ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 01/12/2014

א. הרחבת המשרות הפטורות ממכרז בעיריות ובמועצות מקומיות ביו"שב. החלת פטור באזור יו"ש מהיתר (תכנון ובניה) בהתאם לרפורמת משרד הפנים

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
01/12/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 424>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, ט' בכסלו התשע"ה (01 בדצמבר 2014), שעה 11:00
סדר היום
א. הרחבת המשרות הפטורות ממכרז בעיריות ובמועצות מקומיות ביו"ש.
ב. החלת פטור באזור יו"ש מהיתר (תכנון ובניה) בהתאם לרפורמת משרד הפנים.
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דב חנין

משה זלמן פייגלין

יפעת קריב
ניצן הורוביץ
מוזמנים
>
עידו צ'פניק - סגן ממונה היו"ש, משרד הפנים

אבי כהן - מנהל אגף, מינהל תכנון, משרד הפנים

נטליה אברבוך - מנהלת לשכת תכנון יו"ש, משרד הפנים

נעמה אביטן - מנהלת תחום כוח-אדם שכר וגמלאות ברשויות המקומיות, משרד הפנים

מרב אמיר - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הפנים

דור בלוך - אגף התקציבים, משרד האוצר

ענת אסיף גיל - עו"ד, ממונה ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

סרן אלי לברטוב - פצ"ר- ס' רמ"ד פנים לחקיקה ביועמ"ש איו"ש, צה"ל

חן פיליפוביץ - ראש המועצה המקומית הר אדר

גרשון מסיקה - ראש מועצה אזורית שומרון

ג'וש גולדשמיד - גזבר המועצה, ראש אגף כספים, מועצה אזורית שומרון

אבי נעים - ראש מועצת בית אריה

חננאל דורני - ראש מועצה מקומית קדומים

יוחאי דמרי - ראש מועצת הר חברון

אסף מינצר - ראש המועצה המקומית אלקנה

ענת פרידמן - פרויקטורית, מועצה מקומית אלקנה

מעוז ביגון - מנכ"ל מועצה אזורית מטה בנימין

שרון לוי - מהנדס המועצה, מטה בנימין

אפרים פלס - גזבר מועצת בנימין

אביבה חזן - מחזיקת תיק מעמד האישה, עיריית אריאל

חנן גרינוולד - רגבים

רן מלמד - סמנכ"ל, עמותת ידיד

סטיבן לוי - לוביסט (אימפקט), מייצג את המועצות האזוריות

רונית גל - דוברת הוועדה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן

נמרוד ארצי (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
טלי רם
<א. הרחבת המשרות הפטורות ממכרז בעיריות ובמועצות מקומיות ביו"ש>
היו"ר מירי רגב
חברים, אני פותחת את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון שני הבוקר בסוגיות איו"ש. הדיון הראשון היה בסוגיה של כלים לחיוב ארנונה בשטח איו"ש, ואני מקווה שהגענו לפתרונות ותוך שבוע וחצי יהיה נוהל מסודר בעניין הזה. הדיון עכשיו יעסוק בשני נושאים נוספים: התקנת הצווים העוסקים בקליטת עובדים ברשויות המקומיות, תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים); הנושא השני: החלת פטור באזור יו"ש מהיתר (תכנון ובניה) בהתאם לרפורמת תיקון 101 שהעבירה ועדת הפנים, סעיף 145ג לחוק התכנון והבנייה.
לפני כן אני רוצה להגיד אמירה מאוד ברורה בעניין ניסיונות הדקירה והדריסה החוזרים ונשנים הבוקר בצומת הגוש ובצומת תפוח. אני גם העברתי מסר לשר הביטחון, שיחזיר את הביטחון באופן מיידי לתושבי איו"ש. תושבי איו"ש הם לא אזרחים סוג ב' ולא סוג ג', הם 400,000 מתיישבים ששלחו אותם כל ממשלות ישראל לחיות שם – בין ממשלות הימין ובין ממשלות השמאל – והתפקיד שלנו זה להחזיר ביטחון לכולם. מצד אחד, אנחנו מסירים מחסומים, אנחנו עושים הקלות כדי שבאמת מרקם החיים הפלסטינים ברשות יתאפשר, אבל לא יכול להיות שבתמורה אנחנו מקבלים פה פיגועים.
לכן, אני מקווה שגם שר הביטחון יעשה סדר, ומהר, יחד עם מפקד אוגדת איו"ש, כדי להביא את השקט לתושבי איו"ש.

אני רוצה גם לברך את כוחות הביטחון שפעלו באופן נמרץ ובעצם פגעו באותם מפגעים, באותם גורמים שרצו לפגוע באזרחים חפים מפשע.

אני מבקשת לקבל את התייחסות משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה לשתי סוגיות. כמובן, מי שרוצה להירשם לזכות דיבור – ראשי ערים שנמצאים פה, אבי כבר היית בדיון הקודם, ג'וש היית בדיון הקודם, נוספים שהגיעו לכאן – נא להירשם פה בצורה מסודרת אצל מנהלת הוועדה.
אתם רוצים קודם כול להציג את הבעיה, לפני שנשמע את ההתייחסות? ג'וש, תציג את הבעיה לפני שנשמע את התייחסויות המשרדים. תתחיל אתה, ולאחר מכן נשמע את איו"ש. בבקשה.
ג'וש גולדשמיד
בוקר טוב. חלק משאר הנושאים שוועדת הפנים בראשותך, היושבת-ראש, מקדמת, זה תקנות, צווים או חוקים שחלים על הרשויות במדינת ישראל הקטנה, מה שנקרא, ובעצם או לא חלים על יו"ש, או שלוקח בין חודשים לבין הרבה מאוד שנים להחלתם. פה זה בעצם נושא פשוט.
היו"ר מירי רגב
אפרופו, אם אני לא טועה, יש החלטה במשרד הפנים, של משרד הפנים, והיועמ"ש כמובן גיבה את זה, שאם תוך נניח 60 יום, חוק עזר ברשות לא מקבל התייחסות של משרד הפנים, זה מיושם אוטומטית. מפרסמים את זה ברשומות, וזה מיושם.
תומר רוזנר
זה החוק.
היו"ר מירי רגב
זה החוק. יפה, אז יכול להיות שזה מה שצריך לעשות גם לגבי דברים אחרים. לצערי, יועמ"ש איו"ש לא מגיב, ולא מגיב בקצב הנדרש. יכול להיות שזה מה שצריך לעשות גם, צריך לשקול את זה.

אני היום נפגשת עם שר הפנים, אני אדבר אתו על זה, על אותם מקומות. הרי רוב הדברים תקועים לצערי ביועמ"ש איו"ש, שבעצם לא מאפשר את ההתאמות הנדרשות. יכול להיות שצריך להחיל את אותה חקיקה שיש לגבי ראשי ערים מול משרד הפנים וגורמים נוספים, גם באיו"ש. זה אחד מאותם הגורמים, שיבינו המינהל האזרחי שהם צריכים לתפקד גם בתחום האזרחי.
שוב, אני לא הייתי רוצה שזה יקרה. הייתי רוצה שגורמים אזרחיים יעשו את זה, אבל לצערי זו תמונת המצב, ואם זו תמונת המצב, איו"ש צריכים להיערך לזה, ואם הם לא נערכים לזה, צריך לכפות עליהם את זה בחקיקה, יכול להיות.

אני אשקול את זה, אני אדבר היום עם שר הפנים בסוגיה הזאת. בבקשה, ג'וש, תמשיך.
ג'וש גולדשמיד
אז כחלק משאר הדברים האלה, ויכול מאוד להיות שזה הפתרון, להגיע להבנה כמו שאמרת, וסיכום שאם לא מגיבים אז החוקים האלה חלים, הרי החוקים יש בהם היגיון. אם חוקקו אותם במדינת ישראל, כנראה שיש בהם היגיון, והיגיון רב. אז יכול להיות שזו באמת הדרך שתהיה, לקצר את כל התהליכים ולחסוך את כל הביורוקרטיות, שאגב, הביורוקרטיות הן גם כלפי הרשויות המקומיות וגם כלפי התושבים. אם בדיון הקודם דיברנו על עיקולים אלקטרוניים, התושב בסוף ישלם יותר, וזה מיותר.

פה זה נושא די פשוט. במאי 2014, לפני מעל חצי שנה, נכנס הנושא של פטור ממכרז לסוגי משרות מאוד מאוד מסוימות, כמו משרות בעלות מתח דרגות הכי נמוך. אב הבית או הסייעת גננת, או המלווה של ילד נכה בחינוך מיוחד, בסוף צריך מכרזים. זה מה שהיה עד עכשיו.

הנושא הזה כבר טופל, וכתב לך שר הפנים תודה – שר הפנים הקודם – במאי 2014, על המשרות שפטורות ממכרז בשלושת הסוגים המרכזיים. ראשית, משרות אמון בלשכות נבחרי הציבור; שנית, משרות בעלות מאפיינים מיוחדים. לדוגמה, מלווה בחינוך מיוחד, צוער לשלטון המקומי, וכדומה; שלישית, משרות במתח דרגות הנמוך ביותר. זה דבר שחוסך הרבה מאוד ביורוקרטיה, וטופל. הבקשה שלנו, של הרשויות ביו"ש, מן הסתם, כמו כל דבר שיש בו היגיון וחוקק ונחתם, להחיל את הנושא על 23 הרשויות באיו"ש.
היו"ר מירי רגב
בוא נתחיל עם הנושא הזה. ראשי ערים רוצים להתייחס כאן לעניין הזה של סוג המשרות?
אבי נעים
אני רק רוצה להגיד שלפני עשר שנים כשנכנסתי לתפקיד בקדנציה הראשונה – אני כבר בשלישית – הייתה הצעה של ישראל שפיצר, ממונה כוח-אדם, והוא הסביר שיש משרות אמון, ראש רשות זכאי לקחת מנכ"ל, מנהלת לשכה, מה יותר לגיטימי מזה, כמשרת אמון.
לאחר מכן הגיע מצב שבאו אלי מהיחידה לחיוב אישי באותו משרד הפנים, ואמרו לי: לא, אצלכם זה לא חל.

העניין הוא עניין מהותי, וצריך להבין שראש רשות הוא ראש רשות, הוא נותן את אותם שירותים מוניציפליים, בלי קשר אם הוא גר ביהודה ושומרון או גר בתל-אביב או בחולון, ואת זה צריך להבין. אנחנו ראשי רשויות, אנחנו נותנים את אותם שירותים.
היו"ר מירי רגב
אפרופו שר הפנים הקודם, אני לא דיברתי עם גלעד ואני בטוחה שגלעד גם הוא תומך בזה. גם שר הפנים הקודם גדעון, תומך בעניין הזה ולכן הבאנו גם את הנושאים האלה לסדר-היום.
אבי נעים
אוקיי.
היו"ר מירי רגב
תראו, אנחנו הצלחנו לעשות בכנסת מהלך מדהים. עד היום, ועדות הכנסת השונות לא יכלו לטפל בנושאים האזרחיים. הבאנו את זה להצבעה בוועדת הכנסת, היום כל ועדות הכנסת יכולות לדון בנושאים האזרחיים של איו"ש ולא רק ועדת איו"ש וועדת החוץ והביטחון.
זה שוב מסר נוסף לצה"ל וליועץ המשפטי של איו"ש. דרך אגב, אני יותר לא רוצה לקבל פה פקידים זוטרים של איו"ש. אני מזמנת פה דיון, שיגיע לכאן גורם רציני מאיו"ש. אם לא, אני אזמין את הפצ"ר עצמו. שיתייחסו ברצינות לדיונים האלה, שיבואו עם תשובות של מדיניות, לתת לנו תשובות. התשובות שהם צריכים לתת, שייתנו פה תשובות רציניות לוועדה הזאת.
זהו. יש החלטת כנסת, ולא – אנחנו נביא אותם בצו. מספיק כבר עם הזלזול הזה. אם התפקיד שלכם לשמור על הביטחון, תשמרו על הביטחון; אם התפקיד שלכם זה להיות אחראים לנושאים האזרחיים, תיתנו מענה לנושאים האזרחיים. גמרנו לשחק משחקים. צדק זה צדק לכולם. לא כשמתחשק יש צדק, וכשלא מתחשק אין צדק.
הכנסת קיבלה החלטה, בהצבעה, שכל הנושאים האזרחיים יטופלו בוועדות הכנסת השונות. זה היה מהלך שהובלתי ואני שמחה שהצלחנו להביא את זה. יש סיור ראשון מסוגו של ועדת הפנים באיו"ש, עם כל ראשי המועצות ועם ארבעת המנכ"לים הרלוונטיים, כדי לראות איך אנחנו מקדמים סוגיות אמיתיות, כדי לתת פתרון לאזרחים, לתושבים, ואת זה צריך לעשות.
משרד הפנים, נא לעדכן מדוע התקנות והצווים העוסקים בקליטת עובדים ברשויות המקומיות, תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים), לא מוחלים לגבי איו"ש.
נעמה אביטן
שלום לכולם, שמי נעמה אביטן מאגף כוח-אדם במשרד הפנים. אני קודם כול חייבת להגיד שאנחנו מאוד בעד לשנות ולהשוות את החקיקה שקיימת ביו"ש גם ביחס לכלל הרשויות המקומיות.

