ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 17/11/2014

פגיעה בישובי קו העימות בצפון בעקבות החלטת הממשלה בחוק ההסדרים לקצץ ולבטל את הטבות המס

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
17/11/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
<פרוטוקול מס' 407>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ד בחשון התשע"ה (17 בנובמבר 2014), שעה 10:00
סדר היום
<פגיעה ביישובי קו העימות בצפון בעקבות החלטת הממשלה בחוק ההסדרים לקצץ ולבטל את הטבות המס>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
יפעת קריב

נחמן שי
מוזמנים
>
לילי פיינטוך - תקציבים, משרד הפנים

יוגב גרדוס - אגף התקציבים, משרד האוצר

ספי זינגר - משפטן, משרד המשפטים

שלמה בוחבוט - ראש עיריית מעלות, עיריות ומועצות

סיון יחיאלי - ראש המועצה המקומית כפר ורדים, יו"ר פורום קו העימות, פורום יישובי קו העימות

יגאל בוזגלו - סגן ראש העיר, קריית שמונה

יורם ישראלי - ראש מועצה אזורית מטה אשר

יעל רון בן משה - יועצת לראש המועצה מטה אשר

גבי נעמן - ראש מועצת שלומי

עמית סופר - ראש המועצה האזורית מרום הגליל

ענת מינסטר - מנהלת לשכת ראש מועצת כפר ורדים

משה דוידוביץ - סגן ראש מועצה אזורית מטה אשר

ביאן קבלאן - ראש מועצת בית ג'אן

נביה אסעד - ראש המועצה המקומית כסרא סמיע

פואד עווד - יו"ר המועצה האזורית מזרעה

מג'אד עאמר - ראש מועצת חורפיש

שמעון גוואטה - ראש המועצה האזורית מעלה יוסף

אדגאר דכואר - יו"ר המועצה המקומית פסוטה

יוסי שמעוני - גזבר המועצה גליל העליון

איתי דוידי - יו"ר ועד מטה אשר

דוד דהאן - יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
<פגיעה ביישובי קו העימות בצפון בעקבות החלטת הממשלה בחוק ההסדרים לקצץ ולבטל את הטבות המס>
היו"ר מירי רגב
חברים, שלום לכולם, בוקר טוב, אני מודה לכל החברים שהגיעו מצפון הארץ לדיון בכנסת היום. הדיון הזה, בעיני, הוא אחד הדיונים החשובים בעניין הפגיעה בהטבות המס ליישובי קו העימות בצפון. הודיע שר האוצר יחד עם ראש הממשלה שלא מתכוונים לפגוע בפריפריה, שמתכוונים לסייע לפריפריה, וודאי אם לא מוסיפים לפריפריה, אז לא מזיקים לה. זאת אומרת, אם אתה לא מוסיף לה הטבות, אתה לא מוסיף לה מענקים, אתה לא בונה מפעלים, שר התמ"ת וכדומה, לפחות אל תרע.
נחמן שי
אתה לא גורע.
היו"ר מירי רגב
אל תבצע מהלך שבו אתה או מבטל את ההטבה או מקזז את ההטבה ל-50% בחלק מהמקומות.
הצלחנו – לפני הדיון בממשלה על חוק התקציב, בכוחות משותפים יחד עם בני ביטון, יושב-ראש פורום ערי הפיתוח בשלטון המקומי – לבטל את הגזרה ליישובי הדרום. חשבתי שפתרנו גם את סוגיית הצפון, כך גם הבנתי מחיים ביבס, יושב-ראש השלטון המקומי, ואז קיבלתי את הטלפון יום למחרת מעמית סופר ומסיון, שהודיעו לי שהצפון נשאר מופקר. הדרום טופל, אבל הצפון לא טופל. וכולנו יודעים שהגבול הצפוני הוא לא גבול רגוע ושקט. מחר בבוקר יהיה שם אירוע עם החיזבאללה, פתאום כולם ירוצו לצפון ויסבירו למה חשוב לטפל באוכלוסייה הצפונית, ולמה אסור שהאוכלוסייה הצפונית תעזוב למרכז הארץ, ולמה חשוב לנו, כממשלה, לטפח אותה. זה פשוט מדהים איך הכול משתנה כשיש אירוע אחד, ולא מבינים שצריך לשמור על רצף, כדי לשמור על יציבות. כדי לשמור על היציבות גם של האזרחים שם, גם של ראשי הערים, מול עסקים, מול בעלי עסקים, מול מפעלים שונים. אבל כנראה הרצף הזה לא מובן באוצר.
הרצף הזה הלך לאיבוד באוצר, והדיון הזה הוא דיון פותח. אני מתארת לעצמי שיהיה דיון בוועדת הכספים, שם דנים בהטבות המס, אבל חשבתי שנכון שוועדת הפנים תעסוק בסוגיה הזאת, חשבתי שנכון לשמוע את ראשי הערים והמועצות בסוגיה הזאת, לשמוע את האמירות המלומדות של נציג האוצר, ומפה נסכם ונראה כיצד אנחנו ממשיכים.

נחמן, אתה יכול לדבר בכל שלב. אתה רוצה לפני ראשי הערים, במהלך?
נחמן שי
אני שמח לראות שהממשלה הצליחה לבלבל לגמרי את התהליך הזה. בעיקרון מדינת ישראל חייבת לחזק את היישובים בפריפריה, אין בכלל ספק בכך. אני אדגיש בעניין הזה במיוחד את הצפון מסיבות שאנחנו לא תמיד מדברים עליהן בקול רם, אבל כל אחד מבין אותן בחדר הזה.

זו משימה לאומית לרכז אוכלוסייה באזורי הצפון. לא להחליש אותה, אלא לחזק אותה, ודווקא לדאוג לכך שהאוכלוסייה תהיה חזקה ולא לתת "צ'ופר" ליישוב שהוא חלש, או לגרום למצב ששמעתי עליו, שיישוב חושש מלהתקדם במעלה הסוציו-אקונומי, כי אז הוא ייתקע, ואז הוא נושר.
היו"ר מירי רגב
אם במגדל העמק אתה קונה את הבית שלך, בית בעמידר, ויש כמות של אנשים, מעלים לך את הרמה הסוציו-אקונומית, כי יש לך כבר אזרחים בעלי בתים. זה פשוט מדהים.
נחמן שי
הצליחו לבלבל לגמרי את התהליך. אני רוצה לראות איך הדברים יתפתחו. אני מודע לנושא הצפוני לאחר כמה פגישות שהיו לי, אבל בואו נראה איך אנחנו מתקדמים, ובעיקר זה תלוי בממשלה, אחרת הם ילכו לבית המשפט ויערערו על כך, ואז הם יפתחו מחדש את הכול, ואני בטוח שזה יצליח לפוצץ את כל התהליך הזה כמו שקרה כבר בעבר. זו ההמלצה שלי בסוף.
היו"ר מירי רגב
נחמן, תודה. אנחנו נפתח עם סיון, לאחר מכן עמית וחברים שיירשמו פה. סיון, בבקשה.
סיון יחיאלי
גברתי היושבת-ראש, אני קודם כול מבקש להגיד לך תודה רבה על זה שזימנת את הדיון הזה. הוועדה שלך היא בית לראשי רשויות, אנחנו מוצאים כאן אוזן קשבת במגוון של נושאים, ולכן מן הראוי שנפתח את הדיון שלנו בהטבות המס אצלך בוועדה.
יושבים כאן מסביב לשולחן חברים מפורום קו עימות מיישובים שונים – יהודים, ערבים, מועצות אזוריות, ערים, מועצות מקומיות, יושבים כולם ביחד וכולנו כאחד לא מבינים מה קורה כאן. אנחנו לא מצליחים להבין את ההיגיון שממשלת ישראל באה ובמקום לעשות מהלך שהוא מחבר, מאחד, מסתכל על האזור, מחזק את האזור, עושה מהלך של הפרד ומשול, לחלק מקצצת לחצי, לחצי מוציאה בכלל, יוצרת איזה מצב של בוקה ומבולקה, שאף אחד לא יודע איך לאכול אותו.
אתה מסתכל היום על יישובים כמו דן ודפנה, לדפנה מכפילים, לדן מורידים לחצי. מי יודע למה, מי מבין את זה, מי יכול בכלל להסביר את הדבר הזה. הכול בצורה לא מידתית. אנחנו מהמקום שלנו מסתכלים על זה ושואלים את עצמנו איך יכול להיות - - -
היו"ר מירי רגב
שלום לשלמה בוחבוט, בוא תצטרף אלינו. אנחנו שואלים את עצמנו איך יכול להיות שהדבר הזה קורה.
סיון יחיאלי
אני מבקש לא להאריך בדברים, גברתי היושבת-ראש, את מכירה את הנתונים היטב, את מכירה את המתווה המוצע. אנחנו מבקשים שהמתווה המוצע לא יגיע כמו שהוא ולא יאושר בכנסת. אנחנו מבקשים שהיישובים של קו העימות לא ייפגעו, כפי שהצהיר ראש הממשלה בפתיחת הישיבה, ואני חושב שבעת הזאת חשוב מאוד שחברי לפורום ישמיעו את עמדתם, והדברים יישמעו כאן.
בסופו של דבר פגשתי חלק גדול מהפקידות והדברים נשמעו מפי. אני רוצה שהדברים יישמעו גם מפי החברים האחרים בפורום, וזאת ההזדמנות. אני שוב מודה לך, גברתי היושבת-ראש, באמת על הבמה שנתת לנו כאן.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. בוחבוט, אתה רוצה לדבר או שקודם ניתן לעמית?
שלמה בוחבוט
עמית.
היו"ר מירי רגב
עמית סופר, בבקשה, ולאחר מכן – בוחבוט. אמרתי בתחילת הישיבה שהזזת פורום שיש לך באילת כדי להגיע לדיון החשוב הזה. נפגשנו לדיון מקדים שלך ושל סיון אצלי בשבוע שעבר. עמית סופר כבר דיבר אתי יום אחרי החלטת הממשלה בעניין הזה, ונראה ביחד איך אנחנו מצליחים פה להשפיע על הממשלה לבטל את הקיצוץ הזה שמתוכנן בחוק ההסדרים. עמית, בבקשה.
עמית סופר
בוקר טוב, אני כמובן מצטרף לתודות של חברי סיון שהנושא הזה עולה על סדר-היום, גברתי היושבת-ראש, וכמובן לחברי הוועדה.
הטבות המס ניתנו למעשה לאורך השנים ליישובים סמוכי הגדר, שהם 9 ק"מ מקו הגבול, וזה על-פי הגדרות הצבא.
היו"ר מירי רגב
לא הייתי אתך. ההגדרות - - -
עמית סופר
הגדרות הצבא לאורך כל השנים היו שקו העימות זה 9 ק"מ מקו הגדר. אני מדבר על קו עימות צפון.

