ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 02/11/2014

היערכות המשטרה להגברת הביטחון האישי בירושלים בעקבות ההתנקשות ביהודה גליק

פרוטוקול

 
PAGE
3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
02/11/2014

הכנסת התשע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

<פרוטוקול מס' 392 >
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום ראשון, ט' בחשון התשע"ה (02 בנובמבר 2014), שעה 12:00
סדר היום
היערכות המשטרה להגברת הביטחון האישי בירושלים בעקבות ההתנקשות ביהודה גליק
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר

דוד אזולאי

ישראל אייכלר

משה זלמן פייגלין

נחמן שי

מיכל בירן

אורית סטרוק
מוזמנים
>
רז נזרי

משנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד היועץ המשפטי לממשלה

יוחנן דנינו - מפכ"ל המשטרה, המשרד לבטחון פנים

יניב קטן - ע' ממ"ז ירושלים, המשרד לבטחון פנים

אייל הראל - ראש חטיבת ביטחון פנים ועורף, משרד ראש הממשלה

משה אדרי - ממ"ז ירושלים, המשרד לבטחון פנים

אהרון אקסול - ראש אג"מ, המשרד לבטחון פנים

איתן גולדפלם - רח"ט תקציבים, המשרד לבטחון פנים

ניר ברקת - ראש העיר, עיריית ירושלים

דוד קורן - יועץ רה"ע לענייני מזרח העיר, עיריית ירושלים

לורה ורטון - חברה במועצת עיריית ירושלים, עיריית ירושלים

חדוה לוי - ארגון נפגעי טרור ואיבה בישראל

מאיר אינדור - ארגון נפגעי טרור ואיבה בישראל

גיא אבני - תנועת אם תרצו, תנועת אם תרצו

אורן בוטבול - פעילי "אם תרצו", תנועת אם תרצו

אלון שוורצר - ראש אגף מדיניות, תנועת אם תרצו

אלדד רבינוביץ - עמותת בצדק

עודד גרינבלד - עטרת כהנים

שלמה חן - עטרת כהנים

אריה קינג - חבר מועצת עיר, ירושלים המאוחדת

מאיר טל - קצין ביטחון, עטרת כהנים

אשרת מימון - מנהלת פיתוח מדיניות עיר עמים

אביעד ויסולי - יו"ר המטה המשותף להר הבית והמקדש

מאיר דואק - תנועת רגבים

רבקה שמעון - תנועת נשים למען המקדש והר הבית

אבישר צארום - חבר ליכוד

אופק ברניהולץ - פעיל חברתי

דוד דהאן - יו"ר ודובר

לורה ורטון - פעילה חברתית

עליזה רוזנברג - פעילה חברתית

מאשה ברון - אדם פרטי

מוריה חלמיש - מזכירות הליכוד

אורן חזן - יו"ר צעירי אריאל, ליכוד

הדר לבנה - מורת דרך בהר הבית

ג'ף דאובר - ראש ארגון ציוני באמריקה

יעקב מורגנבסר - עוזר חה"כ אורי מקלב
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים

היערכות המשטרה להגברת הביטחון האישי בירושלים בעקבות ההתנקשות ביהודה גליק
היו"ר מירי רגב
צהריים טובים. אני פותחת את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון חירום. על סדר היום: היערכות המשטרה להגברת הביטחון האישי בירושלים בעקבות ההתנקשות ביהודה גליק ביום רביעי האחרון.

אין ספק שהניסיון לרצוח יהודי במרכז ירושלים ליד החאן, זאת עליית מדרגה שמחיבת התייחסות אחרת של המשטרה לגבי תפיסת הביטחון האישית בירושלים כולה, בין אם זה במזרח ירושלים, במרכז או בדרומה. העיר כולה צריכה לקבל התייחסות שונה מבחינת המשטרה.

אתמול שמעתי את סגן ראש השב"כ היוצא, יצחק אילן, שהתייחס לסוגיה הזאת ואמר שזה ניסיון לרצח פוליטי כמו כל רצח פוליטי. שאלו אותו האם במדינת ישראל בכלל יכול להיות ניסיון לרצח פוליטי? והוא ענה: בוודאי שכן. מה שקרה עם יהודה גליק, זה ניסיון לרצח פוליטי.

בהזדמנות הזאת אני מתארת לעצמי שכולם יצטרפו לאיחולים להחלמתו של יהודה גליק ידידנו, שיחזור לאיתנו וימשיך בעשייה החשובה שלו. הכתובת היתה רשומה על הקיר, זה לא סוד. ועדת הפנים והגנת הסביבה מקיימת מזה שנתיים דיונים דחופים בסוגיית ירושלים ובסוגיית מזרח ירושלים. ערכנו סיורים במזרח ירושלים. הקמת ועדת משנה בסוגיית הר הבית, הכול מתוך כוונה להחזיר את השקט לירושלים ומתוך כוונה לאפס סובלנות בטרור. מתוך כוונה שלא נצטרך לעמוד מול רצח של ערבי במזרח ירושלים על ידי יהודים קיצוניים ושלא יהיו ניסיונות דריסה ורצח של תינוקת בת 3 חודשים. המטרה היא שלא יהיו אירועים אלימים כלפי שוטרים, שריפת תחנת משטרה, שריפת תחנת דלק, יהודים שלא יכולים לעלות להר הזיתים. אנשים לא מרגישים בטוח לנסוע בשכונות הגבעה צרפתית ופסגת זאב .

זאת מציאות שחייבת להשתנות ואני מאמינה שהיא תשתנה. אסור לנו לאבד את ירושלים. כשנאבד את ירושלים מבחינה ביטחונית, אנחנו נאבד גם את תל-אביב, שיהיה ברור לכולם. ירושלים היא עיר בירה ואין מדינה בעולם שמאפשרת התנהגות כזאת בבירתה. כשלא מתייחסים לעבירה קלה כחמורה, זאת התוצאה. כשיש אוזלת יד כלפי מתפרעים, זאת התוצאה. כשיש רפיסות כלפי מתפרעים, זאת התוצאה.
נחמן שי
של מי הרפיסות?
היו"ר מירי רגב
של משטרת ישראל ושל בתי המשפט ושל גורמי החוק. דרך אגב, אני לא היחידה שאומרת את זה. אתה יכול לנשום עמוק ולקחת מים. אתה הצעת את זה במלחמת המפרץ ואני מחזירה את זה אליך. אתה יכול לשתות מים ולנוח.

אין מה לעשות. בסופו של דבר, אלא אם מישהו יגיד לי משהו אחר, תפקיד המשטרה הוא לשמור על הסדר הציבורי בירושלים עם יהודים בירושלים. בלעדי יהודים לא צריך משטרה. כשאני מדברת על הר הבית, אני לא מדברת על שינוי הסטטוס קוו בהר הבית. זה נכון שאני בעד חופש הפולחן של כל אזרח במדינת ישראל, בין אם הוא דרוזי, בין אם הוא נוצרי, בין אם מוסלמי, ובשקט אני אומרת שגם בין אם יהודי. מותר גם ליהודים להתפלל במקומות הקדושים שלהם.

בנושא הסטטוס קוו אני לא עוסקת ולא עסקתי בוועדה. זאת הצעת חוק פרטית. דיברתי עליה ארוכות גם עם ראש הממשלה, כולל אתמול בערב. ביקשתי ממנו הבהרה לגבי עמדתו הברורה לקראת הדיון כאן עם המפכ"ל. עמדתו ברורה לחלוטין: יהודים ימשיכו לעלות להר הבית, כי זאת החלטת הממשלה. תפקיד המשטרה לאפשר זאת. כשההר ייסגר הוא ייסגר לכולם וכשהוא ייפתח, הוא ייפתח לכולם.

עלה התאנה של הערכת מצב, בעיניי, זה עלה תאנה של המשטרה. אם היינו מאפשרים פעם ופעמיים ליהודים לעלות בשעות שלהם, לא היינו מגיעים למהומות על ההר. ברצות המוסלמים ההר נפתח וברצותם ההר נסגר. שוב, אני מדברת על עליית יהודים ולא על שינוי הסטטוס קוו על תפילת יהודים.

המפכ"ל הגיע לכאן אחרי דיון בממשלה ואני מודה לו. הוא לא ויתר, הוא רצה להגיע. הוא לא יכול היה להגיע עם השר והוא גם עדכן אותי מראש על העניין הזה. אני שמחה שהוא נמצא כאן. גם ממ"ז ירושלים נמצא כאן. הוא היה כאן בדיון הקודם עם השר ואני מודה לו שהגיע לכאן גם היום. נמצאים פה גם גורמים בכירים מירושלים ואני מודה להם.

נמצא פה המפכ"ל לתת מענה למספר סוגיות שהעלינו גם בפני השר ונעלה אותם פה מחדש. נמצא פה ראש עיריית ירושלים, שהוא תמיד אורח כבוד בוועדה. ראש עירית ירושלים התייחס לדברים בדיון עם השר וגם היום יתייחס למספר נושאים. לגבי סוגיות שהשר לא התייחס אליהן בדיון הקודם, המפכ"ל אמור להתייחס אליהן כאן. הנושא הראשון זה סוגיית מעצרים מנהליים של מארגני הפס"ד ופח"ע. הסוגיה השנייה זה הרחקה ממזרח ירושלים של אותם אנשים שגורמים להסתות וגורמים להפרות הסדר. הפיכת הנקודות במרחב קדם לתחנות משטרה קבועות, כן או לא? כיצד ניתן לטפל באותם תושבים במרחב קדם, עם הסד"כ הכל-כך מצומצם, אלא אם כן תוכל לחדש כאן.

התייחסות לפרסומים לפיהם יש קרע בין השב"כ והמשטרה לגבי מודיעין בשכונות במזרח ירושלים ולגבי מה שקורה בהר הבית?

המפכ"ל, לא היית בדיון הקודם. היועץ המשפטי אישר לנו לקיים ועדת משנה מיוחדת משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת הפנים בכל מה שקשור באירועים שמתחיל מעוטף מזרח ירושלים אל תוך ירושלים. לדעתי, הדיון הראשון אמור להתכנס כבר בשבוע הקרוב. מן הסתם נדבר שם על נושאים שאפשר יותר לפתוח אותם לדיון ולעסוק בהם לא בצורה פומבית. תוכל להוסיף אם יש לך מה להגיד על הכותרת מעיתון "הארץ", על הנתק שיש בין השב"כ למשטרה. פריסת מצלמות בנקודות מרכזיות בחיבור למוקד אבשלום.

נושא נוסף זה נושא הזיקוקים. סוף סוף הבינו שאבן הורגת. ועדת השרים לענייני חקיקה סוף סוף תאשר היום את הצעת החוק הזאת. האם אנחנו רוצים להביא משהו גם בעניין הזיקוקים.
נושא נוסף
מעצר פעילים וראשי ארגונים במזרח ירושלים, בעיסאוויה של החזית העממית ובסילואן של הפת"ח.
נושא נוסף
מדיניות המשטרה בנוגע להר הבית. האם היא תשתנה כתוצאה מהאירוע של ניסיון הרצח של יהודה גליק. האם אתה יכול להביא לנו היום בשורה לגבי מדיניות משטרת ישראל על הר הבית.

לגבי הנושא של נשים בשחור, דיברנו על כך עם השר. דיברתי איתך על זה בהערכת המצב שאליה הצטרפתי ביום שישי. גם רז נזרי, המשנה ליועמ"ש אמר לי שהוא כן מתכוון לטפל בסוגיה של הנשים בשחור שנמצאות על ההר וממומנות על-ידי התנועה המוסלמית והן גורמות להסתה. אנחנו רוצים ליצור שקט, שהמוסלמים - - -
נחמן שי
את השתתפת בהערכת מצב של המשטרה?
היו"ר מירי רגב
בסיומה, ביום שישי. רק בדברי הסיכום. אל תדאג, לא שמעתי שום דבר מיוחד שאנחנו לא נשמע כאן.
נחמן שי
זה לא מקובל לערב דרג פוליטי בהערכת מצב.

<
יוחנן דנינו
היא לא היתה בהערכת מצב.
היו"ר מירי רגב
לכן אמרתי בסיומה. לא הייתי בהערכת מצב.
נחמן שי
אני רק רוצה להבהיר את זה.
היו"ר מירי רגב
בוא נבהיר את הדברים. לא הייתי בהערכת מצב של המפכ"ל, הייתי בסיכום דבריו, כשהוא התייחס לדברים שהוא אמור להתייחס כאן. אתה יכול להירגע, אין משהו שאני יודעת ואתה לא יודע בשלב זה.

אשמח לשמוע בנוגע למדיניות המשטרה בהר הבית ולגבי המעצרים של הנשים בשחור.

רז נזרי, שלום לך. תודה שאתה מגיע לכאן דיון אחר דיון. גם אחרי הדיון עם השר וגם אחרי הדיון שהתקיים היום בישיבת הממשלה. אני מבקשת לשמוע תשובות לשאלות הבאות:

האם אתה נותן גיבוי למעצרים המנהליים של משטרת ישראל בירושלים? אני מבקשת לשמוע על ענישה חמורה יותר והארכת מעצר של הנשים בשחור על הר הבית. מתי תביאו את ההצעה לענישה כלכלית של קטינים שמיידים אבנים? האם השלכת זיקוקים נחשבת בעיניכם כסוגיה שיש לטפל בה מבחינה משפטית. סוף סוף הבנתם שאבן הורגת והיום הצעת החוק הזאת בוודאי תעבור בוועדת שרים לחקיקה. אני מברכת אתכם על-כך, זה חשוב.
רז ניזרי
אם כבר את מברכת אז הגשנו עשרות כתבי אישום על אבנים עוד לפני הדבר הזה. לכן להגיד שסוף סוף הבנו זה לא מדויק. אנחנו יודעים שאבן הורגת.
נחמן שי
אז אתם לא רופסים, תודה לאל.
היו"ר מירי רגב
נחמן, אני מבינה שהמצב במזרח ירושלים מקובל עליך ולכן אתה חושב - - -
נחמן שי
המצב במזרח ירושלים מאוד מטריד אותי.
היו"ר מירי רגב
אז אם הוא מטריד אותך – זה לא ויכוח ביני לבינך. ועדת הפנים דנה בסוגיית מזרח ירושלים והביטחון בירושלים ולא בפעם הראשונה. אפס סובלנות לטרור, אפס סובלנות מהצד היהודי ומהצד הערבי ואני מאמינה שאנחנו נחזיר את השקט לעיר.

עכשיו אני רוצה לשמוע מגורמי האכיפה. הראשון המפכ"ל ואחר-כך רז נזרי. מה הם עושים ככדי שנוכל להחזיר את השקט לעיר?

מכיוון שהדיון התחיל באיחור ואנחנו צריכים לסיים ב-14:15, אני מבקשת שאנשים יצטמצמו. אני רוצה לתת רשות דיבור לכל חברי הכנסת שהגיעו לכנסת ביום שהוא לא יום כנסת.
יוסי אינדור
אולי גם לציבור הנפגעים.
היו"ר מירי רגב
גם לחלק מהציבור. אני יודעת שהשתחררת מבית החולים כדי להגיד את דבריך. בריאות טובה גם לך. אתה האזרח הראשון שרשום כדובר.

כבוד המפכ"ל, בבקשה.
יוחנן דנינו
גברתי, יושבת ראש ועדת הפנים, חברי הכנסת, ראש עירית ירושלים, מכובדיי כולם. קודם כל, אני שמח שהנושא הזה של ירושלים נמצא פה על סדר יומה של הוועדה. כמו שאמרת, אני מגיע עכשיו מישיבת ממשלה שעסקה בנושא הזה במשך כמה שעות רצופות. אנחנו עוסקים בירושלים לאורך כל השנים. אנחנו עוסקים בביטחונה של ירושלים, אנחנו עוסקים בשלום הציבור ובטחונו בכל רחבי הארץ ובירושלים, בדגש על הר הבית.

בימי מבצע "שובו אחים", שם ראינו את שינוי המגמה, במהלך המבצע ועד הרצח של הנער אבו חדיר בירושלים, היתה עלייה גדולה מאוד, הסלמה ממש בהפרות הסדר בירושלים, בשכונות ובסביבותיה. זה זלג מירושלים למקומות נוספים בארץ. ראינו את זה בוואדי עררה, במשולש, בנצרת, ביפו ובעוד מקומות ברחבי הארץ.

אני רוצה לומר שהטיפול הנחוש שנתנו אז – הוא היה טיפול נחוש כי עובדתית אנחנו הצלחנו להוריד בצורה משמעותית מאוד את ההיקפים, גם כאן וגם ברחבי הארץ.