אנחנו פנינו ב-25 במאי, הממונה ביו"ש פנה לצה"ל, לגורמים הרלוונטיים, בבקשה להחיל את כל החקיקה הזאת הרלוונטית – גם במשרות אמון, גם במשרות זוטרות – לטובת הרשויות ביו"ש. מאז ועד היום לא הצלחנו להיעזר בזה.
היו"ר מירי רגב
אין התייחסות. טוב, הוא עסוק. בכל זאת, יש פיגועים באיו"ש. זה דבר חשוב, זה הדבר שהוא צריך להתעסק בו באופן עקרוני – למנוע את הפיגועים.
נעמה אביטן
פנינו אינספור פעמים. לפני כשבועיים גם הייתה שיחת טלפון נוספת של הממונה ביו"ש אליהם, ונאמר לנו שהם במצב של כוח-אדם מאוד מצומצם, עם שלושה עורכי-דין שנמצאים שם, שיש להם קושי לתת מענה.
ביקשנו קודם כול רק לדעת, כשאלה עקרונית, אם ניתן בכלל להחיל את זה, אם אנחנו יכולים להחיל את זה כי אנחנו רואים בכך חשיבות עליונה.
היו"ר מירי רגב
חד וחלק.
נעמה אביטן
מעבר לזה שגם אנחנו הנחינו את הרשויות ביו"ש, שלעת עתה לא יצאו בפרסומי מכרזים, אפילו מועמדים שהיו בשלבי ביניים.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. תודה, משרד הפנים. משרד היועמ"ש, בבקשה. מה התייחסותכם?
סרן אלי לברטוב
גברתי, במסגרת החלת החקיקה האזרחית, רק בשנה האחרונה טיפלנו בעשרות דברי חקיקה.
היו"ר מירי רגב
מצוין. אני אמליץ עליכם לצל"ש. עכשיו תתייחס עקרונית לנושאים האלה.
סרן אלי לברטוב
אני גם אתייחס עקרונית לנושאים, אם אפשר רק אני אשלים.
בין היתר, לצורך העניין, עשרות חוקים בתחום דיני עבודה שהחליטה הממשלה שהם בסדר עדיפויות הראשון להחלה באיו"ש. סדר עדיפויות הוא דבר שנגזר הן ממשאבים, הן מבחינה של סדר עדיפויות. כמו שגברתי אמרה, גם בשל המצב הביטחוני, לצורך העניין פעולות שקרו בקיץ והמגבלות שקרו בקיץ.
היו"ר מירי רגב
אבל תקשיב. אין דבר כזה. אם יש בעיה, צריך להפריט אתכם. צריך להביא משרד אחר שיטפל בנושאים האזרחיים. זה לא הולך שאתם תגידו לי כאן ש-400,000 אזרחים לא יקבלו את אותה חקיקה שהשרים רוצים, בגלל שאין לכם תקנים וזמן.
אתה שומע מה אתה אומר לי פה? זו תשובה – סליחה, אני לא רוצה להעליב אותך יתר על המידה – זאת לא תשובה שיכולה להתקבל פה בכנסת. לא בכנסת ישראל. לא יכול להיות מצב שזה מה שיהיה. אם אתם לא מסוגלים לטפל בזה, תגידו. תפנו, תגידו, חברים, אנחנו לא מסוגלים לטפל בזה, תפריטו אותנו, אנחנו נעשה את זה בתיאום על-פי ההנחיות שיש. זה לא יכול להיות שבגלל שאין לכם זמן, הם לא יכולים לעבוד – לא יכולים לקחת אנשים למשרות, לא יכולים לתפקד כראוי – מה זה צריך להיות? איזה מין תשובה זאת?
סרן אלי לברטוב
קודם כול, גברתי, יש פנייה, בין היתר של הפצ"ר, בנושא של החלת חקיקה, שמבקשת שאם יש טיוטת חקיקה שאיזשהו משרד ספציפי מבקש לקדם, אנחנו נשמח לקבל.
היו"ר מירי רגב
העבירו לכם את זה. שמחתם, קיבלתם. אני שמחה ששמחתם, אבל העבירו לכם משרד הפנים. עד עכשיו לא זכו. תראי לי בבקשה מתי שלחת להם את זה.
סרן אלי לברטוב
ב-23 במאי, גברתי.
היו"ר מירי רגב
הבנתי.
סרן אלי לברטוב
ראיתי את זה עכשיו, אז אני אחסוך.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. גם אני רוצה לראות את זה.
סרן אלי לברטוב
בבקשה. העבירו טיוטה של צו, כמו שגם גברתי אמרה בדיון הקודם.
היו"ר מירי רגב
ומה נעשה? אפילו הם לא קיבלו תשובה.
סרן אלי לברטוב
היו שיחות בעל-פה, גם שלי עם מר אבנר כהן, ואני כרגע אמון על החקיקה בכל התחום שנוגע לנושאי פנים.
היו"ר מירי רגב
כן.
סרן אלי לברטוב
בין היתר, כך גם הוגדר התפקיד שלי במיוחד - -
היו"ר מירי רגב
מצוין.
סרן אלי לברטוב
- - לנוכח העלייה במספר הפניות ומספר החוקים שמבקשים, גברתי מכירה את זה בשנה האחרונה ובשנים האחרונות, במטרה לאפשר לכלל התושבים החיים כדין באזור יהודה והשומרון, לנהל את חייהם בצורה קרובה ככל הניתן, במגבלות של הדין הבין-לאומי - - -
היו"ר מירי רגב
אתה מסביר את זה מצוין, רק איך אתה מיישם את זה?
סרן אלי לברטוב
גברתי, אנחנו מיישמים את זה בכך שאנחנו קובעים סדר עדיפויות לטיפול בכל דבר חקיקה בהתאם לדחיפות שלו.
היו"ר מירי רגב
לא, זה לא יכול להיות. זו תשובה שלא יכולה להיות. אני לא יודעת איך היועץ המשפטי לממשלה יכול לחיות עם זה, סליחה.
ענת אסיף גיל
אני רוצה לומר עוד משפט.
היו"ר מירי רגב
ברגע שהיועץ המשפטי לממשלה מאשר את העניין הזה, לא יכול להיות שבגלל כוח-אדם ותקנים וסדרי עדיפויות, 400,000 תושבים – תראי, אם הייתם אומרים לא תקין, לא חוקי – בסדר, נלך.
תומר רוזנר
זה שר הביטחון מוביל.
היו"ר מירי רגב
בסדר, אז מה אם שר הביטחון מוביל את זה? שר הביטחון עכשיו עסוק בדברים אחרים כנראה. בסופו של דבר, אם הייתה בעיה עם זה מבחינה חוקית, הייתי אומרת לכם – אוקיי, נלך עם זה לממשלה, ראש הממשלה, נעשה מה שצריך לעשות.

אנחנו לא. זה חוקי. זה אפשרי, אנחנו רוצים לקדם את זה, אבל בגלל שאין לנו כוח-אדם, אנחנו לא מקדמים את זה. 400,000 אזרחים לא מטופלים בגלל שיש רק נציג אחד ביועץ המשפטי לממשלה. הרי אמרנו שאנחנו מנוהלים על-ידי יועצים משפטיים, אבל עד כדי כך?
סרן אלי לברטוב
גברתי, קודם כול לא אמרתי שזה לא מטופל. אמרתי, סדר עדיפויות.
היו"ר מירי רגב
סדר עדיפויות, בעיני זה לא מטופל, כי באופן עקרוני כשאני מאשרת חוק, הוא אוטומטית הולך על כל שטח מדינת ישראל. אף אחד לא צריך סדר עדיפויות.

באיו"ש זה בעייתי. בגלל שזה בעייתי באיו"ש, אני מצפה שהמערכת באיו"ש תפעל בצורה של מנגנון, שאוטומטית יש חוק, הוא מיושם. עושים לו את ההתאמות המיוחדות, והוא מיושם.
באופן עקרוני זה גם היה אמור לקרות, אילו היה לכם כוח-אדם. בגלל בעיית כוח-אדם – אתם שומעים מה אומרים פה, ראשי המועצות?
אבי נעים
אנחנו שומעים.
היו"ר מירי רגב
בגלל בעיית כוח-אדם, אנחנו לא מצליחים להחיל את החוקים האלה.
אבי נעים
מה זה סדר עדיפות? ארנונה, היינו בארנונה בדיון הקודם - -
היו"ר מירי רגב
זה לא יאומן.
אבי נעים
- - ארבע שנים. זה נראה לך הגיוני?
היו"ר מירי רגב
כן, זה סדר עדיפויות.
אבי נעים
ארנונה, שירות לאזרח. ארבע שנים, וזה עוד לא הוחל. זה סביר?
אביבה חזן
אולי מתיישבי יש"ע הם סוג ג' בעיניכם.
היו"ר מירי רגב
פשוט לא יעלה על הדעת דבר כזה.
ענת אסיף גיל
אפשר, גברתי?
היו"ר מירי רגב
כן.
ענת אסיף גיל
קודם כול, בתור משרד המשפטים, שאנחנו מלווים באופן מאוד צמוד את העבודה של יועמ"ש איו"ש ואת כל הפניות שנוגעות להתאמות חקיקה, הקושי שנובע באמת מהמגבלות וסדרי העדיפויות הנדרשים, מוכר לנו.
נעשית אצלנו כרגע חשיבה, אצל היועץ המשפטי לממשלה, על איזשהו שינוי – לא בכיוון שאת מדברת עליו אלא יותר בשילוב של משרדי הממשלה המקצועיים כבר בשלב של ניסוח הטיוטות, בשביל איכשהו להקל על המהלך הזה, לייצר איזושהי מומחיות.
אני אומרת את זה, אלה דברים שהם עדיין לא סופיים אבל יש בקנה הנחיית יועץ בעניין הזה, כמובן תועבר למשרדי הממשלה להתייחסויות.
היו"ר מירי רגב
מי המשנה שמטפלת בזה? זאת דינה?
ענת אסיף גיל
דינה, כן.
היו"ר מירי רגב
אנחנו צריכים גם את דינה לזמן לפה, לא יכול להיות מצב כזה. אני אומרת לך, אני המומה שבגלל בעיית כוח-אדם, 400,000 אזרחי המדינה הזאת לא מקבלים שירות. זה פשוט ביזיון, זלזול בכנסת, ופקידים שעושים מה שהם רוצים. זה כבר עבר את השיא.
לא יכול להיות מצב שהכנסת מחוקקת חוק, צריכה לעשות התאמה לתושבי איו"ש, וזה נתקע בגלל בעיית כוח-אדם. זה מהלך שהוא בלתי אפשרי. ואתם, שאתם כל כך רוצים צדק ביועמ"ש, וכל הזמן אתם פוזלים לכיוון ז'נבה, אתם הייתם צריכים להיות הראשונים לוודא שאת התאמות החקיקה יעשו, ומהר. ואם הסרן היחידי לא יכול לעשות את זה באיו"ש, אז צריך לוודא – מצוין, הכיוון שלכם הוא כיוון מצוין, שעוד במשרדים הרלוונטיים יעשו את ההתאמות הנדרשות.
לא מעניין אותי איזה פתרון תמצאו לזה, אבל הפתרון צריך להיות מהר. זה שהוא אומר לי כאן, זה לא בסדר עדיפויות, וממרס הוא לא עונה למשרד הפנים במכתב - - -

