ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/11/2014

צו היבוא והיצוא (איסור יבוא זיקוקין די-נור) (הוראת שעה), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת הכלכלה
18/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 382>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"ה בחשון התשע"ה (18 בנובמבר 2014), שעה 10:45
סדר היום
<צו היבוא והיצוא (איסור יבוא זיקוקין די-נור) (הוראת שעה), התשע"ה-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
קארין אלהרר– מ"מ היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
>
זאב דיבסק - מנהל תחום בכיר בטיחות בעבודה, משרד הכלכלה

מרק פורזיקי - מנהל תחום כלכלה ותעשיות קלות, משרד הכלכלה

תהילה ורון - הלשכה משפטית, תחום יבוא והיטלי סחר, משרד הכלכלה

עמית פרסיקו - יועץ השר לענייני כנסת וממשלה, משרד הכלכלה

אסף יצחקי - רפרנט מערכת הבטחון באגף החשב הכללי, משרד האוצר

איריס סעדון - מנהל תחום בכיר חוקיות היבוא, רשות המסים

ענבל קורקוס - ממונה מכס, רשות המסים

שוקי זיסו - סגן ראש אגף המבצעים, המשרד לבטחון פנים

משה אדרי - סגן ראש מחלקת חבלה, אגף מבצעים, המשרד לבטחון פנים

משה ניסן - עוזר ראש מחלקת מבצעים, המשרד לבטחון פנים

יואל הדר - יועצת משפטית, המשרד לבטחון פנים

תמר לברטי - עוזר היועץ המשפטי, המשרד לבטחון פנים

ערן טל - מנהל תחום ענפי, איגוד לשכות המסחר

רחל ברגר - יבוא זיקוקין, חברת זיק דינור, איגוד לשכות המסחר

רוני בובי ברגר - יבואן זיקוקין, זיק דינור, איגוד לשכות המסחר

ירון מור - יו"ר פורום יבואני זיקוקין, איגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
<צו היבוא והיצוא (איסור יבוא זיקוקין די-נור) (הוראת שעה), התשע"ה-2014>
היו"ר קארין אלהרר
אומרים בוקר טוב, זה המינוח, אבל זה לא בוקר כל כך טוב. לפני שנדון בנושא עצמו אני רוצה בראשית הדברים להביע צער עמוק והשתתפות בצערם של משפחות ההרוגים. הבנתי שיש מניין של 5 הרוגים בפיגוע הרצחני, המתועב. מדובר בפיגוע רצחני ומתועב שלא מקדם ובוודאי פוגע באזרחי מדינת ישראל ובמאמצים להגיע לאיזו שהיא הסכמה. אני רוצה לאחל החלמה מהירה ושלמה לפצועים.
מעניין לעניין, וקצת באותו עניין, עניינה של הישיבה בבקשת משטרת ישראל, באמצעות משרד הכלכלה, לאסור ייבוא זיקוקי דינור. אני מבינה שהזיקוקין, מעבר למטרד, גורמים לנזקים של ממש. יש לנו כאן בקשה של שר הכלכלה לאשר צו שיאסור ייבוא זיקוקי דינור למשך 60 יום, מתוך כוונה שבמהלך תקופת זמן זו תהיה איזו שהיא חשיבה ולמידה של כל הגורמים הרלוונטיים בממשלה.
לפני שאני אקרא את הצו אני ארצה לשמוע מנציגי המשטרה וממשרד הכלכלה. שאלה מקדמית. אנחנו מבינים ב-common sense שלא כל הזיקוקין מיובאים, יש גם זיקוקין שמוברחים במזרח ירושלים ובמקומות שקרובים לאזור או לשטח הרשות הפלסטינית. האם יש איזה שהוא יתרון באיסור הייבוא הזה? מה זה ייתן באמת?
אורי מקלב
כשאת אוסרת ייבוא, ממילא כל מה שנמצא מוברח. אז יותר קל להגיע. ככה את לא יודעת אם זה הגיע בהיתר או א בהיתר.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא בטוחה. המטרה למנוע את ההיתקלויות ואת הפגיעה בכוחות הביטחון.
שוקי זיסו
עמדתי בראש הצוות שבדק ביחד עם משרד הכלכלה וגופי ביטחון נוספים את כל הנושא של התרחבות השימוש בזיקוקין. זאת קטגוריה מאוד מסוימת. צריך למקד את זה. זה לא כל סוגי הזיקוקין. ישב את קטגוריה 2 של זיקוקין מועפים. זאת ההגדרה שלהם.
אתי בנדלר
תיכף נקרא את זה, כי זה לא כל כך ברור.
אורי מקלב
הם מועפים על ידי כלי, לא על ידי זריקה ביד?
שוקי זיסו
בדיוק, זה זיקוקין שאפשר לירות אותם. רואים את זה בסרטים. הם בעצם משמשים היום כלי משמעותי בידי מפרי הסדר כנגד חיילים, כנגד שוטרים. אנחנו רואים אותם בכל הפרת סדר.
אורי מקלב
אתמול פורסם ששתי אצבעות של קצין צה"ל - -
שוקי זיסו
נכון, קצין צה"ל בצפון ירושלים - -
אורי מקלב
הדיון הזה נקבע לפני.
שוקי זיסו
יש עוד מקרים של שוטרים שנפגעו מזיקוקין. אני חושב שאין ויכוח. יש לנו גם חוות דעת רפואית מאוד ברורה של קרפ"ר משטרת ישראל, שזה גורם לנזק ואפילו יכול להיות קטלני. אני מזכיר שעשינו גם ניסוי. יש לנו פה את תוצאות הניסוי, סרטים של הניסוי. ירינו את הזיקוקין האלה על אמצי המיגון של משטרת ישראל, על פחים שמדמים גוף אדם. ראינו בהחלט שהזיקוקין האלה מהווים סכנה לכוחות המשטרה, גם אם הם יהיו ממוגנים והם ישמרו על כללי הבטיחות והזהירות. במסגרת עבודת המטה או הצוות חיפשנו דרכים לנסות ולצמצם את כמות הזיקוקין שנמצאת בשוק. למה זה חשוב? לזיקוקין - יסביר משרד הכלכלה, אני לא אכנס לתחום שלו – יש מספר מקורות זליגה ברגע שהם מגיעים לארץ. אנחנו יודעים שזיקוקין מגיעים גם בדרך חוקית על ידי יבואנים מורשים, שזה בסדר, ואנחנו יודעים שיש גם זיקוקין שמוברחים במכולות דרך הנמלים. שם אנחנו בשיתוף פעולה עם המכס ומחלקת המודיעין שלנו אמורים לטפל בעניין הזה.
אורי מקלב
מאיזה ארצות הם מגיעים?
שוקי זיסו
בעיקר מסין.
אורי מקלב
מי שיכול לייבא זיקוקין זה רק בעל רישיון? מה המצב היום?
שוקי זיסו
משרד הכלכלה יסביר לכם אחרי זה את כל התהליך של הייבוא, הרגולציה וההיתרים. גם הזיקוקין, שמיובאים כדין על ידי גורמים מורשים בהיתר, זולגים בדרך כזאת או אחרת לאותם מפגינים. אנחנו עושים שתי פעולות מרכזיות. פעם אחת זה לנסות לאסור את הייבוא באופן מידתי לתקופה מוגבלת כדי לעצור את השטף. בצד השני של העניין אנחנו עושים הרבה מאוד פעילויות, גם חקירתיות, גם מודיעיניות, גם שת"פ עם השב"כ, עם המכס, עם צה"ל, עם כל הגורמים, כדי לנסות ולטפל באותה זליגה לאותם מפגינים. הפעולות פה הן פעולות מקבילות. זה לא רק שאנחנו מבקשים על פי בקשת השר והמפכ"ל לאסור את הייבוא, אנחנו גם עושים פעולות לטפל בכל אותה זליגה ולסתום את החור בקיר הזה.
אורי מקלב
מאיזה גבולות הם מוברחים?
שוקי זיסו
אלה לא גבולות.
אורי מקלב
מאיזה אזורים? זה מגיע מהדרום, מעזה, או שזה מגיע ממזרח ירושלים, מירדן?
שוקי זיסו
פעם אחת זה דרך מכולות.
אורי מקלב
את זה הבנו.
שוקי זיסו
יכולה להיות מכולה – זו סתם דוגמה, אני לא רוצה להטיל דופי באף אחד - של צעצועים מסין, כשבתוך המכולה יהיו 2,3,4,5 ארגזים של זיקוקין.
ירון מור
או 50.
שוקי זיסו
או 50. גם בתהליך ההפצה של הזיקוקין החוקיים שנכנסים באופן חוקי ליבואנים, למפעילים, יכולה להיות זליגה. גם שם אנחנו צריכים לעצור. אנחנו לא מזהים הכנסת זיקוקין דרך הגבולות, אם זה מה שאתה מתכוון.
אורי מקלב
זה מה ששאלנו.
שוקי זיסו
אנחנו לא מזהים.
קארין אלהרר
האם אתם יודעים לומר מה אחוז הזליגה ואחוז הייבוא הרשמי?
שוקי זיסו
אנחנו מעריכים שחלק מתוך סך כל הייבוא הרשמי זולג. מה החלק, אנחנו לא ממש יודעים להגיד. אנחנו יודעים שיש שימוש נרחב שהולך וגובר. אנחנו מעריכים שזאת כמות לא קטנה.
אורי מקלב
אני רוצה להתייחס, אם אפשר, כי יש לי ועדת חוקה. אני רוצה להודות על קיום הדיון הזה, על כך שהוועדה פינתה את זמנה כדי לאשר את הצו הזה. אין כמו היום הזה שאומר שכל הפעילות שלנו סביב ההתרחשויות שיש מסביבנו הן צו השעה וצורך השעה. לפעמים נשמע על איסור ייבוא. אולי נשמע שהוא לא מידתי ,שהוא קצת דרסטי, אבל אנחנו יודעים שטיפול בתופעות צריך לעשות באופן דרסטי. ראינו את זה אתמול. זה בא לידי ביטוי בהצעת החוק שאישרנו אתמול – החמרת הענישה באופן דרמטי בזורקי האבנים. זה לא נעשה בכדי. זה בגלל התרחבות התופעה, ההסלמה בתופעה הזאת, התוצאות מהתופעה הזאת. זאת הסיבה שהחמרנו. עשינו את זה לא פעם. אם יש תקופה שאנחנו רואים שיש תופעות אלימות מול קשישים, אנחנו מחמירים את הענישה באלימות נגד קשישים. כשיש תופעה של מסתננים, אנחנו מחמירים את הענישה. אני אומר את זה לאור כך שהשימוש בזיקוקי דינור הפכו להיות כלי נשק ממש. אנחנו ירושלמים. אנחנו נמצאים בהר הזיתים, נמצאים במזרח ירושלים. זה לא רק נגד שוטרים, זה גם נגד אזרחים. יורים אותם לעבר אזרחים. קבוצת חברי כנסת מכל חלקי הבית – אני לא יודע אם את שותפה לחוק הזה או לא – הגישה הצעת חוק שירייה של זיקוקי דינור, דינה כירייה בכלי נשק. מכל מפלגה יש לנו נציג, חוץ ממפלגת השמאל. אנחנו נראה כתיקון בחוק שיריית זיקוקי דינור היא כמו ירייה בכלי נשק. זה לא קיים בהחמרה. גם לזרוק את הטלפון שלי פוגע באנשים.
ירון מור
זה קיים.
אורי מקלב
התייעצתי עם המחלקה המשפטית. חזקה שיש מקום – לא עשינו את זה ככה באוויר - להחמיר. אני קצת מציף, טיפה מחדד את מה שאמרת, גברתי היושבת-ראש. הכמות שמשתמשים בזיקוקי דינור נראית כמות אדירה. זו לא זליגה קטנה של 5 ארגזים, כמו שאמרת. זה כמויות כמעט בלתי נדלות. אני יודע שזה קשה. ניסינו, אולי בקטנה, בנושא הנפצים לפני פורים. רצינו את התופעה הזאת להקטין ולמגר. אנחנו לא מצליחים. יש הברחות בסדרי גודל שלא נגמרים. הנושא הזה של זיקוקי דינור, כפי שמופיע בתמונה, זה ייצור כלים. זה לא מיובא מה שאנחנו רואים. מה שהם יורים אלה דברים שמייצרים בייצור מקומי כזה או אחר.
קריאה
לא.
קארין אלהרר
אין ייצור מקומי?
אורי מקלב
אני מסתכל על התמונות שמונחות בפני הוועדה. רואים פה כלי ירייה כאלה ואחרים שנראים - -
קארין אלהרר
זה משהו מאולתר יותר, לא משהו שהוא חלק מהייבוא. הזיקוק הוא הייבוא. כלי הירייה - -
שוקי זיסו
זה המתקן.
אורי מקלב
זה המתקן האמיתי. אתם אוסרים את הייבוא של הכלים האלה, אני מניח, יחד עם זיקוקי דינור. הייתי מציע להרחיב שזה לא רק הזיקוק עצמו, זה גם הכלי . הבעתי איזה שהוא חשש שיש כאלה שיראו בזה פגיעה ושעושים צעדים דרסטיים, אבל זה צו השעה.

