ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 02/12/2014

מפגעי ריח חוזרים לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה ב'., מפגעי ריח וזיהום אויר לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה בעיר, מפגעי הריח וזיהום אויר לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה בעיר

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
02/12/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 427>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י' בכסלו התשע"ה (02 בדצמבר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דב חנין: מפגעי ריח חוזרים לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה ב'.>
<2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דב ליפמן: מפגעי ריח וזיהום אויר לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה בעיר>
<3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת איתן כבל: מפגעי הריח וזיהום אויר לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה בעיר>
נכחו
חברי הוועדה: >
פנינה תמנו-שטה – מ"מ היו"ר
דב חנין

דב ליפמן
מוזמנים
>
פולה אורנשטיין - מרכזת בכירה, אחראית על נושא ריחות, אגף איכות אוויר, המשרד להגנת הסביבה

רועי טל - מנהל תחום תעשיות, מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

ישראל אושר - מרכז תעשיות ורישוי עסקים, מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

מענית איכילוב - מרכזת איכות אוויר ואסבסט, מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

חיה הכט - מנהלת תחום בריאות הציבור, רמלה, משרד הבריאות

צבי דש - מרכז בכיר השקעות חו"ל, משרד הכלכלה

שרון אטנר - מנהלת המחלקה לאיכות סביבה, עיריית רמלה

אריה פרידסון - אדם טבע ודין

ערן בן נון - מגמה ירוקה

אולגה מושייב - תושבת

דוריס ברנט - תושבת

ציונה יונתן - תושבת

אלכסנדר יוסופוב - תושב

מרק ברשטיין - תושב

אהרן פוליבה - בעל מפעל פוליבה, רמלה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דב חנין: מפגעי ריח חוזרים לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה ב'.>
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דב ליפמן: מפגעי ריח וזיהום אויר לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה בעיר>
<הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת איתן כבל: מפגעי הריח וזיהום אויר לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה בעיר>
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בוקר טוב. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. היום י' בכסלו התשע"ה, ה-2 בדצמבר 2014. אנחנו דנים בהצעות לדיון מהיר של מספר חברי כנסת בנושא מפגעי ריח חוזרים לתושבי רמלה המתגוררים בסמוך לאזור התעשייה ב'. הצעתם של חברי הכנסת דב חנין ודב ליפמן שנמצאים אתנו הבוקר וחבר הכנסת איתן כבל שלא נמצא כאן אבל יכול להיות שיצטרף אלינו מאוחר יותר.

יש לנו 45 דקות לדיון הזה וכנהוג אני אפתח בכך שאאפשר לחברי הכנסת שהציעו את הדיון החשוב הזה לדבר. בבקשה.
דב חנין
תודה רבה לך גברתי יושבת הראש. אורחים נכבדים, קודם כל תושבי רמלה, גם נציגי עיריית רמלה והמשרד להגנת הסביבה. הדיון הזה נולד כתוצאה מפניות ציבור. אנחנו בחודשים האחרונים קיבלנו פניות חוזרות ונשנות שמתארות מציאות בלתי נסבלת ברמלה. אנחנו מדברים על אזור גדול ברמלה, על האזור של שכונת קריית מנחם בגין, פארק צפון, אבל זה לא רק שם אלא זה בעצם משתרע על חלק גדול מהעיר רמלה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
איזה אזור זה ברמלה?
קריאה
קריית האומנים.
דב חנין
איזה צד של העיר?
דוריס ברנט
ממש צמוד ללוד.
קריאה
הצד הצפוני.
דב חנין
התלונות הן תלונות מגוונות. זאת אומרת, הכותרת הראשונה של התלונות הייתה מפגעי ריח מאוד מאוד קשים. אנשים טוענים שהם לא יכולים לצאת מהבית, הם טוענים שהם חיים עם חלונות ודלתות סגורים לאורך זמן, הם טוענים שזאת מציאות שהיא לא אירוע חד פעמי של איזשהו יום בודד שזה קורה כי יש תקלה באיזשהו מקום אלא זאת מציאות עקבית וקבועה. כאשר אנחנו בודקים את הדברים, אנחנו מגלים שלא מדובר רק בריח אלא אנחנו מוצאים שלמשל מדובר שם גם באבק, אבק שנדבק על מכוניות, חלונות, קשה להוריד אותו. אנחנו תמיד אומרים שאין עשן בלי אש וכנראה שאין סירחון בלי בעיות נוספות שעומדות מאחוריו. זאת אומרת, סירחון הוא לא רק מסריח אלא לפעמים זה גם מסוכן. לפעמים מבטא חומרים מזיקים לחיים, לבריאות, ליכולת שלנו להתקיים בתור בני אדם. המציאות הזאת, גברתי יושבת הראש, היא מציאות בלתי נסבלת.

אנחנו קיבלנו מהתושבים שורה ארוכה של פניות שהופנו גם לעיריית רמלה, גם למשרד להגנת הסביבה וגם קיבלנו תשובות, גם מהעירייה וגם מהמשרד להגנת הסביבה שנציגיהם נמצאים כאן.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
כמה תושבים גרים שם?
דב חנין
מדובר על אלפי תושבים. ברמלה יש סדר גודל של קרוב לשבעים אלף תושבים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני לא מדברת על כל השבעים אלף האלה.
דוריס ברנט
כל רמלה, 67 אלף תושבים.
קריאה
ברמלה יש 75 אלף תושבים. בקריית מנחם יש כ-4,000.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אם כן, מדובר באלפים שסובלים.
קריאה
לא רק קריית מנחם אלא יש גם את קריית האומנים.
דב חנין
אני אומר שאין סירחון בלי בעיה נוספת שיש מאחוריו וזה לא שאני מקל את ראשי בבעיית הסירחון. זאת אומרת, סירחון יכול להפוך חיים של אנשים לבלתי נסבלים אבל ככל שיש מאחורי הסירחון הזה עוד בעיות נוספות, זה גם יכול בפירוש לקצר את החיים של האנשים ולגרום לנזקים קשים ו בלתי אפשריים לבריאות.

גברתי היושבת ראש, אני מבין מהמשרד להגנת הסביבה שהם ניסו לאתר את מקור הריח והם מתקשים למצוא מהיכן זה בדיוק מגיע. אני מציע שאנחנו נשמע אולי קודם את התושבים ואחר כך את המשרד להגנת הסביבה ואת עיריית רמלה, ואז יהיו לי כמה דברים להגיד לקראת סיומו של הדיון.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתה קיבלת תשובה רשמית מהמשרד להגנת הסביבה?
דב חנין
אדם טבע ודין שגם הם נמצאים כאן אתנו פנו פעם אחר פעם למשרד להגנת הסביבה ותיארו את המצוקות הקשות שקיימות שם והם קיבלו תשובות. התשובות האלה נמצאות בפני.

אני רק רוצה להגיד שני דברים מאוד בקיצור מבחינת הנושא שבפנינו. אומר המשרד להגנת הסביבה שהם מתקשים – ואומרת גם עיריית רמלה – לאתר את מקור הריח. החשוד המידי הוא מפעל בשם פוליבה שכנראה חלק מהריח קשור אליו. כשאנשים מדברים על אצטון ועל חומרים כימיים מהסוג הזה, זה כנראה מגיע משם.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מישהו מהמפעל נמצא כאן? מישהו מהלוביסטים של המפעל? הוא צריך להגיע.
דב חנין
הלוביסטים תקועים בפקקים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לרמלה אין לוביסט.
דב חנין
לתושבי רמלה אין לוביסט. הם הגיעו בעצמם. בכל אופן, זה החשוד המידי. אני רוצה להגיד שיש עוד מפעלים שנמצאים באזור. אנחנו מדברים על אזור תעשייה ויכול להיות שהבעיה קיימת לא רק במפעל הזה אלא גם במקומות נוספים. המפעל הזה קיבל הוראות מהמשרד להגנת הסביבה ולא ברור האם הוא עומד בהן. לפי מה שאני קורא מדברי התושבים, המפעל למשל היה אמור לא לעבוד בשעות הלילה אבל הוא כן עובד בשעות הלילה. לפחות תלונות שיש בפני הן שהוא כן עובד בשעות הלילה בניגוד להוראות שהוא קיבל.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אנחנו ניכנס לשאלות האלה.
דב חנין
בדיוק. אם כן, יש את המפעל הזה. יש מפעלים נוספים. יש שכונה ערבית לא מוכרת שנקראת דהמש שהיא לא שייכת לרמלה אלא למועצה האזורית עמק לוד. יש ויכוח מאוד גדול לגבי השכונה הזאת, על הכרה או לא הכרה, אבל בינתיים לא מפנים שם את האשפה וכשלא מפנים אשפה, יש בטח נפגעי ריח ועוד הרבה בעיות.