תראי, מה הבעיה? שהם התרגלו לבוא לוועדת החוץ והביטחון, אבל זה לא ועדת חוץ וביטחון. אני לא הולכת ללטף אף אחד מהצבא. לא הולכת ללטף אף אחד מהם.
ענת אסיף גיל
לא חושבת שהם באו לקבל ליטוף.
היו"ר מירי רגב
אז אני אומרת שוב. התפקיד שלהם זה לבצע הנחיות וחוקים. אנחנו מביאים פה חוקים שעברו את היועמ"ש. מה שלא עבר את היועמ"ש, הולך לבג"ץ. מה שלא תקין, שייפול בבג"ץ, אבל לא יכול להיות שבסופו של דבר זה נופל על הסרן האחד הזה שלא מסוגל לתת מענה.
ענת אסיף גיל
בכל זאת, עוד משפט, גברתי. יש כאן הנחה מובלעת בדברים שלך, שכל מה שנדרש בהקשר הזה של ההתאמות הוא מעין העתקה עם התאמות מחויבות.
היו"ר מירי רגב
לא. אני לא אמרתי. זה לא מה שאני אמרתי.
אסף מינצר
לפעמים כן.
ענת אסיף גיל
יש מקומות שכן, למשל - - -
היו"ר מירי רגב
אבל עזוב, גם לא משנה אם זה לפעמים או לא. לא אמרתי. התאמות זה התאמות. נדרשות בוודאי חשיבה ועבודה.
ענת אסיף גיל
לגמרי. לפעמים זה לא יכול להתאים.
היו"ר מירי רגב
אני בטוחה. אני בטוחה, ויש מה שלא יכול להתאים, אז הוא לא יכול להתאים, אז אומרים מה לא יכול להתאים ומסבירים למה הוא לא יכול להתאים. אין לי בעיה עם זה. אני לרגע לא חשבתי שהתאמה זה "קופי פייסט".
אבי נעים
אני חושב שיועמ"ש אחד במשרד הפנים - -
היו"ר מירי רגב
לא יכול להיות דבר כזה.
אבי נעים
- - שהיה מייד לוקח כל חקיקה ומתאים אותה ומביא אותה לאלוף, היה חוסך לנו שנים רבות של סבל.
היו"ר מירי רגב
נכון.
עידו צ'פניק
אנחנו מוכנים.
אבי נעים
משרד הפנים רוצה את זה.
היו"ר מירי רגב
אז למה זה לא קורה?
עידו צ'פניק
אין תקנים. אין תקציב, לאף אחד אין תקציב.
ענת אסיף גיל
כוח-אדם זה לא רק ביועמ"ש איו"ש.
קריאות
- - -
סרן אלי לברטוב
גברתי, רק לחדד.
היו"ר מירי רגב
פשוט בושה וחרפה.
אבי נעים
ל-400,000 לא מגיע אחד? אחד אנחנו מבקשים.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נזמן את - - -
עידו צ'פניק
שיכין הכול לחתימת האלוף. הכול יהיה מוכן, רק יעברו לראות שאין טעות, יחתימו את האלוף.
היו"ר מירי רגב
בעצם מה שאתה אומר, אתה תכין לו את ההתאמה. מה שאז משרד המשפטים אמר, שהוא ילווה את איו"ש בהתאמה לעניין העיקולים האלקטרוניים. אתה אומר שלא ילוו, אלא שאתם תכינו את ההתאמה - -
אבי נעים
מראש.
היו"ר מירי רגב
- - תעבירו את זה ליועמ"ש ול - - -
עידו צ'פניק
מישהו שזאת המומחיות שלו, לדאוג לנושא הזה של החקיקה.
היו"ר מירי רגב
אבל השאלה אם אצלכם, האם במשרדים יש את המומחיות להתאמה.
מרב אמיר
המומחיות היא אצלם, של ההתאמות. אנחנו יכולים להציע את ההצעות כמו שהן אחר כך עוברות בכנסת או פה בוועדה, אבל לדעת בדיוק את הצרכים המיוחדים - - -
קריאות
- - -
סרן אלי לברטוב
את המומחיות אפשר ללמד.
עידו צ'פניק
בואו נשנה את המצב הזה, ניקח מישהו שזו תהיה המומחיות שלו.
אבי נעים
זה לא עובד היום. אתם מבינים את זה שזה לא עובד?
קריאה
היום יש ייעוץ משפטי שמטפל בארנונה, חלק מהדברים ביהודה ושומרון.
אבי נעים
אבל זה לא רק זכויות, זה חובות.
נעמה אביטן
נכון, אבל לפעמים אין זכויות למשרד הפנים בעניין הזה. זה סמכויות של האלוף.
מרב אמיר
לא. לא סמכויות, מדברים על עבודת ההכנה.
היו"ר מירי רגב
אני חושבת שצריך לקיים פה דיון עקרוני עם שר הפנים, עם שרת המשפטים, עם היועמ"ש, עם פצ"ר, עם כל ראשי המועצה באיו"ש, להביא את כולם לפה, להצביע על הבעיה – שכרגע יועמ"ש איו"ש לא יכול לתת פתרון ל-400,000 אזרחים.
אבי נעים
אני אגיד לך מה הבעיה. הבעיה, שלא מבינים שחיים שם אזרחים.
היו"ר מירי רגב
נכון.
אבי נעים
אתם צבא, אנחנו האזרחים. אנחנו לא עומדים בשלשות מזמן, אבל אנחנו אזרחים שזקוקים לחוקים בשביל להתנהל, גם בשביל לקבל חובות, לא רק זכויות. צריך להבין את זה.

דיני התכנון והבנייה זה חובות, ארנונה זה חובות, צריך להבין את זה. זה השינוי המהותי שהמדינה צריכה להבין.
יפעת קריב
לא, אבל אתה יודע שהשינוי המהותי שהמדינה צריכה להבין, כשהיא צריכה להחיל, האם זה חלק ממדינת ישראל או לא חלק ממדינת ישראל.
היו"ר מירי רגב
לא, אבל אנחנו לא מדברים על זה כרגע.
יפעת קריב
כן, אבל זאת בדיוק הנקודה.
היו"ר מירי רגב
מה, מאיפה באת עם זה עכשיו?
יפעת קריב
לא, אבל זאת בדיוק הנקודה.
היו"ר מירי רגב
לא, זה לא הנקודה.
יפעת קריב
זאת בדיוק הנקודה. כרגע אנחנו לא - - -
היו"ר מירי רגב
זה לא הנקודה כי אנחנו לא דנים על החוקיות. החוקיות אושרה כבר על-ידי יועמ"ש. מה את קופצת בלי להבין על מה מדובר?
יפעת קריב
אני לא קופצת, אני מבינה בדיוק על מה מדובר. אני מבינה בדיוק.
היו"ר מירי רגב
את רוצה לדבר על היישובים באיו"ש – נדבר על החוקים באיו"ש, אבל - - -
יפעת קריב
הפקידים לא יכולים לקבל החלטה האם להחיל את החוק.
היו"ר מירי רגב
הם לא מקבלים החלטה. זה היועמ"ש קיבל החלטה. הוא אישר את זה.
חננאל דורני
האלוף ימשיך לחתום על הצווים.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
אבל זה כבר מאושר, אלה דברים שמאושרים על-ידי יועמ"ש, הם פשוט לא עושים את ההתאמות.
יפעת קריב
מאושר בכנסת לקיים את הדיון - -
היו"ר מירי רגב
לא.
יפעת קריב
- - לא מאושר להחיל את החוק.
היו"ר מירי רגב
לא, לא. את טועה, את לא יודעת על מה את מדברת.
יפעת קריב
אני יודעת בדיוק על מה אני מדברת.
חננאל דורני
האלוף ימשיך לחתום על החוקים והצווים.
היו"ר מירי רגב
האלוף צריך לחתום על החוקים.
יפעת קריב
האלוף. אבל לא על-פי הכנסת.
היו"ר מירי רגב
את ההתאמות הם צריכים לעשות.
יפעת קריב
אבל האלוף צריך לעשות את זה, לא אנחנו.
קריאה
בשלב זה, עד הסיפוח, האלוף יחתום.
היו"ר מירי רגב
כרגע האלוף חותם.
יפעת קריב
בסדר, אם האלוף חותם אין עם זה שום בעיה.
היו"ר מירי רגב
אבל יש בעיה כי יועמ"ש איו"ש צריך לקחת את החוק שאנחנו נניח חוקקנו, על משרות אמון לדוגמה, או גביית ארנונה, שאם הם לא גובים ארנונה, בסוף משרד האוצר צריך.
יפעת קריב
אלוף הפיקוד צריך לעשות את זה.
היו"ר מירי רגב
יפה. אבל מה הוא צריך כדי לעשות את זה? הוא צריך התאמות לאיו"ש. מישהו צריך לעשות את ההתאמות המשפטיות לאיו"ש.
יפעת קריב
אוקיי, זה התפקיד שלו לעשות.
היו"ר מירי רגב
אבל הוא לא עושה את זה. על זה אנחנו מדברים.
יפעת קריב
וזה מחזיר אותנו בדיוק לסוגיה שאיתה פתחנו את הדיון.
היו"ר מירי רגב
לא, זה לא מחזיר אותנו. מחזיר אותנו לזה שהם לא מבצעים את החוק. בבקשה.
אסף מינצר
בסך הכול – אני אומר את זה גם כמשפטן בעבר – במקרה הזה יש חוקים שאין שום בעיה להחיל אותם, וזה לא לוקח הרבה זמן. אם אנחנו מדברים על הנושא של משרות אמון, אין פה איזושהי עבודה מקיפה.

ועם כל הכבוד, באמת אני מכבד את היועמ"ש ואת האנשים שעובדים שם, אין שם הרבה מאוד דברים. אפשר לדבר אחר כך על החוק, נקרא לזה "חוק הפרגולות", אולי יש שם איזה עניין או שניים שצריך.
אבי נעים
זה הדיון הבא.
היו"ר מירי רגב
זה הדיון הבא.
אסף מינצר
אולי יש עניין-שניים שצריך לחשוב איך להחיל, אבל ברור שמועצה מקומית ביהודה ושומרון - -
היו"ר מירי רגב
זקוקה לאנשים.
אסף מינצר
- - מתנהלת בדיוק כמו מועצה אחרת, ומשרות האמון נדרשות כמו בתל-אביב - -
היו"ר מירי רגב
חד וחלק.
אסף מינצר
- - כמו באלקנה, לצורך העניין. ולכן, אני לא רואה שום סיבה. אני רוצה גם להציע, גברתי. יש מקרים שגם היועמ"ש נעזר במקרים כאלה, שמוציא את זה – כמו שגם את הצעת – למשרד חיצוני.
היו"ר מירי רגב
נכון.
אסף מינצר
לכל אחת מהרשויות יש יועץ משפטי ואנחנו מוכנים להציע את העזרה שלנו בחינם.
אבי נעים
אנחנו נממן את זה.
אסף מינצר
אנחנו נממן את זה.
קריאה
הצענו את זה, ולא הסכימו.
היו"ר מירי רגב
למה לא הסכימו?
קריאה
תבדקו אותנו.
היו"ר מירי רגב
הרי ממילא זה לא יהיה בלי פיקוח של היועמ"ש. מה הבעיה?
קריאה
תבדקו אותנו, תעשו ועדה שמורכבת מראשי הרשויות.
היו"ר מירי רגב
מה הבעיה שדבר כזה יקרה? הסיפור כרגע זה בעיית כוח-אדם. אני אומרת, יש בעיית כוח-אדם, והתפקיד באמת של איו"ש זה לדאוג קודם כול לביטחון, לא לנושאים האזרחיים. כן צריכים להיות שם אזרחים, לא צריכים להיות שם אזרחים, זה לא הדיון. זה לא הדיון. יש שם אזרחים.
כרגע, 400,000 אזרחים לא נהנים מחוקי הכנסת. למה? בגלל שאין כוח-אדם לעשות את ההתאמות הנדרשות. בואו נאפשר לאיו"ש שהם ישכרו, כל תושבי איו"ש ישכרו משרד של יועץ משפטי.
אסף מינצר
אני מוכן לסייע לרכז את הנושא הזה מטעם החברים.
היו"ר מירי רגב
על כל חוק שהכנסת מביאה, הם יעשו את ההתאמות הנדרשות לאיו"ש, יעבירו את זה אליכם – אל היועץ המשפטי לממשלה וליועמ"ש איו"ש, ואז זה יעזור להם. אני בכנסת, יש לי מתמחים שעוזרים לי בזה, לכל חבר כנסת. למה שלכם לא יהיה, אם הם לא מסוגלים לעשות את זה?