אני חזרתי עכשיו ממקום הרצח. אני מכיר את המקום. אני שותף בהקמתו. הייתי אז בעיריית ירושלים. אני מכיר אותו משלב ההקצאה, משלב הבנייה. אני מכיר את הרב, אני מכיר את כל הגבאים שם מקרוב. רק לפני יומיים הייתי בבר המצווה של אח של כלתי בבית הכנסת. זה רצח נוראי. עליית מדרגה ברצח. אני לא אתאר לכם את הזוועות שתיארו לי לגבי מה שקרה שם, באיזה מצב נמצאים הנרצחים. טבח ממש. זה לא משהו מקרי שמי שהגיע לשם הכיר את המקום. זה מישהו שידע את המקום, ידע את שעת התפילה. הוא בא למקום. זה בתוך בניין מגורים. זה לא על הדרך. זה אומר שכל מי שנמצא מסביבנו מסוגל לעשות דבר כזה. גם השוטר נמצא שם במצב אנוש. באנשי ההצלה ירו במשך זמן רב. זה מביא אותנו לתקופה אחרת. זה בשילוב יריית השמחה והבעת השמחה כמה קילומטרים. משם. זה אומר שאנחנו צריכים לעשות הכל עכשיו. יכול להיות שצריך חשיבה אחרת בהסדרי הכניסה, אולי הסדרים חדשים. לא ניכנס לזה כאן. זו לא הוועדה ולא המקום. יחד עם הניחומים, עם הצער ועם איחולי ההחלמה, חייבים לשמוע מאיתנו שאנחנו צריכים לטפל בזה.
קארין אלהרר
תודה, חבר הכנסת מקלב. אין ספק שאנחנו נעשה כל דבר שיסייע לכוחות הביטחון לשמור על הסדר. אין לנו מטרה להגן על מפרי הסדר. מה שכן, אני חושבת שהתפקיד שלנו הוא לוודא שהדבר נעשה במידתיות, שהוא נעשה בצורה שלא פוגעת באותם אנשים שמתפרנסים מהדבר הזה. שלא יהיה מצב שנאסור את הייבוא הרשמי, כאשר מרבית התופעה מתרחשת מהברחות שאין לנו דרך להתמודד איתן.
אורי מקלב
צריך לזכור שזה לא מצרך שהנשמה תלויה בו.
קארין אלהרר
אין ספק. עדיין צריך לעשות את זה בשום שכל.
אורי מקלב
את צודקת ב-100%.
קארין אלהרר
להבין על מה אנחנו מצביעים.
זאב דיבסק
אני מנסה להסביר את העניין הזה של המידתיות, ברשותך. זיקוקי הדינור מבחינת המהות שלהם נחלקים ל-4 קטגוריות. יש תקן. אם תרצו, אני אכוון אתכם לסעיפים הרלוונטיים.
קארין אלהרר
שלחתם תקן של מאות עמודים. ניסינו להבין מה זו קטגוריה 2.
אתי בנדלר
אני מבקשת ממך לקרוא את קטגוריה 2 - יש לי אותה פה באנגלית - כדי לראות איך זה מתיישב עם מה שקודמך הסביר לגבי קטגוריה 2.
זאב דיבסק
אני רוצה, לפני שאני מקריא, לעשות טיפ טיפה סדר. קטגוריה מס' 1 היא ממילא קטגוריה שמיועדת לשימוש הקהל הרחב. "לשימוש הקהל הרחב" אומר שאת הולכת לחנות טויס אר אס – אני לא מקדם המכירות שלהם – ואת יכולה לקנות את זה לעוגת יום ההולדת של הנכד, הבן או השד יודע מי. את זה אנחנו בכלל לא עוצרים. חשוב שזה יובן.