השתמשנו בארבעה עקרונות שחוזרים על עצמם גם בימים האלה. הדבר הראשון זה פיזית, להביא לפה כמה שיותר שוטרים. הרי אין לנו מספר לא מוגבל של שוטרים. אם אני מתגבר מקום אחד, אני עושה זאת על חשבון מקומות אחרים. אבל אם ירושלים צריכה תגבור, ירושלים תמיד תהיה בעדיפות עליונה. בכל מבצע "צוק איתן" ירושלים תוגברה באלפי שוטרים. הקשב הציבורי, בצדק, היה מופנה למבצע "צוק איתן", למערכה הלאומית שהיינו כולנו חלק ממנה. אבל כאן בשקט, מחוז ירושלים, יחד עם כל כוחות התגבור עשו כאן עבודה באמת רצינית ויסודית. אז קודם כל, נוכחות ובולטות, כמה שיותר שוטרים בכל המקומות, כולל בשכונות. הטענה שלא נכנסים לשכונות לא נכונה עובדתית.

הדבר השני זה שימוש באמצעים. שימוש באמצעי פיזור, שבעבר השתמשנו בהם פחות, אם זה תותחי מים שהשתמשנו בהם בחומרים נוספים שהוכיחו את עצמם. השתמשנו גם באמצעי פיזור נוספים כמו כדורי ספוג. בעצם המטרה המרכזית שלנו היתה לפזר את הפרות הסדר, לפזר את ההמון, בלי לגרום להרוגים. אני מזכיר שקל מייד לעבור לנשק חי. קל מאוד, זרקו עליך אבנים קדימה הסתער. לא זאת הכוונה. זה לא נכון. אנחנו חיים במדינה שבה צריך לדעת להשתמש בכוח בצורה מושכלת. אני מאמין שקודם כל צריך להחזיר את הסדר על כנו באמצעות כל אמצעי האל-הרג הקיימים, אבל לא להסתפק בזה.

טועה מי שחושב שהסתפקנו בזה שפיזרנו את ההפגנה – לא. לקחנו את כל סרטי הצילום, לקחנו את כל המודיעין השב"כי, שאגב, הוא חלק בלתי נפרד המאמץ שלנו. אני כבר אומר כאן במאמר מוסגר שאין בינינו לבין השב"כ שום קרע. אנחנו משתפים פעולה בצורה מצוינת, גם בירושלים וגם במקומות אחרים. השב"כ מעביר לנו כל מידע שמגיע לידיו, שהוא רלוונטי לאחריות המשטרה ולפעילות המשטרה. אנחנו לוקחים את הראיות האלה ואנחנו ניגשים לחשודים ומבצעים מעצרים. תבדקו טוב מה קרה לא בחודשים האחרונים כי בחודשים האחרונים עיניי כולם נשואות לירושלים. תבדקו מה קרה בשנים אחרונות בירושלים. תבדקו כמה עצורים עד תום ההליכים עצרנו בירושלים על הפרות סדר. אתם תגלו עלייה במאות אחוזים בשנים האחרונות. השקט שהיה, יחסית, הוא לא היה סתם אלא בגלל עבודה קשה של המשטרה.

הדבר השלישי זה מיצוי הדין עם החשודים. כמו שאמרתי, זה מעצרים, הגשת כתבי אישום ומעצרים עד תום ההליכים.

הדבר הרביעי הוא כמובן ההידברות עם המנהיגות. לכולם יש אחריות ואנחנו לא ניתן לאף אחד לעזוב את האחריות שלו או לסגת ממנה. לכל המנהיגות באשר היא יש אחריות, בכל הציבורי: בציבור הערבי, בציבור היהודי, בציבור הישראלי בכלל. אני חושב שכולנו חייבים לגלות אחריות.

גם בעניין הזה, אנחנו עשינו רבות בעניין של ההידברות. אחרי "צוק איתן" ראינו שהמספרים לא חזרו והשקט לא חזר למה שהיה לפני המבצע. לכן אמרנו והתייחסנו לזה במלוא החומרה. אמרנו שאנחנו לא מוכנים לקבל את זה כמצב נתון. אנחנו לא מוכנים לקבל את התופעה הזאת של ריבוי יידוי אבנים, בקבוקי תבערה וזיקוקים.

בעניין של הזיקוקים, בדיוק עכשיו התייחסנו לזה בישיבת הממשלה. צריך לעשות גם בצד החקיקתי כדי להתייחס לזיקוק הזה בצורה יותר חמורה. החקיקה שרז דיבר עליה, שמתייחסת ליידויי האבנים, מנוסחת כך שהיא כוללת גם את הזיקוקים אבל זה לא מספיק. אנחנו רוצים להגביל את הנגישות לזיקוקים. מבחינה חוקית אנחנו רוצים שעצם ההחזקה של הזיקוקים תחייב רישיון. היום זה לא קיים וצריך לעשות את זה.
דוד אזולאי
דיברנו בנושא הזה בישיבה הקודמת בוועדת הפנים. אני אישית ביקשתי מהמשנה ליועץ המשפטי להכניס את זה לחקיקה ולא לעשות את זה בנפרד.
רז ניזרי
אני אתייחס לזה.
יוחנן דנינו
אמרנו שלא ניתן לזה יד ותגברנו את ירושלים. התחלנו לתגבר את ירושלים עוד קודם, בשיתוף עם ראש עיריית ירושלים ואז בא האירוע החמור, הפיגוע הנורא שהיה מול גבעת התחמושת, מול המטה הארצי. אנחנו הקדמנו את התכנית של תגבור המחוז ב-1,000 שוטרים כמעט אחרי הפיגוע.

אני משוכנע ואני אומר שכבר היום אפשר לראות את התוצאות. כוח המשימה הזה עובד בערך שבוע בכל מוקדי החיכוך. כבר עכשיו אפשר לראות שיש ירידה גדולה מאוד גם ביידוי האבניים וגם בהפרות הסדר. אני אתן לכם דוגמה: הייתי ביום חמישי בסילואן ושאלתי שם את מפקד הכוח, יהודה יהושוע -. שוב, זה כוח חדש, במסגרת כוח המשימה. שאלתי אותו מתי בפעם האחרונה היו פה יידויי אבנים והוא אמר שכבר שלושה ימים לא היו שם יידויי אבנים. החכמה היא אורך נשימה.
מוטי יוגב
סליחה המפכ"ל, מדווחים לך דיווחי שקר, בלשון המעטה.
יוחנן דנינו
אני לא חושב שמדווחים לי - - -
מוטי יוגב
מדווחים לך דיווחי שקר. הכוחות בשטח לא יודעים את תמונת המצב בשטח ומה שעולה – דיווחי שקר. אני בדרך כלל לא מתבטא באופן נחרץ.
יוחנן דנינו
בואו נשמור על כבודם של כולם, באמת.
מוטי יוגב
תמונת המצב צריכה להיות אמת אחרת לא נדע לפתור אותה. אם לא נדע את הבעיה לא נפתור אותה.
מוטי יוגב
אם אתה סבור שבימים האחרונים - - -
היו"ר מירי רגב
מוטי, אתה ראשון הדוברים מהח"כים.
יוחנן דנינו
מי שסבור שבימים האחרונים אין ירידה באירועי הפרות הסדר בירושלים, אז אני אומר שהוא לא מחובר למציאות. אני עומד אחרי מה שאמרתי.
מוטי יוגב
אבל מי שסבור שלא היו אבנים בסילואן בשלושת הימים האחרונים, כנראה שהוא לא מחובר למציאות וצר לי שאני אומר את זה לך כמפכ"ל. כך ברובע המוסלמי וכך בכל שכונות מזרח ירושלים. צר לי שאני אומר לך את זה. אתה עומד מאחורי דברים שהם שקר ואתה לא מחובר למציאות, סליחה שאני אומר לך את זה. .
יוחנן דנינו
אני חושב שאתה זה לא מחובר למציאות.
מוטי יוגב
אני נמצא שם בשטח וחטפתי אבנים.
יוחנן דנינו
אני לא אמרתי אפס.
מוטי יוגב
אני מציע שתבדוק שתדע מה בשטח. לא רק מי שחזר בחוץ לארץ – ואני לא נוהג להתבטא כל-כך חריף.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת יוגב, אני מבקשת.
קריאה
מוטי, מה זה שייך?
מוטי יוגב
זאת תמונת עולם שקרית, יוחנן. אני אומר את זה לך כחבר, מדווחים לך שקר.

<
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת מוטי יוגב. אני מבקשת לאפשר למנכ"ל לסיים את דבריו. מותר להעביר ביקורת, מותר גם לשמוע תשובות שאתה לא אוהב. אני מבקשת לכבד אותו ולתת לו לסיים את דבריו. יהיה סבב נוסף שבסופו יענה השר לשאלות חברי הכנסת.
יוחנן דנינו
קודם כל, לא השתמשתי במילה אפס יידויי אבנים. אני מזכיר לכם שגם לפני "צוק איתן" לא היינו באפס יידויי אבנים. אני גם לא חושב שזה ריאלי להיות באפס יידויי אבנים. אגב, זה לא רק בירושלים, יש לנו יידויי אבנים בעוד מקומות.
היו"ר מירי רגב
צריך לשאוף לזה.
יוחנן דנינו
לשאוף זה תמיד חשוב ותמיד טוב. הלוואי ונצליח להגיע לאפס. אבל אני לא מוכן לקבל את הרמה הגבוהה של המספרים של יידויי האבנים שראינו בהמשך ל"צוק איתן".

אני גם אומר פה באופן חד משמעי, ומי שאומר אחרת, הוא זה שלא מחובר למציאות. אני אומר פה באופן חד משמעי, מרגע שהכנסנו את התגבור של 1,000 שוטרים לירושלים, יש ירידה משמעותית באירועי הפרות הסדר ויידויי אבנים. מי שרוצה להתווכח איתי, שיבוא להסתובב איתי ולשמוע את האזרחים.

אנחנו נמשיך לשים את כוחות התגבור בירושלים ללא הגבלה. אמרתי את זה כשהצבנו אותם ואני אומר את זה כאן. למרות שזה מחיר לא קל למשטרת ישראל, אנחנו לוקחים אותם ממקומות אחרים. אנחנו נשאיר אותם בירושלים עד שהסדר יחזור על כנו, עד שרמת הביטחון תהיה כזאת שתאפשר לנו להחזיר חלק מהכוחות למקומם.

דיברנו עכשיו בישיבת הממשלה על העניין הפרמננטי, איך אפשר באופן קבוע לשים כוחות בירושלים בצורה כזאת שלא נצטרך לתגבר אותה, שיהיה לו מספיק כוח לשמור על הסדר לאורך זמן? שמחתי לשמוע מראש הממשלה שהוא סבור שכן צריך לבחון את זה ברצינות ולראות איך נותנים פתרון קבוע לירושלים.

לגבי הר הבית. משטרת ישראל שמרה ושומרת על שלום הציבור ובטחונו גם בהר הבית. אנחנו עושים את זה מאז הסטטוס קוו מאז 1967. כל ממשלות ישראל מאז שנת 1967 לא שינו את הסטטוס קוו. היו שינויים שהם שינויים טקטיים שקרו כתוצאה מאירועים, אם זה אירועי שנת 2000 ואם זה הסכם השלום עם ירדן, ועוד אירועים כאלה ואחרים. אבל הסטטוס קוו כעיקרון, העקרונות של הסטטוס קוו לא השתנה מאז 1967 ואנחנו נשמור על העיקרון הזה. אנחנו הקפדנו בעבר לקיים את ההסדרים שנקבעו עבור כולם, גם יהודים וגם מוסלמים. השיקול שלנו, כמו שאמרה יושבת ראש הוועדה, היה שלום הציבור וביטחונו. אבל אם יש צורך לקבל החלטות טקטיות של הפיקוד אנחנו עושים את זה. עושה את מפקד מחוז ירושלים וכך נהגנו כל השנים.

אבל האירוע שהיה ביום רביעי האחרון, ניסיון הרצח של יהודה גליק, שמכאן אני שולח לו איחולי החלמה, הוא בעיניי חציית כל הקווים, כשאנחנו מדברים על המרקם העדין והרגיש שמתרחש סביב סוגיית הר הבית.

אני חושב שמעשה הטרור הנפשע הזה חייב אותנו להבהיר, באופן שאינו משתמע לשני פנים שלא נהיה מוכנים לספוג אירועים כאלה. הפיענוח המהיר של המשטרה והשב"כ, ההגעה למחבל בטווח של שעות, הוכיחו את העיקרון הזה, שאנחנו לא נהיה מוכנים לתת לאירועים כאלה לקרות.

הסגירה הכללית של ההר שהיתה מייד לאחר האירוע, מראש היא לא היתה מכוונת לזמן ארוך. היא נועדה להבהיר שנחצו כאן הקווים. היא נועדה להבהיר שהכלי הזה קיים בתוך סל הכלים שלנו. היא נועדה להבהיר שאנחנו לא נהסס להשתמש בו אם יחצו קווים אדומים.

לאור ההחמרה באירועים בירושלים ובתאום עם מפקד מחוז ירושלים, אנחנו החלטנו שאנחנו לא נמהר לשנות מהסטטוס קוו במובן של זכויות הביקורים של יהודים, תיירים ואחרים. לאורך כל ימי השנה, לפי שעות ולפי ימי ביקורים שנקבעו בסטטוס קוו, אנחנו נקפיד ונעשה הכול כדי שהזכויות האלה תמומשנה, גם אם זה אומר שנצטרך להביא הרבה מאוד כוחות להר הבית. בעניין הזה נפעל ביתר נחישות כדי לקיים את הסטטוס קוו ככתבו וכלשונו. אני אומר את זה בהקשר של חלק מההחלטות הטקטיות שקיבלנו בעבר לפני האירוע החמור הזה.
היו"ר מירי רגב
אדוני המפכ"ל, האם בעצם אתה אומר לוועדת הפנים שההחלטה שלך כרגע היא, בתאום עם הממ"ז, שבשעות ובימים שבהם ההר אמור להיות פתוח ליהודים, יהודים יעלו על ההר.
יוחנן דנינו
נכון.
היו"ר מירי רגב
זאת בשורה.
יוחנן דנינו
אמרתי שאנחנו נקפיד בצורה הרבה יותר נחושה מאשר בעבר. שוב, אם בעבר השיקול שלנו היה היקף הכוח – הרי זה בעצם היה השיקול. זה לא שרצינו לתת למישהו להיכנס אלא הסתכלנו ושאלנו האם רמת הסיכון גבוהה מידי? אנחנו אומרים שגם אם זה אומר שיש רמת סיכון וזה מחייב להביא הרבה שוטרים, אנחנו נביא הרבה שוטרים כדי לעמוד על זכויות כל מי שזכאי להגיע להר.

אני רוצה לציין כאן את ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, על הנחישות, שיתוף הפעולה והסיוע. אני חושב שניר עושה הרבה מאוד כדי להשיב את הביטחון לתושבי העיר. גם הסיוע הטכנולוגי, גם הרחבת צוותי אכיפה משולבת במקומות שבהם קבענו. שיתוף פעולה מאוד משמעותי שללא ספק מוכיח את עצמו ויוכיח את עצמו.

אני רוצה לציין את יושבת ראש הוועדה. הוועדה עסקה כאן הרבה מאוד בנושא של ירושלים. הגענו לכאן כמה פעמים בהקשר הזה. אני חושב שהפעילות הזאת, שהיא בעצם הבטחת ביטחונם וזכויותיהם של תושבי הבירה היא חשובה. אני חושב שאפשר היה להתרשם מתוך מה שנראה כבר, שבאמת נעשה הרבה בתחום הזה.

אני רוצה לציין את ראש הממשלה בנימין נתניהו שנרתם באופן אישי. כבר נעשו כמה דיונים ויש פה גם הרבה מאוד תקציבים בצידם. אני מקווה מאוד שההחלטות שהחליט עליהן ראש הממשלה תמומשנה לאלתר, בעיקר בהיבטים התקציביים, כדי שנוכל לעשות יותר בתחום הזה בירושלים. כך גם אני רוצה לציין את השר לביטחון פנים שמלווה אותנו לאורך כל מה שתיארתי עד עכשיו.

לאחרונה מרבים להשתמש בכותרת כזאת או אחרת כדי לתאר את המצב בירושלים. משתמשים במילה אינתיפאדה. קודם כל, אין הגדרה מילונית, לכו לחפש מה זה אינתיפאדה. פעם אחרונה שהשתמשנו במילה אינתיפאדה זה היה בתחילת שנות האלפיים ברצף האירועים שהיו אז. אירועים שהם לא דומים בכלום, לא בהיקף שלהם, לא בחומרה שלהם, לא בהיקף הנפגעים. אנחנו סתם רצים לאמירות. מה המטרה שלהן? הרי המשטרה מתייחסת בחומרה רבה מאוד לאירועים האחרונים, לא צריך בשביל זה לתת כותרות. האמירות האלה של אינתיפאדה, חוץ מלהפחיד את מה זה עושה? כאב לי לראות את כל הטיולים השנתיים לירושלים שבוטלו, בתי ספר שלא נתנו להם להגיע לירושלים. כל זה למה?