זו הצעה מצוינת. אני אביא את זה היום בפני השר.
אסף מינצר
גברתי, אני מוכן לרכז את הנושא הזה בשם ראשי הרשויות. אין לי גם בעיה שיביאו נציג – בכיר ככל שיהיה – מיועמ"ש איו"ש שיישב שם ויפקח. אנחנו נממן את עלות התקן הנוסף שלו, הרשויות עצמן, ובא לציון גואל.
אבי נעים
ברגע שהוא צריך לשבת שם, אין לו זמן.
היו"ר מירי רגב
אני אשלח את המכתב הזה ליועמ"ש.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
מה הבעיה עם זה? גרשון. נציגת היועמ"ש, ענת. מה הבעיה לאפשר לראשי המועצות להתאגד, לקחת משרד ייעוץ, ולעשות את ההתאמות הנדרשות?
ענת אסיף גיל
אני לא רוצה להגיב להצעה הזאת בשליפה כרגע.
היו"ר מירי רגב
טוב, אני אעביר את זה לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה ושרת המשפטים.
ענת אסיף גיל
אפשר קודם לייעוץ המשפטי של הכנסת.
היו"ר מירי רגב
לא, מה זה קשור לכנסת? פתאום מעניין אתכם הכנסת? הכנסת מחוקקת חוקים, אתם צריכים לעשות את ההתאמות ואתם לא עושים אותן, אז מה זה עכשיו חוזר לכנסת?
ענת אסיף גיל
אני רק אומרת - - -
היו"ר מירי רגב
הכנסת עובדת קשה, מחוקקת חוקים. למה אתם לא עושים בזמן את ההתאמות ל-400,000 תושבים?
ענת אסיף גיל
עוד פעם אני אומרת. אל"ף, בהנחה שאין קשיים חוקיים בהפרטת ייעוץ משפטי בהקשר שהוצע, אני לא בטוחה כמה המתווה הזה ייעל את המהלך.
היו"ר מירי רגב
למה? הוא יכין כבר את ההתאמה.
ענת אסיף גיל
אני מזכירה שלפני כמה דקות אמרתי שאנחנו חושבים על מהלך אחר.
היו"ר מירי רגב
הבנתי, אבל עד שתחשבו על המהלך הזה, עד שהמהלך שאתם הצעתם – שהוא מהלך מצוין – יבוא לידי ביטוי, בינתיים יש 400,000 - - -
ענת אסיף גיל
אז במקום - - -
היו"ר מירי רגב
בינתיים.
ענת אסיף גיל
אז אנחנו נקדם את זה במקום כרגע לחוות דעה על ההצעה.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, אין מה לקדם את זה.
ענת אסיף גיל
זה דווקא נראה לי תעדוף יותר נכון.
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה מה הבעיה. אם הם מחר שוכרים משרד ייעוץ משפטי - -
ענת אסיף גיל
הם יכולים לשכור ייעוץ משפטי והם יכולים לשכור מה שהם רוצים - - -
היו"ר מירי רגב
- - שמעביר לכם חוות דעת להתאמות חוקים - - -
ענת אסיף גיל
גברתי, אין שום בעיה שהם ישכרו לפי הכללים שלהם ומה שמותר להם, ייעוץ משפטי, ויכינו מכתבים, שבמקום שהם יהיו פנייה – כמו שהיום מישהו יושב וכותב מהקושי שהוא נתקל בו – שיהיה לזה גם אלמנט משפטי.
היו"ר מירי רגב
הצעת חוק מתואמת.
ענת אסיף גיל
אבל אני לא חושבת שאנחנו ניתן לזה מעמד משפטי פורמלי כחלק מעבודת הייעוץ של הממשלה ושל יועמ"ש איו"ש.
היו"ר מירי רגב
בסדר. לא ביקשתי שתיתנו להם מעמד פורמלי.
ענת אסיף גיל
אבל אף אחד גם היום לא מונע מהם.
אסף מינצר
בואו ניקח את שני החוקים האלה כ"טסט קייס". אנחנו ניקח את הנושא של ההתאמות האלה - - -
תומר רוזנר
תעשו.
היו"ר מירי רגב
תעשו את זה. אף אחד לא מפריע לכם.
ג'וש גולדשמיד
מיותר.
ענת אסיף גיל
זה לא דורש אישור מהיועץ המשפטי.
אסף מינצר
רק נדע שמשתפים אתנו פעולה בתוך זמן מסוים.
היו"ר מירי רגב
בוודאי.
יפעת קריב
הם לא יכולים לקבל החלטה אם הם משתפים אתכם פעולה או לא. אתם יכולים לעשות את העבודה שלכם - - -
אסף מינצר
לא, אבל נציגי משרד הפנים מוכנים לשתף פעולה.
ג'וש גולדשמיד
זה לא יפתור את העניין. מיותר.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
מעוז ביגון
שמי מעוז ביגון, אני מנכ"ל של מועצה אזורית מטה בנימין, מספר התושבים הגדול ביותר ברשויות האזוריות בכלל, וביש"ע בפרט בוודאי.
תמונת מצב היום. אני מדבר עכשיו על המשרות הנמוכות בדרגות – 1,500 עובדים במועצה האזורית מטה בנימין, מתוכם כ-1,000 עובדים במשרות שבארץ, "סו קולד" בארץ, פטורות היום מהמכרז ונכנסו לנוהל הרגיל.
היו"ר מירי רגב
כן, הנוהל שאנחנו הבאנו.
מעוז ביגון
משתק את כל מערכות המועצה, ואני אומר, גם משתק את כל מערכות משרד הפנים. ישב אצלנו מר אבנר כהן, ועכשיו כשיש לו עוד מישהו שמסייע בידו, על 1,000 עובדים, שזה מיותר, אין שום עניין, וההצעה שאדוני הציע, זה לא יפתור את הבעיה כי תגיע לאותו צוואר בקבוק בדיוק.
היו"ר מירי רגב
הבעיה היא שיש שם צוואר בקבוק, זאת האמת.
מעוז ביגון
נכין את זה, זה יגיע ליועמ"ש, וזה ישב שם הרבה זמן.
אסף מינצר
הוא יהיה אתנו.
מעוז ביגון
יש לי הצעה אלטרנטיבית, אם אפשר לומר.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
מעוז ביגון
אני חושב שצריך להציע שבררת המחדל צריכה להיות שחוק תוך זמן מסוים חל.
היו"ר מירי רגב
כן, זה מה שיש עכשיו לגבי שר הפנים.
תומר רוזנר
לא.
מעוז ביגון
בררת המחדל שהוא חל, ואם יש עד זמן מסוים זמן להגיב – ליועמ"ש או לכל מי שרוצה להגיב – בסדר, שיגיב עד זמן מסוים. אם הוא לא הגיב, זה נכנס, במיוחד בחוקים שזה לא רלוונטי לסטטוס הקרקעי.
היו"ר מירי רגב
אבל אי אפשר. בגלל שצריך לעשות התאמה לאיו"ש, זה בעייתי. הרי אם לא היה צריך לעשות התאמה לאיו"ש – אם נצליח להעביר החלטה שכל הנושאים האזרחיים באיו"ש לא מטופלים על-ידי הצבא - -
מעוז ביגון
"בילד-אין".
היו"ר מירי רגב
- - אלא על-ידי גורם אחר אזרחי, אז בזה נגמר העניין.
מעוז ביגון
גברתי, כבר בהכנת החוק אפשר להתייחס לזה, בסעיפים מאוד נקודתיים. בחלק מהחוקים זה לא רלוונטי ההתאמה כי זה ממש "העתק הדבק" באופן מובהק, ואז זה ייכנס, בררת המחדל תהיה שזה חל. אם יש הערות, שיעירו תוך זמן מסוים.
ג'וש גולדשמיד
תחשוב שהיא מגישה תקציב ולא מתייחסים תוך 30 יום.
היו"ר מירי רגב
לא, אז אולי צריך לא לאשר תקציב שם.
קריאה
30 יום, 60 יום, לא משנה.
היו"ר מירי רגב
אם כך, אם נוח להם רק לקחת כסף מ-400,000 תושבים, וכל מה שקשור למשרד האוצר, חל באופן מלא, ולגבי המשרדים האחרים לא, צריך גם לא ללכת עם משרד האוצר. זו דעתי.
צריך לעשות פה הפגנה אמיתית לשר הביטחון, לשר האוצר ולממשלה הזאת. לא יכול להיות החוסר צדק הזה, שמה שקשור במשרד האוצר, הכול חל מצוין ויורד מצוין, כל מה שקשור בלקחת כסף זה מצוין, וכל מה שקשור במשרדים אחרים, זה נתקע אצל יועמ"ש איו"ש. זה לא הולך ככה.
יפעת קריב
הדיון פה צריך להיות עם שר הביטחון. מירי, אולי הדיון צריך להיות עם שר הביטחון.
תומר רוזנר
משרד הפנים אומר שהוא כל כך תומך, תומך. שגם הוא יעזור. משרד הפנים, הוא נורא תומך - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו נקיים את הדיון עם דינה, עם היועמ"ש ועם הפצ"ר, זה לא יעבור ככה. יש כאן עיוות – עיוות שהוא לא הוגן.
מעוז ביגון
בכל מחוז במשרד הפנים יש יועמ"ש.
היו"ר מירי רגב
לא אכפת לי, מצדי שהיועץ המשפטי לממשלה יגיד – אין להחיל, זאת אומרת אין לעשות התאמות. אין לעשות התאמות – מאה אחוז, אנחנו בסרט אחר, נתכנס כל ראשי המועצות ונחליט מה עושים. אבל מרגע שזה חוקי ושרת המשפטים והיועמ"ש אמרו, יש לעשות התאמות של חוקים שחוקקו בכנסת לאיו"ש, וזה לא קורה בגלל פקידוּת, שאין לה מספיק כוח-אדם, זאת בושה, זה צפצוף על חוקי הכנסת. זהו, זה מה שיש לי להגיד.
אין לי בעיה, אם זה לא חוקי לא נעשה את זה, אבל בהתאמות, מה פתאום. בבקשה.
חן פיליפוביץ
כבוד היושבת-ראש. חן פיליפוביץ מהר אדר.
אבי נעים
ראש המועצה.
חן פיליפוביץ
אני ממשיך את דברי חברי. אני מתחבר לגמרי לעניינים של היועץ המשפטי, אבל אני חייב להגיד שאני חושב שחבריי יסכימו אתי שאנחנו ניקח את היועמ"שים שלנו שיעשו את האדפטציה, והם עושים אותה בפועל היום. אני לא חושב שיש צורך בעוד משרה, בעוד אדם.
היו"ר מירי רגב
לא, אין בעיה. היא גם אמרה פה – אני צריכה להעביר את ההצעה ככלל להתייחסות היועמ"ש.
חן פיליפוביץ
אין בעיה.
היו"ר מירי רגב
כרגע אין לכם שום בעיה להעביר - -
חן פיליפוביץ
נכון.
קריאה
תעבירו.
היו"ר מירי רגב
- - את ההתייחסות שלכם, עם הצעת חוק שיש לה התאמה, אבל תהיו מתואמים ביניכם.
חן פיליפוביץ
נכון, ואנחנו עושים את זה.
ג'וש גולדשמיד
זה ייתקע באותה מידה.
היו"ר מירי רגב
ולא כל ראש עיר, כל ראש מועצה - - -
ג'וש גולדשמיד
זה ייתקע באותה עיר.
חן פיליפוביץ
דבר שני, אנחנו עושים את זה בפועל; ודבר שלישי, אני חייב להגיד שאבנר כהן, ולא עוד אחד – מה שאמרו פה, עידו - - -
קריאות
עידו.
חן פיליפוביץ
מה שאמרת קודם, עוד אחד – שוב, אני חושב שלא רצית לפגוע בו.
קריאות
- - -
חן פיליפוביץ
אנחנו בהחלט מרגישים - הוא בא אלי ואנחנו יושבים על משרות ואנחנו עושים את ההתאמה דה פקטו, אז חבר'ה, אני דווקא כן מרגיש שיתוף.
מעוז ביגון
אדוני, אלף משרות, אתה מבין מה זה? בהר אדר אתה לא מבין את הפרופורציות.
חן פיליפוביץ
אני מבין לגמרי, אבל אני מדבר על המועצה שלי.
מעוז ביגון
אלף משרות.
חן פיליפוביץ
אין לי ויכוח אתך. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
לגבי משרות האמון, מתי לדעתכם בתעדוף היועמ"ש זה יגיע לידי ביטוי? עד שנקבל את כל זה, ואנחנו גם נקיים מייד אחרי חוק המסתננים דיון עם דינה ועם כל הגורמים הרלוונטיים, אני לא מתכוונת להמתין עם זה, אבל כרגע בתעדוף שלכם זה נמצא בתחתית, מתחת לתחתית, מתחת למתחת לתחתית? מתי לדעתך תהיה לכם התייחסות למשרות האמון?
סרן אלי לברטוב
זה ממש לא נמצא מתחת לתחתית, וחשוב כאן לציין שכשמובאת בפנינו סוגיה – בין אם במישרין, בין אם באמצעות ראש המינהל האזרחי, בין אם בפניות של ראשי המועצות שמכירים היטב את הדרך להתקשר אתנו – שהנושא מפריע בצורה משמעותית ולא על דרך של פנייה ראשונית שמועברת אלינו באמירה של יש טיוטה או שזו איזושהי הצעה שהיא חשובה – וכל חוק הוא חשוב – אבל בסוף-בסוף - - -
היו"ר מירי רגב
הבנתי את מה שאתה אומר. את זה הסברת לי גם קודם. אני מבינה מהר כשמסבירים לי לאט. שאלתי אותך מתי הנושא של משרות האמון, תהיה לו התאמה לאיו"ש.
סרן אלי לברטוב
גברתי, כיוון שהיום, רק היום, חודדה החשיבות של זה גם על-ידי מועצה אזורית בנימין - -
היו"ר מירי רגב
אה, הבנתי.
סרן אלי לברטוב
- - גם על-ידי מועצה אזורית שומרון, נשים את זה בסדר עדיפות.
ג'וש גולדשמיד
עד שראשי רשויות לא זוחלים ארבע שנים, זה לא - - -
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
גרשון, אני אומרת לך חד וחלק. אנחנו הולכים עכשיו לקראת בחירות. אם אתם לא תביאו את הכוח שלכם בצורה רצינית מול ראש הממשלה והשרים הרלוונטיים, אנחנו נמשיך להיות מנוהלים על-ידי פקידים. זה המצב היום, חד וחלק. זה בושה וחרפה מה שקורה היום.
גרשון מסיקה
אני אומר, כבוד היושבת-ראש - - -
היו"ר מירי רגב
פשוט לא יאומן, הוא לא יכול להעסיק עובד, הוא לא יכול להוציא מכרז כי אין התאמה של איו"ש. זה בושה. בושה. מכתב של המרכִִּז של שר הפנים בעניין הזה אליכם. לא הבנת את המשמעות – מאה אחוז, אני אזמן אותך כל שבוע לדיון שתבין את המשמעות של העניין.
סרן אלי לברטוב
גברתי, משמעות לא במובן זה שהחוק הוא חשוב אלא במשמעות של כמה זה חשוב כדי לקבוע סדר עדיפויות. אני לא לבד, אנחנו חמישה-שישה אנשים שמטפלים בזה, אבל כשמסתכלים חמישה-שישה אנשים – ולא משנה כמה, גם אם נכפיל פי-100 – התשובה היא שבסוף משהו יהיה ראשון ומשהו יהיה שני.
היו"ר מירי רגב
זה ברור לי. לכן אנחנו מציעים לכם עזרה ולכן אני אפנה ליועמ"ש ולשרת המשפטים משום שאנחנו לא מדברים על חוקיות העניין. חוקיות העניין ברורה. אנחנו מדברים על בעיה ביורוקרטית של כוח-אדם, שלא מתבצעת ל-400,000 תושבים, צריך לתת להם מענה.
אי אפשר להגיד, אנחנו עובדים עכשיו על עבודת מטה. עבודת מטה, תעבדו עליה. בינתיים, עד שעבודת המטה הזאת תהיה, צריך לקחת את ההצעה של ראשי המועצות כאן, הם יביאו את ההתאמה לחקיקה שהכנסת תחוקק, ואתם תעברו עליה. אין דרך אחרת.
סרן אלי לברטוב
חשוב מאוד להבחין בין המקרה הזה למקרים אחרים.
היו"ר מירי רגב
אוקיי.
סרן אלי לברטוב
במקרה הזה אכן, כנראה שאין בעייתיות, אין התנגשות עם דין בין-לאומי. מקרים אחרים, חוקים אחרים, אנחנו מייד נעבור לחוק האחר - - -
היו"ר מירי רגב
הרי ענת, אתם מלווים אותם, ובאמת עם כל הכבוד, אני אומרת – זה פשוט בושה. הרי אתם רואים את החוק הזה. החוק הזה, אין לו היבטים, לא לבין-לאומי, וחס וחלילה ז'נבה לא תיקח את היועץ המשפטי לממשלה ותשים עליו איקס, חס וחלילה, ודאי לא אתכם. מה שקורה בארץ, שטויות, העיקר שבז'נבה יאהבו אתכם, ואוהבים אתכם ומחבקים אתכם. אין דבר כזה יותר טוב מהיועמ"ש שלנו.