החלק השני זה קטגוריה מס' 2. אני מחלק את קטגוריה מס' 2 לשתי קבוצות. יש את הקבוצה של הזיקוקין המועפים. מדובר על פריט או אלמנט שנורה מתוך סוג של קנה. הוא בעצם אותו זיקוק שנעשה בו שימוש בכל הפרות הסדר. הזיקוקין המועפים הם ממילא מוגדרים על פי צו צעצועים מסוכנים כצעצוע מסוכן שאסור לקהל הרחב לעשות איתו שימוש.
אתי בנדלר
צעצוע מסוכן שיש איסור שימוש? בצעצועים מסוכנים יש כמה קטגוריות.
זאב דיבסק
זה בדיוק מה שאני אומר. רוב הפריטים המועפים בקטגוריה 2 מוגדרים כצעצוע מסוכן. השימוש שלהם מותר אך ורק למפעילים מורשים.
אורי מקלב
אסור למכור אותם.
אתי בנדלר
מה הסוג השני בקטגוריה השנייה?
זאב דיבסק
החלק השני עדיין לא מוגדר כצעצוע מסוכן. ניתן למכור אותו לקהל הרחב.
אורי מקלב
תסביר מה הוא.
אתי בנדלר
איזו קבוצה זו?
זאב דיבסק
בעיקר ה"פונטיינים", מה שנקרא מזרקות. אפשר לקנות אותם גם בחנויות צעצועים. זה מזרקות בקוטרים קטנים. או שתוקעים אותם בקרקע, אם זה מחוץ לשטח האירוע, או שבמקרים מסוימים –- -
אתי בנדלר
א בעוגה?
זאב דיבסק
לא בעוגה.
אורי מקלב
הם עפים, לא דרך קנה.
ירון מור
זה מופעל בסוג של קנה, אבל לא מועף למקום.
זאב דיבסק
הזיקוקין הלא מועפים הם סוג של קנה או איזה שהוא מיכל, תקראי לזה באיזה שם שאת רוצה. העניין הוא שמה שמופעל זה מה שנקרא הפעלה סטטית, זאת אומרת שיוצאים גיצים, לא מועף שום דבר. זה בעצם עיקר האלמנטים שהם עושים.
קארין אלהרר
הם לא עושים רעש באופן שמפריע את הסדר?
זאב דיבסק
אלה לא עושים רעש. איתם לא נעשה כל שימוש שהוא נגד הפרה. זה לא עושה שום דבר.
קארין אלהרר
גם מתוך קטגוריה 2 אתם מתכוונים לסוג מאוד מסוים – המועפים.
זאב דיבסק
נכון, ולכן המגבלה, קודם כל בצו, מתייחסת אך ורק לזיקוקי דינור מועפים מקטגוריה 2.
קארין אלהרר
זה לא כתוב בצו.
ירון מור
זה כתוב בצו.
קארין אלהרר
לא בצורה שהקהל יכול להבין מה מוסבר.
זאב דיבסק
מי שצריך להבין זה - -
אתי בנדלר
המילה "מועפים", זו הכוונה?
זאב דיבסק
יש תקן. יש זיקוקין שהם מקטגוריה 3 ומקטגוריה 4. הזיקוקין מקטגוריה 3 ו-4 מוגדרים כחומר נפץ על פי חוק.
קארין אלהרר
זה לא אמור להגיע לאף אחד.
זאב דיבסק
לא. גם לא נעשה שימוש באירועים האלה.
אורי מקלב
אתם רוצים גם לאסור את הייבוא של קטגוריה 3 ו-4?
זאב דיבסק
בוודאי.
אתי בנדלר
הם אסורים בלאו הכי. בלאו הכי הייבוא שלהם מוגבל לאנשים מסוימים, אם אני מבינה נכון.
אורי מקלב
גם קטגוריה 2 היא לאנשים מוגבלים.
קארין אלהרר
אתם אוסרים ייבוא של חלק מקטגוריה 2.
זאב דיבסק
נכון.
אתי בנדלר
היום מותר לכל אחד לייבא?
ירון מור
לא.
אתי בנדלר
למי מותר היום לייבא קטגוריה 2?
זאב דיבסק
כל הזיקוקין מותרים לייבוא רק על ידי אנשים שמוגדרים כיבואנים, שמוכשרים על ידי משרד הכלכלה. הם עוברים תהליכים ובדיקות.
אורי מקלב
זה כולל גם מקטגוריה 1? מקטגוריה 2, חוץ ממה שאמרת, כולם צריכים להיות מיובאים על ידי מורשים.
זאב דיבסק
אני לא אדבר כרגע על הייבוא. על זה ידבר מרק מהרשות המוסמכת. צריך להבין שהשימוש העיקרי נגד משטרה וחיילים הוא ברוב המקרים בזיקוקי דינור מקטגוריה 2 שבאופן מעשי, למרות שזה בניגוד לכל הוראות היצרן, מחזיקים אותם ביד או מחברים אליהם איזה שהוא מוט ויורים על השוטרים. את הדבר הזה אנחנו מבקשים לאסור באופן זמני לייבא. אנחנו, על פי הנחיה של מפכ"ל המשטרה, ואני מניח שמר זיסו אמר את זה בדבריו, נקבע צוות יישום שמטרתו לקבוע בתקופה הזאת פעילויות שנצטרך לעשות במקביל, על מנת שברגע שהצו "ישתחרר" או יתבטל נהיה במסגרת שכל השלבים של הבקרה והאכיפה יהיו הרבה הרבה יותר ברורים ומוגדרים בצורה שהם יצמצמו בצורה דרמטית את האפשרות של זליגת הזיקוקין מהמפעילים/יבואנים.
אורי מקלב
מה הכמויות שמגיעות לארץ?
קארין אלהרר
לא הייתה שום בעיה לאסור את הייבוא אם היינו באמת מבינים שלאיסור הייבוא הזה היה איזה שהוא benefit . היינו יכולים לבוא בלב שקט לומר שזה מפחית באופן משמעותי את כמות הזיקוקין שתימצא ברחוב. האם אתם אומרים שזה יפחית באופן משמעותי?
זאב דיבסק
אנחנו לא אומרים את זה. אנחנו אומרים שזה ישפיע באופן מסוים, בוודאי שלא באופן מלא. משטרת ישראל בוודאי יכולה לעדכן שיש מקרים שהיא תופסת מכולות שלמות של זיקוקי דינור שכבר הגיעו לכל מיני מקומות. אנחנו רוצים לעשות את זה בצורה מדורגת. אין לנו אפשרות לעצור בבת אחת כל מחסן או כל בית שמאחסן זיקוקי דינור מקטגוריה 2. אנחנו לא יכולים להיכנס לכל דירה במדינת ישראל.
תהילה ורון
זה כן יעצור את הרצף.
זאב דיבסק
אנחנו רוצים לעצור את הרצף הזה בצורה זמנית.
אורי מקלב
זה יעזור להסדרה של העניין.
מרק פורזיקי