תושבי היישובים לאורך כל השנים התמודדו עם מציאות ביטחונית מאוד מורכבת, עם אתגר כלכלי לא מבוטל, עם צרכים חברתיים, חינוכיים, תרבותיים. אפשר לומר שהתושבים היו הגדר החיה, המגן האנושי של החברה הישראלית לאורך כל השנים.
בישיבת הממשלה שעסקה בטיפול הזה של הטבות המס, בפתח הישיבה, ראש הממשלה אמר דברים מאוד ברורים, שהוא מתכוון לשמר את המצב הקיים. ראינו זאת גם בפרוטוקול של החלטת הממשלה.
אם אפשר לומר מילים חריפות בהקשר הזה, האוצר, באישון לילה, בדרך לא דרך - - -
היו"ר מירי רגב
עשה מחטף.
עמית סופר
מחטף, אני לא יודע איך תקראי לזה. בסופו של דבר נקבעו קריטריונים, אבל עשו עוקפי קריטריונים, כל מיני קריטריונים שחריגים, אינם שוויוניים. יצא לי לשוחח עם שרים שאמרו לי בצורה מאוד ברורה: ראש הממשלה אמר, הכנסנו את הפתק בעד, יצאנו, היה ברור לנו שמשמרים את המצב. בסופו של דבר אנחנו מתעוררים למחרת בבוקר ושומעים דברים אחרים לגמרי – פגיעה אנושה ביישובי קו העימות.
צריך לומר שהיום, עם כל המציאות הכלכלית המורכבת, הנושא הזה של הטבת מס הוא בהחלט שיקול בפני אותה משפחה שבאה לקבוע את מקומה בגליל, ואני רואה את זה. אני מצוי היום כמעט ב-21 הרחבות. אני לא יודע איך להתחיל את השיווק, כשכרגע יש התמודדות אחרות מבחינת הטבות המס.
לאחר הפגיעה האנושה הזאת אני מבקש מגברתי לנסות בכל דרך, לפחות אם לא להיטיב, אז לשמר את המצב שהיה. אנחנו לא מבקשים כרגע להיטיב את המצב, תשמרו לנו את מה שהיה. עיננו אינה צרה במה שקורה בדרום הארץ. להיפך, חשוב לנו לחזק. אבל אם אנחנו כבר מדברים על שוויוניות, אז קבעו מספר מדדים: פריפריאלי, סוציו-אקונומי. קבעו איזה כללים, בסופו של דבר עוקפים אותם.

לעניות דעתי, גם העניין הזה לא יעמוד במבחן בג"ץ, אם בסופו של דבר נצטרך להגיע לזה. אני מאוד מקווה שהעניין הזה ייחסם וייפתר במסגרת ועדת הכספים.

אני שוב מודה לגברתי שהיא מעלה את הנושא הזה, כי זו באמת פגיעה אנושה להתיישבות אצלנו ביישובי קו העימות בצפון. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, עמית סופר. בוחבוט, בבקשה, ולאחר מכן – שלומי.
שלמה בוחבוט
גברתי היושבת-ראש, חברי ראשי רשויות, חברי הכנסת, אנחנו כראשי ערים צריכים לרשום בדיוק מי מחברי הכנסת היה פה. תראו כמה הם מזלזלים בנו. אני רוצה להודות ליושב-ראש שהזיזה נושאים לא פחות בוערים ושמה אותנו בראש הדיון היום, אבל מתברר שחלק מחברי הכנסת שבאים ומבקשים מאתנו עזרה בפריימריז, לא כאן. ממש תרשמו את זה לפניכם, לא להתבייש, אנחנו היינו ואתם לא הייתם, תלכו למקומות אחרים.
לעניין. יישובי קו העימות הצפוני זה לא דבר חדש, אלה יישובים שבמשך 40 שנה היו בבעיות ביטחוניות קשות ביותר, ומדינת ישראל, ממשלות ישראל, מצאו לנכון לחזק אותם. זה לא לחזק את בוחבוט או את גבי או את סיון או אחרים, אלא רצו לחזק ולהביא תושבים חדשים.
הנחתי בפניכם מסמך, במסמך כתוב שרוב ההטבות שפעם קיבלנו, הכול ביטלו – בשיקום שכונות, במשרד הבינוי והשיכון. ואני שואל את עצמי האם מדינת ישראל פשוט החליטה להיות מחדרה לגדרה? כואב לי הלב כשאני רואה חבר'ה צעירים, כל אחד אומר לי: הבן שלי עזב לתל-אביב, הבן שלי עזב לתל-אביב.
מה קורה? גברתי היושבת-ראש. אני שואל רק שאלה, אנשים לא מבינים שהחיזבאללה אוגר נשק וכשתפרוץ שם מלחמה, זו תהיה מלחמה, נכון בכל הארץ, אבל אנחנו נהיה בחזית הראשונה? במקום לחזק אותנו היום, מחלישים את הצפון. הרי ביטלו את כל ההטבות בחינוך, ביטלו את שיקום השכונות, ביטלו את כל הטבות משרד הבינוי והשיכון. מס ערך מוסף על דירה הוא יותר חשוב מאשר בערי הפריפריה?
רבותי, הכול בלוף, ישראבלוף, הלכו והוסיפו כ-200-150 רשויות קטנות. ולמה אני אומר ישראבלוף? רוב היישובים האלה הם במעמד סוציו-אקונומי מ-1 עד 3, אף אחד לא מגיע לסף של מס, כך שאותן רשויות מקומיות, אותם תושבים בכלל לא זוכים בהנחה.
עשינו בדיקה, ומכל הצפון, בערך 300,000 תושבים, רק 70% מהתושבים זוכים להנחות במס.
סיון יחיאלי
רק 30%. 70% לא זוכים.
שלמה בוחבוט
30%, סליחה. 70% לא.
נחמן שי
זה טריק, מציעים להם לאכול, אבל אין להם שיניים.
שלמה בוחבוט
יש כאלה שאומרים: יש יישובים חזקים, למה הם צריכים לקבל הנחות? רבותי, פעם ערי הפריפריה היו ערים של עוני, והצלחנו להביא אנשים מצוינים ליישובים שלנו – מהנדסים, רופאים, חלק מהם עובדים במרכז הארץ, נוסעים בבוקר ברכבת ובערב חוזרים. אז מה? לא צריך לעודד אותם? סילבן שלום שהוא שר הגליל והנגב, והוא שר מצוין, יש לו חזון, גם לנו, להביא 300,000 לגליל.
גברתי היושבת-ראש, אני מכיר אותך היטב, עוד כשהיית דוברת צה"ל ועשינו פעילות במעלות ביחד, ואת מכירה את אזור הצפון. אם תבואו ותגידו לנו שהתקבלה החלטה במדינה שלאט-לאט מקפלים את הדגלים, אין שום בעיה, נחזור בחזרה הביתה.
אני אומר לכם: אנחנו נחזור לרחובות, אנחנו לא מתכוונים לשתוק. אנחנו באים למדינה, לממשלה ואומרים: תחזקו את הצפון, אל תחכו וכשהחיזבאללה יתחיל לירות אז תתחילו להגיד: תקבלו הטבות. מה ההבדל בין דימונה, למעלות לקריית שמונה לכפר ורדים? מדוע הם מקבלים 22% הנחה ולנו הורידו את הסף מ-230 ל-130? על מה אתם מדברים? זה גרושים, אלה דברים שזה ממש מצחיק. אנחנו צריכים להתחיל לעשות הפגנות כדי שיתחילו לשמוע אותנו? אנחנו נצא להפגנות. גברתי היושבת-ראש, אנחנו נפגין, אנחנו נסית פוליטית, אני אומר לך את זה. מה זה "נסית פוליטית"? שכל חברי הכנסת יבינו שלא כדאי להם לבוא לצפון בשעת בחירות. מי שאתנו, אנחנו נחזק אותו, מי שחלש, מי שלא אתנו, אנחנו לא נחזק אותו.

אני מאוד מבקש, אנחנו גם נפגשים עם יושב-ראש ועדת הכספים: אל תתנו - - -
היו"ר מירי רגב
מתי? היום?
קריאות
מחר.
שלמה בוחבוט
מחר.