אני אומר שאת הבעיה הזאת צריך לפתור גם בלי קשר לסבל של התושבים ברמלה מהריח ומזיהום האוויר. צריך לפתור את הבעיה ולהכיר בהם או לפתור להם את העניין. אבל כרגע באופן דחוף אי אפשר להשאיר אנשים כך עם אשפה פזורה ברחוב.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בהחלט. אנחנו נעבור לחבר הכנסת דב ליפמן.
דב ליפמן
תודה גברתי היושבת ראש. רק להוסיף שברגע שאני קראתי שכאשר הגיעו למפעל באמצע הלילה בשעות שהוא לא היה אמור לעבוד או אסור לו לעבוד, אני הבנתי שאולי אנחנו שמנו את האצבע על מקור הבעיה ובמיוחד הם אמרו שהחומרים כבר זוהו על ידי פקח כחומרים חשודים כמקור הריח, הם עדיין מאוחסנים בשטח פתוח.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אם כן, עלו על המקור? מצאו את המקור?
דב ליפמן
הפקח אמר שהוא חושב שהמקור לריח, וזה משהו מיוחד והם עדיין ממשיכים להשתמש בו באזור פתוח. אני חושב שאנחנו באמת חייבים לדרוש שינויים ולדרוש שנראה משהו בשטח כדי לתקן את המצב. כמו שחבר הכנסת חנין אמר, אנחנו חוששים כי או לי אנחנו גורמים לבעיות יותר רציניות מאשר רק הריח ולכן צריכים לעשות משהו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה.
דב חנין
הבעיה שמאחורי הסירחון, זאת גם שאלה שצריכה להטריד אותנו.
דב ליפמן
נכון. בעוד כמה שנים יכולים לבוא ולראות שיש כמה בעיות לא עלינו, חס ושלום, בבריאות. אנחנו חייבים לעשות משהו עכשיו כדי לא להגיע למצב הזה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה רבה. אני רוצה לשמוע את התושבים. מישהו רוצה להתחיל ראשון או שאתם מעדיפים שנלך לפי הרשימה? לא בטוח שנספיק לשמוע את כולם, אבל אני כן רוצה לשמוע אתכם.
ציונה יונתן
אני תושבת רמלה משנת 2005. ב-2005 עוד לא היו ריחות והשכונה הייתה שכונה יפה ללא תלונות. ב-2009-2010 התחילו להגיע ריחות וזה היה בלתי נסבל. לא ידעתי מה זה מוקד רמלה אבל אז למדתי והתחלתי להתקשר לשם יום יום וכל ערב. אפשר לתאר את הריח כמשהו כימי שמתבשל ויוצא לאוויר. אנחנו סוגרים דלתות, סוגרים חלונות. אני לא מוציאה את הילדים החוצה. בנוסף, אני עובדת בקופת חולים כאחות ואני רואה שמגיעים מטופלים וגם הם מתלוננים על אותן בעיות. יש בעיות קשות של מערכת נשימה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מה התשובות שקיבלת עת התקשרת למוקד?
ציונה יונתן
התחלתי לפנות לשרון מאיכות הסביבה בעיריית רמלה ויצאנו לסיורי לילה. אני קיבלתי מענה. שרון ענתה לכל שאלה שלי. יצאנו ביחד. לדעתי זיהינו את המקום ממנו מגיעים ריחות.
שרון אטנר
לפני שלוש-ארבע שנים.
ציונה יונתן
כן.
דב ליפמן
זה במיוחד בשעות הלילה?
ציונה יונתן
בשעות הלילה. העניין הוא שבשכונה יש כמה אזורים, כמה רחובות שם מתלוננים על ריחות. אני למשל מריחה את הריח ברחוב שלנו בשעות הלילה. יש אנשים שגרים בצד השני של השכונה והם מריחים את הריח גם בבוקר. הנה, יש ריח ב-6 בבוקר וב-8 בבוקר. אני מריחה בערב.