כל הנושא הזה מסודר לפי הוראות מנכ"ל שמפרטות בדיוק את כל התהליך של הענקת רישיונות ייבוא ליבואנים. התהליך מתפצל בין שתי קטגוריות של מוצרים. יש את היבואנים שמבקשים זיקוקי דינור לקהל הרחב. התנאי ההכרחי בשביל להיות יבואן כזה זה להיות בעל מחסן או לשכור מחסן מאושר עם רישיון עסק שמאפשר אחסון של החומרים האלה ואישור של מכון התקנים שהמוצרים האלה עומדים בדרישות התקן. היבואן מתחייב למכור רק לאנשים שיש להם מחסן או חנויות. המוצרים האלה אמורים להתפזר בארץ לחנויות צעצועים, לכל מיני דברים כאלה. הם לא מסוכנים. מוצרים אחרים ששייכים לזיקוקי דינור הם מותנים. היבואן צריך להיות בעל אישור מיוחד לעמוד בכל מיני דרישות. לא כל אחד יכול להיות יבואן של זיקוקי דינור. הוא צריך להיות בעל מחסן מאושר של קטגוריה 2,3 ו-4, עם רישיון עסק, על מנת למנוע שהייבוא יתפזר בכל מיני מקומות. זה חייב להיות מאוחסן בבונקר מאושר, שלא יהיו פיצוצים בבתים. צריך אישור של מכון התקנים שהמוצרים עומדים בתקן. היבואן הזה מתחייב למכור את המוצרים רק למפעילים מורשים לפי חוק חומר נפץ. כאשר הסחורה מגיעה לארץ, יש נציגים של מכון התקנים שמגיעים לבונקר על מנת למנוע את הזליגה בין הנמל לבונקר. הם סופרים את המוצרים, בודקים שהמוצרים עומדים בדרישות הסימון. הם עושים את בדיקות התקן. רק אחרי זה הם מקבלים את האישור של השחרור.
אורי מקלב
על איזה כמויות מדובר ? מה הבקשות שאתם יודעים עליהן? אני מניח שיש הרבה שמגיעים בצורת הברחות.
מרק פורזיקי
50 מכולות. 25 טון לשנה.
ירון מור
לא מגיעים ל-50.
אורי מקלב
בכמה אתם מעריכים שיש הברחות?
מרק פורזיקי
הברחה שלא נתפסת זה דבר שהוא בלתי ידוע.
קארין אלהרר
נציג לשכות המסחר, אתם מתנגדים לדבר?
ירון מור
אני שמח על הישיבה. אין לנו התנגדות. נהפוך הוא, אנחנו בעד. אנחנו נותנים יד למשטרת ישראל ולמשרד הכלכלה. אנחנו מנסים לעבוד איתם בצמוד. זה פוגע לנו בעסקים יותר מאשר זה פוגע בדברים אחרים. ישנם היום 6 יבואנים רסמיים במדינת ישראל. 70% מהם לפחות הם לוחמים קרביים, בעלי עבר קרבי, אם בקומנדו הימי, באלפיניסטים או בסיירת מטכ"ל. החבר'ה האלה הם לא נגד מערכת הביטחון, צריך להבין את זה. אנחנו בעד. לוקח לנו לייבא בין 3,5 חודשים את המכולות לארץ. במסגרת הצו שישבנו ודיברנו עם משרד הכלכלה לא הבענו התנגדות לעצור את הייבוא ל-60 יום, למרות שלפי דעתי אנחנו מחפשים פעם נוספת את המטבע מתחת לפנס. כמו שמר מרק פוזיקי אמר, וכמו שמר זאב דיבסק אמר, יש פיקוח על היבואנים הרסמיים. בואו לפקח. יש לנו ספר בונקר, יש לנו תעודות משלוח, יש לנו את הרשימה למי זה יצא, באיזו שעה, עם איזה מספר רכב זה יצא. אסור למכור את זה אם זה לא יוצא בצורה רסמית. אנחנו מבצעים את הדברים האלה בצורה רסמית. אם, חלילה, מישהו סרח, תנו לו בראש. בשביל זה יש חוק במדינת ישראל. בואו אליו לבונקר, תבדקו. יש ספר בונקר, יש תעודות משלוח, יש packing list שהסחורה הגיעה לארץ, יש את המכס ששילמנו. כל הניירת נמצאת אצלם. הניירת צריכה לעבור למשטרת ישראל? אנא מכם.
אני מדריך חבלה במשטרה, אני מדריך את משטרת ישראל בנושא זיקוקי דינור. כל שנה אני נותן להם את ההדרכות. אני מדריך ראשי של המוסד לבטיחות וגהות בנושא זיקוקי דינור. הדברים לא מאורגנים, לא מסודרים במדינה. אני מצטער לומר את זה מעל השולחן הזה. אנחנו יושבים עם נוהל מנכ"ל, עם טיוטה לאישור הנוהל משנת 1995. הנוהל כל פעם משתנה. אף אחד עוד לא אישר את הנוהל הזה. צריך לעשות בדברים האלה סדר. הסדר צריך להתחיל מהתחלה. אל תחפשו את המטבע מתחת לפנס. כיוון שקטגוריה 2 – המועפים זה לא רק מה שמשתמשים שם אלא גם כוורות של עד חצי קילו חומר פעיל, הווה אומר שיש חומר עודף וחומר פירוטכני בכל כוורת עד חצי קילו, זה נכנס לקטגוריה 2. מה שאפשר להחזיק ביד זה 20 מילימטר, 22 מילימטר. אם הוא יחזיק את הכוורות של ה-30 מילימטר ביד, כף היד שלו תרד. הוא לא יעשה את זה. מה שאנחנו מבקשים זה לעשות הפרדה בין 20,22 מילימטר ל-30 מילימטר, או לחילופין, להטיל את זה - -
אורי מקלב
לפי התמונות הוא לא מחזיק את זה ביד, הוא מחזיק את זה על - -
ירון מור
לא. הוא לא יכול להחזיק 30 מילימטר בצורה כזאת.
אורי מקלב
הוא לא מחזיק, הוא שם על מתקן.
ירון מור
הוא לא יכול לשים על מתקן כזה כוורת של 30 מילימטר, כי ההדף יפיל את המתקן. יש לזה הדף. לעצור את הייבוא ל-60 יום אין בעיה. זה לא 60 יום, כי הצו ייכנס לתוקף 15 יום מהרגע שנקבל אותו. זה כבר 75 ימים.
קארין אלהרר
איך זה הגיע ל-75 ימים?
אתי בנדלר
למה 75 ימים?
קארין אלהרר
היום אתה יכול לעשות - -
ירון מור
אני לא יכול, כי עצרו את הייבוא. יש דה יורה, יש דה פקטו. דה פקטו, אם אני מגיש היום נייר, כן נותנים אישורים, לא נותנים אישורים. חוץ מזה, יש לנו בדיקות אב טיפוס שלוקחות זמן, יש לנו בדיקות ייצור. אנחנו עכשיו מתחילים את ההתחייבויות שלנו לערים. מהגגות בערים ביום העצמאות אנחנו יורים קטגוריה 2, שזה כוורות 30 מילימטר, 32 מילימטר.
זאב דיבסק
קטגוריה 3.
ירון מור
לא. אם זה מעל חצי קילו, זה קטגוריה 3.
תהילה ורון
הזיקוקין הגדולים שכולנו מכירים, היפים האלה, זה לא קטגוריה 2.
ירון מור
יפה, אבל מגג לא יורים את הזיקוקין - -
תהילה ורון
אל תבלבל ואל תטעה אותם. זה לא פייר.
ירון מור
סליחה, מהגג לא יורים את הזיקוקין האלה. אני עושה 17 אתרים ברמת גן. אני יורה קטגוריה 2 מהגג. אני רוצה לבקש שלא יעצרו את הגשת הבקשות, שיעצרו את כניסת הזיקוקין עד אמצע פברואר, סוף פברואר. אם הזיקוקין לא ייכנסו לארץ בסוף פברואר תחילת מרץ, לא נוכל להתחייב בפני העיריות כי אנחנו לא יודעים מה יגיע. לא נוכל לעמוד בתנאי החוזה שלנו מול העיריות.