אל תתנו להחליש אותנו. להיפך, אנחנו תובעים להחזיר את כל ההטבות ליישובי קו העימות. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, בוחבוט. ראש מועצת שלומי, בבקשה.
גבי נעמן
אני חושב ששלמה אמר את כל הדברים, אבל אני חושב שדבר אחד הוא לא אמר ולא הדגיש, וזה מה המשמעות של החלטת הממשלה. המשמעות היא שהיום יישובי קו העימות מקבלים 11% סביב התקרה של 240,000 שקלים, למי שמגיע 240,000 שקלים. אם תעבור החלטת הממשלה, המשמעות תהיה שהתעריף יורד ל-11% במקרה הטוב, אם זה יישמר, יורד ל-130,000 שקלים. המשמעות שההטבה יורדת בכ-1,600 שקל לחודש לכל אדם זכאי.
אם אנחנו רוצים לדבר על כך שרוצים ליישב את הגליל, על-פי החלטות הממשלה וכל משרדי הממשלה לכאן ולכאן, ולהחזיק את הילדים שלנו ביישובים שלנו, אי-אפשר לקבל מכה אחר מכה. שימו לב מה שקרה במעונות היום. אני חושב שזה נושא בפני עצמו שצריך להביא לכאן לדיון נפרד. השר בנט לא פעם ולא פעמיים, על מכתבים חוזרים ונשנים, גם של שלמה, גם של סיון וגם שלי באופן אישי, הוא לא עונה ולא מגיב על נושא ההטבות במעונות היום.
נחמן שי
הוא הודיע בגאווה גדולה שהוא בונה איזה 300 מעונות יום.
גבי נעמן
הוא יכול לבנות בשלומי, אבל יש מספיק, אני לא צריך לבנות. שימו לב, חברים, בשנה הזאת שהשר בנט הוריד את ההטבות במעונות היום מ-240 ילדים, 60 ילדים לא נמצאים במעונות היום. המשמעות ש-60 אימהות עזבו את העבודה והן שומרות על הילדים שלהן בבית. אי-אפשר לעכל את המכות שהממשלה נותנת פעם אחר פעם, וודאי בנושא הטבות המס. הטבות המס הן הנשמה שלנו, הן החיים שלנו, יפגעו בהן, יפגעו בנו בתושבים, וודאי כמו ששלמה אומר, לא ניתן לזה יד. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. נביה, בבקשה. לאחר מכן – ביאן.
נביה אסעד
אנחנו בכסרא סמיע במצב סוציו-אקונומי 2. העוול שנעשה לנו במשך עשרות שנים, כשהשכנים שלנו בכפר ורדים ובמעלות – אנחנו ממש שכנים – היו מקבלים את הטבות המס ואנחנו לא קיבלנו. נאלצנו לגשת לבתי משפט, ויותר מ-14 שנים נלחמנו בבית משפט, עד שסוף-סוף לפני שנתיים קיבלו החלטה שמגיע לנו. סוף-סוף, אחרי 50 שנה. והיום, אחרי שנתיים, רוצים לבטל. זה מצב בלתי נסבל.
המצב שלנו על הפנים. אנחנו הרי במצב סוציו-אקונומי 2, אין לנו אזור תעשייה, אין לנו הכנסות, התושבים על הפנים, האבטלה צועקת לשמים. אנחנו מבקשים ודורשים מחברי הכנסת, משרי הממשלה, שהעניין לא יימחה, שההטבה תישאר, כי באמת אנחנו נמצאים במצוקה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, לך. ביאן, בבקשה.
ביאן קבלאן
בוקר טוב לכולם, אני לא רוצה להוסיף על מה שנאמר כאן, אבל אני מציע לממשלת ישראל שתחלק את המדינה למתחמים, מרכז אחד, מרכז הארץ, שירשמו "כאן חיים בכיף", והמתחמים האחרים חיים על קיבוץ נדבות.
נחמן שי
מה עם ירושלים?
ביאן קבלאן
גם בירושלים.
היו"ר מירי רגב
ירושלים גם צריך לחזק אותה. ירושלים מאוד חלשה. אוכלוסייה מאוד חלשה וענייה יש בירושלים. צריך לחזק את ירושלים.
ביאן קבלאן
ממשלת ישראל צריכה לעזור לחלשים, צריכה לעזור למי שצריך.
מה שחשוב, שכל היישובים יקבלו הטבות. אנחנו מדברים על יישובי הגליל, ברגע שהגליל יתפתח, גם אנחנו מתפתחים, הכפרים השכנים. זה לא חשוב – סליחה שאני נכנס לזה – רק ליישובים היהודיים. כולנו חיים במדינה אחת.
היו"ר מירי רגב
זה חשוב לכולם. כל מי שגר באזור הזה, ביישובי קו העימות, כולם צריכים לקבל את אותו סיוע.
ביאן קבלאן
כפי שאמר חברי, נביה, נכנסנו דרך החלטת בית המשפט, למרות שהיתה בנו פגיעה קשה הרבה שנים, ורק שנה ומשהו אנחנו זוכים להחלטה. ב-4 באוגוסט 2013, החלטה 667, החלטת ממשלה, עדיין לא עדכנו את משרדי הממשלה שאמורים לתת הטבות, מה שנשאר מההטבות, ליישובים. אנחנו מבקשים שיעדכנו את ההחלטה לכל משרדי הממשלה ולשמר את המצב, כי מצב היישובים בקו העימות, בפריפריה בכלל, בכל מדינת ישראל הוא קשה, וחייבים לעשות הכול על מנת למנוע את הגזרה הזאת. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך. יורם בבקשה. בוזגלו, אתה רוצה לדבר?
יגאל בוזגלו
לא.
היו"ר מירי רגב
אחר-כך אני אבקש שנציג האוצר, המלומד, יסביר לנו מדוע האוצר עשה מחטף בחוק ההסדרים בלי לעדכן את חברי הממשלה ואת ראש הממשלה.
יורם ישראלי
אני ראש המועצה של מטה אשר, גם אני מצטרף לתודות שכבר הודו לך, גברתי, שיזמת את הדיון הזה דווקא פה בוועדת הפנים, אף-על-פי שאני מניח שבמוסדות הכנסת זה יידון לאישור בוועדת הכספים.