עכשיו אני אומרת, אבל חוק כזה, שלא מתעסק בז'נבה ולא מתעסק עם שום דבר, מאפשר רק לראשי מועצה למנות נהג, למנות משרה – מה שנתנו אפשרות לכפר סבא ולכל אחד אחר - למה אי אפשר לקחת חוק כזה, רואים שאין לו היבטים, אוטומטית מוציאים מכתב, מאושר?
זה לא אמור לקחת חודשים. זה גם לא עניין של תעדוף כי ברגע שאתם מתעדפים את המשימות – בסדר, יש חוקים בעייתיים. בסדר, אני מבינה את זה, אבל כשזה לא בעייתי, בתעדוף הראשון, בסינון הראשון אתה אומר – זה משרות אמון, זה על אנשים שיעבדו כדי שיאפשרו להם לנהל את המועצה, לתת שירות לתושבים שהם נבחרו על-ידם. אז מה הבעיה להגיד, זה לא דורש שום התייחסות, זה לא בעייתי, חותמים על זה, רוצו על זה.
ענת אסיף גיל
שני דברים. קודם כול, גם במשרד המשפטים אין פונקציה שעוברת על כל החקיקה הישראלית ועושה את החשיבה מה מתאים ומה לא מתאים, בשביל זה המשרדים המקצועיים הם יותר מתאימים לזה כי כל משרד מכיר את החקיקה שלו.
היו"ר מירי רגב
בסדר, הבנתי, אבל זה עובר אליכם.
ענת אסיף גיל
לא. מה זאת אומרת עובר?
היו"ר מירי רגב
זה עבר אליכם - אבנר כהן, המכתב הזה נשלח אליכם ב-25 במאי. עזבו, המשרד הרלוונטי לא עשה את ההתאמות, משרד המשפטים – עזבי – המכתב נשלח אליכם ב-25 במאי. מגיע מכתב כזה אליכם.
ענת אסיף גיל
גברתי, קודם כול, כמו שגם ציינת בתחילת הדיון, יכול להיות שהמכתב הזה הגיע למישהו במשרד המשפטים, לא מהמחלקה שלי. אני אישית לא קיבלתי.
היו"ר מירי רגב
ללשכה המשפטית, לאזור יהודה ושומרון, רס"ן יותם הר-ציון.
סרן אלי לברטוב
לא, זה הגיע אלינו, גברתי.
ענת אסיף גיל
אני, כמשרד המשפטים, יועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר מירי רגב
אז אני שואלת. מגיע אליכם, אתם מבינים שלחוק הזה אין משמעויות.
ענת אסיף גיל
רגע. נניח - - -
היו"ר מירי רגב
אז מה הבעיה ישר כזה מכתב, להוריד אותו כדי שה-tray שלכם לא יגיע עד התקרה?
ענת אסיף גיל
גברתי, מגיעות הרבה פניות כאלה ואחרות, זאת ספציפית אני לא מכירה, אבל מגיעות. אין דבר כזה בעולם המשפטי של משהו שאתה אומר: וואו, זה כלום. אתה צריך לפתוח את החוק, לבדוק, להעביר, אין מה לעשות.
תומר רוזנר
אין להם מישהו שיתעסק עם זה.
היו"ר מירי רגב
הבנתי.
ענת אסיף גיל
גברתי מכירה גם מנושאים אחרים שנדונים פה. לא כל פנייה של רשות מקומית ישראלית נענית מייד על-ידי משרד הפנים. מה לעשות, יש עומסים.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. מתי לדעתכם הדבר הזה, שאין לו קשר עם שום דבר – כלום בעולם, רק להתנהלות פנימית שלנו – מתי לדעתכם יוכלו ראשי מועצות ליהנות מתפקידי משרות אמון?
סרן אלי לברטוב
גברתי, לאור החשיבות, כפי שהובהרה היום, זה ייכנס לסדר עדיפות הכי גבוה שיש מבחינת החקיקה האזרחית.
היו"ר מירי רגב
כן, ולכן?
סרן אלי לברטוב
אני לא רוצה להתחייב ולהגיד שזה יהיה בעוד שבוע או בעוד שבועיים, כלומר לתחילת רבעון א' של שנת העבודה הבאה, שזה בעוד חודש.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. בינואר, אם ירצה השם – והממשלה לא תיפול, והכנסת תוכל לעשות דיוני מעקב - - -
תומר רוזנר
הכנסת יכולה לקיים דיונים גם - - -
היו"ר מירי רגב
הכנסת תמשיך לעשות דיוני מעקב על החלטותיה, אני לפחות מתכוונת לעשות את זה; אמרתי לכם, זה לא ועדת חוץ וביטחון, שם ליטפו אתכם. פה אתם תיתנו תשובות אזרחיות. זה חד וחלק, אני אומרת לכם חד וחלק.
סרן אלי לברטוב
גברתי, רק שלא יהיה ספק. אנחנו שמחים לתת תשובות - -
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז.
סרן אלי לברטוב
- - וגם הפורום הזה, לצורך העניין, רק עוזר לנו - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעזור לכם. אני מוכנה לעשות עוד דבר. אני מוכנה שהתאמות החקיקה ייעשו אצלי כיושבת-ראש הוועדה, מה אתה אומר על זה?
ענת אסיף גיל
אנחנו בטוחים שאת מוכנה.
היו"ר מירי רגב
הנה, אני רוצה לעזור לכם.
אבי נעים
למה לא. למה לא.
היו"ר מירי רגב
יש יועץ משפטי לוועדה, יש לנו הרבה זמן בוועדה הזאת, אין לנו לא את חוק המסתננים ולא שום דבר.
אבי נעים
אבל למה לא.
היו"ר מירי רגב
יש לנו פה הרבה זמן. אני מוכנה לעשות את התאמות החקיקה, לעזור לכם, לסייע לכם. אתם לא רוצים את העזרה הזאת, אני מבינה.
אבי נעים
זה צריך להיות מנגנון אוטומטי. צריך להיות מנגנון אוטומטי – כל חקיקה.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. זה מה שהם רוצים לעשות, המנגנון האוטומטי. זה כרגע נמצא בבחינה.
ענת אסיף גיל
לא. לא מנגנון אוטומטי.
היו"ר מירי רגב
לא מנגנון.
ענת אסיף גיל
ממש לא.
אבי נעים
למה ממש לא?
היו"ר מירי רגב
רגע, אבי.
ענת אסיף גיל
מנגנון אוטומטי, תדבר עם ראש הממשלה, יש ערר על הצעת חוק רוחבית כזאת שכולכם מכירים. זה לא הכיוון שהולכים אליו.
היו"ר מירי רגב
ברור לי שלא יהיה מנגנון אוטומטי. ברור שצריך לעשות התאמות.
ענת אסיף גיל
שיפור המנגנון.
היו"ר מירי רגב
כדי לעשות את ההתאמות אתם עכשיו בודקים אופציה למהלך שמשרד המשפטים יוזם, והיועמ"ש בירך עליו, שבעצם כל משרד יוכל לעשות עם חקיקת החוק את ההתאמות הנדרשות לאיו"ש.
ענת אסיף גיל
לא לעשות.
היו"ר מירי רגב
להציע.
ענת אסיף גיל
להתחיל את המהלך, לא רק בפנייה אלא בטיוטה, ולרכוש את המומחיות. עוד נקודה שחשוב לחדד כי את אומרת - - -
היו"ר מירי רגב
אבל זה לא יעזור. גם אם הם יכינו לכם, לא מגדילים את התקנים באיו"ש ואצלכם ביועמ"ש, ושוב, 400,000 תושבים יסבלו.
ענת אסיף גיל
אנחנו לא מתנגדים להגדלה בעניין הזה - - -
אסף מינצר
אנחנו מבקשים אם אפשר לבקש מהיועץ המשפטי שיבחן את ההצעה של ראשי המועצות.
היו"ר מירי רגב
אני אוציא את זה במכתב. לגבי נושא אחד יש לנו אור בקצה המנהרה. הנושא הזה, לקראת ינואר אני מקווה שיוכלו לפרסם מכרזים ויוכלו להביא משרות אמון כפי שהם רוצים.
<ב. החלת פטור באזור יו"ש מהיתר (תכנון ובניה) בהתאם לרפורמת משרד הפנים>
היו"ר מירי רגב
הנושא השני הוא קצת יותר מורכב, סעיף 145ג לחוק התכנון והבניה, שהוסף במסגרת הרפורמה של תיקון 101, שוועדת הפנים הובילה לאחר חצי שנה כמעט של דיונים. הצלחנו להביא רפורמה שתבזר את הסמכויות לוועדות המקומיות.