אם פעם הייתי מריחה את הריח הזה בערב בבית, כרגע הריחות מגיעים גם במהלך העבודה שלי, כשאני בעבודה, בתוך רמלה, שזה במרכז. גם במהלך היום יש את אותו ריח. זה מפריע לנו. כולם מדברים על אורח חיים בריא. אנחנו רוצים למנוע מחלות סרטן ואת כל המחלות הקשות. אני כתושבת מפחדת גם לגבי הילדים שלי וגם לגבי.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בוודאי. הפחד שלך מובן. את פנית לשרון אטנר מעיריית רמלה, שהיא מנהלת איכות הסביבה, והיא כן הביעה נכונות לבוא ולסייר אתך.
ציונה יונתן
נכון.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
השאלה איזה עוד צעד נעשה מצד הרשות.
ציונה יונתן
מאז עברו שנתיים-שלוש, הריחות פחתו. בתקופה האחרונה הריחות חזרו באותה עוצמה. אני לא יודעת מהיכן הם מגיעים ולמה הם שוב חזרו. אני לא יודעת מה נעשה מאותה תקופה עוד עכשיו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני רוצה לשמוע בבקשה את שרון.
שרון אטנר
קדם כל, חבר הכנסת ליפמן, בוא נסגור את סיפור המחלקה בפוליבה. קודם כל, זה לא מפעל כימי.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני לא רוצה להיכנס למפעל. אני שאלתי מה עשיתם ברגע שקיבלתם הודעה על הריח. תאמרי בבקשה מתי התחלת לקבל את התלונות ומה עשיתם מצד הרשות.
שרון אטנר
עשינו שני דברים. בגלל שבאמת הריח באותו לילה זוהה כבא ממחלקה בפוליבה, המשרד להגנת הסביבה הציע אכיפה מאוד מאוד גדולה במפעל הזה. המפעל הזה הכניס את כל המערכות למקומות סגורים וכבר לא עובדים בחוץ. הסיור הוא מספטמבר 2013 ומספטמבר 2013 לא עובדים בחוץ ולא עובדים בלילה. לא עובדים בלילה בכלל, לא העמסה, לא פריקה, כלום.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מספטמבר 2013?
שרון אטנר
כן. לא עובדים בלילה בכלל.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אבל את שומעת שהריחות עדיין קיימים.
שרון אטנר
תני לי לסיים. זאת אומרת, המפעל הזה התקין מערכות לטיפול בזיהום אוויר וזה בעקבות עבודה של המשרד להגנת הסביבה, החבר'ה שיושבים כאן. במקביל הוא נדרש עד היום לעשות סקר ריחות ולעשות סקר פליטות. הם יתארו את האכיפה. לטעמי יש שיפור. אני מסתובבת.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
את גרה שם?
שרון אטנר
לא אבל אני מסתובבת.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני רוצה לשמוע מעוד תושב אם יש שיפור.
שרון אטנר
אפשר עוד משפט בבקשה?
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לא, תודה.
דוריס ברנט
אני גרה בשכונה מאז הקמתה בשנת 1992. בשנים 2007 עד 2010 כל ערב התחלנו להרגיש ריחות. זה היה ממש בכל ערב עד הבוקר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
2007 עד 2010.
דוריס ברנט
כן.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
ואז הייתה הפסקה.
דוריס ברנט
לא. מ-2010, זאת התקופה שהתחלנו ממש להרגיש ריחות. הלכנו לראש העיר ודיברנו אתו, גם שרון הייתה שם, ואמרנו שצריך לעשות בדיקות וכי זה עניין של כסף אבל זה לא עניין של התושבים אלא זאת עבודה של העירייה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני מבינה שהעירייה עשתה את הצעדים שהיא נדרשת לעשות מבחינת הפנייה למשרד להגנת הסביבה.
דוריס ברנט
לא. יש בעיה כספית.
שרון אטנר
לא נכון.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני רוצה לרדת לעומק. אמרו לכם שיש בעיה לאכוף את זה מבחינה תקציבית?
דוריס ברנט
לא. הלכנו לראש העיר ודיברנו אתו ואמרנו שאנחנו כתושבים דורשים בדיקה כדי לראות מה זורקים באוויר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
וביקשו מכם לשלם על כך? לא.
דוריס ברנט
לא. אמרו שמישהו צריך לשלם.
שרון אטנר
הבדיקה נעשתה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מ-2010 את מריחה את הריח. אני רוצה שתתכנסי לכיוון של מה שקורה היום. הייתה תקופה שהריח הפסיק.
דוריס ברנט
כן. הייתה תקופה, לפני שנתיים.
ציונה יונתן
לא הפסיקו. פחתו.
דוריס ברנט
היה פחות ריח. לא כל יום וכל לילה. בואי נגיד כל יומיים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
וזה בעקבות הפנייה והצעדים שעשתה העירייה.
דוריס ברנט
אני לא יודעת מה היא עשתה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מה קרה לאחרונה?
דוריס ברנט
לאחרונה כל יום ראשון מ-8 בערב עד 8 בבוקר ביום שני, תמיד יש ריחות מאוד מאוד חזקים, כאילו זורקים כל מה שאספו במשך ארבעת הימים האחרונים בשבוע.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
זורקים בתחילת השבוע.
דוריס ברנט
גם מיום שני לשלישי יש ריח חזק מאוד.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה רבה לך. אני רוצה לשמוע את רחמי.
דוריס ברנט
הוא לא הגיע.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אלכסנדר.
אלכסנדר יוסופוב
גם אני תושב קריית מנחם. אני עובד בחנות במרכז השכונה. שלשום הילד שלי אמר שיש לו ריח בחדר. הוא חשב שמשהו לא בסדר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
כמה זמן אתה גר שם?
אלכסנדר יוסופוב
22 שנים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מתי אתה התחלת להרגיש את הריחות?
אלכסנדר יוסופוב
מינימום ארבע שנים, ריח חזק.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
ארבע שנים אתם סובלים?
אלכסנדר יוסופוב
מינימום ארבע שנים.
דוריס ברנט
יש אנשים שבהתחלה לא שמו לב לריחות.
אלכסנדר יוסופוב
מינימום ארבע שנים אבל זה יותר. פנינו לעיריית רמלה גם בנושא הריח שמגיע מהכלביות. הריח מגיע משני צדדי, מהצד הצפוני ומהצד הדרומי.
דוריס ברנט
תחנת הסגר.
שרון אטנר
של משרד החקלאות.
אלכסנדר יוסופוב
כן. גם על זה דיברנו. פעם בשבוע יש ריח חזק משם.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לפני שאני עוברת לארגונים וגם צריך להצטרף אלינו מנהל מפעל פוליבה. כמה מפעלים יש במקום? מישהו יכול להגיד?
קריאה
אין ספור מפעלים. אף אחד לא יודע.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
באזור הספציפי. אני את רמלה לא מכירה אבל באזור הספציפי שכנראה ממנו מגיעים הריחות, כמה מפעלים יש שם? אני משערת שעברתם מפעל מפעל, כך זה צריך להיות במדינה מתוקנת.

אני רוצה לעבור למי שאמון על התחום במדינת ישראל ואמור להיות רגולטור בנושא הזה. אנשים כאן סובלים ארבע שנים וזה דבר מאוד לא פשוט. איך אפשר לתת לאנשים לחיות כך? תפנו אותם ותנו להם בתים בצפון תל אביב שם אין ריח, אבל להגיד שלא מצליחים להשתלט על דבר כזה? המשרד להגנת הסביבה, מי הנציג הבכיר?
רועי טל
אני מהמשרד להגנת הסביבה, מחוז מרכז, בתפקידי מנהל צוות תעשיות. אני מתלבט. אני אומר קודם שאני מרגיש כאן איזשהו פספוס. תכף אני אפרט מה המשרד עשה אבל לאור הדיון, גם הדיון המקדים שהיה כאן ולאור הדברים שמועלים עכשיו, אם למשל יש איזשהו מידע ובמקרה משום מה ביום ראשון יש ריחות קשים, אפשר לתאם אתנו. אני למשל גר ברחובות, יחסית קרוב, וברגע שיש כזה ריח, אני יכול להגיע.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
ארבע שנים הם מנסים לתאם עם מישהו.
רועי טל
אני לא יודע עם מי. אתי לא דיברו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
צר לי, ארבע שנים. אני בטוחה שהם ניסו לפנות ולהגיע לכל גורם אפשרי. הדיון הזה לא מתבצע לשם הדיון. מכאן אנחנו נצא עם פתרונות לאנשים האלה, גם אם צריך לסגור מפעלים. לא יתכן שאלפי אנשים יחיו בטרור. טרור על הבריאות שלהם, טרור על החיים שלהם וכניסה למרחב הפרטי שלהם, לתוך הבית שלהם, כאשר ילד מתעורר מבוהל, כאשר הורה לא יודע מה לעשות וסוגר את התריסים. כל מי שאמון על העבודה, צריך לצאת מכאן מתוך הבנה אחת ששמים דד ליין כדי לפתור להם את הבעיה. שמים דד ליין ופותרים ולא אומרים חבל שיש כאן פספוס ולא ידענו על יום ראשון. אם צריך, שתהיה כאן נציגות של התושבים, נציגות של העירייה, נציגות של ועד המפעלים. אתם תשבו ואתם תפתרו את הבעיה כי קודם כל התושבים. עכשיו אתה יכול להמשיך.
רועי טל
אני מסכים אתך. כנראה מה שעשיתי כאן עכשיו, הייתה טעות. אני אסביר קודם מה המשרד עשה. כמו שחבר הכנסת חנין אמר, מכתבים שאנחנו קיבלנו, ישבנו עליהם וגם היחידה הסביבתית עשתה עבודה וכך גם המשרד. אני יכול לפרט עבודה למשל שנעשתה מול המפעל פוליבה. בסוף 2012 הוזמנו לשימוע בעקבות אי עמידה בתנאים לרישיון עסק בעקבות ריחות, שאלה גם תלונות של התושבים וגם פעילות שהמשרד עשה ועשתה היחידה הסביבתית כאשר הוציאו צוותי הרחה עם דוחות ועם בדיקות שהראו שיש שם ריחות. לכן המפעל הגיע לשימוע.

בעקבות השימוע הוא נדרש להקים מתקנים ולנקוט באמצעים לצמצום הריח והוא ביצע אותם. הוא הקים מערכת שנקראת מערכת וורטק.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
במה עוסק המפעל? לדעתי הגיע כבר נציג המפעל ואחר כך נעבור אליך.
אהרן פוליבה
יצוא חומרי גלם מענף האפייה.
דוריס ברנט
לבעלי חיים.
אהרן פוליבה
לא.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אנחנו ניכנס לזה אחר כך.
רועי טל
כפי שאמרתי, לאחר השימוע, המפעל הקים אמצעים ומערכות לטיפול באוויר. לאחר כמה חודשים שהמערכת התחילה לעבוד, ראו שזה עדיין לא מספיק והמפעל נדרש לנקוט בעוד אמצעים והוא הקים עוד מערכת. בנוסף לזה, כל הפעילויות שהיו לו בחוץ, שהיו פוטנציאל ליצירת מטרדי ריח, שמן ודברים כאלה, הם סגרו בתוך מבנים סגורים וגם נקבע והמפעל נדרש לא לעבוד בשעות הלילה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
האם היו קריטריונים שאתם הצבתם להם וכתבתם להם במה הם צריכים לעמוד בשנת 2010? זאת הייתה שנת 2010. נכון?
רועי טל
לא. זה היה יותר מאוחר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
2012?
רועי טל
התהליך שהתחלתי לתאר היה בסוף 2012.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
זה השימוע שבעקבותיו הם נקטו בצעדים כאלה ואחרים.
רועי טל
נכון.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני הבנתי שהריחות התחילו ב-2008 עד 2010. ב-2012, אחרי שנתיים-שלוש שהם מצליחים לקבל איזה סוג של מענה בכך שאתם מזמינים לשימוע את מנהל המפעל. האם כל המסמכים האלה של מה שדרשתם, כל הדברים האלה קיימים?
רועי טל
כן. בוודאי.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תעבירו לוועדה. זה מאוד חשוב. אני רוצה שחברי הכנסת שהגישו את הבקשה לדיון מהיר, יעברו על המסמכים ותוכלו גם לעלות על ליקויים כאלה ואחרים.