אני מזכיר לכולנו שחבר שלנו ממזרעה, יישוב שהיה פעם במטה אשר, הגיש ב-2002, עו"ד ממזרעה – שלום לפואד ראש הכפר במזרעה – הגיש את הבג"ץ המפורסם למה קיבוץ עברון מקבל הטבת מס ומזרעה שנושקת גדר בגדר לקיבוץ עברון לא מקבלת הטבת מס. מזה יצא בג"ץ מפורסם שהממשלה חייבת לעשות קריטריונים שיהיה ברור למה מקבלים הטבות.
מה יצא מהקריטריונים? שמזרעה מקבלת הטבת מס ועברון לא מקבלים. פשוט הוציאו חמישה יישובים שהיו בהטבת מס והכניסו את כל האזור, במה שסיון כבר פתח. אין לי בעיה עם שלומי שמקבלים יותר, אבל היום המצב שאת קוראת להטבות המס האלה – הטבת מס לקו עימות. אם הייתם רואים פה, אם מישהו היה מציג פה את מפת הטבות המס, הייתם רואים שאין קשר בין קו עימות לבין הטבות המס. הטבות המס היום התרחבו לתחומים שלא קשורים בכלל לקו עימות.
לעצם העניין, מה שבאתי להדגיש שהנושא מאוד לא ברור. נפגשנו עם מספר חברי כנסת. עוד יותר לא ברור לחברי הכנסת. חושבים, כאלה שלא נמצאים באזור, שיש איזה ויכוח פנימי בין יישובים באזור, זה לא המצב. ואני מקווה שמהקריאה מהוועדה הזאת - - -
היו"ר מירי רגב
תיכף נשאל כמה הם חסכו בעניין הזה.
יורם ישראלי
הבעיה היא שהם לא חסכו. הם קבעו תקציב גג, והיום תחת הגג הזה אפשר להכניס את כל יישובי הארץ אם לא משנים את התקציב, וכל אחד יקבל קצת הטבת מס, ונהיה מאוד טובים לכל תושבי הארץ, וכולם יקבלו קצת פירורים, ומזה לקו העימות לא תהיה שום תועלת בעניין.
היו"ר מירי רגב
אז אף אחד לא יבוא לקו העימות. הרי אתה עושה בעצם הטבה כדי למשוך לשם אנשים. אם ההטבה היא ממילא לכולם, אין שום סיבה שהם יבואו לשם. יישארו כולם, כפי שאמר פה קודם בוחבוט, בין גדרה לחדרה.
יורם ישראלי
נכון מאוד. אני לא מתנגד לתת הטבות מס לחברי במצב הסוציו-אקונומי הנמוך, אבל אני שואל מעבר לעזרה לכסרא סמיע, איזו הגירה של אוכלוסייה תהיה לכסרא סמיע או לתמרה כתוצאה מהטבת המס? מי יבוא? האם הילדים שלי יבואו לגור בתמרה בגלל הטבת המס?
היו"ר מירי רגב
לא משנה, אבל אנחנו צריכים לחזק. זה לא קשור. אין קשר בין שני הדברים.
יורם ישראלי
אין קשר, אבל צריך לשים את הדברים האלה - - -
נביה אסעד
ביקשנו לתושבים שנמצאים שם. אנחנו לא רוצים הגירה. לא מעניין אותנו שיבואו אלינו, אבל לפחות האנשים שחיים שיחיו בקצת כבוד.
היו"ר מירי רגב
נכון. מאה אחוז צודק. אני מבקשת מנציג האוצר, א', תסביר לנו מדוע נעשה מחטף של שר האוצר בניגוד לאמירה של ראש הממשלה בתחילת הדיון כי הטבות המס בפריפריה, צפון ודרום, לא ייפגעו. לאחר לחץ מסביבי שעשינו בלילה הזה עם ראש אגף התקציבים, עם שר הרווחה, עם לוקר, בסופו של דבר הצלחנו לבטל את הפגיעה. הייתי בטוחה שביטלנו את הפגיעה כולם, אבל לא, הצלחנו בסופו של דבר לבטל לדרום ואת הצפון השאירו כפי שהוא. א', למה היה מחטף כזה של שר האוצר ושל האוצר? ב', כמה חסכתם בביטול ההטבה בחלק מהמקומות וקיצוץ ההטבה בחלק מהמקומות? כמה חסכתם לקופת המדינה ולאן התכוונתם לקחת את הכסף? בבקשה.
יוגב גרדוס
בוקר טוב, רק להזכיר, כמו שכבר נאמר פה, אנחנו פה בגלל שבג"ץ קבע שהמצב הנוכחי, שבו ניתנות הטבות מס ליישובים ללא קריטריונים שוויוניים, לא יכול להימשך, ולכן, נראה לי כבר מ-2006, הנושא הזה נדון בממשלות ישראל וטרם הגיע לכנסת להכרעה. באמת לאחר די הרבה שנים אנחנו בסוף מגיעים לכנסת אחרי – אני לא חושב שהיה פה מחטף - - -
היו"ר מירי רגב
מתי הגעתם לכנסת עם זה?
יוגב גרדוס
רגע. ההחלטה לגבי מפת - -
היו"ר מירי רגב
העדיפות הלאומית.
יוגב גרדוס
- - ההטבות נקבעה כבר לפני חצי שנה, משהו כזה.
יורם ישראלי
פברואר 2014.
יוגב גרדוס
לפני מספר רב של חודשים והתקיימו שלושה או ארבעה דיונים בממשלה בנושא הזה. אכן, זה לא נושא שעבר מתחת לרדאר - - -
היו"ר מירי רגב
לא. זה עבר. אף אחד מהשרים לא ידע שהצביעו בעד הסעיף הזה בחוק התקציב ובחוק ההסדרים, לא הבין שעשיתם מחטף וביטלתם את הטבות המס לצפון, בניגוד למה שאמר ראש הממשלה, שהטבות המס בפריפריה, צפון ודרום, לא ייפגעו.
יוגב גרדוס
לגבי הטענה שההטבה בוטלה, אני רק רוצה לתת כמה מספרים. היקף ההטבה הנוכחי מוערך בכ-750 מיליון שקל - - -
שלמה בוחבוט
לכל 400 היישובים.
יוגב גרדוס
לא. היום זכאים 180 יישובים בערך. כל היקף ההטבה - - -
היו"ר מירי רגב
750 מיליון שקלים, איפה? בצפון?
יוגב גרדוס
לא, בכלל.
היו"ר מירי רגב
בכלל, צפון ודרום.
קריאה
זה עלייה או ירידה בהשוואה לעבר?
יוגב גרדוס
השנה מוערך ב-750 מיליון שקל לפני השינוי, כאשר, כמו שאמרתי זכאים כ-180 יישובים. המצב שאנחנו מציעים כרגע בהצעת החוק שתובא במסגרת תקציב 2015 מגדילה את היקף ההטבה מ-750 לכ-1.1 מיליארד, כלומר, אין פה צמצום של ההטבה, יש פה הרחבה של ההטבה בכמעט 50%. גם מספר היישובים שזכאים יהיה כמעט כפול. זאת אומרת, במקום 180 יישובים כמעט 400 יישובים. גם היקף האוכלוסייה - - -
יורם ישראלי
משאירים אותו תקציב על כפול יישובים?
היו"ר מירי רגב
לא משאירים אותו תקציב. הגדילו את התקציב והגדילו גם את מספר היישובים. אוקיי.
יוגב גרדוס
נכון, גם היקף היישובים, גם היקף האוכלוסייה.
היו"ר מירי רגב
היקף האוכלוסייה גדל ל - - -
יוגב גרדוס
גם היקף האוכלוסייה גדל משמעותית - -
היו"ר מירי רגב
400 יישובים.
יוגב גרדוס
- - מבערך 460,000 אנשים - - -
היו"ר מירי רגב
אבל אין תקציב פי שלושה. אם אתה לוקח 180 כפול 2, ותיקח 750 מיליון כפול 2 – כמה זה יוצא, הטובים במתמטיקה?
יורם ישראלי
1.5 מיליארד.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת, הגדלת את התקציב, זה נכון, אבל הגדלת פי שלושה את כמות התושבים.
יוגב גרדוס
פי שניים.
היו"ר מירי רגב
פי שלושה. הגדלת ל-400 יישובים.
יוגב גרדוס
מ-180 יישובים לכ-400, והאוכלוסייה - - -
יפעת קריב
תגיד מה מספר התושבים.
יוגב גרדוס
האוכלוסייה שגרה באותם יישובים היום היא כ-460,000 ותהיה קרוב למיליון במצב החדש.
היו"ר מירי רגב
מיליון תושבים מ-400,000 תושבים.
יפעת קריב
ייהנו מזה הרבה יותר תושבים - - -
היו"ר מירי רגב
לא ייהנו מזה, ייהנו פחות. כולם ייהנו פחות.
יפעת קריב
קצת פחות הרבה יותר אנשים. אפשר לבטל את זה לגמרי.
היו"ר מירי רגב
אז זאת לא הטבה.
יפעת קריב
אפשר לבטל את זה לגמרי. זה כן הטבה. למה זו לא הטבה?
היו"ר מירי רגב
רגע, סליחה. טוב שהגעת. אנחנו שמחים שהגעת באמצע הדיון, את תמתיני לתורך. בבקשה.
יוגב גרדוס
אני רוצה להשלים את הדברים. ההטבה היא, כטבעה של הטבת מס, מיועדת לאוכלוסייה שמשלמת מיסים, ולכן בגלל אופי מערכת המס בישראל, שאוכלוסייה שמרוויחה יחסית שכר נמוך לא משלמת מסים כי היא לא מגיעה לרף המס, ההטבה ניתנת לאוכלוסייה שהיא אוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי יותר גבוה. ולכן, כמו שנאמר פה, יש מספר רב של תושבים שגרים באותם יישובים שלא זכאים להטבת מס, כי הם בכלל לא מגיעים לסף המס. וזה גם מסתדר עם אופי ההטבה, כי ההטבה נועדה למשוך אוכלוסייה חזקה לאזורי הפריפריה, ולכן חייבת להיות ניתנת לאוכלוסייה שהיא קצת יותר חזקה.
קריאה
למה הורדתם את התקרה?
עמית סופר
זה בדיוק בניגוד לרציונל.
יוגב גרדוס
בעקבות ההחלטה של בג"ץ הוקם צוות בראשות בועז סופר, שהיה בזמנו סמנכ"ל ברשות המסים. היתה ועדה שקבעה את הקריטריונים השוויוניים, ועל בסיסם נבנתה ההצעה הנוכחית שמובאת לכנסת. כמובן כשנותנים הטבת מס ומחלקים אותה על יותר אנשים יש שתי אופציות, או להגדיל את התקציב בהתאם, כדי שאף אחד לא ייפגע, או לחלק את אותו תקציב על פחות אנשים, ואז מי שמקבל היום 3,000 שקל לחודש הטבה, הוא ייהנה פחות מההטבה. ומכיוון שהממשלה ניסתה לאזן בין שני הדברים האלה ולא יכלה להגדיל את התקציב – כדי לכסות על כל ההטבה היינו צריכים להגיע לסכומים מאוד-מאוד גבוהים, כדי לא לפגוע באף אחד ובכל זאת להכניס עוד 200 יישובים באותו גובה של הטבה, אז נקבע משהו באמצע, שהגדיל את ההטבה אכן ב-50% בערך בהיקף הכספי שלה, הכפיל את מספר היישובים ואת מספר הנישומים, וקבע קריטריונים שוויוניים, כשיש עדיפות לפריפריה כמובן, כל ההטבה ניתנת לפריפריה, לפי קווי אורך ורוחב מסוימים, וגם בתוך המודל יש - - -
היו"ר מירי רגב
עזוב אותי ממודל. אתם מדברים על מודלים, ואנחנו לא באקדמיה. יושבים כאן נציגי יישובים שנפגעו.
יוגב גרדוס
יש עדיפות בתוך - - -
היו"ר מירי רגב
נפגעו כתוצאה מההחלטה הזאת.
יוגב גרדוס
בתוך ההצעה הנוכחית יש עדיפות ליישובים שנמצאים במרחק של 7 ק"מ מגבול בין-לאומי או 9 ק"מ מגבול לבנון.
היו"ר מירי רגב
זה לא נכון. ה-9 ק"מ נפגעו. יישובי קו העימות נפגעו, נקודה. יש קריטריון מאוד פשוט - - -
יוגב גרדוס
יש יישובים שבהם צומצמה ההטבה?
היו"ר מירי רגב
שנייה רגע. אני רוצה להסביר. יש הגדרה מאוד ברורה "יישובי קו עימות", יישובי קו עימות זה 9 ק"מ מגבול הצפון. אלה היישובים שחוטפים את מה שהם חוטפים בעת אירועים, ועדיין אני מזכירה לך, אין שקט בצפון, חיזבאללה ממשיך לאסוף את הנשק שלו. מחר-מחרתיים יהיה אירוע, שר האוצר ירוץ ראשון להגיד לתושבים כמה הוא דואג להם. עזוב אותי מהקריטריונים של הוועדה, יישובי קו העימות לא אמורים להיפגע. כל מי שאמור להיות תחת יישובי קו העימות, אמורים לקבל את ההטבות. מה עשיתם? הגדלתם את ההטבות ליישובים שהם לא יישובי קו עימות, אלא שהם נמצאים בפריפריה - - -
יוגב גרדוס
לא. גם יישובים שהיו רחוקים 9 ק"מ ולא קיבלו עד היום את ההטבה, נהנים עכשיו מהטבה. היו יישובים שלא קיבלו.
היו"ר מירי רגב
תקשיב רגע, אני רוצה שכולם יקבלו את ההטבה, אבל אני רוצה קודם כול שיקבלו את ההטבה אלה שנמצאים בחזית הצפונית, שזה 9 ק"מ מהגבול, בהם פגעתם. אם לא היית פוגע בהם, אם היית בא ואומר - - -
שלמה בוחבוט
אגב, יש חוק מיוחד לקו העימות.
היו"ר מירי רגב
יש חוק. אם היית אומר לי: לא פגעתי בקו העימות. כל קו העימות, שהוא נמצא מבחינתנו בחזית, בדיוק כמו שראינו עכשיו את קו הדרום, לא פוגע בהם, אני רוצה לעזור לעוד, לאחרים אני אקבע קריטריונים – אין לי בעיה, אבל קו עימות לא צריך שום קריטריונים. גם בג"ץ לא צריך קריטריונים, קו עימות הוא מאוד ברור – 9 ק"מ מהגבול.