אני אומר כאן באחריות. אנחנו נאבטח וניתן ביטחון לכל מי שרוצה להגיע ולבקר בירושלים. אני חושב שבעת הזאת, על אחת כמה וכמה, חשוב ונכון שכמה שיותר מאזרחי ישראל יגיעו לירושלים. אנחנו נהיה שם כדי לשמור עליהם. מספיק להפחיד את הציבור. כל המשפטים האלה, כל הכותרות האלה, אין בהם כלום. הרי מה אנחנו אומרים? אנחנו אומרים שיידויי האבנים האלה חמורים מאוד. אנחנו אומרים: בואו נטפל בהם ביחד אבל למה להפחיד את האזרחים? זה פשוט לא נכון ברמה התפיסתית.

אני אומר חד משמעית. כמו שהוכחנו בעבר, אנחנו לא נתפשר על ביטחון אזרחנו בכל הארץ, אבל בבירת מדינת ישראל על אחת כמה וכמה. אנחנו נעשה הכול, כמו שאנחנו עושים היום, לרבות נוכחות מאסיבית שתימשך עד שנצליח להרגיע ולהרגיש שבאמת הגענו למצב הרגוע והבטוח כאן בירושלים. אנחנו נמשיך להשקיע בכל מאמץ להגיע למפירי הסדר. כמו שסיכמנו, אנחנו גם נזרז את הסל הטכנולוגי של מצלמות מכל הסוגים. שמחתי שעיריית ירושלים לא חיכתה והעלתה לאוויר כמה בלונים שמסייעים, אנחנו מחוברים ויכולים לראות בכל רגע נתון. אני חושב שהדבר הזה הוא חשוב מאוד להמשך הדרך.
לגבי הנושאים שהעלית כאן
אמרתי שלא קיים קרע בין המשטרה לשב"כ ויש שיתוף פעולה יוצא מן הכלל.

לגבי הרחקות של מסיתים. שמחנו שהיועץ המשפטי לממשלה יחד עם פרקליט המדינה, העניקו למפקד המחוז את הסמכות להרחיק מהר הבית. זה קרה רק בחודשים האחרונים. מאז שקיבלנו את הסמכות הזאת הורחקו מההר 87 איש שהורחקו בצו של מפקד המחוז. אנחנו נמשיך לעשות שימוש בכלי הזה.
היו"ר מירי רגב
כרגע מבחינה משפטית יש לכם לבצע מעצרים מנהלים ועכשיו התפקיד שלכם בעצם זה לממש את זה.
יוחנן דנינו
נכון. זה לא מעצר מנהלי, זאת הרחקה מנהלית מן ההר.
נחמן שי
קודם לא יכולתם?
יוחנן דנינו
לא היתה לנו את הסמכות הזאת. היתה סמכות רק לאלוף פיקוד העורף ולשב"כ.
מאיר אינדור
אדוני, מה עם הרחקת המסיתים והפעילים מהשכונות?
נחמן שי
אולי הרחקה בכלל מעבר לגבול? להרחיק, להרחיק.
מאיר אינדור
אני אספר לך אחר-כך דוגמאות הפוכות.
יוחנן דנינו
לגבי חיזוק מרחב קדם. בתכניות שלנו אנחנו מתכוונים לחזק את מרחב קדם. מרחב קדם הוקם ממש לאחרונה כדי לתת יותר ביטחון במזרח העיר. המרחב הזה נבנה בסכום אפס מכוחות קיימים. יש לנו מטרה לחזק את המרחב הזה, גם בטכנולוגיה וגם במספר השוטרים. כמו שאמרתי 1,000 שוטרי התגבור לא יעזבו את ירושלים, כולל את מרחב קדם, עד שלא נוודא שאנחנו באמת נמצאים במצב של שגרה מספיק טוב.

<
ישראל אייכלר
זה אומר שיש תקציב של 100 מיליון שקלים למרחב קדם?
היו"ר מירי רגב
יש. יש תקציב אבל הוא פרוס ל-3 שנים ואנחנו רוצים להקדים את זה.
יוחנן דנינו
זה תקציב שהוא רק לטובת טכנולוגיה, לטובת מצלמות. בתוך התקציב הזה ביקשנו גם לגייס שוטרים למרחב קדם.

לגבי הזיקוקים זה עלה בישיבת הממשלה. הקמת צוות שאמור היום להציג את מסקנותיו. עד היום הזיקוק לא נחשב ככלי נשק. הם למדו להשתמש בו בכינון ישיר לעבר כוחותינו והדבר הזה ממש מסכן חיים ולכן אנחנו נצטרך לעשות הכול כדי לתת מענה לשימוש בזיקוקים, בהחזקת הזיקוקים, ברכישה, וכמובן להגיש כתב אישום נגד מי שמשתמש בהם.

לגבי הר הבית והמדיניות כבר התייחסתי. לגבי העניין של ה"מורביטט" וה"מורביטון", מה שנקרא "נשים בשחור". הבעיה הזאת מלווה אותנו הרבה זמן. כשיש שם עבירה פלילית מובהקת, כמו תקיפה או אלימות, אז קל מאוד לטפל בזה וטיפלנו בזה בעבר. הבעיה היתה כאשר היה מדובר רק בקריאות שהן לכאורה קריאות תפילה מסוג כזה או אחר.
היו"ר מירי רגב
בכל מקרה זאת התקהלות. התקהלות לא מאושרת על-ידי המשטרה, זה סוג של הפגנה.
יוחנן דנינו
גם כאן, על-פי שיקול דעת של מפקד המשטרה שנמצא במקום, אנחנו מתייחסים לזה כהפרות סדר כאל מי שמסית ומלהיט ומייצר הפרת סדר. אנחנו כרגע ביצענו כמה מעצרים. אנחנו עושים את זה יחד עם פרקליטות מחוז ירושלים. במידה והדבר הזה יוכיח את עצמו גם בבתי המשפט, זאת תהיה עוד שיטת טיפול לגבי התופעה הזאת.

אני מאמין יותר בדרך האחרת. מתברר שהחבר'ה האלה מממומנים ומקבלים משכורות. החכמה הגדולה היא לראות איך אנחנו עוצרים את המימון הזה, איך אנחנו שמים יד על המימון הזה? לאחרונה עשינו תיק חקירה יחד עם השב"כ לגבי מימון של כמיליון שקלים. תפסנו את הכסף ותפסנו גם את מי שמממן. בדבר הזה הרגשנו מייד את השינוי בהר הבית. זה הורגש בתוך כמה ימים, איך הדבר הזה הוריד את המספרים. אני חושב שגם זאת דרך אפקטיבית לטפל בתופעה הזאת.
דוד אזולאי
אדוני המפכ"ל לא שמעתי ממך מילה על הר הזיתים.
יוחנן דנינו
לא נשאלתי אבל אני מוכן להתייחס.
היו"ר מירי רגב
הוא יתייחס אחר-כך לשאלות.

רז, גם לגבי נשים בשחור וכל השאלות שנשאלו.

<
רז נזרי
תודה רבה, גברתי היושבת ראש, חברי הכנסת הנכבדים. בהמשך להערת הביניים שאמרתי תוך כדי דברי הפתיחה, אנחנו לא גילינו סוף סוף את הר הבית ולא גילינו סוף סוף את האבנים. משרד המשפטים, גם מערך הייעוץ המשפטי וגם התביעה, מגישים עשרות ומאות כתבי אישום במשך השנים, גם על אבנים שלא הורגות ולצערנו גם על אבנים שהורגות. כל אבן יכולה להרוג. אנחנו עושים את מלאכתנו ביחד עם המשטרה. חלק מהתיקים זה תביעות משטרתיות וחלק מהתיקים זה תיקי פרקליטות. לכן הדבר הזה נעשה כל הזמן, גם ברמת התביעה וגם ברמת החקיקה.

עם זאת, כשיש סיטואציות מסוימות, כמובן שבוחנים ומשפרים ומייעלים דברים שאנחנו מתבקשים לשנות על-ידי פרקליטות המשטרה. לפני מספר חודשים היה צוות בראשות מזכיר הממשלה, בעקבות דיונים שהיו בהקשר הזה. התופעה הזאת הגיעה עכשיו לתקשורת אבל לצערנו העלייה בכמות האבנים זה עניין של מספר חודשים אחורה. ישבנו אצלי וגם אצל היועץ המשפטי לממשלה וגם אצל מזכיר הממשלה והצהרנו שני דברים. בשבוע שעבר דיברנו על חוק עתידי אבל למעשה אנחנו חוזרים מישיבת ממשלה אחרי שהחוק הזה אושר בישיבת הממשלה. טיוטת חוק חדשה שאושרה לפני כשעה שעתיים בישיבת הממשלה והנוסח שלה יעבור לוועדת השרים. זה חוק שמשפר את הקיים, במובן זה שקובע למעשה 3 עבירות נוספות לפי העניין. עד עבירה שמגיעה כדי 20 שנות מאסר על יידוי או ירי של אבן או כל חפץ אחר, כאשר יש כוונה לפגוע. למעשה, בגדול, יש פה 3 עבירות חדשות שהן בנוסף לקיים היום. צריך לזכור.
נחמן שי
בכל נסיבות זריקת אבן יכולה להוביל ל-20 שנות מאסר?
רז נזרי
20 שנה זה עונש המקסימום. אמרתי שיש 3 עבירות: יש 5, 10 ו-20. ה-20 זה בנסיבות שבהן יש כוונה לפגוע באדם. אני רוצה להדגיש שגם היום כשאין חוק, מוגשים כתבי אישום על זריקת אבנים. יש עבירות קיימים.
היו"ר מירי רגב
כנראה שזה לא מספיק. כנראה שזה לא מרתיע כי עובדה שממשיכים לזרוק אבנים. אתה בוחן אם החוק עוזר או לא על-ידי שאתה בוחן האם נזרקים אבנים או לא. אם ממשיכים לזרוק אבנים זה אומר שהם שמים פס על המדיניות.
רז נזרי
אפילו שאנחנו מוקלטים ומצולמים פה, אנין אומר לך שכנראה שיהיה יידוי אבנים גם אחרי החוק הזה.
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל אם יכנסו ל-5 שנים וההורים ישלמו הרבה כסף על זה שהילדים שלהם זורקים אבנים במקום ללכת ללמוד, אז כלל המערכת הזאת, ברגע שהיא תפעל, היא תעביר מסר כלפי מטה. תהיה נוכחות של שוטרים בשכונות המזרחיות, יהודים יעלו להר הבית לא ברצות המוסלמים. כל הדבר הזה יעביר מסר שיש פה שלטון חוק, לערבים ויהודים כאחד.
רז נזרי
חוקים כשלעצמם לא יפתרו לחלוטין את הדבר הזה. לא עלינו המלאכה לגמור אנחנו לא בני חורין לבטל ממנה. אנחנו עושים את שלנו ביחד עם המשטרה ברמה של האכיפה, הגברת האכיפה, כלים של העירייה. בהקשר הזה אנחנו נותנים כלים נוספים, סעיפי חוק שיוכלו לתת למשטרה ולפרקליטות כלי יותר טוב כדי לבטא מול בבית המשפט את המקרים שבהם לדעתנו ראוי להחמיר. אנחנו עושים את שלנו, בתי המשפט עושים את שלהם. לפעמים כאשר בית המשפט מקל בעונש, אנחנו מגישים ערעורים.

כפי שאמרתי, חוץ מהחקיקה שתונח על שולחן הכנסת כבר השבוע, יש גם הנחיית תביעה שלמעשה כבר פועלים לפיה, שעוסקת בכל שלבי ההליך הפלילי, מדיניות מחמירה יותר בכל שלבי ההליך הפלילי, החל משלב המעצר, מתי טוענים למעצר, המשך בשלב בחירת סעיפי עבירת האישום וכלה בשלב הטיעון לעונש. המדינה טוענת לעונש וזה לא נגמר בטיעון לעונש כי כמו שאמרתי, לפעמים בית המשפט עושה את תפקידו ונותן את העונש אבל אנחנו חושבים שראוי להחמיר, אז ההנחיה הזאת כוללת נושא של הגשת ערעורים, באיזה מקרים, ומה הטיעון לעונש שיהיה מחמיר וגבוה יותר מהקיים.

לגבי הנושא של קטינים ומתי החקיקה הזאת תקודם. אני מסביר שוב. הנושא של קטינים הוא לא תלוי חקיקה. חוק הנוער הקיים מאפשר בסיטואציות מסוימות להטיל קנס, פיצוי או התחייבות על הורה קטין, כאשר הוא לא הורשע, כחלק מדרכי טיפול. כמדיניות הדבר לא נעשה בו שימוש לאורך השנים. כחלק מהתהליך שהחל לפני כמה חודשים, במסגרת הדיונים שהתחילו אצל מזכיר הממשלה ולאחר מכן אצלנו, השלמנו למעשה את טיוטת הנחיית תביעה שכבר הפרקליטות פועלת לפיה. לגבי קטינים, החוק אומר שצריך להתייחס ברמה עונשית אחרת ברמה של שיקום. זה צד אחד של הדברים. הצד השני של הדברים זה שאבן הורגת ואבן שנזרקת על-ידי קטין עלולה להרוג בדיוק כמו אבן שנזרקת על-ידי בגיר. לצערי היו דברים מעולם, אבנים גם הרגו, בין אם פגעו ישירות ובין אם זה שגרמו לתאונת דרכים. אם אני זוכר נכון היה המקרה של פלמר, זכרו לברכה.

לכן בהקשר הזה, למרות שמדובר בקטינים, אנחנו נותנים את הדעת שמדובר בקטינים. גם ברמת ההנחיה יש אבחנה ברמת העונש. אגב, החוק לא מאפשר מעצר עד תום ההליכים מתחת לגיל 14.
היו"ר מירי רגב
דיברנו על ענישה כלכלית להורים.
רז נזרי
אנחנו לא הולכים לשנות את החוק במובן הזה. מזרח ירושלים זה ישראל. חוק לא ישונה רק למזרח ירושלים. החוק הוא חוק וריבונות של ישראל במזרח ירושלים זה גם חלק מהריבונות.
נחמן שי
זה לא מוריד מהגיל של האחריות.
רז נזרי
אנחנו לא משנים מושכלות יסוד בכל הנושא הזה. אנחנו לא נעשה חוק למזרח ירושלים. הרי אנחנו באים גם בשם הריבונות. לכן ברמת המדיניות התביעה כבר החלה בשבוע האחרון ותמשיך לטעון במקרים המתאימים לגבי קטינים. בסיטואציות האלה תהיה התחייבות על ההורים. כאשר קטין עשה את זה, תהיה התחייבות על ההורה. ההתחייבות תמומש ככל שהקטין יחזור על מעשהו. זה בחלק מהמקרים. במקרים אחרים יהיה פיצוי כאשר יש נזק. במקרים מסוימים, חמורים יותר, יהיה גם קנס על ההורים.

מעבר לכך, גם קטין שכן הורשע ולפי העבירה אתה נותן לו מאסר בעבודות שירות, אנחנו נבקש גם קנס. לקטין בן 15, בדרך כלל אין כסף לשלם את הקנס. גם במקרה הזה ההורים ישלמו. מבחינתנו זה נועד לתמרץ, מתוך הנחה ותפיסה שחלק מהדבר הזה יהיה באמצעות ההורים שיהיה להם יותר אינסנטיב לשמור על ילדיהם בהקשר הזה. אני מניח ומקווה שגם בהקשר הזה זה יעזור.

להגיד לך שזה יפתור לחלוטין את בעיית יידויי האבנים? אני כבר אומר לך שלא. אנחנו צריכים לתת את חלקנו בהקשר הזה כי כפי שאמרתי, אבנים הורגות, גם אבנים שנזרקו על-ידי קטינים.

מה לגבי הרחקה מנהלית? לאפשר לממ"ז ירושלים לעשות הרחקה מנהלית של אותם ראשי ארגוני טרור שאנחנו יודעים שהם נמצאים בשכונות. אנחנו יודעים מה קורה בעיסאוויה, אנחנו יודעים מה קורה בסילואן. אנחנו יודעים מי מוציא ולאן הם שולחים את הפעילים שלהם. האם הכלי הזה שניתן לממ"ז ירושלים בהפעלת הכוחות שלו על הר הבית, נכון גם לגבי השכונות המזרחיות.

<
משה זלמן פייגלין
רז, האם אתה יכול להתייחס לשאלה הבאה: כאשר נצמדים לעולים להר וצועקים לעבר "אללה הוא אכבר" - - -
היו"ר מירי רגב
זה הנשים בשחור.
משה זלמן פייגלין
הסברנו שבתי המשפט אומרים שאין מה לעשות כי אלה קריאות דתיות. מה הכלי שאתן נותנים בידי המשטרה על-מנת להרחיק אותן?
רז נזרי
אני אתייחס. הייתי כאן לפני שבוע וחבר הכנסת אזולאי העלה את נושא הזיקוקים. בשבוע שעבר גם דובר על הנושא הזה. כמשנה ליועץ מגיעים אלי דברים מהמשטרה ואנחנו נותנים מענה לפי העניין.