אין לנו בעיה עם הצו ל--60 יום. קחו אפילו יותר, רק אל תעצרו לנו את הניירת שאנחנו צריכים לקבל לתחילת שינוע. תחילת שינוע מאוד פשוט. עד שאני גומר את הייצור זה 5 ימים עד לנמל בסין, 21 יום מהנמל בסין לארץ, שבוע עד 10 ימים עד שאני מקבל אישור שיווק בארץ. אני חייב לקבל את הדבר הזה . לא לעצור את הניירת, לעצור את הייבוא עד אמצע פברואר סוף פברואר.
אורי מקלב
לא הבנתי ממך איפה המטבע כן נמצא.
ירון מור
5% מהקונטיינרים שנכנסים דרך הנמלים למדינת ישראל נבדקים על ידי המכס. הרוב זה הלשנות מודיעיניות. אני לא יודע אם יודעים, אני יודע.
אורי מקלב
אתם יודעים איזה כמויות?
ירון מור
אני יכול להגיד לך שלפני 3 שבועות היה ידוע לי שמסתובבת מכולה 40 רגל מלאה בזיקוקי דינור שהוברחה מנמל אשדוד. אני אומר את זה רסמי. לאן היא הגיעה, אני לא יודע.
אורי מקלב
זה הדבר שחשוב לנו לדעת. המטבע, כפי שאתה אומר, נמצא במקום אחר. לא שזה זולג מכם, זה זולג מהברחות.
ירון מור
אם מישהו מאיתנו סרח, תעצרו לו את הרישיונות, תכניסו אותו, תטפלו בו. לא ייתכן שמשטרת ישראל עושה עבודתה נאמנה, מגיעה לירושלים, תופסת משאית עם חומר נפץ, עם זיקוקי דינור, ומגיעים לבית משפט והשופט אומר: תחזירו לו את החומר.
קארין אלהרר
יש דרך למשטרת ישראל להתחקות מאיפה הגיעו הזיקוקין?
משה אדרי
אני יכול להגיד חד משמעית שזה מגיע משני הכיוונים, גם מהברחות דרך הנמלים, גם דרך המפעילים. אנחנו מבינים - -
קארין אלהרר
מה אתם עושים כשאתם מבינים שזה דרך מפעילים?
משה אדרי
בדרך כלל מה שאנחנו עושים זה לוקחים את אותו מפעיל, חותכים אותו ומנסים לשלול לו את הרישיון.
אורי מקלב
עשיתם דבר כזה בעבר?
משה אדרי
יש כאלה שנתפסים בזמן האחרון ונשלל מהם.
שוקי זיסו
יש לנו התדיינויות בבתי משפט, כי זה תמיד הולך בסוף להתדיינויות בבתי משפט.
קארין אלהרר
יש כמות משמעותית של תיקים בעניין?
משה אדרי
אנחנו מתחילים בתקופה האחרונה. אני יכול להגיד לך שיש עלייה בתקופה האחרונה. אנחנו מתחילים לשים את הידיים שלנו על כל מיני מקומות ועל כל מיני תפיסות. יש עבודה סביב העניין הזה.
קארין אלהרר
כי נראה לי שזאת הבעיה המשמעותית.
משה אדרי
אני חייב לציין משהו בקשר למה שירון מור אמר. יש חלופות במדינת ישראל לזיקוקין ליום העצמאות, גם בקטגוריה 3 וגם בעוד מספר דברים שיכולים לתת מענה ליום העצמאות. אני מכיר את הסוגיה הזאת מקרוב בתור אחד שאישר את כל הסיורים האלה. אני מכיר את המצוקה שלהם בתקופה הזאת. אני עדיין חושב שאם נעצור את הברז הזה, נסגור אותו בשלב הזה, אנחנו נצליח להתמודד עם מה שיש לנו כרגע בשטח. כרגע זה ממשיך לזרום דרך מפעילים ודרך הנמלים במקביל.
קארין אלהרר
משה, אתם מבקשים ל-60 יום. הוא אומר כאן בהגינות: אין לי בעיה, 60 יום יהיה. הוא אומר: עד שהצו ייכנס לתוקף יש לי פער של 15 ימים.
אתי בנדלר
יש לו הרבה יותר מ-15 ימים. אני תיכף אסביר מדוע.
קארין אלהרר
יש לו הרבה יותר. מיד היועצת המשפטית תסביר מה הפער בתקופה עד כניסת הצו לתוקף. אחרי כניסת הצו לתוקף - כך הבנתי מהדברים של ירון - צריכה לעבור עוד תקופת זמן עד שבעצם הדברים יחזרו לסדר שהיה ידוע לפני. הלכה למעשה לא מדובר ב-60 יום. הם רוצים לבוא לקראת העניין, כי כולנו מבינים את הצורך בסדר ואת הצורך – כמובן שזה ראשון במעלה - שלא תהיה פגיעה בכוחות הביטחון. זה הדבר הראשון שכולנו באנו לדון בו. נשאלת השאלה: איך אתם יכולים לתת מענה לצורך שלכם, ומצד שני למזער את הפגיעה שיכולה להיווצר לאותם יבואנים.
ירון מור
אני יכול להציע כאן משהו מבחינת היבואנים. יש לנו בונקרים. בואו נעשה ביחד ספירת מלאי, נסגור את הדברים, נסגור את כל קטגוריית 2 עד מרץ. בואו נעשה ביחד ספירת מלאי, נסגור את זה. אנחנו נותנים לכם יד. לא נשווק קטגוריה 2 עד מרץ. אין לנו בעיה עם זה. המחסנים מסודרים, המחסנים קיימים. בואו ביחד איתנו. יש ספר בונקר, יש ספירת מלאי.
תהילה ורון
המהלך הזה מתחיל ונועד בגלל שאנחנו צריכים לעשות איזה שהוא מהלך כולל שמתחיל מהייבוא. אנחנו צריכים לבדוק איך אפשר להדק את הפיקוח, בדיוק בגלל שבארץ הפיקוח שלנו על קטגוריה 2, לא על 3 ו-4, הוא קצת בעייתי. אין כוח אדם, אין נהלים מסודרים. אנחנו צריכים את זמן ההתארגנות הזה.