מה שעשיתם זה טריק מסריח, מגעיל, שפוגע באלפי תושבים, תושבי קו צפון, שיום-יום משלמים את מחיר הביטחון של המדינה הזאת. פגעת בהם כדי להרחיב עוד קצת את הפריפריה. זה לא מתפקידך, והייתם צריכים לבוא ולהגיד את זה בקול רם לממשלה: אנחנו פוגעים ביישובי קו עימות, כדי להרחיב ולהיטיב עם יותר אנשים. מצדי, אל תגדיל ל-1.1 מיליארד. אתה רוצה להגדיל ל-1.1 מיליארד, אין לי בעיה. תשלים קודם כול את קו יישובי העימות, טפל בהם קודם, אחר-כך תוסיף את התוספת שלך ואז תקבע קריטריונים, אני לא אבוא אליך בטענות. אני אבוא אליך בטענות אם לא תבוא ותציג את הקריטריונים, לא תתייעץ עם כל הגורמים, אבל תפגע כרגע בקו יישובי העימות. מי פוגע ביישובי קו העימות כשמחר בבוקר אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בעימות מול החיזבאללה? איזה ממשלה שפויה ושר אוצר שפוי עושה את זה? תסביר לי, חוץ מפקידים שלא מחוברים לשטח.
נחמן שי
לא הכול במדינת ישראל זה מלחמות וקו עימות, חלק זה חיים של אנשים - - -
היו"ר מירי רגב
לא, נכון. לא הכול. אבל מה לעשות זה חלק מההישרדות שלנו, נחמן. מה לעשות, חיים של אנשים.
נחמן שי
חיים של אנשים באזורים מרוחקים עם קשיים כבדים מאוד. זו הנקודה, שאנחנו רוצים כולנו שהמדינה הזאת תורכב מאוכלוסייה שמתפזרת פחות או יותר על כל הארץ ולא מתרכזת כמו החברים של משפחת בוחבוט באזור המרכז.
היו"ר מירי רגב
אין לי בעיה עם זה, אבל, נחמן, בשלב הראשון תטפל ביישובי קו עימות, אחרי יישובי קו עימות, אתה רוצה ללכת עם עוד יישובים בפריפריה, אין לי בעיה, אבל קודם כול תן מה שיישובי קו העימות זקוקים לו. מה הם עשו? הורידו מיישובי קו עימות והרחיבו ליישובים שהם מחוץ לקו העימות. זה לא הגיוני, זה לא נכון, זה לא צודק וזה מעוות. מצדי אל תוסיפו, אבל תשמרו על מה שיש לקו עימות.
יגאל בוזגלו
תדע, נחמן, כל עימות כזה, כל מלחמה כזאת, מחזירה אותנו עשר שנים אחורה - -
נחמן שי
אני יודע.
יגאל בוזגלו
- - בגלגל העסקים, בגלגל החברתי, בגלגל התרבות.
היו"ר מירי רגב
את מבינה מה הם עשו כאן, יפעת?
קריאות
- - -
יפעת קריב
האוכלוסייה הישראלית גם עוזבת את ירושלים.
סיון יחיאלי
גברתי, אני רוצה להוסיף ש-300 מיליון השקלים שהאוצר דיבר עליהם - - -
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
רגע.
סיון יחיאלי
300 מיליוני השקלים שהאוצר דיבר עליהם כתוספת הושגו על-ידי לחץ שלך, מירי, של בני ביטון ושל אחרים. זה לא שהאוצר בא ואומר: אני מגדיל ב-300 מיליוני שקלים. בואו נשים את הדברים כהווייתם. הדבר הזה הושג במהלך ישיבת הממשלה, כתוצאה מלחץ שהופעל. האמת היתה שכולנו חשבנו באותה עת שהדבר הזה פתר את הבעיה של קו העימות. במציאות זה לא פתר.
היו"ר מירי רגב
אני שואלת אותך, נציג האוצר, קודם כול, מדוע לא מטפלים ביישובי קו העימות, כשיש הגדרה מאוד ברורה ליישובי קו העימות, 9 ק"מ מהגבול, וקודם כול נותנים להם את מה שמגיע להם, כי הם עומדים בחזית? אחר-כך רוצים להגדיל לעוד כמה – הלוואי וכל המדינה היתה מקבלת, הלוואי וכולם היו מקבלים, אין לי בעיה עם זה. אבל למה קודם כול אתה אומר: יש דברים שאני לא נוגע בהם, הם עקב בקרקע מבחינתי? עוטף עזה ויישובי קו עימות – קודם כול הם מקבלים, כי הם בחזית הדרומית והצפונית, אחר-כך רוצים להגדיל, נגדיל. למה את זה לא עשיתם? למה לא פתרתם את זה בדרך ההגיונית הזאת והכל-כך מובנת?
גבי נעמן
זו השאלה המרכזית. תשמור על התקרה.
יוגב גרדוס
אני יכול להבין את הרצון לתת הטבות לכולם - -
היו"ר מירי רגב
אבל אי-אפשר לכולם.
יוגב גרדוס
נכון.

- - אבל השמיכה קצרה והתקציב מוגבל.
היו"ר מירי רגב
תשאיר רק את קו העימות, כמו שהיה עד עכשיו. אל תגדיל ל-1.1 מיליארד, תשאיר כמו שהיה עד עכשיו, 750 מיליון לצפון ולדרום. אתה לא רוצה לתת להם עוד, אל תפגע בהם.
נחמן שי
אני לא יכול לחכות לרגע שתהיי שרת אוצר.
היו"ר מירי רגב
תאמין לי, אתה לא יודע איזה מנכ"ל הייתי מביאה אתי ואיזה ראש אגף תקציבים. היינו עושים שמח. שמח היינו עושים.
יוגב גרדוס
אני מקווה שלא תפטרי אותי ברגע...
היו"ר מירי רגב
חכה ותראה, תלוי בהחלטה בסוף הדיון הזה...
יפעת קריב
לא רק אותך, את כל פקידי האוצר, לדעתי את כל הנערים...
היו"ר מירי רגב
תלוי. תלוי מה יהיה אחרי הדיון הזה...

יוגב, עכשיו אני שואלת שאלה רצינית - - -
שלמה בוחבוט
אפשר הערה?
היו"ר מירי רגב
כן.
שלמה בוחבוט
כשאתה מדבר על 700 מיליון, אתה מדבר על 180 יישובים, בוא תחלק. בסך הכול קו העימות הוא בין 20 ל-22 יישובים. אנחנו מדברים על אוכלוסייה של בערך 170,000-160,000 תושבים. עכשיו יש חקיקה, חוקקו חוק בנושא קו העימות, והבג"ץ בכלל לא מדבר על קו העימות. אתה יודע מדוע? הסכמנו בתקופה שלנו שיהיה ממש שוויוני. נכנסו יישובים ערביים, דרוזיים ויהודיים.
היו"ר מירי רגב
כל מי שהוא 9 ק"מ מהגבול נכנס.
שלמה בוחבוט
אמרו 9 ק"מ. למה הולכים לפגוע בדבר קיים? אם הייתם באים בתוכניות ואומרים: אנחנו לוקחים והולכים לחזק. הרי מה עושים? כשמגיע כביש 6 עד כברי, האוצר אומר: אין כסף. מה עושים? מקצרים אותו. כשמדברים על קיצוץ של משרד הבינוי והשיכון, מגיעים לקו העימות, מקצצים. זאת אומרת, שאנחנו מקוצצים בכל מחיר. אני מבין שלא אתה קובע. הרי אתה מדבר בשם האוצר. אני חושב ששר האוצר - - -
יפעת קריב
יחד עם ראש הממשלה.
היו"ר מירי רגב
לא, לא, לא. זה רק שר האוצר.
שלמה בוחבוט
ראש הממשלה אמר לא לפגוע בקו העימות. מה קרה? אני כראש ממשלה הייתי שואל באמת מה קרה, איך משכו לי את השטיח מתחת לרגלים. לכן אנחנו באים לפה ואומרים: ראש הממשלה בעד לחזק את יישובי קו העימות.
היו"ר מירי רגב
אנחנו גם נעלה את זה היום בישיבת סיעה, גם את הסוגיה. עמית, אני מציעה לך להישאר לישיבת הסיעה, שלומי, אני חושבת שנכון שתישארו ונציג את זה, גם בית ג'אן יכול להישאר כמובן.
שלמה בוחבוט
גם אני יכול - - -
היו"ר מירי רגב
מצטערת, אתה לא במפלגה הנכונה. עד שלא תעבור למפלגה הנכונה, אתה לא יכול להצטרף.
יפעת קריב
אם תעבור אליה, בסוף תעביר כסף רק להתנחלויות.
היו"ר מירי רגב
כן, נכון. נורא רע, נורא קשה בהתנחלויות, הם מסכנים...
יפעת קריב
באמת, יושבים פה מההתנחלויות הם אומרים בדיוק אותו דבר.
היו"ר מירי רגב
אתם כל-כך בבעיה, תלכו לבחירות, הרי יאיר יודע מה יקרה לכם בבחירות, את אפילו לא תיכנסי. אבל בואו לא נדבר עכשיו על זה. בואו נמשיך ונתעסק בדיון הזה.
קריאה
- - -
יפעת קריב
אתם רוצים לקיים על זה דיון, מה אני אעשה? אולי אני אהיה ראש עיר - - -
היו"ר מירי רגב
תהיי עוזרת פרלמנטרית של אחת מחברות הכנסת הטובות.
יפעת קריב
הקריירה שלי עולה לדיון.
היו"ר מירי רגב
חברים. האוצר, אני שואלת אותך עכשיו שאלה פשוטה. מדוע לא תחזור לראש אגף תקציבים, יש הרי הרבה שכל באוצר – אצל הפקידות יש הרבה שכל, אתם תמיד חושבים על החור של הגרוש ולא על העניין עצמו – למה לא תחזור לפקידות הבכירה ותגיד להם: יש 1.5 מיליארד, הסתבכנו עם בג"ץ שהוא לא על עניין של קו עימות, ופה כרגע יש לנו בעיה עם קו עימות, נשאיר את קו עימות ועוטף עזה כמו שזה על X תושבים, 750 מיליון, לא נגדיל חס וחלילה, לא נפגע כרגע בקו עימות? אחרי חוק ההסדרים ושיעבור מע"מ אפס בעזרת השם, כשיעבור קק"ל בעזרת השם, כשתעבור ההבראה בבריאות בעזרת השם ונעבור עוד כמה דברים, אז נבוא ונחשוב על קריטריונים מ-9 ק"מ אל מרכז הארץ, נראה מה עושים שם, איזה קריטריונים נכון שיהיה וכדומה. עכשיו לא נפגע לא בקו העימות ולא בדרום. הרי אנחנו יודעים שהחזית הזאת כל הזמן מתחממת, החזית הזאת בעייתית. אנחנו ניראה מגוחכים בעוד חודש כשניסע לשם, כולל שר האוצר ועמיר עם כל החבר'ה המקצועיים שלו, הוא לא יוכל להסתכל בעיניים, לא לראש מועצת שלומי ולא לבוחבוט ולא להרבה מאוד אחרים שם.