בנושא של זיקוקים, החוק שאושר היום בממשלה, חבר הכנסת אזולאי, כולל שינוי מסוים. קודם דיברנו על זורק או מיידה אבן או חפץ אחר. עכשיו במקום המילה "מיידה" הוספנו את המילה "יורה", כי נושא הזיקוקים חודד בימים האחרונים. בדבר ההסבר ניתן דוגמה שחפץ אחר יכול לכלול גם זיקוקים. זה ייתן מענה מסוים לגבי חלק מהמקרים.
משה זלמן פייגלין
למה לא ירי, זה הרי נשק חם.
היו"ר מירי רגב
הוא אמר ירי.
רז נזרי
בשונה מהנוסח שהיה שבוע שעבר, בנוסח עכשיו נכנסה המילה "ירי". לא אלאה אתכם בשיעור במשפט פלילי אבל עדיין יש פה יסודות עבירה מסוימים לכן זה יכול לתת מענה בחלק מהמקרים. צריך כוונה, צריך דבר שיכול לפגוע וכדומה.

ישנו נושא של זיקוקים שסתם עושים, כמו ביום העצמאות. המפכ"ל אמר שיהיה צוות משטרתי שיבחן את זה. מחר השר לבט"פ עושה דיון בהקשר הזה ביחד איתנו, כדי לתת מענה לא רק במישור הפלילי אלא גם במישור של הרגולציה, האם וכיצד אפשר למכור דברים כאלה. כדי לירות זיקוקים ביום העצמאות, בעירייה יש רישיון. זה לא שכל אחד יוכל לקנות את הדבר הזה.

מעבר לעניין הפלילי כפי שאמרתי הוא מקבל ביטוי בחוק שאושר היום, מחר נהיה בדיון יחד עם המשטרה והשר לבט"פ, כדי לתת מענה במישורים הנוספים שקשורים לזיקוקים.
אורית סטרוק
אני רוצה לשאול בנוגע לצווי ההגבלה. האם זה רק למי שמסיתים או מארגנים או גם למחבלים משוחררים כמו הרוצח הזה, או למי שיודעים במידע מודיעיני שהוא שייך לארגון טרור כמו הרוצח הזה והרוצח הקודם. האם גם עליהם יש אפשרות להטיל - - -
דוד אזולאי
האם זה חל גם על יהודים? אני שואל שאלה, אני רוצה לדעת.
רז ניזרי
אנחנו לא מפלים יהודים, חבר הכנסת אזולאי. למרות שלפעמים משתמע שאנחנו במשרד המשפטים מחפשים רק את היהודים, תתפלאו אבל לא.
היו"ר מירי רגב
מה היה קורה אם מה שקרה ליהודה גליק היה קורה לפעיל שלום? מעניין מה היה קורה במדינה הזאת? לא נדבר על זה עכשיו.
רז נזרי
אני משתדל לענות לשאלות.
ישראל אייכלר
רז, לפי חוק ההרחקה, כל עיתונאי יוכל לקבל צו הרחקה כי הוא מסית.
רז ניזרי
אני אתייחס לצווי ההגבלה. משרד המשפטים, מחלקת בג"צים, היועץ המשפטי לממשלה, אנחנו לא נמצאים בשטח ונותנים צווי הרחקה. חברת הכנסת סטרוק, בשעתו היה דיונים בעניין זה בנושא נערי הגבעות. בנושאים האלה אנחנו מקבלים פניות מהשב"כ ומהמשטרה. בדרך-כלל זה מגיע ממידע מודיעיני שמגיע לשב"כ. למה זה מגיע למשרד המשפטים? כי כל נקיטה בצו הרחקה, כמובן שלמחרת בבוקר יהיה בג"צ כנגד צו ההרחקה. כשיש צו הרחקה זה בעולם המשפט המנהלי ולא הפלילי כי אין ראיות קבילות שאפשר להציג לבית המשפט. יש ראיות מנהלתיות מודיעיניות שהאיש הזה מסוכן. אומרים לנו: אלה הראיות, אנחנו חושבים שצריך להרחיק את האדם הזה. אנחנו בוחנים את הראיות - - -
מאיר אינדור
ולא קיבלתם פניות עד היום.
רז נזרי
לא אמרתי שלא קיבלנו, אני נותן רגע.
אביעד ויסולי
רק את יהודה גליק האכלתם שנתיים וחצי. את זה גם אישרתם?
רז נזרי
מר ויסולי, תן לי להשיב.
רז נזרי
אנחנו מקבלים את המידע הזה במחלקת בג"צים. חלק מהמקרים גם מגיעים ליועץ המשפטי לממשלה, מגיעים אלי או לפרקליט המדינה, לפי העניין. הרבה פעמים זה נגמר במחלקת בג"צים שבוחנת את זה. אז בוחנים האם יש מספיק ראיות כדי לאפשר את הרחקתו של אדם מהר הבית. בהקשר הזה היו בעבר לא מעט מקרים שבסמכות הורחקו מהר הבית. בחודשים האחרונים, בעקבות שיח שהיה עם המשטרה, ביקשו מאיתנו לתת סמכות כזאת גם למפקד המחוז. קיימנו דיונים עם המשטרה. הוכן נוהל שעבר דרך המשטרה, עבר אותנו, עבר אצלי. הערנו יחד עם פרקליט המדינה. בסופו של דבר זה אושר. למיטב ידיעתי יש עשרות אנשים – אני מדבר על פלסטינאים ולא על יהודים. עשרות אנשים שמורחקים מהר הבית בצווי הרחקה מנהליים.

<
מאיר אינדור
לא מהר הבית, אדוני, מהשכונות.
היו"ר מירי רגב
בשכונות המזרחיות.
רז נזרי
חברים, הרחקה מהשכונות, אני לא מכיר פנייה כזאת ספציפית.
היו"ר מירי רגב
אתה אומר שהמשטרה לא פנתה אליכם לקבל סמכות להרחקת גורמי טרור ומסיתים מהשכונות המזרחיות?
רז נזרי
אי-אפשר סתם להרחיק. לגבי הכלי המשפטי של הרחקה, ככל שמדובר בתחומי ישראל, יש צווי הגבלה, תקנות ההגנה וזה אלוף פיקוד העורף ולא המפקד המשטרתי. בהר הבית יש נושא מסוים - - -
היו"ר מירי רגב
אז בגלל אלוף העורף להעביר את האחריות לצבא?
רז נזרי
אני לא אומר להעביר לצבא. אני אומר שהאמירה, בוא נרחיק מהשכונות - - -
היו"ר מירי רגב
לא להרחיק תושבים אלא פעילי טרור. אתה יודע שהוא פעיל טרור, אתה יודע שהוא ראש ארגון של טרור. על זה אני שואלת אותך. האם הוא יכול להרחיק אותו או שהוא תופס אותו ואחרי שעתיים הוא שותה קפה בקניון מלחה.
רז נזרי
חברת הכנסת רגב וחברת הכנסת סטרוק, אין לנו חיבה לפעילי טרור. אנחנו כמשרד משפטי רוצים שפעילי טרור ישבו מאחורי סורג ובריח. לכן כל אדם שיש מידע לגביו, ככל שהמידע הזה מאפשר העמדה לדין, אנחנו נהיה הראשונים שנעמיד אותו לדין. ככל שהמידע הזה מאפשר "רק" צו מנהלי – אני לא אומר את זה בצורה תיאורטית. לכן לא לבוא ולהגיד לי שאנחנו לא מאפשרים להרחיק פעילי טרור. לא לדבר בסיסמאות. כשיהיה מידע כזה – סמכות בחוק קיימת והיא בעייתית כי תקנות ההגנה זה דבר שהוא לא פשוט משפטית. למרות זאת אנחנו משתמשים בה.
היו"ר מירי רגב
אני פעם ראשונה שומעת שבעצם המשטרה והשב"כ לא מעבירים לכם מידע על פעילי טרור בשכונות המזרחיות שיש להם רצון להרחיק אותם משם. לא נפתח את זה פה לדיון, נביא את זה לוועדה משותפת.
רז נזרי
מעצרים מנהליים יש כל הזמן. אם יש מפירי סדר אז צריך לטפל בהם.
אביעד ויסולי
זה שירה ביהודה גליק היה אסיר ביטחוני שהיה לו אקדח. זה פעיל טרור?
אורית סטרוק
הבן אדם יצא מהכלא, התראיין בטלוויזיה ואמר שהוא מקווה להיות הקוץ שיפריע. הוא אמר את זה בטלוויזיה. בכלא הוא הוחזק בבידוד.
נחמן שי
חברת הכנסת סטרוק, החוק לסתימת פיות עוד לא עבר. אבל כמו שנראים הדברים האלה - - -
מאיר אינדור
הפכת להיות אדבוקט של ראש המסיתים?
נחמן שי
לא, לא, בחייך.
היו"ר מירי רגב
אתה צודק, אסור לדבר רק לאנשים כמו יהודה גליק. כשהם רוצים לדבר אז - - -
רז נזרי
חברים, לדעתי לפחות, הדבר הזה לא צריך ללכת למקום הפוליטי. זה לא משנה ימין או שמאל, אמורים להיות כולם נגד טרור. אפילו משרד המשפטים הוא נגד טרור. אין פה עניין פוליטי. כאשר יש מידע שהשב"כ מביא – גם השב"כ וגם המשטרה מביאים לפעמים מידע. לא שמעתם על מעצרים מנהליים עד היום? יש לא רק צווי הגבלה, יש אפילו עצורים מנהליים. יש לא מעט תושבים, גם במזרח ירושלים שעצורים במעצרים מנהליים. כאשר יש מידע מודיעיני שאי-אפשר להציג אותו בבית משפט, כי תחשוף מקור, תחשוף מידע ואתה לא יכול להגיש כתב אישום נגד האיש, אתה עוצר אותו מנהלי או שאתה מרחיק אותו. לכן, ככל שיש מידע כזה, אנחנו כמשרד המשפטים לא מייצרים את המידע. אנחנו מקבלים את המידע ונותנים את המענה. ככלל, אני חושב שבמקרים ספורים ביותר היו ויכוחים. ככלל, הדבר הזה תמיד גובה על ידינו, גם כלפי השב"כ וגם כלפי המשטרה.

לנושא של "נשים בשחור". המפכ"ל התייחס לזה פה וגם בממשלה. כל מקרה לפי נסיבותיו.
היו"ר מירי רגב
אבל הן ממומנות, תדבר עם מפקד מרחב דוד.
רז נזרי
הנושא של המימון, כפי שאמר המפכ"ל, זה הכלי האפקטיבי שמשתמשים בו. גם השב"כ וגם הפרקליטות מעורבים בהקשר הזה. אתה עוצר את האנשים שעושים את זה רק בגלל המימון. יש גם כאלה אנשים שעושים את זה בהתנדבות גם בלי מימון. מעבר לכך, אם יש מישהי שמתנפלת על אדם תוך שהוא מתפלל או נוקטת משהו פיזי, ודאי שהשוטר מוסמך לעצור אותה, גם אם זה לא היה באלימות.

נגיד שמתנפלים בשירים, באים וצועקים אללה אכבר וכדומה. בחלק מהדיונים בערכאות תמיד דובר על כך שלכאורה מותר להתפלל שם. אבל כשזיהינו יחד עם המשטרה שמה שיש כאן זאת התחכמות ובעצם באים וצועקים בצורה כזאת שמונעת מאותו יהודי לממש את זכותו להיות בהר הבית - - -

<
משה זלמן פייגלין
זה הילוך אימים.
רז נזרי
תקרא לזה הילוך אימים. בשפה החוקית זה נקרא הפרעה לשלום הסדר הציבורי. יש סמכות וניתנה סמכות. זה הפתרון המשפטי שניתן כרגע. השוטר קיבל סמכות לעצור את אותן נשים. אנחנו, כמשרד המשפטים וכתביעה, נביא את זה לבית המשפט. אנחנו מקווים שהדבר הזה אכן יתפוס בבית המשפט. גם כשאין אלימות, גם כשזה סתם סוג הילוך אימים כפי שאמרת זאת הפרעה לסדר הציבורי.
היו"ר מירי רגב
ראש עיריית ירושלים, בבקשה. אחר נעבור להתייחסות חברי כנסת.
מאיר אינדור
אולי שחברי הכנסת יקשיבו לאזרחים?
היו"ר מירי רגב
הם נבחרו על ידכם אז בוודאי הם מקשיבים לכם.
ניר ברקת
תודה, ליושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, חברי כנסת יקרים, חברי מועצת העיר, המפכ"ל, הממ"ז.

ברשותכם אני רוצה לתת קונטקסט קצת יותר רחב לדיון. אין אחד פה שחושב שאנחנו קרובים להתמודד עם הסוגיה של זריקת אבנים והפרות הסדר. כולנו יודעים שהתופעה הזאת חמורה מאוד והיא בלתי נסבלת ולא נשלים איתה, נקודה. לפני חודש שלחתי מכתב לראש ממשלה. היינו אז בנקודת זמן שאפילו הכלים לתת למשטרה לנצח את המאבק הזה לא היו על השולחן. ראש הממשלה התערב ואנחנו היום שומעים לפחות על הקיפי השוטרים, על הטכנולוגיה, על החמרת הענישה, החזרת החוק והסדר לשכונות. מהישיבה בשבוע שעבר ביום שני, המשטרה פועלת בשטח כבר שבוע ימים ואני רואה שחל שינוי במגמה.

אני מניח שחברי הכנסת רוצים לדעת מה אני באמת חושב. אני באמת רואה התחלה של שינוי במגמה. התחלה אמיתית של פריסת הכוחות בשטח, היכולת של שילובי הידיים. לאט לאט אנחנו מתחילים להחזיר את האכיפה. התחלתי בזה שאנחנו רחוק מאוד מאיפה שאנחנו רוצים להיות. אני חושב שהאתגר שלנו זה לא כל פעם לעשות תמונת מצב ספציפית אלא להסתכל על התהליכים. היום אנחנו מתחילים לתת למשטרה את הכלים שהיא יודעת להתמודד עם הסוגיה, כולל החמרת הענישה וכולל דברים אחרים.

אני רוצה להתייחס לסוגיה של הר הבית. בשבוע שעבר ביום שני בוועדה, שמעתי היטב את יהודה ואנחנו מאחלים לו הבראה מהירה ומלאה. עליתי למחרת להר הבית באופן אישי. ישבתי שם עם אבי הקצין של המשטרה שאחראי על ההר, שאני חושב שהוא שוטר מצוין, וכמובן בתיאום עם המשטרה. חד משמעית ה"מורביטט" וההפרעות של המוסלמים, רק לחובשי כיפה וליהודים, היא בלתי נסבלת וצריך להתמודד עם התופעה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו אומרים את זה כבר שנה וחצי.
ניר ברקת
בסדר. אני התרשמתי באופן אישי וחשבתי שנכון לומר את זה. אמרתי את הדברים גם לראש הממשלה. לא כולם אוהבים את זה. באופן אישי גם אני לא אוהב את הסטטוס קווה, אבל אנחנו מחויבים לשמר את הסטטוס קווה על ההר. זה אומר, לאפשר ליהודים להתפלל כפי שהיה בסטטוס קווה, לתת למוסלמים להתפלל לפי הסטטוס קוו.
היו"ר מירי רגב
אין להתפלל, הסטטוס קוו זה לאפשר ליהודים לעלות.
אביעד ויסולי
הסטטוס קוו מ-1967 כולל תפילת יחיד.
ניר ברקת
לתת ליהודים לעלות להר ולאפשר לערבים להתפלל בהתאם לסטטוס קווה. אם אוהבים את זה יותר או פחות, זה הסטטוס קווה. אני, כמי שמנהל סטטוס קוו גם בנושאים נוספים מבין את החשיבות של הסטטוס קוו ליציבות ולשקט בירושלים. צריך לחזור לסטטוס קוו של עלייה של יהודים ותפילה במתכונת שהיתה.
היו"ר מירי רגב
המפכ"ל אמר שהוא יאפשר את זה. אם היינו עושים את זה לפני שנה וחצי אולי היינו מגיעים לשקט הזה.
ניר ברקת
חשוב מאוד לאפשר את זה. להילחם במי שמנסה להפר את זה ולאפשר לכל השאר לעלות בשקט על בסיס הסטטוס קוו.

