ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 24/11/2014

חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
24/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 327>
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, ב' בכסלו התשע"ה (24 בנובמבר 2014), שעה 12:30
סדר היום
<הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7) (פרסום ההחלטות של ועדת המשמעת), התשע"ה-2014, של חה"כ מרב מיכאלי ואורלי לוי אבקסיס - הכנה לקריאה שנייה ושלישית>
נכחו
חברי הוועדה: >
חיים כץ – היו"ר
אורלי לוי אבקסיס

שולי מועלם-רפאלי

יעקב מרגי

דב חנין

מרב מיכאלי
מוזמנים
>
שרונה עבר הדני - עו"ד, משרד הבריאות

ורד וייץ - עו"ד, הלשכה המשפטית, אגף איגוד מקצועי, ההסתדרות החדשה

נילי גולדצויג - פסיכולוגית קלינית בכירה, שירותי בריאות כללית
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון - חבר המתרגמים
<הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7) (פרסום ההחלטות של ועדת המשמעת), התשע"ה-2014>, של חה"כ מרב מיכאל ואורלי לוי אבקסיס - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר חיים כץ
צהרים טובים. יום שני, ב' בכסלו התשע"ה, ה-24 בנובמבר 2014 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7) (פרסום ההחלטות של ועדת המשמעת), התשע"ה-2014, של חברת הכנסת מרב מיכאלי וחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, הכנה לקריאה שנייה ושלישית.

זאת הזדמנות טובה לתת לך היום מתנה ליום הולדתך.
מרב מיכאלי
תודה רבה ליושב ראש על הברכות. אנחנו אסירות תודה.
היו"ר חיים כץ
הן באות מהלב.
אורלי לוי אבקסיס
מצטרפים. פה אחד.
היו"ר חיים כץ
באווירה אופטימית זאת, אנחנו נגיע להצעת חוק הפסיכולוגים, הכנה לקריאה שנייה ושלישית. מציעות החוק, בבקשה.
מרב מיכאלי
אדוני, אני חושבת שעמדנו כאן בהרחבה בדיון הקודם על הצורך להגן על הציבור ועל המטופלות והמטופלים, גם אלה שמטופלות בפועל וגם אלה שבפוטנציאל, מפני שימוש לרעה בכוח שיש בידי מטפל ואלוהים יודע כאשר יש כוח גדול מאוד בידי מטפלת ומטפל. אמרנו לפרוטוקול שאכן אי דיווח הוא לא רק עבירה פלילית אלא גם עבירת משמעת באופן שלא משתמע לשתי פנים וגם עדכנו את הסעיף של חובת הדיווח של ועדת המשמעת עצמה על מנת שהציבור תדע אם אכן יש מטפל שעבר עבירת משמעת, אם זאת אינפורמציה שחייבת להיות זמינה לציבור, כמובן תוך הגנה על חסרי הישע או מטופלות ומטופלים שהיו בתהליך.

אני רוצה לברך על כך שהחוק הזה עובר והדברים יתקיימו כמו שצריך.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס
האמת היא לא נותר לי חוץ מאשר לברך. מרב עשתה את רוב העבודה כאן ואני רוצה להגיד לה תודה ובמסגרת זאת לומר כמה הוועדה הזאת יודעת לחוקק. זאת אולי הוועדה המחוקקת גם בהצעות חוק פרטיות, ואין כאן אינטרס לעכב שום דבר. לראיה, החוקים האלו עוברים.
היו"ר חיים כץ
אורלי לוי מפרגנת לחברים. יש לה זכות גדולה שהיא לא עושה חשבונות קטנים. מי שראוי לדעתה – ולא שתמיד דעתה צודקת – היא מפרגנת לו, מתנהגת ביושר ובהגינות. מי ייתן וירבו הרבה פוליטיקאים כמוך.
אורלי לוי אבקסיס
מה אנחנו עושים לגבי השמטת הפרטים כדי לזהות?
נעה בן שבת
אנחנו מדברים על כך שברירת המחדל היא שהמטופל הוא המתלונן, במקרה שהמתלונן הוא לא המטופל, הכלל הוא הסתרת שם המטופל. השאל היא מה קורה כאשר מדובר בידוען ואפשר לזהות אותו בלי לכתוב את שמו אלא כותבים עליו פרטים לפיהם ניתן לזהות אותו. לכן מוצע, כמו שמדובר על הפסיכולוג. בפסיכולוג אנחנו אומרים שהוא לא עבר עבירת משמעת, ההחלטה היא שהוא לא עבר עבירת משמעת, משמיטים את הפרטים שיש בהם כדי לזהותו ומפרסמים בעילום שמו אלא אם כן הוא ביקש זאת. אם הפסיכולוג מבקש, מציינים את שמו.