אני מציעה שנסכם את הדיון הזה כך, שאתם תבואו לשר, אני כמובן גם אעשה את זה, אני אצטרך אליכם כמובן – תיכף גם אגיד – למאבק הציבורי ונגיד: כרגע לא פוגעים ביישובי קו העימות. כל הגדרה שמקובלת גם בצבא, גם במשרד הביטחון, גם בג"ץ לא נכנס אליה, כל מה שהוא 9 ק"מ מהגבול, יישובי קו עימות, לא נוגעים בזה.
קריאה
יישר כוח.
היו"ר מירי רגב
לא נוגעים בזה. רוצים להגדיל, מאה אחוז, נראה מה אנחנו עושים בהגדלה. שם נקבע קריטריונים. אני מתארת לעצמי שהקריטריונים צריכים להגיע גם לכנסת ובאיזה שלב ידונו עליהם, אבל זה לא העסק שלנו כרגע. קו העימות ועוטף עזה – לא נוגעים. מה אתה אומר על זה? זה עושה שכל ההחלטה הזאת?
יוגב גרדוס
בשנת 2015 גם כך אנחנו לא מתכוונים לשנות את המצב הקיים בשום יישוב - - -
היו"ר מירי רגב
ואתה חושב שמי שיודע שיש פגיעה בהטבות ב-2016 יישאר באותו מקום? לא כולם גאונים ומוצאים עבודה בתוך שנה כמו אנשים שיוצאים מהאוצר, בסופו של דבר לאנשים בדרום, קשה להם. לא מוצאים ישר כמו אורי יוגב ואחרים שישר מוצאים עבודה.
מה הבעיה? אתה לא יודע לדבר אלינו או שהוא לא יודע להגיד? אתה, אתה עם הכיפה השחורה. תגיד לנו בקול, שגם אנחנו נשמע מה אתה אומר לו.
ספי זינגר
אני ממשרד המשפטים.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, ספי.
ספי זינגר
בג"ץ ב-2012 פסל את ההטבות שניתנו על בסיס יישובים ולא על בסיס קריטריונים, ולכן בג"ץ דרש מהממשלה - -
היו"ר מירי רגב
הבנתי, אבל אני שואלת אותך שאלה אחרת, ספי.
ספי זינגר
אני עונה לשאלה.

- - לגבש מפה של קריטריונים שוויוניים, ולכן כל הצעה שאנחנו יכולים להביא היום, בהתאם להחלטת בג"ץ, היא מפה של קריטריונים, ולכן אנחנו לא יכולים ללכת להצעה שמדברת על יישובים.
היו"ר מירי רגב
אז יש לך קריטריון אחד.
קריאות
- - -
היו"ר מירי רגב
יש לך קריטריון. אתה צריך עוזר, היועץ המשפטי של הוועדה, אין לו "הרבה" מה לעשות במהלך השבוע, אין מספיק עבודה בוועדת הפנים, הוא יכול לייעץ לך. קח קריטריון אחד – קו עימות 9 ק"מ. זה חוק, יש חוק. בג"ץ עדיין לא ביטל את החוק הזה. אולי הוא יבטל אותו מתישהו, אבל כרגע הוא לא פסל את החוק הזה. הוא נתן גיבוי לממשלה וליועמ"ש ולמשרד המשפטים, הוא נתן פעם גיבוי למשרד המשפטים על החוק הזה. זאת אומרת, אף אחד לא התנגד לחוק קו עימות שאומר 9 ק"מ מהגבול.
בואו נעשה דבר מאוד פשוט, כרגע לא נפגע בזה, נגיד שעל-פי הקריטריונים שמקובלים על בג"ץ קו יישובי העימות, שהם עד 9 ק"מ מהגבול, יישארו כמו שהם, בהם לא נפגע. עכשיו אנחנו רוצים לעשות קריטריונים שווים, אני בעד קריטריונים שווים, נעשה על זה דיונים אחרים, אבל עזוב עכשיו. למה אתה פוגע בקו עימות? למה אתה לוקח שני דברים לא לעניין וקושר אותם ביחד, את קו העימות ואת בג"ץ בעניין הקריטריונים? אל תקשור בין הדברים. יש לך דבר אחד טוב, אל תפגע בו. יש לך דבר אחד טוב, שבג"ץ מקבל את עמדתנו, ולא פסל אותה, וביישובי קו העימות יש לנו תמימות דעים עם בג"ץ. קודם כול לא נפגע ביישובי קו עימות.
לגבי מה שיש לנו בעיה אתו, בג"ץ עדאללה ואחרי,ם על הקריטריונים הלוא שווים על הרחבת – הרי בגלל זה מגדל העמק לא מקבלת, בגלל זה נצרת עילית לא מקבלים, ובגלל זה הם לא בדיון פה היום, בגלל בג"ץ עדאללה, בגלל הקריטריונים הלוא שווים. מה זה קשור לקו עימות? אם רוצים לפתור את הכול במכה אחת, זה לא הולך.
ספי זינגר
אני אענה שוב.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תענה שוב שנבין. אתה יודע, בכל זאת אנחנו לא משפטנים. תענה לאט, שנבין...
ספי זינגר
אני עונה לאט. הקריטריונים שנקבעו הם נקבעו על-ידי ועדה מקצועית שישבה, והקריטריונים האלה אומצו על-ידי הממשלה. הצעת החוק שמגיעה היום בחוק ההסדרים זו הצעת החוק שיושבת על קריטריונים בהתאם להחלטת בג"ץ, והקריטריונים הספציפיים הם קריטריונים שגיבשה ועדה מקצועית ושאומצו על-ידי הממשלה, והם בהצעת החוק.
היו"ר מירי רגב
מה שאתה אומר כאן הוא לא מדויק, הוא לא נכון, הוא מטעה את הכנסת, בדיוק כמו שהטעיתם את הממשלה, ועובדה שבקריטריונים שהבאתם את יישובי דרום הצלחנו להכניס - -
ספי זינגר
אני רוצה להוסיף עוד משהו.
היו"ר מירי רגב
- - למה? כי בני ואני עבדנו יותר קשה על הדרום ולא ידענו שהצפון באותה בעיה?
יגאל בוזגלו
חבל שהם לא פה כדי להזדהות עם הצפון.
ספי זינגר
היושבת ראש מעירה לי משהו נכון, ואני אדייק. לקריטריונים שקבעה הוועדה הוספו בהחלטת הממשלה בפברואר עוד שני קריטריונים, שזה יישובים עירוניים בנגב ויישובים צמודי גבול. זה לא נוסף היום, זה הוסף בפברואר לאחר שניים או שלושה דיונים בממשלה.
נחמן שי
בכך עיוותם את כל החלוקה. הקריטריונים שהבאתם, שמצאו חן בעיני מישהו, מעוותים - - -
היו"ר מירי רגב
נכון. נחמן - - -
נחמן שי
או שיש קריטריונים או שיש - - -
היו"ר מירי רגב
הוועדה גברה על חוק קו העימות כמו שאתה אומר - -
נחמן שי
בני היה מאוד חזק - - -
היו"ר מירי רגב
- - היא בעצם גברה על החוק. ממתי ועדה גוברת על חוק?
ספי זינגר
הוועדה לא גברה על חוק.
היו"ר מירי רגב
אם יש חוק קו עימות, קודם כול לא פוגעים ביישובי קו העימות, צודק במה שאומר - - -
ספי זינגר
מדובר בהצעת חוק ממשלתית שעומדת לפני הכנסת לדיון בכנסת ושתהיה כחוק. מדובר בהצעת חוק ממשלתית שמגיעה לשולחן הכנסת ושיהיה בסופו של יום, לאחר דיוני הוועדה, ומה שהוועדה תחליט לגביה, חוק.
היו"ר מירי רגב
התפקיד של משרד המשפטים זה לעורר את הצדק. צדק – צדי"ק, דל"ת – אתה מכיר את זה נכון? הצדק – זה מה שמשרד המשפטים עושה. אז איך יכולה ועדה לגבור על חוק? אמורים משרד מהשפטים והיועץ המשפטי לממשלה להגיד: סליחה, הוועדה של בועז סופר יכולה להתעסק ב-X דברים, היא לא יכולה להתעסק עם חוק שקבע שקו העימות זה 9 ק"מ. אתם רוצים לשנות את החוק, נשנה את החוק, אבל כל עוד החוק לא שונה, לא נוגעים בחוק. 9 ק"מ מקו עימות, מקבלים. עכשיו הוועדה תקבע שכל מי שהוא לא עוטף עזה, כל מי שלא בחוק יישובי העימות, ופה היא תקבע את הקריטריונים על-פי מה שבג"ץ החליט. זה עושה שכל? סליחה, הנציג המשפטי, זה עושה שכל?
יוגב גרדוס
קיימת עדיפות ל-9 ק"מ.
היו"ר מירי רגב
לא. לא קיימת עדיפות.
יוגב גרדוס
קיימת עדיפות בחקיקה.
היו"ר מירי רגב
לא קיימת עדיפות. יושבים פה נציגים שהם ב-9 ק"מ, ואין להם עדיפות. מי שהגיע אלי זה רק יישובי קו העימות. אני צודקת?
קריאות
כן.
היו"ר מירי רגב
שלומי, סופר, בוחבוט, תתקנו אותי רגע.
גבי נעמן
יש עדיפות לקריטריון. הבעיה המרכזית שהורידו את התקרה מ-240 ל-132, ולכן ההבדל גדול מאוד.
שמעון גוואטה
יש צמוד גדר, יש קו עימות. אתה מדבר על צמוד גדר, צמוד גדר זה משהו אחר.
נחמן שי
הבנו שהם שגו. לפחות אם הם לא חושבים כך, אנחנו חושבים כך.
שמעון גוואטה
אני צמוד גדר בקו עימות. אתה מדבר על צמוד גדר בכלל.
קריאות
- - -
נחמן שי
בואו נשמע פתרונות.
סיון יחיאלי
הצענו פתרון שהיישובים שכפופים לפיקוד צפון, אלה שנמצאים בקו עימות, על-פי ההגדרות של הצבא, או 9 ק"מ, או איך שיקראו לזה, יקבלו את ההטבה כמו שהיא, והקריטריונים יחולו על האזור מעבר.
אני רוצה להעיר בעניין הזה. ועדת סופר עשתה עבודה גרועה ביותר. המשמעות של הוועדה הזאת, ואני אתן לכם את העניין: כרמיאל היום תקבל הטבת מס, וטוב שתקבל. מחר בבוקר "חס וחלילה" כרמיאל תעבור מסוציו-אקונומי 5 ל-6, היא תאבד את ההטבה שלה. אז איך אנחנו יכולים לדבר על חיזוק הפריפריה ומצד שני לשים תקרת זכוכית שמגבילה יישוב כמו כרמיאל, שהוא בסוציו-אקונומי 5, ש"חס וחלילה" הוא יעלה בסולם הסוציו-אקונומי?
יוגב גרדוס
סוציו-אקונומי 9, אתה מסכים שלא צריך לקבל?
סיון יחיאלי
לא. אני לא מסכים. אני חושב שמצב סוציו-אקונומי בכלל לא צריך להיות שיקול בעניין הזה.
יוגב גרדוס
נגיד שאנחנו חלוקים פה.
היו"ר מירי רגב
סליחה, אין לי בעיה שתהיו חלוקים, אבל אל תפגע כרגע ביישובי קו העימות. זה הכול. אל תפגע.
יורם ישראלי
תגיד לעמיר שיבוא לגור בכפר ורדים ולא ישלם מס.
שלמה בוחבוט
אנחנו לא תאבי בצע, אני רוצה שתבינו דבר אחד. עזבו את ההנחות במס, בואו נדבר על הבעיה שלכם, אנשי האוצר. אמרתי את זה לא פעם ליאיר לפיד ולכל אלה לפניו. אתם מסתכלים על צג, והצג לא אומר כלום. תרדו לשטח. תרדו לשטח, תראו מה קורה. יש לכם למ"ס. בשנים האחרונות עזבו את הגליל יותר מ-40,000 איש. איך אתם מחזירים אותם? אתה מדבר עכשיו על מצב סוציו-אקונומי 9. אני רוצה שכל העשירים יגיעו מהמרכז לצפון ויקבלו הנחות במס. זה כל העניין. מה העתיד של קו העימות, של כל היישובים האלה? לפעמים בזרעית מתווכחים על מגרש שמגיע ל-250,000-200,000 שקל.
שמעון גוואטה
למה לא 400,000 שקל?
שלמה בוחבוט
סליחה. האם מישהו ממרכז הארץ מוכן לגור בזרעית בלי כסף, שיקבל קרקע חינם? על זה תסתכלו. על מה אתה מדבר עכשיו? אתה מדבר על מצב סוציו-אקונומי 9. אתה יודע מה, שעוד עשרה יישובים יהיו במצב סוציו-אקונומי 9.
סיון יחיאלי
יש אחד כזה, צפונה לתל מונד. קל נורא להרוס, קשה לבנות.
שלמה בוחבוט
חברים, אנחנו ראשי הערים, היום לא תובעים הנחות במס, אנחנו תובעים מיליארד שקל לחיזוק קו העימות בכל שנה, ואנחנו נצא למאבק. אנחנו נצא למאבקים.
היו"ר מירי רגב
נחמן. יפעת.
נחמן שי
הבנו שהיתה איזו כוונה לעשות סדר, אבל היא השתבשה לקראת הסיום, ויצא לכם הפוך. נכון, הגדלתם את הסכומים, חילקתם את זה אחרת. הכנסתם כתוצאה מלחצים פוליטיים כאלה ואחרים שחקנים חדשים, והעסק השתבש. עכשיו יש שתי אפשרויות, או שתבדקו מחדש את עצמכם, או שאנחנו נדרוש מהממשלה, ואולי בדרכים אחרות. אני אציע לחברים גם דרכים אחרות, לא להסתפק בטיפול הפרלמנטרי, כי אין לי ספק שנעשה פה אי-צדק.
אני חוזר ואומר: האינטרס של מדינת ישראל שתהיה אוכלוסייה גדולה וחזקה באזורים האלה. מה שאתם אומרים שכאשר הם מתחזקים, נחליש אותם קצת. ככל שאתם יכולים לחזק אותם, זה עדיף, כי אוכלוסייה חזקה גם מושכת אוכלוסייה נוספת, אוכלוסייה חלשה דוחה אותם ומחלישה את עצמה. איזה מין היגיון עקום מנחה את השכל הזה? בתל-אביב לא צריך הטבות מס, בכפר ורדים – צריך. תכפילו את כפר ורדים, תוסיפו עוד יישוב אחד שייקרא "כפר ורדים". מה אכפת לי? כשיש כפר ורדים אחד, אחרים רוצים לבוא ולשם, כשהם מגיעים לשם, זה לא רק השכר שלהם, הם הופכים להיות גורם שמשפיע על כל הסביבה שלו ומעלה את רמת החיים בסביבה כולה. אני פשוט לא מבין את השכל מאחורי זה.
כאן אצלם יש יישובים שמודדים בסנטימטרים, אם הם נמצאים בתוך ה-9.1 או ב-8.9. מה כל הטיפשות הזאת? הם יזיזו את מטה המועצה ק"מ אחד פנימה ונגמר הסיפור. מה תעשו אז?
היו"ר מירי רגב
מה אתה מציע, נחמן?
נחמן שי
קודם כול, הוועדה הזאת צריכה לצאת בדרישה מהממשלה לבחון מחדש את הקריטריונים בעניין הזה. אם הממשלה תעשה את זה, טוב, ואם לא, נקים קואליציה פנימית - - -
היו"ר מירי רגב
אתה מוכן להצטרף גם לדיון מהיר בעניין הזה?
נחמן שי
כן.
היו"ר מירי רגב
נביא את זה גם לוועדת הכספים.
יפעת קריב
זה כבר נמצא בוועדת הכספים.
שלמה בוחבוט
יפעת, תיזהרי... פעם היא עבדה אצלי כמנהלת השלטון המקומי. לפחות שיגידו כל הכבוד לבוחבוט, הוא הדריך אותה כמו שצריך.
יפעת קריב
אי-אפשר להגיד שאני לא מכירה את הסוגיה או לא מכירה את היישובים ולא סיירתי בהם לפחות פעם בשבוע במשך שנים.