מעבר לעובדה שהמפעל עשה את הצעדים שנדרשים והיה פיחות בריח אבל הוא לא נעלם לחלוטין, מה עוד עשיתם? הרי יש מספר מפעלים. כמה מפעלים אמרנו שיש שם?
שרון אטנר
בערך עשרה מפעלים גדולים באזור תעשייה ב' ועוד עשרה באזור תעשייה א'.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אלה אותם אזורי תעשייה שקשורים?
שרון אטנר
אלה שני אזורים נפרדים אבל לשניהם יש פוטנציאל להשפיע על השכונה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
האם עברתם מפעל מפעל? עשיתם את המיפוי שנדרש כדי להבין מהיכן מגיע הריח?
רועי טל
את המפעלים אנחנו מכירים. אני מדבר כאן על התמקדות של מפעל פוליבה שהריחות שלו מאוד אופייניים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אנחנו מבינים שהבעיה מתחילה מפוליבה. זה נרשם בפרוטוקול.
קריאה
כן אבל לא רק.
רועי טל
לא רק.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בגלל שיש את ה-לא רק, האם עברתם מפעל מפעל ובדקתם את הגורמים הנוספים המהווים פוטנציאל לגרימת ריח?
רועי טל
יש שם עוד מפעלים כמו מפעל איסקו שעוסק בהתכה. יש מפעלים שיש עליהם תנאים יותר מחמירים בעניין צפוי. זה מפעל שהוא בפיקוח מאוד מאוד צמוד שלנו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
ומה נעשה אתם?
רועי טל
יש להם דרישות ואנחנו מפקחים עליהם.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתם בדקתם האם יכול להיות שגם משם נובע הריח?
ישראל אושר
כן.
רועי טל
כן. בעקבות התנאים שהוצאנו - - -
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מתי בדקתם?
קריאה
לא נראה לי שבדקו.
ישראל אושר
אני מרכז תעשיות מחוז מרכז. צריך להבין שמ-2010 לערך, אני חושב שביצענו עשרות סיורים הן ביום והן בלילה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לא סיורים. אני שואלת אם עשיתם בדיקות.
ישראל אושר
גם בדיקות. מפעל איסקו הוא מפעל טעון היתר. יש לו היתר פליטה. במסגרת היתר הפליטה נבדקו גם בעיות ריח. לא נמצא שום מקור ריח. אנחנו ביצענו עשרות סיורים באזורי התעשייה יחד עם היחידה הסביבתית בימים ובלילות, לפי תלונות, לפי חיתוכים כאלה ואחרים שעשינו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתה הולך ומתכנס סביב מפעל פוליבה.
ישראל אושר
קיימים ריחות אחרים. קיימים מקורות אחרים שלא תמיד הם קבועים ולא תמיד הם חוזרים על עצמם.
שרון אטנר
לא תמיד הם ברמלה.
ישראל אושר
לא תמיד עם מרמלה. לא תמיד אפשר לקבוע מטאורולוגית מאיפה הם הגיעו ואת המיקום שלהם.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
כן, אבל לא תמיד זאת לא תשובה כי בסוף יש ריח שמגיע לבתים של האנשים. אנחנו צריכים שתאתרו את המקור. לא תמיד, זה אומר שאין מה לעשות, יש כעשרים מפעלים, פעם יבוא מזה ריח ופעם מהשני ואחר כך יבוא מהשלישי. זאת לא תשובות מקצועיות. אני רוצה לדעת. אתם בסוף כמשרד חייבים לאתר את המקור ואם אלה כמה מקורות, אתם תצטרכו לטפל בכמה מקורות אלא אם כן אתה בא ואומר לי שהמקור מבחינתכם הוא מפעל פוליבה ושם תעשו את כל המיקוד שלכם. אולי צריך להעביר את פוליבה?
ישראל אושר
יחד עם זאת, כמו שהתחלתי להגיד - - -
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לא. אתה תתייחס לדברים שלי.
ישראל אושר
אני מתייחס לדברים שלך. המקור הוודאי היחיד שמצאנו עד היום שחוזר על עצמו ובאופן ודאי וידאנו כי הוא אכן גורם למטרדי ריח, זה מפעל פוליבה על מחלקותיו.
קריאה
ותחנת ההסגר.
ישראל אושר
ותחנת ההסגר שדי קל למצוא את המקור. תחנת ההסגר החקלאית שנמצאת מהצד השני של השכונה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
ממנה נובע הריח.
ישראל אושר
כן. יש תחנת הסגר של משרד החקלאות. הריח שונה לחלוטין והוא מאוד מאופיין.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
היה שימוע ב-2012. מה נעשה בעקבותיו?
ישראל אושר
היה גם שימוע קודם, ב-2011, בין היתר גם בנושא ריח. אז הוחלט על התקנת מערכת ראשונה. ב-2012 הבנו – אחרי שעשינו שוב סבב נוסף – שעדיין יש לנו בעיה ושם כבר הוחלט על מערכת נוספת שתיתן השלמה. המערכת שנמצאת היום, אחרי כל השלבים שעברנו, היא מערכת שנותנת מענה לכל שלבי הייצור, מקבלת חומר הגלם עד להעמסה והוצאה מהמפעל.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אבל בסוף היא לא נותנת מענה לריח שמגיע אל התושבים.
דוריס ברנט
נכון. אנחנו עדיין מריחים.
ישראל אושר
מה שאנחנו יודעים היום זה שכמות המטרדים וכמות הריח שיוצאת היום, מספר הפעמים שאנחנו יכולים לסקור, פחתה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתה גר שם?
ישראל אושר
לא.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אומרים לך התושבים, ואנחנו מאמינים לתושבי מדינת ישראל, שיש ריח. אנחנו צריכים לשרת את תושבי מדינת ישראל.
דב חנין
הם לא סתם מגיעים לכנסת.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
הבן אדם מספר לך על הבן שלו שקם אתמול בבוקר ואמר שיש ריח והוא נלחץ. אני אומרת לך שאתם נתתם מענה אבל זה מענה לפי הספר. מה שאומרים בספר, לתת עוד מערכת ועוד מערכת. אני לא אומרת שלא פעלתם בצורה נכונה אבל ככל הנראה גם המפעל וגם אתם עשיתם כל מה שאתם יכולים, אבל כשכל מה שאתם יכולים לעשות נעשה ולא נותן פתרון, אתם מובילים לכך שאם לא תעשו עוד פעולות שימנעו את הריח, המסקנה תהיה שפשוט צריך לסגור את המפעל או להעביר אותו למקום אחר. הרי אתם לא יכולים לצפות כשאתם לא גרים שם ולומר שאתם עשיתם מה שיכולתם לעשות ואילו התושבים חיים את החיים האלה.
ישראל אושר
מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה נמצא ברמלה, במרחב של כמה מאות מטרים מהשכונה. רוב האנשים במחוז נמצאים במשך השבוע כמעט כל שעות היום. היחידה הסביבתית נמצאת גם ביום וגם בלילה, גם הפקחים שלה הוכשרו לצוותי מריחים על מנת להכיר ולהבין מה מקור הריח. הניסיון לתת מענה הוא ניסיון שנמשך כבר כמה שנים. אנחנו עדיין לא פתרנו את הבעיה עד הסוף אבל הפתרונות שעד היום ניתנו נתנו מענה מסוים לכמות התלונות.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
כן, התושבים גם אמרו את זה. הם אמרו שהיה פיחות בריח בתקופה מסוימת עד ששוב הריח התגבר בימים מסוימים. אני חושבת שאצלכם לא קשה באמת למצוא את האקדח המעשן - אתם אומרים שאיתרתם אותו – במיוחד שהם נותנים לכם זמנים מדויקים. הם עושים לכם ממש את מרבית העבודה. הם ממקדים אתכם, יש כאן תושבים ערניים שארבע שנים מנסים למצוא את המענה. מה המסקנה? מה כרגע? מה הלאה? בקצרה כי אני רוצה לשמוע את הארגונים שפועלים בתחום.
רועי טל
אני אומר כמה מלים בקצרה. אנחנו אמנם לא תושבי רמלה אבל אני נמצא ועוד רבים מעובדי המשרד נמצאים כחצי מהיום ברמלה. העובדים שלנו אמרו שיש ריחות ולא מעט פעמים היינו יוצאים גם למפעל הזה וגם לאזור כדי לנסות לאתר את הריחות. זאת אומרת, אנחנו אמנם לא תושבי רמלה אבל אני אישית נמצא כמעט חמישה ימים בשבוע, 11-12 שעות ברמלה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מצוין. בשביל זה אתה מקבל משכורת.
רועי טל
נכון. אנחנו נמצאים ומשתדלים לפעול עד כמה שיותר.