בסוף, כל הרפורמה וכל החוקים הם לא מטרה, הם אמצעי כדי לעזור לאזרח בבעיות השונות שהוא נתקל בהן מול גורמי הממשלה או גורמים נוספים.
ולכן שאלנו מדוע בעצם החוק הזה, התיקון – 145ג – גם הוא אינו מיושם באיו"ש. מדובר בזירוז הליכי הרישוי והפטור. זה הדבר העיקרי. נכון, תומר?
תומר רוזנר
סעיף 145ג, כפי שאמרת גברתי, הוא חלק מהרפורמה הגדולה, וספציפית הסעיף הזה עוסק בפטור מהיתרי בנייה לעבודות מסוימות, כמו למשל הקמת מצללות, הידועות כפרגולות.
היו"ר מירי רגב
הפרגולה והמזגן.
תומר רוזנר
מזגן, דוד שמש, וכולי.
היו"ר מירי רגב
זה גם לא קשור לדעתי. זה לא בנייה נוספת, חס וחלילה, באיו"ש. אתם יודעים. זה רק בנייה קיימת ששם נייעל תהליכים.
אבי נעים
אני חייב להגיד עוד משפט לרקע. משרד הפנים תקצב 75 מיליון שקלים את הוועדות.
היו"ר מירי רגב
כמה הוא תקצב?
אבי נעים
75 מיליון שקלים את הוועדות המקומיות בכל מדינת ישראל. הוועדות המקומיות ביהודה ושומרון לא קיבלו שקל. אני פניתי - - -
גרשון מסיקה
החוק לא חל.
היו"ר מירי רגב
זה לא טענה אליהם. זה טענה למשרד הפנים.
קריאה
דבר גורר דבר.
אבי נעים
זה ברקע של הדברים. הרעיון היה לתת כוח-אדם ואמצעים על מנת לשפר ולייעל את הוועדות המקומיות. אנחנו כל היום מותקפים על זה שיש חוסר סדר. בבקשה, תעזרו לנו, תנו לנו כוח-אדם ואמצעים. סוגיה ראשונה.
היו"ר מירי רגב
אצלך זה תקציב שלא - - -
גרשון מסיקה
לא, אבל הטיעון שלא קיבלנו, כי החוק לא חל אצלנו.
אבי נעים
נכון. זה הנימוק. פניתי לשר. הגברת בינת שוורץ אמרה לי שבוחנים את הדרך כיצד לחזק את הוועדות המקומיות גם ביהודה ושומרון.

הנקודה השנייה היא בכלל ביטחונית. אתם צריכים להבין. שר הפנים, אחרי "צוק איתן", בהמלצת השלטון המקומי, הוציא צו פטור מהיתר לממ"דים. מלחמה, טילים. הפטור הזה לא חל ביהודה ושומרון.
תומר רוזנר
זה לא הסעיף הזה. זה סעיף אחר.
היו"ר מירי רגב
כן. לא משנה.
אבי נעים
אבל זה אותו רעיון.
גרשון מסיקה
המשך ההתעללות.
אבי נעים
אנחנו, לא מגיעה לנו גם ההגנה מטילים בגלל שאנחנו ביהודה ושומרון.
גרשון מסיקה
כל הזמן התעללות.
היו"ר מירי רגב
משרד הפנים, קודם כול, התייחסות. אני מבינה שהכסף לא עובר בגלל שכרגע היועמ"ש לא עשה את ההתאמה המתאימה לאיו"ש?
אבי כהן
לא, זה שני דברים שונים.
היו"ר מירי רגב
אז בבקשה.
אבי כהן
אבי כהן, מנהל אגף במינהל התכנון. אני אתחיל דווקא מהפטור מהיתר, מהתקנות, שזה נושא הדיון, אחרי כן אם נרצה אנחנו נדבר על כל מה שאתם רוצים.
אנחנו בעד להחיל את התקנות. אנחנו עשינו בדיקה אצלנו.
היו"ר מירי רגב
כן, אני יודעת. זה גם מה שהשר סער אמר, ותכף נשמע גם את גלעד ארדן.
אבי כהן
השר סער לא רק אמר, הוא גם הוציא מכתב.
ג'וש גולדשמיד
כתב את זה ביולי.
היו"ר מירי רגב
אבל זה רק שר. פקיד קובע בסוף, אתה יודע.
אבי כהן
מקצועית גם, אנחנו לא חושבים – למרות שזה תחת הכותרת של תכנון ובנייה, אנחנו לא חושבים שבמקרה הזה, בניגוד למשל לתקנות שבס, שמוסיפות יחידות דיור, פה אין תוספת יחידות דיור. יש רק הקלה לאזרחים.
היו"ר מירי רגב
זה מה שהוא אמר, שחס וחלילה - - -
אבי כהן
אני רוצה להגיד מילה על סדרי עדיפויות כי זה עלה כאן. לממשלת ישראל יש סדרי עדיפויות. יש לה סדרי עדיפויות להפחתת הרגולציה, יש לה סדרי עדיפויות לשירות לאזרח. פה יש לנו מה לשפר, בתוך הממשלה, ואני חושב שהמינהל האזרחי והרמ"א צריכים להרגיש חלק מהממשלה בעניין הזה. סדרי עדיפויות צריכים להיות אחד.

ולכן, אם יש הפחתת רגולציה, זה צריך להיות בראש סדרי העדיפויות. אנחנו בקשר עם יועמ"ש איו"ש בנושאים שונים, יש פעמים שהם יוזמים אלינו את הפניות בשביל לעשות תיקונים.

הרעיון שהציעה הגברת ממשרד המשפטים הוא רעיון מצוין. יש לנו הרבה מה לשפר בתיאום בינינו, ואני מקווה שהדיונים אצלך כאן יתנו תמריץ גם לעניין הזה.
היו"ר מירי רגב
תהיה בטוח שהדיונים כאן יתמשכו.
אבי כהן
אני חושב שעבודת מטה היא דו-צדדית פה. אנחנו נפסיק לקבל תשובות לקוניות ואנחנו נתחיל לשמוע, גם להבין יותר את הקשיים. אנחנו חושבים שאנחנו מבינים, הם חושבים שהם מבינים, אנחנו יכולים להבין יותר בעבודה משותפת. זה לגבי הנושא הזה.
לגבי הרפורמה – הכסף שהוקצה לרפורמה, אצלך פה התחייבו על הנושא של הכסף לרפורמה, היה לטובת תיקון 101. תיקון 101 לא חל ביהודה ושומרון, לכן לא נלקחו הוועדות המקומיות ביהודה ושומרון מראש. לאור הפנייה של מר אבי נעים ושל מר אבי רואה, החליטו אצלנו במשרד - - -
היו"ר מירי רגב
מי זה רואה? הצבעת על גרשון.
אבי כהן
הצבעתי על המנכ"ל שלו. מייצגו.
היו"ר מירי רגב
חשבתי שכבר הוא התחלף, ולא ידעתי.
מעוז ביגון
יש עוד ארבע שנים לבחירות.
אבי כהן
ולבחון איך כן לחזק את הוועדות המקומיות ביהודה ושומרון, וזה יתחיל ככל הנראה – יש החלטה כבר של שוקי, של המנכ"ל שלנו, לעשות סקר. הלוא כל המהלך יתחיל מסקר כדי לראות מה יש, מה התפוקות, מה התשומות, לראות איך אפשר לחזק.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. בגלל שאתם משרד הפנים ואני יכולה להגיד דברים, והם קורים – לא כמו באיו"ש וביועמ"ש – אז כמובן תכף אני אסכם ונקבל על זה התייחסויות. אני מקווה שתוך חודש עבודת המטה של שוקי תסתיים והיא תוכל לתת לנו תמונה.