קודם כול, ההטבה לקו העימות, אין ספק שזאת הטבה מאוד חשובה, חד-משמעית. אני כן רוצה להגן על ההטבה הזאת. מה שאני יכולה לעשות כדי לעזור, אני אעזור.
במקביל אני רוצה לומר, בואו נהיה רגע אחד ריאלים ואובייקטיבים. לא יושבים פה בחדר אותם ראשי רשויות שמייצגים את 200 היישובים הנוספים שנוספו, ואני חושבת שכן צריך לעשות דיון אתם ולדאוג גם להם. הלוא אין לנו עניין כראשי רשויות לפגוע ביישוב אחר שסוף-סוף מדינת ישראל החליטה להכיר בו ולתת לו הטבת מס. הלוא, אנחנו יודעים מה קורה אחרי ה-9 ק"מ, אם נלך ל-11 ק"מ או ל-12 ק"מ, אנחנו יודעים מה קורה ביישובים האלה. אני יודעת שמירי, כיושבת-ראש הוועדה, לא רוצה לפגוע בראשי רשויות אחרים שהתושבים שלהם זקוקים להטבת המס הזאת, שהיישוב זקוק לזה שיגיעו לשם עוד יישובים, שהם צריכים לשפר את המצב הסוציו-אקונומי שלהם, הלוא הם זקוקים לזה נואשות.
אנחנו צריכים לקיים פה דיון ריאלי, דיון משכיל, שאומר איך משאירים את הטבת המס הזאת לכמות היישובים שסוף-סוף הוכרו וקיבלו, ומרחיבים את זה למיליון תושבים במדינת ישראל - - -
יגאל בוזגלו
זה מה שרציתם, להתחזק פוליטית ולזנוח את קו העימות.
יפעת קריב
אנחנו רוצים לחזק עוד יישובים גם בדרום וגם בצפון, גם יישובים פריפריאליים - - -
סיון יחיאלי
תזמיני אותנו לישיבת הסיעה שלכם. אנחנו נסביר את העמדה שלנו, ואז תראו שבסופו של דבר, יפעת, אנחנו לא מתעלמים מאחרים. יפעת, אנחנו לא רוצים להפריע לאף אחד - - -
יפעת קריב
אני רוצה לשמוע את הדיון הזה מתקיים בחדר כשגם הם נמצאים.
שלמה בוחבוט
סיון, כל עוד שחברי הכנסת כולם מתל-אביב, חבל לך להגיע לישיבת הסיעה. כולם מתל-אביב - -
יפעת קריב
רינה פרנקל גרה בנהריה.
שלמה בוחבוט
- - וצריך לפרק את התופעה הזאת, עם כל הכבוד לסיעה.
יפעת קריב
יש לנו חברת כנסת מנהריה, יש לנו את מאיר כהן מדימונה. אני חושבת שאי-אפשר לזלזל בחברי הכנסת - - -
יגאל בוזגלו
אנחנו מתחננים שהשר לפיד יגיע אלינו, והוא לא מגיע. מתחננים. ראש קבינט הדיור לא מגיע לקריית שמונה.
היו"ר מירי רגב
חברים.
יפעת קריב
אני מציעה, סיון, כמי שאני שומעת שמוביל את זה, לעשות דיון עם ראשי הערים הנוספות, זה יכול להיות במרכז השלטון המקומי, זה יכול להיות כאן בכנסת. מה אתם אומרים כקבוצה שמייצגת אוכלוסייה? איך אתם רוצים לחלק את זה אחרת? בואו עם הצעה לממשלה. אתם רוצים להוריד - - -
סיון יחיאלי
באנו עם הצעה מובנית.
יפעת קריב
זה התקציב שיש. אתם הלוא יודעים מה קורה במדינה, הלוא אתם ערים למה שקורה כאן. אתם ראשי רשויות, אתם יודעים בדיוק מה קורה במדינת ישראל. בסל התקציב שיש איך אפשר לתת למקסימום תושבים מקסימום הטבות? כן, אני בעד לשמור על יישובי הצפון ועל קו העימות חד-משמעית, שלא יהיה פה ספק.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, גבי.
גבי נעמן
חברים, קודם כול, צריך לברך על עניין המפה שמשרד האוצר הכין. היא מפה מאזנת, היא מפה שמרחיבה את ההטבות, וזה בסדר. אין לערער אותה, אם נערער אותה, נתחיל הכול מההתחלה.
יפעת קריב
חס וחלילה, לא לפגוע באחרים.
גבי נעמן
חברים, נתחיל הכול מההתחלה ולא יצא שום דבר. הדבר היחיד שצריך לשמור עליו, שיהיה קריטריון של יישובי גדר, שהוא קיים.
היו"ר מירי רגב
לא יישובי גדר. אתה טועה. לא צמודי גדר, קו עימות.
גבי נעמן
אני מדבר על יישובי גדר דרום וצפון. כתוב בהחלטת הממשלה שצריך לשמור על ההטבה הזאת. דבר שני, יישובי קו עימות, צפון ודרום, 9-7 ק"מ, צריך לשמור גם על התקרה שלהם, וברגע זה כולם נמצאים בהטבות, במסגרת של בג"ץ. זה הדבר היחיד שצריך לשנות.
היו"ר מירי רגב
אתה רוצה להגיד משהו, קריית שמונה?
יגאל בוזגלו
אמרתי.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה בבקשה לסכם. זה שאנחנו צריכים לחזק את הפריפריה, זה ידוע לכולם. זה שזו משימה לאומית של כל ממשלות ישראל, זה גם ידוע לכולם. וזה שאסור לנו להשאיר את הפריפריה כחצר האחורית של מדינת ישראל, גם את זה אמרנו ודנו בזה הרבה מאוד פעמים, אבל זה לא הדיון כרגע.
הדיון כרגע הוא על יישובי קו העימות. אי-אפשר להרחיב את ההטבות על חשבון יישובי קו העימות. זה לא הולך, לא הולך. מה שעשו כאן באוצר, עשו כאן מין סלט, עשו תרכובת של סלט.
נחמן שי
זה מה נקרא "הפרד ומשול", גם מכניסים טריז בין יישוב ליישוב, שנמצאים בקרבה גדולה, שעובדים בדרך כלל ביחד, פתאום מפרידים ביניהם וגורמים איבה. הסולידריות בין היישובים זה אחד המרכיבים הכי חשובים בחוסן שלהם בעת מלחמה - - -
יפעת קריב
- - -
היו"ר מירי רגב
רגע, יפעת. מה שקרה כאן שעשו בלגן באוצר. לקחו את ועדת סופר, וועדת סופר טיפלה גם ביישובי קו העימות. מה שהיה צריך לעשות זה שני דברים נפרדים: לא לפגוע ביישובי קו העימות, להשאיר את יישובי קו העימות כמו שהם, עם ההטבות שלהם, 9 ק"מ מהגבול, וועדת סופר שתתעסק עם הפריפריה שהיא לא קו העימות. לא להתעסק עם יישובי קו העימות בצפון, על פי חוק, ולא עם עוטף עזה. שני הדברים האלה צריך להשאיר בצד. כל שאר היישובים, שאנחנו רוצים להגדיל להם, אין בעיה. לזה צריכה לקום ועדת סופר ולתת מענה.
עשיתם פה איזה סלט שגרם לעיוות נוסף, כשאף אחד לא מרוצה, לא קו העימות יוכל להתמודד עם המשימות שיש לו ולא יישובים אחרים שבתוכם לחלק נתתם ולחלק לא נתתם. כדי לעשות שֶכל מה שצריך לעשות זה להפריד בין ועדת סופר ליישובי קו העימות. ליישובי קו העימות לתת את ההטבות, כפי שמגיעות להם וכפי שהיו להם עד עכשיו. רוצים להרחיב יישובים בפריפריה, בצפון ובדרום, תעזבו את עוטף עזה עם ההגדרות שלה, תעזבו את יישובי קו העימות עם ההגדרות שלו, ועכשיו מה שהוא בפריפריה, עד גדרה או עד חדרה, איך שכל אחד יחליט, תתנו לזה את הקריטריונים שלהם.
מה שקרה בתכל'ס, שזה היה מחטף של פקידי האוצר, מעל הראש, אולי גם של השר, אני לא יודעת להגיד לכם. בעיני זה מחטף של פקידי האוצר ושר האוצר לממשלת ישראל, לכנסת ישראל ולראש הממשלה. הם ערבבו קריטריונים, בשר וחלב ביחד. זאת בעיה. זה לא הולך כך.