אני רוצה להתייחס לכמה דברים שאדון מור אמר. נתחיל מהסוף, דווקא לגבי המסמכים. הוא אומר: בואו, תנו לנו להכין, תנו לנו להביא, נתחייב, תשימו לנו פלומבות. זה דבר שהוא מאוד בעייתי. מהבחינה של כוח אדם אין לנו דרך לפקח על זה. הם יכולים, מבחינתי, לעשות את כל ההכנות שהם צריכים כדי להעביר את זה במכון התקנים. שיעשו מה שהם רוצים. בסופו של דבר המסמך האחרון שהם צריכים בשביל להוציא את המטען לארץ זה רישיון הייבוא. את זה אי אפשר לתת להם. אני לא יודעת מה יקרה עכשיו, כי החודשיים האלה נועדו בשביל שנוכל לעשות איזו שהיא עבודת התארגנות להידוק הפיקוח. יכול להיווצר מצב שאולי נרצה להאריך את הצו. אז בעצם מסנדלים אותנו. בגלל זה הוראת השעה. נמסר לי במפורש, הייתי בישיבות עם השר, שהכוונה היא 60 ימים בשביל לעשות איזו שהיא עבודת מטה בנושא. הכוונה לא להאריך . זה שהוא ביקש שהשר יבוא זה לא עם יד קלה על ההדק. זה משרד הכלכלה. משרד המסחר גלום בתוכו. זאת לא הכוונה ולא המטרה. יחד עם זאת, אנחנו כן השתכנענו - היינו בדיונים עם המשטרה, עם המפכ"ל, עם שר לביטחון פנים - שהמצב הכרחי. הראינו לכם תמונות, הבאנו סרטונים. המשטרה יכולה לשכנע בנושא הזה.
קארין אלהרר
תהילה, אנחנו לא חלוקים בעניין של הצורך לקיים פיקוח הדוק על הנושא הזה. אין מחלוקת בחדר. אני לא חושבת שיש מישהו שבא ואומר שזה שטויות. ממש לא. המטרה שזה יהיה יעיל. גם שהיבואנים ירגישו שהם מסוגלים לעשות את העבודה שלהם, גם שהמשטרה תוכל לבוא ולומר: אני יודעת לפקח על הדברים, וגם שמשרד הכלכלה יוכל לעשות את עבודתו נאמנה.
אתי בנדלר
אם יורשה לי להוסיף. עוד לא התחלנו לקרוא את הצו, אבל אני קופצת לסעיף התחילה כי מבקשים שתחילתו של צו זה יהיה 15 ימים מיום פרסומו. נזרק כך לאוויר. זה לא עוד 15 ימים מרגע שזה יאושר, כי הפרסום על ידי משרד המשפטים זה עניין מאוד מאוד נזיל. אנחנו נתקלנו בצווים או בתקנות משנה שמפורסמים חודשים לאחר שהם מאושרים בוועדה. המועד כאן הוא לא ברור.
לאה ורון
הייתה היערכות של המשרד לביטחון פנים ומשרד הכלכלה מול משרד המשפטים, לפרסם את - -
אתי בנדלר
יש התחייבות שלהם לפרסם את זה מידית?
לאה ורון
יש התחייבות שלי שייצא היום מכתב של מה שתחליט הוועדה. בהתאם להחלטה הם יפרסמו מוקדם ככל האפשר.
אתי בנדלר
ככל האפשר. עדיין אנחנו לא יודעים מתי זה ככל האפשר. נניח, לצורך העניין, שזה יהיה בקרוב. אתם אומרים שתוקפו ל-60 ימים. אני שואלת שאלה מאוד פשוטה. אם ברור לכם עד מתי אתם רוצים לעשות את עבודת הידוק הפיקוח, אז אולי במקום לכתוב שתוקפו ל-60 ימים, תכתבו שתוקפו עד 28 בפברואר, עד 31 בינואר. תתחמו מעכשיו את התאריך, כדי שזה לא יהיה משהו נזיל. זאת הערה אחת.