עכשיו בבקשה, יועמ"ש - איוש, יועמ"ש לא איו"ש, יועמ"ש הרגיל – ענת כאן. כפי שאמרנו, רפורמת התכנון והבניה, 145ג, לא מוסיפה קומות, חס וחלילה, לא מוסיפה גנים.
תומר רוזנר
זה לא מדויק. לצערי הרב, התקנות כפי שהותקנו לבסוף, כוללות גם תוספות בנייה כאלה ואחרות.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. גם.
ג'וש גולדשמיד
לא יחידות דיור.
היו"ר מירי רגב
בואו נדבר על תקנות שלא מוסיפות יחידות דיור.
גרשון מסיקה
מחסן.
היו"ר מירי רגב
לא מוסיפות יחידות דיור אלא מדברות על פרגולה, על מזגן, על הדברים האלה.
אבי כהן
תומר, איזה הוספה של יחידות דיור יש בתקנות הפטור?
תומר רוזנר
לא אמרתי יחידות דיור. אמרתי, תוספות בנייה.
אבי כהן
תוספות בנייה, בסדר. איפה שיש תוכנית, עוד פעם. פטור מהיתר, לא פטור מתוכנית.
היו"ר מירי רגב
נכון.
תומר רוזנר
לא, מה שדיבר מר נעים, הוא דיבר על פטור מתוכנית.
אבי נעים
אני דיברתי על פטור מממ"דים.
תומר רוזנר
נכון, שזה פטור מתוכנית.
היו"ר מירי רגב
אבל זה לא קשור ל-145ג.
אבי כהן
אבל זה לא הסוגיה של היום.
היו"ר מירי רגב
חברים, לא לערבב בשר וחלב עכשיו.
אבי נעים
נתתי את זה רק כדוגמה.
היו"ר מירי רגב
אתה צודק. מה שהעלה אבי לגבי הממ"דים, זו סוגיה אחרת שצריך להתייחס אליה, ונשמח להתייחס אליה, אבל כרגע אנחנו מדברים על מה שעבר אליי בצורה מרוכזת מגרשון: אחד זה על העיקולים, שסיימנו דיון ראשון; השני זה בעניין של משרות האמון; והשלישי זה סעיף 145ג, ועל זה התייחס פה אבי, נציג בינת שוורץ. עכשיו אני מבקשת התייחסויות שלכם לעניין הזה.
סרן אלי לברטוב
גברתי, קודם כול, אנחנו קיבלנו את הפנייה של משרד הפנים מחודש יולי. מייד אחרי זה עברנו על החוק עצמו. החוק מעלה קשיים משפטיים לא פשוטים, ששונים מהיעדר קשיים דומים בחקיקה הקודמת שהוזכרה, בין היתר בשל העובדה שדיני התכנון והבנייה חלים על כלל האזור, לא חלים רק בתוך המועצות המקומיות.
אני אתן דוגמה פשוטה. נושאים של גדרות חקלאיות, שאנחנו רוצים לבצע אכיפה, וועדה אחרת בכנסת דנה כאן באכיפה כלפי מבנים כאלה בשטח E1 ובשטחים דומים – בעייתיים להחלה. יש שטחים שהם לא בעייתיים להחלה.
היו"ר מירי רגב
אין לי ספק שיש כאן התאמות שצריך לעשות.
סרן אלי לברטוב
ולכן, אנחנו פנינו למינהל האזרחי, בין היתר ללשכת התכנון במינהל האזרחי, כדי לבחון ולקבל את עמדתם בשאלה אילו תיקונים מבין התיקונים שאנחנו הצענו בעצמנו כבר, ניתן להחיל באזור יהודה והשומרון, בכדי לסייע לכל אותם תושבים שומרי החוק, כדי שיוכלו להקים את הפרגולות, כדי שיוכלו לתלות מזגנים, וגברתי יכולה להאמין לי שאני כחבר בוועדות התכנון, מעדיף שלא יגיעו אלינו עררים על מזגן.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. אני בטוחה.
סרן אלי לברטוב
זה גם יכול לחסוך לכולנו זמן כדי שנוכל לקדם דברים אחרים במקביל.
היו"ר מירי רגב
מציע פה היועץ המשפטי לוועדה דבר שהוא נכון. אני רוצה להבין, אבי. שלח אליכם יועמ"ש איו"ש מה אותן תקנות.
סרן אלי לברטוב
לא אליהם, גברתי, למינהל האזרחי – מנהלת לשכת התכנון שיושבת פה, נטליה.
היו"ר מירי רגב
בבקשה. גם אצלך יש בעיית כוח-אדם בוודאי, אבל לא באתם לפה לבכות אלא באתם לפה לתת תשובות, לא לתת לי בעיות. בעיות יש לכולנו, אז בואי תסבירי לי למה לא ענית ליועמ"ש איו"ש, מהן אותן תקנות, אותם סעיפים בתוך הסעיף הגדול של 145ג, של תוספת מזגן, פרגולה וכו', מדוע אתם לא עונים לו כדי שהוא יוכל להוריד את זה מסדר-יומו.
סרן אלי לברטוב
אם ניתן, אני אשלים. ביום חמישי לפני שבועיים נקבעה פגישה ליום חמישי הקרוב אצל ראש תחום תשתית במינהל האזרחי.
היו"ר מירי רגב
מצוין, שהכול קורה בשבועיים הקרובים. אני מה זה שמחה.
נטליה אברבוך
עבודה נעשתה. מה שצריך, לשבת ולסיים ולהביא את זה לרשויות.
היו"ר מירי רגב
מתי זה יקרה? אני שמחה שנעשתה עבודה. מתי זה יקרה?
נטליה אברבוך
תלוי בייעוץ המשפטי.
היו"ר מירי רגב
אה, אז עכשיו זה תלוי בו. עכשיו אתם מעבירים את זה מאחד לשני. זאת אומרת שאת העברת לו תשובות.
ג'וש גולדשמיד
היא עושה עבודה טובה.
נטליה אברבוך
אנחנו לשכת תכנון, ואני קצת פחות משנתיים בתפקיד, ומי שהיה קודם, אנחנו העברנו לכל מיני משרדי ממשלה, כולל שר הפנים, כולל משרד הביטחון, כולל יועמ"ש, רשימות שאנחנו רוצים להקל על התהליכים התכנוניים.
היו"ר מירי רגב
תעבירו לנו בבקשה את הרשימה הזאת, משרד הפנים.
נטליה אברבוך
זה קיים בכל המסמכים.
היו"ר מירי רגב
תעבירו לי בבקשה את הרשימה הזאת.
נטליה אברבוך
גם במכתב של שוקי עמרני יש שם רשימת דברים שאנחנו שנים מבקשים.
היו"ר מירי רגב
שנים. לא עכשיו. שנים.
נטליה אברבוך
שנים, שנים מבקשים.
היו"ר מירי רגב
שנים מבקשים. שנים.
ג'וש גולדשמיד
מה חדש?
היו"ר מירי רגב
סדרי עדיפויות שנים. סדרי עדיפויות שקשורים לאזרח – שנים נמצאים בתחתית סדר העדיפויות שלכם. שנים. לא מעניין אתכם שאנשים, לא היה להם מזגן - -
סרן אלי לברטוב
- - - זה לא סדרי עדיפויות.
היו"ר מירי רגב
- - ופרגולה ושיחיו כמו איזה מסכנים. שנים.
סרן אלי לברטוב
גברתי, רק לחדד. הפניות לא היו לגבי 145ג, לא על פרגולות. הפניות של מנהל לשכת התכנון נידונו עם מנהל לשכת התכנון ונבחנו.
היו"ר מירי רגב
בסדר.
סרן אלי לברטוב
יש תשובות שניתנו גם למנכ"ל משרד הפנים בנושא הזה. בנושא 145ג, שאליו התייחסתי, גברתי, עוד לא קיבלנו תשובות.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. אני מבקשת, אל"ף, להעביר לנו התייחסות משרד הפנים לגבי מה מתוך 145ג לחוק התכנון והבנייה אתם חושבים שהיועץ המשפטי של איו"ש יכול לטפל כבר עכשיו, בלי כל מיני עניינים.
אבי כהן
מאתנו או מנציגתנו במחוז?
היו"ר מירי רגב
מאתכם. היא נציגה שלכם, אתה תעביר את זה אלי.
אבי כהן
בסדר גמור.
היו"ר מירי רגב
תומר.
תומר רוזנר
סרן לברטוב, אתם עברתם על התקנות ואיתרתם דברים בעייתיים.
סרן אלי לברטוב
נכון.
תומר רוזנר
כמו גדרות חקלאיות, אתה נתת דוגמה ואני מניח שיש עוד.
סרן אלי לברטוב
יש עוד כמה.
תומר רוזנר
אני מניח. אבל יש דברים שברור שהם לא בעייתיים – מזגן, דוד שמש, פרגולה, וכולי, אותם דברים. מדוע אי אפשר לעשות את - -
אבי נעים
החרגה.
היו"ר מירי רגב
החרגה של שלושה-ארבעה הדברים?
תומר רוזנר
- - ההחלה בשלבים?
סרן אלי לברטוב
לא אמרתי לרגע שלא ניתן. אמרתי שאנחנו מספטמבר פונים, מבקשים לעשות על זה דיון במינהל האזרחי, שהוא הגוף האמון.
תומר רוזנר
אבל דיון בדברים שהם בעייתיים.
סרן אלי לברטוב
לגבי הכול ביחד, ולשמוע - - -
תומר רוזנר
סרן לברטוב, אני רוצה לשאול אותך שאלה. אתם ביקשתם דיון לגבי הנושאים שאתם חושבים שהם עלולים להיות בעייתיים, אבל נושאים שלא עלולים להיות בעייתיים, כמו הדברים הפשוטים של מזגן, פרגולה ודוד שמש – אני נותן את זה כדוגמאות הפשוטות – שלגביהם אני מניח שכל בר-בי-רב מבין שזה לא מעורר בעיות כאלה או אחרות. שוב, אני מסייג כי אני לא מכיר את הדין ביהודה ושומרון, אני יודע שהמבנה התכנוני שם הוא שונה לחלוטין, אבל בהנחה שזה אפשרי מבחינת המבנה המשפטי.
אותם דברים שהם לא בעייתיים, לגביהם אין צורך בדיון כמו שאתה חושב שצריך, לגבי הדברים שלדעתכם עלולים לעורר בעיות, מדוע אי אפשר לעשות החלה מיידית של אותם דברים שהם - - -
גרשון מסיקה
השר כבר ביולי ביקש. אחרי בדיקה מקצועית ביולי הוא ביקש להחיל את זה. ביולי. חצי שנה.
סרן אלי לברטוב
קודם כול, זו בדיוק העמדה שלנו, שצריך להחיל חלק. בשביל להחיל את החלק הזה אנחנו צריכים לשבת עם הגורמים המומחים. זה לא רק שאלה משפטית.
גרשון מסיקה
נו, אז תשבו.
היו"ר מירי רגב
אז תשבו. חצי שנה לקח לכם לשבת?
סרן אלי לברטוב
לא, גברתי, אבל יש דברים שאנחנו פונים, בסוף דברים מועברים מייעוץ משפטי, אלה דברים שהם לא כולם משפטיים.
היו"ר מירי רגב
אבל אתה בעצמך אומר. היא הנותנת. אתה בעצמך אומר שיש דברים מסוימים שהם לא בעייתיים, אז למה אותם כבר לא לסגור?
סרן אלי לברטוב
כי הראייה היא תמיד כוללת, וגם העמדה שלנו, משפטית, שמה שהוא נכון - - -
היו"ר מירי רגב
מתי אתם יושבים לגבי 145ג?
סרן אלי לברטוב
אמרתי. כרגע קבועה פגישה ביום חמישי, 4 בדצמבר.
תומר רוזנר
עם מי?
סרן אלי לברטוב
עם ראש תחום תשתית במינהל האזרחי, שהוא הגוף האמון על כלל הנושאים התכנוניים באזור יהודה והשומרון.
היו"ר מירי רגב
גרשון.
גרשון מסיקה
קודם כול, אני משבח את היושבת-ראש. באמת, ללא התערבותך – את דיברת על פינג-פונג, ככה אנחנו מרגישים – וגם, זה מלחמת חפירות. זה עוד דבר ועוד דבר ועוד דבר ועוד דבר, במקום לפתור את זה מערכתית, ואני אומר לך, זה התעללות, התעללות, כי בזמנו, תקנות המים, תוך 48 שעות הוחלו.
היו"ר מירי רגב
כל מה שצריכים כסף לאוצר – זה חל; כל מה שלא צריך כסף – זה לא חל.
גרשון מסיקה
חוק ההקפאה, 12 שעות זה הוחל. 12 שעות הוחל.
חננאל דורני
40 פקחים גייסו. כשצריך כוח-אדם - - -
היו"ר מירי רגב
אתם צריכים לעשות שביתה, להגיד לשלטון המרכזי, אתם לא גובים לממשלה עד שהם לא מחילים את כל החוקים הניתנים להחלה. חד וחלק, אחרת אתם הופכים להיות רק לעבדים של האוצר, נכון?
אבי נעים
בהקפאה מצאו 40 תקנים של פקחים תוך יום אחד.
היו"ר מירי רגב
פשוט בושה.
גרשון מסיקה
בהקפאה הוספו 40 תקנים של פקחים. 40 תקנים של פקחים.
היו"ר מירי רגב
בטח. כל מה שהממשלה צריכה, ומהר, אז זה עובד מצוין.
גרשון מסיקה
כבוד היושבת-ראש, אנחנו מפסידים הרבה כסף. למשל, חוק החשמל לא הוחל עד שהתעריף ירד היום ל-60 אגורות, היה 2.04, וזה תפס אותנו ב-60 אגורות, אף אחד לא רוצה לבוא. כנ"ל, אני מתריע, חוק הגז. חוק הגז עכשיו לא מוחל, והיום מפעלים אצלנו משלמים - - -
היו"ר מירי רגב
אני רוצה לדיון הבא את פולי.
אבי נעים
לא פולי. דוד מנחם.
היו"ר מירי רגב
אבל הוא מעליו.
קריאה
פולי מעליו, האלוף.
היו"ר מירי רגב
אני צריכה מעליו. אני צריכה לדבר עכשיו עם המח"טים? אני צריכה לדבר עם אלוף הפיקוד. אתה תדבר עם המח"טים, לא אני.
אבי נעים
המח"טים אוכלים אצלי כל יום שישי.
היו"ר מירי רגב
אני גמרתי. הנה, הגיע לי פה כבר מג"ד. אני צריכה תשובות ברורות, של מדיניות. בבקשה.
גרשון מסיקה
אני מתריע על חוק הגז, אנחנו הולכים להפסיד הרבה כסף, ומפעלים אצלנו רוצים לעזוב כי חוק הגז, בקצב הזה, עוד ארבע שנים, חמש שנים יוחל.
היו"ר מירי רגב
יש לך שר שקוראים לו סילבן, דבר אתו.
גרשון מסיקה
אל"ף, דיברנו עם סילבן.
היו"ר מירי רגב
דברו אתו, חבר'ה, מה קורה.
גרשון מסיקה
לצערי הרב, במדינת ישראל שרים לא קובעים. מי שקובע זה יועמ"שים, זו המציאות.
היו"ר מירי רגב
בבקשה.
שרון לוי
שמי שרון לוי, אני מהנדס מטה בנימין. אל"ף, אני כן חושב שלדיונים כאלה צריך להזמין, מעבר לאלי – שהוא עובד מצוין, ואני מרגיש את זה – צריך להזמין פה את יועמ"ש איו"ש כי בעצם הוא הכתובת לכל הדברים.
דבר שני, אנחנו פה נלחמים על פרגולות, זאת אומרת הסטנו את הדיון. יש פה את סעיף 62(א), שהוא בכלל לא מדובר, שהוא בתוך תוכניות בתוקף, שהוא מדבר על קווי בניין, שהוא מדבר על הגדלת שטחים לצורכי ציבור, דברים כאלה שבעצם אין שום הבדל מהותי בין בתוך הקו הירוק למעבר לקו הירוק. זה בדיוק אותן סוגיות. אנחנו לא מדברים על תוספת יחידות דיור, אנחנו מדברים על אפשרות לתת קווי בניין - - -
היו"ר מירי רגב
אני מבינה, אבל אמרנו את זה פה. מה, אתה חוזר על מה שכבר אמרנו?
שרון לוי
לא. הדיון היום זה רק על פרגולות. אני אומר, יש פה הרחבת סמכויות פשוטה, שמדובר על קו בניין של בן אדם מבוגר שקיבל בית לפני 30 שנה, ומשרד השיכון בנה לו את הבית בסטייה לקו בניין והוא לא יכול היום לקבל היתר. הדברים האלה חייבים לעלות לדיון, לא יכול להיות שאנחנו נדון רק בפרגולות.
היו"ר מירי רגב
זה יותר בעייתי. אנחנו צריכים למצוא מנגנונים.
ג'וש גולדשמיד
קודם כול, 145ג, השר התייעץ עם גורמי המקצוע, הוא כתב: התייעצתי עם גורמי המקצוע.
היו"ר מירי רגב
בדיוק. הדברים הקטנים, אנחנו צריכים לטפל בהם. כרגע הדברים הקטנים לא מטופלים, יש דברים גדולים יותר. הדברים הקטנים של 145ג, מה שהיה צריך "לעוף", היה צריך לסגור את זה – משרות אמון, לסגור את זה, זה לא זז.