אני רוצה להעיר עוד הערה. יש לנו אתגרים לא מבוטלים בירושלים. יש לנו את האתגר של לחזק את ירושלים, לפתח אותה בפן התרבותי, החינוכי, הסיורים בעיר ירושלים, בבנייה הפיזית של ירושלים, בתשתיות של ירושלים. אני באמת חושב שלא נכון יהיה שהנושא הספציפי שעליו אנחנו מדברים עכשיו, יעצים ויאפיל על כל שאר האתגרים שיש לנו בירושלים. היום אני יודע שאנחנו במגמה הנכונה. אנחנו לא נרפה. לא אני, ולא ראש הממשלה שנרתם לנושא.
היו"ר מירי רגב
גם לא ועדת הפנים.
ניר ברקת
לא נרפה עד שנראה את זה מתכנס למספרים ששואפים לאפס.
ישראל אייכלר
אתה לא רואה מה שקרה ליהודה גליק, אתה לא רואה כעליית מדרגה שמשנה את כל התמונה שציירת פה? זה לא מגמה בירידה, זאת מגמה בעלייה.
היו"ר מירי רגב
אייכלר, המפכ"ל דיבר על זה. בעקבות זה הוא קיבל החלטות אחרות.
ניר ברקת
אני אומר ברמה האישית. אני חושב שהמעשה הזה הוא בלתי נסבל וחמור. זה ניסיון לרצח פוליטי.

<
ישראל אייכלר
זה כבר מקום אחר מאבנים.
ניר ברקת
אבל שלא יסית אותנו מילימטר מלהקפיד על הסטטוס קוו ולאפשר לאנשים שרוצים לעלות או להתפלל, שיעלו להר כי הריבונות שלנו זה ביכולת שלנו לממש את מה שהחלטתנו וזה לממש את הסטטוס קוו על ההר. אני אומר להתעקש על מימוש הסטטוס קוו בירושלים, למרות האירוע הבלתי נקלט שהיה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, ראש העיר, ובהחלט הוספת לנו.
ניר ברקת
זה היה מספיק קצר?
היו"ר מירי רגב
גם הוספת לנו. אחרי שראש ממשלת פלסטין אתה עלית יום למחרת. שמענו את דבריך בקשב רב.

חבר הכנסת מוטי יוגב בקצרה, אחריו חבר הכנסת ישראל אייכלר.
מוטי יוגב
כבוד המפכ"ל, כבוד ראש העיר ויושבת ראש הוועדה. אני בדרך כלל מגבה את משטרת ישראל וגם אותך ואני יודע שאתם עובדים קשה מאוד בעיקר בירושלים אבל אני חושב שדיווח האמת הוא הבסיס שלנו להתמודד. לצערי, תמונת המצב וגם תמונת העולם היא שגויה, הן ברמת האירועים והן בהתנהלות כוחות המשטרה בירושלים.

נקודה שנייה. ירושלים צריכה היערכות אחרת לגמרי, לא זמנית, לא קצוב בזמן אלא שונה, הן בהגדלת הסד"כ באופן משמעותי, הן בכוחות מיוחדים ובכל דבר. הדוגמה היותר בולטת בעניין היא מרחב שלם. אין בעולם עוד מרחב כזה שאחראי עליו רק פקד עם כמות השוטרים והרכב שיש לו, במקום הכי גועש. אני חושב שמה שאמרה היושבת ראש לגבי נושא מרחב קדם כאן ועכשיו, אם בשינויי גבולות גזרה ואם במדיניות הפעלה שונה. אני חושב שמתוך ה-100 מיליון, צריך להוסיף מהבט"פ את ה-100 מיליון הנוספים ולממש אותם כמה שיותר מהר כמה שיותר מהר. זאת אמורה להיות החלטת ממשלה.

במדיניות ההפעלה כלפי מפקדות הטרור, חד משמעית לעצור ולהרחיק כל אחד לפי המצב המשפטי הניתן להיעשות וכן צריך לפעול נגד הטרור העממי.

הדבר השני הוא התנהלות השוטרים בשטח. בתוך המשטרה יש מציאות שכל שוטר שפועל, אחרי כל מצלמה שמצלמת אותו הוא נקרא למח"ש. תחת החשש הזה יש סירוס ואי יכולת של השוטרים לעבוד. בצבא פעם ניסו לייצר לזה תחקירי מפקדים לפני תחקירי מח"ש. אני לא בא לקבוע כרגע מה, אבל צריך לתת לשוטרים את היכולת לפעול. אני חושב שהאנשים הם מצוינים.

עוד נקודה. צריך לגבות את הכוחות גם בשכר. שוטרי מזרח ירושלים עובדים יותר קשה מכל אחד אחר.
היו"ר מירי רגב
צריך להביא את תוספת הבירה. אנחנו צריכים לעבוד, גם החברים שלך בוועדת הפנים ובכספים. דיברתי על זה עם זבולון, צריך להביא תוספת הבירה לשוטרי ירושלים.

<
מוטי יוגב
לשוטרי מזרח ירושלים כי שוטרי מזרח ירושלים מתמודדים יותר קשה מאשר חיילים ביו"ש. הם בחזית וביו"ש הם הכוח המסייע.

נקודה נוספת. לא לחשוב מלהיעזר בצה"ל. זה לא בגלל שהמשטרה איננה טובה אלא מכיוון שיש לה פה תפקידים שהם שונים מתפקידיה. אני חושב שצה"ל מוכן לקח, אם זה לתת גזרה קבועה, אם לקבל כוחות. הכול ת"פ ולא להחזיר ירושלים לימי המצור. האמירה של להחזיר את הצנחנים לירושלים היא אמירה פופוליסטית. אני מדבר באופן מקצועי ביותר, להסתייע בכוחות.

הנקודה הנוספת היא נושא ההסתה בפייסבוק שנחשפתי אליה כתוצאה מההסתה כלפי יהודה. אני חושב שגם בעניין הזה צריך למקד מאמץ משטרתי אינטרנטי.

לגבי הר הבית, אני מודה שאני אינני עולה להר הבית. אני גם חושב שצריך לנהוג בשיקול דעת. יחד עם זאת, הנקודה הבסיסית היא חופש פולחן לכל הדתות. יהודי שמתפלל בהר הבית לא מסכן שום דבר. זאת צריכה להיות עמדת היסוד. זה מסכן דבר אחד, את רצונם של המוסלמים לשלול את שייכותנו וזכותנו. צריך למצוא את הדרך באופן הרגוע , באופן שלא יסלים ולא ילהים את המציאות.

הרגל המסיימת היא הרגל המשפטית. רז, אני חושב שאתם עושים עכשיו עבודה חשובה. קפצתם לעומק הבריכה. אני חושב שצריך להמשיך וללוות אותה עד רמת השופטים. שופט שלא ידע - - -
רז נזרי
ברמת הערעורים.
מוטי יוגב
בדיוק.

נקווה שהרגל המסייעת הזאת תדע אכן להיות רגל מסייעת להרתעה בכל מובן המילה כי אחרת כל מאמצי השוטרים יכולים להיות לשווא כי הרגל המסתובבת חוזרת לשטח כמנהיג.
ישראל אייכלר
אני לא רוצה לחזור על דברים שנאמרו. אני רוצה לברך את המפכ"ל ואת ראש העיר, את הממ"ז ואת כל האנשים שעושים את העבודה בשטח. אתם מדברים הרבה על הר הבית אבל אני רוצה לדבר על מקום שיותר יהודים עולים לשם וזה גם פשוט יותר מבחינה הלכתית וזה הר הזיתים. זה לא פחות מבחינת המסר הלאומי שהם רוצים למנוע מיהודים לעלות להר הזיתים. קיבלתי טלפון מאימא שיש לה שני בנים קבורים בהר הזיתים והיא פוחדת ללכת לראות האם הקברים כבר נותצו והיא מבקשת ממני אולי יש לי אפשרות לעלות לשם, כי יש לנו שמירה, כדי שנראה האם הקברים של הילדים שלה עדיין שלמים. תוך כדי דיון קיבלתי ידיעה שהיו 20 יידויי אבנים מיום ג' עד יום ה'.

אולי אני אבקש מהמפכ"ל דבר פשוט. כמה שוטרים שיש לך על הר הבית, צריך הרבה פחות שוטרים שיהיו על הר הזיתים. אבל אלה שצריך, שיהיו שם. לא יתכן ששישה שוטרים מסכנים שבאמת מתרוצצים במסירות נפש יהיו שם בשטח. צריך להיות כל הזמן בשטח.
היו"ר מירי רגב
יש גם דיון מהיר שיו"ר הכנסת אישר לוועדת הפנים, סוגיה שאתם העליתם בנושא הר הזיתים.
ישראל אייכלר
שתהיה שם נקודת משטרה אחת, לפחות כמו בהר הבית.

לגבי הרחקות. קחו בחשבון, שגם אם אתם עושים חוק שזריקת אבן זה 20 שנה וכל ההחמרות שכולנו רוצים אותן לגבי הטרור והמאבק הלאומי, עלול להיות מצב שאיזה שוטר יהיה בהפגנה, הוא יתפוס איזה ילד. הוא יגיד: הוא זרק עלי אבנים ואז הוא יקבל 20 שנה. אז תדעו להבדיל בין מאבק לאומי וטרור ורצון להרוג, לבין הפגנות ודברים כאלה. אני לא יודע איך תעשו את זה, אבל קחו את זה בחשבון.

גם לגבי הרחקה. כשאתה אומר אני מרחיק כל מי שאני חושב, מחר ירחיקו שדרנים מקול ישראל כי מישהו יחשוב שהם מסיתים. זהירות בדברים האלה.
היו"ר מירי רגב
אייכלר, תודה רבה.

מכיוון שאתה יוצא אני אומרת לך שנקיים דיון ספציפי בנושא הר הזיתים.

מאיר אינדור.
מאיר אינדור
אני מייצג את ארגון נפגעי הטרור, אלמגור, וגם את עצמי שנפצע בירושלים ליד הר הזיתים.

שמעתי את דברי המפכ"ל וגם את מצר נזרי. אני יוצא יותר מודאג אחרי ששמעתי את הדברים. במקום הזה שבו אני יושב, יהודה גליק צעק את צעקתו האחרונה.
קריאה
זאת הסיבה שאתה מודאג, כי אתה יושב באותו כיסא?
מיכל בירן
יש מקומות מאוד מסוכנים בכנסת שמביאים סרטן.
היו"ר מירי רגב
לא, לא.
מאיר אינדור
יש ביטוי שכולנו למדנו שכאשר נמצא החלל בשדה, זקני העדה באים ובודקים את עצמם: האם ידינו שפכו את הדם הזה? זה דבר שבא לומר שיש אחריות על זקני העדה. אתם זקני העדה לגבי.

היו פה שני מעשי רצח וניסיון לרצח. קצב האירועים הוא הרבה יותר מהיר מקצב התשובה שלכם. אני חושב שחשבון הנפש צריך להיות של זקני העדה: האם אתם יושבים יום ולילה על המדוכה? אדוני, למשל, עסוק גם בנושא פשע. אולי הגיע הזמן ללכת אחורה אל שנת 1975 בעקבות פיגוע מעלות, הועברה אחריות ביטחון הפנים למשטרת ישראל. אולי צריך לעשות חשיבה מחדש שאין לכם את היכולת להתמודד עם נושא הטרור במרחבים האזרחיים וצריך להחזיר את הביטחון על-ידי הצבא? אני אומר את זה כי אני עוקב 3 שנים מאז נפצעתי, שיש פה איזו רפיסות כזאת. אתם הייתם צריכים להיות הרבה יותר מהירים ואנחנו שומעים הרבה הסברים. זאת מסקנה שבלב כואב אני אומר אותה. ברור לי שכולכם משתדלים. תפיסת הביטחון שלכם היא תפיסה אזרחית ואיננה תפיסה לוחמתית מול טרור.
יוחנן דנינו
תראה לי עוד מקום אחר בעולם שתוך כמה שעות היו מגיעים למחבל. וגם תגיד לי האם באיו"ש שבו הצבא פועל אין פיגועים?
מאיר אינדור
אני יודע גם מי הביא את האינפורמציה. האינפורמציה הגיעה מהשב"כ.
יוחנן דנינו
אני לא בטוח שאתה יודע. נמצא כאן מפקד המחוז, אם תרצה אחר כך הוא יספר לך.
אביעד ויסולי
אם היו תופסים אותו 5 שעות לפני כן אז התוצאה היתה אחרת לחלוטין. זה התפקיד שלכם.
מאיר אינדור
מר דנינו, אני לא מדבר איתך בעוקצנות. תאמין לי, אני מעריך מאוד מוסדות ממלכתיים ואני רוצה שתצליחו. היום אנחנו מגיעים למצב שהמפגע הזה לא היה במעקב. כשאני פונה לגורמים המשפטיים, מר נזרי, ומבקש להקים מאגר עבור מקומות עבודה עבור מחבלים לשעבר, אומרים לי: אתה תפריע בתהליך השיקום שלהם, אנחנו לא נפגע בצנעת הפרט. כשמעסיק פונה אליכם, אין לו לאן לפנות. כך יוצא שבא מחבל ועובד במוסד במוסד חצי ממלכתי. אתם מגיבים בדיליי. אני לא אפרט את כל הכשלים.

אני אקח דבר אחד. מר נחמן שי, אם 60 מסיתים ומממנים של קבוצות הטרור שמנסות לפגוע ביהודים לא נמצאים בצווי הרחקה או בצווי מעצר מנהלתי, כפי שהיה יהודי שהסית נגד כניסת ערבים לפסגת זאב והוא הורחק במהירות.
קריאה
יוסי בן זיקרי הורחק על-ידי משטרת ישראל לאילת.
מאיר אינדור
אומר חבר העירייה, אם הדבר הזה לא יהיה היום, אתם תביאו אלפי שוטרים ו-100 מיליון שקלים ולא תתפסו את ראש הטרור, אז אתם כבר עכשיו נמצאים חוטאים. מפאת כבודכם אני אומר בשאלה: אולי דמי ההרוגים נמצאים כן על ידי הנוכחים פה שלא - - -
נחמן שי
מה איתך?
מאיר אינדור
בביטוי התנכ"י, בביטוי התנכ"י.
נחמן שי
אתה שמעת מה שאמרת עכשיו? אתה שומע מה אמרת עכשיו? אז תחזור בך?
מאיר אינדור
אני משנה, אני מקבל את ההערה.
היו"ר מירי רגב
דיברת דברי טעם. בוא תנסח מחדש.
מאיר אינדור
גם אדוני יודע ספר. אני מבקש שכל אחד יהרהר בליבו, כמו שאני מהרהר יום ולילה, שאני לא בסדר שאני לא מארגן עכשיו משמרת מחאה או הפגנה קבועה ליד ביתו של האחראי הראשי, ראש הממשלה וליד שרינו, כולל השר בנט וכדומה ואומר לעצמי אולי דמם גם על אצבעותיי? את אותה השוואה, אם ה-60 האלה לא נמצאים הלילה לא נמצאים במעצר יש פה מחדל לאומי שמוביל לרצח הבא.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. את זה אני מקבלת, לא יותר מזה. תודה רבה.

חבר הכנסת נחמן שי ולאחר מכן מאיר הקב"ט.
נחמן שי
תודה רבה גברתי היושבת ראש. קודם כל אני רוצה להביע תקווה גדולה ותפילה להחלמתו של יהודה גליק. פגשנו אותו הרבה פעמים בשנה האחרונה, כולל בוועדת המשנה שלנו בנושא הזה. אין לי ספק שהאיש עשה ועושה כל שביכולתו להילחם על הנושא החשוב לו ולרבים אחרים. הוא לא איש אלים ואין שום סיבה בעולם לפגוע בו. לכן אני באמת מצפה שהוא יחזור אלינו ואז נמשיך להתווכח איתו כמו שצריך.

דבר שני זה תגובה על הרצח. אני לא מכיר מדינות רבות בעולם, ששירותי הביטחון שלהן והמשטרה שלהן יכולים לפעול בזריזות כזאת כמו שתפסו את הרוצח, אני לא מכיר. אני מציע לכם ללכת ולבדוק. אני לא יודע מי נתן את הטיפ ומי ידע את הידיעה וזה גם לא מעניין אותי. מעניין אותי שתוך כמה שעות הגיעו אל האיש. האיש ניסה להגן על עצמו והוא איננו היום. זאת היתה התגובה הנכונה והראויה ביותר וצריך להעריך את זה. בתוך כל הקקופוניה שהולכת פה, אתם שוכחים את הפרט החשוב הזה שלקח 4-5 כדי להגיע לרוצח ולשלוח אותו למקום שממנו לא חוזרים.
אביעד ויסולי
רצוי שתהיה מניעה מראש, זה הרבה יעיל.
נחמן שי
מי זה אומר לי את זה? אם יש מניעה, עושים מניעה. אין מניעה על 4.5 מיליון איש, שיש בהם רבים שרוצים את רעתנו, אין דבר כזה.
היו"ר מירי רגב
אל תענה לו כי זה על חשבון הזמן שלך.
נחמן שי
הדבר האחרון שהיינו זקוקים לו היום במדינת ישראל זה הקרב על ירושלים והקרב על הר הבית. זה האחרון מכל הדברים. זאת נקודת המוקד של הסכסוך היהודי פלסטיני, היהודי ערבי והיהודי מוסלמי. אני מאמין שכל שבאמת רוצה ואני מאמין שגם אתם רוצים שתהיה פה עיר אחת שלמה, שתהיה חופש גישה למקומות הקדושים, היה צריך להימנע מלעשות את הקרב הזה. להימנע ולהתרחק ממנו ככל האפשר. זה שבחר מי שבחר, גם אצלכם – וגם שם, שם הם תופסים אותנו בעניין הזה. מי שעשה זאת, עלול לגרום לאסון גדול מאוד, אסון גדול מאוד.