בסופו של דבר אנחנו משאירים את הכול לשיקול דעת ועדת המשמעת שיכולה להורות מטעמים מיוחדים על הוראות מיוחדות לעניין הפרסום אבל ברירת המחדל תהיה שכאשר הוא עבר עבירת משמעת, מפרסמים את זה בציון שמו ובעילום שם המטופל והשמטת פרטים שיש בהם כדי לזהותו, ולעומת זאת כאשר ההחלטה היא שהוא לא עבר עבירת משמעת, מדובר בפרסום בעילום שם הפסיכולוג אלא אם כן הוא ביקש לפרסם זאת ובהשמטת פרטי המטופל והמתלונן.
היו"ר חיים כץ
יש כאן מישהו שרוצה להגיד משהו? אף אחד לא רוצה להגיד כלום? תקריאי.
נעה בן שבת
הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7) (פרסום ההחלטות של ועדת המשמעת), התשע"ה-2014
1. תיקון סעיף 46

בחוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 46, במקום סעיף קטן (א) יבוא:

"(א)
(1)
מצאה ועדת המשמעת כי פסיכולוג עבר עבירת משמעת והחלטתה הפכה

סופית, יעמיד המנהל את דבר החלטת ועדת המשמעת, בציון שם הפסיכולוג ותוך עילום שם המטופל הנוגע בדבר או המתלונן, לפי העניין, והשמטת פרטים שיש בהם כדי לזהותם – כמובן לזהותם, מתייחס למטופל ולמתלונן - לעיון הציבור באתר האינטרנט של משרד הבריאות ובכל דרך נוספת שיורה, ויאפשר למעוניינים בכך לקבל העתק ממנה, והכול אלא אם כן הורתה ועדת המשמעת אחרת, מטעמים מיוחדים שיירשמו על ידה.

(2)
מצאה ועדת המשמעת כי הפסיכולוג לא עבר עבירת משמעת והחלטתה הפכה סופית, יעמיד המנהל לעיון הציבור באתר האינטרנט של משרד בריאות ובכל דרך נוספת שיורה את נוסח ההחלטה שוועדת המשמעת התירה לפרסום ויאפשר למעוניינים בכך לקבל העתק ממנה. ועדת המשמעת תקבע את הנוסח שיותר לפרסום, תוך עילום שם הפסיכולוג והשמטת פרטים שיש בהם כדי לזהותו ותוך עילום שם המטופל הנוגע בדבר או המתלונן, לפי העניין, והשמטת פרטים שיש בהם כדי לזהותו, והכול אלא אם כן הורתה אחרת, מטעמים מיוחדים שיירשמו על ידה. לבקשת הפסיכולוג, תפרסם הוועדה את החלטתה בציון שמו".

2. תחולה

הוראות סעיף 46(א) לחוק העיקרי, כנוסחו בחוק זסה, יחולו על החלטות ועדת המשמעת שניתנו מיום תחילתו של חוק זה ואילך.
היו"ר חיים כץ
מי בעד אישור הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 7) (פרסום ההחלטות של ועדת המשמעת), התשע"ה-2014?

הצבעה

בעד – פה אחד
הצעת החוק אושרה פה אחד
היו"ר חיים כץ
כל חברי הכנסת הנוכחים – את מחליפה את מיקי רוזנטל – והם חמישה במספר, אישרו את הצעת החוק כהכנה לקריאה שנייה ושלישית. אני מקווה שזאת תהיה המתנה ליום הולדתך שמוגשת לך על ידי ועדת העבודה והרווחה והיא תעבור במהרה בכנסת ועוד לפני שהכנסת תתפזר, כך שעוד חוק יירשם בספר החוקים של מדינת ישראל לכבודך ולכבוד חברת הכנסת אורלי לוי .
מרב מיכאלי
אני רוצה להודות לחברתי אורלי לוי ולך אדוני היושב ראש, לנעה ולכל שאר העוסקות והעוסקים במלאכה על השיתוף והמאמץ הראוי. תודה.
היו"ר חיים כץ
תודה. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:40.>

קוד המקור של הנתונים