הדברים היותר בעייתיים, עוד מילא, צריך לשבת על זה, אבל חמש-שש שנים מחכים לתשובות על 145ג? אלה דברים שהם לא הגיוניים.

אני מסכמת את הדיון. קודם כול, אני מקבלת מה שאמר כאן נציג משרד הפנים. סדרי העדיפויות של הממשלה לא באים לידי ביטוי במינהל האזרחי באיו"ש, שאמור להביא לידי ביטוי את סדרי העדיפויות של הממשלה בכל מה שקשור להפחתת הרגולציה, לסיוע בכל היבטי תכנון ובנייה, וללכת עם הפנים לאזרח. הם לא באים לידי ביטוי שם, וזה לצערי בגלל צוואר בקבוק, שוב ביועמ"ש, ובגלל שאין להם קשב לזה. אין להם קשב לזה.
הדבר השני, אני מבקשת מכתב – שתומר יעזור לנו לנסח – ליועץ המשפטי לממשלה, שמבקש – הבעיות ש-400,000 תושבים לא מקבלים שירות של אזרחי המדינה הזאת, והם יכולים לקבל טיפול בדברים שהם לא קשורים לחוק הבין-לאומי, דברים שקשורים באמת במשרות אמון – ניתן את הדוגמאות, שהוא יבין כמה אבסורד המשרד שלו נראה והיועמ"ש נראה, אני רוצה שהוא יבין איזה אבסורדים הגענו – לתת מזגן, לאשר פרגולה, לאשר נהג, לאשר מזכירה. אנחנו לא דיברנו עכשיו פה חס וחלילה על בנייה מסיבית באיו"ש. אני רוצה שהוא יראה את האבסורד של הדברים, הוא והשרה, אני רוצה שזה יהיה מול העיניים שלהם, כי כשמדברים על 145ג לחוק התכנון והבנייה, אתה נבהל, אבל כשאתה פורט את זה לפרטים, רואים, על זה אנחנו מדברים?
כן, על זה אנחנו מדברים. על ההפקרות הזאת של אנשים במינהל שלא נותנים לזה מענה. כן, על זה אנחנו מדברים. ומצד שני, כל מה שקשור לגביית כספים, זה רץ מעולה.

אז יחליט היועמ"ש – האם חוק אחד כן, וחוק אחד לא. הוא יחליט, הוא מפרש החוק. שהוא יחליט מה נכון ומה לא, לפני שאנחנו נחליט, נתגבש כל ראשי המועצות יחד עם שר הפנים, ונחליט מה אנחנו עושים כי יש כאן מהלך שצריך ללכת עליו, לא יכול להיות מצב כזה.
אין דבר כזה. או שמפרשים את החוק כחוק אחד, או כשרוצים כסף – לוקחים, אז פתאום יש פה חוקים, וכשרוצים להפעיל דברים אחרים, אין פקיד, הפקיד לא קיים. לאסוף כסף – הפקיד קיים; לשלוף כסף – הוא לא קיים. אני רוצה התייחסות שלו לגבי ההצעה שהביאו כאן ראשי המועצות על כך שהם יכינו את ההתאמה הרלוונטית. אותם דברים שאין להם קשר להיבטי איו"ש יקבלו עדיפות – בדיון כמובן, בבחינת הנושא – ואז הם יצאו מהשולחן, כמו פרגולות וכולי. דברים שזקוקים להתאמות, אוקיי, הם דורשים התאמות.
אסף מינצר
גברתי, אני רק מזכיר את עבודת המטה של מנכ"ל הפנים.
היו"ר מירי רגב
דבר שלישי, אני מברכת על החלטת היועמ"ש – גם זה יהיה כתוב במכתב אליו, לשרת המשפטים, לראש הממשלה, לכל ראשי המועצות, לשר הפנים – אני מברכת על הצעת היועמ"ש שהוצגה כאן על-ידי נציגתו ענת אסיף, שבעצם בוחנת את האופציה שמשרדי הממשלה יעשו את ההתאמה הראשונית או את הנגזרות.
ענת אסיף גיל
זו הצעה שהגיעה מהפרקליט הצבאי הראשי.
סרן אלי לברטוב
זה הצעה של הפצ"ר.
היו"ר מירי רגב
מצוין, ממי שזה לא הגיע, אני מברכת על ההצעה הזאת. אני מבקשת לקדם אותה. עד שהיא תקודם, בינתיים נראה, אולי ההצעה הזאת שהציעו כאן ראשי המועצה שרוצים לעזור לכם לראות איך אנחנו עוזרים לנו, אז לראות איך אפשר לעשות מהלך שיפתור את הבעיות של כולם.
אין כאן אגו. בסוף, רוצים לפתור בעיה ל-400,000 תושבים.
ענת אסיף גיל
הם מוזמנים לכתוב.
תומר רוזנר
שיעשו פיילוט ויראו.
היו"ר מירי רגב
נכון. גם ההצעה שלך לפיילוט יכולה להיות טובה. לגבי משרות האמון, אני מקווה שעניין משרות האמון יאושר עד ינואר.
מעוז ביגון
זה הדירוג הנמוך.
היו"ר מירי רגב
דבר נוסף, בעניין הרפורמה, 145ג, אני מבקשת התייחסות עד ינואר, ולגבי התקציב שהעלה כאן אבי נעים, 175 מיליון שקלים שקיבלו בכלל, משרד הפנים בוחן את זה, אני מבקשת התייחסות של המנכ"ל גם כן בדיון שאני אקיים בינואר.
אני מבקשת לזמן את הדיון הבא בינואר, מייד אחרי המסתננים – אם תהיה ממשלה ואם הכנסת תמשיך להתקיים.
תומר רוזנר
הכנסת תמשיך להתקיים עד - -
היו"ר מירי רגב
עד מועד בחירות.
תומר רוזנר
- - כניסתה של כנסת חדשה.
היו"ר מירי רגב
וואלה?
דב חנין
הכנסת תמשיך להתקיים לנצח.
היו"ר מירי רגב
לא, אבל אנחנו לא מתפזרים?
דב חנין
רק הכנסת הנוכחית תמשיך להתקיים עד מועד כניסת - - -
תומר רוזנר
לא. הכנסת עובדת עד מועד כניסת כנסת חדשה.
היו"ר מירי רגב
לא ידעתי. אוקיי. לי יש פריימריז, אז אנחנו ניתן לאנשים שממונים לבוא לנהל – דוד אזולאי ואחרים ינהלו יותר טוב את הדיונים האלה כי אנחנו ניבחר בפריימריז, לא יהיה לנו זמן לשבת פה, אבל דיונים עקרוניים אני אעשה.

אנחנו נקיים דיון אחד עם הפצ"ר, עם פולי. ניתן להם מראש את הדיונים, שלא יהיה פורום מטכ"ל, שלא יהיה כנס איו"ש, נתאם את לוח הזמנים שלכולם זה יהיה נוח – עם שר הפנים, יועמ"ש איו"ש, עם פולי, עם הפצ"ר, עם דינה, וענת כמובן אבל אני רוצה שדינה תהיה, עם שר הביטחון - בעניין כיצד הם מונעים את צוואר הבקבוק של יועמ"ש איו"ש להתאמות חקיקה חוקיות לאיו"ש, וכל ראשי המועצות והערים באיו"ש.
אני לא צריכה להסביר לכם מה הכוח הפוליטי שלכם. תעשו את זה פשוט. תעשו את זה פשוט כי לא יכול להיות מצב שבכל מה שקשור לאוצר, איו"ש עובד מצוין, והיועמ"ש בוודאי מגבה אותו – אנחנו רואים את זה פה בכל החוקים – ומה שקשור לחיים הרגילים, של מזגן ופרגולה, זה נכנס לסדר עדיפות מתחת לאדמה. זה לא יכול להיות. או צדק צדק תרדוף, או צדק תרדוף רק במה שקשור לז'נבה, או רק שקשור לכסף. זה לא הולך ככה. אם צדק צדק תרדוף, אז זה בכול.

תודה רבה לכולם, שיהיה יום טוב. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:10.>

קוד המקור של הנתונים