו זה חוצה מפלגות וחוצה כל דבר אפשרי כדי לקדם את החוק הזה.
היו"ר דוד צור
תודה. נעבור להקראת החוק. גם את רצית לומר משהו?
ריקי כהן בלולו
כן מתנועת אחותו.
היו"ר דוד צור
לא ריקי כהן המפורסמת.
כרמית אלמקייס
כן. זאת היא.
ריקי כהן בלולו
בערך, כן, אבל לא מחדרה אלא מהקטמונים. חשוב לי להדגיש בכל הנושא הזה של אכלוס של נשים מוכות אחרי מקלט, כמה חשוב הסנכרון של המערכות אחת עם השנייה. אני למשל – אמנם זה היה לפני שמונה שנים – יצאתי למקלט לנשים מוכות מתוך דירה של דיור ציבורי. כתכנית המשך למקלט נדרשתי לוותר על הזכות שלי בדירה וברור שלא יכולתי, הייתי עם חמישה ילדים, נלחמתי על הזכות שלי לחזור לבית וחזרתי לבית. תוך שנה עשיתי מלחמה ממש בתחנות רוח כדי להעביר את הדירה מהמקום המסכן למקום בטוח יותר. אחרי שנה הצלחתי וכשהצלחתי את הדירה המקורית שהייתה לנו כזוג לקחו ונתנו גם לו דירה שנייה.
היו"ר דוד צור
פרק הזמן לא נחשב לך?
ריקי כהן בנלולו
תן לי להגיע לנקודה. בסופו של דבר הצלחתי לעבור דירה, אבל תוך שלושה חודשים מהרגע שנכנסתי לבית האחר שאני בכוחות עילאיים הצלחתי להשיג אותו, קיבלתי את הגרוש שלי, הבן אדם ממנו ברחתי, כשכן שלי כי גם הוא קיבל דירה של דיור ציבורי במרחק שלא רחוק מצו ההרחקה שאני הוצאתי בזמנו. זאת אומרת, אני עומדת בחלון חדר השינה שלי ואני רואה אותו יושב בסלון. כשאני צריכה ללכת ללשכת הרווחה, אני צריכה לעבור תחום של צו הרחקה. היום המצב בינינו הוא אחר אבל זה עלה לי במחיר גדול מאוד. בקלות יכולתי להיות הכתובת על הקיר ובגלל חוסר סנכרון של המערכות בתוך המצב הזה, זה קרה. אני בטוחה שאני לא היחידה.
היו"ר דוד צור
תודה. אני מבקש לקרוא את נוסח החוק עם התוספת של המשפט שאמרתם שאין לכם התנגדות מהותית. אנחנו נצביע על כך ונעשה את המאבק כדי שזה ימשיך הלאה.
אביטל סומפולינסקי
הצעת חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) (תיקון - תקופת שהות במקלט לנשים מוכות), התשע"ד-2013
1. תיקון סעיף 6

בחוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) התשנ"ט-1998, בסעיף 6, אחרי פסקה (4) יבוא:

"(5)
תקופות שהייה במקלט לנשים מוכות כהגדרתו בסעיף 7 לחוק עבודת נשים התשי"ג-1954.

(6)
אלימות מצד בן הזוג ובלבד שניתנה החלטה שיפוטית המעידה על קיומה של אלימות כאמור".
טל לוטוק קליין
אפשר לדייק לגבי תקופה.
תמר זנדברג
בכנסת הבאה.
היו"ר דוד צור
יש הערות לנוסח החוק? לא.

מי בעד אישור הצעת חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה) (תיקון - תקופת שהות במקלט לנשים מוכות), התשע"ד-2013?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת החוק אושרה
היו"ר דוד צור
הצעת החוק אושרה פה אחד.

תודה. בהצלחה.

<הישיבה ננעלה בשעה 09:50.>

קוד המקור של הנתונים