מה שצריך לעשות, א', אני קוראת לראש הממשלה – אני גם אדבר אתו – לדאוג שיישובי קו העימות לא ייפגעו בהטבות המס, ושמצבם יישאר כפי שהוא היום. אני מברכת על ועדת סופר שהוקמה, ועדת סופר צריכה לתת מענה ליישובים נוספים. ועדת סופר לא יכולה לגבור על חוק יישובי קו העימות. היא לא גוברת, שתתעסק באותם יישובים שהם לא קו העימות או לא עוטף עזה. אנחנו קוראים לשמור את המצב של יישובי קו העימות כמו שהוא.

אני לא רוצה שנגיע למאבק ציבורי, אבל אם לא תהיה ברירה, אני מתחייבת פה להצטרף למאבק הציבורי הזה. אני חושבת שהוא נכון.
קריאה
יישר כוח. תרשמו את זה - - -
היו"ר מירי רגב
אתה יודע שאני לא צריכה פרוטוקול כדי לעמוד מאחורי המילים שאני אומרת.

אני מבקשת שמנהלת הוועדה תדבר עם מנהל הוועדה של ועדת הכספים, שנקיים דיון משותף עם ועדת הכספים. אני קוראת לכם, בוחבוט וסיון, כשאתם מדברים מחר עם יושב-ראש ועדת הכספים לקיים דיון משותף של ועדת הכספים וועדת הפנים בעניין הזה על הטבות המס והפגיעה בהטבות המס, וללכת על-פי הרציונל שהובלתי כרגע.

בלי שום קשר לזה, אני מבקשת שתיזמו עם כל הגורמים הרלוונטיים הצעה לסדר במליאה של חברי הכנסת מכל ועדה אחרת, שיבוא שר האוצר לענות עליה. נביך גם אותו במליאת הכנסת בשבוע הבא. נעלה הצעה לסדר בעניין הזה. נחמן שי, אני בטוחה שהוא יצטרף אלי. נצטרף עוד חברי כנסת מכל סיעות הבית.
נחמן שי
את רוצה לעשות דיון במליאה?
היו"ר מירי רגב
במליאה, כן. שיבוא שר האוצר ויסתכל לכל הציבור שלו - - -
נחמן שי
הוא לא יבוא, הוא ישלח את הסגן שלו.
היו"ר מירי רגב
מבחינתי זה אותו דבר.
נחמן שי
אפשר בנאום בן דקה.
היו"ר מירי רגב
נעלה דיון מסודר, כבר בשבוע הבא, הצעה לסדר, שיבואו כל הגורמים, יבוא השר, יעמוד מול כולם ויצטרך לענות על שאלות לא פשוטות.

מה שהצעתי, נחמן, כשיצאת החוצה, הפתרון הוא כזה. קודם כול, אני מברכת על ועדת סופר, אין לי שום דבר נגדה. אבל אני אומרת לא לגעת כרגע בחוק של יישובי העימות ועוטף עזה, לא לגעת בהגדרות. זאת אומרת, להשאיר את 9 ק"מ ו-7 ק"מ, ובהם לא לגעת. ועדת סופר תטפל בקריטריונים שהם מ-7 ומ-9. ואז אנחנו לא פוגעים ביישובי קו העימות ועוטף עזה, לא נצטרך להסתכל בעיניים מושפלות כלפי מטה.
נחמן שי
מה זה 7 ומה זה 9?
היו"ר מירי רגב
7 ק"מ זה עוטף עזה, 9 ק"מ זה יישובי הצפון. זה החוק קובע. בהם לא לפגוע. זה לא השתנה מאז שהיית דובר צה"ל. היו אותם קריטריונים.
נחמן שי
המרחקים לא משתנים.
היו"ר מירי רגב
לדעתי האוצר ונציג משרד המשפטים זה עושה שֶכל, זה לא פועל נגד הבג"ץ, זה הולך עם הבג"ץ. זה אומר לבג"ץ שבאלה לא נגענו, יש הסכמה לגבי יישובי העימות ועוטף עזה, ולגבי כל השאר, נראה איך מטפלים.
שוב אני אומרת, אני רוצה לתת לכולם, אבל כשאתה נותן לכולם, כולם נפגעים. עדיף שתחזק כמה, מאשר כל הזמן תיתן לכולם ואף אחד מהם לא יתחזק. אני חושבת שזה הפתרון הנכון. אני מבקשת להכניס לתמונה גם את השר לפיתוח הנגב והגליל, את סילבן, שסיכום הדיון יגיע גם אליו, את שר האוצר, את ראש הממשלה, את כל ראשי יישובי - - -
יפעת קריב
כמובן שר הפנים הנכנס.
היו"ר מירי רגב
שר הפנים כמובן, את כל יישובי קו העימות, את יושב-ראש ועדת הכספים. הצעה לסדר נגיש, נחמן, אתה ואני, נצרף חברים נוספים כבר בשבוע הבא, יגיע שר האוצר ויגיב. הוא יסתכל לכולם בעיניים בשבוע הבא ויגיד מה הוא חושב בעניין הזה. כפי שאמרתי לך, אני מתחייבת להצטרף למאבק, אם שר האוצר לא ישנה את השיטה שלו ואת המחטף שהוא עשה. לא לפגוע ביישובי העימות. כן להגדיל, אבל לא לפגוע ביישובי קו העימות.
יפעת קריב
אי-אפשר לקרוא לזה מחטף, אפשר לקרוא לזה הרחבה.
היו"ר מירי רגב
אני סוגרת את הדיון הזה.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:14.>

קוד המקור של הנתונים