לכן אני מברך על הגישה הזהירה והמתונה והאחראית של המשרד לביטחון פנים ושל המשטרה. יש לי הרבה ביקורת על המשטרה, תאמינו לי. בעניינים האלה, לפי דעתי, הם מתפקדים כהלכה והם פועלים בזהירות. בזה שאין כמעט הרוגים, והמפכ"ל הדגיש את זה, זאת נקודת מפתח. כשיש הרוגים כל התמונה משתנה לגמרי. לכן אתם צריכים להעריך את הפעילות של כוחות הביטחון בעניין הזה.

אסור לתוך הקרב הזה להשליך את הדמוקרטיה הישראלית וערכיה, את שלטון החוק, כפי שדיבר רז נזרי. אני אפילו חושש מעליית המדרגה בעניין זריקת האבנים. איך יפרשו את זה מחר במקרים אחרים? אסור לזרוק את ירושלים בעניין הזה.

אני מצטרף לראש העירייה. אני פונה אליך, ניר. עשית ואתה עושה עבודה טובה מאוד כדי לשמור על אזרחי ירושלים. זה גם התפקיד שלך. לא בטוח שנבחרת לשם כך, כי אני חושב שנבחרת כדי להזניק את ירושלים קדימה אבל לקחת את זה. תחשוב על זה שבירושלים יש לך 350,000 ערבים. רובם הגדול רוצים לחיות פה בשלום. חשוב לי מאוד שנפריד בין אותם מסיתים וזורקי אבנים לבין כלל האוכלוסייה.
מאיר טל
אני קב"ט בתי יהודים.
היו"ר מירי רגב
מה הפערים?
מאיר טל
לגבי הריבונות בירושלים, זכינו לראות בסוף שבוע שעבר צוותים של מס הכנסה, צוותים של העירייה שמקבלים גיבוי מהמשטרה. הדבר הזה התחיל ואחרי כמה ימים ראינו שצוותים ביקשו ולא קיבלו את הגיבוי. אני מבקש. אני חושב שזאת הזדמנות כשיש פה כל-כך הרבה כוחות למנף את הדבר הזה. כל מבצעי האכיפה של העירייה, של רשות המיסים, של בנייה בלתי חוקית, כי לא הגיעו אליו כי לא היה אפשר להיכנס לשכונות, למנף את זה.

דבר אחרון זה נושא הפריסה של הכוחות. הכוחות נמצאים ככוחות תגובה והייתי שמח אם הפריסה תהיה עוד יותר בעומק השכונות בצורה קבועה בנקודות שולטות וכך יוכלו ליזום ולא להגיב. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
דוד אזולאי ולאחר מכן ארנון שגב.
דוד אזולאי
אני רוצה לחזק את ידיה של יושבת ראש הוועדה על ההתמדה, על העקביות. נעשו פה הרבה דברים בזכות הדיונים הללו של ועדת הפנים ועל-כך יישר כוח.

אני רוצה להצטרף לאיחולי רפואה שלמה ליהודה גליק. אני באמת מאחל לו שישתתף איתנו בקרוב בדיונים האלה. כולנו עסוקים בהרבה דברים אבל צריך לזכור לומר מילה טובה לאותם שוטרים שנמצאים בשטח, עם האפוד, אותם אנשים שעושים את המלאכה השחורה יום יום ושעה שעה ותוך כדי סיכון. צריך להגיד להם מילה טובה ולחזק אותם מכאן.

אדוני המפכ"ל, אמרתי לך והערתי לך תוך כדי דבריך, שלצערי הרב לא שמעתי ממך מילה על הר הזיתים. אני חושב שצריך לשמוע ממך ואני מצפה לשמוע ממך. הר הזיתים זה מקום שאינו שנוי במחלוקת, בניגוד להר הבית. אני יכול להראות לך, שרק השבוע, ויעיד האיש שמטפל בהר הזיתים שפניתי אליו אישית בקשר לכמה מקרים. אנשים ביקשו לדעת מה קורה עם המצבות ואיך אפשר להגיע. אדוני, גם שם צריך לדאוג שאזרחים יוכלו להגיע בבטחה בכל עת ובכל שעה.

אני באמת מברך את המשטרה על ההצלחה הגדולה לתפוס את המפגע מייד אחרי כמה שעות אבל איך האיש הזה הצליח להגיע למקום כזה רגיש, כשהוא מסומן? בשבוע שעבר ראש הממשלה היה באותו מקום ואני לא רוצה להתחיל לחשוב מה יכול היה לקרות. האם אתם עוקבים אחר האנשים האלה? האם אתם מאפשרים להם לצאת לעבוד? איך בכלל קורה דבר כה? אסיר משוחרר שידוע שהוא דיבר. אלה דברים ידועים ומפורסמים, זה לא דברים לוטים בערפל אלא דברים ידועים וברורים. האם אדוני יודע שהאיש הזה מסוכן ובכל זאת אפשרו לו לעבוד.
ארנון שגב
אני על תקן ממלא מקום יהודה גליק, מנסה לפחות. אני רוצה לטעון שלמשטרה יש אחריות לא מעטה לסיפור של יהודה גליק, בלי להיכנס לכל ההאשמות הקשות.

למשל, תהליך של רצח אופי שנעשה לו באופן מתמשך. לפני חודש וחצי דיברתי עם מפקד מרחב דוד במשטרה, אבי ביטון, שכינה אותו אדם קיצוני והשווה אותו למוחמד בקיראת, גדול המסיתים מהצד השני, המסיתים לרצח, אלה ששמחו על ניסיון הרצח. במשטרה דיברו כל הזמן על מסיתים משני הצדדים, כאילו יש איזה שוויון בין אזרחים תמימים לבין אלה שמנסים להתנכל להם. שלא לדבר על ניסו שחם, שכמפקד מחוז ירושלים, שכינה את יהודה גליק האדם הכי מסוכן במזרח התיכון.

הייתי הבוקר בהר הבית, ראיתי ששום דבר לא השתנה שם. היו שם קבוצות הסתה. השם של חיג'אזי המחבל עלה שם כמה פעמים.
היו"ר מירי רגב
עזוב את קבוצות ההסתה, עליתם היום להר?
אביעד ויסולי
- - -
ארנון שגב
מיררו לנו את החיים, עשו לי בידוק משפיל. כרגיל, קבוצות ההתנכלות ממשיכות להתנכל.
קריאה
על פי ההלכה אסור לעלות לשם.
היו"ר מירי רגב
סליחה, ההערות האלה לא מתאימות עכשיו.

אביעד, ועדת המשנה להר הבית תמשיך לוודא שהחלטת המפכ"ל מיושמת.
אביעד ויסולי
שתמשיך לוודא, כי היום, אחרי כל הסיפור, יהודים לא עלו.
היו"ר מירי רגב
אם הם חושבים שיש כאן כותרת כדי להשתיק אותנו, זה לא. אם יש כאן אמירה של מפכ"ל, אני בדרך כלל מאמינה לאנשי מקצוע. אם יש פה אמירה של המפכ"ל, אני מאמינה שהמסר הזה ירד כלפי מטה ואנחנו נבדוק את זה.
אביעד ויסולי
ניתן למפכ"ל לוודא שבאמת המילה שלו מגיעה גם לשוטר בשטח.
היו"ר מירי רגב
חד וחלק. דרך אגב, הוא הציג את זה רק היום בממשלה. אני מתארת לעצמי שהוא בוודאי צריך להוריד את זה כלפי מטה.
יוחנן דנינו
זה כבר שם.
אורית סטרוק
גברתי היושבת ראש, אני מברכת אותך על כל המהלך שאת עושה בנושא הר הבית ומזרח ירושלים. בעוד שלושה ימים וגם אתמול בערב, ניזכר שוב ונגיד מעל כל במה שמילים יכולות להרוג. נגד יהודה גליק ונגד חבריו, הופעלה מערכת הסתה, שלא היה צריך מערכת מודיעין מאוד משוכללת כדי להכיר אותה. אני רוצה לשמוע דיווח אמת, כמה מהמסיתים האלה נחקרו לפני ההתנקשות על-ידי היחידות המיוחדות שחוקרות הסתה לרצח? כמה נחקרו אחרי ההתנקשות? איך המערכת של המשטרה ושל הפרקליטות, רז, נערכת כדי לטפל בהסתות האלה לרצח, גם של אנשים ספציפיים וגם של קבוצות.

אני חושבת שמה ששמענו קודם מרז, שהוא לא קיבל פניות להרחיק פעילי טרור מהשכונות, קל וחומר מאזור מרכז מורשת בגין. עצם העובד שהוא לא קיבל את הפניות האלה היא מדאיגה מאוד מאוד.
היו"ר מירי רגב
זה תמוה בעיניי אבל נבדוק את זה.
אורית סטרוק
אני רוצה להגיד שלפני כשעה וחצי ישבנו באולם הזה שעסק בנושא של איזוק אלקטרוני. ישב כאן יואל הדר, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים. הוא אמר: מה אתם רוצים, שהמשטרה תיכנס לעיסאוויה? שהמשטרה תיכנס לא-טור? אני לא מבין מה אתם מצפים? כך הוא אמר באופן טבעי כשדיברנו על איזוק אלקטרוני. זה אדם מעיד על עצמו איפה המשטרה נמצאת ואיפה היא לא נמצאת.

רף המסוכנות לגבי צווי ההגבלה. אני מכירה את רף המסוכנות לגבי חלוקת צווי הגבלה לפעילי ימין ביהודה ושומרון. נראה לי שהוא נמצא מרחק שנמות אור מרף המסוכנות לצווי הגבלה שאתם מדברים עליהם לגבי פעילי טרור, מסיתים, מארגני התפרעויות בירושלים.

דבר אחרון. אני באמת חושבת שאת הסטטוס קוו צריך לשנות וצריך לאפשר תפילת יהודים בהר הבית. אבל לכל הפחות במינימום, צריך לשנות את הסטטוס קוו המשטרתי, אדוני המפכ"ל. הסטטוס קוו הזה, שלפיו כאשר יש התפרעויות על הר הבית, ההר נסגר ליהודים. זה בעצם אומר לערבים: אנא מכם, תתפרעו, כי כך תסגרו את ההר ליהודים. אני רוצה לשמוע פעם אחת ולתמיד. השר זורק למפכ"ל, המפכ"ל חזרה לממ"ז והממ"ז חזרה לשר.
היו"ר מירי רגב
יש החלטת מפכ"ל. המפכ"ל אמר פה את מה שאמר. הוא אמר את דברו באופן חד וברור. השר אמר שזאת החלטה של המפכ"ל והמפכ"ל אמירה ברורה שצריך רק לברך עליך.

שלושה דוברים אחרונים לפני הסיכום של המפכ"ל. רבקה, מנשות נאמנות הר הבית. לאחר מכן חברת הכנסת מיכל בירן ואחריה חבר הכנסת משה פייגלין.
רבקה שמעון
יש שתי סיבות עיקריות שאנחנו רואים בארץ למה אנשים נרצחים מבחינה פוליטית. רק בשבוע שעבר אתם הלכתם לאזכרה של רחבעם זאבי. ביהודה ושומרון יש שתי סיטואציות שמייצרות רציחות של אזרחים, או של ציבורים או של אנשים ציבור. קודם כל, זה כמו שארנון שגב אמר, שמייצרים דה לגיטימציה לאישיות או ליישוב או לאיזו תופעה התיישבותית. הדבר השני, זה שדר פוליטי.

לצערי, מירי רגב, אני חייבת להגיד לך, נראה לי שאת תמימה. אני גם הייתי חוששת לך והייתי ממליצה להצמיד לך מאבטח קבוע. אני לא צוחקת.
היו"ר מירי רגב
אני עדיין לא מאלה שעלו להר הבית.
רבקה שמעון
אני העברתי כאן תמונה מהפייסבוק של קולג' שהערבים סימנו חלק מאיתנו. העברתי את הקולג' למפכ"ל.

אני רוצה לומר עוד מילה לניר ברקת ולמפקח דנינו. אני תושבת פסגת זאב. אנחנו במשך 12 שנה שאני גרה בשכונה, אנחנו מתלוננים על המואזין ב-4 לפנות בוקר, על זריקות אבנים ועל הזיקוקים בלילות שבת. אני הייתי מצפה שאחרי מקרה כמו ניסיון התנקשות ביהודה גליק, משהו היה צריך להשתנות גם בנושא הזה, כדי שהערבים יורידו את הראש.

אני מצפה מניר ברקת, מדנינו ומהממ"ז החדש, לסגור מואזין ב-4 לפנות בוקר. אני מציעה להעניש באופן קולקטיבי. הערבים חייבים להרגיש שמה שהם עשו לא שייך בכלל. כדי לגרום להרתעה, שתהיה ענישה קולקטיבית.
היו"ר מירי רגב
אני לא בעד ענישה קולקטיבית.
רבקה שמעון
אני חושבת שזה מה שהם יבינו.

בהר הבית, אני מאוד מודה לפעילות המשפטית שאתם מתכננים אותה, אבל אני עדיין לא ראיתי ביצוע של החלטות של דוד צור, לפתוח עוד שערים - - -
היו"ר מירי רגב
עזבי אותי מלפתוח עוד שערים. קודם כל, שיעלו להר הבית. זאת היתה החלטה חשובה של המפכ"ל.
ארנון סגל
אבל ביום חמישי הענישו את היהודים.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מדברים היום. אתה רוצה לדבר על העבר?
רבקה שמעון
מירי, קיבלנו תמונה של 40 ערבים במסגד ביום חמישי.
היו"ר מירי רגב
חברים. אני היום שמעתי על ההחלטה. לא אתמול ולא שלשלום. יושב פה מנכ"ל ואמר שמבחינתו מהיום זה מחייב. ממחר אני מאמינה שההחלטה של המפכ"ל תרד כלפי מטה ותבוצע.

חברת הכנסת מיכל בירן ואחריה חבר הכנסת פייגלין.

חברים, אני חייבת לסיים את הדיון.
מיכל בירן
למי שלא יודע, אני ירושלמית בשנה וחצי האחרונות. אני גרה בבקעה והאווירה וההתפרעויות מגיעות קרוב מאוד לשכונתי. אין ספק ועל זה כולנו מסכימים, שהמטרה היא השבת הביטחון האישי לכל תושבי ירושלים, כולל במזרחה.

חבר הכנסת נחמן שי דיבר על 350,000 תושבי ירושלים ערבים, ואני בטוחה ש-99% אחוזים מהם רוצים גם הם לחיות את חייהם בשקט ובשלום ומיעוט קטן גורם למצב כמעט בלתי אפשרי.

מה שחסר כאן, ואני פונה גם אליך ניר ברקת וגם ליוחנן דנינו. חסרה כאן תקווה וחסרה כאן תכנית לטווח ארוך. אני כן מעריכה את המתינות ואני חושבת שזה ברור שברגע שייהרגו – זה יכול להיגמר במצב שאי-אפשר יהיה לשלוט בו.

פה אני לוקחת מטאפורה מחינוך ילדים. ענישה זה דבר שיכול לעבוד אבל הוא לא יכול לעבוד בפני עצמו אם אין הבנה. בסוף יש גבול לכמה שוטרים אפשר להביא. אתם לא תשימו שוטר פר בן אדם.

מדברים על הרחקה של מסיתים מירושלים? גברת רבקה, את מסיתה בעצמך. מה שאמרת כאן על ענישה קולקטיבית, מה שאמרת כאן על ערבים שיורידו את הראש.
אורית סטרוק
סליחה - - -
מיכל בירן
זאת הסתה, זאת הסתה. אלה אמירות שהם גם גזעניות ולא מועילות כאן.