עוד שני דברים בקצרה. האחד, הנושא של ריח הוא נושא מאוד מאוד מורכב ומאוד קשה לטפל בו. זה לא כמו שאני דוגם ארובה ואני רואה שהוא חורג. שנית, אם יש לי מפעל פוליבה שאני מנסה לטפל בו, קל לי כי אלה ריחות מאוד אופייניים. בזמנו היו תלונות על ביוב וגם הנושאים האלה טופלו. לפעמים יש שריפות בשטחים כששורפים כל מיני דברים. זה נכון ואנחנו צריכים להמשיך לעבוד, אבל אני לא סתם אומר שהבעיה היא לא קלה לפתור אותה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לרגע לא אמרתי שהבעיה קלה. בגלל שמדובר בבעיה מתמשכת שהיא פרוסה על פני לא מעט שנים, בסוף צריך להגיע גם למסקנות. אנחנו צריכים לדעת ולהחליט האם אפשר לטפל בבעיה או אי אפשר לטפל בבעיה. בסוף צריך להחליט. אי אפשר שהאנשים היקרים האלה יחכו לתשובה ולמענה שלא מגיע, במיוחד שהבוקר קמנו להודעה שאולי אנחנו הולכים לבחירות אבל יכול להיות שגם אתה מחר לא תהיה בתפקיד שלך או בעוד שנה או בעוד שנתיים. אי אפשר. הם יצטרכו להתנהל מול בירוקרטיה כשהם לא מקבלים מענה. אני רוצה לשמוע מסקנות. בסופו של דבר צריך לצאת מהדיון הזה עם הפנים לפתרון הבעיה.
רועי טל
אם את כבר מכוונת למסקנות, זה כמו שפתחתי את דבריי ואמרתי שאנחנו מטפלים במקורות שנראים לנו. הבעיה, לדברי התושבים, עדיין מתקיימת. אני אשמח מאוד שהמשרד שלנו – אמנם בהובלת מנהל המחוז – יקיים אתם דיון ראשון ולאחר מכן לקבוע לוחות זמנים לגבי מה עושים ומה מחליטים ולבצע דיונים תקופתיים. ברגע שיש ריחות כמו בלילה, אני יכול לקפוץ ולאפיין את הריח ולראות האם זה באמת פוליבה או מקור אחר שאנחנו מכירים אותו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני חושבת שזה רעיון מאוד טוב. אני חושבת שעם נציגות התושבים חשוב שחברי הכנסת ילוו אותם ובאמת אולי להגיע לפגישות או אולי לקיים פגישות חוזרות בכנסת. כך העניינים יתבצעו יותר מהר.
ציונה יונתן
אני חושבת שזה עוד פעם לטחון מים. ארבע שנים אנחנו מדברים על זה שיש ריחות חזקים. אנחנו יודעים מהיכן הם באים. מה יעזרו הדיונים האלה? לאן אנחנו מתקדמים?
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בסוף יגיעו להחלטות, גם אם צריך להגיע להחלטות קשות.
ציונה יונתן
אנחנו יודעים שבכל דיון אנחנו נדבר על אותו דבר. יש ריחות ואנחנו לא מוכנים להתמודד עם זה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מנהל מפעל פוליבה. שלום. אני רוצה לשמוע אותך ואחר כך נעבור לאדם טבע ודין.
אהרן פוליבה
שלום וברכה. אנחנו יושבים באזור התעשייה הזה כבר עשרים שנים. אני מזמין את כל הנוכחים בדיון לבוא לביקור אצלנו ולראות איך נראית התעשייה שכל כך מנסים לנגח אותה. כל התושבים שיושבים כאן מוזמנים לבוא ולעשות סיור במפעל כדי לראות אם אנחנו המקור לריח.
ציונה יונתן
עשינו והרחנו.
אהרן פוליבה
אותי אף אחד לא ביקר. אף אחד מכם לא ביקר במפעל.
ציונה יונתן
ביקרנו במפעל אדולק.
אהרן פוליבה
לא אתי. אתם מוזמנים לבוא ולראות מה עשינו. המפעל אדולק שלנו, יש בו פוטנציאל ריח. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם איכות הסביבה. איכות הסביבה חשובה לנו לא פחות מכל תושב אחר. יש לנו שכנים באזור התעשייה שבהתחלה סבלו מזה ואנחנו מטפלים ונטפל בכל ההנחיות שנקבל. אנחנו עומדים בכל חוק ובכל תקנה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אבל איך אתה מטפל בזה שעדיין יש ריח?
אהרן פוליבה
עוד שני משפטים וסיימתי. כבר שנתיים אנחנו לא עובדים בלילה. רוב הריחות הם מ-2 עד 6. אנחנו לא עובדים בלילה. אין לנו אחות, אז איך יכול להיות?
היו"ר פנינה תמנו-שטה
המשרד להגנת הסביבה אומר לך שמבחינתם אתה המקור, אלא אם כן תצביע על עוד מקורות.
אהרן פוליבה
זה לא התפקיד שלי להצביע על עוד מקורות.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
למה? אם המשרד טוען שאתה לא, למרות שזה לא התפקיד שלך, יש לך כאן מוטיבציה. דווקא רעיון לא רע, שהמפעלים יעשו תחרות ויצביעו על המקורות.
דב חנין
אדוני אומר לנו שבמשך שנתיים המפעל לא עובד בלילה. בפני יש תלונה שביום ה-6 באוגוסט 2013, כלומר, לפני שנה, בשנה שעברה, היה סיור של התושבים במפעל יחד עם פקח היחידה הסביבתית ברמלה והתברר שהמפעל פעל באותה עת בשעות בהן לא הייתה אמורה להתבצע בו כל פעילות. איך זה מסתדר?
אהרן פוליבה
אני אסביר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
האם זה נכון? שיקרת לפרוטוקול?
אהרן פוליבה
אני לא אשקר לעולם, לא לפרוטוקול ואפילו לא לאשתי.
דב חנין
קודם כל לא לאשתך, אני מקווה.
אהרן פוליבה
מאשתי אני מפחד יותר מאשר מהפרוטוקול. אני רוצה לומר שמפעל פוליבה, יש בו הרבה מחלקות. אתם כרגע מתרכזים במחלקת האדולק שהיא הפוטנציאל ריח.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתה המנהל של כל המחלקות?
אהרן פוליבה
אני מנהל של כל המפעל.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה רבה. אנחנו לא מדברים עכשיו על מחלקות. אתה מעביר את האחריות ל-ש.ג.?
אהרן פוליבה
אני ה-ש.ג. במפעל שלי אין ש.ג.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אז מה אתה אומר שיש לך כמה מחלקות? זה לא משנה. הוא אומר לך כאן שיש פקח ויש רישומים.
אהרן פוליבה
מפעל אדולק, ב-6 באוגוסט לא עבד. נקודה. הוא לא עבד בלילה, חד וחלק.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
הפקח שיקר?
אהרן פוליבה
הפקח לא שיקר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני לא מצליחה להבין.
אהרן פוליבה
תנו לי להשלים משפט. יש מחלוקת. המחסן עובד 24 שעות. כשהוא בא, הוא ראה מלגזות נוסעות. המחסן עובד 24 שעות ביממה ונותן שירות ללקוחות. מה קשור המחסן לאדולק? הפקח הספציפי שבא לא יודע מה זה אדולק.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אהרן, אתה נראה לי בחור נחמד.
אהרן פוליבה
תודה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
יש ריח. המשרד להגנת הסביבה אומר שזה אתה למרות שהם מעידים לזכותך שאתה ביצעת כל מה שביקשו ממך אחרי השימוע ב-2012 אבל יש ריח.
אהרן פוליבה
לתושבים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לתושבים. אתה גר שם?
אהרן פוליבה
אבל זה בלילה. אני לא עובד בלילה. תגידו לי מה לעשות שלא עשיתי ואני אעשה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
המשרד להגנת הסביבה, אני רוצה שתשיב על הטענות שלו. אתם מצד אחד אומרים שהוא האקדח המעשן, שהוא המקור מבחינתכם.
רועי טל
לא.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני שואלת את השאלות שלי באופן ברור מאוד. אני שאלתי אם בדקתם מפעלים אחרים, אמרתם אחרי מיפוי, ככל הנראה, סוג הריח הזה, השעות – זה הם. עכשיו אני שואלת אותך שאלה. האם העובדה שהם לא עובדים – אני עדיין חושבת שריח יכול להיות גם לא בזמן עבודה, אבל אני לא בעלת מקצוע ובוודאי לא מבינה בזה אבל הוא אומר כאן שזה לא הוא בכלל. בדקתם את זה שזה לא הוא מתוך עשרים המפעלים?
רועי טל
התשובה יותר מורכבת מהשאלה. יש כמה דברים. יש גם שעות שהמפעל עובד כי אלה השעות שהוא עובד וזה מטופל. ציינתי קודם, אם אני לא טועה, גם לפרוטוקול שיש לפעמים גם מקורות אחרים כמו שריפות בשטחים פתוחים. לא אמרתי שהוא המקור היחידי. המפעלים שבדקנו, המפעלים האחרים, למיטב הבדיקה שלנו – ונעשתה בדיקה מקיפה – הם לא מייצרים מקורות ריח.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
כמה אנשים יושבים על התיק הזה?
רועי טל
כמה אנשים במחוז? הצוות הרלוונטי, שלושה-ארבעה אנשים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתם צריכים לעלות הילוך. יש לכם כאן בעיה שאתם לא מצליחים להשתלט עליה. נראה לי שאתם בעצמכם לא מבינים מה המקור אבל בוודאי שיש שריפות בשטחים פתוחים וביוב אבל זה לא עושה ריח שמכניס אנשים למצב כזה.
אהרן פוליבה
המפעל קיים מ-2011 והריח מ-2007.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אדוני, את כל הסתירות האלה אתה צריך להציג למשרד האמון ואתה רואה, הם יושבים לידך.
אהרן פוליבה
אני מטפל במפעל שלי. למפעל שלי היה פוטנציאל ריח. אנחנו עשינו כמה שגיאות בהתחלה ולא התייחסנו מספיק ברצינות. שרון אמרה שהרווחנו ביושר את היחס שאנחנו מקבלים. אני מקבל את זה. התנצלתי בפני כל הגורמים, כולל התושבים. מאותו רגע לקחנו החלטה, השקענו 2.6 מיליון שקלים רק בנושא הריח בשנתיים האחרונות, הפסקנו לעבוד בלילה אבל התושבים, ברגע שיש ריח, זה פוליבה.
ציונה יונתן
כי זה אותו ריח.
אהרן פוליבה
מה אני יכול לעשות?
ציונה יונתן
זה אותו ריח של פוליבה. אני אישית הייתי שם וזה ריח של פוליבה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
הטענות שלך נרשמו.
אהרן פוליבה
המפעל קיים מ-2011 והריח היה ב-2007.
ציונה יונתן
הריח מגיע מהמפעל שלך.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מפעל פוליבה, הטענות שלך נרשמו. אני עכשיו חוזרת למי שאמון על העבודה, המשרד להגנת הסביבה. אני אומרת לכם שכרגע נדמה שאתם לא משתלטים על הבעיה. האמת, אמר את זה נכון מנהל פוליבה, זה לא התפקיד שלו להצביע על מקורות אחרים. כרגע אנשים לא יכולים לגור כך.
פולה אורנשטיין
אני עובדת באגף לאיכות אוויר במשרד להגנתה סביבה וממונה על הנושא במשרד. שמעתי את כולם ואני מבינה את הסבל של התושבים אבל אני רוצה לומר כמה מלים בנושא ריח. חוש הריח של האדם - - -
היו"ר פנינה תמנו-שטה
סליחה, כאן לא מסבירים לאנשים ברפואה ובבריאות. נתתי לך את רשות הדיבור למרות שאני צריכה לעבור לארגון אדם טבע ודין ואת מתחילה להסביר להם מה זה ריח ומה זאת בריאות.
דב חנין
הם יודעים מה זה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בשביל זה הייתי מזמינה רופא ולא את המשרד להגנת הסביבה. תודה רבה. אלא אם כן יש לך משהו אחר להגיד.
פולה אורנשטיין
אנחנו עוקבים אחרי כל הנושא של הריח ברמלה ואנחנו שותפים עם המחוז לטיפול בפוליבה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
מה התפקיד שלך?
פולה אורנשטיין
אני אחראית על נושא ריחות במשרד להגנת הסביבה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אם את אחראית על ריחות, את צריכה להסביר להם שהם חייבים לפתור את מקור הריח שם.
פולה אורנשטיין
אנחנו פועלים ביחד עם המחוז כדי לפתור את הבעיה ולהתאים את המערכת למניעת ריח. יחד עם המחוז אני ביקרתי בלילה באזור רמלה, מ-12 בלילה עד 3 לפנות בוקר, ביקרנו ליד המפעל כאשר המפעל עוד עבד בלילה והיה לו תהליך שפלט לאוויר. ביקרנו ליד המפעל, היה ריח. ביקרנו שלוש שעות ברחובות של רמלה, היינו ארבעה אנשים, ולא הרגשתי שום ריח.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
זאת אומרת שהם משקרים.
פולה אורנשטיין
לא.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה.
פולה אורנשטיין
תני לי להשלים את הדברים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לא. שמעתי. תודה. אדם טבע ודין. יש לנו בדיוק עוד חמש דקות ואני רוצה להשאיר זמן לסיכומים. כמי שמכירים יותר את התחום, תחשבו אם יש לכם המלצה כלשהי לוועדה. בטוח הבעיה הזאת צריכה להיפתר.
דב ליפמן
אם מי שיכול להסביר את הפער בין 2007 ל-2011. אנחנו שמים את כל הדגש על המפעל שלו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בסדר. אנחנו נשמע את שרון ולפני הסיכום היא תיתן לנו הסבר.
אריה פרידסון
אני מאדם טבע ודין. כמה נקודות קצרות. אנחנו מטפלים בסיפור מאז התלונות שהגיעו אלינו ב-2011. השורה התחתונה, מותר להגיד אחרי הדיון הזה, היא שלמרות הצעדים שננקטו – ויש לנו הרבה כבוד לפעילות של המשרד ושל העירייה – הבעיה עדיין לא טופלה כמו ששמענו היום מהתושבים הנפגעים ועדיין צריך לטפל בה.