הערה שנייה היא שהצו, בהתאם למה שמוצע, הוא "לא ייבא אדם". אנחנו שומעים שכבר עכשיו, בפועל, לא מאפשרים לקדם את הטיפול ברישיונות ייבוא. "ייבא אדם", להבנתי, זה האקט של הייבוא של השחרור מהנמלים. אם לא, צריך להגדיר שאת זה אתם רוצים לחסום. אתם לא רוצים לחסום את הטיפול, אתם רוצים לחסום את השחרור מהנמלים, נכון?
ירון מור
אי אפשר לחסום את השחרור מהנמלים, כיוון שזה חומרי נפץ ומסירה ישירה. אני לא יכול להעלות את זה על אנייה לפני שיש לי רישיון ייבוא ממשרד הכלכלה. אם אני לא מגיש למשרד הכלכלה את הניירת, אני צריך לעבור את מכון התקנים ואת הפיקוח על העבודה - -
אתי בנדלר
מה אתה מציע? איך אתה רוצה למנוע את הטיפול בניירת עד לשלב של הייבוא בפועל?
ירון מור
אני רוצה להריץ את הניירת, לקבל את רישיון הייבוא ושיגידו לי שאני לא אעלה את זה על אנייה לפני תאריך x. זה לא ייכנס לפני מרץ.
אתי בנדלר
מה שאתה מציע כאן בעצם זה להוסיף הוראה: "אין בהוראות הצו הזה כדי למנוע מתן רישיון ייבוא".
ירון מור
בדיוק.
אתי בנדלר
השאלה אם אני יכולה לתת לאדם רישיון מצד אחד, ומצד שני לומר לו לא לייבא. זאת סתירה.
ירון מור
או לחלופין: במקום צו איסור ייבוא, לא יוכנסו לארץ זיקוקין מקטגוריה 2 עד תאריך x. אם הם באים ואומרים לי: אנחנו עובדים עכשיו על הרחבה, אני יכול להתחייב בפני העיריות בתור יבואן, אני יכול להשקיע את כל כספי ולהתחייב ליום העצמאות. אז הם יוציאו עוד צו ויגידו לי "אדוני, לא תייבא". לפני שמתחילים ייצור אני משלם מסים.
אתי בנדלר
אני הצעתי שהמועד יהיה מועד מוגדר. אם יבקשו הארכה, הוועדה תצטרך לשקול אם לאשר את זה בהתחשב בפגיעה בחופש העיסוק.
ירון מור
כבר עכשיו יש לנו פגיעה בחופש העיסוק.
אתי בנדלר
כרגע אתה אומר שאתם מוכנים, שזה מידתי וזה ראוי.
ירון מור
חבר'ה, יש שני חוקים בעניין הזה שבכלל לא מיישמים אותם. חוק 144 לחוק העונשין מדבר על כך שאם לקח אדם, שינה איזה שהוא כלי והפך אותו לכלי שעשוי לפגוע באנשים זה ייחשב לכלי ירייה. אפשר לשפוט אותו לפי כלי ירייה.
אתי בנדלר
זה שמגישים כתב אישום לא עוזר לי - -
קארין אלהרר
הנקודה הובהרה. תודה.
מרק פורזיקי
רציתי להגיד שאין בכלל סכנה ליום העצמאות אם אין הארכה של הצו זה.
קארין אלהרר
אתם מפחדים שלא תבואו לבקש הארכה?
מרק פורזיקי
אלא אם השר מחליט משהו אחר. השר החליט לקחת את הצו הזה לניסוי לחודשיים, כאשר השר לביטחון פנים ביקש לעשות את האיסור לשנה. המשרד שלנו אמר שזה לא עומד במידתיות. הוא דרש שתהיה עבודת מטה במשטרת ישראל והמשרד על מנת לקבוע נוהלים. כל התיאור של ירון על התהליכים וכו', אני חושב שיש בזה הגזמה די מוחלטת. לגבי יום העצמאות, השימוש בקטגוריה 2, אם בכלל יש, הוא מזערי ולא בכמויות גדולות. יכול להיות שיש כמה גגות.
לכל יבואן, כמו כל היבואנים שהיו - - בניגוד למה שאמר ירון מור, יש לנו פיקוח הדוק על הנושא. יש המון בעיות עם היבואנים המורשים. היו הרבה התליות וכו' של אישורים בגלל כל מני פוילישטיקים שהם עשו, כולל ייבוא של מוצרים שאסור היה לייבא.
ירון מור
שלול לו את הרישיון.
מרק פורזיקי
אנחנו עשינו.
תהילה ורון
פועלים ככל שהם יכולים.
מרק פורזיקי
עשינו את זה. התהליך מאוד פשוט. היבואן צריך שיהיה לו מקום בבונקר, הוא צריך את אישור אב הטיפוס. אישור אב הטיפוס הוא אישור של כמה שנים. הוא לא ממציא שום מסמך חדש ממכון התקנים. כאשר הוא מגיש בקשה, תוך שבוע ימים הוא מסודר. הוא יכול לקבל את רישיון הייבוא. הם יכולים לבוא בסוף פברואר.
קארין אלהרר
מה ההצעה שלך בסוף?
מרק פורזיקי
אין שום בעיה אם ב-15 בפברואר או בסוף פברואר הצו פג, כי יש להם את כל חודש מרץ וחלק מחודש אפריל בשביל להביא את הסחורה.
ירון מור
ב-23 לאפריל יום העצמאות.
קארין אלהרר
אני מציעה שתתחייבו למועד, לא 60 יום. קחו עד ה-31 בינואר. עד ה-31 בינואר אתם מסיימים את הכל ומתחייבים לפרוטוקול לא לפגוע בהתנעה מחדש של ייבוא לארץ על ידי יבואנים מורשים, מתוך הבנה שאתם פועלים לפי כל מה שהחוק מתיר לכם כנגד יבואנים שפועלים בניגוד לחוק.
תהילה ורון
שאנחנו נתחייב לא להאריך את הצו? זאת הבקשה?
קארין אלהרר
לא אמרתי. אמרתי שהצו יהיה עד ה-31 בינואר. לצערי, אתם יכולים לחזור לוועדה, לבקש את הארכה, והוועדה תשקול את זה.
אתי בנדלר
כרגע זה נותן לכם את ה-15 ימים פלוס ה-60 ימים שביקשתם.
קריאה
אם זה יפורסם.
אתי בנדלר
אתם אמרתם שנערכתם לכך.
קארין אלהרר
בסדר, אמרתם שהמשרדים פעלו, מדברים והכל - -
זאב דיבסק
שם אומרים שזה יפורסם. לא תהיה בעיה.
אתי בנדלר
כי התחילה רק 15 ימים - -
זאב דיבסק
השאלה מה מועד התחילה.
קארין אלהרר
מועד התחילה יהיה מיום הפרסום. אני בטוחה ששר הכלכלה יפעיל את כל כובד משקלו עד ה-15 בפברואר. בתקופת הזמן הזאת לעשות את כל העבודה שהתחייבתם אליה. כמובן שאתם מתחייבים שבמידה והצו לא מוארך, אתם לא עושים שום בעיה ולא מערימים שום קושי על חידוש הייבוא של היבואנים המורשים.
זאב דיבסק
למה שנעשה את זה?
תהילה ורון
אני רק רוצה לחדד. אני המשפטנית, הם הרשויות המוסמכות. הם מטפלים ברישיונות. אני רק רוצה להבהיר שלרשות המוסמכת יש שיקול דעת כשמדובר ברישיון. זה לא אישור, זה רישיון ייבוא. כשמדובר ברישיון ייבוא יש לה שיקול דעת רחב כדי שתוכל לשקול כל מיני דברים.
קארין אלהרר
את עושה את זה באופן רגיל בלי קשר לצו, נכון?
תהילה ורון
זה לא יהיה באופן שיטתי. בוא נגיד שהם יגידו מעכשיו - -
קארין אלהרר
אני אומרת באופן רגיל, בלי קשר לקיומו של הצו הזה, שאת שוקלת כל מיני שיקולים באם לאשר ייבוא, כן או לא?
תהילה ורון
כן.
קארין אלהרר
תמשיכי בעבודתך הברוכה. בבקשה להקריא.
תהילה ורון
צו הייבוא והייצוא (איסור ייבוא די-נור) (הוראת שעה), התשע"ה-2014

בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת הייבוא והייצוא (נוסח חדש, התשל"ט-1979, ובאישור ועדת
הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 21א(א) לחוק יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-
1977, אני מצוה לאמור
הגדרות
1. "זיקוקין" – זיקוקין די-נור מועפים המסווגים בפרט מכס 36.04 בצו תעריף המכס


והשייכים לקטגוריה 2 כמשמעותה בתקן ישראלי או בתקן אירופאי 15947 EN;


"ייבוא אישי" – כהגדרתו בסעיף 2(ג)(1) בצו ייבוא חופשי;


"צו ייבוא חופשי" – צו ייבוא חופשי, התשע"ד – 2014;


"צו תעריף המכס" – צו תעריף המכס ומס קנייה, התשע"ב-2012;


"רישיון ייבוא" – כהגדרתו בצו ייבוא חופשי;


"רשות מוסמכת" – כהגדרתה בצו ייבוא חופשי.
קארין אלהרר
יש הערות למישהו על הסעיף? אני מאשרת את סעיף 1.
תהילה ורון
איסור ייבוא
2. (א) לא ייבא אדם, לרבות בייבוא אישי, זיקוקין.

זיקוקין די-נור



(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), הרשות המוסמכת לעניין ייבוא זיקוקין, רשאית


ליתן רישיון ייבוא לייבוא של כל אחד מאלה:

(1) זיקוקין המהווים חלק מן הציוד הנלווה המשמש גופים מחוץ לישראל

לקיום אירועים מיוחדים בישראל;
(2) זיקוקין המיועדים לרשויות המדינה הממלאות תפקיד ציבורי על פי דין
ואשר הצהירו כי הייבוא נדרש לצורך פעילות חיונית שהן מבצעות;
(3) זיקוקין המיועדים למערכת הביטחון; לעניין סעיף זה,
"מערכת הביטחון" – כל אחד מאלה:

(1) משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו;
(2) יחידות ויחידות הסמך של משרד ראש הממשלה שעיקר פעילותן
בתחומי ביטחון המדינה;

(3) צבא הגנה לישראל;
(4) מפעלי מערכת הביטחון כמשמעותם בסעיף 20 לחוק הסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998, שאינם יחידות כאמור בפסקת משנה (ב) ואשר שר הביטחון הודיע עליהם לשר;
(5) משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר והרשות להגנת עדים.
אתי בנדלר
האם את יכולה להבהיר למה הכוונה בפסקה (2)? למה לא להוסיף "בזיקוקין שמיועדים למערכת הביטחון" את המילים "לצורך מילוי תפקידיהם"? זאת אומרת, זה לא לאירועים. אם זה נאסר - -
תהילה ורון
בסעיף (3) אין בעיה להוסיף את המילים "לצורך מילוי תפקידיהם".
זאב דיבסק
אני אסביר לגבי סעיף 2, ברשותך. המטרה של הזיקוקין האלה - - זיקוקין בייעוד שלהם הם למטרות בידור. זה כולנו יודעים. יחד עם זה, במקרים האלה מדובר בשימוש בסוגים של חזיזים או בסוגים של אמצעים מיוחדים, שמטרתם להבריח בעלי חיים בעיקר או בעלי כנף שמתקרבים לשדות התעופה, לבריכות דגים או למקומות כאלה שהם עלולים לגרום נזק לדגה, למטוסים.
תהילה ורון
מי שמשתמש בהם זה רשות שדות התעופה.
זאב דיבסק
רשות שדות התעופה או חבר'ה שמתעסקים בבריכות דגים מתעסקים עם זה בשביל להבריח את הדגה. זאת בעצם המטרה.
ירון מור
אני מבקש להוסיף, אם אפשר. חברות המאושרות על ידי משטרת ישראל, כמו חברות אבטחה למיניהן, שמשתמשות בנושא הזה - -
אתי בנדלר
לאיזה צורך?
קריאה
זה לא חזיזים.
קארין אלהרר
לא. אני מצביעה על סעיף 2 עם התיקון.
לאה ורון
"לצורך מילוי תפקידיהם".
קארין אלהרר
אני מאשרת. את סעיף 3 אני מבקשת לתקן כך שתחילתו של צו זה מיום פרסומו עד ליום - -
זאב דיבסק
תוקפו עד ליום 15 בפברואר 2015.
קארין אלהרר
עד 15 בפברואר 2015.
ירון מור
אם אנחנו נקבל את רישיונות הייבוא ב-15 בפברואר, לא יהיו כאן זיקוקין ביום העצמאות.
מרק פורזיקי
זה לא נכון.
ירון מור
חברים, זה לא יעזור.
לאה ורון
סעיף 3 אושר?

<
קארין אלהרר
סעיף 3 אושר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:50.>

קוד המקור של הנתונים