אני פונה אליך גם אורית סטרוק באופן אישי. יש כאן פשוט חבית של חומר נפץ. יש כאן משהו שיכול להפוך בדיוק - - -
אורית סטרוק
מה שאת עושה זה מה שעשו ליהודה גליק, שהוא המסוכן.
מיכל בירן
נדרש מכולנו, מכל חברי הכנסת וגם מאלה שיושבים כאן, זה כן איפוק, כן רוגע וכן לחזק - - -
רבקה שמעון
הילד שדקר, זה לא הרגיז אותך?
היו"ר מירי רגב
איפה הסדרן? להוציא אותה.
רבקה שמעון
הרסו בתים בענישה קולקטיבית.
מיכל בירן
גם את מרגיזה אותי רבקה, אבל זכותי לסיים את דבריי. בבקשה תני לי לסיים את דבריי.
היו"ר מירי רגב
חברים וחברות, מיכל עכשיו מדברת.
מיכל בירן
אני מדברת בקצרה ויש לי עוד משפט אחד. בשביל לתת תקווה, ואנחנו יודעים שבמזרח ירושלים יש גם מחסור של 2,200 כיתות. אנשים שלומדים במשמרת שנייה. הייתי בהלם שהדבר הזה עדיין קיים במדינת ישראל. מהדוח של השב"כ ב-2008 גם מצוינים הדברים האלה כגורמים שמלהיטים את הרוחות. זה מקל עליהם לגייס עוד אנשים שמשתתפים.

אני מבקשת לפעול גם בתכניות ארוכות טווח. הנוכחות של השוטרים יש לה גם תשלום מחיר. שמעתי ששוטרים נכנסים לבתי ספר ומנהלי בתי הספר לא יודעים איך להגיב לדבר הזה. הדבר הזה הוא גם מלהיט.
היו"ר מירי רגב
משה פייגלין.
משה זלמן פייגלין
תודה גברתי, תודה לכולם. אני חייב להמשיך משהו מדבריה של אורית.
היו"ר מירי רגב
לא, זה על חשבון הזמן שלך, תחליט מה אתה אומר.
משה זלמן פייגלין
אני רוצה לומר לרז נזרי, שכלפי וכלפי יהודה גליק, שכולם מאחלים לו רפואה שלמה, עיון פשוט באינטרנט, כולל דף הפייסבוק שלי, מגלה אין ספור קריאות לרצח. אילו ההתלהבות מהמעצר המנהלי וקריאה אחרי – כאן לא מדובר באולי הסתה וכל דמיונות של הסתה כמו ששמענו עכשיו, אלא הסתה מפורשת לרצח. אני לא ראיתי שמישהו נעצר, שמישהו הורחק. כנראה שסכנה יש רק בצד היהודי ולא בצד הערבי.

ולעצם העניין. יצא לי פעם לנהל שיחה עם אחד מאנשי הווקף בהר הבית, בנסיבות מאוד מעניינות. אמרתי לו: תגיד לי, אתה מאמין באלוהים? ענה לי: בוודאי, הוואקף המוסלמי, בוודאי שאני מאמין באלוהים. שאלתי: אז למה אתה לא מוכן אני אתפלל אליו? הבחור היה בהלם. הוא בלע את הלשון, לא ידע מה לענות לי.

התשובה, רבותיי, למה הוא לא מוכן שאני אתפלל אליו, בכלל לא נמצאת במקום הדתי, בכלל לא נמצאת במקום האמוני. הוא מאמין באלוהים, אני מאמין באלוהים. באמת, בכל מקום אחר לא היה אכפת לו שאני אתפלל אבל שם אכפת לו. מדוע? משום שהוא יודע שאם ילד יהודי קטן יאמר לבדו פרק תהילים או תפילה ואתה אדוני המפכ"ל תעמוד על-כך שהוא יוכל לומר את התפילה הזאת, כפי שהחוק מחייב אותך, כפי שבג"צ אמר שזאת זכותו. אין פה שום קשר לשום סטטוס קוו. יש פה פסיקת בג"צ מפורשת. זאת רק החלטת משטרה במקום, כך מגדיר את זה הבג"צ ונזרי יוכל להעיד על-כך.

אם תאפשר לו להתפלל, אזי המשמעות תהיה שהר הבית הוא באמת בידינו, כי אותו ילד יאמר את השייכות של עם ישראל למקום הזה. אם הר הבית בידנו, אז כל הארץ הוא שלנו. הוויכוח כאן הוא לא ויכוח דתי, הוא ויכוח ריבוני. אבל כאשר אנחנו, משום מה, מנסים לאכוף משהו שאין לו בדל של קשר לסטטוס קוו. ולא רק שהמשטרה לא מאפשרת, היא עוד מאפשרת לאנשי הוואקף להתלוות אליה, ובעצם להוביל אותה, ולבלוש אחרי שפתותיהם של העולים להר בצורה המשפילה ביותר, שגם היא בניגוד לחוק כי זאת הטרדה על-פי הגדרות החוק. שניכם יודעים זאת, זאת הטרדה במובן הכי מוחלט של המילה. סטטוס קוו לא יכול להיות עבירה על החוק וזאת עבירה על החוק המפורש. כשאתם מאפשרים זאת אתם אומרים זאת במעשיכם, במעשה המשטרתי ובגיבוי המשפטי, אתם אומרים: הר הבית לא שלנו. וכשאתם אומרים שהר הבית לא שלנו, אתם מושכים עליכם ועלינו את האלימות המוסלמית הקיצונית ובצדק. אם אתה אומר זה לא שלי, אז קדימה הסתער. ומשם זה אכן גולש לירושלים. אני שמח אדוני המפכ"ל, שהזכרת שזה לא רק לירושלים, אל כל רחבי הארץ.

הדבר הזה, הסטטוס קוו הרצחני הזה, שהוא שהוביל – צריך לומר את האמת. אין פה ולו בדל של סטטוס קוו. יש כאן כרסום מתמשך בריבונות הישראלית בהר הבית דרך איסור התפילה על אותו ילד. רבותיי, כדורי המרצח שכוונו אל ידידו יהודה, שכולנו כאן מאחלים לו רפואה שלמה, כוונו כלפי ריבונותנו בכל רחבי הארץ. מה שהיה צריך להיות מייד אחר-כך הוא שינוי מיידי של המדיניות, בדיוק בנושא שעליו דיברתי עכשיו.

מכיוון שהיום עליתי להר הבית ומייד המוסלמים הקיצוניים הבינו שזה לא מה שהולך להיות, שכל מה שחשוב לכם זה שמירת המצב הקיים, מה ששמעתי בהר הבית זה קריאות בשבח אותו חיג'אזי במרצח. רבותיי, כך אתם מזמינים – כמובן לא ברצונם, אבל מתוך מדיניות שגויה לחלוטין, את הרצח הבא.
רז נזרי
אני אשיב במהירות לשניים שלושה דברים שעלו כאן. מר אינדור, אתה דיברת על צבא שיופעל כדי שנפתור את הבעיות האלה. אני מזכיר לך שגם באיו"ש הצבא פועל ויש פיגועים מעת לעת. שנית, כשאנחנו מדברים על ריבונות בירושלים, חלק מסממן של ריבונות במדינה דמוקרטית זה שהמשטרה מטפלת באזרחים שלה. אלא אם כן אתה רוצה שנהיה כמו עיריות שכנות ששם הצבא מטפל באזרחים. במדינה דמוקרטית מדינה מטפלת באזרחים ומזרח ירושלים זה עדיין מדינת ישראל ואני מניח ומקווה שאתה לא מתנגד לכך.
מאיר אינדור
לא, כל מדינת ישראל - - -

אדוני, עד 1975 האחריות - - -
היו"ר מירי רגב
מאיר, בבקשה, אני מכבדת אותך.
רז נזרי
לגבי העניין של העסקת אותו אדם במרכז מורשת בגין. אמרת שפנית לגורמים כאלה ואחרים. זה לא מוכר לי. אני יודע שבשבוע שעבר ביום חמישי, לאחר אותו פיגוע ביהודה גליק, קיבלתי פניה מהבט"פ לקיים דיון בהקשר הזה לגבי הנושא של אפשרות להגביל העסקה של כאלה ששוחררו מהכלא. כבר ביום חמישי כתבתי למשרד הבט"פ שיעבירו בהקדם את ההצעה שלהם, ביחד עם המשטרה בהקשר הזה, ונקיים דיון על זה בהקדם. יש מנגנון לגבי העסקה של עברייני מין. עבריין מין לא יכול לעבוד במקומות שיש קטינים. עלה הרעיון הזה ביום חמישי, אני לא מכיר דבר כזה מלפני זה. ביקשתי מהמשרד לבט"פ ביחד עם המשטרה הם יעבירו לנו הצעה ונייר ואנחנו נקיים דיון בהקשר הזה מתוך מטרה לבדוק את הדרכים המשפטיות איך למנוע מאנשים מהסוג הזה לעבוד במקומות כאלה, שבהם הם יכולים חלילה לחזור על מעשיהם. זה לגבי הדבר שאמרת.

לגבי מעצרים מנהליים. חברת הכנסת סטרוק, אני לא יודע מאיפה את אומרת את זה. אין רף אחר. למרות התחושה, אנחנו לא עושים רף כזה ליהודים ורף כזה לערבים. אם את רוצה ברמת העובדות, אני לא מכיר עצורים מנהליים יהודים ואני מניח שגם את לא מכירה. לעומת זאת, יש לא מעט עצורים מנהליים פלסטינים.
אביעד ויסולי
כמה נעצרו בירושלים?
רז נזרי
בשונה מצווי הגבלה. צווי הגבלה זה משהו יותר קל. אני לא מכיר עצורים מנהליים יהודים. יש צווי הגבלה לפעמים כנגד פעילי גבעות כאלה ואחרים, שחשודים מודיעינית בפעילות אסורה. לעומת זאת, כלפי הפלסטינים, גם בהר הבית יש עשרות פלסטינאים שהם מוגבלי כניסה בצורה כזאת או אחרת להר הבית. כל מידע שמגיע אלינו כמשרד משפטים נבדק.

אמרתם שלא קיבלתי מידע על הרחקה מהשכונות. אני לא יודע על זה אבל זה לא בהכרח אומר שאין דבר כזה כי חלק מהדברים מגיעים ברמת מחלקת בג"צים שבודקת את הדברים. לא כל דבר עולה לרמת היועץ המשפטי, פרקליט מדינה ומשנה ליועץ.

משפט אחרון לחבר הכנסת פייגלין. דיברת על הפייסבוק שלך. אני לא מדבר בציניות. אני אפילו לא יודע איך נכנסים לפייסבוק. לכן, תסלח לי שאני לא עוקב אחרי הפייסבוק שלך. ככל שיש דבר כזה – מספיק עם המנטרה הזאת שאנחנו רוצים לדפוק את היהודים וכשרוצים לאיים על חבר כנסת יהודי, לא אכפת לנו. באמת, בואו נצא מהאמירות הפוליטיות הפופוליסטיות האלה. יש לך מידע? יש דבר כזה הסתה? הדבר הזה יעבור למשטרה.
מאיר אינדור
יהודה גליק שלח 5 מכתבים לממ"ז ירושלים עם איומים מפורשים.
קריאה
יהודה התלונן והתיק נסגר.
רז נזרי
ממ"ז ירושלים נמצא פה. אני שמעתי את ממ"ז ירושלים אומר בממשלה היום שהתלונות שהוגשו על ידי יהודה לא היו על איומים כלפיו אלא איומים של תקיפה.

חבר הכנסת פייגלין. אתה אומר שיש איומים על חייך? תפנה את זה כברק היום אלינו. ניתן לזה את כל המשמעות שצריך לתת לזה, איומים כלפי כל אדם, בוודאי כלפי חבר כנסת. אף אחד לא מקל ראש.
אביעד ויסולי
זה לא איום? אתה לא ראית את זה?
רז נזרי
מר ויסולי, בשעות הפנאי המועטות שיש לי אני לא נוהג לעבור אחרי אתרי האינטרנט שלך או שלך או שלו, האמן לי. תפנה תלונות למשטרה והדבר הזה ייבדק.
אביעד ויסולי
אבל השרה שלך דיברה שעות נגד הסתה רק יהודית. היא אמרה בראיון לפני שבוע.
רז נזרי
היא נגד הסתה מכל סוג שהוא.
קריאה
אבל יהודה התלונן וזה נסגר מחוסר עניין.
רז נזרי
תלונה על איומים? אני לא מכיר.
קריאה
כן, הבן שלו אמר לי.
אביעד ויסולי
הוא פנה בפקס במכתבים מפורשים לממ"ז.

<
היו"ר מירי רגב
אנחנו נחכה שבעזרת השם יהודה יתעורר. הוא יספר לנו את סיפורו ואז נוכל להשוות בין מה שהממ"ז אומר לבין מה שיהודה אומר.
ניר ברקת
שוב, אני חושב שעל השולחן הזה אין אחד שמוכן לסלוח לאלימות. האלימות הגואה בירושלים, בוודאי בוודאי של נערים והפרות הסדר, היא בלתי נסבלת ונטפל בה. אני לא מאמין ולא מעלה בדעתי שמשטרה ירושלים או משטרה בכלל, מוכנה לסבול אלימות.
קריאה
שנצטט מהמכתב - - -
היו"ר מירי רגב
סליחה.
ניר ברקת
אם יש מקום לשפר, אז אני בטוח שהם ישפרו. בתפיסת עולמה המשטרה תפקידה לשטר ולוודא שאנשים לא יעברו על החוק. אם יש מקום למשטרה להשתפר אז בסדר, אבל אני לא חושב שהניגוח הזה מקדם למקום כלשהו.

באשר לדברי מיכל בירן. תכניות העבודה של עיריית ירושלים לא השתנו בעקבות האלימות שמתרחשת כאן. גם בערך מוחלט וגם באחוזים, ההשקעות שאנחנו עושים במזרח העיר הם רק במגמת עלייה.
מיכל בירן
הן עדיין רחוקות.
ניר ברקת
הן עדיין רחוקות כי אנחנו נבקש מממשלת ישראל חבילת סיוע. להזכיר לכולם, שעל כל שקל שלנו יש פר תושב בעיר ירושלים, לעיריית תל-אביב יש 2.5 שקלים. אז חבילת הסיוע שתגיע בקרוב לשולחן הממשלה ולכנסת, אני אומר לך באחריותי ותודה לאל יש לנו מועצה אחראית, תתחלק בצורה הוגנת כלפי כלל המגזרים, למגזר הערבי, למגזר החרדי, למגזר הכללי. זה שאנחנו משקיעים בתושב ציוני בירושלים, שליש ממה שמשקיעים בתושב ציוני בתל-אביב, זה לא נותן סיבה לי או לך לקום ולזרוק אבנים. ההתמודדות עם הפרות הסדר היא לא תלויה בכלום. אני מבקש מכולם, אין שום קשר בין ההשקעות שאנחנו עושים. אפס סיבות לאלימות בירושלים. לא מוכן לקבל שום תירוץ שהוא.

דבר אחרון. אני בהחלט מסכים, אדוני המפכ"ל ומפקד המחוז, שאנחנו צריכים לחשוב יותר מה עושים עם הר הזיתים. הר הזיתים צריך לקבל טיפול מיוחד. לדעתי יש כלים לעשות את זה, זה לא כזה מסובך. אנחנו צריכים להיות יותר רגישים כאן לתהליכים שקורים בתוך ההר. אין לי ספק שגם לזה ניתן מענה. ההערה היא במקום ואני לפחות אפעל ככל שניתן להרחיב את היכולת של יהודים להרגיש בבטחה גם כשהם מגיעים להר הזיתים.
דוד אזולאי
נקווה שזה יבוא לידי ביטוי בזמן הקרוב.

<
ניר ברקת
ביום חמישי, אחרי שהרג המפגע שניסה להתנקש בגליק, בפועל בתי הספר באבו טור לא קיימו לימודים. באותו יום, יום חמישי בצהריים, הגיעו מנהלי בתי ספר, כשמונה במספר, ממזרח העיר, לדיון אצלי, יחד עם עוד כמה מנהלי מנהלים קהילתיים. לכולם היה מסר אחד מרכזי: תעזרו לנו להחזיר את השקט לשכונות שלנו במזרח העיר. תדעו לכם שיש במזרח ירושלים מנהיגות שקטה, שלטובת העניין הם מאוד לא מרוצים מהמציאות. הם ביקשו ואכן נפגשו לאחר מכן עם השוטרים ומשטרת ירושלים בתיווכנו. האנשים במזרח העיר, רובם ככולם, רוצים להחזיר את השקט בירושלים ולשם אנחנו נגיע.
היו"ר מירי רגב
תודה לניר ברקת.

המפכ"ל, בבקשה ואחר-כך נסכם.
יוחנן דנינו
לגבי הגדלת הסד"כים כבר התייחסתי. השאיפה שלנו היא להגדיל את מספר השוטרים בירושלים באופן קבוע. אמרתי שעד אז, בכל מקרה, כל כוחות התגבור שיידרשו יישארו כאן עד הודעה חדשה בלי הגבלת זמן.