כמה נקודות לגבי האימפוט שלנו. קודם כל, הנושא של בריאות הציבור, נושא שנגעו בו קצת בתחילת הדיון. אמנם זה נושא של ריחות וזה מאוד לא נעים בבוקר והילדים שואלים, אבל מה שהרבה יותר מדאיג מזה, זה הנושא של מה מסתתר מאחורי הריחות האלה. השורה התחתונה לגבי זה היא שאנחנו לא יודעים ואנחנו לא יודעים כי למיטב ידיעתנו לא נעשה ניטור רציני של איכות האוויר ואנחנו לא יודעים באיזה חומרים מדובר.
פולה אורנשטיין
נעשה.
אריה פרידסון
אם כן, יפה. זה מוביל אותי לנקודה השנייה והיא שאין שקיפות במידע. מספר רב של פעמים לאורך ההתכתבות המאוד מאוד ארוכה שלנו עם גורמים במשרד להגנת הסביבה ובעירייה ביקשנו בצורה חוזרת ונשנית את הנתוני ואת דוחות הבדיקות.
פולה אורנשטיין
יצא דוח ואתם תקבלו אותו.
אריה פרידסון
אנחנו נשמח מאוד, אבל עד עכשיו, למרות הבקשות החוזרות והנשנות שלנו, לא קיבלנו. אין לנו מספיק מידע. אנחנו לא באים לנגח לא את המפעל, לא את העירייה ולא את התעשייה אלא אנחנו באים לנסות לעזור לתושבים ואנחנו נתקלים באיזשהו חוסר שיתוף פעולה שפשוט לא עוזר לאף אחד.
אהרן פוליבה
למה לא באתם לבקר בשטח?
אריה פרידסון
נציג שלנו היה בשטח, נסע באמצע הלילה.
אהרן פוליבה
אתה מוזמן.
אריה פרידסון
אולי אני אם אגיע, אבל לא זאת הנקודה אותה אני מנסה להבהיר.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לסיכום.
אריה פרידסון
נקודה אחרונה, לגבי הזיהוי של מקור הריח. יכול להיות שיש סימני שאלה ויש הרבה מקורות שונים. יכול להיות. אבל לא יתכן שמעבירים את נטל האחריות לגבי זה על התושבים. לרשויות יש את הסמכויות, לרשויות יש את הכלים וזאת הציפייה שלנו מהן, לבוא ולעשות ולטפל.
פולה אורנשטיין
עושים.
אריה פרידסון
אנחנו נשמח מאוד ונשמח שישתפו אותנו.
פולה אורנשטיין
הריח שאתם מריחים הוא ביום ראשון בלילה וביום שני בלילה זה אותו ריח עליו אתם מתלוננים ומדברים? זה לא ריח אחר? זה אותו ריח?
ציונה יונתן
זה אותו ריח.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
בגלל שתהיה פגישה בקרוב עם המשרד ואנחנו נדאג שכל השאלות יישאלו שם.