התייחסו כאן באריכות לעניין של היכולת של השוטרים לפעול. לשוטרים יש את כל הגיבוי, גם הוראות פתיחה באש, גם את כל האמצעים. הם לא מוגבלים בכלום והם לא חוששים. הם לא חוששים ממח"ש ולא מכל דבר אחר. אפשר להצטרף אליהם לפעילות כדי לראות על מה אני מדבר.

לגבי ההסתה בפייסבוק. אני מסכים, מדובר בתופעה חמורה. צריך להבין שמשטרת ישראל כדי לפתוח תיק חקירה על הסתה צריך לקבל אישור מהפרקליטות. אנחנו מעבירים להם את החומר הלכאורה מסית ואנחנו מבקשים אישור לפתיחה בחקירה. אנחנו העברנו עשרות תיקים בתקופה האחרונה. בחלק מהם קיבלנו אישורים לחקירה. בימים האחרונים עלו אתרים נוספים. צריך להבין שזה צץ כל יום ואין על זה שליטה. אנחנו הקמנו יחידת סייבר שהקמנו מכוחותינו בלי תקציבים מיוחדים והם עובדים על זה. אנחנו נעשה את המאמץ. אני מסכים איתכם לגמרי שההסתה היא תופעה חמורה מאוד שצריך לטפל בה ולכל הכיוונים. מי שאמר פה שמטפלים רק בצד אחד, ממש לא. אני אשמח מאוד, כל הסתה שאתם נתקלים בה, אנחנו נעביר אותה אוטומטית. אני אומר לכם, זה תהליך כל-כך פשוט.
קריאה
אבל יהודה התלונן.
היו"ר מירי רגב
לא, סליחה.
יוחנן דנינו
תאמינו לי, שבכל נושא שמגיע, כל תלונה שמגיעה - - -
קריאה
נסגר התיק.
יוחנן דנינו
אני אומר עוד פעם, בדקנו את זה. אני היום דיווחתי על זה בישיבת הממשלה. על כל התיקים, על התלונות שהיו. ביקשתי שיבחנו כמה דברים לעומק ואנחנו נדווח על-כך.

לגבי הר הזיתים. חבר הכנסת אזולאי, שמעתי היום את השר אורי אריאל בישיבת הממשלה וגם הוא דיבר על זה. הקמנו שם את נקודת המשטרה ושמנו שם מצלמות.
דוד אזולאי
שוברים את המצלמות. כמה שוטרים יש? שלושה? ארבעה?
יוחנן דנינו
אני מבין. בביקור שלי בנקודה לפני כמה חודשים, התרשמתי שהמצב היה טוב יותר. לפי מה שאני שומע, המצב לא טוב. חבר'ה תאמינו לי, נעשה כמה דברים.
מאיר אינדור
הקטע מהאוניברסיטה עד הר הזיתים הוא ללא מצלמות וללא סיורים ושם נפגעתי.
יוחנן דנינו
יש כרגע תכנית לטווח קצר ותכנית לטווח ארוך. טווח ארוך זה מבט קדם, ה-97 מיליון שקלים, שאני מאוד מקווה שהם יגיעו מהר. זה אמור לכסות את כל אזור הר הזיתים. יש שם 4 קילומטר רבועים של אזור הר הזיתים.
דוד אזולאי
אדוני, צריך תגבור שוטרים.
יוחנן דנינו
דקה, אני אתייחס לזה.

דבר שני זה הבלונים שהעלינו לאוויר והדבר השלישי זה באמת תגבור שוטרים. אם יהיה צורך, חלק משוטרי התגבור אנחנו נשים גם שם. אנחנו נבדוק. בסופו של דבר אני מסכים לגמרי. מי שרוצה להגיע להר הזיתים צריך לעשות את זה בבטחה וניתן לזה מענה.
קריאה
אז אולי שיבקרו בהר הזיתים.
היו"ר מירי רגב
סליחה, מה קורה פה היום?
קריאה
לא. ככה מדברים בישיבות סיעה שלכם? כל אחד מפריע ליושב ראש?
יוחנן דנינו
לגבי מבצעי האכיפה. התחלנו איתם עכשיו בצורה יותר מאסיבית. השאיפה היא שכמו שהמשטרה הביאה 1,000 שוטרים, יש את כל הגופים במדינת ישראל שעוסקים באכיפה חוץ ממשטרה, אם זה רשות המיסים, הביטוח הלאומי, רשות הטבע והגנים. כל מי שעוסק באכיפה, ישים את ירושלים בראש סדר העדיפות, בדיוק כמו שהמשטרה עשתה. ברגע שהדבר הזה יקרה יהיו יותר צוותי אכיפה.
מאיר טל
הם אומרים שהם זקוקים לסיוע משטרתי.
יוחנן דנינו
תצטט אותי. לא יהיה צוות אכיפתי מרשות כלשהי, שיגיד שהוא לא עושה את זה בגלל סיוע משטרתי. לא יהיה, פשוט לא יהיה.

לגבי נושא ההעסקה. תראו, כל האירוע הזה של יהודה גליק וניסיון ההתנקשות, אמרתי באיזו חומרה אנחנו מתייחסים אליו. מה שלא עובר דרך המשטרה, אין לנו בכלל יכולת להתערב. הרי אם היו שואלים אותנו לפני האם אפשר להעסיק אותו, מייד היינו אומרים שלא. היינו בוחנים ורואים את העבר שלו ומייד היינו אומרים שלא. אף אחד לא פנה אלינו. גם הפנייה אלינו בדרך-כלל מתבצעת רק על פי החוק, זאת אומרת, רק מי שחייב לפנות אלינו. לא חייבים לפנות אלינו על-פי החוק.

לכן אני אומר שזה משהו שיצטרך להיבדק. באותה נשימה אנחנו צריכים לחשוב על המקומות הנוספים שבהם אנחנו יכולים לקבל אירועים כאלה ולראות אם צריך לעשות כאן איזה שינוי, אפילו ברמה החוקית. אולי כדי שיצטרכו לעבור לקבל סוג של תעודות יושר. כמו שאתם מבינים, היום על פי החוק אסור לבקש תעודת יושר. לכן צריך כאן מאוד להיזהר. אנחנו צריכים ללמוד מה קרה כאן כי ללא ספק מה שקרה כאן חמור מכל הבחינות. זה אחד שאסור היה לו לעבוד שם, איך שלא מסתכלים על זה.

דובר כאן על העניין של טרור. מישהו כאן לא כל-כך הבין. אין דבר כזה שיש ידיעה על טרור שהיא לא מטופלת. מישהו שעוסק בטרור או מתכוון לעסוק בטרור שהוא לא מטופל. קודם כל, מי שעוסק בזה זה השב"כ. מדובר כאן על העניין של העברת אחריות ממשטרה לצבא. חבר'ה, הסיכול והאחריות האיסופית והסיכולית על טרור ומניעת טרור היא שב"כית, זה בכלל לא מי אחראי.
מאיר אינדור
מי לוקח את המודיעין?
יוחנן דנינו
המודיעין זה שב"כ.
מאיר אינדור
מי לוקח את המודיעין ועושה את זה למבצעי? אתם.
יוחנן דנינו
אנחנו יודעים ברגע שאנחנו מקבלים. המפתח הוא המודיעין. אני אומר לכם שבשגרה, כל מידע שמגיע לגבי טרור מטופל אוטומטית. אתם יכולים לבדוק אותנו.

באותה נשימה, ללא ספק, האירועים האחרונים בירושלים זה לא אירועים שאנחנו יכולים לתת להם יד. אלה לא אירועים שאנחנו בכלל מוכנים לתת להם יד. באמת, בואו כולנו ובקטע הזה ניתן למי שיודע לעשות את העבודה, לעשות את העבודה. משטרת ישראל יודעת לעשות את העבודה. היא הוכיחה את זה בעבר.
מאיר אינדור
אבל אתם בביקורת ציבורית, נכון? מה זה לתת יד? מה זה לתת לכם?
היו"ר מירי רגב
מאיר, בבקשה.
יוחנן דנינו
אני מבקש בהזדמנות הזאת לאחל הצלחה למפקד מחוז ירושלים.
מאיר אינדור
לא קיבלנו תשובה לגבי צווי הרחקה, צווי מעצר מנהלי.
יוחנן דנינו
עניתי על זה. השתמשנו כבר ב-87 - - -
מאיר אינדור
לא בהר הבית, בשכונות. גברתי, בשכונות.
היו"ר מירי רגב
אני הבנתי, אני אסכם בעניין הזה. מאיר, די.
יוחנן דנינו
מעצרים מנהליים זה לא הרחקות. מעצרים מנהליים מתבצעים בשגרה, ברגע שיש מספיק מידע. שוב, השב"כ הוא זה שצריך להביא את המידע הזה.

אני רוצה להביע את הערכתי לכל אלפי השוטרים שעושים פה לילות כימים כדי לשמור על ביטחון אזרחי ירושלים. השוטרים והמתנדבים עושים פה עבודת קודש.

בעת הזאת אני מבקש להרגיע. צריך להימנע מהצהרות מתלהמות. צריך להרגיע, צריך לעשות את העבודה ולעשות אותה בשקט. אני אומר להחזיר את הר הבית לשגרה, להחזיר את ירושלים לשגרה, כמו שעשינו בעבר. אני אומר פה באחריות. אנחנו נחזיר את הביטחון לירושלים.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך המפכ"ל ואני רוצה לסכם.

אני חושבת שקיבלנו תשובות מאוד טובות מהמפכ"ל. תכף נראה איזה דיוני מעקב נעשה. אני רוצה להודות לראש הממשלה על ההתערבות שלו בכל מה שקשור להחזרת הביטחון לירושלים. הראייה הכוללת של התקציב גם משטרה, גם משרד המשפטים, יועמ"ש, כל העבודה שנעשית כאן. גם הדיונים שהוא מקיים בממשלה, מתוך כוונה להחזיר את השקט לעיר. תפקידנו להחזיר את השקט לבירה, נקודה. אפס סובלנות לטרור, אפס סובלנות לאלימות. יד ברזל כנגד מפירי השקט משני הצדדים, יהודים וערבים כאחד. אף אחד הוא לא מעל החוק. זה תפקידה של משטרת ישראל ובגיבוי מערכות המשפט. שלא יתפסו אותם ואז תהיה דלת מסתובבת. המשטרה עוצרת ואחרי שעתיים הם יושבים במלחה ושותים קפה.

לכן אנחנו צריכים לעשות מעקב על מספר אמירות שנאמרו כאן. קודם כל, מנהלת הוועדה, דיון נקודתי בנושא הר הזיתים. זאת סוגיה שעולה. אני רוצה להגיד לכם שבמהלך סוכות התביישתי לקבל טלפונים מאנשים אוהבי הארץ הזאת, שתורמים למדינה הזאת, שתורמים לירושלים. שלא הצליחו לעלות להר הזיתים וכשהם עלו להר הזיתים, הם צילמו לנו את האבנים שהם חטפו. זאת היתה בושה לראות אזרחים אמריקאים שמגיעים לכאן, רוצים בטובת הארץ הזאת, ומקבלים כזאת קבלת פנים. לא יכול להיות שאנשים רוצים להתפלל על הקבר לא יכולים. זאת מציאות שצריך לשנות. אני שמחה לשמוע את האמירות של המפכ"ל, על-כך שהוא הולך לעסוק שוב בנושא הר הזיתים. אנחנו נקיים על זה דיון נקודתי.

לגבי מרחב קדם, המפכ"ל דיבר על-כך. אנחנו נעשה דיון נקודתי גם בנושא מרחב קדם אבל ניתן לכם בחודש הזה להתארגן. זה לא מהיום להיום. דברים לא יכולים להשתנות מהיום להיום. דברים לא יכולים להשתנות מהיום להיום. יש מגמה כזאת, יש רצון כרזה וצריך לראות שזה אכן קורה בשטח.

דבר אחרון לגבי צווי ההרחקה. נזרי, אנחנו כן נקיים דיון בוועדת המשנה שלנו בנושא צווי ההרחקה. יש כאן אולי אי הבנה בין מה שהמשטרה אומרת לנו לבין מה שאתם מקבלים, אבל צריך לתת את היכולת לעשות את זה גם בתוך השכונות המזרחיות ולא רק בהר הבית. על הנושא הזה נקיים דיון נקודתי בוועדת המשנה.
מאיר טל
גברתי, אפשר לקיים דיון בנוגע לסיוע המשטרתי לגורמי האכיפה.
היו"ר מירי רגב
אם זה לא יתקיים במהלך החודש הקרוב, אני אקיים על-כך דיון. כל הסיוע שיצטרך ראש עיריית ירושלים בעניין הצוות המשותף והמשולב שלו - - -
ניר ברקת
יש ראש ממשלה, יש ראש עיר, יש מפכ"ל.
היו"ר מירי רגב
כשראש העיר יראה שזה לא קורה הוא בוודאי יפנה אלינו. אם אתה רואה שבחודש הקרוב זה לא קורה, אתה יודע איך לפנות לוועדה.

לגבי הר הבית, אני מודה לך, המפכ"ל, על מה שאמרת. אני רק מבקשת שזה יקרה בשטח ממחר בבוקר. ממחר בבוקר ההר יהיה פתוח ליהודים.
אביעד ויסולי
יהודים חיכו שעתיים. אתה מפלה בין יהודים למוסלמים?
היו"ר מירי רגב
אני מצפה שהחלטת המפכ"ל תיושם.
קריאה
אסור לעלות בכלל.
היו"ר מירי רגב
עד היום היתה לי בעיה עם החלטת המפכ"ל. היום יש החלטת מפכ"ל. אני מבקשת שהחלטת המפכ"ל תיושם. יהודי יעלה להר הבית על-פי הנחיות הממשלה והחלטת המפכ"ל כרגע. לא דיברתי על תפילה.

סליחה, תוציא אותו החוצה, לא רוצה אותו פה יותר. שמעתי מספיק את התפילה מהצד. די, מספיק. אתה יודע מה? הגזמת, תודה. אני מסכמת, תודה על היחס שלך.

לגבי הצד החקיקתי. בנושא זיקוקים, העברנו לך הצעת חוק של גפני ועוד כמה. תגיד לנו מה לדעתך צריך לתקן בהצעת החוק הפרטית הזאת ואנחנו נביא אותה מתוקנת. לגבי ענישה כלכלית, חוק הנוער, נראה איך זה הולך בחודש הקרוב ונראה אם צריך לעשות על זה דיון מעקב.

אבן הורגת, ועדת השרים אישרה. נראה איך נקדם את זה בכנסת.

לגבי נשים בשחור, אני מחכה לראות מה אתם מתכוונים לעשות עם המעצרים של אותן נשים בשחור, שהמשטרה הביאה להארכת מעצר. גם פה אנחנו נעשה סדרה של דיונים. סך הכול אני רואה את העשייה הרבה בעניין הזה.

רז, אני רוצה להודות לך וליועמ"ש. אני חושבת שבעניין הזה הבאתם לכאן חבילה כוללת שהיא חשובה וטובה. בסופו של דבר זה צריך להגיע לערעור. צריך לראות שבתי המשפט מבינים את המסר.
רז נזרי
זה לא צריך להיות בערעור, אפשר לקוות שיקבלו את עמדת הממשלה.
היו"ר מירי רגב
אני מקווה מאוד שכך זה יהיה. הלוואי וזה יגיע לכך שהם יקבלו את החלטתכם ושבאמת רוח הפרקליטות יורדת כלפי מטה. אני רוצה שיהיה שינוי בשטח. אני לא בעד ענישה קולקטיבית, מי שאשם ייענש, מי שלא אשם ייענש. כן ירד מסר שמי שפועל בדרך הזאת ולא על פי החוק ייענש בצורה רצינית.

אני מבקשת להבהיר לשר לביטחון פנים שאנחנו מבקשים לקבל המלצות של שני הצוותים, צוות הזיקוקים וצוות אי העסקה של מחבלים. אני רוצה לראות את הצוות שהשר ממנה.

ישיבת ועדת משנה קרובה בנושא הרחקות מנהליות, נעשה את זה.

הסתה באינטרנט, יכול להיות שצריך לתת הנחייה למשטרה לשים יותר לב לנושא הסתה באינטרנט כדי שלא נהיה שוב לרצח פוליטי.

אני רוצה לברך את כל גורמי הביטחון שהביאו לחיסולו של אותו בן בלייעל, שניסה לחסל את יהודה גליק ובאמת להתפלל לשלומו. להודות לך המפכ"ל, לממ"ז, לכל השוטרים וללוחמי מג"ב על העשייה שלהם כדי להחזיר את השקט לירושלים.

ימים יגידו האם ההיערכות שלכם תוביל לשינוי המציאות או לא. אנחנו נותנים לכם שקט בשלושה השבועות הקרובים כדי שהמציאות הזאת תשתנה וכדי שההחלטות שקיבלת, אכן יביאו לסדר ולשקט בבירה.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 15:00.>

קוד המקור של הנתונים