שרון, במשפט תתייחסי לשאלה של חבר הכנסת ליפמן שאני חושבת שהיא שאלה חשובה.
שרון אטנר
כל הנושא של המפעלים מטופל ויטופל ואפילו ביתר שאת. אני מבקשת את עזרת הבית הזה בטיפול בשני מקומות ריח אתם אנחנו לא יכולים להתמודד כאשר המקום הראשון הוא תחנת ההסגר של בעלי חיים. שישים אחוזים מכמות הבקר שמגיע למדינת ישראל להסגר מגיעה לשכונת קריית מנחם בגין. זאת תחנה של משרד החקלאות.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
נרשם.
שרון אטנר
המקום השני זאת אותה שכונת דהמש בה מתגוררים תושבים שהמועצה האזורית עמק לוד לא מכירה בהם ולהערכתי הם שורפים את הפסולת כי אף אחד לא מפנה להם אתה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לענייננו. לשאלת חבר הכנסת דב ליפמן.
שרון אטנר
הוא שאל על מקורות ריח נוספים. לא?
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לא.
דב חנין
הוא שאל על ההבדל בין 2007 ל-2011.
שרון אטנר
מחלקת אדולק בפוליבה הוקמה בסוף 2010, תחילת 2011. אני חושבת. אנחנו לפני זה שכרנו דוקטורית שעוסקת בנושא של ריח והיא עשתה סיבוב בכל המפעלים וגם אחרי הפגישה עם ראש העיר הייתה חברה שעשתה. אף אחד לא חסך כאן כסף. העסקנו את דוקטור רבקה קולטון שהיא מומחית לנושא ריח. היא הסתובבה בלילות והיא הוציאה לנו דוח שמקור הריח אינו ברמלה. אחר כך, אחרי שהייתה ישיבה, אחרי שכבר הוקם מפעל פוליבה, העסקנו עוד חברה, חברת מדידות בשם גלית, שגם לא מצאה מקור ריח אבל זאת אחת הבעיות שאתה מביא מישהו - וזה גם מה שאמרה פולה – שהיום הוא מגיע ואין ריח, אבל אתמול היה ומחרתיים היה. זה סיפור לא פשוט. אני מאוד מבינה ללבם. אני גם מכירה את התושבים. אני חושבת שכן יש הטבה בלילה ואני מסתובבת הרבה בלילות אבל העסק לא נגמר לחלוטין.

אנחנו נטפל במפעלים, אנחנו נשים שם יותר דגש, גם המשרד להגנת הסביבה ואני מבקשת מהבית הזה לטפל בשתי הבעיות שאנחנו כעירייה ומשרד לא יכולים לטפל בהן. אני מקווה שבאמת נראה חיוך על פני התושבים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
חבר הכנסת חנין, לפני שאני מסכמת, האם יש לך משהו להוסיף?
דב חנין
כן. תודה גברתי יושבת הראש ותודה על הדיון המאוד יעיל והמאוד ממוקד הזה. אני רוצה להציע כמה נקודות לסיכום הדיון שלנו.

הנקודה הראשונה. התמונה שאנחנו רואים היא תמונה בלתי אפשרית. אנחנו שומעים שנעשים מאמצים אבל מה שאותנו מעניין זה מבחן התוצאה. אנשים לא צריכים לסבול ממפגעי ריח, בטח לא ממפגעי ריח כל כך קשים. לכן במבחן התוצאה, המאמצים עד עכשיו לא הצליחו וצריך לעשות את המאמצים כדי להשיג את התוצאה.

הנקודה השנייה. אנחנו חוששים שמאחורי הסירחון יש בעיות נוספות. ריח לפעמים מעיד על משהו שמסריח ומה שמסריח יכול להיות גם מאוד מזיק ואפילו מאוד מסוכן. לכן גם בזה צריך לטפל בדחיפות.

הדרישה שלנו מהמשרד להגנת הסביבה היא שהוא ייצר תכנית רוחבית. יש הרבה מפגעים אתם אומרים, בסדר גמור.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תכנית רוחבית ממוקדת לאזור הזה.
דב חנין
ממוקדת לאזור הזה. מפעלים, מקורות ריח אחרים. אתם צריכים לבוא עם תכנית רוחבית, לראות למה עיריית רמלה צריכה להידרש בעזרת מנגנוני רישוי העסקים שבידיה ומה צריך לדרוש מגורמים אחרים. מבחינת גורמים אחרים, אני חושב שסומנו כאן שני גורמים שגם אליהם צריך לפנות. צריך לפנות למשרד החקלאות בעניין תחנת ההסגר של בעלי חיים. אכן זה כנראה מסריח וצריך גם בזה לטפל. המשרד להגנת הסביבה, אגב, יש לכם סמכויות בעניין הזה. יש לכם הרבה סמכויות למרות שזה משרד ממשלתי אחר. בנוסף לכך הסיפור של דהמש. אנחנו צריכים לפנות למועצה האזורית לוד ולדרוש ממנה פינוי אשפה מסודר, אם הם מכירים או לא מכירים שזה ויכוח אחר. כרגע יש שם אנשים והאנשים האלה צריכים לקבל שירותי פינוי אשפה ובטח הם לא יכולים להיות מקור של מפגע של כל האזור מסביב.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה רבה. פספסתי את המשפט האחרון שלך.
דב חנין
המשפט האחרון שלי היה פינוי אשפה. הדרישה ממועצה אזורית עמק לוד לבצע שירותי פינוי אשפה סדירים ותקינים משכונת דהאמש. שימשיכו את הוויכוחים מה צריך לעשות שם בעתיד, אבל כרגע לפנות אשפה בצורה תקינה ולא לייצר מפגע לכל האזור.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
השאלה אם יש יכולת לאכוף את זה.
שרון אטנר
אין.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
רק משרד הפנים.
שרון אטנר
גם מפעלי המתכות שיש שם. אין רישוי עסק. אין שם כלום.
דב חנין
זה נופל בין הרבה כיסאות של הרבה משרדים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אני חושבת שכדאי מאוד לקיים דיון נפרד בסיפור הספציפי הזה של דהמש.
דב חנין
אם יהיה לנו זמן לפני הבחירות, אני מאוד אשמח, אבל אני מציע שבינתיים נתייחס לזה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אנחנו מקבלים משכורת גם בזמן הבחירות. אפשר להמשיך לפעול למען הציבור.
דב חנין
ליושבת ראש הוועדה יש פריימריס. זאת הבעיה שלנו. לכן אני אומר שאני בעד הצעתה של גברתי לקיים דיון נפרד על נושא דהמש. אני מציע שבינתיים אנחנו נכלול את הקריאה הזאת כבר בסיכום של היום.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
קריאה למשרד הפנים?
דב חנין
כן. קריאה למשרד הפנים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
האם, היועצת המשפטית, אני יכולה לעשות את זה? בסדר גמור.

חבר הכנסת ליפמן.
דב ליפמן
אם אנחנו דורשים משהו מהמשרד להגנת הסביבה, אולי נקבע תאריך. אנחנו רוצים לשמוע יעדים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
נכון. יעדים ברורים כדי שזה לא יתפרס על עוד ארבע שנים למרות עוד שלושה חודשים תפגשו אותנו כאן שוב עם דיון מהיר בנושא.
דב חנין
יש לך עוד איזו הצעה אופרטיבית?
אריה פרידסון
נקודה אחרונה שאנחנו רוצים להדגיש לגבי החששות לסיכונים בריאותיים ובעיקר לקראת דיון יותר אפקטיבי בדיון הבא. בבקשה שכל הנתונים והדוחות, בעיקר באספקט הבריאותי, שיש בידי המשרד להגנת הסביבה יועברו לוועדה ויועברו לתושבים וגם אלינו. זה מאוד חסר לנו עד עכשיו.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
יועברו.
קריאה
גם לבדוק את האבק הזה באופן ספציפי.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תודה. אנחנו מסכמים את הדיון הזה ואומרים שכולנו מבינים שצריך לפתור את הבעיה. בסוף, כפי שאמר חברי חבר הכנסת חנין, מה שמשנה לנו זה מבחן התוצאה. במבחן התוצאה עכשיו אלפי תושבים סובלים מריחות, שלא לדבר על אלפי ילדים שסובלים מהריחות ולא יודעים אילו השלכות יש לאותם ריחות. ניכר כי המשרד וגם הרשות, וגם המפעל לאחר השימוע, ניסו לעשות מספר צעדים שלא הועילו כי מבחן התוצאה ובמבחן השטח התושבים ממשיכים להתלונן על סבל מהריחות.

על כן אנחנו כולנו מבינים שמהוועדה הזאת אנחנו יוצאים לכיוון של מציאת פתרונות תוך תיחום זמן ולא מריחת זמן. המסקנה הראשונה היא שהמשרד להגנת הסביבה מתבקש לעשות מיפוי נוסף ובדיקות מקיפות ולהגיש את תוצאות הבדיקות, המיפוי והמסקנות שעולות לוועדה. תוך כמה זמן אתם יכולים לעשות את זה? כולל עשרים המפעלים. כולל כל המפגעים וכולל כל מה שנעשה ומה שיש לעשות. תכנית ממוקדת שהיא תהיה לפחות כהתחלה מה שאתם מציעים אלא אם כן תגיעו למסקנה שאחרי המיפוי הזה אתם אומרים שיש מקורות שצריך לסגור או להעביר כדי התושבים לא ייפגעו.
רועי טל
אני יכול לחלק את זה לשני שלבים. האחד, יש לנו מקורות או נקודות ברורות שאלה הם המפעלים, ואני מניח שזה תוך חודש או משהו כזה אפשר להציג.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
תוך חודש מיפוי של כלל המפעלים והפוטנציאל שיש בהם כדי לגרום למפגע ריח.
רועי טל
במידה ויש מקורות אחרים – אם אלה מקורות של שריפות או דברים כאלה – אני לא יכול לתת צפי.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
לא. אני רוצה שתמקד על המפעלים, על אזורי התעשייה, ואחר כך, אם נראה שבאמת למרות כל מה שתעשו לא נפתר, כנראה שזה זיהום ממקורות אחרים. כרגע אנחנו רוצים שתוך חודש וחצי תגישו לוועדה את המיפוי של כלל המפעלים והפוטנציאל לגרימת מפגעי ריח ומה הצעדים שננקטו ומה אתם מתכוונים לעשות. זאת התכנית הרוחבית שהציע חבר הכנסת חנין.

לקיים פגישה עם נציגי הרשות המקומית – ואני מניחה שזאת שרון – עם התושבים וחברי הכנסת שירצו ללוות את הנושא. אני ממליצה אפילו לשבת אתם בטרם אתם מגישים את המיפוי שלכם לכאן. תשמעו אותם. שאלה באמת יהיו פגישות סדירות כדי שהם יהיו חלק מהפתרון. אני זוכרת שאמרת שיש כאן פספוס, כך התחלת את דבריך, כי למשל הם יכולים להצביע על הימים בהם יש ריח ואז אפשר לצאת אתם לשטח, לראות, לשמוע ובוודאי לא להטיח בהם שחוש הריח שלהם לא טוב או חלילה שהם לא מריחים נכון.
רועי טל
אף אחד לא אמר את זה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אמרו כאן דברים.
רועי טל
אני לא אמרתי את זה.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
אתה לא. אני לא מאשימה אותך. אמרתי שלא יעלו טענות כאלה שהן לא נכונות ובוודאי לא מכבדות.

אם כן, אמרנו לקיים את הפגישה ולהשתדל שזה יתחיל מעכשיו, תוך שבוע ימים עד שבועיים. עדיף כמובן לבוא לקראת התושבים ולא לגרור אותם לירושלים.

העברת כלל המסמכים של מה שבוצע עד היום, מ-2008. בגלל שגברתי הנכבדת אמרת שמ-2008 את התחלת להריח, אני רוצה לראות מה נעשה עד היום ולתת את כל ההיסטוריה בצורה מסודרת וממוסמכת. אני מבקשת שגם זה יועבר לוועדה כדי שיעמוד לעיון התושבים, לעיון הארגונים ולעיון חברי הכנסת.

לעניין שכונת דהמש. הוועדה מבקשת ממשרד הפנים לאכוף את הסוגיה, לדאוג כי האשפה מפונה באופן סדיר ושהנושא לא ייפול בין הכיסאות כתוצאה מוויכוח בין שתי רשויות, תוך המלצה למנהלת הוועדה לקיים דיון מיוחד בנושא הזה.

לעניין תחנת ההסגר. מי אמון על תחנת ההסגר?
דב חנין
משרד החקלאות.
שרון אטנר
השירותים הווטרינריים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
הוועדה מבקשת ממשרד החקלאות לבדוק את טענות התושבים ואת טענות הרשות לעניין הריחות שעולים מתחנת ההסגר בה מתבצעת פעילות ענפה שככל הנראה גורמת למפגע ריח וסביבתי לתושבים, כמובן תוך שמיעת התושבים והרשות בנושא.

שני המשרדים האחרונים מתבקשים להגיש לוועדה תוך שלושה חודשים את המסקנות שלהם גם לגבי פינוי אשפה וגם לגבי תחנת ההסגר, מה הולכים לעשות כדי לפתור את הסוגיות הללו.

הישיבה הזאת סגורה. אני מאחלת לכולכם בהצלחה ושהנושא ייפתר.
דב חנין
וריחות טובים.
היו"ר פנינה תמנו-שטה
ריחות טובים. תודה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:10.>

קוד המקור של הנתונים